روزنامه هنرمند شماره 1367
روزنامه هنرمند شماره 1367
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
چهارشنبه 17دیماه 1399سال سیزدهم شماره 4 1367صفـــحه 2500تومـان ISSN 2008-0816
www.jaaar.com
بهبهانهاعالمفیلمهایمتقاضیشرکت درسیونهمینجشنوارهفیلمفجر
نمایی از فیلم «گیجگاه»
اکادمیفجــر!
ثبت نام مرحله دوم تسهیالت
بخش فرهنگ سامانه کارا تا 19دی
تمدید شد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
اغاز ثبت نام ناشران دیجیتال
در نمایشگاه مجازی کتاب تهران
دبیر جشنواره خبر داد؛
امیدوارم جشنواره شروعی قوی
برای بازگشایی سینماها باشد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
بانک اطالعاتی برندهای فعال
صنایع دستی ایران تشکیل می شود
نگاهی به تک اهنگ «سووشون»
اثر تهمورس پورناظری و صدای همایون شجریان
جان پدر کجاستی
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
سخنگوی شورای تهران:
۱۸سینمای الله زار ثبت ملی شود
سینماوتلویزیون3.
CINEMA&TV
سیروس همتی:
نمایش های خیابانی ویتر ین
تئاتر کشور در شرایط کرونا است
اعالم امادگی وزارت فرهنگ در حوزه کاهش اسیبب های اجتماعی:
کاهش اعتیاد با استفاده
از ظرفیت فرهنگ ،هنر و رسانه
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
سینماوتلویزیون3.
CINEMA&TV
بازارهای فیلم جهان در سال ۲۰۲۰
چقدر ضرر کردند؟
سینماوتلویزیون3.
CINEMA&TV
نقد و بررسی فیلم «اسمان نیمه شب»
بیهودگی مفــرط
سینماوتلویز یون3.
CINEMA&TV صفحه 1
2
دبیر جشنواره خبر داد؛
چهارشنبـــــــــه 17دی ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1367
امیدوارم جشنواره شروعی قوی برای بازگشایی سینماها باشد
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
اخبار
ثبت نام مرحله دوم تسهیالت
بخش فرهنگ سامانه کارا تا 19دی
تمدید شد
مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی
از تمدید ثبت نام مرحله دوم تسهیالت بخش فرهنگ در سامانه
کارا خبر داد .علیرضا اسماعیلی مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی
وزارت فرهنگ و ارشــاد اسالمی با اشاره به استقبال خوب اهالی
ت نام
فرهنگ و فراهم نمودن فرصت بیشتر برای استان ها گفت :ثب
درخواست تسهیالت مرحله دوم کارا بخش فرهنگ تا پایان روز
جمعه ( ۱۹دیماه) ادامه خواهد داشت .وی ادامه داد :در این مرحله
ت درخواست ها انجام می شــود و پس از بررسی پرونده
صرفاً ثب
متقاضیان در کارگروهی ویژه ،معرفی انها به وزارت تعاون ،کار و
رفاه اجتماعی جهت تکمیل مدارک و دریافت تسهیالت صورت
خواهد گرفت .نرخ سود این تسهیالت ۱۲درصد است و مشمولین
این مرحله از تســهیالت عبارتند از :اهالی قلم (نویســندگان و
شــاعرانی که دارای کارت اهل قلم خانه کتاب هستند) ،ناشران،
کتابفروشان ،چاپخانه داران ،اژانس های ادبی ،واردکنندگان کتاب
ت اپ های حوزه کتاب .بر اساس این گزارش ،متقاضیان
و اســتار
دریافت تســهیالت برای ثبت نام و کسب اطالعات می توانند به
ادرس الکترونیکی /https://vam.icfi.irمراجعه کنند.
اغاز ثبت نام ناشران دیجیتال
در نمایشگاه مجازی کتاب تهران
معاون امور محتوایی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی از
اغاز ثبت نام ناشران دیجیتال دارای مجوز از مرکز توسعه فرهنگ و
هنر در فضای مجازی(مرکز فناوری اطالعات و رسانه های دیجیتال
وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی) در نمایشگاه مجازی کتاب تهران
خبر داد .محمد صادق افراسیابی ،معاون امور محتوایی مرکز توسعه
فرهنگ و هنر در فضای مجازی گفت :با توجه به شــیوه برگزاری
نمایشگاه کتاب امسال و تفاهم معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و
ارشاد اسالمی با شرکت ملی پست ،تنها ناشران دیجیتالی می توانند
در این نمایشــگاه شرکت کنند که در حوزه نشر بر حامل فعالیت
می کنند و برای ناشران الکترونیک و ناشران برخط رویداد دیگری
پیش بینی خواهد شــد .وی افزود :ناشــران متقاضی حضور در
نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران می توانند از ۱۵تا ۲۲دی ماه
با مراجعه به ســایت خانه کتاب و ادبیات ایران به نشانی https://
ketab.irضوابط و شــرایط حضور در این نمایشگاه را مشاهده و
نسبت به ثبت نام اقدام کنند .عالقه مندان می توانند برای اطالع از
نحوه ثبت نام ناشران ،بُن نمایشگاه ،سرویس های ارسال محصوالت
و سامانه فروش با سامانه پاسخگویی نمایشگاه مجازی کتاب تهران
به شماره ۰۲۱-۹۱۰۰۹۸۹۸تماس بگیرند .مرکز توسعه فرهنگ و
هنر در فضای مجازی به عنوان متولی برگزاری بخش نشر دیجیتال
بر حامل با شــماره تماس ۴۵۲۶۸داخلی ۱۸۴-۲۳۳-۴۱۵-۴۰۷
و شــماره تماس ۸۸۸۴۶۹۶۰و تلفن همــراه ۰۹۳۳۹۸۶۵۴۰۱
پاسخگویعالقه منداناست.نخستیننمایشگاهمجازیکتابتهران
از اول تا ششم بهمن ماه سال جاری برگزار خواهد شد.
بانک اطالعاتی برندهای فعال
صنایع دستی ایران تشکیل می شود
بانک اطالعاتی برندهای فعال صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور
برای معرفی توانمندی های صنایع دستی و معرفی و حضور برندها
در نمایشگاه های داخلی و رویدادهای خارجی تشکیل می شود.
معاون صنایع دستی کشــور با اعالم فراخوان برندهای فعال در
حوزه صنایع دستی ایرانی گفت :برندسازی در جهان امروز یکی
از اصول حیاتی و محوری توســعه تجــارت و بازاریابی تولیدات
محسوب می شود ،به نحوی که اصطالح برند به خودی خود حاوی
مفاهیم کیفیت ،اعتبار ،خدمات ،حیثیت و مانند انها است .پویا
محمودیان افزود :برند مقبول با کسب و کار موفق ترادف معنایی
یافته است .صنایع دستی نیز از این قاعده مستثنا نیست و تعدد
و تنوع برندها در ان ،نشــانه رونق شبکه تولید ،توزیع و فروش و
حتی صادرات این هنرصنعت گران قدر تاریخی و فرهنگی ایران
است.محمودیاناضافهکرد:معاونتصنایع دستیوهنرهایسنتی
وزارت میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی اقدام به انتشار
فراخوان جذب برندهای فعال در صنایع دستی ایرانی کرده است
تا با شناسایی و طراحی بانک اطالعاتی برندهای این حوزه ،زمینه
و زیرساخت الزم را به منظور تعامالت بیشتر و استفاده از توان انها
برای معرفی توانمندی صنایع دستی ایران ،دعوت در نمایشگاه های
داخلی و همچنین معرفی برای حضــور در رویدادهای خارجی
مهیا کند .معاون صنایع دســتی و هنرهای سنتی کشور افزود :از
تمام افرادی که دارای برند هستند و در یک یا همه موارد تولید،
توزیع و فروش صنایع دســتی فعالیت می کنند ،دعوت می شود
اطالعات برند خود را با قید معرفی برند در بخش موضوع ایمیل،
به نشــانی الکترونیکی ichtotarvij@gmail.comارســال
کنند .محمودیان تاکید کرد :اطالعات و مشخصات برندهای فعال
در حوزه صنایع دستی ایرانی در قالب یک جدول ارسال شود که
در این جدول باید نام و نام خانوادگی ،رشته های فعالیتی ،حوزه
فعالیت (تولید ،توزیع ،فروش و صادرات) ،گسترده فعالیت (استانی،
منطقه ای،ملیوبین المللی)تعدادشعبهنمایندگی(داخل،خارج)،
محل فعالیت ،ادرس وب ســایت ،پست الکترونکی و شماره های
تماس به طور دقیق ثبت شود.
دبیر سی ونهمین جشنواره فیلم فجر معتقد است ،جشنواره فیلم فجر در سی نهمین دوره
تبدیل به یک ایین برای سینما ایران شده و نمی شود به چشم یک رخداد به ان نگاه کرد .سید
محمدمهدی طباطبایی نژاد دبیر سی ونهمین جشنواره فیلم فجر در گفتگوی برخط با کیوان
کثیریان از صفحه خانه هنرمندان با عنوان «چون و چراهای جشنواره فیلم فجر» در ابتدا با
اشاره به شیوه برگزاری این رویداد گفت :ما از حدود ابان ماه یا کمی قبل از ان ،بحث برگزاری
جشنواره را شروع کردیم و تصور ما این بود که برگزاری جشنواره در بهمن و روال سابق کار
دشواری بود.
متن خبر تعطیلی جشنواره را اماده کرده بودیم
دبیر جشنواره سی و نهم ادامه داد :همه گزینه ها را بررسی کردیم و از نظر برخی برگزار نشدن جشنواره
راحت ترین کار بود .ما هم می توانســتیم این گزینه را انتخاب و از ان دفاع کنیم .گزینه بعدی برگزاری
جشنواره در بهار ۱۴۰۰بود .در بهار معذوریت هایی داشتیم؛ زیرا از ۲۵فروردین سال اینده ،ماه رمضان اغاز
می شود تا ۲۵اردیبهشت ادامه دارد که برگزاری در این زمان امکان پذیر نبود .قبل از این تاریخ ،در ۱۴روز
تعطیالت عید فرصت داوری از ما گرفته می شد و عم ً
ال با چالش بزرگی مواجه می شدیم .وی افزود :اگر
جشنواره به بعد از ۲۵اردیبهشت موکول می شد« ،انتخابات ریاست جمهوری» جشنواره را تحت الشعاع قرار
می داد و این فرصت مناسبی نبود .اواخر خرداد و مرداد هم فاصله تا جشنواره بعدی کوتاه می شد و برگزاری
۲جشنواره در یک سال منطقی نبود .از طرفی برگزاری جشنواره به شکل عادی ممکن نبود زیرا اجازه
نمایش در سینما وجود نداشت .ما حتی متن خبر تعطیلی جشنواره را برای شورای سیاست گذاری اماده
کرده بودیم و برای اینکه عنوان تعطیلی مناسب نبود از عنوان تعویق استفاده کرده بودیم.
جشنواره فجر ایین است؛ رخداد نیست
طباطبایی نژاد گفت :ده ها جلسه تشکیل دادیم و اخرین جلسه ما با حضور فعاالن حوزه سالمت و دوستان
خانه سینما برگزار شد .من تقریباً با همه بزرگان سینما تماس گرفتم .اقای شاهسواری مدیرعامل خانه
سینما هم دعوت بود و ساعت ها با چهره های شاخص سینما گفتگو کردیم .انچه که از این جلسات بیرون
امد ،مبنی بر تعطیلی جشنواره نبود .اگرچه شکوه جشنواره به حضور مردمی است و اگر قرار باشد که
جشنواره شکوه نداشته باشد چرا برگزار شود؟ اما نکته این است که جشنواره فیلم فجر در سی نهمین
دوره تبدیل به یک ایین برای سینما ایران شده و نمی شود به چشم یک رخداد به ان نگاه کرد چرا که
تقویم سینما در جشنواره فجر ورق می خورد .از سویی باید توجه داشت که انبوهی از فیلم ها در شرایط
دشوار کرونایی تولید شده اند و صاحبان و دست اندرکاران اثار توقعاتی دارند .از طرفی ما با این واقعیت
رودررو بودیم که ســینما به واسطه پاندمی کرونا اسیب جدی دیده و تعطیلی جشنواره به ان اسیب
دیگری می زند .جمع بندی این شــد که ما ۳سطح را برای برگزاری درنظر بگیریم .ما با امید به اینکه
از ســطح اول عبور کنیم حداقلی را تعریف می کنیم و ان این است که جشنواره به منظور قدردانی از
سینماگرانی که در شرایط کرونا فعال بودند در این شیوه حداقلی ،وارد گود می شود و اعالم می کند که
اثار سینماگران را می بیند و تالششان را قدر می نهد .اگر شرایط فراهم بود و ستاد ملی مبارزه با بیماری
کرونا این مجوز را صادر کرد ،ما اثار جشنواره را در شرایط کنترل شده و محدود در برج میالد و پردیس
ملت با ۲۵درصد ظرفیت با حضور فعاالن واقعی حوزه رسانه ،منتقدان و صاحبان اثار به نمایش خواهیم
گذاشتدبیر جشنواره فیلم فجر با اشاره به ارزش و جایگاه جایزه جشنواره فیلم فجر گفت :جایزه ۲معنا
دارد ،یکی ارزش مادی ان است و دیگری بحث قدردانی از فعاالن سینما مطرح است .جایزه فجر قدردانی
سینمای ایران از فعاالن این سینما است .مبلغ ریالی جایزه ارزشی ندارد؛ بلکه ارزش واقعی در قدردانی
سینما از کار هنرمند است .وی تصریح کرد :اگر شرایط فراهم بود و ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا این
مجوز را صادر کرد ،ما اثار جشنواره را در شرایط کنترل شده و محدود در برج میالد و پردیس ملت با ۲۵
درصد ظرفیت با حضور فعاالن واقعی حوزه رسانه ،منتقدان و صاحبان اثار به نمایش خواهیم گذاشت .در
واقع در شیوه اول فیلم ها فقط داوری می شوند و شیوه دوم با این هدف طراحی شده که اثار در معرض
تماشای صاحبان اثر ،منتقدان فعال و اصحاب رسانه قرار گیرد .شیوه سوم هم این است که اگر شرایط
به گونه ای باشد که سینماها بازگشایی شوند ،اثار با رعایت حداکثر پروتکل ها و افزایش تعداد سالن ها و
ظرفیت ۲۰درصدی ،برای مردم به نمایش گذاشته شوند .دبیر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر درباره
تعامالتش در زمینه میزبانی جشنواره گفت :من با دوستانم در برج میالد توافقات را انجام داده ام .احتماالً
پردیس ملت را هم اضافه خواهیم کرد تا شیوه دوم را اجرا کنیم .اگر به شیوه سوم رسیدیم ،در بخش
ســینمای مردمی با سمفا هماهنگی انجام داده ایم و اگر به نمایش مردمی برسیم ،بلیت فروشی سری
نداریم بلکه افراد می توانند بلیت هر فیلم را که می خواهند ببینند ،تهیه کنند.
اگر شرایط اجازه دهد ،امیدوارم جشنواره شروعی قوی برای بازگشایی سینماها باشد
طباطبایی نژاد در پاسخ به این پرسش کیوان کثیریان که چقدر در تصمیم گرفته شده با مشورت ستاد ملی
مبارزه با کرونا عمل کرده اید و چه میزان به بازگشایی سینماها امید دارید ،عنوان کرد :سینماها در تهران
تعطیل است و ممکن است تا زمان جشنواره بازگشایی شود .در تعاملی که با ستاد کرونا داشتیم ،نگرانی هایی
درخصوص فضای انتظار سینماها و ازدحام ورود در سینماها وجود دارد اما درمورد ظرفیت سینماها با توجه
به فاصله گذاری نگرانی وجود ندارد .در روزهای اینده قراری با دکتر جهان پور روابط عمومی وزارت بهداشت،
درمان و اموزش پزشــکی دارم تا این بحث را جلو ببریم .امیدواریم سینماها بازگشایی شوند و جشنواره
شروعی قوی برای اکران مجدد اثار و بازگشایی سینماها باشد .البته در حال حاضر نمی توانم اظهار نظر
قطعی کنم .او ادامه داد :ما برای هر سه شیوه برنامه ریزی کرده ایم ۸۰ .تا ۹۰درصد امکان دارد شیوه دوم
اتفاق بیفتد اما امکان اجرای شیوه سوم ۵۰ ،درصد است که البته هنوز به ایجاد شرایط الزم برای تحقق این
شیوه امیدواریم .البته بعید می دانم در وضعیت فعلی نمایش شهرستان داشته باشیم اما در ادامه براساس
شرایطتصمیم گیریمی شود.
احترام به فعاالن سینما در دوران کرونا با حذف هیات انتخاب
دبیر جشنواره سی و نهم در ادامه این گفتگوی اینترنتی درباره حذف هیات انتخاب در این دوره جشنواره
گفت :زمانی که بحث هیات انتخاب مطرح شد ،اماری در مورد فیلم هایی که واجد شرایط هستند گرفتیم
و جمع بندی ما این بود که ما به بیش از ۴۰فیلم نمی رســیم؛ البته این نکته را درنظر داشته باشید که
تصمیم گیری مبنی بر برگزاری بیش از یک ماه زمان برد .گمان ما بیش از ۴۰فیلم نبود .از بین ۱۱۰فیلم
ثبت نام شده شاید چیزی حدود ۵۰فیلم واجد شرایط نباشند .در ضمن به نظر می رسد ۱۵تا ۱۶فیلم هم
به جشنواره نرسند .در نهایت باید بگویم پیش از این هم جشنواره سابقه داوری بین ۳۰تا ۴۰فیلم را داشته
است .وی افزود :حذف هیات انتخاب از جشنواره امسال ۲دلیل داشت .فکر می کردیم در شرایطی که این
فیلم ها تولید شده اند شاید احترام ما به اثار با حذف هیات انتخاب تجلی یابد .البته شاید این کار ،داوری را
سخت کند اما با حذف هیات انتخاب خواستیم به فیلمساز و صاحبان اثار بگوییم که فیلم شما دیده می شود
و در شرایط کرونایی به همه فعاالنی که در فیلم ها هستند ادای احترام کنیم .دوم اینکه فکر می کردیم تعداد
اثار زیاد نیست چرا که اعضای هیات انتخاب جشنواره در سال های گذشته تعداد فیلم های باالتری را جهت
انتخاب بازبینی می کردند .البته امسال هم دوستان در هیات داوران اگر هیچ ویژگی را در یک فیلم نبینند،
ان فیلم از چرخه داوری خارج می شود.
کار هیات داوران در این دوره از هیات انتخاب ادوار فجر سخت تر است
طباطبایی نژاد توضیح داد :برای داوری ،امکان نمایش همه اثار متقاضی وجود ندارد .ما پس از تایید اثار
رسیده ،فرصت ۲۰روزه ای به هیات داوری می دهیم و پس از بازبینی و اعالم نامزدها ،در صورت اجرای شیوه
دوم ،نمایش اثار بر اساس اثاری خواهد بود که در رشته های مختلف از سوی داوران ،نامزد دریافت جایزه
شده اند و این تعداد نمی تواند بیش از ۲۰فیلم باشد .در واقع با این شیوه ،هر فیلمی در جدول نامزدهای
سیمرغ باشد ،می تواند در جدول نمایش هم قرار بگیرد .جشنواره ملی اسیبی از نظر حضور فیلم در جشنواره
بین المللی نمی بیند و چه بسا اگر فیلمی که در جشنواره های بین المللی مطرح شده و وارد جشنواره شود،
جشنواره را جذاب تر می کند زیرا فیلمی به نمایش درمی اید که منتظر حضور ان هستیموی ادامه داد :تعداد
داوران سی و نهمین جشنواره فیلم فجر هفت نفر است که در این دوره ،کار سخت تری نسبت به هیات
انتخاب ادوار گذشته پیش رو دارند .در هیات انتخاب اگر کلیت فیلمی قابل قبول نباشد حذف می شود اما
در داوری ،اجزای فیلم بررسی می شود.
برای پذیرش فیلم های اکران شده در جشنواره های خارجی
با شورای سیاستگذاری جلسه می گذاریم
دبیر جشنواره سی ونهم در زمینه شرایط حضور فیلم هایی که نمایش بین المللی در جشنواره های خارجی
داشته اند در این دوره جشنواره فجر عنوان کرد :در این زمینه ۲دیدگاه مطرح است .یک اینکه جشنواره
فیلم فجر ،چون یک جشنواره ملی است به پریمیر بین المللی نیاز ندارد و اگر فیلمی در جشنواره خارجی
باشد ،اشکالی برای حضور در جشنواره ملی ندارد اما نظر متفاوتی هم وجود دارد که در این سال ها رعایت
شده است .بر اساس این دیدگاه ،جشنواره فجر اعتبار خود را از معرفی اثار دارد و فیلمی که طی یک سال
در مورد ان حرف زده شده و در رویدادهای بین المللی بوده ،بیشتر از سایر اثار به چشم می اید؛ این روی
قضاوت ها اثر می گذارد و اظهارنظرها ممکن است تحت تاثیر حضور بین المللی قرار گیرد .براساس این نظر
اگر فیلمی می خواهد در جشنواره ملی باشد بهتر است حضور بین المللی را به پس از جشنواره موکول کند.
طباطبایی نژاد گفت :من خود از طرفداران دیدگاه اول هستم و معتقدم جشنواره ملی اسیبی از نظر حضور
فیلم در جشنواره بین المللی نمی بیند و چه بسا اگر فیلمی که در جشنواره های بین المللی مطرح شده و وارد
جشنواره شود ،جشنواره را جذاب تر می کند زیرا فیلمی به نمایش درمی اید که منتظر حضور ان هستیم.
وی در ادامه با اشاره به چند مصداق گفت :بر این اساس فیلم «دشت خاموش» سال گذشته در جشنواره
رد شد و طبق قوانین نمی تواند در جشنواره باشد .در مورد فیلم های «خط فرضی» و «تی تی» که ثبت نام
کرده اند جمع بندی شورای سیاست گذاری مبنی بر پذیرفتن دیدگاه دوم بود .اقای شاهسواری نامه ای برای
من فرستاد و اشاره کرد که با توجه به وجود شرایط کرونایی و اینکه در ابتدای سال در بین سینماگران نوعی
عدم اطمینان نسبت به برگزاری جشنواره فیلم فجر وجود داشت ،سازندگان اثار نسبت به حضور بین المللی
ترغیب شدند .من در جلسه شورای سیاستگذاری جشنواره این موضوع را مطرح می کنم و قرار است که
درخواست اقای شاهسواری بررسی شود .پیش تر هم یک بار در مورد فیلم «خون بازی» ساخته رخشان
بنی اعتماد اتفاق افتاده است و این فیلم به دلیل حضور در جشنواره دیگر قبل از فجر ،از قضاوت در بخش
بهترین فیلم و بهترین کارگردانی حذف شد و در دیگر بخش ها مورد قضاوت قرار گرفت.
هیات انتخاب از ارکان جشنواره فیلم فجر است
در بخش دیگری از این گفتگو ،دبیر جشنواره در پاسخ به سوال کیوان کثیریان در این زمینه که حذف
هیات انتخاب از جشنواره امسال ،بر شرایط اینده جشنواره فیلم فجر اثر منفی نمی گذارد؟ بیان کرد :شرایط
امسال ما را به این جمع بندی رسانده است و در سال اینده روال مانند گذشته خواهد بود زیرا هیات انتخاب
از ارکان جشنواره فیلم فجر است .وی با اشاره به برنامه های تدارک دیده شده در تلویزیون و وی اودی ها
برای پوشش برنامه های جشنواره اظهار داشت :اگر در شیوه اول باقی بمانیم برنامه ایتمیکی که از سینما و
اثار جشنواره بگوید و سی وهشت دوره را مرور کند ،تدارک دیده شده که خود می تواند جذابیت ایجاد کند.
البته در سال های گذشته هم مجموع مخاطبان اثار زیاد نبود و همه ایران را در بر نمی گرفت به طوری که
جمع کثیری از طریق برنامه ها از سینمای ایران مطلع می شدند .در این دوره ما با پلتفرم ها گفتگو کرده ایم و
پیشنهادهایی داشتند و برنامه هایشان را اغاز کرده اند .با یکی از پلتفرم ها به طور خاص صحبت کرده ایم که
گفتگوهایی با محوریت مرور سی و هشت دوره جشنواره و صاحبان فیلم های امسال ارائه دهند ضمن انکه
تلویزیونهمبرنامه هاییراتدارکدیدهاست.طباطبایی نژاددربارههزینه هایجشنوارهامسالگفت:حداکثر
هزینه در هر سه شیوه برپایی زیر پنج میلیارد است و اگر هر کدام از شیوه ها حذف شود ،قاعدتاً هزینه درنظر
گرفته شده کاهش می یابد .وی افزود :در مورد افزایش زمان جشنواره تصمیمی نگرفته ایم و جشنواره ۱۲
تا ۲۲بهمن برگزار می شود .تالش ما به برگزاری جشنواره به معنای کامل است اما اینکه ایا این امکان پذیر
است یا نه به تایید ستاد کرونا وابسته است و ما هم با شرایط پیش می رویم .هر سالن سینمایی اگر از رعایت
پروتکل ها تخلف کند بالفاصله پلمپ می شود ،پس نظارت وجود دارد .این مدیر سینمایی گفت :ما جلسات
متعددی با وزارت کشور و ستاد کرونا در مورد تغییر سطح و بازگشایی سینماها داریم تا به حداکثر برسیم اما
اگر شرایط سالمت در کشور این امکان را فراهم نکند ما بخشی از ایین را به جا اورده ایم و اثار فقط داوری
می شوند .وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی هم اصرار داشت که رویدادهای فرهنگی تعطیل نشود و بهترین
گزینه برای برپایی رویداد را انتخاب کنیم زیرا بخشی از این موضوع برپایی خود رویداد است و بخشی هم
تاثیر این رویدادها در جامعه بزرگ فرهنگی است .تالش ما این است که جشنواره ای که موتور محرک سینما
بوده نقش خود را ایفا کند و این چراغ را روشن نگه دارد.
مستندشاخصیازسبدسیمرغجانماند
طباطبایی نژاد با اشاره به انتخاب اثار کوتاه و مستند از ۲جشنواره «سینماحقیقت» و فیلم کوتاه تهران
توضیح داد :روال همیشه جشنواره در این چند سال این بود که فیلم های کوتاه فجر از برگزیدگان جشنواره
فیلم کوتاه تهران و خانه سینما باشند .این موضوع امسال به دلیل برگزار نشدن جشن سینما به جشنواره
فیلم کوتاه تهران محدود شد .در مورد مستند این طور نبود و مستندهای بلند خود ثبت نام می کردند و
مستق ً
ال هیات انتخاب داشت .از طرفی من با افزایش سیمرغ مستند مخالف هستم زیرا معتقدم اتفاقی که
برای فیلم مستند می افتد باید برای فیلم کوتاه و حتی پویانمایی هم بیفتد .حتی نسبت فیلم کوتاه به معنای
داستانی با جشنواره فجر نزدیک تر از مستند است .ضمن اینکه جشنواره حقیقت رویداد درجه یکی در اسیا
است و می تواند به عنوان جشنواره ای که تاییدیه ان برای ما اعتبار دارد درنظر گرفته شود .این جدایی برای
من معنا نداشت که ما در فیلم کوتاه ثبت نام نداریم و از جشنواره های دیگر استفاده می کنیم اما در مورد
جشنواره سینما حقیقت این روند را ندارد .وی افزود :اگر قرار است که فیلم های مستند مستقل انتخاب
شوند ،فیلم های کوتاه هم باید مستقل انتخاب شوند .اگر قرار باشد در جشنواره فیلم کوتاه را خود انتخاب
کنیم چیزی نزدیک به ۷۰۰فیلم ثبت نام می کنند ،بررسی این اثار کار بسیاری می برد و ایا این منطقی
است که ۷۰۰فیلم برای یک سیمرغ بررسی شوند؟ در بخش مستند هم ۱۲۰فیلم به طور میانگین ثبت نام
می کردند برای یک سیمرغ! ما امسال هیات انتخاب نداشتیم و چرا باید در مستند هیات انتخاب داشته
باشیم!؟ البته اگر مستندی به زمان جشنواره حقیقت نرسیده بود و در قواره اثار دیگر بود ،می توانست ثبت نام
کند و من به عنوان دبیر این اثار را بررسی می کردم و می توانست در جشنواره باشد .کما اینکه یک اثر هم به
این شیوه حضور پیدا کرد .البته اگرچه جشنواره فیلم کوتاه تهران ،سینماحقیقت و فجر مستقل هستند اما
مکمل یکدیگر هم هستند .بسیاری از جشنواره های دنیا هم این کار را می کنند .این سه جشنواره در فاصله
زمانی سه ماهه برگزار می شوند و ما نمی توانیم این فرصت را در اختیار هیات انتخاب بگذاریم که این تعداد اثر
را بررسی کند .گمان نمی کنم فیلم مستند شاخصی از سبد سیمرغ جا مانده باشد .دبیر جشنواره در پایان
گفت :من معتقدم انچه در متن فراخوان امده قابل تغییر نیست و خواهش من از هیات داوران این است که
حتماً به یک گزینه واحد برسند .البته من طرفدار این نظرم که جایزه فنی فقط یکی باشد اما سال ها است
که این بحث در شورای سیاست گذاری جشنواره مطرح می شود که صنوف سینما این توقع را از جشنواره
فجر دارند و جشنواره توانایی ایستادگی دربرابر این توقع را ندارند .صنوف می خواهند در جشنواره فجر دیده
شوند و حق هم دارند به همین دلیل من سال گذشته که رای گیری شد به داوری همه بخش ها رای دادم.
یکی از مهم ترین وظیفه یک مدیر فرهنگی اقناع جامعه ذی نفعان است .ما همه تالش الزم برای برگزاری
حداکثری را انجام می دهیم. صفحه 2
نگاهی به فیلم های متقاضی در سی و نهمین جشنواره ملی فیلم فجر
اکادمیفجر!
با رونمایی از فهرســت فیلم های متقاضی حضور در ســی و نهمین جشنواره ملی فیلم فجر ،نام
۱۱۰فیلم اعالم شــد که خواهان رقابت در مهم ترین رویداد فرهنگی ایران هســتند؛ فهرستی
بلندباال درغیاب گروهی از بزرگان که فراتر از انتظار مدیران ســینمایی اســت و بر خالف اعالم
قبلی می تواند هیات انتخاب را به ســاختار جشــنواره بازگرداند .سینما نه تنها در ایران بلکه در
سراســر جهان و حتی در هالیوود با همه عقبه مالی اش زمین گیر شده است ،به گونه ای چندی
پیش فریاد های تام کروز سر صحنه تازه ترین نسخه از سری فیلم های ماموریت غیرممکن که به
عوامل می گفت« :باید این صنعت را حفظ کنیم تا عده زیادی بتوانند به ســر کارشان در سینما
برگردند» ،نشــان داد سینما در چه شرایط خطرناکی حتی در حرفه ای ترین بخش است .همین
وضعیت باعث شــده تولید در سطح جهان به شکل محسوســی فروکش کند و همه کمپانی ها
تولید حداقلی را در دســتور کار قرار دهند و تولید عمده را به دوران پســاکرونا موکول کنند .با
ایــن حــال ،در ایران اوضاع به گونه دیگری پیش رفته و اکنون با رونمایی از لیســت فیلم هایی
که متقاضی حضور در ســی و نهمین جشنواره فیلم فجر هستند ،مشخص شده دست کم ۱۱۰
فیلم سینمایی در صف ایســتاده اند هرچند شماری از این فیلم ها ،اصطالحاً ویدیویی هستند و
سینمایی نیستند ،در مجموع بخش اعظم این تولیدات سینمایی بوده اند .در عین حال ،باید در
نظر داشت یک فیلم ویدیویی در شرایط کنونی دست کم دو میلیارد تومان و یک فیلم سینمایی
دســت کم پنج میلیارد تومان هزینه دارد و با توجه به اینکه شــماری از فیلم های تولیدی بیش
از ۱۰میلیارد و در مواردی قریب به ۱۵میلیارد تومان هزینه داشته اند ،این لیست حدود ۴۰۰
میلیارد تومان یا بیشتر سرمایه را شامل می شود.
در ســال های پیشین که وضعیت ســینما نســبتاً قابل قبول بود و گرفتار چنین بحرانی نشده
بود ،حدود ۱۰فیلم ســینمایی اصل پولشان را از گیشــه بازمی گردانند و کمتر از این تعداد به
ســوددهی می رسیدند؛ بنابراین در سال جاری و سال اینده دورنمای تیره تری برای اکران قابل
تصور است و سرمایه گذاران این فیلم ها احتماالً با در نظر گرفتن عدم بازگشت سرمایه شان این
فیلم ها را تولید کرده اند؛ معادله ای که نشان می دهد سینمای ایران دست کم در حوزه اقتصادی
وضعیت طبیعی ندارد .در کنار این وضعیت عجیب ،اتفاق قابل تامل اینکه گروهی از سینماگران
صاحب نام ســینمای ایران که فیلم هایشــان یا به اتمام رســیده بود و یا پیش بینی می شود تا
زمان جشــنواره اماده نمایش شــود ،فرم ثبت نام را پر نکردند و در این دوره از جشــنواره فجر
حضــور نیافتند که از ان جمله می توان به اصغر فرهادی با فیلم «قهرمان» و داریوش مهرجویی
با فیلم «المینور» اشاره کرد .در مقابل طیف وسیعی از فیلم ها از کارگردان های فیلم اولی است
که پیش بینی می شــود ،اغلب این جنس اثار کیفیت باالیی برخوردار نداشــته نباشد .به گفته
متولیان جشنواره ،این فهرست جهت تطابق با ایین نامه و مقررات جشنواره و احراز موارد قانونی
اعالم شده در فراخوان جشنواره سی و نهم ،مورد بررسی قرار خواهد گرفت و فهرست نهایی اثار
برای ارائه به هیات داوران اعالم خواهد شد .همچنین بر اساس تاکید مجدد دبیرخانه جشنواره
سی و نهم ،تنها اثاری در فهرست نهایی داوران قرار خواهد گرفت که نسخه DCPان ها تا ۲۰
دی ۱۳۹۹به دبیرخانه جشــنواره ارائه شده باشد و اگر نسخه نهایی فیلمی پس از این موعد به
دبیرخانه برسد ،فیلم خودبه خود حذف شده تلقی خواهد شد.
اما اساســی ترین نکته در مورد این فهرست ،انبوه سازی و ساخت و سازهای سینمایی در روزگار
کرونایی اســت! یعنی در حالی که بیشتر پروژه های ســینمایی از بیم بروز مشکالت بیماری زا،
تولیدشــان متوقف شده بود ،چگونه است که سازندگان این تعداد فیلم های متقاضی ،در شرایط
مخاطره امیز کرونایی ،دل به دریا زده و فیلم های شــان را جلوی دوربین برده اند؟! این مســئله
شــائبه های سرمایه گذاری گسترده سازمان ها و بنیادهای دولتی و شبه دولتی و ضرورت «خرج»
شــدن بودجه ها را در حوزه تولید فیلم برای برگزاری جشــنواره فجر پررنگ می ســازد .طبق
فهرســتی که از فیلم های سینمایی متقاضی حضور در جشــنواره فیلم فجر منتشر شده ،هیچ
فیلمی از نســل نخست فیلمســازی در میان کارگردان ها دیده نمی شود .داریوش مهرجویی که
«المینور» را اماده نمایش دارد ،حاضر به شرکت در جشنواره فیلم فجر نشده و مسعود کیمیایی
نیز هنوز در پیش تولید فیلم سینمایی «خائن کشی» به سر می برد و فیلمبرداری را شروع نکرده.
از نسل میانه ی فیلمسازان نیز تنها شــهریار بحرانی در میان کارگردان های حاضر در جشنواره
حضور دارد .بحرانی با «افتاب نیمه شــب» در روزهای پایانی فرم ثبت نام حضور در جشــنواره
را پر کرده اســت .نکته جالب این فهرســت حضور فیلمی از زنده یاد ضیاالدین دری اســت که
فرزندش نوید دری ،اخرین یادگار این سینماگر فقید را به جشنواره فجر فرستاده است .از میان
دیگر فیلمسازان حاضر در جشــنواره می توان به محمدحسین مهدویان با کمدی «شیشلیک»
ان هــم در دقایق پایانی مهلت نام نویســی ،نرگس ابیار با «ابلــق» و حمید نعمت اهلل با «قاتل و
وحشی» اشاره کرد« .قاتل و وحشی» سال گذشته اماده شده بود اما به دلیل مشکالت حقوقی
بر سر مالکیت اثر نتوانست در جشنواره سی و هشتم حضور پیدا کند و حاال با پشت سر گذاشتن
موانع ،فرم شرکت در جشنواره سی و نهم را پر کرده است.
علیرضا امینی که چند ســالی بود فیلمی از او در اکران و جشنواره حضور نداشت ،امسال دست
پر امده و با دو فیلم «راند چهارم» و «رقص دلفین ها» غیبت چندساله اش را موجه کرده است.
محسن قرایی که از اخرین ســاخته اش «سد معبر» چهار سال می گذرد ،امسال با «بدون همه
چیز» که فیلم پربازیگری اســت و در فضای مورد عالقه او -سینمای اجتماعی -ساخته شده،
در جشنواره حضور دارد.
هاتف علیمردانی نیز «ســتاره بازی» را با تهیه کنندگی علی سرتیپی به جشنواره فرستاده تا در
کنار روح اهلل حجازی که با «روشــن» پس از چند ســال دوری از سینما پا به جشنواره گذاشته،
جزو کنجکاوی برانگیزهای این دوره باشند.
نکته مهم فهرست فیلم های متقاضی جشنواره فیلم فجر حضور پررنگ فیلم اولی هاست .هوشنگ
گلمکانی با «اهو» و حمیدرضا اذرنگ با نخســتین ساخته سینمایی اش یعنی «روزی روزگاری
ابادان» پا به رقابت فجر سی و نهم گذاشته اند.
محمدامین کریم پور ،چهره مطرح اینســتاگرامی که بر سر نحوه پروانه ساخت فیلمش حرف و
حدیث های زیادی بود ،با «حکم تجدید نظر» در جشــنواره حاضر شده است .ستاره اسکندری
هم دیگر بازیگری است که همانند اذرنگ اولین تجربه فیلمسازی اش را پشت سر می گذارد و با
«خورشید ان ماه» در جشنواره حاضر شده است.
«گیج گاه» ساخته عادل تبریزی« ،خط فرضی» ساخته فرنوش صمدی« ،زاواال» ساخته ارسالن
امیری و «مصلحت نظام» به کارگردانی حسین دارابی هم از دیگر فیلم های اول کنجکاوی برانگیز
جشنواره امسال محسوب می شوند.
علی عطشانی با دو فیلم «کوسه» و «سلفی با دموکراسی» به همراه حامد محمدی که با «چپ
راســت» به جشنواره امسال امده اند ،کفه ی فیلم های کمدی این دوره را سنگین کرده اند .شاید
یکی از دالیل حضور فیلم های کمدی در این دوره از جشنواره نبود فرصت اکران به دلیل شیوع
ویروس کرونا باشــد که صاحبان اثار ترجیح داده اند به جای نمایش عمومی ،فیلم هایشــان را با
فرصت تبلیغاتی جشنواره فجر به مخاطب عرضه کنند.
سازمان سینمایی اوج که زیرمجموعه سپاه پاسداران به حساب می اید و سال گذشته رکورددار
حضور در جشــنواره فجر بود ،امســال تنها با فیلم «اوج »۱۱۰که به زندگی سرلشــکر ستاری
می پردازد ،با کارگردانی ســیاوش ســرمدی پا به جشنواره فجر گذاشــته است .به نظر می رسد
در ایــن دوره از جشــنواره فیلم فجر باید منتظر حضور پرتعدادتری از فیلم اولی ها باشــیم .در
اخرین دوره ی جشــنواره فیلم فجر دولت دوازدهم؛ درســت در جایی که خبری از فیلمسازان
قدیمی نیست و ویروس کرونا همه چیز را تحت الشعاع قرار داده است؛ سینمای ایران با اخرین
ساخته هایش تالش می کند سال سخت سینمایی را با یک تجربه متفاوت به پایان ببرد.
نقد و بررسی فیلم «اسمان نیمه شب»
میثم کریمی
اسمان نیمه شب ( )The Midnight Skyبراساس رمانی تحت
عنوان «صبح بخیر ،نیمه شب» نوشته خانم لیلی بروکس -دالتون
ساخته شــده ،رمانی که در ایران فرصت چاپ نصیبش نشده است.
در ابتدا قرار بود «اسمان نیمه شب» در سینماها اکران شود اما کرونا
برنامه های نتفلیکس را تغییر داد تا فیلم سر از سرویس های استریم
در اورد! نکته جالب درباره «اسمان نیمه شب» تغییر شخصیت سالی
( با بازی فلیسیتی جونز ) با توجه به باردار بودن این بازیگر بود .جورج
کلونی پس از اطالع از بارداری جونز ،شخصیت او را در این فیلم به زنی
باردار تغییر وضعیت داد و تغییراتی در فیلمنامه اعمال کرد تا بتواند از
این بازیگر در فیلمش استفاده کند .داستان فیلم در اینده رخ می دهد.
زمانی که زمین در حال نابودی است و بشر برای خروج از این سیاره
به دنبال راه حلی است .در این شرایط ،یکی از قمرهای سیاره مشتری
به نام 23-Kاز نظر دانشمندان به عنوان محلی قابل سکونت ارزیابی
می شود و گروهی برای بررسی اوضاع به این قمر فرستاده می شوند.
سفینه ایتر هنگام بازگشت از ماموریت خود به زمین ،متوجه می شود
که سیاره زمین در سرمای مطلق فرو رفته و در این بین تنها فردی به
نام دکتر اگوستین (جورج کلونی ) در ایستگاه باقی مانده که می تواند
با انها ارتباط برقرار نماید و...
«اســمان نیمه شب» اثر چند پاره ای است که در یافتن هدف خود
ســردرگم است .داستان با یک بحران زیست محیطی اغاز می شود
که زمین را به ورطه نابودی کشانده و سپس اکتشاف فضایی شکل
می گیرد تا راه حلی برای مهاجرت انسان از زمین مهیا شود .اما قصه
به مقدمه ای که مطرح کرده پایبند نمی ماند و رویکردی درام پیش
می گیرد که هیچ ارتباطی با انچه که پیش از این مطرح کرده ندارد.
بخشی از قصه درباره اگوستین است .دانشمندی که از طریق چند
فلشــبک محدود متوجه می شویم رابطه ای عاطفی را تجربه کرده
که مسئولیت چندانی در قبال ان نداشته است .این بخش از زندگی
اگوستین بی ربط ترین بخش به فیلمنامه محسوب می شود که هیچ
تاثیری در پیشبرد داستان ندارد.اگوستین دانشمند است و احساس
مسئولیت بزرگی در قبال علم و سرنوشت بشریت دارد .او الهام بخش
بسیاری از فضانوردان برای اکتشافات فضایی بوده و به طور کل ،تمام
زندگی اش را وقف علم و نجوم کرده است .اما فیلم بالفاصله پس از
بیهودگیمفــرط
معرفی این شخصیت ،او را از طریق فلشبک ،درگیر رابطه ای ناموفق
با جین می کند که چند دهه از ان گذشته و نمی دانیم چرا چنین
مسئله ای باید برای اگوستین تا این حد ازار دهنده باشد! رابطه ای
که هیچ ویژگی منحصر به فردی برای ان شــرح داده نمی شــود تا
براساس ان شرایط امروز اگوستین برای تماشاگر قابل درک باشد .در
واقع ایراد بزرگ فیلم عدم شخصیت پردازی صحیح اگوستین است
که منجر شده شخصیت او مجهول باشد .در طرف دیگر ،فضانوردان
سفینه ایتر وجود دارند که وضعیت شان به مراتب بغرنج تر از اگوستین
در سیاره زمین است! در این سفینه چند شخصیت حضور دارند که
شــبیه به هر صنف دیگری جز فضانوردان هستند! بخش زیادی از
فیلم به شوخی ،بازی و مرور خاطرات الکترونیکی این افراد از خانواده
هایشان می گذرد که هیچ کارکرد مشخصی هم در فیلم ندارد .این
فضانــوردان که اطالعات مهمی از 23-Kدارند ،هرگز در طول قصه
درباره محلی که در ان حضور داشته اند سخنی به میان نمی اورند
و اصوالً خیلی کاری با علم و نجوم ندارند .دغدغه ذهنی این افراد از
بازی با کارت گرفته تا انتخاب نام فرزند متولد نشده سالی متغیر است
و البته گاهی اجرام فضایی نیز به در و پیکر سفینه شان برخورد می
کند تا هیجان کاذبی به تماشاگر وارد کند!«اسمان نیمه شب» بیش
از اینکه درباره فضا باشد ،قصد داشته درامی انسانی باشد و احساسات
تماشاگر را تحریک نماید اما بستر مناسبی برای روایت داستان انتخاب
نکرده است .تمام شخصیت های قصه به نوعی درگیر عواطف انسانی
از جمله خانواده و فقدان ان هستند ،اما فیلم جزئیات بیشتری جز
بازگویی خاطرات انجام نداده و به نظر می رسد که ظرفیت بیشتری
برای نزدیک تر شدن به شخصیت ها نداشته است .متاسفانه بخش
زیادی از «اسمان نیمه شب» به بیهودگی مفرط گذشته است .سفر
اگوستین به ایستگاه جدید جز تکرار ،هیچ دانسته جدیدی به تماشاگر
اضافه نمی کند و غافلگیری عجیب و غریب و پر حفره نهایی فیلم نیز
نه احساسات تماشاگر را تحت تاثیر قرار می دهد و نه موضوع چندان
مهمی است که مخاطب با دانستن ان غافلگیر شود! در میان بازیگران،
جورج کلونی که کارگردانی «اسمان نیمه شب» را نیز برعهده داشته،
بازی بهتری در مقایسه با دیگر بازیگران ارائه داده است .تنهایی کلونی
در سکانس های مربوط به زمین این فرصت را در اختیارش قرار داده
که بتواند از تجربه باالی بازیگری خود به نحو احسن استفاده کرده و
حداقل در بخش بازیگری ،پس از 4سال بازگشت موفقی به سینما
داشته باشد .دیگر بازیگر موفق فیلم کائولین اسپرینگال ،دختربچه
خردسال فیلم است که در اولین تجربه بازیگری اش در مقابل دوربین
موفق ظاهر شــده .اما دیگر بازیگران فیلم که شامل فضانوردان می
شود ،فرصتی برای درخشش در فیلم نداشته اند .شخصیت پردازی
انها به حدی سطحی بوده که حتی در بازی هایشان نیز تاثیر گذاشته
است« .اسمان نیمه شب» تجربه کارگردان ناموفق دیگری از جورج
کلونی است که پیش از این با ساخت « »Suburbiconبسیاری از
تماشاگران را ناامید کرده بود« .اسمان نیمه شب» زمانی که به پایان
می رسد انبوهی از سواالت بی پاسخ را در مقابل تماشاگر قرار می دهد.
سواالتی که می توانست به راحتی در طول فیلم پاسخ داده شود و از
میزان ابهام در فیلم بکاهد .سواالتی از این دست :چه بالیی سر زمین
امده؟ چه اتفاقی برای خدمه سفینه ای که در ابتدای فیلم به فضا اعزام
شده رخ داده ؟ زمانی که ملت از زیر زمین در حال خروج هستند به
کجا اعزام می شوند و اصوالً در ان پایین چه خبر است؟ دو فضانوردی
که به زمین سفر می کنند کجای قصه هستند؟ و مهمتر از همه این
سوال که چرا باید شما به تماشای این فیلم بنشینید؟!
3
چهارشنبـــــــــه 17دی ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1367
www.honarmandonline.ir
سینماولتوییزون
TV&CINEMA
اخبار
سخنگوی شورای تهران:
۱۸سینمای الله زار ثبت ملی شود
سخنگوی شورای اســامی شهر طی نامه ای به وزارت میراث
خواستار ثبت ملی ۱۸سینما در الله زار شد« .علی اعطا» روز
سه شنبه طی نامه ای به وزارت میراث فرهنگی ،گردشگری و
صنایع دستی ،که در اختیار رسانه ها قرار گرفت ،اظهارداشت:
محور الله زار به عنوان یک محور تاریخی و ارزشمند دارای تعداد
قابل توجهی سینما است که در دهه های اغازین قرن احداث شده
و از عناصر هویتی این محور تاریخی محسوب می شود .وی تاکید
کــرد :در حال حاضر به دالیل مختلفی همچون تمایل مالکان
به تخریب و نوسازی و یا فرسودگی ،تعداد قابل توجهی از این
ســینماهای ۱۸گانه در معرض خطر قرار گرفته است .اعطا از
سینما ایران به عنوان نمونه یاد کرد و گفت :اخیرا دیوان عدالت
اداری ،شهرداری را به صدور پروانه تخریب و نوسازی ملزم کرده
است که پیش بینی می شود در صورت عدم چاره اندیشی ،این
امر اغازگر تخریب سریالی سینماهای الله زار شود .رییس کمیته
معماری و طرح های شهری شورای اسالمی شهر تهران با بیان
اینکه ســینماهای الله زار عالوه بر ارزش فرهنگی و تاریخی به
لحاظ کاربردی نیز واجد اهمیت ویژه ای است و در صورت مرمت و
احیاء،محلیمناسببرایبرگزاریجشنواره هاوفعالیتسینمایی
خواهد بود ،گفت :مجموع ظرفیت صندلی های سال گذشته در
جشــنواره فیلم فجر حدود ۹هزار و ۵۰۰عدد بوده است؛ این
درحالی است که در محور الله زار بدون احداث سینمای جدید و
صرفاً با احیاء سینماهای۱۸گانه موجود ،ظرفیت بیش از۱۰هزار
صندلی قابل فعال سازی است .وی خواست که این ۱۸سینما به
صورت همزمان و حتی المقدور و در صورت امکان در قالب یک
پرونده واحد در فرایند ثبت ملی قرار گیرد.
سیروس همتی:
نمایش های خیابانی ویترین تئاتر
کشور در شرایط کرونا است
«سیروس همتی» عضو هیات انتخاب بخش نمایش های خیابانی
سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر درباره اهمیت برگزاری این رویداد
گفت :امسال به دلیل کرونا ،شرایط ویژه ای داشتیم و انتظار می رفت
حمایتی از بازیگران ،کارگردانان و اقشار تئاتر صورت بگیرد .هیات
انتخاب بخش مسابقه نمایش های خیابانی درخواست داشتند که
به جای ۱۵اثر ۲۰اثر در این بخش گنجانده شود زیرا امتیازات
نزدیــک بود و ما خواهش کردیم دبیر جشــنواره توجه ویژه ای
قایل شــوند و ۲۰اثر را انتخاب کنیم .وی افزود :اضافه شدن این
پنج اثر هم به بودجه و حمایت نیاز داشــت اما خوشحالم که در
نهایت این پنج گروه نمایشی هم به لحاظ اجرایی ،کمی و کیفی
مورد ارزیابی قرار می گیرند و از سوی دیگر حمایت مالی هم می
شوند .این بازیگر و کارگردان خاطر نشان کرد :با توجه به اینکه
اجراهای خیابانی در فضای باز انجام می شود و کرونا در فضاهای
بسته شیوع بیشتری دارد ،فکر می کنم امسال می شود به بخش
خیابانی به عنوان ویترین تئاتر توجه داشــت .به هر حال ممکن
است بخش های دیگر به خاطر حساسیت موضوع کرونا به صورت
انالین برگزار شوند اما به نظرم بخش خیابانی می تواند ویترین تئاتر
کشــور در شرایط فعلی باشد گرچه در سال های گذشته هم در
محوط ه تئاتر شهر و پارک های تهران و شهرستان شاهد برگزاری
پرشور این اتفاق بودیم اما با توجه به شرایط حساسی که داریم تئاتر
خیابانی به لحاظ کمی و کیفی می تواند نمود بیشتری داشته باشد.
بازارهای فیلم جهان در سال ۲۰۲۰
چقدر ضرر کردند؟
با پایان گرفتن ســال ۲۰۲۰و انتشار امار ساالنه فروش سینماها
می توان مشــاهده کرد که شــیوع ویروس کرونا چقدر به گیشه
سینماهای جهان ضربه زده است .گیشه سینماها با کاهشی ۵۷تا
۷۶درصدی در بازارهای نمایش فیلم در سال ۲۰۲۰روبه رو شدند.
در این میان بریتانیا و ایرلند پیشتاز بودند و با کاهش ۷۶درصدی
در مقایســه با فروش سال ۲۰۱۹بیشترین ضربه را از شیوع کرونا
متحمل شدند .چین با کاهش ۷۰درصدی ،کره جنوبی با کاهش
۷۱درصدی ،ایتالیا و اسپانیا با کاهش ۷۲درصدی از دیگر متضرران
بزرگ شیوع کرونا بودند .روسیه نیز کاهشی ۶۰درصدی را در فروش
سینماهایش در مقایسه با سال ۲۰۱۹تجربه کرد .ژاپن ۶۱درصد
و نیوزیلند نیز ۶۲درصد کاهش را ثبت کردند .سینماهای استرالیا
با کاهش فروش ۶۵درصدی رو به رو شدند و المان و فرانسه شاهد
کاهش فروش ۶۹درصدی در سینماهایشان بودند .کارشناسان در
توضیح ضربه عظیمی که گیشه های بریتانیا متحمل شدند به نبودن
عناوین جذاب داخلی اشاره کردند و در همین حال ژاپن با کسب
سودناخالص ۳۱۳میلیون دالری توانست به مدد انیمیشن پرفروش
«دیو کش :قطار موگن» که به عنوان پرفروش ترین فیلم گیشه های
ژاپن شناخته شد ،این ضرر را قابل تحمل تر کند .سینماهای روسیه
هم از ۱۵جوالی دوباره باز شدند و کارشان را از سر گرفتند به همین
دلیل کاهش فروش کمتری را تجربه کردند .در فرانسه سینماها۱۷۶
روز از سال ۲۰۲۰را بسته بودند اما پس از بازگشایی از ۲۲ژوئن تا
۲۸اکتبر به مدد فروش فیلم های فرانسوی کمی نفس کشیدند .در
حالی که سهم فیلم های داخلی در سال ۲۰۱۹برابر با ۴۰درصد بود
این سهم در سال ۲۰۲۰به بیش از ۶۲درصد رسید .دیگر بازاری که
در دوران شیوع کرونا جان سالم به در برد هلند بود که با کاهش ۵۷
درصدی به نسبت سال ۲۰۱۹روبه رو شد. صفحه 3
گناه نو
اعالم امادگی وزارت فرهنگ در حوزه کاهش اسیبب های اجتماعی:
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره • 1367چهارشنبه17دی ماه • 1399سال سیزدهم • 4صفـــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
12:00
اذان ظهر
16:52
غروب افتاب
17:13
اذان مغرب
05:37
اذان صبح فردا
07:07
طلوع افتاب فردا
گنج سخن
امام حسین علیه السالم :
هر کس فکرش به جایى نرسد و راه تدبیر بر او بسته شود،
کلیدشمداراست.
بحاراالنوار ،ج ،75ص128
پندبزرگان
مایه خوشبختی انسانیت است
که هر انسانی فقط انی هست که هست.
فرناندوپسوا
حافظانه
زلف بر باد مده تا ندهی بر بادم
ناز بنیاد مکن تا نکنی بنیادم
می مخور با همه کس تا نخورم خون جگر
سر مکش تا نکشد سر به فلک فریادم
کاهش اعتیاد با استفاده
از ظرفیت فرهنگ ،هنر و رسانه
سیدعباس صالحی درنشست هم اندیشی همکاری در طرح جامع یاریگران زندگی با حضور دبیرکل ستاد مبارزه
با مواد مخدر ،افزود :در دو سال اخیر اقدامات مناسبی در حوزه بررسی و کاهش اسیب های اجتماعی در وزارت
فرهنگ و ارشاد اسالمی صورت گرفته و خط های اتصالی خوبی بین فضای فرهنگ ،هنر و رسانه با فضای توسعه
اجتماعی و مقابله با اسیب های اجتماعی ایجاد شده است .وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی ادامه داد :شورای اجتماعی
این وزارتخانه در این بازه زمانی و با حضور خانم داداندیش اقدامات مناسبی در حوزه اسیب های اجتماعی داشته
اســت که چگونه می توانیم این موضوع از جمله مبارزه با اعتیاد را از لحاظ رویکردی و برنامه ای با فضای این
وزارتخانه نزدیک تر کنیم .وی افزود :در بخش محتوایی هم اقداماتی در این زمینه انجام شده و توجه به موضوع
مواد مخدر هم در تولیدات محتوایی از جمله این اقدامات است .رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور در ادامه تاکید
کرد :باید در حوزه ایده ها و قالب ها به نواوری توجه داشته باشیم و هماهنگی و هم افزایی های بیشتری در بودجه
۱۴۰۰در این زمینه داشته باشیم .وی در عین حال افزود :اینکه چگونه می شود هماهنگی و هم افزایی مربوط به
حوزه فرهنگ ،هنر و رسانه را ارتقا داد و نقش مرجعیتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی در حوزه کاهش اسیب های
اجتماعی را روشن تر کرد ،حائز اهمیت است .صالحی گفت :در حوزه درمان ،مقابله و پیشگیری اعتیاد ،فرهنگ،
هنر و رسانه بویژه فضای مجازی نقش وسیعی دارد و ظرفیت هایی در رسانه وجود دارد که می توانیم این ظرفیت
ها را به فعلیت تبدیل کنیم و در بخش هماهنگی و هم افزایی و مرجعیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی با توجه
بیشتر و ان را به نظام استقرار برسانیم .وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی همچنین به جامعه هدف در این حوزه هم
اشاره کرد و ادامه داد :باید در این بخش با توجه به اولویت های ستاد مبارزه با مواد مخدر کارها و اقداماتی که در
نظر داریم انجام شود را روشن کنیم و رویکردهای مشترک وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی و ستاد مبارزه با مواد
مخدر برای همکاری های مشترک مشخص شود .عضو کابینه دولت دوازدهم به ظرفیت رسانه های خارجی در
کشور اشاره کرد و گفت :ستاد مبارزه با مواد مخدر باید تعریفی از سوژه های مورد توجه مخاطب های خارجی در
این حوزه بدهد تا با توجه به اینکه از نظر مخاطب خارجی چه اقدامی به عنوان ابتکار محسوب می شود ،اقداماتی
صورت بگیرد و معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی در این زمینه می تواند همکاری های الزم با ستاد
مبارزه با مواد مخدر را داشته باشد .صالحی افزود :برای همکاری با جشنواره طرح یاریگران زندگی هم ظرفیت های
رسانه ای با هدف معرفی ان در حوزه بین الملل وجود دارد و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسالمی در این زمینه
می تواند همکاری های الزم با ستاد مبارزه با مواد مخدر را داشته باشد .عضو شورای عالی انقالب فرهنگی ادامه
داد :حوزه های استانی را هم برای همکاری و کمک در این زمینه می توان فعال کرد و در حوزه فضای مجازی
هم اقدامات بسیاری در حال انجام است و می توان همکاری های مشترک میان ستاد مبارزه با مواد مخدر و مرکز
توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی ایجاد کرد .براساس اعالم وزارت فرهنگ و
ارشاد اسالمی ،در ابتدای این نشست مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی در امور اسیب های اجتماعی گزارشی از
مجموعه اقدامات و برنامه های شورای اجتماعی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی ارائه کرد .پروین داداندیش گفت:
این شورا جلساتی را با ستاد مبارزه با مواد مخدر داشته و به تفاهم نامه های همکاری در این زمینه رسیده است و
رویکرد همکاری امسال هم با رویکرد طرح ملی یاریگران زندگی است .وی ادامه داد :این شورا در قالب ۱۶برنامه
با معاونت ها و سازمان های تابعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی از جمله معاونت فرهنگی ،هنری ،مطبوعاتی و
سازمان سینمایی و کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور ،ستاد ملی بازی های رایانه ای ،مرکز توسعه فرهنگ
و هنر در فضای مجازی و ...همکاری داشته است .داداندیش افزود :از دیگر اقدامات این شورا می توان به تولید
محتوای پیشگیری از اعتیاد در قالب انتشار پیام های مرتبط در رسانه ها ،برگزاری کارگاه های اموزشی با گروه
های مرجع وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی ،پخش پیام های مرتبط پیش از نمایش فیلم های جشنواره فیلم فجر،
برگزاری نمایشگاه عکس و کاریکاتور ،تولید تئاتر های صحنه ای و خیابانی و ...اشاره کرد .وی ادامه داد :در سال
۹۹دو تفاهم نامه همکاری مشترک در این حوزه با ستاد مبارزه با مواد مخدر منعقد شد و وزارت فرهنگ و ارشاد
اسالمی در حوزه کاهش اسیبب های اجتماعی امادگی کامل دارد تا برای رسیدن به اهداف ستاد مبارزه با مواد
مخدر کمک های الزم را داشته باشد.
حکایتبعضیادم ها
شیرین زمانی
همیشه برام سوال بوده چرا بعضی ادم ها یه طوری رفتار
میکنند که معلومه خود واقعیشون نیستن.
از مدل حــرف زدن،مدل لباس پوشــیدن،مدل غذا
خوردن وخیلی موارد که اونهارو متمایز میکنه،البته نه
به معنای امتیاز.
یه روز دوســتی رو دیدم که خیلی از دســت «دختر
عموش»
شکایت میکرد و می گفت :وقتی با هم بیرون می ریم
با صدای بلند از خودش تعریف میکنه،یا تو یک جمع
دوستانه طوری از سفر هاش به جاهای مختلف میگه که
هر ادم عاقلی متوجه میشه دروغ میگه.
یه روز بهش گفتم :عزیزم تو همینطوری دختر دوست
داشتنی هستی دیگه لزومی نداره دروغ بگی ،تا دیگران
دوستت داشته باشن یا به قول خودت متمایز از دیگران
بشی.
در جــواب به من گفت :تا وقتی این مســائل رو مردم
ندونند بهت احترام نمی گذارند ،به نظر من ایراد نداره
برای جلب توجه کمی دروغ چاشنی کارت بکنی.
به دوستم گفتم:دختر عموی تو تقصیری نداره.
با تعجب گفت :من میدونم دروغ میگه وتو میگی مقصر
نیست؟
گفتم:ببین تا وقتی تقاضا نباشه عرضه هم نیست.
گفت :یعنی چی؟
گفتم :متاســفانه عمل بعضی ها عکس العمل متقابل
داره،
وقتی قضاوت ادمها از روی ظاهر باشه،وقتی میشنوند
طرف پول داره،وقتی می بینند کلی تحصیالت داره،
وقتــی مدل حــرف زدن رو میبینند ،خوب رو همین
مالکها احترام میزارن.
دوستم گفت:این خصوصیات بد نیست.
گفتم :خیلی هم حسنه اگر درست باشه ودروغ نباشه.
وقتی مالک احترام به ظواهر میشه دیگه کسی به شعور
اهمیتی نمیده.
معرفت و انسانیت ّ
این میشه که از بطن ادمهاظاهر سازی سرمیزه و فاجعه
اخالقی رخ میده.
بی احترامی به کســی که پول نداره ،بی احترامی به
کســی که شــعور داره ولی تحصیالت کمی داره،کم
اهمیت بودن کسی که ماشین انچنانی نداره ویا خانه
انچنانی نداره ؛ و.....
قصه میشه قصه درام تنهایی ادمها.
دوستم متفکر به نقطه ای نامعلوم زیر لب گفت :حکایت
بعضی ادمها حکایت حبابه !
اول کسی رو قضاوت نکنیم.دوماَ
گفتم :کاش بلد بشیم َ
برای احترام مالک رو بر حسب انسانیت بگذاریم.
اون موقع هست که می تونیم بگیم:
نه همین لباس زیباست نشان ادمیت.
محمد صالح رزم حسینی
طرح روز
صحنه
پشت
نگاهی به تک اهنگ «سووشون» اثر تهمورس پورناظری و صدای همایون شجریان
جانپدرکجاستی
علی نجفی
روز گذشــته تک اهنگ «سووشون» به اهنگســازی تهمورس پورناظری و خوانندگی همایون شجریان منتشر شد .در این اثر
پوریا ســوری ترانه سرا ،تهمورس پورناظری اهنگســاز ،همایون شجریان خواننده ،ســهراب پورناظری نوازنده کمانچه ،سحر
محمدی و دنیا کمالی هم خوان گروه اجرایی را تشکیل می دهند.
انتخاب هوشــمندانه در نام اهنگ چون تلنگری برای اهل دل اســت« .جان پدر کجاستی» حمله تروریستی کابل که چندی
پیش دانشــگاه رخ داد انســان هیا بی گناهی در خون غلطیدند و پیامک پدری که به فرزند خود دســت به دســت شــد .اما
ماجرای سووشــون عمیق تر از یک فاجعه اســت بلکه به بلندای تاریخ ناله و شــکوه دارد ،سیاوش کشان به دست دیکتاتورها
و تروریست هاســت! اگر رمان سووشون را خوانده باشید و با شــاهکار سیمین دانشور اشنا باشید کامال درمی یابید که حکایت
سووشــون حکایت فراتر از تاریخ اســت حکایت انسانیت ،حکایت به پا خواســتن مقابل اجنبی و ظلم و ستمگر است .حکایت
خونهای بی گناه ریخته شــده و درد و رنج مادران و زنان مهجور این ســرزمین که روزی به دادخواهی ظلم رفته شــده به پا
خواهند ایستاد.
برای روشن تر شدن در انتخاب نام برای این اثر باید خالصه ای از رمان سووشون را برایتان بازگو کنم تا بدانید انتخاب این نام
تا چه اندازه هوشمندانه و عمیق بوده است.
داستان سووشون در بحبوحه ى جنگ جهانى دوم روایت مى شود ،انگاه که نیروهاى انگلیسى وارد مرزهاى جنوبى ایران شده اند
ِ
و باتوجه به از اعال ِم بى طرفى ایران ،بدون خون و خونریزى مملکت را تصاحب کرده اند .مدخل ورودى داستان قطعه اى است
کوچک از تما ِم انچه خواننده مى بایست تا انتها بداند .جشن عروسى دختر حاکم است و همه دعوت شده اند .زرى و یوسف هم
که کاراکترهاى پیش برنده ى داستان هستند در این جمع حاضرند .یوسف با دلخورى و زرى با نگاهى نقادانه مجلس را از نظر
ناهمگونى مجلس عقد از همان ابتدا توى ذوق می زند! مدعوین که نیمى بیگانه اند با لهجه ى غریب خود مضحکه اى
مى گذرانند.
ِ
به پا کرده اند .خوش خدمتى صنف نانوا بیشتر از همه چشم ها را به خود مى خواند .نان سنگکى به ان بزرگى ان هم در میانه ى
قحطى ،درســت وقتی که نیمى از مردم شهر نان خشکى ندارند که سق بزنند .یوسف اربابى است اگاه ،تحصیلکرده در فرنگ و
مراقب رعیتش
سرد و گرم روزگار چشیده است .با دیدن این هرج و مرج ها ذهنش بهم می ریزد ،او که همیشه در مقا ِم معلم و
ِ
بوده نمی تواند این قبیل بزرگنمایى ها را تاب بیاورد .ســخنانى که بین یوسف معترض و زرى رد و بدل مى شود نمونه اى تکرار
شونده است که تا یک سوم انتهایى داستان ادامه مى یابد .یوسف از وضع موجود به تنگ امده ،تمام زمینداران و ارباب ها براى
محصول مازاد خود را به قواى بیگانه مى فروشند اما در این میان این یوسف است که صداى مردم شده،
ســود بیشــتر ،اذوقه و
ِ
که بیداد را بر نمى تابد و حاصر نمى شود در انبارهاى غله اش را بر اجنبى بگشاید ان هم در شرایطى که مردم چند شبانه روز
چیزى براى خوردن ندارند .از طرفى خان هاى قشقایى قصد دارند تا از طریق معامله اى با قواى انگلیس براى به پا خاستن علیه
حکومت مرکزى سالح تدارک ببینند .یوسف و همفکرانش چنین اشوبى را در میانه ى این قحطى و اشفتگى صالح نمى دانند.
تالقى چندین دیدگاه مختلف اســت و شاید همین امر باشد که از او سیاوش مى سازد .از سویى دیگر باید
دیدگاه یوســف خط
ِ
دنباله ى خط فکرىِ راوىِ داستان ،زرى را پى گرفت.
داســتان از میانه ى ذهنیات و ادراکات زرى روایت مى شــود .هم اوســت که از گفته اعتراض گونه ى شوهرش در مجلس عقد
بیمناک مى شــود .زرى که با رویه اى محافظه کارانه از شــوهرش مى خواهد جوانب احتیاط را رعایت کند ،اندکى بعد از سوى
امن خانه اش است ،از دنیا هیچ نمى خواهد جز ارامش
شــوهر و پسرش ،ترســو خوانده مى شود .این زن که در پى حفظ
حریم ِ
ِ
و امنیت .اما ناگزیر اســت با شوهرش همپا شــود ،چه انکه یوسف مسئولیتى بزرگ تر از زرى بر شانه دارد و در قبال رعایایش
احساس وظیفه مى کند .چهار چوب امن یوسف حریمى است که مى باید به دو ِر رعایایش کشیده شود .زرى که در ابتدا محافظه
کارانــه تمام کوشــش خود را براى حفظ امنیت خانواده به کار مى برد ،در انتهاى داســتان ،با جهــان بینى اى نو پا جاى پاى
شــوهرش مى گذارد و سیاوش وار به دور از ترس به استقبال خطر مى رود .او که با بزرگترین ترسش روبه رو شده دیگر بیمى از
بینى زرى
تشــییع پیکر یوسف در شهر نمو ِد
ختم خط داســتانى در صحنه ى
بیرونى تغییر جهان ِ
ِ
ِ
هیچ فقدانى ندارد .از این رو ِ
قربانى مقدس
این
خون
از
قطره
یک
حتى
نیست
حاضر
و
مى شود
رو
در
رو
خود
ى
خودفروخته
اســت .انگاه که با برادرشــوه ِر
ِ
ِ
پایمال شود.
زری زنی ایلیاتی را که برایش از مراســم سووشون (سوگ سیاوش) گفته بود به یاد می اورد .گویی یوسف ،سیاوشی است تنها
در محاصره انبوه دشمنان .اخرین فصل رمان ،توصیفی قوی از تشییع جنازه یوسف و یکی از موثرترین وصف های حرکت مردم
در ادبیات معاصر ایران است .تشییع جنازه به تظاهرات ضداستعماری مردم و درگیری انان با نیروهای امنیتی مبدل می شود.
جنازه یوسف را شبانه به خاک می سپارند و مک ماهون در تسلیتی امیدبخش به زری می نویسد:
شــهرت و بســیار درختان در ســرزمینت .و باد پیغام
«گریه نکن خواهرم ،در خانه ات درختی خواهد رویید و درخت هایی در
َ
هردرختی را به درخت دیگر خواهد رســانید و درخت ها از باد خواهند پرســید :در راه که می امدی سحر را ندیدی؟ بخشی از
رمان سووشون»
با توجه به این توضیحات در می یابیم انتخاب تک اهنگ سووشون تا چه اندازه می تواند حائز اهمیت و متفاوت می باشد و فریاد
مظلومان عالم را به گونه ای موســیقایی در بر دارد .از انتخاب نام اثر که بگذریم به انتخاب شعر پوریا سوری می رسیم پوریا که
در اشعار گذشته اش نیز مضامین اجتماعی و سیاسی پررنگ دیده می شود این بار نیز در این ترانه با استفاده از جمله «جان
پدرکجاستی» توانسته کلمات در اختیار ملودی دربیاورد جان کالم را به خوبی بیان کند.
تهمورس نیز در اهنگسازی سعی کرده با الهام گرفتن از ملودی افغانی و فولکلوریک خراسانی فضای اشنایی را برای شنوندگان
فارسی زبان بوجود اورد .ترکیب سازهایی چون دوتار ،سه تار ،عود و کمانچه کامال هویت به کار بخشیده است و در بخش هایی
دوتار و با زیر صدای عود موسیقی افغانی را برای شنونده تداعی می کند و تکنوازی کمانچه چون ریسمانی این مولودی ها را به
هم می تند .استفاده به جا از ساز کوبه ای دف و البته الکترونیک با هوشمندی اهنگساز نه تنها از هویت کار نکاسته بلکه تلفیق
درســت و بجا باعث شده است فضای دلهره امیز کلمات به درستی تداعی می شود و ملودی را برای شنوندگان غیر فارسی نیز
لذت بخش می کند .اما شاید اوج اهنگسازی را باید در هم اوایی ها و سکوت های نسبتا طوالنی قطعه دریافت که با صدای بی
مانند همایون شجریان دل هر شنونده ای را به لرزه می اندازد و ناخوداگاه واگویه «جان پدرکجاستی» زمزمه لبان شنوندگانش
می شود .به راستی انجا که سخن از گفتن باز می ماند موسیقی اغاز می شود .در اخر به چند جمله ای از رمان سووشون اشاره
می کنیم و اروز داریم روزگاری برسد که دیگر نه جنگی باشد و نه ستمگری.
«کاش دنیا دســت زن ها بود ،زن ها که زاییده اند یعنی خلق کرده اند و قدر مخلوق خودشــان را می دانند .قدر تحمل و حوصله
یکنواختی و برای خود هیچ کاری نتوانستن را .شاید مردها هیچ وقت عمال خالق نبوده اند ،انقدر خود را به اب و اتش می زنند
تا چیزی بیافرینند .اگر دنیا دست زن ها بود جنگ کجا بود ...بخشی از رمان سووشون» صفحه 4