روزنامه هنرمند شماره 1365
روزنامه هنرمند شماره 1365
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
دوشنبه 15دیماه 1399سال سیزدهم شماره 4 1365صفـــحه 2500تومـان ISSN 2008-0816
www.jaaar.com
به بهانه تجمع نمایندگان صنوف تئاتر مقابل خانه ملت
پولی که خارجی ها از موسیقی
ایرانی درمی اورند!
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
«الهام عز یزی قاسم ابادی»
عضو انجمن نقاشان ایران در گفتگو با «هنرمند»
سخت گیر ی های زیاد در مسیر
راه هنر مانع تراشی می کند
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
امید به بازگشایی سینماها
تا پیش از موعد برگزاری
جشنواره فجر
سینماوتلویزیون3.
عکس :میالد شکیبا
کشوری که تئـــاتر پویا ندارد
فــرهنگ ان رو به زوال است
شانس کدام فیلم های خارجی
در جوایز گلدن گلوب ۲۰۲۱
بیشتر است؟
سینماوتلویز یون3.
CINEMA&TV
CINEMA&TV
ثبت بیش از دو هزار درخواست
تسهیالت هنری در سامانه تحفه
همکاری «شهاب حسینی»
با «کورش اهاری»
در نقش یک فیزیکدان ایرانی
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
خانه نیما یوشیج تبدیل
به خانه ادبیات معاصر ایران شود
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
گفتگوی «هنرمند» با برگزیدگان جشــنواره فیلم مستند «حقیقت»
«برانازا» مستندی
برای کشف و شهود مخاطبان
سینماوتلویز یون3.
CINEMA&TV صفحه 1
2
«الهام عزیزی قاسم ابادی» عضو انجمن نقاشان ایران در گفتگو با «هنرمند»
دوشنبـــــــــه 15دی ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1365
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
گزارش
پولی که خارجی ها از موسیقی ایرانی
درمی اورند!
فرزاد مظفری
یکی از محیط هایی که همیشه مورد توجه فعاالن فضای مجازی
بوده است ،شــبکه های اجتماعی بزرگ اشتراک ویدئو چون
یوتیوباست.دراینشبکهاجتماعیمی توانیدتولیداتتصویری
خود را با دیگران به اشتراک بگذارید و از این راه پول در بیاورید.
چطور می شود در یوتیوب پول دراورد؟
البته که اشتراک ویدئو در یوتیوب رایگان است و کسی بابت تماشای
ان (به جز نسخه پرمیوم) پولی پرداخت نمی کند اما بی شک به گوشتان
رسیده است که این سرویس های رایگان از طریق تبلیغات درامدهای
نجومی دارند .در یوتیوب کاربران پس از رسیدن به حداقل هایی (از نظر
میزان بازدید و دنبال کننده) می توانند در بخشی از این درامد شریک
شــوند .چطور؟ با جذب مخاطبانی که تبلیغات پخش شده در این
پلتفرم را تماشا می کنند .در حقیقت گوگل که مالک یوتیوب است از
شرکت های گوناگون که دوست دارند در این پلتفرم تبلیغ کنند مبلغی
را می گیرد که درصدی از ان را به انتشاردهند ه ویدئوها می رسد .معموال
به ازای هر ۱۰۰۰باری که یک تبلیغ دیده شــود ،بیشینه ۱۸دالر
نصیب انتشاردهنده محتوا می شود .البته برای اینکه ۱۰۰۰بار تبلیغ
دیده شود ،ویدئوی منتشر شده به بازدید بسیار بیشتری نیاز دارد .چرا؟
چون بسیاری هنگام تماشای ویدئوها ،تبلیغ ها را با ترفندهای گوناگون
از سر راه برمی دارند (ابزارهای مسدودکننده تبلیغات و ،)...برخی هم از
سرویس پولی یوتیوب استفاده می کنند که تبلیغ ندارد .به این ترتیب
در نهایت به ازای هر ۱۰۰۰بازدید یک ویدئو در این پلتفرم می توان
چیزی بین ۱تا ۵دالر به دست اورد.
اهنگ گوش بده مخاطب جذب کن!
تولید محتوای جذاب کار اسانی نیست و احتیاجاتی دارد که همه کس
از عهده اش برنمی اید .در این میان هستند کسانی که برای این کار سراغ
شیوه هایکم دردسرترمی روند.مثالمی توانسراغخواننده هایمشهور
رفت و به اثارشان گوش داد .واکنش نشان دادن به این اثار می تواند
هواداران ان خواننده را به سمت شما بکشاند و ترغیبشان کند که اثار
شما را تماشا کنند .در این مسیر با اجرای ایده های جالب می توان به
بازدیدهای چند میلیونی دست پیدا کرد .برای مثال مردی سالخورده
که روی ویلچر به موسیقی محبوب دوران جوانی اش گوش می سپارد
و واکنشــی احساسی نشان می دهد ۱۷میلیون بار دیده شده است.
ی خارجی چطور؟ اگر مثال یک خارجی ،موسیقی
ش به موسیق
واکن
ایرانی گوش دهد و واکنش را ضبط و پخش کند ،مخاطب پیدا خواهد
کرد؟ جواب مثبت است .با جستجویی کوتاه در یوتیوب بسیاری از این
ویدئوها را پیدا می کنید .خارجی ها چطور این فکر به سرشان زده است؟
پربازدید شدن تران ه خوانندگان ایرانی در این شبکه اجتماعی می تواند
دلیل خوبی باشد .یکی از ترانه های محسن یگانه در یوتیوب با بیش از
یکصد میلیون بازدید رکورددار این دست اثار است .مسلما وقتی فعاالن
خارجی این ژانر سراغ موسیقی ایرانی می روند ،اهنگ پربازدید محسن
یگانه یکی از انتخاب هایشان خواهد بود ،اما در این میان موفق ترین
ویدئوها مربوط به کســانی است که با پخش کردن موسیقی ایرانی
برای خارجی ها از ان ها واکنش می گیرند .بازدید ویدئویی این چنین
که تابستان گذشته بارگذاری شده از ۱میلیون فراتر رفته است .با توجه
به ۳۴هزار دنبال کنند ه کانال منتشرکننده کلیپ ،این ویدئو در جذب
مخاطب بسیار خوب عمل کرده است .یکی از چهره های موفق این ژانر
فردی به نام موسی است که تا کنون چندین ویدئو با موسیقی های
ایرانی ساخته است .پربازدیدترین ویدئویی که او با اهنگ های ایرانی
ساخته مربوط به اثر محسن یگانه است که چیزی بیش از ۳۴۰هزار
بازدید دارد .محسن چاوشی ،یاس ،محمدرضا و همایون شجریان از
دیگر خواننده هایی هستند که موسی سراغ اهنگ هایش رفته است.
با توجه به شهرت بین المللی محمدرضا شجریان و بازتاب گسترده
درگذشت این هنرمند در رسانه ها خارجی ،بسیاری از یوتیوبرها سراغ
اهنگ های او رفتند .درست مثل ایران ،اهنگی که بیش از هم مورد
استفاده قرار گرفت« ،مرغ سحر» بود که بارها در ویدئوهای گوناگون
تکرار شد و واکنش های رنگارنگ به ان نشان داده شد.
معرفیکارهایایرانیبهمخاطبترکیه ای
امره یولجن پژوهشگر موسیقی اهل ترکیه از یوتیوبرهای فعال و موفقی
است که به موسیقی می پردازد .کارهای او فراتر از واکنشی ساده و یک
سر و گردن باالتر از چیزهایی که تا کنون به ان اشاره شد .یولجن که
با همایون شجریان مصاحبه کرده و سفری هم به ایران کرده است ،در
ویدئوهاییبهتحلیلکارهاییازخوانندگانایرانیپرداختهاست.یکیاز
ویدئوهایپربازدیداومربوطبهتحلیلتکنیک هایاوازخواندنهمایون
شجریان است و سال ۲۰۱۷منتشر شد .این ویدئو تا کنون نزدیک به
۸۰۰هزار بار دیده شده است .میزان درگیر شدن مخاطب با ویدئوی
تولیدی او از کامنت های پای ویدئو هم مشخص است .در این قسمت
هم چیزی حدود هزار و ۵۰۰نفر به اظهارنظر پرداخته اند.
منتقدانچهمی گویند؟
برخی بر این باور هستند که یوتیوبرهای خارجی برای جذب مخاطب
ایرانی کارهایی می کنند که صادقانه نیست .یا به قول معروف ان چه را
مخاطب ایرانی در پی ان است به او می دهند تا از این راه پول در بیاورند
و به این دلیل این کار را ناپسند می دانند .حتی تعدادی ویدئوی انتقادی
در این باره در یوتیوب منتشر شده است .البته که خود منتقدان متهم
به موج سواری شکار مخاطب می شوند .به هر روی وقتی مخاطبانی
برای این دست اثار وجود دارد ،برخی برای جذب ان ها تالش می کنند.
از قضا می توان به منتقدان خرده گرفت که بزرگنمایی می کنند و این
کارها را بیش از حد بااهمیت و تاثیرگذار نشان می دهند.
سخت گیری های زیاد در مسیر راه هنر مانع تراشی می کند
امینکردبچهچنگی-عکس:امیرحسینخلیلی
اعظم( الهام) عزیزی قاســم ابادی متولد ١٣٥٦و دانش اموختۀ کارشناســی ارشد
رشته نقاشی است .عضویت پیوســته در انجمن نقاشان ایران ،مدیریت گالری هنری
«شنگرف» مدیریت عامل موسســه فرهنگی هنری «شنگرف هنر معاصر ایرانیان» و
مدیریت اموزشــگاه فنی و حرفه ای نقش از جملۀ فعالیت های هنری وی در سال های
اخیر بوده اســت .با توجه به شــیوع ویروس کرونا و کمتر شــدن و یا تعطیل شدن
فعالیت هــای فرهنگی و هنری ،از جمله تعطیلی گالری ها و برگزاری نمایشــگاه های
انالین در بستر فضای مجازی ،بر ان شــدیم تا با این هنرمند حوزۀ نقاشی به گپ و
گفتی ساده و صمیمی بنشینیم .ان چه پیشکش حضور می شود ،نظرات «الهام عزیزی
قاســم ابادی» در حوزه های مختلف از جمله مدیریت در عرصۀ هنر است که امید ان
داریم مورد توجه و رضایت مخاطبان ارزشمند روزنامۀ «هنرمند» قرار بگیرد.
در مسیر عالقه هایم حرکت کردم
اعظم عزیزی ،هنرمند رشتۀ نقاشی در گفتگو با خبرنگار حوزۀ هنرهای تجسمی روزنامۀ هنرمند
با اشــاره به این موضوع که از کودکی عالقۀ بســیار زیادی به حوزۀ هنر و به ویژه نقاشی داشته
است ،گفت :من در خانواده ای بزرگ شدم که تحصیالت انان با زمینه های هنری بسیار متفاوت
بود و از همین نظر ،با این دنیا فاصله های بســیاری داشتند ،اما در نهایت من توانستم از همین
خانواده راه خویش را پیدا کنم و در مســیر عالقه هایم حرکت کنم .وی در ادامه ،با اشــاره به
این که در سنین باالتر افتخار این را داشته است که دوره های اکادمیک هنرهای تجسمی را در
محضر اساتید بزرگ هنرهای تجسمی سرزمین عزیزمان ایران پشت سر بگذارد ،افزود :همچنان
گذراند کارگاه های عملی دروس هنری ،شــوق و اشتیاق مرا در در رغبت به هنر بیشتر و بیشتر
می کــرد ،از اموختن جنبه های نظری دروس هنری نیز غافــل نماندم و دوره های ازاد هنرهای
گوناگون را نزد اســتادان برتر هنرهای تجسمی ایران گذراندم .این هنرمند عرصۀ نقاشی ،که از
ســال 1392به عضویت پیوستۀ انجمن نقاشان ایران درامده است ،با اشاره به این که هم زمان
با گذراندن دوره های کارشناســی ارشد و نقاشی در نزد اســاتید خود ،توانسته است به صورت
جدی تر به فعالیت های خود ادامه بدهد و در مسیر حرفه ای تر شدن پیش برود ،با اشاره به این
موضوع که عدم برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری از جمله نمایشــگاه های هنرهای تجسمی
به صورت اینترنتی و در بســتر فضای وب ،به عنوان یک ضعف بزرگ در حوزۀ فرهنگ و هنر به
شــمار می رود ،ادامه داد :طی فعالیت هایی که در طول دوران دانشــجویی و یا به عنوان یکی از
هنرجویان این رشته ،این فقدان را در جامعۀ هنری برای هنرمندانی که می خواهند اثار خود را
بدون دغدغه به نمایش بگذارند ،دیدم و حس می کنم عدم دسترســی هنمرندان به این عرصه،
فقدانی بسیار بزرگ است.
سخت گیری های زیاد در مسیر راه هنر مانع تراشی می کند
عزیزی که در سال های فعالیت هنری خود با برگزاری نمایشگاه های فردی و گروهی در داخل و
خارج از کشور ،به انتشار این هنر در میان عالقه مندان ادامه داده است ،با ابراز خرسندی از این
امر که کشــور ما زیربنای فرهنگی و هنری درخشانی دارد و امروز نیز هنرمندان بسیار زیادی،
به ویژه جوانان در حوزه های مختلف فرهنگ و هنر و به ویژه هنر نقاشــی مشــغول به فعالیت
هستند ،اظهار داشت :هستند کسانی که با سخت گیری و بهانه گیری های بسیار زیاد و به ویژه
در حوزۀ مسائل مالی ،مانع حرکت مسیر جوانان عرصۀ هنر می شوند و با همین رفتار ،انان را بر
خالف ان چه باید در روند عادی صورت بپذیرد ،از دسترسی اسان به گالری ها ،فرهنگسراها و
دیگــر عرصه های عرضۀ هنر باز می دارند و این موضوع برای من به عنوان یک هنرمند فعال در
این عرصه ،امری بسیار ناخوشایند است و به نظر مطلوب نمی اید که افراد را از ان چه که به ان
تعلق دارند ،دور کنیم .وی که توانسته است با تالش های فراوان «گالری شنگرف» را به «موسسۀ
فرهنگی و هنری شــنگرف» ارتقاء ببخشد تا توانسته باشد در زمینه های مختلف هنر کمکی به
جامعۀ هنرمندان و مخاطبان هنر کرده باشد ،تصریح کرد :به همین دالیل بود که تصمیم گرفتم
بســتری را برای عرضۀ اثار هنرمندان ،کســانی که به هنر عالقه دارند و کســانی که هنر را به
عنوان تنها راه امرار معاش برگزیده اند ،فراهم اورم و در عین ســختی های موجود در این مسیر
از جمله تنها بودن در این راه ،تالش کردم تا مسیر را به درستی بپیمایم .این هنرمند نقاش ،با
اشــاره به این که در این روزها ،سختی های موجود در فعالیت های هنری در روزهای کرونا ،تنها
مختص نمایشگاه داران و گالری داران نیست و بار سنگین بخش بسیار بزرگی از ان را هنرمندان
و به ویژه هنرمندان نقاش ،موزیسن ها و بازیگران تئاتر و سینما به دوش می کشند ،خاطر نشان
کرد :بســیاری از نقاشان را می شناسم که از هنر به عنوان تنها راه امرار معاش استفاده می کنند
و در روزهایی که نمی توانند فعالیت داشته باشند یا مث ً
ال نمایشگاه برگزار کنند ،راهی برای امرار
معاش ندارند و مایۀ تاسف است ،زمانی که یک هنرمند نمی تواند اثار خود را به فروش برساند،
باید دست به کارهای دیگری بزند که حوزۀ تخصص او نیست و برای ما که نمی توانیم دست به
کاری دیگر بزنیم ،این موضوع بسیار ناراحت کننده و تاسف بار است .این هنرمند عرصۀ نقاشی،
در بخشــی دیگر از این گفتگو ،با اذعان به این امر که همواره تالش کرده است تا با بسترسازی
بــرای ارائۀ هنر جوانان تازه کار ،گامی مهم در نمایش اثار انان بردارد ،تاکید کرد :باید به خاطر
داشــته باشیم که در مسیر انتشــار اثار هنرمندان و ارائۀ رزومۀ هنری انان ،بزرگان عرصه های
مختلف هنر را نیز نباید فراموش کنیم و در نهایت امید ان داریم تا خداوند توفیق روشــن نگاه
داشــتن چراغ هنر را به ما بدهد تا ما نیز بتوانیم گامی هر چند کوچک در راه به ثمر نشســتن
جوانه های هنر برای عموم مردم شریف این سرزمین برداریم .عزیزی ،در ادامه ،ضمن ابراز تاسف
از ایــن امر که در ایام شــیوع بیماری کرونا ضربه های مهلکی بر پیکــر فعالیت های هنری وارد
شــده است ،اما در حال باید در نظر داشت که این موضوع تنها شامل گالری ها نمی شود و همۀ
جنبه های هنر را تحت تاثیر خویش قرار می دهد ،یاداور شــد :امروز می بینیم که تئاتر ،سینما،
موزه ها و فرهنگســراها با نهایت تاســف و تاثر روزهای ســیاهی را پشت سر می گذارند و از این
موضوع که نمی توانند فعالیت خود را به قوت و قدرت روزهای پیش از کرونا ادامه دهند ،بسیار
دلگیر هستند .وی ،با اشاره به این بیت شعر که می گوید «سالمت همه افاق در سالمت توست،
به هیچ عارضه شخص تو دردمند مباد» ،با اشاره به این که هنرمندان ،در روزهایی که از سمت
و سوی هیچ کس حمایت نمی شــوند ،می بایست خودشان از خودشان حمایت کنند ،گفت :در
روزهای شــروع انتشار بیماری کرونا در کشور ،ما هنرمندان بسیار مصمم بودیم که فعالیت های
خود را در مســیر هنر ادامه بدهیم ،اما بســیاری از هنرمندان ،در حوزه های مختلف و به ویژه
کارافرینان حوزۀ هنر در گالری های نقاشی مجبور به تعطیلی صنف خود شدند و تصمیم گرفتند
به صورت مجازی فعالیت های خود را در بستر شبکه های اجتماعی ادامه دهند.
کرونا عموم مردم را مجبور به تغییر سبک زندگی کرده است
ایــن هنرمند نقاش ،با اذعان به این امر که با شــیوع بیماری کرونــا ،همۀ افراد مجبور به تغییر
ســبک زندگی شــده اند و هنرمندان نیز به عنوان یکی از اقشــار مهم این جامعه ،از این قاعده
مســتنی نیســتند ،افزود :خداوند متعال را شــاکریم که با تکیه بر ظرفیت های فضای مجازی
توانســتیم راه هایی درســت را برای ارتباط هنرمندان و مخاطبان فراهم اوریم و در این مسیر،
شناســایی و به نمایش گذاشتن اثار خوب هنرمندان کشورمان ،به عنوان مهم ترین اصل پیش
روی ما قرار داشــته است .وی با اذعان به این امر که امروز ،جمعیت غالب هنرمندان در سراسر
دنیا و به ویژه هنرمندان حوزۀ هنرهای تجسمی ،فعالیت های هنری خویش را در فضای مجازی
با مخاطبان خویش به اشتراک می گدارند و از ره اورد این مسیر توانسته اند تعداد بسیار زیادی از
مخاطبان قبلی خویش را حفظ کرده و یا بر تعداد انان بیافزایند ،ادامه داد :امروز صفحۀ شخصی
هــر هنرمند در فضای مجازی می تواند یک گالری کوچک برای او باشــد تا مخاطبان او بتوانند
فضای کار او را ببینند و از ره اورد این رخداد ،بر ان شدیم تا با هنرمندان حوزه های مختلف در
کشورهای دیگر ارتباط بگیریم و اثار خویش را با انان به اشتراک بگذاریم و در مقابل ،هنرمندان
توانمند کشور خویش را به دیگر مخاطبان در سراسر جهان معرفی کنیم .عزیزی ،با اشاره به این
که برپایی نمایشگاه های مجازی ،با تمام توان و مزیت هایی که دارد ،معایبی را نیز به همراه دارد
و به صورت کامل نمی تواند جایگزین مناســبی برای رویدادهایی هم چون برگزاری نمایشگاه در
گالری ها باشــد ،اظهار داشت :در نمایشگاه های حضوری ،مخاطب با قرار گرفتن در فضا و برقرار
کردن ارتباط فیزیکی با رویداد و حواشــی ان ،تاثیر بسیار عمیق تری را از اثار هنرمند دریافت
خواهــد کرد و زمانی که یــک اثر را از نزدیک می بیند ،بهتر می تواند ان را تجزیه و تحلیل و در
نهایت درک کند و از همین مســیر می تواند با طرز تفکر هنرمند که ریشــه در اثر او دارد بهتر
اشنا شود و بهتر ارتباط برقرار کند .این هنرمند عرصۀ نقاشی ،ضمن ابراز تاسف از این امر که
در برگزاری نمایشــگاه های مجازی به دلیل عدم وجود زیرســاخت های علمی ،ان گونه که باید
زمینــۀ ارتباط هنرمند و مخاطب را فراهم نمی اورد ،تصریح کرد :نمایشــگاه های مجازی تازه و
بعد از شیوع ویروس کرونا پا گرفته اند و میزبان اثار هنرمندان هستند ،اما باید بپذیریم که این
روند ،می تواند پس از پاکســازی کشــور و جهان از این ویروس نیز ادامه پیدا کند تا کسانی که
توانایی حضور فیزیکی در گالری ها و گالری گردی را ندارند ،از این فضا اســتفاده کنند و مانند
دیگر مخاطبان ،اثار هنرمندان محبوب خویش را به نظاره بنشینند.
برگزاری نمایشگاه های هنری مجازی نخستین قدم ورود به دهکدۀ جهانی هنر است
وی در ادامه ،با اشــاره به این که همۀ ما تابلوهای هنرمندان مطرح جهان را در کتاب های هنر
دوران مدرســه و دانشــگاه دیده ایم ،اما زمانی که این اثار را به صورت حضوری می بینیم مات
و مبهوت انها می شــویم ،تاکید کرد :شــاید فضای مجازی نتواند ان گونه که مخاطب در بستر
حقیقــی یک گالری مات و مبهوت رنگ و طرح می شــود ،او را به خود جذب کند و احســاس
او را تحــت تاثیر خویش قرار دهد و از همین منظر اســت که معتقدیم انتشــار اثار هنری در
فضای مجازی نمی تواند ان گونه که شایســته است ابهت و بزرگی یک اثر هنری را به مخاطب
ارائه کند و یا در مقابل ،شــاید از این ابهت بکاهد ،اما در مقابل نباید فراموش کرد که برگزاری
نمایشگاه های هنری ،می تواند بسترساز ارتباط میان هنرمندان جوامع مختلف باشد و در نهایت،
درب ورود به فضای جهان هنر را به روی مخاطب بگشاید و به نظر من ،برگزاری نمایشگاه های
هنری در فضای مجازی نخســتین قدم ورود به دهکدۀ جهانی هنر برای هنرمندان اســت و با
معرفــی هنرمنــد و اثار او در جهان می توان کمک شــایانی به او در راه شــناخت اثارش کرد.
عزیزی در بخشــی دیگر از این گفتگو ،ضمن ابراز تاســف از این امر کــه در این روزها ،امکان
برگزاری کارگاه های حضوری برای اســاتید هنرهای مختلف وجــود ندارد و فعالیت های هنری
اموزشــگاه های مختلف هنری نیز به حالت تعطیل در امده است ،یاداور شد :مایل تاسف است
که بســیاری از هنرمندانی که به صورت حرفه ای در عرصه های مختلف هنر مشغول به فعالیت
هســتند ،عنوان مستقل شغلی ندارند و از همین روست که به لحاظ شغلی و معیشتی ،روزهای
سخت و دشواری را می گذارنند.
هنر پدیده ای فلسفی برخاسته از وضعیت اجتماعی یک سرزمین است
این هنرمند نقاش ،هنر را پدیده ای فلســفی و اجتماعی برخاسته از وضعیت اجتماعی یک ملت
در زمان خود دانســته که از سیاست و اقتصاد هم تاثیرات بســیار زیادی می پذیرد و بر همین
اســاس ،هنر را بهترین ابزار در جهت بهبود و ارامش بخشــیدن به روابط اجتماعی برشمرده و
تاکید کرد :کار هنر و هنرمند متحول ســاختن انســان هاســت و معتقدم هنر و هنرمند روح و
روان انســان را پاالیش داده و انرژیی های درونی او را ازاد می سازد ،انرژی های مثبت را افزایش
و انرژی های منفی را کاهش می دهد و به همین خاطر اســت که این بعد از هنر را می توان بُعد
پیشــگیرانه از بیماری های روحی و روانی دانســت و از همین روست که معتقدیم هنر به عنوان
یک ابزار مهم بیشــتر باید به عموم اقشــار جامعه شناسانده شود و امید ان داریم تا بعد از اتمام
دوران شیوع بیماری کرونا ،با حرکت در این مسیر بتوانیم دوران شیوع و انتشار هنر را با تمامی
عالقه مندان به این عرصه جشــن بگیریم .وی ،ضمن ابراز تاســف از این امر که در عصر حاضر
در کشورمان ایران ،دشــواری ها و اتفاقات ناگوار کم نداشته ایم ،خاطر نشان کرد :باید بپذیریم
که در این شــرایط این هنر بود که برای تســکین دردهای ناشی از بیماری به سراغ ما امد و در
مقابل همه به خوبی می دانیم که بیماری یک اتفاق موقت و گذراســت و نباید فراموش کرد که
ما در جنگ با مغوالنی که شــاعران و نقاشان کشور ما را از بین بردند ،پیروز شده ایم و سر انان
را در مقابل عظمت هنر ،فرود اورده ایم .عزیزی ،هنر را یکی از مهم ترین ابزارهای دســت بشر
دانســته که با قدرت خود از قوم مغول ،عاشــق ،عارف و شیفتۀ هنر بسازد ،اظهار داشت :انسان
اگر در مســیر هنر تالش کند و ان را دســت کم نگیرد ،در تمامی دوران ها می تواند از این ابزار
در مســیر ارامش خویش بهره جوید و در نهایت این مفهوم را از هنر دریابد که هنر می تواند به
همۀ افراد برای انجام هر کاری قوت قلب بدهد و دنیا را به جایی بهتر برای زندگی مبدل سازد.
این هنرمند نقاش با تاکید بر این که در عصر حاضر ،عامۀ مردم اطالعات خویش را برای بهبود
و تسریع بخشــیدن به حرکت در مسیر زندگی از رسانه دریافت می کنند و از همین روست که
رســانه می تواند نقش بســیار مهمی در زندگی مردم داشته باشد ،تصریح کرد :رسانه در جهان
امروز حلقۀ واسطه ای برای اتصال مردم و دانستنی های مختلف است و از همین روست که رسانه
موظف اســت تا هنرمندان با ســابقه را به عموم اقشار جامعه معرفی کند و بستر را برای بروز و
ظهور اســتعدادهای نو در مسیر هنر و شناسایی و همچنین پشــتیبانی در معرفی ان ها فراهم
اورد .عزیزی با تاکید بر این که اگر در جامعه ای رسانه در جهت شناساندن استعدادهای جوانی
که در گوشه و کنار این مرز و بوم هستند ،تالش کند ،این استعدادها تلف نمی شوند و در نهایت
می توانند خود را به نمایش بگذارند ،گفت :امید ان داریم تا رسانه های جمعی مختلف و صاحبان
اندیشــه نیز در سراسر جهان ،با کمک به هنرمندان ،گام برداشــتن در مسیر هنر را برای انان
تسهیل کنند .وی بر همین اساس ،با ابراز تاسف از این که امروز فعالیت های فرهنگی و هنری در
سایۀ بیماری کرونا به سمت و سویی رفته اند که گویی کنار گذاشته شده اند ،افزود :در شرایطی
که می دانیم مخاطب فعالیت های فرهنگی و هنری در کشور مخاطبانی خاص هستند که باید
خوراک فکری و فرهنگی انان فراهم باشــد ،باید تفکر حاکم بر عموم مردم جامعه به ســمت و
ســویی سوق پیدا کند که عموم اقشار ،هنر را به عنوان یکی از ارکان مهم زندگی پذیرا باشند و
هنر را به عنوان یکی از ارکان ارتقاء دهندۀ سطح جامعه بدانند. صفحه 2
گفتگوی «هنرمند» با «رسول داوری دولت ابادی» و «علیخان اسدی» از برگزیدگان چهاردهمین جشنواره فیلم مستند «حقیقت»
«برانازا»مستندیبرایکشفوشهودمخاطبان
رضا پورزارعی
3
دوشنبـــــــــه 15دی ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1365
www.honarmandonline.ir
سینماولتوییزون
مستند کوتاه «برنازا» به کارگردانی رسول داوری دولت ابادی و علیخان اسدی در چهاردهمین
دوره جشنواره بین اللملی فیلم حقیقت با دریافت تندیس بهترین کارگردانی فیلم کوتاه و
کاندید در رشته های بهترین فیلم ،تدوین ،موسیقی و فیلمبرداری پدیده این دوره جشنواره
شدند.به این بهانه با کارگردانان این فیلم مستند به گفتگو نشستیم داستان «برنازا» در مورد
پیرمردی است که در یکی از ابادی های دورافتاده استان لرستان ،خود را برگزیده ای از طرف
خداوند که رسالتش پناه و غذا دادن به سگ های ولگرد است ،حامی حیوانات در روستایی
دورافتاده در یکی از محروم ترین نقاط کشور ،پیرمردی که معتقد است پل میان بهشت و
جهنم را دیده است.
خودتان را برای خوانندگان روزنامه هنرمند معرفی می کنید تا بیشتر با شما اشنا شوند؟
علیخان اسدی هستم متولد 68/12/15به خاطر عالقه ای که به سینما داشتم از رشته مهندسی عمران
دانشگاه بهشتی انصراف دادم تا بتوانم در دانشگاه سوره رشته کارگردانی سینما را بخوانم و از این دانشگاه
فارغ التحصیل شدم و تجربه ساخت یک مستند بلند به نام پژاره که یک مستند پژوهشی بود را در منطقه
کوه دشت دارم که در حوزه انسان شناسی با تحلیل مراسمات و ایین های مربوط به مرگ در این حوزه
بود .رسول داوری دولت ابادی هستم ،متولد سی و شش پاییز گذشته ،کودکی و نوجوانیم در یکی از
محله های شهرری گذشت ،رویای فیلمسازی را همیشه در سر داشتم اما جبر زمانه بین من و این رویا
ایستاد ،دانشگاه ازاد تهران جنوب رشته مهندسی صنایع خواندم یا بهتر است بگویم نخواندم چون انصراف
دادم و وارد بازار کار شدم ،چندین سال در شاخه های مختلف کار کردم اما هیچوقت نمیتوانستم از کاری
که انجام می دهم لذت ببرم حتی وقتی کســب و کار خوبی داشتم و اوضاع مالیم خوب شده بود ،سال
93در سن 29سالگی بزرگ ترین تصمیم زندگیم را گرفتم ،ان موقع همزمان در چندین شغل فعالیت
داشتم و حدود دوازده پرسنل در کسب و کارهای من فعال بودند اما ارزوهایم مرا رها نمیکردند و در
نهایت کسب و کارهایی که داشتم را به دیگران واگذار نمودم تا به رویای دیرینه خود برسم ،با اینکه برای
تحصیل دیر شده بود اما احتیاج داشتم در فضایی کارم را شروع کنم که شبیه فضای اکادمیک باشد تا با
افکار دانشجویان و اساتید بتوانم با نگاه درست فیلمسازی را شروع کنم ،دانشگاه سوره تهران برای من اولین
قدم مبارزه با جبر زمانه برای رسیدن به رویایم بود ،اما فقط به محیط اکادمیک بسنده نکردم و همزمان
سمت های مختلفی در پروژه های مختلف را امتحان کردم تا بتوانم چهارچوب اساسی تولید و پس تولید را
درک کنم ،کارشناسی سینما گرایش کارگردانی را از دانشگاه سوره گرفتم و سپس دانشجو ارشد سینما
در دانشگاه سپهر شدم ،همزمان فیلمسازی را هم شروع کردم و به واسطه راهنمایی اساتید عزیز وارد حوزه
مستند سازی شدم ،مادران قصه گو یک مستند کوتاه پیرامون شاهنامه حکیم ابولقاسم فردوسی اولین
کار مستندم بود و بعد از ان دو مستند دیگر ادامه این مسیر را برای من رقم زد ،اما مستند «برانازا» یک
مستند مستقل بود که تجربه ای متفاوت برای من به وجود اورد و به من و علیخان انگیزه جدیدی برای
ادامه دادن به این مسیر داد.
سوژه «برنازا» را چگونه پیدا کردید و به این سوژه نزدیک شدید؟
به واسطه مستند قبلی که در منطقه کوهدشت ساخته بودیم با گروهی از عزیزان این منطقه که در حوزه
فرهنگی و پژوهشی فعالیت داشتند اشنا شدیم که یکی از ان نفرات اقای بساطی بودند سردبیر نشریه
محلی بلوطستان که برای اولین بار داستان و سرگذشت «برانازار» را از ایشان شنیدیم و در کمتر از یک روز
سراغ «برانازار» رفتیم در ابتدا پیش خودمان فکر نمیکردیم که واقعا پتانسیل ساخت یک مستند را داشته
باشد چرا که اطالعات پیرامون این سوژه بسیار کم بود اما عادت چندین ساله ما این است که موضوع را از
زوایای مختلف بررسی کنیم و پیش داوری نکنیم ،این احتمال هم وجود داشت که شاید وقتی میرفتیم و
از نزدیک با سوژه روبرو میشدیم از ساخت مستند منصرف شویم مثل خیلی از سوژه های دیگر که رفتیم
و نساختیم ،اما وقتی از نزدیک با سوژه برخورد کردیم کلی خط قصه متفاوت پیش رویمان قرار گرفت،
حدودا سه ماه طول کشید که با سه سفر در زمان های مختلف بتوانیم تصمیم بگیریم چه چیزی را نشان
بدهیم و چه چیزی را برای کشف و شهود مخاطب باقی بگذاریم و قصه اولیه مستند شکل گرفت ،این قصه
را با چندین تن از اساتید محترم که میشناختیم در میان گذاشتیم ،به دلیل مسائل مالی تصمیم گیری
خیلی سخت بود چرا که سرمایه گذاری نداشتیم و مجبور بودیم به صورت کامال مستقل این مستند را
تهیه کنیم ،مسافت دور و اقامت و ...هزینه باالیی را میطلبید که باعث شد تصمیم گیری برای ساخت این
مستند طوالنی شود و در نهایت بعد از سه ماه تصمیم گرفتیم این مستند را ادامه بدهیم و وارد مرحله
ساخت و تولید شویم.
سوژه چقدر با شما همکاری کرد و چه سختی های در طول ساخت این مستند داشتید؟
نزدیک شدن به «برانازار» همانطور که در فیلم پیداست خیلی سخت بود .میزان خود اگاهی برانازار گاهی
اینقدر باال بود که ما را به خودش راه می داد و گاهی اینقدر غریبه می شد که ما را پس می زد و ما برای
اینکه بتوانیم نزدیک شویم حدود دو هفته در دو سفر متفاوت بدون ان که فیلمبرداری انجام دهیم به
انجا سفر می کردیم تا بتوانیم کاری کنیم که سوژه با ما ارتباط برقرار کند ،در این مسیر اهالی منطقه یک
راهکار بسیار خوب برای مان بود ،در همین سفرها توانستیم با اهالی منطقه ارتباط خوبی براقرار کنیم و
در جمع انها به عنوان دوست پذیرفته شویم که این دوستی در ساخت مستند کمک بسیار چشمگیری
کرد .از سختی های این پروژه می توان به کمبود امکانات اشاره کرد از انجا که بسیار موضوع خاصی البته
نه عجیب منظورم زاویه دیدی متفاوت است را در این پروژه تجربه می کردیم و البته از انجا که دنبال اسم
و رسمی نبودیم پذیرفتیم که باهزینه شخصی کار را به اتمام برسانیم که حاصل ان تحمل شرایط سخت
تولیدی بود عالوه بران همراه و همدل شدن با پیرمردی که بسیار از این جهان مدرن و جوامع امروزی به
دور بود خود سختی دیگری بود که گاهی ما را مجبور می کرد برای بعضی پالن ها شب را در ماشین و در
هوای سرد منطقه سپری کنیم.
سوژه شما به سمت خرافه گری و ترویج این نوع فرهنگ ها نمیرود؟
خوشحالم که این سوال مطرح شد بی مقدمه عرض می کنم که به عنوان پژوهشگر پروژه وقتی برای اولین
بار با برانازار روبرو شدیم این دغدغه اصلی بود که چگونه با کمک روایت و ساختار به مخاطب کمک کنیم
تا با زاویه ای ورای خرافه به تجربه ما دچار شود .سعی کردیم «برانازار» را مثل هرادم دیگری در زندگی
روزمره اش و به واسطه اعتقاداتش مشاهده کنیم پس در طول تمام کار هدف اصلی به تصویر کشیدن
پیرمردی جدا مانده از اجتماع بود که به واسطه اعتقاداتش محکوم به تنهایی شده بود و البته که این هدف
جز با به تصویر کشیدن تناقض ها در مواجهه با مردم روستا امکان پذیر نبود که در هنگام تدوین برادر
گزارش
شانس کدام فیلم های خارجی
در جوایز گلدن گلوب ۲۰۲۱
بیشتر است؟
عزیزم اقای حیدری هم بسیار در محقق شدن این موضوع نقش داشتند .موضوع نه خلق یک قدیس بی
گناه بود و نه روایت یک سوژه عجیب صرف انسان وارگی و تجربه تنهایی و جداماندگی تجربه ای بود که
ما را بر ان داشت تا این مستند را بسازیم
این مستند را دو نفری کارگردانی و تهیه کردید ایا در حین فیلمبرداری به اختالف نظر
میخوردید؟
علیخان اسدی :قطعا بله برای مثال من همیشه ایده هایی در ذهن دارم که با توجه با شرایط مان عملی
کردنشان غیر ممکن است و محل مجادله اما رسول انها را به واقعیت تبدیل می کند خالصه در یک قانون
نانوشته ای هرکدام مان وظیفه ای را بر دوش می گیرد که برایش لذت بخش است و درنهایت محصول
کاریست قابل اعتنا.از طرف دیگر من و رسول سالهاست که در انواع پروژه ها با یکدیگر همسفر و همکاریم
نوعی ارتباط بینمان شکل گرفته که گاهی حتی احتیاج به زبان اوردن هم نیست رسول داوری :اختالف
نظر ،اختالف دیدگاه و اختالف سلیقه من و علی بسیار زیاد است و تقریبا در بعضی مواقع کامال مخالف
همدیگر است اما نکته ای که باعث شده ما بتوانیم چندین سال کنار همدیگر کارهای مشترک تولید کنیم
به نظر من منطق حاکم بر گفتگو و بحث و جدل های ماست ،زبان مشترک سینما و اصول و منطق ان
است که در بین ما جاریست و همچنین تجربه هایی که با دیدن فیلم های زیادی که دیدیم است که ما را
دچار تجربه های حسی مشترک ساخته اما همیشه بعد از یک بحث طوالنی پیرامون موضوعی در اخر به
یک نقطه خوب میرسیم که هر دو سلیقه و نگاه متفاوتمان ان را به عنوان بهترین راه حل میداند و در حین
این بحث ها مدام از هم و گاها از خودمان چیزهای جدید یاد میگیریم که این تجربه را لذت بخش میکند.
اما جدای کارگردانی ما شش سال است که با هم دوست هستیم اما این دوستی خارج از زمان فیلمسازی
نیز ادامه دارد ،در واقع ما اول دوست بودیم و بعد باهم فیلم ساختیم.
اقای داوری شما غیر از کارگردانی فیلمبردار این مستند هم بودید که کاندید این بخش
هم شدید که برای یک فیلم مستند کوتاه کاندید شدن در این بخش نشان از گرفتن
تصاویر خوب بوده چه سختی های برای فیلمبرداری این مستند داشتید؟
در این مستند ما چالش بسیار بزرگی داشتیم و تصمیم گیری برای اینکه فیلمبرداری این کار به چه سبکی
صورت بگیرد کار بسیار سختی بود ،خب وقتی تصمیم برای فیلمبرداری این مستند گرفتم مسئله قاب
بستن اولویت دومم بود ،اولویت اصلی من این بود که بتوانم با دوربین به صورتی به سوژه نزدیک شوم که
سوژه با حضور دوربین از خط اصلی خارج نشود و این به معنای حذف بسیاری از ابزارهای حرکتی و نور
مصنوعی بود ،پس دقت را بر نور طبیعی گذاشتیم و از شیوه دوربین روی دست استفاده کردیم و این امر
کار را بسیار سخت و دشوار میکرد ،ولی وقتی به نماهای لنداسکیپ رسیدیم وسواس بیشتری به خرج
دادم و سعی کردم نماهایی را انتخاب کنم که در پیشبرد داستان فیلم نیز کمک کند و فقط یک نمای
میانی نباشد .
مستند کوتاه شما در پنج بخش جشــنواره کاندید شد و جایزه کارگردانی را بردید
این موفقیت ها باعث شد شما پدیده جشنواره معرفی شوید این موفقیت را خودتان
پیشبینیمیکردید؟
راستش تمام بخش های این فیلم براساس میل به یک کشف و شهود شکل گرفت از تدوین تا موسیقی از
نوشتار تا تصویر و روی این حساب هیچ وقت به جایزه فکر نکردیم صرف شرکت کردن در جشنواره هم
دیده شدن برانازا و شنیده شدن صدایی بود که بیش از 50سال در گلویش مانده بود اما بعد از پذیرفته
شدن در جشنواره به این نتیجه رسیدیم که می توان امید داشت این فیلم بیشتر و بیشتر ظهور کند اما
راستش اینکه تبدیل به پدیده جشنواره ای شویم که هیت داورانش هریک وزنه ای در این عرصه هستند
برای ما قابل پیش بینی نبود
بعد از اعالم کاندیداها حاشیه سازی های برای مستندتان شد این اتفاق به نظر
شما چرا شکل گرفت؟
این حاشیه ها همیشه بوده و هست و پرداختن به انها درواقع پذیرفتن انهاست از این رو با تمام احترام
ترجیح می دهم اثر خودش سخن بگوید و ما هم تمام تمرکزمان را برای پروژه بعدی مان می گذاریم ما
تمام این سالها بی انکه دیده شویم به عشق کشف حقیقت و پاسخ به سوالهای ذهنمان در سفر و گفت
و گو با انسان های بین ظیری بوده ایم و ترجیحمان بران است که به یاد انها به این مسیر ادامه دهیم.
لذت فیلم دیدن همیشــه در سینما به وجود می اید جشنواره امسال به صورت
انالین برگزار شد نظرخودتون از برگزاری این گونه جشنواره مستند چگونه بود؟
نیمه پر لیوان این اســت که انالین بودن جشنواره این امکان را فراهم کرد که به وسعت ایران حتی در
روستای محل زیست «برانازا» این فیلم دیده شود و صدای «برنازا» به گوش همه برسد و این از مزایای این
نوع برگزاری جشنواره است .به هر حال وقتی مستندی ساخته میشود هدف ان دیده شدن و شنیده شدن
است و برگزاری جشنواره ها از این نظر بسیار اهمیت زیادی دارند ،جشنواره انالین امسال توانست این امر
را چندین برابر سالهای قبل خود افزایش دهد و باعث شود مخاطبان بسیار بیشتری فیلم ها را ببینند که
این یک اتفاق خوب در این حوزه میتواند باشد.
امید به بازگشایی سینماها تا پیش از موعد برگزاری جشنواره فجر
دبیر انجمن ســینماداران بیان کرد امیدوار است تا سینماها
قبل از برگزاری ســی و نهمین جشنواره فیلم فجر باز شود.
محمدرضا صابری دبیر و سخنگوی انجمن سینماداران گفت:
یک جلسه ای در وزارت کشور با حضور رئیس شورای صنفی
نمایش و محمدرضا فرجی مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش
سازمان سینمایی برگزار شــد که در ان صحبت های بسیار
خوبی مطرح شــد ،هفته پیش نیز در جلســه شورای صنفی
نمایش راجع به ان بحث شد که شامل پیشنهاد قبلی شورای
صنفی نمایش به حســین انتظامی رئیس سازمان سینمایی
است .وی درباره باز شدن سالن های سینما در صورت انتقال
به گروه مشاغل ســطح ۲هم گفت :دغدغه ما این است که
اگر هم سینماها به گروه ۲منتقل شوند ،چگونه می خواهیم
TV&CINEMA
سالن های سینما را باز کنیم .همانطور که پیش از این اعالم
کرده بودم ،پیشنهادی داده شده تا درصدی به عنوان حمایت
مالی به فیلمســازها داده شود ،خوشــبختانه این طرح مورد
موافقت سازمان ســینمایی قرار گرفته است و قرار شد اقای
فرجی این امر را به سینماها ابالغ کند.
دبیــر انجمن ســینماداران تاکید کرد :منتظر هســتیم این
دستور ابالغ شــود تا بتوانیم فیلمســازان را راضی به اکران
فیلم هایشــان کنیم .وی ادامه داد :البته این را باید بگویم که
هنوز اعالم نشده است که سینماها به گروه ۲منتقل می شود
یا خیر ،اما امکان بســیار زیادی وجود دارد که این اتفاق رخ
دهد .صابری گفت :ســینماها در شهرهای زرد می توانند کار
خــود را اغاز کننــد ،اما ما به دنبال این هســتیم که بخش
خصوصــی پای کار امده و اثار خود را برای اکران عمومی در
اختیار ســینماها قرار دهند .اگر پرداخت درصدی به عنوان
گارانتی فیلم ها و ســینماها اجرایی شــود ،می توانیم فعالیت
ســینماها را با اکران فیلم های خوب اغاز کنیم .وی با اشاره
به اینکه ۱۰ماه از بســته بودن ســالن های سینما می گذرد،
توضیح داد :امیدوارم بتوانیم قبل از شــروع ســی و نهمین
جشــنواره فیلم فجر ،ســینماها را باز کرده و پذیرای مردم
باشیم ،چرا که جشنواره فیلم فجر با حضور مردم در سینماها
معنا پیدا می کند.
صابری در پایان گفت :معتقدم یکی از بهترین مکان ها که از
امنیت کامل بهداشــتی برخوردار است ،سینماها است و باید
شرایط برای بازگشایی مجدد سینماها فراهم شود.
با نزدیک شــدن بــه فصل جوایز ســینمایی بازار
پیش بینی ها داغ است و فیلم های متعددی در صف
رقابت کسب جایزه بهترین فیلم خارجی سال از گلدن
گلوب قرار دارند .انجمن مطبوعات خارجی هالیوود
مانند اســکار عمل نمی کند که از کشورها بخواهد
نمایندگان خود را برای حضور در بخش بهترین فیلم
خارجی زبان معرفی کننــد .به همین دلیل «زندگی
پیش رو» می تواند هنوز به عنوان بخت دریافت جایزه
بهترین فیلم خارجی گلدن گلوب مطرح باشد .سوفیا
لورن نیز می تواند در بخش بهترین بازیگر زن ســال
شانس نامزد شدن را داشته باشد .در حالی که ایتالیا
فیلم «شب» را برای اسکار معرفی کرده اما این فیلم
در گلدن گلوب شانسی ندارد زیرا یک مستند بلند
اســت و جایی در جوایز گلدن گلوب ندارد .در عین
حال مناقشه زیادی درباره فیلم «میناری» وجود دارد
که باید در بخش بهترین فیلم نامزد شــود .این فیلم
هنوز در بخش بهترین بازیگر می تواند شانس حضور
داشته باشد .ورایتی نامزدهای احتمالی گلدن گلوب
در بخش بهترین فیلم خارجی زبان را چنین معرفی
کرده است:
« .۱میناری» از امریکا ساخته لی ایزاک چانگ؛ فیلمی درباره
یک خانواده کره ای که به ارکانزاس نقل مکان می کنند تا در
دهه ۱۹۸۰زندگی جدیدی را در یک مزرعه شــروع کنند.
بازیگران :استیون یئون ،یری هان ،الن اس کین ،یو-جونگ
یوئن ،ویل پتون.
« .۲زندگی پیش رو» از ایتالیا ساخته ادواردو پونتی؛ رابطه
بین زن سالخورده ای که بازمانده جنگ جهانی است با یک
پسر بچه ۱۲ســاله خیابانی در مرکز توجه این فیلم است.
بازیگران :سوفیا لورن و ابراهیم گویی
« .۳دور دیگر» از دانمارک ساخته توماس وینتربرگ؛ درباره
چهار دوست که همه اموزگار دبیرستان هستند و می خواهند
سطح زندگی شــان را با ایده ای عجیب باال ببرند .بازیگران:
مدس میکلسن ،توماس بو الرسن و مانگوس میالنگ.
« .۴تــو را با خود حمل می کنــم» از مکزیک به کارگردانی
هایــدی اوینگ؛ درباره جاه طلبی و فشــار اجتماعی بر یک
اشپز مشتاق که وی را وادار می کند خانه خود در مکزیک را
ترک کند و به نیویورک برود و ببیند زندگی انجا هرگز مثل
گذشــته نخواهد بود .بازیگران :ارماندو اسپیتیا ،کریستین
واسکز و میشل رودریگز.
« .۵ال لورونا» از گواتماال ســاخته جایرو بوستامنته؛ درباره
ژنرالی که نظارت بر نسل کشــی مایاها را برعهده داشت و
با روح انها روبه رو می شود .بازیگران :ماریا مرسدس کوروی،
سابریتا دال هوز ،مارگاریتا کنفیک.
« .۶شب پادشــاهان» از ساحل عاج ساخته فیلیپ الکوت؛
درباره مردی جوان که به زندانی در ســاحل عاج فرســتاده
می شود و باید برای دیگر زندانیان قصه بگوید .بازیگران :مونه
باکاری ،استیو تینچو و رازمانی اودارگو.
« .۷مدت زیــادی اینجا نخواهم بود» از مکزیک ســاخته
فرناندو فرایس دال پارا؛ درباره رقصنده ای که باید خانه اش را
ترک کند و به نیویورک برود .بازیگران خوان دانیل گارسیا
تروینو ،جاناتان اسپینوزا و کورال پوئنته.
« .۸رفقای عزیز!» از روســیه ساخته اندری کونچالوفسکی؛
درباره نسل کشی نوواچرکاسک و عواقب ان .بازیگران جولیا
ویسوتسکایا ،والدیسالو کوماروف و اندری گوسف.
« .۹یک خورشــید» از تایوان ساخته چونگ مونگ-هونگ؛
دربــاره ۲برادر یکی خیلی پولــدار و دیگری خیلی مجرم.
بازیگران چن یی-ون ،سامانتا کو ،وو چین-هو.
« .۱۰خواهر کوچک من» از سوییس ساخته استفانی شوات
و ورونیک ریموند؛ درباره نمایشنامه نویسی که سعی دارد تا
خواهر دوقلویش را به صحنه نمایش برگرداند .بازیگران نینا
هاس و الرس ایدینگر.
«شارالتان» از جمهوری چک« ،سنگر بی پایان» از اسپانیا،
«پدر» از بلغارســتان« ،امید» از نــروژ« ،جالیکاتو» از هند،
«پرش» از چین« ،مارتین ادن» از ایتالیا« ،کجا بودی ایدا؟»
از بوسنی و هرزگوین« ،بچه های خورشید» از ایران« ،و فردا
همه جهان» از المان« ،تاو» از فنالند« ،دو نفر ما» از فرانسه،
«مادران واقعی» از ژاپن و ««فصل خیس» از ســنگاپور نیز
دیگر فیلم هایی هستند که در رده های بعدی می توانند از این
شانس برخوردار باشند. صفحه 3
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره • 1365دوشنبه 15دی ماه • 1399سال سیزدهم • 4صفـــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
ثبت بیش از دو هزار
درخواست تسهیالت هنری در سامانه تحفه
تســهیالت توسعه کسب و کار و تثبیت مشــاغل هنری ارزان قیمت از طریق سامانه تحفه (صندوق
کارافرینی امید) یکی از موارد حمایتی است که برای فعاالن فرهنگ ،هنر و رسانه در نظر گرفته شده
اســت .تســهیالت ارزان یکی از محورهای حمایت از فعاالن هنر در شرایط کروناست که با پیگیری
وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی برای حمایت فعاالن فرهنگ ،هنر و رسانه کشور محورها و شیوه هایی
در دولت مقرر شــد .تسهیالت توســعه کسب و کار و تثبیت مشــاغل هنری ارزان قیمت از طریق
ســامانه تحفه (صندوق کارافرینی امید) یکی از موارد حمایتی است که برای فعاالن فرهنگ ،هنر و
رســانه در نظر گرفته شده اســت .با پایان مهلت ثبت نام فاز نخست تسهیالت توسعه کسب و کار و
تثبیت مشاغل هنری در سامانه تحفه ،دو هزار و هفتاد و پنج طرح درخواست تسهیالت در هنرهای
تجسمی ،تئاتر ،موسیقی ،اموزش هنر و مد و لباس از تهران و سایر استان های کشور ثبت شده است.
۳۲۲گروه تئاتر ۳۱ ،سالن نمایش و تماشاخانه ۵۶ ،موسسه تک منظوره نمایشی ۴۹ ،موسسه تک
منظوره تجســمی ۶۲ ،موسسه تک منظوره موسیقی ۸۰ ،شرکت و موسسه تهیه ،تولید و تکثیر اثار
موسیقیایی ۵۴ ،استودیو صدابرداری ۴۶۹ ،اموزشگاه ازاد موسیقی ۱۰۱ ،اموزشگاه هنرهای نمایشی،
۵۹اموزشگاه هنرهای ســنتی ۷۱ ،اموزشگاه خوشنویسی و ۵۲۷اموزشگاه ازاد هنرهای تجسمی،
۲۹انجمن هنرهای تجسمی ۷۸ ،گالری تجسمی ۵۰ ،موسسه هنری مد و لباس و ۳۷خانه مد برای
دریافت تســهیالت صندوق کارافرینی امید در سامانه تحفه ثبت نام کرده اند .بیشترین درخواست
ثبت شده سامانه تحفه (صندوق کارافرینی امید) مربوط به استان تهران و کمترین درخواست ثبت
شده از استان مرکزی است .درخواست های ثبت شده بررسی و پس از ان درخواست های تاییدشده
از طریق ســامانه تحفه اعالم می شود .تســهیالت توسعه کسب و کار و تثبیت مشاغل هنری با سود
چهار درصد و فرصت شش ماهه برای اغاز پرداخت اقساط است.
به وقت تهران
اذان ظهر
غروب افتاب
اذان مغرب
اذان صبح فردا
طلوع افتاب فردا
12:00
16:52
17:13
05:37
07:07
گنج سخن
امام حسین علیه السالم :
هر کس فکرش به جایى نرسد و راه تدبیر بر او بسته شود،
کلیدشمداراست.
بحاراالنوار ،ج ،75ص128
پندبزرگان
مایه خوشبختی انسانیت است
که هر انسانی فقط انی هست که هست.
فرناندوپسوا
حافظانه
در نهانخانه عشرت صنمی خوش دارم
کز سر زلف و رخش نعل در اتش دارم
عاشق و رندم و میخواره به اواز بلند
وین همه منصب از ان حور پریوش دارم
گناه نو
همکاری «شهاب حسینی» با «کورش اهاری»
در نقش یک فیزیکدان ایرانی
شهاب حسینی بازیگر یک فیلم زندگینامه ای شد که با تمرکز بر
زندگی یک فیزیکدان و مخترع ایرانی-امریکایی ساخته می شود.
شهاب حســینی بازیگر فیلم «فروشنده» برای ایفای نقش یک
فیزیکدان و مخترع ایرانی-امریکایی به نام «علی جوان» انتخاب
شــد .این فیلم را کوروش اهاری ســازنده «شب» می نویسد و
کارگردانی می کند .جوان نخستین بار مفهوم لیزر گازی را در سال
۱۹۵۹در ازمایشگاه های تلفن بل ارایه کرد .وی همچنین در زمینه
فیزیک کوانتوم و طیف سنجی همکاری کرده بود .دستگاه لیزر
نئون هلیومی که وی سال ۱۹۶۰ساخت اکنون در موزه ملی تاریخ
امریکا در معرض دید عموم قرار دارد .اهاری ،حســینی و الکس
بریتو با کمپانی تولید فیلم پل میدیا حقوق ساخت فیلمی بر مبنای
زندگی جوان را در اختیار دارند .دو دختر این فیزیکدان یعنی مایا و لیال جوان نیز به عنوان مشاور و تهیه کننده
اجرایی در این فیلم حضور دارند .اهاری به تازگی کارگردانی فیلم ترسناک «شب» را انجام داده که به عنوان
اولین فیلم تهیه شده در امریکا که مجوز اکران در سینماهای ایران را پس از انقالب کسب کرد ،تاریخ ساز شد.
«شب» از ۲۹ژانویه در سینماهای امریکا و هم زمان به صورت استریمینگ اکران می شود و بعد در اواخر سال در
بازار جهانی به نمایش درمی اید .بریتو برای تهیه فیلم جوان انتخاب شده است .این کمپانی پیش تر تهیه کننده
«شب» و «نسل ها» و فیلم کوتاه ایرانی «کرختی» بود.
غربتغریبانهپدر
شیرین زمانی
روزی کــه برادرم خبر مرگ پدرو دادهیچ وقت از ذهنم
بیرون نمیره .چند ماهی بود خبری از پدر نداشتیم.البته
نگران هم نبودیم .اخه عادت داشت بی خبر جایی بره.
یادمه قبل از رفتنش خونه خواهرم چند روزی مونده بود
خواهرم میگفت :قراربود بره اهواز .این بود که میدونستیم
میره خونه دوستش.
امــا بعد از پنج ماه برادرم «عابد» زنگ زد و گفت :بابا تو
اندیمشکه
پرسیدم :اونکه پیش عمو عبدی رفته بود حاال اندیمشک
چهمیکنه؟
عابد با حالتی که معلوم بود پریشون گفت:عمو عبدی بهم
خبر داد باباتون رفته اندیمشک اما!
پرسیدم:چیزیشده؟؟
عابد این بار صداش بغض الود بود گفت :اما اقام مرده...
سکوت بدی شد بعد با حالتی که هم تعجب هم بغض هم
سرشده بودم گفتم:
حسی که االن میتونم بگم انگار کامال ّ
اقام حالش خوب بود مرگ چرا؟
بعد از هفت روز ختم اقام عمو عبدی اومد خونه ما بعد
از خدا رحمت کنه و فاتحه خوانی،رو کرد به من وعابد و
خواهرم عزیزه گفت« :فیسر» قبل از رفتنش به اندیمشک
به من گفت :می خواد اونجا زمینی رو که سالها قبل،زمان
قبل جنگ خریده بود ،بره ببینه اگر جاش خوب باشه
اماده کنه برای کشاورزی ،شما خبر داشتید؟
عابد گفت:بله اقام به من گفته بود؛ ولی اصال قرار نبود بره
اونجا قرار شد هر وقت خواست بره به من خبر بده!
عمــو عبدی بعد از خوردن قهــوه اش فنجون رو تکان
داد که یعنی دیگه نمیخوام وگذاشت زمین کاغذی رو
از جیب کتــش در اورد و داد به عابد گفت:بخون عامو
بلندبخون!
عابد باتردید کاغذ رو گرفت ،نگاهی به من و عزیزه کرد
و کاغذ رو خوند:به نام خدا این جانب فیسر سلیم فرزند
حسن
وصیت میکنم به سه فرزندم که این زمین رو اباد کنن
دعای
خیر من به همراهشون والسالم
عزیزه با گریه گفت:همین عابد
عابد جواب داد:همین
عمو عبدی رو کردبه هر سه تامون گفت :ببینید اقاتون
روزی کــه از خونه من رفت با امید گفت :این زمین رو
ابادمی کنه.
وقتی میره اونجا و میبینه که زمینش رو دورتادور فنس
کشیدن و یه تابلو زدن که» خطر! میدون مین احتمال
انفجار «حالش بد میشــه دو روز تو بیمارستان بستری
میشه و روز سوم دق میکنه.
در این لحظه عابد باصدای بلند گریه کرد.
عمو عبدی با بغض گفت:اقاتون به نیت اباد کردن رفت
تحمل ویرونی نداشته اقاتون غریبانه مرد
غربت غریبانه پدر رو هیچ وقت از یاد نمی برم.
خانه نیما یوشیج تبدیل
به خانه ادبیات معاصر ایران شود
سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه خانه نیما باید تبدیل به خانه ادبیات معاصر ایران شود ،گفت :همچنین
مسیر خانه نیما تا خانه سیمین و جالل می تواند تبدیل به گذر ادبیات معاصر ایران شود .علی اعطا عضو شورای شهر
تهران در صحن امروز شورای شهر درباره وضعیت خانه نیما اظهار داشت :روز گذشته شصت و یکمین روز درگذشت
نیما یوشیج بود و نیما ،پدر شعر ایران نام دارد و باید یاد او گرامی داشته شود .وی افزود :ابان سال گذشته به خانه نیما
رفتم که خانه ای متروکه در دزاشیب بود .این خانه بعد از سال ها کشاکش توسط شهرداری تهران خریداری شده تا
تبدیل به یک بنای فرهنگی تاریخی شود .این عضو شورای شهر تهران ادامه داد :نیما یوشیج در سال 1328قطعه
زمینی در دزاشیب خریداری کرده بود ان را ساخت و تا پایان عمر در ان زندگی کرد و در سال 1331جالل ال احمد
در حوالی این خانه قطعه زمینی گرفت و همسایه نیما شد که این دو خانه ماوای دو شاعر و نویسنده بود که روزهای
زیادی را با هم سپری کردند.
به بهانه تجمع نمایندگان صنوف تئاتر مقابل خانه ملت
کشوری که تئاتر پویا ندارد فرهنگ ان رو به زوال است
یکشنبه 14دی ،اهالی تئاتر کشور مطالبات صنفی ،مدنی و معیشتی خود را به
گوش نمایندگان مجلس رساندند .نمایندگان انجمن های 17گانه خانه تئاتر در کنار
هیات مدیره مرکزی این خانه ،برای بیان مطالبات و مشکالت معیشتی خانواده تئاتر
کشور ،در مقابل درب ورودی مجلس شورای اسالمی ،در سکوت تجمع کردند .به
دنبال تصمیم نمایندگان هیات مدیره مرکزی و انجمن های خانه تئاتر ،مصوب شد
که هنرمندان تئاتر در تمام شاخه های فعالیت خود ،در اعتراضی ارام و با سکوت،
مقابل مجلس شورای اسالمی تجمع کرده و نامه مطالبات خود را برای نمایندگان
خانه ملت قرائت کرده و تحویل دهند .این مصوبه ،پس از ان اتخاذ شد که اهالی
تئاتر ،بارها مطالبات خود را به وزارت فرهنگ و ارشــاد اسالمی ،مرکز هنرهای
نمایشی و سایر مراکز و ارگان های مربوطه ارسال کرده و پاسخ مناسبی دریافت
نکرده بودند .نزدیک یک سال است که ســالن های تئاتر تعطیل شده و فعاالن
تئاتری درامدی ندارند .مشکل شیوع کرونا یکی از مشکالت بود که به معضالت
تئاتری ها اضافه شد .وگرنه این قشر هنرمندان سال هاست که به انواع مختلف
طعم بی توجهی و نادیده گرفته شدن از سوی مسئوالن را چشیده اند .در انتهای این
تجمع ،بدون هیچ گونه جهت گیری سیاسی و صرفا برای بیان مشکالت معیشتی
هنرمندان تئاتر برگزار شد ،متن بیانیه اهالی تئاتر ،توسط نمایندگان هیات مدیره
مرکزی قرائت شد .همچنین نامه به دفتر ریاست محترم مجلس شورای اسالمی،
تحویل داده شد .حاضران در این تجمع تاکید داشتند که مطالبات خود و جامعه
بزرگ تئاتر ایران را تا رسیدن به نتیجه پیگیری خواهند کرد .اگر الزم باشد این
مطالبات در فضاها و نهادهای دیگر تکرار خواهد شد .پیش از این ،در ماه های ابان
و اذر قرار بر برگزاری این تجمع بود که به دلیل محدودیت های شیوع کرونا ،لغو
شده بود .متن بیانیه قرائت شده بدین شرح است:
ریاست محترم مجلس شورای اسالمی
اعضای محترم کمیسیون فرهنگی ،اعضای محترم کمیسیون تلفیق و نمایندگان محترم
مجلس شورای اسالمی
ملت بی پنا ِه ایران می گذردِ .
لحظاتِ مرگباری بر ِ
بانگ شیون و عزا لحظه ای فروکش نمی کند.
ِ
نعمتان شما
قمع مردمانی است که ولی
ِ
مرگ مبتذل و ارزان ،بی امان در کا ِر تباهی و قلع و ِ
جان
ن سوال می کنند چرا پدران شان شرمگین می میرند؟ مادرا
هستند .کودکا
ن برای نجاتِ ِ
فرزندان خود از فردای تیره ای که برای شان رقم خورده ،به انتظا ِر دستی از غیب نشسته اند.
ِ
رســتم دستان شان ارزوست ،چرا که تا این لحظه از دولتمردان شان
گویی کاوه ی اهنگر و
ِ
کاری بر نیامده است.
ِ
شریف تئات ِر
این اشــکنامه ی بیداد ،فریا ِد اعتراض و دادخواهی هزاران خانواده ی هن ِر
دیدن نمایشی ارزشمند و
ایران است .می دانیم که کمتر کسی از شما تا به حال برای
ِ
عالی به تئاتر امد ه است.
اهل این سرزمین اند ،نه دشمن و
انان
که
ن
ا
حال
شناسید،
ی
نم
را
تئاترتان
هنرمندان
شــما،
ِ
ِ
کارگران
مردمان کوچه و بازار بپرســید :از
اجنبی .اگر نشــان و اعتباری از ان ها می جوئید از
ِ
ِ
جنابان
ی
عال
از
پزشکان،
و
مهندسان
ی
ه
جامع
رنج دیده ی کارخانه ها و کسبه ی کوچه و بازار ،از
ِ
پاسبانان
ادب و شعر و موسیقی ،از نویسندگان و اساتی ِد دانشگاه ها ،از فالسفه و اندیشمندان و ...ما
ِ
ِ
ایران زمین هستیم که اینک نه به گدایی ،که به پرسش از شمایان برخاسته ایم.
زبان و
فرهنگ ْ
رمان این سرزمین چه کرده اید؟ برای تئاتر و
به ما بگوئید برای شکوفایی زبان و شعر و داستان و ِ
سینما چه گا ِم بلند و ارزشمندی برداشته اید؟ حال و رو ِز موسیقی و نقاشی و مجسمه سازیِ این
روزگا ِر ما را چگونه یافته اید؟ ایا می دانید سرانه ی مطالعه ی مرد ِم ایران چه قدر است؟ می دانید
نمایندگان خانواده های تئاتر
ب به چند عدد رسیده است؟ اگر شما
چاپ یک جلدکتا
ِ
ِ
شمارگان ِ
ِ
مدیریت کارامد و موثر را برای
هم هســتید ،بگوئید که در این نیم قرن کدام برنامه ریزی یــا
سرنوشت و حیاتِ این هنر ِرقم زده اید؟ هربار بی تفاوت از کنا ِر بیانیه ها و تظلم خواهی های این
ایران زمین گذشتید .همان گونه که بی تفاوت و ساکت از کنا ِر دزدان و
بخش از میراثِ زنده ی ْ
شبگردانی گذشتید که میراثِ ما را به تاراج بردند و به نا ِم خود ثبت کردند .دریغ از یک اعتراض،
نیاکان ما را به نام خود ثبت می کنند
دریغ از یک پیشگیری !...ملت های دیگر رسو ِم باستانی و
ِ
و امتیازهای جهانی می گیرند ،از شانه های ابا و اجدادی ما باال می روند و برای خود اعتبار کسب
می کنند ،گویی ما ِ
لیاقت داشته های خود را نداریم.
ما نمی دانیم برای فردای تاریخ چه پاسخی خواهیم داشت ان گاه که فرزندان مان سوال کنند :سا ِز
رودکی ما را چه شد؟ هزارافسان ،شاهنامه،
تا ِر ما کو؟ افتخا ِر چوگان ما کجاست؟ نظامی و موالنا و
ِ
پنج گنج ،منطق الطیر ،بوستان و گلستان ،مثنوی معنویِ ما کجاست؟ و ما اکنون با خشم و زخم،
ت ِکوچک و نه کالن و زیرساختی مان را از شما می خواهیم ،چرا که
بخشی از مطالبا
ِ
بخش فراموش شده ی جامعه است؛
این
شهروندی
حقوق
برابر
در
شما
وظایف
کردن ان از
براورده
ِ
ِ
ِ
کاری که همه ی کشورهای بزرگ و فرهنگ مدا ِر جهان انجام داده اند .پس از شما می خواهیم:
ِ
کالن تئاتر در سراس ِر ایران ،حقوق ایا ِم بیکاری و
-۱در راســتای توجه به
معیشت خانواده ی ِ
تسهیالتِ بیمه و درمان و دارو در نظر گرفته شود.
ِ -۲
ویروس کرونا ،برای تما ِم گروه ها،
رفع خسارت های ناشی از شیو ِع
ِ
جهت تولید اثار نمایشی ،و ِ
اعم از حرفه ای و دانشجویی ،صحنه ای و خیابانی ،کودک و نوجوان ،عروسکی ،و ائینی و سنتی
بودجه ی مکفی و در شان اختصاص یابد.
مالی بالعوض و وام های با سو ِد کم برای خانواده ی شریف تئاتر که بیش
-۳
ِ
تخصیص کمک های ِ
از 10ماه بیکاریِ مطلق را با نجابت و شکیبایی تحمل کرده اند.
نقش مهمی در تولی ِد
تعطیلی َدم ب ه َدم و
-۴برای جلوگیری از
روزافزون تئاترهای خصوصی که ِ
ِ
ِ
نمایش و بدنه ی تئات ِر ایران دارندِ ،
ردیف بودجه ی حمایتی در نظر گرفته شود.
ِ
سرپرست خانوارهای کم بضاعت ،و پرداخت اجاره های معوقه ی
-۵تعیین مستمری برای
مسکن انان.
ِ
-6افزایش بودجه حمایتی تولید تئاتر در کشور
اقایان و خانم ها؛ کشوری که تئاتری پویا ندارد ،فرهنگ در ان رو به زوال و سقوط است .وجو ِد
بیان ان سرزمین دارد .اکنون که دولت تدبیر
تئاتر در یک سرزمین نشان از مردم ساالری و ازادی ِ
و امید ،وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی ،معاونت هنری و مرکز هنرهای نمایشی برای برون رفت
ازمون
زمان
ِ
از این بحران تالشی نمی کنند یا توان الزم برای برون رفت از این مشکالت را ندارندِ ،
ِ
بزرگ شمایان فرا رسیده است .ثابت کنید که دغدغه ی ایرانی اباد و متعلق به همه ی ایرانیان
در وجو ِد شما هست.
جامعه ی ِ
بزرگتئاترایران صفحه 4