روزنامه هنرمند شماره 1364
روزنامه هنرمند شماره 1364
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
یکشنبه 14دیماه 1399سال سیزدهم شماره 4 1364صفـــحه 2500تومـان ISSN 2008-0816
www.jaaar.com
دربارهتسهیالتحمایتیهنرمنداندر شرایط کرونا
ارائه هنر در فضای مجازی
درامدی برای هنرمند ندارد!
بهبهانهثبتجهانی«نگارگری»هنراصیلوکهنایرانی
عکس :سعید سجادی
مراقب غار
ت
هویت هایمانباشیم!
در نشست هیئت انتخاب جشنواره موسیقی فجر
با معاون امور هنری مطرح شد:
بهتر ین سریال های علمی تخیلی
سال 2020
سینماوتلویز یون3.
تعطیلی جشنواره های هنری
می توانست اسیب های کالن تری
داشته باشد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
سینماوتلویز یون3.
CINEMA&TV
صباغ زاده کارگردانسناتور و کلوپهمسران:
تنگ نظر ی های مسئولین
به سینما فکر ساخت قهرمان را از
سرمان بیرون کرده است
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
کاهش ۷۰درصدی فروش سینمای
جهان در ۲۰۲۰
«شیعیان ابوتراب»
جدیدتر ین اثر حسن روح االمین
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
اغاز ثبت نام درخواست تسهیالت
مرحله دوم کارا بخش فرهنگ
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
CINEMA&TV
در پشت صحنه سریال های
در حال ساخت تلو یز یون
چه می گذرد؟
سینماوتلویز یون3.
CINEMA&TV صفحه 1
2
صباغ زاده کارگردان سناتور و کلوپ همسران:
تنگ نظری هایمسئولینبهسینما
فکر ساخت قهرمان را از سرمان بیرون کرده است
یکشنبـــــــــه 14دی ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1364
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
گزارش
درنشستهیئتانتخابجشنوارهموسیقیفجر
با معاون امور هنری مطرح شد:
تعطیلی جشنواره های هنری
می توانست اسیب های کالن تری
داشته باشد
نشست هیئت انتخاب سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر با حضور
معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی و مدیرکل دفتر موسیقی
برگزار شــد .در این نشست حسن ریاحی ،دبیر سی و ششمین جشنواره
موسیقی فجر و مرتضی امیری اسفندقه ،بهداد بابایی ،محمدرضا چراغعلی،
احسان ذبیحی فر ،امیرعباس ستایشگر ،کارن کیهانی ،محمدعلی مراتی و
امین هنرمند ،اعضای هیئت انتخاب گروه ها و اثار جشنواره حضور داشتند.
سید مجتبی حسینی معاون امور هنری در این نشست گفت :متاسفانه
تصویری که از هنر ارائه و بیان می شود ،تصویری است که با اصل و واقعیت
مطابقت ندارد و تصویر ناقص و غیرواقعی از هنر است ،درحالی که اصل منظر
هنر بسیار گسترده تر و جذاب تر است .اما کمتر توانسته ایم خودمان را در
این اینه بی دروغ و دریغ هنر تماشا کنیم و ضرورت دارد که تصویر واقعی
از هنر در کشــور ارائه شود .حسینی افزود :وضع امروز هنر ایران از جهاتی
خوب است و از جهاتی ،نقصان هایی دارد .در قیاس با قسمت های منابع هنر،
نقص ها بیشتر دیده می شود .سرعت رشد منابع انسانی هنر در ایران قابل
توجه اســت .در حال حاضر بیش از ۲۵۰هزار نفر در دانشگاه های کشور
مشغول به تحصیل هنر در مقاطع مختلف هستند .طبق اخرین بررسی ها
حدود شــش هزار اموزشــگاه ازاد هنری فعالیت دارند که فقط در حوزه
موسیقی ،بیش از دو هزار اموزشگاه در حال تدریس موسیقی هستند .در
مجموعه این اموزشگاه ها ،نیم میلیون نفر در حال اشنایی با هنر در سطوح
مختلفهستند.بااحتسابخانواده هایاینهنرجویانجمعیتقابلتوجهی
در ارتباط تنگاتنگ با هنر قرار دارند .به این تناسب ،رویدادهایی برای هنر
طراحی شده است که گاهی اوقات ،این رویدادها بسیار مناسب بوده ،گاهی
خوب بوده و گاهی متوسط بوده و گاهی کارکرد مناسب را نداشته است.
امروز بیش از حدود ۲۶۰جشــنواره در حوزه های مختلف هنر با حمایت
معاونت هنری در حال برگزاری اســت .بعضی از این جشنواره ها می تواند
برگزار نشود و بیشتر فرصت سوزی است .برخی از این جشنواره ها نیز بسیار
ارزشمند و متفاوت است و بعضی دیگر می تواند و باید تبدیل به یک برند
خاص ملی و بین المللی شود .وی یاداور شد :در حوزه موسیقی ،جشنواره
موسیقی «جوان» ،جشنواره ای فوق العاده اثرگذار و متفاوت است .اما به اندازه
امتیاز و مختصاتی که داراست ،شایسته است معرفی ان در سطح ملی با
شور بیشتری انجام شود .معاون امور هنری درباره جشنواره های هنری فجر
گفت :بعضی از جشنواره های فجر مانند جشنواره تئاتر فجر توانسته اند جای
خود را در عرصه ملی یا بین المللی پیدا کنند .جشنواره موسیقی فجر نیز
از رویدادهای باســابقه و مهم در عرصه ملی است که اگر با تعامل و تامل،
کیفیت این رویداد ارتقا یابد دور و دیر نخواهد بود که این جشنواره نیز بتواند
در سطح بین المللی ،وجود و حضور تاثیرگذار خود را بهتر و بیشتر اعالم
کند ،کما اینکه در منطقه نیز به ویژه در سال های اخیر ،تعداد جشنواره های
موسیقیتحتعنوان«موسیقیمقام»کهمی تواندمترادفحوزه«موسیقی
اصیل» در نظر گرفته شود ،کم نیست .حسینی با تاکید بر تعامل انسانی و
حضور هنرمندان در جشنواره ها گفت :گاهی ممکن است جشنواره ای از نظر
منابع مالی ،فوق العاده سرشار باشد اما اینکه چقدر بستر تعامل هنرمندان را
فراهم کند و موجب رشد استعدادهایی شود که در این جشنواره همراهی
می کنند ،اتفاقی نیســت که فقط با بودجه قابل تمهید باشد ،بلکه ناگزیر
سرشار بودن فضای انسانی در کنار همدیگر می تواند تعیین کننده باشد.
خوشبختانه کشور ما از سرمایه منابع انسانی هنر برخوردار است و به ان
مباهاتمی کنیم،بنابراینباهمراهیهنرمندانمی توانسال به سالجشنواره
موسیقی فجر را به اعتباری رساند که شایسته موسیقی کشور است .وی
افزود :در این شرایط کرونایی گزینه های مختلفی درباره جشنواره ها مطرح
بود و پرسش نخست این بود که جشنواره ها باید برگزار شوند یا خیر؟ بر
اساس نظام ارزیابی جشنواره ها ،جشنواره های کم اثرتر برگزار نشدند .به جای
بعضی جشنواره ها ،جریانی برای تولید اثار در ان رشته هنری شکل گرفت
و حمایت از تولید محور قرار گرفت .تعطیلی یا مســکوت ماندن بعضی از
جشنواره های اثرگذار می توانست اسیب های کالن تری داشته باشد .برای
برگزاری جشــنواره های فجر چند طرح با توجه به شرایط شیوع کرونا در
زمان برگزاری پیش بینی و برنامه ریزی شد ،تا برگزاری جشنواره های فجر
با توجه به پیشــینه و استمرار ان ها ،تداوم یابد .تجربه هایی که در شرایط
کرونا برای برگزاری رویدادها به دست امده است برای جشنواره های فجر به
کار گرفته می شود .محمد اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی در این نشست
گفــت :هیئت انتخاب اثار و گروه ها ،در یک بخش گروه ها را برای اجرا در
جشنواره انتخاب می کنند .در این بخش تعدادی از گروه ها از طریق فراخوان
انتخاب می شوند و گروه هایی نیز با دعوت و تایید هیئت انتخاب در جشنواره
اجرا می کنند .در شورای سیاست گذاری جشنواره مصوب شد که جشنواره
بخش رقابتی داشــته باشد .بنابراین هیئت انتخاب در این دوره در بخش
رقابتی البوم های سال های ۹۷و ۹۸را بررسی و برگزیدگان را در بخش های
مختلف انتخاب می کنند و جایزه باربد اهدا می شود .حسن ریاحی ،دبیر
سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر با قدردانی از شورای سیاست گذاری
و هیئت انتخاب جشنواره گفت :در این شرایط باید کمک و حرکتی بین
هنرمندان جوان ایجاد کرد به همین دلیل دبیری جشنواره را پذیرفتم و کار
را شروع کردم .امروز خوشحالم که تعداد شرکت کنندگان قابل توجه است و
اثار ازلحاظ کیفیت نیز بهتر شده اند .ریاحی با تاکید بر ایجاد زمینه هایی برای
استعدادهای موسیقی گفت :ما جوانان را در جشنواره ها تشویق می کنیم و
به انان جایزه می دهیم اما وقتی جشنواره تمام شد ،ان ها را رها می کنیم .بنا
بر تجربه ای که چند سال پیش در صدا و سیما داشتم ،معتقدم باید انجمن
موسیقی جوان یا نهادی برای استعدادهای جوان موسیقی تشکیل شود تا
بتوان زمینه فعالیت استعدادها را فراهم کرد .همین مسائل باعث می شود
حرکت الزم ایجاد و اثر تولید شود .باید دراین باره فکر کرد .اگر چنین فضایی
شکل بگیرد ،عاقبت جشنواره ها نیز خیر خواهد بود.
سینما بدون قهرمان معنا ندارد و بدون شک یکی از بهترین محل های مناسب برای ترسیم
قهرمان سینما است .تاریخ سینمای جهان سرشار از قهرمانانی است که در قاب سینما نقش
افرینی کردند و در ذهن مخاطبین خود قاب بستند .البته منظور از قهرمان الزم ًا شخصیتی
که کارهای بزرگی که از عهده ادم های معمولی خارج باشد نیست بلکه حتی شخصیت های
اول فیلم هایی که در ان محور داستان است و با طی کردن فراز و فرودهایی الگوی مخاطب
می شود و شخصیتی موجه و برتر نسبت به قبل پیدا می کند نیز در حقیقت قهرمان است.
اما قهرمانان همیشه شخصیت های خیالی نیستند بلکه همواره قهرمانان بزرگی در قلب
تاریخ ملت های بزرگ وجود دارد که می تواند در اینه ســینما بازنمایی داشته باشد .میهن
عزیز ما نیز دارای قهرمانان بســیاری است که در طول تاریخ انان را شناخته ایم اما یکی از
قهرمانان جدی ما که باید او را بشناسیم و در سینما تصویرش را برای همیشه داشته باشیم
بدون شک سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی است .شاید نتوان مانند او در تاریخ
ایران معاصر به عنوان قهرمان شناخت .تشییع پیکر ایشان بعد از تشییع پیکر امام خمینی
(ره) تاریخی ترین تشییع پیکر بود که سیل جماعت را راهی خیابان های شهر کرد و خود
نشانه توجه ملت به قهرمانشان و عشق و عالقه انان به او بود .اما سینمای ما مدتی است که
اشیانه ای برای قهرمان ندارد و مردان بزرگ ملت در سینما کمتر دیده می شوند .کارگردانانی
در ســال های اوایل انقالب فیلم هایی با این مضمون مهم در سینما ساختند اما رفته رفته
فیلم های ما دچار فقر قهرمان شد تا جایی که این جای خالی توسط ضدقهرمان پر شود .اما
چرا این کارگردان ها و فیلمسازان از جریان فیلم های قهرمانی دور شدند و سینمای اپارتمانی
جایگزین ان شد؟ در این مصاحبه با مهدی صباغ زاده کارگردان افتاب نشین ها ،سناتور و
پرونده گفت وگو کردیم و درباره فاصله نســل او از سینمای قهرمان و فیلم های حادثه ای و
اکشن که گونه مناسبی برای خلق و ظهور قهرمان است حرف زدیم.
اقای صباغ زاده ســال های ده 1360و 1370سینمای ایران فیلم های جریان سازی را با
قهرمان های متعدد داشت .چرا این سینما با چنین توانایی رفته رفته از این سبک فاصله
گرفت و قهرمان در ان فراموش شد؟
ً
این مساله علل مختلفی می تواند داشته باشد اما به نظر من یکی از علل مهم ان که جنبه کامال سینمایی
دارد این است که برای داشتن قهرمان باید ضدقهرمان داشت .با در نظر گرفتن ضدقهرمان و اتفاقاتی که
میان این دو رخ می دهد فیلم قهرمانی قوی شکل می گیرد .یکی از مشکالت ما این است که اگر بخواهیم
ضدقهرمان داشته باشیم خصوصاً در فیلم های سیاسی-حادثه ای این است که ضدقهرمان عموماً باید از میان
بدنه مسئولین باشد که این خود کام ً
ال منتفی است و دست ما برای اینکه یک شخصیت بد را درون ارگان ها
و نهادها طراحی کنیم که توسط قهرمان نابود می شود به شدت بسته است .من در فیلم سناتور اشرار را
طراحی کردم امروز اگر بخواهم همان اشرار را دوباره بسازم که فایده و جذابیتی ندارد و باید زاویه جدیدی
را خلق کنم .ببینید در دوران پهلوی روشن بود که دربار و طرافیان خود شاه در وارد کردن مواد مخدر و
ایجاد فساد نقش دارند من هم این را در فیلمم ساختم و ان را نشان دادم .اما اگر امروز دست های پشت
پرده را برای اینکه بگویم فساد در میان برخی از اقازاده ها و مسئولین رواج دارد با کوهی از مشکل روبرو
می شوم که حتی دیگر فکر ساخت فیلم را هم از سرم بیرون می کنم .یا اگر قهرمان ضدجاسوسی و امنیتی را
بخواهم طراحی کنم باید باورپذیر باشد .در حال حاضر برای خلق قهرمان پلیس نیز صدجور مشکل سر راه
ما قرار می دهند .باید قهرمان را برای سینما اماده کرد صرف اینکه یک قهرمان را همانطور که در عالم خارج
هست را در سینما بگنجانیم باور پذیر نخواهد شد و مخاطب را جذب نخواهد کرد .این تغییر و تحوالتی که
باید روی یک شخصیت قهرمانی انجام شود عموماً مدنظر پلیس یا نیروهای نظامی ما نمی شود و در نهایت
فیلمساز را از ساخت ان منصرف می کند.
ریل گذاری های وزارت فرهنگ نگاه انتقادی را جای نگاه قهرمانی گذاشت
اما از این مهم تر اینکه از همان دهه 1360وزارت ارشاد و مسئولینی که فارابی را بنیان نهادند با این رویکرد
که سینما قهرمان داشته باشد مخالف بودند .قبل از انقالب فیلم های قهرمانی زیادی ساخته شده بود اما
بعد از انقالب سیاست گذاری ارشاد این نبود و بعد از مدتی فیلم های قهرمانی از سینما جمع شد و به جای
ان نگاه انتقادی و اجتماعی جای گرفت .به هر تقدیر سینما به سمتی رفت که قصه گویی و قهرمان پروری
خیلی کم شد و سبک خانوادگی و درام بیشتر شد و قهرمان نابود شد .ریل گذاری های مسئولین سینمایی و
ی باعث شد تا سینما قهرمانش را از دست بدهد .مجلس خود ما یک روز وقت گذاشت روی این ماجرا
فاراب
که جلوی این فیلم را بگیرد .اقای مهدی کلهر معاونت سازمان سینمایی نجاتمان داد و رفت به مجلس و
از ما دفاع کرد که اینها بچه های انقالبند و کمونیست نیستند .اینها از قبل انقالب بودند حاال تغییر نگاه و
زاویه دید داده اند.
به هر حال مردم با قهرمان اشنا بودند و ان را دوست داشند .شاید سبک فیلم های قهرمانی اقای کیمیایی
با سینمای امروز و ذائقه مردم تفاوت داشته باشند اما مردم همچنان قهرمان را دوست دارند .البته االن
اینگونه نیست که هیچ قهرمانی وجود نداشته باشد اما خلق قهرمان به همان صورت ابتدایی و قدیمی ان
هم مخاطب را جذب نمی کند.
فیلمنامه نویسان و کارگردانان ما همگی در خلق قهرمان توانمندند اما جمع این مشکالت باعث شده است
که قهرمان به نیمه قهرمان تبدیل شود تا فردا روزی به کسی برنخورد و جمعی مدعی العموم نباشند که
سنگی بر سر راه فیلم قرار بگیرد و مجبور بشود تمام زحمتی را کشیده است از پرده سینما پایین بیاورد.
درباره قهرمانان جنگ ما نیز همین ماجرا به شکل دیگری برقرار است .اوالً همانطور که گفتم قهرمان باید
باورپذیر باشد و برای این باورپذیری باید ویژگی های قهرمان را در رزمندگان ما چه شهدا و یا جانبازان ایجاد
کرد .تمام بچه های جنگ قهرمان اند اما برای اینکه در سینما و یک فیلم بتوان انان را قهرمان داشت باید
انان را از نظر فنی و هنری اماده کرد.
اقای صباغ زاده شما تقریب ًا علل اینکه در این سال ها نشده است تا فیلم قهرمانی داشته
باشیم را به موارد سیاست گذاری و تنگ نظری ها و سخت گیری ها ربط داده اید اما در
همان سال های دهه 1360شما و نسل شما فیلم های قهرمانی زیادی ساختید و در عین
حال به نظر می رسد که در ان دوران نیز این مسائل وجود داشته است؟
اول اینکه ان موقع هنوز سیاست های فرهنگی کشور انقدر تغییر نکرده بود و جریانات فرهنگی و اجتماعی
متحول نشده بود .عالوه بر این برای همان فیلم های افتاب نشین و پرونده مشکل درست کردند و حسابی
منتقدین روشنفکر کوبیدند که وای شما دارید فیلم تجاری درست می کنید و این فیلم ها چیست و از این
حرف ها .همین منتقدین با این رویه فیلم سناتور را هم کوبیدند .روشنکفران ما در چه انقالب و جنگ
واقعیت های ان روزها نگاه نکردند و دنبال حواشی بودند .دوست داشتند که این فیلم ها را بکوبند تا فیلم های
مورد نظرشان روی پرده بیاید .برای همین سینماها نیز تحت تاثیر انها اکران محدود دادند و فیلم ها در
فروش دچار مشکل شدند .این شد که سازندگان هم از ساخت این فیلم ها دلزده شدند و در نتیجه فیلم های
بی خاصیتی که از نظر انان مشکلی نداشته باشد و درجه الف بگیرد در سینماها اکران شود .سر فیلم افتاب
نشین ها مشکل داشتیم گفتند شماها چپی یا کمونیستید .درحالی که داشتیم فساد شاه را نشان می دادیم
که چگونه روستاییان بیچاره شدند و فئودال های وابسته و منسوب به دربار را تبدیل به فیلم کردیم .مجلس
خود ما یک روز وقت گذاشت روی این ماجرا که جلوی این فیلم را بگیرد .اقای مهدی کلهر معاونت سازمان
سینمایی نجاتمان داد و رفت به مجلس و از ما دفاع کرد که اینها بچه های انقالبند و کمونیست نیستند .اینها
از قبل انقالب بودند حاال تغییر نگاه و زاویه دید داده اند .فیلم دیگری ساختم با عنوان راه بهشت که درباره
پرچمدار پیامبر در جنگ احد بود که از خانه قریشیان فاسد و بت پرست به سمت پیامبر جذب می شود و
تبدیل به قهرمانی می شود که در جنگ همراه پیامبر است و در نهایت شهید می شود و حتی پیامبر عبای
خودش را روی جنازه او می اندازد .این فیلم و فیلم های دیگری که با این محوریت ساخته شده بود جواب
نداد و در سینما به خوبی دیده نشد چرا که فضای فرهنگی و اجتماعی تغییر کرده بود و مردم به سمت
تجمالت رفته بودند و در کنار ان هم همان مواردی که گفتم یعنی منتقدین و سنگ اندازی هایی که بر سر
راه اکران داشتند نیز دخیل بود.
حاال با این حســاب تکلیف قهرمان در سینمای ما چه می شود؟ امروز اگر سینمای ما
بخواهددربارهسردارسلیمانیفیلمبسازدمی تواندبسازدامابهنظرشمامشکالتیکهبر
سر راه فیلمساز قرار می گیرد مسیر ان را سخت می کند؟
ایشان شخصیت خیلی شناخته شده ای برای خود من نبود و من بعد از شهادتش متوجه شدم مردم چقدر
ایشــان را دوست دارند .حتی همین اواخر گروهی با من صحبت کردند که درباره شهید سلیمانی فیلم
بسازیم و من هم گفتم با کمال میل حاضرم بسازم اما بودجه و تحقیق می خواهد .بدون شک ایشان می تواند
قهرمان سینما باشد اما در سینما دخل و تصرف الزم است .برای خلق قهرمان از افراد نامدار خیلی نمی توان
واقع گرای صرف بود و نیاز به تغییر و تحوالتی است که هر کدام از این موراد ممکن است مشکل ایجاد کند.
مگر اینکه دولت یا یک نهادی این مسئولیت را بر عهده بگیرد .اگر تغییرات باشد دست ما باز است و می توانیم
فیلم بسازیم چون مقداری غلو و بزرگ نمایی برای ساخت قهرمان الزم است.
شما کارنامه خوبی در ساخت فیلم های جدی دارید چرا بعد از این همه سال فیلم کلوپ
همسران را ساختید؟ به نظر شما این فیلم در قد و قامت کارنامه اقای صباغ زاده بود؟
همه فیملسازان دنیا فیلم خوب ساخته اند و فیلم بد هم دارند .البته فیلم کلوپ همسران فیلم خانوادگی
سالمی بود و هجو احمقانه و اشارات بد جنسی نسبت به فیلم های دیگر نداشت .عالوه بر ان از نظر اقتصادی
و مشکالت و گرفتاری هایی که مردم دارند مجبور بودم که کاری کنم که مردم به سینما بیایند و فیلم تماشا
کنند تا سود هم داشته باشم و خودم هم برای بهبود وضعیت اقتصادی به فیلم بفروش نیاز داشتم زیرا که من
در بیشتر فیلم هایی که از ان حرف زدم ضرر و زیان دادم .امروز وضعیت اقتصادی و تولیدی سینمای ما به
هم ریخته است .دیگر حتی سینمادار درباره فیلم نظر می دهد و نه تهیه کننده و کارگردان .باید سرمایه گذار
و حتی اسپانسر همه درباره ان نظر بدهند .مردم هم به هر فیلمی روی خوش نشان نمی دهند مگر اینکه
داستان خیلی خوبی داشته باشد .سینمای ما به همین دلیل به سمت فیلم های کمدی کشیده شد زیرا تنها
دنبال جنبه های اقتصادی و سوداوری شد و اینکه بتواند سرگرم کند .تلویزیون هم برنامه های شاخصی که
مردم را بتواند پای خود نگه دارد کم دارد و اتفاقاً قهرمان ها و قصه های جذاب چندان زیادی ندارد.
نگاهی به مجموعه داستان «باجی» به نویسندگی «نعمت مرادی» به بهانه چاپ دوم
ناهیدشمس
فانتزیدربرابرمردساالری
این مجموعه داستان شامل دوازده داستان کوتاه است که هرکدام دارای
اسمی زنانه است .باجی ملوک ،بلقیس و . . .بستر جغرافیایی همه ی این
داستانها منطقه هرسین در کرمانشاه است و بستر تاریخی هم مربوط به
سالهای دور است که این بستر در همه ی داستانها مشترک است .شاید
بتوان با صرف نظر از بعضی ایرادها ،مجموعه ی باجی را یک داستان بلند
به هم پیوسته درنظر گرفت که هربار داستان یکی از شخصیتها روایت
می شود وهر داستان کوتاه با محوریت یکی از این زنان روایت می شود.
زنانی که اگرچه سایه سنگین مردساالری و سنت بر سر انها خودنمایی
می کند،اما اکثر انها با قدرتی که از فانتزی گرفته اند به جنگ این نابرابری
و مردساالری رفته و حق خودرا می گیرند و حسی از قدرت را به نمایش
می گذارند .مثال باجی ،پیرزن زشتی که سرشار از قدرتی ست که از سحر
و فانتزی به دست اورده .او می تواند تبدیل به مارشود و انها را که کمر به
ازارش می بندند نابود کند .حتا انجا که زنان از فانتزی کمک نگرفته اند
بازهم از راههای دیگر این قدرت زنانه را به رخ می کشند .مثال در داستان
«گلی» مرد شــیرین عقل به جرم زنا مجازات می شود،اما گلی حرفی
نمی زند .یعنی او به هر دلیلی،شاید به این دلیل که بی انکه مهری به
مرد شیرین عقل داشته باشد ربوده می شود و موهای زیبایش توسط او
کوتاه می شود،تصمیم می گیرد در برابر مجازات شدن او سکوت کند و به
کسی اعالم نکند که او مورد تجاوز مردک قرار نگرفته است .چرا که در
هرحال مردک شیرین عقل به حریم حسی و درونی او تجاوز کرده است.
نویسنده در داستانهای این مجموعه در واقع اذعان دارد که در صورت
عدم توقف خشونت از سوی جامعه و مردان ،انتقال خشونت از مردان
به زنان گریز ناپذیر اســت .حاال حتا اگر شده در قالب فانتزی .چراکه
خشم تولید شده در زنان سرکوب شده،می تواند بازتولید خشونت کند.
اما زنان داستانهای باجی هنوز گویا وارد زمانه ی مدرن نشده و مقابله
با مردساالری را نیاموخته و برای گریز از ان به دامن فانتزی افتاده اند.
اما نفس همین فانتزیها در واقع بر قدرتمند بودن زنان داستانهای باجی
صحه می گذارد .نویسنده در این اثر با تلفیق فولکور و متلهای منطقه،
داســتانهای خوبی را خلق کرده است .اما در بعضی داستانها حجم
داستان با تعداد شخصیتها همخوانی ندارد .مثال در داستان «زیور»زنهای
زیادی وارد داستان می شوند و پیش از انکه مخاطب با انها ارتباطی بگیرد
و انها را بشناسد از داستان خارج می شوند .گویا نویسنده اینهمه کاراکتر
را فقط برای غافلگیری اخر داســتان گنجانده است .در داستان کوتاه
«مشــی خانم» ،هم در میانه ی داستان می توان پایان بندی را حدس
زد ،شــاید دلیلش این است که این داستان تا حدود زیادی به کلیشه
های خود نزدیک است و از این رو قابل پیش بینی است .اینکه استوار
ادم طماعی ست و قصدش از ازدواج با مشی خانم باال کشیدن زمینهای
اوست و برای دسترسی به این زمینها ،مشی خانم را به قتل می رساند.
یعنی در این داستان اگرچه مشی خانم قدرت جادویی و فانتزی باجی
یا سکوت قدرتمند گلی را برای انتقام گرفتن ندارد گویا این چرخه ی
کارماست که او را به سزای عملش می رساند .به هرحال زنان مجموعه ی
باجی هنوز گذراز سنت را تجربه نکرده اند .تا پایان جمله ای از سوزان
سانتاگ را یاداوری می کنم .او می نویسد ابتال به بیماری را تفسیر نکنید.
بیماری چیزی نیست جز همان بیماری .اینهمه اسطوره و فانتزی به ان
نبندید .اما گاهی باید ابتال به بیماری را تفســیر کرد و به ان اسطوره و
فانتزیبست... صفحه 2
بهترینسریال هایعلمیتخیلیسال2020
بخش اعظم سال میالدی که امروز اخرین روز ان است را در داخل خانه هایمان گذراندیم و به همین دلیل
دنیای تلویزیون برای قابل اتکا بودن محک سختی را در پیش داشت .خوشبختانه سال ۲۰۲۰اگر چه سالی
تراژیک برای جهانیان بود اما در زمینه محصوالت صفحه کوچک دنیای سرگرمی یک موفقیت بزرگ بوده
و در کنار تولیدات متعدد شاهد ساخت برخی از بهترین سریال های تمام دوران بودیم .ژانر علمی تخیلی
نیز از این قاعده مستثنی نبوده و تعداد زیادی از سریال های اورجینالی که در سال ۲۰۲۰ساخته شدند
در کنار سریال های دنباله دار گذشته باعث لذت طرفداران ژانر فانتزی شدند .در سالی که خود بیشتر به
یک داستان علمی تخیلی شبیه بود ،قابل درک است که یک سری سریال های تلویزیونی جذاب فضا و
فرصتی برای مخاطبان ایجاد کردند تا خود را در دنیاهایی جدید و بدور از دنیای ترسناک ۲۰۲۰غرق نمایند.
سریال هایی که در ادامه به ان ها اشاره خواهیم کرد در سال ۲۰۲۰اغاز شده اما جایگاه خاص خود را یافته
و می توان ان ها را بهترین سریال های علمی تخیلی سال ۲۰۲۰دانست.
Brave New World -۱۰
سریال علمی تخیلی Brave New Worldبر اساس یک رمان پرفروش نوشته الدوس هاکسلی ساخته شده که به
مقدار قابل توجهی به منبع اصلی خود وفادار بوده و در عین حال نتیجه یک درام علمی تخیلی هیجان انگیز و جذاب
است که با بسیاری از موضوعات پیچیده سر و کار داشته و مجموعه ای از بازی های قوی را در خود دارد .سریال Brave
New Worldداستان دنیایی به اصطالح ارمانشهری را روایت می کند که قوانین سختگیرانه تک همسری در ان
جاری بوده و ساختار اجتماعی نیز سلسله مراتبی است .شهروندان لندنی به شکل مصنوعی متولد شده و به سمت یک
سلسله مراتب جفتی هدایت می شوند که مسیر شغلی و زندگی ان ها را تعیین می کند .با این وجود ،گروهی از اعضای
این جامعه نظم موجود را به چالش می کشند که ان ها را به مسیر عشق ممنوعه و انقالب می برد .کتابی که این سریال
بر اساس ان ساخته شده کتابی بسیار تاثیرگذار و تعمق برانگیز بوده و از زمانه داستان علمی تخیلی خود بسیار جلوتر.
اگر چه نسخه سریالی نیز از بسیاری از جهات این روح مشابه دارد اما کمی بیش از حد به سمت جذابیت های تلویزیونی
متمایل شده و بیشتر به جنبه های جنسیتی داستان پرداخته است .بدون شک این سریال یکی از بهترین سریال های
علمی تخیلی سال ۲۰۲۰است.
Utopia-۹
این بازتفسیر امریکایی از سریال فانتزی فوق العاده بریتانیایی در سال ۲۰۱۳به نام Utopiaنقص های خاص خود را دارد
اما انقدر جذاب هست که توجه مخاطب را جلب کند ،به ویژه برای کسانی که می خواستند چیز بیشتری از ان سریال
اورجینال ببینند .سریال علمی تخیلی Utopiaکه توسط گیلین فلین توسعه یافته یک سریال تاریک و منفی نگر است
اما با این وجود یک تجربه علمی تخیلی جذاب است .داستان سریال در مورد زندگی گروهی از نوجوانان است که با یک
رمان گرافیک مربوط به یگ فرقه مذهبی زیرزمینی اشنا می شوند .از طریق این کشف است که این گروه خود را ملزم
به تالش برای نجات جهان می بیند ،در حالی که توسط یک ارگان دولتی مبهم و بسیار خطرناک در معرض تهدید قرار
دارد .این سریال ارتباطات بسیاری با مسائل امروزی داشته که باعث می شود تماشای ان جذاب و همزمان دشوار باشد.
این جنبه تاریک از سریال به ان احساس مهم بودن می دهد که از طریق بازی های خوب شخصیت های اصلی داستان به
تصویر می کشیده می شود .سریال Utopiaنقاط ضعف خود را دارد و محصول نهایی یک نسخه به نسبت خنثی شده از
منبع اصلی است اما این سریال علمی تخیلی بخش زیادی از جذابیت تاریکی که منبع اصلی را منحصربفرد ساخت در
خود دارد .سریال علمی تخیلی Utopiaارزش تماشا کردن را دارد اگر چه ادامه انتشار ان کنسل شده و از یک فصل
فراتر نخواهد رفت.
Snowpiercer -۸
سریال علمی تخیلی Snowpiercerبر اساس همان رمانی ساخته شده که فیلم اورجینالی به همین نام در سال
۲۰۱۳از روی ان ساخته شده و بسیار مورد تحسین قرار گرفت .سری رمان های گرافیکی Le Transperceneige
که توسط ژاک لوب ،بنجامین لگراند و ژان مارک روشه نوشته شده یک داستان حقیقتاً اورجینال است که به موضوعات
مهمی مانند جایگاه اجتماعی ،خشونت و سرکوب می پردازد .سریال مذکور داستان یک دنیای پسااخرالزمانی را روایت
می کند که در ان زمین به یک برهوت منجمد تبدیل شده است .در این دنیا شخصیت های سریال در داخل یک قطار
دائماً در حال حرکت با نام The Snowpiercerزندگی می کنند که ان ها را از یخبندان بیرون از قطار محافظت کرده
اما باعث شده مجبور باشند در یک فضای تنگ و در یک جامعه بدون کنترل مناسب زندگی کنند .در این شرایط به دلیل
نابرابری سیاسی و درماندگی طبقات پایین قطار ،خشونت در گرفته و تنش به اوج خود می رسد .سریال علمی تخیلی
The Snowpiercerبه عنوان یکی از بهترین سریال های علمی تخیلی سال، ۲۰۲۰به بسیاری از دستاوردهای نسخه
سینمایی دست یافته و می توان ان را نگاهی جذاب به شکلی خالصه از نبرد بین طبقات اجتماعی در معنای کام ً
ال واقعی
ان دانست .همچنین تیم بازیگران سریال نیز مملو از نام های شناخته شده است که از ان میان می توان به جنیفر کانلی و
دیوید دیگز اشاره کرد که هر دو بازی های جذابی ارائه می دهند .نکته منفی سریال اما احساس کشدار شدن بیش از حد
است اگر چه سازندگان کار فوق العاده ای در ایجاد یک ساختار و انگیزه ها در هر اپیزود انجام داده و کلیت داستان یک
داستان ساده «ما در برابر ان ها» است و به همین دلیل سریال The Snowpiercerیک داستان ۱۰اپیزودی است
که به نظر می رسد بی دلیل کش داده می شود .شاید سریال بی نقصی نباشد اما The Snowpiercerیک سریال
بسیار منحصربفرد است و ارزش تماشا کردن را دارد.
Upload -۷
سریال Uploadبیشتر شبیه تالشی برای ساخت یکی از اپیزودهای سریال Black Mirrorاست اما یک داستان
کامــ ً
ا جــذاب را روایت می کند که تکنولوژی و عرفان را به چالش می کشــد در حالی که همزمان کمدی جذاب و
قابل درکش را حفظ می کند .این ســریال که توسط گرگ دانیلز خالق ســریال های The Officeو Parks and
Recreationساخته شده ،در مورد مردی است که به شکل ناگهانی و ناموقع می میرد و این اجازه را می یابد که شناخت
و درک خود را روی یک دنیای مجازی اپلود کند .بعد از این انتقال ،او با این قلمرو جدید از وجود کنار امده ،با فرشته
همراهش دوست شده و نسبت به دالیل و شرایط مرگش مشکوک می شود .مفهوم سریال کمی غیراورجینال است
زیرا سریال های دیگری نیز تجسمی از دنیای پس از مرگ را به تصویر کشیده اند ،همانند سریال .Black Mirrorاز
بسیاری از جهات ،تمرکز اصلی سریال بر روی جنبه های کمدی بوده و می توان ان را نسخه دیجیتالی شده سریال The
Good Placeدانست.
Alien Worlds -۶
چه چیزی می تواند از یک مستند دیوید اتنبروئی که در فضا رخ می دهد برای فرار از دنیای کرونایی لذت بخش تر و
مناسب تر باشد؟ سریال علمی تخیلی Alien Worldsیک داستان بسیار عجیب و غریب دارد که گمان نمی رفت
موفق باشد اما جلوه های ویژه فوق العاده و قابل قبول بودن از لحاظ علم باعث شده که این پروژه بسیار جذاب بوده و
ارزش تماشا کردن را داشته باشد Alien Worlds .یک داستان تخیلی است که به عنوان واقعیت ارائه می شود که در
ان با استفاده از جلوه های ویژه کامپیوتری گونه های حیات محتمل در دیگر دنیاها به تصویر کشیده می شوند .هر اپیزود
شما را به مکان جدیدی برده و تشریح می کند که چگونه موجودات فرازمینی و حیات وحش ان زندگی کرده و به چه
خطرات و تهدیدهایی مواجه هستند .اگر چه داستان سریال بسیار تخیلی است اما Alien Worldsیک رویکرد کام ً
ال
درگیر کننده و جذاب برای استفاده از علم فرضیات به منظور نگاه کردن به جهان خود ما دارد و از دانشی که از محیط
زیست زمین داریم برای صحبت در مورد فاکتورهای زیست محیطی که می تواند حیات را در سیارات دیگر شکل دهد
استفادهمی کند.
The Midnight Gospel -۵
3
یکشنبـــــــــه 14دی ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1364
www.honarmandonline.ir
سینماولتوییزون
TV&CINEMA
اخبار
اگر چه ممکن است عکس این موضوع به نظر برسد اما Rick and Mortyدر زمینه جذابیت و زیبایی کمدی های
علمی تخیلی انیمیشنی انحصار مطلق را در دست ندارد .چندین کارتون علمی تخیلی بزرگساالنه دیگر نیز وجود دارند
که تصورات انسانی را درک کرده و در این مسیر مخاطب را به خنده می اندازند و سال ۲۰۲۰با ورود یک رقیب جدید
در این عرصه به نام The Midnight Gospelهمراه بود که یکی از بهترین سریال های علمی تخیلی سال ۲۰۲۰
است .این سریال توسط پندلتون وارد و کمدین دانکن تروسل خلق شده و همین دو نفر برای اینکه بدانید استعداد
بسیاری پشت ساخت ان وجود داشته کافی است .داستان سریال علمی تخیلی انیمیشنیThe Midnight Gospel
در مورد یک پادکستر فضایی به نام کلنسی است که از شبیه ساز چندجهانی خود برای سفر به دنیاهای در حال مرگ
دیگر و انجام مصاحبه با ساکنان ان ها استفاده می کند .این سریال بسیار منحصربفرد بوده و از ابزارهای پادکستی گذشته
تروسل استفاده کرده و ان ها را به داستان های فانتزی ماجراجویانه تبدیل می کند .انیمیشنی که در برابر چشم مخاطب
قرار می گیرد بسیار باکیفیت و خارق العاده بوده و جلوه های بصری شبیه رویاهایی است که با سبک کارتونی خاص وارد
ترکیب شده است .عالوه بر این ،محتوای سریال نیز بسیار جذاب است و مفهوم سازی مجدد پادکست های تروسل امکان
بیشترین خالقات را فراهم کرده و به خوبی برای این فضا مناسب است .هر دنیا جذابیت و مرکزیت خاص خود را دارد
و فضا برای کلیشه های مشهور دنیای علمی تخیلی مانند زامبی ها ،شبیه سازها ،پیش بینی های مرگ و بسیاری دیگر
فراهم است.
Star Trek: Picard -۴
فرانچایز Star Trekیکی از بزرگ ترین دارایی های علمی تخیلی تاریخ تلویزیون اســت و مخاطبان با گزینه های
بسیاری در این دنیا مواجه هستند .سال ۲۰۲۰نیز با انتشار دو پروژه بزرگ در قالب فصل سوم سریال Star Trek:
Discoveryاز سرویس نتفلیکس و سریال تازه وارد Star Trek: Picardاز سرویس امازون پرایم همراه بود .در
حالی که سریال قبلی جذابیت های خاص خودش را داشت اما کیفیتی متغیر داشت .با این وجود Picardموفق شد
بدون خراب کردن هیچ نوستالژی ،بار دیگر به سراغ تداوم Next Generationsبرود .این سریال به میراث ژان لوک
پیکارد ادامه داده و نهایت عدالت را در حق این شخصیت به اجرا می گذارد .این سریال همچنین شخصیت های جدیدی
را معرفی کرده و شخصیت های محبوب را نیز به شکلی راضی کننده باز می گرداند.
Alice In Borderland -۳
اقتباس یک مانگای مشهور به یک سریال الیو اکشن همیشه دستورالعملی برای موفقیت نبوده زیرا اغلب منبع اصلی
برای یک فرم انیمیشنی مناسب تر است .با این وجود ،اجازه ندهید این قانون کلی شما را از سریال فوق العاده Alice In
Borderlandدور کند ،زیرا این سریال کره ای اورجینال که توسط نتفلیکس ساخته شده یک تجربه تماشای جذاب را
برای شما رقم خواهد زد که همه جذابیت های مورد عالقه طرفداران مانگا/انیمه و مخاطبان عام را در خود دارد .داستان
این سریال علمی تخیلی در مورد گروهی از جوانان ولنگار و خالفکار است که به یکباره به یک دنیای پسااخرالزمانی
منتقل می شوند .در این فضای جدید ،ان ها باید با انجام یک سری بازی سادیستی زنده بمانند و هر یک از ان ها بر اساس
مقدار امتیازی که به دست اورده اند زنده خواهند ماند .سریال Alice in Borderlandانرژی و جذابیت فرانچایز
Sawدر قالب یک داستان علمی تخیلی را داشته و چالش های ان همگی نسخه های خونین و دیوانه کننده بازی های
کالسیک دوران کودکی است که باعث پرتنش شدن سریال می شود .عالوه بر این ،بازی های شخصیت های اصلی سریال
نیز بسیار دوست داشتنی بوده و بدین ترتیب هنگام ورودشان به بازی می توان تنش و هیجان را حس کرد .به دلیل کره ای
بودن سریال شاید برخی با مشکل زیرنویس مواجه باشند اما یک نسخه دوبله شده به زبان انگلیسی از این سریال نیز وجود
دارد که می توان از ان استفاده کرد و بدانید که جذابیت اصلی سریال در اکشن فیزیکی شخصیت های ان نهفته است.
Raised By Wolves -۲
هیچ سریالی در حال حاضر در دنیا وجود ندارد که به اندازه سریال علمی تخیلی Raised By Wolvesاحساس غریب
و منحصر بودن را ایجاد کند .این سریال دارای داستانی تعمق برانگیز ،جذاب و مسحور کننده است که گزینه های بسیاری
برای سرگرم کردن شما دارد در حالی که همزمان شما را گیج می کند .سریال Raised By Wolvesبه خوبی روی
خط بین این دو راه رفته و در تمام طول این مسیر موفق می ماند .این سریال توسط ارون گوزیکوفسکی ساخته شده
و نام بزرگ ریدلی اسکات به عنوان کارگردان و تهیه کننده اجرایی را در پشت صحنه می بیند .می توان سبک کاری و
میراث علمی تخیلی اسکات را در جای جای سریال دید اما این ویژگی ها انقدر شما را از کلیت سریال دور نمی کنند
که احساس گیجی کنید که باعث می شود مشارکت اسکات در پروژه بیش از پیش به سود ان باشد .سریال Raised
By Wolvesداستان دو ربات انسان نما به نام های پدر و مادر را روایت می کند که وظیفه دارند کودکانی را بعد از یک
جنگ بزرگ در زمین ،در یک سیاره متفاوت بزرگ کنند .خیلی زود این شخصیت ها با چالش هایی که مربوط به بزرگ
کردن کودکان است و همچنین وابستگی ها و دیدگاه های مذهبی متفاوت ان ها روبرو می شوند .سریال Raised By
Wolvesبه عنوان یکی از بهترین سریال های علمی تخیلی سال ۲۰۲۰به مفاهیم بزرگ کیهانی می پردازد که در ذات
خود انسانی هستند .ایده تفرقه در جامعه به دلیل دیدگاه های متفاوت مذهبی و هوش مصنوعی در یک دنیای علمی
تخیلی بسیار پیشرفته مورد بحث قرار می گیرد و همزمان نگاهی جذاب به حالت وجودی کنونی همه انسان ها انداخته
می شود .همچنین بازی های شخصیت های اصلی نیز بسیار عجیب و جذاب بوده که از ان میان می توان به تراویس فیمل
و اماندا کالین اشاره کرد.
Tales From The Loop -۱
سریال علمی تخیلی Tales From The Loopبر اساس اثری از سیمون استالنهاگ سوئدی ساخته شده که
یک مفهوم بسیار جاه طلبانه بوده و نسخه سریالی امازون پرایم نیز نهایت تالش خود را در اجرای عدالت در حق
منبع اصلی خود انجام داده است .اثر استالنهاگ نگاهی ترسناک اما زیبا به اینده ای نزدیک است که در ان تکنولوژی
رباتیک و کیهانی راهش را به درون زندگی انسانی خواهد یافت .سریالی که بر اساس یک اثر هنری ساخته شده
باید ظاهری زیبا داشــته باشد در غیر این صورت هیچ معنایی نخواهد داشت و این همان چیزی است که نقطه
قوت اصلی سریال Tales From The Loopاست .فیلمبرداری سریال بسیار هیجان انگیز بوده و تماشای ان
احساس تجسم تصاویر اورجینالی است که سریال بر اساس ان ها ساخته شده است .سریال Tales From The
Loopبه عنوان یکی از بهترین سریال های علمی تخیلی سال ۲۰۲۰و شاید بهترین ان ها ،به شکلی جذاب نوشته
شــده که حالتی شــبه انتالوژی دارد و هر اپیزود داستانی مجزا را روایت می کند اما در هر اپیزود شاهد بازگشت
شخصیت ها و فضاهای قبلی هستیم که دنیا را مرتبط نگه داشته و همزمان امکان جدا بودن اپیزودها از هم برای
منحصربفرد بودن را فراهم می سازد .اگر به روایت تصویری سریال دقت داشته باشید می توانید سرنخ ها و اشاراتی
در داســتان برای مفاهیم بزرگتر را پیدا کنید .کسانی نیز که به دنبال یک سریال علمی تخیلی جذاب و سرگرم
کننده برای فرار از قرنطینه کرونایی هستند نیز با دنیایی جذاب روبرو خواهند شد که هیجان بسیاری داشته و یک
روایت کام ً
ال انسانی دارد.
اغاز ثبت نام درخواست تسهیالت
مرحله دوم کارا بخش فرهنگ
مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی از
ت نام «درخواست تسهیالت مرحله دوم کارا بخش فرهنگ» خبر
اغاز ثب
ت نام درخواست تسهیالت
داد .علیرضا اسماعیلی در این باره گفت :ثب
مرحله دوم کارا بخش فرهنگ از روز شنبه ( ۱۳دیماه) اغاز شده است
و تا پایان روز دوشــنبه ( ۱۵دیماه) ادامه خواهد داشت .وی ادامه داد:
ت ها انجام می شود و پس از بررسی
ت درخواس
در این مرحله صرفا ثب
پرونده متقاضیان در کارگروهی ویژه ،معرفی انها به وزارت تعاون ،کار و
رفاه اجتماعی جهت تکمیل مدارک و دریافت تسهیالت صورت خواهد
گرفت .مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی با اشاره به اینکه نرخ سود
این تسهیالت ۱۲درصد است گفت :مشمولین این مرحله از تسهیالت
عبارتند از :اهالی قلم(نویسندگان و شاعرانی که دارای کارت اهل قلم خانه
س های ادبی،
کتاب هستند) ،ناشران ،کتاب فروشان ،چاپخان ه داران ،اژان
ت اپهای حوزه کتاب .بر اساس این گزارش،
واردکنندگان کتاب و استار
متقاضیان دریافت تسهیالت برای ثبت نام و کسب اطالعات می توانند به
ادرس الکترونیکی سامانه کارا مراجعه کنند.
کاهش ۷۰درصدی فروش سینمای
جهان در ۲۰۲۰
گیشه سینمای امریکا با کاهش ۸۰درصدی فروش در سال ۲۰۲۰به
مجموع فروش ساالنه ۲.۲میلیون دالر رسید و پشت سر گیشه سینمای
چین با فروش ۲.۷میلیارد دالر قرار گرفت .برای اولین بار سینمای چین با
پیشیگرفتنازهالیوودبهعنوانبزرگترینبازارسینماییجهانشناخته
شد ،اما مجموع درامدهای گیشه جهانی سینما به سبب بحران شیوع
ویروس کرونا که با تعطیلی سینماها و عدم اکران بسیاری از اثار همراه
بود ،با کاهش بیش از ۷۰درصدی رو به رو شده است .تعداد بلیت های
فروخته شده در سینمای امریکا در فاصله زمانی اول ژانویه تا ۳۱دسامبر
۲۰۲۰به ۲.۳میلیارد قطعه بلیت رسید که در مقایسه با ۱۱.۴میلیارد
بلیت فروخته شده در سال ۲۰۱۹کاهش چشمگیری داشته و کمترین
میزان فروش بلیت ســینمای امریکا در ۴۰سال اخیر است .در سطح
جهانی نیز در سال ۲۰۲۰در مجموع بین ۱۱.۵میلیارد تا ۱۲میلیارد
قطعه بلیت فروخته شده در حالی که این رقم در سال گذشته میالدی،
۴۲.۵میلیارد قطعه بلیت بود .سینمای چین که امسال برای اولین بار
مجموع فروش ساالنه گیشه امریکا سبقت گرفت نیز در سال ۲۰۲۰
حدود ۲.۷قطعه بلیت به سینمادوستان فروخته است .درام تاریخی
«هشتصد» به کارگردانی «گوان هو» با فروش ۴۴۰میلیون دالری در
رتبه نخست پرفروشترین فیلمهای سال ۲۰۲۰سینما قرار گرفت و یک
فیلم چینی دیگر با نام «مردم من ،سرزمین من» ساخته مشترک هفت
کارگردان ،با فروش ۴۵۸میلیون دالری در رتبه بعدی قرار گرفت ،این
در حالی است که در سال های گذشته جدول ساالنه پرفروشترین های
سال سینمای جهان غالبا در انحصار محصوالت هالیوودی بود« .پسران
بد تا ابد» ساخته مشترک «عادل ال اربی» و «بالل فالح» با فروش ۴۱۳
میلیون دالری ،پرفروش ترین فیلم هالیوودی در سطح جهان بود که در
رتبه سوم پرفروشترین های سال قرار گرفت و و «ت ِنت» به کارگردانی
«کریستوفر نوالن» هم با فروشی بالغ بر ۳۶۲میلیون ،چهارمین فیلم
پرفروش سال نام گرفت .ساخته «نوالن» اولین فیلم هالیوودی بود که در
دوران کرونا به صورت عمومی اکران شد.
در پشت صحنه سریال های در حال
ساخت تلویزیون چه می گذرد؟
ساخت سریال های «جشن سربرون» به کارگردانی مجتبی راعی و «رعد
و برق» به کارگردانی بهروز افخمی در شرایط سخت اب و هوایی ادامه
دارد .سریال «رعد و برق» به کارگردنی بهروز افخمی و تهیه کنندگی
داود هاشمی در حال ســاخت است .شهرام قائدی ،مرتضی کاظمی،
مهدی زمین پرداز ،محمد مختاری ،مزدک رستمی ،حسن اسدی ،ویدا
موسوی ،امیر موسوی ،پوریا منجزی از بازیگران این مجموعه تلویزیونی
هستند .همچنین سریال «جشن سربرون» مجموعه ای ٣٠قسمتی
به تهیه کنندگی حسن نجاریان و کارگردانی مجتبی راعی است .این
مجموعه به سفارش مرکز سیمافیلم تولید می شود و به روایت دوران
قبل از مشــروطه می پردازد .حسین محجوب ،محمود پاک نیت ،الله
اسکندری ،فرخ نعمتی و ...از بازیگران این مجموعه تلویزیونی هستند. صفحه 3
به بهانه ثبت جهانی «نگارگری» هنر اصیل و کهن ایرانی
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره • 1364یکشنبه 14دی ماه • 1399سال سیزدهم • 4صفـــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
اذان ظهر
غروب افتاب
اذان مغرب
اذان صبح فردا
طلوع افتاب فردا
12:00
16:52
17:13
05:37
07:07
گنج سخن
امام حسین علیه السالم :
هر کس فکرش به جایى نرسد و راه تدبیر بر او بسته شود،
کلیدشمداراست.
بحاراالنوار ،ج ،75ص128
پندبزرگان
مایه خوشبختی انسانیت است
که هر انسانی فقط انی هست که هست.
فرناندوپسوا
حافظانه
در نهانخانه عشرت صنمی خوش دارم
کز سر زلف و رخش نعل در اتش دارم
عاشق و رندم و میخواره به اواز بلند
وین همه منصب از ان حور پریوش دارم
مراقبجهانغارت کنندههویت هاباشیم!
هنری اصیل و کهن ایرانی است که به تازگی توانسته ثبت جهانی شود و جایگاه خود را در مجامع بین المللی پیدا کند .اکنون
باید به دنبال بهره برداری از این اتفاق و رشد بیشتر این هنر باشیم .پانزدهمین کمیته جهانی میراث ناملموس سازمان علمی،
اموزشی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو )UNESCO -امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا به صورت مجازی (انالین)
برگزار شد .به گفته معاون میراث فرهنگی کشور در این کمیته ،پرونده هنر نگارگری به صورت مشترک با کشورهای ترکیه،
جمهوری اذربایجان و ازبکستان مطرح شد .خوشبختانه پس از بررسی با اکثریت ارا و بدون مخالفت ،نگارگری به عنوان
پانزدهمین میراث ناملموس ایران در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد .محمدحسن طالبیان با تبریک ثبت جهانی نگارگری
به همه ایرانیان درباره اهمیت این اتفاق چنین گفته است« :ثبت جهانی نگارگری نشان از جایگاه فرهنگی و هنری رفیع و
واالی ایران در جهان است .باید به همه هنرمندان که در طول تاریخ این هنر را خلق و پاسداری کردند تبریک گفت؛ از این به
بعد مسئولیت همه ما برای حفظ و نشر این هنر متعالی سخت تر است و باید این ارزش واالی فرهنگی را در تراز جهانی حفظ
و به ان توجه ویژه داشته باشیم ».در همین ارتباط با بهمن نامورمطلق معاون سابق صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی
و استاد دانشگاه درباره ضرورت های پاسداشت هنرهای اصیل ایرانی و تاثیر چنین ثبت های بین المللی گفت وگو کردیم.
سهم زیاد فرهنگ ایرانی در زیبایی شناسی تاریخ بشر
ت هنرهای اصیل ایرانی در مجامع بین المللی و ثبت انها گفت :مســاله شناسایی و
نامورمطلق درباره ضرورت پاسداشــ
ثبت بین المللی اثار هنری چند جنبه دارد که مهمترین ان بحث هویت است .به عبارت دیگر هر جامعه ای یک هویت
زیبایی شناسی و یک هویت هنری دارد .مجموعه این هویت ها به نوعی زیبایی شناسی جهانی را شکل می دهد و این جهان
مادی و سراسر مشقت بار را برای انسان ها قابل تحمل می کند .اساسا یکی از حداقل نقش های هنر همین است .همه هنرها
هدفشان این است که بتوانند جهان را زیباتر از ان چیزی که هست نشان دهند .هر فرهنگ به نوعی و به شکل خاص خود و
با نگرش خویش این زیبایی ها را می افریند و به طبیعت و انسان ها می دهد تا انسان ها زیباتر بیندیشند و عمل کنند .اما همه
فرهنگ ها به یک اندازه در زیبایی شناسی جهان سهم ندارند .برخی از فرهنگ ها سهم بیشتری دارند و برخی سهم کمتر.
ایرانی ها در عرصه هنر سهم زیادی داشته اند و مردمی هستند که سرشتشان تا حدود زیادی با هنر عجین شده است .بنابراین
چنین ثبت های بین المللی سبب می شود نه تنها این بخش از هویت ایرانی شناخته شود بلکه جهان همه از این میراث هنری
وزیبایی شناسیایرانیبیشتربهر هببرند.
تاثیرهنرایرانیبرسرزمین هایاطراف
این کارشناس صنایع دستی و میراث فرهنگی معتقد است ،ثبت هنرهای فاخر ایرانی نه تنها برای ما مهم است بلکه به دنیا
هم کمک می کند و موجب می شود دارایی و بخشی از هویتمان شناخته شود و جهان هم از ان بخش استفاده کند .او توضیح
داد :همانطور که اگر مهندسی المانی نبود جهان یک نقصی داشت؛ اگر زیبایی شناسی ایرانی هم وجود نداشت ،جهان دچار
نقص بود .البته در این میان رقابت هم وجود دارد .فرهنگ ما فرهنگ وسیعی است که بخش های زیادی از سرزمین های
اطراف امد ه و از ان استفاده کرده اند .هنر ایرانی از غرب تا دریای مدیترانه و از شرق تقریبا تا اسیای مرکزی را تحت تاثیر خود
قرار داده است .امروزه با پاره شدن جهان و بخش بخش شدن سرزمین ها به عنوان کشورهای مختلف ،رقابت هایی به وجود
امده است .به طور نمونه برخی کشورها ادعا می کنند نظامی یا مثال مولوی و مثنوی مال انهاست .هنرها و مفاخر ،بخشی از
ثروت های فرهنگی هر جامعه ای محسوب می شود و هر بخش و سرزمینی تالش می کند ثروت های خود را بیشتر کند .البته
مسئوالن ما هم باید همین کار را انجام دهند .گرچه ما بسیار ثروتمندیم و پدرانمان میراث بسیار فاخری برجای گذاشته اند.
اما همه انها را می خواهیم و به همه انها احتیاج داریم.
دنیای امروز ،جهان میراث خواری و غارت هویت هاست
در سال های اخیر شاهد برخی منازعات بین کشورهای همسایه بر سر تعیین مالکیت بعضی از رشته های هنری یا مفاخر
فرهنگی و ادبی بوده ایم .در بسیاری از این مواقع ثابت شده فقط ادله تاریخی و علمی در تعیین این مالکیت ها اثرگذار نیست
و روابط و تالش کشورها برای ثبت بین المللی برخی هنرها تعیین کننده تر است .تالش های سریع و به موقع مسئوالن و
کوشش انها در این مسیر می تواند در نگهداری مفاخر و صنایع دستی موفق عمل کنند .نامورمطلق درخصوص اهمیت ثبت
بین المللی این هنرها افزود :در هر صورت اگر در این رقابت ها دیر بجنبیم ،دیگران بخشی از میراث پدران ما را به نام خود
می کنند .دنیای امروز ،جهان میراث خواری و غارت هویت هاست .بنابراین ثبت رشته های هنری برای فرزندانمان الزم است.
ما نسبت به پدران و فرزندانمان مسئولیت داریم که میراث فاخری که پدران برجای گذاشته اند ،عینا به فرزندانمان منتقل
کنیم .البته باید با هوشمندی تالش کنیم این کار موجب چالش های بی مورد بین کشورها نشود .بلکه باید بکوشیم موجب
اتفاق بین ما ،افغان ها ،ترکیه ای ها و دیگر کشورها شود .اما وقتی کشوری قد علم کرد و گفت فالن هنر کشورمان برای اوست؛
انجا باید بایستیم و مقاومت کنیم .ما بیش از ۳۰۰نوع صنایع دستی داریم که برایمان ارزشمندند.
«شیعیان ابوتراب» جدیدترین اثر حســن روح االمین؛ هنرمند جوان عرصه هنرهای
تجسمی کشــور که همزمان با نخستین سالگرد شهادت ســردار سپهبد حاج قاسم
سلیمانی رونمایی شد.
تهران به رنگ سردار دل ها و شهدای مقاومت
در اولین سالگرد عروج سردار حاج قاسم سلیمانی ،تهران به رنگ این شهید اسمانی درامد .تهران
پایتخت جمهوری اسالمی ایران ،همچون ســایر شهرهای کشور همزمان با سالروز شهادت سردار
حاج قاسم سلیمانی به رنگ سردار دل ها که نماد فرهنگ مقاومت است ،درامده است .خیابان های
این شــهر و نمادهای فرهنگی و هنری تهران در سالگرد اســمانی شدن سردار مقاومت ،نشانی از
او را بر خود جای داده اند تا یاد این شــهید را گرامی بدارند .در ســالروز عروج سردار دلها طرح های
فرهنگی با شــعار «مرد میدان» در معابر شهری تهران اکران شده است .این طرح های فرهنگی در
گستره شهر تهران توسط سازمان زیباسازی در سازه های فرهنگی شهر تهران برای گرامیداشت یاد و
خاطره شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس و دیگر شهدای مقاومت به نمایش درامده است.
درباره تسهیالت حمایتی هنرمندان در شرایط کرونا
ارائه هنر در فضای مجازی درامدی برای هنرمند ندارد!
تســهیالتی که توسط ســامانه کارا به هنرمندان اعطا
خواهدشــد ،اقدامی ضروری برای ادامه حیات انها در
زمانی اســت که عمال راهی برای کسب درامد ندارند.
موضوعی که شهرام شکوهی از خوانندگان موسیقی ،بر
اهمیت اطالع رسانی فعالیت این سامانه برای اهالی هنر
ضروری می داند .اجرای کنســرت یکی از منابع درامد
مهم برای هنرمندان است ،به خصوص در ایران که قانون
کپی رایت رعایت نمی شود ،در واقع می توان گفت درامد
حاصل از کنسرت توانسته هنرمندان حوزه موسیقی را
روی پا نگهدارد .با اینکه تعدادی نوازندگان سرشناسی
در جامعه وجود دارند که درامد باالیی کسب می کنند،
اما بخش زیادی از اهالــی هنر ،اندوخته مالی چندانی
ندارند و به همین دلیل باید پیوســته کار کنند .ان هم
در حالی که از اســفند ۹۸با اعالم رســمی همه گیری
ویروس کرونا ،اجرای همه کنســرت ها لغو شده؛ حتی
انهایی که بلیط فروخت ه بودنــد .در ابتدای همه گیری،
پیشنهاد برگزاری کنسرت انالین مطرح شد ،راهی که
می توانست برای هنرمندان امکان ارائه هنر و همچنین
حداقل درامد برای امرار معاش ایجاد کند .این در حالی
است که گاهی مشکالت اجرایی و زیرساختی ،تاحدی
مانع این روند شــد .اما در این بیــن هنرمندانی مانند
کیهان کلهر چند کنسرت انالین و رایگان برگزار کردند
که با توجه و اســتقبال مردم ایران همراه بود .از دیگر
اقداماتی که دولت برای بهبود شرایط زیست هنرمندان
حوزه موســیقی در نظر گرفته ،اعطای تسهیالت بانکی
برای فعاالن حوزه موســیقی در سامانه کارا است .این
تسهیالت در بیست و هشتمین جلسه کارگروه «بررسی
و مقابله با پیامدهای اقتصادی ناشــی از شیوع ویروس
کرونا» تعیین د و بر اســاس ان دفتر موسیقی معاونت
امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی از هنرمندان،
فعاالن و موسسه های هنری حوزه موسیقی دعوت کرد
برای بهره مندی از تسهیالت ۱۲درصدی صندوق کارا،
درخواســت های خود را ثبت کنند .به منظور حمایت
از هنرمندان حوزه موســیقی این تسهیالت بانکی تا
اردیبهشت سال ۱۴۰۰تنفس خواهد داشت.
شور و هیجان کنسرت انالین کم است
گذشــت حدود ۱۱ماه از این همه گیری در کشــورمان باعث
شــد حتی افرادی که در ماه های نخست ،به طور جدی به این
بیماری نگاه نمی کردند نیز اقدام بــه رعایت فاصله اجتماعی
و اصول بهداشــتی کنند .در چنین شــرایطی برای گروه های
هنرمندانی که تنها راه کسب معاش برای انها از طریق اجرای
کنسرت است چه اقداماتی باید انجام شود؟
شهرام شــکوهی خواننده موسیقی پاپ با بیان اینکه در حوزه
هنر ،فعاالن موسیقی با محدودیت های بیشتری مواجه بودند،
گفت :در مدت محدودیت های ناشی از کرونا ،سالن های سینما
برای چند دوره توانســتند فعالیت کننــد ،با توجه به اینکه از
نظر بار مالی ،تهیه بلیط ســینما در مقایســه با بلیط کنسرت
برای خانواده ها مناسب تر است ،اما از کنسرت های حضوری به
دلیل خطر انتقال بیماری و از کنســرت مجازی به دلیل شیوه
برگزاری اســتقبال نشد .کنســرت انالین پروژه جالبی برای
مخاطب نیست زیرا مخاطبان ،حضور در کنسرت ها را به دلیل
شور و هیجان داخل ســالن دوست دارند و اگر افراد بخواهند
به صورت انالین به موســیقی گوش بدهند ،برایشــان فرقی
با برنامه ای ضبط شــده نخواهد داشــت .به همین دلیل هیچ
کدام از برنامه ها ،متناســب با نیازهای اهالی موسیقی نبود .در
نتیجه هنرمندان و تکنسین هایی که کنار ما هستند ،هیچ کدام
نتوانستند درامدی داشته باشند .امیدوارم بعد از کرونا مسائل
تا حدی حل شود.
هنرمند جایی سرمایه گذاری نکرده است
تســهیالت در نظر گرفته شده در سامانه کارا می تواند بخشی
از نیازهای معیشتی هنرمندان و فعاالن حوزه موسیقی را حل
کند ،این در حالی است که به گفته شکوهی باید اطالع رسانی
بهتری در این باره انجام شود زیرا بخش بزرگی از هنرمندان از
ان بی اطالع هستند.
او توضیح داد :چنین برنامه هایی می تواند تاثیر خوبی در این
دوران برای امرار معاش هنرمندان داشته باشــد زیرا انها عمال
راهی برای کسب درامد ندارند .در این دوران مشکل هنرمندان
در امرار معاش می تواند بســیار سخت تر از مشاغل دیگر باشد
زیرا هنرمنــد در روز زندگی می کند و جایی ســرمایه گذاری
نکرده اســت و نمی تواند برای امرار معاش بخشی از سرمایه را
به فروش بگذارد؛ چیزی که هنرمند دارد همان هنر اســت که
نمی تواند بخشــی از ان را استفاده کند ،بلکه باید امکانی برای
ارائه داشته باشــد .این خواننده با بیان اینکه اگر مسئوالن در
ســامانه کارا به صورت واقعی اقداماتــی انجام دهند ،می تواند
راهی برای عبور هنرمند از دوران ســخت همه گیری باشــد،
افــزود :این اقدامات باید به صورتی باشــد که شــان هنرمند
حفظ شــود و بتواند زندگی اش را به صورت ابرومند جلو ببرد.
اقداماتی از این دست بسیار خوب است و اهالی فرهنگ و هنر،
حق برگردن مردم و مسئوالن دارند.
در حوزه ارائه هنر تقریبا راه ها بسته است
هنرمنــدان جدا از نیاز بــه برگزاری کنســرت و رویدادهای
فرهنگــی بــرای امرار معاش ،نیــاز روانی به ارائــه هنر برای
ادامــه روند تولید دارند؛ انان در ارتباطی که با مخاطب برقرار
می کننــد می توانند به فعالیت ادامه داده و خود را ارتقا دهند.
این در حالی است که خطر ابتال به بیماری کووید ۱۹-امکان
هرگونه تجمع و ارائه را از هنرمندان گرفت ه اســت .شــکوهی
درباره اقداماتی که می توان در چنین شرایطی انجام داد ،گفت:
در حوزه ارائه هنر تقریبا راه ها بســته است ،زیرا ارائه هنر در
فضای مجازی عمال درامدی برای هنرمند ندارد و باید منتظر
فضای حقیقی برای برگزاری کنسرت بود.
برخی هنرمندان اقدام به اموزش موسیقی کرده اند .به همین
دلیل مســئوالن می توانند هنرمندان را در این دوران حمایت
کنند تا این دوران سخت بگذرد و این ویروس از زندگی مردم
رخت ببندد ،و کم کم انها وارد مدار فروش شــوند .وی با بیان
اینکه سیستم هنر و هنرمندان در دیگر کشورها تفاوت زیادی
با ایران دارد ،افزود :در ان کشــورها به هنرمندان در شــرایط
عادی انقدر بها داده می شــود ،که برای دوران سخت امادگی
داشته باشند.
این در حالی اســت که هنرمندان ایرانــی اندوخته ای ندارند
و درامــد انهــا در حد گذران زندگی اســت .تســهیالتی که
ســامانه کارا برای هنرمندان حوزه موســیقی در نظر گرفته،
می تواند بخشی از مشــکالت انها را حل کند .البته مسئوالن
برگزارکننده این طرح باید توجه زیادی به حفظ شان و منزلت
هنرمندان داشــته باشــند .باید توجه داشت که جامعه هنری
محدود به افراد مشــهوری که هر روز خبری از انها منتشــر
می شــود ،نیست .با حمایت از این جامعه می توان برای دوران
پساکرونا سرمایه گذاری کرد. صفحه 4