روزنامه هنرمند شماره 1363
روزنامه هنرمند شماره 1363
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
شنبه 13دیماه 1399سال سیزدهم شماره 4 1363صفـــحه 2500تومـان ISSN 2008-0816
www.jaaar.com
فرهاد ائیش:
استفاده از لهجه
در کمدی به معنی
تمسخر نیست!
«بهناز نازی» بازیگر سینما ،تئاتر
و تلویزیون در گفتگو با «هنرمند»
نگاهی به بازار هنرهای تجسمی ایران و جهان
در دوران شیوع ویروس کرونا
اقتصاد هنر
در بحبوحه کرونا
سینماوتلویز یون3.
CINEMA&TV
مترو تهران
به کمک تئاتر می اید؟
حمایت بنیاد کرامت استان قدس
رضوی از هنرمندان صنایع دستی
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
اعالم برنامه های هنری
در سالگرد عروج
شهید سلیمانی
۱۰افتتاحیهو ۲۷فرصتگالر ی گردی
«سمفونی استیصال»
تا «مغاک» و «ساعت ها»
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
شهید سلیمانی ،اســطوره ای ملی و یاد وی برای همیشه در تاریخ ایران اسالمی
ماندگار است؛ پاسداری از راه این سردار اسمانی فراتر از وظیفه که تکلیفی برای
بخش های مختلف از جمله فرهنگ و هنر است .مهدی افضلی ،مدیرعامل بنیاد
رودکی افزود :بنیاد رودکی به عنوان بازوی هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی
نیز در راستای این تکلیف 3 ،برنامه ویژه را در بزرگداشت این شخصیت برجسته
مقاومت و ایثار تدارک دیده است .مستند نمایش «سرباز» با نگاهی به سویه های
زیستی و مقاومتی شهید ســلیمانی از امشب به مدت 5شب در تاالر وحدت به
روی صحنه می رود؛ از جمله رسالت های بنیاد رودکی تولید اثار فاخر هنری است
و این اثر ویژه به زبان هنر و در قالبی حماســی زندگی و نقش ممتاز شهید را به
تماشا نشانده است...
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
یادداشت«گروهموسیقیرستاک»دربارهموسیقیو کرونا
موزیکرونا
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
عکس :مینا قانع
گروه های
هنریخانواده
هنرمندان
هستند
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2. صفحه 1
2
شنبـــــــــه 13دی ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1363
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
یادداشت
«موزیکرونا»
نام :ویروس کرونا
محل تولد :چین و ماچین خودمان
هدفازتولد:قلقلکجهانیان
راه های مبارزه :علم ،فرهنگ و هنر ،امید
ناگهان پچ پچی با نوید خطری مهیب از این ســو و ان ســو راه خود را به
خانه هایمان گشــود .همه چیز را مجبور به تغییر ماهیت کرد ،چه جاندار و
چه بی جان متحول شدند .خبری با زمزمه های امیخته با ترس و دلهره ،جای
پای خود را در گوشمان محکم می کرد .گوش که بماند! ای کاش فقط گوش،
قصدش ماندن در ریه هایمان بود ،اری ریه های نازنین مان که تا قبل از این با
دود دنیای مدرنیز هپُرشان می کردیم ،حاال برایمان از قبل عزیزتر شده بودند.
پرسیدیم این چیست یا کیست که برایمان اینقدر سوغاتی ناخواسته اورده؟
گفتند :اصال دیده نمی شود ،اما شما دشمن بینگاریدش.
گفتیم حاال که دیده نمی شود ،چگونه حالش را بگیریم؟
گفتنند:حالتانرانگیرد،
کالهتان را بیندازید باال.
که گرفت و چطور هم گرفت!
گفتیم اسمی هم دارد؟
گفتند :اری،کرونا یا کووید 19
خالصه از ان روز تاکنون که تقریباً یک سال می گذرد اشوبی بپا شد .در بدو
ورودش ،سنگ فرش های خیابان های دنیا دیگر به ندرت سیلی خور کفش های
عابرانپیادهمی شدند.
برای اماده سازی انبارهای خالی ذهنمان ،با عجله تمام ،به فروشگاه ها رفتیم و
هرچه را که می توانستیم تهیه کردیم .انگار همه انسانها بسان موش هایی شده
بودند که برای گذراندن فصل سرما ،مشغول به انبار کردن اذوغه در گونه های
خود و انتقال ان به خانه هایشان شده بودند .از داروخانه ها برایتان نگویم!
غلغله روم شده بودند .تمامیشان برسر دکان هایشان زده بودند؛ ماسک و الکل
نداریم .یعنی اگر اقای مرحوم زکریای رازی می دانست که در این برهه تاریخی،
جهانیان با نبود مرهمش انقدر ناراضی می شوند و از فقدانش ،دل و دماغشان
ناکوک و ناراضی؛ پادزهری را نیز برای سهل الوصول بودنش مهیا می کرد.
خالصه روزهای را پشت سر گذراندیم و می گذرانیم ،که بدون تجویز دوای
برای پیش گیری و شفا ،گذران نمی کنیم.
ســرتان را به درد نیاورم ،چپیدیم در خانه هایمــان .دیگر خودمان بودیم،
حوضمان و صابون و تی .انقدر شستیم و شستیم که دیگر نگو .دست هایمان از
شست و شوی مکرر دیگر پوستی بر تن نداشت که بشوییم.
چند روزی که گذشت؛ دیدیم همچین مثل رب چین چین انقدر هم که به
چین زندگیست.
نظر می رسد بدک هم نیست .خودش هفت چینی از ِ
راستی تا یادم نرفته بگویم که میهمانمان از چین و ماچین امده ،با دامن چین
چین امده .بساط تخمه و پفک را مهیا کردیم.
پوست تخمه ای نبود که در خانه از دست جاروبرقی خانه جان سالم به در نبرد.
در هر صورت اوایلش حتی با ترس از دشمن نامرئی خیلی خوش می امد،اما
کم کم صدای خانم خانه مثل صدای جاروبرقی خانم خانه بلند شد.دیگر تاب
تحملی نبود.اری،قرنطینه کار خودش را کرده بود! قرنطیه ای که همراه با
وسواس و ترس در وجودمان النه کرده بود.
چه وسواس های که بوجود امد ،چه عصب هایی که در مغز به خشم و خروش
امدند.چه کارگرانی که بیکار شدند و چه اشک های که برگونه ها جاری و از
همه مهمتر چه عزیزانی که از دست رفتند .بعضی هایمان انقدر ترسیدیم که
از ترس مردن ،مردیم.
حاال نکته قابل تامل این است که چگونه بر ترس هایمان فائق اییم.
نمی خواهیم مانند جمالت کلیشه ای بدنبال بیان تبدیل سازی فضای ترس
به فرصت باشیم ،اما چه کنیم که ضربان قلبمان را به ارامش دعوت کنیم؟
ایا می شــود از ستون های فرهنگی و هنری جامعه برای دعوت به ارامش و
تسکیندردهایمانبهرهبرد!؟
ایا الزم است بازبینی در نگاه جمعی جامعه ،برای تعیین کردن نقش صحیح
افراد به عنوان اعضای گروه و یا یک جمع در مهیا ساختن ارامش و امنیت،
داشت؟
بیشتر وقت ها ،کلید سوال های بزرگ در دستان نگاه و توجه به ساختارهای
کوچک جامعه موجود است .بگذارید گروه موسیقی رستاک را مثال بزنیم.
قسمتی از بدنه فرهنگی و هنری جامعه که مانند الیه های مختلف اجتماع از
صدمات ناشی از کرونا بی نصیب نماند.
رستاکی که با سابقه بیش از بیست سال فعالیت هنری و کنسرت های متعدد
در داخل و خارج از کشور ،به عنوان سفیر فرهنگی ایران زمین ،حال باید مانند
دیگر اقشار جامعه ،به خواب زمستانی برود.
حال باید فشارهای متعدد پیش رو را تحمل کند.
حال باید دوری چهره های نازنین طرفدارانش را متحمل شود.
بگذارید از مصیبت و درد برایتان نگوییم که همه در زندگانی این روزهایمان
بیشترتجربهمی کنیم.
قرار بود به ره گشای این راه پر نهیب بپردازیم که رستاک را برایتان مثال زدیم.
بعضی وقتها سوال هایی هستند که بزرگترین جواب ها را فقط با خوانششان
بیان می کنند .چه شــد که رستاک با تمامی لحظات محدود شونده ای که
از این بیماری برای تک تک افراد جامعه حاصل شد ،از پای ننشست و برای
حاصل شدن قطره به قطره پادزهر فرهنگی و هنری جامعه از تالش خود
عدول نکرد؟
چه شد که تفکر جمعی و گروهی رستاک به فردیت دچار نشد؟
چه شد که علیرغم پرخطر بودن بیماری در مکان های شلوغ ،حضور و بودنش
را در اجراهای انالین یا مجازی دریغ نکرد؟
جواب هایتان را که ارام ارام در ذهنتان نقش می بندد،
می شنوم.
بعضی اوقات راه درمان و ســاخت سازه های بزرگ اجتماعی ،نگاه و توجه به
عملکرد سازه ها و اشل های کوچک جامعه را می خواهد.
پس شاید بتوان گفت مادامی که تفکر خود را به سمت و سوی مدنیتی که
داد و هوارش را می زنیم ،پیش ببریم و تفکر جمعی را بر فردیت غالب کنیم،
می توانیم شاهد تغییرات تاثیرگذار و صحیحی در جامعه باشیم.
قلب تان مملو از خونی باشد که با جوش و خروش عشق می تپد.
«گروهموسیقیرستاک»
فرهادائیش:
استفادهازلهجهدرکمدی
بهمعنیتمسخرنیست!
فرهاد ائیش با اشــاره به ســاخت اثار طنز می گوید :یک بدبینی تاریخی و اجتماعی و در واقع
عوامل برون متنی ربط دارد که گمانم می کنیم اگر لهجه در یک کار کمدی و طنز مورد استفاده
قرار بگیرد به معنای تمسخر ان است .فرهاد ائیش دومین همکاری خود را با فرزاد موتمن پس
از فیلم ســینمایی «پوپک و مش ماشاهلل» در سریال «نون و ریحون» تجربه کرد .این همکاری
فقط در ســطح بازیگری نبود بلکه او در کنار ایفای نقش «خان عمو» به عنوان مشــاور هنری
کارگردان ،بازیگردان و راوی قصــه این مجموعه ایفای نقش کرد .مجموعه ای که به عنوان یک
ســریال مناسبتی در ماه رمضان سال ۸۹از شبکه تهران پخش شد و حاال از شبکه ای فیلم در
حال بازپخش است .ضمن اینکه این نخستین تجربه فرهاد ائیش در یک سریال مناسبتی است.
ائیش درباره دالیل همکاری با موتمن پس از «پوپک و مش ماشااهلل» گفت :بعد از فیلم «پوپک
و مش ماشــاهلل» بین من و اقای موتمن رفاقتی شــکل گرفت که یکی از دالیل ان ســنخیت
نگاهمان به مقوله کمدی بود و همین موجب شد تا در دومین همکاری با ایشان در سریال «نون
و ریحون» به عنوان مشــاور هنری هم درکنارشان باشــم و کمک می کردم تا پروژه با توجه به
اینکه مناسبتی بود و زمان فشرده ای داشتیم ،با سرعت بیشتری پیش برود .ضمن اینکه بازیگران
را به متن نزدیک کنم و برای ایفای نقش در مســیر طراحی شــده قرار بگیرند .مثال از بازیگران
خواســتم تا نقاط ضعف نقش و شخصیتی را که بازی می کنند به من بگویند و بعد در همفکری
با کارگردان تالش می کردم ضعف های احتمالی را رفع کنم .خوشــبختانه اشتراک نظرات زیادی
که بین من و فرزاد وجود داشت این همکاری را اثربخش کرد .گرچه هر دو معتقدیم که شتاب
زدگی در ســریال های مناســبتی ،به کار به ویژه در خلق موقعیت ها و شــخصیت پردازی لطمه
می زنــد .با این حال از حاصــل کار در مجموع راضی بودم .او برخــی از این نقاط ضعف را نیز
برشمرد :االن به شکل جزئی یادم نیست؛ اما تعدد کاراکترها در این مجموعه با ان زمان فشرده
مجال پردازش و معرفی درســت شــخصیت ها را به مخاطب محدود می کرد و به نظرم به زمان
بیشــتری برای پردازش و معرفی نیاز داشت .یا وزن دادن به کاراکترها از حیث دراماتیک دچار
تعادل نبود و برخی از ان ها پررنگ تر و برخی کم رنگ تر در قصه حضور داشتند یا برخی از ان ها
کمی لوس از کار درامدند.
یکی از ویژگی های مجموعه «نون و ریحون» اســتفاده از لهجه و زبان قومیت ها مثل اذری ها و
شمالی ها بود که در ان زمان با انتقاداتی هم همراه شد .دیدگاه ائیش در این باره اینگونه است:
به نظرم این مسئله به یک بدبینی تاریخی و اجتماعی و در واقع عوامل برون متنی ربط دارد که
گمانم می کنیم اگر لهجه در یک کار کمدی و طنز مورد اســتفاده قرار بگیرد به معنای تمسخر
ان اســت .اتفاقا کارکرد لهجه به دلیل ان شــیرینی و مالحتی است که در ان وجود دارد و به
جذابیت نقش و کاراکتر کمک می کند .ما بسیاری از نقش های ماندگار کمدی را با لهجه ان به
یاد می اوریم و ســتایش می کنیم .ضن اینکه در «نون و ریحون» از لهجه های مختلفی استفاده
شده تا به این پیش فرض های غلط دامن زده نشود .در واقع از لهجه برای رنگ و لعاب بخشیدن
به قصه استفاده شده تا تنوع بیشتری در روایت و فرم ایجاد شود .وی افزود :وقتی کمدی و طنز
را صرفا ابزار ســرگرمی و خنده بدانیم ،ممکن است دچار این سوءبرداشت ها شویم .در حالی که
یکی از کارکردهای مهم کمدی نقد و خوداگاهی است تا در نهایت از زاویه دید بهتری به زندگی
و چالش های ان فکر کنیم .از سوی دیگر با خنده می توان بهتر مشکالت را حل کرد تا با اخم و
ترشــرویی .قطعا انکه خردمندتر است ،بیشتر می خندد و انکه بیشتر و راحت تر می خندد ،بهتر
می تواند فکر کند .به عبارت دیگر وقتی ما به ضعف ها و دشــواری ها می خندیم ان ها را اسان تر
می کنیــم .ان وقــت راحت تر هم ان ها را حل می کنیم .ما زمانی می توانیم از پس یک مشــکل
بربیاییــم که بتوانیم به ان بخندیم و کمدی می تواند این موهبت را به ما هدیه کند .نگاه ما در
«نون و ریحون» به کمدی مبتنی بر همین نظر بود.
حضور ائیش ،عالوه بر مشــاور کارگــردان و بازیگردان و بازیگری ،به عنــوان راوی در «نون و
ریحــون» نیز موضــوع بخش دیگری از این گفت و گو بود که ائیش در مورد ان اینچنین اظهار
کرد :البته ایده راوی از من نبود ،ولی من به شــدت به روایت کردن و قصه تعریف کردن عالقه
دارم که این یک عقبه فرهنگی هم دارد .ما ایرانی ها عاشق قصه شنیدن هستیم و مادربزرگ های
ما جزو مهم ترین راویان قصه در زندگی ما بودند .به همین خاطر یکی از بخش های ســریال که
من از ان راضی بودم و خوشم امد همین روایت قصه از زبان راوی بود ،به ویژه اینکه خود راوی
یکی از شــخصیت های درون قصه است و این به ارتباط مخاطب با وی کمک زیادی می کند .او
ادامه داد :این ســاختار کمک کرده تا کمدی ان گل درشت و اگزجره نشود و در عین احترام به
هوش و احســاس مخاطب به او باج ندهد .از سوی دیگر کمدی موقعیت این ظرفیت را دارد که
در بستر ان به نقد طنازانه هم دست بزنیم« .نون و ریحون» یک کمدی شیرین و در عین حال
یک کمدی اجتماعی اســت .به هر حال این ســریال اولین تجربه من در یک مجموعه مناسبتی
بود و خیلی خوشــحالم که این حضور را در کنار فــرزاد موتمن تجربه کردم .نقش خان عمو را
هم که بازی کردم دوست داشتم .نقشی مرموز و پیچیده که برخی از گره های داستان با او خلق
می شود و البته در ارتباط با دیگران معنا پیدا می کرد.
حمایتبنیادکرامتاستانقدسرضویازهنرمندانصنایع دستی
مدیرکل میراث فرهنگی ،گردشــگری و صنایع دستی استان گلستان از حمایت بنیاد کرامت
اســتان قدس رضوی از هنرمندان صنایع دســتی استان در راســتای انعقاد تفاهم نامه ای با
معاونت صنایع دستی کشور خبر داد.
احمد تجری پنجشــنبه ۱۱دی ماه ۹۹از برگزاری جلســه مشترک این اداره کل با حامد
صادقی معاونت خدمات اجتماعی بنیاد کرامت استان قدس رضوی و سیدحسین علوی دبیر
کانون های خدمت رضوی گلســتان در گرگان خبر داد و گفت :این نشست پیرو تفاهم نامه
منعقد شده فی مابین بنیاد کرامت استان قدس رضوی و پویا محمودیان معاون صنایع دستی
وزارت میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی و همچنین جلسه ویدیو کنفرانس مدیرکل
صادرات وزارت میراث فرهنگی و معاون خدمات اجتماعی بنیاد کرامت استان قدس رضوی
با مدیران کل و معاونین صنایع دستی استان ها و دبیران کانون های خدمت رضوی استان های
سطح کشور برگزار شده است.
او در ادامه خاطرنشان کرد :هدف این نشست ایجاد اشتغال جدید و پایداری اشتغال موجود،
افزایش تولید محصوالت صنایع دستی و تقویت این حوزه ،تقویت گردشگری و افزایش سطح
درامد هنرمندان و صنعتگران محروم بود .تجری یاداور شــد :استان گلستان یکی از هشت
استان کشور است که به عنوان پایلوت برای برخورداری از حمایت های استان قدس رضوی
انتخاب شده است.
او با اشــاره به نتایج مذاکرات صورت گرفته در نشســت با بنیاد کرامت استان قدس رضوی
خاطرنشــان کرد :طبق این تفاهم نامه ۳۳هنرمند منتخب صنایع دســتی استان گلستان از
حمایت تسهیالت ارزان قیمت با نرخ سود ۴درصد بهره مند می شوند.
مدیرکل میراث فرهنگی ،گردشــگری و صنایع دستی استان گلســتان گفت :عالوه بر این با
توجه به اسیب های وارده به حوزه صنایع دستی استان گلستان در دو سال اخیر با بروز سیل
و همچنین شیوع کرونا ویروس ،هنرمندان گلستانی از تسهیالت حمایتی بیشتری نسبت به
سهم تعیین شده از سوی بنیاد کرامت برای هر استان برخوردار می شوند.
مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی در دو
نشست مستقل با محســن حدادی مدیر
کل تبلیغات واطالع رسانی وزارت فرهنگ
وارشاد اسالمی و سید مجتبی تقوی زاده
معاون اجتماعی و فرهنگی شرکت متروی
تهران دیدار کرد و در ارتباط با بهره گیری
از امکانات ایــن دو نهاد پیرامون برگزاری
رویدادهای تئاتری سال جاری گفتگو کرد.
رضا بصیرت مدیرعامــل انجمن هنرهای
نمایشــی در دیدار با معــاون اجتماعی و
فرهنگی شــرکت متروی تهــران گفت:
مترو تهران روزانــه بیش از 900هزار تن
از شــهروندان را در ســطح شهر جابه جا
می کند و از قابلیت و امکانات خوبی برای
او همچنین بیان کرد :در راستای حمایت و رونق فروش هنرمندان استان گلستان ،محصوالت
تولیدی ان ها به عنوان هدایای غیرنقدی در استان قدس رضوی استفاده خواهد شد.
تجری با اشــاره به این که اســتان قدس برای حمایت از هنرمندان ،نمایشــگاه مستقلی از
محصوالت صنایع دستی و هنرهای سنتی استان گلستان در حرم رضوی راه اندازی می کند،
خاطر نشــان کرد :حمایت ویژه بنیاد کرامت استان قدس رضوی شامل صنعت فرش استان
گلستان نیز خواهد شد.
او بیان کرد :در این جلســه مقرر شــد طی تفاهم نامه ای کارکنان اســتان قدس رضوی از
ظرفیت های اقامتی هتل ها و بوم گردی های گلستان استفاده کنند.
متروتهرانبهکمکتئاترمی اید؟
ترویج فرهنگ و هنر برخوردار است ،می
توانیم از انها برای فرهنگ سازی در حوزه
هنرهای نمایشی بهره برداری کنیم.
او افزود:امیدواریم بــا تعاملی که با امور
فرهنگی واجتماعی شــرکت مترو تهران
صورت گرفته ،بتوانیم شــاهد اســتفاده
درست از ظرفیت های این مجموعه برای
تبلیغات در فضای داخلی ایســتگاه ها و
فضای داخلی قطارهای شهری برای اکران
اعــان ها ،تیزر و انونس هــای تبلیغاتی
تئاتر در طول ســال ،به ویژه ایام برگزاری
جشنواره تئاترفجر و عروسکی باشیم.
مدیرعامــل انجمــن هنرهای نمایشــی
گفت :فضــای پالزای مترو میدان ولیعصر
با توجه به نزدیکی به شــریان اصلی تئاتر
کشــور از قابلیت و امکانــات خوبی برای
بهره برداری به نفع تئاتر برخوردار است؛
امیدوارم بزودی شــرایط برگزاری نمایش
های خیابانی در این مکان به ویژه در ایام
فراگیری بیماری کرونا فراهم شود.
بصیرت همچنیــن درباره اهمیت گالری
هــای مترو به ویژه ایســتگاه تئاترشــهر
گفت :با تعاملی که با شــرکت مترو تهران
صورت گرفتــه؛ امیدوارم بزودی شــاهد
برپایی نمایشــگاه عکس ها وپوسترهای
تئاتر در گالری های ایســتگاه مترو تئاتر
شهر باشــیم .مدیرعامل انجمن هنرهای
نمایشــی همچنین در دیدار با محســن
حدادی مدیر کل تبلیغات واطالع رسانی
وزارت فرهنگ وارشاد اسالمی برضرورت
بهــره گیری وزارتخانه متبــوع از فرصت
تبلیغاتــی جشــنواره های ســال جاری
تاکید کرد و همراهی حدادی را در جهت
تعامل با ارگان های دولتی دیگر خواستار
شــد .با توجه به نزدیکــی زمان برگزاری
دو جشــنواره تئاتــر فجــر و جشــنواره
تئاترعروســکی؛ رضا بصیــرت مدیرعامل
انجمــن هنرهای نمایشــی قصد دارد در
دیدار با مدیران ســایر نهادهای دولتی و
خصوصــی زمینه ای را بــرای تعامل این
نهادها با رویدادهای تئاتری کشور فراهم
کند. صفحه 2
بهناز نازی بازیگر سینما ،تئاتر و تلویزیون در گفتگو با «هنرمند»
گروه هایهنریخانوادۀهنرمندانهستند
امین کردبچه چنگی-عکس :مینا قانع
بهناز نازی ،بازیگر با سابقۀ سینما ،تئاتر و تلویزیون متولد 12دی ماه 1346است که فعالیت
خود را در زمینۀ بازیگری ،کارگردانی و طراحی صحنه و لباس از نخستین سال های دهۀ
1370اغاز کرده است« .سفر به چزابه» « ،پزشکان» و «سیاه ،سفید ،خاکستری» از جملۀ
مجموعه های تلویزیونی« ،مادرم گیسو»« ،شــراره» و «دلم می خواد» از جملۀ فیلم های
سینمایی و همچنین «گابریل»« ،محبوبه ها»« ،شوایک ،سرباز ساده دل» و «سقراط» از
جملۀ نمایش های صحنه ای و تنها گوشه ای کوچک از کارنامۀ هنری درخشان این بازیگر
است .فرا رسیدن زادروز ارزشمند این هنرمند گرانقدر بهانه ای بود تا با وی به گپ و گفتی
صمیمانه بنشــینیم و از هنر سخن بگوییم .روزنامۀ «هنرمند» با افتخار ضمن تبریک به
مناسبت فرا رسیدن زادروز این بازیگر سینما ،تئاتر و تلویزیون و زادروز ارزشمند سرکار
خانم «مینا قانع» عکاس گرانقدر روزنامه ،این گفتگو را به حضور تمامی عالقه مندان به هنر
و به ویژه بازیگری پیشکش می نماید؛ امید که لذت ببرید.
بهناز نازی ،بازیگر ســینما ،تئاتر و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار روزنامۀ هنرمند با اشاره به این که
اخرین فرزند از هشــت فرزند خانواده اســت ،گفت :هر سال در خانواده برای من جشن تولد برگزار
می شد و به این جهت که هیجان این رویداد را بسیار دوست داشتم ،از تکرار ان در سال های اتی نیز
استقبال می کردم.
بعد از گذشتن روز تولد همه چیز به روند عادی خویش باز می گردد
وی در ادامه ،با اشاره به این که در این روزگار جشن تولد گرفتن برای او مفهوم خاصی ندارد و این
رویداد ،در روز تولد پس از باز کردن چشم از خواب اتفاق می افتد و در ان تمام سال گذشتۀ خویش
را مرور می کند ،افزود :در این روز مرور می کنم که در سال گذشته چه کارهایی را انجام داده ام ،چه
برنامه هایی داشــته ام و چه ماجراهایی برای من اتفاق افتاده اســت؛ چه خوبی ها و بدی هایی برای
من اتفاق افتاده اســت و جذابیت ان در نهایت برای یک یا دو ســاعت است و پس از پایان این یک
یا دو ساعت ،همه چیز تمام می شود و زندگی به جریان عادی خویش باز می گردد .بازیگر مجموعۀ
تلویزیونی «سیاه ،سفید ،خاکستری» به کارگردانی «سیامک شایقی» که در سال 1378از تلویزیون
پخش شــده اســت ،در ادامه ،با اشاره به این امر که سال 98تا سال 99با رخدادهای خاصی همراه
بوده است و او در برهه ای از زمان همواره با خود می گفته است که زمان چقدر زود می گذرد ،افزود:
در سال گذشته ،با توجه به این که بیماری کرونا در ایران شیوع پیدا کرد و همه در این شرایط دچار
یک روزمرگی بوده ایم ،اما معتقدم که این ســال ان چنان زود هم نگذشت و ماجراهای بسیاری در
ان اتفاق افتاد و زمانی که به ان فکر می کنی ،می بینی که اتفاقات خوب و بد بسیار زیادی در سالی
که گذشت ،رخ داده است.
سرگرم کارهایی هستم که زندگی را زیباتر بگذارنم
نازی ،در بخشی دیگر از این گفتگو با اشاره به این که پیش از انتشار بیماری همراه با گروه «حمیدرضا
نعیمی» به تمرین نمایش «فردریک» مشغول بوده اند و بنا بوده است که این نمایش در فروردین ماه
سال جاری به روی صحنه برود ،اما در نهایت شیوع کرونا جلوی این رخداد مهم را گرفت ،ادامه داد:
مدت ها این نمایش تعطیل بود ،اما به خاطر پیشگیری از شیوع بیماری ،قرار شد که با تغییراتی ادامه
پیدا کند که متاسفانه تعطیل شد ،اما تالش می کنم تا این روزها در خانه ،با این که سخت می گذرد،
خودم را به فعالیت هایی که می توان ان ها را در منزل پیگیری کرد ،سرگرم کنم تا زندگی قشنگ تر
بگذرد .وی در ادامه ،با اذعان به این امر که اگر ماجرای کار و مسائل مملکت و چرخاندن چرخ زندگی
را نادیده بگیریم ،کرونا مضاف بر تمام ویژگی های بدی که در ذات خود دارد ،خوبی های بسیار زیادی
هم داشته اســت ،اظهار داشت :ما انسان هایی هستیم که همواره درگیر هماهنگی های کارهایمان
هستیم ،اما این شرایط به ما نشان داد که می توان زمان بیشتری را با کسانی که بیشتر دوستشان داری
گذراند و خداوند را شاکرم که در این شرایط توانستیم بیشتر به همه چیز برسیم و در نهایت متوجه
خواهی شد که بسیاری از کارهایی که تو انجام نداده ای و مهم نبوده است و شاید ساده از کنار ان ها
گذشــته ای و نکرده ای و اتفاقی هم نیفتاده است ،می توانی انجام دهی و اتفاقی هم نمی افتد .بازیگر
مجموعۀ «ســفر به چزابه» به کارگردانی مرحوم «رسول مالقلی پور» که در سال 1374از سیمای
جمهوری اسالمی ایران پخش شده است ،در ادامه با تاکید بر این مفهوم که در شرایطی این چنینی
است که متوجه خواهی شد بسیاری از افرادی که در مدت زمان همکاری با انان ،تبدیل به همه چیز
و همه کس زندگی انسان می شوند ،حتی می توانند نباشند و خللی در زندگی ایجاد نمی شود ،تصریح
کرد :واقعیت این است بر عکس این که در مدت زمان محدودیت های کرونایی همگان شاید بیشتر
به سمت فضای مجازی و راه های ارتباط مجازی گرایش پیدا کرده اند ،من ارتباطم با فضای مجازی
بسیار کمتر شده است و هیچ گاه در این شرایط نیاز نمی بینم که مث ً
ال االن باید به سراغ تلفنم بروم
و مث ً
ال ببینم که چه پیغام هایی دارم.
باید تالش کنی تا از هر چه داری در لحظه استفاده کنی
نازی ،با اشاره به این که این روزها هیچ چیز واجبی برای او وجود ندارد و در عین حال تصور می کند
که بیشــتر از هر زمان دیگری فهمیده است که زندگی بسیار ارزشمند است و لحظه ،همین االن و
همین دم است ،تاکید کرد :به نظر من نباید برای هیچ چیز برنامه ریزی کرد بلکه باید تالش کرد تا از
هر ان چه که داری در همین لحظه و همین االن استفاده کنی ،زندگی کنی و از زندگی لذت ببری.
وی در ادامه ،با اشــاره به این که نمایش «فردریک» در یک گروه بســیار بزرگ به رهبری و هدایت
«حمیدرضا نعیمی» و با بازیگری «فرهاد ائیش»« ،امیرحسین رستمی»« ،کتانه افشار نژاد» در حال
تمرین بوده است و به دلیل شیوع ویروس کرونا متوقف شده است ،یاداور شد :معتقدم حتماً خیری
در هر چیزی هســت و در هر اتفاق خیری هست و کرونا به گونه ای بود که همه درگیر ان بوده اند،
دردی بود که همۀ ما دچار ان بوده ایم و تنها مال من نبود ،اما با تمام تلخی هایی که این بیماری
دارد و زمانی که می بینیم که به جز کشور ما همۀ دنیا درگیر این قضیه هستند ،حس نمی کنم که
از چیزی عقب افتاده ام و در مقابل اگر ببینیم که در همۀ دنیا رخدادهای عادی جریان دارد اما مث ً
ال
در کشــور من همه چیز متوقف است ،درد بســیار بزرگی خواهد بود .بازیگر نمایش «کالون و قیام
کاتسیلون» که در سال 1386به کارگردانی «ارش دادگر» به روی صحنه رفته است ،با ابراز شگفتی
از این که در این روزگار تنها تئاتر تعطیل بوده اســت و ان طور که او خبر دارد ،پروزه های تصویری
مانند سریال های تلویزیونی و پروژه های سینمایی ادامه داشته اند و تنها تئاتر بوده که به دلیل شیوع
بیماری تعطیل شده است ،گفت :با توجه به این که هیچ کمکی در تئاتر وجود ندارد ،باید پذیرفت
که دست اندرکاران این هنر نیز به مثابۀ دیگر مردم می بایست کار کنند تا زندگی خود را بگذرانند
و نمی توان گفت که این قشر نباید کار کند ،چرا که این قشر حقوقی نمی گیرند .این بازیگر تئاتر ،با
اذعان به این امر که در کشور انگلستان تئاتر تعطیل است ،اما به دلیل وجود امکانات متفاوت ،توانسته
انــد این رویداد را به گونه ای دیگر مدیریت کنند ،چرا که حمایت هایی در ان جا وجود دارد که در
کشــور ما وجود ندارد ،افزود :در ابتدای شیوع ویروس کرونا که همه هیجان خاصی داشتند ،کمک
هایی هر چند مختصر صورت گرفت ،اما بعد از ان اتفاق دیگری نیفتاد و همه چیز قطع شد و بسیاری
از پروژه ها ،هزینه های ابتدایی خود را انجام داده اند و به این دلیل که به نتیجه نرسیده است ،بسیار
ناخوشایند به نظر می رسد.
رفقای بسیار زیادی دارم
نازی ،با اشاره به این که فردی بسیار اجتماعی است و دوستان و رفقای بسیاری دارد ،ادامه داد :باید
بگویم تعداد دوســتان زیادی دارم و همان طور که با خانواده و بســتگانم ارتباط دارم ،شاید دو برابر
با دوســتانم ارتباط دارم و این موضوع به این دلیل است که من و همسرم به گونه ای است که چون
حرفه ای مشــترک داریم ،دوستان مشترک زیادی داریم و این موضوع را نیز باید در نظر گرفت که
گروه های هنری ،بر خالف مشاغل دیگر می توانند برای هنرمند به عنوان یک خانواده به حساب ایند،
چــرا که یک گروه مث ً
ال تئاتر در مدت زمان یک یــا دو ماه تمرین و یا یک یا دو ماه اجرا به خانوادۀ
هنرمند تبدیل می شــود و در نهایت بعد از پایان هر پروژه ای ،از جمله فیلم و تئاتر ،ارتباط اعضای
3
شنبـــــــــه 13دی ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1363
www.honarmandonline.ir
سینماولتوییزون
TV&CINEMA
یادداشت
نگاهی به بازار هنرهای تجسمی ایران و جهان
در دوران شیوع ویروس کرونا
اقتصاد هنر در بحبوحه کرونا
ی
ندا ذوق
گروه با یکدیگر ادامه پیدا می کند .برندۀ سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس از جشنواره
فیلم فجر برای طراحی صحنه و لباس فیلم «هیوا» به کارگردانی «رسول مالقلی پور» در سال ،۱۳۷۷
با تکیه بر این مفهوم که بسیار به این موضوع فکر کرده است که به جز حرفۀ خود یعنی کارگردانی،
بازیگری و طراحی لباس و یا مشاغل و فعالیت های مرتبط با این گروه های شغلی فعالیت دیگری بلد
نیست و اص ً
ال نمی تواند کار دیگری انجام دهد ،اظهار داشت :بسیار وحشتناک است که زمانی درهایی
را که به دلیل شیوع بیماری کرونا به روی خود بسته ایم ،باز کنیم ،می بینیم که بسیار پیر شده ایم
و نسل عوض شده است و با نسلی دیگر مواجه خواهیم شد که مشغول به فعالیت هایی هستند که
شــاید درک ان برای ما بسیار مشکل باشد و از طرفی دیگر باید به این فکر کنیم که در این روزها،
پتانسیل و زمانی عالی را از دست می دهیم .وی ضمن ابراز تاسف از این که امروز در وجود بسیاری
از افراد انرژی های بسیار باالیی برای انجام کارهای مختلف وجود دارد و مضاف بر ان نیز ،ارادۀ انجام
کارهای مختلف در افراد وجود دارد ،اما نمی توان با شــرایط موجود دست به کاری زد ،تصریح کرد:
روز و روزگاری می شنیدیم که مث ً
ال فردی در شهری فوت شده است و در نهایت به لیستی از اسامی
ال نمی شناختیم ،بعد از ان کم کم می دیدی که ان فرد مث ً
می رســیدیم که اص ً
ال می شد دوستت یا
بستگان نزدیکی از خانوادۀ یکی از دوستانت و شاید خدای ناکرده خود دوستت و در نهایت به اسم
هایی می رسی که ان ها را می شناسی و در نهایت موضوع خطرناک تر و ترسناک تر این است که گویی
ماجرای این بیماری اپیدمی نیست ،بلکه نوبتی است.
اجرای انالین را درک نمی کنم
طراح صحنه و لباس نمایش «روزگار طوالنی تنهایی» که در ســال 1375به کارگردانی «شــهرام
کرمی» به روی صحنه رفته است ،با اذعان به این امر که اضافه شدن بخش انالین به جشنواره هایی
هم چون جشــنواره های فیلم و تئاتر ،از جملۀ مسائلی است که شخصاً ان را درک نمی کند ،تاکید
کرد :در این شیوه از تئاتر ،نه تماشاگر ان چنان که باید لذت واقعی را از دیدن نمایش می برد و نه من
به عنوان بازیگر می توانم ان حس واقعی اجرای نمایش صحنه ای را به مخاطبم منتقل کنم ،چرا که
تماشاچی در این نوع از اجرا ،با هر نوع لباس و پوششی و به هر شیوه ای که می خواهد در خانه نشسته
است و تئاتر می بیند ،از ان لذت می برد و شاید تغییراتی را که در اجرای شب های مختلف گروه با ان
مواجه است ،متوجه شود ،اما در نهایت باید گفت ان اتفاقی که باید نمی افتد .نازی ،با اذعان به این امر
که نفس بازیگر بر روی صحنه بر روی تماشاگر و نفس تماشاگر در سالن بسیار بر روی بازیگر موثر
است و در حالت اجرای انالین ،بازیگر به روی صحنه ای می رود که هیچ گونه مخاطبی مقابل او وجود
ندارد و گویی باید برای صندلی های خالی به اجرا بپردازد ،یاداور شد :قطعاً بازی که بازیگر در مقابل
دوربین می کند ،با بازی زنده بســیار متفاوت است و تفاوت این نوع از اجرا با تله تئاتر این است که
مخاطب می داند که اجرایی زنده می بیند ،حال ان که در بهترین تئاترها ،فیلم های خوب از اجرا وجود
ندارد و در مقابل ،زمانی که تئاتر به تله تئاتر تبدیل می شود ،به فیلمی سرد و خام تبدیل می شود و
تفاوت ان این اســت دکوپاژ در ان وجود ندارد و در مقابل ،فیلمی که در لحظه ،کارگردان برای ان
دکوپاژ در نظر گرفته است ،در تدوین به اثری دیگر تبدیل می شود و چیز دیگری از زیر میز تدوین از
اب در می اید .وی با تاکید بر این مفهوم که ریتم تئاتر تنها بر روی صحنه اتفاق می افتد و بعدها این
موضوع ،به گونه ای پیش می رود که تنها به یک بار اضافه بر روی دوش هنر اضافه می شود و در کنار
هفت هنری که امروز شــاهد ان هستیم ،گونه ای نو اضافه می شود به نام تئاتر انالین ،اظهار داشت:
در یک تئاتر ،بازیگران دستمزد دارند ،هزینه های دکور و لباس وجود دارد و تنها این نیست که داریم
یک تئاتر را اجرا می کنیم ،این روند چندین شب ادامه دارد و مگر یک تهیه کننده و یا کارگردان تئاتر
چقدر از یک اجرای انالین در می اورد که بخواهد جوابگوی هزینه های جاری باشد و در نهایت ،روند
فعالیت خود را به صورت انالین برای مخاطبش ادامه دهد.
اجرای انالین در این شرایط زنده نگاه داشتن تئاتر نیست
طراح صحنه و لباس نمایش «انتظار با بوی نرگس» که در سال 1376به کارگردانی «عباس غفاری»
به روی صحنه رفته اســت ،با اشــاره به این که در روند موجود ،نمایش ها به سمت اکونومی شدن،
کوچک تر شــدن و کم هزینه تر شــدن پیش می روند و در نهایت تصمیم می گیریم که با گروهی
کوچک ،کارهایی ساده تر را برای اجرا اماده کنیم ،تصریح کرد :شاید در این روند یک خاله بازی اتفاق
بیفتد ،چند نفر تمرین کنند و در نهایت اثری هم اجرا شود تا بتوانند تئاتر را به زعم خودشان زنده نگاه
دارند ،اما باید بپذیریم که این رفتار زنده نگاه داشتن تئاتر نیست .نازی ،با تاکید بر این امر که زنده
نگاه داشتن تئاتر این است که حتی در شرایط کرونا با رعایت پروتکل های بهداشتی بتوان کار تئاتر را
انجام داد و در نهایت نیز این منظور را ندارد که بخواهد با این حرف کسی را به دل معرکۀ مبارزه با
کرونا بفرستد یا او را برای یک اجرای تئاتر در این شرایط شیر کند ،خاطر نشان کرد :امروز بسیاری از
افراد شاید مشغول پروژه های سینمایی باشند و به این بیماری مبتال بشوند و یا نشوند ،اما بحث این
است که ایا در این شرایط فقط مردم از طریق کرونا جان خود را از دست می دهند و از بین می روند؟
این بازیگر تئاتر ،در پایان این گفتگو ،با اذعان به این امر که درســت اســت که این بیماری بســیار
وحشتناک است ،سرایت ان دیوانه وار شده است و به این ایمان داریم که ممکن است نوبت ما برسد
اما در مقابل اعتقاد دارد که اگر پذیرفتیم که یک هنرمند ،می بایست در این شرایط نیز کار کند ،به
یقین به حمایت هایی نیاز دارد ،گفت :باید یکدیگر را حمایت کنیم؛ حال ان که این روزها شرایط به
گونه ای شــده است که مدام در فضای مجازی در حال به نمایش گذاشتن افتخاراتمان هستیم و در
شرایطی که اگر کسی را می بینیم که کار درست و خوبی را انجام می دهد ،ما نیز باید او را تشویق کنیم
و در نهایت ،از او بخواهیم تا ما را راهنمایی کند تا بتوانیم او را در این مسیر یاری کنیم .
بازار جهانی هنر ســاالنه حدود 67میلیارد دالر گردش مالی دارد و طی
ســالهای اخیر در کنار دیگر بازاها رشد مداوم داشته و بر خالف بازارهای
جهانی دیگر ،شــیوع ویروس کرونا ،تاثیر کمتری بر این بازار داشته است.
اگرچه در مقایســه بازار جهانی هنر با بازار هنر در ایران نمی توان از رقم
مشخصی نام برد ،اما مطالعات گذشــته نشان می دهند که مهیا نبودن
وضعیت اقتصادی و اجتماعی مردم در ایران برای خرید اثر هنری ،همچنین
نبودن مشوق دراین امر و یا عدم وجود حافظه تاریخی و اجتماعی در مصرف
اثر هنری ،بازار داخلی ،پیش از شــیوع ویروس کرونا نیز دچار چالش های
اقتصادی بوده است .با توجه به این که اقتصاد هنر چرخه ای شامل سه
مولفه تولید ،توزیع و مصرف است ،ابتدا باید تولید اثر هنری را در این چرخه
در نظر گرفت و با توجه به روند تولید هنر تجسمی می توان به این نتیجه
دست یافت که تولید اثر هنری در دوره شیوع ویروس کرونا ،با مشکالت
چندانی روبرو نبوده است .اما مرحله توزیع که یک بخش مهم از اقتصاد هنر
به شمار می رود ،خود شامل بخش هایی از جمله گالری ها و حراجی ها است
که روند کار انها با شیوع ویروس کرونا در جهان دچار تغییراتی شده است.
بازارانالینهنرتجسمی
سارا تورنتون ،نویسنده و منتقد هنری معتقد است ،اگرچه داد و ستد هنری
در گالری ها بر اثر شیوع ویروس کرونا حدود 40درصد کاهش داشته ،اما
به دلیل افزایش بازارهای مجازی ،فروش خصوصی اثار هنری همچنان به
قوت خود باقی است .وی ارتباط قوی میان بازار امالک و مستغالت با بازار
هنر را دلیل این قوت می داند و می گوید که افزایش معامالت خرید و فروش
ملک به ویژه در مناطق ییالقی در این دوران و طراحی فضاهای داخلی این
مستغالت با اثار هنری ،باعث افزایش فروش اثار هنر تجسمی شده است.
شیوع ویروس کرونا در کشورهای توسعه یافته ،بیش از بحران مالی ،یک
بحران بهداشتی به شمار می رود .پس عجیب نیست که تورنتون عقیده
داشته باشد ،گردش اقتصادی بازار هنر تجسمی با مشکل خاصی روبرو نشده
و در جهانی که تقریبا همه چیز به سوی دیجیتالی شدن می رود ،می توان به
وضوح حرکت فروش اثار هنری از گالری ها و حراجی ها را به سمت فضای
مجازی مشاهده کرد .عالوه بر این ،حراج های هنری طی سالهای اخیر به
واسطه گسترش اینترنت دچار تحول بزرگی شده و چند حراج انالین از
جمله ( )Invaluableاز توفیق باالیی در گردش اقتصادی برخوردار بوده
اند .توفیق حراج انالین در سالهای اخیر را البته می توان به خصوصی برگزار
شدن انها برای مجموعه داران و خریداران خاص نیز تعمیم داد ،همچنین
باید اشاره کنیم که انالین بودن حراج تاثیری در قیمت اثر هنری ندارد.
تجربه دو حراج جهانی و مشهور «ساتبیز» و «کریستیز» نیز که همزمان با
شیوع ویروس کرونا به صورت انالین برگزار شد نیز نشان می دهد ،شرایط
حاضر تاثیر چندانی بر بازار هنر جهانی نداشته است .حراج انالین کریستیز،
که به صورت همزمان در هنگ کنگ ،پاریس ،لندن و نیویورک برگزار شد
به فروش فراتر از انتظار بیش از 240میلیون دالر دست یافت .نکته قابل
توجه دیگر ،سهم هنر ایران در حراج «هنر قرن بیستم خاورمیانه» ساتبیز
اســت که به صورت انالین بزگرا شد .اثار هنرهای تجسمی از هنرمندان
ایرانی حدود یک میلیون پوند یعنی تقریبا نیمی از فروش کل این حراج را
از ان خود کرد .که این رقم با توجه به تحریم های تحمیل شده بر ایران و
اثر ان بر فروش اثار هنری در حراج های جهانی طی سالهای گذشته ،قابل
توجه به شمار می رود.
بازار هنر تجسمی ایران در دوره کرونا
اگرچه به نظر می رسد شــیوع ویروس کرونا تاثیر چندانی بر فروش اثار
هنری در بعد بازار داخلی کشــورهای توسعه یافته و بازارهای بین المللی
تاثیر چندانی نداشته و گسترش اینترنت در جهان باعث رد شدن این بازار از
سد اپیدمی کرونا شده ،اما توفیق فروش انالین اثار هنری تجسمی در بازار
جهانی که بخشی از ان شامل بازار هنر ایران نیز می شود ،تنها در سطح بازار
ثانویه یا همان بازار اثار هنرمندان شناخته شده است و باید یاداور شد که
بازار اولیه یا بازار اثار هنرمندان نوظهور ،همچنان وابسته به گالری ها است.
گالری ،مهمترین مرکز عرضه «بازار اولیه هنر» ،یعنی اثار خلق شده توسط
هنرمندان نوظهور که به صورت مستقیم از هنرمند خریداری می شود ،به
شــمار می رود .در واقع گالری نقش واسطه میان هنرمند و خریدار را ایفا
می کند و از انجا که تولید اثار در این بخش زیاد است ،میزان عرضه نیز باال
است و با توجه به این امر ،مهمترین اصل در روند اقتصاد هنر تجسمی در
ایران ،تقاضا است .الزم به ذکر است که میزان باالی تولید در مقایسه با تقاضا،
باعث کاهش قیمت در روند اقتصادی نیز می شود .یکی از تحوالت فرهنگی
سالهای اخیر در ایران «گالری گردی» در میان طبقه متوسط جامعه است و
با توجه به کاهش قیمت اثار هنر تجسمی و عرضه اثار هنرمندان نوظهور در
گالری ،بخشی از اثار تولید شده از این طریق و به واسطه طیف وسیع تری
از جامعه خریداری می شوند و طبیعی است که با توجه به تعطیلی گالری ها،
راکد شدن بسیاری از کسب و کارها و کاهش درامد طبقه متوسط بر اثر
شیوع ویروس کرونا ،بازار اولیه هنرهای تجسمی در ایران با مشکالت عدیده
ای روبرو باشد .امار ارائه شده نشان می دهد که در 6ماه نخست سال جاری
تنها 157نمایشگاه اثار هنری به صورت حضوری و مجازی در تهران برپا
شده ،در حالی که در 6ماه نخست سال گذشته 593نمایشگاه برگزار شده
بود .این ارقام نشان دهنده تاثیر منفی شدید شیوع ویروس کرونا بر فعالیت
گالری های کشــور است .طی سال گذشته و از شروع شیوع ویروس کرونا
در ایران و جهان ،بسیاری از گالری ها که قلب تپنده اقتصاد هنر تجسمی
به شمار می روند ،فعالیت خود را تعطیل و در انتظار رسیدن شرایط بهتر
هستند ،شرایطی که بهتر شدن ان چندان نزدیک به نظر نمی رسد.
مقایسه بازار جهانی و داخلی هنر نشان می دهد ،اگرچه شیوع ویروس کرونا
تاثیر چندانی بر بازار جهانی هنر تجسمی و اثار مشاهیر هنر نداشته است،
ولی بازار داخلی ایران و اثار اولیه هنر که توسط هنرمندان نوظهور با سطوح
مختلف استعداد تولید می شوند ،در ایران با رکود روبرو بوده است .تعطیلی
گالری ها در شــرایط کرونایی نه تنها بر بازار عرضه اثار هنری تاثیر منفی
بسیار داشته ،بلکه باعث عدم مقایسه و بروز استعدادهای جدید داخلی در
این عرصه نیز می شود. صفحه 3
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره • 1363شنبه 13دی ماه • 1399سال سیزدهم • 4صفـــــحه
اعالمبرنامه هایهنری
در سالگرد عروج شهید سلیمانی
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
اذان ظهر
غروب افتاب
اذان مغرب
اذان صبح فردا
طلوع افتاب فردا
12:00
16:52
17:13
05:37
07:07
گنج سخن
امام حسین علیه السالم :
هر کس فکرش به جایى نرسد و راه تدبیر بر او بسته شود،
کلیدشمداراست.
بحاراالنوار ،ج ،75ص128
پندبزرگان
مایه خوشبختی انسانیت است
که هر انسانی فقط انی هست که هست.
فرناندوپسوا
حافظانه
به وقت گل شدم از توبه شراب خجل
که کس مباد ز کردار ناصواب خجل
صالح ما همه دام ره است و من زین بحث
نیم ز شاهد و ساقی به هیچ باب خجل
مدیرعامل بنیاد رودکی با اشاره به رسالت جامعه هنری در پاسداشت راه و یاد حاج قاسم سلیمانی برنامه های این بنیاد
را در اولین سالگرد عروج شهید تشریح کرد .مهدی افضلی گفت :شهید سلیمانی ،اسطوره ای ملی و یاد وی برای همیشه
در تاریخ ایران اسالمی ماندگار است؛ پاسداری از راه این سردار اسمانی فراتر از وظیفه که تکلیفی برای بخش های
مختلف از جمله فرهنگ و هنر است .وی افزود :بنیاد رودکی به عنوان بازوی هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی نیز
در راستای این تکلیف 3 ،برنامه ویژه را در بزرگداشت این شخصیت برجسته مقاومت و ایثار تدارک دیده است .افضلی
توضیح داد :مستند نمایش «سرباز» با نگاهی به سویه های زیستی و مقاومتی شهید سلیمانی از امشب به مدت 5شب
در تاالر وحدت به روی صحنه می رود؛ از جمله رسالت های بنیاد رودکی تولید اثار فاخر هنری است و این اثر ویژه
به زبان هنر و در قالبی حماسی زندگی و نقش ممتاز شهید را به تماشا نشانده است .مدیرعامل بنیاد رودکی ،جایزه
عکس این بنیاد با عنوان «روایت سرباز» را دومین برنامه شاخص بنیاد رودکی در یادبود سالگرد عروج شهید سلیمانی
خواند و افزود :عکس ،رسانه ای اثرگذار با زبان بین المللی است که بی نیاز از هر واسطه ای می تواند مفاهیم را به مخاطب
منتقل کند؛ با این جایگاه ،بنیاد رودکی در جایزه عکسی که با محوریت سردار شهید گرانقدر ،حاج قاسم سلیمانی برگزار
می کند تالش دارد بخشی از گنجینه تصویری و ارزشمند تاریخ امیخته با جهاد و شهادت را جمع اوری و حفظ کند.
وی گفت :عکاسان پر شماری از استان های مختلف کشور در فراخوان بنیاد رودکی و به مدد نام شهید بزرگوار ،در این
رقابت شرکت کردند که نزدیک به 1100اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد .کار داوری اثار نیز به پایان رسیده و در
ایام سالگرد شهید و به میزبانی تاالر وحدت برندگان این جشنواره معرفی می شوند .افضلی اضافه کرد :تصور ما این است
که فراخوان عکاسی «روایت سرباز» بیش از هر چیز با جمع اوری این گنجینه ارزشمند عکس به هدف خود رسیده
و در تالشیم که با همراهی مدیریت شهری ،نمایشگاهی از اثار جمع اوری شده در قالب گالری شهری برگزار و کتاب
این رویداد را نیز منتشر کنیم .مدیرعامل بنیاد رودکی با اشاره به جایگاه ویژه برج ازادی به عنوان نماد ملی گفت :برج
ازادی ظرفیت ویژه برای بازنمایی رویدادهای ملی است و می توان بازخوردی از فضای عمومی جامعه را در این برج به
تماشا نشاند؛ اتفاقی که می تواند به نوعی وفاق و همدلی فرهنگی در جامعه بیانجامد .وی افزود :سومین برنامه ویژه بنیاد
رودکی در ایام بزرگداشت سردار اسمانی ،اجرا پرفورمنس «دیوار اسمان» بر روی برج ازادی است؛ این پرفورمنس به
شیوه اجرای حرکات پروازی روی دیوار ،بر بلندای دیوار برج ازادی اجرا می شود که اجرایی منحصر به فرد است .افضلی
تاکید کرد :هنر بستری ماندگار است و هنرمندان کشورمان نیز در تداوم راه شهید سلیمانی رسالتی ویژه دارند؛ امید
است که بتوانیم در پیمودن راه این شهید گرانقدر سرفراز باشیم.
سازن
شیرین زمانی
زن عجیبی بود .با تمام کمبود هایی که داشــت ،ولی
قدرتمندبود.
فکر کنم ۶۰سال رو داشت .زیبا!چشمانی به رنگ اسمان
دندانهایی که با وجود ســن باال همچــون مروارید با
لبخندشدردهانشمیدرخشیدند.پوستافتابسوخته
اش خبر از کار و زحمت میدادکه طی سالهای عمرش
کشیدهبود.
همسرس چندسالی بود که مرده بود ،فرزندی نداشت.
به قول خودش روزها وشبهافقط «من هستم و خدا «
یه خونه کوچک که یادگار همســرش بود و دردی که
امانش رابریده بود.
بیماری قندی که داشت زندگی اش را مخطل کرده بود.
از انجا که تنها فامیلش برادری بود که در سیستان زندگی
میکرد ،نمیتوان گفت در لحظه های دردش چه میکرده!
این بیماری به قدری رشد کرده بود که مجبور بود برای
گناه نو
درمان به تهران بیاد ،اخه تو سراوان دیگه نمیشد کاری
براش کرد.
(سازن نام داشت).
وقتی ازش پرســیدم معنی اســمت چیه ؟،با لبخند
گفت:یعنی سازگار؛ انگار مادرم و پدرم میدونستن که من
بایدبسازم
با هر چی که خسته ام میکنه.
بعد با خنده که از ته دل گفت:منم پر رو هستم نمیزارم
هیچ چیز باعث غصه ام بشه!!
روزی کــه دکتر اومد باال ســرش ویزیت کرد بعد به
دستیارش گفت:فردا برای جراحی اماده اش کنید! یادم
نمیره!
سازن پرسید:دکتر این پای من چی میشه؟
دکتر خیلی خونســرد جواب داد :باید از مچ قطع بشه
قندت باالس و پات عفونت کرده چاره ای جز قطعش
نیست.
وقتی دکتر رفت من توقع داشتم هم اتاقیم (سازن) گریه
کنه اعتراض کنه یه کاری کنه که ادمهای دیگه باشنیدن
این خبر انجام میدن ؛اما به من نگاه کرد و با لبخندی از
روی غم گفت:این پا هم با من یار نبود.
وبعد به ارامی دستی کشید روی پاش انگار در حال وداع
بود.
عجب زنی!!!!!خسته ،قدرتمند ،ارام و سازگار.
تسنیم
طرح روز
صحنه
پشت
ایمنی ملی علیه ویروس خودتحقیری
واکسن خودتحقری درمان ندارد!
۱۰افتتاحیه و ۲۷فرصت گالری گردی
«سمفونیاستیصال»تا«مغاک»و«ساعت ها»
یک برگزار می شود.
نگر :نمایشــگاه اثار مرتضی رجبــی و مجتبی محمدی با عنوان «مغاک» ۱۲تا ۲۳
دی در گالری نگر به نشــانی زیر پل کریم خان ،بین ایرانشهر و ماهشهر ،پالک ،۱۵۴
طبقه اول برپاست.
هما :نمایشــگاه اثار عذرا عقیقی بخشایشــی با عنوان «خالصه» ۱۳تا ۲۳دی در
گالری هما واقع در خیابان کریم خان زند ،خیابان سنایی ،کوچه چهارم غربی ،پالک
،۸واحد یک میزبان هنردوستان است.
ویستا :نمایشگاه چیدمــان حمیدرضا ازاد با عنوان «سمفونی استیصال» ۱۲تا ۲۸
دی در گالری ویستا برگزار می شود .گالری ویستا به نشانی خیابان مطهری ،خیابان
میرعماد ،کوچه دوازدهم ،پالک ۱۱میزبان عالقه مندان به هنرهای تجسمی است.
ادینه ۱۲دی ماه هنرمندان عرصه هنرهای تجســمی در گالری های تهران
حاضر شــده اند تا عکسها ،اثار حجمی و نقاشی های خود را در معرض دید
عالقه مندان به هنر قــرار دهند .این هفته با ۱۰افتتاحیه ،گالری های تهران
میزبان عالقه مندان به هنرهای تجسمی هستند.
احســان :نمایشــگاه گروهی «اغاز» ۱۲تا ۱۶دی در نگارخانه احســان به نشانی
اقدسیه ،اجودانیه ،خیابان چهاردهم شرقی ،شماره ۲۲برپاست.
پروژه های اران :نمایشگاه اثار رئوف دشتی با عنوان «عدم تشخیص موقعیت» ۱۲
تا ۲۹دی در گالری پروژه های اران برپاست .عالقه مندان می توانند به نشانی خیابان
نوفل لوشاتو ،کوچه لوالگر ،پالک ،۵ورودی حیاط مراجعه کنند.
پلتفرم سه :نمایشگاه اثار هدی امین با عنوان «ساعت ها» ۱۲تا ۲۶دی در پلتفرم
سه به نشانی ضلع شمالی میدان ولیعصر ،کوچه شهامتی ،پالک ۲۹برپاست.
دلگشا :نمایشگاه گروهی «فارســی و غول فارسی» ۱۲دی تا ۱۲بهمن در گالری
دلگشــا واقع در خیابان کریم خان ،خیابان ایرانشهر ،کوچه مهاجر ،پالک ۳۰میزبان
هنردوستان است.
طراحان ازاد :نمایشگاه اثار عباس اکبری با عنوان «نقاشی ممنوع» ۱۲تا ۲۲دی
در گالری طراحان ازاد به نشانی میدان فاطمی ،میدان گل ها ،میدان سلماس ،شماره
۵برقرار است.
فرهنگسرای نیاوران :نمایشگاه نقاشی حسن روح االمین با عنوان «ال علی (ع)»
۱۲تا ۲۶دی در فرهنگسرای نیاوران برگزار می شود .عالقه مندان می توانند به ادرس
خیابان پاسداران ،مقابل پارک نیاوران ،فرهنگسرای نیاوران مراجعه کنند.
مژده :نمایشــگاه اثار جواد بیاد با عنوان «لطفاً ورق بزنید» ۱۲تا ۲۶دی در گالری
مژده به نشانی سعادت اباد ،خیابان عالمه شمالی ،خیابان ۱۸شرقی ،پالک ،۲۷زنگ
ادامه نمایشگاه های گذشته:
اُ :نمایشــگاه نقاشی «ال» با اثاری از الیشــیا مرصعی و نمایشگاه گروهی «طبیعت
بی جان» با اثاری از پرویز ابیضی ،حمیدرضا نوروزی ،لیال حق شــناس ،محمدحسین
خاتمی فر و حســین محمدی تا ۲۲دی در گالری ا ُ به نشانی خیابان سنایی ،خیابان
شاهین (خدری) ،پالک ۱۸برپاست.
ارتیبیشــن :نمایشگاه هشــتمین مزایده انالین ارتیبیشــن تا ۱۳دی در گالری
ارتیبیشن به نشانی خیابان شــریعتی ،پایین تر از حسینیه ارشاد ،نرسیده به همت،
گل نبی (غرب) ،میدان احمدی روشــن (کتابی) ،خیابان ساســانی پور ،خیابان دریا
(قندی) ،پالک ۶برپاست.
اعتماد :نمایشگاه اثار ارمان استپانیان با عنوان «ریشه های اسمان» و نمایشگاه اثار
ندا ظرف ساز با عنوان «گره های موازی» تا ۱۶دی در گالری اعتماد برپاست .گالری
اعتماد به نشانی خیابان هفت تیر ،مفتح جنوبی ،بن بست شیرودی ،پالک ۲۵میزبان
عالقه مندان خواهد بود.
ا ِو :نمایشــگاه گروهی «بدون مرکز شــماره پنج .گیالن» تا ۲۶دی در گالری ا ِو به
نشانی بلوار افریقا ،پایین تر از پل همت ،نبش کوچه پالیزوانی (هفتم گاندی) برپاست.
این جا :نمایشــگاه اثار ژاله اکبری با عنوان «میان» تا ۱۹دی در گالری این جا به
نشانی خیابان کریم خان زند ،میرزای شیرازی ،شماره ۹۵برپاست.
باوان :نمایشــگاه گروهی «گلیچ :زبان پیکســل» با گرداوری محمدعلی فاموری و
صادق مجلســی پور تا ۱۱اســفند در گالری باوان به نشانی خیابان مطهری ،خیابان
الرستان ،خیابان عبده ،پالک ۷برپاست.
دستان :۲+نمایشگاه اثار سام سمیعی با عنوان «گلگون خاک» تا ۲۶دی در گالری
دســتان ۲+برپاست .عالقه مندان می توانند به نشــانی خیابان فرشته ،خیابان بیدار،
شماره ۸طبقه ۲مراجعه کنند.
سیحون :نمایشگاه نقاشــی علــی اسماعیل لو با عنوان «الشــه ای بی هویت در این
حوالی» تا ۱۷دی در گالری ســیحون به نشــانی خیابان وزرا ،خیابان چهارم ،پالک
۱برگزار می شود.
شنگرف :نمایشگاه گروهی «تبعیض» تا ۲۵دی در گالری شنگرف به نشانی خیابان
شــریعتی ،خیابان جلفا بعد از فرهنگسرای ارسباران ،کوچه ستاری پالک ،۲واحد ۲
برگزار می شود.
فرمانفرما :نمایشگاه اثار روشنک صدر ،مینا نادری و کامبیز صفاری با عنوان «زوال،
دیالکتیک اســتمرار» تا ۱۴دی در گالری فرمانفرما به نشانی خیابان کریم خان زند،
خردمند شمالی ،کوچه اعرابی ۲برپاست.
بیرون از دســتان :پروژ ه همکاری-محور بیتا فیاضی با عنوان «دایناسور دست و
پایش را گم کرده» در مجموع ه نمایشــگ اه های بیرون از دســتان ارائه می شود .این
نمایشــگاه که حاصل همکاری بیتا فیاضی با فربد الکایی ،رعنا دهقان ،سپیده زمانی،
افشــین سعدی پور ،سپیده ســخایی فر و نریمان فرخی اســت ،تا ۲۶دی به نشانی
خیابان حافظ ،نرسیده به چهارراه کالج ،نبش کوچه بامشاد ،پالک ۴۰۹برپاست.
زیرزمین دستان :نمایشــگاه اثار میالد رستمی با عنوان «نسبت ها ،شباهت ها» تا
۲۶دی در زیرزمین دســتان برگزار می شود .عالقه مندان می توانند به نشانی خیابان
فرشته ،خیابان بیدار ،شماره ۶مراجعه کنند.
شیدایی :نمایشــگاه گروهی «چشم تربیت شــده» با اثاری از احمد جعفری ،سارا
ســعدالدین و سپهر مصری تا ۲۳دی در گالری شیدایی به نشانی میدان هفتم تیر،
خیابان بهار شیراز ،میدان بهار شیراز ،روبروی موزه عکسخانه شهر ،پالک ،۱۴۹واحد
۱برپاست.
محســن :نمایشــگاه اثار مجید بیگلری با عنوان «احتمال تجربــه پذیری زندگی
حقیقی» تا ۱۷دی در گالری محســن به نشانی ظفر ،خیابان ناجی ،خیابان فرزان،
کوچه نوربخش ،بلوار مینای شرقی ،پالک ۴۲برپاست.
شیرین :نمایشــگاه مجسمه های بیژن نعمتی شــریف تا ۲۳دی در گالری شیرین
برپاست .عالقه مندان می توانند به ادرس خیابان کریم خان زند ،خیابان سنایی ،کوچه
۱۳شماره ۵مراجعه کنند. صفحه 4