روزنامه هنرمند شماره 1362
روزنامه هنرمند شماره 1362
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
چهارشنبه 10دیماه 1399سال سیزدهم شماره 4 1362صفـــحه 2500تومـان ISSN 2008-0816
www.jaaar.com
نمایشگاه جهانی هنر
توکیو ۲۰۲۱باحضور ایران
برگزار می شود
علیرضا تابش:
عده ای فارابی را با عابربانک
اشتباه گرفته اند
نمایی از نمایش «استاد نوروز پینه دوز» عکس :شیرین جهانزاده
منطقیترینراهکار برای شرایط کرونازده تئاتر
فیلمتئــــاتر
«گیج گاه» متقاضی حضور در
جشنواره «فیلم فجر »۳۹شد
تولید در شرایط سخت ادامه دارد...
«تک تیرانداز »
در کمین «فیلم فجر»۳۹
سینماوتلویز یون3.
سینماوتلویزیون3.
CINEMA&TV
از «نجال» تا «چارخونه» و «ایلدا»
وقتی لهجه سریال ها
درست از اب در نمی اید
CINEMA&TV
سینماوتلویز یون3.
CINEMA&TV
استقبال امریکایی ها از کتاب
در دوران کرونا
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
شرایط صنایع دستی در دوران کرونا
دروازه جشنواره فجر 39برای همه
فیلم ها باز است!
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
«ساترا» انتشار فیلم تفرقه افکنانه
انگلیسی را ممنوع اعالم کرد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
این تیم مدافع ندارد!
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
ر ییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسالمی شهر تهران:
با دستان خودمان در حال تخریب
ارزش های فرهنگی و هنری هستیم
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
واکنش جالب محمد اصفهانی
به شایعه مهاجرتش از ایران
سینماوتلویز یون3.
CINEMA&TV صفحه 1
2
منطقی ترین کار در شرایط کرونازده تئاتر چیست؟
چهارشنبـــــــــه 10دی ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1362
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
ضبطنمایش هابهصورتحرفه ایونمایش
ازطریقشبکهنمایشخانگی
اخبار
رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسالمی
شهر تهران:
با دستان خودمان در حال تخریب
ارزش های فرهنگی و هنری هستیم
رییس کمیســیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسالمی شهر
تهران گفت :با تخریب سینماهای الله زار با دستان خودمان
در حــال از بیــن بردن نمادهــای فرهنگی و هنری کشــور
هســتیم .محمد جواد حق شــناس در دویست و شصتمین
جلسه شورای شهر در واکنش به تخریب سینما ایران الله زار
گفت :الله زار بیش از ۱۰۰ســال نماد تاریخ سینما ،فرهنگ
و ارزش هــای هنری جامعه اســت .در حالی که کشــورهای
منطقه عمرشــان نیمی از الله زار نیســت امــا تالش دارند
برای خودشــان نمادهای فرهنگی ان چنانی تعریف کنند ،در
چنین شــرایطی ما ارزش های مسلم هنری و فرهنگی داریم
اما در حال تخریب انها هستیم .رئیس کمیسیون فرهنگی و
اجتماعی شــورای شهر عنوان کرد :متاسفانه سینمایی که در
سال ۱۳۰۵ساخته شده و در سال ۱۳۱۹بازسازی شده را با
دســت خودمان تخریب می کنیم .وزارت ارشاد مجوز انحالل
می دهد ،وزارت میراث فرهنگی دفاع نمی کند و دیوان عدالت
هم دستور تخریب می دهد .داریم به کجا می رویم ،امیدواریم
این سخن ناصحانه باشد تا به گونه ای دیگر رفتار نکنیم.
نمایشگاه جهانی هنر توکیو ۲۰۲۱
باحضور ایران برگزار می شود
نمایشگاه جهانی هنر توکیو )۲۰۲۱ ART FAIR( ۲۰۲۱
با شــرکت رایزنی فرهنگی ایران در ژاپن برگزار می شود .در
راســتای توســعه همکاری های فرهنگی ،حضور هنرمندان و
چهره های شاخص هنری کشــور و شرکت در نمایشگاه های
برجسته بین المللی در ژاپن ،همچون سال گذشته با پیگیری
رایزنی فرهنگی جمهوری اســامی ایران در ژاپن ،نمایشگاه
جهانــی هنر ژاپن ( )۲۰۲۱ ART FAIRیکی از مهمترین
رویدادهای بین المللی در توکیو برگزار می شود و عنوان رایزنی
فرهنگی کشــورمان در ژاپن نیز به عنوان مشارکت کننده در
این رویداد مهم در پوســتر نمایشگاه به درج رسیده است .در
سال ۲۰۲۰میالدی نیز ،برای اولین بار با پیگیری و مشارکت
رایزنی فرهنگی و همراهی سفارت کشورمان در ژاپن ،موسسه
هنرهای معاصر ایران و اداره کل همکاری های فرهنگی و امور
ایرانیان خارج از کشــور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسالمی،
زمینه حضور ایران در این رویداد مهم بین المللی فراهم شد و
رایزنی فرهنگی ایران اثر هنرمند برجسته ایرانی رضا لواسانی
با عنوان «زندگی» را معرفی کرد که در کتاب نمایشــگاه به
چاپ رسید ،اما متاســفانه به دلیل شیوع کرونا در فروردین
سال ،۱۳۹۹اجرای ان لغو شد .این نمایشگاه و رویداد بزرگ
فرهنگی و هنری در سطح بین المللی از جایگاه بسیار مهمی
برخوردار اســت و به لحاظ وســعت اولین و به لحاظ فروش
اثــار هنری با حــدود ۳میلیارد ین ( ۲۸میلیــون دالر) در
ســال ۲۰۱۹مقام دوم را به خود اختصاص داده و مخاطبان
و بازدیدکنندگان فراوانی را از سراســر جهان جلب می کند.
براســاس اعالم روابط عمومی ســازمان فرهنگ و ارتباطات
اسالمی ،در این نمایشــگاه کشورهای مختلف ،وزراتخانه ها و
موسسات ،اســتانداری ها ،فرمانداری ها ،شهرداری ها ،موزه ها،
گالری ها ،رســانه ها و ...همکاری و مشارکت دارند.جمهوری
اســامی ایران در گذشــته نیز از طریق برگزاری هفته های
فرهنگی و نمایشگاه های مختلف صنایع دستی و اثار هنری
شــامل عکس و نقاســی و تابلو فرش و ....بــه همت وزارت
فرهنگ و ارشاد اسالمی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسالمی
در اینگونه رویدادها حضوری پررنگ داشته و با برطرف شدن
مشــکل کرونا در اینده نیز ادامه خواهد داشــت .بیشتر اثار
هنری شــامل صنایع دســتی اســتانها و پیرامون انهاست.
بســیاری از اینگونه نمایشگاهها و جشــنواره ها کماکان در
فضای مجازی ادامه داشته است و مورد استقبال ملل مختلف
قرار گرفته است.
«ساترا» انتشار فیلم تفرقه افکنانه
انگلیسی را ممنوع اعالم کرد
ســازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر ســاترا انتشار
فیلم تفرقه افکنانه انگلیســی را ممنوع اعالم کرد .پیرو انتشار
تیزر فیلم تفرقه افکنانه انگلیســی که اخیرا ً منتشــر شــده و
بــر اختالف افکنی میان مســلمانان تمرکز کرده ،ســازمان
تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ســاترا) انتشــار ان را
در رســانه های داخلی ممنوع اعالم کــرد .این فیلم به دلیل
داشتن محتوایی با موضوعات نفرت پراکن ،تفرقه افکن ،تهییج
تعصبات نژادی که با توهین به مذاهب اسالمی ،وحدت جهان
اسالم را مورد حمله قرار می دهد کام ً
ال ناقض دستورالعمل های
محتوایی ساتراســت ،بــه همین جهت انتشــار ان در همه
رسانه های صوت و تصویر فراگیر ممنوع است .همچنین ساترا
به دلیل ممنــوع بودن محتوای نفرت انگیز در ادبیات حقوقی
بین المللی ،اعتراض خود را به نهادهای بین المللی با استناد به
قوانین باالدستی و شرایط استفاده ( )Terms of Useاعالم
کرده است و از طرق حقوقی پیگیر ان خواهد بود.
سهراب ســلیمی که از حرف های تکراری درباره مشکالت تئاتر خسته شده ،معتقد است در این
وضعیت ضبط و پخش تئاتر از طریق شبکه نمایش خانگی ،منطقی ترین کار است .این کارگردان
تئاتر که تصمیم به اجرای دو نمایش «اقای اشــمیت کیه» و «دفتر خاطرات» دارد ،وی توضیح
داد :شــرایط تئاتر بحرانی اســت و در این وضعیت ،طبیعتا مرکز هنرهای نمایشی هم به عنوان
متولی این هنر باید ،نگاه خود را تغییر بدهد .او با اشاره به اینکه این مرکز بودجه ساالنه ای برای
تولید اثار نمایشــی دارد ،افزود :برای بودجه امسال چه برنامه ای دارند؟ وظیفه این مرکز که فقط
برگزاری جشنواره نیست بلکه باید برای تئاتر با توجه به شرایط فعلی ،برنامه ای داشته باشد ولی
متاســفانه می بینیم که مدیران فقط کلی گویی می کنند و هیچ نشانی در سخنان شان نمی یابیم
که به جامعه تئاتری ،قدری احســاس امنیت بدهد .سلیمی با تاکید بر اینکه در این شرایط ،الزم
اســت مرکز هنرهای نمایشی تغییر اهنگ بدهد ،اضافه کرد :مرکز باید مسئولیت تاریخی خود را
به عنوان متولی تئاتر انجام بدهد .در حال حاضر بهترین و منطقی ترین کار این است که به عنوان
تهیه کننده در کنار گروه های نمایشی قرار بگیرد و انان را برای تولید و پخش تئاتر از طریق شبکه
نمایش خانگی ،حمایت کند .او با تایید پیشنهادی که چندی پیش در این زمینه از سوی حسین
کیانی ،دیگر کارگردان تئاتر مطرح شده بود ،افزود :من نیز با نظر اقای کیانی کامال موافقم .مرکز
هنرهای نمایشــی امکانات خوبی در اختیار دارد مانند تجهیــزات نوری ،دوربین های حرفه ای و
ســالن های خوبی مانند تاالر وحدت یا تاالر اصلی مجموعه تئاتر شــهر .بنابراین کم خطرترین و
مقرون به صرفه ترین کار این است که گروه های نمایشی با بهره گیری از این امکانات ،نمایش های
خود را به صورت حرفه ای ضبط کنند و این نمایش ها از طریق شبکه نمایش خانگی به تماشاگران
عرضه شــود .این کارگردان تئاتر با اشــاره به اینکه ضبط حرفه ای و پخش اثار نمایشی در تمام
کشــورهای صاحب تئاتر ،امر مرسومی است ،ادامه داد :به عنوان دنبال کننده رویدادهای تئاتری
در دیگر کشورها ،دیده ام که اثار ارزشمند تئاتری در بسیاری از این کشورها بعد از اجرای عمومی،
به صورت گســترده و با تغییراتی در امور فنی و تکنیکی ،ضبط می شوند و در اختیار تماشاگران
در سراسر جهان قرار می گیرند و ما نیز از تماشای این نمایش ها لذت می بریم .پس این پیشنهاد
می تواند در دوران بعد از کرونا هم کارکرد خود را داشــته باشــد .سلیمی یاداوری کرد :با عملی
شــدن این پیشنهاد ،گروه اجرایی از اغاز خود را برای تولید تئاتر در شبکه نمایش خانگی اماده
می کند و از همان اول ،امور فنی را در نظر می گیرد و دوربین را در جایگاه تماشاگر قرار می دهد.
بنابرایــن کیفیت این گونه اثار بســیار باالتر از فیلم نمایش هایی خواهد بود که تنها به وســیله
یک دوربین ثابت ضبط شــده اند .به هر حال باید تالش شــود که کار تولید شده از هر نظر ،برای
جذب بیننده از کیفیت خوبی برخوردار باشــد؛ هم از نظر تصویربرداری و هم از نظر صدابرداری.
این کارگردان افزود :عالوه بر این ،ضروری اســت قبل از پخش ،از تبلیغات و اطالع رسانی خوبی
برخودار باشــیم تا مخاطبان به راحتی از ساعت پخش اثر تولید شده باخبر شوند و بتوانند برای
دیدن ان برنامه ریزی کنند .سلیمی که اجرای نمایشش «اقای اشمیت کیه» به دلیل همه گیری
کرونا متوقف شــد ،اضافه کرد :هنوز اجرای این نمایش جزو برنامه های من اســت چراکه قربانی
شرایط شد و لذتی را که قرار بود از اجرای این نمایش ببریم ،نبردیم .در حالیکه معتقدم نمایش
دلنشــینی شده بود و می توانست ارتباط گرمی با تماشاگران برقرار کند که متاسفانه کرونا مجال
نداد .او با تاکید بر دشــواری های اجرای نمایش در دوران کرونا تصریح کرد :ضمن لزوم توجه به
سالمتی افراد در هر شرایطی ،اجرای تئاتر در قیاس با سال گذشته ،از نظر اقتصادی دشوارتر شده
است .ضمن اینکه حتی بعد از کرونا هم مدتی زمان می برد تا تماشاگران از فشار روحی ناشی از
کرونــا رهایی یابند و بار دیگر به دیدن تئاتر بیایند .این کارگردان تئاتر که همچنان عالقه مند
به اجرای نمایش «دفتر خاطرات» نوشــته ژان کلود کاریر اســت ،افزود :با اینکه فعال چشم انداز
مشخصی برای اجرای تئاتر وجود ندارد ،همچنان ارتباط اعضای گروه را حفظ کرده ایم و هفته ای
یکی دو بار دیدار و گفتگو داریم .سهراب سلیمی در پایان تاکید کرد :بشدت مشتاق اجرای تئاتر
و برقراری ارتباط با تماشــاگران هستم ولی همان گونه که گفتم ،شرایط اقتصادی بسیار تعیین
کننده است .شاید من حقوق بازنشستگی ناچیزی داشته باشم ولی باید منافع دیگر اعضای گروه
را در نظر بگیرم .متاســفانه در دوران کرونا ،جامعه هنری یکی از اســیب پذیرترین اقشار بودند و
دوباره اهمیت مساله امنیت شغلی انان اثبات شد ولی دیگر از زدن این حرف های تکراری خسته
شده ایم چراکه ادمی حس می کند هیچ گوش شنوایی وجود ندارد.
دروازه جشنواره فجر 39برای همه فیلم ها باز است!
مدیر کل دفتر جشــنواره ها می گوید که جشنوراه فیل فجر
امسال قرار است تا با حذف هیات انتخاب ممیزی را بردارد
تا فیلمســازانی که فکر می کردند جایی در جشنواره ندارند
امســال کنار ما باشــند .جشــنواره فیلم فجر امسال شاید
عجیب ترین جشــنواره تمام تاریخ ســینمای ایران باشــد.
جشــنواره ای که معلوم نیســت ایا مــردم و حتی اصحاب
رســانه و هنرمندان در ان حضور خواهند داشــت یا خیر؟
جشنواره ای که حتی هیات انتخاب ندارد و قرار است تمام
فیلم های ســینمایی بتوانند در ان حاضر شوند .نکته اخر
چیزی اســت که به مذاق مدیران سازمان سینمایی خوش
امده اســت و از ان اســتقبال می کنند .روح اهلل حســینی
مدیرکل دفتر جشنواره ها و همکاری های بین الملل سازمان
ســینمایی دیروز در گفت وگوی خود در این باره بیان کرده
است که معموالً هیات انتخاب با مالحظات تشکیل شده و
فیلم ها را انتخاب می کند ،معتقدم اگر یک سال این فرصت
فراهم شــده که ان ممیزی خاص اعمال نشــود ،باید این
اتفاق را به فال نیک گرفت.
مدیــرکل دفتــر جشــنواره ها و همکاری هــای بین الملل
سازمان ســینمایی بیان کرده است :بسیاری از فیلمسازان
فکر می کردند در منظومه جشــنواره جایی ندارند ،اما حاال
فرصتی پیدا کرده اند که اثارشان داوری شود ،من این مدل
از برگزاری جشــنواره فیلم فجر را می پسندم ،در واقع این
فرصتی برای کسانی است که خود را محق می دانستند که
در جشــنواره حضور داشته باشند و امسال کسی نیست که
بخواهد انها را حذف کند .ســوالی که می توان از این مدیر
محترم سینمایی ارشاد پرسید این است که هر ساله عموم
فیلم های ســینمایی با ســایق و نگاه های متفاوت و حتی
بســیار فاصله دار از سیاست های فرهنگی و هنری کشور در
این جشــنواره حضور دارند؛ به چه پشتوانه ای می گویید که
بســیاری از فیلمسازان فکر می کنند که در جشنواره جایی
ندارند وقتی حتی به انان هر ســال جایزه های متعدد اصلی
را هم اهدا می کنیم .اتفاقاً این بیشــتر فیلمســازان ارزشی
هســتند که حتی فیلم های توقیفی دارند و در جشــنواره
گوشــه رینگ مهجور می مانند و دســت خالی از جشنواره
بازمی گردند .به نظر می رســد سیاست جدیدی که معاونت
سینمایی ارشاد در نظر گرفته است بیشتر یک هدف دارد و
ان هم اوردن تمام فیلم های سال برای جشنواره است تا در
سال پایانی دولت تدبیر و امید چتر فرهنگی و هنری دولت
برای تمام فیلم های ســینمایی باز شــود تا خاطره خوشی
برای انان به ارمغان اورد و از این طریق این احتمال را برای
ســال های بعد نیز ایجاد کند که شاید بتوان هر ساله تمام
فیلم ها در این جشنوراه سینمایی حضور داشته باشند .این
رویه جدید جشنواره حرکتی سنجیده و عقالنی نیست .اوالً
تمام جشن ها و جشــنواره های معتبر سینمایی دنیا درگاه
ورودی دارند که متناســب با سیاســت های ان جشــنواره
فیلم هــای ســینمایی را انتخاب می کند .جشــنواره فیلم
فجر خود در تمام این ســال ها از سیاست های ضدونقیض
فرهنگی نامناســب بــا سیاســت های کالن فرهنگی نظام
جمهوری اسالمی ضربه می خورد و یکبار حتی نشان نداده
اســت که پیرو سیاســت های کلی یکپارچه که اورده های
فرهنگی برای ســینما و جامعه داشــته باشد حرکت کرده
اســت .یکبار به فیلم های کام ً
ال ارزشــی جایزه می دهند و
یکبار هم به فیلم های به شــدت ســیاه و مخالف نظام که
البته تجربه ثابت کرده اســت که کفه ترازوی دومی نسبت
به اولی بسیار سنگین تر است .همین شیوه و عملکرد باعث
شــد تا به اهدای جوایز فراوان به یک فیلم به شــدت سیاه
و افســرده درباره یک خانواده بیچاره در پایین شهر سندرم
ساخت فیلم های کارگردان جوان فیلم اولی ان به راه بیافتد
و ســینمای ما از ان سال تا به امروز ژانر نکبت را سرلوحه
کار خود قرار بدهد.
حال چنین جشنواره ای با این سابقه عجیب و غریب یکباره
تصیم عجیب و غریب تر حذف هیات انتخاب را گرفته است
که هر فیلمی را با هر ســلیقه و نگاه کج و راستی وارد گود
رقابت کند .این صورت چه دســتاوردی می تواند برای بهود
سینما و ارتقای فرهنگ کشور داشته باشد؟ هیمنطور جای
ســوال دارد که در صورت ازدیاد حجم فیلم های سینمایی
واقعــاً داوران جشــنواره چگونه تمام فیلم هــا را مالحظه
می کنند و جایزه می دهند .از ســوی دیگر جشــنواره چه
تمهیدی برای راضی کردن این همه فیلم سینمایی خواهد
داشت .شاید البته جشنواره امسال کرونا را بهانه کند که به
علت انکه حجم فیلم های سینمایی چندان زیاد نباشد این
شیوه را اعمال کرده است تا فیلم های سینمایی بیشتری به
جشــنواره بیایند .اما گزارش های قبلی ما و همینطور دیگر
رســانه ها و اخبار ســاخت و تولید فیلم ها در این چند ماه
اخیر نشان داده است که تعداد فیلم های سینمایی به اندازه
کافی اســت و این فرضیه مردود اســت .باید بدون تعارف
ســوال را پرسید که ایا مدیران جشنواره امسال می خواهند
به قیمت لگدمال کردن ســیمرغ و با مدعیات هنردوستانه
همه را راضی کنند تــا بتواند حضور خود را با جمع کردن
رای در انتخابات ریاســت جمهوری ســال بعد نیز تضمین
کنند؟ اگر پاســخ به این پرسش مثبت باشد با این حساب
باید فاتحه جشنواره هنری و ســینمایی واقعی متناسب با
کشور را خواند و جشنواره فجر 39را سیاسی ترین جشنواره
سال نامید.
شرایط صنایع دستی در دوران کرونا
اینتیممدافعندارد!
یک کارشناس صنایع دستی بر این باور است که حوزه صنایع دستی و
هنرهای سنتی هیچ مدافعی ندارد و بیشتر کسانی که مسئولیت دارند،
بیشتر حقوق بگیر هستند تا مدافع این حوزه و هنرمندانش .فریدون
میرزالو ،مدیرکل سابق دفتر اموزش و حمایت از تولید صنایع دستی،
درباره وضیعت صنایع دستی در ایام کرونا و فراهم نشدن شرایط مناسب
برای عرضه مناسب محصوالت صنایع دستی و لزوم حمایت از هنرمندان
و فعاالن این عرصه ،اظهار کرد :اکثر تولیدکنندگانی که در نقاط دورافتاده
هستند یا تعطیل کرده اند یا اینکه به سختی فعالیت می کنند ،چراکه
دسترســی انها به بازار کمتر شده است .به هر حال چشم بسیاری از
هنرمندان و تولیدکنندگان به نمایشــگاه هایی بود که در استان های
مختلف یا در سطح تهران به صورت ملی برگزار می شد که هم اکنون
این امکان دیگر وجود ندارد .او با بیان اینکه «مشکل بازرگانی در حوزه
صنایع دستی پیش از کرونا نیز وجود داشته است» ،ادامه داد :بر اساس
اماری که اعالم می شــود و اتفاقا جای تامل هم دارد و می گویند ۵۰۰
هزار فعال صنایع دستی در کشور داریم ،کل افرادی که می توانستند و در
نمایشگاه هاشرکتمی کردندحدود ۵۰۰نفربودهاست.بنابراینمی توان
اینگونه نتیجه گرفت که برای حوزه بازرگانی برنام ه مشخص و درستی
وجود ندارد .این کارشناس صنایع دستی با اعتقاد بر اینکه کرونا وضعیت
حوزه بازرگانی صنایع دستی را بدتر کرده است ،خاطرنشان کرد :شاید
باور نکنید که تعداد کارشناسان صنایع دستی در معاونت صنایع دستی
به تعداد انگشــت های یک دست هم نیست و مشخص نیست که بر
اساس چه معیارهایی تصمیم گیری می شود .بنابراین در چنین شرایطی
نمی توان انتظار برنامه ریزی های درست و دقیق داشت؛ به خصوص در
شرایطی که بدنه این حوزه در حال از بین رفتن است و به نظر می رسد
که کسی هم به فکر نیست. صفحه 2
از «نجال» تا «چارخونه» و «ایلدا»
وقتی لهجه سریال ها درست از اب در نمی اید
مهسا بهادری
در سال های گذشته حساسیت های نسبت به موضوع استفاده از لهجه ها در سریال های
تلویزیونی پیش امد و این ســوال از سوی نویسندگان سریال ها مطرح شد که به چیزی
می توانند بپردازند یا با ان شــوخی کنند؟ و هیچ یک نتوانستند به پاسخ درخور و قانع
کننده ای برسند .در نتیجه برخی از این نویسندگان خالقیت را روی کار اورده اند دست به
ابداع و اختراع لهجه های تازه زدند مثل «شب های برره» که تا حدودی توانست مخاطب
را راضی نگه دارد .ناگفته نماند که هر سال سریال ها و فیلم های زیادی ساخته می شوند
که بدون هیچ مشــکلی از لهجه های گوناگون استفاده می کنند .هرچند که به برخی از
سریال هایی که در ان از لهجه استفاده است ،اعتراض وارد شده ،اما بعضی از کارگردانان
مثل سعید اقاخانی در «نون.خ» خوب از پس این ماجرا برامدند و با انتقادی روبه رو نشدند.
در ادامه نگاهی می اندازیم به سریال هایی که در این راستا دچار حاشیه شدند.
سریالی که به دلیل به کار نگرفتن لهجه حاشیه ساز شد
به خاطر استفاده از لهجه به مشکالت بزرگی برخورد و درست در استانه پخش مسئوالن شبکه تهران
ترجیح دادند برای فرار از حساسیت های احتمالی سریال را دوبله کنند.
چرا لهجه علیرضا خمسه حذف شد؟
«ایلدا» یکی از ســریال هایی است که به گفته راما قویدل ،کارگردان اثر ،قصد داشته تا رشادت های
مردم لرســتان در سال های جنگ را به نمایش بگذارد ،اما همین که افراد در لرستان هیچ لهجه ای
نداشتند ،کمی عجیب به نظر می رسید .تصمیم عوامل سازنده این بود که در سریال از لهجه استفاده
نکنند تا دچار حاشیه نشوند و دستشان برای انتخاب بازیگر باز باشد که دوباره اعتراض گریبانشان را
ن حاشیه ها نشان داد که هرچه قدر ادای لهجه نادرست به کار اسیب می زند ،به کار نبردن
گرفت .ای
لهجه هم حواشی و اعتراض های خاص خود را به همراه دارد.
چالشی که کارگردان از پس ان بر نیامد
فلورا سام از ان دسته از کارگردان هایی است که در سریال هایش سعی می کند از لهجه های گوناگون
مخصوصا شیرازی کمک بگیرد .نمونه اش را در سریال های «باغ سرهنگ» و «توطئه فامیلی» دیده ایم.
سام در سال ۹۲تصمیم گرفت مجموعه «ما فرشته نیستیم» را بسازد و روی انتن تلویزیون ببرد ،که
چهارشنبـــــــــه 10دی ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1362
www.honarmandonline.ir
سینماولتوییزون
TV&CINEMA
اخبار
«گیج گاه» متقاضی حضور در
جشنواره «فیلم فجر »۳۹شد
اگر به عقب تر برگردیم متوجه می شویم که سریال «بیگانه ای با من است» یا «ما فرشته نیستیم» تنها
سریال هایی نیستند که بخاطر لهجه دوباره دوبله شدند و تغییر در صدای بازیگران اعمال شده است،
این اتفاق برای بار چندم است که در تلویزیون می افتد و شاید بتوان گفت اولین سریالی است که این
اتفاق را تجربه کرده است «یک مشت پر عقاب» بود .بهمن سال ۱۳۸۶بود که علیرضا خمسه در این
سریال نقش یک سرگروهبان اذری را ایفا می کرد .پیش از سریال «یک مشت پر عقاب» ،چندین و
چند سریال در تلویزیون تولید شد که کاراکترهایشان لهجه داشتند و بدون هیچ مشکلی پخش شدند
اما لهجه خمسه که نقش کوتاهی هم در سریال «یک مشت پر عقاب» داشت مسئله ساز شد و در
نهایت سریال کار به دوبله مجدد سریال کشیده شد.
«پایتخت» و مسیری پرفراز و نشیب
ج است ،به طور مثال لهجه های رایج
استفاده از برخی لهجه ها و گویش ها در سریال سازی کمی رای
در جنوب کشور در این دسته قرار می گیرد .اما در برخی از سریال ها ادای این لهجه ها توسط بازیگران
نتوانسته است حق مطلب را به درستی ادا کند« .نجال» یکی از این سریال ها است .خیراهلل تقیانی پور،
کارگردان این سریال کامال مخالف اعتراض های وارد شده به لهجه بود و باور داشت این اثر تنها یک
سریال است ،نه یک مستند و از طرف دیگر ،درصد اشتباهات لهجه ،یک به ۹۹بود و اعتقاد داشت
همین که بیننده باور کرده که این افراد جنوبی هستند ،برای ما کافی است.
دوبله دردسرساز برای یک شخصیت منفی
اگر بیننده پر و پا قرص تلویزیون و سریال هایش باشید ،این روزها سریال «بیگانه ای با من است» اثر
احمد امینی و ارش معیریان را از شــبکه دو سیما می بینید .زندگی چند خانواده که یا با لهجه های
گوناگون صحبت می کنند .تا اینجا همه چیز عادی اســت اما زمانــی که نوبت به ایفای نقش پیام
احمدی نیا (سلیم) می شود ،با صدایی مواجه می شویم که به هیچ عنوان به بازیگر نمی خورد .سلیم
یک شخصیت منفی است که بر اساس داستان فیلمنامه در خوزستان زندگی می کند ،همین موضوع
هم باعث شد تا صدای واقعی پیام احمدی نیا شنیده نشود .هرچند که این بازیگر بسیار از این موضوع
ناراحت بود و می گفت که برای بیان لهجه خوزستانی بسیار زحمت کشیده است ،اما چون بازیگر نقش
سلیم در این سریال لهجه جنوبی داشته و در نقش منفی ظاهر شده است برای انکه حاشیه ای برای
سریال ایجاد نشود ،در سریال دوبله ای بدون لهجه قرار دادند که البته خود این موضوع هم واکنش
بازیگر و تهیه کننده و عده ای از بینندگان تلویزیون را به دنبال داشت.
مشکلی که برای «ما فرشته نیستیم» هم پیش امد
3
ســریال «پایتخت» که تا کنون ۶فصل از ان روی انتن شــبکه یک ســیما رفته و اخیرا هم درگیر
یکسری حاشیه شد ،به نوعی دارای یک محبوبیت نسبی در بین اهالی تلویزیون است ،البته ۹سال
قبل و پس از روی انتن رفتن مجموعه «پایتخت »۱در نوروز ۹۰اعتراض ها به اســتفاده نادرست از
لهجه مازندرانی در این ســریال تبدیل به سوژه داغ رسانه ها شد .کم کم دامنه اعتراض ها باال گرفت
و تا واکنش نمایندگان مجلس و امامان جمعه چند شهر این استان شمالی پیش رفت اما مسئوالن
سیما کاری به سیروس مقدم و سریال پرطرفدارش نداشتند .این اعتراض ها تا جایی پیش رفت که
معترضان قبل از ساخت فصل دوم این سریال مقابل استانداری تحصن کردند و خواستار تعطیلی این
پروژه شــدند ،دست اخر هم به مقدم و گروهش مجوز فیلمبرداری داده نمی شد چرا که اعتراض به
گویش مازندرانی بازیگران «پایتخت» خیلی فراتر از اظهارنظر مردم بود .ان زمان نماینده مردم شرق
مازندران ،استان مازندران ،امامان جمعه بابلسر و قائمشهر و ...همگی علیه این سریال اعتراض کردند.
اما باالخره فصل دوم هم ساخته شد ،اما نکته عجیب ماجرا اینجاست که بعد از روی انتن رفتن فصل
سوم «پایتخت» این مسئله دوباره تکرار شد .اعتراض ها به مجلس کشیده شد و جمعی از نمایندگان
مازندران در اعتراض به پخش سریال «پایتخت »۳در ایام نوروز در نامه ای از رئیس کمیسیون اصل
۹۰مجلس خواستار رسیدگی به این موضوع شدند اما در نهایت «پایتخت» به فصل چهار هم رسید
و این اعتراض ها فراموش شد.
حسن فتحی و ناکامی «در مسیر زاینده رود»
ســال ۸۹بود که دوربین فیلمسازی حسن فتحی برای ســاخت «در مسیر زاینده رود» ،در کوچه
پس کوچه های اصفهان می چرخید تا زندگی یک فوتبالیست را به تصویر بکشد .شاید زمان ساخت
این سریال فتحی می دانست ممکن است بخاطر اشاره هایی که به پشت پرده فوتبال و ماجراهایش
می کند ،سریال را وارد حاشیه کند ،اما دقیقا این سریال از نقطه ای دچار اسیب شد که فتحی خیلی
به ان توجه نداشت .لهجه اصفهانی .شاید مخاطبان غیراصفهانی متوجه نادرست بودن لهجه نمی شدند
اما مردم اصفهان با لهجه ای غریب روبه رو بودند و همین موضوع فریاد اعتراض مسئوالن را بلند کرد
تا جایی که محمد تقی رهبر ،نماینده وقت اصفهان اعتقاد داشت سریال به مردم اصفهان توهین کرده
است و خواستار توقف هر چه سریع تر این سریال شد.
اعتراض به سریال های تلویزیون ،خارج از مرز
کمی به عقب تر که برگردیم ،متوجه می شویم اعتراض به لهجه ها در سریال سازی ،تنها درون مرزی
نیست ،بلکه در یک بازه ای از زمان و برای سریال «چارخونه» این موضوع برون مرزی هم شد .سریال
«چارخونه» موضوعی طنز داشت و یک شخصیت که با لهجه افغانستانی .بعد از پخش این سریال،
رایزن فرهنگی افغانستان در ایران به استفاده از لهجه افغانی برای این شخصیت اعتراض کرد .در ادامه
وزیر فرهنگ افغانستان هم در صحبت با رایزن فرهنگی ایران در افغانستان از این موضوع شکایت کرد.
واکنش جالب محمد اصفهانی به شایعه مهاجرتش از ایران
محمد اصفهانی با انتشــار تصویری از خودش در تهران ،تلویحا خبر مهاجرتش به خارج از کشــور را تکذیب کرد.محمد
اصفهانی با انتشــار یک پست اینستاگرامی تلویحا به شایعات درباره مهاجرتش پایان داد .او در این پست عکسی با تاریخ
مشخص گذاشت و نوشت :
غیر از تو به خاطر اندرم نیست
«بعد از طلب تو در سرم نیست
هرچند که می کشی پرم نیست
من مرغ اسیر دام انسم
گر جهد کنم میسرم نیست
قسمی که مرا نیافریدند
جز یاد تو در تصورم نیست...
فکرم به همه جهان بگردید
عکس در میدان ازادی هشتم دی ماه نود و نه»
فیلم ســینمایی «گیج گاه» به کارگردانــی عادل تبریزی
فرم حضور در ســی ونهمین جشنواره فیلم فجر را پرکرد.
فیلم ســینمایی «گیج گاه» به کارگردانــی عادل تبریزی
متقاضی حضور در ســی و نهمین جشنواره فیلم فجر شد.
«گیج گاه» اولین ســاخته سینمایی عادل تبریزی ،فیلمی
در پاسداشــت نســل های مختلف ســینمای ایران است.
جمشــید هاشــم پور ،حامد بهداد ،باران کوثری ،سروش
صحت ،فرهاد اییش ،بهرنگ علوی ،امیرحســین رستمی،
نادر ســلیمانی ،بیژن بنفشه خواه ،ســیاوش چراغی پور،
محمد الهی ،مریــم همتیان ،ایمان اســماعیل پور ،علی
باغفر ،حامد شیخی ،داود ونداده و با معرفی بازیگر نوجوان
علــی راد و با هنرمندی رضا صفایی پور و حســن رضایی
بازیگران «گیج گاه» هســتند .تهیه این فیلم سینمایی که
نســل های مختلف ســینمای ایران در ان به ایفای نقش
پرداخته اند ،برعهده ولی اله مدنی و حنیف ســروری است
و ســرمایه گذاران ان محمد حسینخانی و حنیف سروری
هستند و عکاس فیلم نوشین جعفری است .همچنین در
تعریف شــعار امده اســت« :گیج گاه نوستالژیک نیست،
حالیست که دیگر نیست».
تولید در شرایط سخت ادامه دارد...
«تک تیرانداز»
در کمین «فیلم فجر»۳۹
فیلم سینمایی «تک تیرانداز» با ضبط سکانس های مقابله
قهرمان فیلم با تک تیراندازهای مزدور بعثی در لوکیشنی
در شــهرک دفاع مقدس به روزهای پایانی رسید .ابراهیم
اصغــری تهیه کننده فیلــم ســینمایی «تک تیرانداز» به
کارگردانی علــی غفاری درباره اخریــن وضعیت این اثر
گفت :فیلمبرداری فیلم ســینمایی «تک تیرانداز» با ضبط
ســکانس هایی از مقر عراقی ها و مواجهه شخصیت اصلی
فیلم به نام عبدالرســول زرین با تک تیراندازهای خارجی
رژیم بعث عراق که بازیگرانی از کشــورهای مصر ،نیجریه،
ســنگال و ســاحل عاج نقش افرینــی می کنند علی رغم
شــرایط نامساعد جوی در شهرک سینمای انقالب و دفاع
مقدس به پایان می رســد .وی با بیــان اینکه فیلمبرداری
ایــن اثر در کمتر از ســه ماه در شــرایط ســخت اب و
هوایی و محدودیت هــای کرونایی صورت پذیرفت ،گفت:
فیلمبرداری فیلم سینمایی «تک تیرانداز» در بازه سه ماه
و در شــرایط سخت اب و هوایی در چند لوکیشن ساخته
شده در شهرک سینمایی دفاع مقدس با کوشش و سعی
تمامی گروه انجام شده و همزمان مراحل فنی اماده سازی
فیلم برای نمایش در جریان اســت .اصغری با اشــاره به
تدوین همزمان فیلم نیز بیان کرد :حســن ایوبی همزمان
با فیلمبرداری در استودیو ایران نوین مشغول تدوین فیلم
اســت .همچنین فرامرز ابوالصدق صداگذاری و احســان
بیرقدار ســاخت موســیقی فیلم را عهده دار اســت .این
فیلم می تواند در جشــنواره فیلم فجر رو نمایی شود .وی
در پایان اظهار کرد :با توجــه به رویکرد قهرمان محوری
فیلم و همچنین ما به ازای واقعی شــخصیت اصلی فیلم
امیدواریم که در زمان اکران با اســتقبال مخاطبان روبه رو
شود و مجدد شاهد رونق این دست از اثار دفاع مقدس در
سینمای کشور باشیم« .تک تیرانداز» فیلمی قهرمان محور
و برشی کوتاه از حضور حماسی بهترین تک تیرانداز دوران
دفاع مقدس را در قالب یک داستان اکشن روایت می کند.
در این فیلــم کامبیز دیرباز ،امیررضــا دالوری ،علی رضا
کمالی ،عبدالرضا نصاری ،انوش معظمی ،حســین پوریده،
حسین شــریفی ،عبدالحلیم تقلبی ،اسمعیل خلج ،مهدی
شیخ عیسی ،گورا نگم و برخی دیگر از بازیگران سینما به
ایفای نقش پرداختند. صفحه 3
استقبال امریکایی ها از کتاب در دوران کرونا
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره • 1362چهارشنبه 10دی ماه • 1399سال سیزدهم • 4صفـــحه
شیرین زمانی
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
12:00
اذان ظهر
16:52
غروب افتاب
17:13
اذان مغرب
05:37
اذان صبح فردا
07:07
طلوع افتاب فردا
گنج سخن
امام حسین علیه السالم :
هر کس فکرش به جایى نرسد و راه تدبیر بر او بسته شود،
کلیدشمداراست.
بحاراالنوار ،ج ،75ص128
پندبزرگان
مایه خوشبختی انسانیت است
که هر انسانی فقط انی هست که هست.
فرناندوپسوا
حافظانه
دلم رمیده شد و غافلم من درویش
که ان شکاری سرگشته را چه امد پیش
چو بید بر سر ایمان خویش می لرزم
که دل به دست کمان ابروییست کافرکیش
گرم خونه
در دورانی که بسیاری از مردم در قرنطینه خانگی به سر بردند یا برخی از فعالیت ها ناچار به تعطیلی شدند در
امریکا بسیاری از مردم به کتاب خواندن یا دست کم خریدن کتاب در سال جاری روی اوردند .همچون بسیاری از
مردم ناشران کتاب نیز از به پایان رسیدن سال ۲۰۲۰خشنود هستند؛ اما این سال کرونایی برای بسیاری از ان ها
خبرهای خوبی را به دنبال داشت که عالوه بر خوشایند بودن غافلگیرکننده هم بودند :امسال کسب و کار مرتبط با
کتاب خوب بود .در روزهایی که مردم به ناچار در خانه های شان ماندند و از حضور در مراکزی همچون سینماها و
سالن های کنسرت محروم شدند ،استقبال از کتاب و کتاب خوانی افزایش یافت .بر اساس امار منتشرشده از سوی
«ان پی دی بوک اسکن» (وب سایت ارائه دهنده امار فروش کتاب های چاپی و دیجیتالی در ایاالت متحده) فروش
کتاب هایچاپیدراینموقعازسالجاریحدودهشت درصدافزایشداشتهاست.همچنینکتاب هایالکترونیکی
و صوتی که همواره سهم کمتری از صنعت نشر را به خود اختصاص می دهند نیز با افزایش فروش مواجه شده اند.
زمانی که ایاالت متحده در ماه مارس محدودیت ها و تعطیالتی را به اجرا گذاشت امار فروش کتاب شدیدا کاهش
پیدا کرد اما این روند مدت طوالنی پایدار نماند .با این که هنوز بخش هایی از صنعت کتاب همچون کتابفروشی ها
و ناشران کتاب های اموزشی و تحصیلی همچنان با مشکالتی مواجه هستند اما مدیران انتشارات معتقدند تقاضا
برای کتاب از ماه ژوئن روند افزایشی داشته است .بسیاری از این امار فروش کتاب ها به امازون تعلق دارد اما شرکت
«تارگت» نیز در فروش کتاب در این دوران به خوبی عمل کرده است .بر اساس اطالعات منتشرشده توسط انجمن
ناشران امریکا ،امسال سود حاصل از فروش کتاب های صوتی نسبت به سال ۲۰۱۹با ۱۷درصد افزایش روبه رو
بوده است و امار فروش کتاب های الکترونیکی که طی چند سال اخیر روند نزولی داشته امسال با ۱۶درصد رشد
روبه رو شده است .امسال عناوین مشخصی با استقبال بیشتر مخاطبان مواجه شدند .در پی اغاز تظاهرات «جان
سیاهپوستان مهم است» و کشته شدن «جورج فلوید» در پایان ماه «می» استقبال از کتاب هایی با موضوعات نژاد
و ضدنژادپرستی افزایش یافت .برای مثال کتابفروشی ها برای تامین موجودی کافی از کتاب هایی همچون «چطور
یک ضدنژاد پرست باشیم» به قلم «ایبرام اکس کندی» و «پس تو می خواهی درباره نژاد صحبت کنی» نوشته
«ایجئوما اولو» با مشکل مواجه شدند .کتاب های سیاسی بخصوص کتاب هایی در ارتباط با «دونالد ترامپ» نیز به
خوبی به فروش رسیدند .بنابراین انتشارات «سایمون و شوستر» که امسال برخی از مهم ترین کتاب های افشاگرانه
درباره ترامپ از جمله «بسیار زیاد و همیشه ناکافی» نوشته «ماری ترامپ» را به چاپ رسانده است فروش خوبی
داشت .از زمان انتشار «سرزمین موعود» کتاب خاطرات «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق ایاالت متحده در ماه
گذشته ،تاکنون در امریکای شمالی بیش از ۳.۳میلیون نسخه از این کتاب به فروش رسیده است .این کتاب حتی
در کشورهایی همچون المان ،فرانسه ،برزیل و سوئد نیز به یک اثر پرفروش تبدیل شد .اما استقبال جمعی مردم
از کتاب فقط محدود به عناوین خاصی نیست و عالوه بر اثار جدید شامل اثار کالسیک نیز می شود .با این حال
بخش هایی از صنعت کتاب در سال جاری با مشکالتی دست و پنجه نرم کرده است .برای مثال ناشر تخصصی
کتاب های اموزشی و تحصیلی همچون «هاوتون مافلین هارکورت» در ماه اکتبر اعالم کرد ۲۲درصد از کارکنانش
را مرخص کرده است .کتابفروشی های مستقل نیز سال بسیار سختی را سپری کردند .بسیاری از این کتابفروشی ها
برای ماه ها ناچار به تعطیلی شدند و به فروش انالین روی اوردند .برخی از این کتابفروشی ها اوایل امسال گزارش
کردند امار فروش کتاب های شان تا ۴۰درصد کاهش پیدا کرده است .اما به گفته مدیر انجمن ناشران امریکایی
امار فروش کتاب در کتابفروشی های مستقل طی چند هفته اخیر امیدوارکننده بوده است.
علیرضاتابش:
عده ای فارابی را با عابربانک اشتباه گرفته اند
علیرضا تابش اخرین ماه های حضورش را در بنیاد سینمایی فارابی پشت سر می گذارد.
نهادی که به عنوان بازوی تولیدی و مالی سینمای ایران از زمان تاسیس تا امروز تالش
کرده نقش مهمی در صنعت سینما ایفا کند .تاباش در جواب این سوال که برخی از
تهیه کنندگان و منتقدان سینمایی به عملکرد شما نقدهای جدی وارد می کنند ،علت
را در چه می دانید گفت :نخست اینکه اگر نقد منصفانه از عملکرد بنیاد داشته باشند ،از
ان استقبال کرده و می کنیم .ساعت ها گفتگو و همفکری با فعاالن سینمایی طی این
سال ها مسیر روشن تری را ترسیم کرده و ما درباره ضرورت تحول در برخی رویکردها
صحبت کرده ایم و انان نقد و نظر داشته اند و از پیشنهادات شان در بنیاد سینمایی
فارابی اســتقبال شده است و باالخره اینکه در این سال ها ما مسیر جدیدی را اغاز
کرده ایم ،هر تغییر و مسیر تازه ای مخالفان و موافقانی دارد .باور و بنای ما از ابتدا گفتگو
برای یافتن راه های جدیدی پیش روی سینمای ایران بوده است .اینکه چقدر در این کار
موفق بوده ایم به قضاوت تاریخ نیاز دارد ،اما از هر نقد و حتی سخن تندی ،وقتی در
مورد راه های نرفته و دیکته های تازه نوشته گفته می شود ،باید استقبال کرد و به دنبال
تصحیح مسیر بود .رسانه های منتقد سیاست های رسمی دولت نیز هرگاه نقدی را
مطرح کرده اند ما پاسخ داده ایم یا از برخی نظرات سازنده ان ها در بهبود روند امور تولید
استفاده کرده ایم .اما گاه می بینیم این جوسازی ها که دقیقا توسط چند نفر مشخص و
به بهانه های سیاسی و یا غیر سینمایی بیان می شود و به قول زنده یاد عزت اهلل انتظامی
بخل و تنگ نظری شغل دوم همه ماست! ناشی از نوعی حساب و کتاب های شخصی
است… یا فیلمنامه داشتند و در فارابی به درخواست شان پاسخ منفی داده شده ،یا
بنیاد فارابی را با عابربانک اشتباه گرفته بودند ،یا در رویدادهای سینمایی حاضر نبودند،
یا عده ای ان ها را تحریک کردند ،یا درخواست های خارج از قاعده و روال قانونی که
اجابت نشده است .به عنوان مثال همین چند روز پیش ،تهیه کننده ای که سال هاست
ادعای مستقل بودن داشته و بارها فریاد زده که دغدغه معیشت هنرمندان را دارد،
در حالی که در این سال سخت کرونایی در اکران سینماها و در اکران انالین فیلم
داشته و به ســود خود هم رسیده ،تقاضای دریافت وام با اقساط پنج ساله را داشت
که با پرداخت وام موافقت شــد اما به دلیل داشتن منع قراردادی و اینکه بنا نیست
تعهدات هنگفت سینماگران برای مدیران بعدی به ارث بماند ،با درخواست وی مبنی
بر بازپرداخت پنج ساله (به جای دو ساله) مخالفت شد و او احتماال به همین دلیل در
کانال های فضای مجازی اخبار منفی علیه بنیاد فارابی را بازنشر می کند و از این کار
خود در مقام یک تهیه کننده ابا ندارد و همین طور اقدام به تولید و به اشتراک گذاری
ویدئوی تخریبی علیه شخص بنده کرد ،که این میزان منفعت طلبی شخصی ان هم از
فردی که خود را مستقل و بقیه را رانت خوار و رانت خواه می خواند ،حیرت انگیز و البته
مایه تاسف است .عده ای معتقدند باید رسما از این نوع تخریب ها شکایت کرد اما من
شخصا عقیده ام این است نادیده گرفتن این تخریب ها و توهین ها بهترین کاری است
که می توان انجام داد .فراموش نکنیم که عده ای معدود ،اگاهانه تالش دارند «نفرت
پراکنی» کنند اما تمرکز را باید روی نقاط مشترک گذاشت و با نگاه به اینده ،امید را
ترویج کرد و به نفرت پراکنی ،میدان و مجال نداد .در همین سال های اخیر در «کانال
تلگرامی امدنیوز» مطالب کذب و جهت دار علیه بنیاد سینمایی فارابی منتشر کردند
که رسما به خاطر خط دهی چند تن بود ،ما و همکاران مان حساب این چند نفر خاص
را که مطالب شان در کانال های زرد منتشر می شود و عمدتاً اثرشان هم فرهنگی و قابل
اعتنا نیست ،با منتقدان دلسوز جدا کرده ایم.
انقدر هواسرد شده که به قول احمد سرما ،سرمای گدا
کشه .یادمه پارسال خبرش در اومد که چند نفر کارتون
خواب به خاطر سرما مردند.
هرشب دعا میکنم همه اونا که جا ندارن رو پیدا کنن
بیارن پیش ما تو گرم خونه .البته هرشب چند نفری رو
میارن .منم که مســئول پذیرش گرم خونه ام هرشب
چند جمله رو
تکرار میکنم« :شامپو ،حوله ،شونه ،بالشت و پتو ،تحویل
بگیرین» .در ضمن وســیله تیزی ،چاقو ،پنچه بکس،
هرچــی که باعث زخم و مرگ بشــه رو تحویل بدین
،برید اشپزخونه شام و چایی بخورین ،راس ساعت ۱۰
خاموشیهوالسالم.
تو این جمعیت ادمهایی میان که اصال بهشون نمی یاد
گناه نو
که کارتون خواب و بی جا باشن.
نمونه اش یه دانشجوی پزشکی که خونه اش روتحویل
داده بود چون به پولش نیاز داشــت ولی هنوز خوابگاه
دانشجویی رو تحویل نگرفته بود ومجبور شده بود بیاد
گرم خونه ،کلی سواد داشت .به من یاد داد دستام زخم
شده به خاطر کمبود ویتامین بهترین چیز برای درمونش
کرم ویتامین A Dبود.دستش درد نکنه دیگه دستام
خشک یا زخم نمیشن .یا یه پیرمرد که الزایمر گرفته
بــود و راه خونه اش رو گم کــرده بود اورده بودن گرم
خونه .خدارو شکر خانواده اش اومدن دنبالش .یه دزد هم
داشتیم هنوز جا مهر ازاد شدنش رو که کف دستش زده
بودن پاک نشده بود وبه خاطر بی جایی اومده بود گرم
خونه .یه دوست قدیمی که اسمش احمد بود از همون
هایی که هر شب میومد گرم خونه بهم گفت :دعا کن
گرم خونه ها زیاد بشن!! خندیدم و گفتم :چرا دعا نکنم
که بی خونه ها کم بشن!! همیشه سیگار بهمن کوتاه
میکشید !،یه نخ روشن کرد و پک سنگینی به سیگارش
زد و با حسرت گفت :من دعا کردم نشد ! تو دعا کن شاید
بشه! .حاال هرشب دعای من برای گرم خونه است!!! ،اخه
سوز سرما خیلی زیاده .بی جا هم زیاد .خدا پدر شهرداری
رو بیامرزه به خاطر گرم خونه ها،اخه تعدادشون داره زیاد
میشه .فکر کنم این دعام مستجاب شد.
انیمه جدید «دیو کش» پرفروش ترین
فیلم تاریخ باکس افیس ژاپن شد
حکمفرمایی تقریبا ۲دهه ای هایائو میازاکی بر فراز رده بندی باکس افیس ژاپن با پرفروش شدن انیمه «دیو کش»
باالخره به پایان رسیده است .فیلم انیمه بالکباستر «دیو کش :کیمتسو نو یائیبا» در اخر هفته ای که گذشت تبدیل
به پرفروش ترین فیلم تاریخ باکس افیس ژاپن شد و فیلم کالسیک محبوب «شهر اشباح» یا «»Spirited Away
محصول ۲۰۰۱میازاکی را به رتبه دوم فرستاد« .دیو کش» تا پایان اخر هفته توانست ۳۲.۴۷میلیارد ین (۳۱۳.۹
میلیون دالر) بفروشد و از ۳۱.۶۸میلیارد ین «شهر اشباح» پیشی بگیرد .این فیلم که در تابستان ۲۰۰۱اکران شد
۳۰.۸میلیارد ین فروخته بود اما در تابستان گذشته یک بار دیگر اکران شد و کمی به فروش کل خود اضافه کرد« .دیو
کش» یکی از معدود نقاط روشن در سالی سخت برای صنعت فیلم جهانی بوده و از زمان اکران خود در شانزدهم اکتبر
تا به حال تمام رکوردها را شکسته که از جمله انها می توان از بزرگ ترین فروش روزانه با ۱.۲میلیارد ین یا ۱۱.۳میلیون
دالر و بزرگ ترین اخر هفته اکران اولیه با ۴.۶میلیارد ین یا ۴۴میلیون دالر نام برد« .دیو کش» همچنین تبدیل به
سریع ترین فیلم ژاپنی شد که توانسته به مرز ۱۰میلیارد ین و ۱۰۰میلیون دالر فروش برسد و ان را فقط در ۱۰روز
پشت سر گذاشت .این انیمیشن توانست در فرمت ای مکس هم رکوردشکن شود و با ۲۱میلیون دالر فروش بیشترین
میزان مقبولیت را در تاریخ این فرمت در ژاپن کسب کند .این فیلم بر پایه مانگای محبوب سال ۲۰۱۶هنرمندی ژاپنی
به نام کویوهارو گوتوگه ساخته شده است ،اما این داستان بعد از اینکه تبدیل به سریالی انیمه برای تلویزیون شد توانست
تبدیل به یک پدیده عمومی شود .محبوبیت سریال که هم در ژاپن و بعدا ًدر نت فلیکس پخش شد ،باعث شد مجموعه
مانگا به شدت پرفروش شود و تا دسامبر بیش از ۱۲۰میلیون نسخه بفروشد. صفحه 4