روزنامه هنرمند شماره 1362 - مگ لند
0

روزنامه هنرمند شماره 1362

روزنامه هنرمند شماره 1362

روزنامه هنرمند شماره 1362

‫هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید ‪www.magland.ir‬‬ ‫چهارشنبه‪ 10‬دیماه ‪ 1399‬سال سیزدهم شماره ‪ 4 1362‬صفـــحه ‪ 2500‬تومـان ‪ISSN 2008-0816‬‬ ‫‪www.jaaar.com‬‬ ‫نمایشگاه جهانی هنر‬ ‫توکیو ‪ ۲۰۲۱‬باحضور ایران‬ ‫برگزار می شود‬ ‫علیرضا تابش‪:‬‬ ‫عده ای فارابی را با عابربانک‬ ‫اشتباه گرفته اند‬ ‫نمایی از نمایش «استاد نوروز پینه دوز» عکس‪ :‬شیرین جهانزاده‬ ‫منطقیترینراهکار برای شرایط کرونازده تئاتر‬ ‫فیلمتئــــاتر‬ ‫«گیج گاه» متقاضی حضور در‬ ‫جشنواره «فیلم فجر ‪ »۳۹‬شد‬ ‫تولید در شرایط سخت ادامه دارد‪...‬‬ ‫«تک تیرانداز »‬ ‫در کمین «فیلم فجر‪»۳۹‬‬ ‫سینماوتلویز یون‪3.‬‬ ‫سینماوتلویزیون‪3.‬‬ ‫‪CINEMA&TV‬‬ ‫از «نجال» تا «چارخونه» و «ایلدا»‬ ‫وقتی لهجه سریال ها‬ ‫درست از اب در نمی اید‬ ‫‪CINEMA&TV‬‬ ‫سینماوتلویز یون‪3.‬‬ ‫‪CINEMA&TV‬‬ ‫استقبال امریکایی ها از کتاب‬ ‫در دوران کرونا‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 4.‬‬ ‫شرایط صنایع دستی در دوران کرونا‬ ‫دروازه جشنواره فجر ‪ 39‬برای همه‬ ‫فیلم ها باز است!‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 2.‬‬ ‫«ساترا» انتشار فیلم تفرقه افکنانه‬ ‫انگلیسی را ممنوع اعالم کرد‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 2.‬‬ ‫این تیم مدافع ندارد!‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 2.‬‬ ‫ر ییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسالمی شهر تهران‪:‬‬ ‫با دستان خودمان در حال تخریب‬ ‫ارزش های فرهنگی و هنری هستیم‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 4.‬‬ ‫واکنش جالب محمد اصفهانی‬ ‫به شایعه مهاجرتش از ایران‬ ‫سینماوتلویز یون‪3.‬‬ ‫‪CINEMA&TV‬‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫منطقی ترین کار در شرایط کرونازده تئاتر چیست؟‬ ‫چهارشنبـــــــــه ‪ 10‬دی ماه ‪ 1399‬سال سیزدهم شمــاره ‪1362‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫& ‪ART‬‬ ‫‪CULTURE‬‬ ‫فرهنگ و هنر‬ ‫ضبطنمایش هابهصورتحرفه ایونمایش‬ ‫ازطریقشبکهنمایشخانگی‬ ‫اخبار‬ ‫رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسالمی‬ ‫شهر تهران‪:‬‬ ‫با دستان خودمان در حال تخریب‬ ‫ارزش های فرهنگی و هنری هستیم‬ ‫رییس کمیســیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسالمی شهر‬ ‫تهران گفت‪ :‬با تخریب سینماهای الله زار با دستان خودمان‬ ‫در حــال از بیــن بردن نمادهــای فرهنگی و هنری کشــور‬ ‫هســتیم‪ .‬محمد جواد حق شــناس در دویست و شصتمین‬ ‫جلسه شورای شهر در واکنش به تخریب سینما ایران الله زار‬ ‫گفت‪ :‬الله زار بیش از ‪ ۱۰۰‬ســال نماد تاریخ سینما‪ ،‬فرهنگ‬ ‫و ارزش هــای هنری جامعه اســت‪ .‬در حالی که کشــورهای‬ ‫منطقه عمرشــان نیمی از الله زار نیســت امــا تالش دارند‬ ‫برای خودشــان نمادهای فرهنگی ان چنانی تعریف کنند‪ ،‬در‬ ‫چنین شــرایطی ما ارزش های مسلم هنری و فرهنگی داریم‬ ‫اما در حال تخریب انها هستیم‪ .‬رئیس کمیسیون فرهنگی و‬ ‫اجتماعی شــورای شهر عنوان کرد‪ :‬متاسفانه سینمایی که در‬ ‫سال ‪ ۱۳۰۵‬ساخته شده و در سال ‪ ۱۳۱۹‬بازسازی شده را با‬ ‫دســت خودمان تخریب می کنیم‪ .‬وزارت ارشاد مجوز انحالل‬ ‫می دهد‪ ،‬وزارت میراث فرهنگی دفاع نمی کند و دیوان عدالت‬ ‫هم دستور تخریب می دهد‪ .‬داریم به کجا می رویم‪ ،‬امیدواریم‬ ‫این سخن ناصحانه باشد تا به گونه ای دیگر رفتار نکنیم‪.‬‬ ‫نمایشگاه جهانی هنر توکیو ‪۲۰۲۱‬‬ ‫باحضور ایران برگزار می شود‬ ‫نمایشگاه جهانی هنر توکیو ‪)۲۰۲۱ ART FAIR( ۲۰۲۱‬‬ ‫با شــرکت رایزنی فرهنگی ایران در ژاپن برگزار می شود‪ .‬در‬ ‫راســتای توســعه همکاری های فرهنگی‪ ،‬حضور هنرمندان و‬ ‫چهره های شاخص هنری کشــور و شرکت در نمایشگاه های‬ ‫برجسته بین المللی در ژاپن‪ ،‬همچون سال گذشته با پیگیری‬ ‫رایزنی فرهنگی جمهوری اســامی ایران در ژاپن‪ ،‬نمایشگاه‬ ‫جهانــی هنر ژاپن (‪ )۲۰۲۱ ART FAIR‬یکی از مهمترین‬ ‫رویدادهای بین المللی در توکیو برگزار می شود و عنوان رایزنی‬ ‫فرهنگی کشــورمان در ژاپن نیز به عنوان مشارکت کننده در‬ ‫این رویداد مهم در پوســتر نمایشگاه به درج رسیده است‪ .‬در‬ ‫سال ‪ ۲۰۲۰‬میالدی نیز‪ ،‬برای اولین بار با پیگیری و مشارکت‬ ‫رایزنی فرهنگی و همراهی سفارت کشورمان در ژاپن‪ ،‬موسسه‬ ‫هنرهای معاصر ایران و اداره کل همکاری های فرهنگی و امور‬ ‫ایرانیان خارج از کشــور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسالمی‪،‬‬ ‫زمینه حضور ایران در این رویداد مهم بین المللی فراهم شد و‬ ‫رایزنی فرهنگی ایران اثر هنرمند برجسته ایرانی رضا لواسانی‬ ‫با عنوان «زندگی» را معرفی کرد که در کتاب نمایشــگاه به‬ ‫چاپ رسید‪ ،‬اما متاســفانه به دلیل شیوع کرونا در فروردین‬ ‫سال ‪ ،۱۳۹۹‬اجرای ان لغو شد‪ .‬این نمایشگاه و رویداد بزرگ‬ ‫فرهنگی و هنری در سطح بین المللی از جایگاه بسیار مهمی‬ ‫برخوردار اســت و به لحاظ وســعت اولین و به لحاظ فروش‬ ‫اثــار هنری با حــدود ‪ ۳‬میلیارد ین (‪ ۲۸‬میلیــون دالر) در‬ ‫ســال ‪ ۲۰۱۹‬مقام دوم را به خود اختصاص داده و مخاطبان‬ ‫و بازدیدکنندگان فراوانی را از سراســر جهان جلب می کند‪.‬‬ ‫براســاس اعالم روابط عمومی ســازمان فرهنگ و ارتباطات‬ ‫اسالمی‪ ،‬در این نمایشــگاه کشورهای مختلف‪ ،‬وزراتخانه ها و‬ ‫موسسات‪ ،‬اســتانداری ها‪ ،‬فرمانداری ها‪ ،‬شهرداری ها‪ ،‬موزه ها‪،‬‬ ‫گالری ها‪ ،‬رســانه ها و ‪ ...‬همکاری و مشارکت دارند‪.‬جمهوری‬ ‫اســامی ایران در گذشــته نیز از طریق برگزاری هفته های‬ ‫فرهنگی و نمایشگاه های مختلف صنایع دستی و اثار هنری‬ ‫شــامل عکس و نقاســی و تابلو فرش و ‪ ....‬بــه همت وزارت‬ ‫فرهنگ و ارشاد اسالمی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسالمی‬ ‫در اینگونه رویدادها حضوری پررنگ داشته و با برطرف شدن‬ ‫مشــکل کرونا در اینده نیز ادامه خواهد داشــت‪ .‬بیشتر اثار‬ ‫هنری شــامل صنایع دســتی اســتانها و پیرامون انهاست‪.‬‬ ‫بســیاری از اینگونه نمایشگاهها و جشــنواره ها کماکان در‬ ‫فضای مجازی ادامه داشته است و مورد استقبال ملل مختلف‬ ‫قرار گرفته است‪.‬‬ ‫«ساترا» انتشار فیلم تفرقه افکنانه‬ ‫انگلیسی را ممنوع اعالم کرد‬ ‫ســازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر ســاترا انتشار‬ ‫فیلم تفرقه افکنانه انگلیســی را ممنوع اعالم کرد‪ .‬پیرو انتشار‬ ‫تیزر فیلم تفرقه افکنانه انگلیســی که اخیرا ً منتشــر شــده و‬ ‫بــر اختالف افکنی میان مســلمانان تمرکز کرده‪ ،‬ســازمان‬ ‫تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ســاترا) انتشــار ان را‬ ‫در رســانه های داخلی ممنوع اعالم کــرد‪ .‬این فیلم به دلیل‬ ‫داشتن محتوایی با موضوعات نفرت پراکن‪ ،‬تفرقه افکن‪ ،‬تهییج‬ ‫تعصبات نژادی که با توهین به مذاهب اسالمی‪ ،‬وحدت جهان‬ ‫اسالم را مورد حمله قرار می دهد کام ً‬ ‫ال ناقض دستورالعمل های‬ ‫محتوایی ساتراســت‪ ،‬بــه همین جهت انتشــار ان در همه‬ ‫رسانه های صوت و تصویر فراگیر ممنوع است‪ .‬همچنین ساترا‬ ‫به دلیل ممنــوع بودن محتوای نفرت انگیز در ادبیات حقوقی‬ ‫بین المللی‪ ،‬اعتراض خود را به نهادهای بین المللی با استناد به‬ ‫قوانین باالدستی و شرایط استفاده (‪ )Terms of Use‬اعالم‬ ‫کرده است و از طرق حقوقی پیگیر ان خواهد بود‪.‬‬ ‫سهراب ســلیمی که از حرف های تکراری درباره مشکالت تئاتر خسته شده‪ ،‬معتقد است در این‬ ‫وضعیت ضبط و پخش تئاتر از طریق شبکه نمایش خانگی‪ ،‬منطقی ترین کار است‪ .‬این کارگردان‬ ‫تئاتر که تصمیم به اجرای دو نمایش «اقای اشــمیت کیه» و «دفتر خاطرات» دارد‪ ،‬وی توضیح‬ ‫داد‪ :‬شــرایط تئاتر بحرانی اســت و در این وضعیت‪ ،‬طبیعتا مرکز هنرهای نمایشی هم به عنوان‬ ‫متولی این هنر باید‪ ،‬نگاه خود را تغییر بدهد‪ .‬او با اشاره به اینکه این مرکز بودجه ساالنه ای برای‬ ‫تولید اثار نمایشــی دارد‪ ،‬افزود‪ :‬برای بودجه امسال چه برنامه ای دارند؟ وظیفه این مرکز که فقط‬ ‫برگزاری جشنواره نیست بلکه باید برای تئاتر با توجه به شرایط فعلی‪ ،‬برنامه ای داشته باشد ولی‬ ‫متاســفانه می بینیم که مدیران فقط کلی گویی می کنند و هیچ نشانی در سخنان شان نمی یابیم‬ ‫که به جامعه تئاتری‪ ،‬قدری احســاس امنیت بدهد‪ .‬سلیمی با تاکید بر اینکه در این شرایط‪ ،‬الزم‬ ‫اســت مرکز هنرهای نمایشی تغییر اهنگ بدهد‪ ،‬اضافه کرد‪ :‬مرکز باید مسئولیت تاریخی خود را‬ ‫به عنوان متولی تئاتر انجام بدهد‪ .‬در حال حاضر بهترین و منطقی ترین کار این است که به عنوان‬ ‫تهیه کننده در کنار گروه های نمایشی قرار بگیرد و انان را برای تولید و پخش تئاتر از طریق شبکه‬ ‫نمایش خانگی‪ ،‬حمایت کند‪ .‬او با تایید پیشنهادی که چندی پیش در این زمینه از سوی حسین‬ ‫کیانی‪ ،‬دیگر کارگردان تئاتر مطرح شده بود‪ ،‬افزود‪ :‬من نیز با نظر اقای کیانی کامال موافقم‪ .‬مرکز‬ ‫هنرهای نمایشــی امکانات خوبی در اختیار دارد مانند تجهیــزات نوری‪ ،‬دوربین های حرفه ای و‬ ‫ســالن های خوبی مانند تاالر وحدت یا تاالر اصلی مجموعه تئاتر شــهر‪ .‬بنابراین کم خطرترین و‬ ‫مقرون به صرفه ترین کار این است که گروه های نمایشی با بهره گیری از این امکانات‪ ،‬نمایش های‬ ‫خود را به صورت حرفه ای ضبط کنند و این نمایش ها از طریق شبکه نمایش خانگی به تماشاگران‬ ‫عرضه شــود‪ .‬این کارگردان تئاتر با اشــاره به اینکه ضبط حرفه ای و پخش اثار نمایشی در تمام‬ ‫کشــورهای صاحب تئاتر‪ ،‬امر مرسومی است‪ ،‬ادامه داد‪ :‬به عنوان دنبال کننده رویدادهای تئاتری‬ ‫در دیگر کشورها‪ ،‬دیده ام که اثار ارزشمند تئاتری در بسیاری از این کشورها بعد از اجرای عمومی‪،‬‬ ‫به صورت گســترده و با تغییراتی در امور فنی و تکنیکی‪ ،‬ضبط می شوند و در اختیار تماشاگران‬ ‫در سراسر جهان قرار می گیرند و ما نیز از تماشای این نمایش ها لذت می بریم‪ .‬پس این پیشنهاد‬ ‫می تواند در دوران بعد از کرونا هم کارکرد خود را داشــته باشــد‪ .‬سلیمی یاداوری کرد‪ :‬با عملی‬ ‫شــدن این پیشنهاد‪ ،‬گروه اجرایی از اغاز خود را برای تولید تئاتر در شبکه نمایش خانگی اماده‬ ‫می کند و از همان اول‪ ،‬امور فنی را در نظر می گیرد و دوربین را در جایگاه تماشاگر قرار می دهد‪.‬‬ ‫بنابرایــن کیفیت این گونه اثار بســیار باالتر از فیلم نمایش هایی خواهد بود که تنها به وســیله‬ ‫یک دوربین ثابت ضبط شــده اند‪ .‬به هر حال باید تالش شــود که کار تولید شده از هر نظر‪ ،‬برای‬ ‫جذب بیننده از کیفیت خوبی برخوردار باشــد؛ هم از نظر تصویربرداری و هم از نظر صدابرداری‪.‬‬ ‫این کارگردان افزود‪ :‬عالوه بر این‪ ،‬ضروری اســت قبل از پخش‪ ،‬از تبلیغات و اطالع رسانی خوبی‬ ‫برخودار باشــیم تا مخاطبان به راحتی از ساعت پخش اثر تولید شده باخبر شوند و بتوانند برای‬ ‫دیدن ان برنامه ریزی کنند‪ .‬سلیمی که اجرای نمایشش «اقای اشمیت کیه» به دلیل همه گیری‬ ‫کرونا متوقف شــد‪ ،‬اضافه کرد‪ :‬هنوز اجرای این نمایش جزو برنامه های من اســت چراکه قربانی‬ ‫شرایط شد و لذتی را که قرار بود از اجرای این نمایش ببریم‪ ،‬نبردیم‪ .‬در حالیکه معتقدم نمایش‬ ‫دلنشــینی شده بود و می توانست ارتباط گرمی با تماشاگران برقرار کند که متاسفانه کرونا مجال‬ ‫نداد‪ .‬او با تاکید بر دشــواری های اجرای نمایش در دوران کرونا تصریح کرد‪ :‬ضمن لزوم توجه به‬ ‫سالمتی افراد در هر شرایطی‪ ،‬اجرای تئاتر در قیاس با سال گذشته‪ ،‬از نظر اقتصادی دشوارتر شده‬ ‫است‪ .‬ضمن اینکه حتی بعد از کرونا هم مدتی زمان می برد تا تماشاگران از فشار روحی ناشی از‬ ‫کرونــا رهایی یابند و بار دیگر به دیدن تئاتر بیایند‪ .‬این کارگردان تئاتر که همچنان عالقه مند‬ ‫به اجرای نمایش «دفتر خاطرات» نوشــته ژان کلود کاریر اســت‪ ،‬افزود‪ :‬با اینکه فعال چشم انداز‬ ‫مشخصی برای اجرای تئاتر وجود ندارد‪ ،‬همچنان ارتباط اعضای گروه را حفظ کرده ایم و هفته ای‬ ‫یکی دو بار دیدار و گفتگو داریم‪ .‬سهراب سلیمی در پایان تاکید کرد‪ :‬بشدت مشتاق اجرای تئاتر‬ ‫و برقراری ارتباط با تماشــاگران هستم ولی همان گونه که گفتم‪ ،‬شرایط اقتصادی بسیار تعیین‬ ‫کننده است‪ .‬شاید من حقوق بازنشستگی ناچیزی داشته باشم ولی باید منافع دیگر اعضای گروه‬ ‫را در نظر بگیرم‪ .‬متاســفانه در دوران کرونا‪ ،‬جامعه هنری یکی از اســیب پذیرترین اقشار بودند و‬ ‫دوباره اهمیت مساله امنیت شغلی انان اثبات شد ولی دیگر از زدن این حرف های تکراری خسته‬ ‫شده ایم چراکه ادمی حس می کند هیچ گوش شنوایی وجود ندارد‪.‬‬ ‫دروازه جشنواره فجر‪ 39‬برای همه فیلم ها باز است!‬ ‫مدیر کل دفتر جشــنواره ها می گوید که جشنوراه فیل فجر‬ ‫امسال قرار است تا با حذف هیات انتخاب ممیزی را بردارد‬ ‫تا فیلمســازانی که فکر می کردند جایی در جشنواره ندارند‬ ‫امســال کنار ما باشــند‪ .‬جشــنواره فیلم فجر امسال شاید‬ ‫عجیب ترین جشــنواره تمام تاریخ ســینمای ایران باشــد‪.‬‬ ‫جشــنواره ای که معلوم نیســت ایا مــردم و حتی اصحاب‬ ‫رســانه و هنرمندان در ان حضور خواهند داشــت یا خیر؟‬ ‫جشنواره ای که حتی هیات انتخاب ندارد و قرار است تمام‬ ‫فیلم های ســینمایی بتوانند در ان حاضر شوند‪ .‬نکته اخر‬ ‫چیزی اســت که به مذاق مدیران سازمان سینمایی خوش‬ ‫امده اســت و از ان اســتقبال می کنند‪ .‬روح اهلل حســینی‬ ‫مدیرکل دفتر جشنواره ها و همکاری های بین الملل سازمان‬ ‫ســینمایی دیروز در گفت وگوی خود در این باره بیان کرده‬ ‫است که معموالً هیات انتخاب با مالحظات تشکیل شده و‬ ‫فیلم ها را انتخاب می کند‪ ،‬معتقدم اگر یک سال این فرصت‬ ‫فراهم شــده که ان ممیزی خاص اعمال نشــود‪ ،‬باید این‬ ‫اتفاق را به فال نیک گرفت‪.‬‬ ‫مدیــرکل دفتــر جشــنواره ها و همکاری هــای بین الملل‬ ‫سازمان ســینمایی بیان کرده است‪ :‬بسیاری از فیلمسازان‬ ‫فکر می کردند در منظومه جشــنواره جایی ندارند‪ ،‬اما حاال‬ ‫فرصتی پیدا کرده اند که اثارشان داوری شود‪ ،‬من این مدل‬ ‫از برگزاری جشــنواره فیلم فجر را می پسندم‪ ،‬در واقع این‬ ‫فرصتی برای کسانی است که خود را محق می دانستند که‬ ‫در جشــنواره حضور داشته باشند و امسال کسی نیست که‬ ‫بخواهد انها را حذف کند‪ .‬ســوالی که می توان از این مدیر‬ ‫محترم سینمایی ارشاد پرسید این است که هر ساله عموم‬ ‫فیلم های ســینمایی با ســایق و نگاه های متفاوت و حتی‬ ‫بســیار فاصله دار از سیاست های فرهنگی و هنری کشور در‬ ‫این جشــنواره حضور دارند؛ به چه پشتوانه ای می گویید که‬ ‫بســیاری از فیلمسازان فکر می کنند که در جشنواره جایی‬ ‫ندارند وقتی حتی به انان هر ســال جایزه های متعدد اصلی‬ ‫را هم اهدا می کنیم‪ .‬اتفاقاً این بیشــتر فیلمســازان ارزشی‬ ‫هســتند که حتی فیلم های توقیفی دارند و در جشــنواره‬ ‫گوشــه رینگ مهجور می مانند و دســت خالی از جشنواره‬ ‫بازمی گردند‪ .‬به نظر می رســد سیاست جدیدی که معاونت‬ ‫سینمایی ارشاد در نظر گرفته است بیشتر یک هدف دارد و‬ ‫ان هم اوردن تمام فیلم های سال برای جشنواره است تا در‬ ‫سال پایانی دولت تدبیر و امید چتر فرهنگی و هنری دولت‬ ‫برای تمام فیلم های ســینمایی باز شــود تا خاطره خوشی‬ ‫برای انان به ارمغان اورد و از این طریق این احتمال را برای‬ ‫ســال های بعد نیز ایجاد کند که شاید بتوان هر ساله تمام‬ ‫فیلم ها در این جشنوراه سینمایی حضور داشته باشند‪ .‬این‬ ‫رویه جدید جشنواره حرکتی سنجیده و عقالنی نیست‪ .‬اوالً‬ ‫تمام جشن ها و جشــنواره های معتبر سینمایی دنیا درگاه‬ ‫ورودی دارند که متناســب با سیاســت های ان جشــنواره‬ ‫فیلم هــای ســینمایی را انتخاب می کند‪ .‬جشــنواره فیلم‬ ‫فجر خود در تمام این ســال ها از سیاست های ضدونقیض‬ ‫فرهنگی نامناســب بــا سیاســت های کالن فرهنگی نظام‬ ‫جمهوری اسالمی ضربه می خورد و یکبار حتی نشان نداده‬ ‫اســت که پیرو سیاســت های کلی یکپارچه که اورده های‬ ‫فرهنگی برای ســینما و جامعه داشــته باشد حرکت کرده‬ ‫اســت‪ .‬یکبار به فیلم های کام ً‬ ‫ال ارزشــی جایزه می دهند و‬ ‫یکبار هم به فیلم های به شــدت ســیاه و مخالف نظام که‬ ‫البته تجربه ثابت کرده اســت که کفه ترازوی دومی نسبت‬ ‫به اولی بسیار سنگین تر است‪ .‬همین شیوه و عملکرد باعث‬ ‫شــد تا به اهدای جوایز فراوان به یک فیلم به شــدت سیاه‬ ‫و افســرده درباره یک خانواده بیچاره در پایین شهر سندرم‬ ‫ساخت فیلم های کارگردان جوان فیلم اولی ان به راه بیافتد‬ ‫و ســینمای ما از ان سال تا به امروز ژانر نکبت را سرلوحه‬ ‫کار خود قرار بدهد‪.‬‬ ‫حال چنین جشنواره ای با این سابقه عجیب و غریب یکباره‬ ‫تصیم عجیب و غریب تر حذف هیات انتخاب را گرفته است‬ ‫که هر فیلمی را با هر ســلیقه و نگاه کج و راستی وارد گود‬ ‫رقابت کند‪ .‬این صورت چه دســتاوردی می تواند برای بهود‬ ‫سینما و ارتقای فرهنگ کشور داشته باشد؟ هیمنطور جای‬ ‫ســوال دارد که در صورت ازدیاد حجم فیلم های سینمایی‬ ‫واقعــاً داوران جشــنواره چگونه تمام فیلم هــا را مالحظه‬ ‫می کنند و جایزه می دهند‪ .‬از ســوی دیگر جشــنواره چه‬ ‫تمهیدی برای راضی کردن این همه فیلم سینمایی خواهد‬ ‫داشت‪ .‬شاید البته جشنواره امسال کرونا را بهانه کند که به‬ ‫علت انکه حجم فیلم های سینمایی چندان زیاد نباشد این‬ ‫شیوه را اعمال کرده است تا فیلم های سینمایی بیشتری به‬ ‫جشــنواره بیایند‪ .‬اما گزارش های قبلی ما و همینطور دیگر‬ ‫رســانه ها و اخبار ســاخت و تولید فیلم ها در این چند ماه‬ ‫اخیر نشان داده است که تعداد فیلم های سینمایی به اندازه‬ ‫کافی اســت و این فرضیه مردود اســت‪ .‬باید بدون تعارف‬ ‫ســوال را پرسید که ایا مدیران جشنواره امسال می خواهند‬ ‫به قیمت لگدمال کردن ســیمرغ و با مدعیات هنردوستانه‬ ‫همه را راضی کنند تــا بتواند حضور خود را با جمع کردن‬ ‫رای در انتخابات ریاســت جمهوری ســال بعد نیز تضمین‬ ‫کنند؟ اگر پاســخ به این پرسش مثبت باشد با این حساب‬ ‫باید فاتحه جشنواره هنری و ســینمایی واقعی متناسب با‬ ‫کشور را خواند و جشنواره فجر ‪ 39‬را سیاسی ترین جشنواره‬ ‫سال نامید‪.‬‬ ‫شرایط صنایع دستی در دوران کرونا‬ ‫اینتیممدافعندارد!‬ ‫یک کارشناس صنایع دستی بر این باور است که حوزه صنایع دستی و‬ ‫هنرهای سنتی هیچ مدافعی ندارد و بیشتر کسانی که مسئولیت دارند‪،‬‬ ‫بیشتر حقوق بگیر هستند تا مدافع این حوزه و هنرمندانش‪ .‬فریدون‬ ‫میرزالو‪ ،‬مدیرکل سابق دفتر اموزش و حمایت از تولید صنایع دستی‪،‬‬ ‫درباره وضیعت صنایع دستی در ایام کرونا و فراهم نشدن شرایط مناسب‬ ‫برای عرضه مناسب محصوالت صنایع دستی و لزوم حمایت از هنرمندان‬ ‫و فعاالن این عرصه‪ ،‬اظهار کرد‪ :‬اکثر تولیدکنندگانی که در نقاط دورافتاده‬ ‫هستند یا تعطیل کرده اند یا اینکه به سختی فعالیت می کنند‪ ،‬چراکه‬ ‫دسترســی انها به بازار کمتر شده است‪ .‬به هر حال چشم بسیاری از‬ ‫هنرمندان و تولیدکنندگان به نمایشــگاه هایی بود که در استان های‬ ‫مختلف یا در سطح تهران به صورت ملی برگزار می شد که هم اکنون‬ ‫این امکان دیگر وجود ندارد‪ .‬او با بیان اینکه «مشکل بازرگانی در حوزه‬ ‫صنایع دستی پیش از کرونا نیز وجود داشته است»‪ ،‬ادامه داد‪ :‬بر اساس‬ ‫اماری که اعالم می شــود و اتفاقا جای تامل هم دارد و می گویند ‪۵۰۰‬‬ ‫هزار فعال صنایع دستی در کشور داریم‪ ،‬کل افرادی که می توانستند و در‬ ‫نمایشگاه هاشرکتمی کردندحدود‪ ۵۰۰‬نفربودهاست‪.‬بنابراینمی توان‬ ‫اینگونه نتیجه گرفت که برای حوزه بازرگانی برنام ه مشخص و درستی‬ ‫وجود ندارد‪ .‬این کارشناس صنایع دستی با اعتقاد بر اینکه کرونا وضعیت‬ ‫حوزه بازرگانی صنایع دستی را بدتر کرده است‪ ،‬خاطرنشان کرد‪ :‬شاید‬ ‫باور نکنید که تعداد کارشناسان صنایع دستی در معاونت صنایع دستی‬ ‫به تعداد انگشــت های یک دست هم نیست و مشخص نیست که بر‬ ‫اساس چه معیارهایی تصمیم گیری می شود‪ .‬بنابراین در چنین شرایطی‬ ‫نمی توان انتظار برنامه ریزی های درست و دقیق داشت؛ به خصوص در‬ ‫شرایطی که بدنه این حوزه در حال از بین رفتن است و به نظر می رسد‬ ‫که کسی هم به فکر نیست‪.‬‬ صفحه 2 ‫از «نجال» تا «چارخونه» و «ایلدا»‬ ‫وقتی لهجه سریال ها درست از اب در نمی اید‬ ‫مهسا بهادری‬ ‫در سال های گذشته حساسیت های نسبت به موضوع استفاده از لهجه ها در سریال های‬ ‫تلویزیونی پیش امد و این ســوال از سوی نویسندگان سریال ها مطرح شد که به چیزی‬ ‫می توانند بپردازند یا با ان شــوخی کنند؟ و هیچ یک نتوانستند به پاسخ درخور و قانع‬ ‫کننده ای برسند‪ .‬در نتیجه برخی از این نویسندگان خالقیت را روی کار اورده اند دست به‬ ‫ابداع و اختراع لهجه های تازه زدند مثل «شب های برره» که تا حدودی توانست مخاطب‬ ‫را راضی نگه دارد‪ .‬ناگفته نماند که هر سال سریال ها و فیلم های زیادی ساخته می شوند‬ ‫که بدون هیچ مشــکلی از لهجه های گوناگون استفاده می کنند‪ .‬هرچند که به برخی از‬ ‫سریال هایی که در ان از لهجه استفاده است‪ ،‬اعتراض وارد شده‪ ،‬اما بعضی از کارگردانان‬ ‫مثل سعید اقاخانی در «نون‪.‬خ» خوب از پس این ماجرا برامدند و با انتقادی روبه رو نشدند‪.‬‬ ‫در ادامه نگاهی می اندازیم به سریال هایی که در این راستا دچار حاشیه شدند‪.‬‬ ‫سریالی که به دلیل به کار نگرفتن لهجه حاشیه ساز شد‬ ‫به خاطر استفاده از لهجه به مشکالت بزرگی برخورد و درست در استانه پخش مسئوالن شبکه تهران‬ ‫ترجیح دادند برای فرار از حساسیت های احتمالی سریال را دوبله کنند‪.‬‬ ‫چرا لهجه علیرضا خمسه حذف شد؟‬ ‫«ایلدا» یکی از ســریال هایی است که به گفته راما قویدل‪ ،‬کارگردان اثر‪ ،‬قصد داشته تا رشادت های‬ ‫مردم لرســتان در سال های جنگ را به نمایش بگذارد‪ ،‬اما همین که افراد در لرستان هیچ لهجه ای‬ ‫نداشتند‪ ،‬کمی عجیب به نظر می رسید‪ .‬تصمیم عوامل سازنده این بود که در سریال از لهجه استفاده‬ ‫نکنند تا دچار حاشیه نشوند و دستشان برای انتخاب بازیگر باز باشد که دوباره اعتراض گریبانشان را‬ ‫ن حاشیه ها نشان داد که هرچه قدر ادای لهجه نادرست به کار اسیب می زند‪ ،‬به کار نبردن‬ ‫گرفت‪ .‬ای ‬ ‫لهجه هم حواشی و اعتراض های خاص خود را به همراه دارد‪.‬‬ ‫چالشی که کارگردان از پس ان بر نیامد‬ ‫فلورا سام از ان دسته از کارگردان هایی است که در سریال هایش سعی می کند از لهجه های گوناگون‬ ‫مخصوصا شیرازی کمک بگیرد‪ .‬نمونه اش را در سریال های «باغ سرهنگ» و «توطئه فامیلی» دیده ایم‪.‬‬ ‫سام در سال ‪ ۹۲‬تصمیم گرفت مجموعه «ما فرشته نیستیم» را بسازد و روی انتن تلویزیون ببرد‪ ،‬که‬ ‫چهارشنبـــــــــه ‪ 10‬دی ماه ‪ 1399‬سال سیزدهم شمــاره ‪1362‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫سینماولتوییزون‬ ‫‪TV&CINEMA‬‬ ‫اخبار‬ ‫«گیج گاه» متقاضی حضور در‬ ‫جشنواره «فیلم فجر ‪ »۳۹‬شد‬ ‫اگر به عقب تر برگردیم متوجه می شویم که سریال «بیگانه ای با من است» یا «ما فرشته نیستیم» تنها‬ ‫سریال هایی نیستند که بخاطر لهجه دوباره دوبله شدند و تغییر در صدای بازیگران اعمال شده است‪،‬‬ ‫این اتفاق برای بار چندم است که در تلویزیون می افتد و شاید بتوان گفت اولین سریالی است که این‬ ‫اتفاق را تجربه کرده است «یک مشت پر عقاب» بود‪ .‬بهمن سال ‪ ۱۳۸۶‬بود که علیرضا خمسه در این‬ ‫سریال نقش یک سرگروهبان اذری را ایفا می کرد‪ .‬پیش از سریال «یک مشت پر عقاب»‪ ،‬چندین و‬ ‫چند سریال در تلویزیون تولید شد که کاراکترهایشان لهجه داشتند و بدون هیچ مشکلی پخش شدند‬ ‫اما لهجه خمسه که نقش کوتاهی هم در سریال «یک مشت پر عقاب» داشت مسئله ساز شد و در‬ ‫نهایت سریال کار به دوبله مجدد سریال کشیده شد‪.‬‬ ‫«پایتخت» و مسیری پرفراز و نشیب‬ ‫ج است‪ ،‬به طور مثال لهجه های رایج‬ ‫استفاده از برخی لهجه ها و گویش ها در سریال سازی کمی رای ‬ ‫در جنوب کشور در این دسته قرار می گیرد‪ .‬اما در برخی از سریال ها ادای این لهجه ها توسط بازیگران‬ ‫نتوانسته است حق مطلب را به درستی ادا کند‪« .‬نجال» یکی از این سریال ها است‪ .‬خیراهلل تقیانی پور‪،‬‬ ‫کارگردان این سریال کامال مخالف اعتراض های وارد شده به لهجه بود و باور داشت این اثر تنها یک‬ ‫سریال است‪ ،‬نه یک مستند و از طرف دیگر‪ ،‬درصد اشتباهات لهجه‪ ،‬یک به ‪ ۹۹‬بود و اعتقاد داشت‬ ‫همین که بیننده باور کرده که این افراد جنوبی هستند‪ ،‬برای ما کافی است‪.‬‬ ‫دوبله دردسرساز برای یک شخصیت منفی‬ ‫اگر بیننده پر و پا قرص تلویزیون و سریال هایش باشید‪ ،‬این روزها سریال «بیگانه ای با من است» اثر‬ ‫احمد امینی و ارش معیریان را از شــبکه دو سیما می بینید‪ .‬زندگی چند خانواده که یا با لهجه های‬ ‫گوناگون صحبت می کنند‪ .‬تا اینجا همه چیز عادی اســت اما زمانــی که نوبت به ایفای نقش پیام‬ ‫احمدی نیا (سلیم) می شود‪ ،‬با صدایی مواجه می شویم که به هیچ عنوان به بازیگر نمی خورد‪ .‬سلیم‬ ‫یک شخصیت منفی است که بر اساس داستان فیلمنامه در خوزستان زندگی می کند‪ ،‬همین موضوع‬ ‫هم باعث شد تا صدای واقعی پیام احمدی نیا شنیده نشود‪ .‬هرچند که این بازیگر بسیار از این موضوع‬ ‫ناراحت بود و می گفت که برای بیان لهجه خوزستانی بسیار زحمت کشیده است‪ ،‬اما چون بازیگر نقش‬ ‫سلیم در این سریال لهجه جنوبی داشته و در نقش منفی ظاهر شده است برای انکه حاشیه ای برای‬ ‫سریال ایجاد نشود‪ ،‬در سریال دوبله ای بدون لهجه قرار دادند که البته خود این موضوع هم واکنش‬ ‫بازیگر و تهیه کننده و عده ای از بینندگان تلویزیون را به دنبال داشت‪.‬‬ ‫مشکلی که برای «ما فرشته نیستیم» هم پیش امد‬ ‫‪3‬‬ ‫ســریال «پایتخت» که تا کنون ‪۶‬فصل از ان روی انتن شــبکه یک ســیما رفته و اخیرا هم درگیر‬ ‫یکسری حاشیه شد‪ ،‬به نوعی دارای یک محبوبیت نسبی در بین اهالی تلویزیون است‪ ،‬البته ‪ ۹‬سال‬ ‫قبل و پس از روی انتن رفتن مجموعه «پایتخت‪ »۱‬در نوروز ‪ ۹۰‬اعتراض ها به اســتفاده نادرست از‬ ‫لهجه مازندرانی در این ســریال تبدیل به سوژه داغ رسانه ها شد‪ .‬کم کم دامنه اعتراض ها باال گرفت‬ ‫و تا واکنش نمایندگان مجلس و امامان جمعه چند شهر این استان شمالی پیش رفت اما مسئوالن‬ ‫سیما کاری به سیروس مقدم و سریال پرطرفدارش نداشتند‪ .‬این اعتراض ها تا جایی پیش رفت که‬ ‫معترضان قبل از ساخت فصل دوم این سریال مقابل استانداری تحصن کردند و خواستار تعطیلی این‬ ‫پروژه شــدند‪ ،‬دست اخر هم به مقدم و گروهش مجوز فیلمبرداری داده نمی شد چرا که اعتراض به‬ ‫گویش مازندرانی بازیگران «پایتخت» خیلی فراتر از اظهارنظر مردم بود‪ .‬ان زمان نماینده مردم شرق‬ ‫مازندران‪ ،‬استان مازندران‪ ،‬امامان جمعه بابلسر و قائمشهر و ‪ ...‬همگی علیه این سریال اعتراض کردند‪.‬‬ ‫اما باالخره فصل دوم هم ساخته شد‪ ،‬اما نکته عجیب ماجرا اینجاست که بعد از روی انتن رفتن فصل‬ ‫سوم «پایتخت» این مسئله دوباره تکرار شد‪ .‬اعتراض ها به مجلس کشیده شد و جمعی از نمایندگان‬ ‫مازندران در اعتراض به پخش سریال «پایتخت ‪ »۳‬در ایام نوروز در نامه ای از رئیس کمیسیون اصل‬ ‫‪ ۹۰‬مجلس خواستار رسیدگی به این موضوع شدند اما در نهایت «پایتخت» به فصل چهار هم رسید‬ ‫و این اعتراض ها فراموش شد‪.‬‬ ‫حسن فتحی و ناکامی «در مسیر زاینده رود»‬ ‫ســال ‪ ۸۹‬بود که دوربین فیلمسازی حسن فتحی برای ســاخت «در مسیر زاینده رود»‪ ،‬در کوچه‬ ‫پس کوچه های اصفهان می چرخید تا زندگی یک فوتبالیست را به تصویر بکشد‪ .‬شاید زمان ساخت‬ ‫این سریال فتحی می دانست ممکن است بخاطر اشاره هایی که به پشت پرده فوتبال و ماجراهایش‬ ‫می کند‪ ،‬سریال را وارد حاشیه کند‪ ،‬اما دقیقا این سریال از نقطه ای دچار اسیب شد که فتحی خیلی‬ ‫به ان توجه نداشت‪ .‬لهجه اصفهانی‪ .‬شاید مخاطبان غیراصفهانی متوجه نادرست بودن لهجه نمی شدند‬ ‫اما مردم اصفهان با لهجه ای غریب روبه رو بودند و همین موضوع فریاد اعتراض مسئوالن را بلند کرد‬ ‫تا جایی که محمد تقی رهبر‪ ،‬نماینده وقت اصفهان اعتقاد داشت سریال به مردم اصفهان توهین کرده‬ ‫است و خواستار توقف هر چه سریع تر این سریال شد‪.‬‬ ‫اعتراض به سریال های تلویزیون‪ ،‬خارج از مرز‬ ‫کمی به عقب تر که برگردیم‪ ،‬متوجه می شویم اعتراض به لهجه ها در سریال سازی‪ ،‬تنها درون مرزی‬ ‫نیست‪ ،‬بلکه در یک بازه ای از زمان و برای سریال «چارخونه» این موضوع برون مرزی هم شد‪ .‬سریال‬ ‫«چارخونه» موضوعی طنز داشت و یک شخصیت که با لهجه افغانستانی‪ .‬بعد از پخش این سریال‪،‬‬ ‫رایزن فرهنگی افغانستان در ایران به استفاده از لهجه افغانی برای این شخصیت اعتراض کرد‪ .‬در ادامه‬ ‫وزیر فرهنگ افغانستان هم در صحبت با رایزن فرهنگی ایران در افغانستان از این موضوع شکایت کرد‪.‬‬ ‫واکنش جالب محمد اصفهانی به شایعه مهاجرتش از ایران‬ ‫محمد اصفهانی با انتشــار تصویری از خودش در تهران‪ ،‬تلویحا خبر مهاجرتش به خارج از کشــور را تکذیب کرد‪.‬محمد‬ ‫اصفهانی با انتشــار یک پست اینستاگرامی تلویحا به شایعات درباره مهاجرتش پایان داد‪ .‬او در این پست عکسی با تاریخ‬ ‫مشخص گذاشت و نوشت‪ :‬‬ ‫غیر از تو به خاطر اندرم نیست‬ ‫«بعد از طلب تو در سرم نیست‬ ‫هرچند که می کشی پرم نیست‬ ‫من مرغ اسیر دام انسم‬ ‫گر جهد کنم میسرم نیست‬ ‫قسمی که مرا نیافریدند‬ ‫جز یاد تو در تصورم نیست‪...‬‬ ‫فکرم به همه جهان بگردید‬ ‫عکس در میدان ازادی هشتم دی ماه نود و نه»‬ ‫فیلم ســینمایی «گیج گاه» به کارگردانــی عادل تبریزی‬ ‫فرم حضور در ســی ونهمین جشنواره فیلم فجر را پرکرد‪.‬‬ ‫فیلم ســینمایی «گیج گاه» به کارگردانــی عادل تبریزی‬ ‫متقاضی حضور در ســی و نهمین جشنواره فیلم فجر شد‪.‬‬ ‫«گیج گاه» اولین ســاخته سینمایی عادل تبریزی‪ ،‬فیلمی‬ ‫در پاسداشــت نســل های مختلف ســینمای ایران است‪.‬‬ ‫جمشــید هاشــم پور‪ ،‬حامد بهداد‪ ،‬باران کوثری‪ ،‬سروش‬ ‫صحت‪ ،‬فرهاد اییش‪ ،‬بهرنگ علوی‪ ،‬امیرحســین رستمی‪،‬‬ ‫نادر ســلیمانی‪ ،‬بیژن بنفشه خواه‪ ،‬ســیاوش چراغی پور‪،‬‬ ‫محمد الهی‪ ،‬مریــم همتیان‪ ،‬ایمان اســماعیل پور‪ ،‬علی‬ ‫باغفر‪ ،‬حامد شیخی‪ ،‬داود ونداده و با معرفی بازیگر نوجوان‬ ‫علــی راد و با هنرمندی رضا صفایی پور و حســن رضایی‬ ‫بازیگران «گیج گاه» هســتند‪ .‬تهیه این فیلم سینمایی که‬ ‫نســل های مختلف ســینمای ایران در ان به ایفای نقش‬ ‫پرداخته اند‪ ،‬برعهده ولی اله مدنی و حنیف ســروری است‬ ‫و ســرمایه گذاران ان محمد حسینخانی و حنیف سروری‬ ‫هستند و عکاس فیلم نوشین جعفری است‪ .‬همچنین در‬ ‫تعریف شــعار امده اســت‪« :‬گیج گاه نوستالژیک نیست‪،‬‬ ‫حالیست که دیگر نیست»‪.‬‬ ‫تولید در شرایط سخت ادامه دارد‪...‬‬ ‫«تک تیرانداز»‬ ‫در کمین «فیلم فجر‪»۳۹‬‬ ‫فیلم سینمایی «تک تیرانداز» با ضبط سکانس های مقابله‬ ‫قهرمان فیلم با تک تیراندازهای مزدور بعثی در لوکیشنی‬ ‫در شــهرک دفاع مقدس به روزهای پایانی رسید‪ .‬ابراهیم‬ ‫اصغــری تهیه کننده فیلــم ســینمایی «تک تیرانداز» به‬ ‫کارگردانی علــی غفاری درباره اخریــن وضعیت این اثر‬ ‫گفت‪ :‬فیلمبرداری فیلم ســینمایی «تک تیرانداز» با ضبط‬ ‫ســکانس هایی از مقر عراقی ها و مواجهه شخصیت اصلی‬ ‫فیلم به نام عبدالرســول زرین با تک تیراندازهای خارجی‬ ‫رژیم بعث عراق که بازیگرانی از کشــورهای مصر‪ ،‬نیجریه‪،‬‬ ‫ســنگال و ســاحل عاج نقش افرینــی می کنند علی رغم‬ ‫شــرایط نامساعد جوی در شهرک سینمای انقالب و دفاع‬ ‫مقدس به پایان می رســد‪ .‬وی با بیــان اینکه فیلمبرداری‬ ‫ایــن اثر در کمتر از ســه ماه در شــرایط ســخت اب و‬ ‫هوایی و محدودیت هــای کرونایی صورت پذیرفت‪ ،‬گفت‪:‬‬ ‫فیلمبرداری فیلم سینمایی «تک تیرانداز» در بازه سه ماه‬ ‫و در شــرایط سخت اب و هوایی در چند لوکیشن ساخته‬ ‫شده در شهرک سینمایی دفاع مقدس با کوشش و سعی‬ ‫تمامی گروه انجام شده و همزمان مراحل فنی اماده سازی‬ ‫فیلم برای نمایش در جریان اســت‪ .‬اصغری با اشــاره به‬ ‫تدوین همزمان فیلم نیز بیان کرد‪ :‬حســن ایوبی همزمان‬ ‫با فیلمبرداری در استودیو ایران نوین مشغول تدوین فیلم‬ ‫اســت‪ .‬همچنین فرامرز ابوالصدق صداگذاری و احســان‬ ‫بیرقدار ســاخت موســیقی فیلم را عهده دار اســت‪ .‬این‬ ‫فیلم می تواند در جشــنواره فیلم فجر رو نمایی شود‪ .‬وی‬ ‫در پایان اظهار کرد‪ :‬با توجــه به رویکرد قهرمان محوری‬ ‫فیلم و همچنین ما به ازای واقعی شــخصیت اصلی فیلم‬ ‫امیدواریم که در زمان اکران با اســتقبال مخاطبان روبه رو‬ ‫شود و مجدد شاهد رونق این دست از اثار دفاع مقدس در‬ ‫سینمای کشور باشیم‪« .‬تک تیرانداز» فیلمی قهرمان محور‬ ‫و برشی کوتاه از حضور حماسی بهترین تک تیرانداز دوران‬ ‫دفاع مقدس را در قالب یک داستان اکشن روایت می کند‪.‬‬ ‫در این فیلــم کامبیز دیرباز‪ ،‬امیررضــا دالوری‪ ،‬علی رضا‬ ‫کمالی‪ ،‬عبدالرضا نصاری‪ ،‬انوش معظمی‪ ،‬حســین پوریده‪،‬‬ ‫حسین شــریفی‪ ،‬عبدالحلیم تقلبی‪ ،‬اسمعیل خلج‪ ،‬مهدی‬ ‫شیخ عیسی‪ ،‬گورا نگم و برخی دیگر از بازیگران سینما به‬ ‫ایفای نقش پرداختند‪.‬‬ صفحه 3 ‫استقبال امریکایی ها از کتاب در دوران کرونا‬ ‫‪HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER‬‬ ‫شماره‪ • 1362‬چهارشنبه‪ 10‬دی ماه‪ • 1399‬سال سیزدهم •‪ 4‬صفـــحه‬ ‫شیرین زمانی‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬شـرکت جهان سبز‬ ‫مـدیر عامـــل‪ :‬حسـین احـمـدی‬ ‫مدیر مسوول‪ :‬مهدی احمدی‬ ‫زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری‬ ‫چاپ‪ :‬گل اذین‬ ‫سازمان اگهی ها‪88311361 - 88311353 :‬‬ ‫نشانى‪ :‬تهران‪ ،‬خیابان مطهری‪ ،‬بعد از خیابان سلیمان خاطر‬ ‫خیابان اورامان‪ ،‬پلاک ‪ ،43‬واحد‪2‬‬ ‫تلفکس‪88813489 - 88301986 :‬‬ ‫توزیع‪ :‬نشرگستر امروز‬ ‫منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند‬ ‫‪http://honarmandonline.ir/?p=6049‬‬ ‫سیستممدیریتکیفیت‪-‬رضایتمندیمشتری‬ ‫سیستم مدیریت کیفیت‬ ‫‪ISO 10004:2012‬‬ ‫‪ISO 9001 : 2008‬‬ ‫‪instagram.com/honarmandonline‬‬ ‫‪telegram.me/honarmandnews‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫اوقات شرعی‬ ‫به وقت تهران‬ ‫‪12:00‬‬ ‫اذان ظهر‬ ‫‪16:52‬‬ ‫غروب افتاب‬ ‫‪17:13‬‬ ‫اذان مغرب ‬ ‫‪05:37‬‬ ‫اذان صبح فردا‬ ‫‪07:07‬‬ ‫طلوع افتاب فردا‬ ‫گنج سخن‬ ‫امام حسین علیه السالم ‪:‬‬ ‫هر کس فکرش به جایى نرسد و راه تدبیر بر او بسته شود‪،‬‬ ‫کلیدشمداراست‪.‬‬ ‫بحاراالنوار‪ ،‬ج‪ ،75‬ص‪128‬‬ ‫پندبزرگان‬ ‫مایه خوشبختی انسانیت است‬ ‫که هر انسانی فقط انی هست که هست‪.‬‬ ‫فرناندوپسوا‬ ‫حافظانه‬ ‫دلم رمیده شد و غافلم من درویش‬ ‫که ان شکاری سرگشته را چه امد پیش‬ ‫چو بید بر سر ایمان خویش می لرزم‬ ‫که دل به دست کمان ابروییست کافرکیش‬ ‫گرم خونه‬ ‫در دورانی که بسیاری از مردم در قرنطینه خانگی به سر بردند یا برخی از فعالیت ها ناچار به تعطیلی شدند در‬ ‫امریکا بسیاری از مردم به کتاب خواندن یا دست کم خریدن کتاب در سال جاری روی اوردند‪ .‬همچون بسیاری از‬ ‫مردم ناشران کتاب نیز از به پایان رسیدن سال ‪ ۲۰۲۰‬خشنود هستند؛ اما این سال کرونایی برای بسیاری از ان ها‬ ‫خبرهای خوبی را به دنبال داشت که عالوه بر خوشایند بودن غافلگیرکننده هم بودند‪ :‬امسال کسب و کار مرتبط با‬ ‫کتاب خوب بود‪ .‬در روزهایی که مردم به ناچار در خانه های شان ماندند و از حضور در مراکزی همچون سینماها و‬ ‫سالن های کنسرت محروم شدند‪ ،‬استقبال از کتاب و کتاب خوانی افزایش یافت‪ .‬بر اساس امار منتشرشده از سوی‬ ‫«ان پی دی بوک اسکن» (وب سایت ارائه دهنده امار فروش کتاب های چاپی و دیجیتالی در ایاالت متحده) فروش‬ ‫کتاب هایچاپیدراینموقعازسالجاریحدودهشت درصدافزایشداشتهاست‪.‬همچنینکتاب هایالکترونیکی‬ ‫و صوتی که همواره سهم کمتری از صنعت نشر را به خود اختصاص می دهند نیز با افزایش فروش مواجه شده اند‪.‬‬ ‫زمانی که ایاالت متحده در ماه مارس محدودیت ها و تعطیالتی را به اجرا گذاشت امار فروش کتاب شدیدا کاهش‬ ‫پیدا کرد اما این روند مدت طوالنی پایدار نماند‪ .‬با این که هنوز بخش هایی از صنعت کتاب همچون کتابفروشی ها‬ ‫و ناشران کتاب های اموزشی و تحصیلی همچنان با مشکالتی مواجه هستند اما مدیران انتشارات معتقدند تقاضا‬ ‫برای کتاب از ماه ژوئن روند افزایشی داشته است‪ .‬بسیاری از این امار فروش کتاب ها به امازون تعلق دارد اما شرکت‬ ‫«تارگت» نیز در فروش کتاب در این دوران به خوبی عمل کرده است‪ .‬بر اساس اطالعات منتشرشده توسط انجمن‬ ‫ناشران امریکا‪ ،‬امسال سود حاصل از فروش کتاب های صوتی نسبت به سال ‪ ۲۰۱۹‬با ‪ ۱۷‬درصد افزایش روبه رو‬ ‫بوده است و امار فروش کتاب های الکترونیکی که طی چند سال اخیر روند نزولی داشته امسال با ‪ ۱۶‬درصد رشد‬ ‫روبه رو شده است‪ .‬امسال عناوین مشخصی با استقبال بیشتر مخاطبان مواجه شدند‪ .‬در پی اغاز تظاهرات «جان‬ ‫سیاهپوستان مهم است» و کشته شدن «جورج فلوید» در پایان ماه «می» استقبال از کتاب هایی با موضوعات نژاد‬ ‫و ضدنژادپرستی افزایش یافت‪ .‬برای مثال کتابفروشی ها برای تامین موجودی کافی از کتاب هایی همچون «چطور‬ ‫یک ضدنژاد پرست باشیم» به قلم «ایبرام اکس کندی» و «پس تو می خواهی درباره نژاد صحبت کنی» نوشته‬ ‫«ایجئوما اولو» با مشکل مواجه شدند‪ .‬کتاب های سیاسی بخصوص کتاب هایی در ارتباط با «دونالد ترامپ» نیز به‬ ‫خوبی به فروش رسیدند‪ .‬بنابراین انتشارات «سایمون و شوستر» که امسال برخی از مهم ترین کتاب های افشاگرانه‬ ‫درباره ترامپ از جمله «بسیار زیاد و همیشه ناکافی» نوشته «ماری ترامپ» را به چاپ رسانده است فروش خوبی‬ ‫داشت‪ .‬از زمان انتشار «سرزمین موعود» کتاب خاطرات «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق ایاالت متحده در ماه‬ ‫گذشته‪ ،‬تاکنون در امریکای شمالی بیش از‪ ۳.۳‬میلیون نسخه از این کتاب به فروش رسیده است‪ .‬این کتاب حتی‬ ‫در کشورهایی همچون المان‪ ،‬فرانسه‪ ،‬برزیل و سوئد نیز به یک اثر پرفروش تبدیل شد‪ .‬اما استقبال جمعی مردم‬ ‫از کتاب فقط محدود به عناوین خاصی نیست و عالوه بر اثار جدید شامل اثار کالسیک نیز می شود‪ .‬با این حال‬ ‫بخش هایی از صنعت کتاب در سال جاری با مشکالتی دست و پنجه نرم کرده است‪ .‬برای مثال ناشر تخصصی‬ ‫کتاب های اموزشی و تحصیلی همچون «هاوتون مافلین هارکورت» در ماه اکتبر اعالم کرد‪ ۲۲‬درصد از کارکنانش‬ ‫را مرخص کرده است‪ .‬کتابفروشی های مستقل نیز سال بسیار سختی را سپری کردند‪ .‬بسیاری از این کتابفروشی ها‬ ‫برای ماه ها ناچار به تعطیلی شدند و به فروش انالین روی اوردند‪ .‬برخی از این کتابفروشی ها اوایل امسال گزارش‬ ‫کردند امار فروش کتاب های شان تا ‪ ۴۰‬درصد کاهش پیدا کرده است‪ .‬اما به گفته مدیر انجمن ناشران امریکایی‬ ‫امار فروش کتاب در کتابفروشی های مستقل طی چند هفته اخیر امیدوارکننده بوده است‪.‬‬ ‫علیرضاتابش‪:‬‬ ‫عده ای فارابی را با عابربانک اشتباه گرفته اند‬ ‫علیرضا تابش اخرین ماه های حضورش را در بنیاد سینمایی فارابی پشت سر می گذارد‪.‬‬ ‫نهادی که به عنوان بازوی تولیدی و مالی سینمای ایران از زمان تاسیس تا امروز تالش‬ ‫کرده نقش مهمی در صنعت سینما ایفا کند‪ .‬تاباش در جواب این سوال که برخی از‬ ‫تهیه کنندگان و منتقدان سینمایی به عملکرد شما نقدهای جدی وارد می کنند‪ ،‬علت‬ ‫را در چه می دانید گفت‪ :‬نخست اینکه اگر نقد منصفانه از عملکرد بنیاد داشته باشند‪ ،‬از‬ ‫ان استقبال کرده و می کنیم‪ .‬ساعت ها گفتگو و همفکری با فعاالن سینمایی طی این‬ ‫سال ها مسیر روشن تری را ترسیم کرده و ما درباره ضرورت تحول در برخی رویکردها‬ ‫صحبت کرده ایم و انان نقد و نظر داشته اند و از پیشنهادات شان در بنیاد سینمایی‬ ‫فارابی اســتقبال شده است و باالخره اینکه در این سال ها ما مسیر جدیدی را اغاز‬ ‫کرده ایم‪ ،‬هر تغییر و مسیر تازه ای مخالفان و موافقانی دارد‪ .‬باور و بنای ما از ابتدا گفتگو‬ ‫برای یافتن راه های جدیدی پیش روی سینمای ایران بوده است‪ .‬اینکه چقدر در این کار‬ ‫موفق بوده ایم به قضاوت تاریخ نیاز دارد‪ ،‬اما از هر نقد و حتی سخن تندی‪ ،‬وقتی در‬ ‫مورد راه های نرفته و دیکته های تازه نوشته گفته می شود‪ ،‬باید استقبال کرد و به دنبال‬ ‫تصحیح مسیر بود‪ .‬رسانه های منتقد سیاست های رسمی دولت نیز هرگاه نقدی را‬ ‫مطرح کرده اند ما پاسخ داده ایم یا از برخی نظرات سازنده ان ها در بهبود روند امور تولید‬ ‫استفاده کرده ایم‪ .‬اما گاه می بینیم این جوسازی ها که دقیقا توسط چند نفر مشخص و‬ ‫به بهانه های سیاسی و یا غیر سینمایی بیان می شود و به قول زنده یاد عزت اهلل انتظامی‬ ‫بخل و تنگ نظری شغل دوم همه ماست! ناشی از نوعی حساب و کتاب های شخصی‬ ‫است… یا فیلمنامه داشتند و در فارابی به درخواست شان پاسخ منفی داده شده‪ ،‬یا‬ ‫بنیاد فارابی را با عابربانک اشتباه گرفته بودند‪ ،‬یا در رویدادهای سینمایی حاضر نبودند‪،‬‬ ‫یا عده ای ان ها را تحریک کردند‪ ،‬یا درخواست های خارج از قاعده و روال قانونی که‬ ‫اجابت نشده است‪ .‬به عنوان مثال همین چند روز پیش‪ ،‬تهیه کننده ای که سال هاست‬ ‫ادعای مستقل بودن داشته و بارها فریاد زده که دغدغه معیشت هنرمندان را دارد‪،‬‬ ‫در حالی که در این سال سخت کرونایی در اکران سینماها و در اکران انالین فیلم‬ ‫داشته و به ســود خود هم رسیده‪ ،‬تقاضای دریافت وام با اقساط پنج ساله را داشت‬ ‫که با پرداخت وام موافقت شــد اما به دلیل داشتن منع قراردادی و اینکه بنا نیست‬ ‫تعهدات هنگفت سینماگران برای مدیران بعدی به ارث بماند‪ ،‬با درخواست وی مبنی‬ ‫بر بازپرداخت پنج ساله (به جای دو ساله) مخالفت شد و او احتماال به همین دلیل در‬ ‫کانال های فضای مجازی اخبار منفی علیه بنیاد فارابی را بازنشر می کند و از این کار‬ ‫خود در مقام یک تهیه کننده ابا ندارد و همین طور اقدام به تولید و به اشتراک گذاری‬ ‫ویدئوی تخریبی علیه شخص بنده کرد‪ ،‬که این میزان منفعت طلبی شخصی ان هم از‬ ‫فردی که خود را مستقل و بقیه را رانت خوار و رانت خواه می خواند‪ ،‬حیرت انگیز و البته‬ ‫مایه تاسف است‪ .‬عده ای معتقدند باید رسما از این نوع تخریب ها شکایت کرد اما من‬ ‫شخصا عقیده ام این است نادیده گرفتن این تخریب ها و توهین ها بهترین کاری است‬ ‫که می توان انجام داد‪ .‬فراموش نکنیم که عده ای معدود‪ ،‬اگاهانه تالش دارند «نفرت‬ ‫پراکنی» کنند اما تمرکز را باید روی نقاط مشترک گذاشت و با نگاه به اینده‪ ،‬امید را‬ ‫ترویج کرد و به نفرت پراکنی‪ ،‬میدان و مجال نداد‪ .‬در همین سال های اخیر در «کانال‬ ‫تلگرامی امدنیوز» مطالب کذب و جهت دار علیه بنیاد سینمایی فارابی منتشر کردند‬ ‫که رسما به خاطر خط دهی چند تن بود‪ ،‬ما و همکاران مان حساب این چند نفر خاص‬ ‫را که مطالب شان در کانال های زرد منتشر می شود و عمدتاً اثرشان هم فرهنگی و قابل‬ ‫اعتنا نیست‪ ،‬با منتقدان دلسوز جدا کرده ایم‪.‬‬ ‫انقدر هواسرد شده که به قول احمد سرما‪ ،‬سرمای گدا‬ ‫کشه‪ .‬یادمه پارسال خبرش در اومد که چند نفر کارتون‬ ‫خواب به خاطر سرما مردند‪.‬‬ ‫هرشب دعا میکنم همه اونا که جا ندارن رو پیدا کنن‬ ‫بیارن پیش ما تو گرم خونه‪ .‬البته هرشب چند نفری رو‬ ‫میارن ‪ .‬منم که مســئول پذیرش گرم خونه ام هرشب‬ ‫چند جمله رو‬ ‫تکرار میکنم‪« :‬شامپو ‪،‬حوله ‪،‬شونه‪ ،‬بالشت و پتو ‪،‬تحویل‬ ‫بگیرین»‪ .‬در ضمن وســیله تیزی ‪،‬چاقو‪ ،‬پنچه بکس‪،‬‬ ‫هرچــی که باعث زخم و مرگ بشــه رو تحویل بدین‬ ‫‪،‬برید اشپزخونه شام و چایی بخورین ‪،‬راس ساعت ‪۱۰‬‬ ‫خاموشیهوالسالم‪.‬‬ ‫تو این جمعیت ادمهایی میان که اصال بهشون نمی یاد‬ ‫گناه نو‬ ‫که کارتون خواب و بی جا باشن‪.‬‬ ‫نمونه اش یه دانشجوی پزشکی که خونه اش روتحویل‬ ‫داده بود چون به پولش نیاز داشــت ولی هنوز خوابگاه‬ ‫دانشجویی رو تحویل نگرفته بود ومجبور شده بود بیاد‬ ‫گرم خونه‪ ،‬کلی سواد داشت‪ .‬به من یاد داد دستام زخم‬ ‫شده به خاطر کمبود ویتامین بهترین چیز برای درمونش‬ ‫کرم ویتامین ‪ A D‬بود‪.‬دستش درد نکنه دیگه دستام‬ ‫خشک یا زخم نمیشن‪ .‬یا یه پیرمرد که الزایمر گرفته‬ ‫بــود و راه خونه اش رو گم کــرده بود اورده بودن گرم‬ ‫خونه ‪.‬خدارو شکر خانواده اش اومدن دنبالش‪ .‬یه دزد هم‬ ‫داشتیم هنوز جا مهر ازاد شدنش رو که کف دستش زده‬ ‫بودن پاک نشده بود وبه خاطر بی جایی اومده بود گرم‬ ‫خونه ‪ .‬یه دوست قدیمی که اسمش احمد بود از همون‬ ‫هایی که هر شب میومد گرم خونه بهم گفت ‪:‬دعا کن‬ ‫گرم خونه ها زیاد بشن!! خندیدم و گفتم ‪:‬چرا دعا نکنم‬ ‫که بی خونه ها کم بشن!! همیشه سیگار بهمن کوتاه‬ ‫میکشید !‪،‬یه نخ روشن کرد و پک سنگینی به سیگارش‬ ‫زد و با حسرت گفت ‪:‬من دعا کردم نشد ! تو دعا کن شاید‬ ‫بشه!‪ .‬حاال هرشب دعای من برای گرم خونه است!!! ‪،‬اخه‬ ‫سوز سرما خیلی زیاده ‪.‬بی جا هم زیاد ‪.‬خدا پدر شهرداری‬ ‫رو بیامرزه به خاطر گرم خونه ها‪،‬اخه تعدادشون داره زیاد‬ ‫میشه ‪ .‬فکر کنم این دعام مستجاب شد‪.‬‬ ‫انیمه جدید «دیو کش» پرفروش ترین‬ ‫فیلم تاریخ باکس افیس ژاپن شد‬ ‫حکمفرمایی تقریبا ‪ ۲‬دهه ای هایائو میازاکی بر فراز رده بندی باکس افیس ژاپن با پرفروش شدن انیمه «دیو کش»‬ ‫باالخره به پایان رسیده است‪ .‬فیلم انیمه بالکباستر «دیو کش‪ :‬کیمتسو نو یائیبا» در اخر هفته ای که گذشت تبدیل‬ ‫به پرفروش ترین فیلم تاریخ باکس افیس ژاپن شد و فیلم کالسیک محبوب «شهر اشباح» یا «‪»Spirited Away‬‬ ‫محصول ‪ ۲۰۰۱‬میازاکی را به رتبه دوم فرستاد‪« .‬دیو کش» تا پایان اخر هفته توانست ‪ ۳۲.۴۷‬میلیارد ین (‪۳۱۳.۹‬‬ ‫میلیون دالر) بفروشد و از ‪ ۳۱.۶۸‬میلیارد ین «شهر اشباح» پیشی بگیرد‪ .‬این فیلم که در تابستان ‪ ۲۰۰۱‬اکران شد‬ ‫‪ ۳۰.۸‬میلیارد ین فروخته بود اما در تابستان گذشته یک بار دیگر اکران شد و کمی به فروش کل خود اضافه کرد‪« .‬دیو‬ ‫کش» یکی از معدود نقاط روشن در سالی سخت برای صنعت فیلم جهانی بوده و از زمان اکران خود در شانزدهم اکتبر‬ ‫تا به حال تمام رکوردها را شکسته که از جمله انها می توان از بزرگ ترین فروش روزانه با‪ ۱.۲‬میلیارد ین یا‪ ۱۱.۳‬میلیون‬ ‫دالر و بزرگ ترین اخر هفته اکران اولیه با ‪ ۴.۶‬میلیارد ین یا ‪ ۴۴‬میلیون دالر نام برد‪« .‬دیو کش» همچنین تبدیل به‬ ‫سریع ترین فیلم ژاپنی شد که توانسته به مرز ‪ ۱۰‬میلیارد ین و ‪ ۱۰۰‬میلیون دالر فروش برسد و ان را فقط در ‪ ۱۰‬روز‬ ‫پشت سر گذاشت‪ .‬این انیمیشن توانست در فرمت ای مکس هم رکوردشکن شود و با‪ ۲۱‬میلیون دالر فروش بیشترین‬ ‫میزان مقبولیت را در تاریخ این فرمت در ژاپن کسب کند‪ .‬این فیلم بر پایه مانگای محبوب سال‪ ۲۰۱۶‬هنرمندی ژاپنی‬ ‫به نام کویوهارو گوتوگه ساخته شده است‪ ،‬اما این داستان بعد از اینکه تبدیل به سریالی انیمه برای تلویزیون شد توانست‬ ‫تبدیل به یک پدیده عمومی شود‪ .‬محبوبیت سریال که هم در ژاپن و بعدا ًدر نت فلیکس پخش شد‪ ،‬باعث شد مجموعه‬ ‫مانگا به شدت پرفروش شود و تا دسامبر بیش از ‪ ۱۲۰‬میلیون نسخه بفروشد‪.‬‬ صفحه 4

آخرین شماره های روزنامه هنرمند

روزنامه هنرمند 2235

روزنامه هنرمند 2235

شماره : 2235
تاریخ : 1403/02/09
روزنامه هنرمند 2234

روزنامه هنرمند 2234

شماره : 2234
تاریخ : 1403/02/08
روزنامه هنرمند 2232

روزنامه هنرمند 2232

شماره : 2232
تاریخ : 1403/02/05
روزنامه هنرمند 2231

روزنامه هنرمند 2231

شماره : 2231
تاریخ : 1403/02/04
روزنامه هنرمند 2230

روزنامه هنرمند 2230

شماره : 2230
تاریخ : 1403/02/03
روزنامه هنرمند 2229

روزنامه هنرمند 2229

شماره : 2229
تاریخ : 1403/02/02
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!