روزنامه هنرمند شماره 1361
روزنامه هنرمند شماره 1361
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
سهشنبه 9دیماه 1399سال سیزدهم شماره 4 1361صفـــحه 2500تومـان ISSN 2008-0816
www.jaaar.com
ی سال :2020
جذاب ترین و پربیننده ترین سریال ها
«خانه کاغذی»
پربیننده ترین سریال شبکه نتفلیکس
توضیحسیدمجتبیحسینیدربارهبودجهفرهنگو هنر:
هنر «تجمل» نیست
یک «ضرورت» است
فصل دوم سریال «خانه امن»
ساخته می شود
سینماوتلویزیون3.
CINEMA&TV
تشر یحجز ییاتبازسازی و طراحیهویتبصریموزههنرهایمعاصر؛
پس از دوسال موزه هنرهای
معاصر تهران بازگشایی شد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
البوم«هزار هیچ»
بهخوانندگیحامدبهدادمجوز گرفت؛
حامد بهداد
پس از کرونا
کنسرت برگزار
می کند؟
انتقاد از برند گردشگری ایران
این سیمر غ کپی است!
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
«اهو»
به جشنواره فیلم فجر می رود
رادیووتلویز یون3.
RADIO&TV
اغاز نخستین نمایشگاه مجازی
کتاب تهران از اول بهمن ماه
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
سنگ ارامگاه
محمدرضا شجریان
امروز در باغ ارامگاه
فردوسی ،نصب
خواهد شد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
چرا نام مولوی
از کتاب درسی
دانش اموزان
حذف شد؟
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4. صفحه 1
2
صالحی در ایین پایانی جایزه جهانی اربعین:
سه شنبــــــــــــه 9دی ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1361
اربعین چتر و سفینه ماندگار برای صلح جهانی است
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
اخبار
اغاز نخستین نمایشگاه مجازی
کتاب تهران از اول بهمن ماه
نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران اول تا ششم بهمن ماه سال
جاری برگزار خواهد شد .موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران تاریخ
برگزاری نخســتین نمایشــگاه مجازی کتاب تهران را اعالم کرد.
براساس این گزارش ،نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از اول
تا ششــم بهمن ماه سال جاری برگزار خواهد شد .ضوابط حضور و
شرایط ثبت نام ناشران همزمان با شروع ثبت نام در هفته جاری اعالم
خواهد شد .شیوه خرید از نمایشگاه و ارسال کتاب ها ،نحوه و میزان
تخصیص یارانه خرید (بن کتاب) و دیگر اطالعات مورد نیاز ناشران و
خریداران طی اطالعیه های بعدی و در اسرع وقت منتشر خواهد شد.
ناشران متقاضی حضور در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران
می توانند از تاریخ ۱۰دی ماه با مراجعه به سایت www.ketab.
irضوابط و شرایط حضور در این نمایشگاه را مشاهده و نسبت به
ثبت نام اقدام کنند .شــایان ذکر است ،عضویت ناشران در سامانه
«پست کتاب» به منظور از بهره مندی از تخفیف های پست کتاب،
ویژه نمایشگاه مجازی کتاب تهران الزامی است .نخستین نمایشگاه
مجازی کتاب تهران از اول تا ششــم بهمن ماه سال جاری برگزار
خواهد شــد .عالقه مندان برای اطالع از نحوه ثبت نام ناشران ،بن
نمایشگاه ،سرویس های ارسال کتاب و سامانه فروش کتاب می توانند
با سامانه پاسخگویی نمایشگاه مجازی کتاب به شماره-۹۱۰۰۹۸۹۸
۰۲۱تماس بگیرند.
تشریح جزییات بازسازی
و طراحی هویت بصری موزه هنرهای معاصر؛
پس از دوسال موزه هنرهای معاصر
تهران بازگشایی شد
مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی از بازگشایی
موزه هنرهای معاصر تهران پس از دوسال خبر داد و گفت :مرمت موزه
در نهایت با تمام مشکالتی همچون تغییر قیمت های بازسازی ،ویروس
کرونا و حساســیت اثار گنجینه که در راه داشت به پایان رسید و در
روزهای اینده درهای ان گشوده خواهد شد .هادی مظفری روز دوشنبه
در نشست خبری که با عنوان مرمت و معرفی هویت بصری موزه هنرهای
معاصر تهران برگزار شد ،گفت :مرمت موزه در نهایت با تمام مشکالتی که
در راه داشت به پایان رسید و در نشست خبری دیگری تاریخ بازگشایی
و برنامه های وابسته به ان را تشریح خواهیم کرد .مظفری در تشریح
دالیل تاخیر پروژه بازسازی موزه گفت :تغییرات قیمت های مرتبط با
مرمت و بازسازی در دو سال اخیر یکی از دالیل وقفه این پروژه بود که
متاسفانه شیوع ویروس کرونا در کشور برنامه های ما را تغییر داد و سبب
شــد زمان بیشتری صرف اتمام کار این پروژه شود .ما بارها برای زمان
بازگشایی موزه خلف وعده کردیم و نتوانستیم به قول هایی که دادیم،
عمل کنیم اما این نکته را در نظر داشته باشید که همه چیز در اختیار
ما نبود و شرایط کشور نیز در این موضوع تاثیرگذار بوده است .وی ادامه
داد :محفوظ داشتن یا انتقال اثار گنجینه مورد بحث قرار گفت .مهمترین
علل تاخیر ،فراهم کردن شرایط مناسب برای نگهداری اثار گنجینه بود
مکانی را مرمت و بازسازی می کردیم که ارزشمندترین اثار هنری دنیا
در انجا قرار گرفته بود ،بنابراین ما به یک مکان امن نیاز داشتیم که اثار
موزه را در ان نگهداری کنیم که پس از مشورت های متععد به این نتیجه
رسیدیم که مکان امن ترین مکان برای نگهداری اثار ،خود موزه است
و حجم اثار ،تعدد انها و مباحث امنیتی ،امکان جابجایی را به ما نمی
دهد .مدیرکل هنرهای تجسمی درباره تعداد دقیق اثار موزه گفت :بانک
اطالعاتی اثار موزه کامل شده و تارنمای ان یک روز قبل از بازگشایی
موزه ،رونمایی می شود .اطالعات این سایت یک سال راستی ازمایی شده
است .برخی اثار نمایشگاهی در موزه باقی ماندند و به صاحبانش عودت
نشدند که ان ها را نباید جزء اموال موزه محسوب شود یا اثری در گذشته
برای مخزن موسسه هنرهای تجسمی معاصر خریداری شده ،اما چون
جلســه توافق به علت یکی بودن مدیر وقت موسسه و موزه هنرهای
معاصر در موزه برگزار شده است هنرمند تصور کرده که اثر برای موزه
خریداری شده است .طی یک سال اینده هم فهرستی از اثار حاضر در
مخزن موزه تهیه و منتشر می شود .زهرا نوروزی رئیس اداره نظارت بر
پروژه های عمرانی وزارت ارشاد مراحل بهسازی موزه هنرهای معاصر را
چنین شرح داد :در فاز نخست ،گنجینه موقت را برپا کردیم و پس از
انتقال اثار ،به مرمت ساختمان موزه و عایق بندی سقف و کف پرداختیم.
چاه های فاضالب محوطه الیروبی و اب های سطحی به مکان مناسب
هدایت شــد .بهسازی و رنگ امیزی نرده ها و تعویض لوله های هواساز،
عایق سازی پنجره ها ،لمینیت کردن شیشه ها ،نورپردازی جدید ،اصالح
سیستم های امنیتی انجام گرفت .وی افزود :فاز دوم مرمت موزه که به
گنجینهمرتبطمی شد.سیستمتاسیساتیواعالمحریقگنجینهاصالح
و مجزا شد .البته سیستم اطفای حریق دستی فعال است اما سیستم
هوشمند هزینه بر بوده و نیازمند تامین منابع برای خرید تجهیزات است.
اتاق مرمت و خدمات عکاسی اصالح شد .مکان اتاق مانیتورینگ تغییر
کرد .در نهایت حدود ۲۰درصد به فضای گنجینه اضافه شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی پیش از ظهر دیروز در ایین پایانی ششمین جایزه جهانی اربعین با بیان اینکه می
توانیم از اربعین برای صلح جهانی بهره ببریم ،گفت :اربعین می تواند یک خیمه ،سفینه و چتری ماندگار برای صلح
جهانی ،همزیستی اجتماعی و تعامل و همبستگی باشد .سیدعباس صالحی با تاکید بر این مطلب افزود :ایام شهادت
حضرت فاطمه (س) را تسلیت می گوییم و یاد شهیدان سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس که در استانه شهادت
ان ها هستیم را گرامی می داریم .وی با اشاره به برگزاری ششمین دوره برگزاری جایزه جهانی اربعین ،ادامه داد :این
جایزه ابتکاری از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسالمی است که از سال های قبل اغاز شده و هر سال بر دامنه
و گستره ان افزوده می شود .صالحی گفت :مناسک اربعین از جهات مختلف دارای اهمیت و توجه ویژه است و
این اهمیت ایجاب می کند انچه در ان رخ می دهد را بتوان در قالب ها و جاذبه های هنری مختلف ثبت کرد و به
یادگار گذاشت .وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی ادامه داد :مناسک مختلفی در شرایط مختلف داریم ولی اربعین طعم و
گستره خاصی دارد که هر ساله بر رونق ان افزوده می شود .عضو کابینه دوازدهم تاکید کرد :اهمیت اربعین در این
است که ساحت های مختلفی از وجوه انسان را با خود درگیر می کند .محدود به یک ساحت وجودی انسان نیست
و این ویژگی به مناسک اربعین تمایز و امتیاز می دهد .صالحی با اشاره به ساحت های مختلف انسان در مواجهه
با مناسک اربعین ،افزود :ساحت اول جسم انسان است .برخی مناسک شرعی مانند خمس وجود دارد که جسم
انسان را با خود درگیر نمی کند .اما عبادت هایی وجود دارد مانند روزه و جهاد که جسم انسان را هم با خود درگیر
می کند .در این عبادت ها انسان ریاضت جسم دارد و از تورم جسمی دوری می کند .مناسک اربعین هم از این
زاویه اینچنین است .مسیر پیاده روی اربعین به گونه ای ریاضت بدنی به همراه دارد .بدن از فرسایش روزمره دور و
قالب های جدید را تجربه می کند .وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی ادامه داد :ساحت دوم وجود انسان ،معرفت و باور
است .این بخش مهمی است .در مناسک اربعین اتفاقات مختلفی می افتد که ظرفیت بیشتری هم برای وقوع دارد.
صالحی در عین حال تصریح کرد :در حوزه معرفت و باور دو نکته قابل توجه است .اولین نکته معرفت نفس است.
اربعین فرصتی برای خلوت با خود است .به عنوان مثال در اعتکاف هم فرصتی برای مراقبه ،تامل و بازخوانی نفس
به وجود می اید .مناسک اربعین هم نوعی اعتکاف سیار است .روزهای در فضایی اعتکاف گونه به سر می بریم تا
بتوانیم فرصت بازخوانی خود را بیابیم .وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی ادامه داد :دومین نکته در معرفت و باور ،تقویت
معرفت به دین ،دیانت و اهل بیت (ع) و عاشورا و اصحاب کربال است .وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی در ادامه به
ساحت وجودی سوم انسان هم اشاره کرد و گفت :ساحت عواطف و احساسات سومین ساحت وجودی انسان است.
این ساحت دارای اهمیت است .شاید پیش از دوره مطالعات جدید بالینی انسان ،اهمیت حوزه عواطف و احساسات
انقدر مکشوف نبود ولی امروز این حوزه همانند حوزه های جسمی و عقالنی اهمیت یافته است .اینکه انسان در
پرتو عاطفه سالم و درست خود انسان است .وی تاکید کرد :اربعین فرصت رشد عاطفی و هیجانی مثبت را برای
انسان ها فراهم می کند .هم در حوزه عواطف و احساسات نسبت به ستارگان فضیلت انسانی که همان اهل بیت
هستند و هم نسبت به خیرخواهی و دگرخواهی که در مناسک اربعین جلوه هایی از ان را شاهدیم .صالحی ادامه
داد :چهارمین ساحت وجودی انسان ،اراده است .اهداف ،مقاصد و تصمیم های کوچک و بزرگ را شامل می شود.
بخش مهمی از ابعاد وجودی انسان به این ساحت برمی گردد که انسان چه چشم اندازی برای زندگی خود دارد.
چه مقصد و عزمی برای پیمودن ان دنبال می کند .مناسک اربعین در ساحت اراده انسان هم تاثیرات شگرفی دارد.
در واقع فرصت چشم انداز و اهداف برای مقاصد انسان است .اربعین فرصتی برای بازگشت ،شدن و تغییر و تحول
اساسی برای انسان است .این مناسک یک سعی است که انسان را به یک شدن جدید نزدیک می کند .وزیر فرهنگ
و ارشاد اسالمی ساحت عمل را پنجمین ساحت وجودی انسان در مناسک اربعین برشمرد و گفت :این عمل می
تواند گفتاری و کرداری باشد .می تواند عمل فردی و یا جمعی باشد .مناسک اربعین فرصت های مختلفی را برای
ساحت عمل ایجاد می کند .هم در عمل فردی فضایی را برای ذکر ،یاد خدا ،زیارت و ...ایجاد می کند و هم در عمل
جمعی که بسیار متنوع است ،قالب های متعددی پیدا کرده و می تواند بیش از این هم پیدا کند که می توان به
احسان ،گذشتن از خود ،توانایی خود و ...اشاره کرد .وی تاکید کرد :می توانیم اربعین را به یک چتر وفاق و میدان
اجتماعی برای امت اسالمی تبدیل کنیم .چتر امام حسین (ع) شیعه و سنی نمی شناسد .می تواند یک چتر وفاق،
سفینه نجات و خیمه ماندگار برای صلح جهانی ،همزیستی اجتماعی و تعامل و همبستگی باشد.
توضیح سیدمجتبی حسینی درباره بودجه فرهنگ و هنر:
هنر«تجمل»نیستیک«ضرورت»است
دوازدهم اذر ماه سال ۱۳۹۹بود که الیحه بودجه ۱۴۰۰کل کشور
توسطحسینعلیامیریمعاونپارلمانیرییسجمهورتقدیمهیات
رییسه مجلس شورای اسالمی شد .از همه اعداد و ارقام پیچیده
مرتبط با تحلیل بودجه که بگذاریم ماجرای نحوه تخصیص بودجه
به فعالیت های فرهنگی هنری کشور همواره در میان اصحاب و
اهالی هنر جزو یکی از مهم ترین موضوعاتی بوده که مورد توجه
قرار می گیرد .شرایطی که به شدت دچار چالش ها و اسیب های
فراوان است و می تواند در یک فرصت مغتنم تر درباره بررسی و
نحوه تخصیص ان به فعالیت های هنری کشــور به ان پرداخت.
چرا که در این چارچوب شرایط پر از پرسشی وجود دارد و روش
سنتیبودجه بندیومسائلوابستهبهانبهشکلینبودهکهبتواند
دورنمای روشنی از وضعیت اقتصادی مواجهه دولت ها با بودجه را
پیش روی مخاطبان معرفی کند .اساس ًا از همه این ها که بگذریم،
باز با چالش های دیگری در حوزه بودجه مواجه می شویم ،اینکه
اساس ًا چقدر از نقطه ضعف های موجود در حوزه فرهنگ و هنر به
بودجهبازمی گردد؟چراباوجودتاکیداترهبرانقالبرویموضوع
فرهنگ وقتی در اجرا به فرهنگ و هنر می رسیم شاهد تخصیص
حداقل ها هستیم؟ ایا اکنون با شرایط فعلی اقتصادی کشور که در
سخت ترین شرایط خود قرار گرفته صرف بودجه در عناوین دیگر
دارای اولویت است یا نه بازهم در این شرایط باید به بودجه فرهنگ
و هنر هم توجه داشت؟ و اینکه اکنون که در کوران بررسی ماجرای
بودجه ۱۴۰۰هســتیم چه اتفاقات اجرایی می تواند در حوزه های
فرهنگ و هنر بیفتد؟ تمام موارد اشاره شده موجب شد تا گروه
هنر در ادامه سلسله گفتگوهای «قصه بودجه و غصه فرهنگ» به
سراغسیدمحمدمجتبیحسینیمعاون امور هنریوزیرفرهنگ
و ارشاد اسالمی برود تا از او درباره وضعیت بودجه و پیش بینی هایی
کهدرشرایطفعلیمی توانبرایفعالیت هایهنریدرحوزهبودجه
متصور شد ،نظرخواهی کنیم .گفتگویی که می تواند گشایشگر
طرح مباحث دیگری در حوزه های مرتبط با بودجه و فعالیت های
هنری به حساب اید.
با توجه به فعل و انفعاالتی که از سال گذشته به دلیل شیوع
ویروس کرونا پیش امد ،طبیعت ًا ساختار کلی فعالیت های
فرهنگی هنری کشور نیز به شدت تحت تاثیر این شرایط
قرار گرفته ،فضایی که به طــور حتم تاثیرات خود را در
ماجرای بودجه و نحوه تخصیص ان پس از ارائه ان از سوی
دولت به مجلس شورای اسالمی برجای خواهد گذاشت.
چارچوبی که به نظر می اید وضعیت بودجه فرهنگ و هنر
در ســال ۱۴۰۰را می تواند دچار تغییر و تحوالتی کند ،از
این منظر به عنوان یک مدیر دولتی در عرصه فعالیت های
هنری ،وضعیت بودجه ســال اینده را با در نظر گرفتن
احواالتموجودچگونهپیشبینیمی کنید؟
به طور مشخص ما با یک جمله کلیدی روبه رو هستیم .اینکه بودجه فرهنگ
و هنر کشور بودجه بسیار قلیل و کمی است .کلید واژه هایی که تقریباً در
طول سال های گذشته نیز انها را شنیدیم و به نظرم عبارت درستی است.
چرا درست است؟ به دلیل اینکه حوزه فرهنگ و هنر مزیت کشور ماست
یعنی ایران را به فرهنگ و هنرش می شناســند و امروز هم منابع انسانی
بســیاری در حوزه هنر داریم که اگر به عنوان دوره تاریخی با سایر ادوار
تاریخی قیاس کنیم ،می بینیم که منابع انسانی در حوزه فرهنگ و هنر
یک سرمایه شگفت انگیز است که می تواند فرصت افرین و کمکی برای
معرفی درست و ارائه یک تصویر مناسب از کشورمان باشد .به همین سبب
بودجه تخصیص پیدا کرده به فعالیت های فرهنگی هنری ،در تناسب با این
فرصت و حجم منابع انســانی نیست .این در حالی است که در طول ۴۰
سال گذشته با افزایش فرصت های اموزشی ،ایجاد جشنواره های مختلف
و متعدد در رشته های مختلف هنر به عنوان نظامی برای کشف استعداد،
منابع انسانی هم رشد پیدا کرده و طبیعتاً وقتی این رشد اتفاق می افتد باید
اقتضائات متناسب با این چارچوب از جمله سرانه اعتبار برای رفع حوائج و
نیازهای اهالی فرهنگ و هنر و اعمال قوانینی برای تشویق بخش خصوصی
در عرصه فرهنگ و هنر برای سرمایه گذاری و ارائه خدمات هم رشد پیدا
کند .در این راستا عالوه بر اینکه تعداد ذی نفعان این حوزه گسترده شده،
قواعد و قوانین متناسب با این رشد شکل نگرفته است .در این چارچوب
هم تصور می شد بخشی از این نارسایی ها در کمبود سازمان و نهاد است.
بنابراین نهادها و سازمان های دیگری در حوزه فرهنگ و هنر تاسیس شد.
سرجمع
اما نکته حائز اهمیت در اینجاست با در نظر گرفتن این ضروریات
ِ
این اعتبار تمهید شده برای حوزه فرهنگ و هنر نه تنها بیشتر نشده ،بلکه
همان میزان تقریباً بر نهادهای بیشتر تقسیم شده است .خوب در همین
راستا نهادها ناچارند بخشی از بودجه شان را برای گردانندگی هزینه و بخشی
محدودتری را برای برنامه خود صرف کنند .بنابراین حد اعتبار پیش بینی
شده برای فرهنگ و هنر تقریباً در طول چندین سال حد ثابتی بوده اما
ذی نفعان ان افزایش پیدا کرده و نهادهای فعال هم در واقع تقاضا می کنند
از حجم اعتبارات بودجه ای سهمی داشته باشند تا بتوانند برنامه های خود
را پیش ببرند .در نهایت اعتباری که می خواهد برای برنامه ها هزینه شود
هم ناگزیر کاهش پیدا می کند .از سوی دیگر اگر بخواهیم به موضوع تورم
و ارزش اعتباری نسبت به سنوات قبلی هم بررسی داشته باشیم که طبیعتاً
باید نظام دیگری را برای بررسی این موضوع تدارک ببینیم.
باتوجهبهمواردیکهاشارهکردید،پسطبیعت ًانبایدمنتظر
اتفاق و رویداد ویژه و خاصی در حوزه بودجه بندی بخش
فرهنگ و هنر باشیم ،چرا که با در نظر گرفتن این واقعیت
و البته محدودیت های موجود همچنان همین شیوه سنتی
بودجه بندیبرماجراحاکمخواهدشدودرخوشبینانه ترین
شکل ممکن هم ماجرا اگر به شکل قبلی خود باقی بماند
باید خدا را شکر کرد؟
ببینید بودجه کشور یک امر انتزاعی نیست که بگوییم حاال که بودجه کم
اســت بیاییم برای بهتر شــدن ماجرا ان را چهار برابر افزایش دهیم و بعد
گمان که مشــکالت اعتباری مان حل می شود .قطعاً بودجه یک امر واقعی
بسته به درامدهای کشور است که در صورت وجود درامد و انجام هزینه ها
می توان درباره تقسیمات اعتباری بودجه هم فکر کرد .اما اکنون در شرایطی
که ماجرای بودجه ناشی از تحریم ها و جنگ اقتصادی برنامه ریزی می شود
بنابراین بحث کم شدن درامدهای ملی هم جزیی از تبعات ان است و دقیقاً
همین جاست که ما چقدر توانستیم با تدبیر ،درایت و هر صفت مثبت دیگری
یک اقتصاد بدون نفت را با همه مشکالتش تجربه کنیم .در عین توجه به این
موارد است که با این احوال می بینیم ساختار بودجه ما نمی تواند در سال اینده
یک دفعه دچار تغییر شگفت انگیز شود .در این راستا دو نکته وجود دارد .اول
اینکه بتوانیم ضرورت هنر را تبیین کنیم و برای این ضرورت در یک برنامه
میان مدت بین ۵تا ۱۰ســال بتوانیم اعتبارات دولتی و بودجه را تصحیح
کنیم و حداقل به بودجه ای برسیم که کارایی داشته باشد .نکته دوم هم تغییر
هزینه ها از «هزینه کرد اقتضایی» به «هزینه کرد برنامه ای و هدف مند» است.
اینکه با یک نگاه بلندمدت تر این اعتبار کم را طوری هزینه کنیم که بیشترین
خاصیت و نتیجه را داشته باشد .به عنوان مثال ممکن است با اعتباری که برای
یک رویداد هنری هزینه می شود ،پروژه ای را طراحی کرد که این پروژه بخش
خصوصی و سایر نهادها را تشویق کند تا ان میزان مشارکتی که از نهاد دیگر
می اورند چند برابر هزینه ای باشد که از طریق همین بودجه هزینه می شود.
اساسا شما تا چه میزان بر این باورید ،که اغلب
مشــکالت و نقطه ضعف های مرتبــط با حوزه
فرهنگ و هنر به بودجه باز می گردد؟
البته که همچنان معتقدم بودجه ســهم بسیار مهمی در رفع مشکالت
و نقطه ضعف های مرتبط با حوزه فرهنگ و هنر کشــور دارد .به عبارتی
اگر ما بخواهیم مشکالت کنونی فرهنگ و هنر را در چهار قسمت بررسی
کنیم باید اذعان کرد که یک چهارم مشکالت امروز نشات گرفته از کمبود
اعتباری است که می بایست متناسب با این حوزه هزینه شود .در کنار این
«یک چهارم» برخی قوانین و مقررات ،نظام بررسی اندیشه و محتوا ،تفکر
برنامه ریزانه و هدف مند نیز اقسام دیگر اسیب ها و نقطه ضعف های مرتبط با
حوزه فرهنگ و هنر را تشکیل می دهند که باید برای بهبود شرایط نسبت
به انها بی توجه نبود.
االن که در بحبوحه ماجرای بودجه سال ۱۴۰۰کل کشور
هستیم به اعتقاد شما چه اتفاقات اجرایی را می توانیم برای
بودجه سال اینده در حوزه فرهنگ و هنر را به عنوان یک
چشم انداز پیش روی خود قرار دهیم؟
پیش بینی ام این است که با توجه به شرایط فعلی ،اتفاق عجیبی برای بودجه
ما در کوتاه مدت نخواهد افتاد .بنابراین ما برای سال اینده بودجه ۹۹را با
انتظاراتی که ذی نفعان این حوزه و برنامه های پیش رو دارند ،فقط تصحیح
و واقعی می کنیم .البته دو تا ســه پروژه کالن دیگر هم به عنوان «بخش
افزوده» را در حوزه طراحی بودجه پیش بینی کرده ایم .به عنوان نمونه در
حوزه اموزش حقیقتاً به تعریف یک پروژه خاص با هدف بهبود روند اموزش
و توسعه عدالت اموزشی در حوزه اموزش هنر احتیاج داریم .غیر از مواردی
که به ان اشاره شد ،در نتیجه یک کار مطالعاتی طوالنی مدت تری که در
معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی صورت گرفت ،رسیدن به
«پیش نویس سند توسعه اقتصادی هنر» مد نظر بود که یکی از مجلدات
این مجموعه مطالعاتی پیشنهادها و پروژه های اقتصادی است که می تواند
در توسعه اقتصاد هنر نقش موثری را ایفا کند .این مطالعات هم صرفاً به
فعالیت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی مربوط نمی شود .بر همین مبنا
شــورایی تشکیل شد که نمایندگان دستگاه های اجرایی فعال در عرصه
فرهنگ و هنر نیز طی چند جلسه در ان حضور داشتند و پیشنهادات انها
هم در قالب پروژه در این جداول گنجانده شد .پیش بینی ام این است که با
توجه به شرایط فعلی ،اتفاق عجیبی برای بودجه ما در کوتاه مدت نخواهد
افتاد .بنابراین ما برای ســال اینده بودجه ۹۹را با انتظاراتی که ذی نفعان
این حوزه و برنامه های پیش رو دارند ،فقط تصحیح و واقعی می کنیم پس
تحقق و تصویب این سند و تخصیص اعتبار برای پروژه های ویژه ان در سه
بخش «کوتاه مدت»« ،میان مدت» و «بلند مدت» حتماً می تواند کمک
دهنده خوبی به روشــن تر شدن نگاه برنامه ریزان فرهنگ و هنر در حوزه
بودجه باشد .شرایطی که می توانیم زین پس از هنر به عنوان یک فرصت
استفاده کنیم .به طور حتم «اقتصاد فرهنگ و هنر» یا «اقتصاد خالق» یکی
از نزدیک ترین گونه های اقتصادی نزدیک به «اقتصاد مقاومتی» است .یک
اقتصاد درون زای برون گراست که بر اساس داشته ها و فرصت های داخلی مان
طراحی شده و در عین حال با توجه به الهام بخش بودن هنر ایران می تواند
نگاه برون گرایی داشته و خیلی ها را متوجه ظرفیت هنری کشورمان کند.
از سوی دیگر میزان اشتغالی که در عرصه فرهنگ و هنر وجود دارد نسبت
به سایر گروه هایی که می توان در ان شغل ایجاد کرد ،هم بسیار ارزان تر و
هم پایدارتر است .اما این شرایط نیاز به یک همراهی و ریل گذاری دارد که
چگونه می توانیم در این فضا شغل ایجاد کنیم تا مشاغل «رویدادی» نبوده
و تبدیل به یک شغل دائمی شوند .اینکه چه قوانین و مقرراتی را نیاز داریم
تا بتوانیم این مجموعه را تقویت کنیم؟ بنابراین اگر چنین به هنر نگاه کنیم،
این چارچوب یک امتیاز ویژه ای برای کمک به اقتصاد ملی خواهد بود.
مــا در حال حاضر یک درصد از جمعیت جهان و خاک کره زمین را دارا
هستیم ،اما چند درصد از میراث فکری و فرهنگی هنری جهان متعلق ایران
عزیزمان است .پس با چنین داشته ای ایا نمی توان یک طرحی داشت که
حرکت و تولید بیشتری در ان وجود داشته باشد؟ ما به نسبت حضورمان
در جوار کشورهای منطقه فرصت های بسیار شناخته شده هنری داریم
که نســبت به همین کشورها شناخته شده تر است .ما در حوزه هنرهای
تجسمی منطقه به طور میانگین حدود ۴۰درصد بازار حراج ها را متعلق
به هنرمندان ایرانی رصد کردیم .یا از میان ۱۰هنرمند برتر خاورمیانه ۴
هنرمند ایرانی هستند .از سوی دیگر میزان عالقه مندی مجموعه داران به
جمع اوری اثار هنرمندان تجسمی توسط هنرمندان ایران به دست امده اند.
در حوزه موسیقی نیز الهام بخشی موسیقی ایرانی و تنوع گسترده ای که
حوزه اقوام مختلف ایران داریم دربرگیرنده جذابیت های ویژه ای است که
حتی در حوزه موسیقی کالسیک نیز دارای رتبه و ارزش باالیی است .در
هنر تئاتر نیز به جهت امار و تعداد اجراهای به صحنه رفته و حتی تعداد
هنرمندان و متون تولید شده ما را با پدیده بسیار ارزشمندی مواجه کرده که
می تواند به عنوان یک فرصت در کشور طرح و معرفی شود. صفحه 2
یسال:۲۰۲۰
جذاب ترینوپربیننده ترینسریال ها
«خانهکاغذی»پربیننده ترینسریالشبکهنتفلیکس
شبکه نتفلیکس که معموال امار بینندگانش را رسانه ای نمی کند ،گفته که پربیننده ترین
ســریال سال ۲۰۲۰فصل چهارم «خانه کاغذی» یا همان «سرقت پول» بوده است .در
اخرین روزهای سال 2020شبکه نتفلیکس پربیننده ترین سریال های سال را معرفی
کرد .این شبک ه استریم که معموال امار بینندگانش را رسانه ای نمی کند ،در جدیدترین
اطالعاتی که منتشر کرده ،عنوان داشته که پربیننده ترین سریال نت فلیکس در سال
۲۰۲۰فصل چهارم «خانه کاغذی» یا «سرقت پول» بوده .به گفته ایندیپندنت این درام
جنایی اسپانیایی زبان که در ماه اوریل منتشر شــد ،در چهار هفت ه اول ۶۵میلیون
بار دیده شــده است .البته امارهای نتفلیکس چندان هم امارش مورد وثوق نیست و
تردیدهای جدی درباره شــان وجود دارد .این شبکه استریم انالین که برای محاسبه
بینندگان هر سریال تنها تماشای دودقیقه از هر عنوان را کافی می داند ،مدتی که به
اعتقاد انها به اندازه کافی طوالنی اســت تا تعمدی بودن انتخاب را ثابت کند ،همواره
با این اتهام مواجه بوده که بر خالف رویه غالبش ،در مواقعی برای استفاده تبلیغاتی،
امارهایی درباره پربیننده ترین و محبوب ترین عناوینش فاش می کند ،که چندان هم
واقعیت ندارد .با این حال منتقدان و مخالفان امارهای نتفلیکس تاکنون گزینه بدیلی
برای امارهای رسمی این سامانه ارایه نداده اند و مادام که این اتفاق رخ نداده ،ناچاریم
به امارهای نتفلیکس استناد کنیم که با محاســبه بینندگان ۲۸روز اول هرکدام از
ســریال هایی که ارایه کرده ،فصل چهارم «خانه کاغذی» یا «سرقت پول» را به عنوان
پربیننده ترین ســریال سال ۲۰۲۰معرفی کرده اســت .طبق امار نتفلیکس مستند
جنجالی «تایگر کینگ» با ۶۴میلیون بیننده در رده دوم ایستاده و «گامبی وزیر» هم
با ۶۲میلیون بیننده سوم است.
که بر اســاس رمانی با همین نام از والتر تویس ســاخته شــده و از همان هفته های اول انتشار
پربازدیدترین سریال کوتاه نتفلیکس لقب گرفته است« .گامبی وزیر» یک داستان خیالی دربارهه
زندگی یک نابغه شــطرنج یتیم به نام بث هارمون است که از سن 9تا 22سالگی تالش می کند
بزرگ ترین شــطرنج باز جهان بشــود ،درحالی که با مشکالت عاطفی و وابستگی به موادمخدر و
الکل دســت وپنجه نرم می کند .داستان از اواسط دهه ۱۹۵۰اغاز و تا دهه ۱۹۶۰ادامه دارد .به
گزارش نتفلیکس ،این ســریال توانسته در ۹۲کشور در بین ۱۰سریال برتر و در ۶۳کشور نیز
برتر بوده است .همچنین کتاب این سریال هم پس از ۳۷سال جزو پرفروش های نیویورک تایمز
قرار گرفته و همزمان با پخش این ســریال ،جست وجوی عبارت «چگونه شطرنج بازی کنم» در
گوگل به باالترین ســطح خود در ۹سال اخیر رســیده است .در باب موفقیت این سریال همین
بس که شــرکت eBayاعالم کرده که جست وجوی شــطرنج و صفحه شطرنج در این پلتفرم
۲۷۳درصد رشد داشته است.
بیش از حد جذاب
«بیش از حد جذاب» که در ماه اول نمایش خود ۵۱میلیون بیننده داشــته ،یک رئالیتی شوی
امریکایی درباره همسریابی است که توسط لورا گیبسون و چارلی بنت ساخته شده و از هفدهم
اوریل 2020در نتفلیکس پخش شــده اســت« .بیش از حد جذاب» به واسطه ساختار جذاب
و جایزه یک میلیون دالری اش مورد توجه بینندگان بســیاری بوده و در کشــورهای مختلفی به
نمایش درامده اســت .حتی برنامه های مشابه بسیاری نیز در کشــورهای زیادی بر اساس این
سریال ساخته شده -که ان برنامه ها نیز مورد توجه قرار گرفته اند.
راچد
خانه کاغذی
«خانه کاغذی» یا «ســرقت پول» که به عنوان پربیننده ترین سریال نت فلیکس در سال ۲۰۲۰
معرفی شــده ،سریال جنایی اسپانیایی زبانی اســت که توسط الکس پینا ساخته شده و داستان
دو گروه ســرقت را که یکی در ضرابخانه سلطنتی اســپانیا و دیگری در بانک اسپانیا به رهبری
پروفسور (الوارو مورته) در حال انجام عملیات هستند ،به تصویر کشیده است.
«خانه کاغذی» که در ابتدا به عنوان یک سری محدود درنظر گرفته شده بود که در دو بخش باید
پخش می شــد؛ بعد از موفقیت اغازین ،از اواخر سال 2017در اختیار نتفلیکس قرار گرفت و از
ان پس چند ســری دیگر نیز با همان قهرمانان و فضا و داستان ها ساخته شده و جوایز مختلفی
را نیز ،از جمله بهترین سریال درام ۴۶مین دوره جوایز بین المللی امی دریافت کرده است.
پادشاه ببر
ســریال «راچد» با بیش از ۴۸میلیون بیننده در ماه اول انتشار یک تریلر روانشناختی امریکایی
است که در مورد شخصیتی به نام «راچد» از رمان «پرواز بر فراز اشیانه فاخته» یا همان «دیوانه
از قفس پرید» نوشــته کن کیســی ساخته شده است -که اول بار در سال ۱۹۶۲منتشر شد .در
این مجموعه که توسط اوان رومانسکی ساخته شده و توسط رایان مورفی توسعه داده شده است،
ســارا پلســون به عنوان نقش اصلی بازی می کند« .راچد» برای دو فصل اماده تولید شده است.
اولین قســمت فصل اول مجموعه ۱۸سپتامبر سال ۲۰۲۰در نتفلیکس پخش شد و در همان
اولیــن هفته اکران در رتبه بندی نیلســن در رده اول قرار گرفت و اعالم شــد که مجموعه در
مجموع ۹۷۲میلیون دقیقه دیده شــده است .طبق گفته نتفلیکس ،این مجموعه در چهار هفته
اول ۴۸میلیون نفر بازدید داشته است.
اکادمی امبرال
«پادشــاه ببرها» یا «تایگر کینگ» با نام واقعی «پادشاه ببر :قتل ،ضرب وشتم و جنون» دومین
ســریال پربیننده نت فلیکس در سال ۲۰۲۰بوده .این سریال که در چهار هفته ابتدایی نمایش
خود ۶۴میلیون بیننده داشــته ،یک مجموعه تلویزیونی مســتند جرم و جنایت واقعی در مورد
زندگی «جو اگزوتیک» اســت .این سریال که اول بار در بیســتم مارس ،۲۰۲۰در نت فلیکس
منتشــر شد ،ماجراهای این مرد عجیب و غریب را که در انتخاباتِ ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶
و انتخابــاتِ فرمانداری ِ
ایالت اُکالهاما در ســال ۲۰۱۸نیز شــرکت کرده بــود ،روایت می کند.
ماجراهای او با گربه ســانان زیبا و متنوع باغ وحشــش ،که رضایت توامان مردم و منتقدان را به
دســت اورده و تنها در 10روز اول نمایش بیش از 35میلیون نفر به تماشایش نشسته اند و حاال
در انتهای سال نیز دومین سریال پربیننده سال لقب گرفته است.
گامبی وزیر
«اکادمــی امبرال -فصل »۲با حدود 43میلیون بیننده یک مجموعه اینترنتی امریکایی در ژانر
ابرقهرمانی و علمی -تخیلی است که بر اساس کتاب مصوری به همین نام ساخته شده و داستان
خواهران و برادران یک خانــواده را روایت می کند که همگی قدرت های فراطبیعی دارند و پس
از مرگ پدرشــان ،باید از راز مرگ او پرده بردارند که با تهدید بزرگ برای جهان مرتبط اســت.
الن پیج ،تام هاپر ،رابرت شــیهان ،مری جی .بالیژ ،کمــرون بریتون ،جان ماگارو ،ادام گادلی و
کلم فیور ستارگان این مجموعه هستند -که از محصوالت اصلی نت فلیکس است .فصل نخست
«اکادمی امبرال» ۱۰قســمت و در تاریخ پانزدهم فوریه ۲۰۱۹پخش شــد .مجموعه با واکنش
مثبت منتقدان و استقبال بسیار باالی تماشاگران همراه بود و به ویژه از نظر فضاسازی و عملکرد
تیم بازیگری مورد تحســین قرار گرفت .پس از موفقیت فصل نخست ،نت فلیکس رسما سریال
را برای فصل دوم تمدید کرد و این فصل نیز در 10قســمت و از تاریخ ســی ویکم ژوئیه ۲۰۲۰
پخش شد.
دیگر سریال های پربیننده
این 6سریال پربیننده ترین سریال های سال 2020بودند .اما سریال های جذاب سال منحصر به
این 6عنوان نمی شــود .به عنوان مثال در سال 2020دو سریال «هرگز تا به حال نداشته ام» و
«نیروی فضایی» با بیش از 40میلیون بیننده در نتفلیکس پخش شده -که با هر متر و معیاری
ســریال های موفقی بوده اند .به خصوص «هرگز تا به حال نداشــته ام» که یک درام نوجوانانه را
درباره برخورد یک دانش اموز دبیرستانی امریکایی-هندی با تجربه مرگ پدرش روایت می کند.
چنان جذاب و غیرکلیشــه ای که منتقدان ان را برای نمایش جنوب اسیا در هالیوود و شکستن
کلیشــه های اسیایی ستایش کرده اند« .لوسیفر فصل »5و «زمین مذاب» هم پربیننده بوده اند.
از این دو ســریال اولی ۳۸میلیون و دومی هم 37میلیون بیننده داشته اند« .عشق کور است» با
30میلیون بیننده؛ «اوزارک فصل »۳با ۲۹میلیون بیننده و «اخرین رقص» هم با ۲۳.۸میلیون
بیننده دیگر سریال های پربیننده سال بوده اند.
«گامبــی وزیر» که در هفته های اخیر بیش از هر ســریال دیگری درباره اش حرف زده شــده،
در چهار هفته اول نمایش اش ۶۲میلیون بیننده داشــته است .یک مینی سریال درام امریکایی
100بالک باستر برتر قرن 21انتخاب شدند
نشریه سینمایی دیجیتال اسپای در واپسین روزهای سال ۲۰۲۰دست
به انتخاب صد بالک باستر برتر قرن بیست و یکم یا همان اثار محبوبِ
پرفروشهالیوودزدهاست.بهگفتهنویسندگاندیجیتال اسپای،فهرست
ایننشریهشبیه ۱۰۰فیلمبرتربقیهموسسههاووبسایتهایسینمایی
نیست در این جا خبری از نواوری های سینمایی و نظریه مولف وجود
ندارد این فهرست برای گرامیداشت اثار پرفروشی است که شنبه شب
ها تماشاچیان را همراه با ذرت بو داده به سالن های سینما می کشاند و
برای انها هیجان و سرگرمی به ارمغان می اورد.
در این فهرست رتبه صدم به فیلم «شهر گناه» اثر سیاه و سفید رابرت
رودریگز اختصاص دارد ،ناگفته پیداست فیلم های استودیوی مارول
در این فهرست سهم بســزایی را به خود اختصاص داده اند از «انتقام
جویان» و «مرد اهنی» گرفته تا «کاپیتان مارول» و «پلنگ سیاه» در
این لیست حضور دارند .البته در این فهرست فیلم های محبوب منتقدان
چون «لعنتی های بی ابرو» کوئنتین تارانتینو« ،مدمکس :جاده خشم»
جرج میلر و «ارباب حلقه ها» پیتر جکســون نیز به چشم می خورد.
فهرست ۱۰فیلم اول بالک باستر قرن بیست و یکم به انتخاب نشریه
دیجیتال اسپای:
«-۱انتقام جویان :پایان بازی» برادران روسو
«-۲شوالیهتاریکی»کریستوفرنوالن
«-۳انتقام جویان :جنگ ابدیت» برادران روسو
«-۴ارباب حلقه ها :بازگشت پادشاه» پیتر جکسون
«-۵ارباب حلقه ها :دوستی حلقه» پیتر جکسون
-۶گرداوریانتقامجویان
«-۷پلنگ سیاه» رایان کوگلر
«-۸نگهبانانکهکشان»جیمزگان
«-۹ارباب حلقه ها :دو برج» پیتر جکسون
«-۱۰ثور:رگنراک»تایکاوایتیتی
3
سه شنبــــــــــــه 9دی ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1361
www.honarmandonline.ir
سینماولتوییزون
TV&CINEMA
اخبار
«عوارض خروج» اماده نمایش شد
فیلم کوتاه «عوارض خروج» به نویسندگی و کارگردانی سعید حسنلو
اخرین مراحل فنی خود را به اتمام رساند و اماده نمایش می شود.
«عوارضخروج»بهتهیهکنندگیسعیدحسنلوومهدیخاناحمدی
پس از طی کردن اخرین مراحل فنی ،برای حضور در فستیوال های
بین المللی اماده می شود .در توضیح فیلم امده است«:چشمهایم را
که می بندم،ارام بالهایم را روی شانه هایت حس می کنم ،بال که
می زنم رفته ام»مجتبی پیرزاده،فرانک کالنتر و مهدی حسینی نیا
بازیگران فیلم هستند .عوامل فیلم عبارتند از:مدیر فیلمبرداری:عماد
اراد،تدوین:محمد مهدی بهرامی نژاد،جلوه های بصری:امین پهلوان
زاده،اصالح رنگ و نور:حســین توکلی،مدیــر صدابرداری:کامبیز
طاهری،طراحی صدا:عرفــان ابراهیمی،موســیقی:گروه کالغ ها
در باران،طراح لباس:ســمانه احمدی مطلق،طراح صحنه:ســعید
حسنلو،طراحپوستر:مهدیدوایی،محمدکردی،کیارشظریفی،طراح
لوگو:مهدی دوایی،عکاس:فاطمه راجزی،تیزر:علی زندیه،دســتیار
کارگردان و برنامه ریز:ازاده بخشی،دســتیار یک فیلمبردار:ســتار
گودرزی،دستیارانفیلمبردار:محمدبادامچی،شهرزادمنصف،دستیار
طراح صحنه:فاطمــه صفیری،مترجم:اذین محمد علی،مشــاور
کارگردان:مهــدی خان احمدی،پخش بین المللی:محمد کردی و
روابط عمومی :مریم رودبارانی.
«اهو» به جشنواره فیلم فجر می رود
سازندگان فیلم سینمایی «اهو» ،ان را برای نمایش در جشنواره فیلم
فجرامادهمی کنند.فیلمسینمایی«اهو»بهکارگردانیهوشنگگلمکانی
و تهیه کنندگی جواد نوروبیگی در مراحل پایانی تدوین است .این فیلم
سینمایی به تازگی فرم حضور در سی ونهمین جشنواره فیلم فجر را پر
کرده و احتماالً در این جشنواره رونمایی می شود« .اهو» حکایت انزوای
خودخواسته دختری است که ارزوهایش را بربادرفته می بیند اما هنوز
امیدش را از دست نداده است .رضا کیانیان ،علی مصفا ،حامد کمیلی،
ســهیال رضوی ،رضا یزدانی و سپیده ارمان از جمله بازیگران این فیلم
سینماییهستند.سایرعواملتولیدفیلمعبارتنداز:جانشینتهیه کننده:
سعیدمروت پور،مشاورکارگردان:سامانسالور،مدیربرنامه ریزیودستیار
اول کارگردان :عادل معصومیان ،مدیر فیلمبرداری :علیرضا زرین دست،
فیلمبردار :رضا نوروزی ،نویسنده:هوشنگ گلمکانی و سپیده ارمان ،مدیر
تولید :مجید بابایی ،جانشین تولید :ارش نجفی ،مجری طرح :قصیده
گلمکانی ،صداگــذار :فرامرز ابوالصدق ،جلوه های ویژه کامپیوتری :امیر
مهران ،تدوینگر :عماد خدابخش ،طراح چهره پردازی :محسن دارسنج،
طراح صحنه :ســعید اهنگرانی ،صدابردار :بابک اخوان ،طراح لباس :ثنا
نوروزبیگی ،عکاس :حبیب مجیدی .مشاور رسانه :امید سهرابی.
فصل دوم
سریال «خانه امن» ساخته می شود
احمدمعظمیکارگردانمجموعهتلویزیونیخانهامنباانتشاریادداشتی
از مخاطبان ،اهالی رسانه و همه کسانی که در طی مدت ساخت و پخش
این ســریال تالش کردند تشکر کرد .احمد معظمی همزمان با پایان
اخرین قسمت از فصل اول این سریال نوشت به حول و قوه الهی و با
کمک همه دوستان ،مجموعه تلویزیونی خانه امن بعد از حدود دو سال
کار شبانه روزی در 50قسمت به پخش رسید و یکشنبه 7دی ماه با
پخش قسمت پنجاهم بخشی از تالش های ما در نشان دادن زحمات
و فداکاری های سربازان گمنام امام زمان (ع) انجام شد .خدا را شاکریم
که این توفیق را به ما عنایت کرد تا بتوانیم گوشه ای هرچند کوچک از
زحمات و رشادت های کسانی را که شبانه روز برای امنیت کشور تالش
می کنند را در قالب یک مجموعه تلویزیونی به تصویر بکشیم و شکر
بیشــتر انکه این مجموعه مورد استقبال مخاطبان و اهالی رسانه قرار
گرفت .بر خود تکلیف می دانم از تمام دوستانم در زمان ساخت در جلوی
دوربین و پشت دوربین یاریگر ما بودند تشکر کنم .همچنین از دوستان
اهالی رسانه در خبرگزاری ها و روزنامه های مختلف و فضای مجازی که
توجهویژه ایبهاینسریالداشتندبسیارسپاسگزارم.بهزودیپیش تولید
فصل دوم سریال خانه امن ساخته می شود و قصد داریم در فصل دوم
این سریال بخش های دیگری از تالش هایی که برای امنیت کشور انجام
می شود را نشان دهیم. صفحه 3
البوم «هزار هیچ» به خوانندگی و اهنگسازی حامد بهداد مجوز گرفت؛
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره • 1361سهشنبه 9دی ماه • 1399سال سیزدهم • 4صفـــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
اذان ظهر
غروب افتاب
اذان مغرب
اذان صبح فردا
طلوع افتاب فردا
12:00
16:52
17:13
05:37
07:07
گنج سخن
امام حسین علیه السالم :
هر کس فکرش به جایى نرسد و راه تدبیر بر او بسته شود،
کلیدشمداراست.
بحاراالنوار ،ج ،75ص128
پندبزرگان
مایه خوشبختی انسانیت است
که هر انسانی فقط انی هست که هست.
فرناندوپسوا
حافظانه
اگر ان طایر قدسی ز درم بازاید
عمر بگذشته به پیرانه سرم بازاید
دارم امید بر این اشک چو باران که دگر
برق دولت که برفت از نظرم بازاید
حامد بهداد پس از کرونا کنسرت برگزار می کند؟
حامد بهداد هنرمند ســینما و تلویزیون
در هفته پایانی اذرماه موفق شد تا مجوز
تازه ترین البوم خود را از دفتر موســیقی
اخذ کندتا هــواداران این هنرمند منتظر
حضــور مســتقلش روی صحنــه اجرای
موســیقی در دوران پس از کرونا باشند.
دفتر موســیقی وزارت فرهنگ و ارشــاد
اســامی در هفته پایانــی اذرماه مجوز
۱۲۷تــک اهنگ و ۱۱البوم موســیقیاز
جمله البوم مســتقل حامد بهداد را صادر
کرد .با نگاهی بــه جدول امارهای صدور
مجوز موسیقی که از سوی دفتر موسیقی
وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی صادر شده
است شاهد هستیم که البوم «هزار هیچ»
به خوانندگی و اهنگســازی حامد بهداد،
موفق شده تا مجوز انتشار خود را دریافت
کند .حامد بهــداد (زاده ۲۶ابان )۱۳۵۲
هنرپیشــه سینما ،تئاتر و تلویزیون و خواننده اهل ایران اســت .نخستین بار با فیلم اخر بازی به
سینمای ایران معرفی شد و برای همین فیلم کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد
از جشنواره فیلم فجر شد.
او بازی های تحسین شده ای در فیلم هایی چون :بوتیک ،کافه ستاره ،روز سوم ،کسی از گربه های
ایرانی خبر نداره ،جرم ،ســعادت اباد ،ارایش غلیظ ،خانه دختر ،نیمه شــب اتفاق افتاد ،سد معبر،
قصر شــیرین داشــته و برای بازی در فیلم جرم به کارگردانی مســعود کیمیایی سیمرغ بلورین
بهترین بازیگر مکمل مرد را از بیســت و نهمین جشنواره فیلم فجر دریافت کرده است .از اخرین
جوایز او می توان جایزه معتبر بهترین بازیگر مرد جشــنواره بین المللی فیلم شــانگهای در سال
۲۰۱۹برای بازی در فیلم قصر شیرین را نام برد.
حامد بهداد در طول فعالیت هنری اش از ســوی بسیاری از کارگردانان سرشناس سینمای ایران
همچون :عباس کیارســتمی ،ناصر تقوایــی ،اصغر فرهادی ،بهرام بیضایــی ،داریوش مهرجویی،
مســعود کیمیایی ،بهمن فرمان ارا ،پرویز شــهبازی و بهمن قبادی دعوت به همکاری شده است.
همچنین بهداد برای نقش افرینی در بســیاری از فیلمهایش از جشن ها و جشنواره های متعددی
نامزد دریافت جایزه بازیگری شده است.
این هنرمند بیش از این با هنرمندان موســیقی دیگری از جمله همایون نصیری و گروه دارکوب
بعنوان خواننده همکاری داشــته اســت .عالوه بر البوم حامد بهداد« ،دقیقه ها» با صدا و اهنگ
مسعود سعادتمند« ،حرف بی حروف» به اهنگسازی تینا الجوردیان از جمله البوم هایی هستند
که در هفته پایانی اذر ماه مجوز انتشار گرفتند.
همچنین البوم «نغمه های ابیورد» با نوازندگی دو تن از پیشکسوتان موسیقی محلی درگز محمد
علمداریان و اســتاد حیدرعلی عاشقی با اجرای ســازهای سرنا ،دهل ،قشمه مجوز انتشار گرفته
اســت .در میان مجوزه های صادره در بخش تک اهنگ ها نیز می توان به قطعه « ســردار دلها»
به خوانندگی الیاس ایمانی پناه و اهنگسازی سجاد نیکو به یاد شهید سردار حاج قاسم سلیمانی
و قطعه « تکنوازی ســنتور ،نیمه شــب اذر ماه» به نوازندگی و اهنگسازی ابوالفضل صادقی نژاد
اشــاره کرد .گزارش صدور مجوزهای البوم و تک اهنگ به صورت هفتگی در قالب خبر منتشر
می شود .برای این اثار صرفا مجوز انتشار صادر شده و زمان انتشار ان در اختیار مالک اثر است.
دانیال جراهی
برف
صدای رادیوی تاکســی تقریبا زیاد بود و گوینده
با صدایی پر انرژی داشــت از یک روز برفی خوب
میگفت :صبح زیباتون بخیر ،پاشــید صبح شده،
االن باید لباس گرماتونو بپوشــید از خونه بزنید
بیرون ،فقط مواظب باشید لیز نخورید .بریم برف
بازی...موزیک!.....
من لباســهای گرمم را پوشیده و در ترافیک گیر
افتاده بودم .مرد جوانی که کنارم نشســته با اخم
و صدایی لرزان گفت :اقای راننده میشــه صدای
گناه نو
رادیو رو کم کنی؟ زیرلب داشت به ترافیک و رادیو
غر می زد ،نگاهش به من افتاد و گفت :واال...
من که متوجه نشــده بودم زیر لب چی می گفت،
گفتم :چی؟
مــرد جوان گفت :رادیو رو میگم ،روز خوب برفیه
خوب! کجاش خوبه اخه؟ ترافیک و گل و شــل و
بدبختی .چند دقیقه از غر زدن هاش نگذشته بود
که با نگاهی مظلومانه گفت :قرص سر درد داری؟
گفتم :مگه ســردرد قرص داره؟ مرد جوان گفت:
معلومه که داره پس شــما سرت درد میگیره چی
میخوری؟ گفتم :من بیشتر دلم درد میگیره! مرد
با بی حوصلگی و کمی عصبانیت گفت :حاال قرص
سردرد داری؟
گفتم :نه ،پا درد و دل درد هست ،بدم؟
مرد سرش را برگردانند و گفت بذار برا خودت!
مــرد جوان پیاده شــد و ســردردش را در عقب
تاکسی جا گذاشت!
«اصغر عبداللهی»
در کنار «احمد اقالو» ارام گرفت
پیکر اصغر عبداللهــی صبح امروز در قطعه هنرمندان
بهشت زهرا به خاک ســپرده شد .پیکر زنده یاد اصغر
عبداللهی از فیلمنامه نویسان مطرح و باسابقه سینمای
ایران امروز دوشــنبه ،هشــتم دی ماه به خاک سپرده
شد .این نویسنده در طبقه فوقانی مزار احمد اقالو در
قطعه هنرمندان بهشت زهرا ارام گرفت .این مراسم با
حضور جمع محدودی از خانواده و همکارانش به خاک
سپرده شــد و اعضایی از خانه ســینما در این برنامه
حضور داشتند.
اصغر عبداللهی فیلم نامه نویس ،کارگردان و داستان نویس که متولد ۱۳۳۴در ابادان بود امروز ۷
دی ماه در سن ۶۴سالگی در بیمارستان جم درگذشت .نگارش فیلمنامه هایی همچون خواهران
غریب ،جهیزیه ای برای رباب ،نصف مال من نصف مال تو ،عینک دودی ،پیشــنهاد پنجاه میلیونی،
غریبانه ،مرســدس ،اشپزباشــی ،چتری برای دو نفر ،خداحافظی طوالنی و خانه خلوت بخشی از
اثار این هنرمند است .این هنرمند برای نگارش فیلمنامه خانه خلوت سیمرغ بلورین دهمین دوره
جشــنواره فیلم فجر را دریافت کرد .وی در ســال های اخیر فیلم یک قناری یک کالغ را در مقام
کارگردان ساخت و از جمله اثار مکتوب اش می توان به قصه ها از کجا می ایند :از فیلمنامه نویسی
و زندگی و ...نام برد .وی دانشجوی نمایش نامه نویسی در دانشکده هنرهای دراماتیک بود که بعد
از انقالب در دانشــکده هنرهای نمایشی و موسیقی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران ادغام
شد ،او پایان نامه اش را ارائه نداد و تحصیالتش را ناتمام رها کرد.
انتقاد از برند گردشگری ایران
این سیمرغ کپی است!
یکی از مدیران اسبق گردشگری با انتقاد از عدم حق کپی در طرح سیمرغ گردشگری
ایران گفت :چند ســال پیش سیمرغ گردشگری ایران راطراحی کردم ولی اکنون با
اندکی تغییر و هزینه های میلیاردی ان را ثبت کردند.
حبیب اهلل متحدین از مدیران اســبق گردشگری که پس از بازنشستگی اکنون مدیر
انجمن توســعه گردشگری نیشــابور و فعال میراث فرهنگی است گفت :در سال ۸۴
پس از ۱۲ســال مطالعه به این نتیجه رســیدم که ایران بر خالف کشورهای دیگر
سنگارامگاهمحمدرضاشجریان
امروز در باغ ارامگاه فردوسی،
نصب خواهد شد
پس از ۸۱روز از درگذشــت محمدرضا شجریان ،سنگ
ارامگا ِه اســتاد اوا ِز ایرانی ،اماده نصب شــد .پس از انجام
کارهای زیرسازی و اماده ساز محل ،سنگ مزار محمدرضا
شجریان( ،سه شنبه ۹دی) در باغ ارامگاه فردوسی ،نصب
خواهد شــد .تصاویری از طرح نهایی این سنگ ارامگاه را
کانال رســمی خانه شجریان به اشتراک گذاشته است که
روی ان ،نوشته «خاک پای مردم ایران» به چشم می خورد.
هنوز یک برند گردشــگری ندارد .بنابراین ان زمان که در دفتر تدوین استانداردهای
گردشــگری فعالیت می کردم با تحصیالتی که در حوزه معماری داشتم،؛ طرح برند
گردشگری را برای ثبت به وزارت ارشاد دادم ان زمان توجهی به این طرح نشد .ولی
همان موقع نامه نگاری های خود را به روســای ســازمان میراث فرهنگی انجام دادم
از جمله اقای ملک زاده تا اقای مونســان .وی گفت :این پیگیری ها را پس از اینکه
بازنشســته شدم ادامه دادم تا اینکه متوجه شدم برند گردشگری ایران سیمرغ شده
اســت همان سیمرغی که من طراحی کرده بودم حتی شنیدم برای ان چند میلیارد
تومان هزینه کرده اند.
متحدین درباره علت انتخاب سیمرغ برای برند گردشگری ایران بیان کرد :سیمرغ در
منطق الطیر عطار امده که تمام جهان را به سوی اسمان دعوت می کند اسمانی که از
ان رانده شده ایم .این برند یک سفر روحانی را تداعی می کرد .بنابراین سر سیمرغ رو
به اســمان بود در حالی که سیمرغی که اکنون معاونت گردشگری طراحی کرده رو
به افق و زمین دارد ۳۰ .مرغ اشاره به حضرت باری تعالی است و دریایی از پرندگانی
که هر کدام نماد یک دسته از انسان ها است ۳۰ .مرغ یعنی ۳۰سفر.
وی ادامه داد :برند گردشگری که من طراحی کردم نماد گردشگری جمهوری اسالمی
ایران است ولی نمادی که وزارت میراث فرهنگی طراحی کرده نماد گردشگری ملی
اســت .کدام یک مهم تر است نماد گردشگری جمهوری اسالمی یا ملی؟ متحدین با
بیان اینکه تمام مدارک مربوط به مطالعات و طراحی برند گردشــگری ایران با طرح
سیمرغ را در اختیار دارد گفت :این طرح حتی به تایید سازمان میراث فرهنگی وقت
نیز رســید .همان زمان اقای کزازی عبارت ادبی ایران سرزمین مینو و معنا را نیز به
مفهوم نماد اضافه کرد.
چرا نام مولوی از کتاب درسی دانش اموزان حذف شد؟
حذف نام مولوی از کتاب فارسی پایه نهم بار دیگر نحوه تغییرات در کتاب های
درسی را به بحث داغ شبکه های اجتماعی تبدیل کرد .باز هم تغییر در کتاب های
درسی خبرساز شده است؛ این بار حذف نام مولوی از درس چهارم کتاب فارسی
پایه نهم .این اولین بار نیست که تغییر در کتاب های درسی ،به ویژه در کتاب های
فارسی دانش اموزان سوژه داغ شبکه های اجتماعی شده است .سال های پیش نیز
انتشار مطالبی درباره انتساب اشتباه ابیاتی به فردوسی یا تغییر بیتی از ایرج میرزا
دوباره بحث لزوم بازنگری در تدوین و تالیف کتاب های درسی را بر سر زبان ها
انداخت .امسال نیز اعمال تغییراتی در محتوای کتاب های درسی دانش اموزان
بازتاب گسترده ای در میان شبکه های اجتماعی داشت که از این موارد می توان
به اعمال تغییر در داستانی از هوشنگ مرادی کرمانی اشاره کرد؛ تغییری که
بدون اجازه از صاحب اثر در کتاب صورت گرفت و انتقاد این نویسنده نام اشنای
حوزه ادبیات کودک و نوجوان را به همراه داشت .تغییر در محتوای کتاب های
درسی امری نااشنا و غریب نیست .تغییراتی که به گفته پژوهشگران ،گاه بیشتر
از اینکه حاصل یک کار کارشناسی شده باشد ،نتیجه اعمال سلیقه فردی است.
در تغییر اخیری که رخ داده ،نام مولوی به عنوان شاعر ابیات ان بخش از کتاب
حذف شده و به جای ان «شاعری» امده است .ابیاتی که به اعتقاد پژوهشگران،
جعلی و منتسب به مولوی اســت .در وهله اول به نظر می رسد که این بار این
تغییر درست انتخاب شده ،اما سوال اینجاست که چرا در انتخاب بین حذف نام
شاعر یا بیتی جعلی ،نام مولوی حذف شده و نه ان ابیات؟ محسن احمدوندی،
دانش اموخته رشته دکتری زبان و ادبیات فارسی و اموزگار ،در یادداشتی به این
موضوع پرداخته و نوشته است« :من در چند سال اخیر سلسل ه یادداشت هایی
درباره ورود جعلیات به کتاب های فارسی دوره اول متوسطه نوشته ام .دو مورد از
این یادداشت ها درباره ابیاتی بود که به اشتباه به فردوسی و مولوی نسبت داده
شده بود ،درحالی که این ابیات در اثار این دو شاعر بدین شکل که در کتاب های
درسی امد ه بود وجود نداشت .توجیه هیئت تالیف این بود که این ابیات اگرچه از
فردوسی و مولوی نیستند ،اما در بین مردم بدین شکل رایج اند و ما هم به همین
دلیل انها را این گونه در کتاب های درسی گنجانده ایم؛ توجیهی که البته چندان
هم منطقی و علمی نبود .در چاپ جدید کتاب های درسی از انجا که این ابیات
از فردوسی و مولوی نبود ،هیئت تالیف تصمیم گرفت به جای حذف اشعار ،نام
شاعران را از زیر این اشعار حذف کند تا خود را از این انتقادات برکنار دارد و اگر
کسی بگوید «این ابیات که از فردوسی و مولوی نیست!» پاسخ بدهد که ما هم
در جایی اسمی از این دو شاعر نیاورده ایم .گویی در بین این همه شعر خوب از
فردوسی و مولوی نمی شود چند بیت مناسب دیگر پیدا کرد و در کتاب درسی
گنجاند و ّال و ّبل باید همین چند بیت جعلی و منتسب را در کتاب اورد .امروز
در چند خبرگزاری ازجمله «بی بی سی فارسی» دیدم که این خبر را با سوگیری
منتشــر کرده اند و ان را به عناد هیئت تالیف با عناصر فرهنگ ایرانی نسبت
داده اند .بدیهی است که من با نگاه و نگرش حاکم بر تالیف کتاب های درسی
موافق نبوده و نیستم و بیشترین انتقادها را در این سال ها به این بخش از نظام
اموزشی کشــور وارد کرده ام ،اما این یک مورد حذف ،ارتباطی به ستیزه گری
هیئت تالیف با عناصر ایرانی ندارد .حذف نام این دو شاعر از زیر اشعاری که از
انها نیست کار درستی بوده است ،اما درست تر ان بود که هیئت تالیف به جای
گنجاندن این اشــعار جعلی و حذف نام این دو شاعر بزرگ زبان فارسی از زیر
این اشعار ،از اشعار اصیل و ارزشمند این دو سخنور پراوازه در کتاب های درسی
می گنجاند تا به چنین حاشیه سازی هایی دامن نزند». صفحه 4