روزنامه هنرمند شماره 1358
روزنامه هنرمند شماره 1358
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
شنبه 6دیماه 1399سال سیزدهم شماره 4 1358صفـــحه 2500تومـان ISSN 2008-0816
درخواست هنرمندان
درباره بودجه سینما و تئاتر
در الیحه ۱۴۰۰
www.jaaar.com
20دی ماه اخر ین مهلت ارسال
ا ثار برای داوری جشنواره
فیلم فجر
دولت به هنرمندان
کمک بالعوض کند
گفتگوی«هنرمند»با«سعیدشیخ زاده»مدیروگویندۀدوبالژ:
به کارگردانی مریم بحرالعلومی؛
بهبهانه 82سالگیبهرامبیضایی
بر قله درخشان فرهنگ ایران!
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
سینماوتلویزیون3.
CINEMA&TV
از «مهمان مامان» و «ناهید»
تا «مغزهای کوچک زنگ زده»
سینماوتلویز یون3.
CINEMA&TV
محمود منتظم صدیقی ،اهنگساز و عضو ارکسترملی ایران:
کارگردانمجموعهاعالم کرد؛
فیلمبرداری سریال «ارباب حلقه ها»
به پایان رسید
سینما و تلویز یون3.
«شهربانو» برای حضور در جشنواره
فیلم فجر اماده می شود
متفاوت تر ینفیلم هایدرامایرانی کهبایدتماشا کنید
CINEMA&TV
سیروسهمتینویسنده،بازیگر و کارگردانتئاتر:
دست هنرمندان در پرداختن
به قهرمانان ملی باز نیست
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
حق اثر من
در «شب بخیر کوچولو» ادا نشد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
درخواست هیئت مدیره خانه موسیقی
از قوه قضائیه در پی مخدوش کردن
تابلوی خیابان محمدرضا شجریان
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
«قورباغه»
باالخره از نماوا پخش شد!
سینماوتلویز یون3.
CINEMA&TV
تصو یر برداری فیلم «ناچاری»
پایان یافت
سینماوتلویز یون3.
CINEMA&TV
عکس :مینا قانع
هنــــــر،معنایزندگیاست صفحه 1
2
گفتگوی «هنرمند» با «سعید شیخ زاده» مدیر و گویندۀ دوبالژ:
هنر معنای زندگی است
شنبــــــــــــه 6دی ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1358
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
گزارش
درخواست هنرمندان درباره بودجه
سینما و تئاتر در الیحه ۱۴۰۰
خسارت های کرونا برای اهالی فرهنگ و هنر به اندازه ای بود که بودجه
پیشنهادی دولت برای سال ۱۴۰۰با افزایش قابل توجهی همراه بوده
است .افزایشی که باید دید می تواند به جبران اسیب ها بپردازد یا خیر؟
اهالی فرهنگ و هنر یکی از سخت ترین سال ها را گذرانند .خسارت های
وارده به این حوزه ســبب شده مسئوالن دولتی میزان بودجه در نظر
گرفته شــده بخش فرهنگ در ســال ۱۴۰۰را افزایش قابل توجهی
بدهند .در بخش سینما و تئاتر ،بودجه پیشنهادی دولت برای این دو
حوزه افزایش خوبی یافته است .بودجه امسال سازمان امورسینمایی،
۲۱۰میلیارد تومان بوده که برای ســال اینده رقم پیشنهادی دولت
۲۷۵میلیارد تومان شده است .این سازمان زیرمجموعه های مختلفی
دارد که برای هرکدام جداگانه ردیفی مشخص شده؛ برای مثال حمایت
از جشــنواه فیلم فجر ۲۰میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان و حدود ۱۷۲
میلیارد تومان هم برای حمایت و گسترش سینمای ملی در نظر گرفته
شده است .در بخش حمایت و گسترش هنرهای نمایشی یعنی همان
حوزه تئاتر ۱۲۰میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان در بودجه ثبت شده که
ســال پیش این رقم کمی بیش از ۸۴میلیارد تومان بود .در جزئیات
براورد هزینه های هنرهای نمایشی در سال های گذشته نام موزه تئاتر
جداگانه و در کنار نام خانه تئاتر می امد که برای سال اینده حذف شده و
فقط به درج نام موزه تئاتر عروسکی با در نظرگیری بودجه ۲میلیارد و
۵۰۰میلیون تومانی اشاره شده است .شهرام گیل ابادی مدیر عامل خانه
تئاتر و علی سرتیپی تهیه کننده سینما و رئیس کانون پخش کنندگان
سینمای ایران درباره میزان بودجه پیشنهادی به بخش های فرهنگی،
پاسخگویپرسش هابودند.
سهممهلکوابستگیتئاتربهفضایخصوصی
گیل ابادی درباره میزان بودجه در نظر گرفته شــده سال اینده برای
هنرهای نمایشی گفت :تئاتر در همه جوامع محصول و فراورده فرهنگی
است که دولت ها در جهت توسعه فکری به سبد خانوار مردمشان اضافه
می کنند .تئاتر در جایگاه خاص خود چند کارکرد مشخص و تعریف شده
ی تئاتر ،اموزش است که و سپس «توسعه فکر
دارد .از کارکردهای جد
و اندیشــه جامعه ،تحلیل و نقد نیز دیگر کارکردهای ان است .به این
معنا جوامعی که تئاتر پویا دارند ،بدون شک می توان برای توسعه فکری
روی انها حساب کرد .اما جایگاه تئاتر حتی نزد سیاستگذاران فرهنگی
ف شده ای نیست و وقتی که فصل بودجه می رسد فقط
ما جایگاه تعری
به یک فرایند اجرایی در تئاتر فکر می شود .در صورتی که فرایند اجرایی
در تئاتر هم دچار نقص جدی است و نیاز به بازنگری عملکرد دارد و نباید
تئاتر را به سمت خصوصی بودن بکشانیم .یکی از سم های مهلکی که
می تواند به تئاتر وارد شود و به جامعه بویژه فضای فرهنگی لطمه بزند
این است که تئاتر به فضای خصوصی وابسته شود.
ایفاینقشتاریخیمجلس
در میان حوزه های مختلف هنری و فرهنگی به جرات می توان گفت
که تئاتر بیشترین اسیب را دیده است .با توجه به اینکه نمایش ها باید
در سالن های سربسته و نزدیک به تماشاچیان برگزار شود ،به طور حتم
با وجود کرونا این اتفاق امکان پذیر نبود .هر چند با رعایت پروتکل های
بهداشتی ،فاصله اجتماعی و کاهش ظرفیت سالن ها ،برخی نمایش ها
روی صحنه رفتند اما خسارت هایبسیاری متوجه این قشرهنرمند شد.
مدیرعامل خانه تئاتر درخصوص نقش مجلس در حمایت از هنرمندان
گفت :تولید تئاتر با توجه به تورم ،گران شــده است .به اعتقاد من در
فصل بودجه اگر اساسا سیاست های فرهنگی دولت هم دچار نقص است
مجلس باید نقش خود را ایفا کند و با افزایش بودجه تئاتر ،به هنرمندان
این قشر توجه خاصی داشته باشد .این توجه می تواند در دو وجه حمایت
و خدمات باشد.
افزایش بودجه و امیدواری به رویکرد حمایتی مجلس
علی سرتیپی با توجه به مشــکالتی که ویروس کرونا برای سینما و
سینماگران به وجود اورده است ،درباره ارزیابی میزان بودجه سینمایی
و افزایش ان گفت :در حالت عادی و سال های گذشته ،میزان بودجه
اختصاص داده شــده به سینما همواره کم بوده است .حال با توجه به
مشکالتی که امسال کرونا برای ما به وجود اورده سبب شده بسیاری از
تهیه کنندگانوسینماگرانبامشکالتجدیدراینزمینهمواجهشوند.
تا جایی که متاسفانه بسیاری از سالن های سینما در حال ورشکستگی
است .به اعتقاد من ،باید بودجه خوبی برای این بخش ها درنظر گرفته
شود تا فعاالن عرصه سینما بتوانند مسیر خود را ادامه بدهند و امیدواریم
در مجلس نیز اتفاقات خوبی بیفتد .هر چند این بودجه نسبت به سال
گذشته افزایش داشته اما با توجه به شرایط حاکم بر جامعه در نتیجه
کرونا ،و بحرانی که در سینماها وجود دارد ،فکر نمی کنم کافی باشد.
امرارمعاشسینماگران،اولویتاصلی
امســال هر چند که نمایش انالین به کمک سینما امد اما نتوانست
خســارت های حاصله را به طور کامل جبران کند و برای سینماداران
مرهمی جدی باشد .همه این اتفاقات باعث شد تا اعتبار در نظر گرفته
شــده در الیحه بودجه سال اینده ،افزایش داشته باشد و از این مبلغ
در نظر گرفته شده برای سینمای ملی و جشنواره فجر نیز اعتباراتی
مشخص شود .اما این بودجه باید بیشتر صرف کدام از بخش های سینما
شود و کدام قسمت در اولویت است؟ رئیس اتحادیه پخش کنندگان در
این زمینه گفت :به طور قطع باید در ابتدا مسائل معیشتی سینماگران و
کسانی که در این حوزه امرار معاش می کنند ،اولویت اصلی باشد .چون
با همه گیری ویروس کرونا ،تعداد بسیاری از این افراد بیکار شده اند .بعد
از رسیدگی به این مساله ،باید به سالن های سینمایی که درامدهایشان را
به صورت مستقیم از دست داده اند ،توجه شود .به اعتقاد من این دو مورد
در اولویت هستند و باید توجه کرد که این بودجه و اعتبارات به سمت
برخی تولیدات بی خاصیت نرود و خرج برخی از جشنواره های بی فایده و
نه چندان مهم سینمایی نشود.
امین کردبچه چنگی-عکس :مینا قانع
سعید شــیخ زاده ،مجری ،بازیگر ،گوینده و مدیر دوبالژ ،متولد 27اذر ماه 1357است و
خبرنگار رادیو و تلویزیون روزنامۀ هنرمند به همین بهانه ،گفتگویی با وی ترتیب داده است.
اغاز کار وی در سینما از سال ۱۳۶۸در دوران کودکی با فیلم «مرگ پلنگ» به کارگردانی
«فریبرز صالح» بود و پس از ان در حرفه دوبله نیز مشــغول شد .فعالیت حرفه ای وی در
رشته های مختلف هنری همچنان ادامه دارد .دست اندرکاران روزنامۀ هنرمند ،ضمن عرض
تبریک به مناسبت فرارسیدن این زادروز با شکوه ،بهترین ها را برای این جوان پر سابقه و
خوش اتیه در عرصۀ دوبالژ ارزومند است.
با شادباش روز تولد حس خوب به یکدیگر هدیه کنیم
سعید شیخ زاده ،که به مناسبت فرا رسیدن زادروزش با خبرنگار رادیو و تلویزیون روزنامۀ هنرمند گفتگو
می کرد ،با اشــاره به این که روز تولد برای او و هر کس دیگری روزی بســیار با ارزش است ،گفت :هر
کس برای این که احساس کند در دنیا تنها نیست ،روز تولد خود را بسیار دوست دارد وو اگر حواسمان
به یکدیگر باشد و روز تولد هم را فراموش نکنیم ،باید مطمئن باشیم که از این طریق می توانیم حس
بسیار خوبی به یکدیگر بدهیم .وی در ادامه ،با اشاره به این که تجربۀ کارهای مختلفی که در عرصه
های مختلف ،از جمله صداپیشگی ،نمایشنامه خوانی و بازیگری را در کارنامه دارد ،افزود :مسلماً هر روز
حضور در عرصۀ هنر به داشته های من اضافه کرده است و هر روز نو برای من دارای تجربه ای نو بوده
است و اعتقاد دارم همۀ این فعالیت ها به نوعی برای من تمرین محسوب می شود ،تمرین برای کار بهتر
که اشکاالت خود را کمتر و حتی برطرف کنیم و از طرفی دیگرف به این قدرت برسیم که بتوانیم خود
را نقد کنیم و به سمت بهتر شدن حرکت کنیم.
هر بار که پشت میکروفون دوبله می نشینم ،از نو متولد می شوم
گویندۀ فیلم سینمایی «بری» ،در بخشی دیگر از این گفتگو ،با اذعان به این امر که شغل دوبله شغلی
دوست داشتنی است و او نیز بسیار این شغل را دوست دارد ،ادامه داد :سال های بسیار طوالنی برای
دوبله وقت گذاشته ام ،این شغل را واقعاً دوست دارم و دوست دارم که تا همیشۀ این کار را ادامه بدهم،
چرا که هر بار که پشت میکروفون دوبله می نشینم ،گویی از نو متولد شده ام و از این کار نهایت لذت را
می برم و بر همین اساس ،از زندگی نیز بیشتر لذت می برم.
انجام هنر شیخ زاده ،با تاکید بر این مفهوم که هر گوینده در دوبالژ هر نقش جدیدی را که صداپیشگی
می کند ،وارد دنیایی جدید می شود و جنس یک شخصیت جدید را تجربه می کند ،اظهار داشت :در
برخی از پروژه ها شخصیت هایی هستند که خوب هستند و به دل می نشینند و به همین خاطر است
که گوینده دوست دارد لحظه به لحظه با انان جلو برود ،بعد ها به ان ها فکر می کند و در برخی از موارد
می توان گفت که گوینده می تواند از نقش هایی که به جای انان صحبت کرده است ،درس بگیرد ،اما
در مقابل نیز ،گاهی فیلم هایی وجود دارد که گوینده به نقش و یا حتی به فیلم عالقه ای ندارد واین
موضوعی خاص نیست ،بلکه اتفاقی است که برای هر گوینده ای ممکن است رخ بدهد.
پیشرفت در هنر مستلزم گذشت زمان و دریافت اموزش های تخصصی است
وی ،با اشاره به این که بسیاری از افراد دوست دارند که وارد عرصۀ دوبله و یا دیگر هنرهای جذاب مثل
بازیگری ،موسیقی و خوانندگی شوند چرا که این کار برای انان بسیار جذاب است ،تصریح کرد :ما نباید
تصور کنیم که به صرف انجام یک کار یا حرفه به صورت اماتور و یا در جمع خانوادگی ،می توانیم به صورت
حرفه ای نیز در ان حوزه مشغول به فعالیت شویم و با انجام ان حرفه به صورت اعلی ،موفق باشیم؛ چرا که
پیشرفت در هر هنر مستلزم گذشت زمان بسیار است و در عین حال یک هنرمند ،زمانی که دست به کاری
تخصصی می زند ،باید در ان حوزه مطالعه و تمرین کند و از اساتید مجرب اموزه های الزم را به مرور زمان
کسب کند تا بتواند ان کار را ادامه دهد و دوبله نیز مانند تمام رشته های هنری همین ویژگی ها را دارد.
نباید به سختی های کار حرفه ای فکر کرد
گویندۀ فیلم سینمایی «شوالیۀ سایه ها» با تاکید بر این مفهوم که امروز دیگر سختی کار نباید برای یک
گوینده و حتی یک هنرمند حرفه ای معنا و مفهومی داشته باشد و کسی که در حرفه ای هنری مشول
به فعالیت است ،نباید راجع به سختی های ان فکر کند و دغدغه ای داشته باشد؛ تاکید کرد :این رفتار
باید در هر فرد به وجود بیاید که او در هر حرفه ای که مشغول به فعالیت است ،به سختی های کارش
فکر نکند و با این تفکر که هر انسان در هر گوشه ای از جهان مشغول به کاری خاص است ،از کاری
که انجام می دهد ،لذت ببرد و مسلماً دوبله در مقابل کارهایی مانند معدن ،ساختما سازی دیگر شغل
های دشوار کاری سخت نسیت ،اما باید گفت که این شغل هم مانند دیگر شغل ها نیاز به تخصص و
مهارت درخور خود دارد و به هر حال همان طور که بسیاری از افراد نمی توانند کار معدن بکنند ،در
یک شرکت کار کنند و یا در محیطی اداری مشغول به فعالیت شوند ،برخی از افراد هم هستند که در
مقابل افراد یاد شده ،نمی توانند کار هنری بکنند .وی با تاکید بر این مفهوم که هرگز از کارهایی که
در عرصۀ هنر انجام می دهد ،خسته نمی شود ،خاطر نشان کرد :تمام فعالیت های هنری را به شرط
لذت انجام می دهم و با خودم شرط کرده ام که تا زمانی که از کارم لذت می برم ،به مسیرم ادامه بدهم
و دوبله هم از این امر مستثنی نیست .گویندۀ فیلم « »1917با تاکید بر این نکته که یک مدیر دوبالژ
می بایست برای نقش های مختلفی که در یک فیلم می بیند ،انتخاب هایی خوب و درست داشته باشد،
گفت :مدیر دوبالژ باید گویندگانی را انتخاب کند که در برخورد با نقش ها به گونه ای عمل کنند و یا
صدای انان به صورتی باشد که هیچ کس با صدا در مواجهه با نقش احساس غریبگی نکند و اصطالحاً
صدا از تصویر جدا نباشد.
گویندگان با تجربۀ دوبالژ می توانند به ارتقای جایگاه فیلم کمک شایانی بکنند
شیخ زاده با تاکید بر این امر که گویندگان با تجربه و کسانی که در کار خود دارای درجات باال هستند،
می توانند کمک شایانی کنند تا پروژه دوبله ارتقاء پیدا کند و در یک جایگاه شایسته به مخاطبان خود
تقدیم شود ،افزود :دوبله ،هیچ ارتباطی با صنعت ندارد چرا که معتقدم که در صنعت هیچ جایگاهی
ندارد و در مورد هنر و فرهنگ بودن این مقوله می توانیم صحبت کنیم ،می توانیم بگوییم که دوبله در
هنر ،مانند یک خیابان بزرگ در یک شــهر ،با تمام جذابیت های موجود در ان است .وی ،با اشاره به
این که نسل های پیشین در هر حوزه ای کار خود را انجام داده و کار خود را بسیار خوب انجام داده اند
و مخاطبان معموالً راجع به بهترین ها صحبت می کنند ،ادامه داد :بزرگان دوران گذشته به یقین اثار
ارزشمندی را از خود به جای گذاشته اند و بسیار طالیی بوده اند ،اما به نظر من ،کار طالیی دوبالژ امروز
و در نسل حاضر صورت می گیرد ،چرا فیلم هایی که امروز در حال دوبله شدن هستند ،به هیچ عنوان با
فیلم های گذشته قابل مقایسه نیستند و هرگز نمی توانم بپذیرم که عصر طالیی دوبالژ گذشته است و
مجموعاً به این اعتقاد دارم که در زمان حال زندگی می کنم و کسانی که به هر حال ،نمی توانم راجع به
کسانی که در گذشته زندگی می کنند و گذشته برای انان دارای جذابیت های بیشتری است ،صحبت
کنم ،چرا که در حال زندگی می کنم و بهتر است که به حال فکر کنیم و گاهی نیز به اینده .این مدیر
دوبالژ ،در ادامه ،با اذعان به این امر که مدیریت در دوبالژ تفاوت های بسیاری نسبت به گوینده دارد،
اظهار داشت :مدیریت در دوبالژ مسئولیتی بسیار سنگین تر از گویندگی دارد و مدیر دوبالژ می بایست
با انتخاب های درست و حساب شده و همچنین تنظیم دقیق دیالوگ ها ،کار خود را مدیریت کند و در
نهایت باید کار را به گونه ای به مخاطب تحویل بدهد که شیرین و یک دست به حساب بیاید و لطمه
ای به فیلم وارد نکند .گویندۀ فیلم سینمایی «وایکینگ ها» ،با اشاره به این که کسانی که می خواهند
کار گویندگی و دوبالژ را می خواهند انجام بدهند ،می بایســت استعداد و ویژگی های الزم برای انجام
ان کار را در وجود داشته باشند و این موضوع امری قطعی و شک ناپذیر است ،تصریح کرد :تمرین و
اموزش در عرصۀ این هنر و هنرهای دیگر از این دست از جملۀ مقوالتی است که در مسیر پیشرفت
می تواند به هر فرد کمک کند.
هر انچه در دوبلۀ امروز داریم از بزرگان این هنر داریم/هنر معنای زندگی است
وی در بخشی دیگر از این گفتگو ،با تاکید بر این موضوع که امروز هر ان چه که نسل جوان این هنر
دارد ،از دوستان بزرگ و پیشکسوت دارد و نسل جدید نیز تالش کرده است تا اموزش این هنر و فضای
کاری را که از بزرگان دیده است ادامه دهد و هر ان چه که امروز ،نسل جدید دوبالژ در اختیار دارد ،از
بزرگان این هنر به دست اورده است ،تاکید کرد :امروز ما هر ان چه داریم از پیشکسوتان این هنر است
و به اعتقاد من ،اگر بخواهیم به معنای شغل به هنر نگاه کنیم ،رنگ و شکلی دیگر می گیرد ،اما باید
بگوییم که هنر معنای زندگی است و هر کس می تواند تمام زندگی را هنرمندان پیش ببرد و هر کاری
که با ذوق و شوق و عالقه انجام شود ،هنر است و تفاوتی ندارد که این کار در حوزه هایی مانند بازیگری،
فیلم و یا نقاشی باشد ،حال ان که می توان گفت که فوتبال یا کارهای مجازی ،از جمله این که کسی که
یک شرکت بزرگ نرم افزاری را هدایت در بستر ان نرم افزارهای بزرگ را طراحی می کند که همۀ جهان
می توانند از ان استفاده کنند ،یک هنرمند است .شیخ زاده بر همین اساس ،تاکید کرد :کسی که با ذوق
و عالقۀ ویژه کار خود را انجام دهد هنرمند است و فعالیتی که انجام می دهد ،هنر محسوب می شود.
کار کردن در کنار حسین عرفانی برایم خاطره است
گویندۀ فیلم سینمایی «گومورا» ،در پایان این گفتگو ،با اذعان به این امر که موضوعاتی که در لحظه
پیش می اید ،به خاطراتی ماندگار در هنر دوبله تبدیل می شــود و خاطرات این هنر دریایی بی پایان
است؛ گفت :می توانم بگویم که تمام لحظاتی که با حسین عرفانی عزیز بوده ام برای من خاطره است و
واقعاً در کنار عزیز هنرمندی که کار دوبله را باکیفیت انجام می داد ،بسیار لذت می بردم.
دولت به هنرمندان بالعوض کمک کند
یک تولیدکننده و صادرکننده صنایع دســتی بر این باور است که
تسهیالتی همانند وام به بدهکار شدن هنرمندان منجر می شود
و این در حالی اســت که دولت می تواند همانند بسیاری دیگر از
کشورها ،به ســراغ کمک های بالعوض برود .مهدی اعلمی ،نایب
رییسانجمنصادرکنندگانصنایع دستی،دربارهوضعیتفعلیبازار
عرضه و فروش صنایع دستی اظهار کرد :به طور کلی صنایع دستی
از شیوع ویروس کرونا تاثیرات بسیاری گرفته ،اما نوع و میزان این
تاثیرات متفاوت بوده است؛ چراکه صنایع دستی رشته های متنوعی
دارد و افرادی هم که در این حوزه مشغولند با دغدغه ها و مشکالت
گوناگونی مواجه هســتند.او ادامه داد :بسیاری از تولیدکنندگان
محصوالت صنایع دستی وابسته به بازارچه های صنایع دستی بودند
که مدتی است همه انها به خاطر کرونا تعطیل شد ه و این وضعیت
تاثیر بدی بر زندگی هنرمندان این عرصه گذاشت ه است .می توان
گفــت ،هم اکنون وضعیت هنر و هنرمندان صنایع دســتی اصال
مناسب نیست .اعلمی در پاسخ به این پرسش که معاونت صنایع
دستی می تواند چه کمکی به بهبود شرایط فعلی کند؟ خاطرنشان
کرد :اینکه معاونت صنایع دستی بخواهد برای صنایع دستی کاری
انجام دهد ،همانند این اســت که انتظار داشته باشیم دولت برای
مشــکالت خودرو و تورم کاری انجام دهد! اگر دولت می تواند این
مشــکالت را حل کند ،معاونت صنایع دستی نیز می تواند به داد
مشکالت معیشتی هنرمندان و صنعتگران این عرصه برسد .این
تولیدکننده صنایع دســتی با تاکید بر اینکه «در شرایط کرونایی
فعاالن صنایع دستی از بقیه اقشار مملکت جدا نیستند» ،یاداور شد:
اقشار اسیب دیده از کرونا کم نبوده اند .برای سایر اشتغال ها چه
کاری انجام داده شده است که حاال بخواهند برای هنرمندان صنایع
دستی انجام دهند .هم اکنون بسته های معیشتی در چه وضعیتی
قرار دارند؟ بسیاری از وام هایی که برای کرونا در نظر گرفته شد،
اجرایی نشده اند .چندی پیش شنیدم که در شهرستان ها به بعضی
از فعاالن صنایع دستی مبلغ ۲۰۰هزار تومان پرداخت شده است!
اعلمی گفت :دولت باید همانند سایر کشورها به صورت بالعوض
به هنرمندان کمک مالی کنــد ،نه اینکه هنرمندان را مقروض و
بدهکار کند .وام های ۱۲درصد چه کمکی به هنرمندان می کند؟
ان هم در شرایطی که پیچ و خم های اداری باعث می شود بسیاری
قید گرفتن وا م را بزنند .در شــرایطی که امکان برگزاری بازارچه و
نمایشگاه وجود ندارد ،باید تالش شود این هنرها زنده نگه داشته و
بعد به وضعیت فروش انها کمک شود.
20دی ماه اخرین مهلت ارسال نسخه کامل اثار به جشنواره فیلم فجر برای داوری
مدیر دبیرخانه سی و نهمین جشنواره فیلم
فجر گفت :مهلت ارائه نسخه کامل اثار برای
داوری ۲۰ ،دی ماه است و این زمان تمدید
نخواهد شــد .سیمون ســیمونیان افزود :با
توجه به همه گیری جهانی بیماری کووید،۱۹
شــیوه برگزاری جشنواره ها منوط به دستور
ستاد مبارزه با کرونا است .بنابراین ،شورای
سیاستگذاری جشنواره تصمیم گرفت که در
شــرایط خاص ،فیلم ها فقط داوری شود ،در
صورتی که شرایط بهتر شود و ستاد مبارزه
با کرونا اجازه دهــد ،فیلم ها برای صاحبان
اثار و رسانه ها (با رعایت کامل پروتکل های
بهداشــتی و ظرفیت اعالم شــده از طرف
ســتاد) نمایش داده خواهد شــد .او ادامه
داد :در صورت بازگشــایی سالن های سینما
و بهبود شرایط ،فیلم های جشنواره همانند
ســال های گذشــته برای مردم هم نمایش
داده خواهد شــد .به همیــن دلیل با توجه
به فرصت کوتاه باقی مانده تا اغاز جشنواره،
همه فیلم های متقاضی و اماده نمایش باید
در زمانی فشــرده داوری شوند تا دبیرخانه
جشــنواره امکان برنامه ریزی نمایش اثار را
داشته باشد .سیمونیان گفت :از صاحبان اثار
و دســت اندرکاران فنی فیلم ها و استودیوها
تقاضا می کنیم تا با تالش مضاعف ،نســخه
نهایی فیلم های ثبت نام شده را در موعد مقرر
به دبیرخانه جشــنواره ارائه دهند .او تاکید
اســاس مقرراتِ اعالم شده،
کرد :امســال بر
ِ
حداکثر تا ۲۰دی ماه باید نسخه های کامل
فیلم ها را برای بازبینی و داوری دریافت کنیم
و امکان تمدیــد فرصت برای تکمیل و ارائه
اثار وجود نخواهد داشت. صفحه 2
متفاوت ترینفیلم هایدرامایرانیکهبایدتماشاکنید
از «مهمان مامان» و «ناهید» تا «مغزهای کوچک زنگ زده»
برایبسیاریازتماشاگرانحرفه ایسینمافیلم هایدرامایرانیبه صورتکامالپیش فرضکلیشه ای
و بیهوده هستند .با این حال اثاری هم وجود دارند که با فاصله گرفتن از سایر فیلم های کسل کننده
به عناوینی متفاوت و دوست داشتنی تبدیل می شوند .فیلم های درام ایرانی معموال عناوین بی روح،
بدون ساختار مشخص و فاقد خالقیتی هستند که هیچ دلیل قانع کننده ای برای تماشای ان ها وجود
ندارد .تیم تولید این گروه از فیلم ها به امید ان که با روایت مشکالت جامعه مورد توجه منتقدان قرار
بگیرند از هر ایده و داستانی استفاده می کنند اما گاهی این گستردگی موضوعات بی پایان ان قدر به
چشم می اید که تعداد قابل توجهی از فیلم های درام ایرانی را به عناوینی تکراری و کلیشه ای تبدیل
می کند .با این حال همه فیلم های درام ایرانی هم عناوین ناامیدکننده ای نیستند و در این میان اثاری
وجود دارند که می توانند هر تماشاگری را به فکر فرو ببرند و او را تحت تاثیر قرار دهند .در ادامه
با متفاوت ترین فیلم های درام ایرانی که باید تماشا کنید ،اشنا می شوید .اثاری دوست داشتنی که
تعدادی از ان ها ارزش تماشای چندباره را هم دارند.
با پدیده عجیبی روبه رو می شود؛ پس از دفن هر جنازه ای در یک گورستان متروک جزیره ،زلزله می اید .محلی ها
باور دارند این زلزله ها کار اژدهایی است که در جزیره پنهان شده است.
من دیگو مارادونا هستم |۱۳۹۴
بودن یا نبودن | ۱۳۷۷
یکی از بهترین فیلم های کارنامه هنری ارزشمند کیانوش عیاری« ،بودن یا نبودن» است که پس از گذشت سال ها
از اکران هنوز هم در لیست متفاوت ترین فیلم های درام ایرانی قرار می گیرد .دهمین فیلم بلند کیانوش عیاری یک
درام فلسفی است که زندگی را از دریچه نوین به تماشاگرش نشان می دهد .کارگردانی ،نویسندگی و تهیه کنندگی
این فیلم برعهده کیانوش عیاری بوده و مرحوم عسل بدیعی در کنار مریم بوبانی از بازیگران شناخته شده ان
هستند .داستان فیلم «بودن یا نبودن» درباره دختر جوانی به نام انیک است که نیاز شدیدی به پیوند قلب دارد.
او به همراه پزشکش به بیمارستانی می روند که پسر جوانی در انجا بستری شده که در شب ازدواجش طی نزاعی
به مرگ مغزی دچار شده است .از ان جا که خانواده این پسر جوان تصور می کنند پسرشان هنوز هم زنده است،
تالش های دکتر برای راضی کردن ان ها به پیوند قلب نتیجه نمی دهد.
مهمان مامان |۱۳۸۲
هجدهمین فیلم بلند داریوش مهرجویی ،یک کمدی درام خانوادگی لقب می گیرد که بر اساس کتاب «مهمان
مامان» نوشته هوشنگ مرادی کرمانی ساخته شده و استودیوی سیمافیلم مسئولیت تهیه کنندگی ان را برعهده
داشته است .منتقدان و تماشاگران از فیلم «مهمان مامان» استقبال خوبی کردند و به همین دلیل فیلم در بیست
و دومین دوره جشنواره فیلم فجر موفق شد جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلم را دریافت کند .هوشنگ مرادی
کرمانی در نوشتن فیلم نامه «مهمان مامان» به داریوش مهرجویی کمک کرد .گالب ادینه ،پارسا پیروزفر ،امین
حیایی و حسین پورشیرازی از بازیگران اصلی این فیلم هستند .داستان فیلم «مهمان مامان» در شرایطی مشابه با
رمان هوشنگ مرادی کرمانی درباره خانواده ای فقیر است که مهمانی سرزده که زوجی تازه عروس و داماد باشند،
به خانه ان ها می ایند .از ان جایی که وضع مالی خانواده چندان مساعد نیست ،همسایه های این خانواده به یاری
ان ها می ایند تا ابروی صاحبخانه حفظ شود.
سیزده | ۱۳۹۲
فیلم «سیزده» به عنوان دومین فیلم سینمایی هومن سیدی با نویسندگی و تدوین او ساخته شد .امیر جعفری،
ویشکا اسایش ،ازاده صمدی،ریمارامین فر،احمد مهران فر ،امیرجدیدیونوید محمدزاده ازبازیگران شناخته شده
این فیلم هستند .یسنا میرطهماسب هم برای نخستین بار فرصت هنرنمایی در سینما را با حضور در «سیزده»
پرستاره تجربه کرد .این فیلم هومن سیدی در بخش نگاه نو در سی و دومین دوره جشنواره سینمایی فجر مورد
توجه قرار گرفت .داســتان این درام سیاه درباره پسری به نام بمانی است که در سیزده سالگی و در سن رشد،
بحران های عجیبی را تجربه می کند .او که پدر و مادرش در استانه جداشدن هستند ،با مادری مواجه شده که دائما
خانه را ترک می کند و پدرش جز کارکردن دغدغه دیگری ندارد .بمانی به دلیل تنهایی و عقده هایی که برایش به
وجود امده به جوان های بزرگتر از خودش پناه می برد و این باعث تغییر و تحولی در وی می شود که هویت واقعی
و اصلی او را تغییر می دهد.
ناهید | ۱۳۹۴
این فیلم به کارگردانی و نویسندگی بهرام توکلی و تهیه کنندگی جواد نوروزبیگی نامزد ۱۱جایزه از جشنواره فیلم
فجر شد و در نهایت دو جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (برای هومن سیدی) و بهترین صدا
برداری (برای محمود سماک باشی) را تصاحب کرد .گالب ادینه ،سعید اقاخانی ،ویشکا اسایش ،هومن سیدی،
جمشید هاشم پور ،بابک حمیدیان ،صابر ابر و پانته ا بهرام از بازیگران شناخته شده فیلم « من دیگو مارادونا هستم»
بودند .این فیلم داستان یک اختالف خانوادگی میان دو خواهر یکی از طبقه باالی شهر و دیگری از پایین شهر
است؛ جایی که مهشید ،دختر خاله فقیر از بابک ،پسرخاله متمول ساکن المان ،درخواست ازدواج می کند و بابک
هم می پذیرد .حال که بابک به ایران برگشته تا ازدواجشان را نهایی کمد ،اختالف نظری میان اعضای خانواده
مهشید ایجاد شده که می تواند سرنوشت این ازدواج را تحت تاثیر قرار دهد.
دختر | ۱۳۹۴
ناهید فیلمی به کارگردانی ایدا پناهنده و نویسندگی مشترک او با ارسالن امیری است که تهیه کنندگی ان برعهده
بیژن امکانیان بود .این فیلم که منتخب بیش از سی فستیوال فیلم جهانی است در سال ۱۳۹۴در سینماهای ایران
و در سال ۲۰۱۶در بیشتر از پنجاه سینمای کشور فرانسه به نمایش درامد .همچنین «ناهید» در پانزده کشور
اسیایی و اروپایی اکران شده است« .ناهید» پنجمین فیلم طوالنی نوید محمدزاده بود که جایزه بهترین بازیگر مرد
از جشنواره بین المللی فیلم براتیسالوا ۲۰۱۵را برنده شد .این درام متفاوت سینمای ایران یکی از فیلم هایی است
که هر زنی ایرانی حداقل یک بار ان را تماشا کند .داستان فیلم درباره زن جوانی به نام ناهید است که از همسرش
به دلیل اعتیادی که داشته ،جدا شده و خرج زندگی خود و پسر خردسالش را از طریق ویرایش پایان نامه های
دانشجویی تامین می کند .او با همسر سابقش توافقی داشته که براساس ان تنها در صورتی می تواند پسرش را نزد
خود نگه دارد که ازدواج نکند .اما ناهید دلباخته مرد ثروتمندی به نام مسعود است که به او پیشنهاد ازدواج هم
داده اما ناهید به خاطر ترس از دست دادن فرزند مجبور می شود که به او نه بگوید.
اژدها وارد می شود | ۱۳۹۴
این درام جنایی به کارگردانی ،نویسندگی و تهیه کنندگی مانی حقیقی نه تنها یکی از متفاوت ترین فیلم های درام
ایرانی است بلکه می تواند یکی از متفاوت ترین فیلم های تاریخ سینمای ایران هم باشد« .اژدها وارد می شود» برای
نمایش در بخش سودای سیمرغ سی و چهارمین دور ه جشنوار ه فیلم فجر اماده بود و برای ۴بخش نامزد دریافت
سیمرغ بلورین شد .این فیلم با فروشی بیشتر از دو میلیارد تومان ،رویکردی سورئال و سمبلیک دارد .گروهی از
منتقدان باور دارند شخصیت های اصلی فیلم که زمین شناس و صدابردار بودند ،به ترتیب به علم و هنر شبیه به
نظر می رسند .داستان فیلم از تاریخ دوم بهمن ۱۳۴۲اغاز می شود .یک شورلت ایمپاالی نارنجی رنگ از قبرستان
کشتی به خاک نشسته ای می راند .یک تبعیدی طرفدار گروه های سیاسی چپ که به
باستانی می گذرد و به سمت
ِ
این جزیره تبعید شده ،کشته شده و حاال یک مامور ساواک برای بررسی قتل به جزیره امده است .او در این جزیره
3
شنبــــــــــــه 6دی ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1358
www.honarmandonline.ir
سینماولتوییزون
TV&CINEMA
اخبار
«قورباغه» باالخره از نماوا پخش شد!
فیلمی به کارگردانی و تهیه کنندگی رضا میرکریمی و نویســندگی مهران کاشانی که اهنگسازی ان برعهده
محمدرضا علیقلی بود و یکی از متفاوت ترین درام های سینمای ایران در چند سال اخیر است .صورت گرفته
است« .دختر» برای نمایش در بخش سودای سیمرغ سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر پذیرفته شد و
درنهایت برای ۷بخش نامزد دریافت سیمرغ بلورین از سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر شد .این فیلم
جایزه گئورگ طالیی بهترین فیلم از نگاه تماشاگران و جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره بین المللی
فیلم مسکو ۲۰۱۶را به دست اورد« .دختر» یکی از مهم ترین فیلم هایی است که زنان ایرانی باید تماشا کنند.
این فیلم نخستین فرصت درخشش ماهور الوند در سینمای ایران بود .داستان ان با روایت زندگی احمد عزیزی
(با هنرنمایی فرهاد اصالنی) که سرپرست بخش تعمیرات و نگهداری پاالیشگاه ابادان است شروع می شود .او که
برای مراسم خواستگاری دخترش سمیرا اماده می شود ،متوجه می شود که دختر دیگرش ستاره (با نقش افرینی
ماهور الوند) در همان روز قصد سفر به تهران برای شرکت در جشن خداحافظی یکی از دوستان هم دانشگاهی اش
را دارد که با مخالفت پدرش روبه رو می شود .ستاره تصمیم می گیرد بدون اجازه خانواده صبح با هواپیما به تهران
رفه و تا ظهر به خانه بازگردد.
درساژ | ۱۳۹۶
این فیلم که جایزه بخش نسل جشنواره برلین ۲۰۱۸و بهترین فیلم اول در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم
فجر را کسب کرده توسط پویا بادکوبه کارگردانی شده و از مهم ترین بازیگران ان می توان به علی مصفا و شبنم
مقدمی اشاره کرد .نگار مقدم هم برای نخستین بار فرصت هنرنمایی در فیلم سینمایی با «درساژ» به دست اورد.
فیلم بادکوبه به این دلیل عنوانی متفاوت به نظر می رسد که با تالش برای روایت زوایای اشکار و پنهانی از زندگی
نوجوانان ایرانی ،حرف های جدیدی برای گفتن دارد .به همین دلیل «درساژ» که حتی از موسیقی زیرزمینی ایرانی
هم یاری می گیرد یکی از متفاوت ترین فیلم های درام ایرانی است .داستان فیلم درباره دختری ۱۶ساله به نام گلسا
است که به همراه خانواده اش در شهری کوچک در اطراف تهران زندگی می کند .او بیشتر وقت خود را با گروهی
از دوستانش می گذراند .یک روز ان ها تصمیم می گیرند تا کاری خطرناک و هیجان انگیز انجام دهند .پس از ان
است که پیامدهای غیرمنتظره ای رخ می دهد که سرگرمی صرفاً هیجان انگیز ان ها را تحت تاثیر قرار می دهد.
مغزهای کوچک زنگ زده | ۱۳۹۷
«مغزهای کوچک زنگ زده» فیلمی به کارگردانی و نویسندگی هومن سیدی است که تهیه کنندگی ان برعهده
سعید سعدی بوده و در سال ۱۳۹۶اکران شد .این فیلم به عنوان یک درام گانگستری زوایای جدیدی از فرهنگ و
زندگی ایرانی را نمایش می دهد .شاید جالب باشد بدانید که تعدادی از بازیگران این فیلم از میان ۱۵هزار ویدیوی
ارسالی در یک فراخوان بازیگری انتخاب شدند .فرهاد اصالنی و نوید محمدزاده از بازیگران شناخته شده این فیلم
هستند .داستان فیلم در نزدیکی استان البرز و زندان قزل حصار روایت می شود .در ان جا یک ابادی وجود دارد
که تنها افراد فقیر و اشغال جمع کن ها در ان زندگی می کنند .شکور ،شاهین ،شهره و شهروز به همراه پدر و
مادرشان ،در این ابادی زندگی می کنند .خشونت های جامعه و مسائل جمعی مواد مخدر به طوری این خانواده
را تحت الشعاع قرار داد ه که این خانواده کامال نابود می شود و اعضای ان برای ان که از یکدیگر انتقام بگیرند ،وارد
عملمی شوند.
کارگردان مجموعه اعالم کرد؛
فیلمبرداریسریال«اربابحلقه ها»بهپایانرسید
کارگردان سازنده سریال «ارباب حلقه ها» از پایان فیلمبرداری
ان در نیوزیلند خبر داد.
فیلمبرداری فصل اول ســریال «ارباب حلقه ها» برای امازون
تی وی در نیوزیلند به پایان رســید .تولیــد این پروژه اوایل
امســال اغاز شــده بود اما این ســریال به دلیل شیوع کرونا
مجبور شــد تا در حالی که تنها یک ماه از اغاز کار گذشــته
بود همه چیز را متوقف کند .گروه فیلمبرداری توانســتند در
ســپتامبر به محل فیلمبرداری برگردند و کار را دوباره شروع
کننــد .حاال با انتشــار تصویری که جــی ای بایونا کارگردان
سریال ،سه شنبه ۲۲دسامبر در اختیار دیگران گذاشته گفته
است که فیلمبرداری این سریال را اوایل این ماه به پایان برده
اســت .این کارگردان اســپانیایی که برای ساخت فیلم هایی
چــون «غیرممکن» و «یــک هیوال صدا می زند» شــناخته
می شــود تصویری از پای برهنه اش منتشــر کرده و نوشته
اســت :هیچ کالمی برای تشــکر از این سرزمین فوق العاده و
مردم عزیزش که پذیرای من در یک ســال و نیم گذشــته
بودند ندارم .نمی توانم صبر کنم تا دوباره به انجا برگردم .جد
بروفی از بازیگران این سریال هم نوشته است :انسان به اینجا
امدی و هابیت می روی .پیش می اید .همیشه از بازگشت تو
استقبال خواهد شد.
انتظار می رود سریال «ارباب حلقه ها» سال ۲۰۲۱در امازون
پرایم ویدیو در دسترس قرار بگیرد.
طبق اعالم گروه سازنده سریال «قورباغه» این سریال از هفته اینده
هر دوشنبه از پلتفرم نماوا پخش خواهد شد .در نهایت پس از کش و
قوس های فراوان و حواشی که برای سریال «قورباغه» به کارگردانی
هومن سیدی ایجاد شده بود ،این سریال ساعت 20چهارشنبه سوم
دی ماه از پلتفرم نماوا پخش شــد .هومن ســیدی کارگردان این
مجموعه در صفحه شخصی خود درباره زمان پخش این سریال نوشت:
«به اطالع می رسانیم مشکالتی که پیرامون پخش سریال «قورباغه»
وجود داشت برطرف شده و این سریال (چهارشنبه) هفته گذشته به
صورت انحصاری از نماوا و اپلیکیشن روبیکا منتشر می شود .ضمن
تشــکر از صبوری و همراهی شما عزیزان ،الزم به توضیح است این
هفته ،سریال»قورباغه» چهارشنبه ساعت 8پخش خواهد شد و از
هفته های اینده طبق برنامه از پیش اعالم شده ،این سریال به صورت
انحصاری هر دوشنبه راس ساعت 8از نماوا پخش می شود .از همراهی
شما مخاطبان گرامی که در این مدت پیگیر اخبار سریال»قورباغه»
ی کنیم امشب بیننده
بودید کمال تشــکر را داریم و از شما دعوت م
اولین قســمت سریال»قورباغه» از نماوا باشید ».پیش از این بنا بود
سریال «قورباغه» از 24اذرماه پخش خود را اغاز کند که به دستور
ش و رایزنی
قضایی جلوی انتشار ان گرفته شد و سازندگان پس از تال
موفق شــدند این سریال را از ســوم دی ماه به روی پلتفرم نماوا به
نمایش بگذارند .سریال «قورباغه» به کارگردانی هومن سیدی یک
درام اجتماعی است که بخشی از ان در ایران و بخشی دیگر در تایلند
ضبطشده.نویدمحمدزاده،صابرابر،سحردولتشاهی،فرشتهحسینی،
اناهیتا افشار و مهران غفوریان از دیگر بازیگران «قورباغه» هستند .این
اثر به مشکالت جامعه و تاثیرات ان بر روی هر فرد می پردازد.
بهکارگردانیمریمبحرالعلومی؛
«شهربانو» برای حضور در جشنواره
فیلم فجر اماده می شود
«شــهربانو» به کارگردانی مریم بحرالعلومی برای حضور در سی و
نهمینجشنوارهفیلمفجرامادهمی شود.فیلمسینمایی«شهربانو»به
کارگردانیمریمبحرالعلومیوتهیه کنندگیپگاهاحمدیبرایحضور
در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر اماده می شود .این فیلم سینمایی
به تازگی پروانه نمایش خود را دریافت کرده است« .شهربانو» فیلمی
مادرانه با مضمونی اسیب شناسانه و اجتماعی است که مبتنی بر
چالشــی در یک خانواده روایت می شود .فرشته صدرعرفایی ،بهناز
جعفری ،گالره عباسی ،سامان صفاری ،محمد ولی زادگان ،علی کیان
ارثی و بهرنگ علوی ،یوسف تیموری و صدای افتخاری مه لقا باقری
نقشافرینان«شهربانو»هستند.
تصویر برداری فیلم «ناچاری»
پایان یافت
فیلمبرداری فیلم بلند داســتانی ناچاری بــه تهیه کنندگی و
کارگردانی محمد رضا یکانی پس از 20جلســه در شــهرهای
تهــران و کرج پایان یافت و به زودی تدوین فیلم توســط رضا
اقایی شروع خواهد شد .این فیلم از محصوالت جدید موسسه
فیلمسازی یکان تصویر تهران می باشد .فیلم ناچاری با مضمونی
اجتماعی و با محوریت مسئله ناباروری به این معضل می پردازد
و در خالصه داســتان فیلم امده که من بچه خودم رو میخوام
این بچه حــق منه ...بازیگران این فیلم عبارتند از :امیرمحمد
زند ،شــیدا یوسفی ،شهین تسلیمی ،حشمت ارمیده ،رایحه
تیمــوری ،اکرم علمدار و با معرفــی :منصور صوفی و روژین
تیزهوش سایر بازیگران :شروان یکانی ،فاناز سلوکی ،فریبرز
یوســفی ،مسعود شهری ،محسن میرزایی ،علی اصغر ایزی ،
یاسر حیدری .سایر عوامل فیلم :تهیه کننده و کارگردان :محمد
رضا یکانی؛ نویسندگان :پدرام افشار ،نفیسه نوری؛ مجری طرح
:موسسه فیلمســازی یکان تصویر تهران؛ مدیرتصویر برداری :
بهرام لطفی؛ مدیرتولید :رایحه تیموری؛ صدابردار :امیر حسین
کریمی؛ دستیار کارگردان و برنامه ریز :شروینه دیدنده . صفحه 3
محمود منتظم صدیقی ،اهنگساز و عضو ارکسترملی ایران:
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شــماره • 1358شنبه 6دی ماه • 1399سال سیزدهم • 4صفـــــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
اذان ظهر
غروب افتاب
اذان مغرب
اذان صبح فردا
طلوع افتاب فردا
12:00
16:52
17:13
05:37
07:07
گنج سخن
امام حسین علیه السالم :
هر کس فکرش به جایى نرسد و راه تدبیر بر او بسته شود،
کلیدشمداراست.
بحاراالنوار ،ج ،75ص128
پندبزرگان
مایه خوشبختی انسانیت است
که هر انسانی فقط انی هست که هست.
فرناندوپسوا
حافظانه
اگر به مذهب تو خون عاشق است مباح
صالح ما همه ان است کان تو راست صالح
سواد زلف سیاه تو جاعل الظلمات
بیاض روی چو ماه تو فالق االصباح
حق اثر من در «شب بخیر کوچولو» ادا نشد
معصومه چرمی
محمود منتظم صدیقی ،اهنگساز و عضو ارکسترملی
ایران ،در گفتگو با خبرنگار موسیقی روزنامۀ هنرمند ،با
اشاره به این موضوع که تیتراژ برنامه «شب بخیر کوچولو»
با اجرای «مریم نشیبا» که در سال ١٣٦٨قراربود ساخته
شود ،به او پیشنهاد داده شده است ،گفت :در ان زمان
برای ســاخت موســیقی تیتراژ این برنامه ،به 7شاعر
پیشنهاد شد تا ترانه ای را اماده کنند و در مقابل نیز ،بسیار
از موسیقیدانان کشور ،از جمله اندره ارزومانیان ،رحیمی،
طراوتی ،دهقانیار و دیگر عزیزان ،تالش های بسیاری در
راستای ساخت موسیقی این برنامه انجام دادند که هر یک شایان توجه است .وی در ادامه ،با اشاره به این که شعر
تیتراژ فعلی برنامۀ «شب بخیر کوچولو» به گونه ای بود که هیچ یک از اهنگسازان ان را حتی برای ساخت ملودی
نپذیرفته اند ،افزود :زمانی که این شعر را خواندم ،دیدم دقیقاً همان چیزی است که من می خواهم ،و ان را گرفتم و
به خانه برگشتم ،حال ان که برای ساخت این ملودی دو یا سه هفته به نتیجه نرسیدم و در نهایت شبی ساعت 3
بامداد از خواب پریدم و گویی که ملودی این شعر در خواب به من الهام شده بود .این موزیسین با سابقۀ کشورمان
در ادامه ،با اشاره به این امر که نوشتن این ملودی همان شب تا ساعت 8صبح طول کشیده است ،ادامه داد :در ان
زمان جناب اقای ریاحی در شورای موسیقی بودند و هوای همه را داشتند و من نیز این موسیقی را برای بازبینی نزد
ایشان بردم .منتظم صدیقی ،با اشاره به این که در ان زمان اجازه نمی دادند که این موسیقی را یک کودک بخواند،
اظهار داشت :ان موقع اقای مرتضی پور مدیر تولید بود گفت که ما اینجا گروه سرود داریم و ممکن نیست که یک
کودک این کار را بخواند با این شرایط ما باید هزینه های جداگانه پرداخت کنیم؛ من در جواب به ایشان گفتم این
الالیی بایدتوسط یک مادر خواننده شود و وقتی ممکن نیست که صدای مادر پخش شود چه بهتر که یک کودک
ی کنم .وی با اشاره به این که در نهایت این اثر توسط
این الالیی را بخواند و من تمام هزینه های این کار را پرداخت م
شورای موسیقی تایید و ساخته شده و در نهایت ،از بین 7یا 8اثر به عنوان تیتراژ برنامۀ «شب بخیر کوچولو» انتخاب
شد ،تصریح کرد :در ان روز ،من بابت این کار ١٢هزار تومان دریافت کردم و شاعر این کار ٢٥هزارتومان دریافت کرد؛
یعنی اهنگ ساز کمتر از شاعر مزد گرفت و امروز بیشتر از ٣٠سال است که این کار پخش می شود حتی یک بار هم
اسم من در این برنامه برده نشده است و واقعاً در حق من ناحقی کردند و من در همۀ مصاحبه هایم این موضوع را
بیان کرده ام .این اهنگساز با تاکید بر این که سال پیش اقای مصطفی رحماندوست در برنامۀ «چهارخونه» حضور
داشتند و این کار پخش شده است ،تاکید کرد :ایشان گفتند که موفقیت این برنامه برای صدای خوب مجری ان
بوده است و این در حالی است که از نظر من ،علت این موفقیت این برنامه ،اهنگ خوبی بود که برای تیتراژ ان
انتخاب شد .وی ضمن ابراز تاسف از این موضوع که حتی چندین سال بعد نیز حتی به جشنی که برای این برنامه
برگزار شده دعوت نشده است ،یاداور شد :در این جشن اثر من در حضور ٣هزار نفر در برج میالد پخش شد ،همه
کار من را می خواندند ولی خود من در انجا حضور نداشتم .اهنگساز برنامۀ «النگ و دالنگ» با اشاره به این این
که این بی مهری ها و نا حقی ها در دل او می ماند و دل او برای همیشه از این رفتار می سوزد ،گفت٢ :سال و نیم
پیش خانوم نشیبا تماس گرفتند ودر حالی که من منزل نبودم به همسرم گفتند می دانم که اقای منتظم از دست
من دلگیر است؛ به ایشان بگویید که من را حالل کنند همسر بنده هم گفته بودند که اقای منتظم همه چیز و همه
کس را به خدا واگذار کرده است .عضو ارکستر ملی ایران با اشاره به این که سه سال پیش برای یک پروژۀ پژوهشی
سفرهایی متعدد به شهرستان ها داشته و زمانی که از مردم نظر سنجی کرده است که این کار تا چه حد موفق بوده
است ،افزود :همه می گفتند که ما فقط این کار را به خاطراهنگ خوبی که دارد گوش می دهیم و این در حالی بود
که حتی شعر این اهنگ هم یادشان نبود .اهنگساز مجموعۀ «شهر بستنی ها» ضمن ابراز خرسندی از جوانان این
سرزمین که با گذشت زمان کارهای ارزشمند موسیق را دنبال کرده و به اهنگساز توجه می کنند ،افزود :دل خوشی
من فقط این است که توانسته ام کاری را انجام دهم که فرزندان سرزمینم خوشحال باشند.
دانیال جراهی
بوی مادر
چند روزیســت کــه روزگار ما چند تا دوســت
تلخ شــده .شــاید اصال روزگار ما به شما مربوط
نباشــه ولی باید بگویم ،شــاید هم درد باشیم .
درســت چند روز پیش بود که از جمع هشــت
نفره ی دوســتامون یکیشــون بهم گفت :دانیال
مامان بستری شد .مثل همیشه سعی کردم اروم
باشم ،با ترس عجیبی پرسیدم :حالشون چطوره؟
سوالم مزخرف بود ،کسی حالش خوب باشه که
تو بیمارســتان بستری نمی شــه ،ولی پرسیدم.
دوســتم در جواب گفت :بردنش ای ســی یو و
بعد از یکسری ازمایش می خوان شیمی درمانی
رو شــروع کنن .تجربه ی گذشــته نمی گذاشت
به این ماجرا و اوضاع خوشــبین باشــم ولی در
جواب دوستم گفتم :منو بی خبر نذار و هرکاری
داشته باشی خودمو می رسونم .به اناهیتا دوست
گناه نو
مشترکمون پیام دادم و گفتم :مادر سیتا بستری
شــده .کاش زبونم الل بشــه ،ولی باید هواشــو
داشته باشیم ،روزهای سختی درپیش رفیقمونه.
ان شب تا صبح با خودم حرف می زدم که بهش
بگم یا نگم؟ از طرفی امید به زندگی بود از طرف
دیگر حرف های نگفته ای که مادرش می شــنوید
ولــی انها فکر می کردند که بــه کما رفته و با او
حرف نمی زدنــد .فــردای ان روز اناهیتا گفت:
ظاهرا ً اوضاع خوب نیســت .با ترس به سیتا پیام
دادم و گفتم :می خوام یــه چیزی بهت بگم که
گفتنش برای من راحت نیست و شنیدنش برای
تو دشــوار .با خونسردی گفت :بگو ...بغضم را در
گلویم شــکاندم و گفتم :مامان االن می شــنوه؛
برید باال ســرش و کلی حرف خــوب بزنید و از
خاطراتتون تعریــف کنید .گریه نکنید ،بخندید.
بگذارید رفتن برای او هم راحت باشــه .روزبعد،
بدترین و کوتاه ترین پیــام دنیا رو صبح دیدم؛
«فوت کرد»
مادر رفت ولی یاد و خاطره اش همیشه در دل ها
می مونه .کســایی کــه مــادر دارن حتما خوب
نفسش بکشــن؛ هیچکس و هیچ چیز بوی مادر
رو نمی ده .ســیتا و ســارا عزیز صبرتان افزون و
دلتان از مهر مادر پر باشد.
درخواستهیئتمدیرهخانهموسیقیازقوهقضائیه
در پی مخدوش کردن تابلوی خیابان محمدرضا شجریان
هیئــت مدیره خانه موســیقی مخــدوش کردن
تابلوی خیابــان محمدرضا شــجریان را محکوم
کرده و خواستار رســیدگی فوری قوه قضائیه به
این اقدام مجرمانه شــدند .در پی مخدوش کردن
تابلوی خیابان محمدرضا شجریان که طی روزهای
گذشته توسط افرادی انجام شد ،هیئت مدیره خانه
موسیقی ضمن ابراز تاسف از این حرکت غیرقانونی
ان هم تحت عنوان خانواده شهدا که در واقع وهن
این خانواده های محترم اســت ،ابراز داشــتند که
بی احترامی به قانون و حقوق شــهروندی از سوی
هیچ شــخص و نهادی قابل دفاع نبوده و زیبنده
هیچکس نیست علی الخصوص که نام مطهر شهدا
در میان باشــد .خانه موسیقی انتظار دارد تمامی
نهادهای حقوقی و قضایی مرتبط با این موضوع به
منظور صیانت از اجرای قانون و حمایت از حقوق
شــهروندی با قدرت و صالبت بــه انجام وظایف
قانونی خود پرداخته و از چنین اقداماتی که به دور
شان جامعه امروزی بوده و به نوعی به هرج و مرج
دامن میزند جلوگیری نمایند.
به بهانه 82سالگی بهرام بیضایی
بر قله درخشان فرهنگ ایران!
عباس غفاری
فصل سر ِد سال 1317گذشته بود که میرزا نعمت اهلل بیضایی
5روز از ِ
ارانی و نیره خانوم موافق ،صاحب فرزندی شدند که بعدها به پیشنهاد
اران کاشــان به تهران امده بودند بهرام نامیده شــد.
عموهایش که از ِ
نیاکانش پیشین ه شاعری و سخنوری داشتند و تعزیه گردان بودند .بهرام
در مدرسه شاگرد زرنگی نبود اما با داریوش اشوری ،محمدعلی سپانلو،
عبدالحمید ارفعی و نادر ابراهیمی هــم درس بود و با م .ازاد ،اکبر رادی
و جالل ال احمد َدمخور .به دانشــکده ادبیات دانشگاه تهران رفت اما با
استادان نســاخت و درس را ناتمام رها کرد و به استخدام اداره فخیمه
ت اســناد و امالک دماوند درامد و شد کارمند! البته در سال 41
کل ثب
ِ
به ســبب نقدها و پژوهش هایش در نشریات «علم و زندگی»« ،هنر و
سینما»« ،ارش»« ،مجله موسیقی»« ،کیهان ماه»« ،ستاره سینما» و
«کتابِ چراغ» به اداره هنرهای دراماتیک «اداره تئاتر» دعوت و منتقل
شد .در دهه چهل بهرام خان بیضایی به همراه علی نصیریان ،بیژن مفید،
اکبر رادی ،غالمحسین ساعدی ،محسن یلفانی ،بهمن ُفرسی ،عباس
نعلبندیان و اســماعیل خلج راه های جدیدی را در نمایشنامه نویسی
ایرانی گشــودند .در ســال « 1340ارش» و «اژدهاک» را نوشت و 41
«عروسک ها» و «غروب در دریای غریب» و بعد در « 1342قصه ی ماه
پنهان» .این دو نمایش اخر توسط گروه هنر ملی در پاریس به صحنه
رفتند .اما اجرای «پهلوان اکبر می میرد» به بهان ه بازگشــایی تاالر «25
شهریور» بود که او را به عنوان یک نمایشنامه نویس تثبیت کرد .در بهار
1346با به صحنه بردن دو نمایش «ضیافت» و «میراث» برای اولین بار
نویسندگان
«کانون
کارگردانی را هم تجربه کرد .بیضایی که از پایه گذاران
ِ
ِ
ایران» بود در سال 48استا ِد مدعو «دانشکده هنرهای زیبا» شد و مدیر
گرو ِه رشته هنرهای نمایشی .بهرام تئاتر ایران به همراهی محمد کوثر،
حمید ســمندریان و پرویز ممنون و با دعوت هوشنگ گلشیری ،علی
رفیعی ،شمیم بهار ،حسین پرورش ،شاهرخ مسکوب و گلی ترقی انقالبی
پاس تمام
اموزشی را در این دانشکده به پا کرد .البته در سال 1360به ِ
خدمات اموزشــی اش ،از دانشگاه اخراج شد! در سال 1350اولین فیلم
بلندش یعنی «رگبار» را ساخت و جایزه بهترین فیلم جشنواره «سپاس»
را ربود .سال 58یکی از شاهکارهای ادبیات نمایشی ایران را به صحنه برد
و بعدها فیلمی را بر اســاس ان ساخت یعنی «مرگ یزدگرد» .در تمام
این سال ها اثارش محل بحث و نقد بسیاری بوده و هیچ گاه به اسودگی
فیلمی را نســاخته و نمایشی را به صحنه نبرده و این از عجایب روزگار
اســت! بیضایی ،یکی از ایرانی ترین هنرمندان تئاتر و سینمای این دیار
در ســال 1389به دعوت دانشگاه» استنفورد» به ینگه دنیا سفر کرد
و تا به امروز در انجا َرحل اقامت افکنده .احتماالً او در این ســال ها چیز
کمی ازدست داده اما تئاتر و سینمای ما در غیاب او بسیار .می دانم که از
لفظِ استاد خوشتان نمی اید ،اما استاد بهرام بیضایی ،پدیداورند ه «ن ُدبه»،
«خاطرات هنرپیشه ی نقش دوم»« ،پرده خانه»« ،مجلس ضربت زدن»،
«عیار تنها»« ،شب سمور»« ،اینه های روبرو»« ،روز واقعه»« ،طومار شیخ
شرزین»« ،دیباچه ی نوین شاهنامه»« ،شب هزار و یکم»« ،مجلس شبیه،
در ذکر مصائب استاد نوید ماکان و همسرش مهندس ُرخشید فرزین»،
«نمایش در ایران»« ،جانا و بال دور» و ده ها نمایشنامه و فیلم نامه و مقاله و
نقد دیگر ،مبارک باشید بر ما و این سرزمین اریایی که همیشه و همه گاه
نگرانش هستید .بد نیست که یادداشت اکبر خان رادی که به مناسبت
میالدتان نوشت را دوباره برای شما و ثبت در تاریخ بنویسم« :بهرام ،امروز
می خواستم زادروز تو را به عنوان یک چهره ماندگار معاصر شادباش بگویم،
دیدم این «چهره ماندگار» هرچند ترکیب مهتابی قشنگی است ،این چند
بندگان خدا نصب
سال مدال ُمستعملی شده است که فله ای به سینه ی
ِ
حوالی ما ،ستاره رنگ پریده ای است
می کنند و ایضاً برای ُمحتشمان این
ِ
لوح «مرد فصل های» صحنه
من،
زنند.
اهل هنر می
که فله ای به دوش ِ
ِ
ایــران را به لفظ و نمادین به تو تقدیم می کنم تا حری ِم «بقعه» ما را به
شــعله ایمان و مِهر ُمن َور کنی و به روح صحنه ی ما رستگاری جاودانه
بیضایی بینوایِ من ،اینک در این رو ِز ابی و در ِ
نهایت
ببخشی .بهرام عزیز،
ِ
خرســندی افتخار دارم که از سال رو ِز والدت انسانی یاد کنم که برکت
خاندان تئاتر ماست و عزت اصحابِ سرسپرده ی ان در این که به احترا ِم
ِ
او (که تویی) از جا برخیزند و پیش پایِ تو مخلصانه ُکرنش کنند .زیرا
که بر قله درخشان فرهنگ ایران ،میالد یک درام نویس برای فخ ِر ملتی
کفایت است ».بهرام خان بیضایی می دانم که زیاد از واژه استاد خوشتان
نمی اید ،که امروزه در مقابل نام هر بی هنری خود نمایی می کند .وقتی این
بی مایگان استاد قلمداد می شوند ،همان بهتر که شما همان بهرام بیضایی
باشید مثل خودتان عاری از هرپلشتی .اجازه بدهید میالد مبارکتان را با
سرود پایانی بازیگران ،در انتهای نمایش نام ه «خاطرات یک هنرپیشه ی
نقش دوم» خجســته باد بگویم« :ما اعتراف می کنیم که از ما بازیگران
بهتریهستند،بازیگرانیکهصحنه شانخیاباناستومخاطبانشانجمع
اجتماع .بازیگرانی که می گویند و می گویند و می گویند ،از باطل و حق و
از واقع و مجاز و این میانه اگر خوب بنگری ،فقط اجساد واقعی است .ما
چطور بازی کنیم یا ِ
دهان این همه دربند ،سرابی
دست اینهمه خالی ،با ِ
این چنین فریب ،راست هایی این همه دروغ؟ما چطور رویِ این صحنه ی
چوبی اندک ،کشتاری بزرگ راه بیندازیم
یی کوچک با تفنگ های
ِ
عاریه ِ
که در ان خون از ابِ جاری روان تر اســت و از خاکی که بر ان ریخته
بی ارج تر؟ ما کارگران نمایشیم ،نشسته در ِ
ردیف اول تهمت ،از تیره ی ان
مر ِغ دانه بر ،که در عروسی و عزاش ،هر دو ،سر می برند .ما تصویر کوچک
این دنیائیم ،اگر حقیر ،اگر شکســته ،ما تصوی ِر زمانه ی خو هستیم .ما
اعتراف می کنیم که از ما بازیگران بهتری هستند ،با چشم بندی و شعبده،
واقعی بسیار! انان به
با اشــک و اه و سوز ،با مژده و فریب ،با تفنگ های
ِ
نامی مردم ،ارا شما را غربال می کنند ،شما تحسین شان
نام شما ،به نام ِ
خون شما می گردد
می کنید و مرعوب شان هستید .سنگ اسیایِ انان از ِ
جعلی تاریخ!»
و نمایش نامه شان را بارها خوانده اید ،با نا ِم
ِ
سیروس همتی نویسنده ،بازیگر و کارگردان تئاتر:
دستهنرمنداندرپرداختنبهقهرمانانملیبازنیست
سیروس همتی معتقد است هرچقدر قهرمانان ملی ما انسانی تر و زمینیتر به تصویر کشیده شوند به همان اندازه شخصیتشان
برای مخاطبان باورپذیرتر و جذاب تر خواهد بود .سیروس همتی نویسنده ،بازیگر و کارگردان تئاتر و در استانه سالگرد شهادت
سردار حاج قاسم سلیمانی درباره جای خالی مفاخر و قهرمانان ملی در عرصه هنرهای نمایشی و چالش های پرداختن به چنین
مضامینی عنوان کرد :در زمینه پرداختن به زندگی قهرمانان ملی کشور عالقه زیادی از جانب نویسندگان و کارگردانان حوزه
تئاتر وجود دارد اما متاسفانه دست هنرمندان ما در پرداختن به چنین سوژه هایی باز نیست و ازادی عمل کمتری نسبت به
مضامین دیگر دارند .به عنوان نمونه سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی حتماً ویژگی های منحصر به فردی داشته اند که دست
گذاشتن روی انها قابلیت نمایشی دارد .البته هنرمندان ما متوجه این موضوع هستند که برخی از سوژه ها حساسیت برانگیز
هستند اما برخورد نامناسب برخی از مسئوالن باعث دل زده شدن ان ها در پرداختن به زندگی قهرمانان ملی ما می شود .وی
ادامه داد :حتی کارگردانان ما هم وقتی متن هایی که در اختیارشان قرار داده می شود بسته و محدود و کلیشه ای هستند از
روی صحنه بردن انها فرار می کنند .با تعامل و گفتگو می توان این مسائل را برطرف کرد و دست به تولید اثاری زد که در شان
جایگاه و مقام قهرمانان ما باشد و کاری کرد که نویسندگان ما با خالقیت و در اختیار داشتن منابع پژوهشی ،اثری تاثیرگذار و
مردمی درباره این افراد خلق کنند .همتی درباره لزوم ایجاد تعامل بین سفارش دهندگان این مضامین با هنرمندان بیان کرد:
معتقدم یکی از عواملی که باعث رشد و شکوفایی تئاتر مذهبی و دینی در چندسال اخیر شده است به دلیل ازادی عملی بوده
که دبیران جشنواره ها به هنرمندان داده اند .وقتی دبیر جشنواره به هنرمند ازادی عمل می دهد انها هم به هر حال خط قرمزها را
یدانند که چه مسائلی را باید رعایت کنند .به عنوان نمونه با ازادی که به من داده شد توانستم نمایشنامه «کاش
می شناسند و م
می شد سرنوشت از سر نوشت» را که قصه ای برگرفته از تعزیه «دختر ُختَن» دارد بنویسم؛ داستانی مذهبی که با توجه به شرایط
روز جامعه معاصرسازی شده است .در این اثر دختر ختن در خواب عاشق قهرمان خواب هایش می شود و قهرمان خواب های این
دختر وعده مالقات در واقعیت را در کربال به او می دهد .این نویسنده در پایان صحبت هایش عنوان کرد :هرچقدر ادم ها انسانی تر
و زمینی تر به تصویر کشیده شوند به همان اندازه شخصیتشان برای مخاطبان باورپذیرتر و جذاب تر خواهد بود از همین رو
امیدوارم این فضا برای هنرمندان فراهم شود تا بتوانند قهرمانان ملی ما را در فضایی انسانی و به دور از کلیشه ها به تصویر بکشند. صفحه 4