روزنامه هنرمند شماره 1356
روزنامه هنرمند شماره 1356
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
سه شنبه 2دیماه 1399سال سیزدهم شماره 4 1356صفـــحه 2500تومـان ISSN 2008-0816
گزارشی از هنرمندان استانی حاضر
در جشنواره تئاتر مقاومت
www.jaaar.com
حسین انتظامی در حاشیه بازدید
از جشنواره سینما حقیقت:
برگزاری انالین جشنواره ها
ظرفیتی جدید برای بعد از کرونا
هنرمند صدقه نمی خواهد!
تصویب بیمهبیکاری
عدستی واهالیفرهنگ وهنر
هنرمندانصنای
علی نصیریان ر ییس هیات داوران
جشنواره «هنر زنده است» شد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
یشنهاد علی رهبری به بنیاد فرهنگی رودکی
برای گرامیداشت موسیقایی یاد «سردار سلیمانی»
برای ساخت ا ثاری مرتبط با
اسطورهای ملی نباید با نگاه سیاسی
به تولید اثر اقدام کرد
نقد و بررسی فیلم «یک دور دیگر»
یک تراژدی تمام عیار
سینماوتلویز یون3.
CINEMA&TV
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
همزمانباثبتجهانینگارگریدر یونسکو؛
پنج استاد پیشکسوت نگارگری
به عنوان «گنجینه زنده بشری»
ثبت شدند
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
ماجرای تور یک میلیارد تومانی
انتالیا چیست؟
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
هنرمندان مراقب باشند پازل
پولشویان را تکمیل نکنند!
سینماوتلویزیون3.
CINEMA&TV
حاشیهجدیدتلویز یوندر «خانهامن»
نمایش داعش
در پوشش هوادار استقالل؟!
سینماوتلویز یون3.
CINEMA&TV
«عصر جدید» چهارم دی ماه
به تلو یز یون برمی گردد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2. صفحه 1
2
جزئیاتتخصیصبیمهبیکاریبهعواملفرهنگوهنرورسانه
سه شنبـــــــــه 2دی ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1356
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
اخبار
فوتبال چگونه رکورد پلتفرم های
داخلی را جا به جا کرد؟
تماشای فینال لیگ قهرمانان اســیا از طریق پلتفرم های
داخلی توانســت رکوردهــای این پلتفرم هــا را در فضای
مجازی جابه جا کند .رکوردشــکنی که با چند نکته همراه
بود .روز شنبه فضای رسانه ای کشور تحت تاثیر جنبه های
مختلف بازی پایانی لیگ قهرمانان اســیا بین پرسپولیس
و اولســان هیوندای بود و هر رســانه به برجسته ســازی
بخشی از این رویداد پرداخته بود :از ماجرای سنگ اندازی
کنفدراســیون فوتبال اسیا در فروش حق پخش این بازی
مهم به ســازمان رســمی رسانه ای کشــور یعنی سازمان
صداوسیما تا حضور عادل فردوسی پور به عنوان گزارش گر
ویژه در صفح ه اینســتاگرام این کنفدراسیون و تبلیغ وزیر
دولــت برای رجوع کاربران به یک پلتفرم خارجی از نکات
قابل تامــل این روز بود؛ اما در میان این کشــمکش های
رســانه ای یک موضوع بســیار مهم مغفول ماند؛ موضوعی
که اتفاقا از نظرگاه حرفــه ای ،اهمیت ویژه ای دارد .برخی
از تحلیلگران معتقدند ســازمان صداوسیما تا چندی پس
از ورود ســامانه های صــوت و تصویــر اینترنتی به فضای
رسانه ای کشور مانند برخی دیگر از نهادهای کشور ،نگاهی
تهدیدمحور به این سامانه ها داشت و اطمینان کافی و الزم
برای تســهیل عرصه ورود انها فراهم نمی کرد؛ البته باید
توجه داشت که ورود این سامانه ها ،بدون نظارت های کافی
و تقریبا بدون هر گونه ضابطه به عرصه رســانه ای کشــور
منجر به این حساســیت ها شده بود .تاســیس «سازمان
تنظیم مقررات رســانه های صوت و تصویر فراگیر» ساترا و
قرار گرفتن این سازمان رسانه ای ذیل ساختار صداوسیما،
برخی نگرانی ها بابت گسترش محدودیت ها و دخالت های
گوناگون در امور رسانه های صوت و تصویر اینترنتی را بیشتر
کرد؛ حاال صداوسیما وظیف ه «تنظیم گری» این پلتفرم ها را
که به نوعی رقیبش محســوب می شــدند را به دوش خود
می دید و ابزاری هم داشت که می توانست با توسل به ان،
به صورت قانونی رقبای خود را از صحن ه رقابت خارج کند.
اما این نگرانی ها به مرور زمان و با مشاهد ه رویکرد تنظیم
گرانه ســاترا که مبتنی بر مکمل بودن رسانه های صوت و
تصویر فراگیر بود ،رفته رفته جــای خود را به تمایل برای
همکاری داد .ســاترا به گواهی اقدامــات مختلف ،تالش
کرد رویکردی جدید را نســبت به این رســانه های فراگیر
جا بیندازد و با درک اقتضائات حرفه ای رســانه ای ،نگاهی
«فرصت محور» را نســبت به رســانه های صوت و تصویر
فراگیر را در سازمان تسری دهد .صحبت های محمدجواد
شکوری مقدم موسس و مدیر اپارات و فیلیمو در خصوص
همکاری های ساترا با این رسانه ها ،تالش برای رفع مشکل
انتشار سریال «قورباغه» از طریق رایزنی با نهادهای قضائی
و هماهنگی با معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری برای
اعطای تسهیالت «شرکت های خالق» به رسانه های صوت
و تصویر داخلی شواهدی برای اثبات این هستند که ساترا
نگاهی متفاوت از نگاه از پیش فرض شده به این «همکاران
رسانه ای» دارد.
«عصر جدید» چهارم دی ماه
به تلویزیون برمی گردد
پخش برنامه «عصر جدید» ازهمین پنجشــنبه ـ چهارم
دی ماه ـ در تلویزیون اغاز می شود .مجری «هشتگ عصر
جدید» با انتشار یک ویدیو در فضای مجازی ،از بازگشت
این برنامه به انتن شبکه سه سیما خبر داده است .در این
ویدیــو که اریا عظیمی نژاد هم حضور دارد ،اعالم شــده
است که هشت قسمت از این برنامه به صورت بخش های
جداگانــه ای با حضور هر کــدام از داوران و مجری تولید
و پخش شــده اســت که به مرور روی انتن خواهد رفت.
برنامه هایی که در ان داوران این مســابقه تلویزیونی ،خود
از حضور یک یا چند مهمان میزبانی می کنند ،با شــرکت
کنندگان سال گذشته و امســال گفت وگوهایی تصویری
برقرار شــده است و احسان علیخانی مهمانانی دارد که به
صــورت انالین مرتبط با موضــوع کرونا با ان ها گفت وگو
می کند .احسان علیخانی اوسط اذر ماه در نشستی انالین،
از تولید و پخش یک برنامه بدون حضور شرکت کنندگان
در قالب کالکت هــای تولیدی خبــر داده بود .همچنین
ســاخت ادامه «عصر جدید» را در صورت بهبود شــرایط
کرونا در کشــور دی ماه پیش بینی کرده و در عین حال
توضیح داده بود که اگر شــرایط مهیا نباشــد در بهمن یا
اســفند ماه ضبط اصلی اتفاق می افتد تا بتوانند فینال را
نوروز ارائه دهند.
سید عباس صالحی در حاشیه مراســم هفته پژوهش از موافقت دولت با برقراری بیمه بیکاری اهالی
فرهنگ ،هنر و رسانه خبر داد .وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی با اعالم خبر موافقت دولت با برقراری بیمه
بیکاری اهالی فرهنگ ،هنر و رسانه ،گفت :با تصویب ائین نامه مربوطه در هیات وزیران از این پس بیمه
بیکاری اهالی فرهنگ ،هنر و رسانه که از جمله تکالیف قانون برنامه ششم توسعه کشور است اجرایی
می شــود .وی با اشاره به فرایند طی شده جهت تصویب نهایی این ائین نامه افزود :از جمله نقاط قوت
مصوبه اخیر هیات وزیران مشارکت صنوف فرهنگی و هنری در تهیه و تدوین پیش نویس اولیه ان است
که در جلسات متعدد با محوریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی تهیه و برای سیر مراحل قانونی و اخذ
نظر دستگاه های مربوطه و مندرج در تبصره یادشده به سازمان برنامه و بودجه ارسال و توسط سازمان
مزبور برای تصویب تقدیم دولت شد و پس از جلسات متعدد در کمیسیون فرهنگی دولت و حصول وفاق
در مجموعه دستگاه های ذی ربط بویژه وزارت رفاه و سازمان تامین اجتماعی ،ایین نامه مربوطه بررسی
نهایی شد و در جلسه مورخه ۳۰اذر توسط هیات وزیران تصویب شد .صالحی عنوان کرد :برای اولین بار
برای حمایت از این قشر فرهیخته بیمه بیکاری اجرا خواهد شد چرا که عمده این مشاغل در زمره مشاغل
ازاد تعریف و تا کنون مشمول حمایت های قانون بیمه بیکاری نشده اند .با موافقت دولت و تصویب ایین
نامه اجرایی بیمه بیکاری شاغالن حوزه فرهنگ و هنر و رسانه ،امکان بهره مندی از مزایای بیمه بیکاری
برای اصحاب رسانه و فرهنگ و هنر فراهم شد .مطابق این ایین نامه ،شاغالن فرهنگی و هنری و رسانه
ای که تولیدکننده اثار و خدمات مربوطه بوده و درامد اصلی خود را از این طریق تامین می کنند در
زمره اصحاب فرهنگ و هنر ،رسانه و صدا و سیما قرار می گیرند .در این ایین نامه که در جلسه هیات
وزیران به ریاست معاون اول رئیس جمهور به تصویب رسید ،داشتن حداقل یک سال سابقه پرداخت
حق بیمه قبل از تاریخ درخواست درسامانه ثبت درخواست بیمه بیکاری شرط بهره مندی از مقرری
اعالم شده است .بر اساس قانون بیمه بیکاری فعلی مدت پرداخت مقرری بیمه بیکاری جزو سوابق فرد
محسوب می شود اما در این ایین نامه ،مدت پرداخت بیمه بیکاری جزو سوابق نیست و افراد می توانند
در دوره دریافت مقرری نیز نسبت به پرداخت حق بیمه خود اقدام کنند .پیش بینی شده منابع مقرری
بیمه بیکاری از طریق مشارکت دولت ،کمکها و سایر درامدهای قانونی دولت تامین شود .به گفته وزیر
ن بار
فرهنگ و ارشاد اسالمی ،پرداخت بیمه بیکاری به شاغالن حوزه فرهنگ و هنر و رسانه برای اولی
و در جهت حمایت از این قشر فرهیخته به اجرا در می اید چرا که تاکنون بیشتر شاغالن این حوزه در
ردیف مشاغل ازاد تعریف شده و امکان بهره مندی انها از مزایای قانون بیمه بیکاری فراهم نشده بود .با
وجود حمایتهای صورت گرفته از سوی دولت ،بحران کرونا و تعطیلی های پی در پی مشاغل فرهنگی و
هنری ،نشان داد که شاغالن این فعالیت ها باید از پشتوانه محکم تری برای امرار معاش برخوردار شوند.
در ماههای گذشته انتشار ویروس کرونا موجب شد تا بسیاری از مشاغل و کسب و کارها به ویژه مشاغل
خدماتی دچار اسیب شوند؛ بر این اساس دولت پرداخت تسهیالت حمایتی و مقرری بیمه بیکاری کرونا
به شاغالن و کارگران اسیب دیده از کرونا را در دستور کار قرار داد و وزارت کار در جهت حفظ اشتغال
بنگاهها و صیانت از نیروهای کار ۱۴ ،رسته شغلی که بیشترین اسیب از شیوع کرونا را متحمل شده و
دارای لیست بیمه در قالب کارفرمایی یا خویش فرمایی بودند ،شناسایی و مشمول دریافت وام و مقرری
بیمه بیکاری اعالم کرد.
عدستیتصویبشد
بیمهبیکاریهنرمندانصنای
ایین نامه اجرایی بیمه بیکاری هنرمندان از جمله هنرمندان صنای ع دستی در جلسه هیئت دولت به تصویب
رسید .هیئت دولت ائین نامه اجرایی بند (ح) ماده ( )۹۲قانون برنامه ششم توسعه ،موضوع بیمه بیکاری
اصحاب فرهنگ ،هنر و رسانه را با هدف حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر و معاش ان ها تصویب کرد.
در این ائین نامه هنرمندان صنایع دستی هم قرار دارند و مصوبه امروز هیئت دولت شامل ان ها نیز می شود.
براساس این ائین نامه شاغالن فرهنگی ،هنری و رسانه ای که تولیدکننده اثار و خدمات مربوطه بوده و درامد
اصلی خود را از این طریق تامین می کنند ،در زمره اصحاب فرهنگ ،هنر ،رسانه و صدا و سیما قرار می گیرند.
منابع مقرری بیکاری از طریق مشارکت دولت ،کمک ها یا سایر درامدهای قانونی دولت تامین می شود.
همچنین به موجب ائین نامه مذکور ،شرط بهره مندی از مقرری بیکاری حداقل داشتن یک سال سابقه
پرداخت حق بیمه ،قبل از تاریخ درخواست در سامانه مقرری بیکاری است.
علینصیریانرییسهیات داورانجشنواره«هنرزندهاست»شد
علی نصیریــان بازیگر ،نویســنده و کارگردان پیشکســوت
سینما ،تئاتر و تلویزیون ایران ریاست هیات داوران جشنواره
انالین «هنر زنده اســت» را پذیرفت .شورای سیاست گذاری
جشنواره «هنر زنده اســت» از بین چهره های برجسته هنر
ایران علی نصیریان را برای ریاست هیات داوران این جشنواره
انتخاب کرد ،بهروز غریب پور رییس شــورای سیاست گذاری
جشــنواره انالین «هنر زنده اســت» نیز به طرح موضوع با
وی پرداخت .نصیریان پس از اگاهی یافتن از اهداف شورای
سیاست گذاری جشــنواره «هنر زنده است» که در راس ان
بیدار کردن انگیزه و امید در نســل جوان در شرایط بیماری
کرونا است همکاری با جشــنواره و حضور در سمت ریاست
هیات داوران را پذیرفت.
وی ضمن پذیرش ریاست هیات داوران جشنواره «هنر زنده
است» ،ارزو کرد این جشنواره بتواند محلی مناسب برای رفع
ناامیدی و یاس ناشی از تعطیلی فعالیت های هنری در دوران
کرونا باشــد و محملی شایســته برای عرض اندام هنرمندان
جوان و پیشکســوت ایجــاد کند .فراخوان اولین جشــنواره
انالیــن «هنر زنده اســت» در چهار بخش فیلــم به دبیری
کمال تبریزی ،تئاتر به دبیری بهروز غریب پور ،موســیقی به
دبیری فردین خلعتبــری و دیجیتال ارت به دبیری محمود
کالری بیست و نهم اذرماه منتشــر شد .عالقه مندان جهت
شــرکت در بخش های مختلف جشــنواره انالین «هنر زنده
اســت» می توانند با مراجعه به سایت جشــنواره به مطالعه
متن فراخوان و ثبت اثر بپردازند .برگزارکنندگان نخســتین
دوره جشــنواره انالین «هنر زنده اســت» موسسه فرهنگی
هنری «برداشــت اخر» و مجموعه فرهنگــی هنری «مربع
»۱۱هستند .این جشــنواره به شکل رقابتی در شبکه های
اینترنتــی با حمایت مادی بخش خصوصی و حمایت معنوی
وزارت فرهنگ و ارشاد اســامی از ۱۰لغایت ۲۰اسفندماه
سال جاری برگزار می شود.
همزمان با ثبت جهانی نگارگری در یونسکو؛
پنج استاد پیشکسوت نگارگری به عنوان «گنجینه زنده بشری» ثبت شدند
همزمانباثبتجهانینگارگری(مینیاتور)استادان«محمودفرشچیان»،
«مجید مهرگان»« ،مهین افشان پور»« ،اردشیر مجرد تاکستانی» و
«محمد اقامیری» از پیشکسوتان این رشته به عنوان «گنجینه زنده
بشری» یونسکو ثبت شدند .ثبت جهانی نگارگری در روزهای پایانی
پاییز ۹۹در جامعه هنردوست ایران ،موجی از غرور و افتخار را به همراه
داشت؛ ایرانیان که همواره در جهان به هنرمندی و هنرپروری شهره
هســتند ،این بار هنری را در مجموعه اثار ناملموس جهان به ثبت
رساندند که هر بیننده ای را مجذوب و به تحسین وامیدارد ،اثاری که
شان و منزلت جهانی دارند و خالقان ان از اعصار دور تا دوران معاصر،
مهر اعتباری بر هنر ایرانیان اســت .هفته گذشته ( ۲۶اذر -۱۳۹۹
)۲۰۲۰هنر نگارگری (مینیاتور) در پرونده ای مشــترک میان ایران،
ترکیه ،جمهوری اذربایجان و ازبکستان در پانزدهمین کمیته جهانی
میراث ناملموس یونسکو در فهرست میراث جهانی ناملموس بشری
قرار گرفت و به عنوان پانزدهمین میراث ناملموس ایران در یونسکو
ثبت شــد .در کنار این رویداد مهم اتفاق دیگری هم روی داد و پنج
استاد پیشکسوت این هنر اصیل به عنوان گنجینه زنده بشری یونسکو
ثبت شدند که نام و اعتبار هنری شان میان همه عالقه مندان به ایران
و هنر ایرانی ،حس احترام و افتخار را بر می انگیزد .در همین زمینه با
مدیر گروه پژوهشی هنرهای سنتی کشور پژوهشگاه میراث فرهنگی،
گردشگری و صنایع دستی که مسئولیت پژوهش و تدوین مستندات
پرونده نگارگری را بر عهده داشت درباره هر دو رویداد گفت وگو کردیم.
سیدعبدالمجید شریف زاده در این مورد گفت:انچه به عنوان نگارگری
(مینیاتور) مطرح می شود پایه و اساس ان در ایران است و به همین
دلیل در کنار ثبت جهانی نگارگری و مینیاتور در فهرســت میراث
ناملموسیونسکو،استادمحمودفرشچیان،استادمجیدمهرگان،استاد
مهین افشان پور ،استاد اردشیر مجرد تاکستانی و استاد محمد اقامیری
به عنوان گنجینه های زنده بشری ،ثبت شدند .مدیر گروه پژوهشی
هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی
بر ضرورت حمایت از هنرمندان پیشکسوت به عنوان گنجینه های
ارزشمند تاکید کرد و افزود:باید شرایط فعالیت این اساتید فراهم شود
تا بتوانند این هنرهای ارزشمند را زنده نگه داشته و سینه به سینه به
عنوان یک میراث پاسداری کنند تا نسل به نسل به ایندگان برسد .وی
تصریح کرد :برای حفاظت از اثار فرهنگی ناملموس مانند نگارگری ،در
وهله اول باید پیشکسوتان و نگارگران را شناسایی کرد ،ارج بگذاریم و
تقدیر کنیم ،با بهترین روش ها که فقط هم مادی و مالی نیست ،انها
را مورد حمایت قرار دهیم ،و مهمتر اینکه باید شرایط اموزش هنر و
تخصص انها را به صورت مستقیم «استاد شاگردی» مهیا کنیم.
«عباساکبری»پژوهشگرنمونهکشوردررشتههنرشد
دکتــر عباس اکبری ،عضو هیات علمی گروه مطالعات عالی هنر
دانشــگاه کاشــان ،در هفته پژوهش به عنوان پژوهشگر نمونه
کشوری در رشته هنر معرفی شد .عباس اکبری از اساتید دانشگاه
اســت که در زمینه سفال و سرامیک فعالیت می کند و موفق به
بازسازی سفال های فلزفام با روش احیا شده است .او نمایشگاه های
گروهی و انفرادی متعددی داشته است و تاکنون ده ها مقاله علمی
پژوهشی و چند جلد کتاب از او منتشر شده است .عمده فعالیت
او در سال های اخیر حضور در رویدادهای بین المللی سرامیک بوده
و در بیش از ۲۰رویداد خارجی به نمایش اثار ،برگزاری ورکشاپ
و سخنرانی پرداخته است .همچنین مجموعه ای از اثار او اخیرا به
بخش دائمی موزه ویکتوریا و البرت لندن راه یافته است .اکبری
درباره انتخاب خود به عنوان پژوهشگر نمونه گفت :این انتخاب در
وزارت علوم و بر اساس فعالیت های سال های گذشته افراد انجام
می شود .در رشته هنر بر اساس فعالیت های عملی ،نمایشگاه ها،
انواع مقاالت علمی پژوهشــی ،علمی ترویجی و دســتاوردهای
خاصی که هنرمند دارد این انتخاب انجام می شــود.اکبری ادامه
داد :در بیست سال گذشته که در دانشگاه کاشان مشغول تدریس
هستم بخش عمده کارهای پژوهشی من مربوط به تاریخ سفال و
سرامیک بوده و رویکرد پژوهش تئوری -عملی داشته ام ۲۰ .سال
پیش نخســتین کتاب من که حاصل یک فعالیت پژوهشی بود
با نام «تجربه ساخت کوره های سفال» منتشر شد .این کتاب بر
اساس تجربیات خودم در دوران دانشجویی نگاشته شد ،زمانی که
دسترسی به کوره برای ما دشوار بود و من با توجه به تجربیاتی که
در جریان کار و ساخت انواع کوره ها به دست اورده بودم این کتاب
را منتشر کردم .این پژوهشگر ادامه داد :بعضی از کارهای من جنبه
تحقیقاتی دارد و حاصل فعالیت های عملی است که انجام داده ام.
به همین دلیل کارهای من چندان شباهتی به روش های تحقیقاتی
معمول ندارد .به این اعتقاد ندارم که پژوهش صرفاً به عنوان انجام
یک کار پژوهشی صورت بگیرد و فایده خاصی نداشته باشد ،بلکه به
نظر من پژوهش باید کارایی داشته باشد و به همین دلیل بسیاری
از کتاب ها و مقاالت من حاصل تجربیاتی است که خودم به دست
اورده ام و انها را در اختیار دیگران قرار می دهم. صفحه 2
نقد و بررسی فیلم «یک دور دیگر»
یک تراژدی تمام عیار
رازی مهم و چند ساله در زندگی مشترکش می شود که هرگز انتظارش را نداشت .وینتربرگ به
خوبی به این نکته اشــاره می کند که این راز بزرگ چنانچه خبری از الکل نبود اشــکار نمی شد
اسیب ناشی از درک حقیقت وضعیت بهتری برای مارتین می سازد یا مواجه شدن با لذتِ
اما ایا
ِ
ناشی از نااگاهی؟
«یک دور دیگر» با فیلمنامه دقیق خود مخاطب را وارد چالشــی مهم می کند .چالشــی که یک
مارتین افســرده قرار دارد که هرچه در نوشیدن پیش می رود ،تجربه های لذت بخش
سمت ان
ِ
زندگی اش در حال بازگشــت اســت اما در طرف دیگر جامعه قانونمنــد دانمارک قرار دارد که
برای مصرف الکل رویه ای ســخت گیرانه دارد .جامعه ای که نسخه ای برای افراد میانسال افسرده
همچون مارتین ندارد .در این شــرایط است که عاملی همچون الکل تبدیل به بدترین و در عین
حال صمیمی ترین دوست فرد میانسال می شود .الکلی که توانسته عامل احیای زندگی اجتماعی
مارتین در میانسالی شود اما در عین حال در حال منجر به افشا شدن رازهایی شده که باعث از
هم پاشیدن زندگی خانوادگی اش شده است.
فیلم به خوبی به تاثیر متفاوت مصرف الکل در زندگی شــخصیت ها اشــاره می کند .الکل اگرچه
مشــکالت مارتین را از میان برداشــته اما توماس را به ســوی تباهی هدایت کرده است .تاثیر
میثم کریمی
قصه اصلی فیلم جدید توماس وینتبرگ براســاس خاطرات دخترش « ایدا « نوشته شده است.
ابتدا قرار بود تا ایدا به عنوان بازیگر نقش دخت ِر مارتین در فیلم حضور داشته باشد اما با مرگ او
در یک تصادف رانندگی ،تغییراتی در فیلمنامه ایجاد شد .وینتربرگ «یک دور دیگر» را به روح
دخترش تقدیم کرده و ســکانس های کالس را در همان مدرســه ای ضبط کرده که دخترش در
انجا درس می خوانده و کسانی که در کالس درس حضور دارند نیز همکالسی های ایدا هستند.
قصه فیلم درباره معلمی به نام مارتین (مدس میکلســن) است که دچار بحران میانسالی شده و
وضعیت روحی چندان رضایت بخشــی ندارد .در این شــرایط او به همراه دوستانش به راه حلی
برای غلبه بر وضعیت دســت پیدا می کند و ان نوشــیدن الکل به مقداری مشخص در طول روز
است! اما این تصمیم تبعاتی دارد و...
(پاراگراف های بعدی داســتان فیلم را لو می دهد) مارتین به عنوان معلمی افسرده که در زندگی
شخصی نیز فردی گوشه گیر و حوصله سر بر است ،به خوبی در ابتدای فیلم به مخاطب معرفی
می شــود .وینتربرگ با ظرافت کامل این شخصیت را به مخاطبینش معرفی کرده است .مارتین
فردی بوده که در جوانی شور و اشتیاق زیادی داشته .او به کالس رقص می رفته و شوخ طبع و
مارتین میانسال در حال حاضر هیچ ارتباطی به نسخه جوانی اش ندارد.
پر هیجان بوده اســت.
ِ
او ســر کالس نشسته و با بی مسئولیتی کامل تاریخ را برای شاگردانش روایت می کند .اشاره به
درس تاریخ نکته ای ظریف اســت که در فیلمنامه گنجانده شده .درسی که او از طریق ان سعی
دارد دانش اموزانش را با قضاوت عمومی درباره شخصیت های تاریخی اشنا کند و بگوید که لزوماً
بهترین شخصیت ،موفق ترین و خوشحال ترین فرد تاریخ نبوده است.
مارتین حاال وارد میانســالی شــده و بیش از هر زمان دیگری افســرده است .او نیاز به محرکی
برای تغییر ســبک زندگی اش دارد ،پس به سراغ دوستانش می رود .افراد میانسالی که وضعیتی
بهتر از مارتین ندارند و انها هم به نحوی درگیر زندگی روزمره شــده اند .راه حلی که انها برای
خارج شــدن از وضعیت در نظر می گیرند ،رو اوردن به الکل اســت! از دیدگاه انها ،مصرف الکل
به مقدار مشــخص در طول روز ضروری است و سبب ارامش ذهن می شود .دیدگاهی که شاید
جنبه رسمی پیدا نکند و از لحاظ علمی نیز با چالش هایی مواجه باشد ،اما برای قانع کردن چهار
میانسال افسرده بهترین گزینه ممکن محسوب می شود! معلم های میانسال فیلم هرگز به دنبال
اهداف بزرگ در زندگی شــان نبوده اند .مارتین که نخبه انها محسوب می شد ،زندگی عادی را
انتخاب کرد تا در کنار همسر و فرزندانش باشد و دیگران نیز وضعیتی مشابه دارند .انها الکل را
انتخاب می کنند تا بتوانند همان زندگی عادی خود را حفظ نمایند.
«یک دور دیگر» به خوبی توانســته دنیای میانســالی را برای تماشاگر ترسیم نماید .دنیایی که
اغلب به افســردگی گرایش می یابد و فرد را در یک چرخه روزمرگی کامل غرق می کند .در این
شــرایط هر تلنگری می تواند فرد میانسال را از مسیری که قرار دارد منحرف نماید .برای مارتین
که هر لحظه زندگی اش شبیه قبل است ،یک عامل بیرونی ساده می تواند محرک باشد و او الکل
را انتخاب می کند .وینتربرگ در «یک دور دیگر» به سراغ کلیشه رابطه خارج از ازدواج نمی رود
و به درســتی اقای معلم داســتان را مرد خانواده معرفی می کند .مارتین خانواده اش را دوست
دارد و عاشــق همسرش است اما به نظر می رسد فاصله زیادی بین او ،همسر و فرزندانش وجود
داشته باشد .انها سالهاست که او را نادیده گرفته و به حال خود رها کرده اند.
اما مارتین پس از تجربه مصرف الکل ،روحیه ای مضاعف پیدا کرده و به زندگی شــاد سابق خود
باز می گردد.به نظر می رســد که موتور محرک زندگی او نه نسخه های درمانی روانشناسان بلکه
مصرف الکل است! الکل او را در کالس درس سرپا نگه داشته و باعث شکل گیری دوباره ارتباط
مارتین سرحال حاال تاریخ را به شکلی بهتر برای شاگردانش بازگو
میان او و شاگردانش می شود.
ِ
می کند و توجه انها را به خود جلب کرده .او حتی در خانه و برای فرزندانش نیز پدری متفاوت از
گذشته است .برنامه های طبیعت گردی که در سال های اخیر از خانواده دریغ شده ،مجددا توسط
مارتین در دستور کار قرار می گیرد تا شروعی دوباره برای این خانواده نه چندان صمیمی باشد.
اما سوالی که فیلم مطرح می کند این است که ایا الکل می تواند مرهمی برای تمام دردها باشد؟
پاســخ هرگز یکسان نیســت .همس ِر مارتین از بازگشــت او به حالت قبل خوشحال است و این
خوشــحالی در چشمان او قابل مشاهده است .اما ایا در دورانی که مارتین افسرده بوده ،او برای
خوشحال ماندن منتظر مارتین مانده؟ در اینجاست که حضور الکل کارکردی دوگانه در زندگی
مارتین می یابد .او به دلیل مصرف زیاد الکل اســیب دیده اما حالت مستی او سبب اشکار شدن
متفاوت الکل بر زندگی افراد نکته مهمی اســت که وینتربرگ به درســتی به ان اشاره کرده تا
نگاهی یکســویه به سوژه اش نداشته باشــد .با اینحال ایرادی که می توان به فیلم وارد دانست،
بررسی جنبه علمی مصرف الکل توسط معلمان است که کارکرد مشخصی در پیشبرد درام ندارد
و ارتباط ان با دیگر بخش های فیلم مشــخص نیســت .این مقاله در نهایت نه چیزی را به اثبات
می رساند و نه تبدیل به عاملی برای حقانیت عملکرد معلمان می گردد.
فیلم جدید توماس وینتبرگ در تمامی بخش های بصری و فنی اثری ســتایش برانگیز است .از
نورپردازی های طبیعی و تصویربرداری صحیح و اصولی به سبک «دوربین روی دست» و تدوین
عالی گرفته تا به تصویر کشــیدن یک زندگی واقعی تمام عیار بر پرده ســینما بدون اغراق های
سینماتیک ،یک بازگشت کامل باشکوه به ریشه های مکتب سینمایی «دگما »95است که خو ِد
این کارگردان و دیگر کارگردان دانمارکی ،الرس فون تریر در دهه نود ان را پایه گذاری کردند.
سینمایی انســانی که هنگام تماشا تبدیل به بخشی از وجود تماشاگر می شود .مارتین در «یک
دور دیگر» تبدیل به خو ِد مخاطب می شود به حدی که تک تک دقایق زندگی او برای تماشاگر
اهمیت یافته و این رویکرد ،هنر وینتربرگ در شخصیت پردازی را به تصویر کشیده است.
ســتاره این روایت بی نقص ،مدس میکلســن است .بازیگری که در ســال 2012با دیگر فیلم
وینتربرگ یعنی «شــکار » ،درخشــان ترین سال دوران سینمایی اش را سپری کرد و تبدیل به
چهره ای مطرح در جهان شــد .میکلسن در «یک دور دیگر» نیز ستاره فیلم است .او با ظرافتی
تمام عیار ســیر تحول مارتین از معلمی افسرده به معلمی خوش مشرب و اجتماعی را به تصویر
کشیده و بازی بی نظیری از خود ارائه داده است .اگر بخواهیم کمی خوش بین باشیم ،می توانیم
بگوییم که او شایستگی زیادی برای قرار گرفتن در لیست نامزدهای اسکار بهترین بازیگران مرد
را دارد .ترکیب مدس میکلســن و توماس وینتربرگ بار دیگر در «یک دور دیگر» جواب داده و
ثابت می کند که این همکاری می تواند همواره نتایج خوشایندی به همراه داشته باشد.
پایان بندی فیلم کالســیک و در عین حال خوش بینانه اســت .پایان بندی شــادی که در ان
بحران ها به یکباره فراموش شده و موسیقی و نوشیدن جایگزینش می شود .اینکه چرا به یکباره
نشانه هایی از بازگشت به زندگی در همس ِر مارتین پیدا می شود ،نکته گنگی است که وینتربرگ
از ارائه جزئیات درباره ان خودداری می کند تا در نهایت تماشــاگر به یک سرخوشــی تمام عیار
دســت پیدا کند.پایانی که برخالف ســاخته قبلی اش یعنی «شکار» ،تکلیف مخاطب را با قصه
زندگی مارتین یکســره می کند .مارتین که به نظر می رســد زندگی اش از هم پاشیده و شانسی
برای ارتباط مجدد با همسرش ندارد ،با دریافت پیامی از او متوجه می شود که می تواند همه چیز
را از نو بسازد و شانسی برای احیای زندگی اش داشته باشد .حاال دیگر راز ازار دهنده ای میان او
و همسرش نیست و خانواده می تواند با خیال راحت شروعی دوباره داشته باشد .در اینجاست که
مارتین نیاز به یک جشن دارد .جشنی که او را به جنون رسانده و به اوج اسمان ببرد .او به میان
شاگردانش که مشغول جشن گرفتن هستند امده و الکل می نوشد و به یاد دوران جوانی ،دیوانه
وار می رقصد .مارتین حاال دوباره متولد شده است .او معلمی فوق العاده برای شاگردانش است و
در عین حال دل همسرش که از او فراری بود را بدست اورده .مصرف افراطی الکل اگرچه چراغ
زندگی دوســت مارتین را برای همیشــه خاموش کرد اما در این سو ،چراغی دیگر برای مارتین
روشن کرد تا زندگی جدیدی بسازد.
حاشیه جدید تلویزیون در «خانه امن»
نمایشداعشدرپوششهواداراستقالل؟!
در قســمت چهل و ســوم از ســریال «خانه امن» سکانسی
گنجانده شــده که عملیات تروریســتی را در پوشــش یک
هوادار اســتقاللی اجرایی می کند! پخش این ســکانس در
ادامه دلخوری طرفداران این تیم و اعتراض باشگاه فرهنگی
ورزشــی اســتقالل را به همراه داشته اســت .در پی پخش
سکانسی از سریال «خانه امن» ،باشگاه استقالل بیانیه ای را
صادر کرد و در اعتراض به ان نوشت« :روز گذشته سکانسی
از سریال خانه امن ،از سیمای جمهوری اسالمی ایران پخش
و در فضای مجازی دســت به دست شــد که علیرغم همه
ارزش های باالی این سریال پرمحتوا ،صحنه ای توهین امیز
را به نمایش گذاشــت .صحنه نمایش داده شــده به قدری
منزجر کننده بود که از بیان ان خودداری می شــود .باشگاه
استقالل ضمن اعتراض شــدید به این خطای بزرگ ،انتظار
دارد رئیس محترم ســازمان صداوســیما به این معضل که
در برنامه های ان ســازمان پر تکرار هم شــده ،ورود کرده و
ضمن عذرخواهی از سرمایه های اصلی باشگاه یعنی هواداران
شــریف و فهیم ،هرچه سریعتر نســبت به جبران ان اقدام
کند ».در قســمت چهل و سوم سریال «خانه امن» ،داستان
به ماجرای عملیات تروریســتی یک عضــو گروهک داعش
در ورزشــگاه ازادی اختصاص دارد .او بــرای انجام عملیات
انتحاری ،دربی پایتخت را انتخاب کرده اســت و در پوشش
یک هوادار اســتقالل وارد ورزشگاه می شــود .در پی انتقاد
هواداران و مسووالن باشگاه فرهنگی ورزشی استقالل ،تهیه
کننده ســریال «خانه امن» درباره این ســکانس توضیحاتی
را ارائــه داد .ابوالفضــل صفری با تاکید بر اینکه هیچ ســوء
نیتی برای نشــان دادن یک داعشــی تحت پوشش طرفدار
تیم استقالل وجود نداشــته است ،اعالم کرد« :ماجرایی که
در قسمت چهل و سوم نشان داده شد بر اساس یک داستان
واقعی اســت .هدف این بود تا تاکید شود تروریست ها برای
انجــام اعمال خــاف خود از هر گونه محبوبیت ورزشــی و
هنری در بین مردم ایران ســوء اســتفاده می کنند ».صفری
ادامه داد« :اســتفاده از این پرونده واقعی ،صرفا به این خاطر
بود تا همه ما هوشیار باشیم و جلوی این سوء استفاده ها را
بگیریم ».او ضمن دلجویی از هواداران استقالل به خاطر سوء
تفاهم ایجاد شــده ،تاکید کرد « :بســیاری از عوامل سریال
«خانه امن» طرفدار استقالل هســتند و هرگز قصد توهین
به این تیم را نداشــته اند ».صفــری در پایان گفت« :من از
مخاطبان و عالقمندان تقاضا می کنم تا سریال «خانه امن»
را بــه طور کامل نگاه کنند؛ مخصوصا قســمت ۴۴که (یک
دی) پخش می شــود .در این قسمت ،داستان سریال به تیم
پرسپولیس و ماجرایی مشابه پرداخته است».
3
سه شنبـــــــــه 2دی ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1356
www.honarmandonline.ir
سینماولتوییزون
TV&CINEMA
گزارش
هشدار به اهالی هنر؛
هنرمندان مراقب باشند پازل
پولشویان را تکمیل نکنند!
ماجرای پول های کثیف در سینمای ایران از همان ابتدای امر سینماگران،
اصحاب رسانه و فعاالن فضای مجازی را به دو گروه تقسیم کرد؛ عده ای
مخالف ان بودند که حتی ریالی پول کثیف در ســینمای ایران وجود
دارد و منکر پول شویی در سینما بودند و عده ای هم معتقدند که نه تنها
میلیاردهاتوماندرسینمایایرانپولکثیفدرجریاناستکهسینمای
ما یکی از محل های مطمئن و مناسب برای پول شویان و اختالس گران
شده است .بناگاهی تضمینی برای بریز و بپاش سرمایه های مشکوکی
که میان بانک های کشــور و نهادهای اقتصــادی و جیب رانت خواران
چرخیده و گم شده است! عده ای هم البته در این میان خاکستری بودند
و می گفتند که منکر پول های کثیف نیستند اما از اینکه حتماً چنین
پول هاییدرسینمایایرانبه عنوانسرمایهامدهباشداطمیناننداشتند،
تا اینکه با بازداشت یکی از متهمین اقتصادی به نام محمد امامی به عنوان
سرمایه گذار و تهیه کننده سریال شهرزاد کاشف به عمل امد که سینمای
ایران الوده به ویروس پول های کثیف شده است و تازه باید فکری برای
مداوای ان کرد .از اینجا به بعد بود که مسئله راه کارهای جلوگیری از ورود
پول های کثیف به سینمای ایران مطرح شد و گروه خاکستری و معتقد
به حضور پول های کثیف و سرمایه های مشکوک در سینمای ایران به
طرح بحث در این باره پرداختند .اما بعد از ســریال شهرزاد هیچ یک از
پروژه های سینمایی یا نمایش خانگی البته به جز اثاری که محمد امامی
سرمایه گذار انان بود ،به طور قطع مشکوک به الوده بودن به پول های
کثیف نبود تا اینکه خبر ساخت و تولید سریالی منتشر شد ،سریالی
که از همان ابتدا حواشی مختلفی را پشت سر گذاشت از جمله ماجرای
دستمزد یکی از بازیگران ان که حتی کار را به دادگاه کشاند .این سریال
به علت انکه توسط فردی تهیه شده است که از نزدیکان و شرکای محمد
امامی بود مشــکوک به الوده بودن به پول های کثیف است .می توان
واگذاری سهام 50درصدی شــرکت «تصویرگستر پاسارگاد» توسط
فرشاد شفیعی در مهرماه 1394به محمد امامی و همین طور تاسیس
شرکت «تصویرگستر پاسارگاد» در تیرماه سال 1387با سرمایه پنج
میلیون ریال ( 500هزار تومان) با حضور علی اسدزاده و افشین ساعی
به عنوان رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت را اصلی ترین علت این
ظن دانست .رفته رفته این علل باعث شک و گمان نسبت به منشا تامین
هزینه ساخت این سریال شد و در نهایت بعد از چندبار اعالم زمان پخش
و تغییر ان قرار شد که قاطعانه 24اذر ساعت 20این سریال از یکی از
پلت فرم های نمایش خانگی منتشر شود اما یک باره خبر لغو پخش این
سریال توسط سامانه مذکور اعالم و گفته شد که به دستور نهاد قضایی
و برای پاالیش و نظارت بر این سریال تا اطالع ثانوی پخش سریال لغو
شده است .لغو پخش سریال باعث شد که برخی ادعای توقیف سریال
را با دالیلی مانند مباحث محتوایی و مضامین سینمایی ان اعالم کنند.
یکی از رسانه ها در همین ایام نیز از خشونت و پلیس کشی این سریال
گفت و باعث تقویت این ایده شــد ،از همین رو برخی از فعاالن فضای
مجازی و خبرنگاران تالش کردند بر همین طبل بکوبند تا مسئله اصلی
تاخیر در پخش یعنی شــک در منبع و منشا هزینه ساخت ان را به
عقب و انتهای صحنه ببرند و روی احتمال مشکالت فرهنگی و مضامین
متمرکز شوند تا هرطور شده این سریال مشکوک به سرمایه های الوده
تبرئه شود .اما طولی نکشید که دادسرای عمومی تهران اب پاکی را روی
دست این جماعت ریخت و اعالم کرد که ادعاهای مورد اشاره صحت
ندارد و پخش این سریال با توجه به گزارش های ضابطین و برخی ابهامات
در مورد لزوم بررسی منشا هزینه های تهیه و تولید این سریال تا حصول
نتیجه به تاخیر افتاده است .ادرس غلطی که برخی دست های پنهان
برای تغییر جهت مسئله این سریال دادند ،عملیاتی طراحی شده و البته
قدیمی بود که پایه های ان بسیار سست و متزلزل بود چه در سینمای
ایران و همین طور نمایش خانگی مضامین ضداخالقی و ضدانسانی و
حتی ضدحکومتی فراوان است و اکثرا ً کک هیچ کدام از مسئولین امر
نیز گزیده نشده است چه برسد به توقیف ،البته در این میان برخی از
فیلم های سینمایی به توقیف کشیده شده اند اما حجم اثار توقیفی با
حجم مضامین نامناسب فرهنگی و اجتماعی میان فیلم ها و سریال های
نمایش خانگی اص ً
ال قابل قیاس نیست .از سوی دیگر حتی ساترا به عنوان
یکــی از ناظرین اصلی بر نمایش خانگی نیز از عدم ممانعت این نهاد
فرهنگی برای پخش این سریال خبر داده و حتی اعالم کرده است که
از قوه قضائیه خواستار همکاری برای پخش این سریال است .اما از این
گذشته گاف بزرگ محمد امامی در دادگاه که اشاره کرد «سه سریال
دیگر دارم که در حال سپری کردن مراحل کاری خودند» نیز به صورت
جدی توجه مسئولین قضایی را جلب کرد که این متهم بزرگ اقتصادی
در عین حال که در بازداشت به سر می برد فعالیت های سینمایی جاری
بیرون از زندان دارد و این یعنی بدون شک یکی از سریال های پرهزینه
نمایش خانگی همین االن با پول های کثیف در حال ساخت و یا ساخته
شده است ،این قضیه کنار مشارکت و همکاری علی اسدزاده با امامی
گمانه تولید این ســریال با پول های کثیف امامی را دوچندان می کند.
بنابراین فرضیه تاخیر در پخش سریال و مشکالت ان تنها همان ظن و
ِ
کثیف
گمان الوده بودن این سریال به سرمایه های مشکوک و پول های
محمد امامی اســت و بس .هنرمندان و اصحاب رسانه باید با هوش و
حواس جمع بدانند که برخی در این میان دنبال این هستند که با کمک
از وجهه و جایگاه فرهنگی انان تالش کنند پشت انان سنگر بگیرند و
انان را قربانی جریان پول های کثیف در سینما کنند تا از این مهلکه جان
به در ببرند ،نباید فرهنگیان و هنرمندان ما در دا ِم پازل بازی پولشویان
وارد شــوند و ناخواسته به تکمیل ان کمک کنند .امیدواریم که گروه
خاکستری و مخالفین پول های کثیف در سینما نیز بدانند که جریان
پول های کثیف در سینما دیگر یک ادعا نیست بلکه واقعیتی جدی است
که نمی توان ان را انکار کرد. صفحه 3
گزارشی از هنرمندان استانی حاضر در جشنواره تئاتر مقاومت
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره • 1356سهشنبه 2دی ماه • 1399سال سیزدهم • 4صفـــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
12:00
اذان ظهر
16:52
غروب افتاب
17:13
اذان مغرب
05:37
اذان صبح فردا
07:07
طلوع افتاب فردا
گنج سخن
امام حسین علیه السالم :
هر کس فکرش به جایى نرسد و راه تدبیر بر او بسته شود،
کلیدشمداراست.
بحاراالنوار ،ج ،75ص128
پندبزرگان
مایه خوشبختی انسانیت است
که هر انسانی فقط انی هست که هست.
فرناندوپسوا
حافظانه
واعظان کاین جلوه در محراب و منبر می کنند
چون به خلوت می روند ان کار دیگر می کنند
مشکلی دارم ز دانشمند مجلس بازپرس
توبه فرمایان چرا خود توبه کمتر می کنند
گناه نو
سرهنگ دوم مادر نمونه
هنرمند صدقه نمی خواهد!
یکی می گوید هنر هنرمند را بخرید و به او صدقه ندهید و دیگری از منطقه ازاد اروند با همه ثروتش گله دارد
که حتی از یک نامه نگاری ساده هم دریغ می کند و در ادامه می گوید دکه سیگارفروشی زده بودیم ،بهتر از کار
فرهنگی بود .در چند روز اخیر تعدادی از گروه های نمایشی در سراسر کشور در جشنواره تئاتر مقاومت حضور
داشــتند .حضوری که البته بنا به اقتضائات این دوره ،از نوع مجازی بود .ما نیز در ایســنا جویای دیدگاه های
گروه های شرکت کننده در این جشنواره شدیم .پیش تر بخش اول گزارش ما در گفتگو با نمایندگانی از گروه های
تهرانی منتشر شد و در ادامه پای صحبت گروه های استان ها نشستیم .هدف اولیه انتشار ارزیابی این هنرمندان
از جشنواره تئاتر مقاومت بود ولی بعضی از این کارگردان ها انتقادات خود را از کم توجهی نهادهایی مانند منطقه
ازاد اروند با همه ثروتش یا شکل و شمایل حمایت از گروه های تئاتری که حالتی صدقه گونه پیدا کرده ،مطرح
کردند .حمیدرضا هراسانی از شهر ساری نخستین کارگردانی است که با او به گفتگو می نشینیم .او که با نمایش
«میراشکار» به عنوان تنها نماینده استان مازندران در جشنواره حضور دارد ،می گوید :تئاتر یک کار گروهی است
و به تنهایی نمی توان اثری نمایشی خلق کرد .به همین دلیل در دوران کرونا ،سخت ترین شرایط را تجربه کردیم.
چراکه مدام اعالم می شد وضعیت استان ما قرمز است و طبیعتا باید هزار محدودیت را اعمال می کردیم .او با اشاره
به وضعیت تمرین و اماده سازی نمایشش برای شرکت در جشنواره ادامه می دهد :همه سالن های تمرین تعطیل
بودند و اگر قرار بود سالنی را برای تمرین ما باز کنند ،دیگر گروه ها معترض می شدند و حق هم داشتند چراکه انان
هم به دنبال تولید کارهای خود بودند .هراسانی اضافه می کند :نزدیک به چهل گروه تئاتری داریم که همه در این
وضعیت بیکار و بی درامد شده اند .بنابراین حق داشتند که دنبال تولید کارهای خود باشند .این کارگردان با تشریح
سختی هایی که برای تولید نمایش خود متحمل شده است ،ادامه می دهد :جشنواره تئاتر مقاومت یک چیز را
به ما یاد داد و ان اینکه می توانیم با تالش و همت و صبر در یک بازه زمانی یک ماه تا 40روزه یک کار خوب
بسازیم .یاد گرفتیم هرچند کرونا دارد با زندگی ما بازی می کند ولی می توانیم نمایشی خوب بسازیم .هراسانی که
نمایش خود را با گروهی 22نفره اماده کرده است ،می گوید :خوشبختانه با رعایت همه پروتکل ها ،هیچ مشکلی
برای سالمتی هیچ یک از عضای گروه پیش نیامد ولی طبیعتا شرایط بسیار سخت است .او در ادامه با قدردانی
از حمایت های ستاد برگزاری جشنواره تئاتر مقاومت و اداره ارشاد استان مازنداران می افزاید :به دلیل تعطیلی
سالن های تمرین ،ناچار شدیم مرحله دورخوانی را در راهروی محل کارم سپری کنیم ،در این وضعیت یا باید از
ساخت این کار منصرف می شدیم یا مبارزه می کردیم و ما راه دوم را انتخاب کردیم .او در پاسخ به این پرسش
که برگزاری جشنواره مقاومت چقدر توانسته شور و شوقی در فعاالن تئاتر استان ها ایجاد کند ،می گوید :برگزاری
جشنواره در این شرایط ،جای تقدیر دارد .بعد از انتشار فراخوان ناگهان 600گروه از سراسر کشور درگیر شدند
و در نهایت به 20اثر نهایی رسیدیم .تجربه این جشنواره نشان داد دولت به جای پرداخت کمک هزینه می تواند
کارهای فرهنگی را به صورت انالین برنامه ریزی کند .هراسانی که مسئول سازما ن بسیج هنرمندان است ،تاکید
می کند :دولت به جای اینکه به هنرمندان صدقه بدهد ،می تواند هنر انان را بخرد تا شان هنرمند هم حفظ شود.
کار فرهنگی فقط نصب بنر مناسبتی است؟ا ما مهدی صفی ابادی که با نمایش «ناگهان باران» در این جشنواره
حضور دارد ،گله های خود را از جشنواره تئاتر منطقه ازاد اروند بیان می کند .صفی ابادی اضافه می کند :تنها حامی
مالی ما حوزه هنری استان بود که مدیرش تئاتری است و همیشه از گروه های نمایشی حمایت می کند .البته
او هم بودجه محدودی دارد ولی واقعا پرسش من این است که منطقه ازاد اروند که ثروتمندترین منطقه ازاد
ماست ،چرا از تنها نماینده استان خوزستان که کاری تازه تولید کرده است ،کوچک ترین حمایتی نمی کند .به
این نتیجه رسیده ام که کار فرهنگی برایشان اهمیت ندارد .او با اشاره به داستان نمایش خود می گوید :نمایش
من درباره یک شهید جاوید االثر است .اما هیچ ارگانی برای انتشار نمایشنامه ان حتی با شمارگان 100عدد
همراهی نکرد .ایا این کار فرهنگی نیست؟! یا اینکه کار فرهنگی فقط نصب بنر در مناسبت های خاص است؟!
این کارگردان در پایان با بیان اینکه جشنواره تئاتر اروند روزهای 1و 2دی ماه برگزار می شود ،می گوید :برای
اجرایمان مکانی را پیدا کردیم که حتی جای نشستن ندارد و صندلی کرایه کرده ام تا بچه های گروه روی زمین
ننشینند .ولی در هر حال برای کار خودم ارزش قائلم چون بر اساس همین کار مورد داوری قرار می گیرم .وقتی
در کشورمان کمپانی تئاتر نداریم ،همه چیز بر عهده کارگردان است .البته که افراد زیادی برای تولید این اثر تالش
کرده اند ولی این تاسف برای ما وجود دارد که چرا منطقه ازاد اروند حتی از تامین یک چادر هم دریغ داشت.
دانیال جراهی
دیروز رفتم خرید ،داخل پارک نزدیک خونه از کنار خانمی
میان سال رد شدم .توجه من را با اینکه سرش پایین بود
و دست راستش را به روی پیشانی اش گذاشته بود ،جلب
کرد .ایســتادم ،شانه هایش از شدت گریه می لرزید .چند
ثانیه ایی نگاهش کردم و گفتم :مادر چیزی شده؟
سرش را باال اورد ،به پهنای صورت گریه می کرد .با اشاره
سرش گفت :نه ،فقط دعا کن!
من که نمیدونستم برای چه دعا کنم گفتم :کسی کرونا
گرفته؟
زن گریان گفت :کاش من کرونا گرفته بودم! نه پسرم کسی
کرونا نگرفته .خیالم کمی راحت شد و پرسیدم خب چی
شده که زیر این بارون دارید گریه می کنید؟
زن تنها گفت :پسرم به من محبت نمی کنه و حتی روز مادر
هم بهم تبریک نمیگه .من به سختی او را به سی و هفتمین
بهار زندگی اش رساندم .او حاال دکتر است ولی حتی گوشه
چشمی هم به من ندارد.
کمی با او صحبت کردم ،ارام شــد ولی اتش دلش انقدر
ســوزان بود که دل من را سوزاند .تا حاال زیر باران اینقدر
نسوختهبودم.
اگر سایه مادر باالی سرتان است ،قدرش را بدانید .خورشید
که غروب کند چیزی جز سرما و حسرت نمی ماند.
پ.ن :سرهنگ دوم مادر نمونه ،پزشک بازنشسته ارتش بود.
حسین انتظامی در حاشیه بازدید از جشنواره سینما حقیقت:
برگزاری انالین جشنواره ها ظرفیتی جدید
برای بعد از کرونا
حسین انتظامی صبح دوشنبه اول دی ماه در محل استقرار
تیم اجرایی چهاردهمین جشنواره «سینما حقیقت» حاضر
شد و از بخش های مختلف ستاد برگزاری این رویداد انالین،
بازدیــد کرد .در این بازدیــد محمد حمیدی مقدم (دبیر
چهاردهمین دوره جشــنواره «سینما حقیقت») به ارائه
گزارشی از چگونگی برگزاری این دوره ،میزان استقبال عالقه
مندان و امار بازدیدها از مستندهای حاضر در این رویداد
پرداخت .همچنین در بخش دیگری از این مراسم حسین
انتظامیرئیسسازمانسینماییدربارهتاثیرگزاریجشنواره
«سینما حقیقت» صحبت و از بخش های مختلف ستاد،
از جمله ســتاد اطالع رسانی بازدید کرد .حسین انتظامی
دربارهتاثیرسینمایمستندوجشنواره«سینماحقیقت»در
ارتقای فرهنگ جامعه توضیح داد :بر کسی پوشیده نیست
که سینمای مستند یک سینمای ناب و واقع گراست که
تاثیر قابل توجهی در رشد و تقویت فیلمسازان اینده کشور
می گذارد .این ســینما ما را با بعد واقع گرایانه ای از جامعه
مواجه کرده و جلوه های دقیق تری از ان را برایمان به تصویر
می کشد .وی افزود :هیچکس منکر نقش جشنواره «سینما
حقیقت» در ارتقای فیلمســازی به ویژه در حوزه مستند
نیست .خوشبختانه در حوزه مستند ظرفیت های باالیی
در منطقه داریم و ســینمای مستند ایران و این جشنواره
جلوه گری بیشــتری را در این دوره خاص (پاندمی کرونا)
داشته که اتفاق خوبی است .رئیس سازمان سینمایی درباره
تفاوت این دوره از جشنواره «سینما حقیقت» با دوره های
گذشــته گفت :در این دوره زمانی خاص ما برای برگزاری
جشنواره هایسینماییبادوگزینهمواجهبودیم،اولینروش
این بود که بگوییم کرونا است ،پس تمام رویدادها تعطیل
شوند .اما روش دیگر که همکاران ما انتخاب کردند ،این بود
که در زیست کرونایی که با ان درگیریم ،مدل جدیدی را
برای برگزاری جشنواره ها تجربه کنیم .انتظامی ادامه داد :از
این جهت برگزاری انالین در شرایط کنونی تجربه ای شد که
حتی در دوره نبود کرونا هم ،ظرفیت های مکمل برای بیشتر
دیده شدن اثار و ارزیابی دقیق انها برای مخاطبان گسترده
تر را از دســت ندهیم .به این صورت امکان نمایش بیشتر
اثار برای عزیزانی که در تهران نیستند ،هم فراهم می شود.
معاون ســابق مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی
درباره تاثیر سینمای مستند در رفع نیازهای جامعه توضیح
داد :سینمای مستند جنبه واقع گرایانه دارد و تاثیر مستقیم
روی سیاست گذاران ،ذی نفعان مشترک و مردم می گذارد.
به این خاطر که مخاطب در ژانرهای مختلف تولید مستند
به طور مستقیم با یک پدیده مواجه می شود .وی افزود :با
توجه به اینکه در سینمای مستند پژوهش مقدم بر اتفاق
های دیگر است ،بنابراین مخاطب با یک پکیج کامل مواجه
می شود.
یشنهاد علی رهبری به بنیاد فرهنگی رودکی برای گرامیداشت موسیقایی یاد «سردار سلیمانی»
برایساختاثاریمرتبطبااسطورهایملینبایدبانگاهسیاسیبهتولیداثراقدامکرد
علی رهبری از اهنگسازان و رهبران ارکستر شناخته شده کشورمان معتقد است ساخت اثار موسیقایی
شاخص برای اسطورهای ملی کشورها نکته مهمی بوده که دربرگیرنده مولفه های بسیاری است .علی
رهبری رهبر ارکستر و اهنگساز شناخته شده کشورمان که طی سال های گذشته به عنوان مدیر هنری
و رهبر ارکستر سمفونیک تهران در کشورمان فعالیت می کرد ،در استانه اولین سالگرد شهادت سردار
حاج قاسم سلیمانی ،در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به پرسشی مبنی بر شرایط اجرای اثار موسیقایی
مرتبط با سرداران و اسطورهای ملی حوزه مقاومت در ایران گفت :تولید اثار مختلف و با کیفیت در
موضوعاتی مرتبط با اسطورهای ملی در تمام دنیا وجود دارد و اص ً
ال هم مربوط به کشور خاصی نیست.
کما اینکه در این مورد تاکنون اثار و قطعات متعددی با موضوع اسطورهای ملی در کشورهای مختلف
تولید شده اند که به تناسب موضوعات مورد نظر کشورها اشکال متفاوتی هم داشته است .وی افزود:
اما انچه در این میان می تواند مورد توجه قرار گیرد ،دلیل تولید این اثار است .اینکه ایا نوشتن و تولید
اثار موسیقایی مرتبط با اسطورها و قهرمانان ملی می تواند به ماجرای معرفی هرچه بهتر این قهرمانان
در میان مردم کمک کند؟ یا نه ساخت اثر درباره این عزیزان حتی ممکن است در بسیاری از موارد به
شخصیت اصلی و ملی انها نیز لطمه وارد کند؟ که باید جواب داد اگر ماجرا به سمت و سویی هدایت
شود که اثار از درجه کیفی پایینی برخوردار باشند قطعاً ان قطعه نه تنها اثر مطلوبی روی مخاطب
می گذارد که باعث می شود شنونده و مخاطب فاصله بیشتری از شخصیت ملی و اسطوره مورد نظر
بگیرد .بعضاً هم دیدیم در این زمینه اثاری تولید شده اند که سرشان به تنشان نمی ارزید و واقعاً ناراحت
کننده بودند .رهبری بیان کرد :جریان جنگ تحمیلی و شهادت بسیاری از عزیزانمان در دوران دفاع
مقدس و فداکاری و ایثار بسیاری از قهرمانان ملی ما که در راه میهن به شهادت رسیدند شرایط بسیار
حائز اهمیتی است که اگر خواستار تولید اثر هنری برای انها هستیم باید نکات بسیار زیادی توجه کنیم.
این چه فایده دارد که فقط سمفونی و اثر بنویسیم بدون اینکه بدانیم چه تاثیری روی مخاطبان دارد؟
این ماجرا هم وقتی تاسف بار تر می شد که ساخت چنین اثاری را به افرادی بدهیم که هیچ اشنایی با
فضای ساخت این اثار ندارد و با وجودی که در حوزه موسیقی اگاهی دارد اما نمی داند مشغول چه کاری
است؟ این یعنی عدم صالحیت و عدم صالحیت هم موجب می شود که رنگ و بوی قطعه سفارش شده
به قدری بی تاثیر باشد که حتی نقد کردن ان نیز فایده ای ندارد .این اهنگساز و رهبر ارکستر با اشاره
به اینکه برای ساخت اثاری مرتبط با اسطورهای ملی نباید با نگاه سیاسی به تولید اثر اقدام کرد ،گفت:
من در طول این سال ها نهایت تالش خودم را انجام داده ام که ادم سیاسی نیستم بنابراین وقتی در این
مورد اظهار نظر می کنم فارغ از هرگونه نگاه سیاسی است که ممکن است برخی ها را برنجاند .اما حرف
اصلی من مبتنی بر این نکته است که باید برای ساخت اثاری از این دست از جمله کارهای مربوط به
شهید سردار سلیمانی خیلی از مولفه ها را در نظر داشت که از اصلی ترین انها کیفیت و اگاهی اهنگساز
اثر از انچه به او سفارش شده ،خواهد بود .کما اینکه در این زمینه هم شاهد بودیم اثاری از سال گذشته
تاکنون تولید شده اند که به لحاظ موسیقایی فاقد کیفیت بوده که نتیجه اش کم توجهی مخاطبان
است .رهبر اسبق ارکستر سمفونیک تهران که هم اکنون در کشورهای اروپایی مشغول به فعالیت در
ارکسترهای مختلف بین المللی است در جواب سوال دیگری مبنی بر اینکه برای ساخت اثار موسیقایی
با کیفیت درباره اسطورهای ملی از جمله سردار سلیمانی چه کارهایی را باید انجام داد ،تصریح کرد :من
معتقدم اولین کار در این زمینه انتشار فراخوان عمومی و نه خصوصی برای ساخت اثر درباره قهرمانان
ملی است .این روش خیلی از بهتر از روشی است که طی این سال ها اغلب وجود داشت و شرایط را به
سمتی برده که بسیاری از هنرمندان مستعد این عرصه راهی برای عرض اندام نداشته باشند .متاسفانه
در شرایط فعلی که رفیق بازی و رابطه دوستانه حرف اول را می زند نباید منتظر کار ویژه ای باشیم چرا
که وقتی همه کارها به چند هنرمند محدود می شود و کسی هم اجازه ورود به این جریان را ندارد ماجرا
همانی می شود که اکنون وجود دارد .قصه ای تکراری که نهادی چون بنیاد رودکی باید به ان توجه کند و
اجازه ندهد ماجرا به این سمت و سو هدایت شود .وی افزود :چقدر خوب می شد که بنیاد فرهنگی هنری
رودکی در استانه سالروز شهادت سردار سلیمانی به عنوان یک قهرمان ملی می امد و با انتشار فراخوانی از
اهنگسازان می خواست تا درباره این اسطور ملی اثر بنویسند و بعد از داوری که صورت می گیرد کارهای
نمونه این فراخوان را با ارکسترهای تحت پوشش خود اجرا می کرد .اگر این شرایط وجود داشت قطعاً
شاهد معجزاتی بودیم که حداقل از این شرایط فعلی بهتر بود .این موضوعی ثابت شده است که اگر با
کمی ریسک و پرهیز از رفیق بازی ماجرا را به سمتی ببریم که استعدادها فرصتی برای عرض اندام داشته
باشند قطعاً از این به بعد شاهد اثار قوی و با کیفیتی در عرصه اسطورهای ملی و قهرمانانمان داشتیم.
چارچوبی که به طور حتم بنیاد رودکی قبل از هر جایی متولی اصلی ان است.
ماجرایتوریکمیلیاردتومانیانتالیاچیست؟
رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی گفت :تور یک میلیارد
تومانی وجــود خارجی ندارد .نمی دانم این چه هجمه ای اســت که علیه اژانس های
گردشــگری راه افتاده اســت؛ اول تور واکسن کرونا در اســتانبول ،حاال هم تور یک
میلیارد تومانی انتالیا! به دنبال انتشــار تبلیغ تــور ۱۲روزه انتالیا به قیمت حدودی
یــک میلیارد و ۱۹۵میلیون تومان ،حرمت اهلل رفیعــی -رییس انجمن صنفی دفاتر
خدمات مســافرت هوایی و جهانگردی گفت :حتی اگر قیمت صندلی بیزنس کالس
یــک هواپیمای خارجی را درنظر بگیرند و گران تریــن و مجهزترین هتل و یا ویالی
ســاحلی انتالیا را هم برای این تور رزرو کرده باشند ،قیمت ان به یک میلیارد تومان
نمی رســد .من به تازگی همراه وزیر میراث فرهنگی ،گردشــگری و صنایع دســتی،
ماموریت و ســفر تحقیقی به ترکیه داشتم ،از همه نرخ ها اطالع دارم ،بهترین ویال و
هتل ان منطقه شاید شبی ۱۰میلیون تومان شود که قیمت ۱۲شب ان ۱۲۰میلیون
تومان می شــود .بیشــترین قیمتی هم که برای پرواز وجود دارد نهایت ۳۰میلیون
تومان باشد که البته این چنین نیست ،با این حال و به فرض وجود چنین قیمت هایی،
تور یک میلیارد تومانی نمی تواند وجود خارجی داشته باشد .حتی تورهای اروپایی با
نرخ امرو ِز یورو ،اینقدر تمام نمی شــود .او ادامه داد :در یک هفته گذشته این دومین
خبر بود که علیه اژانس های مسافرتی منتشر شد .اول تور استانبول ویژه واکسن کرونا
که مشــخص شد جعلی بوده و حاال هم تور یک میلیارد تومانی انتالیا .در تبلیغ هیچ
کدام هم مشــخصاتِ اژانس و تور وجود ندارد و ســاختگی به نظر می اید .وی افزود:
اخیرا هم فیلمی از تورهایی منســوب به اژانس های گردشــگری که در روســتاهای
ایران برگزار می شــود ،منتشر شده که مسافران ان رفتارهای ناهنجار و خارج از عرف
دارند .نگرانی هایی بابت اشاعه رفتارهای هرز توسط تورهای گردشگری به وجود امده
است ،فیلم را به دســتم رسانده اند و می پرسند در تورها چه خبر است ،اژانس ها چه
می کنند! یقین دارم همه این ها دروغ و هجمه است .رفیعی با اشاره به تعطیلی بیشتر
اژانس ها و هتل و بیکاری گسترده راهنماهای گردشگری از زمان شیوع ویروس کرونا،
تاریخ خود،
گفت :در شــرایطی که گردشگری سیاه ترین روزها را سپری می کند و در
ِ
اینقدر بدبختی ندیده بود ،حاال یک عده از فرصت استفاده می کنند و یک لگد هم به
پیکر بی جان گردشــگری می زنند .برخی رسانه ها ،تور یک میلیارد تومانی انتالیا را به
برقراری دوباره پروازهای تهران ـ انکارا ربط داده اند .مقصود اســعدی سامانی -دبیر
انجمن شرکت های هواپمایی -نیز در واکنش به این تور میلیاردی ،گفته است« :این
ِ
قیمت ارزان ترین
رقم غیر معقول است و باید بررسی شود ».بررسی ها نشان می دهد،
تور انتالیا برای چهار شب به ۱۱میلیون تومان می رسد .گران ترین تور موجود از این
منطقه نیز ،با پرواز هواپیمایی ترکیه ،هفت شــب اقامت در اتاق تک نفره یک هتل
الکچری با خدمات کامل و سه وعده غذایی ۱۲۰ ،میلیون تومان می شود .اژانس های
مسافرتی می گویند در دروان همه گیری کرونا و با افزایش نرخ تورها به دنبال نوسانات
ارز و افزایش قیمت بلیت هواپیما ،میزان تقاضا برای این سفرها تقریبا صفر شده است. صفحه 4