روزنامه هنرمند شماره 1354
روزنامه هنرمند شماره 1354
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
یکشنبه 30اذرماه 1399سال سیزدهم شماره 4 1354صفـــحه 2500تومـان ISSN 2008-0816
دل نوشته ای برای هنرمندان درگذشته
در استانه شب یلدا
زمستان امد...
www.jaaar.com
ِچلهمجازی!
اخرین یلدای قرن را به خاطر هم ،دور از هم سپری کنید
فراخوان جشنواره انالین
«هنر زنده است» منتشر شد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
پیشبینیفیلم هایی کهمی توانندبهسیو نهمینجشنوارهفجر راه پیدا کنند
از «شهربانو» و «زد و بند»
تا «شیشلیک» و «جوجه تیغی»
ورود کمیسیونفرهنگیمجلسبهموضوعدستمزدهاینجومیبازیگران
باید از تجار ی سازی نهادهای
فرهنگی جلوگیری شود
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
فیلم های شادی که «یلدا» روی انتن می رود
سینماوتلویز یون3.
CINEMA&TV
ادای احترام تلو یز یون
به پرستاران
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
سریالی کههفتهدومدی ماهجایگز ین«شرم»می شود
طنز «باخانمان»
با حضور پورشیرازی و بایگان
سینماوتلویز یون3.
CINEMA&TV
تمشک طالیی
«بدتر ین فیلم های »۲۰۲۰اهدا شد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
معرفیبرتر ین های ۲۰۲۰از نگاهحلقهمنتقدانفیلمنیویورک
«اولین گاو» بهتر ین فیلم سال شد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4. صفحه 1
2
ورودکمیسیونفرهنگیمجلسبهموضوعدستمزدهاینجومیبازیگران
یکشنبـــــــــه 30اذر ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1354
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
یجلوگیریشود
بایدازتجاری سازینهادهایفرهنگ
فرهنگ و هنر
اخبار
فراخوان جشنواره انالین
«هنر زنده است» منتشر شد
فراخوان اولین جشنواره انالین «هنر زنده است» در چهار
بخــش فیلم به دبیــری کمال تبریزی -تئاتــر به دبیری
بهروز غریب پور – موسیقی به دبیری فردین خلعتبری و
دیجیتال ارت به دبیری محمود کالری منتشر شد.
به گزارش روابط عمومی جشــنواره «هنر زنده اســت»؛
اولین دوره این جشــنواره انالیــن در چهار بخش فیلم-
تئاتر -موسیقی و دیجیتال ارت برای عرضه اثار هنری در
سراسر ایران در پلتفرم های نمایشی برگزار می شود.
جشــنواره «هنر زنده اســت» مولود شــرایطی است که
بیمــاری کوید 19بر جامعه جهانی تحمیل کرده اســت.
باوجــود مصائبی که این پاندومی به بــار اورد ،انگیزه ای
ایجاد شــد تا ضمن توجــه به راه های ارتباطی ســنتی،
راه های پرامکان ارتباط مجازی از نو مورد توجه قرار گیرد.
پیام این جشــنواره چندوجهی است؛ «جهان زنده است،
هنر زنده است ،هنرمندان زنده اند ،مخاطبان زنده اند».
کمال تبریزی دبیر بخش فیلم -بهروزغریب پور دبیربخش
تئاتر -فردیــن خلعتبری دبیربخش موســیقی و محمود
کالری دبیر بخش دیجیتال ارت این جشنواره ،در نشست
رســانه ای جزییات جشــنواره انالین «هنر زنده است» را
اعالم خواهند کرد.
متن کامل فراخوان در ادرس فرم ثبت نام این جشــنواره
portal.aafestival.irموجود است .عالقمندان جهت
شرکت در بخشهای مختلف جشنواره «هنر زنده است» از
امروز شنبه بیست و نهم اذر ماه تا یکم بهمن ماه 99می
توانند اثار خود در بخش فیلم بلند را به نشــانی دبیرخانه
ارسال و ســایر اثار خود در بخش های مختلف را در فرم
ثبت نام جشنواره بارگذاری کنند.
نخســتین دوره جشــنواره «هنر زنده است» با مشارکت
موسسه فرهنگی هنری «برداشت اخر » و مجموعه هنری
« مربع »11به شــکل رقابتی در شــبکه های اینترنتی با
حمایت مادی بخش خصوصــی و حمایت معنوی وزارت
فرهنگ و ارشــاد اسالمی از 10لغایت 20اسفندماه سال
جاری برگزار می شود.
دل نوشته ای برای هنرمندان درگذشته
در استانه شب یلدا
زمستان امد...
دبیر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به بهانه فرارسیدن
بلندترین شــب ســال دلنوشــته ای را برای یاد کردن از
هنرمندان فقید تئاتر در ماه های اخیر منتشر کرد.
در متن یادداشت حسین مسافر استانه برای هنرمندان
فقیــد تئاتر که به دلیــل ابتال به کرونا درگذشــتند یا
به دلیل شــیوع کرونا فرصت عزاداری درخور برایشــان
فراهم نشد ،امده است« :زمستان امد ...در شب ،در این
طوالنی ترین شب و در پشت پنجره های بخار گرفته این
شهر همچنان دل ها گرم است و بساط ن َقل و سِ حر کالم
حافظ و ســرخی دانه های انار برپاســت .اما این مهمان
نامــراد و ناجوانمــرد که به جبــر واژه «دوری» را مدام
شــب
در جان و روح ما تکرار کرد ،امســال قبل از این
ِ
طوالنی ،غمی به زمان ،بلندتر از سیاهی این شب در دل
ما باقی گذارده اســت که کاش نبود این ویروس تا ان ها
ِ
فرهنگ کهن دارند ،در چنین
که نام هایی به بلندای این
شبی کنار ما بودند .پرویز پورحسینی ،کریم اکبرمبارکه،
محمدعلی کشــاورز ،عباس جوانمرد ،ماه چهره خلیلی،
صدیقه کیانفر ،گلزار محمــدی ،رضا لنکرانی ،قدرت اهلل
صالحی ،اسفندیار مالیری ،ناصر ایزدفر ،میالد حاجی زاده
و همــه هنرمندانــی که کرونا حضورشــان را در عرصه
نمایش از ما دریغ کرد .تمام بزرگ مردان و گرامی زنانی
که در ایــن روزگار الوده به ویــروس از میان ما رفتند.
زمستان امد و دل زمستانی ما در «یلدای دوری» به یاد
هنرمندان فقید ،غمی دارد که تنها با شادی خانواده های
این عزیزان ارام می گیرد .یادشــان گرامی و جایگاهشان
در مامن امن الهی محفوظ باد».
جدی تری
این روزها در کنار معضالتِ همیشگ
ی صداوسیما ،حضور اسپانسرهای رنگارنگ هر روز به تهدید ّ
تبدیل می شوند .چرا که خالقیت ،نواوری و ایده پردازی را هر روز از بدنه اصلی شبکه های تلویزیونی دورتر
می کنند .این فقدان پژوهش و توجه به اندیشه ورزی و ایده پردازی ،بیننده را با تک و توک سریال موفق و
برنامه دلچسب روبرو می کند؛ مدیران و دست اندرکارانی که فقط به پُر کردن انتن می اندیشند و دلچسبی،
شدن پژوهش و فقدان برنامه سازان و سریال سازان کاربلد برای کسی مهم نیست.
دل انگیزی و کیفیت ،گم ِ
با باالگرفتن ِ
بحث دستمزدهای نجومی ضعف های ساختاری و وابستگی زیاد از حد به عده ای خاص ،یک
بار دیگر خودشان را به خوبی نشان دادند؛ وقتی بخش زیادی از براورد ساخت سریال تلویزیونی به هزینه
دستمزدچندبازیگراختصاصپیدامی کندان موقعدست اندرکارانمجبورمی شوندبرایتامیناندستمزد
از مسائل دیگری همچون پروداکشن و کیفیت کار بزنند .به تعبی ِر بسیاری از تهیه کنندگان ،در این راستا
بارها مدیران تلویزیون هم اصرار داشته اند که فالن اقا و خانم بازیگر حضور داشته باشند .اتفاقی که بارها در
دعوتِ سلبریتی خاص برای حضور در برنامه ای تلویزیونی افتاده و دستمزدهای هنگفتی که رد و بدل شده
ت ِمدیران و شبکه های تلویزیونی با دعوت از سلبریتی ها تمام نمی شود؛ تا مادامی که
است .این مسابقه و رقاب
ِ
بطن ماجرا نشوند ،این رویه پابرجا است .زیرا
وارد
و
نزنند
را
ظاهر
و
برق
و
زرق
د
قی
سازان
برنامه سازان و سریال
ِ
مخاطبامروزبهمسابقهکپیوسوژه
پژوهشکارشناسانواظهارنظرهایمتعددمنتقدینورسانه ای ها،
بنابر
ِ
ِ
تکراری فالن سریال ،نیاز ندارد؛ سهولت در دسترسی به رسانه های مختلف ،قدرتِ انتخاب را باال برده و کار
رسانه ملّی را هر روز سخت تر می کند .اختصاص 70تا 75درصد بودجه یک سریال به بازیگرانش و یا حتی
پرداخت بخش عمده ای از براورد یک برنامه تلویزیونی به میهمانان سلبریتی و بازیگرش،حقیقتی انکارناپذیر
است که هم پای اسپانسرهای متعدد را به تلویزیون باز می کند و هم صداوسیما را از نهاد فرهنگی به سمت
ِ
فرهنگ این مرز و بوم،
نهادی تجاری می برد؛ در واقع همه نگاه ها را بیشتر از دلسوزی و دغدغه مندی برای
قدیمی طرح فاخری به تلویزیون
به سمت رفتار کاسب کارانه سوق می دهد .وقتی تهیه کننده و یا کارگردان
ِ
ارائه می دهند و ان ها می گویند این طرح خوب است اما بروید و اسپانسر بیاورید! این همان نگاه کاسب کارانه
و تجاری است .ازدیاد اگهی های بازرگانی ،جوالن سلبریتی ها و اسپانسرها به خاط ِر همین استفاده بی رویه از
چند بازیگر خاص ،دعوت ان ها برای اجرای برنامه ها و مسابقه ها ،حضور در سریال ها و میهمانی در برنامه ای
تلویزیونی ،است .بسیاری از کارشناسان و منتقدین اعتقاد دارند تلویزیون دیگر باید به سمت کاربلدها ،جوانان
سازان دغدغه مندش برود تا کسانی که هیچ چیزی برایشان مهم تر از پول
مستعد و برنامه سازان و سریال ِ
مدیران تلویزیون به این رویه اعتقا ِد بیشتری
نیست .نکته ای که بارها به مرحله اثبات رسیده ،اما کماکان
ِ
دارند .برای واکاوی بیشت ِر مسئله دستمزدهای نجومی ،درخواست های نامتعارف بازیگران و استفاده بیش از
حد از سلبریتی ها در سریال ها و اجرای مسابقه ها و برنامه های تلویزیونی ،بودجه 1400صداوسیما و ابهاماتی
که در ان وجود داردِ ،
بحث اگهی های بازرگانی و جوالن اسپانسرها در تلویزیون و فقدان نظارت بر سریال ها
و برنامه های تلویزیونی و تولید این همه سریال اپارتمانی بی مصرف و تولید حداقلی کارهای بزرگ و ماندگار،
به سرا ِغ حجت االسالم مرتضی اقاتهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسالمی رفتیم و با او
لحظاتیبهگفت وگونشستیم.
بودجه صداوسیما را در ح ِّد بنگاه تبلیغاتی دیده اند
با نگاهی به الیحه بودجه 1400عالوه بر نگاه دولتمردان نســبت به صداوسیما و مقایس ه اماری بودجه
رسانه ملّی در سال های قبل ،نکته ابهام برانگی ِز برداشت از صندوق توسعه ملی برای کیفی سازی سریال ها و
برنامه ها وجود دارد ،ماجرای اگهی های بازرگانی که هنوز سامان پیدا نکرد ه و کیفیت سریال ها و برنامه هایی
که به اعتقا ِد بسیاری با بودجه ای که پرداخت می شود همخوانی ندارد .نظرتان را راجع به بودجه رسانه ملّی
و ابهاماتی که در این بین وجود دارد بفرمایید .ایا باز هم باید منتظر این باشیم که مدیران تلویزیون ِ
بابت
مضطریم
اگهی های ازاردهنده خودشان و یا پررنگ شدن اسپانسرها ،به رسانه ای ها بگویند ما بودجه نداریم و
ّ
به تامین بودجه مان از طرف کارهای مشارکتی و ورود بازرگانی و اگهی های تبلیغاتی؟
فارغ از سوالی که طرح شد ،انچه که در رابطه با الیحه بودجه 1400روشن است ،این است که این الیحه
بیش از اینکه مطابق واقعیات میدانی کشور باشد ،مبتنی بر عالیق شخصی مسئوالن دولتی است و این
عالیق بارها در میدان عمل ازموده و مشخص شده است که راه حل مشکالت کشور از گذر اصرار به این
عالیق نمی گذرد .اما در خصوص بودجه صداوسیما باید به این نکته اشاره کنم که متاسفانه از قرار معلوم
تصوری که مسئوالن دولت هنگام نگارش بندهای مربوط به بودجه رسانه ملی از صداوسیما داشته اند ،چندان
تصور دقیقی نبوده است و در محاسبات خود این دستگاه فرهنگی عریض و طویل را در حکم یک بنگاه
تبلیغاتی یا واحد بازرگانی و روابط عمومی شرکت های تجاری در نظر گرفته اند.
گالیه مردم از ازدیاد تبلیغات در صداوسیما
مردم که نباید جو ِر نگاه نادرست دولت به دستگاه های فرهنگی به ویژه صداوسیما را بکشند .با مردم که
مالقات می کنیم ،مکررا ًاز ازدیاد تبلیغات در صداوسیما گالیه می کنند .خب اینجا نقش مجلس مهم است.
ما به عنوان کمیسیون فرهنگی مجلس اراده کرده ایم که به سهم خود مانع تبدیل صداوسیما به یک محفل
تجاری-تبلیغاتی شویم .چرا که بودجه نامناسب ،مقدمات جوالن اسپانسرها را فراهم می کند.
می خواهیممقابلتجاری سازییکنهادفرهنگیبایستیم
اسپانسرها که جوالن بدهند ،پس از مدتی حتی بر محتوای برنامه ها هم مسلط می شوند و می گویند حاال
که پولش را ما می دهیم ،پس ما هم باید تعیین کنیم که چه چیزی پخش شود و چه چیزی پخش نشود.
ان وقت چه کسی پاسخگو است .می خواهیم مقابل تجاری سازی یک نهاد فرهنگی بایستیم.
مجلس با برداشت از صندوق توسعه مخالف است
در خصوص برداشت از صندوق توسعه هم که به نظر می رسد با وجود تبلیغات دولت ،رهبر معظم انقالب در
ان نامه مکتوبی که نوشتند ،اجازه برداشت ازادانه از صندوق را ندادند .مجلس هم با این کار دولت مخالف
است .منابع صندوق توسعه که نباید قربانی بی تدبیری های بودجه نویسان کشور باشد که هر وقت دلشان
خواست دست در ان بکنند و منابع کشور را صرف بدعملی ها و بی عملی های خودشان بکنند.
ِ
کثیفنمایش خانگی
تهیه کنندهمتهموپول های
بحث بعدی دستمزدهای نجومی است که این روزها در رسانه ها مطرح می شود .تهیه کنندگان اعتقاد دارند
شبکه نمایش خانگی باعث شده تا این اتفاق بیفتد؛ مصادیق ان شاید سریال «پایتخت» و حتی کنار گذاشتن
بازیگر نقش اصلی «بچه مهندس» باشد که بحث بسیاری را در رسانه ها به وجود اورد که همه به رقم های
هنگفت و درخواست های نامعارفی برمی گردد که صدایِ نقد و اعتراض رسانه ای ها را باال اورد .اصراری که
برخی از تهیه کنندگان و البته اسپانسرها دارند که از بازیگرها و سلبریتی ها برای برنامه هایشان استفاده کنند.
همه این ها ِ
باعث افزایش دستمزدها و نرخ نجومی شده که به تلویزیون راه پیدا کرده است؛ نظر شما در این
بارهچیست؟
در خصوص بحث دستمزدها نکته ای که می خواهم به ان اشاره کنم ،این است که متاسفانه در سال های
گذشته در خال نظارت مستمر و کارامد بر هزینه هایی که در شبکه نمایش خانگی صرف می شد ،ما شاهد
ورود پول هایی کثیف به این حوزه بودیم که عده ای تالش می کردند با هزینه این مبالغ در حوزه فرهنگ و
هنر برای خود اعتباری دست و پا کنند که از این اعتبار به عنوان پوششی برای فعالیت های خود استفاده
کنند .نمونه بارزش هم همین تهیه کننده سریال معروف شبکه نمایش خانگی است که اکنون در حال
محاکمه است که ما دیدیم چه مبالغ کالن عجیب و غریبی را بدون منطق و مبنا در جیب برخی بازیگران
ریختند که بعدا ً هم معلوم شد این هزینه ها از جیب مردم معمولی ،ان هم بدون اطالع خودشان ،صرف
شده است.
صداوسیمابایدمحکمدرمقابلاینبدعتبایستد
خب صدا و سیما و اسپانسرها وقتی با این اتفاقات روبرو می شوند با خودشان می گویند اگر ان ها هم مبالغشان
را ان چنانی نکنند و انتن را در اختیار سلبریتی ها قرار ندهند ،از این رقابت عقب می مانند .از این رو ان ها
هم به سلبریتی پروری و دادن دستمزدهای غیرمنطقی روی می اورند که صداوسیما باید محکم در مقابل
اینبدعتبایستد.
کشیدننازسلبریتی هاکنند
نبایدپولبیت المالراصرف
ِ
این نهاد عمومی که نباید تمام توانش را صرف فربه شدن سلبریتی ها و برخی برنامه سازان که توقعات نجومی
دارند ،بکند .صداوسیما نباید پول بیت المال را صرف کشیدن ناز سلبریتی ها کند.
مجلسوار ِددستمزدهاینجومیبازیگرانمی شود
مجلس به ویژه کمیسیون به این موضوع ورود خواهد کرد .بنا داریم که به سهم خودمان مانع از استحکام
پایه هایبدعت هایاین چنینیشویم.اینتصورغلطکهتولیدمحتوایپربینندهمنوطبهحضورسلبریتی ها
است ،باید شکسته شود؛ مدیران رسانه ملّی باید از سیاست نادرست «سلبریتی پروری» دست کشیده و به
دامان «خالقیت» پناه ببرند.
ِ
فاحشمحتواییساختهمی شوند
ضعف
سریال هاییکهبا
ِ
یکی از اتفاقاتی که در رسانه ملّی شاهدیم بحث فقدان نظارت بر سریال ها و برنامه های تلویزیونی است که
این همه سریال اپارتمانی بی مصرف ساخته می شود و کارهای بزرگ و ماندگار کمتر تولید می شوند .شما
در جلسه ای که اخیرا ً با رئیس رسانه ملّی داشتید یکی از تاکیدهایتان بر ساخت کارهای ماندگار بود؛ چقدر
پیگی ِر مصوبات و مطالباتی که از رئیس صداوسیما داشتید خواهید بود؟
در رابطه با مسئله سریال های اپارتمانی که فرمودید ،واقعاً این نقد وارد است .در سال های اخیر ،مکررا ً شاهد
تولید سریال هایی بوده ایم که با بهانه های مختلف از جمله کمبود منابع مالی ،با کمترین کیفیت ممکن از
جمله ضعف فاحش در فرم و محتوا ساخته شده اند و به همین علت هم نتوانستند اقبال مردمی را به دست
اورند .مسئوالن مربوطه در حوزه ساخت سریال نباید به حداقل ها قانع باشند.
اثری که با کیفیت حداقلی تولید شود ،با استقبال حداقلی هم مواجه خواهد شد .در حالی که ما تجارب
ارزنده ای در حوزه ساخت سریال داریم که در عین اینکه به مفاهیم فاخر و متعالی پرداخته اند ،توانستند
توجه مردمی را نیز به خود جلب کنند؛ تا جایی که می بینیم مردم بعضاً از نمایش چندین و چندباره برخی
سریال های ماندگار و فاخر استقبال می کنند .اثر فرهنگی-هنری فاخر و ماندگار ،سلیقه بیننده را هم چند
پله ارتقا می دهد .ان وقت دیگر بیننده حاضر نیست که مث ً
ال وقتش را صرف دانستن جزئیات زندگی فالن
بازیگر یا بهمان خواننده کند .ما در قبال سالیق مردم مسئولیم .تولید اثار بی مصرف و زرد ،سلیقه عمومی را
هم به ابتذال می کشاند .در حالی که اثر فاخر ،تعالی فرهنگ جامعه را تضمین می کند که این نکات را هم
به رئیس رسانه ملی منتقل کردیم.
ساخت سریال فاخر برای موضوع جمعیت
از نظر پیگیری این مطالبه هم واقعاً نمایندگان حاضر در کمیسیون فرهنگی مصمم اند .مث ً
ال در زمینه قانونی
که اخیرا ً در زمینه مباحث مربوط به جمعیت و خانواده ذیل اصل 85به تصویب رسید ،ما در بخش وظایف
رسانه ملّی تذکر دادیم که صداوسیما موظف به تولید اثار فاخر و ماندگار در این زمینه است و صرف تولید
یک اثر برای ما موضوعیت ندارد .البته مسئله خانواده و جمعیت یک مثال است .منظور این است که وقتی
مجلس در مصوباتش هم به تولید اثار فاخر تاکید می کند ،بدیهی است که عزم خودش را برای هدایت
صداوسیما در مسیر تولید سریال های ماندگار ،جزم کرده است.
درخواست احترام برومند از مردم در شب چله
«مهم ترین اتفاق در شب بلن ِد یلدای امسال ،دور از هم بودن و
همدلی و بیداری است ،یعنی بدانیم در اطراف مان چه می گذرد،
در شــب های زمستان حتما افرادی هستند که بیشتر از اوقات
دیگر نیازمند کمک ما هســتند ،هوای ان ها را داشته باشیم».
صفحه مجــازی «قصه های تهران» با تهیــه ی برنامه ای با نام
«قصه های شب چله» برای دور از هم بودن مردم در شب یلدای
کرونایی امسال؛ اقدام به تهیه ی دو برنام ه ۴۰دقیقه ای با حضور
هنرمندان کــرده و در هر برنامه هر کدام از هنرمندان به بیان
خاطرات خود از یلدای سال های گذشــته می پردازند .احترام
برومند -هنرمند پیشکسوت -نیز یکی از مهمانان «قصه های
شــب چله» است که از خاطرات این شب ها از گذشته تا امروز
می گوید«.شب یلدا ،شب دور هم بودن است ،شب جمع شدن
بزرگ و کوچک دور هم ،بزرگترها ،بچه های قد و نیم قد ،نوه ها
و نتیجه ها و ندیده ها .اما امسال استثناست ،ما در سال های بلند
زندگی خود ،شــب های یلدای جور واجوری دیدیم ،شب هایی
که دور همدیگر تلویزیون می دیدیــم ،البوم خانوادگی را ورق
می زدیم ،خاطرات بزرگ ترهــا را گوش می کردیم و همه جور
شب یلدا دیدیم،اما امشب استثناست .خاطرات شب یلدا را دوره
می کنم .وقتی خانه پدر و مادرم بودم ،یادم می اید کرسی تمیز
و قشنگی که مادرم داشــت که زیر ان کرسی رفتن هم برای
خودش ادابی داشــت .وقت می خواستیم زیر ان کرسی برویم
یا دور ان بنشــینیم باید لباس خود را عوض می کردیم ،دست
و روی خود را می شســتیم ،حتا پا را زیر اب سرد شیر حیاط
می شســتیم ،می رفتیم و می خزیدیم زیر کرسی ،شب یلدا که
دیگر دور کرسی نشستن مان حتمی بود .در ان مجمعه مادرم
ظرفای جور واجور می گذاشــت ،کاســه های کوچک ،انار دون
کرده ،اجیل مشکل گشا ،نخودچی کشکش ،برگه هلو و زردالو و
هندوانه که از قبل وسط کرسی بود ،اما هیچ گاه تخمه نداشتیم».
برومند در ادامه سراغ خاطرات یلدایی بعد از ازدواجش می رود
و این طور ادامه می دهد« :وقتی ازدواج کردم شــب یلدا خانه
بزرگترها بودیم .خانه پد ِر شوهرم ،بعد دیگر تعریف ها ،حرف ها و
مراسم فرق می کرد .بعدتر که دیگر پدر و مادرها نبودند ،ما شدیم
بزرگتر ،یادم می اید شب های یلدا همه فامیل ،بچه ها ،خواهرها و
برادرها ،همه خانه ما بودند ،من هم از چند روز قبل ،بشور و بپز
و بخر و بیار و بردار ».این هنرمند در ادامه صحبت هایش به این
نکته تاکید می کند که «راستی وقتی که ادم در عین خوشی،
لحظات و ساعت های خوب است ،ان قدر که باید قدر ان لحظه ها
را نمی داند» و می گوید« :ان شــب ها هم گذشت ،اما رفاقت ها،
دوستی ها و مهربانی ها باقی ماندند ،این مهربانی ها می تواند اگر
غم و فقدانی از دوســتی ها هم هست ،از دل تو پاک کند .مهم
دور هم بودن و همدلی و خوشگلی و بیداری در این شب بلند
است .منظورم از بیداری یعنی این که بدانیم در اطراف مان چه
می گذرد ،حتما افرادی در شب های زمستان هستند که بیش از
اوقات دیگر نیازمند کمک ما هستند ،حتما دوستانی هستند که
بیشتر نیاز به محبت دارند ،هوای ان ها را داشته باشیم ».برومند
به داستان های گفته شده در کودکی اش اشاره می کند و می گوید:
«می گویند چله بزرگه به چله کوچیکه در شــب یلدا می گوید؛
رم که یخبندان کنم و مردم را سرما بدم و ناخوش
«من دارم می َ
کنم و دیگر کاری برای تو باقی نمی ماند» برای این که چله بزرگه
از سی ام اذر است تا دهم بهمن .چله کوچیکه هم به چله بزرگه
جواب می ده؛ «من میرم کمر پیرزن ها را از سرما تا می کنم قنداق
تفنگ سربازها را کاری می کنم که یخ بزنه و بچه های توی ننو رو
سرما می دم» چله بزرگه می گه «تو هیچ کاری نمی تونی بکنی
چون پشت تو بهاره و زور تو به بهار نمی رسه»» صفحه 2
پیشبینیفیلم هاییکهمی توانندبهسیونهمینجشنوارهفجرراهپیداکنند
از «شهربانو» و «زد و بند» تا «شیشلیک» و «جوجه تیغی»
پس از اعالم قطعی برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر ،سازندگان فیلم های سینمایی در تدارک حضور و
ثبت نام در این رویداد سینمایی هستند .هر سال نزدیک به ایام زمستان ،شور و هیجان وصف ناپذیری بین اهالی
سینما ایجاد می شود تا ماحصل یک سال تالششان در فضای سینمایی را در جشنواره فیلم فجر ببینند .اما امسال
این شور و حال ب هواسطه کرونا رنگ و بوی دیگری دارد .یک سال تعطیلی سالن های سینمایی و تعطیلی پروژه ها
باعث شد تا سینماگران از حال و هوای تولید و ساخت کمی دور باشند و این فضا توام با یک نگرانی و هراس همراه
باشد .درحالی که اکثر جشنواره های بین المللی درجه یک در دنیا تعویق و یا به شکل انالین برگزار می شوند ،برگزاری
جشنواره فیلم فجر همراه با گمانه زنی های بسیاری مواجه شد تا درنهایت فراخوان سی و نهمین جشنواره فیلم فجر
اعالم شد .سید محمدمهدی طباطبایی نژاد دبیر این دوره جشنواره در نشست خبری مجازی که برگزار شد ،خبر از
برگزاری این جشنواره در بهمن ماه داد و بار دیگر این شور در بین اهالی سینما شکل جدی به خود گرفت .بر همین
اساس و طبق فراخوان اعالم شده اثاری که از سال 97تاکنون تولید شده اند و تاکنون در جشنواره فیلم فجر حضور
نیافته اند ،می توانند در این دوره از جشنواره حضور یابند .در این گزارش نگاهی داریم بر اثاری که تولید شده اند و
احتمال حضورشان در جشنواره فیلم فجر باالست.
«رمانتیسم عماد و طوبا» به کارگردانی کاوه صبا غزاده دومین فیلم این کارگردان است که به تهیه کنندگی مهدی
صبا غزاده تولید شده است .در خالصه داستان این فیلم امده است« :وقتی سرنوشت برای اولین بار عماد و طوبا را
یدانســتند که عشق بیشتر یک مهارت است تا هیجان و تپش قلب و خارش
روبروی هم قرارداد ،هر دو خوب م
پوست»...در«رمانتیسمعمادوطوبا»بازیگرانیچونحساممحمودی،النازحبیبی،علیانصاریان،مرتضیعلیعباس
میرزایی ،ستایش تارانی ،سانیا رمضانی ،سام ولی پور به ایفای نقش پرداخته اند.
«شــهربانو» دومین فیلم مریم بحرالعلومی در مقام کارگردان است ،این فیلم مضمونی مادرانه ،اسیب شناسانه و
اجتماعی دارد که مبتنی بر چالشی در یک خانواده روایت می شود .فرشته صدرعرفایی ،بهناز جعفری ،گالره عباسی،
سامان صفاری ،محمدولی زادگان ،علی کیان ارثی و بهرنگ علوی ،با حضور یوسف تیموری و با صدای افتخاری مه لقا
باقری در این فیلم حضور دارند.
«شیشلیک» جدیدترین ساخته محمدحسین مهدویان در ژانر کمدی ساخته شده است ،اثری با حضور چهره های
مطرح سینمای کشور که در ان بازیگرانی همچون رضا عطاران ،پژمان جمشیدی ،ژاله صامتی ،مه لقا باقری ،وحید
رهبانی ،عباس جمشیدی و جمشید هاشم پور در ان به ایفای نقش می پردازند .این فیلم حال و هوایی کام ً
ال متفاوت
نسبت به سایر اثار مهدویان دارد .امیرمهدی ژوله طنزپرداز و فیلمنامه نویس اثار کمدی نگارش فیلمنامه وی را بر
عهده داشته است.
«اهو» به کارگردانی هوشنگ گلمکانی با نگاهی به داستان «پروانه ها در برف می رقصند» (نازنین جودت) توسط او و
سپیده ارمان به نگارش درامده و مدیر فیلمبرداری اش علیرضا زرین دست است».اهو» حکایت انزوای خودخواسته
دختری است که ارزوهایش را بربادرفته می بیند اما هنوز امیدش را از دست نداده است .رضا کیانیان ،علی مصفا،
حامد کمیلی ،سهیال رضوی ،رضا یزدانی با معرفی سپیده ارمان بازیگران این فیلم هستند که توسط جواد نوروزبیگی
تهیه شده است.
«بدون همه چیز» به کارگردانی محسن قرایی ،تهیه کنندگی جواد نوروزبیگی و نویسندگی محسن قرایی و محمد
داوودی و بازی هنرمندانی چون پرویز پرستویی ،باران کوثری ،هادی حجازی فر ،الله مرزبان و ...با موضوع اجتماعی
در شهرستان گرمسار فیلمبرداری شد .پیش از این قرار بود شهاب حسینی در این فیلم به ایفای نقش بپردازد و حتی
در چند سکانس بازی نیز کرد اما در ادامه از پروژه انصراف داد و هادی حجازی فر جایگزین او شد .علی مصفا دیگر
بازیگری است که از این پروژه جدا شده بود.
«روزی روزگاری ابادان» به نویسندگی و کارگردانی حمیدرضا اذرنگ و بازی فاطمه معتمداریا و محسن تنابنده تولید
شده و عبداهلل اسکندری همراه با علی اوجی تهیه کنندگی ان را بر عهده دارند .اذرنگ پیش از این در سال 84نمایشی
با همین عنوان را در تئاتر شهر به روی صحنه برد که مورد تقدیر قرار گرفت
«زد و بند» نخستین فیلم بلند سینمایی داود نوروزی است که به تهیه کنندگی مقصود جباری و با مشارکت بنیاد
سینمایی فارابی ساخته شده و قصه اش با روایتی متفاوت در ژانر معمایی به معضالت و ناهنجاری های اجتماعی
می پردازد .امین زندگانی ،هنگامه حمیدزاده ،همایون ارشادی ،فریبا کوثری ،محمدعلی کیانی و سید مهرداد ضیایی
بازیگراناینفیلمهستند.
«قاتل و وحشی» تازه ترین اثر حمید نعمت اهلل است که در ژانر وحشت و جنایی-معمایی با فیلمنامه ای از معصومه
بیات و حمید نعمت اهلل ساخته شده است ،فیلمی که در میانه راه ساخت به علت مشکل بودجه برای مدتی متوقف شد
و همچنین به دلیل اختالفات مالکیتی مجوز حضور در جشنواره فجر ۹۸را نگرفت ،اما سرانجام در پاییز سال ،۱۳۹۹
با اتمام مراحل صدا و ساخت موسیقی اماد ه نمایش شد .لیال حاتمی ،امین حیایی ،ستاره اسکندری ،شهرام حقیقت
دوست ،عزت اهلل رمضانی فر ،علی عالیی ،سام نوری و یاسمین معینی بازیگران این فیلم هستند.
«شب ،داخلی ،دیوار» فیلمی به تهیه کنندگی علی جلیلوند و نویسندگی و کارگردانی وحید جلیلوند است .نوید
محمدزاده و امیر اقایی از بازیگران اصلی این فیلم هستند و در خالصه داستان ان امده است« :زندگی نابینایی به نام
علی با بازی نوید محمدزاده با ورود نابهنگام زنی متواری ،اشفته می شود »...نوید محمدزاده ،امیر اقایی ،علیرضا کمالی،
سعید داخ ،دایانا حبیبی ،دانیال خیری خواه بازیگران این فیلم هستند.
«روشن» ساخته جدید روح اهلل حجازی است که از اواخر دی ماه سال گذشته فیلمبرداری ان اغاز شد .رضا عطاران،
یزادگان،ابراهیمعزیزی،علیرحیمی،
سارابهرامی،سیامکانصاری،مهدیحسینینیا،مسعودمیرطاهری،محمدول
حمیدرضا حیدری ،هدیه اذیدهاک ،امیر کیوان معصومی ،محمد نیکبخت ،با معرفی نازنین سهامی زاده و بازیگر
خردسال سرگل لواسانی ترکیب بازیگران «روشن» را تشکیل می دهند .فیلمنامه «روشن» را روح اهلل حجازی به
نگارش دراورده و تهیه کنندگی اش را مانند دو فیلم قبلی ،خودش بر عهده خواهد داشت .همچنین جواد نوروزبیگی
به عنوان مشاور پروژه در این فیلم حضور دارد.
«گربه سیاه» به کارگردانی کریم امینی و تهیه کنندگی بهرام رادان ساخته شده است .این فیلم داستانی اجتماعی
را روایت می کند و مخاطب ان عمدتاً جوانان به خصوص دهه هشتادی ها هستند .ترالن پروانه ،کیا رکنی ،حسین
پورکریمی ،بهاره کیان افشار ،علیرضا استادی ،پیام احمدی نیا ،ازاده سدیری ،بهرام رادان ،احمد کاوری ،ستایش
رجایی نیا ،عیسی حسینی ،بهروز قادری ،حسین ملکی ،علی اوجی ،رضا یزدانی ،احسان کرمی در این فیلم به ایفای
نقشمی پردازند.
«عروسی مردم» دومین فیلم مجید توکلی بعد از «متولد »۶۵است که به قلم جمیله دارالشفایی به نگارش درامده
است .از دیگر عوامل این فیلم می توان به علی سرتیپی به عنوان تهیه کننده ،علی اوجی مجری طرح و دانیال زمانی
مدیر پروژه اشاره کرد .نازنین بیاتی و شکیب شجره ترکیب تازه ای در سینمای ایران هستند که نقش های اصلی این
فیلم را ایفا می کنند .پیش از این نام فیلم «روزی دو میلیون» بود.
یزاده است که در ان رضا کیانیان ،پژمان جمشیدی ،کاظم سیاحی ،نازنین بیاتی،
«مجوز خروج» ساخته کیارش اسد
سروش صحت ،نادر فالح ،علی استادی و ستاره پسیانی به ایفای نقش پرداخته اند .مجری طرح فیلم سینمایی «مجوز
یزاده پیش از این فیلم های
خروج» کامبیز بابایی اســت و سرمایه گذاری ان را اکبر سعادت نیا بر عهده دارد .اسد
«گس»« ،شکاف» و سریال شبکه نمایش خانگی «کرگدن» را کارگردانی کرده و «موج اف ام ،ردیف »۴۸را اماده
اکران دارد.
«زاالوا» به نویسندگی و کارگردانی ارسالن امیری بعد از پنجاه جلسه فیلمبرداری در کردستان و همدان تولید شد .در
این فیلم سینمایی نوید پورفرج ،هدی زین العابدین و پوریا رحیمی سام به ایفای نقش می پردازند و باسط رضایی ،شاهو
رستمی ،فریدون حامدی ،صالح رحیمی ،زاهد زندی ،مهسا حجازی و تعدادی از بازیگران فعال و پیشکسوت تلویزیون
و تئاتر استان کردستان دیگر بازیگران این فیلم سینمایی هستند .طرح و فیلمنام ه این پروژه سینمایی که تهیه ان را
تو
روح اهلل و سمیرا برادری بر عهده دارند ،در سال ۲۰۱۹در بازار اسیایی فیلم هنگ کنگ از میان اثار متقاضی از بیس
ک کشور در مرحل ه داوری نهایی قرار گرفت و سرانجام موفق شد جایز ه حمایت HAFرا که از سوی ( Koficخان ه
ی
فیلم کره جنوبی) اهدا می شود ،دریافت کند« .زاالوا» اولین تجربه سینمایی ارسالن امیری در مقام کارگردان است.
اینسینماگرپیشازاینطرحونوشتنفیلمنامهفیلم های«ناهید»«،ویالیی ها»«،اسرافیل»«،گیجگاه»و...همکاری
داشته و مستندهای «ترانسفر»« ،مرثیه ای برای یک رویا»« ،زمین ناارام» و ...را کارگردانی کرده است.
«سگ بند» ساخته مهران احمدی فیلمی کمدی و اجتماعی است که حمید اکبری خامنه نگارش ان را بر عهده
داشته و تهیه کنندگی فیلم بر عهده محمدحسین قاسمی است .این فیلم اخرین بازی سیروس گرجستانی در سینما
بود« .سگ بند» برگرفته از نام یکی از فنون کشتی پهلوانی است .در خالصه داستان این فیلم امده است« :هیچ وقت
گول اسم و ظاهر ادم ها رو نخورید؛ لشکر هیتلر با اون عظمت ،اسمش نازی بود!» امیر جعفری ،سیروس گرجستانی،
مهران احمدی ،بهرام افشاری ،نازنین بیاتی ،بهاره کیان افشار ،ناهید مسلمی ،سعید امیرسلیمانی ،میر طاهر مظلومی،
سیامک صفری ،عزت اهلل مهراوران ،امین فصیح ،علی تقی پور بازیگران این فیلم سینمایی هستند« .سگ بند» دومین
ساخته مهران احمدی بعد از «مصادره» است.
«ابلق» تازه ترین ساخته نرگس ابیار بعد از «شبی که ماه کامل شد» است و پنجمین فیلم سینمایی او در مقام
کارگردان است .فیلم روایتگر داستانی اجتماعی با محوریت زنان است .هوتن شکیبا ،الناز شاکردوست ،گالره عباسی،
مهران احمدی و امین میری که در فیلم های قبلی نرگس ابیار با او همکاری کرده بودند بار دیگر در این فیلم سینمایی
هم به ایفای نقش می پردازند و بهرام رادان دیگر بازیگری است که در فیلم ابلق مقابل دوربین رفته است .محمدحسین
قاسمی همسر نرگس ابیار در فیلم «ابلق» به عنوان تهیه کننده حضور دارد.
«تی تی» به نویسندگی ارسالن امیری و ایدا پناهنده و کارگردانی ایدا پناهنده ،زمستان سا ل گذشته بعد از ۴۶جلسه،
به مدیریت فیلمبرداری فرشاد محمدی در شهرهای رشت ،ماسال و رضوانشهر به انجام رسید .پس از توقف موقت
مرحله پس تولید فیلم به دلیل شیوع کرونا ،تدوین «تی تی» توسط عماد خدابخش به اتمام رسید و علیرضا افکاری
عهد هدار اهنگسازی چهارمین فیلم سینمایی ایداپناهنده شد« .تی تی» اولین تجرب ه تهیه کنندگی ایداپناهنده است
و الناز شاکردوست ،پارسا پیروزفر و هوتن شکیبا بازیگران اصلی این فیلم سینمایی هستند.
«جوجه تیغی» نخستین ساخته مستانه مهاجر تدوینگر در مقام کارگردان است .فیلمنامه این فیلم را مصطفی زندی
و سجاد پهلوا نزاده نوشته اند و محمود کالری مدیریت فیلمبرداری ان را بر عهده دارد .حامد کمیلی ،پانته ا پناهی ها،
هادی کاظمی ،اناهیتا درگاهی ،هومن برق نورد ،پژمان بازغی و نازنین بیاتی به همراه هادی عطایی فر ،مهتاب ثروتی،
ایدا ماهیانی ،صحرا اسداللهی ،ارزو نبوت و با حضور نگار فروزنده ،امید روحانی ،مهراب قاسم خانی و نوشین تبریزی
در این فیلم پربازیگر ،نقش ایفا می کنند.
«زمستان بود» به کارگردانی وحید پرشاد و تهیه کنندگی بهمن کامیار و کامبیز بابایی تولید شده است .در خالصه
داستان اولین ساخته سینمایی این کارگردان امده است« :کاش قصه همه مون تهش خوب باشه .قشنگ باشه .نه مثل
جمعه .دلگیر و تلخ .امروز برای من عین غروب جمعه بود ،انگار زمستون بود ».رضا کیانیان ،نازنین بیاتی ،الهام کردا،
محمد امین و (با معرفی) شارمین علیمحمدی دیگر بازیگران «زمستان بود» هستند.
«گیج گاه» نخستین ساخته عادل تبریزی است که در ان جمشید هاشم پور ،حامد بهداد ،باران کوثری ،سروش
صحت ،فرهاد اییش ،بهرنگ علوی ،امیرحسین رستمی ،نادر سلیمانی ،بیژن بنفشه خواه ،سیاوش چراغی پور ،محمد
الهی ،مریم همتیان ،ایمان اسماعیل پور ،علی باغفر ،حامد شیخی ،داود ونداده و با معرفی بازیگر نوجوان علی راد و با
هنرمندی رضا صفایی پور و حسن رضایی به ایفای نقش پرداخته اند .تهیه این فیلم سینمایی که نسل های مختلف
سینمای ایران در ان به ایفای نقش پرداخته اند ،بر عهده ولی اله مدنی و حنیف سـروری است و سرمایه گذاران ان
محمد حسینخانی و حنیف سروری هستند .در تعریف شعار امده است« :گیج گاه نوستالژیک نیست ،حالی است
که دیگر نیست».
3
یکشنبـــــــــه 30اذر ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1354
www.honarmandonline.ir
سینماولتوییزون
TV&CINEMA
اخبار
سریالی که هفته دوم دی ماه
جایگزین «شرم» می شود
طنز «باخانمان»
با حضور پورشیرازی و بایگان
ســریال «شــرم» به روزهای پایانی اش نزدیک شــده است
و شــبکه ســه قصد دارد مجموعه طن ِز «باخانمان» با بازی
افسانه بایگان را جایگزین ان کند .سریال «شرم» این روزها
به قســمت های پایانی اش نزدیک شده است و تا هفته دوم
دی ماه روی انتن شبکه سه خواهد بود و جایِ خودش را به
سریال جدید برزو نیک نژاد خواهد داد .سریالی که این روزها
کلیدخوردن
در مراحل تصویربرداری به سر می برد و قبل از
ِ
«ویال» با اسم جدید «بوتیمار» علیرضا نجف زاده حتی از این
مجموعه به عنوان ســریال نوروزی 1400هم نام می بردند.
ویروس کرونا و پیچیده کردن
اما احتماالً این روزها با شیوع
ِ
رساندن سریال به انتن شبکه های سیما،
کا ِر سریال سازان و
ِ
«باخانمان» زودتــر از رایزنی ها و گمانه زنی ها ،خودش را به
انتن شبکه سه رساند .سریالی که ستاره های تلویزیونی مثل
حسن پورشیرازی و افسانه بایگان را بعد از مدت ها با سریالی
طنز به تلویزیون برمی گرداند .کار نویسنده و کارگردانی به نام
برزو نیک نژاد که پیش از این کارهای خوبی مثل «دردسرهای
انتن شــبکه ســه اورده و در خنداندن و ایجاد
عظیم»را به ِ
ً
لحظات مفرح و شاد ،امتحان خود را قبال پس داده است .بنابر
پیگیری ها قرار است «باخانمان» از 9دی ماه ،پخش خودش
را اغاز کند .سریالی که 30قسمت است و از اوایل مردادماه
همزمان با عید غدیرخم در شمال تهران با حسن پورشیرازی
کلید خورد .عالوه بر او و افســانه بایگان ،بازیگرانی همچون
شهره لرستانی ،حسام محمودی ،الهام اخوان ،امیر اتشانی،
امیرحسین طاهری ،فرزانه ســهیلی ،مهناز کرباسچیان( ،با
حضور) ســعید امیرسلیمانی ،شهرام شکیبا ،خسرو احمدی
بازیگران این ســریال تلویزیونی اند .شاید از نکات قابل توجه
این مجموعه تلویزیونی ،حضور حســن پورشیرازی باشد که
اخرین کار او به نام «برادرجان» در ماه رمضان ســال 1398
روی انتن امد و ســریالی به نام «سامو بندری» هم دارد که
چند بار در کنداکتور شــبکه دو قرار گرفت اما هنوز پخش
نشده است .افسانه بایگان دیگر بازیگر نام اشنای این سریال
تلویزیونی است که سال « 1397روزهای بی قراری» از او روی
انتن رفت و پیش از ان «تعطیالت رویایی» علیرضا امینی را
از او ســراغ داریم و حاال پس از غیبتی حدودا ً 2ساله با یک
کار کمدی به تلویزیون بازمی گردد .به نویسندگی امیربرادران
ِ
فهرست
میان
و حضور شهرام شکیبا مجری تلویزیون هم در ِ
بازیگران سریال باید اشاره کرد که معلوم نیست بعد از فیلم
«زندگی شیرین» که نقش مجری را بازی کرد با چه نقشی
در ســریال جدید برزو نیک نژاد ایفای نقش می کند؟ درباره
داستان این سریال جزئیاتی اعالم نشده است اما در گفت وگو
ِ
مناسبت نوستالژی «پس از باران» و نقش
با امیر اتشانی به
غالم ،او به نقش خاکســتری خودش اشــاره کرد که فردی
بــه نام فرخ را بازی می کنــد .کاراکتری که درگیر زندگی از
هم پاشــیده ای می شــود .او در مصاحبه ای تاکید کرده بود
نیک نژاد تمام تالشش را می کند اتفاقات خوبی را رقم بزند.
ِ
عاقبت فرخ داستان «باخانمان» به
واقعاً نمی دانم سرانجام و
کجا خواهد رسید؟
نش شخ
صی
ر ت
تلفن تماس88311353:
نشر
اف کاراتن
را هب ما بسپارید. صفحه 3
فیلم های شادی که «یلدا» روی انتن می رود
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره • 1354یکشنبه 30اذرماه • 1399سال سیزدهم • 4صفـــحه
ادای احترام تلویزیون به پرستاران
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
اذان ظهر
غروب افتاب
اذان مغرب
اذان صبح فردا
طلوع افتاب فردا
12:00
16:52
17:13
05:37
07:07
گنج سخن
امام حسین علیه السالم :
هر کس فکرش به جایى نرسد و راه تدبیر بر او بسته شود،
کلیدشمداراست.
بحاراالنوار ،ج ،75ص128
پندبزرگان
مایه خوشبختی انسانیت است
که هر انسانی فقط انی هست که هست.
فرناندوپسوا
حافظانه
گر می فروش حاجت رندان روا کند
ایزد گنه ببخشد و دفع بال کند
ساقی به جام عدل بده باده تا گدا
غیرت نیاورد که جهان پربال کند
شــبکه نمایش همزمان با فرا رسیدن «روز پرســتار» در این هفته ژانر منتخب هفتگی خود را به پخش
فیلم هایی با مضمون پرستاری اختصاص داده است .شبکه نمایش در ژانر منتخب هفتگی خود به فیلم هایی
با مضمون و داستان پرستاری می پردازد .پرستارانی که خصوصاً در این روزهای کرونایی با ایثار و فداکاری،
در کنار سایر کادر درمان ،همچون سربازانی در میدان جنگ جان بر کف ،به خدمت مشغولند .در بخش
مرور اثار نیز فیلم هایی از جان تراولتا روی انتن می رود .این شــبکه یکشنبه 30اذرماه در اخرین شب از
فصل پاییز و شب یلدا از ساعت 13تا یک بامداد با فیلم های خاطره نگیزی چون( :شهر موش ها در ساعت
، 13شیدا در ساعت ،19نقطه اغاز در ساعت ،21خواستگاری در ساعت 23و عشق پردردسر در ساعت
1بامداد) در کنار بینندگان خود ،سفره شب چله را می گستراند.
نمای ایرانی
فیلم های ایرانی شــبکه نمایش از شنبه 29اذرماه تا جمعه 5دی ماه :ساعت به وقت صفر ،شهر موش ها،
کودک شاعر ،نامه ای به ناشر محترم ،رسم مانده ،پازل و عیالوارند که به ترتیب در ساعت 13پخش می شوند.
تقدیم به پرستاران:
در ژانر منتخب ،این شبکه به پخش فیلم هایی از سینمای ایران با موضوعات مربوط به پرستاران می پردازد
که از شنبه 29اذرماه تا جمعه 5دی ماه در ساعت 19با عناوین« :سرزمین خورشید»« ،شیدا»« ،پرستار»،
«نجات یافتگان»« ،روزهای زندگی»« ،امروز» و «طال و مس» پخش خواهند شد.
مالقات با جان تراولتا:
بخش صحنه گران این هفته شــبکه نمایش به مرور اثار و فیلم های جان تراولتا ،بازیگر برنده جایزه اسکار
و گلدن گلوب اختصاص دارد که عناوین این اثار که این هفته به ترتیب در ســاعت 21پخش می شــوند
:گروگانگیری در پلهام ،نقطه اغاز ،زندگی روی خط ،شهر دیوانه ،اره ماهی ،گاتی و تغییر چهره اند.
جذاب های نمایش:
فیلم های جذاب ســاعت 23این شبکه :سرزمین ماه ،خواستگاری ،کد یک قاتل ،سلطان کمدی ،ایستگاه
فضایی -سالیوت ،7جانوران شگفت انگیز و زیستگاه انها و بتمن اغاز می کند ،به شمار می روند.
کالسیکهفته:
فیلم های کالسیک این هفته به ترتیب :جاده تنباکو ،توتو علیه چهارنفر ،عشق پردردسر ،کاراگاهان خصوصی،
تبانی ،انتخاب اسلحه و دست کثیف استعمارند که مخاطبان می توانند در ساعت 1بامداد به تماشای ان ها
بنشینند .فیلم سینمایی «پس لرزه» محصول چین ،به مناسبت روز ایمنی در برابر زلزله ،روز جمعه اتی5 ،
دی ماه ،ساعت 15از این شبکه پخش می شود.
تمشک طالیی «بدترین فیلم های »۲۰۲۰اهدا شد
رســانه ورایتی در مطلبی از میــان فیلم های
اکرانــی ســال ۲۰۲۰بدتریــن فیلم های این
ســال را به انتخاب ســردبیران سایت معرفی
کرده است .شــاید جالب باشد که برای برخی
همان طور که دانســتن بهترین فیلم های سال
اهمیــت دارد ،فهمیدن اینکه بدترین فیلم ها و
سریال های سال چیســت نیز خالی از اهمیت
نیســت .اینگونــه همان طــور که بــا معرفی
گزینه های برتر سینما طراز فیلم های سینمایی
یک کشور مشخص می شود ،در این گود رقابتی
بازنده ها نیز روشــن می شوند تا معلوم شود که
چه عواملی باعث شکست انان در گیشه و عدم
جذب مخاطب شده اســت تا دیگر فیلم ها به
ان گرفتار نشوند .از ســوی دیگر این موضوع
از حیث تحلیلی نیز اهمیت دارد زیرا بسیاری
از این فیلم ها در ابتدا فیلمنامه و یا طرح کلی
داستانی و همینطور عوامل اجرایی درجه یکی
دارند اما باز شکست می خورند .بررسی چرایی
این افول ها مهم اســت .در هر حال چیزی که
در ســال های اخیر بیشــتر به عنوان تمشک
طالیی بــرای بدترین فیلم های ســال معرفی
می شــود ،امسال نیز توســط ورایتی به عنوان
یکی از اصلی ترین سایت های سینمایی هالیوود
معرفی شده اســت .یکی از نکات این فهرست
فیلم «کاپون» با بازی تام هاردی اســت که به
یکی از بدترین فیلم های ســاخته شده درباره
گانگسترهای امریکایی تبدیل شد .هاردی در
این فیلم با گریمی بسیار زننده نقش به شدت
بدی را از سردسته مافیای امریکا ارائه داد.
در ادامه فهرســت 10تایــی بدترین فیلم های
سال 2020را از نگاه ورایتی می بینیم:
-1دولیتل
-2اخرین چیزی که او می خواست
-3من به پایان همه چیز فکر می کنم
-4داستان حماسه اتش
-5مهمان افتخاری
-6پرنده نقاشی شده
-7بعد از برخورد ما
-8ارتمیس فاول
-9جاده های پیموده نشده
-10کاپون
دستورالعملساماندهیفعالیت هایتبلیغاتی
در فضای مجازی ابالغ شد
کمیتهمرکزیسازمان هایتبلیغاتیکشور،دستورالعمل
ســاماندهی اگهی ها و فعالیت های تبلیغاتی در فضای
حقوق مخاطب و تامین
مجازی را با هدف صیانــت از
ِ
سالمتمحتوایِ اگهی هایِ تبلیغاتی،تصویبوابالغکرد.
دستورالعمل ساماندهی اگهی ها و فعالیت های تبلیغاتی
که چندی پیش در کمیته مرکزی سازمانهای تبلیغاتی
کشور تصویب شده بود توسط معاون امور مطبوعاتی وزیر
فرهنگ و ارشاد اسالمی ابالغ شد .مسئولیت نظارت بر
حسن اجرای این دستورالعمل بر عهده دفتر تبلیغات و
اطالع رسانی با همکاری مرکز توسعه فرهنگ و هنر در
فضای مجازیِ وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی است .بر
اساس این دســتورالعمل ،رسانه های تبلیغاتی برخط،
رسانه های کاربرمحور تبلیغاتی ،پیام گستران و دارندگان
صفحات و کانال هایی که فعالیت اصلی ان ها تبلیغات
است ،برای پذیرش و انتشار اگهی در فضای مجازی باید
مجوز کانون اگهی و تبلیغاتی دریافت کنند و رسانه های
برخط ،دیگر رسانه های کاربر محور ،صفحات و کانال ها
و افراد تاثیرگذار و موتورهای جســتجو برای پذیرش و
انتشار اگهی باید از طریق اخذ مجوز کانون یا از طریق
کانون ها اقدام نمایند .این دستورالعمل در ۴ماده ۳۹ ،بند
و ۳تبصره در راستای تحقق اهداف طرح کالن و معماری
شبکه ملی اطالعات مصوب شورای عالی فضای مجازی
و اجرای بند۱۶ماده ۲قانــون اهداف و وظایف وزارت
فرهنگو ارشاد اسالمی ،ایین نامه تاسیس و نظارت بر
نحوه کار و فعالیت کانون های اگهی و تبلیغاتی و ماده
۳ایین نامه ســاماندهی توسعه رسانه ها و فعالیت های
فرهنگیدیجیتال مصوب هیات وزیران ،تصویب و ابالغ
شده است.
معرفی برترین های ۲۰۲۰از نگاه حلقه منتقدان فیلم نیویورک
«اولین گاو» بهترین فیلم سال شد
برگزیدگان هشتاد و ششــمین دوره جوایز NYFCCمعرفی شدند .حلقه
منتقدان فیلم نیویورک ( ،)NYFCCیکی از گروه های پیشــگام در فصل
جوایز سینمایی و از مهم ترین گروه های منتقدان فیلم در امریکا ،جمعه شب
بهترین های دنیای سینما در سال ۲۰۲۰را معرفی کرد .رای گیری از اعضای
گروه برای انتخاب برترین های ســال انالین انجام شد و بیش از پنج ساعت
طول کشید.
«اولین گاو» به کارگردانی کلی رایکارت کارگردان و فیلمنامه نویس امریکایی
جایزه بهترین فیلم سال را برد .این فیلم با بازی جان ماگارو ،اوراین لی ،توبی
جونز ،یوئن برمنر ،الیا شــوکت و رنه اوبرژونــوا ،اولین بار در دنیا در بخش
مسابقه بین الملل هفتادمین جشنواره فیلم برلین نمایش داده شد.
فیلمنامه «اولین گاو» را رایکارت و جاناتان ریموند رمان نویس امریکایی از روی رمان
«نیمه عمر» ( )۲۰۰۴اثر ریموند نوشــته اند .داســتان در دهه ۱۸۲۰روی می دهد و
درباره دوســتی «کوکی» فیگوویتز یک اشپز ماهر و یک کارگر مهاجر چینی (لی) به
نام کینگ لو اســت« .کوکی» به غرب امریکا ســفر می کند و در اورگن عضو گروهی
می شود که کارشان تجارت پوست حیوانات است .او با لو که رویاهای خودش را دنبال
می کند دوست می شود .این دو ارزو دارند پولدار شوند و طبعاً برای این کار به سرمایه
اولیه نیاز دارند .لو به این اشاره می کند که یک گاو به منطقه رسیده است :اولین گاو،
و این حیوان به شــکلی عجیب توجه ها را به خود جلب کرده اســت .این گاو متعلق
به یک مرد انگلیســی عجیب و غریب (جونز) است .اینجاست که نقشه ای به ذهن دو
مرد اواره می رسد :این که در دل شب یواشکی به علفزار بروند و از شیر این گاو برای
درســت کردن کیک های روغنی استفاده کنند .کار ان ها می گیرد و ...از سوی دیگر،
حلقه منتقــدان فیلم نیویورک ،کلویی ژائو کارگــردان ،فیلمنامه نویس و تهیه کننده
چینی را برای «ســرزمین اواره ها» به عنوان بهترین کارگردان معرفی کرد .این فیلم
سپتامبر پیش جایزه شیر طالیی بهترین فیلم جشنواره ونیز را برد و بعد در جشنواره
فیلم تورنتو جایزه فیلم برگزیده تماشاگران یا جایزه انتخاب مردم را از ان خود کرد.
فرانســیس مکدورمند بازیگر برنده اسکار در ادیسه جاده ای «سرزمین اواره ها» نقش
فِرن ،یک زن بیوه شــصت و چند ساله را بازی می کند که وقتی در رکود مالی بزرگ
اواخر دهه ۲۰۰۰و اوایل دهه ،۲۰۱۰همه چیز خود را از دست می دهد ،با یک ون از
امپایر در نوادا راهی سفری جاده ای می شود و مثل یک اواره امروزی زندگی می کند.
در همیــن حال ،فیلم تحسین شــده «هرگز ،به نــدرت ،گاهی اوقات ،همیشــه» به
کارگردانی االیزا هیتمــن دو جایزه NYFCCرا از ان خود کرد :بهترین بازیگر زن
برای سیدنی فلنیگن و بهترین فیلمنامه برای هیتمن.
این فیلم فوریه پیش جایزه بزرگ هیئت داوران جشنواره برلین را دریافت کرد و پیش
از ان نیز در جشنواره فیلم ساندنس برنده جایزه ویژه داوران بخش مسابقه فیلم های
داســتانی امریکایی شــد« .هرگز ،به ندرت ،گاهی اوقات ،همیشه» یک فیلم با موضع
ســقط جنین است و با الهام از یک داســتان واقعی تراژیک ساخته شده است .فیلم
درباره دو دختر نوجوان ،اوتمن (با بازی فلنیگن) ۱۷ ،ساله ،و دختر عمویش اسکایلر
(رایدر) در ناحیه ای روســتایی در پنسیلوانیا است که بعد از بارداری ناخواسته اوتمن،
در جستجوی کمک پزشکی به نیویورک سیتی سفر می کنند.
«هرگز ،به ندرت ،گاهی اوقات ،همیشه» با الهام از ماجرای ساویتا هاالپ پاناوار یک زن
هندی ســاکن ایرلند ساخته شد که مســئوالن بیمارستان گالوی با این استدالل که
پاســخ مثبت به درخواست سقط جنین او مغایر با قوانین ایرلند است ،با خواسته وی
مخالفت کردند .هاالپ پاناوار در اثر عفونت ناشــی از سقط جنین درگذشت و مرگ او
با واکنش های گسترده همراه بود که درنهایت در ۲۰۱۸باعث تغییر قانون ممنوعیت
سقط جنین در این کشور شد.
« ۵هم خون» تازه ترین ساخته اسپایک لی نیز برنده دو جایزه شد .دلروی لیندو برای
بازی در نقش یک کهنه ســرباز جنگ ویتنام جایزه بهترین بازیگر مرد را برد و جایزه
بهترین بازیگر مرد مکمل به چادویک بوزمن برای بازی در نقش یک سرباز رسید۵« .
هم خون» درباره چهار کهنه سرباز پابه سن گذاشته جنگ ویتنام است که در جستجوی
بقایای رهبر گروه خود (با بازی بوزمن) ،همین طور گنجینه ای که دفن کردند ،به این
کشور برمی گردند.
حلقه منتقدان فیلم نیویورک در ۱۹۳۵تشــکیل شد .این گروه در حال حاضر شامل
حدود ۵۰منتقد فیلم و خبرنگار فعال در روزنامه ها ،هفته نامه ها ،مجالت و رسانه های
انالیــن در نیویورک ازجملــه مجله نیویورک ،نیویورکر ،ویلیــج وویس ،ایندی وایر و
ورایتی است.
این گروه سال گذشته «ایرلندی» مارتین اسکورسیزی را به عنوان بهترین فیلم سال
انتخاب کرد .ان فیلم بعدا ً نامزد ۱۰جایزه اسکار شد.
از برنــدگان بهتریــن فیلم به انتخاب حلقــه منتقدان فیلم نیویورک در ســال های
«رما»« ،لیدی برد»« ،ال ال لنــد»« ،کارول»« ،بچگی»« ،حقه بازی
اخیــر می توان به ُ
امریکایی» ۳۰« ،دقیقه بامداد»« ،شــبکه اجتماعی»« ،میلــک» و «یونایتد »۹۳و
فیلم های برنده اســکار بهترین فیلم شــامل «هنرمند»« ،قفســه درد» و «پیرمردها
کشــوری ندارند» اشاره کرد .در یک دهه گذشــته« ،کارول» تنها فیلم برگزیده این
گروه بوده که نتوانست نامزد اسکار بهترین فیلم شود.
فهرست برندگان جوایز حلقه منتقدان فیلم نیویورک به شرح زیر است:
بهترین فیلم« :اولین گاو» ( )First Cowبه کارگردانی کلی رایکارت
بهترین کارگردان :کلویی ژائو برای «سرزمین اواره ها» ()Nomadland
بهترین بازیگر مرد :دلروی لیندو برای « ۵هم خون» ()Bloods 5 Da
بهترین بازیگر زن :ســیدنی فلنیگن برای «هرگز ،به ندرت ،گاهی اوقات ،همیشه»
()Never Rarely Sometimes Always
بهترین بازیگر مرد مکمل :چادویک بوزمن برای « ۵هم خون»
بهترین بازیگــر زن مکمل :ماریا باکالــووا برای «بورات فیلــم بعدی» (Borat
)Subsequent Moviefilm
بهترین فیلمنامه :االیزا هیتمن برای «هرگز ،به ندرت ،گاهی اوقات ،همیشه»
بهترین فیلمبرداری« :تبر کوچک» ( – )Small Axeهر پنج فیلم
بهتریــن فیلم اول« :نســخه ۴۰ســاله» ( )Year-Old Version-40 Theبه
کارگردانی رادا بلنک
بهترین فیلم انیمیشن« :گرگ گردها» ( )Wolfwalkersبه کارگردانی تام مور و
راس استیوارت (ایرلند/لوکزامبورگ/فرانسه/امریکا/بریتانیا)
بهترین فیلم خارجی زبان »Bacarau« :به کارگردانی کلبر مندوسا فیو و ژولیانو
دورنلیس (برزیل)
بهترین فیلم غیرداســتانی« :زمان/دوران زنــدان» ( )Timeبه کارگردانی گرت
بردلی
جایزه ویژه :کینو لوربر صفحه 4