روزنامه هنرمند شماره 1352
روزنامه هنرمند شماره 1352
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
چهارشنبه 26اذرماه 1399سال سیزدهم شماره 4 1352صفـــحه 2500تومـان ISSN 2008-0816
www.jaaar.com
تسهیالت حمایتی
با کارمزد ۴درصد برای
کسب و کارهای سینمایی!
افزایش ۳۰۰میلیاردی بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد
جایگاه بخش فرهنگ
در الیحه بودجه 1400
محسن تنابنده:
ساخت «پایتخت »7
منتفی شد
مناقشاتمیان«ساترا»و«سازمانسینمایی»
در ماجرای صدور پروانه نمایش ادامه دارد...
پـایـانبـاز!
مجتبیحسینی:توجهبهالمان هایهویتیو فرهنگی
در ا ثار دوساالنهمجسمه سازیدیدهمی شود
پخشسریال«قورباغه»دراخریندقیقه هامتوقفشد
شاید وقتیدیگــر...
تقدیرازسهسینماگرزنایرانی
دراکادمیافسانهزندگی
سینماوتلویزیون3.
CINEMA&TV
هشتمین دوساالنه مجسمه سازی
تهران اغاز به کار کرد
کامبیز دیرباز با «تک تیرانداز»
به جشنواره فیلم فجر 39می رود
سینماوتلویز یون3.
CINEMA&TV
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
یلدایانالیندرسایهکرونا
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
هوتن شکیبا مهمان دوم
شهاب حسینی در همرفیق
سینماوتلویز یون3.
CINEMA&TV
برایعکاسی
به کدام کشورها سفر کنیم؟
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
علی نصیریان
عضو پیوسته فرهنگستان هنر شد
حمیدی مقدم:
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
سینمای مستند
زبان مشترک ملت هاست صفحه 1
2
مجتبیحسینی:توجهبهالمان هایهویتیوفرهنگیدراثاردوساالنهمجسمه سازیدیدهمی شود
چهارشنبـــــــــه 26اذر ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1352
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
هشتمیندوساالنهمجسمه سازیتهراناغازبهکارکرد
فرهنگ و هنر
اخبار
حمیدی مقدم:
سینمای مستند
زبان مشترک ملت هاست
محمد حمیدی مقدم دبیر چهاردهمین جشنواره بین المللی
سینماحقیقت در پیام خود به مناسبت اغاز این رویداد بزرگ
سینمای مســتند ایران تاکید کرد ســینمای مستند ،زبان
مشــترک ملت هاست .متن کامل پیام محمد حمیدی مقدم
دبیر چهاردهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت به این
شرح اســت :سینمای مســتند ،زبان مشترک ملت هاست.
فرصتی برای پیوند مردم با هم در روزگاری که سرعت تحوالت،
شتابی روزافزون به خود گرفته است .به یاری فیلم های مستند،
مردم به درک و دریافت تازه ای از موضوعات پیرامون می رسند
و این دانایی را برای بهبود شرایط به کار می بندند .هیچ بخشی
از زندگی نیست که از چشم سینمای مستند دور مانده باشد.
هر کجا نیازی برای جســتجو ،تحول و تغییر دیده می شود،
سینمای مستند هم انجاست .مستندسازان همیشه در خط
مقدم مواجهه با چالش ها و دشــواری ها ایستاده اند .انان در
مسیر حقیقت جویی و حقیقت گویی خطر را به جان می خرند.
جلوه های فراوانی از این خطرپذیری و احساس مسئولیت را در
شرایط دشوار امروز و همه گیری ویروس کرونا شاهد هستیم.
در هم تنیده بودن جشنواره سینماحقیقت با سینمای مستند
موجب شــده تا جشــنواره نیز در پیوند با این خطرپذیری و
احســاس مســئولیت گامی فراتر برود .در حالی که برپایی
بســیاری از رخدادهای فرهنگی و هنری در هاله ای از رکود
و ابهام است ،برگزاری جشنواره سینماحقیقت بصورت برخط
(انالین) ،امکان بی نظیــری را فراهم می کند .تبدیل چالش
به فرصتی شگفت انگیز برای ایجاد چشم اندازی گسترده که
مجال تماشای فیلم های مستند را برای طیف بسیار وسیعی
از مخاطبان فراهم می اورد .سینمای مستند به عنوان یکی از
فرهنگی ترین و پیشروترین قالب های سینمایی ،در کنار دارا
بودن مخاطبانی فراوان در بین اقشار مختلف ،فرهیخته ترین
طیف بینندگان را نیز به خود اختصاص داده است .سینمایی
که به دلیل ماهیت خود بــا ظرایف و ظرفیت های گوناگون
عجین شده است و به واسطه تعدد گونه هایش قابلیت زیادی
برای حضوری راهگشــا و ثمربخش در زندگی امروز را دارد.
توجه ویژه سازمان امور سینمایی به سینمای مستند در مسیر
وسعت بخشــیدن به قلمرو فعالیت ها و تعمیق رویکردهای
اصیل ،حضور پر شور سینماگران در حیطه تولید و عنایت به
ضرورت فعالیتی پیگیر و ثمربخش ،همگی سبب گردیده است
تا این گستره اکنده از تحرک و پویایی باشد .سپاس بی کران
از همه مستندسازان و عالقه مندان و همکاران مرکز گسترش
سینمای مســتند و تجربی که سخت کوش و صبور ،شرایط
دشوار همه گیری را تاب اوردند و با جانفشانی از هیچ کوششی
برای برگزاری شایسته جشنواره چهاردهم فروگذار نکردند .از
خداوند متعال توفیق همگان را خواستارم.
علی نصیریان
عضو پیوسته فرهنگستان هنر شد
علی نصیریان با پیشــنهاد گروه تخصصی نمایــش و ادبیات
نمایشــی و تصویب مجمع عمومی فرهنگستان هنر جمهوری
اسالمی ایران به عضویت پیوسته این فرهنگستان درامد .علیرضا
اسماعیلی سرپرست فرهنگستان هنر ،طی حکمی عضویت علی
نصیریان هنرمند پیشکســوت سینما و تئاتر را به عنوان عضو
پیوسته فرهنگستان هنر ابالغ کرد .در بخشی از این حکم امده
اســت« :با عنایت به مصوبه پانزدهمین جلسه مجمع عمومی
فرهنگستان هنر جمهوری اسالمی ایران و نظر به شایستگی ها
و تجارب ارزشــمند و ســالیان ســال تالش و همت ستودنی
جناب عالی در خلق اثار فاخر و ماندگار عرصه هنرهای نمایشی،
به عضویت پیوســته این فرهنگستان منصوب می شوید ».علی
نصیریان کــه نقش هایی منحصر به فرد و مانــدگار در تاریخ
هنرهای نمایشی ایفا کرده است ،عضو گروه تخصصی نمایش و
ادبیات نمایشی فرهنگستان هنر بوده و در سال ۱۳۸۰ب ه عنوان
چهره ماندگار ایرانی در رشــته بازیگری تئاتر و سینما شناخته
شد و نشان درجه یک هنری را نیز دریافت کرد.
هشتمین دوساالنه مجسمه سازی تهران روز دوشنبه 24اذرماه با نمایش بیش از 90اثر ،در تاالر وحدت و پهنه
رودکی اغاز به کار کرد .در این افتتاحیه که به دلیل رعایت پروتکل های بهداشــتی با حضور محدود تعدادی از
هنرمندان همراه بود ،سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی در جمع خبرنگاران
درباره برگزاری این دوساالنه گفت :یکی از سیاست های اصلی اداره کل هنرهای تجسمی این بوده است که فرصت را
برایفعالیتانجمن هایتخصصیهنریفراهمکندویکیازمهم ترینرویدادهاییکهاینانجمن هابرگزارمی کردند
دوساالنه های تخصصی بود .در این دوره رایزنی های زیادی توسط مدیرکل هنرهای تجسمی صورت گرفت و جلسات
متعددی با انجمن ها برگزار شد و نهایتاً می بینید که دوساالنه ها یکی پس از دیگری در حال برگزاری است .حسینی
ادامه داد :هدف ما این بود که هرسال بین ۲تا ۴رویداد تخصصی انجام و یا برای برگزاری انها برنامه ریزی شود ،کما
اینکه امسال بعضی از این رویدادها به دلیل شرایط ویژه ای که کرونا به وجود اورد نتوانستند برگزار شوند .با این حال
دوساالنه سرامیک اخیرا ً برگزار شد و هم اکنون دوساالنه مجسمه سازی اغاز شده است و انشاءاهلل در اینده دوساالنه
نقاشی را خواهیم داشت .بنابراین به دور از هر حاشیه ای ،پرداختن به این رویدادها برای نشان دادن فعال بودن عرصه
هنر و به خصوص هم نشینی جوانان و استادانی که در کنار هم فعالیت می کنند ،اقدامی بوده که به نظر من شایسته
تحسین است .او درباره امکان منظم برگزار شدن دوساالنه ها در سال های اتی گفت :ما برگزارکننده دوساالنه ها
نیستیم ،اما تسهیل گر و همراه هنرمندان هستیم تا بتوانند رویدادهای تخصصی خود را برگزار کنند .این تمایل بیش
از این که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی دنبال شود ،وابسته به اهتمام هنرمندان و انجمن های تخصصی
هنرهای تجسمی است .فکر می کنم در تمام ادوار همکاران من در وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی بی میل به کمک
و همیاری برای برگزاری این رویدادها نبوده اند .اما در این دوره ما اهتمام ویژه ای داشتیم که با گفتگو با هنرمندان
امکانی فراهم کنیم که این دوساالنه ها برگزار شود .حسینی درباره ویژگی های هشتمین دوساالنه مجسمه سازی
گفت :به نظرم در این دوساالنه چند نکته قابل توجه است .نخست انکه هم نشینی جوانان و بزرگ ترها نکته قابل
ستایشی است .نکته دوم انکه توجه به المان های هویتی و فرهنگی کشور عزیز ما در اثار دیده می شود و این مسئله
هم در ایده پردازی ،هم در استفاده از مواد و مصالح و هم در جمع بندی وجود دارد .این اثار روایت دارند و هرکدام بر
اساس فرایندی در ذهن هنرمند شکل گرفته است ،نه صرفاً برای اینکه کاری را به دوساالنه مجسمه سازی ارائه دهند.
این موضوع یکی از ویژگی های قابل ستایش دوساالنه است.
برگزاری جشنوارهتجسمیفجروشیوه انتخابدبیر
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی درباره برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز گفت :ما تکلیف خود
یدانیم که رویدادهای درجه یک هنرهای مختلف را با دید برگزاری به ان نگاه کنیم .البته این ناشی از یک طرح
م
پژوهشی است که در مدت دو سال انجام شده و نشان می دهد ساالنه ۴۴۸جشنواره فرهنگی و هنری برگزار می شد
که بیش از ۲۶۰رویداد مورد حمایت معاونت هنری بودند .درعین حالی که جشنواره ها می توانند فرصت باشند ،در
صورت ازدیاد ممکن است نتوانند اهداف خود را محقق کنند و انها را می توان به عنوان یک تهدید بررسی کرد .به
همین دلیل پاالیش این رویدادهای هنری برای رسیدن به جشنواره های ارزشمند مهم است .بنابراین نظام ارزیابی
جشنواره ها به عنوان یک پروژه انجام شد و جشنواره ها دسته بندی شدند .جشنواره های فجر بر اساس نتایجی که از
عملکرد انها استخراج می شود جزو جشنواره های تاثیرگذار هستند و بنای ما بر این است که این جشنواره ها برگزار
شوند .حسینی ادامه داد :بنای ما بر این است که این جشنواره هم به صورت حضوری و هم به صورت مجازی قابلیت
اجرا داشته باشد .طبیعتاً اگر وضعیت کرونا بهبود پیدا کند جشنواره ها به صورت حضوری هستند ،اما اگر شرایط
دشوار بود ظرفیت برگزاری جشنواره مجازی هم وجود دارد .پیش از این چنین تجربه ای از بیماری و محدودیت ها
نداشتیم که بتوانیم تجربه اجرایی در این زمینه کسب کنیم ،اما در تمام رویدادهایی که در ۱۰ماه گذشته برگزار شد
توانستیم بعضی از خطاهای ناگزیر را بشناسیم و سعی کنیم انها را ترمیم کنیم .به عنوان مثال در جشنواره موسیقی
جوان و جشنواره موسیقی نواحی پاره ای از ایراداتی که متصور بودیم برطرف شد و در جشنواره موسیقی نواحی
تعداد بازدیدکنندگان از طریق مجازی ۴برابر زمانی بود که اجراها تنها در سالن برگزار می شد .او درباره انتخاب دبیر
جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت :قطعاً درباره هر انتخابی ممکن است نقدهایی وجود داشته باشد که می توان
ان ها را بررسی کرد .خوشبختانه جشنواره های فجر دارای ایین نامه شده اند ،یعنی از یک رفتار سلیقه ای دور شده و به
یک نظامی متصل شده اند .در سال های قبل تر مدیرکل هنرهای تجسمی همراه با معاون هنری به توافق می رسیدند
که دبیر را انتخاب کنند ،اما این انتخاب فردی تبدیل به یک انتخاب فرایندی شده و ابتدا شورای سیاست گذاری
جشنواره تشکیل می شود و گزینه هایی را مطرح می کنند و نهایتاً برای انتخاب دبیر به جمع بندی می رسد .حسینی
ادامه داد :ایا می توانیم بگوییم خوشنویسی در ایران سابقه ندارد یا هنر خوشنویسی باید از مجموعه هنرها حذف
شود؟ طبیعتاً عقل و درایت پاسخ منفی خواهد داد .انجمن خوشنویسان به عنوان یک انجمن تخصصی دارای ۳۳۰
شعبه در ایران و خارج از کشور است و گستردگی فعالیت و قدمت ان شاید از بقیه انجمن های ما بیشتر است.
دوساالنه بین المللی خوشنویسی نیز ۸دوره است که برگزار می شود و خوشنویسان مختلف از سراسر ایران در ان
شرکت می کنند .اقای صندوق ابادی هم به عنوان عضو شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران و یکی از افراد موثر
در اداره این نهاد هنری بزرگ سال ها است که فعالیت دارد .بنابراین این سابقه و توفیق اداره انجمن خوشنویسان
در کنار سایر دوستانی که گردانندگان و اعضای شورای عالی انجمن هستند ،این امیدواری را می دهد که ایشان در
تجربه دبیری جشنواره فجر نیز موفق باشد.
ترغیب و انگیزه دادن به جامعه هنری را جزو وظایف خود می دانیم
هادی مظفری مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی نیز درباره هشتمین دوساالنه مجسمه سازی تهران گفت :تا امروز
گفته می شد وزارت ارشاد مخالف برگزاری دوساالنه ها است ،درحالی که برگزاری این دوساالنه و پیش از ان دوساالنه
سرامیک نشان می دهد که نه تنها مخالفتی نیست ،بلکه هر شرایطی هم که به وجود امد تا این دوساالنه ها برگزار
نشود ،تالش کردیم که ان موانع را برطرف کنیم .دوساالنه مجسمه سازی از سال گذشته با اتفاقات متعددی مواجه
شد ،از استعفای دبیر گرفت تا به تعویق افتادن دوساالنه ،جابجایی مکان برگزاری از باغ کتاب به پهنه رودکی ،شیوع
کرونا و شرایط بد اقتصادی ،هرکدام از اینها به تنهایی بهانه ای بود برای برگزار نشدن این دوساالنه .ولی ما سعی کردیم
همه این بهانه ها را دور کنیم و از دوستان در انجمن مجسمه سازان خواستیم با توان بیشتر کار کنند تا این دوساالنه
برگزار شود .مظفری ادامه داد :ما تسهیل کننده برگزاری دوساالنه ها هستیم ،اما بعضی وقت ها حتی این ترغیب و
یدانیم ،زیرا دوساالنه ها مهم ترین رویداد تخصصی
انگیزه بیشتر دادن به جامعه هنری را نیز جزو وظایف خود م
هر حوزه است .بعضی از دوساالنه ها ۱۰سال برگزار نشده بودند و یک علت ان است که هیئت مدیره انجمن ها دو
سال یک بار عوض می شود و تا گروهی بخواهند تصمیم بگیرند و برای برگزاری دوساالنه اماده شوند فرصت انها به
پایان می رسد و باید کار را به گروه دیگری بسپارند .این مسئله برای برگزاری دوساالنه ها باعث ایجاد چالش هایی
می شود .مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی افزود :واقعا خوشحال هستم که دوساالنه مجسمه سازی امروز افتتاح شده
است چون بارها تا پای عدم برگزاری پیش رفت .تغییراتی در این دوره دوساالنه وجود دارد و همه پیشنهادها درباره
مسائل شکلی و محتوایی توسط انجمن مجسمه سازان ایران ارائه شد .یعنی ما یک ساختار داریم که ان را در اختیار
انجمن های تخصصی قرار می دهیم و به لحاظ مالی حمایت می کنیم تا دوساالنه برگزار شود .اما نوع برگزاری ،شکل،
محتوا ،تعداد اثار ،داوری ها و کارهایی که انتخاب می شود همگی در اختیار انجمن های تخصصی است و ما تالش
می کنیم که در ان دخالت نکنیم .در این دوساالنه نیز چنین اتفاقی افتاد و ما نظرات انجمن و دبیران محترم را صائب
دانستیم و به انها احترام گذاشتیم و اجازه دادیم کاری را که فکر می کنند درست است انجام دهند.
تغییراتهشتمیندوساالنهمجسمه سازی
مظفری ادامه داد :از همان ابتدا که انجمن پیشنهاد برگزاری این دوساالنه را داد ،دو تغییر در فراخوان ان مشهود
بود .یکی اینکه وجه رقابتی دوساالنه برداشته و تالش شده بود به سمت نمایشگاه گردانی و کیوریتوری حرکت کنند
تا فرایند تولید و خلق ایده تا اجرای اثر به نمایش گذاشته شود .باور انها این بود که معموالً افرادی که در دوساالنه
شرکت می کنند ،هم در میان جوانان و هم در میان اساتید ،جزء بهترین ها هستند و بنابراین داوری و قضاوت را نباید
گروه کوچکی در دوساالنه انجام دهد ،بلکه باید اجازه دهند افکار عمومی و جامعه این قضاوت را انجام دهد .این
پیشنهاد به خودی خود درست بود ،کما اینکه در بی ینال ها و جایزه های بزرگ جهانی همین رویکرد را می بینید که
افرادی دارای رزومه و سابقه کار اجازه ورود در ان فضا را دارند ،اما نهایتاً کار انها قضاوت نمی شود .مظفری افزود :نکته
دیگر رویکرد بینارشته ای دوساالنه است .البته در دوره هفتم دوساالنه نیز انجمن مجسمه سازان به فضای بینارشته ای
نزدیک شده بود و بحث هایی در این زمینه انجام شد .در ان دوساالنه نیز صرفا با مجسمه هایی با نگاه کالسیک
مواجه نبودیم ،زیرا امروزه مرزها برداشته شده و مدیوم ها دیگر قضاوت نمی شوند .من فکر می کنم در دوساالنه هشتم
ان مسیر چند قدم جلوتر رفته و راهی که قب ً
ال انجمن مجسمه سازان شروع کرده بود و باور اینکه مجسمه معاصر
ً
چیزی فراتر از مجسمه های کالسیک است را امروز در این دوساالنه می بینیم .او در پایان گفت :واقعا با شرایط سختی
که امسال به لحاظ شرایط اجتماعی ،شیوع کرونا و شرایط مالی پشت سر گذاشتیم ،اینکه در حال حاضر در حوزه
تجسمی هم زمان دو بی ینال سرامیک و مجسمه در کشور ما در حال برگزاری است جزء اتفاقات نادری بوده که در
حوزه هنر افتاده است .دوساالنه صرفاً این اثاری که در این محل به نمایش درامده است نیست ،بلکه یک عقبه و
اماده سازی هماهنگ و گسترد ه می خواهد و چند ماه کار شبانه روزی انجام شده است تا این دوساالنه برگزار شود.
خوشحالم حرفی که در ابتدای سال در میان جامعه هنری زده و گفته بودم که امسال سال پر فعالیتی در حوزه
تجسمی خواهد بود تا حدودی تحقق یافته و انشااهلل تا پایان سال این فعالیت ها بیشتر و بیشتر شود .گفتنی است،
هشتمین دوساالنه مجسمه سازی تهران تا ۲۱بهمن در تاالر وحدت و پهنه رودکی برپاست.
افزایش ۳۰۰میلیاردی بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد
جایگاه بخش فرهنگ در الیحه بودجه1400
فرهنگ و هنر در سال ۹۹به دلیل شرایط بحرانی ناشی از کرونا اسیب
شدیدی دیده اما به گفته محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ
و ارشاد اســامی ،در الیحه بودجه سال ۱۴۰۰برای تقویت و جبران
این زیان ها برنامه های در نظر گرفته شــده است .اواسط اذرماه معاون
پارلمانی رئیس جمهوری الیحه بودجه سال ۱۴۰۰را تقدیم مجلس
شورای اسالمی کرد؛ اعتبارهای تخصیص یافته در این الیحه بودجه به
سازمان های مختلف از جمله بخش های فرهنگی ،با بحث های مختلفی
همراه شده است .اما واکاوی ان نشان می دهد ،تقویت بخش فرهنگ،
موضوعی اســت که از دید دولت در بودجه ،نادیده گرفته نشده است.
محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی با اعالم
اینکه بودجه معاونت امور فرهنگی ،در بودجه پیشنهادی به مجلس رشد
۵۰درصدی داشته ،به روزنامه ایران گفت :تالش شد ه در سال ۱۴۰۰
در راستای تحقق شعار «ایران تهران نیست» در قالب امضای تفاهمنامه
با استان ها نسبت به توزیع عادالنه بودجه کشور در استان ها و حمایت
از فعالیت های فرهنگی در خارج از پایتخت اقدام الزم انجام شــود .در
سال ۱۳۹۹رقم تفاهمنامه با استان ها نزدیک به ۶۲میلیارد تومان بود
که نسبت به ســال پیش از ان ۸۴درصد رشد داشت .هر سال میان
نمایندگانمجلسبحث هایگوناگونیپیرامونبودجهسالیانهتخصیص
یافته برای حوزه فرهنگ در می گیرد .در شرایطی که همه حوزه های
فرهنگی از همه گیری بیماری کووید ۱۹-اســیب دیده اند و در انتظار
روزنه امیدی برای حفظ موقعیت خود هستند ،میزان بودجه اختصاص
داده شده به بخش های فرهنگی موجب اعالم نظرهای موافق و مخالف
شده است .معاون حقوقی ،امور مجلس و استان های وزارت فرهنگ و
ارشاد اسالمی درباره بودجه ۱۴۰۰گفته ،سهم حوزه فرهنگ در بودجه
سال ،۹۹هفت هزار و ۲۰۰میلیارد تومان در نظر گرفته شد که حدود
۳۳صدم درصد بودجه عمومی دولت است.
افزایش ۳۰۰میلیاردی بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد
در الیحه بودجه سال اینده ،اعتبارات هزینه ای وزارت فرهنگ و ارشاد
اسالمی یک هزار و ۲۵۵میلیارد تومان ( ۱۲,۵۵۰,۸۴۰میلیون ریال)
براورد شــد ه است .رقم مصوب امســال نیز حدود ۸۸۸میلیارد ریال
( ۸,۸۷۸,۱۱۰میلیون ریال) بوده کــه از افزایش حدود ۳۰۰میلیارد
تومانی در الیحه بودجه حکایت می کند .امسال در بودجه پیشنهادی
۱۴۰۰عالوه بر این بودجه ،مبلغ ۳۷۷میلیارد تومان یارانه برای حمایت
از نشر ،کتاب و مطبوعات در نظر گرفته شده است .البته امسال برخالف
پیشنهاد بودجه حدود ۳۰۰میلیون تومانی ،یارانه ای به این بخش تعلق
نگرفته است .از میزان بودجه پیشنهادی وزارت ارشاد ۱۸۸میلیارد و
۵۰۰میلیون تومان برای برنامه توسعه نشر و ترویج کتاب خوانی در نظر
گرفته شده است .در ادامه بودجه پیشنهادی ۱۴۰۰برای فرهنگستان
زبان و ادبیات فارســی ۴۶میلیارد و ۳۳۸میلیون تومان (۴۶۳,۳۸۰
میلیون ریال) اســت که این میزان امسال ۲۸میلیارد و ۷۳۵میلیون
تومان( ۲۸۷,۳۵۸میلیونریال)است.همچنینبرایبنیاددایره المعارف
اسالمی ۱۴میلیارد تومان ،برای بنیاد سعدی ۲۰میلیارد تومان در نظر
گرفته شده و مبلغ پیشنهادی برای نهاد کتابخانه های عمومی کشور
۲۸۱میلیارد و ۹۳۸میلیون تومان ( ۲,۸۱۹,۳۸۰میلیون ریال) است.
بودجه ۱۴میلیاردینمایشگاهکتاب
در ایــن الیحه ،اعتبارات هزینه ای برای ترویج کتاب و کتاب خوانی نیز
به طور مجزا در نظر گرفته شده که می توان به ۱۴میلیارد تومان برای
حمایت از برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ۱۴ ،میلیارد برای
کمک به برگزاری مراسم ،جشنواره ها ،نشست ها ،هفته کتاب و مسابقات
کتاب و کتاب خوانی ۴،میلیارد و ۵۸۱میلیون تومان برای توسعه فرهنگ
کتاب خوانی با اولویت مناطق کمتر توسعه یافته ۲،میلیارد و ۵۰۰میلیون
تومان برای حمایت از حضور بین المللی نویسندگان ،حدود ۳میلیارد
تومــان برای حمایت از تبلیغ و اطالع رســانی کتاب (عنوان کتاب)۵ ،
میلیارد تومان برای نظارت بر موسسه های انتشاراتی ۱۱ ،میلیارد تومان
برای بررسی کتاب (میلیون صفحه) ۳ ،میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان
برای حمایت و ساماندهی انجمن های ادبی و فرهنگی ۵ ،میلیارد تومان
برای برنامه ریزی در حوزه نشــر و کتاب ۸ ،میلیارد تومان برای کمک
به برگزاری نمایشــگا ه استانی کتاب ۵۰ ،میلیارد تومان برای کمک به
خرید کتاب برای تقویت کتابخانه ها و موسسه های فرهنگی و پژوهشی
غیردولتی ۱۶،میلیارد تومان برای کمک به شبکه توزیع کتاب ۹،میلیارد
تومان برای تخفیف در بهای کتاب در زمان برگزاری نمایشــگاه کتاب
تهران ۶۶ ،میلیارد تومان برای کمک به خرید کتاب توسط دانش اموزان،
دانشجویان و طالب از طریق انتشار کارت اعتباری اشاره کرد .با در نظر
گرفتن اینکه بودجه سال گذشته سازمان امورسینمایی 210میلیارد
تومان بوده ،امسال رقم پیشنهادی دولت 275میلیارد تومان شده است.
در بخش حمایت و گســترش هنرهای نمایشــی -حوزه تئاتر120 -
میلیارد و 500میلیون تومان اعتبار ثبت شده است که سال پیش این
رقم کمی بیش از ۸۴میلیارد تومان بود .در الیحه بودجه 1400حدود
126میلیارد تومان به بخش های هنرهای تجسمی و موسیقی اختصاص
داده شد ه است .این رقم سال گذشته بیش از 89میلیارد تومان بود.
ضرورت هایطراحیبودجهمناسب
حسین میرزایی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسالمی درباره
بودجه پیشنهادی دولت در سال ۱۴۰۰در حوزه فرهنگی گفت :امروز
فراگیر شدن بیماری کرونا اسیب بزرگی بر همه بخش های فرهنگی
وارد کرده است .اموزش و پرورش ،دانشگاه ،گردشگری ،تئاتر ،سینما
و ...ضربه های مهلک خورده؛ به همین دلیل دســتگاه های فرهنگی و
وزارتخانه ها باید برنامه های قابل قبول ارائه کنند که متناسب با ان بودجه
در نظر گرفته شود. صفحه 2
پـایـانبـاز!
دربارهمناقشاتمیان«ساترا»و«سازمانسینمایی»درماجرایصدورپروانهنمایش
درروزهایاخیرنشستیمشترکبیننمایندگانتهیهکنندگانسینماونمایندگانساترا(سازمانتنظیممقررات
صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی) برگزار شــد؛ نشستی که محصول ان به باور طرف اول ،محول شدن
مسوولیت صدور پروانه ساخت اثار غیرسینمایی به سازمان سینمایی وزارت ارشاد بود و حضور نماینده ای از ساترا
در جلسه های صدور پروانه نمایش اثار غیرسینمایی وزارت ارشاد .این در حالی است که ساترایی ها پس از این
جلسه با رد این برداشت ها ،تاکید کردند که حضور نماینده ای از انها در این جلسات شدنی نیست و از طرفی برای
خود صرفا مسوولیت «انتشار و پخش در رسانه ها» را قائلند .هرچند این مساله حق اعطای مجوز ساخت برنامه ها
در فضای مجازی را از صداوسیما سلب نمی کند بلکه یکی از الزامات سریال ها برای پخش و توزیع در سرویس های
صوت و تصویر ،داشتن مجوز تولید از ارشاد یا صداوسیماست .اما ساترا در حالی حق صدور مجوز ساخت یک برنامه
را برای معاونت سینمایی وزارت ارشاد قائل می شود که در همین مدت اخیر در مواردی با پاره ای سنگ اندازی ها،
مانع تولید و پخش برخی برنامه ها بر بستر پلتفرم های اینترنتی شده است؛ نمونه ای بر این ادعا ،برنامه ۹۹عادل
فردوسی پور است که در نهایت به همین دلیل و توجیه های که از سوی سعید رجبی فروتن ،معاون ارزشیابی و
نظارت سازمان سینمایی «انداختن توپ در زمین مراجع قضایی و امنیتی» عنوان شد ،ساخته نشد.
ساترا یا همان «سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی» همان طور که در
سایتش اعالم کرده است ،با استناد به ابالغیه ای که شهریور ماه ۹۴ـ یعنی پنج سال قبل ـ به رییس جمهور
(به عنوان رییس شورای عالی فضای مجازی) تحویل داده شد ،مدتی است که تشکیل شده است« .ساماندهی
محتواهای منتشرشده در فضای مجازی در کشور و توسعه محتواهای غنی اسالمی به زبان فارسی» ،ماموریتی
است که از همان ابتدا برای ساترا برشمرده شد؛ اما در تمام این سال ها و در مقاطعی که پروژه های شبکه نمایش
خانگیازرونقکافیدرمقایسهباسریال هایتلویزیونبرخوردارنبودندوعایدیمالیچندانیهمبرایسازندگانش
نداشتند ،سازندگان برنامه ها در شبکه نمایش خانگی ،نه تنها با این ماموریت که اصال با چیزی به نام «ساترا» اشنا
نبودند .حتی از حدود یک سال قبل که سر و کله نمایندگان این سازمان برای رسانه ای کردن فعالیت هایشان پیدا
شد ،برای جا انداختن نام خود و ماموریت هایشان در بین اهالی رسانه ،مجبور به تکرار چندباره کلمات می شدند.
حاال حدود یک سال از ان روزها گذشته است و ساترا روز به روز ادعاهای بیشتری را برای نفوذ در شبکه نمایش
خانگی مطرح می کند .دعوای ارشاد و نماینده صداوسیما برای به چنگ دراوردن حوزه شبکه نمایش خانگی ،در
این مدت بسیاری از پروژه ها را در دوران سخت کرونا و کم کاری اهالی نمایش متوقف کرده و جز جنگ قدرت
ان هم نه در فضایی خصوصی که در عرصه بیرونی و عملکردها ،عایدی دیگری نداشته است .این در حالی است
که «افزایش کسب و کار و زمینه سازی تسهیل گری برای فعاالن حوزه صوت و تصویر فراگیر» از وظایف اصلی
این سازمان نظارتی برشمرده می شود و در بخشی دیگر «حمایت و تحرک بخشی به حوزه تولید محتوا و خدمات
و ایجاد نشاط اجتماعی» به عنوان وظیفه اصلی ساترا دانسته شده است .ساترا همچنین بر «استفاده هرچه بیشتر
کاربران ایرانی از برترین محتواهای جهان» موظف شده است؛ اما نگاهی به کارنامه نماینده صداوسیما در این مدت،
جز دیدار با سفیر چین در ایران و اعالم خبر پخش رایگان سریال های چینی ،عملکرد دندان گیری را نصیبمان
نمی کند .ضمن اینکه در ماه های اخیر پخش محتوای سریال های ترکی از برخی وی او دی ها هم بسیار انتقادبرنگیز
بوده است که در این موارد به صرف وعده رده بندی سنی بسنده شده است .از دیگر سو ساترا در روزهای اخیر
خبری را مبنی بر حذف یکی از قسمت های برنامه شبکه نمایش خانگی رسانه ای کرد که ان را مصداق توهین
به قومیت ها دانسته بود؛ برنامه ای که موجب ازردگی و واکنش جمعی از هموطنان لُر شد و دردسرهای بسیاری
را برای بازیگری ایجاد کرد که نااگاهانه جمله ای را بیان کرده بود؛ این در حالی که است با متصور شدن وظیفه
نظارت بر پخش برای این نهاد ،شاید بیش از همه باید انگشت اتهام را به سمت خود ساترا نشانه رفت .هرچند
3
چهارشنبـــــــــه 26اذر ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1352
www.honarmandonline.ir
سینماولتوییزون
TV&CINEMA
اخبار
هوتن شکیبا مهمان دوم
شهاب حسینی در همرفیق
متولیان فعال در این سازمان هرگاه پرسش هایی از این دست مطرح می شود ،نقش خود را «نظارت بر پساپخش»
عنوان می کنند و به این بهانه به نوعی از مسوولیت ها شانه خالی می کنند .پاییز امسال بود که از تالش برخی از
نمایندگان مجلس یازدهم برای محول شدن ارائه ی مجوز شبکه ی نمایش خانگی به صداوسیما خبر داده شد
و در این راستا تکلیف ساختارهایی چون مستند ،انیمیشن و سریال از سینما جدا شده بود و در ادامه نامه ای از
سوی معاونت حقوقی وزارت ارشاد رسانه ای شد که دالیل مخالفت با طرح نظارت سازمان صداوسیما بر شبکه ی
نمایش خانگی را توضیح می داد و ان را غیرقانونی عنوان کرده بود .در این نامه هشدار داده شده بود که «فربه
کردن صداوسیما هزینه ای سنگین برای حاکمیت خواهد داشت» و «اگر به هر دلیلی نظارت بر محتوای غیر فراگیر
صوت و تصویر از دولت گرفته شود این معنا را لزوماً در پی ندارد که تولیدکنندگان و سرمایه گذاران به تلویزیون
گرایش پیدا خواهند کرد؛ زیرا سرمایه ماهیتاً از ریسک و خطر پذیری خود را دور می کند و به سمتی نخواهد رفت
که با ضوابط و مالحظات ان همخوانی و همراهی ندارد ».اما هشدارها و مقاومت هایی از این دست ،در نهایت به
نتیجه ای نرسید و تهیه کنندگان سینما و مسووالن وی او دی ها که پروژها را تعلیق شده می دیدند ،در نهایت به
ناچار حضور ساترا را پذیرفتند و به فکر نشستن پای میز مذاکره افتادند .مذاکراتی که هیچگاه حداقل از طرف ساترا
رسما اطالع رسانی نشد و فقط هر کدام از دو طرف بعد از جلسه از منظر خود اتفاقات را روایت می کردند .نمونه ای
از این جلسات در روزهای گذشته اتفاق افتاد .سه نفر از اعضای اتحادیه تهیه کننده های سینما (غالمرضا موسوی،
سید جمال ساداتیان و مجتبی فراورده) در جلسه ای با نمایندگانی از سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و
تصویر فراگیر (ساترا) حاضر شدند تا شاید به راه حل های بهتری برای مجوزهای تولید برنامه در شبکه نمایش
خانگی برسند .اما در نهایت انچه به عنوان محصول نشست از سوی طرفین روایت شد ،بیش از انکه نوید برطرف
شدن مناقشات را بدهد ،حاکی از کالف سردرگمی بود که روز به روز بهم پیچیده تر می شود.
برنامه گفتگو محور همرفیق با اجرای شهاب حسینی در قسمت
دوم به ســراغ هوتن شکیبا رفته است .شکیبا در این برنامه به
همراه بهترین رفیقش حاضر می شود« .همرفیق» به کارگردانی
و اجرای شــهاب حسینی و تهیه کنندگی حسن خدادادی هر
پنجشنبه ساعت ۹شب به صورت اختصاصی در نماوا منتشر
می شود .قسمت نخست این برنامه با حضور نوید محمدزاده و
وحید جلیلوند هفته گذشته از سامانه نماوا پخش شد .بر اساس
اماری که پلتفرم نماوا منتشر کرده است در قسمت نخست حدود
۲۰میلیون بار این برنامه از طریق پلتفرم نماوا دیده شده است.
تقدیر از سه سینماگر زن ایرانی
در اکادمی افسانه زندگی
پخش سریال «قورباغه» در اخرین دقیقه ها متوقف شد
شایدوقتیدیگر!
پلتفــرم نماوا که قرار بود از امشــب ،میزبــان نمایش هفتگی
«قورباغه» باشــد ،اعالم کرد به منظور پایش و نظارت بیشــتر،
پخش این ســریال فعال متوقف شده است .ماجرای به نمایش
درنیامدن «قورباغه» در شبکه نمایش خانگی ،بسیار کشدار شده
است .پس از مدت ها تعویق و تاخیر ،در حالی که قرار بود قسمت
اول این ســریال از (دوشــنبه ۲۴اذر) روی پلتفرم «نماوا» در
دسترس قرار بگیرد ،در اخرین دقیقه ها خبر رسید که پخش ان
متوقف شده است .کانال خبررسانی «نماوا» با انتشار متنی اطالع
داده است« :با وجود اینکه ۲۴اذر از سمت سازمان سینمایی به
عنوان روز انتشــار اولین قسمت سریال «قورباغه» به بینندگان
وعده داده شــده بود ،پخش این ســریال علی رغم صدور پروانه
نمایش از وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی ،اخذ مجوز از سازمان
تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) و دریافت تایید از
موسسه ناجی هنر ،فعال به دســتور قضایی (به منظور پایش و
نظارت) متوقف شده است .نماوا به منظور تامین نظرات مراجع
قانونی کشور تا کنون تمام تالش خود را به کار گرفته و مصرانه
به دنبال تعیین وضعیت پخش سریال قورباغه است .زمان دقیق
پخش سریال اعالم خواهد شد ».سریال «قورباغه» به کارگردانی
هومن سیدی ،تهیه کنندگی علی اسدزاده و سرمایه گذاری نماوا
تولید شده است .نوید محمدزاده ،صابر ابر ،فرشته حسینی ،سحر
دولتشاهی ،مهران غفوریان و ...از بازیگران این سریال هستند.
کامبیز دیرباز با «تک تیرانداز» به جشنواره فیلم فجر 39می رود
تهیه کننده فیلم «تک تیرانداز» از روزهای پایانی فیلمبرداری
و اماده شدن برای جشنواره ملی فیلم فجر خبر داد .ابراهیم
اصغری تهیه کننده فیلم سینمایی «تک تیرانداز» که این روزها
فیلم خود را برای شرکت در سی و نهمین جشنواره ملی فیلم
فجر اماده می کند در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا درباره
روند فیلمبرداری گفت :در حال حاضر اواخر کار فیلمبرداری
هستیم ،هم زمان تدوین انجام می شود و امیدواریم که بتوانیم
تــا دو هفته اینده فیلمبــرداری را تمام کرده و کارهای فنی
را پیش ببریــم .وی از علت حضور در جشــنواره ملی فیلم
فجر با توجه به شــرایط کرونا عنوان کرد :جشنواره ملی فیلم
فجر مهم ترین ایین ســینمایی کشور اســت که هر ساله با
پیروزی انقالب اســامی برگزار می شود اما امسال با توجه به
شــرایط کرونا نحوه برپایی ان تغییر کرده است و هنوز هم،
زمان و شــکل برگزاری ان برای ما مبهم اســت که امیدوارم
این ابهامات برطرف شــود تا با خیال راحت تر فیلم ها را برای
جشــنواره اماده کرده و ارایه دهیم .اصغــری در پایان بیان
کرد :دلیل اصلی برای شــرکت در جشــنواره ملی فیلم فجر
این است که این جشــنواره مهم ترین رقابت سینمایی ایران
است که هر فیلمســازی تمایل دارد فیلمش در ان رونمایی
شده و مورد قضاوت و داوری قرار گیرد« .تک تیرانداز» فیلمی
قهرمان محور اســت و برشــی کوتاه از حضور حماسی شهید
عبدالرســول زرین بزرگ ترین تک تیرانداز جنگ های معاصر
را در قالــب یک داســتان روایت می کند کــه کامبیز دیرباز
به عنــوان این تک تیرانداز به ایفای نقــش می پردازد .عالوه
بر دیرباز ،پیــش از این امیررضــا دالوری ،علیرضا کمالی و
انوش معظمی به عنوان بازیگران جدید این فیلم ســینمایی
معرفی شــده بودند .همچنیــن عبدالرضا نصاری ،حســین
پوریده ،عبدالحلیم تقلبی ،حسین شریفی ،مالک محمدابادی
بازیگران جدید این فیلم سینمایی هستند.
تسهیالت حمایتی با کارمزد۴درصد برای کسب و کارهای سینمایی!
متقاضیان اعطای تســهیالت حمایتی قرض الحسنه ویژه کسب
و کارها و فعاالن بخش ســینمایی و سمعی بصری تا ۳۰اذرماه
فرصت ثبت نام دارند .برای حمایت از کســب وکارهای سینمایی
و ســمعی بصری ،حفظ فرصت های شــغلی و رونق هنر صنعت
سینما ،تسهیالت حمایتی با کارمزد چهار درصد با عاملیت صندوق
کارافرینی امید داده می شود .این تسهیالت به متقاضیانی همچون
احداث سینما (پردیس سینمایی امید) ،صنایع سینمایی (تولید
ابزار و تجهیزات سینمایی) ،موسسات تهیه و تولید فیلم سینمایی/
تهیه کنندگانسینما،سامانهنمایشدرخواستی،VODاموزشگاه
ازادسینمایی،موسساتسینماییومراکزپشتیبانیفنیسینمایی
(البراتوارها و استودیوهای سینمایی) اعطا می شود .ثبت نا م فعاالن
و مدیران کســب و کارهای سینمایی و سمعی بصری متقاضی
دریافت تســهیالت حمایتی ،از ۲۳ابان ماه اغاز شده و تا ۳۰اذر
ن مهلت تمدید نمی شــود .متفاضبان برای
ادامه خواهد یافت و ای
کسب اطالعات بیشتر می توانند به سامانه تحفه به ادرسhttps://:
tohfeh.farhang.gov.irمراجعــه کننــد .درباره چگونگی
دریافت تســهیالت حمایتی و اطالعات بیشتر ،شماره تلفن های
۳۸۵۱۳۳۵۶-۳۸۵۱۲۵۴۹پاسخگو هستند.
بخشبینالمللمعرفیبهترینفیلمخارجیزباناکادمیافسانه
زندگی برگزار شــد .سجاد اصغری ینیانگذار جشن سینمایی
اکادمی افسانه زندگی در ابتدای این مراسم گفت :خرسندیم
که امروز فرصتی دوباره دست داده تا دور چهارم بخش بین الملل
معرفی بهترین فیلم خارجی زبان را برگزار نماییم ،این حرکت
معکوسی که در ســطح بین الملل اغاز کردیم حاصل حضور
تاثیرگذار و معنادار ســینمای ایران در جهان است و با داشتن
چنین ظرفیت و پشتوانه ای امروز ،بهترین فیلم خارجی زبان
اکادمی افسانه زندگی معرفی می شود .ابوالفضل جلیلی (مدیر
بخش بین الملل معرفــی بهترین فیلم خارجی زبان) گفت :با
بررسی و جمع بندی در شورای بخش بین الملل هفت فیلم در
بخش معرفی بهترین فیلم خارجی زبان اکادمی افسانه زندگی
کاندید شد که امروز از بین این هفت اثر بنابر جمع بندی نهایی در
شورای بین الملل اکادمی افسانه زندگی :فیلم سینمایی «رفقای
عزیز» کاری از اندری کونچالفسکی محصول روسیه تقدیر شده
در جشنواره فیلم ونیز و شیکاگو به عنوان بهترین فیلم خارجی
زبان معرفی شــد .و در بخش مســتند هم از بین سه کاندید
معرفی شده فیلم «مامور نفوذی» اثر «مایته البردی» از شیلی
تقدیر شده از جشنواره فیلم سن سپاستین بعنوان بهترین فیلم
خارجی زبان معرفی شد.از بین سه کاندید بخش کوتاه هم فیلم
«بین تو و معجزه» ساخته «ماریانا سافون» از کلمبیا تقدیر شده
از جشنواره فیلم ونیز بعنوان بهترین فیلم خارجی زبان معرفی
شــد .در ادامه مدیر چهارمین دوره جشن سینمایی اکادمی
افسانه زندگی به مناسبت روز پژوهش از بهمن مقصودلو بابت
نیم قرن تالش علمی پژوهشی در حوزه سینمای ایران و جهان
با اهدای لوح زرین اکادمی افسانه زندگی تقدیر کرد و با اشاره به
اغاز دهه پیشرو گفت :توسعه و پیشرفت این سرزمین با حضور
پررنگ بانوان رقم می خورد از همین رو لوح تقدیر اکادمی افسانه
زندگی به سه بانوی فیلمساز سینمای ایران (پوران درخشنده،
تهمینه میالنی ،منیژه حکمت) تقدیم می شود.
در پایان شــیدا همتی مدیر اجرایی مراسم گفت :این دوره به
دلیل همه گیری ویروس کرونا نشــد که میزبان سینماگران
فرهیخته سینمای ایران باشیم ولی تجربه ای که از برگزاری غیر
حضوری (انالین) بدست اوردیم فصلی نو برایمان رقم زد که
بیشتر متمرکز شویم بر کیفیت تا کمیت.
مراسم چهارمین دوره بصورت انالین از ساعت ۱۲تا ۱در سالن
موج نو اکادمی افسانه زندگی برگزار شد.
اسامی فیلم های سه دوره پیشین بخش بین الملل معرفی
بهترین فیلم خارجی زبان اکادمی افســانه زندگی به شرح
ذیل است:
بهترین فیلم خارجی زبان دور نخست؛ «بلبل» اثر جنیفر کنت
از استرالیا
بهترین فیلم خارجی زبان دور دوم؛ «انگل» اثر بونگ جون هو
از کره جنوبی
بهترین فیلم خارجی زبان دور سوم؛ «هرگز ،به ندرت ،گاهی،
همیشه»کاریازالیزاهیتمنمحصولمشترکامریکاوانگلیس صفحه 3
یلدای انالین در سایه کرونا
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره • 1352چهارشنبه 26اذرماه • 1399سال سیزدهم • 4صفـــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
اذان ظهر 12:00
غروب افتاب 16:52
اذان مغرب 17:13
اذان صبح فردا 05:37
طلوع افتاب فردا 07:07
گنج سخن
امام حسین علیه السالم :
هر کس فکرش به جایى نرسد و راه تدبیر بر او بسته شود،
کلیدشمداراست.
بحاراالنوار ،ج ،75ص128
پندبزرگان
مایه خوشبختی انسانیت است
که هر انسانی فقط انی هست که هست.
فرناندوپسوا
حافظانه
یا رب ان اهوی مشکین به ختن بازرسان
وان سهی سرو خرامان به چمن بازرسان
دل ازرده ما را به نسیمی بنواز
یعنی ان جان ز تن رفته به تن بازرسان
دانیال جراهی
ویروس کرونا در هفته اخیر قدری در برابر رعایت پروتکل های بهداشتی سر خم کرده ،اما نگرانی ها برای شب نشینی در
یلدای ۹۹انقدر زیاد شده که توصیه می شود امسال برخالف سال های قبل ،همه این شب را گوشی به دست بگذرانند و
یلدای دور از هم را برگزار کنند .هیچ مراسمی در سال ۹۹مانند سال های قبل نشده و به جای «دورهمی» از همان ابتدای
سال تالش کردیم «دور از همی» را تمرین کنیم .شب یلدا هم مثل همه مراسم فرهنگی و خانوادگی دیگر ایرانیان در سایه
ویروس کرونا قرار گرفته و درست مثل نوروز و سیزده به در باید در خانه های خودمان بمانیم و قید دورهمی را بزنیم .شرایطی
که روند بستری و فوت به علت ابتال به ویروس کرونا تا حدی کاهش پیدا کرده و نمودارها سر به زیر شده اند ،فقط با رعایت
اصول بهداشتی توصیه شده و پرهیز از دور هم جمع شدن خانواده ها ادامه پیدا می کند و در غیر این صورت ممکن است به
هفته های قبل از اعمال محدودیت برگردیم .دستورالعمل ها و توصیه های بهداشتی کرونا در ماه های اخیر به مرور تکامل پیدا
کرده است .حتی استفاده از ماسک که در اسفند ماه از طرف سازمان جهانی بهداشت اعالم شده بود که برای همه نیاز نیست،
به مرور در بسیاری از کشورها و از جمله ایران اجباری شد و حاال نگرانی ها به سمت جمع های خانوادگی رفته است .در
مجموع باید به همه دستورالعمل های بهداشتی توجه کرد و مثال پنیر سوییسی را همواره باید مد نظر داشت .حسن روحانی
رییس جمهوری روز شنبه در ستاد ملی مقابله با کرونا گفت :همه باید توجه کنیم که یک عامل یا دستورالعمل کافی نیست.
یک ماسک به تنهایی یا شستن دست به تنهایی یا فاصله اجتماعی به تنهایی کافی نیست .تمام این دستورالعمل ها هر کدام
یک تاثیری دارند و باید کنار هم جمع شوند تا ما را از این ویروس نجات بدهد .به خصوص االن فصل زمستان است و مردم
در اتاق دربسته هستند و تهویه هوا ممکن است مناسب نباشد .وی ادامه داد :همه مردم در این چند هفته تالش کردند.
امار ما در حال حاضر خوشحال کننده است .همه نمودارهایی که به سمت اسمان می رفت ،سر به زیر و متواضع شدند و به
سمت پایین می ایند .این به دلیل تالش همه متخصصان است .شاهد این شرایط خوب هستیم ،خدای نکرده این شرایط
خوب می تواند با شب یلدا به هم بریزد .ممکن است خانواده ها در شب یلدا دور هم جمع شوند و دو هفته بعد شاهد موج
بیماری و مرگ و میر باشیم .یلدای ۹۹مثل هیچ سال دیگری نیست ،چون نمی شود دور هم جمع شد و باید دور از هم ماند.
سالی که بر خالف همه سال ها که تلفن های همراه را باید کنار می گذاشتیم و حافظ می خواندیم و انار و هندوانه می خوردیم،
امسال باید تلفن های همراه را به دست بگیریم و یلدا را مجازی برگزار کنیم تا احتمال خطر انتقال ویروس کرونا از افراد بدون
عالمت به سایر اعضای خانواده را کم کنیم .رییس جمهوری هم در این زمینه اظهار کرد :برای شب یلدا مردم مراقبت کنند.
این شب یلدا را در فضای مجازی و الکترونیکی برقرار کنند ،بدون این که یکدیگر را از نزدیک ببینند .مراسم امسال را باید به
این صورت انجام بدهیم و غیرحضوری باشد .ماجرای یلدای ۹۹در شرایطی اتفاق می افتد که تعداد شهرهای قرمز از ۱۶۰
شهرستان در ابتدای اذر ماه به ۱۲شهرستان رسیده و از این بین هم فقط وضعیت ۵شهرستان به نسبت بقیه بحرانی تر
است .هرچند همچنان استان گیالن و مازندران شهرستان های قرمز کرونایی دارند و شاید این دلیلی برای تداوم محدودیت
تردد بین شهری باشد .علی رضا رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از مردم همه مناطق کشور خواست تا دورهمی
و تجمع خانوادگی را به حداقل رسانده و شب یلدای امسال را به صورت مجازی برگزار کنند.نکته مهم این است که ویروس
کرونا تحمل سهل انگاری و غفلت مردم و مسئوالن را ندارد و به محض عادی شدن رفتارها ،ان روی خود را نشان می دهد.
ان هم در شرایطی که در استانه فصل سرد قرار داریم و هر نوع سهل انگاری می تواند عواقب خطرناکی داشته باشد و دوباره
نمودار وضعیت بستری در بیمارستان ها و فوتی ها را صعودی کند .مسیری که به سختی و با فشار به اصناف طی شده ممکن
است به همین راحتی عقب گرد کند و هرچه رشته ایم ،پنبه شود .رییسی در این رابطه بیان کرد :غفلت از این ویروس باعث
می شود که بیماری به سرعت برگردد و وضعیت را قرمز کند .بنابراین خواهش من این است که به هیچ وجه نباید غفلت
شود .اگر تغییر رنگ صورت گرفته به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی و تعطیلی اصناف و مشاغل است .فشار اقتصادی
زیادی در این تعطیالت وارد شده است .معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود :در حال حاضر ۵۱درصد بیماران بستری در
بیمارستان ها ناشی از دورهمی های خانوادگی است و اگر در این شب های منتهی به شب یلدا غفلت شود ،همه دستاوردهای
ما را از بین می برد .خواهش ما این است که دورهمی ها را به هیچ عنوان انجام ندهند.
ِ
پزشک راننده
با طلبکاری اومد تو چشــم هــای من نگاه کرد؛
دندونداشو فشــار داد به هم و پرسید :یه چیزی
بگم ناراحت نمیشــی؟ گفتم ناراحت که نه ولی
حتمــا بهش فکر میکنم .تعجب کرد گفت یعنی
چی بهش فکر میکنی؟! گفتم :یعنی فکر میکنم
دیگــه ،حاال میخوای حرفتو بزنی یا نه! اصال چرا
اینقدر حرص میخوری؟ اروم باش .سکوت شد...
یهو گفتم :می خوای بگی؟ یه کم اروم شده بود و
با لحنی مشکوک گفت :یعنی هرچی تا االن بهت
گفتم بهش فکر کردی؟
میخواســتم بحث رو عوض کنم ولی نمیدونستم
چیجوری ،گفتم چایی میخوری؟
چند دقیقه ای گذشت وجواب نداد .رفتم یه لیوان
بزرگ چای داغ ریختم نبات هم انداختم توش!
اینقدر لیوانش بزرگ بود که شــیرین نشد ولی
بهتر از تلخی و قند بود!
اومدم روی مبل نشستم گفتم خب میگفتی!
بــا تعجب نگاهــم کرد و گفت :اگــه تو به همه
چیزایی که گفتم فکر می کردی االن میفهمیدی
من میخوام چی بگم!
از اونجایی که خیلــی باهم راحتیم گفتم :حتما
میخوای بگی من خیلی ادم نا جوری ام!
گناه نو
یکم خندید و گفت :نه بابا من هرچی بگم تو اون
سمت رو به هیچ صفتی نمیدی!!!
گفتــم :خوب پس بگو دیگه مــن که علم غیب
نــدارم! از جاش بلند شــد محکم گذاشــت زیر
گوشم .به خودم اومدم دیدم راننده تاکسی داره
میگه پاشو اقا رسیدیم ،جوری خوابیدی انگار تو
قرنطینه پلک رو هم نذاشتی!!
برگشــتم گفتم اقا مگه قرنطینه تموم شــده؟
راننده که اعصاب درســت حسابی نداشت گفت:
نه من رانندتم اوردمت بگردونمت دلت باز شــه!
پاشوووو پدرصلواتیه!!!....
چند ثانیه گذشــت و راننده بــا صدایی بلند تر
گفت میری پایین یا ماســکمو بردارم هرچی از
دهنم در میاد بهت بگم!
گفتم مگه با ماسک نمیتونی بگی؟
راننده بادی تو ســینش انداخت و گفت ماسک
میزنم حس دکتری بهم دست میده برا همین با
ماسک بدوبیراه نمیگم!
نگاش کردم گفتم بهتونــم میاد اتفاقا! راننده به
ارامی گفت :مخلصم! داشتم پیاده میشدم گفتم:
اقا یه عینک و گوشــی ام جور کنی خودم میام
پیشت که معاینه ام کنی!
راننده که باورش شــده بود دکتر شــده گفت:
جدی میگی؟ ســرم را به نشانه تایید تکان دادم
که یهو راننده گفت :تو باید بری دام پزشکی من
نمیتونم برات کاری کنم!!!
چند ثانیه نگذشته بود که راننده دیگری از کنارم
رد شد ،سرش را از شیشــه بیرون اورد و فریاد
کشید :حیوون براچی وســط خیابون وایسادی
نمیدونی دیه ادمیزاد گرونه!
تسنیم
طرح روز
صحنه
پشت
درخواست دستمزد ۵میلیاردی
«محسن نتابنده»
برای بازی در پایتخت!
«محسن نتابنده»
در صفحه اینساتگرام خود از منفتی
شدن ساخت «پایتخت »7برای
نوروز 1400خبر داد.
برایعکاسیبهکدامکشورهاسفرکنیم؟
امروزه هر کس با هدف گردشگری به سفر می رود ،خود به تنهایی
یک عکاس می تواند باشد .در سفر ،همه در حال ثبت تصاویر از
مکان های دیدنی ،بناهای تاریخی ،چشــم اندازهای کوهستانی،
غروب های خورشــید و غذاهای ان منطقه هستند .با این حال
برخی از کشورها به مراتب فضای بهتری برای عکاسی دارند .در این
گزارش برخی از کشورهایی را که همیشه موفق به ثبت عکس های
خوب در انجا خواهید شد ،به انتخاب سایت تراولر ()Traveller
معرفیمی کنیم.
مراکش :عکاسی در مراکش رابطه مستقیمی با رنگ ها دارد؛ از برج های
ادویه در بازارهای باستانی گرفته تا اجرهای رس قرمز شهرهای صحرایی
و ابی پررنگ روسری های بادیه نشین ها .مدینه در شهر فاس (نخستین
پایتخت سیاسی کشور مراکش بوده است) یک شورش رنگی است .در این
شهر چیزهای عجیب و غریب در مغازه ها به فروش می رسد و سفال های
نقاشی شده روی دیوارهای ماسه ای رنگی دیده می شود .بنابراین هرگز در
ثبت تصاویر خوب در استان صویره شکست نمی خورید؛ محلی که برخی
از ســکانس های «بازی تاج و تخت» در انجا به ثبت رسیده است .غروب
خورشید در اصفهان در حالی که طاق های سی وسه پل شروع به درخشش
بــه رنگ نارنجی می کنند و یک امتداد بی پایــان نور که روی اب زیر پل
منعکس می شود ،منظره هایی دیدنی است .در ایران نمی توانید تالش کنید
که یک عکس بد به ثبت برسانید وقتی همه چیز زیباست .مسجدهایی
مانند مسجد جامع اصفهان یا مسجد نصیرالملک با نورهای صورتی در قاب
تصویر شما درخشان خواهند بود.
شیلی :همه چیز در عکاسی در شیلی به زیبایی هایی طبیعی برمی گردد ،از
یخچال های طبیعی و کوه های پاتاگونیا در جنوب گرفته تا صحرای مرتفع
اتاکاما در شمال دور .در این منطقه ،عکاسان طبیعت از دریاچه ها در حوالی
پوکن ،اتشفشــان ها و کوه های اند بهره مند هستند .عکس های زیادی را
می توان در میانمار به قاب تصویر کشید .مثال تعدادی فریم از دریاچه اینله،
جایی که ماهیگیران با تکنیکی عجیب در پارو زدن ،قایق هایشان را ردیف
می کنند .همچنین تصاویری از باگار؛ جایی که معابد تا افق امتداد یافته اند
و مانداالی ،محلی که رودخانه ایراوادی به ارامی در کنار یک شهر شلوغ در
جریان است.
روسیه :تصاویری که در روسیه به ثبت می رسند بالفاصله قابل تشخیص
هستند؛ حال عکس هایی از مردم با کاله های خزدار باشد یا گنبدهای پیازی
شکلرنگارنگکلیساهایمحلی.مجسمه هایتیرهرنگ،کلیساهایطالیی
با مناره های مخروطی در خیابان پترزبورگ یا ردیف های عروســک های
بابوشــکا در مغازه ها همه و همه از روسیه نشــان دارد .این کشور بزرگ،
فرصت هــای فراوانی را برای ثبت عکس های زیبا و جالب فراهم می کند،
به خصوص زمان هایی که برف می بارد .همانند روسیه ،ابعاد وسیع کشوری
مانند چین ،بدان معنا است که حداقل چند فرصت مناسب برای عکاسی
وجود دارد .اگر به دنبال مناظر طبیعی هستید ،سری به مزارع گل های زرد
کانوال واقع در شهر لوپینگ بزنید و یا اگر به دنبال مناظر عجیب می گردید،
اسنک های شبانه خیابان وانگ فوجینگ پکن را امتحان کنید .همچنین اگر
قصد ثبت پرتره دارید به حومه شهر سفر کرده و همه چهره های شگفت
انگیزی را که تا به حال ندیده اید ،بررسی کنید.
هند :همانند مراکش ،در هند هم رنگ ها حرف اول را می زنند؛ رنگ هایی از
جنس غروب های خورشید با شکوه روی مرداب های شهر کراال ،ساری های
(لباس زنان هندو) درخشان در خیابان های راجستان ،شهرهای ابی ،نارنجی
یا صورتی و یا فستیوال هولی یا دیوالی .هندوستان می تواند زیبا یا زشت
باشــد که در هر صورت فرصت های زیادی را برای عکاسان جوان فراهم
می کند.
پرو :نمی توانید از کوه های اطراف کوسکو باال بروید و تصاویری دیدنی به
سنگی جال داده شده
ثبت نرسانید .تصاویر ماچو پیچو (شهری با دیوارهای
ِ
که مطابق با معماری کالسیک اینکاها ساخته شده است) تقریبا کلیشه ای
هســتند اما با این حال هنوز هم زیبا به نظر می رسند .خارج از کوسکو،
ماکائوهایی (نوعی طوطــی) وجود دارد که می تواننــد در رنگ امازون،
اتشفشان های اطراف ارکیپا و کلیه شلوغی ها و رنگ های شهر بزرگ لیما
ترکیبشوند.
سوییس :ســوییس جادویی است؛ چراکه گویی به یک کارت پستال یا
یک سری بی نهایت از کارت پستال ها نگاه می کنی .شهری افسانه ای که
بین کوه های برفی قرار دارد .کلیساهای مخروطی این کشور ،گاوهای سیاه
و سفید ،دریاچه های پر زرق و برق و چمن های سبز؛ همه انقدر شسته و
رفته ،تمیز ،عالی و زیبا است که تمام کاری که باید انجام دهید این است که
دوربین خود را یک جا تنظیم و سپس کلیک کنید.
اخبار دیدنی
باغوثوقالدولهتهرانکهمنزلشخصیوفترجگاهوثوقالدولهمبروطبهدورانقاجاربودهو
بخاطردرخاتناناردرانبه«باغاناری»معروفبوده،باحفظدرخاتنوبافتقدیمیوبهره گیری
ازسبکباغسازیایرانی–اسالمیبهبوساتنعمومیتبدیلشدهاست.اینه کاریونقاشی هایگلو
مرغومقرنس کاریدیوارهاوسقفعمارتمنحصربهفرداست.ااتق هادارایارسیهسنتدکهبا
تزئیناتچویبظیرفوشیشه هایرگنیمیزنشده اند.عکس:شهابالدینقیومی
نمایشگاه انفرادی عکس محمدرضا میرزایی در گالری ا ُ
نمایشگاه انفرادی عکس محمدرضا میرزایی با عنوان «کارت پساتل ها» ات دوم دی ماه در
گالری ا ُ برپاست.
عکس :گاات ضیاتبری
افتاتحیه هشتمین دوساالنه ملی مجسمه سازی تهران
هشتمین دوساالنه ملی مجسمه سازی تهران عصر دیروز با حضور سید مجتیب حسینی
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی در اتالر وحدت افتاتح شد.
عکس :محمد نمازی صفحه 4