روزنامه هنرمند شماره 1351
روزنامه هنرمند شماره 1351
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
سهشنبه 25اذرماه 1399سال سیزدهم شماره 4 1351صفـــحه 2500تومـان ISSN 2008-0816
www.jaaar.com
از حقه کودکان برای تماشای ا ثار بزرگساالن
تا تحت نظر بودن تماشاگران؛
دانستنی های
عجیب از سینما
به انتخاب مجله «رولینگ استون»؛
ده فیلم ترسناک
سال ۲۰۲۰
«ترکیه»
«ابوعلی سینا»
را هم مصادره کرد!
رسانه ای که به جای
دانشگاه بیشتر
شبیه بازار است!
به بهانه اکران انالین فیلم «ناگهان درخت» اثری از «صفی یزدانیان»
و ناگـهان ...دخــتر!
بسمه تعالی
بسمه تعالی
«اگهیمزایده»
بنیاد ســینمایی فارابی در نظر دارد اقالم سالم و مســتعمل(جمع ًا به قیمت پای ه
1/360/662/000ریال) مازاد بر نیاز خود را به صورت یک جا ،به شــرح زیر از طریق
مزایده به باالترین پیشنهاد ،به فروش برساند .متقاضیان می توانند برای رویت مورد
مزایده روز شــنبه مو ّرخ 1399/09/29از ساعت 10تا ساعت 16به نشانی :تهران-
خیابان حافظ -خیابان شهید کامران صالح -شماره 14مراجعه و پیشنهاد کتبی خود
را برابر فرم شرکت در مزایده و به ضمیمه اصل رسید سپرده شرکت در مزایده ،در
حداکثر تا پایان وقت اداری روز دوشنبه مو ّرخ 1399/10/01به دبیرخانه
پاکت دربسته ّ
بنیاد به نشانی :تهران -خیابان سی تیر -شماره 59تحویل و رسید دریافت کنند.
توضیحات مهم:
-1تکمیل فرم شرکت در مزایده به صورت کامل و واریز ده درصد مبلغ پیشنهادی
به شماره شبای ( IR 250560084981001103362002بانک سامان -شعبه سی تیر)
الزامی است.
-2ارائه پیشنهاد به منزله ّ
اطالع کافی و دقیق متقاضی از ک ّمیت و کیفیت مورد مزایده
بوده ،هیچ گونه ا ّدعای بعدی مبنی بر اشتباه و غبن ولو فاحش قابل قبول نیست.
مدت مق ّرر،
-3به پیشــنهادات فاقد امضاء ،بدون سپرده ،مبهم ،مشروط و خارج از ّ
ترتیب اثر داده نمی شود.
مدت ده روز از تاریخ دریافت پیشنهادات ،به برنده
حداکثر ظرف ّ
-4نتیجه مزایده ّ
اعالم خواهد شد.
-5هرگاه برنده مزایده ظرف ســه روز از تاریخ اعالم قبول پیشنهاد ،الباقی مبلغ
پیشنهادی و ک ّلیه هزینه های مترتّبه را پرداخت نکند ،سپرده او ضبط و مورد مزایده
به برنده د ّوم واگذار خواهد شد.
-6هرگونه مالیات ،عوارض ،حقوق دولتی و هزینه های مترتّب بر انجام مزایده ازجمله:
کارشناسی ،نشر اگهی و ...به عهده برنده مزایده است که وی باید بنابر اعالم بنیاد،
پرداخت کند.
-7بنیاد در قبول یا رد هر یک یا تمام پیشنهادات ،مختار است.
«اگهیمزایده»
بنیادسینماییفارابیدرنظرداردتعدادیک دستگاهخودرووسه دستگاهموتورسیکلتمازادبرنیازخود
رابه شرحزیرازطریقمزایدهبه باالترینپیشنهاد،به فروشبرساند.متقاضیانمی توانندبرایرویتمورد
مزایده روز شنبه مو ّرخ 1399/09/29از ساعت 10تا ساعت 16به نشانی :تهران -خیابان حافظ -خیابان
شهید کامران صالح -شماره 14مراجعه و پیشنهاد کتبی خود را برابر فرم شرکت در مزایده و به ضمیمه
حداکثر تا پایان وقت اداری روز دوشنبه مو ّرخ
اصل رسید سپرده شرکت در مزایده ،در پاکت دربسته ّ
1399/10/01به دبیرخانهبنیادبه نشانی:تهران-خیابانسیتیر-شماره 59تحویلورسیددریافتکنند.
توضیحاتمهم:
-1تکمیل فرم شــرکت در مزایده به صورت کامل و واریز ده درصد مبلغ پیشنهادی به شماره شبای
( IR 250560084981001103362002بانک سامان -شعبه سی تیر) الزامی است.
-2ارائه پیشنهاد به منزله اطالع کافی و دقیق متقاضی از ک ّمیت و کیفیت مورد مزایده بوده ،هیچ گونه
ا ّدعای بعدی مبنی بر اشتباه و غبن ولو فاحش قابل قبول نیست.
مدتمق ّرر،ترتیباثردادهنمی شود.
-3به پیشنهاداتفاقدامضاء،بدونسپرده،مبهم،مشروطوخارجاز ّ
مدت ده روز از تاریخ دریافت پیشنهادات ،به برندگان اعالم خواهد شد.
حداکثر ظرف ّ
-4نتیجه مزایده ّ
-5هرگاه برنده مزایده ظرف ســه روز از تاریخ اعالم قبول پیشنهاد الباقی مبلغ پیشنهادی و ک ّلیه
هزینه های مترتّبه را پرداخت نکند ،سپرده او ضبط و مورد مزایده به برنده د ّوم واگذار خواهد شد.
-6هرگونه مالیات ،عوارض و حقوق دولتی و هزینه های مترتّب بر انجام مزایده ازجمله :کارشناسی،
نشر اگهی و ...به عهده برنده مزایده است که وی باید بنابر اعالم بنیاد ،قبل از تنظیم سند رسمی انتقال،
پرداختکند.
-7بنیاد در قبول یا رد هر یک یا تمام پیشنهادات ،مختار است.
ردیف
خودرو
مدل
شمارهانتظامی
قیمت پایه به ریال
1
وانت زامیاد Z 24 Ni
1392
798ط 64ایران 22
000ر000ر 200ر1
ردیف
موتورسیکلت
مدل
شمارهانتظامی
قیمت پایه به ریال
1
رهرو CDI 125
1392
66138/127
000ر000ر18
2
ساوین CDI 125
1389
48999/116
000ر000ر9
3
نامی CC 125
1382
45956/124
000ر000ر8 صفحه 1
2
بهبهانههمایشرسانهم ّلیوتبلیغاتبازرگانی؛
سه شنبـــــــــه 25اذر ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1351
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
اخبار
محسن ابراهیم زاده
به کرونا مبتال شد
محســن ابراهیم زاده خواننده کنســرت فینال اســیا ،به
بیماری کرونا مبتال شــد .محســن ابراهیم زاده خواننده
سرشــناس پاپ ایران به کرونا مبتال شــد .او دو هفته را
در قرنطینه خانگی ســپری خواهد کرد تا به حالت عادی
برگــردد .از معروف ترین ترانه های وی می توان به شــب
گردی ،برداشــت رفت ،دونه دونه ،گل پونه ،عاشق شدن
و غالف اشاره کرد.
منبع :باشگاه خبرنگاران جوان
سریال «زورو»
زنانه ساخته می شود
ا ِن بی ســی ،قرار است ســریالی از «زورو» بسازد که این
بار شــخصیت اصلی ان یک زن خواهد بود .سوفیا ورگارا،
رابــرت رودریگز و ربکا رودریگز بــا هم همکاری خواهند
کــرد تا دوباره مجموعــه «زورو» را احیا کنند ،اما این بار
زورو یک شخصیت زن خواهد بود! سایت ددالین گزارش
داد رابرت و ربکا فیلمنامه این سریال سینمایی را خواهند
نوشت .قرار است ربکا رودریگز کارگردانی این مجموعه را
برعهده داشته باشد .ماجرا درباره سوال دومینگوئز خواهد
بود؛ یک هنرمند زیرزمینی که مثل زورو لباس می پوشــد
و برای عدالت اجتماعی می جنگد .تالش های ســوال او را
مقابل ســازمان های جنایتکار قرار می دهد .نخســتین بار
ایده زوروی مونث در اواخر ســال گذشته در شبکه ان بی
ســی به ذهن رسید .این مجموعه فیلم برای شبکه ان بی
اســی تهیه می شود .سال ها پیش قرار بود فیلم نقاب زورو
را رابرت رودریگز با بازی انتونیو باندراس بســازد؛ اما این
پــروژه را ترک کرد .رودریگز اخیرا یک اپیزود از مجموعه
«مندلورین» را کارگردانی کرده است.
«روزگار بلور» مستندی
به نویسندگی و کارگردانی امیر فرض اللهی
فیلمی برای ان هایی که دغدغه
تاریخ و نوشتن دارید!
رسانه ای که به جای دانشگاه بیشتر شبی ه بازار است!
جدی تبلیغات بازرگانی تلویزیون این است که فرهنگ و سبک زندگی
یکی از اســیب های ّ
احساس عقب ماندگی پیدا می کند .همایش
خانواده ها را تحت تاثیر قرار می دهد و مخاطب
ِ
رســانه ملّی و تبلیغات بازرگانی در حال برگزاری اســت؛ مثل خیلی از همایش ها ،افراد در
نشســت ها و میزگردهای مختلفی شرکت می کنند همه هدف شان رسیدن به سیاست های
درســت و اصولی در عرصه اگهی های بازرگانی تلویزیون اســت اما بــرای برون رفت از این
جدی تر می شود چندین مانع وجود دارد.
معضالت و مشکالت که هر روز هم ّ
ِ
تکلیف بودجه رسانه ملّی باشد و در کنار ان باید به مقوله هایی
شاید مانع اصلی ،روشن شدن
جدی رویِ صاحبان کاال و خدمات و اسپانسرهایی
همچون چابک ســازی کارکنان و نظارت ّ
مالی برنامه های پربیننده و در ســال های اخیر پای شــان به ساخت
که خصوصاً پشــتیبان ِ
جدی داشت.
سریال سازی هم باز شده ،توجه ّ
مردم وقتی تلویزیون را روشــن می کننــد و در کنار نقد محتوایی بــه برخی از برنامه ها و
ســریال ها ،اگهی های بازرگانی مشاهده می شــود که نه تنها به تعبیر برخی رنگ امیزی و
تنوع روی انتن ایجاد نمی کند بلکه مردم را خســته و ازرده کرده و در اکثر اوقات تصمیم
می گیرند ان برنامه و سریال مورد عالقه شان را هم به خاطر تعد ِد پخش اگهی های بازرگانی،
نبینند.
در این همایش ،رئیس دانشــگاه صداوســیما به تغییر در سیاســتگذاری پخش اگهی های
بازرگانی اشــاره دارد و البته او هم مثل خیلی های دیگر مشــکل تعدد و گســترده شــدن
تبلیغات در رادیو و تلویزیون را ســهم پایین رسانه ملّی از بودجه عمومی کشور عنوان کرد.
البته پیش از این هم در گزارشــی به ان اشاره کردیم خروجی انتن را هم باید بررسی کرد
چقدر با بودجه های تخصیص داده شده ،همخوانی دارند .این همایش دو روزه امروز با چند
مدیر شــبکه و البته معاون سابق صداوسیما دنبال شد .وقتی اردشیر زابلی زاده مدیر شبکه
ِ
مشکالت اگهی های بازرگانی تلویزیون
ایران کاال که خودش همیشه نســبت به معضالت و
ِ
کوچک اقتصادی ،تبلیغ رایگان
دغدغه داشــته و همواره تاکید کرده باید برای بنگاه هــای
داشته باشیم.
زابلی زاده به بحث تالش برای توســعه نشــان های تجاری ایرانی و حمایت از تولید ملی با
ِ
ظرفیت تبلیغات تلویزیون را هم اشاره کرد.
مطلع صحبت های او به این سوال و پاسخش برمی گردد که :دولت بخشی از بودجه
شاید
اما
ِ
ســازمان صداوسیما را منوط به تبلیغات کرده ،حال باید این سوال را پاسخ داد که از تولید
داخل با تبلیغات رایگان حمایت کنیم یا اینکه نگاه اقتصادی به تبلیغات داشته باشیم؟ برای
نمونه ،در شــبکه ایران کاال بعضاً با بنگاه هایی روبه رو می شوم که بسیاری از انان اکنون در
وضعیت ورشکستگی قرار دارند و به من می گویند« :اگر پول داشته باشیم به کارگران خود
می دهیم».
ِ
ِ
صحبت محمد احســانی
بحث توجه ک ّ ِمی و کیفی به اگهی های بازرگانی یکی از بخش های
مدیر شبکه نسیم بود .کسی که خودش به واسطه پخش برخی از برنامه های پربیننده ،گاهی
بیشترین اگهی های بازرگانی در البه الی همان برنامه اش پخش می شود و یا حتی بارها گفته
شده برنامه ای مثل «دورهمی» و یا حتی «خندوانه» با مشارکت و ورود بازرگانی صداوسیما
ساخته می شوند .او راه برون رفت از این اسیب ها را در افزایش برنامه های پربیننده می داند؛
که این خودش هم معضل است.
روح اله برادری تهیه کننده سینما:
بیمهصندوقاعتباریهنربیمهسرگردانیاست!
نباید مدیران جشنواره فیلم فجر بعد از اتمام ان فاکتور میلیاردی منتشر کنند
روح اهلل برادری تهیه کننده ســینما ضمن اشاره به مشکالت
بیمه هنرمندان می گوید که باتوجه به کوچک شدن جشنواره
فیلم فجر انتظار این اســت که مدیــران ان فاکتور و بیالن
مالی ســنگین بعد از جشنواره ارائه نکنند .مشکالت بیمه ای
هنرمندان هنوز حل نشــده اســت و مانند قبــل هنرمندان
سینما با مسائل بیمه ای خود دست به گریبان اند .اینطور که
برخی از اعضای خانه ســینما به ما گفته اند صندوق اعتباری
هنر با وجود اینکه مدارک پزشکی را از ایشان دریافت می کند
اما واریزهای الزم را صورت نمی دهد و بیشــتر هنرمندان به
نوعی سرگردان می شوند.
درباره موارد مراجعه هنرمندان به صندوق و عدم پاسخ مناسب
و واریزی های الزم ،چهره های زیادی اند که گالیه مندند و در
ایــن بــاره دردِدل دارند .در این بــاره روح اهلل برادری گفت
که من نیز خود تجربه تلخــی دارم .من برای هزینه درمانی
دندانپزشــکی که غالباً هم سنگین اســت بعد از مراجعه به
صندوق اعتباری هنر ،تنهــا مبلغ 800هزار تومان را گفتند
که پرداخت می کنند .باوجود اینکه نســبت به هزینه صورت
گرفته توســط خودم این مبلغ بسیار پایین بود و چند درصد
را شامل می شود قبول کردم و مدارک را بهشان تحویل دادم.
بعد از ان مدتی منتظــر ماندم تا این مبلغ را پرداخت کنند
اما باوجود اینکه چندبار تماس گرفتم هنوز هزینه اعالم شده
را پرداخت نکردند.
این در حالی اســت که طبق امارهایی که به تازگی منتشر
شــده اســت مبالغ میلیاردی دولت در اختیار ارشاد و خانه
سینما قرار می دهد اما در بیمه مشکالت بیشمار است .برای
همین در یــک کالم باید بگویم که بیمــه صندوق اعتباری
هنر بیمه ســرگردانی است و من دیگر عطای ان را به لقایش
بخشیدم .بعد از این برادری در پاسخ به سوالی درباره برگزاری
جشنواره فیلم فجر نیز گفت که واقعیت امر من نیز با حضور
مردم در این شرایط همه گیری کرونایی موافق نیستم .البته با
تعطیلی کامل ان نیز مخالفم زیرا در هر حال جشن فیلم فجر
با جشــن پیروزی انقالب همراه است اما انتظار این است که
پیام رئیس سازمان سینمایی به چهاردهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت
های
الج َرمبردل ِ
حقیقت ِ
جوییهنرمندانهَ ،
مشتاقحقیقتفرودخواهدامد
ِ
روزگار بلور؛ اگر روزنامه نگاری معاصر برایتان مهم اســت
و دغدغه تاریخ و نوشــتن دارید ،این مستند را در بخش
نمایش های ویژه جشنواره ســینما حقیقت نبینید ،ضرر
می کنید .اثری با روایتی جذاب و موضوعاتی بکر در تاریخ
معاصر که تاکنون انرا ندیده یا نخوانده اید .مســتندی به
نویســندگی و کارگردانی امیر فرض اللهی که بخشــی از
برجســته ترین روزنامه نگاران هفتاد ســال اخیر در ان
حضور دارندو پیرامون شــرافت شــجاعت و هوشــمندی
در تاریــخ روزنامه نگاری تحلیل های عمیقی داشــته اند.
محوریت این مســتند بر اثار محمدبلوری و نسل هایی که
توسط ایشان روزنامه نگار شــده اند ،متمرکز است.از 25
اذر تــا 2دی ایــن اثر را در فیلیمو هاشــور نما اوا و...در
چهارچوب جشنواره سینما حقیقت ببینید.
ِ
سمت ساخت برنامه های پربیننده و یا سریال های مورد
زیرا تجربه نشــان داده تلویزیون به
استقبال رفته ،پایِ بازرگانی صداوسیما و اسپانسرهای رنگارنگ باز شده و محتوای برنامه و
سریال را به سمتی برده اند که بیشتر اعتبار رسانه ملّی را زیر سوال برده اند؛ همان اتفاقی که
برای برخی از سریال ها و برنامه ها افتاده و مردم بیشتر از هدف و قص ِد فرهنگی ،نام بیزینس
و تجارت و رفتار بازارگونه را می اورند.
جدی تر و به واقعیت نزدیک تر پیش می رود که حســن خجسته از
شــاید زمانی این بحث ّ
دل
معاونان ســابق سازمان صداوسیما پشت تریبون قرار می گیرد و او ترجیح می دهد حرف ِ
مردم را درباره تبلیغات بازرگانی تلویزیون نقل کند.
ً
ً
حواس مان را به مخاطب بدهیم کامال متوجهش می شــویم که واقعا از تعدد
نکته ای که اگر
ِ
اعصاب بیننده ،ناراحتند
پخش اگهی بازرگانی مخصوصاً برخــی از تبلیغات اصطالحاً روی
ِ
ِ
و می گوینــد «حق ندارید وقت مخاطب را با تبلیغات بگیریــد ،بلکه باید برنامه با محتوا به
مخاطب نشان دهید».
نکته دیگری که «حســن خجسته» در میان حرف ها و بازتاب های مردمی به ان اشاره کرد
دیدن تبلیغی در تلویزیون برایش بوجود می اید وقتی
همان حسرتی اســت که مخاطب با
ِ
پول کافی برای تامین ان کاال و یا لوازم تبلیغ شده را ندارد .این به واقع حرف دل خانواده ها
اســت که تبلیغات باعث شده تا فرزندان شان بگویند این را می خواهیم ،ان را می خواهیم و
ِ
سخت اقتصادی ،خانواده را در تنگنا قرار می دهد .به عبارتی ،مردم می گویند
در این شرایط
با این تبلیغات فقر نسبی باال می رود و احساس عقب ماندگی به ان ها دست می دهد.
تلویزیون باید جای امنی برای خانواده ها باشد؛ برنامه ها و سریال هایش را درست پیش ببرد
و از همه مهمتر ناظرین و کارشناســان اندیشه ورزی داشته باشد که نگذارند رسانه ملّی به
جای دانشگاه شدن به سمت بازار شدن پیش برود.
متن پیام حســین انتظامی رئیس ســازمان
ســینمایی بــه چهاردهمیــن جشــنواره
بین المللی سینماحقیقت به این شرح است:
ایــران اســامی،
مستندســازان هنرمنــ ِد
ِ
ِ
فهیم این
منــدان
سالهاســت ،نه تنها عالقه
ِ
ِ
عرصه را بــا خود همراه ســاخته اند بلکه با
تکیه بر پشــتوانه یِ فکریِ خویش ،گام های
بلندتــری را بــا اســتحکا ِم هرچــه تمامتر
متین مستند
برداشــته اند .فیلم هایِ وزین و
ِ
درفش فضائل و ارزش هایِ نابِ انسانی
هنرمندان اندیشمند و صبو ِر خود،
در سایه ســا ِر
ِ
ِ
ملی ایران
را بــا
تمامی قاب هایِ ماندگا ِر خویش ،در ســپه ِر معرفت جویانه یِ ســینمای ِ
ِ
صافی
ل
د
اعماق
از
هنرمندانه،
جویــی
ت
حقیق
که
انجا
از
اســت.
دراورده
اهتزاز
به
هایِ
ِ
ِ
ِ
ِ
نهایت
مشــتاق حقیقت نیز فــرود خواهد امد .در
الج َرم بر دل هایِ
ِ
دردمنــد برمی ایدَ ،
ِ
فیلمســازان این حوزه باشم که
نجابت
قدرشــناس
افتخار و ادب ،بر خود فرض می دانم
ِ
ِ
مهم فرهنگی را در شــرایط ویژه ی زیست کرونایی ،برای
چهاردهمین دوره این رویدا ِد ِ
مشتاق خود ،فراهم نمودند.
مخاطبان
ِ
ِ
* مرکز گسترش سینمای مســتند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور ،چهاردهمین
دوره جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی
مقدم ،از 25اذر تا 2دی ماه 99و با توجه به شــیوع جهانی بیماری کووید 19بصورت
مجازی و نمایش برخط (انالین) برگزار خواهد کرد.
بیالن مالی و فاکتوری که مدیران جشــنواره بعد از برگزاری
ان می دهنــد باید با این برگزاری مختصر همخوانی داشــته
باشــد نه اینکه یکباره بعد از اتمام جشــنواره با فاکتوری 3
میلیاردی روبرو شویم .سال های قبل که ساخت سیمرغ را به
کشورهای همسایه سفارش می دادیم همواره برای من سوال
بود که کشــوری که موشک می ســازد و از نظر فناوری جزو
کشــورهای رده باال اســت چرا باید برای ساخت یک شیشه
بلورین به کشورهای دیگر دست دارزی کند؟ البته سال قبل
اینطور که گفته شــد در داخل سیمرغ ها را تولید کردند که
در صرفه جویی هزینه ها فایده داشــت و امیدوارم امسال نیز
همین منوال پیش گرفته شود.
تهیه کننده ســجاده اتش نیز بیــان کرد که به نظرم باتوجه
به مشــکالت مالی و معیشتی حال حاضر مردم و هنرمندان
اهدای جوایــز مالی ضرورتی ندارد و می تــوان این جوایز را
بــه محرومین اختصاص داد تا نشــانه همــدردی مدیران و
هنرمندان با مردم باشد.
تلویزیونی هابه جاینظارت
فقطعذرخواهیمی کنند!
سوال اشتباه مجری برنامه «دستپخت» از شرکت کننده ان قدر عجیب بود که به این نکته فکر کردم؛ مگر
پخش برنامه ضبطی مورد بازبینی قرار نمی دهند؟! چطور ممکن است ،سوالی
تلویزیون ناظر ندارد و قبل از ِ
را با این مضمون که« :شغل پدرت راننده تاکسی است ،تو را ناراحت نمی کند؟» ناظرین مورد تایید قرار
سریال تکراری «عذرخواهی» را شاهد باشیم اما نکته قابل توجه
دهند؟! منتظر بودیم بعد از این اتفاق،
ِ
این است با توجه به ضبطی بودن برنامه ،ایا قبل از پخش هیچ بازبینی و نظارتی روی برنامه ها صورت
نمی گیرد؟ اگر یادتان باشد یک بار دیگر سیدوحید حسینی مجری این برنامه تلویزیونی به خاطر ماجرای
تحقیر بانوی ایرانی به هنگام اموزش اشپزی در «دستپخت» ،عذرخواهی کرد .البته ان بار ،برخورد داور
جوان با یکی از شرکت کننده ها و واکنشی که نسبت به این قضیه داشت و لقمه ای که مقابل دوربین از
دهان خود دراورده به سطل زباله انداخت ،تا حدی مورد اعتراض قرار گرفت که عده ای این عمل داور را
خالف برنامه رسانه ای می دانند .برنامه «دستپخت» میزبان گروهی از مشاغل بود که همه رانندگان تاکسی
و خانواده هایشان بودند .بخشی از سکانس برنامه در شبکه های اجتماعی وایرال و به ان نقدهای زیادی شد،
بخشی که وحید حسینی مجری برنامه از دختر یکی از شرکت کنندگان می پرسد که ناراحت نیست که
پدرش راننده تاکسی است .حاال سیدوحید حسینی مجری برنامه با ویدیویی از این صحنه و بازخوردهایی
که پیش امده عذرخواهی کرده اســت .وی در ســخنانی گفت :کسی که دارد با شما صحبت می کند
وحید حسینی پدر خودش راننده تاکسی بوده است .بازبینی که برنامه را دیده و مجوز پخش صادر کرده
است پدرش راننده تاکسی است .حسینی اظهار کرد :در سال 1399قصد ما برای دعوت مشاغل تکریم
ان هاست ،ما داریم از مشاغل تقدیر می کنیم و قصد تخریب نداریم .بحث ما جواب غرورامیز ان دختر است
که با افتخار از شغل پدرش حرف می زند ،بعد هم جواب من و تشکر از اوست .وی در پایان گفت :قصد
و نیت ما خیر بود و می خواستیم بگوییم این شغل کنار همه مشاغل دیگر محترم است .اگر هم به کسی
برخورده است دست شما را می بوسم ،قصدم تقدیر از شماست اگر هم جسارتی شده است عذر می خواهم. صفحه 2
3
سه شنبـــــــــه 25اذر ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1351
www.honarmandonline.ir
سینماولتوییزون
TV&CINEMA
گناه
نگاهیبهفیلم«ناگهاندرخت»
و ناگهان ...دختر!
فیض اهلل شجاعی
به بهانه اکران انالین فیلم «ناگهان درخت» اثری از «صفی یزدانیان»
مخاطب باید خود را
بهفیلمبسپارد
حمیدرضا کاظمی پور
گر بگویم بعد از دیدن فیلم « ناگهان درخت» حس خوبی به فیلم نداشته ام قطعا حرف بی راهی زده ام،
خارج از فرم ،محتوا ،تکنیک و هر گونه تحلیل ساختاری نسبت به فیلم ،این مساله را نمی توانم کتمان کنم
که بعد از دیدن فیلم حالم خوب است و شاید همین حس باعث شد تا تعاریف مختلف پیرامون سینما را
بار دیگر در ذهن مرور کنم .شاید نزدیک تر ین تعریفی که می تواند به دنیای « ناگهان درخت « نزدیک
باشد سینمای شاعرانه است ،جنسی متفاوت از سینما که قرار نیست چندان مطابق میل مخاطب پیش
برود اما همچون زبان شعر به شدت غافلگیر کننده است و گاه تک بیتی کافی است تا تو را زمینگیر کند.
قطعا سینمای شاعرانه از جذابیت های الزم و عناصر سرگرم کننده سینمابرای مخاطب عام بهره نمی برد،
چرا که دنیایش همچون زبان شعر سیال است ،زمان و مکان را در لحظه ای در هم می ریزد و تخیل و
اندیشه را به پرواز در می اورد و این شاید ان تعریفی است که اتفاقا بسیاری از اندیشمندان به سینمای ناب
نسبت می دهند .در دنیای شاعرانگی تنها این کلمات و واژه ها نیست که در هم می امیزند و رقص کنان در
کنار هم می نشینند بلکه این تفکر ،اندیشه ،فانتزی،تخیل و حتی فلسفه است که در هم تنیده می شوند
تا بر جان می نشینند .بی شک وقتی از سینمای شاعرانه سخن به میان می اوریم نیز مقصودمان این
نیست که چند قاب زیبا با رنگ و نور و نریشنی شاعرانه ب َ َزک شود و بی هیچ اندیشه ای مخاطب خود
را فریب دهد .یزدانیان قطعا با این نوع از سینما اشناست و مولفه های ان را به خوبی می شناسد و ناگهان
درخت توانسته است در لحظاتی به این جنس از سینمای ِ ناب نزدیک شود .در همان لحظات اغازین
فیلم ،تکلیف مخاطب با اثر روشن است و اگر منتظر یک خط داستانی منسجم از فیلم است قطعا از دیدن
ان لذت الزم را نخواهد برد .در « ناگهان درخت» مخاطب باید خود را به فیلم بسپارد ،گاهی تخیل کند،
گاهی تامل کند ،گاهی بخندد و گاهی پریشان احوال در دنیای پیرامون خود سرگردان بماند .قطعا پریشان
گویی یکی از اتهامات اصلی نویسنده اثر است که یزدانیان می توانست با چیدمانی درست تر ،رنگ و روی
موجه تری به اثر خود بدهد اما چندان هم نباید به دنبال قالب بود و شاید همین سرگردانی و حیرانی است
که فیلم را در لحظات مختلفی از رئال ،سورئال و فانتزی قرار داده است .از نکات قابل توجه دیگر در ساخته
یزدانیان این است که نباید از پردازش رنگی دیگر از کاراکتر مادر در سینما غافل ماند .مادری که در فیلم
کامال مادر است اما اصال کلیشه نیست ،حال خودش را دارد ،و دنیای پر رمز و رازش را ،محبت اش به هیچ
وجه فوران نمی کند و نصیحت گو نیست ،اما بازی اش با عکس ها و نگاهش به دریا پر است از احساس های
نهفته که به خوبی باورپذیر می شود« .ناگهان درخت» فیلمی است که می توان با ان تک لحظه های خوبی
را از زندگی تجربه کرد و باور کنیم این چیز کمی نیست در دنیای پر از فیلم های شبیه هم.
از حقه کودکان برای تماشای اثار بزرگساالن تا تحت نظر بودن تماشاگران؛
دانستنی هایعجیبازسینما
حقایق جالبی در مورد ســینما ها وجود دارند که ممکن است هر کسی که طرفدار
سینماست از ان ها اطالع نداشته باشد .همیشه دیدن یک فیلم پر هزینه و مهم در
سینما ها از تماشای ان در خانه مهیج تر است .این یکی از دالیلی است که عده زیادی
مرتب به سینما می روند .برایت ساید ،موارد جالبی را در مورد سینما های امریکا ذکر
کرده است که شاید هر کسی از ان ها مطلع نباشد .در ادامه انها را بخوانید:
بخش مهم درامد سینما ها از بلیت فروشی نیست
ممکن اســت کمی عجیب به نظر برسد ،اما سینما ها از فروش پاپ کورن و مواد خوراکی به
مراجعه کنندگان بیشــتر از فروش بلیت درامد زایی می کنند .ســینما ها باید در دو ماه اول
اکــران مبلغ زیادی را به اســتودیو ها بدهند .بعد از این دو ماه ،تمامی ســود معتلق به خود
سینماســت .به همین دلیل است که تعدادی از فیلم ها با گذشت شش ماه از اکران همچنان
نمایش داده می شوند.
سرقت زیاد فیلم ها در سینما
قاچاق فیلم ها کار نادرســتی است ،اما برخی روز اول نمایش به سینما ها می روند که از روی
فیلمی که به تازگی اکران شــده فیلمبرداری کنند .کارمندان ســینما تالش می کنند از این
اقدام جلوگیری کنند و گاهی این افراد را بیرون می اندازند .در امریکا اگر کارکنان ســینما از
سرقت فیلم ها جلوگیری کنند ۵۰۰ ،دالر جایزه دریافت خواهند کرد.
کودکان و نوجوانان می توانند فیلم های رده بزرگسال را ببیند
بســیاری از ســینما ها تالش می کنند از این اتفاق جلوگیری کنند ،اما گاهی اجتناب ناپذیر
است .حقه ای که به دست برخی از نوجوانان استفاده می شود این است که دو بلیت می خرند
که یکی از ان ها مربوط به فیلم غیربزرگسال است .انها بعد از ورود به سمت سالنی می روند
که فیلم رده بزرگسال نمایش داده می شود.
گریه و فرار مخاطبان از سالن سینما
شدیدترین واکنش احساسی شما به یک فیلم چه بوده است؟ ممکن است به دلیل تاثیر گذار
بودن فیلم گریه کرده باشــید یا ممکن اســت به دلیل یک سکانس ترسناک روی خود را از
پرده نمایش برگردانده باشــید .عده زیادی در سینما ها نمی توانند احساسات خود را کنترل
کنند و برای مثال یکی از مخاطبان در هنگام تماشــای فیلم «خام» از حال رفت .به همین
دلیل کارکنان سینما همیشه به وسایل کمک های اولیه مجهز هستند.
افراد زیادی از دیدن فیلم های سه بُعدی خودداری می کنند
عصر طالیی فیلم های سه بعدی رو به پایان است ،اما نه فقط به دلیل اینکه بلیت این نوع از
فیلم ها گران است؛ دلیل دیگری نیز برای ترجیح فیلم های دو بعدی به سه بعدی وجود دارد.
زمانی که از عینک سه بعدی استفاده می شود ،چشم ها به مغز القا می کنند که شما در حال
حرکت هســتید .اما گوش میانی که مسئول حفظ ثبات است به مغز می گوید که شما تکان
نمی خورید .این تناقض ها باعث ایجاد ناراحتی در مخاطب می شود.
در صورت خرابی تصویر فریاد کمکی نمی کند
در حالی که یک پروژکتور سینمایی در طول روز تنظیم می شود ،در زمانی که فیلم را تماشا
می کنید کســی در اتاقک نخواهد نشست .دستگاه های دیجیتالی تمام کار را خودشان انجام
می دهند .پس زمانی که مشکلی پیش امد باید به یکی از کارکنان اطالع داد و فریاد زدن به
سمت اتاق پروژکتور بی فایده است چراکه کسی در ان حضور ندارد.
سینما ها در اخر هفته پر از زباله هستند
یک فاصله کوتاه بین نمایش دو فیلم برای کارکنان کافی نخواهد بود که سینما را دوباره تمیز
کنند .به همین دلیل ممکن اســت زمین ها چســبنده باشند و یا یک ادامس را زیر صندلی
خود پیدا کنید .اگر مایل به تماشای فیلم در یک سینمای تمیز هستید ،سعی کنید صبح ها
به ســینما بروید .در امریکا نیز عده ای تمایل ندارند که در شب های شنبه که شلوغ است به
تماشای فیلم بروند.
گاهی اوقات در طول نمایش فیلم دعوا می شود
یک درگیری هر جایی می تواند شکل بگیرد که سینما را نیز شامل می شود؛ اگرچه دلیل برای
درگیری وجود نداشــته باشد و کســی هم برای دفاع از یک فیلم به زور متوسل نشود .البته
کسی که عاشق دعوا باشد همیشه یک دلیل پیدا می کند.
شما تحت نظر هستید!
در هر سینما ،دوربین هایی وجود دارد که به سمت محل نشستن مخاطبان تنظیم شده است.
این دوربین ها نه تنها یک وســیله امنیتی هســتند ،بلکه کمک می کنند که از اتفاق افتادن
درگیری ها و یا سرقت فیلم ها جلوگیری شود.
برای درک این فیلــم و نام ان «وناگهان درخت» در ابتدا باید به
جهان فیلم و جهان خود فیلمساز دقت نمود.
فیلمساز در این فیلم ،و البته فیلم فبلی خود(در دنیای تو ساعت
چند است؟) و احتماال دنیای درونی خودش ،زندگی را همچون
محلی به ظاهر زیبا و سرسبز ،پر از گل و درخت تصویر می کند ،که
البته این چهره اولیه ان است ،اما اگر زیاده از حد غرق این زیبایی ها
شویم ممکن است ناگهان با صورت به یک «درخت» برخورد کنیم!
اتفاقاتی که در این فیلم در چند مقطع زمانی برای شخصیت اصلی
مرد حادث می شود .اولین بار زمانیست که شخصیت مرد ،پیمان
معادی ،گیج از ســودای مهاجرت به خارج از کشور ،ان هم بدون
انگیزه ی خاصی از سوی خودش و یا انگیزه ی مشخصی از طرف
شخصیت زن «مهناز افشار» به ناگهان با یک درخت ستبر (در این
جا مامور کالنتری ،دستگیری ،زندان )...برخورد می کند.
برخورد بعدی زمانی اتفاق می افتد که از زندان ازاد شده ،غرق لذت
ازادی و مالقات دوباره مادر و زن مورد عالقه اش ،ناگهان با درختی
دیگر(حقیقت حامله بــودن زن مورد عالقه اش از یک نفر دیگر)
برخورد می کند .در نهایت نیز ،در پایان فیلم زمانی که غرق در لذت
بازگشت به سرزمین رویاهای کودکی اش می باشد ،برای اخرین باربا
یک درخت دیگر برخورد می کند ،و این دیگر پایان کار است!
اری . . .اینگونــه می نماید که در دنیای این فیلم(و احتماال خود
فیلمساز) و دنیای به ظاهر زیبای زندگی ،همواره باید مراقب بود تا
بیش از حد غرق لذت های ظاهری (و گاه حتی باطنی) ان نشد.
زیرا هر لحظه ممکن است با مانع و سدی محکم ،در قامت درختی
تناور ،برخورد کرد ان هم با صورت!
منطق روایی فیلم انگونه است که مرد را عاشق پیشه ای بی تکلف
(و البته بی تکلیف) تصویر می کند که در طول زندگی اش ،تنها به
چند نفر محدود نزدیک است و البته به انها نیز وفادار می ماند .از این
منظر می توان وی را از ان گونه مردان محترمی دانست که روحی
لطیف و پاک و به دور از خیانت دارندو البته این قابل تقدیر است ،اما
در عین حال این مرد جنبه هایی مهم از شخصیت مردانه را کم دارد
که این امر وی را به موجودی منفعل ،ناتوان و تاحدودی بی عرضه
تبدیل می کند .این مرد ،در طول فیلم حتی یک کار یا تصمیم مهم
از خود برجای نمی گذارد و همواره اماده اســت تا با شرایط پیش
امده همراه شود( .از سفر ناخواسته اش به خارج کشور تا رضایت به
سقط جنین زن) او حتی شغل مشخصی ندارد و تقریبا از تمامی
جنبه های مردانه الزم خالی است!
این جاســت که فیلمســاز ،روح حاکم بر زندگی او را بیشتر به
مثابــه یک «دختربچه» تصویر می کند تا یک مرد! ( دقت کنید
به صحنه ی ابتدایی فیلم در دبستان و همچنین صحنه پایانی فیلم،
ان جا که بعد از تصادف و درواقع از دســت رفتن اینده اش ،یک
دختربچه ،به عنوان استعاره ای از روح حاکم بر زندگی و روابط مرد،
از ماشین پیاده می شود!)
شخصیت مرد ،حتی رانندگی هم نمی کند و عمال فرمان زندگی اش
همواره در دست دیگران (عمدتا زنان) است .مگر در صحنه پایانی
فیلم که ان هم به فاجعه ای ختم می شود!
در این صحنه ،از انجا که مادر در حال مرگ است و زن مورد عالقه
نیز به علت درد زایمان نمی تواند رانندگی کند ،سرانجام مرد مجبور
می شود که ناخواسته ،فرمان زندگی اش را در دست بگیرد که ان
هم طبیعتا به دلیل از دست رفتن فرصت های قبلی رانندگی توسط
خود او ،با ناتوانی همراه می شود و فاجعه را رقم می زند! (تصادف با
یک درخت ان هم وسط یک ساحل شنی مسطح هموار!)
این جاست که مشخص می شود اگر از فرصت های زندگی ،به جا
و به موقع و در زمان خودش استفاده نشود و مسوولیت های فردی
تمرین نشــود ،در نهایت و به اضطرار ،نمی توان کار را درست به
پیش برد!
در فیلم یک «المان» بسیار برجسته وجود دارد که بخش دیگری
از جهان بینی فیلمســاز را به ما نشان می دهد و ان «دندان لق»
مرد می باشد که در طول داستان همراه اوست و دائما با ان سر و
کلهمی زند!
می توان تصور کرد که این دندان لق ،استعاره ای از «زن مورد عالقه»
و یا حتی «مادر»او نیز می باشد! مادر ،بسیار پیر و زمین گیر است
و مرد همواره نگران از دست دادن اوست(مثل دندان لقش) اما این
استعاره ،در مورد زن مورد عالقه اش بسیار شبیه ترمی باشد!
از انجا که این زن دقیقا مانند دندان لق گاهی هست و گاه نیست
. . .گاهی می افتد و از دســت می رود سپس دوباره اورا می یابد و
برســر جایش می گذارد! برای چنین موقعیتی ،طبعا دو راه حل
وجود دارد :یا باید ان دندان لق را کند و دور انداخت و از دستش
خالص شد(فراموش کردن زن برای همیشه) یا اینکه باید ان را
بــه طوردائمی در جایش محکم کرد(ازدواج و یا حضور دائم کنار
یکدیگر)
در این فیلم ،شخصیت اصلی مرد راه دوم را انتخاب می کند اما با
توجه به پایان فیلم و سرنوشت رابطه زن و مرد ،به نظر می رسد که
فیلمساز راه نخست را بهتر و درست تر می داند ،یعنی خالص شدن
از دندان لق!
در نهایت می توان نتیجه گرفت فیلم «ناگهان درخت» حرفهای
زیادی برای گفتن داردو موقعیت های زیادی برای اندیشیدن در
اختیار مخاطب می گذارد .شاید همین دلیل کافی باشد برای انکه
به احترام این فیلم و سازندگانش تمام قد ایستادو تشویق کرد! صفحه 3
«ترکیه» «ابوعلی سینا» را هم مصادره کرد!
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره • 1351سهشنبه 25اذرماه • 1399سال سیزدهم • 4صفـــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
12:00
اذان ظهر
16:52
غروب افتاب
17:13
اذان مغرب
05:37
اذان صبح فردا
طلوع افتاب فردا
ماجــرای تالش بــرای تصاحب مفاخر فرهنگــی و تاریخی
ملت ها ان هم در دورانی که تمدن ســازی به معنای جدید
و مدرن ان فراگیر شــده اســت ،از جمله مهم ترین دستور
کارهایی اســت کــه در برخی کشــورهای منطقه متداول
است .جدا از مســائلی که پیش از این در مورد اسطوره ها و
ارزش های فرهنگی دیگر ایرانی پیش امد و برخی کشورهای
منطقه مثل اذربایجان ،ارمنستان و ترکیه سعی بر تصاحب
این ارزش ها به نام خود و مردم کشورشــان داشــتند ،حاال
دوباره ســخن ها در مورد یکی دیگــر از بزرگ ترین مفاخر
فرهنگی ایرانی در فضای مجازی رسانه ای شده است؛ اتفاق
عجیبی که البته شــواهد نشان می دهد مربوط به سال های
اخیر نیست و سال هاست که در ذهن و فکر بسیاری از مردم
کشــور ترکیه ریشــه دوانده است .موضوع جدیدی که از ان سخن به میان است ،مربوط به اقدام
باور نکردنی و عجیبی اســت که مســئوالن یکی از دانشگاه های ترکیه در راس ان قرار دارند و با
نصب مجســمه ای از ابوعلی ســینا ،حکیم ،شاعر ،جغرافی دان و فیلسوف بزرگ ایرانی در یکی از
بیمارستان های زیر مجموعه خود ،وی را یک حکیم ترک زبان معرفی کرده اند .در این تصویر که
هم اکنون در فضای مجازی دســت به دســت می شود و از قرار معلوم مدیران و متولیان فرهنگی
کشــور نیز تا پیش از این از ان اطالعی نداشته اند ،مجسمه ای از حکیم ابوعلی سینا در محوطه
بیمارســتانی به همین نام در شهر انکارا نصب شــده است و در معرفی این مجسمه او را حکیم،
دانشــمند ،فیلسوف و شاعر ترکیه ای معرفی کرده اســت .برای اطالع از این حقیقت کافی است
به بررســی موقعیت جغرافیایی استقرار این مجسمه اشاره کنیم .مجسمه حکیم ابوعلی سینا در
محوطه بیرونی بیمارســتان ابن سینای انکارا که زیر مجموعه اولین دانشگاه پزشکی انکارا است،
قرار دارد .اگرچه این دانشــگاه پزشکی در سال 1945و پس از پایان جنگ جهانی دوم با کمک
تعدادی از پزشکان مشهور المانی اغاز به کار کرد ،اما به صورت رسمی از سال 1985بیمارستان
ابن سینا با همین نام تاسیس شد و برای درمان بیماران مورد بهره برداری قرار گرفت.
07:07
چه کتاب هایی مجاز به حضور
در نمایشگاه مجازی کتاب هستند؟
گنج سخن
امام حسین علیه السالم :
هر کس فکرش به جایى نرسد و راه تدبیر بر او بسته شود،
کلیدشمداراست.
بحاراالنوار ،ج ،75ص128
پندبزرگان
مایه خوشبختی انسانیت است
که هر انسانی فقط انی هست که هست.
فرناندوپسوا
حافظانه
چراغ روی تو را شمع گشت پروانه
مرا ز حال تو با حال خویش پروا نه
خرد که قید مجانین عشق می فرمود
به بوی سنبل زلف تو گشت دیوانه
ان دسته از کتاب هایی که در بانک اطالعات خانه
کتاب و ادبیات ایران تا پایان اذرماه ثبت شــده
باشــند در اولین دوره نمایشــگاه مجازی کتاب
تهران قابــل نمایش و فروش خواهند بود .بر این
اســاس ،ضروری است ناشــران متقاضی حضور
ده فیلم ترسناک سال ۲۰۲۰
مجله «رولینگ اســتون» نام ده فیلم برتر سال ۲۰۲۰را که در ژانر وحشت ساخته شده اند ،منتشر کرد .در سال
میالدی اخیر تعدادی فیلم ژانر وحشت ،اکران شــد .هرچند مثل گذشته ،تعداد فیلم های منتشر شده در این
ژانر بسیار کمتر از دیگر ژانر ها در سینمای جهان است ،اما این سبک همچنان طرفداران خودش را دارد .برخی
از این دســت اثار طرفداران فراوانی پیدا کردند و بار ها بین عالقه مندان به ســینما مورد بحث و گفت وگو قرار
گرفتند .مجله «رولینگ استون» ده فیلم برتر در ژانر وحشت را معرفی کرده است .در ادامه اسامی این فیلم ها
را خواهید دید.
-۱او فردا می میرد ()She Dies Tomorrow
به کارگردانی ایمی سایمتز
-۲نفرین لیورونا ( )La Lloronaبه کارگردانی مایکل چاوز
-۳گستره شب ( )The Vast of Nightبه کارگردانی اندرو پترسون
-۴مرد نامرئی ( )The Invisible Manساخته لی وانل
-۵بلعیدن ( )Swallowساخته کارلو میرابال-دیویس
-۶خانه او ( )His Houseساخته رمی ویکس
-۷عجیب و غریب ( )Freakyبه کارگردانی کریستفر لندون
-۸کوکو-دی کوکو-دا ()Koko-Di Koko-Da
به کارگردانی جوهانس نیهولم
-۹کوانتوم خون ( )Blood Quantumساخته جف بارنابی
-۱۰میزبان ( )Hostساخته راب َسـ ِوج
توانسته ای روح و روحیاتم
را در این مجسمه پیاده کنی
هادی ضیاءالدینی که ســابقه ســاخت اثاری
همچون بلندترین مجسمه ایران در سنندج و
مجســمه موالنا را در کارنامه کاری خود دارد،
این بار به ســاخت اثری از محمود دولت ابادی
دست زده است.
او علت ســاخت این ســردیس را ادای دین به
ارزش های واالی دولت ابادی و قدرشناسی از
رنج هــا و زحمات این نویســنده بیان می کند.
ضیاءالدینــی درباره روند ســاخت ســردیس
محمود دولت ابــادی توضیح داد :بخش مهمی
از ســاخت یک سردیس شناخت موضوع است
که من شخصیت این نویسنده را توسط اثار او
دریافت کرده ام.
اقای دولت ابادی یا دیگر مشــاهیر ،اثرشــان
بخشــی از خودشان اســت .اثار انها می تواند
نکات زیادی را روشــن کند و فضای حسی را
به وجود بیاورد.
این هنرمنــد ادامه می دهد :پیش از شــروع
ساخت ســردیس ،با اقای دولت ابادی تماس
گرفتــم و به ایشــان گفتم که دوســت دارم
پرتره ای از او بسازم که استقبال کردند و برایم
عکس هایی فرستادند.
پــس از اتمــام کار و پیش از اعالم رســمی،
عکس های مجسمه را برای ایشان ارسال کردم
که مورد تایید واقع شــد و در جمله ای گفتند
کــه «توانســته ای روح و روحیاتــم را در این
مجسمه پیاده کنی.».
پسیانی ،تیموریان و تفتی بازیگران اصلی «خانه عزیز»
در نمایشــگاه مجازی کتاب تهــران برای کنترل
اطالعات کتاب های خود به ســامانه خانه کتاب
و ادبیات ایران مراجعه و نســبت به اعالم وصول
کتاب ها اقدام کنند.بدیهی اســت کتاب هایی که
بعد از پایــان اذرماه اعالم وصول شــوند امکان
نمایش و فروش در نمایشگاه مجازی کتاب تهران
را نخواهند داشــت .الزم به ذکر است ،ان دسته
از ناشــرانی که تاکنون موفق به افتتاح حســاب
در بانک صادرات ایران نشــده اند ضروری اســت
با مراجعه به نزدیک ترین شــعبه نسبت به افتتاح
حســاب اقدام کننــد .زمان برگزاری نمایشــگاه
مجازی کتاب تهــران ،نیمه دوم دی ماه ســال
جاری خواهد بود.
به انتخاب مجله «رولینگ استون»؛
واکنش «محمود دولت ابادی» به سازنده سردیس خود «هادی ضیاءالدینی»
سریال نوروزی شبکه دو در مرحله پیش تولید
بازیگران ســریال نوروزی شبکه دو به کارگردانی
نوید محمودی مشــخص شــدند .سریال نوروزی
شــبکه دو بــه کارگردانی نوید محمــودی وارد
مرحله تولید شد .اتیال پســیانی ،رویا تیموریان،
کامران تفتــی از جمله بازیگــران این مجموعه
تلویزیونی هســتند « .خانه عزیــز» یک ملودرام
شــیرین اجتماعی اســت که به صورت همزمان
توسط سعید دولت خانی و نوید محمودی در حال
نگارش است .این سریال مراحل پیش تولید خود
را می گذراند تــا برای پخش در ایام نوروز ۱۴۰۰
اماده شــود .نوید محمودی پیش از این ســریال
«سایه بان» را برای شبکه دو سیما ساخته بود.
رضا رشیدپور به برنامه شب یلدا می رسد؟
کم و کیف پخش
رضا رشیدپور مجری برنامه «سیم اخر» ،از ّ
این برنامه در شــب های منتهی به یلــدای ایرانیان خبر داد.
رضا رشــیدپور مجری و تهیه کننده برنامه هــای تلویزیونی،
دربــاره ویژه برنامه شــب یلدایی خود گفت :امســال ویژه
برنامه ای برای شب یلدا ندارم؛ بلکه برنامه «سیم اخر» طبق
کنداکتور هفتگی اش پنج شنبه و جمعه با حال و هوای شب
یلدا پخش می شود.
وی ادامه داد :طبیعی است که این برنامه با توجه به نزدیکی
شــب یلدا حال و هوای یلدایی داشــته باشــد؛ اما شب یلدا
یکشنبه است و من به مانند ویژه برنامه «شب ارام» که چند
ســالی در شــب یلدا مهمان مخاطبان بود ،امسال برنامه ای
ندارم .برند برنامه «شب ارام» برای شبکه سه است .مطمئناً
هر زمان که صالح بدانند از ان استفاده می کنند ولی امسال
برنامه ای با این عنوان ندارند.
ً
او در پایــان عنوان کرد :فعال برنامه این هفته «ســیم اخر»
را ضبط نکرده ایم؛ قرار اســت این برنامه روز های سه شــنبه
و چهارشــنبه ضبط شــود .اقای رضاییان تهیه کننده برنامه
«ســیم اخر» تدارکاتی برای یلدایی پخش شدن سیم اخر
دارد که البته من جزئیات دقیق ان را نمی دانم.
اخبار دیدنی
نشست خبری حسن روحانی دوشنبه ۲۴اذر ۱۳۹۹با حضور خبرگناران رسانه های داخلی و
خارجی برگزار شد .رئیس جمهور در این نشست خبری گفت :خدا را شکرگزارم که بار مسئولیت
اداره کشور را در سخت تیرن شرایط یک قرن گذشته بر دوش ما گذاشت و امروز با وجود جنگ
اتقصادی و ویروس کرونا ،سخت تیرن روزها و ماه هایی است که بر مردم عیزز کشور ما می گذرد و
دولت در سخت تیرن شرایط بار مسئولیت را برای اداره کشور بر دوش دارد .عکس :مهدی میرزاد
محله «کایرایب» بندر ماهشهر
َ
ماهشهر را نشان می دهد که در قلب این شهر ،یبن ناحیه
محله ی «کایرایب» در بندر
صنعتی و ماهشهر مرکزی واقع شده است .ماهشهر در جنوب اساتن خوزساتن واقع
شده ؛ و از دیبراز صیادی یکی از حرفه های مردمان این شهر بوده است.
عکس :حسن شیروانی
نورپردازی سه بعدی با موضوع اتحاد و همبستگی ملت ایران یکشنبه ۲۳اذر برروی برج ازادی
تهران اجرا شد .این نورپردازی در واکنش به اهانت رئیس جمهور کشور ترکیه که در جشن
یپروزی جنگ قره باغ در باکو ،شعری در رابطه با «رود ارس» خواند که در ان شعر مردم خطه
اذبرایجان ایران خطاب قرار می گیرند .این شعر به بزان ترکی بوده و یکی از نمادهای جدایی
طلیب محسوب می شود .عکس :وحید احمدی صفحه 4