روزنامه هنرمند شماره 1351 - مگ لند
0

روزنامه هنرمند شماره 1351

روزنامه هنرمند شماره 1351

روزنامه هنرمند شماره 1351

‫هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید ‪www.magland.ir‬‬ ‫سهشنبه‪ 25‬اذرماه ‪ 1399‬سال سیزدهم شماره ‪ 4 1351‬صفـــحه ‪ 2500‬تومـان ‪ISSN 2008-0816‬‬ ‫‪www.jaaar.com‬‬ ‫از حقه کودکان برای تماشای ا ثار بزرگساالن‬ ‫تا تحت نظر بودن تماشاگران؛‬ ‫دانستنی های‬ ‫عجیب از سینما ‬ ‫به انتخاب مجله «رولینگ استون»؛‬ ‫ده فیلم ترسناک‬ ‫سال ‪۲۰۲۰‬‬ ‫«ترکیه»‬ ‫«ابوعلی سینا»‬ ‫را هم مصادره کرد!‬ ‫رسانه ای که به جای‬ ‫دانشگاه بیشتر‬ ‫شبیه بازار است!‬ ‫به بهانه اکران انالین فیلم «ناگهان درخت» اثری از «صفی یزدانیان»‬ ‫و ناگـهان ‪ ...‬دخــتر!‬ ‫بسمه تعالی‬ ‫بسمه تعالی‬ ‫«اگهیمزایده»‬ ‫بنیاد ســینمایی فارابی در نظر دارد اقالم سالم و مســتعمل(جمع ًا به قیمت پای ه‬ ‫‪ 1/360/662/000‬ریال) مازاد بر نیاز خود را به صورت یک جا‪ ،‬به شــرح زیر از طریق‬ ‫مزایده به باالترین پیشنهاد‪ ،‬به فروش برساند‪ .‬متقاضیان می توانند برای رویت مورد‬ ‫مزایده روز شــنبه مو ّرخ ‪ 1399/09/29‬از ساعت ‪ 10‬تا ساعت ‪ 16‬به نشانی‪ :‬تهران‪-‬‬ ‫خیابان حافظ‪ -‬خیابان شهید کامران صالح‪ -‬شماره ‪ 14‬مراجعه و پیشنهاد کتبی خود‬ ‫را برابر فرم شرکت در مزایده و به ضمیمه اصل رسید سپرده شرکت در مزایده‪ ،‬در‬ ‫حداکثر تا پایان وقت اداری روز دوشنبه مو ّرخ ‪ 1399/10/01‬به دبیرخانه‬ ‫پاکت دربسته ّ‬ ‫بنیاد به نشانی‪ :‬تهران‪ -‬خیابان سی تیر‪ -‬شماره ‪ 59‬تحویل و رسید دریافت کنند‪.‬‬ ‫توضیحات مهم‪:‬‬ ‫‪ -1‬تکمیل فرم شرکت در مزایده به صورت کامل و واریز ده درصد مبلغ پیشنهادی‬ ‫ به شماره شبای ‪( IR 250560084981001103362002‬بانک سامان‪ -‬شعبه سی تیر)‬ ‫الزامی است‪.‬‬ ‫‪ -2‬ارائه پیشنهاد به منزله ّ‬ ‫اطالع کافی و دقیق متقاضی از ک ّمیت و کیفیت مورد مزایده‬ ‫بوده‪ ،‬هیچ گونه ا ّدعای بعدی مبنی بر اشتباه و غبن ولو فاحش قابل قبول نیست‪.‬‬ ‫مدت مق ّرر‪،‬‬ ‫‪ -3‬به پیشــنهادات فاقد امضاء‪ ،‬بدون سپرده‪ ،‬مبهم‪ ،‬مشروط و خارج از ّ‬ ‫ترتیب اثر داده نمی شود‪.‬‬ ‫مدت ده روز از تاریخ دریافت پیشنهادات‪ ،‬به برنده‬ ‫حداکثر ظرف ّ‬ ‫‪ -4‬نتیجه مزایده ّ‬ ‫اعالم خواهد شد‪.‬‬ ‫‪ -5‬هرگاه برنده مزایده ظرف ســه روز از تاریخ اعالم قبول پیشنهاد‪ ،‬الباقی مبلغ‬ ‫پیشنهادی و ک ّلیه هزینه های مترتّبه را پرداخت نکند‪ ،‬سپرده او ضبط و مورد مزایده‬ ‫به برنده د ّوم واگذار خواهد شد‪.‬‬ ‫‪ -6‬هرگونه مالیات‪ ،‬عوارض‪ ،‬حقوق دولتی و هزینه های مترتّب بر انجام مزایده ازجمله‪:‬‬ ‫کارشناسی‪ ،‬نشر اگهی و‪ ...‬به عهده برنده مزایده است که وی باید بنابر اعالم بنیاد‪،‬‬ ‫پرداخت کند‪.‬‬ ‫‪ -7‬بنیاد در قبول یا رد هر یک یا تمام پیشنهادات‪ ،‬مختار است‪.‬‬ ‫«اگهیمزایده»‬ ‫بنیادسینماییفارابیدرنظرداردتعدادیک دستگاهخودرووسه دستگاهموتورسیکلتمازادبرنیازخود‬ ‫رابه شرحزیرازطریقمزایدهبه باالترینپیشنهاد‪،‬به فروشبرساند‪.‬متقاضیانمی توانندبرایرویتمورد‬ ‫مزایده روز شنبه مو ّرخ ‪ 1399/09/29‬از ساعت ‪ 10‬تا ساعت ‪ 16‬به نشانی‪ :‬تهران‪ -‬خیابان حافظ‪ -‬خیابان‬ ‫شهید کامران صالح‪ -‬شماره‪ 14‬مراجعه و پیشنهاد کتبی خود را برابر فرم شرکت در مزایده و به ضمیمه‬ ‫حداکثر تا پایان وقت اداری روز دوشنبه مو ّرخ‬ ‫اصل رسید سپرده شرکت در مزایده‪ ،‬در پاکت دربسته ّ‬ ‫‪ 1399/10/01‬به دبیرخانهبنیادبه نشانی‪:‬تهران‪-‬خیابانسیتیر‪-‬شماره‪ 59‬تحویلورسیددریافتکنند‪.‬‬ ‫توضیحاتمهم‪:‬‬ ‫‪ -1‬تکمیل فرم شــرکت در مزایده به صورت کامل و واریز ده درصد مبلغ پیشنهادی به شماره شبای‬ ‫‪( IR 250560084981001103362002‬بانک سامان‪ -‬شعبه سی تیر) الزامی است‪.‬‬ ‫‪ -2‬ارائه پیشنهاد به منزله اطالع کافی و دقیق متقاضی از ک ّمیت و کیفیت مورد مزایده بوده‪ ،‬هیچ گونه‬ ‫ا ّدعای بعدی مبنی بر اشتباه و غبن ولو فاحش قابل قبول نیست‪.‬‬ ‫مدتمق ّرر‪،‬ترتیباثردادهنمی شود‪.‬‬ ‫‪-3‬به پیشنهاداتفاقدامضاء‪،‬بدونسپرده‪،‬مبهم‪،‬مشروطوخارجاز ّ‬ ‫مدت ده روز از تاریخ دریافت پیشنهادات‪ ،‬به برندگان اعالم خواهد شد‪.‬‬ ‫حداکثر ظرف ّ‬ ‫‪ -4‬نتیجه مزایده ّ‬ ‫‪ -5‬هرگاه برنده مزایده ظرف ســه روز از تاریخ اعالم قبول پیشنهاد الباقی مبلغ پیشنهادی و ک ّلیه‬ ‫هزینه های مترتّبه را پرداخت نکند‪ ،‬سپرده او ضبط و مورد مزایده به برنده د ّوم واگذار خواهد شد‪.‬‬ ‫‪ -6‬هرگونه مالیات‪ ،‬عوارض و حقوق دولتی و هزینه های مترتّب بر انجام مزایده ازجمله‪ :‬کارشناسی‪،‬‬ ‫نشر اگهی و‪ ...‬به عهده برنده مزایده است که وی باید بنابر اعالم بنیاد‪ ،‬قبل از تنظیم سند رسمی انتقال‪،‬‬ ‫پرداختکند‪.‬‬ ‫‪ -7‬بنیاد در قبول یا رد هر یک یا تمام پیشنهادات‪ ،‬مختار است‪.‬‬ ‫ردیف‬ ‫خودرو‬ ‫مدل‬ ‫شمارهانتظامی‬ ‫قیمت پایه به ریال‬ ‫‪1‬‬ ‫وانت زامیاد ‪Z 24 Ni‬‬ ‫‪1392‬‬ ‫‪ 798‬ط ‪ 64‬ایران ‪22‬‬ ‫‪000‬ر‪000‬ر‪ 200‬ر‪1‬‬ ‫ردیف‬ ‫موتورسیکلت‬ ‫مدل‬ ‫شمارهانتظامی‬ ‫قیمت پایه به ریال‬ ‫‪1‬‬ ‫رهرو ‪CDI 125‬‬ ‫‪1392‬‬ ‫‪66138/127‬‬ ‫‪000‬ر‪000‬ر‪18‬‬ ‫‪2‬‬ ‫ساوین ‪CDI 125‬‬ ‫‪1389‬‬ ‫‪48999/116‬‬ ‫‪000‬ر‪000‬ر‪9‬‬ ‫‪3‬‬ ‫نامی ‪CC 125‬‬ ‫‪1382‬‬ ‫‪45956/124‬‬ ‫‪000‬ر‪000‬ر‪8‬‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫بهبهانههمایشرسانهم ّلیوتبلیغاتبازرگانی؛‬ ‫سه شنبـــــــــه ‪ 25‬اذر ماه ‪ 1399‬سال سیزدهم شمــاره ‪1351‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫& ‪ART‬‬ ‫‪CULTURE‬‬ ‫فرهنگ و هنر‬ ‫اخبار‬ ‫محسن ابراهیم زاده‬ ‫به کرونا مبتال شد‬ ‫محســن ابراهیم زاده خواننده کنســرت فینال اســیا‪ ،‬به‬ ‫بیماری کرونا مبتال شــد‪ .‬محســن ابراهیم زاده خواننده‬ ‫سرشــناس پاپ ایران به کرونا مبتال شــد‪ .‬او دو هفته را‬ ‫در قرنطینه خانگی ســپری خواهد کرد تا به حالت عادی‬ ‫برگــردد‪ .‬از معروف ترین ترانه های وی می توان به شــب‬ ‫گردی‪ ،‬برداشــت رفت‪ ،‬دونه دونه‪ ،‬گل پونه‪ ،‬عاشق شدن‬ ‫و غالف اشاره کرد‪.‬‬ ‫منبع‪ :‬باشگاه خبرنگاران جوان‬ ‫سریال «زورو»‬ ‫زنانه ساخته می شود‬ ‫ا ِن بی ســی‪ ،‬قرار است ســریالی از «زورو» بسازد که این‬ ‫بار شــخصیت اصلی ان یک زن خواهد بود‪ .‬سوفیا ورگارا‪،‬‬ ‫رابــرت رودریگز و ربکا رودریگز بــا هم همکاری خواهند‬ ‫کــرد تا دوباره مجموعــه «زورو» را احیا کنند‪ ،‬اما این بار‬ ‫زورو یک شخصیت زن خواهد بود! سایت ددالین گزارش‬ ‫داد رابرت و ربکا فیلمنامه این سریال سینمایی را خواهند‬ ‫نوشت‪ .‬قرار است ربکا رودریگز کارگردانی این مجموعه را‬ ‫برعهده داشته باشد‪ .‬ماجرا درباره سوال دومینگوئز خواهد‬ ‫بود؛ یک هنرمند زیرزمینی که مثل زورو لباس می پوشــد‬ ‫و برای عدالت اجتماعی می جنگد‪ .‬تالش های ســوال او را‬ ‫مقابل ســازمان های جنایتکار قرار می دهد‪ .‬نخســتین بار‬ ‫ایده زوروی مونث در اواخر ســال گذشته در شبکه ان بی‬ ‫ســی به ذهن رسید‪ .‬این مجموعه فیلم برای شبکه ان بی‬ ‫اســی تهیه می شود‪ .‬سال ها پیش قرار بود فیلم نقاب زورو‬ ‫را رابرت رودریگز با بازی انتونیو باندراس بســازد؛ اما این‬ ‫پــروژه را ترک کرد‪ .‬رودریگز اخیرا یک اپیزود از مجموعه‬ ‫«مندلورین» را کارگردانی کرده است‪.‬‬ ‫«روزگار بلور» مستندی‬ ‫به نویسندگی و کارگردانی امیر فرض اللهی‬ ‫فیلمی برای ان هایی که دغدغه‬ ‫تاریخ و نوشتن دارید!‬ ‫رسانه ای که به جای دانشگاه بیشتر شبی ه بازار است!‬ ‫جدی تبلیغات بازرگانی تلویزیون این است که فرهنگ و سبک زندگی‬ ‫یکی از اســیب های ّ‬ ‫احساس عقب ماندگی پیدا می کند‪ .‬همایش‬ ‫خانواده ها را تحت تاثیر قرار می دهد و مخاطب‬ ‫ِ‬ ‫رســانه ملّی و تبلیغات بازرگانی در حال برگزاری اســت؛ مثل خیلی از همایش ها‪ ،‬افراد در‬ ‫نشســت ها و میزگردهای مختلفی شرکت می کنند همه هدف شان رسیدن به سیاست های‬ ‫درســت و اصولی در عرصه اگهی های بازرگانی تلویزیون اســت اما بــرای برون رفت از این‬ ‫جدی تر می شود چندین مانع وجود دارد‪.‬‬ ‫معضالت و مشکالت که هر روز هم ّ‬ ‫ِ‬ ‫تکلیف بودجه رسانه ملّی باشد و در کنار ان باید به مقوله هایی‬ ‫شاید مانع اصلی‪ ،‬روشن شدن‬ ‫جدی رویِ صاحبان کاال و خدمات و اسپانسرهایی‬ ‫همچون چابک ســازی کارکنان و نظارت ّ‬ ‫مالی برنامه های پربیننده و در ســال های اخیر پای شــان به ساخت‬ ‫که خصوصاً پشــتیبان ِ‬ ‫جدی داشت‪.‬‬ ‫سریال سازی هم باز شده‪ ،‬توجه ّ‬ ‫مردم وقتی تلویزیون را روشــن می کننــد و در کنار نقد محتوایی بــه برخی از برنامه ها و‬ ‫ســریال ها‪ ،‬اگهی های بازرگانی مشاهده می شــود که نه تنها به تعبیر برخی رنگ امیزی و‬ ‫تنوع روی انتن ایجاد نمی کند بلکه مردم را خســته و ازرده کرده و در اکثر اوقات تصمیم‬ ‫می گیرند ان برنامه و سریال مورد عالقه شان را هم به خاطر تعد ِد پخش اگهی های بازرگانی‪،‬‬ ‫نبینند‪.‬‬ ‫در این همایش‪ ،‬رئیس دانشــگاه صداوســیما به تغییر در سیاســتگذاری پخش اگهی های‬ ‫بازرگانی اشــاره دارد و البته او هم مثل خیلی های دیگر مشــکل تعدد و گســترده شــدن‬ ‫تبلیغات در رادیو و تلویزیون را ســهم پایین رسانه ملّی از بودجه عمومی کشور عنوان کرد‪.‬‬ ‫البته پیش از این هم در گزارشــی به ان اشاره کردیم خروجی انتن را هم باید بررسی کرد‬ ‫چقدر با بودجه های تخصیص داده شده‪ ،‬همخوانی دارند‪ .‬این همایش دو روزه امروز با چند‬ ‫مدیر شــبکه و البته معاون سابق صداوسیما دنبال شد‪ .‬وقتی اردشیر زابلی زاده مدیر شبکه‬ ‫ِ‬ ‫مشکالت اگهی های بازرگانی تلویزیون‬ ‫ایران کاال که خودش همیشه نســبت به معضالت و‬ ‫ِ‬ ‫کوچک اقتصادی‪ ،‬تبلیغ رایگان‬ ‫دغدغه داشــته و همواره تاکید کرده باید برای بنگاه هــای‬ ‫داشته باشیم‪.‬‬ ‫زابلی زاده به بحث تالش برای توســعه نشــان های تجاری ایرانی و حمایت از تولید ملی با‬ ‫ِ‬ ‫ظرفیت تبلیغات تلویزیون را هم اشاره کرد‪.‬‬ ‫مطلع صحبت های او به این سوال و پاسخش برمی گردد که‪ :‬دولت بخشی از بودجه‬ ‫شاید‬ ‫اما‬ ‫ِ‬ ‫ســازمان صداوسیما را منوط به تبلیغات کرده‪ ،‬حال باید این سوال را پاسخ داد که از تولید‬ ‫داخل با تبلیغات رایگان حمایت کنیم یا اینکه نگاه اقتصادی به تبلیغات داشته باشیم؟ برای‬ ‫نمونه‪ ،‬در شــبکه ایران کاال بعضاً با بنگاه هایی روبه رو می شوم که بسیاری از انان اکنون در‬ ‫وضعیت ورشکستگی قرار دارند و به من می گویند‪« :‬اگر پول داشته باشیم به کارگران خود‬ ‫می دهیم»‪.‬‬ ‫ِ‬ ‫ِ‬ ‫صحبت محمد احســانی‬ ‫بحث توجه ک ّ ِمی و کیفی به اگهی های بازرگانی یکی از بخش های‬ ‫مدیر شبکه نسیم بود‪ .‬کسی که خودش به واسطه پخش برخی از برنامه های پربیننده‪ ،‬گاهی‬ ‫بیشترین اگهی های بازرگانی در البه الی همان برنامه اش پخش می شود و یا حتی بارها گفته‬ ‫شده برنامه ای مثل «دورهمی» و یا حتی «خندوانه» با مشارکت و ورود بازرگانی صداوسیما‬ ‫ساخته می شوند‪ .‬او راه برون رفت از این اسیب ها را در افزایش برنامه های پربیننده می داند؛‬ ‫که این خودش هم معضل است‪.‬‬ ‫روح اله برادری تهیه کننده سینما‪:‬‬ ‫بیمهصندوقاعتباریهنربیمهسرگردانیاست!‬ ‫نباید مدیران جشنواره فیلم فجر بعد از اتمام ان فاکتور میلیاردی منتشر کنند‬ ‫روح اهلل برادری تهیه کننده ســینما ضمن اشاره به مشکالت‬ ‫بیمه هنرمندان می گوید که باتوجه به کوچک شدن جشنواره‬ ‫فیلم فجر انتظار این اســت که مدیــران ان فاکتور و بیالن‬ ‫مالی ســنگین بعد از جشنواره ارائه نکنند‪ .‬مشکالت بیمه ای‬ ‫هنرمندان هنوز حل نشــده اســت و مانند قبــل هنرمندان‬ ‫سینما با مسائل بیمه ای خود دست به گریبان اند‪ .‬اینطور که‬ ‫برخی از اعضای خانه ســینما به ما گفته اند صندوق اعتباری‬ ‫هنر با وجود اینکه مدارک پزشکی را از ایشان دریافت می کند‬ ‫اما واریزهای الزم را صورت نمی دهد و بیشــتر هنرمندان به‬ ‫نوعی سرگردان می شوند‪.‬‬ ‫درباره موارد مراجعه هنرمندان به صندوق و عدم پاسخ مناسب‬ ‫و واریزی های الزم‪ ،‬چهره های زیادی اند که گالیه مندند و در‬ ‫ایــن بــاره دردِدل دارند‪ .‬در این بــاره روح اهلل برادری گفت‬ ‫که من نیز خود تجربه تلخــی دارم‪ .‬من برای هزینه درمانی‬ ‫دندانپزشــکی که غالباً هم سنگین اســت بعد از مراجعه به‬ ‫صندوق اعتباری هنر‪ ،‬تنهــا مبلغ ‪ 800‬هزار تومان را گفتند‬ ‫که پرداخت می کنند‪ .‬باوجود اینکه نســبت به هزینه صورت‬ ‫گرفته توســط خودم این مبلغ بسیار پایین بود و چند درصد‬ ‫را شامل می شود قبول کردم و مدارک را بهشان تحویل دادم‪.‬‬ ‫بعد از ان مدتی منتظــر ماندم تا این مبلغ را پرداخت کنند‬ ‫اما باوجود اینکه چندبار تماس گرفتم هنوز هزینه اعالم شده‬ ‫را پرداخت نکردند‪.‬‬ ‫این در حالی اســت که طبق امارهایی که به تازگی منتشر‬ ‫شــده اســت مبالغ میلیاردی دولت در اختیار ارشاد و خانه‬ ‫سینما قرار می دهد اما در بیمه مشکالت بیشمار است‪ .‬برای‬ ‫همین در یــک کالم باید بگویم که بیمــه صندوق اعتباری‬ ‫هنر بیمه ســرگردانی است و من دیگر عطای ان را به لقایش‬ ‫بخشیدم‪ .‬بعد از این برادری در پاسخ به سوالی درباره برگزاری‬ ‫جشنواره فیلم فجر نیز گفت که واقعیت امر من نیز با حضور‬ ‫مردم در این شرایط همه گیری کرونایی موافق نیستم‪ .‬البته با‬ ‫تعطیلی کامل ان نیز مخالفم زیرا در هر حال جشن فیلم فجر‬ ‫با جشــن پیروزی انقالب همراه است اما انتظار این است که‬ ‫پیام رئیس سازمان سینمایی به چهاردهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت‬ ‫ های‬ ‫الج َرمبردل ِ‬ ‫حقیقت ِ‬ ‫ جوییهنرمندانه‪َ ،‬‬ ‫مشتاقحقیقتفرودخواهدامد‬ ‫ِ‬ ‫روزگار بلور؛ اگر روزنامه نگاری معاصر برایتان مهم اســت‬ ‫و دغدغه تاریخ و نوشــتن دارید‪ ،‬این مستند را در بخش‬ ‫نمایش های ویژه جشنواره ســینما حقیقت نبینید‪ ،‬ضرر‬ ‫می کنید‪ .‬اثری با روایتی جذاب و موضوعاتی بکر در تاریخ‬ ‫معاصر که تاکنون انرا ندیده یا نخوانده اید‪ .‬مســتندی به‬ ‫نویســندگی و کارگردانی امیر فرض اللهی که بخشــی از‬ ‫برجســته ترین روزنامه نگاران هفتاد ســال اخیر در ان‬ ‫حضور دارندو پیرامون شــرافت شــجاعت و هوشــمندی‬ ‫در تاریــخ روزنامه نگاری تحلیل های عمیقی داشــته اند‪.‬‬ ‫محوریت این مســتند بر اثار محمدبلوری و نسل هایی که‬ ‫توسط ایشان روزنامه نگار شــده اند‪ ،‬متمرکز است‪.‬از ‪25‬‬ ‫اذر تــا ‪2‬دی ایــن اثر را در فیلیمو هاشــور نما اوا و‪...‬در‬ ‫چهارچوب جشنواره سینما حقیقت ببینید‪.‬‬ ‫ِ‬ ‫سمت ساخت برنامه های پربیننده و یا سریال های مورد‬ ‫زیرا تجربه نشــان داده تلویزیون به‬ ‫استقبال رفته‪ ،‬پایِ بازرگانی صداوسیما و اسپانسرهای رنگارنگ باز شده و محتوای برنامه و‬ ‫سریال را به سمتی برده اند که بیشتر اعتبار رسانه ملّی را زیر سوال برده اند؛ همان اتفاقی که‬ ‫برای برخی از سریال ها و برنامه ها افتاده و مردم بیشتر از هدف و قص ِد فرهنگی‪ ،‬نام بیزینس‬ ‫و تجارت و رفتار بازارگونه را می اورند‪.‬‬ ‫جدی تر و به واقعیت نزدیک تر پیش می رود که حســن خجسته از‬ ‫شــاید زمانی این بحث ّ‬ ‫دل‬ ‫معاونان ســابق سازمان صداوسیما پشت تریبون قرار می گیرد و او ترجیح می دهد حرف ِ‬ ‫مردم را درباره تبلیغات بازرگانی تلویزیون نقل کند‪.‬‬ ‫ً‬ ‫ً‬ ‫حواس مان را به مخاطب بدهیم کامال متوجهش می شــویم که واقعا از تعدد‬ ‫نکته ای که اگر‬ ‫ِ‬ ‫اعصاب بیننده‪ ،‬ناراحتند‬ ‫پخش اگهی بازرگانی مخصوصاً برخــی از تبلیغات اصطالحاً روی‬ ‫ِ‬ ‫ِ‬ ‫و می گوینــد «حق ندارید وقت مخاطب را با تبلیغات بگیریــد‪ ،‬بلکه باید برنامه با محتوا به‬ ‫مخاطب نشان دهید‪».‬‬ ‫نکته دیگری که «حســن خجسته» در میان حرف ها و بازتاب های مردمی به ان اشاره کرد‬ ‫دیدن تبلیغی در تلویزیون برایش بوجود می اید وقتی‬ ‫همان حسرتی اســت که مخاطب با‬ ‫ِ‬ ‫پول کافی برای تامین ان کاال و یا لوازم تبلیغ شده را ندارد‪ .‬این به واقع حرف دل خانواده ها‬ ‫اســت که تبلیغات باعث شده تا فرزندان شان بگویند این را می خواهیم‪ ،‬ان را می خواهیم و‬ ‫ِ‬ ‫سخت اقتصادی‪ ،‬خانواده را در تنگنا قرار می دهد‪ .‬به عبارتی‪ ،‬مردم می گویند‬ ‫در این شرایط‬ ‫با این تبلیغات فقر نسبی باال می رود و احساس عقب ماندگی به ان ها دست می دهد‪.‬‬ ‫تلویزیون باید جای امنی برای خانواده ها باشد؛ برنامه ها و سریال هایش را درست پیش ببرد‬ ‫و از همه مهمتر ناظرین و کارشناســان اندیشه ورزی داشته باشد که نگذارند رسانه ملّی به‬ ‫جای دانشگاه شدن به سمت بازار شدن پیش برود‪.‬‬ ‫متن پیام حســین انتظامی رئیس ســازمان‬ ‫ســینمایی بــه چهاردهمیــن جشــنواره‬ ‫بین المللی سینماحقیقت به این شرح است‪:‬‬ ‫ایــران اســامی‪،‬‬ ‫مستندســازان هنرمنــ ِد‬ ‫ِ‬ ‫ِ‬ ‫فهیم این‬ ‫ منــدان‬ ‫سالهاســت‪ ،‬نه تنها عالقه‬ ‫ِ‬ ‫ِ‬ ‫عرصه را بــا خود همراه ســاخته اند بلکه با‬ ‫تکیه بر پشــتوانه یِ فکریِ خویش‪ ،‬گام های‬ ‫بلندتــری را بــا اســتحکا ِم هرچــه تمامتر‬ ‫متین مستند‬ ‫برداشــته اند‪ .‬فیلم هایِ وزین و‬ ‫ِ‬ ‫درفش فضائل و ارزش هایِ نابِ انسانی‬ ‫هنرمندان اندیشمند و صبو ِر خود‪،‬‬ ‫در سایه ســا ِر‬ ‫ِ‬ ‫ِ‬ ‫ملی ایران‬ ‫را بــا‬ ‫تمامی قاب هایِ ماندگا ِر خویش‪ ،‬در ســپه ِر معرفت جویانه یِ ســینمای ِ‬ ‫ِ‬ ‫صافی‬ ‫ل‬ ‫د‬ ‫اعماق‬ ‫از‬ ‫هنرمندانه‪،‬‬ ‫ جویــی‬ ‫ت‬ ‫حقیق‬ ‫که‬ ‫انجا‬ ‫از‬ ‫اســت‪.‬‬ ‫دراورده‬ ‫اهتزاز‬ ‫به‬ ‫ هایِ‬ ‫ِ‬ ‫ِ‬ ‫ِ‬ ‫ِ‬ ‫نهایت‬ ‫مشــتاق حقیقت نیز فــرود خواهد امد‪ .‬در‬ ‫الج َرم بر دل هایِ‬ ‫ِ‬ ‫دردمنــد برمی اید‪َ ،‬‬ ‫ِ‬ ‫فیلمســازان این حوزه باشم که‬ ‫نجابت‬ ‫قدرشــناس‬ ‫افتخار و ادب‪ ،‬بر خود فرض می دانم‬ ‫ِ‬ ‫ِ‬ ‫مهم فرهنگی را در شــرایط ویژه ی زیست کرونایی‪ ،‬برای‬ ‫چهاردهمین دوره این رویدا ِد ِ‬ ‫مشتاق خود‪ ،‬فراهم نمودند‪.‬‬ ‫مخاطبان‬ ‫ِ‬ ‫ِ‬ ‫* مرکز گسترش سینمای مســتند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور‪ ،‬چهاردهمین‬ ‫دوره جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی‬ ‫مقدم‪ ،‬از ‪ 25‬اذر تا ‪ 2‬دی ماه ‪ 99‬و با توجه به شــیوع جهانی بیماری کووید ‪ 19‬بصورت‬ ‫مجازی و نمایش برخط (انالین) برگزار خواهد کرد‪.‬‬ ‫بیالن مالی و فاکتوری که مدیران جشــنواره بعد از برگزاری‬ ‫ان می دهنــد باید با این برگزاری مختصر همخوانی داشــته‬ ‫باشــد نه اینکه یکباره بعد از اتمام جشــنواره با فاکتوری ‪3‬‬ ‫میلیاردی روبرو شویم‪ .‬سال های قبل که ساخت سیمرغ را به‬ ‫کشورهای همسایه سفارش می دادیم همواره برای من سوال‬ ‫بود که کشــوری که موشک می ســازد و از نظر فناوری جزو‬ ‫کشــورهای رده باال اســت چرا باید برای ساخت یک شیشه‬ ‫بلورین به کشورهای دیگر دست دارزی کند؟ البته سال قبل‬ ‫اینطور که گفته شــد در داخل سیمرغ ها را تولید کردند که‬ ‫در صرفه جویی هزینه ها فایده داشــت و امیدوارم امسال نیز‬ ‫همین منوال پیش گرفته شود‪.‬‬ ‫تهیه کننده ســجاده اتش نیز بیــان کرد که به نظرم باتوجه‬ ‫به مشــکالت مالی و معیشتی حال حاضر مردم و هنرمندان‬ ‫اهدای جوایــز مالی ضرورتی ندارد و می تــوان این جوایز را‬ ‫بــه محرومین اختصاص داد تا نشــانه همــدردی مدیران و‬ ‫هنرمندان با مردم باشد‪.‬‬ ‫تلویزیونی هابه جاینظارت‬ ‫فقطعذرخواهیمی کنند!‬ ‫سوال اشتباه مجری برنامه «دستپخت» از شرکت کننده ان قدر عجیب بود که به این نکته فکر کردم؛ مگر‬ ‫پخش برنامه ضبطی مورد بازبینی قرار نمی دهند؟! چطور ممکن است‪ ،‬سوالی‬ ‫تلویزیون ناظر ندارد و قبل از ِ‬ ‫را با این مضمون که‪« :‬شغل پدرت راننده تاکسی است‪ ،‬تو را ناراحت نمی کند؟» ناظرین مورد تایید قرار‬ ‫سریال تکراری «عذرخواهی» را شاهد باشیم اما نکته قابل توجه‬ ‫دهند؟! منتظر بودیم بعد از این اتفاق‪،‬‬ ‫ِ‬ ‫این است با توجه به ضبطی بودن برنامه‪ ،‬ایا قبل از پخش هیچ بازبینی و نظارتی روی برنامه ها صورت‬ ‫نمی گیرد؟ اگر یادتان باشد یک بار دیگر سیدوحید حسینی مجری این برنامه تلویزیونی به خاطر ماجرای‬ ‫تحقیر بانوی ایرانی به هنگام اموزش اشپزی در «دستپخت»‪ ،‬عذرخواهی کرد‪ .‬البته ان بار‪ ،‬برخورد داور‬ ‫جوان با یکی از شرکت کننده ها و واکنشی که نسبت به این قضیه داشت و لقمه ای که مقابل دوربین از‬ ‫دهان خود دراورده به سطل زباله انداخت‪ ،‬تا حدی مورد اعتراض قرار گرفت که عده ای این عمل داور را‬ ‫خالف برنامه رسانه ای می دانند‪ .‬برنامه «دستپخت» میزبان گروهی از مشاغل بود که همه رانندگان تاکسی‬ ‫و خانواده هایشان بودند‪ .‬بخشی از سکانس برنامه در شبکه های اجتماعی وایرال و به ان نقدهای زیادی شد‪،‬‬ ‫بخشی که وحید حسینی مجری برنامه از دختر یکی از شرکت کنندگان می پرسد که ناراحت نیست که‬ ‫پدرش راننده تاکسی است‪ .‬حاال سیدوحید حسینی مجری برنامه با ویدیویی از این صحنه و بازخوردهایی‬ ‫که پیش امده عذرخواهی کرده اســت‪ .‬وی در ســخنانی گفت‪ :‬کسی که دارد با شما صحبت می کند‬ ‫وحید حسینی پدر خودش راننده تاکسی بوده است‪ .‬بازبینی که برنامه را دیده و مجوز پخش صادر کرده‬ ‫است پدرش راننده تاکسی است‪ .‬حسینی اظهار کرد‪ :‬در سال ‪ 1399‬قصد ما برای دعوت مشاغل تکریم‬ ‫ان هاست‪ ،‬ما داریم از مشاغل تقدیر می کنیم و قصد تخریب نداریم‪ .‬بحث ما جواب غرورامیز ان دختر است‬ ‫که با افتخار از شغل پدرش حرف می زند‪ ،‬بعد هم جواب من و تشکر از اوست‪ .‬وی در پایان گفت‪ :‬قصد‬ ‫و نیت ما خیر بود و می خواستیم بگوییم این شغل کنار همه مشاغل دیگر محترم است‪ .‬اگر هم به کسی‬ ‫برخورده است دست شما را می بوسم‪ ،‬قصدم تقدیر از شماست اگر هم جسارتی شده است عذر می خواهم‪.‬‬ صفحه 2 ‫‪3‬‬ ‫سه شنبـــــــــه ‪ 25‬اذر ماه ‪ 1399‬سال سیزدهم شمــاره ‪1351‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫سینماولتوییزون‬ ‫‪TV&CINEMA‬‬ ‫گناه‬ ‫نگاهیبهفیلم«ناگهاندرخت»‬ ‫و ناگهان ‪ ...‬دختر!‬ ‫فیض اهلل شجاعی‬ ‫به بهانه اکران انالین فیلم «ناگهان درخت» اثری از «صفی یزدانیان»‬ ‫مخاطب باید خود را‬ ‫بهفیلمبسپارد‬ ‫حمیدرضا کاظمی پور‬ ‫گر بگویم بعد از دیدن فیلم « ناگهان درخت» حس خوبی به فیلم نداشته ام قطعا حرف بی راهی زده ام‪،‬‬ ‫خارج از فرم‪ ،‬محتوا‪ ،‬تکنیک و هر گونه تحلیل ساختاری نسبت به فیلم‪ ،‬این مساله را نمی توانم کتمان کنم‬ ‫که بعد از دیدن فیلم حالم خوب است و شاید همین حس باعث شد تا تعاریف مختلف پیرامون سینما را‬ ‫بار دیگر در ذهن مرور کنم‪ .‬شاید نزدیک تر ین تعریفی که می تواند به دنیای « ناگهان درخت « نزدیک‬ ‫باشد سینمای شاعرانه است‪ ،‬جنسی متفاوت از سینما که قرار نیست چندان مطابق میل مخاطب پیش‬ ‫برود اما همچون زبان شعر به شدت غافلگیر کننده است و گاه تک بیتی کافی است تا تو را زمینگیر کند‪.‬‬ ‫قطعا سینمای شاعرانه از جذابیت های الزم و عناصر سرگرم کننده سینمابرای مخاطب عام بهره نمی برد‪،‬‬ ‫چرا که دنیایش همچون زبان شعر سیال است‪ ،‬زمان و مکان را در لحظه ای در هم می ریزد و تخیل و‬ ‫اندیشه را به پرواز در می اورد و این شاید ان تعریفی است که اتفاقا بسیاری از اندیشمندان به سینمای ناب‬ ‫نسبت می دهند‪ .‬در دنیای شاعرانگی تنها این کلمات و واژه ها نیست که در هم می امیزند و رقص کنان در‬ ‫کنار هم می نشینند بلکه این تفکر‪ ،‬اندیشه‪ ،‬فانتزی‪،‬تخیل و حتی فلسفه است که در هم تنیده می شوند‬ ‫تا بر جان می نشینند‪ .‬بی شک وقتی از سینمای شاعرانه سخن به میان می اوریم نیز مقصودمان این‬ ‫نیست که چند قاب زیبا با رنگ و نور و نریشنی شاعرانه ب َ َزک شود و بی هیچ اندیشه ای مخاطب خود‬ ‫را فریب دهد‪ .‬یزدانیان قطعا با این نوع از سینما اشناست و مولفه های ان را به خوبی می شناسد و ناگهان‬ ‫درخت توانسته است در لحظاتی به این جنس از سینمای ِ ناب نزدیک شود‪ .‬در همان لحظات اغازین‬ ‫فیلم‪ ،‬تکلیف مخاطب با اثر روشن است و اگر منتظر یک خط داستانی منسجم از فیلم است قطعا از دیدن‬ ‫ان لذت الزم را نخواهد برد‪ .‬در « ناگهان درخت» مخاطب باید خود را به فیلم بسپارد‪ ،‬گاهی تخیل کند‪،‬‬ ‫گاهی تامل کند‪ ،‬گاهی بخندد و گاهی پریشان احوال در دنیای پیرامون خود سرگردان بماند‪ .‬قطعا پریشان‬ ‫گویی یکی از اتهامات اصلی نویسنده اثر است که یزدانیان می توانست با چیدمانی درست تر‪ ،‬رنگ و روی‬ ‫موجه تری به اثر خود بدهد اما چندان هم نباید به دنبال قالب بود و شاید همین سرگردانی و حیرانی است‬ ‫که فیلم را در لحظات مختلفی از رئال‪ ،‬سورئال و فانتزی قرار داده است‪ .‬از نکات قابل توجه دیگر در ساخته‬ ‫یزدانیان این است که نباید از پردازش رنگی دیگر از کاراکتر مادر در سینما غافل ماند‪ .‬مادری که در فیلم‬ ‫کامال مادر است اما اصال کلیشه نیست‪ ،‬حال خودش را دارد‪ ،‬و دنیای پر رمز و رازش را‪ ،‬محبت اش به هیچ‬ ‫وجه فوران نمی کند و نصیحت گو نیست‪ ،‬اما بازی اش با عکس ها و نگاهش به دریا پر است از احساس های‬ ‫نهفته که به خوبی باورپذیر می شود‪« .‬ناگهان درخت» فیلمی است که می توان با ان تک لحظه های خوبی‬ ‫را از زندگی تجربه کرد و باور کنیم این چیز کمی نیست در دنیای پر از فیلم های شبیه هم‪.‬‬ ‫از حقه کودکان برای تماشای اثار بزرگساالن تا تحت نظر بودن تماشاگران؛‬ ‫دانستنی هایعجیبازسینما ‬ ‫حقایق جالبی در مورد ســینما ها وجود دارند که ممکن است هر کسی که طرفدار‬ ‫سینماست از ان ها اطالع نداشته باشد‪ .‬همیشه دیدن یک فیلم پر هزینه و مهم در‬ ‫سینما ها از تماشای ان در خانه مهیج تر است‪ .‬این یکی از دالیلی است که عده زیادی‬ ‫مرتب به سینما می روند‪ .‬برایت ساید‪ ،‬موارد جالبی را در مورد سینما های امریکا ذکر‬ ‫کرده است که شاید هر کسی از ان ها مطلع نباشد‪ .‬در ادامه انها را بخوانید‪:‬‬ ‫بخش مهم درامد سینما ها از بلیت فروشی نیست‬ ‫ممکن اســت کمی عجیب به نظر برسد‪ ،‬اما سینما ها از فروش پاپ کورن و مواد خوراکی به‬ ‫مراجعه کنندگان بیشــتر از فروش بلیت درامد زایی می کنند‪ .‬ســینما ها باید در دو ماه اول‬ ‫اکــران مبلغ زیادی را به اســتودیو ها بدهند‪ .‬بعد از این دو ماه‪ ،‬تمامی ســود معتلق به خود‬ ‫سینماســت‪ .‬به همین دلیل است که تعدادی از فیلم ها با گذشت شش ماه از اکران همچنان‬ ‫نمایش داده می شوند‪.‬‬ ‫سرقت زیاد فیلم ها در سینما‬ ‫قاچاق فیلم ها کار نادرســتی است‪ ،‬اما برخی روز اول نمایش به سینما ها می روند که از روی‬ ‫فیلمی که به تازگی اکران شــده فیلمبرداری کنند‪ .‬کارمندان ســینما تالش می کنند از این‬ ‫اقدام جلوگیری کنند و گاهی این افراد را بیرون می اندازند‪ .‬در امریکا اگر کارکنان ســینما از‬ ‫سرقت فیلم ها جلوگیری کنند‪ ۵۰۰ ،‬دالر جایزه دریافت خواهند کرد‪.‬‬ ‫کودکان و نوجوانان می توانند فیلم های رده بزرگسال را ببیند‬ ‫بســیاری از ســینما ها تالش می کنند از این اتفاق جلوگیری کنند‪ ،‬اما گاهی اجتناب ناپذیر‬ ‫است‪ .‬حقه ای که به دست برخی از نوجوانان استفاده می شود این است که دو بلیت می خرند‬ ‫که یکی از ان ها مربوط به فیلم غیربزرگسال است‪ .‬انها بعد از ورود به سمت سالنی می روند‬ ‫که فیلم رده بزرگسال نمایش داده می شود‪.‬‬ ‫گریه و فرار مخاطبان از سالن سینما‬ ‫شدیدترین واکنش احساسی شما به یک فیلم چه بوده است؟ ممکن است به دلیل تاثیر گذار‬ ‫بودن فیلم گریه کرده باشــید یا ممکن اســت به دلیل یک سکانس ترسناک روی خود را از‬ ‫پرده نمایش برگردانده باشــید‪ .‬عده زیادی در سینما ها نمی توانند احساسات خود را کنترل‬ ‫کنند و برای مثال یکی از مخاطبان در هنگام تماشــای فیلم «خام» از حال رفت‪ .‬به همین‬ ‫دلیل کارکنان سینما همیشه به وسایل کمک های اولیه مجهز هستند‪.‬‬ ‫افراد زیادی از دیدن فیلم های سه بُعدی خودداری می کنند‬ ‫عصر طالیی فیلم های سه بعدی رو به پایان است‪ ،‬اما نه فقط به دلیل اینکه بلیت این نوع از‬ ‫فیلم ها گران است؛ دلیل دیگری نیز برای ترجیح فیلم های دو بعدی به سه بعدی وجود دارد‪.‬‬ ‫زمانی که از عینک سه بعدی استفاده می شود‪ ،‬چشم ها به مغز القا می کنند که شما در حال‬ ‫حرکت هســتید‪ .‬اما گوش میانی که مسئول حفظ ثبات است به مغز می گوید که شما تکان‬ ‫نمی خورید‪ .‬این تناقض ها باعث ایجاد ناراحتی در مخاطب می شود‪.‬‬ ‫در صورت خرابی تصویر فریاد کمکی نمی کند‬ ‫در حالی که یک پروژکتور سینمایی در طول روز تنظیم می شود‪ ،‬در زمانی که فیلم را تماشا‬ ‫می کنید کســی در اتاقک نخواهد نشست‪ .‬دستگاه های دیجیتالی تمام کار را خودشان انجام‬ ‫می دهند‪ .‬پس زمانی که مشکلی پیش امد باید به یکی از کارکنان اطالع داد و فریاد زدن به‬ ‫سمت اتاق پروژکتور بی فایده است چراکه کسی در ان حضور ندارد‪.‬‬ ‫سینما ها در اخر هفته پر از زباله هستند‬ ‫یک فاصله کوتاه بین نمایش دو فیلم برای کارکنان کافی نخواهد بود که سینما را دوباره تمیز‬ ‫کنند‪ .‬به همین دلیل ممکن اســت زمین ها چســبنده باشند و یا یک ادامس را زیر صندلی‬ ‫خود پیدا کنید‪ .‬اگر مایل به تماشای فیلم در یک سینمای تمیز هستید‪ ،‬سعی کنید صبح ها‬ ‫به ســینما بروید‪ .‬در امریکا نیز عده ای تمایل ندارند که در شب های شنبه که شلوغ است به‬ ‫تماشای فیلم بروند‪.‬‬ ‫گاهی اوقات در طول نمایش فیلم دعوا می شود‬ ‫یک درگیری هر جایی می تواند شکل بگیرد که سینما را نیز شامل می شود؛ اگرچه دلیل برای‬ ‫درگیری وجود نداشــته باشد و کســی هم برای دفاع از یک فیلم به زور متوسل نشود‪ .‬البته‬ ‫کسی که عاشق دعوا باشد همیشه یک دلیل پیدا می کند‪.‬‬ ‫شما تحت نظر هستید!‬ ‫در هر سینما‪ ،‬دوربین هایی وجود دارد که به سمت محل نشستن مخاطبان تنظیم شده است‪.‬‬ ‫این دوربین ها نه تنها یک وســیله امنیتی هســتند‪ ،‬بلکه کمک می کنند که از اتفاق افتادن‬ ‫درگیری ها و یا سرقت فیلم ها جلوگیری شود‪.‬‬ ‫برای درک این فیلــم و نام ان «وناگهان درخت» در ابتدا باید به‬ ‫جهان فیلم و جهان خود فیلمساز دقت نمود‪.‬‬ ‫فیلمساز در این فیلم‪ ،‬و البته فیلم فبلی خود(در دنیای تو ساعت‬ ‫چند است؟) و احتماال دنیای درونی خودش‪ ،‬زندگی را همچون‬ ‫محلی به ظاهر زیبا و سرسبز‪ ،‬پر از گل و درخت تصویر می کند‪ ،‬که‬ ‫البته این چهره اولیه ان است‪ ،‬اما اگر زیاده از حد غرق این زیبایی ها‬ ‫شویم ممکن است ناگهان با صورت به یک «درخت» برخورد کنیم!‬ ‫اتفاقاتی که در این فیلم در چند مقطع زمانی برای شخصیت اصلی‬ ‫مرد حادث می شود‪ .‬اولین بار زمانیست که شخصیت مرد‪ ،‬پیمان‬ ‫معادی‪ ،‬گیج از ســودای مهاجرت به خارج از کشور‪ ،‬ان هم بدون‬ ‫انگیزه ی خاصی از سوی خودش و یا انگیزه ی مشخصی از طرف‬ ‫شخصیت زن «مهناز افشار» به ناگهان با یک درخت ستبر (در این‬ ‫جا مامور کالنتری‪ ،‬دستگیری‪ ،‬زندان‪ )...‬برخورد می کند‪.‬‬ ‫برخورد بعدی زمانی اتفاق می افتد که از زندان ازاد شده‪ ،‬غرق لذت‬ ‫ازادی و مالقات دوباره مادر و زن مورد عالقه اش‪ ،‬ناگهان با درختی‬ ‫دیگر(حقیقت حامله بــودن زن مورد عالقه اش از یک نفر دیگر)‬ ‫برخورد می کند‪ .‬در نهایت نیز‪ ،‬در پایان فیلم زمانی که غرق در لذت‬ ‫بازگشت به سرزمین رویاهای کودکی اش می باشد‪ ،‬برای اخرین باربا‬ ‫یک درخت دیگر برخورد می کند‪ ،‬و این دیگر پایان کار است!‬ ‫اری‪ . . .‬اینگونــه می نماید که در دنیای این فیلم(و احتماال خود‬ ‫فیلمساز) و دنیای به ظاهر زیبای زندگی‪ ،‬همواره باید مراقب بود تا‬ ‫بیش از حد غرق لذت های ظاهری (و گاه حتی باطنی) ان نشد‪.‬‬ ‫زیرا هر لحظه ممکن است با مانع و سدی محکم ‪ ،‬در قامت درختی‬ ‫تناور‪ ،‬برخورد کرد ان هم با صورت!‬ ‫منطق روایی فیلم انگونه است که مرد را عاشق پیشه ای بی تکلف‬ ‫(و البته بی تکلیف) تصویر می کند که در طول زندگی اش‪ ،‬تنها به‬ ‫چند نفر محدود نزدیک است و البته به انها نیز وفادار می ماند‪ .‬از این‬ ‫منظر می توان وی را از ان گونه مردان محترمی دانست که روحی‬ ‫لطیف و پاک و به دور از خیانت دارندو البته این قابل تقدیر است‪ ،‬اما‬ ‫در عین حال این مرد جنبه هایی مهم از شخصیت مردانه را کم دارد‬ ‫که این امر وی را به موجودی منفعل‪ ،‬ناتوان و تاحدودی بی عرضه‬ ‫تبدیل می کند‪ .‬این مرد‪ ،‬در طول فیلم حتی یک کار یا تصمیم مهم‬ ‫از خود برجای نمی گذارد و همواره اماده اســت تا با شرایط پیش‬ ‫امده همراه شود‪( .‬از سفر ناخواسته اش به خارج کشور تا رضایت به‬ ‫سقط جنین زن) او حتی شغل مشخصی ندارد و تقریبا از تمامی‬ ‫جنبه های مردانه الزم خالی است!‬ ‫این جاســت که فیلمســاز‪ ،‬روح حاکم بر زندگی او را بیشتر به‬ ‫مثابــه یک «دختربچه» تصویر می کند تا یک مرد! ( دقت کنید‬ ‫به صحنه ی ابتدایی فیلم در دبستان و همچنین صحنه پایانی فیلم‪،‬‬ ‫ان جا که بعد از تصادف و درواقع از دســت رفتن اینده اش‪ ،‬یک‬ ‫دختربچه‪ ،‬به عنوان استعاره ای از روح حاکم بر زندگی و روابط مرد‪،‬‬ ‫از ماشین پیاده می شود!)‬ ‫شخصیت مرد‪ ،‬حتی رانندگی هم نمی کند و عمال فرمان زندگی اش‬ ‫همواره در دست دیگران (عمدتا زنان) است‪ .‬مگر در صحنه پایانی‬ ‫فیلم که ان هم به فاجعه ای ختم می شود!‬ ‫در این صحنه‪ ،‬از انجا که مادر در حال مرگ است و زن مورد عالقه‬ ‫نیز به علت درد زایمان نمی تواند رانندگی کند‪ ،‬سرانجام مرد مجبور‬ ‫می ‍ شود که ناخواسته‪ ،‬فرمان زندگی اش را در دست بگیرد که ان‬ ‫هم طبیعتا به دلیل از دست رفتن فرصت های قبلی رانندگی توسط‬ ‫خود او‪ ،‬با ناتوانی همراه می شود و فاجعه را رقم می زند! (تصادف با‬ ‫یک درخت ان هم وسط یک ساحل شنی مسطح هموار!)‬ ‫این جاست که مشخص می شود اگر از فرصت های زندگی‪ ،‬به جا‬ ‫و به موقع و در زمان خودش استفاده نشود و مسوولیت های فردی‬ ‫تمرین نشــود‪ ،‬در نهایت و به اضطرار‪ ،‬نمی توان کار را درست به‬ ‫پیش برد!‬ ‫در فیلم یک «المان» بسیار برجسته وجود دارد که بخش دیگری‬ ‫از جهان بینی فیلمســاز را به ما نشان می دهد و ان «دندان لق»‬ ‫مرد می باشد که در طول داستان همراه اوست و دائما با ان سر و‬ ‫کلهمی زند!‬ ‫می توان تصور کرد که این دندان لق‪ ،‬استعاره ای از «زن مورد عالقه»‬ ‫و یا حتی «مادر»او نیز می باشد! مادر‪ ،‬بسیار پیر و زمین گیر است‬ ‫و مرد همواره نگران از دست دادن اوست(مثل دندان لقش) اما این‬ ‫استعاره‪ ،‬در مورد زن مورد عالقه اش بسیار شبیه ترمی باشد!‬ ‫از انجا که این زن دقیقا مانند دندان لق گاهی هست و گاه نیست‬ ‫‪ . . .‬گاهی می افتد و از دســت می رود سپس دوباره اورا می یابد و‬ ‫برســر جایش می گذارد! برای چنین موقعیتی‪ ،‬طبعا دو راه حل‬ ‫وجود دارد‪ :‬یا باید ان دندان لق را کند و دور انداخت و از دستش‬ ‫خالص شد(فراموش کردن زن برای همیشه) یا اینکه باید ان را‬ ‫بــه طوردائمی در جایش محکم کرد(ازدواج و یا حضور دائم کنار‬ ‫یکدیگر)‬ ‫در این فیلم‪ ،‬شخصیت اصلی مرد راه دوم را انتخاب می کند اما با‬ ‫توجه به پایان فیلم و سرنوشت رابطه زن و مرد‪ ،‬به نظر می رسد که‬ ‫فیلمساز راه نخست را بهتر و درست تر می داند‪ ،‬یعنی خالص شدن‬ ‫از دندان لق!‬ ‫در نهایت می توان نتیجه گرفت فیلم «ناگهان درخت» حرفهای‬ ‫زیادی برای گفتن داردو موقعیت های زیادی برای اندیشیدن در‬ ‫اختیار مخاطب می گذارد‪ .‬شاید همین دلیل کافی باشد برای انکه‬ ‫به احترام این فیلم و سازندگانش تمام قد ایستادو تشویق کرد!‬ صفحه 3 ‫«ترکیه» «ابوعلی سینا» را هم مصادره کرد!‬ ‫‪HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER‬‬ ‫شماره ‪ • 1351‬سهشنبه ‪ 25‬اذرماه ‪ • 1399‬سال سیزدهم • ‪ 4‬صفـــحه‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬شـرکت جهان سبز‬ ‫مـدیر عامـــل‪ :‬حسـین احـمـدی‬ ‫مدیر مسوول‪ :‬مهدی احمدی‬ ‫زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری‬ ‫چاپ‪ :‬گل اذین‬ ‫سازمان اگهی ها‪88311361 - 88311353 :‬‬ ‫نشانى‪ :‬تهران‪ ،‬خیابان مطهری‪ ،‬بعد از خیابان سلیمان خاطر‬ ‫خیابان اورامان‪ ،‬پلاک ‪ ،43‬واحد‪2‬‬ ‫تلفکس‪88813489 - 88301986 :‬‬ ‫توزیع‪ :‬نشرگستر امروز‬ ‫منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند‬ ‫‪http://honarmandonline.ir/?p=6049‬‬ ‫سیستممدیریتکیفیت‪-‬رضایتمندیمشتری‬ ‫سیستم مدیریت کیفیت‬ ‫‪ISO 10004:2012‬‬ ‫‪ISO 9001 : 2008‬‬ ‫‪instagram.com/honarmandonline‬‬ ‫‪telegram.me/honarmandnews‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫اوقات شرعی‬ ‫به وقت تهران‬ ‫‪12:00‬‬ ‫اذان ظهر‬ ‫‪16:52‬‬ ‫غروب افتاب‬ ‫‪17:13‬‬ ‫اذان مغرب ‬ ‫‪05:37‬‬ ‫اذان صبح فردا‬ ‫طلوع افتاب فردا‬ ‫ماجــرای تالش بــرای تصاحب مفاخر فرهنگــی و تاریخی‬ ‫ملت ها ان هم در دورانی که تمدن ســازی به معنای جدید‬ ‫و مدرن ان فراگیر شــده اســت‪ ،‬از جمله مهم ترین دستور‬ ‫کارهایی اســت کــه در برخی کشــورهای منطقه متداول‬ ‫است‪ .‬جدا از مســائلی که پیش از این در مورد اسطوره ها و‬ ‫ارزش های فرهنگی دیگر ایرانی پیش امد و برخی کشورهای‬ ‫منطقه مثل اذربایجان‪ ،‬ارمنستان و ترکیه سعی بر تصاحب‬ ‫این ارزش ها به نام خود و مردم کشورشــان داشــتند‪ ،‬حاال‬ ‫دوباره ســخن ها در مورد یکی دیگــر از بزرگ ترین مفاخر‬ ‫فرهنگی ایرانی در فضای مجازی رسانه ای شده است؛ اتفاق‬ ‫عجیبی که البته شــواهد نشان می دهد مربوط به سال های‬ ‫اخیر نیست و سال هاست که در ذهن و فکر بسیاری از مردم‬ ‫کشــور ترکیه ریشــه دوانده است‪ .‬موضوع جدیدی که از ان سخن به میان است‪ ،‬مربوط به اقدام‬ ‫باور نکردنی و عجیبی اســت که مســئوالن یکی از دانشگاه های ترکیه در راس ان قرار دارند و با‬ ‫نصب مجســمه ای از ابوعلی ســینا‪ ،‬حکیم‪ ،‬شاعر‪ ،‬جغرافی دان و فیلسوف بزرگ ایرانی در یکی از‬ ‫بیمارستان های زیر مجموعه خود‪ ،‬وی را یک حکیم ترک زبان معرفی کرده اند‪ .‬در این تصویر که‬ ‫هم اکنون در فضای مجازی دســت به دســت می شود و از قرار معلوم مدیران و متولیان فرهنگی‬ ‫کشــور نیز تا پیش از این از ان اطالعی نداشته اند‪ ،‬مجسمه ای از حکیم ابوعلی سینا در محوطه‬ ‫بیمارســتانی به همین نام در شهر انکارا نصب شــده است و در معرفی این مجسمه او را حکیم‪،‬‬ ‫دانشــمند‪ ،‬فیلسوف و شاعر ترکیه ای معرفی کرده اســت‪ .‬برای اطالع از این حقیقت کافی است‬ ‫به بررســی موقعیت جغرافیایی استقرار این مجسمه اشاره کنیم‪ .‬مجسمه حکیم ابوعلی سینا در‬ ‫محوطه بیرونی بیمارســتان ابن سینای انکارا که زیر مجموعه اولین دانشگاه پزشکی انکارا است‪،‬‬ ‫قرار دارد‪ .‬اگرچه این دانشــگاه پزشکی در سال ‪ 1945‬و پس از پایان جنگ جهانی دوم با کمک‬ ‫تعدادی از پزشکان مشهور المانی اغاز به کار کرد‪ ،‬اما به صورت رسمی از سال ‪ 1985‬بیمارستان‬ ‫ابن سینا با همین نام تاسیس شد و برای درمان بیماران مورد بهره برداری قرار گرفت‪.‬‬ ‫‪07:07‬‬ ‫چه کتاب هایی مجاز به حضور‬ ‫در نمایشگاه مجازی کتاب هستند؟‬ ‫گنج سخن‬ ‫امام حسین علیه السالم ‪:‬‬ ‫هر کس فکرش به جایى نرسد و راه تدبیر بر او بسته شود‪،‬‬ ‫کلیدشمداراست‪.‬‬ ‫بحاراالنوار‪ ،‬ج‪ ،75‬ص‪128‬‬ ‫پندبزرگان‬ ‫مایه خوشبختی انسانیت است‬ ‫که هر انسانی فقط انی هست که هست‪.‬‬ ‫فرناندوپسوا‬ ‫حافظانه‬ ‫چراغ روی تو را شمع گشت پروانه‬ ‫مرا ز حال تو با حال خویش پروا نه‬ ‫خرد که قید مجانین عشق می فرمود‬ ‫به بوی سنبل زلف تو گشت دیوانه‬ ‫ان دسته از کتاب هایی که در بانک اطالعات خانه‬ ‫کتاب و ادبیات ایران تا پایان اذرماه ثبت شــده‬ ‫باشــند در اولین دوره نمایشــگاه مجازی کتاب‬ ‫تهران قابــل نمایش و فروش خواهند بود‪ .‬بر این‬ ‫اســاس‪ ،‬ضروری است ناشــران متقاضی حضور‬ ‫ده فیلم ترسناک سال ‪۲۰۲۰‬‬ ‫مجله «رولینگ اســتون» نام ده فیلم برتر سال ‪ ۲۰۲۰‬را که در ژانر وحشت ساخته شده اند‪ ،‬منتشر کرد‪ .‬در سال‬ ‫میالدی اخیر تعدادی فیلم ژانر وحشت‪ ،‬اکران شــد‪ .‬هرچند مثل گذشته‪ ،‬تعداد فیلم های منتشر شده در این‬ ‫ژانر بسیار کمتر از دیگر ژانر ها در سینمای جهان است‪ ،‬اما این سبک همچنان طرفداران خودش را دارد‪ .‬برخی‬ ‫از این دســت اثار طرفداران فراوانی پیدا کردند و بار ها بین عالقه مندان به ســینما مورد بحث و گفت وگو قرار‬ ‫گرفتند‪ .‬مجله «رولینگ استون» ده فیلم برتر در ژانر وحشت را معرفی کرده است‪ .‬در ادامه اسامی این فیلم ها‬ ‫را خواهید دید‪.‬‬ ‫‪ -۱‬او فردا می میرد (‪)She Dies Tomorrow‬‬ ‫به کارگردانی ایمی سایمتز‬ ‫‪ -۲‬نفرین لیورونا (‪ )La Llorona‬به کارگردانی مایکل چاوز‬ ‫‪ -۳‬گستره شب (‪ )The Vast of Night‬به کارگردانی اندرو پترسون‬ ‫‪-۴‬مرد نامرئی (‪ )The Invisible Man‬ساخته لی وانل‬ ‫‪ -۵‬بلعیدن (‪ )Swallow‬ساخته کارلو میرابال‪-‬دیویس‬ ‫‪ -۶‬خانه او (‪ )His House‬ساخته رمی ویکس‬ ‫‪ -۷‬عجیب و غریب (‪ )Freaky‬به کارگردانی کریستفر لندون‬ ‫‪-۸‬کوکو‪-‬دی کوکو‪-‬دا (‪)Koko-Di Koko-Da‬‬ ‫به کارگردانی جوهانس نیهولم‬ ‫‪ -۹‬کوانتوم خون (‪ )Blood Quantum‬ساخته جف بارنابی‬ ‫‪ -۱۰‬میزبان (‪ )Host‬ساخته راب َسـ ِوج‬ ‫توانسته ای روح و روحیاتم‬ ‫را در این مجسمه پیاده کنی‬ ‫هادی ضیاءالدینی که ســابقه ســاخت اثاری‬ ‫همچون بلندترین مجسمه ایران در سنندج و‬ ‫مجســمه موالنا را در کارنامه کاری خود دارد‪،‬‬ ‫این بار به ســاخت اثری از محمود دولت ابادی‬ ‫دست زده است‪.‬‬ ‫او علت ســاخت این ســردیس را ادای دین به‬ ‫ارزش های واالی دولت ابادی و قدرشناسی از‬ ‫رنج هــا و زحمات این نویســنده بیان می کند‪.‬‬ ‫ضیاءالدینــی درباره روند ســاخت ســردیس‬ ‫محمود دولت ابــادی توضیح داد‪ :‬بخش مهمی‬ ‫از ســاخت یک سردیس شناخت موضوع است‬ ‫که من شخصیت این نویسنده را توسط اثار او‬ ‫دریافت کرده ام‪.‬‬ ‫اقای دولت ابادی یا دیگر مشــاهیر‪ ،‬اثرشــان‬ ‫بخشــی از خودشان اســت‪ .‬اثار انها می تواند‬ ‫نکات زیادی را روشــن کند و فضای حسی را‬ ‫به وجود بیاورد‪.‬‬ ‫این هنرمنــد ادامه می دهد‪ :‬پیش از شــروع‬ ‫ساخت ســردیس‪ ،‬با اقای دولت ابادی تماس‬ ‫گرفتــم و به ایشــان گفتم که دوســت دارم‬ ‫پرتره ای از او بسازم که استقبال کردند و برایم‬ ‫عکس هایی فرستادند‪.‬‬ ‫پــس از اتمــام کار و پیش از اعالم رســمی‪،‬‬ ‫عکس های مجسمه را برای ایشان ارسال کردم‬ ‫که مورد تایید واقع شــد و در جمله ای گفتند‬ ‫کــه «توانســته ای روح و روحیاتــم را در این‬ ‫مجسمه پیاده کنی‪.».‬‬ ‫پسیانی‪ ،‬تیموریان و تفتی بازیگران اصلی «خانه عزیز»‬ ‫در نمایشــگاه مجازی کتاب تهــران برای کنترل‬ ‫اطالعات کتاب های خود به ســامانه خانه کتاب‬ ‫و ادبیات ایران مراجعه و نســبت به اعالم وصول‬ ‫کتاب ها اقدام کنند‪.‬بدیهی اســت کتاب هایی که‬ ‫بعد از پایــان اذرماه اعالم وصول شــوند امکان‬ ‫نمایش و فروش در نمایشگاه مجازی کتاب تهران‬ ‫را نخواهند داشــت‪ .‬الزم به ذکر است‪ ،‬ان دسته‬ ‫از ناشــرانی که تاکنون موفق به افتتاح حســاب‬ ‫در بانک صادرات ایران نشــده اند ضروری اســت‬ ‫با مراجعه به نزدیک ترین شــعبه نسبت به افتتاح‬ ‫حســاب اقدام کننــد‪ .‬زمان برگزاری نمایشــگاه‬ ‫مجازی کتاب تهــران‪ ،‬نیمه دوم دی ماه ســال‬ ‫جاری خواهد بود‪.‬‬ ‫به انتخاب مجله «رولینگ استون»؛‬ ‫واکنش «محمود دولت ابادی» به سازنده سردیس خود «هادی ضیاءالدینی»‬ ‫سریال نوروزی شبکه دو در مرحله پیش تولید‬ ‫بازیگران ســریال نوروزی شبکه دو به کارگردانی‬ ‫نوید محمودی مشــخص شــدند‪ .‬سریال نوروزی‬ ‫شــبکه دو بــه کارگردانی نوید محمــودی وارد‬ ‫مرحله تولید شد‪ .‬اتیال پســیانی‪ ،‬رویا تیموریان‪،‬‬ ‫کامران تفتــی از جمله بازیگــران این مجموعه‬ ‫تلویزیونی هســتند ‪« .‬خانه عزیــز» یک ملودرام‬ ‫شــیرین اجتماعی اســت که به صورت همزمان‬ ‫توسط سعید دولت خانی و نوید محمودی در حال‬ ‫نگارش است‪ .‬این سریال مراحل پیش تولید خود‬ ‫را می گذراند تــا برای پخش در ایام نوروز ‪۱۴۰۰‬‬ ‫اماده شــود‪ .‬نوید محمودی پیش از این ســریال‬ ‫«سایه بان» را برای شبکه دو سیما ساخته بود‪.‬‬ ‫رضا رشیدپور به برنامه شب یلدا می رسد؟‬ ‫کم و کیف پخش‬ ‫رضا رشیدپور مجری برنامه «سیم اخر»‪ ،‬از ّ‬ ‫این برنامه در شــب های منتهی به یلــدای ایرانیان خبر داد‪.‬‬ ‫رضا رشــیدپور مجری و تهیه کننده برنامه هــای تلویزیونی‪،‬‬ ‫دربــاره ویژه برنامه شــب یلدایی خود گفت‪ :‬امســال ویژه‬ ‫برنامه ای برای شب یلدا ندارم؛ بلکه برنامه «سیم اخر» طبق‬ ‫کنداکتور هفتگی اش پنج شنبه و جمعه با حال و هوای شب‬ ‫یلدا پخش می شود‪.‬‬ ‫وی ادامه داد‪ :‬طبیعی است که این برنامه با توجه به نزدیکی‬ ‫شــب یلدا حال و هوای یلدایی داشــته باشــد؛ اما شب یلدا‬ ‫یکشنبه است و من به مانند ویژه برنامه «شب ارام» که چند‬ ‫ســالی در شــب یلدا مهمان مخاطبان بود‪ ،‬امسال برنامه ای‬ ‫ندارم‪ .‬برند برنامه «شب ارام» برای شبکه سه است‪ .‬مطمئناً‬ ‫هر زمان که صالح بدانند از ان استفاده می کنند ولی امسال‬ ‫برنامه ای با این عنوان ندارند‪.‬‬ ‫ً‬ ‫او در پایــان عنوان کرد‪ :‬فعال برنامه این هفته «ســیم اخر»‬ ‫را ضبط نکرده ایم؛ قرار اســت این برنامه روز های سه شــنبه‬ ‫و چهارشــنبه ضبط شــود‪ .‬اقای رضاییان تهیه کننده برنامه‬ ‫«ســیم اخر» تدارکاتی برای یلدایی پخش شدن سیم اخر‬ ‫دارد که البته من جزئیات دقیق ان را نمی دانم‪.‬‬ ‫اخبار دیدنی‬ ‫نشست خبری حسن روحانی دوشنبه ‪ ۲۴‬اذر ‪ ۱۳۹۹‬با حضور خبرگناران رسانه های داخلی و‬ ‫خارجی برگزار شد‪ .‬رئیس جمهور در این نشست خبری گفت‪ :‬خدا را شکرگزارم که بار مسئولیت‬ ‫اداره کشور را در سخت تیرن شرایط یک قرن گذشته بر دوش ما گذاشت و امروز با وجود جنگ‬ ‫اتقصادی و ویروس کرونا‪ ،‬سخت تیرن روزها و ماه هایی است که بر مردم عیزز کشور ما می گذرد و‬ ‫دولت در سخت تیرن شرایط بار مسئولیت را برای اداره کشور بر دوش دارد‪ .‬عکس‪ :‬مهدی میرزاد‬ ‫محله «کایرایب» بندر ماهشهر‬ ‫َ‬ ‫ماهشهر را نشان می دهد که در قلب این شهر‪ ،‬یبن ناحیه‬ ‫محله ی «کایرایب» در بندر‬ ‫صنعتی و ماهشهر مرکزی واقع شده است‪ .‬ماهشهر در جنوب اساتن خوزساتن واقع‬ ‫شده ؛ و از دیبراز صیادی یکی از حرفه های مردمان این شهر بوده است‪.‬‬ ‫عکس‪ :‬حسن شیروانی‬ ‫نورپردازی سه بعدی با موضوع اتحاد و همبستگی ملت ایران یکشنبه ‪ ۲۳‬اذر برروی برج ازادی‬ ‫تهران اجرا شد‪ .‬این نورپردازی در واکنش به اهانت رئیس جمهور کشور ترکیه که در جشن‬ ‫یپروزی جنگ قره باغ در باکو‪ ،‬شعری در رابطه با «رود ارس» خواند که در ان شعر مردم خطه‬ ‫اذبرایجان ایران خطاب قرار می گیرند‪ .‬این شعر به بزان ترکی بوده و یکی از نمادهای جدایی‬ ‫طلیب محسوب می شود‪ .‬عکس‪ :‬وحید احمدی‬ صفحه 4

آخرین شماره های روزنامه هنرمند

روزنامه هنرمند 2409

روزنامه هنرمند 2409

شماره : 2409
تاریخ : 1403/10/05
روزنامه هنرمند 2408

روزنامه هنرمند 2408

شماره : 2408
تاریخ : 1403/10/04
روزنامه هنرمند 2407

روزنامه هنرمند 2407

شماره : 2407
تاریخ : 1403/10/03
روزنامه هنرمند 2406

روزنامه هنرمند 2406

شماره : 2406
تاریخ : 1403/10/02
روزنامه هنرمند 2405

روزنامه هنرمند 2405

شماره : 2405
تاریخ : 1403/10/01
روزنامه هنرمند 2404

روزنامه هنرمند 2404

شماره : 2404
تاریخ : 1403/09/28
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!