روزنامه هنرمند شماره 1350
روزنامه هنرمند شماره 1350
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
دوشنبه 24اذرماه 1399سال سیزدهم شماره 4 1350صفـــحه 2500تومـان ISSN 2008-0816
www.jaaar.com
درباره حواشی ایجاد شده برای سریال «پایتخت»7
مرغ رسانه ملی
یک پا دارد؟!
ازدستمزدمیلیاردی«محسنتنابنده»
تا قهر «مهران احمدی» و واکنش به حذف سارا و نیکا
جزئیاتارائهخدماتجدیدصندوقاعتباریهنرتشریحشد:
«هنرکارت»نمادهویتی
اصحابفرهنگوهنر
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
واکنش «فارابی» به حواشی «مست عشق»
پردیس پورعابدینی
چطور بازیگر «اقازاده» شد؟
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
دستگاه دیپلماسی پیگیری می کند
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
نرگسمحمدی:
از ترس کرونا بازی نمی کنم
رادیووتلویزیون3.
کتاب غز ل های محسن چاوشی
به بازار امد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
RADIO&TV
چرا با وجود عدماستقبال مردم به
برنامه هایتلویزیونیبودجهسال
اینده اش 50درصد زیاد می شود؟!
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
عذرخواهیمجری«دستپخت»از تاکسیرانان
قصدمان خیر بود!
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
تسهیالت ۱۹۰۰میلیارد تومانی
برای ۲۶هزار متقاضی
حوزه فرهنگ ،هنر و رسانه صفحه 1
2
جزئیات ارائه خدمات جدید صندوق اعتباری هنر در نشست خبری هنر کارت تشریح شد:
دوشنبـــــــــه 24اذر ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1350
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
گزارش
چرا با وجود عدم استقبال
مردم به برنامه های تلویزیونی
بودجه سال اینده اش 50درصد
زیاد می شود؟!
در تازه ترین نظرسنجی مرکز تحقیقات صدا و سیما ،ادعا
شده که تلویزیون محبوب تر از شبکه های اجتماعی است.
روایت مرکز تحقیقات صداوســیما مدعی است که 45.9
درصد مردم در فصل تابســتان تلویزیون دیده اند و پس از
ان اینترنت با حدود 25درصد ،شــبکه های اجتماعی 14
درصد ،رادیو 6درصــد و روزنامه و مجالت با حدود 1٫5
درصد در رتبه های بعدی قرار دارند.
تابســتان امســال محمدرضا طالیی ،رئیس کمیســیون
فنــاوری اطالعات اتاق بازرگانی ،امــاری را اعالم کرد که
حاکی از اســتقبال مخاطبان از فضــای مجازی بود .او در
دهمین جلســه کمیســیون فناوری اطالعات و ارتباطات
ت که طبق امار از میان جمعیت ۸۴میلیون
اتاق ایران گف
نفری کشــور ،حــدود ۵۹میلیون کاربــر اینترنت وجود
دارد که ۳۳میلیون نفرشــان کاربر شبکه های اجتماعی
هستند و رشــد کاربران نســبت به دوره مشابه در سال
۲۰۱۹حدود ۲٫۵درصد است .او این امار را نشان دهنده
پتانسیل بسیار باالی توسعه فضای مجازی خواند .پارسال
هم ایسپا ،مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران ،اعالم کرد
که طبق نظرسنجی تلفنی ۷۰درصد مردم ایران ،حداقل
از یکی از شــبکه های اجتماعی مجازی استفاده می کنند.
مقایســه این امارها نشــان می دهد که مرکز نظر سنجی
صدا و ســیما با مخاطب خود را نمی شناسند و به همین
دلیل مردم به ســمت شــبکه های مجازی یا پلتفرم هایی
راهنمایی می شــوند که توانسته اند بخوبی مخاطبان خود
را جلب کنند.
طبق نظرســنجی مرکز تحقیقات صداوسیما در پاسخ به
اینکه «اگر قرار باشــد فقط یک شبکه ســیما را انتخاب
کنیــد کدام شــبکه را انتخاب می کنیــد» 25٫4درصد
شــبکه سه ســیما را انتخاب کرده اند .این در حالی است
که چندی پیش مدیر گروه فیلم و ســریال شــبکه ســه
اعالم کــرد برخالف تالش هایش رضا عطــاران حاضر به
بازگشــت به تلویزیون نشده است .عطاران که سریال های
محبوب و پرتماشاگر «متهم گریخت»« ،خانه به دوش» و
«بزنگاه» را ساخته حاال حاضر نیست به شبکه سه برگردد.
و البته این همان شــبکه ای اســت که خــود را از حضور
عادل فردوســی پور و برنامه بســیار پرمخاطبش محروم
کرده است .عطاران و فردوسی پور از برنامه سازهای موفق
تلویزیون بودند و عدم پخش اثارشــان ریزش چشــمگیر
مخاطب را به دنبال داشــته است .همان طور که از برخورد
مسئوالن سازمان با این دو چهره مشهود است ،صداوسیما
یــا از میزان و نوع عالقه مندی مخاطبان بی خبر اســت یا
اساساً مســاله اش جلب رضایت مخاطب نیست! طبق این
نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما در تابستان که کرونا
مردم را خانه نشــین کرده بــود و انتظار می رفت مخاطب
تلویزیــون هم افزایش یابد 33.7 ،درصــد مردم به اخبار
صداوســیما را دنبال کردند و از میــان این مخاطبان ،در
بین بخش های مختلف خبری سیما ،بخش خبری 20:30
شبکه دو با 34.7درصد مخاطب ،بیشترین میزان بیننده
پیگیر را داشته است .حاال اگر به بودجه ای که امسال برای
صداوسیما تصویب شده نگاهی بینداریم شاهد خواهیم بود
که سهم سازمان صداوسیما در بودجه 1400برای تولید
برنامه های صوتی و تصویری 2هزار و 619میلیارد تومان
اســت که نسبت به سال گذشته حدود 50درصد افزایش
داشته است .پارسال بودجه سازمان ۱۷۴۵میلیارد تومان
بوده اســت .رقم بودجه ســازمان در سال 1842 ،1398
میلیارد تومان ،ســال 1646 ،1397میلیارد تومان و سال
1598 ،1396میلیارد تومان بوده اســت .به عبارت دیگر
تنها ســال 99بودجه صداوسیما میزان بسیار ناچیزی کم
شــده ،در حالی که هر سال بودجه این نهاد افزایش یافته
است .باید گفت که شــیب افزایش بودجه سازمان با نظر
مردم هم گرایی ندارد و عملکرد صدا و ســیما باعث نشده
اســت که میزان عالقه مردم به تلویزیون بیشــتر شود .تا
وقتی استاندارهای حرفه ای رسانه ای در صداو سیما رعایت
نشود و رضایت عموم مردم هدف تصمیم گیرندگان اصلی
سازمان نباشد طبیعی اســت که مردم از تلویزیون دور و
دورتر می شوند و بودجه این نهاد هدر می رود.
«هنرکارت»نماد هویتیاصحاب فرهنگ و هنر
«هنرکارت» از پایان اذرماه به دست هنرمندان می رسد
نشســت خبری هنر کارت صبح دیروز ۲3اذرماه با حضور سیدحســین سیدزاده مدیرعامل صندوق
اعتباری هنر و مصطفی خادم المله مدیرعامل هنرکارت در تاالر رودکی برگزار شد .سیدزاده در ابتدای
این نشست گفت :ما در طراحی این کارت می خواهیم هرچه بیشتر فاصل ه خودمان را با اهالی فرهنگ و
هنر کم کنیم .بنا داشتیم جامعه مخاطب خود را در یک ارتباط پیوسته نگه داریم .همین االن صندوق
نزدیک هشتاد هزار عضو دارد .این اعضا کسانی هستند که در طول دو تا سه سال اخیر به صندوق اضافه
شده اند و بیش از صد در صد رشد داشته ایم .ما در اینجا تولید اهن و سیمان و محصول نداریم که اگر
رشدمان زیاد شد ،خوشحال شویم .خوشحالی ما از شناسایی فعاالن فرهنگی و هنری است .گسترده
ترین شــبکه هنر در کشور موسیقی است .در هر شهر و شهرستان فعال حوزه موسیقی داریم به ویژه
موسیقی محلی که در شهرستان ها و شهرها پررونق است .بر همین مبنا شناسایی انها یکی از وظایف
ما بود خیلی از انها خبر نداشتند که حتی صندوق اعتباری هنر وجود دارد .به این جامعه از این زاویه
رسیدگی نشده و کسی نیامده بود در شهرها و نقاط مختلف بگردد تا کسانی را که فعال بودند اما شناخته
نشده بودند ،پیدا کنند .از همین رو ثبت این هشتاد هزار نفر برای من افتخاری است .من فکر می کنم
این هنرمندان سلبریتی های اصلی ما در استان ها و شهرستان ها هستند .برخی از انها اعتبار زیادی در
منطقه خود دارند که ندیدن انها ظلم به پتانسیل کشور بود .جامعه فرهنگی هنری ما فقط به جشنواره
فجر منحصر نمی شود .در کل شبکه نمایش خانگی رد پای هنر نواحی وجود ندارد در حالی که اگر به
یک شهرستان بروید می بینید کسی برایش مهم نیست که اخرین ترک یک خواننده پاپ چه بوده و
شاید اصال به سادگی او را نشناسد بلکه موسیقی محلی خود را به خوبی می شناسند و گوش می دهند.
وقتی وجه همت خود را بر این گذاشتیم باید خدمات خود را هم گسترش می دادیم از همین رو تعداد
بیمه شدگان افزایش پیدا کردند .نزدیک به ۳۸هزار نفر بیمه تامین اجتماعی و نزدیک به سی هزار نفر
بیمه تکمیلی هستند .حتی اگر کسی هم بیمه نبوده سعی کرده ایم از مسیر بیمه عبور کند تا کسی نگران
هزینه بیماری نباشد .خدمات انالین هم مهم است در حال حاضر برای همه افراد پروفایل درمانی تعریف
کرده ایم .پروفایل درمانی همه بیمارانی که بیمه تکمیلی دارند ،در دست ماست تا به وضعیت انها اشراف
داشته باشیم .مثال در حوز ه تجسمی فهمیده ایم اسیب های دست و گردن زیاد است به همین دلیل دقیقا
می دانیم به چه سمت و سویی باید برویم و با چه مراکزی قرارداد ببندیم .وی افزود :در دوره اخیر یکی
از حمایت ها پرداخت حق بیمه سه ماهه بود و اعضا عمدتا حق بیمه سه ماهه را دریافت کرده اند .کاری
که بر زمین مانده و یک مطالبه بود داشتن یک شناسه هویتی بود .ما می دیدیم که اهالی فرهنگ و هنر
روشی برای شناساندن خود به جامعه فرهنگی هنری نداشتند .فقط به سینما نگاه نکنید که درصدی از
انها را مردم می شناسند .نیاز بود این هشتاد هزار نفر شناخته شوند.
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر عنوان کرد :پیش از این طراحی هنر کارت چند بار مطرح شده بود ولی
هیچوقت عملی نشده بود .پس جامعه فرهنگی هنری نیاز داشت هویت یکپارچه بگیرد .هنر کارت پاسخ
به یک خال بود تا به عنوان شناسه هویتی شناخته شود .از سوی دیگر برای دریافت حمایت ها ،اطالعات
پرداخت ها هم تکمیل نبود بنابراین تصمیم گرفتیم این کارت شناسایی را به کارت مالی هم تبدیل کنیم
پس هنر کارت هم کار شناسایی و هم کارت مالی شد .سپس خدمات رفاهی و تخفیفات هم به ان اضافه
کردیم .این کارت یک کارت چند منظوره است یعنی با بارکدی که دارد قابلیت تعریف دسترسی های
مختلف را دارد گاهی می تواند جواز ورود به یک جشنواره باشد ،گاهی ممکن است لینک ثبت نام باشد
و ...هر بار می شود دسترسی ان را تغییر داد .در جلسه بعدی درباره خدمت «پروانه» هم صحبت می کنم.
ما برای همه اعضا دکانی برای معرفی اثارشان تعریف کرده ایم .ما برای همه اعضا در پروانه یک فروشگاه
مجازی طراحی کرده ایم که استقبال خوبی از ان شده است .تمام رسته های هنری می توانند خودشان
را در انجا معرفی کنند که به نظرم اتفاق مهمی است که اگر با هنر کارت پیوند بخورد نقشش غیرقابل
حذف می شود .ما نمی خواهیم یک کارت به کارت های گروهی اضافه کنیم می خواهیم همه از داشتن
این کارت لذت ببرند و بدانند پاسداشتی برای کارهای هنری انهاست .ما می توانیم جایگاه این کارت را
خودمان تعریف کنیم .این ما هستیم که تصمیم می گیریم به حوزه فرهنگ و هنر توجه بیشتری داشته
باشیم .این کارت امده که به همه بگوید ما هنوز عادات خوب فرهنگی و هنری را فراموش نکرده ایم .ما
در این تعامالت موثر هستیم.
وی ادامه داد :راه عالج ما این است که در کنار یکدیگر باشیم و نواقص را به گوش مسئوالن برسانیم و
حل کنیم .اگر توانستیم همه دور هم قرار بگیریم انگاه همه به یک میزان از خدمات برخوردار خواهیم
بود .ارایه دسترسی یکسان ،شفافیت در توزیع منابع و ...از کارهای هنر کارت است.
سپس خادم المله توضیح داد :این کارت تقدیمی به جامعه هنری و فرهنگی ،ویژگی های خدماتی و بانکی
دارد و با توجه به چند منظوره بودن ویژگی های فناورانه دارد .هدف اصلی ما این است که این کارت یک
کمک و کارت ویژه در همه زمینه ها برای جامعه هنری باشد .ما می خواستیم محدودیت های جغرافیایی
را از بین ببریم و خدمات را متوازن تر توزیع کنیم .ترجیح ما این بود که تمام توان در حوزه های مختلف
خرج شــود از همین رو هم افزایی با شبکه های بانکی داشتیم به همین دلیل این کارت تمام خدمات
کارت های بانکی را دارد .یک مکانیزم برگشت پول در این کارت تعریف شده چون هدف ما این است که
منافع مالی جامعه بزرگ هنری تامین شود .این کارت یک تجربه جدید در اقتصاد فرهنگ و هنر است.
در بحث بیمه ما چند هدف داشتیم که یکی این بود که هدفمند هزینه کنیم و در اینده بتوانیم سالمت
جامعه فرهنگ و هنر را ارتقا ببخشیم.
وی ادامه داد :ما یک کمک معیشتی خوب هم داشتیم .حداقل پولی که دادیم یک و نیم میلیون تومان
بود البته کسانی که نشان درجه یک هنری داشتن مبلغ پنج میلیون تومان دریافت کردند .برای کسانی
که درخواست هنر کارت دادند حساب افتتاح کردیم .برخی این مبلغ را هنوز برداشت نکردند .برخی هم
نقص اطالعات داشتند .نزدیک ۷۸هزار نفر ثبت نام داشتیم که از دید تکمیل بودن عضویت در صندوق
فقط به ۶۲هزار نفر می توانستیم کارت بدهیم و بقیه باید فرایند ثبت نام را تکمیل کنند .برای ۴۱هزار
نفر مرحله صدور کارت نهایی شده است.
سپس سیدزاده گفت :شرط گرفتن هنر کارت عضویت در صندوق و شرط عضویت در صندوق ،فعال
حرفه ای بودن در یک هنر است ۵۷ .هزار نفر ثبت نام هنر کارت کرده اند و به انهایی که ثبت نام نکرده اند
پیام داده ایم .برخی اعتراض می کنند که البته عضو صندوق نیستند.
خادم بیان کرد :هنوز هنر کارت به هیچکدام از درخواست کنندگان تحویل داده نشده است و از پایان
ماه جاری به دست هنرمندان می رسانیم .سیدزاده بیان کرد :این تنها کارتی است که هم کارت بانکی،
ت نیاز
هم کارت شناســایی و . ..است .هدایت و حمایت ما در غنی کردن بستر هنر کارت هم مهم اس
اســت .دوستان جذب شبکه هنر کارت شوند باید کاری کنیم که نهادها و سازمان ها ترغیب شوند تا
هنرمندان ما بتوانند از خدمات انها استفاده کنند .هر برندی دوست دارد از این فرصت استفاده کند پس
باید از خدمات انها بهره ببریم .در نظر داریم در عرصه بین المللی هم معرفی کنیم تا نمادی هویتی برای
فرهنگ و هنر باشد و به عنوان جامعه فرهنگی هنری شناسایی شود .تا اگر هنرمندی خواست به کشور
دیگری برود بتواند از انجا سرویس بگیرد و از تخفیفات ویژه برخوردار شود .اعتبار این هنر کارت ها ۵
ساله است .خادم گفت :این کارت ها به صورت نقدی شارژ شده و می توانند در همه عابربانک ها مورد
استفاده قرار بگیرند..
سیدزاده بیان کرد :این یک و نیم میلیون و پنج میلیون تومان هیچ کسوراتی ندارد .بانک اینده در این
زمینه به ما بسیار کمک کرد .در مقاطع بعدی هم واریزی خواهیم داشت این را هم باید بگویم که تعدادی
از افراد معوقات بانکی داشتند که ابتدا نتوانستند این یک و نیم میلیون را دریافت کنند اما ما مصوبه
گرفتیم که این پول ربطی به گرفتاری های دیگر این افراد ندارد .از همین رو انها هم ازاد شدند تا این
پول را دریافت کنند .سیدزاده گفت :هنر کارت یک بستر است ،قرار نیست از هنر کارت به عنوان یک
منبع مالی استفاده کنیم بنابراین بودجه ای به این هنر کارت تعلق نمی گیرد .خسارت ها دیگر از طریق
هنر کارت واریز می شود .تا امروز برای پرداخت کمک هزینه نهادها به مشکل می خورد ولی حاال اطالعات
افراد و زمینه ان مشخص است .این موضوع یک گرفتاری در ارشاد بود .پس هنر کارت فقط یک کانال
اســت .انجایی که خود هنر کارت بخواهد هزینه کند با مجوز صندوق صورت می گیرد .ان پول هایی
که قب ً
ال توزیع می شــد حاال از طریق این شبکه هوشــمند انجام می شود .وی گفت :شورای ارزشیابی
وزارت ارشاد دارای کمیته های فنی از خبرگان است .تک تک کسانی که درخواست نشان درجه هنری
می دهد ،شناسایی می شوند .رای قانونی شورای ارزشیابی تعیین می کند که چه کسی نشان درجه یک
یا دو بگیرد .البته معتقدم اصوالً در کار هنر یک و دو نداریم چون اینجا عرصه خالقیت است درباره یک
قاعده صحبت نمی کنیم .درباره خبرنگاران هم باید بگویم صندوق اعتباری هنر مکانیزمی برای عضویت
دارد و باید برایش احراز شــود که فعال حرفه ای کیست .ما مرجع تشخیص نیستیم گروهی در وزارت
خانه هستند که این تشخیص را می دهند .متاسفانه در حوزه خبرنگاران عالقه و فشار عده ای غیر اشنا
نسبت به حرفه ای ها برای دریافت چنین کارت هایی بیشتر است بنابراین تشخیص انها پیچیده تر است.
بسیاری از رسانه ها در یک رسانه مشغول هستند .ان رسانه باید اعضایش را بیمه کند ولی برخی صاحب
امتیازان برای فرار از بیمه کردن ،این کار را به ما محول می کنند که درست نیست .این را هم باید عنوان
کنم که االن عضویت در صندوق باز نیست .فعال تقاضاها می اید و ما بعد از نهایی کردن اعضای فعلی
ان درخواست ها را مجدد بررسی می کنیم .ما به جایی نرسیدیم که سالی بیست هزار نفر اضافه کنیم از
همین رو سختگیری می کنیم .ما تقریبا به نقطه مناسبی از اعضای صندوق داریم می رسیم .خادم هم
عنوان کرد :تاکنون سه هزار و پانصد نفر از خبرنگاران تقاضای هنرکارت داده اند.
واکنش «فارابی» به حواشی «مست عشق»
دستگاهدیپلماسیپیگیریمی کند
علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی درباره حواشی
به وجود امده برای فیلم سینمایی «مست عشق» به کارگردانی
حســن فتحی توضیحاتی ارائه کرد .علیرضا تابش مدیرعامل
بنیاد ســینمایی فارابی ۲۱اذرمــاه در گفتگو با محمدرضا
مقدسیان در برنامه رادیویی «نمای نقره ای» ،درباره مشکالت
حقوقی پیش امده برای فیلم ســینمایی «مســت عشق» به
کارگردانی حسن فتحی که به صورت مشترک با کشور ترکیه
تولید شــده توضیحاتی ارائه کرد .وی در این گفتگوی تلفنی
درباره این فیلم توضیح داد :با همه احترامی که به سازندگان
«مست عشق» قائل هستم باید بگویم که ما پیش از تولید این
فیلم ،مذاکراتی با نویســنده ،تهیه کننده و کارگردان داشتیم
و گفتیم می توانیم به ان ها مشــورت هایی در حوزه مذاکره و
حتی ابعاد حقوقی این کار مانند انعقاد قرارداد بدهیم ،مطلقاً
منظورمان از گفتن این حرف داشــتن اورده مالی برای بنیاد
سینمایی فارابی نبود ،بلکه حرفمان درباره مشورت هایی بود
که به عنوان یک نهاد سینمایی می توانستیم ارایه بدهیم ولی
متاسفانه این اتفاق رخ نداد .مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی
افزود :اگر واقعاً قرارداد «مست عشق» دقیق تر نوشته و امضا
می شــد شــاهد این اتفاقات و اختالفات بین طرفین نبودیم
ولی سازندگان «مست عشــق» پیشنهاد ما را رد کردند بعد
از اختالفات پیش امده هم بنده با دستگاه دیپلماسی وزارت
خارجه صحبت و پیگیری تلفنی هم کردم ولی خوشــبختانه
ارتباط سازندگان این فیلم هم برقرار شد و خودشان کارشان
را پیگیــری می کنند .تابش در پایــان بیان کرد :ما باید قبل
از انعقاد قراردادها به ویژه در موضوعات این چنینی بیشــتر
مراقبــت کنیم چون وجه فرهنگی این فیلم برای ســینمای
ایران تعیین کننده اســت .با این اوصاف صاحبان «مســت
عشــق» نخواستند ما در موضوع ورود کنیم و چون این فیلم
تولید شــده در بخش خصوصی اســت دیگــر بخش دولتی
نمی تواند ورود کند مگر اینکه شــکواییه ای بین طرفین رد و
بدل شود ،دستگاه دیپلماسی تاثیرگذاری خود را داشته باشد
و پیگیری کند. صفحه 2
درباره حواشی ایجاد شده برای «پایتخت»۷
مرغ رسانه ملی یک پا دارد؟!
از دستمزد میلیاردی «محسن تنابنده» تا قهر «مهران احمدی» و واکنش به حذف سارا و نیکا
طبق شنیده ها از نکات مهم و قابل توجه در سری جدید «پایتخت» ،تکمیل فیلمنامه ناتمام مرحوم
خشایار الوند برای ساخت است و همچنین بازگشت و حضور مجدد علیرضا خمسه در این فصل.
هنوز مشخص نیست ایا خمسه در قامت جوانی و روح باباپنجعلی نقش افرینی خواهد کرد یا نقش
دیگری را بر عهده خواهد داشت .از نکات دیگر فصل هفتم «پایتخت» می توان به حذف نقش سارا و
نیکا به دلیل حواشی چند ماه اخیر ان ها در فضای مجازی اشاره کرد .مجموعه تلویزیونی «پایتخت»
به کارگردانی سیروس مقدم اثری است که در فصل اول نظر خیلی ها را جلب کرد.در فصل دوم مردم
با نقی و خانواده اش انس گرفتند و رفته رفته در فصل های بعدی با انها همراه شدند .حاال پس از این
فرازوفرودهاوقصه هاییکهبهجاننشستهبسیاریازخانواده هایایرانیمنتظربودندتافصلششم
این سریال را در روزهایی که برای مقابله با کرونا در خانه مانده اند ،ببینند و از ان لذت ببرند .اتفاقی
که این بار نیافتاد و تغییرات عمده در شخصیت پردازی ها مخاطبان را دل ازرده کرد.
وقتیخانوادهنقیقالتاقمی شوند!
خانواده نقی معمولی در فصل ششم از ان حالت روستایی و ساده خود به در امده و قالتاق شدند ،بابا پنجعلی که
روزگاری نماد ستون و پایه خانواده بود از دست رفت و جایگزینی برای ان وجود نداشت .اهداء عضو در این سریال
به سخره گرفته شد و حتی مزاری برای پدر در نظر گرفته نشد همچنین مضامین ارزشی و مقدس مانند مناسک
حج ،نماز خواندن ،شئون و ظواهر مذهبی مانند جای مهر روی پیشانی و ...وارد حیطه طنز و شوخی های سخیف
شدند .نقی به عنوان پدر خانواده در حدی دچار خصوصیت های بد اخالقی است که نمی تواند الگوی خانواده باشد.
همه اعضاء خانواده به راحتی به هم دروغ می گویند و موضوعات زندگی را از هم پنهان می کنند .هما به عنوان نماد
زن ایرانی تحصیل کرده ،که در فصول گذشته تالش می کرد نقی را هدایت کند و برای زندگی اش تالش می کرد،
این بار خود از خط خارج شده ،دخترانش را بدون اجازه پدر به اردو می فرستد و به همسرش دروغ می گوید .سارا و
نیکا به عنوان دختران نوجوان نقی می توانند به راحتی ماهواره سفارش بدهند و حتی برای این کار به بزرگتر خود
هم نیازی ندارند .بهتاش خواهر زاده نقی ،گرچه به ظاهر به ورزش و پیشرفت ابراز عالقه می کند ،اما هتاکی و بی
احترامی های او به بزرگترها ،در این فصل از سریال برجسته تر شده است .دست بلند کردن او روی نقی ،خطاب
قراردادن مادر و زن دایی اش به اسم کوچک ،ارتباطات نامتعارف و منافی اخالق با دختران و تیغ زدن اطرافیان با
دروغ و دغل از جمله رفتارهای اوست.تا جایی که در واکنش به رفتارهای مادرش در مقابل رحمت ،به او می گوید:
«خجالت بکش .کیس از این بهتر نبود باهاش کانکت شی؟» ارسطو که با عفو از زندان ازاد شده ،برای رهایی
از مشکالت مالی ،درگیر قاچاق مواد مخدر به داخل زندان می شود .موضوع تریاک کشی و اعتیاد تقی و برادران
رحمت به راحتی و به عنوان مساله ای عادی در سریال عنوان می شود.
قصه ناتمامی که تکلیف ان روشن نشد
فصل ششم درحالی که مخاطبان انتظار داشتند حداقل در قسمت های پایانی انتظاراتشان را براورده کرده و همه
چیز را به خوبی و خوشی تمام کند ،ناگهان و نیمه کاره و درست در زمانی که اعتراضات به باالترین حد خود
رسیده بود به پایان رسید .همان زمان سیروس مقدم درباره پایان این فصل گفت« :پایتخت» در 15قسمت طبق
قرار و تعهدش در ایام نوروز پخش شد و تنها قسمت های اخر و فینال ان طلب مخاطبین از ما است که ان شاءاهلل
در اولین روزی که ستاد ملی مبارزه با کرونا اعالم وضعیت عادی کرد ،تیم پایتخت فینال را ساخته و در یکی از
اعیاد مثل عید فطر و یا ...به محضر مردم عزیز تقدیم می کنند.
باالخره نفوذی که بود؟
قسمت اخر پایتخت نیز که سکانس های پایانی ان مشابه یکی از فیلم فارسی های دوران طاغوت ساخته شده
بود ،کار را به جایی رساند که علی عسکری در نامه ای خطاب به مرتضی میرباقری معاون سیمای وقت با اشاره به
حواشی قسمت اخر مجموعه پایتخت 6تاکید کرد :الزم است بررسی شود که این اقدام حاصل اشتباه ،بی توجهی
و وادادگی است یا نتیجه عملیات مرموز و فتنه انگیز «ستون پنجم فرهنگی دشمن»؟! از انجا که برخی از موارد
(از قبیل قسمت پایانی سریال پایتخت) نسبت به ضوابط و چارچوب های رسانه ملی دقت الزم را نداشته اند و
تالشهای شبانه روزی صورت گرفته در بخش های مختلف سازمان صدا وسیما را تحت الشعاع حاشیه سازی هایی
قرارداده اند الزم است این موضوع بررسی دقیق و همه جانبه شود .نکته جالب ماجرا اینجاست که در این مدت نه
تنها نفوذی شناسایی نشد ،بلکه ساخت فصل هفتم به همان تیم و با همان ترکیب سابق سپرده شد.
ایاتلویزیوندرمقابلحاشیه هامقاومتمی کند؟
این روزها قصه «عادل فردوسی پور» برای همه اشناست .گزارشگر محبوبی که علی رغم حرفه ای بودن در کارش
جایی که مقابل رئیس باالدستی خود ایستاد و از چارچوب های سازمان صداوسیما بیرون زد ،مدیر شبکه علی
رغم تمام هجمه ها ،مقابل این خودسری ایستاد تا این کج روی ها و رفتارهای سلیقه ای باب نشود و کسانی که در
رسانه ملی کار می کنند ،بدانند که این چارچوب ها و قوانین مشخص است و بنا نیست مدیران باالدستی مرعوب
تعداد باالی هواداران افراد شوند .حاال در مقیاسی کوچکتر این اتفاق برای سارا و نیکا دوقلوهای پایتخت افتاده
است .انها که از کودکی در این سریال حضور داشتند ،کم کم با ورود به دنیای نوجوانی شروع به انتشار تصاویر و
رفتارهای خارج از عرف از خود کردند و کار را به جایی رساندند که گفته می شود در فصل هفتم بنا نیست حضور
داشته باشند .هرچند که این دو بازیگر نقش مهم و پیش برنده ای در داستان نداشتند ،اما تا خبر حذف انها از فصل
هفتم منتشر شد ،بازیگران دیگر سریال در فضای مجازی شروع به داغ کردن ماجرا کردند تا انها به سریال برگردند.
همچنینهوشنگگلمکانیمنتقدودبیر«ماهنامهفیلم»درواکنشبهحذفساراونیکاازفصلهفتم«پایتخت»
3
دوشنبـــــــــه 24اذر ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1350
www.honarmandonline.ir
سینماولتوییزون
گزارش
TV&CINEMA
نرگس محمدی:
از ترس کرونا بازی نمی کنم
گفت« :پایتخت» اول که ساخته شد ،کسی پیش بینی نمی کرد قسمت های بعدی اش هم ساخته شود و ده سال
دوام بیاورد .دو تا دخترکوچولوی دوقلو هم در داستان بودند در حکم تزیین خانواده ،که به ناچار ،ماندند .با ساخته
ی و بازیگری اش را کامل تر کرد و با اضافه
شدن فصل های بعدی «پایتخت» ،این سریال معیارهای شخصیت پرداز
شدن بازیگرهای دیگر دنیایش اشناتر شد .اما سارا و نیکا با این که جزو خانواده هستند نتوانستند با معیارهای
نمایشــی این محصول دنیای سرگرمی خودشان را هماهنگ کنند و نقش و بازی ان ها یکی از موارد انتقادی
«پایتخت»های اخیر بود .با ساخته شدن فصل های بعدی «پایتخت» معلوم شد سقف توانایی های این دوقلوها
همینحضوردرقابتصویروگاه وبی گاهگفتنیکجملهدیالوگاستوبنابرایننویسندگانسریالنمی توانستند
چندان برای این دو نقش مایه بگذارند« .پایتخت» جهانی اغراق امیز و کاریکاتوری دارد که همه بازیگرانش بر این
اساس انتخاب می شوند و این دو طفل «معصوم» (متن پرنتز حذف شد تا به اصل موضوع بپردازیم!) تناسبی با
این جهان نمایشی ندارند .حاال اعالم شده سارا و نیکا از «پایتخت »7حذف شده اند و عده ای -از جمله برخی از
بازیگران سریال -با استدالل های سانتیمانتال به این تصمیم انتقاد کرده اند .اما به نظرم این تصمیم ،به رغم جو
موجود (که از قبل هم قابل حدس بود) تصمیم درست و شجاعانه ای است .فارغ از این که این دو نوجوان دوقلو
بچه هایخوبیهستندیانیستندودل شانمی شکندیانمی شکند،ایننوجواناننازنینمناسبدنیای«پایتخت»
ن منطق جهان نمایشی یک
نیستند .این ربطی به تحکیم خانواده و تحبیب قلوب و دل شکستگی بچه ها ندارد .ای
سریال محبوب است که باید همه چیزش در تناسب با یکدیگر باشد .در چنین دنیایی ،پسر نوجوان بی قاعده و
بی تربیت بهبود در فصل ششم متناسب تر با این دنیاست تا دوقلوهای بچه مثبت و حرف شنو و خوش چهره ای به
نام های سارا و نیکا .برای حفظ معیارهای بومی تحکیم خانواده هم می شود ان ها را برای تحصیل (اگر نه به خارج)
به شهری دیگر فرستاد و گاهی با ابزارهای نوین تکنولوژیک با ان ها احوال پرسی کرد تا کیان خانواده نلرزد! زمانی
که هنوز دنیای نمایش مثل امروز تفاوتش با جهان واقعی برای مردم عادی روشن نبود ،بازیگران نقش های مثبت،
محبوب مردم بودند و بازیگران نقش های منفی ،برعکس .حاال هم؟ «پایتخت» یک کاالی جهان سرگرمی است .
لطفا احساسات تان را کنترل کنید .حال باید دید تلویزیون در مقابل این ماجرا می ایستد یا کوتاه خواهد امد.
پرداخت دستمزد 5میلیاردی با چه منطقی؟
از سوی دیگر گفته می شود که محسن تنابنده نویسنده و بازیگر سریال برای فصل هفتم تقاضای 5میلیارد تومان
دستمزد کرده است که با یک حساب سرانگشتی به رقمی باالی 330میلیون تومان برای هر قسمت می رسیم.
این در حالی است که دریافت چنین ارقامی از سوی بازیگران تلویزیون عرف نیست و در این پروژه نیز مشخص
نیست که این رقم از بودجه بیت المال بر چه اساسی باید به جیب سازندگان این سریال برود؟ این را بگذارید در
کنار بودجه 30میلیاردی که بناست 15قسمت سریال با ان ساخته شود.
چرا«پایتخت»زیرنظرسیمافیلمنیست؟
سوال دیگری که درباره پروژه پایتخت همواره مطرح بوده ،این است که چرا این سریال در مجموعه سیمافیلم که
سریال های تلویزیون در ان ساخته می شوند ،قرار نمی گیرد؟ مرکز سیمافیلم محلی برای تولید و توزیع سریال های
تلویزیون است و معموال نرخ مشخصی برای سریال سازی در سطوح مختلف دارد .اما پایتخت همواره از سوی
بازرگانی صداوسیما هدایت می شود و تبادالت مالی ان نیز با این مرکز انجام می پذیرد .یکی از دالیل غیرعرف بودن
هزینه تولید و دستمزدهای سریال نیز همین موضوع است.
پایتختبهمسیراصلیبازمیگردد؟
همانطور که در ابتدا نیز اشاره شد ،سریال پایتخت ،اثری است که اکثریت مردم با ان ارتباط برقرار کرده اند و
با اعتراضشان به فصل 6نشان دادند که ترجیح می دهند تماشاگر قصه زندگی همان نقی معمولی باشند .بعد
از اتفاقاتی هم که برای این سری از پایتخت افتاد ،سیروس مقدم در سخنانی اعالم کرد که همه چیز به خوبی
و خوشی به پایان خواهد رسید و خانواده نقی دوباره دور هم جمع خواهند شد .حاال باید دید این سریال دوباره
محبوب خانواده ها می شود یا خیر.
نرگس محمدی عالوه بر سریال «ستایش» در مجموعه هایی
چون «معمای شاه»« ،زعفرانی»« ،بوی باران»« ،شاید برای شما
هم اتفاق بیفتد» و «ما فرشته نیستیم» نیز ایفای نقش کرده
است؛ با این حال خودش می گوید« ،امیدی ندارم به این زودی
ها از سایه «ستایش» بیرون بیایم ».این روزها سریال «معمای
شاه» با بازی این بازیگر در حال پخش از ای فیلم ۲است که در
ان نقش «گلنار» را بازی می کند؛ دختر جوان ستمدیده ای که
به خانه وزیری ها پناه می اورد و عروس انها می شود .محمدی
که به واســطه ایفای نقش در سه قسمت از سریال «ستایش»
بین بینندگان تلویزیون شناخته می شود ،همچنان زیر سایه این
نقش قرار دارد و می گوید امیدی نداشــته است که به واسطه
نقش گلنار از زیر سایه ستایش بیرون بیاید .او توضیح می دهد:
«معمای شــاه» یک سریال پربازیگر و پرکاراکتر بود و تاریخ در
ان محوریت داشت .انقدر هم نقش های مختلف داشت که یک
کاراکتر نمی توانست به طور اختصاصی دیده شود .کاراکتر گلنار
در بیشتر قسمت های معمای شاه حضور داشت اما نقشش انقدر
پررنگ و تاثیرگذار نبود که در میان ان همه کاراکتر به شکل ویژه
به ان نگاه شود؛ اما حساب سریال ستایش فرق می کرد .ستایش
یک سریال شــخصیت محور بود و اصوال همه چیز بر مبنای
قهرمان قصه و حواشــی زندگی اش پایه ریزی شده بود .خودم
امیدی ندارم که به این زودی ها بتوانم از کاراکتر «ستایش» جدا
شوم .محمدی درباره شخصیت «گلنار» در سریال معمای شاه
اظهار کرد :گلنار یک دختر مظلوم است که ویژگی خاصی ندارد،
بر عکس ستایش که بسیار فعال بود و به تنهایی می توانست
رونــد قصه را تغییر دهد .فکر می کنم دخترانی مثل گلنار در
ان زمان زیاد بود ه اند .او در پاســخ به این پرســش که «با این
اوصاف چرا پذیرفتید ایفاگر این نقش باشید؟» گفت :تا قبل از
«معمای شاه» در هیچ کار تاریخی ای بازی نکرده بودم و دوست
داشتم با این سریال ،ژانر تاریخی را هم تجربه کنم؛ البته نقش
گلنار هــم در روند قصه خنثی نبود و به خصوص از زمانی که
عروس خانواده وزیری ها می شد نقشش تاثیرگذاری بیشتری
ی کرد .گلنار از جوانی تا میانسالی در قصه حضور دارد و
پیدا م
ً
به نوعی همسر قهرمان اصلی سریال است .او تقریبا در دو ـ سوم
سریال نقش افرینی می کند .نرگس محمدی به صحبت هایش
اضافه کرد :کاراکتر گلنار ریشه در تاریخ ندارد و برای جذاب شدن
قصه به کاراکترها اضافه شده است .مردم درباره این شخصیت ها
حساسیت و قضاوت کمتری در مقایسه با کاراکترهای تاریخی
ت هایی مثل گلنار ،قصه سریال را از
دارند .اتفاقا حضور شخصی
یک اثر تاریخی خشــک و تک خطی ،خارج و جذاب می کند.
ی تواند از
در چنین شرایطی دســت بازیگر هم بازتر است و م
خودش چیزهایی را به نقش اضافه کند .او با استقبال از ایفای
نقش در ژانر تاریخی خاطرنشان کرد :تاریخ همیشه جزو عالیق
و دغدغه هایم بوده اســت .به خصوص تاریخ کشورم و به طور
مشخص تاریخ معاصر که به نظرم هنوز خیلی حرف های ناگفته
ای درباره اش وجود دارد .بازی در سریال معمای شاه کمک کرد
تا به شناخت بهتری از تاریخ معاصر برسم .نرگس محمدی در
پایان صحبتهایش درباره دشواری کار در روزهای کرونایی برای
بازیگران ،گفت :یک سال است که از ترس کرونا سر هیچ کاری
نرفته ام؛ واقعاً از مبتال شدن می ترسم.
نش شخ
صی
ر ت
تلفن تماس88311353:
نش
ر
اف کاراتن
را هب ما بسپارید. صفحه 3
پیش فروشکتاب
غزل های محسن چاوشی اغاز شد
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره • 1350دوشنبه 24اذرماه • 1399سال سیزدهم • 4صفـــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
در روزهایی که بازار نشر به دلیل شیوع ویروس کرونا
با مشکالت زیادی ر و ب ه روست کتاب شعر خواننده
پرطرفدار کشــور با قیمت ۷۰و ۱۱۰هزار تومان
به فروش می رســد .پیش فروش کتاب شعر «این
عشق هیوالیی» اولین مجموعه از غزل های محسن
چاوشــی اغاز شــد .کتاب «این عشق هیوالیی»
مشتمل بر ۳۱غزل محسن چاوشی است .نکته قابل
به وقت تهران
11:59
اذان ظهر
16:52
غروب افتاب
17:12
اذان مغرب
اذان صبح فردا
طلوع افتاب فردا
05:36
07:06
گنج سخن
امام حسین علیه السالم :
هر کس فکرش به جایى نرسد و راه تدبیر بر او بسته شود،
کلیدشمداراست.
بحاراالنوار ،ج ،75ص128
پندبزرگان
مایه خوشبختی انسانیت است
که هر انسانی فقط انی هست که هست.
فرناندوپسوا
حافظانه
عمریست تا من در طلب هر روز گامی می زنم
دست شفاعت هر زمان در نیک نامی می زنم
بی ماه مهرافروز خود تا بگذرانم روز خود
دامی به راهی می نهم مرغی به دامی می زنم
توجه ،قیمت نامتعارف و عجیب ان است زیرا قیمت
این کتاب با صحافی جلد سخت ۱۱۰هزارتومان و با
صحافی جلد معمولی (شومیز) ۷۰هزارتومان است.
این در حالی ست که کتاب شعر «ضد» فاضل نظری
با جلد معمولی ۲۸هزار تومان و یک دیوان حافظ
نفیس با جلد چرمی ۱۲۸هزارتومان است .انتشارات
افتاب اندیشه در توضیح این کتاب در سایت فروش
خود نوشته است« :کتاب مجموعه ای از شعرهای
خواندنی محســن چاوشی اســت که با هر بیت،
خواننده را نو به نو از لذت کشــف و شهود ،سرشار
خواهد کرد .شعرهایی که مثل خود شاعر ،منحصر
به فردند ».گفته می شود تمام اشعار یازدهمین البوم
چاوشی به نام «این عشق هیوالیی» که قرار است به
زودی منتشر شود برگرفته از کتاب شعر این خواننده
است .با توجه به فعالیت های گسترده چاوشی در
زمینه ازادسازی زندانیان محکوم به اعدام ،ممکن
اســت درامد ناشی از فروش کتابش نیز به این امر
اختصاص یابد و گرانی قیمت ان به این دلیل باشد.
پیش فروشکتاب
غزل های محسن چاوشی اغاز شد
مجری «دستپخت» با انتشار توضیحاتی درباره سوال
و جوابی که با دختر یک راننده تاکســی داشت ،بابت
ســوءتفاهم به وجود امده ،عذرخواهــی کرد .برنامه
«دســتپخت» میزبان گروهی از مشاغل بود که همه
رانندگان تاکســی و خانواده هایشان بودند .بخشی از
سکانس برنامه در شبکه های اجتماعی وایرال و به ان
نقدهای زیادی شد .بخشی که وحید حسینی مجری
برنامه از دختر یکی از شرکت کنندگان می پرسد که
ناراحت نیســت که پدرش راننده تاکسی است؟ حاال
سیدوحید حســینی مجری برنامه با ویدیویی از این
صحنه و بازخوردهای که پیش امده عذرخواهی کرده
اســت .وی در سخنانی گفت :کسی که دارد با شما
صحبت می کند وحید حســینی پدر خودش راننده
تاکســی بوده است .بازبینی که برنامه را دیده و مجوز
پخش صادر کرده است پدرش راننده تاکسی است.
حسینی اظهار کرد :در سال ۹۹قصد ما برای دعوت
مشاغلتکریمانهاستماداریمازمشاغلتقدیرمی کنیم
و قصد تخریب نداریم .این مجری درباره سوال و جواب
مورد انتقاد مخاطبان گفت :بحث ما جواب غرورامیز ان
دختر است که با افتخار از شغل پدرش حرف می زند.
بعد هم جواب من و تشکر از اوست.
وی در پایان گفت :قصد و نیت ما خیر بود و می خواستیم
بگوییم این شغل کنار همه مشاغل دیگر محترم است.
اگر هم به کسی برخورده است دست شما را می بوسم
کن قصدم تقدیر از شماست اگر هم جسارتی شده است
عذرمی خواهم.
دانیال جراهی
دوست
ِ
دوست درست حسابی
تو این فکر بودم که چقدر تنهام و
ندارم که یهو دوستم گفت :تو ارزوت چیه؟ اصال ارزو هم
داری؟
با صدای نسبتاً دو رگه و غمگین گفتم :اره
با چهره ای فراتر از تعجب که انگار من مال این حرفا نیستم
گفت :حاال ارزوت چیه؟ دانشگاه یورک درس بخونی
لبخنــد زدم و فوتی بی دلیل به چایی که خیلی وقت از
سرد شدنش می گذشت کردم و گفتم :ارزوم اینه که کاش
میتونستمدوستهخوبیباشم.
دوستم با فریاد گفت :زدی تو هدف ،پس خودتم میدونی
چه ادم عنی هستی ،افرین!
چای را مزه مزه کردم و گفتم :به نظرت دوست کیه؟
گناه نو
بادی به ســینه اش انداخت و گفت :خالصه بگم دوست
یعنیمن!
حبه قندی برداشتم و داخل چای زدم .چند دقیقه سکوت
شد .هر دو هیچ نگفتیم تا...
قند داخل گلویم پرید و دوست محکم به پشتم زد و قند به
بیرون پرید .دوست با خوشحالی گفت :دیدی به من میگن
دوست ،اگه من نبودم تا االن دار فانی را وداع گفته بودی.
نفســم را صاف کردم و گفتم :یعنی چون هستی پس
دوستی؟ این کار رو یه غریبه ام می تونست انجام بده.
دوست اخمی کرد و گفت :یعنی ما رو به عنوان دوست به
رسمیتنمی شناسی؟
بی تردید گفتم :نه نمی شناسم.
با ناراحتی گفت :پس من چی ام؟ گفتم :تو مرا می شناسی
و من تو را ،و گاهی هم با هم سرگرم می شویم همین!
دیدم ناراحت شده و زیر لب داره چرند میگه ،گفتم :ببین
مشکل از تو نیست ،مشکل از منه!
گفت :مگه می خوای بچه دار شیم اصال چی میگی تو!!!...
با کمی عصبانیت گفتم :دوست یعنی درد تو نوش جون
من ،درد من نوش جون تو!
من خودمو در حد این رابطه نمی دونم ،اندازم نیست!
تسهیالت۱۹۰۰میلیارد تومانی برای۲۶هزار
متقاضی حوزه فرهنگ ،هنر و رسانه
معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی
از تصویب کلیات دستورالعمل مرحله دوم پرداخت ۱۹۰۰
میلیارد تومان تسهیالت کرونایی به فعاالن بخش فرهنگ
و هنر و رســانه کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی کرونا
خبر داد .الدن حیدری با تشریح جزئیات مصوبه دستورالعمل
مرحلــه دوم پرداخت ۱,۹۰۰میلیارد تومان تســهیالت
کرونایی به فعاالن بخش فرهنگ و هنر و رســانه کارگروه
مقابله بــا پیامدهای اقتصادی کرونا ،گفــت :تداوم بحران
کرونا ،اسیب های جدی را در بخش فرهنگ و هنر و صنایع
فرهنگی به بار اورده اســت .بنابراین اکنون چالش اصلی،
طراحی حمایت های موثر عمومی است که در کوتاه مدت از
تاثیرات منفی بحران بکاهد و به شناسایی فرصت های جدید
در میان مدت برای بازیگــران مختلف دولتی ،خصوصی و
عمومی فعال در تولید فرهنگی و خالق منجر شود .وی ادامه
داد :در همین راستا با پایان مرحله اول اعطای تسهیالت ۱۲
درصدی کارا که طی ان ۴۳۰میلیارد تومان تسهیالت به ۲۵
هزار متقاضی پرداخت شد ،رایزنی های الزم برای حمایت از
کسب و کارها در مرحله دوم اغاز شد .معاون وزیر فرهنگ و
ارشاد اسالمی با ذکر این که با تعطیلی رویدادهای فرهنگی و
هنریواستمرارمحدودیت ها،کسبوکارهاهمچنانمتضرر
می شــوند ،اظهار داشت :تالش شــد تا مرحله دوم اعطای
تسهیالت حمایتی با لحاظ ویژگی کسب و کارها و بنگاه های
بخش فرهنگ و هنر با سهولت و شتاب بیشتری همراه باشد،
چنانکهمشاغلغیررسمیفرهنگیوهنرینیزچونمشاغل
رسمی از این تسهیالت صرفاً با ارائه مجوزهای صادره وزارت
فرهنگ و ارشاد اسالمی بهره مند می شوند .وزارت فرهنگ و
ارشاد اسالمی از ابتدای شیوع کرونا در کشور و به دنبال ان
تعطیلی کسب و کارهای حوزه فرهنگ ،هنر و رسانه تالش
کرد از ظرفیت های مختلف در نهادها و یا از محل منابع دیگر،
غیر از تسهیالت کرونایی برای رسته های مختلف فرهنگ،
هنر و رسانه ازجمله ناشران استفاده کند و همچنان تالش ها
ادامه دارد .بنا بر تاکید معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت
فرهنگ و ارشاد اسالمی ،به طور یقین این وزارتخانه از هیچ
تالش و کوششی برای کمک و حمایت به اهالی فرهنگ ،هنر
و رســانه به ویژه در ایام خاص کرونایی دریغ نخواهد کرد و
همچنان در کنار این اقشار با بصیرت و تالشگر خواهد ماند.
پردیسپورعابدینیچطوربازیگر«اقازاده»شد؟
پردیس پورعابدینی ،بازیگر نقش راضیه و مانلی در سریال« اقازاده» که مهمان
برنامه کافه اپارات با اجرای فریدون جیرانی بود ،درباره نقش افرینی خود در
این مجموعه صحبت کرد .پردیس پورعابدینی در این برنامه گفت :این اولین
تجربه تصویری من بود .قبل از ان در دو تئاتر بازی کرده بودم .اقای توفیقی
بازی من در تئاتر «قصه ظهر جمعه» به کارگردانی خانم نسیم ادبی را دیده
بودند بعد از حدود دو ماه تماس گرفتند و برای تست رفتم .تست های مختلفی
داد و میدیدم که خاتنم های دیگری هم تست داده بودند .تا اخرین لحظه برایم
قطعی نبود که در پروژه باشــم .به من می گفتند حاال خیلی مطمئن نباش.
ممکن است تغییرکنی .یک ماه مانده بود به کار که من برای این نقش قطعی
شدم .ان طور که بعدها اقای توفیقی به من و عوامل گفتند ،سکانسی که در
جریان تست دادن من نظرشان را جلب کرده بود ،مربوط به یکی از سکانس های
مشهد بود .پورعابدینی گفت :من در دبیرستان رشته تجربی می خواندم اما
دوست نداشتم در این رشته ادامه تحصیل بدهم .از دوران کودکی هنر را دوست
داشتم .وقتی وارد اموزشگاه بازیگری اقای کیمیایی شدم تصمیم گرفتم کنکور
هنر بدهم و بازیگری بخوانم .البته در این میان پروژه «اقازاده» پیش امد ،اما
ان شااهلل امسال وارد دانشگاه می شوم تا بازیگری بخوانم .این بازیگر جوان با بیان
اینکه می دانستم راه سختی را در پیش دارم و شاید به این زودی ها نتوانم به ان
برسم ،افزود :با این که به خاطر اجرای تئاتر و بعد هم سریال «اقازاده» نتوانستم
از کالس های اقای کیمیایی به طور کامل اســتفاده کنم،اما همان مقدار هم
خیلی به من کمک کرد .همین اموزش ها باعث شد من بدانم باید چه کار کنم.
اقای کیمیایی خودشان در دوره پیشرفته کالس ها شرکت داشتند و متاسفانه
من به خاطر اینکه سر کار رفتم نتوانستم در این دوره ها شرکت کنم .اما در
دوره های ما هم مستقیم نظارت داشتند و یکسری از نکات را به من می گفتند.
پورعابدینی گفت :درابتدای کار من فقط می دانستم دو شخصیت «راضیه» و
«مانلی» در یک سری چیزهای اساسی با هم فرق می کنند و هر چقدر داستان
جلو می رود ممکن است با یکدیگر نقطه تالقی داشته باشند .راستش در اغاز
کام ً
ال گنگ بودم و نمی دانستم چه اتفاقی می افتد.با کمک اقای توفیقی هر
چه کار جلوتر رفت ،کاراکترها را شناختم .از اواسط کار ،دیگر توانستم درباره
نقش با کارگردان صحبت کنم .چون می دانستم چه اتفاقاتی می افتد .در این
زمینه راهنمایی های اقایان توفیقی و عنقا خیلی تاثیر داشت .من وقتی وارد
پروژه اقازاده شدم ،شناخت چندانی از پدیده اقازاده ها نداشتم .خیلی چیزها
را در این سریال متوجه شدم .وی عنوان کرد :یک سری از سکانس ها بود که
واقعا به لحاظ حس فکر می کردم کم می اورم .سکانسی بود که با اقای تارخ
نشســته بودیم .راضیه از زندان امده بود و حالش خوب نبود .حاج رضا به او
می گوید نگران نباش .همه چیز درست می شود .راضیه سرش را باید باال بیاورد
و بعد عذرخواهی کند و گریه کند .پالن ها را گرفتیم و حتی پالن اقای تارخ
را هم گرفتیم .اخرین پالن مربوط به من بود .من پایین را نگاه می کردم و فکر
می کردم االن واقعا حسم یاری نمی کند چطور باید گریه کنم .همان موقع اقای
تارخ به من اشاره کردند که من به نگاه کن و من نگاه کردم و گفتند اصال پلک
نزن و فقط به من نگاه کن و به موقعیت و اتفاقاتی که افتاده است فکرکن .همان
لحظه اقای تارخ گریه کرد و من اصال انگار رفتم در یک دنیای دیگری و من هم
گریه ام گرفت .خیلی این تمرین و تمرکز برای من ارزشمند بود .بازیگر سریال
اقازاده افزود :یک بار هم برای صدایم یک سری از سکانس ها را گرفتیم و بعد
متوجه شدیم صدای من انطور که باید نیست .باید کمی صدایم از دیافراگم
بیرون بیاید و یک روز اقای توفیقی به من گفت اقای تارخ تو را کار دارد .رفتم
و اقای تارخ با من تمرین کردند و کمک کردند من صدایم را از دیافراگم بیرون
بدهم .پورعابدینی درباره اینکه کدام یک از سکانس های بازی خود را دوست
دارد ،گفت :همان لحظه ای که نشستم و گریه کردم شکستم .خودم را جای
ان کاراکتر که گذاشتم واقعا زانوهایم سست شد .ان دختر در ناامیدی غرق
شده است .می گوید من نگران حامد هستم .اگر مردم یادشان برود حامد یادش
نمی رود .سکانس دیگری بود که راضیه فکر می کند قرار است حامد به مالقاتش
برود اما می رود و می بیند که شریفه امد است و قبل از ان هم دعوایی با او کرده
است .من در پشت صحنه با خانم زنگنه سالم و احوالپرسی کردم اما به محض
اینکه داخل اتاق مالقات امدند انگار شریفه خانمی شدند که با راضیه مشکل
پیدا کرده است .وقتی رفتیم تمرین کنیم خانم زنگنه با همان لحن سرسکانس
چند جمله در گوش من گفتند .در همان لحظه تا من برسم و دیالوگ برقرار
شود جوری از شدت گریه می لرزیدم و برایم سخت بود .من هیچ دیالوگی در
ان سکانس نداشتم .خانم زنگنه مونولوگ داشتند .اقای توفیقی دیدند که حس
من حس درستی است و دارد پیش می رود تمرین را قطع کردند و گفتند برای
برداشت اصلی برویم .خانم زنگنه در ان سکانس در پالن من حتی بیشتر با
راضیه محکم تر حرف زدند تا حسی که باید به من منتقل شود .وی اظهار
کرد :من تعریفی از سیاســت ندارم .تازه دارم خودم را به عنوان پردیس پیدا
می کنم .حاال اینکه بخواهم تعریفی از سیاست داشته باشم درست نیست .شاید
بینش درستی در این باره نداشته باشم .من بیشتر به شخصیت راضیه نزدیک
هستم .شاید تا اندازه ای به راضیه که در شمال با مادربزرگش زندگی می کند
نزدیک باشم یا به تعبیر بهتر ،تلفیقی از راضیه ای که در شمال با مادربزرگش
زندگی می کند و راضیه ای که با حامد است هستم .پورعابدینی درپایان درباره
اینکه ایا پیشنهادی برای بازی داشته است ،گفت :بله تماس هایی بوده است.
فعال از تجربه های اقا زاده استفاده می کنم و قدم بعدی برایم خیلی مهم است
و انتظاراتی از من هست که باید ان را به سرانجام برسانم و اتفاق کمتری نیفتد.
به همین دلیل تالش می کنم با مشورت و تامل انتخاب کنم.
اخبار دیدنی
ششمین طرح کاشف پلیس گااهی پایتخت
ششمین مرحله طرح کاشف پلیس گااهی تهران سه شنبه ۱۸اذر با حضور سردار حسین
رحیمی فرمانده نیروی اتنظامی پایتخت برگزار شد.
عکس :شهاب الدین قیومی
تجمع مردم تبیرز مقابل کنسولگری ترکیه در واکنش به اظهارات اردوغان
مردم شهر تبیرز دیروز با حضور در مقابل کنسولگری ترکیه و با سر دادن شعارهایی مخالفت
خود را با اظهارات اردوغان اعالم کردند .تجمع کنندگان با افشای نقش پشت پرده
اسرائیل در موضع ضد ایرانی اردوغان بر تمامیت ارضی ایران و پرهیز از دامن زدن به مواضع
ایرانشهری مبنی بر ادعای ارضی نسبت به جمهیرو اذبرایجان اتکید کردند .عکس :مینا نوعی
الودگی هوای تهران
ل
ا
بر اساس اعالم شرکت کنتر کیفیت هوای تهر ن ،هوای پایتخت طی ۲۴ساعت گذشته و از
( ۲۳اذر ماه )۹۹برای گروه های حساس الوده است.
عکس :میرم کامیاب صفحه 4