روزنامه هنرمند شماره 1350 - مگ لند
0

روزنامه هنرمند شماره 1350

روزنامه هنرمند شماره 1350

روزنامه هنرمند شماره 1350

‫هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید ‪www.magland.ir‬‬ ‫دوشنبه‪ 24‬اذرماه ‪ 1399‬سال سیزدهم شماره ‪ 4 1350‬صفـــحه ‪ 2500‬تومـان ‪ISSN 2008-0816‬‬ ‫‪www.jaaar.com‬‬ ‫درباره حواشی ایجاد شده برای سریال «پایتخت‪»7‬‬ ‫مرغ رسانه ملی‬ ‫یک پا دارد؟!‬ ‫ازدستمزدمیلیاردی«محسنتنابنده»‬ ‫تا قهر «مهران احمدی» و واکنش به حذف سارا و نیکا‬ ‫جزئیاتارائهخدماتجدیدصندوقاعتباریهنرتشریحشد‪:‬‬ ‫«هنرکارت»نمادهویتی‬ ‫اصحابفرهنگوهنر‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 4.‬‬ ‫واکنش «فارابی» به حواشی «مست عشق»‬ ‫پردیس پورعابدینی‬ ‫چطور بازیگر «اقازاده» شد؟‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 4.‬‬ ‫دستگاه دیپلماسی پیگیری می کند‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 2.‬‬ ‫نرگسمحمدی‪:‬‬ ‫از ترس کرونا بازی نمی کنم‬ ‫رادیووتلویزیون‪3.‬‬ ‫کتاب غز ل های محسن چاوشی‬ ‫به بازار امد‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 4.‬‬ ‫‪RADIO&TV‬‬ ‫چرا با وجود عدماستقبال مردم به‬ ‫برنامه هایتلویزیونیبودجهسال‬ ‫اینده اش‪ 50‬درصد زیاد می شود؟!‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 2.‬‬ ‫عذرخواهیمجری«دستپخت»از تاکسیرانان‬ ‫قصدمان خیر بود!‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 4.‬‬ ‫تسهیالت ‪۱۹۰۰‬میلیارد تومانی‬ ‫برای ‪۲۶‬هزار متقاضی‬ ‫حوزه فرهنگ‪ ،‬هنر و رسانه‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫جزئیات ارائه خدمات جدید صندوق اعتباری هنر در نشست خبری هنر کارت تشریح شد‪:‬‬ ‫دوشنبـــــــــه ‪ 24‬اذر ماه ‪ 1399‬سال سیزدهم شمــاره ‪1350‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫& ‪ART‬‬ ‫‪CULTURE‬‬ ‫فرهنگ و هنر‬ ‫گزارش‬ ‫چرا با وجود عدم استقبال‬ ‫مردم به برنامه های تلویزیونی‬ ‫بودجه سال اینده اش ‪ 50‬درصد‬ ‫زیاد می شود؟!‬ ‫در تازه ترین نظرسنجی مرکز تحقیقات صدا و سیما‪ ،‬ادعا‬ ‫شده که تلویزیون محبوب تر از شبکه های اجتماعی است‪.‬‬ ‫روایت مرکز تحقیقات صداوســیما مدعی است که ‪45.9‬‬ ‫درصد مردم در فصل تابســتان تلویزیون دیده اند و پس از‬ ‫ان اینترنت با حدود ‪ 25‬درصد‪ ،‬شــبکه های اجتماعی ‪14‬‬ ‫درصد‪ ،‬رادیو ‪ 6‬درصــد و روزنامه و مجالت با حدود ‪1٫5‬‬ ‫درصد در رتبه های بعدی قرار دارند‪.‬‬ ‫تابســتان امســال محمدرضا طالیی‪ ،‬رئیس کمیســیون‬ ‫فنــاوری اطالعات اتاق بازرگانی‪ ،‬امــاری را اعالم کرد که‬ ‫حاکی از اســتقبال مخاطبان از فضــای مجازی بود‪ .‬او در‬ ‫دهمین جلســه کمیســیون فناوری اطالعات و ارتباطات‬ ‫ت که طبق امار از میان جمعیت ‪ ۸۴‬میلیون‬ ‫اتاق ایران گف ‬ ‫نفری کشــور‪ ،‬حــدود ‪ ۵۹‬میلیون کاربــر اینترنت وجود‬ ‫دارد که ‪ ۳۳‬میلیون نفرشــان کاربر شبکه های اجتماعی‬ ‫هستند و رشــد کاربران نســبت به دوره مشابه در سال‬ ‫‪ ۲۰۱۹‬حدود ‪ ۲٫۵‬درصد است‪ .‬او این امار را نشان دهنده‬ ‫پتانسیل بسیار باالی توسعه فضای مجازی خواند‪ .‬پارسال‬ ‫هم ایسپا‪ ،‬مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران‪ ،‬اعالم کرد‬ ‫که طبق نظرسنجی تلفنی ‪ ۷۰‬درصد مردم ایران‪ ،‬حداقل‬ ‫از یکی از شــبکه های اجتماعی مجازی استفاده می کنند‪.‬‬ ‫مقایســه این امارها نشــان می دهد که مرکز نظر سنجی‬ ‫صدا و ســیما با مخاطب خود را نمی شناسند و به همین‬ ‫دلیل مردم به ســمت شــبکه های مجازی یا پلتفرم هایی‬ ‫راهنمایی می شــوند که توانسته اند بخوبی مخاطبان خود‬ ‫را جلب کنند‪.‬‬ ‫طبق نظرســنجی مرکز تحقیقات صداوسیما در پاسخ به‬ ‫اینکه «اگر قرار باشــد فقط یک شبکه ســیما را انتخاب‬ ‫کنیــد کدام شــبکه را انتخاب می کنیــد» ‪ 25٫4‬درصد‬ ‫شــبکه سه ســیما را انتخاب کرده اند‪ .‬این در حالی است‬ ‫که چندی پیش مدیر گروه فیلم و ســریال شــبکه ســه‬ ‫اعالم کــرد برخالف تالش هایش رضا عطــاران حاضر به‬ ‫بازگشــت به تلویزیون نشده است‪ .‬عطاران که سریال های‬ ‫محبوب و پرتماشاگر «متهم گریخت»‪« ،‬خانه به دوش» و‬ ‫«بزنگاه» را ساخته حاال حاضر نیست به شبکه سه برگردد‪.‬‬ ‫و البته این همان شــبکه ای اســت که خــود را از حضور‬ ‫عادل فردوســی پور و برنامه بســیار پرمخاطبش محروم‬ ‫کرده است‪ .‬عطاران و فردوسی پور از برنامه سازهای موفق‬ ‫تلویزیون بودند و عدم پخش اثارشــان ریزش چشــمگیر‬ ‫مخاطب را به دنبال داشــته است‪ .‬همان طور که از برخورد‬ ‫مسئوالن سازمان با این دو چهره مشهود است‪ ،‬صداوسیما‬ ‫یــا از میزان و نوع عالقه مندی مخاطبان بی خبر اســت یا‬ ‫اساساً مســاله اش جلب رضایت مخاطب نیست! طبق این‬ ‫نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما در تابستان که کرونا‬ ‫مردم را خانه نشــین کرده بــود و انتظار می رفت مخاطب‬ ‫تلویزیــون هم افزایش یابد‪ 33.7 ،‬درصــد مردم به اخبار‬ ‫صداوســیما را دنبال کردند و از میــان این مخاطبان‪ ،‬در‬ ‫بین بخش های مختلف خبری سیما‪ ،‬بخش خبری ‪20:30‬‬ ‫شبکه دو با ‪ 34.7‬درصد مخاطب‪ ،‬بیشترین میزان بیننده‬ ‫پیگیر را داشته است‪ .‬حاال اگر به بودجه ای که امسال برای‬ ‫صداوسیما تصویب شده نگاهی بینداریم شاهد خواهیم بود‬ ‫که سهم سازمان صداوسیما در بودجه ‪ 1400‬برای تولید‬ ‫برنامه های صوتی و تصویری ‪ 2‬هزار و ‪ 619‬میلیارد تومان‬ ‫اســت که نسبت به سال گذشته حدود ‪ 50‬درصد افزایش‬ ‫داشته است‪ .‬پارسال بودجه سازمان ‪۱۷۴۵‬میلیارد تومان‬ ‫بوده اســت‪ .‬رقم بودجه ســازمان در سال ‪1842 ،1398‬‬ ‫میلیارد تومان‪ ،‬ســال ‪ 1646 ،1397‬میلیارد تومان و سال‬ ‫‪ 1598 ،1396‬میلیارد تومان بوده اســت‪ .‬به عبارت دیگر‬ ‫تنها ســال ‪ 99‬بودجه صداوسیما میزان بسیار ناچیزی کم‬ ‫شــده‪ ،‬در حالی که هر سال بودجه این نهاد افزایش یافته‬ ‫است‪ .‬باید گفت که شــیب افزایش بودجه سازمان با نظر‬ ‫مردم هم گرایی ندارد و عملکرد صدا و ســیما باعث نشده‬ ‫اســت که میزان عالقه مردم به تلویزیون بیشــتر شود‪ .‬تا‬ ‫وقتی استاندارهای حرفه ای رسانه ای در صداو سیما رعایت‬ ‫نشود و رضایت عموم مردم هدف تصمیم گیرندگان اصلی‬ ‫سازمان نباشد طبیعی اســت که مردم از تلویزیون دور و‬ ‫دورتر می شوند و بودجه این نهاد هدر می رود‪.‬‬ ‫«هنرکارت»نماد هویتیاصحاب فرهنگ و هنر‬ ‫«هنرکارت» از پایان اذرماه به دست هنرمندان می رسد‬ ‫نشســت خبری هنر کارت صبح دیروز ‪ ۲3‬اذرماه با حضور سیدحســین سیدزاده مدیرعامل صندوق‬ ‫اعتباری هنر و مصطفی خادم المله مدیرعامل هنرکارت در تاالر رودکی برگزار شد‪ .‬سیدزاده در ابتدای‬ ‫این نشست گفت‪ :‬ما در طراحی این کارت می خواهیم هرچه بیشتر فاصل ه خودمان را با اهالی فرهنگ و‬ ‫هنر کم کنیم‪ .‬بنا داشتیم جامعه مخاطب خود را در یک ارتباط پیوسته نگه داریم‪ .‬همین االن صندوق‬ ‫نزدیک هشتاد هزار عضو دارد‪ .‬این اعضا کسانی هستند که در طول دو تا سه سال اخیر به صندوق اضافه‬ ‫شده اند و بیش از صد در صد رشد داشته ایم‪ .‬ما در اینجا تولید اهن و سیمان و محصول نداریم که اگر‬ ‫رشدمان زیاد شد‪ ،‬خوشحال شویم‪ .‬خوشحالی ما از شناسایی فعاالن فرهنگی و هنری است‪ .‬گسترده‬ ‫ترین شــبکه هنر در کشور موسیقی است‪ .‬در هر شهر و شهرستان فعال حوزه موسیقی داریم به ویژه‬ ‫موسیقی محلی که در شهرستان ها و شهرها پررونق است‪ .‬بر همین مبنا شناسایی انها یکی از وظایف‬ ‫ما بود خیلی از انها خبر نداشتند که حتی صندوق اعتباری هنر وجود دارد‪ .‬به این جامعه از این زاویه‬ ‫رسیدگی نشده و کسی نیامده بود در شهرها و نقاط مختلف بگردد تا کسانی را که فعال بودند اما شناخته‬ ‫نشده بودند‪ ،‬پیدا کنند‪ .‬از همین رو ثبت این هشتاد هزار نفر برای من افتخاری است‪ .‬من فکر می کنم‬ ‫این هنرمندان سلبریتی های اصلی ما در استان ها و شهرستان ها هستند‪ .‬برخی از انها اعتبار زیادی در‬ ‫منطقه خود دارند که ندیدن انها ظلم به پتانسیل کشور بود‪ .‬جامعه فرهنگی هنری ما فقط به جشنواره‬ ‫فجر منحصر نمی شود‪ .‬در کل شبکه نمایش خانگی رد پای هنر نواحی وجود ندارد در حالی که اگر به‬ ‫یک شهرستان بروید می بینید کسی برایش مهم نیست که اخرین ترک یک خواننده پاپ چه بوده و‬ ‫شاید اصال به سادگی او را نشناسد بلکه موسیقی محلی خود را به خوبی می شناسند و گوش می دهند‪.‬‬ ‫وقتی وجه همت خود را بر این گذاشتیم باید خدمات خود را هم گسترش می دادیم از همین رو تعداد‬ ‫بیمه شدگان افزایش پیدا کردند‪ .‬نزدیک به ‪ ۳۸‬هزار نفر بیمه تامین اجتماعی و نزدیک به سی هزار نفر‬ ‫بیمه تکمیلی هستند‪ .‬حتی اگر کسی هم بیمه نبوده سعی کرده ایم از مسیر بیمه عبور کند تا کسی نگران‬ ‫هزینه بیماری نباشد‪ .‬خدمات انالین هم مهم است در حال حاضر برای همه افراد پروفایل درمانی تعریف‬ ‫کرده ایم‪ .‬پروفایل درمانی همه بیمارانی که بیمه تکمیلی دارند‪ ،‬در دست ماست تا به وضعیت انها اشراف‬ ‫داشته باشیم‪ .‬مثال در حوز ه تجسمی فهمیده ایم اسیب های دست و گردن زیاد است به همین دلیل دقیقا‬ ‫می دانیم به چه سمت و سویی باید برویم و با چه مراکزی قرارداد ببندیم‪ .‬وی افزود‪ :‬در دوره اخیر یکی‬ ‫از حمایت ها پرداخت حق بیمه سه ماهه بود و اعضا عمدتا حق بیمه سه ماهه را دریافت کرده اند‪ .‬کاری‬ ‫که بر زمین مانده و یک مطالبه بود داشتن یک شناسه هویتی بود‪ .‬ما می دیدیم که اهالی فرهنگ و هنر‬ ‫روشی برای شناساندن خود به جامعه فرهنگی هنری نداشتند‪ .‬فقط به سینما نگاه نکنید که درصدی از‬ ‫انها را مردم می شناسند‪ .‬نیاز بود این هشتاد هزار نفر شناخته شوند‪.‬‬ ‫مدیرعامل صندوق اعتباری هنر عنوان کرد‪ :‬پیش از این طراحی هنر کارت چند بار مطرح شده بود ولی‬ ‫هیچوقت عملی نشده بود‪ .‬پس جامعه فرهنگی هنری نیاز داشت هویت یکپارچه بگیرد‪ .‬هنر کارت پاسخ‬ ‫به یک خال بود تا به عنوان شناسه هویتی شناخته شود‪ .‬از سوی دیگر برای دریافت حمایت ها‪ ،‬اطالعات‬ ‫پرداخت ها هم تکمیل نبود بنابراین تصمیم گرفتیم این کارت شناسایی را به کارت مالی هم تبدیل کنیم‬ ‫پس هنر کارت هم کار شناسایی و هم کارت مالی شد‪ .‬سپس خدمات رفاهی و تخفیفات هم به ان اضافه‬ ‫کردیم‪ .‬این کارت یک کارت چند منظوره است یعنی با بارکدی که دارد قابلیت تعریف دسترسی های‬ ‫مختلف را دارد گاهی می تواند جواز ورود به یک جشنواره باشد‪ ،‬گاهی ممکن است لینک ثبت نام باشد‬ ‫و‪ ...‬هر بار می شود دسترسی ان را تغییر داد‪ .‬در جلسه بعدی درباره خدمت «پروانه» هم صحبت می کنم‪.‬‬ ‫ما برای همه اعضا دکانی برای معرفی اثارشان تعریف کرده ایم‪ .‬ما برای همه اعضا در پروانه یک فروشگاه‬ ‫مجازی طراحی کرده ایم که استقبال خوبی از ان شده است‪ .‬تمام رسته های هنری می توانند خودشان‬ ‫را در انجا معرفی کنند که به نظرم اتفاق مهمی است که اگر با هنر کارت پیوند بخورد نقشش غیرقابل‬ ‫حذف می شود‪ .‬ما نمی خواهیم یک کارت به کارت های گروهی اضافه کنیم می خواهیم همه از داشتن‬ ‫این کارت لذت ببرند و بدانند پاسداشتی برای کارهای هنری انهاست‪ .‬ما می توانیم جایگاه این کارت را‬ ‫خودمان تعریف کنیم‪ .‬این ما هستیم که تصمیم می گیریم به حوزه فرهنگ و هنر توجه بیشتری داشته‬ ‫باشیم‪ .‬این کارت امده که به همه بگوید ما هنوز عادات خوب فرهنگی و هنری را فراموش نکرده ایم‪ .‬ما‬ ‫در این تعامالت موثر هستیم‪.‬‬ ‫وی ادامه داد‪ :‬راه عالج ما این است که در کنار یکدیگر باشیم و نواقص را به گوش مسئوالن برسانیم و‬ ‫حل کنیم‪ .‬اگر توانستیم همه دور هم قرار بگیریم انگاه همه به یک میزان از خدمات برخوردار خواهیم‬ ‫بود‪ .‬ارایه دسترسی یکسان‪ ،‬شفافیت در توزیع منابع و ‪ ...‬از کارهای هنر کارت است‪.‬‬ ‫سپس خادم المله توضیح داد‪ :‬این کارت تقدیمی به جامعه هنری و فرهنگی‪ ،‬ویژگی های خدماتی و بانکی‬ ‫دارد و با توجه به چند منظوره بودن ویژگی های فناورانه دارد‪ .‬هدف اصلی ما این است که این کارت یک‬ ‫کمک و کارت ویژه در همه زمینه ها برای جامعه هنری باشد‪ .‬ما می خواستیم محدودیت های جغرافیایی‬ ‫را از بین ببریم و خدمات را متوازن تر توزیع کنیم‪ .‬ترجیح ما این بود که تمام توان در حوزه های مختلف‬ ‫خرج شــود از همین رو هم افزایی با شبکه های بانکی داشتیم به همین دلیل این کارت تمام خدمات‬ ‫کارت های بانکی را دارد‪ .‬یک مکانیزم برگشت پول در این کارت تعریف شده چون هدف ما این است که‬ ‫منافع مالی جامعه بزرگ هنری تامین شود‪ .‬این کارت یک تجربه جدید در اقتصاد فرهنگ و هنر است‪.‬‬ ‫در بحث بیمه ما چند هدف داشتیم که یکی این بود که هدفمند هزینه کنیم و در اینده بتوانیم سالمت‬ ‫جامعه فرهنگ و هنر را ارتقا ببخشیم‪.‬‬ ‫وی ادامه داد‪ :‬ما یک کمک معیشتی خوب هم داشتیم‪ .‬حداقل پولی که دادیم یک و نیم میلیون تومان‬ ‫بود البته کسانی که نشان درجه یک هنری داشتن مبلغ پنج میلیون تومان دریافت کردند‪ .‬برای کسانی‬ ‫که درخواست هنر کارت دادند حساب افتتاح کردیم‪ .‬برخی این مبلغ را هنوز برداشت نکردند‪ .‬برخی هم‬ ‫نقص اطالعات داشتند‪ .‬نزدیک ‪ ۷۸‬هزار نفر ثبت نام داشتیم که از دید تکمیل بودن عضویت در صندوق‬ ‫فقط به ‪ ۶۲‬هزار نفر می توانستیم کارت بدهیم و بقیه باید فرایند ثبت نام را تکمیل کنند‪ .‬برای ‪ ۴۱‬هزار‬ ‫نفر مرحله صدور کارت نهایی شده است‪.‬‬ ‫سپس سیدزاده گفت‪ :‬شرط گرفتن هنر کارت عضویت در صندوق و شرط عضویت در صندوق‪ ،‬فعال‬ ‫حرفه ای بودن در یک هنر است ‪ ۵۷ .‬هزار نفر ثبت نام هنر کارت کرده اند و به انهایی که ثبت نام نکرده اند‬ ‫پیام داده ایم‪ .‬برخی اعتراض می کنند که البته عضو صندوق نیستند‪.‬‬ ‫خادم بیان کرد‪ :‬هنوز هنر کارت به هیچکدام از درخواست کنندگان تحویل داده نشده است و از پایان‬ ‫ماه جاری به دست هنرمندان می رسانیم‪ .‬سیدزاده بیان کرد‪ :‬این تنها کارتی است که هم کارت بانکی‪،‬‬ ‫ت نیاز‬ ‫هم کارت شناســایی و ‪ . ..‬است‪ .‬هدایت و حمایت ما در غنی کردن بستر هنر کارت هم مهم اس ‬ ‫اســت‪ .‬دوستان جذب شبکه هنر کارت شوند باید کاری کنیم که نهادها و سازمان ها ترغیب شوند تا‬ ‫هنرمندان ما بتوانند از خدمات انها استفاده کنند‪ .‬هر برندی دوست دارد از این فرصت استفاده کند پس‬ ‫باید از خدمات انها بهره ببریم‪ .‬در نظر داریم در عرصه بین المللی هم معرفی کنیم تا نمادی هویتی برای‬ ‫فرهنگ و هنر باشد و به عنوان جامعه فرهنگی هنری شناسایی شود‪ .‬تا اگر هنرمندی خواست به کشور‬ ‫دیگری برود بتواند از انجا سرویس بگیرد و از تخفیفات ویژه برخوردار شود‪ .‬اعتبار این هنر کارت ها ‪۵‬‬ ‫ساله است‪ .‬خادم گفت‪ :‬این کارت ها به صورت نقدی شارژ شده و می توانند در همه عابربانک ها مورد‬ ‫استفاده قرار بگیرند‪..‬‬ ‫سیدزاده بیان کرد‪ :‬این یک و نیم میلیون و پنج میلیون تومان هیچ کسوراتی ندارد‪ .‬بانک اینده در این‬ ‫زمینه به ما بسیار کمک کرد‪ .‬در مقاطع بعدی هم واریزی خواهیم داشت این را هم باید بگویم که تعدادی‬ ‫از افراد معوقات بانکی داشتند که ابتدا نتوانستند این یک و نیم میلیون را دریافت کنند اما ما مصوبه‬ ‫گرفتیم که این پول ربطی به گرفتاری های دیگر این افراد ندارد‪ .‬از همین رو انها هم ازاد شدند تا این‬ ‫پول را دریافت کنند‪ .‬سیدزاده گفت‪ :‬هنر کارت یک بستر است‪ ،‬قرار نیست از هنر کارت به عنوان یک‬ ‫منبع مالی استفاده کنیم بنابراین بودجه ای به این هنر کارت تعلق نمی گیرد‪ .‬خسارت ها دیگر از طریق‬ ‫هنر کارت واریز می شود‪ .‬تا امروز برای پرداخت کمک هزینه نهادها به مشکل می خورد ولی حاال اطالعات‬ ‫افراد و زمینه ان مشخص است‪ .‬این موضوع یک گرفتاری در ارشاد بود‪ .‬پس هنر کارت فقط یک کانال‬ ‫اســت‪ .‬انجایی که خود هنر کارت بخواهد هزینه کند با مجوز صندوق صورت می گیرد‪ .‬ان پول هایی‬ ‫که قب ً‬ ‫ال توزیع می شــد حاال از طریق این شبکه هوشــمند انجام می شود‪ .‬وی گفت‪ :‬شورای ارزشیابی‬ ‫وزارت ارشاد دارای کمیته های فنی از خبرگان است‪ .‬تک تک کسانی که درخواست نشان درجه هنری‬ ‫می دهد‪ ،‬شناسایی می شوند‪ .‬رای قانونی شورای ارزشیابی تعیین می کند که چه کسی نشان درجه یک‬ ‫یا دو بگیرد‪ .‬البته معتقدم اصوالً در کار هنر یک و دو نداریم چون اینجا عرصه خالقیت است درباره یک‬ ‫قاعده صحبت نمی کنیم‪ .‬درباره خبرنگاران هم باید بگویم صندوق اعتباری هنر مکانیزمی برای عضویت‬ ‫دارد و باید برایش احراز شــود که فعال حرفه ای کیست‪ .‬ما مرجع تشخیص نیستیم گروهی در وزارت‬ ‫خانه هستند که این تشخیص را می دهند‪ .‬متاسفانه در حوزه خبرنگاران عالقه و فشار عده ای غیر اشنا‬ ‫نسبت به حرفه ای ها برای دریافت چنین کارت هایی بیشتر است بنابراین تشخیص انها پیچیده تر است‪.‬‬ ‫بسیاری از رسانه ها در یک رسانه مشغول هستند‪ .‬ان رسانه باید اعضایش را بیمه کند ولی برخی صاحب‬ ‫امتیازان برای فرار از بیمه کردن‪ ،‬این کار را به ما محول می کنند که درست نیست‪ .‬این را هم باید عنوان‬ ‫کنم که االن عضویت در صندوق باز نیست‪ .‬فعال تقاضاها می اید و ما بعد از نهایی کردن اعضای فعلی‬ ‫ان درخواست ها را مجدد بررسی می کنیم‪ .‬ما به جایی نرسیدیم که سالی بیست هزار نفر اضافه کنیم از‬ ‫همین رو سختگیری می کنیم‪ .‬ما تقریبا به نقطه مناسبی از اعضای صندوق داریم می رسیم‪ .‬خادم هم‬ ‫عنوان کرد‪ :‬تاکنون سه هزار و پانصد نفر از خبرنگاران تقاضای هنرکارت داده اند‪.‬‬ ‫واکنش «فارابی» به حواشی «مست عشق»‬ ‫دستگاهدیپلماسیپیگیریمی کند‬ ‫علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی درباره حواشی‬ ‫به وجود امده برای فیلم سینمایی «مست عشق» به کارگردانی‬ ‫حســن فتحی توضیحاتی ارائه کرد‪ .‬علیرضا تابش مدیرعامل‬ ‫بنیاد ســینمایی فارابی ‪ ۲۱‬اذرمــاه در گفتگو با محمدرضا‬ ‫مقدسیان در برنامه رادیویی «نمای نقره ای»‪ ،‬درباره مشکالت‬ ‫حقوقی پیش امده برای فیلم ســینمایی «مســت عشق» به‬ ‫کارگردانی حسن فتحی که به صورت مشترک با کشور ترکیه‬ ‫تولید شــده توضیحاتی ارائه کرد‪ .‬وی در این گفتگوی تلفنی‬ ‫درباره این فیلم توضیح داد‪ :‬با همه احترامی که به سازندگان‬ ‫«مست عشق» قائل هستم باید بگویم که ما پیش از تولید این‬ ‫فیلم‪ ،‬مذاکراتی با نویســنده‪ ،‬تهیه کننده و کارگردان داشتیم‬ ‫و گفتیم می توانیم به ان ها مشــورت هایی در حوزه مذاکره و‬ ‫حتی ابعاد حقوقی این کار مانند انعقاد قرارداد بدهیم‪ ،‬مطلقاً‬ ‫منظورمان از گفتن این حرف داشــتن اورده مالی برای بنیاد‬ ‫سینمایی فارابی نبود‪ ،‬بلکه حرفمان درباره مشورت هایی بود‬ ‫که به عنوان یک نهاد سینمایی می توانستیم ارایه بدهیم ولی‬ ‫متاسفانه این اتفاق رخ نداد‪ .‬مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی‬ ‫افزود‪ :‬اگر واقعاً قرارداد «مست عشق» دقیق تر نوشته و امضا‬ ‫می شــد شــاهد این اتفاقات و اختالفات بین طرفین نبودیم‬ ‫ولی سازندگان «مست عشــق» پیشنهاد ما را رد کردند بعد‬ ‫از اختالفات پیش امده هم بنده با دستگاه دیپلماسی وزارت‬ ‫خارجه صحبت و پیگیری تلفنی هم کردم ولی خوشــبختانه‬ ‫ارتباط سازندگان این فیلم هم برقرار شد و خودشان کارشان‬ ‫را پیگیــری می کنند‪ .‬تابش در پایــان بیان کرد‪ :‬ما باید قبل‬ ‫از انعقاد قراردادها به ویژه در موضوعات این چنینی بیشــتر‬ ‫مراقبــت کنیم چون وجه فرهنگی این فیلم برای ســینمای‬ ‫ایران تعیین کننده اســت‪ .‬با این اوصاف صاحبان «مســت‬ ‫عشــق» نخواستند ما در موضوع ورود کنیم و چون این فیلم‬ ‫تولید شــده در بخش خصوصی اســت دیگــر بخش دولتی‬ ‫نمی تواند ورود کند مگر اینکه شــکواییه ای بین طرفین رد و‬ ‫بدل شود‪ ،‬دستگاه دیپلماسی تاثیرگذاری خود را داشته باشد‬ ‫و پیگیری کند‪.‬‬ صفحه 2 ‫درباره حواشی ایجاد شده برای «پایتخت‪»۷‬‬ ‫مرغ رسانه ملی یک پا دارد؟!‬ ‫از دستمزد میلیاردی «محسن تنابنده» تا قهر «مهران احمدی» و واکنش به حذف سارا و نیکا‬ ‫طبق شنیده ها از نکات مهم و قابل توجه در سری جدید «پایتخت»‪ ،‬تکمیل فیلمنامه ناتمام مرحوم‬ ‫خشایار الوند برای ساخت است و همچنین بازگشت و حضور مجدد علیرضا خمسه در این فصل‪.‬‬ ‫هنوز مشخص نیست ایا خمسه در قامت جوانی و روح باباپنجعلی نقش افرینی خواهد کرد یا نقش‬ ‫دیگری را بر عهده خواهد داشت‪ .‬از نکات دیگر فصل هفتم «پایتخت» می توان به حذف نقش سارا و‬ ‫نیکا به دلیل حواشی چند ماه اخیر ان ها در فضای مجازی اشاره کرد‪ .‬مجموعه تلویزیونی «پایتخت»‬ ‫به کارگردانی سیروس مقدم اثری است که در فصل اول نظر خیلی ها را جلب کرد‪.‬در فصل دوم مردم‬ ‫با نقی و خانواده اش انس گرفتند و رفته رفته در فصل های بعدی با انها همراه شدند‪ .‬حاال پس از این‬ ‫فرازوفرودهاوقصه هاییکهبهجاننشستهبسیاریازخانواده هایایرانیمنتظربودندتافصلششم‬ ‫این سریال را در روزهایی که برای مقابله با کرونا در خانه مانده اند‪ ،‬ببینند و از ان لذت ببرند‪ .‬اتفاقی‬ ‫که این بار نیافتاد و تغییرات عمده در شخصیت پردازی ها مخاطبان را دل ازرده کرد‪.‬‬ ‫وقتیخانوادهنقیقالتاقمی شوند!‬ ‫خانواده نقی معمولی در فصل ششم از ان حالت روستایی و ساده خود به در امده و قالتاق شدند‪ ،‬بابا پنجعلی که‬ ‫روزگاری نماد ستون و پایه خانواده بود از دست رفت و جایگزینی برای ان وجود نداشت‪ .‬اهداء عضو در این سریال‬ ‫به سخره گرفته شد و حتی مزاری برای پدر در نظر گرفته نشد همچنین مضامین ارزشی و مقدس مانند مناسک‬ ‫حج‪ ،‬نماز خواندن‪ ،‬شئون و ظواهر مذهبی مانند جای مهر روی پیشانی و ‪ ...‬وارد حیطه طنز و شوخی های سخیف‬ ‫شدند‪ .‬نقی به عنوان پدر خانواده در حدی دچار خصوصیت های بد اخالقی است که نمی تواند الگوی خانواده باشد‪.‬‬ ‫همه اعضاء خانواده به راحتی به هم دروغ می گویند و موضوعات زندگی را از هم پنهان می کنند‪ .‬هما به عنوان نماد‬ ‫زن ایرانی تحصیل کرده‪ ،‬که در فصول گذشته تالش می کرد نقی را هدایت کند و برای زندگی اش تالش می کرد‪،‬‬ ‫این بار خود از خط خارج شده‪ ،‬دخترانش را بدون اجازه پدر به اردو می فرستد و به همسرش دروغ می گوید‪ .‬سارا و‬ ‫نیکا به عنوان دختران نوجوان نقی می توانند به راحتی ماهواره سفارش بدهند و حتی برای این کار به بزرگتر خود‬ ‫هم نیازی ندارند‪ .‬بهتاش خواهر زاده نقی‪ ،‬گرچه به ظاهر به ورزش و پیشرفت ابراز عالقه می کند‪ ،‬اما هتاکی و بی‬ ‫احترامی های او به بزرگترها‪ ،‬در این فصل از سریال برجسته تر شده است‪ .‬دست بلند کردن او روی نقی‪ ،‬خطاب‬ ‫قراردادن مادر و زن دایی اش به اسم کوچک‪ ،‬ارتباطات نامتعارف و منافی اخالق با دختران و تیغ زدن اطرافیان با‬ ‫دروغ و دغل از جمله رفتارهای اوست‪.‬تا جایی که در واکنش به رفتارهای مادرش در مقابل رحمت‪ ،‬به او می گوید‪:‬‬ ‫«خجالت بکش‪ .‬کیس از این بهتر نبود باهاش کانکت شی؟» ارسطو که با عفو از زندان ازاد شده‪ ،‬برای رهایی‬ ‫از مشکالت مالی‪ ،‬درگیر قاچاق مواد مخدر به داخل زندان می شود‪ .‬موضوع تریاک کشی و اعتیاد تقی و برادران‬ ‫رحمت به راحتی و به عنوان مساله ای عادی در سریال عنوان می شود‪.‬‬ ‫قصه ناتمامی که تکلیف ان روشن نشد‬ ‫فصل ششم درحالی که مخاطبان انتظار داشتند حداقل در قسمت های پایانی انتظاراتشان را براورده کرده و همه‬ ‫چیز را به خوبی و خوشی تمام کند‪ ،‬ناگهان و نیمه کاره و درست در زمانی که اعتراضات به باالترین حد خود‬ ‫رسیده بود به پایان رسید‪ .‬همان زمان سیروس مقدم درباره پایان این فصل گفت‪« :‬پایتخت» در ‪ 15‬قسمت طبق‬ ‫قرار و تعهدش در ایام نوروز پخش شد و تنها قسمت های اخر و فینال ان طلب مخاطبین از ما است که ان شاءاهلل‬ ‫در اولین روزی که ستاد ملی مبارزه با کرونا اعالم وضعیت عادی کرد‪ ،‬تیم پایتخت فینال را ساخته و در یکی از‬ ‫اعیاد مثل عید فطر و یا‪ ...‬به محضر مردم عزیز تقدیم می کنند‪.‬‬ ‫باالخره نفوذی که بود؟‬ ‫قسمت اخر پایتخت نیز که سکانس های پایانی ان مشابه یکی از فیلم فارسی های دوران طاغوت ساخته شده‬ ‫بود‪ ،‬کار را به جایی رساند که علی عسکری در نامه ای خطاب به مرتضی میرباقری معاون سیمای وقت با اشاره به‬ ‫حواشی قسمت اخر مجموعه پایتخت‪ 6‬تاکید کرد‪ :‬الزم است بررسی شود که این اقدام حاصل اشتباه‪ ،‬بی توجهی‬ ‫و وادادگی است یا نتیجه عملیات مرموز و فتنه انگیز «ستون پنجم فرهنگی دشمن»؟! از انجا که برخی از موارد‬ ‫(از قبیل قسمت پایانی سریال پایتخت) نسبت به ضوابط و چارچوب های رسانه ملی دقت الزم را نداشته اند و‬ ‫تالشهای شبانه روزی صورت گرفته در بخش های مختلف سازمان صدا وسیما را تحت الشعاع حاشیه سازی هایی‬ ‫قرارداده اند الزم است این موضوع بررسی دقیق و همه جانبه شود‪ .‬نکته جالب ماجرا اینجاست که در این مدت نه‬ ‫تنها نفوذی شناسایی نشد‪ ،‬بلکه ساخت فصل هفتم به همان تیم و با همان ترکیب سابق سپرده شد‪.‬‬ ‫ایاتلویزیوندرمقابلحاشیه هامقاومتمی کند؟‬ ‫این روزها قصه «عادل فردوسی پور» برای همه اشناست‪ .‬گزارشگر محبوبی که علی رغم حرفه ای بودن در کارش‬ ‫جایی که مقابل رئیس باالدستی خود ایستاد و از چارچوب های سازمان صداوسیما بیرون زد‪ ،‬مدیر شبکه علی‬ ‫رغم تمام هجمه ها‪ ،‬مقابل این خودسری ایستاد تا این کج روی ها و رفتارهای سلیقه ای باب نشود و کسانی که در‬ ‫رسانه ملی کار می کنند‪ ،‬بدانند که این چارچوب ها و قوانین مشخص است و بنا نیست مدیران باالدستی مرعوب‬ ‫تعداد باالی هواداران افراد شوند‪ .‬حاال در مقیاسی کوچکتر این اتفاق برای سارا و نیکا دوقلوهای پایتخت افتاده‬ ‫است‪ .‬انها که از کودکی در این سریال حضور داشتند‪ ،‬کم کم با ورود به دنیای نوجوانی شروع به انتشار تصاویر و‬ ‫رفتارهای خارج از عرف از خود کردند و کار را به جایی رساندند که گفته می شود در فصل هفتم بنا نیست حضور‬ ‫داشته باشند‪ .‬هرچند که این دو بازیگر نقش مهم و پیش برنده ای در داستان نداشتند‪ ،‬اما تا خبر حذف انها از فصل‬ ‫هفتم منتشر شد‪ ،‬بازیگران دیگر سریال در فضای مجازی شروع به داغ کردن ماجرا کردند تا انها به سریال برگردند‪.‬‬ ‫همچنینهوشنگگلمکانیمنتقدودبیر«ماهنامهفیلم»درواکنشبهحذفساراونیکاازفصلهفتم«پایتخت»‬ ‫‪3‬‬ ‫دوشنبـــــــــه ‪ 24‬اذر ماه ‪ 1399‬سال سیزدهم شمــاره ‪1350‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫سینماولتوییزون‬ ‫گزارش‬ ‫‪TV&CINEMA‬‬ ‫نرگس محمدی‪:‬‬ ‫از ترس کرونا بازی نمی کنم‬ ‫گفت‪« :‬پایتخت» اول که ساخته شد‪ ،‬کسی پیش بینی نمی کرد قسمت های بعدی اش هم ساخته شود و ده سال‬ ‫دوام بیاورد ‪ .‬دو تا دخترکوچولوی دوقلو هم در داستان بودند در حکم تزیین خانواده‪ ،‬که به ناچار‪ ،‬ماندند‪ .‬با ساخته‬ ‫ی و بازیگری اش را کامل تر کرد و با اضافه‬ ‫شدن فصل های بعدی «پایتخت»‪ ،‬این سریال معیارهای شخصیت پرداز ‬ ‫شدن بازیگرهای دیگر دنیایش اشناتر شد‪ .‬اما سارا و نیکا با این که جزو خانواده هستند نتوانستند با معیارهای‬ ‫نمایشــی این محصول دنیای سرگرمی خودشان را هماهنگ کنند و نقش و بازی ان ها یکی از موارد انتقادی‬ ‫«پایتخت»های اخیر بود‪ .‬با ساخته شدن فصل های بعدی «پایتخت» معلوم شد سقف توانایی های این دوقلوها‬ ‫همینحضوردرقابتصویروگاه وبی گاهگفتنیکجملهدیالوگاستوبنابرایننویسندگانسریالنمی توانستند‬ ‫چندان برای این دو نقش مایه بگذارند‪« .‬پایتخت» جهانی اغراق امیز و کاریکاتوری دارد که همه بازیگرانش بر این‬ ‫اساس انتخاب می شوند و این دو طفل «معصوم» (متن پرنتز حذف شد تا به اصل موضوع بپردازیم!) تناسبی با‬ ‫این جهان نمایشی ندارند‪ .‬حاال اعالم شده سارا و نیکا از «پایتخت‪ »7‬حذف شده اند و عده ای ‪ -‬از جمله برخی از‬ ‫بازیگران سریال ‪ -‬با استدالل های سانتیمانتال به این تصمیم انتقاد کرده اند‪ .‬اما به نظرم این تصمیم‪ ،‬به رغم جو‬ ‫موجود (که از قبل هم قابل حدس بود) تصمیم درست و شجاعانه ای است‪ .‬فارغ از این که این دو نوجوان دوقلو‬ ‫بچه هایخوبیهستندیانیستندودل شانمی شکندیانمی شکند‪،‬ایننوجواناننازنینمناسبدنیای«پایتخت»‬ ‫ن منطق جهان نمایشی یک‬ ‫نیستند‪ .‬این ربطی به تحکیم خانواده و تحبیب قلوب و دل شکستگی بچه ها ندارد‪ .‬ای ‬ ‫سریال محبوب است که باید همه چیزش در تناسب با یکدیگر باشد‪ .‬در چنین دنیایی‪ ،‬پسر نوجوان بی قاعده و‬ ‫بی تربیت بهبود در فصل ششم متناسب تر با این دنیاست تا دوقلوهای بچه مثبت و حرف شنو و خوش چهره ای به‬ ‫نام های سارا و نیکا ‪ .‬برای حفظ معیارهای بومی تحکیم خانواده هم می شود ان ها را برای تحصیل (اگر نه به خارج)‬ ‫به شهری دیگر فرستاد و گاهی با ابزارهای نوین تکنولوژیک با ان ها احوال پرسی کرد تا کیان خانواده نلرزد! زمانی‬ ‫که هنوز دنیای نمایش مثل امروز تفاوتش با جهان واقعی برای مردم عادی روشن نبود‪ ،‬بازیگران نقش های مثبت‪،‬‬ ‫محبوب مردم بودند و بازیگران نقش های منفی‪ ،‬برعکس‪ .‬حاال هم؟ «پایتخت» یک کاالی جهان سرگرمی است ‪.‬‬ ‫لطفا احساسات تان را کنترل کنید‪ .‬حال باید دید تلویزیون در مقابل این ماجرا می ایستد یا کوتاه خواهد امد‪.‬‬ ‫پرداخت دستمزد‪ 5‬میلیاردی با چه منطقی؟‬ ‫از سوی دیگر گفته می شود که محسن تنابنده نویسنده و بازیگر سریال برای فصل هفتم تقاضای‪ 5‬میلیارد تومان‬ ‫دستمزد کرده است که با یک حساب سرانگشتی به رقمی باالی ‪ 330‬میلیون تومان برای هر قسمت می رسیم‪.‬‬ ‫این در حالی است که دریافت چنین ارقامی از سوی بازیگران تلویزیون عرف نیست و در این پروژه نیز مشخص‬ ‫نیست که این رقم از بودجه بیت المال بر چه اساسی باید به جیب سازندگان این سریال برود؟ این را بگذارید در‬ ‫کنار بودجه ‪ 30‬میلیاردی که بناست ‪ 15‬قسمت سریال با ان ساخته شود‪.‬‬ ‫چرا«پایتخت»زیرنظرسیمافیلمنیست؟‬ ‫سوال دیگری که درباره پروژه پایتخت همواره مطرح بوده‪ ،‬این است که چرا این سریال در مجموعه سیمافیلم که‬ ‫سریال های تلویزیون در ان ساخته می شوند‪ ،‬قرار نمی گیرد؟ مرکز سیمافیلم محلی برای تولید و توزیع سریال های‬ ‫تلویزیون است و معموال نرخ مشخصی برای سریال سازی در سطوح مختلف دارد‪ .‬اما پایتخت همواره از سوی‬ ‫بازرگانی صداوسیما هدایت می شود و تبادالت مالی ان نیز با این مرکز انجام می پذیرد‪ .‬یکی از دالیل غیرعرف بودن‬ ‫هزینه تولید و دستمزدهای سریال نیز همین موضوع است‪.‬‬ ‫پایتختبهمسیراصلیبازمیگردد؟‬ ‫همانطور که در ابتدا نیز اشاره شد‪ ،‬سریال پایتخت‪ ،‬اثری است که اکثریت مردم با ان ارتباط برقرار کرده اند و‬ ‫با اعتراضشان به فصل ‪ 6‬نشان دادند که ترجیح می دهند تماشاگر قصه زندگی همان نقی معمولی باشند‪ .‬بعد‬ ‫از اتفاقاتی هم که برای این سری از پایتخت افتاد‪ ،‬سیروس مقدم در سخنانی اعالم کرد که همه چیز به خوبی‬ ‫و خوشی به پایان خواهد رسید و خانواده نقی دوباره دور هم جمع خواهند شد‪ .‬حاال باید دید این سریال دوباره‬ ‫محبوب خانواده ها می شود یا خیر‪.‬‬ ‫نرگس محمدی عالوه بر سریال «ستایش» در مجموعه هایی‬ ‫چون «معمای شاه»‪« ،‬زعفرانی»‪« ،‬بوی باران»‪« ،‬شاید برای شما‬ ‫هم اتفاق بیفتد» و «ما فرشته نیستیم» نیز ایفای نقش کرده‬ ‫است؛ با این حال خودش می گوید‪« ،‬امیدی ندارم به این زودی‬ ‫ها از سایه «ستایش» بیرون بیایم‪ ».‬این روزها سریال «معمای‬ ‫شاه» با بازی این بازیگر در حال پخش از ای فیلم ‪ ۲‬است که در‬ ‫ان نقش «گلنار» را بازی می کند؛ دختر جوان ستمدیده ای که‬ ‫به خانه وزیری ها پناه می اورد و عروس انها می شود‪ .‬محمدی‬ ‫که به واســطه ایفای نقش در سه قسمت از سریال «ستایش»‬ ‫بین بینندگان تلویزیون شناخته می شود‪ ،‬همچنان زیر سایه این‬ ‫نقش قرار دارد و می گوید امیدی نداشــته است که به واسطه‬ ‫نقش گلنار از زیر سایه ستایش بیرون بیاید‪ .‬او توضیح می دهد‪:‬‬ ‫«معمای شــاه» یک سریال پربازیگر و پرکاراکتر بود و تاریخ در‬ ‫ان محوریت داشت‪ .‬انقدر هم نقش های مختلف داشت که یک‬ ‫کاراکتر نمی توانست به طور اختصاصی دیده شود‪ .‬کاراکتر گلنار‬ ‫در بیشتر قسمت های معمای شاه حضور داشت اما نقشش انقدر‬ ‫پررنگ و تاثیرگذار نبود که در میان ان همه کاراکتر به شکل ویژه‬ ‫به ان نگاه شود؛ اما حساب سریال ستایش فرق می کرد‪ .‬ستایش‬ ‫یک سریال شــخصیت محور بود و اصوال همه چیز بر مبنای‬ ‫قهرمان قصه و حواشــی زندگی اش پایه ریزی شده بود‪ .‬خودم‬ ‫امیدی ندارم که به این زودی ها بتوانم از کاراکتر «ستایش» جدا‬ ‫شوم‪ .‬محمدی درباره شخصیت «گلنار» در سریال معمای شاه‬ ‫اظهار کرد‪ :‬گلنار یک دختر مظلوم است که ویژگی خاصی ندارد‪،‬‬ ‫بر عکس ستایش که بسیار فعال بود و به تنهایی می توانست‬ ‫رونــد قصه را تغییر دهد‪ .‬فکر می کنم دخترانی مثل گلنار در‬ ‫ان زمان زیاد بود ه اند‪ .‬او در پاســخ به این پرســش که «با این‬ ‫اوصاف چرا پذیرفتید ایفاگر این نقش باشید؟» گفت‪ :‬تا قبل از‬ ‫«معمای شاه» در هیچ کار تاریخی ای بازی نکرده بودم و دوست‬ ‫داشتم با این سریال‪ ،‬ژانر تاریخی را هم تجربه کنم؛ البته نقش‬ ‫گلنار هــم در روند قصه خنثی نبود و به خصوص از زمانی که‬ ‫عروس خانواده وزیری ها می شد نقشش تاثیرگذاری بیشتری‬ ‫ی کرد‪ .‬گلنار از جوانی تا میانسالی در قصه حضور دارد و‬ ‫پیدا م ‬ ‫ً‬ ‫به نوعی همسر قهرمان اصلی سریال است‪ .‬او تقریبا در دو ـ سوم‬ ‫سریال نقش افرینی می کند‪ .‬نرگس محمدی به صحبت هایش‬ ‫اضافه کرد‪ :‬کاراکتر گلنار ریشه در تاریخ ندارد و برای جذاب شدن‬ ‫قصه به کاراکترها اضافه شده است‪ .‬مردم درباره این شخصیت ها‬ ‫حساسیت و قضاوت کمتری در مقایسه با کاراکترهای تاریخی‬ ‫ت هایی مثل گلنار‪ ،‬قصه سریال را از‬ ‫دارند‪ .‬اتفاقا حضور شخصی ‬ ‫یک اثر تاریخی خشــک و تک خطی‪ ،‬خارج و جذاب می کند‪.‬‬ ‫ی تواند از‬ ‫در چنین شرایطی دســت بازیگر هم بازتر است و م ‬ ‫خودش چیزهایی را به نقش اضافه کند‪ .‬او با استقبال از ایفای‬ ‫نقش در ژانر تاریخی خاطرنشان کرد‪ :‬تاریخ همیشه جزو عالیق‬ ‫و دغدغه هایم بوده اســت‪ .‬به خصوص تاریخ کشورم و به طور‬ ‫مشخص تاریخ معاصر که به نظرم هنوز خیلی حرف های ناگفته‬ ‫ای درباره اش وجود دارد‪ .‬بازی در سریال معمای شاه کمک کرد‬ ‫تا به شناخت بهتری از تاریخ معاصر برسم‪ .‬نرگس محمدی در‬ ‫پایان صحبتهایش درباره دشواری کار در روزهای کرونایی برای‬ ‫بازیگران‪ ،‬گفت‪ :‬یک سال است که از ترس کرونا سر هیچ کاری‬ ‫نرفته ام؛ واقعاً از مبتال شدن می ترسم‪.‬‬ ‫نش شخ‬ ‫صی‬ ‫ر ت‬ ‫تلفن تماس‪88311353:‬‬ ‫نش‬ ‫ر‬ ‫اف کاراتن‬ ‫را هب ما بسپارید‪.‬‬ صفحه 3 ‫پیش فروشکتاب‬ ‫غزل های محسن چاوشی اغاز شد‬ ‫‪HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER‬‬ ‫شماره ‪ • 1350‬دوشنبه ‪ 24‬اذرماه ‪ • 1399‬سال سیزدهم • ‪ 4‬صفـــحه‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬شـرکت جهان سبز‬ ‫مـدیر عامـــل‪ :‬حسـین احـمـدی‬ ‫مدیر مسوول‪ :‬مهدی احمدی‬ ‫زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری‬ ‫چاپ‪ :‬گل اذین‬ ‫سازمان اگهی ها‪88311361 - 88311353 :‬‬ ‫نشانى‪ :‬تهران‪ ،‬خیابان مطهری‪ ،‬بعد از خیابان سلیمان خاطر‬ ‫خیابان اورامان‪ ،‬پلاک ‪ ،43‬واحد‪2‬‬ ‫تلفکس‪88813489 - 88301986 :‬‬ ‫توزیع‪ :‬نشرگستر امروز‬ ‫منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند‬ ‫‪http://honarmandonline.ir/?p=6049‬‬ ‫سیستممدیریتکیفیت‪-‬رضایتمندیمشتری‬ ‫سیستم مدیریت کیفیت‬ ‫‪ISO 10004:2012‬‬ ‫‪ISO 9001 : 2008‬‬ ‫‪instagram.com/honarmandonline‬‬ ‫‪telegram.me/honarmandnews‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫اوقات شرعی‬ ‫در روزهایی که بازار نشر به دلیل شیوع ویروس کرونا‬ ‫با مشکالت زیادی ر و ب ه روست کتاب شعر خواننده‬ ‫پرطرفدار کشــور با قیمت ‪ ۷۰‬و ‪ ۱۱۰‬هزار تومان‬ ‫به فروش می رســد‪ .‬پیش فروش کتاب شعر «این‬ ‫عشق هیوالیی» اولین مجموعه از غزل های محسن‬ ‫چاوشــی اغاز شــد‪ .‬کتاب «این عشق هیوالیی»‬ ‫مشتمل بر‪ ۳۱‬غزل محسن چاوشی است‪ .‬نکته قابل‬ ‫به وقت تهران‬ ‫‪11:59‬‬ ‫اذان ظهر‬ ‫‪16:52‬‬ ‫غروب افتاب‬ ‫‪17:12‬‬ ‫اذان مغرب ‬ ‫اذان صبح فردا‬ ‫طلوع افتاب فردا‬ ‫‪05:36‬‬ ‫‪07:06‬‬ ‫گنج سخن‬ ‫امام حسین علیه السالم ‪:‬‬ ‫هر کس فکرش به جایى نرسد و راه تدبیر بر او بسته شود‪،‬‬ ‫کلیدشمداراست‪.‬‬ ‫بحاراالنوار‪ ،‬ج‪ ،75‬ص‪128‬‬ ‫پندبزرگان‬ ‫مایه خوشبختی انسانیت است‬ ‫که هر انسانی فقط انی هست که هست‪.‬‬ ‫فرناندوپسوا‬ ‫حافظانه‬ ‫عمریست تا من در طلب هر روز گامی می زنم‬ ‫دست شفاعت هر زمان در نیک نامی می زنم‬ ‫بی ماه مهرافروز خود تا بگذرانم روز خود‬ ‫دامی به راهی می نهم مرغی به دامی می زنم‬ ‫توجه‪ ،‬قیمت نامتعارف و عجیب ان است زیرا قیمت‬ ‫این کتاب با صحافی جلد سخت ‪ ۱۱۰‬هزارتومان و با‬ ‫صحافی جلد معمولی (شومیز) ‪ ۷۰‬هزارتومان است‪.‬‬ ‫این در حالی ست که کتاب شعر «ضد» فاضل نظری‬ ‫با جلد معمولی ‪ ۲۸‬هزار تومان و یک دیوان حافظ‬ ‫نفیس با جلد چرمی‪ ۱۲۸‬هزارتومان است‪ .‬انتشارات‬ ‫افتاب اندیشه در توضیح این کتاب در سایت فروش‬ ‫خود نوشته است‪« :‬کتاب مجموعه ای از شعرهای‬ ‫خواندنی محســن چاوشی اســت که با هر بیت‪،‬‬ ‫خواننده را نو به نو از لذت کشــف و شهود‪ ،‬سرشار‬ ‫خواهد کرد‪ .‬شعرهایی که مثل خود شاعر‪ ،‬منحصر‬ ‫به فردند‪ ».‬گفته می شود تمام اشعار یازدهمین البوم‬ ‫چاوشی به نام «این عشق هیوالیی» که قرار است به‬ ‫زودی منتشر شود برگرفته از کتاب شعر این خواننده‬ ‫است‪ .‬با توجه به فعالیت های گسترده چاوشی در‬ ‫زمینه ازادسازی زندانیان محکوم به اعدام‪ ،‬ممکن‬ ‫اســت درامد ناشی از فروش کتابش نیز به این امر‬ ‫اختصاص یابد و گرانی قیمت ان به این دلیل باشد‪.‬‬ ‫پیش فروشکتاب‬ ‫غزل های محسن چاوشی اغاز شد‬ ‫مجری «دستپخت» با انتشار توضیحاتی درباره سوال‬ ‫و جوابی که با دختر یک راننده تاکســی داشت‪ ،‬بابت‬ ‫ســوءتفاهم به وجود امده‪ ،‬عذرخواهــی کرد‪ .‬برنامه‬ ‫«دســتپخت» میزبان گروهی از مشاغل بود که همه‬ ‫رانندگان تاکســی و خانواده هایشان بودند‪ .‬بخشی از‬ ‫سکانس برنامه در شبکه های اجتماعی وایرال و به ان‬ ‫نقدهای زیادی شد‪ .‬بخشی که وحید حسینی مجری‬ ‫برنامه از دختر یکی از شرکت کنندگان می پرسد که‬ ‫ناراحت نیســت که پدرش راننده تاکسی است؟ حاال‬ ‫سیدوحید حســینی مجری برنامه با ویدیویی از این‬ ‫صحنه و بازخوردهای که پیش امده عذرخواهی کرده‬ ‫اســت‪ .‬وی در سخنانی گفت‪ :‬کسی که دارد با شما‬ ‫صحبت می کند وحید حســینی پدر خودش راننده‬ ‫تاکســی بوده است‪ .‬بازبینی که برنامه را دیده و مجوز‬ ‫پخش صادر کرده است پدرش راننده تاکسی است‪.‬‬ ‫حسینی اظهار کرد‪ :‬در سال ‪ ۹۹‬قصد ما برای دعوت‬ ‫مشاغلتکریمانهاستماداریمازمشاغلتقدیرمی کنیم‬ ‫و قصد تخریب نداریم‪ .‬این مجری درباره سوال و جواب‬ ‫مورد انتقاد مخاطبان گفت‪ :‬بحث ما جواب غرورامیز ان‬ ‫دختر است که با افتخار از شغل پدرش حرف می زند‪.‬‬ ‫بعد هم جواب من و تشکر از اوست‪.‬‬ ‫وی در پایان گفت‪ :‬قصد و نیت ما خیر بود و می خواستیم‬ ‫بگوییم این شغل کنار همه مشاغل دیگر محترم است‪.‬‬ ‫اگر هم به کسی برخورده است دست شما را می بوسم‬ ‫کن قصدم تقدیر از شماست اگر هم جسارتی شده است‬ ‫عذرمی خواهم‪.‬‬ ‫دانیال جراهی‬ ‫دوست‬ ‫ِ‬ ‫دوست درست حسابی‬ ‫تو این فکر بودم که چقدر تنهام و‬ ‫ندارم که یهو دوستم گفت‪ :‬تو ارزوت چیه؟ اصال ارزو هم‬ ‫داری؟‬ ‫با صدای نسبتاً دو رگه و غمگین گفتم‪ :‬اره‬ ‫با چهره ای فراتر از تعجب که انگار من مال این حرفا نیستم‬ ‫گفت‪ :‬حاال ارزوت چیه؟ دانشگاه یورک درس بخونی‬ ‫لبخنــد زدم و فوتی بی دلیل به چایی که خیلی وقت از‬ ‫سرد شدنش می گذشت کردم و گفتم‪ :‬ارزوم اینه که کاش‬ ‫میتونستمدوستهخوبیباشم‪.‬‬ ‫دوستم با فریاد گفت‪ :‬زدی تو هدف‪ ،‬پس خودتم میدونی‬ ‫چه ادم عنی هستی‪ ،‬افرین!‬ ‫چای را مزه مزه کردم و گفتم‪ :‬به نظرت دوست کیه؟‬ ‫گناه نو‬ ‫بادی به ســینه اش انداخت و گفت‪ :‬خالصه بگم دوست‬ ‫یعنیمن!‬ ‫حبه قندی برداشتم و داخل چای زدم‪ .‬چند دقیقه سکوت‬ ‫شد‪ .‬هر دو هیچ نگفتیم تا‪...‬‬ ‫قند داخل گلویم پرید و دوست محکم به پشتم زد و قند به‬ ‫بیرون پرید ‪ .‬دوست با خوشحالی گفت‪ :‬دیدی به من میگن‬ ‫دوست‪ ،‬اگه من نبودم تا االن دار فانی را وداع گفته بودی‪.‬‬ ‫نفســم را صاف کردم و گفتم‪ :‬یعنی چون هستی پس‬ ‫دوستی؟ این کار رو یه غریبه ام می تونست انجام بده‪.‬‬ ‫دوست اخمی کرد و گفت‪ :‬یعنی ما رو به عنوان دوست به‬ ‫رسمیتنمی شناسی؟‬ ‫بی تردید گفتم‪ :‬نه نمی شناسم‪.‬‬ ‫با ناراحتی گفت‪ :‬پس من چی ام؟ گفتم‪ :‬تو مرا می شناسی‬ ‫و من تو را‪ ،‬و گاهی هم با هم سرگرم می شویم همین!‬ ‫دیدم ناراحت شده و زیر لب داره چرند میگه‪ ،‬گفتم‪ :‬ببین‬ ‫مشکل از تو نیست‪ ،‬مشکل از منه!‬ ‫گفت‪ :‬مگه می خوای بچه دار شیم اصال چی میگی تو‪!!!...‬‬ ‫با کمی عصبانیت گفتم‪ :‬دوست یعنی درد تو نوش جون‬ ‫من‪ ،‬درد من نوش جون تو!‬ ‫من خودمو در حد این رابطه نمی دونم‪ ،‬اندازم نیست!‬ ‫تسهیالت‪۱۹۰۰‬میلیارد تومانی برای‪۲۶‬هزار‬ ‫متقاضی حوزه فرهنگ‪ ،‬هنر و رسانه‬ ‫معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی‬ ‫از تصویب کلیات دستورالعمل مرحله دوم پرداخت ‪۱۹۰۰‬‬ ‫میلیارد تومان تسهیالت کرونایی به فعاالن بخش فرهنگ‬ ‫و هنر و رســانه کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی کرونا‬ ‫خبر داد‪ .‬الدن حیدری با تشریح جزئیات مصوبه دستورالعمل‬ ‫مرحلــه دوم پرداخت ‪ ۱,۹۰۰‬میلیارد تومان تســهیالت‬ ‫کرونایی به فعاالن بخش فرهنگ و هنر و رســانه کارگروه‬ ‫مقابله بــا پیامدهای اقتصادی کرونا‪ ،‬گفــت‪ :‬تداوم بحران‬ ‫کرونا‪ ،‬اسیب‏ های جدی را در بخش فرهنگ و هنر و صنایع‬ ‫فرهنگی به بار اورده اســت‪ .‬بنابراین اکنون چالش اصلی‪،‬‬ ‫طراحی حمایت‏ های موثر عمومی است که در کوتاه ‏مدت از‬ ‫تاثیرات منفی بحران بکاهد و به شناسایی فرصت ‏های جدید‬ ‫در میان ‏مدت برای بازیگــران مختلف دولتی‪ ،‬خصوصی و‬ ‫عمومی فعال در تولید فرهنگی و خالق منجر شود‪ .‬وی ادامه‬ ‫داد‪ :‬در همین راستا با پایان مرحله اول اعطای تسهیالت ‪۱۲‬‬ ‫درصدی کارا که طی ان ‪ ۴۳۰‬میلیارد تومان تسهیالت به ‪۲۵‬‬ ‫هزار متقاضی پرداخت شد‪ ،‬رایزنی های الزم برای حمایت از‬ ‫کسب و کارها در مرحله دوم اغاز شد‪ .‬معاون وزیر فرهنگ و‬ ‫ارشاد اسالمی با ذکر این که با تعطیلی رویدادهای فرهنگی و‬ ‫هنریواستمرارمحدودیت ها‪،‬کسبوکارهاهمچنانمتضرر‬ ‫می شــوند‪ ،‬اظهار داشت‪ :‬تالش شــد تا مرحله دوم اعطای‬ ‫تسهیالت حمایتی با لحاظ ویژگی کسب و کارها و بنگاه های‬ ‫بخش فرهنگ و هنر با سهولت و شتاب بیشتری همراه باشد‪،‬‬ ‫چنانکهمشاغلغیررسمیفرهنگیوهنرینیزچونمشاغل‬ ‫رسمی از این تسهیالت صرفاً با ارائه مجوزهای صادره وزارت‬ ‫فرهنگ و ارشاد اسالمی بهره مند می شوند‪ .‬وزارت فرهنگ و‬ ‫ارشاد اسالمی از ابتدای شیوع کرونا در کشور و به دنبال ان‬ ‫تعطیلی کسب و کارهای حوزه فرهنگ‪ ،‬هنر و رسانه تالش‬ ‫کرد از ظرفیت های مختلف در نهادها و یا از محل منابع دیگر‪،‬‬ ‫غیر از تسهیالت کرونایی برای رسته های مختلف فرهنگ‪،‬‬ ‫هنر و رسانه ازجمله ناشران استفاده کند و همچنان تالش ها‬ ‫ادامه دارد‪ .‬بنا بر تاکید معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت‬ ‫فرهنگ و ارشاد اسالمی‪ ،‬به طور یقین این وزارتخانه از هیچ‬ ‫تالش و کوششی برای کمک و حمایت به اهالی فرهنگ‪ ،‬هنر‬ ‫و رســانه به ویژه در ایام خاص کرونایی دریغ نخواهد کرد و‬ ‫همچنان در کنار این اقشار با بصیرت و تالشگر خواهد ماند‪.‬‬ ‫پردیسپورعابدینیچطوربازیگر«اقازاده»شد؟‬ ‫پردیس پورعابدینی‪ ،‬بازیگر نقش راضیه و مانلی در سریال« اقازاده» که مهمان‬ ‫برنامه کافه اپارات با اجرای فریدون جیرانی بود‪ ،‬درباره نقش افرینی خود در‬ ‫این مجموعه صحبت کرد‪ .‬پردیس پورعابدینی در این برنامه گفت‪ :‬این اولین‬ ‫تجربه تصویری من بود‪ .‬قبل از ان در دو تئاتر بازی کرده بودم‪ .‬اقای توفیقی‬ ‫بازی من در تئاتر «قصه ظهر جمعه» به کارگردانی خانم نسیم ادبی را دیده‬ ‫بودند بعد از حدود دو ماه تماس گرفتند و برای تست رفتم‪ .‬تست های مختلفی‬ ‫داد و میدیدم که خاتنم های دیگری هم تست داده بودند‪ .‬تا اخرین لحظه برایم‬ ‫قطعی نبود که در پروژه باشــم‪ .‬به من می گفتند حاال خیلی مطمئن نباش‪.‬‬ ‫ممکن است تغییرکنی‪ .‬یک ماه مانده بود به کار که من برای این نقش قطعی‬ ‫شدم‪ .‬ان طور که بعدها اقای توفیقی به من و عوامل گفتند‪ ،‬سکانسی که در‬ ‫جریان تست دادن من نظرشان را جلب کرده بود‪ ،‬مربوط به یکی از سکانس های‬ ‫مشهد بود‪ .‬پورعابدینی گفت‪ :‬من در دبیرستان رشته تجربی می خواندم اما‬ ‫دوست نداشتم در این رشته ادامه تحصیل بدهم‪ .‬از دوران کودکی هنر را دوست‬ ‫داشتم‪ .‬وقتی وارد اموزشگاه بازیگری اقای کیمیایی شدم تصمیم گرفتم کنکور‬ ‫هنر بدهم و بازیگری بخوانم‪ .‬البته در این میان پروژه «اقازاده» پیش امد‪ ،‬اما‬ ‫ان شااهلل امسال وارد دانشگاه می شوم تا بازیگری بخوانم‪ .‬این بازیگر جوان با بیان‬ ‫اینکه می دانستم راه سختی را در پیش دارم و شاید به این زودی ها نتوانم به ان‬ ‫برسم‪ ،‬افزود‪ :‬با این که به خاطر اجرای تئاتر و بعد هم سریال «اقازاده» نتوانستم‬ ‫از کالس های اقای کیمیایی به طور کامل اســتفاده کنم‪،‬اما همان مقدار هم‬ ‫خیلی به من کمک کرد‪ .‬همین اموزش ها باعث شد من بدانم باید چه کار کنم‪.‬‬ ‫اقای کیمیایی خودشان در دوره پیشرفته کالس ها شرکت داشتند و متاسفانه‬ ‫من به خاطر اینکه سر کار رفتم نتوانستم در این دوره ها شرکت کنم ‪ .‬اما در‬ ‫دوره های ما هم مستقیم نظارت داشتند و یکسری از نکات را به من می گفتند‪.‬‬ ‫پورعابدینی گفت‪ :‬درابتدای کار من فقط می دانستم دو شخصیت «راضیه» و‬ ‫«مانلی» در یک سری چیزهای اساسی با هم فرق می کنند و هر چقدر داستان‬ ‫جلو می رود ممکن است با یکدیگر نقطه تالقی داشته باشند‪ .‬راستش در اغاز‬ ‫کام ً‬ ‫ال گنگ بودم و نمی دانستم چه اتفاقی می افتد‪.‬با کمک اقای توفیقی هر‬ ‫چه کار جلوتر رفت‪ ،‬کاراکترها را شناختم‪ .‬از اواسط کار‪ ،‬دیگر توانستم درباره‬ ‫نقش با کارگردان صحبت کنم‪ .‬چون می دانستم چه اتفاقاتی می افتد‪ .‬در این‬ ‫زمینه راهنمایی های اقایان توفیقی و عنقا خیلی تاثیر داشت‪ .‬من وقتی وارد‬ ‫پروژه اقازاده شدم‪ ،‬شناخت چندانی از پدیده اقازاده ها نداشتم‪ .‬خیلی چیزها‬ ‫را در این سریال متوجه شدم‪ .‬وی عنوان کرد‪ :‬یک سری از سکانس ها بود که‬ ‫واقعا به لحاظ حس فکر می کردم کم می اورم‪ .‬سکانسی بود که با اقای تارخ‬ ‫نشســته بودیم‪ .‬راضیه از زندان امده بود و حالش خوب نبود‪ .‬حاج رضا به او‬ ‫می گوید نگران نباش‪ .‬همه چیز درست می شود‪ .‬راضیه سرش را باید باال بیاورد‬ ‫و بعد عذرخواهی کند و گریه کند‪ .‬پالن ها را گرفتیم و حتی پالن اقای تارخ‬ ‫را هم گرفتیم‪ .‬اخرین پالن مربوط به من بود‪ .‬من پایین را نگاه می کردم و فکر‬ ‫می کردم االن واقعا حسم یاری نمی کند چطور باید گریه کنم‪ .‬همان موقع اقای‬ ‫تارخ به من اشاره کردند که من به نگاه کن و من نگاه کردم و گفتند اصال پلک‬ ‫نزن و فقط به من نگاه کن و به موقعیت و اتفاقاتی که افتاده است فکرکن‪ .‬همان‬ ‫لحظه اقای تارخ گریه کرد و من اصال انگار رفتم در یک دنیای دیگری و من هم‬ ‫گریه ام گرفت‪ .‬خیلی این تمرین و تمرکز برای من ارزشمند بود‪ .‬بازیگر سریال‬ ‫اقازاده افزود‪ :‬یک بار هم برای صدایم یک سری از سکانس ها را گرفتیم و بعد‬ ‫متوجه شدیم صدای من انطور که باید نیست‪ .‬باید کمی صدایم از دیافراگم‬ ‫بیرون بیاید و یک روز اقای توفیقی به من گفت اقای تارخ تو را کار دارد‪ .‬رفتم‬ ‫و اقای تارخ با من تمرین کردند و کمک کردند من صدایم را از دیافراگم بیرون‬ ‫بدهم‪ .‬پورعابدینی درباره اینکه کدام یک از سکانس های بازی خود را دوست‬ ‫دارد‪ ،‬گفت‪ :‬همان لحظه ای که نشستم و گریه کردم شکستم‪ .‬خودم را جای‬ ‫ان کاراکتر که گذاشتم واقعا زانوهایم سست شد‪ .‬ان دختر در ناامیدی غرق‬ ‫شده است‪ .‬می گوید من نگران حامد هستم‪ .‬اگر مردم یادشان برود حامد یادش‬ ‫نمی رود‪ .‬سکانس دیگری بود که راضیه فکر می کند قرار است حامد به مالقاتش‬ ‫برود اما می رود و می بیند که شریفه امد است و قبل از ان هم دعوایی با او کرده‬ ‫است‪ .‬من در پشت صحنه با خانم زنگنه سالم و احوالپرسی کردم اما به محض‬ ‫اینکه داخل اتاق مالقات امدند انگار شریفه خانمی شدند که با راضیه مشکل‬ ‫پیدا کرده است‪ .‬وقتی رفتیم تمرین کنیم خانم زنگنه با همان لحن سرسکانس‬ ‫چند جمله در گوش من گفتند‪ .‬در همان لحظه تا من برسم و دیالوگ برقرار‬ ‫شود جوری از شدت گریه می لرزیدم و برایم سخت بود‪ .‬من هیچ دیالوگی در‬ ‫ان سکانس نداشتم‪ .‬خانم زنگنه مونولوگ داشتند‪ .‬اقای توفیقی دیدند که حس‬ ‫من حس درستی است و دارد پیش می رود تمرین را قطع کردند و گفتند برای‬ ‫برداشت اصلی برویم‪ .‬خانم زنگنه در ان سکانس در پالن من حتی بیشتر با‬ ‫راضیه محکم تر حرف زدند تا حسی که باید به من منتقل شود‪ .‬وی اظهار‬ ‫کرد‪ :‬من تعریفی از سیاســت ندارم‪ .‬تازه دارم خودم را به عنوان پردیس پیدا‬ ‫می کنم‪ .‬حاال اینکه بخواهم تعریفی از سیاست داشته باشم درست نیست‪ .‬شاید‬ ‫بینش درستی در این باره نداشته باشم‪ .‬من بیشتر به شخصیت راضیه نزدیک‬ ‫هستم‪ .‬شاید تا اندازه ای به راضیه که در شمال با مادربزرگش زندگی می کند‬ ‫نزدیک باشم یا به تعبیر بهتر‪ ،‬تلفیقی از راضیه ای که در شمال با مادربزرگش‬ ‫زندگی می کند و راضیه ای که با حامد است هستم‪ .‬پورعابدینی درپایان درباره‬ ‫اینکه ایا پیشنهادی برای بازی داشته است‪ ،‬گفت‪ :‬بله تماس هایی بوده است‪.‬‬ ‫فعال از تجربه های اقا زاده استفاده می کنم و قدم بعدی برایم خیلی مهم است‬ ‫و انتظاراتی از من هست که باید ان را به سرانجام برسانم و اتفاق کمتری نیفتد‪.‬‬ ‫به همین دلیل تالش می کنم با مشورت و تامل انتخاب کنم‪.‬‬ ‫اخبار دیدنی‬ ‫ششمین طرح کاشف پلیس گااهی پایتخت‬ ‫ششمین مرحله طرح کاشف پلیس گااهی تهران سه شنبه ‪ ۱۸‬اذر با حضور سردار حسین‬ ‫رحیمی فرمانده نیروی اتنظامی پایتخت برگزار شد‪.‬‬ ‫عکس‪ :‬شهاب الدین قیومی‬ ‫تجمع مردم تبیرز مقابل کنسولگری ترکیه در واکنش به اظهارات اردوغان‬ ‫مردم شهر تبیرز دیروز با حضور در مقابل کنسولگری ترکیه و با سر دادن شعارهایی مخالفت‬ ‫خود را با اظهارات اردوغان اعالم کردند‪ .‬تجمع کنندگان با افشای نقش پشت پرده‬ ‫اسرائیل در موضع ضد ایرانی اردوغان بر تمامیت ارضی ایران و پرهیز از دامن زدن به مواضع‬ ‫ایرانشهری مبنی بر ادعای ارضی نسبت به جمهیرو اذبرایجان اتکید کردند‪ .‬عکس‪ :‬مینا نوعی‬ ‫الودگی هوای تهران‬ ‫ل‬ ‫ا‬ ‫بر اساس اعالم شرکت کنتر کیفیت هوای تهر ن‪ ،‬هوای پایتخت طی ‪ ۲۴‬ساعت گذشته و از‬ ‫(‪ ۲۳‬اذر ماه ‪ )۹۹‬برای گروه های حساس الوده است‪.‬‬ ‫عکس‪ :‬میرم کامیاب‬ صفحه 4

آخرین شماره های روزنامه هنرمند

روزنامه هنرمند 2236

روزنامه هنرمند 2236

شماره : 2236
تاریخ : 1403/02/10
روزنامه هنرمند 2235

روزنامه هنرمند 2235

شماره : 2235
تاریخ : 1403/02/09
روزنامه هنرمند 2234

روزنامه هنرمند 2234

شماره : 2234
تاریخ : 1403/02/08
روزنامه هنرمند 2232

روزنامه هنرمند 2232

شماره : 2232
تاریخ : 1403/02/05
روزنامه هنرمند 2231

روزنامه هنرمند 2231

شماره : 2231
تاریخ : 1403/02/04
روزنامه هنرمند 2230

روزنامه هنرمند 2230

شماره : 2230
تاریخ : 1403/02/03
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!