روزنامه هنرمند شماره 1349
روزنامه هنرمند شماره 1349
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
یکشنبه 23اذرماه 1399سال سیزدهم شماره 4 1349صفـــحه 2500تومـان ISSN 2008-0816
www.jaaar.com
ایا کارافرینان برای حضور
در برنامه های تلو یز یون
پول می دهند؟
ر ییس جامعه هتلداران ایران عنوان کرد
انتقاد از نادیده گرفتن
گردشگری در تبصره
الیحه بودجه 1400
گفتگوی«هنرمند»با«شهروز ُملک ارائی»پیشکسوتدوبالژ:
عکس :مینا قانع
هنــرمنــدنــرخنــدارد!
بهکارگردانیستارهاسکندریوتهیه کنندگیمنوچهرمحمدی
مخالفتبرخیفیلمسازان
به عدم برپایی جشنواره سی و نهم به شیوه مرسوم
انشااله بهمن !1400
«خورشید ان ماه» به پایان
فیلمبرداریرسید
سینماوتلویزیون3.
CINEMA&TV
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
بابک جهانبخش در استان ه
کنسرتش دچار عارضه قلبی شد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
معرفیبرنامه هاومجریانیلداییتلویزیون؛
« کامبیز دیرباز»بازیگر فیلمسینمایی«تک تیرانداز»:
دنبال حاشیه نیستم!
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
«بنکسی»
هنر و کرونا را درهم امیخت
تلویزیونمی تواندجایخالی
دورهمیخانواده هاراپرکند؟
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
ملکهگدایان
سریالخوبیاست؟
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
«سیروسمیمنت»بازیگر سریال«نون.خ»
وظیفه هنرمندان برنامه سازی
در دوران کرونا است
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
«عکس به مثابه هنر معاصر»
منتشر شد صفحه 1
2
سیروسمیمنتبازیگرسریال«نون.خ»
یکشنبـــــــــه 23اذر ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1349
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
اخبار
بابک جهانبخش در استان
ه
کنسرتش دچار عارضه قلبی شد
خواننده پاپ بابک جهانبخش در اســتانه کنسرت انالین
خود دچار عارضه قلبی شــد و به دلیل انســداد رگ های
قلبی تحت نظر پزشــکان معالج اســت .محمد حاتم پور،
مدیرعامل شــرکت اوای فروهر ،ضمن تایید خبر عارضه
قلبی بابک جهابخش و بســتری در بیمارســتان ،از عمل
جراحی او در روزهای اینده خبر داد و اعالم کرد :متاسفانه
اخر هفته بــدی را گذراندیم .ســه رگ اصلی قلب بابک
جهانبخش دچار گرفتگی حاد شده است ،او خطر سکته را
از سر گذرانده اما هم اکنون تحت نظر پزشکان معالج خود
در حال اماده شدن برای عمل جراحی قلب باز است .این
خواننده پس از اعالم امادگی تیم پزشکی خود ،اواخر این
هفته مورد عمل جراحی قــرار خواهد گرفت .در روزهای
گذشته خبر برگزاری کنسرت ضبط شده بابک جهانبخش
در تاریــخ ۲۶و ۲۷اذرماه ،هیاهــوی زیادی را در فضای
مجازی باعث شده بود.
محمد حاتم پور افزود :از هواداران ایشــان تقاضا می شود
برای بهبودی و ســامتی بابک جهانبخش ،با دعا و انرژی
مثبت خودشــان همراه ایــن هنرمند عزیز باشــند .این
خواننده اواخر هفته گذشــته در پاسخ به برخی ادعاهای
رســانه ای درباره کنســرت اخیر خود ،اعالم کرد :به این
اجــرا و اثری که تولید کرده ایم ایمــان داریم و هرگز کم
نگذاشــتیم و ان را هدفمند تولیــد کردیم که کیفیت ان
سینماتیک باشد و جذابیتش چند برابر .نتیجه یک تالش
بلند مدت که تماما عشــق به مخاطــب را در ان خواهید
دید .با این اوصاف و بنا به اعالم تهیه کننده این کنســرت،
بابک جهانبخش فیلم کنسرت احساس را در شب جراحی
عمل قلب باز از روی تخت بیمارستان تماشا خواهد کرد.
رییس جامعه هتلداران ایران عنوان کرد
انتقاد از نادیده گرفتن گردشگری
در تبصره الیحه بودجه
رییــس جامعه هتلداران ایران به ان چــه «نادیده گرفتن
گردشــگری در تبصره اشتغال الیحه بودجه سال »۱۴۰۰
عنوان کرد ،انتقاد کرد .جمشید حمزه زاده گفت :در الیحه
بوجه ۱۴۰۰که دولت به مجلس ارائه کرده ،در تبصره های
مربوط به اشــتغال به صورت محسوسی جای گردشگری
خالی اســت .از اصناف و صنایع مختلف نام برده شده اما
اشــاره ای به صنعت گردشگری به عنوان یکی از مولدهای
مهم اشتغال نشده است.
او با اشــاره به ابالغ سیاســت های کلی نظــام در زمینه
اشــتغال ،یاداور شد :در ابالغ سیاســت های کلی اشتغال
از سوی مقام معظم رهبری «گســترش و استفاده بهینه
از ظرفیت هــای اقتصادی دارای مزیت مانند گردشــگری
و حق گذر» تصریح شده اســت .رییس جامعه هتلداران
ایران ادامه داد :بدیهی اســت اهمال دولت در این زمینه و
نادیده انگاشتن توانمندی های بالقوه گردشگری در ایجاد
فرصت های شغلی ،قویاً مورد انتقاد تشکل های گردشگری
و بــه طور کلی همه فعاالن این صنعت اســت .حمزه زاده
گفت :از نماینــدگان مجلس انتظار مــی رود این نقصان
اشــکار را ترمیم و صنعت گردشگری را در الیحه بودجه
ســال اینده کشور به شــان و جایگاه اصلی خود نزدیک
کنند .بنا بر گزارش وزارت میراث فرهنگی ،گردشــگری و
صنایع دستی ،صنعت گردشگری از ویروس کرونا تا پایان
شــهریورماه متحمل بیش از ۳۰هزار میلیارد تومان زیان
مالی شده است .تعداد شاغالن بیکارشده در این بخش نیز
۸۸هزار و ۵۰۰نفر اعالم شده است.
وظیفه هنرمندان برنامه سازی در دوران کرونا است
بازیگر ســریال نون.خ ،با تاکید بر برنامه سازی در دوران کرونا ،گفت :وظیفه هنرمندان در چنین
شرایط و ایامی که اکثر مردم در خانه مانده و قرنطینه هستند مضاعف شده و نقش انها برجسته
می شود .پس از شیوع کرونا و تاخیری که در تولید کارهای سینمایی و تلویزیونی رخ داد با اندکی
وقفه پروژه های تلویزیونی و ســینمایی از ســرگرفته شــد و پس از ابتالی برخی از هنرمندان در
پروژه های تولیدی و صحبت های سعید نمکی وزیر بهداشت درمان و اموزش پزشکی مبنی بر لزوم
برنامه سازی در این ایام واکنش هایی از سوی برخی هنرمندان مبنی بر مخاطرات کار در این زمان
صورت گرفت .برخی این دوران را مناســب بازی و حضور بر صحنه تولید فیلم و ســریال ندیده و
قرنطینه خویش را حفظ کردند و برخی دیگر با دالیل مختلف (مباحث اقتصادی و معیشــتی و یا
عالقه به کار) بر ســر تولید اثار حضور یافتند .سیروس میمنت ( ۱۳۳۹در کرمانشاه) بازیگر نقش
کیوان در ســریال نون.خ که این روزها مشغول بازی در فصل سوم این سریال پرمخاطب است در
گفت وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد :این روزها مشــغول تولید فصل سوم نون خ و فیلم برداری این
فصل از این ســریال هستیم .وی ادامه داد :پروتکل ها به شدت رعایت می شود و عوامل تولید این
ســریال موارد و موازین بهداشــتی را دقیقاً رعایت می کنند ،یک پزشک به نام اقای فرجی بر سر
صحنه حضور دارد و حتی سرو غذا با نظارت تیم پزشکی صورت می گیرد و شرایط خوبی را در این
روزها می گذرانیم .به شخصه خیالم از این شرایط راحت است؛ اتفاقاً وقتی تنها هستم بیشتر نگران
هستند و ممکن است حواسم به چیزی نباشد و یا سهوا ً رعایت نکنم اما در سر صحنه فیلم برداری
دســت کم ۳ ،۲نفر هســتند که همواره حواسشان هست و همه چیز را کنترل می کنند؛ درنتیجه
خدا رو شــکر شرایط خوبی را پشت ســر می گذاریم .میمینت گفت :هر کدام از وسایل صحنه را
می خواهم بردارم ،قبل از برداشــتن ضدعفونی شــده و حتی اگر ســهوا ً از دستمان بیفتد قبل از
استرلیزه شدن دوباره در اختیار ما قرار نمی دهند ،به همین دلیل شرایط بسیار تحت کنترل است.
بازیگر فیلم های سینمایی معجزه خنده ،فوتبالی ها در پاسخ به این پرسش که ایا کار کردن در ایام
کرونا را همانند مخالفان خطرناک یا مانند موافقان ضروری می داند ،تصریح کرد :البته در مورد این
موضوع عقیده ها مختلف اســت؛ اما به شخصه عقیده دارم که در هر برهه زمانی وظیفه بخشی از
مردم و افراد ،بیشــتر برجسته است؛ و این روزها وظیفه ما هنرمندان است که در این شرایطی که
مردم خانه نشین شــده اند و در قرنطینه قرار دارند بیشتر فعالیت کنیم و دل مردم را شاد کنیم و
ایشان را سرگرم سازیم .ممکن است که کار کردن در این روزها خطر داشته باشد و بله خطر دارد
اما مگر سربازی که به جبهه رفته و می جنگد درگیر خطر نیست؟ کار کردن در این شرایط خطر
دارد اما امروز وظیفه ما این است و باید به هر شکلی که شده این کار را انجام دهیم .وی تاکید کرد:
باید اگاه سازی و فرهنگ سازی در این زمینه صورت گیرد و مردم بدانند که باید چطور رفتار کنند
اما جلوگیری از حضور مردم در مکان هایی مانند مترو ،اتوبوس و مکان های عمومی خارج از دست
هنرمندان اســت و مگر هنرمند چگونه می تواند به مردم بگوید که برای معاششان تالش نکنند و
به شهرداری و دولت بگوید که این فضای تنگ و نفس کشیدن در ان الودگی و بیماری را تشدید
می کند و نیاز دارد که فکری برای ان اندیشیده شود .به رغم انچه برخی مخاطرات کار در این دوره
دانســته و عطای هنر و درامد را به لقای سالمتی بخشیده اند و موافق کار در این دوران نیستنند
اما برخی دیگر از هنرمندان این زمان را به مثابه میدانی برای حضور و رسالتی برای انجام می دانند.
چنانچه مســعود روشــن پژوه مجری قدیمی تلویزیون در گفت وگو با ایرنا ،کار و برنامه سازی در
این دوران برای مردم را به رغم تمامی مخاطرات ،به مثابه باقیات و صالحاتی خواند که شاید روزی
به کار اید .در نمونه ای دیگر محمد مسلمی بازیگر و کارگردان تلویزیونی در گفت وگو با ایرنا کار
در ایام کرونا و روزهایی که مردم بیش از گذشــته نیاز به استفاد از برنامه های شادی ،سرگرمی و
اموزش محور دارند را رسالتی خواند که که به عنوان یک هنرمند بر عهده داشت و به عنوان فرزند
ایران موظف است که رسالت خود را محقق سازد .بر این اساس به نظر می رسد که رویکردی فارغ
از بحث کار و شغل پیرامون فعالیت هنرمندان در ایام کرونا شکا گرفته که به نوعی انان را به حضور
و فعالیت به رغم تمامی خطرها فرامی خواند.
مخالفت برخی فیلمسازان در صورت عدم برپایی جشنواره سی و نهم به شیوه مرسوم
شیوه طراحی شده برای برگزاری سی و نهمین دوره جشنواره
فیلم فجر باعث شــده تا گروهی از فیلمسازان با تردید نسبت
به حضور در این دوره از جشــنواره بنگرند و ارزیابی ها حکایت
از ان دارد که اگر این دوره با همین شــیوه برپا شــود ،برخی
فیلمسازان فیلم هایشــان را برای چهلمین جشنواره فجر نگه
می دارند .جشــنواره ملی فیلم فجر این بــار به دبیری مهدی
طباطبایی نژاد ،معاون پیشــین نظارت و ارزشــیابی سازمان
ســینمایی که به عنوان کلیدی ترین رویــداد فرهنگی ایران،
تفاوت های فراوانی با دیگر رویدادها دارد؛ اما شــاید مهم ترین
تفاوتش به نوع برگزاری ایــن رویداد بازمی گردد که با تجمع
گسترده تماشاگران در طیف وسیعی از سالن های سینما همراه
اســت .در بندی از این مقررات تاکید شــده اســت« :نمایش
فیلم ها در جشــنواره ،مطابــق با ضوابط و مقررات ســازمان
سینمایی و مشروط به موافقت ستاد ملی مقابله با کرونا خواهد
بود ».با این اوصاف ،ممکن است این دوره از جشنواره ها شامل
اکران فیلم ها نشــود و فیلم ها صرفاً توسط هیات های انتخاب
و داوران برگزیده ،توســط ان ها انتخاب و برگزیده شوند و در
نهایت در مراســمی با حضور برگزیدگان صرفاً به ان ها جایزه
داده شــود .در حالت خوشبینانه نیز با کاهش چشمگیر شمار
مبتالیان به کرونا ،جشنواره ملی فیلم فجر تنها با محوریت کاخ
انشااله بهمن!1400
جشنواره (سینمای رسانه ها) و سینمای صنوف برگزار خواهد
شــد و خبری از اکران در گستره سالن های سینما در سراسر
کشــور نخواهد بود .در این صورت ،دور از انتظار نیست ،تنها
فیلم هایی که در زمره کاندیدا های سیمرغ های بلورین بوده اند،
در یک مجموعه که دارای امکان حضور خبرنگاران و منتقدین
با فاصله گذاری را داشــته باشند ،به نمایش درایند .با گذشت
چند روز از مشخص شدن نقش راه این دوره از جشنواره فیلم
فجر ،ارزیابی هــا حکایت از ان دارد که برخی فیلمســازان با
برگزاری جشــنواره به این شیوه مخالفند ،چون جشنواره فجر
به یک ایین در کشور تبدیل شده بود که عموم مردم خودشان
را امــاده دیدن فیلم های تازه می کردند .در چنین شــرایطی
فیلمســازان مطمئن بودند فیلم شــان توسط بخش موثری از
جامعه دیده می شــود و از قضا مهم ترین جایزه نیز ســیمرغ
بلورین بهترین فیلــم به انتخاب عموم تماشــاگران بود .این
فرصت حاال دارد از دســت می رود و چنین گمان می شود که
برخی فیلمســاز ها اثارشان را برای دوره بعدی جشنواره یعنی
چهلمین جشنواره فیلم فجر که در بهمن ۱۴۰۰برپا می شود،
نگــه دارند .علت دیگری که برخی فیلمســازان به این نتیجه
رسیده اند ،شــتابی در تولید در پیش نگیرند و فیلم هایشان را
به جشــنواره نرسانند ،عدم شفافیت داوری ها بیش از هر دوره
دیگری اســت .در دوره های پیشــین داوران نمی توانستند هر
ســیمرغی را به هر فیلم یا هنرمندی بدهند ،چون با توجه به
نمایش فیلم برای تماشاگران به عنوان هیات منصفه و نماینده
وجدان عمومی ،اهدای جایزه به شــخصی که برترین نبود ،با
واکنش های تندی مواجه می شد .اکنون که قرار نیست عموم
فیلم ها را در جشنواره ســی و نهم تماشا کنند ،داوران هرچه
را انتخاب کنند ،عموم توان تشخیص و ارزیابی این انتخاب ها
را ندارند؛ بنابراین به صورت بالقوه بیش ار دوره های پیشــین
امکان ناداوری وجود دارد ،هرچند ممکن اســت بالفعل نشود،
اما ریسک را افزایش می دهد.
«عکس به مثابه هنر معاصر» منتشر شد
کتاب «عکس به مثابه هنر معاصر» نوشته شارلوت کاتن ،نویسنده
و کیوریتور شــهیر انگلیسی ،توسط کیارنگ عالیی ترجمه و به
همت نشــر حرفه هنرمند ،در قطع رقعی ،به شمارگان 1000
نسخه و قیمت 58هزار تومان منتشر شده است .در این کتاب
که هفدهمین کتاب کیارنگ عالیی است ،به شکل های مختلف
به توســعه عکاسی در هنر معاصر از ژانر پرتره تا شاخه استیجد
پرداخته می شــود و در خالل معرفی فشرده و متعدد مجموعه
های عکاســان معاصر ،از عکاسی به عنوان رسانه ای مهم برای
انتقال فرهنگ و تمدن یاد می شــود .ترجمه کیارنگ عالیی با
اندکی تلخیص ،از روی سومین ویرایش این کتاب صورت گرفته
است که در سال 2014منتشر شده است .کتاب در 184صفحه،
7فصل و 1ضمیمه رنگی به موضوعاتی چون :روایت و داستان
ســرایی در عکاسی ،چیدمان های میکس مدیا ،دست کاری در
طبیعت ،رویکردهای برخاسته از هنر مفهومی ،کارکرد عکاسی
فاین ارت در دوران معاصر و تغییر موضع عکاســی از اوایل دهه
1970به این ســو می پردازد .این کتاب که تاکنون به ده زبان
دنیا منتشر شــده ،مرجعی فشرده و موجز برای اشنایی با روند
عکاسی در دوران معاصر است و ضمن ارجاعات تاریخی به پیشینه
شکل گیریِ نحله های دوران مدرن ،به تغییر موضع عکاسی در
مقابل رویه سنتی حاکم در قرن گذشته می پردازد .کیارنگ عالیی
در بخشی از مقدمه کتاب نوشته است « :عکاسی معاصر همواره
عبارتی جذاب اما الکن و مبهم بوده است ،کمبود منابع تحقیقاتی
و بحث های مستدل در این زمینه به همراه راه نیافتن این مضمون
در طرح درس های مالوف دانشگاهی ،هیچ گاه عطش عالقه مندان
جدی این حوزه را سیراب نکرده است .سهم ناچیز این جریان در
جشنواره ها و کمبود نمایشگاه های هنر معاصر در کشور ما بر
ابهام ان افزوده است و سلیقه عمومی به سمت حوزه هایی گرایش
داشته که محصوالت دوران مدرن در ساخت ان دخیل بوده اند.
همیشه فکر کرده ام گذر از دوران مدرن در عکاسی ،به کنار زدن
نقش مولف گونه عکاس انجامیده ،اما گسســت کامل از دورانی
که عکاسی قاطعانه و مصرانه کوشید خصوصیات اصلی خودش
را برجســته کند و بیش از همیشه شبیه خودش رفتار کند ،نه
تنها به میدان دادن به مفاهیم جدیدی برای قرار گیری در لباس
و قامت عکاسی انجامید ،که نیت مندی عکاس در پرداختن به
این دسته از موضوعات که قبل تر وجاهت الزم را برای عکاسی
نداشت ،دارای اهمیت فوق العاده ای شد و رابطه ماهوی عکاس
با موضوعاتش محلی برای ارجاع به تصویر و بازشناسی نشانه ها و
شناخت رمزگانی شد که امروز به تصویر ،زندگی جدیدی بخشیده
اند ».کیارنگ عالیی ،عکاس ،نویسنده ،مترجم ،فیلمساز و معلم
عکاسی است .مجموعه های داستان کوتاه «باد در یک خیابان
مستقیم»« ،شفا در میان ما نفس می کشد» و «طبیعت زنده چند
بانو» و مجموعه عکس های «یک شرجی ارام»« ،جایی دورتر»،
«پرده دوم اتفاق»« ،حتی وقتــی نمی دانیم»« ،من دور بودم»،
«نیمه تراوا» و «وضعیت چهارم» برخی از اثار منتشر شد ه اوست.
عالیی برنده جوایز بین المللی متعددی از جشنواره های داکینوی
رمانی ،برنوی جمهوری چک ،ابنزه اتریش ،اتحادیه فیلمسازان
اماتور جهان ،ملل اتریش ،کومانوا مقدونیه ،ویژن فنالند و ...است و
سال گذشته به خاطر تالش ها و خدمات شایان توجهش در حوزه
عکاسی ،نشان خدمت دریافت کرد .مجموعه های اخیر او در پنج
سال گذشته در کشورهای فرانسه ،المان و فنالند به روی دیوار
رفته اند و مجالتی چون پرایوت و زایت ویســن به انتشار عکس
های او پرداخته اند. صفحه 2
گفتگوی«هنرمند»با«شهروز ُملک ارائی»پیشکسوتدوبالژ:
هنــــرمنــدنـــرخنــــدارد!
مردممعیارسنجشهنرمندهستند
امین کردبچه چنگی-عکس :مینا قانع
شهروز ُملک ارائی ،بازیگر پیشکســوت تئاتر و گویندۀ با سابقۀ دوبالژ متولد 20اذر
ماه 1320در مالیر است .وی در سال 1337وارد عرصۀ دوبالژ شده است و تا به امروز
روزنامۀ هنرمند ،با افتخار به مناسبت فرارسیدن هشتادمین سالروز تولد ایشان ،این
گفتگوی صمیمانه را به عالقه مندان هنر ،به ویژه دوبالژ تقدیم می نماید.
شــهروز ملک ارائی ،در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون روزنامۀ هنرمند ،با اشــاره به این که
امــوزش در دوبله تنها از طریق نشســتن در کنار گویندگان ،مشــاهدۀ رفتار ان ها و چگونگی
گویندگان برای افراد اتفاق می افتد و شاید کالس های اموزش گویندگی ،ان گونه که باید در این
روند تاثیری ندارد ،گفت :کســانی که می خواهند در این مسیر گام بردارند باید در کنار بزرگان
این هنر بنشینند و با عشقی که در وجود دارند ،از انان بیاموزند.
برخی از افراد تنها به درامد دوبله فکر می کنند
وی در ادامه ،ضمن ابراز تاسف از این موضوع که بسیاری از افرادی که جدیدا ً وارد حوزۀ دوبالژ
می شــوند ،دارای مشاغل دیگری هستند و به عنوان شغل دوم این حرفه را بر می گزینند ،افزود:
دوبــاژ حرفه ای اســت که تضمین کاری در ان وجود ندارد و ایــن تضمین برای ماندن در این
حرفه با زد و بندهایی اســت که بعدها توســط گویندگان اتفاق می افتد و این بدان معناست که
کسانی در این حرفه می مانند ،ان قدرها که باید عاشق این حرفه نیستند و به پول فکر می کنند.
این گویندۀ با سابقۀ دوبالژ ،با اذعان به این امر که اگر افراد بخواهند در این حرفه ثابت و مداوم
کار کنند ،به درامد ثابت نیز خواهند رسید ،ادامه داد :کسانی که در این حرفه فعالیت می کنند،
تنها با گذشــت زمان می توانند به موفقیت برســند و مرور زمان این مسیر را برای انان تضمین
خواهد کرد ،چرا که معتقدم دوبله صدای خوب ،ســواد اکادمیک باال و یا مســائلی از این دست
نیاز ندارد؛ بلکه نیازمند اجرایی قوی توسط گوینده است.
ً
گویندۀ شــخصیت خاطره انگیز «اقای ووپی» در ادامــه ،با تاکید بر این که دوبله ،دقیقا اجرای
یک تئاتر نشســته است و در این مسیر ،گوینده نمی تواند هیچ حرکت اضافۀ دیگری انجام دهد،
اظهار داشــت :گوینده می بایســت بدون اتکای به حرکت ،تمام اجرای خود را از دورن به منصۀ
ظهور برساند و این موضوع بستگی به استعداد فرد دارد.
گویندۀ شــخصیت «جان کوچولو» در کارتون «رابین هود» ضمن ابراز تاســف از این که امروز،
به دلیل شــیوع بیماری کرونا ،گویندگان نمی توانند در کنار یکدیگر بنشینند و حس الزم بازی
بازیگــر را از اجرای یکدیگر دریافت کنند ،تصریح کرد :گوینده در این شــرایط تنها خودش در
اســتودیو می نشــیند و اص ً
ال حس نمی کند که گویندۀ قبلی چه گفته است و یا حتی چه کسی
نقش قبلی او را گفته اســت و یا به خوبی در نمی یابد که در این روند چه کاره و کجای میدان
است.
در زمان گذشته گوینده دوبالژ وقت داشت با نقش خلوت کند
این گویندۀ با ســابقۀ دوبالژ با اشــاره به این که در زمان قدیم ،گویندگان یک روز برای دیدن
فیلم و واگذاری نقش ها دعوت می شدند و مدیر دوبالژ تمامی نقش ها را برای گویندگان توضیح
می داده اســت ،تاکید کرد :در زمان گذشته ،مدیران دوبالژ گویندگان را دعوت می کردند ،فیلم
را می دیدند و گوینده وقت داشت تا با کاری که می خواست انجام بدهد خلوت کند ،اما با اظهار
تاسف باید گفت که امروز تمامی نقش ها ماشینی شده است و به همین خاطر است که با همین
سرعت حس و حال گوینده نیز از بین رفته است.
گویندۀ شــخصیت «پهلوان فرصت» در مجموعۀ تلویزیونی انیمیشنی «شکرستان» ،با اشاره به
این مفهوم که در گذشــته ،پس از ضبط ،گویندگان فرصت بازبینی و تکرار داشــته است ،خاطر
نشــان کرد :بسیاری از گویندگان ،مانند احمد رسول زاده ،ایرج ناظریان ،ایرج دوستدار ،چنگیز
جلیوند و بســیاری دیگر از گویندگان پیشکســوت دوبالژ قدیم از صحنۀ تئاتر امده بودند و به
همین خاطر به مفاهیم بازیگری مســلط بودند و همین امر موجب می شد ،تا گوینده نتواند کار
دیگری انجام دهد و گویی حالت اعتیاد به این حرف پیدا می کرد.
همه چیز به سمت ماشینی شدن پیش رفته است
ملک ارائی ،با اشاره به این که گویندگان امروز دوبالژ گویندگانی خوب و با استعداد هستند ،اما
در مقابل نباید فراموش کرد که این هنر نیز به مثابۀ دیگر امور جاری زندگی به سمت ماشینی
شدن پیش رفته است ،یاداور شد :دوبلۀ امروز ،به دلیل این که همۀ افراد دست اندرکاران باید با
زمان پیش بروند و با مشکالت بسازند ،سرعت بیشتری گرفته است و اگر کسی در یک پروژه سه
بار تپق بزند ،شاید برای پروژه های دیگر دعوت نشود و این در حالی است که در گذشته ،کوینده
باید ان قدر امادگی پیدا می کرد که گفتار خود را با صورت بازیگر مچ کند.
وی ،بــا اذعان به این نکته که در گویندگی قدیم هیچ گاه این روال مطرح نبوده اســت که چه
کسی چه نقشی را بگوید ،گفت :گویندگان امروز دو دسته هستند و در این میان ،عده ای هستند
که با گویندگی ،ســوار ارتیســت شــده اند و پیش رفته اند و در مقابل ،در برخی از ُرل ها دیده
می شود که ارتیست سوار گوینده شده است و پیش رفته است.
گویندۀ «شــردر» در «الک پشــت های نینجا» با اشــاره به این که در زمان قدیم ،یک ســری
گوینده بودند که با صدای خود بازیگر را شــهرت می بخشــیدند و در مقابل نیز برخی بازیگران،
گویندگان را به مخاطبان معرفی می کردند ،افزود :این دو موضوع بســیار متفاوت اســت و باید
گفــت گویندگانی کــه نقش را با خود پیش می بردند ،مثل مرحوم عــزت اهلل مقبلی و منوچهر
اســماعیلی ،همیشه با نقش ها همراه هستند و با تیپ سازی ها و اجرای خوبشان ،ارتیست را به
دنبال خویش می کشــیدند .ملک ارائی ،در بخشی دیگر از این گفتگو ،ضمن تکریم یاد بزرگان
دوبــاژ ،با تاکید بر این امــر که گرمی و نمک صدای گویندگان در بســیاری از موارد به نقش
می چربید ،ادامه داد :بزرگانی مثل مرحوم عزت اهلل مقبلی در هنگام ضبط گوشــی برای شنیدن
صدا در گوش خود نمی گذاشــت و از روی تصویر به گویندگی خود می رســید و ان قدر قشنگ
گویندگی می کرد که هیچ کس نمی توانســت صدا را از تصویر جدا کند .ملک ارائی ،ضمن ابراز
تاســف از این که امروز تعداد بسیار کمی از گویندگان مطرح نسل اول دوبالژ باقی مانده اند که
شاید برخی از ان هها به دلیل کهولت سن نتوانند ان گونه که باید کار کنند ،اظهار داشت :امروز
کســانی که عاشق این حرفه هستند ،سعی می کنند گذشتۀ خود را خراب نکنند ،اما بسیاری از
گویندگان نیز هستند که دوست دارند با همان عشق ارتیستی خود بتازند و جلو بروند.
برخی برای ُرل اول گفتن به سمت مدیرییت دوبالژ می رفتند
این گویندۀ با ســابقۀ دوبالژ ،با اشاره به این که عده ای در دوبالژ برای ُرل اول گفتن در فیلم ها
بوده اســت که به ســمت مدیریت در دوبالژ می رفتند ،تصریح کرد :در این میان شخصی بوده
اســت که در یک پروژه جای بســیاری از افراد حرف زده است ،اما هیچ یک مطرح نشده است و
همه از بین رفته اند ،اما بزرگانی مثل افضلی ،مقبلی ،اســماعیلی و جلیلوند بر جا هستند و این
موضوع به این خاطر است که این افراد دنبال هنرپیشه نبوده اند ،بلکه دنبال کار خوب بوده اند.
ملک ارائی با اشــاره به این که عاشق کار بودن ،کلید اصلی موفقیت در هر حرفه است و اگر هر
کس عاشــق حرفۀ خود باشد ،کار خود را به درستی انجام می دهد ،تاکید کرد :امروز بسیاری از
افراد در مقابل پیشــنهاد کار ،در پلۀ اول سراغ دستمزد را می گیرند ،اما باید پذیرفت که بزرگان
این گونه نبوده اند و من نیز به خاطر دارم که هیچ گاه برای دستمزد با هیچ کس چانه نزده ام.
هنرمند نرخ ندارد/نرخ هنرمند را مردم تعیین می کنند
گویندۀ نقش «شیطان بزرگ» در مجموعۀ «سندباد» با تاکید بر این امر که هنرمند برای کاری
که می کند زحمت می کشد و هیچ گاه نمی توان با پول روی زحمات یک هنرمند ارزش گذاشت،
یاداور شــد :هنرمند نرخ ندارد بلکه نرخ و دســتمزد اصلی هنرمند را مردم می دهند .وی که در
ســال 1333در سن 13ســالگی وارد کالس های اواز استاد حالتی شده است اما استادش به او
توصیه کرده اســت که این مسیر را ادامه ندهد و به او پیشنهاد بازیگری داده است ،خاطر نشان
کــرد :در دهۀ 40در جامعۀ تئاتر باربد به ایفای نقش پرداخته ام و در ان جا هم به یاد دارم که
هیــچ گاه برای گرفتن نقش و یا هر چیز دیگری با کســی چانه نمــی زدم .گویندۀ نقش «اقای
پتیبون» در مجموعۀ قصه های جزیره با اشــاره به این که اتــش گرفتن مجموعه های تئاتر در
خیابان الله زار قلب او را ،مانند دیگر اهالی هنر به درد اورده اســت ،گفت :زمین تئاتر دهقان،
نصر ،تفکریر و جامعۀ باربد در نخســتین ســال های نخستین پس از انقالب دچار حریق شد ،اما
مردم از همان زمان به تئاتر و کنســرت عالقه مند بودند و اســتقبال بسیار خوبی از ان می شد.
ملک ارائی ،با اشاره به این که پس از ورود به هنر دوبله نیز کار بازیگری در تله تئاترهای مختلف
را ادامه داده اســت ،افزود :در بسیاری از تله تئاترها مانند «پاتریس لومامبا» و «مرگ پیشه ور»
بازی کرده ام ،اما همواره عاشق دوبله بوده ام و همه زندگی ام را ول کردم تا به کار دوبله بچسبم.
اولین بار به جای خودم حرف زدم
این گویندۀ پیشکســوت ،با اشــاره به این موضوع که برای نخســتین بار ،در یک فیلم به جای
خودش گویندگی کرده است ،ادامه داد :مرحوم سیروس جراح زاده مرا به گویندگی در این نقش
که خودم ان را ایفا کرده بودم دعوت کرد و بعد از ان بسیار به این کار عالقه مند شدم و اقای
جراح زاده نیز مرا به پروژه های دوبله زیاد دعوت کرد.
گویندۀ نقش «فرعون» در فیلم «ســینوهه» با اشاره به این که گویندگی در ُرل های کارتونی را
بســیار دوست داشته اســت و در ان زمان ،میان ُرل گویی در فیلم های سینمایی و کارتون گوئی
رقابت تنگاتنگی میان گویندگان وجود داشته است ،اظهار داشت :بسیار از گویندگان کارتون گوئی
را بد می دانســتند اما اندکی بعد ،کسانی که همین تفکر را داشتند ،زمانی که دیدند گویندگان
در ُرل های کارتونی بسیار زودتر مطرح می شوند ،به کارتون گوئی روی اوردند.
ملک ارائی با ابراز خرسندی از این موضوع که بسیاری از نقش هایی را که به جای انان گویندگی
کرده است ،در ذهن مردم مانده است و با ان ها خاطرات خوش دارند ،تصریح کرد :مردم بسیاری
از شخصیت هایی را که به جای ان ها صحبت کرده ام ،دوست دارند و همواره به دنبال تکرار ان ها
هستند و این در حالی است که به علت کثر کار در دوبالژ ممکن است حتی برخی از ان ها را از
یاد برده باشم .گویندۀ شخصیت «رئیس ناوارو» در مجموعۀ تلویزیونی «ناوارو» ،با اشاره به این
که نقش های زیادی را گفته است که مردم در ذهن دارند و همواره از انان به نیکی یاد می کنند،
تاکید کرد :این روزها همچنان کار می کنم ،اما مانند گذشــته فعالیتم زیاد نیســت و همواره از
پروژه هایی که به ان ها دعوت می شــوم اســتقبال می کنم ،حال ان که امروز با شرایط موجود،
ان گونه که باید نمی توان همکاران را دید و گویندگان بر اســاس زمان بندی در استودیو حضور
می یابند ،اما امروز با شــرایط موجود ،گوینده ،حتی نمی داند به جای چه کســی حرف می زند.
وی با تاکید بر این موضوع که هرگز از کار خودش راضی نبوده اســت ،مردم را مهم ترین معیار
سنجش موفقیت یک هنرمند دانسته و یاداور شد :در این روزهایی که کار نمی کنیم ،فیلم نگاه
می کنیم و کتاب می خوانیم و خود را با این رفتارها سرگرم می کنیم.
از مهر مردم برای شادباش زادروزم متشکرم
گویندۀ شــخصیت «کاپیتان اســماج» در مجموعۀ «جزیرۀ ناشناخته» با تاکید بر این که هرگز
در هنر برای خود هدف و مقصد تعیین نکرده اســت ،ادامه داد :اگر هنرمند برای خودش مقصد
و غایت نهایی تعریف کند تا به یک نقطۀ خاص برســد ،خود را به نقطۀ سقوط رسانده است ،اما
من همیشــه به دنبال این بوده ام که این مسیر را ادامه دهدُ .ملک ارائی ،با اذعان به این امر که
کارهای بزرگ و ماندگار هرگز پولی نبوده اند با دل انجام شده اند ،اظهار داشت :کارهای ماندگار
پولی نیســتند ،بلکه باید به دل مردم بنشــینند ،اما این که امروز در سالروز تولد من ،بیش از 2
هزار پیام امده اســت ،نشان دهندۀ این اســت که مردم به من لطف دارند .وی ،با تاکید بر این
موضوع که امروز بیش از 60ســال اســت که در هنر دوبله به فعالیت می پردازد ،تصریح کرد :از
60سال که بگذرد ،دورۀ دوم بازنشستگی را طی کرده ام و وارد دورۀ سوم کاری خود شده ام.
به کتاب خواندن عالقۀ زیادی دارم
ُملک ارائی ،با اذعان به این امر که به هنرهای مختلفی چون نقاشی و موسیقی و خواندن کتاب
عالقۀ بسیاری دارد ،خاطر نشان کرد :بسیاری از کتاب ها را بیش از دو بار خوانده ام و هر بار که
این اتفاق می افتد ،در می یابم که موضوعات بسیار در این متن بوده است که از نظر من دور مانده
اســت و همواره به دیگران توصیه می کنم که کتاب بخوانند چرا که اعتقاد دارم بهترین دوست
انسان و بهترین راهنمای انسان در مسیر زندگی کتاب است.
وی ،بــا اذعان به این امر که هیچ گاه هیچ معلم و هیچ مدرســه ای نمی تواند ان گونه که کتاب
به انســان می اموزد ،بــه او درس بدهد ،گفت :تو زمانی که به ســراغ کتــاب می روی ،خودت
انتخاب می کنی که چه چیزی بخوانی و چگونه بخوانی و نویســنده ای که کتاب را نوشته است،
برداشت های خاصی داشته است که انسان می تواند از ان بسیاری از مسائل اجتماعی و فرهنگی
را درک کنی .این گویندۀ با سابقۀ دوبالژ با اشاره به این که همواره روزنامه می خریده است و در
مدرســه و کالس درس نیز روزنامه می خوانده است ،افزود :ان قدر شیطان و بازیگوش بودم که
هر مدرسه ای می رفتم ،به نیمۀ ســال نمی کشید که مرا اخرج می کردند و بسیاری از زمان های
مدرســه را تئاتر می رفتم .ملک ارائی ،با اشــاره به این که در زمان مدرسه ،با بهانه های مختلف
به ســمت تئاتر می امده است ،ادامه داد :به خاطر تئاتر مدرسه های بسیاری رفته ام و همه را در
نیمه های راه رها کرده ام ،اما باید تاسف خورد که امروز از تئاتر چیزی نمانده است .وی هم زمان
بودن اکران فیلم در سینمای ایران و 80سینمای دیگر در دنیا را یکی از عوامل موفقیت و رشد
دوبله در دهه های 40و 50دانسته و با اشاره به این که مدیران دوبالژ در ان زمان باید هم زمان
با اکران جهانی فیلم ،ان را در ایران نیز اکران می کردند ،اظهار داشــت :مدت های بسیار زیادی
بوده است که ایران در دوبله به عنوان نخستن کشور جهان الگوی دیگر کشورها بوده است.
این گویندۀ با ســابقۀ دوبالژ در پایان ،با اشــاره به این که در بســیاری از موارد ،در پلۀ نخست
دیالوگ های گویندگان ضبط می شده است و در نهایت ،تصویر به ان اضافه می شده است و این
موضوع کار را بســیار سخت می کرده است و در عین این که بسیاری از گویندگان بزرگی که به
کارتون ها نمی امدند ،بسیاری از گویندگان با ُرل های انیمیشنی به بزرگی دست یافته اند.
3
یکشنبـــــــــه 23اذر ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1349
www.honarmandonline.ir
سینماولتوییزون
اخبار
TV&CINEMA
به کارگردانی ستاره اسکندری و تهیه کنندگی
منوچهر محمدی
«خورشید ان ماه»
به پایان فیلمبرداری رسید
فیلمبــرداری فیلــم ســینمایی «خورشــید ان ماه» به
کارگردانــی ســتاره اســکندری و تهیه کنندگی منوچهر
محمدی در بلوچســتان به پایان رســید .نازنین فراهانی،
پژمان بازغی ،امیرحسین هاشمی ،بنفشه صمدی ،روژین
صدرزاده ،صادق ســهرابی ،مهتاب جامی ،نکیســا نوری،
صادق بلوچی ،روژناک شــیرانی و مریــم بوبانی بازیگران
نخستین ساخته سینمایی ســتاره اسکندری هستند .در
خالصه داســتان این فیلم ســینمایی امده است« :تقدیر
بعضی ادما اینه که مســافر باشــن« »...خورشید ان ماه»
در ســتایش فرهنگ بلوچستان است که با حضور اسحاق
بلوچ نسب و برکت برجان ،نگاهی نو به خود گرفته است.
بــه زودی مراحل فنی این فیلم ســینمایی که با حمایت
منطقه ازاد چابهار ساخته شده است ،اغاز می شود.
ایا کارافرین ها برای حضور در
برنامه های تلویزیون پول می دهند؟
مدیر گروه اقتصاد شبکه یک سیما درباره شائبه ای که نسبت
به برخی برنامه های اقتصادی مطرح می شود بیان کرد که در
شبکه یک هیچ گاه برای دعوت از کارافرین پولی دریافت نشده
است .امیر سیاح مدیر گروه اقتصاد شبکه یک سیما با اشاره به
برنامه های اقتصادی این شبکه و بازخوردهایی که از این برنامه ها
در شرایط اقتصادی فعلی داشته اند به خبرنگار مهر بیان کرد:
بــه نظرم در میان برنامه های اقتصادی ای که داریم «پایش» و
جشنواره «کارافرینی» بیشتر مورد اقبال گرفته اند اما برنامه های
دیگری هم داریم که به زودی مخاطبانش را جذب می کند از
جمله برنامه جدید اقبال واحدی با نام «مستقیم ابادی» که از
برندهای قدیمی شبکه است و دوباره احیا شده است .وی به دو
برنامه جدید هم اشاره و بیان کرد :همچنین برنامه هایی چون
«ایده طالیی» و «نقشه گنج» را داریم که بازخورد مثبت مواجه
می شوند و «نقشه گنج» اتفاقات عجیبی را هم رقم می زند .سیاح
در ادامه در پاســخ به اینکه گفته می شود برخی برای حضور
در برنامه های کارافرینی پول پرداخت می کنند ،اظهار کرد :در
شبکه یک سیما هیچ گاه کارافرین پولی نیاورده ایم و نخواهیم
اورد تا مردم به تجربه ها ،رموز و حرف کارافرین اعتماد کنند و
هیچ گاه قبول نکرده ایم کارافرینی بیاید که به خاطر حضورش
در برنامه پول پرداخت کند .البته بیرون از اینجا بسیاری ممکن
است بگویند با پول ،شخصی را به برنامه می اورند اما اگر کسی
توانســت مدرکی بر این اساس بیاورد ما به او جایزه می دهیم.
وی در پایان بیان کرد :حتی پیش امده است کارافرینانی خبر
داده اند که شخصی با ان ها تماس گرفته است تا با دریافت پول
ان ها را به تلویزیون بیاورد و من هم گفتم ان ها را به تلویزیون
بکشانند تا پیگیری کنیم چه کسانی هستند .ما به دالیلی که
گفتیم حتی برنامه های مشارکتی را هم قبول نمی کنیم البته این
بدان معنا نیست که صداوسیما برنامه های مشارکتی ندارد اما
خود ما در برنامه های کارافرینی مشارکت قبول نمی کنیم و در
هر حال چنین البی هایی برای دریافت پول در شبکه یک نداریم.
نش شخ
صی
ر ت
تلفن تماس88311353:
نش
ر
اف کاراتن
را هب ما بسپارید. صفحه 3
ملکه گدایان سریال خوبی است؟
کامبیز دیرباز بازیگر فیلم سینمایی «تک تیرانداز»:
دنبالحاشیهنیستم!
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره • 1349یکشنبه 23اذرماه • 1399سال سیزدهم • 4صفـــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
11:59
اذان ظهر
16:52
غروب افتاب
17:12
اذان مغرب
05:36
اذان صبح فردا
07:05
طلوع افتاب فردا
گنج سخن
امام حسین علیه السالم :
هر کس فکرش به جایى نرسد و راه تدبیر بر او بسته شود،
کلیدشمداراست.
بحاراالنوار ،ج ،75ص128
پندبزرگان
مایه خوشبختی انسانیت است
که هر انسانی فقط انی هست که هست.
فرناندوپسوا
حافظانه
هزار شکر که دیدم به کام خویشت باز
ز روی صدق و صفا گشته با دلم دمساز
روندگان طریقت ره بال سپرند
رفیق عشق چه غم دارد از نشیب و فراز
کامبیــز دیرباز گفت :این روزها در فیلم ســینمایی «تک تیرانداز» ایفای نقش می کنم که خیلی
دوســت دارم و به همین دلیل ســختی هایش را به جان خریدم و بــه خاطر این نقش اختصاصاً
تیراندازی با اسلحه دوربین دار را یاد گرفتم.
کامبیــز دیرباز که مهمان برنامه «پنجشــنبه جمعه» بود ،در گفت وگــوی تلفنی اظهار کرد :از
بزرگان و اســاتیدم اموخته ام که از حاشــیه دور باشم .هم حاشیه مثبت هم حاشیه منفی ،همه
حاشــیه ها منفی نیستند .از اساتیدم در دانشکده اموختم که زیادی توی چشم بودن و سر زبان
بودن ،انجایی که نباید باشی برای بازیگر سم و مضر است.
وی افزود :فرض کنید من برای خودم متصور هستم که پنجاه سال بخواهم با افتخار بازی کنم،
مشــتم را باید در طول این ســال ها باز کنم .اگر خیلی زود باز کنم شــاید دیگر جذابیتی برای
مخاطب نداشته باشم .به همین دلیل از این ماجراها دور هستم.
او که این روزها سریال اقازاده را در شبکه نمایش خانگی دارد در ادامه درباره اینکه کدام یک از
اســاتیدش او را به دور ماندن از حاشیه توصیه می کرد ،توضیح داد :مرحوم پرویز پورحسینی از
بهترین اســاتید من در دانشــکده بودند .در سریال میکائیل هم با او همبازی بودم .او واقعا پیگیر
شاگردهایش بود .همه کارهای بچه ها را دنبال می کرد .سال 74یکی از ورودی های پرکار بود.
می توانم اســم 10نفر را ببرم که وارد سینمای حرفه ای شــدند .حامد بهداد ،حمید گودرزی،
حسام نواب صفوی از جمله این افراد بودند.
استاد پورحسینی و استاد ســمندریان بسیار تالش می کردند که سوای بازیگری چگونه زیستن
یک بازیگر را به ما بیاموزند .دیرباز یاداور شد :این روزها بعد از ۱۶سال دوباره فضای کار جنگی
را تجربه می کنم .سریال نابرده رنج هم صحنه های جنگی داشت .اما در سینما بعد از دوئل ۱۶
سال است کار جنگی نکرده ام .سنم باالتر رفته و ۴۵سالم است .واقعا پوستم در خاک ،خاکریز،
فضا و مختصات فیلم جنگی کنده می شــود .ان شــاءاهلل دو هفته اخر کار اســت .امیدوارم کرونا
بگذارد که کار تمام شود.
وی در پایان گفت :این فیلم با نام «تک تیرانداز» کار علی غفاری اســت .ســینمای قهرمان پرور
اســت که خیلی می پســندمُ .رل تک تیرانداز را بازی می کنم که خیلی دوست دارم و به همین
دلیل سختی هایش را به جان خریدم .تیراندازی یکی از عالقه هایم است .اما به خاطر این نقش
اختصاصا تیراندازی با اسلحه دوربین دار را یاد گرفتم.
«بنکسی»هنروکرونارادرهمامیخت
«بنکســی» گرافیتی کار نام اشــنای انگلیســی در اثر جدیدش
دردسرهای کرونا را از قاب هنر به تصویر کشید .بنکسی هنرمند
خیابانی ناشناس و در عین حال مشهور انگلیسی در ماه های اخیر از
موجی از پروژه های جدید رونمایی کرد .وی با کشیدن دیوارنقشی از
یک دختر بچه روی یکی از دیوارهای شهر ناتینگهام انگلیس ،کمک
مالی به کشــتی نجات پناهجویان گرفتار در دریای مدیترانه ،نقد
نژادپرستی سازمان یافته و بازنمایی روزهای قرنطینه و خانه نشینی
ش در روشویی خانه اش ،تیتر رسانه های خبری
با ترسیم چند مو
جهان شــد .در این مدت نام بنکســی در دنیای حراج هنری نیز
مطرح شد و تابلوی مونه را نشــانم بده ( )۲۰۰۵از او پاییز امسال
به قیمت باورنکردنی ۹میلیون و ۸۰۰هزار دالر در حراجی ساتبیز
به فروش رفت .این هنرمند انگلیسی حاال اثر جدیدی را روی دیوار
خانه ای در بریستول انگلیس خلق کرده است .این گرافیتی هاچوو!
(! )Aachooنام دارد و تصویر زنی میانسال است در حال عطسه،
عطسه ای چنان شدید که باعث شده دندان مصنوعیش به بیرون
پرتاب شود! بنکسی در روزهای پایانی هفته گذشته با انتشار پستی
در صفحه اینستاگرامش این اثر را متعلق به خود دانست .فرد لوزمور
( )Fred Loosemoreاز ساکنین سابق خانه ای که این گرافیتی
روی دیوار ان نقش بســته اســت ،این اثر را با خطرات بهداشتی
ناشی از همه گیری کرونا مرتبط می داند .بنکسی نام مستعار یک
گرافیتی کار ،فعال سیاســی ،کارگردان و نقاش انگلیسی است که
اثارش با مضامین سیاسی و اجتماعی در خیابان ها و روی دیوارها یا
پل ها نقش بسته اند .وی اغلب از هنر برای بیان درد و اندوه مهاجران
و اوارگان استفاده می کند .اثار این هنرمند در سال ۱۹۹۳به تدریج
روی دیوارها و قطارها ظاهر شدند و تا سال ۲۰۰۱هنر وی در جای
جای انگلستان شروع به خودنمایی کرد .بنکسی امضای خودش را
داشت به طوری که اثارش به راحتی از اثار سایر هنرمندان سبک
گرافیتی قابل تشخیص و تمایز بودند.
سریال ســازان تلویزیونی عالقه بســیاری به شبکه
خانگی نشان داده اند اما واقعیت این است که کارهای
قابل قبول انگشــت شمار هم نیست .مانکن ساخته
سهیلی زاده یکی از همین سریال ها بود .در شرایطی
که فیلم و سریال ها کمی ساخته شده است و ان دسته
از فیلم های سینمایی که ساخته شده است ،کارگردانان
راضی به اکران انالین نمی شــوند ،ســریال «ملکه
گدایان» پخش خود را در شــبکه خانگی اغاز کرده
است .بدون شک در این شرایط سریال تماشاگران خود
را پیدا خواهد کرد اما ایا تماشــاگر داشتن به معنای
این است که یک فیلم یا سریال دارای کیفیت خوبی
است؟«ملکهگدایان»عنوانجدیدترینسریالحسین
ســهیلی زاده است و تهیه کنندگی این اثر با رحمان
سیفی ازاد و علی طلوعی و همچنین نویسندگی این
کار بر عهده حامد افضلی و امین محمودی بوده است.
حسین سهیلی زاده متولد اهواز است .او در سال ۱۳۶۹
با فیلم ســفر جادوئی به کارگردانی ابوالحسن داودی
به عنوان دســتیار کارگردان وارد سینما شد .حسین
سهیلی زاده کار حرفه ای خود را از تلویزیون اغاز کرد و
اولین سریالش در سال ۱۳۷۶با نام گام اول ساخت که
یکسریالمستندداستانیبود.سهیلیزادهکارگردانی
اســت که در رزومه خود اثار بسیاری برای تلویزیون
دارد و «ملکه گدایان» دومین سریال او بعد از سریال
«مانکن» برای شــبکه خانگی است .سریال مانکن
انتقادات فراوانی به سمت خود سرازیر کرد .ماجرای
سریال از این قرار است که پسری فقیر به خاطر فقر،
اجاره نشــینی و قرض های پدر زندانی اش ،دست به
خودفروشی می زند و با زنی هم سن و سال مادر خود
ازدواج می کند .خریدار او ،زنی بسیار ثروتمند است که
شوخی در کارش نیست .سریال سازان تلویزیونی عالقه
بسیاری به شبکه خانگی نشان داده اند اما واقعیت این
است که کارهای قابل قبول انگشت شمار هم نیست.
مانکن ساخته سهیلی زاده یکی از همین سریال ها بود
که مثال در مورد موضوعات اجتماعی بود اما حتی برای
ســرگرمی و وقت کشی هم سریال دلنشینی نبود .با
توجه به پیشینه سهیلی زاده و بررسی کلی تولیدات
پخشخانگی،امیدینیستکهسریال«ملکهگدایان»
چنگی به دل بزند« .ملکه گدایان» از خرداد امسال وارد
فاز پیش تولید شد و حاال قسمت اول ان پخش شده
است و هنوز نمی توان در مورد ان قضاوتی کرد اما از
ان جا که ســهیلی زاده در سریال مانکن نشان داد به
دنبال چهره و افراد مشهور برای کارش است ،حضور
بازیگران چهره نمی تواند نقطه مثبتی برای این سریال
باشد .باران کوثری ،رویا نونهالی ،سولماز غنی ،فرزاد
فرزین ،ارمان درویش ،محمدرضا غفاری ،پانته ا بهرام،
الهام کردا ،امین بهبودی ،یسنا میر تهماسب ،بهشاد
شریفیان ،علی اوجی بازیگران ملکه گدایان را تشکیل
داده اند .در خالصه داســتان این سریال که از سمت
عوامل فیلم منتشر شده است ،می خوانیم که :امرو ِز تو،
می تونه فردای من باشه ...هیچ کس از سرنوشت خبر
نداره....حتی شما »...اهنگ تیتراژ سریال ملکه گدایان
باصدای فرزاد فرزین است و مسعود سخاوت دوست
موسیقی متن را می سازد.
پشت صحنه
یکی از همکاران در استوری صفحه اینستاگرامش از بودجه های فرهنگستان ادبیات و زبان فارسی مطلب
مــی زد؛ خیلی جالب بود رقم های میلیاردی که هرچه فکر کردم علتش را نفهمیدم! مثال چند ده میلیارد
دقیقا برای چه کاری هزینه می کنید؟ اصال بودجه سال قبل را کجا هزینه کردید و ایا بازخورد و نتیجه ای
هم داشته که برای بودجه 1400هم به شما از بیت المال بدهند؟ با خودم این سوال هارو مرور می کردم
که گفتم به تو چه ارتباطی داره حتما هزینه میشــه دیگه ما اخه مملکت قانون مندی هســتیم اونم تو
بحث مالی حتما براورد کردن که خیلی کار ســختی انجام میدن با سختی کار حساب کردن انقدر شده!
یا اصال دلشون خواسته همینجوری بودجه بدن نفت خودشونه مملکت خودشونه به هرکی بخوان میدن!
باالخره همه سازمان ها باید از سفره انقالب نون بخورن دیگه اونا هم زن و بچه دارن؛ تو همین فکر بودم
که ایمیل جزییات حمایت مالی از «خانه ســینما» در هفت ماه ابتدایی سال ۹۹برام اومد کنجکاو شدم
ریزکرد هزینه هارو خوندم دیدم خوب فرهنگســتان حق داره انقدر هزینه کنه! اصال خســته شدم به من
چه! هرکی زورش بیشتره بودجه بیشتر می گیره...
معرفی برنامه ها و مجریان یلدایی تلویزیون؛
تلویزیونمی تواندجایخالیدورهمیخانواده هاراپرکند؟
شب یلدا یکی از شب های ایینی است که تلویزیون هر ساله با تدارک ویژه ای
به استقبال ان می رود .این شب امسال و همزمان با شیوع کرونا شکل خاصی
به خود گرفته است و در این روز و شب هایی که ممنوعیت ترددها ،محدودیت
بیشــتری برای مردم و خانواده ها به وجود اورده تلویزیون است که می تواند
جای خالی خانواده ها و دورهمی های خانوادگی را پر کند .تلویزیون به رسم
هرســاله برنامه های مختلفی را در این شــب در نظر گرفته است که هنوز
جزئیات هیچ یک مشخص نیســت با این حال به نظر می رسد در برخی از
شبکه ها تدارک ویژه تری برای سرگرمی مردم در بلندترین شب سال در نظر
گرفته شده است؛ تدارکی که هم بازگشت برنامه های قدیمی چون «رادیو
هفت» و «قندپهلو» را در بر می گیرد و هم برنامه های روتینی که قرار است با
یک اجرای ویژه میزبان مخاطب شوند را شامل می شود.
شبکه یک؛ علی ضیا و فرمول یک :برنامه «فرمول یک» از دهم اذر روی
انتن شبکه یک سیما رفته است و با ایتم های جدیدی این شب ها میزبان
مخاطبان است .این برنامه قرار است تدارکی برای شب یلدا هم داشته باشد که
احتماالً با ایتم ها و بخش های مختلفی همراه است.
شبکهدو؛ویژه برنامهایرانیش«:ایرانیش»اینشب هادرقالبمسابقهبرای
مخاطبان پخش می شود برنامه ای که پوریا پورسرخ مجری و احسان ارغوانی
تهیه کننده ان است و قرار است این مسابقه هم طی سه شب برنامه ای ویژه
در استانه شب یلدا داشته باشد.
شبکه سه؛ «سیم اخر» و «زوجی نو» :همچنین مسابقه «سیم اخر» به
تهیه کنندگی محمدرضا رضائیان و اجرای رضا رشیدپور دیگر برنامه ای است
که قرار اســت در این شب روی انتن برود و بخش ها و ایتم هایی در فضای
موسیقایی برای شب یلدا تدارک دیده است .در شبکه سه سیما هم برنامه
«زوجی نو» با اجرای باربد بابایی که به صورت مسابقه برگزار می شود قرار است
تدارکی ویژه این شب ها داشته باشد و در دو شب روی انتن برود.
شبکه اموزش؛ بازگشت دو برنامه خاطره ساز :شبکه اموزش هم تدارک
ویژه ای برای شب های یلدا دیده و قرار است مخاطبان شاهد بازگشت دو برنامه
مفرح و خاطره ساز از انتن این شبکه باشند« .قندپهلو» برنامه ای در فضای طنازانه
و شیرین و مفرح است که با اجرای رضا رفیع مدتی است به تولید نرسیده و حاال
در شب یلدا با یک افتتاحیه روی انتن می رود« .رادیو هفت» با اجرای منصور
ضابطیان هم که چند سالی است روی انتن نبوده حاال دوباره به قاب تلویزیون
بازگشته است و شب یلدا با یک ویژه برنامه یلدایی مهمان مخاطبان خواهد شد.
شبکه نسیم؛ از کتاب باز تا شوتبال :در شبکه نسیم هم برنامه «کتاب
باز» طراحی ویژه ای برای شب یلدا انجام داده است .محمدرضا رضائیان تهیه
کننده و سروش صحت مجری این برنامه هستند که البته قرار است در این
شب با دیگر مجریان برنامه هم همراه شوند و ایتم های متنوعی برای مخاطبان
پخش شود .همچنین «کودک شو» با اجرای حمید گودرزی و «شوتبال» با
اجرای حامد اهنگی و مبینا نصیری از دیگر برنامه هایی هستند که در شب
یلدا تدارک ویژه ای دیده اند .هنوز مشخص نیست «دورهمی» مهران مدیری
در این شــب برنامه ای دارد یا خیر با این حال مخاطبان می توانند از ساعت
۱۹با «کتاب باز» مهمان شبکه نسیم شوند و تا پایان شب و با اخرین برنامه
«کودک شو» در ساعت ۲۳این شبکه را دنبال کنند.
اخبار دیدنی
تحویل اثار هشتمین دوساالنه مجسمه سازی تهران در اتالر وحدت
مرحله تحویل اثار هشتمین دوساالنه مجسمه سازی تهران ادامه دارد و این دوساالنه از 21
اذر ات ۲۱بهمن در اتالر وحدت برگزار می شود.
ایین اختاتمیه چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قران کیرم
ائین اختاتمیه چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قران کیرم شامگاه ۲۱اذر ۱۳۹۹
با حضور سید عباس صالحی ویزر فرهنگ و ارشاد اسالمی ،حجت االسالم سید مهدی
خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خییره و عبدالهادی فقهی زاده معاون قران و عترت
ویزر ارشاد در هلت ارم تهران برگزار شد .عکس :محمد خدابخش
عملیات رهایی گروگان در قم
ی
ظهر دیروز فردی متهم به تقل که تحت تعقیب پلیس بوده در یک اتوبوس شهر در شهرک
فاطمیه قم اقدام به گروگان گیری کرده بود توسط پلیس دستگیر و گروگان ها که همگی ازاد
شدند .عکس :محمدعلی میرزاد صفحه 4