روزنامه هنرمند شماره 1347
روزنامه هنرمند شماره 1347
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
چهارشنبه 19اذرماه 1399سال سیزدهم شماره 4 1347صفـــحه 2500تومـان ISSN 2008-0816
www.jaaar.com
مشکل دریافت
شــبکه های تلو یز یونی HDکجاست؟
صدا داریم؛ تصو یر نه!
فــالش!
به بهانه حضور خواننده «دهاتی» در تبلیغ سایت های شرط بندی
نمایش«قصاصهنگامجنایت»
منتخباجرایعمومیبیستوپنجمین
جشنوارهتئاتراستانتهرانشد
بهتر ینانیمیشن هایایرانی کهبایدتماشا کنید
از «اخر ین داستان»
تا «تهران »1500
سینما3.
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
«زد و بند» با داستانی متفاوت
در راه فجر ۳۹
سینما3.
CINEMA
جنجالبلیت۵۵هزارتومانی کنسرتمجازی
CINEMA
جهانبخش:
خرید بلیت زوری نیست!
«کیانقاسمپور»درگفتگوبا«هنرمند»
انیمیشنیکهنرکاملاست
عباس رافعی:
نبود کپی رایت معضل بزرگ اکران
انالین در روزهای کرونایی
سینما3.
CINEMA
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
شادمهر عقیلی
هم به جرگه قماربازان پیوست!
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2 . صفحه 1
2
بهبهانهحضورخواننده«دهاتی»درتبلیغسایت هایشرط بندی
بهاعتبار«شادمهر»شرطببندید!
بح ُزداییازسایت هایشرط بندیوکازینوهایانالین
ُق
چهارشنبـــــــــه 19اذر ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1347
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
یادداشت
قمار اقای نابغه روی چالش جدید!
عباسعلی اسکتی
همه چیز از یک شایعه شروع و با یک پست اینستاگرامی در پیج
شخصی شادمهر عقیلی به واقعیت تبدیل شد .شادمهر عقیلی؛
محبوب ترین خواننــده داخلی بعد از انقالب که حتی با وجود
کوچ همیشگی از وطن همچنان بی مانند و پر طرفدار مانده حاال
در اینستاگرام به شکل رسمی تبلیغ یک سایت شرط بندی را
انجام می دهد .سایت های شرط بندی که این روزها همانند کرونا
فراگیر و بر سر زبان ها افتاده اند حاال یکی یکی ادم های مشهور
فضای مجازی و دنیای هنر را به سمت خودشان می کشانند تا
به این وسیله مخاطبان بیشتری را جذب این فضای ناشناخته
کنند و پول بیشتری به جیب بزنند .اینبار اما هدف انها نه یک
چهره دست چندم هنری یا یک شاخ بی مصرف مجازی بوده بلکه
توانسته اند چهره ای محبوب و پر طرفدار را راضی کنند و به هر
شکلی که شده این هنرمند را با ادم هایی که در سطح خودش
نیستند دور یک میز بنشانند تا به بازی بپردازد که انتهای ان را
هیچکس نمی داند .اما چرا شادمهر عقیلی با همه انها تفاوت دارد؟
ابتدایی ترین جوابی که به ان می رسیم این است که محبوبیت
این هنرمند با هیچ کدام از ادم هایی که تا امروز برچســب قمار
روی لیبل انها زده شده قابل مقایسه نیست ،کمتر کسی در بین
دوســتان و اشنایان ما وجود دارد که با اثار این خواننده خاطره
نداشته باشد و او را نشناسد ،حتی اگر طرفدار چند اتیشه او هم
نباشید باالخره یکی از کارهای هنرمندی که برای همه محترم
است را شنیده اید و اسم او در خاطر شما مانده است .نکته دیگر
اما اینکه به نظر نمی رسد شادمهر عقیلی از لحاظ مالی و اسایش
رفاهی شبیه تعدادی از هنرمندان ان طرف به قول معروف نیازمند
نان شب باشــد تا این مورد بتواند او را وسوسه کند ،هنرمندی
خانواده دوست که به هر انچه هدفش بوده و می خواسته رسیده
است .خواننده ای با کمترین تنش های سیاسی و اجتماعی که
فقط به دنبال موسیقی و هنر است و همیشه مثال خوبی برای
یک شخصیت هنری موفق و بی حاشیه بوده است حاال بعد از
شــوک هفته قبل و همکاری با ریحانه پارسا در یکی از ویدئوها
دومین شوک را به هوادارنش وارد می کند تا باور کنیم که هیچ
اتفاقی قابل پیش بینی نیست .ایا باید بپذیریم که مافیای رسانه
و بنگاه های شرط بندی توانسته اند خواننده محبوب ترانه های
تقدیر ،عادت ،ستاره و طرفدار را به سمت خودشان بکشانند؟ باید
منتظر ماند و دید هنرمندی که یکی از ویژگی های شاخص او
باهوش بودن است چگونه از این چالش عبور می کند و در نهایت
انتهای این داستان چه خواهد شد!
خبر
نمایش «قصاص هنگام جنایت»
منتخب اجرای عمومی بیست و پنجمین
جشنواره تئاتر استان تهران شد
گروه تئاتر انجمــن حمایت از
قربانیان اســید پاشی (احقا) در
کارگاه مقدماتــی بازیگری «از
خــود باوری تا اجــرا» با کمک
داوطلبان وهنرمنــدان پس از
حدود یک ســال تمرین مداوم
و خســتگی ناپذیر توانســت با
نمایش قصاص هنگام جنایت به
نویســندگی و کارگردانی جواد رحیمی و تهیه کنندگی دکتر پیام
احمدی کاشــانی از شهرســتان ری در بیست و پنجمین جشنواره
تئاتر اســتان تهران به دلیل مضمون خاص (قربانیان اسید پاشی) و
استفاده از بازیگرانی که خود قربانی این حادثه هستند جهت اجرای
عمومی با حمایت انجمن هنرهای نمایشی استان تهران معرفی شود.
ایــن نمایش توجه ویژه ای به معضالت اجتماعی و مشــکالت روز
جامعه ،مشکالت خانوادگی و معضل عظیم اسید باشی پرداخته است.
عواملــی که در نمایش «قصاص هنگام جنایت » نقش داشــتند به
ترتیب :نویسنده و کارگردان :جواد رحیمی ،تهیه کننده :دکتر پیام
احمدی کاشانی ،بازیگران:محســن مرتضوی ،الهام سلطانی ،مریم
زمانی ،بازیگر مهمان :شــیما خوش اقبال ،مشــاور کارگردان :علی
قهرمانی ،دســتیار کار گردان :مجید حقانی ،روابط عمومی :علیرضا
سعیدی ،منشی صحنه:ملیکا مرتضوی ،طراح صحنه :مجید حقانی،
برنامه ریز و هماهنگی :حســین مردانی ،گریم :شبنم عطاپور ،طراح
بروشور و پوستر :کتایون قلندرها ،اجرای نور :ارزو سادات هاشمی نژاد،
میالد رمضانی مقدم ،افکتور :یلدا سادات هاشمی نژاد ،عکاس :پیام
احمدی کاشــانی ،موسیقی :گروه همنوازان ایین شمس ،سرپرست
گروه ونوازنده تار :اریا روایتی ،نوازنده تار باس :پریسا مژگانی و نوازنده
کمانچه :محمد رضا جان بزرگی.
بهمن بابازاده
از همان روزی که «شــادمهر عقیلی» ناامید از اخذ مجوز ایران را ترک کرد ،فراز و نشــیب های
زیادی را در زندگی شخصی و هنری خود ندید.
او یک خواننده مهم در داخل و خارج از ایران بود که اثارش همیشه پرطرفدار و کنسرت هایش
همیشه شلوغ بود .کمتر وارد سیاست شد و همیشه کیفیت اثارش اولویت اصلی همه این سالها
بوده و در این بین بزنگاه های مهمی را نیز از سرگذرانده است.
یک اظهار نظر خبرساز درباره موضوع بازگشت به ایران و جمالت تلخ اش که گفت« :به وکیل ام
وصیت کرده ام که حتی خاکسترم را هم به ایران برنگردانید ،»...شاید مهم ترین ُکنِش سیاسی
شــادمهر عقیلی بود .خواننده ای که در ایران هرگز موفق به برگزاری کنســرت نشــد و حتی
حضورش در عالم سینما هم نتوانست گره کارش را باز کند.
ساعات پایانی شب گذشته و انتشــار ویدئویی روی صفحات شخصی این خواننده که حضورش
در تیزر تبلیغاتی یک ســایت شرط بندی را نشان میداد کافی بود که خواننده «مسافر» به یک
باره همه شــبکه های اجتماعی را به خاک و خون بکشد و تبدیل به «ترند» اول خبری در همه
انها شود .هفته گذشته بود که حضور «ریحانه پارسا» در موزیک ویدئوی شادمهر خبرساز شد و
در فاصله چند روز این دومین شــوک این خواننده به دوستدارانش بود که بسیاری را در بُهت و
حیرت فرو برده است .مهاجرت بسیاری از چهره های داخلی از جمله مهراد جم ،امیر تتلو ،رضا
شیری و حضورشان به عنوان مبلغین سایت های شرط بندی در استانبول ،بحث داغ این روزهای
رســانه های داخلی و خارجی شده اســت .انگار این اخرین پناهگاه در دوران کنونی ست و همه
انهایی که اسم و رسمی دارند ولی چیزی برای از دست دادن برایشان نمانده ،بار سفر میبندند و
خیلی زود سر و کله ادرس سایتهای شرط بندی در بیوگرافی صفحات شخصی شان پیدا میشود.
اما ماجرای شــادمهر و مقایسه جایگاه هنری و کاری این خواننده با دیگر چهره هایی که در این
چند وقت جذب این ســایت ها شــده اند ،به کلی فرق دارد .خواننده جریان سازی که بسیاری
از بزرگان حال حاضر ایران از محســن یگانه تا حمید عســکری و بسیاری دیگر ،دنباله رو َمشی
هنری و حرفه ای او هســتند .انتخاب شادمهر برای ورود به عرصه سایت های شرط بندیُ ،قبح
ُزدایی مستقیم از این سایت ها و کازینوهای انالین است .مهم قمار کردن و برنده و بازنده شدن
نیســت .مهم تفکری ست که به واسطه اعتبار نام این هنرمند در جامعه هوادارانش تطهیر و به
رســمیت شناخته می شود .یک ذائقه ســازی خطرناک و پرریسک که حاال شادمهر ریسکش را
پذیرفتــه تا اعتبار و نامش را در انها به تاراج بگذارد و همه عواقب قربانیان و مال باختگانش به
صورت مستقیم به این خواننده بازخواهد گشت.
جنجال بلیت ۵۵هزارتومانی کنسرت مجازی
جهانبخش:خریدبلیتزورینیست!
بابک جهانبخش بعد از اعالم قیمت بلیت کنســرت اینترنتی
خود که با واکنش های تندی از ســوی مخاطبان مواجه شــد
با انتشــار پســتی در فضای مجازی درباره نحوه قیمت گذاری
این کنســرت توضیحاتی ارائه کرد .بعد از انتشار خبر برگزاری
کنســرت اینترنتی بابک جهانبخش در روزهای ۲۶و ۲۷اذر
ماه سال جاری که با اعالم قیمت ۵۵هزار تومانی برای بلیت،
با واکنش های بســیار تندی از ســوی مخاطبان مواجه شد،
این خواننده با انتشــار پستی که به نوعی در توجیه این نحوه
غیرمنطقی قیمت گذاری بود ،توضیحاتی را در این زمینه ارائه
کرد .قیمت بلیت کنسرت اینترنتی بابک جهانبخش در حالی
۵۵هزار تومان اعالم شده که طی ماه های قبل برای کنسرت
انالین و پرحاشیه همایون شجریان با حمایت یک اپراتور تلفن
همراه ۱۰هزار تومان و برای کنســرت ضبط شــده سیروان
خســروی ۵۰هزار تومان قیمت بلیت در نظر گرفته شده بود.
این شــرایط در حالی اســت که با توجه به وضعیت اقتصادی
مردم و دغدغه های معیشــتی این انتظــار می رفت که بابک
جهانبخش و تهیه کنندگان کنسرت اینترنتی پیش رو حداقل
با شرایط اسان تر و حتی رایگان نسبت به برگزاری این کنسرت
اینترنتی اقدام کنند .تجربه ای که همزمان با شــیوع بیماری
کرونا و رواج کنســرت های انالین و افالین توســط تعدادی
دیگری از خوانندگان شــناخته شده کشورمان نیز رقم خورد.
البته محمد حاتم پور یکی از مدیران ارشد موسسه برگزارکننده
کنسرت های بابک جهانبخش در توجیه این رویکرد اقتصادی
نوشــت« :اخیرا شــرکت اوای فروهر در راستای ایفای نقش
فرهنگی خود اقدام به تولید و پخش کنســرت «احســاس»
خواننده گرامی بابک جهانبخش کرده اســت که متاســفانه
اعتراض برخی به ظاهر هنردوســت را به همراه داشته است.
در شرایط اقتصادی که کوچک ترین خدمات هم به گزاف ترین
هزینه ها را به همراه دارد چرا برخی دوســتان تصور می کنن
چنین پروژه بزرگی که بیش از شصت نفر هنرمند و عوامل بر
روی اســتیج و پشت صحنه و بیش از یک هفته زمان و حدود
نیم میلیارد تومان هزینه درب داشــته نباید نتیجه و بازخورد
مالی داشته باشد .در دورترین کشورها هم با فرهنگ حمایت از
هنر و هنرمند جا افتاده ،تا کی می خواهیم رایگان یا به صورت
غیرقانونی به دانلود و کپی هنر ادامه دهیم؟»:
بابک جهانبخش نیز با هشتگ «لطفا فقط بخونین» و تیتر «رو
به این منظره بی ســر و ته حیرانم» در واکنش به این حواشی
و اعتراضات نوشــته است« :سالم صبح زیباتون بخیر .خیلی از
پیام های پر مهرتون ممنون .فقط برای اینکه در جریان باشید
از پارســال که این جوری شــد جهان به بنده حضور در چند
برنامه مختلف پیشــنهاد شد که در هیچکدام شرکت نکردم و
دالیل حرفه ای خودم رو داشتم! یعنی «نه» گفتم که به زمانش
بهترینم رو برای شما که بهترین هســتید ارائه کنم .برای هر
کدام از این برنامه ها از جمله کنســرت های انالین و الیو شوها
هم مبلغ قابل توجهی بهم پیشنهاد شد که فقط باشم! و حضور
مشکل دریافت شبکه های تلویزیونی HDکجاست؟
صدا داریم؛ تصویر نه!
مدیر فناوری های نوین معاونت توسعه و فناوری رسانه ،به پرسش های مخاطبان در
زمینه اچ دی سازی شبکه های تلویزیونی پاسخ داد .اچ دی سازی شبکه های تلویزیونی
در نهم اذر ماه به طور رسمی اعالم و در کشور اجرایی شد .در پی این اتفاق ،خبرهایی
درباره نحوه دریافت شبکه های HDمنتشر شد که به رغم توضیحات در قالب خبر،
ویدئو و اینفوگرافی ،کامنت های برخی مخاطبان ،گویای ابهام هایی در این زمینه بود.
در این زمینه و با هدف احترام به نظرات مخاطبان ،گفت وگویی تکمیلی با ابوالفضل
صالحی ،مدیر فناوری های نوین معاونت توســعه و فناوری رسانه انجام شد .در این
گفت وگو تالش شده است ،پرسش هایی که به صورت اظهار نظر مخاطبان با موضوع
اچ دی سازی مطرح شده است ،از این مدیر فنی رسانه پرسیده شود .ابوالفضل صالحی
در پاسخ به پرســش برخی از مخاطبان که عنوان کرده بودند ،شبکه های جدیدی
که به صورت HDپخش می شوند ،ل ِگ (تاخیر) دارند و چه باید بکنند که این لگ
برطرف شود؟ چنین گفت :شبکه های جدید کیفیت ارسال باالتری دارند و به همین
دلیل نیاز به انتن سالم دارند .هر چند ما در سمت سازمان صداوسیما در حال انجام
تغییراتی هستیم که ان شاءاهلل مشکل سمت گیرنده ها خیلی کمتر شود .اما در حال
حاضر مخاطبان با تغییر و تنظیم انتن خود می توانند مشکل را برطرف کنند .این یک
دلیل می تواند باشد .دلیل دیگر اینکه اگر تصاویر به شکل حرکت ُکند پخش می شود،
احتماال دســتگاه نیاز به به روزرسانی دارد .لطفا با هماهنگی شرکت سازنده ،اپدیت
دستگاه تهیه و دستگاه به روزرسانی شود .این مسئول فنی سازمان صداوسیما در پاسخ
نیافتم به دلیل اینکه کیفیت برام اولویته و یه اصول خاصی داره
کاره ام و همکارانی که باهام کار کردن می دونن کیفیت رو فدای
هیچ چیزی نمی کنم! ولی امروز گویا بیش از همه زیر سوالم!
در ضمن بابت اجرای کنســرت انالین هــا تمامی هنرمندانی
که شرکت کردن و اگه اشــتباه نکنم ارگانی هم برگزار کرده
بود دســتمزد خوبی دریافت کردند که حقشون هم بود چون
هنرمند شغلشه درسته که با عشــق فعاله ولی حاصل تالش
شــبانه روزه و باید دریافتی داشــته باشــه همانطور که بقیه
انسان ها هم شاغلند و از همین دریافتی ها هم برای فرهنگ و
تولید اثار جدید هزینه می کنه! اما خطاب به عزیزانی که پروژه
ندیــده ما رو میکوبن و کمپیــن راه انداختن! هیچکس زوری
بلیط نمیخره و تماماً یک انتخابه شــخصیه! مثل سینما رفتن
و اکران یک فیلم رو دیدن .قیمت گذاری که شــده بر اساس
میزان تقاضای محدوده و شما به تعداد فالوور نگاه نکنید! اگه
این جوری بود که جای فصلی چند ســانس اجرا باید کل سال
۲۴ساعت اجرا میذاشــتیم که ۳.۷میلیون جا بشن عزیزان!
هدف اولیه اص ً
ال سود نیست و صرفاً تهیه کنندگان در شرایط
فعلی که هیشــکی هیچ کاری نمی کنه از ترس! به اینکه ضرر
نکنند هم راضی هستند و اعتبارمون و رضایت شما بی نهایت
برامون ارزشــمنده .ولی به اثری که تولیدکردیم ایمان داریم و
هیچی کم نذاشتیم و اص ً
ال هدفمند تولید کردیم که کیفیتش
سینماتیک بشه و جذابیتش چند برابر و نتیجه یک تالش بلند
مدته که تماماً عشــق به مخاطب رو در ان خواهید دید .ضمناً
دفتر محترم موســیقی وزارت فرهنگ و ارشاد مجوز کنسرت
تصویری صادر می کند نه انالین! انالین هم فع ً
ال اجازش دست
صدا و سیماســت و قوانین خاص خــودش را دارد! در نهایت
چقدر بد که باید همیشــه یک تومار توضیح بدیم و اخرش به
خودم بگــم اص ً
ال چه کاری بود که این همه زمان بذاری تهش
هم حرف بخوری! و یه چیزی یادم رفت سانس ها تعیین شدن
که عزیزانی که مشغولن در ساعت مورد نظر ،به مشکل خوردن
و تو مســیر موندن بتونن در ساعت مقرر دیگری این امکان رو
داشته باشن»
به پرسش دیگر برخی مخاطبان که عنوان کرده بودند ،در حال حاضر حتی سه شبکه
HDکه قبال داشته اند را هم امکان دریافتش ندارند و هرچه هم سرچ می کنند ،کال ان
فرکانس هیچ قدرت سیگنالی ندارد تا تصویری نمایش بدهد ،گفت :در شهرهای بزرگ
مانند تهران دیگر این وضعیت نیست و اگر مجددا سرچ کنند ،روی چیدمان جدید
مثل سابق پیدا می کنند .اما در مناطقی که محدودیت فرستنده وجود داشته است ،از
فرستنده های بسته سوم برای فرستنده های بسته اچ دی استفاده شده است .لذا انجا
باید برای دریافت شبکه های اچ دی گیرنده جدید تهیه بشود .او ادامه داد ۱۲ :شبکه
اچ دی جدید با کیفیت HEVCپخش می شوند و با توجه به محدودیت های باند
فرکانسی و توسعه خیلی گران قیمت فرستنده ها اگر قرار بود این شبکه ها با کد قدیمی
توســعه پیدا کند به جای دو فرستنده نیاز به شش فرستنده بود که با این وضعیت
تحریم ها شاید این امکان فراهم نمی شد .صالحی تاکید کرد :فرستنده های جدید که
پوشش HEVCدارند ،به صورت( T2تی )۲هستند .اینها پهنای باند بیشتری نسبت
به فرستنده های «تی» دارند و کدهایی برایشان استفاده شده HEVC ،است؛ لذا الزم
است برای شبکه های جدید ،گیرنده جدید تهیه شود .او در پاسخ به پرسش تعدادی
از مخاطبان که عنوان کرده اند «شبکه های HDبرایشان امده است ولی فقط صدا
دارد» ،توضیح داد :علت این است که گیرنده DVB-T2است اما کدهای HEVC
ســاپورت نمی کند .دو راهکار وجود دارد .بعضی از گیرنده سازها برای دستگاه های
خودشان به روزرسانی داده اند و اگر به روزرسانی انجام شود ،مشکل حل می شود .اما
برخی دیگر از شرکت ها بخاطر بیزینس پلنی که داشتند حاضر نشدند اپدیت بدهند
یا اصوال دستگاهشان به دلیل پردازشگر قدیمی که در ان استفاده شده ،امکان پردازش
کد HEVCرا نداشته است .اگر صدا را دارند و تصویر را ندارند ،مشکل به دلیل خوانده
نشدن روش فشرده سازی یا همان کد HEVCتوسط دستگاه است.
اگهی مفقودی
احتراما گواهی می شود اقای
هادی ترحمــی فرزند محمد
به شــماره ملی 0919814212
در تاریخ 99/4/17به مجتمع
۷شــورای حل اختالف تهران
مراجعــه و اعالم نمــوده که
دفترچه تعاونی به شماره 2040
مورخ1383/10/7شرکتتعاونی
مسکن کارکنان رفاه دادگستری
را مفقود نموده است .
مراتب جهت اطالع و ســیر
مراحل قانونی و صدور دفترچه
المثنی صادر گردیده است. صفحه 2
بهترینانیمیشن هایایرانیکهبایدتماشاکنید
از «اخرین داستان» تا «تهران»1500
اگرچه در دنیای انیمیشن استودیوهای امریکایی و ژاپنی پیشتاز هستند اما انیماتورهای ایرانی در چند سال
اخیر تالش کرده اند عناوین جذاب تری را خلق کنند که تماشای ان ها خالی از لطف نیست .در میان یافته های
کوچک و بزرگ باستان شناسان در منطقه ۱۵۱هکتاری شهر سوخته ،سفالینه ای با نقش بز پیدا شده که در
پنج حرکت به سمت درختی حرکت می کند و برگ های ان را می بلعد .گروهی از مورخان باور دارند این سفالینه
در حقیقت نخستین انیمیشن یا پویانمایی جهان است که در ایران ساخته شده و قدمت این حرفه جذاب به
قرن ها پیش در سرزمین پارسی بازمی گردد .قدمت این طرح که به هزاره سوم پیش از میالد بازمی گردد ،می تواند
لقب قدیمی ترین انیمیشن تاریخ را کسب کند چراکه چنین پدیده ای در سایر تمدن های مشابه در ان دوران
دیده نشده است .بنابراین ایرانیان یکی از پیشگامان پویانمایی بوده اند و امروز هم دستی بر اتش انیمیشن دارند.
استودیوهای انیمیشن سازی ایران در سال های اخیر پیشرفت های قابل توجهی کرده اند و به همین دلیل امروزه
انیمیشن های ایرانی متعددی وجود دارند که با حضور در جشنواره های جهانی موفق شده اند جوایز بسیاری را
تصاحب کنند .در ادامه می توانید با بهترین انیمیشن های ایرانی که باید تماشا کنید ،اشنا شوید .اثاری که در برخی
معیارها توانایی رقابت با رقبای امریکایی و ژاپنی را هم دارند.
اخرینداستان
احتماال «اخرین داستان» محبوب ترین و شناخته شده ترین انیمیشن ایرانی در سینمای جهان باشد .به همین
دلیل اهدای لقب بهترین انیمیشن ایرانی به «اخرین داستان» خیلی هم دشوار نیست .تولید این انیمیشن از سال
۱۳۸۷اغاز شد و تا سال ۱۳۹۶ادامه داشت .این انیمیشن که توسط استودیوی هورخش ساخته شده ،نخستین
بار در تاریخ بیســت و دوم خرداد ۱۳۹۷در جشنواره سینمایی انسی در فرانسه اکران شد .موفقیت انیمیشن
«اخرین داستان» در جشنواره انسی باعث شد این انیمیشن به سایر جشنواره های جشنواره پویانمایی در سراسر
دنیا هم راه پیدا کند« .اخرین داستان» در ایران هم با جشنواره بین المللی پویانمایی کودک و نوجوان اصفهان
در تاریخ یازده شــهریور ۱۳۹۷به پرده نقره ای راه پیدا کرد .این انیمیشن که توسط اشکان رهگذر کارگردانی
شده برنده اولین سیمرغ بلورین بهترین انیمیشن سینمای ایران در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر
هم لقب گرفت« .اخرین داستان» برنده بیشتر از ۲۰جایزه سینمایی در داخل و خارج از کشور شد و به همین
دلیل فرصت ان را پیدا کرد تا نماینده ایران در جوایز اسکار ۲۰۲۰هم باشد .این انیمیشن سینمایی در دو رشته
بهترین انیمیشن و بهترین انیمیشن سینمایی به اکادمی اسکار معرفی شد و در نهایت یکی از ۳۴۴فیلم واجد
شرایط برای رقابت در نود و دومین دوره اسکار هم بود .موسیقی متن انیمیشن «اخرین داستان» توسط کریستف
رضاعی ساخته شــده و شهرام ناظری ،هاله سیفی زاده ،مصطفی محمودی ،مجید ساالری و سمن صرامی از
خوانندگان موسیقی های این انیمیشن هستند .شاید جالب باشد بدانید که دو تصنیف از شاهنامه با اجرای هاله
سیفی زاده و شهرام ناظری هم در البوم موسیقی متن «اخرین داستان» وجود دارد .پرویز پرستویی ،لیال حاتمی،
حامدبهداد،اشکانخطیبیوبارانکوثریازجملهشناخته شده ترینصداپیشگانپرافتخارترینانیمیشنفارسی
هستند .خالصه داستان :در دورانی که سایه اهریمن بر سرزمین ها سیطره یافته ،جمشید کی با سپاهی متشکل از
فر خود در مقابل سپاهیان اهریمن صف ارایی می کند و به خواست یزدان جمشید در برابر
متحدانش و با تکیه بر ّ
اهریمنیان پیروز می شود .جمشید بر تخت تکیه می کند و با احساس غرور از پیروزی ،خودش را دارای فراست
ایزدی معرفی می کند .او متحدانش را برای اشغال سرزمین های دیگر و شکار اهریمن فرا می خواند اما یزدان از
فر و فراست جمشید را از او می گیرد .جمشید به مردی تنها ،گرفتار طمع و دیوانه تبدیل
او روی برمی گرداند و ّ
می شود که جنونی سیری ناپذیر دارد.
بنیامین
این انیمیشن در سال ۹۷ساخته شد و در اذر ۹۸به سالن های سینما راه پیدا کرد« .بنیامین» یک انیمیشن
سینمایی۹۰دقیقه ای است که داستانی پیرامون زندگی قوم بنی اسراییل در مصر باستان را روایت می کند .مرحوم
چنگیز جلیلوند ،ناصر طهماسب ،اکبر منانی ،سعید مظفری و مریم شیرزاد از شناخته شده ترین صداپیشگان
انیمیشن «بنیامین» هستند .این انیمیشن موفق شد در دوران اکران خود بیشتر از ۵میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان
بلیط بفروشد .خالصه داستان :بنیامین داستان پسربچه ای است که برای نجات جان مادرش از دست سربازان
فرعون مجبور می شود به سفر خطرناکی برود .او در این سفر اتفاقاتی را تجربه می کند که دیدگاهش نسبت به
جامعه و زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد.
فیلشاه
انیمیشن ایرانی «فیلشاه» با سرمایه گذاری گروه هنرپویا ،بنیاد سینمایی فارابی و موسسه تصویر شهر ساخته شد
و در سال ۹۶به سالن های سینما امد .این انیمیشن تنها انیمیشنی لقب می گیرد که موفق شده به بخش مسابقه
سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر راه پیدا کند« .فیلشاه» با فروشی نزدیک به هشت میلیارد تومان موفق شد به
عنوان پرفروش ترین انیمیشن سینمای ایران تبدیل شود .رکوردی که به نظر نمی رسد به همین زودی ها شکسته
شود .این انیمیشن توسط استودیوی هنرپویا و پس از موفقیت انیمیشن «شاهزاده روم» در دستور کار قرار گرفت.
بخش هایی از صداگذاری «فیلشاه» در امریکا انجام شد و ساخت موسیقی ان به صورت ارکسترال با حضور ۶۰
نوازنده به پایان رسید .بخش عظیمی از تولید و توسعه نمونه های گرافیکی انیمیشن در اوکراین دنبال شد .تیم
تولید دومین انیمیشن استودیوی هنرپویا ۲۲۰نفری بود که ۵۰تن از ان ها به صورت ویژه روی تصاویرسازی
«فیلشاه» کار می کردند .حامد عزیزی ،زهره شکوفنده ،حسین عرفانی ،ناصر طهماسب ،میرطاهر مظلومی و اکبر
منانی از مهم ترین صداپیشگان این انیمیشن هستند .هم چنین بهرام زند ،صداپیشه و استاد دوبله ،پیش از مرگ
و برای اخرین بار در «فیلشاه» هنرنمایی کرد .انیمیشن «فیلشاه» نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورهای جهان
هم مورد توجه قرار گرفت .این انیمیشن در چهار زبان فارسی ،عربی ،انگلیسی و فرانسوی در کشورهای متعددی
اکران شد« .فیلشاه» با اکران در ۴۰۰سالن سینما در روسیه لقب بزرگترین اکران یک عنوان از سینمای ایران را
تصاحب کرد .همچنین این انیمیشن در لبنان هم اکران شد و با جذب بیشتر از۸۵هزار مخاطب به فروشی پانصد
هزار دالری دست پیدا کرد که ان را به دومین انیمیشن محبوب لبنانی ها در ان دوران تبدیل می کرد .انیمیشن
«فیلشاه» در کره جنوبی هم منتشر شد .خالصه داستان :رییس گله فیل ها در جنگلی در افریقا صاحب فرزند
جدیدی می شود که قرار است به جانشین او تبدیل شود .اما این فیل تازه متولدشده شباهت های زیادی با پدرش
ندارد و به نظر می رسد توانایی تبدیل شدن به رییس یک قبیله را ندارد .این انیمیشن در اصل درباره اصحاب فیل
و حمله ابرهه به خانه کعبه است که در نهایت به والدت حضرت محمد (ص) ختم می شود.
شاهزاده روم
نخستین انیمیشن استودیوی انیمیشن سازی هنرپویا که تولید ان در سال ۱۳۹۳اغاز شد و پانزده بعد به مرحله
اکران رسید برای نخستین بار در سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درامد و توانست لوح تقدیر ویژه
این دوره از جشنواره را تصاحب کند« .شاهزاده روم» تحت عنوان «امیره الروم» و پیش از اکران عمومی در ایران در
لبنان اکران شد .در مراسم افتتاحیه اکران «شاهزاده روم» در لبنان ریمون عریجی ،وزیر فرهنگ این کشور ،حضور
داشت .این انیمیشن عالوه بر لبنان در عراق ،عربستان ،کویت ،ساحل عاج ،بحرین ،امارات متحده عربی ،فرانسه و
انگلستان به نمایش درامد« .شاهزاده روم» در تاریخ ۱۳ابان ۱۳۹۴به اکران عمومی رسید و موفق شد با استقبال
3
چهارشنبـــــــــه 19اذر ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1347
www.honarmandonline.ir
سینمــــــا
CINEMA
اخبار
عباس رافعی:
نبود کپی رایت معضل بزرگ
اکران انالین در روزهای کرونایی
ب
یشتر از یک میلیون و پانصدهزار مخاطب به فروش ۵میلیارد تومانی در گیشه سینماها دست پیدا کرده و به
پرمخاطب ترین انیمیشن تاریخ ایران و سومین فیلم پرفروش سال ۹۴تبدیل شود .مریم شیرزاد ،ناصر طهماسب،
منوچهر والی زاده ،اکبر منانی ،حسین عرفانی و جواد پزشکیان از شناخته شده ترین دوبلورهای این انیمیشن
هستند .خالصه داستان :دختری مسیحی به نام ملیکا از تبار پدر از نوادگان یشوعا وصی حضرت عیسی و از تبار
مادر نواده قیصر روم است .سرنوشت این بانو به گونه ای رقم می خورد که وی نهایتاً به بالد اسالمی عزیمت می کند.
این پرنسس مسیحی پس از انکه به همسری امام یازدهم شیعیان در می اید ،مادر منجی بشریت می گردد.
فهرستمقدس
یکی دیگر از بهترین انیمیشــن های ایرانی که در سال ۹۴اکران شد ،انیمیشن «فهرست مقدس» بود .این
انیمیشــن که توسط خانه انیمیشن سازمان رســانه ای اوج ساخته شده در نهایت موفق شد جوایز بهترین
انیمیشن ایران در جشنواره فجر ،۱۳۹۴بهترین انیمیشن اسپانیا در جشنواره مادرید ،۲۰۱۶بهترین انیمیشن
ایران در جشنواره مقاومت ۱۳۹۵و بهترین انیمیشن ایاالت متحد امریکا از نگاه مجموعه هالیوود موویینگ
پیکچرز در سال ۲۰۱۶را تصاحب کند .چنگیز جلیلوند ،خسرو خسروشاهی ،بهرام زند ،نصراهلل مدقالچی و
اکبر منانی از صداپیشگان این انیمیشن هستند که مدیریت دوبالژ ان برعهده مریم شیرزاد بود« .فهرست
مقدس» در گیشه فروش ۳۱۷میلیون تومانی را تجربه کرد .خالصه داستان :صد سال قبل از ظهور دین اسالم
و در شهر نجران کشور یمن ،روایتی دراماتیک ،رمانتیک و تراژیک در جریان است .هاران در سفرهایش این
روایت های جذاب را به تصویر می کشد.
رستم و سهراب
این محصول مشترک مرکز گسترش سینمای مستند-تجربی و استودیو انیمیشن اریا (برادران دالوند) در بروجرد
ساخته شده و کیانوش دالوند کارگردانی ان را برعهده داشته است .حق کپی رایت انیمیشن «رستم و سهراب»
توسط روسیه و امارات متحده عربی خریداری شده بود و به همین دلیل فرصت ان را داشت تا همزمان با ایران
در سایر کشورهای منطقه و جهان هم اکران شود .این انیمیشن در سال ۹۲به سالن های سینما راه پیدا کرد.
بر خالف داستان اصلی رستم و سهراب که در شاهنامه امده در پایان این انیمیشن سهراب توسط پدرش کشته
نمی شود .قبل از نبرد نهایی رستم و سهراب ،تهمینه متوجه ماجرا می شود و بالفاصله با اسب به طرف محل واقعه
می رود .رستم و سهراب مبارزه نهایی خود را اغاز می کنند .هنگامی که تهمینه نزدیک محل مبارزه می شود،
افراسیاب حضور او متوجه می شود و دستور می دهد که جلوی تهمینه را بگیرند .سربازان شاه تهمینه را از اسب
به پایین پرتاب می کنند و بر صورت او شالق می زنند .اما تهمینه بلند می شود و با پای پیاده به طرف محل مبارزه
می رود .از ان سو و در شرایطی که در میدان نبرد رستم و سهراب در حال مبارزه هستند ،ناگهان بازوبند سهراب
با ضرب ه محکمی که رستم به بازو سهراب می زند ،به هوا پرتاب می شود و رستم ان را می بیند .او در ابتدا شوکه
می شود و گرز از دستانش به زمین پرتاب می شود .سهراب از این فرصت استفاده می کند و رستم را به زمین
می کوبد .سپس چاقویی می کشد تا رستم را بکشد اما تهمینه سر می رسد و به سهراب می گوید که رستم پدر او
بوده و نباید او را بکشد .افراسیاب که از دور شاهد ماجرا بوده هم خشمگین می شود و دستور می دهد که سربازان
رستم و سهراب را به قتل برسانند اما سهراب ان ها را می کشد و بدین ترتیب سهراب زنده می ماند .خالصه داستان:
رستم ،قهرمان بزرگ ایران زمین ،برای پیداکردن اسب گمشده اش (رخش) به شهر سمنگان می رود .اما در نهایت
عاشق تهمینه ،شاهزاده زیبای سمنگانی ،می شود .با این حال رستم پیش از تولدش فرزندش مجبور می شود
همسرش را ترک کند و به جنگ می رود.
تهران1500
این انیمیشن که توسط بهرام عظیمی کارگردانی شده ،می تواند لقب کمدی ترین انیمیشن ایرانی را به خودش
اختصاص دهد .انیمیشن «تهران »۱۵۰۰که در سال ۱۳۹۲اکران شد ،نخستین بار در سی و سومین دوره
از جشنواره سینمایی انسی حضور پیدا کرد و نخستین پوستر این انیمیشن هم منتشر شد .باوجود استقبال
استودیوهای کینگ ران از ژاپن و فیلموویچ لهستان از «تهران »۱۵۰۰این انیمیشن در ایران ان طور که باید
مورد استقبال تماشاگران قرار نگرفت و با بودجه ای بیشتر از ۲میلیارد تومان تنها ۳میلیارد و ۷۰۰میلیون
تومان فروش داشت .هدیه تهرانی ،بهرام رادان ،مهران مدیری ،گوهر خیراندیش و حبیب رضایی از بازیگران
شناخته شده ای هســتند که با ظاهری مشابه با ظاهری واقعی خود در انیمیشن «تهران »۱۵۰۰هنرنمایی
کرده اند .این انیمیشن در صحنه جهانی با نام «تهران »۲۱۲۱اکران شد .خالصه داستان :اکبر اقا پیرمردی ۱۶۰
ساله است که در تهران زندگی می کند .زندگی در تهران در سال ۱۵۰۰هجری شمسی تفاوت های بسیاری
با زندگی امروزی دارد اما فرهنگ و بسیاری از رفتارهای مردم هنوز شبیه به سال های پایانی قرن چهاردهم
شمسی به نظر می رسد.
کارگردان فیلم «بهت» گفت :به هیچ وجه از اکران انالین فیلم
بهت راضی نیستم ،این فیلم در همان روز اول اکران انالین به
سرعت قاچاق شد و در همان شب از شبکه های ماهواره ای به
پخش رسید .عباس رافعی پیرامون اکران انالین فیلم سینمایی
«بهت» بیان کرد :به هیچ وجه از اکران انالین فیلم بهت راضی
نیستم ،این فیلم در همان روز اول اکران انالین به سرعت قاچاق
شــد و در همان شب از شبکه های ماهواره ای به پخش رسید.
وی در همین راستا ادامه داد :متاسفانه فیلم سینمایی «بهت» به
دلیل نبود قانون کپی رایت و همچنین عدم نظارت صحیح برای
جلوگیری از قاچاق فیلم حیف شد ،این فیلم می توانست اتفاقات
بسیار بهتری را تجربه کند منتها با قاچاقش در همان لحظات
اول ورشکست شد .کارگردان فیلم «فصل فراموشی فریبا» نبود
قانون کپی رایت را معضلی بزرگ در سینما دانست و اظهار کرد:
به دلیل نبود قانون کپی رایت شبکه های ماهواره ای به راحتی
می توانند اثر را بدون هیچ ترسی پخش کنند و از سرانجام کار
هم هیچ ترســی ندارند ،این شــبکه ها به راحتی فیلم قاچاق
می کنند و هیچکس هم با انها برخورد نمی کند .وی در همین
رابطه تاکید کرد :برای موفقیت در اکران انالین باید پلتفرم های
اکران انالین امنیت خــود را تقویت کنند ،در حال حاضر هر
فرد می تواند به راحتی فیلم چرخه اکران انالین را دانلود کند،
بدون شک با این وضعیت شکست چرخه اکران انالین قطعی
است .این کارگردان سینما ادامه داد :در حال حاضر سینما به
شدت نیازمند ایجاد قانون کپی رایت است ،ما نیاز داریم تا به
ســرعت این قانون را به صورت جدی پیگیری کنیم و اگر نه
هیچ کارگردانی جرات اکران انالین فیلمش را پیدا نمی کند،
متاسفانه بعد از قاچاق فیلم دست ما به هیچ جایی نمی رسد زیرا
اعتراض هم فایده ای ندارد .شاید سینمای دولتی بتواند با این
مسئله کنار بیاید اما سینمای مستقل به واقع نیازمند حمایت
بیشتر است ،به فرض مثال بعد از قاچاق بهت هیج حمایتی از
ما صورت نگرفت .رافعی با اشاره به حمایت از فیلم های چرخه
اکران بعد از بازگشایی سینماها اظهار کرد :فیلم های تازه اکران
شده بعد از بازگشایی سینماها توانستند از حمایت های ویژه
ای برخوردار شوند اما از چرخه اکران انالین هیچگونه حمایتی
نشد در صورتی که این چرخه صف شکن پدیده اکران در دوران
کرونا بود .کارگردان فیلم سینمایی «بهت» درباره فیلم بعدی
خود خاطرنشان کرد :در حال حاضر برنامه ساخت فیلم جدیدم
را دارم منتها منتظرم تا باالخره ویروس منحوس کرونا از کشور
خارج شــود و بتوانم با تضمین سالمت عوامل گروه را در کنار
یکدیگر جمع کنم.
«زد و بند» با داستانی متفاوت
در راه فجر ۳۹
فیلم ســینمایی «زد و بند» به کارگردانــی داود نوروزی در
مراحل فنی قرار دارد و برای ارائه به جشنواره سی و نهم فیلم
فجر اماده می شــود« .زد و بند» نخستین فیلم بلند نوروزی
در مقام کارگردان اســت که به تهیه کنندگی مقصود جباری
با مشــارکت بنیاد سینمایی فارابی ساخته شده و قصه ان با
روایتی متفاوت در گونه معمایی به معضل ها و ناهنجاری های
اجتماعی می پردازد .امین زندگانی ،هنگامه حمیدزاده ،همایون
ارشادی ،فریبا کوثری ،محمدعلی کیانی و سیدمهرداد ضیایی
بازیگران این فیلم سینمایی هستند و دیگر عوامل «زد و بند»
عبارتند از مدیر فیلمبرداری :هاشم مرادی ،طراح چهره پردازی:
محسن ملکی ،طراح صحنه و لباس :مرجان گلزار ،صدابردار:
مسیح حدپور سراج ،صداگذار :ارش قاسمی ،مدیر برنامه ریزی:
امیر جاویدنیک ،دستیار کارگردان :ساالر ازادمنش ،مجری
طرح :محمدعلی کیانــی ،مدیر تولید :محمود محمدطائمه،
جانشین تولید :امیرحسین طاهریان ،مدیر تدارکات :علیرضا
محمدزاده ،مشاور پروژه :دکتر سارا احمدی. صفحه 3
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره • 1347چهارشنبه 19اذرماه • 1399سال سیزدهم • 4صفـــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
شادمهرعقیلی
هم به جرگه قماربازان پیوست!
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
اذان ظهر 11:57
غروب افتاب 16:51
اذان مغرب 17:11
اذان صبح فردا 05:33
طلوع افتاب فردا 07:03
گنج سخن
امام حسین علیه السالم :
هر کس فکرش به جایى نرسد و راه تدبیر بر او بسته شود،
کلیدشمداراست.
بحاراالنوار ،ج ،75ص128
پندبزرگان
مایه خوشبختی انسانیت است
که هر انسانی فقط انی هست که هست.
فرناندوپسوا
حافظانه
خیال روی تو چون بگذرد به گلشن چشم
دل از پی نظر اید به سوی روزن چشم
سزای تکیه گهت منظری نمی بینم
منم ز عالم و این گوشه معین چشم
علیرضا سپهوند
«شادمهر» عقیلی خواننده و نوازنده موسیقی پاپ ایرانی که مدتی است دوره افول را تجربه می
کند ،حاال به جرگه قماربازان و شرطبازان پیوسته است.
شادمهر عقیلی خواننده و نوازنده موسیقی پاپ ایرانی با راه اندازی سایت شرط بندی به جرگه
قماربازان و شــرط بازان می پیوندد .این خواننده ایرانی مقیــم خارج در اقدامی که با واکنش
کاربران شــبکه های اجتماعی همراه بود اقدام به راه اندازی ســایت شــرط بندی فوتبال یا به
اصطالح ب ِت کرده است .اقدام شادمهر عقیلی در ترویج سایت های شرط بندی که با انتشار یک
استوری در اینستاگرام انجام شد با واکنش منفی کاربران زیادی مواجه شد.
این خواننده که چند ماه پیش با اجرای کنســرت در کشــور عربستان سعودی بسیار خبرساز
شــده و باعث انزجار بسیاری از کاربران ایرانی در فضای مجازی شده بود ،پس از به جیب زدن
پول ســعودی ها ،حاال قصد دارد پول هم وطنانش را به جیب بزند .بعد از حضور ریحانه پارسا
در کلیپی با صدای شادمهر عقیلی که او هم با سودای شهرت و کسب درامد بیشتر جالی وطن
کرده! شایعات زیادی بـــه راه افتاد کـــه یکی از ان ها راه اندازی سایت شرط بندی شادمهر
عقیلی است.
سال هاســت که با گسترش فضای مجازی ،سایت های شرط بندی و قمار انالین به یک معضل
اجتماعی تبدیل شده و در جایی که بسیاری از جوانان در ارزوی یک شبه پولدار شدن هستند،
این ســایت ها ،طرفداران بسیاری پیدا کرده اســت .به گفته پلیس فتا در سال گذشته بیش از
۳۰۰حســاب مرتبط با حدود ۱۰۰ســایت قمار و شرط بندی مســدود شده است که نشان از
درامد باالی این سایت های قمار و اغفال کاربران فضای مجازی دارد.
سردار وحید مجید ،رئیس پلیس فتای ناجا به تاریخ 26خردادماه سال جاری گفته بود :با هر
گونه اقدام شرط بندی و قمار در شبکه های اجتماعی و فضای سایبری به شدت برخورد می شود.
وی اعالم کرد :تاکنون ۳۰هزار سایت شرط بندی بسته شده است! تمام کاربرانی که پول خود
را در حلقوم صاحبان سایتهای شرط بندی می ریزند ارزو دارند یک شبه ره صد ساله را بپیمایند.
خیلی از انها می خواهند بدون زحمت پولدار شوند و به راحتی در دام این سایت ها می افتند که
به صورت حرفه ای و با اتاق فکر اداره می شوند.
گناه نو
دانیال جراهی
اخرش چی میشه؟
با چهره ای رمز الود و ژست تحلیلگرایانه بهم گفت :به
نظر تو اخرش چی میشه؟
با خونسردی گفتم :واقعا نمی دونی اخرش چی میشه؟
انگار که از من طلبکار باشه گفت :اگه می دونستم که
از تو نمی پرسیدم!
با تعجب گفتم :چی شــد که فکر کردی من میدونم
اخرش چی میشه!!
با حالتی انگار که من همه چیز رو می دونم گفت :اخه
تو همش سرت تو خبر و کتاب و این چیزاست گفتم
شاید بدونی.
با لبخندی که سراسر بد جنسی بود گفتم :معلومه که
میدونم اخرش چی میشه!
با کنجکاوی گفت :خب چی میشــه؟ با خونسردی
گفتم :هیچی ،اخرش تموم میشه!!
اخمی کرد و گفت :بی مزه.
من که نمی دونستم واقعا باید چه جوابی به این سوال
بدم گفتم :دوست داشتی بگم اینا میرن اونا میان ایران
میشه گلستان ،اره؟
سیگارشو خاموش کردو گفت :اره این شد جواب!
گفتم :ولی این جوابش نیست ،راهشم نیست! ولی اگه
با این جواب خوشحالی ،خوشحال باش.
چپ چپ نگاهم کرد و گفت :سرکارم گذاشتی؟!
گفتم :من نه ولی خودت ،خودت رو سرکار گذاشتی.
ببین دوســت من به قول یک دوستی که همیشه
می گفــت :کار خوبه خدا درســت کنه ،ســلطان
محمود خ ِر کیه.
کمی عصبانی شد و گفت :تو چرا همیشه امیدواری ،بابا
دالر شده ۲۸تومن اصال می فهمی یعنی چی؟
از روی صندلی بلند شدم و گفتم :کار خوبه خدا درست
کنه ،ترامپ خر کیه!
ً
با چهره ای عصبانی تر گفت :تو مثل اینکه کال حالیت
نیست
.
سیگار بعدی را روشن کرد و من گفتم :روزگار اینجوری
نمی مونه باالخره درست میشه ،منم می فهمم سخت
شده ولی اونی که باال سر ماست خوب بلده چیکار کنه!
سیگارش را خاموش کرد و گفت :برو بابا....
و من رفتم...
«محمد کریمی» تهیه کننده «بارانداز» از ساخت فیلمی کمدی خبر داد:
در صدد ارائه یک طرح ۱۳قسمتی
با موضوع پهلوانی به شبکه امید هستم
محمد کریمی همکار مطبوعاتی ما از تهیه
تازه ترین کار خود با موضوعی اجتماعی و
خانوادگی خبر داد .محمد کریمی که این
روزها فیلم بارانــداز را اماده نمایش دارد،
به خبرنــگار «هنرمند» گفت :با توجه به
اینکه در ســال ۸۹فیلمی تحت عنوان
بارانداز توســط مهدی کرم پور کارگردانی
و از شــبکه پخش شد ،مجبوریم نام فیلم را جهت ارائه
به شبکه نمایش خانگی و پخش از صداوسیما و فیلیمو
تغییر داده و نام دیگری برایش انتخاب نماییم .تهیه کننده
این فیلم اظهار داشــت :پهلوان هرگز نمی میرد یکی از
نام های انتخابی اســت که مجوز ما به همین نام صادر
شده است .صاحب امتیاز و مدیر مسئول
رخصت پهلوان در ادامه اظهار داشــت :با
چند فیلمنامه نویس جهت کار جدید وارد
مذاکره شده ام که فکر می کنم همانند کار
قبلی با فرهاد طب نوری فعالیت جدیدم
را اغاز نمایم .وی گفت :درصدد هستم تا
یک طرح ۱۳قســمتی در زمینه ورزش
پهلوانی را به شبکه امید ارائه نمایم که در صورت تصویب
جلوی دوربین خواهد رفت .وی در پایان گفت :طرحی
هم به معاونت اموزش شهرداری ارائه شده است که در
صورت موافقت و با کاهش ویروس کرونا هر دو اثر به طور
همزمان کلید خواهد خورد.
«کیان قاسم پور» در گفتگو با «هنرمند»
انیمیشنیکهنرکاملاست
رضا پورزارعی
کیان قاسم پور ،متولد پانزده تیر هزارو سیصد و شصت وسه ،کارشناسی
هنر ،اولین انیمیشــن را در هنرستان و روی یک فیلم شانزده میلیمتری
ســاخت و بعد با ازمون و خطا و بدون مدرس پله پله جلو رفت تا به یک
ســطح حرفه ای مطلوب برسد ،با کیان قاســم پور که در کنار تدریس
انیمیشــن امروز یکی از پر بازدیدترین پیج های اینســتاگرام را در این
شاخه هنری به شهرت رسانده است گفتگویی کوتاه داشته ایم که با هم
می خوانیم.
این ایده و شیوه ی اجرا چطور به ذهن شما رسید؟
ایده این کار از یک مجموعه قدیمی خودم به اســم اُزیا امده که در جشنواره بین
المللی اصفهان مقام اول را کسب کرده بود ،کاراکترهای «عنیمیشن» همان «ازیا»
هســتند و فقط یک دماغ به انها اضافه کرده ام و چون خودم اصالتا شمالی هستم
با لهجه شمالی برای انها صدا سازی کرده ام ،کارها و مجموعه های دیگری هم در
حد اتود اولیه دارم که می خواهم کم کم و سر فرصت مناسب روی ان ها هم کار و
پخش کنم که البته بیشــتر دنبال طنز متفاوت هستم تا بتوانم یک مجموعه کامال
جدید را ارائه کنم.
شما االن جزو شاخ های مجازی حساب می شوید؟
کال با کلمه شــاخ مجازی ارتباط نمی گیرم ،شــاخ مجازی انگار کســی است که
می خواهد خودش را به رخ بکشــد تا هنرش را و البتــه اکثر انها هنر خاصی هم
ندارند ،مثل خیلی ها که می بینید با گفتن یک کلمه یا انجام دادن یک کار در الیو
اینستا گرام کلی فالور جمع کرده اند و در نهایت در صفحه شان جز چند تا عکس
با فیلتر چیز دیگری پیدا نمی کنید ،من فقط می خواهم کارهای من حرف بزنند و
حتی احتیاجی هم نیســت که مردم تصویر من را ببینند ،خیلی ها می خواهند که
پشــت صحنه ای از کارهای خودم بگذارم و فیلم بگیرم ولی هیچ تغییر مثبتی در
کار اتفاق نمی افتد و بیشتر درگیر حاشیه می شوم.
این طنز محتوای شما از کجا می اید؟
ســوژه ها از اتفاقات روز و دغدغه های من شکل می گیرد ،موقعیت ها هم همچنین
خــودش در ذهن من شــکل می گیرد و تــاش زیادی برای خلــق یک موقعیت
نمی کنم ،مثال اگر یک روز خبری بشنوم به صورت ناخوداگاه ممکن است در مورد
ان نظری بدهم و در ان نظر یک کلمه یا جمله باشد که کال خط داستان را بسازد
و همان را ادامه بدهم تا به نتیجه برســم و چون کارهای من همه زیر یک دقیقه
است معموال با همان یک خط ایده کل مطلب را به دست می اورم.
گاها شوخی هایی دارید که ممکن اســت طیف یا گروهی ناراحت
شوند ،چقدر حواستان به خط قرمزها است؟
من خیلــی لب خط راه می روم! در مورد نکته هایی که در کارهایم می گویم گاهی
از چند نفر مشــاوره می گیرم ،شاید یک جمله یا کلمه باشد که پشت ان کلی بار
معنایی سیاســی یا اجتماعی داشته باشد و من خبر نداشته باشم به خاطر همین
خیلی باید مراقب بود که چیزی نگویید که بعدا نشــود ان را جمع کرد ،کال سعی
می کنم طنز را برای طعنه زدن به مســائل تخلف یا تاسف بار جامعه استفاده کنم
و به نظرم من کار برد هنر هم همین است.
نظر مخاطبانتان چقدر برای شما اهمیت دارد؟
نظر مخاطب هایی که نظر منطقی و فکر شده می دهند را می خوانم و سعی می کنم
استفاده کنم ،نظرات و سالیق زیاد گاهی ممکن است یک مخاطب از یک چیزی
در کار بنا به دلیل شــخصی خوشش نیاید و بیاید کامنت بگذارد که البته نظرش
محترم است ولی دلیل نمی شــود که بخواهم ان را به کلیت مردم نسبت بدهم و
تغییری در کار ایجاد کنم.
هدف از این کار ،رشــد فالوور ،گســترش فرهنگ و زبان طنز یا
درامدزایی بوده است؟
خیلی ســال است که دارم در انیمیشــن ازمون و خطا می کنم و دنبال یک چیز
خاص بودم ،راه انداختن این مجموعه فقط برای این بود که هرکســی به شــیوه
خودش حرف هایش را بیان می کند و من هم این راه را انتخاب کرده ام ،انیمیشن
یک هنر کامل اســت که با اســتفاده از صدا و تصویرمی شود احساسات را خیلی
خوب با ان بیان کرد و بیشــتر می خواهم از این ابزار اســتفاده کنم تا حال مردم
خوب باشــد ،حاال به هر شــکلی که می توانم گاهی با ساختن کار و گاهی با انجام
تبلیغات رایگان صنایع دســتی از کســانی که در خانه و بدون امکانات دارند امرار
معاش می کنند.
به نظر شما فضای مجازی محیط سالمی است و چگونه می شود این
فضا را به سمت بهتری برد؟
در مورد فضای مجازی نظری ندارم ولی خودم ســعی می کنم تا جایی که می توانم
کاری کنم که حال بقیه خوب شود ،اگر بقیه هم دنبال این باشند همه چیز درست
می شود ،گاهی می بینیم طرف داران این تیم شروع می کنند به فحاشی به ان یکی
تیم و بلعکس و کال این که طرفداری از یک تیم یا رنگ یک بحث کامال شــخصی
اســت انگار وجود ندارد ،پیج بازیگری را دیدم که به خاطر طرفداری کلی کامنت
ناسزا داشت و این واقعا بد است ،یا این که بدون دانستن کامل یک مطلب شروع به
قضاوت می کنیم و پای این پســت و ان پست شروع می کنیم به نوشتن هر چیزی
به ذهنمان می رسد که این واقعا بد است.
از این راه درامد هم دارید یا صرفا یک کار دلی است؟
بله درامد دارم ،مثل اکثر پیج های اینستاگرام از تبلیغات در امد دادم ،پیج های
اینســتا گرام به صورت معمول در استوری هاشیشان روزی چهار الی پنج تبلیغ
پخش می کنند ولی من همیشــه ســعی کرده ام یک تبلیغ داشــته باشم که
مخاطــب را زده نکنم و البته خیلی چیزها را اصــا تبلیغ نمی کنم و ای کاش
می شد که اصال تبلیغ انجام نمی دادم چون به نظر من تبلیغ کیفیت و اثرگذاری
خــود کار را کم می کند ولی عوامل و همکارهایی دارم که باید هزینه هایشــان
تامین شــود و البته بخش زیادی از این در امد را خرج عوامل می کنم ،سه نفر
انیماتور ،یک نفر صدا گذار ،مسئول سایت و هزینه راه اندازی سایت خرج هایی
که برای یک ســری ایده ها است که بعدا مشخص می شود و االن در مورد انها
حرف نمی زنم.
بازخوردی از طرف چهره های مشهور هم داشته اید؟
بله ،چند کارگردان مطرح که اسم نمی برم چندین بار تعریف کرده اند که این کار
خیلی به من انرژی داده است.
یک اتفاق ایده ال برای شما چه می تواند باشد؟
اتفاق ایده ال به نظر من برای این پیج افتاده اســت ،مســائل روز را به زبان طنز
گفتن و داشتن مخاطبی که هر روز در حال افزایش است ،ایده ال همین است. صفحه 4