روزنامه هنرمند شماره 1346
روزنامه هنرمند شماره 1346
روزنامه هنرمند شماره 1346
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
سهشنبه 18اذرماه 1399سال سیزدهم شماره 4 1346صفـــحه 2500تومـان ISSN 2008-0816
سرانجام «سفر قسطی»
و «وام 20میلیونی سفر»
چه شد؟
www.jaaar.com
رئیس مجمع عمومی
سازمان نظام پزشکی خطاب به صداوسیما:
محمدحسین فر ح بخش
تهیه کننده و کارگردان ســینما:
باید تبلیغات شرم اور
«ضد واکسن» متوقف شود!
بعضی از فیلمسازان
سرمایه گذاران را گول می زنند!
اختصاص بودجه های کالن به فیلم های فاخر و جشنواره ها ی سینمایی در سال اینده؛
جایخالیمعیشتهنرمندان
در بودجه1400
گزارشات مالی از رونق بازار انالین هنر
خرید انالین ا ثار هنری
را جدی بگیرد
اما واگرهای جعل
برخینقاشی های«سهرابسپهری»؟!
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
بهزاد فراهانی:
خانه تئاتر امادگی ارائه راهکار
به مسئوالن تلو یز یون برای تولید
تئاتر را دارد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
«رضانصرالهلنکرانی» دایرهالمعارف
تعزیهایراندرگذشت
مدیرکل حمایت از تولید صنایع دستی مطرح کرد:
150هزار هنرمند صنایع دستی
بیمه شدند
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
«محمدکریمی»تهیه کننده«بارانداز»ازساختفیلمیکمدیخبرداد:
درصددارائهیکطرح 13قسمتی
باموضوعپهلوانیبهشبکهامیدهستم
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
خالق «هامون»
و «سنتوری»
81ساله شد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4. صفحه 1
2
رئیسمجمععمومیسازماننظامپزشکیخطاببهصداوسیما:
سه شنبـــــــــه 18اذر ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1346
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
اخبار
ساترا قسمت میزبانی بهاره
رهنما در «شام ایرانی» را از همه
رسانه های رسمی حذف کرد
پیرو انتشار قسمت جدید سریال «شام ایرانی» در رسانه های
صــوت و تصویر که در ان به یکی از اقوام اصیل ایرانی توهین
شده بود ،با دستور ساترا این بخش از همه رسانه های رسمی
منتشرکننده حذف شد .پیرو انتشار قسمت جدید سریال «شام
ایرانی» در رسانه های صوت و تصویر که در ان به یکی از اقوام
اصیل ایرانی توهین شده بود ،ساترا به محض دریافت گزارش
مردمی از سوی کاربران نسبت به بررسی مورد مذکور اقدام کرد.
با بررسی صورت گرفته ،مشخص شد مورد ذکرشده در تضاد
اشــکار با فصل «احترام به فرهنگ و اقوام کشور» در ضوابط
محتوایی اســت .به همین دلیل با دستور ساترا ،این بخش از
همه رسانه های رسمی منتشرکننده حذف شد .بهاره رهنما
بازیگر در اظهارنظری در مجموعه «شــام ایرانی» گفته است:
«ماشاءاهلل دخترهای امروزی سر و وضعشون نیکول کیدمنه،
طرز فکرشــون لُر» که باعث انتقاد مردم و به ویژه هم میهنان
لر شد و روز گذشته ۱۶اذرماه حسین بامیری عضو کمیسیون
امور داخلی کشور و شوراها و نماینده مردم لردگان در مجلس
شــورای اسالمی در صفحه شخصی خود در توییتر نسبت به
اظهارنظر این بازیگر واکنش نشان داده بود.
«رضا نصراهلل لنکرانی»
دایرهالمعارف تعزیه ایران
درگذشت
رضانصراهلللنکرانیمشهوربه«رضاشمر»کهازچهره هایشاخص
تعزیه ایران بود( ،یکشنبه ۱۶اذر) در ۹۰سالگی دار فانی را وداع
گفت .او از کودکی پیش ناپدری اش شــبیه خوانی را یاد گرفت و
اولین بار در تکیه نفراباد شهرری تعزیه خواند .ابتدا هم قاسم خوان
و رقیه خوان و علی اکبرخوان بود تا اینکه فهمید اشقیاخوان بیشتر
به قامت او می اید؛ به همین دلیل به قول خودش «رضا شــمر»
شد و انقدر مخالف خوانی را خوب اجرا می کرد که چندین بار از
سوی مردم کتک خورد! او عالوه بر شهرهای ایران ،در کشورهایی
همچون ایتالیا ،هند و امریکا هم تعزیه اجرا کرده است.
فیلمبرداری «زمستان بود»
به پایان رسید
فیلمبرداری فیلم سینمایی
«زمســتان بــود» بــه
کارگردانی وحید پرشــاد
در تهران به پایان رســید.
در این فیلم سینمایی که
تهیــه ان را کامبیز بابایی
و بهمن کامیــار بر عهده
دارنــد ،نازنین بیاتی ،الهام
کردا ،محمد امیــن ،داود
ونــداده ،رضــا کیانیان و
شــارمین علیمحمدی به
ایفای نقــش می پردازند.
در خالصه داســتان اولین
ساخته سینمایی وحید پرشاد امده است« :کاش قصه همه مون
تهش خوب باشه .قشــنگ باشه .نه مثل جمعه .دلگیر و تلخ.
امروز برای من عین غروب جمعه بود ،انگار زمســتون بود». .
همچنین شهاب مهربان در مقام نویسنده ،ارمان فیاض مدیر
فیلمبرداری ،محمدرضا قومی طراح گریم ،حســین بشــاش
صدابردار ،رضا بابایی مجری طرح ،ســید مهدی نریمانی مدیر
تولید ،گالره دربندی طراح لباس و مجید یوسفی طراح صحنه
با این پروژه سینمایی همکاری دارند.
بایدتبلیغاتشرم اور«ضدواکسن»متوقفشود!
رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی در نامه ای به اسحاق جهانگیری با اشاره به انچه ان را «فعالیت
لشکردروغپردازانوحیله گرانو شیادان ،از تریبون هایرسمی مانند صداوسیما»نامید،نوشت:باید تبلیغات
شرم اور «ضد واکسن» متوقف شود!
دکتر عباس اقازاده ،رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی در نامه ای به اسحاق جهانگیری نوشت:
احتراماً با توجه به تحوالت اخیر در جریان پاندمی ویروس کرونا و نیز از روی احساس وظیفه در قبال سالمت
مردم شریف کشورمان ،اجازه می خواهم موارد مهمی را خدمتتان عرض کنم:
-1خبر تولید و عرضه واکسن کرونا ،با مبادی مختلف و از شرکت ها و کشورهای گوناگون ،طلیعه امیدی
اســت برای امکان کنترل و محدود کردن دامنه سرایت ویروس کرونا و در نهایت خارج شدن از پاندمی
موجود که تا این لحظه مسئول مرگ صدها هزار انسان در ممالک مختلف ،از جمله در کشور عزیزمان ایران
بوده است.
تدوین سیاست راهبردی صحیح و درایت در برنامه ریزی برای برخورداری ملت شریف ایران از واکسیناسیون
ضد کرونا ،در حال حاضر مهم ترین مسئله برای برون رفت از این بحران است .ضمن پذیرش این نکته که
تالش های دانشمندان و فن اوران ایرانی برای تولید واکسن ضد کرونا ،از اهمیت ویژه و باالیی برخوردار است؛
الزم می داند یاداوری کند که به نتیجه رسیدن تالش های شرکت ها و موسسات ایرانی برای تولید واکسن
فوق ،به مدت زمانی نیاز دارد که صرف این مدت ،باز هم ما را در مقابله با اپیدمی و پاندمی ویروس کرونا
بیشتر عقب نگاه خواهد داشت.
در زمینه استفاده از دستاوردهای علمی دانش بشری و نیز جایی که مسئله حیات و زندگی میلیون ها ایرانی
مطرح است ،طبیعتاً نمی توان بر مسائل رقابت های فرهنگی و سیاسی و ایدئولوژیک پای فشرد ،همچنان
که تاکنون نیز برای برخورداری از کمک های سازمان بهداشت جهانی ( )WHOدولت ایران انعطاف داشته
است .لذا ،به طور روشن خواهشمند است دستور بفرمایید تا وزارت بهداشت درمان و اموزش پزشکی و سایر
وزارتخانه ها و نهادهای ذیربط ،مسئله ثبت سفارش و خرید واکسن ضد کرونا (با لحاظ شرایط کشورمان و
درایت در انتخاب مبدا خرید) را در اولویت برنامه های بهداشتی اینده نگر کشورمان قرار دهند .برای تحقق
این امر مهم اوالً الزم است امروز ،از تمامی منابع مالی ممکن در چارچوب این کشور استفاده شود و ثانیاً در
بودجه سال 1400کشور ،پیش بینی الزم و قاطع در این زمینه به عمل اید .اینک فرصت هنوز باقی است
تا در بحث های مجلس شــورای اسالمی در الیحه بودجه ،1400سهم سالمت در حدی افزایش یافته و
پیش بینی شود که پاسخگوی چنین فرایندهایی باشد .تخصیص بودجه برای سالمت مردم ایران و اولویت
تامیناعتباربرایخریدواکسن،ازسرمایه گذاری هایاساسیبرایتقویتزیرساخت هایتوسعهکشوراست.
در عین حال بنده طرفدار ادامه تالش ها و به سرانجام رسیدن زحمات دانشمندان ایرانی برای تولید واکسن
هستم و اطمینان دارم که نتیجه زحمات ایشان نیز در اینده در ادامه واکسیناسیون ضد کرونا ،به شدت به
کار سالمت مردم کمک خواهد کرد ولی مسئله مهم از دست ندادن زمان و از اپیدمی عقب نماندن است.
-2همانطوری که مدیر کل سازمان بهداشت جهانی ،اظهار کرده اند :نتایج مثبت ازمایش های واکسن کرونا
در شرکت ها و کشورهای مختلف ،نباید به این نتیجه منجر شود که حقوق فقیران و حاشیه نشینان توسط
ثروتمندان و قدرتمندان در لشکرکشی واکسن ها لگدمال شود.
بنابراین ،الزم است درایت و روشن بینی ویژه ای در مسئله ثبت سفارش و خرید واکسن از سوی مسئولین
امر انجام پذیرد و مالحظات صرفاً سیاسی ،مبنای این اقدام اساسی نباشد ضمن خرید واکسن ،باید از حقوق
یکایک مردم ایران ،به درستی و قاطعانه دفاع کرد.
-3از حضرتعالی اکیدا ً استدعا داریم که دستورات الزم را صادر بفرمایید تا لشکر دروغ پردازان و حیله گران و
شیادان ،از تریبون های رسمی مانند صداوسیما ،محروم شوند و بیش از این با تبلیغ اراجیف ضد علمی بر روح
و روان ملت ایران خدشه و ضربه وارد نکنند .تبلیغات شرم اور ضد واکسن ،و اشاعه تئوری های ضد علمی و
بی شرمانه متضاد با منافع واقعی مردم در امر سالمت و بهداشت ،باید متوقف شود تا راه موفقیت برنامه های
بهداشتی جامع نگر و اینده محور باز و هموار شود.
-4ضمن تشکر از برنامه های «فاصله گذاری اجتماعی» که اخیرا ً با جدیت بیشتری در دستور قرار گرفته
اســت ،به عرض می رساند که بسیار حیاتی است که در مجموعه تصمیم گیرندگان اداره کشور ،سیاست
«ایمنی جمعی» یا «ایمنی گله ای» مورد نقد قرار گرفته و به طور کلی کنار گذاشته شود .این سیاست در
هیچ کجای دنیا نتیجه مثبت در برنداشته و غلبه بر اپیدمی کرونا ،تنها از راه سیاست های بهداشتی روشن و
مبتنی بر فاصله گذاری اجتماعی و واکسیناسیون مقدور است.
گزارشات مالی از رونق بازار انالین هنر
خرید انالین اثار هنری را جدی بگیرد
همه گیری ویروس کرونا اگرچه بسیاری از کسب و کارهای هنری
و فرهنگی را دچار اسیب کرد ،اما توانست زمینه های مغفول مانده
در عرصــه هنر را بازتعریف کند تا بتــوان در تجارت اثار هنری
بر انها تکیه زد .شــاید در این روزها که موج تولید واکسن های
کرونا را در سراســر دنیا شاهد هستیم و به نظر می رسد که در
سال اینده میالدی شرایط جهان به حالت عادی خود بازگردد؛
اما تجارت هایی که در حاشیه این همه گیری در عرصه دیجیتال
و فضای انالین شکل گرفته است؛ به نظر نمی رسد که به پایان
عمر خود نزدیک شده باشند .بسترهای به وجود امده در زمینه
عرضه اثار هنری اگرچه نتوانستند بار تمامی مشکالت به وجود
امده در پی همه گیری کرونا را به دوش بکشند اما نشان دادند که
می توانند مکمل خوبی برای ایجاد اشتغال و حتی زمینه ای برای
تجارت هنر باشند .بر اســاس نظرسنجی ArtTacticکه یک
شرکت تحقیقاتی در زمینه بازار است از مجموعه داران هنری که
بیشترین مراجعه به سیستم عامل های دیجیتال برای گشت وگذار
و خرید اثار هنری را در طی همه گیری ویروس کرونا داشته اند؛
بیشــتر این خریداران هنر انتظار دارنــد که حرکت بازار هنر به
دنیای مجازی ادامه دار و دائمی باشد.
این نظرسنجی که در هفته نامه «بارونز» که به صورت تخصصی به
توسعه بازار و امارهای مالی می پردازد ،منتشر شده؛ نشان می دهد
که بازارهای هنری انالین رونق خوبی در سال 2020داشته اند.
در این نظرسنجی که از 552مجموعه دار اثار هنری صورت گرفته
50درصد انها خرید انالین هنری را تجربه موفقی دانسته اند و
البته نیمی دیگر همچنان ترجیح می دهند شــخصاً به گالری ها
و حراجی ها مراجعه کنند تا اینکه به هنر به صورت انالین نگاه
کنند .اما نکته قابل توجه این است که در نظرسنجی سال گذشته
این موسسه فقط 36درصد شرکت کنندگان ترجیح می دادند در
تجارت انالین هنر فعالیت کنند و حاال با ظهور ویروس کرونا این
رقم در سال 2020رشد 14درصدی را نشان می دهد .در میان
چندین یافته در این گزارش ArtTacticکه 9ماه اول ســال
2020و پیش از سپتامبر (مهر) را بررسی کرده است 86 .درصد
از این هزینه کنندگان بزرگ در دنیای هنر و مجموعه داران کالن
از سیستم عامل های فروش انالین هنر بازدید کرده اند .در حالی
که گزارش ســال 2019این شرکت نشان می دهد 69درصد از
این مجموعه داران در سال قبل به این فضا ورود پیدا می کردند.
در این نظرســنجی 29 ،درصد به طور متوسط 10هزار دالر یا
بیشــتر به ازای هر اثر پرداخت کرده اند ،در حالی که این رقم در
ســال قبل 20درصد بوده است .در سال جاری 11درصد بیش
از 50هــزار دالر خرید کرده انــد ،در حالی که تنها 4درصد در
2019چنین ریسکی را پذیرفته بودند .البته این گزارش نشان
می دهد که خرید انالین اثار هنری تحت سلطه کسانی است که
کمتر از سه سال به جمع اوری اثار هنری ورود پیدا کرده اند و این
مجموعه داران تازه کار 82درصد خریدهای انالین سال 2020را
انجام داده اند که نسبت قالب توجهی به سال 2019دارد که 36
درصد انها از چنین فضایی خرید می کردند.
اگرچه در این گزارشات مالی رشد قابل توجه تجارت انالین هنر
به خوبی براورد شده اســت اما بر اساس پیش بینی بنگاه های
اقتصادی هنر مانند بازل و یوبی اس هنوز فاصله ارقام جابجا شده
در معامالت هنری حضوری با انالین فاصله بســیار چشمگیری
دارند؛ اما همین شرکت های مالی نیز عقیده دارند تجارت انالین
هنر دیگر به حاشیه نخواهد رفت .گزارش های بازل و یوبی اس
در ســال جاری نشان می دهد که معامالت انالین هنری تنها 9
درصد از فروش جهانی 64.1میلیارد دالری اثار هنری در سال
2019را تکرار کرده است.
اما چیزی که بازار انالین هنر را تهدید می کند ،شکاف نسل ها و
تغییر عادات خرید مجموعه داران هنری اســت که امکان دارد تا
مدت ها طول بکشد.
گزارش تجارت انالین هنر شرکت خدمات بیمه ای Hiscoxدر
سال 2019نشان می دهد که 29درصد از مجموعه داران هنری،
جوان تر از 35ســال ،گفته اند که تجربه خرید انالین را فقط 1
درصد کمتر از خرید در یک فضای فیزیکی ترجیح می دهند که
این عدد قابل توجه است و نشان می دهد که جوانان فرق زیادی
میان خرید حضوری و انالین قائل نیستند ،اما در مقابل تنها فقط
10درصد از کلکســیونرهای باالی 60سال گفته اند که ترجیح
می دهند هنر را به صورت انالین بخرند.
اندرس پترســون ( ،)Anders Pettersonبنیانگذار شــرکت
تحلیلــی بازار هنر ( )ArtTacticکه این نظرســنجی را درباره
تجــارت انالیــن اثار هنری تهیــه کرده می گویــد« :مقاومت
مجموعه داران قدیمی در برابر خرید انالین در شرایط همه گیری
کرونا هم وجود داشت .اما جوان ترها خیلی سریع تر با این موضوع
سازگار شدند».
اما انچه این نظرســنجی های در پی یافتن ان هستند توجه به
موضوع خرید انالین اثار هنری است که تمامی گزارشات نشان
از ان دارند با وجود اینکه ارقام معامالت انالین نســبت به خرید
حضوی کمتر است اما تغییر نگاه نسل جوان در یک دهه اینده،
تجــارت حضوری و انالین را به یک ســطح قابل توجه از توازن
می رســاند و پس از همه گیری کرونا دیگــر بازار هنر به صورت
انالین به حاشیه نخواهد رفت و رشد خود را به صورت متوسط تا
یک دهه اینده ادامه خواهد داد.
مدیرکل حمایت از تولید صنایع دستی مطرح کرد:
150هزارهنرمندصنایع دستیبیمهشدند
جامعه هنرمندان شاغل صنایع دستی کشور حدود ۵۰۰هزار
نفر اســت و بر اســاس امار حدود ۲برابر همین تعداد هم به
صورت ازاد در رشته های مختلف هنرهای سنتی و صنایع دستی
مشغول به فعالیت هستند .درحالی که بیمه به عنوان یک چتر
حمایتی همــواره یکی از مشــکالت و دغدغه های هنرمندان
و صنعتگــران و نبود قانون فراگیر و کمبــود اعتبارات الزم از
چالش های اصلی دولت برای تحت پوشش قرار دادن شاغالن
صنایع دستی عنوان می شود .اگر چه قانون قالی بافان ،بافندگان
فرش و شــاغالن صنایع دســتی شناســه دار (کددار) در سال
۱۳۸۸تصویب شد و از اغاز همان سال ۸۸هزار نفر از شاغالن
صنایع دستی را تحت پوشش قرار داد ،به مرور و به دالیل مختلف
۵۵درصد از جمعیت تحت پوشــش این قانون ریزش کرده و
اکنون فقط ۴۰هزار نفر از مزایای این بیمه برخودار هســتند.
اکنون که کرونا به جبهه نبرد اقتصادی پیوســته و کسب وکار
در بخش صنایع دستی دچار خســارت شده است ،در دوره ای
که سیاست های اقتصادی بر اساس بودجه بدون نفت ،اقتصاد
مقاومتی و جهش تولید پی ریزی شــده ،ضرورت دارد دولت و
مجلس تدبیر کنند و اجازه ندهند چراغ بازار صنایع دستی که
یکی از ظرفیت های مهم صادرات غیر نفتی است ،کم فروغ شود.
یکــی از گام های جبرانی ۱۵مهر ۹۹در ائین رونمایی از طرح
ملی بخش روستا برداشته شــد .رئیس جمهوری افزایش یک
میلیون و ۵۰۰هزار نفری بیمه روســتاییان را به عنوان هدیه
دولت تدبیر و امید اعالم کرد .از انجا که بخش عمده هنرمندان
صنایع دســتی در روستاها زندگی می کنند این هدیه می تواند
بخش بزرگی از جامعه صنعتگران صنایع دستی را تحت پوشش
بیمه قرار دهد که با پی گیری و تالش وزارت میراث فرهنگی،
گردشــگری و صنایع دستی کشــور ۱۰درصد از این هدیه به
هنرمندان صنایع دستی کشور تعلق گرفته است .فالح ،حل و
فصل مشکل بیمه صنعتگران را دغدغه همیشگی وزیر میراث
فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی عنوان کرد و گفت :پیش از
این از سال ۹۷با پی گیری های دکتر مونسان و خانم محمودیان
(معاون صنایع دستی و هنرهای ســنتی وزارتخانه) ،توانستیم
برای پوشــش بیمه ای صنعتگران صنایع دستی یک تفاهم نامه
با صندوق بیمه کشــاورزان و روستاییان و عشایر منعقد کنیم
که بیمه روستاییان را پوشش می دهد .به استناد یکی از قوانین
داخلی صندوق که افراد تحت پوشــش بیمه را به شاغالن در
شــهرهای زیر ۲۰هزار نفر هم تســری می دهد ،توانستیم ۴
هزار نفر از صنعتگران را تحت پوشــش بیمه این صندوق قرار
دهیم .فالح استفاده از صندوق بیمه روستایی را فرصت طالیی
برای بیمه شدن بخش بزرگی از خانواده شاغالن صنایع دستی
دانست و توضیح داد :در بیمه این صندوق ۵ ،درصد سهم بیمه
را صنعتگــر و ۱۰درصد را هم ســهم دولت به عنوان کارفرما
پرداخت می کند. صفحه 2
بودجه خواریفیلم هایفاخروجشنواره هادرسالاینده؛
جایخالیمعیشتهنرمنداندربودجه1400
بودجه سینمایی کشور در سال اینده با رشد ۶۵میلیارد تومانی نسبت به سال گذشته با رقم ۲۷۵میلیارد
تومان تقدیم مجلس شد .به گزارش هنرمند به نقل از ایلنا :رقمی که به سازمان سینمایی و شرکت ها و
موسسه های تابعه اختصاص می یابد و در این میان سهم هر کدام به طور جداگانه ذکر شده است .در سال
۱۳۹۹بودجه سینمایی کشور ۲۱۰میلیارد تومان بود که به طور طبیعی تمامی ان محقق نشده است و باید
منتظر انتشار اسناد مالی مربوط به سازمان های مختلف زیرمجموعه سازمان سینمایی باشیم تا نسبت به ان
بتوان ارزیابی دقیق انجام داد .اما انچه در بودجه سینمایی کشور در سال ۱۴۰۰مشخص است رشد نسبی
ارقام مربوط به هر بخش است که با احتساب نرخ تورم در سال جاری و پیش بینی نسبت به تورم سال اینده
به نظر می رسد نمی توان این افزایش را برای سینمای ایران چشمگیر دانست.
پول سینما کجا خرج می شود؟
سازمان سینمایی زیرمجموعه های مختلفی دارد که برای هر کدام جداگانه ردیفی مشخص شده؛ برای مثال
حمایت از جشنواره فیلم فجر ۲۰میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان و حدود ۱۷۲میلیارد تومان هم برای حمایت و
گسترش سینمای ملی درنظر گرفته شده است .در جدول بودجه سازمان سینمایی برای حمایت از فیلم های
فاخر و ارزشمند رقم ۲۹میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان درنظر گرفته شده که یکی از ردیف های بحث برانگیز
بودجه است چراکه پروژه فیلم های فاخر اصوال محل اختالف میان سینماگران و مدیران است و هیچ متر و
معیاری برای ان وجود ندارد .همچنین مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰تومان برای طرح سینما سیار ۲ ،میلیارد و
۳۰۰میلیون تومان برای تولیدات مشترک با دیگر کشورها ۴ ،میلیارد و ۳۰۰میلیون تومان برای سینمای
هنر و تجربه و اکران فیلم های خاص و یک میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان برای پروژه صیانت از اثار سینمایی
و مبارزه با قاچاق فیلم در نظر گرفته شده است .مبلغ ۱۴میلیارد و ۸۰۰میلیون تومان برای توسعه صنعت
انیمیشن ۲۰،میلیاردتومانکمکبهصنوفسینماییوموزهسینماازدیگربندهایبودجهسازمانسینمایی
در سال ۱۴۰۰است .شیوع ویروس کرونا و بیکاری بسیاری از عوامل سینما در کنار ضرر و زیان ناشی از
تعطیلی سینما باعث شده است سینمای ایران برای سال ۱۴۰۰روزهای سختی در انتظارش باشد .روزهایی
که با افزایش بودجه و حمایت دولت می تواند با ارامش بیشتری سپری شود.
این همه جشنواره برای چیست؟
محسن علی اکبری (تهیه کننده سینما) با اشاره به بودجه سینما در سال ۱۴۰۰و لزوم اولویت بندی ان گفت:
سینمای ایران به دلیل اینکه سینمای خاص است و اکران فیلم هایمان در سایر کشورها اندک و محدود است
و با توجه به کرونا که در سال جاری در کشور پیش امد؛ بودجه سینما در سال اینده را می توان در سه بخش
اولویت بندی کرد :دسته نخست سینماداران هستند که در بخش خصوصی فعالیت می کنند با هزینه هایی
مثل حقوق کارمندان و قبوض گاز و برق و اب و تلفن و عوارض مالیاتی روبرو هستند که شاید دولت بتواند
با بخشودگی قبوض در سال جاری از این گروه که به دلیل شیوع کرونا هیچ درامدی حاصل نکردند؛ حمایت
کرده و کمی از االم ان ها بکاهد .از طرفی صنعت ســینما در حال نابودی است که دولت باید بودجه ای را
بــرای ان در نظــر بگیرد که با این میزان افزایش نمی توان به ان امیدوار بود .وی در ادامه گفت :نکته دوم
درباره سینماگران است که در سال جاری بیش از ۸۰درصد هنرمندان بیکار بودند .سال گذشته سینمای
ایران ۱۲۰فیلم تولید کرد که این عدد در سال جاری شاید به جرات به ۴۰فیلم برسد و این یعنی تعداد
زیادی از هنرمندان بیکار هستند و با مشکالت معیشتی و مالی بسیاری دست به گریبان .دولت باید برای
این موضوع با اختصاص بودجه ای جهت تامین مالی ان ها و جبران خسارت های ایام بیکاری اهتمام داشته
باشد .این کمک ها در قالب وام یا بالعوض باید طوری در اختیار سینماگران قرار بگیرد تا بخشی از مشکالت
ناشی از شیوع کرونا و بیکاری ان ها را برطرف کند .تهیه کننده «پاداش سکوت» در ادامه افزود :نکته سوم
بودجه تولیدات به روز سینمایی است .ما از سیستم فیلمسازی دهه های قبل عبور کردیم و به سمت سینمای
دیجیتال پیش رفته ایم که بخش عمده ای از ان روی کامپیوتر و با نرم افزار شکل می گیرد .دولت باید این
بخش ها را با حمایت و اختصاص بودجه تقویت کند تا بتواند امکانات روز دنیا را وارد کند یا بخشی از ان را در
داخل تامین کند .افراد بسیاری در داخل هستند که نسبت به CGIتسلط دارند و نیازمند توجه و حمایت از
سوی دولت هستند تا بتوانند در این عرصه رشد و پیشرفت کنند .رشد و گسترش این بخش باعث می شود
سینمای ایران از تکنولوژی های روز دنیا عقب نماند و اثار تولید شده مبتنی بر علم روز دنیا ساخته شود .وی
در بخشی از صحبت هایش با اشاره به سرمایه گذاری در سینما گفت :نکته دیگری که درباره بودجه می توان
گفت درباره بخشــی از سرمایه گذاران داخل سینما است .منهای بخش محدودی از افرادی که از راه های
مشکوک و شاید غیرقانونی سرمایه برخی اثار را تامین می کنند ،اکثریت سرمایه گذاران با شوق و انگیزه ای در
این حوزه سرمایه گذاری می کنند که با وجود کرونا و بسته شدن سینماها و تغییر فرهنگ فیلم دیدن از طریق
اکران انالین ،سرمایه هایشان از بین رفته یا کوچک شده است .متاسفانه اکران انالین هم نتوانسته توقعات
صاحبان اثار را براورده کند و قاچاق سریع فیلم ها و پخش از شبکه های ماهواره ای در این مسیر همواره مانع از
درامدزایی برای فیلم ها شده است .علی اکبری افزود :در مجموع سال ۱۴۰۰برای سینمای ایران و سینماگران
سال سختی خواهد بود .در سینما فقط مسئله مالی در میان نیست بلکه انرژی هایی که از بین رفت و لطمات
روحی که به سینماگران وارد شد ،صدمات جبران ناپذیری به سینما زده است لذا دولت باید یک بازنگری
نسبت به خدمات خود برای هنرمندان در سال اینده داشته باشد .این یعنی فقط با صددرصد افزایش بودجه
می توان مشکالت را برطرف کرد .وی با اشاره به لزوم صرفه جویی در برخی هزینه های اضافی از جمله برگزاری
جشنواره های متعدد در کشور گفت :به هر حال نمی توانیم منکر جشنواره باشیم و کشوری که تولیدات متعدد
دارد قطعا نیاز به جشنواره دارد اما اینکه جشنواره های متعدد برگزار کنیم ،اشتباه است .من همواره حتی در
سه شنبـــــــــه 18اذر ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1346
www.honarmandonline.ir
سینمــــــا
CINEMA
گزارش
مروری بر فیلم های نوید
محمدزاده به بهانه پخش قورباغه
شرایط عادی با تعدد جشنواره ها مخالف بوده ام .مثال ما جشنواره کودک برگزار می کنیم با ۵فیلم کودک در
سال ،این غلط است .جشنواره فیلم سینماحقیقت هم با تعداد محدودی فیلم برگزار می شود .به نظر می رسد
بسیاری از این جشنواره ها قابل ادغام در یکدیگرند .جشنواره کودک در دهه شصت زیرمجموعه جشنواره فیلم
فجر بود ضمن انکه ان موقع تولیدات کودک به مراتب بیشتر از االن بود .این هزینه های اضافی باعث می شود
بسیاری از اولویت ها در صنعت سینما کنار گذاشته شود و هزینه های سرباری روی دوش سینما باقی بماند.
علی اکبری در پایان افزود :به نظرم دولت باید خیلی جدی نسبت به کاهش تعداد جشنواره ها گام بردارد و اگر
الزم هست کمیسیون فرهنگی مجلس به این موضوع ورود کند و با نظرات کارشناسی فضایی را ایجاد کنند
که جشنواره ها با هم ادغام شوند .ما در سال دو جشنواره بیشتر نیاز نداریم .یکی در نیمه اول سال و یکی در
نیمه دوم سال که همان جشنواره فیلم فجر است .در جشنواره تابستانه هم باید تحت عنوانی خاص تمامی
موضوعات ادغام شوند.
اگر تمام ارقام بودجه محقق نشود!
« ۳۱۹هزار میلیارد تومان کسری» و «غیرواقعی بودن ۵۹۰هزار میلیارد تومان بودجه» نگرانی های زیادی
برای بودجه ســال اینده به وجود اورده اســت با این حال دولت اصرار دارد که درصورت تحقق رقم فروش
نفت و میعانات گازی و نیز درامدزایی از حوزه مالیات و دیگر درامدهای دولت ،بخش قابل توجهی از بودجه
قابل تحقق است و اگر هم کسری متوجه این بخش شود چندان قابل توجه نخواهد بود ،اما منتقدان معتقدند
دولت قادر به تحقق این درامدها نیست و اغلب براوردهایی که در بودجه انجام می شود ،بدون تشریح نحوه
انجام محاسبات است و اغلب این کسری ها به ویژه در بخش های عمرانی ،ردیف های بودجه سازمان ها و نهادها
و به ویژه پرداخت بدهی های دولت خود را نشان خواهد داد .طبعا حوزه فرهنگ نیز از اثار سوء عدم تحقق
کامل بودجه بی تاثیر نخواهد بود و این یعنی برخی از ارقامی که روی کاغذ برای همه ی بخش ها و نیز سینما
درنظر گرفته شده ،شاید محقق نشود.
رضا سعیدی پور (عضو هیات مدیره انجمن سینماداران کشور) گفت :در جلسه ای که با اقای انتظامی داشتیم،
بودجه ای که سازمان سینمایی در سال ۹۹داشت ،برای برطرف کردن مشکالت سینما که ناشی از شیوع
ویروس کرونا بود ،حداقل ها را نیز تامین نمی کرد .حال در شــرایطی که تمام سالن های سینما در استانه
ورشکستگی هستند و پرسنل بسیاری از سینماها در حال اخراج یا معرفی ان ها به بیمه بیکاری هستند،
بخش سینما با کمبود حاد بودجه روبرو شده است .باید بدانیم که بودجه ای که هر سال مصوب می شد و بیش
از ۷۰از درصد تخصیص پیدا نمی کرد ،همواره سینمای ایران را در بخش های مختلف با مشکل روبرو کرده و
امروز حتی با فرض افزایش ۳۰درصدی ،این بودجه نمی تواند مشکالت سینما را حل و فصل کند .چراکه عدم
تحقق کامل بودجه یعنی در بهترین حالت ۷۰درصد از ان محقق می شود که این یعنی همان بودجه سال
گذشته .سعیدی پور افزود :مشکالتی که در تولید و بازسازی سینماها داریم به خاطر شیوع کرونا امروز بیشتر
هم شده و اگر سینماها بخواهند سیستم های فنی خود را درست یا نوسازی کنند ،قطعا در تامین بودجه با
مشکالتی روبرو می شوند .وی با اشاره به اولویت های بودجه ای سینمای ایران در سال اینده گفت :تولید فیلم و
توجه به زیرساخت ها باید توامان انجام شود .نمی توان تولید فیلم را متوقف کرد و در کنار ان توقع رونق سینما
را داشت .در چند ماه گذشته فیلم های بسیاری تولید شده است و باید بستری برای رونق اکران فراهم شود.
سینما با تولید فیلم زنده است و اگر فیلم تولید نشود چراغ سینما روشن نمی شود .سینماهای قدیمی؛ حتی
سالن های مدرن هم فقط با فیلم خوب رونق می گیرند .مگر در چند ماه گذشته سالن های مدرن ما خالی از
جمعیت نبودند؟ همه اینها به خاطر نبود فیلم خوب است .پس نمی توان اولویت بودجه را تنها به زیرساخت ها
اختصاص داد و باید به تولید فیلم که منجر به اشتغالزایی در سینما می شود هم توجه ویژه کرد .وی با اشاره
به ترافیک فیلم ها در پشت اکران گفت :ظرفیت اکران انالین می تواند به روند نمایش فیلم ها و کاهش ترافیک
فیلم ها در سینماها کمک کند .با تقویت ظرفیت اکران انالین می توان فیلم ها را به دو بخش برای نمایش
تقسیم بندی کرد که با این شیوه می توان راهکاری هم برای رونق سالن های سینما اندیشید.
محمدحسین فرح بخش تهیه کننده و کارگردان سینما:
بعضیازفیلمسازانسرمایهگذارانراگولمی زنند!
محمدحسین فرح بخش تهیه کننده و کارگردان سینما معتقد است که
سینمای ایران نیاز به سرمایه گذار ثابت دارد ،نه سرمایه گذارانی که امروز
می ایند اما معلوم نیست تا سال بعد در کار سینما باشند! محمدحسین
فرح بخش تهیه کننــده و کارگردان دربــاره وضعیت فعالیت بخش
خصوصی در سینمای ایران گفت :بارها این را گفته ام و هربار هم که بیان
کرده ام به بعضی از همکارانم در سینما بر می خورد ،اما بازهم می گویم که
در سینمای ایران چیزی به نام بخش خصوصی وجود ندارد .وی افزود:
یک بار این جمله را گفتم و بعد یکی از دوستان تهیه کننده به من گفت
که من تهیه کننده بخش خصوصی نیســتم؟ به او گفتم که در طول
فعالیتت در سینما ۳فیلم تهیه کرده ای و این بخش خصوصی نیست ،در
واقع ما به دنبال بخش خصوصی مستمر هستیم که همیشه فعال باشد.
وی بیان کرد :بر اســاس این تعریف تنها من و عبداله علیخانی بخش
خصوصی سینمای ایران هستیم و دیگر کسی به معنای واقعی بخش
خصوصی نیست ،اگر کسان دیگری را می بینید که اسمشان در لیست
بخش خصوصی است ،حق العمل کارند! یعنی این افراد سرمایه گذارانی
را از بیرون سینما می اورند که ممکن است سال دیگر نخواهند در سینما
سرمایه گذاری کنند ،ما باید در سینما سرمایه گذار ثابت داشته باشیم
که چنین چیزی در سینما وجود ندارد .اگر کسان دیگری را می بینید
که اسمشان در لیست بخش خصوصی است ،حق العمل کارند! یعنی این
افراد سرمایه گذارانی را از بیرون سینما می اورند که ممکن است سال
دیگر نخواهند در سینما سرمایه گذاری کنند ،ما باید در سینما سرمایه
گذار ثابت داشته باشیم که چنین چیزی در سینما وجود نداردکارگردان
فیلم سینمایی «زندگی خصوصی» ادامه داد :یک زمانی هم ممکن است
که یک تهیه کننده درگذشته پرکارترین تهیه کننده در سینما باشد اما
سال ها اســت که حق العمل کار کرده است و هیچ سرمایه گذاری در
سینمانمی کند،چراکهمی داندسرمایهگذاریدرسینماصرفهاقتصادی
3
ندارد و جز خســارت چیز دیگری نیست .وی ادامه داد :به عنوان مثال
در سال گذشته ۳۰۰میلیارد تومان سینمای ایران فروش داشته است،
از این مبلغ حدود ۳۰میلیارد تومان به دارایی داده می شــود ،از ۲۷۰
میلیارد تومان باقی مانده ۱۳۵میلیارد تومان برای صاحبان سینما است،
در طول سال گذشته ۸۵فیلم سینمایی اکران شده است که نزدیک به
۳۰۰میلیارد تومان هزینه این فیلم ها بوده است و بر همین اساس ۱۵۰
میلیارد تومان سینمای ایران از فروش سال گذشته کم دارد ،در چنین
شرایطی با این نوع بازگشت سرمایه چگونه بخش خصوصی می تواند
کار کند؟ این امر نشان می دهد که در سینمای ایران بخش خصوصی
وجود ندارد .وی در پاسخ به این پرسش که سینمای ایران از چه زمانی
دیگر بازدهی اقتصادی درستی ندارد ،تاکید کرد :بعد از انقالب اسالمی
و از اسفند ۱۳۵۸که فیلمسازی شروع شده است تا سال ۱۳۶۲سینما
منافع داشته و هم به دولت مالیات و هم به شهرداری عوارض می داد ،اما
از سال ۱۳۶۲با روی کار امدن تیم اقای انوار و اقای بهشتی ،سینمای
ایران به سمت نابودی رفته است ،طی این سال ها بین ۵۰تا ۹۰درصد
سینمای ایران هرسال ضرر کرده است .کارگردان فیلم سینمایی «اب
نبات چوبی» ادامه داد :این ضرر که به سینما وارد شده است ،برای ریل
گذاری است که اقایان انوار و بهشتی در سینمای ایران ایجاد کرده اند
و سینما را از جنبه ســرگرمی و صنعت خارج کرده و ان را تبدیل به
یک دانشگاه و یا فرهنگ کردند ،در حالی که سینما این نیست ،سینما
در اصل ســرگرمی است و اگر یک کارگردان و فیلمسازی توانست در
قالب سرگرمی یک حرف و مطلبی را بزند که بسیار خوب و قابل تقدیر
است .معتقدم طی یک سال گذشته اقای انتظامی برای سینمای ایران
تالش بسیاری کرده است تا بتواند امکانات خوبی را برای سینما از دولت
دریافت کند ،اما متاسفانه حمایتی از این مساله نشدوی در بخش دیگری
از صحبت خود بیان کرد :تاکید می کنم اگر فرهنگ در قالب سرگرمی
نباشد ،جذابیتی نخواهد داشت و هیچ مخاطبی ندارد.فرحبخش ادامه
داد :مساله دیگر این است که در فیلم های سینمای ایران هیچ جذابیتی
وجود ندارد ،شاید در بین فیلم هایی که تولید می شود ،به تعداد کمتر
از انگشــتان دست فیلم جذاب که جنبه سرگرمی داشته باشد ،وجود
داشــته باشد ،اما اکثر فیلم های تولید شده هیچ جذابیتی ندارد .وی با
اشاره به اینکه طی سال های گذشته سینما تنها دچار خسارت شده و
هیچ بازگشت سرمایه ای ندارد ،توضیح داد :متاسفانه بعضی از فیلمسازان
سرمایه گذاران را گول می زنند و همین مساله باعث می شود تا اعتماد به
سینما کم شود .با شیوع ویروس کرونا و بسته شدن سالن های سینما،
که باعث اکران نشــدن فیلم ها می شود ،سرمایه گذاران دیگر جسارت
سرمایه گذاری در تولید را ندارند و من فکر می کنم تا تابستان ۱۴۰۰
شرایط به همین گونه باقی بماند .البته این را هم باید بگویم که به دلیل
شرایط موجود ،تولید فیلم در صنعت سینما نیز کاهش پیدا کرده است.
فرحبخش در پایان گفت :معتقدم طی یک سال گذشته اقای انتظامی
برای سینمای ایران تالش بسیاری کرده است تا بتواند امکانات خوبی را
برای سینما از دولت دریافت کند ،اما متاسفانه حمایتی از این مساله نشد.
در روزگاری که بسیاری از سریال ها و فیلم ها خالی
از محتوا شــده اند تنها چهره بازیگران اســت که
تماشاگران را به انتخاب فیلم راغب می کند .در این
چند وقته فیلم ها و سریال هایی توانسته اند موفق
باشند که بازیگران بهتری داشته اند .در روزگاری که
بسیاری از سریال ها و فیلم ها خالی از محتوا شده اند
تنها چهره بازیگران اســت که تماشــاگران را به
انتخاب فیلم راغب می کند .نوید محمدزاده از جمله
بازیگرانی است که مخاطب را پای فیلمی می کشاند
که در ان نقش افرینی کرده است .نوید محمدزاده
از جمله بازیگرانی است که از عرصه تئاتر به سینما
وارد شــد و نوع بازی خاص او باعث شده است که
کارگردانان بســیاری او را بازیگر اصلی فیلم خود
قرار دهند و به یکی از پرکارترین بازیگران سینمای
ایران تبدیل شده است .سریال قورباغه اخرین کار
او که اماده پخش در اواخر اذرماه اســت بهانه ای
است تا چند کار او را مرور کنیم.
ابد و یک روز
فیلم ابد و یک روز به کارگردانی و نویسندگی سعید روستایی و
تهیه کنندگی سعید ملکان در سال ۱۳۹۴است .ابد و یک روز
در طول نمایش مورد توجه عموم مردم و منتقدان قرار گرفت و
توانست ۹سیمرغ بلورین ۷ ،سیمرغ در بخش اصلی و ۲سیمرغ
بهترینفیلموبهترینکارگردانیدربخشنگاهنوسیوچهارمین
دوره جشنواره فیلم فجر را به دست اورد .نوید محمدزاده سیمرغ
بهتریــن بازیگر نقش مکمل مــرد را از ان خود کرد .این فیلم
روایت گر خانواده ای است که درگیر مشکالت مختلفی همچون
اعتیاد ،فقر ،بیکاری و مشکالت خانوادگی هستند .از همه مهم تر،
روابط عاطفی میان اعضای خانواده است .به دنبال رهایی از این
مشکالت ،داستان هایی در حین تدارک دیدن مراسم عروسی
«سمیه» شکل می گیرد که منجر به اتفاقات و تغییراتی در رابطه
افراد خانواده می شود.
بدون تاریخ ،بدون امضا
فیلم بدون تاریخ ،بدون امضا بــه کارگردانی وحید جلیلوند،
نویسندگی علی زرنگار و وحید جلیلوند ساخته شد .این فیلم
در شــهریور ۱۳۹۷به عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار
۲۰۱۹انتخاب شد .نوید محمدزاده در این فیلم نقش موسی
خان رودی ،پدر کودک فوت شــده را بازی می کند .این فیلم
درباره دکتر کاوه نریمان اســت کــه در زمان رانندگی با یک
موتورسیکلت که خانواده ای ســوار ان بوده تصادف می کند.
فردای ان روز او در محل کارش در پزشکی قانونی با جسدی
روبه رو می شود که او را می شناخته اما از روبه رو شدن با خانواده
متوفی خودداری می کند.
سرخپوست
فیلم سرخ پوست در ژانر درام ،معمایی ،عاشقانه به کارگردانی و
نویسندگی نیما ساخته شد .این فیلم برای نخستین بار در سی
و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درامد و با نامزدی
در ۸رشته این جشنواره ،توانست سیمرغ بلورین جایزه ویژه
هیئت داوران را به خود اختصاص دهد .نوید محمدزاده توانست
برای این فیلم جایزه بهترین بازیگر مرد در جشن حافظ را از
ان خود کند .داستان فیلم در سال ۱۳۴۶اتفاق می افتد .یک
زندان قدیمی در جنوب ،به دلیل مجاورت با فرودگاه در حال
توسعه شهر ،در حال تخلیه است .سرگرد نعمت جاهد ،رئیس
زندان ،به همراه مامورانــش در حال انتقال زندانیان به زندان
جدید هستند و قرار است خود ســرگرد به همراه افرادش تا
عصر از زندان بروند .ســرهنگ مدبر که مافوق جاهد است ،به
نزد او در زندان مــی رود و می گوید که جاهد ترفیع گرفته و
قرار است جانشین خود او شود .جاهد که از شنیدن این خبر
خوشحال است ،طی یک تماس تلفنی متوجه می شود که یکی
از زندانیان به نام احمد ملقب به سرخ پوســت همراه با دیگر
زندانیاننبوده است. صفحه 3
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره • 1346سهشنبه 18اذرماه • 1399سال سیزدهم • 4صفـــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
11:56
اذان ظهر
16:51
غروب افتاب
اذان مغرب
اذان صبح فردا
طلوع افتاب فردا
17:11
05:32
07:02
گنج سخن
امام حسین علیه السالم :
هر کس فکرش به جایى نرسد و راه تدبیر بر او بسته شود،
کلیدشمداراست.
بحاراالنوار ،ج ،75ص128
پندبزرگان
مایه خوشبختی انسانیت است
که هر انسانی فقط انی هست که هست.
فرناندوپسوا
حافظانه
مت برقَ وصال
روح وِدا ٍد و ِش ُ
شَ َم ُ
مت َ
بیا که بوی تو را میرم ای نسیم شمال
ِ
ِ
الحبیب قِف وانزِل
بجمال
ا َحادی ًا
که نیست صبر جمیلم ز اشتیاق جمال
اما و اگرهای جعل
برخی نقاشی های «سهراب سپهری»؟!
مرتضی گودرزی دیباج؛ پژوهشــگر و مدرس رشته نقاشی
می گوید که اکنون اثاری از مرحوم ســهراب سپهری در بازار
هست که به نظر نمی رسد همه را او خلق کرده باشد .همزمان
«اقازاده» بار دیگر مساله اصالت تابلوهای
با پخش ســریال
منتسب به ســهراب سپهری محل بحث قرار گرفت .در این
سریال ،سکانسی از برگزاری حراجی هنری نمایش داده شد
که نشان می داد تابلوی نقاشی فروخته شده منتسب به سهراب
ســپهری ،جعلی است .برخی رسانه ها ،انچه در «اقازاده» به
نمایش درامد را مشابهت سازی با حراج تهران دانستند که ازقضا تابلوی سهراب با همان مشخصاتی که در سریال
ارائه شده بود ،در ان چکش خورده بود .این ماجرا مدت ها محل بحث و چالش بود؛ تا جایی که مدیر گالری گلستان
در گفت وگویی گفت :نمی دانم هدفشان چیست اما می دانم که حتماً نیتی دارند؛ نیتی که خیر نیست؛ شر است.
این کارها برای چیست؟ اکنون در مستند «بوی خون» ماجرای اصالت تابلوهایی که از سهراب سپهری باقی مانده
بررسی شده است .مرتضی گودرزی دیباج؛ هنرمند و پژوهشگر رشته نقاشی که یکی از مصاحبه شوندگان این
مستند است ،در این باره می گوید :هر کاالیی که ارزشمند و اصیل است ،در بازار مابه ازای اقتصادی پیدا می کند .در
عالم هنر نیز که اثار هنری معدود است ،وقتی چیزی ارزش می یابد ،سوداگران در پی کسب سود رفته و به سمت
جعل ان می روند .گودرزی دیباج درباره شائبه اصالت تابلوهای نقاشی سهراب سپهری نیز می گوید :اکنون اثاری از
مرحوم سهراب سپهری در بازار هست که به نظر نمی اید همه انها را او خلق کرده باشد .شائبه جعلی بودن بسیاری
از اثاری که به اسم سهراب سپهری فروخته می شود ،نخستین بار در سال 1383توسط پروانه سپهری (خواهر
سهراب) مطرح شد .سال ها بعد اثار جعلی سپهری به حراج کریستی دوبی راه یافت که بار دیگر اعتراض پروانه
سپهری را به دنبال داشت .طی سال های اخیر ،برخی هنرمندان بر جعلی بودن تعدادی از اثار منتسب به سهراب
سپهری تاکید کرده اند .این در حالی است که در هفتمین دوره حراج تهران تابلویی از مجموعه «تنه درختان»
سهراب به قیمت 3میلیارد و 100میلیون تومان به فروش رسید که به ان انگ جعلی بودن خورد.
سرانجام «سفر قسطی» و «وام 20میلیونی سفر» چه شد؟
معاون گردشگری می گوید :طرح سفر قسطی (ساب) و وام ۲۰میلیون تومانی سفر (سفر کارت) را ویروس همه گیر کرونا
متوقف کرده است .ولی تیموری درباره علت توقف این طرح ها توضیح داد :تاکید همه این طرح ها ،تقویت سفرهای گروهی
در داخل کشور بود که با همه گیری ویروس کرونا با سیاست های ستاد ملی مدیریت کرونا و شرایط کشور مغایرت پیدا کرد،
در نتیجه ان طرح ها متوقف شدند .وگرنه تعدادی از فعاالن گردشگری اماده اجرای طرح سفر برنامه ریزی شده و اسان
(ساب) بودند« .ساب» ،طرح وزارت میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی است که نخستین بار در دی ماه سال ۹۷
معاون گردشگری همین وزارتخانه ان ،را با عنوان «سفر ارزان» در رادیو معرفی کرد .اما به فاصله کمی توضیحاتش را اینطور
اصالح کرد :این طرح به معنای ارزان سازی سفر نیست .دفاتر مسافرتی با یکی دو بانک صحبت کرده اند تا مسافر مجبور
نباشد تمام هزینه را یک جا پرداخت کند .انگیزه اجرای این طرح ،تغییر سلیقه مردم بود .تیموری می گفت :مردم ما فقیر
نیستند .نمی توانیم بگوییم مردم چون پول ندارند داخل پارک می خوابند .واقعیت این نیست .مردم ایران بیشتر تمایل دارند
ازاد و بدون تور و اژانس سفر کنند .ما می خواهیم فرهنگ سفر را عوض کنیم .چادرخوابی از بی برنامگی اتفاق می افتد .طرح
ساب یا همان «سفرهای اسان و برنامه ریزی شده» و به عبارتی دیگر سفر قسطی ،قرار بود اوایل سال ۱۳۹۸اجرا شود ،اما
تا امروز از ان خبری نشده است .حاال هم معاون گردشگری ،علت مسکوت ماندن ان را همه گیری ویروس کرونا اعالم کرده
است .وام ۲۰میلیون تومانی سفر یا «سفر کارت» که همزمان با اوج گیری کرونا رونمایی شد ،انتقادها و واکنش های زیادی
را برانگیخت و بعد هم مسکوت گذاشته شد .طرحی که ۱۴سال پیش در زمان ریاست اسفندیار رحیم مشایی بر سازمان
میراث فرهنگی و گردشگری ،با همین عنوان و با ایرادهای بسیار اجرا شده بود و هرگز از ان با عنوان طرح موفق گردشگری
یاد نشد .هرچند ،مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی گفت که ان ایرادها را برطرف کرده اما پس از انتقادهایی که به
این وام وارد شد ،دیگر درباره جزئیات و حتی سرنوشت ان ،توضیحی نداد.
خالق «هامون» و«سنتوری»
81ساله شد
داریوش مهرجویی کارگردان سرشناس کشورمان 17اذرماه سال 1318متولد شد و امروز
سالروز تولد 81سالگی این هنرمند کشورمان است .به بهانه سالروز تولد این کارگردان
مشــهور مروری بر کارنامه هنری او خواهیم داشت و یادی از ماندگارترین ساخته های
سینماییاوخواهیمکرد.داریوشمهرجوییخالقمهمترینشخصیت هایتاریخسینمای
ایران و سازنده ماندگارترین فیلم های تاریخ سینما همچون «گاو»« ،اقای هالو»« ،دایره
مینا»« ،اجاره نشــین ها»« ،هامون»« ،سارا»« ،لیال»« ،پری»« ،بانو»«،درخت گالبی»،
«پستچی»« ،سنتوری» و ...است .داریوش مهرجویی حضور در دنیای هنر را از سال1346
اغاز کرد و در اولین تجربه کارگردانی اش فیلم گاو را مقابل دوربین برد که یکی از بهترین
کارهای کارنامه هنری او است و جوایز مختلفی در جشنواره های گوناگون دریافت کرد.
مهمان مامان در سال 82یکی دیگر از ماندگارترین های کارنامه هنری داریوش مهرجویی
است که برنده جایزه بهترین فیلم در بیست و دومین جشنواره فیلم فجر شد .فیلم هامون
با بازی درخشــان خسرو شکیبایی در سال 68یکی دیگر از اثار ماندگار کارنامه هنری
داریوشمهرجوییاستکهموفقبهدریافتسیمرغبلورینبهترینفیلمنامهوکارگردانی
در جشنواره فجر شد .داریوش مهرجویی یکی از پرافتخارترین کارگردان های سینمای
ایران است که در جشنواره های گوناگون جوایز مختلفی دریافت کرد و از بنیانگذاران
موج نو در سینما است .اقای هالو ،پستچی ،دایره مینا ،مدرسه ای که می رفتیم ،اجاره
نشین ها ،هامون،بانو،سارا،پری،لیال،دخترداییگمشده،درختگالبی،میکس،
بمانی ،مهمان مامان ،سنتوری ،تهران طهران ،اسمان محبوب ،نارنجی پوش،
اشباح و المینور از فیلم های سینمایی داریوش مهرجویی هستند.
دانیال جراهی
ویترینعقاید
رعد و برق که زد دوستم بی مقدمه گفت :می دونی
خیلی ها از تو خوششــون نمیاد؟ گفتم :اره االن که
گفتی فهمیدم ،خب حاال کــه چی؟ گفت :اخه تو
خیلی دوست داشتنی هستی ولی نمی دونم چرا ازت
دوری می کنن!! گفتم :اخه من یهو می زنم رو ترمز
شاید برای همین دوری می کنن ،اصال مگه همشون
میان به تو میگن که از من خوششون نمیاد؟ در جواب
گفت :اره بابــا هر بار باهم میریم جایی تو یه جمع
جدیدی که عموماً من می برمت و تو به سختی میای،
بعد از اینکه میریم پشــتت همش حرف و حدیث
میگن به من!! لبخند زدمو گفتم :مگه اونا می دونن
من به ســختی میام؟ گفت :خیلی بی مزه ای ولی
همیشه جوابت امادست و خوب بلدی بحث رو عوض
کنی! گفتم :عوض کنیم؟ گفت :چیو؟ گفتم :بحث رو
دیگه ،مهم تر از من موضوعی نیست که در موردش
حرف بزنیم؟ دوستم با ژست معلم اخالق و دو پیمانه
فلسفه ی سرپر و یک قاشق سوپ خوری خالقیت
گفت :اره باید عوض بشی ،خودت رو عوض کن.
گفتم :حاال کسیو سراغ داری خودمو باهاش عوض
کنم؟ دوستم با تعجب گفت :یعنی چی؟ گفتم مگه
گناه نو
نمی خوای من خودمو عوض کنم؟ گفت :چرا ،ولی
مگه باید خودت رو با کسی عوض کنی؟ گفتم :اره،
نمیشهکه من خودموببندم تو زیرزمینبعدبشم یکی
دیگه ،یکی که اصال معلوم نیســت کیه ،چیه! هردو
سکوت کردیم .چای دم کشیده و نم بارانی زمین رو
خیس کرده بود .به دوستم گفتم :میای بریم تو بالکن
چای بخوریم؟ تو این هوا می چسبه .دوستم گفت:
اگه تو چای می ریزی پایه ام .دوتا صندلی از اشپزخانه
اوردم و هردو مثل دو گوساله ی نر نشستیم و به باران
نگاه کردیم .بهش گفتم :به نظرت همه باید دوستمون
داشته باشن؟ دوستم گفت :من همیشه سعی کردم
همه دوستم داشته باشن و محبوب باشم .گفتم :حاال
تا اینجا موفق بودی؟ گفت :اره فکر کنم معموال همه
از من خوششون میاد .دوباره سکوت کردیم ،نصفی از
چــای را نخورده بودیم که گفتم :االن من بهت بگم
ازت بدم میاد موفقیتت دچار مشکل میشه؟ نگاهم
کرد و پاکت سیگار را از جیبش دراورد .منتظر بودم
بگه داری شوخی می کنی ولی گفت :حرفتو بزن چی
می خوایبگی؟
گفتم :اگه همه دوســتت داشتن حتما به خودت و
دوستدارانت شک کن .با تعجب گفت :چرا؟ گفتم:
چــون تو مطابق میل اونا بــودی و تاریخ انقضات تا
زمانیست که مطابق میلشون هستی! تو خودتو به
مشتریانی فروختی که اگه یک روز ویترین عقاید و
رفتارتطبقسلیقشوننباشهباسنگمیارنشپایین.
کاری نداره که ،فردا ویترین خودت رو خودت بچین
تا سنگ به دست ها پیداشون بشه! با کنایه گفت :یادم
ِ
سخت.
رفته بود با تو حرف زندن
پشت صحنه
اذری جهرمی به مناســبت 16اذر در پیامی توئیتری نوشت :دانشجویان عزیز روزتون مبارک .یک توصیه
کوچک« :جوانی کنید» .باید گفت اقای وزیر با این نا امیدی که در جوان ها به برکت دولت تدبیر و امید ایجاد
شده تنها کاری که جوان ها نمی توانند بکنند جوانی کردن است! در خبرها خواندم امید خانه دار شدن برای
کسانی که شغل دارند و حدود 5میلیون تومان در ماه حقوق می گیرند حدود 40سال است با خودم گفتم
شاید 20درصد جوان های ما در این اوضاع و احوال صاحب شغل هستند و ماهیانه حقوق دریافت می کنند
مابقی حتی شغل هم ندارند در نتیجه 80درصد جوان ها ارزوی خرید خانه در تهران را به گور می برند! بعد وزیر
جوانمان توییت می کند جوانی کنید! در این مواقع جز بد و بیراه راهی نمی ماند که بگوییم! یعنی جز این کار
کار خاص دیگه ای نمی تونیم انجام بدیم؛ اما ظاهرا مسئولین از این گوش به اون گوش می کنند و ما را با محبت
می بخشند و حتی از فحش هایی که بهشان دادیم ناراحت هم نمی شوند! انقدر که به رافت اسالمی اعتقاد دارند...
بگذریم؛ از وقتی که خانم رهنما به قوم محترم لر توهین کردند من فهمیدم اکثر اطرافیانم لر هستند من خبر
نداشتم! حاال گذشته از اینکه بهاره رهنما کار اشتباهی کردن ولی 4تا زن وقتی دورهم دارن حرف می زنند پیش
میاد از این حرفا بزنند ،مقصر اصلی کارگردان و تدوینگر کار بوده که باید این قسمت رو حذف می کرده که نکرده!
«محمد کریمی» تهیه کننده «بارانداز» از ساخت فیلمی کمدی خبر داد:
درصدد ارائه یک طرح 13قسمتی
با موضوع پهلوانی به شبکه امید هستم
محمــد کریمی همکار مطبوعاتی مــا از تهیه تازه ترین کار خود با
موضوعی اجتماعی و خانوادگی خبر داد.
محمد کریمی کــه این روزها فیلم بارانــداز را اماده نمایش دارد،
به خبرنگار «هنرمند» گفت :با توجه به اینکه در ســال ۸۹فیلمی
تحت عنوان بارانداز توســط مهدی کرم پور کارگردانی و از شــبکه
پخش شد ،مجبوریم نام فیلم را جهت ارائه به شبکه نمایش خانگی
و پخش از صداوســیما و فیلیمو تغییــر داده و نام دیگری برایش
انتخاب نماییم.
تهیه کننده این فیلم اظهار داشــت :پهلوان هرگز نمی میرد یکی از
نام های انتخابی است که مجوز ما به همین نام صادر شده است .
صاحب امتیاز و مدیر مسئول رخصت پهلوان در ادامه اظهار داشت:
با چند فیلمنامه نویس جهت کار جدید وارد مذاکره شده ام که فکر
می کنم همانند کار قبلی با فرهاد طب نوری فعالیت جدیدم را اغاز
نمایم .وی گفت :درصدد هســتم تا یک طرح ۱۳قسمتی در زمینه
ورزش پهلوانی را به شــبکه امید ارائه نمایم که در صورت تصویب
جلوی دوربین خواهد رفت.
وی در پایان گفت :طرحی هم به معاونت اموزش شــهرداری ارائه
بهزاد فراهانی:
شده است که در صورت موافقت و با کاهش ویروس کرونا هر دو اثر
به طور همزمان کلید خواهد خورد.
خانه تئاتر امادگی ارائه راهکار به مسئوالن تلویزیون برای تولید تئاتر را دارد
بهزاد فراهانی گفت :پیشــنهاد من به مدیران و مسئوالن تلویزیونی این است که
از خانه تئاتر و اعضای ان دعــوت کنند تا مذاکرات و گفت وگوهایی درخصوص
تولید تله تئاتر داشته باشیم.
بهزاد فراهانی درباره بازپخش برخی از تله تئاترها از شــبکه چهارسیما و توجه به
این مقوله در گفت وگو با هنرانالین گفت :من به شــدت به صدا و سیما گله مند
هستم چراکه تلویزیون نسبت به تئاتر عناد دارد و انگار که متعلق به 80میلیون
جمعیت و رســانه ای ملی نیســت .به اعتقاد من بازپخــش کوتاه مدت برخی از
تله تئاترها اتفاق خوبی بوده و باید از انها سپاسگزار باشیم.
او در ادامه عنوان کرد :ما نزدیک به 35شــبکه تلویزیونی داریم که اگر هر کدام
در هفته تنها یک تله تئاتر پخش کنند 35تئاتر از صداو سیما پخش خواهد شد.
حتی در صورتی که هر یک ،دو هفته یک بار هم یک تئاتر از شــبکه خود پخش
کنند تعداد قابل توجهی تئاتر از تلویزیون پخش می شود.
فراهانی با بیان اینکه توجه به پخش تله تئاتر منجر به رشد ادبیات و روانشناسی
اجتماعی یک مملکت می شود ،افزود :تئاتر اموزشی های فوق العاده ای برای احاد
جامعه در پی دارد .هم اکنون به دنبال شرایط ایجاد شده به دلیل ویروس کرونا،
8 -7هزار هنرمند تئاتر بیکار در کشور داریم و در صورتی که تلویزیون به تولید
تله تئاتر توجه نشــان دهد ،این تعداد هنرمند شــرایط معیشتی خود را در این
وضعیت تامین خواهند کرد و درامدی خواهند داشت.
ایــن بازیگر با طرح این پرســش که چرا در تلویزیون به درام نویســی شــریف
پرداخته نمی شــود ،اظهار کرد :متاسفانه برنامه ها و سریال هایی که از تلویزیونی
پخش می شــود هیچ اموزه فرهنگی و اجتماعی برای مردم ندارند و براین اساس
مخاطب ترجیح می دهد ،بیننده برنامه های شــبکه های کشــورهایی با رده های
فرهنگی پائین تری باشد تا تماشاگر برنامه های شبکه های داخلی .بهزاد فراهانی
در پایــان صحبت هایش گفت :پیشــنهاد من به مدیران و مســئوالن تلویزیونی
این اســت که از هیئت مدیره خانه تئاتر و اعضــای ان دعوت کنند تا مذاکرات
و گفت وگوهایی با ان ها درباره تولید تله تئاتر داشــته باشیم و پیشنهاداتی را در
جهت تولید تئاتر تلویزیونی به ان ها مطرح کنیم و سیاست های کالنی را در این
خصوص پایه ریزی کنیم. صفحه 4