روزنامه هنرمند شماره 1345
روزنامه هنرمند شماره 1345
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
دوشنبه 17اذرماه 1399سال سیزدهم شماره 4 1345صفـــحه 2500تومـان ISSN 2008-0816
www.jaaar.com
ماجرایپشتپردهشبکهمافیاییسایت هایشرطبندیدراینستاگرام
فقر،فحشا،قمار
نظر وز یر ارتباطات درباره سرنوشت رفع فیلتر تلگرام:
نه موقع انسداد تلگرام نظر
ما را خواستند و نه برای رفع فیلتر!
فهرستهفتگینیویورک تایمز
ازپرفروش ترینکتاب های
حوزه هایمختلف
برگزاری جشنواره های سینمایی
بزرگتر ین چالش این روزهای سینمای جهان
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
از «کن» الگو بگیریم
یا دنباله روی «ونیز» باشیم؟!
سینما3.
CINEMA
کنسرت هایانالین
از سر گرفته می شود
سلبریتی ها جایگز ین فرهیختگان؛
چرا صدای سلبریتی ها از
دانشجویان بلندتر شده است؟
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
برگزاریجشنوارهفجردرشرایطبحرانی
پشتمردمباشید
نه پشت بودجه های میلیاردی!
سینما3.
CINEMA
حاشیه کتاب های درسی
این بار به «قصه های مجید» رسید
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4. صفحه 1
2
گزارشی از پشت پرده شبکه مافیایی سایت های شرط بندی در اینستاگرام
دوشنبـــــــــه 17اذر ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1345
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
اخبار
نظر وزیر ارتباطات درباره سرنوشت رفع فیلتر تلگرام:
نه موقع انسداد تلگرام نظر
ما را خواستند و نه برای رفع فیلتر!
وزیر ارتباطات و فناوری اطالعات درباره سرنوشت فیلتر تلگرام
عنوان کرد این پیان رسان با حکم دستگاه قضایی بسته شده و
ل بازگشایی است ،هرچند به گفته او بعید
با همین حکم هم قاب
اســت نظر دستگاه قضایی در رابطه با این مسئله عوض شده
باشد .اگرچه مردم در موارد متعدد وزارت ارتباطات را متولی
فیلترینــگ و رفع ان می دانند ،اما در اصــل کارگروه تعیین
مصادیق محتوای مجرمانه که دادستان کل کشور ریاست ان
را برعهده دارد ،برای این موضوع تصمیم گیری می کند .البته
ن فیلترینگ پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی نشان
داســتا
داده که عالوه بر کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه ،دســتور
قضایی هم می تواند نقش اساســی در فیلترینگ داشته باشد.
در این راستا و به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطالعات،
محمدجواد اذری جهرمی ،در پاســخ به این ســوال که چرا
باوجود حل مســئله اصلی فیلتر تلگرام ،هنوز این پیام رسان
فیلتر اســت و اینکه ایا عزمی برای رفــع فیلتر تلگرام وجود
دارد ،گفــت :بعید می دانم که نظر دســتگاه قضایی در رابطه
با این مســئله [رفع فیلتر تلگرام] عوض شــده باشد .وی که
در ارتباط تلفنی با برنامه تلویزیونی ســخن می گفت ،درباره
نظر شخصی خود در رابطه با فیلتر تلگرام هم گفت :نه موقع
انسداد تلگرام نظر ما را خواستند و نه برای رفع فیلتر ان نظر
می خواهند .طبیعتاً این مقوله ای اســت که به نظر دســتگاه
قضایی بستگی دارد چراکه با حکم دستگاه قضایی بسته شده
است و با همین حکم هم قابل بازگشایی است .وزیر ارتباطات
و فناوری اطالعات همچنین دربــاره اموزش مجازی با بیان
اینکه طبیعتاً شــرایط کنونی اموزش هم برای معلمان و هم
برای والدین دشــوار است گفت :خانواده ها با مشکالت زیادی
در بحث کیفیت ارتباطات روبه رو هســتند ۴۶ .هزار روســتا
در کشــور داریم که شــرایط تحصیل حضوری برای بسیاری
از ان ها وجود ندارند و مردم این روســتاها انتظار دارند که از
شــبکه ارتباطی خوبی برای اموزش مجازی برخوردار باشند.
در مناطق شهری هم همین وضعیت برقرار است.
کنسرت هایانالین
از سر گرفته می شود
دومین دوره کنسرت های انالین موسیقی ایرانی ـ دستگاهی
به مدت چهار شــب و در هر شــب دو اجرا ،روزهای بیست و
هفتم تا سی اذرماه سال جاری در تاالر رودکی برگزار می شود.
طبــق برنامه ریزی های انجام گرفته ،ایــن دوره از اجراها به
موسیقی سازی و بی کالم اختصاص دارد و در روزهای ۲۷تا
۳۰اذر ماه از طریق صفحه اینستاگرام بنیاد رودکی ،هفدانگ
و سایت تیوال به صورت همزمان پخش خواهد شد .جدول و
ســاعت اجراها متعاقبا اعالم می شود .پیش از این اولین دوره
مجموعه کنسرت های انالین موسیقی دستگاهی به مدت پنج
شــب از ۱۶تا ۲۰مردادماه و با تمرکز بر موســیقی با کالم
در بخش گروه نوازی با حمایت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ
و ارشــاد اســامی و همراهی بنیاد فرهنگــی هنری رودکی
برگزار شــد .دومین دوره کنسرت انالین موسیقی دستگاهی
با حمایت دفتر موســیقی وزارت فرهنگ و ارشــاد اسالمی و
همراهی بنیاد فرهنگی هنری رودکی برگزار می شود.
اینروزهاهمهقائله هایمجازیبهقمارختممی شود!
از درگاه های پرداخت وطنی تا خروج روزانه ارز از کشور
این گزارش به بررســی ساز و کار سایت های شرط بندی در گام اول یعنی جذب مخاطب می پردازد
که مهم ترین و در عین حال مخرب ترین مرحله اســت ،هدف ایــن قائله مجازی فقط الوده کردن
جوانان ایرانی به فعل حرام قمار نیســت .پولشویی ،مواد مخدر ،قاچاق دختران جوان از اجزای اصلی
این سناریوی خطرناک است .برای جمع کردن فالوئر دست به هر کاری می زنند ،پول حرام قمار انقدر
زیرزبانشان مزه کرده و ته مانده غیرت و وجدانشان را هم نشانه گرفته که حاضر می شوند برای افزایش
دنبال کنندگان ،الیوهای زننده بگذارند .الیوهایی که گاهی صدها هزار بیننده دارد .انقدر حیا را خورده
و ابرو را قی کردند که باز هم برای جذب فالوئر ،حاضر می شــوند نامزد خود را وارد رابطه ساختگی با
یکی دیگر از شاخ های اینستاگرامی کنند و جوان بی هدف در دنیای بی سر و ته اینستاگرام را با این
جنجال های فاســد با خود همراه کنند ...ماجرا همین قدر تلخ است و همین قدر دردناک ...شاید در
شبکه اجتماعی اینستاگرام چشمتان به این ویدیوها خورده است ،اما اشتباه است اگر تصور کنید ماجرا
به یک سرگرمی ساده ختم می شود .داستان عمیق تر از ان چیزی است که فکرش را می کنید و عقبه
همه این پســت های جنجال برانگیز یک مافیای بزرگ و سازمان دهی شده به نام مافیای سایت های
شرط بندی است .مافیایی که مدت هاست با استفاده از بستر اینستاگرام و با جذب شاخ های مجازی به
ترکیه شبکه بزرگ تبلیغاتی برای خودش دست و پا کرده است .استراتژی گردانندگان سایت های شرط
بندی یکی است؛ افزایش اعضا و اما هر کدام یک تاکتیک را برای تحقق این هدف به کار می گیرند .اتاق
فکر و ایده پردازی دارند و پشت هر پست به ظاهر اتفاقی انها یک برنامه از پیش تعیین شده با تکیه
برتکنیک های دقیق روانشناسی است .با همین شگردها بعد از مدتی تبدیل می شوند به سلبریتی های
مجازی و افزایش محبوبیت در میان دنبال کنندگان شــان هاله ای از اعتبار برای انها ایجاد می کند .در
ن را ترغیب به صرف پول های خود
مرحله بعد با اتکا به این اعتبار مجازی جمعیت زیادی از دنبال کنندگا
در سایت های شرط بندی و کازینو های انالین می کنند .افسار جوانان را طوری به دست می گیرند که
بعد از مدتی طرف چشم باز می کند و می بیند طعمه این اینفلوئنسرهای از خدا بی خبر شده و هست
و نیستش بر باد رفته است .حاال «سرطان اجتماعی» بهترین تعبیر برای حکایت این روزهای جوانان
ایرانی و سایت های شرط بندی است.
این قائله مجازی فقط به قمار و شرط بندی ختم نمی شود
در این گزارش به ساز و کار سایت های شرط بندی در گام اول یعنی جذب مخاطب می پردازیم.خان
اول سایت های شرط بندی مهم ترین و در عین حال مخرب ترین مرحله است ،هدف این قائله مجازی
فقط الوده کردن جوانان ایرانی به فعل حرام قمار نیست .پولشویی ،مواد مخدر ،قاچاق دختران جوان
از اجزای اصلی این ســناریوی خطرناک است و ماجرا بغرنج تر هم می شود وقتی در دراز مدت اثرات
اجتماعی این بازی کثیف را درتغییر سبک زندگی جوانان می بینیم .وقتی به دست اوردن پول اسان
و بدون زحمت ،فســاد اخالقی ،اباحه گری ،کشف حجاب ،هم باشی جنسی جزو ایده ال های دنبال
کنندگان این شاخ های مجازی می شود.
جنجال ها ،اتاق فکر قماربازان اینستاگرام و لشگر فالوئرها
هدف نهایی قماربازان اینستاگرامی؛ افزایش دنبال کننده هاست .انها خیلی خوب می دانند در هر مرحله
از این بازی چه برگی را برای مخاطب رو کنند .با ایجاد حاشیه ،جنجالی در اینستاگرام راه می اندازند و
میلیون ها نفر را به سمت پیج شاخ های مجازی می کشانند .فقط کافیست حاشیه های جنجالی یک ماه
قبل فضای مجازی را مرور کنید .پویان مختاری؛ جوانکی اس و پاس که بعد از دو سال مهاجرت به
ترکیه ،راه اندازی سایت شرط بندی و خالی کردن حساب جوانان نادان زندگی الکچری برای خودش
دســت و پا کرده است و با دختری به نام نیلی زندگی می کرد ،با یک جنجال اینستاگرامی و به قول
خودشان کات کردن ،در چند روز چند هزار نفر را به فالوورهایشان اضافه می کند .در حالی که تا چند
وقت قبل با پســت هایی از خصوصی ترین لحظات زندگی شان و تفریحات انچنانی جوانان را با خود
همراه کرده بودند ،به این نتیجه می رسند که هر کدام به تنهایی ادامه راه را پیش بروند و با سایت های
شرط بندی و گذاشتن کالهی گشاد بر سر جوانان و گرفتن پولشان طی مسیر کنند .در همین زمان که
یکی بر طبل جدایی می کوبد برادرش که صاحب یکی دیگر از سایت های شرط بندی است برای عقب
نماندن از پروژه افزایش دنبال کنندگان ،عروسی الکچری راه می اندازد و کلیپ های عاشقانه شان موتور
جست و جوی اینستاگرام را پر می کند .همه این جنجال ها نه اتفاقی که برنامه ریزی شده است و هدف
نهایی ان افزایش لشگر فالوورها است ،لشگر فالوورها و سرمایه اجتماعی را که با خود همراه کردند با
تبلیغ سایت های شرط بندی ،انها را به سرمایه اقتصادی تبدیل می کنند.
تاکتیک جذب چهره ها برای سایت های شرط بندی از ریحانه پارسا تا مهراد جم
دالل های میز قمار این روزها دریک بازی تازه دست گذاشتند روی چهره های هنری معروف و جذب
انها به سایت های شرط بندی.از بازیگر گرفته تا خواننده.مهاجرت ریحانه پارسا به ترکیه و جنجال
ارتباطش با گرداننده یکی از ســایت های شــرط بندی و پست هایی که در این چند روز میلیون ها
بار توســط ایرانی ها دیده شــد ،نمونه ای از شــگرد تازه این کاله برداران است .در همین گیر و دار
خبر مهاجرت مهراد جم خواننده پاپ و ارتباطش با دنیا جهابخت؛ یکی دیگر از چهره های معروف
سایت های شرط بندی همه نگاه ها را به سمت خود می کشاند .تا دو هفته دنیا و مهراد جم با نمایش
لحظات خصوصی زندگی و عاشــقانه های نمایشی شان می شــوند برند اینستاگرام و کار به جایی
می رســد که تعداد فالورهای خانم قمارباز اینستاگرامی از هفت میلیون به 10میلیون نفر می رسد.
یکی با اندامش عرض اندام می کند وان یکی با صدایش .جمعشان که جمع می شود شروع می کنند
به تبلیغ سایت شرط بندی .خیلی شیک و مجلسی.
بازی با تابوها ،چالش های جنسی و هتک حرمت اعضای خانواده
غیرت برای قماربازان اینســتاگرامی واژه غریبه ای است ،انقدرکه حاضرند تتمه ان را هم برای جذب
مشتری بیشتر و پول بیشتر بر باد دهند « .میالد حاتمی» که خودش را یکی از چهره های پرنفوذ در
ترکیه می داند حاال از ان ور اب،دست گذاشته روی تابوها و هنجارهای عرفی و اجتماعی خانواده های
ایرانی و چالش راه می اندازد .یک روز چالش پایین کشیدن شلوار اعضای خانواده جلوی دوربین را راه
می اندازد و یک روز از جوان ها می خواهد جلوی پدر و مادرشان با خارج کردن باد از شکم هتک حرمت
کنند ،از این هنجار شکنی فیلم بگیرند و برایش بفرستند .برای بهترین و خنده دار ترین فیلم چالش هم
جایزه تعیین می کند .محتواهایی که در اینستاگرام کالس پیچش را پایین بیاورد و ممکن است مورد
انتقاد برخی هوادارانش قرار بگیرد در کانال تلگرامی اش منتشر می کند که دنبال کنندگانش محدودتر
از اینستاگرام هستند .البته کار به بازی با تابوها و زیرپاگذاشتن حرمت اعضای خانواده ختم نمی شود.
در مرحله بعد چالش جنسی راه می اندازد ،از دختران جوان گمراه می خواهد در چالش جنسی شرکت
کنند و برایش فیلم بفرستند .از جذابیت های جنسی برای جذب مخاطب استفاده می کند و در کانالش
می گوید اگر می خواهید 10فیلم خوب از فالن چالش را برایتان در کانال بگذارم ،این کانال را دست به
دست کنید ،تعداد اعضا که به 60هزار نفر رسید چالش ها را بارگزاری می کنم .در کمتر از چند ساعت
تعداد اعضا 60هزار نفر می رسد برای بوالهوسی و دیدن چند ویدیو .حاال میالد حاتمی و ادمین ها کار
خودشان را شروع می کنند .اول یک فیلم میکس شده کوتاه از زندگی الکچری خودش منتشر می کند
و بعد می نویسد امشب در میز انفجار سایت شرط بندی برایتان جایزه گذاشتیم .شرکت کنید ،برنده
شوید و حالش را ببرید .جوان هایی که مسحور این بازی نمایشی شدند به طمع به دست اوردن یک
زندگی الکچری میلیون میلیون پول ناقابل را به حساب سایت های شرط بندی می ریزند.
نوجوانانی که قربانی می شوند!
این روزها که به دلیل کرونا و انالین شدن کالس های درس ،دست هر نوجوانی یک گوشی تلفن همراه
است ،بی بند و باری در فضای مجازی برای تبلیغ سایت های شرط بندی تبعات تلخی به همراه دارد.
صدها نوجوان دنبال کننده پیج این قماربازان نه تنها دچار انحراف جنسی در حساس ترین سن شده
که ممکن است در این سن و سال کم وارد دنیای قماربازها هم شوند.
بیو پیج را بکش باال تا بدبخت شوی
نمایش ثروت پوشــالی و اســتفاده از کارگران جنســی جلوی دوربین یکی از مهم ترین شگردهای
قماربازان اینستاگرامی است که بسیاری از چهره های قمارباز به ان عالقه خاصی دارند .دسته های دالر
و یورو را جلوی دوربین به نمایش می گذارند و در هر نمایش ثروت یک یا چند کارگر جنسی هم به
صورت نیمه برهنه حضور دارند .ساشــا سبحانی در جت به ظاهر شخصی اش خودش را خوشبخت
ترین می داند و زیر همان پست با یک جمله که با ما میلیونر شو جوان بی هدف را با رویای یک شبه
ره صدســاله رفتن به دنبال خود می کشد .همه شان یک جمله مشترک را پایین پست هایشان تگ
می کنند؛ بیو پیج را باال بکش و خوشبخت شو .بیو را باال کشیدن همانا وبدبخت شدن همانا.
بازوی رسانه ای سایت های قمار کیست؟
این قصه سر دراز دارد .شبکه مافیایی سایت های شرط بندی نیاز به یک بازوی رسانه ای هم دارد .کسی
که بتواند با یک بازی هنرمندانه رسانه ای هر روز به جمع دنبال کنندگان چهره های اینستاگرامی اضافه
کند.ماموریت تحقق این هدف مهم و حیاتی برای گردانندگان ســایت های قمار را به «امین فردین»
سپرده اند .خبرنگار خودخوانده ای که چند وقت قبل به ان ور اب مهاجرت کرد و با راه اندازی کانال
یوتیوبی و به قول خودش افشاگری از ارتباطات بازیگران و سلبریتی ها در دنیای مجازی شهرتی دست و
پا کرد .او بارها بدون سند و مدرک درباره چهره های مشهور جنجال سازی کرده است .بعد از مدتی ادعا
کرد پشت پرده سایت های شرط بندی را افشا می کند .اما خبری از افشای پشت پرده نبود .او خودش
پشــت پرده قمار انالین اســت؛ هم دستی در پولشویی و شبکه قمار و شرط بندی دارد و هم وظیفه
داغ نگه داشتن تنور حاشیه را به عهده گرفته است .این فرد ی بازوی رسانه ای سایت های شرط بندی
است و پول انچنانی می گیرد تا توجه ها را به شاخ های اینستا که سایت قمار دارند جلب کند .خبرنگار
خودخوانده توانایی رسانه ای عجیبی در راه انداختن جنجال و حاشیه دارد .هر شب در الیو قماربازان
اینســتاگرامی باال می اید و اینطور وانمود می کند که می خواهد مچشان را بگیرد و ارتباطاتشان را لو
بدهد ،مخاطب هم بی خبر از این هماهنگی قبلی این الیو را تا انتها تماشا می کند و بعد هم جذب پیچ
اینفلوئنسرها می شود .امین فردین نصف راه را رفته و بقیه را به اداره کنندگان سایت های شرط بندی
می سپرد که چه کنند پای مخاطب از همه جا بی خبر که عموما جوان های 18تا 30ساله هستند را
به سایت های قمار انالین باز کنند.
وقتی کانال های تلگرام وطنی سایت قمار تبلیغ می کنند
اما همیشــه پای اینســتاگرام در میان نیست و ابزار تجارت سیاه ســایت های شرط بندی شبکه
اجتماعی تلگرام هم هست.تلگرام پای ثابت و پر رنگ تبلیغ سایت های شرط بندی است .سایت های
شرط بندی و ادمین هایشان پول هنگفتی را برای تبلیغ به ویزیتورهای تبلیغاتی می دهند .ویزیتورها
هم تمام تالششان را می کنند تا در کانال های پرطرفدار ،لینک سایت را با عکس و جمالت هیجان
انگیز بگذارند .اینکه چطور می شود ادمین بسیاری از کانال های تلگرامی به راحتی سایت های شرط
بندی را در کانال هایی با هزاران عضو تبلیغ می کنند و کسی جلوی فعالیت انها را نمی گیرد جای
سوال دارد .مسئوالن پلیس فتا ،اعضای کمیته تعیین مصادیق مجرمانه رایانه ای وهمه سازمان ها و
نهادهای مســئول پرونده سایت های شرط بندی نمی دانند سایت های قمارانالین با تبلیغ زنده اند
و اگر جلوی تبلیغ این سایت ها در کانال های وطنی گرفته شود درصد قابل توجهی از اعضای این
سایت ها ریزش پیدا می کنند؟
شرط بندی بر سر چیست؟
قماربازان در ســایت های شرط بندی بر سر همه چیز شرط بندی می کنند .البته شرط بندی بر
ســر نتیجه بازی های فوتبال لیگ ایرانی و اروپایی یکی از اصلی ترین شــرط بندی هاست .زمان
به پایان رسیدن جهان ،شــرط بندی بر سر انتخابات امریکا ،تعداد فوتی های روزانه بر اثر کرونا،
شــرط بندی های خنده دار هم در این سایت ها کم نیست .شرط بندی بر سر واکسن کرونا و هر
موضوعی که فکرش را بکنید.
اعترافات اقای هزینه و نقطه اتصال همه سایت های شرط بندی
یکــی از قماربازها به نــام داوود هزینه ،در یکی از الیوهای اینســتاگرامی اش اعتراف می کند و
می گوید«:اگر ما از خوشــی هایمان فیلم می گذاریم ،الیف اســتایل زندگی مــان را می گیریم و
می فرستیم به این دلیل نیست که بخواهیم دل شما را بسوزانیم.چرا باید این کار را انجام دهیم؟
شما نباشــید ما هم نیستیم .این بیزینس کاری ما و روش تجارت ما هست .از ما می خواهند که
این کار را انجام دهیم« ».شــما نباشید ما نیستیم»؛همین یک جمله سند مهمی است بر اثبات
این ادعا که پول زندگی الکچری گردانندگان ســایت های شرط بندی از جیب جوان ها و انهایی
است که سرمایه شــان را حرام سایت های شرط بندی می کنند .اما چه کسی تعیین می کند که
گردانندگان ســایت های شــرط بندی چطور باید پیش بروند و چه باید کنند؟ چه کسی از داوود
هزینه و امثال انها می خواهد که از تفریحات الکچری شان پست بگذارند؟
این پدر و پسر
سرنخ کالف پیچیده سایت های شرط بندی و جنجال ها و حاشیه هایش در دستان یک پدر و پسر
است .فردی به نام «مونتیگو» یا فرشید امیرشقاقی و پدرش «سعداهلل امیرشقاقی»؛ ملقب به دکتر.
پنل مادر همه سایت های شرط بندی در دست این دو نفر است و تقریباً تمامی افرادی که در فضای
ط بندی را تبلیغ می کنند برای مونتیگو و پدرش کار می کنند و براساس
مجازی ســایت های شــر
ســناریوهای انها بازی می کنند .بسیاری از رپرها و خواننده های زیرزمینی از جمله سیجل،علیرضا
جی جی ،عرفان و دیدار،ســهراب ام جی ،پارسا لیپ ،رضا پیشرو،سپهر خلسه ،خشایار اس ا.هم به
واسطه مونتیگو جذب سایت های شرط بندی شدند و حاال یا خودشان پنل سایت شرط بندی دارند
یا موظفند در ازای گرفتن سود ،سایت های شرط بندی را تبلیغ کنند 60 .درصد سود از برد و باخت
شرکت کنندگان در سایت های شرط بندی به گردانندگان ان داده می شود .پرونده سایت های شرط
بندی مثنوی هفتاد من کاغذ اســت.افزایش سرسام اور ســایت های قمار ،گردش مالی و رقم های
نجومی درامد ســایت های شــرط بندی در یک روز ثابت می کند مافیای شــرط بندی در طراحی
برنامه های بلندمدت و کوتاه مدت خود موفق بوده است.
ابهام پشت ابهام؛ از درگاه های پرداخت وطنی تا خروج روزانه ارز از کشور
ابهام های بســیاری در این خصوص وجود دارد .ساز و کار مالی سایت های شرط بندی چگونه است؟
ســایت هایی که از خارج از کشور اداره می شــوند چطور به درگاه های بانکی کشور متصل هستند؟
چندســال از تاریخی که مسئوالن عزمشان را برای برخورد با ســایت های شرط بندی جزم کردند
می گذرد اما صاحبان این سایت ها هر روز پولدارتر می شوند ،پرونده مالباخته ها در پلیس فتا هر روز
قطورتر ،باند پولشویی در ایران که نقش تسهیل گری برای داد و ستدمالی سایت های شرط بندی را
فراهم می کند هم هر روز قدرتمندتر. صفحه 2
برگزاری جشنواره های سینمایی بزرگترین چالش این روزهای سینمای جهان
از «کن» الگو بگیریم یا دنباله روی «ونیز» باشیم؟!
3
دوشنبـــــــــه 17اذر ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1345
www.honarmandonline.ir
سینمــــــا
CINEMA
یادداشت
برگزاری جشنواره فجر در شرایط بحرانی
پشت مردم باشید
نه پشت بودجه های میلیاردی!
افشین علیار
برگزاری جشــنواره ها در دوران کرونا یکی از چالش های مهم ســینما در طی حدود یک ســال
اخیر بوده و رویدادهای مهم ســینمایی سیاست های متفاوتی را در مواجهه با این بحران جهانی
در پیش گرفتند .پیش از ان که به ماجرای شــیوع ویروس کرونا به عنوان یک بحران جدی و
جهانی نگریسته شود؛ در روزهای نخست سال میالدی ،سی و پنجمین جشنواره فیلم ساندنس
از تاریخ ۲۳ژانویه تا ۲فوریه ( ۳تا ۱۳بهمن) در ایالت یوتای امریکا برگزار شد که جایزه بزرگ
ان نیز به «یلدا» ساخته مسعود بخشی از سینمای ایران اعطاء شد و ۱۸روز بعد نیز هفتادمین
جشنواره فیلم برلین ،بزرگترین رویداد ساالنه سینمای جهان از حیث حضور مخاطبان در المان
کلید خورد و طبق روال هر ساله با زرق و برق همیشگی و حضور گسترده سینمادوستان برگزار
شد و جایزه خرس طالی ان نیز به سینمای ایران رسید.
اندکی بعد و با طغیان کرونا در امریکا ،برخی یک جشنواره سینمایی را متهم اصلی اغاز کرونا در
امریکا قلمداد کردند .منظور این دســته افراد جشنواره فیلم ساندنس بود که با حضور میهمانان
بیــن المللی از کشــورهای مختلف و مناطق مختلف امریکا برگزار شــد و تعدادی از شــرکت
کنندگان اعالم کرده بودند با عالیمی شبیه بیماری کرونا رو به رو شده اند .این جشنواره میزبان
۱۲۰هزار نفر در یک تفرجگاه کوچک کوهستانی بود که با نمایش فیلم و برگزاری میهمانی در
فضاهای بســته برگزار می شود و برخی رسانه ها از بازگشت چندین نفر از میهمانان جشنواره به
دلیل عالیم شدید بیماری در حین جشنواره نیز گزارش دادند .بسیاری از دیگر شرکت کنندگان
در جشنواره ساندنس در شبکه های اجتماعی تجربه بیماری خود را پس از جشنواره به اشتراک
گذاشــتند .با افزایش اگاهی جهانی نسبت به شیوع گســترده ویروس کرونا در اکثر کشورهای
جهان ،هفتاد و ســومین جشنواره فیلم کن با چالشی مهم برای برگزاری یا عدم برگزاری رو به
رو شــد .این جشــنواره قرار بود از ۱۲تا ۲۳ماه می ( ۲۳اردیبهشت تا ۳خرداد) برگزار شود که
نخست به سبب شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاد و مسئوالن ان درنظر داشتند این جشنواره
را با عادی تر شدن شرایط در پایان ماه ژوئن و اوایل جوالی برپا کنند ،اما تمدید شرایط قرنطینه
در فرانســه و ممنوعیت برگزاری هر جشنواره و رویداد حداقل تا اواسط ماه جوالی (اواخر تیر)،
بار دیگر برگزاری کن ۲۰۲۰را در هاله ای از ابهام فرو برد و سرانجام با فروکش نکردن چشمگیر
ویــروس کرونا عمال هیچ راهی برای برگزارکنندگان کن به جز لغو جشــنواره باقی نماند و تنها
بازار جشــنواره کن ( )Marché du Filmامسال به صورت انالین از تاریخ ۲۲تا ۲۶ژوئن (۲
تا ۶تیر) برگزار شــد .اغلب فیلم های انتخابی کن نیز با برچسب «کن »۲۰۲۰در جشنواره های
دیگر به نمایش گذاشته شدند.
پس از ان جشــنواره الف جهانــی کارلوی واری جمهوری چک که قرار بــود از تاریخ ۲تا ۱۰
جوالی ۱۱( ۲۰۲۱تا ۱۹تیر )۱۴۰۰برگزار شــود -نیز در راستای کنترل شیوع ویروس کرونا
به صورت رسمی دوره سال ۲۰۲۰خود را لغو کرد .این رویداد سینمایی که مهمترین جشنواره
اروپای مرکزی و شرقی به شمار می رود ،تالش کرد نسخه ای ویژه و فیزیکی را تحت عنوان «½
»۵۴ Karlovy Vary IFFبرگزار کند اما به ســبب نگرانی از سالمت مخاطبان بار دیگر لغو
شــد .در انتها ۱۶فیلم رقابتی این جشــنواره در ۹۶سالن سینمایی در سراسر کشور جمهوری
چک به نمایش گذاشــته شدند .در این میان شــمار قابل توجهی از جشنواره های سینمایی با
اتخاذ سیاســتی مشابه به طور کلی تصمیم به لغو دوره سال ۲۰۲۰خود کردند که از ان جمله
میتوان به جشنواره های ادینبورگ (اسکاتلند) ،هنگ کنگ (هنگ کنگ) ،مومبای (هند) ،مونیخ
(المان) ،سیاتل (امریکا) ،تلوراید (امریکا) ،ترایبکا (امریکا) ،ژنو (سوئیس) ،میسنک (بالروس)،
سن فراسیسکو (امریکا) ،جشنواره مســتقل بوینس ایرس (ارژانتین) ،الس پالماس (اسپانیا)،
کارگردان های جدید/فیلم های جدید (امریکا) ،سیدنی (استرالیا) ،پالم اسپرینگز (امریکا) ،حقوق
بشــر پراگ (جمهوری چک) و ...اشــاره کرد .جشــنواره فیلم لوکارنوی ســوئیس ،جشنواره
فیلم تورنتو ،جشــنواره فیلم لندن ،جشنواره شب های ســیاه تالین در کشور استونی ،جشنواره
جنوب از جنوب غربی استین (امریکا) ،جشنواره بین المللی مستند امستردام (ایدفا) ،جشنواره
معتبر انیمیشــن اَنسی فرانسه ،ملبورن استرالیا ،جشنواره موسسه فیلم امریکا ،جشنواره مستند
کپنهاگ ،جشــنواره مستند الیپزیک ،جشــنواره فیلم خنت بلژیک ،جشنواره بین المللی فیلم
استانبول ،جشــنواره فیلم کراکو لهستان ،فرایبورگ المان ،جشــنواره فیلم لیدز در انگلستان،
جشنواره انیمیشــن منچستر ،جشنواره فیلم نیویورک ،جشــنواره فیلم نورویچ ،جشنواره فیلم
پاناما ،جشــنواره فیلم ریندانس ،جشنواره فیلم سارایوو ،جشنواره فیلم شانگهای ،جشنواره فیلم
صوفیه ،فیلم های شــرقی ژنو ،اکنون خاورمیانه در فلورانس ایتالیا ،جشــنواره فیلم سالونیکای
یونــان ،جئونجوی کره جنوبی ،جشــنواره فیلم ونکوور و ...نیــز از جمله مهم ترین رویدادهای
ســینمایی بودند که عمدتا به صورت انالین برگزار شــدند و یا به صورت ترکیبی از رویدادهای
مجازی و حضوری برپا شدند .ونیز که چند سالی است تا حدودی گوی سبقت را از دو رقیبش
یعنی کن و برلین ربوده ،امســال پیشــگام حرکتی با شــعار «اغازی دوباره برای سینما» شد و
به عنوان اولین جشــنواره سینمایی شاخص سینمای جهان به صورت حضوری در دوران شیوع
بحران کرونا از تاریخ ۲تا ۱۲ســپتامبر ( ۱۲تا ۲۲شــهریور )۱۳۹۹برگزار شد تا اغازی دوباره
برای ســینمایی رقم بزند که حداقل در شش ماه گذشــته ان اسیب های جدی از بحران کرونا
دیده بود .هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم ونیز البته با پروتکل های سختگیرانه ای چون استفاده
اجباری از ماســک ،نمایش فیلم ها با رعایت فاصله اجتماعی ،تب ســنجی از شرکت کنندگان،
انجام دوبار تســت کرونا برای مهمانان بین المللی خارج از اتحادیه اروپا ،کاهش شمار عکاسان
خبــری و برگزاری نشســت های مطبوعاتی به صورت مجازی یا با حداقــل تعداد خبرنگاران با
موفقیت برگزار شد تا راه را برای سایر جشنواره ها هموار کند.
با فاصله زمانی اندک پس از ونیز ،شــانزدهمین دوره جشــنواره فیلم زوریخ از ۲۴سپتامبر تا ۴
اکتبر ( ۳تا ۱۳مهرماه) به صورت کامال حضوری و با اســتقبال گســترده مخاطبان و اهالی
سینما و با پروتکل هایی کمتر سختگیرانه در مقایسه با ونیز برگزار شد.
تجربه موفق برگزاری حضوری جشنواره ونیز و پس از ان زوریخ ،جسارت کافی را به برخی دیگر
از جشــنواره های ســینمایی داد که با رعایت پروتکل های بهداشتی طبق روال سالهای گذشته
میزبان حضور مخاطبان و اهالی سینما باشند.
جشنواره فیلم قاهره در مصر هم اکنون به شکل فیزیکی در حال برگزاری است و جشنواره های
فیلم سن سباستین ،انتالیا ،بوســان ،توکیو ،بروکسل ،شیکاگو ،ا ِل گوناُ ،کلن ،حیفا ،هلسینکی،
ماالگا ،مسکو ،نیوزلند ،ریکیاویک ،ترانسیلوانیا ،جشنواره مستند زاگرب و ...نیز از جشنواره های
مهمی سال بودند که در ادامه به صورت ترکیبی از فیزیکی و انالین برگزار شدند.
برخی جشــنواره های ســینمایی عالوه بر معرفی پروتکل های بهداشتی ،تمهیدات دیگری را نیز
برای برگزاری حضوری اتخاذ کردند .جشــنواره ونیز شمار فیلم های حاضر در برنامه امسال خود
را کاهش داده بود ،جشنواره فیلم بوسان امسال بدون حضور میهمان خارجی و فقط با مخاطبان
داخلی در کشــور کره جنوبی برگزار شــد و جشــنواره فیلم توکیو با حذف بخش های رقابتی و
معرفی بخشی جدیدی شامل ۳۰فیلم با عنوان «توکیو پریمیر» ،تنها یک جایزه به بهترین فیلم
از نگاه مخاطبان اختصاص داد.
جشــنواره فیلم لوکارنو نیز امســال بر خالف گذشته ۲۰ ،پروژه انتخابی را برای بخشی با عنوان
«فیلمهایی برای فردا»انتخاب کرده بود که شــامل ده فیلم بین المللی و ده فیلم سوییســی در
مراحل مختلف تولید بودند که به ســبب شــیوع ویروس کرونا فرایند تولید انها به تاخیر افتاده
بود و در نهایت به دو پروژه برگزیده هر کدام مبلغ ۷۷هزار دالر کمک مالی برای ادامه ساخت
و فرایند تولید اعطاء کرد .ناگفته نماند جشــنواره فیلــم کن که دوره ۲۰۲۰خود را لغو کرده
بود در نهایت نســخه ای ویژه و سه روزه این جشــنواره را در ماه اکتبر برگزار کرد که با نمایشی
منتخبی از اثار این رویداد ســینمایی شــامل چهار فیلم بخش رقابتی ،فیلم های بخش کوتاه و
سینه فونداسیون همراه شد و در نهایت برنده نخل طالی فیلم کوتاه و برندگان سینه فونداسیون
معرفی شــدند .جشــنواره فیلم برلین اخیر اعالم کرده در تدارک برای برگزاری دوره هفتاد و
یکم این رویداد ســینمایی در سال اینده به صورت فیزیکی است و قرار است ظرفیت سالن های
نمایش بین ۴۵تا ۵۰درصد و بر اساس قوانین فاصله گذاری اجتماعی باشد.
بحران کرونا ،امسال عالوه بر جشنواره ها ،جوایز سینمایی را نیز تحت تاثیر قرار داد و چهاردهمین
دوره جوایز ســینمایی اسیاپاســیفیک امسال لغو شده است .مراســم نود و سومین دوره جوایز
سینمایی اسکار که ایستگاه پایانی فصل جوایز سینمایی ۲۰۲۰-۲۰۲۱است نیز با حدود دو ماه
تاخیر به ۲۵اوریل ۵( ۲۰۲۱اردیبهشت )۱۴۰۰منتقل شده است .اکادمی اسکار امسال ضمن
تمدید مدت زمان اکران اثار برای رقابت در این جوایز ،بنابر شرایط خاص ایجاده شده به سبب
شیوع ویروس کووید ۱۹-اعالم کرده فیلم هایی که در سامانه های نمایش انالین نیز اکران شوند
بنابر شرایطی واجد شرایط رقابت در اسکار ۲۰۲۱هستند.
این روزها بحث نحوه برگزاری ســی و نهمین جشــنواره فیلم فجر داغ است که در نهایت دبیر
جشــنواره فیلم فجر اعالم کرده اســت که فعال گزینه فقط نمایش برای داوران را جدی گرفته
اســت و به گزینه های دیگری همچون نمایش با پروتکل های بهداشــتی برای اهالی رســانه و
ســینماگران و در شیوه سوم اگر شــیوع کرونا در مرحله حاد نباشد ،نمایش محدود برای مردم
صحبت کرده اســت؛ اما باید دید در نهایت چه تجربه ای برای فیلم فجر پیش رو رقم می خورد
به هرحال جشنواره فیلم فجر سرنوشت تولیدات سال سینمای ایران را رقم می زند و اکران سال
بعد را مشخص می کند.
با پیدایش و شــیوع ویروس کرونــا فعالیت های فرهنگی و
هنری در کل دنیا تعطیل شــده اســت تمامی جشنواره ها و
دورهمی های هنری به زمان دیگری موکول شــده است در
کشور ما هم این اتفاق رخ داده و از سوم اسفند 98سینماها
و کلیه فعالیت هنری و فرهنگی تعطیل شــده است ،که این
اتفاق باعث بیکاری ده ها هزار نفر شده با وجود این شرایط و
اینکه وضعیت شهر تهران در حالت نارنجی و قرمز متغیر است
و در شرایطی که سالن های سینما تعطیل اند اما دبیر سی و
نهمین جشنواره فجر فراخوان شرکت در جشنواره منتشر و
نشســت مطبوعاتی برگزار می کند ،در نگاه نخست شبیه به
یک شوخی ست اما بیشتر فاجعه برانگیز است .از سوی دیگر
چند روز پیش تهیه کننده ای در صفحه شــخصی اش نوشته
بود جشــنواره فیلم فجر باید برگزار شود مگر فرق فوتبال با
سینما چیســت که در جهان فوتبال در حال برگزاری ست
پس جشنواره فجر هم می تواند برگزار شود!! ضمن احترام به
این تهیه کننده پیشکسوت که بیشتر فیلم هایی که تهیه کرده
فروش چندانی نداشــته اما فرق بسیاری ست بین برگزاری
جشــنواره و فوتبال که توضیحش را همه می دانند اما جالب
تر از این موضوع تاکید دبیر جشنواره به برگزاری در تاریخ هر
ساله است انگار دبیر محترم نمی دانند در چه برهه حساسی
قرار گرفته ایم در شــرایطی که روزانه بیش از 300نفر بر اثر
کرونا فوت می کنند اقای طباطبایی نژاد از مشــارکت اهالی
رسانه و منتقدان و از ان فاجعه تر سینماهای مردمی می گوید!
اصرار دبیر به برگزاری جشــنواره در شرایطی که در سال 99
تولید اثار ســینمایی کم بوده قابل توجیه نمی باشد ولیکن
می گویند احتماال چند اثر قابــل توجه در این دوره خواهیم
داشــت! در چند سال اخیر خروجی جشنواره فجر چه بوده؟
جز چند اثر ایا فیلم های جشنواره ای توانسته اند برای مخاطب
مهم باشــند؟ در سی و هشت دوره پیش که جشنواره هیات
انتخاب اثار داشت خروجی جشنواره ناله و حسرت و خیانت
و سیاهی بود حاال که هر فیلمی با هر متریال غیراستانداری
می تواند در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر شرکت کند که
دیگر بحثی نمی ماند ،احتماال هر فیلمی که در دوره های قبل
نتوانسته بود به جشنواره ورود کند و حتی اکران عمومی شود
امسال حضورش در جشنواره قطعی است این را اضافه کنید
که چند تن از کارگردانان مشــهور سینمای ایران فیلم اماده
نمایش دارند اما محال است انها فیلمی به دبیرخانه جشنواره
تحویل بدهند چرا که هنرمند واقعی مخاطب انبوه و قضاوت
منتقد و دیده شدن در اثار درست انتخاب شده را می خواهد .از
سوی دیگر هر رویداد هنری در کشور یک بودجه ای دارد اینکه
دبیر محترم در نشست خبری از گفتن رقم بودجه طفره رفتن
به کنار اما حدود ده ماه می شود که بخشی از اهالی سینما که
قشر اسیب پذیر جامعه می باشند که خانه سینما می تواند به
راحتی انها را شناســایی کند بیکار می باشند منظور نگارنده
از بخش خدمات ســالن های سینما تا ادم های زحمت کش
بخش تولید سینماست ،یکسال جشنواره فجر برگزار نشود این
بودجه صرف ادم های سینما بشود ،اتفاق خاصی رخ نمی دهد
امــا از انجایی که مصلحت اندیشــی و تاکیدورزی را اولویت
می دانند می بایســت جشنواره (که اساســا نامش نمی تواند
جشنواره باشد بلکه یک دورهمی ساده به صرف بودجه خواری
اســت) را به هر نحوی که شده است برگزار کنند حتی بدون
مخاطب خاص و عام ،این شکل از برگزاری قتل دسته جمعی
اهالی هنر و رســانه اســت هر چند هم که در بهمن ماه امار
بستری ها و مرگ ها کاهشی باشد وقت برای برگزاری جشنواره
و نمایش فیلم همیشه وجود دارد .در چنین وضعیتی نه اجرای
فیزیکی نه انچه که دبیر محترم گفتند نمی تواند عملی باشد
در حال حاضر هر روز ستاد ملی مبارزه با کرونا تمهیداتی برای
جلوگیری از شیوع در نظر می گیرد تا افراد کمتری در مرض
خطر قرار بگیرند اما اینکه حتما و باید یک جشنواره در تاریخ
مقرر برگزار شــود به شدت بی انصافی ست حتی اگر به شکل
محدودش باشــد ،اهمیت و امنیت حفظ سالمتی افراد باید
در اولویت قرار بگیرد ،جشنواره نیاز به همدلی دارد جشنواره
گردهمایی فرهنگی ست که باید با استانداردهای الزم صورت
بگیرد ،قطعا جشنواره فیلم فجر برای اهالی سینما و مخاطبان
اهمیت دارد چرا که معتبرترین جشــنواره ملی ست و ان را
نباید بی هویت کرد جشنواره برای مردم است نه صرفا برای
داوری و مسابقه ،اساسا منطق روشن و نگاهی متفکرانه ای در
این شیوه نادرست برگزاری احساس نمی شود ،کاش مسئوالن
ســینمایی کشورمان پشت مردم بودند حتما ان وقت سی و
نهمین جشنواره فیلم فجر به زمان بهتری موکول می شد. صفحه 3
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره • 1345دوشنبه 17اذرماه • 1399سال سیزدهم • 4صفـــــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
11:56
اذان ظهر
16:51
غروب افتاب
17:11
اذان مغرب
اذان صبح فردا
طلوع افتاب فردا
05:31
07:01
گنج سخن
امام حسین علیه السالم :
هر کس فکرش به جایى نرسد و راه تدبیر بر او بسته شود،
کلیدشمداراست.
بحاراالنوار ،ج ،75ص128
پندبزرگان
مایه خوشبختی انسانیت است
که هر انسانی فقط انی هست که هست.
فرناندوپسوا
حافظانه
صنما با غم عشق تو چه تدبیر کنم
تا به کی در غم تو ناله شبگیر کنم
دل دیوانه از ان شد که نصیحت شنود
مگرش هم ز سر زلف تو زنجیر کنم
حاشیه کتاب های درسی
این بار به «قصه های مجید» رسید
پس از ماجرای تغییر داستان نادر ابراهیمی در کتاب درسی ،این بار در داستانی از «قصه های مجید» تغییراتی ایجاد کرده اند.
هوشنگ مرادی کرمانی ،نویسنده کتاب می گوید این موضوع بدون اطالع و رضایت او بوده است .این روزها بحث تغییر متن
نویسنده ها در کتاب های درسی حاشیه ساز شده و این موضوع در فضای مجازی با واکنش های زیادی همراه است .گاه با حذف
نام و اثر نویسند ه و شاعری مواجه بوده ایم و گاهی تغییر در متن بوده که سبب اعتراض شده است .چندی پیش ماجرای تغییر در
داستان «قلب کوچک را به چه کسی بدهیم» نوشته نادر ابراهیمی در کتاب هفتم دبستان مطرح شد که مورد رضایت خانواد ه این
نویسنده فقید نبود .این بار هم نوبت داستان «سفرنامه اصفهان» از سری داستان های «قصه های مجید» نوشته هوشنگ مرادی
کرمانی است .در متن اصلی داستان امده است« :بی بی برایم بار و بندیل بست .من هم بیکار ننشستم ،ناشتایی خورده و نخورده
پریدم روی چرخ »...اما در کتاب درسی متن را این طور تغییر داده اند« :بی بی وقت نماز صبح بیدارم کرد ،برایم بار و بندیل بست.
من هم نماز خواندم ،ناشتایی خورده و نخورده ،پریدم روی چرخ »...جای دیگری هم در متن اصلی داستان مرادی کرمانی امده
است« :ظهر شد .صدای اذان می امد .کار اکبر اقا تمامی نداشت .حوصله ام سر رفته بود »...اما در کتاب درسی بچه ها داستان را
این گونه تغییر داده اند« :ظهر شد ،صدای اذان می امد .وضو گرفتم و نماز خواندم .کار اکبر اقا تمامی نداشت .حوصله ام سر رفته
بود».. .؛ البته در کتاب درسی نوشته اند «با اندک تغییر» .در پی این اتفاق با هوشنگ مرادی کرمانی ،خالق «قصه های مجید»
تماس می گیریم .او می گوید :بله در متن اصلی این طور نیست که مجید نماز بخواند؛ به هر حال بدون مجوز نویسنده و بدون اطالع
من دست به چنین کاری زده اند .من رضایت ندارم و اطالع هم نداده اند.او سپس اظهار می کند :هر شخصیتی که نویسنده ای
یدانم با این کار چه هدفی را دنبال
می نویسد ،طبیعتا برای او کارهایی می گذارد که در حد توان و سوابق ان شخصیت است .نم
می کنند .به نظر من این موضوع بیشتر ضرر می زند زیرا معلمان و بچه ها اصل قصه را می خوانند .در متنی که نویسنده اش زنده
است ،دست می برند و اطالع نمی دهند؛ این کار درستی نیست .مرادی کرمانی خاطرنشان می کند :مجید به سنی نرسیده که نماز
بخواند .در هیچ کدام از داستان ها هم نماز نخوانده است اما بی بی نماز می خواند و چندجای داستان سر سجاده است که کار خیلی
خوبی هم هست .اما مجید یک بچه ۱۲-۱۰ساله است و به سنی نرسیده که نماز بخواند؛ در این داستان این بچه می خواهد به
اصفهان برود و جاهای دیدنی اش را ببیند .او با تاکید بر این که تغییر در شخصیت ها و داستان به ضرر مخاطبان است ،به تغییراتی
که چند سال قبل هم بر این داستان اعمال شده بود اشاره و بیان می کند :می توانند داستان را بردارند و داستان دیگری بگذارند.
««قصه های مجید» ۳۸داستان است و زمانی که مخاطب این داستان را به همراه داستان های دیگر می خواند متوجه می شود با
شخصیت داستان متضاد است .این نویسنده پیشکسوت سپس با اوردن مثالی ،می گوید :این داستان مانند خانه من است ،انگار
که امده اند و بدون اجازه من در بخشی از خانه ام اتاق ساخته اند .ایا این کار درست است که بدون اجازه چنین کاری کنند؟ باید از
من دو خط اجازه می گرفتند که با تغییر منتشر می کنیم .این تغییرات باعث می شود شخصیت داستان به شخصیتی غیرقابل باور
تبدیل شود و توی ذوق معلم و دانش اموز می زند .در داستان دست می برند و می خواهند از این راه بچه ها را نمازخوان کنند اما این
کار تاثیر اموزشی و تربیتی برای بچه ها ندارد .این داستان ،داستانی ادبی است .موضوع دیگری که چندی پیش با حرف و حدیث
همراه بود ،تغییر داستان نادر ابراهیمی بود؛ داستان «قلب کوچک را به چه کسی بدهیم» این نویسنده فقید با تغییراتی در کتاب
هفتم دبستان منتشر شد که مورد تایید خانواده او نبود و اعتراض همسرش را در پی داشت؛ در متن اصلی اثر امده است« :قلبم را
ن ما و از خانه ما بیرون انداختند ».اما در کتاب درسی این
می بخشم به هم ه ان هایی که جنگیدند و دشمن را از خاک ما ،از سرزمی
متن این گونه تغییر پیدا کرده است« :قلبم را می بخشم به همه ان هایی که ب ه خاطر اسالم جنگیدند ».فرزانه منصوری -همسر
این نویسنده -در پی این موضوع در بیانیه ای نوشت« :این «دخالت در اثر نویسنده» را عالقه مندان به اثار نادر ابراهیمی خبر دادند.
قضیه را پی گرفتم و متوجه شدم جمله ای به اثر اضافه شده که نه تنها ان را موثر و زیباتر نکرده ،بلکه مفهوم وسیع و گسترد ه ا نرا
هم محدود کرده است .این کتاب قریب به ۳۰سال است که در خانواده ها می چرخد و به صورت پویانمایی هم ساخته شده است.
پدر و مادرهای امروز در کودکی ا نرا خوانده اند و حال برای فرزندشان می خوانند و تغییرات ا نرا می فهمند .در دنیای امروز ،که هر
اتفاق کوچکی در هر گوش ه دنیا ،بی درنگ ،به چشم و گوش همه می رسد ،چطور فکر کرده اند که «این نیز بگذرد و کسی نخواهد
فهمید بدون اجاز ه صاحب اثر دستی در ان برده ایم»؟! بارها متوجه شده ام که بدون اطالع و مجوز از ما ،اثار نوشتاری و سرودهای
ملی میهنی همسرم ،نادر ابراهیمی را در کتاب های درسی گذاشته اند ،و با تصاویر نامربوط و نازیبایی تزیینش کرده اند که نسبتی
با پیام و مفهوم اثر ندارد .تذکر داده ام ،امید که نتیجه بخش باشد .قبل از ان که اقام ه دعوی کنم ».در پی اتفاق که حدود یک ماه
پیش رخ داد ،محسن حاجی میرزایی -وزیر اموزش و پرورش -در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت« :از تغییر متن نویسنده
فاخر کشورمان در کتاب فارسی پایه هفتم ،متاسف شدم( .هرچند تغییر در دوره مسوولیت من نبوده است) .در همان ماه های اول
مسوولیت ،فرایند دقیق ،منسجم و حرفه ای را برای بررسی و اصالح تغییرات تدوین و ابالغ کردم تا مطمئن شویم که در اینده
شاهد چنین مواردی نخواهیم بود .همچنین از همکاران خود در سازمان پژوهش و برنامه ریزی اموزشی خواستم تغییرات دو سال
اخیر کتاب های درسی را بازبینی و اصالحات الزم را در چاپ جدید اعمال کنند».
سلبریتی ها جایگزین فرهیختگان؛
چرا صدای سلبریتی ها از دانشجویان بلندتر شده است؟
فردین کریمی ،جامعه شــناس کشــورمان معتقد است که
در ســال های اخیر برخی ســلبریتی ها جای افــراد بانفوذ و
تحصیل کرده به ویژه روشــنفکران را گرفتند و برای به دست
اوردن شــهرت ،بر اتفاقات مختلف موج سواری کرده و در هر
موردی اظهارنظر می کنند .مردم و به ویژه جوانان نیز از این افراد
الگوبرداری می کنند که این امر یکی از بزرگ ترین اسیب های
جامعه امروز به شمار می رود .وی با بیان اینکه ما دشمنانی داریم
که در برخی موارد همچون مسائل سیاسی و اعتقادی گاهی
از ما اگاه تر هستند و با ترفندهای توهین ،دروغ و شبه افکنی
و حتی تخریب اشخاص بانفوذ و تاثیرگذار به ذهن افراد نفوذ
می کنند تا به جامعه ضربه وارد کنند ،می افزاید :ما باید به جای
اینکه برخی سلبریتی ها را به عنوان الگو معرفی کنیم ،به فکر
این باشیم که الگوهایی از بین دانشگاهیان و فرهیختگان برای
جوانان داشــته باشیم تا از این طریق بتوانیم از نفوذ و تهاجم
فرهنگی جلوگیری کنیم .کم تر کسی است که در اوایل دوران
پیروزی انقالب اسالمی نامی از استاد مطهری یا علی شریعتی
نشنیده و مدتی تحت تاثیر افکار این اساتید قرار نگرفته باشد.
اثار اساتیدی همچون شهید بهشتی و مطهری همچنان نیز
در دانشگاه ها تدریس می شود و کتاب های مختلفی برگرفته
نصیحتوزیرانه
از اندیشــه انها به نگارش درامده است .در دورانی که انقالب
اسالمی شکل گرفت ،اساتید و فرهیختگان کشور که با مطالعه
و علم به مدارج عالی رسیده بودند ،به عنوان سلبریتی شناخته
می شدند و در افکار عمومی تاثیرگذار بودند .اما اکنون معنای
ســلبریتی متفاوت شده و جوانان در پوشش ،سبک زندگی و
حتی کلمات کاربردی روزانه از افرادی که شاید در عرصه های
فرهنگی و هنری در قاب تلویزیون و سینما و امروز در فضای
مجازی فعالند ،الگوپذیر شده اند .احسان شاه قاسمی ،استادیار
ارتباطات دانشگاه تهران با بیان اینکه ما از سلبریتی ها پیروی
می کنیم ،چون به صورت نیابتی از زندگی انها لذت می بریم،
می گوید :دانشگاه ها در سالهای اخیر نتوانستند نقش موثری
در فرهنگسازی ایفا کنند و چون صدای فرهیختگان به جایی
نرسید ،سلبریتی ها نقش بلندگو و برجسته سازی را بر عهده
گرفتند و انچه به نظرشان جذاب بود و خودشان می پسندیدند،
به عنوان خوراک فکری جامعه عنوان و عده ای نیز به ویژه جوانان
از ان الگوبرداری کردند .وی معتقد است :دانشجویان امروز کمتر
سراغ مباحث فرهنگی می روند و با تغییر الگوها و نگرشی که
دارند ،حتی تعریف انها از مشارکت فرهنگی در جامعه با انچه
در گذشته مورد توجه بوده تفاوت دارد.
دانیال جراهی
وزیر جوان ارتباطات لطــف کردند در توییتی
روز دانشــجو را به دانشــجویان عزیز تبریک
گفتنــد که در این رابط باید بــه نمایندگی از
دانشجویان دانشگاه تهران از ایشان تشکر کنم.
ایشان در انتهای توییتشان نصیحتی را مطرح
کرده اند که شــیطنت امیز اســت؛ خطاب به
جوانان گفتند :جوانی کنید.
گناه نو
حال باید بپرســیم جوانی کردند از منظر وزیر
جوان چیست و شامل چه کار هایی می شود؟ با
شرایطی که برای جوانان این مملکت به وجود
امده جوانان نه تنهــا نمی دانند جوانی کردند
چیســت بلکه درک درستی از مفهوم جوانی ام
ندارند.
بیاییــم بگوییم جوان ایرانــی ازدواج کند ،ایا
بســتری برای ازدواج فراهم شــده یا ازدواج را
تبدیل به کابوس کرده اند این مسئولین .جوان
می خواهد ماشــین بخرد و مثــا جوانی کند.
پراید صدوپنجــاه میلیونی خودش علت پیری
زودرس جوانان اســت .میگوییم جوانان ســفر
بروند؛ با این تورم پولی برای سفر می ماند؟
فکر می کنم اقای وزیر این نصیحت را به اقازاده
ها کرده اند وگرنه ما سی ساله که ۶۰سالمونه!
تسنیم
طرح روز
صحنه
پشت
فاصله طبقاتی در دولت روحانی
۱۷برابر شد
واقعیت های اتسف براگنیز از
یب عدالتی های اموزشی در کشور /
یک سوم رتبه های یزر هزار ککنور از
منطقه ۱تهران بودند
پشت صحنه
یکی از دوستان ویدئویی برام فرستاد از محسن افشانی که ظاهرا در جایی تنها گیرش اورده بودن و دور
از جان شما به گوه خوردن انداخته بودنش! برای دوستم زدم این داره نقش بازی می کنه! گفت نه حاجی
رنگش سفید شده معلومه ترسیده واقعیه این! تا اینکه چند دقیقه بعد ویدیو پشت صحنه و تمرین محسن
افشانی برای ضبط این کلیپ در شبکه های مجازی وایرال شد!
افشانی بازیگر پرحاشیه ایرانی که چند وقتیست بر علیه سایتهای شرطبندی افشاگری میکند توسط رئیس
یکی از سایت های شرطبندی به گروگان گرفته شد و مجبور شد ۱۰بار بگوید گوه خوردم و دیگه از این
غلطا نمیکنم! این عنوان و متنی بود که در کپشــن ان ویدیو نوشــته شده بود مردم هم دست به دست
می کردن و هرکسی واکنش خود را نشان می داد .یکی می گفت حقشه یکی می گفت اخییی ،گناه داره بچه!
اما همه این ها یک طرف ماجرا بود و طرف دیگر ان همدستی این بازیگر با سایت های شرطبندی بود برای
به پا کردن قائل ه و جنجال در فضای مجازی!
وقتی کســی در کشورمان برای هدایت جوان ها برنامه ای نداشته باشند ان طرف ابی ها خوب از این اب
گل الود ماهی گرفته و همانطور که دوست دارند بچه هایمان را هدایت می کنند.
نگاهیبهفهرستکتاب هایپرفروش
فهرست هفتگی نیویورک تایمز از پرفروش ترین کتاب های حوزه های
مختلف اعالم شــد؛ در این بین نام جدیدترین اثر «جیمز پترسون» و
کتاب خاطرات «باراک اوباما» نیز به چشــم می خورد .رمان «بازیکن
شماره دو اماده» به قلم «ارنست کالین» در رتبه نخست فهرست اثار
داستانی جلد سخت این هفته «نیویورک تایمز» قرار دارد .در این رمان
که دنباله ای بر رمان «بازیکن شــماره یک اماده» محسوب می شود،
«وید واتس» به پیشرفت هایی در حوزه فناوری دست پیدا می کند که
به دنبال ان وارد ماجراجویی جدیدی می شــود .رتبه دوم این بخش
از پرفروش های نیویورک تایمز به جدیدترین رمان «جیمز پترســون»
نویسنده پرفروش اثار جنایی اختصاص پیدا کرده است« .پترسون» که
به عنوان یک نویسنده پرکار و پرفروش شناخته می شود در هفته های
اخیر با رمان دیگری به جمع پنج اثر پرفروش این فهرســت راه یافته
بود .رمان «کراس مرگبار» عنوان جدیدترین رمان این نویسنده است
که بیســت و هشتمین کتاب از سری داستان های «الکس کراس» به
شــمار می رود .در این رمان تحقیق درباره دو قتل« ،الکس کراس» را
به االباما می کشاند .رتبه ســوم این فهرست نیز به رمان «بازگشت»
نوشته «نیکوالس اسپارکس» ،رتبه چهارم به «زمانی برای بخشیدن»
اثر «جان گریشــام» و رتبه پنجم به «روشــنی روز» نوشته «دیوید
بالداچی» اختصاص پیدا کرده است .همچنین در بخش پرفروش ترین
اثار غیرداســتانی جلد سخت این هفته نیویورک تایمز کتاب خاطرات
«باراک اوباما» رئیس جمهور ســابق ایاالت متحده با عنوان «سرزمین
موعود» در صدر فهرست دیده می شود .کتاب «چراغ های سبز» نوشته
«متیــو مک کانهی» نیز در رتبه دوم پرفروش های غیرداســتانی جلد
ســخت قرار دارد« .مک کانهی» هنرپیشــه برنده جایزه اسکار در این
کتاب خاطراتی را که طی ۳۵سال به نگارش دراورده به چاپ رسانده
است .همچنین کتاب «دالی پارتون ،اوازخوان» نوشته «دالی پارتون»
و «رابرت کی اورمن» ،و کتاب خاطرات «شدن» نوشته «میشل اوباما»
رتبه های سوم و چهارم این فهرست هستند.
اخبار دیدنی
یاد و خاطره شهدای اصحاب رسانه
پانزدهمین سالگرد شهدای رسانه در بهشت زهرا برگزار شد.هوایپمای ترابری ارتش جمهیرو
اسالمی ایران حدود ساعت ۱۴روز ۱۵اذر سال ۱۳۸۴سقوط کرد؛ طی این حادثه ۱۲۸نفر
کشته و ۱۳۲تن زخمی شدند؛ قطعه ۵۰بهشت زهرا مزار شهدای رسانه می باشد.
عکس :محمدحسین موحدی نژاد
مرکز توانبخشی باغ فرشته
ا
ا
مرکز توانبخشی باغ فرشته (شهدای هفتم تیر) یکی از مر کز فعال توانبخشی در تهر ن است
که محل زندگی ٦دختر معلول جسمی و حرکتی است و تالش شده در این مرکز ،هر یک از
دختران مشغول به کار شوند ات بتوانند در اینده به اسقتالل برسند.
عکس :امین اهویی
طی دو هفته گذشته محدودیت های کرونایی شدیدی در اساتن تهران اغاز شد که تعطیلی
اصناف و محدودیت تردد در شهر نیز جزو ان ها بود ،اما از ابتدای این هفته و تغییر وضعیت
پایتخت از قرمز به نارنجی ،برخی از محدودیت ها برداشته شد .بنابر مصوبه ساتد ملی مبارزه
با کرونا ،از شنبه ۱۵اذر ۱۳۹۹بخشی از محدودیت های کرونایی همانند بازار بزرگ تهران ،اجازه
فعالیت و بازگشایی واحد های خود را دارند.عکس :محمدمهدی دورانی صفحه 4