روزنامه هنرمند شماره 1344
روزنامه هنرمند شماره 1344
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
یکشنبه 16اذرماه 1399سال سیزدهم شماره 4 1344صفـــحه 2500تومـان ISSN 2008-0816
www.jaaar.com
گفتگو با «غالم کویتی پور» کسی که
خودش را نه مداح می داند نه خواننده؛
حاشیه برای من از خود
جبههشروعشد!
معاون امور هنری وزارت ارشاد:
اموزشهنر خالق
در مدارس مخاطبان
حرفه ایهنر تربیتمی کند
برگزاری انالین و زنده
هفدهمین جشنواره تئاتر
مقاومت از 25اذرماه
رویاتیموریاننشان
ویژهجشنوارهایتالیایی
را دریافت کرد
طباطبایی نژاد از برگزاری جشنواره فیلم فجر فقط برای داوران خبر داد؛
مسابقهفیلمفجربدونتماشاگر
«هنرکارت»ودغدغه هایاهالیهنردراوضاعکرونایی
پوران درخشنده:
چرا تلو یز یون از هنرمندان
شاخص استفاده نمی کند؟
اقدامات صندوق هنر تا چه اندازه
برای فعاالن فرهنگ و هنر راه گشا بود؟
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
«خورشید» بهتر ین فیلم «دوحه»
کمپانی امریکایی حق پخش
«خورشید» مجید مجیدی را خرید
سینما3.
CINEMA
بهروزبقایی :
هنرمندان ،تمکن مالی اقتصادیون وقدرت سیاسیون را ندارند
که بتوانند دوران قرنطینه را از سر بگذرانند...
کرونا بیشتر هنرمندان
ُ
را می کشد!
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
مگر برای کسی مهم است
که ما زنده ایم یا نه؟
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
سریال«امن»فیلمیترسناک
که شما را درگیر می کند!
سینما3.
CINEMA
برگزاری کنسرت انالین به
مناسبت 250سالگی بتهوون
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4. صفحه 1
2
«هنرکارت» و دغدغه های اهالی هنر در اوضاع کرونایی
یکشنبـــــــــه 16اذر ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1344
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
اخبار
حسینی ،معاون امور هنری وزارت ارشاد:
اموزش هنر خالق در مدارس
مخاطبان حرفه ای هنر تربیت می کند
تفاهم نامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی و
وزارت اموزش و پرورش فرصت هایی را برای
توسعه هنر در مدارس و تقویت هنرستان ها
فراهم می کند .سید مجتبی حسینی ،معاون
امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی با
اشاره به امضای تفاهم نامه وزارت فرهنگ و
ارشاد اسالمی و وزارت اموزش و پرورش گفت :از دو سال پیش جلسات
و مذاکراتی از طرف معاونت امور هنری و دفتر برنامه ریزی و اموزش های
هنری برای مسایل هنر در اموزش و پرورش و هنرستان ها انجام شد و به
امضای تفاهم نامه میان دو وزارتخانه رسید .البته در این تفاهم نامه عالوه
بر امور هنری مانند موسیقی ،تئاتر ،هنرهای تجسمی و موضوع اموزش
هنر که در حوزه معاونت هنری است ،همکاری هایی در زمینه فرهنگی
و کتاب ،فعالیت های سینمایی ،رسانه ای و قرانی نیز تعریف شده است.
حسینی در ادامه گفت :تقویت اموزش هنر و پرورش هنری دانش اموزان
از ضرورت های جدی است که در این تفاهم نامه نیز مورد توجه قرار گرفته
است .اموزش مناسب هنر می تواند کودکان و نوجوانان را از مدارس با هنر
و اثار هنری حرفه ای و مبتنی بر فرهنگ و اندیشه اشنا کند و سلیقه
هنری انان را پرورش دهد و به تشــخیص سره از ناسره در هنر کمک
کند .ممکن است این دانش اموزان در اینده هنرمند نشوند اما با اموزش
هنر خالق به طور مســتمر و جدی در مدارس در اینده به مخاطبان
حرفه ای هنر تبدیل می شوند که با شناخت هنری و اگاهی به مسایل و
جریان های هنری گذشته و امروز انتخاب کنند و مخاطب حرفه ای هنر
باشند .معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی در ادامه با اشاره
به هنرستان ها به عنوان مراکز مهم ،معتبر و تاثیرگذار اموزش هنر گفت:
هنرستان های هنرهای زیبا که بعضی از انها سابقه بیش از صد سال دارند
نقش موثری در اموزش هنر داشــته اند و دارند و بسیاری از هنرمندان
شاخص امروز کشور اموزش هنر را در هنرستان ها اغاز کردند و هنر را
اموختند .یکی از مواردی که با وزارت اموزش و پرورش گفت وگو شد و در
تفاهم نامه نیز امده است توسعه کمی و کیفی هنرستان های کشور است.
البته در سه سال اخیر نیز با پیگیری های معاونت امور هنری و مشارکت و
همراهی استان ها تعداد هنرستان های کشور افزایش ۲۵درصدی داشته
و از ۴۰هنرستان به ۵۰هنرستان رسیده است .بر اساس این تفاهم نامه
افزایش تعداد هنرستان ها در کشور و همچنین ایجاد زمینه تقویت کیفی
اموزش از نظر منابع ،مدرسان ،امکانات و فضاهای مورد نیاز اموزشی و
...دنبال می شود .حسینی یکی از ویژگی های تفاهم نامه را توسعه کسب
و کارهای اموزش هنر دانست و ادامه داد :تعداد زیادی از اموزشگاه های
هنری و موسسات فرهنگی هنری دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد
اســامی با حضور در طرح مهارت اموزی هنرستان های کاردانش و نیز
طرح ایران مهارت فعال خواهند شد .معاون امور هنری وزارت فرهنگ
و ارشاد اسالمی گفت :با توجه به ظرفیت ها و استعدادهای فراوان جوان
در زمینه هنر و مراکز اموزشی متعدد هنر و ظرفیت های هنری کشور،
المپیاد هنر در کنار المپیادهای علمی و ادبی می تواند برنامه ریزی و برگزار
شود و فرصتی برای معرفی برگزیدگان جوان هنری در کنار جشنواره های
هنری که برای استعدادیابی برگزار می شود ،فراهم شود.
بهروزبقایی :
مگر برای کسی مهم است که ما
زنده ایم یا نه؟
بهروز بقایی گفت :در حال حاضر مشغول
به کار خاصی نیســتم ،بعد از ابتال به کرونا
ســعی کردم بیشتر از گذشته رعایت کنم
و از وســیی وضع به حدی بد شد که دیگر
اکثریت اثار متوقف شدند.بهروزبقایی درباره
اخرین مجموعه فعالیت های خود در عرصه
بازیگری گفت :در حال حاضر مشغول به کار خاصی نیستم ،بعد از ابتال به
کرونا سعی کردم بیشتر از گذشته رعایت کنم .وی در همین راستا ادامه
داد :به واقع که بیماری کرونا به شدت عجیب تر از سهل انگاری های ما
است ،به هیچ وجه نمی توان ساده به این بیماری نگاه کرد و باور کنید که
هیچکس مصونیتی در برابر این بیماری ندارد ،شخص من هم تا جایی
که می شد رعایت کردم اما باز هم به بیماری دچار شدم .بازیگر سریال
«توی گوش سالمم زمزمه کن» وضعیت معیشت بازیگران پیشکسوت
در دوران کرونا را ناامید کننده خواند و افزود :بسیاری از بازیگران شغل
مسافرکشــی را انتخاب کرده اند ،برخی میوه می فروشند و برخی به
سختی زندگی می کنند ،کار عار نیست اما صحبت انجاست که بعد از
سالها فعالیت حال وقت حمایت مسئولین فرهنگی از هنرمندی نیست
که جوانی اش را در این حرفه گذاشته است؟ وی در همین رابطه تاکید
کرد :اوضاع بازیگران در یکسال گذشته و بعد از شیوع بیماری کرونا فاجعه
بار است اما مگر برای کسی مهم است که ما زنده هستیم یا مرده؟ ایا
مسئولین فرهنگی به هیچ وجه طی ماه های گذشته به بازیگران مریض،
خانه نشین یا بیکار سر زده اند؟ وی در همین راستا ادامه داد :ماه هاست
که سینما تعطیل شده است ،تولیدات متوقف هستند و اکثریت عوامل
بیکارنــد ،اگر به فرض روزی هم این بیماری از بین برود بعید می دانم
بتوان به سادگی به بازگشت این هنر امیدوار بود ،ما به دلیل عدم حمایت
تمامی زیرساخت ها از دست داده ایم و بار دیگر باید سالها برای رسیدن
به ابتدایی ترین چیزها تالش کنیم .بقایی در همین رابطه تاکید کرد:
در حال حاضر وضعیت دوباره بحرانی شده است ،ما باید خودمان رعایت
کنیم تا به تعداد قربانیان این بیماری مهلک اضافه نشود ،هیچ راهی به
جز ماسک زدن و رعایت بهداشت برای مبارزه با کرونا اثربخش تر نیست.
اقدامات صندوق هنر تا چه اندازه برای فعاالن فرهنگ و هنر راه گشا بود؟
در نظر گرفتن کمک هزینه بیکاری برای هنرمندان ،اقدامی مثبت در توجه به جایگاه هنرمند در کشور است که
می تواند با اطالع رسانی دقیق ،تکرار در طول سال و سهولت دسترسی تکمیل شود .مرحله سوم ثبت نام هنرکارت،
اوایل مهرماه امسال برگزار شد و اعضای صندوق اعتباری هنر برای دریافت این کارت ثبت نام کردند .پیش از ان،
هنرمندان دارای نشان درجه یک هنری و مشموالن بیمه تامین اجتماعی براساس اطالع رسانی های انجام شده،
نسبت به ثبت درخواست صدور هنرکارت اقدام کرد ه بودند .هنر کارت پروژه ارائه خدمات بانکی به اعضای صندوق
اعتباری هنر است که با همکاری بانک اینده در کشور انجام می شود .در ابان ماه برای افرادی که برای دریافت
هنرکارت ثبت نام کرده بودند ،پیامی مبنی بر صدور و پست این کارت و واریز مبلغ یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان
ارسال شد ،اما بعد از چند روز که اعضا نتوانستند هنرکارت خود را دریافت کنند .مصطفی خادم المله مدیرعامل
هنرکارت از امکان برداشت وجه کمک هزینه بیکاری دوران کرونا از طریق مراجعه به شعب بانک اینده خبر داد.
به گفته او ،بیش از ۶۲هزار نفر از اعضا در سامانه هنرکارت ثبت نام کرده اند که برای بیش از ۵۰هزار نفر از انها
از سوی بانک حساب باز شده است .برای حدود ۴۰هزار نفر این کمک هزینه واریز و برای بقیه نیز در روزهای
ایندهانجامخواهدشد.
اسیب جدی فعاالن حوزه نشر از همه گیری کرونا
هنرمندان تا چه اندازه توانســتند از این امکان در نظر گرفته شده توسط صندوق اعتباری هنر استفاده کنند؟
مهدی رجبی نویسنده گفت :این اقدام وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی و صندوق اعتباری هنر ،ایده خوبی بود اما
باید توجه داشت که فعالیت در حوزه نشر در چند ماه اخیر اسیب های جدی دیده است و این مبلغ تا چه اندازه
می تواند برای فعاالن این حوزه راه گشا باشد؟ هنوز برای تهیه و مطالعه کتاب در شرایط بحران ،فرهنگ سازی نشده
است ان هم در حالی که پاسخ به پرسش ها را می توان در کتاب پیدا کرد.نویسندگان ،ناشران و کتاب فروشان از
گروهی هستند که در همه گیری بیماری کووید ۱۹-با مشکالت متعددی مواجه شدند .این در حالی است که
بسیاری ،شروع دوران قرنطینه و محدود شدن رفت وامدها را زمان مناسبی برای باال رفتن سرانه مطالعه فرض
کرده بودند .رجبی در این باره توضیح داد :پیش از کرونا ،دسترسی اسان به کتاب های الکترونیک و عوامل دیگر،
موجب کاهش تیراژ شده و تیراژ کتاب به ۵۰۰نسخه رسیده بود و فقط در یک یا دو دوره تجدید چاپ می شد.
او ادامه داد :در شرایط بحرانی ،اضطراب و تورم اقتصادی ،طبیعی است که مردم خرید کتاب را در اولویت خود
قرار ندهند .با اینکه به نظرم اشتباه است ،اما هنوز برای تهیه و مطالعه کتاب در شرایط بحران ،فرهنگ سازی نشده
است ان هم در حالی که پاسخ به پرسش ها را می توان در کتاب پیدا کرد .با خواندن رمان و داستان ،گلستان
سعدی و کتاب های جامعه شناسی می توان درباره همه گیری هایی که پیش از این اتفاق افتاده و شیوه مواجهه با
ان ،اطالعات به دست اورد .البته به طور کلی مردم بیش از گذشته به مطالعه توجه می کنند .باید وضعیت بیمه
صندوق اعتباری هنر مشخص باشد .ابتدای سال حق بیمه ۱۲ماه را پرداخت کردم اما اعالم کردند که سه ماه
ان بخشیده شد ه است ،االن نمی دانم از کجا باید این پول را پس بگیرم.باید نویسندگی شغل رسمی باشد رجبی
تاکید دارد که باید اتحادی ه و صنفی برای رسیدگی به مشکالت هنرمندان تشکیل شود و همچنین نویسندگی به
عنوان شغلی رسمی شناخته شود .او ادامه داد :در این صورت فرم های بیمه می تواند تغییر کنند و برای مثال برای
نویسندگان وا م با درصد سود پایین در نظر بگیرند .اقداماتی مانند ارائه کمک به هنرمندان در شرایط کنونی باید
چندبار در سال تکرار شود تا بتواند تاثیر بیشتری داشته باشد .این نویسنده با بیان اینکه بسیاری از فعالیت ها هنوز
هم گنگ هستند ،بیان کرد :باید وضعیت بیمه صندوق اعتباری هنر مشخص باشد .ابتدای سال حق بیمه ۱۲ماه
را پرداخت کردم اما اعالم کردند که سه ماه ان بخشیده شد ه است ،االن نمی دانم از کجا باید این پول را پس بگیرم.
برای هنرمندانی که هفت ماه است درامد ندارند ،و همه پس اندازشان را خرج کرده اند ،برنامه ریزی بهتر و طرح های
دیگری در نظر گرفته شود .اقدامی برای مسکن هنرمندان مانند انچه برای کارمندان دولت می شود ،انجام شود.
توانستم مبلغ در نظر گرفته شده را از بانک بگیرم
برخی از هنرمندان ،مبلغ در نظر گرفته شده توسط طرح هنرکارت را برداشت نکرده اند زیرا احتمال می دهند روند
طوالنی پیش رو داشته باشند .این در حالی است که حمید بابایی از نویسندگان درباره شیوه برداشت این کمک
هزینه گفت :به شعبه بانک اینده رفتم ،فرم پرکردم و شماره شبا از من گرفتند .بعدازظهر مبلغ یک میلیون و۴۵۰
هزار تومان را برای من ریختند و گفتند که ۵۰هزار تومان باقی مانده را می توانم از کارت برداشت کنم .او با خواندن
بیت «روزی که برف سرخ ببارد زاسمان /بخت سیاه اهل هنر سبز می شود» از صائب تبریزی ،ادامه داد :این بیت
بازگو کننده وضعیت افرادی است که در ایران کار هنری می کنند .به جز یک درصدی که از این راه درامد خوبی
دارند ،دیگران نباید روی هیچ کمک دولتی حساب کنند و باید دنبال کاری جز هنر باشند؛ برای مثال من در
مدرسه درس می دهم .امرار معاش نویسنده در جهان سوم از راه هنر نیست و نباید باشد .مبلغ در نظر گرفته شده
پاسخگوی نیازهای این روزها نیست ،اما هنرمند می تواند هزینه چند ماه حق بیمه خود را پرداخت کند .مدیریت
جدید صندوق اعتباری هنر ،کارهای درست و خوبی انجام داده و این حرکت قابل احترام است.
ضرورت توجه به هنرمندان مسن کم درامد
بابایی با تاکید بر اهمیت بیمه تامین اجتماعی و بیمه تکمیلی برای هنرمندان ،خواستار توجه بیشتر به هنرمندان
مسن شد که مستمری کمی دریافت می کنند .او گفت :افراد مسن نمی توانند کار کنند و امرار معاش داشته باشند.
تعداد این افراد زیاد نیست و قابل شناسایی هستند؛ باید روی چشممان از انها نگهداری کنیم .باید از انها حمایت
معیشتی بدون منت شود و بدون هیچ چشم داشتی به این افراد رسیدگی شود .پیش از اینکه بزرگان فوت کنند
باید حال انها پرسیده شود .انسان های با ابرویی که سن باالیی دارند و شرایط معیشتی خوبی ندارند؛ وظیفه ماست
که به مشکالت انها بپردازیم .ساده ترین راه این است که از افراد سن باال به عنوان مشاور استفاده کنند تا عزت و
احترام انها حفظ شود و راه درامدی داشته باشند.
صندوق هنر این امکان را تکرار کند
پونه اوشیدری نقاش است و در طرح مربوط به هنرکارت ثبت نام نکرده زیرا دوستانش که ثبت نام کردند از
دشوار بودن این روند گفته اند .او گفت :با توجه به اقداماتی که برای هنرمندان کشورهایی مانند المان و فرانسه
انجام شده است اگر افراد بیمه و شهروند رسمی کشور باشند و مشخص باشد که کار ثابت ندارند ،می توانند از
دولت درخواست کمک کنند و به صورت ماهیانه مبلغ ناچیزی دریافت کنند ،در حدی که نیازهای اساسی
خود را برطرف کنند نه اینکه اجاره خانه پرداخت کنند .اما این مساله در ایران غیرممکن است .این نقاش با بیان
اینکه برخی از هنرمندان بعد از همه گیری کرونا به بیماری کووید ۱۹-مبتال شدند و توان پرداخت اجاره خانه
یا تامین نیازهای اساســی را نداشتند ،ادامه داد :در یک پویش ،اعضای انجمن نقاشان به صورت غیررسمی
و شخصی با فروش کتاب و اثار هنری ،برای هنرمندان نیازمند یا بیمار کمک جمع اوری کردند .بسیاری از
کشورها و نهادهای غیردولتی چنین اقداماتی انجام می دهند اما در ایران انجمن نقاشان یا انجمن مجسمه سازان
نهادهای وابسته و قدرتمندی نیستند و نمی توانند این کار را تکرار کنند .اگر صندوق هنر بتواند این امکان را
برای هنرمندان چندبار درسال تکرار کند ،مفیدتر خواهدبود .اوشیدری با بیان اینکه به دلیل رعایت پروتکل های
بهداشتی ،گالری ها مدت زمان طوالنی تعطیل بوده اند ،بیان کرد :در چنین شرایطی ،برای هنرمند انگیزه ادامه
فعالیت باقی نمی ماند .به همین دلیل ممکن است برخی هنرمندان دست از ادامه این فعالیت بکشند و از راه های
دیگر ،برای تامین معاش اقدام کنند .این در حالی است که در روزهای عادی هم گالری ها محل تجمع تعداد
زیادی از مردم نبود و با رعایت پروتکل های بهداشتی این گروه می توانند به فعالیت خود ادامه دهند .دسترسی
به امکانات صندوق اعتباری هنر را ساده سازی کنند تا هنرمندان بتوانند از ان استفاده کنند .اگر اطالع رسانی
دقیق درباره چگونگی انجام مراحل ثبت نام و دریافت مبلغ انجام شود ،شاید بسیاری از مشکالت ساده تر حل
شود.زیرساخت های الزم برای کسب وکار مجازی مهیا شود کرونا و محدودیت های ناشی از ان موجب سخت
شــدن ادامه بسیاری از فعالیت های هنری شده اســت .ارش محمودی نویسنده نیز گفت :دولت در مقابل
شهروندان مسئولیت هایی دارد که باید انجام دهد .اینکه چقدر برنامه ها قابلیت اجرایی داشته باشد و نتیجه
دهد ،به مسائل مختلفی بستگی دارد .طرح هنرکارت ،ایده خوبی است؛ دولت می خواهد از هنرمندان حمایت
کند .در طول چند سال گذشته سیل ،زلزله و در نهایت همه گیری بیماری کووید ۱۹-را داشتیم .باید دسترسی
به این امکانات صندوق اعتباری هنر را ساده سازی کنند تا هنرمندان بتوانند از ان استفاده کنند .او ادامه داد:
همه جهان درگیر این بیماری هستند؛ انجام اقدامات درست ضروری است اما هیچ کشوری نمی تواند راهکاری
اساسی ارائه دهد .در ایران اگر دولت به ایجاد زیرسخت های کسب و کار اینترنتی و باالبردن سرعت اینترنت
اقدام کند ،می تواند به پشت سر گذاشتن این دوران سخت کمک کند ،تا در دورانی که مردم مجبور به ماندن در
خانه هستند بتوانند به امرار معاش بپردازند .اقدامات انجام شده در طرح هنرکارت که از طرف صندوق اعتباری
هنر اجرا می شود ،می تواند کمکی هر چند کوچک در دوران سخت همه گیری بیماری باشد .گاهی هنرمندان
با توجه به تجربه هایی که در طرح های کمکی گذشته داشتند ،از شروع و ارائه چنین درخواستی صرف نظر
می کنند ،این در حالی است که اگر اطالع رسانی دقیق درباره چگونگی انجام مراحل ثبت نام و دریافت مبلغ
انجام شود ،شاید بسیاری از مشکالت ساده تر حل شود.
پوران درخشنده:
چراتلویزیونازهنرمندانشاخصاستفادهنمی کند؟
بودجه های فرهنگی که می گیرند صرف چه چیزی می شود؟
پوران درخشنده می گوید ،تلویزیون ترجیح می دهد از نیروی
تازه وارد اســتفاده کند و انهــا را در اختیار بگیرد اما از نیروی
خالق و با تجربه خود اســتفاده نکند .پوران درخشنده درباره
تزریق بودجه باال به صدا و سیما و عدم بازدهی الزم این سازمان
عریض و طویــل می گوید« :تا جایی که من می دانم تلویزیون
ما باالی ۵۰ - ۶۰کارگردان و فیلمســاز و عوامل فنی ارشــد
دارد (از فیلمبردار گرفته تا صدابردار و بازیگر و )...که خودش
انهــا را تربیت کرده یعنی برای انها هزینه کرده تا انها تجربه
کسب کنند .همه انها در تلویزیون تربیت شدند برای سینمای
ایران افتخار کسب کرده اند ولی متاسفانه در حال حاضر همه
انها این روزها بیکار و خانه نشــین هســتند .چــرا؟ ایا به این
افراد اعتمادی ندارند؟ چرا نباید از این ســرمایه عظیم انسانی
بهره ببریم؟ ان هم در حالی که همه این فیلمســازان شاخص
ســرمایه های تلویزیون و مردم به شمار می روند ».به تلویزیون
سرمایه های هنگفتی تزریق می شود اما چرا اتفاق خوبی در این
خانه شاهد نیستیم؟ درخشنده در این باره می گوید« :تلویزیون
ترجیــح می دهد از نیروی تازه وارد اســتفاده کند و انها را در
اختیار بگیرد اما از نیروی خالق و با تجربه خود استفاده نکند.
ان هم در حالی که برای نیروی انسانی خیلی هزینه شده؛ انها
فیلمسازان باتجربه و با افتخار این مملکت هستند و در سینما
حــرف اول را می زنند چرا نباید تلویزیون را خانه خود بدانند؟
سوال من از رسانه ملی این است چرا تلویزیون که حق پدری
بر گردن هنرمندان این کشور دارد بهترین شرایط را در اختیار
عوامل هنری خود قرار نمی دهد و در این شرایط باعث روحیه
و امید انها نمی شود؟ پس این بودجه هایی که می گیرند صرف
چه چیزی می شود؟»
برگزاری انالین و زنده هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت از 25اذرماه
دبیر هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت زمان برگزاری
مرحله نهایی این جشنواره را اعالم کرد.
به گزارش روابط عمومی هفدهمین جشــنواره سراسری تئاتر
مقاومــت حمید نیلی با اعالم این خبر گفــت :به عنوان دبیر
جشنواره از زحمات و تالش های کلیه عالقه مندانی که با ارائه
اثار ارزشمند خود در بخش های مختلف جشنواره چراغ تئاتر
را روشن نگه داشتند صمیمانه قدردانی و تشکر می نمایم.
وی افزود :بنا داشــتیم تا کلیه بخش های جشنواره را در نیمه
نخســت اذرماه ســال جاری برگزار کنیم .اما باتصمیم ستاد
اجرایی جشــنواره و بنا به مصلحت و شــرایط خاص کشور و
همچنین حفظ ســامت کلیه شــرکت کنندگان در جشنواره
هفدهم ،مقررشد اغاز جشنواره را به تعویق بیندازیم تا شرایط
برای ادامه کار جشنواره مساعد گردد .به همین منظور به طور
رســمی اغاز به کار مرحلــه پایانی و اجرای اثــار هفدهمین
جشنواره سراســری تئاتر مقاومت از روز سه شنبه ۲۵اذرماه
خواهــد بود و تــا ۲دی ماه به مدت یک هفتــه ادامه خواهد
داشت.
مدیرعامل انجمن تئاتر انقالب و دفاع مقدس همچنین افزود:
برگزاری جشــنواره ،هم به صورت زنده و هم به صورت انالین
خواهد بود؛ بدین صورت که دیدن اثار نمایشی در بخش های
صحنه ای ،دانشــجویی و کودک و نوجوان جشنواره به صورت
انالین و از طریق ســایت تیوال برای عموم عالقه مندان مهیا
است .همچنین اجرای اثار با چهار دوربین و با بهترین کیفیت
ضبط شده و اماده بارگذاری در سایت تیوال می باشد.
الزم به توضیح اســت که در قســمت هفدهمین جشــنواره
سراســری تئاتر مقاومت ســایت تیوال ،بخش هــای مختلف
جشــنواره و همه اثار دارای صفحه معرفی نمایش هســتند و
هر بخش جشنواره به طور مجزا پذیرای عالقه مندان به منظور
پخش اثار خواهد بود.
نیلــی همچنیــن گفت :در بخــش نمایش هــای خیابانی نیز
امیدواریم تا با رعایت کامل پروتکل های بهداشــتی ستاد ملی
مقابله با کرونا ،شــاهد برگزاری این بخش در مکانی مشخص
به صورت محدود و زنده باشیم. صفحه 2
طباطبایی نژاد از برگزاری جشنواره فیلم فجر فقط برای داوران خبر داد؛
مسابقهفیلمفجربدونتماشاگران
دبیر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر با اشاره به رایزنی ها برای برگزاری این جشنواره به بهترین شکل
و رعایت شیوه نامه های بهداشتی در ایام کرونایی گفت :تعطیلی ساده ترین گزینه بود؛ اما بهترین گزینه
نبود .نشست رسانه ای سی و نهمین جشنواره فیلم فجر دیروز ( ۱۵اذر) به صورت انالین (برخط) برگزار
شد .سیدمحمد مهدی طباطبایی نژاد در ابتدای سخنان خود با درود به شهدای اسالم و شهید محسن
فخری زاده و پاسداشت یاد درگذشتگان سینمای ایران در سال جاری ،گفت :همه گیری کرونا رویدادهای
سینمایی در دنیا را با چالش های مختلفی روبه رو کرد .ستاد برپایی جشنواره فیلم فجر نیز رایزنی های
مختلفی را در این زمینه با کارشناسان سینما و فعاالن حوزه سالمت داشت .جلسات مختلفی برگزار شد
و از تعطیلی جشنواره تا تعویق ان به بهار ۱۴۰۰و شکل های دیگر بررسی شد .دبیر جشنواره گفت :با
شیوع کرونا جشنواره ها در دنیا شیوه های مختلفی را برگزیدند .برخی جشنواره ها انالین برگزار شدند ،مثال
جشنواره فیل م کودک در ایران به شیوه انالین و فیزیکی برگزار شد .اما انتخاب شیوه برگزاری جشنواره
فیلم فجر دشوار بود.
برگزاری جشنواره فیلم فجر فقط برای داوران
طباطبایی نژاد گفت :ساده ترین تصمیم تعطیلی این رویداد بود اما نمی دانستیم ایا این بهترین تصمیم
است؟ جمع بندی های متعدد ما با اهالی سینما در شورای سیاستگذاری ما را به دو رویکرد رساند .در وهله
اول برپایی جشنواره فقط برای داوران جشنواره است .یعنی جشنواره هیچ نمایشی نخواهد داشت و داوران
در بخش های مختلف فیلم ها را خواهند دید .اگر در روزهای پیش رو وضعیت سالمت رو به بهبود برود،
اولین گزینه این اســت که اثار کاندیدای هیات داوران از جمع فیلم های رسیده در بخش های گوناگون
برای مخاطبان اولویت اول( ،اهالی سینما و رسانه) و در اولویت دوم برای مخاطبان به شیوه ۵۰درصدی
به نمایش دراید .دبیر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر با اشاره به ویژگی های این دوره جشنواره بر اساس
فراخوان جشنواره به حضور فیلم های اول فیلمسازان در بخش سودای سیمرغ اشاره کرد و گفت :بر اساس
فراخوان هیات داوران تمام اثار واجد شــرایط حضور در جشــنواره اعم از فیلم های حرفه ای و فیلم اول
کارگردانان را در همه بخش ها مورد داوری قرار می دهد.
وی اظهار داشت :در این دوره هیات داوران این بخش از میان فیلم های مستند بلند (باالی ۷۰دقیقه)
حاضر در چهاردهمین جشنواره فیلم مستند سینماحقیقت ،یک فیلم را به عنوان اثر برگزیده معرفی
خواهند کرد .همچنین هیات داوران بخش فیلم های کوتاه از میان فیلم های کوتاه دارای شرایط ( ۳تا
۱۵دقیقه) حاضر در سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران ،یک فیلم را به عنوان اثر برگزیده معرفی
خواهند کرد .طباطبایی نژاد در پاسخ به سوالی درباره چرایی برپایی جشنواره در شرایط کرونایی گفت:
جشنواره اثار یکسال تولید شده سینمای ایران را در اختیار داوران قرار می دهد و داوران ۲۷سیمرغ را در
بخش های مختلف به اثار اهدا خواهد کرد.
تعطیلیجشنوارهبهترینگزینهنبود
طباطبایی نژاد ادامه داد :می توانیم در یک زیست متناسب با شرایط کرونا ،وضعیت معیشت و کار فرهنگی
خود را ادامه دهیم .کسی نمی تواند بگوید کرونا چه روزی از بین خواهد رفت .مهم این است که بتوانیم خود
را با شرایط وفق دهیم و بهترین گزینه را بیابیم .تعطیلی جشنواره ساده ترین گزینه بود و بهترین گزینه نبود.
بودجه جشنواره کاهش یافته است
طباطبایی نژاد درباره بودجه جشنواره نیز گفت :بودجه جشنواره کاهش یافته و تمام تالش ما این است
هزینه ها در پایین ترین حد باشد .تالش خواهیم کرد امسال جشنواره و گفت وگو درباره اثار سینمای ایران
را از طریق صداوسیما و پلتفرم ها رونق دهیم تا اگر نشست خبری نداریم در برنامه هایی که توسط پلتفرم ها
تدارک دیده می شود درباره اثار جدید سینمای ایران گفت وگو کنند .طباطبایی نژاد درباره تقلیل جشنواره
به یک جشنواره دانشجویی با روش فعلی گفت :از گفت وگو با سینماگران به این نتیجه رسیدیم فیلمسازی
که از سال گذشته درگیر تولید اثرش بوده و درباره اثرش سکوت مطلق پیش می اید ،از نظر امید و روحیه
برای او مناسب نیست .وی افزود :اینطور نبینیم که شکل فعلی تحقیر جشنواره است .باید بپذیریم شرایط
کرونایی ما را به این سمت برده .جشنواره یک چراغ پرنور بوده و ما تالش می کنیم این چراغ خاموش
نشود .این یک مدل است و باید با زیست کرونایی کنار بیاییم .دبیر جشنواره درباره منتفی بودن بخش
انالین جشنواره گفت :برپایی جشنواره فیلم فجر ،به صورت انالین ممکن نیست .در این زمینه هم فکر
شده بود اما این تضمین وجود ندارد فیلمی که در سامانه ها به نمایش دربیاید به سرقت نرود .این یک
ریسک نامعقول برای فیلم های سینمایی بلند در ایران است .وی در پاسخ به سوالی درباره نمایش فیلم
برای اهالی رسانه گفت :اگر شرایط فراهم شد و به شیوه دوم رسیدیم ،اهالی رسانه از ۱۲بهمن در برج
میالد اثار جشنواره را خواهند دید.
بعید می دانم فیلم فرهادی به جشنواره برسد
وی درباره سطح کیفی جشنواره امسال و نبود فیلم های خوب و رسیدن فیلم جدید اصغر فرهادی به این
دوره گفت :به عالقه مندان و مخاطبان قول می دهم سه ،چهار فیلم ماندگار در این دوره خواهیم داشت .فیلم
اقای فرهادی هم بعید می دانم فیلم به جشنواره برسد .دبیرجشنواره همچنین درباره جایزه فیلم مردمی،
گفت :ما در فراخوان هم اعالم کرده ایم اگر فیلم ها برای مردم به نمایش دربیاید ،سیمرغ مردمی خواهیم
داشــت .داوری اثار جشنواره دیگر ســوال بود که طباطبایی نژاد درباره ان گفت ۱۲ :بهمن کاندیداهای
جشــنواره نزد خودمان مشخص خواهد بود .مجموع کاندیداها بعید می دانم بیش از ۱۲ ،۱۰فیلم باشد.
این کار دشواری نیست و فیلم ها به جشنواره خواهند رسید .اگر وارد مرحله نمایش عمومی فیلم ها برای
مردم (در صورت ایجاد فضای مناسب) شویم ،ممکن است تعداد سالن های سینما افزایش یابد .دبیر سی و
نهمین جشنواره فیلم فجر درباره بیانیه برخی مستندسازان درباره این دوره جشنواره توضیح داد :من چون
از سینمای مستند امده ام بیش از هر کسی مدافع سینمای مستند هستم .جشنواره سینماحقیقت یکی از
معتبرترین جشنواره های فیلم مستند در منطقه است و اعتبار جهانی دارد .فیلم های مستند ما با یک هیات
3
یکشنبـــــــــه 16اذر ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1344
www.honarmandonline.ir
سینمــــــا
CINEMA
اخبار
«خورشید» بهترین فیلم «دوحه»
کمپانی امریکایی حق پخش
«خورشید» مجید مجیدی را خرید
انتخاب شایسته انتخاب شده اند .امسال در هیچ بخشی هیات انتخاب نداریم نه در بخش مستند ،نه در بخش
کوتاه ،نه سودای سیمرغ نه بخش تبلیغات .منطقی نبود که برای اثار مستند هیات انتخاب می گذاشتیم.
طباطبایی نژاد درباره دستمزد دبیران گفت :دستمزد ابراهیم داروغه زاده در دوره های گذشته ماهی ۷میلیون
تومان بوده و من هم هیچ قراردادی با جشنواره ندارم .وی در ادامه گفت :ترکیب هیات داوران مجموعه ای
از صاحبنظران سینما در بخش های مختلف است .تصمیم گیری درباره اهدای ۲۲جایزه در بخش سودای
سیمرغ و قضاوت حدود ۴۰فیلم کار ساده ای نخواهد بود .وقتی جشنواره قرار نیست به شکل قبلی برپا نبود؛
این شیوه بهترین روش ما بود .این نکته را هم بگویم قبال این انتقاد وجود داشت که فیلمی شایسته حضور
در جشنواره نبوده و می توانسته در جشنواره حاضر باشد .این شانس امسال برای همه فیلم ها وجود دارد که
شاید اگر هیات انتخاب وجود داشت ،در این قضاوت لحاظ نمی شدند.
در شرایط ناگزیری قرار داریم
دبیر جشــنواره در پاسخ به سوالی درباره چگونگی اجرای شیوه برگزاری اول (نمایش اثار جشنواره برای
داوران) گفت :ما در شرایط ناگزیری قرار داریم که باید به بهترین تصمیم برسیم .من البته ناامید نیستم که
نمایش اثار برای اهالی سینما ،منتقدان و اهالی رسانه اتفاق بیفتد .در حال حاضر شیوه اول شدنی تر است اما
امیدواری من شیوه دوم است و خودم را برای این اجرا اماده کرده ام .انچه امروز قول می دهیم و انچه برای
ما قطعی است شیوه اول است .وقتی قرار است شیوه دوم اتفاق بیفتد ،درباره فیلم ها در تلویزیون و پلتفرم ها
حرف زده شود ،انها فیلم ها را دیده اند اما در شیوه اول ،ما به معرفی اثار خواهیم پرداخت .همیشه بین وضع
مطلوب و مقدور فاصله وجود دارد اما وضع موجود ،مواردی را به ما تحمیل می کند و باید این را بپذیریم.
کاهشسهمیهخبرگزاری ها
دبیر جشنواره سی و نهم همچنین درباره احتمال کاهش سهمیه خبرگزاری ها در صورت فیزیکی برگزار
شدن جشنواره نیز گفت :حتما اگر جشنواره فیزیکی برگزار شود سهمیه خبرگزاری ها کاهش خواهد
داشت .طباطبایی نژاد ادامه داد :اگر فیلمی در روند داوری قرار بگیرد ،حتما باید پروانه نمایش ویژه جشنواره
را به دست بیاورد .به لحاظ قانونی پروانه نمایش در سازمان سینمایی و معاونت نظارت برای اکران عمومی،
اکران خارج از کشور و پروانه ممیزی حداقلی (نمایش در جشنواره ها ومراکز خاص) است که ما در گفت وگو
با دوستان در معاونت نظارت و ارزشیابی به این نتیجه رسیدیم فیلم های انتخاب شده داوران توسط معاونت
نظارت برای کسب پروانه نمایش حداقلی به دست بیاورند .وی درباره فیلم های موفق در جشنواره های
خارجی گفت :دوســت داشتم این اثار در جشنواره نمایش داده شود .تصمیم در نهایت بر این شد که
جشنواره با رعایت مقررات اجرا شود و ان فیلم ها طبیعتا امکان حضور در جشنواره فیلم فجر را ندارند و
فقط جشنواره فیلم کودک از این روال خارج است و اثار این جشنواره می توانند در جشنواره فجر به نمایش
گذاشته شوند .دبیر جشنواره سی و نهم در بخش دیگری در پاسخ به سوالی درباره کاهش اعتبار جشنواره
سی و نهم با روش فعلی ،این عقیده را رد و خاطرنشان کرد :با سامانه نمایش درخواستی گفت وگوهایی
را داشته ایم که برنامه هایی متناسب با سینمای ایران و زنده کردن خاطرات جشنواره فیلم فجر از طریق
سامانه ها ارائه شود .پیشنهاداتی هم برای ارائه کار مشارکتی با صداوسیما ارائه شده و این دو حوزه منافاتی
با یکدیگر ندارد و مخاطبان خاص خود را دارد .هر دو حوزه می توانند در کنار سینمای ایران قرار بگیرند.
این دو رسانه می توانند خالء امسال جشنواره را پرکند .در گذشته ،شور و نشاط اکران فیلم در سینماهای
مردمی ،حذف شده اما مخاطبانش همچنان هستند و ما سعی می کنیم جذابیت جشنواره حذف نشود.
جایزه سردار شهید سلیمانی برای یک فیلم مستند یا کوتاه
دبیر جشنواره درباره جایزه جایزه سردارشهید سلیمانی توضیح داد :ممکن است امسال جایزه سیمرغ زرین
بهترین فیلم از نگاه ملی (جایزه سردارشهید سلیمانی) به یک فیلم مستند یا کوتاه داده شود و قرار است بر
اساس فراخوان این جایزه مثل سال های پیش به فیلم های بخش سودای سیمرغ اختصاص داده نشود .وی
همچنین درباره بودجه جشنواره سی ونهم اظهار داشت :بودجه جشنواره طبیعتا کاهش خیلی جدی خواهد
داشت .انشاهلل بالفاصله پس از جشنواره امار دقیق هزینه کرد جشنواره اعالم خواهد شد .طباطبایی نژاد در
بخش پایانی این نشست خبری مجازی ،گفت :امیدوارم جشنواره ای در خور شان سینمای ایران با توجه به
شرایط برگزار کنیم .امیدوارم این یکی از خاطره انگیزترین سال های جشنواره فیلم فجر باشد و سینمای ایران
همچنان جان دار به فعالیت خود ادامه دهد.
یــک شــرکت امریکایی امتیــاز پخش فیلم ســینمایی
«خورشــید» بــه کارگردانــی مجیــد مجیــدی را برای
اکران در امریکا خرید .فیلم «خورشــید» ســاخته مجید
مجیدی که به تازگی حق توزیع ان توســط یک کمپانی
امریکایی خریداری شــده موفق به کســب جایزه بهترین
فیلم از جشــنواره «اجیال» دوحه شد .کمپانی «Strand
»Releasingحق پخش فیلم «خورشید» ساخته مجید
مجیدی را به دســت اورده اســت و این فیلم که امســال
نماینده ســینمای ایران در شاخه بهترین فیلم بین المللی
جوایز سینمایی اسکار است از طریق این کمپانی در امریکا
اکران خواهد شد .فیلم «خورشید» ساخته مجید مجیدی
اولین نمایش بین المللی خود را در بخش رقابتی هفتاد و
هفتمین جشــنواره فیلم ونیز تجربه کرد و در نهایت روح
اهلل زمانی توانســت جایزه جایزه مارچلو ماسترویانی ویژه
بهترین بازیگران نوظهور جشــنواره را از از ان خود کند و
اخیرا نیز جایزه بهترین فیلم هشتمین جشنواره «اجیال»
دوحه در کشــور قطر را نیز به خود اختصاص داده اســت.
کمپانــی « »Celluloid Dreamsبه مدیریت هنگامه
پناهی توزیع بین المللی فیلم «خورشید» به تهیه کنندگی
امیــر بنان و مجیــد مجیدی را بر عهــده دارد .این فیلم
روایتگر داستان پربچه ای ۱۲ساله به نام علی و دوستانش
است که برای کمک به خانواده هایشان به سختی کار می
کنند و برای گذران زندگی برخــی مواقع جرائم کوچکی
نیز انجام میدهند .علی توسط فردی برای پیدا کردن یک
گنج که زیر مدرســه ای پنهان شــده مامور می شود و ...
«مارکوس هو» مدیر کمپانــی «»Strand Releasing
دراختیــار گرفتن حــق توزیع فیلم «خورشــید» را یک
موفقیت بزرگ برای این کمپانی توصیف کرد و اعالم کرد
از ایــن که این فیلم مهیج را به مخاطبان امریکایی عرضه
خواهد کرد ،هیجان زده است .مجید مجیدی نیز با تشکر
از و قدردانی از مخاطبان و منتقدان امریکایی برای واکنش
به فیلم جدیدش به ورایتی گفت« :از این که فیلم جدیدم
فرصت نمایش برای نســل جدیدی از مخاطبان امریکایی
و بویــژه مخاطبانی را خواهد یافت که نســبت به کودکان
احساس همدردی دارند ،بسیار هیجان زده ام».
رویا تیموریان نشان ویژه جشنواره
ایتالیایی را دریافت کرد
سریال «امن» فیلمی ترسناک که شما را درگیر می کند!
داستان سریال درباره یک پزشک جراحی به نام تام دیلینی
با بازی مایکل سی هال است که همسرش را از دست داده
و به همراه دو دخترش بــه دل جامعه ای پا می گذارند که
ورود به ان فقط با عبور از یک دروازه ممکن است .سریال
«امن» فیلمی ترسناک است که از شبکه نتفلیکس پخش
می شود .سریالی که در هشت قسمت ابتدایی ان بینندگان
سعی کردند تمامی قطعات پازلی این سریال را کنار هم قرار
دهند چرا که سریال ذهن انها را به بازی گرفته استSafe .
سریالی که شما را درگیر می کند وهم زمان که می ترسید در
تالش هستید رازهای این سریال را کشف کنید.
ن رمزالود
گم شد
مینیسریالsafeمجموعهتلویزیونیمحصولسرویساستریمینگ
نتفلیکس است که بر اساس نوشته ای از رمان نویس جنایی هارلن
کوبن ساخته شده است .هارلن کوبن نویسنده ای امریکایی است که
در سبک رمان های معمایی و مهیج کار می کند .در داستان های او
معموال به رویدادها ،قتل یا تصادف های مهیب گذشته اشاره می شود.
در میان کارهای او دو مجموعه وجود دارد که هرکدام یک شخصیت
اصلی ثابت دارند و ماجراها در نیویورک و نیوجرسی رخ می دهند.
از طرفی بعضی شخصیت ها در میان رمان هایش مشترک هستند.
فیلم برداری این سریال از ژوئیه ۲۰۱۷در منچستر ،لیورپول و چشایر
شروع و در تاریخ ۱۰می ۲۰۱۸در هشت قسمت و ۱۹۰کشور از
نتفلیکس پخش شد .در ابتدای فیلم وقتی دختر نوجوان پس از
یک مهمانی به خانه برنمی گردد ،تام دالنی با نگرانی همه محله را
می گردد و می فهمد دوست پسر او نیز گم شده است.
رازهای بزرگ پنهان
داستان سریال درباره یک پزشک جراحی به نام تام دیلینی با بازی
مایکل سی هال است که همســرش را از دست داده و به همراه
دو دختــر نوجوانش به دل جامعه ای پا می گذارند که ورود به ان
فقط با عبور از یک دروازه ممکن استچرا که از این طریق می شود
رفت وامــد مردم به داخل و بیرون را دید و امنیت را تضمین کرد.
با وجود چنین امنیتی روزی یکی از دختران تام گم می شود و او
با واقعیت ها و رازهای تاریک ســاکنان ان منطقه مواجه می شود.
در قسمت اول ســریال Safeاتش سوزی در مدرسه نشان داده
می شود .سوفی به همراه دوســتانش راشل ،هلن ،بابی و کریگ
تصمیم گرفتند در اعتراض به یکی از معلمان خود که رفتار خوبی
با انها نداشــته در مدرسه اتش روشن می کنند .این اتش سوزی
منجر به کشته شدن هشت کودک می شود .بچه ها موفق می شوند
نوارهای فیلم دوربین مداربسته را بردارند و به همین دلیل کسی
متوجه کار انها در عوض یک معتاد ولگرد مقصر شناخته می شود.
مایکل سی هال در نقش تام دیلینی؛ همسر ریچل ،جراح ،ایمی
جیمز کلی در نقش جنی دیلینی؛ دختر بزرگ تام ،ایزابل الن در
نقش کری دیلینی؛ دختر کوچک تر تام ،مارک ورن در نقش پیت
میفیلد؛ دکتر و دوست صمیمی تام هانا ارترتون در نقش اما کسل؛
کاراگاهی که از شهری بزرگ نقل مکان کرده است ،اماندا ابینگتون
در نقش سوفی میسون؛ کاراگاه و همکار اما ،ایندیا فولر در نقش
الن میسون؛ دختر سوفی بازیگران اصلی این سریال هستند .دیدن
این سریال شما پس از اپیزود گیر خواهد انداخت .منتقدان بر این
نظر هســتند که بازی های قوی ارائه شده است .بازی مایکل سی
هال به عنوان یک بازیگر احساسی کامال مغایر با شخصیت او در
دکستر است.
در جشــنواره بین المللی «سدیدیســورتو» ایتالیا از رویا
تیموریان تجلیل شــد .تجلیل از یک عمر فعالیت هنری
و بزرگداشــت رویا تیموریان در هفدهمین دوره برگزاری
جشــنواره بین المللی «سدیدیســورتو» ایتالیا در بخش
«زنان روی صحنه»« ،ایرانفست» برگزار شد .این جشنواره
بین المللی که هر ساله در شهر فورلی کشور ایتالیا برگزار
می شــود ،امســال در بخش «زنان روی صحنــه» از رویا
تیموریــان تجلیل به عمل اورد و نشــان ویژه جشــنواره
را به این بازیگر ســینما اهدا کــرد .تیموریان برای بازی
در فیلم های «مرد بارانی»« ،قارچ ســمی»« ،شیفتگی»،
«گوشــواره» و «زنــدان زنــان» نامزد دریافت ســیمرغ
جشــنواره فیلم فجر بوده اســت .تیموریان عالوه بر این،
جایزه بهترین و پرکار ترین زن تئا تر در سال های ۷۸تا ۸۰
را دارد و در بسیاری از نمایش ها همچون «عروسی خون»،
«معرکه در معرکه»« ،بینوایان»« ،قاتل بی رحم»« ،رویای
یک عکس»« ،باغ البالو»« ،خانه برناردا البا»« ،چند ثانیه
برف» حضور داشته است. صفحه 3
هنرمندان ،تمکن مالی اقتصادیون و قدرت سیاسیون را ندارند
که خود را پشت چند الیه محافظ نگه دارند و دوران قرنطینه را از سر بگذرانند...
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره • 1344یکشنبه 16اذرماه • 1399سال سیزدهم • 4صفـــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
11:55
اذان ظهر
16:51
غروب افتاب
17:11
اذان مغرب
اذان صبح فردا
طلوع افتاب فردا
05:31
07:00
گنج سخن
امام حسین علیه السالم :
هر کس فکرش به جایى نرسد و راه تدبیر بر او بسته شود،
کلیدشمداراست.
بحاراالنوار ،ج ،75ص128
پندبزرگان
مایه خوشبختی انسانیت است
که هر انسانی فقط انی هست که هست.
فرناندوپسوا
حافظانه
مدامم مست می دارد نسیم جعد گیسویت
خرابم می کند هر دم فریب چشم جادویت
پس از چندین شکیبایی شبی یا رب توان دیدن
که شمع دیده افروزیم در محراب ابرویت
ی ُکشد؟
چرا کرونا بیشتر هنرمندان را م
بی شک درگذشت هر شهروند و هموطنی در هر کسوت و مرتبه ای بر اثر ابتال به ویروس کرونا یا هر عامل دیگری،
ناراحت کننده است .اما در این روزهای عجیب ،برای بسیاری این پرسش پدید امده است که ویروس مرگبار چرا
بیش از شاخه های دیگر همچون اقتصاد ،سیاست ،ورزش و ...بیشتر شخصیت های فرهنگی و هنری را به کام مرگ
می کشاند؟ یکی از تازه ترین و برجسته ترین چهره های هنری که در این چند وقت بر اثر ابتال به بیماری کووید۱۹
از دنیا رفته ،پرویز پورحسینی بوده است .پورحسینی از ان دسته بازیگرانی بود که به صورت ذاتی و حتا با فیزیک
صورت خود ،بازیگرند و حتا نگاه ها و چشم هایشان در یک فیلم ،نقش افرینی قابل توجهی را به نمایش می تواند
بگذارد .بازیگرانی چون فرامرز صدیقی ،حسین محجوب ،سعید پورصمیمی ،عنایت شفیعی ،هوشنگ توکلی،
سیامک اطلسی و ...که متاسفانه با وجود سال ها فعالیت در عرصه های نمایشی ،انگونه که باید و شاید دیده نشده اند و
از هنرشان بهره گرفته نشده است .شاید تنها برخی همچون فرامرز قریبیان این بخت را داشته اند که به اندازه ای قابل
توجه در این عرصه دیده شوند .نکته ی قابل تامل درباره ی مرحوم پرویز پورحسینی این است که همین چند ماه
پیش که سالروز تولدش بود ،به ایسنا گفته بود ،به دلیل انکه مادرش باالی ۹۰سال سن و طبعا وضعیت حساسی
دارد و نیز نزد انها زندگی می کند ،بیشتر مراقبت می کنند که پروتکل های بهداشتی را تا جای ممکن و به طور
جدی رعایت کنند .او پیش تر هم در پویش هایی ویدیویی شرکت کرده و از کادر درمان و تالش هایشان تشکر کرده
بود اما متاسفانه کادر درمان به رغم تالش هایشان نتوانستند زندگی او را نجات دهند .چنگیز جلیلوند دیگر چهره
پیشکسوت عرصه هنر بود که این روزها بر اثر ابتالء به همین ویروس و بیماری ناشی از ان ،چشم از جهان فرو بست.
این ُدردانه ی عرصه ی دوبالژ که کارنامه ی قابل توجهی داشت ،در ۸۰سالگی خود هم این حسرت را پدید اورد که
اگر کرونای جدید نبود و چند سال دیگر هم می توانست کار کند ،چقدر بهتر می شد .هرچند در این میان کسی
به این نکته نپرداخت که او به هر حال در اوج فعالیت حرفه ای و به دلیل مهاجرت ۲۵ ،سال کار نکرد و در ۲۵سال
چقدر کار می شود کرد .بی شک او تا ۱۰۵سالگی که نمی توانست کار جدی دوبله انجام دهد و قطعا حاال حسرت
۲۵سال پیش رویی را نمی توانیم بخوریم که می توانست با ما باشد و کار کند .به هر حال ،سیاهه ی درگذشتگان
حوزه ی فرهنگ و هنر که در این چند ماهه با ویروس کرونا از دستشان داده ایم ،انقدر قابل توجه بوده که برای
خیلی ها این پرسش پیش بیاید که چرا درگذشتگان این حوزه ،از سایر حوزه ها بیشتر است؟ ان هم چه پیشکسوتان
نجیبی؛ خسرو سینایی ،اکبر عالمی ،کامبوزیا پرتوی ،چنگیز جلیلوند ،پرویز پورحسینی و ....این ها را اضافه کنید به
نام هایی چون محمدرضا شجریان ،سیروس گرجستانی ،محمدعلی کشاورز و ...را که در همین دوران ،به خانه ی
ابدی بدرقه شان کرده ایم .اما پاسخ چه می تواند باشد؟ شاید یک دلیلش این باشد که انان که این حس را دارند،
احتماال بیشتر پیگیر اخبار مربوط به حوزه های فرهنگ و هنر بوده اند؛ تا زمینه های دیگر .از دیگرسو ،شخصیت های
فرهنگی و هنری ،بیشتر از شاخه هایی چون اقتصاد و سیاست ،در جامعه به چهره مشهور تبدیل می شوند؛ هرچند
نه به اندازه ی چهره های ورزشی ،ان هم البته در شاخه هایی خاص .از سویی دیگر اما دلیل دیگرش این می تواند باشد
که اهالی فرهنگ و هنر ،چه از نظر توانایی مالی و معیشتی و چه از نظر احساس مسوولیت اجتماعی ،شرایطی
متفاوت از شخصیت های اقتصادی و سیاسی دارند .درواقع هنرمندان از طرفی به صحنه و عرصه و تالش زنده اند و
نمی توانند که خود را زندانی کنند .از طرف دیگر ،در احساس مسوولیت اجتماعی ،که در طبیعت کاری انان ،تنها به
شکل های چهره به چهره و حضور میدانی ممکن است ،خود را موظف می دانند که در چنین شرایطی ،برای تقویت
روحیه مردم و نیز کادر درمانی ،اثر هنری عرضه کنند .اما شاید نکته ی مهم دیگر ،اگر نگوییم مهمترین نکته ،این
است که هنرمندان ،عموما تمکن مالی اقتصادیون و قدرت سیاسیون را ندارند که خود را پشت چند الیه محافظ نگه
دارند و دوران قرنطینه را با دشواری کم از سر بگذرانند .بسیاری از هنرمندان ما ،مصداق همان کارگران روزمزدی
هستند که در ابتدای همه گیری و حداقل در حرف هایمان ،حواسمان بیشتر به وضعیت انان بود .باورتان می شود
یا حواستان هست که بسیاری از هنرمندان تئاتر ما حدود ۱۰ماه است که یک ریال درامد نداشته اند؟ بسیاری
از انان حتا یک پراید هم ندارند که با سیستم حمل و نقل اینترنتی ،درامدی داشته باشند .بسیاری از نوازندگان
موسیقی نیز همین طور .حتا گزینه ی نوازندگی خیابانی را هم در این مدت ،دیگر پیشروی خود نمی بینند .بسیاری
ازهنرمندانخوشنویسوصنایعدستی،باتعطیلینمایشگاه ها،همه یدرهارابه سویخودبستهمی بینند.بسیاری
از هنرمندان طراح و گرافیست ،با تعطیلی جشنواره ها ،تقریبا هیچ سفارش جدیدی نداشته اند.
برگزاری کنسرت انالین به مناسبت 250سالگی بتهوون
شرکت گوگل به مناسبت دویست وپنجاهمین سالروز تولد «لودویگ
فان بتهوون» اهنگساز معروف المانی یک کنسرت انالین میان قاره ای
برگزار کرد .اگر لودویگ فان بتهوون هنوز زنده بود ،هفدهم دسامبر
( ۲۷اذر ۲۵۰ )۹۹ســاله می شد .شرکت گوگل به همین مناسبت
ترتیبی داده تا عالقه مندان به موسیقی کالسیک بتوانند سالروز تولد
این اهنگســاز معروف را با اســتفاده از برنامه & Google Arts
Cultureروی گوشی موبایل خود و به صورت برخط جشن بگیرند.
در این برنامه ،طیف گوناگونی از تجربیات در دسترس کاربران قرار
می گیرد که به روایت و بازگویی زندگی بتهوون و تاثیری که بر دنیای
موسیقی داشت ،اختصاص دارند .یکی از این قسمتها درباره داستان
کمتر شنیده شده جورج بریج تاور است ،ویولنیست سیاه پوستی که
بتهوون سونات ویولن شــماره ۹خود را به وی تقدیم کرد .بخش
دیگری از این مجموعه نیز به جزئیات تاثیر بتهوون بر موسیقی مدرن
می پردازد اما مهمترین قسمت این مراسم ،کنسرتی بود که روز سوم
دسامبر (۱۳اذر )۹۹به صورت برخط از یوتیوب پخش شد .ماجرا از
این قرار بود که مارین اسلوپ ( )Marin Aslopنوازنده ویولن و رهبر
ارکستر امریکایی پیش از اغاز سال ۲۰۲۰میالدی برنامه ریزی کرده
بود یک تور کنسرت یک ساله مختص بتهوون برگزار کند ،اجراهایی
در ۶قاره جهان نیز در این برنامه گنجانده شده بود .اما همه گیری
کرونا در جهان اتفاق افتاد و پیاده سازی این ایده را غیرممکن کرد.
باران که می بارد...
دانیال جراهی
باران که می بارد نه کســی رفته ،نه قرار است
بیایــد .تنها منم که گوشــه ی ایــوان خانه بو
می کشم عطر باران را و گاهی می شنومش که
بر لوله ی بخــاری خاموش اطاق می خورد .زیر
بــاران نرو ،اگر رفتی دیگر برنگرد .من در خانه
لباس خشک ندارم .راســتی زیر باران هوایت
چطور است؟ می باری؟ به دنبال یار می گردی؟
اش رشــته می خوری یا لیوانــی چای دلت را
گرم کرده اســت؟ یا فقط دهانت را باز کردی
کــه از صد قطره که به چشــمت می رود یکی
خــدای نکرده بیفتد در دهنــت و کیف کنی.
تا یادم نرفته بگویم که ســیگار خیس روشــن
کردن ندارد ولی زیر بــاران بمان ،بگذار باران
از تو خســته شود و نبارد ،زیر باران بمان شاید
بفهمی که باران هم می تواند بی رحم باشــد،
می تواند دل عاشق را بشکند ،می تواند غم شود
و گلویت را فشار دهد .می تواند زندگی را ببرد
زیر اب و گِل .باران هم می تواند عاشق نباشد.
به راســتی که باران مقصر است؟ مگر می شود
هم رحمت باشــد هم زحمت؟ می گویم ما زیر
باران نمی رویم ،این از ما ،ولی اگر باران به زیر
ما امد و سرگشــته و عاجز شدیم چه؟ دلم به
اندازه ی اســمان پر است ولی افسوس که نای
باریدن ندارد.
تسنیم
طرح روز
صحنه
پشت
ایا مردم ایران ثروتمندتر شده اند؟
رشد قیمت ها حاال بسیاری از
خانواده های ایرانی را میلیاردر کرده
است .میلیاردرهایی که بعضا از
پس هیزنه های تعمیر و گنهداری
خودرو ،لوازم خاگنی و خانه خود
برنمی ایند .شاید در ظاهر قضیه
ارزش دارایی مردم باال رفته اما در
عمل مردم کشور فقیر و فقیر تر
شده اند.
پشت صحنه
از دیروز با نارنجی شدن وضعیت تهران و برداشته شدن برخی محدودیتها مثل بازشدن برخی کسب و کارها زندگی به
روال قبل برگشته و با این شور و هیجانی که طی این دو روز از مردم می بینم مطمئنا طی دو هفته پیش رو که قاعدتا
نتیجه قرنطینه را می بینم وضعیت قابل قبولی خواهیم داشت شاید بعضی نارنجی ها زرد هم بشوند منتهی شب یلدای
قرمز روبه سیاهی را می توان متصور شد چون کرونا از ان دست ویروسهاست که صداش دیر بلند میشه؛ بنظرم الگوی
برنامه ریزی در ستاد کرونا بسیار غلط بوده و هست و نباید به این سرعت محدودیتها کاهش پیدا می کرد .تعطیلی های
نیم بند چاره کار نیست بهترین راه تعطیلی ۱۵تا ۳۰روزه تمامی مراکز و منع امد و شد هست چیزی شبیه به چین
و اسپانیا که نمونه های موفق این روش بودند .به عنوان روزنامه نگار جز معتقدم قوانین کرونایی ما در راستای برخی
منافع ملی و امنیتی است که شاید سالها بعد گوشی از جریاناتش برایمان اشکار شود .چیزی طی این مدت دستگیرم
شده در حساسترین موقعیت حساس کنونی قرار داریم یعنی همه موقعیت های حساس کنونی طی چهل سال گذشته
یکطرف این موقعیت حساسی که درش هستیم یکطرف .انتخابات ۱۴۰۰هم از ان دست رویدادهایی است که می تواند
سرنوشت نظام را برای سالهای طوالنی تعیین کند؛ امیدوارم یلدای ۱۴۰۰را هم باهم ببینیم و لذت ببریم؛انشااله.
گفتگو با «غالم کویتی پور» کسی که خودش را نه مداح می داند نه خواننده؛
حاشیه برای من از خود جبهه شروع شد!
برنامه «اهالی شب» شبکه چهار سیما پنجشنبه ها و جمعه ها روی انتن
می رود .این برنامه را سیدمهرداد ضیایی اجرا می کند .شب گذشته میزبان
غالم کویتی پور مداح صاحب نام بود .در ادامه مشــروح این گفت وگوی
تلویزیونیرامی خوانید:
بنابراین متولیان این طرح تصمیم گرفتند بهترین گزینه جایگزین را
عملی کنند و یک کنسرت برخط با حضور ۱۰ارکستر از بخش های
مختلف جهان برگزار کنند .پیش از برگزاری این کنسرت که سرود
شادی ( )Ode to Joyنام داشت ،از هنرمندان جهان خواسته شد
ویدئوهایی که باعث شادیشان می شود را با دست اندرکاران برنامه به
اشتراک بگذارند ،منتخبی از این ویدئوها در حین برگزاری کنسرت
پخش شد .بتهوون موسیقی دان و اهنگساز شهیر المانی در قرن۱۸
و ۱۹میالدی بود که با وجود ناشنوایی اثار قابل توجهی را در زمینه
موسیقی برجای گذاشت .وی در ۲۶مارس ۱۸۲۷در حالی که تنها
۵۶سال سن داشت ،در اثر نارسایی کبد درگذشت.
گناه نو
غالم کویتی پور بیشتر خورشید سوار است یا از اهالی شب؟
من از نوجوانی ،شــب ها را بیدار می ماندم .من اهل خرمشهرم و چون این منطقه
روزهای شرجی و بسیار گرمی دارد ،مردم این دیار عادت دارند که عموماً شب زنده دار
باشند .بعد هم در زمان جنگ ،ناگزیر شب ها را هوشیارانه سپری می کردیم .هنوز هم
که هنوز است ،من شب ها عموماً تا ساعت چهار پنج شب بیدار می مانم .ما از اهالی
شبیم اما به دنبال خورشیدیم.
غالم کویتی پور خودش را بیشتر مداح می داند یا موسیقی دان یا
بازیگریاخواننده؟
هیچ کدام از این ها .من از روز اول از خدا خواستم که من را سر زبان ها نیندازد جز انکه
این معرفت را به من عطا کند که از باال به مردم نگاه نکنم .خدا را شاکرم هنوزم که
هنوز است با کف جامعه در ارتباطم .خدا را شکر می کنم که انرژی های مثبتی که از
مردم گرفتم باعث غرور من نشده است ،البته یقین دارم که ن َ َفس شهدا هم در این
موضوع دخیل بوده است.
طی این چند دهه ای که تجربه کرده اید ،بیشتر حاشیه به سراغ شما
امده یا خودتان به دل حاشیه زدید؟
من از ان موقع که کویتی پور شدم ،حاشیه از درون همان جبهه شروع شد .عمده این
حاشیه ها هم درباره این بود که من در پیش از پیروزی انقالب اسالمی ،پیش اهنگ
بودم .در حال حاضر نگاه مردم خیلی تغییر کرده است و من چنین روزی را می دیدم.
اوایل انقالب فقط سرود خوانده می شد که سلیقه من چندان به سرود نزدیک نیست؛
من قائل به ارائه موسیقی با مخاطبین بین المللی هستم و نگاه من این است که باید
پیام موسیقی جهانی شود .زمانی که خرمشهر ازاد شد و ما به خانه ویران شده پدرم
رفتیم که البته هنوز هم با خاک یکسان است و ما دیگر ان خانه را از نو نساختیم ،یک
تکه کاغذ را از روی سنگ ها و خاک ها پیدا کردم که در ان به نقل از امیرالمومنین(ع)
نوشته شده بود« :از شهرت بپرهیز» .من از همان زمان از خدا خواستم که به جای
شهرت ،به من معرفت عطا کند .من در خیابان خیلی راحت راه می روم .شاید صد
نفر از کنار من رد شوند و قیافه من برای صد و یکمین نفر اشنا بیاید .من اساسا از
تصویر و شهرت فراری ام.
چرا تا امروز کنسرت برگزار نکردید؟
یک بار همه شرایط برگزاری کنسرت فراهم شد و من تصمیم گرفتم کنسرت بگذارم.
از پخش زنده شبکه سه به ما اعالم شد که سالن وزارت کشور و برج میالد در اختیار
ما قرار بگیرد .ما رفتیم دیدیم شصت هفتاد کارگر مشغول کار هستند و شرایط برای
تمرین کردن ما مهیا نیست .همین شد که این اتفاق ،رخ نداد .ان شااهلل در اینده اجازه
دهند که ما هم یک کنسرت برگزار کنیم .تا قبل از عید هم اگر خداوند نفسی داد و
قابل بودم ،یک کنسرتی را برگزار می کنم.
اخبار دیدنی
رزمایش همدلی و کمک مومنانه در مسجد صاحب الزمان (عج) تهران
ششمین رزمایش پویش مردمی کمک مومنانه به همت گروه جهادی غیاث ،عصر دیروز
۱۴اذر ۱۳۹۹در مسجد صاحب الزمان (عج) محله اختیایره برگزار شد .دراین مرحله از پویش،
۲۰۰بسته ی مواد غذایی که هر یک ارزشی معادل ۳۵۰هزار تومان داشت ،اماده و به زودی در
میان اقشار اسیب دیده شناسایی شده ،تویزع می گردد .عکس :تهمینه رحمانی
خشک شدن سد عبدل اباد بجنورد
ی
بند خاکی روساتی عبدل اباد ،واقع در ۲۳کیلومتر شهر بجنورد و در محدوده شهر حصار
گرمخان ،در زمساتن از اب رودخانه های اطراف تغذیه می شود ات در فصل کم ایب ،اب مورد
نیاز کشتزارهای منطقه را تامین کند اما امسال به سبب کاهش نزوالت جوی به صورت
کامل خشکیده است .عکس :میرم داورنیا
تصاویر نشست خبری مجازی دیبر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر
عکس :سایت جشنواره صفحه 4