روزنامه هنرمند شماره 1343 - مگ لند
0

روزنامه هنرمند شماره 1343

روزنامه هنرمند شماره 1343

روزنامه هنرمند شماره 1343

‫هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید ‪www.magland.ir‬‬ ‫شنبه‪ 15‬اذرماه ‪ 1399‬سال سیزدهم شماره ‪ 4 1343‬صفـــحه ‪ 2500‬تومـان ‪ISSN 2008-0816‬‬ ‫‪www.jaaar.com‬‬ ‫یادداشت یک‬ ‫فاکتورهای دالری‬ ‫فرهنگ و کارکردهای‬ ‫ریالیمدعیان‬ ‫سرنوشت‬ ‫فیلم های اکران نشده‬ ‫فجر ‪ 98‬چه می شــود؟‬ ‫مهدی احمدی‬ ‫مدیرمسئول‬ ‫سینماهاتا‬ ‫اطالع ثانوی تعطیل است‬ ‫چند سالی هست که ســنت حسنه انتشار متن و‬ ‫مفــاد الیحه بودجه تقدیمــی دولت به مجلس در‬ ‫راستای شفاف ســازی و امکان دسترسی عموم به‬ ‫اطالعات ریز بودجه سال اتی‪ ،‬قاعدتا چالش و بحث‬ ‫و نقدهای متنوع و مبارکی را هم به دنبال دارد‪.‬‬ ‫در این میان یکی از پرســش های همــواره افکار‬ ‫عمومی این اســت که چه مقــدار بودجه ای و در‬ ‫راســتای چه هــدف و ماموریتی بــرای نهادهای‬ ‫مختلف و متنوع فرهنگی کشــور‪ ،‬اختصاص داده‬ ‫می شود‪.‬‬ ‫هر ســاله بیش از بیســت نهاد فرهنگی و مذهبی‬ ‫از مرکــز خدمات حوزه علمیه گرفته تا ســازمان‬ ‫تبلیغات اســامی و ستاد اقامه نماز و وزارت ارشاد‬ ‫و ‪ ...‬هر کدام ســهمی از این تقسیم بودجه به خود‬ ‫اختصاص می دهند‪.‬‬ ‫در بررسی الیحه پیشــنهادی دولت برای بودجه‬ ‫ســال ‪ ،۱۴۰۰‬شــاهد بودجه چند نهاد متولی امر‬ ‫فرهنگ با رقم افزایشــی قابل توجهی هستیم‪ ،‬از‬ ‫جمله سازمان صدا و ســیما و این در حالی است‬ ‫همزمان دولت از نظر تحقق درامدها در سال اینده‬ ‫در مضیقه های فراوانی قرار دارد‪.‬‬ ‫بودجه هر ساله سازمان تبلیغات اسالمی نیز در‬ ‫این میان قابل توجه است‪...‬‬ ‫برنامه حمایتی اداره کل‬ ‫هنرهای نمایشی از تولید ا ثار‬ ‫برای عرضه در فضای مجازی‬ ‫جشنواره«فیلمفجر‪»39‬بهمن ماه‪ 99‬برگزارمی شود‬ ‫جشنسینمادرپیککرونا؟!‬ ‫ادامه در صفحه‪2‬‬ ‫قطبالدینصادقی‪:‬‬ ‫بهروز غریب پور‪:‬‬ ‫یکی از وظایف قطعی صداوسیما‬ ‫توجه به تئاتر است‬ ‫وجهفرهنگیتلویزیون ‬ ‫خیلیضعیفاست‬ ‫نقد و بررسی فیلم زندگی پیش رو (‪)The Life Ahead‬‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 2.‬‬ ‫سینما‪3.‬‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 2.‬‬ ‫اظهارات صر یح علی فروغی درباره فردوسی پور‬ ‫برنامه ‪ 90‬متوقف نمی شود‬ ‫صداوسیما از هم می پاشید!‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 4.‬‬ ‫سوفیا لورن حتی در ‪ 86‬سالگی‬ ‫هم درخشان است!‬ ‫‪CINEMA‬‬ ‫البومرایگانمحمدمعتمدی‬ ‫به مخاطبان فضای مجازی برای «یلدا»‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 2.‬‬ ‫ ‪ 10‬فیلم برتر ‪2020‬‬ ‫به انتخاب «کایه دو سینما»‬ ‫سینما‪3.‬‬ ‫‪CINEMA‬‬ ‫نقدی بر سریال «اقازاده» از منظر روانشناسی‬ ‫حرف های نگفته ای که شاید علت‬ ‫اصلی همه مشکالت باشند‪...‬‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 4.‬‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫بهروزغریب پور‪:‬‬ ‫شنبـــــــــه ‪ 15‬اذر ماه ‪ 1399‬سال سیزدهم شمــاره ‪1343‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫& ‪ART‬‬ ‫‪CULTURE‬‬ ‫فرهنگ و هنر‬ ‫یادداشت‬ ‫فاکتورهای دالری فرهنگ‬ ‫و کارکردهای ریالی مدعیان‬ ‫ادامه از صفحه اول‬ ‫شورای عالی حوزه های علمیه یا جامعه المصطفی که در عمده کشورهای‬ ‫مطرح‪ ،‬شــعبه های خاص خود را دارد هم همواره در الیحه های بودجه‬ ‫دولت‪ ،‬مورد توجه هســتند‪ .‬سازمان فرهنگ و ارتباطات اسالمی نیز با‬ ‫کارکردهای دیپلماسی فرهنگی مفروض که برای ان قابل تصور است‬ ‫سهم قابل توجهی از این بودجه دارد‪ .‬دفتر تبلیغات اسالمی حوزه علمیه‬ ‫قم و شوراهای برنامه ریزی مدیریت حوزه های علمیه سراسر کشور نیز هر‬ ‫کدام در این فهرست ردیف خاص خود را دارند‪ .‬سایر نهادهای فرهنگی‬ ‫و مذهبی شناخته شده نیز در سال اینده هر کدام‪ ،‬چند ده میلیارد تومان‬ ‫بودجه می گیرند‪ .‬از شورای هماهنگی تبلیغات اسالمی و مجمع جهانی‬ ‫اهل بیت گرفته تا مجمع جهانی تقریب مذاهب‪ ،‬از ســتاد احیاء امر به‬ ‫معروف و نهی از منکر تا موسسه پژوهشی و فرهنگی انقالب اسالمی‪،‬‬ ‫از شورای سیاستگذاری ائمه جمعه تا فرهنگستان زبان و ادب فارسی‪ ،‬از‬ ‫موسسه نشر اثار حضرت امام تا موسسه اموزشی و پژوهشی امام خمینی‬ ‫و قس علی هذا‪ .‬اما سوال همیشــگی و البته بی پاسخ روشن این بوده‬ ‫و هســت که اساسا بر مبنای چه عملکرد سابق و مقبول و موثری این‬ ‫بودجه ها از محل بیت المال متعلق به احاد مردم هر ساله برای این نهادها‬ ‫شارژ می شود‪ ،‬البته که اختصاص بودجه الزم برای نهادهای فرهنگی با‬ ‫شرح وظایف مشخص و البته ارایه گزارش و کارنامه شایسته امری قابل‬ ‫پذیرش است اما فارغ از اسیب تنوع بی در و پیکر نهادهای مداخله گر و‬ ‫مدعی فرهنگی کشور‪ ،‬مسئله اینجاست که اوال با چه مجوز مشروعی و بر‬ ‫اساس چه حساب و کتاب نکرده ای‪ ،‬این ارقام هر ساله و در طول بیش از‬ ‫چهل سال تا کنون به ایشان تقدیم شده و این در حالی است که بخش‬ ‫فرهنگ رو سیاه ترین و شرمسارترین بخش های این پول پاشی چهل ساله‬ ‫است‪ .‬نگاهی به سیمای زرد و تن رنجور فرهنگ و هنر و از طرفی شکم‬ ‫برامده و تن فربه ارباب منشان باالنشین فرهنگ‪ ،‬خود گویای راست این‬ ‫اسراف است‪ ،‬حال زار فرهنگ در میان جامعه‪ ،‬حال و احوال ارزش های‬ ‫ملی و مذهبی‪ ،‬احوال عمده جوانان و نســل های سوخته این سال ها‪،‬‬ ‫مظلومیت بخش خصوصی فرهنگ و هنر و همه مدعی و مطالبه گر این‬ ‫فســاد ظاهر الصالح و تقسیم پول به خویشانند‪ ،‬باشد تا در کنار همه‬ ‫شعارهایی که این روزها از مجلس شنیده می شود در اصالح بودجه و این‬ ‫رویه های غلط‪ ،‬بودج ه فرهنگ و هنر را هم مثل خودش فراموش نکنند‪.‬‬ ‫اخبار‬ ‫برنامه حمایتی اداره کل هنرهای‬ ‫نمایشی از تولید اثار برای عرضه در‬ ‫فضای مجازی‬ ‫برنامهحمایتیاداره کلهنرهاینمایشیازتولیداثارنمایشیبرایعرضه‬ ‫در فضای مجازی در قالب اطالعیه شماره ‪ ۷‬منتشر شد‪ .‬متن اطالعیه‬ ‫شماره ‪ ۷‬این اداره کل با عنوان «حمایت از تولید اثار نمایشی برای عرضه‬ ‫در فضای مجازی» چنین امده است‪« :‬اداره کل هنرهای نمایشی با توجه‬ ‫به وضعیت ناشی از شیوع ویروس کرونا درنظردارد با هدف حمایت از‬ ‫فعالیت هنرمندان برای تولید و عرضه اثار نمایشی و همچنین تقویت‬ ‫روحیه امید و نشاط در جامعه تعدادی نمایش را برای بازتولید و یک‬ ‫اجــرا جهت ضبط حرفه ای و پخش از بســتر های ارائه اثار در فضای‬ ‫مجازی مورد حمایت قرار دهد‪ .‬گام نخست این طرح‪ ،‬شامل تعدادی از‬ ‫اثاری خواهدبود که در (بهمن و اسفند‪ 98‬و فروردین‪ ،‬مهر وابان‪ )99‬بر‬ ‫اساس مستندات در تهران و استانها اماده اجرا بودند و به خاطر تعطیلی‬ ‫فعالیت ها از روند تولید واجرا باز ماندند‪.‬‬ ‫پاسخ دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی‬ ‫به دو حاشیه‬ ‫دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی با قدردانی از‬ ‫تذکرات دلسوزانه به اخبار منتشره در خصوص دو کتاب پاسخ داد‪.‬در متن‬ ‫جوابیه این دفتر امده است‪« :‬مبنای ابالغ اصالحیه پنج سطری به یک‬ ‫کتاب داستانی حدود چهارصد صفحه ای‪ ،‬ضوابط نشر مصوب در مورخه‬ ‫‪24/01/1389‬توسط شورای عالی انقالب فرهنگی بوده است که نشر هر‬ ‫اثری را که موجب اختالف میان اقوام و مذاهب می شود ممنوع کرده است‪.‬‬ ‫روشن است که در تطبیق این ضابطه بر یک کتاب با توجه به تفسیرهای‬ ‫مختلف از یک متن به ویژه در بافت ها و سیاق های مختلف‪ ،‬امکان اشتباه‬ ‫وجود دارد که ایا مصداق منع است و یا مصداق تبصره ای است که در ذیل‬ ‫ان امده است‪ .‬تاکنون مواردی از این دست در صورت اعتراض ناشر مجددا‬ ‫در اداره کتاب طرح و بررســی و اگر اشتباهی از ناحیه این اداره صورت‬ ‫گرفته بود‪ ،‬اصالح می شــد‪ .‬بی تردید مسیر بررسی مجدد کتاب مذکور‬ ‫در صورت اعتراض ‪ ،‬برای ناشر محترم هموار است‪ .‬نظر به ضرورت رعایت‬ ‫جوانب امر و پرهیز از هرگونه اختالف افکنی‪ ،‬از انتشار نکات پیشنهادی‬ ‫برای اصالح یا حذف در این کتاب معذوریم‪ .‬این موارد بر حسب تشخیص‬ ‫بررسان محترم مصداق منع مورد اشاره در ضوابط نشر تلقی شده است و‬ ‫انتظار می رفت اگر اعتراضی به تشخیص ارزیابان وجود دارد در همان روال‬ ‫قانونی مورد بررسی مجدد قرار بگیرد‪ .‬در این باره تاکید می شود‪ ،‬مبنای‬ ‫ارزیابی این اثر در دفتر کتاب صرفا ضابطه قانونی بوده است و هیچ نظر‬ ‫دیگری مورد توجه بررس های محترم کتاب که از اهل فضل و متعهد به‬ ‫مبانی تشیع اند‪ ،‬نبوده است‪ .‬در ادامه ضمن ادای احترام به ساحت مقدس‬ ‫شهیده صدیقه حضرت فاطمه علیهاالسالم‪ ،‬از کسانی که از سر دردمندی و‬ ‫تعهد دینی تذکرات سودمندی دادند تشکر و قدردانی می کنیم‪ .‬امیدواریم‬ ‫با دقت در ارزیابی اثار مذهبی‪ ،‬ضمن عمل به دستور مقام معظم رهبری‬ ‫مبنی بر ممنوع بودن توهین به مقدسات مذاهب‪ ،‬مانعی برای نشر اثار‬ ‫علمی و تحقیقی که حقائق تاریخی را بازگو می کنند‪ ،‬ایجاد نشود‪.‬‬ ‫یکیازوظایفقطعیصداوسیماتوجهبهتئاتراست‬ ‫بهروز غریب پور‪ ،‬نمایشنامه نویس و کارگردان درباره بازپخش تله تئاترهای قدیمی از شبکه چهار‬ ‫ســیما بیان کرد‪ :‬همان اوایــل دوران همه گیری کرونا که همه به دنبــال راهکار بودند‪ ،‬من در‬ ‫این باره صحبت کردم‪ .‬طبیعی اســت که یکی از وظایف قطعی صداوســیما توجه به تئاتر است‬ ‫و مســبوق به ســابقه هم هســت‪ .‬از دوره ای که تلویزیون را بخش خصوصی اداره می کرد ابتدا‬ ‫یک بار در هفته و ســپس دو بار در هفته تئاتر حتی ضبط نشــده و زنده به روی انتن می رفت‬ ‫و ما ســابقه اش را داریم‪ .‬استاد نمایش عروســکی عنوان کرد‪ :‬زمانی که عباس جوانمرد سازمان‬ ‫تئاتری تلویزیون را تشــکیل داد‪ ،‬پخش تئاتر از تلویزیــون روال دائمی پیدا کرد و چقدر هم به‬ ‫مردم کمک کرد‪ .‬شما تصور کنید که «گاو» و «هالو» به عنوان اثار شاخص دراماتیک ما ابتدا در‬ ‫تلویزیون معرفی شــدند و بعد تبدیل به فیلم شدند‪ .‬حتی هنرمندان ما‪ ،‬عزت اهلل انتظامی‪ ،‬علی‬ ‫نصیریان‪ ،‬جعفر والی‪ ،‬رکن الدین خسروی‪ ،‬اقای دیلمقانی و خود عباس جوانمرد و بسیاری دیگر‬ ‫از هنرمندان تئاتر به مدد همین برنامه در سراســر کشور شــناخته شدند‪ .‬در حالی که همیشه‬ ‫تئاتــر این طور بوده که یک ظرفیت محــدودی دارد و تله تئاتر هم برای خانواده تئاتر و هم برای‬ ‫تماشــاگران نجات بخش اســت‪ .‬بهروز غریب پور تاکید کرد‪ :‬شــبکه های تلویزیونی مختلف دنیا‬ ‫بالفاصله پس از پاندمی کرونا تله تئاترهایشــان را پخش کردند‪ .‬گنجینه های خودشان را به روی‬ ‫مخاطبــان باز کردنــد و میلیون ها نفر این اثار را دیدند‪ .‬هم در حوزه موســیقی و هم در حوزه‬ ‫تئاتر این اتفاق افتاد‪ .‬من نمی دانم لجاجت سیمای جمهوری اسالمی با تئاتر چه زمانی به پایان‬ ‫می رســد‪ ،‬اما به هر حال پخش تله تئاتر در کشور ما نزدیک ‪ 60‬تا ‪ 70‬سال سابقه دارد‪ .‬بنابراین‬ ‫پخش تله تئاتر قطعاً از نظر اقتصادی به خانواده تئاتر کمک می کند و برای مخاطبینی که عادت‬ ‫داشــتند ماهی یک دفعه یک تئاتر ببینند هم اتفاق خوبی خواهد بود‪ .‬راه ها مسدود نیست بلکه‬ ‫مدیران در انسداد این راه ها بسیار موثرند‪ .‬این که نفع شان چیست من نمی دانم‪ .‬این کارگردان در‬ ‫پاســخ به این سوال که به حمید شاه ابادی‪ ،‬معاون سیما که قب ً‬ ‫ال در عرصه معاونت هنری وزارت‬ ‫فرهنگ و ارشــاد اسالمی فعالیت داشته است چه پیشنهادی دارد‪ ،‬اظهار داشت‪ :‬اقای شاه ابادی‬ ‫مطلقاً با این فضا نااشــنا نیستند‪ .‬ایشان به عنوان معاون هنری سابق‪ ،‬خانواده تئاتر و معضالت و‬ ‫گرفتاری های خانواده تئاتر را می شناســد‪ .‬مرکز هنرهای نمایشی در رابطه با بودجه و مشکالت‬ ‫مالی تئاتر‪ ،‬بارها از ایشــان کمک خواسته اســت‪ .‬بنابراین از اقای شاه ابادی توقع می رود که در‬ ‫این رابطه اســتین باال بزند و این مشکل را حل کند‪ .‬غریب پور با تاکید بر این که پخش تله تئاتر‬ ‫جز کم مشکل ترین برنامه ها است‪ ،‬افزود‪ :‬من فکر می کنم که تله تئاتر از گزارشات تخلفات مالی‬ ‫باشگاه های ورزشی‪ ،‬به خصوص باشگاه هایی که تیم های فوتبال دارند‪ ،‬ضرر و زیانش خیلی کمتر‬ ‫است‪ .‬ادم وقتی برنامه «فوتبال برتر» را می بیند انقدر که ادم ها همدیگر را به دزدی کردن‪ ،‬عقد‬ ‫قراردادهای غیراصولی و پرداخت میلیون ها دالر از جیب مردم به مربیان شکست خورده خارجی‬ ‫متهم می کنند‪ ،‬همه از همدیگر بیزار می شوند‪ .‬وی ادامه داد‪ :‬من فکر می کنم که اندیشه تئاتری‬ ‫یک هزارم این ضررها را که ندارد هیچ‪ ،‬وقتی شما یک اثر هنری را می بینید لذت می برید‪ .‬غالباً‬ ‫هیچ نمایشنامه ای در دنیا نیســت که حاوی یک اندیشه ولو ضعیف هم نباشد‪ .‬بنابراین از اقای‬ ‫شاه ابادی و از دستگاه عریض و طویل تلویزیون توقع می رود که به تئاتر و هنر توجه کنند‪ .‬بهروز‬ ‫غریب پور خاطر نشــان کرد‪ :‬یک چیز دردناک تر وجود دارد‪ .‬من سال ‪ 1358‬دو اثر را به صورت‬ ‫تله تئاتر کار کردم‪« .‬حضور در ایین ه پریشــان» و «تف» که جا داشــت به مناســبت فوت اقای‬ ‫پورحســینی تله تئاتر «تف» پخش می شد‪ ،‬اما من به هر شخصی التماس کردم حتی یک نسخه‬ ‫از این تله تئاتر را به خود من به عنوان نویســنده‪ ،‬طراح و کارگردان کار نمی دهند‪ .‬من نمی دانم‬ ‫که این ارشــیو را برای چه زمانی می خواهند‪ .‬من می گویم اگر نمی خواهید تولید جدید داشــته‬ ‫باشــید به ســراغ اثاری بروید که در گنجینه صداوسیما وجود دارد‪ .‬این استاد نمایش عروسکی‬ ‫گفت‪ :‬حتی یک ســری نمایشنامه های رادیویی وجود دارد که با یک بازنگری می توانند به عنوان‬ ‫اثار ماندگار پخش شــوند‪ .‬نمایش های رادیویی یک دوره طالیی داشــت که واقعاً هم بازیگران‬ ‫خیلی خوبی داشــت و هم متن های خیلی خوبی اجرا می شــد‪ .‬در مورد این کارها دیگر مشکلی‬ ‫هم وجود ندارد‪ .‬اگر این ها را پخش کنند یک نگاهی به گذشته است‪ .‬ما االن یک شبکه رادیویی‬ ‫داریم که دائماً موســیقی پخش می کند‪ .‬این شبکه می تواند نمایش های رادیویی هم پخش کند‪.‬‬ ‫چه اشکالی دارد؟ من فکر می کنم مسئوالن عم ً‬ ‫ال با نوعی تاکتیک یا استراتژی دارند فاصله بین‬ ‫خودشان با هنرمندان را بیشتر می کنند‪ .‬بهروز غریب پور در جمع بندی سخنان خود گفت‪ :‬اعتقاد‬ ‫من این اســت که تله تئاتر هم در دوران کرونا و هم پیش و پس از ان یک راه حل خوب بوده و‬ ‫مطمئناً راهگشا خواهد بود‪ .‬من تصور می کنم که حرف های ما شنیده نمی شود و اگر شنیده هم‬ ‫شود با پوزخند از این حرف ها عبور می کنند‪ .‬اص ً‬ ‫ال اینجا قدرت و نظر کارشناسی کارکردی ندارد‪.‬‬ ‫قطب الدین صادقی‪:‬‬ ‫وجهفرهنگیتلویزیونخیلیضعیفاست‬ ‫قطب الدین صادقی نویسنده‪ ،‬کارگردان‪ ،‬پژوهشگر و مدرس‬ ‫تئاتر در پاســخ به سوالی مبنی بر اینکه بازپخش تله تئاترها‬ ‫از شبکه چهار سیما را چگونه ارزیابی می کند و فکر می کند‬ ‫ســاخت و پخش تله تئاتر چقدر می تواند به کاهش بیکاری‬ ‫هنرمنــدان تئاتر کمک کند‪ ،‬بیان کرد‪ :‬پیشــنهاد می کنم‬ ‫صداوســیما قبل از اینکه به فکر بیــکاری هنرمندان تئاتر‬ ‫باشــد‪ ،‬به فکــر باال بردن ســطح فرهنگی خودش باشــد‪.‬‬ ‫تلویزیون تبدیل به یک دســتگاه عوام پرور شــده که مدام‬ ‫ســریال های تهی از محتوا را پخش می کند‪.‬وی اضافه کرد‪:‬‬ ‫تلویزیون ســه عملکرد دارد که یکی از ان عملکردها‪ ،‬خلق‬ ‫و تولیــد فرهنگ اســت‪ .‬اگر این کار را انجــام ندهد نقض‬ ‫غرض اســت‪ .‬این رسانه جمعی با این همه هزینه نمی تواند‬ ‫از اندیشــه ورزی غافل بمانــد‪ .‬در ضمن با پخش تله تئاتر از‬ ‫تلویزیون‪ ،‬بچه های تئاتر هم می توانند یک انگیزه پیدا کرده‬ ‫تا سالم از این شرایط عبور کنند‪ .‬این کارگردان درباره پخش‬ ‫تله تئاتر «چرخ دنده» از شبکه چهار سیما عنوان کرد‪ :‬این‬ ‫تله تئاتر در ســال ‪ ۱۳۸۴‬ضبط شد‪ .‬عالوه بر این‪ ،‬من همان‬ ‫سال ها نمایش «کالیگوال» را هم ضبط کردم ولی چهار‪ ،‬پنج‬ ‫سال توقیف ماند‪ .‬خودشان پیشــنهاد دادند که ضبط کنم‬ ‫و متن را خودشــان تصویب کردند ولــی با این حال مدتی‬ ‫توقیف بــود‪ .‬بعد با همت رحمان ســیفی ازاد که ان موقع‬ ‫مسئولیت گرفته بود این نمایش پخش شد‪ .‬البته من زمانی‬ ‫که پخش شد در ایران نبودم و کار را ندیدم‪ .‬صادقی اذعان‬ ‫کرد‪ :‬یک مدت مسئوالن به فکر خلق و تولید اثار درخشان‬ ‫تئاتری افتادند و از برخی افراد هم دعوت کردند تا این کار‬ ‫را انجــام دهند اما پس از مدتی این کار را رها کردند‪ .‬دلیل‬ ‫ان را هم نمی دانم‪ .‬یعنی یــک برنامه فرهنگی ادامه دار در‬ ‫کار ان ها نیست و این جای تاسف دارد‪ .‬قطب الدین صادقی‬ ‫تاکید کرد‪ :‬تلویزیون به فکر جلب توجه توده مردم اســت و‬ ‫به همین خاطر ناچار هستند سطح خودش را پایین بیاورند‪.‬‬ ‫یعنی ریتم را کش بدهند و دیالوگ ها ساده شود و هیجانی‬ ‫نداشته باشند‪ .‬من سال ها پیش در یک سخنرانی گفتم اگر‬ ‫فیلم هــای هالیوود مورد توجه قــرار می گیرد به خاطر این‬ ‫اســت که یک گروه جامعه شناس تحقیق کرده اند و معدلی‬ ‫کــه برای جلب توجه در نظر گرفته انــد برای یک بچه ‪۱۱‬‬ ‫ســاله است‪ .‬یعنی فیلم ها به صورتی است که مخاطب برای‬ ‫درک و ارتباط با ان ها هیچ زحمتی نمی کشد و نیاز به هیچ‬ ‫پشتوانه شخصی و فرهنگی ندارد‪ .‬هالیوود با مختصات یک‬ ‫بچه ‪ ۱۱‬ساله موفق است ولی اگر بخواهید اندیشه ورز باشید‬ ‫و از یک زیباشناســی برتر استفاده کنید‪ ،‬در هالیوود موفق‬ ‫نمی شــوید چون ان بچه ‪ 11‬ســاله تمام ادراک را از دست‬ ‫می دهد‪ .‬من نمی دانم معدل ســریال های صداوسیما برای‬ ‫چه ســن و سالی اســت‪ .‬این هنرمند افزود‪ :‬به نظر من اگر‬ ‫بخواهید همه را راضی کنیــد حتما یک ایرادی در کارتان‬ ‫است‪ .‬همه هنرها یک سری مخاطبان خاص با ویژگی های‬ ‫فرهنگــی و اجتماعی خاص دارنــد‪ .‬بخش بزرگی از جامعه‬ ‫ما‪ ،‬ادم هایی هســتند که دغدغه شان فرهنگ نیست و برای‬ ‫ان ها نیز باید خوراک تهیه کرد‪ .‬تلویزیون یک دستگاه ملی‬ ‫اســت و به نظرم باید این کار را انجام بدهد‪ .‬صادقی درباره‬ ‫اثرگذاری تله تئاترهــا بیان کرد‪ :‬به نظر من بهترین تاثیری‬ ‫که تله تئاترهای خوب دارند این اســت لذت دیدن تئاتر را‬ ‫به تماشاگر منتقل می کنند‪ .‬تماشاگر را مشتاق می کنند که‬ ‫بیشتر به سمت این هنر بروند‪ .‬پخش تله تئاترها‪ ،‬وجه تبلیغ‬ ‫فرهنگی هم دارند و تماشــاگر پــرورش می دهند‪ .‬در حال‬ ‫حاضر وجه فرهنگی تلویزیون خیلی ضعیف است‪ .‬چیزی که‬ ‫مطلقاً ضداندیشه است‪ .‬سریال های تلویزیون همه اش حول‬ ‫مسئله ازدواج اســت‪ .‬این یکی ازدواج کرده و ان یکی قهر‬ ‫یا اشتی کرده اســت‪ .‬ذره ای اندیشه اجتماعی و اندیشه ای‬ ‫برتر از تجربیات معمول ادم ها به انها نمی دهند و کمکی در‬ ‫ارتقاء تفکر و اندیشــه ان ها نمی کنند‪ .‬این به نظر من ایراد‬ ‫اســت‪ .‬صادقی در پاسخ به این ســوال که با توجه به اینکه‬ ‫حمید شــاه‪‎‬ابادی‪ ،‬معاون کنونی ســیما‪ ،‬قب ً‬ ‫ال معاون هنری‬ ‫بوده و با فضای تئاتر اشنایی کامل را دارد‪ ،‬پیشنهاد شما به‬ ‫ایشــان چیست‪ ،‬بیان کرد‪ :‬اولین پیشنهاد من این است که‬ ‫سطح فرهنگی تلویزیون را باال ببرند‪ .‬سطحش خیلی پایین‬ ‫است‪ .‬من خودم ‪ 20‬سال است تلویزیون نگاه نمی کنم چون‬ ‫احســاس می کنم وقتم تلف می شــود و هیچ چیزی به من‬ ‫نمی اموزد‪ .‬وی افزود‪ :‬پیشــنهاد دومم این اســت که واقعاً‬ ‫بیایند به فکر تولیداتی باشــند که مثــل همین تله تئاترها‬ ‫برای هر دوره ای معتبر‪ ،‬ارزشــمند و اسناد فرهنگی باشند‪.‬‬ ‫پیشــنهادم این اســت که به کمک و یاری هنرهای دیگر‬ ‫بیایند‪ .‬تلویزیون در سطح کتابخوانی هیچ کمکی نمی کند‪.‬‬ ‫در سطح نقاشــی همین طور‪ .‬حتی موسیقی هم همین طور‬ ‫است‪ .‬فقط بخشی از موسیقی مورد عالقه خودشان را پخش‬ ‫می کنند و در ســطح کتابخوانی که فاجعه است‪ .‬کارگردان‬ ‫و مــدرس تئاتر بیان کرد‪ :‬یک امار بدهم که ممکن اســت‬ ‫برای اقای شــاه ابادی جالب باشد‪ .‬من با یکی از بزرگترین‬ ‫انتشــارات تهران کار می کنم‪ .‬افت فروش امسال نسبت به‬ ‫سال گذشته ‪ 40‬درصد است‪ .‬این یعنی فاجعه‪ .‬کتاب هایی‬ ‫که من حدود ‪ 20‬ســال پیش درمی اوردم تیراژش ‪2800‬‬ ‫نســخه بود و االن تیراژ کتاب ها ‪ 200‬یا ‪ 300‬نســخه شده‬ ‫اســت‪ .‬می خواهم بگویم همه چیز افت کرده اســت و این‬ ‫افت فقط مربوط به تئاتر نیســت‪ .‬ایــن هنرمند بیان کرد‪:‬‬ ‫من یادم است سال ‪ 1376‬می خواستم برای نمایشگاه یکی‬ ‫از دوســتانم از یــک گالری وقت بگیرم کــه به من گفتند‬ ‫وقت گالری تا یک ســال پر اســت‪ .‬انقدر کارها زیاد بود و‬ ‫نمایشگاه ها رونق داشت و مردم می امدند و کار می خریدند‬ ‫که تا یک سال نمی توانست به من یک هفته فرصت بدهد‪.‬‬ ‫االن دیگر همه چیز متوقف شده است‪ .‬قطب الدین صادقی‬ ‫در پایان بیان کرد‪ :‬ان چه که یک جامعه را از حالت غریزی‬ ‫در می اورد فرهنگ است‪ .‬حالت غریزی‪ ،‬خوردن‪ ،‬خوابیدن‬ ‫و تولید مثل است‪ .‬معذرت می خواهم اما حیوانات هم همین‬ ‫کار را می کنند و این عادت ها را دارند‪ .‬ان چه که مکمل این‬ ‫زندگی غریزی اســت فرهنگ است‪ .‬هنر‪ ،‬فرهنگ‪ ،‬معماری‪،‬‬ ‫نقاشی‪ ،‬تئاتر‪ ،‬اداب‪ ،‬رسوم و امثال این هاست که انسان را به‬ ‫مدنیت می رســاند‪ .‬اگر فرهنگ متوقف شود ما برمی گردیم‬ ‫به زندگی غریزی‪ .‬فرهنگ تحت هیچ شرایطی نباید متوقف‬ ‫شــود به خصوص در این شرایط بحرانی‪ .‬در این شرایط هر‬ ‫کاری در زمینــه فرهنــگ انجام بدهند بــه جامعه و مردم‬ ‫خدمت کرده اند‪.‬‬ ‫البوم رایگان محمدمعتمدی‬ ‫به مخاطبان فضای مجازی برای «یلدا»‬ ‫«تهران عاشق» عنوان تازه ترین اثر موسیقایی محمد معتمدی خواننده موسیقی ایرانی است که دست اندرکاران سایت موسیقی‬ ‫ما از رونمایی اختصاصی ان در صفحه این سامانه طی روز بیست و سوم اذرماه به صورت رایگان خبر دادند‪.‬‬ ‫سجاد عزیزی ارام ترانه سرا‪ ،‬محمدرضا چراغعلی تنظیم کننده و اهنگساز برخی از عوامل اجرایی این البوم را تشکیل می دهند‪.‬‬ ‫تهیه کنندگی این اثر را شهرداری تهران انجام داده و ان را هدیه ای برای مردم در شب یلدا توصیف کرده است‪.‬‬ ‫«گل ســنگ»‪« ،‬بی خاطره»‪« ،‬پریشــانی»‪« ،‬ایران»‪« ،‬با من بمان» و «سراب» برخی از اثار این البوم محمد معتمدی خواننده‬ ‫موسیقی ایرانی را تشکیل می دهند‪.‬‬ صفحه 2 ‫نقد و بررسی فیلم زندگی پیش رو (‪)The Life Ahead‬‬ ‫سوفیا لورن حتی در‪ 86‬سالگی هم درخشان است!‬ ‫میثم کریمی‬ ‫کسی در فیلم حضور دارد که من بشناسم؟‬ ‫سوفیا لورن که یکی از معروف ترین بازیگران تاریخ سینماست‪ ،‬پس از ده سال به مقابل دوربین‬ ‫امده و ستاره فیلم است‪ .‬بابک کریمی هم که اغلب با اثار اصغر فرهادی او را به خاطر می اوریم‪،‬‬ ‫در فیلم حضور دارد‪.‬‬ ‫داستان فیلم درباره چیست؟‬ ‫مومو (ابراهیم گرویه) پسربچه یتیمی است که توسط یک دکتر به مادام رزا (سوفیا لورن) معرفی‬ ‫می شــود تا برای مدتی حضانت او را برعهده بگیــرد‪ .‬اما مادام رزا با مومو اختالف عقیده زیادی‬ ‫دارد و‪...‬‬ ‫کارگردان کیست؟‬ ‫ادوارد پونتی که فرزند سوفیا لورن است و تا پیش از « زندگی پیش رو » دو فیلم بلند دیگر در‬ ‫کارنامه اش ثبت کرده است‪ .‬یکی « در میان غریبه ها » در سال ‪ 2002‬که مادرش بازیگر نقش‬ ‫اصلی ان بود و دیگری فیلم کمدی «امدن و رفتن» محصول سال ‪ .2011‬هیچکدام از دو فیلم‬ ‫قبلی اقای پونتی نتوانسته بودند موفقیتی برای کسب کنند‪.‬‬ ‫خانواده ها در هنگام تماشای فیلم باید به چه نکاتی توجه نمایند؟‬ ‫فیلم به خانواده ها درباره رفتار کودکان و احتمال به انحراف کشیده شدنشان هشدار می دهد که‬ ‫می تواند مفید و اموزنده باشد‪ .‬از صحنه های جنسی هم در فیلم خبری نیست‪.‬‬ ‫نکات مثبت فیلم؟‬ ‫سوفیا لورن حتی در ‪ 86‬سالگی هم درخشان است و توانسته بهترین بازیگر فیلم باشد‪ .‬او صحنه‬ ‫را مانند تمام سال های جوانی در اختیار می گیرد و به دیگران اجازه خودنمایی نمی دهد‪.‬‬ ‫بابک کریمی نیز یکی از بازیگران خوب «زندگی پیش رو» اســت‪ .‬شــخصیت حمیل با بازی او‬ ‫صمیمی و دوست داشتنی است‪.‬‬ ‫«زندگی پیش رو» نگاهی به مقوله مهاجرت غیرقانونی و تبعات ان دارد و در عین حال از معدود‬ ‫اثاری اســت که نگاه سیاســی را به مسائل انسانی گره نمی زند‪ .‬شــخصیت های فیلم از یهودی‬ ‫گرفته تا مسلمان‪ ،‬با عشق و احترام در کنار یکدیگر زندگی می کنند و در ارتباطات شان اثری از‬ ‫تحمیل و تحقیر نیست‪ .‬بازی ابراهیم گویه که «زندگی پیش رو» نخستین فیلم بلند او محسوب‬ ‫می شود قابل توجه است‪.‬‬ ‫نکات منفی فیلم؟‬ ‫عمیق شــدن رابطه پین مادام رزا و مومو مســیر منطقی را طی نمی کند‪ .‬صمیمی شــدن انها‬ ‫نیازمند بزنگاهی بود که عاملی برای نزدیکی این دو که از هم بســیار فاصله دارند شــود اما این‬ ‫بزنگاه در فیلم وجود ندارد‪.‬‬ ‫کدی که روی دست مادام رزا قرار دارد اشاره به اشویتس دارد اما در طول فیلم جزئیات مربوط‬ ‫به تجربه مادام رزا درباره این دوران ترســناک باز نمی شــود‪ .‬شاید تجربه مادام رزا در ان دوران‬ ‫می توانســت زمینه ساز شکل گیری شخصیتش در دوران حال باشد اما فیلم از کنار اشاراتی که‬ ‫خودش در طول فیلم مطرح می کند بدون هیچ توضیحی می گذرد‪.‬‬ ‫حرف اخر‪:‬‬ ‫«زندگی پیش رو» به طور قطع کمتر کســی را ناراضی خواهد کرد‪ .‬درام تاثیرگذاری که مفهوم‬ ‫عشــق در سراسر دقایق ان به چشم می خورد و باعث می شــود در لیست اثاری قرار بگیرد که‬ ‫مخاطب پس از تماشــای ان حال بهتری خواهد داشــت‪ .‬با اینحال باید گفت که «زندگی پیش‬ ‫رو» حرف جدیدی را هم مطرح نمی کند و مشــابه دیگر اثاری اســت که با موضوعی یکسان در‬ ‫طول سال های اخیر ساخته شده اند‪ .‬تنها برگ برنده فیلم بازی سوفیا لورن است که به احتمال‬ ‫زیاد نام او را در میان نامزدهای اسکار امسال خواهیم دید‪.‬‬ ‫‪ 10‬فیلم برتر ‪ 2020‬به انتخاب «کایه دو سینما»‬ ‫در راس ‪ ۱۰‬فیلم برتر ســال ‪ ۲۰۲۰‬فیلم «شورای شهر» را قرار داده است‪ .‬این فیلم‬ ‫که جدیدترین فیلم کارگردان ‪ ۹۰‬ســاله امریکایی است به عملکرد مقامات شهری‬ ‫بوستون در حوزه های برابری نژادی‪ ،‬مسکن و تغییرات اب و هوایی می پردازد‪ .‬قابل‬ ‫توجه اینکه «کایه دو ســینما» امسال با مالکیت جدید به فعالیت خود ادامه داد و‬ ‫همین امر موجب تغییراتی در کادر و نویسندگان ان شد‪.‬‬ ‫‪ ۱۰‬فیلم برتر ‪ ۲۰۲۰‬عبارتند از‪:‬‬ ‫مجله سینمایی «کایه دو سینما» به رسم هر سال ‪ ۱۰‬فیلم برتر سال را انتخاب کرد‪.‬‬ ‫مجله فیلم فرانسوی «کایه دو سینما» که یکی از معتبرترین مراجع سینمایی است‬ ‫به رســم هر سال فهرست ‪ ۱۰‬فیلم برتر ســال را معرفی کرد‪ .‬این مجله که از سال‬ ‫‪ ۱۹۵۱‬تاسیس شده و به عنوان یکی از پایه های موج نوی فرانسه شناخته می شود‪،‬‬ ‫‪« .۱‬شورای شهر» ساخته فردریک وایزمن مستندساز امریکایی‬ ‫‪« .۲‬زنی که گریخت» ساخته هونگ سانگ سو کارگردان کره ای‬ ‫‪« .۳‬الماس های تراش نخورده» ساخته برادران سفدی از امریکا‬ ‫‪« .۴‬مالمکراگ» ساخته کریستی پویو فیلمساز رومانیایی‬ ‫‪« .۵‬چیزهایی که می گوییم‪ ،‬کارهایی که می کنیم» ساخته امانوئل موره فرانسوی‬ ‫‪« .۶‬هتل کنار رودخانه» ساخته هونگ سانگ‪-‬سو از کره جنوبی‬ ‫‪« .۷‬اقامت در کوهستان فوچون» ساخته جی یو ژیائوگنگ از چین‬ ‫‪« .۸‬شوری اشک ها» ساخته فیلیپ گارل از فرانسه‬ ‫‪« .۹‬عظیم» ساخته سوفی لوتورنر از فرانسه‬ ‫‪« .۱۰‬اگوست ویرجین» ساخته یوناس تروئبا از اسپانیا‬ ‫‪3‬‬ ‫شنبـــــــــه ‪ 15‬اذر ماه ‪ 1399‬سال سیزدهم شمــاره ‪1343‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫سینمــــــا‬ ‫‪CINEMA‬‬ ‫اخبار‬ ‫سینماها تااطالع ثانوی تعطیل است‬ ‫محمدرضا صابری دبیر انجمن ســینماداران با اشاره به تمدید‬ ‫مالحظات و محدودیت های کرونایی در سراسر کشور‪ ،‬تاکید کرد‬ ‫تا اطالع ثانوی سینماهای کشور تعطیل است‪ .‬محمدرضا صابری‬ ‫دبیر و سخنگوی انجمن ســینماداران درباره اخرین وضعیت‬ ‫وام هایی که قرار است سازمان سینمایی برای جبران خسارت‬ ‫کرونا به سینماداران پرداخت کند‪ ،‬گفت‪ :‬واجدین شرایط دریافت‬ ‫وام‪ ،‬به بانک ها معرفی شده اند‪ ،‬اما هنوز مشخص نیست که چه‬ ‫زمانی وام های مورد نظر پرداخت می شود‪ .‬وی با اشاره به تعطیلی‬ ‫ســینماها‪ ،‬توضیح داد‪ :‬تا امروز که جلسه ای مبنی بر بازگشایی‬ ‫سینماها برگزار نشده اســت و می توان گفت در شرایط فعلی‬ ‫سینماها تا اطالع ثانوی تعطیل است‪ .‬دبیر انجمن سینماداران‬ ‫توضیح داد‪ :‬البته این را باید بگویم تا زمانی که فیلم خوب اکران‬ ‫نشود‪ ،‬بازگشایی سینماها معنایی ندارد‪ ،‬سینما زمانی باز خواهد‬ ‫شد که فیلم خوب اکران شود‪ ،‬این در حالی است که کارگردانان‬ ‫و تهیه کننده ها عالقه ای به اکران فیلم های خود در شرایط فعلی‬ ‫ندارند‪ ،‬به همین دلیل باید شرایط مناسبی برای اکران فراهم شود‪.‬‬ ‫ویبااشارهبهاینکهتهیه کنندگانسینماییزمانیپیشنهاداکران‬ ‫فیلم های خود را می دهند که بتوانند بازگشت سرمایه مناسبی‬ ‫در حد سرمایه تولید خود داشته باشند‪ ،‬توضیح داد‪ :‬تصور کنید‬ ‫که شرایط فعلی مساعدتر شــود و اگر هم ویروس کرونا وجود‬ ‫داشته باشــد‪ ،‬مردم یاد بگیرند که چطور در کنار این ویروس‬ ‫زندگی کنند‪ ،‬در چنین وضعیتی می توان سینماها را با رعایت‬ ‫پروتکل های بهداشتی باز کرد و در چنین شرایطی با حضور مردم‬ ‫در سینماها‪ ،‬می توان امید به دریافت اجازه اکران فیلم های خوب‬ ‫داشته باشیم‪ .‬صابری گفت‪ :‬مشکل دیگری که در حال حاضر با‬ ‫ان مواجههستیمتامینهزینه های جاری سالن های سینمااست‬ ‫که نسبت به یک سال گذشته چندین برابر شده است‪ ،‬به عنوان‬ ‫مثال پیش از ایــن پروژکتور ‪ ۶۷۰۰‬را می خریدیم ‪ ۸۰‬میلیون‬ ‫تومان‪ ،‬که در حال حاضر ‪ ۵۰۰‬میلیون تومان فروخته می شود‪،‬‬ ‫یک المپ پروژکتور را اگر ‪ ۳‬میلیون تومان می خریدیم االن باید‬ ‫‪ ۳۵‬میلیون تومان برای ان پرداخت کنیم‪ .‬صابری در پایان گفت‪:‬‬ ‫در حال حاضر سینماها با اینکه بسته هستند اما باید هزینه اب‪،‬‬ ‫برق و گاز را پرداخت کنند‪ ،‬به عنوان مثال سینما قدس با اینکه‬ ‫تعطیل است ماهی ‪ ۲‬میلیون تومان پول برق پرداخت می کند‪.‬‬ ‫البته ما از سازمان سینمایی خواسته ایم در این زمینه ما را همراهی‬ ‫کنند و در همین راستا پیش از این سازمان سینمایی اعالم کرده‬ ‫بود که هزینه های قبض تیر تا شهریور را پرداخت می کند که‬ ‫هنوز هیچ اتفاقی در این زمینه رخ نداده است‪.‬‬ ‫جشنواره «فیلم فجر ‪ »۳۹‬بهمن ماه ‪ ۹۹‬برگزار می شود‬ ‫برگزاری جشن سینما‬ ‫در پیک کرونا؟!‬ ‫سرنوشت فیلم های اکران نشده فجر‪ 98‬چه می شود؟‬ ‫سرنوشت فیلم های برگزیده جشــنواره فجر سال گذشته که‬ ‫هنوز اکران نشــده اند‪ ،‬چه خواهد شــد؟ روی پرده سینماها‬ ‫می روند یا از ســامانه های اینترنتی ســر در می اورند؟ شیوع‬ ‫ویــروس کرونا در سراســر دنیا و از جمله ایــران باعث بروز‬ ‫محدودیت هایی در بسیاری از کسب و کارها شد و حرفه های‬ ‫مختلفی دچار تغییراتی در ایفای نقش خود در جامعه شدند‪.‬‬ ‫برخی مثل فوتبال کام ً‬ ‫ال تعطیل شدند و برخی مثل موسیقی‬ ‫به کنسرت های انالین روی اوردند‪ .‬سینما در ایران هم از این‬ ‫قاعده مســتثنا نبود و از سوم اســفندماه ‪ ۱۳۹۸‬در پی شیوع‬ ‫ویروس کرونا‪ ،‬این صنعت تعطیل شــد و طی ‪ ۴‬ماه تعطیلی‪،‬‬ ‫خسارت های بسیاری دید‪ ،‬به ویژه اینکه فرصت اکران طالیی‬ ‫نوروز را از دســت داد‪ .‬البته ســینمای ایران از یکشنبه ‪۲۴‬‬ ‫فروردین به ســراغ تجربه ای نو در شیوه پخش فیلم رفت که‬ ‫همان اکران انالین بود‪ .‬سینماماشین (تماشای فیلم از داخل‬ ‫خودرو) هم دیگر تجربه ای بود که با اســتقبال مواجه شــد‪.‬‬ ‫پایان اردیبهشت ماه امســال بود که انجمن سینماداران طی‬ ‫نامه ای به رییس جمهور خواستار بازگشایی سینماها با رعایت‬ ‫پروتکل های بهداشتی شدند و یک ماه بعد یعنی از اول تیرماه‪،‬‬ ‫سینماها با رعایت پروتکل های بهداشتی و با حداکثر نیمی از‬ ‫ظرفیت صندلی های خود بازگشــایی شدند‪ .‬البته استقبالی از‬ ‫بازگشایی سینماها صورت نگرفت و تعطیلی سینماها در پاییز‬ ‫و با شــدت گرفتن موج سوم کرونا ادامه یافت‪ .‬سینماها در ‪۶‬‬ ‫ماه نخســت امسال با ‪ ۳۳۷‬هزار مخاطب به فروش حدود ‪۵.۲‬‬ ‫میلیارد تومان رســیده اند که این فروش نسبت به سال قبل‬ ‫حدود ‪ ۹۸‬درصد کاهش داشــته است! با این حساب‪ ،‬امسال‬ ‫برای ســینمای ایران رسماً از دســت رفته محسوب می شود؛‬ ‫هرچند ســازمان سینمایی با حمایت های مختلف سعی کرده‬ ‫این زیان ها را تا حدی جبران کند که مهم ترین ان ها پرداخت‬ ‫وام ‪ ۴‬درصدی به ســینماها برای پرداخت بدهی دفاتر پخش‬ ‫از اکران ‪ ۹۸‬است‪ )+( .‬اما تکلیف فیلم هایی که از سال گذشته‬ ‫در نوبت اکران مانده اند‪ ،‬چه می شــود؟ ایا راهی اکران انالین‬ ‫می شــوند یا همچنان در انتظار بازگشــت به شــرایط عادی‬ ‫می مانند؟ «مرتضی شایســته» دبیر شــورای صنفی نمایش‬ ‫می گوید‪ :‬اید ه ما این اســت که به خاطر حفظ منافع صاحبان‬ ‫اثار‪ ،‬فیلم ها ابتدا در ســالن های ســینما به نمایش در ایند و‬ ‫سپس راهی اکران انالین شــوند‪ .‬وی افزود‪ :‬یکی از اقداماتی‬ ‫که در راســتای حمایت از اکران های فیزیکی صورت گرفته‪،‬‬ ‫برداشــتن ســقف زمانی اکران اســت‪ .‬یعنی قب ً‬ ‫ال اگر فیلمی‬ ‫حداکثر ‪ ۷‬هفته اکران بود‪ ،‬اکنون این محدودیت را ندارد و تا‬ ‫زمانی که صاحبش بخواهد می تواند در سالن های سینما اکران‬ ‫شود‪ .‬دبیر شــورای صنفی نمایش ادامه داد‪ :‬حمایت دیگری‬ ‫هم که از ابان ماه توســط سازمان سینمایی تضمین شده‪ ،‬این‬ ‫است که تعدادی از بلیت های هر فیلم توسط سازمان خریداری‬ ‫می شود که این هم به سود صاحبان فیلم است‪ ،‬هم سالن دارها‪.‬‬ ‫میزان این حمایت هم برای ســالن های ســینما (یک تا سه‬ ‫سالن‪ ،‬سه تا پنج سالن و پنج سالن به باال) متفاوت است‪ .‬البته‬ ‫درصد صاحب فیلم و ســینمادار از میزان بلیت فروشی تفاوت‬ ‫نکرده است‪ .‬وی در پاسخ به این پرسش که میزان این حمایت‬ ‫ایا به اندازه ای هســت که مشوق صاحبان فیلم ها باشد‪ ،‬گفت‪:‬‬ ‫برای فیلم هایی که با بودجه اندک ســاخت ه شده اند (لوباجت)‬ ‫خوب است اما شاید مطلوب فیلم هایی نباشد که توقع فروش‬ ‫انچنانی دارند‪ .‬البته وضعیت سینما همچنان مشخص نیست‬ ‫و در حال تالشیم تا سینما به حالت عادی باز گردد‪ .‬مهمترین‬ ‫مســاله این است که حمایت هایی را برای سینمادارها در نظر‬ ‫گرفته اند‪ ،‬عملی کنند‪ .‬خوشبختانه بسیاری از مساعدت هایی‬ ‫که وعده داده شده‪ ،‬عمل شده است‪ .‬امیدوارم همه ان ها جامه‬ ‫عمل بپوشانند‪ .‬شایسته درباره اینکه ایا با بازگشت شرایط به‬ ‫حالت عادی‪ ،‬شاهد ترافیک اکران نخواهیم بود‪ ،‬توضیح داد‪ :‬ما‬ ‫‪ ۷‬فیلم را می توانیم اکــران کنیم‪ ،‬یکی ـ دو تا هم ازاد اکران‬ ‫می شوند‪ ،‬نسبت به سال گذشــته هم حدود ‪ ۶۰ - ۵۰‬سالن‬ ‫به ناوگان ســینمایی کشور اضافه شــده است‪ ،‬از سوی دیگر‬ ‫تولیدات هم به نسبت سال گذشته کمتر است‪ ،‬بنابراین مشکل‬ ‫چندانی در اکران نخواهیم داشت‪.‬‬ ‫فراخوان ســی و نهمین جشــنواره فیلم فجــر به دبیری‬ ‫محمدمهــدی طباطبایی نژاد برای برگــزاری در بهمن ماه‬ ‫‪ ۹۹‬منتشر شد‪ .‬روابط عمومی سی ونهمین جشنواره فیلم‬ ‫فجر با انتشار فراخوان این رویداد اعالم کرد‪ ،‬با استعانت از‬ ‫خداوند متعال و در شــرایطی که همه گیری ویروس کرونا‬ ‫تولیدات سینمایی و برگزاری جشنواره های فیلم را در ایران‬ ‫و جهان با محدودیت های متعددی مواجه کرده است‪ ،‬سی‬ ‫و نهمین جشــنواره فیلم فجر همزمــان با چهل و دومین‬ ‫سالگرد پیروزی شکوهمند انقالب اسالمی با هدف معرفی‬ ‫و تقدیر از اثار برگزیده یک سال تالش سینماگران ایرانی‬ ‫که در این شرایط دشوار چراغ سینمای ایران را روشن نگه‬ ‫داشته اند و نیز اعتالی تولیدات سینمایی‪ ،‬صیانت از هویت‬ ‫ملی مبتنی بر اموزه های دینی و ایرانی‪ ،‬حمایت از سینمای‬ ‫خالق و توســعه اقتصاد سینما بهمن ماه ‪ ۱۳۹۹‬در تهران‬ ‫با ضوابط ابالغی از ســوی ستاد ملی کرونا توسط سازمان‬ ‫امور سینمایی و سمعی بصری برگزار می شود‪ .‬محمدمهدی‬ ‫طباطبایی نژاد دبیر این دوره در نشســتی در روز شنبه ‪۱۵‬‬ ‫اذرماه جزییات جشنواره سی و نهم را اعالم خواهد کرد‪.‬‬ صفحه 3 ‫اظهارات صریح علی فروغی درباره فردوسی پور‬ ‫‪HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER‬‬ ‫شماره ‪ • 1343‬شنبه ‪ 15‬اذرماه ‪ • 1399‬سال سیزدهم • ‪ 4‬صفـــــحه‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬شـرکت جهان سبز‬ ‫مـدیر عامـــل‪ :‬حسـین احـمـدی‬ ‫مدیر مسوول‪ :‬مهدی احمدی‬ ‫زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری‬ ‫چاپ‪ :‬گل اذین‬ ‫سازمان اگهی ها‪88311361 - 88311353 :‬‬ ‫نشانى‪ :‬تهران‪ ،‬خیابان مطهری‪ ،‬بعد از خیابان سلیمان خاطر‬ ‫خیابان اورامان‪ ،‬پلاک ‪ ،43‬واحد‪2‬‬ ‫تلفکس‪88813489 - 88301986 :‬‬ ‫توزیع‪ :‬نشرگستر امروز‬ ‫برنامه ‪ 90‬متوقف نمی شود‬ ‫صداوسیما از هم می پاشید!‬ ‫منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند‬ ‫‪http://honarmandonline.ir/?p=6049‬‬ ‫سیستممدیریتکیفیت‪-‬رضایتمندیمشتری‬ ‫سیستم مدیریت کیفیت‬ ‫‪ISO 10004:2012‬‬ ‫‪ISO 9001 : 2008‬‬ ‫‪instagram.com/honarmandonline‬‬ ‫‪telegram.me/honarmandnews‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫اوقات شرعی‬ ‫به وقت تهران‬ ‫‪11:55‬‬ ‫اذان ظهر‬ ‫‪16:51‬‬ ‫غروب افتاب‬ ‫‪17:11‬‬ ‫اذان مغرب ‬ ‫اذان صبح فردا‬ ‫طلوع افتاب فردا‬ ‫‪05:30‬‬ ‫‪06:59‬‬ ‫گنج سخن‬ ‫امام حسین علیه السالم ‪:‬‬ ‫هر کس فکرش به جایى نرسد و راه تدبیر بر او بسته شود‪،‬‬ ‫کلیدشمداراست‪.‬‬ ‫بحاراالنوار‪ ،‬ج‪ ،75‬ص‪128‬‬ ‫پندبزرگان‬ ‫مایه خوشبختی انسانیت است‬ ‫که هر انسانی فقط انی هست که هست‪.‬‬ ‫فرناندوپسوا‬ ‫حافظانه‬ ‫به مالزمان سلطان که رساند این دعا را‬ ‫که به شکر پادشاهی ز نظر مران گدا را‬ ‫ز رقیب دیوسیرت به خدای خود پناهم‬ ‫مگر ان شهاب ثاقب مددی دهد خدا را‬ ‫علی فروغی مدیر شــبکه ســه سیما در سخنانی صریح از حاشــیه های دالیل توقف برنامه نود و‬ ‫همچنین نحوه تعامل شــبکه با عادل فردوسی پور طی یکی دو ســال اخیر سخن گفت‪ .‬چندی‬ ‫پیش عادل فردوسی پور در مراسم رونمایی از ترجمه جدید کتابش و در گفتگو با سروش صحت‬ ‫از عالقه اش به گزارشــگری سخن گفت و اینکه ان را بیشتر از حوزه های دیگر دوست دارد‪ .‬علی‬ ‫فروغی مدیر شــبکه سه ســیما حاال به فاصله اندکی از این حرف ها و در پی حاشیه های ادامه دار‬ ‫غیبت فردوســی پور در این شبکه سخنانی گفته که در قالب یک ویدئو در فضای مجازی منتشر‬ ‫شده است‪ .‬وی گفتگویی در یک جمع دانشجویی به صورت برخطداشته و در بخشی از ان درباره‬ ‫فردوسی پور سخنانی گفته است که در زیر می خوانید‪:‬‬ ‫محبوبیت و تخصص اش بر ما پنهان نبود‬ ‫علی فروغی در ابتدا درباره توقف برنامه ‪ ۹۰‬توضیح می دهد‪ :‬دیگر نمی شــد این جوری ادامه داد‪.‬‬ ‫نه محبوبیت ایشــان (عادل فردوسی پور) برای ما پنهان بود و نه تخصص ایشان پنهان بود‪ .‬منتها‬ ‫بهترین دروازه بان هم دائماً در خط دیگری کار کند‪ ،‬باید یکی دیگر را دروازه بان بگذارید و درباره‬ ‫ایشان مهمترین بحث این بود که کار از مدار خارج می شد و باقی هم نگاه می کردند و می گفتند‬ ‫اگر کســی می تواند از مدار خارج شــود و به خاطر محبوبیتش کســی به او چیزی نگوید‪ ،‬ما هم‬ ‫همین کار را بکنیم‪ .‬صداوســیما از هم می پاشــید این جوری‪ .‬ناگزیــر بودیم از اینکه این تصمیم‬ ‫گرفته شــود‪ .‬فروغی در عین حال تاکید دارد‪ :‬راه هم برای او باز است و مظلوم نمایی هم می کند‪.‬‬ ‫شما بدانید در همین یک سال اخیر چون او باالخره کارمند رسمی صداوسیما است‪ ،‬ما حدود یک‬ ‫میلیارد از مطالبات او را داده ایم‪ .‬ترفیع شغلی او که نوبتش رسیده بود به امضای خود بنده انجام‬ ‫شد‪ .‬شبکه ورزش زیر نظر شبکه است و او عدد خیلی درشتی از «فوتبال ‪ »۱۲۰‬گرفته است‪.‬‬ ‫پیشنهاد گزارشگری دادیم‬ ‫مدیر شــبکه سه ســیما همچنین عنوان کرد‪ :‬ما به او گفتیم بیا گزارش کن‪ ،‬خودش قبول نکرد‪.‬‬ ‫می خواهــم بگویم برخالف مظلوم نمایی که وجود دارد‪ ،‬در همــان دوره ای که از مهاجرت حرف‬ ‫می زد‪ .‬در همان دوره از فوتبال ‪ ۱۲۰‬درخواســت داده بود‪ .‬منتها بلد هســتند‪ ،‬رســانه هم دارند‬ ‫رسانه هایشان هم زنجیره ای به هم متصل هستند‪ .‬فضای مجازی دست ما نیست‪ .‬اینگونه ادراکی‬ ‫هم در جامعه درســت کرده اند‪ ...‬وی در پایان این ویدئو که تنها بخشی از ان منتشر شده است‪،‬‬ ‫گفت‪ :‬ما کارهای زیادی داریم و از کارهای خود می مانیم‪ ،‬اداره شبکه از هفت صبح تا یک و نیم‬ ‫شب که فوتبال های خارجی تمام می شود همه اش گرفتاری است‪.‬‬ ‫عشق سوخته‬ ‫دانیال جراهی‬ ‫از ظهر نگذشته بود؛ دلم را به جنگل زدم و بی مقصد‬ ‫در مسیر درختان گم شدم‪ .‬زیر پایم را نگاه می کردم‪،‬‬ ‫ولی روبرویم را نه‪ .‬ریشه های درختان همچون عشق‬ ‫به زندگی در زمین چنــگ زده بودند‪ .‬بوی نم خاک‬ ‫بــا برگهای پاییزی هر قدم یک عطر را در فضا پخش‬ ‫می کرد‪ .‬جنــگل پر از صدا بود‪...‬اما ســکوتش دلم را‬ ‫می لرزاند‪ .‬صدای باد البه الی کوه و درخت‪ ،‬هر از گاهی‬ ‫صدای پرنده ی نمی دانم چه را می شــنیدم‪ .‬راه بود ‪،‬‬ ‫هیجان رفتن بود‪ ،‬شوق رسیدن بود‪ ،‬اما مقصد گم شده‬ ‫بود البه الی درختان‪ .‬در سینه کش کوه و درخت کلبه‬ ‫خرابه ای را دیدم‪ ،‬نمی دانم چرا ولی در پســتوی دلم‬ ‫کلبه مقصد بود‪ .‬نزدیکتر که شــدم‪ ،‬دودی از بام کلبه‬ ‫به اعماق درختان هزار رنگ می رفت‪ .‬کمی ترسیدم؛‬ ‫نگاه کردم و از خودم پرسیدم چه کسی می تواند انجا‬ ‫باشد؟ چند قدمی به کلبه مانده بود که پیرمردی قد‬ ‫بلند اما خموده از پشت کلبه بیرون امد‪ .‬تبرش روی‬ ‫دوشش و به من خیره شده بود‪ .‬نمی دانم چقدر‪ ...‬ولی‬ ‫چند دقیقه ای به هم نگاه کردیم‪ .‬داخل کلبه شد و هیچ‬ ‫نگفت‪ .‬انگار نه من او را دیده بودم نه او مرا‪ .‬در کلبه را‬ ‫بست ولی قفل نکرد‪ .‬از صدا قژقژ در کلبه فهمیدم که‬ ‫من هستم و او‪ .‬در زدم‪ ...‬با صدای گرفته و سرد گفت‬ ‫گناه نو‬ ‫«بفرماجوان»‪.‬کناراتشیکهخاکسترشدهبودنشستم‪.‬‬ ‫پیرمرد چای ریخت و بار دیگر گفت «بفرما»‪.‬‬ ‫بی مقدمه پرسیدم ‪ :‬پدر جان چند سالته؟ پوزخندی‬ ‫زد و گفت‪ :‬از میرزا بپــرس‪ .‬به چروکهای صورتش و‬ ‫تفنگ ســر پری که گوشه دیوار کلبه تکیه داده شده‬ ‫بود نگاه کردم‪ .‬تقریبا مطمئن شــدم که سرباز میرزا‬ ‫کوچک خان بوده است‪ .‬با تردید پرسیدم‪ :‬چند وقته‬ ‫اینجایید ؟؟ نفسی عمیق کشید و گفت‪:‬از وقتی میرزا رو‬ ‫کشتن‪ .‬به خودم گفتم چی بپرسم که جوابم را با میرزا‬ ‫ندهد ‪ ...‬چای را مزه مزه کردم ؛بویی عجیب و مزه اش‬ ‫با تمام چای ها فرق داشت‪ .‬پیرمرد پرسید‪ :‬اینجا چیکار‬ ‫می کنی؟ طبق معمول برای اینکه سر شوخی را باز کنم‬ ‫گفتم پی میرزا امده ام ‪.‬‬ ‫پیرمرد در جواب گفت‪ :‬از میرزا فقط من و این تفنگ‬ ‫مانده ایم‪ ،‬چایت که تمام شد برو پی زندگیت‪ .‬پیرمرد‬ ‫زندگــی را خوب فهمیده بود؛ ولی در اعماق صدایش‬ ‫حسرت زندگی کردن موج می زد‪ .‬از ترس اینکه گفته‬ ‫بود چایت تمام شد برو‪ ،‬چای را ارام می خوردم‪ .‬پیرمرد‬ ‫تکه چوبی از بیرون اورد و روی خاکسترها گذاشت‪ .‬در‬ ‫سکوتکلبهپرسیدم‪:‬‬ ‫شما زن و بچه دارید؟‬ ‫لحظه ای به من خیره شــد و سرش را پایین انداخت‬ ‫‪ ...‬می دانســتم دارد کلمــات را در ذهنش میچیند و‬ ‫سرگشته ی واژه است‪ .‬بعد از اندکی سکوت گفت‪ :‬وقتی‬ ‫با میرزا می رفتم بهش قول دادم که برگشتم جشن برپا‬ ‫می کنیم‪ .‬وقتی میرزا را کشتند فقط من برگشتم به‬ ‫امید زندگی‪ .‬وارد دِه که شــدم هیچ کس در ده نبود‬ ‫و همه را سوزانده بودند‪ .‬حاال من سالهاست که در این‬ ‫کلبهمی سوزم!!‬ ‫پشت صحنه‬ ‫قابل توجه هموطنانی که فکر می کردن بایدن که انتخاب شــود اوضاع گل و بلبل شده و همه چیز به طرفه‬ ‫العینی درست خواهد شد! دیروز جو بایدن در سخنانی همکاری و توافق با ایران را بسیار سخت و دشوار برشمرد‬ ‫و بازگشت ایران به برجام را اولین پیش شرط برای مذاکره دانست‪ .‬دقیقا چند روز بعد از مصوبه مجلس مبنی‬ ‫برخروج ایران از برجام‪ .‬به قول سردبیر شرایط ایران و امریکا طوری هست که وقتی دولت و رئیس جمهور ایران‬ ‫تمایل به ارتباط و مذاکره دارد دولت و رئیس جمهور امریکا مخالف است و بالعکس!‬ ‫با همین فرمان هم داریم می ریم جلو با شیطان بزرگ نمی توانیم به نتیجه برسیم چون اختالفات اساسی و‬ ‫ساختاری داریم و انچنان ربطی به دولتها ندارد‪ .‬انطور که از شواهد و قرائن پیداست طال و ارز تا شب عید روزگار‬ ‫پرتالطمی را در پیش خواهد داشت و احیانا در یکی دوماه قبل از انتخابات ثبات و ریزش چشمگیر و اعتماد سازی‬ ‫را شاهد خواهیم بود‪ .‬وضعیت مردم در جهان و ایران طوری شده که ‪ ۷۰‬درصدمان دقیقا می دانیم چه سرنوشتی‬ ‫در انتظارمان هست منتهی کاری نمی توانیم بکنیم و صرفا تماشاگر هستیم‪.‬‬ ‫نقدی بر سریال «اقازاده» از منظر روانشناسی‬ ‫حرف های نگفته ای که شاید علت اصلی همه مشکالت باشند‪...‬‬ ‫هانیهوزیرپناه‪-‬کارشناسارشدروانشناسی‬ ‫ســریال اقازاده به عنوان ســریال محبوب و پر بازدید این روزها را می توان از دیدگاه‬ ‫روانشناسی نیز مورد بررسی قرار داد‪.‬‬ ‫این ســریال با نگاهی چند بُعدی بر یک داســتان‪ ،‬روندی جذاب را ایجاد کرده است‬ ‫که این خود از ابعاد مثبت این ســریال به حســاب می اید و ذهن بیننده را مجبور به‬ ‫تفکر می کند‪ .‬نگرشی متفاوت به قالب های ذهنی اقشار مختلف جامعه‪ ،‬کمک می کند‬ ‫تا بیننده به این نکته فکر کند که می توان شــخصیتی خارج از چارچوب های ذهنی‬ ‫را متصور شــد‪ .‬می توان یک جایگاه به عنوان اقازاده داشت اما کامال متفاوت از فردی‬ ‫دیگر در همان جایگاه داشت‪.‬‬ ‫اما این ســریال نکات و ویژگی هایی را نیز در بر دارد که ندانستن انها ممکن است در‬ ‫ناخــوداگاه ما تاثیر منفی بگذارد‪ .‬یکی از این نــکات‪ ،‬کامال خوب و یا کامال بد بودن‬ ‫شــخصیت ها‪ ،‬به غیر از یک شخصیت است (راضیه) است‪ .‬در حقیقت‪ ،‬راضیه یا همان‬ ‫مانلــی نیز به صورت افراطی و بدون دلیل منطقــی و عمیق و یکباره بین خوب و بد‬ ‫بودن‪ ،‬در نوســان است‪ .‬به دلیل عالقه به پول و شهرت‪ ،‬بدون مقاوت خاص تبدیل به‬ ‫شــخصیت منفی و با عاشق شدن و مالک های سریع الدسترس‪ ،‬تبدیل به شخصیتی‬ ‫خوب شــد که در واقعیت زندگی‪ ،‬این تغییــرات به این راحتی و بدون چالش‪ ،‬امکان‬ ‫پذیر نیست‪.‬‬ ‫از نکات مثبت این فیلم می توان به این نکته اشــاره ای داشت که درخصوص پذیرش‬ ‫افراد به رغم داشــتن نظراتی مخالف ما‪ ،‬نگاهی ظریف و خوبی را داراســت‪ .‬بخشش‬ ‫ادم ها‪ ،‬هرچند سخت و یا پذیرش انها به همان صورتی که هستند‪ ،‬از ابعاد مثبت این‬ ‫سریال می باشــد‪ .‬همچنین مدیریت و کنترل هیجانات در تقریبا همه شخصیت های‬ ‫این داستان‪ ،‬با طیف های مختلف‪ ،‬دیده می شود‪.‬‬ ‫حرف زدن و ســخن گفتن و درخواســت کمک کردن از ویژگی هــا و نیازهای تمام‬ ‫انسان هاســت‪ .‬افراد به کمک حرف زدن‪ ،‬ارتباط موثر برقرار می کنند‪ ،‬برای مشکالت‬ ‫خود راه حل پیدا می کنند و درخواست کمک می کنند و در زندگی پیشرفت می کنند‪.‬‬ ‫در ســریال اقازاده‪ ،‬اکثر شــخصیت ها‪ ،‬حرف های نگفته ای دارند که علت اصلی ایجاد‬ ‫و یا بزرگ شدن مشــکالت هستند‪ .‬از نیما به عنوان منفی ترین شخصیت داستان تا‬ ‫راضیه به عنوان قربانی داســتان و حامد و پدرش به عنوان شخصیت مثبت داستان‪،‬‬ ‫همه داســتان ها و حرف های ناگفته دارند‪ .‬در صــورت توجه افراد به غیرت و غم نیما‬ ‫در کودکی‪ ،‬این داســتان به وجود نمی امد و یا اگر کسی به نیازهای راضیه به زندگی‬ ‫بهتر توجه می کرد‪ ،‬اصال این مهاجرت غیرعاقالنه انجام میشــد؟ و جالب انجاست که‬ ‫به رغم نشــان دادن این نکته‪ ،‬هیچ واکنش و هیچ افسوس یا جبران یا حداقل اشاره‬ ‫کوچکی نشده است‪.‬‬ ‫صحبت نکردن با مادر حامد و پنهان کردن واقعیت از او‪ ،‬بدون داشــتن دلیلی خاص‬ ‫و غریبه دانســتن او به رغم داشــتن تمام ویژگی های یک مادر دلســوز‪ ،‬به رغم تمام‬ ‫خواهش ها‪ ،‬عصبانیت ها و گریه کردن ها‪ ،‬نه تنها سوظن را در اون افزایش می دهد بلکه‬ ‫به جایگاه مادر نیز نگاهی در حاشیه و فردی ضعیف دارد ‪ .‬این نیز یکی از ویژگی های‬ ‫منفی این ســریال می باشــد که نقش زنان گرچه تاثیر گذار امــا کم اهمیت و نهایتا‬ ‫شکســت خورده و بازی خورده ای در دســت مردان دیده شده است‪ .‬تمام نقش های‬ ‫زن در این ســریال یا کشته شده اند‪ ،‬یا شکست خورده اند‪ ،‬یا به ناچار تن به خواسته‬ ‫دیگران داده اند‪.‬‬ ‫اگر این ســریال را به همراه فرزندان خود تماشا می کنید‪ ،‬توصیه می کنم که حتما با‬ ‫انها و در یک جکع خانوادگی درباره ویژگی های انها بحث کنید تا مواردی درست در‬ ‫ذهن انها قرار گیرد‪.‬‬ ‫اخبار دیدنی‬ ‫فاطمهنیکگستر‪ ۲۳‬سالهوساکنکرجاست‪.‬ازبدوتولدبانقصعضوازناحیهدودستودوپابدنیا‬ ‫امد‪ .‬قدرت و توانایی او در برخورد با مشکالت یپش رو از همان کودکی باعث شد در مدرسه عادی‬ ‫درکناردیگردانشاموزانتحصیلکندواکنوندانشجویکارشناسیرشتهروانشناسیست‪.‬عالقه‬ ‫یزادیبهکارهایهنریازجملهنقاشیوشاپزیداردوبسیاری ازکارهایشخصیشراخودش‬ ‫انجاممی دهدمگردرمواردخاصکهمادربهاوکمکمی کند‪.‬عکس‪:‬محمدصادقنیکگستر‬ ‫بسکتبال با ویلچر فرمی از بسکتبال برای معلوالن است که برخی از معلولین کشورمان در‬ ‫این رشته فعالیت دارند و افتخارافیرنی هایی برای کشورمان داشته اند‪ .‬یکی از ورزشکاران‬ ‫خوش نام و مدال اور کشورمان‪ ،‬حسن عبدی است‪ .‬این جوان اهل خراسان با وجود‬ ‫محدودیت فییزکی اما روح بلند و پرتالشی دارد‪ .‬عبدی عضو تیم ملی بسکتبال با ویلچر و‬ ‫دارنده مدال طال این رشته در مسابقات پاراسیایی جاکارات است‪ .‬عکس‪ :‬حدیث فقیری‬ ‫روزهای قرنطینه‬ ‫کم تر از یکسال است که ویروس کرونا مهمان ناخوانده خانه های ما شده‪ .‬کرونا زندگی همه ما‬ ‫را تغییر داد و شیوه جدیدی از زندگی با وسواس های بهداشتی را وارد خانه ها کرد‪.‬‬ ‫عکس‪ :‬مهدیه کرمانی‬ صفحه 4

آخرین شماره های روزنامه هنرمند

روزنامه هنرمند 2409

روزنامه هنرمند 2409

شماره : 2409
تاریخ : 1403/10/05
روزنامه هنرمند 2408

روزنامه هنرمند 2408

شماره : 2408
تاریخ : 1403/10/04
روزنامه هنرمند 2407

روزنامه هنرمند 2407

شماره : 2407
تاریخ : 1403/10/03
روزنامه هنرمند 2406

روزنامه هنرمند 2406

شماره : 2406
تاریخ : 1403/10/02
روزنامه هنرمند 2405

روزنامه هنرمند 2405

شماره : 2405
تاریخ : 1403/10/01
روزنامه هنرمند 2404

روزنامه هنرمند 2404

شماره : 2404
تاریخ : 1403/09/28
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!