روزنامه هنرمند شماره 1343
روزنامه هنرمند شماره 1343
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
شنبه 15اذرماه 1399سال سیزدهم شماره 4 1343صفـــحه 2500تومـان ISSN 2008-0816
www.jaaar.com
یادداشت یک
فاکتورهای دالری
فرهنگ و کارکردهای
ریالیمدعیان
سرنوشت
فیلم های اکران نشده
فجر 98چه می شــود؟
مهدی احمدی
مدیرمسئول
سینماهاتا
اطالع ثانوی تعطیل است
چند سالی هست که ســنت حسنه انتشار متن و
مفــاد الیحه بودجه تقدیمــی دولت به مجلس در
راستای شفاف ســازی و امکان دسترسی عموم به
اطالعات ریز بودجه سال اتی ،قاعدتا چالش و بحث
و نقدهای متنوع و مبارکی را هم به دنبال دارد.
در این میان یکی از پرســش های همــواره افکار
عمومی این اســت که چه مقــدار بودجه ای و در
راســتای چه هــدف و ماموریتی بــرای نهادهای
مختلف و متنوع فرهنگی کشــور ،اختصاص داده
می شود.
هر ســاله بیش از بیســت نهاد فرهنگی و مذهبی
از مرکــز خدمات حوزه علمیه گرفته تا ســازمان
تبلیغات اســامی و ستاد اقامه نماز و وزارت ارشاد
و ...هر کدام ســهمی از این تقسیم بودجه به خود
اختصاص می دهند.
در بررسی الیحه پیشــنهادی دولت برای بودجه
ســال ،۱۴۰۰شــاهد بودجه چند نهاد متولی امر
فرهنگ با رقم افزایشــی قابل توجهی هستیم ،از
جمله سازمان صدا و ســیما و این در حالی است
همزمان دولت از نظر تحقق درامدها در سال اینده
در مضیقه های فراوانی قرار دارد.
بودجه هر ساله سازمان تبلیغات اسالمی نیز در
این میان قابل توجه است...
برنامه حمایتی اداره کل
هنرهای نمایشی از تولید ا ثار
برای عرضه در فضای مجازی
جشنواره«فیلمفجر»39بهمن ماه 99برگزارمی شود
جشنسینمادرپیککرونا؟!
ادامه در صفحه2
قطبالدینصادقی:
بهروز غریب پور:
یکی از وظایف قطعی صداوسیما
توجه به تئاتر است
وجهفرهنگیتلویزیون
خیلیضعیفاست
نقد و بررسی فیلم زندگی پیش رو ()The Life Ahead
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
سینما3.
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
اظهارات صر یح علی فروغی درباره فردوسی پور
برنامه 90متوقف نمی شود
صداوسیما از هم می پاشید!
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
سوفیا لورن حتی در 86سالگی
هم درخشان است!
CINEMA
البومرایگانمحمدمعتمدی
به مخاطبان فضای مجازی برای «یلدا»
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
10فیلم برتر 2020
به انتخاب «کایه دو سینما»
سینما3.
CINEMA
نقدی بر سریال «اقازاده» از منظر روانشناسی
حرف های نگفته ای که شاید علت
اصلی همه مشکالت باشند...
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4. صفحه 1
2
بهروزغریب پور:
شنبـــــــــه 15اذر ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1343
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
یادداشت
فاکتورهای دالری فرهنگ
و کارکردهای ریالی مدعیان
ادامه از صفحه اول
شورای عالی حوزه های علمیه یا جامعه المصطفی که در عمده کشورهای
مطرح ،شــعبه های خاص خود را دارد هم همواره در الیحه های بودجه
دولت ،مورد توجه هســتند .سازمان فرهنگ و ارتباطات اسالمی نیز با
کارکردهای دیپلماسی فرهنگی مفروض که برای ان قابل تصور است
سهم قابل توجهی از این بودجه دارد .دفتر تبلیغات اسالمی حوزه علمیه
قم و شوراهای برنامه ریزی مدیریت حوزه های علمیه سراسر کشور نیز هر
کدام در این فهرست ردیف خاص خود را دارند .سایر نهادهای فرهنگی
و مذهبی شناخته شده نیز در سال اینده هر کدام ،چند ده میلیارد تومان
بودجه می گیرند .از شورای هماهنگی تبلیغات اسالمی و مجمع جهانی
اهل بیت گرفته تا مجمع جهانی تقریب مذاهب ،از ســتاد احیاء امر به
معروف و نهی از منکر تا موسسه پژوهشی و فرهنگی انقالب اسالمی،
از شورای سیاستگذاری ائمه جمعه تا فرهنگستان زبان و ادب فارسی ،از
موسسه نشر اثار حضرت امام تا موسسه اموزشی و پژوهشی امام خمینی
و قس علی هذا .اما سوال همیشــگی و البته بی پاسخ روشن این بوده
و هســت که اساسا بر مبنای چه عملکرد سابق و مقبول و موثری این
بودجه ها از محل بیت المال متعلق به احاد مردم هر ساله برای این نهادها
شارژ می شود ،البته که اختصاص بودجه الزم برای نهادهای فرهنگی با
شرح وظایف مشخص و البته ارایه گزارش و کارنامه شایسته امری قابل
پذیرش است اما فارغ از اسیب تنوع بی در و پیکر نهادهای مداخله گر و
مدعی فرهنگی کشور ،مسئله اینجاست که اوال با چه مجوز مشروعی و بر
اساس چه حساب و کتاب نکرده ای ،این ارقام هر ساله و در طول بیش از
چهل سال تا کنون به ایشان تقدیم شده و این در حالی است که بخش
فرهنگ رو سیاه ترین و شرمسارترین بخش های این پول پاشی چهل ساله
است .نگاهی به سیمای زرد و تن رنجور فرهنگ و هنر و از طرفی شکم
برامده و تن فربه ارباب منشان باالنشین فرهنگ ،خود گویای راست این
اسراف است ،حال زار فرهنگ در میان جامعه ،حال و احوال ارزش های
ملی و مذهبی ،احوال عمده جوانان و نســل های سوخته این سال ها،
مظلومیت بخش خصوصی فرهنگ و هنر و همه مدعی و مطالبه گر این
فســاد ظاهر الصالح و تقسیم پول به خویشانند ،باشد تا در کنار همه
شعارهایی که این روزها از مجلس شنیده می شود در اصالح بودجه و این
رویه های غلط ،بودج ه فرهنگ و هنر را هم مثل خودش فراموش نکنند.
اخبار
برنامه حمایتی اداره کل هنرهای
نمایشی از تولید اثار برای عرضه در
فضای مجازی
برنامهحمایتیاداره کلهنرهاینمایشیازتولیداثارنمایشیبرایعرضه
در فضای مجازی در قالب اطالعیه شماره ۷منتشر شد .متن اطالعیه
شماره ۷این اداره کل با عنوان «حمایت از تولید اثار نمایشی برای عرضه
در فضای مجازی» چنین امده است« :اداره کل هنرهای نمایشی با توجه
به وضعیت ناشی از شیوع ویروس کرونا درنظردارد با هدف حمایت از
فعالیت هنرمندان برای تولید و عرضه اثار نمایشی و همچنین تقویت
روحیه امید و نشاط در جامعه تعدادی نمایش را برای بازتولید و یک
اجــرا جهت ضبط حرفه ای و پخش از بســتر های ارائه اثار در فضای
مجازی مورد حمایت قرار دهد .گام نخست این طرح ،شامل تعدادی از
اثاری خواهدبود که در (بهمن و اسفند 98و فروردین ،مهر وابان )99بر
اساس مستندات در تهران و استانها اماده اجرا بودند و به خاطر تعطیلی
فعالیت ها از روند تولید واجرا باز ماندند.
پاسخ دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی
به دو حاشیه
دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی با قدردانی از
تذکرات دلسوزانه به اخبار منتشره در خصوص دو کتاب پاسخ داد.در متن
جوابیه این دفتر امده است« :مبنای ابالغ اصالحیه پنج سطری به یک
کتاب داستانی حدود چهارصد صفحه ای ،ضوابط نشر مصوب در مورخه
24/01/1389توسط شورای عالی انقالب فرهنگی بوده است که نشر هر
اثری را که موجب اختالف میان اقوام و مذاهب می شود ممنوع کرده است.
روشن است که در تطبیق این ضابطه بر یک کتاب با توجه به تفسیرهای
مختلف از یک متن به ویژه در بافت ها و سیاق های مختلف ،امکان اشتباه
وجود دارد که ایا مصداق منع است و یا مصداق تبصره ای است که در ذیل
ان امده است .تاکنون مواردی از این دست در صورت اعتراض ناشر مجددا
در اداره کتاب طرح و بررســی و اگر اشتباهی از ناحیه این اداره صورت
گرفته بود ،اصالح می شــد .بی تردید مسیر بررسی مجدد کتاب مذکور
در صورت اعتراض ،برای ناشر محترم هموار است .نظر به ضرورت رعایت
جوانب امر و پرهیز از هرگونه اختالف افکنی ،از انتشار نکات پیشنهادی
برای اصالح یا حذف در این کتاب معذوریم .این موارد بر حسب تشخیص
بررسان محترم مصداق منع مورد اشاره در ضوابط نشر تلقی شده است و
انتظار می رفت اگر اعتراضی به تشخیص ارزیابان وجود دارد در همان روال
قانونی مورد بررسی مجدد قرار بگیرد .در این باره تاکید می شود ،مبنای
ارزیابی این اثر در دفتر کتاب صرفا ضابطه قانونی بوده است و هیچ نظر
دیگری مورد توجه بررس های محترم کتاب که از اهل فضل و متعهد به
مبانی تشیع اند ،نبوده است .در ادامه ضمن ادای احترام به ساحت مقدس
شهیده صدیقه حضرت فاطمه علیهاالسالم ،از کسانی که از سر دردمندی و
تعهد دینی تذکرات سودمندی دادند تشکر و قدردانی می کنیم .امیدواریم
با دقت در ارزیابی اثار مذهبی ،ضمن عمل به دستور مقام معظم رهبری
مبنی بر ممنوع بودن توهین به مقدسات مذاهب ،مانعی برای نشر اثار
علمی و تحقیقی که حقائق تاریخی را بازگو می کنند ،ایجاد نشود.
یکیازوظایفقطعیصداوسیماتوجهبهتئاتراست
بهروز غریب پور ،نمایشنامه نویس و کارگردان درباره بازپخش تله تئاترهای قدیمی از شبکه چهار
ســیما بیان کرد :همان اوایــل دوران همه گیری کرونا که همه به دنبــال راهکار بودند ،من در
این باره صحبت کردم .طبیعی اســت که یکی از وظایف قطعی صداوســیما توجه به تئاتر است
و مســبوق به ســابقه هم هســت .از دوره ای که تلویزیون را بخش خصوصی اداره می کرد ابتدا
یک بار در هفته و ســپس دو بار در هفته تئاتر حتی ضبط نشــده و زنده به روی انتن می رفت
و ما ســابقه اش را داریم .استاد نمایش عروســکی عنوان کرد :زمانی که عباس جوانمرد سازمان
تئاتری تلویزیون را تشــکیل داد ،پخش تئاتر از تلویزیــون روال دائمی پیدا کرد و چقدر هم به
مردم کمک کرد .شما تصور کنید که «گاو» و «هالو» به عنوان اثار شاخص دراماتیک ما ابتدا در
تلویزیون معرفی شــدند و بعد تبدیل به فیلم شدند .حتی هنرمندان ما ،عزت اهلل انتظامی ،علی
نصیریان ،جعفر والی ،رکن الدین خسروی ،اقای دیلمقانی و خود عباس جوانمرد و بسیاری دیگر
از هنرمندان تئاتر به مدد همین برنامه در سراســر کشور شــناخته شدند .در حالی که همیشه
تئاتــر این طور بوده که یک ظرفیت محــدودی دارد و تله تئاتر هم برای خانواده تئاتر و هم برای
تماشــاگران نجات بخش اســت .بهروز غریب پور تاکید کرد :شــبکه های تلویزیونی مختلف دنیا
بالفاصله پس از پاندمی کرونا تله تئاترهایشــان را پخش کردند .گنجینه های خودشان را به روی
مخاطبــان باز کردنــد و میلیون ها نفر این اثار را دیدند .هم در حوزه موســیقی و هم در حوزه
تئاتر این اتفاق افتاد .من نمی دانم لجاجت سیمای جمهوری اسالمی با تئاتر چه زمانی به پایان
می رســد ،اما به هر حال پخش تله تئاتر در کشور ما نزدیک 60تا 70سال سابقه دارد .بنابراین
پخش تله تئاتر قطعاً از نظر اقتصادی به خانواده تئاتر کمک می کند و برای مخاطبینی که عادت
داشــتند ماهی یک دفعه یک تئاتر ببینند هم اتفاق خوبی خواهد بود .راه ها مسدود نیست بلکه
مدیران در انسداد این راه ها بسیار موثرند .این که نفع شان چیست من نمی دانم .این کارگردان در
پاســخ به این سوال که به حمید شاه ابادی ،معاون سیما که قب ً
ال در عرصه معاونت هنری وزارت
فرهنگ و ارشــاد اسالمی فعالیت داشته است چه پیشنهادی دارد ،اظهار داشت :اقای شاه ابادی
مطلقاً با این فضا نااشــنا نیستند .ایشان به عنوان معاون هنری سابق ،خانواده تئاتر و معضالت و
گرفتاری های خانواده تئاتر را می شناســد .مرکز هنرهای نمایشی در رابطه با بودجه و مشکالت
مالی تئاتر ،بارها از ایشــان کمک خواسته اســت .بنابراین از اقای شاه ابادی توقع می رود که در
این رابطه اســتین باال بزند و این مشکل را حل کند .غریب پور با تاکید بر این که پخش تله تئاتر
جز کم مشکل ترین برنامه ها است ،افزود :من فکر می کنم که تله تئاتر از گزارشات تخلفات مالی
باشگاه های ورزشی ،به خصوص باشگاه هایی که تیم های فوتبال دارند ،ضرر و زیانش خیلی کمتر
است .ادم وقتی برنامه «فوتبال برتر» را می بیند انقدر که ادم ها همدیگر را به دزدی کردن ،عقد
قراردادهای غیراصولی و پرداخت میلیون ها دالر از جیب مردم به مربیان شکست خورده خارجی
متهم می کنند ،همه از همدیگر بیزار می شوند .وی ادامه داد :من فکر می کنم که اندیشه تئاتری
یک هزارم این ضررها را که ندارد هیچ ،وقتی شما یک اثر هنری را می بینید لذت می برید .غالباً
هیچ نمایشنامه ای در دنیا نیســت که حاوی یک اندیشه ولو ضعیف هم نباشد .بنابراین از اقای
شاه ابادی و از دستگاه عریض و طویل تلویزیون توقع می رود که به تئاتر و هنر توجه کنند .بهروز
غریب پور خاطر نشــان کرد :یک چیز دردناک تر وجود دارد .من سال 1358دو اثر را به صورت
تله تئاتر کار کردم« .حضور در ایین ه پریشــان» و «تف» که جا داشــت به مناســبت فوت اقای
پورحســینی تله تئاتر «تف» پخش می شد ،اما من به هر شخصی التماس کردم حتی یک نسخه
از این تله تئاتر را به خود من به عنوان نویســنده ،طراح و کارگردان کار نمی دهند .من نمی دانم
که این ارشــیو را برای چه زمانی می خواهند .من می گویم اگر نمی خواهید تولید جدید داشــته
باشــید به ســراغ اثاری بروید که در گنجینه صداوسیما وجود دارد .این استاد نمایش عروسکی
گفت :حتی یک ســری نمایشنامه های رادیویی وجود دارد که با یک بازنگری می توانند به عنوان
اثار ماندگار پخش شــوند .نمایش های رادیویی یک دوره طالیی داشــت که واقعاً هم بازیگران
خیلی خوبی داشــت و هم متن های خیلی خوبی اجرا می شــد .در مورد این کارها دیگر مشکلی
هم وجود ندارد .اگر این ها را پخش کنند یک نگاهی به گذشته است .ما االن یک شبکه رادیویی
داریم که دائماً موســیقی پخش می کند .این شبکه می تواند نمایش های رادیویی هم پخش کند.
چه اشکالی دارد؟ من فکر می کنم مسئوالن عم ً
ال با نوعی تاکتیک یا استراتژی دارند فاصله بین
خودشان با هنرمندان را بیشتر می کنند .بهروز غریب پور در جمع بندی سخنان خود گفت :اعتقاد
من این اســت که تله تئاتر هم در دوران کرونا و هم پیش و پس از ان یک راه حل خوب بوده و
مطمئناً راهگشا خواهد بود .من تصور می کنم که حرف های ما شنیده نمی شود و اگر شنیده هم
شود با پوزخند از این حرف ها عبور می کنند .اص ً
ال اینجا قدرت و نظر کارشناسی کارکردی ندارد.
قطب الدین صادقی:
وجهفرهنگیتلویزیونخیلیضعیفاست
قطب الدین صادقی نویسنده ،کارگردان ،پژوهشگر و مدرس
تئاتر در پاســخ به سوالی مبنی بر اینکه بازپخش تله تئاترها
از شبکه چهار سیما را چگونه ارزیابی می کند و فکر می کند
ســاخت و پخش تله تئاتر چقدر می تواند به کاهش بیکاری
هنرمنــدان تئاتر کمک کند ،بیان کرد :پیشــنهاد می کنم
صداوســیما قبل از اینکه به فکر بیــکاری هنرمندان تئاتر
باشــد ،به فکــر باال بردن ســطح فرهنگی خودش باشــد.
تلویزیون تبدیل به یک دســتگاه عوام پرور شــده که مدام
ســریال های تهی از محتوا را پخش می کند.وی اضافه کرد:
تلویزیون ســه عملکرد دارد که یکی از ان عملکردها ،خلق
و تولیــد فرهنگ اســت .اگر این کار را انجــام ندهد نقض
غرض اســت .این رسانه جمعی با این همه هزینه نمی تواند
از اندیشــه ورزی غافل بمانــد .در ضمن با پخش تله تئاتر از
تلویزیون ،بچه های تئاتر هم می توانند یک انگیزه پیدا کرده
تا سالم از این شرایط عبور کنند .این کارگردان درباره پخش
تله تئاتر «چرخ دنده» از شبکه چهار سیما عنوان کرد :این
تله تئاتر در ســال ۱۳۸۴ضبط شد .عالوه بر این ،من همان
سال ها نمایش «کالیگوال» را هم ضبط کردم ولی چهار ،پنج
سال توقیف ماند .خودشان پیشــنهاد دادند که ضبط کنم
و متن را خودشــان تصویب کردند ولــی با این حال مدتی
توقیف بــود .بعد با همت رحمان ســیفی ازاد که ان موقع
مسئولیت گرفته بود این نمایش پخش شد .البته من زمانی
که پخش شد در ایران نبودم و کار را ندیدم .صادقی اذعان
کرد :یک مدت مسئوالن به فکر خلق و تولید اثار درخشان
تئاتری افتادند و از برخی افراد هم دعوت کردند تا این کار
را انجــام دهند اما پس از مدتی این کار را رها کردند .دلیل
ان را هم نمی دانم .یعنی یــک برنامه فرهنگی ادامه دار در
کار ان ها نیست و این جای تاسف دارد .قطب الدین صادقی
تاکید کرد :تلویزیون به فکر جلب توجه توده مردم اســت و
به همین خاطر ناچار هستند سطح خودش را پایین بیاورند.
یعنی ریتم را کش بدهند و دیالوگ ها ساده شود و هیجانی
نداشته باشند .من سال ها پیش در یک سخنرانی گفتم اگر
فیلم هــای هالیوود مورد توجه قــرار می گیرد به خاطر این
اســت که یک گروه جامعه شناس تحقیق کرده اند و معدلی
کــه برای جلب توجه در نظر گرفته انــد برای یک بچه ۱۱
ســاله است .یعنی فیلم ها به صورتی است که مخاطب برای
درک و ارتباط با ان ها هیچ زحمتی نمی کشد و نیاز به هیچ
پشتوانه شخصی و فرهنگی ندارد .هالیوود با مختصات یک
بچه ۱۱ساله موفق است ولی اگر بخواهید اندیشه ورز باشید
و از یک زیباشناســی برتر استفاده کنید ،در هالیوود موفق
نمی شــوید چون ان بچه 11ســاله تمام ادراک را از دست
می دهد .من نمی دانم معدل ســریال های صداوسیما برای
چه ســن و سالی اســت .این هنرمند افزود :به نظر من اگر
بخواهید همه را راضی کنیــد حتما یک ایرادی در کارتان
است .همه هنرها یک سری مخاطبان خاص با ویژگی های
فرهنگــی و اجتماعی خاص دارنــد .بخش بزرگی از جامعه
ما ،ادم هایی هســتند که دغدغه شان فرهنگ نیست و برای
ان ها نیز باید خوراک تهیه کرد .تلویزیون یک دستگاه ملی
اســت و به نظرم باید این کار را انجام بدهد .صادقی درباره
اثرگذاری تله تئاترهــا بیان کرد :به نظر من بهترین تاثیری
که تله تئاترهای خوب دارند این اســت لذت دیدن تئاتر را
به تماشاگر منتقل می کنند .تماشاگر را مشتاق می کنند که
بیشتر به سمت این هنر بروند .پخش تله تئاترها ،وجه تبلیغ
فرهنگی هم دارند و تماشــاگر پــرورش می دهند .در حال
حاضر وجه فرهنگی تلویزیون خیلی ضعیف است .چیزی که
مطلقاً ضداندیشه است .سریال های تلویزیون همه اش حول
مسئله ازدواج اســت .این یکی ازدواج کرده و ان یکی قهر
یا اشتی کرده اســت .ذره ای اندیشه اجتماعی و اندیشه ای
برتر از تجربیات معمول ادم ها به انها نمی دهند و کمکی در
ارتقاء تفکر و اندیشــه ان ها نمی کنند .این به نظر من ایراد
اســت .صادقی در پاسخ به این ســوال که با توجه به اینکه
حمید شــاهابادی ،معاون کنونی ســیما ،قب ً
ال معاون هنری
بوده و با فضای تئاتر اشنایی کامل را دارد ،پیشنهاد شما به
ایشــان چیست ،بیان کرد :اولین پیشنهاد من این است که
سطح فرهنگی تلویزیون را باال ببرند .سطحش خیلی پایین
است .من خودم 20سال است تلویزیون نگاه نمی کنم چون
احســاس می کنم وقتم تلف می شــود و هیچ چیزی به من
نمی اموزد .وی افزود :پیشــنهاد دومم این اســت که واقعاً
بیایند به فکر تولیداتی باشــند که مثــل همین تله تئاترها
برای هر دوره ای معتبر ،ارزشــمند و اسناد فرهنگی باشند.
پیشــنهادم این اســت که به کمک و یاری هنرهای دیگر
بیایند .تلویزیون در سطح کتابخوانی هیچ کمکی نمی کند.
در سطح نقاشــی همین طور .حتی موسیقی هم همین طور
است .فقط بخشی از موسیقی مورد عالقه خودشان را پخش
می کنند و در ســطح کتابخوانی که فاجعه است .کارگردان
و مــدرس تئاتر بیان کرد :یک امار بدهم که ممکن اســت
برای اقای شــاه ابادی جالب باشد .من با یکی از بزرگترین
انتشــارات تهران کار می کنم .افت فروش امسال نسبت به
سال گذشته 40درصد است .این یعنی فاجعه .کتاب هایی
که من حدود 20ســال پیش درمی اوردم تیراژش 2800
نســخه بود و االن تیراژ کتاب ها 200یا 300نســخه شده
اســت .می خواهم بگویم همه چیز افت کرده اســت و این
افت فقط مربوط به تئاتر نیســت .ایــن هنرمند بیان کرد:
من یادم است سال 1376می خواستم برای نمایشگاه یکی
از دوســتانم از یــک گالری وقت بگیرم کــه به من گفتند
وقت گالری تا یک ســال پر اســت .انقدر کارها زیاد بود و
نمایشگاه ها رونق داشت و مردم می امدند و کار می خریدند
که تا یک سال نمی توانست به من یک هفته فرصت بدهد.
االن دیگر همه چیز متوقف شده است .قطب الدین صادقی
در پایان بیان کرد :ان چه که یک جامعه را از حالت غریزی
در می اورد فرهنگ است .حالت غریزی ،خوردن ،خوابیدن
و تولید مثل است .معذرت می خواهم اما حیوانات هم همین
کار را می کنند و این عادت ها را دارند .ان چه که مکمل این
زندگی غریزی اســت فرهنگ است .هنر ،فرهنگ ،معماری،
نقاشی ،تئاتر ،اداب ،رسوم و امثال این هاست که انسان را به
مدنیت می رســاند .اگر فرهنگ متوقف شود ما برمی گردیم
به زندگی غریزی .فرهنگ تحت هیچ شرایطی نباید متوقف
شــود به خصوص در این شرایط بحرانی .در این شرایط هر
کاری در زمینــه فرهنــگ انجام بدهند بــه جامعه و مردم
خدمت کرده اند.
البوم رایگان محمدمعتمدی
به مخاطبان فضای مجازی برای «یلدا»
«تهران عاشق» عنوان تازه ترین اثر موسیقایی محمد معتمدی خواننده موسیقی ایرانی است که دست اندرکاران سایت موسیقی
ما از رونمایی اختصاصی ان در صفحه این سامانه طی روز بیست و سوم اذرماه به صورت رایگان خبر دادند.
سجاد عزیزی ارام ترانه سرا ،محمدرضا چراغعلی تنظیم کننده و اهنگساز برخی از عوامل اجرایی این البوم را تشکیل می دهند.
تهیه کنندگی این اثر را شهرداری تهران انجام داده و ان را هدیه ای برای مردم در شب یلدا توصیف کرده است.
«گل ســنگ»« ،بی خاطره»« ،پریشــانی»« ،ایران»« ،با من بمان» و «سراب» برخی از اثار این البوم محمد معتمدی خواننده
موسیقی ایرانی را تشکیل می دهند. صفحه 2
نقد و بررسی فیلم زندگی پیش رو ()The Life Ahead
سوفیا لورن حتی در 86سالگی هم درخشان است!
میثم کریمی
کسی در فیلم حضور دارد که من بشناسم؟
سوفیا لورن که یکی از معروف ترین بازیگران تاریخ سینماست ،پس از ده سال به مقابل دوربین
امده و ستاره فیلم است .بابک کریمی هم که اغلب با اثار اصغر فرهادی او را به خاطر می اوریم،
در فیلم حضور دارد.
داستان فیلم درباره چیست؟
مومو (ابراهیم گرویه) پسربچه یتیمی است که توسط یک دکتر به مادام رزا (سوفیا لورن) معرفی
می شــود تا برای مدتی حضانت او را برعهده بگیــرد .اما مادام رزا با مومو اختالف عقیده زیادی
دارد و...
کارگردان کیست؟
ادوارد پونتی که فرزند سوفیا لورن است و تا پیش از « زندگی پیش رو » دو فیلم بلند دیگر در
کارنامه اش ثبت کرده است .یکی « در میان غریبه ها » در سال 2002که مادرش بازیگر نقش
اصلی ان بود و دیگری فیلم کمدی «امدن و رفتن» محصول سال .2011هیچکدام از دو فیلم
قبلی اقای پونتی نتوانسته بودند موفقیتی برای کسب کنند.
خانواده ها در هنگام تماشای فیلم باید به چه نکاتی توجه نمایند؟
فیلم به خانواده ها درباره رفتار کودکان و احتمال به انحراف کشیده شدنشان هشدار می دهد که
می تواند مفید و اموزنده باشد .از صحنه های جنسی هم در فیلم خبری نیست.
نکات مثبت فیلم؟
سوفیا لورن حتی در 86سالگی هم درخشان است و توانسته بهترین بازیگر فیلم باشد .او صحنه
را مانند تمام سال های جوانی در اختیار می گیرد و به دیگران اجازه خودنمایی نمی دهد.
بابک کریمی نیز یکی از بازیگران خوب «زندگی پیش رو» اســت .شــخصیت حمیل با بازی او
صمیمی و دوست داشتنی است.
«زندگی پیش رو» نگاهی به مقوله مهاجرت غیرقانونی و تبعات ان دارد و در عین حال از معدود
اثاری اســت که نگاه سیاســی را به مسائل انسانی گره نمی زند .شــخصیت های فیلم از یهودی
گرفته تا مسلمان ،با عشق و احترام در کنار یکدیگر زندگی می کنند و در ارتباطات شان اثری از
تحمیل و تحقیر نیست .بازی ابراهیم گویه که «زندگی پیش رو» نخستین فیلم بلند او محسوب
می شود قابل توجه است.
نکات منفی فیلم؟
عمیق شــدن رابطه پین مادام رزا و مومو مســیر منطقی را طی نمی کند .صمیمی شــدن انها
نیازمند بزنگاهی بود که عاملی برای نزدیکی این دو که از هم بســیار فاصله دارند شــود اما این
بزنگاه در فیلم وجود ندارد.
کدی که روی دست مادام رزا قرار دارد اشاره به اشویتس دارد اما در طول فیلم جزئیات مربوط
به تجربه مادام رزا درباره این دوران ترســناک باز نمی شــود .شاید تجربه مادام رزا در ان دوران
می توانســت زمینه ساز شکل گیری شخصیتش در دوران حال باشد اما فیلم از کنار اشاراتی که
خودش در طول فیلم مطرح می کند بدون هیچ توضیحی می گذرد.
حرف اخر:
«زندگی پیش رو» به طور قطع کمتر کســی را ناراضی خواهد کرد .درام تاثیرگذاری که مفهوم
عشــق در سراسر دقایق ان به چشم می خورد و باعث می شــود در لیست اثاری قرار بگیرد که
مخاطب پس از تماشــای ان حال بهتری خواهد داشــت .با اینحال باید گفت که «زندگی پیش
رو» حرف جدیدی را هم مطرح نمی کند و مشــابه دیگر اثاری اســت که با موضوعی یکسان در
طول سال های اخیر ساخته شده اند .تنها برگ برنده فیلم بازی سوفیا لورن است که به احتمال
زیاد نام او را در میان نامزدهای اسکار امسال خواهیم دید.
10فیلم برتر 2020به انتخاب «کایه دو سینما»
در راس ۱۰فیلم برتر ســال ۲۰۲۰فیلم «شورای شهر» را قرار داده است .این فیلم
که جدیدترین فیلم کارگردان ۹۰ســاله امریکایی است به عملکرد مقامات شهری
بوستون در حوزه های برابری نژادی ،مسکن و تغییرات اب و هوایی می پردازد .قابل
توجه اینکه «کایه دو ســینما» امسال با مالکیت جدید به فعالیت خود ادامه داد و
همین امر موجب تغییراتی در کادر و نویسندگان ان شد.
۱۰فیلم برتر ۲۰۲۰عبارتند از:
مجله سینمایی «کایه دو سینما» به رسم هر سال ۱۰فیلم برتر سال را انتخاب کرد.
مجله فیلم فرانسوی «کایه دو سینما» که یکی از معتبرترین مراجع سینمایی است
به رســم هر سال فهرست ۱۰فیلم برتر ســال را معرفی کرد .این مجله که از سال
۱۹۵۱تاسیس شده و به عنوان یکی از پایه های موج نوی فرانسه شناخته می شود،
« .۱شورای شهر» ساخته فردریک وایزمن مستندساز امریکایی
« .۲زنی که گریخت» ساخته هونگ سانگ سو کارگردان کره ای
« .۳الماس های تراش نخورده» ساخته برادران سفدی از امریکا
« .۴مالمکراگ» ساخته کریستی پویو فیلمساز رومانیایی
« .۵چیزهایی که می گوییم ،کارهایی که می کنیم» ساخته امانوئل موره فرانسوی
« .۶هتل کنار رودخانه» ساخته هونگ سانگ-سو از کره جنوبی
« .۷اقامت در کوهستان فوچون» ساخته جی یو ژیائوگنگ از چین
« .۸شوری اشک ها» ساخته فیلیپ گارل از فرانسه
« .۹عظیم» ساخته سوفی لوتورنر از فرانسه
« .۱۰اگوست ویرجین» ساخته یوناس تروئبا از اسپانیا
3
شنبـــــــــه 15اذر ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1343
www.honarmandonline.ir
سینمــــــا
CINEMA
اخبار
سینماها تااطالع ثانوی تعطیل است
محمدرضا صابری دبیر انجمن ســینماداران با اشاره به تمدید
مالحظات و محدودیت های کرونایی در سراسر کشور ،تاکید کرد
تا اطالع ثانوی سینماهای کشور تعطیل است .محمدرضا صابری
دبیر و سخنگوی انجمن ســینماداران درباره اخرین وضعیت
وام هایی که قرار است سازمان سینمایی برای جبران خسارت
کرونا به سینماداران پرداخت کند ،گفت :واجدین شرایط دریافت
وام ،به بانک ها معرفی شده اند ،اما هنوز مشخص نیست که چه
زمانی وام های مورد نظر پرداخت می شود .وی با اشاره به تعطیلی
ســینماها ،توضیح داد :تا امروز که جلسه ای مبنی بر بازگشایی
سینماها برگزار نشده اســت و می توان گفت در شرایط فعلی
سینماها تا اطالع ثانوی تعطیل است .دبیر انجمن سینماداران
توضیح داد :البته این را باید بگویم تا زمانی که فیلم خوب اکران
نشود ،بازگشایی سینماها معنایی ندارد ،سینما زمانی باز خواهد
شد که فیلم خوب اکران شود ،این در حالی است که کارگردانان
و تهیه کننده ها عالقه ای به اکران فیلم های خود در شرایط فعلی
ندارند ،به همین دلیل باید شرایط مناسبی برای اکران فراهم شود.
ویبااشارهبهاینکهتهیه کنندگانسینماییزمانیپیشنهاداکران
فیلم های خود را می دهند که بتوانند بازگشت سرمایه مناسبی
در حد سرمایه تولید خود داشته باشند ،توضیح داد :تصور کنید
که شرایط فعلی مساعدتر شــود و اگر هم ویروس کرونا وجود
داشته باشــد ،مردم یاد بگیرند که چطور در کنار این ویروس
زندگی کنند ،در چنین وضعیتی می توان سینماها را با رعایت
پروتکل های بهداشتی باز کرد و در چنین شرایطی با حضور مردم
در سینماها ،می توان امید به دریافت اجازه اکران فیلم های خوب
داشته باشیم .صابری گفت :مشکل دیگری که در حال حاضر با
ان مواجههستیمتامینهزینه های جاری سالن های سینمااست
که نسبت به یک سال گذشته چندین برابر شده است ،به عنوان
مثال پیش از ایــن پروژکتور ۶۷۰۰را می خریدیم ۸۰میلیون
تومان ،که در حال حاضر ۵۰۰میلیون تومان فروخته می شود،
یک المپ پروژکتور را اگر ۳میلیون تومان می خریدیم االن باید
۳۵میلیون تومان برای ان پرداخت کنیم .صابری در پایان گفت:
در حال حاضر سینماها با اینکه بسته هستند اما باید هزینه اب،
برق و گاز را پرداخت کنند ،به عنوان مثال سینما قدس با اینکه
تعطیل است ماهی ۲میلیون تومان پول برق پرداخت می کند.
البته ما از سازمان سینمایی خواسته ایم در این زمینه ما را همراهی
کنند و در همین راستا پیش از این سازمان سینمایی اعالم کرده
بود که هزینه های قبض تیر تا شهریور را پرداخت می کند که
هنوز هیچ اتفاقی در این زمینه رخ نداده است.
جشنواره «فیلم فجر »۳۹بهمن ماه ۹۹برگزار می شود
برگزاری جشن سینما
در پیک کرونا؟!
سرنوشت فیلم های اکران نشده فجر 98چه می شود؟
سرنوشت فیلم های برگزیده جشــنواره فجر سال گذشته که
هنوز اکران نشــده اند ،چه خواهد شــد؟ روی پرده سینماها
می روند یا از ســامانه های اینترنتی ســر در می اورند؟ شیوع
ویــروس کرونا در سراســر دنیا و از جمله ایــران باعث بروز
محدودیت هایی در بسیاری از کسب و کارها شد و حرفه های
مختلفی دچار تغییراتی در ایفای نقش خود در جامعه شدند.
برخی مثل فوتبال کام ً
ال تعطیل شدند و برخی مثل موسیقی
به کنسرت های انالین روی اوردند .سینما در ایران هم از این
قاعده مســتثنا نبود و از سوم اســفندماه ۱۳۹۸در پی شیوع
ویروس کرونا ،این صنعت تعطیل شــد و طی ۴ماه تعطیلی،
خسارت های بسیاری دید ،به ویژه اینکه فرصت اکران طالیی
نوروز را از دســت داد .البته ســینمای ایران از یکشنبه ۲۴
فروردین به ســراغ تجربه ای نو در شیوه پخش فیلم رفت که
همان اکران انالین بود .سینماماشین (تماشای فیلم از داخل
خودرو) هم دیگر تجربه ای بود که با اســتقبال مواجه شــد.
پایان اردیبهشت ماه امســال بود که انجمن سینماداران طی
نامه ای به رییس جمهور خواستار بازگشایی سینماها با رعایت
پروتکل های بهداشتی شدند و یک ماه بعد یعنی از اول تیرماه،
سینماها با رعایت پروتکل های بهداشتی و با حداکثر نیمی از
ظرفیت صندلی های خود بازگشــایی شدند .البته استقبالی از
بازگشایی سینماها صورت نگرفت و تعطیلی سینماها در پاییز
و با شــدت گرفتن موج سوم کرونا ادامه یافت .سینماها در ۶
ماه نخســت امسال با ۳۳۷هزار مخاطب به فروش حدود ۵.۲
میلیارد تومان رســیده اند که این فروش نسبت به سال قبل
حدود ۹۸درصد کاهش داشــته است! با این حساب ،امسال
برای ســینمای ایران رسماً از دســت رفته محسوب می شود؛
هرچند ســازمان سینمایی با حمایت های مختلف سعی کرده
این زیان ها را تا حدی جبران کند که مهم ترین ان ها پرداخت
وام ۴درصدی به ســینماها برای پرداخت بدهی دفاتر پخش
از اکران ۹۸است )+( .اما تکلیف فیلم هایی که از سال گذشته
در نوبت اکران مانده اند ،چه می شــود؟ ایا راهی اکران انالین
می شــوند یا همچنان در انتظار بازگشــت به شــرایط عادی
می مانند؟ «مرتضی شایســته» دبیر شــورای صنفی نمایش
می گوید :اید ه ما این اســت که به خاطر حفظ منافع صاحبان
اثار ،فیلم ها ابتدا در ســالن های ســینما به نمایش در ایند و
سپس راهی اکران انالین شــوند .وی افزود :یکی از اقداماتی
که در راســتای حمایت از اکران های فیزیکی صورت گرفته،
برداشــتن ســقف زمانی اکران اســت .یعنی قب ً
ال اگر فیلمی
حداکثر ۷هفته اکران بود ،اکنون این محدودیت را ندارد و تا
زمانی که صاحبش بخواهد می تواند در سالن های سینما اکران
شود .دبیر شــورای صنفی نمایش ادامه داد :حمایت دیگری
هم که از ابان ماه توســط سازمان سینمایی تضمین شده ،این
است که تعدادی از بلیت های هر فیلم توسط سازمان خریداری
می شود که این هم به سود صاحبان فیلم است ،هم سالن دارها.
میزان این حمایت هم برای ســالن های ســینما (یک تا سه
سالن ،سه تا پنج سالن و پنج سالن به باال) متفاوت است .البته
درصد صاحب فیلم و ســینمادار از میزان بلیت فروشی تفاوت
نکرده است .وی در پاسخ به این پرسش که میزان این حمایت
ایا به اندازه ای هســت که مشوق صاحبان فیلم ها باشد ،گفت:
برای فیلم هایی که با بودجه اندک ســاخت ه شده اند (لوباجت)
خوب است اما شاید مطلوب فیلم هایی نباشد که توقع فروش
انچنانی دارند .البته وضعیت سینما همچنان مشخص نیست
و در حال تالشیم تا سینما به حالت عادی باز گردد .مهمترین
مســاله این است که حمایت هایی را برای سینمادارها در نظر
گرفته اند ،عملی کنند .خوشبختانه بسیاری از مساعدت هایی
که وعده داده شده ،عمل شده است .امیدوارم همه ان ها جامه
عمل بپوشانند .شایسته درباره اینکه ایا با بازگشت شرایط به
حالت عادی ،شاهد ترافیک اکران نخواهیم بود ،توضیح داد :ما
۷فیلم را می توانیم اکــران کنیم ،یکی ـ دو تا هم ازاد اکران
می شوند ،نسبت به سال گذشــته هم حدود ۶۰ - ۵۰سالن
به ناوگان ســینمایی کشور اضافه شــده است ،از سوی دیگر
تولیدات هم به نسبت سال گذشته کمتر است ،بنابراین مشکل
چندانی در اکران نخواهیم داشت.
فراخوان ســی و نهمین جشــنواره فیلم فجــر به دبیری
محمدمهــدی طباطبایی نژاد برای برگــزاری در بهمن ماه
۹۹منتشر شد .روابط عمومی سی ونهمین جشنواره فیلم
فجر با انتشار فراخوان این رویداد اعالم کرد ،با استعانت از
خداوند متعال و در شــرایطی که همه گیری ویروس کرونا
تولیدات سینمایی و برگزاری جشنواره های فیلم را در ایران
و جهان با محدودیت های متعددی مواجه کرده است ،سی
و نهمین جشــنواره فیلم فجر همزمــان با چهل و دومین
سالگرد پیروزی شکوهمند انقالب اسالمی با هدف معرفی
و تقدیر از اثار برگزیده یک سال تالش سینماگران ایرانی
که در این شرایط دشوار چراغ سینمای ایران را روشن نگه
داشته اند و نیز اعتالی تولیدات سینمایی ،صیانت از هویت
ملی مبتنی بر اموزه های دینی و ایرانی ،حمایت از سینمای
خالق و توســعه اقتصاد سینما بهمن ماه ۱۳۹۹در تهران
با ضوابط ابالغی از ســوی ستاد ملی کرونا توسط سازمان
امور سینمایی و سمعی بصری برگزار می شود .محمدمهدی
طباطبایی نژاد دبیر این دوره در نشســتی در روز شنبه ۱۵
اذرماه جزییات جشنواره سی و نهم را اعالم خواهد کرد. صفحه 3
اظهارات صریح علی فروغی درباره فردوسی پور
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره • 1343شنبه 15اذرماه • 1399سال سیزدهم • 4صفـــــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
برنامه 90متوقف نمی شود
صداوسیما از هم می پاشید!
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
11:55
اذان ظهر
16:51
غروب افتاب
17:11
اذان مغرب
اذان صبح فردا
طلوع افتاب فردا
05:30
06:59
گنج سخن
امام حسین علیه السالم :
هر کس فکرش به جایى نرسد و راه تدبیر بر او بسته شود،
کلیدشمداراست.
بحاراالنوار ،ج ،75ص128
پندبزرگان
مایه خوشبختی انسانیت است
که هر انسانی فقط انی هست که هست.
فرناندوپسوا
حافظانه
به مالزمان سلطان که رساند این دعا را
که به شکر پادشاهی ز نظر مران گدا را
ز رقیب دیوسیرت به خدای خود پناهم
مگر ان شهاب ثاقب مددی دهد خدا را
علی فروغی مدیر شــبکه ســه سیما در سخنانی صریح از حاشــیه های دالیل توقف برنامه نود و
همچنین نحوه تعامل شــبکه با عادل فردوسی پور طی یکی دو ســال اخیر سخن گفت .چندی
پیش عادل فردوسی پور در مراسم رونمایی از ترجمه جدید کتابش و در گفتگو با سروش صحت
از عالقه اش به گزارشــگری سخن گفت و اینکه ان را بیشتر از حوزه های دیگر دوست دارد .علی
فروغی مدیر شــبکه سه ســیما حاال به فاصله اندکی از این حرف ها و در پی حاشیه های ادامه دار
غیبت فردوســی پور در این شبکه سخنانی گفته که در قالب یک ویدئو در فضای مجازی منتشر
شده است .وی گفتگویی در یک جمع دانشجویی به صورت برخطداشته و در بخشی از ان درباره
فردوسی پور سخنانی گفته است که در زیر می خوانید:
محبوبیت و تخصص اش بر ما پنهان نبود
علی فروغی در ابتدا درباره توقف برنامه ۹۰توضیح می دهد :دیگر نمی شــد این جوری ادامه داد.
نه محبوبیت ایشــان (عادل فردوسی پور) برای ما پنهان بود و نه تخصص ایشان پنهان بود .منتها
بهترین دروازه بان هم دائماً در خط دیگری کار کند ،باید یکی دیگر را دروازه بان بگذارید و درباره
ایشان مهمترین بحث این بود که کار از مدار خارج می شد و باقی هم نگاه می کردند و می گفتند
اگر کســی می تواند از مدار خارج شــود و به خاطر محبوبیتش کســی به او چیزی نگوید ،ما هم
همین کار را بکنیم .صداوســیما از هم می پاشــید این جوری .ناگزیــر بودیم از اینکه این تصمیم
گرفته شــود .فروغی در عین حال تاکید دارد :راه هم برای او باز است و مظلوم نمایی هم می کند.
شما بدانید در همین یک سال اخیر چون او باالخره کارمند رسمی صداوسیما است ،ما حدود یک
میلیارد از مطالبات او را داده ایم .ترفیع شغلی او که نوبتش رسیده بود به امضای خود بنده انجام
شد .شبکه ورزش زیر نظر شبکه است و او عدد خیلی درشتی از «فوتبال »۱۲۰گرفته است.
پیشنهاد گزارشگری دادیم
مدیر شــبکه سه ســیما همچنین عنوان کرد :ما به او گفتیم بیا گزارش کن ،خودش قبول نکرد.
می خواهــم بگویم برخالف مظلوم نمایی که وجود دارد ،در همــان دوره ای که از مهاجرت حرف
می زد .در همان دوره از فوتبال ۱۲۰درخواســت داده بود .منتها بلد هســتند ،رســانه هم دارند
رسانه هایشان هم زنجیره ای به هم متصل هستند .فضای مجازی دست ما نیست .اینگونه ادراکی
هم در جامعه درســت کرده اند ...وی در پایان این ویدئو که تنها بخشی از ان منتشر شده است،
گفت :ما کارهای زیادی داریم و از کارهای خود می مانیم ،اداره شبکه از هفت صبح تا یک و نیم
شب که فوتبال های خارجی تمام می شود همه اش گرفتاری است.
عشق سوخته
دانیال جراهی
از ظهر نگذشته بود؛ دلم را به جنگل زدم و بی مقصد
در مسیر درختان گم شدم .زیر پایم را نگاه می کردم،
ولی روبرویم را نه .ریشه های درختان همچون عشق
به زندگی در زمین چنــگ زده بودند .بوی نم خاک
بــا برگهای پاییزی هر قدم یک عطر را در فضا پخش
می کرد .جنــگل پر از صدا بود...اما ســکوتش دلم را
می لرزاند .صدای باد البه الی کوه و درخت ،هر از گاهی
صدای پرنده ی نمی دانم چه را می شــنیدم .راه بود ،
هیجان رفتن بود ،شوق رسیدن بود ،اما مقصد گم شده
بود البه الی درختان .در سینه کش کوه و درخت کلبه
خرابه ای را دیدم ،نمی دانم چرا ولی در پســتوی دلم
کلبه مقصد بود .نزدیکتر که شــدم ،دودی از بام کلبه
به اعماق درختان هزار رنگ می رفت .کمی ترسیدم؛
نگاه کردم و از خودم پرسیدم چه کسی می تواند انجا
باشد؟ چند قدمی به کلبه مانده بود که پیرمردی قد
بلند اما خموده از پشت کلبه بیرون امد .تبرش روی
دوشش و به من خیره شده بود .نمی دانم چقدر ...ولی
چند دقیقه ای به هم نگاه کردیم .داخل کلبه شد و هیچ
نگفت .انگار نه من او را دیده بودم نه او مرا .در کلبه را
بست ولی قفل نکرد .از صدا قژقژ در کلبه فهمیدم که
من هستم و او .در زدم ...با صدای گرفته و سرد گفت
گناه نو
«بفرماجوان».کناراتشیکهخاکسترشدهبودنشستم.
پیرمرد چای ریخت و بار دیگر گفت «بفرما».
بی مقدمه پرسیدم :پدر جان چند سالته؟ پوزخندی
زد و گفت :از میرزا بپــرس .به چروکهای صورتش و
تفنگ ســر پری که گوشه دیوار کلبه تکیه داده شده
بود نگاه کردم .تقریبا مطمئن شــدم که سرباز میرزا
کوچک خان بوده است .با تردید پرسیدم :چند وقته
اینجایید ؟؟ نفسی عمیق کشید و گفت:از وقتی میرزا رو
کشتن .به خودم گفتم چی بپرسم که جوابم را با میرزا
ندهد ...چای را مزه مزه کردم ؛بویی عجیب و مزه اش
با تمام چای ها فرق داشت .پیرمرد پرسید :اینجا چیکار
می کنی؟ طبق معمول برای اینکه سر شوخی را باز کنم
گفتم پی میرزا امده ام .
پیرمرد در جواب گفت :از میرزا فقط من و این تفنگ
مانده ایم ،چایت که تمام شد برو پی زندگیت .پیرمرد
زندگــی را خوب فهمیده بود؛ ولی در اعماق صدایش
حسرت زندگی کردن موج می زد .از ترس اینکه گفته
بود چایت تمام شد برو ،چای را ارام می خوردم .پیرمرد
تکه چوبی از بیرون اورد و روی خاکسترها گذاشت .در
سکوتکلبهپرسیدم:
شما زن و بچه دارید؟
لحظه ای به من خیره شــد و سرش را پایین انداخت
...می دانســتم دارد کلمــات را در ذهنش میچیند و
سرگشته ی واژه است .بعد از اندکی سکوت گفت :وقتی
با میرزا می رفتم بهش قول دادم که برگشتم جشن برپا
می کنیم .وقتی میرزا را کشتند فقط من برگشتم به
امید زندگی .وارد دِه که شــدم هیچ کس در ده نبود
و همه را سوزانده بودند .حاال من سالهاست که در این
کلبهمی سوزم!!
پشت صحنه
قابل توجه هموطنانی که فکر می کردن بایدن که انتخاب شــود اوضاع گل و بلبل شده و همه چیز به طرفه
العینی درست خواهد شد! دیروز جو بایدن در سخنانی همکاری و توافق با ایران را بسیار سخت و دشوار برشمرد
و بازگشت ایران به برجام را اولین پیش شرط برای مذاکره دانست .دقیقا چند روز بعد از مصوبه مجلس مبنی
برخروج ایران از برجام .به قول سردبیر شرایط ایران و امریکا طوری هست که وقتی دولت و رئیس جمهور ایران
تمایل به ارتباط و مذاکره دارد دولت و رئیس جمهور امریکا مخالف است و بالعکس!
با همین فرمان هم داریم می ریم جلو با شیطان بزرگ نمی توانیم به نتیجه برسیم چون اختالفات اساسی و
ساختاری داریم و انچنان ربطی به دولتها ندارد .انطور که از شواهد و قرائن پیداست طال و ارز تا شب عید روزگار
پرتالطمی را در پیش خواهد داشت و احیانا در یکی دوماه قبل از انتخابات ثبات و ریزش چشمگیر و اعتماد سازی
را شاهد خواهیم بود .وضعیت مردم در جهان و ایران طوری شده که ۷۰درصدمان دقیقا می دانیم چه سرنوشتی
در انتظارمان هست منتهی کاری نمی توانیم بکنیم و صرفا تماشاگر هستیم.
نقدی بر سریال «اقازاده» از منظر روانشناسی
حرف های نگفته ای که شاید علت اصلی همه مشکالت باشند...
هانیهوزیرپناه-کارشناسارشدروانشناسی
ســریال اقازاده به عنوان ســریال محبوب و پر بازدید این روزها را می توان از دیدگاه
روانشناسی نیز مورد بررسی قرار داد.
این ســریال با نگاهی چند بُعدی بر یک داســتان ،روندی جذاب را ایجاد کرده است
که این خود از ابعاد مثبت این ســریال به حســاب می اید و ذهن بیننده را مجبور به
تفکر می کند .نگرشی متفاوت به قالب های ذهنی اقشار مختلف جامعه ،کمک می کند
تا بیننده به این نکته فکر کند که می توان شــخصیتی خارج از چارچوب های ذهنی
را متصور شــد .می توان یک جایگاه به عنوان اقازاده داشت اما کامال متفاوت از فردی
دیگر در همان جایگاه داشت.
اما این ســریال نکات و ویژگی هایی را نیز در بر دارد که ندانستن انها ممکن است در
ناخــوداگاه ما تاثیر منفی بگذارد .یکی از این نــکات ،کامال خوب و یا کامال بد بودن
شــخصیت ها ،به غیر از یک شخصیت است (راضیه) است .در حقیقت ،راضیه یا همان
مانلــی نیز به صورت افراطی و بدون دلیل منطقــی و عمیق و یکباره بین خوب و بد
بودن ،در نوســان است .به دلیل عالقه به پول و شهرت ،بدون مقاوت خاص تبدیل به
شــخصیت منفی و با عاشق شدن و مالک های سریع الدسترس ،تبدیل به شخصیتی
خوب شــد که در واقعیت زندگی ،این تغییــرات به این راحتی و بدون چالش ،امکان
پذیر نیست.
از نکات مثبت این فیلم می توان به این نکته اشــاره ای داشت که درخصوص پذیرش
افراد به رغم داشــتن نظراتی مخالف ما ،نگاهی ظریف و خوبی را داراســت .بخشش
ادم ها ،هرچند سخت و یا پذیرش انها به همان صورتی که هستند ،از ابعاد مثبت این
سریال می باشــد .همچنین مدیریت و کنترل هیجانات در تقریبا همه شخصیت های
این داستان ،با طیف های مختلف ،دیده می شود.
حرف زدن و ســخن گفتن و درخواســت کمک کردن از ویژگی هــا و نیازهای تمام
انسان هاســت .افراد به کمک حرف زدن ،ارتباط موثر برقرار می کنند ،برای مشکالت
خود راه حل پیدا می کنند و درخواست کمک می کنند و در زندگی پیشرفت می کنند.
در ســریال اقازاده ،اکثر شــخصیت ها ،حرف های نگفته ای دارند که علت اصلی ایجاد
و یا بزرگ شدن مشــکالت هستند .از نیما به عنوان منفی ترین شخصیت داستان تا
راضیه به عنوان قربانی داســتان و حامد و پدرش به عنوان شخصیت مثبت داستان،
همه داســتان ها و حرف های ناگفته دارند .در صــورت توجه افراد به غیرت و غم نیما
در کودکی ،این داســتان به وجود نمی امد و یا اگر کسی به نیازهای راضیه به زندگی
بهتر توجه می کرد ،اصال این مهاجرت غیرعاقالنه انجام میشــد؟ و جالب انجاست که
به رغم نشــان دادن این نکته ،هیچ واکنش و هیچ افسوس یا جبران یا حداقل اشاره
کوچکی نشده است.
صحبت نکردن با مادر حامد و پنهان کردن واقعیت از او ،بدون داشــتن دلیلی خاص
و غریبه دانســتن او به رغم داشــتن تمام ویژگی های یک مادر دلســوز ،به رغم تمام
خواهش ها ،عصبانیت ها و گریه کردن ها ،نه تنها سوظن را در اون افزایش می دهد بلکه
به جایگاه مادر نیز نگاهی در حاشیه و فردی ضعیف دارد .این نیز یکی از ویژگی های
منفی این ســریال می باشــد که نقش زنان گرچه تاثیر گذار امــا کم اهمیت و نهایتا
شکســت خورده و بازی خورده ای در دســت مردان دیده شده است .تمام نقش های
زن در این ســریال یا کشته شده اند ،یا شکست خورده اند ،یا به ناچار تن به خواسته
دیگران داده اند.
اگر این ســریال را به همراه فرزندان خود تماشا می کنید ،توصیه می کنم که حتما با
انها و در یک جکع خانوادگی درباره ویژگی های انها بحث کنید تا مواردی درست در
ذهن انها قرار گیرد.
اخبار دیدنی
فاطمهنیکگستر ۲۳سالهوساکنکرجاست.ازبدوتولدبانقصعضوازناحیهدودستودوپابدنیا
امد .قدرت و توانایی او در برخورد با مشکالت یپش رو از همان کودکی باعث شد در مدرسه عادی
درکناردیگردانشاموزانتحصیلکندواکنوندانشجویکارشناسیرشتهروانشناسیست.عالقه
یزادیبهکارهایهنریازجملهنقاشیوشاپزیداردوبسیاری ازکارهایشخصیشراخودش
انجاممی دهدمگردرمواردخاصکهمادربهاوکمکمی کند.عکس:محمدصادقنیکگستر
بسکتبال با ویلچر فرمی از بسکتبال برای معلوالن است که برخی از معلولین کشورمان در
این رشته فعالیت دارند و افتخارافیرنی هایی برای کشورمان داشته اند .یکی از ورزشکاران
خوش نام و مدال اور کشورمان ،حسن عبدی است .این جوان اهل خراسان با وجود
محدودیت فییزکی اما روح بلند و پرتالشی دارد .عبدی عضو تیم ملی بسکتبال با ویلچر و
دارنده مدال طال این رشته در مسابقات پاراسیایی جاکارات است .عکس :حدیث فقیری
روزهای قرنطینه
کم تر از یکسال است که ویروس کرونا مهمان ناخوانده خانه های ما شده .کرونا زندگی همه ما
را تغییر داد و شیوه جدیدی از زندگی با وسواس های بهداشتی را وارد خانه ها کرد.
عکس :مهدیه کرمانی صفحه 4