روزنامه هنرمند شماره 1342
روزنامه هنرمند شماره 1342
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
چهارشنبه 12اذرماه 1399سال سیزدهم شماره 4 1342صفـــحه 2500تومـان ISSN 2008-0816
www.jaaar.com
درباره وضعیت
این روزهای هنرمندان صنایع دســتی؛
درد هنرمند سیستم ایمنی نیست،
امنیت شــغلی اســت؛
هنرمندانی که
دست فروشی می کنند!
در هر دقیقه
یــک هنرمند می میرد!
با پیشنهاد معاون حقوقی رئیس جمهور؛
شرکت اتریشی حامی
«بی صدا حلزون» شــد
رئیس جمهور
از شــکایت خود از برخی
رســانه ها صرف نظر کرد
طبق بررسی های «هنرمند»
نقدوبررسیفیلم«تنت» جدیدتریناثر«کریستوفرنوالن»
سوژه ای بکر و اکشنی تماشایی!
شهرامشکوهی:
کنسرتانالینتجربهموفقینبود
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
خبر شبکه
«ایران اینترنشنال»
دروغ از کار درامد
علی اصغر شهبازی
بازیگر «جدایی نادر از سیمین»
درگذشت
سینما3.
CINEMA
بهرام عظیمی کارگردان انیمیشن:
انیمیشن هیچگاه در سینمای
ایران در اولویت نبوده است
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
جزئیات پرداخت یارانه 100هزار
تومانی به اعضای صندوق اعتباری
هنر و خبرنگاران
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
بازگشت«فوتبال»120فردوسی پور
در شبکه ورزش
سینما3.
CINEMA
چراتابلویخیاباناستادشجریان
نصبنمی شود؟
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
چرا باید The Queen’s Gambitرا دید؟
«گامبی وز یر»
داستان استثنایی یک زن
سینما3.
CINEMA صفحه 1
2
بهرامعظیمیکارگردانانیمیشن:
چهارشنبـــــــــه 12اذر ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1342
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
اخبار
چرا تابلوی خیابان استاد شجریان
نصب نمی شود؟
مدیرعامل خانه موســیقی ایران گفت :از شــهردار محترم
تهران انتظار داریم نامگذاری خیابان استاد شجریان هر چه
زودتر اجرایی شــود زیرا تا جایی کــه پیگیری کردیم این
نامگذاری از سوی شورای شهر به شهرداری تهران ابالغ شده
است .حمیدرضا نوربخش درباره موضوع نامگذاری خیابانی
در تهران به نام اســتاد اواز ایران ،گفت :بعد از فوت استاد
مطالبه جدی در جامعه شــکل گرفت که هر یک از نهادها
به ســهم خودشــان وظیفه دارند نام ایشان را پاس بدارند.
به عنوان یک اســطوره ،نماد بزرگ فرهنگی هنری کشور و
یک شخصیت ممتار و منحصر بفرد باید تالش کنیم که نام
ایشان به انحای مختلف پاس داشته شود .وی افزود :یکی از
کارهای ارزشمندی که شورای شهر سال گذشته انجام داد و
سال ۹۹هم مجددا بر ان تاکید شد و مورد تصویب و اعالم
قرار گرفت ،نامگذاری یک خیابان به نام استاد شجریان بود.
گرچه توقع این بود که خیابان مهمتری برای این کار درنظر
گرفته شود ولی به هر حال با امکاناتی که داشتند خیابانی
را برای این کار در نظر گرفتند .مدیرعامل خانه موســیقی
گفت :تا جایی که پیگیری کردیم ۱۹مهرماه توسط ریاست
شورای شــهر تهران نامگذاری خیابان استاد شجریان برای
اجرایی شــدن به شهرداری تهران ابالغ شده است .تاکنون
منتظر بودیم که تابلوی خیابان قرار داده شود ولی متاسفانه
تا امروز اجرایی نشــده است و این برای ما جای سوال دارد.
انتظار داریم اقای دکتر حناچی شــهردار محترم تهران که
اهتمام خاصی به مسائل فرهنگی و هنری دارند این مساله
را هر چه زودتر اجرایی کنند .ما منتظر هستیم که نامگذاری
صورت بگیرد و این مطالبه را پیگیری خواهیم کرد.
تاکید بر ثبت سالروز تولد محمدرضا شجریان به
عنوان روز ملی موسیقی
نوربخش همچنین درباره نامگذاری «روز ملی موســیقی»
گفت :همانطور که روز تشییع پیکر استاد شجریان هم اعالم
شــد ،ثبت روز اول مهرماه ســالروز تولد استاد شجریان به
عنوان «روز ملی موسیقی» مورد تاکید ما است که در تقویم
رسمی کشور ثبت شــود .مکاتبات این مساله را هم انجام
دادیم و پیگیری هــا هم صورت خواهد گرفت و امیدواریم
که اقای دکتر صالحی ،وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسالمی
هم اهتمام ویژه ای به این مساله داشته باشند که این اتفاق
هر چه زودتر صورت بگیرد.
نصب تابلوی خیابان «استاد شجریان»؛ به زودی!
بعد از انتشار این خبر رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران
از نصب تابلوی خیابان محمدرضا شجریان به زودی خبر داد.
غالمحسین محمدی در پاسخ به انتقادات مدیرعامل خانه
موســیقی ایران در مورد چرایی عدم نصب تابلوی خیابان
استاد شجریان گفت :بر اساس مصوبه شورای شهر خیابان
فالمک در محدوده شــهرک غرب در منطقه ۲می بایست
به خیابان اســتاد شجریان تغییر نام دهد .وی با بیان اینکه
مصوبه شــورا برای شهرداری تهران الزم االجرا است گفت:
مصوبه شورا توسط شــهردار تهران برای اجرا به واحدهای
ذیربط ابالغ شده اســت .رئیس مرکز ارتباطات شهرداری
تهران افزود :در حال حاضر شهرداری تهران در حال تدارک
اجرای این مصوبه اســت و به زودی تابلوی خیابان اســتاد
شجریان نصب خواهد شد.
شهرام شکوهی:
کنسرت انالین تجربه موفقی نبود
انیمیشنهیچگاهدرسینمایایران
در اولویت نبوده و به ان به چشم کاالی لوکس نگاه می شود!
بهرام عظیمی با تاکید بر اینکه انیمیشن هیچگاه در سینمای ایران در اولویت نبوده است ،از نگاه
به تولیدات این حوزه به عنوان یک کاالی لوکس انتقاد کرد .بهرام عظیمی کارگردان انیمیشــن
درباره تولید انیمیشــن در ایران گفت :مساله مهمی که در حوزه انیمیشن وجود دارد ،این است
که این هنر ،هیچ گاه در ســینما و تلویزیون ایران اولویت نبوده اســت ،سال های سال تلویزیون
ایران از انیمیشن های خارجی استفاده می کرده است که مخاطب از دیدن ان لذت می برد ،البته
در کنار نمایش انیمیشــن های خارجی گاهی انیمیشن های ایرانی نیز از تلویزیون پخش می شد
که اگر از اســتاندارد الزم برخوردار بود می توانست مورد استقبال مخاطب قرار گیرد .وی درباره
موردتوجه قرار گرفتن ســاخت انیمیشن های بلند در ســینمای ایران طی یک دهه گذشته هم
بیان کرد :در سینمای ایران هیچ گاه جای خالی انیمیشن احساس نمی شود ،هرچند هر از گاهی
انیمیشن های بلند ســینمایی توسط کارگردان ایرانی ساخته می شد و این انیمیشن ها نیز مورد
اســتقبال قرار می گیرد ،اما این اســتقبال به این معنا نیست که مدعی باشیم انیمیشن ایران به
جایی رسیده است که می تواند محصوالت خارجی را کنار بگذارد و مخاطب ثابت داشته باشد.
این کارگردان انیمیشــن تاکید کرد :درست است که همیشه مدیران هنری از ما خواسته اند که
انیمیشــن هایی را تولید کنیم که قدرت کنار زدن انیمیشن های خارجی را داشته باشد ،اما این
امر چندان امکان پذیر نیســت ،چرا که انیمیشــن ایران از نظر استاندارد جهانی فاصله زیادی با
انیمیشن های ســینمایی خارجی دارد ،در چنین شرایطی باید به گونه ای انیمیشن تولید کنیم
که حداقل در کنار تولیدات درجه یک جهانی ،برای مخاطب نمایش داده شود و انقدر جذابیت
داشــته باشد که بتواند از نظر فرهنگی در جامعه تاثیرگذار باشد .وی ادامه داد :در شرایط فعلی
که کرونا ســینمای ایران را نیز تحت تاثیر قرار داده اســت ،باز هم اولویت سینما فیلم های زنده
اســت و کمتر به تولید و یا اکران مناســب فیلم ها انیمیشن توجه می شــود ،البته در این میان
سرمایه گذاران نیز نقش بســیار مهمی دارند ،در واقع وقتی چنین شرایطی برای انیمیشن ها به
خصوص در هنگام اکران وجود دارد ،ســرمایه گذار عالقه ای به این ندارد که سرمایه خود را چند
ســال صرف پروژه ای کنند که معلوم نیست بتواند در اکران موفق عمل کرده و بازگشت سرمایه
داشته باشد.
عظیمــی در جواب اینکه بیشــتر بخش دولتــی و یا بخش خصوصی روی انیمیشــن های بلند
ســرمایه گذاری می کنند ،گفت ۲ :تیپ ســرمایه گذار در حوزه انیمیشــن وجود دارد که شامل
ســرمایه گذار بخش خصوصی و ســرمایه گذار دولتی اســت ،ســرمایه گذار بخش خصوصی که
نمی تواند صبر کند که بعد از چند سال اگر شرایط خوب پیش رود بازگشت سرمایه داشته باشد،
به همین دلیل ترجیح می دهد به سمت تولید فیلم سینمایی برود که در بیشترین زمان ممکن
تنها ۳ماه تولید ان طول می کشد و بالفاصله شرایط برای اکران ان فراهم می شود که این خود
به معنای بازگشــت سرمایه برای بخش خصوصی است .وی ادامه داد :سرمایه گذار دولتی نیز که
داســتان دیگری دارد ،از نظر ســرمایه گذار دولتی نیز زمان ۲تا ۵ســال برای تولید بسیار زیاد
است و مدیر دولتی ترجیح می دهد که بهره برداری از پروژه ای که روی ان سرمایه گذاری کرده
است ،در همان دوران مدیریت خود باشد در غیر این صورت چنین پروژه هایی نمی تواند بازدهی
درستی برای مدیر مورد نظر داشته باشد.
کارگردان مجموعه انیمیشــن های «سیا ســاکتی» بیان کرد :همین مساله سبب شده است که
انیمیشــن از هر دو نوع ســرمایه گذار بخش خصوصی و دولتی لطمه بخــورد ،البته این را باید
بگویم که ســرمایه گذارانی نیز هستند که دغدغه فرهنگی و هنری دارند و با تمام مشکالتی که
وجود دارد ،باز هم روی تولید انیمیشــن سینمایی ســرمایه گذاری می کنند که البته تعداد این
افراد بســیار اندک است .تاکید می کنم ،هســتند مدیرانی که فارغ از دوره مدیریت خود به این
فکر می کنند که بچه های ســرزمین ما نیازمند انیمیشــن های ایرانی هستند تا بتوان روی ان ها
از طریق ســینمای انیمیشــن تاثیرگذاری فرهنگی داشته باشــد .همین مساله در حوزه بخش
خصوصی نیز وجود دارد ،اما ســرمایه گذاران خیلی کمــی در بخش خصوصی به فرهنگ توجه
داشــته و کمتر به بازگشت سرمایه خود فکر می کنند .عظیمی در پایان گفت :در نهایت باز هم
تاکید می کنم که انیمیشن در سینمای ایران اولویت به شمار نمی رود و تبدیل به کاالی لوکس
شده است که کمتر کسی روی ان سرمایه گذاری می کند.
جزئیات پرداخت یارانه 100هزار تومانی به اعضای صندوق اعتباری هنر و خبرنگاران
سیدحســین ســیدزاده ،مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با
اشــاره به اعطای یارانه ۱۰۰هزار تومانی به اهالی فرهنگ و
هنر گفت :سیدحسین سیدزاده (مدیرعامل صندوق اعتباری
هنری) با اشــاره به اعطای یارانه ۱۰۰هزار تومانی به اهالی
فرهنگ و هنر گفت :گذشــته اقای صالحی با اقای نوبخت
مکاتبه کردند و اقای نوبخت دستور انی دادند که این یارانه
برای اعضای صنــدوق اعتباری هنر انجام شــود .وقتی این
دســتور انی امد ما لیســت اعضای صندوق را برای سازمان
برنامه و بودجه ارســال کردیم تــا هر وقت به همه گروه های
دیگر پرداخت شد به اعضای صندوق هم پرداخت شود.
این یارانه به ازای هر نفر ۱۰۰هزار تومان اســت .یعنی یک
خانــواده چهار نفری ۴۰۰هزار تومان دریافت می کند .روش
دریافت از سوی مســئوالن مربوطه و دســتگاه های ذیربط
اطالع رســانی خواهد شــد .وی در ادامه گفت :تمامی اهالی
فرهنگ و هنر که عضو صندوق هســتند در این مرحله یارانه
را دریافــت خواهنــد کرد .این یارانه ربطی بــه مبلغی که از
طریق هنرکارت به حســاب اعضای صندوق واریز شد ،ندارد.
من تالشــم این هســت که بتوانیم این مبلغ را از طریق هنر
کارت برای اعضا واریز کنیم که ســهولت بیشتری برای اعضا
دارد .امیدوارم این اتفاق در اینده بیفتد .ســیدزاده در ادامه
گفت :این مبلغ برای مدت سه ماه به حساب اعضای صندوق
واریز می شود .من به شخصه دوست ندارم به اصحاب فرهنگ
و هنر از این جنس کمک ها شود.
برای اینکه این کمک ها خیلی کوچک است که درشان اهالی
فرهنگ و هنر نیست .اما شرایط اقتصادی جامعه به حدی بد
است که هر کمکی که بتواند کمی از بار مشکالت را کم کند
را باید انجام دهیم .گاهــی در فضای مجازی صحبت از این
می شود که این کمک هاشان هنرمندان را پایین می اورد .شما
منطقه یک تهران را نگاه نکنید .ما در شهرستان های مختلف
نویسنده ها و شاعرها و نقاش و نگارگرهایی داریم که واقعا از
لحاظ معیشتی در شــرایط سختی هستند و همین رقم های
کم هم می تواند به ان ها کمک کند .امیدوارم شــرایط جامعه
در اینــده به ســمت بهبودی پیش برود و هیچ شــهروندی
نیازمند کمک های یارانه ای نباشد.
وی در پاســخ به این پرسش که ایا امکان مجدد عضوگیری
برای پیوستن اعضای جدید و دریافت تسهیالت و یارانه کمک
معیشــتی وجود دارد ،گفت :در شرایط فعلی امکانش نیست
چراکه فرایند عضوگیری در صندوق اعتباری هنر یک شــبه
نیست و باید یکســری فرایندهایی طی شود و معرفی نامه ها
صادر شود و شرایط حرفه ای فرد احراز شود .البته خبرنگاران
می توانند بــا مراجعه به ســامانه e-rasaneh.irو در انجا
ثبت نــام کنند و ذیل خبرنــگاران معاونــت مطبوعاتی قرار
بگیرند.
در همین مرحله اعطای مبلغ ۱.۵میلیون تومانی هم نزدیک
به ۳۰هزار نفر ثبت نام کردند که من فکر می کنم این تعداد
واقعی نیست و اهالی فرهنگ و هنر درون ان ها کمتر هستند.
فکر می کنم بایــد در مرحله بعدی عضوگیری شــرایطی را
فراهم کنیم تا اهالی فرهنگ و هنر عضو شــوند ولی در حال
حاضر این امکان وجود ندارد.
در حال حاضر صنــدوق اعتباری هنر ۸۰هــزار عضو دارد.
وی در پایــان دربــاره اینکه ایا یارانه ۱۰۰هــزار تومانی به
افرادی که سرپرست خانواده نیستند و عضو صندوق هستند
هم به خانواده شــان تعلق می گیرد ،گفــت :این موضوع تابع
سیاست های دولت در اعطای این یارانه هاست.
درد هنرمند سیستم ایمنی نیست ،امنیت شغلی است؛
در هر دقیقه یک هنرمند می میرد!
فرزین پورمحبی
خواننده پاپ می گوید اوضاع چندان خوب نیست و هنرمندان
برای کار کردن انگیزه ای ندارند .شــهرام شــکوهی خواننده
موســیقی پاپ درباره فعالیت این روزهای خود به خبرنگار
هنرانالین گفت :فع ً
ال کار خاصــی نمی کنم .اوضاع چندان
خوب نیست و ادم برای کار کردن انگیزه ای ندارد .قرار است
با تیم قبلی خودم در یکی ،دو ماه اینده چند کار جدید تولید
کنیم ولی انتشار ان ها بستگی به شرایط دارد .وی در پاسخ به
این سوال که چقدر در دوران کرونا متضرر شدید ،توضیح داد:
بچه های موســیقی همه متضرر شدند .همه جا حرف از همه
شغل ها هست ولی انگار موسیقی از بقیه شغل ها بی اهمیت تر
اســت .این خواننده در پایان در خصوص برگزاری کنسرت
انالین عنوان کرد :اوایل صحبتش شــد که کنسرت انالین
برگزار کنم ولی به نظر من تجربه هایی که بچه ها داشــتند،
موفق نبود .انــگار فرهنگ این کار هنوز در ایران جا نیفتاده
است .فکر می کنم افرادی که به کنسرت می ایند به ان جو و
شلوغی سالن کنسرت بیشتر عالقه دارند.
باالخــره اروزی ان هایــی کــه فرت و فرت شــایعه مرگ
هنرمنــدی را در فضــای مجــازی شــوخی شــوخی راه
می انداختند ،بــه واقعیت پیوســت و هنرمندان در فضای
غیرمجازی جدی جدی مردند!
امــا این قلع و قمع فقط قســمتی از داســتان غصه و غم
هنرمندان اســت! چون درد ان ها فقط پرپر شــدن نیست؛
ریختن کرک و پرشــان اســت! کرونازدگی بیشتر از کرونا
دمارشان را دراورده!
ایا می دانید در عصر خزان هنر و تا تاریخ الکچری ۹/۹/۹۹
چند هنرمند کرک و پرشــان ریخته؟ یک ســال است که
بیــش از ۱۰۰هزار هنرمند کرونازده شــده اند! کرونازدگی
مرضی اســت خطرناک تر از کرونا که بــدون عالئم بالینی
خاص ،ناگهــان هنرمند ،خانــواده ،جد و ابــاد و دودمان
فرهنگی کشورش را کله پا می کند!
متاســفانه حس بویایی و چشــایی در ایــن بیماری خیلی
بهتر از قبل کار می کننــد؛ چراکه هنرمند و اهل و عیالش
می توانند بوی قرمه ســبزی را از فاصله ۵۰متری تشخیص
دهند اما نمی توانند ان را بچشــند! حتی اگر سرشان بوی
قرمه سبزی هم ندهد!
هم اکنــون بین دوراهی کرونا و کرونازدگــی ،هنرمندان با
کمال میل شــیرجه زدن به دل ویــروس کرونا را انتخاب
کرده اند چراکه ایســتاده مردن بهتر از شــرمنده نشستن
جلو چشم خانواده اســت! اما همین را هم پروتکل ها اجازه
نمی دهند! چون نمی فهمند مهم ،زنده ماندن نیســت ،مهم
زندگی است!
بارها گفته شــده مرگ هنرمند دومرحله ای است :یک بار
زمانی کــه او را از کارش معلق می کنند ،یک بار هم زمانی
که خودش را اویــزان می کنند! فرق مرگ اول با دومی در
این اســت که در حالت اول ،هنرمند نمی تواند اعضایش را
اهدا کند چون دچار مرگ مغزی نشده؛ گرفتار درد بی مغزی
برخی دست اندرکاران شده! کسانی که لزومی نمی بینند به
کســی توضیح دهند با بســته بودن د ِر مکان های هنری،
بودجه هنر امســال دقیقا صرف چه چیزی شــده و یا چه
خاکی بر سر ان وعده های حمایتی شده!؟
با در نظر گرفتن موج یک ســاله کرونازدگی هنرمندان و با
توجه به تعریف باال ،می شــود نتیجه گرفت :اگر در هر سه
دقیقــه یک ایرانی در اثر کرونــا می میرد در هر دقیقه یک
هنرمند دراز به دراز می شود!
رعایت فاصله اجتماعی برای کرونازدگی ســم اســت چون
هنرمنــد فقط باید هنرش را توی چشــم و چال مردم فرو
کند اما متاســفانه یکی از راه های ورود کرونا همین چشم
تشخیص داده شده! اخر چرا کسی نمی فهمد هنرمندی که
امنیت شغلی ندارد نیازی به سیستم ایمنی هم ندارد!
با این مقدمه خواســتیم بگوییم :فقط برای مرگ روزمره و
البته عادی شــده هنرمندان استوری نزنید و یا برای این که
نمی توانید مثل ســابق در مراسم تشییع شان سلفی بگیرید
اشک نریزید ....
کمــی هم به هنرمنــدان به ظاهر زنده ای که تب و ســرفه
نمی کنند توجه کنید ،به کسانی که هیچ نیکوکاری بهشان
تبلت نمی دهد که هیچ ،بلکه یک پرس املت هم نمی دهد!
بله ان ها زنده اند و معروف و محبوب؛ جایگاه شــان بر صدر
است و همه شــان در دل مردم جای دارند؛ اما «دل مردم»
جای چندان خوبی برای زندگی کردن نیست!
این روزها هنرمند بودن شده یک زندگی بدون کفن و دفن
و در اروزی رســیدن به حمایت هایی با پول نفت و البته در
سرزمینی که هنر نزد ایرانیان است و بس!
یادتان باشــد قبل از کرونا هنرمندان خیلی بیشتر از کادر
درمان برای شما می رقصیدند! صفحه 2
نقد و بررسی فیلم «تنت» جدیدترین اثر «کریستوفر نوالن»
سوژه ایبکرواکشنیتماشایی!
شخصیت های فرعی نیز وضعیت بهتری از قهرمان قصه ندارند .نیل با بازی رابرت پتینسون ،شخصیتی
جانبی است که تا انتهای قصه گنگ و مبهم باقی می ماند و نوالن ترجیح داده گره اصلی شخصیت او را
در یک دقیقه انتهایی فیلم باز کند که احتماالً بزرگترین اشتباه او نیز بوده .هویت نیل بسیار زودتر از انچه
که نوالن انتظارش را دارد برای تماشاگر فاش می شود اما فیلمساز برجسته و کاربلد که در تعلیق نیز
یکی از برترین فیلمسازان سینما محسوب می شود ،در اینجا اشتباه محاسباتی انجام داده و گره ساده را
بزرگترین تعلیق فیلم تشخیص داده است .تعلیقی که اگر از طرفداران اثار قبلی نوالن باشید ،بسیار زودتر
از دیگر عالقه مندان به سینما ان را متوجه خواهید شد و نیازی به کِش امدن بیشتر و ارائه جزئیات بی
اهمیت نیست! با اینحال« ،تنت» از لحاظ فنی ،کماکان در حد و اندازه اثار نوالن قرار دارد .ایده بکر فیلم
این اجازه را به تماشاگر داده که صحنه های اکشنی را تماشا کند که پیش از این نمونه ان را در هیچ
فیلمی مشاهده نکرده .وارونگی زمان ،لذت اندیشیدن را به مخاطب در حین تجربه این سکانس ها داده
است که یکی از بهترین تجربه های سینمایی چند سال اخیر محسوب می شود .البته شاید ان اکشن
عظیم انتهایی فیلم خیلی دستاوردی برای نوالن نداشته باشد و در حد و اندازه بازی های کامپیوتری
روز جهان باشد ،اما روی هم رفته می توان گفت که اکشن در «تنت» از کیفیت باالیی برخوردار است
و کماکان نوالن در زمینه هدایت صحنه های اکشن یکی از بهترین فیلمسازان جهان محسوب می شود.
در بخش بازیگری ،زنجیره موفقیت اثار نوالن شکسته شده است .جان دیوید واشنگتن در نقش اصلی
فیلم ،گزینه مناسبی برای فیلم نبوده و بازی و نحوه بیان این بازیگر نیز از کیفیت چندان باالیی برخوردار
نیست .به نظر می رسد که جان دیوید واشنگتن هنوز نیاز به تجربه های مهم تری در دوران بازیگری
اش دارد و در این راه به طور قطع ،پدرش کمک زیادی به او خواهد کرد .رابرت پتینسون نیز به دلیل
میثم کریمی
جدیدترین اثر کریستوفر نوالن مانند تمام فیلم های قبلی اش دارای حواشی فراوانی بود .حواشی که در مراحل پیش از اکران در
رسانه ها منتشر شد و انتظارات برای تماشای فیلم بر پرده سینماها را باال برد .از منفجر کردن یک هواپیمای مسافربری واقعی در
فرودگاه گرفته تا تمرین وارونه بازیگران در سکانس های اکشن ،طرفداران بسیاری را کنجکاو کرده بود تا هرچه سریع تر «تنت»
را بر پرده سینماها مشاهده کنند .اما برخالف معادالت سازندگان که از تمام این حواشی در جهت تبلیغات فیلم استفاده کرده
بودند ،همه گیری بیماری کرونا سبب شد محاسبات تهیه کنندگان برهم بریزد« .تنت» اگرچه با اصرار نوالن در سینماها نمایش
داده شد اما خیلی زود به اکران خود پایان داد.
داستان «تنت» در دورانی اغاز می شود که تجربه ای از معکوس شدن زمان به دست امده است .به نظر می رود این دستاورد قرار
است به طغیان ایندگان علیه گذشتگان منجر شود و این امر با ایجاد روابطی در دنیای حاضر در حال رخ دادن است .در این
شرایط که نابودی زمین محتمل است ،یک مامور حرفه ای (جان دیوید واشنگتن ) وظیفه پیدا می کند تا به مقابله با این بحران
بپردازد اما ...بهتر است برای بررسی فیلم «تنت» ان را با دیگر اثر نوالن یعنی «اینسپشن» (یا تلقین) مقایسه کنیم .در فیلم
«اینسپشن» ما با ایده ای به مراتب پیچیده تر مواجه بودیم که چند الیگی ان از اواسط فیلم نیاز به تمرکز باالی مخاطب داشت
و چنانچه تماشاگر برای لحظه ای چشم از فیلم بر می داشت می توانست اطالعاتی حساس را از دست بدهد .با این حال انسجام
قصه و فرمی که برای روایت داستان در نظر گرفته شده بود ،توانست طیف گسترده ای از مخاطبین را در سراسر جهان بدست
اورده و تبدیل به یکی از محبوب ترین اثار علمی و تخیلی تاریخ سینما شود و به عنوان اثری که توانسته پیچیدگی را با زبانی
ساده به سینما بیاورد شناخته شود .اما «تنت» درست شبیه به انچه که روایت می کند ،روندی معکوس در پرداخت به سوژه اش
دارد .نوالن همواره عاشق مباحث زمان و فیزیک بوده و از «اینتراستالر» گرفته تا «پرستیژ» ،عالقه خود را به این مباحث نشان
داده است .اما برخالف انچه که اغلب از نوالن سراغ داشته ایم ،او این بار نتوانسته مفهوم معکوس شدن زمان را به زبان ساده برای
مخاطب روایت کند و در عوض ،قصه تا جایی که امکان داشته دارای پیچیدگی های بی جهت و توضیحات اضافه است که تمرکز
مخاطب را به کلی برهم زده و ذهن او را درگیر مسائل جانبی می کند که لذت تماشای اثر را از بین برده است .پیچیدگی هایی
که نه تنها به درک بیشتر وارونگی زمان منجر نمی شود بلکه ان را هر لحظه گنگ تر از قبل می کند.
نوالن پیش از این عنوان کرده بود که عاشق ساخت یکی از قسمت های «جیمز باند» است ،اتفاقی که حداقل تا به امروز رخ
نداده .حال به نظر می رسد که «تنت» به نوعی بتواند پروژه «جیمز باند» کریستوفر نوالن باشد ،با این توضیح که در اینجا حتی
خبری از سادگی روایت جیمز باندی هم نیست .فرمول روایت قصه «تنت» ساده است .نوالن دقیقاً مطابق انچه را که قبال در
«اینتراستالر» انجام داده بود در اینجا نیز تکرار کرده است .در ان فیلم ما با توضیح مستقیم یکی از شخصیت ها درباره مفهوم
کرم چاله در مقابل دوربین مواجه می شدیم و همان فرمول در اینجا نیز این بار توسط شخصیت نیل تکرار می شود .کارکرد های
دراماتیک اثر نیز دقیقاً مشابه «اینتراستالر» است .در انجا مفهوم عشق پدر به فرزند به عنوان عاملی برای نجات بشریت معرفی
می شد و در اینجا نیز نوالن عشق مادر به فرزند را نقطه عطف نجات دنیا در نظر می گیرد .اما علی رغم تکرار فرمول برنده باید
گفت که نوالن در ساخت «تنت» یک عقب گرد کامل را تجربه کرده است .به نظر می رسد فیلمسازی که همواره ضرباهنگ فیلم
را می شناخت ،در اینجا شیفته سوژه خود شده به حدی که توجه به روایت قصه را فراموش کرده است .نوالن فراموش کرده که
در اولین قدم می بایست شخصیت های قصه را به درستی برای مخاطب معرفی کرده و سپس به واکاوی سوژه خود بپردازد .اگر
«اینسپشن» را به عنوان مثال در نظر بگیریم ،می توان گفت که در ان فیلم تماشاگر به دلیل همراهی با شخصیت های داستان
با درد و رنج و شکست و موفقیت هایشان همراه می شد و در واقع ،سرنوشت ادم های قصه برایش اهمیت می یافت .اما شخصیت
پردازی در «تنت» احتماالً در رده بدترین اثار تاریخ کارنامه کریستوفر نوالن قرار می گیرد .قهرمان اصلی داستان که نام مشخصی
هم ندارد ،فاقد هویت الزم برای تبدیل شدن به قهرمان جهان است .فیلم که اغاز می شود او را در یک عملیات مهم می بینیم و
پس از ان بالفاصله او عنوان ماموری رده باال برای نجات دنیا را کسب می کند! شخصیتی که نه روحیات او را می شناسیم و نه
حتی می دانیم که گذشته او چه بوده و چطور تبدیل به شخصیتی سرسخت شده است .به نظر می رسد نوالن این بار عالقه ای به
پرورش قهرمان داستانش نداشته است و معکوس شدن زمان را ارجح به ادم های قصه دانسته است .این کم کاری منجر به این
شده که به راحتی می توان از قهرمان بدون نام «تنت» به عنوان بدترین شخصیت سینمایی که این کارگردان خلق کرده نام برد.
چهارشنبـــــــــه 12اذر ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1342
www.honarmandonline.ir
سینمــــــا
CINEMA
اخبار
شرکت اتریشی حامی
«بی صدا حلزون» شد
پس از اســتقبال از فیلم بهرنگ دزفولی زاده در جشــنواره های
خارجی ،یک شــرکت اتریشی به عنوان حامی همکاری خود را
با سازندگان «بی صدا حلزون» اغاز کرد .فیلم «بی صدا حلزون»
به تهیه کنندگی مرتضی شایسته و کارگردانی بهرنگ دزفولی زاده
که به معضالت جامعه ناشنوایان پرداخته است ،در اولین نمایش
بین المللی خود در جشنواره موسترا سائوپائولو ،با استقبال خوب
مخاطبان مواجه شد .پس از نمایش فیلم در این جشنواره ،شرکت
اتریشی MED-ELکه تولیدکننده پروتزهای حلزون گوش و
پیشتاز در زمینه رفع معضالت جامعه ناشنوایان است ،به عنوان
حامی به این پروژه پیوست تا از جامعه ناشنوایان حمایت کند.
«بی صدا حلزون» که نخستین بار در سی و هشتمین جشنواره
فیلم فجر رونمایی شد و نامزدی بهترین کارگردان فیلم اول را برای
بهرنگ دزفولی زاده به ارمغان اورد ،با سرمایه گذاری بیژن بافکار
و شرکت التون شنوا که یکی از شرکت های شنوایی شناسی در
ایران است تولید شده و هدایت فیلم پخش داخلی فیلم و موسسه
هنر بدون مرز پخش بین المللی ان را عهده دار هستند« .بی صدا
حلزون» داستان زنی است که بین احساس و منطقش در حال
تصمیم گیری است .هانیه توسلی ،مهران احمدی ،پدرام شریفی و
محسنکیاییباحضورعلیرضاجاللی تبار،بهنوشبختیاری،بیژن
بافکار و شیرین ولی پور بازیگران «بی صدا حلزون» هستند.
شخصیت پردازی ضعیف ،فرصت چندانی برای درخشش در فیلم نداشته است .با این حال این بازیگر
تمام تالش خود را به کار بسته و به نظر می رسد که مخاطب هم می تواند او را از جان دیوید واشنگتن
بیشتر دوست داشته باشد! در این میان الیزابت دبیکی احتماالً بهترین بازیگر «تنت» است .بازیگر قد
بلندی که نوالن زمان نسبتاً بیشتری برای پرداخت او گذاشته و به همین دلیل تماشاگر می تواند او را
بیش از دیگران بفهمد .کنت برانا که یکی از مهمترین و بهترین بازیگران بریتانیایی محسوب می شود ،در
اینجا بدترین بازی ممکن را ارائه داده! شخصیت منفی عجیب و غریبی که پرداختی ناامید کننده دارد و
شبیه به بَدمن های سری فیلم های «جیمز باند» در دهه 60است که بدترین دلیل ممکن برای نابودی
دنیا و گرفتن وقت تماشاگر را دارد! «تنت» سوژه ای بکر و تماشایی دارد .فیلم جدید نوالن از کیفیت
ساخت باالیی برخوردار است اما معضل فیلمنامه و شخصیت پردازی تعادل فیلم را برهم زده است .تا
پیش از این از نوالن همواره به عنوان فیلمسازی مسلط نام برده می شد که از فیلمنامه گرفته تا بازیگری
و موسیقی و کارگردانی ،احاطه کامل به اجزای فیلمش داشت .اما حداقل در «تنت» این شناسه از بین
رفته است .در اینجا با سوژه ای عالی و اکشنی جذاب مواجه هستیم که با روایتی از هم گسیخته و گنگ
و البته شخصیت پردازی های ضعیف و حتی موسیقی نه چندان تاثیرگذار تلفیق شده است .به طور قطع
هر تماشاگری باید حداقل یک بار «تنت» را ببیند چراکه ارزش ساخت بسیار باالیی دارد اما این تجربه
لزوماً منجر به ماندگاری فیلم نمی شود« .تنت» پس از تماشا برخالف انچه که از دیگر اثار نوالن به یاد
داریم ،به دست فراموشی سپرده می شود و به سختی به یاد می اوریم که قهرمانان داستان چه کسانی
بودند و هدفشان چه بود!
چرا باید The Queen’s Gambitرا دید؟
«گامبی وزیر» داستان استثنایی یک زن
در روزهای کرونا و وضعیتی که مشخص نیست تا چه زمانی
در خانه خواهیم ماند و چه زمانی باید ســر کار حضور داشت
دیدن مینی سریال ها خالی از لطف نیست .همه ما در زندگی
ســنگرهایی داریم که باید انها را برای خود نگه داریم تا در
مرز فروپاشــی قرار نگیریم .سنگرهایی که اگر از دست بروند
کنترل اوضاع نیز از دســت می رود و ان جاست که می توان
گفت به نقطه شکســت می رسیم .شــطرنج در زندگی بث،
بازیگر اول ســریال گامبی وزیر همین نقش را دارد .شطرنج
ســنگر اول و اخــر او در زندگی اســت .در روزهای کرونا و
وضعیتی که مشخص نیســت تا چه زمانی در خانه خواهیم
مانــد و چه زمانی باید ســر کار حضور داشــت دیدن مینی
سریال ها خالی از لطف نیست.
داستان ســریال The Queen’s Gambitداستان بازی
شرنج نیست داســتان یک زن است ،زنی که شطرنج برایش
تبدیل به ســنگر مقاومت و معنای زندگی شــده اســت .در
ســال های گذشته و رشد جنبش های فمنیستی مسائل زنان
برای ســاخت فیلم و داســتان ها مورد توجــه کارگردانان و
نویســندگان بوده است .اما در چند سال اخیر شاهد ساخت
ســریال ها و فیلم های ســینمایی با محوریــت موضوع زنان
بوده ایم.
ســریال گامبی وزیر داستان ســاده ای از تنهایی یک دختر
کوچک ،تا قهرمانی یک زن نابغه اســت .بث هارمون که انا
تیلور جــوی نقش ان را بازی می کند ،دختربچه ای اســت
کــه در دهه ۶۰میالدی بعد از خودکشــی مادرش به یتیم
خانه فرســتاده می شود و از همان کودکی به علت این که در
پرورشــگاه به کودکان قرص های ارام بخش می دادند به انها
3
اعتیاد پیدا می کند و در بزرگســالی مصرف کننده می شود.
با این که در این ســریال نشــان داده می شــود که کودکی
برخاســته از یتیم خانه و شرایط زیســته ای که تقربیا محال
اســت فردی در ان بتواند از طبقه خود خارج شــود اما بث
می تواند به عنوان یک اســتثنا زندگی اش تغییر دهد .اما ان
چه ان را واقع بینانه می کند که هم زمان نشــان می دهد این
زن یک استثنا است و نمی توان ان را معیاری در نظر گرفت
برای این که به این نتیجه رســید که هــر فردی در جایگاه
فرودست می تواند به مرتبه بث دست پیدا کند.
نتفلیکس با انتشــار اماری از استقبال فوق العاده بینندگانش
از مینی سریال The Queen›s Gambitخبر داد و اعالم
کرد که این سریال رکوردشکنی کرده است .نتفلیکس اعالم
کرد که بیش از ۶۲میلیون مشــترک این ســرویس استریم
سریال The Queen’s Gambitرا در ۲۸روز اول انتشار
ان تماشــا کرده اند تــا رکورد پر بیننده ترین مینی ســریال
دارای فیلمنامه این شــبکه را بشــکند .نتفلیکس همچنین
چند امار جالب دیگر نیز به اشــتراک گذاشــت که سریال
The Queen’s Gambitدر فهرست ۱۰برنامه پر بیننده
نتفلیکس در ۹۲کشــور و همچنین رتبه اول در ۶۳کشور
قرار داشته است.
«گامبی وزیر» بر اســاس رمانی با همین نام ســاخته شده
اســت که ان را والتر تویس در ســال ۱۹۸۳نوشــته است.
اقتباس هــای قبلی از رمان های تویس مثــل «بیلیاردباز» و
«مــردی که به زمین افتاد» ان قدر موفق بود که این رمانش
مورد توجه قرار بگیرد.
این شــانس که بتواند پربیننده ترین سریال سال اخیر برای
که باشــد به دست نت فلیکس و اسکات فرانک رسید .در این
ســریال انیا تیلور-جوی ،بیل کمپ ،موزز اینگرام ،کریستین
ســایدل ،ربــکا روت ،کلوئی پیرری ،اکمنجــی اندیفورنین،
ماریل هلر ،هری ملینــگ ،پاتریک کندی ،جیکوب فورچون
لوید ،توماس برودی سنگستر و مارچین دوروچینسکی بازی
می کنند.
علی اصغر شهبازی
بازیگر «جدایی نادر از سیمین»
از دنیا رفت
علی اصغر شهبازی بازیگر فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین»
دار فانی را وداع گفت .علی اصغر شهبازی بازیگر سالخورده سینما
که در فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» نقش پدری مبتال
به الزایمر را ایفا می کرد ،صبح روز نهم اذرماه به دلیل ایست قلبی
و کهولت سن دارفانی را وداع گفت .امیر شهبازی فرزند این بازیگر،
ضمن تایید این خبر گفت :روز گذشته صبح دوشنبه ۱۰اذرماه
مراســم تشییع و خاکسپاری پدرم در بهشــت زهرا برگزار شد.
علی اصغر شهبازی متولد سال ۱۳۰۱برای اولین بار در فیلم «زیر
درخت هلو» به کارگردانی ایرج طهماسب جلوی دوربین رفت .وی
در سال ۸۹در «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی به ایفای
نقــش پرداخت و همراه با دیگر بازیگران این فیلم جایزه خرس
نقره ای را به صورت مشترک از جشنواره فیلم برلین کسب کرد.
بازگشت «فوتبال »۱۲۰
فردوسی پور در شبکه ورزش
پخش تیزر فصل جدید از برنامه «فوتبال »۱۲۰در شبکه
ورزش ،از بازگشــت این برنامه خبر می دهد .پخش سری
هشتم از برنامه «فوتبال »120که به بررسی اخبار ،نتایج
و حاشــیه های جذاب فوتبال در جهــان در ایام برگزاری
مسابقات باشگاهی و ملی مهم در دنیا می پردازد ،به زودی
اغاز می شود .برنامه «فوتبال »۱۲۰به تهیه کنندگی عادل
فردوســی پور هم اینک در مرحلــه تولید ایتم ها و اماده
سازی دکور قرار دارد« .فوتبال »۱۲۰هر پنجشنبه به روی
انتن شبکه ورزش می رود. صفحه 3
گناه نو
درباره وضعیت این روزهای هنرمندان صنایع دستی؛
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
هنرمندانی که دست فروشی می کنند!
ِ
میرزاقاسمینطلبیده
شماره • 1342جهارشنبه 12اذرماه • 1399سال سیزدهم • 4صفـــحه
دانیال جراهی
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
11:54
اذان ظهر
16:51
غروب افتاب
17:11
اذان مغرب
05:28
اذان صبح فردا
06:57
طلوع افتاب فردا
گنج سخن
امام حسین علیه السالم :
هر کس فکرش به جایى نرسد و راه تدبیر بر او بسته شود،
کلیدشمداراست.
بحاراالنوار ،ج ،75ص128
پندبزرگان
مایه خوشبختی انسانیت است
که هر انسانی فقط انی هست که هست.
فرناندوپسوا
حافظانه
ناگهان پرده برانداخته ای یعنی چه
مست از خانه برون تاخته ای یعنی چه
زلف در دست صبا گوش به فرمان رقیب
این چنین با همه درساخته ای یعنی چه
یک هنرمند باسابقه در عرصه صنایع دستی با اشاره به وضعیت هنرمندان صنایع دستی در روزگار
کرونا ،اظهار کرد که متاسفانه به دلیل شرایط سخت فروش محصوالت صنایع دستی در ایران و با
در نظر گرفتن این نکته که فروش این محصوالت تنها راه درامد برخی از فعاالن این حوزه است،
عده ای از هنرمندان هم اکنون در خیابان ها و مترو دست فروشی می کنند.
ســمیرا پورشــریفیان ،هنرمند صنایع دستی که نزدیک به ۲۰سال اســت در رشته گلیم و گبه
فعالیت دارد ،درباره وضعیت این روزهای هنرمندان صنایع دستی ،اظهار کرد :به طور کلی صنایع
دســتی حتی پیش از شیوع ویروس کرونا نیز مشکالت خاص خودش را دست داشت ،اما در ایام
کرونا وضعیت هنرمندان و صنعتگران سخت تر هم شده است.
او یکی از اصلی ترین مشکالت هنرمندان صنایع دستی را در روزگار کرونا ،فروش محصوالت عنوان
و خاطرنشان کرد :بسیاری از هنرمندان به ویژه انهایی که در شهرستان ها و روستاها کار می کنند،
امکان عرضه و فروش محصوالتشــان را ندارند .پیشــتر به واسطه نمایشــگاه های صنایع دستی
که برگزار می شــد می توانســتند محصوالتش را به فروش برســانند ،اما در شرایط کنونی چنین
فرصت هایی را از دست داده اند .البته االن با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور به طور کلی
اولویت ها تغییر کرده اســت و حتی اگر زمینه فروش محصوالت صنایع دســتی فراهم شود ،دیگر
اولویت خانواده ها خرید صنایع دســتی نیست .اما از سوی دیگر باید به این نکته نیز توجه داشت
که بســیاری از افرادی که مشغول فعالیت در حرفه صنایع دســتی هستند ،تنها از طریق فروش
محصوالتشان درامدزایی و قطعا در چنین روزهایی با مشکالت زیادی دست و پنجه نرم می کنند.
پورشــریفیان یاداور شــد :تمامی ارگان ها و اصناف باید از فعالینشان حمایت کنند ،اما متاسفانه
معاونت صنایع دســتی هیچ گاه چنین نگاهی نداشــته است و االن هم که شرایط بدتر شده است.
معاونت صنایع دستی نتوانست به صورت دقیق و برنامه ریزی شده از صنعتگران و هنرمندان خود
حمایت کند؛ کســانی که بعضا تنها راه گذران زندگی شــان تولید و فروش صنایع دستی است و
الزم اســت در شرایط پیش امده به ان ها کمک شــود؛ این درحالی است که متاسفانه هم اکنون
برخی از انها دستفروش شده اند و محصوالتشان را در خیابان ها یا مترو می فروشند .این هنرمند
صنایع دســتی با بیان اینکه «حرفه صنایع دســتی روز به روز به ســمت تاریکی می رود» ،گفت:
بسیاری از صنعتگران به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه ،دیگر کار تولید انجام نمی دهند و از سوی
دیگر حجم زیادی از صنایع دســتی چینی وارد ایران می شــود و تمام بازار را قبضه کرده است.
در شــرایطی که از تولیدکننده حمایت نمی شود و از واردکننده صنایع دستی همه جوره حمایت
می شود ،طبیعتاً نمی توان اینده خوبی برای صنایع دستی ایران متصور شد.
بوی رطوبت و خیســی زمین در فضا پخش بود و
اب باران از گوشــه کنار ها ساختمان های قدیمی
پایین می ریخت ،موسیقی بود که نوازنده اش قطعا
صاحب باران بود .وارد بازار که شدم صدای باران و
فریاد کاسبان بازار سمفونی ای شنیدنی را مهمان
گوش هایم می کرد .زیپ کاپشــنم را باال کشیدم و
دستانم را در جیبم می فشردم که گرم شود .برخی
از مردم کیســه پالستیکی به ســر کشیده بودند
که خیس نشــوند ولی من می دانســتم که وقت
برای خشــک بودن بسیار است ،پس خیس شدم.
قــدم می زدم و خودم را مهمــان رنگ و بوی بازار
می کردم .گیله مردی سیگارش را پک می زد و هم
زمان فریاد می کشــید ماهیییی ماهیییی! کمرش
خم بود و چهره اش پــر از چروک های قدیمی که
هر کدام هزاران خاطره را در خود پنهان کرده بود.
کنار بساط ماهی هایش رفتم ،لبخند زد و گفت :اقا
ماهی چی می خوای؟ من برای ماهی نیامده بودم
پشت صحنه
در خبرها خواندم حدود 5کیلومتر از خط لوله انتقال نفت از بی بی حکیمه توسط سارقین دزدیده شده است .این خط
لوله 8اینچی به دلیل کاهش تکلیفی تولید نفت در میادین نفتی به مدت دو سال خالی بوده و در این بازه زمانی بخشی
از ان به طول 5کیلومتر مورد سرقت قرار گرفته است .براورد ها حاکی از ان است که میزان خسارت وارده باالی 50
میلیارد تومان است .نکته جالب توجه اینکه این سرقت به مرور زمان در طول بازه زمانی دو ساله صورت گرفته است و
در این مدت ظاهرا شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب به عنوان متولی اصلی خطوط لوله انتقال نفت ،بازرسی دوره ای
از خط لوله بی بی حکیمه را متوقف کرده است .خوب شما خودتان پرتقال فروش را پیدا کنید؟! من موندم اخه این
لوله ها رو برای چه کاری دزدیدن؟ ایا میشه از اهن این لوله ها در ساخت ساختمان استفاده کرد؟ یعنی وقتی داشتن این
لوله هارو می بردن کسی ندیدشون؟ به قول سردبیر تو ایران همه کاری شدنیه! وقتی دکل نفت می برن کسی نمی بینه
دیگه لوله نفت که تو جیب اینا جا میشه! واقعا مردم تو این اوضاع اقتصادی وقتی این خبرهای بخوربخور و دزدی و رانت
رو میشنون دیگه دود از سرشون بیرون میزنه! اقای رییسی بنده خدا دیگه فرصت نمیکنه انقدر دزدی تو مملکت زیاد
شده نمیدونه کدومشون رو بگیره بدبختی همشونم اشنان!
راستی خبر دیروز شبکه ایران اینترنشنال دروغ از کار درامد با بررسی های که روزنامه هنرمند از هنرمندان انجام داد خبر
هشدار حراست وزارت ارشاد به هنرمندان درباره سکوت و واکنش نسبت به شهادت داشمند شهید محسن فخری زاده
از پایه دروغ بود.
غلبه کارتون ژاپنی بر «تایتانیک» امریکایی
انیمیشن اکشن دوره ای «دیو کش :فیلم کیمتسو نو یائیبا :قطار
موگن» با عبور از «تایتانیک» در گیشه ژاپن ،بر اساس ارقامی که
روز دوشنبه توسط ناشر « »Aniplexاعالم شد ،موفق به کسب
رتبه دوم در تاریخ شد .انیمیشن «دیو کش»()Demon Slayer
در گیشه ژاپن بر فیلم «تایتانیک» غلبه کرد .انیمیشن اکشن دوره
ای «دیو کش :فیلم کیمتســو نو یائیبا :قطار موگن»(Demon
)Slayer The Movie: Mugen Trainبا عبور از «تایتانیک»
در گیشــه ژاپن ،بر اســاس ارقامی که روز دوشــنبه توسط ناشر
« »Aniplexاعالم شــد ،موفق به کسب رتبه دوم در تاریخ شد.
بر اســاس یک کمیک قهرمانی موفق اثر «کوتوگه کویوهارو»که
بیش از ۱۰۰میلیون نســخه در همه قالب ها ،از جمله دیجیتال
فروخته اســت ،از ۲۹نوامبر حدود ۴۵روز از زمان اکران خود در
۱۶اکتبر ۲۶۴ ،میلیون دالر درامد کســب کرده است .این رکورد
بیش از ۲۵۱میلیون دالر درامدی است که در ژاپن از اکران فیلم
«تایتانیک» در ســال ۱۹۹۷کسب شده است که تا پیش از این
رکورد جدید ،رکورددار باالترین فروش گیشه تمام تاریخ اکران این
کشور محسوب می شد .در سال ،۲۰۰۱فانتزی انیمیشن ساخته
«میازاکی هایائو» با عنوان «شــهر اشباح»( )Spirited Awayبا
فروش ۲۹۵.۵میلیون دالری به رتبه برتر تاریخی صعود کرد .هفته
گذشــته« ،دیو کش»( )Demon Slayerبا پشت سر گذاشتن
انیمیشن سینمایی «(»Frozenیخ زده) در جایگاه سوم قرار گرفت
که در سال ۲۰۱۴مبلغ ۲۴۵میلیون دالر درامد کسب کرده بود
و انیمیشن «نام تو» ( )Your Nameساخته «شینکای ماکوتو»
که در سال ۲۰۱۶مبلغ ۲۴۰میلیون دالر فروش داشت( .ارقام بر
حســب نرخ تورم یا حرکت ارزی محاسبه نشده اند) «دیو کش»
( )Demon Slayerتنهــا در مدت زمان ۱۵روز به نقطه عطف
فروش ۱۰میلیارد ین ژاپن معادل ۹۶میلیون دالری رسید در حالی
که «شــهر ارواح» ( )Spirited Awayپس از ۲۵روز به این رقم
رسید .انتشار داستان کمیک ابر قهرمانی «دیو کش» (Demon
)Slayerاز سال ۲۰۱۶در مجله «»Shukan Shonen Jump
شروع شد .داستان بر روی پسری متمرکز است که پس از کشته
شــدن خانواده اش و ربوده شــدن خواهرش توسط شیاطین ،به
قاتل شــیاطین یا همان «دیو کش» تبدیل می شود«.دیو کش»
( )Demon Slayerاز اوایل سال ۲۰۲۱توسط دو شرکت پخش
ولی گفتم :هرکدوم خوشمزه تره ،می خوام مهمون
سلیقت باشــم پدر جان .با همان لهجه ی شیرین
گیلکی گفت :سفید بدم عشــق کنی اقا جان؟ با
لبخند گفتم :بده اقا جان!
ماهی را روی تخته گذاشت و حسابی تمیزش کرد،
سریع بود و ماهر .ســیگار بر لبش بود ،انگار که با
سیگار به دنیا امده بود!
پیرزنی عصا به دســت امد و کنارم ایستاد و گفت:
ماهی چنده؟ پیرمرد قیمت را گفت :پیرزن من را
نگاه کرد و رفت .پیرمرد ماهی را در کیسه گذاشت.
ماهی را گرفتم و به قــدم زدن در بازار ادامه دادم.
جلو تر دیدم همان پیرزن بســاط سیر محلی پهن
کرده اســت .با شــوق و ذوقی به سمتش رفتم و
محلی؟ اینقدر تند حرف میزد
گفتم :این ســیرها
ِ
کــه نمی فهمیدم چه می گفت .بلند حرف می زد و
گوش هایش سنگین بود .گفتم :این ماهی رو بدم
چقدر سیر بهم میدی؟ پیرزن چشمانش برق زد و
گفت :دیوونه بیرفتی؟ ماهی میدی سیر می خوای؟
خندیدم و گفتم :خونه ماهی دارم ولی سیر ندارم،
پولم به اندازه ماهی اورده بودم کیفم جا مونده ،سیر
می خوام ولی پول ندارم!
پیرزن گفت :ای اقااااا قابل شــمار و نداره فردا بیار
بده .گفتم :فردا برمی گردم تهران ،نیســتم .سیر را
در کیسه گذاشت و ماهی را از من قبول کرد .ناهار
میرزا قاسمی درست کردم.
و اکران « »Aniplexو « »Funimationدر امریکای شــمالی
پخش و اکران خواهد شد .تایتانیک ( )Titanicفیلمی حماسی-
عاشقانه و فاجعه ای به نویسندگی و کارگردانی جیمز کامرون در سال
،۱۹۹۷از کمپانی های پارامونت پیکچرز و فاکس قرن بیستم است.
داستان فیلم ،درباره غرق شدن تایتانیک ،بزرگ ترین کشتی دوران
خود در سال ۱۹۱۲است .فیلم نامه تایتانیک ،امیزه ای از واقعیت و
افسانهاست.برخیشخصیت هایاینفیلمدرکشتیتایتانیکحضور
نداشته اند.همچنینبرخیصحنه هایبهتصویرکشیدهشدهدرفیلم
نیز وجود خارجی ندارند .تایتانیک نامزد دریافت ۱۴جایزه اسکار بود
و در پایان ،توانست به همراه بن هور و ارباب حلقه ها :بازگشت پادشاه
برنده ۱۱جایزه اسکار شود .از نظر فروش نیز این فیلم یک پدیده
بود و در سال ۱۹۹۷با ۱.۸۵میلیارد دالر ،پرفروش ترین فیلم تاریخ
سینمای جهان در زمان خود شد .در ۱۴اوریل ۲۰۱۲یک نسخه
سه بعدی از تایتانیک به مناسبت بزرگداشت صدمین سالگرد غرق
شدن کشتی تایتانیک منتشر شد که باعث شد ۳۴۳.۶میلیون دالر
دیگر در کشورهای دیگر بدست اورد .در سال ،۲۰۱۷این فیلم برای
بیستمین ســالگرد خود مجددا ً اکران شد و در فهرست ملی ثبت
فیلم ایاالت متحده ثبت شــد و حدودا ً نیم میلیون دالر در داخل
امریکا بدست اورد و نهایتاً در سراسر جهان به فروشی بیش از۲.۱۹۴
میلیارد دالر برسد و ان را به دومین فیلمی تبدیل کرد که بیش از
۲میلیارد دالر در سراسر جهان (بعد از اواتار) فروش داشته است.
با پیشنهاد معاون حقوقی رئیس جمهور؛
رئیس جمهور از شکایت خود
از برخی رسانه ها صرف نظر کرد
در راســتای برنامه هــای دولت تدبیر
و امید ،ترویج فرهنــگ نقدپذیری و
تشــویق به مدارا و بردبــاری ،رئیس
جمهــور با پیشــنهاد لعیــا جنیدی
در خصوص اعالم گذشــت نســبت
بــه برخی از شــکایات مطروحه علیه
رســانه ها موافقت و از حــق خود در
این ارتباط صرف نظر کرد .بر اســاس
معاونــت حقوقی ریاســت جمهوری
پژمان محمدی معــاون هماهنگی و
برنامه ریزی امور حقوقی دستگاههای
اجرایی معاونت حقوقی رئیس جمهور ،درتاریخ دهم اذر ماه با ارسال نامه های جداگانه
به دادسرای محترم فرهنگ و رسانه و همچنین مدیران مسئول محترم چند روزنامه،
خبرگزاری و پایگاه تحلیلی خبری از موافقت رئیس جمهور با اعالم انصراف از شکایت
نسبت به برخی رسانه ها خبر داد.ضمناً ،در این نامه بر اصالح رویه و گسترش فرهنگ
مدارا و روحیه نقادی سازنده و استفاده از این ظرفیت به منظور بهبود وضعیت موجود
و تعالی کشور اشاره شده است.
اخبار دیدنی
هشتمین طرح ظفر پلیس مبارزه با موادمخدر
هشتمین مرحله از طرح ظفر پلیس مبارزه با موادمخدر پایتخت ،صبح سه شنبه ۱۱اذرماه
۱۳۹۹در ساتد فرماندهی پلیس تهران بزرگ برگزار شد و از مواد مخدر کشف شده رونمایی شد.
عکس :سعید سجادی
رفع اب گرفتگی با کمک مردم و گروه های جهادی
بارندگی های دو روز گذشته در اهواز عالوه بر معابر ،باعث ورود اب به برخی منازل شد که در
یپ ان گروه های جهادی برای امدادرسانی بسیج شدند.
عکس :محمد اهگنر
تجمع مردم تبیرز در اعتراض به ترور شهید محسن فخری زاده
تجمع مردمی و دانشجویی در اعتراض به ترور شهید محسن فخری زاده دانشمند هسته ای
و صنایع دفاعی کشور بعد از ظهر یکشنبه درمقابل نمایندگی وزارت امور خارجه در تبیرز برگزار
شد .عکس :مینا نوعی صفحه 4