روزنامه هنرمند شماره 1342 - مگ لند
0

روزنامه هنرمند شماره 1342

روزنامه هنرمند شماره 1342

روزنامه هنرمند شماره 1342

‫هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید ‪www.magland.ir‬‬ ‫چهارشنبه‪ 12‬اذرماه ‪ 1399‬سال سیزدهم شماره ‪ 4 1342‬صفـــحه ‪ 2500‬تومـان ‪ISSN 2008-0816‬‬ ‫‪www.jaaar.com‬‬ ‫درباره وضعیت‬ ‫این روزهای هنرمندان صنایع دســتی؛‬ ‫درد هنرمند سیستم ایمنی نیست‪،‬‬ ‫امنیت شــغلی اســت؛‬ ‫هنرمندانی که‬ ‫دست فروشی می کنند!‬ ‫در هر دقیقه‬ ‫یــک هنرمند می میرد!‬ ‫با پیشنهاد معاون حقوقی رئیس جمهور؛‬ ‫شرکت اتریشی حامی‬ ‫«بی صدا حلزون» شــد‬ ‫رئیس جمهور‬ ‫از شــکایت خود از برخی‬ ‫رســانه ها صرف نظر کرد‬ ‫طبق بررسی های «هنرمند»‬ ‫نقدوبررسیفیلم«تنت» جدیدتریناثر«کریستوفرنوالن»‬ ‫سوژه ای بکر و اکشنی تماشایی!‬ ‫شهرامشکوهی‪:‬‬ ‫کنسرتانالینتجربهموفقینبود‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 2.‬‬ ‫خبر شبکه‬ ‫«ایران اینترنشنال»‬ ‫دروغ از کار درامد‬ ‫علی اصغر شهبازی‬ ‫بازیگر «جدایی نادر از سیمین»‬ ‫درگذشت‬ ‫سینما‪3.‬‬ ‫‪CINEMA‬‬ ‫بهرام عظیمی کارگردان انیمیشن‪:‬‬ ‫انیمیشن هیچگاه در سینمای‬ ‫ایران در اولویت نبوده است‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 2.‬‬ ‫جزئیات پرداخت یارانه ‪ 100‬هزار‬ ‫تومانی به اعضای صندوق اعتباری‬ ‫هنر و خبرنگاران‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 2.‬‬ ‫بازگشت«فوتبال‪»120‬فردوسی پور‬ ‫در شبکه ورزش‬ ‫سینما‪3.‬‬ ‫‪CINEMA‬‬ ‫چراتابلویخیاباناستادشجریان‬ ‫نصبنمی شود؟‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 2.‬‬ ‫چرا باید ‪ The Queen’s Gambit‬را دید؟‬ ‫«گامبی وز یر»‬ ‫داستان استثنایی یک زن‬ ‫سینما‪3.‬‬ ‫‪CINEMA‬‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫بهرامعظیمیکارگردانانیمیشن‪:‬‬ ‫چهارشنبـــــــــه ‪ 12‬اذر ماه ‪ 1399‬سال سیزدهم شمــاره ‪1342‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫& ‪ART‬‬ ‫‪CULTURE‬‬ ‫فرهنگ و هنر‬ ‫اخبار‬ ‫چرا تابلوی خیابان استاد شجریان‬ ‫نصب نمی شود؟‬ ‫مدیرعامل خانه موســیقی ایران گفت‪ :‬از شــهردار محترم‬ ‫تهران انتظار داریم نامگذاری خیابان استاد شجریان هر چه‬ ‫زودتر اجرایی شــود زیرا تا جایی کــه پیگیری کردیم این‬ ‫نامگذاری از سوی شورای شهر به شهرداری تهران ابالغ شده‬ ‫است‪ .‬حمیدرضا نوربخش درباره موضوع نامگذاری خیابانی‬ ‫در تهران به نام اســتاد اواز ایران‪ ،‬گفت‪ :‬بعد از فوت استاد‬ ‫مطالبه جدی در جامعه شــکل گرفت که هر یک از نهادها‬ ‫به ســهم خودشــان وظیفه دارند نام ایشان را پاس بدارند‪.‬‬ ‫به عنوان یک اســطوره‪ ،‬نماد بزرگ فرهنگی هنری کشور و‬ ‫یک شخصیت ممتار و منحصر بفرد باید تالش کنیم که نام‬ ‫ایشان به انحای مختلف پاس داشته شود‪ .‬وی افزود‪ :‬یکی از‬ ‫کارهای ارزشمندی که شورای شهر سال گذشته انجام داد و‬ ‫سال ‪ ۹۹‬هم مجددا بر ان تاکید شد و مورد تصویب و اعالم‬ ‫قرار گرفت‪ ،‬نامگذاری یک خیابان به نام استاد شجریان بود‪.‬‬ ‫گرچه توقع این بود که خیابان مهمتری برای این کار درنظر‬ ‫گرفته شود ولی به هر حال با امکاناتی که داشتند خیابانی‬ ‫را برای این کار در نظر گرفتند‪ .‬مدیرعامل خانه موســیقی‬ ‫گفت‪ :‬تا جایی که پیگیری کردیم ‪ ۱۹‬مهرماه توسط ریاست‬ ‫شورای شــهر تهران نامگذاری خیابان استاد شجریان برای‬ ‫اجرایی شــدن به شهرداری تهران ابالغ شده است‪ .‬تاکنون‬ ‫منتظر بودیم که تابلوی خیابان قرار داده شود ولی متاسفانه‬ ‫تا امروز اجرایی نشــده است و این برای ما جای سوال دارد‪.‬‬ ‫انتظار داریم اقای دکتر حناچی شــهردار محترم تهران که‬ ‫اهتمام خاصی به مسائل فرهنگی و هنری دارند این مساله‬ ‫را هر چه زودتر اجرایی کنند‪ .‬ما منتظر هستیم که نامگذاری‬ ‫صورت بگیرد و این مطالبه را پیگیری خواهیم کرد‪.‬‬ ‫تاکید بر ثبت سالروز تولد محمدرضا شجریان به‬ ‫عنوان روز ملی موسیقی‬ ‫نوربخش همچنین درباره نامگذاری «روز ملی موســیقی»‬ ‫گفت‪ :‬همانطور که روز تشییع پیکر استاد شجریان هم اعالم‬ ‫شــد‪ ،‬ثبت روز اول مهرماه ســالروز تولد استاد شجریان به‬ ‫عنوان «روز ملی موسیقی» مورد تاکید ما است که در تقویم‬ ‫رسمی کشور ثبت شــود‪ .‬مکاتبات این مساله را هم انجام‬ ‫دادیم و پیگیری هــا هم صورت خواهد گرفت و امیدواریم‬ ‫که اقای دکتر صالحی‪ ،‬وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسالمی‬ ‫هم اهتمام ویژه ای به این مساله داشته باشند که این اتفاق‬ ‫هر چه زودتر صورت بگیرد‪.‬‬ ‫نصب تابلوی خیابان «استاد شجریان»؛ به زودی!‬ ‫بعد از انتشار این خبر رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران‬ ‫از نصب تابلوی خیابان محمدرضا شجریان به زودی خبر داد‪.‬‬ ‫غالمحسین محمدی در پاسخ به انتقادات مدیرعامل خانه‬ ‫موســیقی ایران در مورد چرایی عدم نصب تابلوی خیابان‬ ‫استاد شجریان گفت‪ :‬بر اساس مصوبه شورای شهر خیابان‬ ‫فالمک در محدوده شــهرک غرب در منطقه ‪ ۲‬می بایست‬ ‫به خیابان اســتاد شجریان تغییر نام دهد‪ .‬وی با بیان اینکه‬ ‫مصوبه شــورا برای شهرداری تهران الزم االجرا است گفت‪:‬‬ ‫مصوبه شورا توسط شــهردار تهران برای اجرا به واحدهای‬ ‫ذیربط ابالغ شده اســت‪ .‬رئیس مرکز ارتباطات شهرداری‬ ‫تهران افزود‪ :‬در حال حاضر شهرداری تهران در حال تدارک‬ ‫اجرای این مصوبه اســت و به زودی تابلوی خیابان اســتاد‬ ‫شجریان نصب خواهد شد‪.‬‬ ‫شهرام شکوهی‪:‬‬ ‫کنسرت انالین تجربه موفقی نبود‬ ‫انیمیشنهیچگاهدرسینمایایران‬ ‫در اولویت نبوده و به ان به چشم کاالی لوکس نگاه می شود!‬ ‫بهرام عظیمی با تاکید بر اینکه انیمیشن هیچگاه در سینمای ایران در اولویت نبوده است‪ ،‬از نگاه‬ ‫به تولیدات این حوزه به عنوان یک کاالی لوکس انتقاد کرد‪ .‬بهرام عظیمی کارگردان انیمیشــن‬ ‫درباره تولید انیمیشــن در ایران گفت‪ :‬مساله مهمی که در حوزه انیمیشن وجود دارد‪ ،‬این است‬ ‫که این هنر‪ ،‬هیچ گاه در ســینما و تلویزیون ایران اولویت نبوده اســت‪ ،‬سال های سال تلویزیون‬ ‫ایران از انیمیشن های خارجی استفاده می کرده است که مخاطب از دیدن ان لذت می برد‪ ،‬البته‬ ‫در کنار نمایش انیمیشــن های خارجی گاهی انیمیشن های ایرانی نیز از تلویزیون پخش می شد‬ ‫که اگر از اســتاندارد الزم برخوردار بود می توانست مورد استقبال مخاطب قرار گیرد‪ .‬وی درباره‬ ‫موردتوجه قرار گرفتن ســاخت انیمیشن های بلند در ســینمای ایران طی یک دهه گذشته هم‬ ‫بیان کرد‪ :‬در سینمای ایران هیچ گاه جای خالی انیمیشن احساس نمی شود‪ ،‬هرچند هر از گاهی‬ ‫انیمیشن های بلند ســینمایی توسط کارگردان ایرانی ساخته می شد و این انیمیشن ها نیز مورد‬ ‫اســتقبال قرار می گیرد‪ ،‬اما این اســتقبال به این معنا نیست که مدعی باشیم انیمیشن ایران به‬ ‫جایی رسیده است که می تواند محصوالت خارجی را کنار بگذارد و مخاطب ثابت داشته باشد‪.‬‬ ‫این کارگردان انیمیشــن تاکید کرد‪ :‬درست است که همیشه مدیران هنری از ما خواسته اند که‬ ‫انیمیشــن هایی را تولید کنیم که قدرت کنار زدن انیمیشن های خارجی را داشته باشد‪ ،‬اما این‬ ‫امر چندان امکان پذیر نیســت‪ ،‬چرا که انیمیشــن ایران از نظر استاندارد جهانی فاصله زیادی با‬ ‫انیمیشن های ســینمایی خارجی دارد‪ ،‬در چنین شرایطی باید به گونه ای انیمیشن تولید کنیم‬ ‫که حداقل در کنار تولیدات درجه یک جهانی‪ ،‬برای مخاطب نمایش داده شود و انقدر جذابیت‬ ‫داشــته باشد که بتواند از نظر فرهنگی در جامعه تاثیرگذار باشد‪ .‬وی ادامه داد‪ :‬در شرایط فعلی‬ ‫که کرونا ســینمای ایران را نیز تحت تاثیر قرار داده اســت‪ ،‬باز هم اولویت سینما فیلم های زنده‬ ‫اســت و کمتر به تولید و یا اکران مناســب فیلم ها انیمیشن توجه می شــود‪ ،‬البته در این میان‬ ‫سرمایه گذاران نیز نقش بســیار مهمی دارند‪ ،‬در واقع وقتی چنین شرایطی برای انیمیشن ها به‬ ‫خصوص در هنگام اکران وجود دارد‪ ،‬ســرمایه گذار عالقه ای به این ندارد که سرمایه خود را چند‬ ‫ســال صرف پروژه ای کنند که معلوم نیست بتواند در اکران موفق عمل کرده و بازگشت سرمایه‬ ‫داشته باشد‪.‬‬ ‫عظیمــی در جواب اینکه بیشــتر بخش دولتــی و یا بخش خصوصی روی انیمیشــن های بلند‬ ‫ســرمایه گذاری می کنند‪ ،‬گفت‪ ۲ :‬تیپ ســرمایه گذار در حوزه انیمیشــن وجود دارد که شامل‬ ‫ســرمایه گذار بخش خصوصی و ســرمایه گذار دولتی اســت‪ ،‬ســرمایه گذار بخش خصوصی که‬ ‫نمی تواند صبر کند که بعد از چند سال اگر شرایط خوب پیش رود بازگشت سرمایه داشته باشد‪،‬‬ ‫به همین دلیل ترجیح می دهد به سمت تولید فیلم سینمایی برود که در بیشترین زمان ممکن‬ ‫تنها ‪ ۳‬ماه تولید ان طول می کشد و بالفاصله شرایط برای اکران ان فراهم می شود که این خود‬ ‫به معنای بازگشــت سرمایه برای بخش خصوصی است‪ .‬وی ادامه داد‪ :‬سرمایه گذار دولتی نیز که‬ ‫داســتان دیگری دارد‪ ،‬از نظر ســرمایه گذار دولتی نیز زمان ‪ ۲‬تا ‪ ۵‬ســال برای تولید بسیار زیاد‬ ‫است و مدیر دولتی ترجیح می دهد که بهره برداری از پروژه ای که روی ان سرمایه گذاری کرده‬ ‫است‪ ،‬در همان دوران مدیریت خود باشد در غیر این صورت چنین پروژه هایی نمی تواند بازدهی‬ ‫درستی برای مدیر مورد نظر داشته باشد‪.‬‬ ‫کارگردان مجموعه انیمیشــن های «سیا ســاکتی» بیان کرد‪ :‬همین مساله سبب شده است که‬ ‫انیمیشــن از هر دو نوع ســرمایه گذار بخش خصوصی و دولتی لطمه بخــورد‪ ،‬البته این را باید‬ ‫بگویم که ســرمایه گذارانی نیز هستند که دغدغه فرهنگی و هنری دارند و با تمام مشکالتی که‬ ‫وجود دارد‪ ،‬باز هم روی تولید انیمیشــن سینمایی ســرمایه گذاری می کنند که البته تعداد این‬ ‫افراد بســیار اندک است‪ .‬تاکید می کنم‪ ،‬هســتند مدیرانی که فارغ از دوره مدیریت خود به این‬ ‫فکر می کنند که بچه های ســرزمین ما نیازمند انیمیشــن های ایرانی هستند تا بتوان روی ان ها‬ ‫از طریق ســینمای انیمیشــن تاثیرگذاری فرهنگی داشته باشــد‪ .‬همین مساله در حوزه بخش‬ ‫خصوصی نیز وجود دارد‪ ،‬اما ســرمایه گذاران خیلی کمــی در بخش خصوصی به فرهنگ توجه‬ ‫داشــته و کمتر به بازگشت سرمایه خود فکر می کنند‪ .‬عظیمی در پایان گفت‪ :‬در نهایت باز هم‬ ‫تاکید می کنم که انیمیشن در سینمای ایران اولویت به شمار نمی رود و تبدیل به کاالی لوکس‬ ‫شده است که کمتر کسی روی ان سرمایه گذاری می کند‪.‬‬ ‫جزئیات پرداخت یارانه‪ 100‬هزار تومانی به اعضای صندوق اعتباری هنر و خبرنگاران‬ ‫سیدحســین ســیدزاده‪ ،‬مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با‬ ‫اشــاره به اعطای یارانه ‪ ۱۰۰‬هزار تومانی به اهالی فرهنگ و‬ ‫هنر گفت‪ :‬سیدحسین سیدزاده (مدیرعامل صندوق اعتباری‬ ‫هنری) با اشــاره به اعطای یارانه ‪ ۱۰۰‬هزار تومانی به اهالی‬ ‫فرهنگ و هنر گفت‪ :‬گذشــته اقای صالحی با اقای نوبخت‬ ‫مکاتبه کردند و اقای نوبخت دستور انی دادند که این یارانه‬ ‫برای اعضای صنــدوق اعتباری هنر انجام شــود‪ .‬وقتی این‬ ‫دســتور انی امد ما لیســت اعضای صندوق را برای سازمان‬ ‫برنامه و بودجه ارســال کردیم تــا هر وقت به همه گروه های‬ ‫دیگر پرداخت شد به اعضای صندوق هم پرداخت شود‪.‬‬ ‫این یارانه به ازای هر نفر ‪ ۱۰۰‬هزار تومان اســت‪ .‬یعنی یک‬ ‫خانــواده چهار نفری ‪ ۴۰۰‬هزار تومان دریافت می کند‪ .‬روش‬ ‫دریافت از سوی مســئوالن مربوطه و دســتگاه های ذیربط‬ ‫اطالع رســانی خواهد شــد‪ .‬وی در ادامه گفت‪ :‬تمامی اهالی‬ ‫فرهنگ و هنر که عضو صندوق هســتند در این مرحله یارانه‬ ‫را دریافــت خواهنــد کرد‪ .‬این یارانه ربطی بــه مبلغی که از‬ ‫طریق هنرکارت به حســاب اعضای صندوق واریز شد‪ ،‬ندارد‪.‬‬ ‫من تالشــم این هســت که بتوانیم این مبلغ را از طریق هنر‬ ‫کارت برای اعضا واریز کنیم که ســهولت بیشتری برای اعضا‬ ‫دارد‪ .‬امیدوارم این اتفاق در اینده بیفتد‪ .‬ســیدزاده در ادامه‬ ‫گفت‪ :‬این مبلغ برای مدت سه ماه به حساب اعضای صندوق‬ ‫واریز می شود‪ .‬من به شخصه دوست ندارم به اصحاب فرهنگ‬ ‫و هنر از این جنس کمک ها شود‪.‬‬ ‫برای اینکه این کمک ها خیلی کوچک است که درشان اهالی‬ ‫فرهنگ و هنر نیست‪ .‬اما شرایط اقتصادی جامعه به حدی بد‬ ‫است که هر کمکی که بتواند کمی از بار مشکالت را کم کند‬ ‫را باید انجام دهیم‪ .‬گاهــی در فضای مجازی صحبت از این‬ ‫می شود که این کمک هاشان هنرمندان را پایین می اورد‪ .‬شما‬ ‫منطقه یک تهران را نگاه نکنید‪ .‬ما در شهرستان های مختلف‬ ‫نویسنده ها و شاعرها و نقاش و نگارگرهایی داریم که واقعا از‬ ‫لحاظ معیشتی در شــرایط سختی هستند و همین رقم های‬ ‫کم هم می تواند به ان ها کمک کند‪ .‬امیدوارم شــرایط جامعه‬ ‫در اینــده به ســمت بهبودی پیش برود و هیچ شــهروندی‬ ‫نیازمند کمک های یارانه ای نباشد‪.‬‬ ‫وی در پاســخ به این پرسش که ایا امکان مجدد عضوگیری‬ ‫برای پیوستن اعضای جدید و دریافت تسهیالت و یارانه کمک‬ ‫معیشــتی وجود دارد‪ ،‬گفت‪ :‬در شرایط فعلی امکانش نیست‬ ‫چراکه فرایند عضوگیری در صندوق اعتباری هنر یک شــبه‬ ‫نیست و باید یکســری فرایندهایی طی شود و معرفی نامه ها‬ ‫صادر شود و شرایط حرفه ای فرد احراز شود‪ .‬البته خبرنگاران‬ ‫می توانند بــا مراجعه به ســامانه ‪ e-rasaneh.ir‬و در انجا‬ ‫ثبت نــام کنند و ذیل خبرنــگاران معاونــت مطبوعاتی قرار‬ ‫بگیرند‪.‬‬ ‫در همین مرحله اعطای مبلغ ‪ ۱.۵‬میلیون تومانی هم نزدیک‬ ‫به ‪ ۳۰‬هزار نفر ثبت نام کردند که من فکر می کنم این تعداد‬ ‫واقعی نیست و اهالی فرهنگ و هنر درون ان ها کمتر هستند‪.‬‬ ‫فکر می کنم بایــد در مرحله بعدی عضوگیری شــرایطی را‬ ‫فراهم کنیم تا اهالی فرهنگ و هنر عضو شــوند ولی در حال‬ ‫حاضر این امکان وجود ندارد‪.‬‬ ‫در حال حاضر صنــدوق اعتباری هنر ‪ ۸۰‬هــزار عضو دارد‪.‬‬ ‫وی در پایــان دربــاره اینکه ایا یارانه ‪ ۱۰۰‬هــزار تومانی به‬ ‫افرادی که سرپرست خانواده نیستند و عضو صندوق هستند‬ ‫هم به خانواده شــان تعلق می گیرد‪ ،‬گفــت‪ :‬این موضوع تابع‬ ‫سیاست های دولت در اعطای این یارانه هاست‪.‬‬ ‫درد هنرمند سیستم ایمنی نیست‪ ،‬امنیت شغلی است؛‬ ‫در هر دقیقه یک هنرمند می میرد!‬ ‫فرزین پورمحبی‬ ‫خواننده پاپ می گوید اوضاع چندان خوب نیست و هنرمندان‬ ‫برای کار کردن انگیزه ای ندارند‪ .‬شــهرام شــکوهی خواننده‬ ‫موســیقی پاپ درباره فعالیت این روزهای خود به خبرنگار‬ ‫هنرانالین گفت‪ :‬فع ً‬ ‫ال کار خاصــی نمی کنم‪ .‬اوضاع چندان‬ ‫خوب نیست و ادم برای کار کردن انگیزه ای ندارد‪ .‬قرار است‬ ‫با تیم قبلی خودم در یکی‪ ،‬دو ماه اینده چند کار جدید تولید‬ ‫کنیم ولی انتشار ان ها بستگی به شرایط دارد‪ .‬وی در پاسخ به‬ ‫این سوال که چقدر در دوران کرونا متضرر شدید‪ ،‬توضیح داد‪:‬‬ ‫بچه های موســیقی همه متضرر شدند‪ .‬همه جا حرف از همه‬ ‫شغل ها هست ولی انگار موسیقی از بقیه شغل ها بی اهمیت تر‬ ‫اســت‪ .‬این خواننده در پایان در خصوص برگزاری کنسرت‬ ‫انالین عنوان کرد‪ :‬اوایل صحبتش شــد که کنسرت انالین‬ ‫برگزار کنم ولی به نظر من تجربه هایی که بچه ها داشــتند‪،‬‬ ‫موفق نبود‪ .‬انــگار فرهنگ این کار هنوز در ایران جا نیفتاده‬ ‫است‪ .‬فکر می کنم افرادی که به کنسرت می ایند به ان جو و‬ ‫شلوغی سالن کنسرت بیشتر عالقه دارند‪.‬‬ ‫باالخــره اروزی ان هایــی کــه فرت و فرت شــایعه مرگ‬ ‫هنرمنــدی را در فضــای مجــازی شــوخی شــوخی راه‬ ‫می انداختند‪ ،‬بــه واقعیت پیوســت و هنرمندان در فضای‬ ‫غیرمجازی جدی جدی مردند!‬ ‫امــا این قلع و قمع فقط قســمتی از داســتان غصه و غم‬ ‫هنرمندان اســت! چون درد ان ها فقط پرپر شــدن نیست؛‬ ‫ریختن کرک و پرشــان اســت! کرونازدگی بیشتر از کرونا‬ ‫دمارشان را دراورده!‬ ‫ایا می دانید در عصر خزان هنر و تا تاریخ الکچری ‪۹/۹/۹۹‬‬ ‫چند هنرمند کرک و پرشــان ریخته؟ یک ســال است که‬ ‫بیــش از ‪ ۱۰۰‬هزار هنرمند کرونازده شــده اند! کرونازدگی‬ ‫مرضی اســت خطرناک تر از کرونا که بــدون عالئم بالینی‬ ‫خاص‪ ،‬ناگهــان هنرمند‪ ،‬خانــواده‪ ،‬جد و ابــاد و دودمان‬ ‫فرهنگی کشورش را کله پا می کند!‬ ‫متاســفانه حس بویایی و چشــایی در ایــن بیماری خیلی‬ ‫بهتر از قبل کار می کننــد؛ چراکه هنرمند و اهل و عیالش‬ ‫می توانند بوی قرمه ســبزی را از فاصله ‪ ۵۰‬متری تشخیص‬ ‫دهند اما نمی توانند ان را بچشــند! حتی اگر سرشان بوی‬ ‫قرمه سبزی هم ندهد!‬ ‫هم اکنــون بین دوراهی کرونا و کرونازدگــی‪ ،‬هنرمندان با‬ ‫کمال میل شــیرجه زدن به دل ویــروس کرونا را انتخاب‬ ‫کرده اند چراکه ایســتاده مردن بهتر از شــرمنده نشستن‬ ‫جلو چشم خانواده اســت! اما همین را هم پروتکل ها اجازه‬ ‫نمی دهند! چون نمی فهمند مهم‪ ،‬زنده ماندن نیســت‪ ،‬مهم‬ ‫زندگی است!‬ ‫بارها گفته شــده مرگ هنرمند دومرحله ای است‪ :‬یک بار‬ ‫زمانی کــه او را از کارش معلق می کنند‪ ،‬یک بار هم زمانی‬ ‫که خودش را اویــزان می کنند! فرق مرگ اول با دومی در‬ ‫این اســت که در حالت اول‪ ،‬هنرمند نمی تواند اعضایش را‬ ‫اهدا کند چون دچار مرگ مغزی نشده؛ گرفتار درد بی مغزی‬ ‫برخی دست اندرکاران شده! کسانی که لزومی نمی بینند به‬ ‫کســی توضیح دهند با بســته بودن د ِر مکان های هنری‪،‬‬ ‫بودجه هنر امســال دقیقا صرف چه چیزی شــده و یا چه‬ ‫خاکی بر سر ان وعده های حمایتی شده!؟‬ ‫با در نظر گرفتن موج یک ســاله کرونازدگی هنرمندان و با‬ ‫توجه به تعریف باال‪ ،‬می شــود نتیجه گرفت‪ :‬اگر در هر سه‬ ‫دقیقــه یک ایرانی در اثر کرونــا می میرد در هر دقیقه یک‬ ‫هنرمند دراز به دراز می شود!‬ ‫رعایت فاصله اجتماعی برای کرونازدگی ســم اســت چون‬ ‫هنرمنــد فقط باید هنرش را توی چشــم و چال مردم فرو‬ ‫کند اما متاســفانه یکی از راه های ورود کرونا همین چشم‬ ‫تشخیص داده شده! اخر چرا کسی نمی فهمد هنرمندی که‬ ‫امنیت شغلی ندارد نیازی به سیستم ایمنی هم ندارد!‬ ‫با این مقدمه خواســتیم بگوییم‪ :‬فقط برای مرگ روزمره و‬ ‫البته عادی شــده هنرمندان استوری نزنید و یا برای این که‬ ‫نمی توانید مثل ســابق در مراسم تشییع شان سلفی بگیرید‬ ‫اشک نریزید ‪....‬‬ ‫کمــی هم به هنرمنــدان به ظاهر زنده ای که تب و ســرفه‬ ‫نمی کنند توجه کنید‪ ،‬به کسانی که هیچ نیکوکاری بهشان‬ ‫تبلت نمی دهد که هیچ‪ ،‬بلکه یک پرس املت هم نمی دهد!‬ ‫بله ان ها زنده اند و معروف و محبوب؛ جایگاه شــان بر صدر‬ ‫است و همه شــان در دل مردم جای دارند؛ اما «دل مردم»‬ ‫جای چندان خوبی برای زندگی کردن نیست!‬ ‫این روزها هنرمند بودن شده یک زندگی بدون کفن و دفن‬ ‫و در اروزی رســیدن به حمایت هایی با پول نفت و البته در‬ ‫سرزمینی که هنر نزد ایرانیان است و بس!‬ ‫یادتان باشــد قبل از کرونا هنرمندان خیلی بیشتر از کادر‬ ‫درمان برای شما می رقصیدند!‬ صفحه 2 ‫نقد و بررسی فیلم «تنت» جدیدترین اثر «کریستوفر نوالن»‬ ‫سوژه ایبکرواکشنیتماشایی!‬ ‫شخصیت های فرعی نیز وضعیت بهتری از قهرمان قصه ندارند‪ .‬نیل با بازی رابرت پتینسون‪ ،‬شخصیتی‬ ‫جانبی است که تا انتهای قصه گنگ و مبهم باقی می ماند و نوالن ترجیح داده گره اصلی شخصیت او را‬ ‫در یک دقیقه انتهایی فیلم باز کند که احتماالً بزرگترین اشتباه او نیز بوده‪ .‬هویت نیل بسیار زودتر از انچه‬ ‫که نوالن انتظارش را دارد برای تماشاگر فاش می شود اما فیلمساز برجسته و کاربلد که در تعلیق نیز‬ ‫یکی از برترین فیلمسازان سینما محسوب می شود‪ ،‬در اینجا اشتباه محاسباتی انجام داده و گره ساده را‬ ‫بزرگترین تعلیق فیلم تشخیص داده است‪ .‬تعلیقی که اگر از طرفداران اثار قبلی نوالن باشید‪ ،‬بسیار زودتر‬ ‫از دیگر عالقه مندان به سینما ان را متوجه خواهید شد و نیازی به کِش امدن بیشتر و ارائه جزئیات بی‬ ‫اهمیت نیست! با اینحال‪« ،‬تنت» از لحاظ فنی‪ ،‬کماکان در حد و اندازه اثار نوالن قرار دارد‪ .‬ایده بکر فیلم‬ ‫این اجازه را به تماشاگر داده که صحنه های اکشنی را تماشا کند که پیش از این نمونه ان را در هیچ‬ ‫فیلمی مشاهده نکرده‪ .‬وارونگی زمان‪ ،‬لذت اندیشیدن را به مخاطب در حین تجربه این سکانس ها داده‬ ‫است که یکی از بهترین تجربه های سینمایی چند سال اخیر محسوب می شود‪ .‬البته شاید ان اکشن‬ ‫عظیم انتهایی فیلم خیلی دستاوردی برای نوالن نداشته باشد و در حد و اندازه بازی های کامپیوتری‬ ‫روز جهان باشد‪ ،‬اما روی هم رفته می توان گفت که اکشن در «تنت» از کیفیت باالیی برخوردار است‬ ‫و کماکان نوالن در زمینه هدایت صحنه های اکشن یکی از بهترین فیلمسازان جهان محسوب می شود‪.‬‬ ‫در بخش بازیگری‪ ،‬زنجیره موفقیت اثار نوالن شکسته شده است‪ .‬جان دیوید واشنگتن در نقش اصلی‬ ‫فیلم‪ ،‬گزینه مناسبی برای فیلم نبوده و بازی و نحوه بیان این بازیگر نیز از کیفیت چندان باالیی برخوردار‬ ‫نیست‪ .‬به نظر می رسد که جان دیوید واشنگتن هنوز نیاز به تجربه های مهم تری در دوران بازیگری‬ ‫اش دارد و در این راه به طور قطع‪ ،‬پدرش کمک زیادی به او خواهد کرد‪ .‬رابرت پتینسون نیز به دلیل‬ ‫میثم کریمی‬ ‫جدیدترین اثر کریستوفر نوالن مانند تمام فیلم های قبلی اش دارای حواشی فراوانی بود‪ .‬حواشی که در مراحل پیش از اکران در‬ ‫رسانه ها منتشر شد و انتظارات برای تماشای فیلم بر پرده سینماها را باال برد‪ .‬از منفجر کردن یک هواپیمای مسافربری واقعی در‬ ‫فرودگاه گرفته تا تمرین وارونه بازیگران در سکانس های اکشن‪ ،‬طرفداران بسیاری را کنجکاو کرده بود تا هرچه سریع تر «تنت»‬ ‫را بر پرده سینماها مشاهده کنند‪ .‬اما برخالف معادالت سازندگان که از تمام این حواشی در جهت تبلیغات فیلم استفاده کرده‬ ‫بودند‪ ،‬همه گیری بیماری کرونا سبب شد محاسبات تهیه کنندگان برهم بریزد‪« .‬تنت» اگرچه با اصرار نوالن در سینماها نمایش‬ ‫داده شد اما خیلی زود به اکران خود پایان داد‪.‬‬ ‫داستان «تنت» در دورانی اغاز می شود که تجربه ای از معکوس شدن زمان به دست امده است‪ .‬به نظر می رود این دستاورد قرار‬ ‫است به طغیان ایندگان علیه گذشتگان منجر شود و این امر با ایجاد روابطی در دنیای حاضر در حال رخ دادن است‪ .‬در این‬ ‫شرایط که نابودی زمین محتمل است‪ ،‬یک مامور حرفه ای (جان دیوید واشنگتن ) وظیفه پیدا می کند تا به مقابله با این بحران‬ ‫بپردازد اما‪ ...‬بهتر است برای بررسی فیلم «تنت» ان را با دیگر اثر نوالن یعنی «اینسپشن» (یا تلقین) مقایسه کنیم‪ .‬در فیلم‬ ‫«اینسپشن» ما با ایده ای به مراتب پیچیده تر مواجه بودیم که چند الیگی ان از اواسط فیلم نیاز به تمرکز باالی مخاطب داشت‬ ‫و چنانچه تماشاگر برای لحظه ای چشم از فیلم بر می داشت می توانست اطالعاتی حساس را از دست بدهد‪ .‬با این حال انسجام‬ ‫قصه و فرمی که برای روایت داستان در نظر گرفته شده بود‪ ،‬توانست طیف گسترده ای از مخاطبین را در سراسر جهان بدست‬ ‫اورده و تبدیل به یکی از محبوب ترین اثار علمی و تخیلی تاریخ سینما شود و به عنوان اثری که توانسته پیچیدگی را با زبانی‬ ‫ساده به سینما بیاورد شناخته شود‪ .‬اما «تنت» درست شبیه به انچه که روایت می کند‪ ،‬روندی معکوس در پرداخت به سوژه اش‬ ‫دارد‪ .‬نوالن همواره عاشق مباحث زمان و فیزیک بوده و از «اینتراستالر» گرفته تا «پرستیژ»‪ ،‬عالقه خود را به این مباحث نشان‬ ‫داده است‪ .‬اما برخالف انچه که اغلب از نوالن سراغ داشته ایم‪ ،‬او این بار نتوانسته مفهوم معکوس شدن زمان را به زبان ساده برای‬ ‫مخاطب روایت کند و در عوض‪ ،‬قصه تا جایی که امکان داشته دارای پیچیدگی های بی جهت و توضیحات اضافه است که تمرکز‬ ‫مخاطب را به کلی برهم زده و ذهن او را درگیر مسائل جانبی می کند که لذت تماشای اثر را از بین برده است‪ .‬پیچیدگی هایی‬ ‫که نه تنها به درک بیشتر وارونگی زمان منجر نمی شود بلکه ان را هر لحظه گنگ تر از قبل می کند‪.‬‬ ‫نوالن پیش از این عنوان کرده بود که عاشق ساخت یکی از قسمت های «جیمز باند» است‪ ،‬اتفاقی که حداقل تا به امروز رخ‬ ‫نداده‪ .‬حال به نظر می رسد که «تنت» به نوعی بتواند پروژه «جیمز باند» کریستوفر نوالن باشد‪ ،‬با این توضیح که در اینجا حتی‬ ‫خبری از سادگی روایت جیمز باندی هم نیست‪ .‬فرمول روایت قصه «تنت» ساده است‪ .‬نوالن دقیقاً مطابق انچه را که قبال در‬ ‫«اینتراستالر» انجام داده بود در اینجا نیز تکرار کرده است‪ .‬در ان فیلم ما با توضیح مستقیم یکی از شخصیت ها درباره مفهوم‬ ‫کرم چاله در مقابل دوربین مواجه می شدیم و همان فرمول در اینجا نیز این بار توسط شخصیت نیل تکرار می شود‪ .‬کارکرد های‬ ‫دراماتیک اثر نیز دقیقاً مشابه «اینتراستالر» است‪ .‬در انجا مفهوم عشق پدر به فرزند به عنوان عاملی برای نجات بشریت معرفی‬ ‫می شد و در اینجا نیز نوالن عشق مادر به فرزند را نقطه عطف نجات دنیا در نظر می گیرد‪ .‬اما علی رغم تکرار فرمول برنده باید‬ ‫گفت که نوالن در ساخت «تنت» یک عقب گرد کامل را تجربه کرده است‪ .‬به نظر می رسد فیلمسازی که همواره ضرباهنگ فیلم‬ ‫را می شناخت‪ ،‬در اینجا شیفته سوژه خود شده به حدی که توجه به روایت قصه را فراموش کرده است‪ .‬نوالن فراموش کرده که‬ ‫در اولین قدم می بایست شخصیت های قصه را به درستی برای مخاطب معرفی کرده و سپس به واکاوی سوژه خود بپردازد‪ .‬اگر‬ ‫«اینسپشن» را به عنوان مثال در نظر بگیریم‪ ،‬می توان گفت که در ان فیلم تماشاگر به دلیل همراهی با شخصیت های داستان‬ ‫با درد و رنج و شکست و موفقیت هایشان همراه می شد و در واقع‪ ،‬سرنوشت ادم های قصه برایش اهمیت می یافت‪ .‬اما شخصیت‬ ‫پردازی در «تنت» احتماالً در رده بدترین اثار تاریخ کارنامه کریستوفر نوالن قرار می گیرد‪ .‬قهرمان اصلی داستان که نام مشخصی‬ ‫هم ندارد‪ ،‬فاقد هویت الزم برای تبدیل شدن به قهرمان جهان است‪ .‬فیلم که اغاز می شود او را در یک عملیات مهم می بینیم و‬ ‫پس از ان بالفاصله او عنوان ماموری رده باال برای نجات دنیا را کسب می کند! شخصیتی که نه روحیات او را می شناسیم و نه‬ ‫حتی می دانیم که گذشته او چه بوده و چطور تبدیل به شخصیتی سرسخت شده است‪ .‬به نظر می رسد نوالن این بار عالقه ای به‬ ‫پرورش قهرمان داستانش نداشته است و معکوس شدن زمان را ارجح به ادم های قصه دانسته است‪ .‬این کم کاری منجر به این‬ ‫شده که به راحتی می توان از قهرمان بدون نام «تنت» به عنوان بدترین شخصیت سینمایی که این کارگردان خلق کرده نام برد‪.‬‬ ‫چهارشنبـــــــــه ‪ 12‬اذر ماه ‪ 1399‬سال سیزدهم شمــاره ‪1342‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫سینمــــــا‬ ‫‪CINEMA‬‬ ‫اخبار‬ ‫شرکت اتریشی حامی‬ ‫«بی صدا حلزون» شد‬ ‫پس از اســتقبال از فیلم بهرنگ دزفولی زاده در جشــنواره های‬ ‫خارجی‪ ،‬یک شــرکت اتریشی به عنوان حامی همکاری خود را‬ ‫با سازندگان «بی صدا حلزون» اغاز کرد‪ .‬فیلم «بی صدا حلزون»‬ ‫به تهیه کنندگی مرتضی شایسته و کارگردانی بهرنگ دزفولی زاده‬ ‫که به معضالت جامعه ناشنوایان پرداخته است‪ ،‬در اولین نمایش‬ ‫بین المللی خود در جشنواره موسترا سائوپائولو‪ ،‬با استقبال خوب‬ ‫مخاطبان مواجه شد‪ .‬پس از نمایش فیلم در این جشنواره‪ ،‬شرکت‬ ‫اتریشی ‪ MED-EL‬که تولیدکننده پروتزهای حلزون گوش و‬ ‫پیشتاز در زمینه رفع معضالت جامعه ناشنوایان است‪ ،‬به عنوان‬ ‫حامی به این پروژه پیوست تا از جامعه ناشنوایان حمایت کند‪.‬‬ ‫«بی صدا حلزون» که نخستین بار در سی و هشتمین جشنواره‬ ‫فیلم فجر رونمایی شد و نامزدی بهترین کارگردان فیلم اول را برای‬ ‫بهرنگ دزفولی زاده به ارمغان اورد‪ ،‬با سرمایه گذاری بیژن بافکار‬ ‫و شرکت التون شنوا که یکی از شرکت های شنوایی شناسی در‬ ‫ایران است تولید شده و هدایت فیلم پخش داخلی فیلم و موسسه‬ ‫هنر بدون مرز پخش بین المللی ان را عهده دار هستند‪« .‬بی صدا‬ ‫حلزون» داستان زنی است که بین احساس و منطقش در حال‬ ‫تصمیم گیری است‪ .‬هانیه توسلی‪ ،‬مهران احمدی‪ ،‬پدرام شریفی و‬ ‫محسنکیاییباحضورعلیرضاجاللی تبار‪،‬بهنوشبختیاری‪،‬بیژن‬ ‫بافکار و شیرین ولی پور بازیگران «بی صدا حلزون» هستند‪.‬‬ ‫شخصیت پردازی ضعیف‪ ،‬فرصت چندانی برای درخشش در فیلم نداشته است‪ .‬با این حال این بازیگر‬ ‫تمام تالش خود را به کار بسته و به نظر می رسد که مخاطب هم می تواند او را از جان دیوید واشنگتن‬ ‫بیشتر دوست داشته باشد! در این میان الیزابت دبیکی احتماالً بهترین بازیگر «تنت» است‪ .‬بازیگر قد‬ ‫بلندی که نوالن زمان نسبتاً بیشتری برای پرداخت او گذاشته و به همین دلیل تماشاگر می تواند او را‬ ‫بیش از دیگران بفهمد‪ .‬کنت برانا که یکی از مهمترین و بهترین بازیگران بریتانیایی محسوب می شود‪ ،‬در‬ ‫اینجا بدترین بازی ممکن را ارائه داده! شخصیت منفی عجیب و غریبی که پرداختی ناامید کننده دارد و‬ ‫شبیه به بَدمن های سری فیلم های «جیمز باند» در دهه ‪ 60‬است که بدترین دلیل ممکن برای نابودی‬ ‫دنیا و گرفتن وقت تماشاگر را دارد! «تنت» سوژه ای بکر و تماشایی دارد‪ .‬فیلم جدید نوالن از کیفیت‬ ‫ساخت باالیی برخوردار است اما معضل فیلمنامه و شخصیت پردازی تعادل فیلم را برهم زده است‪ .‬تا‬ ‫پیش از این از نوالن همواره به عنوان فیلمسازی مسلط نام برده می شد که از فیلمنامه گرفته تا بازیگری‬ ‫و موسیقی و کارگردانی‪ ،‬احاطه کامل به اجزای فیلمش داشت‪ .‬اما حداقل در «تنت» این شناسه از بین‬ ‫رفته است‪ .‬در اینجا با سوژه ای عالی و اکشنی جذاب مواجه هستیم که با روایتی از هم گسیخته و گنگ‬ ‫و البته شخصیت پردازی های ضعیف و حتی موسیقی نه چندان تاثیرگذار تلفیق شده است‪ .‬به طور قطع‬ ‫هر تماشاگری باید حداقل یک بار «تنت» را ببیند چراکه ارزش ساخت بسیار باالیی دارد اما این تجربه‬ ‫لزوماً منجر به ماندگاری فیلم نمی شود‪« .‬تنت» پس از تماشا برخالف انچه که از دیگر اثار نوالن به یاد‬ ‫داریم‪ ،‬به دست فراموشی سپرده می شود و به سختی به یاد می اوریم که قهرمانان داستان چه کسانی‬ ‫بودند و هدفشان چه بود!‬ ‫چرا باید ‪ The Queen’s Gambit‬را دید؟‬ ‫«گامبی وزیر» داستان استثنایی یک زن‬ ‫در روزهای کرونا و وضعیتی که مشخص نیست تا چه زمانی‬ ‫در خانه خواهیم ماند و چه زمانی باید ســر کار حضور داشت‬ ‫دیدن مینی سریال ها خالی از لطف نیست‪ .‬همه ما در زندگی‬ ‫ســنگرهایی داریم که باید انها را برای خود نگه داریم تا در‬ ‫مرز فروپاشــی قرار نگیریم‪ .‬سنگرهایی که اگر از دست بروند‬ ‫کنترل اوضاع نیز از دســت می رود و ان جاست که می توان‬ ‫گفت به نقطه شکســت می رسیم‪ .‬شــطرنج در زندگی بث‪،‬‬ ‫بازیگر اول ســریال گامبی وزیر همین نقش را دارد‪ .‬شطرنج‬ ‫ســنگر اول و اخــر او در زندگی اســت‪ .‬در روزهای کرونا و‬ ‫وضعیتی که مشخص نیســت تا چه زمانی در خانه خواهیم‬ ‫مانــد و چه زمانی باید ســر کار حضور داشــت دیدن مینی‬ ‫سریال ها خالی از لطف نیست‪.‬‬ ‫داستان ســریال ‪ The Queen’s Gambit‬داستان بازی‬ ‫شرنج نیست داســتان یک زن است‪ ،‬زنی که شطرنج برایش‬ ‫تبدیل به ســنگر مقاومت و معنای زندگی شــده اســت‪ .‬در‬ ‫ســال های گذشته و رشد جنبش های فمنیستی مسائل زنان‬ ‫برای ســاخت فیلم و داســتان ها مورد توجــه کارگردانان و‬ ‫نویســندگان بوده است‪ .‬اما در چند سال اخیر شاهد ساخت‬ ‫ســریال ها و فیلم های ســینمایی با محوریــت موضوع زنان‬ ‫بوده ایم‪.‬‬ ‫ســریال گامبی وزیر داستان ســاده ای از تنهایی یک دختر‬ ‫کوچک‪ ،‬تا قهرمانی یک زن نابغه اســت‪ .‬بث هارمون که انا‬ ‫تیلور جــوی نقش ان را بازی می کند‪ ،‬دختربچه ای اســت‬ ‫کــه در دهه ‪ ۶۰‬میالدی بعد از خودکشــی مادرش به یتیم‬ ‫خانه فرســتاده می شود و از همان کودکی به علت این که در‬ ‫پرورشــگاه به کودکان قرص های ارام بخش می دادند به انها‬ ‫‪3‬‬ ‫اعتیاد پیدا می کند و در بزرگســالی مصرف کننده می شود‪.‬‬ ‫با این که در این ســریال نشــان داده می شــود که کودکی‬ ‫برخاســته از یتیم خانه و شرایط زیســته ای که تقربیا محال‬ ‫اســت فردی در ان بتواند از طبقه خود خارج شــود اما بث‬ ‫می تواند به عنوان یک اســتثنا زندگی اش تغییر دهد‪ .‬اما ان‬ ‫چه ان را واقع بینانه می کند که هم زمان نشــان می دهد این‬ ‫زن یک استثنا است و نمی توان ان را معیاری در نظر گرفت‬ ‫برای این که به این نتیجه رســید که هــر فردی در جایگاه‬ ‫فرودست می تواند به مرتبه بث دست پیدا کند‪.‬‬ ‫نتفلیکس با انتشــار اماری از استقبال فوق العاده بینندگانش‬ ‫از مینی سریال ‪ The Queen›s Gambit‬خبر داد و اعالم‬ ‫کرد که این سریال رکوردشکنی کرده است‪ .‬نتفلیکس اعالم‬ ‫کرد که بیش از ‪ ۶۲‬میلیون مشــترک این ســرویس استریم‬ ‫سریال ‪ The Queen’s Gambit‬را در ‪ ۲۸‬روز اول انتشار‬ ‫ان تماشــا کرده اند تــا رکورد پر بیننده ترین مینی ســریال‬ ‫دارای فیلمنامه این شــبکه را بشــکند‪ .‬نتفلیکس همچنین‬ ‫چند امار جالب دیگر نیز به اشــتراک گذاشــت که سریال‬ ‫‪ The Queen’s Gambit‬در فهرست ‪ ۱۰‬برنامه پر بیننده‬ ‫نتفلیکس در ‪ ۹۲‬کشــور و همچنین رتبه اول در ‪ ۶۳‬کشور‬ ‫قرار داشته است‪.‬‬ ‫«گامبی وزیر» بر اســاس رمانی با همین نام ســاخته شده‬ ‫اســت که ان را والتر تویس در ســال ‪ ۱۹۸۳‬نوشــته است‪.‬‬ ‫اقتباس هــای قبلی از رمان های تویس مثــل «بیلیاردباز» و‬ ‫«مــردی که به زمین افتاد» ان قدر موفق بود که این رمانش‬ ‫مورد توجه قرار بگیرد‪.‬‬ ‫این شــانس که بتواند پربیننده ترین سریال سال اخیر برای‬ ‫که باشــد به دست نت فلیکس و اسکات فرانک رسید‪ .‬در این‬ ‫ســریال انیا تیلور‪-‬جوی‪ ،‬بیل کمپ‪ ،‬موزز اینگرام‪ ،‬کریستین‬ ‫ســایدل‪ ،‬ربــکا روت‪ ،‬کلوئی پیرری‪ ،‬اکمنجــی اندیفورنین‪،‬‬ ‫ماریل هلر‪ ،‬هری ملینــگ‪ ،‬پاتریک کندی‪ ،‬جیکوب فورچون‬ ‫لوید‪ ،‬توماس برودی سنگستر و مارچین دوروچینسکی بازی‬ ‫می کنند‪.‬‬ ‫علی اصغر شهبازی‬ ‫بازیگر «جدایی نادر از سیمین»‬ ‫از دنیا رفت‬ ‫علی اصغر شهبازی بازیگر فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین»‬ ‫دار فانی را وداع گفت‪ .‬علی اصغر شهبازی بازیگر سالخورده سینما‬ ‫که در فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» نقش پدری مبتال‬ ‫به الزایمر را ایفا می کرد‪ ،‬صبح روز نهم اذرماه به دلیل ایست قلبی‬ ‫و کهولت سن دارفانی را وداع گفت‪ .‬امیر شهبازی فرزند این بازیگر‪،‬‬ ‫ضمن تایید این خبر گفت‪ :‬روز گذشته صبح دوشنبه ‪ ۱۰‬اذرماه‬ ‫مراســم تشییع و خاکسپاری پدرم در بهشــت زهرا برگزار شد‪.‬‬ ‫علی اصغر شهبازی متولد سال ‪ ۱۳۰۱‬برای اولین بار در فیلم «زیر‬ ‫درخت هلو» به کارگردانی ایرج طهماسب جلوی دوربین رفت‪ .‬وی‬ ‫در سال ‪ ۸۹‬در «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی به ایفای‬ ‫نقــش پرداخت و همراه با دیگر بازیگران این فیلم جایزه خرس‬ ‫نقره ای را به صورت مشترک از جشنواره فیلم برلین کسب کرد‪.‬‬ ‫بازگشت «فوتبال ‪»۱۲۰‬‬ ‫فردوسی پور در شبکه ورزش‬ ‫پخش تیزر فصل جدید از برنامه «فوتبال‪ »۱۲۰‬در شبکه‬ ‫ورزش‪ ،‬از بازگشــت این برنامه خبر می دهد‪ .‬پخش سری‬ ‫هشتم از برنامه «فوتبال ‪ »120‬که به بررسی اخبار‪ ،‬نتایج‬ ‫و حاشــیه های جذاب فوتبال در جهــان در ایام برگزاری‬ ‫مسابقات باشگاهی و ملی مهم در دنیا می پردازد‪ ،‬به زودی‬ ‫اغاز می شود‪ .‬برنامه «فوتبال ‪ »۱۲۰‬به تهیه کنندگی عادل‬ ‫فردوســی پور هم اینک در مرحلــه تولید ایتم ها و اماده‬ ‫سازی دکور قرار دارد‪« .‬فوتبال‪ »۱۲۰‬هر پنجشنبه به روی‬ ‫انتن شبکه ورزش می رود‪.‬‬ صفحه 3 ‫گناه نو‬ ‫درباره وضعیت این روزهای هنرمندان صنایع دستی؛‬ ‫‪HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER‬‬ ‫هنرمندانی که دست فروشی می کنند!‬ ‫ِ‬ ‫میرزاقاسمینطلبیده‬ ‫شماره‪ • 1342‬جهارشنبه‪ 12‬اذرماه‪ • 1399‬سال سیزدهم •‪ 4‬صفـــحه‬ ‫دانیال جراهی‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬شـرکت جهان سبز‬ ‫مـدیر عامـــل‪ :‬حسـین احـمـدی‬ ‫مدیر مسوول‪ :‬مهدی احمدی‬ ‫زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری‬ ‫چاپ‪ :‬گل اذین‬ ‫سازمان اگهی ها‪88311361 - 88311353 :‬‬ ‫نشانى‪ :‬تهران‪ ،‬خیابان مطهری‪ ،‬بعد از خیابان سلیمان خاطر‬ ‫خیابان اورامان‪ ،‬پلاک ‪ ،43‬واحد‪2‬‬ ‫تلفکس‪88813489 - 88301986 :‬‬ ‫توزیع‪ :‬نشرگستر امروز‬ ‫منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند‬ ‫‪http://honarmandonline.ir/?p=6049‬‬ ‫سیستممدیریتکیفیت‪-‬رضایتمندیمشتری‬ ‫سیستم مدیریت کیفیت‬ ‫‪ISO 10004:2012‬‬ ‫‪ISO 9001 : 2008‬‬ ‫‪instagram.com/honarmandonline‬‬ ‫‪telegram.me/honarmandnews‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫اوقات شرعی‬ ‫به وقت تهران‬ ‫‪11:54‬‬ ‫اذان ظهر‬ ‫‪16:51‬‬ ‫غروب افتاب‬ ‫‪17:11‬‬ ‫اذان مغرب ‬ ‫‪05:28‬‬ ‫اذان صبح فردا‬ ‫‪06:57‬‬ ‫طلوع افتاب فردا‬ ‫گنج سخن‬ ‫امام حسین علیه السالم ‪:‬‬ ‫هر کس فکرش به جایى نرسد و راه تدبیر بر او بسته شود‪،‬‬ ‫کلیدشمداراست‪.‬‬ ‫بحاراالنوار‪ ،‬ج‪ ،75‬ص‪128‬‬ ‫پندبزرگان‬ ‫مایه خوشبختی انسانیت است‬ ‫که هر انسانی فقط انی هست که هست‪.‬‬ ‫فرناندوپسوا‬ ‫حافظانه‬ ‫ناگهان پرده برانداخته ای یعنی چه‬ ‫مست از خانه برون تاخته ای یعنی چه‬ ‫زلف در دست صبا گوش به فرمان رقیب‬ ‫این چنین با همه درساخته ای یعنی چه‬ ‫یک هنرمند باسابقه در عرصه صنایع دستی با اشاره به وضعیت هنرمندان صنایع دستی در روزگار‬ ‫کرونا‪ ،‬اظهار کرد که متاسفانه به دلیل شرایط سخت فروش محصوالت صنایع دستی در ایران و با‬ ‫در نظر گرفتن این نکته که فروش این محصوالت تنها راه درامد برخی از فعاالن این حوزه است‪،‬‬ ‫عده ای از هنرمندان هم اکنون در خیابان ها و مترو دست فروشی می کنند‪.‬‬ ‫ســمیرا پورشــریفیان‪ ،‬هنرمند صنایع دستی که نزدیک به ‪ ۲۰‬سال اســت در رشته گلیم و گبه‬ ‫فعالیت دارد‪ ،‬درباره وضعیت این روزهای هنرمندان صنایع دستی‪ ،‬اظهار کرد‪ :‬به طور کلی صنایع‬ ‫دســتی حتی پیش از شیوع ویروس کرونا نیز مشکالت خاص خودش را دست داشت‪ ،‬اما در ایام‬ ‫کرونا وضعیت هنرمندان و صنعتگران سخت تر هم شده است‪.‬‬ ‫او یکی از اصلی ترین مشکالت هنرمندان صنایع دستی را در روزگار کرونا‪ ،‬فروش محصوالت عنوان‬ ‫و خاطرنشان کرد‪ :‬بسیاری از هنرمندان به ویژه انهایی که در شهرستان ها و روستاها کار می کنند‪،‬‬ ‫امکان عرضه و فروش محصوالتشــان را ندارند‪ .‬پیشــتر به واسطه نمایشــگاه های صنایع دستی‬ ‫که برگزار می شــد می توانســتند محصوالتش را به فروش برســانند‪ ،‬اما در شرایط کنونی چنین‬ ‫فرصت هایی را از دست داده اند‪ .‬البته االن با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور به طور کلی‬ ‫اولویت ها تغییر کرده اســت و حتی اگر زمینه فروش محصوالت صنایع دســتی فراهم شود‪ ،‬دیگر‬ ‫اولویت خانواده ها خرید صنایع دســتی نیست‪ .‬اما از سوی دیگر باید به این نکته نیز توجه داشت‬ ‫که بســیاری از افرادی که مشغول فعالیت در حرفه صنایع دســتی هستند‪ ،‬تنها از طریق فروش‬ ‫محصوالتشان درامدزایی و قطعا در چنین روزهایی با مشکالت زیادی دست و پنجه نرم می کنند‪.‬‬ ‫پورشــریفیان یاداور شــد‪ :‬تمامی ارگان ها و اصناف باید از فعالینشان حمایت کنند‪ ،‬اما متاسفانه‬ ‫معاونت صنایع دســتی هیچ گاه چنین نگاهی نداشــته است و االن هم که شرایط بدتر شده است‪.‬‬ ‫معاونت صنایع دستی نتوانست به صورت دقیق و برنامه ریزی شده از صنعتگران و هنرمندان خود‬ ‫حمایت کند؛ کســانی که بعضا تنها راه گذران زندگی شــان تولید و فروش صنایع دستی است و‬ ‫الزم اســت در شرایط پیش امده به ان ها کمک شــود؛ این درحالی است که متاسفانه هم اکنون‬ ‫برخی از انها دستفروش شده اند و محصوالتشان را در خیابان ها یا مترو می فروشند‪ .‬این هنرمند‬ ‫صنایع دســتی با بیان اینکه «حرفه صنایع دســتی روز به روز به ســمت تاریکی می رود»‪ ،‬گفت‪:‬‬ ‫بسیاری از صنعتگران به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه‪ ،‬دیگر کار تولید انجام نمی دهند و از سوی‬ ‫دیگر حجم زیادی از صنایع دســتی چینی وارد ایران می شــود و تمام بازار را قبضه کرده است‪.‬‬ ‫در شــرایطی که از تولیدکننده حمایت نمی شود و از واردکننده صنایع دستی همه جوره حمایت‬ ‫می شود‪ ،‬طبیعتاً نمی توان اینده خوبی برای صنایع دستی ایران متصور شد‪.‬‬ ‫بوی رطوبت و خیســی زمین در فضا پخش بود و‬ ‫اب باران از گوشــه کنار ها ساختمان های قدیمی‬ ‫پایین می ریخت‪ ،‬موسیقی بود که نوازنده اش قطعا‬ ‫صاحب باران بود‪ .‬وارد بازار که شدم صدای باران و‬ ‫فریاد کاسبان بازار سمفونی ای شنیدنی را مهمان‬ ‫گوش هایم می کرد‪ .‬زیپ کاپشــنم را باال کشیدم و‬ ‫دستانم را در جیبم می فشردم که گرم شود‪ .‬برخی‬ ‫از مردم کیســه پالستیکی به ســر کشیده بودند‬ ‫که خیس نشــوند ولی من می دانســتم که وقت‬ ‫برای خشــک بودن بسیار است‪ ،‬پس خیس شدم‪.‬‬ ‫قــدم می زدم و خودم را مهمــان رنگ و بوی بازار‬ ‫می کردم‪ .‬گیله مردی سیگارش را پک می زد و هم‬ ‫زمان فریاد می کشــید ماهیییی ماهیییی! کمرش‬ ‫خم بود و چهره اش پــر از چروک های قدیمی که‬ ‫هر کدام هزاران خاطره را در خود پنهان کرده بود‪.‬‬ ‫کنار بساط ماهی هایش رفتم‪ ،‬لبخند زد و گفت‪ :‬اقا‬ ‫ماهی چی می خوای؟ من برای ماهی نیامده بودم‬ ‫پشت صحنه‬ ‫در خبرها خواندم حدود ‪ 5‬کیلومتر از خط لوله انتقال نفت از بی بی حکیمه توسط سارقین دزدیده شده است‪ .‬این خط‬ ‫لوله‪ 8‬اینچی به دلیل کاهش تکلیفی تولید نفت در میادین نفتی به مدت دو سال خالی بوده و در این بازه زمانی بخشی‬ ‫از ان به طول ‪ 5‬کیلومتر مورد سرقت قرار گرفته است‪ .‬براورد ها حاکی از ان است که میزان خسارت وارده باالی ‪50‬‬ ‫میلیارد تومان است‪ .‬نکته جالب توجه اینکه این سرقت به مرور زمان در طول بازه زمانی دو ساله صورت گرفته است و‬ ‫در این مدت ظاهرا شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب به عنوان متولی اصلی خطوط لوله انتقال نفت‪ ،‬بازرسی دوره ای‬ ‫از خط لوله بی بی حکیمه را متوقف کرده است‪ .‬خوب شما خودتان پرتقال فروش را پیدا کنید؟! من موندم اخه این‬ ‫لوله ها رو برای چه کاری دزدیدن؟ ایا میشه از اهن این لوله ها در ساخت ساختمان استفاده کرد؟ یعنی وقتی داشتن این‬ ‫لوله هارو می بردن کسی ندیدشون؟ به قول سردبیر تو ایران همه کاری شدنیه! وقتی دکل نفت می برن کسی نمی بینه‬ ‫دیگه لوله نفت که تو جیب اینا جا میشه! واقعا مردم تو این اوضاع اقتصادی وقتی این خبرهای بخوربخور و دزدی و رانت‬ ‫رو میشنون دیگه دود از سرشون بیرون میزنه! اقای رییسی بنده خدا دیگه فرصت نمیکنه انقدر دزدی تو مملکت زیاد‬ ‫شده نمیدونه کدومشون رو بگیره بدبختی همشونم اشنان!‬ ‫راستی خبر دیروز شبکه ایران اینترنشنال دروغ از کار درامد با بررسی های که روزنامه هنرمند از هنرمندان انجام داد خبر‬ ‫هشدار حراست وزارت ارشاد به هنرمندان درباره سکوت و واکنش نسبت به شهادت داشمند شهید محسن فخری زاده‬ ‫از پایه دروغ بود‪.‬‬ ‫غلبه کارتون ژاپنی بر «تایتانیک» امریکایی‬ ‫انیمیشن اکشن دوره ای «دیو کش‪ :‬فیلم کیمتسو نو یائیبا‪ :‬قطار‬ ‫موگن» با عبور از «تایتانیک» در گیشه ژاپن‪ ،‬بر اساس ارقامی که‬ ‫روز دوشنبه توسط ناشر «‪ »Aniplex‬اعالم شد ‪ ،‬موفق به کسب‬ ‫رتبه دوم در تاریخ شد‪ .‬انیمیشن «دیو کش»(‪)Demon Slayer‬‬ ‫در گیشه ژاپن بر فیلم «تایتانیک» غلبه کرد‪ .‬انیمیشن اکشن دوره‬ ‫ای «دیو کش‪ :‬فیلم کیمتســو نو یائیبا‪ :‬قطار موگن»(‪Demon‬‬ ‫‪ )Slayer The Movie: Mugen Train‬با عبور از «تایتانیک»‬ ‫در گیشــه ژاپن‪ ،‬بر اســاس ارقامی که روز دوشــنبه توسط ناشر‬ ‫«‪ »Aniplex‬اعالم شــد ‪ ،‬موفق به کسب رتبه دوم در تاریخ شد‪.‬‬ ‫بر اســاس یک کمیک قهرمانی موفق اثر «کوتوگه کویوهارو»که‬ ‫بیش از ‪ ۱۰۰‬میلیون نســخه در همه قالب ها‪ ،‬از جمله دیجیتال‬ ‫فروخته اســت‪ ،‬از ‪ ۲۹‬نوامبر حدود ‪ ۴۵‬روز از زمان اکران خود در‬ ‫‪ ۱۶‬اکتبر‪ ۲۶۴ ،‬میلیون دالر درامد کســب کرده است‪ .‬این رکورد‬ ‫بیش از ‪ ۲۵۱‬میلیون دالر درامدی است که در ژاپن از اکران فیلم‬ ‫«تایتانیک» در ســال ‪ ۱۹۹۷‬کسب شده است که تا پیش از این‬ ‫رکورد جدید‪ ،‬رکورددار باالترین فروش گیشه تمام تاریخ اکران این‬ ‫کشور محسوب می شد‪ .‬در سال ‪ ،۲۰۰۱‬فانتزی انیمیشن ساخته‬ ‫«میازاکی هایائو» با عنوان «شــهر اشباح»(‪ )Spirited Away‬با‬ ‫فروش ‪ ۲۹۵.۵‬میلیون دالری به رتبه برتر تاریخی صعود کرد‪ .‬هفته‬ ‫گذشــته‪« ،‬دیو کش»(‪ )Demon Slayer‬با پشت سر گذاشتن‬ ‫انیمیشن سینمایی «‪(»Frozen‬یخ زده) در جایگاه سوم قرار گرفت‬ ‫که در سال ‪ ۲۰۱۴‬مبلغ ‪ ۲۴۵‬میلیون دالر درامد کسب کرده بود‬ ‫و انیمیشن «نام تو» (‪ )Your Name‬ساخته «شینکای ماکوتو»‬ ‫که در سال ‪ ۲۰۱۶‬مبلغ ‪ ۲۴۰‬میلیون دالر فروش داشت‪( .‬ارقام بر‬ ‫حســب نرخ تورم یا حرکت ارزی محاسبه نشده اند) «دیو کش»‬ ‫(‪ )Demon Slayer‬تنهــا در مدت زمان ‪ ۱۵‬روز به نقطه عطف‬ ‫فروش‪ ۱۰‬میلیارد ین ژاپن معادل‪ ۹۶‬میلیون دالری رسید در حالی‬ ‫که «شــهر ارواح» (‪ )Spirited Away‬پس از ‪ ۲۵‬روز به این رقم‬ ‫رسید‪ .‬انتشار داستان کمیک ابر قهرمانی «دیو کش» (‪Demon‬‬ ‫‪ )Slayer‬از سال ‪ ۲۰۱۶‬در مجله «‪»Shukan Shonen Jump‬‬ ‫شروع شد‪ .‬داستان بر روی پسری متمرکز است که پس از کشته‬ ‫شــدن خانواده اش و ربوده شــدن خواهرش توسط شیاطین‪ ،‬به‬ ‫قاتل شــیاطین یا همان «دیو کش» تبدیل می شود‪«.‬دیو کش»‬ ‫(‪ )Demon Slayer‬از اوایل سال ‪ ۲۰۲۱‬توسط دو شرکت پخش‬ ‫ولی گفتم‪ :‬هرکدوم خوشمزه تره‪ ،‬می خوام مهمون‬ ‫سلیقت باشــم پدر جان‪ .‬با همان لهجه ی شیرین‬ ‫گیلکی گفت‪ :‬سفید بدم عشــق کنی اقا جان؟ با‬ ‫لبخند گفتم‪ :‬بده اقا جان!‬ ‫ماهی را روی تخته گذاشت و حسابی تمیزش کرد‪،‬‬ ‫سریع بود و ماهر‪ .‬ســیگار بر لبش بود‪ ،‬انگار که با‬ ‫سیگار به دنیا امده بود!‬ ‫پیرزنی عصا به دســت امد و کنارم ایستاد و گفت‪:‬‬ ‫ماهی چنده؟ پیرمرد قیمت را گفت‪ :‬پیرزن من را‬ ‫نگاه کرد و رفت‪ .‬پیرمرد ماهی را در کیسه گذاشت‪.‬‬ ‫ماهی را گرفتم و به قــدم زدن در بازار ادامه دادم‪.‬‬ ‫جلو تر دیدم همان پیرزن بســاط سیر محلی پهن‬ ‫کرده اســت‪ .‬با شــوق و ذوقی به سمتش رفتم و‬ ‫محلی؟ اینقدر تند حرف میزد‬ ‫گفتم‪ :‬این ســیرها‬ ‫ِ‬ ‫کــه نمی فهمیدم چه می گفت‪ .‬بلند حرف می زد و‬ ‫گوش هایش سنگین بود‪ .‬گفتم‪ :‬این ماهی رو بدم‬ ‫چقدر سیر بهم میدی؟ پیرزن چشمانش برق زد و‬ ‫گفت‪ :‬دیوونه بیرفتی؟ ماهی میدی سیر می خوای؟‬ ‫خندیدم و گفتم‪ :‬خونه ماهی دارم ولی سیر ندارم‪،‬‬ ‫پولم به اندازه ماهی اورده بودم کیفم جا مونده‪ ،‬سیر‬ ‫می خوام ولی پول ندارم!‬ ‫پیرزن گفت‪ :‬ای اقااااا قابل شــمار و نداره فردا بیار‬ ‫بده‪ .‬گفتم‪ :‬فردا برمی گردم تهران‪ ،‬نیســتم‪ .‬سیر را‬ ‫در کیسه گذاشت و ماهی را از من قبول کرد‪ .‬ناهار‬ ‫میرزا قاسمی درست کردم‪.‬‬ ‫و اکران «‪ »Aniplex‬و «‪ »Funimation‬در امریکای شــمالی‬ ‫پخش و اکران خواهد شد‪ .‬تایتانیک (‪ )Titanic‬فیلمی حماسی‪-‬‬ ‫عاشقانه و فاجعه ای به نویسندگی و کارگردانی جیمز کامرون در سال‬ ‫‪ ،۱۹۹۷‬از کمپانی های پارامونت پیکچرز و فاکس قرن بیستم است‪.‬‬ ‫داستان فیلم‪ ،‬درباره غرق شدن تایتانیک‪ ،‬بزرگ ترین کشتی دوران‬ ‫خود در سال ‪ ۱۹۱۲‬است‪ .‬فیلم نامه تایتانیک‪ ،‬امیزه ای از واقعیت و‬ ‫افسانهاست‪.‬برخیشخصیت هایاینفیلمدرکشتیتایتانیکحضور‬ ‫نداشته اند‪.‬همچنینبرخیصحنه هایبهتصویرکشیدهشدهدرفیلم‬ ‫نیز وجود خارجی ندارند‪ .‬تایتانیک نامزد دریافت ‪ ۱۴‬جایزه اسکار بود‬ ‫و در پایان‪ ،‬توانست به همراه بن هور و ارباب حلقه ها‪ :‬بازگشت پادشاه‬ ‫برنده ‪ ۱۱‬جایزه اسکار شود‪ .‬از نظر فروش نیز این فیلم یک پدیده‬ ‫بود و در سال ‪ ۱۹۹۷‬با ‪ ۱.۸۵‬میلیارد دالر‪ ،‬پرفروش ترین فیلم تاریخ‬ ‫سینمای جهان در زمان خود شد‪ .‬در ‪ ۱۴‬اوریل ‪ ۲۰۱۲‬یک نسخه‬ ‫سه بعدی از تایتانیک به مناسبت بزرگداشت صدمین سالگرد غرق‬ ‫شدن کشتی تایتانیک منتشر شد که باعث شد ‪ ۳۴۳.۶‬میلیون دالر‬ ‫دیگر در کشورهای دیگر بدست اورد‪ .‬در سال ‪ ،۲۰۱۷‬این فیلم برای‬ ‫بیستمین ســالگرد خود مجددا ً اکران شد و در فهرست ملی ثبت‬ ‫فیلم ایاالت متحده ثبت شــد و حدودا ً نیم میلیون دالر در داخل‬ ‫امریکا بدست اورد و نهایتاً در سراسر جهان به فروشی بیش از‪۲.۱۹۴‬‬ ‫میلیارد دالر برسد و ان را به دومین فیلمی تبدیل کرد که بیش از‬ ‫‪ ۲‬میلیارد دالر در سراسر جهان (بعد از اواتار) فروش داشته است‪.‬‬ ‫با پیشنهاد معاون حقوقی رئیس جمهور؛‬ ‫رئیس جمهور از شکایت خود‬ ‫از برخی رسانه ها صرف نظر کرد‬ ‫در راســتای برنامه هــای دولت تدبیر‬ ‫و امید‪ ،‬ترویج فرهنــگ نقدپذیری و‬ ‫تشــویق به مدارا و بردبــاری‪ ،‬رئیس‬ ‫جمهــور با پیشــنهاد لعیــا جنیدی‬ ‫در خصوص اعالم گذشــت نســبت‬ ‫بــه برخی از شــکایات مطروحه علیه‬ ‫رســانه ها موافقت و از حــق خود در‬ ‫این ارتباط صرف نظر کرد‪ .‬بر اســاس‬ ‫معاونــت حقوقی ریاســت جمهوری‬ ‫پژمان محمدی معــاون هماهنگی و‬ ‫برنامه ریزی امور حقوقی دستگاههای‬ ‫اجرایی معاونت حقوقی رئیس جمهور‪ ،‬درتاریخ دهم اذر ماه با ارسال نامه های جداگانه‬ ‫به دادسرای محترم فرهنگ و رسانه و همچنین مدیران مسئول محترم چند روزنامه‪،‬‬ ‫خبرگزاری و پایگاه تحلیلی خبری از موافقت رئیس جمهور با اعالم انصراف از شکایت‬ ‫نسبت به برخی رسانه ها خبر داد‪.‬ضمناً‪ ،‬در این نامه بر اصالح رویه و گسترش فرهنگ‬ ‫مدارا و روحیه نقادی سازنده و استفاده از این ظرفیت به منظور بهبود وضعیت موجود‬ ‫و تعالی کشور اشاره شده است‪.‬‬ ‫اخبار دیدنی‬ ‫هشتمین طرح ظفر پلیس مبارزه با موادمخدر‬ ‫هشتمین مرحله از طرح ظفر پلیس مبارزه با موادمخدر پایتخت‪ ،‬صبح سه شنبه ‪ ۱۱‬اذرماه‬ ‫‪ ۱۳۹۹‬در ساتد فرماندهی پلیس تهران بزرگ برگزار شد و از مواد مخدر کشف شده رونمایی شد‪.‬‬ ‫عکس‪ :‬سعید سجادی‬ ‫رفع اب گرفتگی با کمک مردم و گروه های جهادی‬ ‫بارندگی های دو روز گذشته در اهواز عالوه بر معابر‪ ،‬باعث ورود اب به برخی منازل شد که در‬ ‫یپ ان گروه های جهادی برای امدادرسانی بسیج شدند‪.‬‬ ‫عکس‪ :‬محمد اهگنر‬ ‫تجمع مردم تبیرز در اعتراض به ترور شهید محسن فخری زاده‬ ‫تجمع مردمی و دانشجویی در اعتراض به ترور شهید محسن فخری زاده دانشمند هسته ای‬ ‫و صنایع دفاعی کشور بعد از ظهر یکشنبه درمقابل نمایندگی وزارت امور خارجه در تبیرز برگزار‬ ‫شد‪ .‬عکس‪ :‬مینا نوعی‬ صفحه 4

آخرین شماره های روزنامه هنرمند

روزنامه هنرمند 2237

روزنامه هنرمند 2237

شماره : 2237
تاریخ : 1403/02/11
روزنامه هنرمند 2236

روزنامه هنرمند 2236

شماره : 2236
تاریخ : 1403/02/10
روزنامه هنرمند 2235

روزنامه هنرمند 2235

شماره : 2235
تاریخ : 1403/02/09
روزنامه هنرمند 2234

روزنامه هنرمند 2234

شماره : 2234
تاریخ : 1403/02/08
روزنامه هنرمند 2232

روزنامه هنرمند 2232

شماره : 2232
تاریخ : 1403/02/05
روزنامه هنرمند 2231

روزنامه هنرمند 2231

شماره : 2231
تاریخ : 1403/02/04
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!