روزنامه هنرمند شماره 1341
روزنامه هنرمند شماره 1341
سهشنبه11اذرماه 1399سال سیزدهم شماره 4 1341صفـــحه 2500تومـان ISSN 2008-0816
لزوم برگزاری
جشنواره های هنری
در شرایط پاندمی کرونا
چیست؟
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
www.jaaar.com
ایرج راد رئیس هیئت مدیره خانه تئاتر:
تلو یز یون باید بیشتر
به مسئله تئاتر بپردازد
در قالب یک بیانه مطرح شد؛
سینماگران خطاب به
شهید فخر ی زاده :کاش به قدر
بدخواهان می شناختیمت
بهپاسیکعمرفعالیتهنری:
تقدیرکمیسیونملی
یونسکو-ایران
از «ژاله علو»
گالیه خواننده
سرشناس ترکیه از عوامل
ســریال «پدرخوانده»
محمدرضا یکانی:
چهره بازیگر نباید بر
محتوا و سوژه فیلم بچربد
«دیو پراوز» ،کاراکتر
ِ
به یاد ماندنی جنگ ستارگان
درگذشت صفحه 1
2
یک بام و دو هوای وزارت ارشاد در برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر؛
سه شنبـــــــــه 11اذر ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1341
لزومبرگزاریجشنواره هایهنریدرشرایطپاندمیکروناچیست؟
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
اخبار
به پاس یک عمر فعالیت هنری:
کمیسیون ملی یونسکو-ایران
از «ژاله علو» تقدیر کرد
بازیگر ،گوینده و صداپیشــه پیشکسوت در حاشیه برپایی
اولین دوره از جشــنواره فیلم کوتاه سلفی 20تقدیر شد.
لوح تقدیر و هدیه کمیســیون ملی یونسکو-ایران به پاس
یک عمر فعالیت هنــری ژاله علو به این بازیگر ،گوینده و
صداپیشه پیشکسوت از سوی مریم دوستی دبیر جشنواره
اهدا شد.
ژالــه علــو متولد ۱۴مــرداد ۱۳۰۶در تهران و شــاعر،
گوینده رادیو ،صداپیشه و بازیگر تئاتر ،سینما و تلویزیون
است .این هنرمند برجسته در اثار متعددی سابقه حضور
درخشــان داشته و در ســال ۸۹به عنوان چهره ماندگار
معرفی شده است.
اولین جشنواره فیلم کوتاه سلفی 20با احترام به سالمتی
مخاطبان و هنرمندان ،ایین اختتامیه خود را که قرار بود
۵ابان ماه برگزار شود ،پیروی تابعیت از تصمیمات ستاد
مقابله با کرونا لغو و به زمان دیگری موکول کرد.
هفته فیلم ایتالیا 11تا 15اذر
از طریق پلتفرم هاشور
برگزار می شود
برنامه نمایش پنج فیلم حاضر در هفته فیلم ایتالیا که 11
تا 15اذرماه از طریق پلتفرم هاشور نمایش داده می شود،
اعالم شد.
در اولین روز از برگزاری این رویداد یعنی روز ســه شنبه
11اذرمــاه فیلم «مادرم» بــه کارگردانــی نانی مورتی
ســاعت 17:40تا 19:30و فیلم «الزاروی خوشــحال»
به کارگردانی الیچه رورواکر ســاعت 19:40تا 21:45در
پلتفرم هاشور نمایش داده می شوند.
«جــاده نفت» بــه کارگردانی برناردو برتولوچی ســاعت
17:30تا 19:50و فیلم «جایی که سایه ها فرو می افتند»
به کارگردانی والنتینا پدیچینی ســاعت 20:10تا 21:50
از جمله فیلم هایی هســتند که روز چهارشنبه 12اذرماه
اکران انالین و رایگان می شوند.
در سومین روز از برگزاری این رویداد یعنی روز پنجشنبه
13اذرمــاه فیلم «مارتیــن ایدن» بــه کارگردانی پیترو
مارچلو 17:45تا 19:50نمایش داده می شود و همچنین
در ادامه نمایش فیلم های این هفته فرصت مجددی برای
تماشای اثار فراهم شده اســت و در همین روز «مادرم»
به کارگردانی نانی مورتی ســاعت 20تا 21:45از سایت
هاشور قابل مشاهده است.
روز جمعــه 14اذرماه فیلم های «جایی که ســایه ها فرو
می افتند» بــه کارگردانی والنتینا پدیچینی ســاعت 18
تا 19:40و «الزاروی خوشــحال» بــه کارگردانی الیچه
رورواکر ســاعت 19:50تــا 22نمایش داده می شــوند.
همچنیــن در اخرین روز از برگزاری این رویداد ،شــنبه
15اذرماه فیلم های «جاده نفــت» به کارگردانی برناردو
برتولوچی ساعت 17تا 19:20و فیلم «مارتین ایدن» به
کارگردانی پیترو مارچلو ســاعت 19:30تا 21:40اکران
می شوند.
ایــن هفته فیلم از 11تا 15اذرماه 99مصادف با 1تا 5
دسامبر 2020از طریق پلتفرم هاشور به صورت انالین و
رایگان برگزار می شود.
اصرار دولت برای برگزاری جشنوار ه فیلم فجر در روزگار کشتار کرونایی مایه تعجب است و باید پرسید ایا
کارنامه فرهنگی دولت از جان اهالی فرهنگ و رسانه مهم تر است؟ سیمرغ سی و نهمین جشنواره فیلم فجر
حتی اگر پر پرواز و توان پریدن داشته باشد ،معلوم نیست که دستی او را پرواز بدهد یا خیر؟ سیمرغ این
جشنواره مطرح سینمایی ،فرهنگی و هنری این بار در سیاست های یک بام و دو هوایی ناشی از حمله ویروس
بی رحم و کشنده ای به نام کرونا گرفتار شده است و هر بار خبری به گوشش می رسد که نمی داند می تواند پرواز
کند یا خیر؟ یکبار وزیر فرهنگ از برگزاری جشنواره فجر و تمام جشنواره های هنری دیگر می گوید و یکبار
دیگر خبری منتشر می شود که جشنواره برگزار نمی شود و بار دیگر دبیر جشنواره ان را از اساس کذب می داند.
امار باالی مبتالیان در کنار تعطیلی سینماها قاعدتاً می گوید که محل برگزاری جشنواره ها یعنی سالن های
سینما محل امنی نیستند ،و اگر نه چرا سینماها را بستند؟ سینماداران در این مدت در کرنای ایمنی سینماها
دمیدند تا بگویند که سینما محلی مطمئن و ایمن برای تماشای فیلم است .زور انان در هر حال بر ستاد ملی
کرونا چندان نچربید و سینماها بار دیگر به خاطر محدودیت بلندمدت از نظر زمانی ،بسته شد .مشکالت انان و
گرفتاری های اداری و کاری و بی توجهی دولت به انان بماند .اما اصرار دولت برای برگزاری جشنواره نیز عجیب
است .وزارت فرهنگ و به طور روشن سازمان سینمایی که می داند سینماها از نظر ستاد کرونا چندان محل
امنی برای حضور مردم نیست ،حاال تصمیم بر برگزاری جشنواره دارد .طبق روال هر ساله جشنواره هر روز
الاقل سه فیلم سینمایی باید اکران کند و همینطور هر فیلم یک نشست خبری دارد که همه انها در فضایی
بسته است .چه کسانی به جشنواره می روند؟ تمامی عناصر فرهنگی و رسانه ای کشور که حیات این حوزه به
انها بستگی دارد ،مانند هنرمندان ،نویسندگان و اصحاب رسانه که از دست دادن برخی از انان در همین 9
ماه گذشته اندوه فراوانی را برای خانواده فرهنگ و هنر ایران ایجاد کرد .ایا دولت به این موضوع اندیشیده است
که در صورتی که جشنواره برگزار شود و تعدادی از اصحاب هنر و رسانه جانشان به خطر بیفتد چه جوابی
باید بدهد؟ البته برای برگزاری جشنواره باید فیلم هایی نیز اماده باشد که در این مورد به اندازه کافی فیلم برای
اکران و شرکت در جشنواره وجود دارد .فیلم هایی که یا در حال فیلمبرداری و پشت سرگذاشتن مراحل فنی اند
یا تمام مراحل را طی کردند و می توانند وارد مسابقه شوند .فیلم هایی مانند :تک تیرانداز علی غفاری ،قهرمان
اصغر فرهادی ،گشــت 3سعید سهیلی ،دست انداز کمال تبریزی ،مست عشق حسن فتحی ،شب داخلی
دیوار وحید جلیلوند ،روشن رو ح اهلل حجازی ،ابلق نرگس ابیار ،یدو مهدی جعفری ،شیشلیک محمدحسین
مهدویان ،کوسه علی عطشانی ،بچه گرگ های دره سیب فریدون نجفی ،برای مرجان حمید زرگرنژاد ،مهران
رقیه توکلی ،لوپتو عباس عسکری و ...همینطور فیلم هایی که از سال گذشته برای حضور در جشنواره جا
مانده اند نیز می توانند به فهرست شرکت کننده ها اضافه شوند .فیلم هایی مانند المینور داریوش مهرجویی.
بنابراین جشنواره از این نظر دچار فقر نیست و ظرفیت الزم برای برگزاری را دارد .از سوی دیگر همان طور که
قب ً
ال دبیر جشنواره در مصاحبه به ما گفته بود امکان اکران انالین بدون شک منتفی است و برای همین در
صورت برگزاری جشنواره فیلم ها باید به صورت فیزیکی و حضوری برای مخاطبین اکران شود .اصحاب رسانه
ان قدر تعدادشان باال است که حتی اگر بخشی از انان را حذف کنیم باز هم تعداد بسیار زیادی در جشنواره
حضور خواهند داشت و بنابراین در صورت ابتالی حتی یک نفر به کرونا می توان زنجیره ای از مبتالیان را در
نظر گرفت که امری بسیار خطرناک خواهد بود .اما با تمام این اوصاف و با وجود تجربه خوب عدم برگزاری
جشنواره جهانی فیلم فجر و انتقال ان به سال اینده ،گویا دولت اصرار دارد که حتی به قیمت جان فرهنگیان
هم که شده این جشنواره را برگزار کند و بی خیال ان نیست! واقعاً در صورتی که امسال این جشنواره برگزار
نشود چه لطمه ای به سینمای ایران وارد می شود و چه اتفاق دردناکی رخ خواهد داد؟ فیلم هایی که تمایل
داشتند در جشنواره حاضر شوند هم می توانند با بازگشایی سینماها وارد چرخه اکران شوند و در صورت فراهم
بودن شرایط اکران خوبی را تجربه کنند .البته تصمیم قطعی هنوز گرفته نشده است و شاید برگزاری ان لغو
شود .در هر حال انچه که مهم بود تصمیم و رویکرد بخش فرهنگی دولت در این امتحان سخت بود تا ببینیم
ایا دولت تصمیم عاقالنه و منطقی می تواند بگیرد یا خیر که متاسفانه اصرار ان برای برگزاری این جشنواره
نشان داد که اهم فی االهم کردن وزارت فرهنگ به خاطر بازی قدرت و پر کردن رزومه و کارنامه فرهنگی
دولت تدبیر و امید موضوعیت بیشتری دارد .دو هفته تعطیالت تمام کسب و کارها نشان داد که مقابله با این
ویروس چه مشکالت و دردسرهایی دارد؛ حاال برگزاری یک جشنواره در این میان چقدر مهم است؟ بنابراین
سیمرغ امسال همان بهتر که در خواب بماند و سال اینده پر پرواز بگشاید .اینگونه خاطره ای تلخ از جشنواره
فیلم فجر باقی نمی ماند و می توان به جشنواره ای پر خاطره برای سال بعد فکر کرد.
ایرج راد رئیس هیئت مدیره خانه تئاتر:
تلویزیون باید بیشتر به مسئله تئاتر بپردازد
رئیس هیئت مدیره خانه تئاتر گفت :اگر هر شــبکه در طول
هر ماه یک تئاتر پخش کند ،هم از نظر گســترش و اشــاعه
تئاتر تاثیرگذار خواهد بود و هم اینکه می تواند بســیاری از
مشکالت اشــتغال زایی هنرمندان تئاتر را سر و سامان بدهد
ولی متاسفانه این کار را نمی کنند.
ایــرج راد رئیس هیئــت مدیره خانه تئاتــر در گفت وگو با
هنرانالیــن درباره پخش تله تئاترهایی که اخیرا ً از شــبکه
چهار ســیما پخش می شــود گفت :من خوشحال هستم که
باالخــره تلویزیون تصمیم گرفت به گونه ای تلهتئاترهایی که
قب ً
ال ضبط کــرده بود را مجدد پخش کند .وی ادامه داد :در
طی ســال های اخیر من بارها از سازمان صداوسیما خواهش
کرده ام تا در شــبکه های مختلف تئاتــر پخش کند .اگر هر
شــبکه در طول هر مــاه یک تئاتر پخش کنــد ،هم از نظر
گســترش و اشــاعه تئاتر تاثیرگذار خواهد بود و هم اینکه
می تواند بسیاری از مشکالت اشتغال زایی هنرمندان تئاتر را
سر و سامان بدهد ولی متاسفانه این کار را نمی کنند.
رئیــس هیئت مدیــره خانه تئاتر عنوان کــرد :اگر امکاناتی
فراهم بیاید که بشود به نوعی برای ضبط کارهای جدید نیز
در زمــان کرونا اقدام کرد اتفــاق خوبی می افتد .من امیدوار
هســتم که کرونا هر چه زودتر شرش را از جهان کم کرده و
همچنین پخش تلهتئاتر بتوانــد در دل تلویزیون ادامه پیدا
کند .امیدوارم این کارها از شــبکه های دیگر نیز پخش شود
تا مردم از طریق صداوســیما بتوانند ارتباط بیشتری با تئاتر
بگیرند .ایرج راد در پاسخ به این سوال که چرا در سال های
قبل این اتفــاق در تلویزیون نمی افتــاد ،تصریح کرد :ما در
سال های گذشته نیز پیگیر بودیم .در زمانی که اقای الریجانی
رئیس سازمان صداوسیما بودند ،یادم است با دکتر رفیعی به
خدمت ایشــان رفتیم و یک گفت وگویی با هم انجام دادیم.
ایشان در ان جلســه پذیرفتند که شبکه چهار متولی ضبط
تئاترهای تلویزیونی باشــد و از ان طریق به شبکه های دیگر
نیــز فیلم تئاتر بدهد تا پخش کنند .ان موقع گفت وگوها به
نوعی شروع شد ولی با رفتن اقای الریجانی از تلویزیون ،این
مسئله متوقف شــد .پس از ان ما بارها درخواست برگزاری
نشست کردیم ولی نمی دانم چرا صورت نمی گرفت.
وی اظهار داشــت :برخی از تئاترهایی که از تلویزیون پخش
می شــد چندان در ارتباط با توانمندی های مدیوم تلویزیونی
نبود .به خاطر اینکه معموالً در یک جای بسته ضبط می شد.
گرچه قبــ ً
ا دکوپاژهای خوبی در زمینه تئاترهای تلویزیونی
صورت می گرفت ولی گاهی کارها به صورت بســیار ضعیفی
ضبط می شــدند .ضمن اینکه باید این نکته را یاداوری کنم
تئاتر تلویزیونی برای خودش یک مشخصاتی دارد .حتماً قرار
نیســت در یک فضای بســته و با یک دکور محدودی ضبط
شود ،بلکه می توانند از فضاهای بیرون هم استفاده کنند.
طبیعتاً با استفاده از مدیوم تلویزیون و برنامه ریزی دقیق در
این زمینه می تواند کارهای ارزشمندی ضبط شود.
رئیس هیئت مدیره خانه تئاتر اضافه کرد :خود من ســال ها
پیش یک کاری به نام «دکتر فاســتوس» در تلویزیون ضبط
کردم که شادروان پرویز پورحسینی هم در ان بازی کرد .ما
در ان نمایش ســعی کردیم فضاها را به گونه ای بسازیم که از
یک شکل یکنواخت در بیاید.
راد ضمن تاکید بر اینکه ســاخت تله تئاترها کم هزینه تر از
سریال ها هســتند ،اذعان کرد :همان سال ها هم مبالغی که
برای ضبط تلهتئاتر در نظر می گرفتند بسیار پایین بود ولی
با این حــال هنرمندان تئاتر گله مند این قضیه نبودند .تئاتر
نیازمند یک مدت تمرین است ولی در سریال تمرین ندارند.
رئیس هیئت مدیره خانه تئاتر در پایان با اشــاره به انتخاب
اقای شاه ابادی به عنوان معاون سیما ،خاطرنشان کرد :اقای
شــاه ابادی قب ً
ال در وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی بوده اند و
به موضوع تئاتر اشــراف دارند و االن فرصتی است که بیشتر
به مسئله تئاتر و ضبط تئاترهای تلویزیونی بپردازند.
«دِ یوپراوز»،کاراکتربهیاد ماندنی جنگ ستارگاندرگذشت
«دِیو پراوز» ،هنرپیشــه بریتانیایی که بیشتر به خاطر نقش
«دارث ویدر» در سه گانه جنگ ســتارگان شناخته می شد ،
شــنبه بر اثر یک بیماری در ۸۵سالگی درگذشت .مسولین
« »Bowow Managementروز یکشنبه در توئیت خود
نوشــتند :با ابراز تاسف و ناراحتی شــدید برای ما و میلیون
ها نفر از طرفداران در سراســر جهان ،اعالم می کنیم «دِیو
پراوز» در سن ۸۵سالگی درگذشــت .پراوز در سال ۱۹۳۵
متولد شــد .وی در سال ۱۹۶۲قهرمان وزنه برداری انگلیس
شد و در همان سال در بازی های مشترک المنافع در بریزبن
نماینده انگلیس در رشــته وزنه برداری بــود .اقای پراوز در
ســه اپیزود (سه گانه اصلی) جنگ ستارگان ،در نقش «دارث
ویدر» بازی کرده بود که از شناخته شده ترین شخصیت های
این فیلم است .پراوز نقش هیوالی فرانکنشتاین را در «کازینو
رویال» ( )۱۹۶۷و در «وحشــت فرانکنشــتاین» ( )۱۹۷۰و
«فرانکنشــتاین و هیوالیی از جهنم» ( )۱۹۷۴بازی کرد .او
در ســال ،۱۹۷۱در فیلم معــروف «پرتقال کوکی» جاودانه
ســاخته کارگردان شهیر «اســتنلی کوبریک» ،در نقش یک
محافــظ بازی کرد و همانجا بود کــه «جورج لوکاس» خالق
فیلم های «جنگ ستارگان» بازی و استایل او را پسندید .او
بــرای بازی در نقش کارکتر «دارت ویدر» و هم برای کارکتر
«چوباکا» تســت داد و سرانجام قسمت « »Sith Lordرا بر
عهده گرفت .او که زاده شــهر بریســتول بود ،با لهجه مردم
غرب انگلستان حرف می زد که به نظر سازندگان فیلم ،برای
شخصیت دارث ویدر مناسب نبود و در حالی که وی این نقش
را بازی می کرد ،اما اجرای صدای این کارکتر توسط «جیمز
ارل جونز» هنرپیشه امریکایی دوبله شد .دیو پراوز که بدنساز
هم بود ،حدود پنج دهه تجربه هنرپیشگی داشت ،اما انچه به
او شهرت جهانی بخشید ،بازی هایش در جنگ ستارگان بود .
جنگ های ستاره ای ( )Star Warsکه در ایران با نام جنگ
ستارگان نیز شناخته می شــود ،نام یک سری فیلم حماسی
در ســبک اپرای فضایی است که «جورج لوکاس» کارگردان
امریکایی خالق ان اســت .این فیلم ماجرای شــخصیت های
متفاوت را در قالب «مدت ها پیش ،در کهکشانی دور افتاده»
نشان می دهد .اولین قسمت این فیلم در سال ۱۹۷۷با عنوان
جنگ ســتارگان منتشر شد (ســپس هنگام اکران مجدد در
ســال ۱۹۸۱نام ان تغییر یافت به قســمت چهارم :امیدی
جهان جنگ ســتارگان در فرهنگ
تازه) و باعث گســترش
ِ
عامه در سراسر جهان شد .بعد از ان دنباله های موفقیت امیز
دیگری با نام «امپراتوری ضربه می زند» و «بازگشت جدای»
به ترتیب در سال های ۱۹۸۰و ۱۹۸۳معرفی شدند .این سه
فیلم سه گانه اصلی «جنگ ستارگان» را تشکیل می دهند. صفحه 2
نقدی بر فیلم «سراسر شب» به کارگردانی «فرزاد موتمن»
پازل هایی که به خوبی در کنار هم چیده نشده اند!
حمیدرضاکاظمی پور
www.honarmandonline.ir
CINEMA
اخبار
«عطر مینو» اماده نمایش شد
که بر «سراسر شب» وارد است اما در لحظاتی نیز حال فیلم بسیار خوب است و مهمترین نکته
ان این است که شب در «سراسر شب « به خوبی شکل گرفته است.
فضای شــب قطعا حال و هوای خود را می خواهد و انصافا باید بگوییم که شــب ِ فیلم موتمن به
خوبی شب از اب درامده است و اتمسفر الزم برای القای یک حس شبانه در ان است.
بازی «الناز شاکردوســت» بسیار خوب اســت ،حرکات اضافی در ان به چشم نمیخورد و اتفاقا
جنس ِ بازی ســردش در فیلم به شدت فیلم را گرم کرده است و به کاراکتر مورد نظر فیلمساز
نزدیک شــده اســت .نورپردازی خوب ،بازی با رنگ و سایه ها در شــب و خلق برخی فضاهای
سورئالیستی اثر ،از دیگر نکات قابل توجه فیلم است.
گفتگوهای فیلم ،دیالوگ های گرته برداری شده از اثار تاریخ سینما ،اشاراتی به ژان لوک گدار،
شکســپیر ،موراکامی و رمان هایی تاثیر گذار از ادبیات جهان اگرچه می تواند برای مخاطب عام
بیگانه بوده و شاید ایرادی بر فیلم باشد اما به همان اندازه برای مخاطب فیلم بین و عالقمند به
ادبیات و تاریخ سینما خوشایند است و این لحظات دقیقا همان جاهایی است که می توان فرزداد
موتمن و جهان بینی اش را در پشت ِ اثر حس کرد.
محمدرضا یکانی ،کارگردان سینما ،در گفتگو با «هنرمند»
چهرۀ بازیگر نباید بر محتوا و سوژۀ فیلم بچربد
مبینا مجیدی
محمدرضا یکانی ،تهیه کننده و کارگردان فیلم «ناچاری» ،در
گفتگو با خبرنگار سینمای روزنامۀ هنرمند ،از تکمیل تیم عوامل
این پروژۀ ســینمایی خبر داد .محمدرضا یکانی ،تهیه کننده و
کارگردان فیلم بلند داستانی «ناچاری» در گفت وگو با خبرنگار
روزنامۀ هنرمند ،با اشاره به این که تحقیق و نگارش این فیلم
توســط دو نویســنده در مدت ۶ماه انجام شده است ،گفت:
معضــل ناباروری به عنوان هدف اصلی و ایدۀ بنیادی این فیلم
مد نظر بوده اســت و در طول فیلم ،مخاطب زوجی را می بیند
که برای بچه دار شدن راه های مختلف را امتحان می کنند و با
مشکالتی روبرو می شوند و دست به کارهایی می زنند که شاید
بالفطره ،عالقه ای به انجام دادن ان ها نداشــته باشــند .وی در
ادامه ،با اشــاره به این که داستان فیلم ،مسیر از خودگذشتگی
را طــی نموده و امید ان دارد همین امر موجب ترویج فرهنگ
از خودگذشتگی و ایثار در میان جامعه شود ،افزود :مسیر تولید
این فیلم و دیگر اثار مشــابه در وضعیت فعلی کرونایی باعث
ایجاد تضاد و مشکالتی شده و هنرمندان و کارگردانان از لحاظ
جانی و جســمانی در خطر هستند و باید پذیرفت که وضعیت
انان در حین کار مساعد نیست و بسیاری از این عزیزان در این
مسیر جان خود را از دست داده و یا دچار شرایط سخت بیماری
شــده اند .این کارگردان ســینما با اذعان به این امر که تولید
فیلــم در این وضعیت به دلیل قرنطینه بودن از اهمیت باالیی
برخوردار اســت و در عین حال ،شــرایط فضا را به گونه ای دو
قطبی کرده است که تضاد و دوگانگی بین تولید کردن و نکردن
فیلم وجود دارد و از یک طرف مخارج مالی و از یک طرف مردم
و وضعیت سالمت عوامل یک پروژه برای تولید کننده اهمیت
بسیار زیادی دارد ،ادامه داد :به گفته وزیر بهداشت هنرمندان
و تولید کنندگان فیلم ،حتی در شرایط موجود نیز می بایست
باید به کارشان ادامه بدهند ،اما نکته قابل تاملی که این روزها
در این مسیر خلل ایجاد می کند ،عدم وجود محتوای مناسب
برای نداشــتن محتوا برای تولید فیلم اســت .یکانی ،با اشاره
به اینکه اســتفاده از بازیگران و استعدادهای جوان در فیلم ها
کمرنگ شــده است و بیشتر از هنرمندان معروف و کسانی که
مردم انها را دوست دارند استفاده می کنند ،اظهار داشت :باید
پذیرفت که در این روزها مالک و معیار تولید فیلم نباید بازیگر
باشد ،چرا که معتقدم محتوا و سوژۀ ساخت نکته مهم تری است
و البتــه این نکته نیز نباید از اذهــان دور بماند که در بعضی
سه شنبـــــــــه 11اذر ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1341
سینمــــــا
قبل از ورود به مبحث فیلم «سراســر شب» بر خود الزم دانستم در ابتدا قدری از فیلمساز ِفیلم
سخن بگویم چرا که قطعا «سراسر شب» فیلمی بسیار نزدیک به لحظات شخصی فرزاد موتمن
و جهان بینی اوست .فرزاد موتمن را نه توفیق دیدار از نزدیک داشته ام و نه مجالی برای گفتگو
با او ،اما همیشه برایم بسیار قابل احترام بوده است ،گفتگوهایش را همیشه دنبال کرده ام و نقد
و نظرهایش در جهان ســینما همیشه برایم جذاب و قابل تامل بوده است .فیلمسازی که تاریخ
ســینما را به خوبی می شناســد ،با ادبیات جهان اشناست و در کنار ان با وقایع رو ِز جامعه خود
و جهان امروز بیگانه نیســت .سینمای کالسیک را بســیار دوست دارد و هنر مدرن را به خوبی
می شناســد .شاید اشاره به این ها الزم بود تا بدانیم با فیلمســازی روبرو هستیم ،که شناخت و
جهان بینی اش از ســینما انقدری ســنگینی می کند که توقع مان را از اثار او باال ببرد .اما در
مورد فیلم باید بگویم با تمام احترامی که برای فیلمساز ان قائل می باشم ،اثری نیست که بتواند
حتی مخاطب خاص ســینما را به وجد اورد .اگرچه قبــل از دیدن فیلم این امادگی را در خود
ایجــاد کرده بودم که بــا اثری غیر متعارف روبرو خواهم بود و نباید چندان به دنبال روابط علت
و معلولی در فیلم باشــم اما انچه که بیشتر با ان مواجه شدم اشفتگی بود تا ساختار شکنی چه
در فرم و چه در محتوای اثر.
اگرچه فرم ِ روایت فیلم ،روایتی خطی نیست و پازل ها باید در کنار هم چیده شوند تا به محتوای
ِ
جذابیت قرار
اثر نزدیک شویم ،اما انقدری ساختار روایی ُگنگ و پریشان گوست که در لحظاتی
دادن پازل ها در کنار یکدیگر برای مخاطب از دست می رود و انگار میلی به ادامه و دنبال کردن
فیلم را ندارد « .سراسر شب» پر است از لحظات و گفتگوهایی که به تنهایی شاید برای مخاطب
فیلم بین و خاص ســینما جذاب و قابل توجه باشد اما در کلیت ،اثری نیست که از یک انسجام
الزم برخوردار باشد و اسکلت بندی اش درست چیده شده باشد .شاید انچه که از جذابیت فیلم
نیــز تــا اندازه ای کم می کند روایت موازی از کاراکتر دیگــری از فیلم با بازی « ازاده صمدی «
اســت که همچون وصله ای ناجور به فیلم چســبیده است و تنها کاری که می کند مخاطب را از
قصه اصلی فیلم دور می کند .شــاید اگر موتمن تمرکز بیشتری را بر روی کاراکتر داود مرادی با
بازی امیر جعفری گذاشته بود و شخصیتی باورپذیر تر برای مخاطب خلق می کرد ،اثر او از اقبال
بهتری برخوردار بود .کارگردان ِ بی پولی که اتفاقا شناخته شده است و در روزگاری فیلم کمدی
او جزو پرفروش ترین فیلم های دوران خود بوده اســت اما امروز برای ســاخت فیلمی با تعلقات
خاطر خودش با چالش های اساسی روبروست .موتمن در پرداخت روایت اصلی فیلم نیز که قصه
دختری اســت که به دنبال جوابی برای خواب طوالنی خواهرش که عاشق سینماست ،می گردد،
نیز چندان موفق نبوده اســت و حاشیه های فیلم بر متن ِ اثر سوار است .خارج از تمام نقدهایی
3
فیلم ها از بازیگران معروفی برای دیده شــدن استفاده کرده اند،
اما محتوای اصلی فیلم کار خوبی نبوده اســت .وی با اشاره به
اینکه هنوز در سینما اســتعداد های درخشانی داریم که هنوز
دیده نشده اند ،تصریح کرد :ما تالش می کنیم که در هر فیلم
از دو یا چند بازیگر جدید در نقش های اصلی استفاده کنیم تا
فضا برای جوانان باز شــود ،چرا که معتقدم حوزه سینما نباید
محدود باشد و همچنین بین مسیر نباید به سمتی برود که اگر
فیلم از لحاظ ســاختار و کارگردانی و همچنین بازیگران خوب
و اســتعدادهای جوان برخوردار باشد ،به دلیل نبود چهره های
بازیگری از بین برود .یکانی انتخاب درست مسئولیت های تیم
تولید را از مهم ترین وظایف یک کارگردان برشمرده و با اشاره
به این امر که گاهی دانشجویان برای امرار معاش در حرفه های
ســینمایی مانند تدوین ،مدیریت تولید و دســتیار کارگردانی
فعالیت می کنند و این تخصص ها را می اموزند ،یاداور شد :نکته
قابل تامل این است که امکان این که بتوان در تمامی رشته های
ســینمایی به صورت تخصصی کار کرد وجود ندارد و نیازی به
یادگیری همه انها نیست .این کارگردان سینما با اشاره به این
که توصیه به هنرجویان یادگیری یک رشته به صورت حرفه ای
و تخصصی است و رفتن به رشته ای که توانایی و استعداد دارند،
گفت :فرد باید در مسر استعدادهایش حرکت کند تا موفقیت
خویش را در رشته ای که در ان استعداد دارد رقم بزند .وی در
پایان با ابراز تاسف از این که نگاه های هنرجویان در رشته های
مختلف سینما تخصصی نیست ،افزود :هنرجویان باید از تجربه
دیگران اســتفاده کنند و در یک رشته ای که به ان عالقه مند
هستند فعالیت کند.
بهنوش بختیاری ،شهین تسلیمی و حشمت ارمیده به
ناچاری پیوستند
یکانی در مورد «ناچاری» با اشــاره بــه این که این فیلم بلند
داستانی پروانه ساخت از سازمان سینمایی دریافت کرده است،
گفت :این فیلم هم اکنون در مرحله پیش تولید بوده ،انتخاب
بازیگــران و تمرین و دورخوانی می باشــد ،فیلمبرداری ان از
نیمه اذرماه شــروع خواهد شد و تصویر برداری در شهر تهران
و کرج انجام خواهد پذیرفت .محمد رضا یکانی« ،ناچاری» را بر
اساس متنی از پدرام افشار و نفیسه نوری ،به همت «موسسه
فیلمســازی یکان تصویر تهران» مقابل دوربین خواهد برد .در
این فیلم که داســتان انان بر اساس داستان فیلم بر محوریت
موضوع ناباروری اســت و بر محور گذشــت و ایثار و ستایش
مقام مادر است و مخاطب عام را در ژانر اجتماعی جامعۀ هدف
خویش قرار داده اســت ،بهنوش بختیاری ،شــهین تسلیمی،
حشــمت ارمیده با معرفی :منصور صوفــی ،روژین تیزهوش،
رایحه تیموری ،شــروان یکانی ،فاناز سلوکی ،فریبرز یوسفی،
مسعود شــهری ،محســن میرزایی ،علی اصغر ایزی ،مسعود
براتی و یاســر حیدری به ایفای نقش می پردازند .مدیر تصویر
برداری :بهرام لطفی ،مدیر تولید :رایحه تیموری ،صدابردار :امیر
حسین کریمی ،دستیار کارگردان و برنامه ریز :شروینه دیدنده،
دستیاران کارگردان :حسین خونکا ،مرتضی علیزاده ،مدیرروابط
عمومی و مشاور رسانه ای :امین کردبچه چنگی ،منشی صحنه:
شــیده غفاریان ،طراح صحنه :محمد یارمحمدی ،طراح لباس:
صنم حســین پور ،چهره پرداز :شــهره خراســانی ،دستیاران
فیلمبــردار :علی روحی ،محمد رامین تیموری ،عکاس :ســارا
ســاکی ،فیلمبردار پشت صحنه :امیر حسین احسانی ،دستیار
لباس :فاطمه یوسفی ،دستیار صحنه :زینب یوسفی ،تدارکات:
نیما اســامی ،امیر حسین قاضی عوامل اخرین اثر محمدرضا
یکانی در مقام تهیه کننده و کارگردان هستند.
فیلم ســینمایی «عطر مینــو» (نام موقت) به نویســندگی و
کارگردانی محسن جسور با پشت سر گذاشتن اخرین مراحل
ِ
فنی برای اکران اماده شــد .فیلم سینمایی «عطر مینو» (نام
موقت) به نویسندگی و
کارگردانی محسن جسور که فیلمبرداریِ
ِ
ان سال گذشته در لوکیشن های خارج از تهران به انجام رسیده
بود ،با پشــت سر گذاشــتن اخرین مراحل فنی برای اکران و
حضور در جشنواره های داخلی و خارجی اماده شد« .عطر مینو»
به عنوان اولین فیلم بلند جسور ،اثری اجتماعی با نگاه به موضوعی
انسانی است که به برشی از زندگی زنی سرگشته می پردازد که
با کشــف رازی پنهان ،دچار چالش می شود .فرناز زوفا ،حسین
پاکدل ،حسام محمودی به همرا ِه محمدرسول صفری ،مسعود
عجمیان،یاسمنترابی،رابعهمدنیوعلی اکبرقاضی نظامبازیگران
این فیلم سینمایی هستند .محسن جسور سابقه ساخت چندین
فیلم کوتاه و حضور در جشنواره ها ،نگارش فیلمنامه بیش از ۱۰
فیلمسینمایی،تلویزیونیوسریال،نگارشنمایشنامهوهمچنین
دریافت جایزه تندیس زرین جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان
برای فیلم «اوا» و حضور در هیات انتخاب و هیات داوران چند
جشنواره سینمایی را در کارنامه خود دارد.
«جمشیدیه» انالین اکران می شود
فیلم سینمایی «جمشیدیه» ساخته یلدا جبلی در فیلیمو
و نماوا به صورت انالین اکران می شود.
«جمشــیدیه» بــه تهیه کنندگی محمدصــادق اذین و
فردین خلعتبری از سه شــنبه ۱۱اذرماه ســاعت ۲۰در
سامانه های فیلیمو و نماوا به صورت انالین اکران می شود.
«جمشیدیه» دومین فیلم بلند ســینمایی یلدا جبلی در
فضایی متفاوت نسبت به فیلم «داره صبح میشه» ساخته
شده اســت که نگاهی به یکی از معضالت چالش برانگیز
جامعه دارد .ســارا بهرامی ،حامد کمیلی ،پانته ا پناهی ها،
سعید چنگیزیان ،ستاره پسیانی ،ندا جبرائیلی ،شادی کرم
رودی ،محمــد ولی زادگان ،کاوه کاتــب ،حمیرا نونهالی،
لیلی فرهادپــور ،غالمرضا کیایی نژاد ،حســین دالمن با
حضور کیومرث پوراحمد ،بهرام عظیمی و بهرنگ تنکابنی
از جمله بازیگرانی هســتند که در این فیلم نقش افرینی
دارند .عوامل فیلم عبارتنــد از کارگردان و تدوینگر :یلدا
جبلی ،فیلمبردار :معیــن مطلبی ،صدابردار :مهدی صالح
کرمانی ،اهنگســاز و طــراح صحنه :فردیــن خلعتبری،
صداگذار :ارش قاســمی ،گریم :عظیم فراین ،مدیر تولید:
ارش جبلــی ،عــکاس :حبیب مجیدی ،روابــط عمومی:
ســپیده حیدرابادی« .جمشــیدیه» در ســی و هفتمین
جشنواره فیلم فجر نمایش داده شده است. صفحه 3
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره • 1341سهشنبه 11اذرماه • 1399سال سیزدهم • 4صفـــحه
گالیه خواننده سرشناس ترکیه
از عوامل سریال «پدرخوانده»
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
11:53
اذان ظهر
16:51
غروب افتاب
17:11
اذان مغرب
05:27
اذان صبح فردا
06:56
طلوع افتاب فردا
گنج سخن
امام حسین علیه السالم :
هر کس فکرش به جایى نرسد و راه تدبیر بر او بسته شود،
کلیدشمداراست.
بحاراالنوار ،ج ،75ص128
پندبزرگان
مایه خوشبختی انسانیت است
که هر انسانی فقط انی هست که هست.
فرناندوپسوا
حافظانه
دیدم به خواب خوش که به دستم پیاله بود
تعبیر رفت و کار به دولت حواله بود
چل سال رنج و غصه کشیدیم و عاقبت
تدبیر ما به دست شراب دوساله بود
این روزها خبری مبنی بر همکاری «ماهسون کرمزگول» خواننده سرشناس ترکیه ای برای بازی
در ســریال «پدرخوانده» به شدت در فضای مجازی و برخی رسانه ها منتشر شده که گالیه این
هنرمند را نیز درپی داشت.
این روزها خبری مبنی بر همکاری «مهسون کرمزگول» خواننده سرشناس ترکیه ای برای بازی
در ســریال «پدرخوانده» به شدت در فضای مجازی و برخی رسانه ها منتشر شده که گالیه این
هنرمند را نیز درپی داشته است.
بر اساس خبرهای پراکنده ،مذاکراتی از طرف عوامل ساخت سریال «پدر خوانده» با این خواننده
محبوب و مشــهور کشور ترکیه برای بازی و نیز خوانندگی در این سریال و تیتراژ پایانی صورت
گرفته که ظاهرا چون فعال در مرحله پیشنهاد است و خواننده مذکور توافق نهایی را به مرحله بعد
از خواندن و پذیرش فیلمنامه و شــرایط و خواسته هایش موکول کرده ،قرار بر این بوده که فعال
چیزی رسانه ای نشود در حالیکه تا همینجای کار به سرعت در فضای مجازی و برخی رسانه ها
منعکس شده که گالیه «ماهسون» را در پی داشته است.
هــادی انبار دار مدیرتولید و مجری طرح ســریال «پدرخوانده» درباره ایــن پروژه گفته بود :این
مجموعه قرار است در دو فصل برای پخش از شبکه نمایش خانگی تولید شود که هر فصل از این
سریال ۱۸قسمت خواهد بود.
وی افزود :مرتضی شایســته تهیه کنندگی این ســریال و رحیم طوفان نیز کارگردانی را برعهده
خواهد داشت .فیلمنامه این مجموعه را مجید برزگر و لیال نیک ذات به صورت مشترک نوشته اند.
مجری طرح سریال «پدرخوانده» گفت :بخش هایی از سریال در ترکیه فیلمبرداری می شود و در
این سریال بازیگران ایرانی و ترکی حضور خواهند داشت.
بــه گفته وی ،برای حضور «ماهســون کرمزگول» خواننده ،بازیگر و کارگــردان کرد تبار ترکیه
مذاکرات انجام شــده اســت و انتظار می رود وی به عنوان بازیگر در این سریال حضور یابد .این
فیلم یک ملودرام اجتماعی اســت که داســتانش از ابتدای انقالب اغاز شده و تا زمان حال ادامه
خواهد داشت.
پس از انتشــار این خبر «ماهسون کرمزگول» در صفحه اینستاگرام خود ضمن گالیه ای ضمنی
نوشت :فقط یک سناریو به دست من رسیده و تنها یک پیشنهاد است .اگر دوستش داشته باشم
و درباره شــرایط به توافق برسیم در این سریال بازی خواهم کرد .البته که رسانه ای کردن ان از
سوی طرف ایرانی یک رفتار غیر حرفه ای بود.
صیاد عاشق
دانیال جراهی
پســر جوان که چهره اش زیر نــور افتاب همچون
کویر ســوخته بود از دریا بر می گشــت .خسته و
ناراحت ،می شد فهمید که صید خوب نبوده است.
به ســمت قهوه خانه ای که من انجا نشسته بودم
امد ،تقریبا روبه روی من نشسته بود .نگاهش کردم
عمامــه اش که محلی ها به ان پاک می گویند را باز
کرد و کنارش گذاشت .در چشمانش دریایی پنهان
شده بود .فهمید غریبه ام جلو امد و گفت :مهمانی؟
از اینکه گفــت« :مهمانی» تازه فهمیدم که چقدر
نمی دانم مهمانوازی چیســت .شاید اگر من جای
او بودم می گفتــم :خوش امدی غریبه .او حتی به
روی من نیاورد که غریبه ام .زیاد حرف نمی زد ولی
نمی دانم چرا سکوتش همواره پر از حرف های نگفته
بود که البه الی اخمش و چشــمان چون دریایش
اسیر شده بود و سرگردان واژه بود .می خواستم سر
حرف را باز کنم که گفتم :اوضاع صید خوبه؟ سرش
را باال نیاورد ولی چشمانش را از روی زمین به طرفم
بلند کرد و گفت :خداروشکر ،ولی خوب نیست .با
کمی ناراحتی گفتم :تــو صیاد با تجربه ای به نظر
میای حتماً می تونی بهتر صید کنی .پورخندی زد
و گفت :من خودم صیدم .سکوت شد و به خوردن
دانه هایی که نمی دانم چه بود به همراه چای ادامه
دادیم .از البه الی وســایلش ســر سازی نی شکل
بیرون زده بود .باز به دنبــال راهی بودم که بتونم
بیشــتر حرف بزنیم .خیلی همدردانــه و به ارامی
گفتم :عاشقی؟ اینبار ســرش را باال اورد و گفت:
صیاد وقتی عاشق میشــه صید میشه؛ لبخند زد،
ولی از دریای چشم هایش قطره های بلوری بیرون
می ریخت .تا حاال ندیده بودم کسی با لبخند گریه
کند .می خواستم جایی بهتر او را ببینم برای همین
گفتم :کی برام نی میزنی که باهم گریه کنیم رفیق!
بدون لحظه ای درنگ گفت :همین امشب لب دریا
منتظرتم مهمان .افتاب سوزان خودش را به سیاهی
شــب و نور ســتاره ها فروخت و شب شد .رفتم به
سمت ســاحل .اتشــی که برپا کرده بود را از دور
دیدم .خیلی وقت بود امــده بود و چایش قل قل
می کرد .نشستیم و هر دو به ساحل خیره شدیم و
او نی میزد و میزد ،واژه ای بین ما جاری نشــد ولی
اشک چرا .هیچ نگفتیم ولی هیچ دیگر بین ما نبود.
صبح که شد از گرمی افتاب بیدار شدم و پرسیدم:
نمی خوای برام تعریف کنــی؟ گفت :مهمانم ،اگر
گفتنی بود که به خودش می گفتم؛ گفتنی نیست.
پشت صحنه
بخاطر شرایط کرونایی و یجورایی نیمه تعطیل بودن چند وقتی است در پشت صحنه کمتر خدمتتان
هستم البته شرایط طوری هست که جلو و پشت صحنه انچنان فرقی هم باهم نداره و چیزی نمانده
کــه ندانیم و ندانید؛ فعال محکومیم به وضعیــت موجود به قول اقای ظریف خودمان انتخاب کردیم
اینطور زندگی کنیم .بعضی وقتها فکرش را می کنم که سرنوشــت انسان ها چقدر به سلیقه و قوانین
دست و پاگیر بشر و حاکمان مرتبط هست حالم از زنده بودن بهم می خورد؛ با اختالف دوران کنونی
را می تــوان از بی رحم ترین و کثیف ترین دوران حیات بشــر در کره خاکی برشــمرد که دولتها و
حاکمان بخاطر حفظ قدرت و پول دســت به هر جنایت احمقانه ای می زنند اســم خودشــان را هم
می گذارند بشر متمدن و توسعه یافته! صد رحمت به انسانهای غارنشین و دوران شورت سنگی.
از دیروز کمی ســردرد مشــکوک دارم به یکی از همکاران می گفتم می ترســم کرونا باشــه ظاهرا
ســردردهای این مدلی جزو عالئمش هســت می گفت برو دکتر شــاید توموری چیزی باشــه عمل
می کنی خوب میشه .شدیم مصداق بارز مثل یه مرگ بگیر که به تب راضی بشیم.
مرغ کیلو ۱۵هزار تومان را به کیلویی ۳۵رســاندند و انبارهای مرغ های یخ زده در شرف انقضا را با
کیلویی ۲۴هزار تومان فروختند به خلق اهلل؛ باید دست مریزاد گفت به مافیای اقتصادی کشور خاصه
اهالی مرغ و گوشت!
در قالب یک بیانه مطرح شد؛
سینماگران خطاب به شهید فخری زاده:
کاش به قدر بدخواهان می شناختیمت
در پی ترور ناجوانمردانه دانشمند شهید محسن فخری زاده جمعی از سینماگران با صدور
بیانیه ای از این اقدام ابراز تاســف کردند .جمعی از هنرمندان و سینماگران در پی ترور
ناجوانمردانه شهید محسن فخری زاده از دانشمندان هسته ای کشورمان در بیانیه ای عنوان
کردند که به این شخصیت برجسته افتخار می کنند .در متن این بیانیه امده است:
به نام خدا
خطاب به تویی که نمی شناختمت
خبر ترور ناجوانمردانه ات را شنیدیم و افسوس خوردیم که چرا به قدر بدخواهان میهن مان
تو را نمی شناختیم .کمی دیر شده ولی به پاس یک عمر تالش علمی بی منت و بی نام و
نشان برای اقتدار کشور عزیزمان ایران ،به تو افتخار می کنیم .روحت شاد
امضاکنندگان این بیانیه عبارتند از؛ پرویز پرستویی ،ابراهیم حاتمی کیا ،کمال تبریزی،
مجید مجیدی ،همایون اسعدیان ،منوچهر محمدی ،منوچهر شاهسواری ،مازیار میری،
رضا میرکریمی ،نرگس ابیار ،فرشته طائرپور ،محمد مهدی عسگرپور ،کامران ملکی ،رسول
صدرعاملی ،مجتبی راعی ،محمدحسین حقیقی ،حسن برزیده ،محمد علی نجفی ،حبیب
احمدزاده ،اتیال پسیانی ،فرهاد توحیدی ،اکبر نبوی ،فرهاد قائمیان ،ایرج تقی پور ،محمد
داودی ،عبدالحمید قدیریان ،علی قائم مقامی ،مهرداد فرید ،نوید محمودی ،بهمن اردالن،
حافظ احمدی ،محمد قاسمی ،محمدحسین مهدویان ،مهدی فخیم زاده ،مهدی عظیمی
میرابادی،دانشاقباشاوی ،کاظمدرستکار،پژمانمظاهری پور ،علیرضاشجاع نوری،علیرضا
گناه نو
جاللی ،سعید ارمند ،امیرحسین اشتیانی پور ،عبداله اسکندری ،محمد پیرهادی ،اصغر
پورهاجریان ،خیراله تقیانی پور ،علی جلیلوند ،نیما جاویدی ،محمدعلی حسین نژاد ،علی
حضرتی ،روح اهلل حجازی ،مهدی دادگو ،ســعید سعدی ،محمد شکیبانیا ،سحر صباغ
سرشت،علیطلوعی،محمدعباسیفرد،علیرضاقاسم خان،رضاکریمی،حسنمصطفوی،
مجید معدنی ،مجید مدرســی ،ایرج محمدی ،مجید مطلبی ،جواد نوروزبیگی ،مهدی
همایونفر،جمالساداتیان.
از سوی انجمن های نمایشی منتشر شد؛
دل نوشت ههنرمندانتئاتری
در محکومیت ترور شهید محسن فخری زاده
هنرمندان انجمن های هنرهای نمایشــی کشــور در محکومیت ترور شــهید محسن
فخری زاده دل نوشته ای را منتشر کردند.
هنرمندان انجمن هنرهای نمایشــی شعب سراسر کشور با توجه به حادثه تروریستی
روز جمعه هفتم ابان ماه که منجر به شهادت شهید محسن فخری زاده شد دل نوشته ای
را منتشــر کردند که متن ان به شــرح زیر اســت« :انا هلل و انا الیه راجعون؛ ســردار
دیگــری خون خــود را به پای درخت انقالب ریخت تا تنومندتر از همیشــه ،در برابر
بی عدالتی های جهان استوار باقی بماند.
او به خیل هم رزمانش پیوست و دعوت حق را لبیک گفت اما از او باید درسی اموخت
که دنیای امروزمان تشنه ان است« :خدمت کردن به وطن ،بی نام و نشان» او در چهار
دهه گذشته تمام خود را صرف پیشرفت انقالب و کشور در حوزه علم و فن اوری کرد
اما نام و نشانش برای بسیاری از ایرانیان تا لحظه شهادت ناشناخته بود .چه شیرین و
انســانی است این گونه بزرگوارانه در خدمت وطن خود بودن .انجمن هنرهای نمایشی
ایران و کلیه شــعب استانی در سراسر کشور ،شهادت مظلومانه این دانشمند هسته ای
را به خانواده ایشــان و همه ملت ایران تسلیت گفته و ارزومند است که منش و روش
رفتاری ان دانشمند عزیز ،در سطوح مختلف مدیریتی نهادینه شود .ترور نشان دهنده
ضعف و ناتوانی اســت و عاملین این جنایت بدون شک ضعیف ترین عالمند و روزی به
خاطر این خون های ریخته شده کمر خواهند شکست».
اخبار دیدنی
مراسم تشییع یپکر پرویز پورحسینی
مراسم تشییع یپکر پرویز پورحسینی بایزگر سینما ،تئاتر و لتوییزون ،یکشنبه نهم اذر در قطعه
هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار شد.
عکاس :موسسه هنرمندان یپشکسوت
ائینخاکسپارییپکرمطهردانشمندشهیدفخر
یزادهبهمنظورجلوگیریازازدحامجمعیتباحضور
فرماندهاننیروهایمسلحوخانوادهمعظمشهیدیپشازظهردوشنبه۱۰اذر۹۹برگزارشداماتعداد
محدودیازاقشارمخلتفمردمکهبهصورتافتاقیدرامامزادهصالحدرحالیزارتبودندنیزدراین
مراسمحضوریافنتد.یپکرمطهراینشهیدمخلصویب ادعایصنعتدفاعیدرصحنامامزاده
صالحودرکنارشهیدشهیراریبهخاکسپردهشد.عکس:سیدمحمدسعیدسجادی
اتیرخ 99 /9 /9از دو جنبه دارای اهمیت است .رویکرد منفی ،که بسیاری برای به دنیا اوردن فرزند
خود در این اتیرخ قتالی بسیار کردند و رویکرد مثبت ،که بسیاری از زوج های جوان در این روز
مراسم عقد و اغاز زندگی مشترک خود را البته با شرایط خاص کرونایی برگزار کردند .به گفته
رئیس کانون سردفتران ازدواج و طالق حدود ۸۰درصد ازدواج های اذرماه در اتیرخ 99/9/9به
ثبت رسید و به این ترتیب رکورد ثبت ازدواج در یک روز شکسته شد .عکس :مهدیه کرمانی صفحه 4