روزنامه هنرمند شماره 1341 - مگ لند
0

روزنامه هنرمند شماره 1341

روزنامه هنرمند شماره 1341

روزنامه هنرمند شماره 1341

‫سهشنبه‪11‬اذرماه ‪ 1399‬سال سیزدهم شماره ‪ 4 1341‬صفـــحه ‪ 2500‬تومـان ‪ISSN 2008-0816‬‬ ‫لزوم برگزاری‬ ‫جشنواره های هنری‬ ‫در شرایط پاندمی کرونا‬ ‫چیست؟‬ ‫هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید ‪www.magland.ir‬‬ ‫‪www.jaaar.com‬‬ ‫ایرج راد رئیس هیئت مدیره خانه تئاتر‪:‬‬ ‫تلو یز یون باید بیشتر‬ ‫به مسئله تئاتر بپردازد‬ ‫در قالب یک بیانه مطرح شد؛‬ ‫سینماگران خطاب به‬ ‫شهید فخر ی زاده‪ :‬کاش به قدر‬ ‫بدخواهان می شناختیمت‬ ‫بهپاسیکعمرفعالیتهنری‪:‬‬ ‫تقدیرکمیسیونملی‬ ‫یونسکو‪-‬ایران‬ ‫از «ژاله علو»‬ ‫گالیه خواننده‬ ‫سرشناس ترکیه از عوامل‬ ‫ســریال «پدرخوانده»‬ ‫محمدرضا یکانی‪:‬‬ ‫چهره بازیگر نباید بر‬ ‫محتوا و سوژه فیلم بچربد‬ ‫«دیو پراوز»‪ ،‬کاراکتر‬ ‫ِ‬ ‫به یاد ماندنی جنگ ستارگان‬ ‫درگذشت‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫یک بام و دو هوای وزارت ارشاد در برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر؛‬ ‫سه شنبـــــــــه ‪ 11‬اذر ماه ‪ 1399‬سال سیزدهم شمــاره ‪1341‬‬ ‫لزومبرگزاریجشنواره هایهنریدرشرایطپاندمیکروناچیست؟‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫& ‪ART‬‬ ‫‪CULTURE‬‬ ‫فرهنگ و هنر‬ ‫اخبار‬ ‫به پاس یک عمر فعالیت هنری‪:‬‬ ‫کمیسیون ملی یونسکو‪-‬ایران‬ ‫از «ژاله علو» تقدیر کرد‬ ‫بازیگر‪ ،‬گوینده و صداپیشــه پیشکسوت در حاشیه برپایی‬ ‫اولین دوره از جشــنواره فیلم کوتاه سلفی ‪ 20‬تقدیر شد‪.‬‬ ‫لوح تقدیر و هدیه کمیســیون ملی یونسکو‪-‬ایران به پاس‬ ‫یک عمر فعالیت هنــری ژاله علو به این بازیگر‪ ،‬گوینده و‬ ‫صداپیشه پیشکسوت از سوی مریم دوستی دبیر جشنواره‬ ‫اهدا شد‪.‬‬ ‫ژالــه علــو متولد ‪ ۱۴‬مــرداد ‪ ۱۳۰۶‬در تهران و شــاعر‪،‬‬ ‫گوینده رادیو‪ ،‬صداپیشه و بازیگر تئاتر‪ ،‬سینما و تلویزیون‬ ‫است‪ .‬این هنرمند برجسته در اثار متعددی سابقه حضور‬ ‫درخشــان داشته و در ســال ‪ ۸۹‬به عنوان چهره ماندگار‬ ‫معرفی شده است‪.‬‬ ‫اولین جشنواره فیلم کوتاه سلفی ‪ 20‬با احترام به سالمتی‬ ‫مخاطبان و هنرمندان‪ ،‬ایین اختتامیه خود را که قرار بود‬ ‫‪ ۵‬ابان ماه برگزار شود‪ ،‬پیروی تابعیت از تصمیمات ستاد‬ ‫مقابله با کرونا لغو و به زمان دیگری موکول کرد‪.‬‬ ‫هفته فیلم ایتالیا ‪ 11‬تا ‪ 15‬اذر‬ ‫از طریق پلتفرم هاشور‬ ‫برگزار می شود‬ ‫برنامه نمایش پنج فیلم حاضر در هفته فیلم ایتالیا که ‪11‬‬ ‫تا ‪ 15‬اذرماه از طریق پلتفرم هاشور نمایش داده می شود‪،‬‬ ‫اعالم شد‪.‬‬ ‫در اولین روز از برگزاری این رویداد یعنی روز ســه شنبه‬ ‫‪ 11‬اذرمــاه فیلم «مادرم» بــه کارگردانــی نانی مورتی‬ ‫ســاعت ‪ 17:40‬تا ‪ 19:30‬و فیلم «الزاروی خوشــحال»‬ ‫به کارگردانی الیچه رورواکر ســاعت ‪ 19:40‬تا ‪ 21:45‬در‬ ‫پلتفرم هاشور نمایش داده می شوند‪.‬‬ ‫«جــاده نفت» بــه کارگردانی برناردو برتولوچی ســاعت‬ ‫‪ 17:30‬تا ‪ 19:50‬و فیلم «جایی که سایه ها فرو می افتند»‬ ‫به کارگردانی والنتینا پدیچینی ســاعت ‪ 20:10‬تا ‪21:50‬‬ ‫از جمله فیلم هایی هســتند که روز چهارشنبه ‪ 12‬اذرماه‬ ‫اکران انالین و رایگان می شوند‪.‬‬ ‫در سومین روز از برگزاری این رویداد یعنی روز پنجشنبه‬ ‫‪ 13‬اذرمــاه فیلم «مارتیــن ایدن» بــه کارگردانی پیترو‬ ‫مارچلو ‪ 17:45‬تا ‪ 19:50‬نمایش داده می شود و همچنین‬ ‫در ادامه نمایش فیلم های این هفته فرصت مجددی برای‬ ‫تماشای اثار فراهم شده اســت و در همین روز «مادرم»‬ ‫به کارگردانی نانی مورتی ســاعت ‪ 20‬تا ‪ 21:45‬از سایت‬ ‫هاشور قابل مشاهده است‪.‬‬ ‫روز جمعــه ‪ 14‬اذرماه فیلم های «جایی که ســایه ها فرو‬ ‫می افتند» بــه کارگردانی والنتینا پدیچینی ســاعت ‪18‬‬ ‫تا ‪ 19:40‬و «الزاروی خوشــحال» بــه کارگردانی الیچه‬ ‫رورواکر ســاعت ‪ 19:50‬تــا ‪ 22‬نمایش داده می شــوند‪.‬‬ ‫همچنیــن در اخرین روز از برگزاری این رویداد‪ ،‬شــنبه‬ ‫‪ 15‬اذرماه فیلم های «جاده نفــت» به کارگردانی برناردو‬ ‫برتولوچی ساعت ‪ 17‬تا ‪ 19:20‬و فیلم «مارتین ایدن» به‬ ‫کارگردانی پیترو مارچلو ســاعت ‪ 19:30‬تا ‪ 21:40‬اکران‬ ‫می شوند‪.‬‬ ‫ایــن هفته فیلم از ‪ 11‬تا ‪ 15‬اذرماه ‪ 99‬مصادف با ‪ 1‬تا ‪5‬‬ ‫دسامبر ‪ 2020‬از طریق پلتفرم هاشور به صورت انالین و‬ ‫رایگان برگزار می شود‪.‬‬ ‫اصرار دولت برای برگزاری جشنوار ه فیلم فجر در روزگار کشتار کرونایی مایه تعجب است و باید پرسید ایا‬ ‫کارنامه فرهنگی دولت از جان اهالی فرهنگ و رسانه مهم تر است؟ سیمرغ سی و نهمین جشنواره فیلم فجر‬ ‫حتی اگر پر پرواز و توان پریدن داشته باشد‪ ،‬معلوم نیست که دستی او را پرواز بدهد یا خیر؟ سیمرغ این‬ ‫جشنواره مطرح سینمایی‪ ،‬فرهنگی و هنری این بار در سیاست های یک بام و دو هوایی ناشی از حمله ویروس‬ ‫بی رحم و کشنده ای به نام کرونا گرفتار شده است و هر بار خبری به گوشش می رسد که نمی داند می تواند پرواز‬ ‫کند یا خیر؟ یکبار وزیر فرهنگ از برگزاری جشنواره فجر و تمام جشنواره های هنری دیگر می گوید و یکبار‬ ‫دیگر خبری منتشر می شود که جشنواره برگزار نمی شود و بار دیگر دبیر جشنواره ان را از اساس کذب می داند‪.‬‬ ‫امار باالی مبتالیان در کنار تعطیلی سینماها قاعدتاً می گوید که محل برگزاری جشنواره ها یعنی سالن های‬ ‫سینما محل امنی نیستند‪ ،‬و اگر نه چرا سینماها را بستند؟ سینماداران در این مدت در کرنای ایمنی سینماها‬ ‫دمیدند تا بگویند که سینما محلی مطمئن و ایمن برای تماشای فیلم است‪ .‬زور انان در هر حال بر ستاد ملی‬ ‫کرونا چندان نچربید و سینماها بار دیگر به خاطر محدودیت بلندمدت از نظر زمانی‪ ،‬بسته شد‪ .‬مشکالت انان و‬ ‫گرفتاری های اداری و کاری و بی توجهی دولت به انان بماند‪ .‬اما اصرار دولت برای برگزاری جشنواره نیز عجیب‬ ‫است‪ .‬وزارت فرهنگ و به طور روشن سازمان سینمایی که می داند سینماها از نظر ستاد کرونا چندان محل‬ ‫امنی برای حضور مردم نیست‪ ،‬حاال تصمیم بر برگزاری جشنواره دارد‪ .‬طبق روال هر ساله جشنواره هر روز‬ ‫الاقل سه فیلم سینمایی باید اکران کند و همینطور هر فیلم یک نشست خبری دارد که همه انها در فضایی‬ ‫بسته است‪ .‬چه کسانی به جشنواره می روند؟ تمامی عناصر فرهنگی و رسانه ای کشور که حیات این حوزه به‬ ‫انها بستگی دارد‪ ،‬مانند هنرمندان‪ ،‬نویسندگان و اصحاب رسانه که از دست دادن برخی از انان در همین ‪9‬‬ ‫ماه گذشته اندوه فراوانی را برای خانواده فرهنگ و هنر ایران ایجاد کرد‪ .‬ایا دولت به این موضوع اندیشیده است‬ ‫که در صورتی که جشنواره برگزار شود و تعدادی از اصحاب هنر و رسانه جانشان به خطر بیفتد چه جوابی‬ ‫باید بدهد؟ البته برای برگزاری جشنواره باید فیلم هایی نیز اماده باشد که در این مورد به اندازه کافی فیلم برای‬ ‫اکران و شرکت در جشنواره وجود دارد‪ .‬فیلم هایی که یا در حال فیلمبرداری و پشت سرگذاشتن مراحل فنی اند‬ ‫یا تمام مراحل را طی کردند و می توانند وارد مسابقه شوند‪ .‬فیلم هایی مانند‪ :‬تک تیرانداز علی غفاری‪ ،‬قهرمان‬ ‫اصغر فرهادی‪ ،‬گشــت ‪ 3‬سعید سهیلی‪ ،‬دست انداز کمال تبریزی‪ ،‬مست عشق حسن فتحی‪ ،‬شب داخلی‬ ‫دیوار وحید جلیلوند‪ ،‬روشن رو ‪‎‬ح اهلل حجازی‪ ،‬ابلق نرگس ابیار‪ ،‬یدو مهدی جعفری‪ ،‬شیشلیک محمدحسین‬ ‫مهدویان‪ ،‬کوسه علی عطشانی‪ ،‬بچه گرگ های دره سیب فریدون نجفی‪ ،‬برای مرجان حمید زرگرنژاد‪ ،‬مهران‬ ‫رقیه توکلی‪ ،‬لوپتو عباس عسکری و‪ ...‬همینطور فیلم هایی که از سال گذشته برای حضور در جشنواره جا‬ ‫مانده اند نیز می توانند به فهرست شرکت کننده ها اضافه شوند‪ .‬فیلم هایی مانند المینور داریوش مهرجویی‪.‬‬ ‫بنابراین جشنواره از این نظر دچار فقر نیست و ظرفیت الزم برای برگزاری را دارد‪ .‬از سوی دیگر همان طور که‬ ‫قب ً‬ ‫ال دبیر جشنواره در مصاحبه به ما گفته بود امکان اکران انالین بدون شک منتفی است و برای همین در‬ ‫صورت برگزاری جشنواره فیلم ها باید به صورت فیزیکی و حضوری برای مخاطبین اکران شود‪ .‬اصحاب رسانه‬ ‫ان قدر تعدادشان باال است که حتی اگر بخشی از انان را حذف کنیم باز هم تعداد بسیار زیادی در جشنواره‬ ‫حضور خواهند داشت و بنابراین در صورت ابتالی حتی یک نفر به کرونا می توان زنجیره ای از مبتالیان را در‬ ‫نظر گرفت که امری بسیار خطرناک خواهد بود‪ .‬اما با تمام این اوصاف و با وجود تجربه خوب عدم برگزاری‬ ‫جشنواره جهانی فیلم فجر و انتقال ان به سال اینده‪ ،‬گویا دولت اصرار دارد که حتی به قیمت جان فرهنگیان‬ ‫هم که شده این جشنواره را برگزار کند و بی خیال ان نیست! واقعاً در صورتی که امسال این جشنواره برگزار‬ ‫نشود چه لطمه ای به سینمای ایران وارد می شود و چه اتفاق دردناکی رخ خواهد داد؟ فیلم هایی که تمایل‬ ‫داشتند در جشنواره حاضر شوند هم می توانند با بازگشایی سینماها وارد چرخه اکران شوند و در صورت فراهم‬ ‫بودن شرایط اکران خوبی را تجربه کنند‪ .‬البته تصمیم قطعی هنوز گرفته نشده است و شاید برگزاری ان لغو‬ ‫شود‪ .‬در هر حال انچه که مهم بود تصمیم و رویکرد بخش فرهنگی دولت در این امتحان سخت بود تا ببینیم‬ ‫ایا دولت تصمیم عاقالنه و منطقی می تواند بگیرد یا خیر که متاسفانه اصرار ان برای برگزاری این جشنواره‬ ‫نشان داد که اهم فی االهم کردن وزارت فرهنگ به خاطر بازی قدرت و پر کردن رزومه و کارنامه فرهنگی‬ ‫دولت تدبیر و امید موضوعیت بیشتری دارد‪ .‬دو هفته تعطیالت تمام کسب و کارها نشان داد که مقابله با این‬ ‫ویروس چه مشکالت و دردسرهایی دارد؛ حاال برگزاری یک جشنواره در این میان چقدر مهم است؟ بنابراین‬ ‫سیمرغ امسال همان بهتر که در خواب بماند و سال اینده پر پرواز بگشاید‪ .‬اینگونه خاطره ای تلخ از جشنواره‬ ‫فیلم فجر باقی نمی ماند و می توان به جشنواره ای پر خاطره برای سال بعد فکر کرد‪.‬‬ ‫ایرج راد رئیس هیئت مدیره خانه تئاتر‪:‬‬ ‫تلویزیون باید بیشتر به مسئله تئاتر بپردازد‬ ‫رئیس هیئت مدیره خانه تئاتر گفت‪ :‬اگر هر شــبکه در طول‬ ‫هر ماه یک تئاتر پخش کند‪ ،‬هم از نظر گســترش و اشــاعه‬ ‫تئاتر تاثیرگذار خواهد بود و هم اینکه می تواند بســیاری از‬ ‫مشکالت اشــتغال زایی هنرمندان تئاتر را سر و سامان بدهد‬ ‫ولی متاسفانه این کار را نمی کنند‪.‬‬ ‫ایــرج راد رئیس هیئــت مدیره خانه تئاتــر در گفت وگو با‬ ‫هنرانالیــن درباره پخش تله تئاترهایی که اخیرا ً از شــبکه‬ ‫چهار ســیما پخش می شــود گفت‪ :‬من خوشحال هستم که‬ ‫باالخــره تلویزیون تصمیم گرفت به گونه ای تلهتئاترهایی که‬ ‫قب ً‬ ‫ال ضبط کــرده بود را مجدد پخش کند‪ .‬وی ادامه داد‪ :‬در‬ ‫طی ســال های اخیر من بارها از سازمان صداوسیما خواهش‬ ‫کرده ام تا در شــبکه های مختلف تئاتــر پخش کند‪ .‬اگر هر‬ ‫شــبکه در طول هر مــاه یک تئاتر پخش کنــد‪ ،‬هم از نظر‬ ‫گســترش و اشــاعه تئاتر تاثیرگذار خواهد بود و هم اینکه‬ ‫می تواند بسیاری از مشکالت اشتغال زایی هنرمندان تئاتر را‬ ‫سر و سامان بدهد ولی متاسفانه این کار را نمی کنند‪.‬‬ ‫رئیــس هیئت مدیــره خانه تئاتر عنوان کــرد‪ :‬اگر امکاناتی‬ ‫فراهم بیاید که بشود به نوعی برای ضبط کارهای جدید نیز‬ ‫در زمــان کرونا اقدام کرد اتفــاق خوبی می افتد‪ .‬من امیدوار‬ ‫هســتم که کرونا هر چه زودتر شرش را از جهان کم کرده و‬ ‫همچنین پخش تلهتئاتر بتوانــد در دل تلویزیون ادامه پیدا‬ ‫کند‪ .‬امیدوارم این کارها از شــبکه های دیگر نیز پخش شود‬ ‫تا مردم از طریق صداوســیما بتوانند ارتباط بیشتری با تئاتر‬ ‫بگیرند‪ .‬ایرج راد در پاسخ به این سوال که چرا در سال های‬ ‫قبل این اتفــاق در تلویزیون نمی افتــاد‪ ،‬تصریح کرد‪ :‬ما در‬ ‫سال های گذشته نیز پیگیر بودیم‪ .‬در زمانی که اقای الریجانی‬ ‫رئیس سازمان صداوسیما بودند‪ ،‬یادم است با دکتر رفیعی به‬ ‫خدمت ایشــان رفتیم و یک گفت وگویی با هم انجام دادیم‪.‬‬ ‫ایشان در ان جلســه پذیرفتند که شبکه چهار متولی ضبط‬ ‫تئاترهای تلویزیونی باشــد و از ان طریق به شبکه های دیگر‬ ‫نیــز فیلم تئاتر بدهد تا پخش کنند‪ .‬ان موقع گفت وگوها به‬ ‫نوعی شروع شد ولی با رفتن اقای الریجانی از تلویزیون‪ ،‬این‬ ‫مسئله متوقف شــد‪ .‬پس از ان ما بارها درخواست برگزاری‬ ‫نشست کردیم ولی نمی دانم چرا صورت نمی گرفت‪.‬‬ ‫وی اظهار داشــت‪ :‬برخی از تئاترهایی که از تلویزیون پخش‬ ‫می شــد چندان در ارتباط با توانمندی های مدیوم تلویزیونی‬ ‫نبود‪ .‬به خاطر اینکه معموالً در یک جای بسته ضبط می شد‪.‬‬ ‫گرچه قبــ ً‬ ‫ا دکوپاژهای خوبی در زمینه تئاترهای تلویزیونی‬ ‫صورت می گرفت ولی گاهی کارها به صورت بســیار ضعیفی‬ ‫ضبط می شــدند‪ .‬ضمن اینکه باید این نکته را یاداوری کنم‬ ‫تئاتر تلویزیونی برای خودش یک مشخصاتی دارد‪ .‬حتماً قرار‬ ‫نیســت در یک فضای بســته و با یک دکور محدودی ضبط‬ ‫شود‪ ،‬بلکه می توانند از فضاهای بیرون هم استفاده کنند‪.‬‬ ‫طبیعتاً با استفاده از مدیوم تلویزیون و برنامه ریزی دقیق در‬ ‫این زمینه می تواند کارهای ارزشمندی ضبط شود‪.‬‬ ‫رئیس هیئت مدیره خانه تئاتر اضافه کرد‪ :‬خود من ســال ها‬ ‫پیش یک کاری به نام «دکتر فاســتوس» در تلویزیون ضبط‬ ‫کردم که شادروان پرویز پورحسینی هم در ان بازی کرد‪ .‬ما‬ ‫در ان نمایش ســعی کردیم فضاها را به گونه ای بسازیم که از‬ ‫یک شکل یکنواخت در بیاید‪.‬‬ ‫راد ضمن تاکید بر اینکه ســاخت تله تئاترها کم هزینه تر از‬ ‫سریال ها هســتند‪ ،‬اذعان کرد‪ :‬همان سال ها هم مبالغی که‬ ‫برای ضبط تلهتئاتر در نظر می گرفتند بسیار پایین بود ولی‬ ‫با این حــال هنرمندان تئاتر گله مند این قضیه نبودند‪ .‬تئاتر‬ ‫نیازمند یک مدت تمرین است ولی در سریال تمرین ندارند‪.‬‬ ‫رئیس هیئت مدیره خانه تئاتر در پایان با اشــاره به انتخاب‬ ‫اقای شاه ابادی به عنوان معاون سیما‪ ،‬خاطرنشان کرد‪ :‬اقای‬ ‫شــاه ابادی قب ً‬ ‫ال در وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی بوده اند و‬ ‫به موضوع تئاتر اشــراف دارند و االن فرصتی است که بیشتر‬ ‫به مسئله تئاتر و ضبط تئاترهای تلویزیونی بپردازند‪.‬‬ ‫«دِ یوپراوز»‪،‬کاراکتربهیاد ماندنی جنگ ستارگاندرگذشت‬ ‫«دِیو پراوز»‪ ،‬هنرپیشــه بریتانیایی که بیشتر به خاطر نقش‬ ‫«دارث ویدر» در سه گانه جنگ ســتارگان شناخته می شد‪ ،‬‬ ‫شــنبه بر اثر یک بیماری در ‪ ۸۵‬سالگی درگذشت‪ .‬مسولین‬ ‫«‪ »Bowow Management‬روز یکشنبه در توئیت خود‬ ‫نوشــتند‪ :‬با ابراز تاسف و ناراحتی شــدید برای ما و میلیون‬ ‫ها نفر از طرفداران در سراســر جهان ‪ ،‬اعالم می کنیم «دِیو‬ ‫پراوز» در سن ‪ ۸۵‬سالگی درگذشــت‪ .‬پراوز در سال ‪۱۹۳۵‬‬ ‫متولد شــد‪ .‬وی در سال ‪ ۱۹۶۲‬قهرمان وزنه برداری انگلیس‬ ‫شد و در همان سال در بازی های مشترک المنافع در بریزبن‬ ‫نماینده انگلیس در رشــته وزنه برداری بــود‪ .‬اقای پراوز در‬ ‫ســه اپیزود (سه گانه اصلی) جنگ ستارگان‪ ،‬در نقش «دارث‬ ‫ویدر» بازی کرده بود که از شناخته شده ترین شخصیت های‬ ‫این فیلم است‪ .‬پراوز نقش هیوالی فرانکنشتاین را در «کازینو‬ ‫رویال» (‪ )۱۹۶۷‬و در «وحشــت فرانکنشــتاین» (‪ )۱۹۷۰‬و‬ ‫«فرانکنشــتاین و هیوالیی از جهنم» (‪ )۱۹۷۴‬بازی کرد‪ .‬او‬ ‫در ســال ‪ ،۱۹۷۱‬در فیلم معــروف «پرتقال کوکی» جاودانه‬ ‫ســاخته کارگردان شهیر «اســتنلی کوبریک»‪ ،‬در نقش یک‬ ‫محافــظ بازی کرد و همانجا بود کــه «جورج لوکاس» خالق‬ ‫فیلم های «جنگ ستارگان» بازی و استایل او را پسندید‪ .‬او‬ ‫بــرای بازی در نقش کارکتر «دارت ویدر» و هم برای کارکتر‬ ‫«چوباکا» تســت داد و سرانجام قسمت «‪ »Sith Lord‬را بر‬ ‫عهده گرفت‪ .‬او که زاده شــهر بریســتول بود ‪ ،‬با لهجه مردم‬ ‫غرب انگلستان حرف می زد که به نظر سازندگان فیلم‪ ،‬برای‬ ‫شخصیت دارث ویدر مناسب نبود و در حالی که وی این نقش‬ ‫را بازی می کرد‪ ،‬اما اجرای صدای این کارکتر توسط «جیمز‬ ‫ارل جونز» هنرپیشه امریکایی دوبله شد‪ .‬دیو پراوز که بدنساز‬ ‫هم بود‪ ،‬حدود پنج دهه تجربه هنرپیشگی داشت‪ ،‬اما انچه به‬ ‫او شهرت جهانی بخشید‪ ،‬بازی هایش در جنگ ستارگان بود‪ .‬‬ ‫جنگ های ستاره ای (‪ )Star Wars‬که در ایران با نام جنگ‬ ‫ستارگان نیز شناخته می شــود‪ ،‬نام یک سری فیلم حماسی‬ ‫در ســبک اپرای فضایی است که «جورج لوکاس» کارگردان‬ ‫امریکایی خالق ان اســت‪ .‬این فیلم ماجرای شــخصیت های‬ ‫متفاوت را در قالب «مدت ها پیش‪ ،‬در کهکشانی دور افتاده»‬ ‫نشان می دهد‪ .‬اولین قسمت این فیلم در سال ‪ ۱۹۷۷‬با عنوان‬ ‫جنگ ســتارگان منتشر شد (ســپس هنگام اکران مجدد در‬ ‫ســال ‪ ۱۹۸۱‬نام ان تغییر یافت به قســمت چهارم‪ :‬امیدی‬ ‫جهان جنگ ســتارگان در فرهنگ‬ ‫تازه) و باعث گســترش‬ ‫ِ‬ ‫عامه در سراسر جهان شد‪ .‬بعد از ان دنباله های موفقیت امیز‬ ‫دیگری با نام «امپراتوری ضربه می زند» و «بازگشت جدای»‬ ‫به ترتیب در سال های ‪ ۱۹۸۰‬و ‪ ۱۹۸۳‬معرفی شدند‪ .‬این سه‬ ‫فیلم سه گانه اصلی «جنگ ستارگان» را تشکیل می دهند‪.‬‬ صفحه 2 ‫نقدی بر فیلم «سراسر شب» به کارگردانی «فرزاد موتمن»‬ ‫پازل هایی که به خوبی در کنار هم چیده نشده اند!‬ ‫حمیدرضاکاظمی پور‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫‪CINEMA‬‬ ‫اخبار‬ ‫«عطر مینو» اماده نمایش شد‬ ‫که بر «سراسر شب» وارد است اما در لحظاتی نیز حال فیلم بسیار خوب است و مهمترین نکته‬ ‫ان این است که شب در «سراسر شب « به خوبی شکل گرفته است‪.‬‬ ‫فضای شــب قطعا حال و هوای خود را می خواهد و انصافا باید بگوییم که شــب ِ فیلم موتمن به‬ ‫خوبی شب از اب درامده است و اتمسفر الزم برای القای یک حس شبانه در ان است‪.‬‬ ‫بازی «الناز شاکردوســت» بسیار خوب اســت‪ ،‬حرکات اضافی در ان به چشم نمیخورد و اتفاقا‬ ‫جنس ِ بازی ســردش در فیلم به شدت فیلم را گرم کرده است و به کاراکتر مورد نظر فیلمساز‬ ‫نزدیک شــده اســت‪ .‬نورپردازی خوب‪ ،‬بازی با رنگ و سایه ها در شــب و خلق برخی فضاهای‬ ‫سورئالیستی اثر‪ ،‬از دیگر نکات قابل توجه فیلم است‪.‬‬ ‫گفتگوهای فیلم‪ ،‬دیالوگ های گرته برداری شده از اثار تاریخ سینما‪ ،‬اشاراتی به ژان لوک گدار‪،‬‬ ‫شکســپیر‪ ،‬موراکامی و رمان هایی تاثیر گذار از ادبیات جهان اگرچه می تواند برای مخاطب عام‬ ‫بیگانه بوده و شاید ایرادی بر فیلم باشد اما به همان اندازه برای مخاطب فیلم بین و عالقمند به‬ ‫ادبیات و تاریخ سینما خوشایند است و این لحظات دقیقا همان جاهایی است که می توان فرزداد‬ ‫موتمن و جهان بینی اش را در پشت ِ اثر حس کرد‪.‬‬ ‫محمدرضا یکانی‪ ،‬کارگردان سینما‪ ،‬در گفتگو با «هنرمند»‬ ‫چهرۀ بازیگر نباید بر محتوا و سوژۀ فیلم بچربد‬ ‫مبینا مجیدی‬ ‫محمدرضا یکانی‪ ،‬تهیه کننده و کارگردان فیلم «ناچاری»‪ ،‬در‬ ‫گفتگو با خبرنگار سینمای روزنامۀ هنرمند‪ ،‬از تکمیل تیم عوامل‬ ‫این پروژۀ ســینمایی خبر داد‪ .‬محمدرضا یکانی‪ ،‬تهیه کننده و‬ ‫کارگردان فیلم بلند داستانی «ناچاری» در گفت وگو با خبرنگار‬ ‫روزنامۀ هنرمند‪ ،‬با اشاره به این که تحقیق و نگارش این فیلم‬ ‫توســط دو نویســنده در مدت ‪ ۶‬ماه انجام شده است‪ ،‬گفت‪:‬‬ ‫معضــل ناباروری به عنوان هدف اصلی و ایدۀ بنیادی این فیلم‬ ‫مد نظر بوده اســت و در طول فیلم‪ ،‬مخاطب زوجی را می بیند‬ ‫که برای بچه دار شدن راه های مختلف را امتحان می کنند و با‬ ‫مشکالتی روبرو می شوند و دست به کارهایی می زنند که شاید‬ ‫بالفطره‪ ،‬عالقه ای به انجام دادن ان ها نداشــته باشــند‪ .‬وی در‬ ‫ادامه‪ ،‬با اشــاره به این که داستان فیلم‪ ،‬مسیر از خودگذشتگی‬ ‫را طــی نموده و امید ان دارد همین امر موجب ترویج فرهنگ‬ ‫از خودگذشتگی و ایثار در میان جامعه شود‪ ،‬افزود‪ :‬مسیر تولید‬ ‫این فیلم و دیگر اثار مشــابه در وضعیت فعلی کرونایی باعث‬ ‫ایجاد تضاد و مشکالتی شده و هنرمندان و کارگردانان از لحاظ‬ ‫جانی و جســمانی در خطر هستند و باید پذیرفت که وضعیت‬ ‫انان در حین کار مساعد نیست و بسیاری از این عزیزان در این‬ ‫مسیر جان خود را از دست داده و یا دچار شرایط سخت بیماری‬ ‫شــده اند‪ .‬این کارگردان ســینما با اذعان به این امر که تولید‬ ‫فیلــم در این وضعیت به دلیل قرنطینه بودن از اهمیت باالیی‬ ‫برخوردار اســت و در عین حال‪ ،‬شــرایط فضا را به گونه ای دو‬ ‫قطبی کرده است که تضاد و دوگانگی بین تولید کردن و نکردن‬ ‫فیلم وجود دارد و از یک طرف مخارج مالی و از یک طرف مردم‬ ‫و وضعیت سالمت عوامل یک پروژه برای تولید کننده اهمیت‬ ‫بسیار زیادی دارد‪ ،‬ادامه داد‪ :‬به گفته وزیر بهداشت هنرمندان‬ ‫و تولید کنندگان فیلم‪ ،‬حتی در شرایط موجود نیز می بایست‬ ‫باید به کارشان ادامه بدهند‪ ،‬اما نکته قابل تاملی که این روزها‬ ‫در این مسیر خلل ایجاد می کند‪ ،‬عدم وجود محتوای مناسب‬ ‫برای نداشــتن محتوا برای تولید فیلم اســت‪ .‬یکانی‪ ،‬با اشاره‬ ‫به اینکه اســتفاده از بازیگران و استعدادهای جوان در فیلم ها‬ ‫کمرنگ شــده است و بیشتر از هنرمندان معروف و کسانی که‬ ‫مردم انها را دوست دارند استفاده می کنند‪ ،‬اظهار داشت‪ :‬باید‬ ‫پذیرفت که در این روزها مالک و معیار تولید فیلم نباید بازیگر‬ ‫باشد‪ ،‬چرا که معتقدم محتوا و سوژۀ ساخت نکته مهم تری است‬ ‫و البتــه این نکته نیز نباید از اذهــان دور بماند که در بعضی‬ ‫سه شنبـــــــــه ‪ 11‬اذر ماه ‪ 1399‬سال سیزدهم شمــاره ‪1341‬‬ ‫سینمــــــا‬ ‫قبل از ورود به مبحث فیلم «سراســر شب» بر خود الزم دانستم در ابتدا قدری از فیلمساز ِفیلم‬ ‫سخن بگویم چرا که قطعا «سراسر شب» فیلمی بسیار نزدیک به لحظات شخصی فرزاد موتمن‬ ‫و جهان بینی اوست‪ .‬فرزاد موتمن را نه توفیق دیدار از نزدیک داشته ام و نه مجالی برای گفتگو‬ ‫با او‪ ،‬اما همیشه برایم بسیار قابل احترام بوده است‪ ،‬گفتگوهایش را همیشه دنبال کرده ام و نقد‬ ‫و نظرهایش در جهان ســینما همیشه برایم جذاب و قابل تامل بوده است‪ .‬فیلمسازی که تاریخ‬ ‫ســینما را به خوبی می شناســد‪ ،‬با ادبیات جهان اشناست و در کنار ان با وقایع رو ِز جامعه خود‬ ‫و جهان امروز بیگانه نیســت‪ .‬سینمای کالسیک را بســیار دوست دارد و هنر مدرن را به خوبی‬ ‫می شناســد‪ .‬شاید اشاره به این ها الزم بود تا بدانیم با فیلمســازی روبرو هستیم‪ ،‬که شناخت و‬ ‫جهان بینی اش از ســینما انقدری ســنگینی می کند که توقع مان را از اثار او باال ببرد‪ .‬اما در‬ ‫مورد فیلم باید بگویم با تمام احترامی که برای فیلمساز ان قائل می باشم‪ ،‬اثری نیست که بتواند‬ ‫حتی مخاطب خاص ســینما را به وجد اورد‪ .‬اگرچه قبــل از دیدن فیلم این امادگی را در خود‬ ‫ایجــاد کرده بودم که بــا اثری غیر متعارف روبرو خواهم بود و نباید چندان به دنبال روابط علت‬ ‫و معلولی در فیلم باشــم اما انچه که بیشتر با ان مواجه شدم اشفتگی بود تا ساختار شکنی چه‬ ‫در فرم و چه در محتوای اثر‪.‬‬ ‫اگرچه فرم ِ روایت فیلم‪ ،‬روایتی خطی نیست و پازل ها باید در کنار هم چیده شوند تا به محتوای‬ ‫ِ‬ ‫جذابیت قرار‬ ‫اثر نزدیک شویم‪ ،‬اما انقدری ساختار روایی ُگنگ و پریشان گوست که در لحظاتی‬ ‫دادن پازل ها در کنار یکدیگر برای مخاطب از دست می رود و انگار میلی به ادامه و دنبال کردن‬ ‫فیلم را ندارد‪ « .‬سراسر شب» پر است از لحظات و گفتگوهایی که به تنهایی شاید برای مخاطب‬ ‫فیلم بین و خاص ســینما جذاب و قابل توجه باشد اما در کلیت‪ ،‬اثری نیست که از یک انسجام‬ ‫الزم برخوردار باشد و اسکلت بندی اش درست چیده شده باشد‪ .‬شاید انچه که از جذابیت فیلم‬ ‫نیــز تــا اندازه ای کم می کند روایت موازی از کاراکتر دیگــری از فیلم با بازی « ازاده صمدی «‬ ‫اســت که همچون وصله ای ناجور به فیلم چســبیده است و تنها کاری که می کند مخاطب را از‬ ‫قصه اصلی فیلم دور می کند‪ .‬شــاید اگر موتمن تمرکز بیشتری را بر روی کاراکتر داود مرادی با‬ ‫بازی امیر جعفری گذاشته بود و شخصیتی باورپذیر تر برای مخاطب خلق می کرد‪ ،‬اثر او از اقبال‬ ‫بهتری برخوردار بود‪ .‬کارگردان ِ بی پولی که اتفاقا شناخته شده است و در روزگاری فیلم کمدی‬ ‫او جزو پرفروش ترین فیلم های دوران خود بوده اســت اما امروز برای ســاخت فیلمی با تعلقات‬ ‫خاطر خودش با چالش های اساسی روبروست‪ .‬موتمن در پرداخت روایت اصلی فیلم نیز که قصه‬ ‫دختری اســت که به دنبال جوابی برای خواب طوالنی خواهرش که عاشق سینماست‪ ،‬می گردد‪،‬‬ ‫نیز چندان موفق نبوده اســت و حاشیه های فیلم بر متن ِ اثر سوار است‪ .‬خارج از تمام نقدهایی‬ ‫‪3‬‬ ‫فیلم ها از بازیگران معروفی برای دیده شــدن استفاده کرده اند‪،‬‬ ‫اما محتوای اصلی فیلم کار خوبی نبوده اســت‪ .‬وی با اشاره به‬ ‫اینکه هنوز در سینما اســتعداد های درخشانی داریم که هنوز‬ ‫دیده نشده اند‪ ،‬تصریح کرد‪ :‬ما تالش می کنیم که در هر فیلم‬ ‫از دو یا چند بازیگر جدید در نقش های اصلی استفاده کنیم تا‬ ‫فضا برای جوانان باز شــود‪ ،‬چرا که معتقدم حوزه سینما نباید‬ ‫محدود باشد و همچنین بین مسیر نباید به سمتی برود که اگر‬ ‫فیلم از لحاظ ســاختار و کارگردانی و همچنین بازیگران خوب‬ ‫و اســتعدادهای جوان برخوردار باشد‪ ،‬به دلیل نبود چهره های‬ ‫بازیگری از بین برود‪ .‬یکانی انتخاب درست مسئولیت های تیم‬ ‫تولید را از مهم ترین وظایف یک کارگردان برشمرده و با اشاره‬ ‫به این امر که گاهی دانشجویان برای امرار معاش در حرفه های‬ ‫ســینمایی مانند تدوین‪ ،‬مدیریت تولید و دســتیار کارگردانی‬ ‫فعالیت می کنند و این تخصص ها را می اموزند‪ ،‬یاداور شد‪ :‬نکته‬ ‫قابل تامل این است که امکان این که بتوان در تمامی رشته های‬ ‫ســینمایی به صورت تخصصی کار کرد وجود ندارد و نیازی به‬ ‫یادگیری همه انها نیست‪ .‬این کارگردان سینما با اشاره به این‬ ‫که توصیه به هنرجویان یادگیری یک رشته به صورت حرفه ای‬ ‫و تخصصی است و رفتن به رشته ای که توانایی و استعداد دارند‪،‬‬ ‫گفت‪ :‬فرد باید در مسر استعدادهایش حرکت کند تا موفقیت‬ ‫خویش را در رشته ای که در ان استعداد دارد رقم بزند‪ .‬وی در‬ ‫پایان با ابراز تاسف از این که نگاه های هنرجویان در رشته های‬ ‫مختلف سینما تخصصی نیست‪ ،‬افزود‪ :‬هنرجویان باید از تجربه‬ ‫دیگران اســتفاده کنند و در یک رشته ای که به ان عالقه مند‬ ‫هستند فعالیت کند‪.‬‬ ‫بهنوش بختیاری‪ ،‬شهین تسلیمی و حشمت ارمیده به‬ ‫ناچاری پیوستند‬ ‫یکانی در مورد «ناچاری» با اشــاره بــه این که این فیلم بلند‬ ‫داستانی پروانه ساخت از سازمان سینمایی دریافت کرده است‪،‬‬ ‫گفت‪ :‬این فیلم هم اکنون در مرحله پیش تولید بوده‪ ،‬انتخاب‬ ‫بازیگــران و تمرین و دورخوانی می باشــد‪ ،‬فیلمبرداری ان از‬ ‫نیمه اذرماه شــروع خواهد شد و تصویر برداری در شهر تهران‬ ‫و کرج انجام خواهد پذیرفت‪ .‬محمد رضا یکانی‪« ،‬ناچاری» را بر‬ ‫اساس متنی از پدرام افشار و نفیسه نوری‪ ،‬به همت «موسسه‬ ‫فیلمســازی یکان تصویر تهران» مقابل دوربین خواهد برد‪ .‬در‬ ‫این فیلم که داســتان انان بر اساس داستان فیلم بر محوریت‬ ‫موضوع ناباروری اســت و بر محور گذشــت و ایثار و ستایش‬ ‫مقام مادر است و مخاطب عام را در ژانر اجتماعی جامعۀ هدف‬ ‫خویش قرار داده اســت‪ ،‬بهنوش بختیاری‪ ،‬شــهین تسلیمی‪،‬‬ ‫حشــمت ارمیده با معرفی‪ :‬منصور صوفــی‪ ،‬روژین تیزهوش‪،‬‬ ‫رایحه تیموری‪ ،‬شــروان یکانی‪ ،‬فاناز سلوکی‪ ،‬فریبرز یوسفی‪،‬‬ ‫مسعود شــهری‪ ،‬محســن میرزایی‪ ،‬علی اصغر ایزی‪ ،‬مسعود‬ ‫براتی و یاســر حیدری به ایفای نقش می پردازند‪ .‬مدیر تصویر‬ ‫برداری‪ :‬بهرام لطفی‪ ،‬مدیر تولید‪ :‬رایحه تیموری‪ ،‬صدابردار‪ :‬امیر‬ ‫حسین کریمی‪ ،‬دستیار کارگردان و برنامه ریز‪ :‬شروینه دیدنده‪،‬‬ ‫دستیاران کارگردان‪ :‬حسین خونکا‪ ،‬مرتضی علیزاده‪ ،‬مدیرروابط‬ ‫عمومی و مشاور رسانه ای‪ :‬امین کردبچه چنگی‪ ،‬منشی صحنه‪:‬‬ ‫شــیده غفاریان‪ ،‬طراح صحنه‪ :‬محمد یارمحمدی‪ ،‬طراح لباس‪:‬‬ ‫صنم حســین پور‪ ،‬چهره پرداز‪ :‬شــهره خراســانی‪ ،‬دستیاران‬ ‫فیلمبــردار‪ :‬علی روحی‪ ،‬محمد رامین تیموری‪ ،‬عکاس‪ :‬ســارا‬ ‫ســاکی‪ ،‬فیلمبردار پشت صحنه‪ :‬امیر حسین احسانی‪ ،‬دستیار‬ ‫لباس‪ :‬فاطمه یوسفی‪ ،‬دستیار صحنه‪ :‬زینب یوسفی‪ ،‬تدارکات‪:‬‬ ‫نیما اســامی‪ ،‬امیر حسین قاضی عوامل اخرین اثر محمدرضا‬ ‫یکانی در مقام تهیه کننده و کارگردان هستند‪.‬‬ ‫فیلم ســینمایی «عطر مینــو» (نام موقت) به نویســندگی و‬ ‫کارگردانی محسن جسور با پشت سر گذاشتن اخرین مراحل‬ ‫ِ‬ ‫فنی برای اکران اماده شــد‪ .‬فیلم سینمایی «عطر مینو» (نام‬ ‫موقت) به نویسندگی و‬ ‫کارگردانی محسن جسور که فیلمبرداریِ‬ ‫ِ‬ ‫ان سال گذشته در لوکیشن های خارج از تهران به انجام رسیده‬ ‫بود‪ ،‬با پشــت سر گذاشــتن اخرین مراحل فنی برای اکران و‬ ‫حضور در جشنواره های داخلی و خارجی اماده شد‪« .‬عطر مینو»‬ ‫به عنوان اولین فیلم بلند جسور‪ ،‬اثری اجتماعی با نگاه به موضوعی‬ ‫انسانی است که به برشی از زندگی زنی سرگشته می پردازد که‬ ‫با کشــف رازی پنهان‪ ،‬دچار چالش می شود‪ .‬فرناز زوفا‪ ،‬حسین‬ ‫پاکدل‪ ،‬حسام محمودی به همرا ِه محمدرسول صفری‪ ،‬مسعود‬ ‫عجمیان‪،‬یاسمنترابی‪،‬رابعهمدنیوعلی اکبرقاضی نظامبازیگران‬ ‫این فیلم سینمایی هستند‪ .‬محسن جسور سابقه ساخت چندین‬ ‫فیلم کوتاه و حضور در جشنواره ها‪ ،‬نگارش فیلمنامه بیش از ‪۱۰‬‬ ‫فیلمسینمایی‪،‬تلویزیونیوسریال‪،‬نگارشنمایشنامهوهمچنین‬ ‫دریافت جایزه تندیس زرین جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان‬ ‫برای فیلم «اوا» و حضور در هیات انتخاب و هیات داوران چند‬ ‫جشنواره سینمایی را در کارنامه خود دارد‪.‬‬ ‫«جمشیدیه» انالین اکران می شود‬ ‫فیلم سینمایی «جمشیدیه» ساخته یلدا جبلی در فیلیمو‬ ‫و نماوا به صورت انالین اکران می شود‪.‬‬ ‫«جمشــیدیه» بــه تهیه کنندگی محمدصــادق اذین و‬ ‫فردین خلعتبری از سه شــنبه ‪ ۱۱‬اذرماه ســاعت ‪ ۲۰‬در‬ ‫سامانه های فیلیمو و نماوا به صورت انالین اکران می شود‪.‬‬ ‫«جمشیدیه» دومین فیلم بلند ســینمایی یلدا جبلی در‬ ‫فضایی متفاوت نسبت به فیلم «داره صبح میشه» ساخته‬ ‫شده اســت که نگاهی به یکی از معضالت چالش برانگیز‬ ‫جامعه دارد‪ .‬ســارا بهرامی‪ ،‬حامد کمیلی‪ ،‬پانته ا پناهی ها‪،‬‬ ‫سعید چنگیزیان‪ ،‬ستاره پسیانی‪ ،‬ندا جبرائیلی‪ ،‬شادی کرم‬ ‫رودی‪ ،‬محمــد ولی زادگان‪ ،‬کاوه کاتــب‪ ،‬حمیرا نونهالی‪،‬‬ ‫لیلی فرهادپــور‪ ،‬غالمرضا کیایی نژاد‪ ،‬حســین دالمن با‬ ‫حضور کیومرث پوراحمد‪ ،‬بهرام عظیمی و بهرنگ تنکابنی‬ ‫از جمله بازیگرانی هســتند که در این فیلم نقش افرینی‬ ‫دارند‪ .‬عوامل فیلم عبارتنــد از کارگردان و تدوینگر‪ :‬یلدا‬ ‫جبلی‪ ،‬فیلمبردار‪ :‬معیــن مطلبی‪ ،‬صدابردار‪ :‬مهدی صالح‬ ‫کرمانی‪ ،‬اهنگســاز و طــراح صحنه‪ :‬فردیــن خلعتبری‪،‬‬ ‫صداگذار‪ :‬ارش قاســمی‪ ،‬گریم‪ :‬عظیم فراین‪ ،‬مدیر تولید‪:‬‬ ‫ارش جبلــی‪ ،‬عــکاس‪ :‬حبیب مجیدی‪ ،‬روابــط عمومی‪:‬‬ ‫ســپیده حیدرابادی‪« .‬جمشــیدیه» در ســی و هفتمین‬ ‫جشنواره فیلم فجر نمایش داده شده است‪.‬‬ صفحه 3 ‫‪HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER‬‬ ‫شماره ‪ • 1341‬سهشنبه ‪ 11‬اذرماه ‪ • 1399‬سال سیزدهم • ‪ 4‬صفـــحه‬ ‫گالیه خواننده سرشناس ترکیه‬ ‫از عوامل سریال «پدرخوانده»‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬شـرکت جهان سبز‬ ‫مـدیر عامـــل‪ :‬حسـین احـمـدی‬ ‫مدیر مسوول‪ :‬مهدی احمدی‬ ‫زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری‬ ‫چاپ‪ :‬گل اذین‬ ‫سازمان اگهی ها‪88311361 - 88311353 :‬‬ ‫نشانى‪ :‬تهران‪ ،‬خیابان مطهری‪ ،‬بعد از خیابان سلیمان خاطر‬ ‫خیابان اورامان‪ ،‬پلاک ‪ ،43‬واحد‪2‬‬ ‫تلفکس‪88813489 - 88301986 :‬‬ ‫توزیع‪ :‬نشرگستر امروز‬ ‫منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند‬ ‫‪http://honarmandonline.ir/?p=6049‬‬ ‫سیستممدیریتکیفیت‪-‬رضایتمندیمشتری‬ ‫سیستم مدیریت کیفیت‬ ‫‪ISO 10004:2012‬‬ ‫‪ISO 9001 : 2008‬‬ ‫‪instagram.com/honarmandonline‬‬ ‫‪telegram.me/honarmandnews‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫اوقات شرعی‬ ‫به وقت تهران‬ ‫‪11:53‬‬ ‫اذان ظهر‬ ‫‪16:51‬‬ ‫غروب افتاب‬ ‫‪17:11‬‬ ‫اذان مغرب ‬ ‫‪05:27‬‬ ‫اذان صبح فردا‬ ‫‪06:56‬‬ ‫طلوع افتاب فردا‬ ‫گنج سخن‬ ‫امام حسین علیه السالم ‪:‬‬ ‫هر کس فکرش به جایى نرسد و راه تدبیر بر او بسته شود‪،‬‬ ‫کلیدشمداراست‪.‬‬ ‫بحاراالنوار‪ ،‬ج‪ ،75‬ص‪128‬‬ ‫پندبزرگان‬ ‫مایه خوشبختی انسانیت است‬ ‫که هر انسانی فقط انی هست که هست‪.‬‬ ‫فرناندوپسوا‬ ‫حافظانه‬ ‫دیدم به خواب خوش که به دستم پیاله بود‬ ‫تعبیر رفت و کار به دولت حواله بود‬ ‫چل سال رنج و غصه کشیدیم و عاقبت‬ ‫تدبیر ما به دست شراب دوساله بود‬ ‫این روزها خبری مبنی بر همکاری «ماهسون کرمزگول» خواننده سرشناس ترکیه ای برای بازی‬ ‫در ســریال «پدرخوانده» به شدت در فضای مجازی و برخی رسانه ها منتشر شده که گالیه این‬ ‫هنرمند را نیز درپی داشت‪.‬‬ ‫این روزها خبری مبنی بر همکاری «مهسون کرمزگول» خواننده سرشناس ترکیه ای برای بازی‬ ‫در ســریال «پدرخوانده» به شدت در فضای مجازی و برخی رسانه ها منتشر شده که گالیه این‬ ‫هنرمند را نیز درپی داشته است‪.‬‬ ‫بر اساس خبرهای پراکنده‪ ،‬مذاکراتی از طرف عوامل ساخت سریال «پدر خوانده» با این خواننده‬ ‫محبوب و مشــهور کشور ترکیه برای بازی و نیز خوانندگی در این سریال و تیتراژ پایانی صورت‬ ‫گرفته که ظاهرا چون فعال در مرحله پیشنهاد است و خواننده مذکور توافق نهایی را به مرحله بعد‬ ‫از خواندن و پذیرش فیلمنامه و شــرایط و خواسته هایش موکول کرده‪ ،‬قرار بر این بوده که فعال‬ ‫چیزی رسانه ای نشود در حالیکه تا همینجای کار به سرعت در فضای مجازی و برخی رسانه ها‬ ‫منعکس شده که گالیه «ماهسون» را در پی داشته است‪.‬‬ ‫هــادی انبار دار مدیرتولید و مجری طرح ســریال «پدرخوانده» درباره ایــن پروژه گفته بود‪ :‬این‬ ‫مجموعه قرار است در دو فصل برای پخش از شبکه نمایش خانگی تولید شود که هر فصل از این‬ ‫سریال ‪ ۱۸‬قسمت خواهد بود‪.‬‬ ‫وی افزود‪ :‬مرتضی شایســته تهیه کنندگی این ســریال و رحیم طوفان نیز کارگردانی را برعهده‬ ‫خواهد داشت‪ .‬فیلمنامه این مجموعه را مجید برزگر و لیال نیک ذات به صورت مشترک نوشته اند‪.‬‬ ‫مجری طرح سریال «پدرخوانده» گفت‪ :‬بخش هایی از سریال در ترکیه فیلمبرداری می شود و در‬ ‫این سریال بازیگران ایرانی و ترکی حضور خواهند داشت‪.‬‬ ‫بــه گفته وی‪ ،‬برای حضور «ماهســون کرمزگول» خواننده‪ ،‬بازیگر و کارگــردان کرد تبار ترکیه‬ ‫مذاکرات انجام شــده اســت و انتظار می رود وی به عنوان بازیگر در این سریال حضور یابد‪ .‬این‬ ‫فیلم یک ملودرام اجتماعی اســت که داســتانش از ابتدای انقالب اغاز شده و تا زمان حال ادامه‬ ‫خواهد داشت‪.‬‬ ‫پس از انتشــار این خبر «ماهسون کرمزگول» در صفحه اینستاگرام خود ضمن گالیه ای ضمنی‬ ‫نوشت‪ :‬فقط یک سناریو به دست من رسیده و تنها یک پیشنهاد است‪ .‬اگر دوستش داشته باشم‬ ‫و درباره شــرایط به توافق برسیم در این سریال بازی خواهم کرد‪ .‬البته که رسانه ای کردن ان از‬ ‫سوی طرف ایرانی یک رفتار غیر حرفه ای بود‪.‬‬ ‫صیاد عاشق‬ ‫دانیال جراهی‬ ‫پســر جوان که چهره اش زیر نــور افتاب همچون‬ ‫کویر ســوخته بود از دریا بر می گشــت‪ .‬خسته و‬ ‫ناراحت‪ ،‬می شد فهمید که صید خوب نبوده است‪.‬‬ ‫به ســمت قهوه خانه ای که من انجا نشسته بودم‬ ‫امد‪ ،‬تقریبا روبه روی من نشسته بود‪ .‬نگاهش کردم‬ ‫عمامــه اش که محلی ها به ان پاک می گویند را باز‬ ‫کرد و کنارش گذاشت‪ .‬در چشمانش دریایی پنهان‬ ‫شده بود‪ .‬فهمید غریبه ام جلو امد و گفت‪ :‬مهمانی؟‬ ‫از اینکه گفــت‪« :‬مهمانی» تازه فهمیدم که چقدر‬ ‫نمی دانم مهمانوازی چیســت‪ .‬شاید اگر من جای‬ ‫او بودم می گفتــم‪ :‬خوش امدی غریبه‪ .‬او حتی به‬ ‫روی من نیاورد که غریبه ام‪ .‬زیاد حرف نمی زد ولی‬ ‫نمی دانم چرا سکوتش همواره پر از حرف های نگفته‬ ‫بود که البه الی اخمش و چشــمان چون دریایش‬ ‫اسیر شده بود و سرگردان واژه بود‪ .‬می خواستم سر‬ ‫حرف را باز کنم که گفتم‪ :‬اوضاع صید خوبه؟ سرش‬ ‫را باال نیاورد ولی چشمانش را از روی زمین به طرفم‬ ‫بلند کرد و گفت‪ :‬خداروشکر‪ ،‬ولی خوب نیست‪ .‬با‬ ‫کمی ناراحتی گفتم‪ :‬تــو صیاد با تجربه ای به نظر‬ ‫میای حتماً می تونی بهتر صید کنی‪ .‬پورخندی زد‬ ‫و گفت‪ :‬من خودم صیدم‪ .‬سکوت شد و به خوردن‬ ‫دانه هایی که نمی دانم چه بود به همراه چای ادامه‬ ‫دادیم‪ .‬از البه الی وســایلش ســر سازی نی شکل‬ ‫بیرون زده بود‪ .‬باز به دنبــال راهی بودم که بتونم‬ ‫بیشــتر حرف بزنیم‪ .‬خیلی همدردانــه و به ارامی‬ ‫گفتم‪ :‬عاشقی؟ اینبار ســرش را باال اورد و گفت‪:‬‬ ‫صیاد وقتی عاشق میشــه صید میشه؛ لبخند زد‪،‬‬ ‫ولی از دریای چشم هایش قطره های بلوری بیرون‬ ‫می ریخت‪ .‬تا حاال ندیده بودم کسی با لبخند گریه‬ ‫کند‪ .‬می خواستم جایی بهتر او را ببینم برای همین‬ ‫گفتم‪ :‬کی برام نی میزنی که باهم گریه کنیم رفیق!‬ ‫بدون لحظه ای درنگ گفت‪ :‬همین امشب لب دریا‬ ‫منتظرتم مهمان‪ .‬افتاب سوزان خودش را به سیاهی‬ ‫شــب و نور ســتاره ها فروخت و شب شد‪ .‬رفتم به‬ ‫سمت ســاحل‪ .‬اتشــی که برپا کرده بود را از دور‬ ‫دیدم‪ .‬خیلی وقت بود امــده بود و چایش قل قل‬ ‫می کرد‪ .‬نشستیم و هر دو به ساحل خیره شدیم و‬ ‫او نی میزد و میزد‪ ،‬واژه ای بین ما جاری نشــد ولی‬ ‫اشک چرا‪ .‬هیچ نگفتیم ولی هیچ دیگر بین ما نبود‪.‬‬ ‫صبح که شد از گرمی افتاب بیدار شدم و پرسیدم‪:‬‬ ‫نمی خوای برام تعریف کنــی؟ گفت‪ :‬مهمانم‪ ،‬اگر‬ ‫گفتنی بود که به خودش می گفتم؛ گفتنی نیست‪.‬‬ ‫پشت صحنه‬ ‫بخاطر شرایط کرونایی و یجورایی نیمه تعطیل بودن چند وقتی است در پشت صحنه کمتر خدمتتان‬ ‫هستم البته شرایط طوری هست که جلو و پشت صحنه انچنان فرقی هم باهم نداره و چیزی نمانده‬ ‫کــه ندانیم و ندانید؛ فعال محکومیم به وضعیــت موجود به قول اقای ظریف خودمان انتخاب کردیم‬ ‫اینطور زندگی کنیم‪ .‬بعضی وقتها فکرش را می کنم که سرنوشــت انسان ها چقدر به سلیقه و قوانین‬ ‫دست و پاگیر بشر و حاکمان مرتبط هست حالم از زنده بودن بهم می خورد؛ با اختالف دوران کنونی‬ ‫را می تــوان از بی رحم ترین و کثیف ترین دوران حیات بشــر در کره خاکی برشــمرد که دولتها و‬ ‫حاکمان بخاطر حفظ قدرت و پول دســت به هر جنایت احمقانه ای می زنند اســم خودشــان را هم‬ ‫می گذارند بشر متمدن و توسعه یافته! صد رحمت به انسانهای غارنشین و دوران شورت سنگی‪.‬‬ ‫از دیروز کمی ســردرد مشــکوک دارم به یکی از همکاران می گفتم می ترســم کرونا باشــه ظاهرا‬ ‫ســردردهای این مدلی جزو عالئمش هســت می گفت برو دکتر شــاید توموری چیزی باشــه عمل‬ ‫می کنی خوب میشه‪ .‬شدیم مصداق بارز مثل یه مرگ بگیر که به تب راضی بشیم‪.‬‬ ‫مرغ کیلو ‪ ۱۵‬هزار تومان را به کیلویی ‪ ۳۵‬رســاندند و انبارهای مرغ های یخ زده در شرف انقضا را با‬ ‫کیلویی ‪۲۴‬هزار تومان فروختند به خلق اهلل؛ باید دست مریزاد گفت به مافیای اقتصادی کشور خاصه‬ ‫اهالی مرغ و گوشت!‬ ‫در قالب یک بیانه مطرح شد؛‬ ‫سینماگران خطاب به شهید فخری زاده‪:‬‬ ‫کاش به قدر بدخواهان می شناختیمت‬ ‫در پی ترور ناجوانمردانه دانشمند شهید محسن فخری زاده جمعی از سینماگران با صدور‬ ‫بیانیه ای از این اقدام ابراز تاســف کردند‪ .‬جمعی از هنرمندان و سینماگران در پی ترور‬ ‫ناجوانمردانه شهید محسن فخری زاده از دانشمندان هسته ای کشورمان در بیانیه ای عنوان‬ ‫کردند که به این شخصیت برجسته افتخار می کنند‪ .‬در متن این بیانیه امده است‪:‬‬ ‫به نام خدا‬ ‫خطاب به تویی که نمی شناختمت‬ ‫خبر ترور ناجوانمردانه ات را شنیدیم و افسوس خوردیم که چرا به قدر بدخواهان میهن مان‬ ‫تو را نمی شناختیم‪ .‬کمی دیر شده ولی به پاس یک عمر تالش علمی بی منت و بی نام و‬ ‫نشان برای اقتدار کشور عزیزمان ایران‪ ،‬به تو افتخار می کنیم‪ .‬روحت شاد‬ ‫امضاکنندگان این بیانیه عبارتند از؛ پرویز پرستویی‪ ،‬ابراهیم حاتمی کیا‪ ،‬کمال تبریزی‪،‬‬ ‫مجید مجیدی‪ ،‬همایون اسعدیان‪ ،‬منوچهر محمدی‪ ،‬منوچهر شاهسواری‪ ،‬مازیار میری‪،‬‬ ‫رضا میرکریمی‪ ،‬نرگس ابیار‪ ،‬فرشته طائرپور‪ ،‬محمد مهدی عسگرپور‪ ،‬کامران ملکی‪ ،‬رسول‬ ‫صدرعاملی‪ ،‬مجتبی راعی‪ ،‬محمدحسین حقیقی‪ ،‬حسن برزیده‪ ،‬محمد علی نجفی‪ ،‬حبیب‬ ‫احمدزاده‪ ،‬اتیال پسیانی‪ ،‬فرهاد توحیدی‪ ،‬اکبر نبوی‪ ،‬فرهاد قائمیان‪ ،‬ایرج تقی پور‪ ،‬محمد‬ ‫داودی‪ ،‬عبدالحمید قدیریان‪ ،‬علی قائم مقامی‪ ،‬مهرداد فرید‪ ،‬نوید محمودی‪ ،‬بهمن اردالن‪،‬‬ ‫حافظ احمدی‪ ،‬محمد قاسمی‪ ،‬محمدحسین مهدویان‪ ،‬مهدی فخیم زاده‪ ،‬مهدی عظیمی‬ ‫میرابادی‪،‬دانشاقباشاوی‪ ،‬کاظمدرستکار‪،‬پژمانمظاهری پور‪ ،‬علیرضاشجاع نوری‪،‬علیرضا‬ ‫گناه نو‬ ‫جاللی‪ ،‬سعید ارمند‪ ،‬امیرحسین اشتیانی پور ‪،‬عبداله اسکندری‪ ،‬محمد پیرهادی‪ ،‬اصغر‬ ‫پورهاجریان‪ ،‬خیراله تقیانی پور‪ ،‬علی جلیلوند‪ ،‬نیما جاویدی‪ ،‬محمدعلی حسین نژاد‪ ،‬علی‬ ‫حضرتی‪ ،‬روح اهلل حجازی‪ ،‬مهدی دادگو‪ ،‬ســعید سعدی‪ ،‬محمد شکیبانیا‪ ،‬سحر صباغ‬ ‫سرشت‪،‬علیطلوعی‪،‬محمدعباسیفرد‪،‬علیرضاقاسم خان‪،‬رضاکریمی‪،‬حسنمصطفوی‪،‬‬ ‫مجید معدنی‪ ،‬مجید مدرســی‪ ،‬ایرج محمدی‪ ،‬مجید مطلبی‪ ،‬جواد نوروزبیگی‪ ،‬مهدی‬ ‫همایونفر‪،‬جمالساداتیان‪.‬‬ ‫از سوی انجمن های نمایشی منتشر شد؛‬ ‫دل نوشت ههنرمندانتئاتری‬ ‫در محکومیت ترور شهید محسن فخری زاده‬ ‫هنرمندان انجمن های هنرهای نمایشــی کشــور در محکومیت ترور شــهید محسن‬ ‫فخری زاده دل نوشته ای را منتشر کردند‪.‬‬ ‫هنرمندان انجمن هنرهای نمایشــی شعب سراسر کشور با توجه به حادثه تروریستی‬ ‫روز جمعه هفتم ابان ماه که منجر به شهادت شهید محسن فخری زاده شد دل نوشته ای‬ ‫را منتشــر کردند که متن ان به شــرح زیر اســت‪« :‬انا هلل و انا الیه راجعون؛ ســردار‬ ‫دیگــری خون خــود را به پای درخت انقالب ریخت تا تنومندتر از همیشــه‪ ،‬در برابر‬ ‫بی عدالتی های جهان استوار باقی بماند‪.‬‬ ‫او به خیل هم رزمانش پیوست و دعوت حق را لبیک گفت اما از او باید درسی اموخت‬ ‫که دنیای امروزمان تشنه ان است‪« :‬خدمت کردن به وطن‪ ،‬بی نام و نشان» او در چهار‬ ‫دهه گذشته تمام خود را صرف پیشرفت انقالب و کشور در حوزه علم و فن اوری کرد‬ ‫اما نام و نشانش برای بسیاری از ایرانیان تا لحظه شهادت ناشناخته بود‪ .‬چه شیرین و‬ ‫انســانی است این گونه بزرگوارانه در خدمت وطن خود بودن‪ .‬انجمن هنرهای نمایشی‬ ‫ایران و کلیه شــعب استانی در سراسر کشور‪ ،‬شهادت مظلومانه این دانشمند هسته ای‬ ‫را به خانواده ایشــان و همه ملت ایران تسلیت گفته و ارزومند است که منش و روش‬ ‫رفتاری ان دانشمند عزیز‪ ،‬در سطوح مختلف مدیریتی نهادینه شود‪ .‬ترور نشان دهنده‬ ‫ضعف و ناتوانی اســت و عاملین این جنایت بدون شک ضعیف ترین عالمند و روزی به‬ ‫خاطر این خون های ریخته شده کمر خواهند شکست‪».‬‬ ‫اخبار دیدنی‬ ‫مراسم تشییع یپکر پرویز پورحسینی‬ ‫مراسم تشییع یپکر پرویز پورحسینی بایزگر سینما‪ ،‬تئاتر و لتوییزون‪ ،‬یکشنبه نهم اذر در قطعه‬ ‫هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار شد‪.‬‬ ‫عکاس‪ :‬موسسه هنرمندان یپشکسوت‬ ‫ائینخاکسپارییپکرمطهردانشمندشهیدفخر ‬ ‫یزادهبهمنظورجلوگیریازازدحامجمعیتباحضور‬ ‫فرماندهاننیروهایمسلحوخانوادهمعظمشهیدیپشازظهردوشنبه‪۱۰‬اذر‪۹۹‬برگزارشداماتعداد‬ ‫محدودیازاقشارمخلتفمردمکهبهصورتافتاقیدرامامزادهصالحدرحالیزارتبودندنیزدراین‬ ‫مراسمحضوریافنتد‪.‬یپکرمطهراینشهیدمخلصویب ادعایصنعتدفاعیدرصحنامامزاده‬ ‫صالحودرکنارشهیدشهیراریبهخاکسپردهشد‪.‬عکس‪:‬سیدمحمدسعیدسجادی‬ ‫اتیرخ ‪ 99 /9 /9‬از دو جنبه دارای اهمیت است‪ .‬رویکرد منفی‪ ،‬که بسیاری برای به دنیا اوردن فرزند‬ ‫خود در این اتیرخ قتالی بسیار کردند و رویکرد مثبت‪ ،‬که بسیاری از زوج های جوان در این روز‬ ‫مراسم عقد و اغاز زندگی مشترک خود را البته با شرایط خاص کرونایی برگزار کردند‪ .‬به گفته‬ ‫رئیس کانون سردفتران ازدواج و طالق حدود ‪ ۸۰‬درصد ازدواج های اذرماه در اتیرخ ‪ 99/9/9‬به‬ ‫ثبت رسید و به این ترتیب رکورد ثبت ازدواج در یک روز شکسته شد‪ .‬عکس‪ :‬مهدیه کرمانی‬ صفحه 4

آخرین شماره های روزنامه هنرمند

روزنامه هنرمند 2237

روزنامه هنرمند 2237

شماره : 2237
تاریخ : 1403/02/11
روزنامه هنرمند 2236

روزنامه هنرمند 2236

شماره : 2236
تاریخ : 1403/02/10
روزنامه هنرمند 2235

روزنامه هنرمند 2235

شماره : 2235
تاریخ : 1403/02/09
روزنامه هنرمند 2234

روزنامه هنرمند 2234

شماره : 2234
تاریخ : 1403/02/08
روزنامه هنرمند 2232

روزنامه هنرمند 2232

شماره : 2232
تاریخ : 1403/02/05
روزنامه هنرمند 2231

روزنامه هنرمند 2231

شماره : 2231
تاریخ : 1403/02/04
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!