روزنامه هنرمند شماره 1339
روزنامه هنرمند شماره 1339
شنبه8اذرماه 1399سال سیزدهم شماره 4 1339صفـــحه 2500تومـان ISSN 2008-0816
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
www.jaaar.com
«پرویز پورحسینی»
بازیگر پیشکسوتتئاتر،سینما
و تلویزیون بر اثر کرونا درگذشت
غم
بی پایان
پیام های تسلیت
به بهانه درگذشت استاد پرو یز پورحسینی؛
سیدعباس صالحی ،وز یر فرهنگ و ارشاد اسالمی
سید مجتبی حسینی ،معاون امور هنری وزارت فرهنگ
و ارشاد اسالمی
علی عسکری ،رئیس سازمان صداوسیما
قادر اشنا ،مدیرکل هنرهای نمایشی
مدیریت و کارکنان مجموعه تئاتر شهر
رضا بابک ،بازیگر پیشکســوت سینما ،تئاتر و تلو یز یون
و ...
عکس :بهنام یاوری
حسن وارسته ،نویسنده صفحه 1
2
«پرویز پورحسینی» بازیگر پیشکسوت تئاتر ،سینما و تلویزیون بر اثر کرونا درگذشت:
غم بی پایان
شنبـــــــــه 8اذر ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1339
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
یاد
پیام تسلیت چهره های فرهنگی
و هنری برای درگذشت
پرویز پورحسینی
برخی از مدیران و چهره های فرهنگی و هنری کشــور،
درگذشت «پرویز پورحسینی» بازیگر مطرح سینما ،تئاتر و
تلویزیونایرانراتسلیتگفتند.
پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی در پی
درگذشت پرویز پورحسینی
وزیر فرهنگ و ارشاد اســامی در پیامی درگذشت پرویز
پورحسینی بازیگر پیشکسوت کشورمان را تسلیت گفت.
سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی در متن
پیامی برای پرویز پورحسینی بازیگر مطرح سینما ،تئاتر و
تلویزیون نوشت :خبر درگذشت بازیگر مطرح عرصه تئاتر،
ســینما و تلویزیون مرحوم پرویز پورحسینی بر تلخکامی
های این روزهای اهالی هنر افزود .وزیر فرهنگ و ارشــاد
اسالمی با خاطرنشــان کردن اینکه یاد و خاطره هنرمند
پیشکســوت ،مجرب و با اخالق ســینمای ایران از ذهن
مردم هنردوســت ایران فراموش نخواهد شــد ،افزود :این
ضایعه اندوهناک را بــه اصحاب فرهیخته فرهنگ و هنر،
دوســتان و همراهان و بویژه خانواده ان مرحوم صمیمانه
تســلیت می گویم .وی ادامه داد :از خداوند منان برای ان
عزیز ســفر کرده ارامش ابدی و رحمــت و غفران الهی و
برای بازماندگان محترم صبر و شکیبایی خواستارم .پرویز
پورحسینی متولد سال ۱۳۲۰است و در کارنامه کاری اش
بــازی در بیش از ۱۰۰فیلم ،تئاتر و ســریال در همکاری
با کارگردان های سرشناســی همچون علی حاتمی ،بهرام
بیضایی ،حمید سمندریان ،مســعود کیمیایی ،احمدرضا
درویش ،داود میرباقری و کمال تبریزی ثبت شده است.
پورحسینی از ماندگاران صحنه هنر ایران است
سید مجتبی حســینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد
اسالمی در پیامی برای درگذشت بازیگر تئاتر ،سینما و تلویزیون
نوشته است :امید داشتیم که پرویز پورحسینی به سالمت از بستر
بیماری بیاید ،اما افسوس که بازیگر و هنرمند ارزشمند کشورمان را
از دست دادیم ،و اندوه بزرگ دیگری جامعه فرهنگ و هنر و ایران را
به سوگ نشاند .پورحسینی چند دهه به استمرار در عرصه هنر نقش
ایفا کرد و به حرکت و بالندگی تئاتر و سینما و هنر ایران کمک کرد.
پورحسینی از ماندگاران صحنه هنر ایران است و نام و یاد و هنرش
در یاد و جان مردم ماندگار است .درگذشت این هنرمند گرانقدر را
به خانواده گرامی و هنرمندان و هنردوستان تسلیت می گویم و برای
زنده یاد پورحسینی علو درجات را از درگاه خداوند خواستارم.
کرونا باز هم کام همه ما را تلخ کرد
علی عســکری رئیس رئیس ســازمان صداوسیما با صدور پیامی
درگذشت پرویز پورحسینی ،بازیگر نام اشنا ،خالق و پیشکسوت را
تســلیت گفت .متن پیام به شرح زیر است :کرونا بازهم کام همه
مــا را تلخ کرد و عزیزی دیگر را از ما گرفت .پرویز پورحســینی از
هنرمندان خالق ،پیشکسوت و بااخالق بود که نقش افرینی او در
اثار نمایشی مختلف ،به ویژه سریال های تلویزیونی مورد عالقه مردم،
نام و تصویرش را برای همیشه ماندگار کرده است .حضرت زکریای
سریال مریم مقدس (ع) ،میثم تمار سریال مختارنامه با ان صحنه
ماندگارش در مســجد کوفه و بابا اسماعیل سریال بچه مهندس،
هیچ گاه از یاد مخاطبان این سرزمین نخواهد رفت.
مرد بزرگی که هیچ از انسانیت کم نداشت
قادر اشــنا مدیرکل هنرهای نمایشی در پیامی درگذشت پرویز
پورحسینی بازیگر پیشکسوت تئاتر ،سینما و تلویزیون را تسلیت
گفت.
پیام اشــنا به این شــرح است :بیش از ســه ماه از رونمایی کتاب
«ماندگاران صحنه »۲؛ زندگی نامه پرویز پورحسینی و همزمانی ان
با تولد ۷۹ســالگی این بزرگمرد دنیای صحنه و تصویر نمی گذرد
و چه اندوه بار اســت که به همین فاصله کوتاه از زادروزش ،سوگوار
درگذشتش شده ایم .مرد بزرگی که هیچ از انسانیت ،اخالق ،ادب و
هر ان چه شایسته نشاندن نام «استاد» پیش از نام نامدارش بود کم
نداشت ،بر صحنه و در دنیای تصویر خوش می درخشید و کارنامه
کاری اش مزیّن به همکاری با نام بزرگان هنر این مرزوبوم بود.
پرویز پورحسینی بازیگر مطرح سینما ،تئاتر و تلویزیون در حالی که چند روزی وضعیت
جسمانی اش به حالت پایداری رسیده بود اما بامداد جمعه ،چشم از جهان فروبست .دیروز
جمعه خبر درگذشت هنرمند دیگری از سینما ،تئاتر و تلویزیون مخابره می شود ،بازیگر
سرشناســی که چند روزی بود از وخامت اوضاع به شــرایط پایداری رسیده بود .حتی
فرزندش پورنگ پورحسینی در گفت وگویی با خبرنگار خبرگزاری تسنیم گفته بود :درمان
نتیجه بخش اما اهسته و پیوسته پیش می رود؛ خدا را شکر می کنم که شرایط با ثبات است
حتی امروز صبح توانستند صحبت کنند .تیم پزشکی هیچ شتابی ندارد و با اسودگی و
دقت کار را پیش می برند .کار درمان اصولی و مس ّلط دنبال می شود تا ان شاءاهلل روزهای
اینده شاهد نتایج بهتری باشیم .االن خوشحالیم که شرایط به ثبات رسیده و روند درمان
را به خوبی طی می کنند .با این وجود بامداد جمعه 7اذرماه 1399پرویز پورحسینی بازیگر
پیشکسوت ســینما ،تئاتر و تلویزیون ،با صحنه روزگار وداع کرد و سریال ها و فیلم ها و
نمایش های ماندگارش را به یادگار گذاشت .این خبر از سوی بیمارستان فیروزگر تایید شده
است و باید منتظر بمانیم تا بعد از سریال «از سرنوشت »3اخرین صحنه هنرنمایی اش را
در سریال «بیگانه ای با من است» احمد امینی به نظاره بنشینیم .پرویز پورحسینی متولد
سال 1320است و در کارنامه کاری اش بازی در بیش از 100فیلم ،تئاتر و سریال در همکاری
با کارگردان های سرشناسی ثبت شده است .او در «بیگانه ای با من است» شبکه 2سیما
ایفای نقش کرده که به تازگی فیلمبرداری اش به پایان رسیده و قرار است بعداز سریال «از
سرنوشت» که این شب ها پخش می شود روی انتن برود .پرویز پورحسینی بازیگر مطرح
و باسابقه سینما ،تئاتر و تلویزیون که از چندی پیش به دنبال ابتال به کرونا در بیمارستان
بستری و تحت مراقبت ویژه قرار داشت ،امروز در سن 79سالگی چشم از جهان فروبست.
وی دانش اموخته بازیگری دانشــکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود که در عرصه
تئاتر در اثــار کارگردان های مطرحی به ایفای نقش پرداخت .همچنین در عرصه تصویر
نیز در فیلم هایی چون «کمال الملک» علی حاتمی« ،کشــتی انجلیکا» محمد بزرگ نیا،
«باشو غریبه ای کوچک» بهرام بیضایی« ،روز فرشته» بهروز افخمی« ،قاتل اهلی» مسعود
کیمیایی« ،شب حادثه» سیروس الوند و «طلسم» داریوش فرهنگ به ایفای نقش پرداخته
بود .پورحسینی در حوزه تلویزیون نیز در مجموعه های مختلفی از جمله «مختارنامه» داود
میرباقری« ،بی گناهان» احمد امینی« ،سرزمین کهن» کمال تبریزی و «میکائیل» سیروس
مقدم حضور داشته است .اخرین تجربه تلویزیونی این بازیگر با سابقه که از شبکه 2سیما
پخش شده است به مجموعه تلویزیونی «بچه مهندس» علی غفاری برمی گردد.
پیام تسلیت مدیریت و کارکنان مجموعه تئاتر شهر:
پرویزپورحسینیبهانه ایبرایروشنایچراغتئاترایرانبود
به گزارش روابط عمومی مجموعه تئاتر شــهر ،مدیریت و کارکنان مجموعه تئاتر
شهر جمعه هفتم اذر ماه با انتشار متنی ضایعه درگذشت استاد پرویز پورحسینی
بازیگر توانمند و محبوب تئاتر ،سینما و تلویزیون کشورمان را تسلیت گفتند .در
متن منتشر شده از سوی مدیریت و کارکنان تئاتر شهر امده است:
مدیریت و کارکنان مجموعه تئاتر شــهر با انتشار پیامی ضایعه درگذشت استاد
پرویز پورحسینی بازیگر تئاتر ،ســینما و تلویزیون کشورمان را تسلیت گفتند.
رضابابک:
دوستانممثلبرگخزانمی روند
رضا بابک بازیگر پیشکســوت ســینما ،تئاتــر و تلویزیون زنده
یاد پرویز پورحســینی را انســان و بازیگری شریف دانست که
هنرمنــدی یگانه و نمونه بود .رضا بابــک بازیگر و کارگردان با
ســابقه تئاتر که از دوســتان قدیمی و نزدیک زنــده یاد پرویز
پورحسینی بود ،با تاثر از درگذشت این بازیگر باسابقه و مطرح
ســینما ،تئاتر و تلویزیون ،گفت :خیلی خیلی متاسفم که تمام
دوســتانم مثل برگ های درختان در فصل خزان می ریزند و از
دســت می روند .من و پرویز هم همکالسی بودیم و هم دوست
دیرینه .وی با بیان اینکه پرویز پورحســینی انســان شریف ،با شــخصیت و بازیگری با گذشته
درخشــان بود ،تاکید کرد :اگر از من بپرســید نمونه و الگوی انسانیت و شرافت کیست پاسخم
به شما این است؛ «پرویز پورحسینی» .اگر بپرسید نمونه و الگوی بازیگری برایم کیست باز هم
پاســخم این است؛ «پرویز پورحسینی» .بابک یاداور شد :پرویز عالوه بر اینکه انسان شریفی بود،
بازیگر شریف و بزرگی بود .پورحسینی شریف ترین بازیگر بود .وی زمانی که دانشجوی تئاتر شد
به عنوان یک بازیگر حرفه ای در گروه استاد حمید سمندریان و خانم پری صابری حضور داشت
و بازی های درخشــانی در نمایش هایی بزرگ ایفا کرده بود .این بازیگر سینما ،تئاتر و تلویزیون
معتقد اســت که پرویز پورحسینی یگانه و نمونه بود و در زمینه های مختلف محسنات بسیاری
داشــت .وی با اشــاره به اینکه در رونمایی کتاب «ماندگاران صحنه» اثر منصور خلج که درباره
زندگی پرویز پورحســینی بود حضور نداشت ،گفت :متاسفانه نتوانستم در مراسم رونمایی کتاب
در کنار پرویز حضور داشــته باشــم اما او بعد از مراسم یک جلد از کتاب را برایم فرستاد که در
ابتدای ان این شــعر را نوشــته بود« :در بهاران کی شود سرسبز سنگ /خاک شو تا گل بروید
رنگ رنگ» و صفحه اول را امضا کرده بود .بابک در پایان سخنان خود در حالی که بسیار متاثر
بود ،تصریح کرد :روزگار تلخی است و دوستان و بزرگانی همچون پرویز پورحسینی ،کریم اکبری
مبارکه ،دکتر خســرو ســینایی ،کامبوزیا پرتوی و جناب چنگیز جلیلوند را از دست می دهیم و
کاری از ما ساخته نیست .بسیار بسیار متاسفم.
به نام خداوند مهربانی که بازگشــت همه به سوی اوســت .صبح روز جمعه هفتم اذر ماه،
وقتی اسمان خدا از ابرهای پاییز با طعم باران پوشانده شده بود؛ ناگاه خبر رسید که یکی از
ایستادگی
جاودانه های تئاتر این سرزمین ،استاد پرویز پورحسینی عزیزمان بعد از هفته ها
ِ
نحس کرونا ،به دیدار افریدگارش شتافت .حقیقتا او بهانه ای بود برای
ویروس
مردانه در برابر
ِ
ِ
روشــنای چراغ تئاتر این ســرزمین .بی گمان «بازیِ در صحنه» با هنر مثال زدنی ،کالم و
فهم خردمندانه مرحوم پورحسینی و بسیاری از هم نسالنش ،تاثیری شگرف در پویایی هنر
نمایش ایران عزیزمان داشــت و دارد .زبــان توصیف ،از پس فراق یکی از دردانه های تئاتر
ایران ،کار دشــواری است ،اما اهالی تئاتر شهر و همه هنرمندان شریف و یگانه اش در این
ســال ها می دانستند و می دانند که پرویز پورحسینی ،اســتاد پرویز پورحسینی عزیزمان
یکی از ستاره های درخشان عرصه ای است که چراغ راهش بزرگانی چون او بودند و هستند.
بدون هیچ تردیدی بر این باوریم اگر جسم او امروز و در این روزهای تلخ به دیدار معبودش
افرینش نمایش ،تا ابد بر تارک
شــتافته ،اما هنر ماندگارش روی خاک مقدس صحنه های
ِ
فرهنگ و هنر این ســرزمین باقی خواهند ماند .مدیریت و کارکنان مجموعه تئاتر شــهر با
نهایت تاثر و تاســف ضایعه درگذشــت استاد پرویز پورحســینی را به خانواده ان مرحوم و
ایران عزیز تســلیت گفته و ارزومند ســامتی برای یکایک مردم و هنرمندان
جامعه هنری
ِ
شریف کشورمان است.
وارستهنویسندهسریال«بچهمهندس»:
«پرویزپورحسینی»
یک کتـــاب درسی بود
نویســنده ســریال «بچه مهندس» گفت :این
روزها ذخیره های هنر کشــورمان را یکی پس
از دیگری از دست می دهیم که هرکدام اموزه
ای برای ما بودند.
«حسن وارســته» نویســنده ســریال «بچه
مهندس» درباره درگذشــت پرویز پورحسینی
گفــت :تجربیات بزرگان عرصــه هنر به منزله
کتاب درســی برای همه ما به شمار می اید و
ما به شــخصه بخشی از اموزه های مان را نه با کتاب بلکه با مراوده با این افراد
به دست بیاوریم.
وی ادامه داد :سالیان سال اســت که پرویز پورحسینی را می شناسنم .اما بچه
مهندس و ایفای نقش بابا اســماعیل اولین تجربه مشــترک ما بود .همچنین
ایشــان را در کارهای خوب و تئاترهایی مثل شب یهودا و دکتر فاستوس دیدم
و لذت بردم.
وی ادامه داد :پرویز پورحســینی انســان بسیار باهوشــی بود و انتخاب های
متنوعی داشت .متاسفانه ما این روزها سرمایه های بازیگری و هنرمندان را یکی
پس از دیگری از دست می دهیم.
وی همچنین بیان داشت :اقای پورحسینی سن و سالی نداشت .امیدوارم کرونا
به زودی از این کشــور رخت بربندد چراکه عرصه هنر دارد خالی می شــود از
بزرگانی که در این عرصه بانی بودند. صفحه 2
کاراکتر جذاب دن دیه گو برای نویسنده ها و فیلمسازان
یاغیمستطیلسبز
در دنیای فیلم و کتاب
زندگی دیه گو مارادونا در سال های گذشته دستمایه ساخت مستندهای زیادی شده و
در کتاب های مربوط به فوتبال هم همیشه حضوری پررنگ داشته است .دیه گو ارماندو
مارادونا ،فوق ســتاره فوتبال ارژانتین ،عالوه بر توانایی هایش در زمین فوتبال که از
او یک ابرستاره ســاخته بود ،به خاطر ماجراهایی که در زندگی شخصی اش می افرید
هم همیشه در معرض توجه رســانه ها قرار داشت .ماجراهایی که از او یک شخصیت
پرحاشیه ساختند و درام زندگی او را انقدر جنجالی کردند که در دنیای فیلم و مستند
و کتاب هم همیشه از شخصیت های جذاب و مورد توجه فیلمسازان و نویسندگان بوده
است .بر همین اســاس در گفت وگویی با احسان رضایی داستان نویس ،منتقد ادبی و
مجری کارشناس برنامه «کتاب باز» به معرفی و بررسی چند مستند و کتابی که درباره
این کاراکتر ساخته و نوشته شده اند پرداختیم که در ادامه می خوانید.
وقتی مارادونا سوژه مستند می شود
از زندگی مارادونا مســتندهای زیادی ساخته شده است .فکر می کنم در همین ۲۰سال اخیر در
قرن ۲۱شــش مستند درباره مارادونا ساخته شــده که دو مستند از میان انها خیلی برجسته تر
بودند و بیشتر دیده شدند .یکی مستند «مارادونا به روایت کاستاریکا» ساخته امیر کاستاریکا در
ســال ۲۰۰۸بود که خیلی مورد توجه قرار گرفت .انقدر که از امیر کاســتاریکا نقل قولی هست
که می گوید« :من در زندگی چندبار متولد شدم ،یکی از انها موقع ساختن این فیلم بود ».یعنی
موفقیتی که این فیلم داشــت برایش این قدر جذاب بود .ســکانس پایانی این مستند که دو فرد
گیتار به دست کنار خیابان قطعه ای درباره مارادونا می خوانند و انگار این سکانس به یک کلیپی
تبدیل می شــود که زندگی مارادونا در ان مرور می شود ،خیلی فوق العاده است .اگر بخواهیم تنها
یک کلیپ از مارادونا ببینیم همین ســکانس پایانی مستند امیر کاستاریکا است .در کل ذهنیت
کاســتاریکا فکر می کنم خیلی به مارادونا نزدیک بود و مارادونا هم فیلم های او را دوست داشت.
بخش زیادی از مستند «مارادونا به روایت کاستاریکا» درباره بازی یک چهارم نهایی جام جهانی
۱۹۸۶اســت و دیدگاهی ضدانگلیســی دارد .در این مستند بســیار با نفرت درباره انگلیسی ها
صحبت می شــود و به همین دلیل گفته می شــد این فیلم به این زودی در انگلیس اجازه اکران
نمی گیرد ولی جالب اینجا بود که مهمترین مســتند پس از ان را یک انگلیســی ساخت .اصف
کاپادیا مستندســاز معروف بریتانیایی در سال ۲۰۱۹مستند «دیه گو مارادونا» را ساخت و این
مســتند یکی از بهترین مستندها درباره یک شخصیت اســت .کاپادیا برای این مستند تحقیق
زیادی کرده بود و حدود ۵۰۰ســاعت راش داشــت و عالوه بر ان برای تهیه این مستند با خود
مارادونا ۹ســاعت مصاحبه کرده بود .گفته می شــد مارادونا یکی از مســتند پرتره های کاپادیا
درباره یک قهرمان را دوســت داشــت و برای همین حاضر می شود جلوی دوربین او قرار بگیرد.
اما دســت اصف کاپادیا برای ســاخت این مستند انقدر پر بوده که از این ۹ساعت مصاحبه تنها
چند دقیقه در کل فیلم اورده شده است .زاویه دید کاپادیا برای این مستند به بخشی از زندگی
مارادونا ،اعتیادش و رابطه اش با شــهر ناپل منحصر می شود .این مستند یک جمله معروف دارد
که می گوید« :مارادونا در همه چیز افراط می کرد ،و هر کاری را تا تهش می رفت .در اعتیاد هم
افراط داشــت و ناپل هم مارادونا را بلعید ».در حقیقت این جمله برایند این مســتند است و در
نهایت به این نکته اشاره می کند که مارادونا وقتی به ناپل رفت وارد فرهنگی شد که این اخالق
او را -زیاده روی در هر کاری -ســتایش می کرد و مارادونا انجا به یک خدا تبدیل شــد و همین
افراط نابودش کرد .کاپادیا در این مستند عوارض شهرت را خیلی خوب نشان می دهد.
دست خدا در قاب سینما
در ســینمای ایران فیلم «من دیه گو مارادونا هســتم» ســاخته بهرام توکلی درباره این کاراکتر
ســاخته شــده و به همین موضوع تا انتهای هر چیز رفتن می پردازد .به این نکته که واقعیت و
رویا برای مارادونا مرز نداشت .همه چیز را تا تهش تجربه می کرد .و خالصه داستان فیلم هم به
همین موضوع اشــاره می کرد :تو می دونی من از چیه مارادونا خوشم میاد؟ از اینکه تو زندگیش
هیچوقت واقعیت و رویا براش مرز نداشــت ،وقتی بــازی می کرد با همه وجودش بازی می کرد،
پرواز می کرد ،بازی نمی کرد ،وقتی معتاد شــد یــه کوه کوکائین می ریخت جلوش د بکش همه
چیز و تا تهش می رفت ،خودشو لوس نمی کرد همه اش برای این بود که واقعیت و رویا براش مرز
نداشت ،اگه هم داشت اون نمی تونست مرزشونو تشخیص بده.
مارادونا در دنیای نشر فارسی
در هر کتابی که درباره فوتبال باشد یک فصل درباره مارادونا هست .کتاب «فوتبال علیه دشمن»
سایمون کوپر که با ترجمه عادل فردوسی پور در بازار کتاب هست ،فصل شانزدهم ان «ارژانتین
قهرمان» درباره فوتبال در ارژانتین اســت و طبیعتا به مارادونا هم پرداخته و با یک ســرودی
که در ورزشــگاه می خواندند شروع می شــود :برزیلی ها چقدر بدبختند مارادونا ارژانتینی است.
کتــاب «روزی روزگاری فوتبال» اقای حمیدرضا صــدر در فصل دوازدهم به مارادونا پرداخته و
در «پیراهن های همیشه» هم یک فصل درباره مارادونا دارد .یک زندگینامه از مارادونا به فارسی
ترجمه شــده «من ،دیه گو» در ســال ۹۳نشر پوینده ان را چاپ کرد و اقای مهدی قراچه داغی
یک مترجم معروف در حوزه کتاب های روانشناســی ان را ترجمه کرد و جهانگیر کوثری بر ان
یک مقدمه ای نوشــته است .در کتاب «درک این شــکوه» که نشر گلدشت درباره مسی منتشر
کرده این جمله وجود دارد که «مارادونا گاهی مارادونا بود ولی مســی هر روز مارادونا اســت».
هرچند من با این جمله موافق نیســتم اما می خواهم بگویم در هر کتاب فوتبالی یک ارجاع به
مارادونا هســت .داود امیریان که داستان های جنگ را در قالب ادبیات طنز می نویسد یک کتاب
به نام «مارادونا در سنگر دشمن» دارد.
کاراکتر جذاب دن دیه گو برای نویسنده ها و فیلمسازان
در داستان نویســی افرادی که در یک داســتان وجود دارد دو نوع هســتند کاراکترها و تیپ ها؛
تیپ ها افرادی هستند که یک قرارداد بین االذهانی درباره انها وجود دارد .مثال وقتی می گوییم
پزشــک به ذهن همه ما فردی با روپوش سفید و گوشی پزشــکی و احتماال عینک به ذهنمان
متبادر می شود .این تیپ است .ولی یک سری افرادی در داستان ها کاراکتر هستند و با نمونه های
مشــابه خود تفاوت دارند .مثال شاهنامه فردوســی چندین پهلوان دارد ولی یک پهلوان با بقیه
متفاوت اســت .نامش رستم است .جثه اش ،اسبش ،زره اش ،نحوه به دنیا امدنش ،نحوه مردنش
و انتقامش از قاتل خودش متفاوت اســت ،این یک کاراکتر اســت .کاراکترها انهایی هستند که
ما وقتی داســتان را می خوانیم به یاد ما می مانند .به خاطر شــخصیتی که با همه شخصیت های
دیگر متفاوت است .مارادونا یکی از افرادی بود که فردیت پررنگی داشت و خیلی با بقیه متفاوت
بــود .ما وقتی می گوییم بازیکن فوتبال انبوهی از بازیکن ها در این تعریف می گنجد ولی مارادونا
نه .من خــودم هیچ وقت طرفدار مارادونا نبودم .طرفدار برزیل بــودم و دن دیه گو برای اردوگاه
رقیــب بود ولی هیچ وقت نمی توانســتم این فردیت پررنگ و اینکه او بــا همه فرق دارد را انکار
کنم .از این نمونه ها در فوتبال ایران و جهان خیلی خیلی کم داریم و بنابراین وقتی بازیکن ها از
معمولی بودن خارج می شوند در قالب یک بازیکن معمولی فوتبال خارج می شوند و به یک چهره
افسانه ای تبدیل می شوند در ذهن می مانند.
جهان خالی از قهرمان
متاسفانه نسل قهرمان هایی که یک تنه همه بار را روی شانه می انداختند دارد به پایان می رسد.
اخریــن باری که من یادم اســت که یک نفر به تنهایی یک تیم را به دوش کشــید و تا فینال
جام جهانی اورد ،الیور کان در جام جهانی ۲۰۰۲بود که در قدم اخر هم کم اورد .انگار در عصر
تیــم و کار گروهی قرار داریم و فکر می کنم با این تغییری که دارد اتفاق می افتد ما دلمان برای
قهرمان ها تنگ می شود .حتی در دنیای سینما هم مثال وسترنی که االن می سازند «رنگو» است
که یک مارمولک قهرمانش اســت .از جان وین و هنری فوندا و گری کوپر به رنگو رســیدیم .در
سینما سراغ تعریف کردن قصه ادم های معمولی که با دیگران فرقی ندارند رفتند ،چیزی که در
ادبیات به ان رئالیسم کثیف گفته می شود و ریموند هارور استادش بود .تعریف کردن یک چیز
خیلی معمولی هنر بزرگی است اما می خواهم بگویم دوره ای از قصه گویی چه در دنیای واقعی و
چه در دنیای قصه ها سر رسیده و ما وارد یک عصر دیگری شدیم.
منیژه حکمت تهیه کننده و کارگردان سینما:
بالییکه پول های الوده ورانت ها بر سر سینما اوردند!
منیژه حکمت تهیه کننده و کارگردان سینما بیان کرد سینمای
امروز ایران نیازمند یک جریان سازی مجدد است .منیژه حکمت
تهیه کننده و کارگردان ســینما ،با اشــاره به شرایطی که بخش
خصوصی سینما در ان قرار دارد ،گفت :بخش خصوصی سینمای
ایران از ۵ســال پیش روز به روز ضعیف تر شده و در حال نابودی
است و با توجه به ساختار و پول های عجیب و رانت های عجیب تر
دیگر بخش خصوصی در سینما وجود ندارد .وی بیان کرد :می توان
گفت تقریباً بخش خصوصی در حال مرگ است ،مگر اینکه یک
جریان سازی مجدد در ســینمای ایران رخ دهد ،جریان سازی
که بدون پول های مشکوک و فضای الوده در سینما ایجاد شود.
این جریان سازی می تواند با تولید فیلم های کم هزینه یا همان
لوباجت شروع شود تا بخش خصوصی و مستقل سینمای ایران
سرپا نگه داشته شود .این تهیه کننده سینما تاکید کرد :از زمانی
که نامحرمان به ســینما ورود پیدا کرده اند ،همه می دانستیم که
بخش خصوصی نابود می شود اما صدای اعتراض ما به هیچ کجا
نرسید .در حال حاضر نیز باید بدانیم که برای ادامه حیات خود،
باید دوباره از جای خود بلند شویم و با حداقل بودجه فیلم های خود
را جلوی دوربین ببریم ،چرا که بخش خصوصی و بخش مستقل
با هنر و اندیشه امیخته است .وی تاکید کرد :نباید فراموش کرد
که این دوران برهوت برای سینما و هنر سپری خواهد شد ،سینما
شغل ما است و ما نمی توانیم عمری که صرف ان کرده ایم را پشت
درهای بسته بگذاریم و بگوییم چون پول و قدرت دارید هر کاری
می خواهید در سینما بکنید و تنها راه مبارزه در این شرایط این
است که با حداقل ها فیلم های خود را بسازیم .حکمت در پاسخ به
این پرسش که زمانی یک فیلم می تواند در جذب مخاطب موفق
باشد که از بازیگران چهره استفاده کند و بازیگران نیز کمتر تمایل
دارند ،در فیلم های کم هزینه ورود پیدا کنند گفت :من فیلم کم
هزینه می سازم و بازیگران درجه یک سینما نیز در این پروژه حضور
خواهند داشت ،در واقع باید گفت که سینما برای برخی از بازیگران
هنوز مهم است .زمانی که اندیشه ،هنر و سینما وجود دارد ،کسی
که قصد کار داشته باشد هنرمندان خود را پیدا می کند .این تهیه
کننده سینما در پایان گفت :بعد از بحران جنگ جهانی دوم در
اروپا ،سینماگران اروپایی با حداقل ها در سینما جریان سازی کردند
و موفق نیز بودند ،ما نیز چنین دورانی را پشت سر می گذاریم و در
این شرایط باید سینما را از نو بسازیم.
3
شنبـــــــــه 8اذر ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1339
www.honarmandonline.ir
سینماولتوییزون
TV&CINEMA
گزارش
سریال های تلویزیون چقدر
به خانواده های ایرانی امروز
نزدیک است؟
نماینده سابق مجلس و عضو هیئت علمی دانشگاه،
گفت :اگر به ســطح جامعه نگاه کنیم ضریب نفوذ
صدا و ســیما با برنامه هایی که روی انتن دارد در
سطح ارمانی اش نیست .سیدحسین افضلی نماینده
سابق مجلس و عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز،
وجود و فعالیت شبکه های برون مرزی صدا و سیما
را امری حیاتی برای بیان دیدگاه ها و خط مشی های
اساسی جمهوری اســامی خواند و سریال هایی را
که از شــبکه ای فیلم پخش می شود ،بهانه خوبی
برای شناساندن خانواده ایرانی به جهانیان دانست.
در همین باره با او همکالم شــدیم که مشروح این
گفت وگو را در ادامه بخوانید:
به نظر شما اصلی ترین بحرانی که امروزه خانواده
ایرانی با ان مواجهه است ،چیست؟
موضوع اساسی که خانواده های امروز با ان دست و پنجه نرم
می کنند ،اقتصادی است که روی بقیه مسائل دیگر کام ً
ال تاثیر
می گذارد؛ یعنی رفاه ،سرگرمی ،نشاط عمومی و حتی بحث صله
رحم ،رفت و امدها همه این ها به عبارتی به مسائل اقتصادی
بر می گردد که این را به عنوان مســئله اساســی قوام دهنده
خانواده می توان بیان کرد .مشکل اقتصادی عامل اصلی است
جدی در بحران سازی خانواده ها داشته باشد.
که می تواند تاثیر ّ
از طرف دیگر در فضای موجود ایجاد نشاط ،انگیزه و امید از ان
دسته مسائلی است که بر روی خانواده ها تاثیر می گذارد و باید
طرح و برنامه مدونی برای ان وجود داشته باشد.
فیلم و سریال هایی که ساخته می شود چقدر
به شــرایط حال حاضــر خانواده های ایرانی
نزدیک است؟
نکته اساســی در این زمینه به نظر می رســد ،اینکه به طور
کلی اگر به ســطح جامعه نگاه کنیم ضریب نفوذ صداوسیما
با برنامه های مختلفی که روی انتن دارد در سطح مطلوب و
ارمانی اش نیست .امروز در شرایطی قرار داریم کهکشورهای
اطراف ،دشمنان ما و کسانی که به هر دلیلی بیش از چند 10
شبکه در دنیا با هزینه های بسیار باال و با اتکا به متخصصین
روانشناسی و جامعه شناســی ،برنامه تهیه می کنند .قاعدتاً
صداوســیما باید ما در رقابت با این رسانه ها فعال باشد و ان
بخشی که ما باید به عنوان جامعه اصلی هدف بگیریم بخش
جوان جامعه ما است.
سطح اثرگذاری فیلم هایی که از شبکه ای فیلم
به نمایش در می ایند ،چقدر است؟
به شــدت تاثیر دارد .در کنار ان ،بحث تبلیغات رســانه های
رقیب خارجی بحثی است که اثر ان را به هیچ وجه نمی توان
انکار کرد ،یعنی بعضی اوقات اثری که تبلیغات می تواند ایجاد
کند ،از همه مولفه های دیگر بیشتر است ،لذا به همین دلیل
هم می گویم باید این روند حتماً توسط یکسری افراد متخصص
جدی بررسی ،کارشناسی و عیب یابی شود و مسئله
به صورت ّ
را حل کنیم ،امروز شــاید اثر جنگ فرهنگی بسیار بیشتر از
جنگ نظامی اســت .در قلب خانواده ها به صورت دقیق ورود
و نفوذ کرده اند و به شدت هم اثرش را در بازار و در جامعه به
صورت مشهود می بینیم ،الزم است که این قضیه به صورت
جدی دیده شود و راهکار مناسب هم برایش پیش بینی شود.
ّ
با توجه به اینکه شبکه ای فیلم شبکه برون مرزی
است ،نمایش سریال هایی که غالب ًا حامل فرهنگ
جامعه ما هســتند چقدر می تواند در شناخت
جامعه ایرانی برای جهانیان موثر واقع شود؟
قطعاً بی تاثیر نیســت .فیلم هایی که پخش می شــود ،حتماً
تاثیر دارد اما اینکه این فیلم ها چقدر متناسب با سلیقه افراد
مخصوصاً جوانان طراحی و ساخته می شود باید درنظر گرفته
شود ،در این زمینه استانداردهای بین المللی وجود دارد که اگر
خودمان را به ان استانداردها نزدیک کنیم هم رضایت مخاطب
داخلی و هم خارجی را می توانیم به دست بیاوریم.
به نظر شما میزان موفقیت این شبکه در فرامرزها
چقدر است؟
در هر حال ما جامعه فارسی زبان خارج از کشور زیاد داریم و
حتماً بیننده دارد .کانال های انگلیسی ،عربی و ای فیلم 2هم
مخاطبان خودشان را دارند.
چه چشــم اندازی را برای اینده شــبکه های
برون مرزی صداوسیما متصورید؟
شبکه های برون مرزی صداوسیما تاثیرگذارند و الزم است که
واقعاً به ان ها پرداخته شود .از طرفی اینکه تبلیغ علیه کشور ما،
مسلمان ها و مخصوصاً علیه شیعیان صورت می گیرد ،ضروری
است که حتماً شبکه های برون مرزی داشته باشیم .در رابطه با
تبیین دیدگاه های خودمان ،شفاف سازی و از طرفی هم خنثی
کردن توطئه های ان ها نیازمند شبکه های برون مرزی است؛
اما اینکه با چه شیوه و سبک و سیاقی به این قضیه بپردازیم،
حتماً باید کارشناسی بیشتری شود. صفحه 3
مدیرکل اموزش و ترویج صنایع دستی کشور:
بهبود معیشت هنرمندان و صنعتگران
اولویت ما است
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شــماره • 1339شنبه 8اذرماه • 1399سال سیزدهم • 4صفـــــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
11:52
اذان ظهر
16:52
غروب افتاب
17:12
اذان مغرب
05:24
اذان صبح فردا
06:52
طلوع افتاب فردا
گنج سخن
امام حسین علیه السالم :
هر کس فکرش به جایى نرسد و راه تدبیر بر او بسته شود،
کلیدشمداراست.
بحاراالنوار ،ج ،75ص128
پندبزرگان
مایه خوشبختی انسانیت است
که هر انسانی فقط انی هست که هست.
فرناندوپسوا
حافظانه
شراب و عیش نهان چیست کار بی بنیاد
زدیم بر صف رندان و هر چه بادا باد
گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
مدیرکل اموزش و ترویج صنایع دستی وزارت میراث ،گردشگری و صنایع دستی گفت :ارتقای وضعیت و
بهبودمعیشتهنرمندانوصنعتگرانهموارهاولویتاصلیهمهمادرمعاونتصنایع دستیوهنرهای سنتی
است .ویدا توحدی درباره اولویت برنامه های دفتر اموزش و ترویج صنایع دستی ،گفت :از بدو ورود به این
دفتر بدنبال یک تغییر سازنده و ساختارگرایانه در حوزه اموزش بودم ،اما با توجه به شیوع کرونا و شرایط و
محدودیت کنونی در این دوران سخت و زیرساختی بودن برنامه های اموزش ،فعالیت ها این بخش از سایر
بخش های حوزه صنایع دستی محدودتر شده است .مدیرکل اموزش و ترویج صنایع دستی کشور ،طراحی و
تدوین دستورالعمل و شیوه نامه های اموزش غیرحضوری را از مهمترین برنامه های حوزه تحت مدیریت خود
در دوران کرونا عنوان کرد و افزود :برنامه های اموزش زیرساختی است ،شیوع کرونا و محدودیت های ابالغی
شرایط سختی را برای صنایع دستی کشور ایجاد کرد .وی با تاکید بر ضرورت حفظ سالمت فراگیران اموزش
صنایع دستی و هنرهای سنتی در سراسر کشور و ضرورت کنترل شیوع و قطع زنجیره انتقال این بیماری ،
اظهار داشت :برای به حداقل رساندن اسیب های ناشی از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی اموزش حضوری
صنایع دستی در بعضی از مناطق کشور ،راهنمای اموزش غیرحضوری و نیمه حضوری در حین اموزش به
هنرجویان در مراکز اموزشی تهیه و تدوین و به معاونت های صنایع دستی استان ها ابالغ شده است.
یجدیداموزشصنایع دستیبزودیابالغمی شود
شیوه نامه ها
مدیرکل اموزش و ترویج صنایع دستی کشور خاطرنشان کرد :با وجود مشکالت فراوان در اجرای دوره های
پیش بینی شده در دوران کرونا ،سعی کردیم از روش های مختلف برای اموزش انالین و مجازی و رسانه ملی
بهره برداری کنیم تا برای جامعه هدف خود پوشش اموزشی گسترده ای داشته باشیم .وی گفت :همزمان
با ارائه اموزش از طریق رسانه های مختلف،با توجه به لزوم توسعه اموزش های ترویجی و به منظور اشنایی
بیشتر گروه های مختلف مخاطب (از کودکان تا سالمندان) با صنایع دستی و توسعه توانایی های مهارتی انها
ی اموزشی صنایع دستی کردیم که اماده ابالغ به استان های کشور است.
اقدام به تدوین شیوه نامه ها
ثبت ۹نشان بین المللی جغرافیای صنایع دستی در دولت تدبیر و امید
توحدی به اعطای نشان جغرافیای به ۹عنوان از صنایع دستی کشور در سال ۱۳۹۵اشاره کرد و گفت :با
هدف حفظ حقوق مالکیت معنوی در مجامع ملی و بین المللی ۹نشان بین المللی جغرافیای صنایع دستی
در دولت یازدهم ثبت شده است .مدیرکل اموزش و ترویج صنایع دستی کشور با بیان اینکه مراسم اعطای
نشان جغرافیایی صنایع دستی با حضور شرکت ها و انجمن های غیردولتی برتر این صنعت سال ۹۵برگزار
شد اظهار داشت :این ۹نشان به گلیم سنه ،جاجیم خلخال ،گلیم نمین ،ورنی مغان ،ابگینه تهران ،نازک
کاری سنندج ،گلیم هرسین ،زیلو میبد ،گلیم ارداق اعطا شد و همچنین از منبت اباده فارس به عنوان دارنده
نشان ملی و بین المللی تجلیل شد.
ایران در صدر جدول سازمان جهانی مالکیت فکری ( )WIPOاست
وی ثبت رشته های صنایع دستی به صورت عام و ثبت اثار دارای نواوری و خالقیت به صورت خاص را
یکی از ابزارهای حمایتی در راستای حفظ حقوق هنرمندان و صنعتگران دانست و گفت :با ثبت ۶۲رشته
بومی و منطقه ای به صورت ملی و ۹رشته به صورت بین المللی ،اکنون ایران در صدر جدول سازمان
جهانی مالکیت فکری ( )WIPOقرار گرفته است .توحدی گفت :که با پیگیری های اداره کل اموزش
و ترویج صنایع دستی ،دستورالعمل بهره برداری از نشانه جغرافیایی تدوین و در مهرماه سال ۹۹توسط
بخش حقوقی ارزیابی و تایید شد .مدیر کل اموزش و ترویج صنایع دستی افزود :با برگزاری جلسه انالین
به منظور اعطای گواهینامه نشانه جغرافیایی و ابالغ دستورالعمل بهره برداری از نشانه های جغرافیایی به
تشــکل ها با نظارت کامل ادارات کل استانی زیرساخت و بستر حفظ حقوق معنوی و فکری فعاالن در
مناطق جغرافیایی ثبت شده ،فراهم شود .توحدی بیان کرد :همچنین در بخش ثبت اثار خالقانه و نواور،
با همکاری دفتر حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی تعداد ۱۹۵پرونده مورد ارزیابی قرار گرفت که بر
اساس شاخص های خالقیت ،طراحی و رعایت اصول طراحی صنعتی کارشناسی و برای درج در روزنامه
رسمی در دستور کار قرار گرفته است.
گناه
روزهای برزخ سینماهایی
که به رستوران تبدیل می شوند
رکود حاکم بر ســینمای ایران در فقدان مدیریت
جــدی و کارامد باعث شــده اســت تــا برخی
سینماداران به فکر تخریب سینمای خود و تبدیل
ان به رســتوران بیفتند .شــاید انتظار از دولت و
به طور مشخص وزارت ارشاد و بخصوص معاونت
سینمایی ان در وهله اول برای کمک به سینمای
کشور انتظاری بجا و دور از انتظار نبود اما روندی
که به ســینمای ایران در این 9ماه گذشته است
نشــان می دهد که گویا ســینماگران و اصحاب
هنر هفتــم اب در هاون می کوبیدند .انچه که بر
سینمای ایران خصوصاً سالن های سینما گذشته
است ان قدر وضعیت وخیمی را پشت سر می گذارد
که باعث شده است سینماهای کشور یکی بعد از
دیگری خبر تغییر کاربری خود را اعالم می کنند.
تا جایی که صاحب ســینمای شهرک در سعادت
اباد گفته بود که احتمال دارد سینمای خود را به
رستوران تبدیل کند .البته این صاحب سینما به
نکات مهمی دیگری مبنی بر اینکه عده ای عامدانه
نمی خواهند تا سینما باز شود تا سینماداران دیگر
مجبور بشوند سینما را ترک کنند نیز اشاره کرد.
روزهای گذشته خبر دیگری منتشر شده است که
یکی از سینماهای مشــهد با هتل معاوضه شده
اســت .این طور که یکی از رســانه های سینمایی
شهر مشهد خبر داده اســت مالکین این سینما
به فکر واگذاری ســینمای خود افتادند .البته در
ابتدای امر ایــن تعطیلی به خاطــر احداث یک
پردیس ســینمایی بــزرگ در این شــهر بود اما
کرونا و رکود بازار ســینمایی نیز به این مشــکل
اضافــه کرد .یکی دیگر از ســینماداران نیز گفت
که بسیاری از سینماهای تک سالنه شهرستان ها
و حتی تهران در حال تبدیل ســینماهای خود به
رســتوران و تغییر کاربری اند .البته این موضوع
سابقاً نیز وجود داشته است اما نه از سر فشار رکود
حاکم بر ســینمای کشور ان هم در شهری مانند
تهران .تغییر کاربری سینماهای تک سالنه کشور
در صورتی که ادامه پیدا کند یکی از فاجعه بارترین
اتفاقات فرهنگی تمام ســال های اخیر سینمای
ایران خواهد بود .این طور که تحقیقات ما نشــان
می دهد وام پرماجرای ســازمان سینمایی که به
تازگی اعالم شده بود که سینماداران برای اخذ ان
مراجعه کنند تازه در مرحله معرفی به سامانه قرار
دارد و ســینماداران باز هم به این زودی وام های
خود را برای تســویه حســاب بــا تهیه کنندگان
دریافت نمی کنند .این در حالی اســت که مساله
تسویه حساب سینماداران با تهیه کنندگان یکی از
اصلی ترین مسائل و گرفتاری های سال جاری برای
ســینمای کشور است و در صورتی که این مساله
حل و فصل نشود عم ً
ال جدی ترین و مهم ترین کار
سینمایی دولت روی زمین می ماند .حل مشکالت
مالی هنرمندان و بهبود اوضاع معیشتی انان نیز
توسط خانه سینما و اصناف با دلسوزی و جدیت
چندانی از طرف دولت همراه نیست .تا جایی که
اگر به خاطر بیاوریم موضوع بســته های معیشتی
و رفــاه هنرمندانی که از نظــر مالی ضعیف ترند
یکی از جنجالی ترین مســائل سینمایی در سال
جــاری بود .به تازگی نیــز واریزی یک میلیون و
500هزار تومانی برای هنرمندان توسط صندوق
اعتباری هنر صورت گرفته اســت که در صورتی
که امکان تمدید نداشته باشد مانند مسکنی برای
کوتاه مدت عمل می کند .امروز نیز خانه ســینما
در ادامه اطالعیه ای که در ان خواســتار تعطیلی
همه پروژه های تصویربرداری بود ،گفته است که
دنبال کمــک گرفتن برای حل مشــکالت مالی
هنرمندانیم .البته ناگفته نماند که حل مشکالت
مالــی برای هنرمندان می تواند با کمک گرفتن از
خود هنرمندانی که از نظر مالی توان الزم را دارند
نیز ممکن شــود .ایده این کار می تواند تشــکیل
صندوقی متشکل از سرمایه داران و متمولین هنر
هفتم ایران باشــد .اینکه چقدر معاونت سینمایی
وزارت ارشاد برای شفاف سازی پروسه کاری و رفع
مشکالت جدی اســت را می توان از حجم اندک
مصاحبه های منتشــر شــده با این نهاد فرهنگی
فهمید .اقای انتظامی چقدر برای پاســخگویی به
سواالت و انتقادات رســانه ها به نحوه عملکردش
اماد ه است؟ ارشاد در این یک ساله خروجی قابل
قبولی برای حل مشــکالت و مسائل سینمایی و
ســینماگران نداشته اســت و برای همین عموم
اصناف ســینمایی ،هنرمنــدان ،تهیه کنندگان و
ســینماداران از وضعیت موجود راضی نیســتند.
امیدواریم معاون ســینمایی ارشاد قبل از سفر به
والیات اروپایی ،مشــکالت و مسائل را حل کند و
برای خود باقیات الصالحات به جا بگذارد.
مروری بر کتاب «پرویز پورحسینی» جلد دوم «ماندگاران صحنه»
ادم هاییکهرماننمی خوانندیکبعدیهستند
کتاب «پرویز پورحسینی» با سخنان این هنرمند از زمان کودکی اغاز
می شود و با دوران تحصیل و ورود به عرصه هنر ،فعالیت با هنرمندان
مختلــف و دیدگاه های متنوع در مورد بازیگری به پایان می رســد.
مهرداد رایانی مخصوص در مدتی که مدیریت دفتر پژوهش و انتشارات
نمایش اداره کل هنرهای نمایشی را به عهده داشت پروژه ای را با عنوان
«ماندگاران صحنه» راه اندازی کرد.
برای مانــدگاران عرصه نمایش که در هر کتاب با یک هنرمند موثر
(چهره های ماندگار) در عرصه تئاتر ،گفت وگوی مفصلی در قالب تاریخ
شفاهی انجام شود .در این راستا گفت وگو با پرویز پورحسینی توسط
منصور خلج و گفت وگو با بهروز غریب پور توسط رحمت امینی صورت
گرفت و هر دو اثر منتشر شدند .کتاب «پرویز پورحسینی» جلد دوم
(ماندگاران صحنه) شهریورماه امسال رونمایی شد .این اثر پس از مقدمه
منصور خلج ،شامل گفت وگو ،ســه یادداشت به قلم رضا بابک ،رضا
کیانیان ،قطب الدین صادقی و سال شمار زندگی این هنرمند به ضمیمه
عکس است .در بخشی از یادداشت رضا کیانیان می خوانیم« :پرویز
پورحسینی یکی از ستارگان بازیگری دوران معاصر تئاتر ایران است .در
سال 1351وقتی پس از قبولی در کنکور از مشهد به تهران امدم و به
دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران رفتم ،او در اسمان تئاتر ایران
می درخشید .در نمایش های بزرگی بازی کرده بود و در بیشتر تئاترهای
پیش روی ان روزگار حضور داشت .برای کارگردان های بزرگ ان زمان
بازی کرده بود مثل حمید سمندریان و اربی اوانسیان».در بخش پایانی
یادداشت قطب الدین صادقی ،امده است« :سخن ناتمام می ماند اگر
تنها به شرحی از شخصیت فردی پرویز پورحسینی ،که گفتیم متین و
مهربان و درون گراست ،و یا شخصیت هنری او ،که توضیح دادیم در هر
اثری خوش تکنیک ،توانا و بسیار خالق ظاهر شده است ،بسنده کنیم؛
حقیقت ان است که عالوه بر این ها او از نظر اجتماعی نیز از ان دسته
چهره های هنری است که هرگز حاشیه های مخرب یا مزاحم نداشته
اســت .زیرا از سویی نه دیده شده است در نمایشی تجاری و مبتذل
با سرمایه گذاری مشکوک ظاهر شود و نه شاهد کارهایی سفارشی و
سطحی گرایانه از جانب او بوده ایم» .رضا بابک نیز ،برای این هنرمند
نوشته است« :دوست خوب و همکار عزیزم ،این مرد بزرگ بازیگری،
این انســان واال و یگانه .این اقای هنرمند شــریف ،جناب پرویزجان
پورحسینی یکی از قهرمانان است .قهرمان دنیای اشفته این روزگار تلخ.
ایشانبزرگ است در بازیگری ،و همیشه اشاره کرده ام ،که پرویز ابروی
تئاتر ماست» .کتاب «پرویز پورحسینی» با سخنان این هنرمند از زمان
کودکی اغاز می شود و با دوران تحصیل و ورود به عرصه هنر ،فعالیت
بــا هنرمندان مختلف و دیدگاه های متنوع در مورد بازیگری به پایان
می رسد .او در پاسخ به پرسشی مبنی بر مطالعه هنرجویان ،گفته است:
«امروز بچه ها بیشتر کتاب هایی را که الزم است نخوانده اند .در صورتی
که حداقل باید اثار چخوف ،ایبسن یا شکسپیر را خوانده باشند .هنوز
برخی از بچه ها انتیگونه را نخوانده اند در صورتی که چنین چیزی در
هیچ کجای دنیا اتفاق نمی افتد.
من به بازیگرهایی که ســواد دارند ،احترام می گذارم برای این که این
ســواد به ان ها کمک می کند دیدگاه شان عمق پیدا کند .به نظر من
ادم هایی که رمان نمی خوانند ادم هایی یک بعدی هستند .رمان هایی
هســت که همه این ادم ها باید خوانده باشند .مثال صدسال تنهایی،
جنایت و مکافات یا ابله ،رمان های بدیع و شــاهکاری هســتند که
باید خوانده شــوند .به نظر من خواندن این اثار بر روی جهان بینی و
زیبایی شناسی افراد تاثیر می گذارد .وقتی به چشم های بازیگران نگاه
می کنیــد ،می توانید عمق ذهن ان ها را بخوانید و بفهمید که چقدر
خوانده اند و مطالعه داشته اند .چشم ها با ادم حرف می زنند .به نظر من
خواندن و دیدن ،سطح سلیقه و شعور ادم ها را باال می برد» .این هنرمند
در سال 1320در تهران زده شد و اموختن بازیگری را در سال 1339
از کالس های شبانه اداره هنرهای دراماتیک با حمید سمندریان اغاز
کرد .در سال 1354از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران لیسانس
هنرهای تئاتری گرفت و طی 60سال فعالیت پی گیر در تئاتر ،سینما و
تلویزیون ،کارنامه ای پربار و جایگاهی معتبر در هنر کشور از خود برجای
گذاشــت .او بازیگری صاحب سبک و دارای بینش ،اگاهی ،تکنیک و
پشتکاریستودنیبود.
اخبار دیدنی
پرویز پورحسینی بایزگر مطرح سینما ،تئاتر و لتوییزون ایران که از ۲۲ابان ماه به سبب درگیر شدن با ویروس کرونا در یبمارساتن فیروزگر بستری شده و تحت مراقبت ویژه قرار داشت در سن ۷۹سالگی چشم از جهان فروبست.
پورحسینی متولد سال ۱۳۲۰است و در کارنامه کاری اش بازی در یبش از ۱۰۰فیلم ،تئاتر و سیرال در همکاری با کارگردان های سرشناسی همچون علی حاتمی ،بهرام یبضایی ،حمید سمندیران ،مسعود کیمیایی ،احمدرضا درویش ،داود میبراقری و کمال تبیرزی ثبت شده است.
روزنامه هنرمند این ضایعه را به خانواده ایشان و اهالی هنر تسلیت میگوید .روحش شاد و یادش گرامی صفحه 4