روزنامه هنرمند شماره 1339 - مگ لند
0

روزنامه هنرمند شماره 1339

روزنامه هنرمند شماره 1339

روزنامه هنرمند شماره 1339

‫شنبه‪8‬اذرماه ‪ 1399‬سال سیزدهم شماره ‪ 4 1339‬صفـــحه ‪ 2500‬تومـان ‪ISSN 2008-0816‬‬ ‫هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید ‪www.magland.ir‬‬ ‫‪www.jaaar.com‬‬ ‫«پرویز پورحسینی»‬ ‫بازیگر پیشکسوتتئاتر‪،‬سینما‬ ‫و تلویزیون بر اثر کرونا درگذشت‬ ‫غم‬ ‫بی پایان‬ ‫پیام های تسلیت‬ ‫به بهانه درگذشت استاد پرو یز پورحسینی؛‬ ‫سیدعباس صالحی ‪ ،‬وز یر فرهنگ و ارشاد اسالمی‬ ‫سید مجتبی حسینی‪ ،‬معاون امور هنری وزارت فرهنگ‬ ‫و ارشاد اسالمی‬ ‫علی عسکری‪ ،‬رئیس سازمان صداوسیما‬ ‫قادر اشنا‪ ،‬مدیرکل هنرهای نمایشی‬ ‫مدیریت و کارکنان مجموعه تئاتر شهر‬ ‫رضا بابک‪ ،‬بازیگر پیشکســوت سینما‪ ،‬تئاتر و تلو یز یون‬ ‫و ‪...‬‬ ‫عکس‪ :‬بهنام یاوری‬ ‫حسن وارسته‪ ،‬نویسنده‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫«پرویز پورحسینی» بازیگر پیشکسوت تئاتر‪ ،‬سینما و تلویزیون بر اثر کرونا درگذشت‪:‬‬ ‫غم بی پایان‬ ‫شنبـــــــــه ‪ 8‬اذر ماه ‪ 1399‬سال سیزدهم شمــاره ‪1339‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫& ‪ART‬‬ ‫‪CULTURE‬‬ ‫فرهنگ و هنر‬ ‫یاد‬ ‫پیام تسلیت چهره های فرهنگی‬ ‫و هنری برای درگذشت‬ ‫پرویز پورحسینی‬ ‫برخی از مدیران و چهره های فرهنگی و هنری کشــور‪،‬‬ ‫درگذشت «پرویز پورحسینی» بازیگر مطرح سینما‪ ،‬تئاتر و‬ ‫تلویزیونایرانراتسلیتگفتند‪.‬‬ ‫پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی در پی‬ ‫درگذشت پرویز پورحسینی‬ ‫وزیر فرهنگ و ارشاد اســامی در پیامی درگذشت پرویز‬ ‫پورحسینی بازیگر پیشکسوت کشورمان را تسلیت گفت‪.‬‬ ‫سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی در متن‬ ‫پیامی برای پرویز پورحسینی بازیگر مطرح سینما‪ ،‬تئاتر و‬ ‫تلویزیون نوشت‪ :‬خبر درگذشت بازیگر مطرح عرصه تئاتر‪،‬‬ ‫ســینما و تلویزیون مرحوم پرویز پورحسینی بر تلخکامی‬ ‫های این روزهای اهالی هنر افزود‪ .‬وزیر فرهنگ و ارشــاد‬ ‫اسالمی با خاطرنشــان کردن اینکه یاد و خاطره هنرمند‬ ‫پیشکســوت‪ ،‬مجرب و با اخالق ســینمای ایران از ذهن‬ ‫مردم هنردوســت ایران فراموش نخواهد شــد‪ ،‬افزود‪ :‬این‬ ‫ضایعه اندوهناک را بــه اصحاب فرهیخته فرهنگ و هنر‪،‬‬ ‫دوســتان و همراهان و بویژه خانواده ان مرحوم صمیمانه‬ ‫تســلیت می گویم‪ .‬وی ادامه داد‪ :‬از خداوند منان برای ان‬ ‫عزیز ســفر کرده ارامش ابدی و رحمــت و غفران الهی و‬ ‫برای بازماندگان محترم صبر و شکیبایی خواستارم‪ .‬پرویز‬ ‫پورحسینی متولد سال ‪ ۱۳۲۰‬است و در کارنامه کاری اش‬ ‫بــازی در بیش از ‪ ۱۰۰‬فیلم‪ ،‬تئاتر و ســریال در همکاری‬ ‫با کارگردان های سرشناســی همچون علی حاتمی‪ ،‬بهرام‬ ‫بیضایی‪ ،‬حمید سمندریان‪ ،‬مســعود کیمیایی‪ ،‬احمدرضا‬ ‫درویش‪ ،‬داود میرباقری و کمال تبریزی ثبت شده است‪.‬‬ ‫پورحسینی از ماندگاران صحنه هنر ایران است‬ ‫سید مجتبی حســینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد‬ ‫اسالمی در پیامی برای درگذشت بازیگر تئاتر‪ ،‬سینما و تلویزیون‬ ‫نوشته است‪ :‬امید داشتیم که پرویز پورحسینی به سالمت از بستر‬ ‫بیماری بیاید‪ ،‬اما افسوس که بازیگر و هنرمند ارزشمند کشورمان را‬ ‫از دست دادیم‪ ،‬و اندوه بزرگ دیگری جامعه فرهنگ و هنر و ایران را‬ ‫به سوگ نشاند‪ .‬پورحسینی چند دهه به استمرار در عرصه هنر نقش‬ ‫ایفا کرد و به حرکت و بالندگی تئاتر و سینما و هنر ایران کمک کرد‪.‬‬ ‫پورحسینی از ماندگاران صحنه هنر ایران است و نام و یاد و هنرش‬ ‫در یاد و جان مردم ماندگار است‪ .‬درگذشت این هنرمند گرانقدر را‬ ‫به خانواده گرامی و هنرمندان و هنردوستان تسلیت می گویم و برای‬ ‫زنده یاد پورحسینی علو درجات را از درگاه خداوند خواستارم‪.‬‬ ‫کرونا باز هم کام همه ما را تلخ کرد‬ ‫علی عســکری رئیس رئیس ســازمان صداوسیما با صدور پیامی‬ ‫درگذشت پرویز پورحسینی‪ ،‬بازیگر نام اشنا‪ ،‬خالق و پیشکسوت را‬ ‫تســلیت گفت‪ .‬متن پیام به شرح زیر است‪ :‬کرونا بازهم کام همه‬ ‫مــا را تلخ کرد و عزیزی دیگر را از ما گرفت‪ .‬پرویز پورحســینی از‬ ‫هنرمندان خالق‪ ،‬پیشکسوت و بااخالق بود که نقش افرینی او در‬ ‫اثار نمایشی مختلف‪ ،‬به ویژه سریال های تلویزیونی مورد عالقه مردم‪،‬‬ ‫نام و تصویرش را برای همیشه ماندگار کرده است‪ .‬حضرت زکریای‬ ‫سریال مریم مقدس (ع)‪ ،‬میثم تمار سریال مختارنامه با ان صحنه‬ ‫ماندگارش در مســجد کوفه و بابا اسماعیل سریال بچه مهندس‪،‬‬ ‫هیچ گاه از یاد مخاطبان این سرزمین نخواهد رفت‪.‬‬ ‫مرد بزرگی که هیچ از انسانیت کم نداشت‬ ‫قادر اشــنا مدیرکل هنرهای نمایشی در پیامی درگذشت پرویز‬ ‫پورحسینی بازیگر پیشکسوت تئاتر‪ ،‬سینما و تلویزیون را تسلیت‬ ‫گفت‪.‬‬ ‫پیام اشــنا به این شــرح است‪ :‬بیش از ســه ماه از رونمایی کتاب‬ ‫«ماندگاران صحنه ‪»۲‬؛ زندگی نامه پرویز پورحسینی و همزمانی ان‬ ‫با تولد ‪ ۷۹‬ســالگی این بزرگمرد دنیای صحنه و تصویر نمی گذرد‬ ‫و چه اندوه بار اســت که به همین فاصله کوتاه از زادروزش‪ ،‬سوگوار‬ ‫درگذشتش شده ایم‪ .‬مرد بزرگی که هیچ از انسانیت‪ ،‬اخالق‪ ،‬ادب و‬ ‫هر ان چه شایسته نشاندن نام «استاد» پیش از نام نامدارش بود کم‬ ‫نداشت‪ ،‬بر صحنه و در دنیای تصویر خوش می درخشید و کارنامه‬ ‫کاری اش مزیّن به همکاری با نام بزرگان هنر این مرزوبوم بود‪.‬‬ ‫پرویز پورحسینی بازیگر مطرح سینما‪ ،‬تئاتر و تلویزیون در حالی که چند روزی وضعیت‬ ‫جسمانی اش به حالت پایداری رسیده بود اما بامداد جمعه‪ ،‬چشم از جهان فروبست‪ .‬دیروز‬ ‫جمعه خبر درگذشت هنرمند دیگری از سینما‪ ،‬تئاتر و تلویزیون مخابره می شود‪ ،‬بازیگر‬ ‫سرشناســی که چند روزی بود از وخامت اوضاع به شــرایط پایداری رسیده بود‪ .‬حتی‬ ‫فرزندش پورنگ پورحسینی در گفت وگویی با خبرنگار خبرگزاری تسنیم گفته بود‪ :‬درمان‬ ‫نتیجه بخش اما اهسته و پیوسته پیش می رود؛ خدا را شکر می کنم که شرایط با ثبات است‬ ‫حتی امروز صبح توانستند صحبت کنند‪ .‬تیم پزشکی هیچ شتابی ندارد و با اسودگی و‬ ‫دقت کار را پیش می برند‪ .‬کار درمان اصولی و مس ّلط دنبال می شود تا ان شاءاهلل روزهای‬ ‫اینده شاهد نتایج بهتری باشیم‪ .‬االن خوشحالیم که شرایط به ثبات رسیده و روند درمان‬ ‫را به خوبی طی می کنند‪ .‬با این وجود بامداد جمعه ‪ 7‬اذرماه ‪ 1399‬پرویز پورحسینی بازیگر‬ ‫پیشکسوت ســینما‪ ،‬تئاتر و تلویزیون‪ ،‬با صحنه روزگار وداع کرد و سریال ها و فیلم ها و‬ ‫نمایش های ماندگارش را به یادگار گذاشت‪ .‬این خبر از سوی بیمارستان فیروزگر تایید شده‬ ‫است و باید منتظر بمانیم تا بعد از سریال «از سرنوشت ‪ »3‬اخرین صحنه هنرنمایی اش را‬ ‫در سریال «بیگانه ای با من است» احمد امینی به نظاره بنشینیم‪ .‬پرویز پورحسینی متولد‬ ‫سال ‪ 1320‬است و در کارنامه کاری اش بازی در بیش از ‪ 100‬فیلم‪ ،‬تئاتر و سریال در همکاری‬ ‫با کارگردان های سرشناسی ثبت شده است‪ .‬او در «بیگانه ای با من است» شبکه ‪ 2‬سیما‬ ‫ایفای نقش کرده که به تازگی فیلمبرداری اش به پایان رسیده و قرار است بعداز سریال «از‬ ‫سرنوشت» که این شب ها پخش می شود روی انتن برود‪ .‬پرویز پورحسینی بازیگر مطرح‬ ‫و باسابقه سینما‪ ،‬تئاتر و تلویزیون که از چندی پیش به دنبال ابتال به کرونا در بیمارستان‬ ‫بستری و تحت مراقبت ویژه قرار داشت‪ ،‬امروز در سن ‪ 79‬سالگی چشم از جهان فروبست‪.‬‬ ‫وی دانش اموخته بازیگری دانشــکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود که در عرصه‬ ‫تئاتر در اثــار کارگردان های مطرحی به ایفای نقش پرداخت‪ .‬همچنین در عرصه تصویر‬ ‫نیز در فیلم هایی چون «کمال الملک» علی حاتمی‪« ،‬کشــتی انجلیکا» محمد بزرگ نیا‪،‬‬ ‫«باشو غریبه ای کوچک» بهرام بیضایی‪« ،‬روز فرشته» بهروز افخمی‪« ،‬قاتل اهلی» مسعود‬ ‫کیمیایی‪« ،‬شب حادثه» سیروس الوند و «طلسم» داریوش فرهنگ به ایفای نقش پرداخته‬ ‫بود‪ .‬پورحسینی در حوزه تلویزیون نیز در مجموعه های مختلفی از جمله «مختارنامه» داود‬ ‫میرباقری‪« ،‬بی گناهان» احمد امینی‪« ،‬سرزمین کهن» کمال تبریزی و «میکائیل» سیروس‬ ‫مقدم حضور داشته است‪ .‬اخرین تجربه تلویزیونی این بازیگر با سابقه که از شبکه ‪ 2‬سیما‬ ‫پخش شده است به مجموعه تلویزیونی «بچه مهندس» علی غفاری برمی گردد‪.‬‬ ‫پیام تسلیت مدیریت و کارکنان مجموعه تئاتر شهر‪:‬‬ ‫پرویزپورحسینیبهانه ایبرایروشنایچراغتئاترایرانبود‬ ‫به گزارش روابط عمومی مجموعه تئاتر شــهر‪ ،‬مدیریت و کارکنان مجموعه تئاتر‬ ‫شهر جمعه هفتم اذر ماه با انتشار متنی ضایعه درگذشت استاد پرویز پورحسینی‬ ‫بازیگر توانمند و محبوب تئاتر‪ ،‬سینما و تلویزیون کشورمان را تسلیت گفتند‪ .‬در‬ ‫متن منتشر شده از سوی مدیریت و کارکنان تئاتر شهر امده است‪:‬‬ ‫مدیریت و کارکنان مجموعه تئاتر شــهر با انتشار پیامی ضایعه درگذشت استاد‬ ‫پرویز پورحسینی بازیگر تئاتر‪ ،‬ســینما و تلویزیون کشورمان را تسلیت گفتند‪.‬‬ ‫رضابابک‪:‬‬ ‫دوستانممثلبرگخزانمی روند‬ ‫رضا بابک بازیگر پیشکســوت ســینما‪ ،‬تئاتــر و تلویزیون زنده‬ ‫یاد پرویز پورحســینی را انســان و بازیگری شریف دانست که‬ ‫هنرمنــدی یگانه و نمونه بود‪ .‬رضا بابــک بازیگر و کارگردان با‬ ‫ســابقه تئاتر که از دوســتان قدیمی و نزدیک زنــده یاد پرویز‬ ‫پورحسینی بود‪ ،‬با تاثر از درگذشت این بازیگر باسابقه و مطرح‬ ‫ســینما‪ ،‬تئاتر و تلویزیون‪ ،‬گفت‪ :‬خیلی خیلی متاسفم که تمام‬ ‫دوســتانم مثل برگ های درختان در فصل خزان می ریزند و از‬ ‫دســت می روند‪ .‬من و پرویز هم همکالسی بودیم و هم دوست‬ ‫دیرینه‪ .‬وی با بیان اینکه پرویز پورحســینی انســان شریف‪ ،‬با شــخصیت و بازیگری با گذشته‬ ‫درخشــان بود‪ ،‬تاکید کرد‪ :‬اگر از من بپرســید نمونه و الگوی انسانیت و شرافت کیست پاسخم‬ ‫به شما این است؛ «پرویز پورحسینی»‪ .‬اگر بپرسید نمونه و الگوی بازیگری برایم کیست باز هم‬ ‫پاســخم این است؛ «پرویز پورحسینی»‪ .‬بابک یاداور شد‪ :‬پرویز عالوه بر اینکه انسان شریفی بود‪،‬‬ ‫بازیگر شریف و بزرگی بود‪ .‬پورحسینی شریف ترین بازیگر بود‪ .‬وی زمانی که دانشجوی تئاتر شد‬ ‫به عنوان یک بازیگر حرفه ای در گروه استاد حمید سمندریان و خانم پری صابری حضور داشت‬ ‫و بازی های درخشــانی در نمایش هایی بزرگ ایفا کرده بود‪ .‬این بازیگر سینما‪ ،‬تئاتر و تلویزیون‬ ‫معتقد اســت که پرویز پورحسینی یگانه و نمونه بود و در زمینه های مختلف محسنات بسیاری‬ ‫داشــت‪ .‬وی با اشــاره به اینکه در رونمایی کتاب «ماندگاران صحنه» اثر منصور خلج که درباره‬ ‫زندگی پرویز پورحســینی بود حضور نداشت‪ ،‬گفت‪ :‬متاسفانه نتوانستم در مراسم رونمایی کتاب‬ ‫در کنار پرویز حضور داشــته باشــم اما او بعد از مراسم یک جلد از کتاب را برایم فرستاد که در‬ ‫ابتدای ان این شــعر را نوشــته بود‪« :‬در بهاران کی شود سرسبز سنگ ‪ /‬خاک شو تا گل بروید‬ ‫رنگ رنگ» و صفحه اول را امضا کرده بود‪ .‬بابک در پایان سخنان خود در حالی که بسیار متاثر‬ ‫بود‪ ،‬تصریح کرد‪ :‬روزگار تلخی است و دوستان و بزرگانی همچون پرویز پورحسینی‪ ،‬کریم اکبری‬ ‫مبارکه‪ ،‬دکتر خســرو ســینایی‪ ،‬کامبوزیا پرتوی و جناب چنگیز جلیلوند را از دست می دهیم و‬ ‫کاری از ما ساخته نیست‪ .‬بسیار بسیار متاسفم‪.‬‬ ‫به نام خداوند مهربانی که بازگشــت همه به سوی اوســت‪ .‬صبح روز جمعه هفتم اذر ماه‪،‬‬ ‫وقتی اسمان خدا از ابرهای پاییز با طعم باران پوشانده شده بود؛ ناگاه خبر رسید که یکی از‬ ‫ایستادگی‬ ‫جاودانه های تئاتر این سرزمین‪ ،‬استاد پرویز پورحسینی عزیزمان بعد از هفته ها‬ ‫ِ‬ ‫نحس کرونا‪ ،‬به دیدار افریدگارش شتافت‪ .‬حقیقتا او بهانه ای بود برای‬ ‫ویروس‬ ‫مردانه در برابر‬ ‫ِ‬ ‫ِ‬ ‫روشــنای چراغ تئاتر این ســرزمین‪ .‬بی گمان «بازیِ در صحنه» با هنر مثال زدنی‪ ،‬کالم و‬ ‫فهم خردمندانه مرحوم پورحسینی و بسیاری از هم نسالنش‪ ،‬تاثیری شگرف در پویایی هنر‬ ‫نمایش ایران عزیزمان داشــت و دارد‪ .‬زبــان توصیف‪ ،‬از پس فراق یکی از دردانه های تئاتر‬ ‫ایران ‪ ،‬کار دشــواری است‪ ،‬اما اهالی تئاتر شهر و همه هنرمندان شریف و یگانه اش در این‬ ‫ســال ها می دانستند و می دانند که پرویز پورحسینی‪ ،‬اســتاد پرویز پورحسینی عزیزمان‬ ‫یکی از ستاره های درخشان عرصه ای است که چراغ راهش بزرگانی چون او بودند و هستند‪.‬‬ ‫بدون هیچ تردیدی بر این باوریم اگر جسم او امروز و در این روزهای تلخ به دیدار معبودش‬ ‫افرینش نمایش‪ ،‬تا ابد بر تارک‬ ‫شــتافته‪ ،‬اما هنر ماندگارش روی خاک مقدس صحنه های‬ ‫ِ‬ ‫فرهنگ و هنر این ســرزمین باقی خواهند ماند‪ .‬مدیریت و کارکنان مجموعه تئاتر شــهر با‬ ‫نهایت تاثر و تاســف ضایعه درگذشــت استاد پرویز پورحســینی را به خانواده ان مرحوم و‬ ‫ایران عزیز تســلیت گفته و ارزومند ســامتی برای یکایک مردم و هنرمندان‬ ‫جامعه هنری‬ ‫ِ‬ ‫شریف کشورمان است‪.‬‬ ‫وارستهنویسندهسریال«بچهمهندس»‪:‬‬ ‫«پرویزپورحسینی»‬ ‫یک کتـــاب درسی بود‬ ‫نویســنده ســریال «بچه مهندس» گفت‪ :‬این‬ ‫روزها ذخیره های هنر کشــورمان را یکی پس‬ ‫از دیگری از دست می دهیم که هرکدام اموزه‬ ‫ای برای ما بودند‪.‬‬ ‫«حسن وارســته» نویســنده ســریال «بچه‬ ‫مهندس» درباره درگذشــت پرویز پورحسینی‬ ‫گفــت‪ :‬تجربیات بزرگان عرصــه هنر به منزله‬ ‫کتاب درســی برای همه ما به شمار می اید و‬ ‫ما به شــخصه بخشی از اموزه های مان را نه با کتاب بلکه با مراوده با این افراد‬ ‫به دست بیاوریم‪.‬‬ ‫وی ادامه داد‪ :‬سالیان سال اســت که پرویز پورحسینی را می شناسنم‪ .‬اما بچه‬ ‫مهندس و ایفای نقش بابا اســماعیل اولین تجربه مشــترک ما بود‪ .‬همچنین‬ ‫ایشــان را در کارهای خوب و تئاترهایی مثل شب یهودا و دکتر فاستوس دیدم‬ ‫و لذت بردم‪.‬‬ ‫وی ادامه داد‪ :‬پرویز پورحســینی انســان بسیار باهوشــی بود و انتخاب های‬ ‫متنوعی داشت‪ .‬متاسفانه ما این روزها سرمایه های بازیگری و هنرمندان را یکی‬ ‫پس از دیگری از دست می دهیم‪.‬‬ ‫وی همچنین بیان داشت‪ :‬اقای پورحسینی سن و سالی نداشت‪ .‬امیدوارم کرونا‬ ‫به زودی از این کشــور رخت بربندد چراکه عرصه هنر دارد خالی می شــود از‬ ‫بزرگانی که در این عرصه بانی بودند‪.‬‬ صفحه 2 ‫کاراکتر جذاب دن دیه گو برای نویسنده ها و فیلمسازان‬ ‫یاغیمستطیلسبز‬ ‫در دنیای فیلم و کتاب‬ ‫زندگی دیه گو مارادونا در سال های گذشته دستمایه ساخت مستندهای زیادی شده و‬ ‫در کتاب های مربوط به فوتبال هم همیشه حضوری پررنگ داشته است‪ .‬دیه گو ارماندو‬ ‫مارادونا‪ ،‬فوق ســتاره فوتبال ارژانتین‪ ،‬عالوه بر توانایی هایش در زمین فوتبال که از‬ ‫او یک ابرستاره ســاخته بود‪ ،‬به خاطر ماجراهایی که در زندگی شخصی اش می افرید‬ ‫هم همیشه در معرض توجه رســانه ها قرار داشت‪ .‬ماجراهایی که از او یک شخصیت‬ ‫پرحاشیه ساختند و درام زندگی او را انقدر جنجالی کردند که در دنیای فیلم و مستند‬ ‫و کتاب هم همیشه از شخصیت های جذاب و مورد توجه فیلمسازان و نویسندگان بوده‬ ‫است‪ .‬بر همین اســاس در گفت وگویی با احسان رضایی داستان نویس‪ ،‬منتقد ادبی و‬ ‫مجری کارشناس برنامه «کتاب باز» به معرفی و بررسی چند مستند و کتابی که درباره‬ ‫این کاراکتر ساخته و نوشته شده اند پرداختیم که در ادامه می خوانید‪.‬‬ ‫وقتی مارادونا سوژه مستند می شود‬ ‫از زندگی مارادونا مســتندهای زیادی ساخته شده است‪ .‬فکر می کنم در همین ‪۲۰‬سال اخیر در‬ ‫قرن‪ ۲۱‬شــش مستند درباره مارادونا ساخته شــده که دو مستند از میان انها خیلی برجسته تر‬ ‫بودند و بیشتر دیده شدند‪ .‬یکی مستند «مارادونا به روایت کاستاریکا» ساخته امیر کاستاریکا در‬ ‫ســال ‪ ۲۰۰۸‬بود که خیلی مورد توجه قرار گرفت‪ .‬انقدر که از امیر کاســتاریکا نقل قولی هست‬ ‫که می گوید‪« :‬من در زندگی چندبار متولد شدم‪ ،‬یکی از انها موقع ساختن این فیلم بود‪ ».‬یعنی‬ ‫موفقیتی که این فیلم داشــت برایش این قدر جذاب بود‪ .‬ســکانس پایانی این مستند که دو فرد‬ ‫گیتار به دست کنار خیابان قطعه ای درباره مارادونا می خوانند و انگار این سکانس به یک کلیپی‬ ‫تبدیل می شــود که زندگی مارادونا در ان مرور می شود‪ ،‬خیلی فوق العاده است‪ .‬اگر بخواهیم تنها‬ ‫یک کلیپ از مارادونا ببینیم همین ســکانس پایانی مستند امیر کاستاریکا است‪ .‬در کل ذهنیت‬ ‫کاســتاریکا فکر می کنم خیلی به مارادونا نزدیک بود و مارادونا هم فیلم های او را دوست داشت‪.‬‬ ‫بخش زیادی از مستند «مارادونا به روایت کاستاریکا» درباره بازی یک چهارم نهایی جام جهانی‬ ‫‪ ۱۹۸۶‬اســت و دیدگاهی ضدانگلیســی دارد‪ .‬در این مستند بســیار با نفرت درباره انگلیسی ها‬ ‫صحبت می شــود و به همین دلیل گفته می شــد این فیلم به این زودی در انگلیس اجازه اکران‬ ‫نمی گیرد ولی جالب اینجا بود که مهمترین مســتند پس از ان را یک انگلیســی ساخت‪ .‬اصف‬ ‫کاپادیا مستندســاز معروف بریتانیایی در سال ‪ ۲۰۱۹‬مستند «دیه گو مارادونا» را ساخت و این‬ ‫مســتند یکی از بهترین مستندها درباره یک شخصیت اســت‪ .‬کاپادیا برای این مستند تحقیق‬ ‫زیادی کرده بود و حدود ‪۵۰۰‬ســاعت راش داشــت و عالوه بر ان برای تهیه این مستند با خود‬ ‫مارادونا ‪۹‬ســاعت مصاحبه کرده بود‪ .‬گفته می شــد مارادونا یکی از مســتند پرتره های کاپادیا‬ ‫درباره یک قهرمان را دوســت داشــت و برای همین حاضر می شود جلوی دوربین او قرار بگیرد‪.‬‬ ‫اما دســت اصف کاپادیا برای ســاخت این مستند انقدر پر بوده که از این ‪۹‬ساعت مصاحبه تنها‬ ‫چند دقیقه در کل فیلم اورده شده است‪ .‬زاویه دید کاپادیا برای این مستند به بخشی از زندگی‬ ‫مارادونا‪ ،‬اعتیادش و رابطه اش با شــهر ناپل منحصر می شود‪ .‬این مستند یک جمله معروف دارد‬ ‫که می گوید‪« :‬مارادونا در همه چیز افراط می کرد‪ ،‬و هر کاری را تا تهش می رفت‪ .‬در اعتیاد هم‬ ‫افراط داشــت و ناپل هم مارادونا را بلعید‪ ».‬در حقیقت این جمله برایند این مســتند است و در‬ ‫نهایت به این نکته اشاره می کند که مارادونا وقتی به ناپل رفت وارد فرهنگی شد که این اخالق‬ ‫او را ‪-‬زیاده روی در هر کاری‪ -‬ســتایش می کرد و مارادونا انجا به یک خدا تبدیل شــد و همین‬ ‫افراط نابودش کرد‪ .‬کاپادیا در این مستند عوارض شهرت را خیلی خوب نشان می دهد‪.‬‬ ‫دست خدا در قاب سینما‬ ‫در ســینمای ایران فیلم «من دیه گو مارادونا هســتم» ســاخته بهرام توکلی درباره این کاراکتر‬ ‫ســاخته شــده و به همین موضوع تا انتهای هر چیز رفتن می پردازد‪ .‬به این نکته که واقعیت و‬ ‫رویا برای مارادونا مرز نداشت‪ .‬همه چیز را تا تهش تجربه می کرد‪ .‬و خالصه داستان فیلم هم به‬ ‫همین موضوع اشــاره می کرد‪ :‬تو می دونی من از چیه مارادونا خوشم میاد؟ از اینکه تو زندگیش‬ ‫هیچوقت واقعیت و رویا براش مرز نداشــت‪ ،‬وقتی بــازی می کرد با همه وجودش بازی می کرد‪،‬‬ ‫پرواز می کرد‪ ،‬بازی نمی کرد‪ ،‬وقتی معتاد شــد یــه کوه کوکائین می ریخت جلوش د بکش همه‬ ‫چیز و تا تهش می رفت‪ ،‬خودشو لوس نمی کرد همه اش برای این بود که واقعیت و رویا براش مرز‬ ‫نداشت‪ ،‬اگه هم داشت اون نمی تونست مرزشونو تشخیص بده‪.‬‬ ‫مارادونا در دنیای نشر فارسی‬ ‫در هر کتابی که درباره فوتبال باشد یک فصل درباره مارادونا هست‪ .‬کتاب «فوتبال علیه دشمن»‬ ‫سایمون کوپر که با ترجمه عادل فردوسی پور در بازار کتاب هست‪ ،‬فصل شانزدهم ان «ارژانتین‬ ‫قهرمان» درباره فوتبال در ارژانتین اســت و طبیعتا به مارادونا هم پرداخته و با یک ســرودی‬ ‫که در ورزشــگاه می خواندند شروع می شــود‪ :‬برزیلی ها چقدر بدبختند مارادونا ارژانتینی است‪.‬‬ ‫کتــاب «روزی روزگاری فوتبال» اقای حمیدرضا صــدر در فصل دوازدهم به مارادونا پرداخته و‬ ‫در «پیراهن های همیشه» هم یک فصل درباره مارادونا دارد‪ .‬یک زندگینامه از مارادونا به فارسی‬ ‫ترجمه شــده «من‪ ،‬دیه گو» در ســال ‪ ۹۳‬نشر پوینده ان را چاپ کرد و اقای مهدی قراچه داغی‬ ‫یک مترجم معروف در حوزه کتاب های روانشناســی ان را ترجمه کرد و جهانگیر کوثری بر ان‬ ‫یک مقدمه ای نوشــته است‪ .‬در کتاب «درک این شــکوه» که نشر گلدشت درباره مسی منتشر‬ ‫کرده این جمله وجود دارد که «مارادونا گاهی مارادونا بود ولی مســی هر روز مارادونا اســت‪».‬‬ ‫هرچند من با این جمله موافق نیســتم اما می خواهم بگویم در هر کتاب فوتبالی یک ارجاع به‬ ‫مارادونا هســت‪ .‬داود امیریان که داستان های جنگ را در قالب ادبیات طنز می نویسد یک کتاب‬ ‫به نام «مارادونا در سنگر دشمن» دارد‪.‬‬ ‫کاراکتر جذاب دن دیه گو برای نویسنده ها و فیلمسازان‬ ‫در داستان نویســی افرادی که در یک داســتان وجود دارد دو نوع هســتند کاراکترها و تیپ ها؛‬ ‫تیپ ها افرادی هستند که یک قرارداد بین االذهانی درباره انها وجود دارد‪ .‬مثال وقتی می گوییم‬ ‫پزشــک به ذهن همه ما فردی با روپوش سفید و گوشی پزشــکی و احتماال عینک به ذهنمان‬ ‫متبادر می شود‪ .‬این تیپ است‪ .‬ولی یک سری افرادی در داستان ها کاراکتر هستند و با نمونه های‬ ‫مشــابه خود تفاوت دارند‪ .‬مثال شاهنامه فردوســی چندین پهلوان دارد ولی یک پهلوان با بقیه‬ ‫متفاوت اســت‪ .‬نامش رستم است‪ .‬جثه اش‪ ،‬اسبش‪ ،‬زره اش‪ ،‬نحوه به دنیا امدنش‪ ،‬نحوه مردنش‬ ‫و انتقامش از قاتل خودش متفاوت اســت‪ ،‬این یک کاراکتر اســت‪ .‬کاراکترها انهایی هستند که‬ ‫ما وقتی داســتان را می خوانیم به یاد ما می مانند‪ .‬به خاطر شــخصیتی که با همه شخصیت های‬ ‫دیگر متفاوت است‪ .‬مارادونا یکی از افرادی بود که فردیت پررنگی داشت و خیلی با بقیه متفاوت‬ ‫بــود‪ .‬ما وقتی می گوییم بازیکن فوتبال انبوهی از بازیکن ها در این تعریف می گنجد ولی مارادونا‬ ‫نه‪ .‬من خــودم هیچ وقت طرفدار مارادونا نبودم‪ .‬طرفدار برزیل بــودم و دن دیه گو برای اردوگاه‬ ‫رقیــب بود ولی هیچ وقت نمی توانســتم این فردیت پررنگ و اینکه او بــا همه فرق دارد را انکار‬ ‫کنم‪ .‬از این نمونه ها در فوتبال ایران و جهان خیلی خیلی کم داریم و بنابراین وقتی بازیکن ها از‬ ‫معمولی بودن خارج می شوند در قالب یک بازیکن معمولی فوتبال خارج می شوند و به یک چهره‬ ‫افسانه ای تبدیل می شوند در ذهن می مانند‪.‬‬ ‫جهان خالی از قهرمان‬ ‫متاسفانه نسل قهرمان هایی که یک تنه همه بار را روی شانه می انداختند دارد به پایان می رسد‪.‬‬ ‫اخریــن باری که من یادم اســت که یک نفر به تنهایی یک تیم را به دوش کشــید و تا فینال‬ ‫جام جهانی اورد‪ ،‬الیور کان در جام جهانی ‪ ۲۰۰۲‬بود که در قدم اخر هم کم اورد‪ .‬انگار در عصر‬ ‫تیــم و کار گروهی قرار داریم و فکر می کنم با این تغییری که دارد اتفاق می افتد ما دلمان برای‬ ‫قهرمان ها تنگ می شود‪ .‬حتی در دنیای سینما هم مثال وسترنی که االن می سازند «رنگو» است‬ ‫که یک مارمولک قهرمانش اســت‪ .‬از جان وین و هنری فوندا و گری کوپر به رنگو رســیدیم‪ .‬در‬ ‫سینما سراغ تعریف کردن قصه ادم های معمولی که با دیگران فرقی ندارند رفتند‪ ،‬چیزی که در‬ ‫ادبیات به ان رئالیسم کثیف گفته می شود و ریموند هارور استادش بود‪ .‬تعریف کردن یک چیز‬ ‫خیلی معمولی هنر بزرگی است اما می خواهم بگویم دوره ای از قصه گویی چه در دنیای واقعی و‬ ‫چه در دنیای قصه ها سر رسیده و ما وارد یک عصر دیگری شدیم‪.‬‬ ‫منیژه حکمت تهیه کننده و کارگردان سینما‪:‬‬ ‫بالییکه پول های الوده ورانت ها بر سر سینما اوردند!‬ ‫منیژه حکمت تهیه کننده و کارگردان سینما بیان کرد سینمای‬ ‫امروز ایران نیازمند یک جریان سازی مجدد است‪ .‬منیژه حکمت‬ ‫تهیه کننده و کارگردان ســینما‪ ،‬با اشــاره به شرایطی که بخش‬ ‫خصوصی سینما در ان قرار دارد‪ ،‬گفت‪ :‬بخش خصوصی سینمای‬ ‫ایران از ‪ ۵‬ســال پیش روز به روز ضعیف تر شده و در حال نابودی‬ ‫است و با توجه به ساختار و پول های عجیب و رانت های عجیب تر‬ ‫دیگر بخش خصوصی در سینما وجود ندارد‪ .‬وی بیان کرد‪ :‬می توان‬ ‫گفت تقریباً بخش خصوصی در حال مرگ است‪ ،‬مگر اینکه یک‬ ‫جریان سازی مجدد در ســینمای ایران رخ دهد‪ ،‬جریان سازی‬ ‫که بدون پول های مشکوک و فضای الوده در سینما ایجاد شود‪.‬‬ ‫این جریان سازی می تواند با تولید فیلم های کم هزینه یا همان‬ ‫لوباجت شروع شود تا بخش خصوصی و مستقل سینمای ایران‬ ‫سرپا نگه داشته شود‪ .‬این تهیه کننده سینما تاکید کرد‪ :‬از زمانی‬ ‫که نامحرمان به ســینما ورود پیدا کرده اند‪ ،‬همه می دانستیم که‬ ‫بخش خصوصی نابود می شود اما صدای اعتراض ما به هیچ کجا‬ ‫نرسید‪ .‬در حال حاضر نیز باید بدانیم که برای ادامه حیات خود‪،‬‬ ‫باید دوباره از جای خود بلند شویم و با حداقل بودجه فیلم های خود‬ ‫را جلوی دوربین ببریم‪ ،‬چرا که بخش خصوصی و بخش مستقل‬ ‫با هنر و اندیشه امیخته است‪ .‬وی تاکید کرد‪ :‬نباید فراموش کرد‬ ‫که این دوران برهوت برای سینما و هنر سپری خواهد شد‪ ،‬سینما‬ ‫شغل ما است و ما نمی توانیم عمری که صرف ان کرده ایم را پشت‬ ‫درهای بسته بگذاریم و بگوییم چون پول و قدرت دارید هر کاری‬ ‫می خواهید در سینما بکنید و تنها راه مبارزه در این شرایط این‬ ‫است که با حداقل ها فیلم های خود را بسازیم‪ .‬حکمت در پاسخ به‬ ‫این پرسش که زمانی یک فیلم می تواند در جذب مخاطب موفق‬ ‫باشد که از بازیگران چهره استفاده کند و بازیگران نیز کمتر تمایل‬ ‫دارند‪ ،‬در فیلم های کم هزینه ورود پیدا کنند گفت‪ :‬من فیلم کم‬ ‫هزینه می سازم و بازیگران درجه یک سینما نیز در این پروژه حضور‬ ‫خواهند داشت‪ ،‬در واقع باید گفت که سینما برای برخی از بازیگران‬ ‫هنوز مهم است‪ .‬زمانی که اندیشه‪ ،‬هنر و سینما وجود دارد‪ ،‬کسی‬ ‫که قصد کار داشته باشد هنرمندان خود را پیدا می کند‪ .‬این تهیه‬ ‫کننده سینما در پایان گفت‪ :‬بعد از بحران جنگ جهانی دوم در‬ ‫اروپا‪ ،‬سینماگران اروپایی با حداقل ها در سینما جریان سازی کردند‬ ‫و موفق نیز بودند‪ ،‬ما نیز چنین دورانی را پشت سر می گذاریم و در‬ ‫این شرایط باید سینما را از نو بسازیم‪.‬‬ ‫‪3‬‬ ‫شنبـــــــــه ‪ 8‬اذر ماه ‪ 1399‬سال سیزدهم شمــاره ‪1339‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫سینماولتوییزون‬ ‫‪TV&CINEMA‬‬ ‫گزارش‬ ‫سریال های تلویزیون چقدر‬ ‫به خانواده های ایرانی امروز‬ ‫نزدیک است؟‬ ‫نماینده سابق مجلس و عضو هیئت علمی دانشگاه‪،‬‬ ‫گفت‪ :‬اگر به ســطح جامعه نگاه کنیم ضریب نفوذ‬ ‫صدا و ســیما با برنامه هایی که روی انتن دارد در‬ ‫سطح ارمانی اش نیست‪ .‬سیدحسین افضلی نماینده‬ ‫سابق مجلس و عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز‪،‬‬ ‫وجود و فعالیت شبکه های برون مرزی صدا و سیما‬ ‫را امری حیاتی برای بیان دیدگاه ها و خط مشی های‬ ‫اساسی جمهوری اســامی خواند و سریال هایی را‬ ‫که از شــبکه ای فیلم پخش می شود‪ ،‬بهانه خوبی‬ ‫برای شناساندن خانواده ایرانی به جهانیان دانست‪.‬‬ ‫در همین باره با او همکالم شــدیم که مشروح این‬ ‫گفت وگو را در ادامه بخوانید‪:‬‬ ‫به نظر شما اصلی ترین بحرانی که امروزه خانواده‬ ‫ایرانی با ان مواجهه است‪ ،‬چیست؟‬ ‫موضوع اساسی که خانواده های امروز با ان دست و پنجه نرم‬ ‫می کنند‪ ،‬اقتصادی است که روی بقیه مسائل دیگر کام ً‬ ‫ال تاثیر‬ ‫می گذارد؛ یعنی رفاه‪ ،‬سرگرمی‪ ،‬نشاط عمومی و حتی بحث صله‬ ‫رحم‪ ،‬رفت و امدها همه این ها به عبارتی به مسائل اقتصادی‬ ‫بر می گردد که این را به عنوان مســئله اساســی قوام دهنده‬ ‫خانواده می توان بیان کرد‪ .‬مشکل اقتصادی عامل اصلی است‬ ‫جدی در بحران سازی خانواده ها داشته باشد‪.‬‬ ‫که می تواند تاثیر ّ‬ ‫از طرف دیگر در فضای موجود ایجاد نشاط‪ ،‬انگیزه و امید از ان‬ ‫دسته مسائلی است که بر روی خانواده ها تاثیر می گذارد و باید‬ ‫طرح و برنامه مدونی برای ان وجود داشته باشد‪.‬‬ ‫فیلم و سریال هایی که ساخته می شود چقدر‬ ‫به شــرایط حال حاضــر خانواده های ایرانی‬ ‫نزدیک است؟‬ ‫نکته اساســی در این زمینه به نظر می رســد‪ ،‬اینکه به طور‬ ‫کلی اگر به ســطح جامعه نگاه کنیم ضریب نفوذ صداوسیما‬ ‫با برنامه های مختلفی که روی انتن دارد در سطح مطلوب و‬ ‫ارمانی اش نیست‪ .‬امروز در شرایطی قرار داریم کهکشورهای‬ ‫اطراف‪ ،‬دشمنان ما و کسانی که به هر دلیلی بیش از چند ‪10‬‬ ‫شبکه در دنیا با هزینه های بسیار باال و با اتکا به متخصصین‬ ‫روانشناسی و جامعه شناســی‪ ،‬برنامه تهیه می کنند‪ .‬قاعدتاً‬ ‫صداوســیما باید ما در رقابت با این رسانه ها فعال باشد و ان‬ ‫بخشی که ما باید به عنوان جامعه اصلی هدف بگیریم بخش‬ ‫جوان جامعه ما است‪.‬‬ ‫سطح اثرگذاری فیلم هایی که از شبکه ای فیلم‬ ‫به نمایش در می ایند‪ ،‬چقدر است؟‬ ‫به شــدت تاثیر دارد‪ .‬در کنار ان‪ ،‬بحث تبلیغات رســانه های‬ ‫رقیب خارجی بحثی است که اثر ان را به هیچ وجه نمی توان‬ ‫انکار کرد‪ ،‬یعنی بعضی اوقات اثری که تبلیغات می تواند ایجاد‬ ‫کند‪ ،‬از همه مولفه های دیگر بیشتر است‪ ،‬لذا به همین دلیل‬ ‫هم می گویم باید این روند حتماً توسط یکسری افراد متخصص‬ ‫جدی بررسی‪ ،‬کارشناسی و عیب یابی شود و مسئله‬ ‫به صورت ّ‬ ‫را حل کنیم‪ ،‬امروز شــاید اثر جنگ فرهنگی بسیار بیشتر از‬ ‫جنگ نظامی اســت‪ .‬در قلب خانواده ها به صورت دقیق ورود‬ ‫و نفوذ کرده اند و به شدت هم اثرش را در بازار و در جامعه به‬ ‫صورت مشهود می بینیم‪ ،‬الزم است که این قضیه به صورت‬ ‫جدی دیده شود و راهکار مناسب هم برایش پیش بینی شود‪.‬‬ ‫ّ‬ ‫با توجه به اینکه شبکه ای فیلم شبکه برون مرزی‬ ‫است‪ ،‬نمایش سریال هایی که غالب ًا حامل فرهنگ‬ ‫جامعه ما هســتند چقدر می تواند در شناخت‬ ‫جامعه ایرانی برای جهانیان موثر واقع شود؟‬ ‫قطعاً بی تاثیر نیســت‪ .‬فیلم هایی که پخش می شــود‪ ،‬حتماً‬ ‫تاثیر دارد اما اینکه این فیلم ها چقدر متناسب با سلیقه افراد‬ ‫مخصوصاً جوانان طراحی و ساخته می شود باید درنظر گرفته‬ ‫شود‪ ،‬در این زمینه استانداردهای بین المللی وجود دارد که اگر‬ ‫خودمان را به ان استانداردها نزدیک کنیم هم رضایت مخاطب‬ ‫داخلی و هم خارجی را می توانیم به دست بیاوریم‪.‬‬ ‫به نظر شما میزان موفقیت این شبکه در فرامرزها‬ ‫چقدر است؟‬ ‫در هر حال ما جامعه فارسی زبان خارج از کشور زیاد داریم و‬ ‫حتماً بیننده دارد‪ .‬کانال های انگلیسی‪ ،‬عربی و ای فیلم ‪ 2‬هم‬ ‫مخاطبان خودشان را دارند‪.‬‬ ‫چه چشــم اندازی را برای اینده شــبکه های‬ ‫برون مرزی صداوسیما متصورید؟‬ ‫شبکه های برون مرزی صداوسیما تاثیرگذارند و الزم است که‬ ‫واقعاً به ان ها پرداخته شود‪ .‬از طرفی اینکه تبلیغ علیه کشور ما‪،‬‬ ‫مسلمان ها و مخصوصاً علیه شیعیان صورت می گیرد‪ ،‬ضروری‬ ‫است که حتماً شبکه های برون مرزی داشته باشیم‪ .‬در رابطه با‬ ‫تبیین دیدگاه های خودمان‪ ،‬شفاف سازی و از طرفی هم خنثی‬ ‫کردن توطئه های ان ها نیازمند شبکه های برون مرزی است؛‬ ‫اما اینکه با چه شیوه و سبک و سیاقی به این قضیه بپردازیم‪،‬‬ ‫حتماً باید کارشناسی بیشتری شود‪.‬‬ صفحه 3 ‫مدیرکل اموزش و ترویج صنایع دستی کشور‪:‬‬ ‫بهبود معیشت هنرمندان و صنعتگران‬ ‫اولویت ما است‬ ‫‪HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER‬‬ ‫شــماره ‪ • 1339‬شنبه ‪ 8‬اذرماه ‪ • 1399‬سال سیزدهم • ‪ 4‬صفـــــحه‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬شـرکت جهان سبز‬ ‫مـدیر عامـــل‪ :‬حسـین احـمـدی‬ ‫مدیر مسوول‪ :‬مهدی احمدی‬ ‫زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری‬ ‫چاپ‪ :‬گل اذین‬ ‫سازمان اگهی ها‪88311361 - 88311353 :‬‬ ‫نشانى‪ :‬تهران‪ ،‬خیابان مطهری‪ ،‬بعد از خیابان سلیمان خاطر‬ ‫خیابان اورامان‪ ،‬پلاک ‪ ،43‬واحد‪2‬‬ ‫تلفکس‪88813489 - 88301986 :‬‬ ‫توزیع‪ :‬نشرگستر امروز‬ ‫منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند‬ ‫‪http://honarmandonline.ir/?p=6049‬‬ ‫سیستممدیریتکیفیت‪-‬رضایتمندیمشتری‬ ‫سیستم مدیریت کیفیت‬ ‫‪ISO 10004:2012‬‬ ‫‪ISO 9001 : 2008‬‬ ‫‪instagram.com/honarmandonline‬‬ ‫‪telegram.me/honarmandnews‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫اوقات شرعی‬ ‫به وقت تهران‬ ‫‪11:52‬‬ ‫اذان ظهر‬ ‫‪16:52‬‬ ‫غروب افتاب‬ ‫‪17:12‬‬ ‫اذان مغرب ‬ ‫‪05:24‬‬ ‫اذان صبح فردا‬ ‫‪06:52‬‬ ‫طلوع افتاب فردا‬ ‫گنج سخن‬ ‫امام حسین علیه السالم ‪:‬‬ ‫هر کس فکرش به جایى نرسد و راه تدبیر بر او بسته شود‪،‬‬ ‫کلیدشمداراست‪.‬‬ ‫بحاراالنوار‪ ،‬ج‪ ،75‬ص‪128‬‬ ‫پندبزرگان‬ ‫مایه خوشبختی انسانیت است‬ ‫که هر انسانی فقط انی هست که هست‪.‬‬ ‫فرناندوپسوا‬ ‫حافظانه‬ ‫شراب و عیش نهان چیست کار بی بنیاد‬ ‫زدیم بر صف رندان و هر چه بادا باد‬ ‫گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن‬ ‫که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد‬ ‫مدیرکل اموزش و ترویج صنایع دستی وزارت میراث‪ ،‬گردشگری و صنایع دستی گفت‪ :‬ارتقای وضعیت و‬ ‫بهبودمعیشتهنرمندانوصنعتگرانهموارهاولویتاصلیهمهمادرمعاونتصنایع دستیوهنرهای سنتی‬ ‫است‪ .‬ویدا توحدی درباره اولویت برنامه های دفتر اموزش و ترویج صنایع دستی‪ ،‬گفت‪ :‬از بدو ورود به این‬ ‫دفتر بدنبال یک تغییر سازنده و ساختارگرایانه در حوزه اموزش بودم‪ ،‬اما با توجه به شیوع کرونا و شرایط و‬ ‫محدودیت کنونی در این دوران سخت و زیرساختی بودن برنامه های اموزش ‪ ،‬فعالیت ها این بخش از سایر‬ ‫بخش های حوزه صنایع دستی محدودتر شده است‪ .‬مدیرکل اموزش و ترویج صنایع دستی کشور‪ ،‬طراحی و‬ ‫تدوین دستورالعمل و شیوه نامه های اموزش غیرحضوری را از مهمترین برنامه های حوزه تحت مدیریت خود‬ ‫در دوران کرونا عنوان کرد و افزود‪ :‬برنامه های اموزش زیرساختی است‪ ،‬شیوع کرونا و محدودیت های ابالغی‬ ‫شرایط سختی را برای صنایع دستی کشور ایجاد کرد‪ .‬وی با تاکید بر ضرورت حفظ سالمت فراگیران اموزش‬ ‫صنایع دستی و هنرهای سنتی در سراسر کشور و ضرورت کنترل شیوع و قطع زنجیره انتقال این بیماری ‪،‬‬ ‫اظهار داشت‪ :‬برای به حداقل رساندن اسیب های ناشی از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی اموزش حضوری‬ ‫صنایع دستی در بعضی از مناطق کشور‪ ،‬راهنمای اموزش غیرحضوری و نیمه حضوری در حین اموزش به‬ ‫هنرجویان در مراکز اموزشی تهیه و تدوین و به معاونت های صنایع دستی استان ها ابالغ شده است‪.‬‬ ‫یجدیداموزشصنایع دستیبزودیابالغمی شود‬ ‫شیوه نامه ها ‬ ‫مدیرکل اموزش و ترویج صنایع دستی کشور خاطرنشان کرد‪ :‬با وجود مشکالت فراوان در اجرای دوره های‬ ‫پیش بینی شده در دوران کرونا‪ ،‬سعی کردیم از روش های مختلف برای اموزش انالین و مجازی و رسانه ملی‬ ‫بهره برداری کنیم تا برای جامعه هدف خود پوشش اموزشی گسترده ای داشته باشیم‪ .‬وی گفت‪ :‬همزمان‬ ‫با ارائه اموزش از طریق رسانه های مختلف‪،‬با توجه به لزوم توسعه اموزش های ترویجی و به منظور اشنایی‬ ‫بیشتر گروه های مختلف مخاطب (از کودکان تا سالمندان) با صنایع دستی و توسعه توانایی های مهارتی انها‬ ‫ی اموزشی صنایع دستی کردیم که اماده ابالغ به استان های کشور است‪.‬‬ ‫اقدام به تدوین شیوه نامه ها ‬ ‫ثبت‪ ۹‬نشان بین المللی جغرافیای صنایع دستی در دولت تدبیر و امید‬ ‫توحدی به اعطای نشان جغرافیای به ‪ ۹‬عنوان از صنایع دستی کشور در سال ‪ ۱۳۹۵‬اشاره کرد و گفت‪ :‬با‬ ‫هدف حفظ حقوق مالکیت معنوی در مجامع ملی و بین المللی‪ ۹‬نشان بین المللی جغرافیای صنایع دستی‬ ‫در دولت یازدهم ثبت شده است‪ .‬مدیرکل اموزش و ترویج صنایع دستی کشور با بیان اینکه مراسم اعطای‬ ‫نشان جغرافیایی صنایع دستی با حضور شرکت ها و انجمن های غیردولتی برتر این صنعت سال ‪ ۹۵‬برگزار‬ ‫شد اظهار داشت‪ :‬این ‪ ۹‬نشان به گلیم سنه‪ ،‬جاجیم خلخال‪ ،‬گلیم نمین‪ ،‬ورنی مغان‪ ،‬ابگینه تهران‪ ،‬نازک‬ ‫کاری سنندج‪ ،‬گلیم هرسین‪ ،‬زیلو میبد‪ ،‬گلیم ارداق اعطا شد و همچنین از منبت اباده فارس به عنوان دارنده‬ ‫نشان ملی و بین المللی تجلیل شد‪.‬‬ ‫ایران در صدر جدول سازمان جهانی مالکیت فکری (‪ )WIPO‬است‬ ‫وی ثبت رشته های صنایع دستی به صورت عام و ثبت اثار دارای نواوری و خالقیت به صورت خاص را‬ ‫یکی از ابزارهای حمایتی در راستای حفظ حقوق هنرمندان و صنعتگران دانست و گفت‪ :‬با ثبت ‪ ۶۲‬رشته‬ ‫بومی و منطقه ای به صورت ملی و ‪ ۹‬رشته به صورت بین المللی‪ ،‬اکنون ایران در صدر جدول سازمان‬ ‫جهانی مالکیت فکری (‪ )WIPO‬قرار گرفته است‪ .‬توحدی گفت‪ :‬که با پیگیری های اداره کل اموزش‬ ‫و ترویج صنایع دستی‪ ،‬دستورالعمل بهره برداری از نشانه جغرافیایی تدوین و در مهرماه سال ‪ ۹۹‬توسط‬ ‫بخش حقوقی ارزیابی و تایید شد‪ .‬مدیر کل اموزش و ترویج صنایع دستی افزود‪ :‬با برگزاری جلسه انالین‬ ‫به منظور اعطای گواهینامه نشانه جغرافیایی و ابالغ دستورالعمل بهره برداری از نشانه های جغرافیایی به‬ ‫تشــکل ها با نظارت کامل ادارات کل استانی زیرساخت و بستر حفظ حقوق معنوی و فکری فعاالن در‬ ‫مناطق جغرافیایی ثبت شده‪ ،‬فراهم شود‪ .‬توحدی بیان کرد‪ :‬همچنین در بخش ثبت اثار خالقانه و نواور‪،‬‬ ‫با همکاری دفتر حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی تعداد ‪ ۱۹۵‬پرونده مورد ارزیابی قرار گرفت که بر‬ ‫اساس شاخص های خالقیت‪ ،‬طراحی و رعایت اصول طراحی صنعتی کارشناسی و برای درج در روزنامه‬ ‫رسمی در دستور کار قرار گرفته است‪.‬‬ ‫گناه‬ ‫روزهای برزخ سینماهایی‬ ‫که به رستوران تبدیل می شوند‬ ‫رکود حاکم بر ســینمای ایران در فقدان مدیریت‬ ‫جــدی و کارامد باعث شــده اســت تــا برخی‬ ‫سینماداران به فکر تخریب سینمای خود و تبدیل‬ ‫ان به رســتوران بیفتند‪ .‬شــاید انتظار از دولت و‬ ‫به طور مشخص وزارت ارشاد و بخصوص معاونت‬ ‫سینمایی ان در وهله اول برای کمک به سینمای‬ ‫کشور انتظاری بجا و دور از انتظار نبود اما روندی‬ ‫که به ســینمای ایران در این ‪ 9‬ماه گذشته است‬ ‫نشــان می دهد که گویا ســینماگران و اصحاب‬ ‫هنر هفتــم اب در هاون می کوبیدند‪ .‬انچه که بر‬ ‫سینمای ایران خصوصاً سالن های سینما گذشته‬ ‫است ان قدر وضعیت وخیمی را پشت سر می گذارد‬ ‫که باعث شده است سینماهای کشور یکی بعد از‬ ‫دیگری خبر تغییر کاربری خود را اعالم می کنند‪.‬‬ ‫تا جایی که صاحب ســینمای شهرک در سعادت‬ ‫اباد گفته بود که احتمال دارد سینمای خود را به‬ ‫رستوران تبدیل کند‪ .‬البته این صاحب سینما به‬ ‫نکات مهمی دیگری مبنی بر اینکه عده ای عامدانه‬ ‫نمی خواهند تا سینما باز شود تا سینماداران دیگر‬ ‫مجبور بشوند سینما را ترک کنند نیز اشاره کرد‪.‬‬ ‫روزهای گذشته خبر دیگری منتشر شده است که‬ ‫یکی از سینماهای مشــهد با هتل معاوضه شده‬ ‫اســت‪ .‬این طور که یکی از رســانه های سینمایی‬ ‫شهر مشهد خبر داده اســت مالکین این سینما‬ ‫به فکر واگذاری ســینمای خود افتادند‪ .‬البته در‬ ‫ابتدای امر ایــن تعطیلی به خاطــر احداث یک‬ ‫پردیس ســینمایی بــزرگ در این شــهر بود اما‬ ‫کرونا و رکود بازار ســینمایی نیز به این مشــکل‬ ‫اضافــه کرد‪ .‬یکی دیگر از ســینماداران نیز گفت‬ ‫که بسیاری از سینماهای تک سالنه شهرستان ها‬ ‫و حتی تهران در حال تبدیل ســینماهای خود به‬ ‫رســتوران و تغییر کاربری اند‪ .‬البته این موضوع‬ ‫سابقاً نیز وجود داشته است اما نه از سر فشار رکود‬ ‫حاکم بر ســینمای کشور ان هم در شهری مانند‬ ‫تهران‪ .‬تغییر کاربری سینماهای تک سالنه کشور‬ ‫در صورتی که ادامه پیدا کند یکی از فاجعه بارترین‬ ‫اتفاقات فرهنگی تمام ســال های اخیر سینمای‬ ‫ایران خواهد بود‪ .‬این طور که تحقیقات ما نشــان‬ ‫می دهد وام پرماجرای ســازمان سینمایی که به‬ ‫تازگی اعالم شده بود که سینماداران برای اخذ ان‬ ‫مراجعه کنند تازه در مرحله معرفی به سامانه قرار‬ ‫دارد و ســینماداران باز هم به این زودی وام های‬ ‫خود را برای تســویه حســاب بــا تهیه کنندگان‬ ‫دریافت نمی کنند‪ .‬این در حالی اســت که مساله‬ ‫تسویه حساب سینماداران با تهیه کنندگان یکی از‬ ‫اصلی ترین مسائل و گرفتاری های سال جاری برای‬ ‫ســینمای کشور است و در صورتی که این مساله‬ ‫حل و فصل نشود عم ً‬ ‫ال جدی ترین و مهم ترین کار‬ ‫سینمایی دولت روی زمین می ماند‪ .‬حل مشکالت‬ ‫مالی هنرمندان و بهبود اوضاع معیشتی انان نیز‬ ‫توسط خانه سینما و اصناف با دلسوزی و جدیت‬ ‫چندانی از طرف دولت همراه نیست‪ .‬تا جایی که‬ ‫اگر به خاطر بیاوریم موضوع بســته های معیشتی‬ ‫و رفــاه هنرمندانی که از نظــر مالی ضعیف ترند‬ ‫یکی از جنجالی ترین مســائل سینمایی در سال‬ ‫جــاری بود‪ .‬به تازگی نیــز واریزی یک میلیون و‬ ‫‪ 500‬هزار تومانی برای هنرمندان توسط صندوق‬ ‫اعتباری هنر صورت گرفته اســت که در صورتی‬ ‫که امکان تمدید نداشته باشد مانند مسکنی برای‬ ‫کوتاه مدت عمل می کند‪ .‬امروز نیز خانه ســینما‬ ‫در ادامه اطالعیه ای که در ان خواســتار تعطیلی‬ ‫همه پروژه های تصویربرداری بود‪ ،‬گفته است که‬ ‫دنبال کمــک گرفتن برای حل مشــکالت مالی‬ ‫هنرمندانیم‪ .‬البته ناگفته نماند که حل مشکالت‬ ‫مالــی برای هنرمندان می تواند با کمک گرفتن از‬ ‫خود هنرمندانی که از نظر مالی توان الزم را دارند‬ ‫نیز ممکن شــود‪ .‬ایده این کار می تواند تشــکیل‬ ‫صندوقی متشکل از سرمایه داران و متمولین هنر‬ ‫هفتم ایران باشــد‪ .‬اینکه چقدر معاونت سینمایی‬ ‫وزارت ارشاد برای شفاف سازی پروسه کاری و رفع‬ ‫مشکالت جدی اســت را می توان از حجم اندک‬ ‫مصاحبه های منتشــر شــده با این نهاد فرهنگی‬ ‫فهمید‪ .‬اقای انتظامی چقدر برای پاســخگویی به‬ ‫سواالت و انتقادات رســانه ها به نحوه عملکردش‬ ‫اماد ه است؟ ارشاد در این یک ساله خروجی قابل‬ ‫قبولی برای حل مشــکالت و مسائل سینمایی و‬ ‫ســینماگران نداشته اســت و برای همین عموم‬ ‫اصناف ســینمایی‪ ،‬هنرمنــدان‪ ،‬تهیه کنندگان و‬ ‫ســینماداران از وضعیت موجود راضی نیســتند‪.‬‬ ‫امیدواریم معاون ســینمایی ارشاد قبل از سفر به‬ ‫والیات اروپایی‪ ،‬مشــکالت و مسائل را حل کند و‬ ‫برای خود باقیات الصالحات به جا بگذارد‪.‬‬ ‫مروری بر کتاب «پرویز پورحسینی» جلد دوم «ماندگاران صحنه»‬ ‫ادم هاییکهرماننمی خوانندیکبعدیهستند‬ ‫کتاب «پرویز پورحسینی» با سخنان این هنرمند از زمان کودکی اغاز‬ ‫می شود و با دوران تحصیل و ورود به عرصه هنر‪ ،‬فعالیت با هنرمندان‬ ‫مختلــف و دیدگاه های متنوع در مورد بازیگری به پایان می رســد‪.‬‬ ‫مهرداد رایانی مخصوص در مدتی که مدیریت دفتر پژوهش و انتشارات‬ ‫نمایش اداره کل هنرهای نمایشی را به عهده داشت پروژه ای را با عنوان‬ ‫«ماندگاران صحنه» راه اندازی کرد‪.‬‬ ‫برای مانــدگاران عرصه نمایش که در هر کتاب با یک هنرمند موثر‬ ‫(چهره های ماندگار) در عرصه تئاتر‪ ،‬گفت وگوی مفصلی در قالب تاریخ‬ ‫شفاهی انجام شود‪ .‬در این راستا گفت وگو با پرویز پورحسینی توسط‬ ‫منصور خلج و گفت وگو با بهروز غریب پور توسط رحمت امینی صورت‬ ‫گرفت و هر دو اثر منتشر شدند‪ .‬کتاب «پرویز پورحسینی» جلد دوم‬ ‫(ماندگاران صحنه) شهریورماه امسال رونمایی شد‪ .‬این اثر پس از مقدمه‬ ‫منصور خلج‪ ،‬شامل گفت وگو‪ ،‬ســه یادداشت به قلم رضا بابک‪ ،‬رضا‬ ‫کیانیان‪ ،‬قطب الدین صادقی و سال شمار زندگی این هنرمند به ضمیمه‬ ‫عکس است‪ .‬در بخشی از یادداشت رضا کیانیان می خوانیم‪« :‬پرویز‬ ‫پورحسینی یکی از ستارگان بازیگری دوران معاصر تئاتر ایران است‪ .‬در‬ ‫سال ‪ 1351‬وقتی پس از قبولی در کنکور از مشهد به تهران امدم و به‬ ‫دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران رفتم‪ ،‬او در اسمان تئاتر ایران‬ ‫می درخشید‪ .‬در نمایش های بزرگی بازی کرده بود و در بیشتر تئاترهای‬ ‫پیش روی ان روزگار حضور داشت‪ .‬برای کارگردان های بزرگ ان زمان‬ ‫بازی کرده بود مثل حمید سمندریان و اربی اوانسیان»‪.‬در بخش پایانی‬ ‫یادداشت قطب الدین صادقی‪ ،‬امده است‪« :‬سخن ناتمام می ماند اگر‬ ‫تنها به شرحی از شخصیت فردی پرویز پورحسینی‪ ،‬که گفتیم متین و‬ ‫مهربان و درون گراست‪ ،‬و یا شخصیت هنری او‪ ،‬که توضیح دادیم در هر‬ ‫اثری خوش تکنیک‪ ،‬توانا و بسیار خالق ظاهر شده است‪ ،‬بسنده کنیم؛‬ ‫حقیقت ان است که عالوه بر این ها او از نظر اجتماعی نیز از ان دسته‬ ‫چهره های هنری است که هرگز حاشیه های مخرب یا مزاحم نداشته‬ ‫اســت‪ .‬زیرا از سویی نه دیده شده است در نمایشی تجاری و مبتذل‬ ‫با سرمایه گذاری مشکوک ظاهر شود و نه شاهد کارهایی سفارشی و‬ ‫سطحی گرایانه از جانب او بوده ایم»‪ .‬رضا بابک نیز‪ ،‬برای این هنرمند‬ ‫نوشته است‪« :‬دوست خوب و همکار عزیزم‪ ،‬این مرد بزرگ بازیگری‪،‬‬ ‫این انســان واال و یگانه‪ .‬این اقای هنرمند شــریف‪ ،‬جناب پرویزجان‬ ‫پورحسینی یکی از قهرمانان است‪ .‬قهرمان دنیای اشفته این روزگار تلخ‪.‬‬ ‫ایشانبزرگ است در بازیگری‪ ،‬و همیشه اشاره کرده ام‪ ،‬که پرویز ابروی‬ ‫تئاتر ماست»‪ .‬کتاب «پرویز پورحسینی» با سخنان این هنرمند از زمان‬ ‫کودکی اغاز می شود و با دوران تحصیل و ورود به عرصه هنر‪ ،‬فعالیت‬ ‫بــا هنرمندان مختلف و دیدگاه های متنوع در مورد بازیگری به پایان‬ ‫می رسد‪ .‬او در پاسخ به پرسشی مبنی بر مطالعه هنرجویان‪ ،‬گفته است‪:‬‬ ‫«امروز بچه ها بیشتر کتاب هایی را که الزم است نخوانده اند‪ .‬در صورتی‬ ‫که حداقل باید اثار چخوف‪ ،‬ایبسن یا شکسپیر را خوانده باشند‪ .‬هنوز‬ ‫برخی از بچه ها انتیگونه را نخوانده اند در صورتی که چنین چیزی در‬ ‫هیچ کجای دنیا اتفاق نمی افتد‪.‬‬ ‫من به بازیگرهایی که ســواد دارند‪ ،‬احترام می گذارم برای این که این‬ ‫ســواد به ان ها کمک می کند دیدگاه شان عمق پیدا کند‪ .‬به نظر من‬ ‫ادم هایی که رمان نمی خوانند ادم هایی یک بعدی هستند‪ .‬رمان هایی‬ ‫هســت که همه این ادم ها باید خوانده باشند‪ .‬مثال صدسال تنهایی‪،‬‬ ‫جنایت و مکافات یا ابله‪ ،‬رمان های بدیع و شــاهکاری هســتند که‬ ‫باید خوانده شــوند‪ .‬به نظر من خواندن این اثار بر روی جهان بینی و‬ ‫زیبایی شناسی افراد تاثیر می گذارد‪ .‬وقتی به چشم های بازیگران نگاه‬ ‫می کنیــد‪ ،‬می توانید عمق ذهن ان ها را بخوانید و بفهمید که چقدر‬ ‫خوانده اند و مطالعه داشته اند‪ .‬چشم ها با ادم حرف می زنند‪ .‬به نظر من‬ ‫خواندن و دیدن‪ ،‬سطح سلیقه و شعور ادم ها را باال می برد»‪ .‬این هنرمند‬ ‫در سال ‪ 1320‬در تهران زده شد و اموختن بازیگری را در سال ‪1339‬‬ ‫از کالس های شبانه اداره هنرهای دراماتیک با حمید سمندریان اغاز‬ ‫کرد‪ .‬در سال ‪ 1354‬از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران لیسانس‬ ‫هنرهای تئاتری گرفت و طی‪ 60‬سال فعالیت پی گیر در تئاتر‪ ،‬سینما و‬ ‫تلویزیون‪ ،‬کارنامه ای پربار و جایگاهی معتبر در هنر کشور از خود برجای‬ ‫گذاشــت‪ .‬او بازیگری صاحب سبک و دارای بینش‪ ،‬اگاهی‪ ،‬تکنیک و‬ ‫پشتکاریستودنیبود‪.‬‬ ‫اخبار دیدنی‬ ‫پرویز پورحسینی بایزگر مطرح سینما‪ ،‬تئاتر و لتوییزون ایران که از ‪ ۲۲‬ابان ماه به سبب درگیر شدن با ویروس کرونا در یبمارساتن فیروزگر بستری شده و تحت مراقبت ویژه قرار داشت در سن ‪ ۷۹‬سالگی چشم از جهان فروبست‪.‬‬ ‫پورحسینی متولد سال ‪ ۱۳۲۰‬است و در کارنامه کاری اش بازی در یبش از ‪ ۱۰۰‬فیلم‪ ،‬تئاتر و سیرال در همکاری با کارگردان های سرشناسی همچون علی حاتمی‪ ،‬بهرام یبضایی‪ ،‬حمید سمندیران‪ ،‬مسعود کیمیایی‪ ،‬احمدرضا درویش‪ ،‬داود میبراقری و کمال تبیرزی ثبت شده است‪.‬‬ ‫روزنامه هنرمند این ضایعه را به خانواده ایشان و اهالی هنر تسلیت میگوید‪ .‬روحش شاد و یادش گرامی‬ صفحه 4

آخرین شماره های روزنامه هنرمند

روزنامه هنرمند 2232

روزنامه هنرمند 2232

شماره : 2232
تاریخ : 1403/02/05
روزنامه هنرمند 2231

روزنامه هنرمند 2231

شماره : 2231
تاریخ : 1403/02/04
روزنامه هنرمند 2230

روزنامه هنرمند 2230

شماره : 2230
تاریخ : 1403/02/03
روزنامه هنرمند 2229

روزنامه هنرمند 2229

شماره : 2229
تاریخ : 1403/02/02
روزنامه هنرمند 2228

روزنامه هنرمند 2228

شماره : 2228
تاریخ : 1403/02/01
روزنامه هنرمند 2226

روزنامه هنرمند 2226

شماره : 2226
تاریخ : 1403/01/29
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!