روزنامه هنرمند شماره 1338
روزنامه هنرمند شماره 1338
چهارشنبه5اذرماه 1399سال سیزدهم شماره 4 1338صفـــحه 2500تومـان ISSN 2008-0816
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
www.jaaar.com
«کامبوزیا پرتوی» کارگردان و فیلمنامهنویس
بر اثر عوارض ناشی از کرونا درگذشت
اندکاندک
جمعمستان
میروند
به همراه پیام های تسلیت
به بهانه درگذشت کامبوزیا پرتوی؛
انجمن بازیگران سینمای ایران
بنیاد سینمایی فارابی
سازمان سینمایی حوزه هنری
کانون فیلم نامه نویسان سینمای ایران
کانون کارگردانان سینمای ایران
و
دل نوشته مجید مجیدی
عکس :مهدی اشنا صفحه 1
2
کامبوزیا پرتوی ،کارگردان و فیلمنامه نویس بر اثر عوارض ناشی از کرونا درگذشت؛
چهارشنبـــــــــه 5اذر ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1338
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
یاد
دل نوشتهمجیدمجیدی
در پی درگذشت کامبوزیا پرتوی
پیامبر مهربانی ها شفیعت خواهد بود
مجید مجیدی کارگردان «محمد
رسول اهلل(ص)» در پی درگذشت
کامبوزیاپرتویفیلمنامه نویساین
اثر ســینمایی یادداشتی نوشت.
کامبوزیا پرتوی صبح امروز بر اثر
ابتالء به کرونا درگذشت و مجید
مجیدی کارگردان «محمد رسول
اهلل» در پی درگذشــت کامبوزیا
پرتوی فیلمنامه نویس این اثر سینمایی ،یادداشتی نوشت .در این یادداشت
امده است :کامبوزیا پرتوری رفت و ما حتی نمی توانیم او را با شکوه به خانه
ابدی بدرقه کنیم .وقتی شنیدم کامبوزیا پرتوی همسفر مرگ شد خیلی
افسوس خوردم ،که اوالً خیلی زود ما را ترک کرد ،دوماً در طول این چند
ســال به دلیل مریضی روزهای خوبی را سپری نکرد و از ان بدتر که در
روزهای سختی به سر می بریم که حتی نمی توانیم او را باشکوه به خانه
ابدیش همراهی کنیم .پرتوی رفت ولی اثار ارزشمند او همیشه در سینمای
ایران به یادگار خواهد ماند .امیدوارم کامبوزیای عزیز ،برای سال هایی که به
عشق پیامبر (ص) قلم زدی و مرا در ساخت فیلم «محمد رسول اهلل (ص)»
یاری کردی ،این خدمت به پیامبر مهربانی ها شفیع تو در اخرت باشد.
چند پیام تسلیت برای کامبوزیا پرتوی
در پی درگذشت کامبوزیا پرتوی کارگردان سینمای ایران پیام
هایتسلیتیازسوینهادهایمختلفصادرشد.کامبوزیاپرتوی
کارگردان و فیلم نامه نویس سینمایی صبح سه شنبه ۴اذرماه
در بیمارستان دی درگذشت ،در همین راستا نهادها و صنوف
مختلفسینماییدرگذشتاینهنرمندسینماراتسلیتگفتند.
انجمنبازیگرانسینمایایران:پیامتسلیتانجمنبازیگرانسینمای
ایران به مناسبت درگذشت فیلم نامه نویس و کارگردان سینمای ایران
کامبوزیا پرتوی منتشر شد .در متن این پیام امده است« :بازگشت همه
به سوی اوست؛ سینمای کشورمان دوباره داغدار شد .و این بار در اندوه
فراوان کامبوزیا پرتوی عزیز از میان ما رفت ،نویسنده و کارگردانی توانا و
شریف که با خلق اثاری با ارزش ،نام و خاطره ای خوش و ماندگار از خود
در تاریخ سینمای معاصرمان بر جای گذاشت .شورای مرکزی انجمن
بازیگران ســینمای ایران ،این سوگ را به خانواده محترم ایشان ،همه
همکاران عزیز و ملت بزرگ ایران تسلیت عرض می کند».
بنیادسینماییفارابی:علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی
نیز طی پیامی درگذشت زنده یاد پرتوی را تسلیت گفت .در متن این
پیام امده است« :پاییز غم انگیز این سال کرونازده ،چه هنرمندانی را از ما
گرفت و هزار دریغ که برگ های این درخت تنومند ،هنوز جان داشتند
و سبز بودند .سینمای ایران ،امروز «کامبوزیا پرتوی» فیلم نامه نویس و
کارگردان دوست داشتنی را از دست داد .هنرمندی که چشمانش شور
زندگی و رنگ عشــق داشت و تا لحظه اخر عمر ،به مرگ فکر نکرد و
همچنان در اندیشه خلق تازه بود .در نهایت اندوه و تاثر و در این روزهای
مملو از بغض و تاسف و بهت ،ناچاریم مرگ این سینماگر خالص و عاشق
را باور کنیم و برای همه خانواده سینما و دوستدارانش ،برای کودکان و
نوجوانان دیروز و امروز که او برایشان قصه گفت و فیلم ساخت ،ارزوی
صبر کنیم .فقدان این هنرمند عزیز را به خانواده شادروان پرتوی و همسر
هنرمندش و هنرمندان ســینما ،تسلیت و تعزیت می گویم و برای ان
مرحوم از درگاه خداوند متعال ،علو درجات را مسئلت دارم».
سازمان سینمایی حوزه هنری :در متن پیام سازمان سینمایی حوزه
هنری امده است« :انا هلل وانا الیه راجعون .با نهایت تاسف و تاثر ،مطلع
شدیم کامبوزیا پرتوی کارگردان و فیلم نامه نویس سینمای ایران و خالق
اثار ماندگار در عرصه سینمای کودک و نوجوان به علت مبتال شدن به
ویروس کرونا ،جان به جان افرین سپرد .نگارش فیلمنامه فیلم سینمایی
«محمد رسول اهلل (ص)» به کارگردانی مجید مجیدی از جمله مهمترین
و واپسین یادگارهای او بود .سازمان سینمایی حوزه هنری این مصیبت
بزرگ را به خانواده محترم پرتوی و جامعه سینمایی و هنری تسلیت
گفته ،برای روح بلند ان سفرکرده غفران واسعه الهی و برای بازماندگان
صبروشکیباییمسئلتمی نماید».
کانون فیلم نامه نویسان سینمای ایران :در متن پیام تسلیت کانون
فیلمنامه نویسان سینمای ایران نیز امده است« :خبر درگذشت همکار
نازنین مان،فیلم نامه نویسبرجستهسینمایایرانکامبوزیاپرتوییمانند
اواری بر تل غصه های این روزهای ما فرو ریخت و برای ما که حتی از
ابراز هم دردی شایسته نیز محرومیم جز تحسر و تاسف باقی نگذاشت و
حاال باید باور کنیم که دیگر لبخند فرزانگی و رفتار باوقار او را نخواهیم
دید .کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران این ضایعه را به تمام اهالی
سینماتسلیتمی گوید».
کانون کارگردانان سینمای ایران :کانون کارگردانان سینمای ایران
هم پیام تسلیتی به این شرح صادر کرد« :اسمان سینمای ایران همواره
محل ظهور و درخشش ستاره هایی بوده که منحصر هستند و تکرار
نشدنی .چهره هایی که هر کدام به تنهایی هم چون تاریخچه ای گرانبها
برای فرهنگ و هنر یک ســرزمین کافی اند .امروز ستاره پرتوافشانی
از اســمان فرهنگ و هنر عزم ســفر کرد و ما را در غم و سوگ خود
نشاند ،کامبوزیا پرتوی عزیز و مهربان .کارگردان و نویسنده ای خوش
ذوق و خالق که فقدان او تا همیشــه در سینمای ما احساس خواهد
شد .کانون کارگردانان سینمای ایران این مصیبت را به خانواده محترم
پرتوی همچنین به تمامی اعضای خود و خانواده محترم سینمای ایران
و مردم فرهنگ دوست و هنرپرور ایران تسلیت می گوید .روحش شاد
و یادش گرامی باد.
اندکاندکجمعمستانمیروند...
کامبوزیا پرتوی متولد 1334در رشت بود .او تحصیالت در دانشگاه هنرهای دراماتیک را
نیمه کاره رها کرد و نخســتین اثارش را در قالب فیلم کوتاه در سینمای ازاد دماوند تولید
کرد و پس از ان با کارگردانی فیلم داستانی «عینک» به شبکه دو سیما امد.
پرتوی در همان ســال ها فیلم «ماهی» را ساخت که منجر به دریافت جایزه بهترین فیلم
جشنواره فیلم جیفونی ایتالیا ،جایزه یونیسف از جشنواره فیلم برلین و جایزه بهترین فیلم
جشنواره فیلم ادالید استرالیا شد.
او در 1366با داریوش مهرجویی «شــیرک» و منوچهر عسگری نسب «خانه در انتظار»
را کار کــرد .پس از ان «گلنار»« ،گربه اوازخوان» و «بازی بزرگان» را کارگردانی کرد که
جزو اثار به یادماندنی سینمای کودک و نوجوان هستند .پرتوی در فیلم هایی چون «ادم»
(رضا کاهانی)« ،شــبانه روز» و «پنج ســتاره» مشاور کارگردان و در فیلم هایی مثل «شب
یلدا» (کیومرث پوراحمد)« ،یک شب و «سه زن» (منیژه حکمت) و «سوت پایان» (نیکی
کریمی) مشاور فیلمنامه بود .وی همچنین نویسندگی فیلمنامه فیلم های دیگری همچون
«دایره» (جعفر پناهی)« ،شــب» و «خیابانهای ارام» را بر عهده داشته اســت .پرتوی در
ساخت «خانه دوست کجاست» با عباس کیارستمی همکاری داشت و فیلمنامه «ایستگاه
متروک» را بر اساس طرحی از او نوشت.
پرتــوی برای کارگردانی «کافه ترانزیت» جایزه جشــنواره بین المللی فیلم مار دل پالتا و
جایزه فیپرشی جشنواره بین المللی فیلم داکا و همچنین سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه
را از جشــنواره فیلم فجر و تندیس زرین جشن خانه ســینما را کسب کرد و نامزد هوگو
طالیی جشنواره بین المللی فیلم شــیکاگو ،نامزد جایزه بالن طالیی جشنواره سه قاره در
ســال ۲۰۰۵شــد .وی همچنین برای کارگردانی این فیلم در بخــش بهترین کارگردان
کاندیدا شــد .او پیش تر جایزه بهترین فیلمنامه را برای فیلم «من ترانه ۱۵ســال دارم»
(رســول صدر عاملی) در سال ۱۳۸۰از بیستمین جشــنواره فیلم فجر دریافت کرده بود.
پرتوی در طی این ســال ها برای ســومین و چهارمین بار نیز این جایزه را برای فیلمنامه
فیلم های «فراری» (علیرضا داوودنژاد) و «کامیون» دریافت کرد.
او همچنین دو جایزه بهترین فیلمنامه از جشــن خانه ســینما را برای فیلم های «قطعه
ناتمــام» (مازیار میری) و «کافه ترانزیت» از ان خود کرد .او نویســنده ســریال «گل
پامچال» و نویســنده طرح اولیه فیلم «گروهبان» نیز بوده است .فیلم «پرده» در سال
۱۳۹۱با کارگردانی مشــترک او و جعفر پناهی ساخته شد ،فیلمی متفاوت که خود
او نقش اول ان را بازی کرد.
پرتوی و پناهی به صورت مشترک برای این فیلم نامزد جایزه بهترین کارگردانی
جشــنواره فیلم اسیا پاســیفیک ،نامزد جایزه بهترین فیلم به انتخاب مخاطبان
جشــنواره بین المللی فیلم شیکاگو ،نامزد جایزه چشم انداز جدید جشنواره فیلم
ســیتخس و برنده جایزه خرس نقره ای جشــنواره فیلم برلین ۲۰۱۳شــدند
و جایــزه ویژه بهترین بازخــورد جامعه منتقدان فیلم انالیــن را از ان خود
کردند .اخرین ســاخته پرتوی در سال 1396با فیلم «کامیون» رقم خورد
که در جشنواره فیلم فجر به نمایش درامد .نگارش فیلمنامه فیلم سینمایی
«محمــد (ص)» به کارگردانی مجیــد مجیدی از واپســین یادگارهای
کامبوزیا پرتوی در سینمای ایران بود.
اخرین پروانه ساخت کامبوزیا پرتوی برای فیلم «خوش قدم» به کارگردانی امیر توده روستا
بود که به سرانجام نرسید و توقف «کامیون» اخرین فیلم این کارگردان پشت خط اکران
هم چهار ســاله شــده اســت .زنده یاد کامبوزیا پرتوی در یکی از اخرین گفتگوهایش که
مربوط به فیلم بزرگداشتش در جشنواره فیلم فجر بود ،گفته بود تنها نگرانی اش از مرگ،
بابت کارهای زیادی است که دارد و با مرگ ناتمام خواهد ماند.
ت از خوانندگان تازه کار به تلویزیون
پشت پرده دعو
در ســال های اخیر دعوت از خوانندگان تازه کار و جــوان در برنامه های مختلف
تلویزیونی رو به افزایش اســت .در حالی که از نگاه متخصصان این بخش ،بیشتر
انها فاقد توانایی های هنری اولیه هســتند و توســط تلویزیون معروف و مشهور
می شوند .تلویزیون در سال های اخیر نتوانسته در جذب مخاطب موفق عمل کند و
حتی بخشی از مخاطبانش را از دست داده و بر این اساس به راه های مختلفی برای
جذب مخاطب متوصل شده اســت .از جمله انها می توان به دعوت از هنرمندان،
خوانندگان و افراد مشهور اشاره کرد که بیشتر از گذشته دامنه ان افزایش یافته
است .این عمل به خودی خود اتفاق بدی نیست و می تواند وجه سرگرمی و نشاط
تلویزیون را برای بخشــی از مخاطبان تقویت کند اما برخی مواقع این رســانه با
دعوت از بعضــی خوانندگان ،نه تنها به بُعد هنری و ســرگرمی اش اضافه نکرده
بلکه ســبب انتقاد مخاطبان از ان برنامه نیز شده اســت .تشویق و انگیزه دادن
ی خود قرار دارد ،همیشــه عمل پسندیده ای
ت هنر
به جوانی که در ابتدای فعالی
بوده اما وقتی دعوت از این هنرمندان نه به دلیل درخشــش هنری بلکه به دلیل
شهرت در فضای مجازی ،پرطرفدار بودن یکی از اثارشان در میان جوانان و تعداد
فالوورهایشان در اینستاگرام باشد ،اتفاق مخرب و ناخوشایندی است که پیامدهای
جبران ناپذیری بر ذائقه فرهنگی و هنری مردم می گذارد .نوروز امســال بود که در
ویژه برنامه یکی از شــبکه های تلویزیون ،مخاطبان شاهد حضور خواننده جوان
نااشــنایی در این برنامه بودند که چند سالی اســت وارد موسیقی پاپ شده و با
یکی از تک اهنگ هایش در میان برخی از جوانان به شــهرت رسید .حضور و اجرا
در این برنامه واکنش های منفی بســیاری را در فضای مجازی برانگیخت و البته به
شهرت بیشتر او کمک کرد .حاال با مهاجرت این خواننده و ایجاد حواشی بسیاری
در فضای مجازی ،عملکرد تلویزیون بیش از پیش در این زمینه زیرســوال رفته
است .اما ســازوکار تلویزیون برای دعوت از مهمانان و هنرمندان چگونه است و
این افراد برای حضور در برنامه های تلویزیونی باید چه ویژگی هایی داشته باشند؟
این پرسش ها را از سیدعبدالجواد موسوی منتقد حوزه موسیقی ،نویسنده و شاعر
پرسیدیم.
موســوی درباره ســازوکار تلویزیون در برابر دعــوت از خوانندگان جوان بــرای حضور در
برنامه های گوناگون گفت :از همان ابتدا سازوکار تلویزیون درباره این زمینه اشتباه بود .البته
پیش از این شایعه می شد که به طور مثال فالن خواننده این مقدار پول داده تا به تلویزیون
بیاید و بخواند .البته این اتفاق برای زمانی است که تلویزیون احترام خاصی برای مخاطبانش
داشــت و مردم هم تا حدودی ان را دنبال می کردند و موســیقی هایش را گوش می دادند.
شایعه دیگری که مطرح می شد این بود که می گفتند فالن خواننده پول داده تا ترانه اش در
تلویزیون پخش شود و چون این اتفاق افتاده ،خواننده مشهوری شده و کنسرت هایش بسیار
پرفروش شــده اند .در واقع این اتفاقات و ارتباطات مرسوم شــده بود .در حال حاضر اتفاق
دیگری افتاده و اصال مشــخص نیست مرکز تصمیم گیری برای انتخاب خواننده در تلویزیون
چه کسی است؟ تهیه کننده یک برنامه چه تخصصی از موسیقی دارد که تعیین می کند چه
کسی خواننده ان سریال یا برنامه باشد یا اینکه تیتراژ بخواند؟
این منتقد و نویســنده ،مدعی وجود پشت پرده هایی در تلویزیون شد و گفت :افرادی هستند
که وقتی قرار است ترانه ای برای تیتراژ سریالی ساخته شود ،تصمیم می گیرند از میان برخی
اســامی مورد قبول خود ،خواننده انتخاب شود .فارغ از هرگونه جنبه و ویژگی های تخصصی
یک اثر هنری که شــاید هر فرد عادی ان را متوجه نشــود ،اما صدای بد و خوب را دیگر هر
کسی می فهمد یا مثال شعر بد و خوب را می شود تشخیص داد« .کار به جایی رسیده و اثاری
از تلویزیون پخش می شــود که اشعارشــان نه وزن دارند و نه قافیه .براساس این مشاهدات،
می توان گفت شورایی که به اسم شورای شعر و موسیقی تشکیل شده ،چندان کاره ای نبوده
و نقشــی ندارد ».وی با تاکید بر اینکه خوانندگان دعوت شده به تلویزیون باید ویژگی های
حداقلی یک هنرمند را داشــته باشند ،افزود :وقتی خواننده ای در تلویزیون یک کشور ظاهر
می شــود حداقل باید صدایی داشته و یا صورت شعری که می خواند به لحاظ ظاهری درست
باشــد .حاال می گوییم شعرها تا حدی ضعیف و متنزل تر شده اند اما وزن ان که باید درست
یا قافیه اش سرجایش باشــد« .وقتی می گوییم موسیقی ،منظور این نیست که هر چیزی را
می توانیم موسیقی بدانیم .حداقل موســیقی این است که گوش را اذیت نکند .اما متاسفانه
هیچیک از این ویژگی های اولیه در تلویزیون رعایت نمی شود و این انتخاب و دعوت ها ،خارج
از این حوزه اتفاق می افتد».
در یک برنامه پرطرفدار تلویزیونی نیز بارها شــاهد حضور و اجرای خوانندگان تازه کار بودیم.
اتفاقی که البته با انتقاد برخی از رســانه ها هم همراه بود .اما برای رفع این مشــکل باید چه
اقداماتی انجام شود؟
موســوی در این باره گفت :در ابتدا باید این بی نظمی ها از بین برود .گفته می شــود مجری،
تهیه کننــده یا هر عوامل دیگری بنا بــه قدرتش خواننده تعیین می کنند .این دعوت ها اصال
قاعده مشــخصی ندارد .یعنی ربطی به میزان فرهنگ و هنــر و ...ندارد .به اندازه ای در این
زمینه اوضاع خراب شــد که مهمترین مقام رسمی نظام هم به تیتراژهای تلویزیون اعتراض
کرده است .بعد از این اعتراض فکر می کردیم تلویزیون در این زمینه دقت و توجه بیشتری
کند ،اما این اتفاق نیفتاد و وضعیت بدتر شد .از نگاه موسوی در این زمینه بزرگترین مشکل
این است :کســانی که در حوزه موسیقی اطالعات ندارند ،تصمیم گیرنده هستند« .هر کسی
توان مالی دارد ،تهیه کننده نیست .این در حالی است که حتی تلویزیون پولی در جیب خود
ندارد و پولش را از جیب مردم و بیت المال دریافت می کند .حال اگر در سینما بود می گفتیم
فالن شــخص پول دارد و دوست دارد فیلم بسازد .البته این هم تفکر درستی نیست .با این
حال در تلویزیون اینگونه نیست .پول از بیت المال می اید .در واقع ،بزرگترین مشکل در این
حوزه ها ،حضور افراد غیرمتخصص و فاقد مهارت است». صفحه 2
نگاهیبهفهرستپول سازترینکارگردانانسینما
فاورو» و «جیمز کامرون» تا «استیون اسپیلبرگ»
از «جان ُ
در این روزها که شیوع ویروس کرونا صنعت سینما را با بحرانی کم سابقه روبه رو کرده و پرده های
سینما از نعمت فیلم های بزرگ کارگردانان معروف محرومند ،در این مطلب به فهرست پول سازترین
کارگردانانتاریخسینمانگاهیمی اندازیم .کارگردانعضواصلیتیمساختفیلماستکهفیلم نامه
را به یک اثر سینمایی یا تلویزیونی تبدیل می کند و کنترل تمامی جنبه های تولید یک فیلم ،به ویژه
جنبه های فنی ،را برعهده دارد .این روزها افراد با جنسیت ،قومیت ،نژاد و ملیت های گوناگون در
صنعت فیلمسازی مشغول به کارند و تصاویر ذهنی خود را از فیلمنامه برای مخاطب جلوی دوربین
می برند .یک شاخص خوب برای تعیین استعداد و مهارت هر کدام از این فیلمسازان ،میزان استقبال
از فیلم ها در گیشه است .دلیلش را هم اگر بخواهید ،تجربه کیفیت و گیرایی فیلمی از یک کارگردان
معموال مخاطبان را به مشتریان دائم اثار وی تبدیل می کند؛ تا جایی که گاهی نام یک کارگردان
بزرگ و معروف برای ترغیب مخاطب به تماشای یک فیلم کافیست .در ادامه فهرستی از ۱۰کارگردان
پول سازتاریخسینمارامشاهدهمی کنید:
جان فاو ُرو ۴ ،میلیارد و ۳۰۰میلیون دالر فروش
فاورو را می شنوند یاد نقش هپی موگان ،دوست صمیمی و محافظ تونی استارک ،در
بیشتر مردم وقتی نام جان ُ
فیلم مرد اهنی می افتند اما کمتر کسی هست که نداند مردی که نقش هپی موگان را در سری فیلم های مرد
فاورو در تبدیل دنیای سینمایی مارول به یک
اهنی بازی می کرد ،کارگردانی این مجموعه را نیز برعهده داشتُ .
مجموعه محبوب و گیشه پسند نقشی مهم و اساسی داشت .وی پس از مرد اهنی ،۱قسمت دوم این فیلم را نیز
کارگردانی کرد و در سال ۲۰۱۶الیواکشن کتاب جنگل و شیرشاه را ساخت که در مجموع باالی ۲میلیارد و
۵۰۰میلیون دالر فروش کردند.
تیم برتون ۴،میلیارد و ۴۰۰میلیون دالر فروش
تیم برتون فیلمساز ۶۲ساله امریکایی ست که بیشتر به اثار فانتزی گوتیک خود چون سایه های سیاه ()۲۰۱۲
و ادوارد دست قیچی ( )۱۹۹۰شناخته می شود اما موفقیت خود در گیشه را بیشتر مدیون فیلم هایی است که
با اقتباس از رمان ها و کتابهای مصور ساخت .از جمله این فیلم ها می توان به فیلم بتمن با بازی مایکل کیتون و
سینمایی بازگشت بتمن اشاره کرد .فیلم الیس در سرزمین عجایب ( )۲۰۱۰ساخته وی نیز بیش از ۱میلیارد
دالر در گیشه های جهانی فروش کرد و موفقیت ان به طور غیرمستقیم به ساخت نسخه های بازسازی شده و
الیواکشن از انیمیشن های کالسیک منجر شد که کمپانی دیزنی همچنان از انها سود می برد.
جی .جی .ابرامز ۴ ،میلیارد و ۶۰۰میلیون دالر فروش
جی .جی .ابرامز در طول دوران فعالیت خود بیشتر در نقش نویسنده ظاهر شده تا کارگردان و بیشتر از هر فرد
دیگری در این فهرســت ،در تلویزیون فعال بوده است .فعالیت وی در تلویزیون ،ساخت سریال های پرطرفدار
گمشــده ( )Lostو فرینج ( )Fringeرا شــامل می شود اما تنها به این دو کار محدود نیست .پس از بازسازی
پیشتازان فضا در سال ۲۰۰۹که نقدهای مثبتی را به همراه داشت ،ابرامز کار کارگردانی و نویسندگی سینمایی
جنگ ستارگان :نیرو برمی خیزد را برعهده گرفت .این فیلم یکی از انگشت شمار فیلم ها در تاریخ سینماست که
بیش از ۲میلیارد دالر در گیشه فروش کرده است .فیلم جنگ ستارگان :خیزش اسکای واکر که به کارگردانی و
نویسندگی ابرامز ساخته شد نیز بیش از ۱میلیارد دالر در گیشه های جهان فروخت.
کریستوفر نوالن ۴،میلیارد و ۷۰۰میلیون دالر فروش
به عنوان سلطان مسلم فیلم های محبوب تابستانی ،هیچوقت نشده که فیلم های نوالن در سینماها زیر صدها
میلیون دالر فروش کنند .البته کار اخر او یعنی انگاشته ( )Tenetاز این قاعده مستثنی ست زیرا در وسط یک
همه گیری جهانی اکران شد .سه گانه بتمن نوالن برای همیشه به عنوان مثالی از یک فیلم ابرقهرمانی موفق در
سینما به یادگار می ماند .این کارگردان ۵۰ساله ،در کنار کارهای میلیارد دالری ،ساخت فیلم های کالسیک
جاودانی چون یادگاری ( )Mementoو تلقین ( )Inceptionرا نیز در کارنامه خود دارد.
دیوید ییتس ۶،میلیارد دالر فروش
نام دیوید ییتس خارج از سری فیلم های هری پاتر و مجموعه جانوران شگفت انگیز زیاد به گوش نخورده
اما همین تعداد فیلم های معدودی که ساخته در گیشه فروش فوق العاده ای داشتند؛ فیلم هایی که جزئی
از مجموعه های سینمایی محبوب و پرطرفدار باشند به طور خودکار خوب فروش می کنند .این فیلمساز
انگلیسی در سال ۲۰۰۷برای کارگردانی پنجمین فیلم هری پاتر ،هری پاتر و محفل ققنوس ،انتخاب شد
و چهار قسمت از این مجموعه را ساخت .این فیلم ها در مجموع بیش از ۹۰۰میلیون دالر در جهان فروش
کردند .سری فیلم های جانوران شگفت انگیز نیز به لطف یدک کشیدن نام هری پاتر و دنیای جادویی ان،
فروش خوبی داشته است.
جیمز کامرون ۶،میلیارد و ۲۰۰میلیون دالر فروش
3
چهارشنبـــــــــه 5اذر ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1338
www.honarmandonline.ir
سینماولتوییزون
TV&CINEMA
گزارش
حضور فیلم کوتاه «جنگ خودی»
در هفتاد و چهارمین دوره فستیوال
سالرنو ایتالیا
پیام احمدی کاشانی
به عنوان کارگردانی که دو فیلم با بیشترین اثرگذاری فرهنگی در تاریخ را ساخته (بیگانگان و ترمیناتور) ،میراث
کامرون به اندازه کافی ستودنی بود اما وی به کار خود ادامه داد و فیلم های تایتانیک و اواتار را نیز کارگردانی کرد،
دو فیلمی که انقدر در گیشه رکورد شکستند که نمی توان همه را در این مطلب گنجاند .تایتانیک اولین فیلمی
بود که بیش از یک میلیارد دالر در گیشه فروش کرد و برای ۱۲سال تمام پرفروش ترین فیلم تاریخ سینما باقی
ماند .این فیلم با امدن اواتار که ساخته دیگری از جیمز کامرون بود ،صدرنشینی در فهرست پرفروش ترین های
گیشه را از دست داد .اواتار به اولین فیلمی تبدیل شد که بیش از ۲میلیارد دالر فروش کرده است.
مایکل بی ۶،میلیارد و ۴۰۰میلیون دالر فروش
منتقدان سینما هیچوقت طرفدار کارهای مایکل ب ِی نبودند و باالترین امتیاز وی در وبسایت راتن توماتوز ۶۶درصد
است که به بیش از ۲۰سال پیش مربوط می شود .این کارگردان ۵۵ساله امریکایی در اینده نزدیک قرار نیست
جایزه اسکار بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را ببرد و حتی قرار نیست به فهرست نامزدهای این جایزه راه یابد.
با این حال فیلم های بی در گیشه همواره با اقبال مخاطبان روبه رو می شود .برجسته ترین فیلم در کارنامه حرفه ای
وی مجموعه تبدیل شوندگان ( )Transformersاست که ۶قسمت ان تاکنون در مجموع ۴میلیارد و ۸۰۰
میلیون دالر فروش کرده است.
پیتر جکسون ۶،میلیارد و ۵۰۰میلیون دالر
کتاب ارباب حلقه ها نوشته جی .ار .ار .تالکین یکی از پرفروش ترین و تاثیرگذارترین کتاب های تاریخ است که
تعریف کارکرد ادبیات انگلیســی را برای همیشه تغییر داد .اقتباس سینمایی ارباب حلقه ها به کارگردانی پیتر
جکسون نیز همین تاثیر را در بُعد سینمایی داشت و این کتاب را به حماسی ترین شکل ممکن به طیف وسیعی
از مخاطبان معرفی کرد .سه فیلم ارباب حلقه ها در کنار پیش درامد سه قسمتی هابیت ،در مجموع ۶میلیارد دالر
در جهان فروش کرده و یکی از پولسازترین مجموعه های سینمایی تاریخ هستند.
برادران روسو ۶ ،میلیارد و ۸۰۰میلیون دالر فروش
با رکوردی نزدیک به ۲۳میلیارد دالر فروش در جهان برای ۲۳فیلم ،دنیای سینمایی مارول پول سازترین
مجموعه سینمایی جهان است و سری فیلم های جنگ ستارگان با نصف فروش فیلم های دنیای مارول ،در
رتبه دوم این فهرست جای دارد.انتونی و جوزف روسو که به نام برادران روسو شهرت دارند ،کارگردانی دو
فیلم اخر از سری فیلم های کاپیتان امریکا یعنی انتقام جویان :جنگ ابدیت و پایان بازی را در کارنامه خود
دارند؛ پایان بازی پرفروش ترین فیلم تاریخ سینما است.
استیون اسپیلبرگ ۱۰،میلیارد و ۵۰۰میلیون دالر فروش
به عنوان یکی از بانفوذترین و تاثیرگذارترین کارگردانان سینمای معاصر ،استیون اسپیلبرگ را می توان در
رتبه اول بســیاری از فهرست های معتبر سینمایی دید .با ساخت بیش از ۳۰فیلم در حدود نزدیک به ۶
دهه ،اسپیلبرگ یکی از پرکارترین کارگردانان فهرست حاضر است و از میان ۹نام دیگر ،بیشترین تعداد
جوایز اسکار را در کارنامه خود دارد .با وجود پول سازترین کارگردان تاریخ سینما بودن ،تنها یکی از ده ها
فیلم این کارگردان ۷۳ساله بیش از یک میلیارد فروش کرده است (البته ان هم بعد از اکران مجدد) .اما
وی این کمبود را با تعداد باالی فیلم های محبوبی که روی پرده برده ،جبران کرده است.
جاوید فراهانی نویســنده ،کارگران و تهیه کننده فیلم کوتاه «جنگ
خودی» در مصاحبه اختصاصی با روزنامه هنرمند به شرح مختصر این
فیلم پرداخت و عنوان کرد :مرد افلیجی که بر اثر سانحه رانندگی پاهایش
را از دست داده و اکنون در کنج خانه نشینی به خرید و فروش دالر روی
اورده است همچنین هر ان منتظر وقوع جنگ و تحریم است ،حتی به
قیمت کشته شدن انسانها در این نبرد ،تنها برای اینکه دالرهایش گران تر
شود تا با این سود و منفعت بتواند مخارج جراحی عمل پاهایش را بدست
اورد و این اغاز ماجراست و اتفاق هایی که در این میان اتفاق می افتد.
وی در ادامه افزود :جنگ خودی فیلمی است با مضامین کاپیتالیسم
و امپریالیســم نظام نوین بانکداری جهانی بر پایه ارز و دالر که منافع
بورژوازی را در بر میگیرد .نگاهی ضد تحریم دارد با این تفسیر که فشار
حداکثری بر طبقه ای از مردم است که بصورت مسالمت امیز زندگی را
طی کرده اند و اکنون در این جنگ اقتصادی ناخواسته به مشاغلی ورود
می کنند که بتوانند ترازوی امرار معاش و اقتصادی نا برابر را باالنس کنند
و بهروز داستان جنگ خودی هم جزیی از همین افراد است ،به ناچار
در این هیاهو تحریم ها دست در سوراخی برده است که هر ان احتمال
نیش خوردن دارد و در این بازی برد و باخت تنها بدنبال منافع شخصی
خود است ولو با جنگ و کشته شدن انسانها ،در نقطه مقابل او همسرش
فریبا است ،شخصیتی صلح طلب و با در نظر گرفتن منافع جمعی با
بهروز در جنگ و جدل است و همین پارادوکس کافی است برای پیش
برد قصه جنگ خودی.
جاوید فراهانی فارغ التحصیل کارشناسی رشته سینما وکارگردانی از
دانشگاه سوره است که تا کنون ساخت هشت فیلم کوتاه به نام های خاک
(،)۱۳۸۹کوری( ،)۱۳۹۰نقطه سر خط(،)۱۳۹۲مستند درودگر(،)۱۳۹۳
خانه خالی اســت ( ،)۱۳۹۳هق هق خنده( ،)۱۳۹۵زیر تیغ( )۱۳۹۷و
جنگ خودی( )۱۳۹۹را در کارنامه هنری خود دارد.
فیلــم کوتاه «جنگ خــودی» در هفتاد و چهارمین دوره فســتیوال
FESTIVAL INTERNAZIONALE DEL CINEMA
DI SALERNOدر ایتالیا ،شهر سالرنو حضور پیدا کرد .در اینجا الزم
است درخصوص این جشنواره توضیحاتی را ارائه کنیم ،این جشنواره از
سال 1946تاسیس شده است و از قدیمی ترین جشنواره های فیلم دنیا
با فعالیت مداوم به حساب می اید .مدیر جشنواره سالرنو ،دکتر ماریو دی
چزاره ،در تابستان 2018منصوب گردید بدنبال جشنواره فیلم ونیز،
سالرنودومینجشنواره«تاریخی»سینماایتالیاوازمشهورترینجشنواره
جهانی است.با گذشت سالها ،این جشنواره نه تنها برای سینمای جهان
بلکهبرایتصمیماتانقالبیدرکنفرانسهایجهانی،بهیکمرجعتبدیل
شده است.
هفتاد و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم سالرنو از ( 30نوامبر تا 5
دسامبر )2020در شهر سالرنو برگزار می شود.
یکی از ارکانی که در فراخوان این جشنواره ذکر شده است :این جشنواره
مطابق با سنت خود ،وظیفه اصلی خود را در زمینه انتشار بهترین فیلم
ها و سواد فیلمساز انجام می دهد.
فیلم های پذیرفته شده ،توسط کمیسیون ویژه ای متشکل از اعضای
کمیته جشنواره ارزیابی می شوند که با تصمیم نهایی ،پذیرش اثر در
مسابقات را ارزیابی می کنند .اثار پذیرفته شده با قضاوت بی چون و چرا به
یک هیئت منصفه فنی ارسال می شود و نهایتا» در دوره اخر هیئت داوران
متشکل از بهترین های فیلمسازی با تایید نهایی فیلم ها را برای اکران در
هفتاد و چهارمین دوره FESTIVAL INTERNAZIONALE
DEL CINEMA DI SALERNOانتخاب می کنند.
عواملی کــه در فیلم کوتاه (جنگ خودی) نقش داشــتند به ترتیب
:نویسندهوکارگردان:جاویدفراهانی،مشاورپروژه:حمیدرضاافشار،مشاور
تولید :علی لدنی ،تهیه کننده :انجمن سینمای جوانان ایران و جاوید
فراهانی،بازیگران :فرهاد نجفی و شــیما خوش اقبال،تصویر بردار :رضا
شاد،طراح گریم :علیرضا خورشید،صدا بردار :امیر عباس زاهدی،تدوین:
علیرضا احمدی،جلوه های ویژه بصری :نیما شاعری ،صداگذار :عرفان
ابراهیمی،اصــاح رنگ و نور :ابوالفضل هاشــم زاده،مدیر تولید :علی
حاجیلو،دستیار کارگردان و برنامه ریز :امیر جاری،منشی صحنه :سپیده
نادری،دستیاران تصویر :محمود اسکندری .ماهان شاد .محمد حمزه
ای،دستیار تدوین :محسن جوادی،موسیقی متن :محمد طالبی،عکاس:
طاها کنشلو،طراح پوســتر :حمید نصیری و مدیر روابط بین الملل و
مترجم:کاوهجهانگیری. صفحه 3
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره • 1338چهارشنبه 5اذرماه • 1399سال سیزدهم • 4صفـــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
11:51
اذان ظهر
16:52
غروب افتاب
17:12
اذان مغرب
05:22
اذان صبح فردا
06:50
طلوع افتاب فردا
گنج سخن
امام حسین علیه السالم :
هر کس فکرش به جایى نرسد و راه تدبیر بر او بسته شود،
کلیدشمداراست.
بحاراالنوار ،ج ،75ص128
«پدرامپاک ایین» نمایندهمدیرانمسئول
در هیات نظارت شد
با اعالم نتایج مرحله دو ِم هجدهمین دوره انتخابات نماینده مدیران
مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات ،پدرام پاک ایین با کسب بیش
از ۷۵درصد ارا ،نماینده منتخب رسانه ها شد.
مرحله دو ِم هجدهمین دوره انتخابات نماینده مدیران مســئول در
هیات نظارت بر مطبوعات سه شــنبه ـ چهارم اذر ماه ـ به صورت
الکترونیکی و با حضور ۶۹نامزد تایید صالحیت شده ،برگزار شد که
در نهایت با مشــارکت ۱۸۶۸تن از مدیران مسئول رسانه ها به کار
خود پایان داد.
بر این اساس ،پدرام پاک ایین ،از روزنامه اسکناس با کسب ۱۴۱۳
رای ،عنوان نماینده منتخب رسانه ها برای حضور در هیات نظارت بر
مطبوعات را به خود اختصاص داد .او جایگزین حسین انتظامی می
شود که هشت دوره نماینده مدیران مسوول رسانه ها در هیات نظارت
بر مطبوعات بود و امسال از شــرکت در انتخابات این دوره انصراف
داد .پاک ایین سابقه مدیرکلی مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی ،مدیرعاملی
خبرگزاریمیزان،مدیرعاملیخبرگزاریکتاب،مدیرمسوولیهفتهنامه«کتابهفته»،دستیاریمعاونمطبوعاتی
و اطالع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی و مدیریت گروه فرهنگ و هنر رادیو فرهنگ را در کارنامه دارد.
کمک سرانه ۱۰۰هزارتومانی دولت
به همه خانواده های اصحاب فرهنگ و هنر
تعلقمی گیرد
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در صفحه شــخصی خود در توئیتر نوشت :کمک سرانه ۱۰۰
هزارتومانــی دولت به همه خانواده های اصحاب فرهنگ و هنر تعلق می گیرد .همین که دیگر
در همــه اقدامات ملی ،اهل فرهنــگ و هنر در جایگاه خود قرار بگیرد و دیده شــود ،خود
موفقیت بزرگی اســت .پیگیری های ســید عباس صالحی (وزیرفرهنگ و ارشاد اسالمی) و
حمایت دکتر محمود واعظی (رییس دفتر رییس جمهوری) و دکتر ســیدمحمد باقر نوبخت
(رییس سازمان برنامه و بودجه )را ارج می نهم.
پندبزرگان
تسنیم
حافظانه
فواید سفره ی یب گوشت و برنج!
«مصطفی جنتی عطایی»
مترجم و نویسنده باسابقه تئاتر درگذشت
مصطفی جنتی عطایی مترجم و نویسنده باسابقه تئاتر در سن ۸۷سالگی و
در تهران ،چشم از جهان فروبست.
رکســانا جنتی عطایی فرزند مصطفی جنتی عطایی درباره درگذشــت این
مترجم و نویســنده با ســابقه تئاتر ،ضمن تایید خبر گفــت :پدرم روز ۱۹
ابان ماه امســال بعد از یک دوره بیماری در تهران چشــم از جهان فروبست
و در بهشــت زهرا (س) به خاک ســپرده شد که به دلیل شرایط کرونایی از
برگزاری مراسم خاکسپاری خودداری کردیم.
مصطفی جنتی عطایی متولد ۱۳۱۲در شــهر مشــهد ،نویسنده ،مترجم،
نمایشــنامه نویس و از پیشکسوتان نمایشنامه نویسی رادیویی بود که از سال
۱۳۳۷تا کنونی به فعالیت های ادبی ادامه داد.
وی نزدیک ۳دهه با رادیو ایران و ســپس با صدای جمهوری اسالمی ایران
بیــن ســال های ۷۷تا ۸۲همکاری داشــت که حاصل ایــن فعالیت ۲۵۰
نمایشنامه بود که در ساعات پرمخاطب از رادیو پخش می شد.
جنتی عطایی ۲بار به عنوان نویسنده و مترجم برتر سال برای نمایشنامه های
«درخت گل» در ســال ۱۳۳۹و «هری گل بنفشــه نمی فروشــد» در سال
۱۳۴۹شد.
وی عالوه بر نگارش نمایشنامه ،داستان های کوتاه ،مقاالت ،مطالب اجتماعی
دانیال جراهی
راننده تاکســی پیرمردی تقریبا هشتاد ساله بود
و من از عقب تاکســی فقط موهایش و گوش های
نسبتاً بزرگش را می دیدم .صدای رادیوی تاکسی
وز وزی می کــرد ولی معلوم نبــود چی و از کجا
می گفت .هیچ مســافری جز من در تاکسی نبود.
هوا سرد بود و بخاری ماشین کار نمی کرد .ناگهان
خودرویی با ســرعت از کنار ما رد شــد و هزاران
قطره ی اب را به من ،تاکســی و پیرمرد پاشــید.
پیرمرد کلماتی که با کش تمام می شد را حواله ی
راننده ی ابپاش کرد.
بعد از چند دقیقه به پیرمرد گفتم :اقا می تونم به
شما بگم پدرجان؟ پیرمرد از پشت سیبیلش لبخند
زد و گفت :چرا نمیشه بابا جان؟
به خودم گفتم خدارو شــکر کــه پیرمرد خوش
اخالق اســت و برای اینکه ســر حرف را باز کنم
گفتم :پدرجان اون زمان ها خوب بود یا االن؟ دنده
ماشــینش را جا زد گفت :اون زمان ها خوب بود،
ولی نه بخاطر اینکه اوضــاع خوب بود ،خوب بود
چون من جوان بــودم .جوانی تنها چیزی که این
روزها حسرتشــو می خورم .دیدم پیرمرد کمی به
فکر فرو رفت و چشمانش خیس شد .می خواستم
حال و هــوا را عوض کنم که گفتم :پدرجان دلت
جوان باشــه سن که مهم نیست .پیرمرد لبخندی
زد و گفت :شاید دلم جوان باشه ولی بخوام نخوام
قطار عمرم داره به مقصد می رسه .نگاهش کردم،
چروک های صورتش و سفیدی مویش گواه حرف
پیرمرد بود .بیخیال نشــدم و گفتم :عمر دســت
خداســت پدرجان از کجا معلــوم قطار من زود تر
نرسه .از ایینه ی کج و معوج وسط تاکسی نگاهم
کرد و گفت :جوان خوبی به نظر میای ،زنده باشی
همیشه پسرم.
چند دقیقه سکوت شد و من در فکر اینکه در این
زمانه چطور زنده باشــم تنها شعر استاد سایه در
سرم زمزمه می شد:
چه فکر می کنی؟
که بادبان شکســته زورق به گل نشســته ایست
زندگی؟
در این خراب ریخته که رنگ عافیت از او گریخته
به بن رسیده راه بسته ایست زندگی
هوا بد است تو با کدام باد میروی؟
چه ابر تیره ای گرفته سینه تو را؟
که با هزار سال بارش شبانه روز هم دل تو وا نمی شود
جهان چو ابگینه شکسته ایست که سرو راست هم
در او شکسته می نمایدت
چنان نشســته کوه در کمین دره های این غروب
تنگ که راه بسته ،راه بسته می نمایدت
زمان بیکرانه را تو با شمار گام عمر ما مسنج
به پای او دمیست این درنگ درد و رنج
بسان رود که در نشــیب دره سر به سنگ میزند
رونده باش
امید هیچ معجزی ز مرده نیست
زنده باش (سایه)
طرح روز
صحنه
پشت
مایه خوشبختی انسانیت است
که هر انسانی فقط انی هست که هست.
فرناندوپسوا
من و انکار شراب این چه حکایت باشد
غالبا این قدرم عقل و کفایت باشد
تا به غایت ره میخانه نمی دانستم
ور نه مستوری ما تا به چه غایت باشد
حسرت جوانی
و خانوادگی نیز برای سایر برنامه های رادیو می نوشت که در مجموع بالغ بر ۲
هزار مطلب رادیویی می شود.
جنتی عطایی در ســال اخیر داستان هایی کوتاه را برای صفحه ادبی روزنامه
جام جم ترجمه کرد.
همچنیــن «نامه های نــام اوران» و «زنان سیاســت گر» از جمله تالیفات
مصطفی جنتی عطایی است.
گناه نو
پشت صحنه
به عنوان روزنامه نگار که بیش از یک دهه از عمرم را در حوزه رسانه سپری کردم انهم سرویس فرهنگ و هنر هیچ وقت
نتوانستم از خط و ربط ها و زد و بند اهالی هنر با سرویس های داخلی و خارجی سر در بیاوریم .بطور مثال می بینی فالن
بازیگر در برنامه ای چنان تیشه به ریشه ارمان های نظام می زند که یقین می کنید پایش به تهران برسد حسابش با کرام
الکاتبین است ولی چند وقت بعد میبینی در انتن زنده عام و خاص را به اسالم دعوت می کند .از گعده ها و دورهمی هایشان
هم چیزی نگویم بهتر است ،به قول پدربزرگم «این جماعت با همه محرمند به ما که می رسند میشن نامحرم!» سرتان را درد
نیاورم یا سیستم ها کارشان را خیلی خوب بلدند که البته بعید می دانم یا واقعا براساس تئوری ایجاد نظم در بی نظمی روزگار
می گذرانند که با دومی موافق ترم .جدی جدی بعضی وقت ها فکر می کنم شبکه های خارجی به اصالح دروغ پراکن هم به
نوعی هماهنگی هایی دارند و حساب شده دروغ می پراکنند؛ بقیه حرفام باشه طلبتان .در هفته جاری تقریبا هر روز ویژه نامه
برای درگذشت یک هنرمند منتشر می کنیم؛ امان از این پاییز تلخ که هر روزمان را باید با خبر درگذشت عزیزی همراه کند
و صبح مان را با تسلیت اغاز کنیم .امید به سالمتی و دل خوشی مردم که این روزها بعید می دانم دل خوشی پیدا بشود.
تشییع پیکر «چنگیز جلیلوند» امروز چهارشنبه
در قطعه هنرمندان برگزار می شود
پیکر زنده یاد چنگیز جلیلوند امروز چهارشنبه پنجم
اذر مــاه در قطعه هنرمندان بهشــت زهرا (س) به
خاک ســپرده خواهد شــد .عباس یاری نویسنده و
منتقد سینما درباره زمان تشــییع چنگیز جلیلوند
گوینده و دوبلور مطرح سینما و تلویزیون به خبرنگار
مهر بیان کرد :شب گذشته سوم اذرماه دختر زنده یاد
چنگیز جلیلوند به تهران رسید و امروز پیکر زنده یاد
جلیلونــد در قطعه هنرمندان بهشــت زهرا (س) به
خاک ســپرده می شــود .وی ادامه داد :پیکر وی قرار است بعد از ساعت ۱۲ظهر به بعد تشییع و
خاکســپاری شود و این مراسم با حضور خانواده و بستگان وی خواهد بود و عمومی نیست .یاری
همچنین درباره مکان تدفین این دوبلور و گوینده باسابقه و مطرح سینما و تلویزیون عنوان کرد:
تالش شده در موقعیتی خاکســپاری شود که نزدیک ترین مکان به مزار محمدعلی فردین باشد.
خانواده زنده یاد جلیلوند به دلیل محدودیت های خاکســپاری در شرایط کرونا در بیانیه ای اعالم
کردند« :ضمن سپاس و قدردانی از همه اشنایان و هنردوستان که عالقه مند به حضور در مراسم
بدرقه استاد چنگیز جلیلوند هستند ،به اطالع می رساند ،به دلیل شیوع ویروس کرونا و برای حفظ
ســامتی شما عزیزان ،مراسم خاکسپاری فردا چهارشــنبه در قطعه هنرمندان به صورت محدود
و خانوادگی برگزار می گردد .امیدواریم در این ایام پرخطر یکایکتان در ســامت کامل باشــید و
خداوند به همه شما پاداش خیر عنایت فرماید ».چنگیز جلیلوند صدای ماندگار و گوینده مطرح
فیلم و سریال دو روز پیش بر اثر کرونا دار فانی را وداع گفت.
اخبار دیدنی
اخیرن پروانه ساخت کامبویزا پرتوی برای فیلم «خوش قدم » به کارگردانی امیر توده روسات بود که به سرانجام نرسید و توقف «کامیون» اخیرن فیلم این کارگردان پشت خط اکران هم چهار ساله شده است.
مرداد ماه امسال بود که خبر دیرافت پروانه ساخت فیلم سینمایی «خوش قدم » به تهیه کنندگی کامبویزا پرتوی و کارگردانی امیر توده روسات رسانه ای شد؛ پروژه ای که تهیه کننده خوش سابقه اش صبح دیروز بر اثر ابتال به یبماری کرونا درگذشت.
زنده یاد کامبویزا پرتوی در یکی از اخیرن گفتگوهایش که مبروط به فیلم بزرگداشتش در جشنواره فیلم فجر بود ،گفته بود نتها گنرانی اش از مرگ ،بابت کارهای یزادی است که دارد و با مرگ ناتمام خواهد ماند.
روزنامه هنرمد درگذشت این هنرمند را به خانواده او و جامعه هنری تسلیت می گوید. صفحه 4