روزنامه هنرمند شماره 1338 - مگ لند
0

روزنامه هنرمند شماره 1338

روزنامه هنرمند شماره 1338

روزنامه هنرمند شماره 1338

‫چهارشنبه‪5‬اذرماه ‪ 1399‬سال سیزدهم شماره ‪ 4 1338‬صفـــحه ‪ 2500‬تومـان ‪ISSN 2008-0816‬‬ ‫هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید ‪www.magland.ir‬‬ ‫‪www.jaaar.com‬‬ ‫«کامبوزیا پرتوی» کارگردان و فیلمنامهنویس‬ ‫بر اثر عوارض ناشی از کرونا درگذشت‬ ‫اندکاندک‬ ‫جمعمستان‬ ‫میروند‬ ‫به همراه پیام های تسلیت‬ ‫به بهانه درگذشت کامبوزیا پرتوی؛‬ ‫انجمن بازیگران سینمای ایران‬ ‫بنیاد سینمایی فارابی‬ ‫سازمان سینمایی حوزه هنری‬ ‫کانون فیلم نامه نویسان سینمای ایران‬ ‫کانون کارگردانان سینمای ایران‬ ‫و‬ ‫دل نوشته مجید مجیدی‬ ‫عکس‪ :‬مهدی اشنا‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫کامبوزیا پرتوی‪ ،‬کارگردان و فیلمنامه نویس بر اثر عوارض ناشی از کرونا درگذشت؛‬ ‫چهارشنبـــــــــه ‪ 5‬اذر ماه ‪ 1399‬سال سیزدهم شمــاره ‪1338‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫& ‪ART‬‬ ‫‪CULTURE‬‬ ‫فرهنگ و هنر‬ ‫یاد‬ ‫دل نوشتهمجیدمجیدی‬ ‫در پی درگذشت کامبوزیا پرتوی‬ ‫پیامبر مهربانی ها شفیعت خواهد بود‬ ‫مجید مجیدی کارگردان «محمد‬ ‫رسول اهلل(ص)» در پی درگذشت‬ ‫کامبوزیاپرتویفیلمنامه نویساین‬ ‫اثر ســینمایی یادداشتی نوشت‪.‬‬ ‫کامبوزیا پرتوی صبح امروز بر اثر‬ ‫ابتالء به کرونا درگذشت و مجید‬ ‫مجیدی کارگردان «محمد رسول‬ ‫اهلل» در پی درگذشــت کامبوزیا‬ ‫پرتوی فیلمنامه نویس این اثر سینمایی‪ ،‬یادداشتی نوشت‪ .‬در این یادداشت‬ ‫امده است‪ :‬کامبوزیا پرتوری رفت و ما حتی نمی توانیم او را با شکوه به خانه‬ ‫ابدی بدرقه کنیم‪ .‬وقتی شنیدم کامبوزیا پرتوی همسفر مرگ شد خیلی‬ ‫افسوس خوردم‪ ،‬که اوالً خیلی زود ما را ترک کرد‪ ،‬دوماً در طول این چند‬ ‫ســال به دلیل مریضی روزهای خوبی را سپری نکرد و از ان بدتر که در‬ ‫روزهای سختی به سر می بریم که حتی نمی توانیم او را باشکوه به خانه‬ ‫ابدیش همراهی کنیم‪ .‬پرتوی رفت ولی اثار ارزشمند او همیشه در سینمای‬ ‫ایران به یادگار خواهد ماند‪ .‬امیدوارم کامبوزیای عزیز‪ ،‬برای سال هایی که به‬ ‫عشق پیامبر (ص) قلم زدی و مرا در ساخت فیلم «محمد رسول اهلل (ص)»‬ ‫یاری کردی‪ ،‬این خدمت به پیامبر مهربانی ها شفیع تو در اخرت باشد‪.‬‬ ‫چند پیام تسلیت برای کامبوزیا پرتوی‬ ‫در پی درگذشت کامبوزیا پرتوی کارگردان سینمای ایران پیام‬ ‫هایتسلیتیازسوینهادهایمختلفصادرشد‪.‬کامبوزیاپرتوی‬ ‫کارگردان و فیلم نامه نویس سینمایی صبح سه شنبه ‪ ۴‬اذرماه‬ ‫در بیمارستان دی درگذشت‪ ،‬در همین راستا نهادها و صنوف‬ ‫مختلفسینماییدرگذشتاینهنرمندسینماراتسلیتگفتند‪.‬‬ ‫انجمنبازیگرانسینمایایران‪:‬پیامتسلیتانجمنبازیگرانسینمای‬ ‫ایران به مناسبت درگذشت فیلم نامه نویس و کارگردان سینمای ایران‬ ‫کامبوزیا پرتوی منتشر شد‪ .‬در متن این پیام امده است‪« :‬بازگشت همه‬ ‫به سوی اوست؛ سینمای کشورمان دوباره داغدار شد‪ .‬و این بار در اندوه‬ ‫فراوان کامبوزیا پرتوی عزیز از میان ما رفت‪ ،‬نویسنده و کارگردانی توانا و‬ ‫شریف که با خلق اثاری با ارزش‪ ،‬نام و خاطره ای خوش و ماندگار از خود‬ ‫در تاریخ سینمای معاصرمان بر جای گذاشت‪ .‬شورای مرکزی انجمن‬ ‫بازیگران ســینمای ایران‪ ،‬این سوگ را به خانواده محترم ایشان‪ ،‬همه‬ ‫همکاران عزیز و ملت بزرگ ایران تسلیت عرض می کند‪».‬‬ ‫بنیادسینماییفارابی‪:‬علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی‬ ‫نیز طی پیامی درگذشت زنده یاد پرتوی را تسلیت گفت‪ .‬در متن این‬ ‫پیام امده است‪« :‬پاییز غم انگیز این سال کرونازده‪ ،‬چه هنرمندانی را از ما‬ ‫گرفت و هزار دریغ که برگ های این درخت تنومند‪ ،‬هنوز جان داشتند‬ ‫و سبز بودند‪ .‬سینمای ایران‪ ،‬امروز «کامبوزیا پرتوی» فیلم نامه نویس و‬ ‫کارگردان دوست داشتنی را از دست داد‪ .‬هنرمندی که چشمانش شور‬ ‫زندگی و رنگ عشــق داشت و تا لحظه اخر عمر‪ ،‬به مرگ فکر نکرد و‬ ‫همچنان در اندیشه خلق تازه بود‪ .‬در نهایت اندوه و تاثر و در این روزهای‬ ‫مملو از بغض و تاسف و بهت‪ ،‬ناچاریم مرگ این سینماگر خالص و عاشق‬ ‫را باور کنیم و برای همه خانواده سینما و دوستدارانش‪ ،‬برای کودکان و‬ ‫نوجوانان دیروز و امروز که او برایشان قصه گفت و فیلم ساخت‪ ،‬ارزوی‬ ‫صبر کنیم‪ .‬فقدان این هنرمند عزیز را به خانواده شادروان پرتوی و همسر‬ ‫هنرمندش و هنرمندان ســینما‪ ،‬تسلیت و تعزیت می گویم و برای ان‬ ‫مرحوم از درگاه خداوند متعال‪ ،‬علو درجات را مسئلت دارم‪».‬‬ ‫سازمان سینمایی حوزه هنری‪ :‬در متن پیام سازمان سینمایی حوزه‬ ‫هنری امده است‪« :‬انا هلل وانا الیه راجعون‪ .‬با نهایت تاسف و تاثر‪ ،‬مطلع‬ ‫شدیم کامبوزیا پرتوی کارگردان و فیلم نامه نویس سینمای ایران و خالق‬ ‫اثار ماندگار در عرصه سینمای کودک و نوجوان به علت مبتال شدن به‬ ‫ویروس کرونا‪ ،‬جان به جان افرین سپرد‪ .‬نگارش فیلمنامه فیلم سینمایی‬ ‫«محمد رسول اهلل (ص)» به کارگردانی مجید مجیدی از جمله مهمترین‬ ‫و واپسین یادگارهای او بود‪ .‬سازمان سینمایی حوزه هنری این مصیبت‬ ‫بزرگ را به خانواده محترم پرتوی و جامعه سینمایی و هنری تسلیت‬ ‫گفته‪ ،‬برای روح بلند ان سفرکرده غفران واسعه الهی و برای بازماندگان‬ ‫صبروشکیباییمسئلتمی نماید‪».‬‬ ‫کانون فیلم نامه نویسان سینمای ایران‪ :‬در متن پیام تسلیت کانون‬ ‫فیلمنامه نویسان سینمای ایران نیز امده است‪« :‬خبر درگذشت همکار‬ ‫نازنین مان‪،‬فیلم نامه نویسبرجستهسینمایایرانکامبوزیاپرتوییمانند‬ ‫اواری بر تل غصه های این روزهای ما فرو ریخت و برای ما که حتی از‬ ‫ابراز هم دردی شایسته نیز محرومیم جز تحسر و تاسف باقی نگذاشت و‬ ‫حاال باید باور کنیم که دیگر لبخند فرزانگی و رفتار باوقار او را نخواهیم‬ ‫دید‪ .‬کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران این ضایعه را به تمام اهالی‬ ‫سینماتسلیتمی گوید‪».‬‬ ‫کانون کارگردانان سینمای ایران‪ :‬کانون کارگردانان سینمای ایران‬ ‫هم پیام تسلیتی به این شرح صادر کرد‪« :‬اسمان سینمای ایران همواره‬ ‫محل ظهور و درخشش ستاره هایی بوده که منحصر هستند و تکرار‬ ‫نشدنی‪ .‬چهره هایی که هر کدام به تنهایی هم چون تاریخچه ای گرانبها‬ ‫برای فرهنگ و هنر یک ســرزمین کافی اند‪ .‬امروز ستاره پرتوافشانی‬ ‫از اســمان فرهنگ و هنر عزم ســفر کرد و ما را در غم و سوگ خود‬ ‫نشاند‪ ،‬کامبوزیا پرتوی عزیز و مهربان‪ .‬کارگردان و نویسنده ای خوش‬ ‫ذوق و خالق که فقدان او تا همیشــه در سینمای ما احساس خواهد‬ ‫شد‪ .‬کانون کارگردانان سینمای ایران این مصیبت را به خانواده محترم‬ ‫پرتوی همچنین به تمامی اعضای خود و خانواده محترم سینمای ایران‬ ‫و مردم فرهنگ دوست و هنرپرور ایران تسلیت می گوید‪ .‬روحش شاد‬ ‫و یادش گرامی باد‪.‬‬ ‫اندکاندکجمعمستانمیروند‪...‬‬ ‫کامبوزیا پرتوی متولد ‪ 1334‬در رشت بود‪ .‬او تحصیالت در دانشگاه هنرهای دراماتیک را‬ ‫نیمه کاره رها کرد و نخســتین اثارش را در قالب فیلم کوتاه در سینمای ازاد دماوند تولید‬ ‫کرد و پس از ان با کارگردانی فیلم داستانی «عینک» به شبکه دو سیما امد‪.‬‬ ‫پرتوی در همان ســال ها فیلم «ماهی» را ساخت که منجر به دریافت جایزه بهترین فیلم‬ ‫جشنواره فیلم جیفونی ایتالیا‪ ،‬جایزه یونیسف از جشنواره فیلم برلین و جایزه بهترین فیلم‬ ‫جشنواره فیلم ادالید استرالیا شد‪.‬‬ ‫او در ‪ 1366‬با داریوش مهرجویی «شــیرک» و منوچهر عسگری نسب «خانه در انتظار»‬ ‫را کار کــرد‪ .‬پس از ان «گلنار»‪« ،‬گربه اوازخوان» و «بازی بزرگان» را کارگردانی کرد که‬ ‫جزو اثار به یادماندنی سینمای کودک و نوجوان هستند‪ .‬پرتوی در فیلم هایی چون «ادم»‬ ‫(رضا کاهانی)‪« ،‬شــبانه روز» و «پنج ســتاره» مشاور کارگردان و در فیلم هایی مثل «شب‬ ‫یلدا» (کیومرث پوراحمد)‪« ،‬یک شب و «سه زن» (منیژه حکمت) و «سوت پایان» (نیکی‬ ‫کریمی) مشاور فیلمنامه بود‪ .‬وی همچنین نویسندگی فیلمنامه فیلم های دیگری همچون‬ ‫«دایره» (جعفر پناهی)‪« ،‬شــب» و «خیابانهای ارام» را بر عهده داشته اســت‪ .‬پرتوی در‬ ‫ساخت «خانه دوست کجاست» با عباس کیارستمی همکاری داشت و فیلمنامه «ایستگاه‬ ‫متروک» را بر اساس طرحی از او نوشت‪.‬‬ ‫پرتــوی برای کارگردانی «کافه ترانزیت» جایزه جشــنواره بین المللی فیلم مار دل پالتا و‬ ‫جایزه فیپرشی جشنواره بین المللی فیلم داکا و همچنین سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه‬ ‫را از جشــنواره فیلم فجر و تندیس زرین جشن خانه ســینما را کسب کرد و نامزد هوگو‬ ‫طالیی جشنواره بین المللی فیلم شــیکاگو‪ ،‬نامزد جایزه بالن طالیی جشنواره سه قاره در‬ ‫ســال ‪ ۲۰۰۵‬شــد‪ .‬وی همچنین برای کارگردانی این فیلم در بخــش بهترین کارگردان‬ ‫کاندیدا شــد‪ .‬او پیش تر جایزه بهترین فیلمنامه را برای فیلم «من ترانه ‪ ۱۵‬ســال دارم»‬ ‫(رســول صدر عاملی) در سال ‪ ۱۳۸۰‬از بیستمین جشــنواره فیلم فجر دریافت کرده بود‪.‬‬ ‫پرتوی در طی این ســال ها برای ســومین و چهارمین بار نیز این جایزه را برای فیلمنامه‬ ‫فیلم های «فراری» (علیرضا داوودنژاد) و «کامیون» دریافت کرد‪.‬‬ ‫او همچنین دو جایزه بهترین فیلمنامه از جشــن خانه ســینما را برای فیلم های «قطعه‬ ‫ناتمــام» (مازیار میری) و «کافه ترانزیت» از ان خود کرد‪ .‬او نویســنده ســریال «گل‬ ‫پامچال» و نویســنده طرح اولیه فیلم «گروهبان» نیز بوده است‪ .‬فیلم «پرده» در سال‬ ‫‪ ۱۳۹۱‬با کارگردانی مشــترک او و جعفر پناهی ساخته شد‪ ،‬فیلمی متفاوت که خود‬ ‫او نقش اول ان را بازی کرد‪.‬‬ ‫پرتوی و پناهی به صورت مشترک برای این فیلم نامزد جایزه بهترین کارگردانی‬ ‫جشــنواره فیلم اسیا پاســیفیک‪ ،‬نامزد جایزه بهترین فیلم به انتخاب مخاطبان‬ ‫جشــنواره بین المللی فیلم شیکاگو‪ ،‬نامزد جایزه چشم انداز جدید جشنواره فیلم‬ ‫ســیتخس و برنده جایزه خرس نقره ای جشــنواره فیلم برلین ‪ ۲۰۱۳‬شــدند‬ ‫و جایــزه ویژه بهترین بازخــورد جامعه منتقدان فیلم انالیــن را از ان خود‬ ‫کردند‪ .‬اخرین ســاخته پرتوی در سال ‪ 1396‬با فیلم «کامیون» رقم خورد‬ ‫که در جشنواره فیلم فجر به نمایش درامد‪ .‬نگارش فیلمنامه فیلم سینمایی‬ ‫«محمــد (ص)» به کارگردانی مجیــد مجیدی از واپســین یادگارهای‬ ‫کامبوزیا پرتوی در سینمای ایران بود‪.‬‬ ‫اخرین پروانه ساخت کامبوزیا پرتوی برای فیلم «خوش قدم» به کارگردانی امیر توده روستا‬ ‫بود که به سرانجام نرسید و توقف «کامیون» اخرین فیلم این کارگردان پشت خط اکران‬ ‫هم چهار ســاله شــده اســت‪ .‬زنده یاد کامبوزیا پرتوی در یکی از اخرین گفتگوهایش که‬ ‫مربوط به فیلم بزرگداشتش در جشنواره فیلم فجر بود‪ ،‬گفته بود تنها نگرانی اش از مرگ‪،‬‬ ‫بابت کارهای زیادی است که دارد و با مرگ ناتمام خواهد ماند‪.‬‬ ‫ت از خوانندگان تازه کار به تلویزیون‬ ‫پشت پرده دعو ‬ ‫در ســال های اخیر دعوت از خوانندگان تازه کار و جــوان در برنامه های مختلف‬ ‫تلویزیونی رو به افزایش اســت‪ .‬در حالی که از نگاه متخصصان این بخش‪ ،‬بیشتر‬ ‫انها فاقد توانایی های هنری اولیه هســتند و توســط تلویزیون معروف و مشهور‬ ‫می شوند‪ .‬تلویزیون در سال های اخیر نتوانسته در جذب مخاطب موفق عمل کند و‬ ‫حتی بخشی از مخاطبانش را از دست داده و بر این اساس به راه های مختلفی برای‬ ‫جذب مخاطب متوصل شده اســت‪ .‬از جمله انها می توان به دعوت از هنرمندان‪،‬‬ ‫خوانندگان و افراد مشهور اشاره کرد که بیشتر از گذشته دامنه ان افزایش یافته‬ ‫است‪ .‬این عمل به خودی خود اتفاق بدی نیست و می تواند وجه سرگرمی و نشاط‬ ‫تلویزیون را برای بخشــی از مخاطبان تقویت کند اما برخی مواقع این رســانه با‬ ‫دعوت از بعضــی خوانندگان‪ ،‬نه تنها به بُعد هنری و ســرگرمی اش اضافه نکرده‬ ‫بلکه ســبب انتقاد مخاطبان از ان برنامه نیز شده اســت‪ .‬تشویق و انگیزه دادن‬ ‫ی خود قرار دارد‪ ،‬همیشــه عمل پسندیده ای‬ ‫ت هنر ‬ ‫به جوانی که در ابتدای فعالی ‬ ‫بوده اما وقتی دعوت از این هنرمندان نه به دلیل درخشــش هنری بلکه به دلیل‬ ‫شهرت در فضای مجازی‪ ،‬پرطرفدار بودن یکی از اثارشان در میان جوانان و تعداد‬ ‫فالوورهایشان در اینستاگرام باشد‪ ،‬اتفاق مخرب و ناخوشایندی است که پیامدهای‬ ‫جبران ناپذیری بر ذائقه فرهنگی و هنری مردم می گذارد‪ .‬نوروز امســال بود که در‬ ‫ویژه برنامه یکی از شــبکه های تلویزیون‪ ،‬مخاطبان شاهد حضور خواننده جوان‬ ‫نااشــنایی در این برنامه بودند که چند سالی اســت وارد موسیقی پاپ شده و با‬ ‫یکی از تک اهنگ هایش در میان برخی از جوانان به شــهرت رسید‪ .‬حضور و اجرا‬ ‫در این برنامه واکنش های منفی بســیاری را در فضای مجازی برانگیخت و البته به‬ ‫شهرت بیشتر او کمک کرد‪ .‬حاال با مهاجرت این خواننده و ایجاد حواشی بسیاری‬ ‫در فضای مجازی‪ ،‬عملکرد تلویزیون بیش از پیش در این زمینه زیرســوال رفته‬ ‫است‪ .‬اما ســازوکار تلویزیون برای دعوت از مهمانان و هنرمندان چگونه است و‬ ‫این افراد برای حضور در برنامه های تلویزیونی باید چه ویژگی هایی داشته باشند؟‬ ‫این پرسش ها را از سیدعبدالجواد موسوی منتقد حوزه موسیقی‪ ،‬نویسنده و شاعر‬ ‫پرسیدیم‪.‬‬ ‫موســوی درباره ســازوکار تلویزیون در برابر دعــوت از خوانندگان جوان بــرای حضور در‬ ‫برنامه های گوناگون گفت‪ :‬از همان ابتدا سازوکار تلویزیون درباره این زمینه اشتباه بود‪ .‬البته‬ ‫پیش از این شایعه می شد که به طور مثال فالن خواننده این مقدار پول داده تا به تلویزیون‬ ‫بیاید و بخواند‪ .‬البته این اتفاق برای زمانی است که تلویزیون احترام خاصی برای مخاطبانش‬ ‫داشــت و مردم هم تا حدودی ان را دنبال می کردند و موســیقی هایش را گوش می دادند‪.‬‬ ‫شایعه دیگری که مطرح می شد این بود که می گفتند فالن خواننده پول داده تا ترانه اش در‬ ‫تلویزیون پخش شود و چون این اتفاق افتاده‪ ،‬خواننده مشهوری شده و کنسرت هایش بسیار‬ ‫پرفروش شــده اند‪ .‬در واقع این اتفاقات و ارتباطات مرسوم شــده بود‪ .‬در حال حاضر اتفاق‬ ‫دیگری افتاده و اصال مشــخص نیست مرکز تصمیم گیری برای انتخاب خواننده در تلویزیون‬ ‫چه کسی است؟ تهیه کننده یک برنامه چه تخصصی از موسیقی دارد که تعیین می کند چه‬ ‫کسی خواننده ان سریال یا برنامه باشد یا اینکه تیتراژ بخواند؟‬ ‫این منتقد و نویســنده‪ ،‬مدعی وجود پشت پرده هایی در تلویزیون شد و گفت‪ :‬افرادی هستند‬ ‫که وقتی قرار است ترانه ای برای تیتراژ سریالی ساخته شود‪ ،‬تصمیم می گیرند از میان برخی‬ ‫اســامی مورد قبول خود‪ ،‬خواننده انتخاب شود‪ .‬فارغ از هرگونه جنبه و ویژگی های تخصصی‬ ‫یک اثر هنری که شــاید هر فرد عادی ان را متوجه نشــود‪ ،‬اما صدای بد و خوب را دیگر هر‬ ‫کسی می فهمد یا مثال شعر بد و خوب را می شود تشخیص داد‪« .‬کار به جایی رسیده و اثاری‬ ‫از تلویزیون پخش می شــود که اشعارشــان نه وزن دارند و نه قافیه‪ .‬براساس این مشاهدات‪،‬‬ ‫می توان گفت شورایی که به اسم شورای شعر و موسیقی تشکیل شده‪ ،‬چندان کاره ای نبوده‬ ‫و نقشــی ندارد‪ ».‬وی با تاکید بر اینکه خوانندگان دعوت شده به تلویزیون باید ویژگی های‬ ‫حداقلی یک هنرمند را داشــته باشند‪ ،‬افزود‪ :‬وقتی خواننده ای در تلویزیون یک کشور ظاهر‬ ‫می شــود حداقل باید صدایی داشته و یا صورت شعری که می خواند به لحاظ ظاهری درست‬ ‫باشــد‪ .‬حاال می گوییم شعرها تا حدی ضعیف و متنزل تر شده اند اما وزن ان که باید درست‬ ‫یا قافیه اش سرجایش باشــد‪« .‬وقتی می گوییم موسیقی‪ ،‬منظور این نیست که هر چیزی را‬ ‫می توانیم موسیقی بدانیم‪ .‬حداقل موســیقی این است که گوش را اذیت نکند‪ .‬اما متاسفانه‬ ‫هیچیک از این ویژگی های اولیه در تلویزیون رعایت نمی شود و این انتخاب و دعوت ها‪ ،‬خارج‬ ‫از این حوزه اتفاق می افتد‪».‬‬ ‫در یک برنامه پرطرفدار تلویزیونی نیز بارها شــاهد حضور و اجرای خوانندگان تازه کار بودیم‪.‬‬ ‫اتفاقی که البته با انتقاد برخی از رســانه ها هم همراه بود‪ .‬اما برای رفع این مشــکل باید چه‬ ‫اقداماتی انجام شود؟‬ ‫موســوی در این باره گفت ‪ :‬در ابتدا باید این بی نظمی ها از بین برود‪ .‬گفته می شــود مجری‪،‬‬ ‫تهیه کننــده یا هر عوامل دیگری بنا بــه قدرتش خواننده تعیین می کنند‪ .‬این دعوت ها اصال‬ ‫قاعده مشــخصی ندارد‪ .‬یعنی ربطی به میزان فرهنگ و هنــر و ‪ ...‬ندارد‪ .‬به اندازه ای در این‬ ‫زمینه اوضاع خراب شــد که مهمترین مقام رسمی نظام هم به تیتراژهای تلویزیون اعتراض‬ ‫کرده است‪ .‬بعد از این اعتراض فکر می کردیم تلویزیون در این زمینه دقت و توجه بیشتری‬ ‫کند‪ ،‬اما این اتفاق نیفتاد و وضعیت بدتر شد‪ .‬از نگاه موسوی در این زمینه بزرگترین مشکل‬ ‫این است‪ :‬کســانی که در حوزه موسیقی اطالعات ندارند‪ ،‬تصمیم گیرنده هستند‪« .‬هر کسی‬ ‫توان مالی دارد‪ ،‬تهیه کننده نیست‪ .‬این در حالی است که حتی تلویزیون پولی در جیب خود‬ ‫ندارد و پولش را از جیب مردم و بیت المال دریافت می کند‪ .‬حال اگر در سینما بود می گفتیم‬ ‫فالن شــخص پول دارد و دوست دارد فیلم بسازد‪ .‬البته این هم تفکر درستی نیست‪ .‬با این‬ ‫حال در تلویزیون اینگونه نیست‪ .‬پول از بیت المال می اید‪ .‬در واقع‪ ،‬بزرگترین مشکل در این‬ ‫حوزه ها‪ ،‬حضور افراد غیرمتخصص و فاقد مهارت است‪».‬‬ صفحه 2 ‫نگاهیبهفهرستپول سازترینکارگردانانسینما‬ ‫فاورو» و «جیمز کامرون» تا «استیون اسپیلبرگ»‬ ‫از «جان ُ‬ ‫در این روزها که شیوع ویروس کرونا صنعت سینما را با بحرانی کم سابقه روبه رو کرده و پرده های‬ ‫سینما از نعمت فیلم های بزرگ کارگردانان معروف محرومند‪ ،‬در این مطلب به فهرست پول سازترین‬ ‫کارگردانانتاریخسینمانگاهیمی اندازیم‪ .‬کارگردانعضواصلیتیمساختفیلماستکهفیلم نامه‬ ‫را به یک اثر سینمایی یا تلویزیونی تبدیل می کند و کنترل تمامی جنبه های تولید یک فیلم‪ ،‬به ویژه‬ ‫جنبه های فنی‪ ،‬را برعهده دارد‪ .‬این روزها افراد با جنسیت‪ ،‬قومیت‪ ،‬نژاد و ملیت های گوناگون در‬ ‫صنعت فیلمسازی مشغول به کارند و تصاویر ذهنی خود را از فیلمنامه برای مخاطب جلوی دوربین‬ ‫می برند‪ .‬یک شاخص خوب برای تعیین استعداد و مهارت هر کدام از این فیلمسازان‪ ،‬میزان استقبال‬ ‫از فیلم ها در گیشه است‪ .‬دلیلش را هم اگر بخواهید‪ ،‬تجربه کیفیت و گیرایی فیلمی از یک کارگردان‬ ‫معموال مخاطبان را به مشتریان دائم اثار وی تبدیل می کند؛ تا جایی که گاهی نام یک کارگردان‬ ‫بزرگ و معروف برای ترغیب مخاطب به تماشای یک فیلم کافیست‪ .‬در ادامه فهرستی از‪ ۱۰‬کارگردان‬ ‫پول سازتاریخسینمارامشاهدهمی کنید‪:‬‬ ‫جان فاو ُرو‪ ۴ ،‬میلیارد و ‪ ۳۰۰‬میلیون دالر فروش‬ ‫فاورو را می شنوند یاد نقش هپی موگان‪ ،‬دوست صمیمی و محافظ تونی استارک‪ ،‬در‬ ‫بیشتر مردم وقتی نام جان ُ‬ ‫فیلم مرد اهنی می افتند اما کمتر کسی هست که نداند مردی که نقش هپی موگان را در سری فیلم های مرد‬ ‫فاورو در تبدیل دنیای سینمایی مارول به یک‬ ‫اهنی بازی می کرد‪ ،‬کارگردانی این مجموعه را نیز برعهده داشت‪ُ .‬‬ ‫مجموعه محبوب و گیشه پسند نقشی مهم و اساسی داشت‪ .‬وی پس از مرد اهنی ‪ ،۱‬قسمت دوم این فیلم را نیز‬ ‫کارگردانی کرد و در سال ‪ ۲۰۱۶‬الیواکشن کتاب جنگل و شیرشاه را ساخت که در مجموع باالی ‪ ۲‬میلیارد و‬ ‫‪ ۵۰۰‬میلیون دالر فروش کردند‪.‬‬ ‫تیم برتون‪ ۴،‬میلیارد و‪ ۴۰۰‬میلیون دالر فروش‬ ‫تیم برتون فیلمساز ‪ ۶۲‬ساله امریکایی ست که بیشتر به اثار فانتزی گوتیک خود چون سایه های سیاه (‪)۲۰۱۲‬‬ ‫و ادوارد دست قیچی (‪ )۱۹۹۰‬شناخته می شود اما موفقیت خود در گیشه را بیشتر مدیون فیلم هایی است که‬ ‫با اقتباس از رمان ها و کتابهای مصور ساخت‪ .‬از جمله این فیلم ها می توان به فیلم بتمن با بازی مایکل کیتون و‬ ‫سینمایی بازگشت بتمن اشاره کرد‪ .‬فیلم الیس در سرزمین عجایب (‪ )۲۰۱۰‬ساخته وی نیز بیش از ‪ ۱‬میلیارد‬ ‫دالر در گیشه های جهانی فروش کرد و موفقیت ان به طور غیرمستقیم به ساخت نسخه های بازسازی شده و‬ ‫الیواکشن از انیمیشن های کالسیک منجر شد که کمپانی دیزنی همچنان از انها سود می برد‪.‬‬ ‫جی‪ .‬جی‪ .‬ابرامز‪ ۴ ،‬میلیارد و ‪ ۶۰۰‬میلیون دالر فروش‬ ‫جی‪ .‬جی‪ .‬ابرامز در طول دوران فعالیت خود بیشتر در نقش نویسنده ظاهر شده تا کارگردان و بیشتر از هر فرد‬ ‫دیگری در این فهرســت‪ ،‬در تلویزیون فعال بوده است‪ .‬فعالیت وی در تلویزیون‪ ،‬ساخت سریال های پرطرفدار‬ ‫گمشــده (‪ )Lost‬و فرینج (‪ )Fringe‬را شــامل می شود اما تنها به این دو کار محدود نیست‪ .‬پس از بازسازی‬ ‫پیشتازان فضا در سال ‪ ۲۰۰۹‬که نقدهای مثبتی را به همراه داشت‪ ،‬ابرامز کار کارگردانی و نویسندگی سینمایی‬ ‫جنگ ستارگان‪ :‬نیرو برمی خیزد را برعهده گرفت‪ .‬این فیلم یکی از انگشت شمار فیلم ها در تاریخ سینماست که‬ ‫بیش از ‪ ۲‬میلیارد دالر در گیشه فروش کرده است‪ .‬فیلم جنگ ستارگان‪ :‬خیزش اسکای واکر که به کارگردانی و‬ ‫نویسندگی ابرامز ساخته شد نیز بیش از ‪ ۱‬میلیارد دالر در گیشه های جهان فروخت‪.‬‬ ‫کریستوفر نوالن‪ ۴،‬میلیارد و‪ ۷۰۰‬میلیون دالر فروش‬ ‫به عنوان سلطان مسلم فیلم های محبوب تابستانی‪ ،‬هیچوقت نشده که فیلم های نوالن در سینماها زیر صدها‬ ‫میلیون دالر فروش کنند‪ .‬البته کار اخر او یعنی انگاشته (‪ )Tenet‬از این قاعده مستثنی ست زیرا در وسط یک‬ ‫همه گیری جهانی اکران شد‪ .‬سه گانه بتمن نوالن برای همیشه به عنوان مثالی از یک فیلم ابرقهرمانی موفق در‬ ‫سینما به یادگار می ماند‪ .‬این کارگردان ‪ ۵۰‬ساله‪ ،‬در کنار کارهای میلیارد دالری‪ ،‬ساخت فیلم های کالسیک‬ ‫جاودانی چون یادگاری (‪ )Memento‬و تلقین (‪ )Inception‬را نیز در کارنامه خود دارد‪.‬‬ ‫دیوید ییتس‪ ۶،‬میلیارد دالر فروش‬ ‫نام دیوید ییتس خارج از سری فیلم های هری پاتر و مجموعه جانوران شگفت انگیز زیاد به گوش نخورده‬ ‫اما همین تعداد فیلم های معدودی که ساخته در گیشه فروش فوق العاده ای داشتند؛ فیلم هایی که جزئی‬ ‫از مجموعه های سینمایی محبوب و پرطرفدار باشند به طور خودکار خوب فروش می کنند‪ .‬این فیلمساز‬ ‫انگلیسی در سال ‪ ۲۰۰۷‬برای کارگردانی پنجمین فیلم هری پاتر‪ ،‬هری پاتر و محفل ققنوس‪ ،‬انتخاب شد‬ ‫و چهار قسمت از این مجموعه را ساخت‪ .‬این فیلم ها در مجموع بیش از ‪ ۹۰۰‬میلیون دالر در جهان فروش‬ ‫کردند‪ .‬سری فیلم های جانوران شگفت انگیز نیز به لطف یدک کشیدن نام هری پاتر و دنیای جادویی ان‪،‬‬ ‫فروش خوبی داشته است‪.‬‬ ‫جیمز کامرون‪ ۶،‬میلیارد و‪ ۲۰۰‬میلیون دالر فروش‬ ‫‪3‬‬ ‫چهارشنبـــــــــه ‪ 5‬اذر ماه ‪ 1399‬سال سیزدهم شمــاره ‪1338‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫سینماولتوییزون‬ ‫‪TV&CINEMA‬‬ ‫گزارش‬ ‫حضور فیلم کوتاه «جنگ خودی»‬ ‫در هفتاد و چهارمین دوره فستیوال‬ ‫سالرنو ایتالیا‬ ‫پیام احمدی کاشانی‬ ‫به عنوان کارگردانی که دو فیلم با بیشترین اثرگذاری فرهنگی در تاریخ را ساخته (بیگانگان و ترمیناتور)‪ ،‬میراث‬ ‫کامرون به اندازه کافی ستودنی بود اما وی به کار خود ادامه داد و فیلم های تایتانیک و اواتار را نیز کارگردانی کرد‪،‬‬ ‫دو فیلمی که انقدر در گیشه رکورد شکستند که نمی توان همه را در این مطلب گنجاند‪ .‬تایتانیک اولین فیلمی‬ ‫بود که بیش از یک میلیارد دالر در گیشه فروش کرد و برای ‪ ۱۲‬سال تمام پرفروش ترین فیلم تاریخ سینما باقی‬ ‫ماند‪ .‬این فیلم با امدن اواتار که ساخته دیگری از جیمز کامرون بود‪ ،‬صدرنشینی در فهرست پرفروش ترین های‬ ‫گیشه را از دست داد‪ .‬اواتار به اولین فیلمی تبدیل شد که بیش از ‪ ۲‬میلیارد دالر فروش کرده است‪.‬‬ ‫مایکل بی‪ ۶،‬میلیارد و‪ ۴۰۰‬میلیون دالر فروش‬ ‫منتقدان سینما هیچوقت طرفدار کارهای مایکل ب ِی نبودند و باالترین امتیاز وی در وبسایت راتن توماتوز‪ ۶۶‬درصد‬ ‫است که به بیش از ‪ ۲۰‬سال پیش مربوط می شود‪ .‬این کارگردان ‪ ۵۵‬ساله امریکایی در اینده نزدیک قرار نیست‬ ‫جایزه اسکار بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را ببرد و حتی قرار نیست به فهرست نامزدهای این جایزه راه یابد‪.‬‬ ‫با این حال فیلم های بی در گیشه همواره با اقبال مخاطبان روبه رو می شود‪ .‬برجسته ترین فیلم در کارنامه حرفه ای‬ ‫وی مجموعه تبدیل شوندگان (‪ )Transformers‬است که ‪ ۶‬قسمت ان تاکنون در مجموع ‪ ۴‬میلیارد و ‪۸۰۰‬‬ ‫میلیون دالر فروش کرده است‪.‬‬ ‫پیتر جکسون‪ ۶،‬میلیارد و‪ ۵۰۰‬میلیون دالر‬ ‫کتاب ارباب حلقه ها نوشته جی‪ .‬ار‪ .‬ار‪ .‬تالکین یکی از پرفروش ترین و تاثیرگذارترین کتاب های تاریخ است که‬ ‫تعریف کارکرد ادبیات انگلیســی را برای همیشه تغییر داد‪ .‬اقتباس سینمایی ارباب حلقه ها به کارگردانی پیتر‬ ‫جکسون نیز همین تاثیر را در بُعد سینمایی داشت و این کتاب را به حماسی ترین شکل ممکن به طیف وسیعی‬ ‫از مخاطبان معرفی کرد‪ .‬سه فیلم ارباب حلقه ها در کنار پیش درامد سه قسمتی هابیت‪ ،‬در مجموع‪ ۶‬میلیارد دالر‬ ‫در جهان فروش کرده و یکی از پولسازترین مجموعه های سینمایی تاریخ هستند‪.‬‬ ‫برادران روسو‪ ۶ ،‬میلیارد و ‪ ۸۰۰‬میلیون دالر فروش‬ ‫با رکوردی نزدیک به ‪ ۲۳‬میلیارد دالر فروش در جهان برای ‪ ۲۳‬فیلم‪ ،‬دنیای سینمایی مارول پول سازترین‬ ‫مجموعه سینمایی جهان است و سری فیلم های جنگ ستارگان با نصف فروش فیلم های دنیای مارول‪ ،‬در‬ ‫رتبه دوم این فهرست جای دارد‪.‬انتونی و جوزف روسو که به نام برادران روسو شهرت دارند‪ ،‬کارگردانی دو‬ ‫فیلم اخر از سری فیلم های کاپیتان امریکا یعنی انتقام جویان‪ :‬جنگ ابدیت و پایان بازی را در کارنامه خود‬ ‫دارند؛ پایان بازی پرفروش ترین فیلم تاریخ سینما است‪.‬‬ ‫استیون اسپیلبرگ‪ ۱۰،‬میلیارد و‪ ۵۰۰‬میلیون دالر فروش‬ ‫به عنوان یکی از بانفوذترین و تاثیرگذارترین کارگردانان سینمای معاصر‪ ،‬استیون اسپیلبرگ را می توان در‬ ‫رتبه اول بســیاری از فهرست های معتبر سینمایی دید‪ .‬با ساخت بیش از ‪ ۳۰‬فیلم در حدود نزدیک به ‪۶‬‬ ‫دهه‪ ،‬اسپیلبرگ یکی از پرکارترین کارگردانان فهرست حاضر است و از میان ‪ ۹‬نام دیگر‪ ،‬بیشترین تعداد‬ ‫جوایز اسکار را در کارنامه خود دارد‪ .‬با وجود پول سازترین کارگردان تاریخ سینما بودن‪ ،‬تنها یکی از ده ها‬ ‫فیلم این کارگردان ‪ ۷۳‬ساله بیش از یک میلیارد فروش کرده است (البته ان هم بعد از اکران مجدد)‪ .‬اما‬ ‫وی این کمبود را با تعداد باالی فیلم های محبوبی که روی پرده برده‪ ،‬جبران کرده است‪.‬‬ ‫جاوید فراهانی نویســنده‪ ،‬کارگران و تهیه کننده فیلم کوتاه «جنگ‬ ‫خودی» در مصاحبه اختصاصی با روزنامه هنرمند به شرح مختصر این‬ ‫فیلم پرداخت و عنوان کرد‪ :‬مرد افلیجی که بر اثر سانحه رانندگی پاهایش‬ ‫را از دست داده و اکنون در کنج خانه نشینی به خرید و فروش دالر روی‬ ‫اورده است همچنین هر ان منتظر وقوع جنگ و تحریم است‪ ،‬حتی به‬ ‫قیمت کشته شدن انسانها در این نبرد‪ ،‬تنها برای اینکه دالرهایش گران تر‬ ‫شود تا با این سود و منفعت بتواند مخارج جراحی عمل پاهایش را بدست‬ ‫اورد و این اغاز ماجراست و اتفاق هایی که در این میان اتفاق می افتد‪.‬‬ ‫وی در ادامه افزود‪ :‬جنگ خودی فیلمی است با مضامین کاپیتالیسم‬ ‫و امپریالیســم نظام نوین بانکداری جهانی بر پایه ارز و دالر که منافع‬ ‫بورژوازی را در بر میگیرد‪ .‬نگاهی ضد تحریم دارد با این تفسیر که فشار‬ ‫حداکثری بر طبقه ای از مردم است که بصورت مسالمت امیز زندگی را‬ ‫طی کرده اند و اکنون در این جنگ اقتصادی ناخواسته به مشاغلی ورود‬ ‫می کنند که بتوانند ترازوی امرار معاش و اقتصادی نا برابر را باالنس کنند‬ ‫و بهروز داستان جنگ خودی هم جزیی از همین افراد است‪ ،‬به ناچار‬ ‫در این هیاهو تحریم ها دست در سوراخی برده است که هر ان احتمال‬ ‫نیش خوردن دارد و در این بازی برد و باخت تنها بدنبال منافع شخصی‬ ‫خود است ولو با جنگ و کشته شدن انسانها‪ ،‬در نقطه مقابل او همسرش‬ ‫فریبا است‪ ،‬شخصیتی صلح طلب و با در نظر گرفتن منافع جمعی با‬ ‫بهروز در جنگ و جدل است و همین پارادوکس کافی است برای پیش‬ ‫برد قصه جنگ خودی‪.‬‬ ‫جاوید فراهانی فارغ التحصیل کارشناسی رشته سینما وکارگردانی از‬ ‫دانشگاه سوره است که تا کنون ساخت هشت فیلم کوتاه به نام های خاک‬ ‫(‪،)۱۳۸۹‬کوری(‪ ،)۱۳۹۰‬نقطه سر خط(‪،)۱۳۹۲‬مستند درودگر(‪،)۱۳۹۳‬‬ ‫خانه خالی اســت (‪ ،)۱۳۹۳‬هق هق خنده(‪ ،)۱۳۹۵‬زیر تیغ(‪ )۱۳۹۷‬و‬ ‫جنگ خودی(‪ )۱۳۹۹‬را در کارنامه هنری خود دارد‪.‬‬ ‫فیلــم کوتاه «جنگ خــودی» در هفتاد و چهارمین دوره فســتیوال‬ ‫‪FESTIVAL INTERNAZIONALE DEL CINEMA‬‬ ‫‪ DI SALERNO‬در ایتالیا‪ ،‬شهر سالرنو حضور پیدا کرد‪ .‬در اینجا الزم‬ ‫است درخصوص این جشنواره توضیحاتی را ارائه کنیم‪ ،‬این جشنواره از‬ ‫سال‪ 1946‬تاسیس شده است و از قدیمی ترین جشنواره های فیلم دنیا‬ ‫با فعالیت مداوم به حساب می اید‪ .‬مدیر جشنواره سالرنو‪ ،‬دکتر ماریو دی‬ ‫چزاره‪ ،‬در تابستان ‪ 2018‬منصوب گردید بدنبال جشنواره فیلم ونیز‪،‬‬ ‫سالرنودومینجشنواره«تاریخی»سینماایتالیاوازمشهورترینجشنواره‬ ‫جهانی است‪.‬با گذشت سالها‪ ،‬این جشنواره نه تنها برای سینمای جهان‬ ‫بلکهبرایتصمیماتانقالبیدرکنفرانسهایجهانی‪،‬بهیکمرجعتبدیل‬ ‫شده است‪.‬‬ ‫هفتاد و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم سالرنو از (‪ 30‬نوامبر تا ‪5‬‬ ‫دسامبر ‪ )2020‬در شهر سالرنو برگزار می شود‪.‬‬ ‫یکی از ارکانی که در فراخوان این جشنواره ذکر شده است‪ :‬این جشنواره‬ ‫مطابق با سنت خود‪ ،‬وظیفه اصلی خود را در زمینه انتشار بهترین فیلم‬ ‫ها و سواد فیلمساز انجام می دهد‪.‬‬ ‫فیلم های پذیرفته شده‪ ،‬توسط کمیسیون ویژه ای متشکل از اعضای‬ ‫کمیته جشنواره ارزیابی می شوند که با تصمیم نهایی‪ ،‬پذیرش اثر در‬ ‫مسابقات را ارزیابی می کنند‪ .‬اثار پذیرفته شده با قضاوت بی چون و چرا به‬ ‫یک هیئت منصفه فنی ارسال می شود و نهایتا» در دوره اخر هیئت داوران‬ ‫متشکل از بهترین های فیلمسازی با تایید نهایی فیلم ها را برای اکران در‬ ‫هفتاد و چهارمین دوره ‪FESTIVAL INTERNAZIONALE‬‬ ‫‪ DEL CINEMA DI SALERNO‬انتخاب می کنند‪.‬‬ ‫عواملی کــه در فیلم کوتاه (جنگ خودی) نقش داشــتند به ترتیب‬ ‫‪:‬نویسندهوکارگردان‪:‬جاویدفراهانی‪،‬مشاورپروژه‪:‬حمیدرضاافشار‪،‬مشاور‬ ‫تولید‪ :‬علی لدنی‪ ،‬تهیه کننده‪ :‬انجمن سینمای جوانان ایران و جاوید‬ ‫فراهانی‪،‬بازیگران‪ :‬فرهاد نجفی و شــیما خوش اقبال‪،‬تصویر بردار‪ :‬رضا‬ ‫شاد‪،‬طراح گریم‪ :‬علیرضا خورشید‪،‬صدا بردار‪ :‬امیر عباس زاهدی‪،‬تدوین‪:‬‬ ‫علیرضا احمدی‪،‬جلوه های ویژه بصری‪ :‬نیما شاعری‪ ،‬صداگذار‪ :‬عرفان‬ ‫ابراهیمی‪،‬اصــاح رنگ و نور‪ :‬ابوالفضل هاشــم زاده‪،‬مدیر تولید‪ :‬علی‬ ‫حاجیلو‪،‬دستیار کارگردان و برنامه ریز‪ :‬امیر جاری‪،‬منشی صحنه‪ :‬سپیده‬ ‫نادری‪،‬دستیاران تصویر‪ :‬محمود اسکندری‪ .‬ماهان شاد‪ .‬محمد حمزه‬ ‫ای‪،‬دستیار تدوین‪ :‬محسن جوادی‪،‬موسیقی متن‪ :‬محمد طالبی‪،‬عکاس‪:‬‬ ‫طاها کنشلو‪،‬طراح پوســتر‪ :‬حمید نصیری و مدیر روابط بین الملل و‬ ‫مترجم‪:‬کاوهجهانگیری‪.‬‬ صفحه 3 ‫‪HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER‬‬ ‫شماره ‪ • 1338‬چهارشنبه ‪ 5‬اذرماه ‪ • 1399‬سال سیزدهم • ‪ 4‬صفـــحه‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬شـرکت جهان سبز‬ ‫مـدیر عامـــل‪ :‬حسـین احـمـدی‬ ‫مدیر مسوول‪ :‬مهدی احمدی‬ ‫زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری‬ ‫چاپ‪ :‬گل اذین‬ ‫سازمان اگهی ها‪88311361 - 88311353 :‬‬ ‫نشانى‪ :‬تهران‪ ،‬خیابان مطهری‪ ،‬بعد از خیابان سلیمان خاطر‬ ‫خیابان اورامان‪ ،‬پلاک ‪ ،43‬واحد‪2‬‬ ‫تلفکس‪88813489 - 88301986 :‬‬ ‫توزیع‪ :‬نشرگستر امروز‬ ‫منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند‬ ‫‪http://honarmandonline.ir/?p=6049‬‬ ‫سیستممدیریتکیفیت‪-‬رضایتمندیمشتری‬ ‫سیستم مدیریت کیفیت‬ ‫‪ISO 10004:2012‬‬ ‫‪ISO 9001 : 2008‬‬ ‫‪instagram.com/honarmandonline‬‬ ‫‪telegram.me/honarmandnews‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫اوقات شرعی‬ ‫به وقت تهران‬ ‫‪11:51‬‬ ‫اذان ظهر‬ ‫‪16:52‬‬ ‫غروب افتاب‬ ‫‪17:12‬‬ ‫اذان مغرب ‬ ‫‪05:22‬‬ ‫اذان صبح فردا‬ ‫‪06:50‬‬ ‫طلوع افتاب فردا‬ ‫گنج سخن‬ ‫امام حسین علیه السالم ‪:‬‬ ‫هر کس فکرش به جایى نرسد و راه تدبیر بر او بسته شود‪،‬‬ ‫کلیدشمداراست‪.‬‬ ‫بحاراالنوار‪ ،‬ج‪ ،75‬ص‪128‬‬ ‫«پدرامپاک ایین» نمایندهمدیرانمسئول‬ ‫در هیات نظارت شد‬ ‫با اعالم نتایج مرحله دو ِم هجدهمین دوره انتخابات نماینده مدیران‬ ‫مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات‪ ،‬پدرام پاک ایین با کسب بیش‬ ‫از ‪ ۷۵‬درصد ارا‪ ،‬نماینده منتخب رسانه ها شد‪.‬‬ ‫مرحله دو ِم هجدهمین دوره انتخابات نماینده مدیران مســئول در‬ ‫هیات نظارت بر مطبوعات سه شــنبه ـ چهارم اذر ماه ـ به صورت‬ ‫الکترونیکی و با حضور ‪ ۶۹‬نامزد تایید صالحیت شده‪ ،‬برگزار شد که‬ ‫در نهایت با مشــارکت ‪ ۱۸۶۸‬تن از مدیران مسئول رسانه ها به کار‬ ‫خود پایان داد‪.‬‬ ‫بر این اساس‪ ،‬پدرام پاک ایین‪ ،‬از روزنامه اسکناس با کسب ‪۱۴۱۳‬‬ ‫رای‪ ،‬عنوان نماینده منتخب رسانه ها برای حضور در هیات نظارت بر‬ ‫مطبوعات را به خود اختصاص داد‪ .‬او جایگزین حسین انتظامی می‬ ‫شود که هشت دوره نماینده مدیران مسوول رسانه ها در هیات نظارت‬ ‫بر مطبوعات بود و امسال از شــرکت در انتخابات این دوره انصراف‬ ‫داد‪ .‬پاک ایین سابقه مدیرکلی مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی‪ ،‬مدیرعاملی‬ ‫خبرگزاریمیزان‪،‬مدیرعاملیخبرگزاریکتاب‪،‬مدیرمسوولیهفتهنامه«کتابهفته»‪،‬دستیاریمعاونمطبوعاتی‬ ‫و اطالع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی و مدیریت گروه فرهنگ و هنر رادیو فرهنگ را در کارنامه دارد‪.‬‬ ‫کمک سرانه ‪ ۱۰۰‬هزارتومانی دولت‬ ‫به همه خانواده های اصحاب فرهنگ و هنر‬ ‫تعلقمی گیرد‬ ‫مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در صفحه شــخصی خود در توئیتر نوشت‪ :‬کمک سرانه ‪۱۰۰‬‬ ‫هزارتومانــی دولت به همه خانواده های اصحاب فرهنگ و هنر تعلق می گیرد‪ .‬همین که دیگر‬ ‫در همــه اقدامات ملی‪ ،‬اهل فرهنــگ و هنر در جایگاه خود قرار بگیرد و دیده شــود‪ ،‬خود‬ ‫موفقیت بزرگی اســت‪ .‬پیگیری های ســید عباس صالحی (وزیرفرهنگ و ارشاد اسالمی) و‬ ‫حمایت دکتر محمود واعظی (رییس دفتر رییس جمهوری) و دکتر ســیدمحمد باقر نوبخت‬ ‫(رییس سازمان برنامه و بودجه )را ارج می نهم‪.‬‬ ‫پندبزرگان‬ ‫تسنیم‬ ‫حافظانه‬ ‫فواید سفره ی یب گوشت و برنج!‬ ‫«مصطفی جنتی عطایی»‬ ‫مترجم و نویسنده باسابقه تئاتر درگذشت‬ ‫مصطفی جنتی عطایی مترجم و نویسنده باسابقه تئاتر در سن ‪ ۸۷‬سالگی و‬ ‫در تهران‪ ،‬چشم از جهان فروبست‪.‬‬ ‫رکســانا جنتی عطایی فرزند مصطفی جنتی عطایی درباره درگذشــت این‬ ‫مترجم و نویســنده با ســابقه تئاتر‪ ،‬ضمن تایید خبر گفــت‪ :‬پدرم روز ‪۱۹‬‬ ‫ابان ماه امســال بعد از یک دوره بیماری در تهران چشــم از جهان فروبست‬ ‫و در بهشــت زهرا (س) به خاک ســپرده شد که به دلیل شرایط کرونایی از‬ ‫برگزاری مراسم خاکسپاری خودداری کردیم‪.‬‬ ‫مصطفی جنتی عطایی متولد ‪ ۱۳۱۲‬در شــهر مشــهد‪ ،‬نویسنده‪ ،‬مترجم‪،‬‬ ‫نمایشــنامه نویس و از پیشکسوتان نمایشنامه نویسی رادیویی بود که از سال‬ ‫‪ ۱۳۳۷‬تا کنونی به فعالیت های ادبی ادامه داد‪.‬‬ ‫وی نزدیک ‪ ۳‬دهه با رادیو ایران و ســپس با صدای جمهوری اسالمی ایران‬ ‫بیــن ســال های ‪ ۷۷‬تا ‪ ۸۲‬همکاری داشــت که حاصل ایــن فعالیت ‪۲۵۰‬‬ ‫نمایشنامه بود که در ساعات پرمخاطب از رادیو پخش می شد‪.‬‬ ‫جنتی عطایی ‪ ۲‬بار به عنوان نویسنده و مترجم برتر سال برای نمایشنامه های‬ ‫«درخت گل» در ســال ‪ ۱۳۳۹‬و «هری گل بنفشــه نمی فروشــد» در سال‬ ‫‪ ۱۳۴۹‬شد‪.‬‬ ‫وی عالوه بر نگارش نمایشنامه‪ ،‬داستان های کوتاه‪ ،‬مقاالت‪ ،‬مطالب اجتماعی‬ ‫دانیال جراهی‬ ‫راننده تاکســی پیرمردی تقریبا هشتاد ساله بود‬ ‫و من از عقب تاکســی فقط موهایش و گوش های‬ ‫نسبتاً بزرگش را می دیدم‪ .‬صدای رادیوی تاکسی‬ ‫وز وزی می کــرد ولی معلوم نبــود چی و از کجا‬ ‫می گفت‪ .‬هیچ مســافری جز من در تاکسی نبود‪.‬‬ ‫هوا سرد بود و بخاری ماشین کار نمی کرد‪ .‬ناگهان‬ ‫خودرویی با ســرعت از کنار ما رد شــد و هزاران‬ ‫قطره ی اب را به من‪ ،‬تاکســی و پیرمرد پاشــید‪.‬‬ ‫پیرمرد کلماتی که با کش تمام می شد را حواله ی‬ ‫راننده ی ابپاش کرد‪.‬‬ ‫بعد از چند دقیقه به پیرمرد گفتم‪ :‬اقا می تونم به‬ ‫شما بگم پدرجان؟ پیرمرد از پشت سیبیلش لبخند‬ ‫زد و گفت‪ :‬چرا نمیشه بابا جان؟‬ ‫به خودم گفتم خدارو شــکر کــه پیرمرد خوش‬ ‫اخالق اســت و برای اینکه ســر حرف را باز کنم‬ ‫گفتم‪ :‬پدرجان اون زمان ها خوب بود یا االن؟ دنده ‬ ‫ماشــینش را جا زد گفت‪ :‬اون زمان ها خوب بود‪،‬‬ ‫ولی نه بخاطر اینکه اوضــاع خوب بود‪ ،‬خوب بود‬ ‫چون من جوان بــودم‪ .‬جوانی تنها چیزی که این‬ ‫روزها حسرتشــو می خورم‪ .‬دیدم پیرمرد کمی به‬ ‫فکر فرو رفت و چشمانش خیس شد‪ .‬می خواستم‬ ‫حال و هــوا را عوض کنم که گفتم‪ :‬پدرجان دلت‬ ‫جوان باشــه سن که مهم نیست‪ .‬پیرمرد لبخندی‬ ‫زد و گفت‪ :‬شاید دلم جوان باشه ولی بخوام نخوام‬ ‫قطار عمرم داره به مقصد می رسه‪ .‬نگاهش کردم‪،‬‬ ‫چروک های صورتش و سفیدی مویش گواه حرف ‬ ‫پیرمرد بود‪ .‬بیخیال نشــدم و گفتم‪ :‬عمر دســت‬ ‫خداســت پدرجان از کجا معلــوم قطار من زود تر‬ ‫نرسه‪ .‬از ایینه ی کج و معوج وسط تاکسی نگاهم‬ ‫کرد و گفت‪ :‬جوان خوبی به نظر میای‪ ،‬زنده باشی‬ ‫همیشه پسرم‪.‬‬ ‫چند دقیقه سکوت شد و من در فکر اینکه در این‬ ‫زمانه چطور زنده باشــم تنها شعر استاد سایه در‬ ‫سرم زمزمه می شد‪:‬‬ ‫چه فکر می کنی؟‬ ‫که بادبان شکســته زورق به گل نشســته ایست‬ ‫زندگی؟‬ ‫در این خراب ریخته که رنگ عافیت از او گریخته‬ ‫به بن رسیده راه بسته ایست زندگی‬ ‫هوا بد است تو با کدام باد میروی؟‬ ‫چه ابر تیره ای گرفته سینه تو را؟‬ ‫که با هزار سال بارش شبانه روز هم دل تو وا نمی شود‬ ‫جهان چو ابگینه شکسته ایست که سرو راست هم‬ ‫در او شکسته می نمایدت‬ ‫چنان نشســته کوه در کمین دره های این غروب‬ ‫تنگ که راه بسته‪ ،‬راه بسته می نمایدت‬ ‫زمان بیکرانه را تو با شمار گام عمر ما مسنج‬ ‫به پای او دمیست این درنگ درد و رنج‬ ‫بسان رود که در نشــیب دره سر به سنگ میزند‬ ‫رونده باش‬ ‫امید هیچ معجزی ز مرده نیست‬ ‫زنده باش (سایه)‬ ‫طرح روز‬ ‫ صحنه‬ ‫پشت‬ ‫مایه خوشبختی انسانیت است‬ ‫که هر انسانی فقط انی هست که هست‪.‬‬ ‫فرناندوپسوا‬ ‫من و انکار شراب این چه حکایت باشد‬ ‫غالبا این قدرم عقل و کفایت باشد‬ ‫تا به غایت ره میخانه نمی دانستم‬ ‫ور نه مستوری ما تا به چه غایت باشد‬ ‫حسرت جوانی‬ ‫و خانوادگی نیز برای سایر برنامه های رادیو می نوشت که در مجموع بالغ بر ‪۲‬‬ ‫هزار مطلب رادیویی می شود‪.‬‬ ‫جنتی عطایی در ســال اخیر داستان هایی کوتاه را برای صفحه ادبی روزنامه‬ ‫جام جم ترجمه کرد‪.‬‬ ‫همچنیــن «نامه های نــام اوران» و «زنان سیاســت گر» از جمله تالیفات‬ ‫مصطفی جنتی عطایی است‪.‬‬ ‫گناه نو‬ ‫پشت صحنه‬ ‫به عنوان روزنامه نگار که بیش از یک دهه از عمرم را در حوزه رسانه سپری کردم انهم سرویس فرهنگ و هنر هیچ وقت‬ ‫نتوانستم از خط و ربط ها و زد و بند اهالی هنر با سرویس های داخلی و خارجی سر در بیاوریم‪ .‬بطور مثال می بینی فالن‬ ‫بازیگر در برنامه ای چنان تیشه به ریشه ارمان های نظام می زند که یقین می کنید پایش به تهران برسد حسابش با کرام‬ ‫الکاتبین است ولی چند وقت بعد میبینی در انتن زنده عام و خاص را به اسالم دعوت می کند‪ .‬از گعده ها و دورهمی هایشان‬ ‫هم چیزی نگویم بهتر است‪ ،‬به قول پدربزرگم «این جماعت با همه محرمند به ما که می رسند میشن نامحرم!» سرتان را درد‬ ‫نیاورم یا سیستم ها کارشان را خیلی خوب بلدند که البته بعید می دانم یا واقعا براساس تئوری ایجاد نظم در بی نظمی روزگار‬ ‫می گذرانند که با دومی موافق ترم‪ .‬جدی جدی بعضی وقت ها فکر می کنم شبکه های خارجی به اصالح دروغ پراکن هم به‬ ‫نوعی هماهنگی هایی دارند و حساب شده دروغ می پراکنند؛ بقیه حرفام باشه طلبتان‪ .‬در هفته جاری تقریبا هر روز ویژه نامه ‬ ‫برای درگذشت یک هنرمند منتشر می کنیم؛ امان از این پاییز تلخ که هر روزمان را باید با خبر درگذشت عزیزی همراه کند‬ ‫و صبح مان را با تسلیت اغاز کنیم‪ .‬امید به سالمتی و دل خوشی مردم که این روزها بعید می دانم دل خوشی پیدا بشود‪.‬‬ ‫تشییع پیکر «چنگیز جلیلوند» امروز چهارشنبه‬ ‫در قطعه هنرمندان برگزار می شود‬ ‫پیکر زنده یاد چنگیز جلیلوند امروز چهارشنبه پنجم‬ ‫اذر مــاه در قطعه هنرمندان بهشــت زهرا (س) به‬ ‫خاک ســپرده خواهد شــد‪ .‬عباس یاری نویسنده و‬ ‫منتقد سینما درباره زمان تشــییع چنگیز جلیلوند‬ ‫گوینده و دوبلور مطرح سینما و تلویزیون به خبرنگار‬ ‫مهر بیان کرد‪ :‬شب گذشته سوم اذرماه دختر زنده یاد‬ ‫چنگیز جلیلوند به تهران رسید و امروز پیکر زنده یاد‬ ‫جلیلونــد در قطعه هنرمندان بهشــت زهرا (س) به‬ ‫خاک ســپرده می شــود‪ .‬وی ادامه داد‪ :‬پیکر وی قرار است بعد از ساعت ‪ ۱۲‬ظهر به بعد تشییع و‬ ‫خاکســپاری شود و این مراسم با حضور خانواده و بستگان وی خواهد بود و عمومی نیست‪ .‬یاری‬ ‫همچنین درباره مکان تدفین این دوبلور و گوینده باسابقه و مطرح سینما و تلویزیون عنوان کرد‪:‬‬ ‫تالش شده در موقعیتی خاکســپاری شود که نزدیک ترین مکان به مزار محمدعلی فردین باشد‪.‬‬ ‫خانواده زنده یاد جلیلوند به دلیل محدودیت های خاکســپاری در شرایط کرونا در بیانیه ای اعالم‬ ‫کردند‪« :‬ضمن سپاس و قدردانی از همه اشنایان و هنردوستان که عالقه مند به حضور در مراسم‬ ‫بدرقه استاد چنگیز جلیلوند هستند‪ ،‬به اطالع می رساند‪ ،‬به دلیل شیوع ویروس کرونا و برای حفظ‬ ‫ســامتی شما عزیزان‪ ،‬مراسم خاکسپاری فردا چهارشــنبه در قطعه هنرمندان به صورت محدود‬ ‫و خانوادگی برگزار می گردد‪ .‬امیدواریم در این ایام پرخطر یکایکتان در ســامت کامل باشــید و‬ ‫خداوند به همه شما پاداش خیر عنایت فرماید‪ ».‬چنگیز جلیلوند صدای ماندگار و گوینده مطرح‬ ‫فیلم و سریال دو روز پیش بر اثر کرونا دار فانی را وداع گفت‪.‬‬ ‫اخبار دیدنی‬ ‫اخیرن پروانه ساخت کامبویزا پرتوی برای فیلم «خوش قدم » به کارگردانی امیر توده روسات بود که به سرانجام نرسید و توقف «کامیون» اخیرن فیلم این کارگردان پشت خط اکران هم چهار ساله شده است‪.‬‬ ‫مرداد ماه امسال بود که خبر دیرافت پروانه ساخت فیلم سینمایی «خوش قدم » به تهیه کنندگی کامبویزا پرتوی و کارگردانی امیر توده روسات رسانه ای شد؛ پروژه ای که تهیه کننده خوش سابقه اش صبح دیروز بر اثر ابتال به یبماری کرونا درگذشت‪.‬‬ ‫زنده یاد کامبویزا پرتوی در یکی از اخیرن گفتگوهایش که مبروط به فیلم بزرگداشتش در جشنواره فیلم فجر بود‪ ،‬گفته بود نتها گنرانی اش از مرگ‪ ،‬بابت کارهای یزادی است که دارد و با مرگ ناتمام خواهد ماند‪.‬‬ ‫روزنامه هنرمد درگذشت این هنرمند را به خانواده او و جامعه هنری تسلیت می گوید‪.‬‬ صفحه 4

آخرین شماره های روزنامه هنرمند

روزنامه هنرمند 2408

روزنامه هنرمند 2408

شماره : 2408
تاریخ : 1403/10/04
روزنامه هنرمند 2407

روزنامه هنرمند 2407

شماره : 2407
تاریخ : 1403/10/03
روزنامه هنرمند 2406

روزنامه هنرمند 2406

شماره : 2406
تاریخ : 1403/10/02
روزنامه هنرمند 2405

روزنامه هنرمند 2405

شماره : 2405
تاریخ : 1403/10/01
روزنامه هنرمند 2404

روزنامه هنرمند 2404

شماره : 2404
تاریخ : 1403/09/28
روزنامه هنرمند 2403

روزنامه هنرمند 2403

شماره : 2403
تاریخ : 1403/09/27
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!