روزنامه هنرمند شماره 1337
روزنامه هنرمند شماره 1337
دوشنبه 3اذرماه 1399سال سیزدهم شماره 4 1337صفـــحه 2500تومـان ISSN 2008-0816
استاد «چنگیز جلیلوند»
دوبلور پیشکسوت سینما،
تلویزیون و رادیو درگذشت
ُسکوت
ِ
صدای
خاطرهها
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
www.jaaar.com
گفتگو با هنرمندان
به بهانه درگذشت استاد جلیلوند؛
حمید منوچهری
ُ
شهروز ملک ارایی
ّ
اکبر منانی
نصراهلل مدقالچی
سعید راد
فقیهه سلطانی
امیر جوشقانی
کریم بیانی
سحر اطلسی فر
شراره حضرتی
عکس :شهراد بانکی صفحه 1
2
«طوقی» علی حاتمی از قشنگ ترین کارهایی بود که دوبله کردم؛
دوشنبـــــــــه 3اذر ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1337
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
اخبار
حجت االسالم
«محمدحسن راستگو» درگذشت
زنده یاد راستگو بیش از ســه دهه برای گروه سنی کودک و نوجوانان
برنامه های تلویزیونی اجرا می کــرد و به مخاطبان خود تعالیم دینی
می اموخت .حجت االسالم محمدحسن راستگو کارشناس حوزه تعلیم
و تربیت و از مجریان و مربیان مذهبی در حوزه کودک و نوجوان ،صبح
روز یکشــنبه دوم اذر براثر سکته مغزی در قم از دنیا رفت .او 67ساله
بود.حجت االسالمراستگوکهبه واسطهحضورشدربرنامه هایتلویزیونی
به عنوان «عمو راســتگو» شناخته می شد ،بیش از سه دهه برای گروه
سنی کودک و نوجوانان برنامه های تلویزیونی اجرا می کرد و به مخاطبان
خود تعالیم دینی می اموخت .محمدحسن راستگو در 1332در مشهد
به دنیا امد .او به عنوان محقق ،کارشناس ،برنامه ریز و مجری از 1358تا
1382با صدا و سیما همکاری می کرد .راستگو مبتکر شیوه خاصی از
اموزش و تفریح برای کودکان و از اولین مجریان و کارشناسان مذهبی
برنامه های کودک در حوزه کودکان و نوجوانان پس از انقالب بود .لحن
شیرین در عین حال اجرای نقاشی با گچ با هر دو دست به طور هم زمان،
ی در برنامه از جذابیت های کار زنده یاد راستگو بود .او در
همراه با قصه گوئ
برخیکشورهایاسیایی،افریقاییواروپایینیزبهاجرایبرنامهپرداخت.
عبدالعلیعلیعسکریرئیسرسانهملیدرپیدرگذشتحجت االسالم
راستگو از او به عنوان «راوی صادق و صمیمی بچه های ایران اسالمی»
یاد کرد و نوشــت« :این روحانی وارسته با ابتکارهای خویش در حوزه
تعلیم و تربیت به چهره ای ماندگار میان نسل های بعد از انقالب اسالمی
تبدیل شد ».هنرمند درگذشت این چهره دوست داشتنی حوزه کودک
و نوجوان را تسلیت می گوید و برای خانواده او ارزوی شکیبایی دارد.
روایت «محمد گلریز» از ابتال به کرونا
اگر به حق الناس اعتقاد دارید
رعایت کنید!
«چنگیزجلیلوند»بهروایت«چنگیزجلیلوند»
چنگیز جلیلوند می گفت« :من در ان زمان همیشه از صحبت کردن
بــه جای «ریچارد برتون» لذت می بردم ،نمونه کامل کارم با برتون در
فیلم «چه کسی از ویرجینیاوولف می ترسد؟» (مایک نیکولز) بود ».این
هنرمند سرشناس عرصه دوبله ،همچنین از «طوقی» علی حاتمی به
عنوان «یکی از قشــنگ ترین کارهایش که در سینما دوبله کرده ،یاد
می کرد .چنگیز جلیوند” یکــی از صداهای جاودانه در هنر -صنعت
دوبالژ ایران و از پیشکسوتان این عرصه است که به جای بازیگران مطرح
بسیاری در سینمای ایران و جهان صحبت کرده بود و دیروز ۲اذر ماه
بر اثر ابتال به کرونا درگذشت .جلیلوند در این گفتگو که توسط مسعود
نجفی (خبرنگار) در سال 82انجام شده است از وضعیت دوبله ،زندگی
و خاطرات خود سخن گفته بود .او می گفت :ان زمان وقتی فیلمی را
دوبل ه می کردیم یک ارتباطی بین من و کارگردان بود و اصال هنرپیشه
نمی امد ،ببیند که ما چکار می کنیم و اصال وقت اینکه بیایند سردوبالژ
را ،نداشتند و شاید هم فکر می کردند بیایند برایشان اُفت دارد! چراکه
نمی توانند به جای خودشان صحبت کنند ولی مرحوم فردین معموال در
فیلم هایی که خودش کارگردان بود ،می امد و یک نگاهی می کرد.
«طوقی» از قشنگ ترین کارهایی بود که دوبله کردم
جلیلوند از فیلم «طوقی» علی حاتمی به عنوان «یکی از قشنگ ترین
کارهایش که در ســینما دوبله کرده است ،یاد می کرد» و یاداور می
شد :فیلم «طوقی» ساخته علی حاتمی بود که به جای وثوقی و ملک
مطیعی صحبت می کردم و هر دو ،صداهایی کامال متفاوت داشتند .وقتی
چیزی را به جای وثوقی گفتم حالتی بین «براندو» و «نیومن» داشتیم
که کامال روی صورت او می نشست .تقریبا ۷۰درصد فیلم های وثوقی را
من صحبت کردم و بقیه را هم افرادی مثل منوچهر اسماعیلی و منوچهر
زمانی دوبله کردند .وثوقی فقط در «گوزنها» و «تنگســیر» بود که به
جای خودش حرف زد .بهروز وثوقی،مرحوم محمد علی فردین و ناصر
ملک مطیعی سه تیپ مختلف بودند که هر سه را دوست داشتیم ،ولی
جای فردین خیلی راحت و حساس بودم و همیشه سعی می کردم کار
او متفاوت باشد .در امریکا وقتی خبر فوتش را شنیدم ،گریه ام گرفت.
اما در حالیکه تمام تلویزیون های ایرانی در اروپا و امریکا من را دعوت
کردند تا درباره ی او صحبت کنم من جواب رد دادم و گفتم اگر فردین
ُمرده من هم ُمــرده ام .جلیلوند در بخش دیگری از این گفتگو که در
مقطعی انجام شــده بود که تازه از خارج از کشور امده بود ،گفته بود:
«سفر سنگ» ساخته مسعود کیمیائی اخرین فیلمی بود که تقریبا
همزمان با انقالب اسالمی ،مدیر دوبالژ بودم و به جای سعید راد صحبت
می کردم« .غازهای وحشی» و «شعله» هم اخرین فیلم های خارجی
بودند .یک فیلم هم از سیلوستر استالونه بود که حتی انونسش را گرفتیم
اما فرصت نشــد انرا دوبله کنیم و ایران را ترک کردم .وی علت ترک
ایران را تحصیل فرزندانش می دانســت و می گفت :بچه هایم بیش از
انقالب در انگلستان درس می خواندند و باید برایشان پول می فرستادم که
مشکل بود .سرانجام با مادرشان صحبت کردم و دیدیم خودمان هم باید
باالسرشان باشیم و اگر برگردیم به تحصیلشان لطمه می خورد .همگی
به امریکا رفتیم و در انجا مقیم شدیم تا بچه ها به سرانجامی برسند که
خوشبختانه االن هر سه فرزندم به وضعیت خیلی خوبی رسیده اند .در
این ۲۴سالی هم که در خارج از کشور بودم ،حرفه ای داشتم که اصال
ارتباطی با هنر نداشت.
عاشق کار دوبله بودم
جلیلوند در ادامه ان گفتگو از عشق و عالقه اش به دوبله سخن گفته
بود :من عاشق کار دوبله بودم و عاشقانه این کار را دوست داشتم و ترک
کردنش هم مثل این بود که یک چیزی را که به ان اعتقاد داشتم از بین
رفته باشد و خیلی ناراحت بودم ،یک وقت شغل ،ادم را کنار می گذارد
و یک وقت خود ادم ،شغل را کنار می گذارد ،من موقعی که کنار رفتم
هیچ عیب و ایراد و مسئله خاصی نداشتم و خودم شغلم را مجبور شدم
کنار بگذارم .با بازگشت به اینجا با فیلم “عصر روح” شروع کردم که به
جای لیام نیسن حرف زدم ،حتی فکر می کردم نتوانم این کار را انجام
دهم ولی خوشبختانه گفتیم در فیلم بعدی هم به جای جت لی صحبت
کردم که دست گرمی بود و چون دیالوگ کم داشت فقط می خواستم
راه بیافتــم .االن حتی اگر یک میلیون هم بدهند این کار را نمی کنم.
یک یا دو فیلمی که مجبور شــدم کار کنم فقط دلیلش این بود که
مجددا با حرکات لب و دهن اشنا شوم .بعضی ها می گویند دوبله هنر
نیستدرصورتیکهاگرنبود،همهمی توانستنددوبلهکنند.بعضی هاهم
می گویند دوبله جنایت و خیانت است! .شما که االن از “بیلیاردباز» پل
نیومن خاطره دارید به راستی ایا اگر این فیلم دوبله نمی شد و شما انرا
می دیدید اینقدر از ان خاطره داشتید؟ از هر کسی می پرسیم می گویند،
می گویند پل نیومن را به خاطر صدا و دیالوگی که رویش بود دوست
داریم ،همینطور مارلون برانو.خیلی ها هم امدند ،دوبله کردند رفتند ولی
هیچ اسمی از انها نیست .جلیلوند در این گفتگو از موسسه قرن ۲۱که
در ان مقطع زمانی فیلم های خارجی را دوبله می کرد ،سخن گفته بود:
جعفری مدیر این موسسه واقعا عاشق سینما است .اگر سینما ۵نفر
مثل او را داشت ،متحول می شد .به قول بعضی ها او فقط دوست دارد
هزینه کند تا فیلم ها را به زبان فارسی ببیند! من در این موسسه مدیریت
داخلی استودیو را به عهده دارم و با اختیارتام کلیه کارهای یک فیلم به
مسئولیت منانجام می شود.
دیگر در ایران از دوبله های درخشان و ماندگار خبری نیست
او در عین حال که معتقد بود «وضعیت دوبله بد نیست» در عین حال
می گفت :دیگر در ایران ،از ان دوبله های درخشــان و ماندگار خبری
نیست .چون ســینمای ما به لحاظ اکران و نمایش فیلم های مطرح
خارجی درهای خود را بر روی جهان خارج بســته اســت و این اکران
محدودفیلم هایخارجیجوابگویدوبلهنیست.زمانیبهترینفیلم های
جهان همزمان در سینماهای ایران اکران می شد .صدابرداری سرصحنه
نیز در ان زمان رایج نبود اما االن وضعیت ۱۸۰درجه فرق کرده است.
اما با تمامی این شرایط از زمانیکه به ایران بازگشته ام برخالف بسیاری از
دوستان و همکاران به اینده این حرفه بسیار امیدوارم .جوان های بسیار
مشــتاق و مستعدی را دیده ام که با اندکی مدیریت و با گذشت مدت
زمانی می توانند بارقه هایی از ان گذشــته درخشان را تکرار کنند .این
جوان های مشتاق و بسیار مستعد احتیاج به پشتیبانی و حمایت دارند و
با راه اندازی واحدهای دوبله ی جدید می توان به اینده ای که به ان اشاره
کردم نزدیک شد .چنگیز جلیلوند می گفت :هر فیلم سینمایی فقط بر
روی پرده سینماست که معنی می دهد ،اما برای جان بخشیدن دوباره
به دوبله همین فیلم های ویدیویی نیز اغاز مناسبی می توانند محسوب
شوند .به عنوان مثال خود من هرچند که بیش از ۲۴سال از ایران دور
بوده ام اما انگیزه و شوق فراوانی برای فعالیت مجدد و احیای دوبله دارم.
وی در اشــاره به کارهای قابل توجه در این زمینه به ایسنا می گفت:
یکی ،فیلم «بیمار انگلیسی» (انتونی منگوال) است که به جای ویلم دافو
صحبت کرده ام و از ان هم بسیار راضی و خشنودم و دیگری فیلم کی
پکس اســت که به جای کوین اسپیسی صحبت کرده ام .فیلم فضای
بسیار خوبی دارد و جان می داد برای دوبله! .از کارهای اینده هم می توانم
به فیلم های ترمیناتور ( ۳جاناتان ماســتو -محصول ۲۰۰۳امریکا) و
scoreامتیاز اشــاره کنم که در این اخری به احتمال فراوان به جای
مارلون براندو و رابرت دنیرو صحبت خواهم کرد .جلیلوند که صدایش
در طول سال های متمادی معرف و یاداور بسیاری از ستارگان سینمای
ایران و جهان بوده اســت ،یاداور شده بود :من در ان زمان همیشه از
صحبت کردن به جای ریچارد برتون لذت می بردم ،نمونه کامل کارم
با برتون در فیلم چه کسی از ویرجینیاوولف می ترسد؟ (مایک نیکولز)
است .من حتی زمانیکه در امریکا بودم در لحظات تنهایی صدا و نوار
ریچارد برتون در این فیلم را برای خودم می گذاشتم و بارها به ان گوش
می دادم .به برت لنکستر نیز بسیار عالقه داشتم هم به خودش به عنوان
یکبازیگروشخصیتش.ازمیانفیلم هایلنکستربهحرفه ای ها(ریچارد
بروکس) بسیار عالقه مندم به صورتی که در زمان دوبله ی فیلم خانواده ام
را نیز به استودیو بردم تا کارم را از نزدیک ببینند .زنده یاد چنگیز جلیلوند
که به جای بازیگران مطرح دیگری همچون پل نیومن و مارلون براندو
صحبت کرده است ،همچنین گفته بود :من صحبت کردن به جای پل
نیومن را از فیلم کسی ان باال مرا دوست دارد (رابرت وایز) شروع کردم
و تا زمانیکه در سال ۱۳۵۸از ایران رفتم ،تمامی فیلم های پل نیومن را
دوبله کردم .این هنرمند خاطره ای را هم تعریف کرده بود و گفته بود :در
ا ن زمان رایج بود که نماینده ای از سوی کمپانی سازنده هنگام دوبله فیلم
معروفی به استودیوی دوبله می فرستادند در هنگام دوبله ی پدر خوانده
(فرانسیس فورد کاپوال) نماینده کمپانی نیز حضور داشت و زمانیکه من
دیالوگهایــی از براندو را در فیلم گفتم وی تا مدتی خیره به پرده نگاه
کرد و انگاه رییس استودیو را خطاب قرار داد و با صدای بلند گفت :این
فالن فالن شده که خود براندوست ،با براندو اصال مو نمی زند! و من که
از بد دهانی وی ناراحت شده بودم دیگر کار را قبول نکردم اما او زمانیکه
از در استودیو خارج می شــد رو به من کرد و گفتgood like mr :
. brandoپس از رفتن وی ،مدیر استودیو که امتناع مرا دید ،خواست
دستمزد مرا به دالر بدهم اما من نپذیرفتم .انها باالجبار از افراد بسیاری
تست گرفتند تا اقای نوربخش با تایید من به جای مارلون براندو در نقش
دونکورلئونهصحبتکرد.چنگیزجلیلونددرپایان ،سخنانشرااینگونه
به پایان برده بود :در این سالها همیشه دلم اینجا بود و دوست داشتم
بیایم و حتی فقط یک رل کوچک بگویم .ریشه من در ایران است و هر
چقدر انجا در رفاه باشم ،غم دوری از وطن در دل من می گذرد بنابراین
تا موقعیت پیدا شد ،برگشتم .حتی اگر سال قبل هم این موقعیت پیش
می امد ،برمی گشتم .از طرف مدیریت موسسه قرن ۲۱از من دعوت شد
و خودم هم دیدم دیگر بچه هایم به من احتیاجی ندارند ،برگشتم و االن
هم مرتب در رفت و امد هستم و به بچه هایم سرمی زنم.
رییسسازمانسینمایی:
محمد گلریز از خوانندگان پیشکســوت موسیقی کشورمان که از ۱۰
روز گذشته به کرونا مبتال شده از بهبودی نسبی اوضاع جسمی خود و
خانواده اش طی روزهای اخیر خبر داد .محمد گلریز خواننده پیشکسوت
موسیقی کشورمان که ســال های اخیر اثار متعدد و پرمخاطبی را در
حوزه های مختلف انقالب و دفاع مقدس تولید کرده است ،ضمن تایید
ابتالی خود به بیماری کووید ۱۹توضیح داد :حدود ۱۰روز اســت که
بنده به همراه همسر و فرزندم به کرونا مبتال شدیم که در مورد من ماجرا
کمی حادتر و شدیدتر بود اما خوشبختانه با رسیدگی هایی که از همان
ابتدا توسط تیم پزشکی بیمارستان صورت گرفت اکنون شرایط بهترین
از روزهای قبل دارم و خانواده ام هم اوضاع بهتری نسبت به روزهای دیگر
دارند .وی ادامه داد :در این چند روز به شدت تب و لرز دارم و تا انجایی
که می توانم تالش می کنم با توصیه های دارویی و غذایی پزشکان شرایط
جسمی ام را بهبود ببخشم .البته جای شکر فراوان دارد که وقتی از ریه
اسکن گرفتم فقط ۲۰درصد ریه درگیر بیماری شده بود .به همین منظور
پزشکان توصیه کردند به جای بستری شدن در بیمارستان در خانه به
انجام امور درمانی ام بپردازم .شــرایطی که خوشبختانه در این چند روز
به شــکل جدی پیگیری شده و من و خانواده را در شرایط بهتری قرار
داده است .این خواننده شناخته شده موسیقی ایرانی در بخش دیگری از
صحبت های خود بیان کرد :باالخره چاره ای نیست و من با وجودی که
تمام تالشم را انجام دادم تا نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی الزامات
مورد نظر را با دقت رعایت کنم اما متاسفانه به دلیل انتقال بیماری از فرد
یا افرادی که بیرون از محیط خانواده نشانه های انتقال نداشتند اما ناقل
ویروس بودند ،به این بال دچار شدم .بیماری که تا وقتی خدایی نکرده
به ان مبتال نشوید نمی تواند به طور کامل متوجه مصائب و سختی های
زجراور ان شوید .گلریز گفت :من از تمام مردم شریف کشورم به عنوان
برادری کوچک تر خواهش می کنم تا انجا که می توانند ،رعایت کنند،
رعایت کنند و رعایت کنند .بیاییم باور کنیم که نســبت به هم در این
شرایط مســئولیم .اگر اعتقادی هم به خدا و پیغمبر داریم بدانیم که
حق الناسی وجود دارد که اگر به ان باور داریم باید در همین روزها ان را
اثبات کنیم ،ماسک بزنیم ،فاصله گذاری را رعایت کنیم و بدانیم که این
بیماری شوخی ندارد .ای کاش باور کنیم که ماجرا شوخی نیست شرایطی
که متاسفانه در بسیاری از مردم کمی شوخی گرفته شده و متوجه این
نیستند که اگر بیماری ندارند ،دلیلی برای ناقل نبودن نیست.
کارکردجشنواره«مقاومت»نهادینهکردناینمفهوماجتماعیاست
رییس ســازمان ســینمایی گفت :بی شــک ،نهادینه کردن
مفهــوم اجتماعــی مقاومت یکی از کارکردهای جشــنواره
بین المللــی فیلم مقاومت اســت و با اقداماتــی که در این
جشنواره انجام می شــود ،مقاومت معنای گسترده تری پیدا
می کند.
به گزارش ســتاد اطالع رســانی شــانزدهمین جشــنواره
بین المللی فیلم مقاومت ،حســین انتظامــی ،گفت :تقریبا
تمام کشــورهای منطقه با موضوع مقاومــت به عنوان یک
مسئله اجتماعی مواجه اند ،کشــورهایی که درگیر جنگ با
استکبار و یا تکفیری ها هستند ،مفهوم مقاومت را به عنوان
یک اولویت روزمره در زندگی اجتماعی خود لمس می کنند
از این رو شــانزدهمین جشــنواره بین المللی فیلم مقاومت
باید مفهــوم مقاومت را اجتماعی تر از گذشــته تبیین کند
و بســتر ایجاد ارتباط صحیح میان مفهوم مقاومت و جامعه
بومی باشــد .وی جذب ســینماگران خارجی برای حضور
در جشــنواره فیلم مقاومت را ضروری برشمرد و گفت :در
این میان دغدغه مندی فیلمســازان و هنرمندان کشورمان
برای تولید اثار و تالش برای جذب انان در جشــنواره هایی
همچــون مقاومت یکی از ملزومات امروز کشــور در بخش
هنری به شمار می رود و جذب سینماگران خارجی نیز برای
حضور در این جشنواره ضرورت دارد.
انتظامی ،انقالب اســامی ایران را مــروج مفهوم مقاومت در
منطقه دانســت و تصریح کرد :در شرایط فعلی که ویروس
منحــوس کرونا به عنــوان یک بیماری فراگیــر و همه گیر
بسیاری از کشورها را با خود درگیر کرده است ،شانزدهمین
دوره جشــنواره بین المللی فیلم مقاومت با اختصاص بخش
ویژه به موضوع مدافعان ســامت توانست حرکتی بدیع در
حوزه فرهنگ سازی اغاز کند و دفاع از سالمت اجتماعی را
به عنوان یک جریان در سطح کشور مطرح کند.
رئیس سازمان ســینمایی ادامه داد :بی شک ،نهادینه کردن
مفهــوم اجتماعــی مقاومت یکی از کارکردهای جشــنواره
بین المللــی فیلم مقاومت اســت و با اقداماتــی که در این
جشنواره انجام می شــود ،مقاومت معنای گسترده تری پیدا
می کند .می تــوان و باید ارتباط منطقی میان بســیاری از
موضوعات اجتماعی در بخش های مختلف با مفهوم مقاومت
ایجــاد کرد .وی گفت :تواصی به حــق و تواصی به صبر راه
رهایی از شــرایط کنونــی و به ویژه مقابله بــا تحریم های
ظالمانه ای اســت که کشــور را در حوزه هــای مختلف با
چالش های بســیاری روبرو کرده ،این رویکرد را می توان به
مقاومت تعبیر کرد .که در ســایه تعامل ،همدلی و همراهی
همگان محقق می شود.
همزمــان با برگزاری مرحله دوم شــانزدهمین جشــنواره
بین المللی فیلم مقاومت ،اثار راه یافته به این جشــنواره به
صورت همزمان در دو پلتفرم «نما فیلم» namafilm.irو
«عماریار» ammaryar.irاکران می شود.
وزیر اموزش و پرورش به پویش کتابخوانی 2020پیوست
محسن حاجی میرزایی با پیوستن به پویش کتابخوانی ۲۰۲۰از عموم هم وطنان دعوت کرد که به این پویش بپیوندند .پویش
کتابخوانی 2020به مناســبت هفته کتاب و کتابخوانی به همت ســازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با شعار «هر شب
ســاعت 20 ،20دقیقه مطالعه» اغاز به کار کرد و تاکنون بیش از 500چهر ه برجســته علمی ،هنری ،ورزشی و رسانه ای و
عموم مردم به این پویش پیوسته اند.
محسن حاجی میرزایی وزیر اموزش و پرورش نیز شب گذشته با انتشار توییتی پیوستن خود به این کمپین را اعالم کرد و
نوشت «با امید و اشتیاق به فردایی بهتر و زندگی اگاهانه تر با افزایش سرانه مطالعه هم وطنان به ویژه معلمان و دانش اموزان،
من هم به پویش کتابخوانی 2020می پیوندم .گسترش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی را از خودمان اغاز کنیم».
وی در ادامه از عموم مردم دعوت کرد تا به این پویش بپیوندند .برای پیوستن به این پویش به صفحه رسمی فرهنگ سرای
رسانه در اینستاگرام به نشانی @ farhangsararesanehمراجعه کنید. صفحه 2
استاد «چنگیز جلیلوند»
گوینده پیشکسوت سینما ،تلویزیون و رادیو درگذشت
امین کردبچه
روزهای خاکستری کرونایی ،تاب نفس کشیدن را از ریه ها برده است .در میان غوغا و هیاهوی اخبار بد این
روزها ،تلنگر دوم اذر ماه نیشی عمیق تر به جان و روح اهالی هنر نواخت و دست حکیم پروردگار ،قلم تقدیر را
حمیدمنوچهری:
دستگاه هاازنگاهداشتن
اینهمهعظمتوزیبایی
بهعذابامدند
حمید منوچهری ،پیشکســوت رادیو و دوبالژ در
گفتگو با هنرمند با اذعان به این امر که چنگیز از
بهترین های این کار بوده است و چیز خاصی در
مورد او نمی توان گفت ،گفت :وی از سال 1334
کار را شروع کرد و از ب بسم اهلل اوج این هنر رسید
و از سال 1377تا حدود 20روز پیش که متاسفانه
این اتفاق افتاد ،همواره به فکر کار بودند.
وی در ادامه ،با اشاره به این که ایشان در بیمارستان
گاندی بودند و مرخص شــدند و به منزل امدند و بعد همان روز به بیمارستان خانم
االنبیا برگشتند و در روزهای اخیر با دستگاه تنفس می کردند ،افزود :دستگاه ها از نگاه
داشتن این همه عظمت و زیبایی به عذاب امدند.
منوچهــری در ادامه ،با اذعان به ایــن امر که بزرگان زیادی در دوبالژ داریم و در این
میان منوچهر اسماعیلی تافته جدا بافته ای است و بعد از او چنگیز جلیلوند بوده است،
ادامه داد :عالقه مندی به کار از رکن های اساسی کار ماست،عاشق کار بودن و وقتی
که این عشق به وجود امد با ان زندگی کنید و با ان جلو بروید ،این تنها رمز موفقیت
در این کار است.
این پیشکسوت عرصۀ گویندگی ،با اشــاره به این امر که در این میان اندکی عشق
بیشتری دارند و اندکی کمتر ،اظهار داشت :همۀ بچه های گذشته خوب هستند ولی
در این میان فراز و فرود داریم و همۀ بچه ها در ان زمان با عشــق این کار را شــروع
کردند نه به خاطر معروفیت و نه به خاطر درهم و دینا بلکه تنها به خاطر عشق این
کار را شروع کردند.
وی با اشــاره به این امر که مدت زیادی از عمر خویش را در رادیو گذرانده اســت و
عزیزانی چون چنگیز جلیلوند بیشتر از او در دوبله سر کرده اند و تجربۀ بیشتری داشته
اند ،تصریح کرد :تمام نصیحت و وضیت من به جوانان این است که اگر می خواهید
وارد این کار بشــوید عاشق باشید و اگر عاشق این کار بودید ،می توانید به جایی که
دوست دارید برسید.
منوچهری ادامه داد :در مورد کسانی سخن گفتیم که محبوبیت های ان چنانی داشته
اند و حرف زدن به جای بهروز وثوقی ،فردین و مارلون براندو و تمامی جوان اول های
سینمای جهان و به خصوص امریکا با صدای بزرگانی چون جلیلوند شناخته شده اند
این پیشکسوت دوبالژ با اشاره به این امر که همیشه از این عزیز با ویژگی عشقی که به
کار داشت یاد می کند ،اظهار داشت :تصور می کنم که در اخرین روزهای زندگی نیز او
در میان جوانان به انتقال دانش مشغول بوده است و به همین خاطر باید گفت :چنگیز
همیشه زنده است؛ صدای او هست و همه از صدا ،نوع گفتار و کالم او لذت می برند.
کریمبیانی:
«چنگیزجلیلوند»
سمبل ،اسطوره و بزرگ
کریــم بیانی ،مدیر و گویندۀ دوبــاژ در گفتگو با
خبرنگار رادیو و تلویزیون روزنامۀ هنرمند ،ضمن ابراز
تاسف از این ضایعه ،چنگیز جلیلوند را «سمبل»،
«اسطور» و بزرگ هنر دوبالژ در ایران زمین یاد کرده
و با تسلیت به جامعۀ هنری ایران و عالقه مندان وی،
گفت :فقط می توانم بگویم که او تا اخرین لحظات
زندگی خویش عاشقانه به کارش ادامه داد و در این
مسیر ،کوچک ترین تزلزل و بی میلی ،او را از مسیر
هنر منحرف نکرد .وی در ادامه ،با اشاره به عالقۀ این هنرمند بزرگ به کارش ،افزود :هر
زمانی که ایشان پشت میکروفون می نشستند ،با تمام وجود به کار می پرداختند و تمام
عشق خود را در دوبالژ به کار می گرفتند و هنوز اشتیاق داشتند و نسبت به گویندگی
حریص بودند .بیانی با اذعان به این امر که «چنگیز جلیلوند» با افتخار زندگی کرد و با
افتخار کار کرد ،ادامه داد :او همیشه قدر هنر و کار خویش را می دانست و این عزیزان
مثل او و منوچهر اسماعیلی ،همیشه قدر هنر و کار خویش را می دانستند و این موضوع
بسیار مهم است ،چرا که اینان برای کاری که می کردند نهایت ارزش را قائل بودند و هنر
و کار خویش را مفت نفروختند .وی در پایان اظهار امیدواری کرد :امید ان داریم که سایۀ
این عزیزان بر روی سر دوبلۀ ایران بماند.
پای اخرین برگ از کتاب افتخارات «چنگیز جلیلوند» چرخاند و «پایان» روزگار خوش اوای ماندگار او را فریاد
زد و نقش غم بر لوح دل اهالی هنر زد« .روزنامۀ هنرمند» در کمال تاسف و تاثر و بر پای ادب و احترام این
ضایعه را به «ایران عزیز» تسلیت عرض نموده و ضمن ارزوی علو درجات برای ان عزیز سفرر کرده ،بقای عمر
بازماندگان را از خداوند متعال مسئلت می نماید .چنگیز جلیلوند متولد ابان 1319بود و فعالیت هنری اش
را در سال ۱۳۳۶و با تئاتر به همراه ابوالحسن تهامی اغاز کرد .وی پس از انقالب ۱۳۵۷ایران مدت بیست
سال در امریکا به سر برد .اما به کشور بازگشت و کار دوبله را از سال ۱۳۷۷سر گرفت .وی در چند مجموعه
تلویزیونی و فیلم سینمایی نیز بازی کرده است .صدای او قابلیت گویندگی به جای شخصیت های نقش اول
با صالبت و تاثیرگذار سینمایی را فراهم کرده است .جلیلوند در گویندگی هایش قابلیت تیپ سازی را دارد و
می تواند صداهای مختلفی به وجود اورد .وی در میان دوبلورها به مرد حنجره طالیی معروف شد .وی در سال
۱۳۵۷به عنوان یک دوبلور نمونه جهانی نام برده شد .او به جای بازیگران مشهور خارجی و داخلی بسیاری
گویندگی کرده است .وی با تیپ سازی خالقانه خود گوینده اصلی نقش های مارلون براندو بود .مشهورترین
گویندگی هایش در فیلم های سینمایی خارجی به جای مارلون براندو ،پل نیومن ،برت لنکستر ،ماکسیمیلیان
شل ،ریچارد برتون ،پیتر اوتول ،یول براینر ،کلینت ایستوود ،دین مارتین و در فیلم های سینمایی ایرانی به جای
محمدعلی فردین ،بهروز وثوقی ،ناصر ملک مطیعی ،ایرج قادری ،سعید راد بوده است .وی در اثار سینمایی
چون ترمینال غرب (فیلم) ( ،)۱۳۹۵قالده های طال ( ،)۱۳۹۰این سیب هم برای تو ( ،)۱۳۹۳قصه عشق پدرم
( ،)۱۳۹۱فیتیله و ماه پیشــونی ( ،)۱۳۹۰بندرگاه عشق ( ،)۱۳۴۶دختر همسایه ()۱۳۴۰ف ارشین ماالالن
( ،)۱۳۳۹اقای شانس ( )۱۳۳۸ایفای نقش کرده بود .مجموعه های عبور از پاییز ،یلدا و نوشدارو نیز از جمله
اثار تلویزیونی است که مرحوم چنگیز جلیلوند در انها نقش افرینی کرده بود .در ادامه به بهانه درگذشت استاد
چنگیر جلیلوند گفتگوهایی کوتاهی با اهالی هنر داشته ایم که در ادامه می خوانید:
شهروز ُملک ارایی:
مرگ روزی به سراغ ما نیز خواهد امد
شــهروز ملک ارایی ،از گویندگان پیشکسوت دوبالژ با اشاره به
این که چندی پیش از بیماری ایشان اطالع داشته اند و با او در
ارتباط بوده اند ،گفت :من از روزهای ابتدایی اعالم بیماری کرونا
در قرنطینه بوده ام و ســعی کرده ام با همین شرایط در تامین
سالمت خود ،خانواده و جامعه کوشش کنم.
وی در ادامه ،ضمن ابراز تاســف از اوضــاع موجود بیماری در
جامعــه ،با تاکید بر این که باید در این روزها احتیاط بســیاری
کرد ،افزود :استاد جلیلوند ،بیش از یک ماه درگیر بیماری بود و
در ایــن مدت تلفن خود را نیز جواب نمی داد ،اما ما از طریق خانوادۀ جویای احوال او بوده ایم.
این هنرمند پیشکسوت عرصۀ دوبالژ با اشاره به این موضوع که گلچین روزگار همه را به نوبت از
این دنیای فانی به جهان باقی می برد ،ادامه داد :باالخره باید بپذیریم که مرگ نسخه ای همگانی
است و روزی به سراغ ما نیز خواهد امد.
اکبرمنّانی:
کرونا ِ
بزرگ ما را گرفت
اکبــر م ّنانی که یکی از بزرگان دیگر عرصه دوبله اســت و او را
بیشــتر به صدای «هرکول پوارو»« ،زبل خان» ،تکیه کالم من
می دونم «ماجراهای گالیور» ،راوی کارتون «گوفی» و خیلی از
اثار ارزشــمند دیگر ســینما و تلویزیون که با صدای ماندگار او
دوبله شده ،می شناسیم و به یاد می اوریم.
این دوبلور پیشکســوت مدتی است بیشــتر در خانه استراحت
قول خودش کرونا ندارد اما بدلیل شرایط جسمی اش
می کند ،به ِ
کمتر می تواند در اســتودیویی برای دوبله حاضر شود .او درباره
چنگیز جلیلوند گفت :یکی از شــاخص های اصلی هنر دوبله ما از دنیا رفت .چنگیز جلیلوند جزو
10صدای استثنایی دوبله ما بود که اثارش شاهکارهای دنیای تصویر است.
هر نقشــی گفته جاودان شــده و این زیبایی صدا و هنرمندی او را نشان می دهد .در عین حال
انســان خوش اخالق و بزرگمردی در این عرصه بود که ســال ها باید منتظر بمانیم تا هنرمندی
همچون او پرورش پیدا کند.
م ّنانی با اشــاره به صدایِ جلیلوند در کاری با بازی برت لنکســتر ،گفت :یادم می اید کاری را
ایشان دوبله می کردند که برت لنکستر بازیگرش بود .انقدر این کار باورپذیر درامد که من فکر
می کردم« ،جلیلوند» این خو ِد برت لنکســتر است .به صدای «مارلون براندو» هم معروف است
که نمی دانیم چطور با این ضایعه بزرگ و دردناک ،خودمان را ارام کنیم.
ً
ِ
وضعیت نامطلوب فضای دوبله کشور ،تاکید کرد :تقریبا مدت
این دوبلور پیشکســوت با اشاره به
یک ســال می شود شاید دو سه بار توانسته ام به تلویزیون بروم ان هم به خاطر کار «شکرستان»
و چند ســریال دیگر؛ دوبله خیلی دوبله نیست و االن کارهایی که از تلویزیون پخش می شوند را
ببینید متوجه یک صدای واحد می شوید .چون هر فیلمی را دو سه نفر گوینده ،دوبله می کنند و
این دلچسبی سابق را از بین می برد .متاسفانه دوبله را مثل روزنامه می خوانند و این کار درستی
نیست.
امثال چنگیز جلیلوند می توانند مسیر راهی بشوند که نسل جدید و
او در پایان خاطرنشان کرد:
ِ
دســت اندرکاران امر از او الگو بگیرند .صدایی که تکرار نمی شود و برای هر ُرل یک تیپ جداگانه
و شــکل و شمایلی داشــت و این تفاوت را در همه کارهایش می بینید .االن کسانی که به دوبله
می ایند غالباً مشکالت بیانی دارند و صداهایش یک شکل واحدی دارد .این مشکل االن در دوبله
وجود دارد و باید به ان رسیدگی کرد مگرنه از دست می رود.
سعیدراد:
یاران موثرش را از دست داد
سینما یکی از ِ
ِ
درگذشت چنگیز جلیلوند در بیمارستان
امروز خبر ناراحت کننده
بغض بســیاری از هنرمنــدان خصوصاً دوبلورها را
خاتم االنبیاءِ ،
شکست .به ســراغ یکی از کسانی رفتیم که چنگیز جلیلوند در
چند اثــر به جای او صحبت کرده بود؛ ســعید راد بازیگری که
خودش جزو هنرمندان فراموش نشدنی سینما و تلویزیون است.
او که نمی توانست ناراحتی و بغضش را پنهان کند گفت :خبر را
شــنیدم و اص ً
ال حالم خوب نیست .چنگیز جلیلوند یکی از یاران
موثر و بزرگ در سینمای ایران بود و بسیار برای تعالی اش تالش
کرد .به همین ســادگی رفت و ما را تنها گذاشت .فقط می توانم بگویم هیچ وقت او ،صدا و منش
چ ایرانی نمی رود.
و رفتارش از یاد هی
3
دوشنبـــــــــه 3اذر ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1337
www.honarmandonline.ir
سینماولتوییزون
TV&CINEMA
یادداشت
حمیدرضا کاظمی پور:
چنگیز جلیلوند هم رفت،
مثل استاد شجریان...
میگــن درد رو از یــه جایی به
بعد دیگه حــس نمیکنی ،انگار
بدنت سِ ر می شه ،وقتی از استانه
تحمل گذشت ،فقط نگاه میکنی،
می بینی تا اروم اروم خاموش شی
...
این روزها همه سِ ر شدیم ،فقط
نگاه می کنیم ...
اصال انگار منتظریم ،کِی خبر بد بعدی از راه می رسه ...
خبرهای تلخ انقدر بدنمون و سِ ر کرده ،که راحت عبور می کنیم ،دیگه
حتی ًسر هم تکون نمی دیم ،افسوس خوردن هم از یادمون رفته ...
نمی دونم چی شد و چه به روزمون اومد که بی اینجا رسیدیم ...
فک نمی کردیم یه روزی یه ویــروس ناخوانده اونقدری بی ًرگ مون
کنه که حتی عزیزترین خاطره سازان مون رو هم بی بدرقه راهی سفر
کنیم ...
نمی دونم چه وقت قراره از این روزهایِ پست بیرون بیایم؟
نمی دونم اونوقت روح مونم از این تاریکی در میاد یا نه ...
چی قرار جواب بدیم به خودمون وقتی این همه عزیز رو از دست دادیم
و چاره ای جز نگاه کردن نداشتیم .
چنگیز جلیلوند هم رفت ،مثل استاد شجریان ،مثل محمدعلی کشاورز،
مثلخسروسینایی،مثلسیروسگرجستانی،مثلکریماکبریمبارکه،
مثل سیامک شایقی ،مثل ماهچهر خلیلی ...
مثل خیلی از عزیزهای دیگه که این روزها بی بدرقه سفر رفتند .
من ای صبا ره رفتن به کوی دوست ندانم .........
تو می روی به سالمت ،سالم با برسان..........
سحر اطلسی فر:
هر که از این خانواده رفت
بخشی از وجود ما را با خود برد
سحر اطلسی فر ،گویندۀ دوبالژ
نیز ضمن ابراز تاسف ا این ضایعۀ
جانکاه ،با اذعان به این امر که این
واقعه را هنوز باور ندارد ،گفت :می
توانم بگویم که هر گاه عضوی از
این خانوادۀ بزرگ کم می شود،
گویی بخشی از وجود ما را از جا
می کنــد و با خود می برد .وی
در ادامه ،با اذعان به این امر که
داغ هایی این چنین غیر قابل تحمل است ،افزود :من خاطرۀ بسیار
جالبی از ایشان دارم و ایشان عاشق شیرینی خامه ای بودند و هر گاه
که کسی شیرینی خامه ای می اورد ،ایشان می گفتند «اخ جون ،اخ
جون شیرینی خامه ای» و من همیشه می گفتم« :استاد ،یه دونه!»
شراره حضرتی:
در این چند سال وزنه های دوبله
ایران را از دست داده ایم
شراره حضرتی ،گوینده و مدیر با
سابقۀ دوبالژ نیز ضمن ابراز تاسف
از این ضایعه ،از دست رفتن این
اســتاد عزیز را به خانوادۀ ایشان،
خانوادۀ دوبالژ و در نهایت به مردم
شریف و عالقه مندان هنر دوبله
در ایران تسلیت گفته و گفت :باور
کردن این غم برای من و همکارانم
بســیار سخت است ،چرا که چنگیز جلیلوند همواره پر از شور زندگی
بودند ،پرانرژی بودند و برای همۀ ما امید بودند و همه امید داشتیم که
با توجه به شرایط روحی که دارند و همیشه مصمم و پر انرژی هستند،
این بیمار را شکست بدهند و سالمت از بیمارستان مرخص شوند ،واقعاً
همه امیدوار بودیم.
وی در ادامه ،با اشــاره به این که این استاد پیشکسوت ،مدت دو هفته
در بیمارستان بودند و بعد از ان مرخص شدند ،افزود :ما فکر می کردیم
که این دفعه نیز می توانند این بیماری را شکست دهند و سالمت به
کار بازگردند و ما منتظر شــنیدن خبر خوش بودیم ،حال ان که باور
کردن این خبر برای من بسیار سخت بوده است و من از خداوند متعال،
درخواست صبر دارم.
حضرتی ضمن ابراز تاسف از این امر که در این چندین ساله ،وزنه های
مهمی را در دوبالژ از دست داده ایم ،ادامه داد :اقایان عرفانی ،زند و استاد
جلیلوند از جملۀ بزرگانی بودند که جایگزن نخواهند شد و تنها خاطرۀ
انان ابرای ما می ماند و خداوند متعال را شــاکرم که از نسلی بودم که
حضور این اساتید را درک کردم و از انان بسیار اموختم.
این مدیر با ســابقۀ دوبالژ با اذعان به این امر که از اخرین کار با استاد
چنگیز جلیلوند تنها نزدیک به سه هفته می گذرد ،اظهار داشت :در فیلم
«جنگ با بابابزرگ» یک صبح تا شب با هم کار کردیم و ایشان به جای
رابرت دنیرو گویندگی کرد و بسیار خوشایند بود.
حضرتی بر همین اساس تصریح کرد :خوشحالم که توانستم در روزهای
اخر عمر ایشان را ببینم و از خدا برای ایشان ارامش می خواهم و یقین
دارم کسی که دل مردم را شاد می کند ،در بهشت جا دارد و کسی که
از خود نیکی به جای می گذارد ،به جای بهتری از این دنیا خواهد رفت. صفحه 3
امیر جوشقانی:
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
گناه نو
زهر پائیز در کام عاشقان هنر دوبله سرازیر شد
وقتی این طرف خیابان دعواست
ان طرف خیابان را نگاه کن
شماره • 1337دوشنبه 3اذرماه • 1399سال سیزدهم • 4صفـــــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
دانیال جراهی
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
11:51
اذان ظهر
16:56
غروب افتاب
17:13
اذان مغرب
اذان صبح فردا
طلوع افتاب فردا
05:20
06:53
گنج سخن
امام حسین علیه السالم :
هر کس فکرش به جایى نرسد و راه تدبیر بر او بسته شود،
کلیدشمداراست.
بحاراالنوار ،ج ،75ص128
پندبزرگان
مایه خوشبختی انسانیت است
که هر انسانی فقط انی هست که هست.
فرناندوپسوا
حافظانه
هر چند پیر و خسته دل و ناتوان شدم
هر گه که یاد روی تو کردم جوان شدم
شکر خدا که هر چه طلب کردم از خدا
بر منتهای همت خود کامران شدم
امیر جوشقانی ،گوینده ومجری رادیو و تلویزیون ،در گفتگو با خبرنگار سینما و تلویزیون روزنامۀ هنرمند،
ضمن ابراز تاسف از ضایعۀ درگذشت استاد چنگیز جلیلوند ،با اشاره به این امر که پاییز علیرغم شاعرانه
بودن ،به ویژه در اواخر خود و ماه اذر همواره رنگ غم و غصه داشته است و امسال هم زهر پائیزی به کام
همۀ دوستداران هنر و به ویژه هنر دوبله ریخت ،گفت :پرواز صدای جاودانه استاد جلیلوند و خاموشی
صدای ایشان جبران ناپذیر خواهد بود.
وی در ادامه ،با اشاره به این امر که از دوران کودکی ،با فیلم هایی که در دسترس داشته است ،عاشق دوبله
بوده است و مانند دوستان خود ستاره هایی را از سینما در ذهن داشته است ،افزود :همۀ دوستان من در
زمان نوجوانی و همۀ عزیزانی که ما با ان ها رابطۀ دوستانه داشته ایم و حتی خانوادۀ من ،این موضوع را
گواهی می دهند که من عالوه بر دانستن اسم بازیگرانی که در سینما به نقش افرینی می پرداختند ،نام
بزرگانی که با میکروفون و با صدای ماندگار خویش نقش ها را خاطره ساز تر کرده اند.
جوشقانی ادامه داد :در ان زمان ،ذهن من به گونه ای شده بود که هر بازیگر را با نام دوبلور حفظ می
کردم و ذهن من ان قدر تمرین کرده بود که اسم دوبلور را به محض شنیدن صدا به زبان می اوردم و
اگر فیلمی را با بازی مارلون براندو بهروز وثوقی ،برت لنکستر و پل نیومن می دیدیم ،صدای جلیلوند را در
ذهن داشته ایم و اگر کسی دیگر به جای این اشخاص گویندگی می کرد ،نمک صدای جلیلوند را نداشت
و باب طبع و میل من نبود ،چرا که این نقش ها را با این صدا به خاطر سپرده بودیم.
این گویندۀ با سابقه با اشاره به این امر که پس از برگشتن اقای جلیلوند از سفر ،ایشان را دیده است،
اظهار داشت :زمانی که استاد جلیلوند اسم من را صدا می کرد حس می کردم در میان ابرها راه می روم
و زمانی که با هم صحبت می کردیم ،جذب جادوی صدای اقای جلیلوند بودم.
وی بر همین اساس ،با اشاره به این که بسیاری از پیشکسوتان دوبله و همکارانی که بیشتر با او کار کرده
اند ،شاید بهتر بتوانند در این مورد صحبت کنند ،تصریح کرد :برای رسیدن به این مرحله عمرها باید
بگذرد ،هزاران فیلم سینمایی ،هزاران رنج طاقت فرسا ،روزها و شب های متمادی به صداگذاری مشغول
بودن ارزش بسیار باالیی برای عالقه مندان به این هنر دارد.
جوشقانی با اشاره به این که جوانانی که تجربۀ کمتری داشتند ،با شوق بیشتری چنگیز جلیلوند را حس
کرده اند ،تاکید کرد :ما بسیار بیشتر از پیشکسوتان ،مشتاق اموختن از بزرگانی چون جلیلوند بودیم؛ به
خاطر این که در اغاز راه بودیم و نمی توانستیم مشکالت موجود را ان گونه که باید مدیریت کنیم و حضور
عزیزانی چون جلیلوند و بازگشت او به کشور فرصتی دوباره برای من و امثال من رقم زد.
وی در پایان گفت :همواره پیش خودم می گفتم که ای کاش هر بار که ایشان نام مرا صدا می زدند،
فرصتی برای ضبط صدای ایشان وجود داشت.
درخواست «خانه سینما» از تهیه کنندگان:
همه پروژه ها را تعطیل کنید
خانه سینما در بیانیه ای از تهیه کنندگان خواست تولید همه اثار صنعت تصویر را متوقف
کنند .خانه سینما طی اطالعیه ای از همه سینماگران درخواست کرد تا تولیدات خود را
متوقف کنند .در متن این اطالعیه امده است« :در روزگار نفس گیر و بحرانی کرونا ،همه ما
می بایست به سهم خویش در جلوگیری از شیوع این بیماری بکوشیم .سینماگران همیشه
با درک مسئولیت اجتماعی خویش در موقعیت های گوناگون در میدان همراهی و همدلی
حضوری موثر و مفید داشته اند .امروزه اما از سویی دیگر ،نگرانی جدی همه دلسوزان و
فعاالن به تولیدات صنعت تصویر کشور جلب شده است .ما می دانیم عرصه تولید ،عرصه
کوشش و خالقیت است و ثابت کرده ایم در هیچ یک از بحران ها زنجیره تولید و عرضه به
مخاطبان را قطع نکرده ایم ،هم اکنون اما از همه همکاران به ویژه تهیه کنندگان صبور
صنعت تصویر ایران می خواهیم از امروز اول اذرماه و در همراهی با اطالعیه جدید ستاد
ملی کرونا تولیدات خود را متوقف کنند تا ضمن عمل به مسئولیت اجتماعی خویش،
سالمتی همکاران عزیزمان به مخاطره نیافتد .بدیهی است با توجه به ماده «فورس ماژور»
در قراردادهای فی مابین رعایت حقوق طرفین الزامی است .از حضرت حق خواهان سالمتی
همگانهستیم».
برگزاری انالین فرصتی مغتنم برای اشاعه فرهنگ مقاومت است
کارگردان فیلم سینما «سیب و سلما» با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره بین المللی فیلم
مقاومتدرشرایطکرونا،گفت:برگزاریانالینجشنوارهدامنهاینرویدادسینماییرابهداخل
خانه ها گسترش می دهد و از این راه مخاطبان فرهنگ ،ادبیات و فیلم مقاومت را گسترش
خواهد داد .حبیب اهلل بهمنی با بیان اینکه ایستادگی در برابر هر گونه ظلمی مقاومت است،
اظهار داشت :مقاومت در جغرافیا و تاریخ خاصی محدود نمی شود و همواره وجود داشته و
خواهد داشت .وی افزود :به تبع مفهوم مقاومت ،سینمای مقاومت نیز محدوده تاریخی و
جغرافیایی ندارد .این نوع سینما ،یک سینمای موضوعی است که پیش از ساختار و اصول
فنی ،بر محتوا و درون مایه تاکید دارد .بهمنی با اشاره به کارکردهای جشنواره بین المللی فیلم
مقاومت ،اظهار داشت :این جشنواره هم گزارشی از فعالیت هنرمندان و مسئوالن سینمایی
در حوزه مقاومت ارائه می دهد و هم فضای انگیزشی رقابتی برای خلق اثار ماندگار در حوزه
مقاومت ،بین سینماگران ایجاد می کند .وی تاکید کرد :برگزاری جشنواره بین المللی فیلم
مقاومت فرصت مغتنمی برای مدیران سینمایی است تا استعدادهای این حوزه را بشناسند
و حمایت کنند .کارگردان فیلم سینما «خوش رنج» اضافه کرد :اثار خوبی به این بخش
رسیده که هم از نظر فنی و هم محتوایی نسبت به گذشته رشد چشمگیری داشته اند و نشان
از وجود استعدادهای سینمایی در بین بسیجیان است گرچه هنوز ایراداتی به عمق نگرش
و محتوا و درون مایه اثار وارد اســت .بهمنی تصریح کرد :ضروری است سینماگران غنای
مطالعاتی و پشتوانه فکری و انقالبی خود را تقویت کنند و بتوانند با تکیه بر انها ،فیلم هایی
را برای همه مخاطبان جهان اسالم و حتی کشورهای دیگر تولید کنند .این مدرس دانشگاه
خاطرنشان کرد :سینمای مقاومت باید با راه اندازی نهضت سینمای مقاومت با جریان سازی
هالیوود و اثرگذاری ان در مردم جهان رقابت کند.
سالی که گذشت اعتراضات گسترده و به همان اندازه بی
هدف را تجربه کردیم .اعتراضاتی که راهی برای جامعه این
طرف خیابان باز نکرد که هیچ ،بلکه راه را برای ان طرف
خیابانی ها هموار کرد .این اعتراضات گاهی برای خون بود
گاهی برای پول ،گاهی برای جان ،گاهی برای نان ،گاهی
به عشق وطن برخی توی کفن .کسی در خیابان فریاد
دموکراسی نزد کسی از یک جریان نئولیبرالی یا حتی
یک جنبش فرهنگی دم نزد ،هیچ کس نگفت این قطار به
کجا می رود ولی همه یا سوار بودند یا در موتور خانه ذغال
سنگ به این اتشی که معلوم نبود برای پختن چه چیزی
درست شده است دامن می زدند .فقط میخواهند بزنند و
بروند ،هیچ کس نیامد بگوید تا اینجای راه که امدیم حاال
بیایید با داشته هایمان کاری کنیم .ان طرف خیابان هیچ
کس نفهمید ان طرف برای چه بر سر خود می کوبد .هیچ
کس خودرویش را به خاطر چراغ سوخته نمی فروشد.
انان که تصور می کنند ان طرف خیابانی ها به فکر این
طرفخیابانی هاهستندسختدراشتباهند.شایدبتوانیم
پیاده رو را با خاک یکســان کنیم ،ولی هیچ کس به ما
قول نداده است که حتی اینجا دیگر پیاده رو می شود یا
نه ،چه برسد به ســنگفرش! در این پیاده رو به هم راه
بدهیم؛ جیب هم را نزنیم؛ گران نفروشیم که در اخر گران
بخوریم؛ ازهم سبقت بگیریم و زرنگ نباشیم؛ اگر یک نفر
زمین بخورد صد نفر پا می شود ،تنه نزنیم؛ لبخند بزنیم.
نگذاریم ان طرف خیابانی ها فکر کنند دعوای محله شان
را می توانند در محل ما برپا کنند .ان طرف خیابان شاید
نور باشد ،ولی چشم مارا می زند؛ نور خودمان باشیم.
پشت صحنه
دو روزیست که شهر تقریبا به حالت نیمه تعطیل درامده ،البته که برخی از کسبه به هر دلیل موجه و غیرموجهی نیمه
باز هستند و با کرکره های نیمه باز مشغول فعالیتند ولی چند کالم که با مردم هم کالم می شوی نگرانی از اینده و
بالتکلیف بودن زندگیشان جان به لبشان کرده؛ واقعا نه در ایران در هیچ جای جهان نمی توان تصویر دقیقی را از اینده
تصور کرد .دقیقا شرایط زندگی بشر طوری شده که در هیچ دوره تاریخی تجربه نسبتا مشابه هم نداشته است ،برخی
معتقدند در دورهای اخر الزمانی هستیم .تا چند وقت پیش کل کشور معطل بود ببینه ۱۳ابان چه کسی رای می اورد
در حال حاضر هم همه منتظریم ببینیم باالخره پیروز دعوای ترامپ و بایدن کیست و چه کسی در ۲۰ژانویه ۲۰۲۱
قدرت را در دست می گیرد .به عنوان روزنامه نگار جز بعید می دانم ترامپ به این راحتی ها صندلیش را به جو بایدن
تحویل دهد .ایکاش می شد با یه تور گردشگردی تا اواسط سال ۲۰۲۳می رفتیم یه سیاره دیگه و بعد از تغییرات بر
می گشتیم من به نوبه خودم کشش اینهمه اتفاق و استرس را ندارم.
نصراهلل مدقالچی:
فقط می گویم مارلون براندوی ایران
نصراهلل مدقالچی از دوبلورهای صاحب نام که به ســراغش
رفتیم و او هم نمی توانست صحبت کند.
نام چنگیز جلیلوند بغضش تبدیل به گریه شد
با شنیدن ِ
و از ما خواســت زمانی دیگر تماس بگیریم؛ می گفت زبانم
قاصر اســت درباره این بزرگمرد دوبله صحبت کنم .پاییز
چه فصلی است که مارلون براندوی ایران را از ما گرفت.
فقیههسلطانی:
هر روز بار غصه هایمان سنگین تر می شود
فقیهه ســلطانی که سه ســال پیش در نمایش «پدر» با چنگیز
جلیلوند همبازی بوده است ،در حالیکه از درگذشت این هنرمند
بســیار متاسف بود ،گفت :این خبر مثل یک پتک بر سرم کوبید.
ایــن بازیگر ادامــه داد :هر روز با ترس و کابوس اینســتاگرام را
بــاز می کنم؛ چرا که در این مدت هنرمندان و اســتادان بســیار
ارزشمندمان را از دست داده ایم و هر روز بار غصه هایمان سنگین تر
می شــود .او ،جلیلوند را انسانی بزرگ و هنرمندی دوست داشتنی
توصیف کرد و افــزود :افتخار می کنم در کنار ایشــان بودم ولی
چه حیف که نمی دانســتیم بزودی ایشــان را از دســت می دهیم ،واقعا خیلی زود دیر می شود.
ســلطانی اضافه کرد :ایشــان نه تنها در عرصه دوبالژ ،هنرمندی بــزرگ بودند بلکه در تئاتر هم
حضوری گرم و شــیرین داشتند و منش انسانی و رفتارشان هم که مثال زدنی بود .او در ادامه از
درگذشت چهره های هنری دیگری مانند اکبر عالمی ابراز تاسف کرد و افزود :هر روز استادان مان
را از دســت می دهیم و با خود مرور می کنیم چقدر فرصت ها زود از دســت می رود .ای کاش در
ســه سال گذشــته باز هم از حضور هنرمندی مانند اقای جلیلوند در تئاتر بهره مند شده بودیم و
فرصت اموختن از ایشــان را به دست می اوردیم .فقیهه سلطانی در پایان صحبتش ارزو کرد که
روح چنگیز جلیلوند شــاد و در ارامش باشــد و گفت :متاسفانه جهان درگیر این ویروس نابودگر
اســت ،ولی امیدوارم خداوند دیگر اســتادان مان را حفظ کند .باید حضورشان را غنیمت بدانیم و
بیش از پیش برایشان فضای کار مهیا کنیم و از انان یاد بگیریم .چنگیز جلیلوند ،دوبلور با سابقه
که تجربه بازی در سینما و تئاتر را هم داشت ،امروز دوم اذر ماه بر اثر ابتال به کرونا درگذشت.
اخبار دیدنی
بازدید ویزر فرهنگ و ارشاد اسالمی از یازدهمین دوساالنه سرامیک
سید عباس صالحی ویزر فرهنگ و ارشاد اسالمی ،سید مجتیب حسینی معاون هنری ویزر
فرهنگ و ارشاد اسالمی ،هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی ،عبادرضا اسالمی یریس
فرهگنسرای نیاوران و هیبرد همت ازاد دیبر یازدهمین دوره دوساالنه سرامیک جمعه 30
ابان ماه از این نمایشگاه بازدید کردند .عکاس :سپنات حسینی
غبرالگریمحله محوربههمتبنیاداحسانساتداجراییفرمانحضرتامام(ره)وباهمراهیگروه
هایجهادیحوزهسالمتانجامشد.طرحمدییرتو کنترلایپدمیکووید۱۹-بهشیوهمحلهو
خانوادهمحورومبنتیبرشعار«هرخانه؛یکپایگاهسالمت»عملیاتیمیشودکهدانشگاهعلومپزشکی
ایرانهمبهعنوانیکیازمجیراناینبرنامههمکاریوحضورفعالدارد،اینطرحباهمکاریوزارت
بهداشتوسایردستگاههایاجراییدرتهرانوسایراساتنهایکشوراجرامیشود.محمدمهدیدورانی
تردد ممنوع
ا
ا
طرح محدودیت های کرونایی با اغاز اذرماه در اساتن تهر ن همزمان با سر سر کشور شروع شد
و تردد خودروها از ساعت ۲۱الی ۴صبح ممنوع می باشد .با توجه به رنگ بندی های صورت
گرفته شهرها به سه رنگ قرمز ،نارنجی و زرد قتسیم بندی شده اند و بر همین اساس ورود افراد
به شهرهای قرمز و نارنجی با اعمال جیرمه همراه خواهد بود .عکس :محمود رحیمی صفحه 4