روزنامه هنرمند شماره 1335
روزنامه هنرمند شماره 1335
روزنامه هنرمند شماره 1335
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
سه شنبه 27ابان ماه 1399سال سیزدهم شماره 4 1335صفـــحه 2500تومـان ISSN 2008-0816
www.jaaar.com
درباره کمپین های ازادی زندانی های محکوم به اعدام
وتامینهزینه هایمحکومینجرایممالیو...
چاوشیستها
مشغولکارند!...
میلیاردرهای ناشناس یا عاشقان بی پول؟
هن
ر
م
ن
در ب دان
بالت رزخ
ک
ل
ی
ف
ی
!
شبکه هایاجتماعی
ابزارسرگرمییابنگاه هایتجاری؟
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
امکانبازدیدمجازی
از دوساالنه سرامیک مهیا شد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
تصو یربرداری بچه مهندس 4رسما اغاز شد
نقدی بر فیلم «جهش یافته های جدید»
احتمال پخش در نوروز 1400
فیلمی که می توان ان
را در لیست بدشانس تر ین
ا ثار سینمایی قرار داد!
سینما3.
سینما3.
CINEMA
استرالیا،ایتالیاوشیکاگومقصداینروزهایسینمایایران
CINEMA
از «شاهین» تا «مسخ در مسلخ»
و «قدم یازدهم»
سینماوتلویزیون3.
«مد مکس» هیجان انگیزتر ین
فیلم تار یخ سینما انتخاب شد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4 .
CINEMA&TV
چه شد که حاتمی کیا
به تلو یز یون برگشت؟
امیردژاکاممدرسوکارگردانتئاتر:
چرا باید در تئاتر با شرایط
یک و بام و دو هوا روبرو باشیم؟
سینماوتلویزیون3.
CINEMA&TV
سینماوتلویز یون3.
وقتی سلبریتی ها
به کار تلو یز یون نمی ایند!
CINEMA&TV
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2. صفحه 1
2
درباره کمپین های ازادی زندانیهای محکوم به اعدام و تامین هزینه های محکومین جرایم مالی و ...
چاوشیستهامشغولکارند!...
سه شنبـــــــــه 27ابان ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1335
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
گزارش
شبکه های اجتماعی ،ابزار سرگرمی
یا بنگاه های تجاری؟
شبکه های اجتماعی الگوهای تجاری بسیار قدرتمندی هستند که
به ما می گویند چگونه فکر ،عمل و زندگی کنیم .مسیری که ممکن
است به ناکجااباد ختم شود .زمانی که صحبت از پیشرفت فناوری
در جامعه صحبت می شود ،بسیاری از مردم به چیزهایی دور از ذهن
مثل ترمیناتور یا ربات های ضدگلوله فکر می کنند .اما به احتمال
زیاد ،تکنولوژی ما را قوی تر نخواهد کرد ،بلکه ما خود کام ً
ال تسلیم
وضعیتی نه چندان مطلوب می کنیم .اینکه فناوری ها مکن است بر ما
غلبه کنند .روبات ها ،هوش مصنوعی و ...و اسیر شدن انسان به دست
ان ها موضوع بسیاری از فیلم های علمی-تخیلی بوده است .واقعیت
این است که شاید چنین اتفاقی هرگز به ان شکل که در فیلم های
علمی-تخیلی نشان داده می شود ،اتفاق نیفتد .اما این یک وجه ماجرا
است .وجه دیگر ماجرا این است که ما واقعاً بسیاری از وجوه انسانی
خود را به فناوری ها تقدیم کرده ایم :از ارزوها و ترجیحاتمان گرفته
تا توانایی های ذهنیمان .همانطور که برخی از متفکران بیان کرده اند
حتماً الزم نیســت کســی به زور ازادی ها و توانایی های ما را از ما
بگیرد ،خیلی اوقات ما به دست خودمان ویژگی های انسانی مان را فدا
می کنیم و همه چیزمان را به فناوری هایی می دهیم که ظرفیت تفکر
ما را خنثی می کنند .فناوری که گاهی جامعه ،دموکراسی و سالمت
روانی ما را تهدید می کند ،به همه ابعاد زندگی ما وارد شده است .تا
زمانی که به رخت خواب می رویم همراه ما است ،همزمان که شام
می خوریم پیغام ها را نگاه می کنیم و وقتی می خواهیم مسیری را
پیدا کنیم خودمان را به دست یک نرم افزار می سپاریم .این است که
همه چیز ما امروز در دستان فناوری های ارتباطی است .شبکه های
اجتماعی ما را به هم متصل می کنند اما در عین حال ما را کنترل هم
می کنند .تمامی عالئق و ترجیحات ما در هر ثانیه در حال پردازش
هستند .داده های ما برای شرکت های تجاری بسیار با ارزش هستند
و به همین خاطر شبکه های اجتماعی بر اساس مدل های تجاری
طراحی شده اند و به شدت بر خواسته ها و ارزوهای ما تمرکز دارند
تا بتوانند از ان ها استفاده تجاری برده و با دستکاری ان ها بتوانند
محصوالتبیشتریرابفروشند.
شبکه هایاجتماعیودردسرهایش
یک سوم بزرگساالن ( ۲۹-۱۸ساله) امریکایی می گویند که تقریباً
بطور مداوم انالین هستند .این مسئله قابل تامل است؛ چرا که انگار
بدون انالین بودن هیچ معنایی برای ما وجود ندارد .تحقیقات نشان
می دهند با افزایش زمان انالین بودن میزان اضطراب ،خودکشی و
افسردگی ،به خصوص در میان جوانان ،افزایش می یابد.
بدترین کاری که قبل خواب انجام می دهیم
شبکه های اجتماعی گفت وگوهای مولد اجتماعی را در بسیاری از
اوقات ناممکن می کنند .یادداشت یکی از مدیران ارشد فیسبوک
در مورد الگوی عمل فیسبوک چنین می گوید که «الگوریتم های ما
توانایی های مغز انسان را به کار می گیرد تا توجه ان را به چیزهای
تفرقه انداز و جنجالی جلب کنند ».این الگوریتم ها جوری طراحی
شــده اند تا هرچه بیشتر توجه کاربر را به خود جلب کنند و زمان
بیشــتری او را نگه دارد .در ســال ۲۰۱۴یک پژوهش در ایاالت
متحده نشان داد که تضادها و تفرقه های سیاسی و حزبی در ایاالت
متحده از دو دهۀ قبل بیشــتر شــده است .به نظر می رسد که در
شــش سال گذشته شــدت این تنش ها بیشتر و بیشتر نیز شده
است و شبکه های اجتماعی در جهت تشدید این تنش ها حرکت
کرده اند .در سال ۷۷ ،۲۰۱۹درصد جمهوری خواهان و ۷۲درصد
دموکرات ها معتقد بودند که با جریان رقیب در مورد بسیاری از اصول
اساسی نمی توانند توافقی داشته باشند .برخی محققان می گویند که
بسیاری از فناوری ها قبل از اینکه انسان را توانمندتر کنند بر نقات
ضعف او تمرکز می کنند و برای سودجویی از این نقاط ضعف از ان ها
سوء استفاده می کنند .واقعیت این است که شبکه های اجتماعی با
بررسی حاالت و عواطف و عالئق کاربران ان ها را در معرض حراج
گذاشته اند؛ شــبکه های اجتماعی عالئق کاربران را می فروشند و
ان ها را اماج تبلیغات خود قرار می دهند و از این طریق اســت که
به ثروت هایی افسانه ای رسیده اند .مسئله اما فقط به فروختن یک
جفت کفش به یک کاربر خالصه نمی شــود ،مسئله بر سر تسلط
بی حد و حصر این فناوری ها بر اطالعات عاطفی و ذهنی ما است.
همین باعث شده است که کارزارهای ضد اطالعات غلط در سرتاسر
جهان شکل بگیرد ،این کارزارها از ســال ۲۰۱۷تا ۲۰۱۹دوبرابر
شده اند و در بیش از ۷۰کشور دنیا فعال شده اند .این مطالبه در حال
تبدیل شدن به یک مطالبۀ عمومی است و بر این مبنا شکل گرفته
است که شبکه های اجتماعی در قبال اطالعات غلطی که به کاربران
خود می دهند مسئول هستند .اقدامات زیادی در دست انجام است
اما هنوز کافی نیستند .اما مسئله این است که ان ها که مسئول به
وجود اوردن این مشکل هستند برای حل این مشکل چندان قابل
اعتمادنیستند.
میلیاردرهای ناشناس یا عاشقان بی پول؟
بهمن بابازاده
خبرش همه جا پیچیده .در اوج روزهای تلخ و ســیاه کرونایی ،محسن چاوشی با همیاری
دوستدارانش توانســته بالغ بر 100نفر را از اعدام نجات دهد و این رویه به مرور ودر روزهای
گذشته به ازادی محکومان مالی و تهیه هزینه درمان و عمل های جراحی هم رسیده .اتفاقی
که به مروردر حال تبدیل شدن به یک جنبش اجتماعی شده و حاال ارتش طرفداران محسن
چاوشــی که خود را «چاوشیست» می نامند ،در همه رسانه ها مورد توجه قرار گرفته اند .این
گزارش در تالش است که بخش های مختلف این جنبش را مورد ارزیابی و کنکاش قرار دهد.
میلیاردرهایناشناسیاعاشقانبیپول؟
بیایید لیست کوتاه و خالصه شده نجات یافتگان کمپین های محسن چاوشی در چند ماه گذشته را با هم
مرورکنیم:
ازادی ده زندانی بدکار مالی /استان گیالن 72 /میلیون تومان
ازادی هشت زندانی بدهکار مالی /بوکان 110 /میلیون تومان
ازادی 15زندانی مالی 130 /میلیون تومان
هزینه جراحی یک بیمار سرطانی 50/میلیون تومان
پرداخت دیه 70 /میلیون تومان
پرداخت دیه محکوم به قصاص 200 /میلیون
پرداخت 150میلیون تومان برای ازادی پدر بدهکار مالی در رضوانشهر
150میلیون تومان برای ازادی و تامین دیه مجکوم به اعدام در ارومیه
پرداخت دیه جوان 19ساله محکوم به اعدام در خوزستان
300میلیون تومان برای نجات «ولی اله» پس از 18سال حبس
500میلیون برای ازادی «میالد» که از 16سالگی تا 30سالگی در زندان بود
165میلیون تومان برای ازادی محسن عطار پس از 14سال حبس و...
اینها تنها بخشی از کمپین هایی است که محسن چاوشب حدود دو میلیارد تومان در چهار ماه گذشته جمع
اوری کرده است .عددی باور نکردنی که تنها با اطالع رسانی در صفحات شخصی این خواننده تامین و با
نظارت برخی سازمانهای خیریه و قانونی در اختیار خانواده ها قرار گرفته است.
حال سوال اینجاست افرادی که عضو ثابت این کمپین ها هستند« ،میلیاردرهای ناشناس» اند یا «عاشقان
بی پول» محسن چاوشی؟
جواب گزینه دوم است.
با بررسی های صورت گرفته از سوی کانون های هواداری محسن چاوشی ،تعداد افرادی که با عدد های ده
تا 50هزار تومانی در این کمپین ها شرکت کرده اند بسیار بیشتر و قابل توجه تر از ادمهایی هستند که
قدرت مالی ویژه ای دارند .همچنین این بررسی نشان میدهد بسیاری از دوستداران چاوشی با توجه به
میزان اعتمادی که به خواننده محبوب خود دارند ،هرگز پیش از دعوت این هنرمند در این قبیل پلریزان ها
شرکت نکرده اند و بالغ بر 94درصد انها برای اولین بار پس از دعوت محسن چاوشی در این برنامه ها شرکت
کرده اند .این بررسی نشان داده حدود 64درصد شرکت کننده ها در گلریزان این خواننده برای نجات جان
اعدامی ها ،افراد زیر 25سال هستند که به لحاظ توان مالی در سطح «زیر متوسط» قرار دارند .چند تاجر
شناخته شده و البته چند بازیگر سینما نیز که از دوستداران جدی اثار چاوشی هستند ،در این دعوت ها گاها
حضور ئداشته و مبالغی را واریز نموده اند.
اولیناظهارنظررسمی
روال این قبیل فعالیتهای اجتماعی معموال به گونه ای است که با توجه به اینکه این دعوت از سوی صفخات
شخصی یک فرد صورت گرفته ،رسانه های رسمی و دولتی کمتر در این باره اظهار نظر می کنند ولی این بار
و پس از مدت ها شاهد بودیم که یک مفام رسمی نیز با تایید تاثیرگذار بودن این کمپین ها ،در یک رسانه
رسمی درباره فعالیت های انشان دوستانه محسن چاوشی به گفتگو نشسته است.
«سلطان هادی» مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان شهرستان اسداباد درباره ازادی ۲۰زندانی مالی این
شهرستان از ابتدای سال تاکنون با کمک محسن چاوشی گفته ۲۰« :زندانی مالی شهرستان در مجموع با
بدهی ۱۲۵میلیون تومان در حبس بودند که امسال با موافقت رئیس دادگستری توانستیم با کمک و همت
بلند «محسن چاووشی» خواننده معروف پاپ کشور از طریق اینستاگرام او برای فراخوان به خیرین به منظور
شرکت در این امر خیرخواهانه نسبت به ازادی این تعداد زندانی مالی اقدام کنیم .محسن چاووشی عالوه
بر کمک به ازادی ۲۰زندانی مالی از طریق صفحه اینستاگرامی خود و فراخوان خیرین برای کمک به این
زندانیان ،ناجی پنج زندانی اسدابادی محکوم به اعدام در سال جاری بوده است که برخی از این زندانیان
۲۰۰تا ۳۰۰میلیون بابت پرداخت دیه دارای مشکل بودند .با تامین دیه این تعداد افراد محکوم به اعدام در
حال حاضر رضایت طرف اعدامی گرفته و دیه فرد واریز شده است».
خبرسازترینزندانی
ازادی «مصطفی» (جوان افغان) که از 16سالگی و حدود 9سال به دلیل ارتکاب یه قتل غیرعمد در زندان
بود ،خبرساط ترین زندانی ای بود که چاوشی با گلریزان در صفخات شخصی اش اقدام به ازادی او کرد.
«زینب دانش عدالت» ،یکی از مسئولین کمپین مردمی نجات مصطفی در این باره گفته :به لطف خدا و
حمایت مردم و کمک اقای چاوشی توانستیم یکبار دیگر یک محکوم به اعدام را ازاد کنیم و این افتخاری
است برای تمام کسانی که در این مدت صادقانه برای ازادی مصطفی تالش کردند .گروهی که دست به
دست هم دادند تا مصطفی ازاد شود ،متشکل از ایرانی ها و افغانستانیهایی بودند که در کنار هم ایستادند و
صادقانه و مخلصانه برای ازادی مصطفی زحمت کشیدند .تالشهای اقای چاوشی در این بین بسیار ستودنی
بود و بی شک برای ما ارزشمند ».انتشار این خبر در رسانه های افغان موج جدیدی از حمایت ها را از محسن
چاوشی در پی داشت و باعث شد دوستداران افغان این خواننده بیشترو بیشتر شوند و موج دابسمش های
دوستداران افغان چاوشی در فضای مجازی برای ساعاتی پربیننده ترین ترند فضای مجازی شود.
روند این کمپین ها و راستی ازمایی افراد چگونه است؟
حتما برای خیلی از خواننده های این گزارش سوال مطرح است که این افراد چطور و چگونه از سوی محسن
چاوشی تایید و برای گلریزان انتخاب می شود؟
روند این چند ماه انتخاب افراد و تایید راستی ازمایی انها با نامه های رسمی از سوی دادستانی هر شهر به
تایید تیم اجرایی محسن چاوشی در می اید .همچنین نامه هایی از سازمان زندان ها که مورد مورد نظر را
تایید می کند و البته در هنگام اخذ مبالغ نیز پیامک واریزی حساب مورد نظر به تیم اجرایی محسن چاوشی
ارسال می شود تا پس از تکمیل رقم مورد نظر ،بالفاصله خبر تامین هزینه منتشر شود تا اجازه هرگونه سوء
استفاده احتمالی به صفر برسد.
سایت های شرط بندی و مهاجرت!
در روزهایی که خبر مهاجرت خواننده های پاپ از ایران و تور مافیای سایت های شرط بندی برای جذب
اهالی هنر و موسیقی داخل کشور بزرگ و بزرگ تر می شود ،اخبار مربوط به محسن چاوشی شاید تنها خبر
خوب برای رسانه ها و مردم باشد .در شرایطی که اوضاع کرونا لحظه به لحظه به سمت وخامت پیش میرود،
چاوشی بیش از صدنفر را در ماه های گذشته از زندان و اعدام نجات داده تا او و دوستدارانش این روزها به
قهرمانانی تبدیل شوند که به صورت خودجوش با یک کمپین اجتماعی به حل مشکالت مردم بیندیشند و
به خوبی راهگشای بسیاری از انها باشند.
با توجه به محدودیت هایی کرونایی از ابتدای اذرماه:
هنرمندان در برزخ بالتکلیفی!
محدودیت هایی کرونایی از ابتدای اذر با شدت بیشتری نسبت به قبل و
طی ۲هفته اجرا خواهد شد و این در حالی است که وزارت فرهنگ و
ارشاد اسالمی تکلیف هنرمندان تئاتر در این باره را روشن نمی کند .همه
از تعطیلی ۲هفته ای بسیاری از مشاغل در سطح پایتخت و شهرهای
بزرگ مواجه با وضعیت قرمز کرونایی صحبت می کنند و در تلویزیون
از سوی رئیس دولت دوازدهم و ستاد ملی مقابله با کرونا اعالم می شود
که از اول اذر محدودیت های شدیدتری در ۲۴مرکز استان های کشور
از جمله تهران لحاظ خواهد شد که با تعطیلی تمامی مشاغل گروه های
۳ ،۲و ۴به مدت ۲هفته همراه خواهد بود .با وجود این وضعیت هنوز
وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی و اداره کل هنرهای نمایشی درباره شرایط
فعالیت هنرمندان تئاتر هیچ اظهارنظری نکرده اند و مشخص نیست که
این سکوت به چه منظور است .پیش از این و با تعیین محدودیت های
جدید مبنی بر اینکه فعالیت های تئاتری باید تا قبل از ساعت ۱۸انجام
شود ،هیچکدام از مدیران و مسئوالن تصمیم گیرنده و در راس انها وزیر
فرهنگ و ارشاد اسالمی ،هیچ اقدام مشخصی در خصوص روشن شدن
وضعیت فعالیت گروه های نمایشی نکردند تا اینکه این محدودیت ها
به فصل تعطیل کامل همه فعالیت ها متصل شد! حال با وجود تعیین
محدودیت های جدید ،وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی تکلیف فعالیت
هنرمنــدان تئاتر را معلوم نمی کند و همه هنرمندان را در برزخی که
گویا خود نیز در ان گرفتار شــده ،نگه داشته است .مشخص نیست
سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی ،سید محمد مجتبی
حسینی معاون هنری وزیر ارشاد ،قادر اشنا مدیرکل هنرهای نمایشی و
نیزدیگر مدیرانزیرمجموعه های تئاتردولتیازچه موضوعیدرهراسند
که نمی توانند نه مخالفت خود را نسبت به برخی تصمیمات ستاد ملی
مقابله با کرونا اعالم کنند و نه می توانند اعالم کنند که تئاتر در شرایط
فعلی تا مدتی تعطیل خواهد بود .هراسی که ان ها را از پاسخگویی ساده
به پیگیری مکرر اصحاب رسانه بازداشته است! عجیب است که ستاد
ملی مقابله با کرونا وضعیت فعالیت تمامی صنوف را مشخص کرده اما
برای صنوف هنری از جمله تئاتر ،هیچ ابالغ مشــخصی را ارائه نداده
است!عجیب است که ستاد ملی مقابله با کرونا وضعیت فعالیت تمامی
صنوف را مشخص کرده اما برای صنوف هنری از جمله تئاتر ،هیچ ابالغ
مشخصی را ارائه نداده است .شاید دلیل این امر ناتوانی برقراری ارتباط
وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی و مدیران و مسئوالن تصمیم گیرنده این
وزارتخانه با ستاد ملی مقابله با کرونا و روشن کردن تکلیف هنرمندان
تئاتر است .گروه های تئاتری مدام در وضعیت تمرین کردن یا نکردن،
اجرا رفتن یا نرفتن قرار گرفته اند و این روند فرسایشی وضعیت فکری
و روانی انها را مختل کرده اســت و گویی تبدیل به توپ پینگ پنگی
سرگردان در میانه بی کفایتی تصمیم گیرندگان در رفت و برگشتند! گویا
بهتر است مدیران و مسئوالن وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی به عناوین
دولتیخودبسندهکنندو تصمیم گیریدرباره ساده ترین امورو مشخص
کردن وضعیت هنرمندان تئاتر را به اشخاص و افراد دیگری بسپارند که
جسارت انجام این امور پیش پا افتاده را داشته باشند .این بی تدبیری و
انفعال مدیران و مسئوالن ارشاد باعث شده تا تنها ۴روز مانده به پایان
ابان و اغاز اذر و شروع محدودیت های جدید کرونایی ،هنرمندان تئاتر
از ادامه یا تعطیلی فعالیت خود بی خبر باشند و مدام در انتظار اعالم
وضعیت از سوی وزارت ارشاد بماند .بهتر است در شرایطی که وزارت
ارشاد به عنوان متولی تئاتر از حمایت هنرمندان تئاتر عاجز مانده ،در
انجام وظایف ساده خود جسارت الزم را داشته باشد.
وقتیسلبریتی هابهکارتلویزیوننمی ایند!
مسابقه «ایران» که این روزها با فصل دوم خود مهمان اخر هفته خانه های
ایرانی است ،تالش کرده با بهبود شکل اجرای خود نسبت به فصل پیش به
جایگاهباالتریدرجلببینندهایرانیبرسدپخشفصلدوممسابقهتلویزیونی
«ایران» به تازگی در شبکه یک سیما اغاز شده است .از نقاط قوت این برنامه
میتوان به تغییر مجری ان اشاره کرد که از سام درخشانی به سعید شیخ
زاده رسیده است .سازندگان این برنامه در گام نخست با خیال اینکه یک
بازیگر چهره می تواند مخاطبان بیشتری را برای انها بیاورد به سام درخشانی
رجوع کردند اما در فصل بعد دوباره به یک چهره تلویزیونی رسیدند که کسی
نبود جز «سعید شیخ زاده» .او از جمله مجریان و دوبلورهای تلویزیون است
که تا به حال اجرای چندین مسابقه دیگر را هم برعهده داشته و استقبال
مخاطبان نشان داده که هنوز چهره های تلویزیونی متخصص در اجرا ،موفق
تر از بازیگران ناشی هستند .در همین رابطه نیز «ماریاه بهمن پور» محقق
و نویسنده معتقد است که مسابقه «ایران» که این روزها با فصل دوم خود
مهمان اخر هفته خانه های ایرانی است ،تالش کرده با بهبود شکل اجرای
خود نسبت به فصل پیش به جایگاه باالتری در جلب بیننده ایرانی برسد که
افزایشامارشرکت کنندگانفصلدوممسابقهوشمارباالیشرکت کنندگان
شــهرهای گوناگون ایران ،گویای بخشی از این دستاورد و دامنه نفوذ این
برنامهدراستان هایگوناگوناست.اینمسابقهتلویزیونیپیامدهایارزشمند
فرهنگی دارد که پرداختن به انها در کنار تشــکر از دست اندرکاران برنامه،
می تواند نور امیدی بر تقویت گفتمان هویت ملی ایرانی در صدا و ســیما
باشد .صدا و ســیما در جایگاه فراگیرترین رسانه تقریبا در دسترس همه
ایرانیان ،می بایست نقش و ردپای بسیار پررنگ تری در گسترش و اموزش
مبانی هویت ملی و فرهنگ ایرانی از خود بر جای می گذاشت ،اما افسوس
که در این سال ها چنین نبوده است .رسانه ملی اثرگذارترین ابزار تبلیغاتی
اســت که برای هر ایرانی حتی در دورترین نقاط کوهستانی یا کویری و با
قدیمی ترین گیرنده های سیاه و سفید هم به سادگی در دسترس است .حال
اگر این تریبون در شبکه ها و زمان های پربیننده خود ،متن و محتوای ارزنده
و اموزنده نمایش دهــد ،می توان تصور کرد چه ضریب نفوذ بزرگی میان
جمعیت میلیونی ایرانیان خواهد داشت و تا چه اندازه می تواند در افزایش
دانش و بینش و اگاهی فرهنگی -اجتماعی ما کارساز باشد. صفحه 2
نقدیبرفیلم«جهشیافته هایجدید»
فیلمیکه می توان انرادرلیست
بدشانس تریناثارسینماییقرارداد!
میثم کریمی
«جهش یافته های جدید» یکی از ان اثاری است که مراحل تولید ان به مراتب جذابیت بیشتری
از انچه که در مقابل دوربین شاهد هستیم داشته است! کمپانی فاکس قرن بیستم که سازنده فیلم
است ،ابتدا قصد داشت «جهش یافته های جدید» را با حال و هوای اکشن های اَبَرقهرمانی که امیخته
باطنزاستروانهسینماکنداماپسازموفقیتاثارینظیر«،» Itسازندگانبهیکبارهتصمیمگرفتند
زمینه فیلم را تغییر داده و عناصر ژانر وحشت را به قصه اضافه نمایند! این تصمیم موجب شد تا فیلم
دوباره به مرحله فیلمبرداری وارد شده و سکانس های جدید ضبط شود .اما این اخر قصه نبود! پس از
اینکه مراحل تولید فیلم تقریب ًا به انتها رسیده بود ،کمپانی فاکس قرن بیست و یکم طی یک قرارداد
غیرمنتظره به کمپانی دیزنی فروخته شد و تمام حق و حقوق اثار سینمایی نیز به این کمپانی تعلق
گرفت .مسئوالن دیزنی که حاال صاحب عنوان «جهش یافته های جدید» شده بودند ،از نتیجه کاری
که تولید شده بود رضایت نداشتند و برای فیلمبرداری مجدد چند سکانس اقدام کردند که باعث
کالفگی عوامل فیلم که هرکدام درگیر پروژه های دیگر شده بودند شد! در نهایت نیز پس از اینکه
فیلم اماده نمایش شد ،دیزنی متوجه شد که «جهش یافته های جدید» ارزش چندانی برای اینکه
کمپین های تبلیغاتی گسترده برای ان راه اندازی شود ندارد و به همین دلیل ان را در بدترین شرایط
ممکن اکران کرد و پس از چند روز نیز به واسطه انتشار ویروس کرونا انتشار ان را متوقف و در نهایت
فیلم را به صورت ویدئویی روانه بازار کرد! داستان «جهش یافته های جدید» که قرار بود در سال2018
اکران شود اما در سال 2020به خانه های ما امده به شرح زیر است:
دختر نوجوانی به نام دنی (بلو هانت) بر اثر حادثه ای ،اعضای خانواده اش را از دست داده و از یک ازمایشگاه مخفی
سر می اورد .دنی در این ازمایشگاه متوجه می شود که توانایی های اَبَرقهرمانی دارد و باید مدتی را در کنار دیگر
جهش یافته ها سپری کند تا پس از مسلط شدن به قابلیت هایش ،به زندگی عادی باز گردد .اما دنی و دیگر جهش
یافته ها در طول درمان متوجه می شوند که این محل برای کمک به انها ساخته نشده و...
«جهش یافته های جدید» نسبت به اثار اَبَرقهرمانی رویه ای متفاوت دارد و قصد دارد این افراد را با ترس هایشان
مواجه کند .شخصیت های اسیب پذیری که علی رغم توانایی های اَبَر انسانی شان ،ویژگی های انسانی دارند و
هرکدام در زندگی تجربه هایی را کسب کرده اند که قلب انها را شکسته است .فیلم تا بیش از نیمی از مدت زمانش،
سعی در تاثیر رویدادهای مختلف بر ذهن شخصیت هایش دارد .دختر نوجوانی که قربانی عقاید افراطی مذهبی
گردیده و پسر نوجوان دیگری که کماکان نتوانسته با عذاب وجدان اتفاق ویرانگر در معدن کنار بیاید .فیلم این پنج
www.honarmandonline.ir
سینماولتوییزون
TV&CINEMA
گزارش
چرا باید در تئاتر با شرایط
یک و بام و دو هوا روبرو باشیم؟
نوجوان را در کنار یکدیگر قرار داده اما نتوانسته انها را بسط و گسترش دهد.
شخصیت پردازی ها در «جهش یافته های جدید» در همان مراحل ابتدایی متوقف می شود و پس از ان به ورطه
تکرار می افتد .تماشاگر در اولین مواجه با نوجوانان در ازمایشگاه ،به خط مشی ذهنی انها (که تک بُعدی هم
هستن) پی می برد و از ان پس این شخصیت های ساده در تقابل با یکدیگر به نمایش در می ایند که نتیجه واضح
و کام ً
ال قابل پیش بینی است .شخصیت ایلیانا (انا تیلور -جوی) دختر بی اعصابی است که حوصله شخصیت اصلی
داستان را ندارد و در اصطالح عمومی « ،دختر تخس مدرسه « است .تماشاگر خیلی زود متوجه می شود که پشت
این خشونت قرار نیست هیوالیی که در ظاهر ساخته شده وجود داشته باشد .سم دیگر شخصیت فیلم است که
از ابتدا تعریف یک خطی درباره او بیان می شود و همان یک خط در سراسر فیلم تکرار شده و تغییری در وضعیت
او پدید نمی اورد .از این رو نباید انتظار چندانی از شخصیت پردازی در طول فیلم داشت و باید به همان تعاریف
ابتدایی اکتفا کرد .بزرگترین مشکل فیلم اما خط داستانی است که حتی در مدت زمان محدود فیلم که زیر 90
دقیقه است ،نمی تواند گسترش پیدا کند« .جهش یافته های جدید» پس از مقدمه اش و شناختن اعضای جدید
در ازمایشگاه ،به شکل عجیب و خسته کننده ای به چرخه تکرار افتاده و به گفتگوی جهش یافته ها با یکدیگر
خالصه می شود .با توجه به اینکه در این گفتگوها هیچ نکته مهمی قرار ندارد و صرفاً چند توصیه اخالقی درباره
خانواده و لزوم اهمیت ان بیان می شود ،باید گفت که بیش از نیمی از مدت زمان فیلم به راحتی به هدر رفته ،بی
انکه دستاورد مهمی برای تماشاگر به همراه داشته باشد .رابطه عاطفی میان رین و دنی نیز فاقد پرداخت مناسب
است و مسیر شکل گیری اصولی را طی نمی کند .با اینحال «جهش یافته های جدید» در 20دقیقه انتهایی تازه
اغاز شده و تماشاگر موفق می شود پس از گذشت یک ساعت ،به انچه که انتظارش را می کشید برسد! زمانی
که این جهش یافته ها با ترس و هیوالهایی که در ذهن داشتند مواجه می شوند ،ضرباهنگ فیلم منظم تر شده
و اکشن نسبتاً قابل قبول نیز به کمک فیلم می اید .به طور قطع می توان مشکل اساسی فیلم را به مراحل پس
از تولید مرتبط دانست که انواع و اقسام نظرات بر روی ان اعمال شده و نتیجه این شده که در 60دقیقه اول تم
ترسناک به قصه غالب می شود اما در 20دقیقه پایانی رویه رایج و حماسی اَبَرقهرمانی جایش را می گیرد! با اینحال
می توان گفت که بیست دقیقه پایانی قطعاً وضعیت بهتری از شصت دقیقه ابتدایی دارد!
ً
شاید بتوان یک بار به تماشای «جهش یافته های جدید» نشست و به راحتی ان را به پایان برد اما قطعا کمتر کسی
پیدا می شود که اشتیاقی برای تماشای مجدد این نوجوانان داشته باشد .نتیجه فروش کمپانی فاکس قرن بیستم
به دیزنی و کش و قوس بسیاری که بر سر ساخت و مراحل پس از تولید «جهش یافته های جدید» پیش امد ،به
راحتی می تواند این فیلم را در لیست بدشانس ترین اثار سینما قرار دهد!
از «شاهین» تا «مسخ در مسلخ» و «قدم یازدهم»
اذرماه طی یک کنفرانس مطبوعاتی زنده ،فیلم های منتخب این
دوره را اعالم می کند .جشنواره فیلم «افبو» تمرکز بر فیلم هایی که
مبتنی بر اثار ادبی و اثاری که روابط دیرینه ادبیات و سینما نقش
داشته باشند متمرکز است.
«قدم یازدهم» به جشنواره فیلم شیکاگو رسید
فیلم دیگر سینمای ایران در رقابت جهانی به انیمیشن قدم یازدهم
به کارگردانی مریم کشکولی نیا اختصاص دارد که در بخش مسابقه
ی و هفتمین جشــنواره بین المللی فیلم های کودکان
رسمی س
شــیکاگو راه پیدا کرده است .این انیمیشن به همراه هفت فیلم
دیگر در یک مجموعــه ۷۰دقیقه ای برای نمایش عمومی و نیز
نمایش خصوصی ویژه مدارس انتخاب شــده اســت .پویانمایی
قدم یازدهم این بار یازدهمین حضور بین المللی خود را در بخش
رسمی جشنواره بین المللی فیلم های کودکان شیکاگو که یکی از
۲جشنواره کودک مورد تائید اسکار در جهان است ،تجربه می کند.
انیمیشــن ۱۰دقیقه و ۵۰ثانیه ای قدم یازدهم از تولیدات سال
۱۳۹۸کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که بر اساس
کتابی با همین نام نوشــته زنده یاد سوسن طاقدیس ،با تکنیک
کات اوت ساخته شده است .جشنواره شیکاگو اولین و قدیمی ترین
جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان در امریکای شمالی است که
در سال ۱۹۸۴تاسیس شده است .امسال با وجود شیوع بیماری
کرونا در سراسر دنیا ،فیلم های بسیاری به این جشنواره ارسال شده
است که ۲۶۲فیلم بلند و کوتاه انتخاب شدند .از این میان ۲۰فیلم
به بخش رسمی فیلم بلند و ۲۴۲فیلم به بخش رسمی فیلم کوتاه
از ۵۲کشور جهان راه پیدا کردند .همه ساله در جشنواره بین المللی
فیلم های کودکان شیکاگو برترین فیلم های منتخب کودک برای
پنج گرو ه سنی ۲تا ۱۴سال و باالتر طبقه بندی می شوند.
پیش تر نیز دیگر تولیدات کانون همچون انیمیشن گرگم و گله
می برم ساخته امیرهوشنگ معین در بخش رسمی فیلم های کوتاه
۱۴سال به باال سی وششمین جشنواره و فیلم سینمایی پایان رویاها
به کارگردانی محمدعلی طالبی در بخش رسمی فیلم های بلند ۱۴
یو
سال به باال سی وچهارمین دوره این جشنواره راه یافته بودند .س
هفتمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان شیکاگو از ۲۳ابان
تا ۲اذر ســال ۱۳۹۹مصادف با ۱۳تا ۲۲نوامبر ۲۰۲۰در شهر
شیکاگو امریکا به صورت مجازی در حال برگزاری است.
«مدمکس»هیجانانگیزترین فیلمتاریخسینماانتخابشد
طی ازمایشاتی که فوربز نتایج ان را منتشر کرد ،فیلم «مد مکس»
بیش از هر فیلمی باعث افزایش هیجان و ضربان قلب مخاطبان
می شود .جیمزباند ،دومینیک تورتو ،فیوریوسا ،مد مکس ،بتمن و
جیسون بورن ،همگی شخصیت هایی بوده اند که در طی سال ها
بخشی از سکانس های تعقیب و گریز ماشینی بوده اند .اما کدم
یک از ان ها در این زمینه بهتر هستند؟ کدام یک از ان ها بیش
از همه باعث افزایش ضربان قلب ما شــدند؟ فوربز در خبری به
بررسی علمی این موضوع پرداخته است« .مد مکس:جاده خشم»
سه شنبـــــــــه 27ابان ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1335
امیر دژاکام مدرس و کارگردان تئاتر:
استرالیا ،ایتالیا و شیکاگو مقصد این روزهای سینمای ایران
فیلم سینمایی شاهین در جدیدترین حضور بین المللی خود در
جشنواره «پیگدان اســتریت» در استرالیا به نمایش در می اید.
فیلم سینمایی شاهین با داســتانی ملتهب به کارگردانی ساالر
طهرانی ،نویســندگی مهران رنج بر ،تهیه کنندگی ارش سجادی
حسینی و علی گلبهاران در ششمین حضور بین المللی خود به
جشنواره «پیگدان استریت» ملبورن استرالیا در بخش «بهترین
فیلم درام» راه پیدا کرد .همچنین شاهین با نمایش در جشنواره
«لیفت ایندیا» در شهر لوناوالی هندوستان هفتمین حضور بین
المللی خود را تجربه خواهد کرد .در فیلم شاهین محصول سازمان
سینمایی «داریوش» ،علیرضا کمالی ،گالره عباسی ،مهران رنج بر،
بهار نوحیان ،فرزین محدث ،احســان امانی ،ریحانه رضی ،هادی
الیــاس ،رامتین خیرخواه ،اریا نادری پــور و ارش کلهر به ایفای
نقش می پردازند .سولماز اعتماد پخش بین المللی فیلم شاهین
را بر عهده دارد.
«مسخ در مسلخ» به ایتالیا می رود
دیگر حضور بین المللی ســینمای ایران به فیلم مسخ در مسلخ
به کارگردانی جواد دارایی اختصاص دارد که در جشنواره «اِفِبو»
ایتالیا نمایش داده خواهد شد .چهل و دومین جشنواره بین المللی
«اِفِبو» از تاریخ ۲۹نوامبر تا ۵دسامبر ماه مصادف با ۹تا ۱۵اذرماه
در شهر پالرمو ایتالیا برگزار می شود که مسخ در مسلخ در بخش
مسابقه فیلم های اول و دوم این جشنواره برای دریافت جایزه ویژه
این بخش با ۶فیلم دیگر رقابت می کند .جشنواره «افبو» امسال
اکثر بخش های خود را به دلیل شیوع ویروس کرونا انالین برگزار
می کند اما صفحات نمایش ،جلسات و مراسم اعطای جوایز را در
تئاتر فیلــم و در حضور مخاطب با حفظ فاصله اجتماعی برگزار
می کند .این جشنواره در تاریخ ۲۶نوامبر مصادف با پنجشنبه ۶
3
تنش زاترین فیلم تعقیب گریزی بوده است .یک گروه محقق روی
۱۰۰داوطلب ازمایش کرده و با وسایل اندازگیری ضربان قلب و
بررسی میزان پالس مخاطبان در زمان مشاهده فیلم های مختلف
به این نتیجه رسیده است .بعد از انجام این ازمایش ها و احتساب
ضربان قلب در ثانیه ( )BMPاین گروه تحقیقاتی متوجه شدند
که ســکانس تعقیب و گریز فیلم «مد مکس» باعث افزایش ۳۳
درصدی ضربان قلب مخاطبانش می شود به صورت میانگین ان
را از ۶۴مورد در دقیقه به ۸۵مورد در دقیقه می رساند.
امیر دژاکام مدرس و کارگردان تئاتر معتقد اســت کمیسیون فرهنگی
مجلــس نیازمند همکاری و همفکری با هنرمندان و مدیران فرهنگی
برای شــناخت مشکالت این عرصه و اختصاص بودجه مناسب به این
حوزه است .امیر دژاکام نویسنده و کارگردان تئاتر درباره وضعیت نامناسب
بودجه فرهنگ به خصوص تئاتر در ســال های گذشته و اولویت بندی
نامناســبی که در میزان تخصیص بودجه وجود دارد ،گفت :اگر از نظر
بودجه نویسان تعریف فرهنگ همان مجموعه قوانین نوشته شده و نوشته
نشــده است ،در اشتباه هستند چون فرهنگ ۵رکن دارد که متشکل
از علم ،هنر ،عرفان ،دین و فلسفه است و فرهنگ هر کشوری برمبنای
همین باید و نبایدهای دینی ،علمی ،هنری ،فلسفی یا عرفانی و براساس
تعلقات قلبی که مردم ان جامعه به هرکدام از این شــاخصه ها دارند،
شکل گرفته است .وی ادامه داد :اگر همان ۷هنر موردنظر در مباحث
قدیمی را مد نظر قرار دهیم متوجه بی توجهی به ان ها در ســال های
اخیر خواهیم شد .در ردیف بودجه فرهنگی که هرسال اعالم می شود،
اختصاص بودجه به موسســاتی وجود دارد که نوع فعالیت و عملکرد و
خروجی شان به درستی مشخص نیست و در طول سال گزارشی نیز از
نحوه فعالیت هایشان منتشر نمی شود اما چندصد میلیارد تومان بودجه
دریافت می کنند .دژاکام تاکید کرد :طبیعی است که نسبت به اختصاص
بودجه به چنین موسساتی ،انتقاد و گالیه مطرح باشد چون این هزینه ها
از مالیات و پول احاد ملت ایران برداشته می شود .بودجه مملکت پول
نفت و مالیات مردم است و متعلق به همه جامعه و برای صرف مصارف
عمومی است ،بنابراین اختصاص ردیف بودجه برای موسساتی که برای
فعالیتشان توضیحی وجود ندارد ،مردم را گله مند می کند و هنرمندان
هم حق دارند این پرسش را مطرح کنند که چرا در طول این ۴۰سال
بودجه مناسبی به تئاتر ،موسیقی ،نقاشی و هنرهای دیگر اختصاص پیدا
نکرده است .این کارگردان و مدرس تئاتر متذکر شد :در همین حرفه ما،
یک سریال برای شبکه نمایش خانگی تولید می شود که سرمایه گذاری
متمول هزینه ای نزدیک به کل بودجه تئاتر کشــور را برای این سریال
هزینه می کند اما برای اینکه هر سال بتوانیم همین بودجه ناچیز تئاتر
را دریافت کنیم مدیرکل هنرهای نمایشی ما باید چندین بار به وزاتخانه
رفت و امد داشــته باشد و بعد از این همه رفت امد بازهم بودجه را به
صورتی مقطعی و چند ماه یک بار دریافت کند .وی ادامه داد :چرا باید در
تئاتر با شرایط یک و بام و دو هوا روبرو باشیم .البته می دانیم که وضعیت
تلویزیون و سینما با تئاتر متفاوت است و حتی یک جوان تازه نفس از راه
رسیده در سینما دستمزدی مساوی و یا چندین برابر هنرمند پیشکسوت
تئاتر دریافت می کند اما این مشــکالت را تا جایی می توان تحمل کرد
چون به نظر می رسد این روزها هرکس رفتاری زرد و عامه پسندتر دارد
به او فضای بیشتری برای فعالیت داده می شود .دژاکام تصریح کرد :وقتی
سقف پروازها برای کم خردها و کم دانش ها بلند است ،شاهد رشد و پروبال
گرفتن این افراد می شویم .در جامعه هنری ما هنرمندان اصیل سقف
پرواز ندارند و اولین مشکلی که جلو راهشان قرار می گیرد همین مساله
بودجه است اما انقدر شرافتمند هستند که اعتراض نمی کنند و در همین
شرایط به فعالیتشان ادامه می دهند .وی درباره پیشنهادی که برای برون
رفت از این معضل وجــود دارد ،بیان کرد :تنها راه حل ممکن افزودن
دانش اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس و اشراف پیدا کردن ان ها به
قدرت تئاتر است .به عنوان نمونه کمیسیون فرهنگی مجلس باید به این
مســاله اگاه باشد که تئاتر می تواند جلوی «بزه» را بگیرد همانطور که
قوه قضائیه و نیروی انتظامی متوجه این نکته شده اند و فهمیده اند که با
بهره گیری از هنر می توان حجم بزه کاری را کم کرد .تاریخ ثابت کرده
که ماندگاری با فرهنگ و هنر شکل می گیرد .کارگردان «رویاهای خلیج
فارس» با اشاره به لزوم افزایش بودجه تئاتر یاداور شد :مدیران تئاتری
ما باید با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس وارد گفتگو و تعامل شوند
چــون هیچکدام از این اعضا تخصص مرتبط با فرهنگ و هنر ندارند از
این رو نسبت به نیازهای این عرصه نااشنا هستند .همچنین تعدادی از
هنرمندان اگاه به امور هنر می توانند به اعضای کمیسیون برای پیشبرد
اهداف تئاتر و نحوه تخصیص بودجــه به این عرصه راه کار ارائه دهند.
اداره کل هنرهای نمایشــی نیز کارشناسان تئاتر زیادی در اختیار دارد
که می توانند در این زمینه اطالعات زیادی در اختیار اعضای کمیسیون
فرهنگی مجلس قرار دهند .دژاکام تاکید کرد :به نظر می رسد نیازمند یک
چانه زنی کاسب کارانه برای دریافت حقوق طبیعی هر بخش از عرصه هنر
هستیمچونبودجهبسیاربسیارغیرعادالنهونامتناسبتخصیصمی یابد
و نه براساس ضرورت بلکه براساس قدرت و چانه زنی تعلق می گیرد .وی
درباره نامناسب بودن زیرساخت ها در تئاتر بیان کرد :متاسفانه در طول
این سال ها زیرساخت های تئاتری به هیچ عنوان گسترده نشده است و ما
نتوانستیم حتی سالن هایی مانند سنگلج یا تاالر هنر را به جمع سالن های
تئاتری اضافه کنیم .دژاکام در پایان صحبت هایش گفت :در تخصیص
بودجه به هنرمندان هم باید عنصر بی طرفی را مورد توجه قرار داد .اگر
قرار است فقر تقسیم شود باید این اتفاق بین همه به یکسان بیفتد اما اگر
براساس استحقاق این بودجه تقسیم می شود باید حق به حق دار برسد در
حالی که در این سال ها این اتفاق نیفتاده است. صفحه 3
چه شد که حاتمی کیا به تلویزیون برگشت؟
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره • 1335سهشنبه 27ابان ماه • 1399سال سیزدهم • 4صفـــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
گناه نو
انچه که کاشته ایم برداشت می کنیم
نه بیشتر نه کمتر!
دانیال جراهی
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
فاطمه پاقلعه نژاد
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
11:49
اذان ظهر
16:56
غروب افتاب
17:15
اذان مغرب
05:15
اذان صبح فردا
06:42
طلوع افتاب فردا
گنج سخن
امام حسین علیه السالم :
هر کس فکرش به جایى نرسد و راه تدبیر بر او بسته شود،
کلیدشمداراست.
بحاراالنوار ،ج ،75ص128
پندبزرگان
مایه خوشبختی انسانیت است
که هر انسانی فقط انی هست که هست.
فرناندوپسوا
حافظانه
ساقی ار باده از این دست به جام اندازد
عارفان را همه در شرب مدام اندازد
ور چنین زیر خم زلف نهد دانه خال
ای بسا مرغ خرد را که به دام اندازد
عصای موسی در دستان ابراهیم؛ این تیتر مشترک چند رسانه معروف در دو روز اخیر بوده برای خبری
که واکنش های فراوانی در میان سینمایی ها و سینمادوستان و مخاطبان تلویزیون به دنبال داشت .خبری
که خیلی زود تایید شد و حکایت از ساخت سریال پرسروصدای حضرت موسی (ع) به دست ابراهیم
حاتمی کیا داشــت .کارگردان مشهور سینمای ایران که در تمام سال های فعالیتش در عرصه سینما
و تلویزیون همیشه حرف برای گفتن داشته و فیلم هایش مورد توجه قرار گرفته است .حاتمی کیای
۵۸ساله حاال پس از ساخت بیستمین فیلم سینمایی اش دوباره می خواهد به تلویزیون بازگردد و یک بار
دیگر شانسش را برای به دست اوردن دل مخاطبان تلویزیون محک بزند .او اما پیش از این تنها دو بار و
در دهه ۸۰تجربه ساخت سریال تلویزیونی را از سر گذرانده که پس از انها به این نتیجه رسیده بود که
«خلبان پروازهای ۹۰دقیقه ای است» و دیگر عالقه ای برای حضور در تلویزیون و ساخت سریال از خود
نشان نداده بود .سریال حضرت موسی(ع) اما پروژه ای است که حاتمی کیا را برای حضور دوباره روی انتن
تلویزیون وسوسه کرده است .پروژه ای که احتماال تمام وقت چهار ،پنج سال اینده این کارگردان را پر
خواهد کرد و باعث جدایی او از سازمان اوج خواهد شد .فرج اهلل سلحشور پس از سریال حضرت یوسف(ع)
تصمیم به ساخت سریال حضرت موسی(ع) گرفت .شخصیتی تاریخی مذهبی که داستان زندگی اش
پیچیدگی های زیادی دارد و در سینمای غرب هم از جهات مختلف دستمایه چند فیلم شده است.
پیامبری که حضرت یوسف نوید امدنش را به قوم بنی اسرائیل داد و داستان فیلمنامه مرحوم سلحشور
برای این سریال هم قرار بود از همین جا اغاز شود و در حقیقت قصه ای که کارگردان سریال حضرت
یوسف برای سریال حضرت موسی نوشته بود قرار بود دنباله ای باشد بر سریال موفق قبلی این کارگردان.
فیلمنامه ای که برای ۷۲قسمت نوشته شده و با تخمین اولیه ۳۲میلیارد تومانی قرار بود ساخته شود.
سرطان اما سد راه مرحوم سلحشور شد و پس از درگذشت این کارگردان مطرح ،کار ساخت این سریال
به جمال شورجه رسید .کارگردانی که به لحاظ فکری نزدیک به مرحوم سلحشور بود .شورجه فیلمنامه را
به کمک فیلمنامه نویسی از انگلستان بازنویسی کرد و زمانی که داشت خودش را برای ساخت این سریال
پرهزینه که حاال با افزایش قیمت دالر براوردی حدودا۱۹۷میلیاردتومانی برایش تصویب شده بود ،اماده
می کرد ،با سکته مغزی روبه رو شد .اتفاقی که باعث شد مدیران سیمافیلم برای این سریال الف ویژه شان
بار دیگر در پی کارگردان گزینه های متعددی را بررسی کنند .یکی از این گزینه ها شهریار بحرانی بود که
تجربه ساخت سینمایی «ملک سلیمان» و سریال «مریم مقدس» را در کارنامه دارد .بحرانی اما ساخت
این سریال را نپذیرفت تا در نهایت قرعه به نام ابراهیم حاتمی کیایی بیفتد که در سال های دهه ۹۰با سه
فیلم سینمایی محصول سازمان سینمایی اوج خبرساز و به عنوان کارگردان مطلوب این سازمان شناخته
شده بود.حاتمی کیا که همان روزها قرار بود پروژه سینمایی ازادسازی بوکمال را بار دیگر با اوج بسازد به
خاطر اتفاقات یا شاید اختالف نظرهایی از این سازمان جدا شد و برای ساخت سومین تجربه سریال سازی
و اولین تجربه ساخت فیلم و سریال با تم مذهبی و تاریخی با سیمافیلم دست همکاری داد.
امکان بازدید مجازی از دوساالنه سرامیک مهیا شد
امکان بازدید مجازی ۳۶۰درجه ای از یازدهمین دوســاالنه ســرامیک ایران برای
مخاطبان فراهم شد .یازدهمین دوساالنه سرامیک که ۱۰ابان ماه به صورترسمی
و مجازی افتتاح شــد و این روزها نمایشگاه ان در فرهنگسرای نیاوران برپاست ،با
توجه به شــیوع کرونا واعمال محدودیت هــای فعالیت های حضوری حاال با فراهم
اوردن امکان بازدید مجازی به استقبال مخاطبانخود رفته است.
بازدید مجازی به صورت ۳۶۰درجه قابل مشاهده برای عالقمندان است ،مخاطبان
با مراجعه به لینک یازدهمین دوساالنه سرامیک می توانند با ورود به ۲۴لینک مجزا
به صورت کاملبازدیدی مجازی از این دوساالنه داشته باشند.
در این دوره از دوســاالنه ۹۴اثر از ۸۷هنرمند توسط شورای انتخاب برای نمایش
در نمایشگاهدوساالنهسرامیک انتخاب شدند.
هیربد همت ازاد دبیر یازدهمین دوســاالنه ملی ســرامیک ایران نیز در مراســم
افتتاحیه این رویداد با اشاره به شکل گیری این دوساالنه در شرایط سخت اقتصادی
و مشــکالت اجتماعی ناشــی از تحریم ها و بیماری کرونا ،گفت :برگزاری دوساالنه
ملی ســرامیک در چنین شرایطی امری غیرمنطقی جلوه می کرد اما ان چیزی که
انجمن هنرمندان سفالگر ایران و کارگروه اجرایی دوساالنه را مصمم کرد که حتماً
این دوســاالنه را در زمان مقرر خودش برگزار کنند ،کارکرد اجتماعی دوساالنه بود
که فراتر از کارکردهای هنری ان است. شورای انتخاب این دوساالنه شامل مجتبی
قربانی شاه کوچکی ،مجید ضیایی ،بیتا فیاضی ،محمود محرمی ،نفیسه خلج،بهزاد
اژدری هستند.
کشــور عزیزمان ایــران این روزها شــاهد یکی از
بزرگترین بحران های جهانی اســت .ولی متاسفانه
ایران تنهــا فقط از ویروس کرونا رنج نمی برد .ایران
از وخامت اقتصاد بی جــان ،تحریم ،عدم مدیریت
صحیح ،ضعف ارتباطاتی بین مســئولین و اصحاب
جراید که موجب چند پارچگی پیام شــده اســت،
ضعف اموزش و پرورش در اموزش در مواقع بحران
و نبود زیر ساخت مناسب ،ضعف رسانه ملی در تولید
محتوای جذاب برای مخاطــب ،و در نهایت وجود
افــراد کم مهارت در راس امــور که انها هم حاصل
همین رویکرد چندین و چند ساله هستند .سیاست
خارجی با رویکرد ریالیسم دفاعی یا به عبارتی مشت
بزنی مشت میزنم و خلق تفکر همه دشمن هستند
مگر اینکه عکس ان اثباب شود پایه خود را بنا کرد
کــه هم اکنون اوضاع این چنین می شــود که باید
التماس پول از این و ان کنیم .اقتصاد خراب است و
پول نداریم که بخواهیم قرنطینه کنیم! در این مواقع
حســاس که که ضعف های ما جلوه گر شــده است
سازمان های دولتی وابسته به قدرت همچون ستاد
فرمان اجرایی امام ،بنیاد برکت و مستضعفین کجا
هستند که دستی از این دولت و مردم بگیرند .اگر در
صحنه هستند کاش اطالع رسانی بشود .در رابطه با
عدم مدیریت صحیح در مواقع بحران که بخشیش
ناشــی از نبود و کمبود منابع است باید بگویم که
بخش بزرگترش ناشی از عدم صالحیت افراد انتخاب
شده در راس امور منبع می گیرد که موجب می شود
شخص دوم مملکت در اوج بحران زیر ابر ،بیاید و با
لبخندی بگوید «روال کشور از شنبه عادیست» ،ما
چیزی به اسم قرنطینه نداریم» مردم نگران نباشند
به امیدخدا عبور می کنیــم .و همیچنین چند تن
از نماینــدگان مجلس برای پر کردن بخش بایگانی
نامه ای بنویســند و بگویند شــهر قرنطینه شود و
خودشان هم می دانند راه به جایی نمی برند ،می گویند
که فردا بتوانند چون اکثر اوقات شانه خالی کنند و
اظهار کنند که ما گفتیم دولت گوشش سنگین بود.
ارتباط رسانه با مسئولین و روابط عمومی سازمان ها
امریست حیاطی که میتواند بخش بزرگی از بحران
را هدایت کند .اما متاســفانه در شروع بحران دچار
چند گانگی مخابره یک خبر در چند جهت بودیم و
سوالی مطرح بود ایا کرونا امده باخیر؟ مردم قبل از
اینکه از رسانه ملی و خبرگزاری ها اخبار را دریافت
کنند متاسفانه در شبکه مجازی اخبار دسته اول را
دریافت می کنند؛ از همه بدتر برخی رسانه ها همان
خبر را به منتشر و درج و منبع ان را شبکه مجازی
قرار می دهند! چه شــد که برخی رسانه ها رفتند و
پشت شبکه های مجازی ســنگر گرفتند مگر قرار
نبود رسانه ملی در خط مقدم جنگ رسانه ای باشد.
اموزش پرورش به عنوان وزارت خانه ای تاثیر گذار
و همچنین مسئول برخی از رفتار اجتماعی جامعه
هم اکنون وزارت خانه ای به گل نشسته است .سوالی
که مطرح می شــود این است که وزارت خانه چقدر
تالش کرده معلمانی که سفیر رستگاری یک جامعه
هستند را به کار گیرد؟ چقدر توانسته است به مردم
اموزش بدهد که در مواقع بحران چگونه رفتار کنند؟
ایا توانســته معلمان را راضی نگه دارد به طوری که
عده زیادی برای معلم شدن تالش کنند نه مهندس
شدن؟ رسانه ملی متاسفانه نتوانسته محتوایی تولید
کند که مردم ترجیه بدهند لحظه ســال تحویل از
شبکه های خارجی چون جم و منوتو دست بکشند.
در چند سال اخیر با تولید محتوای غمگین و ناراحت
کننده ارزش خود را میان خانواده های ایرانی بیشتر
از پیش از دســت داده اســت! و در راس این موارد
افرادی که مدیریت این وظایف ســنگین را برعهده
دارنــد گویی حاصل همین رویکــرد و میوه همین
درخت هستند .حال که وقت درس پس دادن مردم
شده است و انها اموزشی ندیده اند نمیتوانیم بر روی
سکوی قضاوت بنشینیم و از انها انتظار درک بحران
را داشته باشیم.
انچه که کاشته ایم برداشت می کنیم ،نه بیشتر نه
کمتر
تصویربرداری بچه مهندس 4رسما اغاز شد
احتمال پخش در نوروز 1400
ساخت ســریال «بچه مهندس »۴به کارگردانی احمد کاوری و تهیه کنندگی سعید
ســعدی در تهران کلید خورد .تصویربرداری سریال «بچه مهندس »۴به کارگردانی
احمد کاوری و تهیه کنندگی ســعید سعدی روز گذشته در تهران اغاز شد .کارگردانی
سه پروژه گذشته بر عهده علی غفاری بود که به دلیل حضور در یک پروژه سینمایی،
ادامه همکاری در ســری جدید میسر نشــد و احمد کاوری فصل چهارم را کارگردانی
می کند .این کارگردان پیش تر سریال های شرم ،وارش ،دختر گمشده و ...را ساخته
اســت .از میان بازیگران نیز تاکنون حضور ثریا قاسمی ،فرهاد قائمیان ،روزبه حصاری،
مهشید جوادی ،نسیم باقریان ،کریم قربانی ،عباس جمشیدی فر و شیوا خسرومهر در
سری چهارم «بچه مهندس» قطعی شده است .سری چهارم این سریال ،در ۳۰قسمت
ســاخته می شود و مانند سری قبل ،حسن وارســته به همراه یک گروه چند نفره کار
نویسندگی را برعهده دارند« .بچه مهندس »۴برای پخش در اوایل سال اینده از شبکه
دوم سیما اماده خواهد شد.
اخبار دیدنی
نمایشگاه نقاشی مرضیه قاسم پور در گالری شییرن
نمایشگاه نقاشی مرضیه قاسم پور با عنوان «بازی دوار» ات 4اذر در گالری شییرن برپاست.
عکس :مهدیه بابایی
نمایشگاه اثار لیال قندچی در گالری اعتماد
نمایشگاه اثار لیال قندچی با عنوان «چرخه حساسیت زدایی»
ات 4اذر در گالری اعتماد دایر است.
عکس :هنرناالین
نمایشگاه مجسمه های سپیده نیرو در گالری اعتماد
ی
نمایشگاه مجسمه های سپیده نیرو با عنوان «خفت و خیز» ات 4اذر در گالر اعتماد برپاست.
عکس :مهدیه بابایی صفحه 4