روزنامه هنرمند شماره 1334
روزنامه هنرمند شماره 1334
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
دوشنبه 26ابان ماه 1399سال سیزدهم شماره 4 1334صفـــحه 2500تومـان ISSN 2008-0816
مدیر «تئاتر شهر» :
www.jaaar.com
دربارهعواملکوچک بودنصنعتنشردرایران
چرا مردم به کتاب
نیاز ندارند؟!
نمی دانیم تئاتر
تعطیل است یا نه!
چرامدیرانفرهنگوهنرمعموالفارغ التحصیلرشته هایغیرفرهنگیهستند؟
همیشهسرفرهنگوهنر
کالهرفتهاست!
شهرداریتهرانهمزمانباروزکتابوکتابخوانیبرگزارمی کند؛
پویش «رکاب و کتاب»
برایشهرونداندوچرخه سوار
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
بااعالمسازمانسینمایی؛
نقش متفاوت نیکی کریمی
در «دسته دختران»
منیژهحکمتبرای«منفیکرونا»
مجوزگرفت
سینماوتلویزیون3.
CINEMA&TV
کرونا با تمام معایبش اکران انالین
را برای سینمای ایران
به ارمغان اورد!
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4 .
«سیلوستر استالونه»
به فیلم «جوخه خودکشی»
«جیمز گان» پیوست
نقدیبرفیلم«بیحسیموضعی»بهبهانهپخشدرشبکهنمایشخانگی
سینماوتلویز یون3.
CINEMA&TV
تجربه ایپرچالش
در سینمای معناباخته!
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
تغییرنامخیابانفالمکتهران
به نام استاد شجریان
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4 .
سینماوتلویزیون3.
CINEMA&TV
تکلیف ساخت سریال ها
در اوج کرونا چیست؟
سینماوتلویز یون3.
CINEMA&TV صفحه 1
2
چرامدیرانفرهنگوهنرمعموالفارغ التحصیلرشته هایغیرفرهنگیهستند؟
دوشنبـــــــــــه 26ابان ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1334
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
گزارش
معاون مرکز رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ:
مهجور ماندن سواد رسانه
ای
از مشکالت جدی کشور است
معاون امور محتوایی مرکز فناوری اطالعات و رســانه های
دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی یکی از مشکالت
جدی کشــور ،را مهجور ماندن ســواد رسانه ای دانست و
گفت ۱۵۰ :ســناریو برای تولید محتوای رسانه ای توسط
۱۰مرکز فرهنگی دیجیتال کشــور تولید شــده اســت.
محمدصــادق افراســیابی گفت :وزارت فرهنگ و ارشــاد
اســامی معتقد است باید همایش ســواد رسانه ای حتما
به صورت مســاله محور برگزار شــود و خروجی ها و نتایج
کاربردی با هدف عمومی ســازی سواد رسانه ای در اختیار
دولت قرار دهد.
معاون امور محتوایی مرکز فناوری اطالعات و رســانه های
دیجیتــال وزارت فرهنگ وارشــاد اســامی با اشــاره به
برگزاری نشســت «مردمی سازی» سواد رسانه ای در قالب
سلسله نشســت های تخصصی سومین همایش ملی سواد
رسانه ای و اطالعاتی به ریاســت محمد مهدی فتوره چی
و دبیری بهاره نصیری گفت :برگزاری این نشســت نشان
داد متاســفانه هنوز مطالعات پژوهشگران در حوزه سواد
رســانه ای برای عمومی سازی سواد رســانه ای در جامعه
کاربردی نیســت و نیاز دولت در زمینه مطالعات کاربردی
هنوز برطرف نشده است.
همیشه س ِر فرهنگ و هنر کاله رفته است!
رضا مهدوی اهنگساز و کارشناس شناخته شده حوزه موسیقی معتقد است دولت در شرایط فعلی انگیزه ای برای
چانه زنی بر سر فرهنگ و هنر در بودجه بندی برای سال ۱۴۰۰ندارد! رضا مهدوی اهنگساز ،نوازنده و کارشناس
موسیقیکهطیسال هایگذشتهدرسمتمدیریتمرکزموسیقیحوزههنریسازمانتبلیغاتاسالمیمشغول
به فعالیت بود ،ضمن اشاره به دغدغه های موجود در نحوه بودجه بندی حوزه های مرتبط با فعالیت های فرهنگی و
هنری کشور توضیح داد :سابقه نشان داده که اگر در مقاطعی از زمان بودجه فرهنگ و هنر افزایش داشته ،اما به
نسبت کلیت شرایط اقتصادی کشور ،ما شاهد کاهش بوده ایم چرا که بودجه تصویب شده با تورم ،نسبت درستی
ندارند و می توان گفت در هر صورت س ِر فرهنگ و هنر همیشه کاله رفته است .وی افزود :اتفاقاً در این شرایط
است که حضور یک مدیر فرهنگی که بتواند جانانه از میزان تخصیص بودجه در کمیسیون فرهنگی مجلس دفاع
کند بیش از هر نکته دیگری به چشم می اید .شرایطی که متاسفانه در همه دولت ها انچنان که باید مورد توجه
نبوده و به همین جهت اولین جایی که در حوزه بودجه با تغییر و تحول کاهشی روبه رو می شود ،حوزه فرهنگ و
هنر است .شرایطی که موجب می شود وضعیت بودجه این حوزه ها همواره محل بحث اهالی فرهنگ و هنر باشد.
دولت انگیزه ای برای چانه زنی بر سر بودجه فرهنگ ۱۴۰۰ندارد
این کارشناس موسیقی با اشاره به پیش بینی هایی که درباره میزان بودجه سال ۱۴۰۰مطرح می شود ،تصریح
کرد :عالوه بر شــرایطی که به ان اشــاره کردم فکر می کنم دولت با حجم مشکالتی در حوزه های مختلف
اقتصادی و اجتماعی دارد ،دیگر انگیزه ای برای چانه زنی بر سر بودجه فرهنگ و هنر ندارد .ضمن اینکه سال
۱۴۰۰اخرین سال دولت دوازدهم است و همین شرایط موجب می شود این بی انگیزگی به پیگیری بودجه
نیز تسری پیدا کرده و ماجرای چانه زنی دولت با مجلس درباره بودجه فرهنگ و هنر به کمترین حد ممکن
برسد .مگر اینکه شرایط دیگری خالف انچه تصور می شود به وجود بیاید .اغلب مدیران فرهنگی ما بیشتر از
اینکه به فکر ارتقای بودجه باشند فقط به دنبال ارائه بیالن کاری روی کاغذ هستند و انچنان که باید به ماجرای
کاربردی بودجه توجه چندانی ندارند .در حالی که اگر بدانند فرهنگ مهم تر از نان شب است ،انگاه شرایط
متفاوت می شوداین اهنگساز و مدرس دانشگاه در بخش دیگری از صحبت های خود گفت :یکی از مهم ترین
معایبی که همواره در بحث بودجه بندی مورد توجه قرار می گیرد ،مدیران دولتی هستند که تخصصی در حوزه
فرهنگ و هنر ندارند و عم ً
ال یا مهندس و یا دکترای رشته ای غیر از فرهنگ و هنر هستند! همین شرایط است
که موجب استمرار مسیر سنتی تخصیص بودجه در راستای نگاه های متعصبانه و سلیقه ای می شود .اتاق فکری
هم به معنا و مفهوم مطلق کلمه در این مسیر وجود ندارد و به همین دلیل بودجه اختصاص یافته بیشتر شبیه
به یک شوخی می شود! وی افزود :این در حالی است که اغلب مدیران فرهنگی ما بیشتر از اینکه به فکر ارتقای
بودجه باشند فقط به دنبال ارائه بیالن کاری روی کاغذ هستند و انچنان که باید به ماجرای کاربردی بودجه
توجه چندانی ندارند .در حالی که اگر بدانند فرهنگ مهم تر از نان شب است ،انگاه شرایط متفاوت می شود و
ماجرا در مسیری قرار می گیرد که هنرمندان شاخص هم از جشنواره ها و رویدادهای مرتبط با فرهنگ و هنر
استقبال می کنند .مهدوی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چقدر از نقطه ضعف های موجود در حوزه فرهنگ
مدیر«تئاترشهر» :
نمی دانیمتئاترتعطیلاستیانه!
ابراهیم گله دارزاده مدیر مجموعه «تئاتر شــهر» تصریح کرد که هنوز
تکلیف اجراهای نمایشی با توجه به محدودیت هایی که قرار است از اول
اذراعمالشود،مشخصنیست.ابراهیمگلهدارزادهمدیرمجموعه«تئاتر
شهر» درباره زمان از سرگیری اجراهای تئاتری مجموعه در محدودیت
زمانی اعمال شده تا قبل از ساعت ،۱۸به خبرنگار مهر گفت :ما امادگی
میزبانی از اجراها را داریم و با گروه ها هم مذاکراتی داشتیم و چند گروه
هم امادگی اجرا دارند .هدف مان این بود اجرا در تئاتر شــهر را شروع
کنیم تا این ساعت نامتعارف محک زده شود با وجود اینکه با این ساعت
اجرا همدل نیستیم .وی ادامه داد :خواستیم با اجرا در محدودیت زمانی
تعیین شــده هم تئاتری در شهر برای دیدن وجود داشته باشد و هم
تجربه ای در یک سالن دولتی انجام شود تا سالن های دیگر و خصوصی
هم به این تجربه نگاه کنند تا اگر مناسب بود فعالیتشان را از سر بگیرند.
گله دارزاده یاداور شــد :هنوز قطعیت این برنامه هم معلوم نیست و
مشخص نیست صنف تئاتری تا چند روز می توانند در محدودیت زمانی
تعیین شده یعنی قبل از ساعت ۱۸فعالیت کنند .ما نمی دانیم فرایندی
که بعد از ساعت ۱۸اتفاق می افتد چه تفاوتی با فرایندی دارد که قبل از
ساعت ۱۸انجام می شود و این فرایند چقدر در شیوع ویروس کرونا تاثیر
می گذارد .هیچکس درباره دلیل اعمال این محدودیت صحبت نکرد.
شهرداری تهران همزمان با روز کتاب و کتابخوانی برگزار می کند؛
افراسیابی با اشــاره به مقاالت ارائه شده در این نشست،
اظهار داشــت :هدف از برگزاری نشســت مردمی سازی
سواد رسانه ای این بود که پژوهشگران روی ایده هایی کار
کنند که می تواند به مردمی ســازی سواد رسانه ای کمک
کند و پیشــنهادهای کاربردی از پژوهش ها ارائه دهند.
وی با درخواســت از پژوهشگران برای ارائه پیشنهادهای
عملی و کاربردی برای مردمی ســازی ســواد رسانه ای،
گفت :یکی از مشــکالت موجود در کشور ،مهجور بودن
سواد رسانه ای است.
پژوهش های ما باید ضمن اسیب شناســی دقیق در مورد
سواد رســانه ای ،به ســمتی حرکت کند که اموزش ها تا
چه حد به مردمی ســازی این موضوع کمک کرده اســت.
معاون امور محتوایی مرکز فناوری اطالعات و رسانه های
دیجیتال پیشنهاد کرد :پژوهشــگران طرح های عملیاتی
دولت را برای افزایش ســواد رســانه ای جامعه بررسی و
مطالعــه کنند ،در حــال حاضر وزارت فرهنگ و ارشــاد
اســامی برنامه هایی نظیر مجموعه نمایشی «چای نت» را
با هدف عمومی ســازی سواد رسانه ای با همکاری معاونت
فضای مجازی صداوسیما تولید و پخش می کند.
افراسیابی با تاکید بر این که تاثیر تولید و پخش مجموعه
نمایشــی «چای نت» بر عمومی سازی سواد رسانه ای باید
ارزیابی شــود ،افزود :همچنین پژوهشگران تاثیر تدریس
کتاب «تفکر و ســواد رســانه ای» مقطع دهم متوسطه را
از منظر عمومی سازی ســواد رسانه ای هم بررسی کنند؛
اگر این کارها انجام شود نشست های تخصصی برای سواد
رسانه ای و اطالعاتی مفیدتر خواهد بود.
معاون امور محتوایی مرکز فناوری اطالعات و رســانه های
دیجیتال وزارت ارشــاد افزود :هم اکنون ۱۵۰ســناریوی
جدید در ســال ۹۹برای تولید محتوای ســواد رسانه ای
توســط ۱۰مرکز فرهنگی دیجیتال و ســایر موسســات
فرهنگی تدوین شده اســت که در هفته های اتی شاهد
تولید ویدئوهای کاربردی اموزشــی و انتشار ان در فضای
مجازی خواهیم بود.
افراســیابی اظهار داشــت :جدا از برنامه هــای مجموعه
همکاری های وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی و شبکه های
تلویزیونی ،تولید ۳۰۰ویدیوی جذاب برای عمومی سازی
ســواد رسانه ای و انتشــار گســترده در فضای مجازی را
به عنــوان برنامه عملیاتــی مرکز رســانه های دیجیتال
برنامه ریزی کرده و دنبال می کنیم.
و هنر به بودجه بازمی گردد ،اظهار کرد :به طور حتم بخشی از نوسانات و معایب موجود در حوزه فرهنگ و
هنر مبتنی بر میزان بودجه است ،ولی بخش دوم ماجرا به استعدادها مرتبط است که متاسفانه شرایط حاکم
بر مدیریت دولتی فرهنگ و هنر ،ان گونه که باید به این بخش متعهد و دلسوز نیست.
چرا شاهد تولید اثار ارزشی شاخص نیستیم؟
این کارشناس هنری ادامه داد :به طور حتم اگر تا به امروز ما شاهد توجه بیشتری به استعدادها و هنرمندان
شــاخص عرصه های مختلف بودیم ،دیگر نگران جانشین برای هنرمندان صاحب سبک حوزه های مختلف
نبودیم .اساساً چرا دیگر امروزه شاهد ساخت و تولید اثر هنری شاخصی در حوزه های ارزشی نیستیم؟ چون
شرایط مدیریتی فرهنگ و هنر نتوانسته نظرها را تامین کند و تا زمانی که مدیران باالدستی این حوزه نتوانند
نظرها را تامین کرده و از هنرمندان صاحب نظر دلجویی کنند ما شاهد اتفاقات موثری در حوزه فرهنگ و هنر
نخواهیم بود .وی در ادامه صحبت های خود با اشاره به کمبود مدیران متخصص دغدغه مند در حوزه فرهنگ
و هنر تصریح کرد :به هر حال ماجرای بودجه در فرهنگ و هنر ماجرای جدی و مهمی است که هم از سوی
مدیران دولتی و هم از سوی اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس باید روی ان توجه بیشتری شود .در این راه
اگر قطعاً مدیران فرهنگی ماجرای بودجه را مبتنی بر عالقه نزدیکان و بستگان خود ندانند و در طول سال
حسب وظیفه ذاتی خود دائم از فعالیت های فرهنگی هنری کشور بازدید کنند ،قطعاً هم به صورت مستقیم
با مشکالت فرهنگی هنری کشور اشنا شده و هم در تخصیص بودجه می توانیم شاهد اتفاقات خوبی باشیم.
مهدوی تاکید کرد :در مجلس نیز اعضای کمیسیون فرهنگی هم باید به این امر واقف باشد که سلبریتی ها
تمامی بدنه فرهنگ و هنر کشور را پوشش نمی دهند که همه فرض کنند اوضاع مالی همه هنرمندان عالی تر
از عالی است ،ان ها باید این دیدگاه غلط را میان افرادی که چنین برداشتی از هنرمندان دارند پاک کنند .انگاه
شاید بتوان برای اصالح و ارتقای بودجه امیدوار بود.
پویش «رکاب و کتاب»
برایشهرونداندوچرخه سوار
شــهرداری تهران ،پویشی با عنوان «کتاب
و رکاب» را از روز ۲۴ابــان و هم زمــان با
روز کتــاب و کتابخوانی اغاز کرده اســت.
شهرداری تهران ،پویشی با عنوان «کتاب و
رکاب» را از روز ۲۴ابــان و هم زمان با روز
کتاب و کتابخوانی اغاز کرده است .هدف از
برگزاری این پویش ،ارائه مشوق های متنوع
به شــهروندان دوچرخه سوار شهر تهران و
ایجاد عالقه مندی و ترویج دوچرخه ســواری در میان عموم اقشــار جامعه با در نظر داشتن
عالیق و ترجیحات مختلف اســت .شــعار این پویش فرهنگی و اجتماعی «شهروند سالم،
شــهروند دانا» در نظر گرفته شده است .چراکه وجود شهروندانی سالم و دانا ،الزمه داشتن
شهری متعالی و پیشرو است .این کمپین با مشارکت یک ارائه کننده کتاب های الکترونیک،
برگزار خواهد شد و شهروندان تهرانی تا پایان دی ماه می توانند به ازای حداقل ۱۰کیلومتر
پیمایــش در هر روز ،کد تخفیف خرید کتاب دریافت کــرده و کتاب صوتی و الکترونیکی
مورد نظر خود را از مجموع بیش از ۵۰هزار کتاب ارائه شــده خریداری کنند .گفتنی است
از مهمترین ویژگی های اپلیکیشــن «دوچرخه» ،انواع مســیریابی ،امکان به اشتراک گذاری
مسیرها و ارسال تصاویر در شــبکه اجتماعی اپلیکیشن ،مشاهده نزدیکترین فروشگاه های
دوچرخه ،پارکینگ های مســقف دوچرخه ،تعمیرگاه های دوچرخه و ایستگاه های دوچرخه
اشــتراکی و ...اســت .عالقمندان می توانند جهت نصب این اپلیکیشــن به نشــانی bike.
tehran.irمراجعه نمایند.
نامگذاریخیابانشجریانبهشهرداری
ابالغ شد
عضوکمیسیونفرهنگیواجتماعیشورایشهر
تهران از ابالغ مصوبه شورای شهر برای نامگذاری
خیابانی به نام اســتاد محمدرضا شجریان خبر
داد .حجــت نظــری دراین باره گفــت :پس از
پیگیری های چندین باره اعضای شورای شهر و
نیز مطالبه مردم ،سرانجام شهردار تهران مصوبه
پیشین شورای شهر تهران در خصوص نامگذاری
معبری به نام استاد محمدرضا شجریان را برای
اجرا ابالغ کرد و به زودی خیابان فالمک که پیش
از این با مصوبه شورای شهر به نام این استاد موسیقی و اواز ایرانی نامگذاری شده بود ،به استاد محمدرضا
شجریان تغییر نام خواهد یافت .نظری با ابراز تاسف از عدم اجرای مصوبه شورا درخصوص نامگذاری این
خیابان در زمان حیات استاد شجریان گفت :این تغییر نام باید حدود دو سال پیش و همان زمانی که شورا
تغییر نام خیابانی به نام ایشان و چندین چهره علمی و فرهنگی کشور را مصوب کرد ،رخ می داد که متاسفانه
انجام نشد و بسیار متاسفیم که امروز این خیابان در شرایطی نامگذاری می شود که استاد شجریان بزرگ
دیگر در میان نیستند .عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه برابر قانون،
نامگذاری جزو وظایف و اختیارات شــورای شهر تهران است ،گفت :شورای شهر نه فقط در این دوره ،که
طی پنج دوره نسبت به نامگذاری معابر و فضاهای جدید شهری و نیز تغییر نام ان ها اقدام کرده است و در
این میان مفتخریم که در این دوره ،بیش از نیمی از نامگذاری های انجام شده به نام شهدای گرانقدر انقالب
اسالمی ،دفاع مقدس ،شهدای حرم و ایثارگران عزیز کشورمان انجام شده و توامان ،فعاالن فرهنگی ،هنری،
ورزشی ،علمی و دیگر نخبگان نیز دیده شده اند.
درباره عوامل کوچک بودن صنعت نشر در ایران
چرامردمبهکتابنیازندارند؟!
حسن کیائیان (مدیر نشر چشمه) در توضیح اهمیت نشر و کار ناشران بیان
کرد :نشر ،کاری بسیار مهم است و کتاب کاالیی فرهنگی است؛ یعنی هم
کاال هست اما برچسب فرهنگی دارد و باید هم با اقتصاد اشنا باشیم و هم با
فرهنگ جامعه .وی افزود :بحث مدیریت در یک انتشارات به عنوان سازمان
فرهنگی و اقتصادی ارزشمند و مهم است که اگر همه ابزار در اختیار یک
مدیر نابلد قرار گیرد پس از مدتی راه به ناکجا می رود؛ موضوعی که من در
۳۶سال تجربه کاری ام دیدم .این مسیر ،مسیر سنگالخی و سختی است
و بایست کسی که می خواهد ناشر حرفه ای باشد هنر مدیریت را بلد باشد؛
مسئله مدیریت در نشر بســیار مهم است و کسی که در این حوزه موفق
اســت می تواند در حوزه های دیگر هم موفق شود .هدف گذاری (مثال این
که بخواهید تخصصی کار کنید یا عمومی) باید باشد و در حوزه عمل ،برنامه
ریزی است که می تواند راه را هموار سازد؛ غیر از این مشکل ساز خواهد شد.
مدیر مجموعه تئاتر شهر تصریح کرد :هر چه مذاکره می کنیم به نتیجه
مشخصی نرسیده ایم .نمایش های ما از ابتدای اذرماه در نظر گرفته شده
بود ولی نمی دانیم که تهران درگیر تعطیلی های هفتگی خواهد شد یا
نه .وی در پایان سخنان خود با بیان اینکه مدام پیگیر مشخص شدن
وضعیت فعالیت صنف تئاتری هستیم ،تاکید کرد :اغلب هنرمندان هم
در رسانه ها نظرات کارشناسانه خود را ارائه می دهند.کافی است دوستان
ستاد ملی مقابله با کرونا به نظرات هنرمندان و کارشناسان تئاتر نگاه
کنند تا این پیشنهادات ،نظرات و نقدها به عنوان مبانی کارشناسی در
جلسات ستاد مورد استفاده قرار بگیرند.
امروز خوشبختانه به ویرایش و فیزیک کتاب اهمیت داده می شود ،موضوعی
که پیش تر و در ســال های گذشته وجود نداشت؛ و در این سالها همه ما
انتشارات با ازمون و خطاهای متعدد به ان رسیدیم .کیائیان در تعریف نشر
حرفه ای تصریح کرد :یک نشر حرفه ای نشری است که بتواند تولیدات خود
را به شکل قانونی منتشر کند ،موضوعات تازه برای انتشار داشته باشد ،نیروی
فنی کارشناس داشته باشد ،مدیریت خوبی داشته باشد که به دریافت مجوز،
ساماندهی چاپ و فروش و تبلیغ بپردازد ،بازار فروش قابل اتکا داشته باشد،
دائما در پی نیازهای مخاطبان جامعه بوده و از تازه های موضوعات جهانی
باخبر باشــد و توانایی بهره گیری از ابزارهای روزامد مانند پیام رسان های
جدید را داشته باشد .مصوبه شورای عالی انقالب فرهنگی که اساس صدور
مجوز هاســت مربوط به دهه شصت است که مطابق با ان زمان نوشته و
تدوین شده اســت اما به دلیل تمام تغییراتی که در این سه دهه رخ داده
است ،نیاز به بازنگری و بازنویسی دارد .این موضوع باعث مشکالت متعدد
شده است؛ باید حدود و ثغور ممیزی مشخص باشد و این را قانون مشخص
سازد اما شیوه ممیزی کنونی درست نیست و حتی به اعتبار عمومی کتاب
هم اسیب وارد کرده است .مدیر نشر چشمه یاداور شد :ضمن این که مباحث
حقوقی هم نقش تعیین کننده ای در این میان دارند؛ در این مفهوم یک ناشر
که قانونی و در چهارچوب قانون کار می کند نباید احساس خطر کرده و کتاب
خودش را در دست دستفروشان خیابانی ببیند .این مشکل تا زمانی که ما به
میثاق های جهانی صنعت نشر نپیوندیم ادامه دارد .مهمترین عامل کوچک
بودن صنعت نشر در ایران نبود یا کمبود نیاز مردم جامعه به کتاب است؛ اکثر
مردم ما احساس نیاز به کتاب ندارند و این معضلی است که سیاستگذاران
فرهنگی باید مورد برسی و اقدام قرار دهند .به دلیل همین مسئله است که
احساس نیاز در مورد کتابهای اموزشی قیمت های زیادی برای انان پرداخت
می شود ،موضوعی که در مورد کتاب های اموزشی وجود ندارد .کیائیان در
انتها تاکید کرد :در کشور با تورم باالیی که وجود دارد بحث ثبات قیمت کتاب
ها منطقی نیست چرا که هزینه های متعددی چون قیمت کاغذ و ...وجود
دارد و سرمایه ناشر با تورم ساالنه ذوب و کوچک می شود. صفحه 2
لزوموروداتحادیهتهیه کنندگانبهاختالفاتصاحباناثاروپلتفرم ها
کروناباتماممعایبشاکرانانالین
را برای سینمای ایران به ارمغان اورد!
ســیدجمال ساداتیان معتقد است ســینمای ایران پس از کرونا باید در اکران فیلم ها حساسیت
بیشــتری به خرج دهد و لزوما هر فیلمی که ســاخته می شود ،مناسب اکران نیست .سیدجمال
ســاداتیان (تهیه کننده سینما) با اشــاره به انباشت فیلم هایی که اکران نشده اند و خطر از دست
رفتن سرمایه های سینما گفت :این موضوع تبدیل به یک معضل جدی برای سینمای ایران شده
اســت .تعداد زیادی فیلم از سال گذشته باقی مانده که اکران نشده اند و امسال هم اگرچه تولید
فیلم کمتر اتفاق افتاده اما بازهم اثار متعددی در حال ســاخت است که به تعداد فیلم هایی که
منتظر اکران هســتند ،اضافه می کند .وی افزود :اگرچه شــیوع کرونا با تمام معایبش یک مزیت
را به ســینمای ایران معرفی کرد و ان اکران انالین است اما به نظرم باید برنامه ریزی ای صورت
بگیرد تا فیلم هایی که ظرفیت جذب مخاطب دارند در ســالن های ســینما نمایش داده شوند و
فیلم هایی که مناســب اکران انالین هســتند ،در پلتفرم های پخش فیلم اکران شــوندVOD .
ها االن شــرایط خوبی دارند و از لحاظ جذب مخاطب خوب عمل کرده اند .باید از این ظرفیت
استفاده شود و بخش اعظمی از اثار تولید شده در این سامانه ها اکران شوند.
ســاداتیان در ادامه گفت :اگر امروز بخواهیم فیلمی اکران کنیم دیگر نباید مانند گذشــته عمل
کنیــم .اگر قرار باشــد مثل قبل ۱۲ – ۱۰تا فیلم در ســینماها اکران کنیــم و هیچ کدام هم
مخاطب نداشته باشد ،این یک فرصت سوزی استVOD .ها یک امکان و پیشنهاد تازه هستند
تا اثاری که مخاطب کمتری دارند و یا اساســا مخاطب هدف ان ها در درازمدت شکل می گیرد،
در همان قالب اکران شــوند .در نمونه های خارجی هم تجربه اســتفاده از VODموفقیت امیز
بوده اســت .مگر در امریکا تمام فیلم های ســاخته شده؛ به ســینماها می ایند؟ بخش اعظمی
از ان ها در VODها پخش می شــوند .انشــااهلل بعد از پایان کرونا مردم نیــاز به تغییر ذائقه و
تنوع دارند و حتما باید اثاری در ســینماها اکران شــود که بتواند مخاطب را راضی کند .در این
میان یکی از جاهایی که می تواند به حال خوب مردم کمک کند ســالن های ســینما و نمایش
فیلم های خوب اســت .یعنی سالن ســینما با اکران فیلم با کیفیت رونق می گیرد .برای همین
معتقدم بعد از کنترل شــرایط ویروس کرونا اگــر فیلم های خوب و با کیفیت اکران کنیم بازهم
ســینما رونق می گیرد و می تواند از رکود خارج شــود .این تهیه کننده سینما با اشاره به نقص ها
و معایــب اکــران انالین و نبود نظارت بــر دانلود غیرقانونی فیلم ها گفت :شــاید در این زمینه
پلتفرم ها چندان مقصر نباشــد بلکه باید ســاز و کار حقوقی و قضایی مناســبی برای مبارزه با
قاچاق فیلم شــکل بگیرد .باید سیســتم هایی ایجاد شود تا کسانی که دانلود غیرقانونی و قاچاق
فیلم می کنند ،ردیابی شــوند و از طرفی مجازات هایی مناســب با جرم در نظر بگیریم .با قانونی
که االن وجود دارد نمی توان نســبت به بازدارندگی ان امیدوار بود .وی با اشــاره به مشکالتی
کــه از ناحیه پلتفرم ها در نحوه خرید فیلم ها و قراردادها ایجاد می شــود و انحصار در این حوزه
گفت :اتحادیه تهیه کنندگان و شــورای مرکزی این اتحادیه باید نقش خودش را در این موضوع
ایفا کند .باید نقطه نظرات و شــکایت های تهیه کننــدگان را دریافت کند و با صاحبان پلتفرم ها
جلســه بگذارد و به یک سازوکاری برای نحوه قراردادها دست پیدا کنند .اینکه تهیه کنندگان به
صورت تک نفره با این پلتفرم ها وارد مذاکره شوند امر پسندیده ای نیست .کارکرد صنوف همین
اســت .صنوف تشکیل می شود تا رابط بین اعضای صنف و مصرف کننده ها باشند .در این زمینه
به نظرم اتحادیه تهیه کنندگان کم کاری کرده اســت و باید درد دل تهیه کنندگان را بشــنوند و
برای معضالت ان راه حلی پیدا کنند .اگر امروز شــاهد انحصار در زمینه پلتفرم های پخش فیلم
هستیم به دلیل کم کاری باقی پلتفرم هاست که از رده خارج شدند .در ابتدا ۱۲پلتفرم فعالیت
می کردند و االن ۱۰تای ان ها دیگر کار نمی کنند .البته به تازگی باخبر شــدم قرار است برخی
از تهیه کننــدگان در زمینه راه اندازی پلتفرم هــای جدید کارهایی انجام دهند که به نظرم اتفاق
هنرمندان ناچار به کار کردن در این شرایطند
سعیدسعدی،تهیه کنندهسینماوتلویزیونکهفصلچهارمازسریال
«بچه مهندس» را برای رمضان اماده می کند ،درباره تجربه خود از
تولید پروژه های مختلف در زمان شیوع کرونا با بیان اینکه افراد نیاز
به تامین معاش دارند ،اظهار کرد :با رعایت دستورالعمل ها با مشکلی
مواجه نشــدیم .به هر حال عوامل قرارداد دارند و نمی توان به انها
گفت از دســتمزد خبری نیست و کار به تعویق افتاده تا زمانی که
کرونا از بین برود .تهیه کننده ســریال «نجال» در ادامه بیان کرد:
نمی توان تصمیم غیرکارشناسانه گرفت چون تعداد زیادی پروژه در
دست تولید است و حتی با کمترین افراد هم اگر تولید انجام نشود،
بیکاری گسترده ای را در صنوف مختلف باعث می شود .حق و حقوق
این افراد را کجا تامین می کند .مثل بسیاری از مشاغل و حرفه های
دیگر که افراد ناچار به کار کردن در این شــرایطند ،عوامل ساخت
دوشنبـــــــــــه 26ابان ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1334
www.honarmandonline.ir
سینماولتوییزون
TV&CINEMA
اخبار
با اعالم سازمان سینمایی؛
منیژه حکمت برای «منفی کرونا»
مجوز گرفت
مجوز ســاخت «منفی کرونا» به نویسندگی ،کارگردانی و
تهیه کنندگی منیژه حکمت صادر شــد .در اخرین جلسه
شــورای پروانه ساخت ســینمایی فیلم «قصه ماه بی بی»
بــه نویســندگی و تهیه کنندگــی محمدرضــا اصالنی و
کارگردانی امین اصالنی شهرستانی و «زاگرس گریخت»
به نویسندگی و کارگردانی حمید زرگرنژاد و تهیه کنندگی
پژمــان لشــکری پور پروانه ســاخت گرفتنــد .همچنین
مجوز ســاخت «منفی کرونا» به نویســندگی ،کارگردانی
و تهیه کنندگــی منیژه حکمت و انیمیشــن «ملک زاده
خورشــید» به تهیه کنندگی و نویسندگی مهری سرخیل
و کارگردانی حمید کریمیان صادر شد.
خوبی اســت و باعث ایجاد رقابت در این عرصه می شود .ایجاد فضای رقابتی بین پلتفرم ها باعث
بروز ابتکارهای جدید می شــود که حاصلش برای ســینمای ایران مفید خواهد بود .ساداتیان
که در هیات انتخاب فیلم ایرانی برای حضور در جایزه اســکار نیز حضور داشته؛ در پاسخ به این
شــایعات که این هیات برخی از فیلم ها را برای بررسی انتخاب نکرده است ،گفت :انتخاب فیلم
برای اسکار تابع دو ایین نامه است .یکی ایین نامه خارجی و بین المللی است که از سوی اکادمی
اســکار اعالم می شود و شــرایط فیلم ها برای حضور در این رویداد را توضیح داده است؛ ازجمله
اکران فیلم در کشور متقاضی و داشتن پخش کننده مطرح بین المللی و سال ساخت و… که باید
اثاری که انتخاب می شــوند این شرایط را داشته باشند .فیلم هایی که برخی از رسانه ها از ان ها
اســم می برند و می گویند در شورا رد شده است اصال این شرایط را نداشتند .فیلم ها اصال اکران
داخلی نداشتند یعنی باید مثل فیلم «خورشید» و یا «درخت گردو» که یک هفته اکران شدند
ایــن کار را انجام می دادند تا بعد در شــورا پیرامون حضــور ان صحبت کرد .در واقع اراده ای از
سوی این فیلم ها برای تکمیل کردن شرایط حضورشان وجود نداشت که بخواهیم درباره چرایی
انتخاب نشــدنش صحبت کنیم .از طرفی هیات انتخاب فیلم های ایرانی به عالوه ایین نامه اسکار
یکســری مولفه ها را بر اســاس یک ایین نامه داخلی باید در نظر بگیرد .برای همین این هیات
تمامی اثار واجد شــرایط را تماشا می کنند و به جمع بندی می رسند و بر اساس ویژگی هایی که
دارنــد امتیازهایی را دریافت می کنند .بعضی فیلم ها تهیه کننده خارجی دارند ،همچنین حضور
موفق در جشنواره های بین المللی و داشــتن پخش کننده معتبر بین المللی هم جزو فاکتورهای
مهم برای انتخاب فیلم برای اســکار است .ضمن اینکه قصه فیلم ،مضمون و جهان شمول بودن
داستان ان برای معرفی به این اکادمی مهم است .در مجموع این شرایط و نظرات ،اعضای هیات
انتخاب فیلم برای اسکار برای امسال فیلم «خورشید» اقای مجیدی را انتخاب کردند.
تکلیفساختسریال هادراوجکروناچیست؟
در روزهایی که ویروس کرونا بیش از پیش در کشور رخنه
کرده و هر روز بر تعداد قربانیانش می افزاید ،عده ای ناچار به
کار کردن هستند و عده ای هم به طور کامل کار و کاسبی
را تعطیل کرده اند .در این میان تولیدات تلویزیونی همچون
گذشــته به کار خود ادامه می دهند .مدتی است که اخبار
بیماری بازیگران در فضای مجازی منتشر می شود و البته
برخی هم به توصیه سازندگان ،کرونایی شدنشان را پنهان
می کنند .حفظ سالمتی هنرمندان و عوامل پروژه ها از یک
سو و خالی نماندن انتن پخش و تولید محتوا برای مخاطبی
که در خانه مانده از سویی دیگر ،مساله ای است که حل ان
خودتولیدکنندگانوبازیگرانراهمگیجکردهاست.ازطرفی
سیاســت یک بام و دو هوای وزارت بهداشت درباره تولید
یا معلق کردن پروژه ها هم بر این سردرگمی افزوده است.
عالوه بر این ها ،تامین معیشت صدها نفر که در هر پروژه
مشغول به کار هستند و اغلب بیمه و منبع درامد ثانی هم
ندارند و تاکنون حمایتی چشمگیر هم از جانب سازمان های
مربوطه از ان ها انجام نشده ،موضوع دیگری است که در این
روزها بسیار قابل تامل است و ماهیت بی پشتوانه هنرمندان
کشــورمان را بیش از پیش به رخ می کشد .تهیه کنندگان
سریال های تلویزیونی این روزها بیش از هر کس اصرار به
تولید سریع و بی وقفه سریال هایشان دارند؛ ان ها می گویند
تاجایممکندستورالعمل هایبهداشتیرارعایتکرده اندو
تشخیص اینکه ایا بازیگران یا عوامل مبتال در جریانساخت
سریال ان ها کرونا گرفته اند یا نه غیرممکن است .انچه در
ادامه می خوانید گفت وگو با سه تن از تهیه کنندگانی است
که در دوران کرونا سریال ساخته اند.
3
ســریال ها هم بر اساس اختیار و شرایط ویژه خودشان ،حضور در
پروژه ها را انتخاب می کنند و هیچ اجباری وجود ندارد .تهیه کننده
ی تواند بیفتد رعایت کامل
«گشت ویژه» توضیح داد :تنها اتفاقی که م
پروتکل ها و اقدامات بهداشتی است تا خدایی نکرده کسی در زمان
کار مبتال نشود و اگر کسی هم بیمار بود خیلی زود تشخیص داده
شود تا بیماری گسترش پیدا نکند .به نظرم توقف تولید عملی نیست
اما ما به هر حال تابع دستورات سازمان صداوسیما هستیم .سعدی
در پایان یاداور شد :سریال «نجال» طبق چارچوب ها همین تازگی
تولید و پخشــش به اتمام رسیده و خوشبختانه کسی حین تولید
مبتال نشد با وجود اینکه حدود ۱۵۰نفر به صورت گردشی در پروژه
حضورداشتند.
۸ـ ۹نفر از عوامل سریال کرونا گرفتند
اما ویروس پخش نشد
بهروز مفید ـ تهیه کننده «بیگانه ای با من اســت» ـ از تیرماه سال
گذشته تا اوایل ابان مشغول تهیه این پروژه تلویزیونی بود که قرار
است از شبکه دو سیما روانه انتن شود .مفید درباره ابتالی عوامل
این پروژه به ویروس کرونا توضیح داد :در حین تولید این ســریال
خوشبختانه کمترین مشــکل را پیدا کردیم ،با وجودی که تعداد
بازیگران این پروژه هم زیاد بودند و طی ساخته شدن این سریال ما با
این بیماری دست به گریبان بودیم اما با رعایت پروتکل ها توانستیم از
این شرایط عبور کنیم .او در ادامه گفت :البته در پالن های اپارتمانی
و داخلی فاصله اجتماعی خیلی نمی توانست رعایت شود اما زدن
ماسک ،انجام تست های روزانه مثل تب سنجی و سنجش اکسیژن،
استفاده از مواد ضدعفونی کننده و ...به صورت کامل انجام می شد.
تهیه کننده سریال «محکومین» بیان کرد :حدود ۸ـ ۹نفر از حدود
۲۰۰نفر که به صورت گردشــی با ما کار می کردند طی این مدت
دچار کرونا شدند .اینکه بخواهیم تفکیک کنیم این ابتال از افراد داخل
پروژه بوده یا از راه های دیگر عملی نیست به این دلیل که بعدازظهر
کار پایان می یافت و عوامل به خانه برمی گشتند و برنامه شخصی
خودشان را داشتند اما به جز ۳نفر که خارج از کار هم با هم بودند
و با هم مبتال شدند بقیه طی زمان های مختلف مبتال شدند و چون
دســتورالعمل ها رعایت می شد خیلی زود متوجه بیماری شده و
ویروس در میان سایر عوامل پخش نشد و گسترش نیافت .او با بیان
اینکه هیچ یک از بازیگران یا عوامل اصلی مبتال نشدند ،تصریح کرد:
اما به هر حال کدام حرفه هست که با این وضعیت ،ریسک ابتال و
خطر نداشــته باشد؟ به نظرم با توجه به این حجم کاری که انجام
دادیم این بیماری خیلی در روند کاری و سالمتی عوامل تاثیرگذار
نبود و مشــکل حادی ما را اذیت نکرد .تهیه کننده «هشت و نیم
دقیقه» در ادامه خاطرنشــان کرد :بسیاری از حرفه ها و مشاغل در
مقیاس گسترده نیاز به فعالیت دارند و واقعیت این است که تفکیک
به این راحتی امکان پذیر نیست .تعطیل شدن هم تا کی؟ «بیگانه ای
با من است» یک تجربه بود چون هم پالن های داخلی و هم خارجی
داشت و تعداد کمی هم مبتال شدند .در بهترین حالت از ۲۰۰نفر
حتی اگر در این پروژه هم مشغول به کار نبودند ،امکان ابتالی ۹ ،۸
نفر وجود داشت .او افزود :ضمن اینکه اگر خواسته باشیم منطقی
نگاه کنیم تعطیلی تولیدات تلویزیونی برای مدت طوالنی عمال انجام
ناپذیر است؛ حداقل من به عنوان تهیه کننده راهی به ذهنم نمی رسد.
فقط تا جایی که توانسته ایم غیر از فاصله اجتماعی که در برخی موارد
امکان پذیر نیست بقیه دستورالعمل ها را به صورت کامل رعایت
کرده ایم و حتی در پذیرایی هم مراقبت های الزم انجام می شد.
باید وسیله سرگرمی و اموزش افراد را در خانه فراهم کنیم
علی اکبر تحویلیان ـ تهیه کننده سریال «از سرنوشت» ـ که در حال
حاضر از شــبکه دو سیما پخش می شود ،درباره ابتالی عوامل این
پــروژه تلویزیونی به کرونا گفت :هر چند این پروژه بهمن ماه پایان
یافت اما از حدود ۵۰ـ ۶۰نفری که مشغول به کار بودند در ان زمان
خوشبختانه کسی مبتال به کرونا نشد .او با اعالم اینکه سریال دیگری
در دست تولید دارد ،بیان کرد :به نظر من نمی توان به تعطیلی کامل
پروژه ها فکر کرد و باید کارمان را بکنیم .به هر حال خوراک فرهنگی
باید تامین شود .نمی شود به همه گفت بیرون نیایید و از ان طرف
هم برنامه ریزی مشخصی برای سپری کردن اوقات افراد خانه نشین
نداشته باشیم .تهیه کننده «از یادها رفته» در ادامه توضیح داد :باید
وسیله سرگرم شدن و اموزش افراد را در خانه فراهم کنیم .همان طور
که تیم های پزشکی نمی توانند در خانه بمانند ،تیم های فرهنگی
هم که باید خوراک فرهنگی مردم را تامین کنند ،نمی توان در خانه
نگه داشت .تحویلیان در پایان تصریح کرد :حتی مشاغلی که این
روزها در صف مقدم قرار دارند و بیشتر خسته می شوند مثل کادر
درمانی هم زمانی که برای استراحت به خانه می ایند شاید با دیدن
تولیدات تلویزیونی مثل برخی سریال ها یا برنامه های مفرح کمی از
خستگی شان برطرف شود .به هر حال ما جزو مشاغل خاص هستیم
که باید برای مردم کار کنیم.
اغاز پخش «شب های مافیا»
از سهشنبه 27ابان
با پیوســتن کاوه افاق به رئالیتی شــو «شبهای مافیا» به
عنوان خواننــده تیتراژ ،زمان پخش جدیدترین ســاخته
سعید ابوطالب مشخص شد .در هر فصل از «شبهای مافیا»
یکی از بازیگران سینما و تلویزیون ۱۲ ،نفر از دوستانش را
برای بازی مافیا دعوت می کند و انها به اتفاق محمدرضا
علیمردانی کــه در بازی به او لیدر یــا برگزار کننده می
گویند بازی را کامال رئال و بدون دخالت گروه کارگردانی
انجام می دهند .ســیدجواد هاشمی ،هادی کاظمی ،بیژن
بنفشــه خواه ،محمدرضــا هدایتی ،حامــد اهنگی ،رضا
شفیعی جم ،کاوه خداشناس ،هومن حاج عبدالهی ،عماد
طالب زاده ،مجید واشــقانی ،میرطاهر مظلومی و بهرنگ
علــوی بازیگران مرد این مجموعه هســتند که بازی انها
ابتدا پخش می شــود .کاوه افاق نیــز قطعه ای را برای
«شــبهای مافیا» خوانده که به عنوان تیتراژ پایانی پخش
می شود و ساخت موســیقی متن نیز برعهده امین ملک
اســت .همچنین نسرین مقانلو ،فریبا نادری ،بهاره رهنما،
مریم مومن ،نســیم ادبی ،شبنم
فرشادجو ،خاطره حاتمی ،سمیرا
حسن پور ،ســیما تیرانداز ،سارا
خوئینی ها ،ازیتا ترکاشــوند و
روشــنک گرامی بازیگران
زن «شــبهای مافیــا»
هســتند که رقابــت انها
را در فصــل دوم شــاهد
خواهیم بود« .شــب های
مافیا» که با ســرمایه گذاری
شــرکت هنر اول ساخته می
شــود ،از این هفته ها ســه
شــنبه ها ســاعت 8صبح
توســط فیلیمــو پخش
خواهد شد.
پخش
زمان
«دست فرمون» تغییر کرد
فصل دوم مســابقه «دست فرمون» با اجرای کامران تفتی
که پیش از این هر شــب از شبکه نسیم پخش می شد ،از
این هفته چهارشــنبه ،پنجشنبه و جمعه ساعت ۲۳روی
انتن خواهد رفت .فصل دوم مســابقه «دســت فرمون» با
اجــرای کامران تفتی ،تهیه کنندگــی محمود محمودی و
کارگردانی مســعود صنم که پیش از این هر شب از شبکه
نسیم پخش می شــد ،از این هفته چهارشنبه ،پنجشنبه و
جمعه ساعت ۲۳روی انتن خواهد رفت .فصل دوم مسابقه
«دست فرمون» از نیمه شــهریور ماه امسال اغاز شد و در
حال حاضر با پخش ۴۱قســمت از ان ،رقابت های بخش
اتومبیل رانی «دســت فرمون» به مرحله چهارم رســیده
اســت .از میان ۴۰۰شــرکت کننده بخش ماشین پس از
رقابت های بســیار ۶۴نفر به مرحله چهارم راه پیدا کردند
و رقابتــی تنگاتنگ را برای صعود به مراحل بعدی پشــت
ســر می گذارند .همچنین رقابت در بخش موتورسواری به
مرحله سوم و در بخش ارســی (رادیو کنترلی) به مرحله
دوم رسیده اســت« .مثبت دست فرمون» که به حواشی و
پشت صحنه این مســابقه می پردازد ،پیش از این روزهای
جمعه از شــبکه نسیم پخش می شــد که در حال حاضر
با تغییر در کنداکتور شــبکه ،پخش ان به روزهای شنبه
ساعت ۲۱:۳۰موکول شده است. صفحه 3
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره • 1334دوشنبه 26ابان ماه • 1399سال سیزدهم • 4صفـــحه
گناه نو
شده
تبدیل ته سیگارهای رها
در طبیعت به اثار زیبای هنری
ونک یه نفر ونَک
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
دانیال جراهی
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
11:49
اذان ظهر
16:57
غروب افتاب
17:16
اذان مغرب
05:14
اذان صبح فردا
06:41
طلوع افتاب فردا
گنج سخن
رسول اکرم صلى اهلل علیه و اله :
هرگاه یکى از شما به خانه خود وارد مى شود ،سالم کند ،چرا که
سالم برکت مىاورد و فرشتگان با سالم دهنده انس مى گیرند.
علل الشرایع ج ،2ص ،583ح 23
پندبزرگان
کسی که شهامت قبول خطر را نداشته باشد،
در زندگی به مقصود نخواهد رسید.
محمدعلیکلی
حافظانه
رسید مژده که امد بهار و سبزه دمید
وظیفه گر برسد مصرفش گل است و نبید
صفیر مرغ برامد بط شراب کجاست
فغان فتاد به بلبل نقاب گل که کشید
یک طراح صنعتی هندی با جمع اوری ته ســیگارهای رها شده در طبیعت انها را به اثار هنری
زیبا و کاربردی تبدیل می کند .ته سیگارهای رها شده در طبیعت یکی از بزرگترین االینده های
جهان هستند که ساالنه حدود ۵تریلیون از انها تولید می شود .مشکل این نوع زباله تنها به مواد
ســمی موجود در ان محدود نمی شود؛ هر نخ سیگار یک فیلتر پالستیکی نازک از جنس سلولز
اســتات دارد که تجزیه نمی شود و بعدها به صورت ذره های ریزپالستیکی وارد جریان اب شده
و حیات موجودات دریایی را تهدید می کند .این معضل زیست محیطی ساچی تونگاره (Sachi
)Tungareطــراح صنعتــی اهل بمبئی را به فکر پیدا کردن راهــی انداخت تا به این االینده
خطرناک حیات دوباره ببخشــد .وی در اولین قدم ۱۰مجســمه در طرح های مختلف از جمله
گلدان و کاســه ســاخت و در هفته طراحی هلند به نمایش گذاشت .هر کدام از این مجسمه ها
ع کرده بود .وی در این باره
از حدود ۳۰۰ته ســیگار ساخته شده بودند که تونگاره با دست جم
می گوید :زیاد درباره ته ســیگارها فکر نمی کنیم چون کوچک هستند .اما در هیچ کجای جهان
راه مناســبی برای دفع انها وجود ندارد .تونگاره که تحصیالت خود را در موسســه هنر ،طراحی
و فناوری سریشتی شــهر بنگ لر هند گذرانده ،همزمان با گذراندن دوره ای در اکادمی طراحی
ایندهوون در هلند به فکر این کار افتاد .به او تکلیف شــده بود راهکاری برای یکی از مشکالت
مربوط به مراکز شهری در جهان پیدا کند .اینجا بود که ته سیگارهای توجه این طراح را به خود
جلب کردند .تونگاره شــروع به جمع اوری این االینده ها کرد تا بتواند ساختارشان را بهتر درک
کند .وی می گوید :فکر می کردم مشــکل اصلی مربوط به سموم است اما هرچه در تحقیقاتم
پیش رفتم دریافتم سلولز استات موجود در این ته سیگارها خود یک مشکل بزرگ دیگر است .من
به عنوان یک طراح صنعتی ،مشکالت را از طریق طراحی محصول حل می کنم .از این جا بود که
این طراح هندی بررسی راه های مختلف برای تبدیل پسماند سیگار به یک محصول جدید را اغاز
کرد .وی هفته ها دستکش پالستیکی به دست هزاران ته سیگار از روی زمین جمع کرده و انها را
در کیسه زباله های بزرگ در حیاط پشتی منزلش انبار کرد .سپس راهی برای ضدعفونی کردن
این ته سیگارها با استفاده از یک سفیدکننده مبتنی بر انزیم پیدا کرد و در گام بعد پالستیک و
کاغذ را از هم تفکیک کرد تا هردو را جداگانه بازیافت کند .این طراح دوستدار محیط زیست در
ادامه ســلولز استات موجود در ته سیگارها را به یک محلول تبدیل کرد و ان را در قالب ریخت.
با تبخیر اب ،مواد موجود در قالب شــکل موردنظر را گرفتند و این طراح انها را با رنگ دلخواه
تزیین کرد .تونگاره معتقد است این مجسمه ها به مردم کمک می کند مقیاس معضل االیندگی
ته سیگارها را درک کنند .در حال حاضر چند شرکت کار جمع اوری ته سیگارها را با هدف بازیافت
انها اغاز کرده اند هرچند هنوز کارکرد روشنی برای این نوع پسماند وجود ندارد.
همین دیروز بود که خبردار شدم تاکسی هوایی راه افتاده
و از این به بعد میتونیم هوایی سفر کنیم ،خیلی خوشحال
شدم .االن دوساعت که دارم رو خرپشته خونه فریاد می زنم
ونک ونک ونک ولی هیچ خبری از هواپیما نیست که نیست!
همسایه که از صدای من کمی عصبانی شده بود اومد روی
پشــت بام و در جواب فریاد های ونک ونک من گفت :بیا
اینو بمک!! من که متوجه اوضاع نبودم گفتم :چیو؟ خندیدو
گفت :برات اب نبات اوردم که تو این سرما بمکی ،گرمت
می کنه!
با مکیدن به فریاد زدن ادامه دادم ولی خبری از هواپیما نشد.
یعنی تو این در و همسایگی ما هیچ کس هواپیما نداره که
بلندش کنه ما سوارش بشیم؟
نا امید از پشــت بام پایین اومدم و به سراغ تاکسی زمینی
سابق رفتم .سوار تاکسی شدم و به راننده گفتم :اقا داستان
این تاکسی هوایی ها چیه من دو ساعت رو پشت بوم دارم
می گم ونک ولی هیچکس نیومد؟ خندید و گفت :اقای وزیر
ی رو راه انداخته
برای خودش و اطرافیانش این تاکسی هوای
نه برای ما مردم!
گفتم :چطورمگه؟ گفت :باید هواپیما شخصی داشته باشی،
اگه داشته باشی میتونی ثبت کنی و ازش استفاده کنی!! من
که دیدم خیلی ضایع شدم برای اینکه کم نیارم گفتم :من
هواپیما دارم خونمون ولی خیلی وقت که بلند نشده فکر
کنمبایدتعمیرشکنم!
پیرمرد که صندلی عقب نشسته بود گفت :منم دارم ولی از
رده خارج شده می ترسم بپرم منو تو سرعت بذاره و سقوط
کنم .
تسنیم
طرح روز
صحنه
پشت
برخالف باور عمومی که اتنظار
می رفت تهران برای دو هفته تعطیل
شود اما ساتد ملی مبارزه با کرونا
به یراست رئیس جمهور تصمیمی در
این زمینه گنرفت
پشت صحنه
دو روز از ۲۴ابان ماه سالروز اعتراضات مردمی گذشت و علی الظاهر تمام سناریوهای ضدانقالب و برخی ملت متوهم
غلط از اب درامد .به اعتراض و علت های درست و اشتباه ان و اتفاقاتی که درش افتاد کار ندارم ولی تجربه ثابت کرده
اغلب اوقات وضعیت به شکلی که در جامعه شایعه می شود پیش نمی رود و دقیقا پیشگویی ها در بیشتر موارد برعکس
می شود .انطور که از شواهد امر پیداست مثل همیشه همه چیز تحت کنترل است و یه جورایی همه دارند در زمین
تصمیم سازان اصلی نظام و به نوعی جهان بازی می کنیم و توهم می زنیم که ملت ها نقش به سزایی در سرنوشتشان
دارند! به قول دوستی وقتی در فالن فیلم یا انیمیشن از ده سال قبل اینده را پیش بینی می کنند اینهمه هیاهو برای
احقاق حق و راهپیمایی رای مون را پس بدین برای چیست؟! از اول وقت بخاطر مسایل مختلف بخصوص اقتصادی و
درگیر شدن برخی نزدیکان به کرونا اعصاب درست حسابی ندارم ببخشید اگر متن روان نیست و خوب تنظیم نشده
است از هفته اینده هم ظاهرا قراره به قرنطینه و خواب زمستانی دوهفته ای برویم خدا اخر و عاقبت همه مان را به خیر
کند .کی می خواد با این اوضاع و احوال چک ها را پاس کند اله اعلم!
«سیلوستراستالونه»
به «جوخه خودکشی» «جیمز گان» پیوست
جیمز گان کارگردان «جوخه خودکشی» اعالم کرد سیلوستر استالونه به گروه بازیگران فیلمش افزوده
شده است.
سیلوســتر اســتالونه به گفته جیمز گان که کارگردانی ادامه «جوخه کشــی» را برعهده دارد ،به گروه
بازیگران این فیلم ملحق شــده است .گان در اینســتاگرام این خبر را اعالم کرد و با انتشار یک سلفی
از خودش و این بازیگر کهنه کار نوشــت که همیشه دوست داشته با دوستش همکاری کند و دیروز در
«جوخه خودکشــی» با هم کار می کنند و با وجود اینکه سیلوستر یک ستاره نمادین سینماست ،هنوز
بیشتر مردم نمی دانند او چقدر فوق العاده است.
در پاســخ به پرسش یک هوادار که ســوال کرده بود ایا به این معنی استالونه هم در
فیلم حضور دارد؟ پاســخ گان «بله» بود .اســتالونه هم با انتشار ویدیویی این خبر را
تاییــد کــرد و از این همکاری به عنوان یک موهبت یاد کــرد و گفت این کار واقعاً
لذت بخش است.
«جوخه خودکشــی» گان قرار است ۶اگوست ۲۰۲۱اکران شود و مارگو رابی،
ادریس البا ،جان ســنا ،جوئل کینامن ،پیتر کاپالدی و وایوال دیویس بازیگرانش
هســتند .گان فیلمنامه فیلم را هم نوشــته اســت و بــرای ان از کمیک های
«جوخه خودکشی» دهه ۱۹۸۰الهام گرفته است .استالونه پیشتر با گان در
فیلم «محافظان کهکشــان »۲همکاری کرده بود .فیلم جدید دنباله ای بر
«جوخه خودکشی» ۲۰۱۶به کارگردانی دیوید ایر است.
نقش متفاوت نیکی کریمی
در «دسته دختران»
نیکــی کریمی به فیلم ســینمایی
«دسته دختران» به کارگردانی منیر
قیدی و تهیه کنندگــی محمدرضا
منصوری پیوســت .نیکــی کریمی
به عنــوان یکی از بازیگــران اصلی
فیلم ســینمایی «دســته دختران»
جلــوی دوربین خواهــد رفت .این
فیلم روایتی درباره حماسه مقاومت
۳۴روزه خرمشــهر در دوران دفاع
مقدس است و نقشــی متفاوت در
کارنامه پربار نیکی کریمی محسوب
می شود« .دســته دختران» دومین
فیلم منیر قیدی در مقام کارگردان
است که پیش تولید ان از چند ماه
قبل اغاز شده اســت« .ویالیی ها»
اولین فیلم این کارگــردان بود که
تحســین های بســیاری را به دنبال
داشت« .دســته دختران» محصول
بنیاد سینمایی فارابی است.
نقدی بر فیلم «بی حسی موضعی» به بهانه پخش در شبکه نمایش خانگی
تجربه ایپرچالشدرسینمایمعناباخته!
حمیدرضا کاظمی پور
«بی حسی موضعی» شاید در نگاه اول فیلمی است که چندان به مذاق مخاطبین یا حتی منتقدین
حوزه سینما خوش نیاید ،چرا که ظاهرا فیلمی اشفته ،پریشان گو ،فاقد شخصیت پردازی ،گیج و
بدون یک خط داستانی منسجم است که بتواند مخاطب خود را همراه کند ،اما کمی که پیش می رود
کم کم مسیر خود را برای مخاطب خود مشخص می کند و او را به این باور می رساند که از چه زاویه ای
به فیلم نگاه کند .فیلم حتی اگرچه در لحطاتی به شعارزده گی روشنفکرانه نیز نزدیک می شود اما به
سرعت از دام ان رها می شود و به مسیر خود ادامه می دهد و این ان چیزی است که فیلم را از یک
اثر کسالت بار نجات داده و به جریان زندگی باز می گرداند.
«بیحسیموضعی»بیشکتجربه ایاستدردنیایسینمایابزوردکهاگرچهشایدبهپختگیکامل
نرسیده است اما رگه هایی قابل قبول از این مکتب را در ذات خود به همراه دارد .قطعا کاراکترهایی که
حضور فیزیکی شان تواماً در یک زمان و مکان است ولی نه با هم ارتباط طبیعی دارند و نه با مخاطب
از مولفه های مکتب ابزورد است .تناقض گویی ،پارادوکس کالمی ،پریشان احوالی ،گروتسک و طنز
سیاه ،نیز از دیگر شاخصه های اصلی این مکتب است که شناخت مخاطب از ان می تواند او را بهتر به
جهان فیلم نزدیک کند .حسین مهکام در اخرین تجربه سینمایی خود به جهانی ورود کرده است که
بسیار بر لبه تیغ است و می توانست « بی حسی موضعی « را به اثری منفعل ،اشفته و چند پاره تبدیل
کند اما خوشبختانه به خوبی توانسته است که خود را از این پرتگاه ویرانگر نجات داده و به رگه هایی
از روایت َعبث و معناباخته دست یابد.
شاید اساسی ترین ضعفی که « بی حسی موضعی « بر ان وارد است و نتوانسته است به فیلم کاملی در
این حوزه تبدیل شود ،شخصیت پردازی فیلم است ،کاراکترها اگر چه مولفه هایی از جهان ابزورد را به
همراه دارند و ُکنش های شان نسبت به موقعیت های جدی که در ان قرار می گیرند کامال غیر متعارف،
بی تفاوت و خونسردانه است اما انگار هنوز به باورپذیری الزم نرسیده اند و در لحظاتی محتاطانه عمل
کرده اند ،شاید رهایی بیشتری از کاراکترها انتظار می رفت تا به زبان فیلم نزدیکتر شوند .از دیگر
ویژگی های قابل توجه در فیلم « بی حسی موضعی « که فارغ از سبک و سیاق فیلم نمی توان به
راحتی از کنار ان گذشت ،طنز خوب و در لحظاتی تلخ فیلم است که اگرچه چندان گزنده نیست و
مجددا نگاهی محتاطانه با خود به همراه داشته است اما توانسته است از مرز شوخی های سطحی و دم
دستی عبور کرده و در روایت فیلم جای خود را به درستی پیدا کند.
«بی حسی موضعی « بر خالف نظر عامه کارشناسان حوزه سینما به هیچ گاه اثری بی هویت نیست
و باید قبول کنیم که در فضای ســینمای ابزورد نباید به دنبال روابط علت و معلولی بگردیم و نه
کاراکترها نیازمند یک ابعاد روانشناختی و شخصیتی کامل می باشند .شاید انچه که اخرین ساخته
حسین مهکام به ان نیازمند است،سکوت است که به عنوان یکی از اصلی ترین عناصر مکتب ابزورد
جای ان در فیلم خالی است ،سکوتی سرد و خاموش که کاراکترها ناگزیر دچار انند .دوربین مهکام در
جایگاه کارگردان اثر می توانست بی پروا تر عمل کند و هراسی از به تصویر کشیدن قاب هایی سردتر
و طوالنی تر نداشته باشد« .بی حسی موضعی» در بازیگری نیز از انتخاب های خوبی برخوردار است،
حبیب رضایی عالی است و حسن معجونی اگرچه بازی اش تکراری است اما در این نقش به خوبی
نشسته است .تمامی تالش در نگارش این یادداشت بر این بود تا به روایت اثر ورود نکرده و شیرینی
دیدن این فیلم برای مخاطبینی که هنوز موفق به دیدن ان نشده اند از دست نرود. صفحه 4