روزنامه هنرمند شماره 1333
روزنامه هنرمند شماره 1333
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
یکشنبه 25ابان ماه 1399سال سیزدهم شماره 4 1333صفـــحه 2500تومـان ISSN 2008-0816
www.jaaar.com
فاطیمابهارمستبازیگرسریال«ازسرنوشتسه»درگفتگوبا«هنرمند»
اصالتبازیگـــری
باچهرهطبیعی!
بهتر ین زمان برای
برگزاری جشنواره فجر
بهار سال اینده است
عکس :مجتبی محسنی
عضویت رایگان
در کتابخانه ملی در ازای
اهدای کتاب های 50ساله
از 28ابان ماه؛ مسافرت بدون ارایه
تست کرونا ممنوع می شود
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
هزینه هاییکه
به نفع کتابخوانی نیست
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
محمد لقمانیان ـ عروسک گردان و صداپیشه:
«لقمه» را به تلو یز یون نمی دهم!
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
«دادستان»مسعودده نمکی
روی میز تدوین
سینماوتلویزیون3.
CINEMA&TV
چگونگی صدور نام و نشان ایرانی
مد و لباس ابالغ شد
سینماوتلویزیون3.
«ابراهیم حاتمی کیا»
سریال موسی(ع) را می سازد
سینما و تلویز یون3.
CINEMA&TV
وز یر ارشاد:
همه جشنواره ها و برنامه ها فرهنگی
و هنری امسال برگزار می شوند
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
CINEMA&TV
به کارگردانی و تهیه کنندگی عباس رافعی
بازگشت ابوالفضل پورعرب
به سینما با «غیبت موجه»
فرهنگ و هنرART & CULTURE 8.
چالش های فعاالن هنری
و مسئوالن بهداشتی
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4. صفحه 1
2
وزیر ارشاد:
یکشنبـــــــــــه 25ابان ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1333
همه جشنواره ها و برنامه ها فرهنگی و هنری امسال برگزار می شوند
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
یادداشت
پیرامون هفته کتاب
هزینه هایی که
به نفع کتابخوانی نیست
عباس کریمی عباسی /نویسنده و مترجم
چند روزی اســت مسئوالن
مختلــف مرتبط بــا کتاب،
در نشســت های خبــری
و اطالعیه هــای گوناگــون،
از برنامه هــای هفتــه کتاب
می گویند بی انکه کســی به
وضعیت نابسامان نشر ،به مثابه
بیماری روبه موت توجه داشته
یا اشــاره کند .هفته کتاب در حالی اغاز می شود که کتاب و اهالی
ان با مشکالت زیادی روبه رو هستند .وضعیت رو به گسترش کرونا و
تعطیلی بسیاری از مشاغل در کنار قدرت خرید پایین مردم و وضعیت
نامناسب اقتصادی ناشی از تورم و تحریم ،باعث شده که چوب های
زیادی الی چرخ اقتصادی نشر کتاب از تولید محتوا گرفته تا انتشار
و توزیع وجود داشته باشــد .در قدم اول ،مولف یا مترجمی که به
دلیل فقدان حمایت مادی و معنوی دولت و نهادهای مسئول ،به اجبار
زیر جبر دریافت حق التالیف ناچیز خود پس از شش ماه و ان هم به
صورت درصدی و گاه حتی به شرط فروش کتاب بوده حاال با دریافت
یکساله و درصدهای پایینتر روبه روست و از این منظر ،ریزش زیادی
در میان تولیدکنندگان محتوا به وجود امده است .ان دسته ای هم
که در حال کار کردن هستند اغلب دلی این کار را می کنند و یا شغل
دیگری دارند یا به اجبار تعطیلی شغل خود و نداشتن کاری دیگر،
تن به پذیرش شرایط داده اند .در یک حساب سردستی یک مولف
یا مترجم در بهترین شرایط و با بیشترین سرعت نگارش ،حداقل
سه تا شش ماه برای تولید یک کتاب دویست صفحه ای فرصت الزم
دارد و شش تا یکسال پس از چاپ کتاب ،که ان هم در معمول ،شش
ماه پس از تحویل کتاب به ناشر صورت می گیرد ،ده درصد از پشت
جلد را دریافت می کند کــه رقمی حدود ماهانه ۳۰۰تا ۵۰۰هزار
تومان خواهد بود! در خوان دوم ،ناشر است و مشکل کمبود و گرانی
کاغذ ،پایین بودن تیراژ و از همه بدتر مبلغی بین ۴۰تا ۵۰درصد
از پشت جلد که باید برای توزیع کتاب به توزیع کننده بپردازد! اص ً
ال
مشخص نیست که توزیع کننده های کتاب بر چه اصلی این مبلغ را
که چهار تا پنج برابر حق مولف یا مترجم اســت می گیرند و ان هم
با این شــرایط که در عوض وجه نقد چک یکساله به ناشر پرداخت
می کنند! با گذر از همه اینها ،می رسیم به مخاطب کتاب که این روزها
قدرت خریدی به شدت پایین دارد و با وجود قیمت باال رفته کتاب
به ویژه در چند ماه اخیر -که در یک بررسی سه ساله ،از صفحه ای ۵۰تومان به صفحه ای ۳۰۰تومان رسیده است .به اینها اضافه کنید
قطع برخی حمایت های بسیار خرد ،نظیر واریز مبلغ ۲۵۰هزارتومانی
اهل قلم را به بهانه برگزار نشدن نمایشگاه که در بهترین شکل بین
دو تا ســه کتاب با ان می شود خرید .حاال دولت بااین همه بودجه
کم وبیش مرتبط با کتاب و چند نهاد عریض و طویل ،هفته کتابی راه
می اندازد با افتخار تخفیف ۲۰درصدی برای مردم که بیشتر از هدف
ترویج کتابخوانی ،نوعی اجرای نمایش و کارناوال راه انداختن برای
رفع مسئولیت است .این هم در حالی است که بسیاری از کتاب ها را
می توان به نصف قیمت در بساط دستفروشان راسته کتابفروش های
خیابان انقالب در طول ســال تهیه کرد! راستی بودجه ۳۳میلیون
تومانی برگزاری و بن کتاب نمایشگاهی که برگزار نشد ،کجای این
بازار اشفته به کمک صنعت نشر امده و اگر امده چرا دولت خود را
موظف به اطالع رسانی در این زمینه نمی کند؟
خبر
از ۲۸ابان ماه؛ مسافرت بدون
ارایه تست کرونا ممنوع می شود
معاون بهداشــت وزیر بهداشــت هرگونه جابجایی مسافر
به صورت هوایی ،زمینی و دریایــی بدون دریافت نتیجه
تســت کرونا را از ۲۸ابان ماه به بعــد ممنوع اعالم کرد.
دکتر علیرضا رئیســی در نامــه ای به معاونت حمل و نقل
وزارت راه و شهرســازی ،رئیس سازمان هواپیمایی کشور،
رئیس ســازمان راهــداری ،مدیرعامل شــرکت راه اهن و
معاون گردشــگری وزارت میراث فرهنگی ،گردشگری و
صنایع دستی بر لزوم اجتناب از هر گونه جابجایی مسافر
به صورت هوایی ،زمینی و دریایــی بدون دریافت نتیجه
تست کرونا تاکید کرد.
در نامه رییســی امده اســت«:در راســتای اجرای بند ۷
مصوبه جلســه چهل و دوم ســتاد ملی مدیریت کرونا در
مورد عدم جابجایی مسافران دارای تست کرونای مثبت و
با عنایت به تســریع در قطع زنجیره انتقال کرونا ،از تاریخ
۲۸ابان هرگونه جابجایی مسافر به صورت هوایی ،زمینی
و دریایی بدون دریافت نتیجه تست کرونا ممنوع است.
بدین منظور با توجه به پیاده ســازی بســتر فنی توسط
سازمان فناوری اطالعات ایران الزم است با هماهنگی ان
سازمان نسبت به برقراری ارتباط با بستر دولت الکترونیک
ان ســازمان اقدام و از این طریق اســتعالم الزم از پایگاه
داده وزارت بهداشــت ،درمــان و اموزش پزشــکی انجام
شــود ».در پایان این نامه رابطان فنی بخش سازمان فناو
ری اطالعات ایران نیز معرفی شده اند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی با باور بر اینکه حوزه فرهنگ و هنر در ایام کرونایی اسیب های زیادی متحمل
شد ،از برگزاری کلیه رویدادهای فرهنگی و هنری همانند کلیه جشنواره های فجر و نمایشگاه کتاب در
ماه های اینده خبر می دهد و معتقد است که کلیه این برنامه های می توانند به صورت تلفیقی از امکانات
حضوری و فضای مجازی برگزار شوند.
عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی امکان برگزاری جشنواره های فرهنگ و هنری را در دو قالب
حضوری و انالین عنوان می کند و می گوید :تالشــمان این است تا انجایی که می توانیم این دو فضا را با
هم تلفیق کنیم .به هر حال شــرایط کرونایی با وجود تمام محدودیت ها و اسیب هایی که داشته است،
فرصت هایی را نیز فراهم کرد که ما می توانیم از انها در برگزاری جشنواره های پیش رو استفاده کنیم .بخشی
از این گفت وگو به شرح زیر است :با توجه به افزایش شیوع ویروس کرونا در کشور و افزایش چشم گیر شمار
مبتالیان به بیماری کویید ،۱۹رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی در قبال برنامه های فرهنگی و هنری
کشور همانند برگزاری کنسرت ها ،نمایش فیلم ها ،اجرای تئاترها و نمایشگاه های هنری به چه صورت است؟
به دنبال تعطیلی اجتماعات یا به حداقل رساندن انها و با در نظر گرفتن این نکته که ویژگی اصلی فعالیت های
فرهنگی و هنری در هر جامعه ای زیست اجتماعی این فعالیت ها است ،حوزه فرهنگ و هنر اسیب های
بسیاری شدیدی را در این ایام متحمل شد .مقایسه امار فروش شش ماه نخست سال ۹۹با سال گذشته
به خوبی بیانگیر میزبان خسارت های وارد شده به این حوزه است .به عنوان مثال در حوزه سینما در شش
ماه نخست سال ،۹۸بیش از ۱۸۰میلیارد فروش داشتیم و در شش ماه نخست سال ،۹۹این امار به ۵
میلیارد تومان رسید .در حوزه هنرهای نمایشی نیز با حدود بیش از ۸۰درصد کاهش اجرا همرا ه بوده ایم؛
که ان ۲۰درصدی هم که اجرا داشتند با مخاطبان بسیار کمی به علل گوناگون از جمله ضرورت فاصله
گذاری در سالن ها و ...مواجه شدند .در حوزه موسیقی نیز شرایط به همین صورت بوده است .از سوی دیگر
با توجه به اینکه به طور کلی زیست اجتماعی مردم با فاصله گذاری همراه شده است ،کاهش مخاطبان حتی
در شرایطی که فضای سینماها نیز باز شده بود ،همچنان وجود داشت .در واقع می توان گفت که در این
مدت مخاطبان حوزه فرهنگ و هنر به شدت کاهش یافتند .اما با وجود اینکه تمام این موارد شرایط سختی
را برای حوزه فرهنگ و هنر ایجاد کرد ،جریان فرهنگ و هنر همچنان زنده است؛ چراکه ن َ َفس اصحاب این
عرصه به فرهنگ و هنر وابسته است .افرادی که به این حوزه به عنوان یک شغل نگاه نمی کنند و هنر زندگی
و حیات انها است .در حوزه جشنواره ها دو قالب حضوری و انالین را در نظر داریم و تالشمان این است تا
انجایی که می توانیم این دو فضا را با هم تلفیق کنیم؛ اتفاقی که در جشنواره های موسیقی جوان و کودک و
نوجوان اصفهان و موسیقی نواحی و ...شاهد ان بودیم .به هر حال شرایط کرونایی با وجود تمام محدودیت ها
و اسیب هایی که داشته است ،فرصت هایی را نیز فراهم کرد که ما می توانیم از انها در برگزاری جشنواره های
پیش رو استفاده کنیم .به عنوان مثال درست است که جشنواره کودک و نوجوان اصفهان به دلیل شرایط
برگزاری نسبت به سال گذشته از شور و هیجان کمتری برخوردار بود ،اما برگزری انالین جشنواره باعث شد
که دیگر صرفا مختص به کودکان اصفهان نباشد و کل کودکان ایران را شامل شود .بر همین اساس با توجه
به اینکه دوره تراکم جشنواره ها را در پیش داریم ،به سمت ترکیب فضای حضوری و انالین حرکت می کنیم
که تجربه جدیدی در حوزه فرهنگ و هنر محسوب می شود و قطعا تجربه جدید و خوبی خواهد بود.بنابراین
تمام برنامه های وزارت فرهنگ و ارشاد در سال ،۹۸در سال ۹۹نیز برگزار می شود و حتی «نمایشگاه کتاب»
که امکان برگزاری ان در اردیبهشت ماه فراهم نشد نیز در اذر ماه امسال برگزار می شود.
برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی در قبال برگزاری جشنواره های فجر با کمترین اسیب به سالمت
اجتماعی مردم ،چیست؟ به نظر شما به توجه به تجربه ناموفق برگزاری جشنواره تجسمی فجر در سال ۹۸و
برگزار نشدن مراسم اختتامیه این جشنواره به همین علت ،امکان برگزاری موفق جشنواره های پیش رو چقدر
است؟ همانگونه که گفتم برای برگزاری جشنواره های پیش رو به این صورت است که ترکیبی میان حداکثر
استفاده از امکانات حضوری و حداکثر استفاده از فضای مجازی را در کنار هم داشته باشیم .اگر زمان برگزاری
جشنواره ها ،شرایط مناسب باشد ،امکان برگزاری حضوری جشنواره ها وجود دارد ،اما اگر شرایط به فضای
تعطیلی مطلق برسد ،طبیعتا جشنواره ها نیز فقط به صورت انالین برگزار می شوند و در شرایط بینابین،
حالت تلفیقی خواهد داشت و مراسم های افتتاحیه و اختتامیه با بهره گیری از فضای مجازی و حضوری و
تلفیق انها برگزار می شوند .جشنواره هایی همانند جشنواره تجسمی فجر نیز به دلیل اینکه بازدیدها چندان
پرتراکمنیست،امکانبازدیدهایحضوریبارعایتکلیهپروتکل هایبهداشتیفراهموتالشمی شودفضاها
به گونه ای در نظر گرفته شوند که پاسخگوی میزان مراجعه کنندگان باشند .در حوزه هنرهای نمایشی نیز
با این نگاه حرکت می کنیم که نمایش های روزمره و جشنواره ای ضبط شوند و در پلتفرم هایی که برای این
موضوع در نظر گرفته شد ه است به صورت افالین در اختیار عالقه مندان قرار بگیرند .به این صورت هم
در عرصه هنرهای نمایشی رونق ایجاد می شود و هنرمندان امکان فعالیت دارند و هم اینکه عالقه مندان به
این حوزه می توانند اثار جدید را دنبال کنند .در واقع تجربه چند ماه اخیر در بخش های مختلف فرهنگی و
هنری به ما این نوید را می دهد که تعطیلی هیچ کدام از برنامه ها را نخواهیم داشت ،بلکه یا به صورت ترکیبی
یا حداقل در فضای مجازی برگزار می شوند .ممکن است در برخی از شاخص ها با کاهش هایی همراه باشیم،
اما تالش می شود با بهره گیری از شاخص های دیگر رونق جشنواره ها همچنان برقرار باشد.
محمد لقمانیان ـ عروسک گردان و صداپیشه:
«لقمه»رابهتلویزیوننمی دهم!
محمــد لقمانیان چند ســال قبل با اجرای یک دابســمش
عروســکی و گرفتــن بازخوردهای مثبــت تصمیم گرفت
عروســک «لقمه» را مهمان همیشگی دابسمش هایش کند.
او می گویــد برای اینکه «لقمه» برای خودش بماند ان را به
تلویزیون نمی اورد؛ زیرا هر عروســکی که پایش به تلویزیون
برســد ،برای تلویزیون می شود .لقمانیان در معرفی عروسک
«لقمه» و اینکه چطور ایده ســاخت این عروسک به ذهنش
رسیده است گفت« :من لیســانس نمایش عروسکی و فوق
لیسانس کارگردانی تئاتر دارم .به صورت تخصصی وارد این
رشته شدم .قاعدتا کار کردن در حوزه عروسک های نمایشی
جزو عالقه مندی های من بود .پیجی در اینستاگرام داشتم و
مردم مرا به عنوان عروسک گردان «فامیل دور» در مجموعه
«کاله قرمزی» می شناختند .چند سال پیش ،قبل از شکل
گیری عروســک «لقمه» من عروســکی را پیدا کردم و در
همین پیجی که االن هم دارم به صورت سرگرمی و تفنن با
ان عروســک یک دابسمش اجرا کردم .می دانستم که مردم
دوســت خواهند داشت زیرا ان موقع تب داسمش داغ بود و
من تنها کسی بودم که با عروسک و موزیک ،دابسمش انجام
دادم .خیلی ها تبریک گفتند و این ویدیو را بازنشــر کردند.
از ایــن کار بازخورد خوبی گرفتم .تا اینکه دوســتانم به من
پیشنهاد دادند که تهیه کننده شوند .شرکتی پیشنهاد داد که
ن کار را در فضای مجازی نشر بدهم .من هم براورد هزینه
ای
کردم و ان هــا هزینه های مرا پرداختند .اتاق فکر و طراح و
ســازنده عروسک را مشخص کردیم و شروع به کار کردیم».
او در پاسخ به این پرسش که چرا تا به حال عروسک «لقمه»
را به تلویزیون نیاورده اســت؟ گفت :زیرا هر عروســکی به
تلویزیــون بیاید ،بــرای تلویزیون می شــود .همان طور که
«جناب خان» و «کاله قرمزی» اولش برای تلویزیون نبودند
و بعد تلویزیون ادعا کرد که این عروســک ها برای ماســت؛
البته حق هم دارد توجیهش این اســت که شــما در بستر
تلویزیون کاراکترهایتان را معرفی می کنید و بخشــی از حق
ان برای ما خواهد بود .او افزود :هیچ عروسکی مثله «لقمه»
نبوده است که در مدیومی غیر از تلویزیون انقدر دیده شود
و به طور کلی کار عروسکی در ایران کم انجام شده و بیشتر
برای حوزه کودک است .عروسک هایی که برای بزگساالن و
خانواده ها تولید شــدند خیلی انگشــت شمارند و همه اکثرا
در تلویزیــون بودند .لقمانیان درباره علــت هایی که گاه به
محبوب نبودن یک عروسک و ارتباط برقرار نکردن مخاطبان
با ان منجر می شــود ،با بیان اینکــه طراحی ،صداگذاری و
عروســک گردانی به اضافه فکری که پشت ساخت عروسک
وجود دارد ،از عوامل تاثیرگذار در دیده شدن عروسک است،
افزود :تهیه کننده ها اکثرا دنبال پول هستند و اینکه برنامه ای
بسازند که بین مخاطبان سریع بگیرد ،برای همین به اندازه
کافــی تمرین انجام نمی شــود .کارگردان ها هم می خواهند
حرف های تهیه کننده را زود اجرا کنند و برنامه ای بسازند که
زود شروع شده و زود هم تمام شود .در زمان کم هم تمرین
ک گردان ها و صدا
و مطالعه انجام نمی شود و سریع با عروس
پیشــه ها صحبت شــده و کمترین مبلغ ها به ان ها پرداخت
می شــود و به قول معروف هر کی هر چقدر پول بدهد اش
می خورد .عروســک گردانی برای خیلــی از تهیه کننده ها و
کارگردان ها مهم نیســت .همه این ها دســت به دست هم
می دهد تا یک کاراکتر عروسکی نگیرد .این عروسک گردان
و صداپیشه درباره هنرش تصحیح کرد :بعضی ها به این کار،
چرخاندن عروسک می گویند که اشتباه و توهین امیز است.
انگار که مانند بچه ها عروســکی را گرفته و مثل اسباب بازی
ن هنر را خیلی ها درک نمی کنند.
تاب بدهیم .ای
لقمانیان با اشاره به عروســک هایی که بعد از رفتن کاراکتر
عروســکی «جناب خان» به برنامه «خندوانه» اورده شده و
مخاطب انطور که باید به انها اقبال نشــان نداد ،یاداور شد:
وقتی «جناب خان» رفت ،برنامه «خندوانه» چند تا عروسک
اورد کــه دیده نشــدند؛ در صورتی که صدا پیشه هایشــان
بازیگران تئاتــری مطرحی بودند و عروســک گردان ها هم
حرفه ای بودند .دلیل دیده نشــدن این عروســک ها این بود
که سازندگان برای اینکه برنامه رونق پیدا کند و زنده بماند
فکر کردند می توانند سریع مثل «جناب خان» هر عروسکی
را معروف کنند .با این طرز تفکر این عروســک ها را ســریع
اوردند بــه تلویزیون در صورتی که «جنــاب خان» از قبل
تمرین شــده بود و کاراکتری داشت .بدون نظر کارشناسانه
سه عروسک را با هم وارد کردند که حتی با وجود هنرمندان
خوب دیده نشدند .در برنامه «خندوانه» سازندگان زیاد کار
عروسکی را نمی شناختند و تنها کسانی که می شناخت اقای
محمد بحرانــی و تیمش بودند که زحمت کشــیدند .او در
همین زمینــه ادامه داد :مثل یک تیــم فوتبال می ماند که
بازیکنان خوبی داشته باشد اما مربی یا باشگاه خوبی نباشد.
ایــن بازیکنان خوب نمی توانند با هــم هماهنگ بوده و گل
بزننــد .لقمانیان با نام بــردن از مجموعه «کاله قرمزی» به
عنوان یک مجموعه ماندگار عروســکی گفت :مدیریت این
کار خیلی مهم اســت .اگر «کاله قرمزی» معروف می شــود
شــخصی مثل اقای ایرج طهماســب را دارد که باید بگویم
فیلسوف است و سال هاست کار عروسکی را می شناسد .اقای
طهماسب اگر بخواهد «کاله قرمزی» را شروع کند نمی گوید
عروسک گردان ها ســریع بیایند و از فردا شروع کنیم .بلکه
یک ماه قبلش همــه را جمع کرده و تمرین می کنند .حتی
با وجود تیمی قوی و حرفه ای تمرین ها را از پایه شــروع می
کنند تا شــخصیت ها پرورش پیدا کرده و ایده های جدیدی
شــکل بگیرد .این هنرمند تاکید کرد :هر وقت هر کارگردان
و هــر تهیه کننده ای فکر کند ایــن کار را به راحتی و بدون
فکر می تواند انجام دهد و عروســکی را درخشان و محبوب
کند ،قطعا به ان کار ضربه وارد می شود .محمد لقمانیان که
این روزها رئالیتی شــو «شام ایرانی» با حضور او ،محمدرضا
علیمردانــی ،مهدی کوشــکی و امیرمهدی ژولــه در حال
پخش از شــبکه نمایش خانگی است ،درباره حضور در این
برنامه گفت :به نظرم بد نیســت که بعضــی وقت ها ادم ها
از مدیوم های دیگر هم اصل خودشــان را به مخاطب نشان
دهند .من فکر کردم که خیلی خوب اســت محمد لقمانیان
که سال ها پشت دکور و میز ،عروسک گردانی و صداپیشگی
کرده است ،تکه ای کوچک از واقعیت های زندگی و رفتارهای
اجتماعی اش را به مخاطب نشــان دهد .این برنامه بازخورد
خوبــی هم داشــت و خیلی ها پیام دادنــد و کامنت مثبت
گذاشتند.
عضویت رایگان در کتابخانه ملی در ازای اهدای کتاب های ۵۰ساله
مدیرکل اطالع رسانی سازمان اسناد و کتابخانه
ملی ایران همزمان با بیســت و هشتمین دوره
هفته کتاب از طرح عضویــت رایگان در ازای
اهدای کتب فارســی منتشر شــده تا پیش از
دهه ۵۰شمسی خبر داد.
رضا شــهرابی مدیرکل اطالع رســانی سازمان
اســناد و کتابخانه ملی ایران گفت :به منظور
تکمیل منابع کســری مخازن ســازمان اسناد
و کتابخانــه ملی ،اداره کل اطالع رســانی این
سازمان با اجرای طرح عضویت رایگان در ازای
اهدای کتب فارسی منتشر شده تا پیش از دهه
۵۰شمسی توسط هر یک از شهروندان ،سعی
در غنی سازی مخازن کتابخانه ملی ایران دارد.
وی افزود :بر همین اساس عالقه مندان برای
مشارکت در این طرح می توانند از تاریخ 24تا
28ابان ماه از ساعت 8تا 14به کتابخانه ملی
ایران مراجعه کرده و با اهدای منابع موردنظر،
از این شــرایط استفاده کنند .مدیرکل اطالع
رســانی سازمان اســناد و کتابخانه ملی ایران
تاکیــد کرد :نکته حائز اهمیت این اســت که
افراد اهدا کننده این منابع باید شرایط عضویت
در کتابخانه ملی ایــران را مطابق با ایین نامه
عضویت داشته باشند.
وی دربــاره دیگر برنامه هــای این اداره کل
در هفته کتاب اظهارداشــت :معرفی تازه های
ایرانشناســی (منابع تازه خریداری شــده در
تمام موضوعات ایرانشناســی در بــازه زمانی
2108به بعد) در قالب یک نمایشگاه مجازی
و قصه گویی انالیــن برای کودکان و نوجوانان
توســط نویســندگان حوزه کودک و نوجوان
ازدیگر ویــژه برنامه های ســازمان اســناد و
کتابخانه ملی ایران در هفته کتاب است. صفحه 2
فاطیما بهارمست بازیگر سریال «از سرنوشت سه» در گفتگو با «هنرمند»
اصالت بازیگـــریباچهرهطبیعی!
عباسعلی اسکتی -عکس :مجتبی محسنی
فاطیما بهارمست ،متولد ده تیر هزار و ســیصد و هفتاد و پنج ،تهران ،فارغ التحصیل
رشــته بازیگری از دانشکده هنرهای زیبای تهران ،بازیگر تئاتر ،سینما و تلویزیون ،در
کارنامه هنری او می توان به مجموعه های تلویزیونی «راه شب»« ،حلقه سبز»« ،ساعت
شــنی»« ،پاتوق»« ،اخرین بازی»« ،از سرنوشــت دو» و همچنین فیلم های سینمایی
«درخت ســیب»« ،خسیس» و «شهروند» اشاره کرد ،با فاطیما بهارمست که این شبها
سریال از سرنوشت سه را روی انتن دارد گفتگوی پاییزی داشته ایم که با هم می خوانیم.
چه شد بازی در این مجموعه را پذیرفتید؟
من ســالها کار نکرده بودم ،به خاطر اینکه داشــتم تئاتر کار می کردم و درس می خواندم و البته
پیشنهاد چشــمگیری انطور که دلم می خواست هم نداشتم ،پیشنهادات من در راستای کارهایی
بود که در دوران بچگی انجام می دادم ولی من می خواستم این فضا متفاوت شود ،به خاطر همین
چند سال کار نکردم تا اینکه دستیار اقای بذرافشان که سر مجموعه حلقه سبز اقای حاتمی کیا
با هم کار کرده بودیم با من تماس گرفتند ،ما هیچ ارتباطی در طول این مدت با هم نداشــتیم و
صرفا چون یک بازیگر جوان این شــکلی می خواســتند و حدس زده بودند که من بزرگ شده ام
تماس گرفتند.
بعد همکاری چگونه شکل گرفت؟
رفتم و اقای بذرافشان را دیدم و همان جلسه اول ایشان احساس کردند که من می توانم این نقش
را بازی کنم ،فیلمنامه را خواندم و خیلی برای من هیجان انگیز بود ،اینکه پنجاه قســمت را اماده
به من دادند و من این اتفاق را خیلی دوست داشتم.
و نقش چه ویژگی هایی داشت؟
اینکه نقش را باید در دو مقطع ســنی هجده و بیست و پنج سال بازی کنم برای من جذاب بود و
ویژگی بعدی که خیلی دوســت داشتم این بود که در فصل سه کاراکتر پر از لحظه هایی است که
هر بازیگری دوست دارد انها را بازی کند ،لحظه هایی که در حالت معمولی شاید شما در یک کار
بتوانید یکی از انها را بازی کنید ،بعد از چند روز تماس گرفتند و گفتند که انتخاب شده ام.
یک مدت نسبتا طوالنی خیلی کمرنگ شده بودید ،دلیل ان چه بود؟
نود درصد خودخواسته بود ،به دلیل اینکه من در بچگی اجرا می کردم و چند کار هم بازی کرده بودم
و برای اینکه بتوانم از ان فضا فاصله بگیرم و وارد فضای جدی تری شوم که به ان عالقه مند هستم
نیاز بود که چند سال کار نکنم ،چشمم را روی موقعیت هایی که خوب نیستند ولی پول دارند بستم
چون احساس می کردم باید صبر کنم ،تجربه و تمرین و منتظر موقعیتی بمانم که اصال شکل کار من
را عوض کند ،مثال از سرنوشت که اتفاق مهمی بود چون من هیچوقت نقش جدی بازی نکرده بودم.
برخی از رســانه ها در سال هشتاد و پنج لقب مشهورترین کودک ایران را به شما
داده بودند ،چقدر از ان شهرت فاصله دارید؟
پارتنر شما در سریال از سرنوشت چگونه است؟
خیلی زیاد ،خیلی زیاد کــه عوامل مختلفی وجود دارد ،یکی اینکه در ان دوره مخاطب تلویزیون
دارا حیایی پارتنر بی نظیری است.
خیلی بیشــتر از این بود و اگر حتی یک دقیقه روی انتن بودید میلیون ها ادم شما را می دیدند و
خوش چهره بودن چقدر در پیشنهاد نقش تاثیر دارد؟
دیگر اینکه فضای مجازی اینقدر گسترده نبود ،مخاطب اینقدر راحت نمی توانست با ادمی که در
تلویزیــون می بیند ارتباط برقرار کند ،البته که مردم االن انقدرها هم تلویزیون نمی بینند و انقدر در یک تعداد از کارها این مساله مهم است اما ان کارهایی که من دوست دارم خیلی به این قضیه
دسترسی به رســانه های مختلف و سریال های خوب راحت شده که مخاطب ترجیح می دهد یک نگاه نمی کنند که قیافه شما چه شکلی است ،من در کارهای اینچنینی نمی روم و در کاری بازی
می کنــم که من را برای بازیگری بخواهند ،خوش چهره بودن با اینکه شــما هزار و یک کار روی
کار باکیفیت تر ببیند.
صورتتان انجام بدهید فرق دارد ،این زیباست که شما صورت قشنگی داشته باشید اما به شرطی که
پس موافق هستید تلویزیون با ریزش مخاطب موجه شده است؟
این زیبایی طبیعی باشد ،یک نفر در یک کار تاریخی بازی می کند و بوتاکس
به شدت و اصال به این مساله شک ندارم ،نمی شود از این قضیه چشم پوشی
دارد یا نقش معتاد یا قشر پایین را بازی می کند و بینی او عمل شده ،شما این
کرد ،ان هم هزار دلیل دارد که مهمترین ان این است که مردم لحظه به لحظه
کرونا را دوست ندارم چون پول را از کجا اورده اید و بینی خودتان را عمل کرده اید؟ من دنبال این کارها
اپدیت می شوند و به هزار رسانه خوب دسترسی دارند ولی تلویزیون ما به روز
خیلی چیز غم انگیزی است نیستم ،اما اگر زیبا باشید و بازی شما هم خوب باشد چه اشکالی دارد؟
نمی شــود و در همان دوره که مردم چیزی جز یک تلویزیون نداشتند مانده
شهرت را دوست دارید؟
ولی با قرنطینه و در خانه
اســت ،معلوم است وقتی چیزی نشان می دهد که با زندگی طبیعی در تناقض
است مردم نمی بینند ،زندگی من شبیه چیزی که پخش می شود نیست ،این ماندن مشکلی ندارم ،یکی نه ،شهرت را دوست ندارم.
خیلی مساله مهمی است و فضا باید به سمتی برود که بشود قصه های بهتری از مهمترین عالقه مندی ها حاشــیه را چطور و اینکه هیچوقت سعی نکرده اید شبیه تعدادی از
گفت و روباط روابط واقعی تری باشد.
همکارانتان با حاشیه دوباره دیده شوید؟
و تفریحات من اشپزی
چرا شما در همین تلویزیون به روز نشده بازی می کنید؟
وقتی شــما حاشیه درست می کنید می خواهید به ان شهرت برسید و ترجیح
هستم
این
عاشق
و
است
چون وضعیت این سرییال یک مقدار بهتر است ،من اولین بار است در در زندگی
من در زندگی این است که اگر پنج نفر ادم من را می شناسند به خاطر کیفیت
در
وقتی
کنم،
اشپزی
که
ام در یک ســریال بازی می کنم که ادم ها قبل از ازدواج با هم بیرون می روند،
کار من را بشناسند نه به خاطر جنجالی که در فضای مجازی به پا کرده ام!
ادمها همدیگر را به اسم کوچک صدا می زنند ،من و سهراب که هیچ رابطه ای با
اهل موسیقی هم هستید؟ شنیده ایم ساز می زنید.
خانه هستید می توانید
هم نداریم و در سریال ایشان دوست همسر من است همدییگر را با اسم کوچک
ویولن می زدم اما سالهاست که نمی زنم ،این چیزها عشق می خواهد ،شما باید
فیلم و سریال خوب
صدا می زنم ،اینها واقعا دغدغه است و ببینید ما چقدر عقب هستیم.
عاشق موسیقی باشید و ساز از دست شما نیفتد و با ان عشق بازی کنید ،برای
ببینید و کتابهای خوب
با شش سال سن جوانترین مجری تاریخ تلویزیون بودید ،چرا
من موسیقی اینگونه نبود.
بخوانید ،سرتان را گرم
مجری گری را ادامه ندادید؟
خواننده محبوب دارید؟
سالهاســت اجرا نکرده ام و هنوز پیشنهاد این شکلی دارم اما من در جایی از کنید و به خودتان برسید،
همایون شجریان و بچه هایی که تلفیقی می خوانند را خیلی دوست دارم ،پاپ
زندگی ام فهمیدم چیزی که دوست دارم اجرا نیست ،وقتی این را فهمیدم که
قرنطینه خوب بود چون
ایرانی خیلی گوش نمی دهم و بیشتر تلفیقی می شنوم و اهنگ های قدیمیی
به هنرستان رفتم و سینما خواندم ،احساس کردم ان انتخاب خیلی ناخواسته
مثل ابراهیم حامدی!
و ناگهانی بوده و خودم ان را انتخاب نکرده ام ،پس احســاس کردم چیزی که من یک سال سر سریال از
برای ان تالش نکرده ام را دوست ندارم ،ان مدیوم هم مدیومی نیست که من سرنوشت بودم و وقتی تمام پدر شــما فوتبالیست بوده است ،شــما چقدر اهل فوتبال و ورزش
هستید؟
دوست داشته باشم در نتیجه تصمیم گرفتم که بازیگر شوم ،در بازیگری حال
شد قرنطینه شروع شد و
پدر من در ســپاهان بازی می کرد و یک مدت هم در استقالل توپ زده است
من خوب است چون به خاطر ان تالش کرده ام ،رفته ام دانشگاه درس خوانده
خیلی به من سخت نگذشت که بعد مصدوم شد و دیگر نتوانست بازی کند ،من فوتبال دوست ندارم و اهل
ام و تئاتر کار کرده ام.
ورزش حرفه ای هم نیستم.
پس حاال اولویت اول بازیگری است؟
قرنطینه را چقدر رعایت کرده اید؟
در هنرستان چند فیلم کوتاه ساختم و اول فکر می کردم کارگردانی را دوست دارم ولی بعد دیدم
اعصاب کارگردانی ندارم و چیزی که برای من جذاب است خلق نقش است که در کارگردانی وجود خیلی زیاد و خیلی ان را دوســت داشتم! کرونا را دوست ندارم چون خیلی چیز غم انگیزی است
ولی با قرنطینه و در خانه ماندن مشــکلی ندارم ،یکی از مهمترین عالقه مندی ها و تفریحات من
ندارد.
ســابقه همکاری با تعدادی از کارگردانهای خوب را داشته اید ،االن دوست دارید اشــپزی است و عاشق این هستم که اشپزی کنم ،وقتی در خانه هستید می توانید فیلم و سریال
خوب ببینید و کتابهای خوب بخوانید ،سرتان را گرم کنید و به خودتان برسید ،قرنطینه خوب بود
برای کدام یک از انها بازی کنید؟
چون من یک ســال ســر سریال از سرنوشت بودم و وقتی تمام شد قرنطینه شروع شد و خیلی به
اوال که نقش برای من مهم است و در اولویت قرار دارد اما خب چه کسی است که دوست نداشته
من سخت نگذشت.
باشد با حمید نعمت اهلل و اصغر فرهادی کار کند؟ من دیوانه کار کردن با این دو نفر هستم.
از انچه امروز هستید راضی هستید؟
و بیشتر دوست دارید چه نقش هایی را بازی کنید؟
بله خیلی زیاد ،به خاطر اینکه احســاس خوبی به خودم دارم ،احســاس می کنم در مسیر درستی
نمی توانم به شما بگویم دقیقا چه تیپ نقش هایی را دوست دارم بازی کنم ولی نقشی که چالش
هســتم ،برای ان زحمت کشــیده ام و دغدغه من است ،بازیگری مهم است و سرسری به ان نگاه
داشته باشد و برای ان زحمت بکشم را دوست دارم ،فرایند رسیدن به نقش برای من جذاب است.
نمی کنم و اگر چیزی برای شــما مهم است و برای ان تالش کرده اید پس حتما قرار است از ان
دوست دارید با چه کسانی همبازی شوید؟
خیلی لذت ببرید.
شــاید این سوال مهمتری باشد که دوست ندارم با چه کســانی همبازی شوم؟! یک سری ادمها
یک اتفاق ایده ال همین االن برای شما چه می تواند باشد؟
هستند که دوست ندارم با انها همبازی شوم و اگر در کاری باشند من بازی نمی کنم ،اما دوست
اینکه یک کار به من پیشنهاد بدهند که خیلی با چیزی که در ذهن من است در یک راستا باشد،
دارم کنار همه بازیگرهای خوب بازی کنم چون ادم از هر کدام چیزی یاد می گیرد ،در این مدت
نقش و کار خوبی باشد ،نقشی باشد که به شدت جای کار داشته باشد و من برای ان انرژی بگذارم،
فهمیدم پارتنر در بازیگری مقوله مهمی است و اصوال می بینید بازی شما در مقابل یک شخص تا
ولی االن که کرونا است ممکن است نروم پس باشد برای بعد از کرونا!
شخص دیگر زمان تا اسمان تفاوت دارد.
3
یکشنبـــــــــــه 25ابان ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1333
www.honarmandonline.ir
سینماولتوییزون
TV&CINEMA
اخبار
«ابراهیم حاتمی کیا»
سریال موسی(ع) را می سازد
طبق توافقات انجام شــده بناست ابراهیم حاتمی کیا مجموعه
تلویزیونی «موســی(ع)» را کارگردانی کند .زنده یاد فرج اهلل
سلحشور بعد از ساخت مجموعه تلویزیونی «یوسف پیامبر(ع)»
بنا داشت سریال «موسی(ع)» را کارگردانی کند که اجل مهلت
نــداد و این پروژه نیمه کاره ماند .پس از ان بنا شــد جمال
شورجه کارگردانی اثر را انجام دهد که به واسطه بیماری این
امر میســر نشــد و حاال بنا شــده ابراهیم حاتمی کیا این اثر
فاخر را به سرانجام برســاند .خیراهلل تقیانی پور که به تازگی
کارگردانی «نجال» را به پایان برده ،دستیار حاتمی کیا در این
اثر خواهد بود و بناســت ســریال با فیلمنامه جدیدی ساخته
شود .حاتمی کیا در ســریال موسی(ع) از تیم نویسندگان به
سرپرســتی سعید بهمن پور بهره خواهد برد و بنا دارد پس از
بازنویسی فیلمنامه ،سریالی بسازد که تا پیش از این مشابه ان
در ایران ساخته نشده است .او ساخت این سریال را ادای دین
به مرحوم سلحشور دانسته است .سریال «موسی(ع)» در 50
قسمت در مرکز سیمافیلم تولید خواهد شد.
«دادستان» مسعود ده نمکی
روی میز تدوین
سریال «دادســتان» به کارگردانی مسعود ده نمکی این روزها
در مرحله تدوین قرار دارد .تصویربرداری جدیدترین ســریال
مسعود ده نمکی با نام «دادستان» که به تهیه کنندگی محمد
خزاعی و به ســفارش مرکز سیمافیلم ســاخته می شود ،اول
مردادماه اغاز شــده اســت .پس از ســه ماه کار برنامه ریزی
شــده و با ضبط ســکانس های خارج از کشــور در استانبول
ترکیه ،تصویربرداری این سریال به طور کامل به پایان رسید.
عدالت خواهی ،نفوذ و مبارزه با مفاســد اقتصادی محور اصلی
موضوعات این ســریال هستند؛ در قصه های فرعی این سریال
به موضوعــات مهم تاریخ معاصر مثل حمله داعش به مجلس
هم پرداخته می شود .این روزها سریال «دادستان» در مرحله
تدوین و صداگذاری اســت تا برای پخش در ۱۷قسمت اماده
شــود .محمد کاسبی ،سید جواد هاشــمی ،هومن برق نورد،
برزو ارجمند ،علی سلیمانی ،بهنوش بختیاری ،سحر قریشی،
علیرضا استادی ،کاوه سماک باشی ،اصغر نقی زاده ،هلیا امامی،
رضا توکلی ،محمود مقامی ،نگار فروزنده ،نیما شاهرخ شــاهی،
مجید شــهریاری ،شیوا خســرومهر ،فریبا ترکاشوند ،فرج اهلل
گل ســفیدی ،ابراهیم کوهخایی ،حمیــد متقی ،مختار ثائقی،
مریم وانشانی ،یاسمن ترابی ،مجید قادری و ...در «دادستان»
بازی می کنند .در خالصه داســتان این ســریال امده است:
«دادســتان» یک سریال تخیلی است و مربوط به هیچ دولتی
نمی شود!
چگونگی صدور نام و نشان ایرانی
مد و لباس ابالغ شد
ابالغیه صدور مجوز در کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور
براساس نام و نشان ایرانی صادر شد.
کارگروه ســاماندهی مد و لباس کشــور ،بــا توجه به مصوبه
دهمین جلسه شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی که به
ریاســت وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی و دستگاه های عضو در
روز یکشنبه مورخ 1399/7/20برگزار شد ،طی ابالغیه اعالم
کرد :صدور مجوز و یا هرگونه حمایت و مساعدت به متقاضیان
فقط بر اســاس نام و نشــان ایرانی صورت پذیرد و برای این
منظور درخواست کنندگان گرامی می بایست نام پیشنهادی و
مورد تائید فرهنگستان زبان و ادب فارسی که مرجع تشخیص
و تطبیق اســامی است را ارائه و بر اساس ان اقدامات بعدی را
به عمل اورند. صفحه 3
گناه نو
چالش های فعاالن هنری و مسئوالن بهداشتی
ت در برابر ویروس کرونا که موجب تعطیلی فعالیت های
بسیاری از فعاالن هنری در سراسر جهان اعمال محدودی
فرهنگی و هنری شده است را تصمیمی اشتباه می دادند .اگرچه این روزها به دلیل موج سوم همه گیری ویروس کرونا
ت زمانی از سوی ستاد ملی کرونا روبرو شده اند؛ اما شیوه اعمال این محدودیت ها
در ایران ،فعالیت های هنری با محدوی
ش کشیده شده است .از سویی دیگر این مناقشه در زمینه تعطیلی و محدودیت
از سوی جامعه هنری کشور به چال
فعالیت های هنری و فرهنگی در سرتاسر جهان نیز گفتمان های زیادی را بین جامعه هنری و جامعه بهداشتی پدید
اورده و انچه که مشخص است؛ هنرمندان سراسر جهان به اعمال محدویت بهداشتی ،انتقادهای بسیاری دارند .از
هفته گذشته محدویت های بهداشتی برای مقابله با همه گیری کرونا در ایران که فعالیت مشاغل را از ساعت 18
ممنوع کرده است از سوی جامعه هنری به دلیل انکه در اعمال این محدودیت ها توجهی به ماهیت و نوع فعالیت های
هنری در ایران نشده ،مورد انتقاد قرار گرفت که در گزارش هایی در هنرانالین به ان پرداختیم .اما این روزها با مرور
رسانه های هنری سایر کشورها می توان مشاهده کرد که چنین چالش هایی در همه جهان به یک رسم بدل شده
است که در ادامه به نمونه هایی از انها خواهیم پرداخت .در هفته های اخیر دولت فرانسه و المان محدودیت های جدید
یک ماهه ای را برای فعالیت های فرهنگی و هنری در نظر گرفتند و تئاترها ،سینماها ،کنسرت ها ،موزه ها و ....در این
دو کشور تعطیل شده اند .اغلب صنوف هنری و مقامات موزه های فرانسه ،مانند لوور به تعطیلی یک ماهه دوباره در
این کشور اعتراض کرده اند و امیدوار نیستند که دولت فرانسه بر اساس وعده خود که اول دسامبر ( 11اذر) را برای
بازگشایی ها در نظر گرفته ،بتواند این موضوع را عملی کند .از سویی دیگر در المان ،جایی که محدودیت های جدید
ویروس کرونا از 2نوامبر ( 12ابان) اجرا شده و تا پایان ماه نوامبر ( 10اذر) اعمال می شود نیز مورد انتقاد فعاالن هنری
این کشور قرار گرفته است .در انگلیس نیز موج جدید همه گیری کرونا باعث شده که خیلی از افراد جامعه هنری این
کشور اذعان داشته باشند که محدویت های یک ماهه اعالم شده در این کشور بسیار طوالنی تر خواهد بود و بر همین
اساس بسیاری از فعالیت های هنری با مشکل جدی روبرو خواهند شد .ایتالیا و اسپانیا نیز اقدامات جدیدی را در این
ماه برای فعالیت های هنری اغاز کرده اند ،اگرچه موزه های این دو کشور همچنان باز هستند .المان که در موج جدید
همه گیری کرونا از سایر کشورهای اروپایی وضعیت بهتری دارد و توانسته تا حدود زیادی از شیوع و مرگ و میر ناشی
از کرونا ،اقدامات موثری داشته باشد ،اما بیش از سایر کشورهای اروپایی از سوی فعاالن هنری برای اعمال پروتکل های
بهداشتی مورد چالش قرار گرفته است .مدیران بیش از 40موزه المان نامه ای سرگشاده را امضا کرده اند و از مقامات
دولتی این کشور خواسته اند که در «تصمیم اشتباه» برای اجبار موزه ها برای تعطیلی یک ماهه ،تجدید نظر کنند .در
این نامه امده است« :به دلیل استانداردهای ایمنی موجود ،موزه ها از امن ترین مکان های عمومی هستند .اگر موزه ها
مجبور به تعطیلی دوباره شوند ،این یک حرکت نمادین به نظر می رسد ،اما عواقب گسترده ای خواهد داشت؛ نه فقط
برای موزه ها که بیشتر تضعیف می شوند ،بلکه روحیه عموم مردم نیز کاهش می یابد ».انها در نامه خود اشاره کرده اند:
«برای ما غیرقابل درک است که چرا فروشگاه های بزرگ ،نمایشگاه های اتومبیل و سایر مغازه ها می توانند باز بمانند ،در
حالی که موزه ها -که فضای یکسان یا حتی بیشتر از انها دارند و بازدیدکنندگان با خیال راحت می توانند در ان تردد
کنند -باید تعطیل شوند ».پس از انتشار این نامه مونیکا گروترز ،وزیر فرهنگ المان در بیانیه ای ،اعالم کرد که وی از
تاثیر تعطیلی مشاغل هنری و فرهنگی «بسیار نگران است» .وی گفت« :با درک کامل از ضرورت قوانین جدید ،این
تعطیالت جدید برای هنر فاجعه ای واقعی است ».در حالی که وزیر فرهنگ المان نیز از جامعه فرهنگی و هنری در
برابر محدودیت های جدید در این کشور حمایت کرده اما همچنان نامه های سرگشاده دیگری نیز از سوی برخی دیگر
از صنوف هنری منتشر می شوند .در نامه ای سرگشاده ای که مدیران کمپانی های تئاتری ایالت باواریا برای قانون گذاران
محدویت های بهداشتی امضاء کرده اند ،امده است« :اگر فاصله اجتماعی حفظ و سالن نمایش به درستی تهویه شوند،
خطر همه گیری وجود ندارد .این اقدامی است که ما انجام داده ایم و تعطیلی مجدد تئاترها ،تصمیمی اشتباه است ».در
این نامه اضافه شده است« :تاکنون اثبات نشده است که حتی یک مورد انتقال ویروس از دیدن نمایش در این شرایط
به وجود امده باشد ».از سویی دیگر اندریاس بک ،مدیر هنری رزیدنت تئاتر نیز پس از تعطیلی سالن های نمایش در
المان ،از مخاطبان خود درخواست کرد تا یک دادخواست انالین را امضا کنند که خواستار یک سیاست مشخص
برای همه گیری کرونا باشند که حق زندگی فرهنگی را تضمین کند .همچنین 23نفر از مدیران هنری شهر برلین
در نامه ای سرگشاده به شهردار این شهر فعالیت هنری را چیزی فراتر از پرکردن اوقات فراغت دانسته اند و خواستار
بازنگری در محدویت های جدید کرونایی شده اند .در این نامه ،امده است« :موسسات فرهنگی بیش از فعالیت های
اوقات فراغت هستند؛ «انها» مکان های برخورد ،گفتمان ،اموزش ،روشنگری و کشف لذت زیبایی شناختی هستند و
یک جامعه دموکراتیک خود را از طریق مشارکت فرهنگی و هنری تغذیه و اموزش می دهد».
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره • 1333یکشنبه 25ابان ماه • 1399سال سیزدهم • 4صفـــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
11:49
اذان ظهر
16:57
غروب افتاب
17:17
اذان مغرب
اذان صبح فردا
طلوع افتاب فردا
05:14
06:40
گنج سخن
رسول اکرم صلى اهلل علیه و اله :
خداوند هیچ دردى را بى درمان نیافریده مگر سام (مرگ)
که درمان ندارد.
طب النبی ص{ 19شبیه ان در بحاراالنوار(ط-بیروت) ج ،59ص ،72ح} 27
پندبزرگان
خـودت را بـخـوان ،انچه مردم معموال سرنوشت می
نامند ،غالبا نتیجه ی رفتار ابلهانه ی خود انان است...
شوپنهاور
حافظانه
نسیم باد صبا دوشم اگهی اورد
که روز محنت و غم رو به کوتهی اورد
به مطربان صبوحی دهیم جامه چاک
بدین نوید که باد سحرگهی اورد
خودزنیمی کنیم
دانیال جراهی
انتخابات اخیر امریکا به اندازه ای برای ما مهم بود
که عده ی زیادی از مردم هنوز خوابشــان تنظیم
نشــده و به وقــت غرب دارنــد زندگی می کنن.
مطلبی که می خواهم بگویم شاید همه ی ما هزار
بار شــنیده باشــیم ولی به ان گوش ندادیم .من
می گویم اصال مرگ بر امریکا ،اصال بیاییم تصور
کنیــم فردا امریکا و متحدانش فــردا به زیر اب
بروند و برخی تند رو ،کندرو ،میانه رو ،کناره رو و هر
رونده ی دیگری در ایران بر طبل شادی بکوبند و
چه و چه !...خب که چی؟ حاال ما کجا ایستاده ایم؟
نه غربی نه شرقی ج.ا که بر سر در وزارت امورخارجه
نوشته است چه اورده ای برای ما داشته است؟ چه
حرکت مثبتی برای ما به واســطه ی این جمله و
جمله های غرب ســتیزانه دیگر رخ داده است؟ بر
فرض نابودی انهــا؛ اصال فردای نابودی انها نظام
جمهوری اسالمی حرفی برای گفتن دارد؟ چقدر
ایران را شــناخته ایم؟ چقدر جامعه ایران را درک
کرده ایم؟ چقدر به ســمت دموکراسی رفته ایم؟
چقدر توانســته ایم مردم را راضی و خشنود نگه
داریم؟ چقدر رفاه اجتماعی فراهم کردیم؟ چقدر
پشت صحنه
شرایط طوری هست که فقط باید ارزو کنیم زنده بمانیم بعد متوجه می شویم که چه پیش خواهد امد؛ بیشتر از هر
وقتی به تئوری تکرار تاریخ انیشتین فکر می کنم شاید مجدد قرار است جهان ریست شود و تاریخ بشریت تکرار شود؟!
بگذریم ...با دوست اندیشمند و صاحب مکتبی راجع به وقایع اخیر ایران و جهان صحبت می کردیم نکته جالبی که
اشاره می کرد در مورد پیشگویی های اینده جهان بود؛ معتقد بود در هیچ دوره زمانی عالم در چنین شرایطی نبوده
و تجربه ای نداشته که بخواهیم براساس علم و منطق درباره اینده و اینکه چه خواهد شد نظری دهیم و تقریبا اغلب
نظریه ها را چرت و به نوعی پا منقلی و براساس منافع اشخاص برمی شمرد! امروز رئیس جهور گفتند از هفته اینده
محدودیت ها بیشتر میشه؛ وزیر ارشاد هم گفته همه جشنواره های هنری برگزار میشه؛ واقعا نمی دونم تو این شرایط
این تصمیات با چه استداللی گرفته می شه فقط می دونم که خدا خودش باید به دادمون برسه ...همیشه در سال اخر
دور دوم دولتها شرایط به گونه ای می شود که ملت فقط ارزو می کنند زودتر تمام شود منتهی دولت بعد طوری عمل
می کند که حسرت قبلی ها را می خوریم!!
حبیب اسماعیلی تهیه کننده و پخش کننده سینما:
بهترین زمان برای برگزاری جشنواره فجر بهار سال اینده است
حبیب اسماعیلی (تهیه کننده و پخش کننده سینما) با اشاره
به حجم اثار ســینمایی که در نوبت اکران باقی مانده اند و
ترافیک فیلم ها در شرایط شیوع ویروس کرونا گفت :ما همه
ارزو می کنیم که هیچ یک از هموطنانمان سالمتی اش به
خطر نیفتد و همه مردم سالم باشند .اگر هم گاهی صحبتی
پیرامون تعطیلی سینماها و گالیه از وضعیت پیش امده برای
سینماها می شود ،نیت سینماگران این نیست که سالمتی
مردم را نادیده بگیرند .اما از طرفی ثابت شــده کرونا حاال
حاالها با ما هســت و باید زندگی و کسب و کارهایمان را
با توجه به وجود این ویروس برنامه ریزی کنیم و ادامه بدیم.
درباره شــرایط سینما و اکران سینماها هم باید با توجه به
همینوضعیتتصمیم گیریکرد.باالخرهیکحجمبسیاری
فیلــم در نوبت اکران باقی ماندند و هر چه به جلو می رویم
زمان و فرصت برای نمایش فیلم ها از بین می رود .از طرفی با
تمام قدرشناسی از زحمات وزارت بهداشت به نظر می رسد
در جلسات تصمیم گیری برای تعیین تکلیف مشاغل هیچ
متخصصی در حوزه سینما و فرهنگ حضور ندارد که نسبت
به شرایط شغلی این حرفه اظهارنظر کند .برای همین شاهد
هســتیم در طول ماه های گذشته با وجود باز بودن تمامی
مراکز عمومی اعم از مترو و پاســاژها و رستوران ها و حتی
رفت و امد و سفر به شهرها؛ تنها جایی که تعطیل بود سینما
بود .این نشان می دهد نگاهی که برای تعطیلی مراکز مختلف
وجود ندارد ،کارشناسی شده نیست .وی در ادامه گفت :در
حال حاضر بیش از ۱۰۰فیلم در نوبت اکران هســتند .از
طرفی فرصت اکران در ســال ۹۹تمام شده است و تقریبا
دیگر نمی توان به ادامه سال برای نمایش فیلم ها امیدوار بود.
در طــول این مدت هم به غیر از فیلم های حاضر در اکران
انالین شاید روی هم رفته حدود ۱۰فیلم اکران شدند .باید
یک فکر جدی و اساسی برای سرمایه های معطل مانده در
ســینمای ایران کرد .اکران نشدن فیلم ها هم به صاحبان
اثار و سرمایه هایشــان که تلف شده اسیب می رساند و هم
سینماداران نمی توانند در این وضعیت و بدون هیچ عایدی به
فعالیت ادامه دهند .نتیجه اینکه تعداد بسیار زیادی کارمند
و کارگر سینماها بیکار می شــوند و همین بیکاری باعث
می شود حجم زیادی متقاضی بیمه بیکاری به سمت سازمان
تامین اجتماعی بروند که در اوضاع فعلی فکر نمی کنم دولت
بودجه تامین بیمه بیکاری این حجم از بیکار را داشته باشد.
اسماعیلی که ســابقه داوری در جشنواره کودک امسال را
امنیت اجتماعی فراهم کردیم؟ چقدر ارزش خلق
کردیم؟ چقدر صلح ایجاد کردیم؟ تا به اینجای کار
اگر صد اجر گذاشتیم ،هزار دیوار را خراب کردیم!
می گویم خراب کردیم چون من هم به عنوان یکی
از مردم در این خرابی شــریک هستم .تعارف را
کنار بگذاریم ما مردم اب به اسیاب سیاست های
نداشته ی مسئولین ریختیم .ما رفتیم ارز خریدیم،
ما رفتیم پول گذاشتیم تو بانک سود گرفتیم ،ما
رفتیم بورس خریدیم در صورتی ک ه می دانستیم
وقتی تولید نیســت بورس هم نیست ،ما رفتیم
پراید صدوپنجاه میلیونی خریدیم ،ما خانه خریدیم
و درش را بستیم ،ما سر هم را کاله گذاشتیم ،ما
مــرگ بر امریکا گفتیم ولی دلمان برای رفتن به
غرب غش می رود.
این ماییم که خود را بدبخت کردیم ،این ماییم که
دموکراسی را برای خود نخواستیم و به فکر منفعت
شخصی خود بودیم و هستیم .خودمان را قربانی
کسانی کردیم که هدفشان خدمت بود که اگر بود
نتیجه این نبود .می گویند تحریم به ما فشار اورد،
قبول!
شما با تحریم کاسبی نکردید؟ تولید فقط در حد
شعار است ،وقتی سرمایه دار می تواند سود سپرده
بگیرد تولید کیلویی چند اســت .تولید نیســت؛
می خواهید بورس زمین نخورد؟ می خواهید پول
بی ارزش نشــود؟ ما اگر ده تــا از بیرون (غرب و
شرق) خوردیم؛ شک نکنید که هزار تا از خودمون
خوردیم .ما خود زنی کردیم و هنوز هم داریم پر
فشار ادامه می دهیم .حرف بسیار است...
در شرایط کرونا دارد ،با اشــاره به برگزاری جشنواره فیلم
فجر گفت :تجربه من در داوری جشــنواره فیلم کودک به
دلیل اینکه از نزدیک شاهد بودم این تجربه جدید برگزاری
جشنواره در دوران کرونا تا چه میزان با موفقیت همراه بود؛
نشان داد می توان در این شرایط هم جشنواره ای برگزار کرد
که اسیبی هم به کسی نرسد .همواره تجربه های اول با ازمون
و خطا روبرو است اما در مجموع به نظر می رسد می توان از
الگوی برگزاری جشنواره کودک برای برگزاری جشنواره فجر
استفاده کرد .در جشنواره کودک تعداد سالن های نمایش
فیلم را به حداقل رســاندند و برای تعداد محدودی نمایش
فیلم گذاشتند .با همین الگو هم می توان فیلم های جشنواره
فجر را اکران محدود کــرد .با توجه به نبود امکان نمایش
انالین این گزینه برای جشنواره فجر به دلیل حجم باالی
سرمایه فیلم ها غیرممکن است .البته برگزاری جشنواره فجر
هم مشروط به این است که وضعیت کشور را از لحاظ کنترل
بیماری کرونا بسنجند .شاید بهترین تصمیم این باشد که با
توجه به موج بیماری در زمستان؛ برگزاری جشنواره را به بهار
سال اینده موکول کنند .همه اینها به روزها و ماه های اینده
و شرایط کشور بستگی دارد.
به کارگردانی و تهیه کنندگی عباس رافعی
بازگشت ابوالفضل پورعرب
به سینما با «غیبت موجه»
ابوالفضل پورعــرب بازیگر مطرح
ســینمای ایــران در دهه ۷۰پس
از مدتی دوری از ســینما ،با نقش
افرینی در فیلم تازه عباس رافعی
به ســینما بازمی گــردد .ابوالفضل
پور عرب کــه به علــت بیماری،
در ســال های اخیــر حضورش در
ســینمای ایران کمرنگ شده بود،
در کنار میترا حجار بازیگران فیلم جدید عباس رافعی هســتند .فیلم سینمایی
«غیبت موجه» به کارگردانی و تهیه کنندگی عباس رافعی این روزها در مرحله
پیش تولید است و به زودی مقابل دوربین می رود.
پورعرب پس از میترا حجار دومین بازیگر اصلی فیلم «غیبت موجه» است .در
خالصه داستان این فیلم امده اســت« :همچون سیمرغ عطار که در می یابند،
سیمرغ خودشان هستند».
تعدادی از عوامل این فیلم که تاکنون حضورشــان در این پروژه قطعی شــده
عبارتند از دســتیار اول و برنامه ریز :حمید شــوریده ،طراح صحنه :محمد رضا
میرزا محمدی ،طراح لباس :پردیس رافعی ،مشاور رسانه ای :میالد معتمدی فر،
طراح گریم :مهرداد قلی پور ،مدیر تدارکات :علی رستمی نیا.
اخبار دیدنی
روزانه هزاران نفر در کشور به ویروس کرونا مبتال می شوند و روزانه چند صد نفر در
ارامساتن های کشور تدفین می شوند .افرادی که بعد از کادر درمان در معرض ویروس کرونا
هسنتد کادر سازمان ارامساتن ها می باشند .که با توجه به حجم مبتال شدگان و امکان
فوت ان ها با تمام خستگی و خطرات ان هنوز هم با جان و دل کار می کنند .در این گزارش
ارامساتن وادی السالم سمنان در روزهای کرونایی را مشاهده می کنید .عکس :احمد صبیرو
به دنبالافزایشامارابتالبهویروسکرونادرکشور،ساتدملیمقابلهباکروناکاهشساعتکاررابرایمشاغل
غیرضرورپایتختودیگرمراکزاساتن هاوشهرهایپرجمعیتازروزسه شنبه۲۰ابان۱۳۹۹بهمدتیکماه
تصویبکردکهبرایناساسبرخیازمشاغلمشمولاینقانونشدهوازساعت۱۸هرروزاجازهفعالیت
نخواهندداشت.دریپمحدودیت هایبوجودامدهدرمشاغلغیردرجه،۱رستوران هایتهرانسروغذای
خودراازپذیرشحضیروبهغذاییبرونبرتغییرداده اند.عکس:احمدیراحی
سیزدهمین جلسه رسیدگی به اتهامات محمد امامی و ۳۳متهم دیگر
سیزدهمین جلسه رسیدگی به اتهامات محمد امامی و ۳۳متهم دیگر صبح شنبه ۲۴ابان به
یراست قاضی مسعودی مقام در مجتمع قضائی امام خمینی (ره) برگزار شد.
عکس :میرم کامیاب صفحه 4