روزنامه هنرمند شماره 1331
روزنامه هنرمند شماره 1331
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
چهارشنبه 21ابان ماه 1399سال سیزدهم شماره 4 1331صفـــحه 2500تومـان ISSN 2008-0816
www.jaaar.com
گمانه زنی ها
از برگزار نشدن نمایشگاه
کتــاب ۱۴۰۰خبر می دهند
سینماهای تهران
باز هســتند یا تعطیل؟!
در اولویت
این دولت نبوده و نیست
انتخاباتنماینده
مدیران مسئول در هیات نظارت
به مرحله دوم رفت
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
شهرام گیل ابادی مدیرعامل خانه تئاتر:
بخش های بهداشتی در ارتباط با مشاغل
تخصصیاشتباهاتفاحشدارند
ََ
ابرقهرمانی منحصر به فرد!
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
نقدی بر سریال «مندلور ین»
سینما3.
جوالناینستاگرامدربرنامه هایتلویزیونی
CINEMA
تبلیغ اینستاگرام و تلگرام؛
ِ
کاری که در شان رسان ه ملّی نیست
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
«شاهین رشیدی» کارگردان فیلم «ناین» در گفتگو با «هنرمند»
برای ساخت فیلم در ژانر وحشت باید
ریشه های ترس را در باورهای ذهنی
و عینی فرهنگ مردم جستجو کرد
سینما3.
تماشای خورشید؛ مراسم نکوداشت
بنیان گذار دایره المعارف تشیع
استاد مهدی محقق برگزار می شود
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
CINEMA
نمایش فیلم سینمایی «گورکن»
در کانادا
حسین زمان:
دیگر هیچ کس به فکر
تولید و انتشار البوم نیست
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4 .
اعتراض یک کارگردان تئاتر به مصوبه فعالیت های هنری تا ساعت 18
سینما3.
CINEMA
دلقک دربار نیستیم!
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4. صفحه 1
2
جوالناینستاگرامدربرنامه هایتلویزیونی
چهارشنبـــــــه 21ابان ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1331
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
تبلیغاینستاگراموتلگرام؛کاریکهدرشانرسان هملّینیست
ِ
فرهنگ و هنر
اخبار
انتخاباتنماینده
مدیران مسئول در هیات نظارت
به مرحله دوم رفت
هجدهمین دوره انتخابات تعیین نماینده مدیران مســئول در هیات
نظارت بر مطبوعات به دلیل به نصاب نرسیدن ارای نامزدها ،به مرحله
دوم رفت .به گزارش دبیرخانه هیات نظارت بر مطبوعات ،دبیر این هیات
با اعالم اینکه هجدهمین دوره انتخاب نماینده مدیران مسئول در هیات
نظارت بر مطبوعات ســاعت 16:30دقیقه دیروز 20ابان 99به پایان
رسید ،گفت :با مشــارکت 2261نفر از مدیران مسئول واجد شرایط،
نصاب مشــارکت باالی 50درصدی در برگــزاری انتخابات در مرحله
نخست بدســت امد .وی افزود :با توجه به صراحت ایین نامه اجرایی
انتخابات ،منتخب مدیران مسئول نیز بایستی اکثریت مطلق ارا را کسب
نماید که این نصاب ،با اندکی فاصله به دســت نیامد .ظهوریان افزود:
بر همین اساس و مطابق تبصره یک ماده 33ایین نامه اجرایی قانون
مطبوعات ،انتخابات دو هفته بعد در روز3شنبه 4،اذرماه برگزار می شود.
دبیر هیات نظارت بر مطبوعــات ضمن تقدیر از خبرنگاران و مدیران
رسانه هابرایحضورمناسبدرانتخابات،ازنمایندگانقوهقضائیه،پلیس
فتا و مرکز ماهر وزارت ارتباطات که در طول برگزاری انتخابات ،حضور
فعال و موثری داشتند ،قدردانی کرد .هجدهمین دوره انتخاب نماینده
مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات 20ابان ماه 99از ساعت
10صبح اغاز و با تایید کمیته ناظر بر انتخابات ،پس از تمدید نیم ساعته
در ساعت 16:30دقیقه ،در ساعت 16:30دقیقه به پایان رسید .شایان
ذکر است دور دوم این انتخابات 4اذرماه با حضور تمام نامزدهای تایید
صالحیت شده و تمام واجدین شرایط شرکت در انتخابات برگزار می شود.
سیدضیاء هاشمی:
«هنر»در اولویت
این دولت نبوده ونیست
سیدضیاءهاشمیتهیه کنندهباسابقهسینماضمنمخالفتبابازگشایی
سینماها به هر قیمتی ،تاکید کرد در شرایط کرونایی بهترین بستر عرضه
فیلم نمایش در وی اودی هاست؛ به شرط رفع انحصار! سید ضیاء هاشمی
تهیه کننده سینما با اشاره به پروژه های سینمایی خود گفت :در حال
حاضر فیلم سینمایی «اینده» به کارگردانی امیر پورکیان را اماده نمایش
دارم که هنوز برنامه ای برای اکران ان ندارم .همچنین فیلم سینمایی
«موافقت اصولی» به کارگردانی امیر پورکیان در دست دارم که در مرحله
تدوین است ،البته این را هم باید بگویم که تا پایان سال هیچکدام از این
فیلم هارااکرانعمومینمی کنم.اینتهیه کنندهسینمابیانکرد:درست
است که می گویند رستوران ها باز است و مردم از ان استقبال می کنند،
اما باید این را به خاطر داشته باشیم که درصد مرگ بر اثر کرونا افزایش
پیدا کرده و این مساله بسیار مهم است .به همین دلیل نباید بیشتر از این
جان مردم را به خطر اندازیم .هاشمی ادامه داد :اقتصاد سینمای ایران
از راه گیشــه تامین می شود و به دلیل شیوع ویروس کرونا بسیاری از
اهالی سینما بیکار شده اند و حتی برخی از ان ها برای امرار معاش سراغ
مسافرکشی رفته اند! دولت باید فکری برای این شرایط ویژه داشته باشد،
البته این دولت برایش کلیت «هنر» به خصوص سینما و تئاتر در اولویت
قرار ندارد و این نگاه در بین مدیران فعلی نیز دیده می شود .هاشمی در
پایان گفت :برای حمایت مردم ،حاضر هستیم که فیلم ها را در وی اودی ها
نمایش دهیم تا جان مردم به خطر نیفتد.
شهرامگیل ابادیمدیرعاملخانهتئاتر:
بخش های بهداشتی در ارتباط با مشاغل
تخصصی اشتباهات فاحش دارند
مدیرعامل خانه تئاتر گفت :متاسفانه بخش های تخصصی بهداشتی و
درمانی دچار اشتباهات فاحشی در ارتباط با مشاغلی که تخصص در
ان ندارند ،هستند .شهرام گیل ابادی مدیرعامل خانه تئاتر در گفت وگو با
هنرانالین درخصوص مصوبه ستاد ملی مبارزه کرونا مبنی بر پایان زمان
فعالیت های فرهنگی تا ساعت 18گفت :روز گذشته هیئت مدیره خانه
تئاتر این موضوع را مورد بررسی قرار داد و طبق یادداشتی نظر خود را
در ارتباط با این موضوع به زودی اعالم خواهیم کرد .در مجموع هیئت
مدیره خانه تئاتر روح و نظر کلی اش بر این اســت که تمام موضوعات
اعالم شده به شکل کارشناسی باشند و در صورتی که کارشناسان هنری
در کنار فضای تخصصی بهداشت و درمان نباشند بدون شک مشکالتی
پیش خواهد امد .گیل ابادی همچنین اضافه کرد :زمان اعالم شده به
منظور پایان کار فعالیت های فرهنگی از سوی ستاد ملی مدیریت کرونا
ساعت کارشناسی شده نیست در صورتی که بنا ،بر این است تا ساعتی
به منظور اجراهای هنری اعالم شود تا این اجراها دایر باشند و از ظرفیت
هنرها در راستای ارامش روحی ،روانی و به منظور توسعه فکری اقشار
جامعه در ارتباط با سبک زندگی شان در این شرایط مورد استفاده قرار
گیرد ،بدون شــک باید ساعت اعالم شده به شکل کارشناسی و دقیق
باشد و در این راستا باید در ان نظرات کارشناسان هنری و تئاتری در
نظر گرفته شود .او در ادامه صحبت هایش عنوان کرد :متاسفانه بسیار
موارد این چنینی وجود دارد که اشــتباهات فاحشی نهفته درون خود
دارند .به عنوان مثال بارها اعالم شده که اگر مشاغل مختلف مثل مشاغل
هنری در نظر داشته باشند فعالیت خود را اغاز و ادامه دهند ،در کنار
پروتکل هایبهداشتیبهیقینبایددستورالعمل هایحمایتینیزتعریف
شود .بعضی از دوستان پرسیدند که پروتکل های حمایتی یعنی چه؟
واقعیت این است که اهالی تئاتر که در این شرایط روی صحنه می روند
جانفشانی می کنند و در این گذشتی که دارند حداقل باید بیمه تامین
اجتماعی ،بیمه تماشاخانه و همچنین بیمه کرونا و نکات حمایتی مادی
و معنوی شان در دستورالعمل ها دیده و رعایت شود.
محمدحســین صوفی در واکنش به انتقادات از تبلیغ اینســتاگرام و حتی کانال های
تلگرامی توســط برنامه های تلویزیونی ،گفت :این کار زیبنده و در شــان رسانه م ّلی
نیســت .اینستاگرام کماکان در رسانه م ّلی جوالن می دهد .اکثر برنامه های تلویزیونی
با صفحه اینســتاگرام خودشــان را مطرح می کنند و حتی برخی اوقات ،مجریان به
مخاطبین اصرار دارند و از دریچه التماس وارد می شوند که به این صفحه اینستاگرامی
برنامه پیام بدهید و اصطالح ًا ان را فالو کنید .در حالیکه بارها مطرح شــده که باید از
شبکه های اجتماعی و پیام رسان های بومی حمایت ویژه ای شود رسانه م ّلی در اقدامی
اشکار استفاده از پیام رسان خارجی را تبلیغ می کند.
جوالن اینستاگرام حتی در برنامه کودک
تولیدکنندگان برنامه های تلویزیونی ،نشانی صفحات خود را یا به صورت زیرنویس و یا به صورت
اعالمی در اختیار بینندگان قرار می دهند و برای افزایش میزان بازدیدکنندگان از صفحات شــان
بارهــا در فواصــل مختلف برنامه و روی انتن رســانه ملّی از کاربــران می خواهند که صفحات
اینستاگرام را دنبال کنند .بارها در مسابقات تلویزیونی شاهد ان هستیم که به طور اشکار صفحه
اینستاگرامی برنامه شان را به صورت زیرنویس یا با اعالم مجری تبلیغ می کنند .شاید نکته قابل
ِ
کودک تلویزیون باشد.
تامل ،تبلیغ اینستاگرام در برنامه های حوزه
کاری که در شان رسان ه م ّلی نیست
محمدحســین صوفی دبیر شــورای نظارت بر صداوســیما درباره نمایش ادرس اینستاگرام در
برخی از برنامه های تلویزیونی تاکید کرد»:اگر در برنامه ای ادرس اینستاگرام را نمایش بدهند و
یا کانال تلگرامی یک برنامه از انتن تبلیغ شود ،این کار زیبنده و در شان رسانه ملّی نیست».
ضرورتی به معرفی اینستاگرام نداریم
وی با اشــاره به اینکه ضرورتی وجود ندارد که در برنامه های تلویزیونی به معرفی اینســتاگرام
بپردازیم ،خاطرنشان کرد :صداوسیما باید به گونه ای عمل کند هیچ گونه شائبه ای در بین اقشار
مختلف مردم ایجاد نشود که این رفتار در جهت منافع و مصالح رسانه ملّی نیست .پیام رسان های
داخلی را تبلیغ کند و البته پیام رســان های داخلی هم باید تقویت شوند و سرعت و کیفیت شان
بهبود پیدا کند .واقعاً در برنامه هایمان ضرورتی به معرفی اینستاگرام نداریم .البته در جایی گفتم
تبلیغ نکنند و نمی خواهم بگویم استفاده نکنند ،باید از هر وسیله و ابزاری برای بهتر دیده شدن
برنامه شان بهره ببرند اما اینکه در برنامه هایمان به گونه ای تبلیغ کنیم انگار ان ابزار ارجح است
بر رسانه ،حتماً پذیرفته نیست.
بررسی برنامه های معاونین جدید صداوسیما در شورای نظارت
صوفی درباره اقدامات جدید شــورای نظارت بر صداوســیما و حضور معاونین جدید رسانه ملّی،
گفت :االن اولویت شورای نظارت با توجه به تغییرات و تحوالتی که در سطح مدیران و معاونین
ســازمان صداوســیما اتفاق افتاده در چند جلســه اینده که به اوایل اذرماه می رسد به بررسی
برنامه های معاونت صدا ،ســیما و فضای مجازی می پردازیم .به تدریج درباره برنامه های سازمان
صداوســیما در انتخابات 1400هم خواهیم پرداخت .این ها جزو برنامه های شــورای نظارت در
هفته های اتی اســت .دبیر شــورای نظارت که این روزها دوران بیمــاری را هم گذرانده گفت:
هیچ موردی از منظر شورای نظارت پنهان نیست .اساساً طبق قانون انچه را که شورای نظارت،
نظارت می کند موظف است به سازمان صداوسیما و نهادهای خاص گزارش دهد .شورای نظارت
بر صداوســیما براساس اصل 175قانون مسئولیت نظارت بر همه امور مرتبط با صداوسیما را بر
عهده دارد و تمام اقدامات و برنامه ها را رصد می کند و انچه را که مطابق با این اصل و تفســیر
مجمع تشخیص مصلحت نظام نباشد تذکر می دهد.
گمانه زنی ها از برگزار نشدن نمایشگاه کتاب ۱۴۰۰خبر می دهند
شوکدیگریبرایصنعتنشر
در حالــی که وزارت ارشــاد پس از ۸ماه هنــوز جایگزین
نمایشگاه کتاب را برگزار نکرده اســت ،گمانه زنی ها از عدم
برگزاری نمایشگاه در سال اتی خبر می دهد.
به گــزارش خبرنــگار فرهنگی خبرگزاری تســنیم ،ضرر و
زیان های اپیدمی کرونا به بازار نشــر در ایــران ادامه دارد،
بعــد از تعطیلی نمایشــگاه کتاب تهــران وزارت فرهنگ و
ارشــاد اســامی برنامه هایی را برای جبران یا کاهش اثرات
این ضرر و زیان ها در دســت اجرا قرار داد ،برنامه هایی چون
برگزاری تابســتانه و پاییزه کتاب ،تسهیالت 12درصدی و
احیانا تسهیالت 4درصدی و حاال نیز که در شرف برگزاری
نمایشگاه کتاب مجازی است.
اگر چه وزارت فرهنگ و ارشــاد در این میان مدعی شــده
اســت که بودجه های طرح های فصلــی و خرید کتاب را نیز
افزایش داده اما نمی توان چندان امید داشت که این اقدامات
توانســته باشد بخشــی ار خســارات و ضرر و زیان ناشی از
تعطیلی نمایشگاه کتاب تهران را جبران کرده باشد.
در حالی که هنوز نخســتین تجربه وزارت فرهنگ و ارشــاد
اسالمی در برگزاری نمایشــگاه مجازی کتاب شکل اجرایی
بــه خود نگرفتــه و چند و چون ان مشــخص نیســت ،با
پیش بینی های جهانی در زمینه ادامه دار بودن شــیوع کرونا
حداقل تا یک ســال اینده حاال احتمال برگزاری نمایشگاه
کتاب تهران در اردیبهشت ماه سال اینده بسیار اندک است.
در این زمینه زمزمه هایی نیز به گوش می رســد که ناشران
را نگران کرده اســت .نگرانی که شاید با برگزاری نمایشگاه
مجــازی کتاب تهران تا حدودی برطرف شــود و یا بیش از
گذشته خود را به نمایش بگذارد.
علیرضا اســماعیلی مشــاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت
فرهنگ و ارشاد اســامی در این زمینه به تسنیم می گوید:
حقیقت این اســت که مــا تاکنون برای برگــزاری یا عدم
برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در سال اتی جلسه ای برگزار
نکرده ایم ،اما قاعدتاً با توجه به شــرایطی که کرونا بر جامعه
و جهان ایجاد کرده است و به نظر می رسد که تا سال اینده
نیز ادامه داشــته باشد ،شــاید نتوانیم نمایشگاه کتاب را در
دوره سی و چهارم نیز برگزار کنیم.
وی ادامه داد :ما برای برگزاری نمایشــگاه ســی و سوم نیز
هفته ها منتظر تصمیم گیری ستاد کرونا بودیم و تمام جوانب
امر را بررســی کردیم .در زمینه برگــزاری دوره اتی نیز به
نظر می رسد باید زودتر جلساتی برای بررسی این موضوع در
معاونت داشته باشیم تا بتوانیم تکلیف برگزاری نمایشگاه در
سال اتی را نیز مشــخص کنیم .اگر قرار است برگزار نشود ،
راه های جایگزین ان بررسی شود و اگر قرار است برگزار شود
شرایط برگزاری مشخص شود .قاعدتا برگزار نشدن نمایشگاه
کتاب تهران در اردیبهشت 1400شوک بزرگی به بدنه نشر
ایران خواهد بود .مخاطبانی که به دلیل عدم ارتباط مستقیم
به راحتی در حال از بین رفتن هستند و خسارت های جبران
ناپذیری که روز به روز به نشــر وارد می شود ،قطعا تاثیرات
خود را در ســال اینده بیشتر نمایان می کند و خب طبیعتا
بسیاری از ناشران از زنجیره نشر خارج خواهند شد.
باید دید در صورتی که وزارت فرهنگ و ارشــاد اسالمی به
این نتیجه برسد که نمایشگاه کتاب تهران را نمی توان برای
ســال اینده نیز برگزار کرد ،می تواند خســارات وارده را به
حداقل برســاند و جایگزین مشــخص ،معتبر و ملموسی را
برای ان در نظر بگیرد؟
تماشایخورشید؛مراسمنکوداشتبنیان گذاردایرهالمعارفتشیع
استاد مهدی محقق برگزار می شود
کمیســیون ملی یونســکو -ایران ،به بر کت فرهنگ و ادب غنی و زایش گر ایرانی -اسالمی
و اموزگارانی که بی هیچ چشمداشــتی وجود خــود را وقف اموختن و افروختن علم ودانایی
و حکمت کرده اند ،در مراســمی از هفت دهه تالش صادقانه اســتاد مهدی محقق در نشر و
گسترش علم و ادب و فرهنگ ایران زمین ،تقدیر می کند.
به گزارش روابط عمومی کمیســیون ملی یونسکو -ایران ،این نکوداشت در راستای وظایف
کمیســیون ملی یونســکو -ایران در بزرگداشــت مروجان علم و فرهنگ و اموزش ،صورت
می پذیرد.
کمیســیون ملی یونسکو -ایران طی سال های گذشــته با راه اندازی برنامه ای به نام تماشای
خورشید ،ثابت قدمی و تالش نام اوران حوزه فکر ،قلم ،اندیشه و هنر را همواره گرامی داشته
است .در ســال ۱۳۹۷در مراسمی باشکوه ،استاد محمدعلی موحد مولوی پژوه در نخستین
برنامه تماشای خورشــید تجلیل و نشان عالی کمیسیون ملی یونســکو -ایران در دانشگاه
تهران به این اســتاد اهدا شــد .در تیر ،1398اســتاد یداهلل کابلی خوانساری اسطوره خط
شکسته ایران از سوی کمیسیون ملی یونسکو در دومین مراسم تماشای خورشید در سازمان
اسناد و کتابخانه ملی ایران مورد تجلیل قرار گرفت.
ابان امسال نیز در سومین مراسم تماشای خورشید با حضور وزیر علوم ،تحقیقات و فناوری
دکتر منصور غالمی ،دبیرکل کمیســیون ملی یونسکو -ایران دکتر حجت اهلل ایوبی و رئیس
دانشــگاه تهران دکتر محمود نیلی احمدابادی از اســتاد مهدی محقق چهره نامدار علم و
فرهنگ ایران ،تجلیل خواهد شــد .همچنین در این رویداد از نشــان عالی کمیسیون ملی
یونســکو -ایران ویژه استاد محقق و تمبر یادمان نکوداشــت هفت دهه خدمات فرهنگی و
ادبی استاد رونمایی می شود.
همچنین در این مراســم از مجموعه داستان های الهام گرفته از اثار و اندیشه فیلسوف بزرگ
ایرانی -اسالمی شیخ شــهاب الدین ســهروردی ،تالیف فریدون عموزاده خلیلی نویسنده و
پژوهشگر ،رونمایی و تندیس این اندیشمند بزرگ به شهر سهرورد تقدیم می شود.
بزرگداشــت این استاد ،ساعت 10روز یکشــنبه 25ابان 1399به شکل بسیار محدود و با
رعایت حداکثری شــیوه نامه های بهداشــتی در تاالر وحدت تهران برگزار می شود و اساتید
درباره مهدی محقق سخن می گویند.
مهدی محقق متولد ۱۰بهمن ۱۳۰۸خورشیدی ،بنیان گذار دایره المعارف تشیع و عضو سابق
هیئت امنای بنیاد دایره المعارف اســامی ،نویسنده ،عالمه ،ادیب ،فقیه ،مجتهد ،نسخه پژوه
و پژوهشــگر تاریخ پزشــکی اسالمی ،مصحح و شــارح کتب ادبی و فلسفی و فقهی و استاد
دانشگاه تهران است که جوایز و افتخارات بسیاری از جمله درجه استاد ممتاز فلسفه اسالمی
از سوی موسسه بین المللی اندیشه و تمدن اسالمی کواالالمپور مالزی در سال ،1993نشان
درجه یک ادب فارســی در ســال 1382و جایزه بنیاد البرز به عنوان دانشمند برتر در سال
1393را کسب و دریافت کرده است.
گفتنی است در این مراسم تنی چند از بزرگان و اساتید همچون محمدعلی موحد (به شکل
مجازی) حضور دارند. صفحه 2
«شاهین رشیدی» کارگردانفیلم«ناین» در گفتگوبا«هنرمند»
برای ساخت فیلم در ژانر وحشت باید ریشه های ترس
را در باورهای ذهنی و عینی فرهنگ مردم جستجو کرد
فاطمه گودرزی زاده
می کنند مثل متن هایی که روی پیام های تلفنی در فیلم می بینیم و به عنوان مثال به مخاطب می گوید«:دنیا یک
کاخ سوگواریست،چیز بدتری هم خواهد امد ،...جهنم برای بشریت » در واقع مانیفستی که من به عنوان نویسنده
و کارگردان اثر ارایه می کنم که در همین نکات ظریف نهفته است.
تضادهای زیادی در خط روایی داستان فیلم ناین احساس می شود ،این تغییر ممکن است
مخاطب را دچار سردرگمی کند ،دلیل این موضوع چیست؟
بخشی از این سردرگمی ،البته اگر بشود اسمش را سردرگمی گذاشت ،را میشود به حساب پیچیدگی خط روایی
داستان گذاشت که ممکن است با دوباره دیدن فیلم برطرف شود .اما قبول میکنم که بخش دیگری از این سردرگمی
مربوط به کاستیهای روایی فیلم است که دلیل ان هم اگر بخواهم صادقانه بگویم ،ازمون و خطایی بود که ما در طی
کار تجربه کردیم و ممکن است در برخی موارد انطور که باید و شاید به خوبی از عهدهاش برنیامده باشیم .شاید
بخشی از این اتفاق به خاطر بی تجربگی من ،فیلمبردار و بازیگران بود .شاید هم به دلیل فاصله ی زیادی که بین متن
اولیه ،ذهنیت من و دکوپاژ با اجرای بچه های گروه بود این اتفاق افتاده .ضمن اینکه در تدوین بعضی از سکانس ها
حذف شد .سکانس هایی که در ان شخصیت پردازی ها و گره افکنی های داستان شکل می گرفت و می توانست به
مخاطب در برقراری ارتباط بهتر با کاراکترها کمک کند .دلیل دیگر این تغییرات ،ممیزی هایی بود که بر کار اعمال
شد و قدری هم به خودسانسوری هایی که نویسندگان و کارگردانان به دالیلی مجبور به ان می شوند ارتباط دارد.
فیلم شما نریشــن های طوالنی دارد .با توجه به اینکه این موضوع باعث عدمپویایی فیلم
می شود ،دلیل استفاده از نریشن های طوالنی چه بوده است؟
صرف نظر از اینکه برخی چیزها را به دالیل ممیزی نمی شد به تصویر کشید ،من به عنوان کارگردان و نویسنده به
دلیل خشونت بیش از حد فضای فیلم سعی داشتم اتفاقات را پس از وقوع نشان بدهم ،زیرا اعتقاد دارم خیلی از
فیلم ها در ژانر وحشت ترسناک هستند نه به دلیل چیزهایی که نشان می دهند بلکه به دلیل چیزهایی که نشان
نمی دهند .شاید بخشی از سردرگمی مخاطب که شما قبال به ان اشاره کردید هم از همینجا ناشی میشود .مخاطب
معموال دوست دارد همه چیز را ببیند اما ما بنا بر مقتضیات جامعه و مالحظاتی که در راستای عدم نمایش خشونت
عریان در فیلم داشتیم تصمیم گرفتیم که خال ایجاد شده در روایت را با نریشن پر کنیم که این امری بسیار طبیعی
و مرسوم در سینماست و اگرچه امروز نسبت به سالهای اغازین شکلگیری سینما کاربرد کمتری دارد اما هنوز مورد
استفاده است و فکر میکنم در فیلم ما هم به خوبی کارکرد دارد و به لحاظ ساختاری امری تحمیل شده به فیلم
نیست بلکه جزئی از فرم فیلم شده که در کنار اجزای دیگر روایت را پیش میبرد .به صورت خالصه میتوانم بگویم
که من سعی کردم انچه را نمی توانم به تصویر بکشم تعریف کنم .جدا از اینها سعی کردم با خلق موقعیت ،ترس را
القا کنم و به نظرم اتفاقاً خشونت پنهانی که شخصیت های داستان دارند فیلم را جذاب تر می کند.
برایبازیگرفتنازبازیگرهایتاندرفیلمازچهتکنیکیاستفادهکردیدچونبهنظرمی رسد
ترسی که در چهره بازیگرهایتان دیده می شود خیلی واقعی است؟
برای پاســخ به این سوال باید ابتدا درباره لوکیشن فیلم و دلیل انتخاب ان صحبت کنم .لوکیشن روستایی به نام
چهارشنبـــــــه 21ابان ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1331
www.honarmandonline.ir
سینمــــا
CINEMA
اخبار
نقدیبرسریال«مندلورین»
شاهین رشیدی متولد ۹ابان هزارو سیصدوهفتاد و دو درتهران و فارغ التحصیل دانشگاه هنر و
معماری تهران یکی از کارگردانان جوانی ست که می شود به اتیه درخشانش امیدوار بود .او با دانش،
انرژی و خوش ذوقی اش بی تردید می تواند یکی از کارگردانان موفق ایران فردا باشــد .رشیدی
موسیقی می داند ،جامعه و دغدغه های نسل خود را می شناسد او فانتزی های خاص خودش را دارد و
اعتقاد دارد برای رسیدن به ارمان هایش باید بجنگد .درفضایی صمیمی به بهانه اکران فیلم «ناین» با
او گفتگویی کرده ام که در ادامه می خوانید
برایاشناییبیشترخوانندگانروزنامهباشما،دربارهفعالیت هایهنری تانتوضیحبدهید؟
هشت سالم بود که اموختن موسیقی را شروع کردم و در پانزده سالگی وارد دنیای حرفه ای موسیقی شدم؛ و برای
بسیاری از خواننده ها اهنگسازی و تنظیم کردم .تا امروز همچنان در کنار تدوین و صداگذاری درامد اصلی ام از
موسیقی واهنگسازی است .جالب ست بدانید موسیقی را از رپ و راک شروع کردم ،بعدها با جاز و بلوز ادامه دادم
تا رسیدم به سبک سنتی و تلفیقی؛ و البته موسیقی متن فیلم ،همچنین از روی عالقه خوانندگی هم کرده ام و دو
البوم نیز در پلتفرم های بین المللی منتشر کردم که تا به حال بازتاب خوبی داشته .زمانی که کارم راشروع کردم
امکانات کمتر بود اما کمی که جلوتر اومدیم حضور و پیشرفت سریع تکنولوژی و اشرافی که به نرم افزار و سخت
افزار داشتم باعث سرعت گرفتن روند کارم شد.
چطور به سینما عالقه مند و وارد این حوزه شدید؟
زمانی که قرار بود وارد دانشگاه بشوم با اینکه در کنکور هنر رتبه ی هفت اورده بودم متاسفانه و علی رغم میل
باطنیم در رشته داروسازی شروع به تحصیل کردم اما پس از پنج سال تصمیم گرفتم دنبال عالقه شخصیم بروم
و این شد که انصراف دادم و در رشته کارگردانی شروع به تحصیل کردم.
با توجه به اینکه شــما عالوه بر کارگردان ،نویسنده فیلمنامه فیلم «ناین» نیز هستید؛
می خواستم بدانم ایده اصلی داستان از کجا شکل گرفت؟
در واقع ایده اصلی داستان به صورت کالژهایی در ذهن من اتفاق افتاد و جالب ست که در واقعیت نیز برای ان
فکت هایی پیدا شد که من را برای نوشتن ان مشتاق تر کرد .مث ً
ال روزی برای اسکی با دوستی به زردبند رفته
بودم در انجا به صورت اتفاقی کافه ای را دیدم که دکوراسیون خاصی داشت ،وقتی درباره کافه پرسیدم ،گفتند؛
روستایی در این اطراف وجود دارد که ساکنانش در جنگ جهانی دوم ،المانی هایی بودند که به خاطر معادن زغال
سنگ و ...روستا را اداره می کرده اند و تا بیست سال پیش هم المانی ها در انجا زندگی می کردند و این کافه نیز
متعلق به انها بوده ،فکت دوم هم مربوط به خانه ای در تهرانپارس بود که متعلق به همسر سفیر ژاپن در دوره ی
پهلوی بوده و این خانم روزی ناپدید می شــود .خانه ای عجیب که هرکسی را درخود راه نمی داد و در دل خود
داستان های ترسناکی داشته .دوست من که سرپرست ان خانه بود در انجا چند دفترچه پیدا کرد که در واقع
دفتر خاطرات خانم صاحب خانه بوده .در جایی از این دفتر نوشته بود «:چند روز است که از خواب بیدار می شوم
و یک دختربچه ۶ساله را می بینم که به من لبخند می زند و من هیچ کاری از دستم بر نمی اید ».فکت های این
چنینی و تحقیقاتی که درباره المان نازی ،هیتلر و اتفاقات تاریخی هولوکاست و ...انجام دادم باعث شد این داستان
را بنویسم .در داستان فیلم ۹ ،قتل اتفاق می افتد که من سعی کردم ان را به جامعه جهانی ،جنگ و تاثیر ان بر
زندگی روزمره ادم ها ربط بدهم .اعداد نقش مهمی در فیلم دارند و در سراسر داستان به واسطه ی این اعداد به
مخاطب کدهایی داده می شود که امکان دارد مخاطب با یک بار تماشا کردن فیلم نتواند جزئیات ان را به خوبی
متوجه بشود .به عبارت دیگر این فیلم بسیار پویا است و دارای جزئیاتی که هرکدام پیامی را به مخاطب منتقل
3
اَبَرقهرمانی منحصر به فرد!
رضا توسلی
«دیورش» بود که برای رسیدن به ان باید از دل چهار روستا می گذشتیم .انتهای ان ورودی جنگل بسیار بزرگی بود که
حیات وحشی داشت که زیستگاه گونه های جانوری متعدد بود .تعداد ساکنان ان روستا به پنجاه نفر نمی رسید و انتن و
اینترنت هم نداشت و این موضوع در حالت عادی هم باعث ایجاد ترس میشود .در واقع من با انتخاب چنین لوکیشنی
و طراحی یک سری بازی ها که کمک به ترسیدن بازیگران می کرد انها را در موقعیت ترس قرار دادم و نسبتا موفق به
گرفتن بازی های واقعی تری از بازیگران شدم و این یک تکنیکی است که در برخی از فیلم ها از ان استفاده می شود.
ژانر وحشت یکی از ژانرهایی است که معموالً کارگردانان در ایران به عنوان نخستین تجربه
فیلم بلند به سراغ ان نمی روند شما چطور چنین ریسکی کردید؟
برای پاسخ به این سوال باید کمی درباره تجربیات گذشته ام برایتان بگویم؛ زمانی که وارد دانشگاه شدم جدا از
موسیقی فعالیت درحوزه عکاسی و جلوه های ویژه را نیز شروع کردم و این مسئله برایم فضای جدیدی را ایجاد
کرد که منجر به ایده های نو شد .سال اول دانشگاه اولین فیلم کوتاهم به نام «الکلی» را ساختم این فیلم فضایی
سایکو داشت که با ژانر وحشت نیز تلفیق شده بود .فیلم الکلی موفق به کسب یازده جایزه از جشنواره های مختلف
شد .پس از ان فیلم دیگری به نام «دنیا تمام می شود» را ساختم که ان نیز از هشت جشنواره ی مختلف جایزه
گرفت .ساخت این فیلم هم داستان جالبی دارد ،در واقع قرار بود این فیلم برای نمایش در شبکه ی نمایش خانگی
اماده شود و داستان ان خیلی شبیه به اتفاقات امروز جامعه بود .روایتی فانتزی که در ان مردم به خاطر افزایش
میزان االینده ها بدون ماسک قادر به زندگی نیستند و این موضوع نظم جهانی را به هم می زند و باعث ایجاد
حکومت های قلمرویی می شود که بسته به امکاناتی که دارند با هم معامله می کنند و .به هر حال با توجه به کمبود
امکانات و پیدا نشدن یک سرمایه گذار برای ساخت فیلم تیزری که برای معرفی کار و ارائه به دفترهای سینمایی
ساختیم تبدیل به یک فیلم چند دقیقه ای شد که در جشنواره های مختلف موفقیت های کسب کرد پس از ان
به دلیل عالقه به کتاب های روانشناسی و مطالعه زیاد درباره بیماری های روانی و کسب تجربه در این فضا تصمیم
گرفتم نخستین فیلم سینمای ام را در این ژانر بسازم .اینکه ساختن فیلم در این ژانر به دالیلی در سینمای ایران
می تواند ریسک باالیی داشته باشد با شما موافقم و خیلی از دوستانم نیز به من توصیه کردند سراغ این ژانر نروم
اما من فانتزی های خاص خود را دارم که به نظرم می تواند در این ژانر و حتی ژانرهای تلفیقی شکوفاتر شود.
ژانر وحشت عالقه مندان و مخاطبان خاص خود را دارد و مخاطبان ایرانی نیز از این قاعده
مستثنا نیستند به نظر شما دلیل این که در سینمای ایران کمتر به این ژانر پرداخته شده و یا
حتی دوستان توصیه کردند برای ساخت فیلم به سراغ این نوع سینما نرویدچیست؟
متاسفانه جامعه هنری ایران چه در حوزه موسیقی چه در حوزه سینما و ...به شدت سوار بر جریان حرکت می کند
و این مد نظر قرار دادن روند بازار سبب تولید اثار متعدد با شباهت بسیار به هم می شود .دراصل به خاطر اینکه
عموما سرمایه گذار و تهیه کننده به اثاری که ریسک باال دارد و ممکن است با ذائقه مخاطب جور نباشد اقبال
کمتری نشان میدهد .این امر منجر به خودسانسوری و اصطالحا در نطفه خفه شدن ایده های نویسندگان و
کارگردانان میشود .مخاطب ایرانی هم شاید بیشتر به علت تجربه ی بدی که در زمینه ی فیلم های ژانر وحشت
دارد عموما به این دست فیلم ها خوش بین نیست و در ناخوداگاه اش ان را پس میزند و این امر موجب سخت
و سخت تر شدن کار هایی از این دست می شود.
در سوال قبل به این نکته اشاره کردم که این ژانر در ایران نیز عالقه مندان خود را دارد که
حتی از امار موتور جستجوی گوگل هم پیداست اما شما گفتید مردم نسبت به این ژانر موضع
منفی دارند به نظر شما چرا این گونه است ایا دلیل عدم تولید محتوای مناسب نیست؟
همانطورکه قبال گفتم در سینمای بدنه ما اص ً
ال نمی شود سراغ چنین کارهایی رفت زیرا پیدا کردن سرمایه گذار
خودش هفت خوان رستم است و از طرف دیگر این نکته که شما درباره تولید محتوا و ساخت چنین فیلم هایی به
ان اشاره کردید بسیار مهم است مخاطبان این ژانر فیلم های با کیفیت از کارگردانان به نام دنیا در این ژانر را تماشا
کرده اند .باید این موضوع را بپذیریم که ما در ساخت جلوه های ویژه و تولید محتوا در این ژانر از سینمای هالیوود
و اروپا و حتی اسیای شرقی خیلی عقب هستیم و در واقع به دالیل مختلفی ضعیف عمل کرده ایم و با شکست
مواجه شده ایم ،مخاطب به ناچار مقایسه می کند و نمی تواند بپذیردکه ما توانایی ساخت چنین فیلم هایی را داریم
و یا میتوان تجربه موفقی در ژانر های متفاوت داشت که معموال دچار پیش داوری است و به یک اثر مجال ارائه
نمی دهد اما معتقدم باید از یک جایی شروع کنیم و بتوانیم به نیاز مخاطب پاسخ درست بدهیم.
درباره تولید محتوا صحبت کردید و اینکه بتوان به نیاز مخاطب پاسخ درست داد در سینمای
اروپا سالهایی وجود دارد که به سال های ادبیات محور معروف است و کارگردانان سعی کردند با
اقتباس از ادبیات کالسیک که یک منبع غنی برای این ژانر بوده جای پای شان را محکم کنند
و فیلم هایی چون فرانکشتاین دکتر جکیل و اقای هاید و ...نمونه های ان دوره بوده به نظر شما
ایا ادبیات ایران قابلیت چنین اقتباسی را دارد؟
اتفاقاً یکی از مهم ترین نکته هایی که در ساخت فیلم ترسناک باید به ان توجه کرد رویکرد به ریشه های وحشت
افرینی است اگر سینمای امریکا ،اروپا و اسیای شرقی توانست در ژانر وحشت موفق عمل کند به این دلیل بوده
است که همواره به این نکته توجه داشته که ریشه های ترس را در باورهای ذهنی و عینی فرهنگ مردم خود
جستجو کند و با توجه به این موضوع بوده که موفق به خلق وحشتی باورپذیر در این ژانر از سینما شده اند،تماشگر
ایرانی هم مانند دیگر مخاطبان از این ژانر اسقبال می کند در صورتی که ما بتوانیم با توجه به فرهنگ بومی و
عامه ،افسانه ها و باورهای مردم خودمان که نسل به نسل و سینه به سینه بین ما گشته فیلم بسازیم به اعتقاد من
شاهنامه ،منطق الطیر و ...می تواند یکی از منابع غنی برای اقتباس در این ژانر باشد حتی در ادبیات معاصر اثار
نویسندگانی چون ساعدی و درویشیان را نیز می توان بازنگری کرد .همچنین قصه های بومی که در جنوب و شمال
کشور وجود دارند هم می توانند منابع غنی برای اقتباس باشند و نویسندگان و کارگردانان می توانند با دستمایه قرار
دادن انها موفق به خلق اثاری هماهنگ با ذائقه مردم ایران بشوند.
از نظر شما الزمه ی استمرار در ساخت فیلم و بقا در این ژانرچیست؟
من وقتی یک بازی کامپیوتری می کنم ،یا یک کتاب می خوانم ان را به قوه تخیل می سپارم و برایش تصویرسازی می کنم
چند ماه پیش برای یک پروژه دانشگاهی از ما خواسته بودند یکی از کارهای مرتضی احمدی را در حد یک دقیقه تولید
محتوا کنیم،من با ساختن یک حمام ایرانی با کمک جلوه های ویژه پنج کاراکتر با سرهای مکعبی و سنگی ساختم و
با یک موسیقی در ژانر وحشت اهنگ «حمومی» مرتضی احمدی را تبدیل به یک اثر ترسناک کردم که با ریشه های
ذهنی ما درباره ی حمام های قدیمی و متروکه ،و حضور موجوداتی از قبیل جن و ال و ...بی ربط نیست و با اشاره به
این موضوع میتوانم بگویم که اگر قرار است ادم موفقی در این نوع سینما باشید باید بتوانید هر چیزی را ترسناک ببینید.
پدرو پاسکال ،ستاره سریال «بازی تاج و تخت» بازیگر نقش اصلی سریال است.
دیگر بازیگران سریال « »The Mandalorianچندان شناخته شده نیستند
اما در میان انها می توان به کارل ویدرز اشاره کرد که ستاره اولین قسمت فیلم
« » Predatorدر سال 1987بود .داستان سریال درباره چیست؟ مندلورین
(پدرو پاسکال) جایزه بگیری است که به تازگی ماموریت جدیدی به او محول
شده است .در این ماموریت او با موجودی کوچک و بدون نام اشنا می شود و
این اشنایی سراغاز اتفاقات مختلفی است.
خالق سریال کیست؟ جان فاوریو که چهره ای شناخته شده برای عالقه
مندان به فیلمهای اَبَرقهرمانی است .او سازنده فیلمهای «مرد اهنی» بوده و
به عنوان بازیگر نیز در فیلمهای بسیاری حضور داشته است.
نکاتمثبتسریال؟جلوه هایویژهسریال«مندلورین»مانندنسخه های
سینمایی «جنگ ستارگان» چشم نواز بوده و بسیار باالتر از حد و اندازه های
یک سریال تلویزیونی هستند .شاید شما هم از ان دسته تماشاگرانی باشید
که از وسعت قصه سری «جنگ ستارگان» گیج می شوید! اما خوشبختانه در
سریال «مندلورین» خیلی زود به روند داستان و موضوعات مسلط می شوید
و خبری از گیج شــدن نیست و این بزرگترین کاری بوده که نویسندگان
سریال انجام داده اند! هدایت سکانس های اکشن دقیق و اصولی انجام شده
است .در این بخش «مندلورین» قطعا مخاطب را راضی خواهد کرد .رابطه
بین شخصیت یودا کوچولو و مندلورین جذاب ترین بخش قصه را تشکیل
می دهد که به درستی پیش می رود .یودا کوچولو شیرین و جذاب است و
وسترن جان فورد ،تنها و منحصر به فرد است؛ ترکیب
مندورین به سبک اثار
ِ
این دو در طول سریال مخاطب را با خود همراه می کند .تصور داستان های
«جنگ ستارگان» بدون موسیقی جان ویلیامز غیرممکن است اما در سریال
«مندلورین» ،لودویگ گورانسون به عنوان اهنگساز حضور داشته که به
خوبی توانسته خودش را از زیر سایه ویلیامز خارج کند و اثری منحصر به
فرد و شنیدنی ارائه دهد.
نکات منفی سریال؟ در فصل فیلم دوم « »The Mandalorianکمی
به سوی کمدی سوق پیدا کرده است که این امر برخاسته از انتظار مخاطبین
اغلب نوجوان امروز صنعت سرگرمی است .این موضوع شاید ضعف بزرگی
نباشد اما می تواند روند سریال را دستخوش تغییرات سبک اَبَرقهرمانی کند!
عامل تاثیرگذار برای تماشای ســریال؟ قطعــاً پیش زمینه ذهنی
تماشاگران از فیلمهای «جنگ ستارگان» می تواند مهمترین عامل برای
تماشایسریالباشد.
حرف اخر :اگر از طرفداران سری فیلمهای «جنگ ستارگان» هستید قطعاً تا
االن این سریال را تماشا کرده اید اما اگر عالقه چندانی به این مجموعه فیلمها
ندارید ،پیشــنهاد می کنم که در تصمیم تان تجدید نظر کرده و به تماشای
سریال بنشینید چراکه قرار نیست سردرگم شوید و برعکس ،سریال « The
» Mandalorianشما را حسابی سرگرم خواهد کرد.
نمایش فیلم سینمایی «گورکن»
در کانادا
فیلم سینمایی «گورکن» به نویسندگی و کارگردانی کاظم مالیی و به
تهیه کنندگی سینا سعیدیان ،این بار در ادامه حضور بین المللی خود در
بخشاصلی«پانزدهمینجشنوارهبین المللیفیلمهمیلتونکانادا»حضور
دارد« .گورکن» دیروز ۲۰ابان ماه نیز در بخش مســابق ه «سیزدهمین
جشنوار ه فیلم های اسیایی فیالدلفیا» و هفت ه اینده نیز در چند نوبت
در بخش اصلی «دهمین جشنوار ه بین المللی فیلم ویاوگای امریکا» به
نمایش در خواهد امد .در این فیلم بازیگرانی همچون ویشکا اسایش،
حسن معجونی ،مهراوه شریفی نیا ،بهنوش بختیاری ،رضا بهبودی ،مهدی
حسینی نیا ،سیاوش چراغی پور ،محمود نظرعلیان ،حمیدرضا محمدی،
محمدامین اسدی ،یداهلل شادمانی ،ندا دهشیری و گوهر خیراندیش به
ایفای نقش پرداخته اند« .گورکن» در اولین نمایش جهانی خود نامزد
دریافت جایزه بهترین فیلم در بخش استعدادهای جدید اسیایی بیست
و ســومین جشنوار ه بین المللی شانگهای چین شد و در اولین نمایش
امریکای شمالی خود توانست جایزه بهترین فیلم داستانی را از بیست
و هفتمین جشنواره فیلم استین دریافت کند .این فیلم هفته گذشته
نیز در بیســت و نهمین جشــنواره فیلم برکلی امریکا جایزه بهترین
فیلم خارجی زبان و جایز ه تماشاگران و همچنین از ششمین جشنواره
بین المللی فیلم بانکوک تای جایزه بهترین فیلم سینمایی را دریافت کرد.
امسالپانزدهمینجشنوارهفیلمهمیلتونبصورتترکیبیازنمایش های
حضوری و مجازی از ۷تا ۱۵نوامبر در شهر همیلتون کانادا برگزار می شود. صفحه 3
گناه نو
اعتراض یک کارگردان تئاتر به مصوبه فعالیت های هنری تا ساعت 18
دلقک دربار نیستیم!
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره • 1331چهارشنبه 21ابان ماه • 1399سال سیزدهم • 4صفـــحه
گوسفند باید زرنگ باشه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
دانیال جراهی
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
11:48
اذان ظهر
17:00
غروب افتاب
17:19
اذان مغرب
اذان صبح فردا
طلوع افتاب فردا
05:10
06:36
گنج سخن
پیامبر صلى اهلل علیه و اله:
هر کس بد اخالق باشد ،خودش را عذاب مى دهد و هر کس
غم و غصه اش زیاد شود ،تنش رنجور مى گردد.
نهج الفصاحه ص ، 766ح 3002
پندبزرگان
برای اداره کردن خویش ،از سرت استفاده کن
و برای اداره کردن دیگران ،از قلبت.
داالیی الما
حافظانه
روز هجران و شب فرقت یار اخر شد
زدم این فال و گذشت اختر و کار اخر شد
ان همه ناز و تنعم که خزان می فرمود
عاقبت در قدم باد بهار اخر شد
هرچند بخت با این گروه جوان یار بود و در طول اجراهای خود با اقبال تماشاگران رو به رو شدند اما انان نیز مانند
دیگر همکاران خود از شر کرونا در امان نماندند و این ویروس ذره بینی ،دو بار گریبان انان را گرفت .مرتضا جلیلی
دوست از کارگردان های جوان تئاتر است که سال گذشته نمایش «دریم لند» را در چند نوبت اجرا کرد و هر بار
با استقبال تماشاگران رو به رو شد .او بهمن سال گذشته دور تازه ای از اجراهای این نمایش را به صحنه برده بود
که با تعطیلی تئاتر مواجه شد .بعد از چند ماه وقفه و مدتی سردرگمی ،با شروع فعالیت سالن های تئاتر تصمیم
داشت از 18مهر ماه بار دیگر این نمایش را روی صحنه بیاورد که باز هم گرفتار تعطیلی تئاتر و سینما شد .حاال که
ابالغیه تازه ای برای بازگشایی سالن های تئاتر منتشر شده ،او با انتقاد از موارد مطرح شده در این ابالغیه می گوید ما
تئاتری ها که دلقک دربار نیستیم که در هر زمان و مکانی بتوانیم اجرا کنیم! این کارگردان جوان به ایسنا می گوید:
اسفند سال گذشته در حالیکه هنوز بخشی از اجراهای ما باقی مانده بود ،با تعطیلی تئاتر رو به رو شدیم .بعد از
مدتی بالتکلیفی ،با شروع دوباره اجراها ،با سالنی دیگر رایزنی کردیم و دوباره تمرین های مان را از سر گرفتیم و دو
ماه تمرین کردیم ولی در استانه اجرا ی مان باز هم تئاتر تعطیل شد و مثل برخی گروه های دیگر این بال دوباره بر
سر ما نازل شد .او اضافه می کند :حاال هم حتی اگر بخواهم با این شرایط ،نمایشم را اجرا کنم ،نمی توانم چون در
این چند ماه تعطیلی تئاتر ،بازیگران نمایش من مشغول کارهای اداری شدند چراکه هیچ راهی برای امرار معاش
نداشتند و حاال در تمام ساعت های اداری سر کار هستند .بنابراین نمی توانیم نمایش مان را طوری روی صحنه
ببریم که اجرایش تا قبل از ساعت 6عصر به پایان برسد .جلیلی دوست تاکید می کند :با تعطیلی تئاتر در شرایط
فعلی مشکلی نداریم اما به این شرط که عمومی باشد نه اینکه فقط سینما و تئاتر را شامل شود .او یاداوری می کند:
از 13مهر ماه که تئاتر و سینما دوباره تعطیل شد ،عمال همه فعالیت ها ادامه داشت و امار مبتالیان هر روز باالتر
رفت بنابراین اگر قرار باشد به طور مثال تمام فعالیت ها برای مدت معینی تعطیلی شود ،با جان و دل می پذیریم اما
وقتی جریان عادی زندگی ادامه دارد و فقط سینما و تئاتر تعطیل می شوند ،طبیعتا نه تنها امار مبتالیان به کرونا
پایین نمی اید بلکه فقط دست اندرکاران این دو شاخه ضربه می خورند .جلیلی دوست با اشاره به موارد مندرج
در ابالغیه جدید وزارت ارشاد مبنی بر اینکه فعالیت سالن های سینما و تئاتر تا قبل از ساعت 18بالمانع است،
می گوید :ابالغیه جدید یعنی قرار است تئاتر از بین برود چون تئاتر بدون تماشاگر بی معناست .مخاطبی که عادت
کرده بعد از ساعت 6و 7عصر به تماشای تئاتر بیاید ،در ساعت های اداری ،چنین کاری نمی کند .این کارگردان
جوان اضافه می کند :بعد از بازگشایی تئاتر در چند ماه گذشته ،مخاطبانی بودند که در این وضعیت هم به تماشای
تئاتر می امدند و این نشان می دهد که هم تئاتر جزیی از زندگی انان شده و هم به معنای این است که انها شغل
و منبع درامدی داشته اند که توانسته اند بلیت بخرند ولی همین تماشاگران در ساعت های اداری ،در مشاغل خود
حضور دارند و نمی توانند به تماشای تئاتر بیایند .بنابراین خیلی بعید است که سالن ها قبل از ساعت 6عصر مخاطب
داشته باشند .بخصوص که در این مدت دانشگاه ها هم غیرحضوری شده اند و حتی مخاطب دانشجو هم نخواهیم
داشت .مرتضا جلیلی دوست در پایان می گوید :بعید به نظر می رسد که بتوان فعالیت دیگر اصناف را بعد از ساعت
18کنترل کرد و فقط تئاتر و سینما برای چندمین بار قربانی می شوند.
انوقت که بســاط ارباب و رعیتی گسترده بود ،می گویند
اول پاییــز کدخدای ابادی فی المثل حبیب اباد ده راس
گوسفند به رمضانعلی چوپانش داد و گفت :این گوسفندان
را به شهر و به در منزل ارباب ببر و بده تا برای زمستان شان
قرمه کنند ،نامه ای هم نوشت و به دست رمضانعلی چوپان
داد.
چون فاصله ی ابادی حبیب اباد تا شهر زیاد بود و چند روز
طولمی کشیدرمضانعلیمجبورشدسریکیازگوسفندان
را ببرد و کبابی ناب برپا کند .بعد از چند روز رمضانعلی به
در خانه ی ارباب رســید و گوسفندان را تحویل ارباب داد.
ارباب نامه ی کدخدا را خواند که نوشــته بود ده گوسفند
برای تو فرستاده ام .ارباب نگاهی به گوسفندان انداخت ،نه
راس بیشتر نبود!!
ارباب رو به رمضانعلی کرد و گفت :ارباب گفته اند ده راس،
چرا نه راس اورده ای؟
رمضانعلی :بله ارباب ده راس فرستاده اند.
ارباب :این گوسفند ها نه تاست که تحویل داده ای!
رمضانعلی:بلهنهتاست!
ارباب گفت :باید ده راس باشد و رمضانعلی جواب داد :بله ده
راس باید باشد .ارباب گفت :این ها نه تاست!
رمضانعلی جواب داد :بله ارباب نه تاست!
ارباب که فکر می کرد رمضانعلی ســواد ندارد و نه را از ده
تشخیص نمی دهد؛ ده تا از نوکرانش را اورد و به رمضانعلی
گفت که بشمرد .رمضانعلی شمرد و جواب داد :ده نفرند
ارباب!
ارباب به نوکران گفت :هر نفر یک گوسفند بگیرند ،سر نفر
دهم بی کاله ماند .ارباب از رمضانعلی پرسید :گوسفند این
یکیکجاست؟
رمضانعلی گفت :می خواســت مثل بقیه زرنگ باشد که
سرش بی کاله نماند!
روزی با افزایش نمایندگان به دویست و شصت و هشت نفر،
حدودهفتادنفرازمجلسی هاکرسیبراینشستننداشتند.
تصمیم گرفتند کارت اسم هر نمایند را از روی کرسی حذف
کنند تا هر نماینده ای که زرنگتر بود صندلی اش را بگیرد!
درست مثل نه گوسفند رمضانعلی چوپان و ده نفر از نوکران
ارباب که هرکس زودتر به مجلس امد و زرنگتر بود می تواند
بنشیندوگرنهبایدبایستد.
اینمطلببرگرفتهازنوشته هایخسروشاهانیروزنامه نگار
و نویســنده طنز های اجتماعی است که بنده ان را کمی
کوتاه کرده ام که در حوصله ی شما بگنجد.
حسین زمان:
خبر
دیگر هیچ کس به فکر تولید و انتشار البوم نیست
حسین زمان خواننده موسیقی پاپ درباره فعالیت این روزهای خود به خبرنگار هنرانالین گفت :من فع ً
ال در قرنطینه
هستم .البته از قبل چند کار مختلف داشتم که االن دارم ان ها را پیگیری می کنم .یک ترانه به نام «تو اسمانم باش»
سروده اقای یاغی تبار را به مرحله اهنگسازی رسانده ام که تنظیم ان را اقای انوشیروان تقوی انجام داده است .وی در
رابطه با سایر فعالیت هایش افزود :یکی دو کار نیز از قبل داشتم که سروده های داوود رحمت اللهی و اهنگسازی رادین
است .این اثار هنوز ضبط نشده اند و فع ً
ال دوستان دارند روی اهنگ و تنظیم ان کار می کنند .این ها کارهایی است که از
قبل کلیدش زده شده بود .اجراهای زنده هم که فع ً
ال تعطیل است .این خواننده با اشاره به این که در حال حاضر هیچ کس
به فکر تولید و انتشار البوم نیست ،عنوان کرد :انتشار البوم توجیه اقتصادی ندارد .دوستانی که وضع مالی خوبی دارند و یا
با یک تهیه کننده کار می کنند ،کارهای خود را تبدیل به البوم می کنند ولی این کار برای ان ها فقط جنبه تبلیغاتی دارد.
کپی رایت هم در مملکت ما وجود ندارد و دوستان هنرمند ما به ندرت البوم تولید می کنند .حسین زمان در پاسخ به
این سوال که ایا حاضر است در صورت مهیا شدن شرایط کنسرت برگزار کند ،اظهار داشت :قطعاً این کار را انجام خواهم
داد .من پس از 17سال ممنوعیت توانستم مردادماه سال 1398اولین کنسرت خودم را در تهران برگزار کنم و پس
از ان به شرایط کرونا خوردیم و تمام برنامه هایی که داشتم لغو شد .اگر شرایط مهیا شود کنسرت ها را از سر می گیرم.
سینماهای تهران باز هستند یا تعطیل؟!
پس از گذشت بیش از یک ماه ،زمان بازگشایی دوباره سینماها رسیده
ولیباتوجهبهمحدویتساعتکارسالن هاونبودفیلمجدید،سالن های
انگشت شماری در تهران فعالیت خود را از سر گرفته اند .تیرماه امسال
که سالن های سینمایی پس از چهار ماه تعطیلی بازگشایی شدند ،شور
و انگیزه بیشتری برای فعالیت وجود داشت ،ولی دیروز 20ابان ماه که
پس از حدود یک ماه ســینماها مجاز به شروع کار شده اند ،فقط در
چند سینما سانس هایی برای اکران همان فیلم های چند وقت قبل
باز شده است .درواقع تا لحظه انتشار این گزارش نزدیک به 6سینما
در تهران مثل چارسو ،فرهنگ ،موزه سینما و بهمن سانس هایی را تا
ساعت 18برای فروش مشخص کرده اند .این در حالی است که خیلی
از سینمادارها تاکید دارند که وقتی در شرایط عادی رونق سینماها از
ساعت 18به بعد بوده ،چطور باید در این شرایط سینمای خود را دایر
کنند؟ همچنین علی سرتیپی هم که مدیریت چند پردیس سینمایی
از جمله کورش ،ایران مال و گالریا را برعهده دارد ،گفته بود که این نوع
بازگشایی یک شوخی است.
در این باره محمدرضا صابری -دبیر و سخنگوی انجمن سینماداران
گفت :مشکل فعلی ما فقط محدودیت ساعت نیست ،بلکه فیلم هم
هست و اینکه ما اصال با کدام فیلم سینماها را باز کنیم؟ در این شرایط
عمده ترین مشکل ما ویروس مرموز کرونا و بعد از ان نداشتن فیلم است
که متاسفانه بعد از ۹ماه از شیوع این ویروس و تاثیر بر مشاغل مختلف
از جمله سینما ،تهیه کننده ها فیلمی را اکران نمی کنند .او افزود :ما به
ریاست سازمان سینمایی گفتیم که باید شرایطی فراهم شود تا دغدغه
و نگرانی تهیه کنندگان تا حدودی رفع شود ،چون نه همکاران سینمادار
من و نه دوستان تهیه کننده هیچکدام به دنبال سود نیستند و اص ً
ال
سودی وجود ندارد که بخواهند به دنبال ان باشند .ما می خواهیم بیشتر
از این ضرر نکنیم چون ۹ماه است که از جیب هزینه می کنیم و بیشتر
از این توان نداریم.
وی با اشاره به اینکه «ما به دنبال این هستیم که فیلم خوب در سینماها
اکران شود» درباره اینکه قرار بود پس از بازگشایی فیلم «دینامیت»
اکران شــود ولی وقتی چنین محدودیت ساعتی در نظر گرفته شده
ان هم منتفی می شود گفت« :دینامیت» و چند فیلم دیگری که برای
اکران ان ها رایزنی کرده بودیم ،وقتی می توانند اکران شوند که بسته
حمایتی سازمان سینمایی نیز فراهم شود که هنوز به نتیجه نرسیده
است .درواقع این محدودیت ساعت در مشاغل یک بحث جدید است و
مهم تر از ان برای ما این است که فیلم اکران شود .صابری درباره بسته
حمایتی سازمان سینمایی توضیح داد :پیشنهادی در شورای صنفی
نمایش مطرح و در جلســه ای با ریاست سازمان سینمایی (حسین
انتظامی) هم تقریباً قطعی شده بود و به ستاد کرونا سازمان سینمایی
برای تصویب ارجاع داده شد مبنی براینکه سازمان سینمایی سالن ها را
برحسب درجه ای که دارند با درصدهای متفاوت مینیمم گارانتی کند
که هنوز اعالم نشده و فکر می کنم به دنبال تامین منابع مالی ان باشند.
اما نکته بعدی هم ساعت کاری است که در نظر گرفته شده و بویژه در
این شرایط کسی در این بازه زمانی (از صبح تا ساعت )18به سینما
نمی اید .وی یاداوری کرد :پیش از شــیوع کرونا تا ساعت 17بلیت
نیم بهامی فروختیمولیبازهمدراینساعتمخاطبچندانینداشتیم.
در کرونا هم که تقریباً بیشتر روزها بلیت ها نیم بها بودند ،اما توفیقی
حاصل نشد به همین دلیل هم مشخص است که نتیجه بازگشایی در
این ساعت چه خواهد بود.
صابری در پایان تاکید کرد :در حال حاضر دو مجموعه لوتوس مال و
و صبامال در دو نقطه از تهران (خیابان کارگر جنوبی و نازی اباد) اماده
بهره برداری هستند که شرایط خیلی خوبی دارند ،اما باید یک فیلم
خوب اکران شــود که بتوانند کار را شروع کنند .همچنین به جرات
تاکید می کنم که سالن های سینما در حال حاضر یکی از امن ترین
مکاهای عمومی هستند و پروتکل های بهداشتی با جدیت در ان ها
رعایت می شود و پیش تر هم کارشناسان ستاد کرونا به طور متداوم
بازرسی داشتند و مشکلی وجود نداشــت .بنابراین به عنوان دبیر و
سخنگوی انجمن سینماداران از سازمان سینمایی می خواهم که به داد
سالن های سینما برسد و با این وضعیت حیف است روند سالن سازی
که در مال های بزرگ راه افتاده بود ،متوقف شــود و انگیزه ها از بین
برود .فیلم های سینمایی که اکنون در تهران اکران می شوند« ،اقای
سانسور»« ،بی حسی موضعی»« ،پیشی میشی» و «ابادان یازده »60
هســتند و برخی سینماهایی که حتی در چند سانس محدود اقدام
به باز کردن ســانس برای فروش کرده اند نیز متعلق به نهاد یا ارگانی
دولتیهستند.
اخبار دیدنی
نمایشگاه اثار مصطفی خسروی با عنوان «فوران» ات هفتم اذرماه در گالری عصر برپاست.
عکس :هنرناالین
نمایشگاه اثار «طاهره صمدی طاری» با عنوان «یب ثباتی» که اختاتمیه این نمایشگاه دیروز
20ابان ماه در گالری «اعتماد» برگزار شد.
عکس :هنرناالین
نمایشگاه اثار سینا یعقویب با عنوان «سطح ساده چیست؟» همان است و چیزهای دیگر ات
30ابان ماه در گالری دنا برپاست.
عکس :گاات ضیاتبری صفحه 4