روزنامه هنرمند شماره 1330
روزنامه هنرمند شماره 1330
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
سهشنبه 20ابان ماه 1399سال سیزدهم شماره 4 1330صفـــحه 2500تومـان ISSN 2008-0816
www.jaaar.com
«سکوت خبری»
به خانه ها امد
جـعلتـاریـخ!
نگاهی به فیلم « افسانه تومیریس»
کروناسرنوشتفیلمعباسغزالی
را در ترکیه رقم زد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
انچه کرونا از اقتصاد فرهنگ گرفت؛
استارتاپ ها راه برون رفت از
بن بست اقتصاد فرهنگ و هنر
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
کلمخاطبانسینمااندازه
مسافران یک روز مترو نیست
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
سینماهای امریکا به مرز
ورشکستگیرسیدند!
سینما3.
«خودکشیبهسبکنیچه»
روی میز تدوین
CINEMA
کج سلیقگى
در ساخت سردیس و تندیس ها
مایه تاثر است!
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
نمایش خانگی با سریال های مبتذل
ّ
ترکی موجب تنز ل ذائقه مخاطب
ایرانی شده است
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2 .
«بیگانه ای با من است»
بعد از «از سرنوشت» می اید
سینما3.
CINEMA
ُ
فیلم تلو یز یونی «اپاتان»
کلید خورد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4. صفحه 1
2
انچه کرونا از اقتصاد فرهنگ گرفت؛
سه شنبـــــــه 20ابان ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1330
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
اخبار
کرونا سرنوشت فیلم عباس
غزالی را در ترکیه رقم زد
عبــاس غزالی دومین فیلــم کوتاه خود به نــام «لبخند
ماســک» را که به موضوع ویروس کرونا پرداخته اســت،
جلوی دوربین برد .فیلمبرداری فیلم کوتاه لبخند ماسک
به نویسندگی و کارگردانی عباس غزالی که دومین تجربه
او در مقام کارگردانی فیلم کوتاه اســت ،به پایان رســید.
لبخند ماســک که قدمی جدی تر در پرونده کاری غزالی
محسوب می شــود؛ به معضل اشنای این روزهای جامعه،
ویروس کرونا پرداخته است .قصه این فیلم در کشور ترکیه
جلوی دوربین رفته و هم اکنــون با پایان مرحله تدوین؛
ســایر مراحل فنی خود اعم از صداگذاری و اصالح رنگ و
نور را سپری می کند .غزالی سعی داشته در لبخند ماسک
همانند فیلــم قبلی خود ،قصه ای مینیمال و تاثیر گذار را
که شــخصیت محور است ،روایت کند .در خالصه داستان
این فیلم کوتاه امده است :رویایم این نبود...عباس غزالی
بیش از این ،فیلم کوتاه خواب عمیق را ساخته بود که در
دو جشنواره فســتیوال راواک کشور مولداوی و فستیوال
جهلوم کشور هندوستان حضور داشت.
کل مخاطبان سینما اندازه
مسافران یک روز مترو نیست
مدیرعامل موسســه «بهمن ســبز» با انتقاد از محدودیت
زمانی تعیین شــده برای سالن های سینمایی می گوید اگر
ســینماهای مان را به رستوران یا مرکز خرید تبدیل کنیم،
احتماالً ادامه فعالیتمان بالمانع می شــود! ســیدمصطفی
حسینی مدیرعامل موسسه «بهمن سبز» درباره بازگشایی
ســینماها و امکان فعالیت ان ها تا ســاعت ۱۸بیان کرد:
تعطیل کردن ســینما در تایم عصر درست شبیه تعطیل
کردن ادارات ،فروشگاه ها ،بازارهای مختلف و وسایل حمل
و نقل در تایم روزانه و بالمانع دانســتن بازگشایی ان ها از
ساعت ۱۸به بعد است! مدیر سینماهای حوزه هنری افزود:
اینکه پس از اتمام کا ِر اکثریت مشاغل گروه های ۳ ،۲و ۴
دستور به تعطیلی ان ها بدهید و فردا مجدد از صبح فعالیت
ان ها بالمانع باشــد ،محدودیت نیســت بلکه اعالم برنامه
کاری روزانه ان هاســت .در این میان تنها سینما و تئاترند
که ذات فعالیت ان ها عصرانه و شــبانه است و شما با این
کار عم ً
ال دســتور به تعطیلی مداوم ان ها داده اید .حسینی
ادامــه داد :این نحوه محدودیت گذاری صرفاً رفع تکلیف و
شــانه خالی کردن از مسئولیت است و این سیاستی است
که در تمام ۹ماه اخیر از ســوی مســئوالن و ستاد ملی
کرونا دیده ایم .اگر واقعاً به دنبال بازگشایی محدود هستید،
اجازه فعالیت عصر تا پایان شــب را صــادر کنید .در غیر
این صورت شــما باید تبعات این تعطیلی و خســارات ان
را بپردازید .این مدیر ســینمایی بیان کرد :متاسفانه اساساً
نســبتی میــان محدویت ها و ازدحام جمعیــت در اماکن
مختلف دیده نمی شــود .کل مخاطبان سینما در نیم سال
اول امســال به اندازه یک روز متروی تهران نبوده است .به
نظر می رســد اگر سینماها را به رســتوران یا مرکز خرید
تغییر کاربری دهیم ،ادامه فعالیت بالمانع شود .گویی یکی
از راه های انتقال کرونا ،فیلم دیدن است! امروز شما یک سر
به تفرجگاه های تهران بزنید وضعیت عجیبی است .مطمئن
می شوید کرونا تنها به ســینما رسیده است! وی در پایان
اظهار کرد :اصوالً در ســینما سانس های تا پیش از ساعت
،۱۸ســانس هایی مرده و کم مخاطب به حســاب می ایند.
همه اینها نشان می دهد دوستان تصمیم گیر شناخت کافی
نسبت به سینما ندارند و این موضوع نیاز به بازنگری دارد.
«سکوت خبری» به خانه ها امد
فیلم سینمایی «سکوت خبری» به نویسندگی ،کارگردانی
و تهیه کنندگی وحید نعمتی از دیروز به شــبکه نمایش
خانگی امد .فیلم سینمایی سکوت خبری به نویسندگی،
کارگردانی و تهیه کنندگی وحید نعمتی توسط «هنر اول»
منتشر شــد و ازدوشنبه ۱۹ابان در شبکه فیلیمو و نماوا
توزیع خواهد شد .در خالصه داستان«سکوت خبری»امده
است :زندگی شخصی فیلمساز جوانی رسانه ای می شود و
او مجبور به بازگویی خاطراتی می شود که ...ایدا مویدی،
وحید نعمتی ،محمد فراهانی ،میالد دالن ،شیما پروهان،
حامدســوری ،عقیل بهرامی ،احســان ملکی ،نیما ذاکر،
میالد محمدی پور به همراه ۴۹بازیگر جوان تئاتر در این
فیلم به ایفای نقش پرداختند.
استارتاپ ها راه برون رفت از بن بست اقتصاد فرهنگ و هنر
پ ها در
یک استاد دانشگاه گفت :اگر حوزه فرهنگی ما به سمت بهره وری از استارت اپ ها نرود یعنی استارت ا
حوزه خدمات و فرهنگ رشد نکنند و اجازه سرمایه گذاری به ان ها داده نشود ،این ها مهجور می مانند از این رو
شاید امروز راه برون رفت از بن بست اقتصاد فرهنگ بحث استارت اپ ها باشد .به رغم گذشت چند ماه از شیوع
ویروس کووید ۱۹و درگیری روزافزون بســیاری با این بیماری ،اطالع رسانی های متعدد و هشدارهای دولتی،
همچنان مسئله ویروس کرونا موضوعی پرمخاطره در کشور است که سازمان و نهادهای متعددی را به چاره
اندیشــی برای ان واداشته است .کرونا در این مدت تقریبا تمام حوزه های جوامع را درگیر کرده و تقریبا هیچ
عرصه ای از گزند ان در امان نمانده است؛ حوزه فرهنگ و اقتصا ِد فرهنگ یکی از اولین عرصه هایی بود که پس
از شیوع ویروس کووید ۱۹با اسیب جدی مواجه شد و پس از تعطیلی و رکود عمدۀ فضاهای فرهنگی و کاهش
عرضه و تقاضای کاالها و خدمات فرهنگی ،به شدت اسیب دید .بررسی اقتصا ِد فرهنگ و تالش برای بهبود ان
یکی از موضوعاتی است که نیاز به بررسی و توجه فوری دارد و بر این اساس توسط گروه فرهنگی خبرگزاری
جمهوری اسالمی با چاره جویی از استادان و صاحب نظران این عرصه پیگیری می شود.
فراگیری،مهمترینویژگیاسترس زایکروناست
اباذر اشتری عضو هیئت علمی موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی ضمن تشریح اوضاع اقتصاد فرهنگ متاثر از
کرونا ،بیان کرد :یکی از ویژگی های پدیده دنیای مدرن درهم تنیدگی و پیچیدگی های موضوعات به صورتی است
که دیگر امروز نمی توانیم راجع به اقتصاد و اجتماع به شکلی صرف صحبت کنیم و مفاهیمی چون اقتصاد سیاسی،
اقتصاد فرهنگ یا اقتصاد فرهنگی مطرح است .وی افزود :این موضوع ویژگی دوران مدرن است؛ در نیمه اول قرن
بیستم همواره موضوع تورم و رکود دو کفه ترازو بوده اند که با افزایش یکی دیگری افزایش یافته است .در این مفهوم
اگر تورم داشتیم ،رکود داشتیم و اگر رکود نداشتیم تورم هم نداشتیم اما در نیمه دوم قرن بیستم در دهه هفتاد
و هشتاد میالدی با پدیده جدیدی در امریکای التین با عنوان تورم رکودی یا رکود تورمی مواجهه شدیم .این
موضوع بدین معناست که در دوران مدرن همه چیز درهم تنیده شده است؛ حاال اگر به کرونا به عنوان یک پدیده
نگاه کنیم ،پیچیده ترین پدیده ای است که از چند جهت تاکنون بشر به خود دیده است؛ یکی از مهم ترین جهات
این است که فراگیر است و همه چیز را تحت الشعاع خودش قرار داده است؛ اگرچه مرگ ومیر ان بسیار کمتر از
اتفاقات محلی ای است که در دنیا همواره رخ داده است .این استاد دانشگاه ادامه داد :مث ً
ال پیش تر جنگی که رخ
می داد شاید میلیون ها کشته داشت؛ همچنان که در جنگ جهانی اول میلیون ها نفر کشته شدند یا در جنگ
جهانی دوم مجموعاً بیش از پنجاه میلیون نفر ادم در عرض شش سال کشته شدند؛ اما کرونا چیزی در حدود
کمتر از یک سال است که از چین ظهور کرد و بعید است که اگر تا پنج سال دیگر ادامه پیدا کند ۵۰میلیون
ادم را بکشد .اما در مورد کرونا ،این فراگیری ان است که نگرانی و استرس ایجاد کرده؛ این که همه دولتمردان را
باهم درگیر ساخته و تمامی حوزه های داخلی هر کشور را به صف کرده و در کنار هم قرار داده است .در نتیجه این
موضوع از ویژگی های این پدیده است که ان را با پدیده های دیگر و پیش از ان متفاوت می سازد.
انچه کرونا از اقتصاد فرهنگ گرفت
اشتری در توضیح مخاطرات کرونا در حوزه فرهنگی و اقتصاد فرهنگ ،گفت :این پدیده (کرونا) در تمامی حوزه ها
اثر گذاشته و یکی از ویژگی هایی که داشته است این بوده که برای ان که از همه گیری این موضوع جلوگیری کنیم،
بحث قرنطینه مطرح بوده است؛ قرنطینه های موقت ،محدود و کلی .دنیا به جز چین که اقدام به قرنطینه کلی کرد،
تصمیم گرفتند که قرنطینه کلی نداشته باشند (هر کشوری به دالیل خاص خودش)؛ کشور ما هم به دالیل خاص
خود این کار را نکرد و در جای خود این موضوع می تواند اسیب شناسی شود که این موضوع چه جنبه های مثبت
و منفی ای را در خود داشته است .وی افزود :اما انچه اهمیت دارد این است که به دالیل متعدد که یکی از ان ها
بحث تحریم های بین المللی است یا پایین بودن منابع ارزی و عدم توان فروش نفت و ...به هرحال این فشار برای
ما مضاعف شده است؛ ضمن این که محدودیت ها شغلی و تشویق مردم به عدم خروج از منزل در برهه ای و منع
شخصی و روانی مردم برای حضور در برخی مکان ها و موقعیت های سابق خود باری روانی را ایجاد کرده است .بر
این اساس و در این مدت بسیاری از فعالیت هایی که نمود فرهنگی داشتند و یا زیرمجموعه حوزه فرهنگی بودند و
متعاقباندرامدزاییداشتندودرحوزهاقتصادگنجاندهمی شدند،تحت الشعاعقرارگرفت.همچنانکهسینماها،
تئاترها ،فرهنگسراها ،حوزه های ورزشی و ...تعطیل شد و دیگر مردم حتی برای خرید روزنامه بیرون نمی روند یا
اتفاقات بسیاری افتاده است چنان که کتاب ها دیگر مانند قبل بازار ندارند و کرونا بر تمام این ها اثر گذاشته است.
این استاد دانشگاه تصریح کرد :یکی از مهم ترین نمودهایی که در این داستان رخ داد بحث توریسم است؛ گردش
مالی صنعت توریسم در دنیا ۶.۵تریلیون دالر است؛ یعنی چیزی بیش از بیست برابر فروش ساالنه نفت ما زمانی
که نزدیک دو نیم و تا سه میلیون بشکه می فروختیم و این ارقام و عایدات مالی در این مدت دود شده است .در
حقیقت افرادی که این مبالغ را هزینه می کردند ،برای فرهنگ هزینه می کردند .درست است که برای رفاه حال
خود و برای گردش و سرگرمی و اوقات فراغت هزینه می کردند اما این موضوع به بحث فرهنگ کمک می کرد؛
یعنی فرد موضوعاتی را یاد می گرفت ،با فرهنگ دیگران اشنا می شد ،از سوی دیگر شهرها یا کشورهای مبدا
محصوالت فرهنگی خود را می فروختند و فرهنگ خود را اموزش و به دیگران اگاهی می دادند .در همین جریان
بچه ها می توانستند جامعه پذیر شوند و مسائل اجتماعی را یاد بگیرند ،فرهنگ گذشته و تاریخ و جغرافیا را بیاموزند
و این مباحث نرم افزاری و غیرمادی است و از سوی دیگر مباحث مادی هم شامل پول هایی بود که خرج می شد،
مشاغل متعددی ایجاد و چیزهای متعددی ساخته می شد؛ سیستم حمل ونقل و مراکز بلیت فروشی و ...فعال و باز
بود یعنی یک گردش عظیم مالی وجود داشت که به فرهنگ و اقتصاد فرهنگ یاری می رساند .موضوعی که کرونا
ان را مختل کرد و تحت الشعاع قرار داد؛ و تقریباً این را به صفر رساند.
باید از هر تهدیدی فرصت ساخت
این استاد دانشگاه در ادامه و در پاسخ به این پرسش که فرهنگ در دوران مدرن چگونه می تواند خود را بازیابی
و یا بازتولید کند ،گفت :هر اتفاقی که می افتد اگر نتوانیم از ان بهره ببریم باخته ایم .دوران مدرن دورانی است که
باید از هر تهدیدی فرصت ساخت که اگر این چنین نباشد ما در یک دور باطل محرومیت قرار می گیریم که مدام
و مدام به لحاظ اجتماعی ،سیاسی ،اقتصادی محروم و محروم تر می شویم .یکی از ویژگی های دنیای جدید یا یکی
از مولفه هایی که در دنیای جدید برجسته است ،بحث دنیای مجازی و اینترنت است .اوالً که اساساً با لفظ دنیای
مجازی مشکل دارم چرا که این دنیا عم ً
ال دنیای حقیقی ما است؛ یعنی جدای از دنیای موجود ما نیست و ما باید
در همین زمینه و متن ،درباره ان صحبت کنیم .وی افزود :اگر بتوانیم با زیرساخت هایی که داریم شرایط را بهتر،
کامل تر و به روزرسانی کنیم ،شرایط تغییر خواهد کرد؛ مث ً
ال همین سیستم گردشگری مان را تغییر دهیم و به
دست اندرکاران اموزش تازه بدهیم ،به نحوی که مردم را به تورهای مجازی ببریم یا محصوالت مجازی در سایت ها
و شبکه ها اجتماعی عرضه کنیم .در این مفهوم به جای این که ادم ها موقعیت ها و فضاها را به صورت حضوری
ببینند ،می توانند انان را به واسطۀ فناوری نوین از طریق وب و در فضای سه بعدی درک کنند و از این رهگذر
اقتصاد فرهنگ می تواند خودش را بازتعریف و بازتولید کند .فرهنگ ازجمله مقوالتی است که در اتفاقات ،بحران ها
و مسائلی که رخ می دهد ،دیرتر خودش را وفق می دهد و ان هم به دلیل ماهیت ان است .این که فرهنگ چه
زمانی می تواند موضع اقتصادی خودش را به حالت اولیه برگرداند ،بسته به این است که چقدر خودش را با شرایط
وفق بدهد .مسئله این است که امروز دقیقاً هشت ماه است که درگیر کرونا هستیم و زیرساخت های فرهنگی ما
(به جز دانشگاه و اموزش عالی که تا حدی خود را با شرایط وفق داده اند) و سایر قسمت ها از اسفند تا امروز کار
خاصی انجام نداده اند .اشتری یاداور شد :مث ً
ال در حوزه سینما یا تئاتر در این مدت چه کرده ایم؟ دست کم اگر
کاری هم شده من به عنوان یک شهروند عادی اطالع ندارم .مادامی که قدمی برنداشته ایم ،چه انتظاری می توانیم از
بهبود شرایط داشته باشیم؟ وی تاکید کرد :در این دوران کارهای بسیاری می شود انجام داد؛ اساساً نیازی نیست
که به صورت فیزیکی در سینما حاضر شد .همچنان که سینمای خانگی این موضوع را برجسته ساخته است و
این موضوع می تواند کمک کننده اقتصاد فرهنگ درزمینه فیلم و سینما باشد .چاره ای نیست و به هر دلیلی همه
نمی توانند همیشه به سینما بروند چراکه زمانی کرونا است و زمانی مشغله کاری یا مسائل فرهنگی و ...در نتیجه
نیاز به بازتعریف برخی مسائل داشته و الزم است تا خود را به روز سازیم .ما تا زمانی که زیرساخت و شیوه فکر
کردن و روش کاری مان را تغییر ندهیم ،شرایط همین است .همچنان که امروز بسیاری از رستوران ها و تاالرها
ورشکسته شدند چون نتوانستند روش جدیدی را در پیش بگیرند؛ درحالی که می توانستند از همان روز اول تا این
لحظه بحث بیرون بری را در دستور کار خودشان قرار داده و از درامد نیفتند.
گریزگاهی به نام «استارت اپ ها»
این متخصص حوزه استارت اپ که پیش از این در این حوزه به بررسی و پژوهش پرداخته ،در پاسخ به این پرسش
که کرونا چه اثراتی را بر استارت اپ ها تحمیل کرده است ،بیان کرد :در اروپای غربی و امریکا نسل جدیدی از
میلیونرها و میلیاردرها به وجود امدند که در حوزه استارت اپ فعالیت می کردند؛ نوجوانانی که قرار بود در سن
میان سالی به یک طبقه خاص مالی برسند االن رسیده اند و زمینه ساز ان ،بحث کرونا بود .اساس استارت اپ در
حوزه مجازی و اینترنت است ولی این بدان معنا نیست که استارت اپ هایی نداریم که در حوزه مجازی نیستند؛
استارت اپ های دیگر هم داریم اما انها هم می توانند از این بستر (وب و فضای مجازی) برای رشد خود کمک
بگیرند و مشخص است زمانی که ارتباط حضوری و فیزیکی حذف شود ،حوزه مجازی رشد می کند .موضوعی که
کرونا به شدت به ان سرعت بخشید .وی افزود :به همین دلیل امروز اگر افرادی بتوانند در این شرایط این فرایند
را شکل بدهد که استارت اپی را راه اندازی کنند که فعالیت کاال یا خدماتی را عرضه کنند ،قطعاً موفق خواهند
بود .شاید بتوانیم بگوییم که امروز راه برون رفت از این بن بست اقتصاد فرهنگ برای ما همین بحث استارت اپ
ها باشد .اگر حوزه فرهنگی ما به سمت بهره وری از استارت اپ ها نرود یعنی استارت اپ های حوزه خدمات و
فرهنگ رشد نکنند و اجازه سرمایه گذاری به ان ها داده نشود این ها مهجور می مانند؛ همچنان که تا به امروز به
همین شکل بوده و کمتر روی استارت اپ های حوزه فرهنگی کارشده است؛ بیشتر استارت اپ های ما در حوزه
فنی هستند ،اگر استارت اپ ها در حوزه علوم انسانی فرهنگ و خدمات رشد نکند ،فرهنگ شکست می خورد و
مشخص نیست که چه زمانی دوباره می تواند ،بلند شود.
نمایشخانگیباسریال هایمبتذلترکیموجبتن ّزلذائقهمخاطبایرانیشدهاست
فاطمه خانی پور
روزی که «مارشال مک لوهان» در کتاب «برای
درک رســانه ها» ،در جواب «ارشمیدس» که
گفته بود؛ «یک نقطه اتکا در جهان به من نشان
بدهیدتامنتوسطاندنیاراتکانبدهم»،گفت:
اگر ارشمیدس امروز زنده بود حتم ًا رسانه ها را
به ما نشان می داد ،شاید کسی باور نمی کرد
این گونه وجه غالب و نقش پررنگ رسانه ها ،بُعد
ی بشود« .السول» در سال 1948
سرگرمی ساز
نقش های وسایل ارتباطات جمعی یعنی همان
رسانه هارااین گونهبرمی شمرد:
.1نظارت بر محیط
.2ایجادهمبستگی هایاجتماعی
.3انتقال میراث فرهنگی
و چندسال بعد «چارلز رایت» نقش سرگرمی را به
نقش هایمذکوراضافهمی کند.
با کمی دقت به روشــنی می بینیم که بزرگ ترین
شــرکت های تولید فیلم و سریال در دنیا این چهار
کارکرد را با هم ادغام کرده اند و در یک سبد فرهنگی
واحــد تحت عنوان ســرگرمی به خــورد مخاطب
می دهند .کارکردهایی که شاید در خیلی از کشورها
مغفول مانده است و رسانه ها باری به هرجهت از انجام
این وظایف ســر باز می زنند اما در این بین بعضی
کشــورهای خاورمیانه از جمله ترکیه مسیرشان را
جدا کرده اند .انها الگوی توســعه ای خاص خود را
پیدا و همان طــور که همه شــاهدیم به خوبی در
ســال های اخیر بازار مخاطب سینما و سریال خود
را داغ کرده اند .بر اســاس اطالعات وزارت فرهنگ
و گردشــگری ترکیه ،اکنون بیش از 150ســریال
ترکیه ای به بیش از 100کشور جهان صادر و پخش
شده است .هرکدام از این سریال ها نقش نماینده ای را
دارند که می تواند عده ای را برای سفر به ترکیه ،حتی
مکان های کمترشناخته شده ترغیب کند و این یعنی
همان کارکرد انتقال میراث فرهنگی که به خوبی ایفا
شده و همراه با جذب گردشگر با یک تیر دو نشانه
زده و سودی دوچندان را برای این کشور فراهم کرده
است .بر اساس گزارشی که در گاردین نوشته شده
است ،شیلی ،ارژانتین و مکزیک به ترتیب بزرگ ترین
ی و در این کشورها
مشتریان ســریال های ترکیه ا
بیشتر خریداری شده اند .از دیگر مشتریان پروپاقرص
سریال های ترکیه ای می توان به چین ،روسیه،کره و
ژاپن اشاره کرد .ترکیه از جمله کشورهایی است که
فرهنگ خاص کشورش را وارد صنعت فیلم سازی
خود کرده اســت .اداب و رســوم ،تفکرات ،عقاید و
نحــوه زندگی مردمش را به خوبی نشــان می دهد.
بعضی سنت ها و اداب قدیمی مثل جبرگرایی ها و
تسلیم سرنوشت شدن ها را روایت می کنند و از همان
اندیشه ها داستان های طویل و طوالنی می سازند و
تحویلمخاطب هایجهانیمی دهند.امارازجذابیتو
جلبمخاطبپایسریال هایترکیه ایچیست؟چرا
مخاطبان عالقه وافر به دنبال کردن این داستان های
بی سروته دارند؟ از دوجنبه می توان به این سوال پاسخ
داد :جنبه نظری و جنبه عینی ماجرا .از حیث جنبه
نظری باید گفت که ترکیه از جمله کشورهایی است
که همیشه داعیه دار مدرنیسم و تجددگرایی و سبک
زندگی غربی اســت و این دقیقاً همان پیش شرط
جامعه مدرن است ،به این معنا که محققانی چون
ککِلند» ( )1967که معتقد به نوسازی جهان اند،
« َم
نوسازی کشورهای درحال توسعه را در گروی تغییر
خصایص افراد و ارزش هــا و هنجارهای موجود در
جوامعشــان می داند و این که باید هرچه بیشتر این
نگرش ها و ارزش های خود را به مردم اروپای غربی
و امریکای شمالی شبیه و نزدیک سازند .از چشم انداز
این نظریه به خوبی می بینیم که سریال های ترکیه ای
با اقتباس از فرهنگ مبتذالنه غربی و فساد و تباهی
موجود در داستان های به اصطالح عاشقانه و تلفیق ان
با یک سری اندیشه های جبرگرایانه و داستان پردازی،
ذهــن مخاطب را درگیــر بی کیفیت ترین حالت و
موضوعات ممکن در زندگی می کنند ،داستان هایی
که اغلب رویایی و یا نادرند و اساساً در زندگی روزمره
مخاطب به کمترین کار هم نمی ایند و توشــه ای
ندارند.این هم جنبه عینی ماجرا است یعنی چیزی
که هم اکنون شاهد انیم .مردم وقتی ذائقه تفکراتشان
دستکاریشودبهکمترینچیزهااهمیتخواهندداد،
به جای نکات ناب و اصیل زندگی و معرفت شناسی
به دنبال جنبه های پست و واهی می گردند .نظریات
تاثیر ارتباطات بر مخاطب به خوبی راه را برای اصحاب
رسانه روشن کرده اســت که چرا و چطور و چقدر
می توانند روی ذهن مخاطب تاثیرگذار باشــند .در
پایان یک سوال را از مخاطبان عزیز خواهیم پرسید؛
به نظر شما تا چندصباحی پیش که دسترسی به این
موهومات کمی دشوار بود و جز از طریق شبکه های
ماهواره ای امکان پذیر نبود تا این میزان محبوبیت و
طرفدار داشــت؟ حال چرا ما باید شرایط دسترسی
هرچه بهتر و بیشتر این مبتذل های خانگی با سبک
و سیاق غربی را به خانه هایمان فراهم کنیم ان هم با
چاشنی دوبله و یک اشتراک شبکه نمایش خانگی ،به
همین سرعت و به همین وسعت...؟! صفحه 2
3
سه شنبـــــــه 20ابان ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1330
www.honarmandonline.ir
سینمــــا
CINEMA
اخبار
«بیگانه ای با من است»
بعد از «از سرنوشت» می اید
نگاهی به فیلم « افسانه تومیریس»
جـعلتـاریـخ!
میثم کریمی
«افسانه تومیریس» پر هزینه ترین فیلم تاریخ قزاقستان است که تا به امروز ساخته شده .گفته می شود
بودجه این فیلم حدود 10میلیون دالر بوده است .پیش از این مقامات قزاقستان اعالم کرده بودند«:سینما و
دستاورد فرهنگی ما را نباید با بودجه سنجید .تالش ما بر این است که برای نسل های اینده تاریخ خودمان
را روایت کنیم» .به نظر می رسد که خیز بلند سینمای قزاقستان برای صرف هزینه های هنگفت فیلمسازی
در این کشور متاثر از تصویر ناخوشایندی باشد که اثاری همچون «بورات» بیش از یک دهه پیش بر جای
گذاشــت .فیلمی که هنوز هم مورد خشم مردم قزاقستان است و شهروندان این کشور ان را توهینی به
سرزمین خود تلقی می کنند .ماجرای «افسانه تومیریس» اما متفاوت است .قزاق ها در قدم اول ،به سراغ
روایتی رفته اند که بسیاری با دیده شک به ان می نگرند.
داستان فیلم درباره سکاهاست .قومی صحراگرد که زندگی عادی شان را با قبایل گوناگون می گذراندند اما در
این میان ،تقابل گاه و بی گاه انها با خوارزمیان ،باعث بروز اختالفاتی در میانشان شده بود .از این رو ،زمانی
که یکی از فرماندهان در یک توطئه به قتل می رسد ،دخترش تومیریس (المیرا تورسین) از مهلکه گریخته
و سودای انتقام از قاتلین پدرش را پی می گیرد ،اما تهدید بزرگتری از جانب ایران متوجه اوست که باید با
ان مقابله کند.
«افسانه تومیریس» براساس روایت هرودوت از مرگ کوروش بزرگ ساخته شده است .در روایت هرودوت
می خوانیم«:کوروش پس از فتح بابل برای پایان دادن به طغیان ماساگت ها به شرق رود اراکس (سیحون)
لشکرکشی کرد .برنامه کوروش این بود که در ابتدا با بیوه پادشاه سابق این منطقه یعنی « تومیریس « ازدواج
کند اما تومیریس معتقد بود که هدف کوروش از این ازدواج ،تسلط بر سرزمین تحت فرمانروایی اوست و به
همین دلیل پیشنهاد کوروش را رد کرد .این تصمیم باعث حمله کوروش به این منطقه شد و زمانی که انها به
رودخانه ای رسیدند که می بایست برای مقابله با سپاه سکاها از ان عبور می کردند ،تومیریس به کوروش پیام
داد که دو راه پیش رو دارد .اول اینکه از رود عبور کند و در سرزمین سکاها به جنگ با انها بپردازد یا اجازه
دهد لشگریان سکا از رود عبور کره و در خاک ایران به مبارزه بپردازند .کوروش پس از مشورت با فرماندهانش
که اغلب موافق جنگ در خاک ایران بودند ،در نهایت نظر کرزوس (دایی مادرش) را پذیرفت که معتقد
بود باید در خاک سکاها جنگ صورت بگیرد .پس از این تصمیم لشگری به رهبری سپارگاپیس (فرزند
تومیریس) توانست به بخشی از سپاه کوروش که از سپاه اصلی جدا شده بودند حمله کرده و انها را شکست
دهد .اما پس از اینکه سرمست از موفقیت شان در حال عیش و نوش بودند ،سپاه کوروش از راه رسید و انها
را در حال مستی سرکوب کرد و سپارگاپیس را نیز اسیر کرد .پسر ملکه پس از اینکه از مستی بهوش امد
و خود را در زنجیر و اسیر کوروش دید ،از وی تقاضا کرد که اجازه دهد زنجیر از دست و پای او باز شود که
با موافقت کوروش همراه شد .سپارگاپیس نیز بالفاصله پس از ازادی به زندگی خود پایان داد تا این ننگ را
هرچه زودتر با خود به گور ببرد! پس از این اتفاق ،تومیریس تمام لشگر خود را جمع کرده و با قدرت تمام به
سپاه کوروش حمله می کند و در یک نبرد بسیار سنگین در نهایت سپاه ایران را شکست می دهد و کوروش
نیز کشته می شود .پس از پیروزی ،تومیریس فرمان می دهد که خیکی را پر از خون کرده و سر کوروش را از
تن جدا کنند و به داخل ان بیندازند .تومیریس سپس می گوید « :هرچند من تو را در جنگ شکست دادم
ولی تو را از راه تزویر مصیبتی به من وارد کردی و فرزندم را از من گرفتی .همانطور که گفته بودم ،حاال تو
را از خونخواری سیر خواهم کرد!» روایت هرودوت همواره مورد تردید مورخان بوده است .نکته جالب انکه
شخص هرودوت درباره چگونگی مرگ کوروش بزرگ تردید دارد اما با این وجود روایت خود را بهتر از دیگران
ِ
می داند! مورخان همواره بر این نکته تاکید کرده اند که کوروش بزرگ در زمان وقوع جنگ با سکاها به دلیل
سن و سال باال ،شخصاً در جنگ ها شرکت نمی کرده و پسرانش به جای او در جنگ حاضر می شدند .عده
ای دیگر نیز بر این عقیده هستند که کوروش بزرگ در جنگ با قبایل صحرانشین حضور داشته اما به دلیل
کهولت سن و یا زخمی شدن در این دوران ،درگذشته و جسد او را به پاسارگاد برگردانده اند تا دفن شود .اما
روایت عجیب و غریب هرودوت که شبیه به رمانی تخیلی است ،منبع الهام فیلمی شده که ساختار محتوایی
فیلمنامه ان با ایرادات جدی مواجه هست .جدا دانستن سکاها از ایران در ان مقطع ،اولین ایراد فیلم به شمار
می رود .در تاریخی که فیلم روی می دهد ،ماساگت ها اقوام ایرانی از تیره سکایی ها در اسیای میانه بوده اند.
قومی که در شرق دریای خزر زندگی می کردند و جنگ های فراوانی را علیه هخامنشیان به راه می انداختند.
در فیلم کوچکترین اشاره ای به دلیل مقابله سکاها با خوارزمیان نشده و مشخص نمی شود که نقطه اغاز
این درگیری ها کجاست! با اینحال تصویر فیلم درباره زندگی سکاها در نوع خود بی نظیر است .در «افسانه
تومیریس» قوم سکاها یکی از متمدن ترین انسان ها در ان برهه تاریخ محسوب می شوند که احترام به حقوق
زنان در ان جایگاه باالیی دارد به طوری که حتی نمونه ان را در بسیاری از جوامع متمدن امروز نمی توان
یافت! تصویری عجیب و غریب و اشفته که هیچ سند تاریخی درباره ان وجود ندارد و براساس افسانه ای
نانوشته به تصویر کشیده شده است .بحران اصلی «افسانه تومیریس» اما از زمان مواجه سکاها با کوروش
بزرگ اغاز می شــود .سازندگان اصرار فراوانی داشته اند که محتوای ارائه شده در فیلم با روایت هرودوت
تناسب دارد و ایرادی بر انها که صرفاً ان را اقتباس کرده اند وارد نیست .اما تصویری که فیلم از کوروش بزرگ
به مخاطبش ارائه می دهد ،چیزی شبیه به یک کاریکاتور از اثار اکشن هالیوودی است .شخصیتی دیوانه که
جنون قدرت دارد و قصد دارد با خون و خونریزی دنیا را فتح کند! در یکی از سکانس های فیلم سازندگان
برای درک بهتر مخاطبانشان از حال و روز کوروش بزرگ ،تکه گوشتی را در دستان او مچاله شده می بینند
که به سمت ببرش انداخته می شود تا نوش جان کند! برداشتی که قصد دارد خون خوار بودن کوروش بزرگ
را به تصویر بکشد .این سکانس با دیالوگی عجیب از سوی همسر تومیریس خطاب به کوروش بزرگ همراه
است«:تو نمی توانی اینده را با نابود کردن دنیا به دست بیاوری! » .دیالوگی که یک جعل تمام عیار تاریخی
است چراکه در معدود اثار باقی مانده از دوران سلطنت کوروش نیز سخنی از نابودی جهان و عطش سیری
ناپذیر او برای نابودی تمدن های مختلف بر جای نمانده است!
به طور کلی می توان گفت که بخش درام «افسانه تومیریس» کوچکترین سند تاریخی نداشته و زائیده ذهن
سازندگانش بوده است .درامی که در ان کوروش کبیر یک انتاگونیست بی مغز و فاقد درایت معرفی می شود
که اشکارا تحت تاثیر یک مشاور معلوم الحال قرار دارد و جهت فکری او را مشخص می کند! سازندگان
«افسانه تومیریس» برای جعل تاریخ حتی ساکنان شهر تحت حکمرانی کوروش بزرگ را مشتی متکدی،
بیکار یا نشئه به تصویر می کشد در حالی که اغلب مورخین بر ادعای رفاه ایرانیان در دوران حکومت کوروش
بزرگ مهر تایید زده اند.
رویارویی نهایی ارتش تومیریس و ارتش کوروش بزرگ نیز کپی ضعیف و ملغمه ای از اثار تاریخی دهه نود
در هالیوود است .جایی که به نظر می رسد سازندگان فیلم نگاه ویژه ای به فیلم «شجاع دل» به کارگردانی مل
گیبسون داشته اند .در نبرد نهایی فیلم ،تومیریس به سبک ویلیام واالس در «شجاع دل » ،برای سربازانش
سخنرانی می کند و از لزوم به دست اوردن ازادی و سپردن سرزمین به فرزندانشان سخن می گویند و در
طرف دیگر کوروش کبی ِر درمانده در حال پوست کندن سیب است! نبردی که با مشکالت عدیده کارگردانی
مواجه است و به دلیل محدودیت های فیلمسازی ،تماشای ان بسیار طاقت فرسا و ازار دهنده است.
فارغ از جعل کامل تاریخ توسط سازندگان «افسانه تومیریس » ،باید گفت که فیلم با معیارهای سینمای
حرفه ای نیز اثری ضعیف محســوب می شــود .مدت زمان بسیار طوالنی 150دقیقه ای ،نه به پرداخت
شخصیت ها و معرفی تومیریس و یا حتی بررسی تاریخ ماساگت ها ،بلکه به ضبط النگ شات های مختلف از
صحراگردی ها پرداخته است که تعداد ان بسیار زیاد و کارکرد ان نامشخص است .تالش سازندگان برای به
تصویر کشیدن تمدن ماساگت ها نیز بی ثمر بوده چراکه انها حتی در روایت ،جانب احتیاط را رعایت نکرده
و تصویری از این قوم ارائه کرده اند که چیزی شبیه به جامعه مدنی امروز در کشورهای پیشرفته است؛
تصویری که با حقیقت مکتوب به جا مانده از ان دوران فاصله ای بسیار زیاد دارد! «افسانه تومیریس» اثری
سفارشی است که با توجه به انکه تهیه کننده ان الیا نظربایوا (دختر نخستین رئیس جمهور قزاقستان)
است ،به احتمال زیاد با مقاصد سیاسی داخلی ساخته شده است .فیلمی که در ان تمدن ایران باستان در حد
برخی از کشورهای شاخ افریقای کنونی تنزل پیدا کرده و در عوض ،سکا و ماساگت های صحرانشین اقوامی
معرفی شده اند که در حکومت شان ،زنان به راحتی به قدرت رهبری رسیده و میانه ای با کشتار ندارند!
شاید ذکر این نکته جالب باشد که «افسانه تومیریس» حتی در خو ِد قزاقستان نیز با انتقادات فراوانی مواجه
شد و بسیاری از کارشناسان در این کشور ان را تصویری غیرواقعی و عجیب خواندند که نمی تواند احترامی
برای این کشور بسازد« .افسانه تومیریس» نه در روایت جانب عقل را رعایت کرده و نه حتی در بخش فنی
اثری قابل توجه است .فیلمنامه کام ً
ال کلیشه ای با دیالوگ های ضعیف و فقدان خرده روایت هایی که بتوانند
تومیریس را به خوبی به تماشاگر معرفی کنند ،از فیلم 150دقیقه ای اکان ساتایف اثری بر جای گذاشته
که تماشای کامل ان گاو نر می خواهد و مرد کهن!
مجموعــه تلویزیونی «بیگانه ای با من اســت» به کارگردانی
احمد امینی و ارش معیریان بعد از پایان پخش ســریال «از
سرنوشــت» روی انتن می رود .هفته گذشته تصویربرداری
این ســریال به پایان رسید و قرار اســت بعد از پایان پخش
ســریال «از سرنوشــت» که این شــب ها از شبکه دو سیما
پخــش می شــود ،بروی انتن بــرود .احمــد امینی و ارش
معیریــان از کارگــردان هــای فصل یک و دو این ســریال
بودنــد .فصل ابتدایی مجموعــه تلویزیونی «بیگانه ای با من
است» در لوکیشن هایی نظیر خیابان جمهوری ،بیمارستان
عمــل ،خانه ای واقع در کرج ،خانــه ای حوالی میدان هروی،
لوکیشــن های داخلی و خارجی و شــهرک سینمایی غزالی
و بوشــهر و شــیراز مقابل دوربین رفت .داستان این سریال
بــه تهیه کنندگی بهــروز مفید ،کارگردانــی احمد امینی و
نویسندگی فروغ فروهیده در سال ۶۹-۷۰می گذرد و درباره
جابجایی یک زن خدمتکار با عروس یک خانواده اســت که
یک درام خانوادگی را تشــکیل می دهد .این ســریال در دو
فصل تولید شــده است .فصل اول به کارگردانی احمد امینی
در ۳۵قسمت و فصل دو به کارگردانی ارش معیریان در ۱۵
قســمت مقابل دوربین رفته است .از بازیگران فصل اول این
سریال می توان به :شبنم قلی خانی ،پژمان بازغی ،پوراندخت
مهیمن ،مهران رجبی ،میالد میرزایی ،پرویز پورحسینی ،نگار
عابدی ،ایوب اقاخانی ،سوگل طهماســبی ،دنیا مدنی ،شیوا
ابراهیمی ،نســرین بابایی ،لیلی فرهادپور ،فرهاد شــهریزی،
فریبا ترکاشــوند ،مهرداد ضیایی ،امیریــل ارجمند و مهدی
فقیه ،ونوس کانلی و ...اشاره کرد.
سینماهای امریکا به مرز
ورشکستگی رسیدند!
رییس انجمن ســینمادارهای امریکا گفــت انها همین حاال
به کمک نیاز دارند چون دارند با باز نگهداشــتن ســالن های
سینماها ضرر می کنند .سالن های زنجیره ای سینما در امریکا
نمی تواننــد منتظــر ورود جو بایدن به کاخ ســفید بمانند و
همیــن حاال به کمک نیاز دارند .این پیغامی اســت که جان
فیتین رییس انجمن مالکان ســالن های سینمای ملی امریکا
اخیرا ً داده و به نیابت از ســینماهایی که سازمانش را تشکیل
می دهند به دولت هشــدار داده است .او گفته کنگره باید در
نخســتین فرصت الیحه «صحنه های مان را نجات دهید» را
تصویب کند .این تالشی ۲حزبی برای اهدای میلیاردها دالر
کمک مالی به مکان های برگزاری کنســرت ها و ســالن های
سینما اســت که ضربه های عظیمی از قرنطینه های مرتبط با
کووید ۱۹-خورده اند .فیتین می گوید اگر این الیحه تصویب
نشود ،صنعت نمایش دچار موجی نابودکننده از ورشکستگی و
انحالل شرکت ها می شود .او می گوید زمان بسیار مهم است و
در جلساتی که بین نوامبر و به قدرت رسیدن بایدن در ژانویه
برگزار می شــود ،او دوباره خواســتار تصویب ان خواهد شد.
حتی با وجود اینکه این الیحه هم از ســوی جمهوری خواهان
و هم دموکرات ها مورد حمایت قرار گرفته ،تصویب ان ممکن
است ســخت باشد .دلیلش این است که این الیحه بخشی از
یک الیحه بزرگ تر اســت که هنوز ۲حزب ســر جزییات ان
مشغول بحث هستند و موضع شــان به هیچ وجه به یکدیگر
نزدیک نشده است .فیتین گفت :ما امیدوار هستیم که از این
ایده پشتیبانی بیشتری شــود .ما خواستار یک برنامه کمکی
۱۵میلیارد دالری برای کسب وکارهایی هستیم که به خاطر
بحران کرونا ضربه بزرگی خورده اند .این شــامل صحنه های
نمایش ،کنسرت ها و سالن های سینما می شود .او اضافه کرد:
تحت این قانون ،اگر شــما در سال ۲۰۱۹مشغول کار بودید
و وضع تان خوب بود و بعد در ســال ۲۰۲۰تعطیل شدید یا
به شــدت تحت تاثیر قرار گرفتیــد ،می توانید مقداری کمتر
از نصف سودتان در ســال ۲۰۱۹کمک مالی دریافت کنید.
بــه گفته او این مبلغ می تواند نقدینگی کوتاه مدت مورد نیاز
شــرکت ها را تامین کند تا به ان سوی پاندمی برسند .فیتین
اضافه کــرد :حتی با وجود اینکــه در ۴۸ایالت اجازه افتتاح
دریافت کرده ایم ،بدون مجموعــه ای قابل توجه از فیلم های
بزرگ و با توجه به اینکه مردم هنوز نگران ویروس هســتند،
ســودهای مان نابود شده هســتند .ما داریم با باز نگهداشتن
کسب وکارمان ضرر می کنیم .این وضعیت برای خیلی خیلی
از شرکت ها مرگ یا زندگی است. صفحه 3
فیلم تلویزیونی «اُپاتان» کلید خورد
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره • 1330سهشنبه 20ابان ماه • 1399سال سیزدهم • 4صفـــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس 88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
«اُپاتان» محصول صداوسیمای ابادان و به سفارش معاونت امور استانهای
سازمان صداوسیما ،در ابادان کلید خورد .تله فیلم ۹۰دقیقه ای «اُپاتان» به
تهیه کنندگی سعید مرادی و نویسندگی و کارگردانی حمیدرضا لبافی به
روایتی متفاوت از روزهای اول جنگ درســال ۵۹می پردازد .داستان فیلم
تلویزیونــی اُپاتان به روایت روزهای اول جنگ درســال ۵۹می پردازد که
درروزعروسی طیبه و یاسر؛ داماد برای حفظ خاک وناموس به ناگاه عروسی
روترک میکنه وطیبه درجستجوی همسر تن به کوچ وجستجوی اجباری
می دهد که این پروژه با حضور بازیگرانی همچون :احمد نجفی ،مهدی امینی
خواه ،شراره رخام ،طیبه نیک زاد ،ابتسام بغالنی ،بدر السادات برنجانی ،صادق
حسنی ،سعید حران اف ،صادق مقدس ،ملیکا عبدالهی و صباح جوان پور
تولید می شود .همچنین سایر عوامل این تله فیلم بدین شرح هستند :مجری طرح و مدیر هنری شهرام قدیری ،سرپرست
گروه کارگردانی و دستیار اول کارگردان سعید حران اف ،مدیر برنامه ریزی محمد عفراوی ،منشی صحنه لیال مربی ،مدیر
تصویربرداری پویان اقابابایی ،مدیر تدارکات محمد وطنچی ،طراح چهره های ویژه رایانه ای مهرداد علی پور ،تدوین فرشاد
معتمدی ،طراح جلوه های ویژه میدانی محمد رضایی ،عکاس بهزاد عباسی و ناظر کیفی سید فرزاد توفیقی.
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
11:48
اذان ظهر
17:01
غروب افتاب
17:20
اذان مغرب
اذان صبح فردا
طلوع افتاب فردا
05:09
06:35
گنج سخن
رسول اکرم صلى اهلل علیه و اله :
مردم همانند معدن ها مختلف اند و اصل و نسب در انسان
موثر است و تربیت بد همانند اصل و نسب بد است.
نهج الفصاحه ص ،788ح 3146
پندبزرگان
بابت شکست هایی که میخوری ناراحت نباش
به جاش برای فرصت هایی ناراحت باش که به خاطر
تالش نکردن از دست میرن.
جک کانفیلد
حافظانه
رفتم به باغ صبحدمی تا چنم گلی
امد به گوش ناگهم اواز بلبلی
مسکین چو من به عشق گلی گشته مبتال
و اندر چمن فکنده ز فریاد غلغلی
گناه نو
کوتاه ولی سوزناک
دانیال جراهی
از خانه که می امد بیرون پدرش پیشانی اش را بوسید
و گفت :برو به سالمت دخترم! پدر است دیگر هزار
امید و ارزو برای دخترک عزیز تر از جانش دارد.
دخترک از خانه بیرون امد؛ هرچیزی را تصور می کرد
به جز اینکه امروز روز اخر زندگی اش باشد .دانشگاه
خانه ی امیدش بود و سکوی موفقیت در زندگی اش.
ان روز تولدش بود ،خانواده تصمیم به غافلگیری او
گرفته بودند که وقتی از دانشگاه به خانه بر می گردد
بی خبر او جشنی ترتیب دهند .پدر از سر شوق کادو
می پیچد به هدیه تولد دخترک؛ مادر کیک می پزد،
برادر خانه را تزئین می کند و خواهر کوچک تر پر
است از شادی.
نزدیک غروب شد ،او خانه نیامد ،هیچ وقت نیامد!پدر
با موبایل دخترک تماس می گیرد ولی نمی داند دیگر
هیچ وقت صدای دخترش را نخواهد شنید .پدر بعد
از بارها تماس پیام داد :جان پدر کجاستی...؟
کج سلیقگى در ساخت
سردیس و تندیس ها مایه تاثر است!
علی اعط (سخنگوی شورای شهر تهران) در صفحه شخصی خود
در توئیتر نوشت :از محوطه پارک هنرمندان رد می شدم .توجهم به
سردیس های نصب شده از بزرگان هنر در محوطه این پارک جلب
شد .ســردیس هایی که غالبا شباهتی به چهره هاى واقعى نداشت.
رسمی زیبا و ایده ای اصیل ،قربانی طراحی نامناسب و اجرای غلط
شده است .وی در ادامه این پیام نوشته است :کج سلیقگى در ساخت
سردیس و تندیس برای ما که قدرت قلم ابوالحسن خان صدیقی را
در ساخت مجسمه هاى فردوسی و سعدی و ابن سینا در برابر دیدگان
ماست ،مایه تاثر است .نگاه کنید به تندیس های ساخته شده از سردار شهید سلیمانی در برخى شهرها که مشابهت سهل
است ،حداقل تناسب های الزم را ندارند .سخنگوی شورای شهر تهران در پایان نوشت :برخى اهل هنر و رسانه ها نیز،
نسبت به موضوع واکنش نشان داده اند .به عنوان یک عضوشورا و البته ،دانش اموخته دانشکده هنرهاى زیباى دانشگاه
تهران ،که ٧سال از دوران دانشجویى خود را در این دانشکده سپرى کرده ام ،توقع تدبیر بیشتر از مدیران دارم.
«خودکشی به سبک نیچه» روی میز تدوین
تدوین فیلم کوتاه «خودکشی به سبک نیچه» توسط حمید نجفی راد در حال انجام است و به زودی وارد مراحل بعدی
برای اماده سازی می شود .تدوین «خودکشی به سبک نیچه» توسط حمید نجفی راد در حال انجام است؛ پس از پایان
تدوین ،اصالح رنگ این فیلم کوتاه توسط مهران دوستی انجام می شود و امین انتشاری نیز امور مربوط به جلوه های ویژه
این فیلم را انجام خواهد داد .حمید نجفی راد پیش از این تدوین اثار متعددی در سینمای ایران همچون «شبی که ماه
کامل شد»« ،کشتارگاه»« ،در جستجوی فریده»« ،موریانه»« ،الک قرمز» و ...را برعهده داشته و فیلمی با عنوان «ناگهان»
را کارگردانی کرده است .او در زمینه های دیگری همچون صداگذاری و طراحی تیتراژ نیز فعالیت می کند و مهم ترین
اثرش در این زمینه ،صداگذاری «شهر مردان» و طراحی تیتراژ سریال «شهرزاد »۳است .فیلم کوتاه «خودکشی به
سبک نیچه» به نویسندگی و کارگردانی پیام کردستانی و تهیه کنندگی مشترک پیام کردستانی و بهمن رضائی چندی
پیش در شهرک سینمایی غزالی فیلمبرداری شد .در خالصه داستان این فیلم که به زبان کردی ساخته شده ،امده
است:وقتیتنهاقابلهشهرتصمیمبهخودکشیمی گیرد.مریمبوبانی،بختیارپنجه ای،فرشیدگویلی،اسوهصادقی،سعید
احمدی ،محمد رئوف محمدی بازیگران فیلم کوتاه «خودکشی به سبک نیچه» هستند.
پشت صحنه
با اینکه چند روزیست انتخابات پرحاشیه فیل ها و االغ ها در امریکا ظاهرا تمام شده و
بســیاری از روسای جمهور به منتخب امریکا تبریک گفته اند ولی هنوز دونالد ترامپ
خــود را برنده کارزار انتخاباتی می داند و امیدوار اســت از طریق پیگیریهای حقوقی
تقلب های احتمالی را ثابت و برای چهار سال دیگر رئیس جمهور ایاالت متحده امریکا
شــود! در این بین کشــورمان ایران که اغلب برنامه هایش براساس شایعات داخلی و
خارجی پیش می رود روزهای تلخ و شیرینی را برای ملت دارا و ندار رقم می زند .نکته
جالب اینجاست که بیشــتر مردم که حداقل من باهاشون سروکار دارم از ریزش دالر
ناراضی هســتند؟! می دانید چرا؟ چون در حساب و کتاب خودشان پراید ۱۵۰میلیونی
شان شــده ۱۰۰میلیون و خانه ۵۰متری یک میلیاردی حدودا هفتصد میلیون و فکر
می کنند کلی متضرر شــدند .صحبت راجع به اینکه در کالن چه اتفاقی دارد می افتد
قطعا در این مجال نمی گنجد ولی هرچه هســت جهان به ســمت بی نظمی تمام عیار
در حال حرکت اســت که اگر جان ســالم به در ببریم قطعا نظم و روزگار خوشی برای
نسل های بعدی رقم خواهد خورد!
اخبار دیدنی
پاییز
منطقه کوهساتنی «شاه علمدار» در دامنه علم
کوه قرار دارد .پوشش گیاهی این منطقه صعب
العبور کوهساتنی -صخره ای بسیار منتوع است.
این نتوع پوشش گیاهی که شامل انواع درخاتن
راش ،بلوط ،توسکا ،ممرز ،افرا ،انجیلی و ...می
باشد ،در فصل خزان صحنه های یزبایی را به
وجود می اورد.
پو
احسان نادری ر
ماسک یب ماسک
ا
با ایکنه اسفتاده از ماسک از درب خانه در تهر ن
اجباری شده است اما باز هم افراد و اصنافی
هسنتد که اعقتادی به زدن ماسک ندارند!
مهدی میرزاد
گل ارایی ضیرح حضرت فاطمه معصومه(س)
همزمان با ۲۳بریع االول سالروز ورود بانوی کرامت
حضرت فاطمه معصومه (س) به شهر مقدس
قم ایین گل ارایی مضجع شیرف ان حضرت
برگزار شد.
عکس :مهدی بخشی سورکی
مسجد جامع کیبر نی یرز ،شاهکار معماری
مسجد جامع کیبر نی یرز ،یکی از کهن تیرن
مسجدهای ایران و به باور برخی از اتشکده های
دوره اسالمی به مسجد
زرتشتیان بوده که در ٔ
تبدیل شده است .ایوان های به جا مانده از این
دوره ساسانیان ساخته
شیوه معماری ٔ
مسجد به ٔ
ا
شده است.این بنا در فهرست اثار ملی ایر ن
به ثبت رسید و هم اینک یزر پوشش و پشتبیانی
سازمان میراث فرهگنی و گردشگری ایران قرار
دارد.
امیر صادقیان
مراسم تشییع یپکر «گلنار قیامتی»
شهید مدافع سالمت در همدان
مراسم تشییع یپکر «گلنار قیامتی» کمک بهیار
یبمارساتن فاطمیه همدان صبح امروز دوشنبه
با حضور همکاران و کادر درمانی در یبمارساتن
فاطمیه همدان برگزار شد .گلنار قیامتی به علت
یبماری چند روزی در یبمارساتن سینای شهر
همدان بستری بود که به شهادت رسید.
عکس :ایمان حامی خواه
عملیات دستگیری سارقین و معاتدان متجاهر
بامداد دوشنبه عملیات دستگیری سارقین و
ا
معاتدان متجاهر ،توسط پلیس یپشگیری تهر ن
در منطقه یافت اباد تهران انجام شد .طی این
عملیات اموال مسروقه و مواد مخدر و االت
استعمال ان کشف و ضبط شد.
محمدحسن ظیرف منش صفحه 4