روزنامه هنرمند شماره 1330 - مگ لند
0

روزنامه هنرمند شماره 1330

روزنامه هنرمند شماره 1330

روزنامه هنرمند شماره 1330

‫هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید ‪www.magland.ir‬‬ ‫سهشنبه‪ 20‬ابان ماه ‪ 1399‬سال سیزدهم شماره ‪ 4 1330‬صفـــحه ‪ 2500‬تومـان ‪ISSN 2008-0816‬‬ ‫‪www.jaaar.com‬‬ ‫«سکوت خبری»‬ ‫به خانه ها امد‬ ‫جـعلتـاریـخ!‬ ‫نگاهی به فیلم « افسانه تومیریس»‬ ‫کروناسرنوشتفیلمعباسغزالی‬ ‫را در ترکیه رقم زد‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 2.‬‬ ‫انچه کرونا از اقتصاد فرهنگ گرفت؛‬ ‫استارتاپ ها راه برون رفت از‬ ‫بن بست اقتصاد فرهنگ و هنر‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 2.‬‬ ‫کلمخاطبانسینمااندازه‬ ‫مسافران یک روز مترو نیست‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 2.‬‬ ‫سینماهای امریکا به مرز‬ ‫ورشکستگیرسیدند!‬ ‫سینما‪3.‬‬ ‫«خودکشیبهسبکنیچه»‬ ‫روی میز تدوین‬ ‫‪CINEMA‬‬ ‫کج سلیقگى‬ ‫در ساخت سردیس و تندیس ها‬ ‫مایه تاثر است!‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 4.‬‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 4.‬‬ ‫نمایش خانگی با سریال های مبتذل‬ ‫ّ‬ ‫ترکی موجب تنز ل ذائقه مخاطب‬ ‫ایرانی شده است‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 2 .‬‬ ‫«بیگانه ای با من است»‬ ‫بعد از «از سرنوشت» می اید‬ ‫سینما‪3.‬‬ ‫‪CINEMA‬‬ ‫ُ‬ ‫فیلم تلو یز یونی «اپاتان»‬ ‫کلید خورد‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 4.‬‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫انچه کرونا از اقتصاد فرهنگ گرفت؛‬ ‫سه شنبـــــــه ‪ 20‬ابان ماه ‪ 1399‬سال سیزدهم شمــاره ‪1330‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫& ‪ART‬‬ ‫‪CULTURE‬‬ ‫فرهنگ و هنر‬ ‫اخبار‬ ‫کرونا سرنوشت فیلم عباس‬ ‫غزالی را در ترکیه رقم زد‬ ‫عبــاس غزالی دومین فیلــم کوتاه خود به نــام «لبخند‬ ‫ماســک» را که به موضوع ویروس کرونا پرداخته اســت‪،‬‬ ‫جلوی دوربین برد‪ .‬فیلمبرداری فیلم کوتاه لبخند ماسک‬ ‫به نویسندگی و کارگردانی عباس غزالی که دومین تجربه‬ ‫او در مقام کارگردانی فیلم کوتاه اســت‪ ،‬به پایان رســید‪.‬‬ ‫لبخند ماســک که قدمی جدی تر در پرونده کاری غزالی‬ ‫محسوب می شــود؛ به معضل اشنای این روزهای جامعه‪،‬‬ ‫ویروس کرونا پرداخته است‪ .‬قصه این فیلم در کشور ترکیه‬ ‫جلوی دوربین رفته و هم اکنــون با پایان مرحله تدوین؛‬ ‫ســایر مراحل فنی خود اعم از صداگذاری و اصالح رنگ و‬ ‫نور را سپری می کند‪ .‬غزالی سعی داشته در لبخند ماسک‬ ‫همانند فیلــم قبلی خود‪ ،‬قصه ای مینیمال و تاثیر گذار را‬ ‫که شــخصیت محور است‪ ،‬روایت کند‪ .‬در خالصه داستان‬ ‫این فیلم کوتاه امده است‪ :‬رویایم این نبود‪...‬عباس غزالی‬ ‫بیش از این‪ ،‬فیلم کوتاه خواب عمیق را ساخته بود که در‬ ‫دو جشنواره فســتیوال راواک کشور مولداوی و فستیوال‬ ‫جهلوم کشور هندوستان حضور داشت‪.‬‬ ‫کل مخاطبان سینما اندازه‬ ‫مسافران یک روز مترو نیست‬ ‫مدیرعامل موسســه «بهمن ســبز» با انتقاد از محدودیت‬ ‫زمانی تعیین شــده برای سالن های سینمایی می گوید اگر‬ ‫ســینماهای مان را به رستوران یا مرکز خرید تبدیل کنیم‪،‬‬ ‫احتماالً ادامه فعالیتمان بالمانع می شــود! ســیدمصطفی‬ ‫حسینی مدیرعامل موسسه «بهمن سبز» درباره بازگشایی‬ ‫ســینماها و امکان فعالیت ان ها تا ســاعت ‪ ۱۸‬بیان کرد‪:‬‬ ‫تعطیل کردن ســینما در تایم عصر درست شبیه تعطیل‬ ‫کردن ادارات‪ ،‬فروشگاه ها‪ ،‬بازارهای مختلف و وسایل حمل‬ ‫و نقل در تایم روزانه و بالمانع دانســتن بازگشایی ان ها از‬ ‫ساعت ‪ ۱۸‬به بعد است! مدیر سینماهای حوزه هنری افزود‪:‬‬ ‫اینکه پس از اتمام کا ِر اکثریت مشاغل گروه های ‪ ۳ ،۲‬و ‪۴‬‬ ‫دستور به تعطیلی ان ها بدهید و فردا مجدد از صبح فعالیت‬ ‫ان ها بالمانع باشــد‪ ،‬محدودیت نیســت بلکه اعالم برنامه‬ ‫کاری روزانه ان هاســت‪ .‬در این میان تنها سینما و تئاترند‬ ‫که ذات فعالیت ان ها عصرانه و شــبانه است و شما با این‬ ‫کار عم ً‬ ‫ال دســتور به تعطیلی مداوم ان ها داده اید‪ .‬حسینی‬ ‫ادامــه داد‪ :‬این نحوه محدودیت گذاری صرفاً رفع تکلیف و‬ ‫شــانه خالی کردن از مسئولیت است و این سیاستی است‬ ‫که در تمام ‪ ۹‬ماه اخیر از ســوی مســئوالن و ستاد ملی‬ ‫کرونا دیده ایم‪ .‬اگر واقعاً به دنبال بازگشایی محدود هستید‪،‬‬ ‫اجازه فعالیت عصر تا پایان شــب را صــادر کنید‪ .‬در غیر‬ ‫این صورت شــما باید تبعات این تعطیلی و خســارات ان‬ ‫را بپردازید‪ .‬این مدیر ســینمایی بیان کرد‪ :‬متاسفانه اساساً‬ ‫نســبتی میــان محدویت ها و ازدحام جمعیــت در اماکن‬ ‫مختلف دیده نمی شــود‪ .‬کل مخاطبان سینما در نیم سال‬ ‫اول امســال به اندازه یک روز متروی تهران نبوده است‪ .‬به‬ ‫نظر می رســد اگر سینماها را به رســتوران یا مرکز خرید‬ ‫تغییر کاربری دهیم‪ ،‬ادامه فعالیت بالمانع شود‪ .‬گویی یکی‬ ‫از راه های انتقال کرونا‪ ،‬فیلم دیدن است! امروز شما یک سر‬ ‫به تفرجگاه های تهران بزنید وضعیت عجیبی است‪ .‬مطمئن‬ ‫می شوید کرونا تنها به ســینما رسیده است! وی در پایان‬ ‫اظهار کرد‪ :‬اصوالً در ســینما سانس های تا پیش از ساعت‬ ‫‪ ،۱۸‬ســانس هایی مرده و کم مخاطب به حســاب می ایند‪.‬‬ ‫همه اینها نشان می دهد دوستان تصمیم گیر شناخت کافی‬ ‫نسبت به سینما ندارند و این موضوع نیاز به بازنگری دارد‪.‬‬ ‫«سکوت خبری» به خانه ها امد‬ ‫فیلم سینمایی «سکوت خبری» به نویسندگی‪ ،‬کارگردانی‬ ‫و تهیه کنندگی وحید نعمتی از دیروز به شــبکه نمایش‬ ‫خانگی امد‪ .‬فیلم سینمایی سکوت خبری به نویسندگی‪،‬‬ ‫کارگردانی و تهیه کنندگی وحید نعمتی توسط «هنر اول»‬ ‫منتشر شــد و ازدوشنبه ‪ ۱۹‬ابان در شبکه فیلیمو و نماوا‬ ‫توزیع خواهد شد‪ .‬در خالصه داستان«سکوت خبری»امده‬ ‫است‪ :‬زندگی شخصی فیلمساز جوانی رسانه ای می شود و‬ ‫او مجبور به بازگویی خاطراتی می شود که‪ ...‬ایدا مویدی‪،‬‬ ‫وحید نعمتی‪ ،‬محمد فراهانی‪ ،‬میالد دالن‪ ،‬شیما پروهان‪،‬‬ ‫حامدســوری‪ ،‬عقیل بهرامی‪ ،‬احســان ملکی‪ ،‬نیما ذاکر‪،‬‬ ‫میالد محمدی پور به همراه ‪ ۴۹‬بازیگر جوان تئاتر در این‬ ‫فیلم به ایفای نقش پرداختند‪.‬‬ ‫استارتاپ ها راه برون رفت از بن بست اقتصاد فرهنگ و هنر‬ ‫پ ها در‬ ‫یک استاد دانشگاه گفت ‪ :‬اگر حوزه فرهنگی ما به سمت بهره وری از استارت اپ ها نرود یعنی استارت ا ‬ ‫حوزه خدمات و فرهنگ رشد نکنند و اجازه سرمایه گذاری به ان ها داده نشود‪ ،‬این ها مهجور می مانند از این رو‬ ‫شاید امروز راه برون رفت از بن بست اقتصاد فرهنگ بحث استارت اپ ها باشد‪ .‬به رغم گذشت چند ماه از شیوع‬ ‫ویروس کووید ‪ ۱۹‬و درگیری روزافزون بســیاری با این بیماری‪ ،‬اطالع رسانی های متعدد و هشدارهای دولتی‪،‬‬ ‫همچنان مسئله ویروس کرونا موضوعی پرمخاطره در کشور است که سازمان و نهادهای متعددی را به چاره‬ ‫اندیشــی برای ان واداشته است‪ .‬کرونا در این مدت تقریبا تمام حوزه های جوامع را درگیر کرده و تقریبا هیچ‬ ‫عرصه ای از گزند ان در امان نمانده است؛ حوزه فرهنگ و اقتصا ِد فرهنگ یکی از اولین عرصه هایی بود که پس‬ ‫از شیوع ویروس کووید ‪ ۱۹‬با اسیب جدی مواجه شد و پس از تعطیلی و رکود عمدۀ فضاهای فرهنگی و کاهش‬ ‫عرضه و تقاضای کاالها و خدمات فرهنگی‪ ،‬به شدت اسیب دید‪ .‬بررسی اقتصا ِد فرهنگ و تالش برای بهبود ان‬ ‫یکی از موضوعاتی است که نیاز به بررسی و توجه فوری دارد و بر این اساس توسط گروه فرهنگی خبرگزاری‬ ‫جمهوری اسالمی با چاره جویی از استادان و صاحب نظران این عرصه پیگیری می شود‪.‬‬ ‫فراگیری‪،‬مهمترینویژگیاسترس زایکروناست‬ ‫اباذر اشتری عضو هیئت علمی موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی ضمن تشریح اوضاع اقتصاد فرهنگ متاثر از‬ ‫کرونا‪ ،‬بیان کرد‪ :‬یکی از ویژگی های پدیده دنیای مدرن درهم تنیدگی و پیچیدگی های موضوعات به صورتی است‬ ‫که دیگر امروز نمی توانیم راجع به اقتصاد و اجتماع به شکلی صرف صحبت کنیم و مفاهیمی چون اقتصاد سیاسی‪،‬‬ ‫اقتصاد فرهنگ یا اقتصاد فرهنگی مطرح است‪ .‬وی افزود‪ :‬این موضوع ویژگی دوران مدرن است؛ در نیمه اول قرن‬ ‫بیستم همواره موضوع تورم و رکود دو کفه ترازو بوده اند که با افزایش یکی دیگری افزایش یافته است‪ .‬در این مفهوم‬ ‫اگر تورم داشتیم‪ ،‬رکود داشتیم و اگر رکود نداشتیم تورم هم نداشتیم اما در نیمه دوم قرن بیستم در دهه هفتاد‬ ‫و هشتاد میالدی با پدیده جدیدی در امریکای التین با عنوان تورم رکودی یا رکود تورمی مواجهه شدیم‪ .‬این‬ ‫موضوع بدین معناست که در دوران مدرن همه چیز درهم تنیده شده است؛ حاال اگر به کرونا به عنوان یک پدیده‬ ‫نگاه کنیم‪ ،‬پیچیده ترین پدیده ای است که از چند جهت تاکنون بشر به خود دیده است؛ یکی از مهم ترین جهات‬ ‫این است که فراگیر است و همه چیز را تحت الشعاع خودش قرار داده است؛ اگرچه مرگ ومیر ان بسیار کمتر از‬ ‫اتفاقات محلی ای است که در دنیا همواره رخ داده است‪ .‬این استاد دانشگاه ادامه داد‪ :‬مث ً‬ ‫ال پیش تر جنگی که رخ‬ ‫می داد شاید میلیون ها کشته داشت؛ همچنان که در جنگ جهانی اول میلیون ها نفر کشته شدند یا در جنگ‬ ‫جهانی دوم مجموعاً بیش از پنجاه میلیون نفر ادم در عرض شش سال کشته شدند؛ اما کرونا چیزی در حدود‬ ‫کمتر از یک سال است که از چین ظهور کرد و بعید است که اگر تا پنج سال دیگر ادامه پیدا کند ‪ ۵۰‬میلیون‬ ‫ادم را بکشد‪ .‬اما در مورد کرونا‪ ،‬این فراگیری ان است که نگرانی و استرس ایجاد کرده؛ این که همه دولتمردان را‬ ‫باهم درگیر ساخته و تمامی حوزه های داخلی هر کشور را به صف کرده و در کنار هم قرار داده است‪ .‬در نتیجه این‬ ‫موضوع از ویژگی های این پدیده است که ان را با پدیده های دیگر و پیش از ان متفاوت می سازد‪.‬‬ ‫انچه کرونا از اقتصاد فرهنگ گرفت‬ ‫اشتری در توضیح مخاطرات کرونا در حوزه فرهنگی و اقتصاد فرهنگ‪ ،‬گفت‪ :‬این پدیده (کرونا) در تمامی حوزه ها‬ ‫اثر گذاشته و یکی از ویژگی هایی که داشته است این بوده که برای ان که از همه گیری این موضوع جلوگیری کنیم‪،‬‬ ‫بحث قرنطینه مطرح بوده است؛ قرنطینه های موقت‪ ،‬محدود و کلی‪ .‬دنیا به جز چین که اقدام به قرنطینه کلی کرد‪،‬‬ ‫تصمیم گرفتند که قرنطینه کلی نداشته باشند (هر کشوری به دالیل خاص خودش)؛ کشور ما هم به دالیل خاص‬ ‫خود این کار را نکرد و در جای خود این موضوع می تواند اسیب شناسی شود که این موضوع چه جنبه های مثبت‬ ‫و منفی ای را در خود داشته است‪ .‬وی افزود‪ :‬اما انچه اهمیت دارد این است که به دالیل متعدد که یکی از ان ها‬ ‫بحث تحریم های بین المللی است یا پایین بودن منابع ارزی و عدم توان فروش نفت و ‪ ...‬به هرحال این فشار برای‬ ‫ما مضاعف شده است؛ ضمن این که محدودیت ها شغلی و تشویق مردم به عدم خروج از منزل در برهه ای و منع‬ ‫شخصی و روانی مردم برای حضور در برخی مکان ها و موقعیت های سابق خود باری روانی را ایجاد کرده است‪ .‬بر‬ ‫این اساس و در این مدت بسیاری از فعالیت هایی که نمود فرهنگی داشتند و یا زیرمجموعه حوزه فرهنگی بودند و‬ ‫متعاقباندرامدزاییداشتندودرحوزهاقتصادگنجاندهمی شدند‪،‬تحت الشعاعقرارگرفت‪.‬همچنانکهسینماها‪،‬‬ ‫تئاترها‪ ،‬فرهنگسراها‪ ،‬حوزه های ورزشی و‪ ...‬تعطیل شد و دیگر مردم حتی برای خرید روزنامه بیرون نمی روند یا‬ ‫اتفاقات بسیاری افتاده است چنان که کتاب ها دیگر مانند قبل بازار ندارند و کرونا بر تمام این ها اثر گذاشته است‪.‬‬ ‫این استاد دانشگاه تصریح کرد‪ :‬یکی از مهم ترین نمودهایی که در این داستان رخ داد بحث توریسم است؛ گردش‬ ‫مالی صنعت توریسم در دنیا ‪ ۶.۵‬تریلیون دالر است؛ یعنی چیزی بیش از بیست برابر فروش ساالنه نفت ما زمانی‬ ‫که نزدیک دو نیم و تا سه میلیون بشکه می فروختیم و این ارقام و عایدات مالی در این مدت دود شده است‪ .‬در‬ ‫حقیقت افرادی که این مبالغ را هزینه می کردند‪ ،‬برای فرهنگ هزینه می کردند‪ .‬درست است که برای رفاه حال‬ ‫خود و برای گردش و سرگرمی و اوقات فراغت هزینه می کردند اما این موضوع به بحث فرهنگ کمک می کرد؛‬ ‫یعنی فرد موضوعاتی را یاد می گرفت‪ ،‬با فرهنگ دیگران اشنا می شد‪ ،‬از سوی دیگر شهرها یا کشورهای مبدا‬ ‫محصوالت فرهنگی خود را می فروختند و فرهنگ خود را اموزش و به دیگران اگاهی می دادند‪ .‬در همین جریان‬ ‫بچه ها می توانستند جامعه پذیر شوند و مسائل اجتماعی را یاد بگیرند‪ ،‬فرهنگ گذشته و تاریخ و جغرافیا را بیاموزند‬ ‫و این مباحث نرم افزاری و غیرمادی است و از سوی دیگر مباحث مادی هم شامل پول هایی بود که خرج می شد‪،‬‬ ‫مشاغل متعددی ایجاد و چیزهای متعددی ساخته می شد؛ سیستم حمل ونقل و مراکز بلیت فروشی و ‪ ...‬فعال و باز‬ ‫بود یعنی یک گردش عظیم مالی وجود داشت که به فرهنگ و اقتصاد فرهنگ یاری می رساند‪ .‬موضوعی که کرونا‬ ‫ان را مختل کرد و تحت الشعاع قرار داد؛ و تقریباً این را به صفر رساند‪.‬‬ ‫باید از هر تهدیدی فرصت ساخت‬ ‫این استاد دانشگاه در ادامه و در پاسخ به این پرسش که فرهنگ در دوران مدرن چگونه می تواند خود را بازیابی‬ ‫و یا بازتولید کند‪ ،‬گفت‪ :‬هر اتفاقی که می افتد اگر نتوانیم از ان بهره ببریم باخته ایم‪ .‬دوران مدرن دورانی است که‬ ‫باید از هر تهدیدی فرصت ساخت که اگر این چنین نباشد ما در یک دور باطل محرومیت قرار می گیریم که مدام‬ ‫و مدام به لحاظ اجتماعی‪ ،‬سیاسی‪ ،‬اقتصادی محروم و محروم تر می شویم‪ .‬یکی از ویژگی های دنیای جدید یا یکی‬ ‫از مولفه هایی که در دنیای جدید برجسته است‪ ،‬بحث دنیای مجازی و اینترنت است‪ .‬اوالً که اساساً با لفظ دنیای‬ ‫مجازی مشکل دارم چرا که این دنیا عم ً‬ ‫ال دنیای حقیقی ما است؛ یعنی جدای از دنیای موجود ما نیست و ما باید‬ ‫در همین زمینه و متن‪ ،‬درباره ان صحبت کنیم‪ .‬وی افزود‪ :‬اگر بتوانیم با زیرساخت هایی که داریم شرایط را بهتر‪،‬‬ ‫کامل تر و به روزرسانی کنیم‪ ،‬شرایط تغییر خواهد کرد؛ مث ً‬ ‫ال همین سیستم گردشگری مان را تغییر دهیم و به‬ ‫دست اندرکاران اموزش تازه بدهیم‪ ،‬به نحوی که مردم را به تورهای مجازی ببریم یا محصوالت مجازی در سایت ها‬ ‫و شبکه ها اجتماعی عرضه کنیم‪ .‬در این مفهوم به جای این که ادم ها موقعیت ها و فضاها را به صورت حضوری‬ ‫ببینند‪ ،‬می توانند انان را به واسطۀ فناوری نوین از طریق وب و در فضای سه بعدی درک کنند و از این رهگذر‬ ‫اقتصاد فرهنگ می تواند خودش را بازتعریف و بازتولید کند‪ .‬فرهنگ ازجمله مقوالتی است که در اتفاقات‪ ،‬بحران ها‬ ‫و مسائلی که رخ می دهد‪ ،‬دیرتر خودش را وفق می دهد و ان هم به دلیل ماهیت ان است‪ .‬این که فرهنگ چه‬ ‫زمانی می تواند موضع اقتصادی خودش را به حالت اولیه برگرداند‪ ،‬بسته به این است که چقدر خودش را با شرایط‬ ‫وفق بدهد‪ .‬مسئله این است که امروز دقیقاً هشت ماه است که درگیر کرونا هستیم و زیرساخت های فرهنگی ما‬ ‫(به جز دانشگاه و اموزش عالی که تا حدی خود را با شرایط وفق داده اند) و سایر قسمت ها از اسفند تا امروز کار‬ ‫خاصی انجام نداده اند‪ .‬اشتری یاداور شد‪ :‬مث ً‬ ‫ال در حوزه سینما یا تئاتر در این مدت چه کرده ایم؟ دست کم اگر‬ ‫کاری هم شده من به عنوان یک شهروند عادی اطالع ندارم‪ .‬مادامی که قدمی برنداشته ایم‪ ،‬چه انتظاری می توانیم از‬ ‫بهبود شرایط داشته باشیم؟ وی تاکید کرد‪ :‬در این دوران کارهای بسیاری می شود انجام داد؛ اساساً نیازی نیست‬ ‫که به صورت فیزیکی در سینما حاضر شد‪ .‬همچنان که سینمای خانگی این موضوع را برجسته ساخته است و‬ ‫این موضوع می تواند کمک کننده اقتصاد فرهنگ درزمینه فیلم و سینما باشد‪ .‬چاره ای نیست و به هر دلیلی همه‬ ‫نمی توانند همیشه به سینما بروند چراکه زمانی کرونا است و زمانی مشغله کاری یا مسائل فرهنگی و ‪ ...‬در نتیجه‬ ‫نیاز به بازتعریف برخی مسائل داشته و الزم است تا خود را به روز سازیم‪ .‬ما تا زمانی که زیرساخت و شیوه فکر‬ ‫کردن و روش کاری مان را تغییر ندهیم‪ ،‬شرایط همین است‪ .‬همچنان که امروز بسیاری از رستوران ها و تاالرها‬ ‫ورشکسته شدند چون نتوانستند روش جدیدی را در پیش بگیرند؛ درحالی که می توانستند از همان روز اول تا این‬ ‫لحظه بحث بیرون بری را در دستور کار خودشان قرار داده و از درامد نیفتند‪.‬‬ ‫گریزگاهی به نام «استارت اپ ها»‬ ‫این متخصص حوزه استارت اپ که پیش از این در این حوزه به بررسی و پژوهش پرداخته‪ ،‬در پاسخ به این پرسش‬ ‫که کرونا چه اثراتی را بر استارت اپ ها تحمیل کرده است‪ ،‬بیان کرد‪ :‬در اروپای غربی و امریکا نسل جدیدی از‬ ‫میلیونرها و میلیاردرها به وجود امدند که در حوزه استارت اپ فعالیت می کردند؛ نوجوانانی که قرار بود در سن‬ ‫میان سالی به یک طبقه خاص مالی برسند االن رسیده اند و زمینه ساز ان‪ ،‬بحث کرونا بود‪ .‬اساس استارت اپ در‬ ‫حوزه مجازی و اینترنت است ولی این بدان معنا نیست که استارت اپ هایی نداریم که در حوزه مجازی نیستند؛‬ ‫استارت اپ های دیگر هم داریم اما انها هم می توانند از این بستر (وب و فضای مجازی) برای رشد خود کمک‬ ‫بگیرند و مشخص است زمانی که ارتباط حضوری و فیزیکی حذف شود‪ ،‬حوزه مجازی رشد می کند‪ .‬موضوعی که‬ ‫کرونا به شدت به ان سرعت بخشید‪ .‬وی افزود‪ :‬به همین دلیل امروز اگر افرادی بتوانند در این شرایط این فرایند‬ ‫را شکل بدهد که استارت اپی را راه اندازی کنند که فعالیت کاال یا خدماتی را عرضه کنند‪ ،‬قطعاً موفق خواهند‬ ‫بود‪ .‬شاید بتوانیم بگوییم که امروز راه برون رفت از این بن بست اقتصاد فرهنگ برای ما همین بحث استارت اپ‬ ‫ها باشد‪ .‬اگر حوزه فرهنگی ما به سمت بهره وری از استارت اپ ها نرود یعنی استارت اپ های حوزه خدمات و‬ ‫فرهنگ رشد نکنند و اجازه سرمایه گذاری به ان ها داده نشود این ها مهجور می مانند؛ همچنان که تا به امروز به‬ ‫همین شکل بوده و کمتر روی استارت اپ های حوزه فرهنگی کارشده است؛ بیشتر استارت اپ های ما در حوزه‬ ‫فنی هستند‪ ،‬اگر استارت اپ ها در حوزه علوم انسانی فرهنگ و خدمات رشد نکند‪ ،‬فرهنگ شکست می خورد و‬ ‫مشخص نیست که چه زمانی دوباره می تواند‪ ،‬بلند شود‪.‬‬ ‫نمایشخانگیباسریال هایمبتذلترکیموجبتن ّزلذائقهمخاطبایرانیشدهاست‬ ‫فاطمه خانی پور‬ ‫روزی که «مارشال مک لوهان» در کتاب «برای‬ ‫درک رســانه ها»‪ ،‬در جواب «ارشمیدس» که‬ ‫گفته بود؛ «یک نقطه اتکا در جهان به من نشان‬ ‫بدهیدتامنتوسطاندنیاراتکانبدهم»‪،‬گفت‪:‬‬ ‫اگر ارشمیدس امروز زنده بود حتم ًا رسانه ها را‬ ‫به ما نشان می داد‪ ،‬شاید کسی باور نمی کرد‬ ‫این گونه وجه غالب و نقش پررنگ رسانه ها‪ ،‬بُعد‬ ‫ی بشود‪« .‬السول» در سال ‪1948‬‬ ‫سرگرمی ساز ‬ ‫نقش های وسایل ارتباطات جمعی یعنی همان‬ ‫رسانه هارااین گونهبرمی شمرد‪:‬‬ ‫‪ .1‬نظارت بر محیط‬ ‫‪.2‬ایجادهمبستگی هایاجتماعی‬ ‫‪ .3‬انتقال میراث فرهنگی‬ ‫و چندسال بعد «چارلز رایت» نقش سرگرمی را به‬ ‫نقش هایمذکوراضافهمی کند‪.‬‬ ‫با کمی دقت به روشــنی می بینیم که بزرگ ترین‬ ‫شــرکت های تولید فیلم و سریال در دنیا این چهار‬ ‫کارکرد را با هم ادغام کرده اند و در یک سبد فرهنگی‬ ‫واحــد تحت عنوان ســرگرمی به خــورد مخاطب‬ ‫می دهند‪ .‬کارکردهایی که شاید در خیلی از کشورها‬ ‫مغفول مانده است و رسانه ها باری به هرجهت از انجام‬ ‫این وظایف ســر باز می زنند اما در این بین بعضی‬ ‫کشــورهای خاورمیانه از جمله ترکیه مسیرشان را‬ ‫جدا کرده اند‪ .‬انها الگوی توســعه ای خاص خود را‬ ‫پیدا و همان طــور که همه شــاهدیم به خوبی در‬ ‫ســال های اخیر بازار مخاطب سینما و سریال خود‬ ‫را داغ کرده اند‪ .‬بر اســاس اطالعات وزارت فرهنگ‬ ‫و گردشــگری ترکیه‪ ،‬اکنون بیش از ‪ 150‬ســریال‬ ‫ترکیه ای به بیش از ‪ 100‬کشور جهان صادر و پخش‬ ‫شده است‪ .‬هرکدام از این سریال ها نقش نماینده ای را‬ ‫دارند که می تواند عده ای را برای سفر به ترکیه‪ ،‬حتی‬ ‫مکان های کمترشناخته شده ترغیب کند و این یعنی‬ ‫همان کارکرد انتقال میراث فرهنگی که به خوبی ایفا‬ ‫شده و همراه با جذب گردشگر با یک تیر دو نشانه‬ ‫زده و سودی دوچندان را برای این کشور فراهم کرده‬ ‫است‪ .‬بر اساس گزارشی که در گاردین نوشته شده‬ ‫است‪ ،‬شیلی‪ ،‬ارژانتین و مکزیک به ترتیب بزرگ ترین‬ ‫ی و در این کشورها‬ ‫مشتریان ســریال های ترکیه ا ‬ ‫بیشتر خریداری شده اند‪ .‬از دیگر مشتریان پروپاقرص‬ ‫سریال های ترکیه ای می توان به چین‪ ،‬روسیه‪،‬کره و‬ ‫ژاپن اشاره کرد‪ .‬ترکیه از جمله کشورهایی است که‬ ‫فرهنگ خاص کشورش را وارد صنعت فیلم سازی‬ ‫خود کرده اســت‪ .‬اداب و رســوم‪ ،‬تفکرات‪ ،‬عقاید و‬ ‫نحــوه زندگی مردمش را به خوبی نشــان می دهد‪.‬‬ ‫بعضی سنت ها و اداب قدیمی مثل جبرگرایی ها و‬ ‫تسلیم سرنوشت شدن ها را روایت می کنند و از همان‬ ‫اندیشه ها داستان های طویل و طوالنی می سازند و‬ ‫تحویلمخاطب هایجهانیمی دهند‪.‬امارازجذابیتو‬ ‫جلبمخاطبپایسریال هایترکیه ایچیست؟چرا‬ ‫مخاطبان عالقه وافر به دنبال کردن این داستان های‬ ‫بی سروته دارند؟ از دوجنبه می توان به این سوال پاسخ‬ ‫داد‪ :‬جنبه نظری و جنبه عینی ماجرا‪ .‬از حیث جنبه‬ ‫نظری باید گفت که ترکیه از جمله کشورهایی است‬ ‫که همیشه داعیه دار مدرنیسم و تجددگرایی و سبک‬ ‫زندگی غربی اســت و این دقیقاً همان پیش شرط‬ ‫جامعه مدرن است‪ ،‬به این معنا که محققانی چون‬ ‫ککِلند» (‪ )1967‬که معتقد به نوسازی جهان اند‪،‬‬ ‫« َم ‬ ‫نوسازی کشورهای درحال توسعه را در گروی تغییر‬ ‫خصایص افراد و ارزش هــا و هنجارهای موجود در‬ ‫جوامعشــان می داند و این که باید هرچه بیشتر این‬ ‫نگرش ها و ارزش های خود را به مردم اروپای غربی‬ ‫و امریکای شمالی شبیه و نزدیک سازند‪ .‬از چشم انداز‬ ‫این نظریه به خوبی می بینیم که سریال های ترکیه ای‬ ‫با اقتباس از فرهنگ مبتذالنه غربی و فساد و تباهی‬ ‫موجود در داستان های به اصطالح عاشقانه و تلفیق ان‬ ‫با یک سری اندیشه های جبرگرایانه و داستان پردازی‪،‬‬ ‫ذهــن مخاطب را درگیــر بی کیفیت ترین حالت و‬ ‫موضوعات ممکن در زندگی می کنند‪ ،‬داستان هایی‬ ‫که اغلب رویایی و یا نادرند و اساساً در زندگی روزمره‬ ‫مخاطب به کمترین کار هم نمی ایند و توشــه ای‬ ‫ندارند‪.‬این هم جنبه عینی ماجرا است یعنی چیزی‬ ‫که هم اکنون شاهد انیم‪ .‬مردم وقتی ذائقه تفکراتشان‬ ‫دستکاریشودبهکمترینچیزهااهمیتخواهندداد‪،‬‬ ‫به جای نکات ناب و اصیل زندگی و معرفت شناسی‬ ‫به دنبال جنبه های پست و واهی می گردند‪ .‬نظریات‬ ‫تاثیر ارتباطات بر مخاطب به خوبی راه را برای اصحاب‬ ‫رسانه روشن کرده اســت که چرا و چطور و چقدر‬ ‫می توانند روی ذهن مخاطب تاثیرگذار باشــند‪ .‬در‬ ‫پایان یک سوال را از مخاطبان عزیز خواهیم پرسید؛‬ ‫به نظر شما تا چندصباحی پیش که دسترسی به این‬ ‫موهومات کمی دشوار بود و جز از طریق شبکه های‬ ‫ماهواره ای امکان پذیر نبود تا این میزان محبوبیت و‬ ‫طرفدار داشــت؟ حال چرا ما باید شرایط دسترسی‬ ‫هرچه بهتر و بیشتر این مبتذل های خانگی با سبک‬ ‫و سیاق غربی را به خانه هایمان فراهم کنیم ان هم با‬ ‫چاشنی دوبله و یک اشتراک شبکه نمایش خانگی‪ ،‬به‬ ‫همین سرعت و به همین وسعت‪...‬؟!‬ صفحه 2 ‫‪3‬‬ ‫سه شنبـــــــه ‪ 20‬ابان ماه ‪ 1399‬سال سیزدهم شمــاره ‪1330‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫سینمــــا‬ ‫‪CINEMA‬‬ ‫اخبار‬ ‫«بیگانه ای با من است»‬ ‫بعد از «از سرنوشت» می اید‬ ‫نگاهی به فیلم « افسانه تومیریس»‬ ‫جـعلتـاریـخ!‬ ‫میثم کریمی‬ ‫«افسانه تومیریس» پر هزینه ترین فیلم تاریخ قزاقستان است که تا به امروز ساخته شده‪ .‬گفته می شود‬ ‫بودجه این فیلم حدود ‪ 10‬میلیون دالر بوده است‪ .‬پیش از این مقامات قزاقستان اعالم کرده بودند‪«:‬سینما و‬ ‫دستاورد فرهنگی ما را نباید با بودجه سنجید‪ .‬تالش ما بر این است که برای نسل های اینده تاریخ خودمان‬ ‫را روایت کنیم»‪ .‬به نظر می رسد که خیز بلند سینمای قزاقستان برای صرف هزینه های هنگفت فیلمسازی‬ ‫در این کشور متاثر از تصویر ناخوشایندی باشد که اثاری همچون «بورات» بیش از یک دهه پیش بر جای‬ ‫گذاشــت‪ .‬فیلمی که هنوز هم مورد خشم مردم قزاقستان است و شهروندان این کشور ان را توهینی به‬ ‫سرزمین خود تلقی می کنند‪ .‬ماجرای «افسانه تومیریس» اما متفاوت است‪ .‬قزاق ها در قدم اول‪ ،‬به سراغ‬ ‫روایتی رفته اند که بسیاری با دیده شک به ان می نگرند‪.‬‬ ‫داستان فیلم درباره سکاهاست‪ .‬قومی صحراگرد که زندگی عادی شان را با قبایل گوناگون می گذراندند اما در‬ ‫این میان‪ ،‬تقابل گاه و بی گاه انها با خوارزمیان‪ ،‬باعث بروز اختالفاتی در میانشان شده بود‪ .‬از این رو‪ ،‬زمانی‬ ‫که یکی از فرماندهان در یک توطئه به قتل می رسد‪ ،‬دخترش تومیریس (المیرا تورسین) از مهلکه گریخته‬ ‫و سودای انتقام از قاتلین پدرش را پی می گیرد‪ ،‬اما تهدید بزرگتری از جانب ایران متوجه اوست که باید با‬ ‫ان مقابله کند‪.‬‬ ‫«افسانه تومیریس» براساس روایت هرودوت از مرگ کوروش بزرگ ساخته شده است‪ .‬در روایت هرودوت‬ ‫می خوانیم‪«:‬کوروش پس از فتح بابل برای پایان دادن به طغیان ماساگت ها به شرق رود اراکس (سیحون)‬ ‫لشکرکشی کرد‪ .‬برنامه کوروش این بود که در ابتدا با بیوه پادشاه سابق این منطقه یعنی « تومیریس « ازدواج‬ ‫کند اما تومیریس معتقد بود که هدف کوروش از این ازدواج‪ ،‬تسلط بر سرزمین تحت فرمانروایی اوست و به‬ ‫همین دلیل پیشنهاد کوروش را رد کرد‪ .‬این تصمیم باعث حمله کوروش به این منطقه شد و زمانی که انها به‬ ‫رودخانه ای رسیدند که می بایست برای مقابله با سپاه سکاها از ان عبور می کردند‪ ،‬تومیریس به کوروش پیام‬ ‫داد که دو راه پیش رو دارد‪ .‬اول اینکه از رود عبور کند و در سرزمین سکاها به جنگ با انها بپردازد یا اجازه‬ ‫دهد لشگریان سکا از رود عبور کره و در خاک ایران به مبارزه بپردازند‪ .‬کوروش پس از مشورت با فرماندهانش‬ ‫که اغلب موافق جنگ در خاک ایران بودند‪ ،‬در نهایت نظر کرزوس (دایی مادرش) را پذیرفت که معتقد‬ ‫بود باید در خاک سکاها جنگ صورت بگیرد‪ .‬پس از این تصمیم لشگری به رهبری سپارگاپیس (فرزند‬ ‫تومیریس) توانست به بخشی از سپاه کوروش که از سپاه اصلی جدا شده بودند حمله کرده و انها را شکست‬ ‫دهد‪ .‬اما پس از اینکه سرمست از موفقیت شان در حال عیش و نوش بودند‪ ،‬سپاه کوروش از راه رسید و انها‬ ‫را در حال مستی سرکوب کرد و سپارگاپیس را نیز اسیر کرد‪ .‬پسر ملکه پس از اینکه از مستی بهوش امد‬ ‫و خود را در زنجیر و اسیر کوروش دید‪ ،‬از وی تقاضا کرد که اجازه دهد زنجیر از دست و پای او باز شود که‬ ‫با موافقت کوروش همراه شد‪ .‬سپارگاپیس نیز بالفاصله پس از ازادی به زندگی خود پایان داد تا این ننگ را‬ ‫هرچه زودتر با خود به گور ببرد! پس از این اتفاق‪ ،‬تومیریس تمام لشگر خود را جمع کرده و با قدرت تمام به‬ ‫سپاه کوروش حمله می کند و در یک نبرد بسیار سنگین در نهایت سپاه ایران را شکست می دهد و کوروش‬ ‫نیز کشته می شود‪ .‬پس از پیروزی‪ ،‬تومیریس فرمان می دهد که خیکی را پر از خون کرده و سر کوروش را از‬ ‫تن جدا کنند و به داخل ان بیندازند‪ .‬تومیریس سپس می گوید ‪« :‬هرچند من تو را در جنگ شکست دادم‬ ‫ولی تو را از راه تزویر مصیبتی به من وارد کردی و فرزندم را از من گرفتی‪ .‬همانطور که گفته بودم‪ ،‬حاال تو‬ ‫را از خونخواری سیر خواهم کرد!» روایت هرودوت همواره مورد تردید مورخان بوده است‪ .‬نکته جالب انکه‬ ‫شخص هرودوت درباره چگونگی مرگ کوروش بزرگ تردید دارد اما با این وجود روایت خود را بهتر از دیگران‬ ‫ِ‬ ‫می داند! مورخان همواره بر این نکته تاکید کرده اند که کوروش بزرگ در زمان وقوع جنگ با سکاها به دلیل‬ ‫سن و سال باال‪ ،‬شخصاً در جنگ ها شرکت نمی کرده و پسرانش به جای او در جنگ حاضر می شدند‪ .‬عده‬ ‫ای دیگر نیز بر این عقیده هستند که کوروش بزرگ در جنگ با قبایل صحرانشین حضور داشته اما به دلیل‬ ‫کهولت سن و یا زخمی شدن در این دوران‪ ،‬درگذشته و جسد او را به پاسارگاد برگردانده اند تا دفن شود‪ .‬اما‬ ‫روایت عجیب و غریب هرودوت که شبیه به رمانی تخیلی است‪ ،‬منبع الهام فیلمی شده که ساختار محتوایی‬ ‫فیلمنامه ان با ایرادات جدی مواجه هست‪ .‬جدا دانستن سکاها از ایران در ان مقطع‪ ،‬اولین ایراد فیلم به شمار‬ ‫می رود‪ .‬در تاریخی که فیلم روی می دهد‪ ،‬ماساگت ها اقوام ایرانی از تیره سکایی ها در اسیای میانه بوده اند‪.‬‬ ‫قومی که در شرق دریای خزر زندگی می کردند و جنگ های فراوانی را علیه هخامنشیان به راه می انداختند‪.‬‬ ‫در فیلم کوچکترین اشاره ای به دلیل مقابله سکاها با خوارزمیان نشده و مشخص نمی شود که نقطه اغاز‬ ‫این درگیری ها کجاست! با اینحال تصویر فیلم درباره زندگی سکاها در نوع خود بی نظیر است‪ .‬در «افسانه‬ ‫تومیریس» قوم سکاها یکی از متمدن ترین انسان ها در ان برهه تاریخ محسوب می شوند که احترام به حقوق‬ ‫زنان در ان جایگاه باالیی دارد به طوری که حتی نمونه ان را در بسیاری از جوامع متمدن امروز نمی توان‬ ‫یافت! تصویری عجیب و غریب و اشفته که هیچ سند تاریخی درباره ان وجود ندارد و براساس افسانه ای‬ ‫نانوشته به تصویر کشیده شده است‪ .‬بحران اصلی «افسانه تومیریس» اما از زمان مواجه سکاها با کوروش‬ ‫بزرگ اغاز می شــود‪ .‬سازندگان اصرار فراوانی داشته اند که محتوای ارائه شده در فیلم با روایت هرودوت‬ ‫تناسب دارد و ایرادی بر انها که صرفاً ان را اقتباس کرده اند وارد نیست‪ .‬اما تصویری که فیلم از کوروش بزرگ‬ ‫به مخاطبش ارائه می دهد‪ ،‬چیزی شبیه به یک کاریکاتور از اثار اکشن هالیوودی است‪ .‬شخصیتی دیوانه که‬ ‫جنون قدرت دارد و قصد دارد با خون و خونریزی دنیا را فتح کند! در یکی از سکانس های فیلم سازندگان‬ ‫برای درک بهتر مخاطبانشان از حال و روز کوروش بزرگ‪ ،‬تکه گوشتی را در دستان او مچاله شده می بینند‬ ‫که به سمت ببرش انداخته می شود تا نوش جان کند! برداشتی که قصد دارد خون خوار بودن کوروش بزرگ‬ ‫را به تصویر بکشد‪ .‬این سکانس با دیالوگی عجیب از سوی همسر تومیریس خطاب به کوروش بزرگ همراه‬ ‫است‪«:‬تو نمی توانی اینده را با نابود کردن دنیا به دست بیاوری! »‪ .‬دیالوگی که یک جعل تمام عیار تاریخی‬ ‫است چراکه در معدود اثار باقی مانده از دوران سلطنت کوروش نیز سخنی از نابودی جهان و عطش سیری‬ ‫ناپذیر او برای نابودی تمدن های مختلف بر جای نمانده است!‬ ‫به طور کلی می توان گفت که بخش درام «افسانه تومیریس» کوچکترین سند تاریخی نداشته و زائیده ذهن‬ ‫سازندگانش بوده است‪ .‬درامی که در ان کوروش کبیر یک انتاگونیست بی مغز و فاقد درایت معرفی می شود‬ ‫که اشکارا تحت تاثیر یک مشاور معلوم الحال قرار دارد و جهت فکری او را مشخص می کند! سازندگان‬ ‫«افسانه تومیریس» برای جعل تاریخ حتی ساکنان شهر تحت حکمرانی کوروش بزرگ را مشتی متکدی‪،‬‬ ‫بیکار یا نشئه به تصویر می کشد در حالی که اغلب مورخین بر ادعای رفاه ایرانیان در دوران حکومت کوروش‬ ‫بزرگ مهر تایید زده اند‪.‬‬ ‫رویارویی نهایی ارتش تومیریس و ارتش کوروش بزرگ نیز کپی ضعیف و ملغمه ای از اثار تاریخی دهه نود‬ ‫در هالیوود است‪ .‬جایی که به نظر می رسد سازندگان فیلم نگاه ویژه ای به فیلم «شجاع دل» به کارگردانی مل‬ ‫گیبسون داشته اند‪ .‬در نبرد نهایی فیلم‪ ،‬تومیریس به سبک ویلیام واالس در «شجاع دل »‪ ،‬برای سربازانش‬ ‫سخنرانی می کند و از لزوم به دست اوردن ازادی و سپردن سرزمین به فرزندانشان سخن می گویند و در‬ ‫طرف دیگر کوروش کبی ِر درمانده در حال پوست کندن سیب است! نبردی که با مشکالت عدیده کارگردانی‬ ‫مواجه است و به دلیل محدودیت های فیلمسازی‪ ،‬تماشای ان بسیار طاقت فرسا و ازار دهنده است‪.‬‬ ‫فارغ از جعل کامل تاریخ توسط سازندگان «افسانه تومیریس »‪ ،‬باید گفت که فیلم با معیارهای سینمای‬ ‫حرفه ای نیز اثری ضعیف محســوب می شــود‪ .‬مدت زمان بسیار طوالنی ‪ 150‬دقیقه ای‪ ،‬نه به پرداخت‬ ‫شخصیت ها و معرفی تومیریس و یا حتی بررسی تاریخ ماساگت ها‪ ،‬بلکه به ضبط النگ شات های مختلف از‬ ‫صحراگردی ها پرداخته است که تعداد ان بسیار زیاد و کارکرد ان نامشخص است‪ .‬تالش سازندگان برای به‬ ‫تصویر کشیدن تمدن ماساگت ها نیز بی ثمر بوده چراکه انها حتی در روایت‪ ،‬جانب احتیاط را رعایت نکرده‬ ‫و تصویری از این قوم ارائه کرده اند که چیزی شبیه به جامعه مدنی امروز در کشورهای پیشرفته است؛‬ ‫تصویری که با حقیقت مکتوب به جا مانده از ان دوران فاصله ای بسیار زیاد دارد! «افسانه تومیریس» اثری‬ ‫سفارشی است که با توجه به انکه تهیه کننده ان الیا نظربایوا (دختر نخستین رئیس جمهور قزاقستان)‬ ‫است‪ ،‬به احتمال زیاد با مقاصد سیاسی داخلی ساخته شده است‪ .‬فیلمی که در ان تمدن ایران باستان در حد‬ ‫برخی از کشورهای شاخ افریقای کنونی تنزل پیدا کرده و در عوض‪ ،‬سکا و ماساگت های صحرانشین اقوامی‬ ‫معرفی شده اند که در حکومت شان‪ ،‬زنان به راحتی به قدرت رهبری رسیده و میانه ای با کشتار ندارند!‬ ‫شاید ذکر این نکته جالب باشد که «افسانه تومیریس» حتی در خو ِد قزاقستان نیز با انتقادات فراوانی مواجه‬ ‫شد و بسیاری از کارشناسان در این کشور ان را تصویری غیرواقعی و عجیب خواندند که نمی تواند احترامی‬ ‫برای این کشور بسازد‪« .‬افسانه تومیریس» نه در روایت جانب عقل را رعایت کرده و نه حتی در بخش فنی‬ ‫اثری قابل توجه است‪ .‬فیلمنامه کام ً‬ ‫ال کلیشه ای با دیالوگ های ضعیف و فقدان خرده روایت هایی که بتوانند‬ ‫تومیریس را به خوبی به تماشاگر معرفی کنند‪ ،‬از فیلم ‪ 150‬دقیقه ای اکان ساتایف اثری بر جای گذاشته‬ ‫که تماشای کامل ان گاو نر می خواهد و مرد کهن!‬ ‫مجموعــه تلویزیونی «بیگانه ای با من اســت» به کارگردانی‬ ‫احمد امینی و ارش معیریان بعد از پایان پخش ســریال «از‬ ‫سرنوشــت» روی انتن می رود‪ .‬هفته گذشته تصویربرداری‬ ‫این ســریال به پایان رسید و قرار اســت بعد از پایان پخش‬ ‫ســریال «از سرنوشــت» که این شــب ها از شبکه دو سیما‬ ‫پخــش می شــود‪ ،‬بروی انتن بــرود‪ .‬احمــد امینی و ارش‬ ‫معیریــان از کارگــردان هــای فصل یک و دو این ســریال‬ ‫بودنــد‪ .‬فصل ابتدایی مجموعــه تلویزیونی «بیگانه ای با من‬ ‫است» در لوکیشن هایی نظیر خیابان جمهوری‪ ،‬بیمارستان‬ ‫عمــل‪ ،‬خانه ای واقع در کرج‪ ،‬خانــه ای حوالی میدان هروی‪،‬‬ ‫لوکیشــن های داخلی و خارجی و شــهرک سینمایی غزالی‬ ‫و بوشــهر و شــیراز مقابل دوربین رفت‪ .‬داستان این سریال‬ ‫بــه تهیه کنندگی بهــروز مفید‪ ،‬کارگردانــی احمد امینی و‬ ‫نویسندگی فروغ فروهیده در سال ‪ ۶۹-۷۰‬می گذرد و درباره‬ ‫جابجایی یک زن خدمتکار با عروس یک خانواده اســت که‬ ‫یک درام خانوادگی را تشــکیل می دهد‪ .‬این ســریال در دو‬ ‫فصل تولید شــده است‪ .‬فصل اول به کارگردانی احمد امینی‬ ‫در ‪ ۳۵‬قسمت و فصل دو به کارگردانی ارش معیریان در ‪۱۵‬‬ ‫قســمت مقابل دوربین رفته است‪ .‬از بازیگران فصل اول این‬ ‫سریال می توان به‪ :‬شبنم قلی خانی‪ ،‬پژمان بازغی‪ ،‬پوراندخت‬ ‫مهیمن‪ ،‬مهران رجبی‪ ،‬میالد میرزایی‪ ،‬پرویز پورحسینی‪ ،‬نگار‬ ‫عابدی‪ ،‬ایوب اقاخانی‪ ،‬سوگل طهماســبی‪ ،‬دنیا مدنی‪ ،‬شیوا‬ ‫ابراهیمی‪ ،‬نســرین بابایی‪ ،‬لیلی فرهادپور‪ ،‬فرهاد شــهریزی‪،‬‬ ‫فریبا ترکاشــوند‪ ،‬مهرداد ضیایی‪ ،‬امیریــل ارجمند و مهدی‬ ‫فقیه‪ ،‬ونوس کانلی و ‪ ...‬اشاره کرد‪.‬‬ ‫سینماهای امریکا به مرز‬ ‫ورشکستگی رسیدند!‬ ‫رییس انجمن ســینمادارهای امریکا گفــت انها همین حاال‬ ‫به کمک نیاز دارند چون دارند با باز نگهداشــتن ســالن های‬ ‫سینماها ضرر می کنند‪ .‬سالن های زنجیره ای سینما در امریکا‬ ‫نمی تواننــد منتظــر ورود جو بایدن به کاخ ســفید بمانند و‬ ‫همیــن حاال به کمک نیاز دارند‪ .‬این پیغامی اســت که جان‬ ‫فیتین رییس انجمن مالکان ســالن های سینمای ملی امریکا‬ ‫اخیرا ً داده و به نیابت از ســینماهایی که سازمانش را تشکیل‬ ‫می دهند به دولت هشــدار داده است‪ .‬او گفته کنگره باید در‬ ‫نخســتین فرصت الیحه «صحنه های مان را نجات دهید» را‬ ‫تصویب کند‪ .‬این تالشی ‪ ۲‬حزبی برای اهدای میلیاردها دالر‬ ‫کمک مالی به مکان های برگزاری کنســرت ها و ســالن های‬ ‫سینما اســت که ضربه های عظیمی از قرنطینه های مرتبط با‬ ‫کووید ‪ ۱۹-‬خورده اند‪ .‬فیتین می گوید اگر این الیحه تصویب‬ ‫نشود‪ ،‬صنعت نمایش دچار موجی نابودکننده از ورشکستگی و‬ ‫انحالل شرکت ها می شود‪ .‬او می گوید زمان بسیار مهم است و‬ ‫در جلساتی که بین نوامبر و به قدرت رسیدن بایدن در ژانویه‬ ‫برگزار می شــود‪ ،‬او دوباره خواســتار تصویب ان خواهد شد‪.‬‬ ‫حتی با وجود اینکه این الیحه هم از ســوی جمهوری خواهان‬ ‫و هم دموکرات ها مورد حمایت قرار گرفته‪ ،‬تصویب ان ممکن‬ ‫است ســخت باشد‪ .‬دلیلش این است که این الیحه بخشی از‬ ‫یک الیحه بزرگ تر اســت که هنوز ‪ ۲‬حزب ســر جزییات ان‬ ‫مشغول بحث هستند و موضع شــان به هیچ وجه به یکدیگر‬ ‫نزدیک نشده است‪ .‬فیتین گفت‪ :‬ما امیدوار هستیم که از این‬ ‫ایده پشتیبانی بیشتری شــود‪ .‬ما خواستار یک برنامه کمکی‬ ‫‪ ۱۵‬میلیارد دالری برای کسب وکارهایی هستیم که به خاطر‬ ‫بحران کرونا ضربه بزرگی خورده اند‪ .‬این شــامل صحنه های‬ ‫نمایش‪ ،‬کنسرت ها و سالن های سینما می شود‪ .‬او اضافه کرد‪:‬‬ ‫تحت این قانون‪ ،‬اگر شــما در سال ‪ ۲۰۱۹‬مشغول کار بودید‬ ‫و وضع تان خوب بود و بعد در ســال ‪ ۲۰۲۰‬تعطیل شدید یا‬ ‫به شــدت تحت تاثیر قرار گرفتیــد‪ ،‬می توانید مقداری کمتر‬ ‫از نصف سودتان در ســال ‪ ۲۰۱۹‬کمک مالی دریافت کنید‪.‬‬ ‫بــه گفته او این مبلغ می تواند نقدینگی کوتاه مدت مورد نیاز‬ ‫شــرکت ها را تامین کند تا به ان سوی پاندمی برسند‪ .‬فیتین‬ ‫اضافه کــرد‪ :‬حتی با وجود اینکــه در ‪ ۴۸‬ایالت اجازه افتتاح‬ ‫دریافت کرده ایم‪ ،‬بدون مجموعــه ای قابل توجه از فیلم های‬ ‫بزرگ و با توجه به اینکه مردم هنوز نگران ویروس هســتند‪،‬‬ ‫ســودهای مان نابود شده هســتند‪ .‬ما داریم با باز نگهداشتن‬ ‫کسب وکارمان ضرر می کنیم‪ .‬این وضعیت برای خیلی خیلی‬ ‫از شرکت ها مرگ یا زندگی است‪.‬‬ صفحه 3 ‫فیلم تلویزیونی «اُپاتان» کلید خورد‬ ‫‪HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER‬‬ ‫شماره‪ • 1330‬سهشنبه‪ 20‬ابان ماه‪ • 1399‬سال سیزدهم •‪ 4‬صفـــحه‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬شـرکت جهان سبز‬ ‫مـدیر عامـــل‪ :‬حسـین احـمـدی‬ ‫مدیر مسوول‪ :‬مهدی احمدی‬ ‫زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری‬ ‫چاپ‪ :‬گل اذین‬ ‫سازمان اگهی ها‪88311361 - 88311353 :‬‬ ‫نشانى‪ :‬تهران‪ ،‬خیابان مطهری‪ ،‬بعد از خیابان سلیمان خاطر‬ ‫خیابان اورامان‪ ،‬پلاک ‪ ،43‬واحد‪2‬‬ ‫تلفکس‪ 88813489 - 88301986 :‬‬ ‫توزیع‪ :‬نشرگستر امروز‬ ‫منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند‬ ‫«اُپاتان» محصول صداوسیمای ابادان و به سفارش معاونت امور استانهای‬ ‫سازمان صداوسیما‪ ،‬در ابادان کلید خورد‪ .‬تله فیلم ‪ ۹۰‬دقیقه ای «اُپاتان» به‬ ‫تهیه کنندگی سعید مرادی و نویسندگی و کارگردانی حمیدرضا لبافی به‬ ‫روایتی متفاوت از روزهای اول جنگ درســال ‪ ۵۹‬می پردازد‪ .‬داستان فیلم‬ ‫تلویزیونــی اُپاتان به روایت روزهای اول جنگ درســال ‪ ۵۹‬می پردازد که‬ ‫درروزعروسی طیبه و یاسر؛ داماد برای حفظ خاک وناموس به ناگاه عروسی‬ ‫روترک میکنه وطیبه درجستجوی همسر تن به کوچ وجستجوی اجباری‬ ‫می دهد که این پروژه با حضور بازیگرانی همچون‪ :‬احمد نجفی‪ ،‬مهدی امینی‬ ‫خواه‪ ،‬شراره رخام‪ ،‬طیبه نیک زاد‪ ،‬ابتسام بغالنی‪ ،‬بدر السادات برنجانی‪ ،‬صادق‬ ‫حسنی‪ ،‬سعید حران اف‪ ،‬صادق مقدس‪ ،‬ملیکا عبدالهی و صباح جوان پور‬ ‫تولید می شود‪ .‬همچنین سایر عوامل این تله فیلم بدین شرح هستند‪ :‬مجری طرح و مدیر هنری شهرام قدیری‪ ،‬سرپرست‬ ‫گروه کارگردانی و دستیار اول کارگردان سعید حران اف‪ ،‬مدیر برنامه ریزی محمد عفراوی‪ ،‬منشی صحنه لیال مربی‪ ،‬مدیر‬ ‫تصویربرداری پویان اقابابایی‪ ،‬مدیر تدارکات محمد وطنچی‪ ،‬طراح چهره های ویژه رایانه ای مهرداد علی پور‪ ،‬تدوین فرشاد‬ ‫معتمدی‪ ،‬طراح جلوه های ویژه میدانی محمد رضایی‪ ،‬عکاس بهزاد عباسی و ناظر کیفی سید فرزاد توفیقی‪.‬‬ ‫‪http://honarmandonline.ir/?p=6049‬‬ ‫سیستممدیریتکیفیت‪-‬رضایتمندیمشتری‬ ‫سیستم مدیریت کیفیت‬ ‫‪ISO 10004:2012‬‬ ‫‪ISO 9001 : 2008‬‬ ‫‪instagram.com/honarmandonline‬‬ ‫‪telegram.me/honarmandnews‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫اوقات شرعی‬ ‫به وقت تهران‬ ‫‪11:48‬‬ ‫اذان ظهر‬ ‫‪17:01‬‬ ‫غروب افتاب‬ ‫‪17:20‬‬ ‫اذان مغرب ‬ ‫اذان صبح فردا‬ ‫طلوع افتاب فردا‬ ‫‪05:09‬‬ ‫‪06:35‬‬ ‫گنج سخن‬ ‫رسول اکرم صلى اهلل علیه و اله ‪:‬‬ ‫مردم همانند معدن ها مختلف اند و اصل و نسب در انسان‬ ‫موثر است و تربیت بد همانند اصل و نسب بد است‪.‬‬ ‫نهج الفصاحه ص‪ ،788‬ح ‪3146‬‬ ‫پندبزرگان‬ ‫بابت شکست هایی که میخوری ناراحت نباش‬ ‫به جاش برای فرصت هایی ناراحت باش که به خاطر‬ ‫تالش نکردن از دست میرن‪.‬‬ ‫جک کانفیلد‬ ‫حافظانه‬ ‫رفتم به باغ صبحدمی تا چنم گلی‬ ‫امد به گوش ناگهم اواز بلبلی‬ ‫مسکین چو من به عشق گلی گشته مبتال‬ ‫و اندر چمن فکنده ز فریاد غلغلی‬ ‫گناه نو‬ ‫کوتاه ولی سوزناک‬ ‫دانیال جراهی‬ ‫از خانه که می امد بیرون پدرش پیشانی اش را بوسید‬ ‫و گفت‪ :‬برو به سالمت دخترم! پدر است دیگر هزار‬ ‫امید و ارزو برای دخترک عزیز تر از جانش دارد‪.‬‬ ‫دخترک از خانه بیرون امد؛ هرچیزی را تصور می کرد‬ ‫به جز اینکه امروز روز اخر زندگی اش باشد‪ .‬دانشگاه‬ ‫خانه ی امیدش بود و سکوی موفقیت در زندگی اش‪.‬‬ ‫ان روز تولدش بود‪ ،‬خانواده تصمیم به غافلگیری او‬ ‫گرفته بودند که وقتی از دانشگاه به خانه بر می گردد‬ ‫بی خبر او جشنی ترتیب دهند‪ .‬پدر از سر شوق کادو‬ ‫می پیچد به هدیه تولد دخترک؛ مادر کیک می پزد‪،‬‬ ‫برادر خانه را تزئین می کند و خواهر کوچک تر پر‬ ‫است از شادی‪.‬‬ ‫نزدیک غروب شد‪ ،‬او خانه نیامد‪ ،‬هیچ وقت نیامد!پدر‬ ‫با موبایل دخترک تماس می گیرد ولی نمی داند دیگر‬ ‫هیچ وقت صدای دخترش را نخواهد شنید‪ .‬پدر بعد‬ ‫از بارها تماس پیام داد‪ :‬جان پدر کجاستی‪...‬؟‬ ‫کج سلیقگى در ساخت‬ ‫سردیس و تندیس ها مایه تاثر است!‬ ‫علی اعط (سخنگوی شورای شهر تهران) در صفحه شخصی خود‬ ‫در توئیتر نوشت‪ :‬از محوطه پارک هنرمندان رد می شدم‪ .‬توجهم به‬ ‫سردیس های نصب شده از بزرگان هنر در محوطه این پارک جلب‬ ‫شد‪ .‬ســردیس هایی که غالبا شباهتی به چهره هاى واقعى نداشت‪.‬‬ ‫رسمی زیبا و ایده ای اصیل‪ ،‬قربانی طراحی نامناسب و اجرای غلط‬ ‫شده است‪ .‬وی در ادامه این پیام نوشته است‪ :‬کج سلیقگى در ساخت‬ ‫سردیس و تندیس برای ما که قدرت قلم ابوالحسن خان صدیقی را‬ ‫در ساخت مجسمه هاى فردوسی و سعدی و ابن سینا در برابر دیدگان‬ ‫ماست‪ ،‬مایه تاثر است‪ .‬نگاه کنید به تندیس های ساخته شده از سردار شهید سلیمانی در برخى شهرها که مشابهت سهل‬ ‫است‪ ،‬حداقل تناسب های الزم را ندارند‪ .‬سخنگوی شورای شهر تهران در پایان نوشت‪ :‬برخى اهل هنر و رسانه ها نیز‪،‬‬ ‫نسبت به موضوع واکنش نشان داده اند‪ .‬به عنوان یک عضوشورا و البته‪ ،‬دانش اموخته دانشکده هنرهاى زیباى دانشگاه‬ ‫تهران‪ ،‬که ‪ ٧‬سال از دوران دانشجویى خود را در این دانشکده سپرى کرده ام‪ ،‬توقع تدبیر بیشتر از مدیران دارم‪.‬‬ ‫«خودکشی به سبک نیچه» روی میز تدوین‬ ‫تدوین فیلم کوتاه «خودکشی به سبک نیچه» توسط حمید نجفی راد در حال انجام است و به زودی وارد مراحل بعدی‬ ‫برای اماده سازی می شود‪ .‬تدوین «خودکشی به سبک نیچه» توسط حمید نجفی راد در حال انجام است؛ پس از پایان‬ ‫تدوین‪ ،‬اصالح رنگ این فیلم کوتاه توسط مهران دوستی انجام می شود و امین انتشاری نیز امور مربوط به جلوه های ویژه‬ ‫این فیلم را انجام خواهد داد‪ .‬حمید نجفی راد پیش از این تدوین اثار متعددی در سینمای ایران همچون «شبی که ماه‬ ‫کامل شد»‪« ،‬کشتارگاه»‪« ،‬در جستجوی فریده»‪« ،‬موریانه»‪« ،‬الک قرمز» و‪ ...‬را برعهده داشته و فیلمی با عنوان «ناگهان»‬ ‫را کارگردانی کرده است‪ .‬او در زمینه های دیگری همچون صداگذاری و طراحی تیتراژ نیز فعالیت می کند و مهم ترین‬ ‫اثرش در این زمینه‪ ،‬صداگذاری «شهر مردان» و طراحی تیتراژ سریال «شهرزاد ‪ »۳‬است‪ .‬فیلم کوتاه «خودکشی به‬ ‫سبک نیچه» به نویسندگی و کارگردانی پیام کردستانی و تهیه کنندگی مشترک پیام کردستانی و بهمن رضائی چندی‬ ‫پیش در شهرک سینمایی غزالی فیلمبرداری شد‪ .‬در خالصه داستان این فیلم که به زبان کردی ساخته شده‪ ،‬امده‬ ‫است‪:‬وقتیتنهاقابلهشهرتصمیمبهخودکشیمی گیرد‪.‬مریمبوبانی‪،‬بختیارپنجه ای‪،‬فرشیدگویلی‪،‬اسوهصادقی‪،‬سعید‬ ‫احمدی‪ ،‬محمد رئوف محمدی بازیگران فیلم کوتاه «خودکشی به سبک نیچه» هستند‪.‬‬ ‫پشت صحنه‬ ‫با اینکه چند روزیست انتخابات پرحاشیه فیل ها و االغ ها در امریکا ظاهرا تمام شده و‬ ‫بســیاری از روسای جمهور به منتخب امریکا تبریک گفته اند ولی هنوز دونالد ترامپ‬ ‫خــود را برنده کارزار انتخاباتی می داند و امیدوار اســت از طریق پیگیریهای حقوقی‬ ‫تقلب های احتمالی را ثابت و برای چهار سال دیگر رئیس جمهور ایاالت متحده امریکا‬ ‫شــود! در این بین کشــورمان ایران که اغلب برنامه هایش براساس شایعات داخلی و‬ ‫خارجی پیش می رود روزهای تلخ و شیرینی را برای ملت دارا و ندار رقم می زند‪ .‬نکته‬ ‫جالب اینجاست که بیشــتر مردم که حداقل من باهاشون سروکار دارم از ریزش دالر‬ ‫ناراضی هســتند؟! می دانید چرا؟ چون در حساب و کتاب خودشان پراید ‪ ۱۵۰‬میلیونی‬ ‫شان شــده ‪ ۱۰۰‬میلیون و خانه ‪ ۵۰‬متری یک میلیاردی حدودا هفتصد میلیون و فکر‬ ‫می کنند کلی متضرر شــدند‪ .‬صحبت راجع به اینکه در کالن چه اتفاقی دارد می افتد‬ ‫قطعا در این مجال نمی گنجد ولی هرچه هســت جهان به ســمت بی نظمی تمام عیار‬ ‫در حال حرکت اســت که اگر جان ســالم به در ببریم قطعا نظم و روزگار خوشی برای‬ ‫نسل های بعدی رقم خواهد خورد!‬ ‫اخبار دیدنی‬ ‫پاییز‬ ‫منطقه کوهساتنی «شاه علمدار» در دامنه علم‬ ‫کوه قرار دارد‪ .‬پوشش گیاهی این منطقه صعب‬ ‫العبور کوهساتنی ‪ -‬صخره ای بسیار منتوع است‪.‬‬ ‫این نتوع پوشش گیاهی که شامل انواع درخاتن‬ ‫راش‪ ،‬بلوط‪ ،‬توسکا‪ ،‬ممرز‪ ،‬افرا‪ ،‬انجیلی و ‪ ...‬می‬ ‫باشد‪ ،‬در فصل خزان صحنه های یزبایی را به‬ ‫وجود می اورد‪.‬‬ ‫پو‬ ‫احسان نادری ر‬ ‫ماسک یب ماسک‬ ‫ا‬ ‫با ایکنه اسفتاده از ماسک از درب خانه در تهر ن‬ ‫اجباری شده است اما باز هم افراد و اصنافی‬ ‫هسنتد که اعقتادی به زدن ماسک ندارند!‬ ‫مهدی میرزاد‬ ‫گل ارایی ضیرح حضرت فاطمه معصومه(س)‬ ‫همزمان با ‪ ۲۳‬بریع االول سالروز ورود بانوی کرامت‬ ‫حضرت فاطمه معصومه (س) به شهر مقدس‬ ‫قم ایین گل ارایی مضجع شیرف ان حضرت‬ ‫برگزار شد‪.‬‬ ‫عکس‪ :‬مهدی بخشی سورکی‬ ‫مسجد جامع کیبر نی یرز ‪ ،‬شاهکار معماری‬ ‫مسجد جامع کیبر نی یرز‪ ،‬یکی از کهن تیرن‬ ‫مسجدهای ایران و به باور برخی از اتشکده های‬ ‫دوره اسالمی به مسجد‬ ‫زرتشتیان بوده که در ٔ‬ ‫تبدیل شده است‪ .‬ایوان های به جا مانده از این‬ ‫دوره ساسانیان ساخته‬ ‫شیوه معماری ٔ‬ ‫مسجد به ٔ‬ ‫ا‬ ‫شده است‪.‬این بنا در فهرست اثار ملی ایر ن‬ ‫به ثبت رسید و هم اینک یزر پوشش و پشتبیانی‬ ‫سازمان میراث فرهگنی و گردشگری ایران قرار‬ ‫دارد‪.‬‬ ‫امیر صادقیان‬ ‫مراسم تشییع یپکر «گلنار قیامتی»‬ ‫شهید مدافع سالمت در همدان‬ ‫مراسم تشییع یپکر «گلنار قیامتی» کمک بهیار‬ ‫یبمارساتن فاطمیه همدان صبح امروز دوشنبه‬ ‫با حضور همکاران و کادر درمانی در یبمارساتن‬ ‫فاطمیه همدان برگزار شد‪ .‬گلنار قیامتی به علت‬ ‫یبماری چند روزی در یبمارساتن سینای شهر‬ ‫همدان بستری بود که به شهادت رسید‪.‬‬ ‫عکس‪ :‬ایمان حامی خواه‬ ‫عملیات دستگیری سارقین و معاتدان متجاهر‬ ‫بامداد دوشنبه عملیات دستگیری سارقین و‬ ‫ا‬ ‫معاتدان متجاهر‪ ،‬توسط پلیس یپشگیری تهر ن‬ ‫در منطقه یافت اباد تهران انجام شد‪ .‬طی این‬ ‫عملیات اموال مسروقه و مواد مخدر و االت‬ ‫استعمال ان کشف و ضبط شد‪.‬‬ ‫محمدحسن ظیرف منش‬ صفحه 4

آخرین شماره های روزنامه هنرمند

روزنامه هنرمند 2238

روزنامه هنرمند 2238

شماره : 2238
تاریخ : 1403/02/12
روزنامه هنرمند 2237

روزنامه هنرمند 2237

شماره : 2237
تاریخ : 1403/02/11
روزنامه هنرمند 2236

روزنامه هنرمند 2236

شماره : 2236
تاریخ : 1403/02/10
روزنامه هنرمند 2235

روزنامه هنرمند 2235

شماره : 2235
تاریخ : 1403/02/09
روزنامه هنرمند 2234

روزنامه هنرمند 2234

شماره : 2234
تاریخ : 1403/02/08
روزنامه هنرمند 2232

روزنامه هنرمند 2232

شماره : 2232
تاریخ : 1403/02/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!