روزنامه هنرمند شماره 1328
روزنامه هنرمند شماره 1328
روزنامه هنرمند شماره 1328
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
یکشنبه 18ابان ماه 1399سال سیزدهم شماره 4 1328صفـــحه 2500تومـان ISSN 2008-0816
www.jaaar.com
چهسرنوشتیدرانتظار«گشت«،»3کوسه»
و «مهدی کوشکی» خواهد بود؟
سـودایاقامت!
با
ز
گ
ش
نهای ایی
سال
ا سین
م
ا
و
ت
ز 20ابان ئاتر
دالیلاقبالجهـانی
بهسریال هایترکی
فیلم هایی درباره انتخابات در امریکا
از انتخاب جنجالی
جرج بوش تا رقیب
خیالی جو بایدن
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
درباره کارتون سیمپسون ها و پیش بینی ریاست جمهوری ترامپ؛ کرونا و ...
ایا ترامپ به قتل می رسد؟!
17اثر ایرانی در حراج هنر مدرن و معاصر خاورمیانه
تابلو «روزی روزگاری» فرهاد مشیری
گرانتر ین اثر حراج انالین کریستیز
سینما3.
CINEMA
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2. صفحه 1
2
واکاوی بازیگری و شهوت دیده شدن از کشف حجاب و ازدواج سفید تا برهنگی و...
یکشنبــــــــــــه 18ابان ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1328
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
سودایاقامت!
چه سرنوشتی در انتظار «گشت« ،»۳کوسه» و «مهدی کوشکی» خواهد بود؟
است و «تئاتر» فصل مشترک او با کوشکی است .ان ها نوروز امسال در یک برنامه اینترنتی گفت وگومحور با
اجرای اشکان خطیبی و اسپانسری یکی از اپراتورها حضور یافتند تا از تجارب زندگی مشترک بگویند؛ زندگی
مشترکی که فقط یک ماه از اغاز ان می گذشت!
تعدیلنظرعنقادربارهپارسا
کوشــکی که در سریال جدید حامد عنقا نقش الکس (مردی که دختران جوان را برای تجارت سکس به
کشورهای حاشیه خلیج فارس قاچاق می کند) را بازی می کند ،در یکی از حضورهای خود سر سریال ،ریحانه
پارســا را هم همراه خود برد .شــاید این دیدار دوباره پارسا و عنقا باعث شد او نظر پیشین خود درباره این
هنرپیشه را تعدیل کند .حامد عنقا مرداد ۹۹در این باره گفت« :خانم پارسا همکار خوب ما در پدر بوده و
همچنان برای او ارزوی موفقیت دارم ...و اگر هنوز حق پدری نسبت به او داشته باشم و بخواهم به او چیزی
بگویم این است که با این همه هوش و استعدادی که دارد اگر تمرکزش را روی استعداد خودش بگذارد و
حواسش را پرت چیزهای دیگر نکند ،مطمئناً اینده بسیار بسیار درخشانی خواهد داشت».
طالق پدرومادر پارسا در ۹سالگی
اما پارسا هنرپیشه ای نبود که بدون حاشیه بتواند زندگی کند .او یک ماه بعد از این اظهار نظر عنقا ،از کوشکی
جدا شــد .او البته قبل از جدایی ،واقعیتی از زندگی خود را علنی کرد و گفت که فرزند طالق است و از ۹
سالگی در محله ای پایین شهر تهران در خانه مادربزرگ پدری اش بزرگ شده است .پارسا موضوع دیگری را
هم مدعی شد؛ اینکه ازدواج او با کوشکی رسمی و شرعی نبوده و فقط با او همخانه بوده است! یک ماه از خبر
طالق پارسا گذشته بود که با یک خبر زرد دیگر حاشیه ساز شد؛ مهاجرت از ایران به ترکیه .او البته مدعی
بود که برای ساخت فیلم افشاگرایانه زندگی اش با نام «زمان» توسط یک تهیه کننده فرانسوی به ترکیه سفر
کرده است ،اما برخی معتقدند پارسا جدیدترین صید سایت های شرط بندی در ترکیه است؛ سایت هایی که
درگاه های پرداخت ریالی دارند! همانطور که قبل تر هم برخی چهره های جنجالی اینستاگرام در این مسیر
وارد شده اند .او در همین مدت ،حاشیه های بسیار دیگری را هم رقم زد ،از ادعاهایی درباره مهریه تا انتشار
فیلم هایش با دیگران و جدال لفظی با یکی دیگر از بازیگران زن.
یادداشت
فیلم هایی درباره انتخابات در امریکا
از انتخاب جنجالی جرج بوش
تا رقیب خیالی جو بایدن
فرزاد مظفری
از قرار سیستم انتخاباتی امریکا با همه دنیا فرق دارد .سیستمی که در
ان حتی اگر رای اکثریت را در کل کشــور داشته باشی ،می شود که
بازنده انتخابات باشی .برای ان ها که عاشق فیلم تماشا کردن هستند
و در عین حال دوســت دارند که با این سیستم غریب و رویدادهای
جنجالی اش اشنا شوند ،چه راهی بهتر از فیلم دیدن .در این گزارش
برخی از فیلم هایی که در این باره ساخته شده را مرور می کنیم.
« ۵۳۷رای»
تقریبا ۲۰ســال پیش بود که جرج دبلیو بوش برای رسیدن به کاخ
سفید پا به میدان گذاشت و مقابل ال گور قد علم کرد .رقابت انتخاباتی
این دو چهره از جنجالی ترین رای گیری های تاریخ امریکا بود .از تاخیر
در اعالم برنده این دوره از انتخابات امریکا شگفت زده شده اید؟ در ان
دوره هفته ها مشخص نبود که کدامیک از این ۲نامزد برنده انتخابات
شــده اند .کلن انتخابات وابسته به شمارش ارای یک منطقه کوچک
در فلوریدا وابسته شده بود .فیلم « ۵۳۷رای» محصول جدید شبکه
اچ بی او به تعداد ارایی اشاره دارد که راه ال گور را برای رسیدن به کاخ
سفید سد کرد .این فیلم با روایتی سرگرم کننده رویدادهای انتخابات
ریاست جمهوری سال ۲۰۰۰در امریکا را به تصویر کشیده است .این
فیلم مستند به کارگردانی بیلی کوربن بسیاری از چهره های سیاسی
تاثیرگذار در ان دوران جلوی دوربین رفته اند .البته اگر دوست دارید،
همین روایت را در فیلمی با حضور ســتاره های بزرگی چون کوین
اسپیسی و الرا درن تماشا کنید بهتر سراغ فیلم «بازشماری» بروید که
محصول سال ۲۰۰۷است.
«رنگ هایاصلی»
جان تراولتا پس از درخشــیدن در «پالپ فیکشن» سراغ یک فیلم
کمدی با موضوعی سیاسی رفته بود .او در «رنگ های اصلی» پرتره ای
ن تبلیغاتی بیل کلینتون در انتخابات سال ۱۹۹۲مقابل جرج
از کمپی
بوش پدر را به تصویر کشیده است .این فیلم که با اقتباس از رمانی به
همین نام نوشته جو کلین ساخته شد ،در جلب نظر مخاطبان ناکام بود
و در گیشه شکست خورد .اما تامسون در این فیلم نقش همسر جان
تراولتا را بازی کرده است.
«»88‹ Tanner
زبان طنز از بهترین ابزارها برای انتقال مفاهیم است .در مستندنمای
سریالی « »88‹ Tannerبا بهره گرفتن از زبان طنز مکانیسم انتخاباتی
درون حزبی دموکرات ها به خوبی نشــان داده شــده است .جک تنر
در این داســتان با بازی مایکل مورفی چهره ای دموکرات و ارمان گرا
اســت که در سال ۱۹۸۸تالش می کند نامزد حزبش برای انتخابات
ریاســت جمهوری شود .در این مستندنما مرز میان واقعیت و خیال
کمرنگ اســت و تعدادی از چهره های سیاسی مشهور ان دوران نیز
جلوی دوربین حاضر می شوند .در عین حال از رقبای تنر از جمله جو
بایدن نام برده می شــود که در ان دوران قصد داشت از طرف حزب
دموکرات برای ریاست جمهوری نامزد شود .در این مستندنما داستان
ن تبلیغاتی اش و گروه
این رقابت خیالی از دیدگاه تنر ،اعضای کمپی
روزنامه نگاران هوادارش روایت می شود.
«تغییربازی»
شنیدن نام اد هریس ،وودی هارلسون و جولین مور کافی است که برای
تماشای فیلم مشتاق شویم .این ستاره های سینما در «تغییر بازی»
سراغ ماجرای کمپین تبلیغاتی جان مک کین در انتخابات سال ۲۰۰۸
امریکا رفته اند .مک کین در ان دوران به همراهی ســارا پیلین در پی
شکست دادن باراک اوباما و جو بایدن بود .داستان فیلم «تغییر بازی»
اقتباسی سینمایی از کتابی به همین نام نوشته جان هیلمن و مارک
هالپرین است .در این کتاب رویدادهای ان انتخابات که با پیروزی باراک
اوباما به پایان رسید ،مستند شده است .این فیلم به کارگردانی جی
روچ در نخستین شب پخش از شبکه اچ بی او بیش از ۲میلیون بیننده
داشت که در نوع خود کم نظیر است.
«پیشتاز»
درامی سیاســی با بــازی هیو جکمن درباره ظهور ،صعود و ســقوط
سیاستمداریدردهه ۸۰میالدیاست«.پیشتاز»بافیلمنامه ایاقتباسی
از کتاب «همه حقایق اشکار می شوند» و کارگردانی جیسون رایتمن
نخســتین بار در جشنواره تلوراید سال ۲۰۱۸روی پرده رفت .با اینکه
نقدها درباره فیلم باال و پایین بسیار داشت همه بر بازی درخشان هیو
جکمن تاکید داشتند .گری هارت سیاستمداری است که فیلم داستان
زندگی اش را تعریف می کند .هارت عضو حزب دموکرات و سناتور ایالت
کلرادو بود .او که در سال ۱۹۸۷از گزینه های اصلی حزب دموکرات برای
انتخاباتریاست جمهوریبهشمارمی رفتباجنجالیکهدربارهروابطش
به پا شد ،از رقابت کنار گذاشته شد .در پایان اگر به ژانر وحشت عالقه
دارید و در عین حال دوست دارید در فضای انتخابات باشید« ،پاکسازی:
سال انتخابات» شاید گزینه مناسبی باشد .فیلمی که سال ۲۰۱۶روی
پرده رفت و گفته می شد پیش بینی انتخابات سال ۲۰۲۰است.
«ریحانه پارسا» دختر ۲۲ساله ای که تاکنون یک سریال و یک فیلم سینمایی از او پخش شده است ،به خارج
از کشور رفت و کشف حجاب کرد؛ بعد هم با خبرنگار ضدایرانی هم صحبت شد ،حاال هم به دنبال سودای
شهرت ،به عریانی پناه اورده است .همه چیز از سریال «پدر» به کارگردانی بهرنگ توفیقی و نویسندگی و
تهیه کنندگی حامد عنقا شروع شد .دختری ۱۸-۱۹ساله ای که پیش تر سابقه بازیگری نداشت ،در این سریال
یکی از نقش های اصلی را بازی کرد و به سرعت مشهور شد .بالفاصال پس از پخش قسمت اخر سریال ،او
تصاویری از خود در اینستاگرام منتشر کرد که با نقشش در سریال به عنوان یک دختر چادری تفاوت بسیاری
داشت .او درباره تصاویرش با پوشش و ارایش غیرمتعارف نوشت« :اگر این روزها عکسی دیده شده که فرق
زیادی با تصویر این ماه های اخیر داره ،بی هیچ جبهه گیری خاصی و موضع داشتن بوده و هست ...این عکس ها
صرفا توجیهی است که ریحانه هیچ شباهتی به لیالی دیده شده نداره».
«اقازاده» با حضور یک نابازیگر جدید
این حاشیه به سرعت با واکنش تهیه کننده سریال مواجه شد و تاکید کرد در فصل دوم سریال بر نقش
شخصیت پدر با حضور مهدی سلطانی تاکید می شود و قصه به دیگر بازیگرها وابستگی ندارد .فصل دومی که
البته هیچ وقت مقابل دوربین نرفت و با تغییراتی در فیلمنامه به «اقازاده» تبدیل شد .مهدی سلطانی ـ بازیگر
سریال پدر ـ هم به عکس های نامتعارف پارسا اشاره ای تلویحی داشت اما سهیلی کارگردان «گشت ارشاد» و
پدر سینا سهیلی ـ همبازی پارسا در سریال پدر ـ او را مورد خطاب قرار دارد و در توصیه هایی پدرانه نوشت:
« ...از محبت ها غره و از بى مهرى ها مایوس مشو .»...سهیلی بعدتر در فیلم «گشت »۳پارسا را به بازی گرفت
تا نشان دهد همچنان به این بازیگر جوان توجه دارد.
ادعایدروغینممنوع الفعالیتی
پس از این اتفاقات و در شــهریور ،۹۷او عکس های نامتعارف خود را حذف کرد و صفحه اش را به حالت
خصوصی دراوردو مدعی شد ۶ماه ممنوع الفعالیت شده است! ادعایی که بی اساس بودن ان ۵ ،ماه بعد و با
حضور او در برنامه تلویزیونی «خیابان جام جم» محرز شد.اما او دست بردار نبود .این بار با لباس هایی عجیب
در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر حضور یافت و همین سوژه خوبی برای عکاسان و فضای مجازی بود.
او نوروز ۹۸را هم مهمان رامبد جوان در «خندوانه» شــد تا پله های شــهرت را دو تا یکی طی کند .اوایل
اردیبهشت ۹۸هم با اینکه فیلمی بازی نکرده بود ،در جشنواره جهانی فیلم فجر حضور می یافت و اکثر اوقات
را در کافه کنار پله برقی پردیس چارسو می گذراند.
از کارگری در کاف ه تا رسیدن به شهرت
لیال بوشهری هنرپیشه سینما و تلویزیون اذرماه ۹۷مدعی شده بود ریحانه پارسا پیش از بازیگری در کافه
کار می کرده است .بالفاصله پس از پایان جشنواره جهانی فیلم فجر ،حامد عنقا در اظهار نظری پیرامون
حاشیه های پارسا گفت« :ریحانه پارسا بچه بود و بچگی کرد .دختر۱۸ساله و شهرتی که ظرف کمتر از یک ماه
برایش به وجود امد ،هرکسی این ظرفیت را ندارد ».این بازیگر کم تجربه و غیراکادمیک ،خردادماه ۹۸برای
حضور در «خوب ،بد ،جلف »۲به کارگردانی پیمان قاسم خانی دعوت شد و این نخستین حضور سینمایی
او بود .البته بهمن همان سال وقتی در نشست رسانه ای فیلم در پردیس اهالی رسانه حضور یافت ،با حرکات
عجیب و ژست های زننده مقابل دوربین عکاسان نشان داد که هنوز ظرفیت حضور در سینمای ایران را ندارد.
فصلمشترکیبهنام«تئاتر»
هنوز یک ماه از پایان جشنواره فیلم فجر نگذشته بود که اعالم خبر ازدواج ریحانه پارسا ۲۱ساله با مهدی
کوشکی ۳۸ساله بار دیگر او را به صدر اخبار زرد باز گرداند .گفته می شود پارسا در هنرستان سوره ،تئاتر خوانده
گفت وگو با مروج بی حجابی در ایران
او بالفاصله پس از خروج ،خیلی زود وارد فضای سیاسی کاری شد؛ از علینژاد خبرنگار ضدایرانی و پایه گذار و
تو گو تاکید کرد که بعد از کمپین
مروج کمپین «چهارشنبه های سفید» تقاضای مصاحبه کرد و در این گف
ضد حجاب علینژاد چندین بار تالش کرده تا در خیابان و مترو بی حجاب باشد .درباره زندگی اش با کوشکی
نیــز تاکید کرد که ازدواجی صورت نگرفته .او همچنین تصریح کرد به ایران برنمی گردد! این اظهارنظرها
درحالی صورت گرفته که این هنرپیشه فیلم های «گشت »۳و «کوسه» را در نوبت اکران دارد و باید دید با
این موضع گیری ها ،چه سرنوشتی دچار این فیلم ها می شود .او همچنین در همین فرایند ،کشف حجاب کرد؛
هرچند خودش مدعی بود اندازه موهای سرش کمتر از دو سانتی متر است ،بنابراین قوانین جمهوری اسالمی
را زیر پا نگذاشته!
زدن به سیم اخر برای گرفتن اقامت
پارســا به سرعت پل های پشت ســرش را خراب کرد و در جدیدترین مصاحبه خود با رسانه معاند رادیو
فردا مدعی شد که پس از انتشار تصاویر متفاوتش با سریال پدر ،به نهادهای امنیتی احضار شده و انجا با
برخوردهای روانی و فیزیکی روبه رو شده بود! او در ادامه هم مدعی شده که در جریان این احضار متوجه شده
بود که تلفنش شنود شده است! این هنرپیشه حاشیه ساز ،در مصاحبه اخیرش با رادیو فردا مدعی شده که در
ترکیه تحت فشار قرار گرفته ،در عین حال فردای مصاحبه تصویری نیمه عریان از خود منتشر کرده که ناقض
سخنانش است .در میان دست و پا زدن های ریحانه پارسا و از این شاخه به ان شاخه پریدنش ،اما واکنش
مخاطبان جالب توجه است ،ان ها با انتشار نظرات خود زیر پست اینستاگرامی رادیوفردا نوشته اند که این کارها
برای دیده شدن و گرفتن اقامت و پناهندگی است و برایشان اهمیتی ندارد .ریحانه پارسا به سرعت در حال
پیمودن مسیر زوال است .او نشان داد که ظرفیت شهرت را نداشته و حاال با در فروافتادن در منجالب فساد
هر روز بیشتر از پیش غرق خواهد شد .او با پناه اوردن به رسانه ها و افراد معاند مدت کوتاهی در مرکز توجه
قرار خواهد داشت و باید دید پس از عریانی برای دیده شدن بیشتر ،به چه کاری روی می اورد!؟
هوشنگ مرادی کرمانی به جایزه استرید لیندگرن 2021معرفی شد
موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان که یکی از نهادهای
دارای حق معرفی نویسنده ،تصویرگر ،مروج یا سازمان های
ترویجی و نهادهای اثرگــذار در حوزه ادبیات کودکان برای
جایزه اســترید لیندگرن ( )2021است ،بار دیگر هوشنگ
مرادی کرمانــی را به عنوان نامزد دریافــت این جایزه برای
سال ۲۰۲۱برگزیده است .مرادی کرمانی به سبب اثاری که
در ایران فراگیر و تاثیرگذار هستند و دامنه این تاثیرگذاری
سال هاســت جهانی شده ،شایسته معرفی چندباره برای این
جایزه اســت .هوشــنگ مرادی کرمانی ،نویسنده کودکان و
نوجوانانی اســت که در جامعه صدایشــان شنیده نمی شود.
از کودکانی که بر تار قالــی نقش می چینند تا کودکانی که
پشت میز مدرسه های روستایی از کم ترین امکانات اموزشی
بهره مند هستند .اثار مرادی کرمانی بازنمایی خالق از کردار
و رفتار خانواده ایرانی با کودکان در فضای خانه و بیرون خانه
در دوره ای مشــخص از تاریخ اجتماعی این سرزمین است.
مرادی کرمانی در اثار خود نه تنها مناسبات فردی ،اخالقی و
اجتماعی میان کودکان و بزرگ ساالن را به نمایش می گذارد
کــه مهم تر از ان درون شــخصیت های خــود را می کاود و
انگیزه های رفتــاری و روحی ان ها را بر قلم خود می اورد تا
از دل ان شــخصیتی مانند «مجید» خلق شود .شخصیتی
چندبعــدی که با حضــورش در خانه بی بی یــا مادربزرگ،
بی کســی ظاهری و مهر عمیق مادربزرگ به سرنوشــت نوه
را ،و با حضور در مدرســه ،نظام ناکارامد اموزش وپرورش را
و درنهایت جامعه ای را به تصویر می کشد که در میان سنت
و مدرن گیر افتاده اســت ،سینما می خواهد ،اما نباید سردر
داشــته باشــد ،رادیو می خواهد ،اما نباید پیچ ان در اختیار
کودک خانواده باشــد .برای پرســش و پرسیدن کم یا زیاد
توی ســر کودک می زند ،اما انتظار دارد که درس بخواند و
کم تر از دکتر و مهندس هم نشود .جامعه ای که به دهاتی و
شهری ،به تهرانی و شهرستانی ،به پایین شهری و باالشهری،
به ثروتمند و فقیر بخش شده است ،و هر بخش نیز نمایشی
خنده دار یا گریه دار که ترکیب ان می شــود طنز ســیاه از
خود نشان می دهند .مرادی کرمانی نویسنده طنزپرداز است،
اما در طنز او پشــت هر خنده ای ،چشمانی است که ممکن
اســت نمناک شوند .مرادی کرمانی همه این ها را که نوشته
اســت ،در حقیقت با کتاب شــما که غریبه نیستید زندگی
خــودش را در میان واژگانی بســیار گــرم و صمیمی بازگو
می کند .خود مرادی کرمانی در اینجا ،کودکی است که همه
سازهای زندگی برای او ناساز می زنند ،اما این کودک تنها با
اراده ای شــگفت و شگرف مانند گل های کویری از دل خاک
خشک یا شکاف ســنگ داغ سر برمی اورد تا افتخاری باشد
برای ســرزمین خود و برای فرهنگی که در ان بالیده است.
موسســه پژوهشــی تاریخ ادبیات با ایمان به این که مرادی
کرمانی نامزدی شایســته برای این دوره از جایزه الما است،
هم چنان مانند چند دوره گذشته از نامزدی ایشان برای این
جایزه بزرگ پشــتیبانی و او را برای سال ۲۰۲۱نیز معرفی
می کنــد .با ایــن امید که اثار این نویســنده نامدار بیش از
گذشــته در ایران و جهان دیده و ترویج شود و خودش نیز
بتواند این جایزه بزرگ را در اغوش کشد. صفحه 2
ایران همچنان از قافله عقب است؛
دالیل اقبال جهانی به سریال های ترکی
سمیرا افتخاری
درحالی که سریال های ترکیه ای در بیش از ۱۹۰کشور جهان به نمایش درمی ایند ،سریال سازی در ایران با مشکالت
عدیده ای دست و پنجه نرم می کند .در سال های اخیر سریال های تلویزیونی در ایران ان طور که باید و شاید نتوانستند
از اقبال خوبی در بین مخاطبان برخوردار باشند .سریال های شبکه نمایش خانگی نیز با این که به نسبت سریال های
تلویزیونی از ازادی عمل بهتری برخوردار هستند اما تنها مصرف داخلی دارند .این در حالی است که در همین کشور
همسایه ترکیه چند سالی است که سریال سازی از رونق بسیار خوبی برخوردار شده است و عالوه بر این که توانسته اند
در بخش فرهنگی فعالیت های چشم گیری داشته باشند در بخش اقتصادی و صنعت توریسم نیز به این کشور کمک
شایانی کرده اند .همین امر موجب شده سریال های ترکی امروز به بیش از ۸۰کشور جهان فروخته شوند و در بیش از
۱۵۰کشور جهان به نمایش درایند .در این مجال قصد داریم نگاهی داشته باشیم به چرایی اقبال سریال های کشور
ترکیه که امروز مخاطبانش جهانی شده اند و اثارش به کشورهای اروپایی ،امریکایی و اسیایی فروخته می شود و با اقبال
گسترده ای مواجه است .در این گزارش عبدالحسین الله استاد دانشگاه به برخی از سواالت ما پاسخ داده است .او مدرک
دکترای تخصصی رادیو ،تلویزیون و سینما و دکترای تخصصی دراماتورژی از دانشگاه انکارا ترکیه دارد .در کارنامه کاری
الله تدریس در دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر ،دانشگاه ازاد اسالمی (تهران مرکز) ،دانشکده صداوسیما ،دانشکده
خبر ،دانشگاه هنر تبریز و دانشکده نبی اکرم تبریز دیده می شود.
ترکیه در سال ۲۰۰۴تنها ۱۰میلیون دالر از سریال سازی و صادرات ان به کشورهای دیگر سود برد ،این رقم در سال
۲۰۱۲به ۲۰۰میلیون دالر رسید .ترکیه در سال ۲۰۱۵میالدی حدود ۳۰۰میلیون دالر از صادرات سریال درامد
کسب کرد و باالتر از کره جنوبی ،انگلیس ،تایلند و ...در ردیف دوم کشورهای صادرکننده سریال ،پس از امریکا قرار
گرفت و در ســال ۲۰۱۷درامد حاصل از صادرات سریال های تلویزیونی ترکیه به بیش از ۳۷۰میلیون دالر رسید.
محمد بایوک اکشی رئیس اسبق مجمع صادرکنندگان ترکیه در سال ۲۰۱۷و در گفت وگویی بیان کرد :ترکیه به
بیش از ۷۵کشور مجموعه های تلویزیونی می فروشد .حجم صادرات سریال های ترکیه ای در سال ۲۰۱۵در حدود
۳۰۰میلیون دالر بود ،این رقم در سال بعد به ۳۵۰میلیون دالر هم نزدیک شد ،اما امسال این رکورد شکسته شده
است و بر اساس پیش بینی هایی که انجام شده فراتر هم خواهد رفت .در سال ۲۰۱۴بود که مجمع صادرکنندگان
ترکیه با شعار «ترکیه :کشف توانایی» به تبلیغ کشور ترکیه در دنیا پرداخت .محمد بایوک اکشی می گوید« :ما این شعار
را انتخاب کردیم تا به دنیا بگوییم توانایی های ترکیه را کشف کنند .بخش سینمای ترکیه با ۱۰۰سال قدمت توانایی
زیادی دارد و می تواند در بازار جهانی به رقابت بپردازد .این رقابت می تواند در بخش های مختلف باشد؛ از فیلم نامه نویسان
گرفته تا بخش بازیگران ».دکتر الله درباره دالیل سرمایه گذاری دولت ترکیه در بحث تولید سریال و قدرت نمایی دولت
ترکیه می گوید« :سابقه تولید سریال در ترکیه به دهه ۱۹۹۰میالدی برمی گردد و خیلی مرتبط با حکومت فعلی با
گرایش های اسالمی نیست .گرچه رفته رفته این تولید در کنار دیگر اوردهای مالی توانست اوردهای فرهنگی نیز برای
ترکیه به همراه داشته باشد .ترکیه به دلیل موقعیت تاریخی ،زبانی و فرهنگی مناسبات تعریف شده ای با کشورهای
اسیای میانه دارد .زمانی که شبکه های ترکیه اولین بار در دهه نود میالدی در خاورمیانه و کشورهای اسیای میانه و
ایران قابل دریافت شدند ،توجه بسیار زیادی را به خود جلب کردند و توانستند در قالب این سریال ها موقعیت شهری،
پیشرفت اجتماعی ،علمی ،فرهنگی و حتی پیشرفت های زبانی را به رخ بکشند و طبیعی بود که با توجه به موقعیت اکثر
کشورهای جدا شده از شوروی در اسیای میانه این ترکیه ای که از طریق سریال ها می دیدند جذابیت به خصوصی داشته
باشد .گرچه برای مردم ایران این جذابیت ها به همان اندازه نبود ،اما این سریال ها رفته رفته زمینه طرح مسائل دیگری
را فراهم کردند ،مانند زبان ترکی ،موقعیت جهانی این زبان و دیگر المان های فرهنگی؛ حتی امروز سریال های ترکی به
خوانش تاریخ نیز روی اورده اند و انواع سریال هایی را که به لحاظ تاریخی مرتبط با تاریخ عثمانیان و سلجوقیان هستند
ماننــد « »Kuruluş: Osman»، «Diriliş Ertuğrulو « »Muhteşem Yüzyılرا تولید کردند که حتی در
کشور ما نیز طرفداران بسیاری دارند .بنابراین ترک ها از این طریق هم توانستند به موقعیت اقتصادی دست یابند و هم
موقعیت فرهنگی خود را قدرت ببخشند .درواقع مانند یک دستگاه فرهنگی عمل کردند تا دستگاه های اقتصادی در
انجا سرمایه گذاری کنند .فراموش نکنیم پس از حضور پررنگ سریال های ماهواره ای در اسیای میانه بود که بنیادی
مانند احمد یسوی و بنیادهای مربوط به فتح اهلل گولن که بعدها مورد غضب دستگاه سیاسی ترکیه قرار گرفت فرصت
سرمایه گذاری پیدا کردند و حتی در کشوری مانند اذربایجان که اکثریت ان ها شیعه بودند از این طریق با دمیدن روح
ترکی اسالمی به موفقیت های چشم گیری دست یافتند ».درحالی که به نظر می رسد کشورهای اروپایی ،افریقایی و
بخصوص امریکای جنوبی بیشترین حجم مخاطبان سریال های ترکی را به خود اختصاص داده اند ،اما اشتراکات این
کشور با کشورهای اسیای میانه را نباید نادیده گرفت .دکتر الله در این زمینه معتقد است« :به دلیل اشتراکات زبانی
و اشتراکات تاریخی طبیعی است که بیشترین بازار هدف در اسیای میانه است .گرچه ترکیه بعدها با کشوری مانند
ازبکستان به مشکل برخورد ،چرا که هر دو کشور داعیه رهبری ترک را داشتند و این رقابت باعث شد مدتی از هم
دور بمانند و حتی همدیگر را تحریم کنند و ازبکستان کلیه دانشجویان و محققان خود از ترکیه را فراخواند و این بحث
همچنان ادامه دارد ،اما اکثر کشورهای اسیای میانه به دلیل وابستگی تاریخی پشت سر ترکیه حرکت می کنند و فکر
می کنم زمینه های حضور سرمایه گذاران ترکیه را ابتدا سریال های ترکیه در اسیای میانه و حتی قفقاز که اکثرا ً شیعه
هستند به وجود اورد».
عبدالحسین الله نیز در این زمینه معتقد است« :سریال های ترکی بسیار در جذب مخاطب اثرگذار هستند .اگر دوباره
نگاه کنیم از سال ۲۰۰۵به این سو دهه ای است که ارام ارام تعداد توریست های ترکیه از ده میلیون نفر در سال فراتر
رفته و امروز به حدود چهل میلیون نفر رسیده است و حتی اکثر توریست ها دیگر متعلق به کشورهای اسیای میانه
نیستند .این جذب توریسم باعث یک خیزش و توجه عمیق جهانی به ترکیه شده است .وقتی امار توریست ها به شکل
ساالنه اعالم می شود می توان دریافت که امد و رفت توریست ها به کشور تا چه اندازه به اقتصاد این کشور کمک کرده
و نقش سریال ها و فیلم ها تا چه اندازه بوده است .درواقع ترک ها توانستند در قالب سریال های تلویزیونی ،جذابیت های
تاریخی بی شماری را به نمایش بگذارند و به نوعی دست به الگوسازی بزنند .عجیب اینجاست که الگوهایی که این
سریال ها در ان زمان ارائه می دادند تعریف شده و حتی گاهی ضد دین بود .در دهه ۹۰سیستم ترکیه الئیک بود و
همین االن نیز با توجه به این که حکومت اسالمی در راس کار است ،اما در سریال های ترکی کمتر زن محجبه ای دیده
می شود و حتی اغلب افراد جاهل و خطاکار و یا افرادی که پیر هستند و سنی از ان ها گذشته حجاب دارند .عجیب این
که علیرغم این که هیچ نشانی از فرهنگ اسالمی در سریال ها دیده نمی شود یا کم هستند ،اما همین سریال ها راه نفوذ
به کشورهای عربی و منطقه را نیز باز کردند و این نکته بسیار جالبی است چرا که جذابیت های بصری در اولویت کار قرار
گرفتند که بیشتر حول محور خانواده می چرخد ».باوجود ان که عربستان با پخش سریال های ترکیه ای مخالفت کرد،
اما پلتفرم های اینترنتی بسیاری برای پخش محصوالتی ازاین دست وجود دارند و شرکت های بزرگی مانند نتفلیکس،
امازون ،یوتیوب و ...صدها مدعی ریز و درشت دیگر که دنبال محتوای جذاب برای مشتریانشان می گردند ،همراه شدند
و به نمایش این اثار پرداختند .نتفلیکس به عنوان بزرگ ترین شرکت پخش انالین سریال های ترکیه ای زیادی را در
دسترس قرار داده است .این شرکت عالوه بر این پروژه های متعددی برای تولید محتوای مخصوص به خود در ترکیه
تعریف کرده است و حاال با وجود نتفلیکس سریال های ترکیه ای در ۱۹۰کشور پخش می شوند.
عالوه بر جذب توریسم ،نکته ای که سریال سازان ایرانی از ان غافل هستند ،پرداختن به قصه است .سریال های ترکی
در طی سال های اخیر بیش از هر چیز به موضوعاتی چون خانواده ،عشق و نفرت پرداختند و قصه پردازی یکی از ارکان
اصلی سریال های ترکی شد .درواقع فیلمنامه نویسان ترکی به درستی به این نقطه رسیدند که باید برای مخاطب قصه
تعریف کنند تا او جذب این اثر شود .بنابراین از تمامی ارکان برای این امر بهره گرفتند.
یکی دیگر از نکاتی که به نظر می رسد در سریال سازی ترکیه به ان بیش از هر چیز دیگر توجه می شود بحث پرداختن
به قصه های رمانتیک کمدی است .جان یامان بازیگر جوان و خوش اتیه تلویزیون ترکیه که به خاطر بازی در سریال
«پرنده سحرخیز» به چهره ای جهانی تبدیل شد و در بسیاری از جشنواره ها جوایزی را از ان خود کرد ،در گفت وگویی
با مجله tv bizzکه امسال در کن فرانسه با او انجام شد ،درباره دالیل موفقیت سریال های ترکی در سطح جهانی
می گوید« :امروز اکثر سریال های تلویزیونی در اروپا و امریکا تبدیل به سریال های علمی -تخیلی یا جنایی شده اند که از
شبکه های مختلفی چون نتفلیکس و اچ بی او ،در حال پخشهستند و دیگر جایی برای سریال های عاشقانه کمیک باقی
نمانده است .در واقع رومانتیک کمدی هنوز ارزشمند است ،اما کسی به ان نمی پردازد و ما در سریال هایمان این بخش
را جدی گرفتیم ».در واقع ترکیه به درستی از این فضا استفاده کرده و همین عامل نیز در کنار استفاده از المان هایی
چون بازیگران جوان و خوش چهره که به واسطه این سریال ها امروز تبدیل به چهره هایی جهانی شده اند و حتی می توان
گفت بحث صادرات بازیگر و تولید محصوالت مشترک را نیز در برنامه خود دارند ،استفاده از رنگ ها و نورهای گرم،
ترکیه را تبدیل به دومین صادرکننده سریال هایش در جهان کرده است.
از سوی دیگر سریال های ترکی عالوه بر این که بحث اورده مالی را برای کشور به همراه داشتند در امر سیاست نیز
نقش موثری داشته اند .الله در این زمینه می گوید« :به نظرم این دو جدای از هم نیستند .اساساً ترکیه در سیاست های
داخلی و بین المللی این دو را با هم و در کنار هم دارد .تحوالتی که در منطقه رخ داده است مانند روزهای پایانی حکومت
صدام حسین را به یاد اورید که یک ماه مانده به سقوط صدام حسین دولت ترکیه قرارداد اقتصادی بسیار مهمی را با
عراق امضا کرد و توانست منافع بسیاری عاید کشورش کند .یا در بحران های مختلفی که از محاصره اقتصادی ایران به
وجود امد ،ترکیه نهایت استفاده را کرد و اورده مالی برای خود ایجاد کرد .در سیاست ترکیه این دو مقوله با هم است.
هم قدرت و هم اقتصاد را با هم دارد و موفقیت را در برابری این دو می داند ،یعنی موفقیت ترکیه زمانی است که اقتصاد
ترکیه روی پای خود باشد .در سه سال گذشته ترکیه با مشکالتی مواجه شد ،اما با همراه کردن برخی کشورهای عربی
مانند قطر و کشورهای همسایه مانند اذربایجان مشکالت مالی خود را حل کرد و خالهای شکل گرفته در منطقه را به
نفع خود تغییر داد و موفقیت اقتصادی برای خود به همراه اورد ».این استاد دانشگاه در ادامه با بیان این که ترکیه از تمام
موقعیت های پیش امده ای که ریشه ان ها در نابسامانی های دیگر کشورهاست سود می کند ،توضیح می دهد« :علیرغم
حکومت اسالمی در ترکیه هیچ محدودیتی در تولید سریال های تلویزیونی وجود ندارد .همین االن می توان سریال هایی
را از شبکه های استار ،شو و ...دید که خانم ها در ان نیمه عریان هستند و این جالب است که در زمانی تولید می شوند
که دولت گرایش های اسالمی دارد و گاهی می شنویم که این نیز نوعی حکومت اسالمی است ،درواقع در داخل نظام
فکری دارند و جایی برای این ماجرا درست کرده اند که مانع این پیشرفت همه جانبه ترکیه در عرصه های دیگر نشود.
ترکیه بیش از این که بر خالقیت و قدرت متکی بر خود در سیستم های دیگر را راه بیندازد ،بر خالهای موجود تکیه
می کند .یعنی نگاه می کند ببیند فالن کشور در کدام بخش خال دارد و سریالی را تولید می کند که اتفاقاً می داند انجا
تولید نمی شود ،چون تجربه ای که در ساخت این سریال ها دارد به او کمک می کند تا به تمام نیاز مردم در خاورمیانه و
اسیای میانه پاسخ دهد و این تبدیل به رمز موفقیت ترکیه در تمامی بخش ها ازجمله اقتصاد ،اموزش عالی و ...می شود.
یعنی ترکیه از مشکالتی که در برخی از کشورها بر سر هنر ،اموزش و ...وجود دارد ،بهره می برد.
او در ادامه می گوید« :جالب است بدانید که ان ها طبق براوردهای خود می گویند اگر ایران روزی درهای کشورش
را به روی توریست ها باز کند ،ترکیه ورشکست خواهد شد .ترک ها متوجه این خال هستند و کسانی که می خواهند
بیایند خاورمیانه و اسیا را ببینند به دلیل این که درهای ایران بسته است به سمت خود جذب می کند .بگذارید مثالی
بزنم .من در کتابخانه ایسام ترکیه که در شهر استانبول است و متعلق به سازمان کنفرانس اسالمی است ،خانم چینی
دیدم که داشت زبان فارسی یاد می گرفت .کنجکاو شدم و دیدم این ها یک گروه هستند که می ایند در استانبول زبان
فارسی یاد می گیرند .باید بررسی کرد که چرا مردم دنیا برای یادگرفتن زبان فارسی که مرکزش ایران است ،به ترکیه
می روند .یا خیابانی را در استانبول می شناسم در نزدیکی میدان سلطان احمد ،که وقتی در ان قدم می زنید در کنار
تولیدات قالی که متعلق به مناطق مختلف ترکیه است ،قالی های ایرانی را به نام قالی اناتولی می فروشند .ترکیه حتی
در برگزاری جشنواره های خوشنویسی نیز بسیار مطرح است .سریال امروز خودش به تنهایی مطرح نیست ،هم زمان با
بحث سریال زمینه های مختلف و عدیده ای از سیستم سیاسی نیز وجود دارد که ترکیه از ان استفاده می کند .ایدئولوژی
گشایش عثمانی نیز که به تازگی مطرح شده نیز می تواند در این زمینه اثرگذار باشد .حتی امروز افتخار سینمای تجاری
ایران زمانی محقق می شود که بتواند از یک بازیگر و چهره ترک استفاده کند ،نمونه ان را شاهد هستیم اثاری مانند
«مطرب»« ،جن زیبا»« ،مست عشق» یا سریال های شبکه نمایش خانگی که همه نمونه های کوچکی از این اتفاق
هستند ».او در خاتمه درباره چرایی عدم موفقیت ایران در این زمینه نیز می گوید« :به همان دلیل که در ورزش ،مسائل
دانشگاهی و اموزشی و تولیدات علمی نتوانستیم .ما مشکالت مدیریتی داریم ،چرا که به شدت وابسته به منابع دولتی
هستیم .سریال سازان ما می دانند که این لوله های نفت باز هستند و بودجه الزم را خواهند داشت .تلویزیون خودمان را
نگاه کنید من نمی دانم درامد تلویزیون از فروش تولید سریال ها چقدر است ،اما فکر نمی کنم در این زمینه موفقیتی
داشته باشد .به این دلیل که اغلب سریال ها سفارشی تولید و پخش می شوند .همان طور که پیش تر نیز گفتم ،تقریباً
تمام سریال های به نام تاریخی ایران مانند «مریم مقدس»« ،تنهاترین سردار»« ،امام علی (ع)»« ،اصحاب کهف» و ...
از تلویزیون های ترکی پخش شدند .یعنی ان ها سیستمی تعریف کرده اند که جایی برای تولیدات ما در دل خود دارد
و نگفتند چون می خواهند تفکر شیعی را تبلیغ کنند ،اجازه پخش ندهید .اقبالی که از فیلم «خورشید» مجیدی در
ترکیه شد ،حتی بیشتر از ایران بود ،یعنی نیامدند بگویند چون مجیدی هنرمندی شیعه است ،نباید این کار انجام شود.
ان ها در قالب همان برنامه ریزی تعریف شده کار خود را انجام می دهند .دلیل موفقیت سریال های ترکی فقط به خود
ساخت سریال مرتبط نیست و مربوط به کل فضای ترکیه و نوع مدیریت ترکیه است .عنصر مفقوده سریال های ما در
طی این سال ها نبود قصه های جذاب ،رنگ و نور و شادی و نبود چهره های جدید است که با وجود هزینه های انجام
شده ناموفق هستند .بخش اعظمی از بودجه سریال های ترکی صرف فیلمنامه ،طراحی لباس و بازیگران ان می شود
که همین امر خود موجب ایجاد فعالیت های دیگر ازجمله الگوبرداری از طراحی لباس و استایل بازیگران و تبلیغ ان به
شکل بین المللی می شود درحالی که در کشور ما شاید بتوان گفت ،صرف بودجه شاید تنها در بخش جذب بازیگران
ان محقق می شود و باقی بودجه صرف مصارفی می شود که در راستای ساخت سریال ان طور که باید مورد توجه واقع
نمی شوند .ما در سریال های تلویزیونی و نمایش خانگی متاسفانه از معرفی جاذبه های توریستی کشورمان باز مانده ایم و
شاید اثار بسیار اندکی را داشته باشیم که بتوانیم از ان ها به عنوان جاذبه توریستی کشور یاد کنیم .راه خیلی دوری نرویم
ما حتی برج میالدمان را هم هنوز به خوبی به عنوان یک جاذبه توریستی به مخاطب داخلی معرفی نکرده ایم ،مخاطب
خارجی پیشکشمان ...کالم اخر این که کشورهای همسایه که سال ها عقب تر از ما بودند و از روی دست فیلمسازان ما
دیکته می کردند ،امروز تبدیل به قطب های جهانی شدند و هنرشان را روزبه روز به صنعت نزدیک تر کردند ،درحالی که
ما نه تنها نتوانستیم به این صنعت نزدیک شویم بلکه خودمان فضا را در اختیار ان ها قرار دادیم تا مخاطبانمان را جذب
کنند و از ان بهره وری نمایند .به نظر می رسد مدیران و مسئوالن فرهنگی باید بیش از پیش به این موضوع دقت نظر
داشته باشند که اگر دیرتر ،از این خواب خرگوشی بیدار شوند مخاطبی دیگر برایشان باقی نخواهد ماند .باید فضا را برای
پرداختن به قصه ها و ایده های جدید ،حضور جوانان و تبلیغات موثر باز کرد تا فیلمسازان بتوانند بدون ان که از دست
کشورهای همسایه دیکته غلط کنند ،خود بنویسند و مخاطبان دل زده و قهرکرده از رسانه را بار دیگر با ان اشتی دهند.
3
یکشنبـــــــه 18ابان ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1328
www.honarmandonline.ir
سینمــــا
CINEMA
گناه
درباره کارتون سیمپسون ها
و پیش بینی ریاست جمهوری ترامپ؛ کرونا و ...
هالیوود و هدایت افکار عمومی
برای برنامه های سیاسی
خالقان انیمیشن سیمپسون ها به دلیل پیش بینی ظهور ساعت های
هوشمند ،ربات های کتابدار ،تماس تصویری ،شیوع ویروس ابوال و
چند مورد دیگر در این مجموعه لقب نوستراداموس قرن ۲۱را به
خود اختصاص داده اند .این انیمیشن پرطرفدار که ۱۹سال پیش در
یکی از قسمت هایش رئیس جمهور شدن دونالد ترامپ را پیش بینی
کرده بود ،در یک قسمت جدید روز انتخابات را به تصویر می کشد
که در ان مارج به هومر یاداوری می کند در رای گیری شرکت کند
اما وی با وجود تمام اتفاقات چهار ســال گذشته هنوز درباره رای
خود مردد است .در این اپیزود فهرستی از ۵۰اقدامی که صالحیت
دونالد ترامپ برای تصدی دوباره مقام ریاست جمهوری را از وی سلب
کرده است ،ذکر می شود که البته به نوشته ورایتی فهرست کاملی
نیســت .در قفس کردن کودکان مهاجر ،زباله دانی ()shithole
خواندن کشورهای افریقایی ،حمایت از برتری طلبان سفیدپوست،
افشــای اسناد محرمانه برای سفیر روسیه ،دروغگویی درباره تعداد
افراد شــرکت کننده در مراسم تحلیفش ،خودداری از انتشار اسناد
مالیاتی ،افشای اطالعات درباره بمب گذاری تروریستی در منچستر
ارنا انگلیس به رسانه ها ،شــرکت دادن دخترش ایوانکا ترامپ در
اجالس گروه ،۷ایجاد فساد در کنگره ،از بین بردن دمکراسی ،خروج
از سازمان بهداشت جهانی ،خروج از معاهده تغییرات اقلیمی پاریس،
تشویق شهروندان امریکایی به خوردن وایتکس (ماده سفیدکننده)
برای درمان کرونا تنها چند مورد از ۵۰بند فهرست سیمپسون ها از
بی کفایتی هایرئیس جمهوریامریکاهستند.
سعید مستغاثی منتقد سینما معتقد است که فیلم ها و سریال های
هالیوودی ماموریت های رسانه ای دارند که از ان جمله هدایت افکار
عمومی برای برنامه های سیاسی است .سعید مستغاثی منقد سینما
در صفحه اینستاگرام خود درباره اشاره سریال «سیمپسون ها» در
20سال قبل به ریاست جمهوری ترامپ و مشکالت ناشی بعد از
پایان دوران او توضیحاتی بیان کرد .توضیح اینکه این کارتون به طور
عجیبی در 20سال پیش و زمانی که هنوز ترامپ چهره شناخته
شــده و مطرحی در عرصه سیاســت نبود ،وی را به عنوان رئیس
جمهور اینده امریکا مطرح می کند .این مساله باعث شد تا طراحی و
ایده پردازی این کارتون به عنوان یکی از مسائل جالب و مورد توجه در
رسانه ها قرار بگیرد .مستغاثی در این باره ضمن انتشار ویدئویی از این
کارتون نوشته است« :تصویر 20سال پیش سیمپسون ها از دوران
ترامپ و پس از ان ،فیلمی که مشاهده می کنید ،بخشی از قسمت
،17فصل 11انیمیشن «خانواده سیمپسون» که تحت عنوان «بارت
به اینده می رود» در 19مارس ســال 2000پخش شد و به دوران
رئیس جمهوری پس از ترامپ اشاره می کند ،ان هم در زمانی که اص ً
ال
فردی به نام «دونالد ترامپ» در محافل سیاسی شناخته شده نبود .در
صحنه ای از این قسمت انیمیشن فوق ،لیزا سیمپسون (دختر خانواده
سیمپسون ها)درنقشرئیسجمهوریامریکا،بهورشکستگیاقتصاد
امریکا در زمان رئیس جمهوری قبلی با نام ترامپ اشــاره می کند.
ماجرا در این قسمت از این قرار است که یک سرخپوست برای پسر
این خانواده به نام «بارت» پیشگویی می کند 30،سال بعد ،خواهرش
لیزا اولین رئیس جمهوری زن ایاالت متحده امریکا خواهد بود .سپس
«بارت» را در زمان اینده می بینیم که برای کمک به خواهرش وارد
کاخ ســفید شده و لیزا (رئیس جمهوری تازه انتخاب شده) در یک
کنفرانس مطبوعاتی ،برنامه هایش را اعالم می کند و سپس در اتاق
خود در حال صحبت برای مشاورانش ،صحبت از رئیس جمهوری
قبلــی می کند که نامش ترامپ بوده و اوضاع اقتصادی امریکا را به
نابودی کشانده است! در ان صحنه پرزیدنت لیزا سیمپسون می گوید:
«همان طور که می دانید پرزیدنت ترامپ چیزی به جز کسری بودجه
برای ما به یادگار نگذاشــته است ».این برای نخستین بار نبود که
طرح و برنامه های سیاسی اینده غرب در فیلم ها و سریال هایشان لو
می رفت .از جمله در ماجرای 11سپتامبر و حمله به عراق و ماجرای
اغتشاشات ســال 2019و ...ده ها فیلم و سریال از چندین سال و
ماه قبل ،به انحای مختلف تصاویر وقایع یاد شده را پیش از وقوع به
نمایش گذاردند ».این منتقد سینما در ادامه درباره هدف این سناریو
می نویسدکه«یکیازماموریت هایرسانه،ایمج سازییاتصویرسازی
و به قولی اماده سازی افکار و اذهان عمومی است .در واقع برای مهار
یا هدایت افکار عمومی رسانه ماموریت های مختلفی می تواند انجام
دهد که زمینه را برای برنامه های سیاسی اماده کند ،مث ً
ال وقتی 11
سپتامبر اتفاق افتاد ،ان قدر در فیلم ها و سریال های مختلف دو برج
نیویورکی مورد حمله قرار گرفته بودند و ان قدر 11سپتامبر تکرار
شده بود که روی صفحه تلویزیون ،مردم بر این باور بودند با یک فیلم
دیگری مواجه اند ».کارتون سیمپسون ها همچنین از وقوع کرونا با
مشخصاتی بسیار نزدیک به انچه که رخ داده است ،سال ها قبل در
انیمیشن خود خبر داده بودند. صفحه 3
در پی مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا:
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره • 1328یکشنبه 18ابان ماه • 1399سال سیزدهم • 4صفـــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
بازگشایی سالن های سینما و تئاتر
از 20ابان
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
11:48
اذان ظهر
17:08
غروب افتاب
17:27
اذان مغرب
05:02
اذان صبح فردا
06:28
طلوع افتاب فردا
گنج سخن
پیامبر صلىاهللعلی ه واله :
به یکدیگر هدیه بدهید ،زیرا کینه ها را از بین مى برد.
کافى(ط-االسالمیه) ج ، 5ص ، 144ح 14من ال یحضر
الفقیه ج ، 3ص299
پندبزرگان
اولین گام انسان به سوی موفقیت زمانی است که از
اسارت در محیطی که در ان برای اولین بار خودش را
شناخته دست بردارد.
مارک کین
حافظانه
زین خوش رقم که بر گل رخسار می کشی
خط بر صحیفه گل و گلزار می کشی
اشک حرم نشین نهانخانه مرا
زان سوی هفت پرده به بازار می کشی
رییس مرکز روابط عمومی و اطالع رســانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی از رفع محدودی
ت
فعالیت های فرهنگی و هنری و بازگشــایی ســالن های ســینما و تئاتر خبر داد و گفت :این
فعالیت ها از ۲۰ابان ماه جاری تا ســاعت ۱۸هرروز مجاز خواهند بود .در پی مصوبه شــنبه
( ۱۷ابان ماه) ستاد ملی مدیریت کرونا مبنی بر ممنوعیت فعالیت مشاغل ۳ ،۲و ۴از ساعت
۱۸هــر روز تا صبح روز بعد از ۲۰ابان ،همایــون امیرزاده گفت :جزئیات ممنوعیت فعالیت
مشــاغل گروه های اعالم شده به این معناســت که فعالیت های فرهنگی و هنری که در زمره
مشاغل گروه های سه و چهار قرار می گرفتند از این پس با مصوبه جدید امکان فعالیت دارند.
وی افزود :در حال حاضر فعالیت های فرهنگی و ســالن های سینما و تئاتر می توانند براساس
این مصوبه تا ســاعت ۱۸فعالیت کنند چون قرار براین نیست که مثال قهوه خانه ها باز باشند
ولی سینما بسته باشد .ضمن اینکه وزیر بهداشت هم اخیرا اعالم کرد که پروژه های تصویری
فعالیــت خود را انجام دهند .امیرزاده در پایان گفت :بنابراین از تاریخ درج شــده در مصوبه
امروز ســتاد ملی کرونا ،یعنی ( ۲۰ابان) فعالیت های فرهنگی و هنری و ســالن های سینما و
تئاتر پس از یک وقفه طوالنی از سر گرفته می شود ،زیرا شامل رفع محدودیت ها شده اند.
مشــاغل گروه دوم شامل پاســاژها و مراکز خرید و مال های فروش غیرمواد غذایی ،تمرین و
انجام مســابقه های ورزشی ،مراکز متبرکه و زیارتگاه ها ،مساجد و مصلی ها ،قنادی یا شیرینی
فروشی ،اب میوه و بستنی فروشی ،مراکز تهیه و طبخ غذا با پذیرش مشتری ،ارایشگاه مردانه،
بازار فروش خودرو ،مراکز شماره گذاری اتومبیل ،فرش و موکت فروشی ،اسباب بازی فروشی،
فروش لوازم خانگی ،خدمات چاپ دیجیتال ،تزیینات داخلی ســاختمان ،کادویی فروشــی،
عمده فروشــی و خرده فروشی پوشــاک ،پارچه فروشی ،اتلیه و عکاسی ،مشاور امالک ،پرده
ســرا ،فروش مبلمان ،فروش کیف و کفش ،فروش لوازم التحریر ،خیاطی ،خرازی ،فروشــگاه
لوازم ارایشی و بهداشتی ،شیرینی پزی ،خشکبار و اجیل فروشی می شوند.
مشاغل گروه سوم شامل دانشگاه ها ،مدارس ،حوزه های علمیه ،اموزشگاه های فنی و حرفه ای
و زبان ســراها و سایر اموزشــگاه ها و کتابخانه ها ،مهدهای کودک ،اســتخرهای سرپوشیده،
ســینما و تئاتر و مراکز مشــابه ،موزه و باغ مــوزه ،تاالرهای پذیرایی ،ارایشــگاه های زنانه و
ســالن های زیبایی می شــوند .گروه چهارم نیز شامل برگزاری مراســم اجتماعی ،فرهنگی،
مذهبی و همایش ها ،باشگاه های ورزشی برای ورزش های پر برخورد از جمله کشتی و کاراته
و جودو ،مدارس شــبانه روزی ،کافه ،قهوه خانه و چای خانه با عرضه مواد دخانی ،باغ وحش
و شهربازی ها و مراکز تفریحی ابی هستند.
کدام سریال ها پربیننده تر بودند؟
«نجال»بهترینسریالتلویزیونیشد
نظرسنجی مرکز تحقیقات درباره سریال های نیمه دوم شهریور
و مهرماه ۹۹تلویزیون منتشر شــد .بر اساس نظرسنجی مرکز
تحقیقات سازمان صداوسیما از سریال های تلویزیونی شبکه های
مختلف در نیمه دوم شهریور و مهرماه ۹۹سریال «نجال» از شبکه
سه ســیما با ۳۵.۵درصد مخاطب و ۸۳.۶درصد رضایتمندی،
بهترین سریال تلویزیونی در این مدت شد.
روابط عمومی صداوســیما گزارش داده اســت :بر اســاس این
نظرسنجی بیش از ۷۹درصد از مردم بیننده برنامه های سیمای
جمهوری اســامی ایران اعم از سریال ،فیلم سینمایی ،مسابقه،
سخنرانی ،گفتگومحور ،ورزشی ،اخبار و ...بوده اند.
بعد از سریال تلویزیونی «نجال» ،ســریال «زمین گرم» با ۲۸.۷
17اثر ایرانی در حراج هنر مدرن و معاصر خاورمیانه
درصد مخاطب و ۷۱.۱درصد رضایتمندی از شبکه سه سیما در
جایگاه دوم سریال های تلویزیونی در نیمه دوم شهریور و مهرماه
قرار گرفت.
«ایلدا» از شبکه یک ســیما هم با ۲۷.۶درصد مخاطب و ۷۵.۲
درصد رضایتمندی ،سومین سریال پرمخاطب تلویزیون در این
مدت بوده است.
سریال کوتاه «سرزده» از شبکه یک سیما هم که یکی از تولیدات
مرکز خراسان رضوی بود با ۱۸.۵درصد مخاطب و رضایت ۶۳.۱
درصدی چهارمین سریال تلویزیونی بود که در این یک ماه و نیم
نظر مخاطبان را به خود جلب کرد.
«بوم و بانو» از شبکه دو سیما هم با ۱۶.۶درصد مخاطب و رضایت
۶۰.۶درصدی ،در میان پنج سریال تلویزیونی قرار گرفت که در
نیمه دوم شهریور و مهر ۹۹معرفی شد.
بر اســاس این نظرسنجی در میان سریال های تکراری هم که از
شــبکه های مختلف سیما در نیمه دوم شهریور و مهر ۹۹پخش
شده است کیمیا و پایتخت یک ،هر دو از «ای فیلم» به ترتیب با
۱۵.۴و ۱۳درصد مخاطب بیشترین مخاطبان را داشته اند.
نظرســنجی مرکز تحقیقات صداوسیما همچنین نشان می دهد
بیش از ۲۷درصد از پاســخگویان غیرتهرانی بیننده سریال های
مختلف تکراری از شبکه های استانی سازمان صداوسیما بوده اند.
تابلو «روزی روزگاری» فرهاد مشیری
گرانتریناثرحراجانالینکریستیز
با فرارسیدن فصل دوم حراج های بین المللی
در ســال ،2020حــراج کریســتیز 60اثر
از هنرمنــدان مدرن و معاصــر خاورمیانه را
از 11تــا 24نوامبر ( 24ابــان تا 4اذر) به
صورت انالیــن عرضه خواهد کــرد .در این
دوره از حراج هنرمندان خاورمیانه ،اثاری از
هنرمندان کشورهای؛ ایران ،فلسطین ،مصر،
مراکش ،الجزایر ،عربستان ،عراق ،سودان و...
عرضه خواهد شد و ایران با داشتن 17اثر از
12هنرمند 40 ،درصد از اثار این حراج را به خود اختصاص داده است .اما در میان نامداران هنر
خاورمیانه ،تابلو «روزی روزگاری» فرهاد مشــیری با قیمت پایه 220تا 280هزار پوند گرانترین
اثر این دوره از حراج اســت و تابلویی از سهراب سپهری نیز با قیمت پایه 100تا 150هزار پوند
در جایگاه پنجم ذی قیمت ترین اثار قرار دارد .حســین زنده رودی نیز با داشــتن 4اثر در حراج
کریستیز 2020بیشتر اثر در این رویداد دارد.
از فرهاد مشــیری عالوه بر تابلو «روزی
روزگاری» کــه با قیمــت پایه 220تا
280هــزار پوند عرضه خواهد شــد،
تابلویــی از مجموعه شــماره های این
هنرمنــد نیز با قیمت پایــه 75تا 95
هزار پوند ارائه شده است.
تابلویی از ســهراب ســپهری با عنوان
«خانه های کاشان» با قیمت پایه 100
تا 150هزار پوند و تابلویی بدون عنوان
از مسعود عربشاهی با قیمت 80تا 120هزار پوند در این حراج عرضه می شوند.
از حســین زنده رودی یکی از رکورداران حراج های گذشته کریستیز خاورمیانه در این دوره ،چهار
اثر عرضه خواهد شد .تابلو «واو+واو +و» این هنرمند با قیمت پایه 80تا 120هزار پوند ،اثر بدون
عنــوان او با قیمت پایه 80تــا 120هزار پوند ،تابلو «( SATAMEهفتم)» با قیمت پایه 45تا
65هزار پوند و تابلو «قبل از تو و من ،دانشــگاه دیگری وجود داشــت» با قیمت پایه 30تا 40
هزار پوند ارائه می شوند.
از ســیا ارمجانی هنرمند تازه درگذشــته ایرانی در این حراج تابلو «پل» به قیمت پایه 50تا 70
هزار پوند عرضه خواهد شــد و اثری از محمد احصایی با عنوان «گل نرگس» با قیمت پایه 40تا
60هزار پوند به فروش خواهد رسید.
بهمــن محصص یکی دیگر از هنرمندان رکورددار حراج کریســتیز خاورمیانــه نیز در این دوره
از حــراج 2اثــر با عنوان «طبیعت بی جــان و ماهی» با قیمت پایه 35تا 45هــزار پوند و تابلو
«اپریزیون» با قیمت پایه 10تا 15هزار پوند دارد .اثر نقاشــی خط «موج ابی» نصراهلل افجه ای با
قیمت پایه 30تا 40هزار پوند؛ تابلو رضا درخشانی با عنوان «شکار باران ابی» با قیمت پایه 25
تا 40هزار پوند؛ تابلو «نقاشی شماره »1از منیر فرمانفرمائیان با قیمت 12تا 18هزار پوند ،تابلو
«میدان کوچک شماره »7طاهر اسد بختیاری با قیمت پایه 8تا 12هزار پوند و تابلویی از فریده
الشــایی با قیمت پایه 4تا 6هزار پوند ســایر اثار ایرانی هستند که در حراج هنر مدرن و معاصر
خاورمیانه کریســتیز 2020عرضه خواهند شد .حراج هنر مدرن و معاصر خاوریانه کریستیز11 ،
تا 24نوامبر ( 24ابان تا 4اذر) به صورت انالین برگزار می شود.
پس از شکست در دادگاه خانوادگی؛
«جانی دپ» به هری پاتر هم باخت
«جانی دپ» هنرپیشــه مطرح هالیوود به خاطر شکست در
دادگاه همسر ســابقش «امبر هرد» از سوی کمپانی برادران
وارنر از بازی در فیلم «هیوالهای شگفت انگیز» کنار گذاشته
شد.
جانی دپ روز جمعه اعــام کرد دیگر نقش جادوگر تاریک،
«گلرت گریندل والد» را در فیلم «هیوالهای شــگفت انگیز»
به تصویر نمی کشد.
«جانی دپ» هنرپیشــه مطرح هالیوود به خاطر شکست در
دادگاه همسر ســابقش «امبر هرد» از سوی کمپانی برادران
وارنر از بازی در فیلم «هیوالهای شگفت انگیز» کنار گذاشته
شد .وی روز جمعه در اینستاگرام نوشت :می خواهم به شما
اطالع دهم که کمپانی «برادران وارنر» از من خواســتند تا از
ایفای نقش «گریندل والد» در فرنچایز«هیوالهای شــگفت
انگیز» استعفا دهم و من به این درخواست احترام گذاشته و
موافقت کــردم .خروج دپ از مجموعه «هری پاتر» چند روز
پــس از ان صورت گرفت که وی پرونــده افترا علیه روزنامه
«ســان»( ،)The Sunنشــریه انگلیسی که در سال ۲۰۱۸
مقاله ای منتشــر کــرد و ادعا کرد که او همســرش را مورد
ضرب و شــتم قــرار داده ،از دســت داد .دپ گفت که قصد
دارد به این حکــم اعتراض کند .در حکم قاضی دادگاه امده
که روزنامه ســان ثابت کرده انچه در مقاله اش نوشته تا حد
زیادی با واقعیت مطابقــت دارد .به گفته قاضی ۱۲مورد از
۱۴مورد خشــونت خانگی اقای دپ کــه در روزنامه به ان
اشاره شده ،رخ داده است .کمپانی «برادران وارنر» خروج دپ
از این پروژه را تایید کرد و اعالم کرد که نقش وی تا قبل از
شروع قسمت سوم در سینماها به هنرپیشه ای دیگر سپرده
خواهد شد.
اخبار دیدنی
سردیس های مفاخر کشور در خانه هنرمندان ایران ۲۲ :سردیس جدید در جیران دومین
سمپویزوم مجسمه سازی مفاخر معاصر ایران در محوطه خانه هنرمندان ایران به
همت سازمان یزباسازی شهرداری تهران نصب و رونمایی شد .این سردیس ها از جنس
فایبر گالس و برگرفته از چهره های هنرمندانی چون عباس کیارستمی ،علی حاتمی ،علی
نصییران ،داوود رشیدی ،پرویزفنی زاده ...,است .عکس :عبداهلل حیدری
نمایشگاه گروهی «رنگ صلح» در باغ موزه قصر
نمایشگاه «رنگ صلح» با نمایش یبش از 200اثر از 135هنرمند سراسر کشور در رشته های
نقاشی ،تصویرسازی ،عکاسی ،کایرکاتور ،حجم ،نقاشی خط و کاشی معرق به کیویرتیرو و
همت هلیا سلمانی در گالری مجازی باغ موزه قصر برگزار شد.
عکاس :یزنب مهدوی
همزمان با سومین روز شهادت دانشجویان دانشگاه کابل ،شامگاه پنجشنبه ۱۵ابان ماه
ویدیو مپینگ برج ازادی تهران با موضوع حادثه ترویرستی دانشگاه کابل و اعالم همبستگی با
مردم افغانساتن با حضور عبدالغفور لیوال سفیر افغانساتن در ایران اجرا شد.
عکاس :ناصر جعفری صفحه 4