روزنامه هنرمند شماره 1327 - مگ لند
0

روزنامه هنرمند شماره 1327

روزنامه هنرمند شماره 1327

روزنامه هنرمند شماره 1327

‫هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید ‪www.magland.ir‬‬ ‫دوشنبه‪ 12‬ابان ماه ‪ 1399‬سال سیزدهم شماره ‪ 4 1327‬صفـــحه ‪ 2500‬تومـان ‪ISSN 2008-0816‬‬ ‫‪www.jaaar.com‬‬ ‫والدت حضرت رسول ارکم(ص)‬ ‫و حضرت امام جعفرصادق(ع) مبارک باد‪.‬‬ ‫«هدامقدممنش»درگفتگوبا«هنرمند»‬ ‫فیلم های هنری‬ ‫با بی مهری مواجه می شوند‬ ‫نگاهیبهفیلم«دوئت»‬ ‫به کارگردانی «نوید دانش»‬ ‫گذشته ای‬ ‫فراموشنشدنی‬ ‫کـات!‬ ‫کشمکشبرسرتعطیلیپروژه هایسینماییباشیوعکرونا‬ ‫اعضایگروهتئاتر«اینکا»درگفتگوبا«هنرمند»‬ ‫زیستن در معبد راز الود‬ ‫همه اثار موزه هنرهای معاصر‬ ‫بهگنجینهمنتقلشدند‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 2.‬‬ ‫بهمنفرمان اراوجالل الدینمعیریان‬ ‫به ویروس کرونا مبتال شدند‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 2.‬‬ ‫اسکار «خورشید»‬ ‫را هم راهی اکران کرد‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 4.‬‬ ‫مدیرعامل صندوق اعتباری هنر خبر داد‪:‬‬ ‫واریزکمکهزینهبیکاری‬ ‫ناشی از شیوع بیماری کرونا‬ ‫از طریق هنرکارت‬ ‫«عزت اله جامعی ندوشن»‬ ‫بازیگروتهیهکنندهسینماوتلویزیون‬ ‫درگذشت‬ ‫سینما و تئاتر ‪CINEMA&TEATER 3.‬‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 2.‬‬ ‫پایانتصویربرداری‬ ‫«بیگانه ای با من است»‬ ‫سینما و تئاتر ‪CINEMA&TEATER 3.‬‬ ‫«وانتافه»‬ ‫سه شنبهبهتلویزیونمی اید‬ ‫سینما و تئاتر ‪CINEMA&TEATER 3.‬‬ ‫پخش سریال «سایمدانگ»‬ ‫از شبکه تماشا‬ ‫سینما و تئاتر ‪CINEMA&TEATER 3.‬‬ ‫تاکیداتحادیهتهیهکنندگانسینمابر‬ ‫پرداخت بدهی سینماداران و حوزه هنری‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 4.‬‬ صفحه 1 ‫کشمکشبرسرتعطیلیپروژه هایسینمایی‬ ‫‪2‬‬ ‫دوشنبـــــــــه ‪ 12‬ابان ماه ‪ 1399‬سال سیزدهم شمــاره ‪1327‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫& ‪ART‬‬ ‫‪CULTURE‬‬ ‫فرهنگ و هنر‬ ‫اخبار‬ ‫همه اثار موزه هنرهای معاصر‬ ‫به گنجینه منتقل شدند‬ ‫معاون هنری وزیر ارشاد از روند بازسازی موزه هنرهای معاصر دیدن‬ ‫کرد‪ .‬به نظر می رسد با انتقال تابلوها به گنجینه‪ ،‬بازگشایی موزه تا پایان‬ ‫پاییز میسر شود‪ .‬موزه هنرهای معاصر تهران از اردیبهشت ‪ ۹۷‬برای‬ ‫بازسازی تعطیل شد و قرار بود روند مرمت ان طی ‪ ۵-۴‬ماه به پایان‬ ‫برسد‪ .‬اما این تاریخ ها چندین مرتبه تمدید شد تا اینکه هادی مظفری‬ ‫مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی اخرین بار‬ ‫پاییز را زمان بازگشایی موزه هنرهای معاصر تهران اعالم کرد‪ .‬به نظر‬ ‫می رسد این تاریخ نهایی باشد و اگر شرایط کرونایی اجازه دهد‪ ،‬مشکلی‬ ‫در بازگشایی موزه هنرهای معاصر تهران نباشد‪ .‬چرا که همه اثار به‬ ‫گنجینه های موزه منتقل شده اند‪ .‬پیش تر در مردادماه که خبرنگاران از‬ ‫گنجینه موزه بازدید داشتند‪ ،‬فضای گنجینه اماده شده و منتظر انتقال‬ ‫اثار بود‪ .‬در این مجموعه اثار مختلفی از دوره های متفاوت کاری پابلو‬ ‫پیکاسو وجود دارد‪ .‬همچنین «نقاشی دیواری روی زمینه قرمز هندی»‬ ‫اثر جکسون پوالک دیگر اثر شاخص موزه است که مشهورترین کار‬ ‫موزه و به لحاظ قیمتی‪ ،‬گران ترین اثر این مجموعه است‪.‬‬ ‫پس از درگذشت کریم اکبری مبارکه‪ ،‬بازیگر پیشکسوت سینما‪ ،‬تئاتر و تلویزیون‪ ،‬موجی از واکنش ها از‬ ‫سوی اهالی سینما و نهادهای صنفی حوزه سینما از لزوم رعایت استانداردهای سخت گیرانه بهداشتی‬ ‫تا لزوم تعطیلی پروژه ها تا زمان فروکش کردن پروژه های ســینمایی و ســریال ها را در پی داشته که‬ ‫برخی صنوف پیش از این در دو مقطع به کلی مواض ع متفاوتی در پیش گرفته بودند؛ موضع گیری های‬ ‫متناقضی که عمدتاً متاثر از تبعات اقتصادی در پیش گرفتن مستمر استانداردهای سخت گیرانه در این‬ ‫عرصه است‪« .‬طوری با پدر من رفتار کرده بودند که انگار ایشان عامدانه قصد حضور در پروژه (سریال‬ ‫مجلس سربرون) را نداشته و این موضوع پدرم را خیلی ناراحت کرده بود‪ ،‬تا جایی که شب قبل از فوت‬ ‫که در بیمارستان بودند از برادرم خواسته بودند عکسی از ایشان برای گروه تولید فرستاده شود تا بدانند‬ ‫در بیمارستان بستری شده است!»؛ این بخشی از اظهارات تازه فرزند مرحوم کریم اکبری مبارکه‪ ،‬بازیگر‬ ‫پیشکسوت سینما‪ ،‬تئاتر و تلویزیون است که به تازگی بر اثر ابتال به کرونا درگذشته و فوتش منجر به‬ ‫موجی از واکنش ها شده است‪ .‬شماری از سینماگران از جمله گروهی از بازیگران نسبت به تبعات تداوم‬ ‫پروژه های سینمایی و تلویزیونی در این شرایط هشدار داده اند و شماری از صنوف کلیدی سینما‪ ،‬خواستار‬ ‫محصوالت فیلم ها و سریال ها تا کاهش چشمگیر شمار مبتالیان به کرونا در راستای تامین امنیت جانی‬ ‫اهالی سینما شده اند؛ خواسته ای که معقول به نظر می رسد‪ ،‬چون اگر به پشت صحنه این تولیدات سر‬ ‫زده باشید‪ ،‬درمی یابید که رعایت پروتکل های بهداشتی در تولیدات سینمایی تقریباً ناممکن است و چک‬ ‫کردن دمای بدن یا استفاده از ماسک که طبیعتاً در هنگام گریم یا جلوی دوربین شدنی نیست‪ ،‬نمی تواند‬ ‫مانع از شیوع کرونا شود‪.‬‬ ‫اساساً بستر خلق بسیاری از اثار هنری به ویژه پشت صحنه فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی و‬ ‫محصوالت شبکه نمایش خانگی به شکل اجتناب ناپذیری‪ ،‬با حضور انبوهی از هنرمندان و تکنیسین ها‬ ‫همراه اســت؛ فیلمبردار‪ ،‬صدابردار‪ ،‬نورپرداز و کارگردان به همراه دستیاران شان به اجبار پشت دوربین‬ ‫حضور دارند و به این گروه طراح صحنه و لباس و دستیاران شان‪ ،‬گریمور و دستیارانش و‪ ...‬افزوده می شوند‬ ‫که مجموعه این عوامل در پشت صحنه‪ ،‬گاهی تا سی نفر در سر صحنه و ده ها تن در اتاق های مجاور‬ ‫همراه می شود که به اماده سازی گریم و لباس و‪ ...‬مشغولند‪.‬‬ ‫در هفته های ابتدایی شیوع کرونا‪ ،‬برخی صنوف سینمایی موضع گیری هایی را درباره تعطیلی پروژه های‬ ‫سینمایی داشتند و در این زمینه حتی در مجموعه اطالع رسانی هایی اسامی پروژه هایی که فعال هستند‬ ‫را مطرح کردند که مناقشه برانگیز شد‪ .‬مدتی بعد ماجرا به کل تغییر کرد و نه تنها این پیگیر و هسته‬ ‫فعال در ان منحل شــد‪ ،‬بلکه حتی برخی از صنوف سینمایی رویکرد معکوسی در پیش گرفتند و در‬ ‫اطالعیه هایی به عدم صدور پروانه ساخت برای فیلم های سینمایی و سریال ها در دوران شیوع کرونا که‬ ‫برای مدت تولید در این دوره رخ داده بود‪ ،‬نیز به شدت اعتراض کردند‪.‬‬ ‫حال همان صنوف سینمایی‪ ،‬مواضع حتی شدیدتر گرفته اند و دوباره خواستار تحدید پروژه های سینمایی‬ ‫و برخی صنوف دیگر خواســتار رعایت اصول بهداشتی شده اند‪ .‬پرسشی که پیش می اید این که چرا‬ ‫شاهد این میزان نوسان در موضع گیری درباره پروژه های سینمایی و تلویزیونی در دوران کرونا از سوی‬ ‫بهمن فرمان ارا و جالل الدین‬ ‫معیریان به ویروس کرونا‬ ‫مبتال شدند‬ ‫بهمن فرمان ارا کارگردان ســینمای ایران به دلیل ابتال به بیماری‬ ‫کرونا در بیمارســتان بستری شد‪ .‬فرمان ارا که به کرونا مبتال شده‬ ‫است چندی روزیست با تشخیص دکتر مینو محرز در بیمارستان‬ ‫الله تهران بســتری شده است‪ .‬به گفته یکی از نزدیکان فرمان ارا‬ ‫حال او مساعد بوده و در حال گذران دوران قرنطینه و مداوای خود در‬ ‫بیمارستان است‪ .‬همچنین جالل الدین معیریان گریمور پیشکسوت‬ ‫سینمای ایران نیز در پی ابتال به بیماری کرونا در بیمارستان کسری‬ ‫بستری شده است‪ .‬فرزندان این هنرمند عرصه گریم در تالش هستند‬ ‫تا بتوانند او را برای ادامه درمان به بیمارستان الله تهران انتقال دهند‪.‬‬ ‫مدیرعاملصندوقاعتباریهنرخبرداد‪:‬‬ ‫واریز کمک هزینه بیکاری‬ ‫ناشی از شیوع بیماری کرونا‬ ‫از طریق هنرکارت‬ ‫مدیرعامل صندوق اعتباری هنر اعالم کرد‪ :‬همزمان با میالد پیامبر‬ ‫اکرم (ص) کمک هزینه بیکاری ایام کرونا واریز خواهد شد‪ .‬مدیرعامل‬ ‫صندوق اعتباری‪ ،‬با بیان اغاز صدور «هنرکارت» از واریز کمک هزینه‬ ‫بیکاری ناشی از شــیوع بیماری کرونا از طریق هنرکارت خبر داد‪.‬‬ ‫سیدحسن سیدزاده‪ ،‬مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با اعالم این خبر‬ ‫گفت‪ :‬از زمان اغاز ثبت نام هنر کارت تاکنون بیش از ‪ ۶۰‬هزار نفر از‬ ‫اعضای صندوق در سامانه هنرکارت ثبت نام کرده اند و برای بیش از‬ ‫‪ ۳۲‬هزار نفر از ثبت نام کنندگان از سوی بانک عامل افتتاح حساب‬ ‫شده اســت که طی این هفته به مناسبت میالد رسول اکرم (ص)‬ ‫کمک هزینه ایام بیکاری کرونا به حساب ان ها واریز خواهد شد‪ .‬وی‬ ‫تصریح کرد‪ :‬هنرکارت‪ ،‬کارت هویتی اعضای صندوق اعتباری هنر‬ ‫محسوب می شود و از این پس خدمات صندوق در قالب این کارت‬ ‫که عضو شبکه بانکی کشور است به هنرمندان‪ ،‬نویسندگان و روزنامه‬ ‫نگاران عضو ارائه می شود‪ .‬مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با اشاره به‬ ‫مشکالت جامعه فرهنگ و هنر کشور پس از شیوع کرونا گفت‪ :‬با‬ ‫توجهبهمحدودیتفعالیت هایمراکزفرهنگیوهنریباپیگیری های‬ ‫انجام شده در دولت پرداخت کمک هزینه ایام بیکاری ناشی از شیوع‬ ‫ویروس کرونا به اعضای صندوق در قالب هنرکارت محقق شد‪ .‬براین‬ ‫اســاس طی این هفته کمک هزینه معیشتی به حساب متصل به‬ ‫هنرکارت اهالی فرهنگ و هنر واریزخواهد شد‪ .‬سیدزاده در خصوص‬ ‫دریافت هنرکارت افزود‪ :‬با همراهی بانک عامل هنرکارت برای اعضا‬ ‫صادر و طی چند مرحله توزیع خواهد شد‪ .‬متعاقباً اطالعات تکمیلی‬ ‫در خصــوص جزییات دریافت این کارت از طریق ارســال پیامک‬ ‫اطالع رسانی می شود‪ .‬مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در پایان گفت‪:‬‬ ‫رایزنی با مجموعه ای از فروشگاه ها و مراکز فرهنگی و رفاهی برای ارائه‬ ‫خدمات به دارندگان هنرکارت در جریان است‪.‬‬ ‫شــماری از مجموعه های صنفی هستیم و چرا بر سر تعطیلی پروژه های سینمایی چنین کشمکشی‬ ‫راه افتاده اســت؟! ماجرا به اقتصاد ســینما و نیاز اهالی سینما به کسب درامد برای حفظ حداقل های‬ ‫زندگی شان در این دوران بازمی گردد‪ .‬به جز گروه محدودی از تهیه کنندگان‪ ،‬کارگردان ها و جمعی از‬ ‫بازیگران و فیلمبرداران‪ ،‬اغلب اهالی سینما دستمزد باالیی ندارند و به همین دلیل پس انداز قابل توجهی‬ ‫نیز ندارند‪ .‬با توجه به کاهش شــمار پروژه ها در دوران کرونا‪ ،‬پس انداز بسیاری از سینماگران نیز رو به‬ ‫پایان است و به همین دلیل‪ ،‬پس از هر تعطیلی دوره ای در این ایام‪ ،‬انها تحت فشار مالی قرار می گیرند‬ ‫و مجبورند همچون دیگر مشاغل با وجود مخاطرات کرونا فعالیت داشته باشند؛ بنابراین وقتی صنوف به‬ ‫سمت تعطیلی پروژه ها می روند‪ ،‬گروهی از اعضای صنوف به متولیان صنوف فشار می اورند و این تحدید‬ ‫فعالیت ها شکننده می شود‪ .‬این وضعیت و تداوم تولید می تواند سیلی از قربانیان را از میان اهالی سینما‬ ‫نیز در میان درگذشتگان بر اثر کرونا تبدیل کند‪.‬‬ ‫همچنین منوچهر هادی کارگردان سریالهای «دل» و «عاشقانه» که این روزها مشغول ساخت سریال‬ ‫«گیسو» برای شبکه نمایش خانگی است ـ در یادداشتی نوشته است‪« :‬از گوشه و کنار صحبت از تعطیلی‬ ‫پروژه های سینمایی‪ ،‬نمایش خانگی و تلویزیونی می شود‪ ،‬به بهانه دلسوزی و نگرانی برای اهالی فیلم و‬ ‫سریال؛ کسانی که توصیه می کنند سریال ها متوقف شود‪ ،‬ایا تمهیدی برای معیشت اهالی سینما و ‪...‬‬ ‫هم در نظر گرفته اند؟ ایا فکر می کنید ما نگران جان و سالمتی خود نیستیم؟ ایا از سینماگران اگر کسی‬ ‫مبتال به کرونا شده و یا از دنیا رفته او را به زور سرکار اورده اند یا تهدید شده اند؟ نخیر همه این عزیران‬ ‫عقل و شعور دارند و به خواست و میل خودشان هست که کار می کنند و اکثر ان ها مجبورند برای گذران‬ ‫زندگی و معیشتشان در این شرایط هولناک جان خودشان را به خطر بیندازند و کار کنند‪ ».‬هادی که‬ ‫این روزها مشغول ساخت سریال نمایش خانگی «عاشقانه ‪ »۲‬است در ادامه اورده است‪« :‬عزیران دلسوز‬ ‫اول مسایل مالی هنرمندان حوزه تصویر را حل کنید بعد پیشنهاد تعطیلی پروژه ها را بدهید؛ البته که این‬ ‫وظیفه دولت و مسووالن است‪ ،‬ولی از انجا که ایشان هیچ مسوولیتی جز توصیه به زدن ماسک ندارند‪،‬‬ ‫که ان را هم باید خودمان خریداری کنیم بی خیالشان می شویم‪ ،‬یعنی شده ایم‪ ،‬مدت هاست‪ .‬پس ما را به‬ ‫حال خودمان بگذارید‪ ،‬اگر هم عمرمان به دنیا نبود‪ ،‬نبود مگر مهم است؟ توصیه من در این شرایط این‬ ‫است که همه ما باید مواد بهداشتی را رعایت کنیم و به کار و حرفه خودمان ادامه بدهیم‪ ،‬مگر کسانی که‬ ‫نیاز مالی ندارند و کار نکردنشان باعث بیکاری جماعتی نمی شود‪ .‬ظاهرا باید با این شرایط زندگی کرد‪ .‬به‬ ‫امید ریشه کن شدن این بیماری منحوس و سالمتی همه انسان های مبتال به کرونا‪ .‬خدا حافظمان باشد‪».‬‬ ‫منوچهر هادی و همسرش یکتا ناصر پیش از اغاز ساخت گیسو به کرونا مبتال شده بودند‪ .‬محمدرضا‬ ‫گلزار از بازیگران سریال جدید منوچهر هادی هم چندی پیش به کرونا مبتال شد و پس از بهبودی بار‬ ‫دیگر به سر صحنه بازگشت‪.‬‬ ‫«هدا مقدم منش» در گفتگو با «هنرمند»‬ ‫فیلم هایهنریبابی مهریمواجهمی شوند‬ ‫عباسعلی اسکتی‬ ‫هدا مقدم منش‪ ،‬متولد هزار و ســیصد و هفتاد و یک‪،‬‬ ‫کاشان‪ ،‬ارشد ایرانشناســی‪ ،‬بازیگر تئاتر و سینمای‬ ‫فیلم کوتــاه‪ ،‬در کارنامه هنــری او می توان بازی در‬ ‫تئاترهای «رستوران جنگلی»‪« ،‬طناب ها»‪« ،‬ما هیچ‪،‬ما‬ ‫نگاه» و فیلم هایی کوتاه «سبزابی»‪« ،‬رهایی» و «هم‬ ‫اوا» را مشــاهده کرد‪ ،‬با هدا مقدم منش که تاریخ و‬ ‫گردشــگری را تدریس می کند به بهانه بازی در فیلم‬ ‫کوتاه «ارزوی زیبا» درجشنواره فیلم کودک و نوجوان‬ ‫اصفهان گفتگویی کوتاه داشته ایم که با هم می خوانیم‪.‬‬ ‫فیلم «ارزوی زیبا» چه حرفی برای گفتن دارد؟‬ ‫فیلم سراسر فکر و دنیای کودکانه را نشان می دهد که چطور‬ ‫بچه ها با وجود روحیه کودکانه ای که دارند گاهی تصمیم های‬ ‫بزرگــی می گیرنــد و بدون فکر کردن به اخــر ان دل را به‬ ‫دریا می زنند‪ ،‬به نظر من تصمیمات دوران کودکی و نوجوانی‬ ‫بهتریــن تصمیم های زندگی هر ادمی اســت و صدرصد در‬ ‫شکل گیری هر شخصیتی نقش بسزایی دارد‪ ،‬من شخصیت‬ ‫متین را مثل خیلی از پسرهای سرزمینم می بینم که در کمال‬ ‫محدودیت ها و ناسازگاری های روزگار همیشه پشت خانواده‬ ‫شان هســتند و جالب اســت که این قضیه در خانواده های‬ ‫محروم تر بیشتر دیده می شود‪.‬‬ ‫همکاری با اقای قوی تن چگونه تجربه ای بود؟‬ ‫همــکاری خیلی خوبی بود‪ ،‬نه صرفا همکاری بلکه سراســر‬ ‫کالس اموزشی بود‪ ،‬اینکه خیلی وقت ها نظر بازیگر پرسیده‬ ‫شود و سوال و جواب هایی رد و بدل شود شیوه زیبایی است‬ ‫برای همزادپنداری بازیگر به نقش که متاســفانه در چند کار‬ ‫نه چندان حرفه ای قبل بــا کارگردان های کم تجربه ندیدم!‬ ‫اقای قوی تن برای پخته شدن بازی ها زمان زیادی را صرف‬ ‫می کنند و جالب اســت که واقعا خستگی ناپذیر هستند‪ ،‬من‬ ‫بواسطه روحیات شــخصی خودم همیشه دوست داشتم که‬ ‫با بحث تئوری ســینمای جهان بیشــتر اشنا شوم و همیشه‬ ‫افســوس می خوردم که چرا تحصیالت دانشــگاهی ام را در‬ ‫یکی از شــاخه های سینما ادامه ندادم‪ ،‬قبل از استارت پروژه‬ ‫ارزوی زیبا‪ ،‬اقای قوی تن خیلی دقیق راه را نشان من دادند‬ ‫و من را به سمت مطالب تئوری سینما سوق دادند و می توانم‬ ‫بگویم از چندین ماه قبل که مطالعاتم را شــروع کردم مثل‬ ‫این بود که چندین ترم دانشــگاهی را گذرانده ام و شــاگرد‬ ‫ایشان هستم‪ ،‬جالب است که زمانی که در اواسط ضبط فیلم‬ ‫برخورد کردیم به کرونا و مســئله قرنطینه و تعطیل شــدن‬ ‫پروژه برای مدت تقریبا دو مــاه‪ ،‬من خیلی نگران و ناراحت‬ ‫بودم و ان همه نقشه ها و اشتیاقی که داشتم یکباره در ذهنم‬ ‫متالشی شــد و گاهی به اقای قوی تن این نگرانی را عنوان‬ ‫می کردم‪ ،‬تنها حرف قشنگی که از ایشان در ذهن من مانده‬ ‫این اســت که‪ :‬ادمها باید در شــرایط بد خودشــان را نشان‬ ‫بدهند‪ ،‬اینکه در شــرایط مســاعد و بر وفق مراد‪ ،‬به سمت‬ ‫هدفت بروید هنر نیست! این را همه می توانند انجام بدهند‪.‬‬ ‫وضعیت جشنواره را با وجود کرونا و برگزاری ان‬ ‫به شکل انالین چگونه دیدید؟‬ ‫فکر می کنم با توجه به شرایط حال و اتفاقات اخیر این روش‬ ‫در اندازه خودش بهترین روش برای جشــنواره بود‪ ،‬امیدوارم‬ ‫هر چه زودتر جشنواره ها به روال خودشان برگردند‪.‬‬ ‫وضعیت کلی حوزه فیلم کوتاه و کودک را چگونه‬ ‫می بینید؟‬ ‫فکر میکنم در بین تمام ژانرها و ســبک ها‪ ،‬فیلم های کودک‬ ‫و نوجــوان و فیلم های کوتاه ســبک مخصوص به خودش را‬ ‫می طلبند که همیشــه انها را از بقیــه فیلم ها جدا می کند و‬ ‫بهترین موضوعات و هدف ها را در خودش دارد‪ ،‬اما اگر اشتباه‬ ‫نکنم ذائقه بیننده به سمتی رفته که این قبیل کارهای هنری‬ ‫با بی مهری مواجه می شــوند و قشــر مخصوص به خودشان‬ ‫را می طلبنــد و همه گیر نیســتند‪ ،‬بیشــتر کارگردانان ها و‬ ‫فیلمســازان تازه نفس ترجیح می دهند که انرژی و وقتشان‬ ‫را صرف فیلم های تجاری و گیشــه ای کنند‪ ،‬من خیلی افراد‬ ‫را می شناسم که بعد از یکی دو تا فیلم هنری که ساخته اند‬ ‫سریع می روند وارد دنیای فیلم تجاری می شوند که دلیل این‬ ‫کار برای من و شما واضح است!‬ صفحه 2 ‫اعضای گروه تئاتر «اینکا» در گفتگو با «هنرمند»‬ ‫زیستن در معبد راز الود‬ ‫رضا پورزارعی‬ ‫گروه تئاتر اینکا در سال‪ 1397‬فعالیت خود را با اجرای نمایش (مده ا) به نویسندگی حمید شهرانلو‬ ‫و کارگردانی ندا قاسمیان اغاز کرد‪ .‬این نمایش بعد از اجرا در جشنواره تئاتر تجربه و کسب تقدیر‬ ‫کارگردانی و کسب تندیس طراحی گریم و نامزدی در بخش لباس و بازیگری زن‪ ،‬اجرای عموم خود‬ ‫را در رپرتوار عصر تجربه تئاتر مستقل تهران به روی صحنه برد‪ .‬بعد از اجرای عموم این نمایش برای‬ ‫شــرکت در جشنواره فجر انتخاب شد و در بخش طراحی لباس و گریم نامزد شد‪ ،‬وبعد از اجرای‬ ‫جشنواره فجر به دعوت کنسرواتواری چایکوفسکی برای اجرا در هفته جهانی تئاتر راهی کشور‬ ‫روسیهشدودرسالنهمجوارخانهاستانیسالوسکی‪،‬شهرمسکورویصحنهرفت‪.‬همچنینانتشار‬ ‫مجموعهداستان(وازمارمِر)بهنویسندگیمهدیشفیعیزرگریکیدیگرازفعالیت هایاینگروهمی‬ ‫باشد‪( .‬کتاب وازمارمر‪ ،‬نشر انیما) مجموعه خانه پالک ‪ 22‬از دیگر فعالیت های این گروه میباشد‪ .‬به‬ ‫زودی گروه تئاتر اینکا نمایش تازه خود را روی صحنه خواهد برد‪.‬‬ ‫درباره ی اجراهای خانه ی پالک‪ 22‬بگویید‪ .‬این اجراها تئاتر انالین هستند؟‬ ‫مهدی شفیعی زرگر‪ :‬خیر و بله! خیر از ان رو که این اجراها شاید با تعاریفی که این روزها از تئاتر انالین وجود‬ ‫دارد کام ً‬ ‫روح تئاتر بر این اجراها حاکم است‪ .‬در این اجراها عناصر یک اجرای‬ ‫ال منطبق نباشند‪ .‬و بله از ان جهت که ِ‬ ‫تئاتری گاهی بر عناصر دیگر بصری تف ّوق دارد‪ .‬حقیقت این است که این موضوع برای ما اهمیت چندانی ندارد‪.‬‬ ‫ان چه مهم است تبلور ایده های مان است در قالب یک اثر نمایشی‪ .‬بنابراین خودمان را به قالب های یک رسانه ی‬ ‫خاص مثل تئاتر انالین با فیلم کوتاه و‪ ...‬محدود نمی کنیم‪ .‬اجراهای خانه ی پالک ‪ 22‬اجراهایی هستند که در‬ ‫مرحله ی اول در قالب دوازده قسمت هر جمعه ساعت ‪ 21‬از صفحه ی اینستاگرام تئاتر مستقل منتشر می شوند‪.‬‬ ‫ایده ی این اجراها از کجا شکل گرفت؟ ایا شرایط قرنطینه در ان نقش داشت؟‬ ‫ندا قاسمیان‪ :‬ایده ی اجراهای خان ه پالک ‪ ،22‬از چند وضعیت سرچشمه گرفت‪ .‬بی شک قرنطینه ی اجباری‬ ‫و شــرایط خاص حاصل از شــیوع بیماری کویید ‪ 19‬در شــکل گیری کلّی ایده نقش داشت‪ .‬اما مهم تر از ان‬ ‫دغدغه هایی ست که ما را به هم وصل کرد‪ .‬اگرچه کرونا باعث تعطیلی سالن های تئاتر شد‪ ،‬اما واقعیت این است‬ ‫پیش رو نداشتیم‪ .‬اصوالً در وضعیت امروز تئاتر‬ ‫که ما پیش از ان هم برای اجرا در سالن های تئاتر‪ ،‬مسی ِر همواری ِ‬ ‫در ایران‪ ،‬شما یا باید خودتان سرمایه ای داشته باشید که دغدغه ی بازگشت ان مطرح نباشد‪ ،‬یا باید نمایشی تولید‬ ‫کنید که به هر وسیله ای دست کم هزینه های خودش را برگرداند و از این طریق بتوانید سرمایه گذار یا تهیه کننده‬ ‫جذب کنید‪ .‬نتیجه ی این سیستم‪ ،‬دشوار شدن شرایط برای اثار الترناتیو و گروه های اوانگارد و تجربی ست‪ .‬شاید‬ ‫اگر می توانستیم گاراژ کوچکی را به محل اجرا تبدیل کنیم و گرفتار بگیر و ببند و هزارتوهای در بهترین حالت‬ ‫اداری نشویم‪ ،‬این کار را می کردیم‪ .‬درواقع حما ِم خانه برای ما همان کارکرد را دارد‪ .‬ما مدت ها پیش از ظهور کرونا‬ ‫درباره ی این شرایط با هم صحبت کرده ایم و این اجراها حاصل این مباحثه ها و رویاپردازی هاست‪.‬‬ ‫چرا حمام را برای این اجراها انتخاب کردید؟‬ ‫حمید شهرانلو‪ :‬این انتخاب پیش از هرچیز یک دلیل شخصی داشت که در بعضی اجراها هم قابل رصد است‪ .‬اما‬ ‫دالیل دیگری هم این ایده را تقویت کرد که ترجیح می دهیم توضیح دادن شان به عهده ی مخاطب باشد‪ .‬نه این که‬ ‫مخاطب باید کشف کند که چه تحلیلی ِ‬ ‫پشت این ماجراست‪ ،‬بلکه به این معنا که هر مخاطبی دلیل خودش را‬ ‫کشف کند یا بسازد! در اصل ما در این اجراها بیش از این که در پی انتقال یک پیا ِم مشخص باشیم‪ ،‬تالش می کنیم‬ ‫بستر و فضایی برای اندیشیدن فراهم کنیم تا مخاطب مان خودش را و بخشی تجربیات زیستی اش را این جا بیابد‪.‬‬ ‫طبیعی است که خیلی ها هم ممکن است ارتباطی با این فضاها برقرار نکنند‪.‬‬ ‫بدون عنوان وجود دارد‪ .‬کارگردان این اجراها چه کسی است؟‬ ‫اســم‬ ‫در تیتراژ اجراها سه‬ ‫ِ‬ ‫ِ‬ ‫همین طورطراحصحنه‪،‬نویسندهیاایده پرداز‪...‬؟‬ ‫مهدی شفیعی زرگر‪ :‬ما فقط می دانیم که اجراگر ندا قاسمیان است! بقیه ی امور چندان قابل تفکیک نیستند‪.‬‬ ‫البته که هرکدام از سه نفر تخصصی دارد‪ .‬ندا قاسمیان کارگردان است‪ ،‬حمید شهرانلو‪ ،‬طراح صحنه و لباس و‬ ‫مهدی شفیعی زرگر‪ ،‬نویسنده‪ .‬اما فرایند رسیدن به هر اجرا‪ ،‬به معنای کامل گروهی است‪ .‬گروه یک ایده را پرورش‬ ‫می دهد و بخش اعظم کار در لحظه ی اجرا رخ می دهد‪ .‬خودمان هم هربار چیزی را کشف می کنیم و غافلگیر‬ ‫می شویم! همان طور که خیلی وقت ها از تحلیل ها و واکنش های مخاطبان مان غافلگیر می شویم‪ .‬در یک جمله‪ ،‬این‬ ‫یک مسیر کشف و شهو ِد گروهی ست!‬ ‫شکلهمکاریتئاترمستقلباشماچگونهاست؟‬ ‫ِ‬ ‫دوشنبـــــــــه ‪ 12‬ابان ماه ‪ 1399‬سال سیزدهم شمــاره ‪1327‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫سینماوتئاتر‬ ‫‪TEATER&CINEMA‬‬ ‫اخبار‬ ‫«عزت اهلل جامعی ندوشن» بازیگر‬ ‫و تهیه کننده سینما و تلویزیون‬ ‫درگذشت‬ ‫حد توان‬ ‫حد زیادی از کارهای تجربی استقبال و در ّ‬ ‫ندا قاسمیان‪ :‬تئاتر مستقل از معدود جاهایی است که تا ّ‬ ‫حمایت می کند‪ .‬بنابراین ما این پروژه را به اقای مصطفی کوشکی‪ ،‬مدیریت محترم تئاتر مستقل تهران‪ ،‬پیشنهاد‬ ‫دادیم و ایشان هم قبول کردند که این پروژه با همکاری تیاتر مستقل تهران و از صفحه ی اینستاگرام این مجموعه‬ ‫منتشر شود‪ .‬در اینده هم برنامه هایی با همکاری تیاتر مستقل تهران برای ارائه ی این اجراها در پلتفرم های دیگر‬ ‫داریم‪.‬‬ ‫بعد از این دوازده اجرا‪ ،‬اجراهای دیگری را هم در اینده خواهید داشت؟‬ ‫حمید شهرانلو‪ :‬ما مسیری را شروع کرده ایم که فع ً‬ ‫ال برای ما لذت بخش است‪ .‬تا همین جا هم در بسیاری اوقات‬ ‫حرکت در این مسیر وضعیت های بعدی را روشن کرده است‪ .‬به هرحال ادم در مواجهه با تجربیات جدید رشد‬ ‫می کند‪ .‬همه امیدواریم این حرکت ادامه پیدا کند و تازگی اش را برای مان حفظ کند‪.‬‬ ‫برخورد مخاطبان با این اجراها چطور بوده است؟‬ ‫ً‬ ‫مهدی شفیعی زرگر‪ :‬ما انتظار زیادی نداریم‪ ،‬اما در چند مورد واقعا از واکنش مخاطبان هیجان زده شده ایم‪.‬‬ ‫به هرحال ما خوب می دانیم اثری با حضور چهره های مشــهور یا کا ِر فالن اســتاد فارغ از سطح کیفی‪ ،‬همواره‬ ‫مخاطب تضمین شــده یا به عبارت بهتر هوادا ِر همیشه راضی خواهد داشت! این طبیعی ست و ما هم‬ ‫تعدادی‬ ‫ِ‬ ‫هیچ وقتچشم به راهایندستهنیستیم‪.‬اماسکوتوبی اعتناییکسانیکهفکرمی کنیممخاطبگونه هایمتفاوت‬ ‫هنری هستند یا داعیه ی هنر تجربی یا الترناتیو دارند باعث می شود کمی به فکر فرو برویم‪ .‬به هر صورت این‬ ‫مدعی پیگیری‬ ‫کار تازه ای ست که درحال شکل گرفتن هم هست‪ .‬انتظار می رود ادم ها‪ ،‬مخصوصاً کسانی که ّ‬ ‫جریان های تازه هستند نقد کنند یا دست کم درباره اش حرف بزنند‪ .‬اما در بهترین حالت واکنش این دوستان به‬ ‫درج قلب و ایموجی محدود می شود‪ .‬البته همین هم قابل درک است‪ .‬ما تا حدودی شرایط حاکم بر‬ ‫یک الیک یا ِ‬ ‫مجامع هنری و دسته بندی ها را می دانیم‪ .‬اما قابل درک بودن لزوماً به معنای غم انگیز نبودن نیست! بله‪ ،‬غم انگیز‬ ‫مخاطب از قضا ناشناخته و گفتگو با ان ها انقدر از شوق و انرژی سرشارمان می کند‬ ‫است! با این حال واکنش چند‬ ‫ِ‬ ‫که این اندوه ها را فراموش کنیم‪.‬‬ ‫و حرف اخرتان ؟‬ ‫پالک خانه های ما‪ ،‬همواره و هرجا‪ ،‬بیست ودو بوده است‪ .‬در هر شهر و کوی و کوچه ای که بوده ایم‪ .‬گاهی عددی‬ ‫تو دو‪ ،‬به شکلی‬ ‫مقدس بیس ‬ ‫بی معنا به ان اضافه شده و گاهی رقمی بی قیمت از ان منها‪ .‬در این میان‪ ،‬تنها عد ِد ّ‬ ‫محتوم‪ ،‬معجزه اسا و مرموز‪ ،‬ثابت مانده است‪ .‬خانه ی مادری‪ ،‬بیست و دو به عالوه ی شصت و پنج‪ .‬اولین خانه ی‬ ‫دانشجویی‪ ،‬بیست و دو منهای هشت‪ ...‬تا خانه ی امروزمان‪ِ ،‬‬ ‫تو دو‪ ،‬بی کم و بیش‪ .‬نمایش های خانه ی‬ ‫پالک بیس ‬ ‫ثبت لحظه هایی ست ُگزیده از زیستن در معب ِد رازالو ِد ِ‬ ‫ِ‬ ‫پالک بیست ودو‪ِ ،‬‬ ‫تو دو‪ .‬معبدی که بسیاری‬ ‫پالک بیس ‬ ‫طریق این معبد نبودند و‬ ‫راستین‬ ‫کسان چندروزی به ان پای نهادند‪ ،‬اما سکونت نتوانستند گزید‪ .‬چراکه سال ِِک‬ ‫ِ‬ ‫ِ‬ ‫ِ‬ ‫مقدس را تاب نیاوردند‪ .‬نمایش های خانه ی ِ‬ ‫ِ‬ ‫س ما‪ .‬اگر‬ ‫مقد‬ ‫د‬ ‫معب‬ ‫به‬ ‫ باز‬ ‫ه‬ ‫نیم‬ ‫ ست‬ ‫تو دو دری‬ ‫پالک بیس ‬ ‫معرفت عد ِد ّ‬ ‫ّ ِ‬ ‫راستین این راه هستید درایید و به چش ِم دل ببینید که چگونه به اعجاز‪ِ ،‬‬ ‫ِ‬ ‫پالک خانه ی شما هم بیست ودو‬ ‫سالک‬ ‫ِ‬ ‫خواهد بود‪ ،‬گاهی عددی بی معنا بیش و گاهی رقمی بی قیمت کم‪...‬‬ ‫نگاهی به فیلم «دوئت» به کارگردانی «نوید دانش»‬ ‫گذشته ایفراموشنشدنی‬ ‫افشین علیار‬ ‫مخاطب از یک فیلم چه توقعی دارد؟ قصه مهم ترین عنصر در یک اثر سینمایی محسوب می شود اینکه قصه‬ ‫کشش الزم را برای تعریف شدن داشته باشد و فیلمساز بتواند ان را در قالب یا چارچوب سینمایی بیان کند‪،‬‬ ‫ِ‬ ‫اساســا ضعف سینمای ایران در فیلمنامه و عدم قصه گویی خالصه می شود اما بعضی از کارگردانان با تسلط‬ ‫کافی می توانند با ایجاد یک قصه به فیلمنامه ای منسجم و روایتی استاندارد برسند‪ .‬نوید دانش در اولین تجربه‬ ‫سینمایی اش توانسته با قصه ای ساده و جمع جور با شخصیت پردازی های نسبتا جامع و با ایجاد درام پردازیِ‬ ‫موثر قصه گویی کند دانش که سابقه ساخت چند فیلم کوتاه دارد در ساخت دوئت توانسته گام بلندی را بردارد‪،‬‬ ‫بر خالف سایر فیلم اولی هایی که فیلمنامه های کوتاه را تبدیل به فیلم بلند می کنند دانش توانسته با فیلمنامه ای‬ ‫کامل فیلم اولش را بسازد‪ ،‬از همین جهت ما با فیلمی مواجه ایم که فیلمسازش با بهره گیری الزم از متن به فرم‬ ‫رسیده است به طوری که احساس می شود فرم مورد نظر فیلمساز قبل از اجرا در فیلمنامه نهادینه شده این پیوند‬ ‫باعث شده موقعیت ها و شخصیت های فیلم برای مخاطب باورپذیر باشند شاید بعد از پایان فیلم مخاطب فکر کند‬ ‫که این فیلم چیزهایی کم دارد اما دوئت می تواند در قصه گویی و ساختار شکل تجربه گرایی هم در خود داشته‬ ‫خاص اجتماعی شود دوئت اثری‬ ‫باشد و باید بدانیم که فیلمساز در ساخت این فیلم قصد نداشته وارد موقعیت های ِ‬ ‫ست که در زمانی مشخص قصد قصه گویی و ایجاد موقعیت دارد به همین دلیل مخاطب می تواند با فیلم همراه‬ ‫شود بخش قابل اهمیت در دوئت در نوع روایت داستان است فیلم از جای درستی اغاز می شود اشنایی مخاطب‬ ‫با مینو و حامد و در ادامه رویارویی حامد با معشوقه قدیمی اش سپیده‪ ،‬تالش فیلمساز در شکل گیری یک موضوع‬ ‫خاص عاطفی یا احساسی به عنوان ایده اصلی و درام پردازی به موقع و پیوند ان با یک بحران زناشویی جواب‬ ‫ِ‬ ‫داده است‪ ،‬مواجهه اتفاقی سپیده با حامد می تواند نقطه عطف داستان باشد یا حتی می توانست پایانپذیر باشد‬ ‫اما فیلمساز با تمرکز الزم توانسته به طور موازی دو زوج را در یک بحران مشترک سهیم کند و مسئله اصلی از‬ ‫جایی شروع می شود که سپیده بعد از اینکه وانمود به فراموشی رابطه خود و حامد می کند فیلم های مشترک‬ ‫شان را از کاوه خریداری می کند و این یعنی سپیده نتوانسته گذشته خود با حامد را بعد از چند سال فراموش‬ ‫کند و چه خوب فیلمساز با خروج سپیده از کتاب فروشی با او همراه می شود چرا که بحث اصلی از جای دیگری‬ ‫شروع می شود مسعود متوجه تغییر رفتار سپیده می شود قطعا شکل گیری این بحران می تواند از مسعود اغاز‬ ‫شود از سکانس های مهم فیلم به تاریکی خانه می شود اشاره کرد که مسعود بعد از اینکه کنار سپیده می نشیند‬ ‫و هندزفری را به گوشش می زند برق می اید شکل میزانسن در این نما می تواند از اشفتگی حال سپیده به علت‬ ‫مواجه اش با حامد باشد او اهنگی را گوش می کند که حامد نواخته است‪ ،‬بحران فکری مسعود باعث می شود او با‬ ‫خود کلنجار برود که چرا سپیده بعد از خروج از کتاب فروشی دچار تغییر رفتاری شده به همین سبب کوشش‬ ‫او برای رسیدن به حقیقت باعث گره افکنی فیلم می شود اما باید بگوییم که هدف فیلمساز چگونگی مواجه شدن‬ ‫با این موقعیت بوده از یک سو مینو حامد را تشویق می کند که با سپیده روبرو شود و حرف هایش را به او بزند‬ ‫از سوی دیگر مسعود می خواهد گذشته همسرش را واکاوی کند این دو نگرش که تضاد را به همراه دارد باعث‬ ‫اسیب رساندن به دو زندگی می شود‪ ،‬اما رفتار مینو در مواجه با این موضوع می تواند راه حل بهتری برای ادامه‬ ‫زندگی حامد باشد و اساسا این راه حل نگاه منطقی به این بحران دارد نه افکار روشنفکرانه‪ ،‬مینو ترجیح داده‬ ‫ِ‬ ‫‪3‬‬ ‫قدیمی خود روبرو شود و از او به دلیل اتفاقات گذشته عذرخواهی کند تا بتواند راحت تر به‬ ‫شوهرش با عشق‬ ‫ِ‬ ‫زندگی ادامه بدهد اما از سوی دیگر هضم این دیدار برای سپیده به عنوان یک زن که از عاطفه و احساس بیشتری‬ ‫برخوردار است دشوار می باشد یا شاید اگر مسعود این موضوع را پیگیری نمی کرد سپیده می توانست ان دیدار را‬ ‫فراموش کند اما سپیده یک شخصیت درونگرا دارد که نیازی به حرف زدن با شوهرش نمی بیند اگر مسعود به‬ ‫کتابفروشی نمی رفت قطعا سپیده هیچ وقت با مسعود درباره حامد حرف نمی زد‪ ،‬دوئت یک فیلم کامال مردانه‬ ‫است در سکانس کتابفروشی حامد به سپیده از ازدواجش می گوید و سپیده به او تبریک می گوید اما زمانی که‬ ‫سپیده از ازدواجش می گوید حامد قصد دارد درباره شوهر او کنجکاوی کند‪ ،‬یا اینکه مسعود به عنوان یک مرد یا‬ ‫شوهر در تکاپو است که از گذشته سپیده با حامد اگاه شود که تالش او نتیجه معکوس شاید هم جبران ناپذیری‬ ‫دارد‪ ،‬در دوئت مردها هستن که برای رسیدن به هدف شان دچار بحران های چالش برانگیر می شوند‪ .‬دوئت به‬ ‫عنوان یک فیلم اول اثر قابل توجهی ست دکوپاژ درست و میزانسن های استاندارد و سکانس پالن ها یا بازی باصدا‬ ‫می تواند از نکات مثبت فیلم باشد و باید این را بدانیم که فیلم در دو روز روایت می شود اگر فیلمساز به بعضی از‬ ‫نکاتنپرداختهضعففیلمنیست‪،‬اماپایانبندیفیلممی توانستبامنطقبهتریشکلبگیرداگرچهابگرفتگی‬ ‫روشنایی یک زندگی‪ ،‬اما زمانی که در پالن اخر‬ ‫خانه مینو و حامد می تواند معنای دوسویه داشته باشد ویرانی و‬ ‫ِ‬ ‫حامد و مینو را در یک قاب می بینیم می توانیم به روشنایی و تداوم زندگی شان فکر کنیم اما سپیده و مسعود چه‬ ‫می شوند؟ فیلمساز سعی داشته فیلم را در جایی تمام کند که اغاز کرده اما ایا مسعود می تواند گذشته همسرش‬ ‫را باور کند؟ انسوی فیلم هم می شد با یک سکانس کوتاه به نقطه گذاری برسد اما فیلمساز رهایش کرده‪ ،‬سکانس‬ ‫خاکسپاری و حضور منصور و سمیرا هم به اضافه خواهر مسعود در فیلم اضافه است چرا که کارکرد مهمی برای‬ ‫فیلم ندارند‪ ،‬سکانس اخر هم می توانست در سکوت بگذرد تداوم موسیقی در سکانسی که حامد وارد خانه می شود‬ ‫حس سکانس را از بین برده است‪ ،‬از نکات مثبت فیلم می توانیم به بازی ها اشاره کنیم به نظر‬ ‫تا تیتراژ پایانی ِ‬ ‫جهان فیلم تطابق دارد‪.‬‬ ‫می رسد نوع بازی ها با منطق شخصیت ها و ِ‬ ‫عــزت اهلل جامعی ندوشــن تهیه‬ ‫کننده ســینما و تلویزیون امروز‬ ‫‪ ۱۱‬ابــان ماه بر اثر ســکته قلبی‬ ‫درگذشت‪ .‬مرحوم عزت اهلل جامعی‬ ‫ندوشــن متولد ‪ ۱۳۳۹‬بــود و در‬ ‫کارنامه خود‪ ،‬بازیگری‪ ،‬کارگردانی‬ ‫و تدریس در دانشگاه را داشت‪ .‬وی‬ ‫صبح دیروز‪-‬یکشنبه ‪ 11‬ابان ماه‪-‬‬ ‫در ‪ 60‬سالگی‪ ،‬در منزل خود از دنیا رفته است‪ .‬در همین رابطه جامعه‬ ‫صنفی تهیه کننده گان سینمای ایران نیز پیام تسلیتی صادر کرده که‬ ‫متن ان به شرح زیر است‪ :‬در کمال تاسف باخبر شدیم همکار ارجمند‪،‬‬ ‫تهیه کننده گرامی زنده یاد «عزت اهلل جامعی ندوشن» دار فانی را وداع‬ ‫گفت‪ .‬این ضایعه بزرگ رابه خانواده ارجمند ایشان تسلیت عرض می‬ ‫نماییم و از خداوند منان برای ان عزیز ازدســت رفته غفران و رحمت‬ ‫واسعه و برای بازماندگان صبر جمیل مسئلت داریم‪.‬درگذشت او برای‬ ‫خانواده بسیار غم انگیز و تاسف بارخواهد بود وبرای همکاران و یاران او‬ ‫ضایعه اى بس دردناک‪ .‬امروز دوباره دیدیم طبیعت وسرنوشت بی رحمانه‬ ‫می تازد‪ ،‬هرگز فرصت و مهلتی نمی دهد‪.‬‬ ‫تصویربرداری «بیگانه ای با من است»‬ ‫به پایان رسید‬ ‫تصویربرداری سریال «بیگانه ای با‬ ‫من است» به تهیه کنندگی بهروز‬ ‫مفید به پایان رسید‪ .‬این سریال که‬ ‫از ابتدای تابستان سال گذشته وارد‬ ‫مرحله تولید شــد‪ ،‬به دلیل شیوع‬ ‫کرونــا دو ماه توقف بــود و دوباره‬ ‫از اردیبهشت ســال جاری ضبط‬ ‫خود را از سر گرفت ارش معیریان‬ ‫کارگردانی فصل دو احمد امینی کارگردانی فصل یک این سریال را به‬ ‫عهده داشتند‪ .‬زمان پخش این سریال قطعی نیست و یا در اواخر پاییز و یا‬ ‫زمستان امسال بروی انتن خواهد رفت‪ .‬از بازیگران فصل اول این سریال‬ ‫می توان به‪ :‬شبنم قلی خانی‪ ،‬پژمان بازغی‪ ،‬پوراندخت مهیمن‪ ،‬مهران‬ ‫رجبی‪ ،‬میالد میرزایی‪ ،‬پرویز پورحســینی‪ ،‬نگار عابدی‪ ،‬ایوب اقاخانی‪،‬‬ ‫سوگل طهماسبی‪ ،‬دنیا مدنی‪ ،‬شیوا ابراهیمی و ‪ ...‬اشاره کرد‪ .‬داستان این‬ ‫سریال در سال ‪ ۶۹-۷۰‬می گذرد و درباره جابجایی یک زن خدمتکار با‬ ‫عروس یک خانواده است که یک درام خانوادگی را تشکیل می دهد‪.‬‬ ‫پخش سریال «سایمدانگ»‬ ‫از شبکه تماشا‬ ‫سریال کره ای جدید «سایمدانگ»‬ ‫برای نخستین بار در سیما از این‬ ‫شبکه پخش شده و از دوشنبه ‪۱۲‬‬ ‫ابان ماه در ســاعت ‪ ۱۹‬جایگزین‬ ‫سریال سرنوشت می شود‪ .‬سریال‬ ‫تلویزیونــی «ســایمدانگ» بــه‬ ‫کارگردانی یون ســانگ هو و تهیه‬ ‫کنندگی لی یونگ سوک محصول‬ ‫‪ ۲۰۱۷‬کره جنوبی است که دو زمان حال و گذشته را با هم به نمایش‬ ‫در می اورد و به همین ســبب متفاوت ترین سریال ساخت این کشور‬ ‫محسوب شده است‪ .‬این سریال با حضور لی یونگ ائه‪ ،‬که بینندگان با‬ ‫ایفای نقش یانگوم در سریال «جواهری در قصر « وی را به خاطر دارند ‪،‬در‬ ‫دو زمان حال و گذشته جریان دارد و لی یونگ ائه در دو شخصیت ایفای‬ ‫نقش می کند‪ .‬داستان به این شکل اغاز می شود که پروفسور هنر‪ ،‬سو‬ ‫جی یون که دفترچه خاطرات سایمدانگ را در ایتالیا پیدا کرده با خاطرات‬ ‫دفترچه همراه شده و به دل تاریخ می رود‪ .‬سریال سایمدانگ به مدیریت‬ ‫دوبالژ زهره شکوفنده و حضور گویندگانی همچون مینو غزنوی (دوبلور‬ ‫یانگوم در جواهری در قصر) و منوچهر والی زاده (دوبلور افسر مین جانگو‬ ‫در جواهری در قصر) در دو نقش اصلی این سریال یعنی بانو سایمدانگ‬ ‫و لی گیوم دوبله شده است‪.‬‬ ‫«وانتافه»‬ ‫سه شنبه به تلویزیون می اید‬ ‫فیلم طنز وانتافه با حضور مهران احمدی‪ ،‬امیر کربالیی زاده‪ ،‬نفیســه‬ ‫روشن‪ ،‬سامان غنائمی و افســانه چهره ازاد سه شنبه ساعت ‪ 14:30‬از‬ ‫شبکه سه سیما پخش می شود‪ .‬فیلم تلویزیونی طنز «وانتافه» به تهیه‬ ‫محمدجواد موحد و کارگردانی محمدحسین امانی با حضور‬ ‫کنندگی ّ‬ ‫ی زاده‪ ،‬سامان غنائمی‪ ،‬نفیسه روشن و افسانه‬ ‫مهران احمدی‪ ،‬امیر کربالی ‪‎‬‬ ‫چهر‪‎‬ه ازاد با رعایت پروتکل های بهداشتی جلوی دوربین رفت و بعد از طی‬ ‫مراحل فنی قرار است روز سه شنبه ‪ 13‬ابان ماه همزمان با سالروز میالد‬ ‫مسعود نبی مکرم اسالم و امام صادق علیهما السالم ساعت ‪ 14:30‬روی‬ ‫انتن شبکه سه سیما برود‪ .‬هم چنین این فیلم تلویزیونی در همین روز‬ ‫و از ساعت ‪ 18‬از شبکه افق سیما پخش خواهد شد‪« .‬وانتافه» محصول‬ ‫خانه تولیدات جوان است که با مجری طرحی باشگاه فیلم سوره تولید‬ ‫شده و یک طنز اجتماعی است که نگاهی به مشکالت اقتصادی و گرانی‬ ‫های اخیر دارد‪ .‬در خالصه داستان این فیلم تلویزیونی امده است‪« :‬اگه‬ ‫اون سکه طالی لعنتی تو چاه نمی افتاد ما این همه بدبختی نداشتیم!»‬ صفحه 3 ‫اسکار «خورشید» را هم راهی اکران کرد‬ ‫حزب خران‬ ‫‪HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER‬‬ ‫شماره ‪ • 1327‬دوشنبه ‪ 12‬ابان ماه ‪ • 1399‬سال سیزدهم • ‪ 4‬صفـــحه‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬شـرکت جهان سبز‬ ‫مـدیر عامـــل‪ :‬حسـین احـمـدی‬ ‫مدیر مسوول‪ :‬مهدی احمدی‬ ‫زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری‬ ‫چاپ‪ :‬گل اذین‬ ‫سازمان اگهی ها‪88311361 - 88311353 :‬‬ ‫نشانى‪ :‬تهران‪ ،‬خیابان مطهری‪ ،‬بعد از خیابان سلیمان خاطر‬ ‫خیابان اورامان‪ ،‬پلاک ‪ ،43‬واحد‪2‬‬ ‫تلفکس‪88813489 - 88301986 :‬‬ ‫توزیع‪ :‬نشرگستر امروز‬ ‫دانیال جراهی‬ ‫منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند‬ ‫‪http://honarmandonline.ir/?p=6049‬‬ ‫سیستممدیریتکیفیت‪-‬رضایتمندیمشتری‬ ‫سیستم مدیریت کیفیت‬ ‫‪ISO 10004:2012‬‬ ‫‪ISO 9001 : 2008‬‬ ‫‪instagram.com/honarmandonline‬‬ ‫‪telegram.me/honarmandnews‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫اوقات شرعی‬ ‫به وقت تهران‬ ‫‪11:48‬‬ ‫اذان ظهر‬ ‫‪17:08‬‬ ‫غروب افتاب‬ ‫‪17:27‬‬ ‫اذان مغرب ‬ ‫اذان صبح فردا‬ ‫طلوع افتاب فردا‬ ‫‪05:02‬‬ ‫‪06:28‬‬ ‫گنج سخن‬ ‫پیامبر صلى‏اهلل‏علی ‏ه و‏اله ‪:‬‬ ‫به یکدیگر هدیه بدهید‪ ،‬زیرا کینه ها را از بین مى برد‪.‬‬ ‫کافى(ط‪-‬االسالمیه) ج‪ ، 5‬ص‪ ، 144‬ح ‪ 14‬من ال یحضر‬ ‫الفقیه ج‪ ، 3‬ص‪299‬‬ ‫پندبزرگان‬ ‫اولین گام انسان به سوی موفقیت زمانی است که از‬ ‫اسارت در محیطی که در ان برای اولین بار خودش را‬ ‫شناخته دست بردارد‪.‬‬ ‫مارک کین‬ ‫حافظانه‬ ‫اگر ان ترک شیرازی به دست ارد دل ما را‬ ‫به خال هندویش بخشم سمرقند و بخارا را‬ ‫بده ساقی می باقی که در جنت نخواهی یافت‬ ‫کنار اب رکن اباد و گلگشت مصال را‬ ‫دبیر شورای صنفی نمایش از اکران فیلم سینمایی «خورشید» جدیدترین اثر سینمایی مجید‬ ‫مجید مجیدی در سینما خبر داد تا بتواند در اسکار حاضر شود‪.‬‬ ‫طبق قوانین و مقررات اســکار فیلم هایی باید در این مراســم حضور پیدا کنند که حتماً در‬ ‫ســینماها اکران شده باشند‪ .‬نماینده ســینمای ایران نیز برای حضور در این مراسم باید در‬ ‫سینما اکران داشته باشد‪ .‬فیلم «درخت گردو» ساخته محمدحسین مهدویان نیز برای اینکه‬ ‫بتواند در اســکار حضور داشته باشــد‪ ،‬در هفته وحدت در کردستان اکران خود را اغاز کرد‪.‬‬ ‫طبق گفته های شایســته دبیر شورای صنفی نمایش‪ ،‬فیلم خورشید نیز برای اینکه بتواند در‬ ‫اسکار حضور پیدا کند باید در سینمای یکی از استان ها حضور پیدا کند‪.‬‬ ‫محل انتخاب نمایش فیلم برعهده خود سازندگان فیلم گذاشته شده است که به احتمال زیاد‬ ‫این اکران در خراسان رضوی انجام خواهد شد‪.‬‬ ‫تاکید اتحادیه تهیه کنندگان سینما بر‬ ‫پرداخت بدهی سینماداران و حوزه هنری‬ ‫اتحادیه تهیه کنندگان سینمای ایران‪ ،‬با انتشار اطالعیه ای از اقدامات قانونی تعدادی از تهیه‬ ‫کنندگان در جهت دریافت حق خود از سهم فروش فیلم هایشان حمایت کرد‪.‬‬ ‫متن اطالعیه به شــرح زیر اســت‪ « :‬اتحادیه تهیه کنندگان انتظار دارد‪ ،‬صاحبان سالن های‬ ‫سینما در بخش خصوصی و حوزه هنری‪ ،‬نسبت به پرداخت حق صاحبان فیلم ها اقدام نمایند‪.‬‬ ‫از ان جا که عمده ی طلب تهیه کنندگان مربوط به قبل از اپیدمی کرونا اســت‪ ،‬در مواردی‬ ‫بیش از یک سال است که این هنرمندان پولی را که تماشاگران به گیشه پرداخته اند‪ ،‬دریافت‬ ‫نکرده اند‪.‬‬ ‫بــا توجه به افت ارزش پــول ملی‪ ،‬این بدهکاران نه تنها باید اصل ســهم صاحبان فیلم ها را‬ ‫پرداخت کنند‪ ،‬بلکه الزم اســت که نســبت به جبران ضرر و زیان ناشی از این تاخیر فاحش‪،‬‬ ‫اقدام نمایند‪ .‬اتحادیه همچنین امیدوار است حوزه هنری به عنوان اصلی ترین بدهکار‪ ،‬توضیح‬ ‫دهد که با چه توجیه شــرعی و قانونی این مبلغ کالن را نزد خود نگه داشــته است‪ .‬از سایر‬ ‫ســالن داران محترم نیز توقــع می رود با پرداخت بیش از ‪ 18‬میلیــارد تومان بدهی خود به‬ ‫سینماگران و تالفی ضرر و زیان مربوطه‪ ،‬وظیفه حداقلی خود را هر چه سریع تر انجام دهند‪».‬‬ ‫به تازگی جمعی از تهیه کنندگان در پی پیگیری مطالباتشان از سینماداران مطرح کردند که‬ ‫قصد دارند به قوه قضایه شکایت کنند‪.‬‬ ‫بدون در زدن وارد شــد‪ ،‬دوستم را می گویم‪ .‬عینکم را‬ ‫برداشتم و گفتم‪ :‬مگه طویلست در نمی زنی؟ ابروهایش‬ ‫را باال انداخت و انگار داشت دانه ای را می جوید گفت‪:‬‬ ‫مگه خ ر ام در میزنه؟ با تعجب گفتم‪ :‬مگه خری؟ در‬ ‫پاسخ گفت‪ :‬اگه خر نبودم که دوست تو نبودم! کمی‬ ‫ناراحت شدم‪ ،‬نفسی عمیق کشیدم و گفتم‪ :‬تو راست‬ ‫میگی خیلی خر تو خر شده‪ ،‬هر کسی برای خودش‬ ‫عرعر می کنه‪ ،‬یکی مثل تو در نمی زنه‪ ،‬یکی در و داالن‬ ‫و بار می زنه می بره کانادا‪ ،‬یه کره خری از رانت خرش‬ ‫استفاده می کنه و یونجه اضافی میزنه به بدن و یکی‪...‬‬ ‫یکی یکی ‪ !...‬منو توام مثل این خرهای سرگردون که‬ ‫نه باری داریم نه کاری‪ ،‬خواب یونجه و شبدر ترو تازه‬ ‫می بینیم!‬ ‫حاال تو که به اصلت اعتراف کردی اگه سر دسته همه‬ ‫خر های دنیا بودی چیکار می کردی؟ هر دو مثل خر‬ ‫گناه نو‬ ‫تو فکر رفتیم و من در گل گیر کردم که دوست خرم‬ ‫گفت‪ :‬من اگه ســر دسته ی خرها بودم تمام خرهای‬ ‫عالم رو باهم متحد می کردم و نمیذاشتم به هیچ خری‬ ‫ظلم بشه‪ .‬گفتم‪ :‬خب بقیه اش‪ ،‬عرعر بفرمایید‪ .‬گفت‪:‬‬ ‫سعی می کردم روحیه ی خرپروری رو بین جامعه خرها‬ ‫قوت ببخشم‪ .‬امور خرکی را پیگیری و اجرا می کردم‪.‬‬ ‫نمی ذاشتم کســی خر دیگری باشه ‪ ،‬همرو خر خودم‬ ‫می کردم‪ .‬بانک علوفه تاسیس می کردم با شعار هرجا‬ ‫عرعری شنیده می شود بانک علوفه انجا شعبه دارد‪ .‬من‬ ‫که داشــتم مثل خر نگاه می کردم به دوست خر تر از‬ ‫خودم گفتم‪ :‬به نظرم باید تو رئیس حزب خران بشی!‬ ‫دوســتم که خودش را به خریت زده بود پرسید‪ :‬مگه‬ ‫همچینحزبیهست!‬ ‫گفتم‪ :‬بله که هســت‪ ،‬اون قدیم ها برداران توفیق این‬ ‫حزب رو تاسیس کردند ولی هیچ وقت نمی دونستند‬ ‫که یک روز یک فروند خر با لیاقتی مثل تو پیدا میشه و‬ ‫روح خرکیه تازه ای به این حزب می دمه! هرچی یونجه‬ ‫خوردی حاللت باشه رفیق!‬ ‫دوستم از شعف و شادی عرعری کرد و گفت‪ :‬توام بیا با‬ ‫یه رانت خرکی بذارمت معاون خودم‪ .‬گوشی رقصاندمو‬ ‫گفتم‪ :‬نه عزیزم من از اون خرهای بی پالون و بار نیستم‬ ‫ولی چون دوستمی از دور برات عرعر می کنم و مثل یه‬ ‫خرپشتتم‪.‬‬ ‫پشت صحنه‬ ‫با دوست اندیشمند و صاحب مکتبی راجع به وقایع اخیر ایران و جهان صحبت می کردیم نکته جالبی که اشاره می کرد‬ ‫در مورد پیشگویی های اینده جهان بود؛ معتقد بود در هیچ دوره زمانی عالم در چنین شرایطی نبوده و تجربه ای وجود‬ ‫ندارد که بخواهیم براساس علم و منطق درباره اینده و اینکه چه خواهد شد نظری دهیم و تقریبا اغلب نظریه ها را چرت‬ ‫و به نوعی پا منقلی و براساس منافع اشخاص برمی شمرد!‬ ‫شرایط طوری هست که فقط باید ارزو کنیم زنده بمانیم بعد متوجه می شویم که چه پیش خواهد امد؛ بیشتر از هر وقتی‬ ‫به تئوری تکرار تاریخ انیشتین فکر می کنم شاید مجدد قرار است جهان ریست شود و تاریخ بشریت تکرار؟! بگذریم‪...‬‬ ‫بازار دقیقا طوریست که گروهی که جنس‪ ،‬دالر و دیگر کاالهای ارزشی دارند ارزو دارند ترامپ بر مسند قدرت بماند‬ ‫گروه مقابل هم که با مسائل و مشکالت اقتصادی دست و پنجه گرم می کنند در ارزوی انتخاب بایدن و ریزش بازار‪.‬‬ ‫به عنوان روزنامه نگار جز تا این لحظه همچنان حدس می زنم نام ترامپ از صندوق های رای خارج شود البته که هر‬ ‫طرف برنده شود طرفداران طرف مقابل اعتراض و اختشاش به راه می اندازند‪ .‬دوستی دو هفته پیش رو را که با قرنطینه‬ ‫و تعطیلی احتمالی اغلب اصناف همراه هستیم به دو هفته پایانی بارداری تشبیه می کرد؛ دردهای ناشناخته توام با لذت‬ ‫به امید تولد فرزند و ارزوی سالمت بودن‪ ،‬زبان حال من و شما و دیگر مردم عزیز! کار بخصوصی از دستمان بر نمی اید‬ ‫با امیدوار بود همه برنامه ها درست پیش برود و دست اندرکاران همه تالششان را بکنند ما هم فقط دعا کنیم؟! نسخه‬ ‫اقایجهانگیری؛‬ ‫هفته اینده به قید حیات در خدمت مخاطبان روزنامه هستیم‪.‬‬ ‫اخبار دیدنی‬ ‫نمایش خیابانی بهداشت در ایام کرونا ‪ -‬همدان‬ ‫در حالیکه این روزها همدان در وضعیت قرمز‬ ‫کرونایی قرار دارد‪ ،‬با هدف اگاهی سازی مردم‬ ‫نسبت به رعایت کنات بهداشتی و خطرات‬ ‫یبماری کرونا گروه نقره ای نتان با نمایش خیابانی‬ ‫در نقاط مخلتف شهر همدان به اجرای برنامه‬ ‫میپردازند‪.‬‬ ‫عبدالرحمان رافتی‬ ‫ماسک یب ماسک‬ ‫ا‬ ‫با ایکنه اسفتاده از ماسک از درب خانه در تهر ن‬ ‫اجباری شده است اما باز هم افراد و اصنافی‬ ‫هسنتد که اعقتادی به زدن ماسک ندارند!‬ ‫عکس‪ :‬مهدی میرزاد‬ ‫دهمین ساالنه هنر معاصر پرسبوک در خانه‬ ‫صاحب شهر کاشان‬ ‫دهمین ساالنه هنر معاصر پرسبوک با عنوان‬ ‫«دستکار» ات ‪ 21‬ابان در خانه صاحب شهر کاشان‬ ‫برپاست‪.‬‬ ‫مراسم خاکسپاری زنده یاد احمد نصیرپور‬ ‫عکاس مطبوعات‬ ‫مراسم تشییع و خاکسپاری یپکر زنده یاد احمد‬ ‫نصیرپور عکاس یپشکسوت مطبوعات ظهر‬ ‫امروز در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) برگزار‬ ‫شد‪ .‬وی از عکاسان سابق روزنامه کیهان و مجله‬ ‫کیهان بچه ها بود و در دفاع مقدس هم حضور‬ ‫فعاالنه داشت‪.‬‬ ‫عکس‪ :‬حامد ملک پور‬ ‫افتاتحیه یازدهمین دوساالنه ملی سرامیک ایران‬ ‫در فرهگنسرای نیاوران‪2‬‬ ‫یازدهمین دوساالنه ملی سرامیک ایران با حضور‬ ‫سید مجتیب حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ‬ ‫و ارشاد اسالمی به همراه هادی مظفری مدیرکل‬ ‫مرکز هنرهای تجسمی و هیبرد همت ازاد دیبر‬ ‫دوساالنه روز شنبه ‪ ۱۰‬ابان ماه در فرهگنسرای‬ ‫نیاوران افتاتح شد‪.‬‬ ‫حسن مطهری‬ ‫نمایشگاه نقاشی های فاطمه مرادی‬ ‫در گنارخانه بهارک‬ ‫ا‬ ‫نمایشگاه نقاشی های فاطمه مر دی ات چهارشنبه‬ ‫‪ ۱۳‬ابان ماه در گنارخانه بهارک برپاست‪.‬‬ ‫عکس‪ :‬شراره سامعی‬ صفحه 4

آخرین شماره های روزنامه هنرمند

روزنامه هنرمند 2236

روزنامه هنرمند 2236

شماره : 2236
تاریخ : 1403/02/10
روزنامه هنرمند 2235

روزنامه هنرمند 2235

شماره : 2235
تاریخ : 1403/02/09
روزنامه هنرمند 2234

روزنامه هنرمند 2234

شماره : 2234
تاریخ : 1403/02/08
روزنامه هنرمند 2232

روزنامه هنرمند 2232

شماره : 2232
تاریخ : 1403/02/05
روزنامه هنرمند 2231

روزنامه هنرمند 2231

شماره : 2231
تاریخ : 1403/02/04
روزنامه هنرمند 2230

روزنامه هنرمند 2230

شماره : 2230
تاریخ : 1403/02/03
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!