روزنامه هنرمند شماره 1327
روزنامه هنرمند شماره 1327
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
دوشنبه 12ابان ماه 1399سال سیزدهم شماره 4 1327صفـــحه 2500تومـان ISSN 2008-0816
www.jaaar.com
والدت حضرت رسول ارکم(ص)
و حضرت امام جعفرصادق(ع) مبارک باد.
«هدامقدممنش»درگفتگوبا«هنرمند»
فیلم های هنری
با بی مهری مواجه می شوند
نگاهیبهفیلم«دوئت»
به کارگردانی «نوید دانش»
گذشته ای
فراموشنشدنی
کـات!
کشمکشبرسرتعطیلیپروژه هایسینماییباشیوعکرونا
اعضایگروهتئاتر«اینکا»درگفتگوبا«هنرمند»
زیستن در معبد راز الود
همه اثار موزه هنرهای معاصر
بهگنجینهمنتقلشدند
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
بهمنفرمان اراوجالل الدینمعیریان
به ویروس کرونا مبتال شدند
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
اسکار «خورشید»
را هم راهی اکران کرد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر خبر داد:
واریزکمکهزینهبیکاری
ناشی از شیوع بیماری کرونا
از طریق هنرکارت
«عزت اله جامعی ندوشن»
بازیگروتهیهکنندهسینماوتلویزیون
درگذشت
سینما و تئاتر CINEMA&TEATER 3.
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
پایانتصویربرداری
«بیگانه ای با من است»
سینما و تئاتر CINEMA&TEATER 3.
«وانتافه»
سه شنبهبهتلویزیونمی اید
سینما و تئاتر CINEMA&TEATER 3.
پخش سریال «سایمدانگ»
از شبکه تماشا
سینما و تئاتر CINEMA&TEATER 3.
تاکیداتحادیهتهیهکنندگانسینمابر
پرداخت بدهی سینماداران و حوزه هنری
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4. صفحه 1
کشمکشبرسرتعطیلیپروژه هایسینمایی
2
دوشنبـــــــــه 12ابان ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1327
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
اخبار
همه اثار موزه هنرهای معاصر
به گنجینه منتقل شدند
معاون هنری وزیر ارشاد از روند بازسازی موزه هنرهای معاصر دیدن
کرد .به نظر می رسد با انتقال تابلوها به گنجینه ،بازگشایی موزه تا پایان
پاییز میسر شود .موزه هنرهای معاصر تهران از اردیبهشت ۹۷برای
بازسازی تعطیل شد و قرار بود روند مرمت ان طی ۵-۴ماه به پایان
برسد .اما این تاریخ ها چندین مرتبه تمدید شد تا اینکه هادی مظفری
مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی اخرین بار
پاییز را زمان بازگشایی موزه هنرهای معاصر تهران اعالم کرد .به نظر
می رسد این تاریخ نهایی باشد و اگر شرایط کرونایی اجازه دهد ،مشکلی
در بازگشایی موزه هنرهای معاصر تهران نباشد .چرا که همه اثار به
گنجینه های موزه منتقل شده اند .پیش تر در مردادماه که خبرنگاران از
گنجینه موزه بازدید داشتند ،فضای گنجینه اماده شده و منتظر انتقال
اثار بود .در این مجموعه اثار مختلفی از دوره های متفاوت کاری پابلو
پیکاسو وجود دارد .همچنین «نقاشی دیواری روی زمینه قرمز هندی»
اثر جکسون پوالک دیگر اثر شاخص موزه است که مشهورترین کار
موزه و به لحاظ قیمتی ،گران ترین اثر این مجموعه است.
پس از درگذشت کریم اکبری مبارکه ،بازیگر پیشکسوت سینما ،تئاتر و تلویزیون ،موجی از واکنش ها از
سوی اهالی سینما و نهادهای صنفی حوزه سینما از لزوم رعایت استانداردهای سخت گیرانه بهداشتی
تا لزوم تعطیلی پروژه ها تا زمان فروکش کردن پروژه های ســینمایی و ســریال ها را در پی داشته که
برخی صنوف پیش از این در دو مقطع به کلی مواض ع متفاوتی در پیش گرفته بودند؛ موضع گیری های
متناقضی که عمدتاً متاثر از تبعات اقتصادی در پیش گرفتن مستمر استانداردهای سخت گیرانه در این
عرصه است« .طوری با پدر من رفتار کرده بودند که انگار ایشان عامدانه قصد حضور در پروژه (سریال
مجلس سربرون) را نداشته و این موضوع پدرم را خیلی ناراحت کرده بود ،تا جایی که شب قبل از فوت
که در بیمارستان بودند از برادرم خواسته بودند عکسی از ایشان برای گروه تولید فرستاده شود تا بدانند
در بیمارستان بستری شده است!»؛ این بخشی از اظهارات تازه فرزند مرحوم کریم اکبری مبارکه ،بازیگر
پیشکسوت سینما ،تئاتر و تلویزیون است که به تازگی بر اثر ابتال به کرونا درگذشته و فوتش منجر به
موجی از واکنش ها شده است .شماری از سینماگران از جمله گروهی از بازیگران نسبت به تبعات تداوم
پروژه های سینمایی و تلویزیونی در این شرایط هشدار داده اند و شماری از صنوف کلیدی سینما ،خواستار
محصوالت فیلم ها و سریال ها تا کاهش چشمگیر شمار مبتالیان به کرونا در راستای تامین امنیت جانی
اهالی سینما شده اند؛ خواسته ای که معقول به نظر می رسد ،چون اگر به پشت صحنه این تولیدات سر
زده باشید ،درمی یابید که رعایت پروتکل های بهداشتی در تولیدات سینمایی تقریباً ناممکن است و چک
کردن دمای بدن یا استفاده از ماسک که طبیعتاً در هنگام گریم یا جلوی دوربین شدنی نیست ،نمی تواند
مانع از شیوع کرونا شود.
اساساً بستر خلق بسیاری از اثار هنری به ویژه پشت صحنه فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی و
محصوالت شبکه نمایش خانگی به شکل اجتناب ناپذیری ،با حضور انبوهی از هنرمندان و تکنیسین ها
همراه اســت؛ فیلمبردار ،صدابردار ،نورپرداز و کارگردان به همراه دستیاران شان به اجبار پشت دوربین
حضور دارند و به این گروه طراح صحنه و لباس و دستیاران شان ،گریمور و دستیارانش و ...افزوده می شوند
که مجموعه این عوامل در پشت صحنه ،گاهی تا سی نفر در سر صحنه و ده ها تن در اتاق های مجاور
همراه می شود که به اماده سازی گریم و لباس و ...مشغولند.
در هفته های ابتدایی شیوع کرونا ،برخی صنوف سینمایی موضع گیری هایی را درباره تعطیلی پروژه های
سینمایی داشتند و در این زمینه حتی در مجموعه اطالع رسانی هایی اسامی پروژه هایی که فعال هستند
را مطرح کردند که مناقشه برانگیز شد .مدتی بعد ماجرا به کل تغییر کرد و نه تنها این پیگیر و هسته
فعال در ان منحل شــد ،بلکه حتی برخی از صنوف سینمایی رویکرد معکوسی در پیش گرفتند و در
اطالعیه هایی به عدم صدور پروانه ساخت برای فیلم های سینمایی و سریال ها در دوران شیوع کرونا که
برای مدت تولید در این دوره رخ داده بود ،نیز به شدت اعتراض کردند.
حال همان صنوف سینمایی ،مواضع حتی شدیدتر گرفته اند و دوباره خواستار تحدید پروژه های سینمایی
و برخی صنوف دیگر خواســتار رعایت اصول بهداشتی شده اند .پرسشی که پیش می اید این که چرا
شاهد این میزان نوسان در موضع گیری درباره پروژه های سینمایی و تلویزیونی در دوران کرونا از سوی
بهمن فرمان ارا و جالل الدین
معیریان به ویروس کرونا
مبتال شدند
بهمن فرمان ارا کارگردان ســینمای ایران به دلیل ابتال به بیماری
کرونا در بیمارســتان بستری شد .فرمان ارا که به کرونا مبتال شده
است چندی روزیست با تشخیص دکتر مینو محرز در بیمارستان
الله تهران بســتری شده است .به گفته یکی از نزدیکان فرمان ارا
حال او مساعد بوده و در حال گذران دوران قرنطینه و مداوای خود در
بیمارستان است .همچنین جالل الدین معیریان گریمور پیشکسوت
سینمای ایران نیز در پی ابتال به بیماری کرونا در بیمارستان کسری
بستری شده است .فرزندان این هنرمند عرصه گریم در تالش هستند
تا بتوانند او را برای ادامه درمان به بیمارستان الله تهران انتقال دهند.
مدیرعاملصندوقاعتباریهنرخبرداد:
واریز کمک هزینه بیکاری
ناشی از شیوع بیماری کرونا
از طریق هنرکارت
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر اعالم کرد :همزمان با میالد پیامبر
اکرم (ص) کمک هزینه بیکاری ایام کرونا واریز خواهد شد .مدیرعامل
صندوق اعتباری ،با بیان اغاز صدور «هنرکارت» از واریز کمک هزینه
بیکاری ناشی از شــیوع بیماری کرونا از طریق هنرکارت خبر داد.
سیدحسن سیدزاده ،مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با اعالم این خبر
گفت :از زمان اغاز ثبت نام هنر کارت تاکنون بیش از ۶۰هزار نفر از
اعضای صندوق در سامانه هنرکارت ثبت نام کرده اند و برای بیش از
۳۲هزار نفر از ثبت نام کنندگان از سوی بانک عامل افتتاح حساب
شده اســت که طی این هفته به مناسبت میالد رسول اکرم (ص)
کمک هزینه ایام بیکاری کرونا به حساب ان ها واریز خواهد شد .وی
تصریح کرد :هنرکارت ،کارت هویتی اعضای صندوق اعتباری هنر
محسوب می شود و از این پس خدمات صندوق در قالب این کارت
که عضو شبکه بانکی کشور است به هنرمندان ،نویسندگان و روزنامه
نگاران عضو ارائه می شود .مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با اشاره به
مشکالت جامعه فرهنگ و هنر کشور پس از شیوع کرونا گفت :با
توجهبهمحدودیتفعالیت هایمراکزفرهنگیوهنریباپیگیری های
انجام شده در دولت پرداخت کمک هزینه ایام بیکاری ناشی از شیوع
ویروس کرونا به اعضای صندوق در قالب هنرکارت محقق شد .براین
اســاس طی این هفته کمک هزینه معیشتی به حساب متصل به
هنرکارت اهالی فرهنگ و هنر واریزخواهد شد .سیدزاده در خصوص
دریافت هنرکارت افزود :با همراهی بانک عامل هنرکارت برای اعضا
صادر و طی چند مرحله توزیع خواهد شد .متعاقباً اطالعات تکمیلی
در خصــوص جزییات دریافت این کارت از طریق ارســال پیامک
اطالع رسانی می شود .مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در پایان گفت:
رایزنی با مجموعه ای از فروشگاه ها و مراکز فرهنگی و رفاهی برای ارائه
خدمات به دارندگان هنرکارت در جریان است.
شــماری از مجموعه های صنفی هستیم و چرا بر سر تعطیلی پروژه های سینمایی چنین کشمکشی
راه افتاده اســت؟! ماجرا به اقتصاد ســینما و نیاز اهالی سینما به کسب درامد برای حفظ حداقل های
زندگی شان در این دوران بازمی گردد .به جز گروه محدودی از تهیه کنندگان ،کارگردان ها و جمعی از
بازیگران و فیلمبرداران ،اغلب اهالی سینما دستمزد باالیی ندارند و به همین دلیل پس انداز قابل توجهی
نیز ندارند .با توجه به کاهش شــمار پروژه ها در دوران کرونا ،پس انداز بسیاری از سینماگران نیز رو به
پایان است و به همین دلیل ،پس از هر تعطیلی دوره ای در این ایام ،انها تحت فشار مالی قرار می گیرند
و مجبورند همچون دیگر مشاغل با وجود مخاطرات کرونا فعالیت داشته باشند؛ بنابراین وقتی صنوف به
سمت تعطیلی پروژه ها می روند ،گروهی از اعضای صنوف به متولیان صنوف فشار می اورند و این تحدید
فعالیت ها شکننده می شود .این وضعیت و تداوم تولید می تواند سیلی از قربانیان را از میان اهالی سینما
نیز در میان درگذشتگان بر اثر کرونا تبدیل کند.
همچنین منوچهر هادی کارگردان سریالهای «دل» و «عاشقانه» که این روزها مشغول ساخت سریال
«گیسو» برای شبکه نمایش خانگی است ـ در یادداشتی نوشته است« :از گوشه و کنار صحبت از تعطیلی
پروژه های سینمایی ،نمایش خانگی و تلویزیونی می شود ،به بهانه دلسوزی و نگرانی برای اهالی فیلم و
سریال؛ کسانی که توصیه می کنند سریال ها متوقف شود ،ایا تمهیدی برای معیشت اهالی سینما و ...
هم در نظر گرفته اند؟ ایا فکر می کنید ما نگران جان و سالمتی خود نیستیم؟ ایا از سینماگران اگر کسی
مبتال به کرونا شده و یا از دنیا رفته او را به زور سرکار اورده اند یا تهدید شده اند؟ نخیر همه این عزیران
عقل و شعور دارند و به خواست و میل خودشان هست که کار می کنند و اکثر ان ها مجبورند برای گذران
زندگی و معیشتشان در این شرایط هولناک جان خودشان را به خطر بیندازند و کار کنند ».هادی که
این روزها مشغول ساخت سریال نمایش خانگی «عاشقانه »۲است در ادامه اورده است« :عزیران دلسوز
اول مسایل مالی هنرمندان حوزه تصویر را حل کنید بعد پیشنهاد تعطیلی پروژه ها را بدهید؛ البته که این
وظیفه دولت و مسووالن است ،ولی از انجا که ایشان هیچ مسوولیتی جز توصیه به زدن ماسک ندارند،
که ان را هم باید خودمان خریداری کنیم بی خیالشان می شویم ،یعنی شده ایم ،مدت هاست .پس ما را به
حال خودمان بگذارید ،اگر هم عمرمان به دنیا نبود ،نبود مگر مهم است؟ توصیه من در این شرایط این
است که همه ما باید مواد بهداشتی را رعایت کنیم و به کار و حرفه خودمان ادامه بدهیم ،مگر کسانی که
نیاز مالی ندارند و کار نکردنشان باعث بیکاری جماعتی نمی شود .ظاهرا باید با این شرایط زندگی کرد .به
امید ریشه کن شدن این بیماری منحوس و سالمتی همه انسان های مبتال به کرونا .خدا حافظمان باشد».
منوچهر هادی و همسرش یکتا ناصر پیش از اغاز ساخت گیسو به کرونا مبتال شده بودند .محمدرضا
گلزار از بازیگران سریال جدید منوچهر هادی هم چندی پیش به کرونا مبتال شد و پس از بهبودی بار
دیگر به سر صحنه بازگشت.
«هدا مقدم منش» در گفتگو با «هنرمند»
فیلم هایهنریبابی مهریمواجهمی شوند
عباسعلی اسکتی
هدا مقدم منش ،متولد هزار و ســیصد و هفتاد و یک،
کاشان ،ارشد ایرانشناســی ،بازیگر تئاتر و سینمای
فیلم کوتــاه ،در کارنامه هنــری او می توان بازی در
تئاترهای «رستوران جنگلی»« ،طناب ها»« ،ما هیچ،ما
نگاه» و فیلم هایی کوتاه «سبزابی»« ،رهایی» و «هم
اوا» را مشــاهده کرد ،با هدا مقدم منش که تاریخ و
گردشــگری را تدریس می کند به بهانه بازی در فیلم
کوتاه «ارزوی زیبا» درجشنواره فیلم کودک و نوجوان
اصفهان گفتگویی کوتاه داشته ایم که با هم می خوانیم.
فیلم «ارزوی زیبا» چه حرفی برای گفتن دارد؟
فیلم سراسر فکر و دنیای کودکانه را نشان می دهد که چطور
بچه ها با وجود روحیه کودکانه ای که دارند گاهی تصمیم های
بزرگــی می گیرنــد و بدون فکر کردن به اخــر ان دل را به
دریا می زنند ،به نظر من تصمیمات دوران کودکی و نوجوانی
بهتریــن تصمیم های زندگی هر ادمی اســت و صدرصد در
شکل گیری هر شخصیتی نقش بسزایی دارد ،من شخصیت
متین را مثل خیلی از پسرهای سرزمینم می بینم که در کمال
محدودیت ها و ناسازگاری های روزگار همیشه پشت خانواده
شان هســتند و جالب اســت که این قضیه در خانواده های
محروم تر بیشتر دیده می شود.
همکاری با اقای قوی تن چگونه تجربه ای بود؟
همــکاری خیلی خوبی بود ،نه صرفا همکاری بلکه سراســر
کالس اموزشی بود ،اینکه خیلی وقت ها نظر بازیگر پرسیده
شود و سوال و جواب هایی رد و بدل شود شیوه زیبایی است
برای همزادپنداری بازیگر به نقش که متاســفانه در چند کار
نه چندان حرفه ای قبل بــا کارگردان های کم تجربه ندیدم!
اقای قوی تن برای پخته شدن بازی ها زمان زیادی را صرف
می کنند و جالب اســت که واقعا خستگی ناپذیر هستند ،من
بواسطه روحیات شــخصی خودم همیشه دوست داشتم که
با بحث تئوری ســینمای جهان بیشــتر اشنا شوم و همیشه
افســوس می خوردم که چرا تحصیالت دانشــگاهی ام را در
یکی از شــاخه های سینما ادامه ندادم ،قبل از استارت پروژه
ارزوی زیبا ،اقای قوی تن خیلی دقیق راه را نشان من دادند
و من را به سمت مطالب تئوری سینما سوق دادند و می توانم
بگویم از چندین ماه قبل که مطالعاتم را شــروع کردم مثل
این بود که چندین ترم دانشــگاهی را گذرانده ام و شــاگرد
ایشان هستم ،جالب است که زمانی که در اواسط ضبط فیلم
برخورد کردیم به کرونا و مســئله قرنطینه و تعطیل شــدن
پروژه برای مدت تقریبا دو مــاه ،من خیلی نگران و ناراحت
بودم و ان همه نقشه ها و اشتیاقی که داشتم یکباره در ذهنم
متالشی شــد و گاهی به اقای قوی تن این نگرانی را عنوان
می کردم ،تنها حرف قشنگی که از ایشان در ذهن من مانده
این اســت که :ادمها باید در شــرایط بد خودشــان را نشان
بدهند ،اینکه در شــرایط مســاعد و بر وفق مراد ،به سمت
هدفت بروید هنر نیست! این را همه می توانند انجام بدهند.
وضعیت جشنواره را با وجود کرونا و برگزاری ان
به شکل انالین چگونه دیدید؟
فکر می کنم با توجه به شرایط حال و اتفاقات اخیر این روش
در اندازه خودش بهترین روش برای جشــنواره بود ،امیدوارم
هر چه زودتر جشنواره ها به روال خودشان برگردند.
وضعیت کلی حوزه فیلم کوتاه و کودک را چگونه
می بینید؟
فکر میکنم در بین تمام ژانرها و ســبک ها ،فیلم های کودک
و نوجــوان و فیلم های کوتاه ســبک مخصوص به خودش را
می طلبند که همیشــه انها را از بقیــه فیلم ها جدا می کند و
بهترین موضوعات و هدف ها را در خودش دارد ،اما اگر اشتباه
نکنم ذائقه بیننده به سمتی رفته که این قبیل کارهای هنری
با بی مهری مواجه می شــوند و قشــر مخصوص به خودشان
را می طلبنــد و همه گیر نیســتند ،بیشــتر کارگردانان ها و
فیلمســازان تازه نفس ترجیح می دهند که انرژی و وقتشان
را صرف فیلم های تجاری و گیشــه ای کنند ،من خیلی افراد
را می شناسم که بعد از یکی دو تا فیلم هنری که ساخته اند
سریع می روند وارد دنیای فیلم تجاری می شوند که دلیل این
کار برای من و شما واضح است! صفحه 2
اعضای گروه تئاتر «اینکا» در گفتگو با «هنرمند»
زیستن در معبد راز الود
رضا پورزارعی
گروه تئاتر اینکا در سال 1397فعالیت خود را با اجرای نمایش (مده ا) به نویسندگی حمید شهرانلو
و کارگردانی ندا قاسمیان اغاز کرد .این نمایش بعد از اجرا در جشنواره تئاتر تجربه و کسب تقدیر
کارگردانی و کسب تندیس طراحی گریم و نامزدی در بخش لباس و بازیگری زن ،اجرای عموم خود
را در رپرتوار عصر تجربه تئاتر مستقل تهران به روی صحنه برد .بعد از اجرای عموم این نمایش برای
شــرکت در جشنواره فجر انتخاب شد و در بخش طراحی لباس و گریم نامزد شد ،وبعد از اجرای
جشنواره فجر به دعوت کنسرواتواری چایکوفسکی برای اجرا در هفته جهانی تئاتر راهی کشور
روسیهشدودرسالنهمجوارخانهاستانیسالوسکی،شهرمسکورویصحنهرفت.همچنینانتشار
مجموعهداستان(وازمارمِر)بهنویسندگیمهدیشفیعیزرگریکیدیگرازفعالیت هایاینگروهمی
باشد( .کتاب وازمارمر ،نشر انیما) مجموعه خانه پالک 22از دیگر فعالیت های این گروه میباشد .به
زودی گروه تئاتر اینکا نمایش تازه خود را روی صحنه خواهد برد.
درباره ی اجراهای خانه ی پالک 22بگویید .این اجراها تئاتر انالین هستند؟
مهدی شفیعی زرگر :خیر و بله! خیر از ان رو که این اجراها شاید با تعاریفی که این روزها از تئاتر انالین وجود
دارد کام ً
روح تئاتر بر این اجراها حاکم است .در این اجراها عناصر یک اجرای
ال منطبق نباشند .و بله از ان جهت که ِ
تئاتری گاهی بر عناصر دیگر بصری تف ّوق دارد .حقیقت این است که این موضوع برای ما اهمیت چندانی ندارد.
ان چه مهم است تبلور ایده های مان است در قالب یک اثر نمایشی .بنابراین خودمان را به قالب های یک رسانه ی
خاص مثل تئاتر انالین با فیلم کوتاه و ...محدود نمی کنیم .اجراهای خانه ی پالک 22اجراهایی هستند که در
مرحله ی اول در قالب دوازده قسمت هر جمعه ساعت 21از صفحه ی اینستاگرام تئاتر مستقل منتشر می شوند.
ایده ی این اجراها از کجا شکل گرفت؟ ایا شرایط قرنطینه در ان نقش داشت؟
ندا قاسمیان :ایده ی اجراهای خان ه پالک ،22از چند وضعیت سرچشمه گرفت .بی شک قرنطینه ی اجباری
و شــرایط خاص حاصل از شــیوع بیماری کویید 19در شــکل گیری کلّی ایده نقش داشت .اما مهم تر از ان
دغدغه هایی ست که ما را به هم وصل کرد .اگرچه کرونا باعث تعطیلی سالن های تئاتر شد ،اما واقعیت این است
پیش رو نداشتیم .اصوالً در وضعیت امروز تئاتر
که ما پیش از ان هم برای اجرا در سالن های تئاتر ،مسی ِر همواری ِ
در ایران ،شما یا باید خودتان سرمایه ای داشته باشید که دغدغه ی بازگشت ان مطرح نباشد ،یا باید نمایشی تولید
کنید که به هر وسیله ای دست کم هزینه های خودش را برگرداند و از این طریق بتوانید سرمایه گذار یا تهیه کننده
جذب کنید .نتیجه ی این سیستم ،دشوار شدن شرایط برای اثار الترناتیو و گروه های اوانگارد و تجربی ست .شاید
اگر می توانستیم گاراژ کوچکی را به محل اجرا تبدیل کنیم و گرفتار بگیر و ببند و هزارتوهای در بهترین حالت
اداری نشویم ،این کار را می کردیم .درواقع حما ِم خانه برای ما همان کارکرد را دارد .ما مدت ها پیش از ظهور کرونا
درباره ی این شرایط با هم صحبت کرده ایم و این اجراها حاصل این مباحثه ها و رویاپردازی هاست.
چرا حمام را برای این اجراها انتخاب کردید؟
حمید شهرانلو :این انتخاب پیش از هرچیز یک دلیل شخصی داشت که در بعضی اجراها هم قابل رصد است .اما
دالیل دیگری هم این ایده را تقویت کرد که ترجیح می دهیم توضیح دادن شان به عهده ی مخاطب باشد .نه این که
مخاطب باید کشف کند که چه تحلیلی ِ
پشت این ماجراست ،بلکه به این معنا که هر مخاطبی دلیل خودش را
کشف کند یا بسازد! در اصل ما در این اجراها بیش از این که در پی انتقال یک پیا ِم مشخص باشیم ،تالش می کنیم
بستر و فضایی برای اندیشیدن فراهم کنیم تا مخاطب مان خودش را و بخشی تجربیات زیستی اش را این جا بیابد.
طبیعی است که خیلی ها هم ممکن است ارتباطی با این فضاها برقرار نکنند.
بدون عنوان وجود دارد .کارگردان این اجراها چه کسی است؟
اســم
در تیتراژ اجراها سه
ِ
ِ
همین طورطراحصحنه،نویسندهیاایده پرداز...؟
مهدی شفیعی زرگر :ما فقط می دانیم که اجراگر ندا قاسمیان است! بقیه ی امور چندان قابل تفکیک نیستند.
البته که هرکدام از سه نفر تخصصی دارد .ندا قاسمیان کارگردان است ،حمید شهرانلو ،طراح صحنه و لباس و
مهدی شفیعی زرگر ،نویسنده .اما فرایند رسیدن به هر اجرا ،به معنای کامل گروهی است .گروه یک ایده را پرورش
می دهد و بخش اعظم کار در لحظه ی اجرا رخ می دهد .خودمان هم هربار چیزی را کشف می کنیم و غافلگیر
می شویم! همان طور که خیلی وقت ها از تحلیل ها و واکنش های مخاطبان مان غافلگیر می شویم .در یک جمله ،این
یک مسیر کشف و شهو ِد گروهی ست!
شکلهمکاریتئاترمستقلباشماچگونهاست؟
ِ
دوشنبـــــــــه 12ابان ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1327
www.honarmandonline.ir
سینماوتئاتر
TEATER&CINEMA
اخبار
«عزت اهلل جامعی ندوشن» بازیگر
و تهیه کننده سینما و تلویزیون
درگذشت
حد توان
حد زیادی از کارهای تجربی استقبال و در ّ
ندا قاسمیان :تئاتر مستقل از معدود جاهایی است که تا ّ
حمایت می کند .بنابراین ما این پروژه را به اقای مصطفی کوشکی ،مدیریت محترم تئاتر مستقل تهران ،پیشنهاد
دادیم و ایشان هم قبول کردند که این پروژه با همکاری تیاتر مستقل تهران و از صفحه ی اینستاگرام این مجموعه
منتشر شود .در اینده هم برنامه هایی با همکاری تیاتر مستقل تهران برای ارائه ی این اجراها در پلتفرم های دیگر
داریم.
بعد از این دوازده اجرا ،اجراهای دیگری را هم در اینده خواهید داشت؟
حمید شهرانلو :ما مسیری را شروع کرده ایم که فع ً
ال برای ما لذت بخش است .تا همین جا هم در بسیاری اوقات
حرکت در این مسیر وضعیت های بعدی را روشن کرده است .به هرحال ادم در مواجهه با تجربیات جدید رشد
می کند .همه امیدواریم این حرکت ادامه پیدا کند و تازگی اش را برای مان حفظ کند.
برخورد مخاطبان با این اجراها چطور بوده است؟
ً
مهدی شفیعی زرگر :ما انتظار زیادی نداریم ،اما در چند مورد واقعا از واکنش مخاطبان هیجان زده شده ایم.
به هرحال ما خوب می دانیم اثری با حضور چهره های مشــهور یا کا ِر فالن اســتاد فارغ از سطح کیفی ،همواره
مخاطب تضمین شــده یا به عبارت بهتر هوادا ِر همیشه راضی خواهد داشت! این طبیعی ست و ما هم
تعدادی
ِ
هیچ وقتچشم به راهایندستهنیستیم.اماسکوتوبی اعتناییکسانیکهفکرمی کنیممخاطبگونه هایمتفاوت
هنری هستند یا داعیه ی هنر تجربی یا الترناتیو دارند باعث می شود کمی به فکر فرو برویم .به هر صورت این
مدعی پیگیری
کار تازه ای ست که درحال شکل گرفتن هم هست .انتظار می رود ادم ها ،مخصوصاً کسانی که ّ
جریان های تازه هستند نقد کنند یا دست کم درباره اش حرف بزنند .اما در بهترین حالت واکنش این دوستان به
درج قلب و ایموجی محدود می شود .البته همین هم قابل درک است .ما تا حدودی شرایط حاکم بر
یک الیک یا ِ
مجامع هنری و دسته بندی ها را می دانیم .اما قابل درک بودن لزوماً به معنای غم انگیز نبودن نیست! بله ،غم انگیز
مخاطب از قضا ناشناخته و گفتگو با ان ها انقدر از شوق و انرژی سرشارمان می کند
است! با این حال واکنش چند
ِ
که این اندوه ها را فراموش کنیم.
و حرف اخرتان ؟
پالک خانه های ما ،همواره و هرجا ،بیست ودو بوده است .در هر شهر و کوی و کوچه ای که بوده ایم .گاهی عددی
تو دو ،به شکلی
مقدس بیس
بی معنا به ان اضافه شده و گاهی رقمی بی قیمت از ان منها .در این میان ،تنها عد ِد ّ
محتوم ،معجزه اسا و مرموز ،ثابت مانده است .خانه ی مادری ،بیست و دو به عالوه ی شصت و پنج .اولین خانه ی
دانشجویی ،بیست و دو منهای هشت ...تا خانه ی امروزمانِ ،
تو دو ،بی کم و بیش .نمایش های خانه ی
پالک بیس
ثبت لحظه هایی ست ُگزیده از زیستن در معب ِد رازالو ِد ِ
ِ
پالک بیست ودوِ ،
تو دو .معبدی که بسیاری
پالک بیس
طریق این معبد نبودند و
راستین
کسان چندروزی به ان پای نهادند ،اما سکونت نتوانستند گزید .چراکه سال ِِک
ِ
ِ
ِ
مقدس را تاب نیاوردند .نمایش های خانه ی ِ
ِ
س ما .اگر
مقد
د
معب
به
باز
ه
نیم
ست
تو دو دری
پالک بیس
معرفت عد ِد ّ
ّ ِ
راستین این راه هستید درایید و به چش ِم دل ببینید که چگونه به اعجازِ ،
ِ
پالک خانه ی شما هم بیست ودو
سالک
ِ
خواهد بود ،گاهی عددی بی معنا بیش و گاهی رقمی بی قیمت کم...
نگاهی به فیلم «دوئت» به کارگردانی «نوید دانش»
گذشته ایفراموشنشدنی
افشین علیار
مخاطب از یک فیلم چه توقعی دارد؟ قصه مهم ترین عنصر در یک اثر سینمایی محسوب می شود اینکه قصه
کشش الزم را برای تعریف شدن داشته باشد و فیلمساز بتواند ان را در قالب یا چارچوب سینمایی بیان کند،
ِ
اساســا ضعف سینمای ایران در فیلمنامه و عدم قصه گویی خالصه می شود اما بعضی از کارگردانان با تسلط
کافی می توانند با ایجاد یک قصه به فیلمنامه ای منسجم و روایتی استاندارد برسند .نوید دانش در اولین تجربه
سینمایی اش توانسته با قصه ای ساده و جمع جور با شخصیت پردازی های نسبتا جامع و با ایجاد درام پردازیِ
موثر قصه گویی کند دانش که سابقه ساخت چند فیلم کوتاه دارد در ساخت دوئت توانسته گام بلندی را بردارد،
بر خالف سایر فیلم اولی هایی که فیلمنامه های کوتاه را تبدیل به فیلم بلند می کنند دانش توانسته با فیلمنامه ای
کامل فیلم اولش را بسازد ،از همین جهت ما با فیلمی مواجه ایم که فیلمسازش با بهره گیری الزم از متن به فرم
رسیده است به طوری که احساس می شود فرم مورد نظر فیلمساز قبل از اجرا در فیلمنامه نهادینه شده این پیوند
باعث شده موقعیت ها و شخصیت های فیلم برای مخاطب باورپذیر باشند شاید بعد از پایان فیلم مخاطب فکر کند
که این فیلم چیزهایی کم دارد اما دوئت می تواند در قصه گویی و ساختار شکل تجربه گرایی هم در خود داشته
خاص اجتماعی شود دوئت اثری
باشد و باید بدانیم که فیلمساز در ساخت این فیلم قصد نداشته وارد موقعیت های ِ
ست که در زمانی مشخص قصد قصه گویی و ایجاد موقعیت دارد به همین دلیل مخاطب می تواند با فیلم همراه
شود بخش قابل اهمیت در دوئت در نوع روایت داستان است فیلم از جای درستی اغاز می شود اشنایی مخاطب
با مینو و حامد و در ادامه رویارویی حامد با معشوقه قدیمی اش سپیده ،تالش فیلمساز در شکل گیری یک موضوع
خاص عاطفی یا احساسی به عنوان ایده اصلی و درام پردازی به موقع و پیوند ان با یک بحران زناشویی جواب
ِ
داده است ،مواجهه اتفاقی سپیده با حامد می تواند نقطه عطف داستان باشد یا حتی می توانست پایانپذیر باشد
اما فیلمساز با تمرکز الزم توانسته به طور موازی دو زوج را در یک بحران مشترک سهیم کند و مسئله اصلی از
جایی شروع می شود که سپیده بعد از اینکه وانمود به فراموشی رابطه خود و حامد می کند فیلم های مشترک
شان را از کاوه خریداری می کند و این یعنی سپیده نتوانسته گذشته خود با حامد را بعد از چند سال فراموش
کند و چه خوب فیلمساز با خروج سپیده از کتاب فروشی با او همراه می شود چرا که بحث اصلی از جای دیگری
شروع می شود مسعود متوجه تغییر رفتار سپیده می شود قطعا شکل گیری این بحران می تواند از مسعود اغاز
شود از سکانس های مهم فیلم به تاریکی خانه می شود اشاره کرد که مسعود بعد از اینکه کنار سپیده می نشیند
و هندزفری را به گوشش می زند برق می اید شکل میزانسن در این نما می تواند از اشفتگی حال سپیده به علت
مواجه اش با حامد باشد او اهنگی را گوش می کند که حامد نواخته است ،بحران فکری مسعود باعث می شود او با
خود کلنجار برود که چرا سپیده بعد از خروج از کتاب فروشی دچار تغییر رفتاری شده به همین سبب کوشش
او برای رسیدن به حقیقت باعث گره افکنی فیلم می شود اما باید بگوییم که هدف فیلمساز چگونگی مواجه شدن
با این موقعیت بوده از یک سو مینو حامد را تشویق می کند که با سپیده روبرو شود و حرف هایش را به او بزند
از سوی دیگر مسعود می خواهد گذشته همسرش را واکاوی کند این دو نگرش که تضاد را به همراه دارد باعث
اسیب رساندن به دو زندگی می شود ،اما رفتار مینو در مواجه با این موضوع می تواند راه حل بهتری برای ادامه
زندگی حامد باشد و اساسا این راه حل نگاه منطقی به این بحران دارد نه افکار روشنفکرانه ،مینو ترجیح داده
ِ
3
قدیمی خود روبرو شود و از او به دلیل اتفاقات گذشته عذرخواهی کند تا بتواند راحت تر به
شوهرش با عشق
ِ
زندگی ادامه بدهد اما از سوی دیگر هضم این دیدار برای سپیده به عنوان یک زن که از عاطفه و احساس بیشتری
برخوردار است دشوار می باشد یا شاید اگر مسعود این موضوع را پیگیری نمی کرد سپیده می توانست ان دیدار را
فراموش کند اما سپیده یک شخصیت درونگرا دارد که نیازی به حرف زدن با شوهرش نمی بیند اگر مسعود به
کتابفروشی نمی رفت قطعا سپیده هیچ وقت با مسعود درباره حامد حرف نمی زد ،دوئت یک فیلم کامال مردانه
است در سکانس کتابفروشی حامد به سپیده از ازدواجش می گوید و سپیده به او تبریک می گوید اما زمانی که
سپیده از ازدواجش می گوید حامد قصد دارد درباره شوهر او کنجکاوی کند ،یا اینکه مسعود به عنوان یک مرد یا
شوهر در تکاپو است که از گذشته سپیده با حامد اگاه شود که تالش او نتیجه معکوس شاید هم جبران ناپذیری
دارد ،در دوئت مردها هستن که برای رسیدن به هدف شان دچار بحران های چالش برانگیر می شوند .دوئت به
عنوان یک فیلم اول اثر قابل توجهی ست دکوپاژ درست و میزانسن های استاندارد و سکانس پالن ها یا بازی باصدا
می تواند از نکات مثبت فیلم باشد و باید این را بدانیم که فیلم در دو روز روایت می شود اگر فیلمساز به بعضی از
نکاتنپرداختهضعففیلمنیست،اماپایانبندیفیلممی توانستبامنطقبهتریشکلبگیرداگرچهابگرفتگی
روشنایی یک زندگی ،اما زمانی که در پالن اخر
خانه مینو و حامد می تواند معنای دوسویه داشته باشد ویرانی و
ِ
حامد و مینو را در یک قاب می بینیم می توانیم به روشنایی و تداوم زندگی شان فکر کنیم اما سپیده و مسعود چه
می شوند؟ فیلمساز سعی داشته فیلم را در جایی تمام کند که اغاز کرده اما ایا مسعود می تواند گذشته همسرش
را باور کند؟ انسوی فیلم هم می شد با یک سکانس کوتاه به نقطه گذاری برسد اما فیلمساز رهایش کرده ،سکانس
خاکسپاری و حضور منصور و سمیرا هم به اضافه خواهر مسعود در فیلم اضافه است چرا که کارکرد مهمی برای
فیلم ندارند ،سکانس اخر هم می توانست در سکوت بگذرد تداوم موسیقی در سکانسی که حامد وارد خانه می شود
حس سکانس را از بین برده است ،از نکات مثبت فیلم می توانیم به بازی ها اشاره کنیم به نظر
تا تیتراژ پایانی ِ
جهان فیلم تطابق دارد.
می رسد نوع بازی ها با منطق شخصیت ها و ِ
عــزت اهلل جامعی ندوشــن تهیه
کننده ســینما و تلویزیون امروز
۱۱ابــان ماه بر اثر ســکته قلبی
درگذشت .مرحوم عزت اهلل جامعی
ندوشــن متولد ۱۳۳۹بــود و در
کارنامه خود ،بازیگری ،کارگردانی
و تدریس در دانشگاه را داشت .وی
صبح دیروز-یکشنبه 11ابان ماه-
در 60سالگی ،در منزل خود از دنیا رفته است .در همین رابطه جامعه
صنفی تهیه کننده گان سینمای ایران نیز پیام تسلیتی صادر کرده که
متن ان به شرح زیر است :در کمال تاسف باخبر شدیم همکار ارجمند،
تهیه کننده گرامی زنده یاد «عزت اهلل جامعی ندوشن» دار فانی را وداع
گفت .این ضایعه بزرگ رابه خانواده ارجمند ایشان تسلیت عرض می
نماییم و از خداوند منان برای ان عزیز ازدســت رفته غفران و رحمت
واسعه و برای بازماندگان صبر جمیل مسئلت داریم.درگذشت او برای
خانواده بسیار غم انگیز و تاسف بارخواهد بود وبرای همکاران و یاران او
ضایعه اى بس دردناک .امروز دوباره دیدیم طبیعت وسرنوشت بی رحمانه
می تازد ،هرگز فرصت و مهلتی نمی دهد.
تصویربرداری «بیگانه ای با من است»
به پایان رسید
تصویربرداری سریال «بیگانه ای با
من است» به تهیه کنندگی بهروز
مفید به پایان رسید .این سریال که
از ابتدای تابستان سال گذشته وارد
مرحله تولید شــد ،به دلیل شیوع
کرونــا دو ماه توقف بــود و دوباره
از اردیبهشت ســال جاری ضبط
خود را از سر گرفت ارش معیریان
کارگردانی فصل دو احمد امینی کارگردانی فصل یک این سریال را به
عهده داشتند .زمان پخش این سریال قطعی نیست و یا در اواخر پاییز و یا
زمستان امسال بروی انتن خواهد رفت .از بازیگران فصل اول این سریال
می توان به :شبنم قلی خانی ،پژمان بازغی ،پوراندخت مهیمن ،مهران
رجبی ،میالد میرزایی ،پرویز پورحســینی ،نگار عابدی ،ایوب اقاخانی،
سوگل طهماسبی ،دنیا مدنی ،شیوا ابراهیمی و ...اشاره کرد .داستان این
سریال در سال ۶۹-۷۰می گذرد و درباره جابجایی یک زن خدمتکار با
عروس یک خانواده است که یک درام خانوادگی را تشکیل می دهد.
پخش سریال «سایمدانگ»
از شبکه تماشا
سریال کره ای جدید «سایمدانگ»
برای نخستین بار در سیما از این
شبکه پخش شده و از دوشنبه ۱۲
ابان ماه در ســاعت ۱۹جایگزین
سریال سرنوشت می شود .سریال
تلویزیونــی «ســایمدانگ» بــه
کارگردانی یون ســانگ هو و تهیه
کنندگی لی یونگ سوک محصول
۲۰۱۷کره جنوبی است که دو زمان حال و گذشته را با هم به نمایش
در می اورد و به همین ســبب متفاوت ترین سریال ساخت این کشور
محسوب شده است .این سریال با حضور لی یونگ ائه ،که بینندگان با
ایفای نقش یانگوم در سریال «جواهری در قصر « وی را به خاطر دارند ،در
دو زمان حال و گذشته جریان دارد و لی یونگ ائه در دو شخصیت ایفای
نقش می کند .داستان به این شکل اغاز می شود که پروفسور هنر ،سو
جی یون که دفترچه خاطرات سایمدانگ را در ایتالیا پیدا کرده با خاطرات
دفترچه همراه شده و به دل تاریخ می رود .سریال سایمدانگ به مدیریت
دوبالژ زهره شکوفنده و حضور گویندگانی همچون مینو غزنوی (دوبلور
یانگوم در جواهری در قصر) و منوچهر والی زاده (دوبلور افسر مین جانگو
در جواهری در قصر) در دو نقش اصلی این سریال یعنی بانو سایمدانگ
و لی گیوم دوبله شده است.
«وانتافه»
سه شنبه به تلویزیون می اید
فیلم طنز وانتافه با حضور مهران احمدی ،امیر کربالیی زاده ،نفیســه
روشن ،سامان غنائمی و افســانه چهره ازاد سه شنبه ساعت 14:30از
شبکه سه سیما پخش می شود .فیلم تلویزیونی طنز «وانتافه» به تهیه
محمدجواد موحد و کارگردانی محمدحسین امانی با حضور
کنندگی ّ
ی زاده ،سامان غنائمی ،نفیسه روشن و افسانه
مهران احمدی ،امیر کربالی
چهره ازاد با رعایت پروتکل های بهداشتی جلوی دوربین رفت و بعد از طی
مراحل فنی قرار است روز سه شنبه 13ابان ماه همزمان با سالروز میالد
مسعود نبی مکرم اسالم و امام صادق علیهما السالم ساعت 14:30روی
انتن شبکه سه سیما برود .هم چنین این فیلم تلویزیونی در همین روز
و از ساعت 18از شبکه افق سیما پخش خواهد شد« .وانتافه» محصول
خانه تولیدات جوان است که با مجری طرحی باشگاه فیلم سوره تولید
شده و یک طنز اجتماعی است که نگاهی به مشکالت اقتصادی و گرانی
های اخیر دارد .در خالصه داستان این فیلم تلویزیونی امده است« :اگه
اون سکه طالی لعنتی تو چاه نمی افتاد ما این همه بدبختی نداشتیم!» صفحه 3
اسکار «خورشید» را هم راهی اکران کرد
حزب خران
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره • 1327دوشنبه 12ابان ماه • 1399سال سیزدهم • 4صفـــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
دانیال جراهی
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
11:48
اذان ظهر
17:08
غروب افتاب
17:27
اذان مغرب
اذان صبح فردا
طلوع افتاب فردا
05:02
06:28
گنج سخن
پیامبر صلىاهللعلی ه واله :
به یکدیگر هدیه بدهید ،زیرا کینه ها را از بین مى برد.
کافى(ط-االسالمیه) ج ، 5ص ، 144ح 14من ال یحضر
الفقیه ج ، 3ص299
پندبزرگان
اولین گام انسان به سوی موفقیت زمانی است که از
اسارت در محیطی که در ان برای اولین بار خودش را
شناخته دست بردارد.
مارک کین
حافظانه
اگر ان ترک شیرازی به دست ارد دل ما را
به خال هندویش بخشم سمرقند و بخارا را
بده ساقی می باقی که در جنت نخواهی یافت
کنار اب رکن اباد و گلگشت مصال را
دبیر شورای صنفی نمایش از اکران فیلم سینمایی «خورشید» جدیدترین اثر سینمایی مجید
مجید مجیدی در سینما خبر داد تا بتواند در اسکار حاضر شود.
طبق قوانین و مقررات اســکار فیلم هایی باید در این مراســم حضور پیدا کنند که حتماً در
ســینماها اکران شده باشند .نماینده ســینمای ایران نیز برای حضور در این مراسم باید در
سینما اکران داشته باشد .فیلم «درخت گردو» ساخته محمدحسین مهدویان نیز برای اینکه
بتواند در اســکار حضور داشته باشــد ،در هفته وحدت در کردستان اکران خود را اغاز کرد.
طبق گفته های شایســته دبیر شورای صنفی نمایش ،فیلم خورشید نیز برای اینکه بتواند در
اسکار حضور پیدا کند باید در سینمای یکی از استان ها حضور پیدا کند.
محل انتخاب نمایش فیلم برعهده خود سازندگان فیلم گذاشته شده است که به احتمال زیاد
این اکران در خراسان رضوی انجام خواهد شد.
تاکید اتحادیه تهیه کنندگان سینما بر
پرداخت بدهی سینماداران و حوزه هنری
اتحادیه تهیه کنندگان سینمای ایران ،با انتشار اطالعیه ای از اقدامات قانونی تعدادی از تهیه
کنندگان در جهت دریافت حق خود از سهم فروش فیلم هایشان حمایت کرد.
متن اطالعیه به شــرح زیر اســت « :اتحادیه تهیه کنندگان انتظار دارد ،صاحبان سالن های
سینما در بخش خصوصی و حوزه هنری ،نسبت به پرداخت حق صاحبان فیلم ها اقدام نمایند.
از ان جا که عمده ی طلب تهیه کنندگان مربوط به قبل از اپیدمی کرونا اســت ،در مواردی
بیش از یک سال است که این هنرمندان پولی را که تماشاگران به گیشه پرداخته اند ،دریافت
نکرده اند.
بــا توجه به افت ارزش پــول ملی ،این بدهکاران نه تنها باید اصل ســهم صاحبان فیلم ها را
پرداخت کنند ،بلکه الزم اســت که نســبت به جبران ضرر و زیان ناشی از این تاخیر فاحش،
اقدام نمایند .اتحادیه همچنین امیدوار است حوزه هنری به عنوان اصلی ترین بدهکار ،توضیح
دهد که با چه توجیه شــرعی و قانونی این مبلغ کالن را نزد خود نگه داشــته است .از سایر
ســالن داران محترم نیز توقــع می رود با پرداخت بیش از 18میلیــارد تومان بدهی خود به
سینماگران و تالفی ضرر و زیان مربوطه ،وظیفه حداقلی خود را هر چه سریع تر انجام دهند».
به تازگی جمعی از تهیه کنندگان در پی پیگیری مطالباتشان از سینماداران مطرح کردند که
قصد دارند به قوه قضایه شکایت کنند.
بدون در زدن وارد شــد ،دوستم را می گویم .عینکم را
برداشتم و گفتم :مگه طویلست در نمی زنی؟ ابروهایش
را باال انداخت و انگار داشت دانه ای را می جوید گفت:
مگه خ ر ام در میزنه؟ با تعجب گفتم :مگه خری؟ در
پاسخ گفت :اگه خر نبودم که دوست تو نبودم! کمی
ناراحت شدم ،نفسی عمیق کشیدم و گفتم :تو راست
میگی خیلی خر تو خر شده ،هر کسی برای خودش
عرعر می کنه ،یکی مثل تو در نمی زنه ،یکی در و داالن
و بار می زنه می بره کانادا ،یه کره خری از رانت خرش
استفاده می کنه و یونجه اضافی میزنه به بدن و یکی...
یکی یکی !...منو توام مثل این خرهای سرگردون که
نه باری داریم نه کاری ،خواب یونجه و شبدر ترو تازه
می بینیم!
حاال تو که به اصلت اعتراف کردی اگه سر دسته همه
خر های دنیا بودی چیکار می کردی؟ هر دو مثل خر
گناه نو
تو فکر رفتیم و من در گل گیر کردم که دوست خرم
گفت :من اگه ســر دسته ی خرها بودم تمام خرهای
عالم رو باهم متحد می کردم و نمیذاشتم به هیچ خری
ظلم بشه .گفتم :خب بقیه اش ،عرعر بفرمایید .گفت:
سعی می کردم روحیه ی خرپروری رو بین جامعه خرها
قوت ببخشم .امور خرکی را پیگیری و اجرا می کردم.
نمی ذاشتم کســی خر دیگری باشه ،همرو خر خودم
می کردم .بانک علوفه تاسیس می کردم با شعار هرجا
عرعری شنیده می شود بانک علوفه انجا شعبه دارد .من
که داشــتم مثل خر نگاه می کردم به دوست خر تر از
خودم گفتم :به نظرم باید تو رئیس حزب خران بشی!
دوســتم که خودش را به خریت زده بود پرسید :مگه
همچینحزبیهست!
گفتم :بله که هســت ،اون قدیم ها برداران توفیق این
حزب رو تاسیس کردند ولی هیچ وقت نمی دونستند
که یک روز یک فروند خر با لیاقتی مثل تو پیدا میشه و
روح خرکیه تازه ای به این حزب می دمه! هرچی یونجه
خوردی حاللت باشه رفیق!
دوستم از شعف و شادی عرعری کرد و گفت :توام بیا با
یه رانت خرکی بذارمت معاون خودم .گوشی رقصاندمو
گفتم :نه عزیزم من از اون خرهای بی پالون و بار نیستم
ولی چون دوستمی از دور برات عرعر می کنم و مثل یه
خرپشتتم.
پشت صحنه
با دوست اندیشمند و صاحب مکتبی راجع به وقایع اخیر ایران و جهان صحبت می کردیم نکته جالبی که اشاره می کرد
در مورد پیشگویی های اینده جهان بود؛ معتقد بود در هیچ دوره زمانی عالم در چنین شرایطی نبوده و تجربه ای وجود
ندارد که بخواهیم براساس علم و منطق درباره اینده و اینکه چه خواهد شد نظری دهیم و تقریبا اغلب نظریه ها را چرت
و به نوعی پا منقلی و براساس منافع اشخاص برمی شمرد!
شرایط طوری هست که فقط باید ارزو کنیم زنده بمانیم بعد متوجه می شویم که چه پیش خواهد امد؛ بیشتر از هر وقتی
به تئوری تکرار تاریخ انیشتین فکر می کنم شاید مجدد قرار است جهان ریست شود و تاریخ بشریت تکرار؟! بگذریم...
بازار دقیقا طوریست که گروهی که جنس ،دالر و دیگر کاالهای ارزشی دارند ارزو دارند ترامپ بر مسند قدرت بماند
گروه مقابل هم که با مسائل و مشکالت اقتصادی دست و پنجه گرم می کنند در ارزوی انتخاب بایدن و ریزش بازار.
به عنوان روزنامه نگار جز تا این لحظه همچنان حدس می زنم نام ترامپ از صندوق های رای خارج شود البته که هر
طرف برنده شود طرفداران طرف مقابل اعتراض و اختشاش به راه می اندازند .دوستی دو هفته پیش رو را که با قرنطینه
و تعطیلی احتمالی اغلب اصناف همراه هستیم به دو هفته پایانی بارداری تشبیه می کرد؛ دردهای ناشناخته توام با لذت
به امید تولد فرزند و ارزوی سالمت بودن ،زبان حال من و شما و دیگر مردم عزیز! کار بخصوصی از دستمان بر نمی اید
با امیدوار بود همه برنامه ها درست پیش برود و دست اندرکاران همه تالششان را بکنند ما هم فقط دعا کنیم؟! نسخه
اقایجهانگیری؛
هفته اینده به قید حیات در خدمت مخاطبان روزنامه هستیم.
اخبار دیدنی
نمایش خیابانی بهداشت در ایام کرونا -همدان
در حالیکه این روزها همدان در وضعیت قرمز
کرونایی قرار دارد ،با هدف اگاهی سازی مردم
نسبت به رعایت کنات بهداشتی و خطرات
یبماری کرونا گروه نقره ای نتان با نمایش خیابانی
در نقاط مخلتف شهر همدان به اجرای برنامه
میپردازند.
عبدالرحمان رافتی
ماسک یب ماسک
ا
با ایکنه اسفتاده از ماسک از درب خانه در تهر ن
اجباری شده است اما باز هم افراد و اصنافی
هسنتد که اعقتادی به زدن ماسک ندارند!
عکس :مهدی میرزاد
دهمین ساالنه هنر معاصر پرسبوک در خانه
صاحب شهر کاشان
دهمین ساالنه هنر معاصر پرسبوک با عنوان
«دستکار» ات 21ابان در خانه صاحب شهر کاشان
برپاست.
مراسم خاکسپاری زنده یاد احمد نصیرپور
عکاس مطبوعات
مراسم تشییع و خاکسپاری یپکر زنده یاد احمد
نصیرپور عکاس یپشکسوت مطبوعات ظهر
امروز در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) برگزار
شد .وی از عکاسان سابق روزنامه کیهان و مجله
کیهان بچه ها بود و در دفاع مقدس هم حضور
فعاالنه داشت.
عکس :حامد ملک پور
افتاتحیه یازدهمین دوساالنه ملی سرامیک ایران
در فرهگنسرای نیاوران2
یازدهمین دوساالنه ملی سرامیک ایران با حضور
سید مجتیب حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ
و ارشاد اسالمی به همراه هادی مظفری مدیرکل
مرکز هنرهای تجسمی و هیبرد همت ازاد دیبر
دوساالنه روز شنبه ۱۰ابان ماه در فرهگنسرای
نیاوران افتاتح شد.
حسن مطهری
نمایشگاه نقاشی های فاطمه مرادی
در گنارخانه بهارک
ا
نمایشگاه نقاشی های فاطمه مر دی ات چهارشنبه
۱۳ابان ماه در گنارخانه بهارک برپاست.
عکس :شراره سامعی صفحه 4