روزنامه هنرمند شماره 1326 - مگ لند
0

روزنامه هنرمند شماره 1326

روزنامه هنرمند شماره 1326

روزنامه هنرمند شماره 1326

‫هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید ‪www.magland.ir‬‬ ‫یکشنبه ‪ 11‬ابان ماه ‪ 1399‬سال سیزدهم شماره ‪ 4 1326‬صفـــحه ‪ 2500‬تومـان ‪ISSN 2008-0816‬‬ ‫‪www.jaaar.com‬‬ ‫تعطیلی فعالیت های هنری‪،‬‬ ‫سینماها و سالن های تئاتر‬ ‫تا پایان ابان‬ ‫ادامه تعطیلی موزه ها‬ ‫و خسارت ‪ 177‬میلیاردی‬ ‫کرونا به موزه ها‬ ‫کرونا‬ ‫بساط فرهنگ و هنر‬ ‫را جمع کرد؟‬ ‫چراغ‬ ‫«تئاتر مستقل تهران»‬ ‫خاموش شد‬ ‫سیزدهمین جشنواره‬ ‫موسیقی نواحی بدون تماشاگر‬ ‫برگزار خواهد شد‬ ‫ادامه تعطیلی تماشاخانه ها‬ ‫پیامدی جز نابودی تئاتر ندارد‬ ‫تاکید «کانون کارگردانان»‬ ‫بر تعطیلی پروژه ها تا پایان‬ ‫پیک کرونا‬ ‫وز یر فرهنگ‪:‬‬ ‫موسیقی نواحی از جلوه های تنوع‬ ‫و تکثر فرهنگی ایران است‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 2.‬‬ ‫«شان کانری» برنده اسکار‬ ‫و محبوب تر ین «جیمز باند»‬ ‫درگذشت‬ ‫سینماوتلویز یون‪3.‬‬ ‫‪CINEMA&TV‬‬ ‫پخش غیرقانونی «اقازاده»‬ ‫‪ ۱۵‬سایت را مسدود کرد‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 2.‬‬ ‫جدایی قریب الوقوع اتحادیه‬ ‫تهیه کنندگان از خانه سینما‬ ‫در نشست جشنواره فیلم کوتاه تهران مطرح شد؛‬ ‫مراقب جشنواره های‬ ‫جعلی باشید‬ ‫سینماوتلویز یون‪3.‬‬ ‫سیدضیاهاشمیرئیسجامعهصنفیتهیه کنندگانخبر داد‪:‬‬ ‫سینماوتلویز یون‪3.‬‬ ‫‪CINEMA&TV‬‬ ‫‪CNEMA&TV‬‬ ‫حضور‬ ‫«شبی که ماه کامل شد»‬ ‫در جشنواره «مقاومت»‬ ‫سینماوتلویز یون‪3.‬‬ ‫«خط فرضی»‬ ‫بهتر ین فیلم جشنواره اسپانیایی‬ ‫سینماوتلویز یون‪3.‬‬ ‫‪CINEMA&TV‬‬ ‫‪CNEMA&TV‬‬ ‫ثبت نام ‪ ۲۵۰‬هنرمند‬ ‫برای شرکت در نمایشگاه ملی‬ ‫مجازی صنایع دستی‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 4.‬‬ ‫مصطفی زمانی‬ ‫مجری یک برنامه تاک شو شد‬ ‫سینماوتلویز یون‪3.‬‬ ‫‪CINEMA&TV‬‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫ادامه تعطیلی موزه ها و خسارت‪ 177‬میلیاردی کرونا به موزه ها‬ ‫یکشنبـــــــــه ‪ 11‬ابان ماه ‪ 1399‬سال سیزدهم شمــاره ‪1326‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫& ‪ART‬‬ ‫‪CULTURE‬‬ ‫فرهنگ و هنر‬ ‫اخبار‬ ‫تاکید «کانون کارگردانان»‬ ‫بر تعطیلی پروژه ها تا پایان‬ ‫پیک کرونا‬ ‫شــورای مرکزی کانون کارگردانان بر لزوم تعطیلی موقت‬ ‫همه پروژه هــای فیلمبرداری تا پایان پیــک کرونا تاکید‬ ‫کرد‪ .‬شــورای مرکزی کانون کارگردانان ســینمای ایران‬ ‫در بیانیــه ای بر لــزوم تعطیلی موقت‪ ،‬همــه پروژه های‬ ‫فیلمبرداری تا پایان پیک کرونا تاکید کرد‪.‬‬ ‫کانون کارگردانان سینمای ایران در متن اطالعیه اش اورده‬ ‫اســت‪« :‬بیماری کرونا و بالی قرن‪ ،‬هنرمند دیگری را از ما‬ ‫گرفت‪ .‬کریم اکبری مبارکه بازیگری که به سالمت نفس و بی‬ ‫االیشــی شهره بود؛ در پی ابتال به کرونا و در فاصله ای بسیار‬ ‫کوتاه درگذشت و همکاران و دوستدارانش را غمگین و افسرده‬ ‫برجای گذاشــت‪ .‬کانون کارگردانان سینمای ایران پیش از‬ ‫انحالل ســتاد کرونای خانه ســینما و طی سه نامه خطرات‬ ‫ناشی از این بیماری را برای گروه های فیلمبرداری تذکر داده‬ ‫بود ولی متاســفانه نه تنها به این هشدارهای دلسوزانه توجه‬ ‫نشــد‪ ،‬بلکه کانون کارگردانان با شکایت قضایی صداوسیما‬ ‫روبه رو شــد! کانون کارگردانان ضمن تسلیت از دست دادن‬ ‫زودهنگام این هنرمند باتجربه‪ ،‬کارامد و شریف‪ ،‬یک بار دیگر‬ ‫به مسئوالن‪ ،‬مدیران و دست اندرکاران پروژه های سینمایی و‬ ‫تلویزیونی هشدار می دهد که این بیماری خطرناک همچنان‬ ‫و با قدرتی بیش از پیش باالی ســر همه جوامع و بخصوص‬ ‫گروه های متشــکل شغلی و حرف های در حال جوالن دادن‬ ‫و قربانی گرفتن است و لزوم تعطیلی موقت همه پروژه های‬ ‫فیلمبرداری تا پایان پیک کرونا احساس می شود‪ .‬در غیر این‬ ‫صورت تنها باید امیدواریم باشیم که گروه ها موارد بهداشتی ‪/‬‬ ‫ایمنی را جهت حفظ سالمتی افراد به دقت رعایت کنند تا باز‬ ‫عزادار هنرمند دیگری نشویم‪».‬‬ ‫پخش غیرقانونی «اقازاده»‬ ‫‪ ۱۵‬سایت را مسدود کرد‬ ‫مدیــرکل امور موزه ها از ادامه تعطیلی موزه ها و خســارت ‪ ۱۷۷‬میلیــاردی کرونا به موزه های‬ ‫کشــور خبر داد‪ .‬محمدرضا کارگر (مدیرکل امور موزه ها) با اشــاره به اینکه شیوع ویروس کرونا‬ ‫سبب شــد تا تعطیلی موزه ها همچنان ادامه یابد‪ ،‬گفت‪ :‬باتوجه به اعمال محدودیت های جدید‬ ‫شــاهد تعطیلی موزه های تهران و برخی از استان های کشور برای پنجمین هفته متوالی هستیم‬ ‫و شــاید اگر روند شیوع ویروس کرونا به همین منوال پیش رود تا پایان ابانماه ناچار و تعطیلی‬ ‫موزه ها باشیم‪ .‬او در خصوص خسارت های وارده به موزه ها که این روزها تعطیل هستند‪ ،‬گفت‪:‬‬ ‫پیش بینــی ما این بود که موزه ها در ســال ‪ ۹۹‬درامدی در حدود ‪ ۱۸۰‬میلیارد تومان داشــته‬ ‫باشــند این در حالی اســت که تاکنون تنها ‪ ۳‬میلیارد تومان درامد داشتند‪ .‬ضمن انکه اگر در‬ ‫شرایط عادی به سر می بردیم در حال حاضر باید مرز ‪ ۲۵‬میلیون توریست را در حوزه بازدید از‬ ‫موزه ها رد می کردیم اما اکنون با توجه به درامد حاصله می توان گفت کاهش بسیار چشمگیری‬ ‫در میزان بازدید از موزه ها را شــاهد هســتیم‪ .‬در واقع می توان گفت با توجه به شرایط موجود‬ ‫تعداد بازدیدکنندگان موزه ها صفر اســت‪ .‬مدیــرکل امور موزه ها در خصوص ایجاد طرح بازدید‬ ‫مجازی از موزه ها نیز گفت‪ :‬طی هفته جاری شــاهد بازگشــایی بازدید مجازی از نســخ خطی‬ ‫کاخ گلســتان خواهیم بود‪ .‬در مرحله اول ‪ ۳۱‬نســخه نفیس و خطی ‪ ۱۲۰۰‬صفحه ای که شامل‬ ‫مرقع خطی ناصرالدین شاه‪ ،‬دعای صباح‪ ،‬رنگه نویسی ام السلمه‪ ،‬مرقع خط نسخ جلی عالءالدین‬ ‫تبریزی‪ ،‬مرقع خط ابراهیم گلستانه‪ ،‬نسخ خطی شکسته نستعلیق و‪ ...‬است‪ ،‬برای دیجیتال سازی‬ ‫انتخاب کردیم‪ .‬کارها با کیفیت باال عکاســی شده و قابلیت چاپ اثار به شکل کتب نفیس دارد‪.‬‬ ‫به مرور نیز قصد داریم این روند را برای ســایر موزه های کشــور پیش ببریم اما نیازمند تامین‬ ‫زیرساخت های موجود برای تحقق این مهم هستیم‪.‬‬ ‫وزیر فرهنگ‪:‬‬ ‫موسیقی نواحی از جلوه های تنوع و تکثر فرهنگی ایران است‬ ‫وزیر فرهنگ و ارشــاد اســامی در پیامی‬ ‫به ســیزدهمین جشــنواره موسیقی نواحی‬ ‫ایران با اشاره به تنوع و تکثر فرهنگی ایران‬ ‫نوشت‪ :‬موســیقی نواحی یکی از جلوه های‬ ‫گویــا و غنی از این تنوع و تکثر اســت که‬ ‫در جــای جــای ســرزمین مان‪ ،‬مردمــان‬ ‫فرهنگ مــدار با اواهــا و نواهای خود‪ ،‬ان را‬ ‫حفظ کرده اند‪ .‬ســیدعباس صالحی در پیام‬ ‫خود به ســیزدهمین جشــنواره موســیقی‬ ‫نواحی ایران افزود‪ :‬امروز نیز جوانان مشتاق‬ ‫و عالقه منــد ایــن هنر (موســیقی)‪ ،‬حافظ‬ ‫و امیدبخــش تداوم این میــراث فرهنگی و‬ ‫موسیقایی هســتند‪ .‬وی افزود‪ :‬فرهنگ در‬ ‫ســرزمین ما با نگرش هــا و باورهای مردم‬ ‫پیوندی ناگسستنی دارد و فراز و نشیب های‬ ‫گوناگون در سیر تاریخی این دیار از گذشته‬ ‫تا امروز‪ ،‬تنوع و تکثــر فرهنگی را به عنوان‬ ‫یکی از مهمترین شاخص های ایران اسالمی‬ ‫رقم زده اســت‪ .‬جشــنواره موسیقی نواحی‬ ‫ایران رویدادی اســت که ضرورت و اهمیت‬ ‫داشته های فرهنگی و موسیقی نواحی ایران‬ ‫اسالمی را یاداوری و تاکید می کند و بخشی‬ ‫از ظرفیت ها و نمونه های این موسیقی را بیان‬ ‫و امکانی را برای معرفی بیشتر این موسیقی‬ ‫و پویایی ان در جامعه امروز فراهم می اورد‪.‬‬ ‫سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران‬ ‫در شرایط فراگیری ویروس کرونا متناسب با‬ ‫اقتضائات شرایط کنونی‪ ،‬به صورت انالین و‬ ‫افالین برگزار می شــود‪ .‬مشاهده اجرای اثار‬ ‫گروه ها و هنرمندان حاضر در جشــنواره در‬ ‫فضای مجازی از یک ســو و از ســوی دیگر‬ ‫ضبط و مستندســازی موســیقی نواحی و‬ ‫اجراهای هنرمندان امکانی فراهم اورده که‬ ‫عالقه مندان بیشــتری در اینده ان ها را به‬ ‫تماشا بنشــینند‪ .‬صالحی در ادامه این پیام‬ ‫اورد‪ :‬برگزاری جشــنواره ای که از یک سو‬ ‫نشــان دهنده­ تنوع اداب و رسوم کشور و از‬ ‫دیگر سو خود نشانه ای از وحدت وهمبستگی‬ ‫اســت‪ ،‬به ویژه در ایام مبارک هفته وحدت‪،‬‬ ‫اتفاق خجسته ای است‪ .‬فرصتی که اهمیت‬ ‫یکی بودن و یکی شــدن را برای فایق امدن‬ ‫بر سر مشــکالت باز می گوید‪ .‬از هنرمندان‬ ‫فرهیخته موســیقی که با جشنواره همراهی‬ ‫می کنند و همکاران سختکوش معاونت امور‬ ‫هنری و دست اندرکاران برگزاری جشنواره‬ ‫صمیمانه قدردانی می کنم و سالمت و توفیق‬ ‫هنرمندان گرامی را ارزومندم‪ .‬ســیزدهمین‬ ‫جشنواره موسیقی نواحی کرمان از امروز ‪۱۰‬‬ ‫ابان تا ‪ ۱۳‬همین ماه بدون حضور تماشاگر‬ ‫برگزار می شــود‪ .‬این جشنواره پیش از این‬ ‫قرار بود به صورت افالین و انالین با حضور‬ ‫محدود تماشاگران میزبان عالقه مندان باشد‪.‬‬ ‫موضــوع و محوریت این دوره از جشــنواره‬ ‫موســیقی نواحی‪ ،‬دوبیتی خوانی است که با‬ ‫اجرای هنرمندانــی از مناطق مختلف ایران‬ ‫برگزار می شود‪ .‬همچنین در طول برگزاری‬ ‫جشنواره مستندهایی از زندگی و نوازندگی‬ ‫هنرمندان پیشکســوت موسیقی نواحی در‬ ‫سراسر کشــور تولید می شــود که پس از‬ ‫جشــنواره در اختیار عالقه مندان قرار می‬ ‫گیرد‪ .‬دبیر این دوره از جشنواره احمد صدری‬ ‫و اعضای شورای علمی را منصوره ثابت زاده‪،‬‬ ‫فــواد توحیدی‪ ،‬هوشــنگ جاویــد‪ ،‬دامون‬ ‫شــش بلوکی‪ ،‬و محمدعلی مراتی تشــکیل‬ ‫می دهند‪ .‬عالقه مندان می توانند اجراها را از‬ ‫طریق صفحۀ اینستاگرام جشنوارۀ موسیقی‬ ‫نواحی‪ ،‬انجمن موســیقی اســتان کرمان و‬ ‫صفحۀ جشــنوارۀ موسیقی نواحی در اپارات‬ ‫به صورت انالین و افالین مشــاهده کنند‪.‬‬ ‫نخستین دوره جشنواره موسیقی نواحی در‬ ‫سال ‪ ۷۸‬به میزبانی کرمان برگزار شد‪ ،‬پس‬ ‫از ‪ ۹‬ســال وقفه‪ ،‬بر اساس تفاهمنامه ای در‬ ‫سال ‪ ۹۴‬بین اســتانداری کرمان و مدیرکل‬ ‫وقت فرهنگ و ارشاد اســامی این استان‪،‬‬ ‫دبیرخانه جشنواره موسیقی نواحی به مدت‬ ‫سه ســال در کرمان ایجاد شد‪ .‬دوازدهمین‬ ‫جشنواره موسیقی نواحی ایران از تاریخ ‪۱۶‬‬ ‫تا ‪ ۱۹‬ابان ســال ‪ ۹۸‬در شــهر کرمان و در‬ ‫گستره ملی به صورت غیررقابتی برگزار شد‪.‬‬ ‫چراغ «تئاتر مستقل تهران» خاموش شد‬ ‫ساترا پس از دریافت شــکایت از سوی شرکت دارای حق‬ ‫پخش قانونی ســریال «اقازاده»‪ ۱۵ ،‬ســایت و اپلیکیشن‬ ‫منتشــرکننده غیرمجاز این سریال را مسدود کرد‪ .‬روابط‬ ‫عمومی ســاترا اعالم کرد‪ ،‬شرکت دارای حق پخش سریال‬ ‫«اقازاده» شکایتی مبنی بر انتشار غیرقانونی سریال‪ ،‬توسط‬ ‫تعدادی از سایت ها و اپلیکیشن ها به معاونت تدوین مقررات‬ ‫و امور حقوقی ســاترا ارائه کرد‪ .‬بر اساس این شکایت‪ ،‬حق‬ ‫پخش ســریال در اختیار این شــرکت بوده ولی سایت ها‬ ‫و اپلیکیشــن های متعــددی به صــورت غیرقانونی اقدام‬ ‫به انتشــار ان کرده و موجب ایجاد خســارت به مالکان و‬ ‫صاحبان محتوا شده اند‪ .‬در پی وصول این شکایت‪ ،‬معاونت‬ ‫تدوین مقررات و امور حقوقی پس از بررسی ادله ارائه شده‬ ‫و برقراری ارتباط با رســانه های متخلف‪ ،‬در نهایت به علت‬ ‫اهمیت مالکیــت فکری و حقوق صاحبــان اثار و فعاالن‬ ‫صنعت صوت و تصویر و به منظور ایجاد بازار سالم‪ ،‬نسبت‬ ‫به مسدودسازی سایت های متخلف اقدام کرد‪.‬‬ ‫تعطیلی فعالیت های هنری‪ ،‬سینماها‬ ‫و سالن های تئاتر تا پایان ابان‬ ‫با تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا تعطیلی مراکز فرهنگی‬ ‫و سینماها و ســالن های تئاتر ادامه دارد‪ .‬با تصمیم ستاد‬ ‫ملــی مبارزه با کرونــا کلیه فعالیت هــای فرهنگی اعم از‬ ‫برگزاری مراسم ها و کنسرت ها و سالن های سینما و تئاتر‬ ‫تا پایان ابان ماه تعطیل هســتند‪ .‬این در حالی اســت که‬ ‫پس از شیوع موج ســوم بیماری کرونا‪ ،‬سینماها و مراکز‬ ‫فرهنگی ‪ -‬هنری یک ماهی اســت که تعطیل بودند و این‬ ‫تعطیلی ادامه دارد‪.‬‬ ‫مدیر تئاتر مســتقل تهران اعالم کــرد‪ ،‬با توجه به‬ ‫مشکالت پیش امده ی ناشــی از شیوع کرونا و نبود‬ ‫حمایت های الزم این کمپانی و تماشاخانه ان تعطیل‬ ‫شد‪ .‬مصطفا کوشــکی در یادداشــتی از تصمیم به‬ ‫تعطیلی کمپانی و تماشــاخانه تئاتر مستقل تهران‬ ‫که فعالیتی متمایز از دیگر تماشاخانه های خصوصی‬ ‫داشت و در چند سال گذشته یکی از پرمخاطب ترین‬ ‫ســالن های تئاتری تهران بود‪ ،‬خبر داده است‪ .‬او در‬ ‫این یادداشت نوشته است‪:‬‬ ‫«لطفا برای تئاتر مستقل تهران ابراز تاسف نکنید‬ ‫من مصطفا کوشــکی‪ ،‬کارگــردان و مدیر «تئاتر مســتقل‬ ‫تهران» این یادداشــت را به تاریخ ‪ ۱۰‬ابان ‪ ۱۳۹۹‬در اختیار‬ ‫خبرگزاری ایسنا قرار می دهم با هدف ثبت در حافظه تاریخی‬ ‫رسانه ها و مطبوعات که سندی باشد در بین برگ های کتاب‬ ‫قطور تعطیلی و توقف اماکن فرهنگی ‪ -‬هنری کشور‪« .‬تئاتر‬ ‫مستقل تهران» در سال های اغازین دهه ‪ ۹۰‬با تمام کمبودها‬ ‫و سختی ها بنا شــد و این تازه سراغاز راه و حداقل کوشش‬ ‫ما بود برای جامه عمل پوشــاندن به رویای تاسیس کمپانی‬ ‫(شرکت‪/‬موسسه) تئاتر در ایران‪ ،‬ان هم پس از چندین دهه ‬ ‫ممانعت و رخوت؛ تا امکان و مجالی باشــد که هر گروه تئاتر‬ ‫فعال‪ ،‬مکانی در اختیار داشــته باشد که بتواند تمرین کند‪،‬‬ ‫داشته هایش را اموزش بدهد و تجربیاتش را به اجرا دراورد‪.‬‬ ‫خوشبختانه کمپانی «تئاتر مستقل تهران» به این مهم دست‬ ‫یافت‪ ،‬چندســال تجرب ه اندوخت و با وجود تمام کاستی ها و‬ ‫نامالیمات راه را برای گروه های دیگر نیز هموار ســاخت‪ .‬اما‬ ‫متاســفانه امروز در ماه های پایانی قرن‪ ،‬باید اعالم کنیم به‬ ‫فــراوان بدخواهان‪،‬‬ ‫دلیل عدم حمایت و ســنگ اندازی های‬ ‫ِ‬ ‫سرنوشــت تاریخی تئاترهــای خصوصی پیشــرو ایران در‬ ‫ابتدای قرن‪ ،‬بار دیگر رخ نشان داده‪ ،‬گریبان گیر شده و این‬ ‫ش روی خود نمی بیند‪ .‬اینکه‬ ‫کمپانی جز تعطیلی امکانی پی ‬ ‫چه عزمی وجود داشــت که شکل گیری اصولی کمپانی های‬ ‫تئاتر در ایران به ثمر ننشیند موضوع بحث نیست‪ ،‬اما روشن‬ ‫اســت که در ایران‪ ،‬امکان تحقق این امر خطیر وجود دارد و‬ ‫دیر یا زود مســیر خود را از البه الی دست های الوده مسدود‬ ‫کنندگان فرهنگ و هنر پیدا خواهد کرد‪.‬‬ ‫«چون ققنوس برخواهیم خواست»‬ ‫با احترام‪ :‬مصطفا کوشکی با همراهی هستی حسینی‪ ،‬مهدی‬ ‫کوشــکی‪ ،‬شهروز دل افکار‪ ،‬باقر ســروش‪ ،‬نازافرین کاظمی‪،‬‬ ‫مینو ســیدجاللی و جمع بزرگی از نویسندگان‪ ،‬کارگردانان‪،‬‬ ‫طراحان و بازیگران گروه تئاتر مستقل تهران‪».‬‬ ‫ادامهتعطیلیتماشاخانه هاپیامدیجزنابودیتئاترندارد‬ ‫رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان سمنان گفت‪ :‬امسال‬ ‫جشنواره تئاتر استانی را برگزار نخواهیم کرد‪ .‬احمد مرادی‬ ‫حقیقی رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان سمنان درباره‬ ‫فعالیت هنرمندان استان از زمان شیوع ویروس کرونا گفت‪:‬‬ ‫از بهمن ماه ســال گذشــته تاکنون هنرمندان تئاتر استان‬ ‫ســمنان‪ ،‬هیچگونه اجــرای صحنه ای‪ ،‬خیابانــی و فعالیت‬ ‫اموزشی نداشته اند و تنها جشنواره «تئاتر در خانه» با مدت‬ ‫زمان کوتاه به صورت مجازی طراحی شــد که متاسفانه در‬ ‫ابتدا این جشنواره از ســوی گروه های نمایشی مورد اقبال‬ ‫قرار نگرفت و همــکاری به منظور برپایی ان انجام نشــد‪.‬‬ ‫سپس رویکرد جشنواره را تغییر دادیم و فراخوان ان دوباره‬ ‫منتشر شد و تاکنون تعدادی اثر به این جشنواره رسیده که‬ ‫قرار اســت به زودی داوری شــده و نتایج ان اعالم شود‪ .‬او‬ ‫درباره برگزاری جشنواره تئاتر استانی همچنین عنوان کرد‪:‬‬ ‫از انجا که سالن های نمایشــی تعطیل بوده اند‪ ،‬نمایشی به‬ ‫منظور شرکت در این جشنواره اماده نشد اما نهایتاً از سوی‬ ‫اداره کل فرهنگ و ارشــاد اسالمی از گروه های نمایشی که‬ ‫پس از جشنواره سال گذشته نمایشی تولید کرده اند یا اثری‬ ‫را اماده کردند و در جشــنواره پارسال حضور نداشتند و یا‬ ‫نمایشی تولید کرده اند اما اجرای عمومی نرفته اند‪ ،‬خواسته‬ ‫شــد تا فیلم نمایش خود را ارائه کرده تا از میان اثار ارسال‬ ‫شــده‪ ،‬دو نمایش به منظور معرفی به جشــنواره تئاتر فجر‬ ‫انتخاب شود‪ .‬بر این اساس امسال جشنواره تئاتر استانی را‬ ‫برگزار نخواهیم کرد‪ .‬مرادی حقیقی در ادامه افزود‪ :‬ســتاد‬ ‫مبارزه با کرونای اســتان تاکنون اجازه بازگشایی سالن های‬ ‫نمایشــی را صادر نکرده اســت وگرنــه اداره کل فرهنگ و‬ ‫ارشــاد اســامی و انجمن هنرهای نمایشی چندین و چند‬ ‫بار به منظور بازگشــایی سالن های نمایش با ستاد مبارزه با‬ ‫کرونای اســتان نامه نگاری داشته است و خواهان بازگشایی‬ ‫تماشاخانه های این اســتان با رعایت پروتکل های بهداشتی‬ ‫همچون دیگر سالن های نمایش سایر استان ها و تهران شده‬ ‫است اما متاسفانه تاکنون اقدامی نشده است‪ .‬رئیس انجمن‬ ‫هنرهای نمایشی استان سمنان ضمن اشاره به اینکه‪ ،‬باوجود‬ ‫تعطیلی چند ماه تماشاخانه ها تاکنون هیچ گونه حمایتی از‬ ‫ســوی هیچ ارگان و نهادی از هنرمندان تئاتر استان نشده‬ ‫اســت‪ ،‬عنوان کرد‪ :‬ما به جز وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی‬ ‫و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسالمی استان انتظار حمایت از‬ ‫ارگان و نهاد دیگری نداریم و تاکنون به جز وعده هیچ اتفاق‬ ‫دیگری نیفتاده اســت و تنها سامانه هایی به منظور دریافت‬ ‫وام به هنرمندان معرفی شده است‪ .‬در شرایطی که هنرمند‬ ‫هیچگونه درامدی ندارد چگونه امکان ان را دارد تا اقســاط‬ ‫تســهیالت دریافت شــده را پرداخت کنــد؟ در صورتی که‬ ‫هنرمندان تئاتــر امکان اجرای نمایش و درامدی داشــته‬ ‫باشــند که نیازی به دریافت وام ندارند‪ .‬تنها حمایتی که از‬ ‫هنرمندان تئاتر شــده پرداخت سه ماه حق بیمه هنرمندان‬ ‫بوده است‪ .‬او در ادامه افزود‪ :‬چند اموزشگاه تئاتر در استان‬ ‫داریــم و از این میان یک یا دو اموزشــگاه بــا وجود اینکه‬ ‫هزینه های بســیاری متحمل شده بودند هنوز فعالیت خود‬ ‫را اغاز نکرده با شرایط ایجاد شده در پی تعطیالت به دلیل‬ ‫شــیوع ویروس کرونا مواجه شــدند که فعالیت شان متوقف‬ ‫شــد‪ .‬مرادی حقیقی با بیان اینکه ادامه دار شــدن تعطیلی‬ ‫تماشــاخانه ها پیامدی جز نابودی هنرمنــدان تئاتر و تئاتر‬ ‫ندارد‪ ،‬تصریح کرد‪ :‬بــه هنرمندانی که همه عمر خود را در‬ ‫مســیر تئاتر گذاشته اند‪ ،‬کمکی نشده و نخواهد شد و ما هم‬ ‫از تمــام حمایت ها واقعاً قطع امید کرده ایم و این هنرمندان‬ ‫باید به حرفه دیگری مشــغول شوند و به دور هنر تئاتر خط‬ ‫بکشــند و اگر به امید تئاتر ســر کنند باید منتظر فاجعه و‬ ‫متالشــی شــدن خانواده های هنرمندان تئاتر باشیم‪ .‬او در‬ ‫پایان صحبت هایش اظهار کرد‪ :‬از مســئوالن می خواهیم که‬ ‫از وعده کم کرده و به عمل اضافه کنند‪.‬‬ صفحه 2 ‫سیدضیاهاشمیرئیسجامعهصنفیتهیه کنندگانخبرداد‪:‬‬ ‫جداییقریبالوقوعاتحادیهتهیه کنندگانازخانهسینما‬ ‫رئیس جامعه صنفی تهیه کنندگان از جدایی قریب الوقوع اتحادیه تهیه کنندگان از خانه‬ ‫ســینما خبر داد و گفت‪ :‬ما مخالف حضور اتحادیه تهیه کنندگان در خانه سینما هستیم‪.‬‬ ‫سید ضیا هاشمی رئیس جامعه صنفی تهیه کنندگان در برنامه تلویزیونی «افق سینما» که‬ ‫روز جمعه ‪ 9‬ابان با اجرای ســعید الهی به روی انتن شبکه افق رفت‪ ،‬در ابتدای برنامه در‬ ‫خصوص نقش دولت در ساخت اثاری با موضوع انقالب و دفاع مقدس اظهار داشت‪ :‬ما در‬ ‫دولت اقای روحانی هیچ برنامه مدونی در خصوص فرهنگ و سینما مخصوصا تالشی در‬ ‫جهت ساخت اثار استراتژیک ندیدیم‪ .‬اقای انتظامی مسئول سازمان سینمایی شناختی از‬ ‫سینما ندارد و در مسند سینمای کشور نشسته است و هیچ کمکی به سینما نکردند‪ .‬البته‬ ‫ما در سال اخر تمام دولت ها شاهد این از هم گسستگی بودیم‪.‬‬ ‫موضوعات استراتژیک اثاری هستند که بازگشت سرمایه ندارد‬ ‫هاشمی در پاسخ به انتقاد سعید الهی نسبت به بی توجهی صنوف تهیه کنندگان به تولید و ساخت‬ ‫فیلم هایی با موضوعات اســتراتژیک گفت‪ :‬فیلم های با موضوعات استراتژیک مخصوصا سینمای‬ ‫انقالب و دفاع مقدس اثاری هستند که بازگشت سرمایه ندارد لذا باید این اتفاق توسط نهادهایی‬ ‫رقم بخورد که ظرفیت ساخت این اثار را دارد‪ .‬نهادی مانند انجمن سینمای انقالب و دفاع مقدس‬ ‫شــاید بودجه ای برای ساخت اثر ندارد ولی می تواند به واســطه ارتباطش با نهادها و ارگان های‬ ‫نظامی تسهیل گر ساخت اثار با موضوعات دفاع مقدس و استراتژیک شود‪.‬‬ ‫سینمای ایران سینمای ورشکسته است‬ ‫وی ادامه داد‪ :‬بخش خصوصی اگر نتواند پولش از مردم بگیرد دیگر نمی تواند ادامه دهد‪ .‬سینمای‬ ‫ایران ســینمای ورشکسته است که از اول انقالب تاکنون ســود نداشته است‪ .‬بهترین سال های‬ ‫ســینمای بعد از انقالب اواخر دهه ‪ 60‬و اوایل دهه ‪ 70‬بوده است که انها هم سود نداشته است‪.‬‬ ‫توجه داشته باشید در هر سال ‪ 70‬فیلم ساخته شده است ‪ 50‬فیلم از اینها نابود شده اند و ‪ 8‬تا ده‬ ‫فیلم توانسته است هر سال در لیست پر فروش ها باشند‪ .‬این یعنی سینمای ورشکسته!‬ ‫ادغام چهار صنف تهیه کنندگان پس از سال ها‬ ‫رئیس جامعه صنفی تهیه کنندگان در ادامه برنامه از ادغام تشــکل های تهیه کنندگان به صورت‬ ‫واحد خبر داد و اظهار داشت‪ :‬چهار تشکل در حوزه تهیه کنندگی داشتیم که مطلوب سینما نبود‬ ‫و اختالف سلیقه ای بین سینماگران پیش اورد و در ماه های اخیر تصمیم بر این شد که اتحادیه‬ ‫تهیه کننــدگان به عنوان صنف واحد برای همه امور فعالیت کنــد‪ .‬وی در ادامه افزود‪ :‬ما حدود‬ ‫‪ 400‬تهیه کننده داریم که تعداد زیادی از تهیه کنندگان در عرصه کسوت هستند و فعالیت جدی‬ ‫ندارند ولی در مجموع ‪ 30‬درصد تهیه کننده فعال داریم که در سینمای ایران فیلم تولید می کنند‪.‬‬ ‫جدایی قریب الوقوع اتحادیه تهیه کنندگان از خانه سینما‬ ‫ســید ضیا هاشمی از جدایی قریب الوقوع اتحادیه تهیه کنندگان از خانه سینما خبر داد و گفت‪:‬‬ ‫ما مخالف حضور اتحادیه تهیه کنندگان در خانه ســینما هســتیم و این موضوع به صورت جدی‬ ‫در حال پیگیری اســت و شک نکنید به زودی این اتفاق خواهد افتاد‪ .‬ضمن اینکه پس از خروج‬ ‫سینماداران‪ ،‬پخش کنندگان نیز باید از صنوف خانه سینما خارج شوند و اساسا هر کس که نقش‬ ‫کارفرمایی در سینما را دارد نباید در صنوف خانه سینما باشد‪ .‬این اتفاق به معنی خالت در امور‬ ‫صنفی خانه ســینما اســت‪ .‬وی در ادامه ضمن انتقاد از عملکرد صنفی خانه سینما اظهار داشت‪:‬‬ ‫خانه ســینما باید وظایف اصلی خود را انجام دهد‪ .‬در ایام کرونایی وظیفه این نهاد صنفی بسیار‬ ‫اهمیت دارد و خانه سینما بیشتر از اینکه درگیر تولید برخی فیلم ها شود باید به وضعیت رفاهی‪،‬‬ ‫بیکاری و بیمه اهالی سینما رسیدگی کند‪ .‬ما به عنوان اتحادیه تهیه کنندگان نیز وظیفه رسیدگی‬ ‫به سینما داریم‪.‬‬ ‫«شان کانری» برنده اسکار و محبوب ترین «جیمز باند» درگذشت‬ ‫«شان کانری» دارنده جایزه اسکار و محبوب‬ ‫تریــن و معروف ترین ســتاره نقش «جیمز‬ ‫بانــد» در ‪ ۹۰‬ســالگی درگذشــت‪« .‬شــان‬ ‫کانری» دارنده جایزه اســکار و محبوب ترین‬ ‫و معروف ترین ســتاره نقش «جیمز باند» در‬ ‫‪ ۹۰‬سالگی درگذشت‪ .‬شان کانری‪ ،‬هنرپیشه‬ ‫اســکاتلندی االصل که به جیمز باند مشهور‬ ‫شد و به یکی از محبوب ترین و ماندگارترین‬ ‫ســتاره های بین المللی تبدیل شــد‪ ،‬در ‪۹۰‬‬ ‫سالگی درگذشت‪ .‬کانری که مدتها به عنوان‬ ‫یکی از بهترین بازیگرانی شــناخته می شــد‬ ‫که جاســوس برجسته ‪ ۰۰۷‬یا همان «جیمز‬ ‫باند» را به تصویر کشیده بود‪ ،‬در سال ‪۲۰۰۰‬‬ ‫توســط ملکه الیزابت دوم عنوان شــوالیه را‬ ‫دریافت کرد‪ .‬او همین ماه اگوســت نودمین‬ ‫سالگرد تولد خود را جشن گرفت‪ .‬خانواده وی‬ ‫تاییــد کردند که او در حالی که در باهاما بود‬ ‫در خواب درگذشــت‪ .‬شان کانری چند سالی‬ ‫بود که ناخوش احوال بود و از ســرطان گلو‬ ‫رنــج می برد‪ .‬اخرین نقــش بازیگری وی در‬ ‫فیلم «انجمن نجیب زادگان عجیب» (‪)۲۰۰۳‬‬ ‫از اســتیون نورینگتون بــود‪ .‬وی پس از ان‬ ‫و در ســال ‪ ۲۰۰۵‬بخاطر بیمــاری خود را از‬ ‫دنیای هنرپیشگی بازنشسته کرد‪ .‬کانری بیش‬ ‫از ‪ ۴۰‬ســال مورد عالقه مخاطبان و یکی از‬ ‫معتبرترین و برجسته ترین مردان پرده سینما‬ ‫بود‪ .‬این هنرپیشه اخیرا ً در نظرسنجی رادیو‬ ‫تایمز اگوســت در انگلیس به عنوان بهترین‬ ‫بازیگر نقش «جیمز باند» انتخاب شد‪ .‬بیش از‬ ‫‪ ۱۴۰۰۰‬نفر به او رای دادند و کانری با ‪٪۵۶‬‬ ‫ارا محبوب ترین هنرپیشه نقش «جیمز باند»‬ ‫شناخته شد‪ .‬بازی در فیلم «تسخیرناپذیران»‬ ‫ساخته «برایان دی پالما» در سال ‪ ۱۹۸۷‬در‬ ‫نقش یک پلیس ایرلندی سرســخت برای او‬ ‫جایزه اســکار بهترین هنرپیشه نقش مکمل‬ ‫مرد را به ارمغان اورد‪.‬‬ ‫حضور «شبی که ماه کامل شد» در جشنواره «مقاومت»‬ ‫فیلم ســینمایی «شــبی که ماه کامل شــد» به کارگردانی‬ ‫نرگــس ابیار فرم حضور در جشــنواره فیلم «مقاوت» را پر‬ ‫کرد‪ ،‬همچنین اســامی هیات داوران بخش «فیلم به معنای‬ ‫مطلق» اعالم شد‪ .‬شبی که ماه کامل شد ساخته نرگس ابیار‬ ‫فرم حضور در بخش «مسابقه اصلی» شانزدهمین جشنواره‬ ‫بین المللــی فیلم «مقاومت» را پر کــرد‪ .‬این فیلم محصول‬ ‫‪ ۱۳۹۷‬به نویسندگی و کارگردانی نرگس ابیار است‪.‬‬ ‫الناز شاکردوست‪ ،‬هوتن شــکیبا‪ ،‬فرشته صدرعرفایی‪ ،‬پدرام‬ ‫شریفی‪ ،‬بانیپال شــومون‪ ،‬امین میری‪ ،‬شبنم مقدمی‪ ،‬فرید‬ ‫سجادی حسینی و ارمین رحیمیان به عنوان بازیگران اصلی‬ ‫در این فیلم به ایفای نقش پرداختند‪ .‬شبی که ماه کامل شد‬ ‫روایت دختر جوانی از مناطق جنوب شــهر تهران است که‬ ‫درگیر عشق جوانی شهرستانی می شود و این در حالی است‬ ‫که پــس از ازدواج بنا به دالیلی مجبور به مهاجرت از ایران‬ ‫است‪ .‬در این مسیر‪ ،‬برادرش با او همراه می شود اما در میانه‬ ‫راه‪ ،‬اتفاقاتی برای انها رقم می خورد‪.‬‬ ‫این فیلم بر اســاس داســتان واقعی عبدالحمیــد ریگی و‬ ‫همســرش فائزه منصوری است‪ .‬شــبی که ماه کامل شد در‬ ‫سی و هفتمین جشــنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین‬ ‫کارگردانی را برای نرگس ابیار‪ ،‬بهترین بازیگر نقش اول مرد‬ ‫را برای هوتن شــکیبا‪ ،‬بهترین بازیگر نقش اول زن را برای‬ ‫الناز شاکردوســت‪ ،‬بهترین بازیگر نقــش مکمل زن را برای‬ ‫فرشــته صدرعرفایی و بهترین چهره پردازی را برای ایمان‬ ‫امیدواری به ارمغان اورد‪.‬‬ ‫«خطفرضی»بهترینفیلمجشنوارهاسپانیایی‬ ‫فیلم «خط فرضی» ســاخته فرنوش صمدی‪ ،‬جایزه بهترین‬ ‫فیلم بخش ویژه فیلم های اول و دوم کارگردان جشنواره بین‬ ‫المللی فیلم وایادولید اسپانیا را به خود اختصاص داد‪ .‬جشنواره‬ ‫بین المللی فیلم وایادولید اسپانیا معروف به سمینسی که از‬ ‫قدیمی ترین جشنواره های ســینمایی در اروپاست‪ ،‬امسال‬ ‫شــصت و پنجمین دوره خود را از ‪ ۲۴‬تا ‪ ۳۱‬اکتبر (ســوم تا‬ ‫دهــم ابان ماه) برگزار کــرد و در نهایت فیلم خط فرضی به‬ ‫کارگرانی فرنوش صمدی موفق به کسب جایزه بهترین فیلم‬ ‫بخش «‪ »Meeting Point‬ویژه ســاخته های اول و دوم‬ ‫کارگردانان شد‪ .‬امســال فیلم دشت خاموش به کارگردانی‬ ‫احمد بهرامی و فیلم شیطان وجود ندارد به کارگردانی محمد‬ ‫رسول اُف هم نماینده سینمای ایران در بخش اصلی رقابتی‬ ‫فیلم های بلند این رویداد سینمایی بودند‪ .‬هیات داوران این‬ ‫بخش از جشنواره با انتشــار بیانیه ای درباره «خط فرضی»‬ ‫نوشتند‪« :‬از انجا که باور داریم سینما خاستگاهی است برای‬ ‫بهبود جهان و این فیلم با جســارت و در اعتراض به ســلطه‬ ‫سنن پوسیده و نابرابری حقوق انسان ها است‪ ،‬جایزه بهترین‬ ‫فیلــم بلند این بخــش برای خلق روایتی بی پــرده‪ ،‬موثر و‬ ‫صریــح‪ ،‬به فیلم خط فرضی بــه کارگردانی فرنوش صمدی‬ ‫اهدا می شود»‪.‬‬ ‫فرنوش صمدی پیش از این توانســته بود در دو سال متوالی‬ ‫‪ ۲۰۱۶‬و ‪ ۲۰۱۷‬نیز جایزه بهترین فیلم کوتاه را برای «سکوت»‬ ‫و «نگاه» را از ااز این فســتیوال قدیمــی اروپا دریافت کند‪.‬‬ ‫سحر دولتشاهی‪ ،‬پژمان جمشیدی‪ ،‬حسن پورشیرازی‪ ،‬ازیتا‬ ‫حاجیان‪ ،‬امیررضا رنجبران‪ ،‬صدف عسگری‪ ،‬محمد حیدری و‬ ‫بازیگر خردسال ایلین جاهد بازیگران اصلی این فیلم هستند‪.‬‬ ‫مصطفی زمانی مجری یک برنامه تاک شو شد‬ ‫مصطفی زمانی قصد دارد برای اولین بار اجرای یک تاک شــو‬ ‫را بر عهده بگیرد‪ .‬در شــرایطی که برنامه «همرفیق» با اجرای‬ ‫شهاب حسینی قرار است بزودی در شبکه خانگی پخش شود‪،‬‬ ‫مصطفی زمانی تبدیل دومین بازیگر ســینمای ایران می شود‬ ‫که مجری یک برنامه اینترنتی می شــود‪ .‬ساختار این برنامه و‬ ‫جزئیات پخشش هنوز مشخص نیست و مراحل طراحی ان به‬ ‫تازگی اغاز شده‪ .‬مصطفی زمانی به تازگی جایزه جشن حافظ‬ ‫را برای بازی در «نهنگ ابی» به دست اورده و قرار است جلوی‬ ‫دوربین فیلم «نیش» به کارگردانی حجت قاسم زاده اصل برود‪.‬‬ ‫‪3‬‬ ‫یکشنبـــــــــه ‪ 11‬ابان ماه ‪ 1399‬سال سیزدهم شمــاره ‪1326‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫سینماولتوییزون ‪TV&CINEMA‬‬ ‫گزارش‬ ‫در نشست جشنواره فیلم کوتاه تهران مطرح شد؛‬ ‫مراقب جشنواره های جعلی باشید‬ ‫نشســت تخصصی «مروری بر اکران فیلم های ایرانی در جشنواره‬ ‫‪ »YIDFF۲۰۱۹‬با حضور هاتسویو کاتو از ژاپن و انه گشوتز نایب‬ ‫رییس جشــنواره درســدن با موضوع «معرفی استراتژی جشنواره‬ ‫درسدن» با اجرای رامتین شهبازی و ترجمه نامدار شیرازیان‪ ،‬در الیو‬ ‫اینستاگرامسیوهفتمینجشنوارهبین المللیفیلمکوتاهتهرانبرگزار‬ ‫شد‪.‬در ابتدای این نشست هاتسویو کاتو ضمن ارائه توضیحاتی درباره‬ ‫خود گفت‪ :‬من عضو کمیته انتخاب و برنامه ریزی جشنواره بین المللی‬ ‫فیلم یاماگاتا هســتم‪ .‬در طول ‪ ۲‬سال گذشته در این جشنواره من‬ ‫دوره ای از ســینمای ایران بین دهه ‪ ۱۳۴۰‬تا ‪ ۱۳۶۰‬را برگزار کردم‬ ‫که عنوان ان «واقعیت و واقعگرایی» بود‪ .‬اثاری که در این دوره نشان‬ ‫دادیم از فیلم های کارگردانانی چون ســهراب شهید ثالث‪ ،‬عباس‬ ‫کیارستمی‪ ،‬خسرو سینایی‪ ،‬ناصر تقوایی و ‪ ...‬بود‪ .‬این نمایش ها از‬ ‫جانب مخاطبان و دست اندرکاران جشنواره مورد توجه قرار گرفت‬ ‫چون سینمای بین المللی ایران با دنیا متفاوت است‪ .‬وی ادامه داد‪:‬‬ ‫بخش مسابقه جشنواره یاماگاتا به ‪ ۲‬بخش سینمای بین الملل و موج‬ ‫نو اسیا تقسیم می شود‪ .‬ما از کارگردانان ایرانی برای شرکت در این‬ ‫جشــنواره دعوت کردیم و در سال ‪ ۱۹۹۳‬از عباس کیارستمی و در‬ ‫سال ‪ ۲۰۰۳‬از امیر نادری دعوت شد‪ .‬بخش مسابقه سینمای موج‬ ‫نو بخشی را هم به فیلم کوتاه اختصاص داده است‪« .‬خانه مادری»‪،‬‬ ‫«پیرمرد حرا» و‪ ...‬از جمله فیلم های ایرانی هستند که در بخش فیلم‬ ‫کوتاه جشنواره به نمایش در امده اند‪.‬‬ ‫سینمای مستند‪ ،‬داستانی و تجربی تفاوت جدی بایکدیگر ندارند‪.‬‬ ‫کاتو همچنین درباره تفاوت این جشنواره با جشنواره های خارجی‬ ‫گفت‪ :‬برخالف جشنواره های جهان ما مدیر هنری ثابتی که نظری‬ ‫تعیین کننده برای انتخاب فیلم های کوتاه داشته باشد‪ ،‬نداریم و روند‬ ‫انتخابفیلم هابراساسرایونظراعضایکمیتهانتخابانجاممی شود‪.‬‬ ‫از انجایی که ایران تاریخ قابل توجه و طوالنی در عرصه سینما دارد‪،‬‬ ‫اگر بخواهم به شما درباره ساخت فیلم کوتاه توصیه کنم برایم دشوار‬ ‫است‪ .‬تا جایی که تجربیات جشنواره ای به من کمک می کند‪ ،‬به نظرم‬ ‫تفاوت بسیار جدی بین سینمای داستانی‪ ،‬مستند و تجربی وجود‬ ‫ندارد‪ .‬فیلم هایی که برای جشنواره یاماگاتا ارسال می کنید لزوما نباید‬ ‫عنوان مستند را یدک بکشند‪ .‬این سینماگر تاکید کرد‪ :‬به تازگی تعداد‬ ‫زیادی اینستالیشن توسط فیلمسازان ساخته می شود که ان ها را در‬ ‫قالبفیلمکوتاهبهجشنواره هاعرضهمی کنند‪.‬وجهتمایزاینستالیشن‬ ‫با فیلم در این است که اینستالیشن اثری هنری است‪ .‬هنرمندی که‬ ‫روی ایــن پروژه کار می کند تمایل دارد ان را به اثری هنری تبدیل‬ ‫کند‪ .‬در حالی که ســاخت فیلم یعنی سوژه و واقعیتی را که مقابل‬ ‫خود دارید را به تصویر کشــیده و روایت کنید‪ .‬فیلمسازی در واقع‬ ‫مواجهه محترمانه با انچه مقابل دوربین قرار دارد‪ ،‬اســت‪ .‬این اقدام‬ ‫به این معناست که فیلمسازان خالف هنرمندان حوزه اینستالیشن‬ ‫تمایلی به کنترل واقعیت ندارند‪.‬‬ ‫دشواریتمایزسبک هایسینمایی‬ ‫وی خطاب به فیلمسازان جوان گفت‪ :‬شما همیشه باید به انچه که‬ ‫دیگران می بینند هم مانند انچه خودتان می بینید توجه کنید اما این‬ ‫نکته را هم باید به خاطر بسپارید که انچه اهمیت دارد مساله خود و‬ ‫دیگری نیست‪ ،‬چون اگر این کار را انجام دهیم خود تبدیل به فاعل‬ ‫و دیگری تبدیل به مفعول می شــود‪ .‬ولی وقتی شما به یک فرد یا‬ ‫چیزی نگاه می کنید‪ ،‬ان هم به شما نگاه می کند؛ بدین ترتیب رابطه‬ ‫فاعل و مفعول دو طرفه و به هم وابسته است‪ .‬من فکر می کنم این‬ ‫ماجرا در عرصه فیلمســازی هم به کار می اید‪ .‬در بخش دیگر این‬ ‫نشست رامتین شهبازی از هاتسویو کاتو‪ ،‬پرسشی را با این مضمون‬ ‫مطرح کرد‪ :‬ایا ما به واقع در سینمای امروز جهان مرزبندی و قطعیت‬ ‫وجود دارد؟ هاتســویو کاتو در این باره توضیح داد‪ :‬امروزه در واقع به‬ ‫طور شفاف متمایز کردن سبک های مختلف بسیار دشوار شده است‪،‬‬ ‫تاکید من در زمینه تمایز سینما و اینستالیشن بیشتر بر متمرکز بر‬ ‫طرز تفکر هنرمند یا فیلمساز با این دو مقوله بود‪ .‬شهبازی همچنین‬ ‫از کاتو درخواست کرد تعریف خود از مقوله اینستالیشن را بیان کند و‬ ‫این سینماگر ژاپنی در این باره گفت‪ :‬بنیادی ترین تعریفی که درباره‬ ‫این مقوله بیان می کنند‪ ،‬این است که اینستالیشن باید در موزه ها یا‬ ‫مکان ارائه اثار هنری ارائه شود نه در سینما و تئاتر‪ .‬در ادامه شهبازی از‬ ‫چگونگیپذیرشفیلم هایکوتاهمستنددرجشنوارهیاماگاتاپرسشی‬ ‫را مطرح کرد که هاتســویو کاتو در پاسخ بیان کرد‪ :‬امروزه در حوزه‬ ‫فیلم کوتاه مرزهای بین داستانی‪ ،‬مستند و تجربی بسیار کمرنگ شده‬ ‫است و در حوزه های متفاوتی این سه گونه باهم تداخل پیدا می کنند‪.‬‬ ‫ما به عنوان برگزارکنندگان جشنواره سعی می کنیم فیلم های بهتر‬ ‫و متنوع تری را برای حضور در این رویداد ســینمایی انتخاب کنیم‪.‬‬ ‫کاتو همچنین در بخش دیگر این نشست نظر خود را درباره تمایز‬ ‫میان هنرمندان و فیلمسازان بیان کرد‪ :‬نکته ای که من گفتم حکایت‬ ‫از تناقض بین هنرمندان و فیلمسازان نبود‪ ،‬بلکه مساله این بود که‬ ‫فیلمسازان در ساخت یک فیلم تا چه اندازه می توانند ان وجوه هنری‬ ‫خود را عرضه کرده و به نمایش بگذارند‪ .‬اگر فیلمســازان بخواهند‬ ‫هنرمند شوند هرگز مساله غیرممکنی نیست‪ .‬این سینماگر در پاسخ‬ ‫به پرسش مخاطبی مبنی بر نحوه پذیرش فیلم ها در جشنواره یاگاماتا‬ ‫توضیح داد‪ :‬از سال گذشته پذیرش فیلم ها به صورت انالین میسر شده‬ ‫استوفیلمسازانمی توانندبامراجعهبهسایتاینجشنوارهفیلم های‬ ‫خود را به جشنواره ارسال کنند‪ .‬وی همچنین درباره شرایطی که این‬ ‫جشنواره برای پذیرش اثار مدنظر دارد‪ ،‬گفت‪ :‬ما در بخش بین الملل‬ ‫فیلم کوتاه نمی پذیریم اما در بخش موج نو اسیا فیلمسازان اسیایی‬ ‫می توانند انواع و اقسام فیلم های خود از جمله فیلم کوتاه را برای حضور‬ ‫در جشنواره ارسال کنند و البته پذیرش هم رایگان است‪.‬‬ صفحه 3 ‫‪HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER‬‬ ‫شماره‪ • 1326‬یکشنبه‪ 11‬ابان ماه‪ • 1399‬سال سیزدهم • ‪ 4‬صفـــحه‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬شـرکت جهان سبز‬ ‫مـدیر عامـــل‪ :‬حسـین احـمـدی‬ ‫مدیر مسوول‪ :‬مهدی احمدی‬ ‫زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری‬ ‫چاپ‪ :‬گل اذین‬ ‫سازمان اگهی ها‪88311361 - 88311353 :‬‬ ‫نشانى‪ :‬تهران‪ ،‬خیابان مطهری‪ ،‬بعد از خیابان سلیمان خاطر‬ ‫خیابان اورامان‪ ،‬پلاک ‪ ،43‬واحد‪2‬‬ ‫تلفکس‪88813489 - 88301986 :‬‬ ‫توزیع‪ :‬نشرگستر امروز‬ ‫منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند‬ ‫‪http://honarmandonline.ir/?p=6049‬‬ ‫سیستممدیریتکیفیت‪-‬رضایتمندیمشتری‬ ‫سیستم مدیریت کیفیت‬ ‫‪ISO 10004:2012‬‬ ‫‪ISO 9001 : 2008‬‬ ‫‪instagram.com/honarmandonline‬‬ ‫‪telegram.me/honarmandnews‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫اوقات شرعی‬ ‫به وقت تهران‬ ‫‪11:48‬‬ ‫اذان ظهر‬ ‫‪17:09‬‬ ‫غروب افتاب‬ ‫‪17:28‬‬ ‫اذان مغرب ‬ ‫اذان صبح فردا‬ ‫طلوع افتاب فردا‬ ‫‪05:02‬‬ ‫‪06:27‬‬ ‫گنج سخن‬ ‫امام على علیه السالم ‪:‬‬ ‫دانش منافق در زبان او و دانش مومن در کردار اوست‪.‬‬ ‫شرح اقا جمال الدین خوانساری ج ‪ ، 4‬ص ‪ ، 350‬ح ‪6288‬‬ ‫پندبزرگان‬ ‫شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار‬ ‫مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای‬ ‫انجام هر کاری کافی ست‪.‬‬ ‫چارلی چاپلین‬ ‫حافظانه‬ ‫ای دل ریش مرا با لب تو حق نمک‬ ‫حق نگه دار که من می روم اهلل معک‬ ‫تویی ان گوهر پاکیزه که در عالم قدس‬ ‫ذکر خیر تو بود حاصل تسبیح ملک‬ ‫ثبت نام‪ ۲۵۰‬هنرمند برای شرکت‬ ‫در نمایشگاه ملی مجازی صنایع دستی‬ ‫مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایران گردی و جهان گردی از ثبت نام ‪ ۲۵۰‬هنرمند برای شرکت در‬ ‫نمایشگاه ملی مجازی صنایع دستی طی سه روز خبر داد و گفت‪ :‬این تعداد هنرمند در مدت سه روز برای‬ ‫شرکت در این دوره از نمایشگاه ثبت نام کرده اند‪ .‬خشایار نیکزادفر‪ ،‬با اعالم این خبر افزود‪ :‬امسال برای اولین بار‬ ‫نمایشگاه ملی صنایع دستی به دلیل شیوع بیماری کرونا به صورت مجازی برگزار می شود که تجربه جدیدی در‬ ‫برگزاری نمایشگاه های ملی صنایع دستی به حساب می اید‪ .‬او افزود‪ :‬در همین رابطه سامانه ای به ادرس طراحی‬ ‫شده که هنرمندان صنایع دستی به منظور شرکت در این نمایشگاه وارد این سامانه می شوند و به تفکیک هر‬ ‫استان از ان ها ثبت نام به عمل می اید‪ .‬نیکزادفر اضافه کرد‪ :‬هنرمند صنایع دستی بعد از ثبت نام در این سامانه‬ ‫از سوی کارشناس صنایع دستی در اداره کل میراث فرهنگی‪ ،‬گردشگری و صنایع دستی استان ارزیابی می شود‬ ‫و بعد از ان برای تایید به معاون صنایع دستی و یا مدیرکل استان ارجاع می شود و بعد از تایید نهایی از سوی‬ ‫مدیرکل‪ ،‬فرایند ثبت نام هنرمند به پایان می رسد و امکانی به وجود می اید که از طریق سامانه محصوالت‬ ‫خود را بفروشند‪ .‬مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایران گردی و جهان گردی ادامه داد‪ :‬این نمایشگاه‬ ‫کامال رایگان است و شرکت توسعه ایران گردی و جهان گردی هیچ گونه وجهی در این زمینه دریافت نمی کند‪.‬‬ ‫محصوالت هنرمندان از طریق شرکت پست به دست خریداران می رسد‪ .‬در همین رابطه تفاهم نامه ای بین‬ ‫معاونت صنایع دستی کشور و شرکت ملی پست ایران به امضا رسیده است که بر اساس ان پست ‪۳۰‬درصد‬ ‫تخفیف برای ارسال محصوالت هنرمندان ارائه می دهد؛ با این حال دنبال این هستیم تا این میزان تخفیف‬ ‫افرایش یابد‪ .‬او ادامه داد‪ :‬با وجود این که برگزاری نمایشگاه ملی صنایع دستی به صورت مجازی تجربه جدیدی‬ ‫به حساب می اید‪ ،‬هیچ محدودیتی برای ثبت نام هنرمندان نداریم‪ .‬تاکنون‪ ۲۵۰‬نفر اعم از حقیقی و حقوقی در‬ ‫سامانه ای که اعالم شده ثبت نام کرده اند و پیش بینی ما این است که تعداد ثبت نام کنندگان به بیش از هزار نفر‬ ‫خواهد رسید‪ .‬نمایشگاه ملی صنایع دستی امسال به صورت مجازی همزمان با فرا رسیدن‪ ۱۷‬ربیع االول سالروز‬ ‫والدت با سعادت حضرت رسول اکرم (ص) سه شنبه ‪ ۱۳‬ابان افتتاح خواهد شد‪.‬‬ ‫سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی‬ ‫بدون تماشاگر برگزار خواهد شد‬ ‫ســیزدهمین جشنواره موســیقی نواحی در حالی ازدیروز (شنبه) در کرمان اغاز شد که بنا بر‬ ‫اعالم ستاد ملی مقابله با کرونا‪ ،‬اجراهای این جشنواره بدون حضور تماشاگر برگزار خواهد شد‬ ‫و این تصمیم بســیاری برنامه ریزی ها را تحت شــعاع قرار می دهد‪ .‬سیزدهمین دوره جشنواره‬ ‫موســیقی نواحی‪ ،‬باتوجه به اعالم ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر محدودیت های گروه های‬ ‫شــغلی ‪ ۳ ،۲‬و ‪ ۴‬در استان کرمان ســیزدهمین جشنوار ه موسیقی نواحی کرمان از ‪ ۱۰‬تا ‪۱۳‬‬ ‫ابان بدون حضور تماشــاگر برگزار خواهد شد‪ .‬این جشــنواره پیش از این قرار بود به صورت‬ ‫افالین و انالین با حضور محدود تماشاگران میزبان عالقه مندان باشد‪ .‬موضوع و محوریت این‬ ‫دوره از جشنواره موسیقی نواحی‪ ،‬دوبیتی خوانی است که با اجرای هنرمندانی از مناطق مختلف‬ ‫ایران برگزار می شــود‪ .‬همچنین در طول برگزاری جشنواره مستندهایی از زندگی و نوازندگی‬ ‫هنرمندان پیشکسوت موسیقی نواحی در سراسر کشور تولید می شود که پس از جشنواره در‬ ‫اختیار عالقه مندان قرار می گیرد‪ .‬احمدی صدری دبیری این دوره از جشنواره را برعهده دارد‬ ‫و اعضای شــورای علمی این دوره از جشــنواره را منصوره ثابت زاده‪ ،‬فواد توحیدی‪ ،‬هوشنگ‬ ‫جاوید‪ ،‬دامون شش بلوکی‪ ،‬و محمدعلی مراتی تشکیل می دهند‪ .‬عالقه مندان می توانند اجراها‬ ‫را از طریق صفحۀ اینستاگرام جشنوارۀ موسیقی نواحی‪ ،‬انجمن موسیقی استان کرمان و صفحۀ‬ ‫جشنوارۀ موسیقی نواحی در اپارات به صورت انالین و افالین مشاهده کنند‪.‬‬ ‫گناه نو‬ ‫باران سطلی نیست‬ ‫دانیال جراهی‬ ‫ســاعت ‪۲‬بعد از ظهر بود‪ ،‬چرت مرغوبی بر‬ ‫چشمانم ســایه پهن کرده بود که صدایی از‬ ‫پشــت پنجره توجه من را به خودش جلب‬ ‫کــرد‪ .‬پرده را کنــار زدم هیــچ خبری جز‬ ‫پیرمرد همسایه که ســیگار می کشید نبود‪.‬‬ ‫انچــه از موهایش باقی مانده بود ســفید و‬ ‫با بــی خیالی وصف ناپذیــری بر لب بالکن‬ ‫ایســتاده بود‪ .‬به تماشــایش نشستم بیشتر‬ ‫از اینکه ســیگار بکشــد به تصویر الوده ی‬ ‫شــهر خیره شده بود و گاهی کامی کوتاه از‬ ‫سیگارش می گرفت‪.‬‬ ‫من هم به منظره ای که پیرمرد خیره شــده‬ ‫بود نگاه کردم و به خودم گفتم‪ :‬کاش بارون‬ ‫بیاد‪ ،‬دلم بوی بارون و نم خاک می خواد‪ .‬تو‬ ‫همین فکر بودم که موبایلم زنگ خورد دیدم‬ ‫ستاد تنظیم بارندگی و ابرهای باران زا تماس‬ ‫گرفته‪ ،‬جواب دادم‪ :‬الو سالم بفرمایید! مردی‬ ‫با صدایی نازک و تیز گفت‪ :‬شما درخواست‬ ‫بارون کردید؟ گفتم‪ :‬بله اگه میشــه چند تا‬ ‫سطل بریزید رو سرمون حالمون عوض بشه‪.‬‬ ‫مرد که انگار داشت چیزی را بررسی می کرد‬ ‫جواب داد‪ :‬پسرجان سطلی نیست‪ ،‬قطره ایه؛‬ ‫حاال چند قطره می خوای؟‬ ‫گفتــم‪ :‬من تا حــاال قطره های بــارون رو‬ ‫نشــمردم اصال این چه ســئوالیه؟ مسئول‬ ‫بارون گفت‪ :‬اینبار که بارون اومد بشــمر تا‬ ‫وقتی ازت می پرســم جواب درست حسابی‬ ‫بدی‪ .‬گفتم‪ :‬خب کی بــارون میاد؟ باخنده‬ ‫گفت‪ :‬فعال نمیاد و تلفن را قطع کرد!‬ ‫تا حاال قطره های بارون رو شمردید؟‬ ‫پشت صحنه‬ ‫ظاهرا تصمیمات مســئولین بر تعطیلی ده روز اغلب استان های کشور به بهانه وضعیت‬ ‫قرمز کروناســت؛ با انتشار خبر فوق کامنت های مختلفی بود که از سوی مردم همیشه‬ ‫در صحنه سراسر شــد و نکته قابل تامل فرجه چند روزه به کووید ‪ ۱۹‬هست فکر کنم‬ ‫با کرونای منحوس مسئولین بهداشــتی تفاهم کردند طی چند روز تا شروع احتمالی‬ ‫قرنطینــه زیاد بزن و بکش راه نندازه و به قول معروف بچه خوبی باشــه! هر چی بگم‬ ‫از وضعیت گل و بلبل ملت و مســئولین کم گفتم؛ فی الواقع زبان قاصر است از اینهمه‬ ‫درایت و تدبیر؛ بگذریم‪ .‬امروز و فردا را ترامپ قمارباز برای بازی کردن و سورپرایزش‬ ‫وقت داره‪ ،‬دوست تحلیلگری میگفت ترامپ برنده حقوقی قطعی انتخابات امریکاست؛‬ ‫پرسیدم حقوقی دیگر چه صیغه ای است گفت یعنی ترامپ رای های بایدن و پستی را‬ ‫قبول نمی کند و کار حقوقی میشه و در اخر ترامپ میبره!‬ ‫‪ 99/۹/9‬هم تاریخی است که چند روزه در فضای مجازی به نقل از رئیس جمهور منتشر‬ ‫میشــه و قرار است اتفاقی مهم رخ دهد؛ دوســت دیگری معتقد بود قرار است بر سر‬ ‫مذاکره با امریکا در این روز رفراندوم برگزار شــود؛ در این لحظه که پشــت صحنه را‬ ‫می نویسم احتمالش را صفر درصد می بینم البته از انجاییکه سیب را باال بندازی صد تا‬ ‫چرخ میخوره و سازگاری از قوانین اصلی بقا هیچ چیز غیرممکن نیست و باز باید بگویم‬ ‫بایستی منتظر ماند و دید!‬ ‫امیدوارم همه مان در ابانماه ‪ ۱۴۰۲‬باشیم و من پشت صحنه بنویسیم و شما هم به عنوان‬ ‫خواننده سنتی مطبوعات همچنان ترجیح تان مطالعه نسخه کاغذی جراید باشد‪.‬‬ ‫اخبار دیدنی‬ ‫بخش مراقبت های ویژه کودکان مبتال به کووید ‪۱۹‬‬ ‫بخش مراقبت های ویژه کووید کودکان مرکز‬ ‫اموزشی درمانی نمازی شیراز از اسفند ماه ‪۱۳۹۸‬‬ ‫به عنوان نتها بخش مراقبت های ویژه کووید‬ ‫کودکان در اساتن فارس ات ابان ماه ‪ ۱۳۹۹‬به حدود‬ ‫‪ ۱۲۱‬کودک مبتال به کووید خدمات تخصصی و‬ ‫فوق تخصصی ای سی یو ارائه داده است‪.‬‬ ‫عکس‪ :‬محمدرضا فبرود‬ ‫بدرقه مرد اخالق سینما «کیرم اکبری مبارکه»‬ ‫ات خانه ابدی‬ ‫کیرم اکبری مبارکه متولد ‪ ۱۳۳۲‬از بایزگران با سابقه‬ ‫تئاتر‪ ،‬سینما و لتوییزون ایران است که بر اثر ابتالء به‬ ‫یبماری کرونا‪ ،‬در سن ‪ ۶۸‬سالگی چشم از جهان‬ ‫فروبست‪.‬‬ ‫عکس‪ :‬هنرناالین‬ ‫بهشت یاقوت های قرمز‬ ‫دهساتن مشایخ واقع در شهرساتن کیار‬ ‫چهارمحال و بختیاری که از جمله روساتهای‬ ‫دورک اناری‪ ،‬دره عشق‪ ،‬دره یبد و دره یاس دارای‬ ‫باغات انار است‪.‬این منطقه به دلیل دارا بودن‬ ‫کوچه باغ های اناری وائین سنتی ناردنگ همه‬ ‫ساله میبزان گردشگران است‪ ،‬زنان روسات ازاوایل‬ ‫ابان ات اواسط اذرماه طی یک مراسم خانوادگی‬ ‫دانه های انار را به شیوه سنتی فرایرو می کنند‪.‬‬ ‫عکس‪ :‬نیلوفر رخشان‬ ‫بن بست هایی که در تهران با ان روبرو هستید‬ ‫بار معنایی اسامی برخی از کوچه ها در قتابل با‬ ‫وضعیت ناها موجب شده ات معناهای جدیدی‬ ‫در گفتمان شهروندان ساخته شود‪ .‬تهران با‬ ‫وجود ایکنه یبش از ‪ 200‬سال پایتختی را تجبره‬ ‫کرده از این موضوع مستثنی نیست و در ان‬ ‫می توان کوچه ها و بن بست های مخلتفی را دید‬ ‫که هم اکنون با نام های عجیب در سطح شهر‬ ‫خودنمایی می کنند‪.‬‬ ‫عکاس‪ :‬سعید فالح فر‬ ‫اعمال جیرمه برای راننده و سرنشینان فاقد ماسک‬ ‫اجرای طرح مقابله پلیس با افرادی که از ماسک‬ ‫اسفتاده نمی کنند جهت جلوگیری از اتنشار ویروس‬ ‫کرونا روز شنبه در قتاطع خیابان ازادی و توحید‬ ‫همانند دیگر مناطق تهران انجام شد ‪ .‬در خودرو‬ ‫رانندگانی که ماسک نزنند ‪ 100‬هزار تومان و هر‬ ‫سرنشین نیز ‪ 20‬هزار تومان جیرمه خواهد شد‪.‬‬ ‫امین جاللی‬ ‫افتاتح بخش های جدید یبمارساتن خانواده نزاجا‬ ‫بخش های جدیدی از یبمارساتن خانواده نزاجا‬ ‫شامل بخش های بستری عمومی و ااتق جراحی‪،‬‬ ‫پنج شنبه ‪ ۸‬ابان ‪ ۱۳۹۹‬توسط رئیس اداره بهداشت‬ ‫و درمان نزاجا‪ ،‬سرتیپ دوم پزشک بهزاد موذنی‬ ‫و جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهیرو‬ ‫اسالمی ایران‪ ،‬سرتیپ نوذر نعمتی افتاتح شد‪.‬‬ ‫عکس‪ :‬سعید سجادی‬ صفحه 4

آخرین شماره های روزنامه هنرمند

روزنامه هنرمند 2236

روزنامه هنرمند 2236

شماره : 2236
تاریخ : 1403/02/10
روزنامه هنرمند 2235

روزنامه هنرمند 2235

شماره : 2235
تاریخ : 1403/02/09
روزنامه هنرمند 2234

روزنامه هنرمند 2234

شماره : 2234
تاریخ : 1403/02/08
روزنامه هنرمند 2232

روزنامه هنرمند 2232

شماره : 2232
تاریخ : 1403/02/05
روزنامه هنرمند 2231

روزنامه هنرمند 2231

شماره : 2231
تاریخ : 1403/02/04
روزنامه هنرمند 2230

روزنامه هنرمند 2230

شماره : 2230
تاریخ : 1403/02/03
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!