روزنامه هنرمند شماره 1323
روزنامه هنرمند شماره 1323
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
سه شنبه 6ابان ماه 1399سال سیزدهم شماره 4 1323صفـــحه 2500تومـان ISSN 2008-0816
www.jaaar.com
سی
ن
م
ا
و
همچنا تئاتر
نت
باقی م عطیل
ی
مانند
درباره حواشی فیلم سینمایی «مست عشق»
پروژه مشترک سینمای ایران و ترکیه
سیاه مست!
علی نصیریان:
برگزاری جشنواره فیلم فجر
در شرایط فعلی جایز نیست
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
رئیس اتحادیه تهیه کنندگان سینما:
صاحبان فیلم ها حق دارند
از سینماداران شکایت کنند
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
سرنوست نامعلوم «الله» و خسارتی که بر جای ماند؛
فیلم سینمایی «الله»
باالخره رونمایی خواهد شد؟
سینما3.
با پذیرش استعفای سید محمد طباطبایی؛
CINEMA
نیکنام حسینی پور
مدیرعامل موسسه هنرمندان
پیشکسوت شد
بعد از هشت ماه توقف
ارون افشار در فضای باز جز یره
کیش کنسرت می دهد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
ماجرای سنار یوی امریکا برای حضور داعش
در ایران در سریال «خانه امن»
نظارتبر محتوایسرویس هایاشتراکویدئو چگونهاست؟
«ژلوفن»
کار دست مدیر اپارات داد!
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
سریال «خانه امن» در ۵۰قسمت که داستان ان درباره مامور
امنیتی است که به پرونده هایی ورود می کند .این سریال
براساس پرونده های واقعی و امنیتی به نگارش درامده است
و تولید شده است .احمد معظمی کارگردان این سریال است
و حسین تراب نژاد نیز نویسندگی ان را به عهده داشته
اســت .حمیدرضا پگاه ،امین زندگانی ،حمید رضا
عطایی ،پرویز فالحی پور ،سیما تیرانداز ،حمید
عطایی ،سامان صفاری ،شــهروز ابراهیمی،
سپیده خداوردی ،سوگل طهماسبی ،علیرضا
رئیسی ،نیلوفر کوخانی ،قربان نجفی ،ارسطو
خوشرزم ،کاوه افاق ،روژین رحیمی طهرانی،
زهره نعیمی ،ســامان دارابی و ...در این مجموعه
ایفاینقشمی کنند.
دلیل مهاجرت خوانندگان
به خارج چیست؟
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4. صفحه 1
2
نظارت بر محتوای سرویس های اشتراک ویدئو چگونه است؟
سه شنبـــــــــه 6ابان ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1323
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
«ژلوفن» کار دست مدیر اپارات داد!
فرهنگ و هنر
اخبار
کرونا ،فرصت برنامه ریزی
برای اینده گردشگری
اویس کیانی عضو هیئت موسس
و بازرس باشــگاه گردشــگری
خالق کمیسیون ملی یونسکوی
ایران گفت :در حــال حاضر با
توجه به شــیوع بیماری کرونا و
شرایط یکسان جهانی در رکود
گردشــگری ،می توانیم برنامه
ریزی های الزم را بــرای اینده
انجام دهیم .اویس کیانی عضو هیئت موســس و بازرس باشگاه
گردشگری خالق کمیســیون ملی یونسکوی ایران عنوان کرد :از
نظر داخلی ما حداقل سه سال زمان می خواهیم تا به یک نوسازی
اصولی در گردشگری برسیم .البته یک سری سفرهای داخلی شروع
شده است .اما با توجه به شیوع بیماری کرونا در جامعه ،اکثر فعاالن
گردشگری در حال ترک این شغل و رشته و کوچ کردن به مشاغل
و حرف دیگر هســتند .وی افزود :اتفاقی در حال حاضر می تواند
بیفتد ،حضور فعال بخش خصوصی است .بخش خصوصی می تواند
با درانداختن طرحی نو در این صنعت ،اینده گردشگری را بسازد.
بخش خصوصی هم نیاز به حمایت معنوی و سیستماتیک دارد و
این بسیار حائز اهمیت است .اگر بخش دولتی و بخش خصوصی در
روند پیشرفت صنعت گردشگری در رقابت باشند ،اوضاع همچون
گذشته خواهد بود .کیانی اظهار کرد :ما به مبحث گردشگری خالق
و کســب درامد از ان ،انچنان که باید و اصولی توجه نکردیم .ما
از اســلوب علمی در این حوزه پیروی نکردیم .اما امیدواریم که با
حمایت کمیســیون ملی یونسکو ،در ادامه فعالیت باشگاه توسعه
گردشــگری خالق ،بتوانیم یک چهارچوب جدیــدی را در حوزه
بازارسازی ،بازاریابی ،اموزش و استانداردسازی رقم بزنیم .وی ادامه
داد :با اتفاق و حمایت جمعی به ویژه در بخش خصوصی ،می توانیم
به ایده ال ها در زمینه گردشــگری خالق نزدیکتر شویم .مهم این
است که این مبحث و اهمیت ان را از ابعاد مختلف باور کنیم .در
حال حاضر با توجه به شیوع بیماری کرونا و شرایط یکسان جهانی
در رکود گردشگری ،می توانیم برنامه ریزی های الزم را برای اینده
انجام دهیم .چرا که نیاز به سفر و داشتن حس تجربه های ناب در
مقصد به هیچ وجه از بین نخواهد رفت و کشــورهای مختلف در
حال برنامه ریزی برای مدیریت این وضعیت هســتند چه بسا که
حتی برای اینده اتفاقات ن ِویی را برای صنعت خود رقم خواهند زد.
کیانی اضافه کرد :در حال حاضر برنامه های توریستی و گردشگری
برگزار نمی شود ،اما می توانیم از این فرصت برای برنامه ریزی برای
سال های اینده استفاده کنیم .هر فرد حقیقی و حقوقی که از این
فرصت بهره مندی الزم را کسب کرد ،در اینده نیز می تواند از خود
و مجموعه اش انتظار موفقیت داشته باشد .طبیعتا در حالت عادی
همه افراد می توانند موفق عمل کنند .این موضوع چه برای بخش
دولتی چه برای بخش خصوصی صادق است.
باپذیرشاستعفایسیدمحمدطباطبایی؛
نیکنام حسینی پور مدیرعامل
موسسه هنرمندان پیشکسوت شد
مدیرعامــل جدید موسســه
هنرمندان پیشکسوت به استناد
ماده ۱۲اساسنامه و به پیشنهاد
هیــات مدیره بــا حکم رییس
هیات امنای موسسه منصوب
شد .با توجه به استعفای سید
محمد طباطبایی حســینی به
پیشنهاد هیات مدیره موسسه
هنرمندان پیشکســوت و با حکم سید مجتبی حسینی ،معاون
امــور هنری وزارت فرهنگ و ارشــاد اســامی و رییس هیات
امنای موسسه ،نیکنام حسینی پور به عنوان مدیرعامل موسسه
هنرمندان پیشکســوت منصوب شــد .هیات مدیره موسســه
هنرمندان پیشکسوت در جلسه هفته گذشته با توجه به استعفای
ســید محمد طباطبایی حســینی و قدردانی از زحمات ایشان،
نیکنام حسینی پور را به عنوان مدیرعامل موسسه انتخاب ،و به
رییس هیات امنا برای ابالغ معرفی کرد .سید مجتبی حسینی،
معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی در حکم انتصاب
نیکنام حسینی پور نوشته است :به استناد به ماده ۱۲اساسنامه
موسسه هنرمندان پیشکسوت و پیشنهاد هیات مدیره موسسه
طبق صورتجلسه مورخ ۳۰/۷/۱۳۹۹و نظر به تجربیات و سوابق
ارزنده و تعهــد و دانش جنابعالی ،به موجب این حکم به عنوان
مدیرعامل موسســه هنرمندان پیشکســوت منصوب می شوید.
از شــما انتظار می رود با رعایت ضوابط قانونی و استقرار انضباط
مالی و تشــکیالتی و برنامه ریزی در جهت اصــاح فراِیندها و
مصرح در اساسنامه از جمله حمایت از
روش ها در جهت اهداف ّ
هنرمندان گرانقدر و پیشکسوت و سرمایه های فرهنگی و هنری
کشــور و استفاده بهینه از ظرفیت غنی و تجربه ارزشمند ایشان
اقدام فرمایید .رییس هیات امنای موسسه هنرمندان پیشکسوت
همچنین از زحمات سید محمد طباطبایی حسینی ،مدیرعامل
سابق موسسه قدردانی کرد .نیکنام حسینی پور از مدیران وزارت
فرهنگ و ارشاد اسالمی اســت که پیش از این مدیرعامل خانه
کتاب بود و چند سال به عنوان مشاور منابع و امور انسانی معاونت
امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی فعالیت کرده است.
سال گذشته حوالی مهر ماه بود که برنامه ای با نام «ژلوفن» که در بستر فضای مجازی
منتشر شد ،جنجال بسیاری به پا کرد .این ویدئو که از طریق سرویس اشتراک ویدئو
اپارات بارگذاری شــده بود ،مربوط به یک گزارش خیابانی و پرسش هایی از کودکان
بود .یک خانم میکروفن به دســت از کودکان خردســال می پرسید که ایا می دانید
چطور به دنیا امده اید؟ چطور به شکم مادرتان رفته اید؟ و پرسش هایی از این قبیل.
موج اعتراض در فضای مجازی
قرار گرفتن این ویدئو در صفحه اول سایت اپارات و پربازدید شدن ان ،واکنش های منفی زیادی
را در فضای مجازی به دنبال داشــت .بخشــی از انتقادها را والدینی مطرح کرده بودند که از رخ
دادن ماجرایی مشــابه برای فرزندانشــان نگران بودند« :چقدر دیده شدن برات مهمه که میری
از بچه هایی که به ســن بلوغ نرســیدن ،این سوال رو می پرسی؟ شاید مفهوم حیا برای تو تغییر
کــرده ولی برای خیلی از والدین ،مهمه ».کاربر دیگری نوشــته بود« :مایی که داریم برا تربیت
کودکمون تمام تالشــمون رو می کنیم ،چطور بعدها بســپاریمش بــه جامعه ای که طرف با یه
دوربین و سواالی بی خود ،تمام فکر و درک بچه رو به چالش بکشه؟» .برای برخی کاربران هم
سوال بود که چطور این افراد بدون مجوز با دوربین در پارک و خیابان از کودکان سوال کرده اند
و بعد هم سایت اپارات ،اجازه انتشار چنین ویدئویی را داده است .مدیر اپارات در واکنش به این
اعتراض ها در توئیترش نوشت که عالوه بر حذف کلیپ نامناسب کانال ژلوفن ،فعالیت این کانال
هم تا تعیین تکلیف نهایی ،معلق شد.
دستگیری عوامل سازنده
دامنه اعتراض به این ویدئو به فضای مجازی خالصه نشــد و خیلی زود خبر رســید که به دنبال
شکایت برخی والدین و به دستور دادسرای ارشاد تهران ،پلیس اطالعات و امنیت تهران ،عوامل
ســاخت این ویدئو را بازداشت کرده است .بعد هم ویدئویی منتشر شد که در ان ،تهیه کنندگان
این ویدئو از کارشان ابراز پشیمانی کرده و گفته بودند از غیرقانونی بودن کارشان اطالع نداشتند
و نهایتا گمان می کردند دارند یک سوال نامناسب از کودکان می پرسند!
حریم شکنی که گریبان اپارات را گرفت!
در نهایــت به تازگی حکم بارگذاری این ویدئو برای مدیرعامل اپارات صادر شــد و طبق ان یک
قاضی محمد جواد شــکوری مقدم مدیرعامل اپارات را به خاطر اپلود ویدئو ژلوفن به ۱۰ســال
حبــس در دادگاه بدوی محکوم کرد .در پی صدور این حکم ،روابط عمومی اپارات اعالم کرد که
رای صادر شده از شعبه ۲۸دادگاه انقالب به ریاست قاضی مقیسه رای بدوی ( نخستین ) بوده،
صورت پذیرفته و در الیحه اعتراضیه با اشاره به ماده ۲۳قانون
تجدید نظر خواهی از این دادنامه
جرایم رایانه ای و مصوبات حمایتی شــورای عالی فضــای مجازی از پلتفرم ها که بصورت رویه
ثابت درامده ،استناد شده و امیدواریم بر این مبادی محکمه تخصصی رای مناسب را صادر نمایند.
نظارت بر محتوای سرویس های اشتراک ویدئو چگونه است؟
پس از صدور حکم 10ســاله برای مدیر اپارات ،این ســوال پیش امد که درباره ویدئو مذکور،
پلتفرم اشــتراک ویدئو مقصر اســت یا کسی که ویدئو را بارگذاری کرده است؟ و روند نظارت بر
این محتواها به چه شکل صورت می گیرد؟ در همین رابطه محمدجواد شکوری مقدم در پاسخ
به این سوال که فرایند بارگذاری ویدئوها چگونه است و اینکه چه کسانی می توانند با چه مجوز
و شــرایطی ویدئو بارگذاری کنند؟ ،اظهارداشت :اپارات سایت سرویس اشتراک ویدیو است که
هر کاربر با عضویت در این سایت و پذیرش قوانین 8مادهای اپارات که در زمینه رعایت حقوق
ناشران و مولفان ،عدم بارگذاری محتوا دلخراش و ازار دهنده ،مغایرت نداشتن محتوا با شئونات
اخالقی و عرف جامعه ،عدم اهانت به مقامات سیاســی ،نداشــتن موزیک متن غیر مجاز ،عدم
ایجاد تنش و التهاب سیاسی در سایت ،عدم تمسخر یک شهروند و اقلیت های قومی و مذهبی
قادر خواهد بود محتوا خود را بارگذاری کند .وی ادامه داد :و طبیعتا با استناد به ماده 74قانون
تجارت الکترونیک مصوب 1382/10/17و ماده 751قانون مجازات اسالمی و مصوبات مختلف
شــورای عالی فضای مجازی و هیات وزیران مســئولیت اجرا و توزیع و یا انتشار هر گونه محتوا
خالف قوانین کشــور ایران در ســایت اپارات بر عهده کاربران اســت و هر کاربر هنگام ثبت نام
باید قوانین ســایت اپارات را مطالعه و تایید کند .مدیرعامل فیلیمو درباره اینکه فرایند نظارت
بــر محتوا چطــور اتفاق میافتد؟ نیز توضیح داد :فرایند نظارت بر محتوا اپارات در ســه مرحله
انجــام می پذیرد ،دریافت گزارش مردمی اولین روش ،مهمترین و موثرترین انها اســت که در
ســرویس های کاربر محور دنیا هم حرف اول را میزند و در حال حاضر در تمامی اپلیکشــن ها
و وب ســایت اپارات امکان دریافت گزارشات به سهولت ممکن است و روزانه بیش از 10هزار
گزارش مردمی به دســت ما میرسد که فورا مورد بررسی قرار گرفته و محتوای مشکوک حذف
می شود .وی افزود :روش دوم ما کنترل ماشینی تصاویر مستهجن و خشونت امیز به کمک نرم
افزارهای هوش مصنوعی اســت ،در این روش پس از ۵تا ۱۵دقیقه از بارگزاری محتوا ،فریم
های تصادفی استخراج شده توسط ماشین کنترل میشود و در صورت عبور از مرز مشخص شده
به صف کنترل انســانی منتقل میشــوند؛ تا اگر خطایی از ماشین سر زده باشد با یک نگاه دقیق
تر بازبینی شــوند و حذف یا تایید گردند .روش سوم دریافت گزارشات روزانه از کمیته مصادیق
مجرمانه اینترنتی زیر نظر دادســتانی کل کشــور اســت که مطابق با ماده 751قانون مجازات
اســامی اپارات یک سرویس میزبانی اســت و باید به محض دریافت گزارش از این نهاد نسبت
به موارد ارســال شــده اقدام نماید .شکوری مقدم در پاســخ به اینکه چه کسانی با چه شاخص
هایی بر محتواهای بارگذاری شــده ،نظارت میکنند؟ نیــز گفت :روزانه بیش از 30هزار ویدیو
در اپارات بارگذاری میشــود که بر اساس فرایند های ذکر شده نظارت بر محتوا یک تیم ۳۰
نفره اموزش دیده در طول 24ســاعت و هفت روز هفته مطابق با روش های فوق به بازبینی
و بررســی محتوا مشغول اند .وی راجع به ســاز و کار مقابله با تخلف نیز توضیح داد :از انجایی
که تخلفات ســطوح مختلف دارند و نوع عملکرد رفتاری کاربران موجب میشــود ،برخورد ها از
ســطح حذف یک ویدیو از کانال متخلف تا تعلیق موقت یا دایم و از دســترس خارج شدن کل
کانال متفاوت اســت .مدیرعامل صباایده درباره اینکه اگر محتوا نامطلوب باشــد ،شما چه مدت
بعد از انتشار متوجه می شوید؟ نیز تصریح کرد :بستگی دارد محتوا توسط مردم گزارش بشود
یا خیر و یا ماشــین هوش مصنوعی ما تشــخیص بدهد یا ندهد .طبیعی است که ما نمی توانیم
عقال و منطقا روزی ۳۰هزار قطعه ویدیو که به ۱۹میلیون قطعه ویدیو ما هر روز اضافه میشود
را بطور کامل بازبینی کنیم و این امری محال است و در هیچ سرویس کاربر محوری در دنیا هم
ســابقه نداشته و ماده 23قانون جرایم رایانه ای به همین دلیل مسولیت سرویس های میزبان
را مشــخص کرده است .بارها پیش امده که یک ویدیو دارای تخلف ،چندین سال قبل بارگزاری
شــده باشد و از ۳روش توضیح داده فوق به ما نرسیده باشد و سیستم های نظارتی یا رسانه ها
ســوال میکنند چطور ممکن است یک ویدیو متخلف سه سال در سرویس شما باشد و ملتفت
ان نشده باشــید و این یک جواب بدیهی دارد ،سرویس های کاربر محور مانند یک شهر بزرگ
اند و کامال محتمل و طبیعی است که در گوشه از شهر جرم پنهانی رخ دهد و سیستم قضایی و
پلیسی کشور متوجه فعالیت انها نشود ،اگر بشود و عکس العمل نشان ندهد حتما قابل شماتت
و توبیخ است ولی اگر نشود چه؟ ما اصل را بر این قرار داده ایم که همه متعهد به قوانین سایت
هســتند مگر خالفش ثابت شود .وی در پایان گفت :اگر قرار باشد مسولیت کل محتوا اپارات یا
یک پیام رســان متوجه مدیرسرویس باشــد هیچ سرویسی بومی کاربر محوری در کشور ساخته
نخواهد شد و هیچ ایرانی نمی تواند چنین ریسک و مسئولیتی را بپذیرد.
ساترا هم به میدان امد :تالش جدی برای اصالح فرایندهای نظارتی انجام شده
در ادامه اما ســاترا (ســازمان تنظیم مقررات رســانه های صوت و تصویر) نیز که وظیفه تنظیم
گــری و نظارت بر محتوای پلتفرم هــا را دارد به میدان امد و درباره حکــم صادره اعالم کرد:
با توجه به اخبار منتشــر شــده درباره حکم صادره توسط شــعبه 28دادگاه انقالب با موضوع
رســیدگی به پرونده مدیرعامل شرکت صبا ایده ،مالک رسانه اپارات ،بیان نکاتی ضروری است:
از اصول پذیرفته شــده تنظیم گری در غالب کشــورهای دنیا ،اصل مهم «مسئولیت ویرایشی»
- Editorial Responsibilityپلتفرم و رســانه در قبال محتوای منتشر شده است که بهعنوان مبنای نظام توزیع مسئولیت در بارگذاری و انتشار محتوای صوت و تصویر در رسانه های
کاربر محور و ناشــر محور مطرح می شــود هر چند این مسئولیت در رسانه های کاربر محور با
رسانه های ناشر محور ،تفاوت دارد و طبعاً تکالیف متفاوتی را بر انها بار می کند .در کشور ما هم
اصل مزبور همواره مورد تاکید ساترا بوده تحت قالب مقررات عمومی رسانه های صوت و تصویر
تشــریح و ابالغ شده است .در وضعیتی که رسانه های کاربرمحور خارجی بدون قبول مسئولیت
و عدم پاســخگویی در قبال قوانین و الزامات ملی و فرهنگی به راحتی فعالیت می کنند ،ســاترا
وظیفه خود را حمایت بدون تبعیض از رســانه های داخلی در برابر رســانه های خارجی میداند
و این مســاله در سال جهش تولید به طور جدی دنبال میشــود .رسانه های بومی که با تالش
کارافرینان داخلی شکل گرفته اند جزو سرمایه های ملی هستند و اطمینان داریم موفقیت انها
در مقابل ســلطه و مونوپلی رسانه ای موجود در جهان ،قطعا در راستای تامین منافع ملی و رفع
دغدغه هــای فرهنگی خواهد بود .در خرداد ماه 1399همزمان بــا طرح موضوع در دادگاه ،با
درخواســت مکتوب مدیر عامل رسانه اپارات ،بررسی و کارشناسی نسبت به موضوع انجام شد و
بر اساس اصل توزیع مسئولیت بین بارگذار و مدیر پلتفرم ،جلساتی با مدیر رسانه و سطوحی از
مقامات محترم قضایی برگزار شد .بر اساس بازدیدهای دوره ای گروه ارزیابی و نظارت ساترا که
از رسانه ها از جمله رسانه اپارات انجام شد و در تاریخ 27خرداد 99نتیجه ان به اطالع عموم
رســید ،مشخص شد این رسانه به تناســب حجم باالی محتوای بارگذاری شده ،تالش جدی و
موثری در راســتای اصالح فرایندهای نظارتی خود انجام داده است .با توجه به بدوی بودن رای
صادره و ارجاع پرونده به شــعب تجدید نظر ،ســاترا ،گزارش و نظر کارشناسی خود را به دادگاه
ارائه می کند که با حسن نظر دستگاه قضایی به رسانه های بومی و در عین حال توجه به دغدغه
های بحق فرهنگی ،امید اســت مولفه های حکمرانی و تنظیم گری رســانه مورد نظر قرار گیرد.
حاال باید دید با توجه به اینکه اپارات یک پلتفرم اشتراک ویدئو به حساب می اید ،ایا حکم 10
سال حبس برای مدیر ان به اجرا خواهد رسید یا در مراحل بعدی با توجه به قانون گذاری های
انجام شده این حکم تقلیل خواهد یافت یا خیر .همچنین ایا قانون گذار در موارد مشابه قوانین
ســختگیرانه تری برای بارگذاران چنین ویدئوهایی تعیین می کند یا قوانین به شکل سابق خود
باقی می ماند.
علی نصیریان:
برگزاری جشنواره فیلم فجر در شرایط فعلی جایز نیست
بازیگر فیلم «بوی پیراهن یوسف» گفت :از طرفی سینماها تعطیل
شده اند و هیچ فعالیتی وجود ندارد و از طرفی صحبت بر سر برگزاری
جشنواره های سینمایی است ،از نظر من این یک تضاد است و نمی توان
به این راحتی به برگزاری جشــنواره ها در دوران اوج بیماری کرونا
پرداخت .علی نصیریان در گفت وگو با میزان ،پیرامون فعالیت های
اخیر خود در عرصه بازیگری گفت :طی ماه های گذشته پیشنهادات
زیادی برای بازی را رد کرده ام ،واقعیت امر اکثریت این اثار را از لحاظ
متن و محتوا نپسندیدم و نقشی جذاب در انها وجود نداشت که مرا
برای بازی در این اثار وسوســه کند .وی در همین راستا ادامه داد:
البته در این میان چند پیشنهاد خوب هم بود منتها به دلیل شرایط
فعلی بیماری کرونا و با توجه به افزایش چشمگیر تعداد مبتالیان و
جانباختگان ترجیح دادم تا در خانه مانده و بازی نکنم ،چندی پیش
اثری را تــا اخرین مراحل هم پیش بردم اما فعال به دلیل وضعیت
قرمز کرونا متوقف شــده است .بازیگر نقش «بزرگ اقا» در سریال
شهرزاد درباره وضعیت فعلی تعطیلی سینماها اضافه کرد :طبیعتا
هیچکس از تعطیلی سینما خوشحال نمی شود ،باالخره هر فرد به
نوعی زندگی اش با سینما گره خورده است ،اما چاره چیست؟ وقتی
که هر روز تعداد زیادی از عزیزان این کشور به دلیل بیماری کرونا از
دست می روند چه باید کرد؟ .وی در همین رابطه تصریح کرد :ما باید
گزینه هایی برای جایگزین داشته باشیم تا اگر سینماها تعطیل هم می
شوند خود هنر سینما تعطیل نباشد ،من تخصصم در این رشته صرفا
به بازیگری ختم می شود و وظیفه ام کنترل امور سینما نیست ،در
این شرایط مسئولین سینمایی و فرهنگی هستند که باید تصمیمات
درستی بگیرند تا وضعیت برای سینماگران از این بدتر نشود .بازیگر
فیلم«بویپیراهنیوسف»دربارهاحتمالبرگزاریجشنوارهفیلمفجر
تاکید کرد :از طرفی سینماها تعطیل شده اند و هیچ فعالیتی وجود
ندارد و از طرفی صحبت بر سر برگزاری جشنواره های سینمایی است،
از نظر من این یک تضاد است و نمی توان به این راحتی به برگزاری
جشنواره ها در دوران اوج بیماری کرونا پرداخت .نصیریان در همین
رابطه خاطرنشان کرد :باالخره جشنواره فیلم فجر مخاطبان زیادی
دارد و اگر برگزار شود از اکران عموم تماشاگر بیشتری خواهد داشت
که طبیعتا برای وضعیت فعلی خطرناک است ،اگر هم بخواهیم که
بدون تماشاگر برگزارش کنیم که هیچ شور و هیجانی نخواهد داشت.
به نظرم برگزاری جشنواره فیلم فجر در شرایط فعلی جایز نیست.
رئیس اتحادیه تهیه کنندگان سینما:
صاحبان فیلم ها حق دارند
از سینماداران شکایت کنند
غالمرضا موســوی رئیس اتحادیه تهیه کنندگان سینما ،درباره
شــکایت صاحبان فیلم ها از ســینماداران به خبرنگاران جوان،
گفت :قرار بود که معاونت سینمایی مبلغی را از طریق صندوق
اعتبــاری هنر بــه صندوق امیــد واریز کند تا تســهیالتی به
سینماداران داده شــود .این کار از ۱۲اردیبهشت ۹۹در حال
پیگیری است که به دلیل ضعف صندوق اعتباری هنر یا مسائل
دیگر اتفاق نیفتاده است .وی افزود :همکاران حق دارند شکایت
کننــد زیرا این مطالبه ها مربوط به قبل از کروناســت و تا االن
پرداخت نشده اســت ،ضمن اینکه ارزش پول ملی بیش از ۷۰
درصد نزول کرده و از ســوی دیگر هنوز همــان مطالبه را هم
دریافت نکرده اند .موسوی درباره نحوه پرداخت اعتبار صندوق
امید گفت :روال کار بدین صورت است که معاونت سینمایی مثال
یک میلیارد تومان را به صنــدوق امید واریز می کند و صندوق
امید هم ســه برابر ان را وام می دهد .با توجه به اینکه حســین
انتظامی رئیس معاونت ســینمایی دستور پرداخت مطالبات را
صادر کرده اند ولی هنوز چیزی پرداخت نشده است. صفحه 2
درباره حواشی فیلم سینمایی «مست عشق» پروژه مشترک سینمای ایران و ترکیه
سیاهمست!
3
سه شنبـــــــــه 6ابان ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1323
www.honarmandonline.ir
سینمــــا
CINEMA
یادداشت
ق
سم
ت دوم
ویدئوارت
یا هنر ویدئویی چیست؟
حسن دالور
حسن فتحی قرار است فیلمی درباره شمس و موالنا با بازی شهاب حسینی و پارسا پیروزفر در نقش این دو عارف
بزرگ در کنار بازیگران مهم سینمای ترکیه بسازد؛ این خبر ،از یک سو تقریبا تمام عناصر خبری مهم را برای
عالقمندان به سینما و ادبیات در خود داشت و از سوی دیگر اینکه حسن فتحی ،کارگردان سریال پرمخاطب
«شهرزاد» قرار است با چه رویکردی به زندگی این دو ادیب بپردازد کنجکاوی زیادی ربرانگیخت.
طی روزهای گذشته اخبار مختلفی پیرامون اکران جهانی فیلم سینمایی «مست عشق» به کارگردانی حسن
فتحی در فضای مجازی و خبرگزاری ها منتشر شد که از این موضوع حکایت می کرد که طرف سرمایه گذار
ترکیه ای که بنا بر اظهارات فرهاد توحیدی یکی از نویسندگان فیلمنامه «مست عشق» تنها یک چهارم سرمایه
این پروژه نسبتا عظیم سینمایی را تامین کرده ،یکجانبه و بدون در نظر گرفتن طرف ایرانی و حتی بدون اینکه
متوجه باشد پروژه به دلیل شرایط کرونایی هنوز به پایان نرسیده و به قول کارگردان این فیلم 8سکانسش باقی
مانده است ،با اعالم پایان پروژه تصمیم گرفته فیلم را از سوی کشور ترکیه اکران جهانی نماید و اینگونه هم
مرتکب یک کار غیر حرفه ای شود و هم اینکه بر این ادعای کشور ترکیه که موالنا اساسا یک شاعر ایرانی نبوده و از
ابتدا ترک زبان بوده ،صحه گذارد۲۴ .شهریور سال ۹۸بود که اولین خبر درباره این پروژه مشترک میان سینمای
ایران و ترکیه منتشر شد .فتحی که همان روزها با «شهرزاد» کارگردان بی رقیب سریال های شبکه نمایش خانگی
بود و خبرهایی هم از ساخت سریال «جیران» با قصه ای از دربار ناصرالدین شاه قاجار توسط او به گوش می رسید،
قرار بود بخشی از زندگی شمس و موالنا را با فیلمنامه ای از فرهاد توحیدی روی پرده سینما به تصویر بکشد.
خبرهای ابتدایی که از انتخاب یک بازیگر تُرک برای نقش موالنا حکایت داشت ،انتقادات فراوانی را برانگیخت و
برخی از رسانه ها از تقدیم دودستی موالنا به ترکیه نوشتند .افزایش این انتقادات حسن فتحی را بر ان داشت تا
در صفحه شخصی اش در اینستاگرام ضمن تکذیب خبر ایفای نقش بازیگر تُرکیه ای در نقش موالنا بنویسد :به
شایعات توجه نکنید؛ بازیگر نقش موالنا قطعا یک بازیگر ایرانی است! حاشیه های «مست عشق» در حالی که
هنوز در مرحله پیش تولید بود با یک استفتا ادامه یافت .این فیلم که هنوز از سازمان سینمایی مجوز ساخت
دریافت نکرده بود و مجوزهایش را از ترکیه گرفته بود ،این بار دچار یک حاشیه جدی شد و افرادی در استفتا
از چند مرجع تقلید از این پرسیده بودند که ایا ساخت فیلمی درباره موالنا و شمس جایز است؟ پاسخ مراجع
تقلید با توجه به این سوال خاص این بود :ترویج فرقه صوفیه جایز نیست! این بار مهران برومند تهیه کننده «مست
عشق» در گفت وگو با یکی از رسانه ها گفت« :مست عشق» داستان مستقیم زندگی موالنا و شمس و همچنین
ترویج صوفی گری نیست ،بلکه وقایع فیلم در عصر انان می گذرد و به نوعی به این دو شاعر فارسی زبان ارتباط
پیدا می کند .تولید «مست عشق» همراه با این حاشیه ها در طول پاییز و زمستان سال ۹۸ادامه یافت و درحالی که
تهیه کننده و کارگردان فیلم از تالش برای دریافت مجوزهای الزم برای نمایش این فیلم از سازمان سینمایی
وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی خبر داده بودند ،ابراهیم داروغه زاده اواخر پاییز در پاسخ به سوالی درباره احتمال
حضور حسن فتحی با این فیلم در سی وهشتمین جشنواره فیلم فجر ،از مجوز نداشتن این فیلم برای نمایش در
داخل کشور خبر داده بود .با شیوع کرونا در اوایل اسفند سال گذشته اغلب پروژه های سینمایی در سراسر دنیا
متوقف شدند و «مست عشق» نیز از این موضوع مستثنی نبود .روند تولید این فیلم اگرچه به عنوان یک فیلم
سینمایی طوالنی به نظر می رسید اما برخی رسانه ها از تدوین این فیلم به دو صورت سینمایی و سریال برای
نمایش خانگی خبر داده بودند و همین موضوع می توانست توجیهی برای طوالنی بودن تولید «مست عشق»
باشد .تازه ترین ساخته حسن فتحی از هفت ه گذشته بار دیگر دچار حاشیه شد .درحالی که سهراب پورناظری که
قرار بود اهنگسازی این اثر را انجام بدهد ،در یک گفت وگو از ناتمام ماندن تولید این فیلم گفته بود ،به یک باره
روابط عمومی سرمایه گذار تُرک با انتشار یک تیزر از پایان تدوین این فیلم در دو قالب فیلم سینمایی و سریال
و اغاز اکران ان در هفته موالنا در اذرماه در ترکیه خبر داد .حسن فتحی به سرعت به این ادعای طرف تُرک
واکنش نشان داد و از فیلمبرداری نشدن ۸سکانس اصلی و مهم این فیلم سینمایی خبر داد و گفت « :سازندگان
ایرانی فیلم به جهت حفظ کیفیت اثر مصر هستند ،هرگونه دخل و تصرف در تدوین و امور فنی فیلم بدون اطالع
و هماهنگی و اجازه از کارگردان و تهیه کننده و سرمایه گذار ایرانی فیلم فاقد وجاهت اخالقی و حرفه ای و واجد
پیگرد قانونی است ».این موضع فتحی در گفت وگوی فرهاد توحیدی نویسنده فیلمنامه «مست عشق» هم تکرار
شد و این فیلمنامه نویس وضع تولید فیلم حسن فتحی را مخاطره امیز و خبر مربوط به اکران فیلم بدون رضایت
طرف ایرانی را ناگوار و شوکه کننده توصیف کرد .این گفته ها بار دیگر سرمایه گذار تُرک را به واکنش واداشت تا
بیانیه جدیدی منتشر کند .بیانیه تندی که حسن فتحی را متهم کرده بود ده ماه خبری از اثر در حال تولیدش
نگرفته و برای همین طرف تُرک خود را محق دانسته که ادامه روند تولید یا در حقیقت پس تولید زودهنگام را به
پایان برساند و فیلم را برای نمایش در سالن های سینما اماده کند .در ادامه این حاشیه ها مهران برومند تهیه کننده
ایرانی فیلم در پاسخ به این بیانیه تند ،بیانی ه تازه ای منتشر کرد و به تمام اتهامات طرف تُرک پاسخ داد .برومند
نوشت « :ضمن محترم شمردن اصل اختالف و دعوت سرمایه گذار و شریک محترم ترک به پیگیری اختالفات از
طریق مذاکره و یا راههای قانونی ،نسبت به هرگونه تصمیم و پیشبرد پروژه در هر بخشی از مراحل فنی هشدار
داده و متذکر می شوم اختالف حقوقی متضمن اعمال خالف قانون و قرارداد و مسلمات حقوقی و حرفه ای و
اخالقی نبوده و هرگونه اقدام بدون تایید کارگردان محترم و شریک اصلی پروژه تبعات سنگینی خواهد داشت».
طرف تُرکیه ای پروژه «مست عشق» هنوز به اظهارات مهران برومند که سه روز پیش منتشر شد ،واکنشی نشان
نداده است .موضوعی که شاید بیانگر ادامه یافتن این زد و خورد رسانه ای در پشت پرده و تالش طرفین برای
حل مشکل پیش امده برای این پروژه مهم برای سینمای ایران و ترکیه هستند .انتشار خبر توافق میان دو طرف،
اتفاقی است که مخاطبان سینما امیدوار هستند هرچه زودتر رخ بدهد و عالقمندان به شمس و موالنا روایتی
سینمایی از زندگی این دو عارف مطرح را بر روی پرده سینما ببینند و اگر دو طرف در این جنجال به توافق
نرسند ،شاید بتوان گفت تنها مخاطبان سینما و عالقمندان به این دو شاعر و ادیب بزرگ در ایران هستند که
متضرر و از تماشای مهمترین اثر ساخته شده درباره زندگی شمس و موالنا محروم خواهند شد.
سرنوست نامعلوم «الله» و خسارتی که بر جای ماند؛
فیلمسینمایی«الله»باالخرهرونماییخواهدشد؟
انتظار می رفت این فیلم در جشنواره فیلم فجر رونمایی شود اما یا فیلم
به دبیرخانه جشنواره ارائه و یا از سوی هیات انتخاب به جشنواره راه داده
نشد .پس از ان انتظار می رفت ،این فیلم اکران یا اکران انالین شود که این
اتفاق نیز رخ نداد .شاید در این شرایط پس از بازگشایی سالن های سینما
برای رونق بخشیدن به سینما در دوران پساکرونا ،یکی از بهترین گزینه ها
برای اکران همین فیلم باشد .فیلم سینمایی «الله» جزو پرحاشیه ترین
پروژه های دولتی است که از دولت دهم اغاز شد و در دولت دوازدهم به
فرجام رسید .تیم سینمایی دولت احمدی نژاد این پروژه را به اسی نیک
نژاد داد؛ هرچند در سال های بسیار دور اثاری در ایران تولیده بود ،پس از
انکه ساکن امریکا شده بود ،در اثار غیرقابل دفاع نقش داشت .او از سال
۱۹۹۷تــا ۲۰۰۳در پروژه هایی مدیرتولید ،تهیه کننده اجرایی و ...بوده
که در طبقه بندی معمول اروتیک به شمار می روند و ساختارشان کام ً
ال
مستهجن است و در این سال ها به جز حضور در چنین مجموعه هایی،
فعالیت دیگری نداشته یا دست کم پس از سال ۲۰۰۳اساساً همین نوع
فعالیت سینمایی نیز ثبت نشده است« .دریای سیاه « ،»۲۱۳زنان شب
« ،»Women of the Nightشــرم ،شرم ،شرم Shame, Shame,
« ،»Shameمکانی به نام حقیقت « ،»A Place Called Truthدفتر
خاطرات کفش قرمزی ،»Red Shoe Diariesاثار مستهجنی است
که در کسوت های اشاره شده نیک نژاد با انها همکاری داشته و به عنوان
سوابق نیک نژاد در بانک اطالعات نیویورک تایمز و IMDBثبت شده
و متاسفانه انچنان اکنده از داستان ها و صحنه های اروتیک است که قابل
توصیف نیست؛ اما ظاهرا ً وقتی شخصی قرار است حمایت شود ،سوابق
کاری اش ،چندان مهم نیســت و می توان میلیاردها تومان بیت المال را
دســت او داد! پس از بازگشت او به ایران در دوره شمقدری ،عضو هیات
داوران جشنواره فجر و پس از افشای سوابقش ،مجبور به استعفا از داوری
جشنواره فجر شد .سپس چراغ خاموش ،پروژه الله با محوریت زندگی الله
لرانی که دختر یک کارخان هدار است و از این
صدیق قهرمان سابق اتومبی
طریق هزینه های سنگین این رشته را تامین و در مسابقات داخلی با مردان
رقابت می کرد ،به نیک نژاد واگذار شد و برای این پروژه که طرح اولیه ان
ظاهرا ً توسط خود نیک نژاد در دولت احمدی نژاد ارائه شده بود ،بودجه
کالنی نیز اختصاص یافت .با وجود این هزینه سنگین ،تکلیف مالکیت این
پروژه مشخص نبود و میان کارگردان و سازمان سینمایی در دولت روحانی
بر سر مالکیت فیلم اختالف به وجود امد و پروژه تعطیل شد و سرانجام
کار به حکمیت کشید و پس از صدور رای َح َکمیت درباره پروژه «الله» و
تعیین مالکیت حقوق معنوی و مادی این فیلم از جمله حق مالکیت این
اثر به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان سینمایی به عنوان
سرمایه گذار ،تصور می شد این پروژه به سرعت به انتها برسد و دست کم
بخشی از پول سازمان سینمایی زنده شود ،اما این اتفاق رخ نداد .سرانجام
در سال ۱۳۹۸با تزریق بودجه به این پروژه ،برای تکمیل ان اقدام شد ،اما
رقم اختصاص یافته برای گرفتن چند سکانس و پایان فیلم تکان دهنده
بود؛ بودجه ای که مبلغ دو میلیارد و هفتصد میلیون تومان سقف اعتبار ان
در نظر گرفته شده بود .در واقع فیلم چیزی حدود ۹میلیارد تومان هزینه
داشت که باید در نظر داشت بخش قابل توجهی از ۹میلیارد تومان زمانی
اختصاص یافته که هر دالر حدود سه هزار تومان بود و بنابراین با احتساب
تورم ،بودجه سرمایه گذاری شده برای این فیلم چندین برابر ۹میلیارد
تومان است .انتظار می رفت این فیلم در جشنواره فیلم فجر رونمایی شود،
اما یا فیلم به دبیرخانه جشنواره ارائه و یا از سوی هیات انتخاب به جشنواره
راه داده نشد .پس از ان انتظار می رفت این فیلم اکران یا اکران انالین شود
که این اتفاق نیز رخ نداده اســت .شاید در این شرایط ،پس از بازگشایی
سالن های سینما برای رونق بخشیدن به سینما در دوران پساکرونا ،یکی از
بهترین گزینه ها برای اکران همین فیلم باشد .هرچند مشخص است ،این
فیلم در هر شرایطی اکران شود ،یک شکست تجاری خواهد خورد ،اما در
هر حال منطق حکم می کند هرچه زودتر تکلیف سرمایه کشور که در این
فیلم حبس شده ،مشخص شود و در نهایت میزان ضرر و زیان حاصل از
سرمایه گذاری در این فیلم تعیین و اعالم شود .البته ممکن است نگرانی از
همین موضوع باعث شود که نمایش عمومی این فیلم همچنان به تعویق
بیفتد و محصول نهایی مشــمول مرور زمان شده و در نهایت شکست
تجاری این فیلم به گردن همین رویکرد انداخته شود.
ویدئوارت نمودی از جریان ســیال ذهن اســت و مخاطبان را فرا
می خواند تا تصاویری از ذهن سیال را ببینند ،تصاویری که هرگز
دیده نمی شوند .ویدئوارت از عهدۀ نمایش این تصاویر برمی اید و
این امر از طریق اجراگر یا همان پرفورمر ذهن سیال رخ می دهد.
برای تبیین بیشتر ،نقطۀ الف و نقطۀ ب را در نظر بگیرید .اجراگر
از نقطــۀ الف حرکت خود را شــروع می کند و در این حرکت ،که
از ناخوداگاهش سرچشمه گرفته است ،ازطریق دوربین در تصویر
نمایان می شــود .یعنی او با دوربین می تواند نظاره گر کنش های
ناخوداگاه خود باشــد .این روندی است که فرد را به خودشناسی
نزدیک می کند .در ویدئوارت نیز مخاطبان همراه با اجراگر در مسیر
خودشناسی حرکت می کنند .اجراگر در فضا ،همگام با زمان ،کنش
را به وجود می اورد و این کنش ها ویدئوارت را کامل می کنند .البته
هر کنشــی ویدئوارت نمی افریند ،کنش هایی مقبول اند که طبق
الگویی خاص شکل گیرند.
ویدئوارت را به این شکل تصور کنید :پازلی کامل شده از تصویری را
مجسم کنید که در زاویۀ دید هنرمند قرار گرفته است .پازل به هم
می ریزد و در ویدئو به تصویر کشیده می شود .تک تک تکه های پازل
همان کنش هایی اند که با حرکت اجراگر تکمیل می شوند ،اما به یاد
داشته باشید که این اجراگر است که کنش های تصویری را برای
مخاطب به ارمغان می اورد.
بازگردیم به جریان سیال ذهن یا همان ناخوداگاه رویاگونۀ ویدئوارت.
چرا می گویم رویاگونه؟ زیرا انسان در رویا به تکامل می رسد .هنگامی
سد افکاری را که
که در رویا غرقه می شود ،زمان را از یاد می برد و ّ
از بدو تولد بر او تحمیل شده است می شکند .زمان هایی که انسان
در رویای خویش غرق است ،گویی در اتاقی تاریک فانوسی افروخته
باشــد ،روشنایی بر او ظاهر می شود و معنا اشکار می گردد .در ان
هنگام شــروع به جست وجوی خویش در درون خویش می کند و
روحش را پرواز می دهد .به ضرب اهنگ درونی خود گوش می سپارد
و با ان ضرب اهنگ حرکت را می اغازد .نشان دادن این جریان فقط
با استفاده از وسیله ای به نام دوربین ممکن است .همان لحظه که
دکمۀ ضبط دوربین فشــرده می شود ،شیء یا مکانی که در کادر
دوربین مشاهده می شود در معرض تحلیل ذهن ما قرار می گیرد.
گویا ف ّناوری جزء به جزء جهان را برای ما بازســازی می کند و این
امر ســبب می شود که با جهان ارتباط بهتری برقرار کنیم .هرچه
این ف ّناوری پیش تر می رود و دوربین هایی با قابلیت های متفاوت و
لنزهای دقیق تر ساخته می شود ،روند تحلیل ذهنی این نوع تصاویر
شــفاف تر می شــود و انجا که رویای ادمی را به تصویر می کشد،
مخاطب بهتر می تواند با ان رویا ارتباط برقرار کند .دوربین ابزاری
ترس انسان را به بهترین
جادویی است که می تواند وهم و خیال و ِ
ترس انسان
و
خیال
شکل به تصویر بکشد .تاکید می کنم :وهم و
ِ
را .چرا که ویدئوارت امری انســان محور است و انسان سوژۀ اصلی
ان است ،یا به بیان دیگر رویکردی اومانیستی دارد .پس انسان را
می توان یکی از عناصر ویدئوارت دانست.
از عناصر دیگر ویدئوارت ف ّناوری اســت .ویدئوارت ارمغان ف ّناوری
است ،زیرا ،با استفاده از ف ّناوری های روز ،می توان تصاویری انتزاعی
را خلق کرد که در هنر اجرایی نمی توان به ان ها دست یافت .خلق
فضاهای عینــی و ذهنی ،بدون دکور فیزیکی و تنها با بهره گیری
از تصاویر و فیلم های ضبط شــده ،هنرمندان را از فضاسازی برای
مخاطبان بی نیاز می کند و خلق فضاهای حجیم و پویا را به راحتی
ممکنمی سازد.
شیء عنصر دیگری است که از مهم ترین ارکان ویدئوارت به شمار
می اید .هر شیء کنش و واکنشی در خود نهفته دارد .به این ترتیب
که شــرکت کننده در اجرا ،که همان نظاره گر ویدئوارت است ،در
فضای اجرا اشیائی را می بیند و در ذهنش نیز تصاویری از ان اشیا
نقش می بندد؛ یعنی هر شرکت کننده در ذهن خود روایتی دارد از
تصاویری که تجسم کرده است .در ویدئوارت ،اشیا کدهای بصری اند
و عامل کنشی به شمار می روند که بیننده را مجاب می کند تا در
ان فضا حرکت کند؛ این حرکت بدان معناست که واکنش و متقاب ً
ال
کنشی نیز ازسوی شرکت کننده شکل می پذیرد تا واکنش اشیا را
برانگیزاند .در اصل ،اشیا به این سبب در هنرهای اجرایی جایگاهی
یافتند؛ برای انکه عامل کنشــی باشند که مخاطبان بتوانند ان ها
پی ان
را ،چه عینی و چه ذهنی ،در اختیار بگیرند تا واکنشــی در ِ
صورت پذیرد .اما ،در هنر ویدئویی ،اشیا عامل کنش فیزیکی نیستند
و همۀ کنش ها ذهنی اتفاق می افتد ،زیرا شرکت کنندگان تنها با
ِ
واقعیت ان ها .اینجاست که تجسم
تصاویر اشیا روبه رو می شوند نه با
و تخیل اغاز می شود و مخاطب را در رویا غرق می کند .مث ً
ال اتاقی را
تصور کنید که کف ان چاقو ،ساطور ،خون ،مو و س ِر بریده می بینید.
خویشتن شما بالفاصله شروع به پرسیدن می کند :چه اتفاقی افتاده
ِ
اســت؟ و انواع رویدادها را در طول چند ثانیه در خیالتان مجسم
می کنید .اشیا در زندگی انسان مهم اند و به ذهن او جهت می دهند؛
هر زمان که ان ها را می بیند یا از ان ها استفاده می کند .به همین
سبب است که وقتی در ویدئوارت با ان ها مواجه می شود ،کنش های
قبلی اشیا ،که او در زندگی خود درک کرده است ،نیز دوباره جان
می گیرد .البته هر شیئی در هر ویدئوارتی کد بصری نیست .اشیا نیز
زمانی معنا می یابند که هم مسیر با مفهوم اثر و متناسب با فضای اثر
باشند .به بیانی واضح تر ،این فضاست که اشیا را برای مخاطبان اثر
هنری بازسازی می کند و تعریف دیگری از ان ها به دست می دهد.
پایان صفحه 3
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره • 1323سه شنبه 6ابان ماه • 1399سال سیزدهم • 4صفـــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
11:48
اذان ظهر
17:14
غروب افتاب
17:33
اذان مغرب
اذان صبح فردا
طلوع افتاب فردا
04:57
06:22
گنج سخن
امام حسین علیهالسالم :
ت ترین مردم ،کسى است که در زمان قدرت داشتن،
با گذش
گذشتکند.
الدره الباهره ص 23
پندبزرگان
بخشودن کسی که به تو بدی کرده
تغییر گذشته نیست ،تغییر اینده است
گاندی
حافظانه
به جان او که گرم دسترس به جان بودی
کمینه پیشکش بندگانش ان بودی
بگفتمی که بها چیست خاک پایش را
اگر حیات گران مایه جاودان بودی
دلیلمهاجرتخوانندگان
به خارج چیست؟
محمد اله یــاری فومنی مدیــرکل دفتر
موســیقی وزارت فرهنگ و ارشاد درباره
اتفاقات حوزه موسیقی از جمله مهاجرت
برخی از خوانندگان به خارج از کشــور
گفت :راجع به مسائلی که اشاره کردید،
همواره اخبار زیادی را شنیده ایم و از این
به بعدهم خواهیم شنید .فرض بفرمایید
هنرمنــدی بــه همراه همســرش اخیرا ً
به کشــور ترکیه مهاجرت کرده اســت.
هنرمندی که اتفاقاً از خوانندگان خوش
نام کشــورمان بوده و هیچ وقت هم در
دفتر موســیقی وزارت ارشــاد و سازمان
صدا و ســیما مساله ای در رابطه با مجوز
انتشــار نداشته اســت .حتی خود من طی زمان حضورم در دفتر اموزش ها و یک بار هم در
دفتر موســیقی وزارت ارشــاد گفتگوهایی را با او انجام داده بودم .اما خب می بینیم که این
هنرمند به یکباره مهاجرت کرد .مهاجرتی که ممکن است یک هنرمند به جهت دل زدگی از
مجموع شــرایط ان را انتخاب کرده باشد .من غیر از این مورد االن در ذهنم مصداقی ندارم.
البته چند روز پیش از طریق فضای مجازی شنیدم که دو هنرمند درصدد مهاجرت هستند،
اما هیچ جایی نوشته نشد که این دو هنرمند کدامند؟ یا دلیل خاص مهاجرت ان ها چیست؟
در این مجموعه طی ســال هنرمندان زیادی اثاری را می اورند که ممکن است در تایید شعر
اثار دچار مشکل شده یا اینکه مساله ای خارج از موسیقی برای ان ها اتفاق افتاده باشد .اما ما
در اینجا بدون اینکه احتیاجی به رســانه ای شدن موضوع باشد ،تالش کرده ایم تا با گفتگو و
تعامل مشکالت را حل کنیم نکته دیگر اینکه در این مجموعه طی هر سال هنرمندان زیادی
اثاری را می اورند که ممکن است در تایید شعر اثار دچار مشکل شده یا اینکه مساله ای خارج
از موســیقی برای ان ها اتفاق افتاده باشــد .اما ما در اینجا بدون اینکه احتیاجی به رسانه ای
شــدن موضوع باشــد ،تالش کرده ایم تا با گفتگو و تعامل مشکالت را حل کنیم .من معتقدم
دفتر موســیقی وزارت ارشاد در کنار ســایر وظایف خود ،وظیفه صیانت از هنرمندان را هم
دارد کما اینکه در این چارچوب با وساطت و پادرمیانی این مجموعه بسیاری از مشکالت نیز
حل شده است .شاید برای شما جالب باشد که در همین بخش موسیقی پاپ اختالفات میان
خوانندگان و تهیه کنندگان بســیار زیاد شده که عمدتاً پای دوستان حتی به دادگاه ها هم باز
کرده و چون محاکم قضایی کارشــناس حوزه موســیقی ندارند بنابراین پرونده های متعدد را
به دفتر موســیقی ارجاع می دهند .البته که ما در حال حاضر به کمک مشــاوران حقوقی به
دوستان هنرمند تاکید می کنیم تا به جای حضور در محاکم قضایی در دفتر موسیقی کارهای
خــود را حل کنید زیرا دوبــاره بعد از چند ماه صرف هزینه ایــن پرونده ها به ما ارجاع داده
می شــود .پس بهتر است در این چارچوب به شــیوه ای تعاملی مسائل در دفتر موسیقی حل
شــود.همین اواخر ما پرونده هایی داشــتیم که موجب بروز اختالفاتی میان هنرمندان حوزه
تئاتر و حوزه موســیقی شده بود .موضوعی که خوشــبختانه در دفتر موسیقی وزارت ارشاد
توانستیم با برگزاری جلســات متعدد ان را به سرانجام برسیم .لذا اینکه بگوییم هیچکس از
عملکرد ناراضی نیست ،فکر می کنم تصور درستی نباشد ولی اینکه من به طور مشخص بدانم
هنرمندی با نام و نشان به واسطه موضع دفتر موسیقی یا نهادهای خارج از مجموعه ما تصمیم
به مهاجرت گرفته باشــد ،واقعاً مطلع نیســتم .اما طبیعی اســت که در دفتر موسیقی روی
هنرمندان باز است و معتقدم با گفتگو می توانیم بسیاری از مشکالت را حل و فصل کنیم.
بعد از هشت ماه توقف
ارون افشار در فضای باز جزیره کیش
کنسرتمی دهد
ارون افشــار خواننده موسیقی پاپ کشــورمان روز چهارشنبه
هفتم ابان تازه ترین کنسرت خود را بعد از هشت ماه توقف در
جزیره کیش برگزار می کند .در ادامه برگزاری کنسرت تعدادی
از خواننــدگان پاپ ایران که بعــد از چند ماه توقف در فعالیت
هایشان میزبان طرفداران خود هستند ،ارون افشار دیگر خواننده
موســیقی پاپ که طی ماه های گذشته تحت مدیریت برادران
حاتم پور در موسســه «اوای فروهر» به فعالیت مشغول است
کنســرتی را در فضای ابنمای موزیکال مجموعه «اوای خلیج
فارس» برگزار می کند .این کنســرت که با قیمت بلیت های
۲۲۰ ،۱۸۰ ،۱۴۰ ،۱۲۰ ،۱۰۰و ۲۵۰هزار تومان به فروش می
رسد ساعت ۲۳:۳۰روز چهارشنبه هفتم ابان در فضای ابتمای
موزیکال مجموعه «خلیج فارس» جزیره کیش پیش روی مخاطبان قرار می گیرد .این در حالی است
که بعد از خرید بلیت ۲عدد صندلی قبل و بعد از صندلی خریداری شــده ،جهت حفظ فاصله گذاری
اجتماعی غیرفعال می شود .هوروش بند ،رضا بهرام و محسن ابراهیم زاده از جمله گروه ها و هنرمندانی
هستند که طی روزهای گذشته دور تازه فعالیت های خود در زمینه کنسرت را اغاز کردند.
خبر
سینما و تئاتر همچنان تعطیل باقی می مانند
با توجه به محدودیت های جدید اعمال شده کرونایی ،تئاتر و سینما کماکان جزو مشاغل دارای
محدودیت است .با توجه به اعالم ستاد ملی کرونا مشاغل گروه سه و چهار با دورکاری 50درصدی
دستگاه های دولتی و اجرایی دارای محدودیت در شهر تهران هستند .بر اساس تصمیم ستاد ملی
کرونا محدودیت ها در گروه مشاغل ۳ ،۲و ۴از پنجم ابان ماه به مدت یک هفته در ۴۳شهرستان
بحرانی که در وضعیت قرمز به ســر می برند ،اعمال می شــود .در تهران فقط مشــاغل سه و چهار
شامل محدودیت ها بوده و شاهد دورکاری ۵۰درصدی دستگاه های دولتی و اجرایی در تهران نیز
خواهیم بود و سینما و تئاتر متعلق به گروه شغلی سه از گروههای شغلی دارای محدودیت است.
پشت صحنه
یعنی یجوری برخی سایتها می زنند سقوط دالر و سکه که انگار رقمش برگشته به قبل از انقالب!! واقعا
باور کردنی نیست قبلتر که صحبت می کردیم و می خواستیم از گرانی بنالیم مثال می گفتم یادته ۲۰
ســال پیش فالن چیز اینقدر تومان بود االن اینقدره؛ منتهی حاال از صدقه سر مسئولین نسبتا محترم
باید بگیم یادته هفته پیش ســکه فالن تومان بود و خانه متری چند بود؟! دقیقا شدیم مصداق جکی
که می گفت مردیم هنوز گرمیم حالیمون نیســت! واقعا وقتی غرق فکر میشــم که قرار چه بسر من و
خانواده ام بیاد غیر ســردرد و قلب دردی که می گیرم تنها چیزی که می توانم به عنوان راه دررو تصور
کنم دزدی است؛ به عنوان یه روزنامه نگار جز متاسفم که اینطور می نویسم ولی به جرات می توانم بگویم
مســئولین و هرکسی که با بی کفایتی باعث می شود فردی جرمی ناخواسته مرتکب شود شریک جرم
است .البته می دانم که این جمالت دردی را از من و شمای خواننده دوا نمی کند ولی حداقل دلمان که
خنک می شود .یعنی کشور شده کلکسیون بی کفایتی مدیران هر روزهم بدتر از دیروز ۸۰ ،میلیون ادم
سرنوشتشان به ازمون و خطاهای شما بند است؛ نسل کشی شاخ و دم ندارد!
اخبار دیدنی
نمایشگاه گروهی با عنوان «پارایپون» در گالری گنر
نمایشگاه گروهی با عنوان «پارایبون» ات هفتم ابان در گالری گنر دایر است.
عکاس :امیرحسین خلیلی
نخستین ساالنه هنرهای تجسمی ساتین در گالری ملی موسسه فرهگنی هنری صبا
نخستین ساالنه هنرهای تجسمی ساتین با محویرت یبماری کرونا و با عنوان «وضعیت» ات
۱۵ابان در گالری ملی موسسه فرهگنی هنری صبا برپاست.
نمایشگاه اثار میرم بنی اسدی در گالری طراحان ازاد
نمایشگاه اثار میرم بنی اسدی با عنوان «دگردیسی» ات ششم ابان ماه در گالری طراحان ازاد
برپاست.
عکاس :مهدیه بابایی صفحه 4