روزنامه هنرمند شماره 1323 - مگ لند
0

روزنامه هنرمند شماره 1323

روزنامه هنرمند شماره 1323

روزنامه هنرمند شماره 1323

‫هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید ‪www.magland.ir‬‬ ‫سه شنبه ‪ 6‬ابان ماه ‪ 1399‬سال سیزدهم شماره ‪ 4 1323‬صفـــحه ‪ 2500‬تومـان ‪ISSN 2008-0816‬‬ ‫‪www.jaaar.com‬‬ ‫سی‬ ‫ن‬ ‫م‬ ‫ا‬ ‫و‬ ‫همچنا تئاتر‬ ‫نت‬ ‫باقی م عطیل‬ ‫ی ‬ ‫مانند‬ ‫درباره حواشی فیلم سینمایی «مست عشق»‬ ‫پروژه مشترک سینمای ایران و ترکیه‬ ‫سیاه مست!‬ ‫علی نصیریان‪:‬‬ ‫برگزاری جشنواره فیلم فجر‬ ‫در شرایط فعلی جایز نیست‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 2.‬‬ ‫رئیس اتحادیه تهیه کنندگان سینما‪:‬‬ ‫صاحبان فیلم ها حق دارند‬ ‫از سینماداران شکایت کنند‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 2.‬‬ ‫سرنوست نامعلوم «الله» و خسارتی که بر جای ماند؛‬ ‫فیلم سینمایی «الله»‬ ‫باالخره رونمایی خواهد شد؟‬ ‫سینما‪3.‬‬ ‫با پذیرش استعفای سید محمد طباطبایی؛‬ ‫‪CINEMA‬‬ ‫نیکنام حسینی پور‬ ‫مدیرعامل موسسه هنرمندان‬ ‫پیشکسوت شد‬ ‫بعد از هشت ماه توقف‬ ‫ارون افشار در فضای باز جز یره‬ ‫کیش کنسرت می دهد‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 4.‬‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 2.‬‬ ‫ماجرای سنار یوی امریکا برای حضور داعش‬ ‫در ایران در سریال «خانه امن»‬ ‫نظارتبر محتوایسرویس هایاشتراکویدئو چگونهاست؟‬ ‫«ژلوفن»‬ ‫کار دست مدیر اپارات داد!‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 2.‬‬ ‫سریال «خانه امن» در ‪ ۵۰‬قسمت که داستان ان درباره مامور‬ ‫امنیتی است که به پرونده هایی ورود می کند‪ .‬این سریال‬ ‫براساس پرونده های واقعی و امنیتی به نگارش درامده است‬ ‫و تولید شده است‪ .‬احمد معظمی کارگردان این سریال است‬ ‫و حسین تراب نژاد نیز نویسندگی ان را به عهده داشته‬ ‫اســت‪ .‬حمیدرضا پگاه‪ ،‬امین زندگانی‪ ،‬حمید رضا‬ ‫عطایی‪ ،‬پرویز فالحی پور‪ ،‬سیما تیرانداز‪ ،‬حمید‬ ‫عطایی‪ ،‬سامان صفاری‪ ،‬شــهروز ابراهیمی‪،‬‬ ‫سپیده خداوردی‪ ،‬سوگل طهماسبی‪ ،‬علیرضا‬ ‫رئیسی‪ ،‬نیلوفر کوخانی‪ ،‬قربان نجفی‪ ،‬ارسطو‬ ‫خوشرزم‪ ،‬کاوه افاق‪ ،‬روژین رحیمی طهرانی‪،‬‬ ‫زهره نعیمی‪ ،‬ســامان دارابی و‪ ...‬در این مجموعه‬ ‫ایفاینقشمی کنند‪.‬‬ ‫دلیل مهاجرت خوانندگان‬ ‫به خارج چیست؟‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 4.‬‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫نظارت بر محتوای سرویس های اشتراک ویدئو چگونه است؟‬ ‫سه شنبـــــــــه ‪ 6‬ابان ماه ‪ 1399‬سال سیزدهم شمــاره ‪1323‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫& ‪ART‬‬ ‫‪CULTURE‬‬ ‫«ژلوفن» کار دست مدیر اپارات داد!‬ ‫فرهنگ و هنر‬ ‫اخبار‬ ‫کرونا‪ ،‬فرصت برنامه ریزی ‬ ‫برای اینده گردشگری‬ ‫اویس کیانی عضو هیئت موسس‬ ‫و بازرس باشــگاه گردشــگری‬ ‫خالق کمیسیون ملی یونسکوی‬ ‫ایران گفت‪ :‬در حــال حاضر با‬ ‫توجه به شــیوع بیماری کرونا و‬ ‫شرایط یکسان جهانی در رکود‬ ‫گردشــگری‪ ،‬می توانیم برنامه‬ ‫ریزی های الزم را بــرای اینده‬ ‫انجام دهیم‪ .‬اویس کیانی عضو هیئت موســس و بازرس باشگاه‬ ‫گردشگری خالق کمیســیون ملی یونسکوی ایران عنوان کرد‪ :‬از‬ ‫نظر داخلی ما حداقل سه سال زمان می خواهیم تا به یک نوسازی‬ ‫اصولی در گردشگری برسیم‪ .‬البته یک سری سفرهای داخلی شروع‬ ‫شده است‪ .‬اما با توجه به شیوع بیماری کرونا در جامعه‪ ،‬اکثر فعاالن‬ ‫گردشگری در حال ترک این شغل و رشته و کوچ کردن به مشاغل‬ ‫و حرف دیگر هســتند‪ .‬وی افزود‪ :‬اتفاقی در حال حاضر می تواند‬ ‫بیفتد‪ ،‬حضور فعال بخش خصوصی است‪ .‬بخش خصوصی می تواند‬ ‫با درانداختن طرحی نو در این صنعت‪ ،‬اینده گردشگری را بسازد‪.‬‬ ‫بخش خصوصی هم نیاز به حمایت معنوی و سیستماتیک دارد و‬ ‫این بسیار حائز اهمیت است‪ .‬اگر بخش دولتی و بخش خصوصی در‬ ‫روند پیشرفت صنعت گردشگری در رقابت باشند‪ ،‬اوضاع همچون‬ ‫گذشته خواهد بود‪ .‬کیانی اظهار کرد‪ :‬ما به مبحث گردشگری خالق‬ ‫و کســب درامد از ان‪ ،‬انچنان که باید و اصولی توجه نکردیم‪ .‬ما‬ ‫از اســلوب علمی در این حوزه پیروی نکردیم‪ .‬اما امیدواریم که با‬ ‫حمایت کمیســیون ملی یونسکو‪ ،‬در ادامه فعالیت باشگاه توسعه‬ ‫گردشــگری خالق‪ ،‬بتوانیم یک چهارچوب جدیــدی را در حوزه‬ ‫بازارسازی‪ ،‬بازاریابی‪ ،‬اموزش و استانداردسازی رقم بزنیم‪ .‬وی ادامه‬ ‫داد‪ :‬با اتفاق و حمایت جمعی به ویژه در بخش خصوصی‪ ،‬می توانیم‬ ‫به ایده ال ها در زمینه گردشــگری خالق نزدیکتر شویم‪ .‬مهم این‬ ‫است که این مبحث و اهمیت ان را از ابعاد مختلف باور کنیم‪ .‬در‬ ‫حال حاضر با توجه به شیوع بیماری کرونا و شرایط یکسان جهانی‬ ‫در رکود گردشگری‪ ،‬می توانیم برنامه ریزی های الزم را برای اینده‬ ‫انجام دهیم‪ .‬چرا که نیاز به سفر و داشتن حس تجربه های ناب در‬ ‫مقصد به هیچ وجه از بین نخواهد رفت و کشــورهای مختلف در‬ ‫حال برنامه ریزی برای مدیریت این وضعیت هســتند چه بسا که‬ ‫حتی برای اینده اتفاقات ن ِویی را برای صنعت خود رقم خواهند زد‪.‬‬ ‫کیانی اضافه کرد‪ :‬در حال حاضر برنامه های توریستی و گردشگری‬ ‫برگزار نمی شود‪ ،‬اما می توانیم از این فرصت برای برنامه ریزی برای‬ ‫سال های اینده استفاده کنیم‪ .‬هر فرد حقیقی و حقوقی که از این‬ ‫فرصت بهره مندی الزم را کسب کرد‪ ،‬در اینده نیز می تواند از خود‬ ‫و مجموعه اش انتظار موفقیت داشته باشد‪ .‬طبیعتا در حالت عادی‬ ‫همه افراد می توانند موفق عمل کنند‪ .‬این موضوع چه برای بخش‬ ‫دولتی چه برای بخش خصوصی صادق است‪.‬‬ ‫باپذیرشاستعفایسیدمحمدطباطبایی؛‬ ‫نیکنام حسینی پور مدیرعامل‬ ‫موسسه هنرمندان پیشکسوت شد‬ ‫مدیرعامــل جدید موسســه‬ ‫هنرمندان پیشکسوت به استناد‬ ‫ماده ‪ ۱۲‬اساسنامه و به پیشنهاد‬ ‫هیــات مدیره بــا حکم رییس‬ ‫هیات امنای موسسه منصوب‬ ‫شد‪ .‬با توجه به استعفای سید‬ ‫محمد طباطبایی حســینی به‬ ‫پیشنهاد هیات مدیره موسسه‬ ‫هنرمندان پیشکســوت و با حکم سید مجتبی حسینی‪ ،‬معاون‬ ‫امــور هنری وزارت فرهنگ و ارشــاد اســامی و رییس هیات‬ ‫امنای موسسه‪ ،‬نیکنام حسینی پور به عنوان مدیرعامل موسسه‬ ‫هنرمندان پیشکســوت منصوب شــد‪ .‬هیات مدیره موسســه‬ ‫هنرمندان پیشکسوت در جلسه هفته گذشته با توجه به استعفای‬ ‫ســید محمد طباطبایی حســینی و قدردانی از زحمات ایشان‪،‬‬ ‫نیکنام حسینی پور را به عنوان مدیرعامل موسسه انتخاب‪ ،‬و به‬ ‫رییس هیات امنا برای ابالغ معرفی کرد‪ .‬سید مجتبی حسینی‪،‬‬ ‫معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی در حکم انتصاب‬ ‫نیکنام حسینی پور نوشته است‪ :‬به استناد به ماده ‪ ۱۲‬اساسنامه‬ ‫موسسه هنرمندان پیشکسوت و پیشنهاد هیات مدیره موسسه‬ ‫طبق صورتجلسه مورخ ‪ ۳۰/۷/۱۳۹۹‬و نظر به تجربیات و سوابق‬ ‫ارزنده و تعهــد و دانش جنابعالی‪ ،‬به موجب این حکم به عنوان‬ ‫مدیرعامل موسســه هنرمندان پیشکســوت منصوب می شوید‪.‬‬ ‫از شــما انتظار می رود با رعایت ضوابط قانونی و استقرار انضباط‬ ‫مالی و تشــکیالتی و برنامه ریزی در جهت اصــاح فراِیندها و‬ ‫مصرح در اساسنامه از جمله حمایت از‬ ‫روش ها در جهت اهداف ّ‬ ‫هنرمندان گرانقدر و پیشکسوت و سرمایه های فرهنگی و هنری‬ ‫کشــور و استفاده بهینه از ظرفیت غنی و تجربه ارزشمند ایشان‬ ‫اقدام فرمایید‪ .‬رییس هیات امنای موسسه هنرمندان پیشکسوت‬ ‫همچنین از زحمات سید محمد طباطبایی حسینی‪ ،‬مدیرعامل‬ ‫سابق موسسه قدردانی کرد‪ .‬نیکنام حسینی پور از مدیران وزارت‬ ‫فرهنگ و ارشاد اسالمی اســت که پیش از این مدیرعامل خانه‬ ‫کتاب بود و چند سال به عنوان مشاور منابع و امور انسانی معاونت‬ ‫امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی فعالیت کرده است‪.‬‬ ‫سال گذشته حوالی مهر ماه بود که برنامه ای با نام «ژلوفن» که در بستر فضای مجازی‬ ‫منتشر شد‪ ،‬جنجال بسیاری به پا کرد‪ .‬این ویدئو که از طریق سرویس اشتراک ویدئو‬ ‫اپارات بارگذاری شــده بود‪ ،‬مربوط به یک گزارش خیابانی و پرسش هایی از کودکان‬ ‫بود‪ .‬یک خانم میکروفن به دســت از کودکان خردســال می پرسید که ایا می دانید‬ ‫چطور به دنیا امده اید؟ چطور به شکم مادرتان رفته اید؟ و پرسش هایی از این قبیل‪.‬‬ ‫موج اعتراض در فضای مجازی‬ ‫قرار گرفتن این ویدئو در صفحه اول سایت اپارات و پربازدید شدن ان‪ ،‬واکنش های منفی زیادی‬ ‫را در فضای مجازی به دنبال داشــت‪ .‬بخشــی از انتقادها را والدینی مطرح کرده بودند که از رخ‬ ‫دادن ماجرایی مشــابه برای فرزندانشــان نگران بودند‪« :‬چقدر دیده شدن برات مهمه که میری‬ ‫از بچه هایی که به ســن بلوغ نرســیدن‪ ،‬این سوال رو می پرسی؟ شاید مفهوم حیا برای تو تغییر‬ ‫کــرده ولی برای خیلی از والدین‪ ،‬مهمه‪ ».‬کاربر دیگری نوشــته بود‪« :‬مایی که داریم برا تربیت‬ ‫کودکمون تمام تالشــمون رو می کنیم‪ ،‬چطور بعدها بســپاریمش بــه جامعه ای که طرف با یه‬ ‫دوربین و سواالی بی خود‪ ،‬تمام فکر و درک بچه رو به چالش بکشه؟»‪ .‬برای برخی کاربران هم‬ ‫سوال بود که چطور این افراد بدون مجوز با دوربین در پارک و خیابان از کودکان سوال کرده اند‬ ‫و بعد هم سایت اپارات‪ ،‬اجازه انتشار چنین ویدئویی را داده است‪ .‬مدیر اپارات در واکنش به این‬ ‫اعتراض ها در توئیترش نوشت که عالوه بر حذف کلیپ نامناسب کانال ژلوفن‪ ،‬فعالیت این کانال‬ ‫هم تا تعیین تکلیف نهایی‪ ،‬معلق شد‪.‬‬ ‫دستگیری عوامل سازنده‬ ‫دامنه اعتراض  به این ویدئو به فضای مجازی خالصه نشــد و خیلی زود خبر رســید که به دنبال‬ ‫شکایت برخی والدین و به دستور دادسرای ارشاد تهران‪ ،‬پلیس اطالعات و امنیت تهران‪ ،‬عوامل‬ ‫ســاخت این ویدئو را بازداشت کرده است‪ .‬بعد هم ویدئویی منتشر شد که در ان‪ ،‬تهیه کنندگان‬ ‫این ویدئو از کارشان ابراز پشیمانی کرده و گفته بودند از غیرقانونی بودن کارشان اطالع نداشتند‬ ‫و نهایتا گمان می کردند دارند یک سوال نامناسب از کودکان می پرسند!‬ ‫حریم شکنی که گریبان اپارات را گرفت!‬ ‫در نهایــت به تازگی حکم بارگذاری این ویدئو برای مدیرعامل اپارات صادر شــد و طبق ان یک‬ ‫قاضی محمد جواد شــکوری مقدم مدیرعامل اپارات را به خاطر اپلود ویدئو ژلوفن به ‪ ۱۰‬ســال‬ ‫حبــس در دادگاه بدوی محکوم کرد‪ .‬در پی صدور این حکم‪ ،‬روابط عمومی اپارات اعالم کرد که‬ ‫رای صادر شده از شعبه ‪ ۲۸‬دادگاه انقالب به ریاست قاضی مقیسه رای بدوی ( نخستین ) بوده‪،‬‬ ‫صورت پذیرفته و در الیحه اعتراضیه با اشاره به ماده ‪ ۲۳‬قانون‬ ‫ ‬ ‫تجدید نظر خواهی از این دادنامه‬ ‫جرایم رایانه ای و مصوبات حمایتی شــورای عالی فضــای مجازی از پلتفرم ها که بصورت رویه‬ ‫ثابت درامده‪ ،‬استناد شده و امیدواریم بر این مبادی محکمه تخصصی رای مناسب را صادر نمایند‪.‬‬ ‫نظارت بر محتوای سرویس های اشتراک ویدئو چگونه است؟‬ ‫پس از صدور حکم ‪ 10‬ســاله برای مدیر اپارات‪ ،‬این ســوال پیش امد که درباره ویدئو مذکور‪،‬‬ ‫پلتفرم اشــتراک ویدئو مقصر اســت یا کسی که ویدئو را بارگذاری کرده است؟ و روند نظارت بر‬ ‫این محتواها به چه شکل صورت می گیرد؟ در همین رابطه محمدجواد شکوری مقدم در پاسخ‬ ‫به این سوال که فرایند بارگذاری ویدئوها چگونه است و اینکه چه کسانی می توانند با چه مجوز‬ ‫و شــرایطی ویدئو بارگذاری کنند؟‪ ،‬اظهارداشت‪ :‬اپارات سایت سرویس اشتراک ویدیو است که‬ ‫هر کاربر با عضویت در این سایت و پذیرش قوانین ‪ 8‬ماده‏ای اپارات که در زمینه رعایت حقوق‬ ‫ناشران و مولفان‪ ،‬عدم بارگذاری محتوا دلخراش و ازار دهنده ‪ ،‬مغایرت نداشتن محتوا با شئونات‬ ‫اخالقی و عرف جامعه‪ ،‬عدم اهانت به مقامات سیاســی‪ ،‬نداشــتن موزیک متن غیر مجاز‪ ،‬عدم‬ ‫ایجاد تنش و التهاب سیاسی در سایت‪ ،‬عدم تمسخر یک شهروند و اقلیت های قومی و مذهبی‬ ‫قادر خواهد بود محتوا خود را بارگذاری کند‪ .‬وی ادامه داد‪ :‬و طبیعتا با استناد به ماده ‪ 74‬قانون‬ ‫تجارت الکترونیک مصوب ‪ 1382/10/17‬و ماده ‪ 751‬قانون مجازات اسالمی و مصوبات مختلف‬ ‫شــورای عالی فضای مجازی و هیات وزیران مســئولیت اجرا و توزیع و یا انتشار هر گونه محتوا‬ ‫خالف قوانین کشــور ایران در ســایت اپارات بر عهده کاربران اســت و هر کاربر هنگام ثبت نام‬ ‫باید قوانین ســایت اپارات را مطالعه و تایید کند‪ .‬مدیرعامل فیلیمو درباره اینکه فرایند نظارت‬ ‫بــر محتوا چطــور اتفاق میافتد؟ نیز توضیح داد‪ :‬فرایند نظارت بر محتوا اپارات در ســه مرحله‬ ‫انجــام می پذیرد‪ ،‬دریافت گزارش مردمی اولین روش‪ ،‬مهم‏ترین و موثرترین انها اســت که در‬ ‫ســرویس های کاربر محور دنیا هم حرف اول را می‏زند و در حال حاضر در تمامی اپلیکشــن ها‬ ‫و وب ســایت اپارات امکان دریافت گزارشات به سهولت ممکن است و روزانه بیش از ‪ 10‬هزار‬ ‫گزارش مردمی به دســت ما می‏رسد که فورا مورد بررسی قرار گرفته و محتوای مشکوک حذف‬ ‫می شود‪ .‬وی افزود‪ :‬روش دوم ما کنترل ماشینی تصاویر مستهجن و خشونت امیز به کمک نرم‬ ‫افزارهای هوش مصنوعی اســت‪ ،‬در این روش پس از ‪ ۵‬تا ‪ ۱۵‬دقیقه از بارگزاری محتوا‪ ،‬فریم‬ ‫های تصادفی استخراج شده توسط ماشین کنترل میشود و در صورت عبور از مرز مشخص شده‬ ‫به صف کنترل انســانی منتقل میشــوند؛ تا اگر خطایی از ماشین سر زده باشد با یک نگاه دقیق‬ ‫تر بازبینی شــوند و حذف یا تایید گردند‪ .‬روش سوم دریافت گزارشات روزانه از کمیته مصادیق‬ ‫مجرمانه اینترنتی زیر نظر دادســتانی کل کشــور اســت که مطابق با ماده ‪ 751‬قانون مجازات‬ ‫اســامی اپارات یک سرویس میزبانی اســت و باید به محض دریافت گزارش از این نهاد نسبت‬ ‫به موارد ارســال شــده اقدام نماید‪ .‬شکوری مقدم در پاســخ به اینکه چه کسانی با چه شاخص‬ ‫هایی بر محتواهای بارگذاری شــده‪ ،‬نظارت می‏کنند؟ نیــز گفت‪ :‬روزانه بیش از ‪ 30‬هزار ویدیو‬ ‫در اپارات بارگذاری می‏شــود که بر اساس فرایند های ذکر شده نظارت بر محتوا یک تیم ‪۳۰‬‬ ‫نفره اموزش دیده در طول ‪ 24‬ســاعت و هفت روز هفته مطابق با روش های فوق به بازبینی‬ ‫و بررســی محتوا مشغول اند‪ .‬وی راجع به ســاز و کار مقابله با تخلف نیز توضیح داد‪ :‬از انجایی‬ ‫که تخلفات ســطوح مختلف دارند و نوع عملکرد رفتاری کاربران موجب می‏شــود‪ ،‬برخورد ها از‬ ‫ســطح حذف یک ویدیو از کانال متخلف تا تعلیق موقت یا دایم و از دســترس خارج شدن کل‬ ‫کانال متفاوت اســت‪ .‬مدیرعامل صباایده درباره اینکه اگر محتوا نامطلوب باشــد‪ ،‬شما چه مدت‬ ‫بعد از انتشار متوجه می شوید؟ نیز تصریح کرد‪ :‬بستگی دارد محتوا توسط مردم گزارش بشود‬ ‫یا خیر و یا ماشــین هوش مصنوعی ما تشــخیص بدهد یا ندهد‪ .‬طبیعی است که ما نمی توانیم‬ ‫عقال و منطقا روزی ‪ ۳۰‬هزار قطعه ویدیو که به ‪ ۱۹‬میلیون قطعه ویدیو ما هر روز اضافه میشود‬ ‫را بطور کامل بازبینی کنیم و این امری محال است و در هیچ سرویس کاربر محوری در دنیا هم‬ ‫ســابقه نداشته و ماده ‪ 23‬قانون جرایم رایانه ای به همین دلیل مسولیت سرویس های میزبان‬ ‫را مشــخص کرده است‪ .‬بارها پیش امده که یک ویدیو دارای تخلف‪ ،‬چندین سال قبل بارگزاری‬ ‫شــده باشد و از ‪ ۳‬روش توضیح داده فوق به ما نرسیده باشد و سیستم های نظارتی یا رسانه ها‬ ‫ســوال می‏کنند چطور ممکن است یک ویدیو متخلف سه سال در سرویس شما باشد و ملتفت‬ ‫ان نشده باشــید و این یک جواب بدیهی دارد ‪ ،‬سرویس های کاربر محور مانند یک شهر بزرگ‬ ‫اند و کامال محتمل و طبیعی است که در گوشه از شهر جرم پنهانی رخ دهد و سیستم قضایی و‬ ‫پلیسی کشور متوجه فعالیت انها نشود ‪ ،‬اگر بشود و عکس العمل نشان ندهد حتما قابل شماتت‬ ‫و توبیخ است ولی اگر نشود چه؟ ما اصل را بر این قرار داده ایم که همه متعهد به قوانین سایت‬ ‫هســتند مگر خالفش ثابت شود‪ .‬وی در پایان گفت‪ :‬اگر قرار باشد مسولیت کل محتوا اپارات یا‬ ‫یک پیام رســان متوجه مدیرسرویس باشــد هیچ سرویسی بومی کاربر محوری در کشور ساخته‬ ‫نخواهد شد و هیچ ایرانی نمی تواند چنین ریسک و مسئولیتی را بپذیرد‪.‬‬ ‫ساترا هم به میدان امد‪ :‬تالش جدی برای اصالح فرایندهای نظارتی انجام شده‬ ‫در ادامه اما ســاترا (ســازمان تنظیم مقررات رســانه های صوت و تصویر) نیز که وظیفه تنظیم‬ ‫گــری و نظارت بر محتوای پلتفرم هــا را دارد به میدان امد و درباره حکــم صادره اعالم کرد‪:‬‬ ‫با توجه به اخبار منتشــر شــده درباره حکم صادره توسط شــعبه ‪ 28‬دادگاه انقالب با موضوع‬ ‫رســیدگی به پرونده مدیرعامل شرکت صبا ایده‪ ،‬مالک رسانه اپارات‪ ،‬بیان نکاتی ضروری است‪:‬‬ ‫از اصول پذیرفته شــده تنظیم گری در غالب کشــورهای دنیا‪ ،‬اصل مهم «مسئولیت ویرایشی»‬ ‫ ‪- Editorial Responsibility‬پلتفرم و رســانه در قبال محتوای منتشر شده است که به‬‫عنوان مبنای نظام توزیع مسئولیت در بارگذاری و انتشار محتوای صوت و تصویر در رسانه های‬ ‫کاربر محور و ناشــر محور مطرح می شــود هر چند این مسئولیت در رسانه های کاربر محور با‬ ‫رسانه های ناشر محور‪ ،‬تفاوت دارد و طبعاً تکالیف متفاوتی را بر انها بار می کند‪ .‬در کشور ما هم‬ ‫اصل مزبور همواره مورد تاکید ساترا بوده تحت قالب مقررات عمومی رسانه های صوت و تصویر‬ ‫تشــریح و ابالغ شده است‪ .‬در وضعیتی که رسانه های کاربرمحور خارجی بدون قبول مسئولیت‬ ‫و عدم پاســخگویی در قبال قوانین و الزامات ملی و فرهنگی به راحتی فعالیت می کنند‪ ،‬ســاترا‬ ‫وظیفه خود را حمایت بدون تبعیض از رســانه های داخلی در برابر رســانه های خارجی میداند‬ ‫و این مســاله در سال جهش تولید به طور جدی دنبال میشــود‪ .‬رسانه های بومی که با تالش‬ ‫کارافرینان داخلی شکل گرفته اند جزو سرمایه های ملی هستند و اطمینان داریم موفقیت انها‬ ‫در مقابل ســلطه و مونوپلی رسانه ای موجود در جهان‪ ،‬قطعا در راستای تامین منافع ملی و رفع‬ ‫دغدغه هــای فرهنگی خواهد بود‪ .‬در خرداد ماه ‪ 1399‬همزمان بــا طرح موضوع در دادگاه‪ ،‬با‬ ‫درخواســت مکتوب مدیر عامل رسانه اپارات‪ ،‬بررسی و کارشناسی نسبت به موضوع انجام شد و‬ ‫بر اساس اصل توزیع مسئولیت بین بارگذار و مدیر پلتفرم‪ ،‬جلساتی با مدیر رسانه و سطوحی از‬ ‫مقامات محترم قضایی برگزار شد‪ .‬بر اساس بازدیدهای دوره ای گروه ارزیابی و نظارت ساترا که‬ ‫از رسانه ها از جمله رسانه اپارات انجام شد و در تاریخ ‪ 27‬خرداد ‪ 99‬نتیجه ان به اطالع عموم‬ ‫رســید‪ ،‬مشخص شد این رسانه به تناســب حجم باالی محتوای بارگذاری شده‪ ،‬تالش جدی و‬ ‫موثری در راســتای اصالح فرایندهای نظارتی خود انجام داده است‪ .‬با توجه به بدوی بودن رای‬ ‫صادره و ارجاع پرونده به شــعب تجدید نظر‪ ،‬ســاترا‪ ،‬گزارش و نظر کارشناسی خود را به دادگاه‬ ‫ارائه می کند که با حسن نظر دستگاه قضایی به رسانه های بومی و در عین حال توجه به دغدغه‬ ‫های بحق فرهنگی‪ ،‬امید اســت مولفه های حکمرانی و تنظیم گری رســانه مورد نظر قرار گیرد‪.‬‬ ‫حاال باید دید با توجه به اینکه اپارات یک پلتفرم اشتراک ویدئو به حساب می اید‪ ،‬ایا حکم ‪10‬‬ ‫سال حبس برای مدیر ان به اجرا خواهد رسید یا در مراحل بعدی با توجه به قانون گذاری های‬ ‫انجام شده این حکم تقلیل خواهد یافت یا خیر‪ .‬همچنین ایا قانون گذار در موارد مشابه قوانین‬ ‫ســختگیرانه تری برای بارگذاران چنین ویدئوهایی تعیین می کند یا قوانین به شکل سابق خود‬ ‫باقی می ماند‪.‬‬ ‫علی نصیریان‪:‬‬ ‫برگزاری جشنواره فیلم فجر در شرایط فعلی جایز نیست‬ ‫بازیگر فیلم «بوی پیراهن یوسف» گفت‪ :‬از طرفی سینماها تعطیل‬ ‫شده اند و هیچ فعالیتی وجود ندارد و از طرفی صحبت بر سر برگزاری‬ ‫جشنواره های سینمایی است‪ ،‬از نظر من این یک تضاد است و نمی توان‬ ‫به این راحتی به برگزاری جشــنواره ها در دوران اوج بیماری کرونا‬ ‫پرداخت‪ .‬علی نصیریان در گفت وگو با میزان‪ ،‬پیرامون فعالیت های‬ ‫اخیر خود در عرصه بازیگری گفت‪ :‬طی ماه های گذشته پیشنهادات‬ ‫زیادی برای بازی را رد کرده ام‪ ،‬واقعیت امر اکثریت این اثار را از لحاظ‬ ‫متن و محتوا نپسندیدم و نقشی جذاب در انها وجود نداشت که مرا‬ ‫برای بازی در این اثار وسوســه کند‪ .‬وی در همین راستا ادامه داد‪:‬‬ ‫البته در این میان چند پیشنهاد خوب هم بود منتها به دلیل شرایط‬ ‫فعلی بیماری کرونا و با توجه به افزایش چشمگیر تعداد مبتالیان و‬ ‫جانباختگان ترجیح دادم تا در خانه مانده و بازی نکنم‪ ،‬چندی پیش‬ ‫اثری را تــا اخرین مراحل هم پیش بردم اما فعال به دلیل وضعیت‬ ‫قرمز کرونا متوقف شــده است‪ .‬بازیگر نقش «بزرگ اقا» در سریال‬ ‫شهرزاد درباره وضعیت فعلی تعطیلی سینماها اضافه کرد‪ :‬طبیعتا‬ ‫هیچکس از تعطیلی سینما خوشحال نمی شود‪ ،‬باالخره هر فرد به‬ ‫نوعی زندگی اش با سینما گره خورده است‪ ،‬اما چاره چیست؟ وقتی‬ ‫که هر روز تعداد زیادی از عزیزان این کشور به دلیل بیماری کرونا از‬ ‫دست می روند چه باید کرد؟‪ .‬وی در همین رابطه تصریح کرد‪ :‬ما باید‬ ‫گزینه هایی برای جایگزین داشته باشیم تا اگر سینماها تعطیل هم می‬ ‫شوند خود هنر سینما تعطیل نباشد‪ ،‬من تخصصم در این رشته صرفا‬ ‫به بازیگری ختم می شود و وظیفه ام کنترل امور سینما نیست‪ ،‬در‬ ‫این شرایط مسئولین سینمایی و فرهنگی هستند که باید تصمیمات‬ ‫درستی بگیرند تا وضعیت برای سینماگران از این بدتر نشود‪ .‬بازیگر‬ ‫فیلم«بویپیراهنیوسف»دربارهاحتمالبرگزاریجشنوارهفیلمفجر‬ ‫تاکید کرد‪ :‬از طرفی سینماها تعطیل شده اند و هیچ فعالیتی وجود‬ ‫ندارد و از طرفی صحبت بر سر برگزاری جشنواره های سینمایی است‪،‬‬ ‫از نظر من این یک تضاد است و نمی توان به این راحتی به برگزاری‬ ‫جشنواره ها در دوران اوج بیماری کرونا پرداخت‪ .‬نصیریان در همین‬ ‫رابطه خاطرنشان کرد‪ :‬باالخره جشنواره فیلم فجر مخاطبان زیادی‬ ‫دارد و اگر برگزار شود از اکران عموم تماشاگر بیشتری خواهد داشت‬ ‫که طبیعتا برای وضعیت فعلی خطرناک است‪ ،‬اگر هم بخواهیم که‬ ‫بدون تماشاگر برگزارش کنیم که هیچ شور و هیجانی نخواهد داشت‪.‬‬ ‫به نظرم برگزاری جشنواره فیلم فجر در شرایط فعلی جایز نیست‪.‬‬ ‫رئیس اتحادیه تهیه کنندگان سینما‪:‬‬ ‫صاحبان فیلم ها حق دارند‬ ‫از سینماداران شکایت کنند‬ ‫غالمرضا موســوی رئیس اتحادیه تهیه کنندگان سینما‪ ،‬درباره‬ ‫شــکایت صاحبان فیلم ها از ســینماداران به خبرنگاران جوان‪،‬‬ ‫گفت‪ :‬قرار بود که معاونت سینمایی مبلغی را از طریق صندوق‬ ‫اعتبــاری هنر بــه صندوق امیــد واریز کند تا تســهیالتی به‬ ‫سینماداران داده شــود‪ .‬این کار از ‪ ۱۲‬اردیبهشت ‪ ۹۹‬در حال‬ ‫پیگیری است که به دلیل ضعف صندوق اعتباری هنر یا مسائل‬ ‫دیگر اتفاق نیفتاده است‪ .‬وی افزود‪ :‬همکاران حق دارند شکایت‬ ‫کننــد زیرا این مطالبه ها مربوط به قبل از کروناســت و تا االن‬ ‫پرداخت نشده اســت‪ ،‬ضمن اینکه ارزش پول ملی بیش از ‪۷۰‬‬ ‫درصد نزول کرده و از ســوی دیگر هنوز همــان مطالبه را هم‬ ‫دریافت نکرده اند‪ .‬موسوی درباره نحوه پرداخت اعتبار صندوق‬ ‫امید گفت‪ :‬روال کار بدین صورت است که معاونت سینمایی مثال‬ ‫یک میلیارد تومان را به صنــدوق امید واریز می کند و صندوق‬ ‫امید هم ســه برابر ان را وام می دهد‪ .‬با توجه به اینکه حســین‬ ‫انتظامی رئیس معاونت ســینمایی دستور پرداخت مطالبات را‬ ‫صادر کرده اند ولی هنوز چیزی پرداخت نشده است‪.‬‬ صفحه 2 ‫درباره حواشی فیلم سینمایی «مست عشق» پروژه مشترک سینمای ایران و ترکیه‬ ‫سیاهمست!‬ ‫‪3‬‬ ‫سه شنبـــــــــه ‪ 6‬ابان ماه ‪ 1399‬سال سیزدهم شمــاره ‪1323‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫سینمــــا‬ ‫‪CINEMA‬‬ ‫یادداشت‬ ‫ق‬ ‫سم‬ ‫ت دوم‬ ‫ویدئوارت ‬ ‫یا هنر ویدئویی چیست؟‬ ‫حسن دالور‬ ‫حسن فتحی قرار است فیلمی درباره شمس و موالنا با بازی شهاب حسینی و پارسا پیروزفر در نقش این دو عارف‬ ‫بزرگ در کنار بازیگران مهم سینمای ترکیه بسازد؛ این خبر‪ ،‬از یک سو تقریبا تمام عناصر خبری مهم را برای‬ ‫عالقمندان به سینما و ادبیات در خود داشت و از سوی دیگر اینکه حسن فتحی‪ ،‬کارگردان سریال پرمخاطب‬ ‫«شهرزاد» قرار است با چه رویکردی به زندگی این دو ادیب بپردازد کنجکاوی زیادی ربرانگیخت‪.‬‬ ‫طی روزهای گذشته اخبار مختلفی پیرامون اکران جهانی فیلم سینمایی «مست عشق» به کارگردانی حسن‬ ‫فتحی در فضای مجازی و خبرگزاری ها منتشر شد که از این موضوع حکایت می کرد که طرف سرمایه گذار‬ ‫ترکیه ای که بنا بر اظهارات فرهاد توحیدی یکی از نویسندگان فیلمنامه «مست عشق» تنها یک چهارم سرمایه‬ ‫این پروژه نسبتا عظیم سینمایی را تامین کرده‪ ،‬یکجانبه و بدون در نظر گرفتن طرف ایرانی و حتی بدون اینکه‬ ‫متوجه باشد پروژه به دلیل شرایط کرونایی هنوز به پایان نرسیده و به قول کارگردان این فیلم ‪ 8‬سکانسش باقی‬ ‫مانده است‪ ،‬با اعالم پایان پروژه تصمیم گرفته فیلم را از سوی کشور ترکیه اکران جهانی نماید و اینگونه هم‬ ‫مرتکب یک کار غیر حرفه ای شود و هم اینکه بر این ادعای کشور ترکیه که موالنا اساسا یک شاعر ایرانی نبوده و از‬ ‫ابتدا ترک زبان بوده‪ ،‬صحه گذارد‪۲۴ .‬شهریور سال‪ ۹۸‬بود که اولین خبر درباره این پروژه مشترک میان سینمای‬ ‫ایران و ترکیه منتشر شد‪ .‬فتحی که همان روزها با «شهرزاد» کارگردان بی رقیب سریال های شبکه نمایش خانگی‬ ‫بود و خبرهایی هم از ساخت سریال «جیران» با قصه ای از دربار ناصرالدین شاه قاجار توسط او به گوش می رسید‪،‬‬ ‫قرار بود بخشی از زندگی شمس و موالنا را با فیلمنامه ای از فرهاد توحیدی روی پرده سینما به تصویر بکشد‪.‬‬ ‫خبرهای ابتدایی که از انتخاب یک بازیگر تُرک برای نقش موالنا حکایت داشت‪ ،‬انتقادات فراوانی را برانگیخت و‬ ‫برخی از رسانه ها از تقدیم دودستی موالنا به ترکیه نوشتند‪ .‬افزایش این انتقادات حسن فتحی را بر ان داشت تا‬ ‫در صفحه شخصی اش در اینستاگرام ضمن تکذیب خبر ایفای نقش بازیگر تُرکیه ای در نقش موالنا بنویسد‪ :‬به‬ ‫شایعات توجه نکنید؛ بازیگر نقش موالنا قطعا یک بازیگر ایرانی است! حاشیه های «مست عشق» در حالی که‬ ‫هنوز در مرحله پیش تولید بود با یک استفتا ادامه یافت‪ .‬این فیلم که هنوز از سازمان سینمایی مجوز ساخت‬ ‫دریافت نکرده بود و مجوزهایش را از ترکیه گرفته بود‪ ،‬این بار دچار یک حاشیه جدی شد و افرادی در استفتا‬ ‫از چند مرجع تقلید از این پرسیده بودند که ایا ساخت فیلمی درباره موالنا و شمس جایز است؟ پاسخ مراجع‬ ‫تقلید با توجه به این سوال خاص این بود‪ :‬ترویج فرقه صوفیه جایز نیست! این بار مهران برومند تهیه کننده «مست‬ ‫عشق» در گفت وگو با یکی از رسانه ها گفت‪« :‬مست عشق» داستان مستقیم زندگی موالنا و شمس و همچنین‬ ‫ترویج صوفی گری نیست‪ ،‬بلکه وقایع فیلم در عصر انان می گذرد و به نوعی به این دو شاعر فارسی زبان ارتباط‬ ‫پیدا می کند‪ .‬تولید «مست عشق» همراه با این حاشیه ها در طول پاییز و زمستان سال‪ ۹۸‬ادامه یافت و درحالی که‬ ‫تهیه کننده و کارگردان فیلم از تالش برای دریافت مجوزهای الزم برای نمایش این فیلم از سازمان سینمایی‬ ‫وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی خبر داده بودند‪ ،‬ابراهیم داروغه زاده اواخر پاییز در پاسخ به سوالی درباره احتمال‬ ‫حضور حسن فتحی با این فیلم در سی وهشتمین جشنواره فیلم فجر‪ ،‬از مجوز نداشتن این فیلم برای نمایش در‬ ‫داخل کشور خبر داده بود‪ .‬با شیوع کرونا در اوایل اسفند سال گذشته اغلب پروژه های سینمایی در سراسر دنیا‬ ‫متوقف شدند و «مست عشق» نیز از این موضوع مستثنی نبود‪ .‬روند تولید این فیلم اگرچه به عنوان یک فیلم‬ ‫سینمایی طوالنی به نظر می رسید اما برخی رسانه ها از تدوین این فیلم به دو صورت سینمایی و سریال برای‬ ‫نمایش خانگی خبر داده بودند و همین موضوع می توانست توجیهی برای طوالنی بودن تولید «مست عشق»‬ ‫باشد‪ .‬تازه ترین ساخته حسن فتحی از هفت ه گذشته بار دیگر دچار حاشیه شد‪ .‬درحالی که سهراب پورناظری که‬ ‫قرار بود اهنگسازی این اثر را انجام بدهد‪ ،‬در یک گفت وگو از ناتمام ماندن تولید این فیلم گفته بود‪ ،‬به یک باره‬ ‫روابط عمومی سرمایه گذار تُرک با انتشار یک تیزر از پایان تدوین این فیلم در دو قالب فیلم سینمایی و سریال‬ ‫و اغاز اکران ان در هفته موالنا در اذرماه در ترکیه خبر داد‪ .‬حسن فتحی به سرعت به این ادعای طرف تُرک‬ ‫واکنش نشان داد و از فیلمبرداری نشدن ‪۸‬سکانس اصلی و مهم این فیلم سینمایی خبر داد و گفت‪ « :‬سازندگان‬ ‫ایرانی فیلم به جهت حفظ کیفیت اثر مصر هستند‪ ،‬هرگونه دخل و تصرف در تدوین و امور فنی فیلم بدون اطالع‬ ‫و هماهنگی و اجازه از کارگردان و تهیه کننده و سرمایه گذار ایرانی فیلم فاقد وجاهت اخالقی و حرفه ای و واجد‬ ‫پیگرد قانونی است‪ ».‬این موضع فتحی در گفت وگوی فرهاد توحیدی نویسنده فیلمنامه «مست عشق» هم تکرار‬ ‫شد و این فیلمنامه نویس وضع تولید فیلم حسن فتحی را مخاطره امیز و خبر مربوط به اکران فیلم بدون رضایت‬ ‫طرف ایرانی را ناگوار و شوکه کننده توصیف کرد‪ .‬این گفته ها بار دیگر سرمایه گذار تُرک را به واکنش واداشت تا‬ ‫بیانیه جدیدی منتشر کند‪ .‬بیانیه تندی که حسن فتحی را متهم کرده بود ده ماه خبری از اثر در حال تولیدش‬ ‫نگرفته و برای همین طرف تُرک خود را محق دانسته که ادامه روند تولید یا در حقیقت پس تولید زودهنگام را به‬ ‫پایان برساند و فیلم را برای نمایش در سالن های سینما اماده کند‪ .‬در ادامه این حاشیه ها مهران برومند تهیه کننده‬ ‫ایرانی فیلم در پاسخ به این بیانیه تند‪ ،‬بیانی ه تازه ای منتشر کرد و به تمام اتهامات طرف تُرک پاسخ داد‪ .‬برومند‬ ‫نوشت‪ « :‬ضمن محترم شمردن اصل اختالف و دعوت سرمایه گذار و شریک محترم ترک به پیگیری اختالفات از‬ ‫طریق مذاکره و یا راههای قانونی‪ ،‬نسبت به هرگونه تصمیم و پیشبرد پروژه در هر بخشی از مراحل فنی هشدار‬ ‫داده و متذکر می شوم اختالف حقوقی متضمن اعمال خالف قانون و قرارداد و مسلمات حقوقی و حرفه ای و‬ ‫اخالقی نبوده و هرگونه اقدام بدون تایید کارگردان محترم و شریک اصلی پروژه تبعات سنگینی خواهد داشت‪».‬‬ ‫طرف تُرکیه ای پروژه «مست عشق» هنوز به اظهارات مهران برومند که سه روز پیش منتشر شد‪ ،‬واکنشی نشان‬ ‫نداده است‪ .‬موضوعی که شاید بیانگر ادامه یافتن این زد و خورد رسانه ای در پشت پرده و تالش طرفین برای‬ ‫حل مشکل پیش امده برای این پروژه مهم برای سینمای ایران و ترکیه هستند‪ .‬انتشار خبر توافق میان دو طرف‪،‬‬ ‫اتفاقی است که مخاطبان سینما امیدوار هستند هرچه زودتر رخ بدهد و عالقمندان به شمس و موالنا روایتی‬ ‫سینمایی از زندگی این دو عارف مطرح را بر روی پرده سینما ببینند و اگر دو طرف در این جنجال به توافق‬ ‫نرسند‪ ،‬شاید بتوان گفت تنها مخاطبان سینما و عالقمندان به این دو شاعر و ادیب بزرگ در ایران هستند که‬ ‫متضرر و از تماشای مهمترین اثر ساخته شده درباره زندگی شمس و موالنا محروم خواهند شد‪.‬‬ ‫سرنوست نامعلوم «الله» و خسارتی که بر جای ماند؛‬ ‫فیلمسینمایی«الله»باالخرهرونماییخواهدشد؟‬ ‫انتظار می رفت این فیلم در جشنواره فیلم فجر رونمایی شود اما یا فیلم‬ ‫به دبیرخانه جشنواره ارائه و یا از سوی هیات انتخاب به جشنواره راه داده‬ ‫نشد‪ .‬پس از ان انتظار می رفت‪ ،‬این فیلم اکران یا اکران انالین شود که این‬ ‫اتفاق نیز رخ نداد‪ .‬شاید در این شرایط پس از بازگشایی سالن های سینما‬ ‫برای رونق بخشیدن به سینما در دوران پساکرونا‪ ،‬یکی از بهترین گزینه ها‬ ‫برای اکران همین فیلم باشد‪ .‬فیلم سینمایی «الله» جزو پرحاشیه ترین‬ ‫پروژه های دولتی است که از دولت دهم اغاز شد و در دولت دوازدهم به‬ ‫فرجام رسید‪ .‬تیم سینمایی دولت احمدی نژاد این پروژه را به اسی نیک‬ ‫نژاد داد؛ هرچند در سال های بسیار دور اثاری در ایران تولیده بود‪ ،‬پس از‬ ‫انکه ساکن امریکا شده بود‪ ،‬در اثار غیرقابل دفاع نقش داشت‪ .‬او از سال‬ ‫‪ ۱۹۹۷‬تــا ‪ ۲۰۰۳‬در پروژه هایی مدیرتولید‪ ،‬تهیه کننده اجرایی و‪ ...‬بوده‬ ‫که در طبقه بندی معمول اروتیک به شمار می روند و ساختارشان کام ً‬ ‫ال‬ ‫مستهجن است و در این سال ها به جز حضور در چنین مجموعه هایی‪،‬‬ ‫فعالیت دیگری نداشته یا دست کم پس از سال ‪ ۲۰۰۳‬اساساً همین نوع‬ ‫فعالیت سینمایی نیز ثبت نشده است‪« .‬دریای سیاه ‪« ،»۲۱۳‬زنان شب‬ ‫‪« ،»Women of the Night‬شــرم‪ ،‬شرم‪ ،‬شرم ‪Shame, Shame,‬‬ ‫‪« ،»Shame‬مکانی به نام حقیقت ‪« ،»A Place Called Truth‬دفتر‬ ‫خاطرات کفش قرمزی‪ ،»Red Shoe Diaries‬اثار مستهجنی است‬ ‫که در کسوت های اشاره شده نیک نژاد با انها همکاری داشته و به عنوان‬ ‫سوابق نیک نژاد در بانک اطالعات نیویورک تایمز و ‪ IMDB‬ثبت شده‬ ‫و متاسفانه انچنان اکنده از داستان ها و صحنه های اروتیک است که قابل‬ ‫توصیف نیست؛ اما ظاهرا ً وقتی شخصی قرار است حمایت شود‪ ،‬سوابق‬ ‫کاری اش‪ ،‬چندان مهم نیســت و می توان میلیاردها تومان بیت المال را‬ ‫دســت او داد‍! پس از بازگشت او به ایران در دوره شمقدری‪ ،‬عضو هیات‬ ‫داوران جشنواره فجر و پس از افشای سوابقش‪ ،‬مجبور به استعفا از داوری‬ ‫جشنواره فجر شد‪ .‬سپس چراغ خاموش‪ ،‬پروژه الله با محوریت زندگی الله‬ ‫لرانی که دختر یک کارخان هدار است و از این‬ ‫صدیق قهرمان سابق اتومبی ‬ ‫طریق هزینه های سنگین این رشته را تامین و در مسابقات داخلی با مردان‬ ‫رقابت می کرد‪ ،‬به نیک نژاد واگذار شد و برای این پروژه که طرح اولیه ان‬ ‫ظاهرا ً توسط خود نیک نژاد در دولت احمدی نژاد ارائه شده بود‪ ،‬بودجه‬ ‫کالنی نیز اختصاص یافت‪ .‬با وجود این هزینه سنگین‪ ،‬تکلیف مالکیت این‬ ‫پروژه مشخص نبود و میان کارگردان و سازمان سینمایی در دولت روحانی‬ ‫بر سر مالکیت فیلم اختالف به وجود امد و پروژه تعطیل شد و سرانجام‬ ‫کار به حکمیت کشید و پس از صدور رای َح َکمیت درباره پروژه «الله» و‬ ‫تعیین مالکیت حقوق معنوی و مادی این فیلم از جمله حق مالکیت این‬ ‫اثر به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان سینمایی به عنوان‬ ‫سرمایه گذار‪ ،‬تصور می شد این پروژه به سرعت به انتها برسد و دست کم‬ ‫بخشی از پول سازمان سینمایی زنده شود‪ ،‬اما این اتفاق رخ نداد‪ .‬سرانجام‬ ‫در سال ‪ ۱۳۹۸‬با تزریق بودجه به این پروژه‪ ،‬برای تکمیل ان اقدام شد‪ ،‬اما‬ ‫رقم اختصاص یافته برای گرفتن چند سکانس و پایان فیلم تکان دهنده‬ ‫بود؛ بودجه ای که مبلغ دو میلیارد و هفتصد میلیون تومان سقف اعتبار ان‬ ‫در نظر گرفته شده بود‪ .‬در واقع فیلم چیزی حدود ‪ ۹‬میلیارد تومان هزینه‬ ‫داشت که باید در نظر داشت بخش قابل توجهی از ‪ ۹‬میلیارد تومان زمانی‬ ‫اختصاص یافته که هر دالر حدود سه هزار تومان بود و بنابراین با احتساب‬ ‫تورم‪ ،‬بودجه سرمایه گذاری شده برای این فیلم چندین برابر ‪ ۹‬میلیارد‬ ‫تومان است‪ .‬انتظار می رفت این فیلم در جشنواره فیلم فجر رونمایی شود‪،‬‬ ‫اما یا فیلم به دبیرخانه جشنواره ارائه و یا از سوی هیات انتخاب به جشنواره‬ ‫راه داده نشد‪ .‬پس از ان انتظار می رفت این فیلم اکران یا اکران انالین شود‬ ‫که این اتفاق نیز رخ نداده اســت‪ .‬شاید در این شرایط‪ ،‬پس از بازگشایی‬ ‫سالن های سینما برای رونق بخشیدن به سینما در دوران پساکرونا‪ ،‬یکی از‬ ‫بهترین گزینه ها برای اکران همین فیلم باشد‪ .‬هرچند مشخص است‪ ،‬این‬ ‫فیلم در هر شرایطی اکران شود‪ ،‬یک شکست تجاری خواهد خورد‪ ،‬اما در‬ ‫هر حال منطق حکم می کند هرچه زودتر تکلیف سرمایه کشور که در این‬ ‫فیلم حبس شده‪ ،‬مشخص شود و در نهایت میزان ضرر و زیان حاصل از‬ ‫سرمایه گذاری در این فیلم تعیین و اعالم شود‪ .‬البته ممکن است نگرانی از‬ ‫همین موضوع باعث شود که نمایش عمومی این فیلم همچنان به تعویق‬ ‫بیفتد و محصول نهایی مشــمول مرور زمان شده و در نهایت شکست‬ ‫تجاری این فیلم به گردن همین رویکرد انداخته شود‪.‬‬ ‫ویدئوارت نمودی از جریان ســیال ذهن اســت و مخاطبان را فرا‬ ‫می خواند تا تصاویری از ذهن سیال را ببینند‪ ،‬تصاویری که هرگز‬ ‫دیده نمی شوند‪ .‬ویدئوارت از عهدۀ نمایش این تصاویر برمی اید و‬ ‫این امر از طریق اجراگر یا همان پرفورمر ذهن سیال رخ می دهد‪.‬‬ ‫برای تبیین بیشتر‪ ،‬نقطۀ الف و نقطۀ ب را در نظر بگیرید‪ .‬اجراگر‬ ‫از نقطــۀ الف حرکت خود را شــروع می کند و در این حرکت‪ ،‬که‬ ‫از ناخوداگاهش سرچشمه گرفته است‪ ،‬ازطریق دوربین در تصویر‬ ‫نمایان می شــود‪ .‬یعنی او با دوربین می تواند نظاره گر کنش های‬ ‫ناخوداگاه خود باشــد‪ .‬این روندی است که فرد را به خودشناسی‬ ‫نزدیک می کند‪ .‬در ویدئوارت نیز مخاطبان همراه با اجراگر در مسیر‬ ‫خودشناسی حرکت می کنند‪ .‬اجراگر در فضا‪ ،‬همگام با زمان‪ ،‬کنش‬ ‫را به وجود می اورد و این کنش ها ویدئوارت را کامل می کنند‪ .‬البته‬ ‫هر کنشــی ویدئوارت نمی افریند‪ ،‬کنش هایی مقبول اند که طبق‬ ‫الگویی خاص شکل گیرند‪.‬‬ ‫ویدئوارت را به این شکل تصور کنید‪ :‬پازلی کامل شده از تصویری را‬ ‫مجسم کنید که در زاویۀ دید هنرمند قرار گرفته است‪ .‬پازل به هم‬ ‫می ریزد و در ویدئو به تصویر کشیده می شود‪ .‬تک تک تکه های پازل‬ ‫همان کنش هایی اند که با حرکت اجراگر تکمیل می شوند‪ ،‬اما به یاد‬ ‫داشته باشید که این اجراگر است که کنش های تصویری را برای‬ ‫مخاطب به ارمغان می اورد‪.‬‬ ‫بازگردیم به جریان سیال ذهن یا همان ناخوداگاه رویاگونۀ ویدئوارت‪.‬‬ ‫چرا می گویم رویاگونه؟ زیرا انسان در رویا به تکامل می رسد‪ .‬هنگامی‬ ‫سد افکاری را که‬ ‫که در رویا غرقه می شود‪ ،‬زمان را از یاد می برد و ّ‬ ‫از بدو تولد بر او تحمیل شده است می شکند‪ .‬زمان هایی که انسان‬ ‫در رویای خویش غرق است‪ ،‬گویی در اتاقی تاریک فانوسی افروخته‬ ‫باشــد‪ ،‬روشنایی بر او ظاهر می شود و معنا اشکار می گردد‪ .‬در ان‬ ‫هنگام شــروع به جست وجوی خویش در درون خویش می کند و‬ ‫روحش را پرواز می دهد‪ .‬به ضرب اهنگ درونی خود گوش می سپارد‬ ‫و با ان ضرب اهنگ حرکت را می اغازد‪ .‬نشان دادن این جریان فقط‬ ‫با استفاده از وسیله ای به نام دوربین ممکن است‪ .‬همان لحظه که‬ ‫دکمۀ ضبط دوربین فشــرده می شود‪ ،‬شیء یا مکانی که در کادر‬ ‫دوربین مشاهده می شود در معرض تحلیل ذهن ما قرار می گیرد‪.‬‬ ‫گویا ف ّناوری جزء به جزء جهان را برای ما بازســازی می کند و این‬ ‫امر ســبب می شود که با جهان ارتباط بهتری برقرار کنیم‪ .‬هرچه‬ ‫این ف ّناوری پیش تر می رود و دوربین هایی با قابلیت های متفاوت و‬ ‫لنزهای دقیق تر ساخته می شود‪ ،‬روند تحلیل ذهنی این نوع تصاویر‬ ‫شــفاف تر می شــود و انجا که رویای ادمی را به تصویر می کشد‪،‬‬ ‫مخاطب بهتر می تواند با ان رویا ارتباط برقرار کند‪ .‬دوربین ابزاری‬ ‫ترس انسان را به بهترین‬ ‫جادویی است که می تواند وهم و خیال و ِ‬ ‫ترس انسان‬ ‫و‬ ‫خیال‬ ‫شکل به تصویر بکشد‪ .‬تاکید می کنم‪ :‬وهم و‬ ‫ِ‬ ‫را‪ .‬چرا که ویدئوارت امری انســان محور است و انسان سوژۀ اصلی ‬ ‫ان است‪ ،‬یا به بیان دیگر رویکردی اومانیستی دارد‪ .‬پس انسان را‬ ‫می توان یکی از عناصر ویدئوارت دانست‪.‬‬ ‫از عناصر دیگر ویدئوارت ف ّناوری اســت‪ .‬ویدئوارت ارمغان ف ّناوری‬ ‫است‪ ،‬زیرا‪ ،‬با استفاده از ف ّناوری های روز‪ ،‬می توان تصاویری انتزاعی‬ ‫را خلق کرد که در هنر اجرایی نمی توان به ان ها دست یافت‪ .‬خلق‬ ‫فضاهای عینــی و ذهنی‪ ،‬بدون دکور فیزیکی و تنها با بهره گیری‬ ‫از تصاویر و فیلم های ضبط شــده‪ ،‬هنرمندان را از فضاسازی برای‬ ‫مخاطبان بی نیاز می کند و خلق فضاهای حجیم و پویا را به راحتی‬ ‫ممکنمی سازد‪.‬‬ ‫شیء عنصر دیگری است که از مهم ترین ارکان ویدئوارت به شمار‬ ‫می اید‪ .‬هر شیء کنش و واکنشی در خود نهفته دارد‪ .‬به این ترتیب‬ ‫که شــرکت کننده در اجرا‪ ،‬که همان نظاره گر ویدئوارت است‪ ،‬در‬ ‫فضای اجرا اشیائی را می بیند و در ذهنش نیز تصاویری از ان اشیا‬ ‫نقش می بندد؛ یعنی هر شرکت کننده در ذهن خود روایتی دارد از‬ ‫تصاویری که تجسم کرده است‪ .‬در ویدئوارت‪ ،‬اشیا کدهای بصری اند‬ ‫و عامل کنشی به شمار می روند که بیننده را مجاب می کند تا در‬ ‫ان فضا حرکت کند؛ این حرکت بدان معناست که واکنش و متقاب ً‬ ‫ال‬ ‫کنشی نیز ازسوی شرکت کننده شکل می پذیرد تا واکنش اشیا را‬ ‫برانگیزاند‪ .‬در اصل‪ ،‬اشیا به این سبب در هنرهای اجرایی جایگاهی‬ ‫یافتند؛ برای انکه عامل کنشــی باشند که مخاطبان بتوانند ان ها‬ ‫پی ان‬ ‫را‪ ،‬چه عینی و چه ذهنی‪ ،‬در اختیار بگیرند تا واکنشــی در ِ‬ ‫صورت پذیرد‪ .‬اما‪ ،‬در هنر ویدئویی‪ ،‬اشیا عامل کنش فیزیکی نیستند‬ ‫و همۀ کنش ها ذهنی اتفاق می افتد‪ ،‬زیرا شرکت کنندگان تنها با‬ ‫ِ‬ ‫واقعیت ان ها‪ .‬اینجاست که تجسم‬ ‫تصاویر اشیا روبه رو می شوند نه با‬ ‫و تخیل اغاز می شود و مخاطب را در رویا غرق می کند‪ .‬مث ً‬ ‫ال اتاقی را‬ ‫تصور کنید که کف ان چاقو‪ ،‬ساطور‪ ،‬خون‪ ،‬مو و س ِر بریده می بینید‪.‬‬ ‫خویشتن شما بالفاصله شروع به پرسیدن می کند‪ :‬چه اتفاقی افتاده‬ ‫ِ‬ ‫اســت؟ و انواع رویدادها را در طول چند ثانیه در خیالتان مجسم‬ ‫می کنید‪ .‬اشیا در زندگی انسان مهم اند و به ذهن او جهت می دهند؛‬ ‫هر زمان که ان ها را می بیند یا از ان ها استفاده می کند‪ .‬به همین‬ ‫سبب است که وقتی در ویدئوارت با ان ها مواجه می شود‪ ،‬کنش های‬ ‫قبلی اشیا‪ ،‬که او در زندگی خود درک کرده است‪ ،‬نیز دوباره جان‬ ‫می گیرد‪ .‬البته هر شیئی در هر ویدئوارتی کد بصری نیست‪ .‬اشیا نیز‬ ‫زمانی معنا می یابند که هم مسیر با مفهوم اثر و متناسب با فضای اثر‬ ‫باشند‪ .‬به بیانی واضح تر‪ ،‬این فضاست که اشیا را برای مخاطبان اثر‬ ‫هنری بازسازی می کند و تعریف دیگری از ان ها به دست می دهد‪.‬‬ ‫پایان‬ صفحه 3 ‫‪HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER‬‬ ‫شماره ‪ • 1323‬سه شنبه ‪ 6‬ابان ماه ‪ • 1399‬سال سیزدهم • ‪ 4‬صفـــحه‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬شـرکت جهان سبز‬ ‫مـدیر عامـــل‪ :‬حسـین احـمـدی‬ ‫مدیر مسوول‪ :‬مهدی احمدی‬ ‫زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری‬ ‫چاپ‪ :‬گل اذین‬ ‫سازمان اگهی ها‪88311361 - 88311353 :‬‬ ‫نشانى‪ :‬تهران‪ ،‬خیابان مطهری‪ ،‬بعد از خیابان سلیمان خاطر‬ ‫خیابان اورامان‪ ،‬پلاک ‪ ،43‬واحد‪2‬‬ ‫تلفکس‪88813489 - 88301986 :‬‬ ‫توزیع‪ :‬نشرگستر امروز‬ ‫منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند‬ ‫‪http://honarmandonline.ir/?p=6049‬‬ ‫سیستممدیریتکیفیت‪-‬رضایتمندیمشتری‬ ‫سیستم مدیریت کیفیت‬ ‫‪ISO 10004:2012‬‬ ‫‪ISO 9001 : 2008‬‬ ‫‪instagram.com/honarmandonline‬‬ ‫‪telegram.me/honarmandnews‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫اوقات شرعی‬ ‫به وقت تهران‬ ‫‪11:48‬‬ ‫اذان ظهر‬ ‫‪17:14‬‬ ‫غروب افتاب‬ ‫‪17:33‬‬ ‫اذان مغرب ‬ ‫اذان صبح فردا‬ ‫طلوع افتاب فردا‬ ‫‪04:57‬‬ ‫‪06:22‬‬ ‫گنج سخن‬ ‫امام حسین علیه‏السالم ‪:‬‬ ‫ت ترین مردم‪ ،‬کسى است که در زمان قدرت داشتن‪،‬‬ ‫با گذش ‏‬ ‫گذشتکند‪.‬‬ ‫الدره الباهره ص ‪23‬‬ ‫پندبزرگان‬ ‫بخشودن کسی که به تو بدی کرده‬ ‫تغییر گذشته نیست ‪ ،‬تغییر اینده است‬ ‫گاندی‬ ‫حافظانه‬ ‫به جان او که گرم دسترس به جان بودی‬ ‫کمینه پیشکش بندگانش ان بودی‬ ‫بگفتمی که بها چیست خاک پایش را‬ ‫اگر حیات گران مایه جاودان بودی‬ ‫دلیلمهاجرتخوانندگان ‬ ‫به خارج چیست؟‬ ‫محمد اله یــاری فومنی مدیــرکل دفتر‬ ‫موســیقی وزارت فرهنگ و ارشاد درباره‬ ‫اتفاقات حوزه موسیقی از جمله مهاجرت‬ ‫برخی از خوانندگان به خارج از کشــور‬ ‫گفت‪ :‬راجع به مسائلی که اشاره کردید‪،‬‬ ‫همواره اخبار زیادی را شنیده ایم و از این‬ ‫به بعدهم خواهیم شنید‪ .‬فرض بفرمایید‬ ‫هنرمنــدی بــه همراه همســرش اخیرا ً‬ ‫به کشــور ترکیه مهاجرت کرده اســت‪.‬‬ ‫هنرمندی که اتفاقاً از خوانندگان خوش‬ ‫نام کشــورمان بوده و هیچ وقت هم در‬ ‫دفتر موســیقی وزارت ارشــاد و سازمان‬ ‫صدا و ســیما مساله ای در رابطه با مجوز‬ ‫انتشــار نداشته اســت‪ .‬حتی خود من طی زمان حضورم در دفتر اموزش ها و یک بار هم در‬ ‫دفتر موســیقی وزارت ارشــاد گفتگوهایی را با او انجام داده بودم‪ .‬اما خب می بینیم که این‬ ‫هنرمند به یکباره مهاجرت کرد‪ .‬مهاجرتی که ممکن است یک هنرمند به جهت دل زدگی از‬ ‫مجموع شــرایط ان را انتخاب کرده باشد‪ .‬من غیر از این مورد االن در ذهنم مصداقی ندارم‪.‬‬ ‫البته چند روز پیش از طریق فضای مجازی شنیدم که دو هنرمند درصدد مهاجرت هستند‪،‬‬ ‫اما هیچ جایی نوشته نشد که این دو هنرمند کدامند؟ یا دلیل خاص مهاجرت ان ها چیست؟‬ ‫در این مجموعه طی ســال هنرمندان زیادی اثاری را می اورند که ممکن است در تایید شعر‬ ‫اثار دچار مشکل شده یا اینکه مساله ای خارج از موسیقی برای ان ها اتفاق افتاده باشد‪ .‬اما ما‬ ‫در اینجا بدون اینکه احتیاجی به رســانه ای شدن موضوع باشد‪ ،‬تالش کرده ایم تا با گفتگو و‬ ‫تعامل مشکالت را حل کنیم نکته دیگر اینکه در این مجموعه طی هر سال هنرمندان زیادی‬ ‫اثاری را می اورند که ممکن است در تایید شعر اثار دچار مشکل شده یا اینکه مساله ای خارج‬ ‫از موســیقی برای ان ها اتفاق افتاده باشــد‪ .‬اما ما در اینجا بدون اینکه احتیاجی به رسانه ای‬ ‫شــدن موضوع باشــد‪ ،‬تالش کرده ایم تا با گفتگو و تعامل مشکالت را حل کنیم‪ .‬من معتقدم‬ ‫دفتر موســیقی وزارت ارشاد در کنار ســایر وظایف خود‪ ،‬وظیفه صیانت از هنرمندان را هم‬ ‫دارد کما اینکه در این چارچوب با وساطت و پادرمیانی این مجموعه بسیاری از مشکالت نیز‬ ‫حل شده است‪ .‬شاید برای شما جالب باشد که در همین بخش موسیقی پاپ اختالفات میان‬ ‫خوانندگان و تهیه کنندگان بســیار زیاد شده که عمدتاً پای دوستان حتی به دادگاه ها هم باز‬ ‫کرده و چون محاکم قضایی کارشــناس حوزه موســیقی ندارند بنابراین پرونده های متعدد را‬ ‫به دفتر موســیقی ارجاع می دهند‪ .‬البته که ما در حال حاضر به کمک مشــاوران حقوقی به‬ ‫دوستان هنرمند تاکید می کنیم تا به جای حضور در محاکم قضایی در دفتر موسیقی کارهای‬ ‫خــود را حل کنید زیرا دوبــاره بعد از چند ماه صرف هزینه ایــن پرونده ها به ما ارجاع داده‬ ‫می شــود‪ .‬پس بهتر است در این چارچوب به شــیوه ای تعاملی مسائل در دفتر موسیقی حل‬ ‫شــود‪.‬همین اواخر ما پرونده هایی داشــتیم که موجب بروز اختالفاتی میان هنرمندان حوزه‬ ‫تئاتر و حوزه موســیقی شده بود‪ .‬موضوعی که خوشــبختانه در دفتر موسیقی وزارت ارشاد‬ ‫توانستیم با برگزاری جلســات متعدد ان را به سرانجام برسیم‪ .‬لذا اینکه بگوییم هیچکس از‬ ‫عملکرد ناراضی نیست‪ ،‬فکر می کنم تصور درستی نباشد ولی اینکه من به طور مشخص بدانم‬ ‫هنرمندی با نام و نشان به واسطه موضع دفتر موسیقی یا نهادهای خارج از مجموعه ما تصمیم‬ ‫به مهاجرت گرفته باشــد‪ ،‬واقعاً مطلع نیســتم‪ .‬اما طبیعی اســت که در دفتر موسیقی روی‬ ‫هنرمندان باز است و معتقدم با گفتگو می توانیم بسیاری از مشکالت را حل و فصل کنیم‪.‬‬ ‫بعد از هشت ماه توقف‬ ‫ارون افشار در فضای باز جزیره کیش‬ ‫کنسرتمی دهد‬ ‫ارون افشــار خواننده موسیقی پاپ کشــورمان روز چهارشنبه‬ ‫هفتم ابان تازه ترین کنسرت خود را بعد از هشت ماه توقف در‬ ‫جزیره کیش برگزار می کند‪ .‬در ادامه برگزاری کنسرت تعدادی‬ ‫از خواننــدگان پاپ ایران که بعــد از چند ماه توقف در فعالیت‬ ‫هایشان میزبان طرفداران خود هستند‪ ،‬ارون افشار دیگر خواننده‬ ‫موســیقی پاپ که طی ماه های گذشته تحت مدیریت برادران‬ ‫حاتم پور در موسســه «اوای فروهر» به فعالیت مشغول است‬ ‫کنســرتی را در فضای ابنمای موزیکال مجموعه «اوای خلیج‬ ‫فارس» برگزار می کند‪ .‬این کنســرت که با قیمت بلیت های‬ ‫‪ ۲۲۰ ،۱۸۰ ،۱۴۰ ،۱۲۰ ،۱۰۰‬و ‪ ۲۵۰‬هزار تومان به فروش می‬ ‫رسد ساعت ‪ ۲۳:۳۰‬روز چهارشنبه هفتم ابان در فضای ابتمای‬ ‫موزیکال مجموعه «خلیج فارس» جزیره کیش پیش روی مخاطبان قرار می گیرد‪ .‬این در حالی است‬ ‫که بعد از خرید بلیت ‪ ۲‬عدد صندلی قبل و بعد از صندلی خریداری شــده‪ ،‬جهت حفظ فاصله گذاری‬ ‫اجتماعی غیرفعال می شود‪ .‬هوروش بند‪ ،‬رضا بهرام و محسن ابراهیم زاده از جمله گروه ها و هنرمندانی‬ ‫هستند که طی روزهای گذشته دور تازه فعالیت های خود در زمینه کنسرت را اغاز کردند‪.‬‬ ‫خبر‬ ‫سینما و تئاتر همچنان تعطیل باقی می مانند‬ ‫با توجه به محدودیت های جدید اعمال شده کرونایی ‪ ،‬تئاتر و سینما کماکان جزو مشاغل دارای‬ ‫محدودیت است‪ .‬با توجه به اعالم ستاد ملی کرونا مشاغل گروه سه و چهار با دورکاری ‪ 50‬درصدی‬ ‫دستگاه های دولتی و اجرایی دارای محدودیت در شهر تهران هستند‪ .‬بر اساس تصمیم ستاد ملی‬ ‫کرونا محدودیت ها در گروه مشاغل ‪ ۳ ،۲‬و ‪ ۴‬از پنجم ابان ماه به مدت یک هفته در ‪ ۴۳‬شهرستان‬ ‫بحرانی که در وضعیت قرمز به ســر می برند‪ ،‬اعمال می شــود‪ .‬در تهران فقط مشــاغل سه و چهار‬ ‫شامل محدودیت ها بوده و شاهد دورکاری ‪ ۵۰‬درصدی دستگاه های دولتی و اجرایی در تهران نیز‬ ‫خواهیم بود و سینما و تئاتر متعلق به گروه شغلی سه از گروههای شغلی دارای محدودیت است‪.‬‬ ‫پشت صحنه‬ ‫یعنی یجوری برخی سایت‪‎‬ها می زنند سقوط دالر و سکه که انگار رقمش برگشته به قبل از انقالب!! واقعا‬ ‫باور کردنی نیست قبلتر که صحبت می کردیم و می خواستیم از گرانی بنالیم مثال می گفتم یادته ‪۲۰‬‬ ‫ســال پیش فالن چیز اینقدر تومان بود االن اینقدره؛ منتهی حاال از صدقه سر مسئولین نسبتا محترم‬ ‫باید بگیم یادته هفته پیش ســکه فالن تومان بود و خانه متری چند بود؟! دقیقا شدیم مصداق جکی‬ ‫که می گفت مردیم هنوز گرمیم حالیمون نیســت! واقعا وقتی غرق فکر میشــم که قرار چه بسر من و‬ ‫خانواده ام بیاد غیر ســردرد و قلب دردی که می گیرم تنها چیزی که می توانم به عنوان راه دررو تصور‬ ‫کنم دزدی است؛ به عنوان یه روزنامه نگار جز متاسفم که اینطور می نویسم ولی به جرات می توانم بگویم‬ ‫مســئولین و هرکسی که با بی کفایتی باعث می شود فردی جرمی ناخواسته مرتکب شود شریک جرم‬ ‫است‪ .‬البته می دانم که این جمالت دردی را از من و شمای خواننده دوا نمی کند ولی حداقل دلمان که‬ ‫خنک می شود‪ .‬یعنی کشور شده کلکسیون بی کفایتی مدیران هر روزهم بدتر از دیروز‪ ۸۰ ،‬میلیون ادم‬ ‫سرنوشتشان به ازمون و خطاهای شما بند است؛ نسل کشی شاخ و دم ندارد!‬ ‫اخبار دیدنی‬ ‫نمایشگاه گروهی با عنوان «پارایپون» در گالری گنر‬ ‫نمایشگاه گروهی با عنوان «پارایبون» ات هفتم ابان در گالری گنر دایر است‪.‬‬ ‫عکاس‪ :‬امیرحسین خلیلی‬ ‫نخستین ساالنه هنرهای تجسمی ساتین در گالری ملی موسسه فرهگنی هنری صبا‬ ‫نخستین ساالنه هنرهای تجسمی ساتین با محویرت یبماری کرونا و با عنوان «وضعیت» ات‬ ‫‪ ۱۵‬ابان در گالری ملی موسسه فرهگنی هنری صبا برپاست‪.‬‬ ‫نمایشگاه اثار میرم بنی اسدی در گالری طراحان ازاد‬ ‫نمایشگاه اثار میرم بنی اسدی با عنوان «دگردیسی» ات ششم ابان ماه در گالری طراحان ازاد‬ ‫برپاست‪.‬‬ ‫عکاس‪ :‬مهدیه بابایی‬ صفحه 4

آخرین شماره های روزنامه هنرمند

روزنامه هنرمند 2409

روزنامه هنرمند 2409

شماره : 2409
تاریخ : 1403/10/05
روزنامه هنرمند 2408

روزنامه هنرمند 2408

شماره : 2408
تاریخ : 1403/10/04
روزنامه هنرمند 2407

روزنامه هنرمند 2407

شماره : 2407
تاریخ : 1403/10/03
روزنامه هنرمند 2406

روزنامه هنرمند 2406

شماره : 2406
تاریخ : 1403/10/02
روزنامه هنرمند 2405

روزنامه هنرمند 2405

شماره : 2405
تاریخ : 1403/10/01
روزنامه هنرمند 2404

روزنامه هنرمند 2404

شماره : 2404
تاریخ : 1403/09/28
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!