روزنامه هنرمند شماره 1322 - مگ لند
0

روزنامه هنرمند شماره 1322

روزنامه هنرمند شماره 1322

روزنامه هنرمند شماره 1322

‫ع‬ ‫لی‬ ‫اغاز امامت حضرت و عصر ( ج) رب منتظرانش مبارکباد‪.‬‬ ‫هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید ‪www.magland.ir‬‬ ‫دوشنبه ‪ 5‬ابان ماه ‪ 1399‬سال سیزدهم شماره ‪ 4 1322‬صفـــحه ‪ 2500‬تومـان ‪ISSN 2008-0816‬‬ ‫‪www.jaaar.com‬‬ ‫مهلت ثبت نام‬ ‫بیمه تکمیلی‬ ‫اصحــاب فرهنگ‪ ،‬هنر‬ ‫و رســانه تمدید شد‬ ‫درباره ویدئوارت‬ ‫یا هنر ویدئو یی‬ ‫نگاهی به سریال «نجال»‬ ‫عکس‪ :‬سمیه میری‬ ‫روایت‬ ‫عشق و عقیده‬ ‫مهسا هاشمی در گفتگو با «هنرمند»‬ ‫سینمایی کودک‬ ‫درحال پیشرفت است‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 2.‬‬ ‫دربارهنمایشگاهمجازی«اورامانات؛دامان اسمان»‬ ‫نگاهی به فیلم «عشق و هیوالها» اثری از «مایکل متیوز»‬ ‫اخرالزمان‪ ،‬وحشت‬ ‫و امید به اینده ای روشن‬ ‫سینما‪3.‬‬ ‫رونمایی از‬ ‫نگین غرب ایران‬ ‫‪CINEMA‬‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 4.‬‬ ‫روایتیاز یکمالقاتبه یادماندنیبا«سیمینبهبهانی»‬ ‫مرا هزار امید است و هر هزار تو یی‬ ‫تکذیب خبر واگذاری جیمز باند‬ ‫به شبکه های پخش انالین فیلم‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 2 .‬‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 4.‬‬ ‫«ابادان یازده‪»۶۰‬‬ ‫به اکران انالین می اید‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 4.‬‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫نگاهی به سریال «نجال»‬ ‫روایت عشق و عقیده‬ ‫دوشنبـــــــــه ‪ 5‬ابان ماه ‪ 1399‬سال سیزدهم شمــاره ‪1322‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫& ‪ART‬‬ ‫‪CULTURE‬‬ ‫فرهنگ و هنر‬ ‫سید رضا صائمی‪ -‬عکاس‪ :‬سمیه میری‬ ‫یادداشت‬ ‫روایتی از یک مالقات به یادماندنی با «سیمین بهبهانی»‬ ‫مرا هزار امید است و هر هزار تویی‬ ‫جالب است که بعد از نزدیک‬ ‫به یک دهه از سکوت صدای‬ ‫ســیمین بهبهانــی عزیــز‬ ‫هنوز طنیــن اهنگین و نرم‬ ‫صدایــش که با اشــتیاق در‬ ‫زمانیکه برای عیادت به اتفاق‬ ‫خانم فریدی نیا نویسنده‪ ،‬به‬ ‫دیدارش رفته بودیم صحبت‬ ‫نیما ارزانی‬ ‫میکرد در گوشــم می پیچد‪.‬‬ ‫اســفند ‪ ۱۳۹۱‬بــود که این‬ ‫دیدار صورت گرفت‪ .‬هرچند ســیمین از کنار ما رفت و امروز‬ ‫هم نگران وضعیت جسمانی خانم فریدی نیا هستم و امیدوارم‬ ‫که ســامت و تندرست باشــند‪ ،‬اما دلتنگی واژه ای است که‬ ‫من‪ ،‬تنها و تنها با نوشتن‪ ،‬می توانم بیانش کنم‪.‬‬ ‫در ان سال‪ ،‬سیمین عزیز هم کسالتی داشتند و ما برای اینکه‬ ‫هم مقام ایشان را به نحوی تکریم کرده باشیم و هم لحظه ای با‬ ‫او هم نفس شویم با حضور در منزلشان به گرمی مورد استقبال‬ ‫قرار گرفتیم در حالیکه ســعی می کرد که کوتاه و ارام ســخن‬ ‫بگوید‪ .‬در هنگام ورود احساس کردم از دفعات قبل الغرتر شده‬ ‫اســت اما همچنان پرشکوه و داغدار ادبیات ایران بود همچون‬ ‫مادری که نگران اینده فرزندش است‪ .‬هم اکنون که این چند‬ ‫سطر را می نویسم خیلی برایم سخت است که چرا دنیا اینگونه‬ ‫برای بزرگان و اندیشمندان‪ ،‬سخت و بی رحم است‪.‬‬ ‫در اتــاق نشســتیم‪ ،‬به من گفــت نیما جان میــوه را داخل‬ ‫اشــپزخانه گذاشــته ام لطفا بیاور و من هم مشغول پذیرایی‬ ‫شــدم گویا احســاس مادر و فرزندی عمیقی بیــن ما بود تا‬ ‫جاییکه رســم میهمانی و میزبانی را فراموش کرده بودم و به‬ ‫ایشــان گفتم ناهید خانم خیلی از شما تعریف کرده بودند و‬ ‫دوســت داشتم در این فرصت اندک که امده ام تهران شما را‬ ‫ببینیم‪ ،‬لبخندی زد و گفت تو نیما هستی اره؟‬ ‫گفتم بله‪.‬‬ ‫گفت تو نیمای مال هســتی و من نیمای غزل و بلند خندید و‬ ‫گفت ما که از شــما خیری ندیدیم و با نگاهی مهربانانه گفت‬ ‫شوخی کردم پسرم‪.‬‬ ‫صحبت هــا ادامه پیدا کرد وهر کــدام نقل خاطراتی کردند و‬ ‫بحــث فروغ پیش امد و خانم فریدی نیــا گفت این اقا نیما‬ ‫چند ســال پیش پوران خانم را دیده و دیوان فروغ را از او به‬ ‫یادگاری گرفته و خیلی هم به ایشان عالقه مند است‪.‬‬ ‫سیمین که به دقت به صحبت های ناهید خانم توجه می کرد‬ ‫رو کــرد به من و با خنده گفت پس الزم شــد که به انجمن‬ ‫خواهر فروغ بیایی‪.‬‬ ‫میوه ای خوردیم و شــروع کرد غزلی کوتاه در پاســخ به شعر‬ ‫خانم فریدی نیا خواندن‪ .‬همینجا بود که صحبت پروین شــد‬ ‫و با شــوق خاصی گفت بزرگترین بانوی شاعر و دیدار کوتاه‬ ‫ان روز اســفند ماه با پروین را با مادرش نقل کرد و می گفت‬ ‫از همــان روز بود که ارزو کردم که روزی مثل پروین شــوم‪.‬‬ ‫من هم گفتم اســتاد‪ ،‬من هم دوســت دارم نویسنده ای شوم‬ ‫مثل شــما خوش صحبت و مهربان‪ .‬نگاهی تامل گونه به من‬ ‫انداخت و گویی عصر اسفندی را به یاد اورد که برای سیمین‬ ‫حسن تقارن داشــت با دیدارش با پروین و با خنده گفت‪ :‬ما‬ ‫که در دیدار با پروین خواســتیم نشد شما بخواه شاید نتیجه‬ ‫گرفتی وباز خندید‪.‬‬ ‫عصر زمستانی سردی بود اما این مالقات چنان پر حرارت بود‬ ‫که دوست نداشــتم از کنار این اتش پرفروغ و گرمای وجود‬ ‫این شاعر جدا شوم‪ ،‬اما زمان مجال نمی داد و انگار این ساعت‬ ‫بــی رحم ان روز بود که با من لــج کرده و دقایق را زودتر از‬ ‫قبل به جلو میراند‪ .‬برخاســتیم تا برویم و انجا بود که شاهد‬ ‫ابراز احساسات و دعای مادرانه ی سیمین بودیم در حالیکه از‬ ‫ما میخواست که باز همدیگر را مالقات کنیم‪.‬‬ ‫دم درب خانه بودیم که گفت«« مرا هزار امید است و هر هزار‬ ‫تویی *** شروع شادی و پایان انتظار تویی»‬ ‫من عادت ندارم در یادداشــت هایم از افرادی نام ببرم که در‬ ‫سکوت ابدی هســتند چون انها در مقام پاسخ نمی توانند بر‬ ‫بیایند اما دلم گرفته بود برای سیمین و این چند سطر را بعد‬ ‫از نزدیک به یک دهه‪ ،‬تصمیم گرفتم بنویسم‪.‬‬ ‫«نجال» را می توان در ذیل ســریال هایی قرار داد که به «عاشــقانه تاریخی» معروف شــده اند‪.‬‬ ‫ســریال هایی که قصه عاشــقانه خود را در بســتر تاریخ روایت می کنند و دو سویه رمانتیک و‬ ‫دراماتیک ماجرا را به یک برهه یا واقعه تاریخی پیوند می زنند‪ .‬از این حیث می توان سریال هایی‬ ‫مثل «شــب دهم»‪« ،‬کیمیا» و «کیف انگلیســی» را فارغ از کم و کیف اثر و تفاوت های قصه و‬ ‫شخصیت ها در یک مجموعه قرار داد‪« .‬نجال» به سراغ یک برهه و رخدادی تاریخی رفته و درام‬ ‫خود را در بســتر ان بنا نهاده که نو و تازه اســت‪ .‬از این حیث که تاکنون کسی به ان نپرداخته‬ ‫و اغلب مخاطبان نســبت به ان شــناخت ندارند‪ .‬رخدادی مربوط به سال های ‪ ۵۵‬تا ‪ ۵۸‬و به نام‬ ‫«اربعین ســرخ» که رژیم بعث برای جلوگیری از جلســات مذهبی شــیعیان در یکی از همین‬ ‫اربعین ها کلی از زائران را قتل عام می کند که ان سال به اربعین سرخ معروف شد‪.‬‬ ‫قصه هم با ارجاع به این رخداد به عنوان زیرمتن درام‪ ،‬داســتانش را بسط داده و روایت می کند‪.‬‬ ‫قصه ای که عشــق را به اعتقاد و عقیده پیوند زده و در یــک دیالکتیک دراماتیک صورت بندی‬ ‫می کند‪ .‬به این شــکل که نجال (سارا رسول زاده) با کمک عبد (حسام منظور) از مرز عبور کرده‬ ‫و به فرزند گمشده اش در عراق می رسد‪ .‬چیزی شبیه به درخواست فخرالزمان برای پاسخ مثبت‬ ‫به عشق حیدر خوش مرام برای برپایی مراسم تعزیه در «شب دهم»‪.‬‬ ‫قصه «نجال» از یک ســو به ســویه های تاریخی خود متکی اســت که ان را در دو الیه می توان‬ ‫ردیابی کرد‪ .‬یکی رخداد اربعین سرخ و دیگری تاریخ معاصر در اواخر دهه ‪ ۵۰‬و اوایل انقالب‪ .‬بر‬ ‫همین مبنا نوع پوشــش و حتی لهجه جنوبی شخصیت ها هم متاثر از این ویژگی تاریخی است‬ ‫و شــاید با لهجه اکنون ابادان و خرمشهر کمی متفاوت باشد‪ .‬ضمن اینکه قرار هم نیست بازیگر‬ ‫نعــل به نعل عین زبان و لهجه بومی یک منطقه حرف بزند‪ .‬در واقع او لهجه را بازی می کند نه‬ ‫اجرا و همین مقدار مبتنی بر منطق دراماتیک بوده و کافیســت‪ .‬ضمن اینکه «نجال» بیشتر یک‬ ‫قصه موقعیت محور است تا کالم محور و تجربه های درونی و اعتقادی کاراکتر ها در اینجا مهمتر‬ ‫از نوع و لحن زبان و بیانشان است‪.‬‬ ‫«نجال» ظرفیت و ظرافت دراماتیک الزم برای تعلیق افرینی معنادار برای مخاطب را داشــته و‬ ‫می تواند در یک همراهی همدالنه‪ ،‬تماشــاگر را با قصه پر فراز و نشیب خود همراه کند‪ .‬روایتی‬ ‫که ســاختاری سیر و ســلوکی از جنس تجربه های عارفانه دارد و در یک فضا و لوکیشن بومی و‬ ‫غیراپارتمانی‪ ،‬قصه اش را تعریف می کند‪ .‬قهرمان زن قصه می تواند برگ برنده ان باشــد‪ .‬اینکه‬ ‫«نجال» مثل نرگس و کیمیا در ذهن ها بماند‪ .‬فارغ از نســبت ســریال با مفاهیم عاشورایی و در‬ ‫واقع ســویه های اعتقادی قصه‪ ،‬قطعا «نجال» را می توان یکی از ســریال های زن محوری دانست‬ ‫کــه در حافظه تصویری و تاریخی مخاطب می ماند‪ .‬خاصه اینکه در اینجا با زنی محکم و با اراده‬ ‫مواجه هســتیک که در عین عطوفت های زنانه اش‪ ،‬زنی ضعیف نیســت‪ .‬احساسات قدرتمندی‬ ‫دارد‪ ،‬اما احساساتی نیست‪.‬‬ ‫جســتجوگری و کنکاش برای پیدا کردن پســرش به او صالبت و جذبه قهرمان گونه می بخشد‬ ‫که می تواند در برابر جذبه مردانه عبد هماوردی کند‪ .‬ضمن اینکه با زنی بومی‪ ،‬اما مدرن مواجه‬ ‫هستیم که فعالیت اجتماعی می کند و هویت شغلی دارد‪ .‬پرستار بودن نجال به تحکیم شخصیت‬ ‫او کمک زیادی کرده اســت؛ و چه ترکیب جدید و جذابی اســت زوج منظور و رسول زاده‪ .‬هم از‬ ‫حیث ویژگی های بازیگری و هم موقعیت نقش در ســاختار درام‪ .‬گرچه سارا رسول زاده در شبه‬ ‫نمایش خانگی و به واســطه سریال عاشقانه معرفی شــد‪ ،‬اما قطعا با توجه به گستره مخاطبان‬ ‫تلویزیون و نقش و جایگاهی که این نقش در ســریال دارد بعد از این باید شاهد حضور بیشتر او‬ ‫در سینما و تلویزیون باشیم‪ .‬به ویژه اینکه نام سریال هم نقش خود اوست‪ .‬از ان نقش هایی که‬ ‫موجب می شود بعد از این او را «نجال» خطاب کنند‪.‬‬ ‫ســریال البته سریال پربازیگری است که از بازیگران بومی هم بهره برده و این یک الگوی خوب‬ ‫برای برای ســاخت سریال در استان ها و استفاده از هنرمندان بومی است که فرصت دیده شدن‬ ‫و بازی در کنار بازیگران ملی را داشــته باشند‪ .‬ضمن اینکه مخاطب با تصاویر تازه ای از لوکیشن‬ ‫و بافــت جغرافیایی قصه و بــه طبع ان با قاب های متفاوتی از لحاظ تصویری مواجه می شــود‪.‬‬ ‫یکی از ویژگی های خوب ســریال «نجال» زیبایی شناسی بصری ان است که با تکیه بر ظرفیت‬ ‫جغرافیایی جنوب صورت بندی شده است‪ .‬از سوی دیگر «نجال» یک قصه جاده ای و سفری هم‬ ‫هست که به فضای اپارتمانی و داخلی محدود نشده یا صرفا در چند لوکیشن معدود نمی گذرد‪.‬‬ ‫تنوع و تعدد لوکیشــن ها به ریتم و ضرب اهنگ بهتر قصه خود کمک کرده‪ .‬ضمن اینکه ســویه‬ ‫ســفرنامه ای بودن ان که به جســتجوگریی پیوند خورده هم از یک سو سفر در افاق را در خود‬ ‫دارد و فراز و نشــیب هایی قصه های جاده ای و جســتجوگرانه و هم سفر انفسی که در ان شاهد‬ ‫تغییر و تحوالت درونی و اعتقادی و اخالقی شــخصیت ها هستیم و این ویژگی به همخوانی فرم‬ ‫ومحتوی دراین ســریال کمک زیادی کرده اســت‪ .‬کاش موسیقی متن و تیتراژ سریال از عناصر‬ ‫و مولفه های موســیقی جنوب یا موسیقی عربی بیشتر بهره می برد تا در بازنمایی فضا و حس و‬ ‫حال جغرافیایی قصه‪ ،‬چند الیه تر می شد‪« .‬نجال» توانسته قصه عاشقانه خود را به دل مخاطب‬ ‫خوش بنشــاند و ان قالب عاطفی با درام را به درســتی گیر انداخته است‪ .‬مخاطب در پی این‬ ‫قصه عاشقانه با ان ها همراه شده و در مسیر تحوالت درونی شخصیت ها قرار می گیرد‪ .‬کارگردان‬ ‫توانسته با درک درست از مخاطب شناسی ایرانی‪ ،‬نقطه عطف و کانونی خود را در یک موقعیت‬ ‫جذاب و پرکشش صورت بندی کند و او را نگران سرنوشت نجال و عبد کند‪ .‬حاال مخاطب روی‬ ‫همین ریل درست طراحی شده قصه را دنبال می کند و قسمت به قسمت جلو می رود‪ .‬جایی که‬ ‫پای عشق و عقیده در میان باشد حتما می توان ردپای مخاطب را پیدا کرد‪.‬‬ ‫مهس ا هاشمی در گفتگو با «هنرمند»‬ ‫سینماییکودکدرحالپیشرفتاست‬ ‫عباسعلی اسکتی‬ ‫مهسا هاشمی متولد هجده فروردین هزار و سیصد و هفتاد و هفت‪ ،‬تهران‪ ،‬بازیگر سینما‪،‬‬ ‫تئاتر و تلویزیون‪ ،‬دانشجوی رشته مهندسی عمران‪ ،‬از پنج سالگی فعالیت هنری خود را با‬ ‫شرکت در اگهی های تبلیغاتی اغاز کرده و تاکنون در بسیاری از فیلم ها و سریال های دنیای‬ ‫تصویر به ایفای نقش پرداخته است‪ ،‬با مهسا هاشمی در سی و سومین جشنواره بین المللی‬ ‫فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان گفتگوی کوتاهی پیرامون این جشنواره داشته ایم که‬ ‫باهممی خوانیم‪.‬‬ ‫شما چندین بار در جشــنواره کودک عنوان کسب کرده اید‪ ،‬در این مورد صحبت‬ ‫می کنید؟‬ ‫من از کودکی تا به حال سالهای متوالی در جشنواره حضور داشته ام‪ ،‬فیلم داشته ام و دوبار هم عنوان‬ ‫دریافت کرده ام‪ ،‬اولین بار سال نود و سه دیپلم افتخار بهترین بازیگر را برای فیلم غریبه ها به کارگردانی‬ ‫محسن یوسفی دریافت کرده ام و بار دوم درسال نود و شش برای فیلم اگوست به کارگردانی ماریا ماوتی‬ ‫به عنوان بازیگر تحسین شده هیئت داوران انتخاب شدم‪.‬‬ ‫با برگزاری این جشنواره با این شکل انالین چقدر موافق هستید؟‬ ‫مسلما هیچ چیز جای برگزاری دست جمعی و همگانی را نمی گیرد ولی در شرایط کنونی و درشرایطی‬ ‫که حتی خیلی از جشنواره ها برگزار نشده اند همین که این جشنواره برقوت خودش باقی است و با وجود‬ ‫شرایط سخت باز هم برگزار شد باعث خرسندی است‪.‬‬ ‫فضای جشنواره را چگونه دیده اید؟‬ ‫فضای جشنواره هرچند با عده محدود تری ولی همچنان شوق و هیجان خود را حفظ کرده بود و فیلم ها‬ ‫با رعایت فاصله اجتماعی درحال اکران بودند‪.‬‬ ‫جشنواره کودک چه مقدار توانسته نیاز مخاطب کودک را براورده است؟‬ ‫جشنواره فیلم کودک واقعا برای من به عنوان بازیگری که از سن کودکی کار خودم را شروع کرده ام و‬ ‫بازیگران کودک ان زمان باعث انگیزه و تالش دو چندان بود‪ ،‬چون فضایی داشت که به بازیگر کودک‬ ‫توجه می شد و باعث می شد کودکان حس کنند که دیده می شوند‪ ،‬خدا را شکر می کنم که سینمایی‬ ‫کودک ما درحال پیشرفت است و امیدوارم فیلمهای بیشتری برای کودک و مخصوصا نوجوانان ساخته‬ ‫شود و قصه های متفاوت تری برای کودکان ساخته شود‪.‬‬ ‫وضعیت کلی دنیای تصویر و نمایش را در دوران کنونی کرونا چگونه می بینید و بعد از‬ ‫انچطورپیشبینیمی کنید؟‬ ‫وضیعت فعلی سینما بخاطر وجود کرونا مثل گذشته نیست چون کار ما فضای گروهی دارد و کرونا کار‬ ‫ما راسخت می کند اما نظر من این است که فضا برای فکر کردن به ایده های جدید در این دوران محیا‬ ‫است و بعد از اتمام کرونا کلی قصه های جدید وایده های جدید خواهیم داشت‪ ،‬انشاهلل کارها قویتر از پیش‬ ‫ساختهخواهندشد‪.‬‬ ‫مهمترین دغدغه ی این روزهای شما به عنوان یک هنرمند بازیگر چیست؟‬ ‫دوست دارم به ما بازیگران نسل جوان و توانمند و خوش ذوق توجه دوچندان شود و نقش های مهم و‬ ‫فیلمنامه های خوب به جوانان پیشنهاد شود و بیشتر و به طور جدی تر از توانایی های بازیگران جوان‬ ‫استفادهشود‪.‬‬ ‫شما قرنطینه را چقدر رعایت و در این مدت چه کرده اید؟‬ ‫درحال حاضر دلم برای جلوی دوربین رفتن و کار کردن و اتفاقات قبل از کرونا خیلی تنگ شده و سعی‬ ‫می کنم وقتم را با کتاب خواندن و فیلم دیدن بگذرانم و امیدوارم که شرایط به گونه ای شود که بازهم‬ ‫مثل قبل و با خیال راحت بتوانیم درکنار هم کار کنیم‪.‬‬ ‫و در پایان برنامه های پیش رو؟‬ ‫چند قصه درحال خواندن دارم که اگر فضای قصه و نقش را دوست داشته باشم حتما دوست دارم که کار‬ ‫کنم و همینطور مطالعه و سعی می کنم که تا حد ممکن بیشتر خانه بمانم‪ ،‬به امید اتمام زودتر ویروس‬ ‫کرونا‪.‬‬ ‫مهلت ثبت نام بیمه تکمیلی اصحاب فرهنگ‪ ،‬هنر و رسانه تمدید شد‬ ‫مهلت نام نویسی بیمه تکمیلی ویژه اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه‬ ‫کشور تا ‪ ۷‬ابان تمدید شد‪ .‬مهلت ثبت نام بیمه تکمیلی اصحاب‬ ‫فرهنگ‪ ،‬هنر و رسانه تمدید شد‪ ،‬نام نویسی بیمه درمان تکمیلی‬ ‫ویژه نویسندگان‪ ،‬روزنامه نگاران و هنرمندان عضو صندوق اعتباری‬ ‫هنر که از ‪ ۲۲‬مهر در سراسر کشور اغاز شده است‪ ،‬تا ساعت ‪۲۴‬‬ ‫روز چهارشــنبه ‪۷‬ابان تمدید شد‪ .‬اعضای صندوق اعتباری هنر‬ ‫در سراسر کشــور می توانند با مراجعه به صفحه شخصی خود‬ ‫در تارنمای صندوق به نشانی ‪ www.honarcredit.ir‬نسبت‬ ‫بــه ثبت نام و بهره مندی از خدمات بیمه تکمیلی اقدام نمایند‪.‬‬ ‫براین اساس متقاضیان جدید می توانند با انتخاب یکی از طرح‬ ‫هــا (امید‪ ،‬ارامش و رفاه)‪ ،‬افراد تحت تکفل خود را نیز در همان‬ ‫طرح ثبت نام کنند و اعضایی که بیمه تکمیلی فصل تابستان انها‬ ‫از سوی صندوق تمدید شد با پرداخت حق بیمه از خدمات طرح‬ ‫فعلی خود بهره مند می شوند‪ .‬قرارداد بیمه تکمیلی از ‪99/۰۷/01‬‬ ‫لغایت ‪ 1400/۰۶/31‬معتبر است‪.‬‬ صفحه 2 ‫‪3‬‬ ‫دوشنبـــــــــه ‪ 5‬ابان ماه ‪ 1399‬سال سیزدهم شمــاره ‪1322‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫سینمــــا‬ ‫نگاهی به فیلم «عشق و هیوالها»‬ ‫اثری از «مایکل متیوز»‬ ‫ل‬ ‫حسن دالور‬ ‫امیر پریمی‬ ‫هیوالها به سراغ ان رفته اند ترکیبی از فیلمهای اخرالزمانی بالک باستری اسپیلبرگی با یک داستان عاشقانه‬ ‫به سبک اثار جان هیوز است‪ .‬قهرمان فیلم دیلن اوبراین که تالش می کند از هر جانوری که برایش خطر دارد‬ ‫زنده بماند‪ ،‬از ان دست قهرمانان بازنده امیدوار است که در فیلم های دهه هشتاد و نود زیاد یافت می شدند‪،‬‬ ‫او هرگز احساس شگفتی خود را در طول سختی ها از دست نمی دهد‪ ،‬و همچنین از تالش عاشقانه خود‬ ‫هم چشم پوشی نمی کند‪ .‬در واقع هسته اصلی فیلم عشق و هیوالها داستان رشد جوئل از یک دست و پا‬ ‫چلفتی احساسی به یک قهرمان پسا اخرالزمانی است‪ .‬گرچه فیلم هیچ کمبودی از منظر موجودات هیوالیی‬ ‫منحصر به فرد ندارد‪ ،‬اما همچنین شخصیت های مختلف انسانی را به مخاطب هدیه می دهد تا درام کار نیز‬ ‫همراه با هیوالها جلو بیاید‪ .‬به طور خاص‪ ،‬بخشی از کار نشان می دهد که قهرمان فیلم طناب های کمک‬ ‫را از یک شکارچی مبهم اما دوست داشتنی به نام کالید (مایکل روکر) و همدست جوان و به همان اندازه‬ ‫تیزبینش مینو (اریانا گرینبالت) می گیرد تا در بخشی از ماجراجویی اش کنارش باشند‪ .‬به طور قطع حضور‬ ‫از راه دور باشد که باعث روایت داستان می شود‪ ،‬یا عشق بین دوستانی که از هم دور می شوند و به سفر‬ ‫می روند و هم عشق بین یک شخص و سگش‪ ،‬در واقع این فیلم عشق در عشق است و هیوالها نیز این وسط‬ ‫کم نیستند‪ .‬و البته این هیوالها هم خیلی باحال هستند‪ .‬فیلم‪ Love and Monsters‬قصد دارد بسیاری‬ ‫از اثار خاص را به شما یاداوری کند‪ .‬برای مثال فرضیه پسااخرالزمانی ان طعم ‪The Walking Dead‬‬ ‫زیادی را به خود اختصاص داده است و همچنین مقدار نسبتاً خوبی از بازی ‪ The Last of Us‬نیز در ان‬ ‫احساس می شود‪ .‬البته لحن کمدی و فرم پویای ان کام ً‬ ‫ال یاداور و وام دا ِر فیلم ‪ Zombieland‬است‪ .‬شاید‬ ‫یکی از بزرگترین مشکالت عشق و هیوالها همین باشد که هرگز احساس نمی کند باید یک خط را انتخاب‬ ‫کند و به ان بچسبد‪ .‬اما عشق و هیوالها هفت سال پس از یک واقعه اخرالزمانی اتفاق می افتد‪ .‬همانطور که‬ ‫قهرماناصلیفیلمیعنیشخصیتجوئل(دیلناوبراین)درتیتراژابتداییتوضیحمی دهد‪،‬وقتییکسیارک‬ ‫یا شهاب سنگ مسیرش را به سمت زمین کج می کند همه چیز دچار تغییر می شود‪.‬‬ ‫دولت های جهان با موفقیت این سیارک را با موشک منفجر می کنند‪ ،‬اما انفجار حاصل از ان‪ ،‬این کره خاکی‬ ‫را غرق در مواد شیمیایی می کند که هر نوع موجود خونسردی (حشرات‪ ،‬قورباغه‪ ،‬مارمولک) را به هیوالهای‬ ‫غول پیکر انسان خوار تبدیل می کند‪ .‬این فاجعه منجر به نابودی‪ %95‬بشریت می شود و باقی مانده انسان ها‬ ‫در غارهای زیرزمینی پنهان می شوند‪ .‬این شرایط پابرجاست تا زمانی که شخصیت جوئل از رادیوی کلونی‬ ‫خود برای ردیابی دوست قدیمی اش ا ِیمی (جسیکا هنویک) استفاده می کند‪ .‬علی رغم این که بقیه افراد‬ ‫کلونی با شناخت به درستی استدالل می کنند که جوئل یک روز در سطح زمین دوام نخواهد اورد‪ ،‬اما او به‬ ‫خاطر تنهایی ظاهری اش تصمیم می گیرد بیش از ‪ 140‬کیلومتر را برای دیدن ا ِیمی طی کند‪ .‬اما ترکیبی‬ ‫اکشن مبارزه ای با هیوالها به فیلم «عشق و هیوالها» کمک می کند‬ ‫شگفت اور از کمدی کالسیک نوجوانانه و‬ ‫ِ‬ ‫تا نام خود را از اثار تکراری اخرالزمانی هیوالیی این روزهای سینما جدا کند‪ .‬فرمولی که سازندگان عشق و‬ ‫یادداشت‬ ‫قس‬ ‫مت او‬ ‫ویدئوارت‬ ‫یا هنر ویدئویی چیست؟‬ ‫اخرالزمان‬ ‫وحشت و امید‬ ‫به اینده ای روشن‬ ‫بهترین ماجراجویی اخرالزمانی از زمان «‪ »Zombieland‬یا « ُکمدی عاشقانه ای با ابعاد غول پیکر» ‪ -‬فیلم‬ ‫عشق و هیوالها (‪ )Love and Monsters‬یکی از بهترین شگفتی های سرگرم کننده سال ‪ 2020‬است‪،‬‬ ‫زیرا دنیایی منحصر به فرد و مهیج را ارائه می دهد و به شخصیت ها و جانوران خود همان اهمیتی را می دهد‬ ‫که به جلوه های بصری و فضاسازی ژانری اش می دهد‪ .‬به شکل ساده باید گفت این فیلم یک کمدی صمیمانه‬ ‫لحن اکشن هیوالیی است‪ .‬اخرالزمان چقدر می تواند سرگرم کننده باشد؟ خوب‪ ،‬این بستگی به این دارد‬ ‫با ِ‬ ‫که چه کسی داستان را روایت می کند‪ ،‬زیرا می تواند یک تجربه ترسناک و وحشتناک باشد که به عنوان‬ ‫یک داستان هشدار دهنده عمل می کند‪ ،‬یا می تواند یک ماجراجویی هیجان انگیز باشد که به ما یاداوری‬ ‫می کند انچه در زندگی واقعاً مهم است چیست‪ .‬شاید برخی بگویند در روزگاری که بیماری کرونا باعث شده‬ ‫همه چیز بی اندازه اخرالزمانی احساس شود‪ ،‬دیدن یک اثر پسااخرالزمانی چه سودی دارد؟! خوب‪ ،‬اشتباه‬ ‫نمی کنید‪ .‬تماشای فیلمی که جامعه در ان فروپاشیده و بشریت به زیر زمین رانده شده است شاید کار‬ ‫سرگرم کننده ای به نظر نرسد‪ ،‬اما عشق و هیوالها چیز دیگری است‪ .‬این فیلم به من بیننده می گوید‪ :‬حتی‬ ‫وقتی دنیا در حال فروپاشی و به پایان رسیدن است هم‪ ،‬همیشه راهی برای برخی از عاشقانه ها و امیدوار بودن‬ ‫به اینده وجود دارد‪ .‬اما همانطور که از نام فیلم پیداست‪ ،‬هیوالهایی که انسان را از باالی زنجیره غذایی بیرون‬ ‫عشق رمانتیکی‬ ‫انداختند‪ ،‬تنها نیمی از معادله هستند‪ .‬این عشق است که این فیلم را خاص می کند‪ .‬خواه این ِ‬ ‫‪CINEMA‬‬ ‫این دو شخصیت در زمینه احساسی و کمدی به تکامل نهایی شخصیت جوئل به عنوان یک قهرمان کمک‬ ‫شایانی می کنند‪ .‬فیلم در زمینه فنی و جهان سازی نیز بسیار گسترده و چشم نواز است‪ .‬عشق و هیوالها هم‬ ‫از نظر شخصیت و هم موجوداتی که با انها می جنگند‪ ،‬فیلمی را ارائه می دهد که از لحاظ دامنه کار فنی و‬ ‫بصری بسیار باشکوه است‪ .‬مبارزات با هیوالهای داخل فیلم همه منحصر به فرد است و فیلمبرداری خوبی را‬ ‫در ب ِر خود دارد و مایکل متیوز‪ ،‬کارگردان فیلم‪ ،‬می فهمد که چگونه می توان این سکانس ها را همانطور که باید‬ ‫سرگرم کننده ساخت‪ .‬فیلم مطمئناً به تعداد بیشتری از این سکانس ها احتیاج نداشت‪ ،‬اما بدون شک یکی‬ ‫از برجسته ترین نقاط فیلم همین صحنه ها هستند‪ .‬طرح های موجودی که برای ساخت هیوالها و جانوران‬ ‫ارائه می شوند بی نظیر هستند و همه چیز را از زالوهای کوچک مزاحم گرفته تا خرچنگ غول پیکر جهش‬ ‫یافته به نمایش می گذارند که به نوعی هنوز هم زیبا و بکر به نظر می رسند‪ .‬این موجودات دیجیتالی و جالب‬ ‫با پس زمینه طبیعی و کارهای عملی گروه فنی فیلم نیز بیشتر تقویت می شوند‪ .‬در ظاهر عشق و هیوالها‬ ‫در کالیفرنیای امریکا اتفاق می افتد‪ ،‬اما فیلمبرداری ان توسط کارگردان مایکل متیوز در استرالیا انجام شده‬ ‫است و این موضوع فضای هیوالیی اخرالزمانی را که فیلم برای ان اماده است فراهم می کند‪ .‬کار مایکل‬ ‫متیوز به عنوان کارگردان بسیار شیک و در خدمت ژانر اثر است و خودنمایی عجیبی در کار او دیده نمی شود‪.‬‬ ‫همچنین او کمک کرده تا قهرمان فیلم دیلن اوبراین به یک شخصیت خواستنی و جالب بدل شود‪ .‬اگر عاشق‬ ‫زامبی لند بودید اما ارزو می کردید که چیزی از نظر لحن جدی تر ببینید‪ ،‬این فیلم برای شماست‪ .‬عشق و‬ ‫هیوالها ممکن است قدرت ستاره بودن ا ِما استون‪ ،‬وودی هارلسون و جسی ایزنبرگ را نداشته باشد‪ ،‬اما به‬ ‫جای ان یک سگ بسیار زیبا دارد و تقریباً به همان اندازه انها خوب است (اگر بهتر نباشد)‪ .‬بدون شک یکی‬ ‫از نقاط برجسته این فیلم رابطه دوستانه بین جوئل و پسر (همان سگ بامزه) است‪ .‬البته در طول فیلم ما‬ ‫شاهد برقراری ارتباط بین جوئل و یک ربات هم هستیم‪ .‬این صحنه ها به حضور اوبراین و کشش او به عنوان‬ ‫یک بازیگر تکیه دارد و او نیز موفق می شود روابط محکم با هر دو را ایجاد کند‪ .‬عشق وهیوالها هرگز سعی‬ ‫نمی کند مانند ‪ Zombieland‬یا ‪ Shaun of the Dead‬خنده دار یا خشن باشد‪ .‬در عوض فیلمنامه‬ ‫نوشته شده توسط برایان دافیلد و متیو رابینسون همان طور که پیش تر گفتم با تمرکز بر ارمان گرایی و امی ِد‬ ‫شخصیت اصلی ان رشد می کند‪ .‬در نتیجه باید گفت‪ :‬با ترکیب عناصر کالسیک فیلم های هیوالیی (از جمله‬ ‫جلوه های ویژه خوب)‪ ،‬داستان های عاشقانه و چند لحظه کمدی مالیم‪ ،‬عشق و هیوالها به عنوان یک اثر‬ ‫سرگرم کننده مخاطبان را در طول سفر دشوار خود در کنار خودش نگه می دارد‪.‬‬ ‫دراینیادداشتبهویدئوارت؛چگونگیخلقویدئوارتازطریقهنرهای‬ ‫اجرایی و ضرورت خلق ان‪ ،‬می پردازیم‪ .‬از اوایل قرن بیستم‪ ،‬بسیاری‬ ‫از هنرمندان ازقبیل نقاشــان و مجسمه سازان دیگر به خلق اثارشان‬ ‫روی بوم یا استفاده از ماده ای خاص برای نصب بر دیوار گالری ها اکتفا‬ ‫نکردند‪ ،‬بلکه اثارشان را اجرا کردند و به شیوه ای نوین نمایش دادند‪ .‬به‬ ‫بیان دیگر‪ ،‬هنر از سنت و ایستایی و تقدس دست وپاگیر خود رهایی‬ ‫یافت و باالتر از همۀ این مفاهیم بر صدر نشست‪ .‬ابزار هنرمندان‪ ،‬برای‬ ‫خلق اثر هنری‪ ،‬بدن خودشان بود؛ پیکرهایی در شکل های مختلف که‬ ‫وقتی نقش وطرح یا رنگ می گرفتند‪ ،‬به تندیسی زنده بدل می شدند‪.‬‬ ‫به بیانی‪ ،‬هنر از شکل و فرم موزه ای که فقط نظارگر باشد به ساختاری‬ ‫دســت یافت که در ان مخاطبان جای خود را بــه اجراگران دادند و‬ ‫به مثابۀ عناصری که با واکنش خود اجرا را پیش می برند‪ ،‬بخشــی از‬ ‫خو ِد اجرا شدند‪ .‬پیدایش ویدئوارت در جنبشی به نام فلوکسوس ریشه‬ ‫دارد‪ .‬فلوکسوس جنبشی میان رسانه ای بود که همۀ رسانه ها را درهم‬ ‫امیخت؛ شبکه ای بین المللی از هنرمندان‪ ،‬اعم از اهنگسازان و طراحان‪،‬‬ ‫برای ترکیب رســانه های مختلف هنری در ‪ ،۱۹۶۰‬که نواوری های‬ ‫بسیاری را در هنر اجرایی‪ ،‬فیلم و سرانجام ویدئو سبب شد و موجب‬ ‫بازتعریفهنرگردید‪.‬‬ ‫ویدئوارت هیچ ســاختار معینی ندارد و هنرمنــد را به فرم محدود‬ ‫نمی کند‪ .‬با رجوع به تاریخ ویدئوارت‪ ،‬از اولین ویدئوارتیست جون پایک‬ ‫(‪ )2006–1932‬تــا هنرمندان متاخری چون بیل ویوال (‪،) - 1951‬‬ ‫هیچ تعریف مشخصی برای این هنر وجود نداشته است؛ هر هنرمندی‬ ‫ســاختار خود را افریده است و در سایۀ ان به هنر ویدئویی معنا داده‬ ‫اســت‪ .‬بیل ویوال در یادداشت هایش در باب هنر ویدئویی می نویسد‪:‬‬ ‫ سان ذهن است؛ نه نقطۀ اغاز دارد‪ ،‬نه پایان؛ نه جهت‬ ‫«هنر ویدئویی به ِ‬ ‫دارد و نه محدودۀ زمانی‪».‬‬ ‫امابهنظرمی رسدهنرویدئوییبه تنهایینمی تواندهنریمستقلباشد؛‬ ‫بدان معنا که نمی تواند در ساختار خود مفهومی را شکل دهد و تنها‬ ‫زمانی شکل می گیرد که با اجرا – تاکید می کنم با اجرا – کامل شود‪.‬‬ ‫این اجراست که ویدئو را به هنر مبدل می کند؛ ان هم زمانی که برای‬ ‫مخاطبان اجرا شــود‪ .‬این نکته نیز نباید از نظر دور بماند که اکران با‬ ‫اجرا فاصلۀ بسیار دارد؛ یعنی نمی توان این دو را برابر دانست‪ .‬پس نباید‬ ‫گمان کرد که اگر اثری با پروژکتور بر روی پرده ای پخش شود‪ ،‬می توان‬ ‫ان را ویدئوارت تلقی کرد‪ .‬تلقی اینچنینی از هنر یعنی مرگ هنر‪ .‬در‬ ‫اجرای ویدئوارت‪ ،‬هنرمند فضایی را خلق می کند و در ان فضا ویدئو را‬ ‫به نمایش می گذارد یا بهتر است بگوییم نمایان می کند‪.‬‬ ‫در افرینــش اثری هنری‪ ،‬در قالب ویدئوارت‪ ،‬توجه به این نکته مهم‬ ‫است که ویدئو نباید ان تصاویری را که هنرمندان اجرایی‪ ،‬چه مولف‬ ‫و چه اجراگران و شرکت کنندگان‪ ،‬افریده اند تکرار کند‪ ،‬بلکه باید ان‬ ‫مفهوم و تصویری را که در اجرا به وقوع پیوسته است بسط دهد؛ یعنی‬ ‫تحلیلی به دست دهد یا فضایی را برای شرکت کنندگان مفهومی کند‪.‬‬ ‫پس با این رویکرد‪ ،‬می توان هنر ویدئوارت را «بیانیۀ اجرا» نامید‪.‬‬ ‫تصور کنید هنرمنــدی اثری را خلق می کند که به تنهایی مفهوم را‬ ‫به مخاطب منتقل نمی کند و باید با چیزی تکمیل شــود (امری که‬ ‫ِ‬ ‫افت هنر ویدئویی نیز شــده است)‪ .‬ناهماهنگی زمانی اتفاق می افتد‬ ‫نوشتن بیانیۀ هنری رو می اورد و مفاهیمی که باید در‬ ‫که هنرمند به‬ ‫ِ‬ ‫قالب اجرا دیده شود‪ ،‬در قالب نوشتار برای مخاطب اشکار می گردد‪.‬‬ ‫نکته اینجاست که زبان هنر زبان تصویر است نه زبان گفتار و نوشتار‪.‬‬ ‫نمی توان بخشی از اثر هنری را بر ســردر ورودی گالری اویخت و از‬ ‫شرکت کنندگان انتظار داشت ان را بخوانند و مفهوم اجرا را دریابند‪.‬‬ ‫نوشتن بیانیه عملی است فیلسوف مابانه و با ذات هنر‪ ،‬که تصویر است‪،‬‬ ‫ِ‬ ‫همخوان نیست‪ .‬بیانیۀ هنری باید در تصویر نمایان شود نه در نوشتار‬ ‫و ایــن یعنی همان هنر ویدئویی که پیش تر ان را بیانیۀ اجرا نامیدم‪.‬‬ ‫بســیاری‪ ،‬وقتی بحث ویدئوارت مطرح می شــود‪ ،‬هر مجموعه ای از‬ ‫تصاویر مونتاژشده را ویدئوارت می نامند و حتی تفاوت ان را با تبلیغات‬ ‫نمی دانند و همین ها به ساخت ویدئو ارت هایی دست می زنند و اذعان‬ ‫می دارند که ویدئوارت هیچ مفهومی ندارد‪ .‬این ها همان هایی هستند‬ ‫که مجموعه ای از نشانه های کلیشه ای روزامد‪ ،‬همچون برفکی شدن‬ ‫تصویر‪ ،‬صداهای ناهنجــار‪ ،‬تصاویر مختلف درهم پیچیده یا رمزالود‬ ‫و توهم برانگیــز را در ویدئوی خود می گنجانند و نام ویدئوارت بر ان‬ ‫می نهند‪ .‬با جست وجویی ساده‪ ،‬می توان این دسته از ویدئوارت هایی را‬ ‫که جامعۀ هنریِ امرو ِز ما را فراگرفته است‪ ،‬مشاهده کرد‪ .‬کافی است‬ ‫کمی دورتر بایستیم و به وضعیت ویدئوارت این جامعه نظر کنیم؛ انچه‬ ‫می بینیم تاسف برانگیز است‪ .‬گویی ویدئوارت نشانه ای است از مدرن‬ ‫بودن و اوانگارد بودن و چنان ارزش و اهمیت ان نادیده گرفته می شود‬ ‫که هرکسی خود را محق می داند که نظریه بدهد و ویدئو بسازد‪ ،‬بی انکه‬ ‫بداند عواملی چون ضرب اهنگ ارام‪ ،‬یا برفکی بودن یا ابهام و پیچیدگی‪،‬‬ ‫امری است مفهومی که می تواند با بهره گیری از نشانه شناسی‪ ،‬فلسفه و‬ ‫مدرن عصر حاضر را به تصویر بکشد‪.‬‬ ‫تاریخ ماهیت ِ‬ صفحه 3 ‫درباره نمایشگاه مجازی «اورامانات؛ دامان اسمان»‬ ‫‪HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER‬‬ ‫شماره ‪ • 1322‬دو شنبه ‪ 5‬ابان ماه ‪ • 1399‬سال سیزدهم • ‪ 4‬صفـــحه‬ ‫رونمایی از نگین غرب ایران‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬شـرکت جهان سبز‬ ‫مـدیر عامـــل‪ :‬حسـین احـمـدی‬ ‫مدیر مسوول‪ :‬مهدی احمدی‬ ‫زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری‬ ‫چاپ‪ :‬گل اذین‬ ‫سازمان اگهی ها‪88311361 - 88311353 :‬‬ ‫نشانى‪ :‬تهران‪ ،‬خیابان مطهری‪ ،‬بعد از خیابان سلیمان خاطر‬ ‫خیابان اورامان‪ ،‬پلاک ‪ ،43‬واحد‪2‬‬ ‫تلفکس‪88813489 - 88301986 :‬‬ ‫توزیع‪ :‬نشرگستر امروز‬ ‫منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند‬ ‫‪http://honarmandonline.ir/?p=6049‬‬ ‫سیستممدیریتکیفیت‪-‬رضایتمندیمشتری‬ ‫سیستم مدیریت کیفیت‬ ‫‪ISO 10004:2012‬‬ ‫‪ISO 9001 : 2008‬‬ ‫‪instagram.com/honarmandonline‬‬ ‫‪telegram.me/honarmandnews‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫اوقات شرعی‬ ‫به وقت تهران‬ ‫‪11:48‬‬ ‫اذان ظهر‬ ‫‪17:15‬‬ ‫غروب افتاب‬ ‫‪17:34‬‬ ‫اذان مغرب ‬ ‫اذان صبح فردا‬ ‫طلوع افتاب فردا‬ ‫‪04:57‬‬ ‫‪06:21‬‬ ‫گنج سخن‬ ‫امام باقر علیه السالم ‪:‬‬ ‫خداوند عزوجل دوست دارد کسى را که در میان جمع شوخى‬ ‫کند به شرط ان که ناسزا نگوید‪.‬‬ ‫کافى(ط‪-‬االسالمیه) ج‪ ،2‬ص‪ ،663‬ح‪4‬‬ ‫شامگاه ‪ ۲‬ابان ماه ‪ ،1399‬نمایشگاه مجازی «اورامان؛ دامان اسمان» با اجرای عبدالمهدی مستکین در صفحه اینستاگرام‬ ‫این کمیسیون به صورت زنده افتتاح شد‪ .‬در ابتدای این مراسم حجت اهلل ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو‪ -‬ایران بیان‬ ‫کرد‪ :‬باعث خوشحالی است که ما در این روزهایی که روزهای خاکستری است و مشکالتی برای جهان و ایران رخ داده‬ ‫مردم را به تماشای این نمایشگاه زیبا دعوت می کنیم‪ .‬ما این نمایشگاه را برای ثبت اورامانات که برای برخی همچون بهشتی‬ ‫پنهان مانده است‪ ،‬ترتیب دادیم کاری که قبال برای ثبت جهانی جنگل های هیرکانی انجام شده بود‪ .‬همیشه برای ثبت این‬ ‫مکان ها بازرسی هایی می ایند که برای ان ها بسیار مهم است ببینند که افکار عمومی نسبت به این پدیده ها چه دیدگاهی‬ ‫دارند‪ ،‬برای اورامانات هم این اتفاق رخ داد و اثر بسیار خوبی هم داشت‪ .‬وقتی این اثار را به بازدید گذاشتیم این نمایشگاه‬ ‫برای ما موضوعیت پیدا کرد‪ .‬ان قدر عکس های این نمایشگاه زیبا و شوراگیز است که دوست داریم همه مردم این نمایشگاه‬ ‫را ببینند‪ .‬وی افزود‪ :‬هنرمندان ما با زبان زیبا و گویای تصویر‪ ،‬حرف دل مردم و اورامانات را زدند‪ ،‬از همه کسانی که در برپایی‬ ‫این نمایشگاه ما را یاری کردند‪ ،‬تشکر می کنم؛ از مدیران و مسووالن شهر کرمانشاه سپاسگزارم‪ .‬از همکارانم و جوانانی که‬ ‫گالری مجازی کمیسیون را راه اندازی کردند هم تشکر می کنم‪ .‬خوشحالیم بعد از تعطیلی برنامه های فرهنگی سعی کردیم‬ ‫چراغ فرهنگ و هنر در کمیسیون ملی یونسکو‪ -‬ایران روشن باشد‪ .‬امروز پنجمین نمایشگاه مجازی را برگزار می کنیم‬ ‫بنابراین خوشحالیم از این که کرونا مانع نشد تا برنامه های فرهنگی را ادامه بدهیم‪ .‬از اینکه اهالی فرهنگ کمک می کنند تا‬ ‫این روزگار سخت را راحت تر بگذرانیم‪ ،‬تشکر می کنم و از همین جا از همه دعوت می کنم که این اثار را ببیند و لذت ببرند‪.‬‬ ‫ایوبی بیان کرد‪ :‬از هنرمندان عکاسی که کمک کردند و در زمان کوتاه اثار خود را فرستادند‪ ،‬تشکر ویژه دارم‪ .‬ما می خواستیم‬ ‫این نمایشگاه را قبل از سفر حسام مهدی ارزیاب مصری سازمان جهانی یونسکو به اورامانات برگزار کنیم ولی کارها اماده‬ ‫نبود و به این ترتیب برگزاری نمایشگاه به بعد از بازگشتش موکول شد‪ .‬ایشان وقتی از سفر اورامانات بازگشت و نمایشگاه را‬ ‫دید گفت اگر من قبل از رفتنم به اورامانات این نمایشگاه را می دیدم‪ ،‬می گفتم این عکس ها فتوشاپ هستند ولی حاال که‬ ‫به اورمانات رفتم و بعد این نمایشگاه را دیدم‪ ،‬می گویم که این نمایشگاه تنها انعکاس گوشه ای از اعظمت اورامانات است‪.‬‬ ‫خبر‬ ‫«ابادان یازده‪»۶۰‬‬ ‫به اکران انالین می اید‬ ‫فیلم سینمایی «ابادان یازده ‪ »۶۰‬به کارگردانی مهرداد‬ ‫خوشبخت و تهیه کنندگی حسن کالمی پس از نمایش‬ ‫در سینماهای کشور‪ ،‬از هفته جاری اکران انالین می شود‪.‬‬ ‫اکــران انالین فیلم «ابادان یازده ‪ »۶۰‬از طریق ســایت‬ ‫«فیلمگردی» و دیگر پلتفرم های اینترنتی انجام خواهد‬ ‫شــد‪ .‬براســاس این گزارش‪ ،‬همزمان بــا اکران انالین‬ ‫از جدیدترین پوســتر این فیلم سینمایی نیز رونمایی‬ ‫شد‪ .‬علیرضا کمالی‪ ،‬حسن معجونی‪ ،‬ویدا جوان‪ ،‬شبنم‬ ‫گودرزی‪ ،‬حمیدرضا محمدی و نادر سلیمانی در «ابادان‬ ‫یازده‪ »۶۰‬ایفای نقش می کنند‪ .‬تازه ترین محصول سازمان‬ ‫هنری رسانه ای اوج‪ ،‬روایتی متفاوت از غیرتِ مردم ابادان‬ ‫در شکست حصر این شهر در ابتدای جنگ با عراق است‪.‬‬ ‫این فیلم موفق به دریافت سیمرغ مقاومت از جشنواره‬ ‫سی وهشــتم فیلم فجر شد و در میان ‪ ۵‬فیلم برتر ارای‬ ‫تماشاگران این دوره از جشنواره قرار گرفت‪.‬‬ ‫شاعرباشی‬ ‫نسترن شلت‬ ‫شاید هم‬ ‫کسی که به دنیا می اید‬ ‫مرده ای از ان جهان است‬ ‫و شاید رحم و قبر کارشان‬ ‫مبادله ادم ها به یکدیگر باشد‬ ‫پس بلند بلند می خندم‬ ‫هر جا که بخواهم‬ ‫چرا که صدای خنده مرده را‬ ‫کسی نمی شنود!‬ ‫خبر‬ ‫تکذیب خبر واگذاری جیمز باند‬ ‫به شبکه های پخش انالین فیلم‬ ‫روز گذشــته خبری را سایت های سینمایی خارجی منتشــر کردند که بر اساس ان شرکت سازنده‬ ‫اخرین فیلم جیمزباند «زمانی برای مردن نیســت» با بازی دنیل کریگ با پیشــنهاد خرید این فیلم‬ ‫از برای پخش انالین روبروســت‪ .‬این رسانه ها در خبرشــان که در سایت های ایرانی هم منتشر شد‬ ‫اعالم کرده بودند شــرکت های نتفلیکیس و اپل برای گرفتن امتیاز پخش انالین «زمانی برای مردن‬ ‫نیســت» حاضر شده اند پیشنهادی ششصدمیلیون دالری را به کمپانی متروگلدوین مایر ارایه دهند‪.‬‬ ‫اما سایت ‪ entertainmentweekly‬با انتشار خبری اعالم کرد که کمپانی ‪ MGM‬اعالم کرده که‬ ‫این شــایعات درست نیستند و این کمپانی همچنان در نظر دارد «زمانی برای مردن نیست» را سال‬ ‫اینده در سینماها اکران کند! گفتنی ست که دو بار تاریخ اکران این فیلم اکشن به تعویق افتاده است‪.‬‬ ‫پشت صحنه‬ ‫هفته پیش رو برای اقتصاد ایران و ایضا ملت همیشه در صحنه بسیار حیاتی است‪ .‬جوالن دالالن و سوداگران‬ ‫به اوج خواهد رسید و به گفته برخی دوستان دست بر اتش دار شاید دالر رکورد بی سابقه ای را بزند‪ .‬کشور ما‬ ‫هم درست مثل امریکا کامال دو قطبی شده گروهی دست به دعا برای ترامپ هستند و گروهی دیگر امیدوار به‬ ‫امدن بایدن؛ هر کدام که اینده کشور و نظام را به این دوره انتخابات شیطان بزرگ ربط می دهند ولی واقعیت‬ ‫اینست که امریکا از اساس با ساختار و ایدئولوژی جمهوری اسالمی ایران مخالف است و بنظر من تفاوت چندانی‬ ‫بین دو نامزد نیست روش دشمنی شان در قبال ایران متفاوت است‪ .‬به قول بزرگی راه نجات ایران کوتاهی دست‬ ‫اقازادهای رانتخوار و برکناری برخی مسئولین بی کفایت است‪ .‬قطعا خودباوری و اتکا به داخل ملت و کشور ایران‬ ‫را نجات خواهد منتهی اگر دشمنان و خائنین داخلی بگذارند‪ .‬بیشتر از این نمی توان موضوع را باز کنم انشا اله‬ ‫به شرط حیات و اجازه سردبیر ابعاد مختلف برخی مسائل سیاسی و اقتصادی را که ممکن است تا اواخر سال‬ ‫‪ ۱۴۰۰‬درگیرش باشیم شرح خواهم داد‪ .‬حدودا سه ماه تا سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی مانده است شاید‬ ‫انتقام سخت سرنوشت ملت های جهان را عوض کند! باید منتظر باشیم و خودمان را به مشیت الهی بسپاریم‪.‬‬ ‫پندبزرگان‬ ‫هنگامی که در شادی به روی انسان بسته می شود‬ ‫بالفاصله در دیگری باز می شود اما ما انقدر به در بسته‬ ‫خیره می شویم که در باز شده را نمی بینیم‪.‬‬ ‫هلنکلر‬ ‫حافظانه‬ ‫مژده ای دل که دگر باد صبا بازامد‬ ‫هدهد خوش خبر از طرف سبا بازامد‬ ‫برکش ای مرغ سحر نغمه داوودی باز‬ ‫که سلیمان گل از باد هوا بازامد‬ ‫اخبار دیدنی‬ ‫اگرچه این روزها پردیس های مخلتف سینمایی و نمایشی در جای جای کشور به عنوان‬ ‫محیرو برای توسعه شهری و بنیان های فرهگنی بنا می شوند؛ اما در گوشه و کنار شهرها‬ ‫هنوز از بقایای سینما های و سالن های تئاتر که زمانی بخشی از بار فرهگنی و هنری و خاطره‬ ‫جمعی شهروندان را رقم می زدند دیده می شوند‪ .‬عکاس‪ :‬سعید فالح فر‬ ‫مرحله نهایی اتنخاب اثار یازدهمین دوسانه سرامیک‬ ‫اختاتمیه سی و سومین جشنواره یبن المللی فیلم های کودکان و نوجوانان‬ ‫ایین اختاتمیه سی و سومین جشنواره یبن المللی فیلم های کودکان و نوجوانان‬ ‫جمعه دوم ابان ماه با معرفی برگیزدگان این دوره از جشنواره برگزار شد‪.‬‬ صفحه 4

آخرین شماره های روزنامه هنرمند

روزنامه هنرمند 2409

روزنامه هنرمند 2409

شماره : 2409
تاریخ : 1403/10/05
روزنامه هنرمند 2408

روزنامه هنرمند 2408

شماره : 2408
تاریخ : 1403/10/04
روزنامه هنرمند 2407

روزنامه هنرمند 2407

شماره : 2407
تاریخ : 1403/10/03
روزنامه هنرمند 2406

روزنامه هنرمند 2406

شماره : 2406
تاریخ : 1403/10/02
روزنامه هنرمند 2405

روزنامه هنرمند 2405

شماره : 2405
تاریخ : 1403/10/01
روزنامه هنرمند 2404

روزنامه هنرمند 2404

شماره : 2404
تاریخ : 1403/09/28
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!