روزنامه هنرمند شماره 1321 - مگ لند
0

روزنامه هنرمند شماره 1321

روزنامه هنرمند شماره 1321

روزنامه هنرمند شماره 1321

‫هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید ‪www.magland.ir‬‬ ‫چهارشنبه ‪ 23‬مهرماه ‪ 1399‬سال سیزدهم شماره ‪ 4 1321‬صفـــحه ‪ 2500‬تومـان ‪ISSN 2008-0816‬‬ ‫‪www.jaaar.com‬‬ ‫رحلت حضرت رسول ارکم‬ ‫حس مجتب (ع) ت‬ ‫لی‬ ‫س‬ ‫ت باد‪.‬‬ ‫و شهادت حضرت امام ن ی‬ ‫(ص)‬ ‫مردیبرایتمامفصول‬ ‫استاد اکبر عالمی مستندساز و مجری برنامه های تلویزیونی‬ ‫درگذشت‪.‬ویمتولدتیرماه‪ 1324‬دراهوازودانش اموختهرشته‬ ‫سینما از دانشکده هنرهای دراماتیک و دارای مدرک دکترای‬ ‫سینماازانگلستانبود‪.‬ترجمهوتالیفکتاب هایفنیسینمایی‪،‬‬ ‫تدریسمباحثتکنیکیوتخصصیدردانشکده هایسینمایی‪،‬‬ ‫عضو هیئت علمی و مدیر گروه انیمیشن (پویانمایی) دانشگاه‬ ‫تربیتمدرس‪،‬اجراوکارشناسیبرنامه هایتخصصیسینمایی‬ ‫در تلویزیون‪ ،‬داور جشنواره های بین المللی فیلم و انیمیشن‪،‬‬ ‫داور و مجری جشنواره های مختلف ایران‪ ،‬دبیری همایش های‬ ‫ملی انیمیشن‪ ،‬ریاست البراتوار وزارت فرهنگ و اموزش عالی‬ ‫در سال ‪ ،1375‬مسئولیت البراتوارهای سازمان صدا و سیما در‬ ‫سال ‪ 1360‬و ریاست شورای نظارت و تایید تصاویر مربوط به‬ ‫نمایشگاهپرتره یچهره هایمحبوبسینماتئاترایران‪،‬ازجمله‬ ‫فعالیت های عالمی است‪ .‬او همچنین از ‪ 1379‬تا ‪ 1386‬عضو‬ ‫فرهنگستان هنر و فرهنگستان زبان و ادب فارسی بود‪ .‬عالمی‬ ‫زمانی که سینمای علمی و چارچوب های فلسفی و فکری در‬ ‫نگرشبهسینما در ایران روبهفراموشیبود‪،‬با اجرایبرنامه های‬ ‫تلویزیونی «ان روی سکه»‪« ،‬هنر هفتم» و «سینما ماورا» این‬ ‫جریان را زنده نگه داشت‪ .‬مراسم تشییع زنده یاد اکبر عالمی‬ ‫امروز چهارشنبه‪ ۲۳‬مهرماه در قطعه هنرمندان برگزار می شود‬ ‫و قرار است تعداد محدودی از افراد مانند بستگان درجه یک او‬ ‫به منظور رعایت پروتکل های بهداشتی در این مراسم حضور‬ ‫داشته باشند‪ .‬زنده یاد اکبر عالمی بامداد سه شنبه‪ ۲۲‬مهر بر اثر‬ ‫ابتال به کرونا چشم از جهان فروبست‪.‬‬ ‫«اکبر عالمی» مستندساز کرونا ‪،‬قربانی کرونا شد؛‬ ‫عکس‪ :‬بابک مانی‬ ‫همیشه استاد‬ ‫صالحی در مجمع عمومی سالیانه صندوق اعتباری هنر‪:‬‬ ‫هنرکارت هم افزایی خدمات‬ ‫وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی‬ ‫را فراهم می کند‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 2.‬‬ ‫توضیحات تکمیلی ارشاد پیرامون‬ ‫استفاده فیلم های سینمایی‬ ‫از اسامی فارسی‬ ‫نگاهیبهفیلم«رضا»بهبهانهپخشدر سینمایخانگی‬ ‫تنهایی یک مرد‬ ‫ِ‬ ‫سینما‪3.‬‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 2.‬‬ ‫‪CINEMA‬‬ ‫اغازنامنویسیبیمهدرمانتکمیلی‬ ‫اصحابفرهنگ‪،‬هنر و رسانه‬ ‫تشر یحجزئیاتاکرانفیلم هایجشنواره کودکو نوجوان‬ ‫کودکان متولد ‪ 84‬تا ‪ 94‬به صورت‬ ‫رایگان می توانند در جشنواره‬ ‫ثبت نام و فیلم ها را ببینند‬ ‫سینما‪3.‬‬ ‫‪CINEMA‬‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 2.‬‬ ‫تدارک حوزه هنری برای اکران‬ ‫«دیدن این فیلم جرم است»‬ ‫کریستیانو رونالدو کرونا گرفت!‬ ‫کریستیانو رونالدو مهاجم یوونتوس و تیم ملی پرتغال که در اردوی تیم ملی کشورش حضور دارد‪،‬‬ ‫جواب تست ازمایش کرونایش مثبت اعالم شده است‪ .‬رونالدو به همراه پرتغال با تیم های فرانسه‬ ‫و اسپانیا دیدار کرده و مثبت اعالم شدن تست او شوک بزرگی به فوتبال اروپا وارد خواهد کرد‪.‬‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE .‬‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 2.‬‬ ‫برنامه اینترنتی عادل فردوسی پور‬ ‫چرا مجوز نگرفت؟‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 4.‬‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫«اکبر عالمی» در ‪ 77‬سالگی به ارامش ابدی رسید؛‬ ‫چهارشنبـــــــــه ‪ 23‬مهرماه ‪ 1399‬سال سیزدهم شمــاره ‪1321‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫& ‪ART‬‬ ‫‪CULTURE‬‬ ‫فرهنگ و هنر‬ ‫اخبار‬ ‫صالحی در مجمع عمومی سالیانه صندوق اعتباری هنر‪:‬‬ ‫هنرکارت هم افزایی خدمات‬ ‫وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی‬ ‫را فراهم می کند‬ ‫مجمع عمومی سالیانه صندوق اعتباری هنر منتهی به سال مالی‬ ‫‪ ۱۳۹۸‬با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی‪ ،‬مدیرعامل صندوق‬ ‫اعتباری هنر و مدیــران و هیات امنای این صندوق برگزار شــد‪.‬‬ ‫سیدعباس صالحی در این مجمع با اشاره به برخی وظایف صندوق‬ ‫اعتباری هنر‪ ،‬افزود‪ :‬این صندوق دو وظیفه اصلی دارد که شامل حوزه‬ ‫خدمات و اقتصاد فرهنگ و هنر می شود‪ .‬وی تصریح کرد‪ :‬در بخش‬ ‫وظایف خدمات‪ ،‬بخش گسترش ارائه خدمات از لحاظ تعداد‪ ،‬منبع و‬ ‫کیفیت و همچنین تعریف خدمات جدید و تسهیل و تسریع خدمات‬ ‫را شامل می شود که هنرکارت از جمله این وظایف به شمار می اید‪.‬‬ ‫وزیر فرهنگ و ارشــاد اسالمی در عین حال تاکید کرد‪ :‬هنرکارت‬ ‫مقدماتی برای افق جدید از لحاظ گسترش تعریف و تسهیل و تسریع‬ ‫خدمات تعریف می کند و ظرفیت جدیدی برای صندوق اعتباری‬ ‫هنر ایجاد خواهد کرد‪ .‬وی تصریح کرد‪ :‬معاونت های مختلف وزارت‬ ‫فرهنگ و ارشاد اسالمی هم می توانند خدمات رسانی های خود به‬ ‫اصحاب فرهنگ‪ ،‬هنر و رســانه را در قالب هنرکارت و با همکاری‬ ‫صندوق اعتباری هنر ارائه دهند‪ .‬رئیس هیات امنای صندوق اعتباری‬ ‫هنر به وظیفه دیگر این صندوق اشاره کرد و گفت‪ :‬اقتصاد فرهنگ و‬ ‫هنر به عنوان دومین وظیفه اصلی این صندوق به شمار می اید‪ .‬پروژه‬ ‫پروانه یکی از اقدامات در ذیل این وظیفه است‪ .‬از طریق این پروژه‬ ‫ســعی شده تا فاصله میان تولید کننده و مصرف کننده اثار حوزه‬ ‫فرهنگ و هنر کاهش یابد‪ .‬وی در ادامه به خســارت های ناشی از‬ ‫شیوع کرونا بر کسب و کارهای فرهنگی و هنری و بخش های مختلف‬ ‫فرهنگ‪ ،‬هنر و رسانه هم اشاره کرد و افزود‪ :‬کرونا باعث شد شرایط‬ ‫سختی بر اصحاب فرهنگ‪ ،‬هنر و رسانه حکم فرما شود ولی ما هم‬ ‫باید تالش کنیم وارد مســیری برای جبران برخی از این مشکالت‬ ‫شویم که صندوق اعتباری هنر یکی از این مسیرها است؛ بنابراین‬ ‫طرح پروانه را که یکی از کالن پروژه های این صندوق به شمار می اید‬ ‫باید جدی تر بگیریم و از طریق ان بتوانیم جریان متوســط و خرد‬ ‫فرهنگ و هنر را دنبال کنیم‪.‬‬ ‫اغازنام نویسی بیمه درمان تکمیلی‬ ‫اصحاب فرهنگ‪ ،‬هنر و رسانه‬ ‫ثبتنامبیمهدرمانتکمیلی‪،‬عمروحادثهویژههنرمندان‪،‬نویسندگان‬ ‫و روزنامه نگاران عضو صندوق اعتباری هنر از امروز ‪۲۲‬مهر در سراسر‬ ‫کشور اغاز شد‪ .‬در راستای تکمیل زنجیره خدمات بیمه ای صندوق‬ ‫اعتباریهنر‪،‬ثبتنامبیمهدرمانتکمیلیویژههنرمندان‪،‬نویسندگان‬ ‫و روزنامه نگاران در یک مرحله (بدون تمدید) به مدت ‪۱۰‬روز از تاریخ‬ ‫‪ 99/۰۷/22‬لغایت ‪99/۰۸/02‬از طریق وب سایت صندوق؛ به نشانی‬ ‫‪ www.honarcredit.ir‬انجام خواهد شد‪ .‬براساس قرارداد منعقد‬ ‫شده با «بیمه سرمد» خدمات بیمه تکمیلی همانند سال گذشته در‬ ‫قالب سه طرح (امید‪ ،‬ارامش و رفاه) با پوشش ها و حق بیمه متفاوت‬ ‫ارائه می شود‪ .‬براین اساس متقاضیان جدید می توانند با انتخاب یکی از‬ ‫طرح ها‪ ،‬افراد تحت تکفل خود را نیز در همان طرح ثبت نام کنند و‬ ‫اعضایی که در سال گذشته از خدمات بیمه تکمیلی صندوق برخوردار‬ ‫بودند و بیمه تکمیلی فصل تابستان انها از سوی صندوق تمدید شد‬ ‫با پرداخت حق بیمه (ســهم فرد و افراد تحت تکفل ) طرح فعلی‬ ‫خود ‪ ،‬تا پایان قرارداد از مزایای بیمه تکمیلی همان طرح برخوردار‬ ‫می شوند‪ .‬اعضای صندوق اعتباری هنر با پرداخت بخشی از حق بیمه‬ ‫کل‪ ،‬مشمول بهره مندی از خدمات بیمه درمان تکمیلی می شوند و‬ ‫مابقی هزینه بر عهده صندوق است‪ .‬قرارداد بیمه تکمیلی از از تاریخ‬ ‫‪ 99/۰۷/01‬لغایت ‪ 1400/۰۶/31‬برقرار می باشــد و تمامی خدمات‬ ‫به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه بیمانو ارائه می شود‪ .‬الزم به‬ ‫یاداوری است؛ بر اساس مقررات‪ ،‬ارائه خدمات بیمه درمان تکمیلی‬ ‫منوط به ثبت نام در سامانه هنر کارت است‪.‬‬ ‫توضیحات تکمیلی ارشاد از استفاده‬ ‫فیلم های سینمایی از اسامی فارسی‬ ‫مرکز روابط عمومی و اطالع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی‬ ‫دربارهدستوروزیرارشادمبنیبراستفادهفیلم هایسینماییازاسامی‬ ‫فارســی توضیحاتی ارائه کرد‪ .‬مرکز روابط عمومی و اطالع رسانی‬ ‫وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی در توضیحی پیرامون صحبت های‬ ‫وزیر ارشاد اعالم کرد‪ :‬به دنبال بروز برخی قرائت ها‪ ،‬درباره موارد اعالم‬ ‫شده در دهمین جلسه شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی به‬ ‫اطالعمی رساند‪:‬منظورازاسمفارسیبرایفیلم هایسینماییکشور‪،‬‬ ‫اســم های ایرانی است که در قلمرو فرهنگ و تمدن این مرز و بوم‬ ‫وجود دارد و از اعتبار‪ ،‬اصالت و احترام الزم برخوردار هستند‪ .‬بدیهی‬ ‫اســت این زبان ها ایرانی بوده و اسامی بیگانه محسوب نمی شوند و‬ ‫بــدون تردید اهمیت و نقش همه اقوام و زبان ها در اقلیم فرهنگی‬ ‫ایران بزرگ اسالمی در استحکام بخشی به منظومه فرهنگی کشور‬ ‫بر کسی پوشیده نیست‪ .‬از این رو‪ ،‬وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی بر‬ ‫اساس تکالیف قانونی از هیچ تالشی برای استفاده از عبارات و عناوین‬ ‫ایرانی که مظهر اقتدار این کهن سرزمین پر افتخار است دریغ نخواهد‬ ‫کرد ودر مقابل ورود و هجوم واژه های خارجی برابر قانون ممنوعیت‬ ‫به کارگیری اسامی و عناوین و اصطالحات بیگانه مصوب سال‪۱۳۷۵‬‬ ‫مجلس محترم شورای اسالمی و ایین نامه اجرایی ان (مصوب سال‬ ‫‪ )۱۳۷۸‬هیات محترم وزیران‪ ،‬اقدام الزم را به عمل می ارود‪.‬‬ ‫همیشه استاد‬ ‫اکبر عالمی که همزمان با ســاخت فیلم مســتندی از بیماران کرونایی به این بیماری مبتال‬ ‫شده و از اول هفته جاری در بیمارستانی بستری شده بود‪ ،‬بامداد سه شنبه (‪ ۲۲‬مهر) در سن‬ ‫هفتادوپنج ســالگی درگذشت‪ .‬اردشیر عالمی فرزند وی با اعالم خبر درگذشت این هنرمند‪،‬‬ ‫در صفحه شــخصی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام‪ ،‬نوشت‪ :‬پدر رفت؛ فقط پدر من نبود‪،‬‬ ‫پدر چند نسل ایران بود؛ تاثیر وجودش تا سال ها باقی خواهد ماند‪ .‬اردشیر عالمی اعالم کرده‬ ‫که زمان و شــرایط برگزاری مراسم ترحیم به زودی اعالم خواهد شد‪ .‬عالمی (‪ ۱۸‬تیر ‪۱۳۲۴‬‬ ‫ ‪ ۲۲‬مهر ‪ )۱۳۹۹‬مجری و کارشــناس تلویزیون‪ ،‬اســتاد دانشگاه تربیت مدرس و کارگردان‬‫ایرانی بود که غالب کارهای وی در ژانر مستند عرضه شده اند‪ .‬عالمی یک ایرانی عاشق میهن‬ ‫بود که تجلی این عشــق در زندگی و تصمیمات شــخصی و تحصیالت و دغدغه مندی هایش‬ ‫تجلی یافته اســت‪ .‬چنانچه وی به رغم تحصیل در کشــور انگلستان و کسب مدرک دکتری‬ ‫ســینما از این کشور به ایران بازگشت و در تا پایان عمر درگیر پیگیری این دغدغه ها بود‪۸ .‬‬ ‫اســفند ‪ ۱۳۹۳‬همزمان با برگزاری جشن تصویر سال در خانه هنرمندان ایران طی مراسمی‪،‬‬ ‫از یک عمر تالش اکبر عالمی در عرصه عکاسی و سینما تجلیل شد و از این استاد دانشگاه به‬ ‫عنوان معمار کلمه با دانشــی چندوجهی یاد شد‪ .‬این مستندساز و مدرس سینما ‪ ۱۰‬مهرماه‬ ‫‪۱۳۹۹‬برای ســاخت یک مستند راهی بیمارســتانی شده بود که با وجود رعایت پروتکل های‬ ‫بهداشتی‪ ،‬او و سه همکار دیگرش همگی به کووید ‪ ۱۹‬مبتال شدند‪ .‬با تشدیدشدن بیماری اش‬ ‫پس از ابتال به کرونا‪ ،‬همچنان در بیمارستان بستری شد و با دستگاه تنفس می کرد‪ .‬سرانجام‬ ‫بامداد سه شنبه ‪ ۲۲‬مهر‪ ،‬اردشیر عالمی فرزند ایشان‪ ،‬در اینستاگرام نوشت که «پدر رفت»‪.‬‬ ‫ســیف اهلل صمدیان در اخرین تصاویری که با دوربین همراهش از اکبر عالمی گرفته اســت‪،‬‬ ‫یکــی از اخریــن فیلم ها را از او به ثبت رســانده و به قول خودش وصیــت نامه هنری این‬ ‫مستندســاز‪ ،‬عکاس و صاحب نظر را ضبط کرده اســت‪ .‬این هنرمند عکاس و مستندساز در‬ ‫گفتگویی از درگذشت اکبر عالمی اظهار تاسف کرد‪ .‬صمدیان با اشاره به فیلمی که در اواسط‬ ‫شهریور ماه امسال در شورای ارزشیابی هنرمندان گرفته است‪ ،‬گفت‪ :‬در این جلسه با دوربینم‬ ‫از اکبر عالمی فیلم گرفتم و به نظرم حرف هایش وصیت نامه هنری اش است‪ .‬اکبر عالمی در‬ ‫این فیلم که ســیف اهلل صمدیان به یادگار از استاد گرفته بودن می گوید‪« :‬چرا عنوان درجه‬ ‫یک را برای عالی ترین ها می گویم؟! ما در ایران بعضی شخصیت ها را داریم که اصال غیر قابل‬ ‫تکرار هستند‪ ،‬اگر بهزاد در قید حیات بود به او یک می دادید! امثال او غیر قابل تکرار هستند‪،‬‬ ‫من را به عنوان پیر ‪ 75‬ســاله مامور کنید تا جلوی او زانــو بزنم و بگویم این را امدم تقدیم‬ ‫کنم‪ ..‬نه اینکه او (بهزاد) بیاید و تقاضا بدهد‪ .‬اگر استاد بهزاد زنده بود‪ ،‬می امد تقاضا می داد‬ ‫یا اینکه یکی از ریش سفیدهای ما باید می رفت زانو می زد و به اقای بهزاد می گفت من این‬ ‫سعادت داشتم تا این نشان را به شما تقدیم کنم‪ .‬یا اینکه یکسری اسامی را بنویسید و بیاید‬ ‫در شــورا‪ ،‬حاال شــاید درجه یک بدهند که درجه یک برای امثال بهزادها کم است‪ .‬بهزاد را‬ ‫عمدا مثال زدم‪ .‬یک کتابی هست در تاریخ زرتشتی ها به نام «نیمه خرد»‪ ،‬می گوید علم بدون‬ ‫خرد‪ ،‬علم نیست‪ .‬باید این جمله را با طال بنویسند‪ ،‬به نظرم هنر بدون علم هنر نیست‪.‬در این‬ ‫‪ 44‬سال که درس دادم و در این سال ها سعی کردم‪ ،‬خودم را تکرار نکنم‪ .‬یکی از دانشجوهایم‬ ‫پرســید که اگر هنر بدون علم هنر نیست پس چیست؟!گفتم هنرورز و هنرور مثل پیشه ور‪.‬‬ ‫ادمی که در کار هنری ورزیدگی داره و خودش نمی تواند خالقیت داشته باشد‪ .‬چون یکی از‬ ‫اصول دستیابی به مدارج عالی هنر این است که ما بتوانیم خالقیت داشته باشیم‪ .‬خیلی غصه‬ ‫می خورم؛ ان علم که در مدرسه اموخته بودم ‪ ،‬در میکده ان را نخریدند به جامی‪».‬‬ ‫صمدیان که در سال ‪ 93‬برای اکبر عالمی در جشن تصویر سال بزرگداشت گرفت‪ ،‬درباره ان‬ ‫بزرگداشــت‪ ،‬یاداور می شود‪ :‬ما برای سلسله بزرگداشت هایمان برای تجلیل از هنرمندانی که‬ ‫نقش خیلی مهمی در باال بردن کیفیت تصویر در ایران داشتند بدون درنگ به نام اکبر عالمی‬ ‫رسیدیم‪ .‬اولین بزرگداشت را در راستای موضوع تصویر برای ایشان گرفتیم و پس از ان برای‬ ‫کالری ‪ ،‬کیارســتمی‪ ،‬علیرضا زرین دست و کامبیز درمبخش‪ ،‬بزرگداشت برگزار کردیم‪ .‬اکبر‬ ‫عالمی در جشن تصویر سال و بزرگداشت اش گفته بود‪« :‬حاال من ‪ ۷۰‬سالم است و می گویم‬ ‫به خواب می ماند این زندگی؛ تمام جوهره حرف های ابراهیم حقیقی این بود که وقتی الماس‬ ‫نیســت‪ ،‬کوه البرز را به ما دهند هم دیروز برنمی گردد‪ .‬او خطاب به من گفت که توانســته ام‬ ‫دوره جوانــی ام را مدیریت کنم‪ .‬وقتی برنامه هنر هفتم به من پیشــنهاد شــد فکر می کردم‬ ‫تلویزیون چه قدرت حیرت اوری دارد‪ .‬با ترس مقدس برنامه ها را اجرا می کردم و می گفتم تو‬ ‫میزبانی و میزبان‪ ،‬مدام نباید دست در سفره دراز کند‪ .‬برایان تریسی‪ ،‬می گفت که وقتی وسط‬ ‫حرف کسی بپری انگار به او پشت پا زدی‪ ،‬اما من سعی می کردم که تبادل داشته باشم‪».‬‬ ‫او از ترس هایی که برای اجرای برنامه هایش داشــت هم گفته بود‪« :‬اولین ترســم از اساتیدم‬ ‫یعنی هوشــنگ کاووسی و خسرو سینایی بود که نکند چیزی را اشتباه بگویم و ان ها بگویند‬ ‫که غلط اســت‪ .‬دومین ترسم از دانشــجویانم بود‪ .‬در کالس درس شما فقط درس نمی دهی‬ ‫بلکــه چیزهایی هم می گیری‪ .‬ترس ســومم هم از مردمی بود کــه مالیات می دهند که یک‬ ‫مجری تلویزیونی جلوی اینه جلوه گری کند‪ .‬من با این ترس مقدس زندگی کردم‪ .‬با همان‬ ‫ترس مقدس در کالس درس و تلویزیون حاضر شدم‪ .‬ولی همین امروز در رادیو می شنیدم‬ ‫که مجری گفت «راســتیتش»‪ .‬ایا این زبان ســعدی و حافظ و موالنا اســت؟ شما با این‬ ‫زبان دارید به فرزندان ما فارســی یاد می دهید؟ ما بچه های خود را در خانه می گذاریم و‬ ‫می رویم‪ .‬این چه فارســی است که شما یاد ان ها می دهید‪ .‬االن دیگر خل شده ام‪ .‬مردها‬ ‫زیر ابرو برمی دارند!»‬ ‫اکبــر عالمی بامداد ‪ 22‬مهر ماه در ســن ‪ 77‬ســالگی به دلیل کرونــا از دنیا رفت‪ .‬از‬ ‫فعالیت های متعدد او در عرصه ی عکاسی و فیلم سازی ‪ -‬با محوریت پروژه های صنعتی‪،‬‬ ‫صنایع زیربنایی و مســتند‪ -‬اشــاره کرد‪ .‬در کارنامه ی حرفه یی او‪ ،‬ساخت برنامه های‬ ‫هنری و فرهنگی تلویزیونی در زمینه ی سینما همراه با اجراهای حرفه یی و ماندگار و‬ ‫نقدهای تاثیرگذار فیلم‪ ،‬چند دهه تدریس در دانشگاه های هنر‪ ،‬مدیریت البراتوارهای‬ ‫سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی‪ ،‬ساخت حدود ‪ 30‬فیلم مستند برای صنایع‬ ‫داروســازی‪ ،‬پتروشیمی‪ ،‬نســاجی و چوب به زبان های انگلیســی‪ ،‬فرانسه‪ ،‬اسپانیولی‪،‬‬ ‫المانی‪ ،‬ایتالیایی‪ ،‬عربی و ‪ ..‬به چشم می خورد‪ .‬تالیف قدرت واژگان‪ ،‬تمهیدات سینمایی‪،‬‬ ‫فرهنگ جامع انیمیشــین و کتاب ظهور‪ ،‬در عکاســی و ســینما‪ ،‬اثر ســی ای و ار ای‬ ‫جاکوبســن‪ ،‬از جمله اثار ترجمه شده ی اوست‪ .‬اکبر عالمی عضو فرهنگستان های هنر و‬ ‫زبان و ادب فارسی از سال ‪ 1379‬تا ‪ 1386‬بوده و از جمله اعضای فعال و تاثیرگذار هیات‬ ‫موسس انجمن عکاسان ایران است‪.‬‬ ‫امیر ســرایی مقدم دستیار کارگردان و خواهرزاده زنده یاد اکبر عالمی عنوان کرد که مراسم‬ ‫تشییع این هنرمند چهارشنبه ‪ ۲۳‬مهرماه در قطعه هنرمندان برگزار می شود برگزار می شود‪.‬‬ ‫امیر سرایی مقدم دستیار کارگردان و خواهرزاده زنده یاد اکبر عالمی در گفتگو با خبرنگار مهر‬ ‫درباره زمان تشییع این هنرمند گفت‪ :‬مراسم تشییع زنده یاد اکبر عالمی امروز چهارشنبه ‪۲۳‬‬ ‫مهرماه در قطعه هنرمندان برگزار می شود و قرار است تعداد محدودی از افراد مانند بستگان‬ ‫درجه یک او به منظور رعایت پروتکل های بهداشــتی در این مراسم حضور داشته باشند‪ .‬وی‬ ‫عنوان کرد‪ :‬این مراسم توسط خانه سینما برگزار می شود‪.‬‬ ‫پیام تسلیت رییس صداوسیما در پی درگذشت اکبر عالمی‬ ‫رییس ســازمان صداوسیما درگذشــت اکبر عالمی مجری تلویزیون و مستندساز را تسلیت‬ ‫گفت‪ .‬عبدالعلی علی عسکری رییس صداوسیما در پیامی درگذشت اکبر عالمی از کارشناسان‬ ‫و مجریان پیشکســوت رسانه ملی را تســلیت گفت‪ .‬در این پیام امده است‪ :‬درگذشت استاد‬ ‫اکبر عالمی‪ ،‬پیشکسوت و از چهره های خدوم رادیو و تلویزیون را به خانواده ایشان و همکاران‪،‬‬ ‫دوســتان و شــاگردان او در خانواده بزرگ صداوسیما تســلیت عرض می کنم‪ .‬فقدان دکتر‬ ‫عالمی عزیز برای اهالی عرصه نمایش‪ ،‬تلخ اســت‪ .‬او نقشــی مهم در شناساندن هنر هفتم به‬ ‫سینمادوستان داشت و در سال های متمادی حضورش در سازمان صداوسیما‪ ،‬چهره ای کوشا‬ ‫و متعهد بود‪ .‬از درگاه خداوند تعالی برای ان فقید سعید علو درجات و برای بازماندگان صبر‬ ‫و اجر مسئلت دارم‪.‬‬ ‫پیام تسلیت سید مجتبی حسینی معاون هنری‪:‬‬ ‫عالمی در همه زندگی اش اموزگار اخالق و تصویر و هنر بود‬ ‫سید مجتبی حسینی در پیامی نوشته است‪ :‬دریغ و افسوس که اکبر عالمی‪ ،‬هنرمند پرشور و‬ ‫معلم عزیز هنر و تصویر رفت‪ .‬نقش معلمی و استادی عالمی در جریان هنر و تصویر کشور ما‬ ‫تا فردا و اینده و همیشه تداوم دارد‪ ،‬بسیاری از جوانان و نوجوانان با دانش و هنری که عالمی‬ ‫عاشــقانه و بی دریغ در کالس یا نشســت های هنری و یا برنامه هنر هفتم در قاب تلویزیون‬ ‫یاد می داد‪ ،‬با دنیای تصویر و عکاســی و سینما همراه شدند‪ .‬عالمی برای هموار کردن مسیر‬ ‫اموزش عکاســی و سینما و تقویت عکاســی در ایران نقش مهمی دارد و با تدریس‪ ،‬تالیف و‬ ‫ترجمه و ایجاد زمینه هایی برای اموزش عکاســی و ســینما به تداوم جریان هنری و استمرار‬ ‫فرهنگی خدمتی کرد که شایســته تحسین و به یادماندنی اســت‪ .‬معاون امور هنری وزارت‬ ‫فرهنگ و ارشــاد اسالمی در ادامه این پیام نوشه است‪ :‬اکبر عالمی خود هنرمند ارزشمندی‬ ‫اســت و همواره بزرگان هنر و هنرمندان را از سر فروتنی تکریم کرد و با رفتارش یاد داد که‬ ‫قدرشــناس هنر و هنرمندان باشــیم‪ ،‬عالمی در همه زندگی پربارش اموزگار بود در اخالق و‬ ‫تصویر و هنر‪ .‬درگذشت این هنرمند گرانقدر را به خانواده عزیزش و دوستداران و شاگردانش‬ ‫تسلیت می گویم و از درگاه خداوند ارامش و بهترین درجات را برای زنده یاد عالمی خواستارم‪.‬‬ ‫حاتمی کیا‪:‬‬ ‫بزرگ استاد سینمایی مان را از دست دادیم‬ ‫ابراهیم حاتمی کیا در پی درگذشت اکبر عالمی نوشت‪»:‬سینمای ایران بزرگ استاد سینمایش‬ ‫را از دست داد‪ ».‬سال ‪ 59‬جوانی بودم ‪ 19‬ساله ‪ ،‬عاشق فیلمبرداری‪ .‬برای اولین بار در کالس‬ ‫های فیلمســازی شرکت کردم و شدم شاگرد اســتاد اکبر عالمی‪ .‬دلچسب ترین کالس های‬ ‫فیلمسازی‪ .‬او با کیفی چرمی بزرگی وارد کالس می شد و همچون شعبده بازان یکی یکی از‬ ‫کیف اسالید و کتابی و ابزاری بیرون می کشید و ساعتها به شیوه سمعی و بصری شاگردان را‬ ‫سِ حر می کرد‪ .‬استاد به من جسارت داد و من در زیرزمین خانه‪ ،‬فیلم سوپر ‪ 8‬را که ‪ 15‬متر‬ ‫طول داشــت ظاهر کردم‪ .‬باوری که استاد به ما می داد از جنس سحر بود‪ .‬او ایمانی می داد‬ ‫که فراتر از تکنیک بود‪ .‬از ســال ‪ 60‬تا ‪ 67‬که جنگ بود و ما همیشــه دسترنج فیلمبرداری‬ ‫هایمان از جنگ را به دســت ایشــان ظاهر میکردیم‪ .‬چه لذتی داشــت در میان سروصدای‬ ‫دســتگاههای البراتوار صداو سیما‪ ،‬صدای فریاد استاد را میشنیدیم‪ .‬ان صدا به من می گفت‬ ‫که وارد البراتوار نشدیم‪ .‬وارد کالس درس شدیم و باید اداب شاگردی را بجا اوریم‪ .‬چقدر دلم‬ ‫برای ان صدا در البراتوار تنگ می شد‪ .‬سال ‪ 67‬با اتمام جنگ وارد دانشگاه شدم‪ .‬گرفتار فیلم‬ ‫ساختن بودم‪ .‬فضای دانشگاه برایم سخت شد و تصمیم به ترک تحصیل گرفتم ‪ .‬کسی خم به‬ ‫ابرو نیاورد ؛ جز استاد عالمی که به من نهیب زد که باید برگردم و قوانین خشک اموزشی را‬ ‫به همت خودش کنار زد و چه لذتی داشــت دوباره در کالس استاد عالمی نشستن‪ .‬سینمای‬ ‫ایران بزرگ استاد سینمایش را از دست داد‪ .‬خدایش او را قرین رحمت کند‪.‬‬ صفحه 2 ‫نگاهی به فیلم «رضا» به بهانه پخش در سینمای خانگی‬ ‫تنهایییکمرد‬ ‫ِ‬ ‫در دو سکانس جلوتر یعنی مسجد و بازار همچنان دوربین در النگ شات رضا را نشان می دهد‪ ،‬تنهایی رضا بی‬ ‫انکه بدانیم مسئله ی اساسی و مهم طالق ان ها چه بوده برای مخاطب ارجحیت پیدا می کند‪ ،‬معتمدی مخصوصا‬ ‫شخصیت رضا را خودش بازی کرده چرا که فقط خو ِد او می توانست عوالم و نگرش مردانه این شخصیت را از انچه‬ ‫که در فیلمنامه نوشته شده به تصویر بکشد‪ ،‬رفتار و عکس العمل های رضا در مواجهه با یک زن و اشتیاقش برای‬ ‫ایجاد رابطه تا حدی شخصیت او را منفی می کند اما همانطور که گفته شد رضا به عنوان یک مرد بعد از طالق‬ ‫دچار یک خال عاطفی می شود همان خالیی که اصوال افسردگی بعد از طالق گفته می شود که در این فیلم ما این‬ ‫افسردگی را در وجود یک مرد می بینیم‪ ،‬سکانس اشنایی اش با ویولت را به یاد بیاورید چند سکانس جلوتر ویولت‬ ‫را به خانه اش دعوت می کند و تدارک می بیند اما بعد از تماس فاطی رضا قرارش را با ویولت کنسل می کند و از‬ ‫این پیشامد اتفاقی عصبانی نمی شود در همین سکانس رضا به طور کامل به مخاطب معرفی می شود رضا هنوز‬ ‫دلش با فاطی است اما اگر برای ایجاد رابطه با دیگران تالش می کند فقط به دلیل پر کردن یک خال عاطفی ست‬ ‫در موازات رضا در همان سکانس رفتار فاطی و خوابیدن او روی تخت نشانی از بُعد عاطفی او نسبت به زندگی‬ ‫گذشته اش با رضا است‪ ،‬رضا یک مرد ست با دنیایی از تنهایی اما کسی را ندارد که برایش دردودل کند حتی وقتی‬ ‫سکته می کند یک غریبه او را به بیمارستان می رساند‪ ،‬رضا از اول تا انتهای فیلم یک شخصیت دارد شوخ طبع‬ ‫ست‪ ،‬تنهایی و انزوایش را دوست دارد و تالشی برای تغییر کردن نمی کند حتی سعی نمی کند رانندگی یاد بگیرد‬ ‫اما اینکه تحول شخصیتی برای رضا رخ نمی دهد یک نکته مثبت است از سوی دیگر بلد نبودن رانندگی یا دست‬ ‫افشین علیار‬ ‫رضا اولین اثر سینمایی علیرضامعتمدی در نگا ِه اول یک فیلم جمع و جو ِر هنری محسوب می شود‪ ،‬اساسا از فیلم‬ ‫رضا نمی شود توقع قصه گویی مرسوم را داشت چرا که در این فیلم فرم نقش بسزایی دارد در موازات فرم مسائل‬ ‫روانشناختی یا فرایندهای درونی انسانی با بخش محتوایی اثر پیوند خورده است‪ ،‬رضا یک فیلم شخصیت محور‬ ‫و یک اثر مردانه ست و خو ِد کارگردان شخصیت رضا را بازی می کند‪ .‬تمرکز و نگرش و قالب اصلی فیلم واکاوی‬ ‫ذهنی مردانه ست در سینمای ایران درباره زنان فیلم های بسیاری ساخته شده اما معتمدی در اولین اثر‬ ‫دنیای‬ ‫ِ‬ ‫سینمایی اش درباره عوالم مردانه فیلم ساخته‪ ،‬فیلم در بعضی از سکانس ها کدهایی از طرف رضا می دهد که‬ ‫احساس می شود با یک اثر شخصی طرف هستیم و علیرضا معتمدی با ساخت این فیلم قصد داشته یک چالش‬ ‫مردانه را به تصویر تبدیل کند‪ ،‬شاید تعداد کمی از تماشاگران با این فیلم ارتباط برقرار کنند چرا که رضا از نظر لحن‬ ‫و روایت به ملودرام های مرسوم سینمای ایران شباهتی ندارد‪ ،‬حتی شخصیت های فیلم هم از تیپ های مرسوم‬ ‫نگرش روشنفکرانه ای دارند چرا که فیلمساز‬ ‫نمی باشند‪ ،‬البته نمی توانیم بگوییم که شخصیت های فیلم رفتار و‬ ‫ِ‬ ‫برای به چالش کشیدن یک موضوع بسترسازی کرده و این بستر سازی به یک بحران مردانه مربوط می شود‪ ،‬رضا‬ ‫و فاطی با توافق دوطرف از هم جدا می شوند‪ ،‬به یاد بیاورید که سکانس بعد از محضر در یک نمای النگ شات رضا‬ ‫و فاطی را می بینیم پس از خداحافظی از هم فاطی از کادر خارج می شود و دوربین رضا را دنبال می کند و حتی‬ ‫پخت خوبش او را به شخصیت تبدیل می کند‪ ،‬حتی زنگ زدن رضا به ویلوت وقتی می گوید فاطی می خواهد‬ ‫برگردد و می خواهم با تو هم رابطه داشته باشم‪ ،‬هوشمندی رضا به حساب می اید اگر چه در ان سکانس ما از رضا‬ ‫بیزار می شویم اما در چند سکانس جلوتر زمانی که ویلوت از عصبانیت و ناراحتی رضا را می زند او هیچ دیالوگی‬ ‫نمی گوید چون می خواهد دیگر با او رابطه ای نداشته باشد‪ ،‬فیلم یک ضعف اساسی دارد که به ان پاسخ نمی دهد و‬ ‫ان هم ورود شبانه ی فاطی به خانه است که شاید فاطی دلتنگ رضا بوده ارجاع به نوشته های فاطی روی اینه‪ ،‬اگر‬ ‫چه فیلمساز می توانست منطق یا علت امدن فاطی به خانه را روشن تر نشان بدهد‪ .‬فیلم در اصفهان ساخته شده‬ ‫اما فیلمساز نخواسته که یک اثر توریستی بسازد اما همان سکانس راه رفتن رضا از کنار زاینده رو ِد خشک شده و‬ ‫ثابت ماندن کادر روی دیوار برای این فیلم کافی است‪ ،‬سکانس های فیلم طوالنی ست که این به دلیل فرم است و‬ ‫اساسا کارکرد مهم در بوجود اوری موقعیت ها را دارد رضا اثری بی ادعاست که نمی خواهد با ادااطوار خاصی وارد‬ ‫جریان روشنفکرانه بشود یک نوع شوخ و شنگی در کاراکتر رضا و کل فیلم نهادینه شده که دلیلش ایجاد تضاد در‬ ‫به وجود اوری لحظات دراماتیک یا احساسی اثر است‪ ،‬اساسا نماهای طوالنی و دیالوگ های کم و روایت پرده ای‬ ‫غیرمرسومش دلیلی بر سینمای روشنفکرانه نیست‪ ،‬رضا از لحاظ محتوا و اجرا می تواند فیلم کاملی باشد اگر چه‬ ‫احتماال مخاطب محدودی دارد اما در این شرایط اسفناک سینمای ایران اثری مثل رضا می تواند پیوند مهمی بین‬ ‫مخاطب و فیل ِم خوب دیدن را ایجاد کند‪.‬‬ ‫تشریح جزئیات اکران فیلم های جشنواره کودک و نوجوان‬ ‫کودکان متولد‪ 84‬تا‪ 94‬به صورت رایگان می توانند‬ ‫در جشنواره ثبت نام و فیلم ها را ببینند‬ ‫نشست خبری ســی و سومین جشــنواره بین المللی فیلم های‬ ‫کودک سه شنبه (‪ 22‬مهر) به صورت مجازی برگزار شد در ابتدای‬ ‫نشست علیرضا تابش درگذشت اکبر عالمی‪ ،‬محمدرضا شجریان و‬ ‫درگذشتگان سینمای ایران در ماه اخیر را تسلیت گفت و به تشریح‬ ‫فرایند برپایی جشنواره در بخش های مختلف پرداخت‪ .‬وی عنوان‬ ‫کرد‪ :‬جشنواره کودک و نوجوان در حالی برگزار شد که با مجموعه ای‬ ‫از اخبار ناگوار روبه رو هستیم‪ .‬امیدوارم نخستین جشنواره انالین‬ ‫کشور زندگی کودکان و نوجوانان ایرانی را از انچه که هست رنگی تر‬ ‫کند‪ .‬شعار این دوره‪ ،‬هر خانه یک سینما‪ ،‬هر کودک یک داور است‪.‬‬ ‫تابش گفت‪ :‬برگزاری جشنواره تصمیم سختی بود که همکاران ما در‬ ‫دبیرخانه در بخش خصوصی و زیرساختی کشور و اصحاب رسانه‬ ‫دست به دست هم دادند تا برگزار شود‪ .‬وی در تشریح برنامه ها گفت‪:‬‬ ‫کودکان و نوجوانی که به عنوان داور در ســامانه جشنواره شرکت‬ ‫کردند از روز شنبه‪ 26‬مهر می توانند با مراجعه به سامانه جشنواره در‬ ‫حساب کاربری خود در پلت فرم های تعریف شده می توانند ببینند‪.‬‬ ‫در شش روز جشنواره بچه ها در سراسر کشور با مشارکت خانواده‬ ‫می توانند در نظرخواهی سراسری شرکت کنند‪ .‬تابش اظهار داشت‪:‬‬ ‫بخش دیگر انالین جشنواره کارگاه هایی است که متضایان حضور‬ ‫که قبال در سامانه جشنواره شرکت کردند از روز شنبه ‪ 26‬مهر در‬ ‫دو بخش ملی و بین المللی به صــورت رایگان در پلت فرم تیوال‬ ‫ببینند‪ .‬برنامه های جنبی که جدول انها مشخص است این رویدادها‬ ‫شامل شب های اصفهان نشست های خبری صاحبان اثار‪ ،‬نکوداشت‬ ‫از دو شــخصیت سینمایی و افتتاحیه و اختتامیه که براساس یک‬ ‫کانال اختصاصی برای مخاطبان هر روز پخش زنده دارد‪ .‬امســال‬ ‫ما بزرگداشت استاد ابراهیم فروزش و کامبوزیا پرتویی را داریم که‬ ‫پوستر بزرگداشتشان هم در دو سویه استیج ما هست‪ .‬همزمان با‬ ‫بزرگداشت این عزیزان بسته اثار این عزیزان را هم تهیه کردیم که‬ ‫تقدیم عالقه مندان می شــود‪ .‬وی در ادامه گفت‪ :‬امسال کتابخانه‬ ‫ویدئویی جشنواره که از سال پیش با هدف بازاریابی راه افتاد امسال‬ ‫هم انالیــن کار خود را اغاز میکند‪ .‬این کتابخانه با همکاری پلت‬ ‫فرم هاشور با خریداران بازار فیلم به دو صورت مخاطبان با مراجعه‬ ‫به بخش کاربری خود از شنبه به مدت شش روز با نام کاربری ورمز‬ ‫عبور تعیین شد از این بخش استفاده کنند و ارتباطشان با پخش‬ ‫کنندگان اثار و فیلم های مورد عالقه شــان برقرار شود‪ .‬وی با بیان‬ ‫اینکه امسال چهارمین المپیاد نیز به صورت مجازی و مبتنی بر پلت‬ ‫فرم مشخص با حضور اساتید سینما در مرکز نواوری صبا در تهران‬ ‫برپزار می شود اما نوجوانان راه یافته به این المپیاد به صورت مجازی‬ ‫از سراسر کشور می توانند با المپیاد و اساتید خود در طول چهار روز‬ ‫در ارتباط هستند داوری اثار جشنواره در بخش بین الملل براساس‬ ‫لینک فیلم ها صورت گرفته است‪ .‬تابش با اشاره به اینکه یازده فیلم‬ ‫در محل ســینما فرهنگ تهران با حضور تعدادی از عوامل فیلم ها‬ ‫و مخاطبینی که از سوی دبیر جشنواره دعوت می شوند با رعایت‬ ‫پروتکل ها اکران می شــود‪ ،‬گفت‪ :‬اسامی فیلم های بلند سینمایی‬ ‫راه یافته به بخش مسابقه سینمای ایران این دوره جشنواره به شرح‬ ‫زیر اعالم شد‪ :‬بخش مسابقه سینمای ایران‪-۱:‬ارزوی زیبا‪ ،‬کارگردان‪:‬‬ ‫علــی قوی تن‪ ،‬تهیه کننده‪ :‬علی قوی تن‪ ،‬بنیاد ســینمایی فارابی‪،‬‬ ‫‪-۲‬بچه گرگ های دره سیب‪ ،‬کارگردان‪ :‬فریدون نجفی‪ ،‬تهیه کننده‪:‬‬ ‫مجید برزگر‪-۳ ،‬بعــد از اتفاق‪ ،‬کارگــردان‪ :‬پوریا حیــدری اوره‪،‬‬ ‫تهیه کننده‪ :‬شهاب حسینی‪ -۴،‬جزیره فضایی (تورنادو‪ ،)۲‬کارگردان‪:‬‬ ‫سیدجواد هاشــمی‪ ،‬تهیه کننده‪ :‬سیدجواد هاشمی‪ -۵ ،‬خورشید‪،‬‬ ‫کارگردان‪ :‬مجید مجیدی‪ ،‬تهیه کننده‪ :‬مجید مجیدی‪ ،‬امیر بنان‪،‬‬ ‫‪ -۶‬سلفی با رستم‪ ،‬کارگردان‪ :‬حسین قناعت‪ ،‬تهیه کننده‪ :‬حسین‬ ‫قناعت‪-۷،‬لوپتو (پویانمایی)‪ ،‬کارگردان‪ :‬عباس عسکری‪ ،‬تهیه کننده‪:‬‬ ‫محمدحسینصادقی‪-8‬مسیرمعکوس‪،‬کارگردان‪:‬ابوالفضلجلیلی‪،‬‬ ‫تهیه کننده‪ :‬ابوالفضل جلیلی‪ ،‬بنیاد ســینمایی فارابی‪-۹ ،‬مهران‪،‬‬ ‫کارگردان‪ :‬رقیه توکلی‪ ،‬تهیه کننده‪ :‬محمد پیرهادی‪ ،‬بنیاد سینمایی‬ ‫فارابی‪-۱۰ ،‬نارگیل‪ ،‬کارگردان‪ :‬سیدداود اطیابی‪ ،‬تهیه کننده‪ :‬ابراهیم‬ ‫عامریان‪-۱۱ ،‬والدین امانتی‪ ،‬کارگردان‪ :‬حسین قناعت‪ ،‬تهیه کننده‪:‬‬ ‫حسین قناعت وی همچنین درباره بخش فیلم های بلند داستانی نیز‬ ‫گفت‪-۱ :‬بازیگوش ها‪ ،‬کارگردان‪ :‬نادره ترکمانی‪ ،‬تهیه کننده‪ :‬مهدی‬ ‫اکبری‪ -۲ ،‬به یادم باش‪ ،‬کارگردان‪ :‬مجتبی سعیدزاده‪ ،‬تهیه کننده‪:‬‬ ‫مجتبی سعیدزاده‪ -۳ ،‬پیله و پروانه‪ ،‬کارگردان‪ :‬محمد صالحی نژاد‬ ‫دهکی‪ ،‬تهیه کننده‪ :‬محمد صالحی نژاد دهکی و مهدی اکبری‪-۴ ،‬‬ ‫حکم مادری‪ ،‬کارگردان‪ :‬زنده یاد سیامک صرافت‪ ،‬تهیه کننده‪ :‬ابراهیم‬ ‫امیرخانی‪-۵،‬خداحافظسینما‪،‬کارگردان‪:‬یاسراحمدی‪،‬تهیه کننده‪:‬‬ ‫یاســر احمدی‪ -۶ ،‬ســلیم‪ ،‬کارگردان‪ :‬وحید پاکزاد‪ ،‬تهیه کننده‪:‬‬ ‫سیدمحسن طباطبا یی پور‪ -۷ ،‬شماره ‪ ،۲۹‬کارگردان‪ :‬هادی رحیمی‬ ‫خواص‪ ،‬تهیه کننده‪ :‬مریم خلیلی‪ -۸ ،‬صفر در ســفر (پویانمایی)‪،‬‬ ‫کارگردان‪ :‬احمدرضا نصری‪ ،‬تهیه کننده‪ :‬احمدرضا نصری‪ ،‬محصول‬ ‫مرکز افرینش های هنری بسیج استان اصفهان‪ -۹ ،‬گل مهربونی‪،‬‬ ‫کارگردان‪ :‬داریوش احمدیان‪ ،‬تهیه کننده‪ :‬مهدی کارامد تبریزی و‬ ‫محمد نجفی زاده‪ -۱۰،‬هدیه‪ ،‬کارگردان‪ :‬مسعود فرخنده طینت فرد‪،‬‬ ‫مسعود فرخنده طینت فرد وی در پاسخ به سوالی مبنی بر کاهش یا‬ ‫افزایش اثار در این دوره گفت‪ :‬رشد اثار قابل توجه در همه بخش ها‬ ‫بوده ‪ ،‬به طور میانگین بیش از بیست درصد افزایش هر سال داشتیم‬ ‫‪ .‬فیلم های پذیرفته شده براساس مقررات امسال ‪ 325‬اثر و اثار راه‬ ‫یافته ‪ 101‬اثر در بخش ملی و ‪ 11‬اثر نیز به صورت نمایش فیزیکی‬ ‫برگزار می شود اما درباره چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان هم‬ ‫با ما رشــد ‪ 4.5‬برابری مواجه بودیم پس مجموع اثار بخش ایده و‬ ‫فیلم کوتاه هم ‪ 842‬اثر بود که با ارزیابی های انجام شده نهایتا ‪27‬‬ ‫ایده وارد المپیاد شــدند و از مجموع فیلم های ارسای ‪ 36‬فیلم که‬ ‫توســط نوجوانان ساخته شده به المپیاد راه یافتند و روز اختتامیه‬ ‫گروه های برتر مدل طال‪ ،‬نقــره و برنز خود را مطرح می کنند‪ .‬وی‬ ‫همچنین گفتک کودکان متولد‪ 84‬تا‪ 94‬به صورت رایگان می توانند‬ ‫در جشنواره ثبت نام و فیلم ها را ببینند ویژگی این جشنواره این است‬ ‫که این گروه سنی بدون هیچ محدودیت قضاوت و داوری خود درباره‬ ‫کارها را روی پلتفرم ها می توانند انجام دهند‪ .‬سیاست های نهادی‬ ‫مثل بنیاد فارابی در کنار اموزش و پرورش و کانون پرورشی می تواند‬ ‫تسهیل گر سینمای کودک و نوجوان باشد این ژانر سینمایی برای‬ ‫من خیلی اهمیت دارد و قابل توجه است برای همین قائم مقام بنیاد‬ ‫سینمایی‪ ،‬مدیر بخش سینمای کودک و نوجوان است و ما هر هفته‬ ‫و هر ماه ویژه فعالیت های این حوزه را رصد می کنیم‪.‬‬ ‫‪3‬‬ ‫چهارشنبـــــــــه ‪ 23‬مهرماه ‪ 1399‬سال سیزدهم شمــاره ‪1321‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫سینمــــا‬ ‫‪CINEMA‬‬ ‫اخبار‬ ‫انتصاب مدیران‬ ‫جشنواره «هنر زنده است»‬ ‫بهروز غریب پور رئیس شــورای سیاست گذاری جشنواره «هنر‬ ‫زنده اســت» در احکامی مدیر جشــنواره‪ ،‬مدیر هنری و مدیر‬ ‫روابط عمومی و ســایت جشنواره «هنر زنده است» را منصوب‬ ‫کرد‪ .‬بهروزغریب پور رئیس شورای سیاست گذاری این جشنواره‬ ‫در احکامی مازیار رضاخانی را به عنوان مدیر جشنواره‪ ،‬سیروس‬ ‫سلیمیمدیرهنریوسمیرامیسمحمدیرابه عنوانمدیرروابط‬ ‫عمومی و سایت جشنواره «هنر زنده است» منتصب کرد‪ .‬مازیار‬ ‫رضاخانی پیش ازاین متولی‪ ،‬طراح و دبیر نه دوره جشنواره فیلم‬ ‫«پروین اعتصامی» بوده اســت و بیش از دو دهه است به عنوان‬ ‫فیلم ســاز و منتقد در ســینما فعالیت دارد‪ .‬او سابقه مدیریت‬ ‫پردیس های سینمایی «ملت»‪« ،‬رازی» و «تماشا» را دارد و پنج‬ ‫دوره دبیر جشنواره فیلم «محله» و دبیر جشنواره «جوان ایرانی»‬ ‫بودهاست‪ .‬سیروسسلیمیعضورسمیانجمنطراحانگرافیک‬ ‫و انجمن خوش نویســان ایران است‪ .‬او به عنوان طراح گرافیک‪،‬‬ ‫تصویرساز‪ ،‬کارتونیست و مدیر هنری با بسیاری از نشریات کشور‬ ‫فعالیت داشته و طراحی گرافیک‪ ،‬پوستر‪ ،‬عنوان بندی‪ ،‬نقاشی و‬ ‫خوش نویسی چندین فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی را بر‬ ‫عهده داشــته است‪ .‬او تاکنون بیش از پنجاه نمایشگاه انفرادی‬ ‫و گروهی داشــته و بارهــا در جشــنواره های مختلف هنری‬ ‫موردتقدیر قرارگرفته است‪ .‬سمیرامیس محمدی روزنامه نگار‬ ‫بیش از یک دهه در رسانه های رسمی مختلف فعالیت داشته‪،‬‬ ‫همچنین پیش ازاین مدیر روابط عمومی «سمپوزیوم بین المللی‬ ‫مجسمه سازی پدیده» بوده است و تجربه مدیریت روابط عمومی‬ ‫چندین جشنواره‪ ،‬مرکز و پروژه در سینما‪ ،‬تلویزیون‪ ،‬موسیقی‪،‬‬ ‫تجسمی و تئاتر را دارد‪ .‬یاداور می شویم؛ کمال تبریزی‪ ،‬بهروز‬ ‫غریب پور‪ ،‬فردین خلعتبری و محمود کالری به ترتیب به عنوان‬ ‫دبیر بخش فیلم‪ ،‬تئاتر‪ ،‬موسیقی و دیجیتال ارت جشنواره «هنر‬ ‫زنده است» معرفی شدند‪ .‬نخستین دوره جشنواره «هنر زنده‬ ‫است» به شکل رقابتی در شبکه های اینترنتی با حمایت مادی‬ ‫بخش خصوصی و حمایت معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی‬ ‫از ‪ 30‬بهمن ماه لغایت ‪ 10‬اسفندماه سال جاری برگزار می شود‪.‬‬ ‫مدیران چهاردهمین جشنواره ملی‬ ‫فیلم کوتاه رضوی معرفی شدند‬ ‫رییس و دبیر چهاردهمین جشــنواره ملی فیلم کوتاه رضوی‪،‬‬ ‫مدیران بخش های مختلف این رویداد سینمایی را معرفی کردند‪.‬‬ ‫به گزارش ستاد ارتباطات و اطالع رسانی چهاردهمین جشنواره‬ ‫فیلم کوتاه رضوی‪ ،‬طی احکامی از ســوی عادله کشــمیری‬ ‫مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسالمی گلستان و سعید نجاتی دبیر‬ ‫چهاردهمین جشــنواره ملی فیلم کوتاه رضوی‪ ،‬مدیران این‬ ‫رویداد معرفی شــدند‪ .‬رضا یازرلو معاون هنری‪ ،‬سینمایی و‬ ‫سمعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسالمی استان گلستان‬ ‫بر اساس حکم عادله کشمیری رییس چهاردهمین جشنواره‬ ‫ملی فیلم کوتاه رضوی به ســمت قائم مقام رییس جشنواره‬ ‫منصوب شــد‪ .‬طبق این خبر مهدی صاحبدل مدیر انجمن‬ ‫ســینمای جوانان گرگان به عنوان مدیر هنری‪ ،‬مریم رحمانی‬ ‫رییس اداره سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسالمی به عنوان‬ ‫مدیر دبیرخانه‪ ،‬محمود غریب ابادی مدیر روابط عمومی اداره‬ ‫کل فرهنگ و ارشــاد اسالمی به عنوان مدیر روابط عمومی و‬ ‫اطالع رسانی و رکسانا قهقرایی به عنوان مدیر رسانه و ارتباطات‬ ‫چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی منصوب شدند‪.‬‬ ‫چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی با محوریت سیره‬ ‫علمی و عملی امام رضا علیه السالم به همت و مشارکت سازمان‬ ‫سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی‪ ،‬بنیاد بین المللی امام‬ ‫رضا علیه الســام و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسالمی استان‬ ‫گلستان اسفند ماه امسال برگزار خواهد شد‪.‬‬ صفحه 3 ‫‪HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER‬‬ ‫شماره‪ • 1321‬چهارشنبه‪ 23‬مهرماه‪ • 1399‬سال سیزدهم •‪ 4‬صفـــحه‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬شـرکت جهان سبز‬ ‫مـدیر عامـــل‪ :‬حسـین احـمـدی‬ ‫مدیر مسوول‪ :‬مهدی احمدی‬ ‫زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری‬ ‫چاپ‪ :‬گل اذین‬ ‫سازمان اگهی ها‪88311361 - 88311353 :‬‬ ‫نشانى‪ :‬تهران‪ ،‬خیابان مطهری‪ ،‬بعد از خیابان سلیمان خاطر‬ ‫خیابان اورامان‪ ،‬پلاک ‪ ،43‬واحد‪2‬‬ ‫تلفکس‪88813489 - 88301986 :‬‬ ‫توزیع‪ :‬نشرگستر امروز‬ ‫منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند‬ ‫‪http://honarmandonline.ir/?p=6049‬‬ ‫سیستممدیریتکیفیت‪-‬رضایتمندیمشتری‬ ‫سیستم مدیریت کیفیت‬ ‫‪ISO 10004:2012‬‬ ‫‪ISO 9001 : 2008‬‬ ‫‪instagram.com/honarmandonline‬‬ ‫‪telegram.me/honarmandnews‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫اوقات شرعی‬ ‫به وقت تهران‬ ‫‪11:50‬‬ ‫اذان ظهر‬ ‫‪17:30‬‬ ‫غروب افتاب‬ ‫‪17:48‬‬ ‫اذان مغرب ‬ ‫اذان صبح فردا‬ ‫طلوع افتاب فردا‬ ‫‪04:47‬‬ ‫‪06:10‬‬ ‫گنج سخن‬ ‫امام على علیه السالم ‪:‬‬ ‫صبر ان است که انسان گرفتارى و مصیبتى را که‬ ‫به او مى رسد تحمل کند و خشم خود را فرو خورد‪.‬‬ ‫عیون الحکم و المواعظ(لیثی) ص ‪ ، 56‬ح ‪1439‬‬ ‫پندبزرگان‬ ‫بکوش که نسبت به مردم بدبین نشوی‪ ،‬زیرا که صاحب‬ ‫سوءظن را جز زحمت ابدی و کسالت روحی بهره ای نباشد‪.‬‬ ‫سقراط‬ ‫حافظانه‬ ‫دیدی که یار جز سر جور و ستم نداشت‬ ‫بشکست عهد وز غم ما هیچ غم نداشت‬ ‫یا رب مگیرش ار چه دل چون کبوترم‬ ‫افکند و کشت و عزت صید حرم نداشت‬ ‫برنامهاینترنتیعادلفردوسی پور‬ ‫چرا مجوز نگرفت؟‬ ‫«ساترا» درباره مجوز نگرفتن برنامه اینترنتی عادل فردوسی پور توضیح داد که به دلیل عدم دریافت مکتوب استعالم‬ ‫از مراجع مسئول‪ ،‬درخواست مجوز این برنامه در شورای مربوطه مطرح نشده است‪ .‬علی سعد مدیر روابط عمومی‬ ‫سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر «ساترا» در یک رشته توئیت نسبت به چرایی مجوز نگرفتن برنامه‬ ‫عادل فردوسی پور توضیحاتی ارائه کرد‪ .‬وی در این رشته توئیت نوشت‪:‬‬ ‫درباره خبری که روز گذشته یک رسانه خبری منتشر کرده بود چند نکته را برای ایجاد شفافیت عرض می کنم‪:‬‬ ‫‪ .۱‬رویکرد ساترا حمایت از رسانه های صوت و تصویر ایرانی و محتوای بومی بر روی انهاست‪ .‬تعداد ‪ ۱۵۰‬مجوز‬ ‫صادره در ‪ ۲‬سال اخیر موجب شده طیف متنوعی از رسانه ها به طور قانونی مشغول به فعالیت باشند‪.‬‬ ‫‪ .۲‬در اولین جلسه «شورای موافقت کلی انتشار» که ‪ ۹‬مهر برگزار شد‪ ،‬به هر سه درخواست برنامه های ارائه شده از‬ ‫سوی رسانه های صوت و تصویر‪ ،‬پروانه انتشار اعطا شد‪ .‬مجوز به برنامه های «همرفیق»‪« ،‬واسخندیش» و «دیرین‬ ‫دیرین» که پیش بینی می شود اقبال مخاطبان را به خود جلب کنند‪ ،‬در این جلسه تصمیم گیری شد‪.‬‬ ‫‪ .۳‬شرط طرح برنامه ها در شورای موافقت کلی انتشار‪ ،‬عدم وجود موانع حقوقی‪ ،‬قضایی و امنیتی است که در مورد‬ ‫برنامه «‪ »۹۹‬که به درخواست فیلیمو و کافه بازار مطرح شده بود به دلیل عدم دریافت مکتوب استعالم مراجع‬ ‫مسئول‪ ،‬عم ً‬ ‫ال موضوع قابل طرح و بررسی توسط شورای مذکور نبود‪.‬‬ ‫‪ .۴‬حیطه مسئولیتی ساترا فقط تصمیمات رسانه ای است‪ .‬لذا در صورت وجود مالحظات استعالمی‪ ،‬دعاوی حقوقی‬ ‫و یا پرونده های قضایی‪ ،‬ساترا امکان بررسی تقاضاهای رسیده را نخواهد داشت‪.‬‬ ‫‪ .۵‬اصل پایه ای حرکت ساترا‪ ،‬حمایت از رسانه ها و محتوای داخلی در کنار شفافیت و قاعده مندی تصمیمات است‪.‬‬ ‫ساترا در حیطه مسئولیتی خود به اعالن شفاف دالیل تصمیمات متعهد است‪.‬‬ ‫تدارک حوزه هنری‬ ‫برای اکران «دیدن این فیلم جرم است»‬ ‫حــوزه هنری در حال تدارک برای اکران فیلم ســینمایی‬ ‫«دیدن این فیلم جرم است» به کارگردانی رضا زهتابچیان‬ ‫است‪ .‬محمدرضا شفاه درباره وضعیت اکران فیلم «دیدن این‬ ‫فیلم جرم است» گفت‪ :‬شرایط کرونا سینما را در وضعیت‬ ‫خاصی قرار داده و خیلی نمی توان درباره ماه های اینده سینما‬ ‫به تحلیل قطعی رسید‪ .‬اما جمع بندی ما این است که اکران‬ ‫ســینمایی فیلم «دیدن این فیلم جرم است» را در برنامه‬ ‫قرار دهیم و احتماال به زودی تاریخ اکران فیلم را مشخص‬ ‫خواهیم کرد‪ .‬شفاه بیان کرد‪ :‬شرایط فیلم ما منحصر به فرد است‪« .‬دیدن این فیلم جرم است» نزدیک به یک‬ ‫سال توقیف بود و بعد هم که تصمیم بر اکران گرفتیم کرونا پیش امد‪ .‬از طرفی هم حرف فیلم جوری نیست که‬ ‫بتوان بیش از این برای نمایش ان صبر کرد‪ ،‬چرا که احتمال می دهیم در صورت تعویق اکران‪ ،‬بعدا موانعی برای‬ ‫نمایش فیلم به وجود اید و فیلم بیش از این ضربه بخورد‪ .‬تهیه کننده فیلم ادامه داد‪ :‬ب ه هرحال «دیدن این فیلم‬ ‫جرم است» حرف مردم است و این امید را داریم که با توجه به اقبالی که در اکران های جشنواره فجر و اکران های‬ ‫یخ اکران‬ ‫جانبی داشتیم‪ ،‬در اکران عمومی هم مردم فیلم را تماشا کنند و ان را دوست داشته باشند و به نوعی ِ‬ ‫های سینمایی با این فیلم اب شود‪ .‬از این جهت در صدد هستیم در اسرع وقت فیلم را در سینماها اکران کنیم که‬ ‫احتماال در همین روزها تاریخ اغاز اکران سینمایی را هم نهایی خواهیم کرد‪ .‬فیلم سینمایی «دیدن این فیلم جرم‬ ‫است» به کارگردانی رضا زهتابچیان و تهیه کنندگی محمدرضا شفاه محصول حوزه هنری است که بعد از اکران در‬ ‫جشنواره فجر سال ‪ ۹۷‬دچار حاشیه هایی شد و پروانه نمایش بعد از یک سال در بهمن ‪ ۹۸‬صادر شد‪.‬‬ ‫سیم برق‬ ‫دانیال جراهی‬ ‫تــو راهــرو جلوم رو گرفــت و گفت‪ :‬اقــای جراهی‬ ‫می دونستید چند ساله ما جای شما میدیم شما جای‬ ‫ما؟‬ ‫من که خیلی متوجه سوالش نشــده بودم گفتم‪ :‬نه‬ ‫نمیدونســتم‪ ،‬حاال شما که خبردار شدی دیگه نده تا‬ ‫رستگاربشید‪.‬‬ ‫همینطور که صورتش از تعجب و اخم پر شــده بود‬ ‫گفت‪ :‬رستگار چیه اقا؛ نمیشه که‪ ،‬باالخره باید بدیم‪،‬‬ ‫ندیممیانقطعشمی کنن!‬ ‫من که هنوز از موضوع سر در نیاورده بودم گفتم‪ :‬شما‬ ‫میتونی بدی که قطعش نکنن! اصال پیش پیش بده‬ ‫که عقب نمونی! ولی از رستگاری دیگه خبری نیست!!‬ ‫دیدم خیلی برافروخته شد و از این موضوع که من کالً‬ ‫تو باغ نیســتم داره عصبانی میشه؛ داشتم به این فکر‬ ‫می کردم که چی بگم اروم بشــه‪ ،‬یهو گفت‪ :‬اقا چیز‬ ‫مهمی نیست که‪ ،‬باهم حلش می کنیم یه بار شما بده‬ ‫گناه نو‬ ‫یه بار من!‬ ‫من که کمی ترسیده بودم گفتم‪ :‬داستان چیه اقااااا هی‬ ‫من میدم شما میدی راه انداختی!! میخوای بدی برو بده‬ ‫با من چیکار داری‪.‬‬ ‫همسایه با خونسردی گفت‪ :‬هیچی اقا‪ ،‬سیم برق شما با‬ ‫ما جابه جا شده برای همین االن شما به جای ما میدی‬ ‫ما به جای شما!‬ ‫با لبخند گفتم‪ :‬دمت گرم که گفتی‪ ،‬واقعا شما همسایه‬ ‫خوبی هستید‪ ،‬هیچ همسایه ای جای همسایه دیگه‬ ‫نمیده این روزا! اونم در جواب من که میخواست تعارف‬ ‫تیکه پاره کنه گفت‪ :‬قربان شما‪ ،‬خب شما هم جای ما‬ ‫میدادیدیگه!‬ ‫من هم با لبخند گفتم‪ :‬البته اگه نمی گفتی به نفعت‬ ‫می شد!‬ ‫کمی با خودش حساب کتاب کرد و گفت‪ :‬چطور مگه؟‬ ‫سریع پاسخ دادم‪ :‬اخه شما چهانفر داشتید جای یک‬ ‫نفر می دادید‪ ،‬در عوض من جای چهار نفر!‬ ‫قیافه ی همسایه که به این موضوع فکر نکرده بود درهم‬ ‫شد و گفت‪ :‬اها راست میگی‪ ،‬ولی االن که کرونا اومده‬ ‫اداره برق کسی رو نمی فرسته که سیم رو جا به جا کنه!‬ ‫برای همین فعال شما جای ما بده تا ببینیم چی میشه!!‬ ‫خندیدم و گفتم‪ :‬کولر روشن میکنی به فکر منم باش‬ ‫نزار بهم فشار بیاد‪.‬‬ ‫همسایه رفت و مرا با چهار نفر تنها گذاشت‪.‬‬ ‫پشت صحنه‬ ‫توفیق اجباری دست داد برای تهیه خبر و پاره ای از مسائل خدمت تنی چند از بازرگانان بخش خصوصی بودم؛‬ ‫قصد سیاهنمایی و ایه یاس خواندن نیست ولی هیچ کور سو امیدی نسبت به گفته هایشان برای اینده ندیدم‪ .‬به‬ ‫نظرشان فرمان اقتصاد از دست مسئولین خارج شده و معتقد بودند به هیچ عنوان ریال و پول نقد نباید نگه داشت‬ ‫چون روز به روز از ارزشش کاسته خواهد شد! گاها در جلسه مخالف همدیگر هم صحبت می کردند و زمان حال‬ ‫حاضر را با زمان جنگ و پذیرش قطعنامه و ماجرای سکته بسیاری از فعالین اقتصادی مقایسه می کردند‪ .‬مذاکره‬ ‫یا تحریم؟ مسئله ای است که می بایست دلسوزان نظام و انقالب تصمیم گیری کنند‪ .‬تجربه ثابت کرده راه نجات‬ ‫کشوری مثل ایران با ظرفیت های باالی طبیعی و انسانی خودباوری و اتکا به داشته های خودش هست تقریبا تمام‬ ‫کشورهایی که در دوره های مختلف به ما نزدیک شده اند بیشتر به فکر منافع خودشان بودند تا رشد و توسعه ایران‪.‬‬ ‫راستی طرح جدید ثبت نام ایران خودرو اغاز شده؛ برید شانس خودتون رو برای بار چندم امتحان کنید! خیلی‬ ‫هم خوش می گذره؛ هر روز که از خواب بلند می شــید این فرصت رو دارید تا در یکی از طرح های پیش فروش‬ ‫شرکت های خودروسازی ایران ثبت نام کنید و تا وقتی اسمتون در بیاد امیدوار باشید؛ همیشه خداروشکر کنید‬ ‫و خودتون رو با واقیعت ها وفق بدید تا این دلخوشی های کوچیک همیشه ادامه داشته باشه! راستی دیروز یه انبار‬ ‫‪ 200‬دستگاه ماشین تویوتا در شهرری کشف شده اینا همونان که رانت اخبار داشتن می دونستن ماشین می خواد‬ ‫بره باال از قبل عید اینارو گرفتن که گرون بفروشن! ولی بنده خدا نمی دونسته که باید چنتا از این ماشینارو به مسئول‬ ‫ذیربط هدیه بده! اینجوری شد!‬ ‫اخبار دیدنی‬ ‫نمایشگاه اثار میرم بنی اسدی در گالری طراحان ازاد‬ ‫ی‬ ‫ا‬ ‫نمایشگاه اثار میرم بنی اسدی با عنوان «دگردیسی» ات ‪ 6‬ابان در گالر طر حان ازاد‬ ‫برقرار است‪.‬‬ ‫عکس‪ :‬مهدیه بابایی‬ ‫وداع خانواده شهید مدافع حرم زکیرا شیری از شهدای اتزه فتحص شده در منطقه‬ ‫خان طومان سویره بود که به همراه هفت شهید دیگر به میهن بازگشنتد‪« .‬خان طومان»‬ ‫از سال ‪ ۹۵‬نامی شاناتر شده بود یزرا رزمندگان لشکر ‪ ۲۵‬کبرال برای ازادی این منطقه استراتژیک به‬ ‫سویره اعزام شدند و ‪ ۱۶‬نفرشان در یک اقدام غافلگیرانه دشمن به شهادت رسیدند‪.‬‬ ‫عکس‪ :‬حمید وکیلی‬ ‫نشستخبریعلیبریعیسخگنویدولتسه شنبه‪۲۲‬مهر‪۱۳۹۹‬درساختمانکوثرنهادیراستجمهیرو‬ ‫برگزارشد‪.‬وییبانداشت‪:‬باتوجهبهایکنهحفظجانمردمتوسطعده ایدیگرانجاممی شدتصمیمات‬ ‫سختگیرانهگرفتهشد‪.‬وضعجیرمهبرایعدم اسفتادهازماسک ‪،‬اخیرنتصمیمسخت گیرانهنیست‪.‬‬ ‫همچنینویافزود‪:‬درخصوصرعایتدستورالعملهایبهداشتی‪،‬نانواییها‪،‬ورستورانهایبشتیرن‬ ‫اخطاربهداشتیدیرافتکردهاند‪.‬عکس‪:‬مهدیمیرزاد‬ صفحه 4

آخرین شماره های روزنامه هنرمند

روزنامه هنرمند 2408

روزنامه هنرمند 2408

شماره : 2408
تاریخ : 1403/10/04
روزنامه هنرمند 2407

روزنامه هنرمند 2407

شماره : 2407
تاریخ : 1403/10/03
روزنامه هنرمند 2406

روزنامه هنرمند 2406

شماره : 2406
تاریخ : 1403/10/02
روزنامه هنرمند 2405

روزنامه هنرمند 2405

شماره : 2405
تاریخ : 1403/10/01
روزنامه هنرمند 2404

روزنامه هنرمند 2404

شماره : 2404
تاریخ : 1403/09/28
روزنامه هنرمند 2403

روزنامه هنرمند 2403

شماره : 2403
تاریخ : 1403/09/27
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!