روزنامه هنرمند شماره 1320 - مگ لند
0

روزنامه هنرمند شماره 1320

روزنامه هنرمند شماره 1320

روزنامه هنرمند شماره 1320

‫هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید ‪www.magland.ir‬‬ ‫سهشنبه ‪ 22‬مهرماه ‪ 1399‬سال سیزدهم شماره ‪ 4 1320‬صفـــحه ‪ 2500‬تومـان ‪ISSN 2008-0816‬‬ ‫‪www.jaaar.com‬‬ ‫جمشید هاشم پور‬ ‫نشان درجه یک‬ ‫هنری گرفت‬ ‫کر و‬ ‫ن‬ ‫ا‬ ‫‪،‬‬ ‫چ‬ ‫بازا ین ر‬ ‫ا‬ ‫ب‬ ‫ز‬ ‫ر‬ ‫گ‬ ‫رس‬ ‫ی‬ ‫تر ین‬ ‫ن‬ ‫م‬ ‫ا‬ ‫یی‬ ‫ج‬ ‫ه‬ ‫ا‬ ‫م‬ ‫ن‬ ‫ی‬ ‫ ‬ ‫ک‬ ‫ن‬ ‫د‬ ‫؟‬ ‫وقتی فیلم ها ‪ ۵‬تماشاگر هم ندارند؛‬ ‫تعطیلی کامل‬ ‫انتظار‬ ‫در‬ ‫سینمادارها‬ ‫ِ‬ ‫سینماها هستند!‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 2.‬‬ ‫سفیر نیکاراگوئه در دیدار با مدیرعامل بنیاد فارابی‪:‬‬ ‫مردم نیکاراگوئه عالقمند‬ ‫شناخت بیشتر فرهنگ و هنر‬ ‫ایران هستند‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 2.‬‬ ‫«ایرج راد»‬ ‫باز هم ر ییس شورای عالی‬ ‫خانه هنرمندان شد‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 2.‬‬ ‫لیال حاتمی در «چشم و ابرو» با‬ ‫محمدرضا گلزار هم بازی می شود‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 3.‬‬ ‫هشدار جدی مدیر‬ ‫تاالر سنگلج به عواقب تعطیلی‬ ‫دوباره تئاتر و سینما‬ ‫عذرخواهی«محمدامامی»از بازیگرانسریال«شهرزاد»‬ ‫جام شوکران را نوشیدم!‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 2.‬‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 3.‬‬ ‫دار یوش طالیی‪ :‬فردوسی زبان را‬ ‫نگه داشت‪ ،‬شجریان موسیقی را‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 3.‬‬ ‫علیرضا افتخاری‪:‬‬ ‫تخفیف خدمات پستی‪ ،‬روزنه ای‬ ‫برای رونق اقتصاد صنایع دستی‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 2.‬‬ ‫امیدوارم راه شجریان‬ ‫راهنمای هنرمندان باشد‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 3.‬‬ ‫درباره فرصت یا تهدید بودن و یروس کرونا در دوران قرنطینه؛‬ ‫رونق فروش مجازی پوشاک‬ ‫و صنایع دستی در دوران کرونا‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 4.‬‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫تخفیفخدماتپستی‪،‬روزنه ایبرایرونقاقتصادصنایعدستی‬ ‫سه شنبـــــــــــه ‪ 22‬مهرماه ‪ 1399‬سال سیزدهم شمــاره ‪1320‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫& ‪ART‬‬ ‫‪CULTURE‬‬ ‫فرهنگ و هنر‬ ‫اخبار‬ ‫«ایرج راد» باز هم رییس شورای‬ ‫عالی خانه هنرمندان شد‬ ‫«ایرج راد» برای ‪ ۲‬سال دیگر به عنوان رییس شورای عالی خانه‬ ‫هنرمندان ایران انتخاب شد‪ .‬در اولین نشست دور جدید شورای‬ ‫عالی خانه هنرمندان ایران که صبح یکشــنبه ‪ ۲۰‬مهر ‪۱۳۹۹‬‬ ‫برگزار شد‪ ،‬پس از بحث و بررسی‪ ،‬به اتفاق ارائ‪ ،‬اقایان ایرج راد‬ ‫به عنوان رییس شورای عالی‪ ،‬حمیدرضا نوربخش به عنوان نایب‬ ‫رییس‪ ،‬امیر علیخانی راد به عنوان خزانه دار و روانبخش صادقی‬ ‫به عنوان دبیر شــورای عالی به مدت دو ســال انتخاب شدند‪.‬‬ ‫مدیرعامل این مرکز هنری از سوی شورای عالی خانه هنرمندان‬ ‫ایران انتخاب می شود‪ .‬ایرج راد‪ ۷۵ ،‬ساله و بازیگر تلویزیون‪ ،‬تئاتر‬ ‫و سینماست‪ .‬خانه هنرمندان ایران در بهمن ماه ‪ ۱۳۷۸‬با حضور‬ ‫رئیس جمهور وقت افتتاح شده اســت‪ .‬این مکان پیش از ان‪،‬‬ ‫ساختمانی نیمه متروکه بود که در اختیار نیروهای نظامی قرار‬ ‫داشت‪ .‬در واقع‪ ،‬پارک ایرانشهر بقایای باغ «فیشراباد» متعلق به‬ ‫کامران میرزا (پسر ناصرالدین شاه) است که با شروع جنگ جهانی‬ ‫دوم‪ ،‬به عنوان مهمات خانه متفقین مورد استفاده قرار می گرفت‪.‬‬ ‫جمشید هاشم پور‬ ‫نشان درجه یک هنری گرفت‬ ‫گواهینامه درجه یک هنری جمشــید هاشــم پور توسط دبیر‬ ‫شورای ارزشیابی هنرمندان‪ ،‬نویسندگان و شاعران کشور اعطا‬ ‫شد‪ .‬سیدمحمد طباطبائی نماینده وزیر و دبیر شورای ارزشیابی‬ ‫هنرمندان‪ ،‬نویسندگان و شاعران کشور و نماینده وزیر فرهنگ‬ ‫و ارشاد اسالمی با حضور در منزل جمشید هاشم پور گواهینامه‬ ‫درجه یک هنری این هنرمند پیشکسوت را اعطا کرد‪ .‬طباطبایی‬ ‫هنــگا م اعطای گواهینامه درجه یک هنری این هنرمند گفت‪:‬‬ ‫جمشیدهاشم پوررااگرچهخیلی هادرنگاهاولبافیلم هایقهرمان‬ ‫محوری که او نقش قهرمان را در ان ها داشته اند به یاد می اورند اما‬ ‫اهالی و کارشناسان حوزه سینما تایید می کنند که او در ژانرهای‬ ‫گوناگون درخشــیده است‪ .‬وی ادامه داد‪ :‬همکاری با کارگردان‬ ‫مهمی همچون زنده یاد رســول مالقلی پور در ‪ ۵‬فیلم نشان از‬ ‫میزان اعتماد به این بازیگر است‪ .‬بازی ایشان در ‪ ۲‬فیلم «هیوا» و‬ ‫«قارچ سمی» هیچوقت فراموش نمی شود‪ .‬دبیر شورای ارزشیابی‬ ‫هنرمندان اظهار کرد‪ :‬برای جمشید هاشم پور فرقی نمی کند در‬ ‫ک نقش فرعی‪ ،‬برای او‬ ‫یک فیلم نقش قهرمان داشته باشد یا ی ‬ ‫بازی خوب و صحیح ارائه کردن مهم است چنان که می توانیم‬ ‫فیلم هایی را نام ببریم که نقش اصلی نداشته اما حضورش ماندگار‬ ‫شده است‪ .‬گواهینامه درجه یک هنری در رشته بازیگری سینما‬ ‫توسط شورای ارزشیابی هنرمندان‪ ،‬نویسندگان و شاعران کشور‬ ‫به جمشید هاشم پور اعطا شده است‪.‬‬ ‫پروژه پایان دوره هنر اموختگان‬ ‫کارگاه مبانی کارگردانی خالق‬ ‫موسسه هنری ارتا با عنوان‬ ‫پرفورمنس ته مانده ها به روی‬ ‫صحنه می رود‬ ‫در این اثر نمایشــی که به‬ ‫سرپرستی و هدایت شادی‬ ‫اسدپور چهارشنبه ‪ ۲۳‬مهر‬ ‫‪ ۱۳۹۹‬از ساعت ‪ ۱۸‬تا ‪ ۲۰‬به‬ ‫روی صحنه خواهد رفت‪ ،‬اثار‬ ‫هنرجویانریحانهاناری‪،‬مهسا‬ ‫اســدپور‪ ،‬محمد اسماعیلی‪،‬‬ ‫شیدا بختیاری‪ ،‬نازنین زهرا‬ ‫حسینی‪ ،‬نگار حاجیان‪ ،‬فرزانه‬ ‫دادخواهی‪ ،‬محمد رخشانفر‪،‬‬ ‫ساالر ساکی‪ ،‬سیروان قند پور‬ ‫و الهه کیانی اجرا خواهد شد‪ .‬این اثر که طراحی گرافیک ان را‬ ‫سینا افشار برعهده دارد‪ ،‬در موسسه ارتا به نشانی تقاطع خیابان‬ ‫انقالب و فلسطین جنوبی‪ ،‬پالک‪ ۱۳۰۲‬طبقه دوم به روی صحنه‬ ‫خواهد رفت‪.‬‬ ‫شاید بتوان تولیدکنندگان صنایع دستی را در تقسیم بندی کلی به دو گروه تولیدکنندگان ُخرد‬ ‫و کالن گروه بندی کرد‪ .‬گروه ُخرد همانند زنانی که در روســتاها قالی می بافند؛ انانی که انواع‬ ‫طرح های سنتی را به شیوه های مختلف روی پارچه می دوزند و ‪ . ...‬تولید این گروه و در نتیجه سود‬ ‫انها محدود است‪ .‬از طرفی تولیدکنندگان کالن صنایع دستی قرار دارند که در شرکت ها فعالیت‬ ‫می کنند و هزینه سود چند برابری نسبت به تولیدکنندگان ُخرد دارند‪ .‬رمضانعلی سبحانی فر‪،‬‬ ‫مدیرعامل شرکت ملی پست ایران دوازدهم مهرماه از امکانی که پست برای ارسال محصوالت‬ ‫صنایع دستی در نظر گرفته خبر داد‪ .‬وی با یاداوری امضای تفاهم نامه با معاونت صنایع دستی‬ ‫کشــور و توافق درخصوص حمایت از هنرمندان و فعاالن صنایع دستی از جمله تخفیف ‪۳۰‬‬ ‫درصدی سرویس پست پیشتاز برای ارسال محصوالت صنایع دستی‪ ،‬گفت‪ :‬هنرمندان ایرانی‬ ‫محصوالت زیبای صنایع دستی تولید می کنند و انچه که اهمیت دارد این است که یک بستر و‬ ‫فضای مناسب برای فروش این محصوالت فراهم شود‪ .‬برای فروش این محصوالت نخست باید با‬ ‫استفاده از ظرفیت هایی مانند فضای مجازی به معرفی ان ها پرداخت و به خوبی این محصوالت را‬ ‫معرفی کرد و بعد از ان باید بتوانیم زمینه فروش محصوالت صنایع دستی را در هر نطقه از کشور‬ ‫فراهم کنیم‪ .‬به گفته مدیرعامل شرکت ملی پست ایران‪ ،‬این شرکت امادگی دارد محصوالت‬ ‫صنایع دستی را با قیمتی مناسب در هر نقطه از ایران به دست مصرف کننده برساند‪.‬‬ ‫هزینه باالی ارسال برای استان های دور از پایتخت‬ ‫ارسال محصوالتی که مردم محلی در هر منطقه تولید می کنند همواره مساله مهمی در تعیین میزان سود‬ ‫انها بوده است‪ .‬هزینه ارسال بر میزان خرید از تولیدکنندگان تاثیر مهمی می گذارد‪ .‬ابوبکر نرماشیری‪ ،‬فعال‬ ‫حوزه میراث فرهنگی و صنایع دستی سیستان و بلوچستان درباره امکان تخفیف ‪ ۳۰‬درصدی برای هزینه‬ ‫پست صنایع دستی گفت‪ :‬مسائل مرتبط با خدمات پستی برای منطقه ای مانند سیستان و بلوچستان بسیار‬ ‫مهم است‪ .‬یکی از مشکالت هنرمندان صنایع دستی این منطقه‪ ،‬دسترسی به شهرهای مرکزی و هزینه باالی‬ ‫پست است‪ .‬زیرا روستاییان ابتدا باید محصوالت خود را به یک منطقه مرکزی با اتوبوس بفرستند و بعد از‬ ‫انجا با پست به دیگر شهرهای ایران ارسال کنند‪ .‬این در حالی است که محصوالت گاهی چند روز در انبار‬ ‫باربری ها می ماند تا به اندازه معینی رسیده و سپس ارسال شود‪ ،‬در این صورت به هزینه ها افزوده می شود‪ .‬به‬ ‫گفته او‪ ،‬تخفیف های در نظر گرفته شده برای ارسال صنایع دستی می تواند به فروش و همچنین شرکت در‬ ‫نمایشگاه های صنایع دستی کمک کند‪ .‬نرماشیری ادامه داد‪ :‬فرض کنید فردی از کرج یا تهران در نمایشگاه‬ ‫صنایع دستی شرکت می کند؛ در چند جبهه و هزینه های کمتری از دیگر استان ها خواهد داشت‪ .‬مسافت‬ ‫کم تری را باید طی کند‪ ،‬پس هزینه ایاب و ذهاب کمتری پرداخت می کند‪ .‬برای همین به صرفه تر از این است‬ ‫کهبراینمایشگاهازسیستان وبلوچستانبهنمایشگاهتهرانبیاید‪.‬‬ ‫گاهی فعاالن از فروش محصوالت خود ناامید می شوند‬ ‫محصوالت صنایع دستی دارای ابعاد و وزن های مختلف هستند‪ .‬برای مثال سازه های حصیری وزن کم اما‬ ‫حجم زیادی دارند که باعث باال رفتن هزینه پستی می شود‪ .‬نرماشیری در این باره توضیح داد‪ :‬گاهی هزینه‬ ‫ارسال ‪ ۲۰‬سبد حصیری‪ ،‬به اندازه قیمت چند سبد تمام می شود و این به سود تولیدکننده نیست‪ .‬از طرفی‬ ‫اگر این هزینه از مشتری دریافت شود‪ ،‬قیمت محصول باال می رود و مشتری تمایلی برای خرید نخواهدداشت‪.‬‬ ‫هرچه دولت بتواند تسهیالت بیشتری برای تولیدکنندگان صنایع دستی در نظر بگیرد‪ ،‬انها می توانند در‬ ‫شرایط سخت کنونی بهتر فعالیت کنند‪ .‬به گفته این فعال حوزه صنایع دستی‪ ،‬پیش از این‪ ،‬شرکت پست‬ ‫برای نهادهایی که اقدامات خیریه انجام می دهند‪ ،‬خدماتی در نظر گرفته بود‪ .‬در ان شرایط موسسه های‬ ‫خیریه می توانستند به فعاالن حوزه صنایع دستی در ارسال کاالی خود به شهرهای بزرگ کمک کنند‪ .‬این‬ ‫در حالی است که در این روزها شرایط تا اندازه ای سخت و هزینه ها باالست که فعاالن از فروش محصوالت‬ ‫خود ناامید می شوند‪ .‬نتیجه ان حذف تولیدکنندگان خرد از چرخه تولید است‪.‬‬ ‫خدمات ارسالی رایگان برای سازمان های مردم نهاد درنظر گرفته شود‬ ‫نرماشیری در ارائه راهکار برای کاهش هزنیه های ارسال تولیدات صنایع دستی از روستاها به شهرهای بزرگ‬ ‫گفت‪ :‬می توان با ایجاد شبکه های روستامحور اقداماتی انجام داد‪ .‬برای مثال در روستایی که قابلیت حصیر‬ ‫بافی دارد‪ ،‬در موسس ه خیره کنکاش‪ ،‬رابطی برای ارسال محصوالت به شهر در نظر گرفته شده است‪ .‬پس از‬ ‫اخذ سفارش‪ ،‬بعد از اینکه به تعداد مشخصی رسید‪ ،‬در یک سفر می توانیم تعداد زیادی از محصوالت را ارسال‬ ‫کنیم‪ .‬او ادامه داد‪ :‬راه دیگر اینکه‪ ،‬خدمات ارزان حمل ونقل و پست برای سازمان ها و نهادهای فعال در این‬ ‫حوزه در نظر گرفته شود‪ .‬دراین صورت این سازمان ها می توانند به مردم کمک کنند‪ .‬روش دیگر راه اندازی‬ ‫گالری صنایع دستی در شهرهای نزدیک است‪ .‬تولیدکنندگان همواره می توانند محصوالت خود را به ان‬ ‫مرکز به عنوان انبارداری بفرستند‪ .‬اگر فروش سوداور بود‪ ،‬بعدها درصدی از سود را به موسسه پرداخت کنند‪.‬‬ ‫تخفیف در خدمات پست شامل حال همه فعاالن حوزه صنایع دستی می شود؟‬ ‫هزینه ارسال فقط برای شهرهای دور از مرکز مطرح نیست‪ ،‬تولیدکنندگان صنایع دستی در تهران و شهرهای‬ ‫اطراف هم تولیدات خود را به دیگر شهرهای ایران ارسال می کنند‪ .‬هانیه علیزاده‪ ،‬یکی از بنیانگذاران فرش و‬ ‫گلیم‪ ،‬با بیان اینکه تخفیف‪ ۳۰‬درصدی در هزینه پست می تواند موجب کاهش هزینه های جانبی شود گفت‪:‬‬ ‫ما در کرج فعالیت می کنیم و تولیدهای خود را پیش از این با پست پیشتاز می فرستادیم‪ .‬اما بعد از همه گیری‬ ‫بیماری کووید‪ ۱۹-‬در تهیه مواد اولیه با مشکل مواجه شدیم زیرا پنبه به کار رفته در این کار وارداتی است‪.‬‬ ‫علیزاده با طرح این پرسش که ایا تخفیف در خدمات پست شامل حال همه فعاالن حوزه صنایع دستی‬ ‫خواهد شد‪ ،‬ادامه داد‪ :‬گاهی امکاناتی که در نظر گرفته می شود به شرط و شروط است‪ .‬برای مثال کار ما تولید‬ ‫خانگی است و پروانه ثبت نداریم‪ .‬شاید برای استفاده از تخفیف باید پروانه کسب و تولید داشته باشیم‪ .‬در این‬ ‫صورت تولیدکنندگان خرد یعنی افرادی که به این کمک احتیاج دارند نمی توانند از این امکانات استفاده کنند‪.‬‬ ‫ایجادزیرساختبرایمعرفیکاالبهتولیدکنندگان‬ ‫به گفته علیزاده‪ ،‬میزان تاثیر ‪ ۳۰‬درصد تخفیف پست‪ ،‬بسته به کاالیی که به عنوان صنایع دستی تولید‬ ‫می شود متفاوت است‪ .‬اخرین بار ‪ ۶‬ماه پیش تابلویی را که قاب سبکی داشت با پست پیشتاز فرستادم‪.‬‬ ‫قیمتی بود که نسبت به قیمت کاال باال نبود‪ .‬البته ممکن است اکنون قیمت ها باالتر رفته باشد‪ .‬او با تاکید‬ ‫بر اینکه بهترین کمک به فعاالن حوزه صنایع دستی‪ ،‬تبلیغ برای تولیدهای انهاست‪ ،‬توضیح داد‪ :‬بعد از عید‬ ‫امسال‪ ،‬قیمت مواد وارداتی مانند پنبه‪ ،‬بسیار باال رفت‪ .‬بعد از همه گیری کووید‪ ۱۹-‬رفت وامد محدود شده‬ ‫است و در نتیجه کار خود را محدود کردیم‪ .‬بزرگترین کمکی که دولت می تواند دراین دوران انجام دهد‪ ،‬ایجاد‬ ‫زیرساخت هایی است که افراد بتوانند در ان برای خود تبلیغ کرده و خود را معرفی کنند‪.‬‬ ‫سفیر نیکاراگوئه در دیدار با مدیرعامل بنیاد فارابی‪:‬‬ ‫مردم نیکاراگوئه عالقمند شناخت بیشتر فرهنگ و هنر ایران هستند‬ ‫«ایساک لنین براوو» سفیر نیکاراگوئه در تهران عصر دیروز‬ ‫ضمن بازدید از بنیاد ســینمایی فارابــی با «علیرضا تابش»‬ ‫مدیرعامــل بنیاد ســینمایی فارابی‪ ،‬مالقات کــرد‪ .‬در این‬ ‫جلســه که با حضور رائد فریدزاده معــاون بین الملل بنیاد‬ ‫ســینمایی فارابی برگزار شد‪ ،‬علیرضا تابش با اشاره به تاریخ‬ ‫‪ ۱۲۰‬ســاله ســینما در ایران‪ ،‬به معرفی ساختار و نهادهای‬ ‫تخصصی سینمایی کشــورمان پرداخت او با اشاره به بستر‬ ‫مطلوب جشــنواره ها و رویدادهــای بین المللی‪ ،‬بر همکاری‬ ‫مشــترک در خصوص تبادل تجربیــات در قالب کارگاه ها و‬ ‫نشســت های تخصصی‪ ،‬برپایی هفته های فرهنگی و هنری و‬ ‫تولیدات مشترک تاکید کرد‪ .‬سفیر نیکاراگوئه در این دیدار‬ ‫با ابراز خرســندی از حضور در بنیاد ســینمایی فارابی‪ ،‬به‬ ‫تشــریح فعالیت ها و عملکرد مرکز ملی سینما به عنوان یک‬ ‫تشــکیالت تخصصی سینمایی در کشور نیکاراگوئه پرداخت‬ ‫و بر تقویت و گســترش فرهنگی و سینمایی میان دو کشور‬ ‫تاکید کرد وی با ارج نهادن به سابقه دیرین سینمایی ایران‬ ‫در معرفی اثار سینمایی متفاوت با روال مرسوم در سینمای‬ ‫هالیوود‪ ،‬گفت‪ :‬مردم نیکاراگوئه عالقه مند به فیلم های ایرانی‬ ‫و شناخت بیشــتر فرهنگ و هنر ایران هستند و امیدواریم‬ ‫که با تعامل و همکاری بیشــتر مراکز سینمایی و شبکه های‬ ‫تلویزیونــی‪ ،‬فرهنگ و هنر ایران هر چه بیشــتر به مردمان‬ ‫منطقه نیکاراگوئه‪ ،‬کاستاریکا و هندوراس معرفی شود‪.‬‬ ‫عذرخواهی «محمد امامی» از بازیگران سریال «شهرزاد»‬ ‫جام شوکران را نوشیدم!‬ ‫چهارمین جلســه دادگاه رســیدگی به اتهامات محمد امامی به ریاست قاضی مسعودی مقام‬ ‫صبح دیروز (‪ ۲۱‬مهر ماه) برگزار شــد‪ .‬چهارمین جلســه رسیدگی به اتهامات محمد امامی و‬ ‫‪ ۳۳‬متهم دیگر پرونده به ریاســت قاضی مسعودی مقام (‪ ۲۱‬مهرماه) برگزار شد‪ .‬در بخشی از‬ ‫این جلســه‪ ،‬متهم امامی درباره پرونده سریال شهرزاد صحبت کرد‪ .‬وی گفت‪ :‬در ابتدا سخنم‬ ‫با اهالی رسانه اســت‪ .‬بدیهی ترین خواسته من این است که به همان میزان که کیفرخواست‬ ‫را پوشــش دادید دفاعیات من را نیز پوشــش دهید‪ .‬بزرگترین مشکل من طی این چند سال‬ ‫بایکوت رســانه ای بوده‪ .‬متهم امامی گفت‪ :‬در ادامه از ظلم بزرگی که در حق بازیگران شریف‬ ‫سریال شهرزاد شد و از ان ها به دلیل همه توهین هایی که به خاطر من صورت گرفته بود‪ ،‬با‬ ‫تمام وجود عذرخواهی می کنم و از نامه حمایتی که برای مرخصی من نوشــتند کمال تشکر‬ ‫را دارم‪ .‬از اینکــه به خاطر این نامه مورد حمله رســانه های قرار گرفتند عذرخواهی می کنم‪.‬‬ ‫این متهم گفت‪ :‬من از کودکی کار کردم و ســاخته ام و می سازم‪ .‬تشنه شهرت نبودم و نیستم‬ ‫و از دقایق زندگی برای تحقق رویاهایم اســتفاده کردم و کارنامه ام مســتندترین متن دفاعیه‬ ‫من اســت‪ .‬متهم امامی گفت‪ :‬اقای قهرمانی در تالش هستی که زمینه برچیده شدن سفره‬ ‫صدها نفوذ را فراهم کنی و انچه که گفتی و کردی فساد ستیزی نبود‪ .‬وی در ادامه با اشاره‬ ‫به عناوین برخی از ســریال ها و فیلم هایی که خود در تولید ان ها نقش داشــته است‪ ،‬گفت‪:‬‬ ‫این ها همه محصول ذوق و خالقیت من به ســینما اســت‪ .‬امامی در ادامه خطاب به نماینده‬ ‫دادســتان گفت‪ :‬من نیز امکان دادخواهی از خدا را داشــتم و تا جایی که توانســتم از جهان‬ ‫تصویر زیبا وامید بخش ساختم‪ .‬متهم امامی گفت‪ :‬باالترین رتبه ای ام دی بی در سریال های‬ ‫بخش خصوصی را دارم‪ ،‬محصول من پلی کربنات است و من وام صادراتی نگرفتم‪ .‬وی گفت‪:‬‬ ‫نمی دانم چه دفاعی کنم‪ ،‬چون نمی دانم چه پرونده ای دارم چراکه اص ً‬ ‫ال پرونده ای ندارم و این‬ ‫پرونده نیســت‪ ،‬من با موجودیت واقعی ســر و کار ندارم‪ .‬متهم امامی در ادامه بیان داشت‪ :‬با‬ ‫تمام اجحافی که به من رفت جام شوکران را نوشیدم و امروز در محضر دادگاه هستم‪.‬‬ صفحه 2 ‫وقتی فیلم ها ‪ ۵‬تماشاگر هم ندارند؛‬ ‫سینمادارهادرانتظار‬ ‫تعطیلیکاملسینماهاهستند!‬ ‫ِ‬ ‫شــورای صنفی نمایش این هفته دو فیلم دیگر به چرخه اکران اضافه کرد انهم در شرایطی که‬ ‫سینماهای تهران به دلیل وضع وخیم شیوع کرونا دو هفته در تعطیلی به سر می برند‪ .‬به گزارش‬ ‫هنرمند به نقل از ایلنا‪ :‬با شیوع گسترده و شروع موج سوم بیماری کرونا در کشور و وخیم شدن‬ ‫وضعیتدرشهرتهران‪،‬ستادملیمبارزهباکرونادستورتعطیلیتمامینهادهایفرهنگیوتفریحی‬ ‫مانند سالن های سینما و تئاتر را ابتدا به مدت یک هفته اعالم کرد و با ادامه وضعیت این تعطیلی را‬ ‫یک هفته دیگر تمدید کرد تا مراکز فرهنگی و سینماها تا ‪ ۲۵‬مهرماه تعطیل باشند‪ .‬در این میان‬ ‫شورای صنفی نمایش سینمای ایران در دو جلسه متوالی چهار فیلم را به چرخه اکران اضافه کرد که‬ ‫تنها یکی از این چهار فیلم در جشنواره فیلم فجر حضور داشته و سه فیلم دیگر در سکوت خبری‬ ‫تولید و کسی حتی از محتوای ان و چگونگی ساخت ان خبری ندارد‪« .‬مردن در اب مطهر» ساخته‬ ‫برادران محمودی که پیش از این در سی وهشتمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت‪ ،‬قرار است از‬ ‫‪ ۳۰‬مهر روی پرده برود‪ .‬سه فیلم دیگر یعنی «کله پوک» ساخته جواد مزدابادی‪« ،‬تله پاتی» ساخته‬ ‫رضا شالچی و «اینجا هم باران می بارد» ساخته نادر طریقت در شرایطی قرار است روی پرده بروند که‬ ‫بنابهگفتهداریوشبابائیان(پخش کنندهوتهیه کننده)دوفیلم«کلهپوک»و«تلهپاتی»تنهابهدلیل‬ ‫اینکه فیلم ها در استانه کهنه شدن بودند‪ ،‬روانه اکران سینماها می شوند‪ .‬خروجی شورای صنفی‬ ‫نمایش در این روزها به نظر می رسد متاثر از وضعیت نیمه تعطیل سینمای ایران است‪ .‬صاحبان اثار‬ ‫مطرح سینمایی به هیچ وجه حاضر به اکران فیلم هایشان نیستند و اثاری روی پرده می روند که در‬ ‫خوش بینانه ترین حالت هم شاید نتوان رقم قابل توجهی را برای جذب مخاطب برایشان متصور بود‪.‬‬ ‫فیلم سوزیبااکرانفیلم هایکممخاطب‬ ‫از ابتدای تیرماه که سینماهای سراسر کشور با دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا پس از چهار ماه تعطیلی بازگشایی‬ ‫شدند‪ ،‬سینماهای کشور تصمیم گرفتند با دو فیلم پرمخاطب و بدون اکران فیلمی اضافه؛ تمام ظرفیت را در اختیار‬ ‫نمایش دو فیلم «شنای پروانه» و «خوب‪ ،‬بد‪ ،‬جلف‪ :۲‬ارتش سری» قرار دهند‪ .‬تصمیمی که به نظر می رسد با توجه‬ ‫به فروش نسبی فیلم ها در گیشه و تمرکز سالن های سینما روی فروش دو فیلم و محدودیت های اشغال ظرفیت‬ ‫سالن به دلیل فاصله گذاری اجتماعی؛ منطقی و حساب شده بود‪ .‬اما این تصمیم پس از گذشت دو هفته با سرازیر‬ ‫شدن فیلم های گمنام و کم مخاطب به بیراهه کشیده شد به نحوی که جدول فروش فیلم ها در سامانه سمفا‬ ‫نشان از ان دارد که برخی از این اثار حتی به اندازه انگشتان یک دست نتوانستند مخاطب جذب سینما کنند‪.‬‬ ‫عبداهلل علیخانی (تهیه کننده و صاحب سینما عصر جدید تهران) با اشاره به وضعیت فروش فیلم ها در سینماها‬ ‫در زمان کرونا گفت‪ :‬سینمای عصر جدید در روزهای عادی و زمانی که کرونا نبود روزانه یک میلیون تومان به طور‬ ‫میانگین فروش داشت که با شیوع کرونا و شرایطی که وجود دارد روزانه‪ ۴۰‬هزار تومان در گیشه بلیت می فروشیم‪.‬‬ ‫یعنی بیشتر از ‪ ۵‬یا ‪ ۶‬مشتری وارد سینما نمی شود‪ .‬برای سالن سینما فرقی نمی کند کل ظرفیت ‪ ۶۰۰‬نفری ان‬ ‫پر شود یا ‪ ۵‬نفر پای یک فیلم بنشیند‪ .‬علیخانی افزود‪ :‬وقتی چراغ سالن سینما روشن می شود باید تمام خدمات‬ ‫ارائه شود‪ .‬از روشن کردن تهویه سالن ها تا حضور پرسنل و اپاراتچی و مسئول گیشه و‪ ...‬اماده شود‪ .‬المپ های‬ ‫پروژکتور تاریخ و ساعت مصرف دارد‪ .‬هر بار که روشن می شود از عمر ان کم می شود و باید در یک بازه زمانی‬ ‫تعویض شود‪ .‬این هزینه های جاری یک سالن سینما است که باید در نظر گرفته شود‪.‬‬ ‫خروجی بی ثمر شورای صنفی نمایش‬ ‫شیوه برگزاری جلسات شورای صنفی نمایش و خروجی ان جز برای رفع تکلیف و فیلم سوزی و بی اثر بودن‬ ‫جریان اکران چیز دیگری نصیب سینمای ایران نمی کند‪ .‬سجاد نوروزی (مدیر پردیس سینمایی ازادی) با اشاره‬ ‫به وضعیت وخیم سالن های سینما که در استانه ورشکستگی هستند‪ ،‬گفت‪ :‬وقتی کل فروش شهریورماه سینما‬ ‫ازادی ‪ ۱۶‬میلیون تومان است و پول برق و اب در همین ماه ‪ ۴۶‬میلیون تومان است طبیعی است که نمی توانیم‬ ‫با این وضعیت ادامه دهیم‪ .‬چرخش مادی سینمای ایران در یک سال به اندازه ارزش مادی ملک سینما ازادی‬ ‫نیست‪ .‬انوقت با سهل انگاری و در نظر نگرفتن چنین سرمایه هایی راه را برای تعطیلی همیشگی سینماهایی مثل‬ ‫ازادی هموار می کنند‪ .‬این وسط چه کسی ضرر می کند؟ غیر از این است که سینمای ایران و هنرمندان از تعطیلی‬ ‫سالن های سینما ضرر می کنند؟ نوروزی در ادامه افزود‪ :‬اقایان اگر نمی خواهند سینما ادامه پیدا کند رسما اعالم‬ ‫کنند تعطیل است که ما هم در سینما را ببندیم‪ .‬این بازی فرسایشی که سینمادار را مجبور می کنند خودش‬ ‫تعطیل کند تا ضرر و زیانی از جیب دولت خرج نشود‪ ،‬بی معرفتی است‪.‬‬ ‫ترس از دست دادن سرمایه فیلم‬ ‫شاید یکی از دالیل خروجی شورای صنفی نمایش و اعالم این حجم از فیلم برای اکران در سینماها به دلیل ایجاد‬ ‫ظرفیت اکران انالین و شرط حضور در سینماها برای ارائه به پلتفرم ها باشد‪ .‬صاحبان اثار سینمایی برای انکه بیشتر‬ ‫از این ضرر و زیانی را برای مسکوت ماندن سرمایه فیلمشان نپردازند به شیوه اکران محدود در سینماها و سپس‬ ‫اکران انالین تن می دهند‪ .‬نمونه بارز این اجبار فیلم «روزهای نارنجی» ساخته ارش الهوتی است که تهیه کننده این‬ ‫اثر یعنی علیرضا قاسمخان دلیل اکران فیلم را ترس از دست رفتن سرمایه فیلم عنوان کرد‪ :‬ما حدود سه سال پیش‬ ‫فیلم را اماده نمایش کردیم اما پخش کننده حاضر نبود ان را پخش کند‪ .‬در این شرایط هم قبل از اینکه فیلم را اکران‬ ‫کنیم با سرمایه گذار فیلم صحبت کردم و قرار شد به صورت انالین فیلم را پخش کنیم تا سرمایه فیلم از بین نرود‪.‬‬ ‫اکران ‪ ۲۵‬فیلم در هفت ماه‬ ‫بنابراین گزارش و بر اساس امار سامانه سمفا‪ ،‬سینمای ایران از ابتدای تیرماه تا ‪ ۲۱‬فیلم را روانه اکران کرده است‬ ‫که با ورود چهار فیلمی که به تازگی اعالم شده است جمع فیلم های اکران شده در هفت ماه نخست سال را به‬ ‫‪ ۲۵‬می رساند‪ .‬به نظر می رسد در وضعیت فعلی سینمای ایران به جای اکران چندین فیلم بی ثمر که هیچ نفعی‬ ‫برای سینمادار و پخش کننده نخواهد داشت باید تمرکز خود را روی اثار مطرحی بگذارد که از جشنواره سال‬ ‫گذشته باقی مانده است‪ .‬تصمیمی که برای ادامه سال سینمایی ایران الزم و برای بقای سالن های سینما یک امر‬ ‫ضروری است‪.‬‬ ‫هشدار جدی مدیر تاالر سنگلج به عواقب تعطیلی دوباره تئاتر و سینما‬ ‫مدیر تماشــاخانه «ســنگلج» با‬ ‫انتقــاد از تعطیلی دوبــاره تئاتر‬ ‫و ســینما نســبت بــه عواقب‬ ‫ناخوشــایند ایــن تعطیلــی‬ ‫هشــدار می دهد‪ .‬پریسا مقتدی‬ ‫مدیر هنــری و هنرمنــد تئاتر‬ ‫از پیامدهــای منفــی تعطیلی‬ ‫طوالنــی مدت تئاتــر و نابودی‬ ‫چرخــه اقتصادی ضعیف ایــن هنر ســخن می گوید‪ .‬او در‬ ‫اغاز با اشــاره به ادامه دار بودن کرونا‪ ،‬خاطرنشــان می کند‪:‬‬ ‫مگر کرونا زمان دار اســت که بتوانیم در دوران شــیوع ان‪،‬‬ ‫شــغل خاصی را تعطیــل کنیم‪ .‬بنابرایــن تعطیلی‪ ،‬راه حل‬ ‫نیســت بلکه باید ســبک زندگی مان را تغییر دهیم و با این‬ ‫شــرایط هماهنگ کنیم‪ .‬به این معنا که تالش کنیم اگاهی‬ ‫مردم در استفاده از روش های پیشگیری باال برود‪ .‬مقتدی با‬ ‫تاکید بر اینکه تعطیلی تئاتر نه تنها نتیجه بخش نیست بلکه‬ ‫عوارض منفی بســیاری دارد‪ ،‬توضیح می دهد‪ :‬این تعطیلی‬ ‫تاثیــر نامطلوبی بر اقتصاد تئاتر دارد‪ .‬مســاله ای که همواره‬ ‫در حوزه فرهنگ فراموش شــده‪ ،‬چرخه اقتصادی ان است‪.‬‬ ‫چرا کــه در هنر هم کاالی هنری داریم کــه تولیدکننده و‬ ‫مصرف کننده ای دارد‪ .‬هر چند چرخه اقتصادی هنری مانند‬ ‫تئاتر همیشــه ضعیف بوده اســت‪ .‬او تصریح می کند‪ :‬با این‬ ‫همــه عده ای در این چرخه اقتصادی امرار معاش می کنند و‬ ‫حاال زندگی انان براحتی تحــت تاثیر این ماجرا قرار گرفته‬ ‫است‪ .‬این هنرمند تئاتر با تاکید بر اینکه مشکالت اقتصادی‬ ‫پیامدهای ناگواری به همراه دارد‪ ،‬می افزاید‪ :‬این مشــکالت‪،‬‬ ‫کانون خانواده را تضعیف می کند‪ .‬مقتدی با اشــاره به اینکه‬ ‫بنیه اقتصادی تئاتر همواره ضعیف بوده اســت‪ ،‬خاطرنشان‬ ‫می کنــد‪ :‬چرخه اقتصادی تئاتر پیش از کرونا هم ضعیف بود‬ ‫و اصــوال تئاتر مــا بدنه اقتصادی نحیفی داشــت ولی حاال‬ ‫همان چرخه ضعیف هم تقریبا نابود شده است‪ .‬این هنرمند‬ ‫تئاتر با یاداوری این نکته که در وضعیت بحرانی فعلی‪ ،‬تمام‬ ‫مراکز خریــد به فعالیت خود ادامــه می دهند‪ ،‬به طرح این‬ ‫پرسش می پردازد که‪ :‬سوال من این است مقابل کدام مرکز‬ ‫خرید‪ ،‬کســی ایســتاده و به مراجعه کنندگان تذکر می دهد‬ ‫که ظرفیت تکمیل اســت و اجــازه ورود ندارند و این چنین‬ ‫اســت که مراکز خرید از جمیعت لبریز می شــود ولی ما در‬ ‫تئاتر با فعالیت نصف ظرفیت این محدویت را قائل می شویم‬ ‫و فاصله اجتماعی حتی بیش از انچه تاکید شــده اســت‪،‬‬ ‫رعایت می شــود‪ .‬مقتدی ادامه می دهد‪ :‬در کدام مرکز خرید‬ ‫کسانی به صورت مداوم مراجعه کنندگان را کنترل می کنند‬ ‫که ماســک را به روی صورتمان حفظ کنیم و حال انکه در‬ ‫تئاتــر این اتفاق رخ می دهد‪ .‬در کدام مرکز خرید قبل و بعد‬ ‫از ورود مشتریان تمام فضاها ضد عفونی می شوند ولی تئاتر‬ ‫جزو معدود مکان هایی است که این اتفاق به کرات در ان رخ‬ ‫می دهد و هر روز پیش و پس از ورود تماشــاگران این اتفاق‬ ‫می افتد‪ .‬بنابراین انچه تا به حال درباره راه های پیشــگیری‬ ‫از کرونا از سوی ســتاد مقابله با کرونا عالم شده‪ ،‬بخوبی در‬ ‫ســینما و تئاتر رعایت شــده اســت‪ .‬او با بیان اینکه زندگی‬ ‫ما به دوران قبل و بعد از کرونا تقســیم می شــود‪ ،‬یاداوری‬ ‫می کند‪ :‬در وضعیت فعلی‪ ،‬درســت ترین اتفاق این است که‬ ‫ســبک زندگی مان را تغییر بدهیم‪ .‬فعال بهترین راه حل‪ ،‬باال‬ ‫بــردن اگاهی عمومی و ایجاد موانــع قانونی برای تخطی از‬ ‫پروتکل های بهداشتی است‪ .‬در غیر این صورت ایا با تعطیلی‬ ‫تئاتر‪ ،‬ستاد مقابله با کرونا می تواند نیازهای اقتصادی جامعه‬ ‫تئاتــری را تامین کند‪ ،‬می تواند حقــوق ماهانه ای برای انان‬ ‫که خانه نشین شده اند‪ ،‬در نظر بگیرد‪ .‬این بازیگر تئاتر اضافه‬ ‫می کنــد‪ :‬زمانی وقتی درباره لزوم بســتن کمربند ایمنی در‬ ‫اتومبیل صحبت می شــد‪ ،‬امر لوکســی به شمار می امد ولی‬ ‫امروزه همه پایبند به ان هســتیم‪ .‬بخشــی از این ماجرا به‬ ‫دلیل افزایش اگاهی های عمومی اســت و بخشــی به خاطر‬ ‫جریمه هایــی که اتفاق افتاده اســت‪ .‬دربــاره پروتکل های‬ ‫بهداشــتی در دوره کرونا هم باید همیــن رویه را در پیش‬ ‫بگیریم‪ .‬مدیر تماشاخانه ســنگلج در پایان با تاکید بر اینکه‬ ‫تمام مــوارد بهداشــتی در این مجموعه رعایت می شــود‪،‬‬ ‫خاطرنشــان می کند‪ :‬ممکن است از ســخنان من این گونه‬ ‫برداشت شود که حساسیت این موضوع را در نظر نمی گیرم و‬ ‫حال انکه در این چند ماه حتی به دیدن پدرم که در شهری‬ ‫دیگــر زندگی می کند‪ ،‬نرفته ام که مبــادا ویروس را برای او‬ ‫ســوغات ببرم‪ .‬ضمن اینکه عنوان مدیر مجموعه «سنگلج»‪،‬‬ ‫به هیچ وجه درباره مســایل بهداشــتی‪ ،‬کوتاه نمی ایم و اگر‬ ‫گروهی و یا تماشــاگر و همکاری در رعایــت پروتکل های‬ ‫بهداشــتی الزم اهمال کنــد‪ ،‬بدون هر گونــه تعارفی‪ ،‬مانع‬ ‫اجرای کار و ورود و رفت و امد در تماشاخانه خواهم شد‪.‬‬ ‫‪3‬‬ ‫سه شنبـــــــــــه ‪ 22‬مهرماه ‪ 1399‬سال سیزدهم شمــاره ‪1320‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫& ‪ART‬‬ ‫‪CULTURE‬‬ ‫فرهنگ و هنر‬ ‫اخبار‬ ‫لیال حاتمی در «چشم و ابرو» با‬ ‫محمدرضا گلزار هم بازی می شود‬ ‫«چشــم و ابــرو» پس از‬ ‫«بی پولی»‪« ،‬رگ خواب» و‬ ‫«قاتل و وحشی» چهارمین‬ ‫حضــور لیــا حاتمی در‬ ‫فیلمی از حمید نعمت اهلل‬ ‫است‪« .‬چشم و ابرو» عنوان‬ ‫تازه ترین فیلم ســینمایی‬ ‫حمید نعمت اهلل است که به‬ ‫تازگی لیال حاتمی به جمع بازیگران ان پیوسته است‪ .‬نعمت اهلل که سال‬ ‫گذشته فیلم « قاتل و وحشی» را کارگردانی کرده اما هنوز رونمایی نشده‬ ‫است‪ ،‬این روزها مشغول پیش تولید فیلم سینمایی «چشم و ابرو» است‬ ‫که به تازگی برای ان درخواست پروانه ساخت داده است‪ .‬پیش از لیال‬ ‫حاتمی‪ ،‬حضور محمدرضا گلزار در این فیلم قطعی شده بود و این اولین‬ ‫تجربه همکاری مشترک این دو بازیگر محسوب می شود‪ .‬لیال حاتمی‬ ‫بازیگر چند فیلم حمید نعمت اهلل در ســال های اخیر بوده و حضور در‬ ‫«چشــم و ابرو» پس از فیلم های «بی پولی»‪« ،‬رگ خواب» و «قاتل و‬ ‫وحشــی» چهارمین حضور این بازیگر در فیلمی از نعمت اهلل به شمار‬ ‫می رود‪« .‬چشم و ابرو» فیلمی اجتماعی است که فیلمنامه ان را حمید‬ ‫نعمت اهلل نوشته و در حال حاضر مراحل پیش تولید ان طی می شود‪.‬‬ ‫هنوز زمان قطعی اغاز فیلمبرداری این فیلم مشخص نشده است‪.‬‬ ‫کرونا‪ ،‬چین را بزرگترین بازار‬ ‫سینمایی جهان می کند؟‬ ‫سینمای چین در حالی به بهبود فروش خود در گیشه ادامه می دهد که‬ ‫گیشه امریکا همچنان با چالش تعطیلی برخی سینماها و فروش پایین‪،‬‬ ‫دست به گریبان است‪ .‬سینمای چین در اخر هفته میالدی که گذشت به‬ ‫فروش‪ ۶۸‬میلیون دالری دست یافت اما گیشه امریکای شمالی به مجمع‬ ‫فروش ‪ ۱۰‬میلیون دالری بسنده کرد‪ .‬فیلم چینی «مردم من‪ ،‬سرزمین‬ ‫من» با فروش ‪ ۳۸.۲‬میلیون دالری‪ ،‬پرفروش ترین فیلم در جدول هفتگی‬ ‫گیشه سینمای چین نام گرفت و مجموع فروش خود را به‪ ۳۱۷.۶‬میلیون‬ ‫دالر رساند‪ .‬این فیلم چینی که دو هفته از اکران ان می گذرد به زودی از‬ ‫فروش‪ ۳۲۳.۳‬میلیون دالری فیلم «تنِت» عبور خواهد کرد تا سومین فیلم‬ ‫پرفروش سینمای جهان در سال ‪ ۲۰۲۰‬پس از فیلم چینی «هشتصد» با‬ ‫‪ ۴۵۸‬میلیون دالر و «پسران بد برای زندگی» با ‪ ۴۲۶.۵‬میلیون دالر‪ ،‬نام‬ ‫بگیرد‪ .‬البته فیلم هالیوودی «پسران بد برای زندگی» اکران خود را پیش از‬ ‫همه گیری ویروس کرونا اغاز کرده بود‪ .‬در سینمای امریکا نیز در هفته ای‬ ‫که گذشت‪ ،‬کمدی «جنگ با بابابزرگ» با فروش ‪ ۳.۶‬باالتر از فروش ‪۲.۱‬‬ ‫میلیون دالر «تنِت» ساخته جدید «کریستوفر نوالن» قرار گفت‪« .‬تنِت»‬ ‫که با هزینه‪ ۲۰۰‬میلیون دالری ساخته شده همچنان فروش ناامیدکننده‬ ‫ای در امریــکا دارد و ‪ ۲۷۵‬میلیون دالر از مجموع فروش جهانی ‪۳۲۳.۳‬‬ ‫میلیون دالری خود را از محل گیشه بین الملل کسب کرده است‪.‬با ادامه‬ ‫روند کنونی و با توجه به تداوم تعطیلی سالن های سینما در لس انجلس و‬ ‫نیویورک‪ ،‬به نظر می رسد ‪ ۲۰۲۰‬سال سینمای چین خواهد بود و چینی‬ ‫ها می توانند برای اولین بار و به لطف شیوع ویروس کرونا‪ ،‬ار حیث فروش‬ ‫ساالنه از گیشه امریکای شمالی پیشی بگیرند و عنوان بزرگترین بازار‬ ‫سینمایی جهان را از ان خود کنند‪ .‬سال گذشته مجموع فروش سینمای‬ ‫چین با رشــد ‪ ۵.۴‬درصدی به ‪ ۹.۲‬میلیارد دالر رسید و گیشه امریکا با‬ ‫‪ ۱۱.۴‬میلیارد دالر باالتر از ان قرار گرفت‪.‬‬ ‫داریوش طالیی‪ :‬فردوسی زبان را‬ ‫نگه داشت‪ ،‬شجریان موسیقی را‬ ‫داریوش طالیی (اهنگ ساز و نوازنده تار) در فقدان محمدرضا شجریان‬ ‫یادداشتی را منتشر کرده است‪ .‬داریوش طالیی نوشته است‪« :‬محمدرضا‬ ‫شجریان محبوب دل همه مردم ایران بود‪ ،‬از هر قوم و هر فرقه و مردم‬ ‫به حق لقب خسرو اواز را برازنده ی او دانستند‪ .‬چندی پیش خودش گفته‬ ‫بود‪ :‬همان طور که فردوســی زبان من را زنده نگه داشت‪ ،‬من موسیقی‬ ‫ایران را زنده خواهم کرد‪ ».‬دغدغه شجریان مانند حکیم طوس زنده نگه‬ ‫داشتن هویت سرزمین ایران بزرگ بود‪ .‬او برای موسیقی همان را کرد‬ ‫که فردوسی برای زبان فارسی‪ .‬شجریان زنده تر از همیشه است‪ .‬مرگ او‬ ‫تازه اغاز او و رستاخیز موسیقی ایران خواهد بود‪ .‬با اینکه چند سال در‬ ‫بستر بیماری بود و می دانستیم دیر یا زود ما را ترک خواهد کرد‪ ،‬ولی‬ ‫فوت او ما را در بهت و غمی عمیق فرو برده است‪ .‬شجریان وظیفه خود‬ ‫را ادا کرد و همان طور که همایون عزیز گفت به معشوق پیوست‪ .‬غم ما‬ ‫غم تنهایی مان است با بار این امانت بزرگ‪»...‬‬ ‫علیرضا افتخاری‪:‬‬ ‫امیدوارم راه شجریان‬ ‫راهنمای هنرمندان باشد‬ ‫علیرضا افتخاری طی پیامی درگذشت محمدرضا شجریان را تسلیت‬ ‫ِ‬ ‫درگذشت استاد بزرگ‬ ‫گفت‪ .‬افتخاری نوشته است‪« :‬با نهایت تاسف و تالم‬ ‫و هنرمند عزیز استاد محمدرضا شجریان را به خانواده ی گرامی‪ ،‬محبوب‬ ‫ وطنان خوب و عزیز تسلیت و‬ ‫و هنرمند استاد و همه ی دوستداران و هم‬ ‫ِ‬ ‫تعزیت عرض می نمایم و امیدوارم راهی را که استاد شجریان اغاز کردند و‬ ‫خالقیت و بدعتی که در این زمینه بر جای گذاشتند راهنمای بسیاری از‬ ‫هنرمندان خوب و عزیز دیگر کشورمان باشد‪ .‬جا دارد قدردانی قلبی خود‬ ‫را از مردم عزیز و گران قدرمان و همه ی زحماتی که در این مهم کشیدند‬ ‫و هم چنین پرسنل نیروی انتظامی که د ر ارامش تمام در برگزاری ان‬ ‫مراسم حضور داشتند‪ ،‬اعالم کرده و از انان تشکر و قدردانی کنم‪».‬‬ صفحه 3 ‫درباره فرصت یا تهدید بودن ویروس کرونا در دوران قرنطینه؛‬ ‫‪HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER‬‬ ‫شماره‪ • 1320‬سهشنبه‪ 22‬مهرماه‪ • 1399‬سال سیزدهم • ‪ 4‬صفـــحه‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬شـرکت جهان سبز‬ ‫مـدیر عامـــل‪ :‬حسـین احـمـدی‬ ‫مدیر مسوول‪ :‬مهدی احمدی‬ ‫زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری‬ ‫چاپ‪ :‬گل اذین‬ ‫سازمان اگهی ها‪88311361 - 88311353 :‬‬ ‫نشانى‪ :‬تهران‪ ،‬خیابان مطهری‪ ،‬بعد از خیابان سلیمان خاطر‬ ‫خیابان اورامان‪ ،‬پلاک ‪ ،43‬واحد‪2‬‬ ‫تلفکس‪88813489 - 88301986 :‬‬ ‫توزیع‪ :‬نشرگستر امروز‬ ‫ع دستی‬ ‫رونق فروش مجازی پوشاک و صنای ‬ ‫در دوران کرونا‬ ‫گناه نو‬ ‫وقتی این طرف خیابان دعواست‬ ‫ان طرف خیابان را نگاه کن‬ ‫دانیال جراهی‬ ‫منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند‬ ‫‪http://honarmandonline.ir/?p=6049‬‬ ‫سیستممدیریتکیفیت‪-‬رضایتمندیمشتری‬ ‫سیستم مدیریت کیفیت‬ ‫‪ISO 10004:2012‬‬ ‫‪ISO 9001 : 2008‬‬ ‫‪instagram.com/honarmandonline‬‬ ‫‪telegram.me/honarmandnews‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫اوقات شرعی‬ ‫به وقت تهران‬ ‫‪11:50‬‬ ‫اذان ظهر‬ ‫‪17:31‬‬ ‫غروب افتاب‬ ‫‪17:49‬‬ ‫اذان مغرب ‬ ‫اذان صبح فردا‬ ‫طلوع افتاب فردا‬ ‫‪04:46‬‬ ‫‪06:09‬‬ ‫گنج سخن‬ ‫رسول اکرم صلى‏اهلل‏علیه‏و‏اله ‪:‬‬ ‫راستگویى مایه ارامش و دروغگویى مایه تشویش است‪.‬‬ ‫نهج الفصاحه ص‪ ،548‬ح ‪1864‬‬ ‫پندبزرگان‬ ‫هیچ وقت به گمان اینکه وقت دارید ننشینید زیرا در‬ ‫عمل خواهید دید که همیشه وقت کم و کوتاه است‪.‬‬ ‫فرانکلین‬ ‫حافظانه‬ ‫بر سر انم که گر ز دست براید‬ ‫دست به کاری زنم که غصه سر اید‬ ‫خلوت دل نیست جای صحبت اضداد‬ ‫دیو چو بیرون رود فرشته دراید‬ ‫شــیوع ویروس کرونا بر رونق روش های انالین فروش دامن زده و حتی افرادی که نسبت به این‬ ‫شیوه عرضه محصوالت موضع داشته اند هم مجاب شده ند در زمینه فروش اینترنتی اموزش های‬ ‫الزم را کسب کرده و با فراهم اوردن زیرساخت های موردنیاز‪ ،‬کسب وکار خود را به سمت مجازی‬ ‫شدن سوق دهند‪.‬هم زمان با توســعه فناوری ارتباطات‪ ،‬بسیاری از روش های سنتی مبادله کاال‪،‬‬ ‫جای خود را به شــیوه های مدرن دادند و با توجه به ویژگی های متعدد این روند عرضه و توزیع‬ ‫محصول‪ ،‬کســب وکار متولیان این امر خیلی زود به رونق رســید‪ .‬امکان نمایش سایر محصوالت‬ ‫در سایت فروشگاه اینترنتی‪ ،‬استخدام کارمندان مقرون به صرفه در فروشگاه اینترنتی‪ ،‬سهولت در‬ ‫تبلیغات و تشویق به خرید در سایت فروشگاه های اینترنتی‪ ،‬صرفه جویی در زمان خرید‪ ،‬دسترسی‬ ‫اسان به اطالعات مشتریان‪ ،‬توانایی مدیریت و پردازش تعداد زیادی سفارش و توانایی انجام کارها‬ ‫با ســرعت باال در فروشــگاه اینترنتی ازجمله مزایایی است که هم فروشندگان و هم خریداران را‬ ‫برای بهره گیری از این امکان ترغیب کرده و به مرور با تولید محتواهایی باکیفیت و انتشــار ان ها‬ ‫در فضای مجازی‪ ،‬خریداران حتی با ترافیک فروشگاهی باالیی در موتورهای جستجو و شبکه های‬ ‫اجتماعی مواجه شده اند‪.‬‬ ‫شیوع ویروس کرونا بر رونق روش های انالین فروش دامن زده و حتی افرادی که نسبت به این‬ ‫شیوه عرضه محصوالت موضع داشته اند هم مجاب شده ند در زمینه فروش اینترنتی اموزش های‬ ‫الزم را کسب کرده و با فراهم اوردن زیرساخت های موردنیاز‪ ،‬کسب وکار خود را به سمت مجازی‬ ‫شــدن ســوق دهند‪ .‬علی رغم تمامی مزایای فروش مجازی‪ ،‬به نظر می رســد یک موضوع مهم‬ ‫به ویــژه در عرصه هنــر صنعت مد و لباس می تواند فعاالن این عرصه را با تداوم این روند به ویژه‬ ‫در دوران کرونا تهدید کند و ان اینکه مشــتریان امکان لمس و مشــاهده محصوالت را از دست‬ ‫داده اند‪ .‬به طور مثال این مشــکل برای خیلی ها پیش امده اســت که پس از خرید البسه موردنیاز‬ ‫خود به شکل اینترنتی‪ ،‬از رنگ و سایز خرید خود به دلیل رخ دادن خطای چشمی هنگام خرید‬ ‫راضی نبوده اند و در حقیقت خرید اینترنتی موجب گمراهی ان ها شــده اســت‪ .‬به هرروی رونق‬ ‫خریدوفروش های اینترنتی در دوران کرونا هم تهدید است و هم فرصت‪ .‬امید است با از بین رفتن‬ ‫از پاندمی‪ ،‬همچنان شــاهد تلفیق سنت و مدرینتیه در امر توزیع و عرضه اثار و محصوالت حوزه‬ ‫مد و لباس و همچنین سایر صنایع دستی در ایران و جهان باشیم‪.‬‬ ‫سالی که گذشت اعتراضات گسترده و به همان‬ ‫اندازه بی هدف را تجربه کردیم‪ .‬اعتراضاتی که‬ ‫راهی برای جامعه ایــن طرف خیابان باز نکرد‬ ‫که هیــچ‪ ،‬بلکه راه را برای ان طرف خیابانی ها‬ ‫هموار کرد‪ .‬این اعتراضات گاهی برای خون بود‬ ‫گاهی برای پول‪ ،‬گاهی برای جان‪ ،‬گاهی برای‬ ‫نان‪ ،‬گاهی به عشــق وطن برخــی توی کفن‪.‬‬ ‫کســی در خیابان فریاد دموکراسی نزد کسی‬ ‫از یک جریــان نئولیبرالی یا حتی یک جنبش‬ ‫فرهنگی دم نزد‪ ،‬هیچ کس نگفت این قطار به‬ ‫کجا می رود ولی همه یا سوار بودند یا در موتور‬ ‫خانه ذغال ســنگ به این اتشی که معلوم نبود‬ ‫برای پختن چه چیزی درست شده است دامن‬ ‫می زدند‪ .‬فقط میخواهنــد بزنند و بروند‪ ،‬هیچ‬ ‫کس نیامد بگوید تا اینجای راه که امدیم حاال‬ ‫بیایید با داشــته هایمان کاری کنیم‪ .‬ان طرف‬ ‫خیابان هیــچ کس نفهمید این طرف برای چه‬ ‫بر ســر خود می کوبد‪ .‬هیچ کس خودرویش را‬ ‫به خاطر چراغ ســوخته نمی فروشــد‪ .‬انان که‬ ‫تصور می کنند ان طرف خیابانی ها به فکر این‬ ‫طرف خیابانی ها هســتند سخت در اشتباهند‪.‬‬ ‫شــاید بتوانیم پیاده رو را با خاک یکسان کنیم‪،‬‬ ‫ولی هیچ کس به ما قول نداده اســت که حتی‬ ‫اینجا دیگر پیاده رو می شود یا نه‪ ،‬چه برسد به‬ ‫سنگفرش!‬ ‫در ایــن پیاده رو به هم راه بدهیم؛ جیب هم را‬ ‫نزنیم؛ گران نفروشیم که در اخر گران بخوریم؛‬ ‫ازهم ســبقت بگیریم و زرنگ نباشیم؛ اگر یک‬ ‫نفر زمین بخورد صد نفر پا می شود‪ ،‬تنه نزنیم؛‬ ‫لبخند بزنیم‪ .‬نگذاریم ان طرف خیابانی ها فکر‬ ‫کنند دعوای محله شان را می توانند در محل ما‬ ‫برپا کنند‪.‬‬ ‫ان طرف خیابان شاید نور باشد‪ ،‬ولی چشم مارا‬ ‫می زند؛ نور خودمان باشیم‪.‬‬ ‫پشت صحنه‬ ‫بــه جرات روزنامه نگاری در دوران اصالحات (دولت هفتم و هشــتم) را می توان بهار‬ ‫مطبوعات و دروه اوج و حرفه ای گری مطبوعــات ایران نامید؛ رویش و ریزش توامان‬ ‫بود و این فضا تا اواخر دولت نهم هم ادامه داشــت منتهی از ان دوران به بعد مســیر‬ ‫مطبوعات بکلی تغییر کرد و شیب ریزش و ممیزی ها بسیار بیشتر شد‪ .‬با روی کار امدن‬ ‫دولت یازدهم کور سو امیدی پیدا شــد منتهی شرایط دشوار اقتصادی و رشد فضای‬ ‫مجازی مجددا مسیر مطبوعات را دچار مشکالت فراوان دیگری کرد و به نظر بسیاری‬ ‫از دوســتان روزنامه نگار‪ ،‬دولت هم که دل خوشی از مطبوعات بخصوص منتقدینی که‬ ‫نمک می خورند و نمک دان می شــکنند نداشت مســیر را به سمتی برد که مطبوعات‬ ‫بیشتر درگیر سخت افزار شوند و مسائل مختلف بخصوص مالی فرصت جوالن رسانه ای‬ ‫و نقادی را نداشته باشند؛ رفته رفته مطبوعات ضعیف و ضعیف تر شده و باقی مانده ها‬ ‫هم با تیراژ پایین و به اصطالح کج دار و مریز امروز را فردا می کنند‪ .‬حاال با نزدیک شدن‬ ‫به انتخابات مدیران مســئول در هیات نظارت بر مطبوعات رقابتی بین صاحبان رسانه‬ ‫ایجاد شده برای نشستن بر صندلی نمایندگی مدیران مسئول رسانه ها! امیدوارم اتفاق‬ ‫خوبی بیافته! دوران مدیریت اقای انتظامی هر روز منتظر روزهای خوب بودیم تا االن‬ ‫که من پشت صحنه را برای شما می نویسم هنوز ان روز خوب برای مطبوعات نیامده!‬ ‫اخبار دیدنی‬ ‫چهارمین جلسه رسیدگی به اتهامات محمد‬ ‫امامی‬ ‫چهارمین جلسه رسیدگی به اتهامات محمد‬ ‫امامی و ‪ ۳۳‬متهم دیگر پرونده دوشنبه ‪ ۲۱‬مهر‬ ‫‪ ۱۳۹۹‬به یراست قاضی مسعودی مقام برگزار شد‪.‬‬ ‫نماینده دادساتن با یبان ایکنه اقای امامی ‪٥٠‬‬ ‫میلیارد تومان تسهیالت گرفت و باید در زمان‬ ‫سررسید ‪ ٦٥‬میلیارد تسویه می کرد؛ اما به جهت‬ ‫خودرو های نذری که پخش می کردند این مبلغ‬ ‫تسویه نشد‪.‬‬ ‫عکس‪ :‬محمدصادق نیک گستر‬ ‫مراسم مشترک دانش اموختگی دانشگاههای‬ ‫افسری نیروهای مسلح‬ ‫مراسم مشترک دانش اموختگی دانشجویان‬ ‫دانشگاه های افسری نیروهای مسلح‪ ،‬دوشنبه ‪۲۱‬‬ ‫مهر ‪ ۹۹‬از طیرق ارتباط تصویری فرمانده کل قوا با‬ ‫فرماندهان و یگانهای حاضر در مراسم برگزار شد‪.‬‬ ‫عکس‪ :‬سایت رهبری‬ ‫اسقتبال از ‪ ۳‬شهید اتزه فتحص شده در بجنورد‬ ‫‪ ۳‬شهید اتزه فتحص شده دوران دفاع مقدس‪،‬‬ ‫صبح امروز پس از ورود به فرودگاه بجنورد طی‬ ‫مراسمی تشییع شدند‪ .‬در این مراسم پس از‬ ‫برگزاری ائین تشیرفات و تشییع محدود در فرودگاه‬ ‫بجنورد‪ ،‬این شهدا به شهرهای خود اتنقال داده‬ ‫می شوند‪ .‬شهیدان «قبرانعلی کبیرایی‪ ،‬محمدرضا‬ ‫قویدل و محمدحسین ایمانی» نام این ‪ ۳‬شهید‬ ‫اتزه فتحص شده است که به ترتیب برای تشییع‬ ‫و خاکسپاری به شهرهای اسفراین‪ ،‬فاروج و‬ ‫جاجرم منقتل شدند‪.‬‬ ‫عکس‪ :‬میرم داورنیا‬ ‫نشست خبری سخگنوی وزارت امور خارجه‬ ‫نشست خبری سعید خطیب زاده سخگنوی‬ ‫وزارت امور خارجه صبح دوشنبه با حضور‬ ‫خبرگناران رسانه ها در ساختمان شماره ‪ ۹‬وزارت‬ ‫امور خارجه برگزار شد‪.‬‬ ‫عکس‪ :‬میرم کامیاب‬ ‫نمایشگاه اثار مسعود اصالنی در گالری هما‬ ‫ی‬ ‫نمایشگاه اثار مسعود اصالنی با عنوان «سر قیرو‬ ‫و زنبق» ات سه شنبه ‪ ۲۹‬مهر در گالری هما برپاست‪.‬‬ ‫عکس‪ :‬گاات ضیاتبری‬ ‫خییرهشمسوگروهجهادیذیلانبهمناسبت‬ ‫اغازسالتحصیلیبستههایلوازمالتحیررباعنوان‬ ‫«مهرمهبرانی»رابرایدانشاموزانمحروم‪ ۲۰‬اساتن‬ ‫کشورامادهکردند‪.‬اینگروهجهادیامسال‪ ۲۴‬هزار‬ ‫بستهلوازمالتحیررراباکمکخییرهونیکوکارانبرای‬ ‫دانشاموزانمقاطعمخلتفتحصیلیجمعایرو‬ ‫کردندکهارزشیرالیان هادومیلیاردوپانصدمیلیون‬ ‫توماناستوبناستاینگروهیکمیلیاردتوماننیز‬ ‫خدماتپزشکیودرمانیبهاینمناطقمحرومارائه‬ ‫کنند‪.‬اینبستههاقراراستتوسطمعتمدیناینگروه‬ ‫جهادیدراساتنهامیاندانشاموزانتویزعشود‪.‬‬ ‫عکس‪:‬مهدیهکرمانی‬ صفحه 4

آخرین شماره های روزنامه هنرمند

روزنامه هنرمند 2228

روزنامه هنرمند 2228

شماره : 2228
تاریخ : 1403/02/01
روزنامه هنرمند 2226

روزنامه هنرمند 2226

شماره : 2226
تاریخ : 1403/01/29
روزنامه هنرمند 2225

روزنامه هنرمند 2225

شماره : 2225
تاریخ : 1403/01/28
روزنامه هنرمند 2224

روزنامه هنرمند 2224

شماره : 2224
تاریخ : 1403/01/27
روزنامه هنرمند 2223

روزنامه هنرمند 2223

شماره : 2223
تاریخ : 1403/01/26
روزنامه هنرمند 2222

روزنامه هنرمند 2222

شماره : 2222
تاریخ : 1403/01/25
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!