روزنامه هنرمند شماره 1317
روزنامه هنرمند شماره 1317
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
www.jaaar.com
شنبه 19مهرماه 1399سال سیزدهم شماره 4 1317صفـــحه 2500تومـان ISSN 2008-0816
استاد محمدرضا شجریان
در جوار فردوسی در شهر طوس ارام می گیرد
1319 - 1399
پاییز اواز ایران صفحه 1
2
با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی و جمعی از اهالی فرهنگ و هنر؛
شنبـــــــــــه 19مهرماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1317
پیکر استاد شجریان از تهران بدرقه تا در جوار فردوسی ارام بگیرد
ســخنان کوتاهی گفت :رفتن پدر را باور ندارم یا نمی توانم یا نمی خواهم باور کنم .وقتی در برابر
تابوت او می ایســتم گویا در مزار موالنا ایســتاده ام؛ زیرا پدر برای من شبیه موالناست .وی ادامه
داد :اگر بخواهم در یک جمله محمدرضا شــجریان را توصیف کنم این اســت که ادم های بزرگ
مثــل او به این کره خاکــی می ایند تا پیامی را بیاورند و خوش به حال کســانی که این پیام را
دریافت می کنند .همایون شجریان افزود :همانطور که دیشب مقابل بیمارستان عرض کردم و در
اینستاگرام هم به اطالع مردم عزیز ایران رساندم ،پیکر ایشان به مشهد عزیمت داده خواهد شد
و در انجا مراســم تشــییع پیکر با رعایت پروتکل های بهداشتی انجام می شود .باتوجه به شرایط
موجود ممکن است خاکسپاری فردا در مشهد مقدس انجام شود .وی در پایان برای همه ارزوی
سالمتی کرد و گفت :امیدوارم این مراسم باعث اسیب کسی نشود و از همه ملت ایران برای ابراز
همدردی و حضورشان در این مراسم سپاسگزارم .بعد از این سخنان حجت االسالم دعایی بر پیکر
استاد شجریان نماز را قرائت و حاضران با او همراه شدند و پیکر استاد برای رفتن به مشهد عازم
فرودگاه شــد .قرار است پیکر مرحوم شــجریان بر اساس پروتکل های بهداشتی ستاد ملی کرونا،
در مشهد تشییع و در کنار مهدی اخوان ثالث شاعر نامی معاصر در طوس دفن شود .بسیاری از
مردم به صورت خودجوش از دقایق اولیه صبح و حوالی ساعت پنج صبح برای شرکت در مراسم
تغســیل و اقامه نماز بر پیکر مرحوم شــجریان خود را به بهشت زهرا تهران رسانده بودند اما به
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
اخبار
رئیس جمهور در پیامی
با تسلیت درگذشت محمدرضا شجریان:
یقین ًا ملت قدرشناس ایران ،نام و یاد
و اثار این هنرمند محبوب را همواره
در خاطره ها ،زنده نگاه خواهد داشت
رئیس جمهور در پیامی با تســلیت
درگذشت محمدرضا شجریان؛ استاد
اواز ایران و هنرمند نامدار به خانواده و
همه عالقه مندان و دوستداران ایشان
خصوصاً جامعه هنری کشور تصریح
کرد :یقیناً ملت قدرشــناس ایران،
نام و یاد و اثار این هنرمند محبوب
را همواره در خاطره ها ،زنده نگاه خواهد داشــت .متن پیام تسلیت
حجت االسالم و المسلمین دکتر حسن روحانی به این شرح است:
درگذشت اســتاد اواز ایران و هنرمند نامدار محمدرضا شجریان،
موجب تاثر و تالم فراوان گردید .این چهره برجسته هنری و افریننده
ماندگارترین نواهای دلنشین ایرانی و خواننده ربنای رمضان ،با ذوق
هنرمندانه و تالش فراوان ،میراث ارزشمند و پرجاذبه ای از خود به
یادگار گذاشت .یقیناً ملت قدرشناس ایران ،نام و یاد و اثار این هنرمند
محبوب را همواره در خاطره ها ،زنده نگاه خواهد داشت .اینجانب این
ضایعه را به خانواده محترم و همه عالقه مندان و دوستداران ایشان،
خصوصاً جامعه هنری کشور تسلیت عرض می کنم و از خداوند بزرگ
برای ان مرحوم ،رحمت و غفران الهی و برای عموم بازماندگان صبر
و شکیبایی مسالت دارم.
پیام معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی
شجریان به اعجاز اواز ،ن ا ترین
نیایش ها را سرود
معاون امور هنــری وزارت فرهنگ
و ارشــاد اســامی در پیامی فقدان
استاد اواز ایران محمدرضا شجریان را
تسلیتگفت.
در پیام سیدمجتبی حسینی امده
است:
هوالجمیل
ُزهره سازی خوش نمی سازد مگر عودش بسوخت
می موید به تلخی و به زاری می گرید هر که در ایینه ی اوازش از
خویش رمیده و در عشق ارمیده باشد .خنیاگر وطن ،تن به خاک
وطن و جان به جان جهان سپرد .کیمیاگری که به گوهر هنر ،شریک
ترین نیایش
دردها و درودهای روزگار خویش بود و به اعجاز اواز ،ناب ِ
ترین انســان ها را ستود .اگر چه باالی ان
ها را ســرود و بی نقاب ِ
ســرو به سعی مرگ خم اورده است اما به ُحسن خداداد خویش و
جان جویا جاودانه اســت و به صاحبدلی،
به مهر ماندگار مردم ،ان ِ
صدایش نوشداری اشفتگی ها و سرگشتگی ها باقی خواهد ماند.
استاد «محمدرضا شجریان» متول ِد مردم بود و بدرقه او نه به لحن و
لهجــه ی «بدرود» که به اوای «درود» خواهد بود اما مگر می توان
به بوی بهار و عطر گل و غیبت یار به حسرت نگریست و نخواند که
عندلیبان را چه پیش امد هزاران را چه شد.
بازتابخبردرگذشتمحمدرضاشجریان
دررسانه هایمعتبرجهان
از گاردین تا فرانس ۲۴
درگذشــت محمدرضا شــجریان فقط در ایران تیتر رســانه ها
نشده است .رسانه های معتبر جهان از این خبر ناگوار نوشته اند.
«اســتاد موسیقی ایرانی» عنوانی است که اسوشیتدپرس برای
محمدرضا شــجریان در نظر گرفته اســت .گزارش مفصلی که
درباره درگذشت شــجریان در این رسانه مشهور منتشر شده،
احیای موسیقی ســنتی ایران را از کارهای خسروی اواز ایران
دانسته اســت .در این گزارش به جوایز بین المللی شجریان از
جمله جایزه یونســکو در سال ۱۹۹۹و مدال موتزارت در سال
۲۰۰۶اشاره شده است .گاردین هم خبر درگذشت شجریان را
پوشش داده اســت .در خبر گاردین از صدای متمایز شجریان
یاد شده که استفاده از ان در کودکی با قران خواندن اغاز شده
اســت .در خبر فرانس ۲۴از عنوان «خواننده اسطوره ای ایران»
برای محمدرضا شجریان استفاده شده است .این شبکه فرانسوی
نوشــته است« :شجریان که تجسم موسیقی سنتی و کالسیک
در ایران بود پس از نبردی طوالنی با سرطان از دنیا رفت ».یکی
دیگر از رســانه های سرشــناس که این خبر را پوشش داده اند،
واشنگتن پست است.
ایین تشــییع مرحوم شجریان موسیقی دان و خواننده صاحب سبک و صاحب نام ایرانی از دقایق
اولیه صبح جمعه در بهشــت زهرا تهران با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی ،اهالی فرهنگ و
هنر و جمعی از موســیقی دانان برگزار و پیکر وی پس از اقامه نماز برای ایین تدفین به مشــهد
مقدس منتقل شد .عالقه مندان و دوستداران پرشمار این استاد اواز ایرانی از ساعات اولیه بامداد
در بهشــت زهرا حاضر و با هم خوانی اثار این استاد با اهالی داغدار هنر همدردی کردند .در این
مراسم ســیدعباس سجادی شاعر وترانه سرا ،اجرای این مراسم را برعهده داشت .در ابتدای این
مراسم حسین علیزاده استاد موسیقی ایران در سخنان کوتاهی برخی ویژگی های استاد موسیقی
ایران را برشــمرد و فقدان وی را نقصانی برای جامعه موســیقی دانست .وی افزود :احساس غرور
می کنم که وقتی یک اســتاد موســیقی را تشییع می کنند تمام شــهر مراقب هستند که اتفاقی
نیفتد ،اســتاد شجریان نشــان داد قدرتی دارد که وقتی نیست از وجودش مراقبت می کنند .در
ادامه این مراســم داریوش پیرنیاکان از اســاتید موســیقی ایران نیز اظهار کرد :همیشه ارزویم
این بوده که وقتی می میرم شــجریان بر من نماز بخواند اما اینگونه نشــد .این هنرمند در بخش
دیگری از صحبت هایش هم از محمدرضا شــجریان با عباراتی چون «دماوند» و «تخت جمشید»
ایران یاد کرد .اســتاد داود گنجه ای از دیگر اساتید موسیقی کشورمان نیز در این مراسم به ایراد
ســخنرانی پرداخت و گفت :امروز خوشــحالم که در چهلمین روز شــهادت بزرگمرد تاریخ امام
حســین (ع) شجریان دار فانی را وداع گفت ،اما شجریان را هرکسی بر اساس سلیقه خود تفسیر
می کند و امیدوارم با رفتن شجریان عدالت دوباره نهادینه شود .وی تصریح کرد :باید به موسیقی
ایران احترام گذاشــت .عزت دست خداست ،زیرا ما درس عشــق خوانده ایم .گنجه ای ادامه داد:
خانه موســیقی خانه عشق است و هیچ کس چشم دیدن پیشرفت این خانه را ندارد ،هرکس که
دلش با خدا باشــد از هیچ کس نمی ترســد .در بخش پایانی این مراسم همایون شجریان نیز در
دلیل شیوع ویروس کرونا و جلوگیری از انتشار این ویروس ،ایین اقامه نماز به صورت محدود با
حضور مســئوالن فرهنگ و هنر ،اهالی موسیقی و سینمای ایران و خانواده وی در مصالی اصلی
بهشت زهرا به امامت حجت االسالم سیدمحمود دعایی مدیرمسئول روزنامه اطالعات برگزار شد.
پیکر این استاد موسیقی امروز شنبه بعد از تشییع در ارامگاه فردوسی در مشهد به خاک سپرده
می شود.
صالحی در حاشیه مراسم تشییع خسرو اواز ایران:
شجریان نماد موسیقی و ادبیات ایران بود
وزیر فرهنگ و ارشــاد اسالمی در حاشیه مراسم تشییع استاد
شــجریان با بیان اینکه شجریان نماد موسیقی و ادبیات ایران
بود ،گفت :بخش قابل توجهی از ماندگاری ادبیات ایران ،ادبیات
کالسیک و معاصر با موســیقی استاد شجریان در جان مردم
جای گرفت ،مردم ایران از دو گوش صدای اســتاد شجریان را
می شــنیدند ،هم از طریق اوای موسیقی ایشان و هم حالوتی
که زبان شــعر و ادبیات ایران داشت .سید عباس صالحی در
حاشیه مراسم تشــییع پیکر اســتاد محمدرضا شجریان در
خصوص این شــخصیت موســیقی دان ایرانی گفت :اســتاد
شجریان در تاریخ هنر و موسیقی ایران جایگاه خاصی داشته
و دارد ،یکــی از ویژگی های عمده ایشــان این بود که حالوت
ادبیات را با شیرینی موسیقی ترکیب کرده بود وی ادامه داد:
بخش قابل توجهی از ماندگاری ادبیات ایران ،ادبیات کالسیک
و معاصر با موسیقی استاد شجریان در جان مردم جای گرفت،
مردم ایران از دو گوش صدای اســتاد شجریان را می شنیدند،
هم از طریق اوای موسیقی ایشان و هم حالوتی که زبان شعر
و ادبیات ایران داشت .صالحی تاکید کرد :انتخاب های ایشان و
فرصت هایی که برای ارتباط مردم با پیام ها و نکات محتوایی و
حکمت ادبی ایران وجود داشت از طریق اواز و موسیقی او در
دل مردم راه پیدا می کرد .وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی استاد
شجریان را نماد ادبیات و موسیقی ایران خواند.
ربّنای شجریان؛ مثنوی در مایه افشاری
تنها اثری که از محمدرضا شجریان ثبت ملی شد
صدای محمدرضا شــجریان اصالت و تاریخ اواز ایرانی است.
نــه فقط در موســیقی کــه در خواندن قــران و ادعیه نیز
گنجینه هایی را به میراث گذاشــته است .از ان همه اواز در
قالب های گوناگون ،دعای «ربّنا»ی او در فهرست ملی میراث
فرهنگی ناملموس ایران ثبت شد .اردیبهشت ۱۳۹۶سازمان
میراث فرهنگی ،صنایع دســتی و گردشــگری دعای ربّنا با
صدای محمدرضا شــجریان را با عنوان «ربّنای شــجریان؛
مثنوی در مایه افشــاری» به شماره ۱۳۹۶در فهرست ملی
میراث فرهنگی ناملموس ثبت کــرد و لوح ان ،درحالی که
این هنرمند نامدار در بستر بیماری و مراقبت بود ،به همایون
شجریان ،فرزندش اهداء شــد .صدای شجریان همانطور که
خودش نیز گفته بود «جزئی از فرهنگ کهن ایران اســت»،
اما رییس اســبق ســازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و
گردشگری (زهرا احمدی پور) دلیل انتخاب ربّنای او را برای
ثبت در فهرست ملی میراث ناملموس ،اینطور شرح داده بود:
«استاد شجریان یکی از سرمایه های ملی ایران است و سازمان
میراث فرهنگی ب ه دلیل عالقه و اهمیتی که مردم ایران برای
ربنای شجریان قائل هســتند و خاطرات شان در ماه مبارک
رمضان با این نوای اسمانی گره خورده است ،اهتمام خود را
معطوف به ثبت این اثر در فهرســت میراث ناملموس کرد».
«ربّنا» یکی از پرمخاطب ترین اثار استاد محمدرضا شجریان
اســت .ربنا شــامل چهار دعا از ایات قران است که همه با
عبارت ربّنا اغاز می شوند .شجریان ،ربّنا را در دستگاه سه گاه
خوانده و با مرکب خوانی (مدوالسیون یا راه گردانی) سری به
دســتگاه ها و اوازهای دیگر ردیف موســیقی ایرانی از جمله
اواز افشــاری و گوشه عراق (صبا) می زند و سپس به سه گاه
برمی گردد .ربّنا در نواری که محمدرضا شجریان با نام «به یاد
پدر» ضبط کرده ،منتشــر شده اســت .محمدرضا شجریان
گفته بود :انگیزه اصلی اش از خواندن این دعا ،تدریس ان به
دو هنرجو بود و این اثر در یکی از اســتودیوهای رادیو ضبط
شده است .شجریان مبدع تعدادی ساز در موسیقی ایرانی نیز
است .او در اردیبهشــت ۱۳۹۰نمایشگاهی در تهران برگزار
کرد و این سازها را که «صراحی»« ،شهر اشوب»« ،ساغر»،
«کرشــمه»« ،سبو» و «تندر» نام دارند ،رونمایی کرد .استاد
اواز ایران که در ســال ۱۳۵۶مقام نخست مسابقه کشوری
تالوت قران را به دست اورد ،سال ۷۸جایزه پیکاسو و دیپلم
افتخاری ســازمان یونسکو را دریافت کرد .این جایزه هر پنج
سال یک بار به هنرمندی که برای شناساندن فرهنگ و هنر
کشــورش می کوشد ،اهدا می شــود .در سال ۲۰۰۶میالدی
نیز نشــان موتزارت را از ســازمان یونســکو گرفت و دو بار
نامزد جایزه گرمی شــد .سال ۱۳۹۳نشان «شوالیه ملی» یا
«لیاقت در ایینی رســمی» را از دولت فرانسه دریافت کرد.
در ســال ۲۰۱۰رادیو عمومی ملی «ان پی ار» (National
)Public Radioپس از یک نظرســنجی مردمی ،صدای
محمدرضا شــجریان را در بین ۵۰صدای برتر جهان معرفی
کرد .در سال ۱۳۹۶نشان عالی «هنر برای صلح» را گرفت و
ســال ۱۳۹۸در جشنواره موسیقی بنیاد اقاخان ،جایزه ویژه
«خداوندگار موسیقی» به او اهدا شد .هیات داوران جشنواره
جایزه موســیقی بنیاد اقاخــان در بیانیه ای علت تقدیم این
جایزه را نقش افرینی مستمر شجریان در غنی کردن میراث
موسیقیایی بشر ،استادی بی همتا در موسیقی و تاثیرگذاری
اجتماعی وی به عنوان یک موســیقی دان و معلم در ایران و
خارج از مرزهای این کشــور عنوان کرد .سایت انجمن اسیا
نیز محمدرضا شجریان را پراوازه ترین هنرمند موسیقی اصیل
ایرانی معرفی کرده است .محمدرضا شجریان پنجشنبه۱۷ ،
مهرمــاه پس از تحمل یک دوره طوالنی و مبارزه با بیماری،
در سن ۸۰سالگی از دنیا رفت. صفحه 2
3
شنبـــــــــــه 19مهرماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1317
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
یادداشت
وقتی شان هنر
باالتر از سیاست است!
مهدی احمدی
مروری بر کارنامه هنری استاد «محمدرضا شجریان»
علیرضا سعیدی
هفت دهه با موسیقی ایرانی
محمدرضا شجریان خواننده فقید موسیقی ایرانی از جمله هنرمندانی است که طی سال های زیاد
فعالیت خود در عرصه های مختلف هنر موسیقی از خود کارنامه پربار و ارزشمندی را به جای گذاشته
است .زنده یاد محمدرضا شجریان که عصر پنجشنبه ۱۷مهر در تهران دارفانی را وداع گفت ،اول مهر
۱۳۱۹در مشهد متولد شد .چنانکه خودش در خاطراتش از ایام کودکی بیان کرده ۵ ،ساله بود که
در خلوت کودکانه اش اواز می خواند .وی ۱۵بهمن ۱۳۲۶به کالس اول می رود و یک سال بعد به
اموزش تالوت قران کریم نزد پدر می پردازد .در ۹سالگی تالوت قران را اغاز می کند و یک سال بعد
این کار را در اجتماعات سیاسی ان سال ها ادامه می دهد .صدای محمدرضا شجریان در سال ۱۳۳۱
برای نخستین بار از رادیو خراسان پخش می شود .وی سال ۱۳۳۲عنوان شاگرد ممتاز را در بین دانش
اموزان مشهدی از ان خود می کند و سپس در دبیرستان شاهرضا تحصیالت خود را پی می گیرد.
همزمان در مسابقات فوتبال دبیرستان های مشهد هم حضور می یابد و در سال ۱۳۳۴موفق می شود
به تیم دانش اموزی استان راه پیدا کند .وی در سال ۱۳۳۶به دانشسرای مقدماتی در مشهد می رود
و از همین سال است که برای نخستین بار با یک معلم موسیقی به نام جوان اشنا می شود .پیگیری
جدی کار اواز سبب می شود تا در سال ۱۳۳۸به اجرای اوازهایی بدون ساز و نیز قرائت قران برای
رادیو خراسان بپردازد .یک سال بعد شجریان دیپلم دانشسرای عالی را می گیرد و به استخدام اموزش
و پرورش در می اید و همزمان به تدریس در دبستان خواجه نظام الملک بخش رادکان می پردازد و در
عین حال با سنتور اشنا می شود .البته اشنایی با سنتور این اشتیاق را در وی شدت می بخشد که با
نت و فراگیری سنتور نزد جالل اخباری و شروع سنتورسازی و تحقیق برای بهتر کردن صدای سنتور
تجربه های خود در موسیقی را گسترش دهد.
بعد از چند سال تدریس و مدیری دبستان های مشهد اذر ۱۳۴۶شجریان به تهران منتقل می شود
و از همان بدو ورود با استاد احمد عبادی (نوازنده و نواساز نامی سه تار) اشنا می شود و همزمان به
همکاری با رادیو ایران می پردازد و در کنار ان به کالس درس اواز استاد اسماعیل مهرتاش و انجمن
خوشنویسان نزد استاد بوذری می رود.
کار در رادیو با نام مستعار سیاوش بی دکانی تا سال ۱۳۵۰خورشیدی و بعد در رادیو و تلویزیون با نام
خودش از جمله تالش های شجریان در مسیر زندگی هنری اش به شمار می رفت .در سال ۱۳۴۷از
اموزش و پرورش به وزارت منابع طبیعی منتقل می شود و همزمان به کالس خوشنویسی استاد حسن
میرخانی می رود .وی در سال ۱۳۴۹همکاری خود با با برنامه های تلویزیون ملی ایران را اغاز می کند
و همزمان به دریافت مدرک خوشنویس ممتاز نائل می شود.
در سال ۱۳۵۰با استاد فرامرز پایور اشنا می شود .به مشق سنتور و اموزش ردیف اوازی صبا نزد ایشان
می پردازد .در همین سال است که وی افتخار اشنایی با هوشنگ ابتهاج را پیدا می کند و به همکاری با
برنامه «گل های تازه» رادیو می پردازد .شجریان در سال ۱۳۵۱ضمن همکاری در برنامه گل ها با استاد
نور علی خان برومند اشنا می شود و به اموزش سبک و شیوه اوازی طاهرزاده نزد وی مشغول می شود.
اشنایی با استاد دوامی و نیز اموختن ردیف های اوازی از دیگر توفیقات شجریان در این سال بود.
در سال ۱۳۵۲وی به اتفاق گروهی از هنرمندان چون محمدرضا لطفی ،ناصر فرهنگفر ،حسین علیزاده،
جالل ذوالفنون ،داود گنجه ای و مقدسی و حدادی و دیگران هنرمندان مرکز حفظ و اشاعه موسیقی را
به سرپرستی استاد داریوش صفوت بنا می گذارند .در سال ۱۳۵۵در جشنواره توس (نیشابور) با فرامرز
پایور ،سایه ،حسن ناهید ،رحمت اهلل بدیعی ،محمد اسماعیلی ،عبدالوهاب شهیدی و هوشنگ ظریف
حضور پیدا می کند اما در همین سال وی به همراه ابتهاج سایه و برخی دیگر از هنرمندان از رادیو
کناره گیری می کنند .در سال ۱۳۵۶شرکت «دل اواز» را تاسیس و نیز در سال ۱۳۵۷در مسابقات
تالوت قران سراسر کشور به مقام نخست می رسد .او در سال ۱۳۵۸با غالمرضا دادبه اشنا می شود و
سپس البوم های مختلفی را با گروه «پایور» و نیز البوم های دیگری را با گروه «شیدا» و «عارف» کار
می کند .در فاصله سال های دهه ۶۰شجریان همکاری گسترده ای را با پرویز مشکاتیان اغاز می کند
که حاصل ان البوم های «ماهور»« ،بیداد»« ،نوا» و «دستان» است .در همین سال ها وی به اتفاق گروه
«عارف» کنسرت هایی را در خارج از ایران اجرا می کند .وی همچنین از سال ۶۸با گروه «پیرنیاکان» و
«عندلیبی» به اجرای کنسرت در امریکا و اروپا می پردازند .این گروه در سال بعد و به دلیل زلزله رودبار
کنسرت هایی را در جمع اوری کمک مردم دنیا در اروپا و امریکا اجرا می کنند.
در ســال ۷۱به اجرای کنسرت های مرحله دوم در امریکا با داریوش پیرنیاکان ،جمشید عندلیبی
و همایون شجریان (اگوست تا نوامبر) می پردازد که انتشار البوم «یاد ایام»« ،اسمان عشق» و نیز
«دلشدگان» حاصل این سال ها است .در سال ۱۳۷۴وی کنسرت هایی در شهرهای اصفهان ،شیراز،
ساری ،کرمان و سنندج را برگزار می کند و در همین سال البوم «چشمه نوش» (با محمد رضا لطفی)،
«گنبد مینا»« ،جان عشاق» ،مدتی بعد «در خیال» را با همکاری مجید درخشانی منتشر می کند.
شجریان در سال ۷۸جایزه افتخاری یونسکو را دریافت می کند (جایزه پیکاسو) و کتاب «راز مانا» نیز
از وی در سال ۷۹منتشر می شود .از یکی دو سال بعد وی به اتقاق کیهان کلهر و حسین علیزاده و
همایون شجریان کنسرت هایی را در اروپا و امریکا اجرا می کنند که حاصل ان البوم های «نوا»« ،داد
و بیداد» و «زمستان» است .شجریان به اتقاق علیزاده و کلهر و فرزندش در زمستان سال ۱۳۸۳به
مناسبت زلزله بم کنسرتی را در تهران برپا می کنند و همزمان اعالم می کنند که قصد دارند مجتمعی
را به نام «باغ هنر بم» بسازند که دی وی دی «همنوا با بم» حاصل چنین اندیشه ای است.
محمدرضا شجریان مبدع چند ساز جدید در موسیقی ایرانی است ،وی در اردیبهشت ۱۳۹۰طی
نمایشگاهی در تهران این سازها را رسماً به نمایش عمومی دراورد که از جمله انها می توان به سازهای
«صراحی»« ،شهر اشوب»« ،ساغر»« ،کرشمه»« ،سبو» و «تندر» اشاره کرد.
«رباعیات خیام »۱۳۵۱ -به اهنگسازی فریدون شهبازیان« ،چهره به چهره »۱۳۵۶ -به اهنگسازی
محمدرضا لطفی« ،گلبانگ شجریان »۱۳۵۷ -به اهنگسازی علی اکبر شیدا و حسن یوسف زمانی،
«چاوش (به یاد عارف) »۱۳۵۷ -به اهنگسازی محمدرضا لطفی« ،چاوش »۱۳۵۷ - ۲به اهنگسازی
محمدرضا لطفی« ،چاوش ( ۶سپیده) »۱۳۵۸ -به اهنگسازی محمدرضا لطفی و پرویز مشکاتیان،
«چاوش »۱۳۵۸ - ۷به اهنگسازی محمدرضا لطفی -پرویز مشکاتیان و حسین علیزاده« ،چاوش
( ۹جان جان)» به اهنگسازی محمدرضا لطفی و ابوالحسن صبا«« ،راز دل »۱۳۵۸ -به اهنگسازی
فرامرز پایور و عارف قزوینی« ،خلوت گزیده ۱۳۵۹ -تا »۱۳۶۲به اهنگسازی فرامرز پایور و پرویز
مشکاتیان« ،انتظاردل» به اهنگسازی فرامرز پایور« ،پیوند مهر « ،»۱۳۶۳ -استان جانان »۱۳۶۴ -به
اهنگسازی پرویز مشکاتیان« ،بیداد »۱۳۶۴ -به اهنگسازی پرویز مشکاتیان« ،سیر عشق »۱۳۶۵ -
به اهنگسازی علی اکبر شیدا« ،نوا (مرکب خوانی) »۱۳۶۵-به اهنگسازی پرویز مشکاتیان ،ابوالحسن
صبا و سعید هرمزی« ،دستان »۱۳۶۷ -به اهنگسازی پرویز مشکاتیان« ،ساز قصه گو و کنسرت
بزرگداشت حافظ »۱۳۶۷-به اهنگسازی فرامرز پایور ،داریوش پیرنیاکان و محمدرضا شجریان« ،دود
عود »۱۳۶۸-به اهنگسازی پرویز مشکاتیان البوم هایی هستند که تا دهه ۶۰به خوانندگی محمدرضا
شجریان در بازار موسیقی منتشر شده و هرکدام با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه می شوند.
«پیام نسیم »۱۳۷۰ -به اهنگسازی محمدرضا شــجریان« ،سروچمان »۱۳۷۰ -به اهنگسازی
داریوش پیرنیاکان و محمدرضا شجریان« ،اسمان عشق »۱۳۷۱ -به اهنگسازی داریوش پیرنیاکان،
سعید فرج پوری و محمدرضا شجریان« ،دلشدگان »۱۳۷۱-به اهنگسازی حسین علیزاده« ،چشمه
نوش »۱۳۷۲ -به اهنگسازی محمدرضا لطفی« ،بهاریه »۱۳۷۳ -به اهنگسازی پرویز مشکاتیان،
«یاد ایام »۱۳۷۴ -به اهنگسازی داریوش پیرنیاکان و محمدرضا شجریان« ،جان عشاق »۱۳۷۴ -به
اهنگسازی پرویز مشکاتیان« ،گنبد مینا »۱۳۷۴ -به اهنگسازی پرویز مشکاتیان« ،پیغام اهل دل -
« ،»۱۳۷۴درخیال »۱۳۷۵ -به اهنگسازی مجید درخشانی« ،رسوای دل »۱۳۷۵ -به اهنگسازی
مرتضی محجوبی و علی اکبر شیدا« ،عشق داند »۱۳۷۶ -به اهنگسازی محمدرضا لطفی« ،شب
وصل »۱۳۷۶ -به اهنگسازی درویش خان« ،معمای هستی »۱۳۷۶ -به اهنگساز محمدرضا لطفی
و حسن کسایی« ،شب ،سکوت ،کویر »۱۳۷۷ -به اهنگسازی کیهان کلهر« ،اهنگ وفا »۱۳۷۸ -به
اهنگسازی سعید هرمزی و درویش خان« ،ارام جان »۱۳۷۸ -به اهنگسازی رضا محجوبی ،عارف
قزوینی ،علی اکبر شیدا ،و محمدرضا شجریان« ،بوی باران »۱۳۷۸ -به اهنگسازی حسین یوسف
زمانی« ،زمستان است »۱۳۷۹ -اثار محمدرضا شجریان تا پایان دهه ۷۰را تشکیل می دهند.
«بی تو به سر نمی شود »۱۳۸۱ -به اهنگسازی حسین علیزاده« ،هم نوا با بم « ،»۱۳۸۲ -فریاد -
»۱۳۸۱به اهنگسازی حسین علیزاده ،محمدرضا شجریان و کیهان کلهر« ،جام تهی »۱۳۸۳ -به
اهنگسازی محمدرضا لطفی و ابوالحسن صبا« ،ساز خاموش »۱۳۸۶-به اهنگسازی حسین علیزاده،
«سرود مهر »۱۳۸۶ -به اهنگسازی حسین علیزاده« ،غوغای عشق بازان »۱۳۸۶ -به اهنگسازی
سعید فرج پوری ،مجید درخشانی و محمدرضا شجریان« ،کنسرت محمدرضا شجریان و گروه اوا -
»۱۳۸۷به اهنگسازی سعید فرج پوری ،مجید درخشانی و محمدرضا شجریان« ،اه باران »۱۳۸۸ -
به اهنگسازی حسین یاحقی ،مرتضی محجوبی ،مزدا انصاری و محمدرضا شجریان« ،مرغ خوش
خوان »۱۳۹۰ -به اهنگســازی محمدرضا شجریان« ،طریق عشق »۱۳۹۵ -به اهنگسازی پرویز
مشکاتیان« ،خراسانیان »۱۳۹۸-به اهنگسازی پرویز مشکاتیان نیز اسامی البوم هایی هستند که در
سال های گذشته به خوانندگی محمدرضا شجریان منتشر شده اند.
ریاست شورای عالی خانه موسیقی ،رئیس موسسه فرهنگی هنری «دل اواز» ،بنیانگذار گروه موسیقی
«شهناز» ،فعالیت مستمر در عرصه ساخت ساز و خوشنویسی و برگزاری چندین نمایشگاه داخلی و
خارجیباهمینموضوع،چهرهبرترخوانندگیدرچندینرویدادبین المللیمعتبرازجملهفعالیت های
صنفی محمدرضا شجریان در عرصه موسیقی است .وی تا چند سال بعد از شروع به کار خود در عرصه
موسیقی به تالوت قران و خواندن ادعیه ها نیز مشغول بود که دعای «ربنا» از پرمخاطب ترین و بهترین
اثار این هنرمند موسیقی است.
مظفر شفیعی ،ایرج بسطامی ،حمیدرضا نوربخش ،سینا سرلک ،همایون شجریان ،علی جهاندار ،قاسم
رفعتی ،محسن کرامتی ،علی رستمیان و حسام الدین سراج نیز از جمله شاگردانی هستند که طی
سال های دور و نزدیک نزد محمدرضا شجریان به فراگیری تکنیک های اوازی پرداخته اند.
-1روزنامه هنرمند مجدد و چند باره درگذشت و فقدان استاد بلند اوازه و
شهیر عرصه موسیقی و اواز معاصر ایران زمین را به خانواده محترمشان،
خاصه فرزند خلف ایشان جناب اقای همایون شجریان و جامعه هنر و
موسیقیوعالقه مندانایشانتسلیتمی گوید.
-2هنرمند در خرداد ماه 1395و در غائله مربوط به مجوز دیر هنگام
البوم استاد محمدرضا شجریان بعد از گذشت هشت سال از درخواست
ان و همزمان با اغاز کمپین های مردمی در فضای مجازی برای پخش
نوای ربنای استاد در رمضان المبارک ان سال ،طی یادداشتی و خطاب
به وزیر وقت فرهنگ و ارشاد و مسولین ذیربط تاکید کرد و به رویت و
گوششان رساند که به قول معروف ،دیگر بیش از این کشش ندهید این
حقد مذموم را و کاسه داغ تر از اش نشوید برای دردانه های هنر ،اما صد
افسوس که برگوش هاشان و بر چشمهاشان گویی قفل و بستی است
همچنان و مصداق ایه شریفه شده اند که؛ صم بکم عمی فهم الیرجعون.
-3گفتیم و نوشتیم که تنگ نظری بخشی از بدنه مدیریت فرهنگی
سیاســی حاکمیت و جمعی کاســه داغ تر از اش ها و متملقان بیخرد و بی تدبیر در قبال استاد شجریان نارواست و با بی فکری و خلط
سیاســت با فرهنگ و هنر ،لطافت و دلبری های هنر و هنرمندان را به
لجن زار سیاست نیاالیید و فی المثل خوانش یک مناجات ،حاوی چند
ایه شریفه استغفار قران مجید توسط استاد را به یک موضوع امنیت ملی
و حاکمیتی و باعث تبدیل شدن به عنصری قوی در دوقطبی شکل یافته
سیاسی -اجتماعی ،مبدل نکنید.
-4گیریم که استاد یا هر دردانه ای در فرهنگ و هنر به وقت مناقشات
سیاسی و به وضع و قرار شهروندی نظر خود را داشته و ابراز کند و در
مقام کنش و واکنش های معمول و تند انتخاباتی و التهابات سیاسی -
اجتماعی تندی و جســوری کند مثل همه احاد و دیگران ،ان هم به
صدق و ازادگی و نه به نفاق و دورویی و چاپلوسی! گیریم به زعم دوستان
نباید و نشــاید و نمی بایست که ایشان در ان وقت چنین می گفتند و
نمی گفتند یا چنین و چنان.
گیریم که شــما درســت می گویید؛ اما مگر نه اینکه این خود اهالی
قدرت و سیاســت بوده و هستند که پای هنر و هنرمند را به وقت و
کارزار سهم خواهی خود از جناح رفیق رغیب مقابل و دولت مستقر؛
وجه المعامله انتخاب جامعه و توده کردند و می کنند .اگر گالیه ای هم
باشد بر هنر و هنرمند و فرهنگ نیست بلکه بر قدرت و سیاست است
که سرمســت از قدرت و معتاد این بازی و قمار کثیف هرباره است و
دود افیونش بر چشم و جان هنر و فرهنگ و جامعه گرفتار در این دو
قطبی سازی های موسمی.
-5متاسفانه شرایط و شیوه مواجهه مردم و عالقه مندان با خبر ناگوار
درگذشت ایشان ،جمعیت ناراحت مقابل بیمارستان و شیوه کنترل و
مراقبت از حس و حال و بغض از سر عالقه و صدقشان در قبال تحریکات
سودجویان و فتنه گران مزدور و خائن به وطن و فرهنگ و هنر ،مجددا
اوج بی تدبیری و دست پاچگی برادران تامین و انتظامی استان و کشور
را ،به رخ کشید.
-6هنرمند در اردیبهشت و رمضان المبارک سال جاری نیز مجدد ،پیگیر
مطالبه و خواست اهالی فرهنگ و هنر و عموم مردم برای ازسرگیری
پخش مناجات خاطره انگیز استاد شد و گفت که شاید این اخرین فرصت
برای شستن دل ها از این حقد و کین های رفته باشد و این ابرام بر جمود
و خشک مغزی در حکمرانی فرهنگی -رسانه ایی ،پشیمان کننده و
ناگوار خواهد بود .اما امان از مدیران خسته و معطل و نورسته گان متملق
و کم خرد و جاه طلب و بی تقوای دور و برشان؛ گروهی خاص و اندک از
جرگه مدیریت خواهان جوان که در پستوی ذهن خامشان الف سیاست
مــدن و تدبیر منزل می زنند و با این جــوالن کورکورانه می روند تا ته
مانده ای از سرمایه اجتماعی و هست و نیست کشور از سیاست و جامعه
تا فرهنگ و هنر را به باد هوس خویش و از طرفی طمع عثمانی گری و
نقشه دژخیمان ایران زمین که از چپ و راست و باال و پایین هر کدامشان
برای تکه ای از این تن رنجور ،دندان تیز کرده و زوزه می کشند ،ببازند و
بسوزانند .گفتنی ها را بارها گفته اند و گفته ایم و شنیده اند اما صد افسوس
که گویی برگوش هاشان و بر چشم هاشان قفل و بستی است همچنان و
مصداق ایه شریفه که؛ صم بکم عمی فهم ال یرجعون! صفحه 3
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره • 1317شنبه 19مهرماه • 1399سال سیزدهم • 4صفـــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطرخیابان اورامان،
پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
صدای ایران
یادداشت
در رثای خسرو خوبان؛
همیشه زنده و جاوید است
علی نجفی
یادداشت
چنین جاودانه کاش...
عباسعلی اسکتی
بی شک بعدترها هر گوشه ای از تاریخ را با نام ها و اتفاقات متفاوت
ان دوران بــه یاد خواهند اورد و هر زمانه همچون رویدادها برای
خودش انسان هایی را دارد که خوب یا بد در خاطره ها می مانند،
یکی می شــود وارث نفرینی ابدی و یکی چون شما تا همیشه
در قلب ها به نیکی ماندگار ،شــما که الزم نیست برای رفتنتان
بنویسیم جاودانه شد چون تا وقتی که بودید ماندگار شده بودید و
برای یاداوری دوباره تان کافی ست چشمانمان را ببندیم و تنها زیر
لب یکی از این همه اثار جاودانه را زمزمه کنیم
رندان سالمت می کنند جان را غالمت می کنند
مستیزجامتمی کنندمستانسالمتمی کنند
حتی اگر «ایران ای ســرای امید» یا «از خون جوانان وطن» را با
صدای شما نشنیده بودیم ،حتی اگر «تفنگت را زمین بگذار» و
«مرغ سحر» را نخوانده بودید ،شما با ان چهره ی کاریزماتیک و
لبخند ملیح همیشه کمرنگتان برای ما بخشی از تاریخ و تمدن و
فرهنگ این سرزمین بوده و هستید و خواهید ماند ،شما که فراتر
از موســیقی و هنر و واژه هستید و اندوه و حزن و شور صدایتان
برای ما اوای ازادی و دلدادگی و عشــق اســت ،ما هرگز با شما
بیگانه نبوده ایم وقتی که همیشه صدای ما بوده اید همیشه در
نهایت به این باور رســیده ایم که هنرمند هیچوقت نه با هنرش
بلکه با نوع اندیشه و تفکر و زیست و نگاهش ماندگار می شود و
چه شگفت انگیز و دست نیافتنی که اینگونه ماندگارترین باشید،
با تصنیف هایتان در خلوت و ارامــش و جنگ ،دلهره و مبارزه
و شــیدایی همراه ما بوده اید و در خوش قلبی و خوش کالمی
شهره و انقدر سخاوتنمند که برای ما یادگاری به زیبایی همایون
بگذارید ،ما چه سعادتمند بوده ایم که در دوران محمدرضا شجریان
زیسته ایم .هر چند حسرت تماشای دوباره اجرای شما از نزدیک
به دلمان می ماند اما این رفتن با این مقدار زیبایی به ان بســیار
دلتنگی می ارزد ،رفتنی که یک سرزمین به این پهناوری در سوگ
ان بنشینند و اینقدر نیکو یارشان را بدرقه کنند ،کاش برای همه
ی ما اینچنین رفتنی و ای کاش چنین پر شکوه باد روز وداعمان،
سبک بال ،پر شور ،ارام ،تماشایی و ماندنی...
یادداشت
حسین علیزاده نوازنده و اهنگساز:
صحنه
پشت
شاعرباشی
بزرگ بودی و بزرگ ماندی
«حسین علیزاده» ـ نوازنده و اهنگساز شناخته شده کشورمان ـ در پی درگذشت محمدرضا شجریان ،با نگارش
متنی به رفتن استاد اواز ایران واکنش نشان داد.
این استاد برجسته ی موسیقی در این باره نوشت:
«مهر با تو امد،
مهر با تو رفت.
اما تو نمی روی و
مهر با نام تو می ماند.
تو مهری و همه فصول مهربانی مهر تو.
تو بزرگ بودی و بزرگ رفتی
اما چه کوچک ،کوچکانی که چشم و گوش بستند و سیاه ماندند
تو تا ابد خواهی ماند ...
تو تا ابد خواهی خواند ...
البوم خاطرات
نوشتن و گفتن و شنیدن از اسطوره هنر ایران در این شرایط کار اسانی نیست .مگر قلم و کاغذ
می تواند گویایی احساس درون کشوری باشد که فرزندش را قرار است در اغوش خاک کشاند .چه
باید گفت و شنید که تاکنون نگفته و نشنیده ایم .اما چه کنیم که درد فراق برایمان طاقت فرساست
و حجم دلتنگی امان مان نمی دهد .تمام نوشتن ها نه در رثای معجزه هنر ایران زمین بلکه برای قرار
دل بیقرار خودمان است .نام محمدرضا شجریان دیگر یک نام و عنوان نیست بلکه یک نماد برای
یک کشور است .نماد ازادی و انسانیت ،نماد شرافت و مردانگی ،نماد هنر ایران زمین ...بسیاری
می گویند استاد شجریان جدای از سیاست و صف کشی های و جناح بندی های مرسوم بوده و نباید
با حرف های سیاسی وجه هنری وی را تحت الشعاع قرار داد .بخشی از این سخن درست است نباید
استاد و هنر را در جناح بندی و صف کشی قرار داد اما این نکته را فراموش نکنیم که هنر یک کشور
یعنی وضعیت اجتماعی و سیاسی و اقتصادی جامعه ،هنر یک مملکت از وضع و حال مردمانش
تجلی پیدا می کند .کدام هنر و هنرمند واقعی در تاریخ ثبت شده که متفاوت از کشور و جامعه ای که
در ان زیسته هنرش معنا گرفته باشد .اری هنر در اصل جدای از سیاست نیست ،هنر را نمی شود از
جامعه و شرایطش مجزا و منفک کرد .مگر می شود جامعه ای شاد داشت و هنری غمگین؟!
اصال حرف هنرمند از دل جامعه می جوشد و راهش را پیدا می کند .استاد شجریان نیز دقیقا مصداق
بارز این سخن است ،خود نیز بارها تاکید داشته در تمام دوران ها حرفش حرف جامعه و هنرش برای
مردمان سرزمینش بوده .موسیقی سنتی غمگین است چون مردمان ایران زمین در سینه غم های
فراوان دارند .حاال چگونه می شود هنر را از سیاست جدا گرد وقتی سیاست از هنر جدایی ناپذیر
است .کار هنرمند انجایی شروع می شود که با هنرش جوری از سیاست بگوید که نه شعار باشد و
نه ناسزا ،فقط هنر باشد و بس .حافظ نیز هنرمند زمان خود و تاریخ ایران شد ،برای اینکه با هنرش
جامع ه را به تصویر کشیده است و این عالقه و دقت استاد شجریان در خوانش اشعار خواجه شیراز
صرفا نه برای وجه های هنری که بلکه اعتراض های اجتماعی جامعه پیرامونش بوده است .چیزی
که خسرو اواز ایران را از دیگر هنرمندان هم عصرش متمایز و تبدیل به برگی از تاریخ و میراث
ایران می کند شجاعت و روشن ضمیری استاد در تشخیص مسائل و مصائب کشور و همراهی بی
چون و چرا با مردم است .استاد محمدرضا شجریان تبدیل به صدای مردم ایران زمین شد و اکنون
مرد م نیز صدای او هستند .این اوج تعامل و همدلی هنرمند با جامع ه و مردمانش است .زمانی که
تشخیص داد باید همصدا با جامعه باشد با اطالع از تما م هزینه های گزافی که برایش داشت همصدا
شد .این همصدایی هم به قیمت دق کردن و حسرت خواندن در سال های پایانی زندگی اش تمام
شد .هنرمند با صحنه نفس می کشد و زنده می ماند .برای استاد شجریان این رابطه بیشتر از هر
هنرمندی ارزشــمند و مهم بود .بیماری سرطان بهانه ای برای از پای دراوردن وی شد .دلیل این
حرف را زمانی درمی یابیم که به عقب برمی گردیم قریب به ۱۷سال پیش این بیماری به بدترین
شکل ممکن به استاد شبیخون زد اما ذوق حضور در صحنه و دیدار با مردم و خواندن ،سپری سخت
در برابر این بیماری شد و چه کسی باور می کند در سال ۱۳۸۲کنسرت «همنوا با بم» بعد از جراحی
و در نقاهت استاد برای بیماری سرطان بوده است؟! اری سرطان و هر بیماری دیگری صرفا نمایانگر
رنج های و جفاهایی است که به استاد رفته و انقدر روحیه وی را تضعیف کرد تا باالخره از پای درامد.
از سال ۱۳۸۹تا ۱۳۹۴بارها استاد شکوه کرد از ممانعتی که نمی گذارد در ممکلت خودش برای
مردمان خودش بخواند .این روسیاهی تاریخی می ماند به یادگار برای مدیران فرهنگی که حاال کنار
پیکر استاد می ایستند و پیام تسلیت توییت می کنند و سری از روی تاسف تکان می دهند .این روز
هیچگاه فراموش نخواهد شد ،فرزند ایران در اغوش مام وطن ارام می گیرد .برگی از تاریخ کشور
ورق خواهد خورد ولی به وسعت تاریخ ایران زمین یاد و نام محمدرضا شجریان زنده و باقی خواهد
ماند .انکه دلش زنده به عشق است هیچگاه نخواهد مرد و چه عشقی باالتر از عشق به وطن .او
همیشه زنده و جاوید است. صفحه 4