روزنامه هنرمند شماره 1217
روزنامه هنرمند شماره 1217
روزنامه هنرمند شماره 1217
پرداختوام،تسهیالت،حمایتو...
سعیداسدیمدیرمجموعهتئاترشهر:
دولت به ویژه وزارت ارشاد
به وعده های خود عمل کند!
اطالعی از زمان
بازگشایی سالن ها نداریم!
فرهنگ1.
فرهنگ4.
ART & CULTURE
ART & CULTURE
هنرمند را در مگ لند ورق بزنید
چهارشنبه 3اردیبهشت ماه 1399سال سیزدهم شماره 4 1217صفـــحه 2500تومـان ISSN2008-0816
رکو
پربازدی رد دار
دتری
سیاسی -اج ن فیلم
ت
ماعی
سینماوتلویز یون3.
CINEMA&TV
عملیات مرصاد
درباره دردسرهای مجوز فیلم ـ تئاتر
نمایش «رویای یک شب نیمه تابستان»
ممیز ی های سلیقه ای
وزارت ارشاد ادامه دارد!
فرهنگ2.
ART & CULTURE
ART & CULTURE
از میلیاردی ها مالیات بگیرید اما از همه نه؛
چرا تصور مسئوالن
از هنرمند یک ادم پولدار است!؟
عکس :سحاب زری باف -مجید طالبی
روایتی از ناگفته های
بهنوش طباطبایی در نمایی از فیلم «ماجرای نیمروز »2رد خون
نگاهی به فیلم «ماجرای نیمروز »2رد خون
به بهانه پخش در سینمای خانگی
فرهنگ2.
www.magland.ir
اعتراض تندِ بازیگر «نون خ»:
پدر سریال را با سانسور
دراوردید!
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
زنگ خطر تعطیلی
تماشاخانه های
خصوصی
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
سعید اسدی مدیر مجموعه تئاتر شهر:
اطالعی از زمان بازگشایی سالن ها نداریم!
مدیر مجموعه تئاتر شــهر عنوان کرد :بخشــی از همکاران ما به دلیل فعالیت های
اداری ،ایــن مدت در مجموعه رفت و امد دارند و مــا نیاز داریم هر چند وقت یک
ضدعفونی کامل برای حفاظت از سالمتی شان انجام دهیم .بیش از دو ماه از تعطیلی
سالن های نمایشی در تهران و دیگر سالن ها به دلیل شیوع ویروس کرونا می گذرد اما
هنوز برنامه دقیق و مدونی برای ماه های اتی تئاتر ریخته نشــده است .گمانه زنی ها
منبی بر این اســت که سالن ها پس از ماه مبارک رمضان بازگشایی خواهند شد .در
این فاصله برخی ســالن ها متبادر به ضدعفونــی و تمیزکاری کرده اند به طور مثال
روز گذشــته مجموعه تئاتر شهر توســط نیروهای هالل احمر ضدعفونی شد .سعید
اسدی مدیر مجموعه تئاتر شهر ،قلب تپنده سالن های نمایشی تهران درباره احتمال
بازگشــایی سالن های تیاتر شــهر عنوان کرد :بله روز گذشته از سوی دوستان ما در
هالل احمر ســالن های مجموعه ،البی ها و بخش هــای مختلفی که همکاران رفت و
امد دارند ضد عفونی شد.
وی افزود :البته این نخســتین باری نیست که در این مدت چنین اتفاقی می افتد .با
این حال باید بگویم که مشغولیت کارکنان تئاتر شهر و ضدعفونی مجموعه ،به معنی
اغاز اجراها و کارها نیست.
وی در ادامه افزود :با توجه به نظرسنجی هم که اخیرا انجام شد ،فعال شرایط تئاتر
مشــخص نیســت و اخرین مکان هایی که باز خواهد شد ،احتماال همین سالن های
تئاتر و ســینما اســت و هیچ تخمین و تضمینی هم نمی توان درباره ان زد که چه
زمانی اجراها اغاز می شود .ما هم تابع دستورات ستاد ملی کرونا هستیم.
اسدی اظهار داشــت :بهرحال همکاران ما در موسسه تردد دارند و بخش اداری ما
تا حدودی طبق دستورالعمل ســالن های دولتی فعال است و ارتباطی به بازگشایی
ســالن ها ندارد .مدیر مجموعه تئاتر شــهر توضیح داد :بنابرایــن در هر مکانی که
کارکنان در مجموعه تردد دارند ،نیاز به ضدعفونی داریم تا مشــکلی ایجاد نشــود.
اسدی با اشــاره به امادگی همیشگی برای بازگشــایی مجموعه گفت :سالمتی هر
یــک از همکاران ما انقــدر برای ما اهمیت دارد که تا جای ممکن ســالن ها ،حتی
نظافت هــای معمول ،با مواد ضدعفونی صورت می گیرد تا خدایی نکرده بچه ها دچار
ویروس نشــوند و اتفاق ناخوشایندی برایشان می افتد .وی در پایان درباره بازگشایی
سالن ها گفت :هنوز اطالعی از این امر نداریم و منتظر اعالم ستاد ملی کرونا هستیم.
فراخوانارکسترسمفونیکتهرانبهنوازندگانجهان
ارکستر سمفونیک تهران برای یک اجرای خانگی فراخوان همکاری صادر
کرد .پس از اجرای خانگی ارکستر ملی ایران ،بنیاد رودکی اجرای خانگی
ارکستر سمفونیک تهران را در دستور کار دارد.
بــرای همکاری در اجرای این قطعه ،فراخوانــی به رهبران برای معرفی
نوازنده و نوازندگانی از چندین کشــور ارســال شده است؛ این نوازندگان
بخشی از سمفونی نهم بتهوون موسوم به «سرود شادی» را اجرا می کنند
که برای انتشار از طریق فضای مجازی اماده می شود.
بر اســاس اعالم بنیاد رودکی ،پیش از این خبری در خصوص همکاری
مشــترک ارکستر ســمفونیک تهران و ارکســتر جوانان اروپا در اجرای
خانگی سمفونی نهم بتهوون منتشر شده بود که این خبر صحیح نیست؛
اگر چه همکاری دو ارکســتر برای اجرای مشــترک در اینده ،در فرایند
بررســی قرار دارد اما این همکاری مربوط به اجرای خانگی سمفونی نهم
بتهوون نیست و همانگونه که ذکر شد ارکستر سمفونیک تهران بر اساس
فراخــوان فوق که از جمله برای اقای پائولو اولمی رهبر ارکســتر جوانان
اروپا -ارســال شــده بود ،با همکاری نوازندگانی از کشورهای متعدد این
قطعه را اجرا می کند.
2
چهارشنبــه 3اردیبهشت ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1217
www.honarmandonline.ir
& ART
فرهنگ و هنر
CULTURE
خبر
از میلیاردی ها مالیات بگیرید اما از همه نه؛
چرا تصور مسئوالن
از هنرمند یک ادم پولدار است!؟
مسعود دلخواه معتقد است با توجه به شرایط اقتصادی تئاتر
و گروه های تئاتری گرفتن مالیات و کسر ۹درصد مالیات بر
ارزش افزوده از اجراهای تئاتری ،گناه مضاعف است .مسعود
دلخــواه مدرس ،بازیگــر و کارگردان تئاتر کــه این روزها
مشغول تدریس انالین واحدهای نظری به دانشجویان خود
در دانشگاه تربیت مدرس است ،درباره شرایط خود و اتفاقی
کــه ویروس کرونا در دنیا و به طور خاص در جامعه هنری
رقم زده ،به خبرنگار مهر گفت :فکر کنم االن زمانی اســت
که هنرمندان باید کمتر حرف بزنند و بنویســند و بیشتر
باید بخوانند .نباید فقط جنبه منفی ویروس کرونا را ببینیم.
دنیای امروز نیاز به نیرویی داشت که بشر را به یک سه کنج
بکشاند و از او بخواهد درباره خود و عملکردش تجدید نظر
کند .وی ادامه داد :روانشناســان اجتماعی و متخصصان در
حال بررسی این موضوع هستند که در دوران پساکرونا چه
تغییراتی در ســاختار فرهنگی اجتماع رخ می دهد .یکی از
حوزه های هنر که بیشتر از سایر حوزه ها تحت تاثیر ویروس
کرونا قرار گرفت ،تئاتر است زیرا تئاتر همه را گردهم جمع
می کنــد تا در یک فضا حضور و تنفس کنند؛ همه اینها بر
خالف دســتورالعمل های بهداشتی برای این روزها است از
این رو تا این شــرایط وجود دارد ،تئاتر به شکل اصیل اش
برای فعالیت مجدد باید منتظر بماند .دلخواه با بیان اینکه
فکــر می کنم چون تئاتر نیازمند حضــور گروه و مخاطبان
در فضایی مشــترک دیرتر از سایر مشاغل و حوزه های هنر
فعالیت خود را از ســر بگیرد ،اظهار کرد :در این شــرایط
فعالیت هایی از طریق فضای مجازی انجام می شود که البته
هیچکــدام این فعالیت ها از جمله اجراهــای انالین ،تئاتر
نیستند زیرا تئاتر بر اســاس رابطه دوطرفه بین هنرمند و
تماشــاگر شکل می گیرد و در فضای مجازی تماشاگر هیچ
تاثیر و ارتباطی بر تئاتر ندارد .باید از نمایش های انگشــت
شــمار با فروش میلیاردی مالیات کســر شود ولی از تئاتر
نه تنها نباید مالیات کسر شــود بلکه باید مالیاتی را که از
ثروتمنــدان و کمپانی های مختلف می گیرنــد برای تئاتر
هزینه کننداین هنرمند باســابقه تئاتر معتقد است بعد از
پایان بحران کرونا ،تشنگی برای تئاتری دیدن و حضور در
سالن های تئاتر بیش از پیش خواهد بود .کارگردان نمایش
«شــاه لیر» در ادامه ســخنان خود درباره کسر مالیات بر
ارزش افزوده از تئاتر با توجه به وضعیت اقتصادی گروه های
تئاتری به ویژه در دوران پســاکرونا ،یاداور شد :قطعاً نباید
از هنرمندان و اجراهای تئاتری مالیات گرفته شــود .بارها
خود من با این موضوع در اجراهای مختلف مشکل داشتم؛
مث ً
ال نمایشی داشتم که ۷۰میلیون تومان فروش داشته و
من این مبلغ را بین اعضای گروه تقســیم کرده ام ولی بعدا ً
برای من با این توجیه که ۷۰میلیون تومان درامد داشتم
مالیات به همراه جریمه امد .دلخــواه ادامه داد :تئاتر باید
معاف از مالیات باشد .نمی دانم چرا وقتی نام هنرمند می اید
برخی مســئوالن در ذهن شــان ادم های پولدار را متصور
می شوند .اگر کســی درامد باال دارد باید مالیات پرداخت
کند ولی دخل و خرج تئاتری ها را برابر نیســت .مسئوالن
باید استثناها را کنار بگذارند و برخی نمایش ها را که فروش
میلیاردی دارند مالک قــرار ندهند .وی تاکید کرد :باید از
نمایش های انگشــت شمار با فروش میلیاردی مالیات کسر
شــود ولی از تئاتر نه تنها نباید مالیات کسر شود بلکه باید
مالیاتی را که از ثروتمندان و کمپانی های مختلف می گیرند
بــرای تئاتر هزینه کنند .در دنیــا کمپانی های بزرگ برای
معافیــت از مالیات از تئاتــر و فعالیت های تئاتری حمایت
می کنند تا در عین حال برای خود اعتبار و وجهه فرهنگی
خوبی کســب کنند .کارگردان نمایــش «هیچ چیز جدی
نیســت» یاداور شد :از نیمه دوم ســال ۹۸تا کنون تئاتر
خیلی خســارت دیده و من خودم یکی از خسارت دیدگان
این ماجرا هستم .در ابان ۹۸به دلیل قطعی اینترنت اجرای
ما در تماشــاخانه ایرانشهر متضرر شــد .تئاترهایی هم که
بهمن و اسفند هزینه کردند تا اجرای عمومی داشته باشند،
متضرر شدند .گروه هایی هم که در حال تمرین برای اجرا در
نوبت سال ۹۹بودند نیز متضرر شده اند .دلخواه با اشاره به
اینکه هنرمندان تئاتر برای احقاق حقوقشان تالش بیشتری
نسبت به گذشته انجام می دهند و این تالش باعث می شود
دولت توجه بیشتری به تئاتر و هنرمندان تئاتر داشته باشد،
در پایان سخنان خود تصریح کرد :تئاتر در شرایط بحرانی
یکی از شکننده ترین حرفه ها است و گرفتن مالیات از تئاتر
گناه مضاعف است.
درباره دردسرهای مجوز فیلم ـ تئاتر
نمایش «رویای یک شب نیمه تابستان»
سریالممیزی های
سلیقه ایوزارت
ارشادهمچنان
ادامه دارد!
مصطفــا کوشــکی که قرار بــود فیلم تئاتــرش با نام
«رویای یک شــب نیمه تابســتان» از روز چهارشنبه
3اردیبهشت ماه در ســایت «تیوال» به فروش برسد،
با تشــریح مشکالتی که برای مجوز این اثر ایجاد شده
است ،گفت :فعال پیش فروش این فیلم تئاتر به تعویق
افتاده اســت .این کارگردان درباره مشکالتی که برای
اکران این فیلم تئاتر ایجاد شــده ،توضیح داد :طبیعتا
هر نمایشــی که روی صحنه می رود ،از وزارت فرهنگ
و ارشاد اسالمی مجوز دارد ،از انجا که فیلم نمایش ما
دقیقــا از اجرای صحنه ای ان ضبط شــده ،این انتظار
را داشــتیم که با همان مجوز بتوانیــم فیلم ان را در
فضای مجازی عرضه کنیم .کوشکی اضافه کرد :طبق
برنامه ریزی های ما قرار بود پیش فروش این فیلم تئاتر
از روز گذشته ـ دوشــنبه یکم اردیبهشت ـ اغاز شود
که ناگهان متوجه شدیم مشــکل مجوز پیدا کرده ایم.
او ممیزی هــای موازی در وزارت فرهنگ و ارشــاد را
یکی از مشــکالت بزرگ دانســت و افزود :نمایش ما
نزدیک یک ســال روی صحنه بوده اســت ولی مجوز
اجرای صحنه ای مان کافی نیســت و اعالم شده باید از
دفتر نمایش خانگی در ســازمان ســینمایی هم مجوز
بگیریم .این کارگردان تئاتر با تشــریح سیستم صدور
مجوز در دفتر نمایش خانگی سازمان سینمایی یاداور
شــد :بر اســاس قوانین کشــور ما هر فیلم یا سریالی
که در شــبکه نمایش خانگی پخش می شود ،نیازمند
مجوز این مرکز اســت ولی وقتی تئاتری روی صحنه
رفتــه یعنی قبال تمام ممیزی های الزم را در مورد ان
اعمال کرده اند و وقتی فیلم ان همان نسخه ضبط شده
اجرای صحنه ای است ،این سانسور موازی ،هنرمندان
را بیش از پیش دچار مشکل می کند .بویژه در وضعیت
فعلی که خود دولت هم در زمینه تئاتر دچار مشکالت
عدیده اســت و نمی تواند کمک چندانی به هنرمندان
بکند ،دســت کم جلــوی ایده های مــان را نگیرند ولی
فعال که سانســور باعث شده پیش فروش ما باز نشود.
جالب است که حتی در شرایط بحرانی کرونا ،سانسور
همچنان به قوت خود باقی اســت .مدیر تئاتر مستقل
درباره ضبط فیلم نمایش هــا در این تئاتر توضیح داد:
زمانی که تئاتر مســتقل تاسیس شد ،یکی از مواردی
که درباره نمایش هایی که در این تئاتر اجرا شــده اند،
فارغ از اینکه تولید ما باشــند یا نه ،اعمال شد ،ضبط
نمایش هایی است که در این تئاتر روی صحنه رفته اند
و در حال حاضر حدود چهل ،پنجاه فیلم داریم .او ادامه
داد :معتقدم تئاترهای ضبط شده هم ارزش ارشیو دارد
و هم می تواند ســوداوری اقتصادی برای تئاتر داشته
باشــد اما در این چهار پنج ســال هیچ فیلمی منتشر
نکردیم و با هیچ یک از شــرکت هایی کــه فیلم تئاتر
منتشر می کنند ،همکاری نکردیم .او درباره دالیل این
موضوع توضیح داد :متاســفانه سیستم مناسبی برای
توزیع فیلم تئاتر وجود نــدارد و این اثار عموما حیف
می شــوند و چون با شــرایط خوبی ارایه نمی شــوند،
عموما در جذب مخاطب ،موفق نیســتند چون خیلی
بی ارزش و دم دستی با این فیلم ها برخورد شده است
ولی من برنامه ای داشــتم که تئاترهای ضبط شده در
تئاتر مســتقل را به شکلی درست ارایه کنم تا مخاطب
هم برای این اثار ارزش قایل شود .کوشکی با اشاره به
تعطیلی تئاتر در دو ماه اخیر خاطرنشــان کرد :در این
موقعیت که با کمبود تئاتر فیزیکی رو به رو هســتیم،
فرصت خوبی است برای دیده شدن این بخش از کارها.
حال کــه بخش زیادی از زمان مردم در گوشــی های
هوشمند می گذرد ،شاید به این شیوه بتوانیم بخشی از
خوراک فرهنگی مورد نیازشان را تامین و ارتباط خود
با تماشــاگر حفظ کنیم چون اگر این ارتباط به مدت
چند ماه منقطع شــود ،جذب دوباره تماشاگر به سالن
تئاتر چندان اســان نخواهد بود .ضمــن اینکه به این
شیوه بخشی از زیان اقتصادی تئاتر ،جبران خواهد شد.
او که فیلم نمایش خود را تنها به مدت ســه روز برای
ارایه در ســایت تیوال قرار داده درباره این محدودیت
تصریح کرد :چون نمی خواستم این پتانسیل هدر شود،
محدودیــت ســه روزه را در نظر گرفتم درســت مثل
اجــرای نمایش ها روی صحنه که بازه زمانی محدودی
دارد و اگر تماشــاگری خواهان ان است ،باید در همان
زمان اقدام کند چون قرار نیســت یک نمایش تا ابد اجرا داشته باشد .این
کارگردان در بخش دیگری از ایــن گفتگو درباره ایده اجرای انالین تئاتر
یا تئاتر در فضای مجازی گفت :بهتر اســت عنوان اجرای الیو را برای این
پدیده در نظر بگیریم چراکه ریشــه تئاتر به معنای مکانی است که نمایش
به شکل عرف در ان اجرا می شود .ولی در فضای مجازی بیشتر با هنر اجرا
ســر و کار داریم که مفهمومی گسترده تر دارد و بویژه در سی چهل سال
گذشــته که تئاتر را وابسته به مکان نمی دانند ،همه چیز متفاوت می شود.
او خاطرنشــان کرد :در حال حاضر با پدیده ای رو به رو هستیم به نام هنر
اجرا در فضای مجازی که بر اساس ان هر چیزی در این وضعیت می تواند
شکل هنر اجرا پیدا کند ،حتی تصویری که فردی از خودکشی خودش در
فضای مجازی منتشر می کند ،شامل این اجرا می شود .این مدرس تئاتر با
اشاره به تنوع دیدگاه ها درباره اجرا در فضای مجازی توضیح داد :واکنش ها
نسبت به این موضوع متفاوت است .برخی به دلیل نوع نگاهی که به تئاتر
دارند ،واکنش شــان منفی اســت چراکه انان تئاتر را وابسته به یک مکان
فیزیکی می دانند درحالیکه تئاتر انالین هم قواعد خودش را دارد .در اینجا
هم اجراگر ،تماشاگر و مکان داریم ولی این مکان لپ تاپ یا گوشی مویابل
مخاطب است .کوشکی اضافه کرد :چه موافق باشیم و چه نه ،این اتفاق در
تمام دنیا می افتد و شــاید امروز به دلیل شرایط کرونا ،بیش از پیش مورد
توجه قرار گرفته است .در اغاز باید با تئاتر در فضای مجازی مواجه شویم
و نظرات گوناگون را بررســی کنیم تا بعد بتوانیم قواعد و قوانین ان را به
دســت اوریم همچنانکه در تئاتر یونان هم بتدریج قواعد پدید امدند ولی
مقابله با این پدیده درست نیست مثل تمام مقاومت های بیهوده ای که در
تاریخ تکرار شــده .این مدیر هنری تاکید کرد :هنرمندان باید این فضای
تازه را باور کنند و کســانی که خواهان فعالیت در تئاتر هستند ،وارد این
فضا شوند و سهمی در ان داشته باشند چون نظاره گر صرف بودن ،کاری از
پیش نمی برد .کوشکی ادامه داد :از دو سال پیش ایده اجرای تئاتر به شکل
وی ار ( )VRرا داشــتم که برای تماشاگران خارج از تهران می تواند مفید
باشــد چون نزدیک ترین شکل به اجرای تئاتر است .مدیر تئاتر مستقل در
بخش پایانی این گفتگو درباره چشم اندازی که برای ادامه فعالیت این تئاتر
متصور است ،گفت :با کدهایی که مسئوالن می دهند ،شاید این وضعیت تا
چند ماه دیگر ادامه داشته باشد و طبیعتا شرایط برای تئاترهای خصوصی
و هنرمندانی که در این تئاترها کار می کنند ،پیچیده تر خواهد شد .بسیاری
از هنرمندانی که وابســته به دولت هستند ،همیشه سعی می کنند منافع
خــود را از طریق دولت چه به شــکل کارمند یا مــدرس و ...تامین کنند
ولی بخش بزرگی از هنرمندان تئاتر که به شــکل مســتقل کار می کنند،
شــرایط دشواری پیش رو خواهند داشت و حتی شاید برای تامین نیازهای
اولیه خود دچار تنگنا شوند .کوشکی توضیح داد :تئاترهای خصوصی سهم
باالیی در ســرانه تئاتر دارند ،هم به لحــاظ ایجاد فضا برای کار هنرمندان
مســتقل و هم از نظر کارکنان و کارمندانشــان که اغلب از جامعه تئاتری
هستند .او ادامه داد :با این توصیف ،بسته شدن هر یک از این تئاترها حتی
اگر کمترین صندلی را داشــته باشد ،فشار زیادی به جامعه تئاتری و حتی
دولت وارد می کند چون دولت حال باید به فکر تامین سخت افزار باشد زیرا
در این چند ســال میزان هنرمندان تئاتر پنج شش برابر افزایش داشته و
این جمعیت نیازمند فضایی برای کار هستند .بنابراین با تمام نقدهایی که
شــخصا به تئاترهای خصوصی دارم ولی تعطیلی هر یک از اینها را به زیان
همــه تئاتر و بخش دولتی می دانم .مصطفا کوشــکی در پایان گفت :البته
می دانم اقای اشنا مدیر اداره کل هنرهای نمایشی و اقای اتابک نادری به
نمایندگی از ایشــان برای حل مشکالت تئاتر برنامه هایی دارند و امیدوارم
بتوانند اعتباری برای گذر از این شرایط ،اختصاص بدهند.
زنگخطرتعطیلیتماشاخانه هایخصوصی
رضا حسن پور ،مدیر تماشــاخانه خصوصی اژمان عنوان کرد:
حوزه سالنداری این دوره خیلی رقابتی شده و هزینه های زیادی
سالندارها متقبل می شوند ما هم برای اینکه در رقابت بمانیم،
هر سال متحمل هزینه های زیادی می شویم .در دو ماه گذشته
وضعیت تماشاخانه های خصوصی چندان جالب نبوده ،با بسته
شدن سالن ها اجاره بهای تماشاخانه ،کارکنان و دیگر هزینه ها
برایشــان دشوار است و هنوز در این زمینه هیچ تصمیم گیری
مشــخصی صورت نگرفته اســت که ایا قرار است از سالن های
خصوصی حمایت بشود یا خیر .رضا حسن پور مدیر تماشاخانه
اژمان در این باره به فارس گفت :حوزه سالنداری این دوره خیلی
رقابتی شــده و هزینه های زیادی سالندارها متقبل می شوند ما
هم برای اینکه در رقابت بمانیم ،هر ســال متحمل هزینه های
زیادی می شــویم .وی ادامه گفت :فروردین سال گذشته ما 40
میلیون تومان هزینه سالن کردیم که شاید به چشم نیاید .یک
صندلی خیلی معمولی 150هزار تومان است و این را در شصت
یا اعداد دیگر برای تامین یک سالن باید ضرب کرد .حسن پور با
بیان اینکه در این ایام تماشاخانه های خصوصی به شدت اسیب
دیدند ،افزود :به نظر من اگر این روند ادامه یابد و اگر حمایتی
نشــود ـ منظورم یارانه یک میلیونی نیست ـ بلکه حمایت به
هنرمندان و سالن ها است،کار به تعطیلی سالن ها می رسد .وی
در ادامه افزود :ببینید تماشاخانه ما هم خیلی بزرگ نیست .سه
سال است که اینجا مستقر شدیم و برنامه ریختیم کارهایی اجرا
بروند که کیفیت الزم را داشته باشند که خیلی هم خالقانه شد
درست است چهره ها خیلی سمت سالن های کوچک نمی ایند
اما همیشــه به این برنامه مان عمل کردیم به کیفیت اهمیت
میدهیم و یک ســالنی هم داریم به نام تجربه ،طوری طراحی
شــده که کارگردان موظف اســت به ســالن فکر کند و شیوه
اجرایی اش را مناســب ســالن انتخاب کند .حسن پور یاداور
شــد :االن به جز حمایت دولت ،ما به حمایت صدا و ســیما و
شهرداری هم نیازمندیم که خیلی می توانند به تئاتر کمک کنند
اما این اتفاق نمی افتد .شهرداری تهران با بیلبوردها و تبلیغاتی
که دارد می تواند یک درصد را هم به تئاتر اختصاص دهد خیلی
از مردم حتی نمی دانند تئاتر چیســت .این خیلی عجیب است
و خیلی ها سالن های ما را به رسمیت نمی شناسند و فقط تئاتر
شــهر را شنیده اند ،صدا و ســیما هیچ چیز از تئاتر نمی گوید
شبکه چهار یک شــب در هفته نیم ساعت دوازده شب درباره
تئاتر صحبت می کند .حتی این ارتباط شهرداری و صدا و سیما
با تئاتر می تواند تعاملی باشــد ،بلیتی دریافت کنند یا درصدی
از اجرا را بگیرند.
3
چهارشنبــه 3اردیبهشت ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1217
www.honarmandonline.ir
سینماوتلویزیون
CINEMA&TV
طنز
همین االن من و اصغر و...
سر فیلمبرداری کرونایی!
سپیده امینی
نگاهی به فیلم «ماجرای نیمروز »2رد خون؛ به بهانه پخش در سینمای خانگی
روایتی از ناگفتههایعملیات مرصاد
رکورددار پربازدیدترین فیلم سیاسی -اجتماعی
افشین علیار
در وهله اول نکته ای که باعث جذابیت فیلم های محمدحسین مهدویان می شود ،شیوه و ساختا ِر قصه گویی ان
است و این تسلط در نگارش فیلمنامه و البته هوشمندی در استخدام یک تیم حرفه ای نویسندگی و درک اهمیت
بنیادین متن در شکل گیری یک فیلم خوب ان را تبدیل به فیلمسازی تکنیکی کرده است که تاریخ و سینما در
اثارش اولویت بسزایی دارد .اینکه یک فیلمسا ِز متولد دهه ۶۰در این برهوت موضوعی و ابتذال محتوایی به تاریخ
معاصر کشورش اهمیت می دهد نکته مهمی است و می توانیم در این باره او را با سایر فیلمسازانی مثل ابراهیم
حاتمی کیا ،رسول مالقلی پور یا احمدرضا درویش مقایسه کنیم .اگر چه مقوله جنگ و رخداد تاریخی ان برای
فیلمسازان جنگ ایران مشهود بوده ،اما وقایع تاریخی دهه ۶۰برای مهدویان با پژوهش تاریخی به دست امده و
این مسئله مهم در فیلمسازی او بی شک یک ارزش به حساب می اید و نشان می دهد مهدویان سینمای جنگ و
اکشن را در موازات مسائل ملودراماتیک تبدیل به یک فیلم ارزشی می کند.
اساساً مهدویان فیلمسازی است که نمی تواند یک فیلم ساده و بی دردسر بسازد .این سختی در ساختا ِر فیلمی
مثل التاری هم مشهود بود ،اما در کنار قوت تکنیکی نکته ای که در مواجهه با رد خون حائز اهمیت است بحث
محتوایی اثر است ،مهدویان در ادامه ماجرای نیمروز که با استقبال مخاطبان و منتقدان روبه رو شد «رد خون»
را به عنوان یک تریلر سیاسی و اکشن ساخت ،اما وجه قابل اعتنای ان این است که برای اولین بار فیلمی درباره
عملیات مرصاد می بینیم .اینکه «ماجرای نیمروز »۱برای بیشتر منتقدان قابل اهمیت است یک دلیل مهم دارد و
ان نگاه مستندگونه مهدویان به یک رخداد سیاسی است که سرانجام ان به هالکت گروهی از منافقین و موسی
خیابانی ختم می شود .وجه اشتراک این دو اثر در کنار فیلمی خشک و سخت و البته مردانه رگه هایی از عشق و
عاطفه ای است که در «رد خون» بیشتر احساس می شود ،به طوری که در ماجرای نیمروز ۱نیز شاهد این رگه ها
هر چند خفیف تر بودیم .در انجا حامد به یک دختری که قب ً
ال هم دانشگاهی اش بوده عالقه داشت ،اما دختر وارد
گروهک منافقین شده بود .این بخش احساسی و ملودراماتیک ان چنان در ماجرای نیمروز عمق و اندازه نداشت و
تمرکز فیلمساز و مخاطب به نیرو های اطالعات ایران و چگونگی سرنگون کردن موسی خیابانی بود ،اما در رد خون
مهدویان برای ادامه بخش دیگری از تاریخ معاصر بیشتر دست به احساسات می زند و البته این درگیری احساسی
تا اندازه ای توانسته اسیب خفیفی به فیلم وارد کند ،اما حضور این داستانک در قالب اتفاقی که برای کمال و
افشین در رد خون رخ می دهد بستری برای ورود بخش عاطفی فیلم می شود ،سیما که روزی به جنگ رفته
است حاال بر اثر گول خوردن یا عقاید از قبل تدارک دیده شده وارد گروهک منافقین
شده است و از زمانی که دوربین مهدویان وارد اردوگاه اشرف می شود فیلم درگیر
فضایی احساسی می شود .سیما از همان ابتدا به گونه ای پشیمان نشان داده
می شود که این پشیمانی
از همراهــی کردن
منافقین می تواند
ناشی از عشق
بــه دختــرش
باشد .از همین حیث
تصویــب قطعنامه و
هجوم منافقین سیما
را برافروختــه می کند
و هیچ راهی برای بازگشت به ایران
نمی بیند ،از همیــن جهت در
مقاطعی از فیلم انگار موضوع
برای افشــین و کمال کام ً
ال
شخصی می شود ،به طوری
کــه در همــان اوایل فیلم
کمال و شادکام برای جنگ
وارد عــراق می شــوند،
اما بعد از شــهادت
شادکام و بازگشت
کمال و فهمیدن
ماجرای سیما
بسترســازی
عا طفــی
فیلــم مهیــا
می شود و انگار
نگرش سیاسی
و جنگــی اثر
تحت الشعاع یک
موضوع شــخصی قرار
می گیرد و می شود به
رد و بدل شدن دیالوگ میان کمال و سیما از طریق بی سیم اشاره کرد که می شد این موقعیت در شکل دیگر و
البته منطقی تر نمایش داده شود ،حتی با وجود این سکانس های احساسی که میان زهره و عباس زریباف پیش
می اید ،از اهمیت اثر در مواجهه با یک رویداد مهم می کاهد و این باعث می شود که مرگ عباس به دست کمال
ان حساسیت الزم را نداشته باشد یا از سوی دیگر نکته ای که در این فیلم کمی عجیب به نظر می رسد ،استخدام
وحید در سازمان اطالعات است .کسی که در ماجرای نیمروز به دلیل همکاری با منافقین تحت بازجویی قرار
می گیرد حاال پس از ازادی از زندان وارد یک سیستم مهم مملکت می شود و جالب است که مسعود نمی فهمد
وحید تغییر نگرش داده و باز با منافقین همکاری دارد ،صادق به عنوان مهره اصلی فیلم چگونه قبول کرده که
وحید در این سازمان مشغول به کار شود؟
رد خون یک اثر حساس جنگی و سیاسی محسوب می شود که به قسمت مهمی از تاریخ معاصر ایران پرداخته،
اما وجه احساسی فیلم که البته با گره افکنی توام شده می توانست در چارچوب دیگری روایت شود ،اما رد خون
دو کارکرد مهم را در یک قالب جا داده است .مادری که برای دیدن دخترش به ایران برمی گردد و افشین که
می داند اگر این ماجرا برای صادق رو شود ،چه اتفاقی رخ می دهد ،از سوی دیگر کمال که کاراکتر مرکزی فیلم
است و مبانی او نسبت به مملکت و انقالب اسالمی ملموس است در لحظه اخر نمی تواند خواهر خود را بکشد
که این هم باز غلبه احساسی فیلم در پایانبندی را نشان می دهد .کمال باید به خواهرش شلیک می کرد یا خیر.
اساساً نمی شود این مسئله را به وظیفه شناسی ربط داد .کمال به عنوان یک بسیجی یا اطالعاتی کنش گرا در برابر
موقعیتی انسانی قرار می گیرد و عاقالنه رفتار می کند.
این همان عقالنیتی است که با وجود بروز همه احساسات انقالبی که پیشتر از او دیده ایم انتظار می رود .در واقع
مهدویان در سکانس اخر و پایانی فیلم از کمال دوست داشتنی و انقالبی چهره ای منطقی به دست می دهد تا
باز هم در ذهن مخاطب ماندگار باشد .شاید عده ای فکر کنند تسلیم شدن او در برابر صادق به بافت شخصیتی
او اسیب رسانده ،اما سوالی در ذهن مخاطب پیش می اید که اگر نسبت خواهر و برادری را از فیلم جدا کنیم ایا
کمال حاضر بود همسر رفیق و همکارش را بکشد؟ به نظر می رسد جواب مثبت باشد ،اما این هم سوالی جدی
است که تا چه اندازه کشتن فردی در خیابان که در چنگ نیرو های امنیتی قرار دارد ان هم یک زن در چنین
موقعیتی الزم به نظر می رسد ،وقتی می توان او را به راحتی دستگیر کرد.
رد خون از نظر ساختاری یک فیلم سخت به حساب می اید ،اما مهدویان مثل همیشه توانسته با تسلط کافی
قصه گوییکندواگراشفتگی ایکهدرروایتبه وجودامدهرانادیدهبگیریم،رد خونیکیازاستاندارد ترینفیلم های
دهه ۹۰از نظر بخش اجرایی است ،نمی شود موفقیت فیلم را میان اجزای فیلم تقسیم کرد ،اما فیلمبرداری هادی
بهروز ،تدوین محمد نجاریان و طراحی صحنه محمدرضا شجاعی در کنار کارگردانی محمدحسین مهدویان و
البته تیزهوشی و موقعیت شناسی تهیه کننده ای ،چون سیدمحمود رضوی در کنار هم موجب ساخت اثری موفق
شده است و اضافه کنید بازی به شدت استاندارد جواد عزتی در نقش صادق را که مانند نسخه اول فیلم او را در
شمایل یک نقش کام ً
ال جدی و مهم برجسته کرده است.
در عجبم از دولت نه از مردم ،از مردم نه از دوستای خودم،
دور و بریام ،همسایه ها ،تحصیلکرده ها ،هنرمندا ،اااااای از
ایــن هنرمندای انتلکتوال نارسیسیســت که قضیه ای که
نهایتــا تو یه ماه جمع می شــد حاال تا شــش ماه که نه
به قول یکی از ســخنگوها تا ســال دو هزار و بیست و دو
ادامه داره! طرف اســتوری گذاشته تو اینستاگرام :هر کی
قرنطینه نشه خیلی بی فرهنگ و بی وجدانه ،به هم رحم
کنیم لطفا اگه از گرسنگی هم مردین نرین سر کار!
دو ثانیه نگذشته تو استوری بعدیش سلفی گذاشته همین
االن من و ممد و اصغر و سی سی سر فیلمبرداری کرونایی!
حاال قضیه اینه که هنرپیشه اصلی از ترس جونش نیومده
مقدم نقش یک
زنگ زدن به اغا که سیاه لشگرا بیاید خط ّ
ســریال ِ پس از جوکر! یارو هم از خدا خواســته نارنجکو
بســته زیر شکمشو می خواد از ســریال ابگوشتیه درجه
سه شبکه یک صدا و سیما برســه به فرش قرمز هالیوود!
حاال مادر پیرش یه شــبم تب کرد مهم نیست ،باالخره یه
کوچولو سرماخوردگی تو فروردین ماه طبیعیه دیگه! گنده
ش نکنید ...بگذریم!
بگذریــم از موزیســینامون که بدون ماســک دور هم تو
خیرینی که در حال بافت ِ
اســتودیو جمع میشــن برای ّ
ماسک برای بی سرپرست ها هســتن موزیک بزنن و الیو
بــرن! بگذریم از زوج های هنری که تو کرونا عقد می کنن
و سنت پیغمبر رو به جا میارن و افتر اون تو استودیو میز
مثلثی می ذارن جهت پاســخ به شــایعات پس از ازدواج
جنجالــی در کرونا! بگذریم از ته مونده های تئاتری که تو
خونه شــون اجرای زنده تئاتر می ذارن و با بلیط رایگان
دور هم جمع میشــن که تئاتر ایــران تو این قرنطینه ی
کرونا از یــاد نره و فقط هم با وقت قبلــی اجازه ورود به
پالتوی خونه گیشــون رو دارید حاال تا بیســت سی نفر
تماشاچی باکالس تمیز که کسی ویروس نمی گیره! البته
جای تشــکر داره که بعضی از ارتیســتهای ما میخوان به
جــای الیوهای لهو و لعب اونور اب کرونا رو بترســونن و
جوونها رو به صحنه تئاتر زنده بکشونن!
ما هم که ناس ناســی و وسواسی بعد دو ماه مجبور شدیم
بریم خرید مواد غذایی البته با ماســک و دستکش و الکل
و بــا گوش پاک کن دکمه اسانســور رو می زنیم و با گاز
استریل دستگیره ماشــین رو باز می کنیم ،سوار ماشین
شــدیم جونم براتون بگه از پارکینگ کــه اومدیم بیرون
اوف چه ترافیکی اصال بعید نبود به شــهروند نرســیم! از
ماشــین که پیاده شــدیم همینطور که نور چشم رو می
زد و ســرگیجه خفیف می گرفتی باالخره بعد یکی دو ماه
خیابونــا رو ندیدن و مثل اصحاب کهف که از غار در میان
چشمت می افته به مردم که مثل مور و ملخ دست تو کمر
هم دارن قر میدن و گاماس گاماس با یه سیگار گوشه لب،
ابمیوه قوطی سر می کشن و رو سنگفرشای تهرانلیزه قدم
می زنن با بگو بخند ،با دوســت و زن و بچه ...بچه ای که
تازه راه افتاده حتی نکردن یه شال دور دهنش ببندن ،کار
خاصی ام ندارن حوصله شــون سر رفته! نه که تایم کاری
هم نصف شــده خیلی تو خونه کالفه میشن بعدم کارمندا
ولع مرخصی دارن خب بابا خدا پدر کرونا رو بیامرزه اینم
مرخصی دیگه دســت زن و بچه رو بگیر بزن به خیابون و
طبیعت و شمال و شهرستان و...
تو نمی فهمی دخترم ،درگیر ج ّو اخبار شدی اینا قوی ان،
باحالن ،لوتی ان ...مثل تو که سوسول نیستن! حتی کرونا
بیفته تو جیب بغلشونم ترســی از چیزی ندارن ...بابا اینا
جنگو رد کردن ،زلزله ،گرونی ،سیل ..بابا اینا شاخ فیل رو
شکوندن!
منم با خجالت ماسکم رو صاف و صوف کردم و اونا هم یه
جوری میومدن نزدیک صورتم و شیر خنده می زدن انگار
ِش ماســکتو بگیرن از پشت دور گردنت
می خوان این ک ِ
خفه ت کنن تا دیگه این ریختی راه نیفتی تو خیابون و از
این الکچری بازیا در نیاری!
حــاال االن یکی دو هفته ســت که اعالمیه هــای مامان
شمســی ،خواهر اوره ،عمه ی ملی و ...تو اینســتاگرام پُر
شده (اینی که میگم عین واقعیته و قصه نیست اعالمیه ها
متاســفانه یک کمدی ســیاهه ) البته باید بدونی همه ی
اینا بر اثر ســکته قلبی و انفاکتوس و تصادف و سرطان و
این داســتانا فوت کردن! ( چیزایی که به ما گفتن ،مرگ
اقوام دوســتان بالغ بر ده تلفن در یک هفته به شــخص
خــودم!) مدیونی اگه یه لحظه فک کنی یکی از اینا بر اثر
کرونا مرده باشــه! بابا این جماعت خودشون پروفسورن!
خودشون عالم دهرن! خودشون دکترن!!
سالم ُگالی توو خونه محصالی نمونه
قول بدین که حرف های دکتر یادتون بمونه
مرسی!
پرداخت وام ،تسهیالت ،حمایت و ...
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره• 1217چهارشنبه3اردیبهشتماه•1399سالسیزدهم•4صفـــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شــرعی
به وقت تهران
13:03
اذان ظهر
19:44
غروب افتاب
20:03
اذان مغرب
اذان صبح فردا
طلوع افتاب فردا
04:52
06:22
گنج سخن
امام على علیه السالم :
راستگو در استانه نجات و بزرگوارى است و دروغگو در لبه
پرتگاه و خوارى.
نهج البالغه(صبحی صالح) ص ، 117خطبه86
دولت به ویژه وزارت ارشاد به وعده های خود عمل کند!
یکیازمدیرانقدیمیاموزشگاه هایموسیقیکشورمانبااشارهبهاوضاعنابسمان
موسسات اموزش موسیقی کشور از کم توجهی وزارت ارشاد در این زمینه انتقاد
کرد .محمد طیبی از هنرمندان و پژوهشگران نابینای کشورمان که در سال های
گذشتهبه عنوانمدیریکیاموزشگاه هایقدیمیموسیقیفعالیتمی کردهاست،
با اشاره به وضعیت نامطلوب اموزشگاه های موسیقی کشور پس از شیوع ویروس
کرونا گفت :بنده جزو اولین افرادی بودم که پس از پیروزی انقالب اســامی در
سال ۱۳۶۶همراه با تعدادی دیگر از دوستان کار اموزش موسیقی را اغاز کردیم و
تا به امروز نیز نهایت تالش خود را انجام داده ایم تا این پرچم باال نگه داشته شود.
ما از همان زمان نیز کوشش داشتیم که این فعالیت در راستای انجام یک کار
فرهنگی باشد اما بدبختانه از همان زمان تاکنون هیچ حمایتی از ما نشده است.
وی ادامه داد :ما اکنون در شرایطی کار می کنیم که خیلی ها با موسیقی و اموزش
موسیقی ،دوران قرنطینه را سپری می کنند اما شما مطمئن باشید در ادامه این
روند دیگر تاب و توانی هم برای این رویکرد اموزشــی باقی نمی ماند و خیلی ها
که دستشــان به دهنشان نمی رسد مجبورند که اموزشگاه های خود را به طور
کامل تعطیل کنند .شما اگر در این چند روز تمرکزی روی اموزشگاه های هنری
داشته باشید ،می بینید که ان ها رفته رفته ترجیح می دهند که موسسات خود را
تعطیل کنند .چرا که هم ماجرای شیوع ویروس کرونا ان ها در تنگنا قرار داده و
هم عدم حمایت های ارشاد موجب شده که امیدی برای ادامه کار نداشته باشند.
دوستان وزارت ارشاد هم دائم در حال اطالعیه صادر کردن و برگزاری جلسات
متعدد هستند اما گویا هیچ خروجی جز صدور چند اطالعیه حاصل نشده است.
طیبی گفت :من تصور می کنم برای برخی از اقایان صندلی مدیریت موقعیت
بهتری دارد تا اینکه بخواهند درباره پیگیری مشکالت صنفی اهالی فرهنگ و
هنر اقدامی داشته باشند .شاید دوستان نمی دانند که اگر این روند تعطیلی کامل
اموزشگاه های موسیقی ادامه پیدا کند ما حتی به نان شب مان هم محتاج خواهیم
شد .ما امروز بعد از ۲۷سال کار کردن خالصانه در موسیقی به بن بست رسیده ایم
و ای کاش اقایان مسئول قبل از «نه» گفتن ،در اعمال و کردار خود تجدیدنظر
کنند ،شــاید این چنین چراغ هنر روشن نگه داشته شود .این هنرمند و معلم
موسیقی در بخش دیگری از صحبت های خود تصریح کرد :بعد از شیوع ویروس
کرونا و تعطیلی ناخواسته ای که در اسفند ماه گریبان گیر اموزشگاه های موسیقی
شــد با توجه به شــرایط و رعایت موارد بهداشتی وظیفه داشتیم و داریم برای
حفظ سالمتی افراد کارها را تعطیل کنیم .اما وقتی این ماجرا در فروردین ماه
هم ادامه یافت و به نظر هم می اید حاال حاالها هم دست از سر ما بر نمی دارد،
معلوم نیست چه سرنوشــتی در انتظار ماست .این درست که باید سالمتی را
در اولویت هر کاری قرار دهیم اما ایا افرادی که در فعالیت های فرهنگی هنری
حضور دارند و موظف به اجرای طرح های دولت در حوزه فاصله گذاری اجتماعی
هستند نباید مورد حمایت دولت قرار بگیرند؟ ایا اقایان تصور می کنند که ما هم
مانند برخی از سلبریتی های موسیقی هستیم که درامدمان میلیاردی است و با
تعطیلی ها شرایط در زندگی جاری مان تغییر نمی کند؟ طیبی با اشاره به کاهش
۶۰درصدی متقاضیان اموزش موســیقی پس از شیوع ویروس کرونا با وجود
اموزش انالین گفت :به هر حال خیلی ها حضور در اموزش های انالین موسیقی
را نمی پسندند و می توان گفت با این شرایط دیگر امیدی وجود ندارد .ما در این
روزها به شــدت استرس و اضطراب داریم و من نمی دانم قرار است چه اتفاقاتی
بیفتد .فارغ از ماجرای اموزشگاهی که بنده مدیر ان هستم شرایط دیگری هم
وجود دارد که بیش از ۶هزار فرد نابینا و کم بینا تحت پوشش ما هستند و اکنون
ترس این را داریم برای اداره این مجموعه قرار است چه کار کنیم .امروز شرایط به
گونه ای است که به معنا و مفهوم مطلق کلمه نانمان اجر شده و الزم است دولت
به ویژه وزارت ارشاد فارغ از اطالعیه ها و بیانیه ها و جلسات اقدام عملیاتی کند.
نگاه نو
پشت صحنه
امروز روز دوم بازگشایی پایتخت بود ولی گویا هنوز شهر در خود قرنطینه گی قرار دارد،از چهره ادم ها که اینگونه
اســتنباط می شود .هیچ وقت اردیبهشت را به این شکل و شمایل ندیده بودم انگار بهار با شهر ما قهر کرده و
شکوفه ها دیگر عطری برای مستی عابران ندارند .چشمان شهروندان اکنده از غم و اندوه است گویی می دانند که
قرار نیست به این زودی ها روی خوش زندگی برایشان نمایان شود .یکی از دوستانم میگفت چقدر غافل بودیم
از زندگی ایی که داشتیم ،از دلخوشی هایی که کنارمان بود و اصال حواسمان نبود که چقدر خوشبختیم و حاال با
وجود کرونا غم نداشتنشان را حسابی ازارمان می دهد .به اغوش کشیدن فرزندانمان و بوسیدن پدر و مادرهایمان
همه چیزهایی بود که رنگ روزمرگی گرفته بود و لذت ان برایمان عادی شده بود .اکنون دلمان لک زده برای یک
بغل با خیال راحت یک دست دادن طوالنی و کمی اغوش و لبخند و یک روبوسی سه باره ،رفتن به رستوران و
ِ
کافه و سفارش یک غذا و کشیدن سیگار و خوردن قهوه کنار کسی که دوستش داری بدون ترس از مردن و از
دست دادنش .شاید یاداوری همه این ها برای مردم شهر غم انگیز تر از درک کلمات باشد .البته برای اولین بار این
درد نه تنها برای مردم یک شهر کوچک و یک کشور بلکه برای مردم تمام دنیا قابل درک است و شاید این جنبه
مثبت ماجرا باشد چشم را باز کردن و به فکر وا داشتن ادم ها! درست مثل تمام دردهای و بیمارهای دنیا کرونا هم
می تواند به عظمت انسان کمک کند و اینگونه می توان جنبه نیکوکاران ه کرونا را ببینیم.
پندبزرگان
محمدصالحرزمحسینی
اگر می خواهید موفق شوید باید به یک قانون
احترام بگذارید :هرگز به خودتان دروغ نگویید.
پائولوکوئیلو
حافظانه
چراغ روی تو را شمع گشت پروانه
مرا ز حال تو با حال خویش پروا نه
خرد که قید مجانین عشق می فرمود
به بوی سنبل زلف تو گشت دیوانه
در حاشیه کشتار جوجه ها
در ایام کرونا
طرح روز
صحنه
پشت
اعتراض تن ِد بازیگر «نون خ»:
پدر سریال را با سانسور دراوردید!
پاشــا جمالی ،بازیگر «نون خ» در اعتراض
به سانســور ســکانس هایی از این سریال،
در پستی اینســتاگرامی نوشت« :سانسور
دیگر بس است ،پدر ســریال را دراوردید،
اجازه دهید مردم بیشــتر بخندند ».پاشــا
جمالی ،بازیگر مجموعــه تلویزیونی «نون
خ» بــه کارگردانی ســعید اقاخانی که در
حال پخش از شــبکه یک سیما است ،در
پستی اینستاگرامی ،به سانسور این سریال
اعتراض کرد .او نوشت« :بسه دیگه سانسور،
پدر سریال را دراوردید ،اجازه دهید مردم
بیشــتر بخندند ،مگر چــه گفتیم که این
همه سانســور می کنید؟ توجه کردید لب
ما یــه چی دیگه می گویــد و صدا یه چی
دیگه پخش می شــود؟ این گروه در شرایط
خیلی ســخت کار کرده ،هم سرمای منفی
۱۰درجه کوهستان دیده هم در اوج کرونا
کار کرده است .حق همکارانم با این پخش
ضایع می شود.خســتگی به تنم موند بخدا
دم تک تک بچه های نون خ گرم»
اخبار دیدنی
فعالیت مشاغل با ریسک متوســط از جمله واحدهای صنفی مستقر در مراکز تجاری و
بازارهای مســقف به دستور ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا از اول اردیبهشت ۱۳۹۹
اغاز شــد .بازارهای خریدوفروش تلفن همراه ،با اولین روز شروع به کار با استقبال مردم
روبه رو شده است /حسین مرصادی
مراسمافتتاحهمزمان ۳۱۳اشپزخانه(اطعاممهدوی)روزسهشنبهباحضورسیدمرتضیبختیاریرئیسکمیته
امداد امام خمینی (ره) در دانشــگاه امام صادق (ع) برگزار شد.رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) از طبخ و
توزیع پنج میلیون پرس غذای گرم بین اسیب دیدگان بی بضاعت ناشی از بیماری ویروس کرونا و نیازمندان در
ماه مبارک رمضان خبر داد /نازنین کاظمی نوا
زائرینومجاورینحرمحضرتمعصومهسالماهللعلیهادرایامیکهبخاطربیماریکرونااینمکانمقدستعطیل
است ،با حضور در میدان استانه و اطراف حرم ،به زیارت از راه دور می پردازند /امیرحسامی نژاد
با اغاز فصل بهار سومین جشنواره گل های الله در اراک در کوی صنعتی اراک اغاز به کار کرد
و بسته به وضعیت هوا تا چهار هفته دیگر برپا خواهد بود .حدود ۱۲۰هزار پیاز الله در پاییز ۹۸
در این محدود ۱۰هزار متر مربعی کاشته شده است /علی کریمی
تعدادی از هنرمندان عرصه نمایش با توجه به تعطیلی سالن های نمایش از زمان شیوع ویروس
کرونا و برای کمک به مردم کارگاه خیریه تولید ماسک را در سالن تئاتر حافظ راه اندازی کردند.
مواد اولیه این کارگاه توسط خیرین فراهم شده است.در این کارگاه روزانه سه هزار ماسک تولید
ی شود /مرضیه سلیمانی
و پس از ان توسط سازمان انرژی اتمی استریل و توزیع م
بزرگترینمجتمعتولیدماسکجنوبغرباسیادرشهرکصنعتیاشتهاردبههمتمتخصصان
داخلی و با استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان و توان داخلی ،در کمتر از ۲۳روز اماده بهره
برداری شده است .این کارخانه ظرفیت تولید روزانه ۴میلیون ماسک را دارد .تمام ماسک های
تولیدشده در این کارخانه به وزارت بهداشت تحویل داده می شود /محمد محسنی فر