روزنامه هنرمند شماره 1217 - مگ لند
0

روزنامه هنرمند شماره 1217

روزنامه هنرمند شماره 1217

روزنامه هنرمند شماره 1217

‫پرداختوام‪،‬تسهیالت‪،‬حمایتو‪...‬‬ ‫سعیداسدیمدیرمجموعهتئاترشهر‪:‬‬ ‫دولت به ویژه وزارت ارشاد‬ ‫به وعده های خود عمل کند!‬ ‫اطالعی از زمان‬ ‫بازگشایی سالن ها نداریم!‬ ‫فرهنگ‪1.‬‬ ‫فرهنگ‪4.‬‬ ‫‪ART & CULTURE‬‬ ‫‪ART & CULTURE‬‬ ‫هنرمند را در مگ لند ورق بزنید‬ ‫چهارشنبه‪ 3‬اردیبهشت ماه‪ 1399‬سال سیزدهم شماره‪ 4 1217‬صفـــحه ‪ 2500‬تومـان ‪ISSN2008-0816‬‬ ‫رکو‬ ‫پربازدی رد دار‬ ‫دتری‬ ‫سیاسی‪ -‬اج ن فیلم‬ ‫ت‬ ‫ماعی‬ ‫سینماوتلویز یون‪3.‬‬ ‫‪CINEMA&TV‬‬ ‫عملیات مرصاد‬ ‫درباره دردسرهای مجوز فیلم ـ تئاتر‬ ‫نمایش «رویای یک شب نیمه تابستان»‬ ‫ممیز ی های سلیقه ای‬ ‫وزارت ارشاد ادامه دارد!‬ ‫فرهنگ‪2.‬‬ ‫‪ART & CULTURE‬‬ ‫‪ART & CULTURE‬‬ ‫از میلیاردی ها مالیات بگیرید اما از همه نه؛‬ ‫چرا تصور مسئوالن‬ ‫از هنرمند یک ادم پولدار است!؟‬ ‫عکس‪ :‬سحاب زری باف‪ -‬مجید طالبی‬ ‫روایتی از ناگفته های‬ ‫بهنوش طباطبایی در نمایی از فیلم «ماجرای نیمروز‪ »2‬رد خون‬ ‫نگاهی به فیلم «ماجرای نیمروز‪ »2‬رد خون‬ ‫به بهانه پخش در سینمای خانگی‬ ‫فرهنگ‪2.‬‬ ‫‪www.magland.ir‬‬ ‫اعتراض تندِ بازیگر «نون خ»‪:‬‬ ‫پدر سریال را با سانسور‬ ‫دراوردید!‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 4.‬‬ ‫زنگ خطر تعطیلی‬ ‫تماشاخانه های‬ ‫خصوصی‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 2.‬‬ ‫سعید اسدی مدیر مجموعه تئاتر شهر‪:‬‬ ‫اطالعی از زمان بازگشایی سالن ها نداریم!‬ ‫مدیر مجموعه تئاتر شــهر عنوان کرد‪ :‬بخشــی از همکاران ما به دلیل فعالیت های‬ ‫اداری‪ ،‬ایــن مدت در مجموعه رفت و امد دارند و مــا نیاز داریم هر چند وقت یک‬ ‫ضدعفونی کامل برای حفاظت از سالمتی شان انجام دهیم‪ .‬بیش از دو ماه از تعطیلی‬ ‫سالن های نمایشی در تهران و دیگر سالن ها به دلیل شیوع ویروس کرونا می گذرد اما‬ ‫هنوز برنامه دقیق و مدونی برای ماه های اتی تئاتر ریخته نشــده است‪ .‬گمانه زنی ها‬ ‫منبی بر این اســت که سالن ها پس از ماه مبارک رمضان بازگشایی خواهند شد‪ .‬در‬ ‫این فاصله برخی ســالن ها متبادر به ضدعفونــی و تمیزکاری کرده اند به طور مثال‬ ‫روز گذشــته مجموعه تئاتر شهر توســط نیروهای هالل احمر ضدعفونی شد‪ .‬سعید‬ ‫اسدی مدیر مجموعه تئاتر شهر ‪ ،‬قلب تپنده سالن های نمایشی تهران درباره احتمال‬ ‫بازگشــایی سالن های تیاتر شــهر عنوان کرد‪ :‬بله روز گذشته از سوی دوستان ما در‬ ‫هالل احمر ســالن های مجموعه‪ ،‬البی ها و بخش هــای مختلفی که همکاران رفت و‬ ‫امد دارند ضد عفونی شد‪.‬‬ ‫وی افزود‪ :‬البته این نخســتین باری نیست که در این مدت چنین اتفاقی می افتد‪ .‬با‬ ‫این حال باید بگویم که مشغولیت کارکنان تئاتر شهر و ضدعفونی مجموعه‪ ،‬به معنی‬ ‫اغاز اجراها و کارها نیست‪.‬‬ ‫وی در ادامه افزود‪ :‬با توجه به نظرسنجی هم که اخیرا انجام شد ‪ ،‬فعال شرایط تئاتر‬ ‫مشــخص نیســت و اخرین مکان هایی که باز خواهد شد‪ ،‬احتماال همین سالن های‬ ‫تئاتر و ســینما اســت و هیچ تخمین و تضمینی هم نمی توان درباره ان زد که چه‬ ‫زمانی اجراها اغاز می شود‪ .‬ما هم تابع دستورات ستاد ملی کرونا هستیم‪.‬‬ ‫اسدی اظهار داشــت‪ :‬بهرحال همکاران ما در موسسه تردد دارند و بخش اداری ما‬ ‫تا حدودی طبق دستورالعمل ســالن های دولتی فعال است و ارتباطی به بازگشایی‬ ‫ســالن ها ندارد‪ .‬مدیر مجموعه تئاتر شــهر توضیح داد‪ :‬بنابرایــن در هر مکانی که‬ ‫کارکنان در مجموعه تردد دارند‪ ،‬نیاز به ضدعفونی داریم تا مشــکلی ایجاد نشــود‪.‬‬ ‫اسدی با اشــاره به امادگی همیشگی برای بازگشــایی مجموعه گفت‪ :‬سالمتی هر‬ ‫یــک از همکاران ما انقــدر برای ما اهمیت دارد که تا جای ممکن ســالن ها‪ ،‬حتی‬ ‫نظافت هــای معمول‪ ،‬با مواد ضدعفونی صورت می گیرد تا خدایی نکرده بچه ها دچار‬ ‫ویروس نشــوند و اتفاق ناخوشایندی برایشان می افتد‪ .‬وی در پایان درباره بازگشایی‬ ‫سالن ها گفت‪ :‬هنوز اطالعی از این امر نداریم و منتظر اعالم ستاد ملی کرونا هستیم‪.‬‬ ‫فراخوانارکسترسمفونیکتهرانبهنوازندگانجهان‬ ‫ارکستر سمفونیک تهران برای یک اجرای خانگی فراخوان همکاری صادر‬ ‫کرد‪ .‬پس از اجرای خانگی ارکستر ملی ایران‪ ،‬بنیاد رودکی اجرای خانگی‬ ‫ارکستر سمفونیک تهران را در دستور کار دارد‪.‬‬ ‫بــرای همکاری در اجرای این قطعه‪ ،‬فراخوانــی به رهبران برای معرفی‬ ‫نوازنده و نوازندگانی از چندین کشــور ارســال شده است؛ این نوازندگان‬ ‫بخشی از سمفونی نهم بتهوون موسوم به «سرود شادی» را اجرا می کنند‬ ‫که برای انتشار از طریق فضای مجازی اماده می شود‪.‬‬ ‫بر اســاس اعالم بنیاد رودکی‪ ،‬پیش از این خبری در خصوص همکاری‬ ‫مشــترک ارکستر ســمفونیک تهران و ارکســتر جوانان اروپا در اجرای‬ ‫خانگی سمفونی نهم بتهوون منتشر شده بود که این خبر صحیح نیست؛‬ ‫اگر چه همکاری دو ارکســتر برای اجرای مشــترک در اینده‪ ،‬در فرایند‬ ‫بررســی قرار دارد اما این همکاری مربوط به اجرای خانگی سمفونی نهم‬ ‫بتهوون نیست و همانگونه که ذکر شد ارکستر سمفونیک تهران بر اساس‬ ‫فراخــوان فوق که از جمله برای اقای پائولو اولمی رهبر ارکســتر جوانان‬ ‫اروپا‪ -‬ارســال شــده بود‪ ،‬با همکاری نوازندگانی از کشورهای متعدد این‬ ‫قطعه را اجرا می کند‪.‬‬ ‫‪2‬‬ ‫چهارشنبــه ‪3‬اردیبهشت ماه ‪ 1399‬سال سیزدهم شمــاره ‪1217‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫& ‪ART‬‬ ‫فرهنگ و هنر‬ ‫‪CULTURE‬‬ ‫خبر‬ ‫از میلیاردی ها مالیات بگیرید اما از همه نه؛‬ ‫چرا تصور مسئوالن‬ ‫از هنرمند یک ادم پولدار است!؟‬ ‫مسعود دلخواه معتقد است با توجه به شرایط اقتصادی تئاتر‬ ‫و گروه های تئاتری گرفتن مالیات و کسر ‪ ۹‬درصد مالیات بر‬ ‫ارزش افزوده از اجراهای تئاتری‪ ،‬گناه مضاعف است‪ .‬مسعود‬ ‫دلخــواه مدرس‪ ،‬بازیگــر و کارگردان تئاتر کــه این روزها‬ ‫مشغول تدریس انالین واحدهای نظری به دانشجویان خود‬ ‫در دانشگاه تربیت مدرس است‪ ،‬درباره شرایط خود و اتفاقی‬ ‫کــه ویروس کرونا در دنیا و به طور خاص در جامعه هنری‬ ‫رقم زده‪ ،‬به خبرنگار مهر گفت‪ :‬فکر کنم االن زمانی اســت‬ ‫که هنرمندان باید کمتر حرف بزنند و بنویســند و بیشتر‬ ‫باید بخوانند‪ .‬نباید فقط جنبه منفی ویروس کرونا را ببینیم‪.‬‬ ‫دنیای امروز نیاز به نیرویی داشت که بشر را به یک سه کنج‬ ‫بکشاند و از او بخواهد درباره خود و عملکردش تجدید نظر‬ ‫کند‪ .‬وی ادامه داد‪ :‬روانشناســان اجتماعی و متخصصان در‬ ‫حال بررسی این موضوع هستند که در دوران پساکرونا چه‬ ‫تغییراتی در ســاختار فرهنگی اجتماع رخ می دهد‪ .‬یکی از‬ ‫حوزه های هنر که بیشتر از سایر حوزه ها تحت تاثیر ویروس‬ ‫کرونا قرار گرفت‪ ،‬تئاتر است زیرا تئاتر همه را گردهم جمع‬ ‫می کنــد تا در یک فضا حضور و تنفس کنند؛ همه اینها بر‬ ‫خالف دســتورالعمل های بهداشتی برای این روزها است از‬ ‫این رو تا این شــرایط وجود دارد‪ ،‬تئاتر به شکل اصیل اش‬ ‫برای فعالیت مجدد باید منتظر بماند‪ .‬دلخواه با بیان اینکه‬ ‫فکــر می کنم چون تئاتر نیازمند حضــور گروه و مخاطبان‬ ‫در فضایی مشــترک دیرتر از سایر مشاغل و حوزه های هنر‬ ‫فعالیت خود را از ســر بگیرد‪ ،‬اظهار کرد‪ :‬در این شــرایط‬ ‫فعالیت هایی از طریق فضای مجازی انجام می شود که البته‬ ‫هیچکــدام این فعالیت ها از جمله اجراهــای انالین‪ ،‬تئاتر‬ ‫نیستند زیرا تئاتر بر اســاس رابطه دوطرفه بین هنرمند و‬ ‫تماشــاگر شکل می گیرد و در فضای مجازی تماشاگر هیچ‬ ‫تاثیر و ارتباطی بر تئاتر ندارد‪ .‬باید از نمایش های انگشــت‬ ‫شــمار با فروش میلیاردی مالیات کســر شود ولی از تئاتر‬ ‫نه تنها نباید مالیات کسر شــود بلکه باید مالیاتی را که از‬ ‫ثروتمنــدان و کمپانی های مختلف می گیرنــد برای تئاتر‬ ‫هزینه کننداین هنرمند باســابقه تئاتر معتقد است بعد از‬ ‫پایان بحران کرونا‪ ،‬تشنگی برای تئاتری دیدن و حضور در‬ ‫سالن های تئاتر بیش از پیش خواهد بود‪ .‬کارگردان نمایش‬ ‫«شــاه لیر» در ادامه ســخنان خود درباره کسر مالیات بر‬ ‫ارزش افزوده از تئاتر با توجه به وضعیت اقتصادی گروه های‬ ‫تئاتری به ویژه در دوران پســاکرونا‪ ،‬یاداور شد‪ :‬قطعاً نباید‬ ‫از هنرمندان و اجراهای تئاتری مالیات گرفته شــود‪ .‬بارها‬ ‫خود من با این موضوع در اجراهای مختلف مشکل داشتم؛‬ ‫مث ً‬ ‫ال نمایشی داشتم که ‪ ۷۰‬میلیون تومان فروش داشته و‬ ‫من این مبلغ را بین اعضای گروه تقســیم کرده ام ولی بعدا ً‬ ‫برای من با این توجیه که ‪ ۷۰‬میلیون تومان درامد داشتم‬ ‫مالیات به همراه جریمه امد‪ .‬دلخــواه ادامه داد‪ :‬تئاتر باید‬ ‫معاف از مالیات باشد‪ .‬نمی دانم چرا وقتی نام هنرمند می اید‬ ‫برخی مســئوالن در ذهن شــان ادم های پولدار را متصور‬ ‫می شوند‪ .‬اگر کســی درامد باال دارد باید مالیات پرداخت‬ ‫کند ولی دخل و خرج تئاتری ها را برابر نیســت‪ .‬مسئوالن‬ ‫باید استثناها را کنار بگذارند و برخی نمایش ها را که فروش‬ ‫میلیاردی دارند مالک قــرار ندهند‪ .‬وی تاکید کرد‪ :‬باید از‬ ‫نمایش های انگشــت شمار با فروش میلیاردی مالیات کسر‬ ‫شــود ولی از تئاتر نه تنها نباید مالیات کسر شود بلکه باید‬ ‫مالیاتی را که از ثروتمندان و کمپانی های مختلف می گیرند‬ ‫بــرای تئاتر هزینه کنند‪ .‬در دنیــا کمپانی های بزرگ برای‬ ‫معافیــت از مالیات از تئاتــر و فعالیت های تئاتری حمایت‬ ‫می کنند تا در عین حال برای خود اعتبار و وجهه فرهنگی‬ ‫خوبی کســب کنند‪ .‬کارگردان نمایــش «هیچ چیز جدی‬ ‫نیســت» یاداور شد‪ :‬از نیمه دوم ســال ‪ ۹۸‬تا کنون تئاتر‬ ‫خیلی خســارت دیده و من خودم یکی از خسارت دیدگان‬ ‫این ماجرا هستم‪ .‬در ابان ‪ ۹۸‬به دلیل قطعی اینترنت اجرای‬ ‫ما در تماشــاخانه ایرانشهر متضرر شــد‪ .‬تئاترهایی هم که‬ ‫بهمن و اسفند هزینه کردند تا اجرای عمومی داشته باشند‪،‬‬ ‫متضرر شدند‪ .‬گروه هایی هم که در حال تمرین برای اجرا در‬ ‫نوبت سال ‪ ۹۹‬بودند نیز متضرر شده اند‪ .‬دلخواه با اشاره به‬ ‫اینکه هنرمندان تئاتر برای احقاق حقوقشان تالش بیشتری‬ ‫نسبت به گذشته انجام می دهند و این تالش باعث می شود‬ ‫دولت توجه بیشتری به تئاتر و هنرمندان تئاتر داشته باشد‪،‬‬ ‫در پایان سخنان خود تصریح کرد‪ :‬تئاتر در شرایط بحرانی‬ ‫یکی از شکننده ترین حرفه ها است و گرفتن مالیات از تئاتر‬ ‫گناه مضاعف است‪.‬‬ ‫درباره دردسرهای مجوز فیلم ـ تئاتر‬ ‫نمایش «رویای یک شب نیمه تابستان»‬ ‫سریالممیزی های‬ ‫سلیقه ایوزارت‬ ‫ارشادهمچنان‬ ‫ادامه دارد!‬ ‫مصطفــا کوشــکی که قرار بــود فیلم تئاتــرش با نام‬ ‫«رویای یک شــب نیمه تابســتان» از روز چهارشنبه‬ ‫‪ 3‬اردیبهشت ماه در ســایت «تیوال» به فروش برسد‪،‬‬ ‫با تشــریح مشکالتی که برای مجوز این اثر ایجاد شده‬ ‫است‪ ،‬گفت‪ :‬فعال پیش فروش این فیلم تئاتر به تعویق‬ ‫افتاده اســت‪ .‬این کارگردان درباره مشکالتی که برای‬ ‫اکران این فیلم تئاتر ایجاد شــده‪ ،‬توضیح داد‪ :‬طبیعتا‬ ‫هر نمایشــی که روی صحنه می رود‪ ،‬از وزارت فرهنگ‬ ‫و ارشاد اسالمی مجوز دارد‪ ،‬از انجا که فیلم نمایش ما‬ ‫دقیقــا از اجرای صحنه ای ان ضبط شــده‪ ،‬این انتظار‬ ‫را داشــتیم که با همان مجوز بتوانیــم فیلم ان را در‬ ‫فضای مجازی عرضه کنیم‪ .‬کوشکی اضافه کرد‪ :‬طبق‬ ‫برنامه ریزی های ما قرار بود پیش فروش این فیلم تئاتر‬ ‫از روز گذشته ـ دوشــنبه یکم اردیبهشت ـ اغاز شود‬ ‫که ناگهان متوجه شدیم مشــکل مجوز پیدا کرده ایم‪.‬‬ ‫او ممیزی هــای موازی در وزارت فرهنگ و ارشــاد را‬ ‫یکی از مشــکالت بزرگ دانســت و افزود‪ :‬نمایش ما‬ ‫نزدیک یک ســال روی صحنه بوده اســت ولی مجوز‬ ‫اجرای صحنه ای مان کافی نیســت و اعالم شده باید از‬ ‫دفتر نمایش خانگی در ســازمان ســینمایی هم مجوز‬ ‫بگیریم‪ .‬این کارگردان تئاتر با تشــریح سیستم صدور‬ ‫مجوز در دفتر نمایش خانگی سازمان سینمایی یاداور‬ ‫شــد‪ :‬بر اســاس قوانین کشــور ما هر فیلم یا سریالی‬ ‫که در شــبکه نمایش خانگی پخش می شود‪ ،‬نیازمند‬ ‫مجوز این مرکز اســت ولی وقتی تئاتری روی صحنه‬ ‫رفتــه یعنی قبال تمام ممیزی های الزم را در مورد ان‬ ‫اعمال کرده اند و وقتی فیلم ان همان نسخه ضبط شده‬ ‫اجرای صحنه ای است‪ ،‬این سانسور موازی‪ ،‬هنرمندان‬ ‫را بیش از پیش دچار مشکل می کند‪ .‬بویژه در وضعیت‬ ‫فعلی که خود دولت هم در زمینه تئاتر دچار مشکالت‬ ‫عدیده اســت و نمی تواند کمک چندانی به هنرمندان‬ ‫بکند‪ ،‬دســت کم جلــوی ایده های مــان را نگیرند ولی‬ ‫فعال که سانســور باعث شده پیش فروش ما باز نشود‪.‬‬ ‫جالب است که حتی در شرایط بحرانی کرونا‪ ،‬سانسور‬ ‫همچنان به قوت خود باقی اســت‪ .‬مدیر تئاتر مستقل‬ ‫درباره ضبط فیلم نمایش هــا در این تئاتر توضیح داد‪:‬‬ ‫زمانی که تئاتر مســتقل تاسیس شد‪ ،‬یکی از مواردی‬ ‫که درباره نمایش هایی که در این تئاتر اجرا شــده اند‪،‬‬ ‫فارغ از اینکه تولید ما باشــند یا نه‪ ،‬اعمال شد‪ ،‬ضبط‬ ‫نمایش هایی است که در این تئاتر روی صحنه رفته اند‬ ‫و در حال حاضر حدود چهل‪ ،‬پنجاه فیلم داریم‪ .‬او ادامه‬ ‫داد‪ :‬معتقدم تئاترهای ضبط شده هم ارزش ارشیو دارد‬ ‫و هم می تواند ســوداوری اقتصادی برای تئاتر داشته‬ ‫باشــد اما در این چهار پنج ســال هیچ فیلمی منتشر‬ ‫نکردیم و با هیچ یک از شــرکت هایی کــه فیلم تئاتر‬ ‫منتشر می کنند‪ ،‬همکاری نکردیم‪ .‬او درباره دالیل این‬ ‫موضوع توضیح داد‪ :‬متاســفانه سیستم مناسبی برای‬ ‫توزیع فیلم تئاتر وجود نــدارد و این اثار عموما حیف‬ ‫می شــوند و چون با شــرایط خوبی ارایه نمی شــوند‪،‬‬ ‫عموما در جذب مخاطب‪ ،‬موفق نیســتند چون خیلی‬ ‫بی ارزش و دم دستی با این فیلم ها برخورد شده است‬ ‫ولی من برنامه ای داشــتم که تئاترهای ضبط شده در‬ ‫تئاتر مســتقل را به شکلی درست ارایه کنم تا مخاطب‬ ‫هم برای این اثار ارزش قایل شود‪ .‬کوشکی با اشاره به‬ ‫تعطیلی تئاتر در دو ماه اخیر خاطرنشــان کرد‪ :‬در این‬ ‫موقعیت که با کمبود تئاتر فیزیکی رو به رو هســتیم‪،‬‬ ‫فرصت خوبی است برای دیده شدن این بخش از کارها‪.‬‬ ‫حال کــه بخش زیادی از زمان مردم در گوشــی های‬ ‫هوشمند می گذرد‪ ،‬شاید به این شیوه بتوانیم بخشی از‬ ‫خوراک فرهنگی مورد نیازشان را تامین و ارتباط خود‬ ‫با تماشــاگر حفظ کنیم چون اگر این ارتباط به مدت‬ ‫چند ماه منقطع شــود‪ ،‬جذب دوباره تماشاگر به سالن‬ ‫تئاتر چندان اســان نخواهد بود‪ .‬ضمــن اینکه به این‬ ‫شیوه بخشی از زیان اقتصادی تئاتر‪ ،‬جبران خواهد شد‪.‬‬ ‫او که فیلم نمایش خود را تنها به مدت ســه روز برای‬ ‫ارایه در ســایت تیوال قرار داده درباره این محدودیت‬ ‫تصریح کرد‪ :‬چون نمی خواستم این پتانسیل هدر شود‪،‬‬ ‫محدودیــت ســه روزه را در نظر گرفتم درســت مثل‬ ‫اجــرای نمایش ها روی صحنه که بازه زمانی محدودی‬ ‫دارد و اگر تماشــاگری خواهان ان است‪ ،‬باید در همان‬ ‫زمان اقدام کند چون قرار نیســت یک نمایش تا ابد اجرا داشته باشد‪ .‬این‬ ‫کارگردان در بخش دیگری از ایــن گفتگو درباره ایده اجرای انالین تئاتر‬ ‫یا تئاتر در فضای مجازی گفت‪ :‬بهتر اســت عنوان اجرای الیو را برای این‬ ‫پدیده در نظر بگیریم چراکه ریشــه تئاتر به معنای مکانی است که نمایش‬ ‫به شکل عرف در ان اجرا می شود‪ .‬ولی در فضای مجازی بیشتر با هنر اجرا‬ ‫ســر و کار داریم که مفهمومی گسترده تر دارد و بویژه در سی چهل سال‬ ‫گذشــته که تئاتر را وابسته به مکان نمی دانند‪ ،‬همه چیز متفاوت می شود‪.‬‬ ‫او خاطرنشــان کرد‪ :‬در حال حاضر با پدیده ای رو به رو هستیم به نام هنر‬ ‫اجرا در فضای مجازی که بر اساس ان هر چیزی در این وضعیت می تواند‬ ‫شکل هنر اجرا پیدا کند‪ ،‬حتی تصویری که فردی از خودکشی خودش در‬ ‫فضای مجازی منتشر می کند‪ ،‬شامل این اجرا می شود‪ .‬این مدرس تئاتر با‬ ‫اشاره به تنوع دیدگاه ها درباره اجرا در فضای مجازی توضیح داد‪ :‬واکنش ها‬ ‫نسبت به این موضوع متفاوت است‪ .‬برخی به دلیل نوع نگاهی که به تئاتر‬ ‫دارند‪ ،‬واکنش شــان منفی اســت چراکه انان تئاتر را وابسته به یک مکان‬ ‫فیزیکی می دانند درحالیکه تئاتر انالین هم قواعد خودش را دارد‪ .‬در اینجا‬ ‫هم اجراگر‪ ،‬تماشاگر و مکان داریم ولی این مکان لپ تاپ یا گوشی مویابل‬ ‫مخاطب است‪ .‬کوشکی اضافه کرد‪ :‬چه موافق باشیم و چه نه‪ ،‬این اتفاق در‬ ‫تمام دنیا می افتد و شــاید امروز به دلیل شرایط کرونا‪ ،‬بیش از پیش مورد‬ ‫توجه قرار گرفته است‪ .‬در اغاز باید با تئاتر در فضای مجازی مواجه شویم‬ ‫و نظرات گوناگون را بررســی کنیم تا بعد بتوانیم قواعد و قوانین ان را به‬ ‫دســت اوریم همچنانکه در تئاتر یونان هم بتدریج قواعد پدید امدند ولی‬ ‫مقابله با این پدیده درست نیست مثل تمام مقاومت های بیهوده ای که در‬ ‫تاریخ تکرار شــده‪ .‬این مدیر هنری تاکید کرد‪ :‬هنرمندان باید این فضای‬ ‫تازه را باور کنند و کســانی که خواهان فعالیت در تئاتر هستند‪ ،‬وارد این‬ ‫فضا شوند و سهمی در ان داشته باشند چون نظاره گر صرف بودن‪ ،‬کاری از‬ ‫پیش نمی برد‪ .‬کوشکی ادامه داد‪ :‬از دو سال پیش ایده اجرای تئاتر به شکل‬ ‫وی ار (‪ )VR‬را داشــتم که برای تماشاگران خارج از تهران می تواند مفید‬ ‫باشــد چون نزدیک ترین شکل به اجرای تئاتر است‪ .‬مدیر تئاتر مستقل در‬ ‫بخش پایانی این گفتگو درباره چشم اندازی که برای ادامه فعالیت این تئاتر‬ ‫متصور است‪ ،‬گفت‪ :‬با کدهایی که مسئوالن می دهند‪ ،‬شاید این وضعیت تا‬ ‫چند ماه دیگر ادامه داشته باشد و طبیعتا شرایط برای تئاترهای خصوصی‬ ‫و هنرمندانی که در این تئاترها کار می کنند‪ ،‬پیچیده تر خواهد شد‪ .‬بسیاری‬ ‫از هنرمندانی که وابســته به دولت هستند‪ ،‬همیشه سعی می کنند منافع‬ ‫خــود را از طریق دولت چه به شــکل کارمند یا مــدرس و ‪ ...‬تامین کنند‬ ‫ولی بخش بزرگی از هنرمندان تئاتر که به شــکل مســتقل کار می کنند‪،‬‬ ‫شــرایط دشواری پیش رو خواهند داشت و حتی شاید برای تامین نیازهای‬ ‫اولیه خود دچار تنگنا شوند‪ .‬کوشکی توضیح داد‪ :‬تئاترهای خصوصی سهم‬ ‫باالیی در ســرانه تئاتر دارند‪ ،‬هم به لحــاظ ایجاد فضا برای کار هنرمندان‬ ‫مســتقل و هم از نظر کارکنان و کارمندانشــان که اغلب از جامعه تئاتری‬ ‫هستند‪ .‬او ادامه داد‪ :‬با این توصیف‪ ،‬بسته شدن هر یک از این تئاترها حتی‬ ‫اگر کمترین صندلی را داشــته باشد‪ ،‬فشار زیادی به جامعه تئاتری و حتی‬ ‫دولت وارد می کند چون دولت حال باید به فکر تامین سخت افزار باشد زیرا‬ ‫در این چند ســال میزان هنرمندان تئاتر پنج شش برابر افزایش داشته و‬ ‫این جمعیت نیازمند فضایی برای کار هستند‪ .‬بنابراین با تمام نقدهایی که‬ ‫شــخصا به تئاترهای خصوصی دارم ولی تعطیلی هر یک از اینها را به زیان‬ ‫همــه تئاتر و بخش دولتی می دانم‪ .‬مصطفا کوشــکی در پایان گفت‪ :‬البته‬ ‫می دانم اقای اشنا مدیر اداره کل هنرهای نمایشی و اقای اتابک نادری به‬ ‫نمایندگی از ایشــان برای حل مشکالت تئاتر برنامه هایی دارند و امیدوارم‬ ‫بتوانند اعتباری برای گذر از این شرایط‪ ،‬اختصاص بدهند‪.‬‬ ‫زنگخطرتعطیلیتماشاخانه هایخصوصی‬ ‫رضا حسن پور‪ ،‬مدیر تماشــاخانه خصوصی اژمان عنوان کرد‪:‬‬ ‫حوزه سالنداری این دوره خیلی رقابتی شده و هزینه های زیادی‬ ‫سالندارها متقبل می شوند ما هم برای اینکه در رقابت بمانیم‪،‬‬ ‫هر سال متحمل هزینه های زیادی می شویم‪ .‬در دو ماه گذشته‬ ‫وضعیت تماشاخانه های خصوصی چندان جالب نبوده‪ ،‬با بسته‬ ‫شدن سالن ها اجاره بهای تماشاخانه‪ ،‬کارکنان و دیگر هزینه ها‬ ‫برایشــان دشوار است و هنوز در این زمینه هیچ تصمیم گیری‬ ‫مشــخصی صورت نگرفته اســت که ایا قرار است از سالن های‬ ‫خصوصی حمایت بشود یا خیر‪ .‬رضا حسن پور مدیر تماشاخانه‬ ‫اژمان در این باره به فارس گفت‪ :‬حوزه سالنداری این دوره خیلی‬ ‫رقابتی شــده و هزینه های زیادی سالندارها متقبل می شوند ما‬ ‫هم برای اینکه در رقابت بمانیم‪ ،‬هر ســال متحمل هزینه های‬ ‫زیادی می شــویم‪ .‬وی ادامه گفت‪ :‬فروردین سال گذشته ما ‪40‬‬ ‫میلیون تومان هزینه سالن کردیم که شاید به چشم نیاید‪ .‬یک‬ ‫صندلی خیلی معمولی ‪ 150‬هزار تومان است و این را در شصت‬ ‫یا اعداد دیگر برای تامین یک سالن باید ضرب کرد‪ .‬حسن پور با‬ ‫بیان اینکه در این ایام تماشاخانه های خصوصی به شدت اسیب‬ ‫دیدند‪ ،‬افزود‪ :‬به نظر من اگر این روند ادامه یابد و اگر حمایتی‬ ‫نشــود ـ منظورم یارانه یک میلیونی نیست ـ بلکه حمایت به‬ ‫هنرمندان و سالن ها است‪،‬کار به تعطیلی سالن ها می رسد‪ .‬وی‬ ‫در ادامه افزود‪ :‬ببینید تماشاخانه ما هم خیلی بزرگ نیست‪ .‬سه‬ ‫سال است که اینجا مستقر شدیم و برنامه ریختیم کارهایی اجرا‬ ‫بروند که کیفیت الزم را داشته باشند که خیلی هم خالقانه شد‬ ‫درست است چهره ها خیلی سمت سالن های کوچک نمی ایند‬ ‫اما همیشــه به این برنامه مان عمل کردیم به کیفیت اهمیت‬ ‫میدهیم و یک ســالنی هم داریم به نام تجربه‪ ،‬طوری طراحی‬ ‫شــده که کارگردان موظف اســت به ســالن فکر کند و شیوه‬ ‫اجرایی اش را مناســب ســالن انتخاب کند‪ .‬حسن پور یاداور‬ ‫شــد‪ :‬االن به جز حمایت دولت‪ ،‬ما به حمایت صدا و ســیما و‬ ‫شهرداری هم نیازمندیم که خیلی می توانند به تئاتر کمک کنند‬ ‫اما این اتفاق نمی افتد‪ .‬شهرداری تهران با بیلبوردها و تبلیغاتی‬ ‫که دارد می تواند یک درصد را هم به تئاتر اختصاص دهد خیلی‬ ‫از مردم حتی نمی دانند تئاتر چیســت‪ .‬این خیلی عجیب است‬ ‫و خیلی ها سالن های ما را به رسمیت نمی شناسند و فقط تئاتر‬ ‫شــهر را شنیده اند‪ ،‬صدا و ســیما هیچ چیز از تئاتر نمی گوید‬ ‫شبکه چهار یک شــب در هفته نیم ساعت دوازده شب درباره‬ ‫تئاتر صحبت می کند‪ .‬حتی این ارتباط شهرداری و صدا و سیما‬ ‫با تئاتر می تواند تعاملی باشــد‪ ،‬بلیتی دریافت کنند یا درصدی‬ ‫از اجرا را بگیرند‪.‬‬ ‫‪3‬‬ ‫چهارشنبــه ‪3‬اردیبهشت ماه ‪ 1399‬سال سیزدهم شمــاره ‪1217‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫سینماوتلویزیون‬ ‫‪CINEMA&TV‬‬ ‫طنز‬ ‫همین االن من و اصغر و‪...‬‬ ‫سر فیلمبرداری کرونایی!‬ ‫سپیده امینی‬ ‫نگاهی به فیلم «ماجرای نیمروز‪ »2‬رد خون؛ به بهانه پخش در سینمای خانگی‬ ‫روایتی از ناگفتههایعملیات مرصاد‬ ‫رکورددار پربازدیدترین فیلم سیاسی‪ -‬اجتماعی‬ ‫افشین علیار‬ ‫در وهله اول نکته ای که باعث جذابیت فیلم های محمدحسین مهدویان می شود‪ ،‬شیوه و ساختا ِر قصه گویی ان‬ ‫است و این تسلط در نگارش فیلمنامه و البته هوشمندی در استخدام یک تیم حرفه ای نویسندگی و درک اهمیت‬ ‫بنیادین متن در شکل گیری یک فیلم خوب ان را تبدیل به فیلمسازی تکنیکی کرده است که تاریخ و سینما در‬ ‫اثارش اولویت بسزایی دارد‪ .‬اینکه یک فیلمسا ِز متولد دهه‪ ۶۰‬در این برهوت موضوعی و ابتذال محتوایی به تاریخ‬ ‫معاصر کشورش اهمیت می دهد نکته مهمی است و می توانیم در این باره او را با سایر فیلمسازانی مثل ابراهیم‬ ‫حاتمی کیا‪ ،‬رسول مالقلی پور یا احمدرضا درویش مقایسه کنیم‪ .‬اگر چه مقوله جنگ و رخداد تاریخی ان برای‬ ‫فیلمسازان جنگ ایران مشهود بوده‪ ،‬اما وقایع تاریخی دهه ‪ ۶۰‬برای مهدویان با پژوهش تاریخی به دست امده و‬ ‫این مسئله مهم در فیلمسازی او بی شک یک ارزش به حساب می اید و نشان می دهد مهدویان سینمای جنگ و‬ ‫اکشن را در موازات مسائل ملودراماتیک تبدیل به یک فیلم ارزشی می کند‪.‬‬ ‫اساساً مهدویان فیلمسازی است که نمی تواند یک فیلم ساده و بی دردسر بسازد‪ .‬این سختی در ساختا ِر فیلمی‬ ‫مثل التاری هم مشهود بود‪ ،‬اما در کنار قوت تکنیکی نکته ای که در مواجهه با رد خون حائز اهمیت است بحث‬ ‫محتوایی اثر است‪ ،‬مهدویان در ادامه ماجرای نیمروز که با استقبال مخاطبان و منتقدان روبه رو شد «رد خون»‬ ‫را به عنوان یک تریلر سیاسی و اکشن ساخت‪ ،‬اما وجه قابل اعتنای ان این است که برای اولین بار فیلمی درباره‬ ‫عملیات مرصاد می بینیم‪ .‬اینکه «ماجرای نیمروز‪ »۱‬برای بیشتر منتقدان قابل اهمیت است یک دلیل مهم دارد و‬ ‫ان نگاه مستندگونه مهدویان به یک رخداد سیاسی است که سرانجام ان به هالکت گروهی از منافقین و موسی‬ ‫خیابانی ختم می شود‪ .‬وجه اشتراک این دو اثر در کنار فیلمی خشک و سخت و البته مردانه رگه هایی از عشق و‬ ‫عاطفه ای است که در «رد خون» بیشتر احساس می شود‪ ،‬به طوری که در ماجرای نیمروز ‪ ۱‬نیز شاهد این رگه ها‬ ‫هر چند خفیف تر بودیم‪ .‬در انجا حامد به یک دختری که قب ً‬ ‫ال هم دانشگاهی اش بوده عالقه داشت‪ ،‬اما دختر وارد‬ ‫گروهک منافقین شده بود‪ .‬این بخش احساسی و ملودراماتیک ان چنان در ماجرای نیمروز عمق و اندازه نداشت و‬ ‫تمرکز فیلمساز و مخاطب به نیرو های اطالعات ایران و چگونگی سرنگون کردن موسی خیابانی بود‪ ،‬اما در رد خون‬ ‫مهدویان برای ادامه بخش دیگری از تاریخ معاصر بیشتر دست به احساسات می زند و البته این درگیری احساسی‬ ‫تا اندازه ای توانسته اسیب خفیفی به فیلم وارد کند‪ ،‬اما حضور این داستانک در قالب اتفاقی که برای کمال و‬ ‫افشین در رد خون رخ می دهد بستری برای ورود بخش عاطفی فیلم می شود‪ ،‬سیما که روزی به جنگ رفته‬ ‫است حاال بر اثر گول خوردن یا عقاید از قبل تدارک دیده شده وارد گروهک منافقین‬ ‫شده است و از زمانی که دوربین مهدویان وارد اردوگاه اشرف می شود فیلم درگیر‬ ‫فضایی احساسی می شود‪ .‬سیما از همان ابتدا به گونه ای پشیمان نشان داده‬ ‫می شود که این پشیمانی‬ ‫از همراهــی کردن‬ ‫منافقین می تواند‬ ‫ناشی از عشق‬ ‫بــه دختــرش‬ ‫باشد‪ .‬از همین حیث‬ ‫تصویــب قطعنامه و‬ ‫هجوم منافقین سیما‬ ‫را برافروختــه می کند‬ ‫و هیچ راهی برای بازگشت به ایران‬ ‫نمی بیند‪ ،‬از همیــن جهت در‬ ‫مقاطعی از فیلم انگار موضوع‬ ‫برای افشــین و کمال کام ً‬ ‫ال‬ ‫شخصی می شود‪ ،‬به طوری‬ ‫کــه در همــان اوایل فیلم‬ ‫کمال و شادکام برای جنگ‬ ‫وارد عــراق می شــوند‪،‬‬ ‫اما بعد از شــهادت‬ ‫شادکام و بازگشت‬ ‫کمال و فهمیدن‬ ‫ماجرای سیما‬ ‫بسترســازی‬ ‫عا طفــی‬ ‫فیلــم مهیــا‬ ‫می شود و انگار‬ ‫نگرش سیاسی‬ ‫و جنگــی اثر‬ ‫تحت الشعاع یک‬ ‫موضوع شــخصی قرار‬ ‫می گیرد و می شود به‬ ‫رد و بدل شدن دیالوگ میان کمال و سیما از طریق بی سیم اشاره کرد که می شد این موقعیت در شکل دیگر و‬ ‫البته منطقی تر نمایش داده شود‪ ،‬حتی با وجود این سکانس های احساسی که میان زهره و عباس زریباف پیش‬ ‫می اید‪ ،‬از اهمیت اثر در مواجهه با یک رویداد مهم می کاهد و این باعث می شود که مرگ عباس به دست کمال‬ ‫ان حساسیت الزم را نداشته باشد یا از سوی دیگر نکته ای که در این فیلم کمی عجیب به نظر می رسد‪ ،‬استخدام‬ ‫وحید در سازمان اطالعات است‪ .‬کسی که در ماجرای نیمروز به دلیل همکاری با منافقین تحت بازجویی قرار‬ ‫می گیرد حاال پس از ازادی از زندان وارد یک سیستم مهم مملکت می شود و جالب است که مسعود نمی فهمد‬ ‫وحید تغییر نگرش داده و باز با منافقین همکاری دارد‪ ،‬صادق به عنوان مهره اصلی فیلم چگونه قبول کرده که‬ ‫وحید در این سازمان مشغول به کار شود؟‬ ‫رد خون یک اثر حساس جنگی و سیاسی محسوب می شود که به قسمت مهمی از تاریخ معاصر ایران پرداخته‪،‬‬ ‫اما وجه احساسی فیلم که البته با گره افکنی توام شده می توانست در چارچوب دیگری روایت شود‪ ،‬اما رد خون‬ ‫دو کارکرد مهم را در یک قالب جا داده است‪ .‬مادری که برای دیدن دخترش به ایران برمی گردد و افشین که‬ ‫می داند اگر این ماجرا برای صادق رو شود‪ ،‬چه اتفاقی رخ می دهد‪ ،‬از سوی دیگر کمال که کاراکتر مرکزی فیلم‬ ‫است و مبانی او نسبت به مملکت و انقالب اسالمی ملموس است در لحظه اخر نمی تواند خواهر خود را بکشد‬ ‫که این هم باز غلبه احساسی فیلم در پایانبندی را نشان می دهد‪ .‬کمال باید به خواهرش شلیک می کرد یا خیر‪.‬‬ ‫اساساً نمی شود این مسئله را به وظیفه شناسی ربط داد‪ .‬کمال به عنوان یک بسیجی یا اطالعاتی کنش گرا در برابر‬ ‫موقعیتی انسانی قرار می گیرد و عاقالنه رفتار می کند‪.‬‬ ‫این همان عقالنیتی است که با وجود بروز همه احساسات انقالبی که پیشتر از او دیده ایم انتظار می رود‪ .‬در واقع‬ ‫مهدویان در سکانس اخر و پایانی فیلم از کمال دوست داشتنی و انقالبی چهره ای منطقی به دست می دهد تا‬ ‫باز هم در ذهن مخاطب ماندگار باشد‪ .‬شاید عده ای فکر کنند تسلیم شدن او در برابر صادق به بافت شخصیتی‬ ‫او اسیب رسانده‪ ،‬اما سوالی در ذهن مخاطب پیش می اید که اگر نسبت خواهر و برادری را از فیلم جدا کنیم ایا‬ ‫کمال حاضر بود همسر رفیق و همکارش را بکشد؟ به نظر می رسد جواب مثبت باشد‪ ،‬اما این هم سوالی جدی‬ ‫است که تا چه اندازه کشتن فردی در خیابان که در چنگ نیرو های امنیتی قرار دارد ان هم یک زن در چنین‬ ‫موقعیتی الزم به نظر می رسد‪ ،‬وقتی می توان او را به راحتی دستگیر کرد‪.‬‬ ‫رد خون از نظر ساختاری یک فیلم سخت به حساب می اید‪ ،‬اما مهدویان مثل همیشه توانسته با تسلط کافی‬ ‫قصه گوییکندواگراشفتگی ایکهدرروایتبه وجودامدهرانادیدهبگیریم‪،‬رد خونیکیازاستاندارد ترینفیلم های‬ ‫دهه‪ ۹۰‬از نظر بخش اجرایی است‪ ،‬نمی شود موفقیت فیلم را میان اجزای فیلم تقسیم کرد‪ ،‬اما فیلمبرداری هادی‬ ‫بهروز‪ ،‬تدوین محمد نجاریان و طراحی صحنه محمدرضا شجاعی در کنار کارگردانی محمدحسین مهدویان و‬ ‫البته تیزهوشی و موقعیت شناسی تهیه کننده ای‪ ،‬چون سیدمحمود رضوی در کنار هم موجب ساخت اثری موفق‬ ‫شده است و اضافه کنید بازی به شدت استاندارد جواد عزتی در نقش صادق را که مانند نسخه اول فیلم او را در‬ ‫شمایل یک نقش کام ً‬ ‫ال جدی و مهم برجسته کرده است‪.‬‬ ‫در عجبم از دولت نه از مردم‪ ،‬از مردم نه از دوستای خودم‪،‬‬ ‫دور و بریام‪ ،‬همسایه ها‪ ،‬تحصیلکرده ها‪ ،‬هنرمندا‪ ،‬اااااای از‬ ‫ایــن هنرمندای انتلکتوال نارسیسیســت که قضیه ای که‬ ‫نهایتــا تو یه ماه جمع می شــد حاال تا شــش ماه که نه‬ ‫به قول یکی از ســخنگوها تا ســال دو هزار و بیست و دو‬ ‫ادامه داره! طرف اســتوری گذاشته تو اینستاگرام‪ :‬هر کی‬ ‫قرنطینه نشه خیلی بی فرهنگ و بی وجدانه‪ ،‬به هم رحم‬ ‫کنیم لطفا اگه از گرسنگی هم مردین نرین سر کار!‬ ‫دو ثانیه نگذشته تو استوری بعدیش سلفی گذاشته همین‬ ‫االن من و ممد و اصغر و سی سی سر فیلمبرداری کرونایی!‬ ‫حاال قضیه اینه که هنرپیشه اصلی از ترس جونش نیومده‬ ‫مقدم نقش یک‬ ‫زنگ زدن به اغا که سیاه لشگرا بیاید خط ّ‬ ‫ســریال ِ پس از جوکر! یارو هم از خدا خواســته نارنجکو‬ ‫بســته زیر شکمشو می خواد از ســریال ابگوشتیه درجه‬ ‫سه شبکه یک صدا و سیما برســه به فرش قرمز هالیوود!‬ ‫حاال مادر پیرش یه شــبم تب کرد مهم نیست‪ ،‬باالخره یه‬ ‫کوچولو سرماخوردگی تو فروردین ماه طبیعیه دیگه! گنده‬ ‫ش نکنید‪ ...‬بگذریم!‬ ‫بگذریــم از موزیســینامون که بدون ماســک دور هم تو‬ ‫خیرینی که در حال بافت ِ‬ ‫اســتودیو جمع میشــن برای ّ‬ ‫ماسک برای بی سرپرست ها هســتن موزیک بزنن و الیو‬ ‫بــرن! بگذریم از زوج های هنری که تو کرونا عقد می کنن‬ ‫و سنت پیغمبر رو به جا میارن و افتر اون تو استودیو میز‬ ‫مثلثی می ذارن جهت پاســخ به شــایعات پس از ازدواج‬ ‫جنجالــی در کرونا! بگذریم از ته مونده های تئاتری که تو‬ ‫خونه شــون اجرای زنده تئاتر می ذارن و با بلیط رایگان‬ ‫دور هم جمع میشــن که تئاتر ایــران تو این قرنطینه ی‬ ‫کرونا از یــاد نره و فقط هم با وقت قبلــی اجازه ورود به‬ ‫پالتوی خونه گیشــون رو دارید حاال تا بیســت سی نفر‬ ‫تماشاچی باکالس تمیز که کسی ویروس نمی گیره! البته‬ ‫جای تشــکر داره که بعضی از ارتیســتهای ما میخوان به‬ ‫جــای الیوهای لهو و لعب اونور اب کرونا رو بترســونن و‬ ‫جوونها رو به صحنه تئاتر زنده بکشونن!‬ ‫ما هم که ناس ناســی و وسواسی بعد دو ماه مجبور شدیم‬ ‫بریم خرید مواد غذایی البته با ماســک و دستکش و الکل‬ ‫و بــا گوش پاک کن دکمه اسانســور رو می زنیم و با گاز‬ ‫استریل دستگیره ماشــین رو باز می کنیم‪ ،‬سوار ماشین‬ ‫شــدیم جونم براتون بگه از پارکینگ کــه اومدیم بیرون‬ ‫اوف چه ترافیکی اصال بعید نبود به شــهروند نرســیم! از‬ ‫ماشــین که پیاده شــدیم همینطور که نور چشم رو می‬ ‫زد و ســرگیجه خفیف می گرفتی باالخره بعد یکی دو ماه‬ ‫خیابونــا رو ندیدن و مثل اصحاب کهف که از غار در میان‬ ‫چشمت می افته به مردم که مثل مور و ملخ دست تو کمر‬ ‫هم دارن قر میدن و گاماس گاماس با یه سیگار گوشه لب‪،‬‬ ‫ابمیوه قوطی سر می کشن و رو سنگفرشای تهرانلیزه قدم‬ ‫می زنن با بگو بخند‪ ،‬با دوســت و زن و بچه‪ ...‬بچه ای که‬ ‫تازه راه افتاده حتی نکردن یه شال دور دهنش ببندن‪ ،‬کار‬ ‫خاصی ام ندارن حوصله شــون سر رفته! نه که تایم کاری‬ ‫هم نصف شــده خیلی تو خونه کالفه میشن بعدم کارمندا‬ ‫ولع مرخصی دارن خب بابا خدا پدر کرونا رو بیامرزه اینم‬ ‫مرخصی دیگه دســت زن و بچه رو بگیر بزن به خیابون و‬ ‫طبیعت و شمال و شهرستان و‪...‬‬ ‫تو نمی فهمی دخترم‪ ،‬درگیر ج ّو اخبار شدی اینا قوی ان‪،‬‬ ‫باحالن‪ ،‬لوتی ان‪ ...‬مثل تو که سوسول نیستن! حتی کرونا‬ ‫بیفته تو جیب بغلشونم ترســی از چیزی ندارن‪ ...‬بابا اینا‬ ‫جنگو رد کردن‪ ،‬زلزله‪ ،‬گرونی‪ ،‬سیل‪ ..‬بابا اینا شاخ فیل رو‬ ‫شکوندن!‬ ‫منم با خجالت ماسکم رو صاف و صوف کردم و اونا هم یه‬ ‫جوری میومدن نزدیک صورتم و شیر خنده می زدن انگار‬ ‫ِش ماســکتو بگیرن از پشت دور گردنت‬ ‫می خوان این ک ِ‬ ‫خفه ت کنن تا دیگه این ریختی راه نیفتی تو خیابون و از‬ ‫این الکچری بازیا در نیاری!‬ ‫حــاال االن یکی دو هفته ســت که اعالمیه هــای مامان‬ ‫شمســی‪ ،‬خواهر اوره‪ ،‬عمه ی ملی و‪ ...‬تو اینســتاگرام پُر‬ ‫شده (اینی که میگم عین واقعیته و قصه نیست اعالمیه ها‬ ‫متاســفانه یک کمدی ســیاهه ) البته باید بدونی همه ی‬ ‫اینا بر اثر ســکته قلبی و انفاکتوس و تصادف و سرطان و‬ ‫این داســتانا فوت کردن! ( چیزایی که به ما گفتن‪ ،‬مرگ‬ ‫اقوام دوســتان بالغ بر ده تلفن در یک هفته به شــخص‬ ‫خــودم!) مدیونی اگه یه لحظه فک کنی یکی از اینا بر اثر‬ ‫کرونا مرده باشــه! بابا این جماعت خودشون پروفسورن!‬ ‫خودشون عالم دهرن! خودشون دکترن!!‬ ‫سالم ُگالی توو خونه محصالی نمونه‬ ‫قول بدین که حرف های دکتر یادتون بمونه‬ ‫مرسی!‬ ‫پرداخت وام‪ ،‬تسهیالت‪ ،‬حمایت و ‪...‬‬ ‫‪HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER‬‬ ‫شماره‪• 1217‬چهارشنبه‪3‬اردیبهشتماه‪•1399‬سالسیزدهم•‪4‬صفـــحه‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬شـرکت جهان سبز‬ ‫مـدیر عامـــل‪ :‬حسـین احـمـدی‬ ‫مدیر مسوول‪ :‬مهدی احمدی‬ ‫زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری‬ ‫چاپ‪ :‬گل اذین‬ ‫سازمان اگهی ها‪88311361 - 88311353 :‬‬ ‫نشانى‪ :‬تهران‪ ،‬خیابان مطهری‪ ،‬بعد از خیابان سلیمان خاطر‬ ‫خیابان اورامان‪ ،‬پلاک ‪ ،43‬واحد‪2‬‬ ‫تلفکس‪88813489 - 88301986 :‬‬ ‫توزیع‪ :‬نشرگستر امروز‬ ‫منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند‬ ‫‪http://honarmandonline.ir/?p=6049‬‬ ‫سیستممدیریتکیفیت‪-‬رضایتمندیمشتری‬ ‫سیستم مدیریت کیفیت‬ ‫‪ISO 10004:2012‬‬ ‫‪ISO 9001 : 2008‬‬ ‫‪instagram.com/honarmandonline‬‬ ‫‪telegram.me/honarmandnews‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫اوقات شــرعی‬ ‫به وقت تهران‬ ‫‪13:03‬‬ ‫اذان ظهر‬ ‫‪19:44‬‬ ‫غروب افتاب‬ ‫‪20:03‬‬ ‫اذان مغرب ‬ ‫اذان صبح فردا‬ ‫طلوع افتاب فردا‬ ‫‪04:52‬‬ ‫‪06:22‬‬ ‫گنج سخن‬ ‫امام على علیه السالم ‪:‬‬ ‫راستگو در استانه نجات و بزرگوارى است و دروغگو در لبه‬ ‫پرتگاه و خوارى‪.‬‬ ‫نهج البالغه(صبحی صالح) ص‪ ، 117‬خطبه‪86‬‬ ‫دولت به ویژه وزارت ارشاد به وعده های خود عمل کند!‬ ‫یکیازمدیرانقدیمیاموزشگاه هایموسیقیکشورمانبااشارهبهاوضاعنابسمان‬ ‫موسسات اموزش موسیقی کشور از کم توجهی وزارت ارشاد در این زمینه انتقاد‬ ‫کرد‪ .‬محمد طیبی از هنرمندان و پژوهشگران نابینای کشورمان که در سال های‬ ‫گذشتهبه عنوانمدیریکیاموزشگاه هایقدیمیموسیقیفعالیتمی کردهاست‪،‬‬ ‫با اشاره به وضعیت نامطلوب اموزشگاه های موسیقی کشور پس از شیوع ویروس‬ ‫کرونا گفت‪ :‬بنده جزو اولین افرادی بودم که پس از پیروزی انقالب اســامی در‬ ‫سال ‪ ۱۳۶۶‬همراه با تعدادی دیگر از دوستان کار اموزش موسیقی را اغاز کردیم و‬ ‫تا به امروز نیز نهایت تالش خود را انجام داده ایم تا این پرچم باال نگه داشته شود‪.‬‬ ‫ما از همان زمان نیز کوشش داشتیم که این فعالیت در راستای انجام یک کار‬ ‫فرهنگی باشد اما بدبختانه از همان زمان تاکنون هیچ حمایتی از ما نشده است‪.‬‬ ‫وی ادامه داد‪ :‬ما اکنون در شرایطی کار می کنیم که خیلی ها با موسیقی و اموزش‬ ‫موسیقی‪ ،‬دوران قرنطینه را سپری می کنند اما شما مطمئن باشید در ادامه این‬ ‫روند دیگر تاب و توانی هم برای این رویکرد اموزشــی باقی نمی ماند و خیلی ها‬ ‫که دستشــان به دهنشان نمی رسد مجبورند که اموزشگاه های خود را به طور‬ ‫کامل تعطیل کنند‪ .‬شما اگر در این چند روز تمرکزی روی اموزشگاه های هنری‬ ‫داشته باشید‪ ،‬می بینید که ان ها رفته رفته ترجیح می دهند که موسسات خود را‬ ‫تعطیل کنند‪ .‬چرا که هم ماجرای شیوع ویروس کرونا ان ها در تنگنا قرار داده و‬ ‫هم عدم حمایت های ارشاد موجب شده که امیدی برای ادامه کار نداشته باشند‪.‬‬ ‫دوستان وزارت ارشاد هم دائم در حال اطالعیه صادر کردن و برگزاری جلسات‬ ‫متعدد هستند اما گویا هیچ خروجی جز صدور چند اطالعیه حاصل نشده است‪.‬‬ ‫طیبی گفت‪ :‬من تصور می کنم برای برخی از اقایان صندلی مدیریت موقعیت‬ ‫بهتری دارد تا اینکه بخواهند درباره پیگیری مشکالت صنفی اهالی فرهنگ و‬ ‫هنر اقدامی داشته باشند‪ .‬شاید دوستان نمی دانند که اگر این روند تعطیلی کامل‬ ‫اموزشگاه های موسیقی ادامه پیدا کند ما حتی به نان شب مان هم محتاج خواهیم‬ ‫شد‪ .‬ما امروز بعد از ‪ ۲۷‬سال کار کردن خالصانه در موسیقی به بن بست رسیده ایم‬ ‫و ای کاش اقایان مسئول قبل از «نه» گفتن‪ ،‬در اعمال و کردار خود تجدیدنظر‬ ‫کنند‪ ،‬شــاید این چنین چراغ هنر روشن نگه داشته شود‪ .‬این هنرمند و معلم‬ ‫موسیقی در بخش دیگری از صحبت های خود تصریح کرد‪ :‬بعد از شیوع ویروس‬ ‫کرونا و تعطیلی ناخواسته ای که در اسفند ماه گریبان گیر اموزشگاه های موسیقی‬ ‫شــد با توجه به شــرایط و رعایت موارد بهداشتی وظیفه داشتیم و داریم برای‬ ‫حفظ سالمتی افراد کارها را تعطیل کنیم‪ .‬اما وقتی این ماجرا در فروردین ماه‬ ‫هم ادامه یافت و به نظر هم می اید حاال حاالها هم دست از سر ما بر نمی دارد‪،‬‬ ‫معلوم نیست چه سرنوشــتی در انتظار ماست‪ .‬این درست که باید سالمتی را‬ ‫در اولویت هر کاری قرار دهیم اما ایا افرادی که در فعالیت های فرهنگی هنری‬ ‫حضور دارند و موظف به اجرای طرح های دولت در حوزه فاصله گذاری اجتماعی‬ ‫هستند نباید مورد حمایت دولت قرار بگیرند؟ ایا اقایان تصور می کنند که ما هم‬ ‫مانند برخی از سلبریتی های موسیقی هستیم که درامدمان میلیاردی است و با‬ ‫تعطیلی ها شرایط در زندگی جاری مان تغییر نمی کند؟ طیبی با اشاره به کاهش‬ ‫‪ ۶۰‬درصدی متقاضیان اموزش موســیقی پس از شیوع ویروس کرونا با وجود‬ ‫اموزش انالین گفت‪ :‬به هر حال خیلی ها حضور در اموزش های انالین موسیقی‬ ‫را نمی پسندند و می توان گفت با این شرایط دیگر امیدی وجود ندارد‪ .‬ما در این‬ ‫روزها به شــدت استرس و اضطراب داریم و من نمی دانم قرار است چه اتفاقاتی‬ ‫بیفتد‪ .‬فارغ از ماجرای اموزشگاهی که بنده مدیر ان هستم شرایط دیگری هم‬ ‫وجود دارد که بیش از ‪ ۶‬هزار فرد نابینا و کم بینا تحت پوشش ما هستند و اکنون‬ ‫ترس این را داریم برای اداره این مجموعه قرار است چه کار کنیم‪ .‬امروز شرایط به‬ ‫گونه ای است که به معنا و مفهوم مطلق کلمه نانمان اجر شده و الزم است دولت‬ ‫به ویژه وزارت ارشاد فارغ از اطالعیه ها و بیانیه ها و جلسات اقدام عملیاتی کند‪.‬‬ ‫نگاه نو‬ ‫پشت صحنه‬ ‫امروز روز دوم بازگشایی پایتخت بود ولی گویا هنوز شهر در خود قرنطینه گی قرار دارد‪،‬از چهره ادم ها که اینگونه‬ ‫اســتنباط می شود‪ .‬هیچ وقت اردیبهشت را به این شکل و شمایل ندیده بودم انگار بهار با شهر ما قهر کرده و‬ ‫شکوفه ها دیگر عطری برای مستی عابران ندارند‪ .‬چشمان شهروندان اکنده از غم و اندوه است گویی می دانند که‬ ‫قرار نیست به این زودی ها روی خوش زندگی برایشان نمایان شود‪ .‬یکی از دوستانم میگفت چقدر غافل بودیم‬ ‫از زندگی ایی که داشتیم‪ ،‬از دلخوشی هایی که کنارمان بود و اصال حواسمان نبود که چقدر خوشبختیم و حاال با‬ ‫وجود کرونا غم نداشتنشان را حسابی ازارمان می دهد‪ .‬به اغوش کشیدن فرزندانمان و بوسیدن پدر و مادرهایمان‬ ‫همه چیزهایی بود که رنگ روزمرگی گرفته بود و لذت ان برایمان عادی شده بود‪ .‬اکنون دلمان لک زده برای یک‬ ‫بغل با خیال راحت یک دست دادن طوالنی و کمی اغوش و لبخند و یک روبوسی سه باره‪ ،‬رفتن به رستوران و‬ ‫ِ‬ ‫کافه و سفارش یک غذا و کشیدن سیگار و خوردن قهوه کنار کسی که دوستش داری بدون ترس از مردن و از‬ ‫دست دادنش‪ .‬شاید یاداوری همه این ها برای مردم شهر غم انگیز تر از درک کلمات باشد‪ .‬البته برای اولین بار این‬ ‫درد نه تنها برای مردم یک شهر کوچک و یک کشور بلکه برای مردم تمام دنیا قابل درک است و شاید این جنبه‬ ‫مثبت ماجرا باشد چشم را باز کردن و به فکر وا داشتن ادم ها! درست مثل تمام دردهای و بیمارهای دنیا کرونا هم‬ ‫می تواند به عظمت انسان کمک کند و اینگونه می توان جنبه نیکوکاران ه کرونا را ببینیم‪.‬‬ ‫پندبزرگان‬ ‫محمدصالحرزمحسینی‬ ‫اگر می خواهید موفق شوید باید به یک قانون‬ ‫احترام بگذارید‪ :‬هرگز به خودتان دروغ نگویید‪.‬‬ ‫پائولوکوئیلو‬ ‫حافظانه‬ ‫چراغ روی تو را شمع گشت پروانه‬ ‫مرا ز حال تو با حال خویش پروا نه‬ ‫خرد که قید مجانین عشق می فرمود‬ ‫به بوی سنبل زلف تو گشت دیوانه‬ ‫در حاشیه کشتار جوجه ها‬ ‫در ایام کرونا‬ ‫طرح روز‬ ‫ صحنه‬ ‫پشت‬ ‫اعتراض تن ِد بازیگر «نون خ»‪:‬‬ ‫پدر سریال را با سانسور دراوردید!‬ ‫پاشــا جمالی‪ ،‬بازیگر «نون خ» در اعتراض‬ ‫به سانســور ســکانس هایی از این سریال‪،‬‬ ‫در پستی اینســتاگرامی نوشت‪« :‬سانسور‬ ‫دیگر بس است‪ ،‬پدر ســریال را دراوردید‪،‬‬ ‫اجازه دهید مردم بیشــتر بخندند‪ ».‬پاشــا‬ ‫جمالی‪ ،‬بازیگر مجموعــه تلویزیونی «نون‬ ‫خ» بــه کارگردانی ســعید اقاخانی که در‬ ‫حال پخش از شــبکه یک سیما است‪ ،‬در‬ ‫پستی اینستاگرامی‪ ،‬به سانسور این سریال‬ ‫اعتراض کرد‪ .‬او نوشت‪« :‬بسه دیگه سانسور‪،‬‬ ‫پدر سریال را دراوردید‪ ،‬اجازه دهید مردم‬ ‫بیشــتر بخندند‪ ،‬مگر چــه گفتیم که این‬ ‫همه سانســور می کنید؟ توجه کردید لب‬ ‫ما یــه چی دیگه می گویــد و صدا یه چی‬ ‫دیگه پخش می شــود؟ این گروه در شرایط‬ ‫خیلی ســخت کار کرده‪ ،‬هم سرمای منفی‬ ‫‪ ۱۰‬درجه کوهستان دیده هم در اوج کرونا‬ ‫کار کرده است‪ .‬حق همکارانم با این پخش‬ ‫ضایع می شود‪.‬خســتگی به تنم موند بخدا‬ ‫دم تک تک بچه های نون خ گرم»‬ ‫اخبار دیدنی‬ ‫فعالیت مشاغل با ریسک متوســط از جمله واحدهای صنفی مستقر در مراکز تجاری و‬ ‫بازارهای مســقف به دستور ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا از اول اردیبهشت ‪۱۳۹۹‬‬ ‫اغاز شــد‪ .‬بازارهای خریدوفروش تلفن همراه‪ ،‬با اولین روز شروع به کار با استقبال مردم‬ ‫روبه رو شده است ‪ /‬حسین مرصادی‬ ‫مراسمافتتاحهمزمان‪ ۳۱۳‬اشپزخانه(اطعاممهدوی)روزسهشنبهباحضورسیدمرتضیبختیاریرئیسکمیته‬ ‫امداد امام خمینی (ره) در دانشــگاه امام صادق (ع) برگزار شد‪.‬رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) از طبخ و‬ ‫توزیع پنج میلیون پرس غذای گرم بین اسیب دیدگان بی بضاعت ناشی از بیماری ویروس کرونا و نیازمندان در‬ ‫ماه مبارک رمضان خبر داد ‪ /‬نازنین کاظمی نوا‬ ‫زائرینومجاورینحرمحضرتمعصومهسالماهللعلیهادرایامیکهبخاطربیماریکرونااینمکانمقدستعطیل‬ ‫است ‪ ،‬با حضور در میدان استانه و اطراف حرم‪ ،‬به زیارت از راه دور می پردازند ‪ /‬امیرحسامی نژاد‬ ‫با اغاز فصل بهار سومین جشنواره گل های الله در اراک در کوی صنعتی اراک اغاز به کار کرد‬ ‫و بسته به وضعیت هوا تا چهار هفته دیگر برپا خواهد بود‪ .‬حدود ‪ ۱۲۰‬هزار پیاز الله در پاییز ‪۹۸‬‬ ‫در این محدود ‪ ۱۰‬هزار متر مربعی کاشته شده است ‪ /‬علی کریمی‬ ‫تعدادی از هنرمندان عرصه نمایش با توجه به تعطیلی سالن های نمایش از زمان شیوع ویروس‬ ‫کرونا و برای کمک به مردم کارگاه خیریه تولید ماسک را در سالن تئاتر حافظ راه اندازی کردند‪.‬‬ ‫مواد اولیه این کارگاه توسط خیرین فراهم شده است‪.‬در این کارگاه روزانه سه هزار ماسک تولید‬ ‫ی شود ‪ /‬مرضیه سلیمانی‬ ‫و پس از ان توسط سازمان انرژی اتمی استریل و توزیع م ‬ ‫بزرگترینمجتمعتولیدماسکجنوبغرباسیادرشهرکصنعتیاشتهاردبههمتمتخصصان‬ ‫داخلی و با استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان و توان داخلی‪ ،‬در کمتر از‪ ۲۳‬روز اماده بهره‬ ‫برداری شده است‪ .‬این کارخانه ظرفیت تولید روزانه ‪ ۴‬میلیون ماسک را دارد‪ .‬تمام ماسک های‬ ‫تولیدشده در این کارخانه به وزارت بهداشت تحویل داده می شود ‪ /‬محمد محسنی فر‬

آخرین شماره های روزنامه هنرمند

روزنامه هنرمند 2481

روزنامه هنرمند 2481

شماره : 2481
تاریخ : 1404/01/27
روزنامه هنرمند 2480

روزنامه هنرمند 2480

شماره : 2480
تاریخ : 1404/01/26
روزنامه هنرمند 2479

روزنامه هنرمند 2479

شماره : 2479
تاریخ : 1404/01/25
روزنامه هنرمند 2478

روزنامه هنرمند 2478

شماره : 2478
تاریخ : 1404/01/24
روزنامه هنرمند 2477

روزنامه هنرمند 2477

شماره : 2477
تاریخ : 1404/01/23
روزنامه هنرمند 2476

روزنامه هنرمند 2476

شماره : 2476
تاریخ : 1404/01/20
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!

<
۱۴۰۴ فروردین
>
ش
ی
د
س
چ
پ
ج
۲۵ ۲۶ ۲۷ ۲۸ ۲۹ ۱ ۲
۳ ۴ ۵ ۶ ۷ ۸ ۹
۱۰ ۱۱ ۱۲ ۱۳ ۱۴ ۱۵ ۱۶
۱۷ ۱۸ ۱۹ ۲۰ ۲۱ ۲۲ ۲۳
۲۴ ۲۵ ۲۶ ۲۷ ۲۸ ۲۹ ۳۰
۳۱ ۱ ۲ ۳ ۴ ۵ ۶
امروز
<
۱۴۰۴ فروردین
>
ش
ی
د
س
چ
پ
ج
۲۵ ۲۶ ۲۷ ۲۸ ۲۹ ۱ ۲
۳ ۴ ۵ ۶ ۷ ۸ ۹
۱۰ ۱۱ ۱۲ ۱۳ ۱۴ ۱۵ ۱۶
۱۷ ۱۸ ۱۹ ۲۰ ۲۱ ۲۲ ۲۳
۲۴ ۲۵ ۲۶ ۲۷ ۲۸ ۲۹ ۳۰
۳۱ ۱ ۲ ۳ ۴ ۵ ۶
امروز