روزنامه هنرمند شماره 1214
روزنامه هنرمند شماره 1214
روزنامه هنرمند شماره 1214
سینما چاره ای جز
«انالین» شدن ندارد!
اغاز فعالیت مجدد کتابفروشی ها
در سراسر کشور
فرهنگ 2.
سینما3.
ART & CULTURE
CINEMA
یکشنبه 31فروردین ماه 1399سال سیزدهم شماره 4 1214صفـــحه 2500تومـان ISSN2008-0816
هنرمند را در مگ لند ورق بزنید
www.magland.ir
سینما3.
CINEMA
نقد و اعتراض به سبک «نون-خ»
شوخی با کردها!
پرواز همای انالین به صحنه رفت
از «دل دیوانه من»
تا «این چه جهانیست»
گزارش «هنرمند» از سریال تلو یز یونی «نون-خ»
به کارگردانی سعید اقاخانی
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
قائم مقام شبکه سه اعالم کرد؛
دستیار رضا رشیدپور
ممنو ع الکار شد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
وقتی «کرونا» مرزهای جغرافیایی و سیاسی را در دنیا برداشت
هنرمندان هیچگاه بازنشســته نمی شوند!
راه اندازی سامانه ثبت درخواست
حمایت فعاالن ســینمایی
سخاوتمندی نهادهای فرهنگی
در روزهای کرونایی
دربارهنگاهاقتصادیدولتبهتئاتر:
اخــذ مالیات با روح هنر همخوانی ندارد
چرا برخی از اصناف سینما همچنان سنتیاداره می شوند؟
از مجمــوع ۳۲صنف خانه ســینما ،تنها یک صنف ســایت فعال و
به روز دارد و ۲۱صنف هیچ تارنمایی برای مراجعه و کســب اطالعات
از جزئیــات ندارند! مهمترین راه ارتباطی با صنوف و مطلع شــدن از
اساسنامه ،اعضا ،اخرین مجمع عمومی و اخبار سایت ان صنف است
که با بررســی وضعیت ۳۲صنف خانه سینما متاسفانه صنوف دارای
سایت ،تنها ۱۰صنف برنامه ریزان و دستیاران کارگردان ،منتقدان و
نویسندگان سینمایی ،دســتیاران فیلمبردار ،سازندگان فیلم کوتاه،
کارگردانان،عکاسان،فیلمسینماییانیمیشن،تهیهکنندگانسینمای
مستند ،فیلمبرداران و تدوینگران دارای سایت هستند که از میان انها
تنها ســایت «سازندگان فیلم کوتاه» به روز است .سایت سایر صنوف
ماه هاست که به روز نشده است ،به عنوان مثال ،کانون کارگردانان که
مرتب بیانیه های مختلف صادر می کند ،اخرین به روز رسانی اش مربوط
به ۵تیرماه سال ۹۸است و حتی بیانیه هایش را روی سایت خود منتشر
نکرده است! امنیت شغلی یکی از کارهای مهمی است که صنف می تواند
برای اعضایش تضمین کند و یکی از مهمترین راه های معرفی اعضا به
سازنگان اثار از طریق سایت و درج نام اعضا و بعضا بیوگرافی انها است.
از میان ۱۰صنف دارای سایت ۷ ،صنف نام اعضا را درج کرده اند که از
میان انها فقط «برنامه ریزان و دستیاران کارگردانان»« ،سازندگان فیلم
کوتاه» و «کارگردانان» اعضایشان را معرفی کرده اند که البته لیست اثار
اعضای کارگردانان به روز نشده است .صدابرداران و صداگذاران سینما،
جلوه های ویژه ،کارگردانان سینمای مستند و مدرسان سینما از صنوفی
هستند که علی رغم داشتن سایت اما بدلیل عدم بروز رسانی از دسترس
خارج شده است .صنف طراحان فیلم هم تنها فهرست اعضایش را به
سایت خانه سینما لینک کرده است .نکته قابل توجه درباره مجموع
سایت های زیرمجموعه خانه سینما اینکه انجمن فیلم کوتاه و در ادامه
انجمن فیلمبرداران و دستیاران فیلمبردار و سپس انجمن عکاسان به
نسبت وضعیت مناسب تری دارند .موضوع بعدی اینکه درباره سایت
انجمن منتقــدان در بخش «درباره ما» یک پاراگراف بی ربط چند بار
تکرار شده و مشخص است مدت هاست وضعیت سایت بررسی نشده
و رها شده است! سایت کانون کارگردانان با وجود انکه بسیار مبتدی
طراحی شده و اطالعات قدیمی است اما چون دارای ارشیو شوراهای
مرکزی ادوار اســت ،برای خبرنگاران و اهالی رسانه و حتی خود اعضا
اطالعات مناســبی دارد .در دنیای امروز که ارتباطات به سمت فضای
مجازی پیش رفته است ،اینکه اکثر صنوف ما همچنان به شکل سنتی
فعالیت می کنند از نکات قابل توجه است که باید پرسید چه مانعی برای
به روز شدن این صنوف در راستای حراست بیشتر از منافع اعضا وجود
دارد و در حالی که امروز مدام شعار شفافیت سر داده می شود اما چرا
حداقل اطالعاتی که باید در دسترس باشد ،نیست؟
برای اولین بار از زمان اغاز؛
کرونا گردهمایی ساالنه «کمیک بازها» را هم تعطیل کرد
«کمیک کان سن دیه گو» که هر سال به عنوان بزرگ ترین گردهمایی
هواداران اثار کمیک برگزار می شــود ،برای جلوگیری از شیوع کرونا
امسال لغو شد .برگزاری بزرگ ترین رویداد ساالنه برای عالقه مندان اثار
کمیک به صورت رسمی از سوی سازمان دهندگانش در سال ۲۰۲۰لغو
شد .این رویداد که هر سال بیش از ۱۳۰هزار نفر شرکت کننده دارد،
قرار بود امســال از ۲۳تا ۲۶جوالی (یک تا چهار مرداد) برگزار شود.
این نخستین بار است که از زمان شکل گیری این گردهمایی ،سازمان
دهندگان ان تصمیم به لغو ان می گیرند ،اما ان ها می گویند سال۲۰۲۱
از ۲۲تا ۲۵جوالی این گردهمایی بزرگ را دوباره برگزار خواهند کرد.
برای ان هایی که بلیت های این دوره را خریده اند نیز ظرف یک هفته
ایمیل هایی ارسال می شود که به ان ها راهنمایی می کند چطور پول این
دوره را پس بگیرند یا ان را به سال بعد منتقل کنند .این تصمیم پس از
کنفرانس مطبوعاتی گوین نیوسام فرماندار کالیفرنیا گرفته شده که۱۴
اوریل برگزار شد و گفت رویدادهای در ابعاد بزرگ که صدها یا هزاران
نفر را از نقاط دیگر گرد هم می اورند تا مدتی ممکن نیست.
وی البته تاریخ دقیقی برای این اینده اعالم نکرد و تنها تاکید کرد که
ژوئن ،جوالی ،یا اگوست نمی تواند باشد .افتتاح موزه کمیک -کان در
شهر سن دیه گو نیز که قرار بود امسال در طول دوره برگزاری این رویداد
انجام شود ،به چند ماه اینده موکول شد .کمیک-کان سن دیه گو از سال
۱۹۷۰هر سال برگزار می شود و رویداد ساالنه ای است که عالقه مندان
کتاب های کمیک ،نویسندگان و فروشندگان را گرد هم می اورد .از دهه
۲۰۰۰که فیلم های ســاخته شده با اقتباس از این اثار به بخش مهم
صنعت سرگرمی هالیوود بدل شدند این رویداد ابعاد وسیع تری یافت
و این نمایشگاه چهار روزه به محلی برای معرفی فیلم ها و برنامه های
تلویزیونی در طول یک دهه اخیر بدل شد و بازیگران و کارگردان های
این فیلم ها را نزد مردم اورد.
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
قادر اشنا مدیرکل هنرهای نمایشی:
رئیس جمهور دستور دهد
مطالبات هنرمندان تا پایان اردیبهشت تسویه می شود!
قادر اشنا مدیر کل هنرهای نمایشی در برنامه زنده «گیومه» رادیو
نمایش که ۲۹فروردین پخش شد ،اعالم کرد :امیدواریم بتوانیم تا
اواخر اردیبهشت ماه امسال ،کل مطالبات هنرمندان عزیز را تسویه
کنیم و با خیالی اســوده برنامه ریزی دقیقی را انجام دهیم .اشنا
افزود :از شهرام کرمی که از هنرمندان نیک این مملکت و دوست
من است تشکر می کنم و باید بگویم نسبت به دوره قبلی مدیریتم
تجربه بیشتری دارم و تئاتر را بهتر می شناسم اما در این زمان با کرونا
و مشکالت عدیده ای که به وجود اورده مواجه هستیم که شرایط را
سخت کرده است .وی ادامه داد :بدون تعارف از زمانی که امدم یکی
از نکاتی که خدمت وزیر ارشاد عرض کردم این بود که باید مطالبات
هنرمندان پرداخت شود و این حق مسلمشان است و خوشبختانه با
مساعدتیکهجنابصالحیوزیرفرهنگوارشاداسالمیوهمینطور
سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزیر داشتند و با گفتگوهای اولیه
ای که انجام دادیم ،امیدواریم که این مطالبات پرداخت شود .البته
بخشی از این مطالبات راکه مربوط به جشنواره فجر بود ،پرداخت
کردیم و امیدواریم بتوانیم تا اواخر اردیبهشت ماه امسال کل مطالبات
هنرمندان عزیز را تسویه کنیم و با خیالی اسوده برنامه ریزی دقیقی
را انجام دهیم .این مقام مسئول تاکید کرد :در مورد مشکالت مالی
هم باید بگویم که همیشه مشکالت مالی گریبانگیر تئاتر بوده است
ولی اگر یادتان باشد شش ماه که مانده بود من نباشم تمام مطالبات
مالی تسویه شد .ان زمان هم تنها بیست درصد بودجه محقق شد و
شرایط خوبی نبود ولی باورم بر این است که خدمت کردن به مردم
نوعی افتخار برای بنده و امثال بنده است و مدیر باید تالش کند تا از
تمام این ظرفیت ها استفاده بکند...
ادامه در صفحه 2
تحقق شعارهای ایکوم در تورمجازی
فرصت برابر برای معرفی همه موزه ها
مشــاور کاخ ســعداباد گفت :کرونا و بازدید مجازی از موزه ها
در نوروز باعث شــد چنددوره شعار ایکوم درباره «هشتگ های
اجتماعی ،موزه های تراپیوســته و موزه های برابر برای همه»
را در یک برنامه محقق کنیم .حمید وکیل باشــی مشــاور کاخ
سعداباد و مدیر موزه ابگینه این مجموعه ،درباره تجربه برگزاری
تــور مجازی موزه ها در ایامی مانند نوروز امســال ،گفت :ایده
برگزاری تور مجازی موزه ها با همکاری معاونت فناوری وزارت
ارتباطات و جمعی از کارشناسان موزه داری مانند رئیس موزه
ملی یا اقای دبیری نژاد و من و اقای عمیدی به دلیل تعطیلی
موزه ها ناشی از شــیوع ویروس کرونا شکل گرفت .وی افزود:
برای این منظور تالش شد تا زیرساخت موزه ها ارتقا داده شود.
هزینه های برگزاری این تورها برعهده وزارت ارتباطات بود و و
حتی گروه فیلمبرداری نیز برای این کار اماده شد .مشاور کاخ
سعداباد درباره اینکه چقدر کرونا موجب شد تا این ایده اجرایی
شود گفت :االن صحبت بر سر جهان پس از کروناست .در زمان
کرونا ما باید بازنگری هایی داشته باشیم .کرونا ضرورتی بوجود
اور و باعث شــد نگاه دیگری به نداشــته هایمان کنیم به این
ترتیب تورهای مجازی جدی تر گرفته شــدند .وکیل باشی در
پاسخ به این سوال که معموالً سرعت اینترنت مردم را به سمت
استفاده از تورهای مجازی تشویق نمی کند...
ادامه در صفحه 4
2
قادر اشنا مدیرکل هنرهای نمایشی:
یکشنبـــــه 31فروردین ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1214
www.honarmandonline.ir
& ART
فرهنگ و هنر
CULTURE
اخبار
اغاز فعالیت مجدد کتابفروشی ها
در سراسر کشور
فعالیت کتابفروشان در سراسر کشور در صورت ثبت در سامانه وزارت
بهداشت اجازه فعالیت پیدا کردند .پس از نزدیک به دو ماه تعطیلی
فعالیت های فرهنگی صنف کتابفروش از امروز تمامی کتابفروشان
در سراسر کشور به شرط ثبت نام در سامانه مرکز سالمت محیط و
کار که از سوی وزارت بهداشت و درمان ایجاد شده است ،می توانند
به فعالیت خود ادامه دهند .در همین راستا دستورالعمل هایی نیز به
منظور فعالیت اصناف مختلف در این سایت بارگزاری شده است که
با وجود اینکه به طور مشخص به صنف کتابفروشان در ان اشاره ای
نشده اســت اما ذیل عنوان کلی مراکز جمعی می توان روش هایی
برای فعالیت در این مراکز را دریافت کرد .اطالعات مشــخصی از
میزان ثبت نام صنف کتابفروش در این سامانه منتشر نشده است اما
مسئوالن وزارت بهداشت طی روزهای اخیر اعالم کرده اند که اصنافی
که بدون ثبت نام در این سامانه اقدام به بازگشایی کنند مورد برخورد
جدی قرار خواهند گرفت .طی روزهای گذشته رئیس اتحادیه ناشران
و کتابفروشان تهران از خسارت نود درصدی به ناشران و کتابفروشان
خبر داده و وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی نیز براورد این خسارت را
معادل بیش از ۹۷۴میلیارد تومان ذکر کرده بود.
قائم مقام شبکه سه اعالم کرد؛
دستیار رضا رشیدپور ممنوع الکار شد
محسن یزدی نسبت به حواشی مرتبط با مواضع یکی از عوامل
«حاال خورشید» در فضای مجازی واکنش نشان داد و بیان کرد
که حضور او در همه برنامه های شــبکه سه ممنوع شده است.
محسن یزدی قائم مقام شبکه سه سیما با اشاره به حاشیه های
اخیر نســبت به یکی از عوامل «حاال خورشید» بیان کرد :در
روزهای گذشــته حاشــیه هایی در مورد برخی اظهارنظرهای
وقیحانــه یکی از عوامــل برنامه «حاال خورشــید» در صفحه
شــخصی اش باعث ایجاد انتقادات به حقی از طرف دلبستگان
انقالب شــده اســت .وی افزود :امام و رهبــری نه خط قرمز
قانونی یا عرفی ،بلکه مهمتریــن مولفه های اعتقادی مدیران
شبکه سه است و طبعا شبکه ،خود یکی از مدعیان و پیگیری
کنندگان موضوع بوده و خواهد بود .یزدی در توضیح این اتفاق
گفت :ســازندگان اصلی هر برنامه شامل تهیه کننده ،سردبیر و
کارگردان مورد رصد دقیق شبکه ها و مجموعه صیانت سازمان
صدا و ســیما هســتند اما با وجود حدود ده هزار نیروی فعال
در نزدیــک ۲۰۰پروژه تولیدی در شــبکه ،امــکان اطالع از
واکنش های شخصی همه عوامل گاهی نشدنی است ولی طبعا
شبکه هرجا متوجه خطاهای نیروهای مشغول در تولیدات خود
شده متناسب با خطا با انها برخورد کرده است و از این به بعد
نیز رویه همین خواهد بود .یزدی در پایان گفت :طبیعی است
که حضور چنین فرد هتاکی در شبکه سه غیرقابل قبول خواهد
بــود و ما نیز حضور وی را در کلیه برنامه های شــبکه ممنوع
کرده و به تهیه کنندگان شــبکه نیز تذکر داده ایم که با دقت و
حساسیت بیشتری در این موارد عمل کنند.
راه اندازی سامانه ثبت
درخواستحمایت فعاالن سینمایی
در چهارمین جلســه کارگروه بررسی اســیب های کرونا در
ســینما مصوب شد ســامانه ای در راســتای مصوبه دولت به
منظور ثبت درخواســت حمایت فعاالن ســینمایی که دچار
اسیب شــده اند ،راه اندازی شــود .چهارمین جلسه کارگروه
بررســی اسیب های کرونا در سینما برگزار شد .در این جلسه
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر گزارشــی از روند اعطای وام
۱۰میلیونی به ازای هر پرده به ســینماها ارائه کرد و از ارائه
درخواست ۵۰ســینما شــامل ۱۰۵پرده برای دریافت این
وام قرض الحســنه خبر داد و قرار شــد درخواست ها صرفا
تا ضرب االجل تعیین شــده تا پایان فروردین پذیرفته شود.
همچنین مصوب شــد با توجه به مجوز ریاست هیات امنای
بنیاد ســینمایی فارابی مبنی بــر تخصیص نیمی از مطالبات
وصول شده بنیاد در فروردین و اردیبهشت به کارگروه کرونا،
پیگیری های الزم معمول تا بین ســینماگران و فعالیت های
اسیب دیده توزیع شود .از دیگر مصوبات این جلسه می توان
به راه اندازی سامانه ای در راستای مصوبه دولت به منظور ثبت
درخواســت حمایت فعاالن سینمایی که دچار اسیب شده اند
اشاره کرد .این ســامانه از روز دوشنبه فعال می شود و کلیه
فعاالن حوزه ســینما که متقاضی حمایت هســتند می توانند
درخواســت خود را از طریق ســامانه ارســال کنند .تعیین
اولویت هــا و میزان حمایت با توجه بــه اطالعات دریافتی به
تصویب کارگروه خواهد رسید .همچنین قرار شد ضمن ادامه
توقف صدور پروانه ســاخت فیلم ،معاون ارزشیابی و نظارت
سازمان سینمایی جلسه ای با حضور تهیه کنندگان پروژه هایی
که صرفا چند جلســه از فیلمبــرداری ان ها باقــی مانده و
نماینده تشــکل های تهیه کنندگان به منظور بررسی وضعیت
ان ها جهت پیشنهاد به ستاد ملی کرونا برگزار کند .در جلسه
بعدی این ســتاد که روز چهارشــنبه برگزار می شود میزان
و نحوه کمک خانه ســینما به اعضا بررســی و تصمیم گیری
خواهد شد و ســناریوهای محتمل در بازگشایی سینماها در
صورت اعالم وضعیت سفید نیز بررسی می شود.
رئیس جمهور دستور دهد
مطالبات هنرمندان تا پایان اردیبهشت تسویه می شود!
قادر اشــنا مدیر کل هنرهای نمایشی در برنامه زنده «گیومه» رادیو
نمایش که ۲۹فروردین پخش شد ،اعالم کرد :امیدواریم بتوانیم تا اواخر
اردیبهشت ماه امسال ،کل مطالبات هنرمندان عزیز را تسویه کنیم و با
خیالی اسوده برنامه ریزی دقیقی را انجام دهیم .اشنا افزود :از شهرام
کرمی که از هنرمندان نیک این مملکت و دوســت من است تشکر
می کنم و باید بگویم نسبت به دوره قبلی مدیریتم تجربه بیشتری دارم
و تئاتر را بهتر می شناسم اما در این زمان با کرونا و مشکالت عدیده
ای که به وجود اورده مواجه هستیم که شرایط را سخت کرده است.
وی ادامه داد :بدون تعارف از زمانی که امدم یکی از نکاتی که خدمت
وزیر ارشاد عرض کردم این بود که باید مطالبات هنرمندان پرداخت
شود و این حق مسلمشان است و خوشبختانه با مساعدتی که جناب
صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی و همینطور سیدمجتبی حسینی
معاون هنری وزیر داشــتند و با گفتگوهای اولیه ای که انجام دادیم،
امیدواریم که این مطالبات پرداخت شود .البته بخشی از این مطالبات
راکه مربوط به جشنواره فجر بود ،پرداخت کردیم و امیدواریم بتوانیم
تا اواخر اردیبهشت ماه امسال کل مطالبات هنرمندان عزیز را تسویه
کنیم و با خیالی اسوده برنامه ریزی دقیقی را انجام دهیم .این مقام
مسئول تاکید کرد :در مورد مشکالت مالی هم باید بگویم که همیشه
مشکالت مالی گریبانگیر تئاتر بوده است ولی اگر یادتان باشد شش ماه
که مانده بود من نباشم تمام مطالبات مالی تسویه شد .ان زمان هم
تنها بیست درصد بودجه محقق شد و شرایط خوبی نبود ولی باورم بر
این اســت که خدمت کردن به مردم نوعی افتخار برای بنده و امثال
بنده اســت و مدیر باید تالش کند تا از تمام این ظرفیت ها استفاده
بکند .مدیر کل هنرهای نمایشی یاداور شد :در دوره گذشته توفیق
داشتم به دلیل نقش و جایگاهی که تئاتر و مشکالت ان دارد مستقیما
با کمیسیون فرهنگی و با مجلس شورای اسالمی ارتباط برقرار کنم و
رفت و امد زیادی از طرف نمایندگان مجلس شروع شد که ادامه هم
پیدا کرد بنابراین این که مدیری بنشیند تا پول بیاید تقریبا در کشور ما
در شرایط کنونی نشدنی است حتی در ادبیات دینی ما عبارتی وجود
دارد که می گوید حق گرفتنی است نه دادنی بنابراین باید رفت تالش
کرد و به دست اورد .اشنا عنوان کرد :در کل بودجه فرهنگ و هنر هم
نســبت به سایر حوزه ها کمتر است و درصدش ،درصد قابل توجهی
نیست .گرچه در سال های گذشته دولت ها تالش کردند ان را افزایش
بدهند اما همچنان ضعیف است بنابراین معتقدم در حوزه تئاتر وقتی
مدیری سکان را به دست می گیرد دیگر شان و غیر شان وجود ندارد.
خدمت کردن به مردم که شان نمی خواهد .برای من سخت است که
ببینم هنرمندی فروردین سال ۹۸کار کرده و من فروردین سال ۹۹
حق و حقوقش را به او بدهم این خوب نیست .باید زمان بندی کنیم
و با توجه به مشکالت و متناسب با بودجه و امکاناتی که داریم برنامه
ریزی منظمی داشته باشیم که نه مطالبه زیادی به وجود بیاید و نه
اینکه مطالبه هنرمندان را با تاخیر پرداخت کنیم .وی افزود :شرایط،
شرایط سخت و ویژه ای است و امیدوارم با مساعدت جناب وزیر و اقای
حسینی و همکاری هنرمندان و همدلی تشکل های صنفی نهادهایی
که تئاتر کار می کنند بتوانیم مشکالت فرهنگی-صنفی را پشت سر
بگذاریم .اشــنا گفت :در حال حاضر چند کار است که دچار مشکل
شــده اند؛ کارهایی که در حال انجام بود و تعطیل است ،کارهایی که
قرار بود اردیبهشــت و خرداد اجرا برود و در حال حاضر نمی شود و
هنرمندانی که قرار بود کارهایشان را اجرا ببرند .در این خصوص از اتابک
نادری که سابقه درخشانی در تئاتر دارد خواستم تا با توجه به موضوع
کرونا با هنرمندان ،گروه ها و سالن ها تماس بگیرد تا بتوانیم از طریق
مدیریت و گفتگو این مشکالت را حل کنیم .در این مورد از سالن ها و
تماشاخانه های خصوصی نیز در شرایط بحرانی حمایت می کنیم و انها
را در بسته های حمایتی نیز در نظر گرفته ایم تا بتوانیم زودتر مساعدت
دولت را بگیریم و با برنامه ریزی ان را انجام بدهیم .وی در پاســخ به
اینکه تکلیف بسته های حمایتی چه زمانی مشخص می شود ،توضیح
داد :واقعا نمی دانم و معلوم نیست اما امیدوارم با دستور جناب رئیس
جمهور زمان زیادی نبرد .این مدیر تاکید کرد :با توجه به شرایط پیش
امده جشنواره هایی مانند تئاتر عروسکی ،تئاتر خیابانی ،تئاتر خیابانی
مریوان و کودک و نوجوان به تعویق افتاده است و منتظریم ببینیم ستاد
ملیمبارزهباکروناچهتصمیمیمی گیرد.ماداریمسناریوهایمختلفی
را در نظر می گیریم که متناسب با ان جلو برویم.
سخاوتمندی نهادهای فرهنگی در روزهای کرونایی
با شــیوع کرونا بسیاری از نهادهای فرهنگی از جمله کتابخانه ها و مراکز علمی ،با اشتراک گذاشتن
بخش زیادی از منابع علمی خود سهم بسزایی در این زمینه ایفا کرده اند .گرچه شیوع کرونا و قرنطینه
خانگی در ایران و جهان موجب ضررهای اقتصادی به بســیاری از کسب و کارها شده ،اما روی دیگر
ســکه شکل گیری «فرهنگ جدیدی» در جامعه جهانی اســت که می تواند اینده درخشانی را برای
نسل های اینده به همراه داشته باشد .هماهنگی بسیاری از نهادهای فرهنگی و علمی در ایران و جهان
یکی از این دســت موارد است که با وجود مشکالت و موانع عدیده مالی و اقتصادی ،در این شرایط
حســاس کنونی کنار دولت و مردم قرار گرفته و بســیاری از منابع علمی و فرهنگی را به رایگان در
اختیار عموم قرار داده اند .این اقدام در حالی صورت می گیرد که برای جمع اوری این منابع هزینه های
چشم گیری صرف شده است .اما از ان جا که رسالت یک نهاد فرهنگی و علمی فراتر از اهداف مالی و
اقتصادی است ،پرداختن به ان در ایام کرونایی ،سوای تجلیل از این اقدام می تواند در اطالع رسانی و
اگاهی جامعه ،نقش بسزایی داشته باشد.
دانشگاهتهران
انتشــارات دانشگاه تهران کتابخانه الکترونیک خود را رایگان کرده است .برای دسترسی به کتاب های
این انتشارات می توان با استفاده از تلفن همراه هوشمند ،اپلیکیشن «فیدیبو» را نصب کرده و یا نسخه
«ویندوز» (قابل نصب بر روی رایانه) ان را از ســایت انتشارات دانشــگاه به ادرس https://fidibo.
com/books/publisherدانلود نمود .شــایان ذکر است این نرم افزار از طریق تارنمای الکترونیکی
«کتابخوان الکترونیکی» موسسه انتشارات دانشــگاه تهران به ادرس /https://press.ut.ac.irهم
برای مراجعه کنندگان قابل دسترسی است .کلیه کتاب های موجود در انتشارات دانشگاه از طریق این
اپلیکیشن و سایت مذکور ،در اختیار عموم قرار داده شده است.
کتابخانهملی
بخش کودک کتابخانه ملی هم ۲۳هزار عنوان کتاب کودک و نوجوان را با هماهنگی ناشرها بر تارنمای خود
قرار داده است .نکته جالب در این خصوص کتاب هایی است که به صورت فایل تصویری درامد ه و باید روی
مرورگراینترنتخواندهشوند.عالقمندانمی توانندبامراجعهبهتارنمایکتابخانهملیبهادرسwww.icnl.
nlai.ir/default.aspxاز خدمات ارائه شده در این زمینه بهره ببرند.
مرکز منطقه ای اطالع رسانی علوم و فناوری ،اتاق بازرگانی تهران و سایت اموزشی فرادرس
مرکز منطقه ای «اطالع رســانی علوم و فناوری» هم اعالم کرده که تا پایان فروردین دسترسی به مقاالت
پایگاه های علمی این مرکز ،برای همه (بدون نیاز به کدشناسایی و کلمه عبور)رایگان است .اتاق بازرگانی
تهران هم ۲۰کتاب ترجمه شده در انتشارات خود را به صورت فایل pdfروی سایت قرار داده است .اطالعات
مورد نیاز در رابطه با موارد فوق به ترتیب با مراجعه به تارنماهای www.ricest.ac.irو www.tccim.
ir/PublishedOutlets.aspxقابل دسترسی است .سایت اموزشی «فرادرس» هم با انتشار 500ساعت
اموزش رایگان و فارسی اطالعات خود را در اختیار کاربران قرار داده است .این اموزش ها در زمینه های مختلف
هستند که در سایت www.faradars.org/ev/fredu98قابل دسترسی است.
پایگاه علمی JSTORو MUSE
پایگاه ،JSTORنیز منابع علمی خود را در دســترس عموم قرار داد .این منابع شــامل ۶۰۰۰کتاب
الکترونیک و بیش از ۱۵۰ژورنال علمی است که نیاز به هیچ گونه ثبت نام و یا ورود انالین ندارد و طبق
اطالعات به دست امده ،مسئوالن پایگاه در تالش هستند که تعداد کتاب ها را باالتر ببرند .تارنمای این
پایگاه به ادرس www.jstor.org :در اختیار عموم قرار دارد .پروژه MUSEنیز مطابق صحبت هایی
که با دانشگاه های طرف قرارداد خود داشته است ،ژورنال ها و کتاب های بسیاری را به رایگان در سایت
خود عرضه کرده است .لیست انتشارات طرف قرارداد این پروژه و خبر ان از طریق مراجعه به تارنمای
www.muse.jhu.eduقابل بهره برداری است.
دانشگاه Ivy Leagueو انتشارات دانشگاه کمبریج
دانشــگاه Ivy Leagueاعالم کرده که 450دوره این دانشــگاه رایگان شده است .این دوره ها مربوط
به دانشــگاه های زیادی است که در این مجموعه عرضه شده اند .لیست این دوره ها نیز از طریق سایت
www.classcentral.comقابل مشــاهده و پیگیری است .انتشارات دانشگاه «کمبریج» هم تمام
۷۰۰عنــوان کتاب الکترونیک خود را تا اخر ما ه می ۱۱( ۲۰۲۰خرداد) رایگان ارایه می کند .این اثار
با فرمت HTMLهســتند کــه از ادرس www.cambridge.org/core/what-we-publish/
textbooksقابل دسترسی است.
شرکت نرم افزاری Downdogو ارشیو اینترنت
شرکت نرم افزاری Downdogکه مجموعه نرم افزارهای اموزش «یوگا» را ارائه می کند ،به دلیل شیوع کرونا
استفاده تمامی نرم افزارهایش را برای دانش اموزان و دانشجویان و همچنین کادردرمان رایگان کرده است.
نرم افزارهای این شــرکت در ادرس www.downdogapp.comقرار دارد .نهاد «ارشــیو اینترنت» با
حمایت و کمک بیش از صد دانشــگاه و نهاد و فرد امریکایی ،تعداد یک میلیون و 400هزار جلد کتاب
دانشــگاهی رو در «کتابخانۀ اضطرار ملی» به صورت رایگان در اختیار عموم گذاشته است .این کتابخانه
تا اخر ماه ژوئن امسال( 9تیرماه) یا پایان وضعیت اظطراری در امریکا (هر کدام که دیرتر فرا برسد) برقرار
است .ادرس مراجعه به این تارنما هم www.archive.org/nelاست .باید گفت ،فعالیت ها و برنامه های
فرهنگی یکی از مهم ترین اقدامات جوامع در دوران مدرن هستند که متاسفانه در ایران به دالیل مختلف
مورد غفلت قرار گرفته در زمره نخستین برنامه هایی قرار دارند که در شرایط بحران از چرخه روزمره حذف
شده و بودجه های ان نیز قطع می شوند و یا کاهش چشمگیری را تجربه می کنند .این در حالیست که به
گفته «بورگنیون» و «استیگلیتز» ،اگر بودجه کافی به امور اجتماعی و فرهنگی که مکانیزم پیشگیری دارند،
اختصاص داده نشود ،نظام حاکمیتی ناگزیر به صرف این بودجه در نهادهای انتظامی است .بدین ترتیب
می توان گفت ،کاســتن از بودجه اجتماعی تاثیری مستقیم بر افزایش هزینه های اجتماعی و مشروعیتی
حاکمیت دارد؛ چرا که به جای هزینه کردن بر مسائل اجتماعی باید این هزینه صرف فشارهای مختلف برای
برقراری نظم و امنیت شود .ان چه مشخص است ،اهمیت بودجه و اقدامات فرهنگی و اجتماعی است که
می تواند در شرایط مختلف از بروز بسیاری از هزینه ها جلوگیری نماید .هرچند تبلیغات و اقدامات مسئوالن
موجب کاهش ترددها و ســفرهای نوروزی در استانه ســال جدید شد ،اما 40درصد از مردم توصیه های
بهداشتی را جدی نگرفته و به فعالیت های روزمره خود ادامه دادند .هرچند در بروز چنین رفتارهای اجتماعی
عوامل اقتصادی عدیده ای دخیل بوده و از اهمیت شایان توجهی برخوردارند ،ولیکن ریشه چنین کنش هایی
را باید در عوامل فرهنگی و اجتماعی جستجو کرد که می توانند در شدت بروز وقایع مشابه موثر واقع شوند.
وقتی «کرونا» مرزهای جغرافیایی و سیاسی را در دنیا برداشت
هنرمندانهیچگاهبازنشستهنمی شوند!
پیروز ارجمند ضمــن ارتباط زنده تلفنی با برنامه
«تقاطع فرهنگ» از شــبکه رادیویی گفت وگو در
رابطه با پخش زنده کنسرت های موسیقی در ایام
شیوع کرونا گفت :امید در بحران بیش از گذشته
ایجاد می شــود نسبت به زمانی که انسان در رفاه
و صلح به ســر می برد! وی افزود :امروز در دوره ای
تاریخی به سر می بریم و همواره زیبایی ها را شاهد
بودیم و امروز رخــدادی که کرونا برای فرهنگ و
موسیقی پدید اورده ،زیبا و منحصر به فرد است.
ارجمند با بیان اینکه همواره شاهد برخوردهایی از
این دست از ســوی هنرمندان موسیقی با بحران
های مختلف در کشــور بوده ایم ،گفت:این روند را
به طور خاص در دوران مشروطیت تجربه کردیم
که تعدادی از موسیقی دانان از جمله عارف قزوینی،
درویش خان و ...کنسرت های عام المنفعه برگزار می
کردند .وی یاداور شد:بعدها در زمان انقالب موسیقی
حماسی را تجربه کردیم و در دوره دفاع مقدس نیز
نمونه هایی از این موسیقی را داشتیم .ارجمند شکل
کنونی کنسرت های برخط را نمونه ای از موسیقی
بحران نامید و افزود :انسان امروز دچار بحران شده
و ما همچون همیشه بر این باوریم که هنر هیچگاه
تمامینداردوهنرمندانهیچگاهبازنشستگیندارند.
وی به رادیو گفت وگو گفت :موسیقی دانان از طریق
فضای مجازی برای مردم اثار مختلفی ایجاد کرده
و این روند که بنده نام کنسرت بالکنی را بر ان می
نهم ،در کشورهای مختلف از جمله ایتالیا و اسپانیا
شــکل گرفت .ارجمند همچنین در خصوص زیر
ســاخت های مورد نیاز برای گسترش این نوع از
موسیقی گفت :موســیقی هیچگاه قدرت باالیی
برای مانایی نداشته و لذا در بستر حمایت ها شکل
گرفته اما موسیقی مردمی و خیابانی وجود داشته
که همچون موسیقی محلی صرفا برای مردم و بدون
دریافت وجه اجرا می شــود .وی افزود :هرگاه هنر
شکلی مردمی به خود گرفته ،دریچه های روشنی
پیش روی ان باز شــده است .ارجمند همچنین
به تجربه خود در حوزه هنری اشــاره کرد و گفت:
بنده در ارشاد و حوزه هنری تجربه های مشترکی
از گفتمان و رفت و امد فرهنگی را کســب کردم
و معتقدم کرونا باعث شــد برای اولین بار مرزهای
جغرافیایی و سیاسی در دنیا برداشته شود و همه
مردم از دریچه های واحد به هنر نگریســتند .وی
افزود:دولت باید زیر ساخت ها را اماده کند و از ان
پس بخش خصوصی با مخاطب شناسی سرمایه
اجتماعی خود را پیش رو خواهد گذاشت .ارجمند
گفت :ارشاد و صداوسیما باید همیت خوبی داشته و
از کارشناسان واقعی استفاده کنند و باید یکبار برای
همیشه نشان دهیم که تصمیم گیری بایستی بر
اساس ظرفیت ها جهانی هنر اتخاذ شود.
نقد و اعتراض به سبک «نون-خ»
شوخی با کردها!
گزارش «هنرمند» از سریال تلویزیونی «نون-خ» به کارگردانی سعید اقاخانی
از حواشــی اجتماعی و عرفی دختــران ازدواج نکرده بوده اند
و ســرانجام با نفی کردن ســامت این رفتار ،این سایت ها و
خانواده ها ،وارد داستان های بعدی شد.
از «تخمه افتابگران»
تا «جشن انار» و طعنه به جشنواره فیلم فجر
او با اشاره به واکنش رسانه ای و اجتماعی به طعنه های «سعید
اقاخانی» به جشنواره فیلم فجر ،تاکید کرد :در سری نخست،
موضوع تولید و صادرات تخمــه افتابگردان ،وجه غالب بود و
در ســری جدید به انار و جشن انار و محصوالت ان ،پرداخته
شده و در جشــن انار ،به بهانه معرفی بهترین تولیدکنندگان،
طعنه هایی به نحــوه داوری و انتخاب برگزیدگان جشــنواره
فیلم فجر هم زده شــد .همین نوع اشــاره به جشنواره فجر و
ِ
برگ برنده «نون.خ»
یکــی از برگ برنده هــای «نون.خ» توجه ســعید اقاخانی به
مناطق بکر و دیدنی استان و استفاده پررنگ از بازیگران بومی
است .کاری که برخی از ســریال ها به اشتباه از مسیر دیگری
اســتفاده می کنند؛ استفاده از بازیگران صاحب نام با لهجه ها و
گویش های دســت و پا شکسته! اینجا کارگردان این ریسک را
به جان خریده تا از بازیگران ان دیار استفاده کند؛ به طوریکه
امــروز انقدر این روند طبیعی جلو می رود که دوربینی در کار
نیست و همه چیز مســتند واقعی از ان روستای زیبای استان
کرمانشاه است.
ترکیب خوب بازیگران کردتبا ِر «نون.خ»
او خاطرنشــان کرد :تا پایان 7قسمت ماجرا ،ترکیب بازیگران
کردتبار مجموعــه ،بخوبی در کنار هم قــرار گرفته اند و تنها
عنصــر نه چندان هماهنگ ،ورود امثــال میرطاهر مظلومی و
شــقایق دهقان ،در هویتی بظاهر بومــی اما عم ً
ال غیربومی به
داســتان اســت .به این باید ،نحوه ورود حمیدرضا اذرنگ به
داســتان را نیز افزود که در ادامــه هجو کردن رفتار تهرانی ها
در سری نخســت که منجر به ازدواج او با خانمی تهرانی شد
و بظاهــر این خانم متمول را گــول زد ،این بار او را با کودک
شیرخواره اش در حالی نشــان دادند که مادر تهرانی اش ،او را
رها کرده و پیش خواهرش به هلند رفته است و به سخن دیگر،
بی عاطفگی چنین بانوان متمولی را به رخ کشــیدند! ورود این
کاراکتر با پیشــینه بیماری اعصاب و ورود میرطاهرمظلومی،
با پیشــینه زندانی بودن ،دو مشــخصه ای است که تا پایان 7
قسمت مجموعه ،خیلی هماهنگ با بقیه در نیامده است.
«نون خ» نقطه عطفی
برای ملت کرد زبان در تلویزیون است
سیروس ســپهری که در نقش ادریس در ســریال «نون خ»
درباره ســختی بازی در این ســریال به خبرنگار «هنرمند»
میگویــد :بســیاری از مجموعه های تلویزیونــی را می بینم
کــه به خاطر راحتی کار به چند لوکیشــن و تعداد محدودی
بازیگر اکتفا می کنند ،ولی ســعید اقاخانی عاشق چالشه و به
قول خودش عاشق این سختی هاســت ،تعدد لوکیشن فاصله
گرفتن از لوکیشــن های بسته و داخلی و از همه مهمتر تعداد
زیــاد بازیگر و اعتماد به بازیگرانی که به قولی چهره نیســتند
شــاخصه های «نون خ» است ،فرموده بودید از سختی های کار
بگم فی الواقع بیشترین ســختی برای گروه کارگردانی سعید
اقاخانی و رفیق دوســت داشتنیم مصطفی تنابنده بود که در
بدترین شــرابط جوی برف و باران و ســردی هوا شــبانه روز
تالش مــی کردند عالوه بر وظایف محوله بســتری رو فراهم
کننــد تا بازیگران در کمال ارامــش و کمترین دغدغه جلوی
دوربین بروند ،در نــون خ 1بنده جراحی گردن و در فصل 2
درست 15روز بعد از جراحی دیسک کمر فیلمبرداری شروع
شــده بود و می بایست تمام توان خود را بذارم که هم رضایت
واکنش های رسانه ای و اجتماعی به این سکانس و سکانس هایی
دیگر ،نشان داد همانند «پایتخت» ،این مجموعه هم مخاطبان
بسیاری دارد.
مسئولین کم کار زلزله کرمانشاه
اعتراض به
ِ
طعنه هایی که بعد از نوعی انتقاد به داوری در جشــنواره فیلم
فجر ،در قالب موقعیت ِزلزله کرمانشاه به رفتار برخی از مسئولین
با اتفاقات و بحران ها پرداخته شــد .این اعتراض به مدیری که
بــرای بازدید از مناطق زلزله زده به میان مردم می رفت ،همراه
شــد .مردمی که منتظر رسیدن تجهیزات و امکانات به منطقه
بودند اما مدیر قصد گرفتن سلفی با انها را داشت .این اعتراض
و انتقاد سریال «نون.خ» که عمدتاً اهالی همان دیار کرمانشاه
و کردستان اند و در زمان زلزله مهیب استان هم ،شاهد عینی
این اتفاق بوده اند را هنرمندانه در جریان این سریال به تصویر
کشیده اند .حتی در زمان پیگیری کاراکترهای سریال که همه
نوعی بزرگ ابادی و کشــاورزان صاحب نام منطقه اند هم قابل
تامل بود که طعنه ای به پاســخگویی برخی از مســئولین زد.
البته که طعنه ها ،کنایه ها و انتقادات سریال «نون.خ» همچنان
ادامه خواهد داشت و باید ببینیم در ادامه به سراغ کدام صنوف
و اشخاص و اتفاقات می روند.
گروه کارگردانی رو جلب کنم و هم درد ناشــی از جراحی رو
تحمــل کنم و از این بابت از ســعید اقاخانی و جناب تنابنده
عزیز ممنونم که همیشه رعایت حالم رو می کردند .وی درباره
ارتبــاط مردم کرد زبان با این ســریال توضیح داد :از هر هزار
کامنتی که برای بنده اومده تنها 2نفرشــون نظر منفی نسبت
به کار داشتند که امیدوارم با بخش قسمتهای بعدی نظر اون
عزیزان نیز تامین بشــه ،بقول عزیزی که کامنت گذاشته بود
نون خ نقطه عطفی بود در تلویزیون سراسری برای ملت کرد.
نکتــه ای که در فضای مجازی و نگاه کارشناســان مشــترکاً
مطرح شــد ترکیــب بازیگران ُکرد و ایفــای نقش قابل توجه
ان ها اســت .بازیگرانی که خیلی هایشــان در واقعیت با همان
لباس ها زندگی می کنند و همان خلق و خو را دارند؛ «سلمان»
سریال واقعاً خوش خنده اســت ،وقتی در هنگام غذا خوردن
به او رســیدیم و یا عمو کاووس که بسیار متواضع است .سعید
اقاخانی ،حمیدرضا اذرنگ و میرطاهر مظلومی هم پاسخگویی
و انتقادپذیری و رفتارشان چه با مردم منطقه و بازیگران دیگر
که کمتر شناخته شده اند نشان می دهد که حرفه ای گری فقط
ادای دیالوگ درســت و هنرنمایی صرف نیســت بلکه اخالق
هنرمندی هم مهم است.
عید نوروز ،1398ســعید اقاخانی بعد از مدت ها غیبت و حضور در فیلم های سینمایی ،با سریالی به تلویزیون
برگشت و برای اولین بار با اقوام ُکرد شــوخی شد .خودش هم از همان دیار بود اما به سختی مراقبت می کرد
تا همشــهریانش ازرده نشوند! در قدم اول با جیب های پر از تخمه و ماجرای صادرات و واردات تخمه و برخی
شــوخی های اجتماعی و طعنه های سیاسی چند قسمتی را روی انتن بودند .قرار شد فصل دوم بعد از چند ماه
استراحت کار خودش را اغاز کند؛ همان طور هم شد و مسئوالن مربوطه در شبکه 1تصمیم گرفتند« ،نون.خ»2
رمضانی شــود .فیلمنامه و بازدید از لوکیشــن ها ،ســعید اقاخانی و عوامل و هنرمندانش را به طور کامل در
کرمانشاه و روستای پریان مســتقر کرد .وعده ای که او داده بود در فصل دوم بیشتر با جاذبه ها و دیدنی های
این دیار اشنا خواهید شد .نکته بعد دغدغه کارگردان برای نمایش «زلزله کرمانشاه» بود که این اتفاق افتاده
است .البته فصل دوم «نون.خ» رمضانی نشد ،چون مثل خیلی از مجموعه های دیگر «کرونا» پاگیرش شد و 17
قسمت از روز جمعه 22فروردین ماه روی انتن رفت.
چرا کاراکترهای «نون.خ» کردی حرف نمی زنند؟
یکــی از انتقاداتی که ایــن روزها در فضــای مجازی مطرح
می شود چرا کاراکترهای «نون.خ» با لهجه صحبت می کنند و
اص ً
ال از زبان ُکردی استفاده نمی شود .ماشااهلل وروایی که نقش
«عمو کاووس» را بازی می کند و یکی از نقاط عطف ســریال
به حســاب می اید و در ســری دوم به همــراه دیگر بازیگران
ُکردی ،بیشتر به چشــم امده اند .او درباره ُکردی حرف نزدن
توضیح داد :ما سریالی را ساخته ایم که در سراسر ایران پخش
می شــود و باید برای همه اقشــار و قومیت ها و گویش ها قابل
فهم و اســتفاده باشد .شما رگه های کردی در گویش بازیگران
می بینیــد و به جز انگشت شــمار هنرمنــد و عواملی ،همه از
این دیارند؛ این انتخاب ها هوشــمندانه و نقطه عطف ســریال
محســوب می شود .شاید ما در تلویزیون کرمانشاه و کردستان
بتوانیم به زبان هورامی ،لکی و سورامی برنامه بسازیم و سریال
نمایشی داشته باشــیم اما در کاری سراسری باید به استفاده
عموم توجه داشته باشیم.
مردم باید «نون.خ» را بدون زیرنویس می دیدند!
حســین ســلطان محمدی منتقد تلویزیون اعتقــاد دارد که:
ســری دوم مجموعه «نون خ» نشــان داد کــه می توان روال
داســتانی ســریالی دیگری ،عالوه بر «پایتخت» ،داشت و این
بار در جغرافیای غرب کشــور و با گویش ُکردی .بدین ترتیب
که جامعه ای نمونه از ایــن جغرافیا ،در گذر از زندگی روزانه،
تصویرگر کنش و واکنش هایی جذاب و عمدتاً شــاد باشــند.
طبیعی اســت که انتخاب غرب کشــور ،یعنی در میانه تُرک،
کــرد ،لُر ،قشــقایی و بختیاری و ،...به یکــی از این گویش ها
متوجه شــویم و در اینجاُ ،کرد به معنای عام ،موردنظر بوده و
نه صرفاً ُکردی به معنای خاص .معنای عام تا اندازه بســیاری
به بینندگان کشوری کمک می کند تا کالم و گفتار را دریابند
و نیازمند زیرنویس نباشند .این گونه است که حساسیت های
موردی به غالظ و شداد بودن یا نبودن گویش کردی بکار رفته
در این مجموعه ،وجه قابل اعتنایی ندارد.
«نون.خ» به سراغ سایت همسریابی رفت
کاووس قصه «نون.خ» ســالها در تئاتر کرمانشــاه تالش
عمو
ِ
کرده و یکی از بازیگران توانمند اســتان به حساب می اید .او
هم مثل دیگر بازیگران بومی این سریال از جسارت و شجاعت
تلویزیــون برای پرداختن به اقوام خصوصاً ُکردها ،خوشــحال
اســت .وروایی در خصوص شــروع ســریال با چالش سایت
همســریابی و ازدواج های سوری به این نکته اشاره کرد :نباید
هیچ کدام از ما به مســائل مختلف اجتماعی بی تفاوت باشیم،
همچنیــن معضالتی در جامعه ما وجود دارند که گاهی اوقات
تاثیر بدی گذاشته است .خانواده هایی اند که به خاطر نداشتن
خواســتگار به ســراغ چنین فضاهای کاذبی می روند و سعید
اقاخانی با رگه های طنز به این معضالت پرداخت که همیشــه
طنز نشان داده تاثیرگذارتر و قابل فهم تر است.
دختران ازدواج نکرده؟!
توجه «نون.خ» به افزایش سن
ِ
سلطان محمدی منتقد درباره چالش سایت همسریابی سریال
«نون.خ» گفت :ســری دوم این مجموعه ،از میان رویدادهای
دختران ازدواج
روزمــره به صــورت ملموس ،با افزایش ســن
ِ
نکرده و تبعات اجتماعی ان و نیز تبعات عرفی در جوامع بومی
اغاز شــد و به سایت هایی اشــاره داشت که بظاهر همسریابی
می کردند امــا در واقع کمک خانواده ها ،برای عبور ســامت
3
یکشنبـــــه 31فروردین ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1214
www.honarmandonline.ir
سینماوتلویزیون
CINEMA&TV
اخبار
بیانیه شورایعالی تهیه کنندگان سینما؛
سینما چاره ای جز
«انالین» شدن ندارد!
شورایعالی تهیه کنندگان برای لزوم تداوم نمایش فیلم ها در «سینما
انالین» اطالعیه صادر کرد .این شورای صنفی در پی اکران اولین
فیلم سینمای ایران به صورت انالین اطالعیه ای صادر کرد .در متن
این اطالعیه امده اســت :معتقدیم سینمای ایران در شرایطی که
ویروس کرونا تحمیل کرده ،چاره ای جز انالین شــدن ندارد .این
چرخش همزمان با نمایش در سالن های سینما به مسیر نمایش
در فضای مجازی در قالب وی اودی ،یک چرخش تمدنی است که
پیش از این در کشورهای پیشرفته به طور موفق تجربه شده و حاال با
زیرساخت های اینترنتی موجود ،امکان تحقق ان در کشورمان وجود
دارد .متولیان دولتی سینما ،باید در این بزنگاه تاریخی ،دور ه کرونایی
را مغتنم دانســته و سینمای ایران را در این چالش جدید ،از رکود
به بالندگی و رونق اقتصادی برسانند .این یک توفیق اجباری است
که پیش از این به دلیل نبود عزم جزم مســووالن ،اعتماد به نفس
دست اندرکاران و به خطر افتادن منافع گروهی اندک ،امکان تحققش
کم بود .اما حاال با به کار گرفتن قدرت تخریبی هرکولی به نام کرونا،
می شود کاری کرد کارستان! نمایش فیلم سینمایی «خروج» اخرین
ساخت ه ابراهیم حاتمی کیا در «سینما انالین» بدون ان که هنوز رنگ
سالن های سینما را دیده باشد ،ثابت کرد که کار «نشد» ندارد .فقط
کافی است متولیان امور ،فرصتی را فراهم کنند که کل ظرفیت «وی
او دی» کشــور به خدمت گرفته شود و از طرف دیگر جلوگیری از
دانلود غیرقانونی بطور بسیار جدی در دستور کار قرار گیرد ،یا اگر
امکان فنی ان فراهم نیست ،از نظر اقتصادی ساز و کاری را تدارک
ببینند که عمال اســتفاده از مال دزدی و قاچاق ،برای سوءاستفاده
کنندگان مقرون به صرفه نباشد .در این میان کم کاری سازمان صدا
و سیما در تبلیغ «سینما انالین» غیر قابل اغماض است .واضح است
که این سازمان نباید این نوع نمایش را رقیب خود بداند ،بلکه باید
چون گذشته با همراهی و مساعدت خود از طریق تبلیغات گسترده،
به ایجاد فرهنگ فیلم دیدن قانونی ،مــردم را در گذر به این دوره
جدید تمدنی ،مشایعت کند .در چنین حالتی ،شورای عالی تهیه
کنندگان سینما اطمینان دارد تماشاگران سینمای ایران در حمایت
از سینمای محبوب و نجیبشان پای کارند و این سینما را حتی در
سخت ترین شرایط تنها نمی گذارند .ما معتقدیم با استحکام سینما
انالین ،تولیدات سینمایی در دوران پسا کرونا رونق خواهد گرفت و از
این رونق ،سالن های سینما نیز به موازات صنعت «وی او دی» بهره ها
خواهند برد و مگر نه این که به فرمود ه رهبر انقالب سال ۱۳۹۹باید
سال «جهش تولید» باشد.
خرید حقوق حداقل ۱۰اثر اقتباسی
توسط بنیاد سینمایی فارابی
بنیاد ســینمایی فارابی در جهت سیاســت های حمایتی سازمان
سینمایی و سمعی و بصری کشور ،برای حمایت از تولید فیلم های
اقتباسی فراخوان داد .به منظور تقویت پیوند میان سینما و ادبیات
داستانی و تشویق نویسندگان و تولیدکنندگان فیلم ،بنیاد سینمایی
فارابی ،طرح حمایت از تولید فیلم های اقتباسی را به اجرا می گذارد.
بر اساس این خبر ،بنیاد سینمایی فارابی در نظر دارد حمایت از تولید
فیلم اقتباسی را به شرح زیر اجرا کند:
.۱بنیاد ســینمایی فارابی تا پایان خرداد ۹۹حقوق حداقل ۱۰اثر
داســتانی پس از انقالب را بر اســاس
در گونه های مختلف ادبیات
ِ
جذابیت های داستانی و قابلیت اقتباس سینمایی ،از صاحب حقوق اثر
(مولف یا ناشر) خریداری می کند.
.۲خریداری حقوق کتاب هایی که برنده جوایز معتبر ادبی مانند جایزه
کتاب ســال جمهوری اسالمی ،جایزه جالل ال احمد و سایر جوایز
مورد تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی در اولویت قرار دارند.
.۳تهیه کنندگان حرفه ای سینما می توانند پیشنهادهای خود را به
بنیادسینماییفارابیارائهنمایند.
.۴حقوق اثاری که برای اقتباس مورد موافقت قرار می گیرند ،به قیمت
مصوب کمیسیون فرهنگی -هنری بنیاد (بین ۲۰۰تا ۴۰۰میلیون
ریال) از صاحب قانونی اثر (مولف یا ناشر) خریداری می شود و برای
نگارشفیلمنامهدراختیارتهیهکننده(پیشنهاددهنده)قرارمی گیرد.
.۵پس از دریافت پروانه ساخت ،ضمن واگذاری حق اقتباس خریداری
شده به تهیه کننده مبلغ ۵۰۰میلیون ریال نیز بابت تبدیل داستان به
فیلمنامه،بهتهیهکنندهپرداختمی شود.
.۶بنیاد ســینمایی فارابی در تولید این اثار با تصویب شــورای
هماهنگی تولید سازمان ســینمایی ،تا سقف ۱۰میلیارد ریال
مشارکت خواهد کرد.
.۷فهرستکتاب هاییکهحقوقاولیهانهابهمنظورطراحیوتولیداثار
اقتباسی ،خریداری شده و می شود به همراه فهرست اثاری که حقوق
سینمایی انها در گذشته به وسیله سازمان سینمایی و موسسات تابعه،
خریداری شده است برای استفاده از بند ۵و ۶این فراخوان در نشانی
www.eqtebas.irنیز قابل بهره برداری است.
تحقق شعارهای ایکوم در تورمجازی
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره• 1214یکشنبه 31فروردینماه • 1399سالسیزدهم• 4صفـــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :شاخه سبز
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
فرصت برابر برای معرفی همه موزه ها
مشــاور کاخ ســعداباد گفت :کرونا و بازدید مجازی از موزه ها در نوروز باعث
شد چنددوره شعار ایکوم درباره «هشتگ های اجتماعی ،موزه های تراپیوسته
و موزه های برابر برای همه» را در یک برنامه محقق کنیم .حمید وکیل باشی
مشاور کاخ سعداباد و مدیر موزه ابگینه این مجموعه ،درباره تجربه برگزاری
تور مجازی موزه ها در ایامی مانند نوروز امسال ،گفت :ایده برگزاری تور مجازی
موزه ها با همکاری معاونت فناوری وزارت ارتباطات و جمعی از کارشناســان
موزه داری مانند رئیس موزه ملی یا اقای دبیری نژاد و من و اقای عمیدی به
دلیل تعطیلی موزه ها ناشی از شیوع ویروس کرونا شکل گرفت .وی افزود :برای
این منظور تالش شد تا زیرساخت موزه ها ارتقا داده شود .هزینه های برگزاری
این تورها برعهده وزارت ارتباطات بود و و حتی گروه فیلمبرداری نیز برای این کار
اماده شد .مشاور کاخ سعداباد درباره اینکه چقدر کرونا موجب شد تا این ایده
اجرایی شود گفت :االن صحبت بر سر جهان پس از کروناست .در زمان کرونا
ما باید بازنگری هایی داشته باشیم .کرونا ضرورتی بوجود اور و باعث شد نگاه
دیگری به نداشته هایمان کنیم به این ترتیب تورهای مجازی جدی تر گرفته
شــدند .وکیل باشی در پاسخ به این سوال که معموالً سرعت اینترنت مردم را
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شــرعی
به وقت تهران
13:03
اذان ظهر
19:41
غروب افتاب
20:00
اذان مغرب
اذان صبح فردا
طلوع افتاب فردا
04:57
06:26
گنج سخن
امام على علیه السالم :
هر کس در مقابل ثروتمند به خاطر ثروتش تواضع کند دو سوم
دینش از بین برود.
نهج البالغه(صبحی صالح) ص ، 508ح 228
به سمت استفاده از تورهای مجازی تشویق نمی کند ،گفت :وزارت ارتباطات
از فناوری «اســتریم» استفاده کرد تا از این طریق صدا و تصویر با هرسرعت
اینترنتی ،بدون مشــکل قابل مشاهده باشد .اما اگر گاهی مشکلی هم پیش
می امد به این دلیل بود که در تمام سالن ها مودم وجود نداشت و باید از اینترنت
موبایل استفاده می شد .اما اینجا هم تنها مشکل در بخش ارسال بود و گرنه
هنگام پخش با کمترین مشکل مواجه بودیم .واقعیت این است که نتیجه کار
قابل قبول بود .این میان موزه داران هم محک زده شدند .چون بحث خالقیت
و گفتار و ...مطرح بود .در کاخ سعداباد به جای یک کارشناس از دونفر استفاده
شد و یکی از انها سوال مخاطبانی که انالین بودند را می پرسید .گاهی هم برای
اینکه تعامل بین مخاطبان انالین و کارشناس وجود داشته باشد سواالت را
می نوشته و به کارشناس می دادیم تا پاسخ دهد .رئیس موزه سفال و ابگینه در
ادامه گفت :در پخش زنده تور موزه ها که در ایام نوروز اجرا شد ۳ ،مورد را رصد
می کردیم .یکی ،بازخورد مردم در قالب پیام ها بود یکی هم رکورد تعداد افرادی
کــه انالین بودند و دیگر اینکه چه تعداد بعد از ان از تصاویر و فیلم ها دیدن
کردند .هیچ زمانی نمی توانستیم توری برگزار کنیم که به عنوان مثال ۶هزار نفر
هرچه دو دو تا چهار تا می کنم قیمت دالر اینی نباید باشه که هست یه جایی کار میلنگه ،مافیا بازی هم حد و
اندازه دارد .با یه حساب سر انگشتی در برخی اقالم متوجه خواهید شد که دالر باالی ۳۰هزار تومان پایمان حساب
می شود؛ شکر را برایتان مثال میزنم که اینروزها ظاهرا به دلیل تولید الکل کارخانه ای و دست ساز خانگی قیمتش
سر به فلک کشیده ،قیمت شکر در دنیا به دلیل کرونا ٪۳۵کاهش پیدا کرده و حدودا به ۲۲سنت رسیده است
در حال حاضر دولت برای واردات شکر ارز ۴۲۰۰تومانی تخصیص می دهد ،یعنی حدودا کیلویی ۹۲۴تومان!
قیمت شکر در بازار به ده هزار تومان رسیده است! نتیجه اینکه اگر شکر را با دالر ازاد ۱۶هزارتومانی وارد کنیم
برایمان ۳۵۲۰تومان تمام می شود.
پس در واقع شکر با دالر۳۶هزار تومانی به مصرف کننده عرضه می شود .در حالی که وارد کننده دالر ۴۲۰۰تومانی
می گیرد .سود شگفت انگیز به جیب چه کسانی می رود؟ کجای دنیا بیزینس با سود ۷۰۰درصدی سراغ دارید؟!
سلطان شکر و دیگر سالطین مملکت چه کسانی هستند؟!
چه کسی مجوزهای انحصاری را می دهد؟!
من و شما هم به دنبال یارانه ۴۵هزار تومانی ،سبد کاال ،یارانه معیشتی و وام ۷۰دالری ( ۱میلیون تومانی)
تسنیم
پندبزرگان
امید چیست؟ امید ،ارزوی تحقق پیدا کردن
چیزی است ،ایمان ،باور داشتن به این است که ان
چیز تحقق پیدا خواهد کرد.
نورمن وینسنت
حافظانه
عاشق روی جوانی خوش نوخاسته ام
وز خدا دولت این غم به دعا خواسته ام
عاشق و رند و نظربازم و می گویم فاش
تا بدانی که به چندین هنر اراسته ام
خانه بهترین و امن ترین
مکان برای مبارزه با کرونا
اخبار دیدنی
فاصله بی فاصله؛ طرح فاصله گذاری هوشمند در تهران در روز نخست اجرا ،شنبه 30فروردین به زیر پا گذاشتن فاصلۀ بهداشتی و دیگر
تدابیر بازدارنده منجر شد .نخستین روزهای از سرگیری کار نشان داد که رعایت ان در شکل کنونی طرح به ویژه در ناوگان حمل و نقل
شهری و دیگر اماکن عمومی دشوار و ناشدنی است /محمد مهدی دورانی
ستاد مقابل با کرونا در
کردستان بر جدیت
ضرورت اجرای طرح فاصله
گذاری هوشمند در این
استان و توجه مردم نسبت
به رعایت موارد بهداشتی
تاکید کرد .با اینحال برخی
مردم به این طرح اهمیت
نمی دهند .این ستاد از
مردم خواست همچنان
با رعایت توصیه های
بهداشتی ،مسئوالن را در
مبارزه با کرونا همراهی
کنند /بختیار صمدی
نگاه نو
پشت صحنه
طرح روز
صحنه
پشت
همراهمان در موزه باشند .ولی از این طریق توانستیم برای حداقل ۶هزار نفر
تور موزه به صورت همزمان تنها در یک مکان اجرا کنیم .وی همچنین درباره
وقفه ای که گاهی در جریان تورهای مجازی میان تصاویر مربوط به سالن ها
رخ می داد ،گفت :در برخی از موارد ،برای اینکه بتوانیم دوربین را از سالنی به
سالن دیگر ببریم باید وقفه ای بوجود می امد .این وقفه را گاهی با نمایش ویدئو
و یا تصاویر پر می کردیم .گاهی در این زمان تعداد افرادی که انالین بودند کم
می شد .نگه داشتن بازدیدکننده در این زمان سخت است اگر برای انها کمی
تصاویر خسته کننده به نظر برسد به راحتی ان فضا را ترک می کند .وکیل باشی
ادامه داد :باید برای انجام بهتر تورهای مجازی موزه ها سرعت اینترنت در محل
فیلمبرداری بسیار باال باشد .ما این کار را زمانی برنامه ریزی کردیم که فرصتی
برای ان نداشتیم .درحالی که از پیش تمرین کرده بودیم اما توضیح دادن جلوی
دوربین برای ما تجربه جدیدی بود .این موضوع به اموزش بیشتری نیاز دارد.
االن سر فصل جدیدی باز شــد و باید دوره اموزشی ویژه فعالیت در فضای
مجــازی را برای کارکنان موزه ها برگزار کنیــم .این دوره ها می تواند در قالب
اموزش های ضمن خدمت باشد .کارشناسان مختلفی این برنامه را می دیدند
و راهنمای موزه باید مطالب را دقیق بیان کند در هنگام پخش زنده کارشناس
گاهی محافظه کار می شد .این خوب نیست .ممکن بود برخی از مسائل علمی
را مطرح نکند چون می دانست که به احتمال زیاد این مسائل را تعدادی تایید
و یا ممکن است رد کنند.
پرواز همای انالین به صحنه رفت
از «دل دیوانه من» تا «این چه جهانیست»
خواننده موسیقی سنتی و گروه مستان در قالب مجموعه کنسرت های انالین بنیاد فرهنگی هنری رودکی
به اجرای برنامه پرداخت .پرواز همای خواننده موسیقی سنتی به همراه گروه مستان شامگاه روز جمعه 29
ن در تاالر وحدت به اجرای کنسرت انالین پرداخت .همای پیش از اغاز کنسرت گفت :من و گروهم
فروردی
خوشحال هستیم که در این شرایط بحرانی این شانس را به دست اورده ایم تا برای شما عزیزان برنامه کنسرت
اجرا کنیم .این خواننده ادامه داد :همه ما روزهای سختی را سپری می کنیم و حسرت دیدار تک تک شما در
دلمان مانده است ،اما این کنسرت فرصت خوبی خواهد شد تا هوایی تازه کنیم .وی پس از اشاره به این که
قصد دارد گلچینی از اهنگ های خود را اجرا کند ،کنسرت انالینش را تقدیم پزشکان ،پرستاران و کادر درمانی
بیمارستان ها کرد که این روزها در خط مقدم مبارزه با بیماری ویروس کرونا قرار گرفته اند .کنسرت همای با
اجرای قطعه های اجتماعی «از باده مدهوشم کنید» و «این چه جهانیست» اغاز شد و پس از ان او به مخاطبان
خود که این بار وی را از طریق تلویزیون تیوا تماشا می کردند درباره رپرتوار خود توضیح داد :من پس از اجرای این
دو قطعه اجتماعی سعی می کنم کمی اهنگ های عاشقان ه بخوانم تا این کنسرت حالت شاداب تری داشته باشد.
همای در ادامه قطعات «دل دیوانه من» و «زبان نگاه (اشارات نظر)» را اجرا کرد ،تا اینکه نوبت به اجرای قطعه
«دیوانه تری» رسید .پس از اجرای این اهنگ ،همای به صندلی های خالی تاالر وحدت اشاره کرد و گفت :اگر
امشب تماشاگران در سالن حضور داشتند حتماً این قطعه را همراه ما می خواندند ولی االن هم مطمئن هستم
که مردم در خانه های خودشان این اهنگ را همراه ما زمزمه می کنند .اهنگ های «بیقرار» و «یارا یارا» دیگر
قطعاتی بودند که همای به همراه گروه مستان اجرا کرد و پس از ان با معرفی و اجرای قطعه «یهودا» از پایان
کنسرت انالینخودخبرداد .محمودنوذری (سنتور) ،سعید فهیمی (نی) ،مسلمعلیپور (کمانچه) ،میالدعلیپور
(تار) ،فرشاد رستمی (کمانچه) و حمیدرضا یوسفی (جیمبی) اعضای گروه مستان را در این کنسرت تشکیل
می دادند.بنیاد فرهنگیهنری رودکیباهمکاریو مشارکت تلویزیون تعاملی تیوا ،دفتر موسیقیوزارت فرهنگ
و ارشاد اسالمی و همراهی هنرمندان ،با توجه به عدم امکان حضور تماشاگران در تاالرهای این بنیاد ،مجموعه
کنسرت های انالین برگزار می کند .این اجراها به پیشنهاد هنرمندان و بدون دریافت هزینه برگزار می شود.
درباره نگاه اقتصادی دولت به تئاتر:
اخذ مالیات با روح هنر همخوانی ندارد
اردشــیر صالح پور نویسنده ،پژوهشگر ،کارگردان و مدرس تئاتر درباره
نگاه اقتصادی دولت به تئاتر و کسر ۹درصد مالیات بر ارزش افزوده از
اجراهای تئاتری با وجود بحرانی که گریبانگیر حوزه فرهنگ و هنر شده
است گفت :امر فرهنگ یک پدیده شخصی ،انتفاعی و بیزینسی نیست
و متاسفانه نگاه انتفاعی ،سوداگرانه و اقتصادی بر روند فعالیت های کشور
چنان حاکم شده که بســیاری از ارزش ها را تحت تاثیر خود قرار داده
است .صالح پور تاکید کرد :فراموش نکنیم انقالب ما یک انقالب فرهنگی
بود و ما ملتی صاحب فرهنگ و تمدن هستیم بنابراین هویت ما و حیات
و هستی و معرفت شناسی ملت ایران بر فرهنگش استوار است اما این
نگاه اقتصادی کلیه شئونات جامعه را در برگرفته و کار به جایی رسیده
که بسیاری از ارزش ها و اخالقیات را هم تحت الشعاع خودش قرار داده
است .وی ادامه داد :اگر نگاه به تبلیغات شهری بیندازیم متوجه می شویم
که چهره تبلیغات شهری چقدر به جنبه های بیزینسی و انتفاعی رویکرد
و توجه دارد و به عنوان نمونه انواع فست فودها و رستوران ها بیلبوردهای
شــهری را در تسخیر خود دراورده اند؛ همان بیلبوردهایی که زمانی به
ارزش های انقالبی و شعارهای فرهنگی اختصاص داشت که این امر نشان
دهنده این است که جامعه ایران در رویکرد و سبک زندگی خودش به
یک تغییر رســیده؛ تغییری که ناخواسته است و از غفلت مسئوالن و
گردانندگان جامعه حاصل شده است .این کارشناس هنرهای نمایشی
افزود :در نتیجه این رویکرد ،جامعه سوار بر قطاری شده است که روز به
روز مسیرش به بی راهه می رود؛ مسیری که در ان باغ ها قطع می شود و به
جایش برج ها می روید .روابط اقتصادی ناسالم ،اختالس ها و سوداگری ها
در همه شــئونات جامعه روح جامعه را خدشه دار کرده است و مسائل
اقتصادی انچنان واجد ارزش شــده که دیگر هیچکس برای فرهنگ
ارزشی قائل نیست .صالح پور عنوان کرد :در واقع فاجعه زمانی اغاز شد
که این مسایل پایش به عرصه فرهنگ و هنر و مخصوصاً تئاتر نیز باز
شد .به این مفهوم که پدیده ای به نام تهیه کنندگی تئاتر در این حوزه
ســیطره پیدا کرد و با حضور این افراد در تئاتر پرداخت دستمزدهای
نجومی به بازیگران باب شد تا جایی که دستمزدها به ماهی ۱۲۰میلیون
تومان در ماه می رسید .تهیه کنندگان جوان نوخاسته با پول های ناسالم
وارد این حوزه شدند و با اسم بخش خصوصی تئاترها را از ارزش ،تعهد
و رســالت خارج و تئاتر «الکچری» را باب کردند .این غفلت فرهنگی
مدیران فرهنگی باعث شد ذائقه جامعه تغییر کند .این مدرس تئاتر با
اشاره به تغییر سیر روال فرهنگی جامعه یاداور شد :با این شرایط تئاتر
به اتراکسیون و تفنن تبدیل شده اســت و اگر قصد اجرای تئاتری را
داشته باشید مدیر سالن اول از شما می پرسد چند چهره شناخته شده
برای فروش بیشتر گیشه در اختیار دارید .این مناسبات فرهنگ و هنر را
تحت تاثیر قرار داد و اینجا بود که اقتصاد بر هنر پیروز شد که این مساله
بــا روح ارزش های ما کام ً
ال منافات دارد .صالح پور ادامه داد :االن کار به
جایی رسیده که اگر کسی پول ندارد نباید زندگی کند ،تئاتر تولید کند
یا تماشاگر تئاتر باشد .متاسفانه در این شرایط خود دولت هم کاسب کار
شد به شکلی که در طرح به اصطالح خصوصی سازی ،سالن هایی را که
با پول ملت برای هنرمندان ساخته شده بود اجاره داد .به عنوان نمونه
در شهر کوچکی تنها یک سالن تئاتری وجود داشت اما دولت همین
سالن را هم به بخش خصوصی واگذار کرد و این سالن تقریباً سه سال
در اختیار فردی قرار گرفت که نه اهل فرهنگ بود و نه از تئاتری چیزی
می دانست و در نهایت هم این فرد بعد از اسیبی که به هنرمندان رساند
انجا را ترک کرد و بسیاری از اموال را هم با خودش برد .وی درباره کسر
مالیات بر ارزش افزوده از اجراهای تئاتری گفت :در هیچ کجای دنیا از
هنر و فرهنگ سوبســید نمی گیرند بلکه سوبسید می دهند و از هنر و
فرهنگ حمایت می کنند برای اینکه این عرصه ها روح جامعه را منعکس
می کند اما متاسفانه در ایران قضیه برعکس است و دولت خودش مساله
خصوصی سازی را بدون پشتوانه مطرح کرد و باعث حضور رانت خواران
در این حوزه شد .معتقدم که نگاه سوداگرانه دولت بسیار اسیب رسان
بوده است و انقدر که دغدغه اش روی مسایل اقتصادی و کسر مالیات
بوده بر روند کیفی اثار نمایشی توجهی نداشته و می بینیم که این روزها
بسیاری از تئاترها نه بر ارزش ها استوار هستند نه تعهد و کیفیت .صالح
پور متذکر شد :البته منظورم این نیست که فعالیت های اقتصادی در هنر
جایی ندارند اما این مسایل نباید به بیزینس تبدیل شوند .این معضالت
همه ناشی از نبود برنامه ریزی و مدیریت درست و تداخل نگاه سوداگرانه
در عرصه فرهنگ و هنر است .معتقدم باید حقوق هنرمندان ما تامین
شــود و انها در رفاه باشند و از فراورده های هنری شان حمایت شود تا
بتوانند خالقیت ،علو طبع و رفعت در جامعه ایجاد کنند اما در حال حاضر
ارزش ها به سایه رفته است .وی در پایان صحبت هایش متذکر شد :قطعاً
مالیات بر ارزش افزوده باید از حوزه فرهنگ و هنر برداشته شود چون این
کار با روح هنر همخوانی ندارد .هنر و فرهنگ یک فعالیت بطنی است و
با روح و روان جامعه سروکار دارد بنابراین در یک پروسه طوالنی مدت
جواب می دهد پس وقتی که االن یک سرمایه گذاری فرهنگی صورت
گیرد و هنرمندان از پرداخت سوبسید معاف شوند تاثیرش را بر سالمت
نفس جامعه خواهیم دید .نگران تولید اثار فرهنگی شریف و سالم هستم
نه اینکه هر ناهنری را هنر جلوه دهند بلکه دولت باید برای کارهای اصیل
سرمایهگذاریفرهنگیبکند.