روزنامه هنرمند شماره 1210 - مگ لند
0

روزنامه هنرمند شماره 1210

روزنامه هنرمند شماره 1210

روزنامه هنرمند شماره 1210

‫هادیمرزبان‪:‬‬ ‫ایرجرادرئیسهیاتمدیرهخانهتئاتر‬ ‫کسر مالیات از تئاتر پذیرفتنی نیست‬ ‫وضعیت تئاتر بحرانی است‬ ‫فرهنگ ‪2.‬‬ ‫فرهنگ ‪2.‬‬ ‫‪ART & CULTURE‬‬ ‫دوشنبه ‪ 25‬فروردین ماه ‪ 1399‬سال سیزدهم شماره ‪ 4 1210‬صفـــحه ‪ 2500‬تومـان ‪ISSN 2008-0816‬‬ ‫‪ART & CULTURE‬‬ ‫هنرمند را در مگ لند ورق بزنید‬ ‫‪www.magland.ir‬‬ ‫تلو یز یون‪3.‬‬ ‫‪TV&RADIO‬‬ ‫«صبا ایزدپناه» و « ندا قاسمی» بازیگران سریال «نون خ»‬ ‫در گفتگو با «هنرمند»‬ ‫هنر صرفا جنبه سرگرمی‬ ‫برای مخاطب ندارد‬ ‫رادیووتلویز یون‪3.‬‬ ‫‪TV&RADIO‬‬ ‫ش صداوسیما و وزارت ارتباطات‬ ‫چال ‬ ‫برای فرکانس های ‪ ۷۰۰‬و ‪ ۸۰۰‬مگاهرتز ادامه دارد‬ ‫سیاسی بـازی ممنــــوع!‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 2.‬‬ ‫نظر«اَل ِکبالدوین»هنرپیشههالیوودی‬ ‫درباره انتخابات پیش روی امریکا‪:‬‬ ‫هشدار به خانواده ها درباره اثرات مخرب‬ ‫تماشایسریالهایشبکهخانگیبرایکودکان‬ ‫نمایش بدون محدودیت‬ ‫روابط عشقی‬ ‫تنها مگر بیماران روانی‬ ‫به ترامپ رای بدهند!‬ ‫رادیووتلویز یون‪3.‬‬ ‫‪TV&RADIO‬‬ ‫چه کسانی عامالن نامه حمایت‬ ‫از متهم پرونده اختالس‬ ‫بانک سرمایه بودند؟‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 4.‬‬ ‫‪2‬‬ ‫ش صداوسیما و وزارت ارتباطات برای فرکانس های‪ ۷۰۰‬و‪ ۸۰۰‬مگاهرتز ادامه دارد‬ ‫چال ‬ ‫سیاسیبـازیممنــــوع!‬ ‫دوشنبــــــه ‪ 25‬فروردین ماه ‪ 1399‬سال سیزدهم شمــاره ‪1210‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫& ‪ART‬‬ ‫فرهنگ و هنر‬ ‫‪CULTURE‬‬ ‫اخبار‬ ‫هادی مرزبان‪:‬‬ ‫کسر مالیات از تئاتر‬ ‫پذیرفتنی نیست‬ ‫هادی مرزبان از هنرمندان باســابقه تئاتر معتقد اســت کسر‬ ‫مالیات از تئاتر ناشی از نبود شناخت مسئوالن تصمیم گیرنده‬ ‫در دولــت و مجلس از تئاتر به عنــوان یک فعالیت فرهنگی و‬ ‫هنری اســت‪ .‬هادی مرزبان از جمله کارگردان های باســابقه‬ ‫تئاتر ایران‪ ،‬قصد داشت در سال جاری نمایش «دکتر نون» را‬ ‫با حضور رضا کیانیان در تاالر وحدت روی صحنه ببرد که به‬ ‫دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سالن های تئاتر‪ ،‬تولید و‬ ‫اجرای این اثر به زمانی دیگر موکول شــد‪ .‬وی که در کارنامه‬ ‫کارگردانــی خود اثار متعددی را از جمله «لبخند با شــکوه‬ ‫اقای گیل»‪« ،‬شب روی ســنگفرش خیس»‪« ،‬باغ شب نمای‬ ‫ما یا قبله عالم» و «پایین گذرسقاخانه» را روی صحنه برده‪،‬‬ ‫همچــون اکثر اعضای خانواده تئاتر ایران‪ ،‬نســبت به کســر‬ ‫مالیــات بر ارزش افزوده از تئاتر منتقد اســت‪ .‬مرزبان درباره‬ ‫اینکه باید در شــرایط پساکرونا موضوع کسر ‪ ۹‬درصد مالیات‬ ‫بــر ارزش افــزوده از اجراهای تئاتری لغو شــود‪ ،‬به خبرنگار‬ ‫مهر گفت‪ :‬تئاتر در کشــور ما چه در گذشــته و چه در حال‬ ‫حاضر‪ ،‬همیشه مهجور و غریب بوده است‪ .‬متاسفانه دوستان و‬ ‫مسئوالن تصمیم گیرنده همیشه برای تئاتر پشت چشم نازک‬ ‫می کنند! بســیاری از تئاتری ها خط فقر را زیر و رو کرده اند‬ ‫ولی به خاطر اینکه صورت خود را با ســیلی ســرخ می کنند‪،‬‬ ‫کسی متوجه این موضوع نمی شود‪ .‬هر چه فکر می کنم کسر‬ ‫مالیات بر ارزش افزوده با هیچ معیاری قابل مقایســه و درک‬ ‫نیستوی متذکر شد‪ :‬بسیاری از مسئوالن تصمیم گیرنده هنوز‬ ‫به تئاتر به عنــوان مطربی نگاه می کنند و این هنر را به عنوان‬ ‫یک اقدام فرهنگی تاثیرگــذار نمی بینند‪ ،‬البته تقصیری هم‬ ‫ندارنــد زیرا از تئاتر شــناخت ندارنــد و نمی دانند مادر همه‬ ‫هنرها‪ ،‬همین بدبخت غریب است‪.‬‬ ‫این هنرمند شــناخته شــده تئاتر با اشاره به روند چند ماهه‬ ‫تمریــن و اجرای یک اثر نمایشــی‪ ،‬یاداور شــد‪ :‬مگر فروش‬ ‫یک اثر نمایشــی بعد از چند مــاه تمرین و اجرا و با توجه به‬ ‫هزینه های تمرین و تولید یک نمایش چقدر اســت که از ان‬ ‫مالیات بر ارزش افزوده هم کســر می کنند؟ گویا مســئوالن‬ ‫تصمیم گیرنده فقط تعداد انگشت شماری از تئاترهای تجاری‬ ‫را دیده اند که هر چند سال یک بار تولید می شوند و بر اساس‬ ‫این اثار انگشت شــمار برای کل تئاتر تصمیم گیری کرده اند‪.‬‬ ‫مرزبان با بیان اینکه میزان درامد در تئاتر بسیار پایین است‪،‬‬ ‫تصریح کرد‪ :‬بسیاری از تئاتری ها خط فقر را زیر و رو کرده اند‬ ‫ولی به خاطر اینکه صورت خود را با ســیلی ســرخ می کنند‪،‬‬ ‫کسی متوجه این موضوع نمی شود‪ .‬هر چه فکر می کنم کسر‬ ‫مالیات بر ارزش افزوده با هیچ معیاری قابل مقایســه و درک‬ ‫نیســت‪ .‬وی از مدیران و مسئوالن تصمیم گیرنده در دولت و‬ ‫مجلس شورای اسالمی خواست تا با روی خوش و مهربانی به‬ ‫تئاتر به عنوان فعالیتی صد در صد فرهنگی نگاه کنند و کسر‬ ‫‪ ۹‬درصــد مالیات بر ارزش افزوده را از اجراهای تئاتری که در‬ ‫دوران پساکرونا با مشکالت متعددی از جمله جذب مخاطب‬ ‫مواجه هســتند‪ ،‬لغو کنند‪ .‬کارگردان نمایش «دکتر نون» در‬ ‫پایان سخنان خود با اشاره به ‪ ۳‬ماه تمرین این اثر نمایشی در‬ ‫ســال ‪ ،۹۸‬اظهار کرد‪ :‬من شرمنده تک تک بازیگران و عوامل‬ ‫این نمایش شــدم که بعد از ‪ ۳‬ماه تمرین مســتمر‪ ،‬به دلیل‬ ‫تعطیلی ها کار متوقف شــد‪ .‬البته موضوع شیوع ویروس کرونا‬ ‫یک موضوع جهانی اســت ولی با توجه به این موضوع باز هم‬ ‫نگران معاش بازیگران و عوامل کار هستم‪.‬‬ ‫دستور رئیس دفتر رئیس جمهور‬ ‫برای کمک به اهالی تئاتر‬ ‫دفتر رئیس جمهور در پی ارســال نامه مدیرعامل خانه تئاتر‬ ‫برای حمایت از هنرمندان تئاتر‪ ،‬دســتور رســیدگی به ان را‬ ‫برای وزیر ارشاد صادر کرد‪.‬‬ ‫در نامــه رئیس جمهور که رونوشــت ان به دکتــر نهاوندیان‬ ‫معــاون اقتصادی رئیس جمهور‪ ،‬دکتر نمکی وزیر بهداشــت‬ ‫و حسام الدین اشنا مشــاور رئیس جمهور ارسال شده است‪،‬‬ ‫درخواســت اقدام الزم از وزیر ارشــاد به عمل امده اســت‪.‬‬ ‫درخواســت کمک برای تامین ایام بیکاری هنرمندان و انجام‬ ‫برنامه میان مدت و درازمدت جهت جبران بخشــی از ضرر و‬ ‫زیان ناشــی از ویروس کرونا‪ ،‬مواردی اســت که در این نامه‬ ‫انجام ان از وزیر ارشاد خواسته شده است‪.‬‬ ‫معاون توسعه و فناوری صداوسیما در پاسخی صریح به اظهارات‬ ‫وزارت ارتباطات درباره ی فرکانس های ‪ ۷۰۰‬و ‪ ۸۰۰‬مگاهرتز که‬ ‫در اختیار صداوسیماست‪ ،‬گفت‪ :‬دوستان در جلسات کارشناسی‬ ‫حرفی برای گفتن ندارند و وقتی پا به بیرون از جلسه می گذارند‪،‬‬ ‫بازی سیاسی راه می اندازند؛ لطفا اگر صداقت دارید اسناد اخرین‬ ‫جلسه کارشناسی در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی را برای‬ ‫افکار عمومی منتشــر کنید! اختالف بیــن وزارت ارتباطات و‬ ‫سازمان صداوسیما درباره ی تخصیص باند ‪ ۷۰۰‬مگاهرتز سابقه‬ ‫چندین ســاله دارد‪ .‬درخواست این ازادسازی از سال های پیش‬ ‫به صداوسیما ارسال شده اما تاکنون به نتیجه ای نرسیده است‪.‬‬ ‫محمدجــواد اذری جهرمی‪ ،‬وزیر ارتباطات و فناوری اطالعات‬ ‫که از سال ‪ ۹۷‬بار دیگر این پرونده را به جریان انداخت و البته‬ ‫تاکنون به نتیجه ای هم نرسیده است‪ ،‬فروردین ماه امسال و در‬ ‫پی شــیوع ویروس کرونا و کند شدن سرعت اینترنت‪ ،‬بار دیگر‬ ‫تاکید کرد‪ ،‬شــبکه موبایل در تهران به حداکثر میزان ظرفیت‬ ‫نامی خود رســیده است و تنها راه افزایش ظرفیت پهنای باند‪،‬‬ ‫اضافه کردن فرکانســی اســت که در اختیار صداوسیماســت‪.‬‬ ‫او تاکید کرد‪« ،‬ســه سال است در تالشــیم فرکانس ها را پس‬ ‫بگیریــم‪ .‬هم در دولت و هم در مجلس گفته ایم در باندی دیگر‬ ‫نیازهــای اینده صداوســیما را تامین می کنیــم‪ .‬نصف درامد‬ ‫حاصــل از واگــذاری فرکانس ها به اپراتورها هم برای توســعه‬ ‫شــبکه دیجیتال بــه صداوســیما می دهیم اما انهــا همراهی‬ ‫نکرده اند‪».‬اما امروز یکشــنبه (‪ ۲۴‬فروردین ماه) رضا علیدادی‬ ‫ـ معاون توســعه و فناوری صداوسیما ترجیح داده است که در‬ ‫جمالتی صریح‪ ،‬بــه اظهارات وزیر ارتباطات پاســخ بدهد‪ .‬در‬ ‫بخشــی از این صحبت ها که توســط روابط عمومی صداوسیما‬ ‫منتشــر شده است‪ ،‬رضا علیدادی تاکید کرده است‪« ،‬این برای‬ ‫نخستین بار است که ما برای شفاف شدن افکار عمومی تا حدی‬ ‫به شبهات پاسخ می دهیم و معتقدیم این مباحث باید به دور از‬ ‫هیاهوهای سیاسی بررسی شود‪ ».‬او طرح موضوع فرکانس های‬ ‫صداوســیما را با عنوان علت کم بودن ســرعت اینترنت کشور‬ ‫نشانه عدم صداقت و سیاسی کاری دانست و افزود‪ :‬با واگذاری‬ ‫فرکانس های سازمان به تلفن همراه‪ ،‬دسترسی اینترنت کاربران‬ ‫افزایش چندانی نخواهد یافت و ســال ها طول خواهد کشید تا‬ ‫تجهیــزات الزم برای بهره بــرداری از ان خریداری و راه اندازی‬ ‫شــود و هزینه زیادی هم خواهد داشت‪ .‬علیدادی افزود‪ :‬طرح‬ ‫چنین موضوعی فقط بــرای ماهیگیری از اب گل الود و پرهیز‬ ‫از پاســخگویی به عدم انجام مسئولیت ها از یک سو‪ ،‬تاختن به‬ ‫ی کشــور‬ ‫یکی از نهادهای فعال در زمینه مدیریت افکار عموم ‬ ‫از دیگر سوســت‪ .‬او تصریــح کرد‪ :‬اگر شــبکه دیتا خوب کار‬ ‫نمی کند‪ ،‬مســئول مربوطه باید بیاید پاســخ دهد در این چند‬ ‫ســال برای اینکه مردم بتوانند ارسال و دریافت اطالعات را در‬ ‫فضای مجازی به درستی و با سرعت باال انجام دهند‪ ،‬چه کاری‬ ‫انجام شده است؟ روت کردن اینترنت خارجی در شبکه فرسوده‬ ‫ملی که هنر نیســت! وی تاکید کرد‪ :‬پس از سه سال بهانه های‬ ‫مختلف‪ ،‬اکنون به دلیل مشــکالت شبکه‪ ،‬با عدم ارائه سرویس‬ ‫درست اینترنت ثابت و گاهی سیار‪ ،‬به طور سهوی که امیدواریم‬ ‫عمدی نباشــد‪ ،‬موضوع به یکباره به فرکانس های سازمان ربط‬ ‫داده می شود‪ .‬علیدادی گفت‪ :‬مردم عزیز باید بدانند این دعوایی‬ ‫که دوستان پرسر و صدا مطرح می کنند‪ ،‬دعوا برای پول گرفتن‬ ‫از ان هاســت‪ .‬این در حالی است که در دیگر کشورها شاهدیم‬ ‫بــا همین فرکانس ها‪ ،‬به ‪ ۲۷۰‬میلیون تلفن هوشــمند خدمات‬ ‫ایرج راد رئیس هیات مدیره خانه تئاتر‬ ‫وضعیت تئاتر بحرانی است‬ ‫رئیــس هیات مدیره خانه تئاتر با اشــاره‬ ‫بــه نامه سرگشــاده هنرمنــدان تئاتر به‬ ‫وزیر ارشــاد و معقول دانســتن مطالبات‬ ‫درج شــده در این نامــه‪ ،‬تصریح کرد که‬ ‫در شــرایط پیش امده کرونایی وضعیت‬ ‫تئاتر بحرانی اســت‪ .‬خانه تئاتر در اقدامی‬ ‫صنفی نامه ای سرگشاده را که دربرگیرنده‬ ‫مطالبات مدنی و صنفی خانواده تئاتر در‬ ‫شرایط پیش امده به دلیل بحران شیوع ویروس کرونا است‪ ،‬به سیدعباس صالحی وزیر‬ ‫فرهنگ و ارشــاد اسالمی نوشــته و در حال حاضر خانواده تئاتر ایران از سراسر کشور‬ ‫در حال امضای این نامه هســتند‪ .‬ایرج راد رئیس هیــات مدیره خانه تئاتر درباره این‬ ‫نامه سرگشــاده به وزیر و خواســته های هنرمندان تئاتر در شرایط بحرانی کرونایی‪ ،‬به‬ ‫خبرنگار مهر گفت‪ :‬همواره تئاتری ها در بدترین شــرایط و وضعیت قرار داشتند و حاال‬ ‫با شــیوع ویروس کرونا این وضعیت بدتر شده اســت‪ .‬تئاتر هیچقوت زندگی تئاتری ها‬ ‫را تامین نمی کرد ولی در کنار ان فعالیت های دیگری نظیر بازی در فیلم یا ســریال یا‬ ‫فعالیت های جنبی مرتبط با تئاتر انجام می دادند تا گذران زندگی داشــته باشــند ولی‬ ‫با وضعیت فعلی انجام ان کارها نیز امکان پذیر نیســت‪ .‬وی یاداور شد‪ :‬نکته مهمی که‬ ‫باید به ان توجه شــود این است که نمایش های بســیاری از دوستان ما قبل از شروع‬ ‫تعطیلی های کرونایی در حدود ‪ ۱۰۰‬ســالن دولتــی و خصوصی در تهران و همچنین‬ ‫سالن های شهرهای مختلف کشور روی صحنه بود که اجرای شان متوقف شد‪ ،‬همچنین‬ ‫تعداد زیادی نمایش ها در حال تمرین برای به صحنه رفتن در نوبت اجرایی خود بودند‬ ‫که ان ها نیز متوقف و بالتکلیف شــدند زیرا زمان بازگشایی و فعالیت مجدد سالن ها و‬ ‫اجراهای تئاتری مشخص نیســت‪ .‬راد در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه وضعیت‬ ‫نامناســب پیش امده تنها مختص اعضای خانه تئاتر نیست و تمام تئاتری های سراسر‬ ‫کشــور درگیر این وضعیت هســتند‪ ،‬متذکر شــد‪ :‬هیچ نوع حمایتی در این شرایط از‬ ‫هنرمندان تئاتری صورت نمی گیرد و مشــکل پرداخت اقســاط وام بانکی‪ ،‬قبوض اب‪،‬‬ ‫برق‪ ،‬گاز و تلفن و همچنین پرداخت اجاره بها به صاحب خانه ها برای شــان وجود دارد‬ ‫زیرا معیشــت روزانه خیلی از تئاتری ها با مشکالت وخیم تری نسبت به گذشته همراه‬ ‫شده است‪ .‬رئیس هیات مدیره خانه تئاتر با اشاره به اینکه برخی از هنرمندان تئاتر عضو‬ ‫خانه تئاتر درگیر بیماری های صعب العالج هســتند‪ ،‬تصریح کرد‪ :‬ما متوجه این موضوع‬ ‫هستیم که شرایط پیش امده برای کل کشور وجود دارد اما برای تئاتری ها که همیشه‬ ‫شرایط برایشــان بحرانی بوده‪ ،‬وضعیت فعلی بسیار بحرانی و وخیم است‪ .‬وی در پایان‬ ‫ســخنان خود یاداور شد‪ :‬خواســته های معقولی را در نامه سرگشاده به وزیر فرهنگ و‬ ‫ارشاد اسالمی مطرح کرده ایم که امیدوارم با مساعدت و همکاری ایشان و دیگر مدیران‬ ‫و مسئوالن‪ ،‬وضعیت بسیار بحرانی فعلی برای تئاتری ها‪ ،‬تغییر کند‪.‬‬ ‫ارائه می دهند‪ ،‬ولی در ایران نتوانســته اند به ‪ ۵۰‬تا ‪ ۶۰‬میلیون‬ ‫تلفن همراه و ‪ ۱۰‬درصد خط ثابت خدمات ارائه دهندغ البته از‬ ‫میان ‪ ۵۰‬تا ‪ ۶۰‬میلیون تلفن همراه نیز خیلی ها هســتند که از‬ ‫اینترنت همراه استفاده نمی کنند‪.‬‬ ‫معاون توســعه و فناوری صداوســیما همچنین در بخشــی از‬ ‫صحبت های خود تاکید کرده اســت که صداوسیما برای ادامه‬ ‫کار خود و باال بردن کیفیت شــبکه ها به این فضا و بیش از ان‬ ‫نیازمند اســت و به واقع درخواســت وزارت ارتباطات به معنی‬ ‫حذف بخشــی از خدماتی است که به صورت رایگان در اختیار‬ ‫مردم قرار داده می شــود‪ .‬وی اعالم کرده است‪ :‬در حال حاضر‬ ‫برنامه ریزی برای پخش شــبکه های ‪ HD‬و ‪ ۴K‬در حال انجام‬ ‫اســت و به زودی برخی از پروژه هایی که اتمــام یافته‪ ،‬افتتاح‬ ‫خواهند شــد‪ .‬با راه انــدازی پروژه های ‪ HD‬و ‪ ۴K‬ســازمان‪،‬‬ ‫حتی فرکانس های فعلی امکان پاســخگویی به خدمات موجود‬ ‫را ندارند‪ .‬بنابراین با احتســاب نیازهــای فعلی و طرح های در‬ ‫دســت اقدام به هیچ عنوان امکان تخلیه باند وجود ندارد و باید‬ ‫فرستنده های جدیدی در تمام باندها نصب و راه اندازی شود‪.‬‬ ‫ضرر ‪ ۶۰‬میلیارد تومانی موزه های دولتی‬ ‫از کرونا‬ ‫مدیرکل موزه های وزارت میراث فرهنگی‪،‬‬ ‫صنایع دســتی و گردشــگری از ضرر ‪۵۰‬‬ ‫تا‪ ۶۰‬میلیــارد تومانی موزه هــای دولتی‬ ‫در دوران شــیوع ویروس کرونا خبر داد‪.‬‬ ‫با شــیوع کرونــا در ایــران همانند دیگر‬ ‫کشــورها موزه ها و دیگــر مراکز فرهنگی‬ ‫تعطیل شــدند؛ در ســال های گذشــته‬ ‫بازدیــد روزانه مــردم از موزه ها همچون‬ ‫موزه سعداباد‪ ،‬گلســتان و نیاوران به چند هزار نفر می رسید و به قولی رکود می زد اما‬ ‫امســال مسئوالن وزارت میراث فرهنگی دست روی دســت نگذاشتند و امکان بازدید‬ ‫مجازی از موزه ها که در اولین گام موزه های تهران بود را مهیا کردند‪ .‬بر اساس امار ‪۱۳‬‬ ‫موزه تهران در ‪ ۱۳‬روز نخســت سال بیش از ‪ ۳۰‬هزار بازدید داشتند‪ .‬محمدرضا کارگر‬ ‫با اعالم این خبر گفت‪ :‬همواره موزه ها در تعطیالت عید نوروز و پس از ان تا تابســتان‬ ‫بیشــترین بازدیدکننده را داشتند که امسال به دلیل شــیوع کرونا این اتفاق نیفتاد و‬ ‫ضرر مالی زیادی به موزه ها زده شــد‪ .‬وی زیان مالی را ضرر اصلی و مهم برای موزه ها‬ ‫ندانست و گفت‪ :‬همواره در این روزها بخش زیادی از مردم به موزه ها می امدند و این‬ ‫ســبب اشنایی انها با فرهنگ و میراث کشور می شد که متاسفانه امسال این ضرر رقم‬ ‫خورد و فرصت زیادی از دســت داده شد‪ .‬کارگر در ادامه بازدیدهای مجازی را یکی از‬ ‫راهکارهــای کنونی وزارت میراث فرهنگی در این دوران اعالم کرد و افزود‪ :‬بازدیدهای‬ ‫میزان استقبال‬ ‫مجازی بخشی از این برنامه بود‪ .‬وی شروع این طرح را از یک سو محک‬ ‫ِ‬ ‫مردم از بازدید انالین از موزه ها دانســت و اعالم کرد‪ :‬مراجعه به ســایت اپارات بعد از‬ ‫پایان نمایش انالین نیز به صورت تصاعدی باالتر می رود و این باعث شد تا تالش کنیم‬ ‫ِ‬ ‫مرحله دوم بازدید انالین از موزه ها را نیز از سر بگیریم‪.‬‬ ‫دیدن انالین موزه ها را ندارند‪ ،‬می توانند با‬ ‫امکان‬ ‫کارگر با اشــاره به این که افرادی که‬ ‫ِ‬ ‫ِ‬ ‫جستجو در سایت اپارات‪ ،‬از موزه هایی که نمایش انالین داشته اند‪ ،‬بازدید کنند‪ ،‬تعداد‬ ‫بازدید از موزهای نمایش دهنده را نیز در جای خود قابل تامل دانســت‪ .‬مدیر اداره کل‬ ‫موزه ها و امــوال منقول تاریخی توضیح داد‪ :‬موزه ملی ایران با رتبه نخســت بازدیدها‬ ‫حدود ‪ ۱۰‬هزار بازدید داشــته است‪ .‬کاخ جهانی گلســتان در رتبه دوم حدود ‪ ۸‬هزار‬ ‫بازدید‪ ،‬مجموع ه کاخ نیاوران بیش از ‪ ۶‬هزار بازدید و در نهایت مجموعه سعداباد حدود‬ ‫چهار هزارو ‪ ۵۰۰‬بازدید مجازی در زمان نمایش انالین و پس از ان داشــته است‪ .‬وی‬ ‫بــا بیان این که این شــکل بازدیدها درامدی برای موزه ها نــدارد‪ ،‬گفت‪ :‬این کار باید‬ ‫توسط بخش های غیردولتی انجام شود‪ .‬اکنون سایت اپارات متوجه میزان عالقه مندی‬ ‫مخاطبان خود به بازدید از موزه ها شــده اســت‪ .‬ما این شرایط را می توانیم برای سایت‬ ‫اپارات ایجاد کنیم و این امتیاز را بدهیم تا از سوی دیگر ان ها نیز با هماهنگی با میراث‬ ‫فرهنگی‪ ،‬بتوانند نمایش موزه ها را ادامه دار کنند‪.‬‬ ‫‪ 4200‬کاریکاتور از ‪ 88‬کشور در مسابقه «ما کرونا را شکست می دهیم»‬ ‫هنرمنــدان کاریکاتوریســت ‪ ۸۸‬کشــور با‬ ‫‪ ۴۲۰۰‬اثر در مســابقه بین المللی «ما کرونا‬ ‫را شکست می دهیم» شــرکت کردند‪ .‬پس‬ ‫از ‪ ۴۰‬روز بعــد از اعالم فراخوان مســابقه‬ ‫بین المللی «ما کرونا را شکست می دهیم»‬ ‫هنرمندان کاریکاتوریست ‪ ۸۸‬کشور در این‬ ‫مسابقه شرکت کردند که که با دبیری سید‬ ‫مســعود شــجاعی طباطبایی برگزار شد‪ .‬از‬ ‫میان اثار رسیده ‪ ۲۱۸۸‬اثر در مدت ‪ ۲۸‬روز‬ ‫در ســایت ایران کاریکاتور به نمایش درامد‬ ‫که در این بازه زمانــی یک میلیون و ‪۳۴۰‬‬ ‫هزار نفر از این اثــار دیدن کردند‪ .‬این اثار‬ ‫عالوه بر ســایت ایران کاریکاتور در صفحه‬ ‫مجازی موسسه توســعه هنرهای تجسمی‬ ‫معاصــر نیز نمایش داده شــد‪ .‬طبق امار‬ ‫اعالم شده بیشترین هنرمندان از کشورهای‬ ‫مختلف به این شــرح اســت‪ :‬ایران با ‪۴۳۶‬‬ ‫هنرمند‪ ،‬ترکیــه با ‪ ۸۲‬هنرمند‪ ،‬چین با ‪۷۲‬‬ ‫هنرمند‪ ،‬هند با ‪ ۷۵‬هنرمند‪ ،‬اندونزی با ‪۷۰‬‬ ‫هنرمند‪ ،‬برزیل با ‪ ۴۸‬هنرمند‪ ،‬روسیه با ‪۳۰‬‬ ‫هنرمند‪ ،‬صربستان با ‪ ۲۶‬هنرمند و اوکراین‬ ‫بــا ‪ ۲۵‬هنرمند‪ .‬اســامی شــرکت کنندگان‬ ‫کشورهای مختلف در سایت ایران کاریکاتور‬ ‫درج شــده است‪ .‬مســابقه بین المللی «ما‬ ‫کرونــا را شکســت می دهیــم» بــه همت‬ ‫دانشگاه علوم پزشــکی شیراز و با همکاری‬ ‫نهادهای مختلفــی مانند اداره کل هنرهای‬ ‫تجســمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی‪،‬‬ ‫مرکز هنرهای تجســمی خوزه هنری بنیاد‬ ‫فرهنگــی روایت فتــح اداره کل فرهنگ و‬ ‫ارشاد اسالمی استان فارس‪ ،‬معاونت علمی‬ ‫و فناوری ریاست جمهوری و ‪ ...‬برگزار شد‪.‬‬ ‫«صبا ایزدپناه» و «ندا قاسمی» بازیگران سریال «نون خ» در گفتگو با «هنرمند»‬ ‫هنر صرفا جنبه سرگرمی برای مخاطب ندارد!‬ ‫دوشنبــــــه ‪ 25‬فروردین ماه ‪ 1399‬سال سیزدهم شمــاره ‪1210‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫رادیووتلویزیون‬ ‫عباسعلی اسکتی‬ ‫ندا قاسمی‪ ،‬متولد سی خرداد هزار و ســیصد و شصت وشش‪ ،‬کرمانشاه‪ ،‬دانشجوی‬ ‫دکتری شــیمی الی دانشگاه تهران‪ ،‬فعالیت هنری خودش را از سال هشتاد و هفت با‬ ‫تئاتر اغاز کرده که در این مدت در صدا و ســیمای مرکز کرمانشگاه به عنوان بازیگر‬ ‫ســریال‪ ،‬فیلم کوتاه‪ ،‬تله فیلم و مجری حضور داشته و از سال نود و چهار به صورت‬ ‫مستمر در رادیو فعالیت دارد‪.‬‬ ‫صبا ایزدپناه‪ ،‬متولد چهار دی هزار و ســیصد و شصت و نه‪ ،‬تهران‪ ،‬کارشناسی ارشد‬ ‫هنرهای نمایشــی‪ ،‬مدرس تئاتر‪ ،‬بازیگر تئاتر و تلویزیون‪ ،‬فعالیت هنری خودش را با‬ ‫تئاتر و نمایش های «ســرزمین بادکنک ها»‪« ،‬کاراگاه و خیابان سنجاق قفلی»‪ « ،‬مرد‬ ‫بالشــتی»‪« ،‬شین»‪« ،‬هفت»‪« ،‬رویای یک نیمه شــب تابستان»‪« ،‬من کوش هستم»‪،‬‬ ‫«مدا»‪« ،‬وقتی کبوترها ناپدید شــدند»‪« ،‬دالتون»‪« ،‬دولوروسا»‪« ،‬رومولیت»‪« ،‬بین‬ ‫خودمان باشد» اغاز و سپس در ســری اول سریال تلویزیونی «نون‪.‬خ» به هنرنمایی‬ ‫پرداخت‪ ،‬صبا ایزدپناه به هنر نقاشــی عالقه مند اســت و در این رشته نیز فعالیت‬ ‫می کند‪.‬‬ ‫سریال «نون خ» چه حرفی برای مخاطب دارد؟‬ ‫صبا ایزدپناه‪ :‬سریال «نون خ» حول محور یک خانواده کرد زبان می چرخد و موضوع اصلی ان‬ ‫که در فیلمنامه وجود دارد بحث پیمان و عهد بستن شخصیت اصلی با سایر افراد است‪ ،‬توجه به‬ ‫کانــون خانواده‪ ،‬همدلی و همراهی تک تک اعضا خانواده در زمان بحران‪ ،‬احترام به حقوق خود‬ ‫و دیگران در این سریال مورد بحث قرر می گیرد‪.‬‬ ‫ندا قاســمی‪ :‬این ســریال قرار بود یک سریال سرگرم کننده باشــد و در کنار سرگرم کننده‬ ‫بودن فرهنگ مناطق کردنشــین را به تمام مردم ایران معرفی کند‪ ،‬حرفی که هر سریال موفق‬ ‫دیگری هم باید داشته باشد این است که حرف روز را بزند و مشکالت جامعه و مسائل سیاسی‬ ‫و اجتماعــی را مطرح کند که ســریال «نون خ» هم تا حدودی توانســته در این زمینه وظیفه‬ ‫خودش را انجام دهد‪.‬‬ ‫چه شد بازی در ان را پذیرفتید؟‬ ‫ندا قاسمی‪ :‬با توجه به سابقه کار تئاتری که داشتم و تله فیلم هایی که کار کرده بودم از طریق‬ ‫یکی از دفاتر به این سریال معرفی شدم و در این سریال بازی کردم‪ ،‬قطعا دلم خیلی می خواست‬ ‫در این کار حضور داشــته باشــم به دلیل اینکه کارهای اقای اقاخانی را دوست داشتم و از انجا‬ ‫که خودم کرمانشــاهی و کرد هستم اتفاق خوبی برای من بود که بتوانم یک نماینده برای مردم‬ ‫خودم باشم‪.‬‬ ‫صبا ایزدپناه‪ :‬انچه که باعث شد من بازی در این مجموعه را انتخاب کنم توجه و عالقه مندی‬ ‫من به نقش هایی است که از نظر خودم چالش برنگیز هستند پس من دوست داشتم این تجربه‬ ‫را داشته باشم‪.‬‬ ‫چرا از اینهمه فعالیت هنری «بازیگری» را انتخاب کرده اید؟‬ ‫ندا قاسمی‪ :‬من بازیگری را انتخاب نکردم و بازیگری من را انتخاب کرد چون از بچگی و بدون‬ ‫اینکه هیچ پیش زمینه ذهنی راجع به بازیگری داشــته باشــم به این سمت امدم‪ ،‬تخیل خیلی‬ ‫قوی داشــتم و این شــاید حس درونی باشد که من را به ســمت بازیگری کشاند‪ ،‬از بچگی به‬ ‫بازیگری فکر می کرم‪.‬‬ ‫صبــا ایزدپناه‪ :‬دلیل اینکه من بازیگری را انتخاب کرده ام به جهت این اســت که بازیگری از‬ ‫نظر من کاملترین نوع هنر اســت و خودش در برگیرنده هنرهای دیگر مثل موسیقی‪ ،‬نقاشی و‬ ‫غیره اســت‪ ،‬تجربه زیستی انسانهای دیگر برای من خیلی جالب است‪ ،‬اینکه چالش بزرگ جای‬ ‫دیگری بودن را تجربه کنم‪ ،‬به جای بقیه زندگی کردن جزو عالقه مندی های من اســت‪ ،‬تجربه‬ ‫چندین زیســت در یک زندگی برای من خیلی جذاب اســت و رسیدن به خودشناسی از جمله‬ ‫عالقه مندی های من برای انتخاب این رشته و فعالیت در این رشته بوده است‪.‬‬ ‫می دانیم خیلی اهل تئاتر هستید‪ ،‬تئاتر کجای زندگی شماست؟‬ ‫صبا ایزدپناه‪ :‬مهمترین اولویت زندگی من تئاتر اســت‪ ،‬قطعا اولین اولویت من اســت و به این‬ ‫جهت اســت که من در هر دو مقطع کارشناسی و کارشناســی ارشد رشته هنرهای نمایشی یا‬ ‫همان تئاتر و بازیگری را انتخاب کرده ام‪.‬‬ ‫ندا قاسمی‪ :‬به شدت اهل تئاتر هستم و تقریبا ده یازده سال است که بازیگر تئاتر هستم و کار‬ ‫می کنم‪ ،‬تئاتر عنصر جدانشــدنی زندگی من است و همیشه پیگیر ان هستم و تئاترهای خوب‬ ‫را می بینم‪.‬‬ ‫اینهمه فارغ التحصیل تئاتر اینده ای دارند؟‬ ‫ندا قاســمی‪ :‬نه! قطعا همه انها نمی توانند اینده ای داشــته باشند و ان هم به خاطر سیاست‬ ‫گذاری های غلط است که خیلی طوالنی می شود اگر بخواهیم راجع به ان صحبت کنیم‪.‬‬ ‫صبا ایزدپناه‪ :‬قطعا تالش و پشــتکار بچه های تئاتری بر هیچکس پوشیده نیست و این تالش‬ ‫و پشــتکار باعث ساختن اینده روشــن و بهتر برای بچه های تئاتر می شود‪ ،‬قطعا اینده روشنی‬ ‫وجود دارد‪.‬‬ ‫حضور سلبریتی ها را در تئاتر را چگونه می بینید؟‬ ‫صبا ایزدپناه‪ :‬مخالفتی با حضور بازیگرهای ســلبریتی در تئاتر ندارم اما اگر صرفا این حضور‬ ‫جهت محبوبیت ان فرد باشد تا مردم به خاطر دیدن ان فرد به تئاتر بروند من مشکل دارم‪.‬‬ ‫ندا قاســمی‪ :‬من مخالف نیستم به خاطر اینکه باعث شــده تئاتر رونق پیدا کند‪ ،‬درست است‬ ‫خیلی از تئاترها به صورت تجاری کار می شــوند ولی همان هم باز فرصت خوبی است که مردم‬ ‫به سمت سالن ها کشیده شوند‪.‬‬ ‫امروز تئاتر چقدر در اولویت های هنری مردم قرار دارد؟‬ ‫‪3‬‬ ‫‪TV&RADIO‬‬ ‫خبر‬ ‫غیبت نامداران تئاتر‬ ‫در اجرای انالین شب های کرونا!‬ ‫صبا ایزدپناه‪ :‬از نظر من انســانها اگاه تر نســبت به هنر و رســالت تئاتر شده اند و هنر دیگر‬ ‫صرفا جنبه ســرگرمی برای مخاطب ندارد‪ ،‬جا برای خوشحالی زیاد است که وقتی وارد سالن ها‬ ‫می شــویم می بینیم که جمعیت بیشــتری با تئاتر اشــنا هســتند و برای دیدن ان‪ ،‬چه از نظر‬ ‫ســرگرمی و چه از نظر اموزش و زیبایی شناســی دور هم جمع شده اند و به تماشای یک تئاتر‬ ‫نشسته اند‪.‬‬ ‫ندا قاسمی‪ :‬نسبت به سالهای گذشــته خیلی بهتر شده است‪ ،‬امروز در بین مردم و مخصوصا‬ ‫مردم پایتخت مخاطب خودش را دارد و خیلی از مردم‪ ،‬حتی کســانی که خیلی هنری نیستند‬ ‫تئاتر را جزو برنامه هایشــان می گذارند و می روند تئاتر می بینند‪ ،‬این اتفاق خوبی اســت و فکر‬ ‫می کنم روز به روز هم بیشتر شود و رشد کند‪.‬‬ ‫رسیدن به دنیای تصویر و دیده شدن چه المان هایی می خواهد؟‬ ‫ندا قاســمی‪ :‬فکر می کنم یک ســری ظرفیت های خاص می خواهد که ادم طی تجربیاتی که‬ ‫کسب می کند باید انها را به دست بیاورد چون این موقعیتی است که با موقعیت ادمهای عادی‬ ‫که در جامعه زندگی می کنند متفاوت است‪.‬‬ ‫با توجه به موضوع کرونا‪ ،‬این معضل چه تاثیری روی فضای هنر خواهد گذاشت؟‬ ‫ندا قاسمی‪ :‬قطعا روی هنر و تئاترایران تاثیر گذاشته است‪ ،‬خیلی از کارهای تئاتر و تمرین ها‬ ‫تعطیل شــده ولی این مســاله ای اســت که برای کل دنیا پیش امده و نمی شود کاری کرد و‬ ‫امیدوارم زودتر حل شود و بگذرد‪.‬‬ ‫صبا ایزدپناه‪ :‬مهمترین تاثیری که می تواند بگذارد این اســت که ما مجدد در خانه نشسته ایم‬ ‫و داریم کارهای مطالعاتی انجام می دهیم برای اینکه جریان تئاتر متوقف نشود و ادامه پیدا کند‪.‬‬ ‫شما هم قرنطینه را رعایت می کنید؟‬ ‫صبا ایزدپناه‪ :‬بله من هم قرنطینه را رعایت کرده ام و از ابتدای موضوعی که «در خانه بمانیم»‬ ‫مطرح شد در خانه مانده ام‪.‬‬ ‫ندا قاسمی‪ :‬بله تقریبا سی و پنج روز است که در قرنطینه هستم و از همه مردم هم می خواهم‬ ‫که قطعا این قرنطینه را رعایت کنند و به امید اینکه سالمتی برگردد‪.‬‬ ‫هنرمندان و حرف انها چقدر روی جامعه تاثیر دارد؟‬ ‫ندا قاســمی‪ :‬نمی توانیم بگوییم بی تاثیر اســت و حتما تاثیرگذار اســت اما در دنیای امروز‬ ‫نمی شود راجع به ان تاثیر نتیجه گیری کرد که تاثیر مثبتی است یا نه ولی می تواند تاثیر گذار‬ ‫باشــد‪ ،‬در همین مقوله کرونا می بینیم که خیلی از ســلبریتی های دنیا تالش می کنند به مردم‬ ‫بگویند از خانه هایتان بیرون نیایید و قرنطینه را رعایت کنید‪.‬‬ ‫صبا ایزدپناه‪ :‬هنرمندان به عنوان الگوهایی که در جامعه هستند و به این دلیل که کانون توجه‬ ‫هســتند مطمئنا یک ســری طرفدار دارند و اگر کالمی از انها بشنوند و ببینند تا حدود زیادی‬ ‫ان را رعایت می کنند‪.‬‬ ‫چقدر به ماندگاری در تاریخ هنر ایران فکر می کنید؟‬ ‫ندا قاســمی‪ :‬واقعا به ماندگاری درتاریخ هنــر ایران فکر می کنم و برای من مهم اســت ادم‬ ‫تاثیرگذاری باشم‪.‬‬ ‫صبا ایزدپناه‪ :‬بحث ماندگاری و در واقع جاودانه شــدن موضــوع مورد عالقه من در بازیگری‬ ‫اســت‪ ،‬اینکه بتوانم صحنه و نقشــی را خلق کنم که بعد از گذر زمان باز هم ان کیفیت خودش‬ ‫را داشته باشد و مردم ان را دوست داشته باشند‪.‬‬ ‫چیزی که از خودتان انتظار داشتید امروز باشید‪ ،‬هستید؟‬ ‫صبا ایزدپناه‪ :‬انتظاری که از خودم داشتم را خودم براورده کرده ام اما همیشه وقتی که انسان‬ ‫به یک نقطه ای می رسد که فکر می کند در استانه رضایت است بازهم یک چالش جدید شروع‬ ‫می شــود و خیلی باعث خوشــحالی اســت که می توانید دوباره تجربه کنید و دوباره ارمانشهر‬ ‫خودتان را بسازید و پیشرفت کنید به سمت ان چیزی که تعالی شما است‪.‬‬ ‫ندا قاســمی‪ :‬بله من همیشه برای چیزهایی که خواسته ام تالش کرده ام و از تالش خودم هم‬ ‫راضی هســتم‪ ،‬به هر مرحله ای که رســیده ام به مرحله بعد فکر کرده ام‪ ،‬هیچوقت مرحله ای‬ ‫نبوده که بگویم برای من تمام می شود و می خواهم به ان نقطه برسم و تمام! هیچ مقصد نهایی‬ ‫برای من وجود ندارد‪.‬‬ ‫چه پیامی برای مردم دارید؟‬ ‫صبا ایزدپناه‪ :‬این که تا جایی که ممکن اســت از خانه بیرون نروند و اگر بیرون می روند نکات‬ ‫بهداشتی را رعایت کنند‪.‬‬ ‫نظر «اَل ِک بالدوین» هنرپیشه هالیوودی درباره انتخابات پیش روی امریکا‪:‬‬ ‫تنها مگر بیماران روانی به ترامپ رای بدهند!‬ ‫اَل ِک بالدوین هنرپیشــه هالیوودی متقاعد شده که تنها مگر‬ ‫بیمــاران روانی در انتخابات ماه نوامبر به ترامپ رای بدهند‪.‬‬ ‫واشنگتن تایمز نوشــت الک بالدوین هنرپیشــه هالیوود و‬ ‫مجری معروف تلویزیون امریکا گفت تنها افرادی که مشکل‬ ‫روحی روانی داشته باشند مگر به دونالد ترامپ برای دور دوم‬ ‫رای بدهند‪ .‬این هنرپیشــه و فعــال لیبرال با اتکاء به موضع‬ ‫خود در ‪ ۲۰۱۹‬ابراز داشــت‪ :‬شــرکت کنندگان در انتخابات‬ ‫پیــش از رای دادن به اقای ترامپ «قرص های مســموم از‬ ‫نفرت نژادپرستانه» گرفتند و میلیون ها نفر به دلیل همین‬ ‫بیمــاری روانی اهرم را برای جمهوری خواهان می کشــند‪.‬‬ ‫بالدویــن در صفحه توئیتر خود نوشــت‪ :‬ترامپ انچه را که‬ ‫خواســتش بوده یعنی کنتــرل بر دولت فــدرال را از دیگر‬ ‫رقبایش به دســت اورده است‪ .‬او تعداد زیادی از متخصصان‬ ‫دولــت را اخراج کرد‪ .‬او هر وقت امکان برایش پیش می امد‬ ‫کنگره را شکســت می داد‪ .‬و حاال بخاطر این مساله[انتقاد از‬ ‫ســازمان بهداشــت جهانی] اگر دوباره به ترامپ رای دهید‪،‬‬ ‫بیمار روانی هستید‪ .‬الک بالدوین در ماه های اخیر و شیوع‬ ‫ویــروس کرونا‪ ،‬دونالد ترامپ را تهدیدی بســیار بزرگ تر از‬ ‫یک ویروس مســری عنوان کرده است‪ .‬او در توئیتی در ‪۲۹‬‬ ‫فوریه نوشــت‪« :‬ویروس همه گیری که جهان را تهدید می‬ ‫کند‪ ،‬ترامپ اســت‪ .‬این ریروس از ژانویه سال ‪ ۲۰۱۷‬شیوع‬ ‫یافت‪ ».‬او در توئیتی که همین سی و یکم ماه مارس منتشر‬ ‫کرد نوشت‪« :‬واکســن این ویروس در همین ماه نوامبر اتی‬ ‫خواهد امد!»‬ ‫طی شب های گذشته که تئاتر به صورت انالین برای ایرانیان پخش‬ ‫می شــود از هنرمندان صاحب نام این عرصه اثری دیده نمی شود‬ ‫و نامشــان در لیست اجراهای پیش رو نیز وجود ندارد‪ .‬هفته ها از‬ ‫تعطیلی تئاتر‪ ،‬سینما و کنسرت می گذرد سالن های ویژه هر کدام‬ ‫از این هنرها خالی و در ســکوت مانده اند‪ ،‬هنرمندان نیز هر کدام‬ ‫با مشکالت اقتصادی و معیشــتی در نبود فصلی که هر ساله در‬ ‫ترافیک کاری قرار داشــت این روزها در خانه ها مانده اند و منتظر‬ ‫سرنوشتی که قرار است بعد از این روزها نصیب شان شود‪ .‬ویروس‬ ‫کرونا که امد نخستین گام مقابله با ان تعطیلی تجمعات بود که‬ ‫تئاتر‪ ،‬ســینما و کنسرت از بزرگترین تجمع محسوب می شدند و‬ ‫به همین دلیل از روزهای اغازین اسفندماه کار خود با تصور اینکه‬ ‫به زودی بار دیگر رونق می یابند تعطیل کردند اما بار دیگر تعطیلی‬ ‫انها تمدید و بار دیگر هم‪ .‬حاال نزدیک به دو ماه اســت که سالن‬ ‫ها و اجراها تعطیل شده اند و هنرمندان خانه نشین اما این پایان‬ ‫ماجرا نیست چون هنوز هم ویروس کرونا تصمیمی برای برداشتن‬ ‫سایه خود از سر ایران ندارد و مشخص نیست که ایا این تعطیلی‬ ‫موقت به همین یک فصل خاتمه می یابد یا قرار اســت روزهای‬ ‫بیشتری به اسیب زدن های خود ادامه دهد‪ .‬به همین دلیل هنوز‬ ‫چند روزی از میهمانی ویروس کرونا در کشور نگذشته بود که ارام‬ ‫ارام هنرمندان در بخش های مختلف دست به کار شدند تا بلکه‬ ‫بتوانند سهمی در این روزها در میان مردم داشته باشند از فعالیت‬ ‫هایی برای تولیدات ماسک و گان گرفته تا انتشار سرگرمی های در‬ ‫صفحات خود و این روزها انتشار گفت و گوهای مستقیم با مردم از‬ ‫طریق پخش زنده برنامه اینستاگرام تا بی واسطه بتوانند ساعاتی را‬ ‫با مردم پشت سر بگذارند اما برای حیات هنر راهکارهای دیگری نیز‬ ‫مورد بهره برداری قرار گرفت‪ .‬انالین شدن پخش هنرهای مختلف‬ ‫بخشی بود که هم هنرمندان برای ادامه راه خود از ان استقبال می‬ ‫کردند و هم مردم برای پر شــدن اوقات فراغت خود در شب های‬ ‫خانه نشینی که ویروس کرونا ایجاد کرده بود به ان احتیاج داشتند‬ ‫به همین دلیل هم به سرعت مورد اقبال قرار گرفت‪ .‬نخست دفتر‬ ‫موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی با همکاری معاونت فرهنگی‬ ‫و هنری شهرداری تهران برنامه کنسرت های انالین را منتشر کرد‬ ‫که به مدت ده شب از طریق سایت های معرفی شده و پخش زنده‬ ‫اینستاگرام هنرمندان میهمان خانه های مردم می شود و پس از‬ ‫ان نیز از نیمه دوم فروردین ماه تئاتری ها دســت به کار شدند تا‬ ‫اجرای خود را به خانه مردم ببرند؛ در اخر نیز ابراهیم حاتمی کیا‬ ‫فیلم سینمای خروج را با تمهیدات ویژه ای بدون اکران سینمایی در‬ ‫اختیار تلویزیون های اینترنتی گذاشت تا بتواند سهمی از شب های‬ ‫کرونایی مردم باشد که اگر با موفقیت طی شود فیلم های سینمایی‬ ‫دیگر نیز خواستار حضور در این بخش خواهند‪ .‬سینما و حضور فیلم‬ ‫ها در تلویزیون های اینترنتی موضوع تفاوت بسیاری دارد زیرا به‬ ‫انتخاب تهیه کننده و کارگردان فیلم است که بخواهند بدون اکران‬ ‫عمومی حتی با تمهیدات ویژه به فضای مجازی بیایند یا در نوبت‬ ‫اکران ســال های اینده بمانند اما این روزها عدم حضور نامداران‬ ‫عرصه تئاتر جای گله فراوان دارد‪ .‬تئاتر ریشه در مردم دارد و از دیرباز‬ ‫در همه هنگام همراه مردم به زیست خود ادامه داده است و حرف‬ ‫هایی از دل جامعه را به روی صحنه برده است به همین دلیل دهه‬ ‫هاست که مهجور مغموم دولت مردان و قدرتمندان قرار گرفته است‪.‬‬ ‫در سال های اخیر نیز هنرمندان بارها اعتراضاتی از قبیل دیده نشدن‬ ‫و بی توجهی داشته اند اما نامداران عرصه هنرهای نمایشی امروز که‬ ‫پخش انالین فرصتی بزرگ برای ظهور و بروز و به دســت اوردن‬ ‫جایگاهی واالتر در میان مردم است هیچ نقشی را برعهده نگرفته اند‪.‬‬ ‫از ‪ ۱۷‬فروردین ماه ســال جاری اداره کل هنرهای نمایشی همراه‬ ‫با شــهرداری تهران در پردیس تئاتر شهرزاد پخش انالین شروع‬ ‫کرده است که گام بلندی برای این هنر محسوب می شود اما بعد از‬ ‫گذشت شش شب جز نمایش هایی در حوزه تئاتر کودک اجرایی‬ ‫از هنرمندان که نامی در تئاتر از همین مردم خانه نشین امروز به‬ ‫دست اورده اند نیست‪.‬‬ ‫دکورهای ساده با حضور هنرمندان نامدار که این روزها به دلیل‬ ‫تعطیلی تمام بخش ها در خانــه مانده اند و می توانند امادگی‬ ‫سابق برای حضور در صحنه داشته باشد هم در شب های گذشته‬ ‫دیده نشــده اســت و این در حالی است که در بخش موسیقی‬ ‫هنرمندانی که در سال های اخیر محبوبیتی به دست اورده اند‬ ‫به صحنه خالی از تماشاگر رفتند تا زمانی از فراغت خانه نشینی‬ ‫مردم شــوند‪ .‬اگر این تعطیلی سالن های تئاتر ادامه پیدا کند و‬ ‫تئاتری هایی که اعتبار خود را از هنری مردمی به دست اورده اند‬ ‫سهم خود را برای خانه نشینی مردم ادا نکنند این هنر و عرصه‬ ‫باز هم مغفول و مهجور خواهد ماند‪.‬‬ ‫هشدار به خانواده ها درباره اثرات مخرب تماشای سریالهای شبکه خانگی برای کودکان‬ ‫‪HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER‬‬ ‫شماره‪• 1210‬دوشنبه‪ 25‬فروردینماه‪ • 1399‬سالسیزدهم•‪ 6‬صفـــحه‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬شـرکت جهان سبز‬ ‫مـدیر عامـــل‪ :‬حسـین احـمـدی‬ ‫مدیر مسوول‪ :‬مهدی احمدی‬ ‫زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری‬ ‫چاپ‪ :‬شاخه سبز‬ ‫سازمان اگهی ها‪88311361 - 88311353 :‬‬ ‫نشانى‪ :‬تهران‪ ،‬خیابان مطهری‪ ،‬بعد از خیابان سلیمان خاطر‬ ‫خیابان اورامان‪ ،‬پلاک ‪ ،43‬واحد‪2‬‬ ‫تلفکس‪88813489 - 88301986 :‬‬ ‫توزیع‪ :‬نشرگستر امروز‬ ‫منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند‬ ‫‪http://honarmandonline.ir/?p=6049‬‬ ‫سیستممدیریتکیفیت‪-‬رضایتمندیمشتری‬ ‫سیستم مدیریت کیفیت‬ ‫‪ISO 10004:2012‬‬ ‫‪ISO 9001 : 2008‬‬ ‫‪instagram.com/honarmandonline‬‬ ‫‪telegram.me/honarmandnews‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫اوقات شــرعی‬ ‫به وقت تهران‬ ‫‪13:05‬‬ ‫اذان ظهر‬ ‫‪19:36‬‬ ‫غروب افتاب‬ ‫‪19:55‬‬ ‫اذان مغرب ‬ ‫اذان صبح فردا‬ ‫طلوع افتاب فردا‬ ‫‪05:06‬‬ ‫‪06:34‬‬ ‫گنج سخن‬ ‫امام على علیه السالم ‪:‬‬ ‫لباس پاکیزه غم و اندوه را مى برد و موجب پاکیزگى نماز است‪.‬‬ ‫مدتی است که تماشای سریال ها‪ ،‬فیلم ها و انیمیشن ها از‬ ‫طریق وی اودی ها و رسانه های خارج از صدا وسیما طرفداران‬ ‫زیادی پیدا کرده اســت‪ .‬فراگیر شدن اینترنت و پرسرعت‬ ‫شــدن ان در ایران‪ ،‬میزان تمایالت در این حوزه را باال برد‪.‬‬ ‫به واسطه شیوع کرونا و در روزهای قرنطینه و خانه نشینی‬ ‫به خصوص در تعطیالت نوروزی‪ ،‬استقبال فراوان مخاطبان‬ ‫این ســرویس های انالین را نیز به یکی از پرتماشاگرترین‬ ‫رسانه ها بدل کرد‪ .‬به ویژه انکه وی اودی ها به تدریج محل‬ ‫پخشانحصاریسریال هایاینترنتینیزشدند‪.‬سریال هایی‬ ‫که ظاهرا ً این روزها مشتریان فراوانی دارند‪ .‬سابقه ساخت‬ ‫این سریال ها به اوایل دهه نود برمی گردد‪ .‬در همین دوره‬ ‫بود که اولین ســریال خانگی با عنــوان «قلب یخی» به‬ ‫کارگردانی محمدحسین لطیفی ساخته شد و پس از ان‬ ‫سریال ها یکی پس از دیگری ساخته شدند‪ .‬استقبال مردم‬ ‫از این سریال ها منجر به تشویق فیلم سازان شد تا اثارشان‬ ‫نمایش بدون محدودیت روابط عشقی‬ ‫را در قالب نمایش خانگی عرضه کنند‪ .‬ســریال هایی که‬ ‫گاه مورد اســتقبال عموم واقع می شد و گاه نیز منتقدانی‬ ‫به همراه داشــت‪ .‬از ویژگی های بارز ســریال های نمایش‬ ‫خانگی سرگرم کردن مخاطب خود است‪ .‬حضور بازیگران‬ ‫سرشناسومطرحبهجذابیتانهامی افزاید‪.‬اکثرسریال های‬ ‫ارائه شده در این شبکه یا دارای ژانر طنز و کمدی هستند‬ ‫یا ملودرام هایی بر پایه روابط عاشــقانه‪ .‬اما ســود سرشار‬ ‫سریال ســازی در راستای جلب نظر بیننده در این روزها‬ ‫ظاهرا ً منجر به افزایش تمایالت عوامانه این سریال ها شده‬ ‫است‪ .‬در بسیاری از این اثار حفظ چارچوب های اخالقی‪،‬‬ ‫شــرعی و عرفی به ندرت به چشم می خورند‪ .‬عالوه بر ان‬ ‫اغلبشخصیت هایاینسریال هازندگیاصطالحاًالکچری‬ ‫دارنــد و عامل مهمی در مصرف گرایی جامعه هســتند‪.‬‬ ‫انتقادات از سریال های شبکه های نمایش خانگی تا جایی‬ ‫ادامه پیدا می کند که به عقیده برخی اثرات مخرب انها بر‬ ‫توفیق اجباری قرنطینه خانگی من را هم مثل بقیه به استفاده و وب گردی بیش از پیش دچار کرد؛ با انواع و اقسام صفحات‬ ‫رنگ و وارنگ شب و صبح مان یکی می شود در این بین برخی توجه ام را خیلی جلب می کند که به مرور حضورتان معرفی‬ ‫خواهم کرد‪ .‬حتما شما هم اینروزها نام امین فردین را شنیده اید جوان جویای نامی که اطالعات سوخته افراد به ویژه هنرمندان‬ ‫را دیوانه وار و با شتاب فراوان در فضای مجازی منتشر می کند و اسم خودش را هم می گذارد اولین خبرنگاری که سبک‬ ‫پاپاراتزی دارد‪ .‬به عنوان روزنامه نگار جز به شما می گویم مطالبی را که فردین منتشر می کند قطع به یقین توسط سرویس های‬ ‫امنیتی انهم یحتمل داخلی در اختیارش قرار می گیرد‪ .‬قصدو نیت این سرویس ها هم بماند برای بعد که کمترینش انحراف‬ ‫اذهان عمومی از مسائل و مشکالت اصلی جامعه و غیره است‪ ،‬طبق اموزه های دینی و عرفی بیش از ‪ ۸۰‬درصد از مطالبی‬ ‫که ایشان به عنوان جرم یا خودمانی تر‪« ،‬اتو» از افراد مطرح می کند در واقع جرم نیست و سرک کشیدن در زندگی شخصی‬ ‫افراد هست که اتفاقا اصل جرم است و امکان پیگیری قضایی هم طبق نص قانون دارد‪ .‬منتهی حکایت شهر شلوغ هست و‬ ‫هفت تیرکشی قورباغه! فقط این میان نام زنده یاد فردین که برای دهه چهلی ها حکم مرام و معرفت را داشت خراب کرد!‬ ‫گروکشی برخی مسئولین و سرویس های به اصطالح امنیتی در مملکتمان چه زمانی می خواهد تمام شود و روی خوش‬ ‫صداقت و یکرنگی را ببینیم نمی دانم بعید هم می دانم به عمرمان کفاف دهد‪ .‬به قول دوستی دهه شصتی‪ ،‬ما خودمان تراریخته‬ ‫بی تدبیری مسئولینیم انوقت ما را از تراریخته می ترسانند!‬ ‫علیرضا ذاکری‬ ‫پندبزرگان‬ ‫طرح روز‬ ‫ صحنه‬ ‫پشت‬ ‫معنی حیات را درزیبائی و قدرت اراده‬ ‫باید جستجو کرد‪.‬‬ ‫ماکسیم گورکی‬ ‫حافظانه‬ ‫قهرمانان وطن همیشه‬ ‫در می دانند‬ ‫این رســانه اســت‪ .‬از دیگر اهداف این رسانه بی هویتی و‬ ‫سست کردن بنیان خانواده ی اصیل ایرانی‪ ،‬تضعیف روحیه‬ ‫خودباوری‪ ،‬از بین بردن اعتقادات و باورهای دینی و مذهبی‬ ‫و کاهش نقش تربیتی والدین است‪ .‬انها نیز در دوره قرنطینه‬ ‫به شدت فعال بودند‪.‬‬ ‫نگاه نو‬ ‫پشت صحنه‬ ‫کافى(ط‪-‬االسالمیه) ج‪ ،6‬ص‪ ،444‬ح‪14‬‬ ‫ساقیا امدن عید مبارک بادت‬ ‫وان مواعید که کردی مرواد از یادت‬ ‫در شگفتم که در این مدت ایام فراق‬ ‫برگرفتی ز حریفان دل و دل می دادت‬ ‫روی خانواده ای ایرانی بیشتر از شبکه های ماهواره ای است‪.‬‬ ‫خانواده های ایرانی در دوران «در خانه بمانیم» در محاصره‬ ‫قسمت های متعدد این سریال ها که پیش از این تولید شده‬ ‫بودندقرارگرفتند‪.‬کودکاننیزپابه پایبزرگساالننشستندو‬ ‫روابط عشقی عجیب سریال ها را مشاهده کردند‪ .‬الزم است‬ ‫اضافه کنیم که در این میان رسانه های خارجی مخالف ایران‬ ‫هم بیکار نمی شــینند‪ .‬به واسطه حضور انها در این دوره‬ ‫مردم ما در این دوره غرق در شــایعات شدند و ارامششان‬ ‫را از دســت دادند و با بازنشر احساسی شایعات‪ ،‬دیگران را‬ ‫نیز دچار اسیب روحی و روانی می کنند‪ .‬یکی از شگردهای‬ ‫رسانه خارجی رواج سطحی نگری‪ ،‬گسترش لذات حسی‪،‬‬ ‫افزایش احســاس نیازهای مادی و‪ ...‬است‪ .‬محدود کردن‬ ‫نگرش مخاطب به موضوعاتی پیش پا افتاده‪ ،‬تحریف شده‬ ‫و مــادی گرایانه که اغلب ظاهری فریبنده دارند و فرد را از‬ ‫ریشــه های فرهنگی و عرفی دور می سازد از جمله اهداف‬ ‫چه کسانی عامالن نامه حمایت از متهم‬ ‫پرونده اختالس بانک سرمایه هستند؟‬ ‫پرونده بانک سرمایه گروه بزرگی از متهمان را دارد که یکی‬ ‫از اصلی ترین انها به گواه اظهارات نماینده دادستان تهران و‬ ‫نماینــده بانک مرکزی در دادگاه های علنی که متن ان در‬ ‫خبرگزاری صداوسیما و خبرگزاری قوه قضاییه منتشر شده‪،‬‬ ‫محمد امامی است‪ .‬حال در شرایط کنونی‪ ،‬گروه کوچکی از‬ ‫اهالی سینما و چند منتقد سینما‪ ،‬نامه ای خطاب به رئیس‬ ‫قوه قضاییه ارسال کردند که ضمن تمجیدهای گسترده از‬ ‫ســرمایه گذار سریال شهرزاد و چند فیلم سینمایی دیگر‪،‬‬ ‫خواســتار ازادی او به بهانه کرونا شده بودند؛ نامه ای که از‬ ‫زمان انتشار رسمی اش با ریزش امضا مواجه بوده و اسامی‬ ‫که امضاهایشــان ذیل این نامه درج شده بود‪ ،‬یک به یک‬ ‫امضای این نامه را رد کردند‪ .‬محسن تنابنده‪ ،‬مهران احمدی‪،‬‬ ‫روح اهلل حجازی‪ ،‬مهدی کرم پور و محمدحسین مهدویان‬ ‫از شاخص ترین سینماگرانی هستند که همراه با این نامه و‬ ‫امضــای ان را تکذیب کردند‪ .‬در ادامه جواد نوروزبیگی که‬ ‫ظاهرا ً از چهره های در نامه بوده‪ ،‬وارد صحنه شد و مدعی شد‬ ‫صدای اشخاصی که امضای نامه را تکذیب کرده اند موجود‬ ‫است و به احترام شان منتشر نشده است‪ .‬این ادعا با واکنش‬ ‫دو تــن از تکذیب کنندگان همراه شــد و انها به خبرنگار‬ ‫«تابناک» گفتند‪« :‬اگر صدایی وجود دارد که ما گفته ایم نام‬ ‫ما را ذیل این متن درج کنند‪ ،‬لطفاً این صوت ها را منتشــر‬ ‫بودن‬ ‫کنند‪ ».‬در این وضعیت نکته قابل تامل‪ ،‬نامشــخص ِ‬ ‫«امر» و «عامالن» نگارش و جمع اوری این نامه و همچنین‬ ‫گروهی است که فعالیت های رسانه ای حول و حوش این نام‬ ‫را پیش می برند‪ .‬هرچند ابعاد این ماجرا مشخص است اما نه‬ ‫انهایی که حضورشان در میان امضاءکنندگان را تایید کردند‬ ‫و نه منکران امضای چنین نام ه عجیبی‪ ،‬حاضر به توضیح‬ ‫اینکه چه کسی نخستین بار درخواست نگارش نامه را داده‪،‬‬ ‫چه کسی متن نامه را نگارش و نهایی کرده و در نهایت چه‬ ‫کسی یا کسانی با اهالی سینما تماس گرفته اند تا انها را برای‬ ‫امضاینامهمتقاعدکنند‪،‬نیستندوبهشکل«رسمی»عناصر‬ ‫این پروژه مشخص نشده اند‪ .‬البته نهادهای امنیتی با ورود به‬ ‫این موضوع می توانند ابعاد ماجرا از جمله ابهامات فوق االشاره‬ ‫و همچنین این پرسش کلیدی را پاسخ دهند که چه نوع‬ ‫ارتباطی میان امضاءکنندگان این نامه با محمد امامی وجود‬ ‫دارد؟ این مداخله‪ ،‬انتظاری اســت که باعث می شود برخی‬ ‫شائبه های مطرح شده نیز رفع شود و ادعاهای طرفین برای‬ ‫افکارعمومی شفاف شود و چه بسا گره ای از پرونده امامی نیز‬ ‫گشوده شود! از این منظر انتظار می رود ورود با این موضوع با‬ ‫شتاب و البته دقت نظر باشد و به زودی شاهد اطالع رسانی‬ ‫در این زمینه باشــیم‪ .‬در عین حــال در صورتی که روزی‬ ‫قرار بر ازادی این متهم شد‪ ،‬انتظار می رود قوه قضاییه کلیه‬ ‫اموال منقول و غیرمنقول اشخاصی که خواستار ازادی این‬ ‫متهم بانک سرمایه هستند را به عنوان بخشی از وثیقه محمد‬ ‫امامی تعریف کنند و با توجه به انکه برخی اشخاص تاکید‬ ‫کردند هدف انسانی از امضای چنین نامه ای داشته اند‪ ،‬قاعدتاً‬ ‫با حبس اموال شان به عنوان بخشی از وثیقه کالن مورد نیاز‬ ‫برای ازادی محمد امامی مشکلی ندارند‪.‬‬ ‫اخبار دیدنی‬ ‫بارش روزهای اخیر و مــه گرفتگی جلوه های زیبایی را در این روزها برای تهران خلق‬ ‫کرد ‪ /‬وحید احمدی‬ ‫تعدادیازهنرمندانتئاتر‪،‬تلویزیونوموسیقیباحمایتوپشتیبانیبنیادفرهنگیهنریرودکیکارگاهخیریه‬ ‫تولید ماسک را در تاالر حافظ راه اندازی کردند‪.‬در این واحد خیریه با ‪ 27‬دستگاه چرخ خیاطی با کمک اقشار‬ ‫مختلف جامعه به صورت داوطلبانه روزانه سه هزار ماسک تولید میکند ‪.‬ماسک ها پس از تولید توسط سازمان‬ ‫انرژی اتمی استریل و توسط گروه های جهادی در مناطق محروم توضیع می گردد ‪ /‬محمد حسین والیتی‬ ‫در روزهای کرونایی و باتوجه به کهولت سن و بیماری های مزمن در اکثر سالمندان و معلوالن‬ ‫اسایشگاه خیریه کهریزک‪ ،‬بار مسئولیت کادر درمانی و خدماتی این مرکز خیریه چندین‬ ‫برابر شده است‪ .‬بسته شدن درب اسایشگاه برروی مالقات کننده ها و محدود شدن تردد‬ ‫خیرین هم کار را برای پرسنل این مرکز سنگین تر کرده است ‪ /‬مهدی خانلری‬ ‫در پی بارشهای اخیر در کرمانشــاه رودخانه های گاماسیاب‪،‬رازاور‪ ،‬الوند و مرگ در استانه‬ ‫طغیان قرار دارند و بسیاری از زمینهای اطراف این رودخانه ها به زیر اب رفته اند ‪ /‬فرزاد منتی‬ ‫مشاغل اسیب دیده از کرونا ‪ /‬علی تشکری‬ ‫ناوگان حمل و نقل مترو شــهر تهران در راستای حفظ سالمت شهروندان و پیشگیری از‬ ‫انتقال ویروس کرونا‪ ،‬براســاس دستورالعمل های وزارت بهداشت‪ ،‬به صورت روزانه انجام‬ ‫می شود ‪ /‬شهاب الدین قیومی‬

آخرین شماره های روزنامه هنرمند

روزنامه هنرمند 2232

روزنامه هنرمند 2232

شماره : 2232
تاریخ : 1403/02/05
روزنامه هنرمند 2231

روزنامه هنرمند 2231

شماره : 2231
تاریخ : 1403/02/04
روزنامه هنرمند 2230

روزنامه هنرمند 2230

شماره : 2230
تاریخ : 1403/02/03
روزنامه هنرمند 2229

روزنامه هنرمند 2229

شماره : 2229
تاریخ : 1403/02/02
روزنامه هنرمند 2228

روزنامه هنرمند 2228

شماره : 2228
تاریخ : 1403/02/01
روزنامه هنرمند 2226

روزنامه هنرمند 2226

شماره : 2226
تاریخ : 1403/01/29
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!