روزنامه هنرمند شماره 1210
روزنامه هنرمند شماره 1210
روزنامه هنرمند شماره 1210
هادیمرزبان:
ایرجرادرئیسهیاتمدیرهخانهتئاتر
کسر مالیات از تئاتر پذیرفتنی نیست
وضعیت تئاتر بحرانی است
فرهنگ 2.
فرهنگ 2.
ART & CULTURE
دوشنبه 25فروردین ماه 1399سال سیزدهم شماره 4 1210صفـــحه 2500تومـان ISSN 2008-0816
ART & CULTURE
هنرمند را در مگ لند ورق بزنید
www.magland.ir
تلو یز یون3.
TV&RADIO
«صبا ایزدپناه» و « ندا قاسمی» بازیگران سریال «نون خ»
در گفتگو با «هنرمند»
هنر صرفا جنبه سرگرمی
برای مخاطب ندارد
رادیووتلویز یون3.
TV&RADIO
ش صداوسیما و وزارت ارتباطات
چال
برای فرکانس های ۷۰۰و ۸۰۰مگاهرتز ادامه دارد
سیاسی بـازی ممنــــوع!
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
نظر«اَل ِکبالدوین»هنرپیشههالیوودی
درباره انتخابات پیش روی امریکا:
هشدار به خانواده ها درباره اثرات مخرب
تماشایسریالهایشبکهخانگیبرایکودکان
نمایش بدون محدودیت
روابط عشقی
تنها مگر بیماران روانی
به ترامپ رای بدهند!
رادیووتلویز یون3.
TV&RADIO
چه کسانی عامالن نامه حمایت
از متهم پرونده اختالس
بانک سرمایه بودند؟
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
2
ش صداوسیما و وزارت ارتباطات برای فرکانس های ۷۰۰و ۸۰۰مگاهرتز ادامه دارد
چال
سیاسیبـازیممنــــوع!
دوشنبــــــه 25فروردین ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1210
www.honarmandonline.ir
& ART
فرهنگ و هنر
CULTURE
اخبار
هادی مرزبان:
کسر مالیات از تئاتر
پذیرفتنی نیست
هادی مرزبان از هنرمندان باســابقه تئاتر معتقد اســت کسر
مالیات از تئاتر ناشی از نبود شناخت مسئوالن تصمیم گیرنده
در دولــت و مجلس از تئاتر به عنــوان یک فعالیت فرهنگی و
هنری اســت .هادی مرزبان از جمله کارگردان های باســابقه
تئاتر ایران ،قصد داشت در سال جاری نمایش «دکتر نون» را
با حضور رضا کیانیان در تاالر وحدت روی صحنه ببرد که به
دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سالن های تئاتر ،تولید و
اجرای این اثر به زمانی دیگر موکول شــد .وی که در کارنامه
کارگردانــی خود اثار متعددی را از جمله «لبخند با شــکوه
اقای گیل»« ،شب روی ســنگفرش خیس»« ،باغ شب نمای
ما یا قبله عالم» و «پایین گذرسقاخانه» را روی صحنه برده،
همچــون اکثر اعضای خانواده تئاتر ایران ،نســبت به کســر
مالیــات بر ارزش افزوده از تئاتر منتقد اســت .مرزبان درباره
اینکه باید در شــرایط پساکرونا موضوع کسر ۹درصد مالیات
بــر ارزش افــزوده از اجراهای تئاتری لغو شــود ،به خبرنگار
مهر گفت :تئاتر در کشــور ما چه در گذشــته و چه در حال
حاضر ،همیشه مهجور و غریب بوده است .متاسفانه دوستان و
مسئوالن تصمیم گیرنده همیشه برای تئاتر پشت چشم نازک
می کنند! بســیاری از تئاتری ها خط فقر را زیر و رو کرده اند
ولی به خاطر اینکه صورت خود را با ســیلی ســرخ می کنند،
کسی متوجه این موضوع نمی شود .هر چه فکر می کنم کسر
مالیات بر ارزش افزوده با هیچ معیاری قابل مقایســه و درک
نیستوی متذکر شد :بسیاری از مسئوالن تصمیم گیرنده هنوز
به تئاتر به عنــوان مطربی نگاه می کنند و این هنر را به عنوان
یک اقدام فرهنگی تاثیرگــذار نمی بینند ،البته تقصیری هم
ندارنــد زیرا از تئاتر شــناخت ندارنــد و نمی دانند مادر همه
هنرها ،همین بدبخت غریب است.
این هنرمند شــناخته شــده تئاتر با اشاره به روند چند ماهه
تمریــن و اجرای یک اثر نمایشــی ،یاداور شــد :مگر فروش
یک اثر نمایشــی بعد از چند مــاه تمرین و اجرا و با توجه به
هزینه های تمرین و تولید یک نمایش چقدر اســت که از ان
مالیات بر ارزش افزوده هم کســر می کنند؟ گویا مســئوالن
تصمیم گیرنده فقط تعداد انگشت شماری از تئاترهای تجاری
را دیده اند که هر چند سال یک بار تولید می شوند و بر اساس
این اثار انگشت شــمار برای کل تئاتر تصمیم گیری کرده اند.
مرزبان با بیان اینکه میزان درامد در تئاتر بسیار پایین است،
تصریح کرد :بسیاری از تئاتری ها خط فقر را زیر و رو کرده اند
ولی به خاطر اینکه صورت خود را با ســیلی ســرخ می کنند،
کسی متوجه این موضوع نمی شود .هر چه فکر می کنم کسر
مالیات بر ارزش افزوده با هیچ معیاری قابل مقایســه و درک
نیســت .وی از مدیران و مسئوالن تصمیم گیرنده در دولت و
مجلس شورای اسالمی خواست تا با روی خوش و مهربانی به
تئاتر به عنوان فعالیتی صد در صد فرهنگی نگاه کنند و کسر
۹درصــد مالیات بر ارزش افزوده را از اجراهای تئاتری که در
دوران پساکرونا با مشکالت متعددی از جمله جذب مخاطب
مواجه هســتند ،لغو کنند .کارگردان نمایش «دکتر نون» در
پایان سخنان خود با اشاره به ۳ماه تمرین این اثر نمایشی در
ســال ،۹۸اظهار کرد :من شرمنده تک تک بازیگران و عوامل
این نمایش شــدم که بعد از ۳ماه تمرین مســتمر ،به دلیل
تعطیلی ها کار متوقف شــد .البته موضوع شیوع ویروس کرونا
یک موضوع جهانی اســت ولی با توجه به این موضوع باز هم
نگران معاش بازیگران و عوامل کار هستم.
دستور رئیس دفتر رئیس جمهور
برای کمک به اهالی تئاتر
دفتر رئیس جمهور در پی ارســال نامه مدیرعامل خانه تئاتر
برای حمایت از هنرمندان تئاتر ،دســتور رســیدگی به ان را
برای وزیر ارشاد صادر کرد.
در نامــه رئیس جمهور که رونوشــت ان به دکتــر نهاوندیان
معــاون اقتصادی رئیس جمهور ،دکتر نمکی وزیر بهداشــت
و حسام الدین اشنا مشــاور رئیس جمهور ارسال شده است،
درخواســت اقدام الزم از وزیر ارشــاد به عمل امده اســت.
درخواســت کمک برای تامین ایام بیکاری هنرمندان و انجام
برنامه میان مدت و درازمدت جهت جبران بخشــی از ضرر و
زیان ناشــی از ویروس کرونا ،مواردی اســت که در این نامه
انجام ان از وزیر ارشاد خواسته شده است.
معاون توسعه و فناوری صداوسیما در پاسخی صریح به اظهارات
وزارت ارتباطات درباره ی فرکانس های ۷۰۰و ۸۰۰مگاهرتز که
در اختیار صداوسیماست ،گفت :دوستان در جلسات کارشناسی
حرفی برای گفتن ندارند و وقتی پا به بیرون از جلسه می گذارند،
بازی سیاسی راه می اندازند؛ لطفا اگر صداقت دارید اسناد اخرین
جلسه کارشناسی در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی را برای
افکار عمومی منتشــر کنید! اختالف بیــن وزارت ارتباطات و
سازمان صداوسیما درباره ی تخصیص باند ۷۰۰مگاهرتز سابقه
چندین ســاله دارد .درخواست این ازادسازی از سال های پیش
به صداوسیما ارسال شده اما تاکنون به نتیجه ای نرسیده است.
محمدجــواد اذری جهرمی ،وزیر ارتباطات و فناوری اطالعات
که از سال ۹۷بار دیگر این پرونده را به جریان انداخت و البته
تاکنون به نتیجه ای هم نرسیده است ،فروردین ماه امسال و در
پی شــیوع ویروس کرونا و کند شدن سرعت اینترنت ،بار دیگر
تاکید کرد ،شــبکه موبایل در تهران به حداکثر میزان ظرفیت
نامی خود رســیده است و تنها راه افزایش ظرفیت پهنای باند،
اضافه کردن فرکانســی اســت که در اختیار صداوسیماســت.
او تاکید کرد« ،ســه سال است در تالشــیم فرکانس ها را پس
بگیریــم .هم در دولت و هم در مجلس گفته ایم در باندی دیگر
نیازهــای اینده صداوســیما را تامین می کنیــم .نصف درامد
حاصــل از واگــذاری فرکانس ها به اپراتورها هم برای توســعه
شــبکه دیجیتال بــه صداوســیما می دهیم اما انهــا همراهی
نکرده اند».اما امروز یکشــنبه ( ۲۴فروردین ماه) رضا علیدادی
ـ معاون توســعه و فناوری صداوسیما ترجیح داده است که در
جمالتی صریح ،بــه اظهارات وزیر ارتباطات پاســخ بدهد .در
بخشــی از این صحبت ها که توســط روابط عمومی صداوسیما
منتشــر شده است ،رضا علیدادی تاکید کرده است« ،این برای
نخستین بار است که ما برای شفاف شدن افکار عمومی تا حدی
به شبهات پاسخ می دهیم و معتقدیم این مباحث باید به دور از
هیاهوهای سیاسی بررسی شود ».او طرح موضوع فرکانس های
صداوســیما را با عنوان علت کم بودن ســرعت اینترنت کشور
نشانه عدم صداقت و سیاسی کاری دانست و افزود :با واگذاری
فرکانس های سازمان به تلفن همراه ،دسترسی اینترنت کاربران
افزایش چندانی نخواهد یافت و ســال ها طول خواهد کشید تا
تجهیــزات الزم برای بهره بــرداری از ان خریداری و راه اندازی
شــود و هزینه زیادی هم خواهد داشت .علیدادی افزود :طرح
چنین موضوعی فقط بــرای ماهیگیری از اب گل الود و پرهیز
از پاســخگویی به عدم انجام مسئولیت ها از یک سو ،تاختن به
ی کشــور
یکی از نهادهای فعال در زمینه مدیریت افکار عموم
از دیگر سوســت .او تصریــح کرد :اگر شــبکه دیتا خوب کار
نمی کند ،مســئول مربوطه باید بیاید پاســخ دهد در این چند
ســال برای اینکه مردم بتوانند ارسال و دریافت اطالعات را در
فضای مجازی به درستی و با سرعت باال انجام دهند ،چه کاری
انجام شده است؟ روت کردن اینترنت خارجی در شبکه فرسوده
ملی که هنر نیســت! وی تاکید کرد :پس از سه سال بهانه های
مختلف ،اکنون به دلیل مشــکالت شبکه ،با عدم ارائه سرویس
درست اینترنت ثابت و گاهی سیار ،به طور سهوی که امیدواریم
عمدی نباشــد ،موضوع به یکباره به فرکانس های سازمان ربط
داده می شود .علیدادی گفت :مردم عزیز باید بدانند این دعوایی
که دوستان پرسر و صدا مطرح می کنند ،دعوا برای پول گرفتن
از ان هاســت .این در حالی است که در دیگر کشورها شاهدیم
بــا همین فرکانس ها ،به ۲۷۰میلیون تلفن هوشــمند خدمات
ایرج راد رئیس هیات مدیره خانه تئاتر
وضعیت تئاتر بحرانی است
رئیــس هیات مدیره خانه تئاتر با اشــاره
بــه نامه سرگشــاده هنرمنــدان تئاتر به
وزیر ارشــاد و معقول دانســتن مطالبات
درج شــده در این نامــه ،تصریح کرد که
در شــرایط پیش امده کرونایی وضعیت
تئاتر بحرانی اســت .خانه تئاتر در اقدامی
صنفی نامه ای سرگشاده را که دربرگیرنده
مطالبات مدنی و صنفی خانواده تئاتر در
شرایط پیش امده به دلیل بحران شیوع ویروس کرونا است ،به سیدعباس صالحی وزیر
فرهنگ و ارشــاد اسالمی نوشــته و در حال حاضر خانواده تئاتر ایران از سراسر کشور
در حال امضای این نامه هســتند .ایرج راد رئیس هیــات مدیره خانه تئاتر درباره این
نامه سرگشــاده به وزیر و خواســته های هنرمندان تئاتر در شرایط بحرانی کرونایی ،به
خبرنگار مهر گفت :همواره تئاتری ها در بدترین شــرایط و وضعیت قرار داشتند و حاال
با شــیوع ویروس کرونا این وضعیت بدتر شده اســت .تئاتر هیچقوت زندگی تئاتری ها
را تامین نمی کرد ولی در کنار ان فعالیت های دیگری نظیر بازی در فیلم یا ســریال یا
فعالیت های جنبی مرتبط با تئاتر انجام می دادند تا گذران زندگی داشــته باشــند ولی
با وضعیت فعلی انجام ان کارها نیز امکان پذیر نیســت .وی یاداور شد :نکته مهمی که
باید به ان توجه شــود این است که نمایش های بســیاری از دوستان ما قبل از شروع
تعطیلی های کرونایی در حدود ۱۰۰ســالن دولتــی و خصوصی در تهران و همچنین
سالن های شهرهای مختلف کشور روی صحنه بود که اجرای شان متوقف شد ،همچنین
تعداد زیادی نمایش ها در حال تمرین برای به صحنه رفتن در نوبت اجرایی خود بودند
که ان ها نیز متوقف و بالتکلیف شــدند زیرا زمان بازگشایی و فعالیت مجدد سالن ها و
اجراهای تئاتری مشخص نیســت .راد در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه وضعیت
نامناســب پیش امده تنها مختص اعضای خانه تئاتر نیست و تمام تئاتری های سراسر
کشــور درگیر این وضعیت هســتند ،متذکر شــد :هیچ نوع حمایتی در این شرایط از
هنرمندان تئاتری صورت نمی گیرد و مشــکل پرداخت اقســاط وام بانکی ،قبوض اب،
برق ،گاز و تلفن و همچنین پرداخت اجاره بها به صاحب خانه ها برای شــان وجود دارد
زیرا معیشــت روزانه خیلی از تئاتری ها با مشکالت وخیم تری نسبت به گذشته همراه
شده است .رئیس هیات مدیره خانه تئاتر با اشاره به اینکه برخی از هنرمندان تئاتر عضو
خانه تئاتر درگیر بیماری های صعب العالج هســتند ،تصریح کرد :ما متوجه این موضوع
هستیم که شرایط پیش امده برای کل کشور وجود دارد اما برای تئاتری ها که همیشه
شرایط برایشــان بحرانی بوده ،وضعیت فعلی بسیار بحرانی و وخیم است .وی در پایان
ســخنان خود یاداور شد :خواســته های معقولی را در نامه سرگشاده به وزیر فرهنگ و
ارشاد اسالمی مطرح کرده ایم که امیدوارم با مساعدت و همکاری ایشان و دیگر مدیران
و مسئوالن ،وضعیت بسیار بحرانی فعلی برای تئاتری ها ،تغییر کند.
ارائه می دهند ،ولی در ایران نتوانســته اند به ۵۰تا ۶۰میلیون
تلفن همراه و ۱۰درصد خط ثابت خدمات ارائه دهندغ البته از
میان ۵۰تا ۶۰میلیون تلفن همراه نیز خیلی ها هســتند که از
اینترنت همراه استفاده نمی کنند.
معاون توســعه و فناوری صداوســیما همچنین در بخشــی از
صحبت های خود تاکید کرده اســت که صداوسیما برای ادامه
کار خود و باال بردن کیفیت شــبکه ها به این فضا و بیش از ان
نیازمند اســت و به واقع درخواســت وزارت ارتباطات به معنی
حذف بخشــی از خدماتی است که به صورت رایگان در اختیار
مردم قرار داده می شــود .وی اعالم کرده است :در حال حاضر
برنامه ریزی برای پخش شــبکه های HDو ۴Kدر حال انجام
اســت و به زودی برخی از پروژه هایی که اتمــام یافته ،افتتاح
خواهند شــد .با راه انــدازی پروژه های HDو ۴Kســازمان،
حتی فرکانس های فعلی امکان پاســخگویی به خدمات موجود
را ندارند .بنابراین با احتســاب نیازهــای فعلی و طرح های در
دســت اقدام به هیچ عنوان امکان تخلیه باند وجود ندارد و باید
فرستنده های جدیدی در تمام باندها نصب و راه اندازی شود.
ضرر ۶۰میلیارد تومانی موزه های دولتی
از کرونا
مدیرکل موزه های وزارت میراث فرهنگی،
صنایع دســتی و گردشــگری از ضرر ۵۰
تا ۶۰میلیــارد تومانی موزه هــای دولتی
در دوران شــیوع ویروس کرونا خبر داد.
با شــیوع کرونــا در ایــران همانند دیگر
کشــورها موزه ها و دیگــر مراکز فرهنگی
تعطیل شــدند؛ در ســال های گذشــته
بازدیــد روزانه مــردم از موزه ها همچون
موزه سعداباد ،گلســتان و نیاوران به چند هزار نفر می رسید و به قولی رکود می زد اما
امســال مسئوالن وزارت میراث فرهنگی دست روی دســت نگذاشتند و امکان بازدید
مجازی از موزه ها که در اولین گام موزه های تهران بود را مهیا کردند .بر اساس امار ۱۳
موزه تهران در ۱۳روز نخســت سال بیش از ۳۰هزار بازدید داشتند .محمدرضا کارگر
با اعالم این خبر گفت :همواره موزه ها در تعطیالت عید نوروز و پس از ان تا تابســتان
بیشــترین بازدیدکننده را داشتند که امسال به دلیل شــیوع کرونا این اتفاق نیفتاد و
ضرر مالی زیادی به موزه ها زده شــد .وی زیان مالی را ضرر اصلی و مهم برای موزه ها
ندانست و گفت :همواره در این روزها بخش زیادی از مردم به موزه ها می امدند و این
ســبب اشنایی انها با فرهنگ و میراث کشور می شد که متاسفانه امسال این ضرر رقم
خورد و فرصت زیادی از دســت داده شد .کارگر در ادامه بازدیدهای مجازی را یکی از
راهکارهــای کنونی وزارت میراث فرهنگی در این دوران اعالم کرد و افزود :بازدیدهای
میزان استقبال
مجازی بخشی از این برنامه بود .وی شروع این طرح را از یک سو محک
ِ
مردم از بازدید انالین از موزه ها دانســت و اعالم کرد :مراجعه به ســایت اپارات بعد از
پایان نمایش انالین نیز به صورت تصاعدی باالتر می رود و این باعث شد تا تالش کنیم
ِ
مرحله دوم بازدید انالین از موزه ها را نیز از سر بگیریم.
دیدن انالین موزه ها را ندارند ،می توانند با
امکان
کارگر با اشــاره به این که افرادی که
ِ
ِ
جستجو در سایت اپارات ،از موزه هایی که نمایش انالین داشته اند ،بازدید کنند ،تعداد
بازدید از موزهای نمایش دهنده را نیز در جای خود قابل تامل دانســت .مدیر اداره کل
موزه ها و امــوال منقول تاریخی توضیح داد :موزه ملی ایران با رتبه نخســت بازدیدها
حدود ۱۰هزار بازدید داشــته است .کاخ جهانی گلســتان در رتبه دوم حدود ۸هزار
بازدید ،مجموع ه کاخ نیاوران بیش از ۶هزار بازدید و در نهایت مجموعه سعداباد حدود
چهار هزارو ۵۰۰بازدید مجازی در زمان نمایش انالین و پس از ان داشــته است .وی
بــا بیان این که این شــکل بازدیدها درامدی برای موزه ها نــدارد ،گفت :این کار باید
توسط بخش های غیردولتی انجام شود .اکنون سایت اپارات متوجه میزان عالقه مندی
مخاطبان خود به بازدید از موزه ها شــده اســت .ما این شرایط را می توانیم برای سایت
اپارات ایجاد کنیم و این امتیاز را بدهیم تا از سوی دیگر ان ها نیز با هماهنگی با میراث
فرهنگی ،بتوانند نمایش موزه ها را ادامه دار کنند.
4200کاریکاتور از 88کشور در مسابقه «ما کرونا را شکست می دهیم»
هنرمنــدان کاریکاتوریســت ۸۸کشــور با
۴۲۰۰اثر در مســابقه بین المللی «ما کرونا
را شکست می دهیم» شــرکت کردند .پس
از ۴۰روز بعــد از اعالم فراخوان مســابقه
بین المللی «ما کرونا را شکست می دهیم»
هنرمندان کاریکاتوریست ۸۸کشور در این
مسابقه شرکت کردند که که با دبیری سید
مســعود شــجاعی طباطبایی برگزار شد .از
میان اثار رسیده ۲۱۸۸اثر در مدت ۲۸روز
در ســایت ایران کاریکاتور به نمایش درامد
که در این بازه زمانــی یک میلیون و ۳۴۰
هزار نفر از این اثــار دیدن کردند .این اثار
عالوه بر ســایت ایران کاریکاتور در صفحه
مجازی موسسه توســعه هنرهای تجسمی
معاصــر نیز نمایش داده شــد .طبق امار
اعالم شده بیشترین هنرمندان از کشورهای
مختلف به این شــرح اســت :ایران با ۴۳۶
هنرمند ،ترکیــه با ۸۲هنرمند ،چین با ۷۲
هنرمند ،هند با ۷۵هنرمند ،اندونزی با ۷۰
هنرمند ،برزیل با ۴۸هنرمند ،روسیه با ۳۰
هنرمند ،صربستان با ۲۶هنرمند و اوکراین
بــا ۲۵هنرمند .اســامی شــرکت کنندگان
کشورهای مختلف در سایت ایران کاریکاتور
درج شــده است .مســابقه بین المللی «ما
کرونــا را شکســت می دهیــم» بــه همت
دانشگاه علوم پزشــکی شیراز و با همکاری
نهادهای مختلفــی مانند اداره کل هنرهای
تجســمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی،
مرکز هنرهای تجســمی خوزه هنری بنیاد
فرهنگــی روایت فتــح اداره کل فرهنگ و
ارشاد اسالمی استان فارس ،معاونت علمی
و فناوری ریاست جمهوری و ...برگزار شد.
«صبا ایزدپناه» و «ندا قاسمی» بازیگران سریال «نون خ» در گفتگو با «هنرمند»
هنر صرفا جنبه سرگرمی برای مخاطب ندارد!
دوشنبــــــه 25فروردین ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1210
www.honarmandonline.ir
رادیووتلویزیون
عباسعلی اسکتی
ندا قاسمی ،متولد سی خرداد هزار و ســیصد و شصت وشش ،کرمانشاه ،دانشجوی
دکتری شــیمی الی دانشگاه تهران ،فعالیت هنری خودش را از سال هشتاد و هفت با
تئاتر اغاز کرده که در این مدت در صدا و ســیمای مرکز کرمانشگاه به عنوان بازیگر
ســریال ،فیلم کوتاه ،تله فیلم و مجری حضور داشته و از سال نود و چهار به صورت
مستمر در رادیو فعالیت دارد.
صبا ایزدپناه ،متولد چهار دی هزار و ســیصد و شصت و نه ،تهران ،کارشناسی ارشد
هنرهای نمایشــی ،مدرس تئاتر ،بازیگر تئاتر و تلویزیون ،فعالیت هنری خودش را با
تئاتر و نمایش های «ســرزمین بادکنک ها»« ،کاراگاه و خیابان سنجاق قفلی» « ،مرد
بالشــتی»« ،شین»« ،هفت»« ،رویای یک نیمه شــب تابستان»« ،من کوش هستم»،
«مدا»« ،وقتی کبوترها ناپدید شــدند»« ،دالتون»« ،دولوروسا»« ،رومولیت»« ،بین
خودمان باشد» اغاز و سپس در ســری اول سریال تلویزیونی «نون.خ» به هنرنمایی
پرداخت ،صبا ایزدپناه به هنر نقاشــی عالقه مند اســت و در این رشته نیز فعالیت
می کند.
سریال «نون خ» چه حرفی برای مخاطب دارد؟
صبا ایزدپناه :سریال «نون خ» حول محور یک خانواده کرد زبان می چرخد و موضوع اصلی ان
که در فیلمنامه وجود دارد بحث پیمان و عهد بستن شخصیت اصلی با سایر افراد است ،توجه به
کانــون خانواده ،همدلی و همراهی تک تک اعضا خانواده در زمان بحران ،احترام به حقوق خود
و دیگران در این سریال مورد بحث قرر می گیرد.
ندا قاســمی :این ســریال قرار بود یک سریال سرگرم کننده باشــد و در کنار سرگرم کننده
بودن فرهنگ مناطق کردنشــین را به تمام مردم ایران معرفی کند ،حرفی که هر سریال موفق
دیگری هم باید داشته باشد این است که حرف روز را بزند و مشکالت جامعه و مسائل سیاسی
و اجتماعــی را مطرح کند که ســریال «نون خ» هم تا حدودی توانســته در این زمینه وظیفه
خودش را انجام دهد.
چه شد بازی در ان را پذیرفتید؟
ندا قاسمی :با توجه به سابقه کار تئاتری که داشتم و تله فیلم هایی که کار کرده بودم از طریق
یکی از دفاتر به این سریال معرفی شدم و در این سریال بازی کردم ،قطعا دلم خیلی می خواست
در این کار حضور داشــته باشــم به دلیل اینکه کارهای اقای اقاخانی را دوست داشتم و از انجا
که خودم کرمانشــاهی و کرد هستم اتفاق خوبی برای من بود که بتوانم یک نماینده برای مردم
خودم باشم.
صبا ایزدپناه :انچه که باعث شد من بازی در این مجموعه را انتخاب کنم توجه و عالقه مندی
من به نقش هایی است که از نظر خودم چالش برنگیز هستند پس من دوست داشتم این تجربه
را داشته باشم.
چرا از اینهمه فعالیت هنری «بازیگری» را انتخاب کرده اید؟
ندا قاسمی :من بازیگری را انتخاب نکردم و بازیگری من را انتخاب کرد چون از بچگی و بدون
اینکه هیچ پیش زمینه ذهنی راجع به بازیگری داشــته باشــم به این سمت امدم ،تخیل خیلی
قوی داشــتم و این شــاید حس درونی باشد که من را به ســمت بازیگری کشاند ،از بچگی به
بازیگری فکر می کرم.
صبــا ایزدپناه :دلیل اینکه من بازیگری را انتخاب کرده ام به جهت این اســت که بازیگری از
نظر من کاملترین نوع هنر اســت و خودش در برگیرنده هنرهای دیگر مثل موسیقی ،نقاشی و
غیره اســت ،تجربه زیستی انسانهای دیگر برای من خیلی جالب است ،اینکه چالش بزرگ جای
دیگری بودن را تجربه کنم ،به جای بقیه زندگی کردن جزو عالقه مندی های من اســت ،تجربه
چندین زیســت در یک زندگی برای من خیلی جذاب اســت و رسیدن به خودشناسی از جمله
عالقه مندی های من برای انتخاب این رشته و فعالیت در این رشته بوده است.
می دانیم خیلی اهل تئاتر هستید ،تئاتر کجای زندگی شماست؟
صبا ایزدپناه :مهمترین اولویت زندگی من تئاتر اســت ،قطعا اولین اولویت من اســت و به این
جهت اســت که من در هر دو مقطع کارشناسی و کارشناســی ارشد رشته هنرهای نمایشی یا
همان تئاتر و بازیگری را انتخاب کرده ام.
ندا قاسمی :به شدت اهل تئاتر هستم و تقریبا ده یازده سال است که بازیگر تئاتر هستم و کار
می کنم ،تئاتر عنصر جدانشــدنی زندگی من است و همیشه پیگیر ان هستم و تئاترهای خوب
را می بینم.
اینهمه فارغ التحصیل تئاتر اینده ای دارند؟
ندا قاســمی :نه! قطعا همه انها نمی توانند اینده ای داشــته باشند و ان هم به خاطر سیاست
گذاری های غلط است که خیلی طوالنی می شود اگر بخواهیم راجع به ان صحبت کنیم.
صبا ایزدپناه :قطعا تالش و پشــتکار بچه های تئاتری بر هیچکس پوشیده نیست و این تالش
و پشــتکار باعث ساختن اینده روشــن و بهتر برای بچه های تئاتر می شود ،قطعا اینده روشنی
وجود دارد.
حضور سلبریتی ها را در تئاتر را چگونه می بینید؟
صبا ایزدپناه :مخالفتی با حضور بازیگرهای ســلبریتی در تئاتر ندارم اما اگر صرفا این حضور
جهت محبوبیت ان فرد باشد تا مردم به خاطر دیدن ان فرد به تئاتر بروند من مشکل دارم.
ندا قاســمی :من مخالف نیستم به خاطر اینکه باعث شــده تئاتر رونق پیدا کند ،درست است
خیلی از تئاترها به صورت تجاری کار می شــوند ولی همان هم باز فرصت خوبی است که مردم
به سمت سالن ها کشیده شوند.
امروز تئاتر چقدر در اولویت های هنری مردم قرار دارد؟
3
TV&RADIO
خبر
غیبت نامداران تئاتر
در اجرای انالین شب های کرونا!
صبا ایزدپناه :از نظر من انســانها اگاه تر نســبت به هنر و رســالت تئاتر شده اند و هنر دیگر
صرفا جنبه ســرگرمی برای مخاطب ندارد ،جا برای خوشحالی زیاد است که وقتی وارد سالن ها
می شــویم می بینیم که جمعیت بیشــتری با تئاتر اشــنا هســتند و برای دیدن ان ،چه از نظر
ســرگرمی و چه از نظر اموزش و زیبایی شناســی دور هم جمع شده اند و به تماشای یک تئاتر
نشسته اند.
ندا قاسمی :نسبت به سالهای گذشــته خیلی بهتر شده است ،امروز در بین مردم و مخصوصا
مردم پایتخت مخاطب خودش را دارد و خیلی از مردم ،حتی کســانی که خیلی هنری نیستند
تئاتر را جزو برنامه هایشــان می گذارند و می روند تئاتر می بینند ،این اتفاق خوبی اســت و فکر
می کنم روز به روز هم بیشتر شود و رشد کند.
رسیدن به دنیای تصویر و دیده شدن چه المان هایی می خواهد؟
ندا قاســمی :فکر می کنم یک ســری ظرفیت های خاص می خواهد که ادم طی تجربیاتی که
کسب می کند باید انها را به دست بیاورد چون این موقعیتی است که با موقعیت ادمهای عادی
که در جامعه زندگی می کنند متفاوت است.
با توجه به موضوع کرونا ،این معضل چه تاثیری روی فضای هنر خواهد گذاشت؟
ندا قاسمی :قطعا روی هنر و تئاترایران تاثیر گذاشته است ،خیلی از کارهای تئاتر و تمرین ها
تعطیل شــده ولی این مســاله ای اســت که برای کل دنیا پیش امده و نمی شود کاری کرد و
امیدوارم زودتر حل شود و بگذرد.
صبا ایزدپناه :مهمترین تاثیری که می تواند بگذارد این اســت که ما مجدد در خانه نشسته ایم
و داریم کارهای مطالعاتی انجام می دهیم برای اینکه جریان تئاتر متوقف نشود و ادامه پیدا کند.
شما هم قرنطینه را رعایت می کنید؟
صبا ایزدپناه :بله من هم قرنطینه را رعایت کرده ام و از ابتدای موضوعی که «در خانه بمانیم»
مطرح شد در خانه مانده ام.
ندا قاسمی :بله تقریبا سی و پنج روز است که در قرنطینه هستم و از همه مردم هم می خواهم
که قطعا این قرنطینه را رعایت کنند و به امید اینکه سالمتی برگردد.
هنرمندان و حرف انها چقدر روی جامعه تاثیر دارد؟
ندا قاســمی :نمی توانیم بگوییم بی تاثیر اســت و حتما تاثیرگذار اســت اما در دنیای امروز
نمی شود راجع به ان تاثیر نتیجه گیری کرد که تاثیر مثبتی است یا نه ولی می تواند تاثیر گذار
باشــد ،در همین مقوله کرونا می بینیم که خیلی از ســلبریتی های دنیا تالش می کنند به مردم
بگویند از خانه هایتان بیرون نیایید و قرنطینه را رعایت کنید.
صبا ایزدپناه :هنرمندان به عنوان الگوهایی که در جامعه هستند و به این دلیل که کانون توجه
هســتند مطمئنا یک ســری طرفدار دارند و اگر کالمی از انها بشنوند و ببینند تا حدود زیادی
ان را رعایت می کنند.
چقدر به ماندگاری در تاریخ هنر ایران فکر می کنید؟
ندا قاســمی :واقعا به ماندگاری درتاریخ هنــر ایران فکر می کنم و برای من مهم اســت ادم
تاثیرگذاری باشم.
صبا ایزدپناه :بحث ماندگاری و در واقع جاودانه شــدن موضــوع مورد عالقه من در بازیگری
اســت ،اینکه بتوانم صحنه و نقشــی را خلق کنم که بعد از گذر زمان باز هم ان کیفیت خودش
را داشته باشد و مردم ان را دوست داشته باشند.
چیزی که از خودتان انتظار داشتید امروز باشید ،هستید؟
صبا ایزدپناه :انتظاری که از خودم داشتم را خودم براورده کرده ام اما همیشه وقتی که انسان
به یک نقطه ای می رسد که فکر می کند در استانه رضایت است بازهم یک چالش جدید شروع
می شــود و خیلی باعث خوشــحالی اســت که می توانید دوباره تجربه کنید و دوباره ارمانشهر
خودتان را بسازید و پیشرفت کنید به سمت ان چیزی که تعالی شما است.
ندا قاســمی :بله من همیشه برای چیزهایی که خواسته ام تالش کرده ام و از تالش خودم هم
راضی هســتم ،به هر مرحله ای که رســیده ام به مرحله بعد فکر کرده ام ،هیچوقت مرحله ای
نبوده که بگویم برای من تمام می شود و می خواهم به ان نقطه برسم و تمام! هیچ مقصد نهایی
برای من وجود ندارد.
چه پیامی برای مردم دارید؟
صبا ایزدپناه :این که تا جایی که ممکن اســت از خانه بیرون نروند و اگر بیرون می روند نکات
بهداشتی را رعایت کنند.
نظر «اَل ِک بالدوین» هنرپیشه هالیوودی درباره انتخابات پیش روی امریکا:
تنها مگر بیماران روانی به ترامپ رای بدهند!
اَل ِک بالدوین هنرپیشــه هالیوودی متقاعد شده که تنها مگر
بیمــاران روانی در انتخابات ماه نوامبر به ترامپ رای بدهند.
واشنگتن تایمز نوشــت الک بالدوین هنرپیشــه هالیوود و
مجری معروف تلویزیون امریکا گفت تنها افرادی که مشکل
روحی روانی داشته باشند مگر به دونالد ترامپ برای دور دوم
رای بدهند .این هنرپیشــه و فعــال لیبرال با اتکاء به موضع
خود در ۲۰۱۹ابراز داشــت :شــرکت کنندگان در انتخابات
پیــش از رای دادن به اقای ترامپ «قرص های مســموم از
نفرت نژادپرستانه» گرفتند و میلیون ها نفر به دلیل همین
بیمــاری روانی اهرم را برای جمهوری خواهان می کشــند.
بالدویــن در صفحه توئیتر خود نوشــت :ترامپ انچه را که
خواســتش بوده یعنی کنتــرل بر دولت فــدرال را از دیگر
رقبایش به دســت اورده است .او تعداد زیادی از متخصصان
دولــت را اخراج کرد .او هر وقت امکان برایش پیش می امد
کنگره را شکســت می داد .و حاال بخاطر این مساله[انتقاد از
ســازمان بهداشــت جهانی] اگر دوباره به ترامپ رای دهید،
بیمار روانی هستید .الک بالدوین در ماه های اخیر و شیوع
ویــروس کرونا ،دونالد ترامپ را تهدیدی بســیار بزرگ تر از
یک ویروس مســری عنوان کرده است .او در توئیتی در ۲۹
فوریه نوشــت« :ویروس همه گیری که جهان را تهدید می
کند ،ترامپ اســت .این ریروس از ژانویه سال ۲۰۱۷شیوع
یافت ».او در توئیتی که همین سی و یکم ماه مارس منتشر
کرد نوشت« :واکســن این ویروس در همین ماه نوامبر اتی
خواهد امد!»
طی شب های گذشته که تئاتر به صورت انالین برای ایرانیان پخش
می شــود از هنرمندان صاحب نام این عرصه اثری دیده نمی شود
و نامشــان در لیست اجراهای پیش رو نیز وجود ندارد .هفته ها از
تعطیلی تئاتر ،سینما و کنسرت می گذرد سالن های ویژه هر کدام
از این هنرها خالی و در ســکوت مانده اند ،هنرمندان نیز هر کدام
با مشکالت اقتصادی و معیشــتی در نبود فصلی که هر ساله در
ترافیک کاری قرار داشــت این روزها در خانه ها مانده اند و منتظر
سرنوشتی که قرار است بعد از این روزها نصیب شان شود .ویروس
کرونا که امد نخستین گام مقابله با ان تعطیلی تجمعات بود که
تئاتر ،ســینما و کنسرت از بزرگترین تجمع محسوب می شدند و
به همین دلیل از روزهای اغازین اسفندماه کار خود با تصور اینکه
به زودی بار دیگر رونق می یابند تعطیل کردند اما بار دیگر تعطیلی
انها تمدید و بار دیگر هم .حاال نزدیک به دو ماه اســت که سالن
ها و اجراها تعطیل شده اند و هنرمندان خانه نشین اما این پایان
ماجرا نیست چون هنوز هم ویروس کرونا تصمیمی برای برداشتن
سایه خود از سر ایران ندارد و مشخص نیست که ایا این تعطیلی
موقت به همین یک فصل خاتمه می یابد یا قرار اســت روزهای
بیشتری به اسیب زدن های خود ادامه دهد .به همین دلیل هنوز
چند روزی از میهمانی ویروس کرونا در کشور نگذشته بود که ارام
ارام هنرمندان در بخش های مختلف دست به کار شدند تا بلکه
بتوانند سهمی در این روزها در میان مردم داشته باشند از فعالیت
هایی برای تولیدات ماسک و گان گرفته تا انتشار سرگرمی های در
صفحات خود و این روزها انتشار گفت و گوهای مستقیم با مردم از
طریق پخش زنده برنامه اینستاگرام تا بی واسطه بتوانند ساعاتی را
با مردم پشت سر بگذارند اما برای حیات هنر راهکارهای دیگری نیز
مورد بهره برداری قرار گرفت .انالین شدن پخش هنرهای مختلف
بخشی بود که هم هنرمندان برای ادامه راه خود از ان استقبال می
کردند و هم مردم برای پر شــدن اوقات فراغت خود در شب های
خانه نشینی که ویروس کرونا ایجاد کرده بود به ان احتیاج داشتند
به همین دلیل هم به سرعت مورد اقبال قرار گرفت .نخست دفتر
موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی با همکاری معاونت فرهنگی
و هنری شهرداری تهران برنامه کنسرت های انالین را منتشر کرد
که به مدت ده شب از طریق سایت های معرفی شده و پخش زنده
اینستاگرام هنرمندان میهمان خانه های مردم می شود و پس از
ان نیز از نیمه دوم فروردین ماه تئاتری ها دســت به کار شدند تا
اجرای خود را به خانه مردم ببرند؛ در اخر نیز ابراهیم حاتمی کیا
فیلم سینمای خروج را با تمهیدات ویژه ای بدون اکران سینمایی در
اختیار تلویزیون های اینترنتی گذاشت تا بتواند سهمی از شب های
کرونایی مردم باشد که اگر با موفقیت طی شود فیلم های سینمایی
دیگر نیز خواستار حضور در این بخش خواهند .سینما و حضور فیلم
ها در تلویزیون های اینترنتی موضوع تفاوت بسیاری دارد زیرا به
انتخاب تهیه کننده و کارگردان فیلم است که بخواهند بدون اکران
عمومی حتی با تمهیدات ویژه به فضای مجازی بیایند یا در نوبت
اکران ســال های اینده بمانند اما این روزها عدم حضور نامداران
عرصه تئاتر جای گله فراوان دارد .تئاتر ریشه در مردم دارد و از دیرباز
در همه هنگام همراه مردم به زیست خود ادامه داده است و حرف
هایی از دل جامعه را به روی صحنه برده است به همین دلیل دهه
هاست که مهجور مغموم دولت مردان و قدرتمندان قرار گرفته است.
در سال های اخیر نیز هنرمندان بارها اعتراضاتی از قبیل دیده نشدن
و بی توجهی داشته اند اما نامداران عرصه هنرهای نمایشی امروز که
پخش انالین فرصتی بزرگ برای ظهور و بروز و به دســت اوردن
جایگاهی واالتر در میان مردم است هیچ نقشی را برعهده نگرفته اند.
از ۱۷فروردین ماه ســال جاری اداره کل هنرهای نمایشی همراه
با شــهرداری تهران در پردیس تئاتر شهرزاد پخش انالین شروع
کرده است که گام بلندی برای این هنر محسوب می شود اما بعد از
گذشت شش شب جز نمایش هایی در حوزه تئاتر کودک اجرایی
از هنرمندان که نامی در تئاتر از همین مردم خانه نشین امروز به
دست اورده اند نیست.
دکورهای ساده با حضور هنرمندان نامدار که این روزها به دلیل
تعطیلی تمام بخش ها در خانــه مانده اند و می توانند امادگی
سابق برای حضور در صحنه داشته باشد هم در شب های گذشته
دیده نشــده اســت و این در حالی است که در بخش موسیقی
هنرمندانی که در سال های اخیر محبوبیتی به دست اورده اند
به صحنه خالی از تماشاگر رفتند تا زمانی از فراغت خانه نشینی
مردم شــوند .اگر این تعطیلی سالن های تئاتر ادامه پیدا کند و
تئاتری هایی که اعتبار خود را از هنری مردمی به دست اورده اند
سهم خود را برای خانه نشینی مردم ادا نکنند این هنر و عرصه
باز هم مغفول و مهجور خواهد ماند.
هشدار به خانواده ها درباره اثرات مخرب تماشای سریالهای شبکه خانگی برای کودکان
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره• 1210دوشنبه 25فروردینماه • 1399سالسیزدهم• 6صفـــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :شاخه سبز
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شــرعی
به وقت تهران
13:05
اذان ظهر
19:36
غروب افتاب
19:55
اذان مغرب
اذان صبح فردا
طلوع افتاب فردا
05:06
06:34
گنج سخن
امام على علیه السالم :
لباس پاکیزه غم و اندوه را مى برد و موجب پاکیزگى نماز است.
مدتی است که تماشای سریال ها ،فیلم ها و انیمیشن ها از
طریق وی اودی ها و رسانه های خارج از صدا وسیما طرفداران
زیادی پیدا کرده اســت .فراگیر شدن اینترنت و پرسرعت
شــدن ان در ایران ،میزان تمایالت در این حوزه را باال برد.
به واسطه شیوع کرونا و در روزهای قرنطینه و خانه نشینی
به خصوص در تعطیالت نوروزی ،استقبال فراوان مخاطبان
این ســرویس های انالین را نیز به یکی از پرتماشاگرترین
رسانه ها بدل کرد .به ویژه انکه وی اودی ها به تدریج محل
پخشانحصاریسریال هایاینترنتینیزشدند.سریال هایی
که ظاهرا ً این روزها مشتریان فراوانی دارند .سابقه ساخت
این سریال ها به اوایل دهه نود برمی گردد .در همین دوره
بود که اولین ســریال خانگی با عنــوان «قلب یخی» به
کارگردانی محمدحسین لطیفی ساخته شد و پس از ان
سریال ها یکی پس از دیگری ساخته شدند .استقبال مردم
از این سریال ها منجر به تشویق فیلم سازان شد تا اثارشان
نمایش بدون محدودیت روابط عشقی
را در قالب نمایش خانگی عرضه کنند .ســریال هایی که
گاه مورد اســتقبال عموم واقع می شد و گاه نیز منتقدانی
به همراه داشــت .از ویژگی های بارز ســریال های نمایش
خانگی سرگرم کردن مخاطب خود است .حضور بازیگران
سرشناسومطرحبهجذابیتانهامی افزاید.اکثرسریال های
ارائه شده در این شبکه یا دارای ژانر طنز و کمدی هستند
یا ملودرام هایی بر پایه روابط عاشــقانه .اما ســود سرشار
سریال ســازی در راستای جلب نظر بیننده در این روزها
ظاهرا ً منجر به افزایش تمایالت عوامانه این سریال ها شده
است .در بسیاری از این اثار حفظ چارچوب های اخالقی،
شــرعی و عرفی به ندرت به چشم می خورند .عالوه بر ان
اغلبشخصیت هایاینسریال هازندگیاصطالحاًالکچری
دارنــد و عامل مهمی در مصرف گرایی جامعه هســتند.
انتقادات از سریال های شبکه های نمایش خانگی تا جایی
ادامه پیدا می کند که به عقیده برخی اثرات مخرب انها بر
توفیق اجباری قرنطینه خانگی من را هم مثل بقیه به استفاده و وب گردی بیش از پیش دچار کرد؛ با انواع و اقسام صفحات
رنگ و وارنگ شب و صبح مان یکی می شود در این بین برخی توجه ام را خیلی جلب می کند که به مرور حضورتان معرفی
خواهم کرد .حتما شما هم اینروزها نام امین فردین را شنیده اید جوان جویای نامی که اطالعات سوخته افراد به ویژه هنرمندان
را دیوانه وار و با شتاب فراوان در فضای مجازی منتشر می کند و اسم خودش را هم می گذارد اولین خبرنگاری که سبک
پاپاراتزی دارد .به عنوان روزنامه نگار جز به شما می گویم مطالبی را که فردین منتشر می کند قطع به یقین توسط سرویس های
امنیتی انهم یحتمل داخلی در اختیارش قرار می گیرد .قصدو نیت این سرویس ها هم بماند برای بعد که کمترینش انحراف
اذهان عمومی از مسائل و مشکالت اصلی جامعه و غیره است ،طبق اموزه های دینی و عرفی بیش از ۸۰درصد از مطالبی
که ایشان به عنوان جرم یا خودمانی تر« ،اتو» از افراد مطرح می کند در واقع جرم نیست و سرک کشیدن در زندگی شخصی
افراد هست که اتفاقا اصل جرم است و امکان پیگیری قضایی هم طبق نص قانون دارد .منتهی حکایت شهر شلوغ هست و
هفت تیرکشی قورباغه! فقط این میان نام زنده یاد فردین که برای دهه چهلی ها حکم مرام و معرفت را داشت خراب کرد!
گروکشی برخی مسئولین و سرویس های به اصطالح امنیتی در مملکتمان چه زمانی می خواهد تمام شود و روی خوش
صداقت و یکرنگی را ببینیم نمی دانم بعید هم می دانم به عمرمان کفاف دهد .به قول دوستی دهه شصتی ،ما خودمان تراریخته
بی تدبیری مسئولینیم انوقت ما را از تراریخته می ترسانند!
علیرضا ذاکری
پندبزرگان
طرح روز
صحنه
پشت
معنی حیات را درزیبائی و قدرت اراده
باید جستجو کرد.
ماکسیم گورکی
حافظانه
قهرمانان وطن همیشه
در می دانند
این رســانه اســت .از دیگر اهداف این رسانه بی هویتی و
سست کردن بنیان خانواده ی اصیل ایرانی ،تضعیف روحیه
خودباوری ،از بین بردن اعتقادات و باورهای دینی و مذهبی
و کاهش نقش تربیتی والدین است .انها نیز در دوره قرنطینه
به شدت فعال بودند.
نگاه نو
پشت صحنه
کافى(ط-االسالمیه) ج ،6ص ،444ح14
ساقیا امدن عید مبارک بادت
وان مواعید که کردی مرواد از یادت
در شگفتم که در این مدت ایام فراق
برگرفتی ز حریفان دل و دل می دادت
روی خانواده ای ایرانی بیشتر از شبکه های ماهواره ای است.
خانواده های ایرانی در دوران «در خانه بمانیم» در محاصره
قسمت های متعدد این سریال ها که پیش از این تولید شده
بودندقرارگرفتند.کودکاننیزپابه پایبزرگساالننشستندو
روابط عشقی عجیب سریال ها را مشاهده کردند .الزم است
اضافه کنیم که در این میان رسانه های خارجی مخالف ایران
هم بیکار نمی شــینند .به واسطه حضور انها در این دوره
مردم ما در این دوره غرق در شــایعات شدند و ارامششان
را از دســت دادند و با بازنشر احساسی شایعات ،دیگران را
نیز دچار اسیب روحی و روانی می کنند .یکی از شگردهای
رسانه خارجی رواج سطحی نگری ،گسترش لذات حسی،
افزایش احســاس نیازهای مادی و ...است .محدود کردن
نگرش مخاطب به موضوعاتی پیش پا افتاده ،تحریف شده
و مــادی گرایانه که اغلب ظاهری فریبنده دارند و فرد را از
ریشــه های فرهنگی و عرفی دور می سازد از جمله اهداف
چه کسانی عامالن نامه حمایت از متهم
پرونده اختالس بانک سرمایه هستند؟
پرونده بانک سرمایه گروه بزرگی از متهمان را دارد که یکی
از اصلی ترین انها به گواه اظهارات نماینده دادستان تهران و
نماینــده بانک مرکزی در دادگاه های علنی که متن ان در
خبرگزاری صداوسیما و خبرگزاری قوه قضاییه منتشر شده،
محمد امامی است .حال در شرایط کنونی ،گروه کوچکی از
اهالی سینما و چند منتقد سینما ،نامه ای خطاب به رئیس
قوه قضاییه ارسال کردند که ضمن تمجیدهای گسترده از
ســرمایه گذار سریال شهرزاد و چند فیلم سینمایی دیگر،
خواســتار ازادی او به بهانه کرونا شده بودند؛ نامه ای که از
زمان انتشار رسمی اش با ریزش امضا مواجه بوده و اسامی
که امضاهایشــان ذیل این نامه درج شده بود ،یک به یک
امضای این نامه را رد کردند .محسن تنابنده ،مهران احمدی،
روح اهلل حجازی ،مهدی کرم پور و محمدحسین مهدویان
از شاخص ترین سینماگرانی هستند که همراه با این نامه و
امضــای ان را تکذیب کردند .در ادامه جواد نوروزبیگی که
ظاهرا ً از چهره های در نامه بوده ،وارد صحنه شد و مدعی شد
صدای اشخاصی که امضای نامه را تکذیب کرده اند موجود
است و به احترام شان منتشر نشده است .این ادعا با واکنش
دو تــن از تکذیب کنندگان همراه شــد و انها به خبرنگار
«تابناک» گفتند« :اگر صدایی وجود دارد که ما گفته ایم نام
ما را ذیل این متن درج کنند ،لطفاً این صوت ها را منتشــر
بودن
کنند ».در این وضعیت نکته قابل تامل ،نامشــخص ِ
«امر» و «عامالن» نگارش و جمع اوری این نامه و همچنین
گروهی است که فعالیت های رسانه ای حول و حوش این نام
را پیش می برند .هرچند ابعاد این ماجرا مشخص است اما نه
انهایی که حضورشان در میان امضاءکنندگان را تایید کردند
و نه منکران امضای چنین نام ه عجیبی ،حاضر به توضیح
اینکه چه کسی نخستین بار درخواست نگارش نامه را داده،
چه کسی متن نامه را نگارش و نهایی کرده و در نهایت چه
کسی یا کسانی با اهالی سینما تماس گرفته اند تا انها را برای
امضاینامهمتقاعدکنند،نیستندوبهشکل«رسمی»عناصر
این پروژه مشخص نشده اند .البته نهادهای امنیتی با ورود به
این موضوع می توانند ابعاد ماجرا از جمله ابهامات فوق االشاره
و همچنین این پرسش کلیدی را پاسخ دهند که چه نوع
ارتباطی میان امضاءکنندگان این نامه با محمد امامی وجود
دارد؟ این مداخله ،انتظاری اســت که باعث می شود برخی
شائبه های مطرح شده نیز رفع شود و ادعاهای طرفین برای
افکارعمومی شفاف شود و چه بسا گره ای از پرونده امامی نیز
گشوده شود! از این منظر انتظار می رود ورود با این موضوع با
شتاب و البته دقت نظر باشد و به زودی شاهد اطالع رسانی
در این زمینه باشــیم .در عین حــال در صورتی که روزی
قرار بر ازادی این متهم شد ،انتظار می رود قوه قضاییه کلیه
اموال منقول و غیرمنقول اشخاصی که خواستار ازادی این
متهم بانک سرمایه هستند را به عنوان بخشی از وثیقه محمد
امامی تعریف کنند و با توجه به انکه برخی اشخاص تاکید
کردند هدف انسانی از امضای چنین نامه ای داشته اند ،قاعدتاً
با حبس اموال شان به عنوان بخشی از وثیقه کالن مورد نیاز
برای ازادی محمد امامی مشکلی ندارند.
اخبار دیدنی
بارش روزهای اخیر و مــه گرفتگی جلوه های زیبایی را در این روزها برای تهران خلق
کرد /وحید احمدی
تعدادیازهنرمندانتئاتر،تلویزیونوموسیقیباحمایتوپشتیبانیبنیادفرهنگیهنریرودکیکارگاهخیریه
تولید ماسک را در تاالر حافظ راه اندازی کردند.در این واحد خیریه با 27دستگاه چرخ خیاطی با کمک اقشار
مختلف جامعه به صورت داوطلبانه روزانه سه هزار ماسک تولید میکند .ماسک ها پس از تولید توسط سازمان
انرژی اتمی استریل و توسط گروه های جهادی در مناطق محروم توضیع می گردد /محمد حسین والیتی
در روزهای کرونایی و باتوجه به کهولت سن و بیماری های مزمن در اکثر سالمندان و معلوالن
اسایشگاه خیریه کهریزک ،بار مسئولیت کادر درمانی و خدماتی این مرکز خیریه چندین
برابر شده است .بسته شدن درب اسایشگاه برروی مالقات کننده ها و محدود شدن تردد
خیرین هم کار را برای پرسنل این مرکز سنگین تر کرده است /مهدی خانلری
در پی بارشهای اخیر در کرمانشــاه رودخانه های گاماسیاب،رازاور ،الوند و مرگ در استانه
طغیان قرار دارند و بسیاری از زمینهای اطراف این رودخانه ها به زیر اب رفته اند /فرزاد منتی
مشاغل اسیب دیده از کرونا /علی تشکری
ناوگان حمل و نقل مترو شــهر تهران در راستای حفظ سالمت شهروندان و پیشگیری از
انتقال ویروس کرونا ،براســاس دستورالعمل های وزارت بهداشت ،به صورت روزانه انجام
می شود /شهاب الدین قیومی