روزنامه هنرمند شماره 1209
روزنامه هنرمند شماره 1209
روزنامه هنرمند شماره 1209
درنامهایبهحسینانتظامیمطرحشد؛
وزیرمیراثفرهنگی،گردشگریوصنایعدستی:
اعتراضکانونکارگردانان
به عملکرد سازمان سینمایی در بحران «کرونا»
تخصیص 38هزارمیلیارد ریال
به گردشگری را پیگیریم
فرهنگ و هنر 2.
فرهنگ و هنر 2.
ART & CULTURE
ART & CULTURE
یکشنبه 24فروردین ماه 1399سال سیزدهم شماره 4 1209صفـــحه 2500تومـان ISSN2008-0816
هنرمند را در مگ لند ورق بزنید
www.magland.ir
سینماوتلویزیون3.
ART & CULTURE
اقای رشیدپور دستمزدتان
را شفاف اعالم کنید!
بهبهانهسنتعیدانه«خانهسینما»بهافرادیخاص؛
به نام اهالی سینما
و به کام دوستان
فرهنگ و هنر ART & CULTURE 4.
فرهنگ و هنر ART & CULTURE 2.
«کرونا» به روایت هنر خیابانی
در سراسر جهان
استاد حسن انوشه درگذشت
فرهنگ و هن رART & CULTURE 2.
کارنامهسیمابراینوروزکرونایی؛
تلویزیون تالشی
برای ارتقا برنامه ها ندارد!
سینما و تلویزیون3 .
CINEMA&TV
فرهنگ و هنر ART & CULTURE 4.
به بهانه اکران انالین فیلم « خروج» اخرین ساخته ابراهیم حاتمی کیا
خط شکنمافیای اکران!
تاکید «قادر اشنا» بر پرداخت تعهدات هنرمندان
در کوتاه ترین زمان ممکن
تئاتر جزو مشاغل
زیان دیده فعلی است
فرهنگ و هنر ART & CULTURE 2.
2
به بهانه سنت عیدانه «خانه سینما» به افرادی خاص؛
یکشنبـــــه 24فروردین ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1209
www.honarmandonline.ir
& ART
فرهنگ و هنر
CULTURE
اخبار
به نام اهالی سینما و به کام دوستان؛
لطفا اسامی را شفاف سازی کنید
در نامه ای به حسین انتظامی مطرح شد؛
اعتراض کانون کار گردانان
به عملکرد سازمان سینمایی
در بحران «کرونا»
کانون کارگردانان ســینمای ایران در نامه ای به حســین
انتظامی رییس ســازمان ســینمایی عنــوان کردند که
تخصیص مبلغ پانصد هزار تومــان عیدی یا کمک رفاهی
در شان سینمای ایران نیست .کانون کارگردانان سینمای
ایــران طی نامه ای به حســین انتظامی رییس ســازمان
سینمایی نسبت به بی توجهی سازمان سینمایی در شرایط
کرونایی اعتراض کرد.
متن نامه به شــرح زیر اســت :جناب اقای دکتر حسین
انتظامی؛ ریاســت محترم سازمان سینمایی؛ همانگونه که
مســتحضرید در ایام سخت شیوع کرونا ،تعطیلی پروژه ها
و ســالن های سینما باعث شــده که تمامی اهالی سینما،
خصوصا صنوف کارگری خانه ســینما دســتخوش بحران
معیشتی شــوند .در چنین شرایطی تمامی سینماگران از
حضرتعالی توقع همراهی و همدلی داشــتند که متاسفانه
تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده اســت .کانــون کارگردانان
سینمای ایران همواره نسبت به بی توجهی شما به صنوف
سینمایی غیرتهیه کنندگی گالیه مند بود و نمونه اش عدم
حضور حتی یک عضــو غیرتهیه کننده صنفی در کارگروه
بررسی اسیب های کرونا در سینما است.
کانون کارگردان سینمای ایران تخصیص مبلغ پانصد هزار
تومان عیدی یا کمک رفاهی! یا هر عنوان دیگری ان هم با
منت و ضرب االجل و با حذف درصد باالیی از اهالی صنوف
را در شــان ســینمای ایران نمی داند چرا که معتقد است
تمامی اعضا از حقوقی یکسان برخوردارند و در این شرایط
سخت می بایست مبلغی مناسب تر برای جبران بیکاری و
خانه نشینی به همه اهالی خانه سینما تعلق می گرفت .ای
کاش در این روزها به جای انتشــار پیش نویس نظام نامه
تهیه کنندگی برای پیش نویس به زمین مانده بیمه بیکاری
یا حمایت از ســینماگران خصوصاً صنوف کارگری سینما
پیش قدم می شدید.
لــذا در اعتــراض به این شــرایط و همراهــی با صنوف
سینمایی ترجیح می دهیم مبلغ عیدی کانون کارگردانان
که به کمتر از یک ســوم اعضا تعلــق می گیرد را دریافت
نکنیم زیــرا اعتقاد داریم رقم فوق مفهــوم تامین رفاهی
برای هیچ یک از صنوف ســینمایی در این شرایط سخت
و دشــوار کرونایــی را نمی دهد و تنها یــک رفع تکلیف
ساده انگارانه اســت .با ارزوی سالمتی؛ کانون کارگردانان
سینمای ایران»
استادحسن انوشه درگذشت
حســن انوشــه پژوهشــگر تاریخ ،زبان و ادبیات فارسی
و سرپرســت گروه نویســندگان دانشــنامه ادب فارسی
درگذشت .حسن انوشه نویســنده ،پژوهشگر تاریخ ،زبان
و ادبیات فارسی و سرپرســت گروه نویسندگان دانشنامه
ادب فارسی که عمر خود را در حوزه ایران شناسی و تاریخ
و زبان و ادب فارســی صرف کرد ،به علت بیماری سرطان
ظهر دیروز در ســن ۷۶سالگی در بیمارستان دار فانی را
وداع گفت .مرحوم انوشــه که از فارغ التحصیالن دانشگاه
تهران در رشــته زبان و ادبیات عرب به شمار می رود ،در
کارنامــه کار خود جــدای از فعالیت در تولید دانشــنامه
تاریخ ایران کمبریج ،همکاری با دانشــنامه ادب فارسی و
نیز ترجمه کتاب هایی چون تاریخ سیستان ،تاریخ تمدن،
ایران در ســپیده دم تاریخ و نیز تالیف مداخل دانشــنامه
زبان و ادب فارسی را دارد.
در حالی که انتظار می رفت در ایام بحران کرونا و خانه نشــین شــدن اجباری بخش اعظمی از
اهالی ســینما متولیان خانه ســینما به عنوان تنها نهاد صنفی ســینماگران و مسئوالن سازمان
ســینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اســامی تدبیر ویژه ای برای رفع مشکالت و موانع به وجود
امده در زندگی ســینماگران و ســایر هنرمندان در دیگر حوزه ها داشته باشند ،شنیده می شود
که همچون ســال گذشته عیدی میلیاردی که وزارت ارشاد برای تقسیم کردن ان میان اعضای
خانه ســینما در اختیار دســت اندرکاران این نهاد قرار داده ،تنها به عده ای معدود اهدا شده و
دســت قاطبه سینماگران از دریافت ان خالی مانده است! عملکرد هیات مدیره خانه سینما طی
سال های اخیر همواره محل بحث و انتقاد شدید اهالی سینما بوده به نحوی که بسیاری از اهالی
خانه ســینما این دوران را بدترین ایام برای صنوف سینمایی دانسته و بعضا خواهان بسته شدن
خانه ســینما هم شــده اند!؛ در تازه ترین و تلخ ترین اتفاق مدیران این نهاد به اصطالح صنفی
اهالی سینما ،مبالغ میلیاردی اهدایی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی که قرار بوده به دست
اهالی سینما برسد همانند سال گذشته میان برخی افراد خاص توزیع کرده اند! نکته محیرالعقول
و تعجب برانگیز این اســت که مشخص نیست هیات مدیره خانه سینما بر چه اساس و مالک و
معیاری دســت به اهدای مبالغ عیدی می زنند! به عنوان مثال بر اساس شنیده ها از میان ۳۳۶
عضو انجمن منتقدان و نویســندگان سینمای ایران تنها ۶۰نفر مشمول دریافت این عیدی شده
اند و یا از میان حدود ۴۰۰عضو انجمن بازیگران عیدی تنها به ۹۵نفر تعلق گرفته اســت و!...
این اتفاق در حالی اســت که انصاف و عدالت حکم می کند که به خصوص در این بحران کرونا
که یکایک اهالی ســینمای کشور در بیکاری و خانه نشینی مطلق به سر می برند ،مدیران خانه
سینما دست از انتخاب های گزینشی برداشته و مبالغ بیت المال را به صورت یکسان میان یکایک
هنرمندان تقسیم کنند!
الزم به یاداوری اســت که متاسفانه علیرغم انتقادات و اعتراضات گسترده ای که بابت چگونگی
تقســیم پر ابهام عیدی اهالی سینما در ســال ۱۳۹۸وجود داشت ،مدیران خانه سینما بیش از
گذشــته به عملکرد پر شبهه مبادرت کرده اند و مسئوالن ســازمان سینمایی و وزارت فرهنگ
و ارشــاد اسالمی نیز گویا اختیار خود را به دست ان ها ســپرده اند! سینماگران به جان امده از
رفتارهای ناصواب بارها تاکید کرده اند «مدت ها است سالیق شخصی بر کلیت خانه سینما حاکم
شــده ،رفتار مسئوالن خانه سینما دیکتاتورمابانه و بر اساس نگاه های باندی و سیاسی است .این
نهاد صنفی محسوب نمی شود و دست اهالی سینما از ان کوتاه است!» بی تردید در این روزهای
تلخ که مشــکل معیشتی زندگی بسیاری از هنرمندان را در اســتانه فروپاشی قرار داده وظیفه
متولیان فرهنگی اســت که جلوی رفتارهای سلیقه ای و گزینشی مدیران خانه سینما را بگیرند
و به ان ها اجازه ندهند میان اهالی ســینمای کشور تبعیض قائل شوند .از سوی دیگر این وظیفه
مدیران فرهنگی به خصوص شــخص وزیر فرهنگ و ارشاد اســامی است که به داد هنرمندان
برسند؛ این که شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی در جدیدترین پست توئیتری خود از پیگیری
خســارات اصحاب فرهنگ ،هنر ،نشر ،سینما ،رسانه ،اموزشگاه ها ،چاپ ،موسسات ،کانون ها و ...
خبــر می دهد ،هرچند جای تقدیر دارد اما کافی نیســت! اهالی فرهنــگ و هنر امروزه نیازمند
اقدامی عاجل از سوی دولتمردان و مدیران فرهنگی هستند و باید هرچه سریع تر با عزمی راسخ
بخشی از بودجه فرهنگی کشور را برای رفع بحران معیشتی به ان ها اختصاص داد.
وزیر میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی:
تخصیص ۳۸هزارمیلیارد ریال به گردشگری را پیگیریم
وزیــر میراث فرهنگی ،گردشــگری و صنایع دســتی گفت:
همان گونه که رییس شــورای جهانی ســفر و گردشگری به
رهبران جهان درخصوص به خطر افتادن ۵۰میلیون شــغل
در پی شیوع کرونا هشدار داده و بر لزوم چاره اندیشی فوری
تاکید کرده است ،پیگیر تخصیص ۳۸هزارمیلیارد ریال برای
جبران خســارت زیرساخت های گردشــگری ایران هستیم.
علی اصغر مونسان یاداور شد :صنعت گردشگری با بخش های
مختلف اقتصاد به طور مستقیم و غیرمستقیم در تعامل قرار
دارد و با داشــتن اثرات عمیق و متقابل اقتصادی ،اجتماعی
و فرهنگی از بخش های مهم و حیاتی هر کشــور محســوب
می شود .شیوع ویروس کرونا در ایران و جهان موجب شد تا
این صنعت بیشترین اسیب را نسبت به سایر صنایع ببیند .او
افزود :امارهای شورای جهانی سفر و گردشگری نشان دهنده
این اســت که گردشگری ۱۰.۴درصد رشد ناخالص ملی در
جهان را در برگرفته و ۳۲۰میلیون نفر شــغل ایجاد می کند
و مســوول ایجاد یک از هر پنج شــغل جدید است و برای
هشت سال متوالی ،در رشــد اقتصادی جهانی گوی سبقت
را از سایرین ربوده اســت .وزیر میراث فرهنگی ،گردشگری
و صنایع دســتی ادامه داد :ســازمان جهانی گردشگری نیز
چندی پیش با انتشار گزارشــی پیش بینی کرد این صنعت
براثر بحران شیوع ویروس کرونا می تواند با کاهش ۲۰تا ۳۰
درصدی سفر در ســال ۲۰۲۰و بازگشت امار سفر به هفت
سال پیش ،مواجه شود .این ســازمان زیان ویروس کرونا را
به صنعت گردشــگری فع ً
ال ۲۹۰تا ۴۴۰میلیارد دالر براورد
کرده است .مونسان گفت :با توجه به اینکه سال ۹۹از سوی
مقام معظم رهبری به نام جهش تولید نام گذاری شده است،
صنعت گردشــگری باید هر چه زودتر پس از مهار شــیوع
ویروس کرونا فعال شود تا شــغل هایی که اسیب دیده اند با
کمک دولت بتوانند بخشی از خســارت های خود را جبران
کنند و شاهد رونق دوباره و اشتغال زایی بیشتر در این صنعت
باشــیم .هیات دولت مصوبه کرده کــه برای کمک به بخش
های متاثر از کرونــا ۱۰۰هزار میلیارد تومان در نظر گرفته
شود که ۷۵هزار میلیارد تومان از این مبلغ از طریق سیستم
بانکی در قالب تســهیالت ارزان به کســب وکارها داده می
شود ،درخواست وزارت میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع
دســتی با توجه به براورد خســارت ها ،اختصاص ۳۸هزار
میلیارد ریال تهســیالت به صنعت گردشگری برای کاهش
زیان های ناشــی از ویروس کرونا است که طبق نظر وزارت
اقتصاد و مصوبه هیات دولت ،فعاالن اقتصادی این تسهیالت
را با نرخ سود ۱۲درصد و با دوره بازپرداخت دو ساله دریافت
می کنند .این درحالی اســت که رییس شورای جهانی سفر
و گردشــگری ( )WTTCدر نامه ای سرگشاده به رهبران
جهان ،دولت ها و حکومت ها ،پیشــنهاد کرده برای حفظ
درامد مالی در شرایط سخت اقتصادی میلیون ها شاغل در
ایــن صنعت ،وام های فوری و نامحــدود بدون بهره درنظر
بگیرند و «تمام مالیات های دولتی ،بدهی ها و معوقات مالی
باید از روی بخش گردشگری بالفاصله و حداقل تا دوازده ماه
اینده برداشته شود .این شورا از شرکت های گردشگری نیز
خواسته ،تالش خود برای حفظ نیروی انسانی به کار بگیرند
تا با کمک یکدیگر و این تدابیر ،گردشــگری را که در ورطه
نابودی قرار گرفته اســت نجات دهند .شورای جهانی سفر و
گردشــگری باور دارد این حمایت ها در کنار جبران خسران
سرمایه می تواند حیات میلیون ها انسان که وابسته به صنعت
سفر و گردشگری هستند را نجات دهد تا بتوانند امرار معاش
کنند و رفاه نســبی در هفته ها و ماه های پر فراز و نشــیب
پیش رو داشته باشند.
تاکید «اشنا» بر پرداخت تعهدات هنرمندان در کوتاه ترین زمان ممکن
تئاتر جزو مشاغل زیان دیده فعلی است
قادر اشــنا ،مدیرکل هنرهای نمایشی ،رئوس
برنامه های این ادار ه کل را اعالم کرد .قادر اشــنا
مدیر این ادار ه کل همزمان با بازگشایی رسمی
ادارات دولتی ،رئوس برنامه های مجموعه تحت
مدیریت خود را با در نظر گرفتن شــرایط فعلی
اعالم کرد .وی در اغاز ضمن تشکر از هنرمندان،
خانه تئاتر ،انجمن هنرهای نمایشی استان ها و
اهالی رسانه به خاطر لطف و همراهی شان پس
از پذیرش مسئولیت اداره کل هنرهای نمایشی،
رئوس برنامه های خود را در چند بند منتشر کرد:
-۱پرداخت تعهدات به هنرمندان در کوتاه ترین
گو
زمان ممکن با مساعدت وزیر محترم فرهن
ارشاد اســامی و معاونین محترم امور هنری و
توســعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ وارشاد
اسالمی.
-۲تشریح شرایط هنرمندان تئاتر به عنوان یکی
ن دیده در وضعیت فعلی و پیگیری
از مشاغل زیا
مصوبات دولت و دستورات وزیر محترم مبنی بر
حمایت از این گونه مشاغل در ۲ماه اخیر.
-۳بهره گیری از مشورت تشکل های صنفی برای
عبور از شرایط فعلی.
-۴همکاری با ســازمان ها ،نهادها ،انجمن ها و
تشــکل های فعال حوزه تئاتر با هدف هم افزایی
ظرفیت های مادی و معنوی.
-۵تعامل پویا با اهالی رسانه.
گو
-۶همکاری بیش از پیش با ادارات کل فرهن
ارشاد اسالمی در جهت کاستن مشکالت موجود
در حوزه تئاتر استان ها.
-۷توجه جدی به تثبیت جایگاه و نقش انجمن
هنرهای نمایشی استان ها در گسترش تئاتر.
-۸شفاف ســازی فرایندها و فعالیت ها براساس
گ و ارشــاد
سیاســت های ابالغی وزارت فرهن
اسالمی.
-۹اهتمام در بهبود فرایندها و تســریع انجام
خدمــات به ویژه در زمینه صــدور پروانه اجرای
نمایش با محوریت دولت الکترونیک.
-۱۰بهبود و ارتقا مشارکت با موسسات غیردولتی
در راســتای بهره گیــری از ظرفیت های بخش
خصوصی.
سید مجتبی حسینی معاون هنری:
پیگیر حمایت های دولتی هستیم
معــاون هنری وزارت فرهنگ و ارشــاد اســامی از
پیگیری هایی برای حمایت از هنرمندان در ایام کرونایی
خبر داد و افزود :هنرمندان و گروه های هنری در این
شرایط که فعالیت های فرهنگی و هنری تعطیل است،
حمایت می شوند .سید مجتبی حسینی معاون امور
هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی گفت :تعطیلی
ناگزیر فعالیت های فرهنگی و هنــری برای جامعه،
هنرمندان و فعاالن این حوزه پیامدهایی دارد و وزارت
فرهنگ و ارشاد اسالمی بر اساس وظیفه حمایتی خود،
از هنرمندان در این شرایط حمایت می کند .او افزود :از
زمان تعطیلی فعالیت های فرهنگی و هنری به دلیل
شیوع ویروس کرونا ،پیگیری های مستمری از طرف
وزیر فرهنگ و ارشــاد اسالمی ،معاونت امور هنری و
ادارات کل از بخش های مختلف دولت برای حمایت از
هنرمندان انجام شده است و امیدواریم این حمایت ها
در روزهای اینده محقق شود .حسینی ادامه داد :به
این منظور جلسات متعددی در معاونت هنری برگزار
شد و بر اســاس امارهای مدت مشابه فهرست هایی
برای حمایت تدوین شــد که برای تحقق ان در حال
پیگیری اســت و نهایت تالش بر این است که تا حد
-۱۱بازنگری در فرایند برگزاری جشــنواره ها
متناســب با شــرایط فعلی ،انتخاب دبیران در
بازه زمانی مناسب ،مطالعه برای چابک سازی و
مدیریت منابع در این حوزه.
قادر اشنا ۲۷اسفند ۱۳۹۸طی حکمی از سوی
وزیر فرهنگ وارشــاد اسالمی به عنوان مدیرکل
هنرهاینمایشیمنصوبشد.
ممکن حمایت هایی از هنرمندان صورت گیرد هرچند
منابع و اعتبارات وزارت فرهنگ و ارشــاد اسالمی در
راستای حمایت از فعالیت های هنری همیشه محدود
بوده اما از دولت برای حمایت ها پیگیری شده است.
معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی افزود:
هرچند فعالیت های فرهنگی و هنری از اسفندماه سال
گذشته تعطیل اســت اما هنرمندان در این دوره نیز
مانند گذشته در همراهی با جامعه و مردم فعالیت هایی
را انجام دادند و به شکل های مختلف در فضای مجازی
فعالیــت کردند که جای قدردانی دارد .تشــکل ها و
انجمن های هنری هم با توجه به نقش خود مسایل
جامعه هنری را پیگیری می کنند.
به بهانه اکران انالین «خروج» اخرین ساخته ابراهیم حاتمی کیا
خط شکن مافیای اکران!
«خروج» بیســتمین فیلم ابراهیم حاتمی کیا اســت که ســال
گذشته در جشنواره فیلم فجر رونمایی شد و قرار است از امروز
یکشنبه ۲۴ ،فروردین برای یک روز اکران اینترنتی شود تا بعد
در ســینماها به نمایش دراید .قهرمان ایــن فیلم مزرعه داری
است که فرامرز قریبیان نقش ان را ایفا کرده است.
حاتمی کیــا در این فیلم همانند بســیاری دیگر از فیلم هایش
ن بار از
نقــدی به اتفاقات جامعه و نیز مســئوالن دارد کــه ای
منظر خیلی منتقدان و کســانی که فیلم را دیده اند ،واضح تر به
نقد دولت فعلی پرداخته اســت تا جایی که پیش از تمام شدن
ســاخت فیلم خبرهایی رســیده بود مبنی براینکه محمدرضا
شــریفی نیا در «خروج» نقش حســام الدین اشنا مشاور رییس
جمهــور را بازی می کند .البته خود اشــنا هنگام نمایش فیلم
در جشــنواره به پردیس ملت امد و حتی در نشست خبری ان
هم شرکت کرد؛ اما در پاســخ به اینکه ایا فکر می کند منظور
حاتمی کیا در فیلم «خروج» خود او بوده اســت؟ گفت :منظور
اقای حاتمی کیا من نبودم بلکه همه مشاوران منظورشان بوده
اســت .او همچنین تاکید کرد که حاتمی کیا بزرگتر از ان است
که به کسی کنایه بزند.
به گفته خــود حاتمی کیا تحقیقات این فیلم ســال ۸۹انجام
شــده و در واقع «خروج» از همان زمان شــکل گرفته اما انچه
می خواســت بسازد جور نمی شــد تا این که به این دولت و این
دوره رسیده در هر دولت دیگری هم بود همین اتفاق می افتاد.
نشست خبری فیلم «خروج» در جشنواره یکی از پرحاشیه ترین
نشســت های این رویداد بود که در بیش از یک ســاعت زمان
برگزاری بارها حاتمی کیا با فریاد و ناراحتی پاســخ ســواالت را
می داد .او که از خارج شــدن فیلمش از فهرســت ارای مردمی
جشــنواره در همان روزهای اول عصبانی بود ،می گفت :این را
یک شــوخی بزرگ می دانم .اصال امکان نــدارد .ای کاش بعدا
گروهی تشــکیل شود و درباره کسانی که در این چند سال این
کار را در اختیار داشتند تحقیق کنند.
به نظر می رســد این دوره یک مهندســی به نظر ساده ولی به
نظر من به شــدت پیچیده انجام شده و من تحمل دوستان را
این قدر نمی دانســتم .اما همه چیز را به زمان ارجاع می دهم و
زمان نشــان می دهد کدام فیلم در ذهن مردم می ماند و کدام
فیلم پاک می شود.
حاتمی کیا همچنین جنس اعتراض در فیلمش را مدل اعتراض
در چهارچــوب نظام دانســت و گفت :با این حال الزم اســت
مســیر برای اعتراض و مطالبه گری باز شــود .امــا دیگر اتفاق
حاشیه ای این فیلم به خداحافظی فرامرز قریبیان بازیگر اصلی
«خروج» برمی گشــت که در همان نشســت و پس از گله هایی
که بر ســر حــذف فیلم از بخــش ارای مردمی مطرح شــد،
تصمیم به خداحافظی از ســینما گرفت .البته او اعالم کرد که
این تصمیمش در ماجرای جند ســال قبل هم ریشــه دارد که
وقتــی در جشــنواره فجر داور بود ،رای هایی کــه به نفع فیلم
عصبانی نیستم داده شده بود تغییر کردند .هرچند قریبیان پس
از جشــنواره این ماجرا را فاش کرد .حــال با تمام این اتفاق ها
حاتمی کیــا یک بار دیگر فیلمش را خبرســاز کرده ،ان هم با
اکران انالین و در روزهایی که سینماها به دلیل شیوع ویروس
کرونا تعطیل هســتند .تصمیم به اکــران انالین «خروج» در
ســامانه های وی اودی اگرچه فقط برای ۲۴ساعت است و قرار
شده بعدا در سینماها اکران عمومی شود ،واکنش های مختلفی
را به همراه داشــت و عده ای می گفتند اگر ســازمان اوج پول
ساخت این فیلم را نداده بود کسی جرات انجام چنین کاری را
نداشــت .حتی علی سرتیپی ،پخش کننده «خروج» که خودش
www.honarmandonline.ir
اخبار
حمایت مرکز گسترش
از مستندسازان و انیماتورها
در نبرد با کرونا
هم ســینمادار است و هم تهیه کننده گفته بود ،اگر فیلم برای
خودش بود جرات چنین ریسکی را نداشت .با این حال بسیاری
از سینماگران با سلیقه های محتلف چنین اقدامی را برای فیلم
خروج که مانند فیلم های دیگر کارگردانش می تواند در گیشــه
فروش خوبی داشــته باشد ،مثبت و خط شکن توصیف کردند و
نظرهای زیادی مطرح شده که این کار می تواند فتح بابی باشد
برای اکران فیلم هایی که در صف اکران ســال ۹۹بر تعدادشان
افزوده شده یا دست کم فیلم هایی که می شود پیش بینی کرد در
گیشه موفقیت چندانی ندارند زودتر راهی سامانه های وی اودی
شوند .اما فعال باید منتظر ماند و دید که اکران انالین «خروج»
با چه اســتقبالی روبرو می شــود و ایا می توان اتفاقی را که در
شبکه هایی مثل نتفلیکس رخ می هد در اینجا تکرار کرد تا پس
از نمایش انالین در ســالن های سینما هم فروش خوبی داشته
باشــد؟ و ایا با تاکید رییس انجمن ســینماداران که هر فیلم
اکران شــده در اینترنت را دیگر در ســینماها اکران نمی کنند
فیلم دیگری برای اکران انالین اعالم امادگی می کند؟
تلویزیون تالشی برای ارتقا برنامه ها ندارد!
تلویزیون در نوروز را دنبال کرده است ،می گوید :بیشتر فیلم های سینمایی
را که تکراری نباشند می بینم؛ مثال سینمایی «چرخه» را دیدم که یک
فیلم خارجی بود .فیلم خیلی خوبی بود و از شبکه نمایش پخش شد و
یا مستند «باشگاه شهرت» که فکر می کنم از شبکه چهار پخش شد و
خیلی خوب بود.
عملکرد متوسط تلویزیون در نوروز۹۹
از یک گوینده جوان تهرانی درباره برنامه ها و سریال های نوروزی تلویزیون
می پرســیم ،او می گوید :من زیاد اهل تلویزیون نیستم مگر سریالی که
خیلی خوب باشد و به نظرم «پایتخت» تا حدودی خوب بود؛ البته صرفا
از جهت سرگرمی وگرنه ایرادهایی به این سریال وارد است .درباره برنامه
کودک هم به نظرم خیلی وقت است که صدا و سیما در این زمینه ضعیف
است و باید کارتون و برنامه های متناسب با کودکان ایران اسالمی تولید
کند .ای فیلم هم یادم می اید یکی دوبار فیلم سینمایی گذاشت که خوب
بود .در کل عملکرد نوروزی تلویزیون متوسط بود و هنوز جای کار دارد.
«دورهمی» هیچ تالشی برای ارتقا نکرد
یکی از مدیران تولید برنامه های تلویزیونی با بیان اینکه سریال ها را زیاد
دنبال نکرده اســت ،برنامه «عصر جدید» را با وجود اشکاالتش بهترین
برنامه تلویزیونی نوروز عنوان می کند اما درباره برنامه «دورهمی» نظر
متفاوتیدارد.اومی گوید:متاسفانهبایدبگویمکهعواملبرنامه«دورهمی»
با اوردن مهمان های تکراری و تکرار ســواالت و موضوعات قبلی مانند
ازدواج کردی؟عاشق شدی؟ و ...هیچ تالشی برای ارتقای برنامه نکرده
بودند و جالب است که حتی در طراحی دکور و نورپردازی هم ضعیف تر
از ادوار گذشته خودشان بودند.
اجرای عموپورنگ در دکور بزرگسال!
این بیننده درباره برنامه های کودک نوروزی می گوید :در برنامه های کودک
اتفاق شاخصی با توجه به شرایط موجود(کرونا) ندیدم و هیچ جذابیتی
برای کودکان و دعوت به ماندن در خانه وجود نداشت .در شبکه نهال و
پویا فقط در باکس هایی انیمیشن و فیلم و سریال هایی بود که با توجه به
تکراری بودن باز می توان گفت کمی وقت بچه ها را پر می کرد .در شبکه دو
در باکس کودک بعدازظهر برنامه عیدانه «عمو پورنگ و اهالی محله گل
و بلبل» برنامه ای استیج گونه بود و به نظرم فاقد موضوع واحد و مرتبط
اجرا شد .یکی از بزرگترین ایرادات این برنامه اجرای برنامه در دکور برنامه
بزرگسال بود که حتی دوستان و همکاران عزیز زحمت کاور کردن اسم
یکشنبـه 24فروردین ماه 1399سال سیزدهم شمــاره 1209
سینماوتلویزیون CINEMA&RADIO
کارنامه سیما برای نوروز کرونایی؛
نوروز ۹۹برای تلویزیون فرصتی بود که شاید حاال حاالها دیگر پیش نیاید.
تعطیالت و در عین حال اجبار به خانه نشینی ،تنهایی و اوقات فراغتی
که انتخاب های زیادی برای پر کردنش پیش روی مردم نمی گذاشت و
بی شک تماشــای تلویزیون یکی از گزینه های اصلی بود .قطعا ویروس
پیش بینی نشــده کرونا مدیران تلویزیونــی را هم غافلگیر و مجبور به
تغییراتی در برنامه ریزی ها کرد اما عید نوروز مناسبتی اتفاقی نبود .انتظار
مخاطبان برای برنامه ریزی تمام و کمال تلویزیون در ایام تعطیالت و سال
نــو اصال انتظار دور از ذهن و زیادی به نظر نمی رســد؛ به ویژه که این
روزها تلویزیون باید میان رقبای تازه نفس مجازی اش جایی برای خودش
باز کرده و حرفی برای گفتن داشته باشد .برای بررسی عملکرد نوروزی
تلویزیون از مردم خواسته تا درباره انچه در نوروز ۹۹از تلویزیون تماشا
کردند ،صحبت و نظرشان را در این مورد بیان کنند:
شجاعی مهروعالقهبه«پایتخت»
در همین راســتا هرمز شجاعی مهر ،مجری تلویزیون درباره برنامه های
نوروزی می گوید :برنامه های تلویزیون را خیلی دنبال نکردم و تنها چیزی
که برای من و خانواده ام جذاب بود سریال «پایتخت» و بازی خوب اقای
تنابنــده و مهرانفر بود .علت اینکه زیاد برنامه ها را دنبال نکردم تکراری
بودن بسیاری از مسابقات و برنامه ها بود .اما در عوض سریال «پایتخت»
بسیار جذاب بود و نه تنها هر شب تماشایش می کردیم بلکه تکرارش را
هممی دیدیم.
سریال هایدهه هایقبلبهتربودند
یک دختر جوان از فیروزکوه درباره برنامه ها و سریال های نوروزی تلویزیون
می گوید« :خیلی پیگیر برنامه ها و سریال های نوروزی نبودم اما به طور کلی از
نظر بنده سریال هایی که در سال های اخیر پخش می شود ،متاسفانه کیفیت
ضعیف تری نسبت به سریال های سالها و دهه های گذشته دارد .فقط یکی
دو مورد از برنامه ها ان هم به دلیل سابقه خوب ان برنامه در سال های قبل
و ّاطالع از زمان پخش را نگاه می کردم و بقیه را ندیدم .از طرفی به شخصه
ترجیح می دهم ویدیوها و سی دی های سریال هایی که در دهه های گذشته
پخش می شده و در اختیار دارم را در ایام تعطیل نگاه کنم».
«پایتخت» بی سر و ته
خانم جوانــی از بیرجند می گوید که فقط ســریال های «پایتخت» و
«دوپینگ» را دنبال کرده و بقیه سریال ها را چون به نظرش سرگرم کننده
و جالب نبودند ،ندیده است .او درباره پایتخت هم می گوید :پایتخت را به
واسطه سابقه خوبش دنبال کردیم اما بی سروته تمام شد و معلوم نیست
چه زمان پایانش ساخته شود.
«دوپینگ» با بازیگران خوب و داستان بچه گانه
یک دانشــجوی تهرانی با بیان اینکه ســریال «دوپینگ» را به خاطر
بازیگرهایش دنبال کرده اســت ،می گوید :سریال «دوپینگ» را دوست
داشت م و به خاطر بازیگرهای خوبش می بینم اما داستانش خیلی بچه گانه و
فانتزی است .سریال پایتخت را هم کال از اول خیلی دوست نداشتم اما ان
را هم به خاطر بازیگران خوبش و اینکه خانواده همیشه می دیدند تماشا
می کردم .یک سریال دیگری هم بود به اسم «کامیون» که ضعیف بود؛
اصال نه بازی درستی داشت و نه داستان خاصی .واقعا غیرجذاب بود و من
اصال دنبالش نکردم .او با بیان اینکه بیشتر مستندها و فیلم های سینمایی
3
برنامه بزرگسال «دونیمه ماه» را نکشیده بودند و حال و هوای برنامه ربطی
به فضای کودک نداشت و جالب تر اینکه در پایان نوشته شده بود تهیه
شــده در گروه اجتماعی شبکه ۲که خود این موضوع جای سوال دارد؛
عموپورنگ و گروه اجتماعی؟!
منبی حوصله امیاسریال هاضعیفشدند؟!
یک دانشجو جوان از کرج می گوید :بجز سریال پایتخت دیگر هیچ سریالی
من را جذب خودش نکرد .نمی دانم من بی حوصله شــده ام یا سریال ها
ضعیف و بی سر و ته هستند .درباره برنامه ویژه کودکان هم باید بگویم
من همیشــه تلویزیون می بینم و در ایــن ۱۳روز حتی یک برنامه که
برای کودکان پخش بشــود و جذاب و سرگرم کننده باشد ،پخش نشد.
به نظرم حداقل می توانستند ارشیو برنامه های فیتیله یا عموپورنگ و یا
خاله شادونه را پخش کنند .متاسفانه صدا و سیما در این زمینه خیلی
ضعیف عمل کرد.
تبلیغاتیکهتجمل گراییتبلیغمی کرد
یک کارمند جوان نظر متفاوتی دارد .او برنامه های نوروز و ســریال ها را
نسبت به سال گذشته قابل قبول تر عنوان کرده و می گوید :همه برنامه ها
به نسبت پارسال بهتر بودند؛ بخصوص «پایتخت» خیلی خوب بود ولی
حیف که ناتمام ماند« .دوپینگ» هم بهتر از «کامیون» بود و من تماشایش
کردم.اودربارهتیلیغاتتلویزیونیمی گوید:تبلیغاتتلویزیونامسالجالب
نبود خیلی تجمل گرایی داشت .با توجه به وضعیت االن مردم که تحت
فشار هســتند و خیلی ها دیگر همان اندک درامد را هم ندارند ،پخش
غذاهای رنگارنگ و خانه های لوکس در تلویزیون کار درستی نبود .این
خانم در ادامه با بیان اینکه در این شرایط مردم نیاز بیشتری به معنویت
و ارامش دارند ،می گوید :از نظر مذهبی و پخش دعاها به خصوص در این
ماه مبارک بیشتر می توانستند کار کنند تا مردم بیشتر به ارامش برسند؛
زیرا االن نیازش در جامعه خیلی بیشتر از قبل بود.
اعتراضبهکارتون هایتکراری
یک خانم خانه دار درباره برنامه هایی که نوروز امسال از تلویزیون دیده است
می گوید :من سریال «پایتخت» و برنامه «اسرا» از شبکه قران را می دیدم
و به نظرم تا حدودی خوب و قابل قبول بودند .برنامه های کودک هم زیاد
جالب نبودند و دخترم دائم از تکراری بودن کارتون ها اعتراض داشــت؛
به طوری که خودم برایش کارتون های جدید را دانلود می کردم .سریال
«دوپینگ» را هم تقریبا اواخر عید دنبال کردم البته کامال از سر ناچاری
زیرا تلویزیون واقعا برنامه های دیدنی ندارد و من چون دختر کوچک دارم
ماهواره هم ندارم و واقعا از تلویزیون خودمان توقع بیشتری داشتم.
تداخلبرنامه هایپربیننده
یک شهروند شمالی مجموع انچه که نوروز ۹۹از تلویزیون دیده است
را اینگونه بیان می کند :از میان ســریال ها فقط «پایتخت» را دیدیم و
خوب بود .سریال های «دوپینگ» و «کامیون» را ندیدیم و ترجیحمان
برنامه های دیگری مثل «کودک شــو» بود .برنامه «عصر جدید» را هم
دنبال کردم اما «دورهمی» را چون با «عصرجدید» تداخل داشت تکرارش
را می دیدم .در کل برنامه ها خوب بودند اما ای کاش همه برنامه ها را با هم
پخش نمی کردند زیرا هم تداخل داشتند و هم اینکه االن دیگر برنامه ای
ندارند که پخش کنند.
مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از مستندسازانی
که با شــروع بحران کرونــا در ایران ،همپای پزشــکان،
پرســتاران ،کادر درمانی و در صحن ه مقابله با این پدیده
مخرب جهانی حضور داشته اند ،حمایت می کند.
با شــیوع ویروس کوویــد ۱۹در ایران ،مرکز گســترش
ســینمای مستند و تجربی مستندســازانی را که در نقاط
مختلــف اقدام به ضبط و ثبت وقایــع این بحران کرده و
در صحنه نبرد با کرونا حضور داشتند رصد کرده و ضمن
تماس با انها و پیگیری پروژ ه در دست تولیدشان ،نسبت
به حمایت از این اثار اعالم نظر کرده است.
حمایت مرکز گسترش از مستندهایی که با موضوع کرونا
در دســت تهیه است ،با ارســال طرح پژوهشی مبتنی بر
ساختار فیلم ،شــیوه روایت ،عناصر دراماتیک و همینطور
ارائ ه دمو ســ ه دقیقه ای از اثر تولید شده تا ان زمان و نظر
مثبت شورا میســر خواهد بود؛ با این توضیح که با شروع
تعطیالت و بحث قرنطینه در کشور ،کارگروهی در «مرکز»
تشکیل شده و این افراد در فضای مجازی ،در تماس دائم
با هم بوده تا ضمن اطالع از روند تولید این اثار در گستره
ملی ،نسبت به بررسی طرح های جدید ،بازبینی تریلرهای
ارائه شــده و پاسخگویی سریع به مستندسازان محترم ،با
اولویت زمانی و بدون بوروکراسی های معمول اقدام کنند.
این وضعیت درخصوص اهالی ســینمای انیمیشــن نیز
با سفارش تولید انیمیشــن های کوتاه با موضوع کرونا به
تهیه کنندگان و فعاالن این حوزه توسط معاونت انیمیشن
مرکز گســترش اغاز شــده است و ســایر انیماتورها هم
می توانند نســبت به ارائه طرح خود به این مجموعه اقدام
کنند.
مرکز گســترش سینمای مســتند و تجربی اعالم می کند
که اماده پذیرش طرح های مســتند و فیلمنامه های کوتاه
انیمیشن با موضوع کرونا در ایران هست تا با قید فوریت،
نسبت به بررسی و حمایت از این اثار به شرط برخورداری
از استانداردهای الزم و تایید شوراهای مربوطه اقدام کند.
فیلمسازان می توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی «مرکز»
به نشانی www.defc.irنسبت به ثبت طرح خود اقدام
کرده و از طریق همین وب ســایت پیگیر ان باشند .ضمن
این که اولویت بررسی این طرح ها ،ارائه دمو یا تریلر (تا ۳
دقیقه) از فیلم مورد نظر است که فیلمسازان محترم باید
از طریق واتساپ ،به شماره ۰۹۰۵۶۱۱۵۲۱۲ارسال کنند.
با توجه به شــرایط بحرانی شیوع ویروس کرونا در کشور،
الزم اســت فیلمسازان محترم به این نکته توجه کنند که
صرفــا طرح های مرتبط با این موضوع را روی وب ســایت
«مرکز» به ثبت رســانده و از ارائه طرح با موضوعات دیگر
خودداری کنند.
مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی اعالم نمود:
صدور مجوز به متقاضیان اکران
انالین فیلم ها در کمترین زمان
مســعود نجفی گفت :با توجه به تعطیلی ســینماها روند
صدور مجــوز پروانه نمایش متقاضیان اکــران انالین به
سرعت انجام می شود.
مســعود نجفی مدیر روابط عمومی ســازمان سینمایی،
دربــاره متقاضیان نمایش انالین که پروانه نمایش ندارند،
گفت :تاریخ تولید اثار نباید بیشــتر از دو ســال باشــد و
دارای پروانه نمایش باشــند اما از انجایی که در شــرایط
خاص قرار داریم هر فیلمی که متقاضی اکران انالین است
درخواست پروانه نمایش می دهد و سریعا پس از بررسی
و در صورت تایید ،مجوز صادر شده و می تواند به صورت
انالین نمایش دهند.
گفتنی اســت پس از تعطیلی ســینماها به علت شــیوع
ویروس کرونــا پخش نمایش انالین فیلم ها در دســتور
کار قرار گرفت و نمایش انالین فیلم ســینمایی «خروج»
از ۲۴فروردین اغاز می شود اما برخی از اثار که متقاضی
نمایش انالین شده اند ،پروانه نمایش ندارند.
«کرونا» به روایت هنر خیابانی در سراسر جهان
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره• 1209یکشنبه 24فروردینماه • 1399سالسیزدهم• 4صفـــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :شاخه سبز
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شــرعی
به وقت تهران
13:05
اذان ظهر
19:35
غروب افتاب
19:54
اذان مغرب
اذان صبح فردا
طلوع افتاب فردا
05:08
06:35
گنج سخن
امام صادق علیه السالم :
پسران ،نعمتاند و دختران خوبى .خداوند ،از نعمتها سوال
مىکند و به خوبىها پاداش مى دهد .
کافى(ط-االسالمیه) ج ،6ص ،7ح12
پندبزرگان
با دیگران انگونه رفتار کن
که میخواهی با تو رفتار شود.
براون
حافظانه
ای پسته تو خنده زده بر حدیث قند
مشتاقم از برای خدا یک شکر بخند
طوبی ز قامت تو نیارد که دم زند
زین قصه بگذرم که سخن می شود بلند
این روزها در شــرایطی که کشورهای مختلف در
سراســر جهان درحال مبارزه بــا ویروس «کرونا»
هســتند ،هنرمندان گرافیتی با اســتفاده از هنر،
پیام وحدت و قدرانی از کادر پزشــکی و درمان را
منتقل می کنند .هنر خیابانی به لطف در دسترس
بودن برای بخش زیادی از اقشار جامعه ،در انتقال
پیام موفــق بوده اســت .اعضای یکــی از همین
گروه های گرافیتی بــا عنوان «»RBS CREW
در روزهای اخیر در ســنگال نقاشی های دیواری با
موضوع «کرونا» خلق کرده انــد و در کنار قدرانی
از زحمات کادر درمان ،با به تصویر کشــیدن مایع
ضدعفونی کننده ،ماسک و شست وشوی دست ها در
راستای اگاهی بخشــی به مردم نسبت به راه های
پیشگیری ابتال به ویروس «کرونا» تالش کرده اند.
سرپرست این گروه گرافیتی سنگالی می گوید« :ما
به عنوان شــهروندان سنگالی ،وظیفه و مسوولیتی
بــرای باال بــردن اگاهی مردم بر عهــده داریم .از
ان جایی که اکثریت جمعیت فاقد ســواد خواندن
و نوشــتن هســتند ،ما هنرمندان از طریق تصاویر
با ان هــا ارتباط برقرار می کنیــم» .در نقاط دیگر
جهان نیز هنرمندان خیابانــی با خلق اثار مرتبط
با «کرونا» به شــیوع این ویروس واکنش نشــان
داده اند .در بریتانیا« ،لیونل استن هوپ» تصویری از
تابلو نقاشــی «پرتره یک مرد» اثر «یان وان ایک»
را درحالی که شــخصیت اصلی ماســک بر چهره
دارد بر روی یکی از دیوارهای لندن نقاشــی کرده
است .پیام های قدردانی بسیاری نیز در خیابان های
کشــورهای مختلف به چشم می خورد که از جمله
ان ها به ایتالیا و لهســتان می توان اشــاره کرد .بر
روی دیوار یکی از بیمارســتان های شهر «برگامو»
واقع در ایتالیا تصویــر یکی از اعضای کادر درمان
درحالی که بخشــی از نقشــه کشــور ایتالیا را در
اغوش گرفته اســت به همراه متن «از همه شــما
ممنونیم» دیده می شود.
نگاه نو
پشت صحنه
بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری در روز نیمه شعبان و تاکید ایشان برهمدلی و کمک مومنانه به هموطنان کم برخوردار
که بخاطر مشکالت کرونا مسائل مبتال به شان دوچندان شده ،گروههای مختلف جهادی اعم از بسیج ،کمیته امداد امام
خمینی ره ،ستاد اجرایی فرمان امام و تنی چند از مسئوالن لشکری و کشوری به دستور رهبری لبیک گفتند و بودجه هایی را
برای تحقق این مهم گسیل کردند؛ به عنوان روزنامه نگار جز سواالتی برایم پیش امد مثال اینکه تا قبل از فرمایشات حضرت
اقا این جانبرکفان حقیقی و حقوقی نمی دانستند باید به امرخطیر کمک به همنوع و فقرای جامعه بپردازند؟ با گذشت بیش
از ۴دهه از انقالبی که شعارش بر پایه ایجاد مساوات و ریشه کنی ظلم و فقر بوده بایستی با ورود رهبری به صرافت کمک و
دستگیری از نیازمندان بیافتند! هرساله تایید ایشان به رونق اقتصادی و حمایت تولید ملی بوده که در صورت تحقق بسیاری از
مشکالت حال حاضر وجود نداشت منتهی در عمل گاها عکس فرمایشات ایشان انجام می شد .تا چه زمانی باید رهبری هزینه
بی تدبیری دولت ها و برخی مسئولین غیرمسئول را بدهند؟
در پایان شخصیت های حقیقی و حقوقی فعال در مملکت را به کسب اندکی غیرت و معرفت دعوت می کنم؛ کشور بینظیر
ایران با داشتن منابع گسترده طبیعی فراوان در صورت داشتن مسئولین دلسوز و با انصاف نیاز به مساعدت هیچ کشور
استعمارگر غربی و شرقی را ندارد!
ما هم همچون رهبری دلخوش به گام دوم انقالب و به روی کار امدن جوانان مومن و انقالبی و کاردان هستیم.
تسنیم
از دست رفتن حس بویایی یا
چشایی ممکن است از نشانه های
ابتال به ویروس کرونا باشد .جراح
متخصص گوش و حلق و بینی با
اشاره به این که افت سطح بویایی و
چشایی ،شکایت مهمی است که با
شیوع کرونا بسیار شایع شده ،گفت:
احتمال این فرضیه وجود دارد که
این ویروس در بدن بعضی از افراد با
افت حس چشایی و بویایی واکنش
نشان می دهد.
طرح روز
صحنه
پشت
اقای رشیدپور دستمزدتان
را شفاف اعالم کنید!
علی علیزاده تحلیلگر سیاســی مقیم لندن در پاســخ
به توئیت رشــیدپور که از مردم خواســته بود به اندازه
توانشان به ســوپرمارکت مورد اعتماد ،پرداخت کنند تا
به نیازمندها تخفیف بدهد ،نوشت« :رضا رشیدپور برای
تهیه هر اپیزود «حاال خورشید» ۴۰میلیون گرفت .نیمی
دستمزد شخصی اش بود .ماهی ۴۳۳میلیون درامد .دو
شب یلدای ۹۸هم ۵۰۰میلیون .جناب رشیدپور! چقدر
از چند میلیارد دســتمزدی راکه علی عسگری از جیب
فقرا به شما داد حاضرید به فقرایی که به خاطر کرونا در
معرض گرسنگی و مرگ اند برگردانید؟» رضا رشیدپور در
پاســخ به این توئیت نوشت« :جناب علیزاده گرامی بهتر
از مــن می دانید که اتهام افکنی و حمله بــه ابروی افراد،
غیرشرعی و غیراخالقی و غیرانسانی است .پس حتماً برای
فرمایشتان درباره دستمزد من اسناد معتبر دارید .بنابراین
به جای بحث بی فایده ،منتظر می مانم که ان را منتشــر
بفرمایید ».علیزاده در جواب این گونه نوشــت« :خودتان
بهتر از من می دانید در صداو سیمای اقای علی عسگری
برای هیچ دستمزدی هیچ گونه سندی صادر نمی شود و
می دانید هدف این سند صادر نکردن ،ایجاد همین ابهام
و اجازه مانور برای بچه زرنگ بازی و سفسطه است .از شما
مستقیم می پرسم :برای تهیه هر اپیزود «حاال خورشید»
چقدر گرفتید؟» این بار نیز رضا رشیدپور بدون تکذیب رقم
اعالم شده از سوی علیزاده ،این گونه پاسخ داد« :عجب! پس
برای اتهامی که زدید ،سندی ندارید .این کار گناه نیست؟
حرمت ابروی مومن را که حتما می دانید ...بگذریم .من هم
صریح می پرسم :رقم دستمزد من برای اجرای فالن برنامه
چه ارتباطی به حضرت عالی دارد؟ مسئولیت شما چیست؟
چه کسی این حق یا وظیفه را به شما داده؟» علیزاده در
جواب نوشت« :سوت زنی امر رایجی در جهان امروز برای
مقابله با فساد است .سوت زنی همان کار شریفی است که
اسنودن علیه سازمان اطالعات ملی امریکا کرد و مظلومان
جهان هم خشنود شدند و سوت زن های باشرف صداوسیما
با یقین می گویند شما برای هر اپیزود «حاال خورشید»
۴۰میلیون تومــان گرفته اید ».بعد از ان که توئیت اخر
علیزاده بدون پاسخ ماند او نامه ای سرگشاده خطاب به رضا
رشیدپور و علی فروغی مجری و مدیر شبکه سه منتشر
کرد .در بخشــی از این نامه امده اســت« :رضا رشیدپور
مجری رسمی صداوسیمایی است که با پول بیت المال اداره
می شود .صداوسیمایی که فقط تازگی ها از صندوق توسعه
ملی ۱۵۰میلیون یورو برداشت کرده .چرا باید دستمزد این
مجری از چشم مردم مخفی باشد تا او که ماهان ه معادل
حقوق ۴۰۰-۳۰۰کارگر درامد داشــته بتواند در چشم
مخاطب زل بزند و بگویــد زندگی اش مثل زندگی همه
مردم عادی و محصول مدرک های تحصیلی اش است؟» ان
چه در این میان باید مورد توجه قرار گیرد ،عدم شفافیت
سازمانصداوسیمادرانتشارمبالغدستمزدهاست.
اخبار دیدنی
باتوجه به شــیوع ویروس کرونا ،طرح تامین و اماده سازی ۱۰۰۰بسته اقالم بهداشتی
شــامل مایع ضدعفونی کننده دست و سطوح ،ژل ضدعفونی کننده و ...توسط موسسه
خیریه میثاق برای توزیع میان نیازمندان جنوب تهران و روستاهای اطراف ،سه شنبه ۱۹
فروردین ۱۳۹۹در استان مقدس امامزاده قاضی الصابر اجرا شد /حمید توکلی
جلسه کارگروه تبین فرهنگ صدقه و رسیدگی به محرومین در راستای عمل به منویات رهبر
معظم انقالب ظهر شنبه ۲۳فروردین با حضور حجت االسالم ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران
و سردار یزدی فرمانده سپاه تهران برگزار شد /وحید احمدی
امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح صبح جمعه ۲۲فروردین ۱۳۹۹
از کارخانه تولید ماسک های پیشرفته فیلتردار یونی بازدید کرد .در این کارخانه تولید انبوه
100هزار ماســک با قابلیت بهره برداری طوالنی بدون نیاز به شست وشو به صورت روزانه
انجام می شود /فارس
خط تولید کیت تشخیص کرونا در ایران ،با ظرفیت تولید هفتگی ۸۰هزار کیت ،روز شنبه ۲۳
فروردین ۱۳۹۹به همت شرکت پیشتاز طب زمان یکی از اولین شرکت های دانش بنیان ایران،
توسط سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری راه اندازی شد /حسین مرصادی
به همت بسیج دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه ایی کشور ۲۰کارگاه در زمنیه ی تولید ماسک
N۹۵و ماســک پرســتاری و تولید لباس گان و محلول ضدعفونی با پای کار امدن بیش از
۸۰۰دانشجوی بسیجی راه اندازی شده است /حسین ظهروند
در حالی که بارش باران در تهران ار هفته گذشــته شروع شده ،امروز پس از چند روز
بارش از شــدت ان کاسته شده است.سازمان هواشناسی اعالم کرده است بارش باران و
وزش باد تا روز سه شنبه ادامه دارد /ناصر جعفری