روزنامه هنرمند شماره 1209 - مگ لند
0

روزنامه هنرمند شماره 1209

روزنامه هنرمند شماره 1209

روزنامه هنرمند شماره 1209

‫درنامهایبهحسینانتظامیمطرحشد؛‬ ‫وزیرمیراثفرهنگی‪،‬گردشگریوصنایعدستی‪:‬‬ ‫اعتراضکانونکارگردانان‬ ‫به عملکرد سازمان سینمایی در بحران «کرونا»‬ ‫تخصیص ‪ 38‬هزارمیلیارد ریال‬ ‫به گردشگری را پیگیریم‬ ‫فرهنگ و هنر ‪2.‬‬ ‫فرهنگ و هنر ‪2.‬‬ ‫‪ART & CULTURE‬‬ ‫‪ART & CULTURE‬‬ ‫یکشنبه ‪ 24‬فروردین ماه ‪ 1399‬سال سیزدهم شماره ‪ 4 1209‬صفـــحه ‪ 2500‬تومـان ‪ISSN2008-0816‬‬ ‫هنرمند را در مگ لند ورق بزنید‬ ‫‪www.magland.ir‬‬ ‫سینماوتلویزیون‪3.‬‬ ‫‪ART & CULTURE‬‬ ‫اقای رشیدپور دستمزدتان‬ ‫را شفاف اعالم کنید!‬ ‫بهبهانهسنتعیدانه«خانهسینما»بهافرادیخاص؛‬ ‫به نام اهالی سینما‬ ‫و به کام دوستان‬ ‫فرهنگ و هنر ‪ART & CULTURE 4.‬‬ ‫فرهنگ و هنر ‪ART & CULTURE 2.‬‬ ‫«کرونا» به روایت هنر خیابانی‬ ‫در سراسر جهان‬ ‫استاد حسن انوشه درگذشت‬ ‫فرهنگ و هن ر‪ART & CULTURE 2.‬‬ ‫کارنامهسیمابراینوروزکرونایی؛‬ ‫تلویزیون تالشی‬ ‫برای ارتقا برنامه ها ندارد!‬ ‫سینما و تلویزیون‪3 .‬‬ ‫‪CINEMA&TV‬‬ ‫فرهنگ و هنر ‪ART & CULTURE 4.‬‬ ‫به بهانه اکران انالین فیلم « خروج» اخرین ساخته ابراهیم حاتمی کیا‬ ‫خط شکنمافیای اکران!‬ ‫تاکید «قادر اشنا» بر پرداخت تعهدات هنرمندان‬ ‫در کوتاه ترین زمان ممکن‬ ‫تئاتر جزو مشاغل‬ ‫زیان دیده فعلی است‬ ‫فرهنگ و هنر ‪ART & CULTURE 2.‬‬ ‫‪2‬‬ ‫به بهانه سنت عیدانه «خانه سینما» به افرادی خاص؛‬ ‫یکشنبـــــه ‪ 24‬فروردین ماه ‪ 1399‬سال سیزدهم شمــاره ‪1209‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫& ‪ART‬‬ ‫فرهنگ و هنر‬ ‫‪CULTURE‬‬ ‫اخبار‬ ‫به نام اهالی سینما و به کام دوستان؛‬ ‫لطفا اسامی را شفاف سازی کنید‬ ‫در نامه ای به حسین انتظامی مطرح شد؛‬ ‫اعتراض کانون کار گردانان‬ ‫به عملکرد سازمان سینمایی‬ ‫در بحران «کرونا»‬ ‫کانون کارگردانان ســینمای ایران در نامه ای به حســین‬ ‫انتظامی رییس ســازمان ســینمایی عنــوان کردند که‬ ‫تخصیص مبلغ پانصد هزار تومــان عیدی یا کمک رفاهی‬ ‫در شان سینمای ایران نیست‪ .‬کانون کارگردانان سینمای‬ ‫ایــران طی نامه ای به حســین انتظامی رییس ســازمان‬ ‫سینمایی نسبت به بی توجهی سازمان سینمایی در شرایط‬ ‫کرونایی اعتراض کرد‪.‬‬ ‫متن نامه به شــرح زیر اســت‪ :‬جناب اقای دکتر حسین‬ ‫انتظامی؛ ریاســت محترم سازمان سینمایی؛ همانگونه که‬ ‫مســتحضرید در ایام سخت شیوع کرونا‪ ،‬تعطیلی پروژه ها‬ ‫و ســالن های سینما باعث شــده که تمامی اهالی سینما‪،‬‬ ‫خصوصا صنوف کارگری خانه ســینما دســتخوش بحران‬ ‫معیشتی شــوند‪ .‬در چنین شرایطی تمامی سینماگران از‬ ‫حضرتعالی توقع همراهی و همدلی داشــتند که متاسفانه‬ ‫تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده اســت‪ .‬کانــون کارگردانان‬ ‫سینمای ایران همواره نسبت به بی توجهی شما به صنوف‬ ‫سینمایی غیرتهیه کنندگی گالیه مند بود و نمونه اش عدم‬ ‫حضور حتی یک عضــو غیرتهیه کننده صنفی در کارگروه‬ ‫بررسی اسیب های کرونا در سینما است‪.‬‬ ‫کانون کارگردان سینمای ایران تخصیص مبلغ پانصد هزار‬ ‫تومان عیدی یا کمک رفاهی! یا هر عنوان دیگری ان هم با‬ ‫منت و ضرب االجل و با حذف درصد باالیی از اهالی صنوف‬ ‫را در شــان ســینمای ایران نمی داند چرا که معتقد است‬ ‫تمامی اعضا از حقوقی یکسان برخوردارند و در این شرایط‬ ‫سخت می بایست مبلغی مناسب تر برای جبران بیکاری و‬ ‫خانه نشینی به همه اهالی خانه سینما تعلق می گرفت‪ .‬ای‬ ‫کاش در این روزها به جای انتشــار پیش نویس نظام نامه‬ ‫تهیه کنندگی برای پیش نویس به زمین مانده بیمه بیکاری‬ ‫یا حمایت از ســینماگران خصوصاً صنوف کارگری سینما‬ ‫پیش قدم می شدید‪.‬‬ ‫لــذا در اعتــراض به این شــرایط و همراهــی با صنوف‬ ‫سینمایی ترجیح می دهیم مبلغ عیدی کانون کارگردانان‬ ‫که به کمتر از یک ســوم اعضا تعلــق می گیرد را دریافت‬ ‫نکنیم زیــرا اعتقاد داریم رقم فوق مفهــوم تامین رفاهی‬ ‫برای هیچ یک از صنوف ســینمایی در این شرایط سخت‬ ‫و دشــوار کرونایــی را نمی دهد و تنها یــک رفع تکلیف‬ ‫ساده انگارانه اســت‪ .‬با ارزوی سالمتی؛ کانون کارگردانان‬ ‫سینمای ایران»‬ ‫استادحسن انوشه درگذشت‬ ‫حســن انوشــه پژوهشــگر تاریخ‪ ،‬زبان و ادبیات فارسی‬ ‫و سرپرســت گروه نویســندگان دانشــنامه ادب فارسی‬ ‫درگذشت‪ .‬حسن انوشه نویســنده‪ ،‬پژوهشگر تاریخ‪ ،‬زبان‬ ‫و ادبیات فارسی و سرپرســت گروه نویسندگان دانشنامه‬ ‫ادب فارسی که عمر خود را در حوزه ایران شناسی و تاریخ‬ ‫و زبان و ادب فارســی صرف کرد‪ ،‬به علت بیماری سرطان‬ ‫ظهر دیروز در ســن ‪ ۷۶‬سالگی در بیمارستان دار فانی را‬ ‫وداع گفت‪ .‬مرحوم انوشــه که از فارغ التحصیالن دانشگاه‬ ‫تهران در رشــته زبان و ادبیات عرب به شمار می رود‪ ،‬در‬ ‫کارنامــه کار خود جــدای از فعالیت در تولید دانشــنامه‬ ‫تاریخ ایران کمبریج‪ ،‬همکاری با دانشــنامه ادب فارسی و‬ ‫نیز ترجمه کتاب هایی چون تاریخ سیستان‪ ،‬تاریخ تمدن‪،‬‬ ‫ایران در ســپیده دم تاریخ و نیز تالیف مداخل دانشــنامه‬ ‫زبان و ادب فارسی را دارد‪.‬‬ ‫در حالی که انتظار می رفت در ایام بحران کرونا و خانه نشــین شــدن اجباری بخش اعظمی از‬ ‫اهالی ســینما متولیان خانه ســینما به عنوان تنها نهاد صنفی ســینماگران و مسئوالن سازمان‬ ‫ســینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اســامی تدبیر ویژه ای برای رفع مشکالت و موانع به وجود‬ ‫امده در زندگی ســینماگران و ســایر هنرمندان در دیگر حوزه ها داشته باشند‪ ،‬شنیده می شود‬ ‫که همچون ســال گذشته عیدی میلیاردی که وزارت ارشاد برای تقسیم کردن ان میان اعضای‬ ‫خانه ســینما در اختیار دســت اندرکاران این نهاد قرار داده‪ ،‬تنها به عده ای معدود اهدا شده و‬ ‫دســت قاطبه سینماگران از دریافت ان خالی مانده است! عملکرد هیات مدیره خانه سینما طی‬ ‫سال های اخیر همواره محل بحث و انتقاد شدید اهالی سینما بوده به نحوی که بسیاری از اهالی‬ ‫خانه ســینما این دوران را بدترین ایام برای صنوف سینمایی دانسته و بعضا خواهان بسته شدن‬ ‫خانه ســینما هم شــده اند!؛ در تازه ترین و تلخ ترین اتفاق مدیران این نهاد به اصطالح صنفی‬ ‫اهالی سینما‪ ،‬مبالغ میلیاردی اهدایی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی که قرار بوده به دست‬ ‫اهالی سینما برسد همانند سال گذشته میان برخی افراد خاص توزیع کرده اند! نکته محیرالعقول‬ ‫و تعجب برانگیز این اســت که مشخص نیست هیات مدیره خانه سینما بر چه اساس و مالک و‬ ‫معیاری دســت به اهدای مبالغ عیدی می زنند! به عنوان مثال بر اساس شنیده ها از میان ‪۳۳۶‬‬ ‫عضو انجمن منتقدان و نویســندگان سینمای ایران تنها ‪ ۶۰‬نفر مشمول دریافت این عیدی شده‬ ‫اند و یا از میان حدود ‪ ۴۰۰‬عضو انجمن بازیگران عیدی تنها به ‪ ۹۵‬نفر تعلق گرفته اســت و‪!...‬‬ ‫این اتفاق در حالی اســت که انصاف و عدالت حکم می کند که به خصوص در این بحران کرونا‬ ‫که یکایک اهالی ســینمای کشور در بیکاری و خانه نشینی مطلق به سر می برند‪ ،‬مدیران خانه‬ ‫سینما دست از انتخاب های گزینشی برداشته و مبالغ بیت المال را به صورت یکسان میان یکایک‬ ‫هنرمندان تقسیم کنند!‬ ‫الزم به یاداوری اســت که متاسفانه علیرغم انتقادات و اعتراضات گسترده ای که بابت چگونگی‬ ‫تقســیم پر ابهام عیدی اهالی سینما در ســال ‪ ۱۳۹۸‬وجود داشت‪ ،‬مدیران خانه سینما بیش از‬ ‫گذشــته به عملکرد پر شبهه مبادرت کرده اند و مسئوالن ســازمان سینمایی و وزارت فرهنگ‬ ‫و ارشــاد اسالمی نیز گویا اختیار خود را به دست ان ها ســپرده اند! سینماگران به جان امده از‬ ‫رفتارهای ناصواب بارها تاکید کرده اند «مدت ها است سالیق شخصی بر کلیت خانه سینما حاکم‬ ‫شــده‪ ،‬رفتار مسئوالن خانه سینما دیکتاتورمابانه و بر اساس نگاه های باندی و سیاسی است‪ .‬این‬ ‫نهاد صنفی محسوب نمی شود و دست اهالی سینما از ان کوتاه است!» بی تردید در این روزهای‬ ‫تلخ که مشــکل معیشتی زندگی بسیاری از هنرمندان را در اســتانه فروپاشی قرار داده وظیفه‬ ‫متولیان فرهنگی اســت که جلوی رفتارهای سلیقه ای و گزینشی مدیران خانه سینما را بگیرند‬ ‫و به ان ها اجازه ندهند میان اهالی ســینمای کشور تبعیض قائل شوند‪ .‬از سوی دیگر این وظیفه‬ ‫مدیران فرهنگی به خصوص شــخص وزیر فرهنگ و ارشاد اســامی است که به داد هنرمندان‬ ‫برسند؛ این که شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی در جدیدترین پست توئیتری خود از پیگیری‬ ‫خســارات اصحاب فرهنگ‪ ،‬هنر‪ ،‬نشر‪ ،‬سینما‪ ،‬رسانه‪ ،‬اموزشگاه ها‪ ،‬چاپ‪ ،‬موسسات‪ ،‬کانون ها و ‪...‬‬ ‫خبــر می دهد‪ ،‬هرچند جای تقدیر دارد اما کافی نیســت! اهالی فرهنــگ و هنر امروزه نیازمند‬ ‫اقدامی عاجل از سوی دولتمردان و مدیران فرهنگی هستند و باید هرچه سریع تر با عزمی راسخ‬ ‫بخشی از بودجه فرهنگی کشور را برای رفع بحران معیشتی به ان ها اختصاص داد‪.‬‬ ‫وزیر میراث فرهنگی‪ ،‬گردشگری و صنایع دستی‪:‬‬ ‫تخصیص ‪ ۳۸‬هزارمیلیارد ریال به گردشگری را پیگیریم‬ ‫وزیــر میراث فرهنگی‪ ،‬گردشــگری و صنایع دســتی گفت‪:‬‬ ‫همان گونه که رییس شــورای جهانی ســفر و گردشگری به‬ ‫رهبران جهان درخصوص به خطر افتادن ‪۵۰‬میلیون شــغل‬ ‫در پی شیوع کرونا هشدار داده و بر لزوم چاره اندیشی فوری‬ ‫تاکید کرده است‪ ،‬پیگیر تخصیص ‪ ۳۸‬هزارمیلیارد ریال برای‬ ‫جبران خســارت زیرساخت های گردشــگری ایران هستیم‪.‬‬ ‫علی اصغر مونسان یاداور شد‪ :‬صنعت گردشگری با بخش های‬ ‫مختلف اقتصاد به طور مستقیم و غیرمستقیم در تعامل قرار‬ ‫دارد و با داشــتن اثرات عمیق و متقابل اقتصادی‪ ،‬اجتماعی‬ ‫و فرهنگی از بخش های مهم و حیاتی هر کشــور محســوب‬ ‫می شود‪ .‬شیوع ویروس کرونا در ایران و جهان موجب شد تا‬ ‫این صنعت بیشترین اسیب را نسبت به سایر صنایع ببیند‪ .‬او‬ ‫افزود‪ :‬امارهای شورای جهانی سفر و گردشگری نشان دهنده‬ ‫این اســت که گردشگری ‪ ۱۰.۴‬درصد رشد ناخالص ملی در‬ ‫جهان را در برگرفته و ‪ ۳۲۰‬میلیون نفر شــغل ایجاد می کند‬ ‫و مســوول ایجاد یک از هر پنج شــغل جدید است و برای‬ ‫هشت سال متوالی‪ ،‬در رشــد اقتصادی جهانی گوی سبقت‬ ‫را از سایرین ربوده اســت‪ .‬وزیر میراث فرهنگی‪ ،‬گردشگری‬ ‫و صنایع دســتی ادامه داد‪ :‬ســازمان جهانی گردشگری نیز‬ ‫چندی پیش با انتشار گزارشــی پیش بینی کرد این صنعت‬ ‫براثر بحران شیوع ویروس کرونا می تواند با کاهش ‪ ۲۰‬تا ‪۳۰‬‬ ‫درصدی سفر در ســال ‪ ۲۰۲۰‬و بازگشت امار سفر به هفت‬ ‫سال پیش‪ ،‬مواجه شود‪ .‬این ســازمان زیان ویروس کرونا را‬ ‫به صنعت گردشــگری فع ً‬ ‫ال ‪ ۲۹۰‬تا ‪ ۴۴۰‬میلیارد دالر براورد‬ ‫کرده است‪ .‬مونسان گفت‪ :‬با توجه به اینکه سال ‪ ۹۹‬از سوی‬ ‫مقام معظم رهبری به نام جهش تولید نام گذاری شده است‪،‬‬ ‫صنعت گردشــگری باید هر چه زودتر پس از مهار شــیوع‬ ‫ویروس کرونا فعال شود تا شــغل هایی که اسیب دیده اند با‬ ‫کمک دولت بتوانند بخشی از خســارت های خود را جبران‬ ‫کنند و شاهد رونق دوباره و اشتغال زایی بیشتر در این صنعت‬ ‫باشــیم‪ .‬هیات دولت مصوبه کرده کــه برای کمک به بخش‬ ‫های متاثر از کرونــا ‪ ۱۰۰‬هزار میلیارد تومان در نظر گرفته‬ ‫شود که ‪ ۷۵‬هزار میلیارد تومان از این مبلغ از طریق سیستم‬ ‫بانکی در قالب تســهیالت ارزان به کســب وکارها داده می‬ ‫شود‪ ،‬درخواست وزارت میراث فرهنگی‪ ،‬گردشگری و صنایع‬ ‫دســتی با توجه به براورد خســارت ها‪ ،‬اختصاص ‪ ۳۸‬هزار‬ ‫میلیارد ریال تهســیالت به صنعت گردشگری برای کاهش‬ ‫زیان های ناشــی از ویروس کرونا است که طبق نظر وزارت‬ ‫اقتصاد و مصوبه هیات دولت‪ ،‬فعاالن اقتصادی این تسهیالت‬ ‫را با نرخ سود ‪ ۱۲‬درصد و با دوره بازپرداخت دو ساله دریافت‬ ‫می کنند‪ .‬این درحالی اســت که رییس شورای جهانی سفر‬ ‫و گردشــگری (‪ )WTTC‬در نامه ای سرگشاده به رهبران‬ ‫جهان‪ ،‬دولت ها و حکومت ها‪ ،‬پیشــنهاد کرده برای حفظ‬ ‫درامد مالی در شرایط سخت اقتصادی میلیون ها شاغل در‬ ‫ایــن صنعت‪ ،‬وام های فوری و نامحــدود بدون بهره درنظر‬ ‫بگیرند و «تمام مالیات های دولتی‪ ،‬بدهی ها و معوقات مالی‬ ‫باید از روی بخش گردشگری بالفاصله و حداقل تا دوازده ماه‬ ‫اینده برداشته شود‪ .‬این شورا از شرکت های گردشگری نیز‬ ‫خواسته‪ ،‬تالش خود برای حفظ نیروی انسانی به کار بگیرند‬ ‫تا با کمک یکدیگر و این تدابیر‪ ،‬گردشــگری را که در ورطه‬ ‫نابودی قرار گرفته اســت نجات دهند‪ .‬شورای جهانی سفر و‬ ‫گردشــگری باور دارد این حمایت ها در کنار جبران خسران‬ ‫سرمایه می تواند حیات میلیون ها انسان که وابسته به صنعت‬ ‫سفر و گردشگری هستند را نجات دهد تا بتوانند امرار معاش‬ ‫کنند و رفاه نســبی در هفته ها و ماه های پر فراز و نشــیب‬ ‫پیش رو داشته باشند‪.‬‬ ‫تاکید «اشنا» بر پرداخت تعهدات هنرمندان در کوتاه ترین زمان ممکن‬ ‫تئاتر جزو مشاغل زیان دیده فعلی است‬ ‫قادر اشــنا‪ ،‬مدیرکل هنرهای نمایشی‪ ،‬رئوس‬ ‫برنامه های این ادار ه کل را اعالم کرد‪ .‬قادر اشــنا‬ ‫مدیر این ادار ه کل همزمان با بازگشایی رسمی‬ ‫ادارات دولتی‪ ،‬رئوس برنامه های مجموعه تحت‬ ‫مدیریت خود را با در نظر گرفتن شــرایط فعلی‬ ‫اعالم کرد‪ .‬وی در اغاز ضمن تشکر از هنرمندان‪،‬‬ ‫خانه تئاتر‪ ،‬انجمن هنرهای نمایشی استان ها و‬ ‫اهالی رسانه به خاطر لطف و همراهی شان پس‬ ‫از پذیرش مسئولیت اداره کل هنرهای نمایشی‪،‬‬ ‫رئوس برنامه های خود را در چند بند منتشر کرد‪:‬‬ ‫‪ -۱‬پرداخت تعهدات به هنرمندان در کوتاه ترین‬ ‫گو‬ ‫زمان ممکن با مساعدت وزیر محترم فرهن ‬ ‫ارشاد اســامی و معاونین محترم امور هنری و‬ ‫توســعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ وارشاد‬ ‫اسالمی‪.‬‬ ‫‪ -۲‬تشریح شرایط هنرمندان تئاتر به عنوان یکی‬ ‫ن دیده در وضعیت فعلی و پیگیری‬ ‫از مشاغل زیا ‬ ‫مصوبات دولت و دستورات وزیر محترم مبنی بر‬ ‫حمایت از این گونه مشاغل در ‪ ۲‬ماه اخیر‪.‬‬ ‫‪ -۳‬بهره گیری از مشورت تشکل های صنفی برای‬ ‫عبور از شرایط فعلی‪.‬‬ ‫‪ -۴‬همکاری با ســازمان ها‪ ،‬نهادها‪ ،‬انجمن ها و‬ ‫تشــکل های فعال حوزه تئاتر با هدف هم افزایی‬ ‫ظرفیت های مادی و معنوی‪.‬‬ ‫‪ -۵‬تعامل پویا با اهالی رسانه‪.‬‬ ‫گو‬ ‫‪ -۶‬همکاری بیش از پیش با ادارات کل فرهن ‬ ‫ارشاد اسالمی در جهت کاستن مشکالت موجود‬ ‫در حوزه تئاتر استان ها‪.‬‬ ‫‪ -۷‬توجه جدی به تثبیت جایگاه و نقش انجمن‬ ‫هنرهای نمایشی استان ها در گسترش تئاتر‪.‬‬ ‫‪ -۸‬شفاف ســازی فرایندها و فعالیت ها براساس‬ ‫گ و ارشــاد‬ ‫سیاســت های ابالغی وزارت فرهن ‬ ‫اسالمی‪.‬‬ ‫‪ -۹‬اهتمام در بهبود فرایندها و تســریع انجام‬ ‫خدمــات به ویژه در زمینه صــدور پروانه اجرای‬ ‫نمایش با محوریت دولت الکترونیک‪.‬‬ ‫‪ -۱۰‬بهبود و ارتقا مشارکت با موسسات غیردولتی‬ ‫در راســتای بهره گیــری از ظرفیت های بخش‬ ‫خصوصی‪.‬‬ ‫سید مجتبی حسینی معاون هنری‪:‬‬ ‫پیگیر حمایت های دولتی هستیم‬ ‫معــاون هنری وزارت فرهنگ و ارشــاد اســامی از‬ ‫پیگیری هایی برای حمایت از هنرمندان در ایام کرونایی‬ ‫خبر داد و افزود‪ :‬هنرمندان و گروه های هنری در این‬ ‫شرایط که فعالیت های فرهنگی و هنری تعطیل است‪،‬‬ ‫حمایت می شوند‪ .‬سید مجتبی حسینی معاون امور‬ ‫هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی گفت‪ :‬تعطیلی‬ ‫ناگزیر فعالیت های فرهنگی و هنــری برای جامعه‪،‬‬ ‫هنرمندان و فعاالن این حوزه پیامدهایی دارد و وزارت‬ ‫فرهنگ و ارشاد اسالمی بر اساس وظیفه حمایتی خود‪،‬‬ ‫از هنرمندان در این شرایط حمایت می کند‪ .‬او افزود‪ :‬از‬ ‫زمان تعطیلی فعالیت های فرهنگی و هنری به دلیل‬ ‫شیوع ویروس کرونا‪ ،‬پیگیری های مستمری از طرف‬ ‫وزیر فرهنگ و ارشــاد اسالمی‪ ،‬معاونت امور هنری و‬ ‫ادارات کل از بخش های مختلف دولت برای حمایت از‬ ‫هنرمندان انجام شده است و امیدواریم این حمایت ها‬ ‫در روزهای اینده محقق شود‪ .‬حسینی ادامه داد‪ :‬به‬ ‫این منظور جلسات متعددی در معاونت هنری برگزار‬ ‫شد و بر اســاس امارهای مدت مشابه فهرست هایی‬ ‫برای حمایت تدوین شــد که برای تحقق ان در حال‬ ‫پیگیری اســت و نهایت تالش بر این است که تا حد‬ ‫‪ -۱۱‬بازنگری در فرایند برگزاری جشــنواره ها‬ ‫متناســب با شــرایط فعلی‪ ،‬انتخاب دبیران در‬ ‫بازه زمانی مناسب‪ ،‬مطالعه برای چابک سازی و‬ ‫مدیریت منابع در این حوزه‪.‬‬ ‫قادر اشنا ‪ ۲۷‬اسفند ‪ ۱۳۹۸‬طی حکمی از سوی‬ ‫وزیر فرهنگ وارشــاد اسالمی به عنوان مدیرکل‬ ‫هنرهاینمایشیمنصوبشد‪.‬‬ ‫ممکن حمایت هایی از هنرمندان صورت گیرد هرچند‬ ‫منابع و اعتبارات وزارت فرهنگ و ارشــاد اسالمی در‬ ‫راستای حمایت از فعالیت های هنری همیشه محدود‬ ‫بوده اما از دولت برای حمایت ها پیگیری شده است‪.‬‬ ‫معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی افزود‪:‬‬ ‫هرچند فعالیت های فرهنگی و هنری از اسفندماه سال‬ ‫گذشته تعطیل اســت اما هنرمندان در این دوره نیز‬ ‫مانند گذشته در همراهی با جامعه و مردم فعالیت هایی‬ ‫را انجام دادند و به شکل های مختلف در فضای مجازی‬ ‫فعالیــت کردند که جای قدردانی دارد‪ .‬تشــکل ها و‬ ‫انجمن های هنری هم با توجه به نقش خود مسایل‬ ‫جامعه هنری را پیگیری می کنند‪.‬‬ ‫به بهانه اکران انالین «خروج» اخرین ساخته ابراهیم حاتمی کیا‬ ‫خط شکن مافیای اکران!‬ ‫«خروج» بیســتمین فیلم ابراهیم حاتمی کیا اســت که ســال‬ ‫گذشته در جشنواره فیلم فجر رونمایی شد و قرار است از امروز‬ ‫یکشنبه‪ ۲۴ ،‬فروردین برای یک روز اکران اینترنتی شود تا بعد‬ ‫در ســینماها به نمایش دراید‪ .‬قهرمان ایــن فیلم مزرعه داری‬ ‫است که فرامرز قریبیان نقش ان را ایفا کرده است‪.‬‬ ‫حاتمی کیــا در این فیلم همانند بســیاری دیگر از فیلم هایش‬ ‫ن بار از‬ ‫نقــدی به اتفاقات جامعه و نیز مســئوالن دارد کــه ای ‬ ‫منظر خیلی منتقدان و کســانی که فیلم را دیده اند‪ ،‬واضح تر به‬ ‫نقد دولت فعلی پرداخته اســت تا جایی که پیش از تمام شدن‬ ‫ســاخت فیلم خبرهایی رســیده بود مبنی براینکه محمدرضا‬ ‫شــریفی نیا در «خروج» نقش حســام الدین اشنا مشاور رییس‬ ‫جمهــور را بازی می کند‪ .‬البته خود اشــنا هنگام نمایش فیلم‬ ‫در جشــنواره به پردیس ملت امد و حتی در نشست خبری ان‬ ‫هم شرکت کرد؛ اما در پاســخ به اینکه ایا فکر می کند منظور‬ ‫حاتمی کیا در فیلم «خروج» خود او بوده اســت؟ گفت‪ :‬منظور‬ ‫اقای حاتمی کیا من نبودم بلکه همه مشاوران منظورشان بوده‬ ‫اســت‪ .‬او همچنین تاکید کرد که حاتمی کیا بزرگتر از ان است‬ ‫که به کسی کنایه بزند‪.‬‬ ‫به گفته خــود حاتمی کیا تحقیقات این فیلم ســال ‪ ۸۹‬انجام‬ ‫شــده و در واقع «خروج» از همان زمان شــکل گرفته اما انچه‬ ‫می خواســت بسازد جور نمی شــد تا این که به این دولت و این‬ ‫دوره رسیده در هر دولت دیگری هم بود همین اتفاق می افتاد‪.‬‬ ‫نشست خبری فیلم «خروج» در جشنواره یکی از پرحاشیه ترین‬ ‫نشســت های این رویداد بود که در بیش از یک ســاعت زمان‬ ‫برگزاری بارها حاتمی کیا با فریاد و ناراحتی پاســخ ســواالت را‬ ‫می داد‪ .‬او که از خارج شــدن فیلمش از فهرســت ارای مردمی‬ ‫جشــنواره در همان روزهای اول عصبانی بود‪ ،‬می گفت‪ :‬این را‬ ‫یک شــوخی بزرگ می دانم‪ .‬اصال امکان نــدارد‪ .‬ای کاش بعدا‬ ‫گروهی تشــکیل شود و درباره کسانی که در این چند سال این‬ ‫کار را در اختیار داشتند تحقیق کنند‪.‬‬ ‫به نظر می رســد این دوره یک مهندســی به نظر ساده ولی به‬ ‫نظر من به شــدت پیچیده انجام شده و من تحمل دوستان را‬ ‫این قدر نمی دانســتم‪ .‬اما همه چیز را به زمان ارجاع می دهم و‬ ‫زمان نشــان می دهد کدام فیلم در ذهن مردم می ماند و کدام‬ ‫فیلم پاک می شود‪.‬‬ ‫حاتمی کیا همچنین جنس اعتراض در فیلمش را مدل اعتراض‬ ‫در چهارچــوب نظام دانســت و گفت‪ :‬با این حال الزم اســت‬ ‫مســیر برای اعتراض و مطالبه گری باز شــود‪ .‬امــا دیگر اتفاق‬ ‫حاشیه ای این فیلم به خداحافظی فرامرز قریبیان بازیگر اصلی‬ ‫«خروج» برمی گشــت که در همان نشســت و پس از گله هایی‬ ‫که بر ســر حــذف فیلم از بخــش ارای مردمی مطرح شــد‪،‬‬ ‫تصمیم به خداحافظی از ســینما گرفت‪ .‬البته او اعالم کرد که‬ ‫این تصمیمش در ماجرای جند ســال قبل هم ریشــه دارد که‬ ‫وقتــی در جشــنواره فجر داور بود‪ ،‬رای هایی کــه به نفع فیلم‬ ‫عصبانی نیستم داده شده بود تغییر کردند‪ .‬هرچند قریبیان پس‬ ‫از جشــنواره این ماجرا را فاش کرد‪ .‬حــال با تمام این اتفاق ها‬ ‫حاتمی کیــا یک بار دیگر فیلمش را خبرســاز کرده‪ ،‬ان هم با‬ ‫اکران انالین و در روزهایی که سینماها به دلیل شیوع ویروس‬ ‫کرونا تعطیل هســتند‪ .‬تصمیم به اکــران انالین «خروج» در‬ ‫ســامانه های وی اودی اگرچه فقط برای ‪ ۲۴‬ساعت است و قرار‬ ‫شده بعدا در سینماها اکران عمومی شود‪ ،‬واکنش های مختلفی‬ ‫را به همراه داشــت و عده ای می گفتند اگر ســازمان اوج پول‬ ‫ساخت این فیلم را نداده بود کسی جرات انجام چنین کاری را‬ ‫نداشــت‪ .‬حتی علی سرتیپی‪ ،‬پخش کننده «خروج» که خودش‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫اخبار‬ ‫حمایت مرکز گسترش‬ ‫از مستندسازان و انیماتورها‬ ‫در نبرد با کرونا‬ ‫هم ســینمادار است و هم تهیه کننده گفته بود‪ ،‬اگر فیلم برای‬ ‫خودش بود جرات چنین ریسکی را نداشت‪ .‬با این حال بسیاری‬ ‫از سینماگران با سلیقه های محتلف چنین اقدامی را برای فیلم‬ ‫خروج که مانند فیلم های دیگر کارگردانش می تواند در گیشــه‬ ‫فروش خوبی داشــته باشد‪ ،‬مثبت و خط شکن توصیف کردند و‬ ‫نظرهای زیادی مطرح شده که این کار می تواند فتح بابی باشد‬ ‫برای اکران فیلم هایی که در صف اکران ســال ‪ ۹۹‬بر تعدادشان‬ ‫افزوده شده یا دست کم فیلم هایی که می شود پیش بینی کرد در‬ ‫گیشه موفقیت چندانی ندارند زودتر راهی سامانه های وی اودی‬ ‫شوند‪ .‬اما فعال باید منتظر ماند و دید که اکران انالین «خروج»‬ ‫با چه اســتقبالی روبرو می شــود و ایا می توان اتفاقی را که در‬ ‫شبکه هایی مثل نتفلیکس رخ می هد در اینجا تکرار کرد تا پس‬ ‫از نمایش انالین در ســالن های سینما هم فروش خوبی داشته‬ ‫باشــد؟ و ایا با تاکید رییس انجمن ســینماداران که هر فیلم‬ ‫اکران شــده در اینترنت را دیگر در ســینماها اکران نمی کنند‬ ‫فیلم دیگری برای اکران انالین اعالم امادگی می کند؟‬ ‫تلویزیون تالشی برای ارتقا برنامه ها ندارد!‬ ‫تلویزیون در نوروز را دنبال کرده است‪ ،‬می گوید‪ :‬بیشتر فیلم های سینمایی‬ ‫را که تکراری نباشند می بینم؛ مثال سینمایی «چرخه» را دیدم که یک‬ ‫فیلم خارجی بود‪ .‬فیلم خیلی خوبی بود و از شبکه نمایش پخش شد و‬ ‫یا مستند «باشگاه شهرت» که فکر می کنم از شبکه چهار پخش شد و‬ ‫خیلی خوب بود‪.‬‬ ‫عملکرد متوسط تلویزیون در نوروز‪۹۹‬‬ ‫از یک گوینده جوان تهرانی درباره برنامه ها و سریال های نوروزی تلویزیون‬ ‫می پرســیم‪ ،‬او می گوید‪ :‬من زیاد اهل تلویزیون نیستم مگر سریالی که‬ ‫خیلی خوب باشد و به نظرم «پایتخت» تا حدودی خوب بود؛ البته صرفا‬ ‫از جهت سرگرمی وگرنه ایرادهایی به این سریال وارد است‪ .‬درباره برنامه‬ ‫کودک هم به نظرم خیلی وقت است که صدا و سیما در این زمینه ضعیف‬ ‫است و باید کارتون و برنامه های متناسب با کودکان ایران اسالمی تولید‬ ‫کند‪ .‬ای فیلم هم یادم می اید یکی دوبار فیلم سینمایی گذاشت که خوب‬ ‫بود‪ .‬در کل عملکرد نوروزی تلویزیون متوسط بود و هنوز جای کار دارد‪.‬‬ ‫«دورهمی» هیچ تالشی برای ارتقا نکرد‬ ‫یکی از مدیران تولید برنامه های تلویزیونی با بیان اینکه سریال ها را زیاد‬ ‫دنبال نکرده اســت‪ ،‬برنامه «عصر جدید» را با وجود اشکاالتش بهترین‬ ‫برنامه تلویزیونی نوروز عنوان می کند اما درباره برنامه «دورهمی» نظر‬ ‫متفاوتیدارد‪.‬اومی گوید‪:‬متاسفانهبایدبگویمکهعواملبرنامه«دورهمی»‬ ‫با اوردن مهمان های تکراری و تکرار ســواالت و موضوعات قبلی مانند‬ ‫ازدواج کردی؟عاشق شدی؟ و ‪ ...‬هیچ تالشی برای ارتقای برنامه نکرده‬ ‫بودند و جالب است که حتی در طراحی دکور و نورپردازی هم ضعیف تر‬ ‫از ادوار گذشته خودشان بودند‪.‬‬ ‫اجرای عموپورنگ در دکور بزرگسال!‬ ‫این بیننده درباره برنامه های کودک نوروزی می گوید‪ :‬در برنامه های کودک‬ ‫اتفاق شاخصی با توجه به شرایط موجود(کرونا) ندیدم و هیچ جذابیتی‬ ‫برای کودکان و دعوت به ماندن در خانه وجود نداشت‪ .‬در شبکه نهال و‬ ‫پویا فقط در باکس هایی انیمیشن و فیلم و سریال هایی بود که با توجه به‬ ‫تکراری بودن باز می توان گفت کمی وقت بچه ها را پر می کرد‪ .‬در شبکه دو‬ ‫در باکس کودک بعدازظهر برنامه عیدانه «عمو پورنگ و اهالی محله گل‬ ‫و بلبل» برنامه ای استیج گونه بود و به نظرم فاقد موضوع واحد و مرتبط‬ ‫اجرا شد‪ .‬یکی از بزرگترین ایرادات این برنامه اجرای برنامه در دکور برنامه‬ ‫بزرگسال بود که حتی دوستان و همکاران عزیز زحمت کاور کردن اسم‬ ‫یکشنبـه ‪ 24‬فروردین ماه ‪ 1399‬سال سیزدهم شمــاره ‪1209‬‬ ‫سینماوتلویزیون ‪CINEMA&RADIO‬‬ ‫کارنامه سیما برای نوروز کرونایی؛‬ ‫نوروز‪ ۹۹‬برای تلویزیون فرصتی بود که شاید حاال حاالها دیگر پیش نیاید‪.‬‬ ‫تعطیالت و در عین حال اجبار به خانه نشینی‪ ،‬تنهایی و اوقات فراغتی‬ ‫که انتخاب های زیادی برای پر کردنش پیش روی مردم نمی گذاشت و‬ ‫بی شک تماشــای تلویزیون یکی از گزینه های اصلی بود‪ .‬قطعا ویروس‬ ‫پیش بینی نشــده کرونا مدیران تلویزیونــی را هم غافلگیر و مجبور به‬ ‫تغییراتی در برنامه ریزی ها کرد اما عید نوروز مناسبتی اتفاقی نبود‪ .‬انتظار‬ ‫مخاطبان برای برنامه ریزی تمام و کمال تلویزیون در ایام تعطیالت و سال‬ ‫نــو اصال انتظار دور از ذهن و زیادی به نظر نمی رســد؛ به ویژه که این‬ ‫روزها تلویزیون باید میان رقبای تازه نفس مجازی اش جایی برای خودش‬ ‫باز کرده و حرفی برای گفتن داشته باشد‪ .‬برای بررسی عملکرد نوروزی‬ ‫تلویزیون از مردم خواسته تا درباره انچه در نوروز ‪ ۹۹‬از تلویزیون تماشا‬ ‫کردند‪ ،‬صحبت و نظرشان را در این مورد بیان کنند‪:‬‬ ‫شجاعی مهروعالقهبه«پایتخت»‬ ‫در همین راســتا هرمز شجاعی مهر‪ ،‬مجری تلویزیون درباره برنامه های‬ ‫نوروزی می گوید‪ :‬برنامه های تلویزیون را خیلی دنبال نکردم و تنها چیزی‬ ‫که برای من و خانواده ام جذاب بود سریال «پایتخت» و بازی خوب اقای‬ ‫تنابنــده و مهرانفر بود‪ .‬علت اینکه زیاد برنامه ها را دنبال نکردم تکراری‬ ‫بودن بسیاری از مسابقات و برنامه ها بود‪ .‬اما در عوض سریال «پایتخت»‬ ‫بسیار جذاب بود و نه تنها هر شب تماشایش می کردیم بلکه تکرارش را‬ ‫هممی دیدیم‪.‬‬ ‫سریال هایدهه هایقبلبهتربودند‬ ‫یک دختر جوان از فیروزکوه درباره برنامه ها و سریال های نوروزی تلویزیون‬ ‫می گوید‪« :‬خیلی پیگیر برنامه ها و سریال های نوروزی نبودم اما به طور کلی از‬ ‫نظر بنده سریال هایی که در سال های اخیر پخش می شود‪ ،‬متاسفانه کیفیت‬ ‫ضعیف تری نسبت به سریال های سالها و دهه های گذشته دارد‪ .‬فقط یکی‬ ‫دو مورد از برنامه ها ان هم به دلیل سابقه خوب ان برنامه در سال های قبل‬ ‫و ّاطالع از زمان پخش را نگاه می کردم و بقیه را ندیدم‪ .‬از طرفی به شخصه‬ ‫ترجیح می دهم ویدیوها و سی دی های سریال هایی که در دهه های گذشته‬ ‫پخش می شده و در اختیار دارم را در ایام تعطیل نگاه کنم‪».‬‬ ‫«پایتخت» بی سر و ته‬ ‫خانم جوانــی از بیرجند می گوید که فقط ســریال های «پایتخت» و‬ ‫«دوپینگ» را دنبال کرده و بقیه سریال ها را چون به نظرش سرگرم کننده‬ ‫و جالب نبودند‪ ،‬ندیده است‪ .‬او درباره پایتخت هم می گوید‪ :‬پایتخت را به‬ ‫واسطه سابقه خوبش دنبال کردیم اما بی سروته تمام شد و معلوم نیست‬ ‫چه زمان پایانش ساخته شود‪.‬‬ ‫«دوپینگ» با بازیگران خوب و داستان بچه گانه‬ ‫یک دانشــجوی تهرانی با بیان اینکه ســریال «دوپینگ» را به خاطر‬ ‫بازیگرهایش دنبال کرده اســت‪ ،‬می گوید‪ :‬سریال «دوپینگ» را دوست‬ ‫داشت م و به خاطر بازیگرهای خوبش می بینم اما داستانش خیلی بچه گانه و‬ ‫فانتزی است‪ .‬سریال پایتخت را هم کال از اول خیلی دوست نداشتم اما ان‬ ‫را هم به خاطر بازیگران خوبش و اینکه خانواده همیشه می دیدند تماشا‬ ‫می کردم‪ .‬یک سریال دیگری هم بود به اسم «کامیون» که ضعیف بود؛‬ ‫اصال نه بازی درستی داشت و نه داستان خاصی‪ .‬واقعا غیرجذاب بود و من‬ ‫اصال دنبالش نکردم‪ .‬او با بیان اینکه بیشتر مستندها و فیلم های سینمایی‬ ‫‪3‬‬ ‫برنامه بزرگسال «دونیمه ماه» را نکشیده بودند و حال و هوای برنامه ربطی‬ ‫به فضای کودک نداشت و جالب تر اینکه در پایان نوشته شده بود تهیه‬ ‫شــده در گروه اجتماعی شبکه ‪ ۲‬که خود این موضوع جای سوال دارد؛‬ ‫عموپورنگ و گروه اجتماعی؟!‬ ‫منبی حوصله امیاسریال هاضعیفشدند؟!‬ ‫یک دانشجو جوان از کرج می گوید‪ :‬بجز سریال پایتخت دیگر هیچ سریالی‬ ‫من را جذب خودش نکرد‪ .‬نمی دانم من بی حوصله شــده ام یا سریال ها‬ ‫ضعیف و بی سر و ته هستند‪ .‬درباره برنامه ویژه کودکان هم باید بگویم‬ ‫من همیشــه تلویزیون می بینم و در ایــن ‪ ۱۳‬روز حتی یک برنامه که‬ ‫برای کودکان پخش بشــود و جذاب و سرگرم کننده باشد‪ ،‬پخش نشد‪.‬‬ ‫به نظرم حداقل می توانستند ارشیو برنامه های فیتیله یا عموپورنگ و یا‬ ‫خاله شادونه را پخش کنند‪ .‬متاسفانه صدا و سیما در این زمینه خیلی‬ ‫ضعیف عمل کرد‪.‬‬ ‫تبلیغاتیکهتجمل گراییتبلیغمی کرد‬ ‫یک کارمند جوان نظر متفاوتی دارد‪ .‬او برنامه های نوروز و ســریال ها را‬ ‫نسبت به سال گذشته قابل قبول تر عنوان کرده و می گوید‪ :‬همه برنامه ها‬ ‫به نسبت پارسال بهتر بودند؛ بخصوص «پایتخت» خیلی خوب بود ولی‬ ‫حیف که ناتمام ماند‪« .‬دوپینگ» هم بهتر از «کامیون» بود و من تماشایش‬ ‫کردم‪.‬اودربارهتیلیغاتتلویزیونیمی گوید‪:‬تبلیغاتتلویزیونامسالجالب‬ ‫نبود خیلی تجمل گرایی داشت‪ .‬با توجه به وضعیت االن مردم که تحت‬ ‫فشار هســتند و خیلی ها دیگر همان اندک درامد را هم ندارند‪ ،‬پخش‬ ‫غذاهای رنگارنگ و خانه های لوکس در تلویزیون کار درستی نبود‪ .‬این‬ ‫خانم در ادامه با بیان اینکه در این شرایط مردم نیاز بیشتری به معنویت‬ ‫و ارامش دارند‪ ،‬می گوید‪ :‬از نظر مذهبی و پخش دعاها به خصوص در این‬ ‫ماه مبارک بیشتر می توانستند کار کنند تا مردم بیشتر به ارامش برسند؛‬ ‫زیرا االن نیازش در جامعه خیلی بیشتر از قبل بود‪.‬‬ ‫اعتراضبهکارتون هایتکراری‬ ‫یک خانم خانه دار درباره برنامه هایی که نوروز امسال از تلویزیون دیده است‬ ‫می گوید‪ :‬من سریال «پایتخت» و برنامه «اسرا» از شبکه قران را می دیدم‬ ‫و به نظرم تا حدودی خوب و قابل قبول بودند‪ .‬برنامه های کودک هم زیاد‬ ‫جالب نبودند و دخترم دائم از تکراری بودن کارتون ها اعتراض داشــت؛‬ ‫به طوری که خودم برایش کارتون های جدید را دانلود می کردم‪ .‬سریال‬ ‫«دوپینگ» را هم تقریبا اواخر عید دنبال کردم البته کامال از سر ناچاری‬ ‫زیرا تلویزیون واقعا برنامه های دیدنی ندارد و من چون دختر کوچک دارم‬ ‫ماهواره هم ندارم و واقعا از تلویزیون خودمان توقع بیشتری داشتم‪.‬‬ ‫تداخلبرنامه هایپربیننده‬ ‫یک شهروند شمالی مجموع انچه که نوروز ‪ ۹۹‬از تلویزیون دیده است‬ ‫را اینگونه بیان می کند‪ :‬از میان ســریال ها فقط «پایتخت» را دیدیم و‬ ‫خوب بود‪ .‬سریال های «دوپینگ» و «کامیون» را ندیدیم و ترجیحمان‬ ‫برنامه های دیگری مثل «کودک شــو» بود‪ .‬برنامه «عصر جدید» را هم‬ ‫دنبال کردم اما «دورهمی» را چون با «عصرجدید» تداخل داشت تکرارش‬ ‫را می دیدم‪ .‬در کل برنامه ها خوب بودند اما ای کاش همه برنامه ها را با هم‬ ‫پخش نمی کردند زیرا هم تداخل داشتند و هم اینکه االن دیگر برنامه ای‬ ‫ندارند که پخش کنند‪.‬‬ ‫مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از مستندسازانی‬ ‫که با شــروع بحران کرونــا در ایران‪ ،‬همپای پزشــکان‪،‬‬ ‫پرســتاران‪ ،‬کادر درمانی و در صحن ه مقابله با این پدیده ‬ ‫مخرب جهانی حضور داشته اند‪ ،‬حمایت می کند‪.‬‬ ‫با شــیوع ویروس کوویــد ‪ ۱۹‬در ایران‪ ،‬مرکز گســترش‬ ‫ســینمای مستند و تجربی مستندســازانی را که در نقاط‬ ‫مختلــف اقدام به ضبط و ثبت وقایــع این بحران کرده و‬ ‫در صحنه نبرد با کرونا حضور داشتند رصد کرده و ضمن‬ ‫تماس با انها و پیگیری پروژ ه در دست تولیدشان‪ ،‬نسبت‬ ‫به حمایت از این اثار اعالم نظر کرده است‪.‬‬ ‫حمایت مرکز گسترش از مستندهایی که با موضوع کرونا‬ ‫در دســت تهیه است‪ ،‬با ارســال طرح پژوهشی مبتنی بر‬ ‫ساختار فیلم‪ ،‬شــیوه روایت‪ ،‬عناصر دراماتیک و همینطور‬ ‫ارائ ه دمو ســ ه دقیقه ای از اثر تولید شده تا ان زمان و نظر‬ ‫مثبت شورا میســر خواهد بود؛ با این توضیح که با شروع‬ ‫تعطیالت و بحث قرنطینه در کشور‪ ،‬کارگروهی در «مرکز»‬ ‫تشکیل شده و این افراد در فضای مجازی‪ ،‬در تماس دائم‬ ‫با هم بوده تا ضمن اطالع از روند تولید این اثار در گستره ‬ ‫ملی‪ ،‬نسبت به بررسی طرح های جدید‪ ،‬بازبینی تریلرهای‬ ‫ارائه شــده و پاسخگویی سریع به مستندسازان محترم‪ ،‬با‬ ‫اولویت زمانی و بدون بوروکراسی های معمول اقدام کنند‪.‬‬ ‫این وضعیت درخصوص اهالی ســینمای انیمیشــن نیز‬ ‫با سفارش تولید انیمیشــن های کوتاه با موضوع کرونا به‬ ‫تهیه کنندگان و فعاالن این حوزه توسط معاونت انیمیشن‬ ‫مرکز گســترش اغاز شــده است و ســایر انیماتورها هم‬ ‫می توانند نســبت به ارائه طرح خود به این مجموعه اقدام‬ ‫کنند‪.‬‬ ‫مرکز گســترش سینمای مســتند و تجربی اعالم می کند‬ ‫که اماده پذیرش طرح های مســتند و فیلمنامه های کوتاه‬ ‫انیمیشن با موضوع کرونا در ایران هست تا با قید فوریت‪،‬‬ ‫نسبت به بررسی و حمایت از این اثار به شرط برخورداری‬ ‫از استانداردهای الزم و تایید شوراهای مربوطه اقدام کند‪.‬‬ ‫فیلمسازان می توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی «مرکز»‬ ‫به نشانی ‪ www.defc.ir‬نسبت به ثبت طرح خود اقدام‬ ‫کرده و از طریق همین وب ســایت پیگیر ان باشند‪ .‬ضمن‬ ‫این که اولویت بررسی این طرح ها‪ ،‬ارائه دمو یا تریلر (تا ‪۳‬‬ ‫دقیقه) از فیلم مورد نظر است که فیلمسازان محترم باید‬ ‫از طریق واتساپ‪ ،‬به شماره ‪ ۰۹۰۵۶۱۱۵۲۱۲‬ارسال کنند‪.‬‬ ‫با توجه به شــرایط بحرانی شیوع ویروس کرونا در کشور‪،‬‬ ‫الزم اســت فیلمسازان محترم به این نکته توجه کنند که‬ ‫صرفــا طرح های مرتبط با این موضوع را روی وب ســایت‬ ‫«مرکز» به ثبت رســانده و از ارائه طرح با موضوعات دیگر‬ ‫خودداری کنند‪.‬‬ ‫مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی اعالم نمود‪:‬‬ ‫صدور مجوز به متقاضیان اکران‬ ‫انالین فیلم ها در کمترین زمان‬ ‫مســعود نجفی گفت‪ :‬با توجه به تعطیلی ســینماها روند‬ ‫صدور مجــوز پروانه نمایش متقاضیان اکــران انالین به‬ ‫سرعت انجام می شود‪.‬‬ ‫مســعود نجفی مدیر روابط عمومی ســازمان سینمایی‪،‬‬ ‫دربــاره متقاضیان نمایش انالین که پروانه نمایش ندارند‪،‬‬ ‫گفت‪ :‬تاریخ تولید اثار نباید بیشــتر از دو ســال باشــد و‬ ‫دارای پروانه نمایش باشــند اما از انجایی که در شــرایط‬ ‫خاص قرار داریم هر فیلمی که متقاضی اکران انالین است‬ ‫درخواست پروانه نمایش می دهد و سریعا پس از بررسی‬ ‫و در صورت تایید‪ ،‬مجوز صادر شده و می تواند به صورت‬ ‫انالین نمایش دهند‪.‬‬ ‫گفتنی اســت پس از تعطیلی ســینماها به علت شــیوع‬ ‫ویروس کرونــا پخش نمایش انالین فیلم ها در دســتور‬ ‫کار قرار گرفت و نمایش انالین فیلم ســینمایی «خروج»‬ ‫از‪ ۲۴‬فروردین اغاز می شود اما برخی از اثار که متقاضی‬ ‫نمایش انالین شده اند‪ ،‬پروانه نمایش ندارند‪.‬‬ ‫«کرونا» به روایت هنر خیابانی در سراسر جهان‬ ‫‪HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER‬‬ ‫شماره‪• 1209‬یکشنبه‪ 24‬فروردینماه‪ • 1399‬سالسیزدهم•‪ 4‬صفـــحه‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬شـرکت جهان سبز‬ ‫مـدیر عامـــل‪ :‬حسـین احـمـدی‬ ‫مدیر مسوول‪ :‬مهدی احمدی‬ ‫زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری‬ ‫چاپ‪ :‬شاخه سبز‬ ‫سازمان اگهی ها‪88311361 - 88311353 :‬‬ ‫نشانى‪ :‬تهران‪ ،‬خیابان مطهری‪ ،‬بعد از خیابان سلیمان خاطر‬ ‫خیابان اورامان‪ ،‬پلاک ‪ ،43‬واحد‪2‬‬ ‫تلفکس‪88813489 - 88301986 :‬‬ ‫توزیع‪ :‬نشرگستر امروز‬ ‫منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند‬ ‫‪http://honarmandonline.ir/?p=6049‬‬ ‫سیستممدیریتکیفیت‪-‬رضایتمندیمشتری‬ ‫سیستم مدیریت کیفیت‬ ‫‪ISO 10004:2012‬‬ ‫‪ISO 9001 : 2008‬‬ ‫‪instagram.com/honarmandonline‬‬ ‫‪telegram.me/honarmandnews‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫اوقات شــرعی‬ ‫به وقت تهران‬ ‫‪13:05‬‬ ‫اذان ظهر‬ ‫‪19:35‬‬ ‫غروب افتاب‬ ‫‪19:54‬‬ ‫اذان مغرب ‬ ‫اذان صبح فردا‬ ‫طلوع افتاب فردا‬ ‫‪05:08‬‬ ‫‪06:35‬‬ ‫گنج سخن‬ ‫امام صادق علیه السالم ‪:‬‬ ‫پسران‪ ،‬نعمت‏اند و دختران خوبى‪ .‬خداوند ‪ ،‬از نعمت‏ها سوال‬ ‫مى‏کند و به خوبى‏ها پاداش مى‏ دهد ‪.‬‬ ‫کافى(ط‪-‬االسالمیه) ج‪ ،6‬ص‪ ،7‬ح‪12‬‬ ‫پندبزرگان‬ ‫با دیگران انگونه رفتار کن‬ ‫که میخواهی با تو رفتار شود‪.‬‬ ‫براون‬ ‫حافظانه‬ ‫ای پسته تو خنده زده بر حدیث قند‬ ‫مشتاقم از برای خدا یک شکر بخند‬ ‫طوبی ز قامت تو نیارد که دم زند‬ ‫زین قصه بگذرم که سخن می شود بلند‬ ‫این روزها در شــرایطی که کشورهای مختلف در‬ ‫سراســر جهان درحال مبارزه بــا ویروس «کرونا»‬ ‫هســتند‪ ،‬هنرمندان گرافیتی با اســتفاده از هنر‪،‬‬ ‫پیام وحدت و قدرانی از کادر پزشــکی و درمان را‬ ‫منتقل می کنند‪ .‬هنر خیابانی به لطف در دسترس‬ ‫بودن برای بخش زیادی از اقشار جامعه‪ ،‬در انتقال‬ ‫پیام موفــق بوده اســت‪ .‬اعضای یکــی از همین‬ ‫گروه های گرافیتی بــا عنوان «‪»RBS CREW‬‬ ‫در روزهای اخیر در ســنگال نقاشی های دیواری با‬ ‫موضوع «کرونا» خلق کرده انــد و در کنار قدرانی‬ ‫از زحمات کادر درمان‪ ،‬با به تصویر کشــیدن مایع‬ ‫ضدعفونی کننده‪ ،‬ماسک و شست وشوی دست ها در‬ ‫راستای اگاهی بخشــی به مردم نسبت به راه های‬ ‫پیشگیری ابتال به ویروس «کرونا» تالش کرده اند‪.‬‬ ‫سرپرست این گروه گرافیتی سنگالی می گوید‪« :‬ما‬ ‫به عنوان شــهروندان سنگالی‪ ،‬وظیفه و مسوولیتی‬ ‫بــرای باال بــردن اگاهی مردم بر عهــده داریم‪ .‬از‬ ‫ان جایی که اکثریت جمعیت فاقد ســواد خواندن‬ ‫و نوشــتن هســتند‪ ،‬ما هنرمندان از طریق تصاویر‬ ‫با ان هــا ارتباط برقرار می کنیــم»‪ .‬در نقاط دیگر‬ ‫جهان نیز هنرمندان خیابانــی با خلق اثار مرتبط‬ ‫با «کرونا» به شــیوع این ویروس واکنش نشــان‬ ‫داده اند‪ .‬در بریتانیا‪« ،‬لیونل استن هوپ» تصویری از‬ ‫تابلو نقاشــی «پرتره یک مرد» اثر «یان وان ایک»‬ ‫را درحالی که شــخصیت اصلی ماســک بر چهره‬ ‫دارد بر روی یکی از دیوارهای لندن نقاشــی کرده‬ ‫است‪ .‬پیام های قدردانی بسیاری نیز در خیابان های‬ ‫کشــورهای مختلف به چشم می خورد که از جمله‬ ‫ان ها به ایتالیا و لهســتان می توان اشــاره کرد‪ .‬بر‬ ‫روی دیوار یکی از بیمارســتان های شهر «برگامو»‬ ‫واقع در ایتالیا تصویــر یکی از اعضای کادر درمان‬ ‫درحالی که بخشــی از نقشــه کشــور ایتالیا را در‬ ‫اغوش گرفته اســت به همراه متن «از همه شــما‬ ‫ممنونیم» دیده می شود‪.‬‬ ‫نگاه نو‬ ‫پشت صحنه‬ ‫بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری در روز نیمه شعبان و تاکید ایشان برهمدلی و کمک مومنانه به هموطنان کم برخوردار‬ ‫که بخاطر مشکالت کرونا مسائل مبتال به شان دوچندان شده‪ ،‬گروههای مختلف جهادی اعم از بسیج‪ ،‬کمیته امداد امام‬ ‫خمینی ره‪ ،‬ستاد اجرایی فرمان امام و تنی چند از مسئوالن لشکری و کشوری به دستور رهبری لبیک گفتند و بودجه هایی را‬ ‫برای تحقق این مهم گسیل کردند؛ به عنوان روزنامه نگار جز سواالتی برایم پیش امد مثال اینکه تا قبل از فرمایشات حضرت‬ ‫اقا این جانبرکفان حقیقی و حقوقی نمی دانستند باید به امرخطیر کمک به همنوع و فقرای جامعه بپردازند؟ با گذشت بیش‬ ‫از ‪ ۴‬دهه از انقالبی که شعارش بر پایه ایجاد مساوات و ریشه کنی ظلم و فقر بوده بایستی با ورود رهبری به صرافت کمک و‬ ‫دستگیری از نیازمندان بیافتند! هرساله تایید ایشان به رونق اقتصادی و حمایت تولید ملی بوده که در صورت تحقق بسیاری از‬ ‫مشکالت حال حاضر وجود نداشت منتهی در عمل گاها عکس فرمایشات ایشان انجام می شد‪ .‬تا چه زمانی باید رهبری هزینه‬ ‫بی تدبیری دولت ها و برخی مسئولین غیرمسئول را بدهند؟‬ ‫در پایان شخصیت های حقیقی و حقوقی فعال در مملکت را به کسب اندکی غیرت و معرفت دعوت می کنم؛ کشور بینظیر‬ ‫ایران با داشتن منابع گسترده طبیعی فراوان در صورت داشتن مسئولین دلسوز و با انصاف نیاز به مساعدت هیچ کشور‬ ‫استعمارگر غربی و شرقی را ندارد!‬ ‫ما هم همچون رهبری دلخوش به گام دوم انقالب و به روی کار امدن جوانان مومن و انقالبی و کاردان هستیم‪.‬‬ ‫تسنیم‬ ‫از دست رفتن حس بویایی یا‬ ‫چشایی ممکن است از نشانه های‬ ‫ابتال به ویروس کرونا باشد‪ .‬جراح‬ ‫متخصص گوش و حلق و بینی با‬ ‫اشاره به این که افت سطح بویایی و‬ ‫چشایی‪ ،‬شکایت مهمی است که با‬ ‫شیوع کرونا بسیار شایع شده‪ ،‬گفت‪:‬‬ ‫احتمال این فرضیه وجود دارد که‬ ‫این ویروس در بدن بعضی از افراد با‬ ‫افت حس چشایی و بویایی واکنش‬ ‫نشان می دهد‪.‬‬ ‫طرح روز‬ ‫ صحنه‬ ‫پشت‬ ‫اقای رشیدپور دستمزدتان‬ ‫را شفاف اعالم کنید!‬ ‫علی علیزاده تحلیلگر سیاســی مقیم لندن در پاســخ‬ ‫به توئیت رشــیدپور که از مردم خواســته بود به اندازه‬ ‫توانشان به ســوپرمارکت مورد اعتماد‪ ،‬پرداخت کنند تا‬ ‫به نیازمندها تخفیف بدهد‪ ،‬نوشت‪« :‬رضا رشیدپور برای‬ ‫تهیه هر اپیزود «حاال خورشید» ‪ ۴۰‬میلیون گرفت‪ .‬نیمی‬ ‫دستمزد شخصی اش بود‪ .‬ماهی ‪ ۴۳۳‬میلیون درامد‪ .‬دو‬ ‫شب یلدای ‪ ۹۸‬هم ‪ ۵۰۰‬میلیون‪ .‬جناب رشیدپور! چقدر‬ ‫از چند میلیارد دســتمزدی راکه علی عسگری از جیب‬ ‫فقرا به شما داد حاضرید به فقرایی که به خاطر کرونا در‬ ‫معرض گرسنگی و مرگ اند برگردانید؟» رضا رشیدپور در‬ ‫پاســخ به این توئیت نوشت‪« :‬جناب علیزاده گرامی بهتر‬ ‫از مــن می دانید که اتهام افکنی و حمله بــه ابروی افراد‪،‬‬ ‫غیرشرعی و غیراخالقی و غیرانسانی است‪ .‬پس حتماً برای‬ ‫فرمایشتان درباره دستمزد من اسناد معتبر دارید‪ .‬بنابراین‬ ‫به جای بحث بی فایده‪ ،‬منتظر می مانم که ان را منتشــر‬ ‫بفرمایید‪ ».‬علیزاده در جواب این گونه نوشــت‪« :‬خودتان‬ ‫بهتر از من می دانید در صداو سیمای اقای علی عسگری‬ ‫برای هیچ دستمزدی هیچ گونه سندی صادر نمی شود و‬ ‫می دانید هدف این سند صادر نکردن‪ ،‬ایجاد همین ابهام‬ ‫و اجازه مانور برای بچه زرنگ بازی و سفسطه است‪ .‬از شما‬ ‫مستقیم می پرسم‪ :‬برای تهیه هر اپیزود «حاال خورشید»‬ ‫چقدر گرفتید؟» این بار نیز رضا رشیدپور بدون تکذیب رقم‬ ‫اعالم شده از سوی علیزاده‪ ،‬این گونه پاسخ داد‪« :‬عجب! پس‬ ‫برای اتهامی که زدید‪ ،‬سندی ندارید‪ .‬این کار گناه نیست؟‬ ‫حرمت ابروی مومن را که حتما می دانید‪ ...‬بگذریم‪ .‬من هم‬ ‫صریح می پرسم‪ :‬رقم دستمزد من برای اجرای فالن برنامه‬ ‫چه ارتباطی به حضرت عالی دارد؟ مسئولیت شما چیست؟‬ ‫چه کسی این حق یا وظیفه را به شما داده؟» علیزاده در‬ ‫جواب نوشت‪« :‬سوت زنی امر رایجی در جهان امروز برای‬ ‫مقابله با فساد است‪ .‬سوت زنی همان کار شریفی است که‬ ‫اسنودن علیه سازمان اطالعات ملی امریکا کرد و مظلومان‬ ‫جهان هم خشنود شدند و سوت زن های باشرف صداوسیما‬ ‫با یقین می گویند شما برای هر اپیزود «حاال خورشید»‬ ‫‪ ۴۰‬میلیون تومــان گرفته اید‪ ».‬بعد از ان که توئیت اخر‬ ‫علیزاده بدون پاسخ ماند او نامه ای سرگشاده خطاب به رضا‬ ‫رشیدپور و علی فروغی مجری و مدیر شبکه سه منتشر‬ ‫کرد‪ .‬در بخشــی از این نامه امده اســت‪« :‬رضا رشیدپور‬ ‫مجری رسمی صداوسیمایی است که با پول بیت المال اداره‬ ‫می شود‪ .‬صداوسیمایی که فقط تازگی ها از صندوق توسعه‬ ‫ملی‪ ۱۵۰‬میلیون یورو برداشت کرده‪ .‬چرا باید دستمزد این‬ ‫مجری از چشم مردم مخفی باشد تا او که ماهان ه معادل‬ ‫حقوق ‪ ۴۰۰-۳۰۰‬کارگر درامد داشــته بتواند در چشم‬ ‫مخاطب زل بزند و بگویــد زندگی اش مثل زندگی همه‬ ‫مردم عادی و محصول مدرک های تحصیلی اش است؟» ان‬ ‫چه در این میان باید مورد توجه قرار گیرد‪ ،‬عدم شفافیت‬ ‫سازمانصداوسیمادرانتشارمبالغدستمزدهاست‪.‬‬ ‫اخبار دیدنی‬ ‫باتوجه به شــیوع ویروس کرونا‪ ،‬طرح تامین و اماده سازی ‪ ۱۰۰۰‬بسته اقالم بهداشتی‬ ‫شــامل مایع ضدعفونی کننده دست و سطوح‪ ،‬ژل ضدعفونی کننده و ‪ ...‬توسط موسسه‬ ‫خیریه میثاق برای توزیع میان نیازمندان جنوب تهران و روستاهای اطراف ‪،‬سه شنبه ‪۱۹‬‬ ‫فروردین ‪ ۱۳۹۹‬در استان مقدس امامزاده قاضی الصابر اجرا شد ‪ /‬حمید توکلی‬ ‫جلسه کارگروه تبین فرهنگ صدقه و رسیدگی به محرومین در راستای عمل به منویات رهبر‬ ‫معظم انقالب ظهر شنبه‪ ۲۳‬فروردین با حضور حجت االسالم ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران‬ ‫و سردار یزدی فرمانده سپاه تهران برگزار شد ‪ /‬وحید احمدی‬ ‫امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح صبح جمعه ‪ ۲۲‬فروردین ‪۱۳۹۹‬‬ ‫از کارخانه تولید ماسک های پیشرفته فیلتردار یونی بازدید کرد‪ .‬در این کارخانه تولید انبوه‬ ‫‪ 100‬هزار ماســک با قابلیت بهره برداری طوالنی بدون نیاز به شست وشو به صورت روزانه‬ ‫انجام می شود ‪ /‬فارس‬ ‫خط تولید کیت تشخیص کرونا در ایران‪ ،‬با ظرفیت تولید هفتگی ‪ ۸۰‬هزار کیت‪ ،‬روز شنبه ‪۲۳‬‬ ‫فروردین ‪ ۱۳۹۹‬به همت شرکت پیشتاز طب زمان یکی از اولین شرکت های دانش بنیان ایران‪،‬‬ ‫توسط سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری راه اندازی شد ‪ /‬حسین مرصادی‬ ‫به همت بسیج دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه ایی کشور ‪۲۰‬کارگاه در زمنیه ی تولید ماسک‬ ‫‪ N۹۵‬و ماســک پرســتاری و تولید لباس گان و محلول ضدعفونی با پای کار امدن بیش از‬ ‫‪۸۰۰‬دانشجوی بسیجی راه اندازی شده است ‪ /‬حسین ظهروند‬ ‫در حالی که بارش باران در تهران ار هفته گذشــته شروع شده ‪ ،‬امروز پس از چند روز‬ ‫بارش از شــدت ان کاسته شده است‪.‬سازمان هواشناسی اعالم کرده است بارش باران و‬ ‫وزش باد تا روز سه شنبه ادامه دارد ‪ /‬ناصر جعفری‬

آخرین شماره های روزنامه هنرمند

روزنامه هنرمند 2228

روزنامه هنرمند 2228

شماره : 2228
تاریخ : 1403/02/01
روزنامه هنرمند 2226

روزنامه هنرمند 2226

شماره : 2226
تاریخ : 1403/01/29
روزنامه هنرمند 2225

روزنامه هنرمند 2225

شماره : 2225
تاریخ : 1403/01/28
روزنامه هنرمند 2224

روزنامه هنرمند 2224

شماره : 2224
تاریخ : 1403/01/27
روزنامه هنرمند 2223

روزنامه هنرمند 2223

شماره : 2223
تاریخ : 1403/01/26
روزنامه هنرمند 2222

روزنامه هنرمند 2222

شماره : 2222
تاریخ : 1403/01/25
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!