روزنامه هنرمند شماره 1761 - مگ لند
0

روزنامه هنرمند شماره 1761

روزنامه هنرمند شماره 1761

روزنامه هنرمند شماره 1761

‫هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید ‪www.magland.ir‬‬ ‫سهشنبه‪ 18‬مردادماه ‪ 1401‬سال پانزدهم شماره ‪ 5000 1761‬تومـان ‪ISSN 2008-0816‬‬ ‫پیام وز یر ارشاد همزمان با‬ ‫روز خبرنگار و حضورش در‬ ‫جمع عزاداران روز عاشورا‬ ‫پیام نماینده مدیران مسوول‬ ‫مطبوعات برای روز خبرنگار‬ ‫فیلم های‬ ‫عاشورایی‬ ‫چقدرمخاطب‬ ‫بهسینما‬ ‫کشانده اند؟‬ ‫‪www.jaaar.com‬‬ ‫معاون وز یر فرهنگ و ارشاد اسالمی مطرح کرد ‪:‬‬ ‫وزارت فرهنگ درصدد رفع‬ ‫دغدغه های صنفی خبرنگاران‬ ‫و ارتقای منزلت روزنامه نگاری‬ ‫پیام ر ییس صداوسیما‬ ‫برای روز خبرنگار‬ ‫نیم نگاهی به تاریخچه تولید تله تئاترهای مذهبی‬ ‫در سیمای جمهوری اسالمی ایران؛‬ ‫تجلی درام عاشورا بر صحنه‬ ‫نمایش تلو یز یونی‬ ‫نقش بی بدیــل هنر و هنرمندان‬ ‫در ماندگاری واقعه عاشورا‬ ‫تعزیه همچنان مغفول است‬ ‫اگهی مزایده اجاره شماره ‪/۱‬یک‬ ‫نوبت اول‬ ‫بدینوســیله شهرداری صالحیه در نظر دارد اجاره طبقات همکف‪ ،‬اول و دوم ساختمان سرای محله را به صورت اجاره یکساله از طریق‬ ‫مزایده عمومی و با جزئیات مندرج در اسناد مزایده‪ ،‬با بهره گیری از سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (‪ )www.setadiran.ir‬و‬ ‫باشماره (‪ )5001096018000001‬واگذار نماید ‪ .‬کلیه مراحل برگزاری مزایده از دریافت اسناد تا ارائه پیشنهاد مزایده گران و بازگشایی‬ ‫پاکت ها از طریق درگاه سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) انجام خواهد شد و الزم است مزایده گران در صورت عدم عضویت قبلی‪،‬‬ ‫مراحل ثبت نام در سایت مذکور و دریافت گواهی امضای الکترونیکی را جهت شرکت در مزایده محقق سازند‬ ‫‪ ë‬تاریــخ انتشــار در ســامانه تاریــخ ‪1401/05/18‬ســاعت‬ ‫‪09:00‬می باشد‪.‬‬ ‫‪ ë‬مهلت زمانی دریافت اسناد مزایده از سایت ‪ :‬ساعت ‪13:30‬‬ ‫روز ســه شــنبه تاریخ ‪ ، 1401/05/25‬تاریــخ بازدید از تاریخ‬ ‫‪1401/05/18‬‬ ‫‪ ë‬اخرین مهلت ارسال پیشنهاد قیمت ساعت ‪ 12:00‬روز شنبه‬ ‫تاریخ ‪1401/06/05‬‬ ‫‪ ë‬زمــان بازگشــایی ســاعت ‪ 12:30‬روز شــنبه تاریــخ‬ ‫‪1401/06/05‬زمان اعالم به برنده ‪1401/06/06 :‬‬ ‫‪ ë‬ضمنا رعایت موارد ذیل الزامی است‬ ‫‪ -1‬برگزاری مزایده صرفا از طریق سامانه تدارکات الکترونیکی‬ ‫دولت می باشــد و کلیــه مراحل فرایند مزایده شــامل خرید و‬ ‫دریافت اســناد مزایده‪ ،‬پرداخت تضمین شــرکت در مزایده (و‬ ‫دیعه)‪ ،‬ارســال پیشــنهاد قیمت و اطالع از وضعیت برنده بودن‬ ‫مزایده گران محترم از این طریق امکان پذیر می باشد ‪.‬‬ ‫‪ -2‬کلیه اطالعات موارد اجاره شــامل مشخصات‪ ،‬شرایط و نحوه‬ ‫اجــاره در بــرد اعــالن عمومی ســامانه مزایده‪ ،‬قابل مشــاهده‪،‬‬ ‫بررسی و انتخاب می باشد‪.‬‬ ‫‪ -3‬عالقه مندان به شــرکت در مزایده می بایست جهت ثبت نام‬ ‫و دریافــت گواهی الکترونیکی (توکن) با شــماره های ذیل تماس‬ ‫حاصل نمایید مرکز پشتیبانی و راهبری سامانه‪021 - 41934 :‬‬ ‫اطالعات تماس دفاتر ثبت نام استانها‪ ،‬در سایت سامانه ‪WWW.‬‬ ‫‪ ( setadiran.ir‬بخش " ثبت نام ‪ /‬پروفایل مزایده گر موجود است)‬ ‫‪ -4‬اطالعات تماس دســتگاه مزایده گزار جهت دریافت اطالعات‬ ‫بیشتر در خصوص اسناد مزایده و ارائه پاکت ها‬ ‫ادرس‪ :‬تهران ‪ -‬شهرستان بهارستان – صالحیه‪ -‬خیابان شهید‬ ‫جهان اراء ‪ -‬ساختمان مرکزی شهرداری‬ ‫شماره تلفن ‪021 -56625051:‬فکس‪021 - 56625090 :‬‬ ‫‪ ë‬تاریخ انتشار نوبت اول‪1401/05/18 :‬‬ ‫‪ ë‬تاریخ انتشار نوبت دوم‪1401/05/25 :‬‬ ‫محمد اگاهی مند‪ -‬شهردار صالحیه‬ ‫نش شخ‬ ‫صی‬ ‫ر ت‬ ‫تلفن تماس‪77851437:‬‬ ‫نشر‬ ‫اف کاراتن‬ ‫را هب ما بسپارید‪.‬‬ ‫سازمانگاهیها‪021-77851725 :‬‬ صفحه 1 ‫معاون ووزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی‪:‬‬ ‫‪2‬‬ ‫سه شنبـه ‪ 18‬مردادماه ‪ 1401‬سال پانزدهم شمــاره ‪1761‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫فرهنگ وهنر‬ ‫اخبار‬ ‫نقد‬ ‫پیام وزیر ارشاد همزمان با روز‬ ‫خبرنگار و حضورش در جمع‬ ‫عزاداران روز عاشورا‬ ‫وزیر فرهنگ و ارشــاد اســامی توئیتی را به مناسبت ‪۱۷‬‬ ‫مرداد ماه روز خبرنگار که امســال با عاشــورای حسینی‬ ‫همزمان شــده است‪ ،‬منتشــر کرد و در ادامه با حضور در‬ ‫تجمع بزرگ راهپیمایان هیئات مذهبی در غرب تهران به‬ ‫اقامه عزای حسینی در جمع مردم غرب تهران پرداخت‪.‬‬ ‫محمد مهدی اسماعیلی نوشــت‪« :‬روایت حماسه و جهاد‬ ‫و تبیین جزء اصلی قیام عاشوراســت‪ .‬حضرت زینب (س)‬ ‫و امام ســجاد (ع) روایان خبررســان های اصلی این واقعه‬ ‫مهم هســتند‪ .‬در روز خبرنگار با گرامیداشت یاد راویان و‬ ‫خبرنگاران عظمت اســام و ایران‪ ،‬برای همه اهالی رسانه‬ ‫موفقیــت در ادای ماموریــت خطیر خبــری و تبیینی را‬ ‫ارزومندم‪».‬‬ ‫پیام نماینده مدیران مسوول‬ ‫مطبوعات برای روز خبرنگار‬ ‫وزارتفرهنگدرصددرفعدغدغه هایصنفیخبرنگاران‬ ‫و ارتقای منزلت روزنامه نگاری دارد‬ ‫معاون امور مطبوعاتی و اطالع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی در‬ ‫پیامی با قدردانی از تالش های خستگی ناپذیر خبرنگاران در توجه به‬ ‫نیازمندی ها‪ ،‬مسائل‪ ،‬مشکالت کشور و تبیین پیشرفت ها و واقعیت های‬ ‫موجود‪ ،‬از عزم جدی این معاونــت در رفع دغدغه های صنفی انان و‬ ‫ارتقای منزلت روزنامه نگاری خبر داد‪ .‬فرشــاد مهدی پور در پیامی به‬ ‫مناســبت روز خبرنگار نوشت‪ :‬عاشورا‪ ،‬یاداو ِر مجاهداتِ مردان و زنانی‬ ‫است که با برافراشتن بیرق شرافت و ازادگی‪ ،‬چراغ حقیقت و اگاهی را‬ ‫به روی همه جهانیان برافروختند و برای همیش ه تاریخ نورافشانی کردند‪.‬‬ ‫وی افزود‪ :‬تقارن ‪ ۱۷‬مرداد امسال با عاشورای حسینی‪ ،‬فرصتی مغتنم‬ ‫برای یاداوری این حقیقت روشن است که خبرنگاری در امتداد شغل‬ ‫منش راویان حماسه تاریخ سازی است که در جریان‬ ‫اولیا و هم در ادام ه ِ‬ ‫ بین خود‪ ،‬انچه را که دیدند و شاهد‬ ‫نهضت عاشورا با چشمان حقیقت ِ‬ ‫ِ‬ ‫عینیت تمام برای مردم بازگو کردند و مفاهیم بلندی همچون‬ ‫بودند‪ ،‬به‬ ‫مفاهیم انسانی‬ ‫عشق و ایثار‪ ،‬ازادگی و اخالص‪ ،‬صداقت و راستی و دیگر‬ ‫ِ‬ ‫را با نهضت امام حسین (ع) گره زده و برای همیشه جاودانه ساختند‪.‬‬ ‫مهدی پور ادامه داد‪ :‬بی تردید بخش بزرگی از رسالتی که امروز خبرنگاران‬ ‫ایران اســامی نیز بر عهده دارند‪ ،‬در ادام ه همان مســیر و در راستای‬ ‫همگانی کردن مفهوم «جهاد تبیین» به معنای واقعی کلمه است‪ .‬بازتاب‬ ‫عینی واقعیت ها و توجه بــه تولید محتوای فاخر‪ ،‬از جمله مصادیقی‬ ‫هستند که در جهاد تبیین می تواند پیروزی بخش باشد و در این عرصه‬ ‫هر قلم می تواند به مثاب ه یک سرباز پُرتوان عمل کند‪ .‬وی در این پیام‬ ‫اضافه کرد‪ :‬اینجانب با گرامیداشت یاد و خاطره شهید محمود صارمی‪،‬‬ ‫خبرنگار گرانقدر خبرگزاری جمهوری اســامی که در روز ‪ ۱۷‬مرداد‬ ‫‪ ۱۳۷۷‬حین انجام ماموریت رســانه ای در شهر مزار شریف افغانستان‬ ‫به مقام رفیع شــهادت نائل امد‪ ،‬بر خود الزم می دانم قدردان تالش و‬ ‫فداکاری های همه همکاران گرامی و خستگی ناپذیرم باشم که ضمن‬ ‫توجه به نیازمندی ها و مسائل و مشکالت ریز و درشت جاری‪ ،‬در تبیین‬ ‫پیشرفت ها و واقعیت های کشور نیز از هیچ تالشی فروگذار نکرده و نقش‬ ‫بســزایی در امیدافرینی به جامعه و ایجاد یاس و ناامیدی در دشمنان‬ ‫قســم خورده این نظام اســامی ایفا می کنند‪ .‬معاون امور مطبوعاتی‬ ‫و اطالع رســانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی اضافه کرد‪ :‬توجه ویژه به‬ ‫موضوعات مهمی همچون امنیت شغلی و استقالل حرفه ای خبرنگاران‪،‬‬ ‫یکی از اولویت های اصلی معاونت امور مطبوعاتی و اطالع رسانی در دوره ‬ ‫اخیر اســت و مطابق مصوبات‪ ،‬این معاونت عزمی جدی دارد تا با ارائه ‬ ‫خدمات حمایتی جدید به این قشر فرهیخته‪ ،‬گامی اساسی برای رفع‬ ‫دغدغه های صنفی خبرنگاران و ارتقای منزلت روزنامه نگاری برداشته‬ ‫شــود‪ .‬وی گفت‪ :‬امید فراوان دارم همان طور که تا به امروز توانسته ایم‪،‬‬ ‫در ادامه نیز بتوانیم با اطالع رسانی عینی و شفاف و با بهره گیری هر چه‬ ‫بیشتر از ظرفیت های نوین رسانه ای‪ ،‬در پاسداری از ارزش های اسالمی و‬ ‫صیانت از منافع ملی و مردمی‪ ،‬توفیقی روزافزون داشته باشیم‪.‬‬ ‫نقش بی بدیل هنر و هنرمندان در ماندگاری واقعه عاشورا‬ ‫محمد زراعت پروریان‪ -‬نویسنده و پژوهشگر‬ ‫مانایــی یکی از ویژگی های غیرقابل انکار هنر بوده و عجین‬ ‫شــدن هنر با موضوعی و یا رخدادی تاریخی‪ ،‬ان مسئله و یا‬ ‫رویداد را ماندگار میکند‪.‬‬ ‫جدایِ از مانایی‪ ،‬شــاخصه ی دیگــر هنر‪ ،‬فراگیر کردن یک‬ ‫حادثه اســت‪ ،‬حادثه ای که با هنر امیخته شود‪ ،‬محکوم به‬ ‫فراگیری در عالم اســت‪ .‬حال انکه این واقعه تاریخی‪ ،‬جنبه‬ ‫ی مذهبی داشته باشــد‪ ،‬دیگر خود حدیث مفصل بخوان از‬ ‫این مجمل ‪.‬‬ ‫قیام عاشورا در طول ادوار گذشــته به وسیله هنر به انحای‬ ‫مختلف بیان شــد‪ ،‬به صورت های متفاوت بازسازی شد و به‬ ‫روش های گوناگون ارج نهاده شد‪.‬‬ ‫هنــر و هنرمند در مقوله ی عاشــورا عالوه بــر اینکه نقش‬ ‫نقش حضرت زینب سالم اهلل‬ ‫خبررسانی داشــتند همچون ِ‬ ‫علیها؛ جایگاه تحسین‪ ،‬ارج نهادن و تعظیم هم داشتند‪ .‬و از‬ ‫یک زاویه ی دید میتوان برداشت کرد که هنرمند عاشورایی‬ ‫با توجه به ایه شــریفه (و من یعظم شعائراهلل فانها من تقوی‬ ‫باطنی شریفی برخوردار است‪.‬‬ ‫القلوب) از تقوای‬ ‫ِ‬ ‫شــعر هنری است که از ابتدای قیام‪ ،‬با عاشورا عجین شده و‬ ‫نقش بی نظیری در انعکاس وقایع و تبیین قیام عدالتخواهانه‬ ‫امام حسین علیه السالم داشته و دارد‪.‬‬ ‫هنر‪ ،‬به نفســه ماندگار کننده و فراگیر کننده بوده و هست‪،‬‬ ‫و همچنین هنرمند نیز با جادوی هنر بر فراموشــی ماجراها‬ ‫خط بطالن میکشد‪.‬‬ ‫هنرمند گویی‪ ،‬یک عکاس تیزبین و پاک سرشــت است که‬ ‫تصویری بی کم و کاســت ثبت کرده و در نمایشــگاهی به‬ ‫معرض دید عموم گذاشته و خبررسانی کرده است‪.‬‬ ‫یا به مانند شــاعری است که شهر به شهر و کوچه به کوچه‬ ‫در بیان حقیقت شعری فناناپذیر سروده است‬ ‫و یا نقاش زبردستی که انچه شنیده و خوانده را به زینت هنر‬ ‫اراســته میکند و بر بوم‪ ،‬نقشی همیشگی میکشد و میشود‬ ‫عصر عاشورای استاد فرشچیان‪.‬‬ ‫پرواضح اســت هنر و هنرمند نقشی غیرقابل انکار در تبیین‬ ‫قیام عاشورا دارند‪ ،‬تبیینی که ماندگار و فراگیر شد‪.‬‬ ‫نیم نگاهی به تاریخچه تولید تله تئاترهای مذهبی در سیمای جمهوری اسالمی ایران؛‬ ‫نماینده مدیران مســوول مطبوعات در پیامی روز خبرنگار‬ ‫را تبریک گفت‪.‬‬ ‫پدرام پاک ایین ‪ -‬نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت‬ ‫بر مطبوعات و خبرگزازی ها ‪ -‬در پیام کوتاهی به مناسبت‬ ‫روز خبرنگار و تقارن ان با عاشورای حسینی نوشت‪:‬‬ ‫«خبرنگار‪ ،‬منادی حق اســت؛ صال دهنــده به «معروف»‪،‬‬ ‫بازدارنــده از « منکر» و در طلب «اصــاح»؛ پوینده قیام‬ ‫حســین(ع) در عاشــورا و توفنده چون پیــام زینب (ع)‬ ‫در کربــا‪ .‬تقارن روز خبرنگار با عاشــورای حســینی بر‬ ‫طالیه داران جهاد تبیین گرامی باد‪».‬‬ ‫پیام رییس صداوسیما‬ ‫برای روز خبرنگار‬ ‫رییس ســازمان صداوســیما در پیامی با عرض تســلیت‬ ‫عاشورای حســینی‪ ،‬روز خبرنگار را تبریک گفت و تقارن‬ ‫عاشورای حسینی با روز خبرنگار را معنادار خواند‪.‬‬ ‫متــن پیمان جبلی‪ ،‬رییس صداوســیما به مناســبت روز‬ ‫خبرنگار به شرح زیر است‪:‬‬ ‫«عاشورای حسینی امسال با روز خبرنگار همزمان شده است‪.‬‬ ‫تقارنی پرمعنا که بهانه ای است برای گرامی داشت یاد تمام‬ ‫خبرنگاران و اهالی خبری که به تاسی از ثاراهلل‪ ،‬ثار خویش‬ ‫را نثار بیان حقایق و رسالت خطیرشان کردند و مگر نه این‬ ‫است که امام حسین(ع) برای روشن کردن حقیقت‪ ،‬جدا‬ ‫کردن جریان حق از مسیر باطل به شهادت رسید و مگر نه‬ ‫این است که در این راه‪ ،‬جز زیبایی ندید؟‬ ‫بــر خود الزم می دانم در روز خبرنــگار به تمام خبرنگاران‬ ‫حق طلــب و حقیقت جو که سرمشــق عدالت خواهی چون‬ ‫موالیمان حســین( ع) دارند‪ ،‬خداقــوت گویم و برای تمام‬ ‫شهدای جبهه رســانه ای مقاومت اسالمی‪ ،‬رحمت واسعه‬ ‫الهــی طلب نمایم‪ .‬توفیقات روزافــزون خبرنگارانی را که‬ ‫برای تعالی اسالم و نظام مقدس جمهوری اسالمی ایران قلم‬ ‫می زنند‪ ،‬ارزومندم‪».‬‬ ‫تجلی درام عاشورا بر صحنه نمایش تلویزیونی‬ ‫شهرام خرازی ها‪-‬منتقد تئاتر‬ ‫یکی از انتقادهای وارد بر رسانه ملی ‪ ،‬پخش هر ساله فیلم سینمایی «روز‬ ‫واقعه» و سریال های «مختارنامه» ‪« ،‬شب دهم» و «معصومیت از دست‬ ‫رفتــه» در ایام محرم و عدم پخش فیلم یا ســریال جدید با موضوع قیام‬ ‫امام حســین(ع) اســت ان هم در حالی که موضوع بیشتر تله تئاترهای‬ ‫تلویزیونی مذهبی که در دهه های شــصت و هفتاد اجرا و تصویربرداری‬ ‫شــده اند و سالهاست که در ارشــیو سیما خاک می خورند و راه به انتن‬ ‫نمی یابند‪،‬واقعه خونین کربالست!؟ شبکه دو سیمای جمهوری اسالمی‬ ‫ایران امسال دست به سنت شکنی زده و با پخش تله تئاتر های مذهبی‬ ‫قدیمی‪«،‬پیر وفا» و «دروازه ساعات» به استقبال ایام محرم رفته است‪.‬این‬ ‫تله تئاترها امروز در البوم خاطرات مردم جای گرفته اند و با وجود ساختار‬ ‫ساده و ابتدایی همچنان طرفداران زیادی دارند‪«.‬پیر وفا» ساخته مجتبی‬ ‫یاسینی تولید دهه شصت و نمونه تیپیک نمایش های تلویزیونی مذهبی‬ ‫در ان دوران است‪«.‬دروازه ساعات» نیز کاری از سیدجواد هاشمی در اواخر‬ ‫دهه هشتاد است که ساختار امروزی تر و بهره مندی بیشتری از امکانات‬ ‫مدرن تصویربرداری تلویزیونی دارد‪.‬از بین این دو نمایش‪« ،‬پیر وفا» به خاطر‬ ‫قدمتش بار نوستالژیک بیشتری دارد‪.‬شبکه دو سیما هنگام پخش «پیر وفا»‬ ‫از ان با اصطالح «تله تئاتر نوســتالژیک» یاد و از مردم درباره این نمایش‬ ‫نظرخواهی کرد که اقدامی مثبت و احترام برانگیز تلقی می گردد‪ .‬سیمای‬ ‫جمهوری اسالمی ایران سالهاست که از ارشیو غنی خود باالخص تولیدات‬ ‫تلویزیونیدههشصت‪،‬مطابقبانیازهایبینندگاناستفادهنمیکنددرحالی‬ ‫که بسیاری از برنامه های ان دهه از جمله تله تئاترهای مذهبی هیچ اشکالی‬ ‫از نظر شرعی ‪ ،‬اخالقی‪ ،‬سیاسی همچنین رعایت اصول و مبانی ارزشی و‬ ‫اعتقادی ندارند و بدون حذف حتی یک صحنه قابل پخش هستند‪ .‬قبل از‬ ‫انقالباسالمی‪،‬تلهتئاتریکیازتولیداتفاخرومهمتلویزیونایرانمحسوب‬ ‫می شد که عمدتا قشر روشنفکر و نخبه را به عنوان مخاطب برمی گزید‪.‬‬ ‫بیشترایننمایشهایتلویزیونیبرپایهنمایشنامههایمعروفخارجیاجرا‬ ‫می شدند و نمایش مذهبی با موضوع تاریخ اسالم هیچ جایگاهی در تولیدات‬ ‫نمایشی تلویزیون نداشت‪.‬با وقوع انقالب اسالمی یکی از برنامه هایی که روند‬ ‫تولید و پخشش متوقف نگردید و ادامه یافت ‪ ،‬همین تئاتر تلویزیونی بود‪.‬‬ ‫تولید تله تئاتر در تلویزیون ایران از سال ‪ 1358‬با تغییر رویکرد در موضوع‬ ‫و ایدئولوژی شــروع شد‪ .‬تله تئاتر هایی که در سال های نخست پیروزی‬ ‫انقالب اسالمی به مرحله تولید و پخش می رسیدند بیشتر به جنبش های‬ ‫کارگری‪ ،‬جنایات ساواک‪ ،‬فساد اداری رژیم پهلوی‪ ،‬مبارزات انقالبی در اقصی‬ ‫نقاط جهان‪ ،‬تاریخ ایران باستان و مناسبات ناعادالنه بین خان و رعیت در‬ ‫روستا می پرداختند‪.‬تولید تله تئاتر بر مبنای نمایشنامه های خارجی نیز‬ ‫همچون دوران قبل از انقالب در دســتور کار قرار داشت با این تفاوت که‬ ‫نمایشنامه های سیاسی بیش از سایر متون برای اجرا انتخاب می شدند‪.‬‬ ‫تولید تله تئاتر مذهبی از سال ‪ 1361‬در سیمای جمهوری اسالمی ایران با‬ ‫نمایش «علی شیر خدا» اغاز شد و در سال های بعد نیز ادامه یافت‪.‬پرچمدار‬ ‫تولید تله تئاتر مذهبی در دهه شصت‪ ،‬عالءالدین رحیمی بود‪.‬او با کارگردانی‬ ‫مستمر این نوع نمایش ها نگذاشت چراغ نمایش مذهبی خاموش شود؛‬ ‫تاثیر نمایش هایی که رحیمی بر صحنه تلویزیون اجرا کرد تا کنون باقیست‪.‬‬ ‫متن تله تئاترهای مذهبی عمدتا برگرفته از زندگی حضرت محمد(ص)‪،‬‬ ‫امام علی(ع) و امام حسین(ع) و یاران ایشان بود‪.‬این سه شخصیت بیش از‬ ‫دیگران مورد توجه نمایش نامه نویسان تلویزیونی بودند شاید به این خاطر‬ ‫که مقبولیت زیادی نزد مردم داشتند و رخدادهای تاریخی مربوط به دوران‬ ‫ایشان از بار دراماتیک باالیی برخوردار بود‪.‬در این میان سهم امام حسین(ع)‬ ‫و قیام عاشورا بیش از دیگر شخصیت ها و موضوعات مذهبی بود‪ .‬نوشتن‬ ‫متن تله تئاتر مذهبی و جذابیت افرینی برای ان کار دشواری بود زیرا مردم‬ ‫همچون مخاطبان تعزیه‪ ،‬از پیش از سرانجام شخصیت ها و داستان مطلع‬ ‫بودند‪.‬نمایشنامه نویس ها باید تمام نیرو و اندیشه خود را به کار می گرفتند‬ ‫تا ماجراها و کاراکترها را در قالبی نو به بیننده عرضه کنند‪ .‬تله تئاترهای‬ ‫مذهبی غالبا بیش از سه ساعت به طول می انجامیدند و معموال در قالب‬ ‫مینی سریال در چند شب متوالی در ایام مناسبتی به روی انتن فرستاده می‬ ‫شدند‪ .‬در سال هایی که تلویزیون ایران دو شبکه سراسری بیشتر نداشت‬ ‫و با کمبود برنامه مواجه بود‪ ،‬تله تئاترهای مذهبی به رغم ساختار ساده و‬ ‫حضوربازیگراننهچندانشناختهشده‪،‬بسیارجلبنظرمیکردند‪.‬بازسازی‬ ‫فضای تاریخی کشورهای عرب زبان در روزگار گذشته با امکانات محدود‬ ‫صدا و سیما در دهه شصت کار دشواری بود اما هنرمندان ایرانی که سال‬ ‫ها با ساختار ساده تعزیه اشنا بودند به تاسی از این گونه نمایش مذهبی‪،‬‬ ‫تالش نمودند تا با امکانات اندکی که در اختیار داشتند‪ ،‬فضای باورپذیری‬ ‫بیافرینند‪.‬مشعل‪ ،‬شمشیر ‪ ،‬کوزه و ظروف سفالین اکسسوار(وسایل صحنه)‬ ‫الینفک صحنه نمایش های مذهبی بودند و طراحان صحنه بکرات از حصیر‬ ‫ودرختنخلبرایفضاسازیتاریخیاستفادهمیکردند(مجتبییاسینیدر‬ ‫«پیر وفا» برای باورپذیرکردن بیشتر فضای نمایش چند راس اسب به داخل‬ ‫اســتودیو و مقابل دوربین های تلویزیونی اورد)‪ .‬لباس کاراکترهای مثبت‬ ‫ساده و بدون تزئین و در مقابل جامه اشقیاء پرزرق و اراسته به زیوراالت بود‪.‬‬ ‫در دستان حکام بنی امیه عمدتا شالق ‪ ،‬خنجر و شمشیر دیده می شد‪.‬گریم‬ ‫در بیشتر موارد حرفه ای نبود‪.‬چین و چروک ایجاد شده در چهره ها بیش از‬ ‫حد توی چشم می زد‪.‬در صورت برخی از بازیگران زن‪ ،‬نقش های خالکوبی‬ ‫برای تشابه با چهره زنان عرب به کار برده می شد‪.‬بازی ها تعمدا سرشار از‬ ‫اغراق بود‪.‬بازیگران نقش های منفی بیهوده می خندیدند و با چشم های از‬ ‫حدقه درامده‪ ،‬پیروان رسول و امام را به شکل فجیعی ازار داده و شکنجه‬ ‫می کردند‪.‬بخش هایی از این نمایش ها در قالب منولوگ اجرا می شد که‬ ‫برای برخی از بینندگان تلویزیون در دهه شصت خسته کننده بود گاه این‬ ‫منولوگ ها شکل خطابه و سخنرانی به خود می گرفت و از قالب نمایشی‬ ‫تا حد زیادی خارج می شد‪.‬ماجراپردازی بیش از شخصیت پردازی هدف‬ ‫نمایشــنامه نویس و کارگردان بود شاید چون نمایشنامه نویس در کار با‬ ‫کاراکترهای مثبت مذهبی بنا به ضرورت تقید به مستندات تاریخی و به‬ ‫سبب ممنوعیت نشان دادن چهره‪ ،‬محدودیت داشت و از سوی دیگر برای‬ ‫پردازش کاراکترهای منفی دستش باز بود که البته این وضعیت گاه باعث‬ ‫می شد زمان بیشتری از تله تئاتر به شخصیت های منفی اختصاص گاه‬ ‫حتی جذابیت این کاراکترها افزایش یابد! تولید و پخش تله تئاتر در دهه‬ ‫هفتاد نیز ادامه یافت‪.‬نمایش های تلویزیونی مذهبی در سال های ابتدایی‬ ‫دهه هفتاد کماکان در حال و هوای تله تئاترهای مذهبی دهه شصت بودند‬ ‫اما به مرور با تغییر فضای اجتماعی ایــران و فاصله گرفتن از دوران دفاع‬ ‫مقدس‪ ،‬تولید نمایش مذهبی رو به افول گذاشت و مورد حمایت قرار نگرفت‬ ‫در حالی که نزد بینندگان تلویزیون بسیار خواهان داشت‪.‬اخرین بارقه تولید‬ ‫نمایش تلویزیونی مذهبی در دهه هشتاد مشاهده و پس از ان تولید این نوع‬ ‫نمایش متوقف شد!؟ شبکه چهار در دهه نود برای چند ماه اقدام به پخش‬ ‫تله تئاترهای قدیمی کرد اما هیچ کدام از این نمایش ها ‪ ،‬مذهبی نبودند! بی‬ ‫تردید نمایش تلویزیونی به واسطه قابلیت های دراماتیک و تصویری فراوانش‬ ‫با اتکاء به پیشرفت تکنولوژی رسانه و رایانه می تواند قالب مناسبی برای‬ ‫برنامه سازی در سیمای جمهوری اسالمی ایران باشد‪.‬این ظرفیتی است‬ ‫که نباید نادیده گرفته شود‪.‬تجربه موفق پخش تله تئاتر «پیر وفا» در محرم‬ ‫امسال ‪ ،‬حاکی از ان است که رسانه ملی اگر بخواهد می تواند با تولید نمایش‬ ‫مذهبی و گشودن ارشیو خود‪ ،‬روح تازه ای به انتن دمیده و تصاویر جذاب و‬ ‫پرکششی از تاریخ اسالم را به بینندگان خود هدیه کند‪.‬‬ صفحه 2 ‫‪3‬‬ ‫سه شنبـه ‪ 18‬مردادماه ‪ 1401‬سال پانزدهم شمــاره ‪1761‬‬ صفحه 3 ‫‪HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER‬‬ ‫شــماره ‪ • 1761‬ســه شــنبه ‪18‬مردادماه ‪ • 1401‬ســال پانزدهم •‬ ‫روزنامهفرهنگی‪-‬اجتماعی‬ ‫صاحب امتیاز و مدیر مسئول‪ :‬مهدی احمدی‬ ‫زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری‬ ‫چاپ‪ :‬گل اذین‬ ‫امور بازرگانی‪77851725 - 77851437 :‬‬ ‫سازمان اگهی دولتی تهران‪88323817،021-88326812:‬‬ ‫سازمان اگهی دولتی شهرستان ها‪09932045164 :‬‬ ‫نشانى‪ :‬تهران‪ ،‬نارمک‪ ،‬خیابان جانبازان غربی‪ ،‬خیابان شهید مدنی‪،‬‬ ‫مجتمع اداری و تجاری پالمیرا‪ ،‬پالک ‪ ،1211‬واحد ‪403‬‬ ‫تلفکس‪77851725 - 77851437 :‬‬ ‫توزیع‪:‬نشر گستر امروز‬ ‫منشور اخالق حرفهای روزنامه هنرمند‬ ‫سیستممدیریتکیفیت‪-‬رضایتمندیمشتری‬ ‫سیستم مدیریت کیفیت‬ ‫‪ISO 10004:2012‬‬ ‫‪ISO 9001 : 2008‬‬ ‫‪instagram.com/honarmandonline‬‬ ‫‪telegram.me/honarmandnews‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫اوقات شرعی‬ ‫به وقت تهران‬ ‫اذان ظهر‬ ‫‪13:11‬‬ ‫غروب افتاب‬ ‫‪20:08‬‬ ‫اذان صبح فردا‬ ‫‪04:36‬‬ ‫اذان مغرب‬ ‫طلوع افتاب فردا‬ ‫‪20:28‬‬ ‫‪06:13‬‬ ‫گنج سخن‬ ‫امیرالمومنینعلیعلیهالسالم‪:‬‬ ‫قلب دوستدار خدا‪ ،‬خستگى براى خدا را بسیار دوست دارد و‬ ‫قلب بى‏خبر از یاد خدا‪ ،‬اسایش را دوست دارد‪.‬‬ ‫تنبیه الخواطر‪ :‬ج‪ ،۲‬ص ‪۸۷‬‬ ‫حافظانه‬ ‫راهی بزن که اهی بر ساز ان توان زد‬ ‫شعری بخوان که با او رطل گران توان زد‬ ‫بر استان جانان گر سر توان نهادن‬ ‫گلبانگ سربلندی بر اسمان توان زد‬ ‫قد خمیده ما سهلت نماید اما‬ ‫بر چشم دشمنان تیر از این کمان توان زد‬ ‫فیلم های عاشورایی چقدر مخاطب بهسینما کشانده اند؟‬ ‫سینما از ان ابزارهایی است که حکم اینه را دارد‪ ،‬ابزاری که در ان فراتر از انعکاس‬ ‫مسائل جاری گاه سفر می کند به دل زمان و ثبت می کند وقایع را‪ .‬هر ساله نیز با‬ ‫نزدیک شدن به ایام محرم صحبت ها حول یک محور است و یک سوال اساسی‬ ‫به میان می اید؛ سینمای ایران در طول این سال ها در تصویرگری وقایع کربال‬ ‫چه کرده است؟ انچه اما پاسخی واضح به این پرسش است این است که ویترین‬ ‫سینمای ایران چندان اثاری با این محوریت در دل خود ندارد به طوری که بعد‬ ‫از ‪ ۴۰‬سال از انقالب وقتی دو نهاد سینمایی می خواهند به پیشواز محرم بروند و‬ ‫کارویژه ای برای خود تعریف کنند‪ ،‬در نهایت به فهرستی ده تایی از این فیلم ها‬ ‫می رسند که همپوشانی بسیاری با هم دارند!‬ ‫نمونه این امر را می توان در دهه اول محرم امسال دید که موزه سینما و بنیاد‬ ‫سینمایی فارابی گرچه با عناوین مختلف این ویژه برنامه را در دستور کار خود قرار‬ ‫داده اند اما فهرستی که از نمایش اثار ارائه کردند فهرستی مشابه بود به طوری که‬ ‫یک فیلم در دو نهاد به نمایش درامد‪ ،‬انچه اما جای تامل دارد این است که همین‬ ‫معدود تولیدات چه روندی را از نظر سطح ارتباط با مخاطبان و البته فروش که‬ ‫یکی از فاکتورهای مهم در ترغیب فیلمسازان برای استمرار حضور در این عرصه‬ ‫است‪،‬طیکرده اند؟نگاهیاجمالیبهگیشهفیلم هایعاشورایینشانمی دهدکه‬ ‫این اثار با انکه در سال های ابتدایی سینمای پس از انقالب توانسته بودند طیفی از‬ ‫مخاطبان را با خود همراه کنند و گاه شگفتی ساز باشند اما رفته رفته با از دست‬ ‫دادن مخاطبان و به ویژه اعتماد ان ها به این گونه سینمایی که در نتیجه ساخت‬ ‫فیلم هایی با کیفیت نازل بود‪ ،‬گیشه این فیلم ها هم به سردی تمایل پیدا کرد! در‬ ‫این میان امارها چه می گویند؟‬ ‫در این گزارش سعی داریم ضمن مرور رقم فروش و تعداد مخاطبان‪ ۱۲‬فیلم مهم‬ ‫عاشورایی به دالیل افت کیفیت و کمیت توامان این اثار بپردازیم‪.‬‬ ‫منبع استخراج کلیه امار مندرج در این گزارش سالنامه اماری فروش سینمای‬ ‫ایران است که به صورت رسمی از سوی وزارت ارشاد منتشر شده است‪.‬‬ ‫با توجه به اعداد و ارقامی که تا به اینجای گزارش به ان اشــاره شد‪ ،‬وضعیت‬ ‫فیلم های عاشورایی سینمای ایران واجد نکات قابل تحلیلی است که در این بخش‬ ‫به برخی از ان ها اشاره می کنیم‪.‬‬ ‫انچه در قســمت قبل به عنوان «میزان مخاطبان» فیلم های عاشورایی به ان‬ ‫استناد شد‪ ،‬مربوط به فروش ثبت شده در گیشه سینماها و مخاطبانی است که‬ ‫برای تماشای فیلم حضور در سالن سینما را ترجیح داده اند‪ .‬توجه به این نکته‬ ‫از انجا حائز اهمیت می شــود که بدانیم بخش عمده ای از مخاطبان فیلم های‬ ‫عاشورایی مورد اشاره در این گزارش‪ ،‬این فیلم ها را از قاب تلویزیون و یا بسترهای‬ ‫دیگر همچون شبکه نمایش خانگی مشاهده کرده اند و نمی توان جامعه اماری‬ ‫مخاطبان این اثار را محدود به اعداد و ارقام فوق دانست‪.‬‬ ‫واقعیت این است که فیلم های مذهبی و مشخصاً اثار عاشورایی سینمای ایران‪،‬‬ ‫ظرفیت ویژه ای برای ارتباط با مخاطبان گســترده دارند اما غالباً این ظرفیت‬ ‫موکول به نمایش این اثار از قاب تلویزیون می شود و این تولیدات کمتر توانسته اند‬ ‫مخاطبانبالقوهخودراراهیسالن هایسینماکنندواقعیتایناستکهفیلم های‬ ‫مذهبی و مشخصاً اثار عاشورایی سینمای ایران‪ ،‬ظرفیت ویژه ای برای ارتباط با‬ ‫مخاطبان گسترده دارند اما غالباً این ظرفیت موکول به نمایش این اثار از قاب‬ ‫تلویزیون می شود و این تولیدات کمتر توانسته اند مخاطبان بالقوه خود را راهی‬ ‫سالن های سینما کنند‪ .‬نکته مهمتر اما این است که حمایت نهادها و ارگان های‬ ‫دولتی از این دست تولیدات‪ ،‬در اغلب موارد محدود به فرایند تولید شده و اثار‬ ‫به سرانجام رسیده‪ ،‬معموالً از حمایت های مرتبط با حوزه عرضه و اکران بی نصیب‬ ‫مانده اند‪ .‬شاید به همین علت هم اغلب این اثار‪ ،‬کارنامه قابل دفاعی در گیشه‬ ‫ندارند و بخش عمده ای از ان ها حتی جزو فیلم های شکســت خورده سینمای‬ ‫ایران محسوب می شوند‪ .‬در یک نگاه کلی و فارغ از فرازوفرودهای اماری گاه به گاه‪،‬‬ ‫نمی توان این واقعیت را نادیده گرفت که فیلم های عاشورایی سینمایی ایران در‬ ‫زمینه ارتباط با مخاطب‪ ،‬از دهه ‪ ۶۰‬تا به امروز یک سیر نزولی را طی کرده اند‪.‬‬ ‫توجه به مخاطب میلیونی فیلم هایی چون «سفیر» و «پرواز در شب» و مقایسه‬ ‫ان با امار مخاطبان چند ده هزار نفری فیلم های اکران شده در یک دهه اخیر‪،‬‬ ‫به روشنی نشان می دهد که فارغ از همه مالحظات و حواشی‪ ،‬فیلم های این حوزه‬ ‫توان خود را برای اقناع مخاطب و جذب او به سالن سینما از دست داده اند‪.‬‬ ‫در این زمینه شاید شرایط اجتماعی و تغییر سلیقه عمومی مخاطبان سینمای‬ ‫ایران هم بی تاثیر نباشد اما نمی توان از تاثیر «افت کیفی» این اثار بر بی رغبت‬ ‫شدن مخاطبان به این دست از تولیدات هم به راحتی گذشت‪.‬‬ ‫عبداهللاسفندیاریتهیه کنندهسینماوازمدیرانباسابقهبنیادسینماییفارابیدر‬ ‫گفتگو با خبرنگار مهر درباره وضعیت استقبال از فیلم های عاشورایی در سینمای‬ ‫ایران از دهه ‪ ۶۰‬تا به امروز‪ ،‬توضیح داد‪ :‬پاســخ دقیق به این پرســش نیاز به‬ ‫انالیزهای اماری دقیق هم دارد اما به طور کلی به چند اصل اشاره می کنم که در‬ ‫سینمای دهه‪ ۶۰‬رعایت می شد‪ ،‬دهه ای که به صورت دقیق تر حدفاصل سال های‬ ‫‪ ۶۲‬تا ‪ ۷۲‬را شامل می شود‪ .‬در ان سال ها تفکری که بر سینما حاکم بود‪ ،‬قائل به‬ ‫این بود که هر کسی می خواهد درباره موضوعات مختلف به ویژه موضوعات دینی‬ ‫در سینما صحبت کند‪ ،‬باید براساس سلیقه و نظر خود صحبت کند‪ .‬اگر قرار بود‬ ‫یک موضوع و سلیقه خاص‪ ،‬منحصر و کلیشه ای در قالب دستور از باال و فرمایشی‬ ‫در سینما حاکم شود‪ ،‬نه فقط در موضوعات دینی بلکه در همه موضوعات منجر‬ ‫به بن بست خواهد شد‪.‬‬ ‫وقتی به صورت مستقیم بخواهیم سراغ یک واقعه یا شخصیت مذهبی برویم‪،‬‬ ‫دســتمان بسته می شــود و دیگر نمی توانیم به درستی شــخصیت پردازی و‬ ‫درام پردازی کنیم‪ .‬در مستقیم گویی نمی توانید تعلیق و جذابیت سینمایی ایجاد‬ ‫کنیم‪ .‬به همین دلیل معتقد بودیم اگر روایت در حاشیه سوژه اصلی حرکت کند‪،‬‬ ‫دست فیلمساز هم بازتر خواهد بوداسفندیاری با اشاره به فیلم «پرواز در شب»‬ ‫به عنوان یکی از فیلم های موفق عاشورایی در دهه ‪ ۶۰‬گفت‪ :‬این فیلم که روایت‬ ‫ان در جبهه می گذشت اما استعاره هایی از عاشورا و ماجرای سقای کربال داشت‪،‬‬ ‫به این دلیل موفق بود که با زبان و سلیقه نویسنده و کارگردان فیلم ساخته شده‬ ‫بود و در ان زمان نوگرایی و تنوعی در خود داشت‪ .‬فیلم «روز واقعه» هم در واقع‬ ‫قصه ای در حاشیه واقعه عاشورا را روایت می کرد که مخاطب را به صورت نسبی‬ ‫به معرفت امام حسین (ع) نائل می کرد‪.‬‬ ‫این مدیر باسابقه سینما ادامه داد‪ :‬همان سال ها این بحث را مطرح می کردیم‬ ‫که برای پرداختن به بزرگان درســت نیست که به صورت مستقیم سراغ سوژه‬ ‫برویم‪ .‬وقتی به صورت مستقیم بخواهیم سراغ یک واقعه یا شخصیت مذهبی‬ ‫برویم‪ ،‬دستمان بسته می شود و دیگر نمی توانیم به درستی شخصیت پردازی و‬ ‫درام پردازی کنیم‪ .‬در مستقیم گویی نمی توانید تعلیق و جذابیت سینمایی ایجاد‬ ‫کنیم‪ .‬به همین دلیل معتقد بودیم اگر روایت در حاشیه سوژه اصلی حرکت کند‪،‬‬ ‫دست فیلمساز هم بازتر خواهد بود‪ .‬وقتی سراغ حاشیه یک واقعه برویم‪ ،‬ده ها‬ ‫فیلم می توان از نگاه افراد مختلف ساخت که هر یک از زاویه ای متفاوت به واقعه و‬ ‫شخصیت محوری نزدیک می شوند‪ .‬با این رویکرد به اثار متنوعی خواهیم رسید‬ ‫که یکدیگر را نفی هم نمی کنند و هر کدام به گوشه ای از شخصیتی مانند امام‬ ‫حسین (ع) و یا واقعه ای مانند عاشورا می پردازند‪ .‬مجموعه این اثار در کنار یک‬ ‫دیگر مانند یک پازل همدیگر را تکمیل می کنند و یک معرفت عمومی را ایجاد‬ ‫می کنند‪ .‬این همان سیستمی بود که ما در مدیریت سینما در سال های دهه ‪۶۰‬‬ ‫هم رعایت می کردیم‪.‬‬ ‫وی ادامه داد‪ :‬به همین دلیل نه فقط سینمای عاشورایی و دینی‪ ،‬که سینمای‬ ‫جنگ ما هم در ان سال ها موفق تر بود‪ .‬موفق ترین فیلم های دفاع مقدس را هم‬ ‫در همان دوران می توانید ببینید و علت ان هم این بود که هر کس با سلیقه و‬ ‫بیان خود سراغ یک موضوع می رفت‪.‬‬ ‫اسفندیاری درباره امکان ساخت فیلم هایی مشــابه اثار عاشورایی دهه ‪ ۶۰‬در‬ ‫سال های اخیر هم گفت‪ :‬ممکن بود برخی از این اثار در همان مرحله فیلمنامه‬ ‫مجوز الزم را دریافت نکنند‪ .‬امروز متاســفانه یک نگاه ســلیقه ای‪ ،‬محدود و‬ ‫سیاست زده بر عرصه فرهنگ و سینما حاکم شده که همه چیز را باندی و گروهی‬ ‫کرده است‪ .‬عرصه فرهنگ‪ ،‬اساساً عرصه سیاست نیست و باید بدانیم فرهنگ‬ ‫قدش بسیار بلندتر از سیاست است‪ .‬فرهنگ بسیار ماندگارتر از سیاست است و‬ ‫خیلیوسیع ترازسیاستبههمهچیزنگاهمی کند‪.‬بههمیندلیلشخصیت هایی‬ ‫که به کرسی مدیریت فرهنگ می رسند‪ ،‬واقعاً باید افرادی فرهنگی باشند‪ ،‬نه‬ ‫سیاســی‪ .‬در چنین شرایطی طبیعتاً راه برای ساخت فیلم های خوب و متنوع‬ ‫هموارترمی شود‪.‬‬ ‫در مجمع عمومی عادی سالیانه و مجمع عمومی فوق العاده فوالد مبارکه صورت گرفت‪:‬‬ ‫افزایش سرمایه ‪ ۸۰.۸۸‬درصدی از محل سود انباشته و تقسیم حدود ‪ ۵۰‬هزار میلیارد ناموت سود نقدی‬ ‫(‪ ۱۷۰‬ناموت به ازای هر سهم) در مجمع فوالد مبارکه اصفهان‬ ‫افزایش سرمایه ‪ ۸۰.۸۸‬درصدی از محل سود انباشته و تقسیم حدود ‪ ۵۰‬هزار میلیارد تومان سود نقدی(‪ ۱۷۰‬تومان بهازای هر سهم) در مجمع فوالد مبارکه اصفهان محقق شد‪ .‬به‬ ‫گزارش خبرنگار فوالد‪ ،‬مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت فوالد مبارکه روز سه شنبه ‪ ۱۱‬مردادماه سال جاری با حضور امیر خرمیشاد(به نمایندگی از سازمان‬ ‫ایمیدرو)‪ ،‬بهعنوان رئیس مجمع‪ ،‬سعید محمدی(به نمایندگی از شرکت توسعه رفاه)‪ ،‬طهمورث جوانبخت(به نمایندگی از سهام عدالت) به عنوان ناظران‪ ،‬نماینده سازمان بورس و‬ ‫حسابرس شرکت و مدیرعامل شرکت فوالد مبارکه برگزار شد‪ .‬مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت فوالد مبارکه برای سال منتهی به ‪ ۲۹‬اسفندماه ‪ ،۱۴۰۰‬به صورت‬ ‫حضوری و انالین با حضور ‪ ۷۴.۷‬درصد از سهامداران برگزار و با اکثریت ارای سهامداران‪ ،‬صورتهای مالی این شرکت‪ ،‬به عنوان دومین شرکت بورسی کشور از نظر ارزش بازار‬ ‫تصویب شد و تخصیص ‪ ۱۷۰‬تومان سود به ازای هر سهم شرکت فوالد مبارکه مورد موافقت مجمع عمومی عادی سالیانه قرار گرفت؛ همچنین طی مجمع عمومی فوقالعاده‪ ،‬سرمایه‬ ‫شرکت از مبلغ ‪ ۲۹۳۰۰‬به ‪ ۵۳۰۰۰‬میلیارد تومان(معادل ‪ ۸۰.۸۸‬درصد) از محل سود انباشته افزایش یافت؛ این افزایش سرمایه بهمنظور احداث نیروگاه ‪ ۹۱۴‬مگاواتی‪ ،‬خرید ‪۵۰‬‬ ‫دستگاه لوکوموتیو و مشارکت در افزایش سرمایه شرکتهای سرمایه پذیر صورت گرفته است؛ همچنین اصالحات پیشنهادی سازمان بورس در اساسنامه شرکت اعمال گردید‪.‬‬ ‫‪ë‬تعریف ‪ ۱۸۶‬هزار میلیارد تومان پروژه در فوالد مبارکه‬ ‫محمدیاسر طیب نیا‪ ،‬مدیرعامل شــرکت فوالد مبارکه در ابتدای‬ ‫این مجمع ضمن خیرمقدم به ســهامداران اظهار کرد‪ :‬کارکنان و‬ ‫بلنـدهـمـت گـــروه فوالد مبارکه در ‪ ۳‬ماهه نخست‬ ‫جهادگران‬ ‫ّ‬ ‫سالی که از سوی رهبر معظـــم انقالب اسالمی‪ ،‬بـه عنـوان سـال‬ ‫« تولیـد‪ ،‬دانش بنیان؛ اشتغال افرین» مزیّن گردید‪ ،‬توانستند به‬ ‫رکوردهای متعدد روزانه و ماهیانه دست یابند‪ .‬وی با بیان این که‬ ‫ثبت ‪ ۲۷‬رکورد به تنهایی گذر از یک حد نصـــاب و رویه معمـول‬ ‫بـوده و ‪ ۱۸۶‬هزار میلیارد تومان پروژه برای فوالد مبارکه طی سه‬ ‫سال اینده در دستور کار قرار گرفته است‪ ،‬افزود‪ :‬عـالوه بـر ایـن‪،‬‬ ‫موفقیتها در اولین همایش تجلیل از برترینهای‬ ‫در پی کسب ایـن ّ‬ ‫بورس کاالی کشور نیـز بـه عنـوان شـرکت برتر از لحاظ ارزش در‬ ‫بورس کاال انتخـاب شـد‪.‬‬ ‫‪ ë‬اغاز عملیات احداث ‪ ۵‬پروژه بزرگ بـاسرمایهگذاری ‪۴۰‬‬ ‫هزار میلیارد تومانی‬ ‫مدیرعامل شــرکت فــوالد مبارکه گفت‪ :‬فوالد مبارکه در ســال‬ ‫گذشـتـــه بـــه عنـــوان یکی از شــرکتهای بــزرگ کارگروه‬ ‫پیشرانان پیشرفت ایــران اسالمی بـرای مشارکت در بزرگتریـن‬ ‫سرمایهگذاری صنعتی تاریخ اقتصـاد ایـران‪ ،‬عملیـات احـداث ‪۵‬‬ ‫پروژه بزرگ بـاسرمایهگذاری ‪ ۴۰‬هزار میلیارد تومانی را اغاز کرد و‬ ‫در همین راستا در سـال جـاری نیز با امضای تفاهمنامه همکاری‬ ‫با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری‪ ،‬راهاهـــن جمهوری‬ ‫اســالمی ایران و شــهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان‪ ،‬در مســیر‬ ‫تحقـق ایـن طرحهــا گام نهـاد و با پیگیری اهـداف تعیینشده در‬ ‫سند چشمانداز ‪ ۲۰‬ساله صنعت کشور‪ ،‬همـه تـوان و تالش خود‬ ‫را جهــت افزایش تولید به کار گرفته تا با تضمین ادامه روند رو به‬ ‫رشد خود و تامیـــن نیـاز بیش از ‪ ۳‬هزار و ‪ ۵۰۰‬شرکت و صنایع‬ ‫اســتراتژیک ازجمله خودروســازی‪ ،‬لوازم خانگی‪ ،‬لوله و پروفیل‪،‬‬ ‫صنایع نفت‪ ،‬گاز و پتروشیمی‪ ،‬پیشران اقتصـاد غیر نفتـی کشـور‬ ‫باشـــد‪ .‬وی خاطرنشان کرد‪ :‬امار و ارقـام بـه روشـنـی گـواه این‬ ‫مدعاست که شــرکت فوالد مبارکه در سال ‪ ،۱۴۰۱‬با مدیریت و‬ ‫برنامهریزی دقیـق و با بهرهبرداری از پروژههـای متعـدد ازجمله‬ ‫با ق ّوت هرچه بیشتر عـــزم خود را جزم نمـــوده تا علیرغم همه‬ ‫محدودیتها‪ ،‬اســمز معکوس ثانویه (‪ )RO2‬و راهاندازی واحـــد‬ ‫گاززدایی و کربنزدایی‪ ،‬ضمـــن کاهش مصــرف اب‪ ،‬امکان تولید‬ ‫فوالدهـــای الکتریکی را فراهـم کنـد کـــه ایـن امـر نشاندهنده‬ ‫توانایی باال برای رقابت تنگاتنگ با فوالدسازان برتـــر جـهـــان‬ ‫اســـت‪ .‬این در حالی است که در ســال ‪ ۱۴۰۰‬برای پاسخگویی‬ ‫بهتـر بـه نیـاز بـازار داخـل ‪ ۸‬محصول جدید توسط فوالد مبارکه‬ ‫طراحی و تولید گردید‪.‬‬ ‫‪ ë‬حمایت همه جانبه از شرکتهای دانشبنیان‬ ‫طیب نیا تاکید کرد‪ :‬بومیسازی بیش از ‪ ۱۰۰‬هـزار قطعـه و تجهیـز‬ ‫طی سالیان گذشـــته با حمایتهای همهجانبـــه از شرکتهای‬ ‫دانشبنیان و همکاری شرکتهای سازنده داخلی تنها گوشهای از‬ ‫دستاوردهای فوالد مبارکه برای خودکفایی حداکثری صنعت فوالد‬ ‫کشور است که علیرغـم وجـود مشکالت‪ ،‬با مدیریت بهینه منابع‬ ‫موجـــود و جدیّت کارکنان در بخشهای مختلـف تـداوم مییابـد‬ ‫تمامی مایه مباهـات اســـت کـه در کنـار ایـن دستاوردها فوالد‬ ‫مبارکـه بـه عنـــوان شهروندی مسئولیتپذیر و در راستای عمـل‬ ‫بـه مسئولیتهای اجتماعی خـــود از ابتـدای همهگیـری ویروس‬ ‫کرونا در سطح کشور در کنار کادر درمـان و مـردم شریف ایـران‬ ‫بـوده اسـت و بـــا تامیـن بیـش از ‪ ۲۵‬هـزار و ‪ ۷۰۰‬تن اکسیژن‬ ‫مـورد نیـــاز مراکز درمانی کشور‪ ،‬از هیچ تالشـی بـرای کمک به‬ ‫خدمتگزاران ایـن عـرصـه کوتاهـــی ننـمـوده است‪ .‬وی با بیان‬ ‫این که در فروردین ماه امســال ‪ ۳۰‬رکــورد تولید روزانه در فوالد‬ ‫مبارکه ثبت شــده که در نوع خود بیســابقه اســت‪ ،‬ادامه داد‪ :‬از‬ ‫انجایی که ایـن شـرکت‪ ،‬عمـل بـه مسئولیتهای اجتماعی را یکی‬ ‫از رسالتهای اصلی خود میدانـد‪ ،‬بـا فـراهـم کـردن زمینه اشتغال‬ ‫پایـدار بـرای ‪ ۳۵۰‬هـزار نفـر بـه صـورت مستقیم و غیرمستقیم‬ ‫و همچنیـن بـــا حمایت حداکثری از مراکز دانشبنیان در رونق‬ ‫اقتصادی و تزریق امیـد بـه جامعـه بـا فاصلـه معـنـى داری نسبت‬ ‫به سایر شرکتهای داخلـی ایفای نقـش نموده اسـت‪.‬‬ ‫‪ ë‬تولید تختال الکتریکی گامــی در جهت تحقق تولید‬ ‫محصوالت جدید‬ ‫مدیرعامل شــرکت فوالد مبارکه با بیان این که در راستای تحقق‬ ‫تولیــد محصوالت جدید‪ ،‬تختال الکتریکی در ســال جاری تولید‬ ‫شــد که محصول نهایی ان به بازار عرضه خواهد شــد ‪ ،‬گفت‪ :‬با‬ ‫افتخـار تـمـام خـدمـت سهامداران و شرکای کسب و کار عـرض‬ ‫میکنیم که فوالد مبارکـــه همـــواره در تالش است که امانتدار‬ ‫واقعی سرمایه انهـــا باشـد؛ از حمایتهـــا و پشتیبانیهای شما‬ ‫عزیـزان کـه همـواره ایـــن مـولـود افتخارافرین انقالب اسالمی‬ ‫را در مســیر تعالی یاری نمودهاید‪ ،‬قدردانی نموده و امیدواریم در‬ ‫ادامـه ایـن مسـیر پرافتخـار بـرای شکوفایی اقتصاد ایران اسالمی‬ ‫و ارزشــافرینی برای سهامداران‪ ،‬ذینفعان‪ ،‬جامعه و صنعت کشور‬ ‫گامهای موثرتری برداریم‪ .‬وی با بیان این که درامد فوالد مبارکه‬ ‫از فروش داخلی ‪ ۱۴۷‬هزار میلیارد تومان بوده و ‪ ۳۲‬هزار میلیارد‬ ‫تومــان نیز مربوط به صادرات این شــرکت بوده که در این زمینه‬ ‫به ترتیب شــاهد افزایش ‪ ۷۸‬و ‪ ۶۶‬درصدی فروش در سال ‪۱۴۰۰‬‬ ‫نسبت به سال ‪ ۹۹‬بودهایم‪.‬‬ ‫‪ ë‬تولید بیش از ‪ ۹‬میلیون و ‪ ۳۳۸‬هزار تن فوالد خام‬ ‫طیب نیا تصریح کرد‪ :‬گروه فوالد مبارکه با تولید بیش از ‪ ۹‬میلیون‬ ‫و ‪ ۳۳۸‬هزار تن فوالد خام بیش از ‪ ۴۳.۱۱‬درصد از بازار فوالدسازان‬ ‫بزرگ کشــور را در دست دارد و میزان تولید محصوالت سرد این‬ ‫شــرکت در سال ‪ ۱۴۰۰‬نسبت به مدت مشــابه سال قبل از ان‪،‬‬ ‫به میزان ‪ ۱۱‬هزار تن افزایش یافت‪ .‬وی با اشــاره به رکورد تولید‬ ‫ســالیانه در خطوط اصلی تولید این شرکت در سال ‪ ۱۴۰۰‬گفت‪:‬‬ ‫در سال تولید‪ ،‬پشتیبانیها و مانعزداییها‪ ،‬در این شرکت با همراهی‬ ‫و همکاری تمامی کارکنان شرکت توانستیم به رکوردهای جدیدی‬ ‫دســت یابیم؛ به طوریکه رکورد ‪ ۹‬میلیون و ‪ ۳۳۸‬هزار تن تختال‪،‬‬ ‫رکــورد ‪ ۴‬میلیون و ‪ ۱۷‬هزار تــن گندله‪ ،‬رکورد ‪ ۶‬میلیون و ‪۱۵۴‬‬ ‫هــزار تن کالف گرم و رکورد یک میلیــون و ‪ ۶۰۲‬هزار تن کالف‬ ‫سرد ثبت شده است‪.‬‬ ‫‪ ë‬عملکرد درخشــان طرحهای توسعهای‪ ،‬زیرساختی و‬ ‫سرمایهای شرکت فوالد مبارکه‬ ‫وی در ادامــه به عملکــرد فروش پرداخت و توضیــح داد‪ :‬میزان‬ ‫افزایش فروش محصوالت گروه فوالد مبارکه در سال ‪ ۱۴۰۰‬نسبت‬ ‫به سال قبل از ان در محصوالت گرم ‪ ۴‬درصد‪ ،‬در محصوالت سرد‪،‬‬ ‫‪ ۱۰‬درصد و در محصوالت پوششدار‪ ۵ ،‬درصد افزایش یافت که در‬ ‫نهایت توانســتیم به عدد فروش ‪ ۹‬میلیون و ‪ ۳۱۸‬هزار تن برسیم‬ ‫که ‪ ۵‬درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل از ان رشد یافته است‪.‬‬ ‫مدیرعامل شــرکت فوالد مبارکه به عملکرد طرحهای توسعهای‪،‬‬ ‫زیرساختی و سرمایهای شرکت فوالد مبارکه هم اشاره کرد و افزود‪:‬‬ ‫پروژه احداث خط تولید نورد گرم ‪ ۲‬بهمنظور کســب ســوداوری‬ ‫پایدار از طریق تکمیل سبد محصوالت کیفی با ظرفیت تولید ‪۴.۲‬‬ ‫میلیون تن کالف گرم شــامل گریدهای مختلف در ابعاد متفاوت‬ ‫در دستور کار است؛ احداث نیروگاه سیکل ترکیبی با راندمان باال‬ ‫به ظرفیت اســمی ‪ ۹۱۴‬مگاوات‪ ،‬افزودن ‪ ۵۰‬دســتگاه لوکوموتیو‬ ‫بــه ناوگان حملونقل ریلی گروه فــوالد مبارکه‪ ،‬اجرای پروژههای‬ ‫اهنسازی‪ ،‬فوالدســازی‪ ،‬انرژی و ســیاالت‪ ،‬طرح توسعه سنگان‪،‬‬ ‫طرحهای جنبی و پشتیبانی‪ ،‬پروژههای نورد گرم‪ ،‬نورد سرد‪ ،‬فوالد‬ ‫سبا و فوالد سفیددشــت ازجمله طرحهای توسعهای است که در‬ ‫گروه فوالد مبارکه برنامه ریزی شده است‪.‬‬ ‫‪ ë‬احداث نیروگاه برای کاهش ضررهای احتمالی‬ ‫وی بیان کرد‪ :‬مطالعات و ارزیابیهای اولیه در خصوص احداث پروژه‬ ‫احداث واحد اسیدشــویی و نورد ســرد در شرکت فوالد امیرکبیر‬ ‫کاشــان‪ ،‬به ظرفیت ‪ ۵۰۰‬هزار تن در ســال انجامشده و براساس‬ ‫برنامهریزی صورتگرفته در ســال جــاری عملیات اجرایی ان اغاز‬ ‫خواهد شد؛ با اعمال محدودیتهای تخصیص برق به صنایع‪ ،‬بخش‬ ‫عمدهای از فوالدسازان متضرر شــدند‪ .‬از اینرو‪ ،‬بهمنظور کاهش‬ ‫ضررهای احتمالی‪ ،‬برنامهریزی برای احداث نیروگاه ‪ ۹۱۴‬مگاواتی‬ ‫در حال انجام اســت‪ .‬طیبنیا به برنامههای توســعهای شــرکت‬ ‫فوالد مبارکه در حوزه معدن بهمنظور تامین پایدار اشــاره کرد و‬ ‫گفت‪ :‬همواره تامین مواد معدنی پایدار یکی از چالشــهای اساسی‬ ‫این شرکت اســت و شــرکت فوالد مبارکه در ارزیابی و اکتشاف‬ ‫محدوده هــای معدنی و توســعه معدن بهمنظــور تامین پایدار با‬ ‫ارزیابی و اکتشــاف محدودههای معدنی و تامین و فراوری سنگ‬ ‫اهن اقدامات ارزشمندی را محقق کرده است‪.‬‬ ‫‪ ë‬فوالد مبارکه پیشــتاز ســوداوری شرکتهای بورسی‬ ‫کشور‬ ‫مدیرعامل شــرکت فوالد مبارکه خاطرنشــان کرد‪ :‬مجموع بهای‬ ‫تمام شده سرمایهگذاریها در سهام شرکتهای بورسی در پایان‬ ‫ســال ‪ ۱۴۰۰‬نسبت به ســال قبل معادل ‪ ۷۱‬درصد رشد داشته‬ ‫است‪ .‬رشد بهای تمامشده پرتفوی سرمایهگذاری شرکت ناشی از‬ ‫مشــارکت در افزایش سرمایه شرکتهای سرمایه پذیر و تحصیل‬ ‫سهام میباشــد؛ به عالوه در سال ‪ ۱۴۰۰‬با وجود شرایط حاکم بر‬ ‫بازار سرمایه مجموع ارزش بازارسرمایهگذاریهای بورسی نسبت به‬ ‫ســال قبل از ان به میزان ‪ ۹‬درصد افزایش داشته است؛ ارزش روز‬ ‫شــرکتهای بورسی در سال ‪ ۱۴۰۰‬بالغ بر ‪ ۵‬برابر بهای تمامشده‬ ‫انهاست‪ .‬طیب نیا حاشیه سوداوری خالص شرکت در سال ‪۱۴۰۰‬‬ ‫را ‪ ۵۸‬درصــد اعالم کرد و گفت‪ :‬با توجه به بهبود تقاضای داخلی‬ ‫محصــوالت و افزایش قیمتهــای جهانی فوالد در ســال ‪۱۴۰۰‬‬ ‫و افزایش فروش شــرکت در درامد شــرکت از رشد ‪ ۸۸‬درصدی‬ ‫برخوردار بود و به دنبال اجرای سیاستهای کاهش هزینهها‪ ،‬نهایتاً‬ ‫نسبتهای ســوداوری از رشد چشمگیری نســبت به سال ‪۱۳۹۹‬‬ ‫برخوردار بودهاند‪ .‬همچنین مقایسه این نسبتها با سایر رقبا حاکی‬ ‫از باالتر بودن این نسبتهای سوداوری به طور قابل مالحظه نسبت‬ ‫به رقبا بوده است‪.‬‬ ‫‪ ë‬افزایش ســرمایه با همراهی سهامداران شرکت فوالد‬ ‫مبارکه محقق شد‬ ‫امیر خرمی شــاد رئیس مجمــع نیز در ادامه ضمــن قدردانی از‬ ‫عملکرد شرکت فوالد مبارکه در سال مالی ‪ ۱۴۰۰‬اظهار کرد‪ :‬از دو‬ ‫سال گذشته وعده افزایش سهام فوالد مبارکه را در بورس داشتیم‬ ‫که این امر به دالیلی محقق نشــد اما امروز این افزایش سرمایه با‬ ‫همراهی ســهامداران شرکت فوالد مبارکه محقق شد‪ .‬وی افزود‪:‬‬ ‫ســهامداران در شرکت نمایندگانی دارند که به راحتی میتوانند با‬ ‫هیاتمدیره ارتباط داشته باشد و مطالبات خود را پیگیری میکنند‪،‬‬ ‫ما در مجامع نیز بنا را بر این داریم که ســهامداران صحبت کنند‬ ‫و این مطالب باید بر اســاس ائیننامه باشــد‪ .‬موسسه حسابرسی‬ ‫وانیا نیک تدبیر به عنوان حســابرس مســتقل و بــازرس قانونی‬ ‫اصلی و موسسه حسابرســی دش و همکاران به عنوان حسابرس‬ ‫علیالبدل برای سال مالی منتهی به ‪ ۲۹‬اسفندماه ‪ ۱۴۰۱‬انتخاب‬ ‫گردیــد‪ .‬روزنامههای دنیای اقتصاد و صمت به عنوان روزنامههای‬ ‫کثیراالنتشار شرکت با اکثریت ارا به تصویب مجمع رسید‪.‬‬ ‫‪ ë‬تقسیم ‪ ۱۷۰‬تومان سود به ازای هر سهم فوالد مبارکه‬ ‫در مجمع عمومی عادی ســالیانه شــرکت فــوالد مبارکه با رای‬ ‫حداکثری ســهامداران‪ ،‬صورتهای مالی شــرکت فوالد مبارکه به‬ ‫عنوان دومین شرکت بورسی کشور از نظر ارزش بازار تصویب شد‬ ‫و حدود ‪ ۵۰‬هزار میلیارد تومان سود (‪ ۱۷۰‬تومان سود به ازای هر‬ ‫سهم) تقسیم گردید‪.‬‬ صفحه 4

آخرین شماره های روزنامه هنرمند

روزنامه هنرمند 2386

روزنامه هنرمند 2386

شماره : 2386
تاریخ : 1403/09/05
روزنامه هنرمند 2385

روزنامه هنرمند 2385

شماره : 2385
تاریخ : 1403/09/04
روزنامه هنرمند 2384

روزنامه هنرمند 2384

شماره : 2384
تاریخ : 1403/09/03
روزنامه هنرمند 2382

روزنامه هنرمند 2382

شماره : 2382
تاریخ : 1403/08/30
روزنامه هنرمند 2381

روزنامه هنرمند 2381

شماره : 2381
تاریخ : 1403/08/29
روزنامه هنرمند 2380

روزنامه هنرمند 2380

شماره : 2380
تاریخ : 1403/08/28
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!