روزنامه هنرمند شماره 1761
روزنامه هنرمند شماره 1761
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
سهشنبه 18مردادماه 1401سال پانزدهم شماره 5000 1761تومـان ISSN 2008-0816
پیام وز یر ارشاد همزمان با
روز خبرنگار و حضورش در
جمع عزاداران روز عاشورا
پیام نماینده مدیران مسوول
مطبوعات برای روز خبرنگار
فیلم های
عاشورایی
چقدرمخاطب
بهسینما
کشانده اند؟
www.jaaar.com
معاون وز یر فرهنگ و ارشاد اسالمی مطرح کرد :
وزارت فرهنگ درصدد رفع
دغدغه های صنفی خبرنگاران
و ارتقای منزلت روزنامه نگاری
پیام ر ییس صداوسیما
برای روز خبرنگار
نیم نگاهی به تاریخچه تولید تله تئاترهای مذهبی
در سیمای جمهوری اسالمی ایران؛
تجلی درام عاشورا بر صحنه
نمایش تلو یز یونی
نقش بی بدیــل هنر و هنرمندان
در ماندگاری واقعه عاشورا
تعزیه همچنان مغفول است
اگهی مزایده اجاره شماره /۱یک
نوبت اول
بدینوســیله شهرداری صالحیه در نظر دارد اجاره طبقات همکف ،اول و دوم ساختمان سرای محله را به صورت اجاره یکساله از طریق
مزایده عمومی و با جزئیات مندرج در اسناد مزایده ،با بهره گیری از سامانه تدارکات الکترونیکی دولت ( )www.setadiran.irو
باشماره ( )5001096018000001واگذار نماید .کلیه مراحل برگزاری مزایده از دریافت اسناد تا ارائه پیشنهاد مزایده گران و بازگشایی
پاکت ها از طریق درگاه سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) انجام خواهد شد و الزم است مزایده گران در صورت عدم عضویت قبلی،
مراحل ثبت نام در سایت مذکور و دریافت گواهی امضای الکترونیکی را جهت شرکت در مزایده محقق سازند
ëتاریــخ انتشــار در ســامانه تاریــخ 1401/05/18ســاعت
09:00می باشد.
ëمهلت زمانی دریافت اسناد مزایده از سایت :ساعت 13:30
روز ســه شــنبه تاریخ ، 1401/05/25تاریــخ بازدید از تاریخ
1401/05/18
ëاخرین مهلت ارسال پیشنهاد قیمت ساعت 12:00روز شنبه
تاریخ 1401/06/05
ëزمــان بازگشــایی ســاعت 12:30روز شــنبه تاریــخ
1401/06/05زمان اعالم به برنده 1401/06/06 :
ëضمنا رعایت موارد ذیل الزامی است
-1برگزاری مزایده صرفا از طریق سامانه تدارکات الکترونیکی
دولت می باشــد و کلیــه مراحل فرایند مزایده شــامل خرید و
دریافت اســناد مزایده ،پرداخت تضمین شــرکت در مزایده (و
دیعه) ،ارســال پیشــنهاد قیمت و اطالع از وضعیت برنده بودن
مزایده گران محترم از این طریق امکان پذیر می باشد .
-2کلیه اطالعات موارد اجاره شــامل مشخصات ،شرایط و نحوه
اجــاره در بــرد اعــالن عمومی ســامانه مزایده ،قابل مشــاهده،
بررسی و انتخاب می باشد.
-3عالقه مندان به شــرکت در مزایده می بایست جهت ثبت نام
و دریافــت گواهی الکترونیکی (توکن) با شــماره های ذیل تماس
حاصل نمایید مرکز پشتیبانی و راهبری سامانه021 - 41934 :
اطالعات تماس دفاتر ثبت نام استانها ،در سایت سامانه WWW.
( setadiran.irبخش " ثبت نام /پروفایل مزایده گر موجود است)
-4اطالعات تماس دســتگاه مزایده گزار جهت دریافت اطالعات
بیشتر در خصوص اسناد مزایده و ارائه پاکت ها
ادرس :تهران -شهرستان بهارستان – صالحیه -خیابان شهید
جهان اراء -ساختمان مرکزی شهرداری
شماره تلفن 021 -56625051:فکس021 - 56625090 :
ëتاریخ انتشار نوبت اول1401/05/18 :
ëتاریخ انتشار نوبت دوم1401/05/25 :
محمد اگاهی مند -شهردار صالحیه
نش شخ
صی
ر ت
تلفن تماس77851437:
نشر
اف کاراتن
را هب ما بسپارید.
سازمانگاهیها021-77851725 : صفحه 1
معاون ووزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی:
2
سه شنبـه 18مردادماه 1401سال پانزدهم شمــاره 1761
www.honarmandonline.ir
فرهنگ وهنر
اخبار
نقد
پیام وزیر ارشاد همزمان با روز
خبرنگار و حضورش در جمع
عزاداران روز عاشورا
وزیر فرهنگ و ارشــاد اســامی توئیتی را به مناسبت ۱۷
مرداد ماه روز خبرنگار که امســال با عاشــورای حسینی
همزمان شــده است ،منتشــر کرد و در ادامه با حضور در
تجمع بزرگ راهپیمایان هیئات مذهبی در غرب تهران به
اقامه عزای حسینی در جمع مردم غرب تهران پرداخت.
محمد مهدی اسماعیلی نوشــت« :روایت حماسه و جهاد
و تبیین جزء اصلی قیام عاشوراســت .حضرت زینب (س)
و امام ســجاد (ع) روایان خبررســان های اصلی این واقعه
مهم هســتند .در روز خبرنگار با گرامیداشت یاد راویان و
خبرنگاران عظمت اســام و ایران ،برای همه اهالی رسانه
موفقیــت در ادای ماموریــت خطیر خبــری و تبیینی را
ارزومندم».
پیام نماینده مدیران مسوول
مطبوعات برای روز خبرنگار
وزارتفرهنگدرصددرفعدغدغه هایصنفیخبرنگاران
و ارتقای منزلت روزنامه نگاری دارد
معاون امور مطبوعاتی و اطالع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی در
پیامی با قدردانی از تالش های خستگی ناپذیر خبرنگاران در توجه به
نیازمندی ها ،مسائل ،مشکالت کشور و تبیین پیشرفت ها و واقعیت های
موجود ،از عزم جدی این معاونــت در رفع دغدغه های صنفی انان و
ارتقای منزلت روزنامه نگاری خبر داد .فرشــاد مهدی پور در پیامی به
مناســبت روز خبرنگار نوشت :عاشورا ،یاداو ِر مجاهداتِ مردان و زنانی
است که با برافراشتن بیرق شرافت و ازادگی ،چراغ حقیقت و اگاهی را
به روی همه جهانیان برافروختند و برای همیش ه تاریخ نورافشانی کردند.
وی افزود :تقارن ۱۷مرداد امسال با عاشورای حسینی ،فرصتی مغتنم
برای یاداوری این حقیقت روشن است که خبرنگاری در امتداد شغل
منش راویان حماسه تاریخ سازی است که در جریان
اولیا و هم در ادام ه ِ
بین خود ،انچه را که دیدند و شاهد
نهضت عاشورا با چشمان حقیقت ِ
ِ
عینیت تمام برای مردم بازگو کردند و مفاهیم بلندی همچون
بودند ،به
مفاهیم انسانی
عشق و ایثار ،ازادگی و اخالص ،صداقت و راستی و دیگر
ِ
را با نهضت امام حسین (ع) گره زده و برای همیشه جاودانه ساختند.
مهدی پور ادامه داد :بی تردید بخش بزرگی از رسالتی که امروز خبرنگاران
ایران اســامی نیز بر عهده دارند ،در ادام ه همان مســیر و در راستای
همگانی کردن مفهوم «جهاد تبیین» به معنای واقعی کلمه است .بازتاب
عینی واقعیت ها و توجه بــه تولید محتوای فاخر ،از جمله مصادیقی
هستند که در جهاد تبیین می تواند پیروزی بخش باشد و در این عرصه
هر قلم می تواند به مثاب ه یک سرباز پُرتوان عمل کند .وی در این پیام
اضافه کرد :اینجانب با گرامیداشت یاد و خاطره شهید محمود صارمی،
خبرنگار گرانقدر خبرگزاری جمهوری اســامی که در روز ۱۷مرداد
۱۳۷۷حین انجام ماموریت رســانه ای در شهر مزار شریف افغانستان
به مقام رفیع شــهادت نائل امد ،بر خود الزم می دانم قدردان تالش و
فداکاری های همه همکاران گرامی و خستگی ناپذیرم باشم که ضمن
توجه به نیازمندی ها و مسائل و مشکالت ریز و درشت جاری ،در تبیین
پیشرفت ها و واقعیت های کشور نیز از هیچ تالشی فروگذار نکرده و نقش
بســزایی در امیدافرینی به جامعه و ایجاد یاس و ناامیدی در دشمنان
قســم خورده این نظام اســامی ایفا می کنند .معاون امور مطبوعاتی
و اطالع رســانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی اضافه کرد :توجه ویژه به
موضوعات مهمی همچون امنیت شغلی و استقالل حرفه ای خبرنگاران،
یکی از اولویت های اصلی معاونت امور مطبوعاتی و اطالع رسانی در دوره
اخیر اســت و مطابق مصوبات ،این معاونت عزمی جدی دارد تا با ارائه
خدمات حمایتی جدید به این قشر فرهیخته ،گامی اساسی برای رفع
دغدغه های صنفی خبرنگاران و ارتقای منزلت روزنامه نگاری برداشته
شــود .وی گفت :امید فراوان دارم همان طور که تا به امروز توانسته ایم،
در ادامه نیز بتوانیم با اطالع رسانی عینی و شفاف و با بهره گیری هر چه
بیشتر از ظرفیت های نوین رسانه ای ،در پاسداری از ارزش های اسالمی و
صیانت از منافع ملی و مردمی ،توفیقی روزافزون داشته باشیم.
نقش بی بدیل هنر و هنرمندان در ماندگاری واقعه عاشورا
محمد زراعت پروریان -نویسنده و پژوهشگر
مانایــی یکی از ویژگی های غیرقابل انکار هنر بوده و عجین
شــدن هنر با موضوعی و یا رخدادی تاریخی ،ان مسئله و یا
رویداد را ماندگار میکند.
جدایِ از مانایی ،شــاخصه ی دیگــر هنر ،فراگیر کردن یک
حادثه اســت ،حادثه ای که با هنر امیخته شود ،محکوم به
فراگیری در عالم اســت .حال انکه این واقعه تاریخی ،جنبه
ی مذهبی داشته باشــد ،دیگر خود حدیث مفصل بخوان از
این مجمل .
قیام عاشورا در طول ادوار گذشــته به وسیله هنر به انحای
مختلف بیان شــد ،به صورت های متفاوت بازسازی شد و به
روش های گوناگون ارج نهاده شد.
هنــر و هنرمند در مقوله ی عاشــورا عالوه بــر اینکه نقش
نقش حضرت زینب سالم اهلل
خبررسانی داشــتند همچون ِ
علیها؛ جایگاه تحسین ،ارج نهادن و تعظیم هم داشتند .و از
یک زاویه ی دید میتوان برداشت کرد که هنرمند عاشورایی
با توجه به ایه شــریفه (و من یعظم شعائراهلل فانها من تقوی
باطنی شریفی برخوردار است.
القلوب) از تقوای
ِ
شــعر هنری است که از ابتدای قیام ،با عاشورا عجین شده و
نقش بی نظیری در انعکاس وقایع و تبیین قیام عدالتخواهانه
امام حسین علیه السالم داشته و دارد.
هنر ،به نفســه ماندگار کننده و فراگیر کننده بوده و هست،
و همچنین هنرمند نیز با جادوی هنر بر فراموشــی ماجراها
خط بطالن میکشد.
هنرمند گویی ،یک عکاس تیزبین و پاک سرشــت است که
تصویری بی کم و کاســت ثبت کرده و در نمایشــگاهی به
معرض دید عموم گذاشته و خبررسانی کرده است.
یا به مانند شــاعری است که شهر به شهر و کوچه به کوچه
در بیان حقیقت شعری فناناپذیر سروده است
و یا نقاش زبردستی که انچه شنیده و خوانده را به زینت هنر
اراســته میکند و بر بوم ،نقشی همیشگی میکشد و میشود
عصر عاشورای استاد فرشچیان.
پرواضح اســت هنر و هنرمند نقشی غیرقابل انکار در تبیین
قیام عاشورا دارند ،تبیینی که ماندگار و فراگیر شد.
نیم نگاهی به تاریخچه تولید تله تئاترهای مذهبی در سیمای جمهوری اسالمی ایران؛
نماینده مدیران مســوول مطبوعات در پیامی روز خبرنگار
را تبریک گفت.
پدرام پاک ایین -نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت
بر مطبوعات و خبرگزازی ها -در پیام کوتاهی به مناسبت
روز خبرنگار و تقارن ان با عاشورای حسینی نوشت:
«خبرنگار ،منادی حق اســت؛ صال دهنــده به «معروف»،
بازدارنــده از « منکر» و در طلب «اصــاح»؛ پوینده قیام
حســین(ع) در عاشــورا و توفنده چون پیــام زینب (ع)
در کربــا .تقارن روز خبرنگار با عاشــورای حســینی بر
طالیه داران جهاد تبیین گرامی باد».
پیام رییس صداوسیما
برای روز خبرنگار
رییس ســازمان صداوســیما در پیامی با عرض تســلیت
عاشورای حســینی ،روز خبرنگار را تبریک گفت و تقارن
عاشورای حسینی با روز خبرنگار را معنادار خواند.
متــن پیمان جبلی ،رییس صداوســیما به مناســبت روز
خبرنگار به شرح زیر است:
«عاشورای حسینی امسال با روز خبرنگار همزمان شده است.
تقارنی پرمعنا که بهانه ای است برای گرامی داشت یاد تمام
خبرنگاران و اهالی خبری که به تاسی از ثاراهلل ،ثار خویش
را نثار بیان حقایق و رسالت خطیرشان کردند و مگر نه این
است که امام حسین(ع) برای روشن کردن حقیقت ،جدا
کردن جریان حق از مسیر باطل به شهادت رسید و مگر نه
این است که در این راه ،جز زیبایی ندید؟
بــر خود الزم می دانم در روز خبرنــگار به تمام خبرنگاران
حق طلــب و حقیقت جو که سرمشــق عدالت خواهی چون
موالیمان حســین( ع) دارند ،خداقــوت گویم و برای تمام
شهدای جبهه رســانه ای مقاومت اسالمی ،رحمت واسعه
الهــی طلب نمایم .توفیقات روزافــزون خبرنگارانی را که
برای تعالی اسالم و نظام مقدس جمهوری اسالمی ایران قلم
می زنند ،ارزومندم».
تجلی درام عاشورا بر صحنه نمایش تلویزیونی
شهرام خرازی ها-منتقد تئاتر
یکی از انتقادهای وارد بر رسانه ملی ،پخش هر ساله فیلم سینمایی «روز
واقعه» و سریال های «مختارنامه» « ،شب دهم» و «معصومیت از دست
رفتــه» در ایام محرم و عدم پخش فیلم یا ســریال جدید با موضوع قیام
امام حســین(ع) اســت ان هم در حالی که موضوع بیشتر تله تئاترهای
تلویزیونی مذهبی که در دهه های شــصت و هفتاد اجرا و تصویربرداری
شــده اند و سالهاست که در ارشــیو سیما خاک می خورند و راه به انتن
نمی یابند،واقعه خونین کربالست!؟ شبکه دو سیمای جمهوری اسالمی
ایران امسال دست به سنت شکنی زده و با پخش تله تئاتر های مذهبی
قدیمی«،پیر وفا» و «دروازه ساعات» به استقبال ایام محرم رفته است.این
تله تئاترها امروز در البوم خاطرات مردم جای گرفته اند و با وجود ساختار
ساده و ابتدایی همچنان طرفداران زیادی دارند«.پیر وفا» ساخته مجتبی
یاسینی تولید دهه شصت و نمونه تیپیک نمایش های تلویزیونی مذهبی
در ان دوران است«.دروازه ساعات» نیز کاری از سیدجواد هاشمی در اواخر
دهه هشتاد است که ساختار امروزی تر و بهره مندی بیشتری از امکانات
مدرن تصویربرداری تلویزیونی دارد.از بین این دو نمایش« ،پیر وفا» به خاطر
قدمتش بار نوستالژیک بیشتری دارد.شبکه دو سیما هنگام پخش «پیر وفا»
از ان با اصطالح «تله تئاتر نوســتالژیک» یاد و از مردم درباره این نمایش
نظرخواهی کرد که اقدامی مثبت و احترام برانگیز تلقی می گردد .سیمای
جمهوری اسالمی ایران سالهاست که از ارشیو غنی خود باالخص تولیدات
تلویزیونیدههشصت،مطابقبانیازهایبینندگاناستفادهنمیکنددرحالی
که بسیاری از برنامه های ان دهه از جمله تله تئاترهای مذهبی هیچ اشکالی
از نظر شرعی ،اخالقی ،سیاسی همچنین رعایت اصول و مبانی ارزشی و
اعتقادی ندارند و بدون حذف حتی یک صحنه قابل پخش هستند .قبل از
انقالباسالمی،تلهتئاتریکیازتولیداتفاخرومهمتلویزیونایرانمحسوب
می شد که عمدتا قشر روشنفکر و نخبه را به عنوان مخاطب برمی گزید.
بیشترایننمایشهایتلویزیونیبرپایهنمایشنامههایمعروفخارجیاجرا
می شدند و نمایش مذهبی با موضوع تاریخ اسالم هیچ جایگاهی در تولیدات
نمایشی تلویزیون نداشت.با وقوع انقالب اسالمی یکی از برنامه هایی که روند
تولید و پخشش متوقف نگردید و ادامه یافت ،همین تئاتر تلویزیونی بود.
تولید تله تئاتر در تلویزیون ایران از سال 1358با تغییر رویکرد در موضوع
و ایدئولوژی شــروع شد .تله تئاتر هایی که در سال های نخست پیروزی
انقالب اسالمی به مرحله تولید و پخش می رسیدند بیشتر به جنبش های
کارگری ،جنایات ساواک ،فساد اداری رژیم پهلوی ،مبارزات انقالبی در اقصی
نقاط جهان ،تاریخ ایران باستان و مناسبات ناعادالنه بین خان و رعیت در
روستا می پرداختند.تولید تله تئاتر بر مبنای نمایشنامه های خارجی نیز
همچون دوران قبل از انقالب در دســتور کار قرار داشت با این تفاوت که
نمایشنامه های سیاسی بیش از سایر متون برای اجرا انتخاب می شدند.
تولید تله تئاتر مذهبی از سال 1361در سیمای جمهوری اسالمی ایران با
نمایش «علی شیر خدا» اغاز شد و در سال های بعد نیز ادامه یافت.پرچمدار
تولید تله تئاتر مذهبی در دهه شصت ،عالءالدین رحیمی بود.او با کارگردانی
مستمر این نوع نمایش ها نگذاشت چراغ نمایش مذهبی خاموش شود؛
تاثیر نمایش هایی که رحیمی بر صحنه تلویزیون اجرا کرد تا کنون باقیست.
متن تله تئاترهای مذهبی عمدتا برگرفته از زندگی حضرت محمد(ص)،
امام علی(ع) و امام حسین(ع) و یاران ایشان بود.این سه شخصیت بیش از
دیگران مورد توجه نمایش نامه نویسان تلویزیونی بودند شاید به این خاطر
که مقبولیت زیادی نزد مردم داشتند و رخدادهای تاریخی مربوط به دوران
ایشان از بار دراماتیک باالیی برخوردار بود.در این میان سهم امام حسین(ع)
و قیام عاشورا بیش از دیگر شخصیت ها و موضوعات مذهبی بود .نوشتن
متن تله تئاتر مذهبی و جذابیت افرینی برای ان کار دشواری بود زیرا مردم
همچون مخاطبان تعزیه ،از پیش از سرانجام شخصیت ها و داستان مطلع
بودند.نمایشنامه نویس ها باید تمام نیرو و اندیشه خود را به کار می گرفتند
تا ماجراها و کاراکترها را در قالبی نو به بیننده عرضه کنند .تله تئاترهای
مذهبی غالبا بیش از سه ساعت به طول می انجامیدند و معموال در قالب
مینی سریال در چند شب متوالی در ایام مناسبتی به روی انتن فرستاده می
شدند .در سال هایی که تلویزیون ایران دو شبکه سراسری بیشتر نداشت
و با کمبود برنامه مواجه بود ،تله تئاترهای مذهبی به رغم ساختار ساده و
حضوربازیگراننهچندانشناختهشده،بسیارجلبنظرمیکردند.بازسازی
فضای تاریخی کشورهای عرب زبان در روزگار گذشته با امکانات محدود
صدا و سیما در دهه شصت کار دشواری بود اما هنرمندان ایرانی که سال
ها با ساختار ساده تعزیه اشنا بودند به تاسی از این گونه نمایش مذهبی،
تالش نمودند تا با امکانات اندکی که در اختیار داشتند ،فضای باورپذیری
بیافرینند.مشعل ،شمشیر ،کوزه و ظروف سفالین اکسسوار(وسایل صحنه)
الینفک صحنه نمایش های مذهبی بودند و طراحان صحنه بکرات از حصیر
ودرختنخلبرایفضاسازیتاریخیاستفادهمیکردند(مجتبییاسینیدر
«پیر وفا» برای باورپذیرکردن بیشتر فضای نمایش چند راس اسب به داخل
اســتودیو و مقابل دوربین های تلویزیونی اورد) .لباس کاراکترهای مثبت
ساده و بدون تزئین و در مقابل جامه اشقیاء پرزرق و اراسته به زیوراالت بود.
در دستان حکام بنی امیه عمدتا شالق ،خنجر و شمشیر دیده می شد.گریم
در بیشتر موارد حرفه ای نبود.چین و چروک ایجاد شده در چهره ها بیش از
حد توی چشم می زد.در صورت برخی از بازیگران زن ،نقش های خالکوبی
برای تشابه با چهره زنان عرب به کار برده می شد.بازی ها تعمدا سرشار از
اغراق بود.بازیگران نقش های منفی بیهوده می خندیدند و با چشم های از
حدقه درامده ،پیروان رسول و امام را به شکل فجیعی ازار داده و شکنجه
می کردند.بخش هایی از این نمایش ها در قالب منولوگ اجرا می شد که
برای برخی از بینندگان تلویزیون در دهه شصت خسته کننده بود گاه این
منولوگ ها شکل خطابه و سخنرانی به خود می گرفت و از قالب نمایشی
تا حد زیادی خارج می شد.ماجراپردازی بیش از شخصیت پردازی هدف
نمایشــنامه نویس و کارگردان بود شاید چون نمایشنامه نویس در کار با
کاراکترهای مثبت مذهبی بنا به ضرورت تقید به مستندات تاریخی و به
سبب ممنوعیت نشان دادن چهره ،محدودیت داشت و از سوی دیگر برای
پردازش کاراکترهای منفی دستش باز بود که البته این وضعیت گاه باعث
می شد زمان بیشتری از تله تئاتر به شخصیت های منفی اختصاص گاه
حتی جذابیت این کاراکترها افزایش یابد! تولید و پخش تله تئاتر در دهه
هفتاد نیز ادامه یافت.نمایش های تلویزیونی مذهبی در سال های ابتدایی
دهه هفتاد کماکان در حال و هوای تله تئاترهای مذهبی دهه شصت بودند
اما به مرور با تغییر فضای اجتماعی ایــران و فاصله گرفتن از دوران دفاع
مقدس ،تولید نمایش مذهبی رو به افول گذاشت و مورد حمایت قرار نگرفت
در حالی که نزد بینندگان تلویزیون بسیار خواهان داشت.اخرین بارقه تولید
نمایش تلویزیونی مذهبی در دهه هشتاد مشاهده و پس از ان تولید این نوع
نمایش متوقف شد!؟ شبکه چهار در دهه نود برای چند ماه اقدام به پخش
تله تئاترهای قدیمی کرد اما هیچ کدام از این نمایش ها ،مذهبی نبودند! بی
تردید نمایش تلویزیونی به واسطه قابلیت های دراماتیک و تصویری فراوانش
با اتکاء به پیشرفت تکنولوژی رسانه و رایانه می تواند قالب مناسبی برای
برنامه سازی در سیمای جمهوری اسالمی ایران باشد.این ظرفیتی است
که نباید نادیده گرفته شود.تجربه موفق پخش تله تئاتر «پیر وفا» در محرم
امسال ،حاکی از ان است که رسانه ملی اگر بخواهد می تواند با تولید نمایش
مذهبی و گشودن ارشیو خود ،روح تازه ای به انتن دمیده و تصاویر جذاب و
پرکششی از تاریخ اسالم را به بینندگان خود هدیه کند. صفحه 2
3
سه شنبـه 18مردادماه 1401سال پانزدهم شمــاره 1761 صفحه 3
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شــماره • 1761ســه شــنبه 18مردادماه • 1401ســال پانزدهم •
روزنامهفرهنگی-اجتماعی
صاحب امتیاز و مدیر مسئول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
امور بازرگانی77851725 - 77851437 :
سازمان اگهی دولتی تهران88323817،021-88326812:
سازمان اگهی دولتی شهرستان ها09932045164 :
نشانى :تهران ،نارمک ،خیابان جانبازان غربی ،خیابان شهید مدنی،
مجتمع اداری و تجاری پالمیرا ،پالک ،1211واحد 403
تلفکس77851725 - 77851437 :
توزیع:نشر گستر امروز
منشور اخالق حرفهای روزنامه هنرمند
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
اذان ظهر
13:11
غروب افتاب
20:08
اذان صبح فردا
04:36
اذان مغرب
طلوع افتاب فردا
20:28
06:13
گنج سخن
امیرالمومنینعلیعلیهالسالم:
قلب دوستدار خدا ،خستگى براى خدا را بسیار دوست دارد و
قلب بىخبر از یاد خدا ،اسایش را دوست دارد.
تنبیه الخواطر :ج ،۲ص ۸۷
حافظانه
راهی بزن که اهی بر ساز ان توان زد
شعری بخوان که با او رطل گران توان زد
بر استان جانان گر سر توان نهادن
گلبانگ سربلندی بر اسمان توان زد
قد خمیده ما سهلت نماید اما
بر چشم دشمنان تیر از این کمان توان زد
فیلم های عاشورایی چقدر مخاطب بهسینما کشانده اند؟
سینما از ان ابزارهایی است که حکم اینه را دارد ،ابزاری که در ان فراتر از انعکاس
مسائل جاری گاه سفر می کند به دل زمان و ثبت می کند وقایع را .هر ساله نیز با
نزدیک شدن به ایام محرم صحبت ها حول یک محور است و یک سوال اساسی
به میان می اید؛ سینمای ایران در طول این سال ها در تصویرگری وقایع کربال
چه کرده است؟ انچه اما پاسخی واضح به این پرسش است این است که ویترین
سینمای ایران چندان اثاری با این محوریت در دل خود ندارد به طوری که بعد
از ۴۰سال از انقالب وقتی دو نهاد سینمایی می خواهند به پیشواز محرم بروند و
کارویژه ای برای خود تعریف کنند ،در نهایت به فهرستی ده تایی از این فیلم ها
می رسند که همپوشانی بسیاری با هم دارند!
نمونه این امر را می توان در دهه اول محرم امسال دید که موزه سینما و بنیاد
سینمایی فارابی گرچه با عناوین مختلف این ویژه برنامه را در دستور کار خود قرار
داده اند اما فهرستی که از نمایش اثار ارائه کردند فهرستی مشابه بود به طوری که
یک فیلم در دو نهاد به نمایش درامد ،انچه اما جای تامل دارد این است که همین
معدود تولیدات چه روندی را از نظر سطح ارتباط با مخاطبان و البته فروش که
یکی از فاکتورهای مهم در ترغیب فیلمسازان برای استمرار حضور در این عرصه
است،طیکرده اند؟نگاهیاجمالیبهگیشهفیلم هایعاشورایینشانمی دهدکه
این اثار با انکه در سال های ابتدایی سینمای پس از انقالب توانسته بودند طیفی از
مخاطبان را با خود همراه کنند و گاه شگفتی ساز باشند اما رفته رفته با از دست
دادن مخاطبان و به ویژه اعتماد ان ها به این گونه سینمایی که در نتیجه ساخت
فیلم هایی با کیفیت نازل بود ،گیشه این فیلم ها هم به سردی تمایل پیدا کرد! در
این میان امارها چه می گویند؟
در این گزارش سعی داریم ضمن مرور رقم فروش و تعداد مخاطبان ۱۲فیلم مهم
عاشورایی به دالیل افت کیفیت و کمیت توامان این اثار بپردازیم.
منبع استخراج کلیه امار مندرج در این گزارش سالنامه اماری فروش سینمای
ایران است که به صورت رسمی از سوی وزارت ارشاد منتشر شده است.
با توجه به اعداد و ارقامی که تا به اینجای گزارش به ان اشــاره شد ،وضعیت
فیلم های عاشورایی سینمای ایران واجد نکات قابل تحلیلی است که در این بخش
به برخی از ان ها اشاره می کنیم.
انچه در قســمت قبل به عنوان «میزان مخاطبان» فیلم های عاشورایی به ان
استناد شد ،مربوط به فروش ثبت شده در گیشه سینماها و مخاطبانی است که
برای تماشای فیلم حضور در سالن سینما را ترجیح داده اند .توجه به این نکته
از انجا حائز اهمیت می شــود که بدانیم بخش عمده ای از مخاطبان فیلم های
عاشورایی مورد اشاره در این گزارش ،این فیلم ها را از قاب تلویزیون و یا بسترهای
دیگر همچون شبکه نمایش خانگی مشاهده کرده اند و نمی توان جامعه اماری
مخاطبان این اثار را محدود به اعداد و ارقام فوق دانست.
واقعیت این است که فیلم های مذهبی و مشخصاً اثار عاشورایی سینمای ایران،
ظرفیت ویژه ای برای ارتباط با مخاطبان گســترده دارند اما غالباً این ظرفیت
موکول به نمایش این اثار از قاب تلویزیون می شود و این تولیدات کمتر توانسته اند
مخاطبانبالقوهخودراراهیسالن هایسینماکنندواقعیتایناستکهفیلم های
مذهبی و مشخصاً اثار عاشورایی سینمای ایران ،ظرفیت ویژه ای برای ارتباط با
مخاطبان گسترده دارند اما غالباً این ظرفیت موکول به نمایش این اثار از قاب
تلویزیون می شود و این تولیدات کمتر توانسته اند مخاطبان بالقوه خود را راهی
سالن های سینما کنند .نکته مهمتر اما این است که حمایت نهادها و ارگان های
دولتی از این دست تولیدات ،در اغلب موارد محدود به فرایند تولید شده و اثار
به سرانجام رسیده ،معموالً از حمایت های مرتبط با حوزه عرضه و اکران بی نصیب
مانده اند .شاید به همین علت هم اغلب این اثار ،کارنامه قابل دفاعی در گیشه
ندارند و بخش عمده ای از ان ها حتی جزو فیلم های شکســت خورده سینمای
ایران محسوب می شوند .در یک نگاه کلی و فارغ از فرازوفرودهای اماری گاه به گاه،
نمی توان این واقعیت را نادیده گرفت که فیلم های عاشورایی سینمایی ایران در
زمینه ارتباط با مخاطب ،از دهه ۶۰تا به امروز یک سیر نزولی را طی کرده اند.
توجه به مخاطب میلیونی فیلم هایی چون «سفیر» و «پرواز در شب» و مقایسه
ان با امار مخاطبان چند ده هزار نفری فیلم های اکران شده در یک دهه اخیر،
به روشنی نشان می دهد که فارغ از همه مالحظات و حواشی ،فیلم های این حوزه
توان خود را برای اقناع مخاطب و جذب او به سالن سینما از دست داده اند.
در این زمینه شاید شرایط اجتماعی و تغییر سلیقه عمومی مخاطبان سینمای
ایران هم بی تاثیر نباشد اما نمی توان از تاثیر «افت کیفی» این اثار بر بی رغبت
شدن مخاطبان به این دست از تولیدات هم به راحتی گذشت.
عبداهللاسفندیاریتهیه کنندهسینماوازمدیرانباسابقهبنیادسینماییفارابیدر
گفتگو با خبرنگار مهر درباره وضعیت استقبال از فیلم های عاشورایی در سینمای
ایران از دهه ۶۰تا به امروز ،توضیح داد :پاســخ دقیق به این پرســش نیاز به
انالیزهای اماری دقیق هم دارد اما به طور کلی به چند اصل اشاره می کنم که در
سینمای دهه ۶۰رعایت می شد ،دهه ای که به صورت دقیق تر حدفاصل سال های
۶۲تا ۷۲را شامل می شود .در ان سال ها تفکری که بر سینما حاکم بود ،قائل به
این بود که هر کسی می خواهد درباره موضوعات مختلف به ویژه موضوعات دینی
در سینما صحبت کند ،باید براساس سلیقه و نظر خود صحبت کند .اگر قرار بود
یک موضوع و سلیقه خاص ،منحصر و کلیشه ای در قالب دستور از باال و فرمایشی
در سینما حاکم شود ،نه فقط در موضوعات دینی بلکه در همه موضوعات منجر
به بن بست خواهد شد.
وقتی به صورت مستقیم بخواهیم سراغ یک واقعه یا شخصیت مذهبی برویم،
دســتمان بسته می شــود و دیگر نمی توانیم به درستی شــخصیت پردازی و
درام پردازی کنیم .در مستقیم گویی نمی توانید تعلیق و جذابیت سینمایی ایجاد
کنیم .به همین دلیل معتقد بودیم اگر روایت در حاشیه سوژه اصلی حرکت کند،
دست فیلمساز هم بازتر خواهد بوداسفندیاری با اشاره به فیلم «پرواز در شب»
به عنوان یکی از فیلم های موفق عاشورایی در دهه ۶۰گفت :این فیلم که روایت
ان در جبهه می گذشت اما استعاره هایی از عاشورا و ماجرای سقای کربال داشت،
به این دلیل موفق بود که با زبان و سلیقه نویسنده و کارگردان فیلم ساخته شده
بود و در ان زمان نوگرایی و تنوعی در خود داشت .فیلم «روز واقعه» هم در واقع
قصه ای در حاشیه واقعه عاشورا را روایت می کرد که مخاطب را به صورت نسبی
به معرفت امام حسین (ع) نائل می کرد.
این مدیر باسابقه سینما ادامه داد :همان سال ها این بحث را مطرح می کردیم
که برای پرداختن به بزرگان درســت نیست که به صورت مستقیم سراغ سوژه
برویم .وقتی به صورت مستقیم بخواهیم سراغ یک واقعه یا شخصیت مذهبی
برویم ،دستمان بسته می شود و دیگر نمی توانیم به درستی شخصیت پردازی و
درام پردازی کنیم .در مستقیم گویی نمی توانید تعلیق و جذابیت سینمایی ایجاد
کنیم .به همین دلیل معتقد بودیم اگر روایت در حاشیه سوژه اصلی حرکت کند،
دست فیلمساز هم بازتر خواهد بود .وقتی سراغ حاشیه یک واقعه برویم ،ده ها
فیلم می توان از نگاه افراد مختلف ساخت که هر یک از زاویه ای متفاوت به واقعه و
شخصیت محوری نزدیک می شوند .با این رویکرد به اثار متنوعی خواهیم رسید
که یکدیگر را نفی هم نمی کنند و هر کدام به گوشه ای از شخصیتی مانند امام
حسین (ع) و یا واقعه ای مانند عاشورا می پردازند .مجموعه این اثار در کنار یک
دیگر مانند یک پازل همدیگر را تکمیل می کنند و یک معرفت عمومی را ایجاد
می کنند .این همان سیستمی بود که ما در مدیریت سینما در سال های دهه ۶۰
هم رعایت می کردیم.
وی ادامه داد :به همین دلیل نه فقط سینمای عاشورایی و دینی ،که سینمای
جنگ ما هم در ان سال ها موفق تر بود .موفق ترین فیلم های دفاع مقدس را هم
در همان دوران می توانید ببینید و علت ان هم این بود که هر کس با سلیقه و
بیان خود سراغ یک موضوع می رفت.
اسفندیاری درباره امکان ساخت فیلم هایی مشــابه اثار عاشورایی دهه ۶۰در
سال های اخیر هم گفت :ممکن بود برخی از این اثار در همان مرحله فیلمنامه
مجوز الزم را دریافت نکنند .امروز متاســفانه یک نگاه ســلیقه ای ،محدود و
سیاست زده بر عرصه فرهنگ و سینما حاکم شده که همه چیز را باندی و گروهی
کرده است .عرصه فرهنگ ،اساساً عرصه سیاست نیست و باید بدانیم فرهنگ
قدش بسیار بلندتر از سیاست است .فرهنگ بسیار ماندگارتر از سیاست است و
خیلیوسیع ترازسیاستبههمهچیزنگاهمی کند.بههمیندلیلشخصیت هایی
که به کرسی مدیریت فرهنگ می رسند ،واقعاً باید افرادی فرهنگی باشند ،نه
سیاســی .در چنین شرایطی طبیعتاً راه برای ساخت فیلم های خوب و متنوع
هموارترمی شود.
در مجمع عمومی عادی سالیانه و مجمع عمومی فوق العاده فوالد مبارکه صورت گرفت:
افزایش سرمایه ۸۰.۸۸درصدی از محل سود انباشته و تقسیم حدود ۵۰هزار میلیارد ناموت سود نقدی
( ۱۷۰ناموت به ازای هر سهم) در مجمع فوالد مبارکه اصفهان
افزایش سرمایه ۸۰.۸۸درصدی از محل سود انباشته و تقسیم حدود ۵۰هزار میلیارد تومان سود نقدی( ۱۷۰تومان بهازای هر سهم) در مجمع فوالد مبارکه اصفهان محقق شد .به
گزارش خبرنگار فوالد ،مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت فوالد مبارکه روز سه شنبه ۱۱مردادماه سال جاری با حضور امیر خرمیشاد(به نمایندگی از سازمان
ایمیدرو) ،بهعنوان رئیس مجمع ،سعید محمدی(به نمایندگی از شرکت توسعه رفاه) ،طهمورث جوانبخت(به نمایندگی از سهام عدالت) به عنوان ناظران ،نماینده سازمان بورس و
حسابرس شرکت و مدیرعامل شرکت فوالد مبارکه برگزار شد .مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت فوالد مبارکه برای سال منتهی به ۲۹اسفندماه ،۱۴۰۰به صورت
حضوری و انالین با حضور ۷۴.۷درصد از سهامداران برگزار و با اکثریت ارای سهامداران ،صورتهای مالی این شرکت ،به عنوان دومین شرکت بورسی کشور از نظر ارزش بازار
تصویب شد و تخصیص ۱۷۰تومان سود به ازای هر سهم شرکت فوالد مبارکه مورد موافقت مجمع عمومی عادی سالیانه قرار گرفت؛ همچنین طی مجمع عمومی فوقالعاده ،سرمایه
شرکت از مبلغ ۲۹۳۰۰به ۵۳۰۰۰میلیارد تومان(معادل ۸۰.۸۸درصد) از محل سود انباشته افزایش یافت؛ این افزایش سرمایه بهمنظور احداث نیروگاه ۹۱۴مگاواتی ،خرید ۵۰
دستگاه لوکوموتیو و مشارکت در افزایش سرمایه شرکتهای سرمایه پذیر صورت گرفته است؛ همچنین اصالحات پیشنهادی سازمان بورس در اساسنامه شرکت اعمال گردید.
ëتعریف ۱۸۶هزار میلیارد تومان پروژه در فوالد مبارکه
محمدیاسر طیب نیا ،مدیرعامل شــرکت فوالد مبارکه در ابتدای
این مجمع ضمن خیرمقدم به ســهامداران اظهار کرد :کارکنان و
بلنـدهـمـت گـــروه فوالد مبارکه در ۳ماهه نخست
جهادگران
ّ
سالی که از سوی رهبر معظـــم انقالب اسالمی ،بـه عنـوان سـال
« تولیـد ،دانش بنیان؛ اشتغال افرین» مزیّن گردید ،توانستند به
رکوردهای متعدد روزانه و ماهیانه دست یابند .وی با بیان این که
ثبت ۲۷رکورد به تنهایی گذر از یک حد نصـــاب و رویه معمـول
بـوده و ۱۸۶هزار میلیارد تومان پروژه برای فوالد مبارکه طی سه
سال اینده در دستور کار قرار گرفته است ،افزود :عـالوه بـر ایـن،
موفقیتها در اولین همایش تجلیل از برترینهای
در پی کسب ایـن ّ
بورس کاالی کشور نیـز بـه عنـوان شـرکت برتر از لحاظ ارزش در
بورس کاال انتخـاب شـد.
ëاغاز عملیات احداث ۵پروژه بزرگ بـاسرمایهگذاری ۴۰
هزار میلیارد تومانی
مدیرعامل شــرکت فــوالد مبارکه گفت :فوالد مبارکه در ســال
گذشـتـــه بـــه عنـــوان یکی از شــرکتهای بــزرگ کارگروه
پیشرانان پیشرفت ایــران اسالمی بـرای مشارکت در بزرگتریـن
سرمایهگذاری صنعتی تاریخ اقتصـاد ایـران ،عملیـات احـداث ۵
پروژه بزرگ بـاسرمایهگذاری ۴۰هزار میلیارد تومانی را اغاز کرد و
در همین راستا در سـال جـاری نیز با امضای تفاهمنامه همکاری
با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ،راهاهـــن جمهوری
اســالمی ایران و شــهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان ،در مســیر
تحقـق ایـن طرحهــا گام نهـاد و با پیگیری اهـداف تعیینشده در
سند چشمانداز ۲۰ساله صنعت کشور ،همـه تـوان و تالش خود
را جهــت افزایش تولید به کار گرفته تا با تضمین ادامه روند رو به
رشد خود و تامیـــن نیـاز بیش از ۳هزار و ۵۰۰شرکت و صنایع
اســتراتژیک ازجمله خودروســازی ،لوازم خانگی ،لوله و پروفیل،
صنایع نفت ،گاز و پتروشیمی ،پیشران اقتصـاد غیر نفتـی کشـور
باشـــد .وی خاطرنشان کرد :امار و ارقـام بـه روشـنـی گـواه این
مدعاست که شــرکت فوالد مبارکه در سال ،۱۴۰۱با مدیریت و
برنامهریزی دقیـق و با بهرهبرداری از پروژههـای متعـدد ازجمله
با ق ّوت هرچه بیشتر عـــزم خود را جزم نمـــوده تا علیرغم همه
محدودیتها ،اســمز معکوس ثانویه ( )RO2و راهاندازی واحـــد
گاززدایی و کربنزدایی ،ضمـــن کاهش مصــرف اب ،امکان تولید
فوالدهـــای الکتریکی را فراهـم کنـد کـــه ایـن امـر نشاندهنده
توانایی باال برای رقابت تنگاتنگ با فوالدسازان برتـــر جـهـــان
اســـت .این در حالی است که در ســال ۱۴۰۰برای پاسخگویی
بهتـر بـه نیـاز بـازار داخـل ۸محصول جدید توسط فوالد مبارکه
طراحی و تولید گردید.
ëحمایت همه جانبه از شرکتهای دانشبنیان
طیب نیا تاکید کرد :بومیسازی بیش از ۱۰۰هـزار قطعـه و تجهیـز
طی سالیان گذشـــته با حمایتهای همهجانبـــه از شرکتهای
دانشبنیان و همکاری شرکتهای سازنده داخلی تنها گوشهای از
دستاوردهای فوالد مبارکه برای خودکفایی حداکثری صنعت فوالد
کشور است که علیرغـم وجـود مشکالت ،با مدیریت بهینه منابع
موجـــود و جدیّت کارکنان در بخشهای مختلـف تـداوم مییابـد
تمامی مایه مباهـات اســـت کـه در کنـار ایـن دستاوردها فوالد
مبارکـه بـه عنـــوان شهروندی مسئولیتپذیر و در راستای عمـل
بـه مسئولیتهای اجتماعی خـــود از ابتـدای همهگیـری ویروس
کرونا در سطح کشور در کنار کادر درمـان و مـردم شریف ایـران
بـوده اسـت و بـــا تامیـن بیـش از ۲۵هـزار و ۷۰۰تن اکسیژن
مـورد نیـــاز مراکز درمانی کشور ،از هیچ تالشـی بـرای کمک به
خدمتگزاران ایـن عـرصـه کوتاهـــی ننـمـوده است .وی با بیان
این که در فروردین ماه امســال ۳۰رکــورد تولید روزانه در فوالد
مبارکه ثبت شــده که در نوع خود بیســابقه اســت ،ادامه داد :از
انجایی که ایـن شـرکت ،عمـل بـه مسئولیتهای اجتماعی را یکی
از رسالتهای اصلی خود میدانـد ،بـا فـراهـم کـردن زمینه اشتغال
پایـدار بـرای ۳۵۰هـزار نفـر بـه صـورت مستقیم و غیرمستقیم
و همچنیـن بـــا حمایت حداکثری از مراکز دانشبنیان در رونق
اقتصادی و تزریق امیـد بـه جامعـه بـا فاصلـه معـنـى داری نسبت
به سایر شرکتهای داخلـی ایفای نقـش نموده اسـت.
ëتولید تختال الکتریکی گامــی در جهت تحقق تولید
محصوالت جدید
مدیرعامل شــرکت فوالد مبارکه با بیان این که در راستای تحقق
تولیــد محصوالت جدید ،تختال الکتریکی در ســال جاری تولید
شــد که محصول نهایی ان به بازار عرضه خواهد شــد ،گفت :با
افتخـار تـمـام خـدمـت سهامداران و شرکای کسب و کار عـرض
میکنیم که فوالد مبارکـــه همـــواره در تالش است که امانتدار
واقعی سرمایه انهـــا باشـد؛ از حمایتهـــا و پشتیبانیهای شما
عزیـزان کـه همـواره ایـــن مـولـود افتخارافرین انقالب اسالمی
را در مســیر تعالی یاری نمودهاید ،قدردانی نموده و امیدواریم در
ادامـه ایـن مسـیر پرافتخـار بـرای شکوفایی اقتصاد ایران اسالمی
و ارزشــافرینی برای سهامداران ،ذینفعان ،جامعه و صنعت کشور
گامهای موثرتری برداریم .وی با بیان این که درامد فوالد مبارکه
از فروش داخلی ۱۴۷هزار میلیارد تومان بوده و ۳۲هزار میلیارد
تومــان نیز مربوط به صادرات این شــرکت بوده که در این زمینه
به ترتیب شــاهد افزایش ۷۸و ۶۶درصدی فروش در سال ۱۴۰۰
نسبت به سال ۹۹بودهایم.
ëتولید بیش از ۹میلیون و ۳۳۸هزار تن فوالد خام
طیب نیا تصریح کرد :گروه فوالد مبارکه با تولید بیش از ۹میلیون
و ۳۳۸هزار تن فوالد خام بیش از ۴۳.۱۱درصد از بازار فوالدسازان
بزرگ کشــور را در دست دارد و میزان تولید محصوالت سرد این
شــرکت در سال ۱۴۰۰نسبت به مدت مشــابه سال قبل از ان،
به میزان ۱۱هزار تن افزایش یافت .وی با اشــاره به رکورد تولید
ســالیانه در خطوط اصلی تولید این شرکت در سال ۱۴۰۰گفت:
در سال تولید ،پشتیبانیها و مانعزداییها ،در این شرکت با همراهی
و همکاری تمامی کارکنان شرکت توانستیم به رکوردهای جدیدی
دســت یابیم؛ به طوریکه رکورد ۹میلیون و ۳۳۸هزار تن تختال،
رکــورد ۴میلیون و ۱۷هزار تــن گندله ،رکورد ۶میلیون و ۱۵۴
هــزار تن کالف گرم و رکورد یک میلیــون و ۶۰۲هزار تن کالف
سرد ثبت شده است.
ëعملکرد درخشــان طرحهای توسعهای ،زیرساختی و
سرمایهای شرکت فوالد مبارکه
وی در ادامــه به عملکــرد فروش پرداخت و توضیــح داد :میزان
افزایش فروش محصوالت گروه فوالد مبارکه در سال ۱۴۰۰نسبت
به سال قبل از ان در محصوالت گرم ۴درصد ،در محصوالت سرد،
۱۰درصد و در محصوالت پوششدار ۵ ،درصد افزایش یافت که در
نهایت توانســتیم به عدد فروش ۹میلیون و ۳۱۸هزار تن برسیم
که ۵درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل از ان رشد یافته است.
مدیرعامل شــرکت فوالد مبارکه به عملکرد طرحهای توسعهای،
زیرساختی و سرمایهای شرکت فوالد مبارکه هم اشاره کرد و افزود:
پروژه احداث خط تولید نورد گرم ۲بهمنظور کســب ســوداوری
پایدار از طریق تکمیل سبد محصوالت کیفی با ظرفیت تولید ۴.۲
میلیون تن کالف گرم شــامل گریدهای مختلف در ابعاد متفاوت
در دستور کار است؛ احداث نیروگاه سیکل ترکیبی با راندمان باال
به ظرفیت اســمی ۹۱۴مگاوات ،افزودن ۵۰دســتگاه لوکوموتیو
بــه ناوگان حملونقل ریلی گروه فــوالد مبارکه ،اجرای پروژههای
اهنسازی ،فوالدســازی ،انرژی و ســیاالت ،طرح توسعه سنگان،
طرحهای جنبی و پشتیبانی ،پروژههای نورد گرم ،نورد سرد ،فوالد
سبا و فوالد سفیددشــت ازجمله طرحهای توسعهای است که در
گروه فوالد مبارکه برنامه ریزی شده است.
ëاحداث نیروگاه برای کاهش ضررهای احتمالی
وی بیان کرد :مطالعات و ارزیابیهای اولیه در خصوص احداث پروژه
احداث واحد اسیدشــویی و نورد ســرد در شرکت فوالد امیرکبیر
کاشــان ،به ظرفیت ۵۰۰هزار تن در ســال انجامشده و براساس
برنامهریزی صورتگرفته در ســال جــاری عملیات اجرایی ان اغاز
خواهد شد؛ با اعمال محدودیتهای تخصیص برق به صنایع ،بخش
عمدهای از فوالدسازان متضرر شــدند .از اینرو ،بهمنظور کاهش
ضررهای احتمالی ،برنامهریزی برای احداث نیروگاه ۹۱۴مگاواتی
در حال انجام اســت .طیبنیا به برنامههای توســعهای شــرکت
فوالد مبارکه در حوزه معدن بهمنظور تامین پایدار اشــاره کرد و
گفت :همواره تامین مواد معدنی پایدار یکی از چالشــهای اساسی
این شرکت اســت و شــرکت فوالد مبارکه در ارزیابی و اکتشاف
محدوده هــای معدنی و توســعه معدن بهمنظــور تامین پایدار با
ارزیابی و اکتشــاف محدودههای معدنی و تامین و فراوری سنگ
اهن اقدامات ارزشمندی را محقق کرده است.
ëفوالد مبارکه پیشــتاز ســوداوری شرکتهای بورسی
کشور
مدیرعامل شــرکت فوالد مبارکه خاطرنشــان کرد :مجموع بهای
تمام شده سرمایهگذاریها در سهام شرکتهای بورسی در پایان
ســال ۱۴۰۰نسبت به ســال قبل معادل ۷۱درصد رشد داشته
است .رشد بهای تمامشده پرتفوی سرمایهگذاری شرکت ناشی از
مشــارکت در افزایش سرمایه شرکتهای سرمایه پذیر و تحصیل
سهام میباشــد؛ به عالوه در سال ۱۴۰۰با وجود شرایط حاکم بر
بازار سرمایه مجموع ارزش بازارسرمایهگذاریهای بورسی نسبت به
ســال قبل از ان به میزان ۹درصد افزایش داشته است؛ ارزش روز
شــرکتهای بورسی در سال ۱۴۰۰بالغ بر ۵برابر بهای تمامشده
انهاست .طیب نیا حاشیه سوداوری خالص شرکت در سال ۱۴۰۰
را ۵۸درصــد اعالم کرد و گفت :با توجه به بهبود تقاضای داخلی
محصــوالت و افزایش قیمتهــای جهانی فوالد در ســال ۱۴۰۰
و افزایش فروش شــرکت در درامد شــرکت از رشد ۸۸درصدی
برخوردار بود و به دنبال اجرای سیاستهای کاهش هزینهها ،نهایتاً
نسبتهای ســوداوری از رشد چشمگیری نســبت به سال ۱۳۹۹
برخوردار بودهاند .همچنین مقایسه این نسبتها با سایر رقبا حاکی
از باالتر بودن این نسبتهای سوداوری به طور قابل مالحظه نسبت
به رقبا بوده است.
ëافزایش ســرمایه با همراهی سهامداران شرکت فوالد
مبارکه محقق شد
امیر خرمی شــاد رئیس مجمــع نیز در ادامه ضمــن قدردانی از
عملکرد شرکت فوالد مبارکه در سال مالی ۱۴۰۰اظهار کرد :از دو
سال گذشته وعده افزایش سهام فوالد مبارکه را در بورس داشتیم
که این امر به دالیلی محقق نشــد اما امروز این افزایش سرمایه با
همراهی ســهامداران شرکت فوالد مبارکه محقق شد .وی افزود:
ســهامداران در شرکت نمایندگانی دارند که به راحتی میتوانند با
هیاتمدیره ارتباط داشته باشد و مطالبات خود را پیگیری میکنند،
ما در مجامع نیز بنا را بر این داریم که ســهامداران صحبت کنند
و این مطالب باید بر اســاس ائیننامه باشــد .موسسه حسابرسی
وانیا نیک تدبیر به عنوان حســابرس مســتقل و بــازرس قانونی
اصلی و موسسه حسابرســی دش و همکاران به عنوان حسابرس
علیالبدل برای سال مالی منتهی به ۲۹اسفندماه ۱۴۰۱انتخاب
گردیــد .روزنامههای دنیای اقتصاد و صمت به عنوان روزنامههای
کثیراالنتشار شرکت با اکثریت ارا به تصویب مجمع رسید.
ëتقسیم ۱۷۰تومان سود به ازای هر سهم فوالد مبارکه
در مجمع عمومی عادی ســالیانه شــرکت فــوالد مبارکه با رای
حداکثری ســهامداران ،صورتهای مالی شــرکت فوالد مبارکه به
عنوان دومین شرکت بورسی کشور از نظر ارزش بازار تصویب شد
و حدود ۵۰هزار میلیارد تومان سود ( ۱۷۰تومان سود به ازای هر
سهم) تقسیم گردید. صفحه 4