روزنامه هنرمند شماره 1506
روزنامه هنرمند شماره 1506
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
شنبه 20شهریورماه 1400سال چهاردهم شماره 4 1506صفـــحه 3000تومـان ISSN 2008-0816
www.jaaar.com
«نوید محمودی» کارگردان و تهیه کننده
اهل افغانستان:
امروز افغانستان
به قهرمان نیاز دارد
در نشست تخصصی «سیاست گذاری هنر ،رویکرد بومی ،نگاه جهانی» مطرح شد:
ایوبی:نقش موثر دولت ها
در نابودی و اعتالی فرهنگ و هنر
ادای احترام مردم فرانسه
به بازیگر فقید با موسیقی
انیو موریکونه
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
علیرضا تابش مطرح کرد:
جشنواره سی و چهارم با
شعار «سینما؛ سرزمین
خیال» برگزار می شود
اغاز توز یع کتاب های درسی
از شنبه ۲۰شهر یور ۱۴۰۰
در مدارس
نگاهی به معماری مسجد
جامع فهرج ،قدیمی تر ین
مسجد ایران
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
حضور دو گالری ایرانی در
The Armory Show 2021
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
کاله معروف
ناپلئون بناپارت در بونامز
لندن حراج می شود
سینما3.
علرضافتحیهنرمندقدیمی
سینمابهخاکسپردهشد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
CINEMA&TV
۱۸افتتاحیه و ۳۱فرصت گالر ی گردی
در سومین جمعه شهر یور
از «ارتفاع رنگ»
تا «نور در بوم ابی»
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4. صفحه 1
2
در نشست تخصصی «سیاست گذاری هنر ،رویکرد بومی ،نگاه جهانی» مطرح شد:
شنبــه 20شهریورماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1506
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
اخبار
نقد
خبر خوش وزیر ارشاد
برای اصحاب فرهنگ و رسانه
وزیر فرهنگ و ارشــاد اسالمی با بیان این که عدالت فرهنگی
ســرلوحه وزارتخانه است ،گفت« :بســته حمایتی اصحاب
فرهنگ و رسانه تقدیم دولت شده و پس از تصویب در هیات
دولت برای جبران بخشی از خسارت های دوران کرونا پرداخت
می شــود ».محمدمهدی اسماعیلی در حاشیه سفر به قم در
گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت« :عدالت فرهنگی سرلوحه
وزارت فرهنگ و ارشــاد اسالمی اســت .وی افزود :در همه
عرصه های سیاسی ،اقتصادی ،امنیتی و غیره فرهنگ به عنوان
یک بستر عمومی وجود دارد و دولت سیزدهم در تالش است
تا اســتعدادهای فرهنگی و هنری را در سراسر کشور شکوفا
کند ».وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی با اشاره به اهداف سفر به
قم بیان کرد« :دیدار با مراجع تقلید و علمای حوزه علمیه قم
مهم ترین برنامه این سفر بود ،همچنین امضای توافقنامه بین
وزارت فرهنگ و ارشــاد اسالمی و حوزه علمیه برای پیشبرد
اهداف مشــترک نهایی شد و به زودی این توافقنامه تدوین و
نهایی می شود ».اسماعیلی با اشاره به مشکالت صنعت چاپ و
نشر تصریح کرد« :بخش زیادی از مشکل کاغذ در این حوزه
تا پایان هفته اینده حل می شــود ،ملی شدن صنعت نشر در
دستور کار دولت اســت و هم اکنون ۹۰درصد کاغذ صنعت
چاپ کشــور وارداتی است ،تالش می شود طی ۴سال اینده
بخــش عمده نیازهای صنعت چاپ و نشــر در داخل تامین
شود ».وی خاطرنشان کرد« :بسته حمایتی از اصحاب فرهنگ
و رســانه تقدیم دولت شده و روز یکشنبه هفته اینده پس از
تصویب در هیات دولت برای جبران بخشــی از خسارت های
دوران کرونا پرداخت خواهد شد».
سفیر ایران در روسیه:
خبرنگاران حلقه وصل
بین ملت ها هستند
همایش رســانه ای کشــورهای حوزه دریای خزر با حضور
کاظم جاللی ،سفیر جمهوری اسالمی ایران در فدراسیون
روسیه در اســتراخان برگزار شــد« .کاظم جاللی» امروز
(جمعه ۱۹شــهریور) طی سخنانی در این همایش تصریح
کــرد :همایش رســانه ای خزر فرصتی برای همبســتگی
کشورهای حوزه خزر و همچنین تبادل تجربیات و نظرات
خبرنگاران ۵کشــور ایران ،روســیه ،قزاقستان ،جمهوری
اذربایجان و ترکمنســتان اســت .وی همچنین با اشاره با
موضوع گردشــگری در ششــمین همایش رسانه ای خزر
گفت :مهمترین منظر زیربنایی گردشــگری ،فراهم کردن
زمینــه های گفت وگو و صلح و دوســتی اســت .به گفته
جاللی ،ما در حوزه تمدنــی و فرهنگی یکدیگر قرار داریم
و تردد دانشــمندان ،دانشگاهیان ،دانشجویان و همه اقشار
مردم در کشورهای یکدیگر به شناخت و دوستی منجر می
شود .وی نقش اصحاب رسانه را در نزدیکی ملت های حوزه
خزر بسیار مهم عنوان کرد و گفت :با تعامل رسانه و توریسم
می توان به شناخت خوب از همدیگر رسید .سفیر جمهوری
اســامی ایران در فدراسیون روســیه افزود :ما ۵کشور در
صلح زندگی می کنیم و رســانه های حــوزه خزر در این
میان نقش مهی داشته اند ،چرا که خبرنگاران حلقه وصل
بین ملت ها هستند و سیاســت اصولی جمهوری اسالمی
ایران روابط خوب با همسایگان بوده و در دولت جدید این
سیاست بیش از پیش تقویت خواهد شد.
اغاز توزیع کتاب های درسی
از امروز شنبه ۲۰شهریور ۱۴۰۰
در مدارس
معاون ســازمان پژوهــش و برنامه ریزی اموزشــی وزارت
اموزش و پرورش از توزیع کتاب های درسی دانش اموزان در
همه مقاطع تحصیلی از شنبه ۲۰شهریور ۱۴۰۰در مدارس
کشــور خبر داد .محمد علوی تبار ،با تاکید بر اینکه امسال
مشکل کمبود کتاب درسی در هیچ پایه ای نخواهیم داشت،
افزود :بیش از ۱۴۶میلیون جلد کتاب درسی چاپ شده و
اماده توزیع است .امســال همه کتاب ها در مدارس توزیع
می شــود و هیچ کتابی در کتاب فروشی ها فروخته نخواهد
شــد .معاون سازمان پژوهش و برنامه ریزی اموزشی وزارت
اموزش و پرورش ادامه داد :تاکنون ۱۰میلیون و ۳۵۲هزار
دانش امــوز یعنی حدود ۹۵درصد دانش اموزان میان پایه
و یک میلیــون و ۷۱۱هزار دانش اموز پایه های اول ،هفتم
و دهم نیز کتاب های درســی خود را بــه صورت اینترنتی
خریداری کرده اند ،اما هنوز ۳میلیون دانش اموز نسبت به
خرید اینترنتی کتاب های درسی خود اقدام نکرده اند .علوی
تبار گفت :خرید کتاب درسی نیازمند ثبت نام دانش اموزان
در سامانه «پادا» و مشــخص شدن مدرسه محل تحصیل
ان ها است و در صورتی که دانش اموزی در این سامانه ثبت
نام نکند موفق به خرید کتاب درســی هم نخواهد شد .وی
افزود :دانش اموزانی که مدرسه محل تحصیل خود را تغییر
داده اند تا ۳۱شهریور فرصت دارند نسبت به اصالح نشانی
مدرسه محل تحصیل خود اقدام کنند.
ایوبی:دولت هامی توانندفرهنگوهنررانابودکنندیااعتالبخشند!
نشست تخصصی «سیاست گذاری هنر ،رویکرد بومی ،نگاه جهانی» با سخنرانی حجت اهلل ایوبی ،دبیرکل
کمیسیونملییونسکویایران،سه شنبه ۱۶،شهریور،۱۴۰۰برگزارشد.درایننشستاسماعیلپناهی،دبیر
این سلسله نشست ها ،با ذکر اینکه این برنامه پنجمین نشست از سلسله نشست های راهبردی فرهنگستان
هنر است که بر بحث های سیاست گذاری هنر متمرکز شده است ،توضیح داد :در جلسات گذشته بحث هایی
درباره الگوها و مدل های سیاست گذاری فرهنگ به صورت کلی و هنر از طرف دولت های مختلف مطرح شد
که این سیاست گذاری ها طیفی را تشکیل می دهد .بعضی از دولت ها تسهیلگر و حمایتگر فرهنگ و هنرند
و بعضی رویکرد دیگری دارند که به تصدی گری و کنترل گری فرهنگ و هنر می پردازند و بعضی هم ،در
میانه های این طیف ،ترکیبی از این دو رویکردند .او افزود :در دهه های اخیر با مسئله مهم جهانی سازی و
جهانی شدن مواجهیم و برای ورود به مباحث سیاست گذاری ناچاریم تحوالت جهانی را هم در نظر بگیریم.
بسیاری از قدرت های جهانی حوزه فرهنگ و هنر و رسانه برنامه ریزی های کالن برای اثرگذاری در تحوالت
فرهنگ و هنر دارند که گاهی ،به ویژه در عرصه رسانه ،به منازعاتی هم می رسد .بر همین اساس ،بسیاری از
دولت ها و جوامع برای سیاست گذاری در حوزه فرهنگ و هنر بومی خود مجبورند نگاهی به تحوالت جهانی
هم بیندازند .این انتخاب نیست ،بلکه ضرورت است .همگامی و همراهی با تحوالت جهانی و ایفای نقش و
اثرگزاری در تحوالت جهانی یکی از اولویت هایی است که دولت های مختلف در سیاست گذاری های فرهنگ
و هنر خود باید در نظر بگیرند .بر همین اساس و در راستای مباحثی که مطرح شد ،دکتر ایوبی که در این
حوزه ها تجاربی بسیار ارزشمند هم در ایران و هم در سطح جهانی دارند به طرح بحث خواهند پرداخت.
سیاستگذاری هنری امری نو و معاصر
حجت اهلل ایوبی در این وبینار با ذکر اینکه سیاست گذاری فرهنگ و هنر موضوعی بسیار قدیمی و کهن
نیست ،به شروع بحث پرداخت و گفت :هنر امری قدیمی و کهن است .در کشوری مانند ایران ،با داشتن
هنرهای چندصدســاله و چندهزارساله ،مزیت نسبی ما فرهنگ و هنر است .در فرانسه ،پیش از انقالب
فرانســه ،هنرهایی چون تئاتر و نمایش و نقاشی وجود داشت و صاحبان قدرت گاهی به اهالی هنر سر
می زدند و کمک می کردند .ولی در هیچ کدام از این دوران ها از سیاســت گذاری هنری ســخنی به میان
نمی اید .سیاست گذاری هنری و فرهنگی وقتی در جهان معاصر اتفاق می افتد که مناسبات دولت و هنر
به صورت قانونمند شکل می گیرد؛ یعنی از وقتی که هنر در دستور کار دولت مردان قرار گرفت و دولت ها به
این نتیجه رسیدند که می شود از بودجه های عمومی برای هنر هزینه کرد .از این روزگار است که می توان
گفت سیاست گذاری هنر شکل گرفت .فرانسوی ها مدعی اند که سیاست گذاری فرهنگی را ،قبل از جنگ
جهانی دوم ،در وزارت علومشان ،ژان زی ( )Jean Zayاغاز کرد .او از عالقه مندان به فرهنگ و هنر بود و
تئاترهای خیابانی را راه اندازی کرد و جشنواره فیلم کن را نیز ،که امروز یکی از افتخارات فرانسه است ،برپا
کرد .بسیاری دیگر معتقدند که سیاست گذاری عمومی در دنیا ،به معنای مدرن ان ،از سال ۱۹۵۸م اغاز
شــد؛ یعنی زمانی که اندره مالرو ( )André Malrauxبه ژنرال دوگل ( )Charles de Gaulleگفت
شرط او برای حضور در دولتش تصویب وزرات خانه ای به نام فرهنگ است .بعدها که خاطرات ژنرال دوگل
چاپ شد ،دوگل در نامه ای به نخست وزیرش نوشت جایگاهی تعریف کنید تا مارلو در کابینه باشد .یعنی
انها تا ســال ۱۹۵۸م به این جمع بندی نرسیده بودند که فرهنگ و هنر قابل این است که وزارت خانه ای
برایش درست شود .بدین ترتیب اندره مارلو وزارت فرهنگ را تاسیس کرد و بودجه فرهنگ را افزایش دادند
و سینما را از وزارت خانه صنعت گرفتند و به وزارت خانه فرهنگ ملحق کردند و ۱۰سال مهم و درخشان در
تاریخ فرهنگ و هنر فرانسه رقم خورد و وزارت خانه فرهنگی تشکیل شد که کشورهای مختلف از روی ان
الگوبرداری کردند و دارای وزارت خانه ای به نام فرهنگ شدند .از ان تاریخ بود که هنر و فرهنگ در دستور
کار دولت ها قرار گرفت.
سیاستگذاری ،مداخالت دولت ها در حوزه فرهنگ است
او افزود :در کشورهای مختلف این گونه بود که متوجه نسبت امنیت و ارتش و دفاع و مسائل اقتصادی و
اجتماعی و ...با منافع عمومی بودند و برای انها از مالیات و بودجه عمومی استفاده می کردند ،اما اینکه چه
اهمیتی دارد که برای موسیقی یا نقاشی از بودجه عمومی استفاده شود ،ملموس و قابل درک نبود .زمانی
طوالنی بُرد که این موضوع جا افتاد که ارزش موسیقی و هنر تجسمی کمتر از بقیه مسائل نیست و بسیاری
از مسائل و مشکالت را می توان با فرهنگ و هنر حل کرد و این نقطه اغاز این فکر بود که هنر با منافع ملی
نسبتی دارد و چون با منافع عمومی نسبتی دارد ،می توان از بودجه عمومی برای ان هزینه کرد.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکوی ایران ادامه داد :از دهه پنجاه در کشورهای مختلف مداخالت دولت ها در
حوزه فرهنگ شکل گرفت و نام ان را سیاست گذاری فرهنگی گذاشتند .در بسیاری از کشورها این مداخالت
به دلیل هراسی بود که مردان سیاست از فرهنگ و هنر داشتند و بسیاری از کشورها با ممیزی و ارشاد
شروع کردند .اما ارام ارام که جلو امدند دیدند جهان هنر جهان خطرناکی برای سیاست نیست و می تواند
کمک کند .اتفاقی که در دهه قبل افتاد ،اتفاقی بسیار مهم است که در گذشته های دورتر نبود .تا دهه قبل
اگر دولت ها به فرهنگ و هنر کمک می کردند ،بخشی اش به دلیل کاری بود که در عرصه اجتماعی انجام
می دادند و یارانه می دادند که فرهنگ و هنر به مسائل اجتماعی کمک کند و بخشی اش هم مربوط به رقابت
بین شهرها و شهردارها و سیاست مداران بود .عالوه بر ان در بسیاری از کشورها هنر دارای رسالت ایدئولوژیک
هم بود .اما ارام ارام هنر قابلیت دیگری از خود نشان داد و ان قابلیت ایجاد شغل پایدار و درامد و بازار هنر
بود که با بازار هنرهای تجسمی و سینما اغاز شد و گردش پولی که اتفاق افتاد و شوقی که هنر افرید به
رویدادی بی مانند بدل شد .ایوبی ادامه داد :بر اساس گزارشی که اتحادیه اروپا هر سال منتشر می کند ،پیش
از شیوع کرونا ،ساالنه ۶میلیون شغل پایدار به واسطه هنر و صنایع خالق ایجاد شده است که رقمی بسیار
قابل توجه است .شغل هنری خالقانه است و باعث کمال فرد می شود و سرمایه کالن فراوانی برای خلق این
شغل الزم نیست .به عنوان مثال در زمان حضور بنده در سازمان سینمایی تجهیزات راه اندازی سینماهای
سیار خریداری شد .با هر دستگاه سینمای سیار که به مبلغ ۳۰میلیون تومان خریداری شده بود ،سه شغل
ایجاد شد که بسیار قابل توجه است .امروز هنر پول ساز و شوق افزا و کارافرین است.
مداخلههوشمندانهوغیرهوشمندانهدولتدرامرفرهنگ
او افزود :ما با پدیده ای به نام مداخله دولت روبه روییم .مداخله دولت اگر هوشمندانه باشد ،می تواند باعث
اعتالی فرهنگ و هنر در کشور شود و اگر هوشمندانه نباشد ،می تواند باعث نابودی فرهنگ و هنر شود .در
دولتی مثل ایران که بخش خصوصی نمی تواند به داد فرهنگ و هنر برسد همه چیز به دولت بازمی گردد
و دولت ،در کشوری مانند ایران که مزیت نسبی ان هنر است ،می تواند پول بریزد و هنری را نابود کند.
به عنوان مثال دولت در دورانی پول دار بود و پول در سینما ریخته شد و تمام مناسبات طبیعی سینما را از
بین بردند .دولت می تواند با رفتن به سراغ یک هنر بقیه هنرها را از دستور کار خارج کند و از بین ببرد .دلیل
اینکه در بعضی از کشورها سینمای تجاری بر سینمای فرهنگی پیروز شد ،این بود که چون سینمای تجاری
پول ساز بود ،ان را تقویت کردند و سینمای فرهنگی و هنری را رها کردند و این سینما نابود شد .او با ذکر این
نکته که هوشمندی در مداخله دولت ها به این معناست که دولت با دقت و ظرافت به مداخله بپردازد ،گفت:
دولت مردان باید وقتی وارد بازار هنر می شوند هنر تجاری و فرهنگی را از هم جدا کنند .اگر قرار باشد در ایران
فقط کسانی که در سطح حافظ و سعدی و شعرای بزرگ اند حمایت شوند ،حافظ و سعدی دیگری به وجود
نخواهد امد .به عنوان مثال یکی از حمایت های مالی هوشمندانه از هنر در دیگر کشورها به گونه ای که هنر
اصیل اسیب نبیند ،این است که دولت از همه هنرمندانی که می خواهند اولین نمایشگاهشان را برگزار کنند،
حمایت می کند و هزینه سالن و پوستر و ...را می دهد و به هنرمند جوان کمک می کند که نمایشگاهش را
برگزار کند .از دومین نمایشگا ِه هنرمند هم با درصد کمتری حمایت می کند ،ولی برای نمایشگاه سوم به
هنرمند می گوید باید خودت روی پای خودت بایستی .این کشورها برای هنرمندان برجسته و پیش کسوت
جایگاه و موقعیتی و حمایتی قائل اند اما می گویند باید از هنرمندان اماتور نیز که می خواهند وارد عرصه
هنری شوند پشتیبانی و حمایت کرد .دبیرکل کمسیون یونسکو ادامه داد :از سویی دیگر تولیداتی داریم
که بازار ندارند و برای بازار هم درست نمی شوند ،ولی باید باشند .این مسئله به ویژه در سینما روشن تر دیده
می شود .دولت ها در کشورهایی که به این موضوع اهمیت می دهند از سینمای تجاری مالیات می گیرند و
این مالیات وارد صندوقی می شود که به فیلم اولی ها کمک می کند .یک نمونه برای مثال این موضوع پروژه
اکران فیلم های هنر و تجربه در ایران است .در این پروژه هزینه تمام سالن هایی را که فیلم های هنر و تجربه
در ان به نمایش درمی اید دولت پرداخت کرده و تمام درامد فیلم مال صاحبان فیلم است .همچنین دولت
در پخش و برگزاری افتتاحیه فیلم هم کمک می کند و این امر باعث رونق بسیار این سینما شد .این نمونه
یک دخالت هوشمند دولت در امر فرهنگ و هنر است.
ت با اقتدار نمادین خود به فرهنگ و هنر کمک کنند
دول
او ادامه داد :نکته دیگر انکه دولت ها با استفاده از اقتدار نمادین خود ،بی اینکه خودشان هزینه کنند ،به
فرهنگ و هنر کمک کنند .از تجربه دولت و کشورهای دیگر که از اقتدار خود فقط در زمینه صدور مجوز
و ...استفاده کرده اند بهره ببریم و ببینیم نتیجه کار انها چه شد .از سوی دیگر عملکرد کشورهایی را که برای
ساخت وسازهای عمرانی بزرگ خود قانون یک درصد خرید اثار هنری را اجرا کرده اند و باعث انقالبی بزرگ
در زمینه چرخش هنر شدند ببینیم و با استفاده از ان تجربیات در کشور برنامه ریزی و مداخله کنیم .دولت ها
باید با این دید برای رونق فرهنگ و هنر از اقتدار خود استفاده کنند .به عنوان مثال در استان های مختلف از
بودجه های عمرانی شان برای خرید اثر هنری هنرمندان بومی همان شهر استفاده کنند و بر در و دیوار ادارات
و بناهای عمومی خود نصب کنند .او ادامه داد :یکی از راه هایی که کشورهای دیگر در پیش گرفته اند و باعث
رونق فرهنگ و هنر است استفاده از قدرتی است که با کاهش مالیات اتفاق می افتد .مث ً
ال در بعضی از کشورها
این قانون وجود دارد که هر کس اثر هنری خریداری کند و به مدت زمان مشخصی در مکان عمومی به
نمایش بگذارد۵۰،درصد از مالیات بر درامدشان بخشیده می شود .مث ً
ال اگر فردی صاحب درمانگاهی باشد و
با ارزش افزوده درامدش اثر هنری خریداری کند و در محیط کار خود به نمایش بگذارد ،به مدت پنج سال
هم ۵۰درصد مالیاتش کسر می شود و هم ارزش تابلوها در این مدت چندبرابر می شود .با این کار هم بیماران
و همراهانشان در هنگام حضور در محیط درمانی با رنگ و فرم و زیبایی مواجه می شوند و هم چرخ اقتصاد
هنر می چرخد .ایوبی در انتها گفت :نکته دیگری هم که در انتها باید به ان اشاره کنم این است که ما در
کشورمان نگران سبک زندگی مردم و ...هستیم و دوست داریم ایرانی سبک زندگی خود را داشته باشد .این
سبک زندگی چطور درست می شود و هنر چقدر می تواند به این امر کمک کند؟ انچه در بیرون به عنوان
عینیت مطرح است ،به تعبیر پی یر بوردیو ( ،)Pierre Bourdieuدر طی فرایندی ارام ارام بخشی از وجود
ما می شود و بخشی از زمینه ناخوداگاه و ناهشیار ما را تشکیل می دهد .درصد باالیی از رفتارهای ما از این
ضمیر ناخوداگاه است؛ همه ژست هایی که داریم ،ادبیات ،نحوه سخن گفتن و جز ان از ضمیر ناخوداگاه ما
برمی اید و خروجی ان ذوق ،سلیقه ،ذائقه ،حرکات و رفتار ما را شکل می دهد .برای همین است که رفتار
ایرانی ها با رفتار اروپایی ها متفاوت است .اگر ما دائماً رنگ ببینیم ،موسیقی اصیل بشنویم ،بناهای زیبای با
معماری ایرانی ببینیم ،این دیدارها ارام ارام بخشی از وجود ما می شوند و ضمیر ناهشیار ما را تشکیل می دهند
و سبک زندگی را تغییر می دهند و به سمت داشته های فرهنگی خود می رویم.
نگاهیبهمعماریمسجدجامعفهرج،قدیمی ترینمسجدایران
مســجد جامع فهرج ،قدیمی ترین مسجد ایران ،در روستای
فهرج از توابع مهریز اســتان یزد واقع شــده اســت .قدمت
«مسجد جامع فهرج» که به «مسجد کهن» معروف است ،به
قرن اول هجری قمری می رسد و معماری ان نشان می دهد
که این مســجد در دوره ساسانیان ســاخته شده است .این
مسجد در روستای فهرج از توابع مهریز استان یزد ،واقع شده
اســت .مسجد جامع فهرج ،تنها مســجدی در جهان اسالم
بــا قدمت طوالنی اســت که ســاختمان ان از ابتدا تاکنون
تغییر زیادی نکرده اســت .در مســجد جامع فهرج کماکان
نماز خوانده می شــود .معماری و نقشه این بنا از پیچیدگی
چندانی برخوردار نیست.
ســاختمان مسجد فهرج از جنس خشــت و گل است .در
ســاخت بخش های اندکی هم از اجر بهره گرفته شــده که
البته در ساختار اولیه مسجد وجود نداشته و به واسطه مرمت
به ساختمان اضافه شده اســت .این مسجد با الگوبرداری از
مسجد پیامبر در مدینه ساخته شده است .قسمت های اصلی
بنای مســجد شــامل :میان سرا ،شبســتان اصلی ،شبستان
زمســتانی ،ورودی ها و مناره اســت .مســجد فهرج از یک
شبســتان و رواق به دور یک حیاط مرکزی ،تشــکیل شده
اســت .این شبستانی دارای ســه دهانه است .دهانه میانی
ان از دو دهانه چپ و راســت ان بزرگ تر اســت و قسمت
پوشاننده سقف ها هم طاقی شکل است .بزرگی دهانه میانی،
در سمت قبله ،نشــان دهنده محراب است .ارتفاع شبستان
مسجد از سایر نقاط ان بیشتر است.
حیاط این بنا به شــکل یک مربع نامنظم اســت که بخش
شــمالی اندکی از بخش جنوبی پهن تر اســت .در شبستان
مسجد ،ستون های بزرگ و کوچک تزئینی هم دیده می شود.
محراب گچی مسجد فهرج در انتهای دهانه میانی شبستان
اســت .عرض محراب ۲متر و ۳۲سانتی متر و ارتفاع ان هم
۳متر و ۲۴سانتی متر براورد می شود .همچنین یک محراب
کوچک گچی ،در ســمت غربی محراب اصلی با فاصله خیلی
کمی دیده می شود.
یک پنجره مستطیل شکل درون یک قاب تزئینی چند پره
نیــز در مقابل محراب و در زیر طاق دیده می شــود .جالب
اینجاست که شبیه همین قاب را محققان در بقایای مسجد
بزرگ المتوکل در سامرا ثبت کرده اند .این مسجد ،همچون
بسیاری دیگر از مساجد جامع دارای درب های ورودی متعدد
است.
درب ورودی مســجد فهرج در سمت جنوب غربی عمارت
قــرار دارد و دو درب ورودی دیگــر که یکــی باز و دیگری
مسدود اســت ،در سمت شرقی مســجد قرار گرفته اند .در
داخل مســجد هیچ اثری از گنبد،کتیبه ،کاشی کاری و سایر
صنایع مرســوم در ساخت مسجدهای دوره های بعدی دیده
نمی شــود .مســجد فهرج در تاریخ ۳۰اذر ۱۳۴۹با شماره
ثبت ۹۰۶در فهرست اثار ملی ایران ثبت شده است. صفحه 2
«نوید محمودی» کارگردان و تهیه کننده اهل افغانستان:
امروزافغانستانبهقهرماننیازدارد
نوید محمودی ،فیلمســاز افغان تبار از دغدغه های این روزهایش درباره شرایط افغانستان سخن
گفت و اینکه هیچگاه اجازه نداده اســت نگاه تبعیض امیز عده ای به مهاجران ،مانع پیشــرفتش
شود.
نوید محمودی تهیه کننده و کارگردان درباره ســاخت ســریالی با موضوع کرونا که سال گذشته
دستور ساخت ان توسط رییس صداوسیما مطرح و به او و برادرش جمشید محمودی سپرده شده
بود ،گفت :ابتدای ســال گذشــته این موضوع مطرح شد و قرار بود این سریال تولید شود اما من
رفتم سراغ تهیه سریال نوروزی و فعال برای ساخت سریالی درباره کرونا تصمیمی ندارم .محمودی
که فیلم سازی افغان تبار بوده و از کودکی به ایران مهاجرت کرده است ،درباره نگاه تبعیض امیز
به مهاجران افغانستان و تاثیر احتمالی ان بر کار هنری اش عنوان کرد :این نگاه تبعیضی همیشه
وجود داشته و خواهد داشت؛ اما واقعیت این است که در مورد من اینطور نبوده که مانع پیشرفتم
شود .شاید به این خاطر که من روحیه عجیبی دارم و در زندگی هیچ چیزی مانعم نیست و انچه
احســاس می کنم ازاردهنده است را نمی شنوم و اگر چیزی مانع من باشد به هر شکلی که شده
از بــاال پایین یا کنارش می گذرم .من ایمان دارم که یک مرتبه به دنیا امدم و فرصتم همین یک
مرتبه است؛ قرار نیست این یک مرتبه را با گله گزاری و «نمی شود» سپری کنم .باید از زمانی که
در این جهان دارم به صورت مفید اســتفاده کنم .او افزود :در تمام دنیا به مهاجران نگاه تبعیضی
دارند .ایران خودش یکی از بزرگترین کشورها در زمینه مهاجر فرستادن است و خود ایرانی های
مهاجر هم این حس را درک می کنند .از زمانی که مرزها تعریف شد ،بی جا شدن و بی سرزمین
شدن دردناک ترین اتفاق برای بشر است.
در ایران این واقعیت وجود دارد که بخش بزرگی از مردم و جامعه افغان ها را پذیرفته اند ،با ان ها
زندگی می کنند و با ان ها خانواده تشــکیل داده و نســل جدید را به وجود اورده اند .اما به نظرم
دلیل بی احترامی تعدادی از افراد که در همه جوامع هم هستند به مهاجران ،چیزی به جز جهل
نیست؛ ان ها اگاه نیستند که یک مهاجر در چه دوره ای از زندگی اش است .ان ها نمی توانند درک
کنند که بی خانه شــدن چقدر درداور است .محمودی درباره مهاجران افزود :تمام ادم هایی که
از جایی به جای دیگر می روند و مهاجرت کنند اگر حداقل ها برایشــان فراهم شــود ،نمی روند.
ممکن است عده ای بگویند کســانی که مهاجرت می کنند بی بند و باری می خواهند اما من می
گویم اینطور نیست بلکه دنبال شرایط بهتری هستند .اگر بی بند و باری می خواهند پس این هایی
که می روند امریکا و اروپا نماز می خوانند چه کســانی هســتند؟ ان ها هم مسلمان هستند و از
خاورمیانه مهاجرت کرده اند.
تهیه کننده ســریال «همبازی» که تا کنون فیلم هایی هم با موضوع دغدغه های مهاجران افغان
ساخته است ،ادامه داد :مهاجران در حداقل ها گرفتارند .چند روز قبل با اقای دکتر محمودی ،دبیر
کل اداره اتباع وزارت کشور دیدار داشتم .گفتم چه می شود اگر محبت کنید و کارت های امایش
مهاجران افغانستانی را به جای یک سال سه ساله تمدید کنید ،شما که می دانید این ها چند سال
اســت که این جا هستند و همین جا از دنیا می روند؛ اگر این مدت سه سال شود می توانند برای
زندگی شــان برنامه ریزی سه ساله کنند؛ یا مثال به مهاجران جوان که تعدادشان هم کم نیست
با کارت های پناهندگی گواهینامه بدهید .ما اگر نســبت بــه دغدغه های یکدیگر و انچه ازارمان
می دهد اکاه شویم همه مشکالت حل می شوند.
محمودی درباره شــرایط این روزهای افغانستان و تسلط طالبان بر این کشور عنوان کرد :امرو ِز
افغانســتان ،امروز دردناکی اســت .من به معنی واقعی در بیست روز گذشته بدترین و تلخ ترین
روزهای زندگی ام را گذرانده ام .تصورم این اســت که بــا رویکردی که طالبان در پیش گرفتند،
افغانســتان در اینده دچار تغییر و تحوالتی می شود .من جزو ادم هایی بودم که بیست روز پیش
به طالبانی که بعد از بیست سال برای حکومت کنار مردم امده اند ،امیدوار بودم .تمام شهرها در
سینمــــا
CINEMA
اخبار
نقد
علرضا فتحی هنرمند قدیمی
سینما به خاک سپرده شد
حال بازسازی بود ،تلویزیون ها و روزنامه های زیادی ایجاد شد .تئاتر ،سینما و موسیقی در حال
پیشرفت بود اما در کمتر از بیست روز همه چیز ظاهرا قرار است به قبل برگردد.
حکومت اعالمی طالبان هم که تیر خالص بود .فیلم ســاز افغان تبار با اشــاره به مقاومت مردم
پنجشــیر در برابر طالبان به رهبری احمد مســعود ،عنوان کرد :در چند روز گذشــته احساس
می کردم که افغانستان نیاز به یک رهبر و قهرمان دارد که در مردم حس استقالل طلبی را زنده
کند .احمد مسعود ،محبت و لطف خدا به افغانستان است؛ جوانی نجیب زاده از احمدشاه مسعو ِد
قهرمان که به مردم افغانستان این روحیه را داد که خفت و خواری دیگر بس است .اگر در اینده
ضرری برای افغانستان باشد برای همه منطقه است .امیدوارم دیگران هم با احمد مسعود قهرمان
دست یاری بفشارند و کمک کنند تا بتوان بیگانه ها را بیرون کرد.
او افزود :یک نگرانی بســیار زیاد برای اینده داریم .با توجه به اینکه بیش از ۳۷سال است که از
افغانســتان خارج شدم و در حال حاضر یک ایرانی افغان تبار هستم اما افغانستان زادگاهم است
و به ان تعلق خاطر دارم و انجا بســتگانی دارم .احســاس می کنم افغنســتان در یکی از بدترین
دوره های تاریخی اســت .انچه اتفاق افتاده تصمیم دیگران در مورد افغانســتان و توافق امریکا و
پاکســتان با طالبان است .افغانســتان بعد از ۲۰سال داشت به یک ثبات نسبی می رسید و مثل
خیلی دیگر از کشــورهای جهان سوم یک دموکراسی را تمرین می کرد که تمامش در یک چشم
بهم زدن ویران شد.
محمودی در پایان گفت :در عرض ســه روز تمام افغانســتان دودســتی تقدیم طالبان می شود
و فاصله ی گرفتن یک مرکز اســتان تا بعدی ،کمتر از پنج ســاعت بوده اســت .این یک خیانت
جهان مدیاســت و در همه شبکه های
بزرگ تاریخی اســت .امیدوارم از این روزها بگذریم .االن
ِ
اجتماعی می بینید که هر لحظه در کابل زن ها به خیابان می ایند ،طالبان تصور این را نمی کردند.
طالب ها احســاس می کنند در بیست سال گذشته هســتند اما امکان ندارد با تفکر بیست سال
گذشــته بر مردمی که بیست سال اگاه تر شده اند حکومت کرد .نوید محمودی همراه با برادرش
جمشــید محمودی ،کارگردانی ســریال های «ســایه بان» و «دلدار» و به تنهایی تهیه کنندگی
ســریال «همبازی» را بر عهده داشته است؛ او همچنین نویسنده و کارگردان فیلم های سینمایی
«مردن در اب مطهر» و «هفت و نیم» است.
برنامهتئاترشهرتابعشرایطیاستکهکرونابهماتحمیلکردهاست
عضویت در صندوق اعتباری هنــر را ندارند که بتوانند
از طریق عضویت در صندوق از یکسری امتیازات مانند
واکسیناســیون بهره مند شــوند و طبیعتا در رده بندی
سنی وزارت بهداشــت هم مدت زمانی تا نوبت واکسن
انان باقــی مانده بنابراین امیدواریم توضیحات و دالیل
ما دوســتان را مجــاب کند که واکسیناســیون انان را
در اولویت قرار دهند که شــخصا به ایــن نامه نگاری ها
خوش بینــم و تصور می کنم این موضوع به ســرعت به
جریان بیفتد.
مدیر مجموعه تئاتر شهر در ادامه با تاکید بر اینکه تمام
تعهدات اجرایی مجموعه تئاتر شــهر به وقت خود باقی
است ،به گروه های نمایشــی اطمینان داد نوبت اجرای
هیچ کدام از گروه هایی که مشــغول اجــرا یا در نوبت
تمرین بوده اند و کارشــان به دلیــل تعطیالت کرونایی
متوقف شده است ،از بین نخواهد رفت و تمام تعهدات با
وجود تغییرات احتمالی ،به قوت خود باقی خواهند ماند.
گله دارزاده توضیح داد :برنامه تئاتر شــهر تابع شرایطی
اســت که کرونا به ما تحمیل کرده اما انچه مســلم این
اســت که تمــام گروه هایی که در حال اجــرا یا تمرین
بودند ،اولویت قطعی ما برای برنامه های اینده تئاتر شهر
خواهند بود مگر اینکه گروهی ،خودش از اجرای نمایش
منصرف شود ولی در هر حال همه این اجراها با تاخیر و
در زمان دیگری انجام خواهند شد و گروه های نمایشی
از این جهت نگرانی نداشته باشند.
او اضافــه کرد :البته از انجا که هنــوز تعهدات قبلی به
وقت خود باقی اســت ،طبیعی اســت فعال نمی توانیم
بــرای نیمه دوم امســال تقاضای جدیــدی بپذیریم و
تعهد تــازه ای ایجاد کنیم .گلــه دارزاده در پایان درباره
اماده ســازی برنامه های مجازی در مجموعه تئاتر شهر
گفت :مشغول تدارک یکسری برنامه برای فضای مجازی
و انالین هستیم ولی اعالم انها منوط به مشخص شدن
جزییاتی است که به زودی به نتیجه خواهد رسید.
کاله معروف ناپلئون بناپارت در بونامز لندن حراج می شود
کاله بیکورن که گفته می شود دی ان ای ناپلئون بناپارت هم
روی ان کشــف شده ،پس از نمایش در هنگ کنگ و پاریس
در حراج خانه بونامز در لندن چوب حراج می خورد .این کاله
بیکورن یکی از کاله هایی اســت کــه تقریبا در تمام تصاویر
ناپلئون بناپارت به ویژه در میدان جنگ روی سر او به چشم
می خورد.
کاله معروف ناپلئون به تازگی کشف شده و نخستین کالهی
است که گفته می شود نشانه هایی از دی ان ای امپراتور فرانسه
هم روی ان به دســت امده اســت .از این رو ،تردید نیست
که کاله برای ناپلئون بناپارت بوده و می تواند ارزشــی فراتر
از یک کاله قدیمی داشــته باشد .کاله بیکورن که در بونامز
هنگ کنگ به نمایــش درامده ،در ادامه به پاریس می رود و
ســپس روز ۲۷اکتبر در بونامز لندن چکش می خورد .یک
شــهروند المانی که ایــن کاله را در یک حراجی کوچک در
زادگاه خود خریده بود ،هرگز نمی دانست صاحب کاله یکی
شنبــه 20شهریورماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1506
www.honarmandonline.ir
مدیر مجموعه تئاتر شهر:
مدیــر مجموعه تئاتر شــهر با ارایــه توضیحاتی درباره
واکسیناســیون گروه های جوان تئاتــری تاکید کرد که
هیچ یک از تعهدات این مجموعه درباره اجرای نمایش ها
از بین نخواهد رفت.
ابراهیــم گلــه دارزاده که پیش از این بابــت تاخیر در
واکسیناسیون گروه های جوان تئاتری ابراز نگرانی کرده
بود گفت :ما برای انجام این کار نامه نگاری کرده ایم که
البتــه این پیگیری از طریق مرکز هنرهای نمایشــی و
معاونت هنری انجام شده اســت و در این نامه نگاری ها
توضیح داده ایم که بســیاری از گروه هــای جوان تئاتر
که در حال اجرا یا تمرین اثار نمایشــی هســتند ،هنوز
از نظر ســنی ،شرایط واکســن زدن را ندارند و این در
حالی اســت که رعایت پروتکل های بهداشتی برای اثار
نمایشی و ســینمایی امکان پذیر نیســت .او ادامه داد:
رعایت پروتکل های بهداشــتی برای تماشاگران سینما
و تئاتر امکان پذیر اســت چرا که انــان می توانند اصل
فاصله گذاری اجتماعی و اســتفاده از ماســک را رعایت
کنند ولی گروه هایی که مشــغول تولید یا اجرای اثری
سینمایی یا نمایشی هستند ،چنین امکانی ندارند.
گله دارزاده با اشاره به جوان بودن بسیاری از گروه های
نمایشی که این روزها مشغول فعالیت هستند ،یاداوری
کرد :اغلــب این بچه ها هنــوز رزومه مــورد نیاز برای
3
از مشــهورترین چهره های تاریخ فرانسه و جهان شده است.
ســایمن کاتل ،مدیر بونامز اروپا می گوید« :این یک رویداد
کامال اتفاقی بود .خریدار کاله با دیدن نشــانه هایی روی ان
دریافته بود احتماال بیکورن باید برای امپراتور فرانســه باشد
و اندازه های ان هم درســت شــبیه کاله های دوران ناپلئون
اســت ».کارشناسان برای اینکه از گمان خود مطمئن شوند،
کاله را دقیق تر بررسی و مطالعه کردند و به پنج تار مو روی
ان برخوردند.
با مطالعه ریزتر موها ،نشانه هایی از دی ان ای ناپلئون بناپارت
روی دو تار مو به دســت امد و اشکار شد این کاله بیکورن
در واقع در برخی میادین نبرد روی سر امپراتور فرانسه بوده
اســت .داســتان این کاله با دیگر کاله های بیکورن منتسب
به ناپلئون متفاوت اســت ،چرا که ان کاله ها را اقوام نزدیک
بناپارت در اختیار داشتند یا ســربازانی که در میادین نبرد
کاله را به دســت اورده بودند .با اینکه دیگر کاله های مربوط
به ناپلئون بناپارت با قیمت هایی بیش از یک میلیون پوند در
حراجی ها فروخته شــده اند اما برای این کاله بیکورن قیمت
پایه ۱۰۰تا ۱۵۰هزار پوند در نظر گرفته شده است .گرچه
انتظــار می رود در حراجی بونامز روز ۲۷اکتبر کاله با بهایی
به مراتب باالتر معامله شود.
پیکــر مرحوم علیرضا فتحی -طراح بدلکاری -به ارمگاه
ابدی بدرقه شــد .علرضا فتحی 19شهریور ماه براثر ابتال
به کرونا از دنیا رفت و مراسم تشییع و تدفین این هنرمند
قدیمی صبح جمعه 20شهریور در بهشت زهرا برگزار شد.
علیرضــا فتحی که پیش تر رییــس انجمن بدلکاران خانه
ســینما بود ،در جوار مزار مرحوم محمدعلی حاجیان در
قطعه هنرمندان به خاک سپرده شده است .او که فعالیت
کاری خــود را در جلوه های ویژه از دهــه 60اغاز کرده
بود ،در کارنامــه کاری خود حضور در فیلم هایی همچون
«محمد رســول اهلل»« ،ســیانور»« ،بادیگاد»« ،خفه گی»،
«رسوایی»« ،ماهی ســیاه کوچولو»« ،من دیه گو مارادونا
هســتم»« ،اســپرین»« ،ســیزده »۵۹و ســریال های
«ســربداران» و «مختارنامه» را ثبت کرده بود .در مراسم
تشــییع و خاکسپاری این عضو پیشکسوت جامعه اصناف
ســینمای ایران و رییس اسبق چند دوره انجمن بازیگران
بدلکار خانه سینما ،جمعی از اعضای این انجمن و اعضای
خانه سینما در کنار خانواده او حضور داشتند.
کامران ملکی -عضو هیات مدیره و بازرس خانه ســینما
در ابتدای مراسم ضمن بازگویی فعالیت های چند سالهصنفــی فتحی به تــاش او برای حل مشــکالت اعضای
انجمن در کنــار همه فعالیت های درخشــان حرفه ای و
هنری او اشاره کرد.
ســیامک حلمی -سخنگوی انجمن بازیگران بدلکار خانه
سینما -نیز بیانیه ای را از سوی انجمن درباره این هنرمند
قرائت کرد.
ســرهنگ علی تاتار -از بستگان زنده یاد فتحی -از دیگر
ســخنرانان این مراسم بود مجید علیزاده -رییس انجمن
بازیگران بدلکار خانه سینما -با اشاره به تالش های صنفی
فتحی ،دوران مدیریت او را در انجمن درخشــان توصیف
کــرد .در این مراســم همچنین منوچهر شاهســواری -
مدیرعامل خانه سینما -در سخنانی با اشاره به اینکه خانه
ســینما مدت هاست عزادار است بیان کرد که خانه سینما
امروز یکی دیگر از یاران دیرین خود را از دست داده است.
او به بازگویی خاطرات رفاقت و دوستی و همکاری خود با
فتحی پرداخت و نبودن او را ضایعه بزرگی برای سینمای
کشــور و خانه سینما دانست .در پایان بر پیکر فتحی نماز
خوانده شــد و پیکر او در جوار مــزار همکار قدیمی اش،
حاجیان ( از اعضای فقید شورای مرکزی انجمن بازیگران
بدلکار خانه سینما) به خاک سپرده شد.
سپند امیرسلیمانی:
هنگام ضبط «کلبه عموپورنگ»،
کرونا گرفتم!
سپند امیرسلیمانی می گوید ،حتی ثانیه ای که به کرونا مبتال
شده اســت را به خاطر دارد و توضیح می دهد :بسیاری شاید
ندانند کجا به کرونا مبتال شــده اند اما من می دانم؛ به هنگام
ضبط«کلبهعموپورنگ»،بازیگرنقشمقابلم(امیرسهیلی)کرونا
داشت و خودش نمی دانست .ما رو به روی هم ایستاده بودیم
و او فردای ان روز افتاد و من سه روز بعد؛ همه می دانستند که
من چگونه به کرونا مبتال شدم .این بازیگر که مدتی قبل به دلیل
عوارض ناشی از ویروس کرونا در بیمارستان بستری شده بود و
روزهای دشواری را گذراند ،یاداور شد :چند روز بعد از ابتالء به
کرونا ،یک شب من معده درد شدید گرفتم و با شلوار ورزشی و
دمپایی رفتم دکتر که ببینم چه اتفاقی افتاده است ۲۸ .روز بعد
۱۲کیلو الغرتر برگشتم به خانه .حتی یک جاهایی ،دکترها به
کمند (خواهرم) گفته بودند که امیدی نیست و این نمی ماند.
چون معده من ســوراخ شده بود و جراحی کردم ،عفونت کرد.
دوباره حراجی کردم دوباره عفونت کرد .سپند امیرسلیمانی که
در برنامه سریالیست حاضر شده بود ،اخرین وضعیت جسمی
اش را چنین تشــریح کرد« ،االن هم هنوز هم معده ام نیاز به
جراحی دارد؛ چراکه کولستومی کرده ام و دو ـ سه هفته دیگر
هم یک حراجــی دارم که معده ام را به حالت قبل برگردانند.
بعد از عمل دوره نقاهت را می گذرانم و برای یک هفته تا ۱۰
روز باید بیمارستان بخوابم ».این بازیگر خاطرنشان کرد :رعایت
کامل در این بیماری ،خصوصا برای بازیگران که مجبورند بدون
ماسک مقابل دوربین حاضر شوند ،چیزی شبیه به شوخی است؛
چراکه وقتی کرونا وارد بدنت می شود تازه سه روز بعد متوجه
می شوی و فرد خودش خبر ندارد و من هم که مقابلش ایستاده
ام هم متوجه نمی شوم. صفحه 3
۱۸افتتاحیه و ۳۱فرصت گالری گردی در سومین جمعه شهریور
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره • 1506شنبه20شه ریورماه • 1400سال چهاردهم • 4صفـــحه
صاحب امتیاز و مدیر مسئول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفهای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
اذان ظهر
غروب افتاب
اذان مغرب
اذان صبح فردا
طلوع افتاب فردا
13:02
19:22
19:40
05:16
06:42
گنج سخن
امام علی علیهالسالم :
بنده اگر قناعت کند« ،ازاد» است،
ازاد ،اگر طمع داشته باشد «برده» است!
غررالحکم :ج، ۱ص۱۱۳
پندبزرگان
برای اداره کردن خویش ،از سرت استفاده کن
و برای اداره کردن دیگران ،از قلبت.
داالیی الما
حافظانه
انان که خاک را به نظر کیمیا کنند
ایا بود که گوشه چشمی به ما کنند
دردم نهفته به ز طبیبان مدعی
باشد که از خزانه غیبم دوا کنند
خبر
ادای احترام مردم فرانسه
به بازیگر فقید با موسیقی
انیو موریکونه
جمعی از چهره های سرشــناس سینمای فرانسه
و مردم سینمادوســت روز پنجشنبه در پاریس
گرد هم امدند و در یک مراســم ملی به ژان-پل
بلموندو ،بازیگر نامدار و محبوب با نوای موسیقی
فیلم سینمایی «حرفه ای» ادای احترام کردند.
بلموندو چند روز پیش در ۸۸ســالگی در خانه
خود در پاریس از دنیا رفت و مراسم وداع با پیکر
این غول بزرگ ســینمای موج نو روز گذشته با
حضور امانوئل مکرون ،رئیس جمهوری فرانســه
برگزار شــد .در بخشی از این برنامه ،ویکتور نوه
ژان-پل بلموندو در ســخنانی کوتاه و احساسی
پدربزرگ خود را به خورشید تشبیه کرد و گفت:
«از تو سپاســگزاریم برای انبــوه لذتی که به ما
بخشیدی .حاال از پیوستن به دوستانت لذت ببر
که بسیار دلت برایشان تنگ شده بود ».در ادامه
نوبت به رئیس جمهوری فرانســه رســید که از
بازیگر افسانه ای و غول بزرگ سینمای کشورش
تعریف کند.
مکرون با اشاره به لبخند فراموش نشدنی بلموندو
گفت« :ما عاشق او بودیم چون بخشی از ما بود.
غولــی میان غول ها و فراتر از ان ،انســانی میان
انسان ها .ما ژان-پل بلموندو را ستایش می کنیم
که ما را به خندیدن وامی داشت ...او کمی شبیه
ما بود اما بهتر ».در مراسم ادای احترام به بازیگر
بزرگ فرانســوی و همزمان با ورود تابوت حامل
پیکر او ،موسیقی متن فیلم سینمایی «حرفه ای»
در فضا طنین انداز شد.
بلموندو ســال ۱۹۸۱در این فیلم به کارگردانی
ژرژ لوتنر نقش اصلی را ایفا کرده بود و موسیقی
ان را هم انیو موریکونه ،اهنگساز بزرگ ایتالیایی
ساخته است.
از «ارتفاع رنگ» تا «نور در بوم ابی»
نگارخانه های تهران روز جمعه ۱۹شــهریور میزبان ۱۸نمایشگاه جدید در حوزه های مختلف
هنرهای تجسمی می شوند .ادینه ۱۹شهریور هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی در گالری های
تهران حاضر می شوند هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی در گالری های تهران حاضر می شوند
تا اثار هنــری خود را در معرض دید قرار دهند .این هفته بــا ۱۸افتتاحیه ،گالری ها میزبان
عالقه مندان هنرهای تجسمی هستند .با توجه به گسترش بیماری کرونا ،بازدید از نمایشگاه ها
با وقت قبلی و رعایت پروتکل های بهداشتی امکان پذیر است.
او :نمایشــگاه گروهی اثار هنری ۱۹شــهریور تا ۲مهر در گالری ا ِو به نشانی خ کریم خان ،خ خردمند
شمالی ،کوچه اعرابی ،۳پالک ۵برپاست.
ایریک :نمایشــگاه گروهی «نور در بوم ابی» ۱۹تا ۲۴شــهریور در گالری ایریک برگزار می شود .این
گالری در اتوبان ســتاری ،بلوار فردوس شرق ،نبش وفا اذر ،مجتمع ایریک سنتر جنوبی ،طبقه ،۳واحد
۱۰۲قرار دارد.
ایوان :نمایشــگاه گروهی «حاال ۱۹ »...شــهریور تا ۹مهر در گالری ایوان برپاست .این گالری در الهیه،
خیابان مهدیه ،خیابان جبهه ،کوچه لسانی ،بن بست حمید ،شماره ۱قرار دارد.
دســتان :۲+نمایشگاه سه دهه کار چنگیز شهوق ۱۹شــهریور تا ۲مهر در گالری دستان ۲+برپاست.
عالقه مندان می توانند به نشانی خیابان فرشته ،خیابان بیدار ،شماره ۸طبقه ۲مراجعه کنند.
شــلمان :نمایشــگاه عکس «انها و موهایشــان» با اثاری از فریدا صفاییان و مهدی حسینی ۱۹تا ۲۴
شــهریور در گالری شلمان برگزار می شود .عالقه مندان می توانند به نشانی میرداماد ،نرسیده به شریعتی،
رودبار غربی (جنوبی) ،کوچه کاووسی ،پالک ۲۷مراجعه کنند.
مورا گالری :نمایشــگاه اثار مریم پورکریمی ۱۹شهریور تا ۱مهر در گالری مورا به نشانی خیابان نجات
الهی ،خیابان اراک ،پالک ،۴۶واحد ۲برپاست.
نیان :نمایشگاه اثار مریم رضوی از ۱۹شهریور در گالری نیان به نشانی بلوار اندرزگو .بلوار صبا .خیابان
شب نما .نبش گوهر .شماره ۲برپاست.
افرند :نمایشــگاه گروهی «امرداد» ۱۹شــهریور تا ۹مهر در گالری افرند به نشانی خیابان یوسف اباد،
خیابان جهان ارا ،خیابان ،۱۹مالک ۴۸برپاست.
این جا :نمایشگاه نقاشی نیوشا برایی با عنوان «تکرار» ۱۹شهریور تا ۲مهر در گالری این جا به نشانی
خیابان کریم خان زند ،خیابان میرزای شیرازی ،شماره ۹۵برپاست.
اعتماد :نمایشــگاه اثار پانته ا رحمانی با عنوان «در حیرت پرنده» از ۱۹شــهریور در گالری اعتناد به
نشانی میدان هفتم تیر ،خیابان مفتح جنوبی ،خیابان شیرودی ،پالک ۲۵برپاست.
ویستا :نمایشگاه منتخبیــن چهارمین دوره جایزه ویستا ۱۹شهریور تا ۹مهر در گالری ویستا به نشانی
خیابان مطهری ،خیابان میرعماد ،کوچه دوازدهم ،پالک ۱۱برپاست.
نگر :نمایشــگاه اثار نوید میرزایی کردلر با عنوان «اوهام زمان» ۱۹تا ۳۰شــهریور در نگارخانه نگر به
نشانی زیر پل کریمخان ،بعد از تقاطع ایرانشهر ،پالک ،۱۵۴زنگ دوم ،طبقه اول برپاست.
سو :نمایشگاه انفرادی Tournamentو نمایشگاه «هنر متوالی» ۱۹شهریور تا ۹مهر در گالری سو به
نشانی خیابان ویال ،خیابان سمیه ،خیابان پورموسى ،شماره ۳۰برپاست.
احسان :نمایشگاه گروهی «جهان نما» ۱۹تا ۲۵شهریور در نگارخانه احسان به نشانی اقدسیه ،اجودانیه،
خیابان چهاردهم شرقی ،شماره ۲۲برپاست.
انتظامی :نمایشــگاه نقاشی هوراسا سهندپور ۱۹تا ۲۴شــهریور در نگارخانه انتظامی به نشانی خیابان
شریعتی ،باالتر از مطهری ،روبروی فروشگاه اتکا و شهرکتاب ،پالک ۶۰۸طبقه دوم ،واحد ۵برپاست.
زرنا :نمایشــگاه گروهی نقاشی «قلب های تابســتانی» ۱۹تا ۲۴شهریور در گالری زرنا به نشانی خیابان
انقالب ،بین خیابان وصال شیرازی و خیابان دانشگاه ،کوی اسکو ،شـماره ،۱۰طبقه دو برپاست.
پنج پنج :نمایشــگاه گروهی «ارتفاع رنگ» ۱۹تا ۲۴شــهریور در نگارخانه پنج پنج به نشــانی خیابان
پاسداران .نگارستان هفتم .پالک ۵۵برپاست.
ادامه نمایشگاه های گذشته:
اثر :نمایشــگاه اثار علیرضا ادم بکان تا ۲مهر در گالری اثر واقع در خیابان ایرانشــهر ،کوی برفروشان،
شماره ،۱۶روبروی خانه هنرمندان میزبان هنردوستان است.
پروژه های اران :نمایشــگاه اثار حجمی ســارا توانا با عنوان «انســان بودن» تا ۲۶شهریور در گالری
پروژه های اران برپاســت .عالقه مندان می توانند به نشــانی خیابان نوفل لوشــاتو ،کوچه لوالگر ،پالک ،۵
ورودی حیاط مراجعه کنند.
ثالث :نمایشــگاه گروهی نقاشی و مجسمه «اســب ها» تا ۳۰شهریور در گالری ثالث واقع در کریم خان
زند ،بین ایرانشهر و ماهشهر ،شماره ١٤٨میزبان عالقه مندان به هنر است.
شیدایی :نمایشگاه گروهی «من از کجا» تا ۲مهر در گالری شیدایی به نشانی میدان هفتم تیر ،خیابان
بهار شیراز ،میدان بهار شیراز ،روبروی موزه عکسخانه شهر ،پالک ،۱۴۹واحد ۱برپاست.
لیام :نمایشگاه گروهی « نقطه عطف ۳بخش دوم» تا ۲۶شهریور در گالری لیام به نشانی خیابان فتحی
شقاقی ،بین خیابان کاج و میدان سلماس ،پالک ، ۱۱۸طبقه اول برپاست.
محسن :نمایشگاه گروهی « صندوق اضطراری هنرمندان :قسمت سوم» و نمایش دو نفره ی نقاشی های
حســین محمدی و مهســا نوری تا ۲۶شهریور در گالری محسن به نشــانی ظفر ،خیابان ناجی ،خیابان
فرزان ،کوچه نوربخش ،بلوار مینای شرقی ،پالک ۴۲برپاست.
مدار موازی :نمایشــگاه نقاشی «هدی کاشــیها» با عنوان «در ستایش پلک زدن» تا ۹مهر در گالری
مدار موازی به نشانی خیابان حافظ ،نرسیده به چهار راه کالج ،نبش کوچه بامشاد ،پالک ۴۰۹برپاست.
مژده :نمایشگاه گروهی عکس «هستم ،انچه می بینم» تا ۲۳شهریور در گالری مژده به نشانی سعادت
اباد ،خیابان عالمه شمالی ،خیابان ۱۸شرقی ،پالک ،۲۷زنگ یک برپاست.
نووان :نمایشگاه گروهی «خطی بر دیوار» تا ۲۳شهریورماه در گالری نووان به نشانی پاسداران ،بوستان
،۸پالک ۱۳۴برپاست.
اُ :نمایشــگاه اثار اذرخش عسگری با عنوان «یک عادت عجیب و غریب خود زیست نگارانه» و نمایشگاه
نقاشی علی رضوانی با عنوان «زمان بازیافته» تا ۲۲شهریور در گالری ا ُ به نشانی خیابان سنایی ،خیابان
شاهین (خدری) ،پالک ۱۸برپاست.
سیحون :نمایشگاه گروهــی نقاشی با عنوان «حیات» تا ۲۴شهریور در گالری سیحون به نشانی خیابان
وزرا ،خیابان چهارم ،پالک ۱برگزار می شود.
حضور دو گالری ایرانی در The Armory Show 2021
گالری های دســتان و ســرادی پور اثاری از هنرمندان ایرانی را در
ارت فر نیویورک به نمایش می گذارند .ارمِری شــو ۲۰۲۱از ۹تا
۱۲سپتامبر در نیویورک برپاست .این ارت فر نمایشگاه برتر هنری
شهر نیویورک و یک مقصد فرهنگی مهم برای کشف و جمع اوری
مهم ترین اثار هنری جهان در قرن بیســت و بیست و یکم است.
در این نمایشگاه اثاری توســط گالری های تاثیرگذار بین المللی،
گروه های خالقانه هنری و برنامه های عمومی ارائه می شودThe .
Armory Showاز زمان تاســیس در سال ۱۹۹۴الهام بخش
گفتگو ،کشــف و پشتیبانی در هنرهای تجســمی بوده است و از
طریق خرید ،فروش و دسترســی بیشتر به هنر ،به رونق بازار هنر
کمک می کند .از ایران دو گالری دســتان و سرادی پور در ارمِری
شــو ۲۰۲۱حضور دارند که هر کدام به معرفی و نمایش اثار یک
هنرمند می پردازند .گالری دســتان اثاری از مقداد لرپور و گالری
ســرادی پور اثاری از مســلم خضری را در غرفه های خود نمایش
می دهنــد .این دو گالری در بخــش Presentsحضور دارند که
مختص گالری های جوان با کمتر از پانزده سال سابقه است و ان ها
می توانند ارائه های تک نفره یا دو نفره را به نمایش بگذارند .بخش
اصلی این رویداد به گالری های بین المللی اختصاص دارد که نقش
مهمی در صحنه جهانی هنــر دارند و برترین اثار هنری قرن ۲۰
و ۲۱را در مدیاهــای گوناگون ارائه می کنند .بخش SOLOکه
برای اولین بار در ســال ۲۰۲۱برگزار می شــود به ارائه های تک
هنرمند اختصاص داده شده است که منحصرا ً روی کار یک هنرمند
نوظهور یــا تاریخی که در قرن ۲۰یا ۲۱کار می کند تمرکز دارد.
بخش FOCUSتوســط یک کیوریتور بر اســاس موضوعی که
انتخاب شده است سازمان دهی می شود .این بخش شامل ارائه های
تک نفــره یا دو نفره از مهم ترین و جذاب تریــن اثار هنری امروز
است .متصدی فوکوس ۲۰۲۱وسان الخضیری ،سرپرست اصلی
موزه هنرهای معاصر سنت لوئیس است .بخش PLATFORM
نیــز کیوریتوریال اســت و به چیدمان هایی با ابعــاد بزرگ و اثار
خاص اختصاص داده شده است .سرپرست پلت فرم ۲۰۲۱کالدیا
اشموکلی ،متصدی هنر و برنامه نویسی معاصر در موزه های هنرهای
زیبای سان فرانسیسکو اســت .همچنین در برنامه های زنده گروه
متنوعی از هنرمندان ،نویسندگان ،کیوریتورها ،کارافرینان و ....در
یک برنامه دو روزه از گفتگوها در محل ارت فر شــرکت می کنند.
این برنامه ها به صورت انالین نیز در دسترس خواهد بود.
علیرضا تابش مطرح کرد:
جشنواره سی و چهارم با شعار «سینما؛ سرزمین خیال» برگزار می شود
جشنواره سی و چهارم فیلم های کودکان و نوجوانان نیمه دوم مهر ماه امسال
برگزار خواهد شــد؛ جشنواره ای که برپایی ان در شرایط دشوار کرونایی به
واسطه تعریفی که در ان «تولید» و «عرضه» فیلم برای «مخاطب کودک و
نوجوان» اصل قرار می گیرد ،اهمیتی تاریخی دارد و به نوعی ،یک حرکت برای
تامین خوراک فرهنگی نسل نو و شادی افرینی و تهییج این نسل محسوب
می شود .به این بهانه پای صحبت های «علیرضا تابش» دبیر این دوره جشنواره
نشسته ایم که حاوی اولین نقطه نظرات او درباره این دوره جشنواره است؛
سال گذشــته اولین تجربه برپایی جشــنواره انالین-
فیزیکی در کشــور را ثبت کردید و امسال در شرایطی
که کشــور تحت تاثیر پیک پنجم بیماری کروناست ،در
جســتجوی راهکار متفاوت تری هستید ،از دشواری های
این دوره بگویید؟
دنیا و به ویژه ایران ،از بحران کرونا اسیب دیده است؛ ما با دنیایی سوگوار و
کودکان این سال ها ،خاطراتی اندوهناک برایشان
کشوری سوگوار روبروییم.
ِ
باقی خواهد ماند مملو از اعداد و ارقام و از دست دادن ها و دل نگرانی ها ،معرفی
ســرزمین تخیل به کودکان باید در اولویت اثار هنری و سینمایی باشد و
سینمای کودک و نوجوان در سرزمینی که سرچشمه پیشرفت و خاستگاه
امید است ،یکی از این ظرفیت هاست .امید جدی ترین ابزاری است که می تواند
دست کودکان و نوجوانان این نسل را بگیرد و انها را از این بحران به سالمت
بگذراند و این سینماست که می تواند با نشان دادن وسعت سرزمین پهناور
تخیل ،شعله امید را در ذهن انها روشن نگاه دارد.
از انتخاب این رویکرد و نقش رویاسازی و تقویت تخیل
در مخاطبان کودک و نوجوان روزگار دشوار فعلی بگویید
و این که چگونه می توان با هنر-رسانه سینما ،در راستای
تبلور امید و جلوه گری معنای زیســتن ،تالش و صبر در
کودک و نوجوان اقدام کرد؟
«چارچوب واقعیت» و «واقعیت گرایی» ،چارچوبی تنگ برای هنر ســینما
محسوب می شود .سینماگران ما نیز در این سال های سخت کرونا ،باید بیش
از گذشته به سرزمین تخیل سری بزنند تا بتوانند سینمایی مطلوب کودک و
نوجوان امروز ،خلق کنند .این شعار ،یک یاداوری به جامعه سینما نیز محسوب
می شود که اسیر فشار روزمره ای که شرایط سخت این روزها انها و جامعه را
تحت تاثیر قرار داده است ،نباشند و دعوتی است از انان به سرزمین خیال ،تا
با گذار از چارچوب واقعیت گرایی (و نه لزوما واقع گرایی) ،دنیای سینما را مثل
همیشه ،دنیایی رنگی و رویاوار نگاه دارند.
با توجه به امار رســمی اعالم شــده ،انتظار استقبال
فیلمســازان از این دوره را داشتید؟ ایده شما در ارتقای
سینمای کودک در دوران پساکرونا چیست؟
تعداد فیلم های سینمایی حاضر در این دوره ،نشان می دهد حتی کرونا نیز
نتوانسته سینماگران ما را متوقف کند .سینمای کودک و نوجوان ایران ،نشان
داده است که نه زیر فشار کرونا و نه تحت هیچ شرایط دیگری ،قصد ترک ارتباط
با مخاطبان خود را ندارد و این حجم از تولیدات و تنوع انها نیز به ما می گوید در
عصر پساکرونا نیز ،که انشااهلل به زودی شاهدش خواهیم بود ،سینمای کودک
و نوجوان در کنار رسانه های نوینی مثل VODها و سامانه های جدیدتر ارائه
محتوا ،به حیات خود ،پربارتر از همیشه ادامه خواهد داد.
امسال چه تغییرات عمده ای در برپایی و اجرای جشنواره
به وجود امده است؟
در دوره گذشته ،با احتیاط و علیرغم نفی و انکار برخی از صاحب نظران و
منتقدان ،مسیر برگزاری انالین جشنواره را پیمودیم و سربلند از ان بیرون
امدیم ،امسال اما در شرایطی برای دومین بار و به حکم ویروس منحوس
کرونا ،شیوه برگزاری جشنواره به صورت ترکیبی انالین و افالین خواهد بود
که بسیاری از منتقدان دیروز ،خود به قدرت ابزارهای نوین و فناوری های
نوظهور ایمان اورده و کمتر کسی باقی مانده است که منکر نقش قدرتمند
این ساحت جدید فناورانه در اینده سینما باشد .امیدواریم در این دوره نیز،
با تمهیداتی که اندیشیده شده بتوانیم ابعاد جدیدی از ظرفیت های ترکیب
فناوری های مبتنی بر اینترنت و ظرفیت های فیزیکی موجود در سینما (در
اصفهان و استان های کشور با رعایت پروتکل های بهداشتی) را ارائه داده و
درس هایی جدید از ان بگیریم. صفحه 4