روزنامه هنرمند شماره 1505
روزنامه هنرمند شماره 1505
پنجشنبه 18شهریورماه 1400سال چهاردهم شماره 4 1505صفـــحه 3000تومـان ISSN 2008-0816
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
www.jaaar.com
حسین مسافراستانه
دبیر چهلمین جشنواره بین المللی:
فعال تغییری
در «تئاتر فجر» نداریم
انتقاد مشاور جشنواره موسیقی جوان از رسانه ملی؛
گفتگو با محمدرضا فرجی تهیه کننده سینما:
مسئول کپی رایت اکران
فیلم های خارجی کیست؟
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
اصغر فرهادی در ردیف
شانزدهم شانس اسکار
کارگردانی
عکس :دالرام رازی
کمتوجهی
صدا و سیما
بهموسیقینواحی
«قهرمان» تار یخ ساز می شود؟
به بهانه چهلمین روز درگذشت
استاد محمدسرور رجایی؛
جهانت اباد
جان در التهاب
ای ِ
یک پژوهشگر عرصه پوشاک مطرح کرد؛
ناصرالدین شاه عامل تغییر
سر یع لباس ایرانیان بود
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
مصایب کرونایی یک نویسنده:
نوشدارو پس از مرگ سهراب
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
افتتاحنمایشگاهتعزیه«شبیهحسین(ع)؛
از سپر با پوستکرگدن
تانذرهاینظامی
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
کیومرثپوراحمد
«پروندهباز است»رامی سازد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
جز ییات طرح برگزاری کنسرت های انالین
در تاالر وحدت
بلیت ارزان خواهد بود!
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
معاون گردشگری تهران:
مردم به قراردادها
هنگام خرید تورهای
گردشگری دقت کنند
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4. صفحه 1
2
به بهانه چهلمین روز درگذشت استاد محمدسرور رجایی؛
پنجشنبــه 18شهریورماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1505
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
گزارش
نقد
افتتاح نمایشگاه تعزیه «شبیه حسین(ع)؛
از سپر با پوست کرگدن
تا نذرهای نظامی
تئاتر ایران از داشتن موزه ای دائمی محروم است و در تمامی
حوزه های خود با فقدان این مهم مواجه است .البته مجموعه
دارانی شخصی وجود دارند که با دغدغه و عالقه مندی به تئاتر
اسنادی را در این خصوص گرداوری و نگهداری می کنند ولی
مکانی برای ارائه ان ها وجود ندارد.
وجود موزه و ارائه اسناد مختلف عالوه بر ارائه روند و تاریخ تئاتر
در ایران ،امکان پژوهش و بررســی دوره های مختلف تئاتری
کشور را میسر می کند که متاسفانه مدیریت کالن فرهنگی به
این امر توجهی ندارد.
تعزیه نیز به عنوان هنری ایینی از این امر مستثنی نیست و
علیرغم اینکه بسیاری از مدیران و مسئوالن فرهنگی تعزیه را
هنری ملی و مذهبی می دانند ،تعزیه از داشتن موزه ای دائمی
محروم است.
از روز سه شنبه ۱۶شهریور ۱۴۰۰اتفاقی خوب اما موقت در
حوزه هنری سازمان تبلیغات اسالمی رقم خورد و ان افتتاح
نمایشگاه نسخ و ادوات تعزیه «شبیه حسین (ع)» در گالری
ابوالفضل عالی است که در ذیل دومین سوگواره تعزیه خوانی
«شبیه حسین (ع)» برگزار شده است.
در این نمایشــگاه که با حضور کــوروش زارعی مدیر مرکز
هنرهای نمایشــی حوزه هنری ،سعید اســماعیلی ،توحید
معصومی و مرشــد محســن میرزاعلی به همراه تعدادی از
مدیران حوزه هنری و هنرمندان و فعاالن تعزیه افتتاح شــد،
بخشــی از مجموعه نســخ و ادوات تعزیه که توسط مهدی
دریایی پژوهشگر ،نویســنده و تعزیه خوان گرداوری شده در
معرض دید عالقه مندان قرار گرفته است.
بخشی از نمایشــگاه «شبیه حســین (ع)» به البسه تعزیه
اختصــاص دارد که طــی ان لباس های تعزیه بــازار اراک،
لباس های دســت دوز دوران صفویه و همچنین البسه تعزیه
دوران قاجار ،پهلوی اول و پهلوی دوم به نمایش گذاشته شده
اســت .بخش ادوات تعزیه نیز یکــی از بخش های جذاب و
دیدنی این نمایشگاه است؛ از شمشیرها ،زره ها و کاله خودهای
دســت ساز جنگی که وارد تعزیه شده اند ،سپرهای جنگی از
جنس پوســت کرگدن که قابلیت ترمیم خود را تنها با قرار
گرفتن در اب دارند تا شمشیرها ،زره ها و کاله خودهای دست
ساز مختص تعزیه که در دوران صفویه و پهلوی اول ساخته
شــده اند و ادواتی که در دوران انقالب اسالمی ساخته و مورد
استفاده قرار گرفته اند.
در بخش ادوات تعزیه نمایشــگاه «شــبیه حســین (ع)»،
شمشــیرهایی نظامی نیز در معرض دید قــرار گرفته اند که
توسط نظامیان بازنشسته در دوران قاجار و پهلوی نذر تعزیه و
مجالس تعزیه شده اند.
نمایش وســایل دراویش کــه در تعزیه مورد اســتفاده قرار
می گیرند ،خنجرهای مختلف ایرانی از دوران صفویه و قاجار
گرفته تا خنجرها و شمشــیرهای روســی و انگلیسی اهدا
شــده به مجالس تعزیه و ادوات دیگر نظیر ساعد بند از دیگر
جذابیت های این نمایشگاه است.
در این بخش ســر امام (ع) دست ســاز از چوب و همچنین
عروسک پارچه ای شــبیه علی اصغر (ع) که هر ۲متعلق به
دوران قاجار هســتند و در مجالس تعزیه مورد استفاده قرار
می گرفتنــد نیز در معرض دید مخاطبان قرار گرفته اســت.
ماسک های مختلف از جمله شیر ،دیو و جن نیز در این بخش
نمایش داده شده اند.
یکی دیگر از بخش های نمایشگاه تعزیه «شبیه حسین (ع)»
نیز بخش نسخه های تعزیه شامل نسخه های «جنگ» و «فرد»
و برای مجالس مختلف است .همچنین کتاب هایی با موضوع
تعزیه و نسخه های ان نیز در این بخش ارائه شده است.
مرشد محسن میرزاعلی که از نقاالن و تعزیه خوانان فعال و
از خاندانی تعزیه خوان است و دبیری دومین سوگواره تعزیه
خوانی «شبیه حسین (ع)» را بر عهده دارد ،در بخش پایانی
افتتاح این نمایشگاه تصریح کرد :تعزیه ما نیازمند به یک موزه
دائمی تخصصی اســت تا ادوات و نســخ که توسط مجموعه
داران مختلف گرداوری شــده ،در ان قرار گرفته و نگهداری
شود .امیدوارم هر مدیر و مسئولی که صدای ما را می شنود و
ارادت قلبی به امام حسین (ع) و دغدغه تعزیه را دارد ،در این
خصوص ما را کمک و یاری کند.
جان در التهاب
جهانت اباد ای ِ
دیروز چهلمین درگذشت محمدسرور رجایی است .شاعر و نویسنده و پژوهشگر دل سوخته ای که افق فکری
اش فراتر از مرزهای جغرافیایی میان ایران و افغانستان بود .نوید نوروزی ،پژوهشگر تاریخ شفاهی و نگارنده
کتاب «ابوعلی کجاست؟» در مطلبی به شخصیت فکری و فرهنگی وی پرداخته است .توی عکس های هارد
نگاه می کردم .پُر از سنگ مزار بود .هر مزار با نوشته ها ،نوع سنگ و نقش هایی که بر ان بود روایت هایی را
در ذهنم تداعی می کرد .شبیه حافظه گوشی خودم بود که پر از سنگ مزار شهدا و جعبه اینه ها و فرهنگی
بود که مادران شهدا برای نسل های اتی به یادگار گذاشته بودند ،اما یک تفاوت مهم وجود داشت .تصاویر
هارد همه متعلّق به شهدای افغانستان بود .شهدایی که روی مزارشان نوشته بود محل شهادت شلمچه...
طالئیه ...جزیره مجنون و...
من از قدیم ،دوســتان افغانستانی خوبی داشــتم که به خاطرشان سعی کرده بودم اطالعات بیشتری از
این کشور به دست بیاورم و این عکس ها جرقه ای برای ارتباط بیشتر با عکاس شان بود .او را
می شناختم ،محمدسرور رجایی .کتاب «در اغوش قلب ها» یش هم خوانده بودم .خواندنیست
و ماجراها دارد .یکی دومرتبه با هم گپ زده بودم و کار مشترک انجام داده بودیم .کنار میزش
نشســتم .خیلی زود صحبت مان گل کرد .از افغانستان کمی حرف زدیم و من از همکالسی
افغان ام گفتم که به سبب مهاجر بودن نتوانست ادامه تحصیل دهد و ناراحتی اش بعد از سال ها
هنوز همراهم است .قبل از اینکه ادامه دهم گفت« :نگو افغانی» در جواب چرای من ادامه داد؛
«افغانستان اقوام زیادی دارد ،اما بدخواهانش تالش کردند هویت این کشور را با یک قوم معرفی کنند و از
فرهنگ کهن خود دور کنند .اسم کشور ...اسم پول رایج ...فعالیت های سیاسی و رسانه ای همه به انها کمک
می کند ».مدت کوتاهی نگدشت که دوباره نزد او رفتم و با رضایت خاطر گفتم« :من دیگر نه تنها افغانی
نمی گویم،افغانستانیهمنمی گویم».
چطور؟
ّ
از دفعه قبل که صحبت کردیم می خواستم افغانستان را به اسمی صدا بزنم که متعلق به همه ملتش باشد
و به اسم جالبی رسیدم :اریانا.
لبخند ملیحی بر لبانش نقش بست .پرسیدم« :شنیده بودی؟»
امان اهلل هم همین را انتخاب کرده بود.
امان اهلل کیه؟
دوست رزمنده ام است .از مبارزان بدون مرز برائت گفته ام؟
منظورت ایرانی هایی هستند که توی کشورهای مختلف مثل بوسنی ،لبنان یا...
نه! منظورم افغانستانی هایی است که به خاطر عشق به امام و انقالب ،به ایران امدند .شهید و جانباز شدند و
اکنون در گمنامی و غربت زندگی می کنند .نه در کشور خود جایی دارد و نه مامنی در اینجا .برخی از انها
۶ماه در افغانستان می جنگیدند و ۶ماه در ایران با صدام و رژیم بعث .ان سنگ مزارها هم که دیده بودی
مربوط به همین هاست .یکی از انها امان اهلل امینی ست .اولین بار که به خانه اش رفتم به خاطر
مجروحیت جبهه اش روی تخت دراز کشیده بود .در کنار تختش یک نوزاد هم به خواب رفته
بود .گفت دخترم است .می خواستم نامی روی دخترم بگذارم که مرا به یاد کشورم بیاندازد .نامی که متعلّق به
همه مردمم باشد و فرهنگ گذشته ام را در دل خود داشته باشد .از هموطنان فرهنگی ام از جمله محمدکاظم
کاظمی مشورت گرفتم و نامش را «اریانا» گذاشتم .از ان روز هر بار فرصت می شد کنارش می نشستم و او از
مبارزان بدون مرز و خمینیست هایی می گفت .از مردان گمنام و دور از وطنی که هنوز کورسوی امیدی برای
همبستگی ملی و ابادانی کشورشان ،در دل شان باقی ست .قصه هر رزمنده را که برایم تعریف می کرد انگار
بخشی از وجود خودش را در ان قصه به تصویر می کشید .با کنار هم گذاشتن خاطرات ادم ها از شهرهای
مختلف افغانستان ،از شمال ،جنوب ،غرب و شرق کشور انگار انگار که قطعات سرزمین تکه تکه شده ای را
کنار هم می چید .وقتی کتاب تمام شد ،اسمش را «از دشت لیلی تا جزیره مجنون» گذاشت .در حقیقت
مجنون خود او بود و لیلی ،سرزمین غرق خونش.
سرزمینی که دردها و رنج های ان برایش مهم تر از رنج های بیشمار خودش بود .این را باغش (نشریه ای برای
کودکان افغانستان) و در تمام روزهای زندگی اش بارها سروده بود.
االم اریانا نیاز به شمردن ندارد ،چرا که هر سینه ای که در ان قلبی ست با ان اشناست .تنها به نوشته ای از
محمدسرور اکتفا می کنم که چهل روز از فراقش می گذرد:
«بیش از یک هفته است که دچار درد و التهابم .درد عمیقی از جانب شیوع ویروس منحوس اتش ری ِز طالبان
در کشورم .هجوم فزاینده عرق ریز در مملکت جانم .یک هفته است جان و جهانم در تب و تاب است».
یک پژوهشگر عرصه پوشاک مطرح کرد؛
ناصرالدین شاه عامل تغییر سریع لباس ایرانیان بود
قدمت پوشــاک به اندازه طول حیات بشری است و از تنوع
زیادی برخوردار است .پوشاک عالوه بر ارتباط با ویژگی های
فردی ،با وضعیت جامعه و امور سیاسی ،فرهنگی و ...ان مرتبط
است و از ان تاثیر می پذیرد .اتوسا رسولی و فریبا االدینی در
کتاب «نشانه شناسی فرهنگی لباس زنان در دوره قاجار» به
موضوع پوشاک زنان در عصر قاجار و علل تغییر و تحول ان
پرداخته اند .این کتاب را انتشارات قلم شاملو با شمارگان هزار
نسخه ۲۰۰ ،صفحه و بهای ۸۵هزار تومان منتشر کرده است.
با اتوسا رسولی درباره این کتاب گفت وگویی داشته ایم که در
ادامه ان را خواهید خواند .رسولی دکترای پژوهش هنر دارد
و در دانشکده های مختلفی از جمله روزبهان ساری و دانشگاه
ازاد به تدریس و پژوهش مشغول است.
اهمیت نشانه شناسی فرهنگی در لباس زنان ،ان هم در دوره
قاجار در چیست؟
در خصوص تغییرات پوشاک و به ویژه پوشاک دوره قاجار بررسی های
فراوان از دیدگاه های مختلفی صورت گرفته اســت ازاین رو که تغییر
مهمی بوده و نوع پوشــاک به صورت کلی تغییر کرده است .اما ،ما در
کتاب «نشانه شناســی فرهنگی لباس زنان در دوره قاجار» لباس را
به عنوان یک نظام نشانه ای در نظر گرفتیم که جایگاه اصلی ان در قلمرو
فرهنگی است و ان را از نگاه دقیق نشانه شناسی فرهنگی بویژه از نگاه
یوری لوتمان ،فیلسوف و نشانه شناس مشهور روسی و بنیانگذار مکتب
نشانه شناسی تارتو مسکو مورد بررسی قرار دادیم.
دگرگونی در فضای فرهنگی اروپا در ان ایام چه تغییراتی در
فرهنگ ایران ایجاد کرد؟ ایا از ان پس پوشش ایرانیان نیز
دچار دگرگونی شد؟
یکی از نظریه های لوتمان این است که سپهر نشانه ای و فرایند جذب
و طــرد ان و چگونگی برخورد کردن «خود» با «دیگری» درباره یک
موضوع بســیار اهمیت دارد .در ایران نیز چنین وضعیتی پیش امد.
وقتی ایرانیان به کشورهای اروپایی سفر کردند و دیدند که انها از لحاظ
اجتماعی ،اقتصادی ،سیاســی و ...باالتر و به واقع ابادتر هستند از این
جهت فکر کردند که «دیگری بهتر است و همه چیز ان درست است
و شروع کردند به تقلید و اینکه دیگری را بهتر دیدن و دیگری را بهتر
دانستن و اندیشیدن همانند او ».اولین چیزی هم که برای این تغییر
انتخاب کردند لباس بود و به همین دلیل شروع کردند به تقلید از سبک
پوششانها.
رویکرد شما نشانه شناسی فرهنگی است ،ایا با استفاده از
این رویکرد در حوزه های پژوهشی داخلی ،می توان به بومی
سازی انها فکر کرد؟
نشانه شناسیونشانه شناسیفرهنگیدرکتابمابه عنوانروشانتخاب
شده است .روش نیز چون ابزار عمل می کند .کارکرد نشانه شناسی برای
ما همین نقش را بر عهده دارد .بر این اســاس نمی توان گفت در این
زمینه پژوهش های بسیاری انجام شده و چه ضرورتی دارد که ما دوباره
از این روش استفاده کنیم .پرسش اصلی ما بررسی پوشاک و تغییرات
ان در دوران قاجار بوده و برای تحلیل از روش نشانه شناسی فرهنگی
بهرهبرده ایم.
شمادرکتابتقسیم بندیارائهمی دهیدومی گوییدکهلباس
زنان در دو قرن اخیر به پنج دوره تقســیم شده است؛ این
تقسیم بندیبرچهاساسیاست؟
این تقسیم بندی ها بســته به نوع بررسی که روی لباس انجام می شود،
صورت می گیرد .برخی ها ان را به دو دوره ،بدین شکل که از ابتدا تا زمان
حکومت زندیه و از دوران حکومت زندیه به بعد تقسیم می کنند .ولی ما
ان را به پنج دوره تقسیم کردیم از این رو که در هرکدام از این دوران ها
تفاوت پوشاک از یکدیگر زیاد است .مخصوصاً اینکه بین سفر اول و دوم
ناصرالدین شاه تغییراتی درخصوص لباس اتفاق افتاده که این تغییرات
بسیار فاحش و بارز است .ما لباس زنان را به پنج دوره تقسیم کردیم و
عالوه بر دوره قاجار به دوران صفویه و زندیه نیز اشاراتی داشتیم ولی بیشتر
به ان دو دوره ای که برایمان مهمتر بود و می خواستیم تغییرات لباس را از
لحاظ نشانه شناسی بررسی کنیم پرداختیم و تامل بیشتری کردیم.
در کتاب اشاره ای به لباس و پوشاک در عصر زندیه و صفویه
هم دارید .ایا با تغییر پادشاهی و حکومت نوع پوشش و لباس
هم تغییر می کرد؟ یا بهتر است این طور بگویم که تغییر در
حکومت بر لباس نیز اثرگذار بود؟
به واقع ما تو7ضیحاتی در این زمینه مطرح کردیم که وقتی خواننده
کتــاب را می خواند بداند پیــش از این لباس چه بود و کم کم به این
صورت درامده است .مسلم است که با تغییر پادشاهی و حکومت نوع
لباس نیز تغییر می کرد و روی پوشاک مردم اثرگذار بود .به عنوان نمونه
در دوران صفویه لباس ها بســیار فاخر بود ولی در دوران زندیه بدین
شکل نیست و این نشان از وضعیت اقتصادی حکومت و سرزمین دارد
و همین طور همه مسائل سیاسی و اجتماعی بر ان تاثیرگذار است.
ان طور که از پژوهش شما برمی اید ،ناصرالدین شاه عاملی
برای تغییر سریع لباس زنان در دوره قاجار شد .او این تغییر را
بر اساس چه برنامه هایی انجام داد؟
بله.می توانیم 7ازناصرالدین شاهبه عنوانعاملیبرایتغییرسریعلباس ها
نام ببریم .هرچند با سفرهای ناصرالدین شاه و برخی از رجال درباری،
گروه های دانشجویی ،سفرا ،گروه های سیاسی و ...به اروپا به هرحال این
اتفاق بعدها نیز می افتاد اما ناصرالدین شاه سبب شد این امر سریع تر رخ
دهد .وقتی ناصرالدین شاه برای اولین بار به اروپا سفر می کند پوشش
متفاوت زنان اروپایی را می بیند .ولی وقتی او بالرین ها را می بیند از نوع
پوشش و لباس انها خوشش می اید و انها را خریداری کرده و با عکس
و لباس ها به حرمسرای خود رفته و به زنان خود می دهد تا بپوشند و از
ان استفاده کنند .همین اتفاق سبب می شود که تغییر پوشاک زنان در
ایران با سرعت بیشتری صورت گیرد.
ایا پوشش اندرونی با خارج از قصر متفاوت بود؟
این تغییر لباس و پوشش جدید ابتدا در اندرونی رخ داد؛ انها با زنان دربار
در ارتباط بودند و بانوان دربار نیز از این نوع پوشــش تقلید کرده و در
خانه خود از ان استفاده می کردند .همچنین زنان تجار و بازرگانان نیز با
بانوان دربار رفت وامد داشتند و به همین ترتیب این امر به انواع طبقات
اجتماعی ان ایام سرایت کرد و بعد تمام جامعه را فراگرفت و این نوع
پوشش متداول شد .پس از سفر دوم ناصرالدین شاه زنان اروپایی به دربار
امدند ،با دیدن نوع لباس انان که با لباس بالرین ها متفاوت بود بازهم
تغییراتی در این لباس ها رخ داد.
اینتغییردرلباسبینزنانعامهجامعههمتسریپیداکردیا
صرف ًا در میان اشراف زاده ها و زنان اندرونی بود؟
کم کم این نوع لباس در تمام جامعه متداول شد؛ یعنی زنان در اندرونی
این پوشش را داشتند .البته در بیرون از منزل از این نوع لباس ها استفاده
نمی شد و در ان زمان ،بانوان با حجاب کامل بیرون می رفتند و چادر و
روبند داشتند .هرچند که در اواسط مشروطه نوع روبنده و نقاب هایشان
فــرق کرد ولی همه خارج از خانه چادر داشــتند ولی لباس ها کام ً
ال
گسترش پیدا کرد و زنان در اندرون از لباس های سبک اروپایی استفاده
می کردند.
هنـرمندنیـوز
دیده بان فـرهنگ و هنـر ایـران
سازمان گاهی ها88311353 :
هنرمندنیوز
www.Honarmandnews.ir
اینستاگرام
Honarmandnews.ir
کانال تلگرام
www.telegram.me/honarmandnews صفحه 2
گفتگو با محمدرضا فرجی تهیه کننده سینما:
مسئولکپی رایتاکرانفیلم هایخارجیکیست؟
محمدرضا فرجی مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی درباره شرایط اکران
در سینمای ایران اظهار داشت :سیاست سازمان سینمایی و اداره کل ،حمایت از اکران فیلم های
ایرانی و سینمای ایران است ،طبیعتاً سازمان سینمایی مسئولیت اکران را سال ها است به شورای
صنفی نمایش واگذار کرده اســت که متشــکل از نمایندگان صنوف ســینمایی است و تصمیم
گیرنده های اصلی برای چگونگی اکران فیلم های ایرانی است .البته تصمیم گیری برای چگونگی
اکران هر فیلمی به غیر از تولیدات ایرانی نیز در این شورا انجام می شود.
وی ادامه داد :طی مدت گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و با توجه به اینکه بسیاری از تهیه
کننــدگان ایرانی به دلیل انکه نگران فروش فیلم های خود بــوده و تمایلی به اکران فیلم ها در
شــرایط فعلی نداشتند ،شــورای صنفی نمایش با توجه به یکی از مواد ائین نامه اکران ،نمایش
فیلم های خارجی را در نظر گرفت .ماده ۵۵تا ۶۰در نظام نامه اکران در ســال ۱۴۰۰نیز برای
پیش بینی چگونگی اکران فیلم های خارجی در نظر گرفته شده است.
مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم ســازمان سینمایی تاکید کرد :در همین راستا ،شورای
صنفی به دفاتر پخش ســینمایی اجازه داده اســت تا به صورت محدود اکران فیلم های خارجی
را در چارچوب ضوابط اکران ،نمایش دهند .دفاتر پخش به دلیل عالقه ســینماهای چند سالنه
به اکران فیلم های خارجی ،مجوز نمایش فیلم های خارجی را دریافت کرده و به صورت محدود
ایــن اثار را در کنار فیلم های ایرانی نمایش می دهند .خوشــبختانه اکران فیلم های خارجی در
سینماهای کشور بسیار موفقیت امیز بود و توانست چراغ سینمای ایران را در زمان کمبود فیلم
ایرانی ،روشن نگه دارد.
وی در پاســخ به این پرســش که با توجه به شــرایط فعلی ،قوانین اکران فیلم های خارجی در
ســینماها تغییر کرده یا خیر ،توضیح داد :مانند روال گذشــته ،ســینماهای چند سالنه امکان
اکران فیلم های خارجی را دارند ،البته در نظام نامه اکران ،۱۴۰۰بندی پیش بینی شــده است
که در شــرایط خاص مانند شــرایط فعلی که امکان اکران فیلم های جدید ایرانی وجود ندارد،
به شــورای صنفی نمایش این اجازه داده شــود تا مجوز اکران فیلم های خارجی به سینماهای
تک یا دو ســالنه نیز داده شود .این مدیر ســینمایی درباره نظارت بر اکران فیلم های خارجی و
امکان اعتراض صاحبان فیلم های ایرانی بیان کرد :سیســتم ســامانه «سمفا» این امکان را برای
ســینمای ایران فراهم کرده است تا به صورت شفاف نظارت الزم برای اکران و چگونگی نمایش
فیلم ها را داشــته باشیم .تا امروز خوشبختانه نحوه اکران فیلم های ایرانی انقدر خوب بوده است
که موردی برای اعتراض به اکران فیلم های خارجی وجود نداشــته است و فیلم های خارجی در
کنار فیلم های ایرانی و نه در مقابل این فیلم ها بودند و توانستند خدمتی به سینمای ایران کنند.
وی در جواب این ســوال که بــا توجه به اینکه حق کپی رایت فیلم های نمایش داده شــده به
کمپانی های خارجی پرداخت نمی شــود ،ایا این مســاله می تواند مشــکالت قانونی را به همراه
داشــته باشــد یا خیر ،توضیح داد :تایید محتوای فیلم های خارجی توســط سازمان سینمایی
و بر اســاس چارچوب تعریف شده انجام می شود .اما مســئولیت کپی رایت برعهده درخواست
کننده و یا دفتر پخشــی است که فیلم را اکران می کند ،در چنین شرایطی اگر مشکلی از سوی
شــرکت های خارجی صاحب فیلم ها پیش اید ،شــرکت پخش مورد نظر مسئول پاسخگویی به
این مساله است.
وی بیان کرد :تمام دفاتر پخش فیلم که مجوز فعالیت از وزارت فرهنگ و ارشــاد اسالمی دارند،
می توانند فیلم خارجی اکران کنند .البته در نظام نامه اکران پیش بینی شــده اســت که دفاتر
پخش فعالی که در دو ســال گذشته در حوزه اکران فیلم ایرانی اقدام کرده اند ،می توانند در این
زمینه ورود پیدا کنند که بر همین اســاس شــرکت های پخش «فیلمیران»« ،حوزه هنری» و
«فیلمسازان مولو» متقاضی اکران فیلم های خارجی هستند.
فرجی همچنین در پاســخ به این پرســش که در صورت تمایل ســینماداران به افزایش سانس
نمایش فیلم های خارجی چنین درخواســتی از سوی ســازمان تایید می شود یا خیر گفت :اگر
انجمن سینماداران نسبت افزایش اکران فیلم های خارجی متقاضی باشند ،این پیشنهاد بررسی
و نتیجه نهایی اعالم می شود.
حسین مسافراستانه دبیر چهلمین جشنواره بین المللی:
فعال تغییری در «تئاتر فجر» نداریم
حسین مسافراســتانه دبیر چهلمین جشــنواره بین المللی
دربــاره وضعیت برنامه ریزی برگزاری این دوره از جشــنواره
در شرایط کرونایی فعلی و احتمال تغییر در برنامه ریزی های
انجام شــده برای جشنواره چهلم با توجه به موج های شیوع
ویروس کرونا ،گفت :در حال حاضر نمی توانیم هیچ تغییری را
در برنامه های مدنظر جشنواره اعالم کنیم اما امادگی این را
داریم که کل فراخوان و شرایط حضور در چهلمین جشنواره
تئاتر فجر را مبتنی بر تمهیداتی که در زمان خواهیم داشت
تغییر دهیم و اعالم کنیم.
وی یاداور شد :چیزی که االن در فراخوان اعالم کرده ایم بر
اساس شــرایط مطلوب بود و در حال حاضر شرایط مطلوب
حاصل نمی شــود .باید ببینیم که شرایط موجود چه تغییری
خواهد کرد و ما بر اســاس ان امادگی هر گونه تغییر شرایط
حضور در جشنواره برای گروه ها را خواهیم داشت.
مسافراســتانه در ادامه سخنان خود تاکید کرد :االن شرایط
حضور و ثبت نام بر اساس شرایط مطلوب برنامه ریزی شده و
ما با توجه به ان چیزی که در اینده پیش خواهد امد شرایط
را به گونه ای برنامه ریزی خواهیم کرد تا حضور گروه هایی که
تمرین کرده و کارشان را اماده کرده اند در جشنواره اسان تر
شــود .دبیر چهلمین جشــنواره تئاتر فجر در پایان سخنان
خود درباره برگزاری مجازی و حضوری این دوره از جشنواره،
گفت :طــرح برگزاری مجازی صد درصد جزو برنامه ریزی ما
هست و امیدوارم با فروکش کردن شیوع ویروس کرونا امکان
اجراهای زنده و حضوری را هم در جشنواره داشته باشیم.
3
پنجشنبــه 18شهریورماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1505
www.honarmandonline.ir
سینمــــا
CINEMA
اخبار
نقد
«قهرمان» در فهرست جشنواره
فیلم لندن
فیلم«قهرمان»ساختهاصغرفرهادی«،هیچردیبهجاینگذار»،
«اسپنســر»« ،کینگ ریچارد»« ،دختر گمشده» و «تیتان» از
جمله فیلم هایی هستند که در جشنواره لندن امسال روی پرده
می روند .جشــنواره فیلم لندن که از ۶تا ۱۷اکتبر ( ۱۴تا ۲۵
مهر) برگزار می شود با تکمیل کردن برنامه امسال خود شماری
از فیلم های مهم سال را به فهرست برنامه هایش افزود« .بلفاست»
ســاخته کنت برانا« ،گزارش فرانسوی» ساخته وس اندرسون،
«اسپنسر» ساخته پابلو الرین« ،اخرین شب در سوهو» ساخته
ادگار رایت« ،کینگ ریچارد» ساخته راینالدو مارکوس گرین از
جمله فیلم هایی هستند که همراه «قهرمان» اصغر فرهادی به
این فهرست افزوده شده اند« .شنبه مادرانه» ساخته اوا هاسون،
«دختر گمشده» ساخته مگی جیلنهال« ،زانوی احمد» ساخته
نداف الپید« ،همه این پسران» ساخته بینگ یو« ،بین دو دنیا»
ساخته امانوئل کارره« ،بازمانده بخش دوم» ساخته جوانا هاگ،
«چشم در برابر چشم» ساخته دبی تاکر گرین« ،نخستین موج»
ساخته متیو هینمان« ،هیچ ردی به جای نگذار» ساخته ژان پی
ماتوژینسکی و «بنفش زیرزمینی» ساخته تاد هینس نیز در این
فهرست جای گرفته اند .در بخش مستند نیز برای دریافت جایزه
گریسون ،مستندهایی چون «همه چیز درباره خواهرم» ساخته
وانگ کیونگ« ،رقص «ساخته پت کالینز« ،گاو» ساخته اندرا
ارنولد با هم رقابت می کنند .در مجموع امسال ۱۵۹فیلم بلند
که از میانشان ۲۱فیلم برای اولین بار در جهان اکران می شوند،
در جشنواره فیلم لندن امسال که شصت و پنجمین دوره خود را
تجربه می کند ،به نمایش درمی ایند.
پل شریدر از جشنواره زوریخ
جایزه می گیرد
جزییات طرح برگزاری کنسرت های انالین در تاالر وحدت
بلیت ارزان خواهد بود!
فاضــل جمشــیدی از اجــرای طرحــی مبنی بــر برگزاری
کنسرت های انالین در تاالر وحدت خبر داد .فاضل جمشیدی
خواننده و پژوهشگر موسیقی سنتی ایرانی در روز ۱۶شهریور
۱۴۰۰طرحی را با تاکید ســیدمحمدمجتبی حسینی معاون
امور هنری وزارت ارشــاد و حمایت مهدی افضلی مدیرعامل
بنیاد رودکی در شورای ارکستر موسیقی ملی ایران با حضور
علی ترابی ،فردین خلعتبری ،علی اکبر قربانی ،مانی جعفرزاده
و در غیاب کامبیز روشن روان که هم اکنون در مسافرت است،
مطــرح کرده و ایــن طرح مورد بحث و بررســی قرار گرفت.
جزییات این طرح اینگونه اعالم شده است« :هر هفته اجرای
قطعه ای با یک خواننده ایرانی توســط ارکستر موسیقی ملی
ایران به صورت زنده بر صحنه تاالر وحدت مشابه اجرای زنده
«سرود کتاب» که در شرایط کرونایی اوایل سال ۱۴۰۰توسط
کیوان ساکت و با همراهی ارکستر وزیری بدون تماشاگر اجرا
شده بود .مشاهده این اجراها تنها از طریق فروش بلیت ارزان
قیمت و با اســتفاده از پلتفرم های موجود در سراســر ایران
در روستاها و شــهرهای دور و نزدیک قابل انجام و دستیابی
است ».بنابر پیش بینی جمشــیدی ،هدف اصلی اجرای این
طــرح با توجه به پایین بودن هزینه خرید بلیت برای ورود به
این کنســرت ها و امکان و دسترسی اسان برای همگان ،باال
رفتن مشارکت و تعداد بازدیدکنندگان است .در بُعد اقتصادی
چنانچه این هدف براورده شود ،هنرمندان ،تاالر و مخاطبان،
رضایــت و بهره مندی از این پــروژه و قابلیت های فرهنگی و
مدیریتی موجود در ان را در شــرایط کرونایی فعلی خواهند
داشت .طراح این پروژه تاکید کرد :با توجه به زنده بودن این
برنامه و به احتمال زیاد ،گســترده شدن تدریجی و استقبال
فــراوان عالقه مندان موســیقی از ان ،ضرورت حمایت جدی
شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اســامی از صدور اجازه اجرای
زنده و اختصاص دادن پهنای باند مناسب و مجهز و همچنین
وجود پلتفرمهای الزم در خور این اجراها را مطالبه می کنیم
و مسلما بهانه هایی چون مشکالت امنیتی به دلیل زنده بودن
اجراها ،بزرگترین اســیب را به این اقــدام خواهد زد .این در
حالی ست که ارکستر موسیقی ملی ایران و ارکستر سمفونیک
تهران با وجود ســاز و کارهای فــراوان نظارتی و هنرمندان
باتجربه ،قابل اعتمادترین گروه موســیقی در کشــور هستند
و به لطف حق یکــی از زیباترین اجراها و مفیدترین پروژه ها
در حــوزه اقتصاد هنر را رقم خواهنــد زد .وی اعالم کرد :به
تدریج این نوع اجراها با گروه های دیگر و ملودی های مطلوب
و اشــنای دیگر از سراسر ایران به درون خانواده های ایرانیان
و حتی دورترین روستاها شنیده و دیده خواهد شد و مدال و
نشان ملی بر این ارکستر برازندگی خود را بیشتر نشان خواهد
داد .مقرر شده تا روز دوشنبه ۲۲شهریور ۱۴۰۰با هماهنگی
شورای ارکستر موســیقی ملی ایران ،بنیاد رودکی و شرکت
فراگیر ققنوس جزییات بیشتر این طرح اطالع رسانی شود.
«قهرمان» تاریخ ساز می شود؟
اصغر فرهادی در ردیف شانزدهم شانس اسکار کارگردانی
کالیتون دیویس منتقــد ورایتی در تازه ترین پیش بینی
خود از اصغر فرهادی به عنوان شانزدهمین شانس نامزدی
اســکار کارگردانی یاد کرد .نشریه ســینمایی ورایتی روز
گذشــته ۹ســپتامبر در به روزرســانی پیش بینی خود
از شــانس های نامزدی جوایز اســکار دوره نود و چهارم،
فهرست جدیدی را منتشر کرد .در این فهرست در بخش
پیش بینی نامزدهای اسکار بهترین کارگردانی پنج شانس
اول بــه ترتیب به کنت برانا برای فیلم «بلفاســت» ،جین
کمپیون برای «قدرت سگ» ،دنی ویلنوو برای «تلماسه»،
پدرو المودوار برای «مادران مشابه» و لین مانوئل میراندا
برای «تیک ،تیک-بوم» اختصاص یافته است .از نکات این
فهرست ،حضور اصغر فرهادی فیلمساز سرشناس کشورمان
به عنوان شانس شــانزدهم نامزدی اسکار است .فرهادی
پس از کارگردان های مطرحی چون جوئل کوئن ،گی یرمو
دل تورو ،استیون اســپیلبرگ ،پل توماس اندرسون ،ادام
مک کی شانس این را دارد تا به عنوان اولین فیلمساز تاریخ
ایران نامزد جایزه اسکار بهترین کارگردانی شود .در پیش
بینی ورایتی از نامزدهای اسکار بهترین فیلم سال ۲۰۲۱
نیز پنج شــانس اول به ترتیب به فیلم های «بلفاســت»،
«قدرت ســگ»« ،تلماسه»« ،مادران مشــابه» و «تیک،
تیک-بوم» تعلق دارند .در این فهرســت فیلم «قهرمان»
اصغر فرهادی که توسط استودیوی امازون پخش می شود
نیــز در رده نوزدهم قرار دارد .فیلــم هایی چون «کوچه
کابوس» گی یرمو دل تورو« ،داستان وست ساید» استیون
اســپیلبرگ و «خاندان گوچی» ریدلی اســکات جلوتر از
فیلم فرهادی شــانس نامزدی اسکار بهترین فیلم را دارند.
«قهرمان» اصغر فرهادی در صورت نامزدی اسکار بهترین
فیلــم می تواند بــه اولین فیلم تاریخ ایران تبدیل شــود
که توانســته نامزد جایزه اســکار بهترین فیلم سال یعنی
باالترین جایزه اسکار شود.
هفدهمین جشنواره فیلم زوریخ که از ۲۳سپتامبر تا ۳اکتبر
( ۱تا ۱۱مهر) برگزار می شــود ،از پل شریدر برای اثاری که در
طول زندگی ساخته است تجلیل می کند .نوشتن فیلمنامه های
«راننده تاکســی»« ،گاو خشــمگین» و «اخرین وسوسه های
مسیح» ســاخته مارتین اسکورسیزی و کارگردانی فیلم هایی
چون «ژیگولوی امریکایی»« ،میشیما :یک زندگی در ۴بخش»،
«اســایش غریبه ها» و «اولین اصالح شــده» از جمله اثار وی
هستند .شریدر ۷۵ساله با دریافت جایزه دستاوردهای یک عمر
این جشنواره یکم اکتبر در زوریخ تجلیل می شود .پس از مراسم
اهدای جایزه ،فیلم جدید وی «شمارنده کارت» که در جشنواره
فیلم ونیز با اقبال روبه رو شد ،در این جشنواره به نمایش درمی اید.
وی همچنین یک مستر کالس هم در جشنواره برگزار می کند.
کریستین یونگن مدیر هنری جشنواره مونیخ از شریدر تجلیل
کرد و گفت :وی سینمای امریکا را به شکلی که ما دوست داریم
یعنی هم زمان ترکیبی از سرگرمی و نقد اجتماعی تغییر داد.
کیومرث پوراحمد
«پرونده باز است» را می سازد
کیومرث پوراحمد کارگردان ســینما بعد از گذشت سه سال از
ساخت فیلم سینمایی «تیغ و ترمه» ،به تازگی پروانه ساخت
«پرونده باز است» را دریافت کرده است.
وی فیلمنامه این اثر سینمایی را سال ها پیش به نگارش دراورده
بود اما طی سال های گذشته شرایط برای تولید ان فراهم نبود.
این فیلم که تهیه کنندگی ان را علی قائم مقامی برعهده دارد،
چهارمین همکاری پوراحمد بعد از «شب یلدا»« ،کفش هایم
کو؟» و «تیغ و ترمه» با این تهیه کننده سینما است.
کیومرث پوراحمد قرار اســت این بار با «پرونده باز است» یک
ماجرای جنایی را جلوی دوربین ببرد.
«پرونده باز اســت» به زودی و بعد از پایان مراحل پیش تولید
جلوی دوربین می رود. صفحه 3
انتقاد مشاور جشنواره موسیقی جوان از رسانه ملی؛
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره• 1505پنجشنبه18شه ریورماه•1400سالچهاردهم•4صفـــحه
صاحب امتیاز و مدیر مسئول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفهای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
13:02
اذان ظهر
19:22
غروب افتاب
19:40
اذان مغرب
05:16
اذان صبح فردا
06:42
طلوع افتاب فردا
گنج سخن
امام علی علیهالسالم :
بنده اگر قناعت کند« ،ازاد» است،
ازاد ،اگر طمع داشته باشد «برده» است!
غررالحکم :ج، ۱ص۱۱۳
پندبزرگان
برای اداره کردن خویش ،از سرت استفاده کن
و برای اداره کردن دیگران ،از قلبت.
داالیی الما
حافظانه
انان که خاک را به نظر کیمیا کنند
ایا بود که گوشه چشمی به ما کنند
دردم نهفته به ز طبیبان مدعی
باشد که از خزانه غیبم دوا کنند
خبر
معاون گردشگری تهران:
مردم به قراردادها هنگام
خرید تورهای گردشگری
دقت کنند
علــی رفیعی معاون گردشــگری اداره کل میراث
فرهنگی استان تهران در گفتگوی تلویزیونی بیان
کرد :هر روز با این موضــوع برخورد می کنیم که
شــاید مردم از خدمات گردشگری شکایتی دارند؛
اما وقتی این اتفاقات را بررسی می کنیم می بینیم
که عدم شــناخت مــردم از حوزه گردشــگری و
شرکت های مســافرتی دلیل ان است چون خیلی
از تورهای گردشگری که در فضای مجازی تبلیغ
می شود و مردم از انها استفاده می کنند ،غیر مجاز
هستند و استانداردهای الزم را ندارند.
وی گفــت :مــن از مردم می خواهــم وقتی قصد
خرید تور گردشگری را دارند ،از مجاز یا غیرمجاز
بودن شرکت های مسافرتی مطلع شوند .در پرتال
گردشگری وزارت میراث فرهنگی نام دفاتر مجاز
قید شده است .زمان خرید نیز موضوع عقد قرارداد
را مــورد توجه قرار دهند .در قراردادها محل رفت
و امد ،هتل ،بیمه و همه موضوعات درج شــده تا
اگر کسری خدمات بوجود امد ،رسیدگی کنیم و
حق مردم ادا شــود .شاید نیمی از دفاتر مسافرتی
کل کشور در اســتان تهران هستند خیلی از انها
نیز از ســطح خدمات باالیــی برخوردارند .رفیعی
گفت :تهران دارای ســابقه تاریخی بســیار پربار
اســت بنابراین از هر گوشه ای که به ان نگاه شود
می توان جاذبه فاخر دید .شاید مردم ،تهران را به
عنوان شــهر کار و پرترافیک بدانند اما مسیرهایی
به عنوان مســیرهای پیــاده روی تعریف کرده ایم
که می تواننــد قدم بزنند و جاذبه ها را ببینند .وی
افــزود :بازار تهران به عنوان قلب بافت تاریخی در
این موضوع تعریف شده است .مثل محور خیابان
ولیعصر .شــاید برخی از افراد فکــر کنند که این
خیابان تنها خیابان بلند خاورمیانه اســت اما اگر
کنکاش کنید بسیاری از جاذبه های تهران در این
مسیر قرار دارد .رفیعی با بیان اینکه سی هزار نفر
در حوزه گردشگری استان تهران فعالیت می کنند
گفت :تهــران جاذبه های اقلیمی و تاریخی زیادی
دارد ،در شمال تهران کوه و سرماست اما در فاصله
کمی از پایتخت به کویر می رســیم .این جاذبه را
کمتر پایتختی دارد.
کم توجهی صدا و سیما به موسیقی نواحی
حمیدرضا اردالن پژوهشــگر موســیقی نواحی و اهنگســاز که چندین دوره نقش مشــاور و داور بخش
موسیقی نواحی جشنواره موســیقی جوان را برعهده دارد ،درباره نقش جشنواره دراستعدادیابی و کشف
نســل جوان مستعد درعرصه موســیقی نواحی گفت :پرسش درباره واژگان انگیزه و استعداد در نسبت با
یک جشــنواره بسیار معمول بوده و راه ســاده ای است تا یک گفت وگو را به مسیری درست هدایت کند.
جواب این پرسش می تواند این باشد که جشنواره موسیقی جوان ،تاثیر به سزایی در ایجاد انگیزه و کشف
استعدادها دارد .من تمایل دارم ،جواب این پرسش را به زمینه های فرهنگی معاصر و تغییر زبان و به تبع
ان ،به تغییر مفاهیم واژگان ارجاع دهم.
این پژوهشگرموسیقی افزود :دشواراست که درک یکسان و مشترکی از معنی انگیزه و استعداد را نزد یک
نوازنده یا خواننده موسیقی نواحی یا مقامی بیان کرد .قبال موسیقی ایینی در معنی مفاهیم کلی و قیاسی
حیات داشــت ،اکنون انسان ها در نســبت با خود و به تعبیر نوین که می شود ،ان را به نفس مستقل هم
شرح کرد ،روبه رو هستند .ریشه های حیات فرهنگی جمعی در میان اهالی الحان و نغمات دچار گسست
شــده است .یکی از اهداف جشــنواره موسیقی جوان این است که ان انگیزه و استعدادها را که در زمینه
تفکر و کردار جمعی ظهور و بروز داشت گوشزد کند و می شود باور داشت که توسط جشنواره در این راه
سعی شده اســت.اردالن با اشاره به این که در قیاس با جشنواره های دیگر ،جشنواره موسیقی جوان ،هم
ساختار دارد و هم تمهید معنای متصل به سنت های موسیقی ایران را دنبال می کند ،گفت :چنین اقدامی
نیازمند شــناخت است ،که نشــانه های تمهیدات هویتی ان به حضور موسیقی دانان جوان صاحب لحن و
مقام از یک سو و تداوم ذهن علمی به مفهوم قدیم و جدید ان در نزد گردانندگان جشنواره از سوی دیگر
بستگی دارد .به این ها پیگیری و تسلط دبیر جشنواره به ایجاد نگاه فراگیر و مدام درحال نقد از درون و
بیرون را هم اضافه کنید.
جشــنواره با سه ترم واژگانی موســیقی ،ملی و جوان شناخته می شود .به همین دلیل؛ هم درانواع و هم
در جغرافیا ،فراگیر است.این هنرمند با انتقاد از عدم توجه رسانه ملی به برگزاری رویداد مهمی با عنوان
جشنواره ملی موسیقی جوان تصریح کرد :صدا و سیما مشغول امور سیاسی است و از چنین رویدادهایی
غفلت می کند .مدیران تلویزیون از تاثیر چنین جشنواره ای بر رشد معرفت شنیداری جامعه غفلت دارند
و ان را بــه عنوان یک رویداد ملی جامع ،ضبــط و پخش نمی کنند .اگر بخواهیم فراگیری درصورت این
رویداد وقوع یابد ،ضرورت دارد که رســانه ها کمک کنند .بنده اطمینان دارم محتوای جشنواره موسیقی
جوان به طور کلی منش صدق دارد و درمیان هنرمندان موسیقی راه فراگیری می رود.داوربخش موسیقی
نواحی جشــنواره موسیقی جوان درباره تمرکز وتوجه جشنواره موسیقی جوان به نوازندگان و خوانندگان
موسیقی نواحی و ایجاد انگیزه برای این نسل بواسطه توجه به موسیقی اجدادی شان بیان کرد :جشنواره
ملی موسیقی جوان را متخصصان شناخته شده کشور پیش می برند و تجارب انها تاکنون به حاشیه های
سیاست زده معمول یا منافع شخصی کشیده نشده است.
گاهی سعی شد که این جشنواره هم از محتوا تهی شود ،اما تاثیر ملی و فراگیر ان و پشتیبانی موسیقی
دانان برجسته همکار جشنواره ،مانع این کارشده است .اتفاقا می خواستند بخش نواحی که مرکز و ریشه
موسیقی ایران است را تعطیل کنند که موجب اعتراض شد .بخش جوان موسیقی نواحی مهم ترین امکان
اســت تا روش شناسی و نگاه به اینده موســیقی ایینی و الحانی که میراث گذشتگان و دارایی ایندگان
اســت در معرض تجربه جدی و مدام قرار گیرد .مســلما این جشنواره به طور کلی و دربخش نواحی یک
دســتاورد بزرگ به شــمارمی اید.این هنرمند در پایان درباره ارزیابی خود نسبت به دوره های گذشته و
ســطح اثار رسیده و شرکت کنندگان درجشنواره نیز خاطرنشــان کرد :در ابتدا ،اثار رسیده به جشنواره
شــامل کل نواحی و سبک های گوناگون و نحله های موســیقی نبود ،به تبع ان ما از یک سیاق معین در
اجراها برخوردار نبودیم.
به مرور زمان ،توجه موســیقیدانان جوان نواحی به این جشــنواره جلب شد .اکنون مقام یافتگی اجراها و
نظام یافتگی جشــنواره رو به هویدا شــدن است .در پایان به اطالع می رســانم که این جشنواره باعنوان
جشــنواره موسیقی ملی جوان ،شاهد اجرای نونهاالن ،نوجوانان و حتی خردساالن هم هست .پانزدهمین
جشنواره ملی موسیقی جوان پاییز امسال به دبیری هومان اسعدی و مشارکت گسترده استادان موسیقی
ایران با حمایت دفتر موســیقی و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی ،توسط انجمن موسیقی
ایران و با همکاری بنیاد رودکی برگزار می شود.
مصایب کرونایی یک نویسنده:
نوشدارو پس از مرگ سهراب
کامران پارسی نژاد از چهره های شاخص ادبیات انقالب و نقد ادبی از ماه گذشته درگیر ویروس
کرونا شــد و مدتی را برای معالجه در بیمارســتان گذراند و پس از مرخص شدن نیز در منزل
بــه تکمیل درمان ادامه داد .درباره تجربه او در دوران بیماری و مســائل اقتصادی پیرامون ان
گفت وگویی با این نویســنده و منتقد داشــته ایم .پارسی نژاد گفت :از تاریخ پنجم مرداد متوجه
ابتال به کرونا شدم و از روز چهاردهم تحت درمان قرار گرفتم .پس از ان از روز نوزدهم بیماری
به مرحله حاد رسید و به ناچار از منزل به بیمارستان خاتم االنبیا منتقل و انجا بستری شدم.
وی افزود :مدت یازده روز را در بیمارستان بستری بودم و شرایطم سخت بود ،چرا که یک اصل
مهم نداشــتن هیچ گونه اضطراب ،استرس و دل نگرانی بود ،اما من تمام این مدت را در استرس
شدید به سر می بردم و مدام در حال تماس مکرر با نهادها و مراکز معتبر فرهنگی بودم تا بتوانم
شــخصاً در کنار خانواده موانع را برطرف کنم .این گونه نبود که با اسایش و اطمینان خاطر در
بیمارستان بستری شوم و روند درمان طی شود.
بسیاری از نهادهای فرهنگی تماس گرفتند اما...
پارســی نژاد ادامه داد :زمانی که خبر بستری شــدن من منتشر شد ،بسیاری از نهادها و مراکز
فرهنگی تماس گرفتند و قول هایی دادند .حتی برخی از قول ها این بود که صفر تا صد کار را در
اختیار می گیرند تا من بدون هیچ گونه نگرانی و استرس در بیمارستان بستری شوم .در عمل اما
وقتی وارد روند درمان شدم ،وضعیت به گونه ای که دوستان قول داده بودند ،پیش نرفت .قصد
ندارم انتقاد کنم و تک تک موارد را شرح دهم ،هرچند که همه چیز مشخص است.
نویسنده کتاب «جستارهایی در ادبیات داستانی معاصر» مشکالت اصلی خود در روند درمان را
این گونه توضیح داد :یک مشکل اصلی دارو بود و من و همه بیمارانی که در بیمارستان بستری
بودند ،با کمبود دارو دســت و پنجه نرم می کردیم .معموالً پس از بستری شدن در بیمارستان
باید داروهای خاصی تزریق شــود که متاســفانه در بازار موجود نیست .خانواده من دوبار را تا
ساعت چهار صبح در هالل احمر خوابیده بودند تا بتوانند دارو را تهیه کنند .تازه اگر دارو پیدا
شود مشــکل دوم هزینه سرسام اور داروهاســت .حتی داروهایی که شرکت های ایرانی تولید
می کنند و این داروها صرفاً از طریق هالل احمر توزیع می شــود رقم های بســیار زیادی دارد.
یعنی برای تهیه دارو از مراکز دولتی و نه بازار سیاه باید هزینه های سنگینی را پرداخت کرد.
برای تهیه داروهای کرونا ۶۰میلیون تومان بدهکار شدم
پارســی نژاد در بخش دیگری از ایــن گفت وگو به هزینه هایی که برای تهیــه داروهای کرونا
متحمل شده ،اشاره کرد :صرفاً برای تهیه دارو قریب به ۶۰میلیون تومان بدهکار شدم که برای
من رقم بسیار وحشتناکی است .وقتی که وارد مرحله خاص و حاد بیماری شدم ،شبی به مرگ
نزدیک بودم و همین شــبانه باید دارویی باید زده می شد تا اکسیژن به ریه من برگردد .قیمت
این دارو در بازار ازاد عدد حیرت اور ۷۰میلیون تومان بود .با تدبیر یکی از اقوام که اشــنایی
در در یکی از شرکت های تولید دارو داشت ،ما توانستیم ان دارو را با قیمت ۲۰میلیون تومان
تهیه کنیم .فقط بخش پرداخت این هزینه می ماند.
این مدرس ادبیات همچنین با اشاره به این نکته که برای پرداخت هزینه دارو هیچ درخواستی
از خانه کتاب نداشــته است ،گفت :هیچ درخواستی نداشــتم و نکته عجیب برای من این بود
که اص ً
ال پیشــتر این دوستان را نمی شناختم و ســعادت دیدار نزدیک انها را نیز نداشتم .حتی
پیشتر از طریق تلفن هم با این دوستان صحبت نکرده بودم .انها ظرف یکشب این مبلغ را تهیه
کردند و دارو خریداری شــد و من از مرگ نجات پیدا کردم .اگر ان شــب دارو تزریق نمی شد
معلوم نبود که چه پیش می امد؟ در صفحه اینستاگرامم هم نوشتم که زندگی ام را مدیون این
دو بزرگوار هستم.
نویســنده کتاب «یک کاروان ،صد منزل؛ داستان زندگی امام محمد غزالی» در ادامه به سلسله
مراتب اداری نهادهای مختلف اشــاره کرد :نهادهــای دولتی حتی اگر گاهی قصد کمک دارند،
انقدر سلســله مراتب اداری برای خودشان می گذارند که کارشــان دقیقاً همان حکم نوشدارو
پس از مرگ ســهراب را دارد .دارو ممکن است برسد اما زمانی که دیگر سهرابی در کار نیست.
وضعیت من دقیقاً مشــابه همین رخداد در شــاهنامه بود .کتمان نمی کنم که بسیاری در این
مســیر به من کمک کردند ،اما مســئله این بود که به عنوان مثال صنــدوق اعتباری هنر که
عضوش هســتم ،برای کمک همان روال اداری خود را طی کرد ،درصورتی که دوستان از همان
ابتدا گفته بودند شما نگران نباشید و ما همه هزینه ها را پرداخت می کنیم .وزیر پیشین فرهنگ
و ارشــاد قرار بود با من تماس بگیرد ،اما چون گرفتاری هایــی برایش پیش امد ،این کار را به
صنــدوق اعتباری هنر محول کرد و انهــا نیز تماس گرفتند و دلجویی کردند .با این اوصاف اما
صندوق همان روال عادی خود را در ارتباط با بیمارستان انجام داد و هنگام ترخیص نیز همان
مبلغی را که برای همه مرسوم بود پرداخت کرد.
حوزه هنری هزینه های ترخیصم از بیمارستان
را پرداخت کرد
پارســی نژاد اتفاقات هنگام ترخیص خود از بیمارستان را نیز به این شرح بیان کرد :از چهار روز
پیش از ترخیص دوباره اضطراب شــدید گرفتم ،چرا که برای تهیه داروهای دیگرم از اقوام پول
قرض کرده بودم و همه پس انداز خودم نیز تمام شده بود و پولی نداشتم تا هزینه های ترخیص
را پرداخت کنم .به همین دلیل شرایط بیرون امدن نداشتم .اینجا حوزه هنری هم بدون اینکه
من تماســی با انها داشته باشــم ،جلو امدند .گویا اقای دادمان گفته بودند که به هیچ عنوان
پارســی نژاد نباید در بیمارســتان بماند .ان زمان وقت تعطیالت بود ،اما بچه های حوزه هنری
امدنــد و مبلغ را پرداخت کردند .در هر صورت هم از دادمان تشــکر می کنم که کار مهمی را
انجام داد.
به نقش ادبیات در جامعه بی توجه هستیم
پارسی نژاد در بخش دیگری از این گفت وگو شرایط فعلی خود را این گونه توضیح داد :اکنون در
خانه هستم ،اما گفته اند که نباید اضطراب داشته باشم .اکنون اکسیژن خون من روی ۸۲است
درصورتی که مرز خطرناکش ۸۵اســت به همین دلیل مجبورم مدام با دستگاه اکسیژن باشم.
پزشک می گوید که تنها راه نجات من نداشتن اضطراب و داشتن ارامش کامل است ،اما از شنبه
گذشــته که ترخیص شدم مدام کار شــده تماس با نهادها و دوستان مختلف تا بتوانند کمکم
کنند .اینجا بازهم دوســتان خانه کتاب به کمکم امدند و بخش کوچکی از بدهی ام را پرداخت
کردند .اخرین کاری که از دستم برمی امد نوشتن نامه هایی بود به محمدمهدی اسماعیلی وزیر
فعلی فرهنگ و ارشاد اسالمی و علیرضا زاکانی شهردار محترم تهران.
نویسنده کتاب «خورشید می ماند :روایتی داستانی از زندگی شیخ بهایی» اضافه کرد :از گذشته
تاکنون اهالی قلم چندان مورد توجه و عنایت جامعه و همچنین دولتمردان و متولیان فرهنگی
نبوده اند .شما خودتان قیاس کنید وضعیت نویسندگان و حق الزحمه ای را که دریافت می کنند
با قشرهای دیگر از جمله فوتبالیست ها و هنرپیشه های سینما .این در صورتی است که ادبیات
می توان به جامعــه امنیت بدهد و هویت جامعه را حفظ کند .ادبیات نقش مهمی را در جامعه
می تواند ایفا کند ،اما متاســفانه به دلیل بی توجهی به نویســندگان ،ادبیات ما نیز از بین رفته
اســت؛ وگرنه سعدی ها و حافظ ها همچنان هســتند ،اما به دلیل بی توجهی ها زمینه رشدشان
فراهم نمی شود.
وی در ادامه با اشــاره به این نکنه که نباید نویســندگان در شرایط حاد اقتصادی قرار بگیرند،
گفت :در تمام کشورهای پیشرفته متولیان امور به نقش ادبیات در جامعه توجه جدی دارند .اگر
ادبیات استعمار نو را بررسی کنید ،خواهید دید که بزرگترین سرمایه استعمارگران روی ادبیات
اســت تا بتوانند از طریق ان به اهداف شوم خود برسند .انها حتی برای ترمیم مشکالت جامعه
خود ادبیات را وارد جریان می کنند .به همین دلیل نباید شرایطی پیش بیاید که نویسندگان در
شرایط حاد قرار بگیرند ،بویژه در هنگام رخدادهایی چون شیوع ویروس های فراگیر و پاندمی ها. صفحه 4