روزنامه هنرمند شماره 1504 - مگ لند

روزنامه هنرمند شماره 1504

روزنامه هنرمند شماره 1504

روزنامه هنرمند شماره 1504

‫چهارشنبه‪ 17‬شهریورماه ‪ 1400‬سال چهاردهم شماره ‪ 4 1504‬صفـــحه ‪ 3000‬تومـان ‪ISSN 2008-0816‬‬ ‫هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید ‪www.magland.ir‬‬ ‫حسین سیدزاده‪:‬‬ ‫درباره حواشی متعدد سریال «قبله عالم»‬ ‫و اظهارنظر کارگردانش‬ ‫وزارت بهداشت بدون‬ ‫اطالع تفکیک سنی واکسن‬ ‫هنرمندان را اعمال کرد‬ ‫«قبلـهعالـم»‬ ‫بدونکارگـردان!‬ ‫پوران درخشنده‪:‬‬ ‫حامد کمیلی در نمایی از سریال « قبله عالم»‬ ‫سعید سعدی تهیه کننده سینما‪:‬‬ ‫حاضرم فیلم را به ا تش‬ ‫بکشم اما با این مبالغ اندک‬ ‫به پلتفرم ها ندهم!‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 3.‬‬ ‫سیدجواد هاشمی‬ ‫در فکر ساخت یک مسابقه‬ ‫دکوراسیون است‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 3.‬‬ ‫طراحیلباسظرفیتحفظ‬ ‫ارزش هایاسالمیرادارد‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 2.‬‬ ‫بالییکهشیوعکرونابر سر‬ ‫موسیقیاورد‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 4.‬‬ ‫‪www.jaaar.com‬‬ ‫هر روز صبح‬ ‫دلواپس شنیدن خبر تلخ‬ ‫دیگری هستیم‬ ‫مسابقات فوتبال ایران‬ ‫در سینماها‬ ‫پخش می شوند؟‬ ‫قدردانی انجمن اهدای عضو‬ ‫از سریال «زندگی ز یباست»‬ ‫جایزه ای ارزشمندتر‬ ‫از سیمر غ جشنواره فجر‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 2.‬‬ ‫اصغر فرهادی‪:‬‬ ‫این موضوع که من می توانم‬ ‫به امریکا سفر کنم و دیگران‬ ‫نمی توانند حس بدی به من‬ ‫القا میکند‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 4.‬‬ ‫انیمیشن «سانگ اسپرو» از‬ ‫جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 2.‬‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫حسینسیدزاده‪:‬‬ ‫چهارشنبــه ‪ 17‬شهریورماه ‪ 1400‬سال سیزدهم شمــاره ‪1504‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫& ‪ART‬‬ ‫‪CULTURE‬‬ ‫فرهنگ و هنر‬ ‫اخبار‬ ‫نقد‬ ‫طراحی لباس ظرفیت حفظ‬ ‫ارزش های اسالمی را دارد‬ ‫دبیــر کارگروه ســاماندهی مد و لباس کشــور با تاکید بر‬ ‫جایــگاه و نقش هنــر طراحی لباس در انتقــال پیام قیام‬ ‫عاشــورا گفت‪ :‬مظاهر فرهنگی این ظرفیت را دارند که در‬ ‫مسیر حفظ ارزش ها و انتقال باورهای اسالمی به نسل های‬ ‫بعدی تولید شوند‪ .‬مریم پورشهابی دبیر کارگروه ساماندهی‬ ‫مد و لباس کشــور درباره روند برپایی ششــمین نمایشگاه‬ ‫لباس عاشــورایی و ضرورت برگزاری این رویداد در عرصه‬ ‫فرهنگ و هنر کشــور اظهار داشــت‪ :‬یکی از اساسی ترین‬ ‫ابعاد قیام عاشــورا‪ ،‬درس ها‪ ،‬عبرت ها و پیام های اخالقی و‬ ‫انسانی این واقعه است؛ حال انکه هرکدام از مظاهر فرهنگی‬ ‫ازجملــه لباس‪ ،‬این ظرفیــت را دارند کــه موجب انتقال‬ ‫ایــن پیام ها در مســیر حفظ ارزش ها و باورهای اســامی‬ ‫به نسل های بعدی باشــند‪ .‬پورشهابی در ادامه‪ ،‬با اشاره به‬ ‫برپایی کارگاه های اموزشــی و نشست های تخصصی پیش‬ ‫از برپایی ششمین نمایشــگاه لباس عاشورایی در راستای‬ ‫افزایش اگاهــی و دانش هنرمندان طــراح لباس‪ ،‬تصریح‬ ‫کرد‪ :‬در همین راســتا‪ ،‬کارگاه گرافیک و تصویرســازی به‬ ‫مدت سه روز از نهم تا سیزدهم تیرماه در فرهنگستان هنر‬ ‫برگزار شــد که خوشــبختانه با خروجی بالغ بر ‪ ۱۰۰‬طرح‬ ‫برگزیــده و رونمایی از این اثار طی مراســمی با همراهی‬ ‫جمعــی از تولیدکنندگان‪ ،‬تالش کردیم تا به موازات تقویت‬ ‫جریان فکری و هنری طراحــان‪ ،‬زمینه ارتباط موثر میان‬ ‫ایــن طیــف از جامعه فعال در حوزه مد و لباس کشــور با‬ ‫تولیدکننــدگان را فراهم اوریم‪ .‬دبیر کارگروه ســاماندهی‬ ‫مد و لباس کشــور با تاکید بر لــزوم افزایش فعالیت های‬ ‫پژوهشــی در زمینه قیام عاشورا به ویژه با تمرکز بر رویکرد‬ ‫ترویج مبانی نظری و به تبع ان فراخوان منتشــر شده در‬ ‫بخش مقاالت اذعان داشــت‪ :‬بخش علمی دانشگاهی نیز با‬ ‫تولید مقاالت مرتبط با هنرهای عاشــورایی ازجمله لباس‬ ‫عاشورایی و پژوهش در زمینه جلوه های بصری و مفهومی‪،‬‬ ‫نمادها و نشــان های ائینی مبتنی بر اصول و شاخصه های‬ ‫دینی‪ ،‬می تواند نقش بسزایی در بهبود و رشد اثار طراحان‬ ‫عرصه لباس عاشــورایی و همچنین حوزه عفاف و حجاب‬ ‫ایفا کند‪ .‬پورشــهابی‪ ،‬جایگاه سایر ســازمان ها و نهادهای‬ ‫رســانه‪ ‎‬ای و تبلیغاتی ازجمله صداوسیما با نمایشگاه لباس‬ ‫عاشــورایی را در پیشبرد اهداف این رویداد موثر برشمرد و‬ ‫افزود‪ :‬بدون شــک کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با‬ ‫برپایی نمایشگاه لباس عاشورایی‪ ،‬زمینه هنرنمایی طراحان‬ ‫لبــاس عالقه مند به این حوزه و همراه شــدن این طیف با‬ ‫بخــش تولید را فراهــم می اورد اما واقعیت ان اســت که‬ ‫نمی توان از نقش تبلیغات و حمایت ســایر نهادهای دولتی‬ ‫و خصوصی ذی صالح در مسیر تبیین و تحقق رویکردهای‬ ‫اجتماعی‪ ،‬فرهنگی و هنری این نمایشــگاه غافل شد‪ .‬او در‬ ‫خاتمه به فعالیت مســتمر بالغ بر ‪ ۱۵‬دبیرخانه غیرمتمرکز‬ ‫نمایشگاه لباس عاشورایی از زمان انتشار فراخوان در برخی‬ ‫مراکز استان ها اشــاره و ضمن تقدیر از همراهی هنرمندان‬ ‫طراح لباس سراســر کشــور با این رویداد بیان کرد‪ :‬یکی از‬ ‫نکات درخور توجه پیرامون نمایشگاه لباس عاشورایی‪ ،‬لزوم‬ ‫ارائه اثار بدیع و خالقانه در این حوزه اســت و توقع می رود‬ ‫هنرمندان طراح لباس همه ساله و متناسب با شرایط هر دوره‬ ‫از نمایشــگاه‪ ،‬اثاری نو و متفاوت با دیگر ادوار را به دبیرخانه‬ ‫ارسال کنند‪ .‬ششمین نمایشــگاه لباس عاشورایی به همت‬ ‫کارگروه ســاماندهی مد و لباس کشور و با شعار «سیاه پوش‬ ‫گشت فلک از برای حسین(ع)» از سی ویکم شهریور تا سوم‬ ‫مهرماه ‪ ۱۴۰۰‬در فرهنگستان هنر برپا می شود‪.‬‬ ‫مسابقات فوتبال ایران‬ ‫در سینماها پخش می شوند؟‬ ‫سخنگوی انجمن ســینمادارها گفت برای مسابقه فوتبال‬ ‫بین ایران و عراق درخواستی برای پخش در سینماها ارائه‬ ‫نشده چون پیش تر با این کار مخالفت شده بود‪ .‬محمدرضا‬ ‫صابری درباره برخی خبرها از پخش فوتبال در ســینماها‬ ‫گفت‪ :‬درخواستی از سوی ســینمادارها برای مسابقه های‬ ‫جدید ارائه نشــده و مسابقه امشــب فقط در امفی تئاتر‬ ‫یکی از ســینماها (زیرمجموعه شــهرداری) است که ان‬ ‫را هــم نمی دانیم چطور مجوز گرفته اســت‪ .‬او افزود‪ :‬از‬ ‫انجا که برای پخش سری قبلی مسابقه های انتخابی جام‬ ‫جهانی در سینماها مخالفت شد‪ ،‬برای مسابقه میان ایران‬ ‫و عراق در تاریخ ‪ 16‬شهریور درخواستی ندادیم ولی برای‬ ‫مسابقه های بعدی حتما پیگیری خواهیم کرد‪.‬‬ ‫وزارت بهداشت بدون اطالع تفکیک سنی واکسن هنرمندان را اعمال کرد‬ ‫مدیرعامل صندوق اعتباری هنر تاکید کرد وزارت بهداشت بدون اطالع و هماهنگی قبلی تفکیک‬ ‫ســنی برای واکسن هنرمندان را اعمال کرد‪ .‬بعد از فراز و نشیب بسیار در نهایت با دستور وزیر‬ ‫بهداشــت‪ ،‬واکسیناســیون هنرمندان با همکاری صندوق اعتباری هنر اغاز شد‪ ،‬طرحی که در‬ ‫ابتدا توســط صنوفی مانند خانه سینما در راســتای تالش برای اولویت قراردادن واکسیناسیون‬ ‫هنرمندانی که مشــغول به کار هســتند‪ ،‬دنبال می شد اما سرنوشــتی متفاوت پیدا کرده است‪.‬‬ ‫هرچنــد وزارت بهداشــت اعالم کرد که هنرمنــدان نیز در اولویت دریافت واکســن کرونا قرار‬ ‫گرفته اند‪ ،‬اما روند واکسیناســیون کام ً‬ ‫ال براســاس رده بندی ســنی بود که از سوی دولت برای‬ ‫همه اقشــار مختلف جامعه اعالم می شد و شــاید تنها از نظر سنی تا ‪ ۵‬سال با اعالم رده بندی‬ ‫ملی فاصله داشت و برهمین اساس هنرمندانی که در رشته های مختلف مشغول به کار هستند‪،‬‬ ‫همچنان در معرض ویروس کرونا قرار دارند‪.‬‬ ‫سیدحســین سیدزاده مدیرعامل صندوق اعتباری هنر درباره اینکه چرا اولویت بندی الزم برای‬ ‫واکســن هنرمندان صورت نگرفته است‪ ،‬توضیحاتی را ارائه کرد‪ .‬سیدحسین سیدزاده مدیرعامل‬ ‫صنــدوق اعتباری هنر در ابتدا درباره اهمیت واکسیناســیون هنرمنــدان توضیح داده و گفت‪:‬‬ ‫تالش ما بر این بود که همه هنرمندانی که عضو صندوق اعتباری هنر هســتند‪ ،‬یک جا واکسن‬ ‫بزنند‪ ،‬برای اینکه احســاس کردیم که رنج بیماری هنرمندان مردم را بســیار ناراحت می کنند‪.‬‬ ‫درســت است که همه مردم در معرض کرونا‪ ،‬اسیب می بینند و بسیاری از خانواده ها در شرایط‬ ‫پیچیده ای قرار می گیرند‪ ،‬باتمام این احوال زمانی که یکی از اعضای فرهنگ و هنر درگیر کرونا‬ ‫می شــود و اخبار ان در رســانه ها منتشر می شــود‪ ،‬گروه قابل توجهی از مخاطبان و مردم این‬ ‫ناراحتی و رنج را حس می کنند‪ ،‬به همین دلیل فکر می کردیم هنرمندان باید زودتر واکســینه‬ ‫شــوند تا حال عمومی مردم نیز بهتر شود‪ .‬وی ادامه داد‪ :‬درست است که هنرمندان و مردم در‬ ‫اقشــار مختلف جامعه از نظر اهمیت سالمت در یک رده قرار دارند‪ ،‬اما این را باید قبول کرد که‬ ‫برخی از جوامع ناخوداگاه مرجع هستند و مسائل انها در جامعه نفوذ بیشتری دارد و بسیاری از‬ ‫موارد را باید بیش از دیگران رعایت کنند‪ .‬ســیدزاده با اشاره به اینکه وقتی برای واکسیناسیون‬ ‫هنرمندان اقدام کردیم‪ ،‬اینکه کدام یک از هنرمندان و گروه ها مشغول به کار هستند در اولویت‬ ‫ما نبود‪ ،‬گفت‪ :‬همه افراد در رشته های مختلف هنری مشغول به کار هستند و همه هنر ایران به‬ ‫تئاتر یا سینما محدود نمی شود‪ ،‬به همین دلیل تفکیک هنرمندان برای واکسیناسیون به بی کار‬ ‫و مشغول به کار اص ً‬ ‫ال حرفه ای نبود‪ .‬در حالی که به ما اعالم کردند که همه هنرمندان بدون رده‬ ‫بندی سنی می توانند واکسن دریافت کنند‪ .‬وی تاکید کرد‪ :‬مشکلی که این میان پیش امد این‬ ‫بود که با کمبود واکسن مواجه شدیم و به همین دلیل وزارت بهداشت به ما اطالع داد تا در این‬ ‫مرحله فع ً‬ ‫ال هنرمندانی که به رده ســنی ‪ ۴۰‬سال رسیده اند واکسینه می شوند و دیگر هنرمندان‬ ‫نیز با توجه به اینکه واکسن مورد نظر به زودی تامین می شود‪ ،‬به زودی دوز مورد نظر را دریافت‬ ‫می کنند‪ .‬مدیرعامل صندوق اعتباری هنر توضیح داد‪ :‬این صندوق‪ ،‬یک مجموعه صنفی نیست و‬ ‫مجموعه های صنفی خودشان یک مسئولیت هایی را برعهده دارند و همه انها برای واکسیناسیون‬ ‫اعضــای خود تالش کرده اند‪ ،‬ما هم به موازات انها تمام تالش خود را در این زمینه کرده ایم‪ ،‬اما‬ ‫مســاله این است که زمانی که ما اعالم کردند اســامی هنرمندان را برای واکسیناسیون در نظر‬ ‫بگیریم‪ ،‬هیچ اولویت بندی وجود نداشــت‪ .‬وی در پاســخ به این پرسش که ایا صندوق اعتباری‬ ‫محدودیتی برای اولویت بندی داشــت و یا اص ً‬ ‫ال به مســاله اولویت بندی هنرمندانی که مشغول‬ ‫به کار هســتند‪ ،‬فکر نکرده بود‪ ،‬بیان کرد‪ :‬هیچ محدودیتی برای اولویت بندی واکسیناســیون‬ ‫هنرمندان برای صندوق اعتباری هنر از سوی نهادهای مربوطه اعالم نشده بود‪ ،‬مساله این است‬ ‫که در تاریخ یکم شهریور‪ ،‬لیست ‪ ۸۴‬هزار نفری هنرمندان را به وزارت بهداشت ارائه کردیم‪ ،‬اما‬ ‫نمی دانســتیم که وزارت بهداشت بالفاصله تفکیک سنی برای واکسیناسیون هنرمندان را بدون‬ ‫اطالع ما اعالم می کند‪ .‬این در حالی اســت که از ابتدا قرار بود هنرمندان بدون محدودیت سنی‬ ‫واکسینه شــوند‪ .‬ســیدزاده در پایان گفت‪ :‬در حال حاضر مالک اصلی برای واکسن هنرمندان‬ ‫عضویت در صندوق اعتباری هنر اســت و مســئولیتی نســبت به واکسیناسیون هنرمندانی که‬ ‫عضو صندوق نیستند‪ ،‬نداریم‪ .‬همچنین با توجه به رایزنی هایی که انجام داده ایم امیدواریم طرح‬ ‫واکسیناسیون هنرمندان هرچه سریع تر جلو رود‪.‬‬ ‫قدردانی انجمن اهدای عضو از سریال «زندگی زیباست»‬ ‫جایزه ای ارزشمندتر از سیمرغ‬ ‫کارگردان سریال «زندگی زیباست»‪ ،‬تقدیر انجمن اهدای عضو‬ ‫ایرانیان را از این مجموعه تلویزیونی‪ ،‬از سیمرغ بلورین جشنواره‬ ‫فجر ارزشمندتر دانست‪ .‬مراســم قدردانی از کارگردان و عوامل‬ ‫سریال زندگی زیباست که به تازگی پخش ان از شبکه دو سیما‬ ‫به پایان رسیده‪ ،‬با حضور قاسم جعفری کارگردان سریال‪ ،‬کتایون‬ ‫نجفی زاده‪ ،‬مدیرعامل و امید قبادی‪ ،‬نائب رئیس انجمن اهدای‬ ‫عضو ایرانیان همچنین تنی چند از بازیگران این سریال به همت‬ ‫انجمن اهدای عضو ایرانیان برگزار شد‪ .‬قاسم جعفری با خطاب‬ ‫قرار دادن دســت اندرکاران انجمن اهدای عضو گفت‪ :‬کار بزرگ‬ ‫را شــما کرده اید که توانسته اید از خانواده ‏های بسیاری رضایت‬ ‫بگیرید‪ .‬کار من فیلم سازی است و این قصه این امکان را داشت‬ ‫که به ســمت مســئله اهدای عضو برود‪ .‬تمام همکاران من در‬ ‫این سریال کوشیدند کارشــان را به درستی انجام دهند‪ .‬تالش‬ ‫شما در این انجمن بسیار ســتودنی است‪ .‬االن که خانواده های‬ ‫کسانی را می بینم که به اهدای اعضای عزیزانشان رضایت داده اند‪،‬‬ ‫خوشحالم که به این موضوع پرداختم‪ .‬البته‪ ،‬ساخت این سریال‬ ‫به سه ســال پیش برمی گردد و شاید اگر امروز ساخته می شد‬ ‫می توانســت به روزتر و بهتر باشد‪ .‬وی گفت‪ :‬من خیلی دوست‬ ‫داشتم همه بازیگران سریال به این مراسم می امدند‪ .‬من یکی از‬ ‫بازیگران ســریال را به این مراسم دعوت کردم‪ ،‬اما او نپذیرفت و‬ ‫گفت نمی خواهم به مرگ فکر کنم‪ .‬مطمئنم اگر به این مراسم‬ ‫می امد متوجه می شد اینجا محفل عشق‪ ،‬زندگی و انسانیت است‬ ‫و نه مرگ‪ .‬مرگ می تواند زیبا باشد و من هم سعی کردم تصویری‬ ‫زیبا از مرگ در سریال ارائه دهم‪ .‬کارگردان سریال خط قرمز با‬ ‫اشاره به اینکه امیدوار است در کارهای بعدی اش هم به مسئله‬ ‫اهدای عضو بپردازد گفت‪ :‬شاید مخاطبان با دیدن چنین اثاری‬ ‫احســاس کنند که می توانند تاثیرگذار باشند‪ .‬در ادامه کتایون‬ ‫نجفی زاده‪ ،‬مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان‪ ،‬به شرح کاملی‬ ‫از وضعیت اهدا و پیوند عضو در ایران پرداخت و گفت‪ :‬ســال ها‬ ‫پیش که ما اهدای عضو را راه انداختیم ما هماهنگ کننده برای‬ ‫رضایت گیری از خانواده پیدا نمی کردیم‪ .‬زمانی که اعضای اولین‬ ‫فــرد مرگ مغزی را اهدا کردیم نه دانش کاملی داشــتیم و نه‬ ‫تجربه ای؛ اما به هر روی کار را شروع کردیم و به جایی رسیدیم‬ ‫که در ماه ‪ ۲۵‬تا ‪ ۳۰‬اهدا داشتیم‪ .‬ما رتبه سوم اهدای عضو در دنیا‬ ‫و رتبه یک رضایت گیری از خانواده‏ های افرد مرگ مغزی را کسب‬ ‫کردیم‪ .‬او ادامه داد‪ :‬باید در جامعه ان قدر فرهنگ سازی شود که‬ ‫وقتی به خانواده ای می گوییم عزیز شما دچار مرگ مغزی شده‪،‬‬ ‫مشکلی برای رضایت دادن نداشته باشد‪ .‬مشکل دیگر ما شباهت‬ ‫ظاهری مرگ مغزی با کماست‪ .‬خیلی ها به اشتباه فکر می کنند‬ ‫بیمارشان در کماست و ممکن است بازگردد‪ .‬نجفی زاده رایگان‬ ‫بودن اهدا و پیوند در ایران را یکی از نکات قابل توجهی دانست که‬ ‫باعث می شود همه افراد‪ ،‬فارغ از شرایط و وضعیت مالی‪ ،‬بتوانند از‬ ‫این امکان استفاده کنند‪ .‬این پزشک در خاتمه گفت‪ :‬وضعیت اهدا‬ ‫و پیوند در دوران کرونا افت کرد‪ ،‬البته خوشبختانه این وضعیت‬ ‫تا حد قابل توجهی از ابتدای سال جاری بهبود یافت‪ .‬امید قبادی‪،‬‬ ‫نائب رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان نیز در این مراسم گفت‪:‬‬ ‫در تاریخ اهدای عضو ایران‪ ۲۸۰ ،‬فیلم و سریال ساخته شده که‬ ‫انجمن در همه ان ها نظارت یا همکاری داشته؛ اما فقط چند کار‬ ‫اســت که بیشترین تاثیر و اقبال را در میان مخاطبان پیدا کرده‬ ‫است‪ .‬سریال «زندگی زیباست» هرچند کوتاه اما بسیار ارزشمند‬ ‫و عالی به مقوله مرگ مغزی پرداخت‪ .‬دراوردن اشک ما به دلیل‬ ‫اینکه صحنه های منقلب کننده ای که در کارمان می بینیم‪ ،‬سخت‬ ‫اســت؛ اما من با این سریال گریه کردم‪ .‬وی تصریح کرد‪ :‬بیست‬ ‫دلیل اصلی برای عدم اهدای عضو وجود دارد که در تمام دنیا رایج‬ ‫اســت‪ .‬در ایران اولین مسئله‪ ،‬عدم اشنایی با پدیده مرگ مغزی‬ ‫است‪ .‬گام نخست فرهنگ سازی درباره اهدای عضو رفع ابهامات‬ ‫ذهنی مردم است‪ .‬در سریال زندگی زیباست این موضوع به درستی‬ ‫مطرح می شــود که مرگ مغزی مساوی با مرگ قطعی است و‬ ‫همین گام بلندی در فرهنگ ســازی برای اهدای عضو محسوب‬ ‫می شود‪ .‬این سریال در روشنگری درباره مرگ مغزی کار خودش‬ ‫را به درســتی انجام داد‪ .‬در این مراسم برخی دریافت کنندگان‬ ‫عضو حضور داشتند و به بیان تجربه ای که از سر گذرانده بودند‬ ‫پرداختند‪ .‬ریحانه‪ ،‬نوجوانی که پیوند قلب شده بود‪ ،‬گفت‪ :‬من در‬ ‫اثر یک سرماخوردگی ساده دچار مشکل شدم و بعدا ً به من گفتند‬ ‫که باید عمل پیوند انجام دهم‪ .‬روزهای بسیار سختی را گذراندم اما‬ ‫االن خیلی خوشحالم که زنده ام چون ارزوهای بسیار زیادی دارم‪.‬‬ ‫از خانواده اهداکننده ام خیلی ممنونم که به من زندگی دادند‪ .‬در‬ ‫ادامه‪ ،‬خانواده مرتضی‪ ،‬کودک افغانستانی متولد ایران که چندی‬ ‫پیش پیوند قلب شده بود‪ ،‬نیز از تجربه دشوار روزهای انتظار برای‬ ‫پیوند گفتند‪ .‬مرتضی نیز در جمالتی کوتاه گفت‪ :‬از دکتر مهدوی‬ ‫که جان من را نجات داد خیلی ممنونم‪ .‬خوشحالم که حالم خوب‬ ‫شده و می توانم بازی کنم‪ .‬هر دو خانواده از سید محمد مهدوی‪،‬‬ ‫فوق تخصص بیماری های قلب کودکان‪ ،‬تشکر کردند‪ .‬حمیدرضا‬ ‫امیر افضلی‪ ،‬دبیر کمیته ســینمایی انجمن اهدای عضو ایرانیان‬ ‫نیز به اهمیت فرهنگ سازی درباره اهدای عضو و نقش رسانه ها‬ ‫پرداخت‪ .‬بازیگران‪ :‬ثریا قاسمی‪ ،‬نیما رئیسی‪ ،‬رسول نجفیان‪ ،‬مهتاج‬ ‫نجومی‪ ،‬امید روحانی‪ ،‬بیژن بنفشه خواه‪ ،‬اردالن شجاع کاوه و ‪...‬‬ ‫انیمیشن «سانگ اسپرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت‬ ‫فیلم کوتاه «سانگ اسپرو» ساخته فرزانه امیدوارنیا موفق به‬ ‫دریافت جایزه بهترین انیمیشن از جشنواره ای ایتالیا شد‪.‬‬ ‫انیمیشن کوتاه «ســانگ اســپرو» (اواز گنجشک) ساخته‬ ‫فرزانــه امیدوارنیا در صدو نــود و دومین حضور بین المللی‬ ‫خود موفق به دریافت جایزه بهترین انیمیشــن از جشنواره‬ ‫‪ andarasfilmfestival‬ایتالیا شد‪.‬‬ ‫در بیانیه هیات داوران این فستیوال امده است‪:‬‬ ‫«کارگردان ســفری به غایت دراماتیک را با رویکردی همراه‬ ‫بــا نهایت دقت و توجه به جزئیات روایت می کند‪ :‬داســتان‬ ‫فیلم‪ ،‬روایت ســفر گروهی از مهاجــران در میان رقص ها و‬ ‫اهنگ ها‪ ،‬سرشار از انتظار و امید است که در انتها به تراژدی‬ ‫ختم می شود‪ .‬در کامیون یخچالی که به عنوان صحنه مورد‬ ‫استفاده قرار گرفته دیوارهای خونین و الشه هایی که مانند‬ ‫بال اویزان شــده اند‪ ،‬همراه اســت با تضاد میان موسیقی و‬ ‫بی خیالی راننده ای خودخواه در مقابل وحشت محبوسان در‬ ‫یخچال کامیون‪ .‬همه چیز دقیق و پر از جزئیات اســت‪ .‬این‬ ‫واقعیت که عروســک ها بازیگران این فیلم هستند از درام و‬ ‫رنج این تراژدی کم نمی کند‪ .‬این فیلم از یک داستان واقعی‬ ‫الهام گرفته شده اســت و بینندگان با درک پایان ترسناک‬ ‫ان‪ ،‬اوج احساسات را تجربه می کنند‪ .‬کشف تنها نوزاد زنده‬ ‫در شــکم یکی از الشــه های اویزان در یخچال اخرین پیچ‬ ‫داستان است که امید را به ارمغان می اورد‪».‬‬ ‫اسپرو» به اتفاقی که در سال ‪٢٠١۵‬‬ ‫ایده اولیه فیلم «سانگ َ‬ ‫رخ داده بــود‪ ،‬برمی گردد‪ .‬یک کامیون حمل مواد پروتئینی‬ ‫در مرز اتریش‪ ،‬کنار جاده رها شده بود در حالی که جسم بی‬ ‫جان ‪ ٧١‬پناهجو در یخچال کامیون بود‪ .‬انها از سرزمین های‬ ‫پر رنج شــان عازم دنیای ازاد بودند‪ .‬سال ‪ ۲۰۱۹‬مشابه این‬ ‫فاجعه در ایرلند تکرار شــد‪ .‬برای ســاخت دکــور این فیلم‬ ‫‪ ۴۰۰‬درخت‪ُ ۷۰۰ ،‬گل و ‪ ۱۵۰‬خانه کوچک از جنس پارچه‬ ‫ساخته شده است‪ .‬همچنین برای اجرای بخشی از این پروژه‬ ‫از انیماترونیک و فیلمبرداری مستقیم از عروسک ها استفاده‬ ‫شده است‪ .‬فرزانه امیدوارنیا کارگردان ایرانی مقیم دانمارک‬ ‫فارغ التحصیل رشــته طراحی صنعتی از دانشــکده هنرهای‬ ‫زیبای دانشگاه تهران‪ ،‬کارشناسی ارشد طراحی و خالقیت و‬ ‫دکترای دیزاین از دانشگاه پلی تکنیک دانمارک است‪.‬‬ ‫اسپرو» ‪ ۲‬فیلم کوتاه دیگر به‬ ‫وی تا کنون عالوه بر «ســانگ َ‬ ‫نام های «بودن» (‪ )۲۰۱۷‬و «دلبند» (‪ )۲۰۲۰‬را ساخته که‬ ‫در جشــنواره های متعدد به نمایش درامده اند‪ .‬او همچنین‬ ‫برای اپرای تئاتر ســلطنتی دانمارک طراحــی لباس کرده‬ ‫و تاکنون نمایشــگاه های متعددی در زمینه های نقاشــی‪،‬‬ ‫عروســک سازی و مجسمه ســازی در دانمارک و نمایشگاه‬ ‫مجسمه های پارچه ای را در ایران برگزار کرده و به داستان‬ ‫نویسی و فیلمنامه نویسی هم مشغول است‪.‬‬ ‫این جایزه چهل و هفتمین جایزه بین المللی فیلم «ســانگ‬ ‫اسپرو» است که ســال گذشته هم به اکادمی اسکار معرفی‬ ‫شــده بود‪ .‬همچنین این فیلم در سینماهای لس انجلس به‬ ‫اکران عمومی درامده است‪.‬‬ صفحه 2 ‫سعید سعدی تهیه کننده سینما‪:‬‬ ‫حاضرم فیلم را به اتش بکشم اما با این مبالغ اندک به پلتفرم ها ندهم!‬ ‫ســعید سعدی تهیه کننده ســینما که به تازگی فیلم سینمایی «گیسوم» را روانه پرده سینماها‬ ‫کرده معتقد است شرایط سینما در اینده بدتر از شرایط فعلی خواهد شد‪.‬‬ ‫سعید سعدی تهیه کننده سینما درباره تازه ترین فعالیت های خود گفت‪ :‬در حال حاضر بیشتر در‬ ‫تلویزیون مشغول هســتم و به تازگی فیلم «گیسوم» را هم روانه اکران سینماها کرده ایم‪ .‬برای‬ ‫فیلم «ســزار برمی گردد» به کارگردانی امیر پوروزیری هم به تازگی درخواســت پروانه ساخت‬ ‫کرده ام‪ .‬اگر پروانه ساخت این فیلم صادر شود در اولویت برنامه های تولید امسال مان قرار دارد‪.‬‬ ‫تهیه کننده فیلم «گیســوم» درباره اکران این فیلم سینمایی در شرایط فعلی سینماها هم گفت‪:‬‬ ‫با توجه به اینکه شرایط سینماها در هر صورت ایده ال نیست‪ ،‬سرمایه گذاران فیلم به این نتیجه‬ ‫رســیدند که زودتر تکلیف این فیلم در اکران مشخص شود‪ .‬در نشست هایی که داشتیم به این‬ ‫جمع بندی رسیدیم که فیلم را اکران کنیم و بعد ان را در پلتفرم ها عرضه کنیم‪.‬‬ ‫وی درباره وضعیت فروش فیلم هم توضیح داد‪ :‬طبیعتاً فروش فیلم در شــرایط فعلی فروشــی‬ ‫نیســت که برای ما راضی کننده باشد‪ .‬تالش می کنیم تا فیلم مخاطب بیشتری هم داشته باشد‬ ‫اما مشــخص نیست تا چه حدودی موفق باشــیم‪ .‬در مجموع شرایط‪ ،‬شرایط خوبی نیست و ما‬ ‫براساس تعهدی که داریم مجبور به تن دادن به این شرایط هستیم‪ .‬چند کار بالتکلیف دیگر هم‬ ‫داریم که وضعیت اکران ان ها مشخص نیست و نمی دانیم چه سرنوشتی پیدا می کند‪ .‬این فیلم‬ ‫هم به دلیل فشار سرمایه گذار به اکران رسیده است‪.‬‬ ‫این تهیه کننده ســینما درباره ترافیک فیلم های مانده در صف اکران هم بیان کرد‪ :‬واقعاً شرایط‬ ‫معلوم نیست چگونه خواهد شد و مشخص نیست این فیلم ها دیگر بتوانند رنگ پرده را به خود‬ ‫ببیننــد‪ .‬شــرایط در اینده انقدر بد خواهد بود که نمی توان تصــوری برای اکران برخی فیلم ها‬ ‫داشــت‪ .‬فیلم هایی هســتند که به دلیل فضای طنزی که دارند طبیعتاً در نوبت های اولیه اکران‬ ‫قرار می گیرند و فیلم های بالتکلیف تعداد بیشتری خواهند داشت که بعید است تا یکی دو سال‬ ‫اینده امید به اکران ان ها باشد‪.‬‬ ‫وی با اشــاره به فیلم هایی که حاضر به اکران در این شرایط نمی شوند هم اظهار کرد‪ :‬خوابیدن‬ ‫طوالنی پول یک ضرر اســت و شــاید برای برخی این مسئله مهم نباشــد‪ .‬ارزش ریالی پول به‬ ‫صورت روزانه کاســته می شود‪ .‬اگر سال گذشــته ‪ ۱۰۰‬تومان می توانستیم فروش کنیم‪ ،‬امسال‬ ‫همان ‪ ۱۰۰‬تومان‪ ،‬شاید به اندازه ‪ ۱۰‬تومان هم ارزشی نداشته باشد‪ .‬به همین دلیل به رغم انکه‬ ‫شرایط نامساعد بود‪ ،‬احساس کردیم باید زودتر فیلم را اکران کنیم‪.‬‬ ‫ســعدی درباره اکران انالین هم توضیح داد‪ :‬در بخش انالین هم همه فیلم ها اکران نمی شــود‪،‬‬ ‫صاحبان وی اودی ها هم برای خودشان تعاریفی دارند و در ان بخش هم خیلی از اثار بالتکلیف‬ ‫هســتند‪ .‬اگر برخی فیلم ها خودشــان هم متقاضی اکران انالین باشند‪ ،‬مشخص نیست توسط‬ ‫صاحبان پلتفرم ها پذیرفته شــوند‪ .‬در مجموع شــرایط فیلمسازی تغییر کرده است و روی هیچ‬ ‫بخشی نمی توان حساب باز کرد‪ .‬گاهی به دلیل پیشنهاد مبالغ اندک توسط صاحبان وی اودی ها‬ ‫حاضریم فیلم را به اتش بکشیم اما با این مبالغ به نمایش نگذاریم‪.‬‬ ‫وی دربــاره ادامه روند صدور پروانه ســاخت و تولید فیلم با وجــود بحران اکران گفت‪ :‬در حال‬ ‫حاضر شــرایط تولید و توزیع در ســینما تناسب ندارد‪ .‬ولی دوســتان ما که نمی توانند بی کار‬ ‫بنشــینند تالش می کنند تا حداقل موقعیت خود را در حوزه تولید تثبیت کنند‪ .‬تمام هم و غم‬ ‫گروهی از جوانان به خصوص کاراولی ها ورود به عرصه فیلمسازی است و در هر شرایطی تالش‬ ‫می کنند خودشــان را اثبات کنند‪ .‬این تهیه کننده در پایان مطرح کرد‪ :‬در حال حاضر شــرایط‬ ‫نامســاعد است و نمی توان هیچ صحبت قطعی درباره سیاست های حمایتی از سینما هم داشت‪.‬‬ ‫باید منتظر بمانیم تا با عبور از بحران کرونا ببینیم وضعیت اقتصاد سینما چگونه خواهد شد‪ ،‬ان‬ ‫زمان می توانیم درباره اینده سینما صحبت کنیم‪.‬‬ ‫پوران درخشنده‪:‬‬ ‫هر روز صبح دلواپس شنیدن خبر تلخ دیگری هستیم‬ ‫پوران درخشــنده با ابراز امیدواری برای سرعت بخشــی به‬ ‫واکسیناســیون مردم می گوید‪ :‬عجیب اســت که بجز بالی‬ ‫کرونا شــاهد ماجراهایی در این کشــور هســتیم که سبب‬ ‫می شــود هر روز دلهره شنیدن یک خبر تلخ دیگر را داشته‬ ‫باشــیم درحالی که این جامعه از هم پاشیده برای رهایی از‬ ‫غم سراسری خود به امید و خون تازه احتیاج دارد‪.‬‬ ‫پوران درخشــنده که در تدارک نوشــتن یک رمان است در‬ ‫گفت وگویی با ایســنا درباره دل مشــغولی ها و دغدغه های‬ ‫این روزهای خود گفت‪ :‬برای فیلمنامه «هیس! پسرها فریاد‬ ‫نمی زنند» پروانه ساخت گرفته ام و دوست دارم زودتر ان را‬ ‫بسازم اما در شرایط فعلی و با وجود کرونا ممکن نیست‪ ،‬چون‬ ‫ریســک زیادی دارد به همین دلیل منتظرم واکسیناسیون‬ ‫هنرمندان هر چه ســریع تر انجام شــود و امیدوارم بدون در‬ ‫نظر گرفتن رده بندی ســنی این کار برای هنرمندان دنبال‬ ‫شود تا شرایط ساخت فیلم ها نیز فراهم شود‪.‬‬ ‫او ادامــه داد‪ :‬البته هنوز بازیگران فیلــم را انتخاب نکرده ام‬ ‫چون این روزها انقدر همه چیز ترســناک و غم انگیز اســت‬ ‫که ادم نمی داند چه کند‪ .‬دوســت دارم هــر چه زودتر این‬ ‫فیلم را بســازم تا کارهای دیگرم را هــم انجام دهم چرا که‬ ‫خیلی از کارها عقب افتاده ایم‪ .‬من در این مدت برای ساخت‬ ‫ســریال شبکه نمایش خانگی هم پیشــنهاد داشتم اما واقعا‬ ‫نمی خواهم در چنین شــرایطی ریسک کنم‪ .‬وی در پاسخ به‬ ‫اینکه ایا اصال تمایل به ساخت اثری در شبکه نمایش خانگی‬ ‫دارد؟ گفت‪ :‬اگر کاری مطابق ســلیقه من باشد دوست دارم‬ ‫کار کنم‪ .‬طرحی هم داشــتم ولی شرایط االن برای کار مهیا‬ ‫نیســت‪ .‬فعال مشــغول کار روی رمانی هستم که می خواهم‬ ‫بنویســم‪ .‬مدتها بود که دوست داشتم بنویسم ولی نمی شد‪.‬‬ ‫به نظرم کار بســیار سختی است اما وقتی ناگهان وارد مسیر‬ ‫می شــوی و اتفاق می افتد‪ ،‬دیگر همه چیز به سرعت پیش‬ ‫می رود‪ .‬کارگردان فیلم های «پرنده کوچک خوشــبختی» و‬ ‫«شــمعی در باد» درباره پیش بینی اش از وضعیت سینما با‬ ‫حضور مدیران جدید در وزارت ارشــاد هم گفت‪ :‬به هر حال‬ ‫ما همیشه امیدوار هســتیم‪ ،‬چون می خواهیم فیلم بسازیم‪،‬‬ ‫می خواهیم کنار مردم باشــیم و دوســت داریــم با انچه در‬ ‫سینما می سازیم به دغدغه های جامعه پاسخ دهیم‪ .‬در حوزه‬ ‫ســینما همه دوســت داریم کار کنیم و امیدوارم مسئوالن‬ ‫وزارت ارشاد همه تمام خود را بگذارند تا این چرخی که االن‬ ‫به روغن کاری نیاز دارد راه بیفتد‪ .‬الزم اســت شور و اشتیاق‬ ‫در فیلمسازان ایجاد شود تا انگیزه پیدا کنند‪ .‬البته االن خو ِد‬ ‫جامعه بســیار ناامید اســت و در میان بسیاری از مردم امید‬ ‫وجــود ندارد‪ .‬انگار همه در انتظار یک حادثه هســتند و این‬ ‫اتفاق های اخیر از همه طرف و نیز از کشــورهای همســایه‬ ‫روی مردم ما تاثیر گذاشته است‪ .‬وی اضافه کرد ‪ :‬واقعیت این‬ ‫است که االن مردم یک روحیه اسیب دیده دارند و تازه بخش‬ ‫زیادی از اسیب های ناشــی از کرونا در اینده خود را نشان‬ ‫می دهد‪ ،‬ان وقتی اســت که می فهمیــم چه اتفاقی در روان‬ ‫انسان ها رخ داده است‪ .‬همه این تنهایی ها‪ ،‬در غربت ماندن ها‬ ‫و در تنهایی عزیز از دست دادن ها و عزاداری کردن ها اثراتی‬ ‫دارد که چون برون ریزی نشــده ارامشی را به دنبال نداشته‬ ‫و وقتی همه چیز درون انســان ریخته شــده شرایط سختی‬ ‫پیش خواهد امد‪ .‬این ها دردناک اســت و التیام این اسیب ها‬ ‫پس از کرونا کار بسیار سختی است‪ .‬کارگردان فیلم «هیس‬ ‫دخترها فریاد نمی زنند!» ادامه داد‪ :‬در حوزه سینما بسیاری‬ ‫از همکارانم این شرایط را می بینند‪ ،‬رصد می کنند و متاثر از‬ ‫این دوران هستند چون ما نیز با این مردم زندگی می کنیم و‬ ‫اطراف ما پر از رنج و درد و غم و مشــکالت اقتصادی است و‬ ‫تمام این ها حتما در اثار اینده ســینما بازتاب خواهد داشت‪.‬‬ ‫بــا این وجود فکر می کنم جامعه بــه یک خون تازه و امید‬ ‫نیــاز دارد و دولت جدید باید تزریق امید را در دســتور کار‬ ‫خود قرار دهد چون جامعه به معنای واقعی از هم پاشــیده‬ ‫اســت‪ .‬در این راستا همه باید کمک کنیم چون شک نکنید‬ ‫که برون ریزی های وحشتناک در دوران پس از کرونا خواهیم‬ ‫داشت بویژه انکه برای بچه ها در این دوران اتفاق های عجیبی‬ ‫رخ داده و ان ها جلوی چشــم خود عزیزان شــان را از دست‬ ‫داده اند یا والدین شان به بیمارستان رفته و دیگر برنگشته اند‬ ‫و حتی نتوانســتند ان ها را دوباره ببینند‪ ،‬به همین دلیل به‬ ‫نظرم باید به این اســیب ها از االن فکر کنیم و روانشناسان و‬ ‫جامعه شناسان مشغول کار شوند‪.‬‬ ‫درخشنده با اشاره به اینکه بجز مشکالت و اسیب های کرونا‬ ‫حوادثی مانند کشته شدن دختری توسط خانواده در روزهای‬ ‫گذشــته سبب می شــود که به هر طرف سر برمی گردانیم با‬ ‫خبرهای تلخ مواجه شویم‪ ،‬افزود‪ :‬کرونا اتفاقی است که فقط‬ ‫مختص ایران نبوده ولی این حادثه ها را که می بینیم متوجه‬ ‫می شــویم چقدر کار فرهنگی انجام نداده ایم! بالی کرونا بر‬ ‫ســر همه دنیا نازل شده ولی ما اینجا ماجراهای دیگری هم‬ ‫داریم که ســبب شده انسان‪ ،‬تنها و مات و متحیر بماند و هر‬ ‫روز صبح که بیدار می شــود دلواپس این باشــد که چه خبر‬ ‫تلخ دیگری را قرار اســت بشنود‪ .‬در این شرایط برای تزریق‬ ‫امید‪ ،‬سینما قطعاً می تواند نقش داشته باشد ولی سینماگران‬ ‫هم باید امید داشته باشــند‪ ،‬باید قامت افتاده ی همه دوباره‬ ‫افراشته شود و همه به سمت ساختن حرکت کنند‪ ،‬در عین‬ ‫حال باید اموزش و برنامه ریزی و بودجه مناســب برای این‬ ‫کارها تدارک دیده شــود و من امیــدوارم همه مردم هرچه‬ ‫سریعتر واکسینه شوند تا از این دلهره ها و از دست رفتن ها و‬ ‫این غم بزرگ و سراسری نجات پیدا کنیم‪.‬‬ ‫درباره حواشی متعدد سریال «قبله عالم» و اظهارنظر کارگردانش‬ ‫«قبله عالم» بدون کارگردان!‬ ‫افشین علیار‬ ‫قســمت سوم سریال قبله عالم پس از وقفه چند‬ ‫هفته ای به دلیل دهه اول محرم روز یکشنبه هفته‬ ‫جاری در فیلیمو پخش شد که البته دو سه روز قبل‬ ‫از ان شنیده شد که این سریال توقیف شده است‬ ‫حتی بازیگر ان حامد کمیلی این خبر را در صفحه‬ ‫مجازی اش گذاشته بود که بعد از چند دقیقه پاک‬ ‫کرد البته این خبر در رسانه های مجازی و مکتوب‬ ‫هم منتشر شــد اما روابط عمومی سریال از کذب‬ ‫بودن ان خبر داد! در برهه کنونی مخاطب ایرانی‬ ‫هوشــمندتر از ان است که با خبرهای جعلی که‬ ‫بازیِ رسانه ای ست گول بخورد‪ ،‬اساسا این سریال‬ ‫با پخش تنها دو قسمت نتوانست مخاطب بدست‬ ‫بیاورد به همین دلیل با پخش همان دو قســمت‬ ‫این سریال با نقدهای منفی گسترده ای مواجه شد‬ ‫چراییایننقدهابهدلیلمحتوایبیاهمیتسریال‬ ‫بود و البته تحریف و به ابتذال کشیدن تاریخ معاصر‪،‬‬ ‫شوخی های کارگردان جوان با تاریخ کشورمان انقدر‬ ‫مبتــذل و گزنده بود که باعث شــد منتقدان هم‬ ‫نقد های منفی درباره ان بنویسند که در کنار متن‬ ‫ضعیف و غلــط ان نحوه بازی بازیگران هم از نگاه‬ ‫مخاطب و منتقد در امان نماند‪ ،‬ضدزن بودن سریال‬ ‫نکته مهمی بود که مورد نقدهای فراوانی قرار گرفت‬ ‫اساسا زنان در قبله عالم کنیز و مطیع وبی خاصیت‬ ‫نشان داده شــده و محمدی تالش کرده زن را در‬ ‫تاریخ یک برده نشان بدهد و هوسرانی ناصرالدین‬ ‫شاه و تعدد همسران او در حرمسرا!! محمدی قصد‬ ‫داشته که با بازنشانی تاریخی که راوی او می گوید‬ ‫این داستان واقعی نیست از مخاطب خنده بگیرد‬ ‫اما ترکیب ســاختاری و محتوایی این سریال به‬ ‫طوری با ابتذال گره خورده است که نمی شود ان‬ ‫را تحمل کرد‪ .‬بعد از پخش قســمت سوم حامد‬ ‫محمدی کارگردان این سریال در یادداشتی گفته‬ ‫است که من این سریال را نساخته ام چرا که قبله‬ ‫عالم انقدر اصالحی خورده است که دیگر نمی توانم‬ ‫ان را گردن بگیرم در همین یادداشت گفته که اگر‬ ‫این روند ادامه داشته باشد این سریال بدون تیتراژ‬ ‫پخش خواهد شــد!! معتقدم کارگردان جوان به‬ ‫همراه پدرش که تهیه کننده سریال است شوخی‬ ‫می کند یک شوخی تلخ! چطور امکان دارد سازنده‬ ‫یک اثر و فیلمنامه نویسش از خط قرمزهای مرسوم‬ ‫خبر نداشته باشند؟ چگونه می شود قبل از ساخت‬ ‫چنین سریالی فیلمنامه اش تایید نشده باشد؟ حاال‬ ‫حامد محمدی می گوید من کارگردان این سریال‬ ‫نیستم‪ ،‬این بهانه ها اصال قابل دفاع نیستند و به نوعی‬ ‫مخاطب را گول می زند‪ ،‬کارگردان و تهیه کننده به‬ ‫عنوان صاحب اثر می توانند اجازه پخش ندهند اما‬ ‫به نظر می رســد در ایران بازی به صورت دیگری‬ ‫است انگار صاحبان اثر حواشی را بیشتر می پسندند‬ ‫و این کار باعث می شــود مخاطب بیشتر به طرف‬ ‫ان ســریال برود‪ ،‬اما این نگاه درمورد سریالی مثل‬ ‫قبله عالم جواب منفی می دهــد چرا که اخبار یا‬ ‫یادداشت هایی که از این سریال بیرون امده است‬ ‫نمی تواند مخاطب را به طرف ســریال بکشــاند‬ ‫اساســا این گونه بازی های رسانه ای مخصوص به‬ ‫سریال هایی ست که مخاطب گسترده یا میلیونی‬ ‫دارد فارغ از اینکه موافق یا مخالف ســریال زخم‬ ‫کاری باشــم اما به یاد بیاورید که در اواسط پخش‬ ‫ان برای سریال توقیف چند روزه پیش امد و این‬ ‫توقیف موجی در شبکه های مجازی به راه انداخت‪،‬‬ ‫کیفیت یک اثر هنری شرط مهمی در استقبال از‬ ‫ان دارد اطالعیه های متعدد برای یک سریالی که‬ ‫در مضمون و ســاختار ضعف های گوناگونی دارد‬ ‫قطعا بازی رســانه ای محسوب می شود که کثیف‬ ‫است‪ ،‬در این شرایط که سریال های مختلفی ساخته‬ ‫می شوند نمی توانیم مخاطب را مجبور کنیم که‬ ‫سریال قبله عالم را ببیند‪ ،‬به نظر می رسد ساترا باید‬ ‫نظارت گسترده ای در تولید سریال ها داشته باشد‬ ‫که کارگردانی به دلیل ضعف های عمده سریالش‬ ‫از زیر بار مسئولیتش شانه خالی نکند‪ .‬با نظارت و‬ ‫ساماندهی و خوانش فیلمنامه کامل توسط ساترا‬ ‫می شود جلوی ضعف های این سریال ها را گرفت‬ ‫که اگر ادامه داشته باشد قطعا باعث تنزل سلیقه‬ ‫مخاطبانمی شود‪.‬‬ ‫‪3‬‬ ‫چهارشنبــه ‪ 17‬شهریورماه ‪ 1400‬سال سیزدهم شمــاره ‪1504‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫سینمــــا‬ ‫‪CINEMA‬‬ ‫اخبار‬ ‫نقد‬ ‫اغاز پخش سریال جدید تلویزیون‬ ‫با موضوع مهاجران افغان‬ ‫همزمان با اغاز پخش سریال «هم سایه»‪ ،‬از مصطفی راغب به‬ ‫عنوان خواننده ترانه تیتراژ پایانی نام برده شــد‪ .‬اولین قسمت‬ ‫از ســریال «هم سایه» به کارگردانی محمدحسین غضنفری و‬ ‫تهیه کنندگی علی پورکیانی‪ ،‬سه شنبه روی انتن می رود‪ .‬ترانه‬ ‫تیتراژ پایانی این ســریال با صدای مصطفی راغب‪ ،‬اهنگسازی‬ ‫کورش فوالدی با شــعری از مریم قاضی و تنظیم نوید اسکندر‬ ‫ساخته شده اســت‪ .‬مجموعه تلویزیونی «هم سایه» بر اساس‬ ‫فیلمنامه ای نوشته تهمینه بهرام علیان و ارسالن امیری‪ ،‬در ‪۳۵‬‬ ‫قسمت ساخته شده و اولین قسمت ان ساعت ‪ ۲۰:۴۵‬سه شنبه‬ ‫‪ ۱۶‬شــهریور پخش می شود‪ .‬این سریال یک ملودرام عاشقانه‬ ‫اســت که زندگی و دغدغه های مهاجران افغانستانی در ایران و‬ ‫همزیســتی دو ملت را روایت می کند‪ .‬پیام دهکردی‪ ،‬شقایق‬ ‫فراهانی‪،‬مجیدمظفری‪،‬فریدسجادیحسینی‪،‬مائدهطهماسبی‪،‬‬ ‫ازاده ســیفی‪ ،‬امیراحمد قزوینی‪ ،‬محیا دهقانی‪ ،‬شیدا خلیق‪،‬‬ ‫مهران رجبی‪ ،‬مریم کاظمی‪ ،‬جالل فاطمی‪ ،‬رویا جاویدنیا‪ ،‬ناصر‬ ‫سجادیحسینی‪،‬شیرینضابطیانو‪...‬ازجملهبازیگرانمجموعه‬ ‫تلویزیونی«همسایه»هستند‪.‬‬ ‫سیدجواد هاشمی در فکر ساخت‬ ‫یک مسابقه دکوراسیون است‬ ‫مسابقه دکوراسیون داخلی منزل در ایران با عنوان «چیدمانه» به‬ ‫تهیه کنندگی و کارگردانی سیدجوادهاشمی وارد مرحله پیش تولید‬ ‫شد‪ .‬مســابقه «چیدمانه» به کارگردانی و تهیه کنندگی سیدجواد‬ ‫هاشمی فرصتی را برای رقابت چهره های شناخته شده با موضوع‬ ‫دکوراســیون داخلی فراهم می کند‪ .‬فصل اول این مسابقه که وارد‬ ‫مرحله پیش تولید شده‪ ،‬در ‪ ۲۲‬قسمت تهیه و تولید می شود‪ .‬در‬ ‫این مسابقه ‪ ۱۲‬نفر از فعاالن حوزه های سینما‪ ،‬تلویزیون‪ ،‬ورزش و‬ ‫موسیقی همراه با همسرانشان با اجرای دکوراسیون داخلی منزل‪،‬‬ ‫ذوق‪ ،‬ســلیقه و نگاه هنری خود را به نمایش می گذارند‪ .‬زوج های‬ ‫برنده را هم داوران‪ ،‬کارشناسان و بینندگان برنامه انتخاب می کنند‪.‬‬ ‫به نقل از روابط عمومی برنامه‪ ،‬مسابقه «چیدمانه» برای پخش از‬ ‫پلتفرم های داخلی مجوز گرفته است‪ .‬اما سیدجواد هاشمی در حالی‬ ‫ســراغ ساخت مسابقه ای در حوزه دکوراسیون داخلی می رود‪ ،‬که‬ ‫مدتی اســت عملکردش در انتخاب برخی نقش ها‪ ،‬خارج شدن از‬ ‫کاراکتر غالب گذشته و همچنین نحوه ورود به تبلیغات‪ ،‬از سوی‬ ‫برخی نگاه ها با انتقاد همراه بوده است‪.‬‬ ‫ِ‬ ‫«منفی ‪ »۳۶۲۵‬ایرانی‬ ‫رقابت‬ ‫در ایتالیا‬ ‫«منفی ‪ »۳۶۲۵‬به تهیه کنندگی و کارگردانی حسین‬ ‫فیلم کوتاه‬ ‫ِ‬ ‫بابائیان در جشنواره ای ایتالیایی حضور پیدا می کند‪ ، .‬فیلم کوتاه‬ ‫منفی ‪ ۳۶۲۵‬به تهیه کنندگی و کارگردانی حســین بابائیان اولین‬ ‫ِ‬ ‫حضور بین المللی خود در جشنواره بین المللی ‪Roma Creative‬‬ ‫‪ Contest‬در رم ایتالیا حضور خواهد داشــت‪ .‬نکته قابل توجه در‬ ‫این جشنواره حضور جوزپه تورناتوره کارگردان برنده اسکار و خالق‬ ‫فیلم هایی چون سینما پارادیزو و مالنا در مقام رئیس جشنواره است‪.‬‬ ‫این جشــنواره طی ‪ ۱۰‬سال ده ها کارگردان جوان ایتالیایی و بین‬ ‫المللی را ارتقا داده و میزبان بســیاری از نمایندگان اصلی صحنه‬ ‫سینمای ملی بوده است‪ .‬بیش از ‪ ۶۰‬فیلم کوتاه از بیش از ‪ ۸۰‬کشور‬ ‫جهان در بخش مسابقه شرکت می کنند‪ .‬این مسابقه در شش بخش‬ ‫رقابتی طراحی شده است و جوایزی به ارزش بیش از ‪ ۵۰‬هزار یورو‬ ‫دارد‪ .‬تاریخ برگزاری جشــنوار ه از ‪ ۲۰‬تا ‪ ۲۶‬سپتامبر ‪۲۹( ۲۰۲۱‬‬ ‫شهریور تا ‪ ۴‬مهر) در کشور ایتالیا و در شهر رم خواهد بود‪ .‬در فیلم‬ ‫منفی‪ ۳۶۲۵‬ابوالفضل همراه‪ ،‬پروا اقاجانی‪ ،‬مهرانه عزاباد‪ ،‬میالد‬ ‫کوتاه ِ‬ ‫حسینی‪ ،‬حلما ایمانی و میترا تبریزی به ایفای نقش پرداخته اند‪ .‬این‬ ‫فیلم کوتاه‪ ،‬روایت یک موقعیت ضد جنگ است که به موضوع جنگ‬ ‫و هجوم داعش می پردازد که اثرات ناشی از ان‪ ،‬بیشترین اسیبش‬ ‫برای کودکان بی گناه سرزمین های مشرق زمین است‪.‬‬ صفحه 3 ‫اصغر فرهادی‪:‬‬ ‫‪HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER‬‬ ‫شماره‪• 1504‬چهارشنبه‪17‬شه ریورماه‪•1400‬سالچهاردهم•‪4‬صفـــحه‬ ‫صاحب امتیاز و مدیر مسئول‪ :‬مهدی احمدی‬ ‫زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری‬ ‫چاپ‪ :‬گل اذین‬ ‫سازمان اگهی ها‪88311361 - 88311353 :‬‬ ‫نشانى‪ :‬تهران‪ ،‬خیابان مطهری‪ ،‬بعد از خیابان سلیمان خاطر‬ ‫خیابان اورامان‪ ،‬پلاک ‪ ،43‬واحد‪2‬‬ ‫تلفکس‪88813489 - 88301986 :‬‬ ‫توزیع‪ :‬نشرگستر امروز‬ ‫منشور اخالق حرفهای روزنامه هنرمند‬ ‫‪http://honarmandonline.ir/?p=6049‬‬ ‫سیستممدیریتکیفیت‪-‬رضایتمندیمشتری‬ ‫سیستم مدیریت کیفیت‬ ‫‪ISO 10004:2012‬‬ ‫‪ISO 9001 : 2008‬‬ ‫‪instagram.com/honarmandonline‬‬ ‫‪telegram.me/honarmandnews‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫اوقات شرعی‬ ‫به وقت تهران‬ ‫اذان ظهر‬ ‫غروب افتاب‬ ‫اذان مغرب‬ ‫اذان صبح فردا‬ ‫طلوع افتاب فردا‬ ‫‪13:02‬‬ ‫‪19:22‬‬ ‫‪19:40‬‬ ‫‪05:16‬‬ ‫‪06:42‬‬ ‫گنج سخن‬ ‫امام علی علیه‏السالم ‪:‬‬ ‫بنده اگر قناعت کند‪« ،‬ازاد» است‪،‬‬ ‫ازاد‪ ،‬اگر طمع داشته باشد «برده» است!‬ ‫غررالحکم‪ :‬ج‪، ۱‬ص‪۱۱۳‬‬ ‫پندبزرگان‬ ‫برای اداره کردن خویش‪ ،‬از سرت استفاده کن‬ ‫و برای اداره کردن دیگران‪ ،‬از قلبت‪.‬‬ ‫داالیی الما‬ ‫حافظانه‬ ‫انان که خاک را به نظر کیمیا کنند‬ ‫ایا بود که گوشه چشمی به ما کنند‬ ‫دردم نهفته به ز طبیبان مدعی‬ ‫باشد که از خزانه غیبم دوا کنند‬ ‫این موضوع که من می توانم به امریکا سفر کنم‬ ‫و دیگران نمی توانند حس بدی به من القا میکند‬ ‫اصغر فرهادی در مصاحبه ای در حاشــیه جشنواره فیلم «تلوراید» درباره فیلم‬ ‫جدیدش «قهرمان»‪ ،‬همه گیری ویروس کرونا و دلیل تحریم مراسم اسکار صحبت‬ ‫کرد‪ ..‬اصغر فرهادی که برای نخستین نمایش فیلم جدید «قهرمان» در امریکای‬ ‫شمالی و در جشنواره فیلم «تلوراید» حضور داشته در مصاحبه ای با نشریه هالیوود‬ ‫ریپورتر شرکت کرده است‪ .‬داستان فیلم «قهرمان» درباره مردی به نام رحیم است‬ ‫که به دلیل بدهی در زندان به سر می برد اما تصمیم او برای بازگردادن کیفی پر‬ ‫از سکه طال‪ ،‬شهرت خوبی برای زندان و او ؛ در شبکه های اجتماعی ایجاد می‬ ‫کند اما مثل همیشه ماجرای پشت شخصیت اصلی داستان‪ ،‬پیچیده تر از این‬ ‫مرد خوب در شبکه های اجتماعی است‪ .‬داستانی که فرهادی با مشاهده ظهور‬ ‫و سقوط بسیاری از قهرمانان روزانه‪ ،‬تصمیم به روایت ان گرفت‪ .‬اصغر فرهادی‬ ‫کارگردان برنده اسکار ایرانی که در فیلم جدیدش «قهرمان» نقدی جدی بر شبکه‬ ‫های اجتماعی داشته درباره دلیل عدم استفاده از فیس بوک و تویئتر می گوید‪:‬‬ ‫این شبکه های اجتماعی زمان زیاد می گیرند و از نقطه نظر احساسی‪ ،‬شخصی‬ ‫نیستم که بتوانم این حجم از اخبار بد را جذب کنم»‪ .‬او دادمه داد‪« :‬اجازه نمی‬ ‫دهیم افراد دیگر کار اشتباه انجام دهند‪ .‬نکته ای که برای من جاالب بود این است‬ ‫که برخی از ادم های معمولی اقدام به انجام برخی کارهای بشردوستانه در مقطعی‬ ‫از زندگی شــان می کنند و مردم انتظار دارند ان فرد در تمام عمرش همانقدر‬ ‫بشردوست و خیرخواه باشد و گذشته و اینده وی را انکار می کنند‪ .‬نمی گویم افراد‬ ‫باید کار بد و اشتباه انجام دهند اما هر فردی برای این که یک بشر باشد ناگزیر‬ ‫اشتباهاتی دارد»‪ .‬فرهادی پیش از این با دو فیلم «جدایی» (‪ )2011‬و «فروشنده»‬ ‫(‪ )2016‬موفق به کسب جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان شده و فیلم‬ ‫«جدایی» در شاخه بهترین فیلمنامه نیز نامزد کسب جایزه بود‪ .‬کمپانی امازون که‬ ‫توزیع فیلم «قهرمان» را در امریکا بر عهده دارد و قرار است این فیلم را از تاریخ‬ ‫‪ 7‬ژانویه اکران عمومی کند نه تنها برای شاخه بهترین فیلم بین المللی (فیلم غیر‬ ‫انگلیسی زبان)‪ ،‬بلکه در شاخه های بهترین کارگردانی و فیلمنامه نیز برای موفقیت‬ ‫فیلم جدید فرهــادی تالش می کند‪ .‬فرهادی همچنین درباره عدم حضور در‬ ‫مراسم اسکار ‪ 2017‬نیز به هالیوود ریپورتر توضیح داد‪« :‬ما با توزیع کننده فیلم‬ ‫در امریکا صحبت کردیم و قرار شد در مراسم اسکار شرکت کنیم اما ممنوعیت‬ ‫سفر از ‪ 7‬کشور مسلمان از جمله ایران به امریکا را که از سوی «دونالد ترامپ»‬ ‫رئیس جمهور وقت امریکا صادر شده بود را یک بی احترامی به مردم ایران و دیگر‬ ‫کشورها دانستم‪ .‬این موضوع که من می توانستم به امریکا سفر کنم و دیگران‬ ‫نمی توانستند احساس بدی به من القا کرد و به مدت دو شب بر روی یک بیانیه‬ ‫کار کردم که تنها به موضوع ممنوعیت ورود مسلمانان مرتبط نبود‪ ،‬بلکه به ایران‪،‬‬ ‫امریکا و هر جایی مرتبط بود که مردم را با دسته بندی از یکدیگر جدا می کنند»‪.‬‬ ‫این کارگردان ایرانی با اشاره به این که از فرصت ایجاد شده به دلیل توقف تولید‬ ‫فیلم «قهرمان» به سبب همه گیری ویروس کرونا در ایران برای انجام تغییراتی بر‬ ‫روی فیلمنامه استفاده کرده‪ ،‬درباره امار باالی مرگ و میر در ایران بر اثر ابتال به‬ ‫ویروس کرونا گفت‪« :‬مردم این موضوع را فراموش نمی کنند و این شرایط بسیار‬ ‫ناراحت کننده ای است و هر روز شما فقط خبر بد می شنوید و امیدی به تغییر این‬ ‫وضعیت نیست‪ ».‬فرهادی که قرار است فیلم بعدی اش را خارج از ایران بسازد در‬ ‫پاسخ به سوالی درباره این که فیلم هایش بدون محدودیت ها چگونه می شدند نیز‬ ‫گفت‪ :‬خیلی چیزها فرق می کرد‪ .‬نمی توانم دقیقا بگویم اگر کامال ازاد بودم فیلم‬ ‫هایم چه شکلی می شد‪ ،‬اما می دانم که متفاوت می شدند چرا که ذهنم ازادتر بود‪.‬‬ ‫زمانی که برای سالها روی یک جاده ناهموار قدم می زنید‪ ،‬قدم زدن شما نیز شبیه‬ ‫ای جاده ناهموار می شود و وقتی وارد یک جاده صاف می شوید مدتی زمان می‬ ‫برد تا بار دیگر به شکل معمول قدم بزنید‪ .‬بنابراین نمی توانم به شما بگویم چطور‬ ‫روی یک جاده صاف و هموار قدم میزنم اما می دانم که اسان تر خواهد بود‪».‬‬ ‫بالیی که شیوع کرونا بر سر موسیقی اورد‬ ‫در شش ماهه نخست سال ‪ ۱۳۹۸‬مجوز برگزاری ‪ ۲۷۰‬عنوان اجرای صحنه ای‬ ‫با ‪ ۵۲۰‬نوبت اجرا و در شــش ماهه نخست سال ‪ ۱۳۹۹‬و پس از شیوع کرونا‬ ‫تنها مجوز ‪ ۱۶‬عنوان اجرای صحنه ای با ‪ ۳۰‬نوبت اجرا ان هم برای برگزاری‬ ‫نه به صورت زنده که انالین‪ ،‬از سوی دفتر موسیقی صادر شده است‪ .‬تفاوتی‬ ‫فاحش در اعداد و ارقام که نشان می دهد شیوع کرونا در ایران با منبع اصلی‬ ‫درامد اهالی موسیقی چه کرده است‪ .‬نرگس کیانی‪ :‬برگزاری کنسرت‪ ،‬تولید‬ ‫البوم و تدریس؛ این ها سه حوزه ای بود که اهالی موسیقی در ایران‪ ،‬تا پیش‬ ‫از ان که شیوع کرونا شیوه کار و کسب درامدشان را تغییر دهد برای گذران‬ ‫زندگی به ان امیدوار بودند‪ .‬کرونا که امد نسخه برگزاری کنسرت را پیچید و‬ ‫تعطیلش کرد؛ اتفاقی که از سوم اسفند ‪ ۱۳۹۸‬و هم زمان با نخستین اطالعیه‬ ‫روابط عمومیوزارتفرهنگ وارشاداسالمیمبنیبرتعطیلیکلیهفعالیت های‬ ‫فرهنگی وهنــری رخ داد و تا اکنون‪ ،‬نیمه دوم شــهریور ‪ ۱۴۰۰‬ادامه دارد و‬ ‫هرچندمتولیانحوزهموسیقیدرتالشینصفه ونیمهکوشیدنداینجایخالی‬ ‫را با برگزاری کنسرت انالین پر کنند اما به دالیل متعدد ناموفق بودند‪ .‬تدریس‬ ‫چه خصوصی و چه در اموزشگاه ها نیز تحت تاثیر شیوع کرونا قرار گرفت و تنها‬ ‫تولیدالبومماندکههمچنانادامهدارد‪.‬برایانکهتصویریازوضعیتبرگزاری‬ ‫کنسرت ها پیش از امدن کرونا به دست دهیم امار و ارقامی از میزان فروش‬ ‫ان ها در دست نداریم چرا که نه دفتر موسیقی و نه شرکت های برگزارکننده‬ ‫تا به حال هیچ کدام اقدام به انتشار عمومی این امار نکرده اند‪ .‬ان چه برایمان‬ ‫باقیمی ماندامارمجوزهایصادرشدهدفترموسیقیدرزمینهاجرایصحنه ای‬ ‫است که بازه زمانی شش ماهه نخست سال ‪ ۱۳۹۸‬و شش ماهه نخست سال‬ ‫‪ ۱۳۹۹‬را برای مقایسه شان انتخاب کرده ایم‪ .‬در پاسخ به این سوال که چرا نیمه‬ ‫نخست این دو سال با یکدیگر مقایسه شده اند نیز می توان گفت که عموما در‬ ‫نیمه دوم سال تحت تاثیر اغاز ماه های محرم و صفر و سپس مقارن شدن با ایام‬ ‫فاطمیه و بعدتر جشنواره موسیقی فجر شاهد روال منظم برگزاری کنسرت‪،‬‬ ‫چون نیمه نخست سال نیستیم‪ .‬طبق اعالم روابط عمومی دفتر موسیقی در‬ ‫‪ ۰۷‬مهر ‪ ۱۳۹۸‬در نیمه نخست این سال ‪ ۲۷۰‬عنوان اجرای صحنه ای با ‪۵۲۰‬‬ ‫اجرا‪ ۱۶۱ ،‬البوم موسیقی‪ ،‬سه البوم تصویری‪ ،‬یک هزار و ‪ ۷۸‬تک اهنگ‪۱۲۷ ،‬‬ ‫نماهنگ و‪ ۴۰‬کتاب گویا از دفتر موسیقی وزارت فرهنگ وارشاد اسالمی مجوز‬ ‫گرفتند‪ .‬از بین ‪ ۲۷۰‬عنوان اجرای صحنه ای نیز‪ ۱۳۵ ،‬عنوان موسیقی پاپ‪،‬‬ ‫‪ ۵۲‬عنوان موسیقی سنتی‪ ۴۷،‬عنوان موسیقی کالسیک‪ ۱۹،‬عنوان موسیقی‬ ‫تلفیقی و ‪ ۱۷‬عنوان موســیقی نواحی بود‪ .‬در ادامه ‪ ۲۱‬مهر ‪ ۱۳۹۹‬بود که‬ ‫اعالم شد در شش ماه نخست این سال یک هزار و ‪ ۶۹۵‬تک اهنگ‪ ۱۳۵ ،‬اثر‬ ‫تصویری یا نماهنگ و ‪ ۱۵۹‬البوم مجوز انتشار گرفتند و همچنین با توجه به‬ ‫عدم برگزاری اجراهای صحنه ای در شش ماه اول سال به دلیل شیوع کرونا‪،‬‬ ‫مجوز ‪ ۱۶‬عنوان اجرای صحنه ای با ‪ ۳۰‬نوبت اجرا از سوی دفتر موسیقی صادر‬ ‫و این اجراها به صورت انالین برای عالقه مندان پخش شده است‪ .‬مقایسه امار‬ ‫انتشار تک اهنگ‪ ،‬نماهنگ و البوم موسیقی در دو نیم سال نخست ‪ ۱۳۹۸‬و‬ ‫‪ ۱۳۹۹‬نشان می دهد کرونا تاثیری بر تغییر ان چنانی اعداد و ارقام در این زمینه‬ ‫نداشته است‪ .‬از ســوی دیگر می دانیم که این سه حوزه اورده ای مالی برای‬ ‫اهالی موسیقی ندارند؛ تک اهنگ و نماهنگ که بی اخذ هزینه ای از شنونده‬ ‫منتشر می شوند و البوم نیز به محض انتشار‪ ،‬به صورت غیرقانونی قابل دانلود‬ ‫است‪ .‬در نتیجه ان چه به عنوان منبع اصلی درامد اهالی موسیقی باقی می ماند‬ ‫برگزاری کنسرت است که مقایسه امار دو نیم سال نخست ‪ ۱۳۹۸‬و ‪۱۳۹۹‬‬ ‫ان موجب حیرت می شــود؛ ‪ ۲۷۰‬عنوان اجرای صحنه ای با ‪ ۵۲۰‬نوبت اجرا‬ ‫در شــش ماهه نخست ‪ ۹۸‬و ‪ ۱۶‬عنوان اجرای صحنه ای با ‪ ۳۰‬نوبت اجرا در‬ ‫شش ماهه نخست ‪ ۹۹‬ان هم به صورت انالین و نه زنده‪ .‬اتفاقی که می توان‬ ‫قطع منبع اصلی درامد اهالی موسیقی در دوران کرونا نامیدش و به جلسات‬ ‫ظاهرا هم چنان بی ثمری اندیشید که بارها و بارها تحت عنوان «هم اندیشی‬ ‫برای تمهید مقدمات و شرایط ضروری برگزاری کنسرت» در دفتر موسیقی‬ ‫برگزار شده است‪.‬‬ صفحه 4

آخرین شماره های روزنامه هنرمند

روزنامه هنرمند 2213

روزنامه هنرمند 2213

شماره : 2213
تاریخ : 1402/12/27
روزنامه هنرمند 2212

روزنامه هنرمند 2212

شماره : 2212
تاریخ : 1402/12/26
روزنامه هنرمند 2210

روزنامه هنرمند 2210

شماره : 2210
تاریخ : 1402/12/23
روزنامه هنرمند 2209

روزنامه هنرمند 2209

شماره : 2209
تاریخ : 1402/12/22
روزنامه هنرمند 2208

روزنامه هنرمند 2208

شماره : 2208
تاریخ : 1402/12/21
روزنامه هنرمند 2207

روزنامه هنرمند 2207

شماره : 2207
تاریخ : 1402/12/20
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!