روزنامه هنرمند شماره 1503
روزنامه هنرمند شماره 1503
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
سهشنبه 16شهریورماه 1400سال چهاردهم شماره 4 1503صفـــحه 3000تومـان ISSN 2008-0816
www.jaaar.com
با هدف بازسازی ساختار فرهنگی کشور؛
وز یر فرهنگ خواستار
ارائه نظرات اهالی هنر شد
ارشاد به دالیل مختلف
خلف وعده می کند
با نوازندگی حسام اینانلو:
تازه تر ین البوم نوازنده
کمانچه منتشر شد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
اشپیتیم ارفر و مهیا دهقانی در نمایی از فیلم سینمایی«چند میگیری گریه کنی »2
گفتگو با حسن توکل نیا تهیه کننده فیلم سینمایی «چند می گیری گریه کنی :»2
اعتراض کارگردان
«قبله عالم»
به اصالحیه های سریال
به بهانه اکران «درخت گردو»
مروری بر ا ثار
و فیلمنامه های هولناک
در سینما
معاون گردشگری تاکید کرد:
لزوم اطمینان بخشی
و اعتمادسازی دوباره
در صنعت گردشگری
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
المیرا دهقانی،
بازیگر جوان فیلم سینمایی «سیاه باز»
خودم هنگام تماشای
«سیاه باز» ،رودست خوردم
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
مدیر تاالر هنر اعالم کرد ؛
88301986
رونداعتمادسازیخانواده ها
برایحضور مجدددر تاالر هنر
سختاست
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
رقابت و جوایز فیلم های
ایرانی از قرقیزستان و
گرجستان تا ایتالیا
سینما3-
CINEMA
اکران ۶فیلم جدید در گروه
هنروتجربه از ۱۹شهر یور
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2. صفحه 1
2
معاون گردشگری تاکید کرد:
سه شنبــه 16شهریورماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1503
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
اخبار
نقد
با هدف بازسازی ساختار فرهنگی کشور؛
وزیر فرهنگ خواستار ارائه
نظرات اهالی هنر شد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی با تاکید بر بخشی از فرمایشات رهبر
معظم انقالب در دیدار اعضای هیئت دولت ســیزدهم با ایشان،
مبنی بر اینکه «در مسئله فرهنگ ساختار فرهنگی کشور نیاز به
یکبازسازی انقالبی دارد» خواستار ارائهنظرات اندیشمندان ،اهالی
فرهنگ ،ادب ،هنر و رسانه و مدیران باتجربه عرصه فرهنگ شد.
محمدمهدی اسماعیلی از اهالی فرهنگ ،هنر و رسانه درخواست
کرد نظرات راهبردی و ایده های کاربردی خود را در موضوعات نقد
وضع موجود و بیان مبانی تحول در ساختار فرهنگی ،اصول موازین
و محدوده های تحول ،الزامات و اولویت های تحول و بازســازی
انقالبی در ســاختارها ،خروج از وضعیت رهاشدگی و انفعال در
حوزهفرهنگ،متناسب سازیساختارهایفرهنگیباپیشران های
فناوری هــای نــرم و ظرفیت های جدید فرهنگی ،رســانه ای و
اجتماعی ،تسهیل فعالیت های فرهنگی و زمینه سازی برای حضور
و مشارکت حداکثری عناصر و تشکل های مردمی و جهادی در
عرصه های فرهنگی ارائه دهند .وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی از
اهالی فرهنگ ،هنر و رسانه خواست تا نظرات و ایده های کاربردی
خود را به درگاه ir.css@namafarو یا به نشانی تهران ،میدان
بهارستان ،خیابان کمال الملک ،وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی،
طبقه دوم ،مرکز روابط عمومی و اطالع رسانی ارسال کنند.
معرفی کاتب
پس از 3سال و اخذ مجوز چاپ:
از طرح جلد «شب بود»
رونمایی شد
لزوماطمینان بخشی واعتمادسازیدوبارهدر صنعت گردشگری
معاون گردشــگری وزارت میراث فرهنگی گفت :رعایت کامل ضوابط و شیوه نامه های بهداشتی در تمام
تاسیسات گردشگری و نظارت دقیق بر نحوه فعالیت انها ،الزمه اطمینان بخشی و اعتمادسازی دوباره در
صنعت گردشگری اسیب دیده از همه گیری کروناست .گردشگری و صنایع دستی ،ولی تیموری در نشست
تخصصی تهیه و تدوین ضوابط ارزیابی و درجه بندی مراکز تفریحی و سرگرمی گردشگری با هدف نهایی
کردن پیشنویس ضوابط مزبور در محل سالن خلیج فارس معاونت گردشگری گفت :انچه در ایام کرونا و
پساکرونا در صنعت گردشگری کشور و سراسر دنیا حائز اهمیت است؛ جلب اطمینان گردشگران است که
این امر تنها به صورت ریشه ای و عمیق با نظارت کامل و دقیق بر نحوه ارائه خدمات منطبق با ضوابط بهداشتی
میسر خواهد شد .وی افزود :چنانچه سفر در چارچوب ضوابط تعریف شده و در بستری ایمن و با نظارت
کامل انجام شود؛ امکان دفاع از فعالیت با نشاط همه حلقه های زنجیره خدمات سفر در سطح تصمیم گیران
مرتبط در کشور و نیز برای جذب گردشگران خارجی برای متولیان این صنعت فراهم می اید .تیموری با
بیان اینکه نحوه اموزش و فرهنگ سازی سفر در قالب جدید و تحت شرایط بحران کرونا نیازمند همکاری
سایر نهادهای تاثیرگذار و متولی این امر از جمله صدا و سیما است ،افزود :نیاز امروز در حوزه گردشگری
اموزش نحوه سفر برنامه ریزی شده ،کنترل شده و ضابطه مند منطبق با استانداردها و ضوابطی است که باید
به صورت دو سویه توسط مردم به عنوان گردشگران و تاسیسات گردشگری رعایت شود .معاون گردشگری
در این نشست تخصصی تدوین ضوابط دقیق را یکی دیگر از عواملی دانست که در ارتقاء کیفیت خدمات و
اعتمادسازی در نزد گردشگران اهمیت باالیی دارد ،به گفته او البته تدوین ضوابط دقیق هم باید با نظارت
بر اجرای صحیح در تاسیسات گردشگری طی فرایند ارزیابی همراه باشد .تیموری ادامه داد :درجه بندی
تاسیسات گردشگری در ایران نخستین بار برای هتل ها و بر مبنای ضوابط معماری و مهندسی مصوب سال
۱۳۴۶وزارت کشور صورت پذیرفت و در سال ۱۳۸۶سازمان گردشگری وقت تغییراتی در ان ایجاد کرد
و در مجموع تا سال ۱۳۹۶به طور کلی از مجموع مصادیق ۲۹گانه تاسیسات گردشگری صرفاً ۴مورد
دارای ضابطه خاص ارزیابی و درجه بندی بود که ان هم نیاز به بازنگری و اصالح داشت .معاون گردشگری
با اشاره به ماهیت این ضوابط ،گفت :در ضوابط پیشین عمدتاً شاخص ها و ضوابط معماری و مهندسی و
معیارهای متریک مبنای درجه بندی قرار می گرفت ،لیکن به دلیل ظهور و گسترش رویکردهای نوین در
ارزیابی و درجه بندی تاسیسات گردشگری و لزوم توجه به معیارهایی نظیر کیفیت خدمات و رضایت مندی
مشتریان ،پاسخگویی در قبال خواسته ها و انتظارات جامعه محلی از طریق توجه به شاخص های توسعه
پایدار و رعایت مالحظات مربوط به دسترسی و بهره مندی همه اقشار جامعه بویژه معلوالن و افراد کم توان،
رشد چشمگیر فناوری های اطالعات و ارتباطات و جایگاه ان در ارائه خدمات به گردشگران ،بازنگری ضوابط
قبلی و تسریع در تدوین ضوابط برای تاسیسات فاقد ضابطه امری ضروری و اجتناب ناپذیر بود .وی افزود :لذا
معاونت گردشگری پس از بررسی نظام های مختلف درجه بندی در کشورهای مطرح گردشگرپذیر و احصاء
روش ها و شاخص های اصلی هرکدام از نظام های مزبور ،با الهام از تجربه و مدل کشورهای موفق ،نسبت به
اصالح و تدوین ضوابط هتل ها ،هتل اپارتمان ها ،سفره خانه های سنتی ،اقامتگاه های بوم گردی ،اقامتگاه های
سنتی و هتل بوتیک ها و ابالغ ان اقدام کرد .تیموری با بیان اینکه در حال حاضر تدوین ضوابط ارزیابی و
درجه بندی مراکز تفریحی و سرگرمی ،مجتمع های گردشگری و زائرسراها در دستور کار قرار دارد ،اضافه
کرد :یکی از الزامات توسعه صنعت گردشگری ،ارائه خدمات استاندارد و باکیفیت به گردشگران در بخش های
مختلف خدماتی به ویژه در بخش مهمان نوازی است .از این رو تهیه ضوابط مورد نیاز به عنوان چارچوبی
قانونی با ترسیم استانداردها ،تعاریف دقیق و خط ومشی مورد نیاز فعالیت تاسیسات گردشگری عامل ارتقای
خدمات به شمار می اید و سبب می شود امکانات مورد نیاز گردشگران از قبیل اقامت ،اسایش ،تفریحات ،غذا
و نوشیدنی در سطحی مطلوب ارائه شود و نظارت بر ارائه چنین خدماتی هم ضابطه مند شود.
مدیر تاالر هنر اعالم کرد ؛
رونداعتمادسازیخانواده هابرایحضورمجدددرتاالرهنرسختاست
مدیر تاالر هنر اعالم کــرد تعطیلی های اخیر کرونایی ضربه
شــدیدی به این ســالن اجراهای کودک و نوجوان وارد کرد
زیرا روند اعتمادسازی خانواده ها برای حضور مجدد در تاالر
هنر سخت تر شده است .حسین موذن مدیر تاالر هنر درباره
وضعیت برنامه ریزی اجراهای این سالن مختص نمایش های
کــودک و نوجوان با توجه به تعطیلی هــای اخیر کرونایی و
تعویق تعهدات اجرایی سالن ،گفت :برنامه های تاالر هنر هم
مانند سایر تاالرهای نمایشــی به دلیل شیوع ویروس کرونا
و تعطیلی های اخیر تحت الشــعاع قــرار گرفته و باید اجراها
جابجا شــوند .جابجایــی اجراها بــرای کارگردان ها تبعات
زیــادی دارد زیرا یک گروه را با صــرف هزینه و اعتبار دور
هــم جمع کرده اند و دیگر نمی توانند همان گروه را چند ماه
دیگر نیز داشــته باشــند .وی ادامه داد :ما در برنامه اجرایی
۱۴۰۰تاالر هنر فقط توانســتیم میزبان یک اجرای نمایشی
باشــیم و دومین اجرا به دلیل تعطیلی های اخیر کرونایی به
تعویق افتاد .بخشــی از تعهدات اجرایی سال ۹۹و همچنین
تعهدات ســال ۱۴۰۰تاالر هنر باقــی مانده و در عین حال
تقاضای جدیــد برای نوبت اجرا نیز داریــم .موذن با تاکید
بر اینکه برنامه ریزی در شــرایطی که ابهام وجود دارد محال
اســت ،یاداور شد :ما به گروه هایی که تقاضای نوبت اجرا در
تاالر هنر را دارند اعالم می کنیم که شــرایط دست ما نیست
و نمی توانیــم یک زمان قطعی را بــرای اجرای ان ها در نظر
بگیریم .البته برخی گروه ها این موضوع را می پذیرند و برخی
نه .مدیر تاالر هنر معتقد اســت شــرایط کرونایی شکننده
است و مدیران ســالن های تئاتری و هنرمندان نمی توانند با
قطعیت برنامه ریزی کنند .وی در ادامه ســخنان خود اظهار
کــرد :مدیران ســالن های تئاتری در مقــام تصمیم گیرنده
نیســتند بلکه در مقام مجری فعالیت می کنند و وقتی گفته
شــود که باید فعالیت ها را تعطیل کرد مجبور به تعطیلی و
توقف فعالیت ها هســتیم در نتیجه امکان برنامه ریزی دقیق
و قطعــی وجود ندارد .موذن درباره شــرایط ســخت جذب
مجدد مخاطبــان تئاتری برای حضور در تــاالر هنر بعد از
تعطیلی های اخیر کرونایی ،تصریح کرد :در تئاتر بزرگســال
اصل بر اعتماد افراد اســت ولی در تاالر هنر و تئاتر کودک و
نوجوان اصل بر اعتماد خانواده ها است .شرایط ما تا رسیدن
به شرایط پایدار سخت تر است .قبل از تعطیلی اخیر کرونایی
خیلی برای اعتمادســازی خانواده برای حضور در تاالر هنر
تــاش کرده و موفق هم بودیم ولی تعطیلی های اخیر ضربه
شــدیدی به مــا زد .مدیر تاالر هنر در پایان ســخنان خود
گفت :خانواده از شــیوع کرونای دلتــا و اینکه در این موج
کودکان مصون نیستند بســیار نگران هستند در نتیجه بعد
از بازگشــایی مجدد تاالر ،برای اعتمادسازی انها باید خیلی
تالش کنیم .مــا در حال حاضر منتظر تصمیم ســتاد ملی
مقابله با کرونا و همچنین وزارت فرهنگ و ارشــاد اسالمی
برای بازگشایی مجدد سالن های دولتی تئاتر هستیم و بعد از
ان باید فعالیت خود را از سر بگیریم.
اکران ۶فیلم جدید در گروه هنروتجربه از ۱۹شهریور
جدیدتریــن اثر مکتوب فرزان زارع با عنوان «شــب بود» پس
از اخذ مجوز از اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشــاد و رونمایی
از طــرح جلد ان بزودی چاپ و روانه بازار کتاب خواهد شــد؛
قطعات این مجموعه که گزینه اثار فرزان زارع در قالب نثر،سپید
و هایکو اســت توسط دکتر فرزانه باقری از دو کتاب قبلی این
نویسنده «یک سگ هار بی قالده» و «چند یادداشت عاشقانه
برای خانم دیکتاتور» و همچنین اثاری که پیشتر منتشر نشده
بودند گرداوری شده و با ویراستاری جعفر محمدی واجارگاهی
به همت نشر شب چله به بازار ادبیات کشور خواهد امد ،وحید
خانمحمدی کار طراحی جلد این کتاب را بر عهده داشته است؛
همچنین طبق توافقات انجام شده پس از ایین رونمایی از این
اثر ادبی حقوق مادی نویسنده به امور خیریه اختصاص می یابد.
نش شخ
صی
ر ت
تلفن تماس88311353:
نش
ر
اف کاراتن
را هب ما بسپارید.
بسته فیلم کوتاه گروه هنروتجربه از جمعه ۱۹شهریورماه در
سینماهای هنروتجربه به اکران درمی اید .بسته فیلم کوتاه
گروه هنروتجربه با نمایش فیلم شکست زمان در روز جمعه۱۹
شهریورماه با برپایی ایین دیدار ،اکران خود را در سینماهای
هنروتجربه اغاز می کند .همچنین در استانه اکران ،پوستر
این بســته فیلم کوتاه با طراحی فرهاد ایرانی رونمایی شد.
این بسته شامل ۶فیلم کوتاه خراش اثر مجید امینی ،مرگ
تدریجی اثر امین صحرایی ،اداپت اثر کمال کچوئیان ،ورای
سکوتاثراذرتجلی،سنگبالاثرامینصحراییوفیلمرغاثر
امیرمسعودسهیلیاست.
در خالصه داســتان فیلم خراش که ساره رشیدی ،رومیسا طاهری،
مهیار پوربابایی ،رژین شمس ،پرستو قائدرحمت و رضا طاهرابادی در
ان به ایفای نقش می پردازند ،امده است« :کار درستی انجام دادم ،کار
اشتباهیکهدرسته»...
مرگ تدریجی داستان زنی را روایت می کند که در ۲برهه زمانی گیر
کرده است .تهران دهه سی و تهران حال حاضر .مهوانه اقاجانی ،فرزانه
سلحشور ،طاها بهروزپور ،زهرا برومند ،صحرا رمضانیان و بهادر اوراعی
بازیگران این فیلم کوتاه را تشکیل می دهند.
فیلم کوتاه اداپت به بازیگری پرســتو قائدرحمت و کمال کچوئیان
برشی از زندگی زوج هایی را روایت می کند که به جای عشق و عالقه،
سادیسم و مازوخیسم پیش برنده روابط شان است.
همچنین ورای ســکوت فیلمی با بازی مهتاب کرامتی است که در
خالصه داســتان ان امده اســت« :زنی که صداهای اطراف او را ازار
می دهد در پی از بین بردن صداها اســت ،تک به تک صداها را قطع
می کندتااینکه»...
فیلم کوتاه سنگبال با بازی پرستو قائدرحمت ،افشین غیاثی ،رژینا
میرسید و حســن خان حسینی داستان پدری را روایت می کند که
سعی دارد وزن دخترش را به اجبار زیاد کند.
در خالصه داستان فیلمرغ که اقتباسی از داستان کوتاه راه و چاه نوشته
خالی نویســا نویسنده افغانستانی است ،امده است« :اخرین ارزوی
پیرمرد افغان رساندن فیلمرغش به نوه اش است اما این ارزوی به ظاهر
ساده خیلی سخت براورده می شود».
بازیگراناینفیلمکوتاهازجملهحشمتاهللفنائی،سیدمرتضیعلوی،
فاروق برکی ،اسماعیل غنی زاده ،هاشم ثابت ،نبی وهاب ،ناصر هاشمی،
محال واک ،ولید صدیقی ،نذیر قاضی زاده و سردار اقاخانزاده هستند.
ایین دیدار بسته فیلم کوتاه «شکست زمان» جمعه ۱۹شهریورماه
ساعت ۱۸در خانه هنرمندان باحضور جمعی از اهالی هنر برگزار و
سپس فیلم ها در سالن سینما اکران می شود.
این ۶اثر پیش از این در جشنواره های متعددی شرکت و موفقیت هایی
را کسب کرده اند.
۲۲۰دوربین در کاخ سعداباد روشن شد
معــاون فنی و اجرایــی مجموعه فرهنگی تاریخی ســعداباد از
اجرای پروژه ارتقاء و تکمیل سیســتم های حفاظت الکترونیکی
و نظارت تصویری موزه ها ،مخازن ،معابر و محوطه سعداباد خبر
داد .محمدابراهیــم الریجانی گفت :یکی از پروژه های مهمی که
از محل بودجه ســال ۱۳۹۹در دســتور کار مجموعه سعداباد
قرار گرفت ،ارتقاء ،به روزرســانی و تکمیل سیستم های حفاظتی
الکترونیکــی و نظارت تصویری موزه ها ،مخازن ،معابر و محوطه
مجموعه فرهنگی تاریخی سعداباد بود .او اظهار کرد :با توجه به
اهمیت حفاظت از ابنیه تاریخی و اشــیاء و اموال فرهنگی و نظر
به گستردگی مجموعه و ضرورت بهره گیری از فناوری های نوین
با امکان ثبت وقایع و ذخیره تصاویر ،اعتباری بالغ بر ۱۳میلیارد
ریال از محل ردیف های بودجه ای ســال ۹۹که تا پایان شهریور
امســال امکان جذب و هزینه داشــت ،برای این کار اختصاص
یافت که از طریق فرایند قانونی و ســامانه معامالت دولت ،این
اقــدام صورت گرفت و هم اینک ،این پــروژه مراحل پایانی خود
را طی می کنــد .الریجانی گفت :با اقــدام اخیر ،مجموعا بیش
از ۲۲۰دوربیــن به همراه تجهیــزات و متعلقات فنی مربوطه،
در بیــش از ۲۰بنای تاریخی و ســاختمان اعم از موزه ،مخزن
نگهداری اموال فرهنگی و همچنین در معابر اصلی و نقاط مهم
در محوطه ،نصب و راه اندازی شــده است .به گفته معاون فنی و
اجرایی مجموعه فرهنگی تاریخی ســعداباد ،با اجرای این پروژه
پس از سال ها ،تمام موزه ها و مخزن های سعداباد به سیستم های
حفاظت الکترونیکی و نظارت تصویری مجهز شدند و هیچ ابنیه
مهم و واجد ارزشــی در مجموعه سعداباد فاقد سیستم حفاظت
الکترونیکی نیست .او ادامه داد :با ایجاد اتاق کنترل و مانیتورینگ
مجموعه ،امکان رصد همزمان تمام دوربین ها ،ضبط تصاویر ،زوم
مناســب ،چرخش و تغییر برای دوربین هــا ،به صورت متمرکز
فراهم شده است که در فازهای بعدی می تواند به لحاظ کمی و
کیفی ،ارتقاء بیشتری یابد .الریجانی بیان کرد :ان شاء اهلل از محل
اعتبارات ســال ۱۴۰۰موضوع تکمیل و ارتقای سیســتم های
اعالم سرقت ،اعالم حریق ،سنسورهای لمس اشیاء ،سنسورهای
عدم رعایت فاصله مجاز بازدیدکنندگان با اشــیاء و ویترین ها و
همچنین تجهیزات کنترل رطوبت ،دما و واکنش های شیمیایی
به ویژه در برخی موزه ها که اشیاء حساس به این عوامل محیطی
دارند و ســایر فناوری های نوین در عرصه موزه داری در دستور
کار قرار خواهد گرفت. صفحه 2
گفتگو با حسن توکل نیا تهیه کننده فیلم سینمایی «چند می گیری گریه کنی :»۲
ارشاد به دالیل مختلف فعال خلف وعده می کند
حسن توکل نیا تهیه کننده و کارگردانی علی توکل نیا درباره زمان نمایش این فیلم گفت :این فیلم خیلی
وقت است که پروانه نمایش دریافت کرده اما با توجه به اینکه «چند می گیری گریه کنی »۲یک فیلم کمدی
است فع ً
ال دست نگه داشته ایم تا شرایط کرونا متعادل تر شود و ما هم مثل مردم کشورهای دیگر بتوانیم با
رغبت از خانه بیرون بیاییم به همین دلیل فکر نمی کنم امسال بتوانیم این فیلم را به نمایش بگذاریم .ضمن
اینکه وقتی شرایط بهتر شود همیشه ابتدا «از ما بهتران ها» فیلم هایشان را اکران می کنند و زمان می برد
تا نوبت ما شود .وی افزود :در دو سال گذشته با فراگیری کرونا خیلی از ارگان ها مثل حوزه هنری مشغول
بازسازی و توسعه سالن های سینمایی بودند ،بخش خصوصی هم در این مدت در این زمینه فعال بود به نظرم
اگر مسئوالن جدید وزارت ارشاد بتوانند از این سالن ها حمایت کنند تا تجهیزات انها کامل شود مساله اکران
فیلم در روزهای بعد از کرونا بهتر می شود .اگر ارشاد پیگیر تکمیل این سالن ها شود می توان امیدوار بود که
فیلم ها در تعداد بیشتری از سینماها به نمایش دربیاید .به همین ترتیب می توانیم چیزی حدود ۸۰فیلم را
به نمایش بگذاریم و به نظرم طی دو سال مساله ترافیک اکران هم حل می شود .این تهیه کننده با اشاره به
فروش «دینامیت» بیان کرد :اگر از فیلم ها در مرحله تبلیغات حمایت شود فیلم ها می توانند به فروش خوبی
برسند« ،دینامیت» یک برنامه تبلیغاتی حساب شده و خوب داشت ضمن اینکه خدا کمکش کرد و توانست
به فروش قابل توجه برسد ،البته این موضوع شامل همه فیلم ها نمی شود .در این شرایط تنها فیلم های کمدی
نمی فروشند فیلم های جدی هم می توانند به این فروش برسند برای مثال در شبکه نمایش خانگی نسبت به
فیلم های جدی اقبال بیشتری شده است .توکل نیا با اشاره به تبلیغات تلویزیونی فیلم ها اظهار کرد :تبلیغات
تلویزیونی همیشه کم بوده است بیننده تلویزیون ما تنها سی درصد از شبکه های ماهواره ای بیشتر است به
همین دلیل باید تبلیغات زیادی در تلویزیون شود تا مخاطبان از فیلم های روی پرده اطالع پیدا کنند در حال
حاضر تبلیغات محصوالت مختلف از شبکه های خارجی پخش می شوند اما تا نوبت تبلیغ کاالهای فرهنگی
می رسد با توبیخ مواجه می شویم .سینمای ما همیشه این محدودیت ها را داشته است و دارد .وی با اشاره به
وعده های حمایتی سازمان سینمایی مطرح کرد :وعده هایی که داده می شود هیچ پشتوانه ای ندارد اگر وزارت
ارشاد بر سر وعده هایش صادق باشد صاحبان فیلم ها نسبت به اکران تمایل پیدا می کنند اما متاسفانه ارشاد
به دالیل مختلف فع ً
ال خلف وعده کرده است .این تهیه کننده اظهار کرد :هرچند برخی راه حل اکران انالین را
برای فیلم های مانده در صف اکران پیشنهاد می کنند اما نمی دانند که خیلی وقت ها پلتفرم ها نمی پذیرند که
این فیلم ها را به نمایش بگذارند مث ً
ال حتی اگر االن من بخواهم «چند می گیری گریه کنی »۲را به صورت
انالین به نمایش بگذارم ممکن است ۶ماه دیگر به من نوبت نمایش بدهند .هم مبالغ پیشنهادی انها و هم
نوبت نمایشی که می دهند خیلی وقت ها معقول نیست .فع ً
ال وی اودی ها پادشاهی می کنند و انها تصمیم گیر
هستند .به هر حال انها هم فیلم های تجاری را رها نمی کنند تا فیلم های معمولی را به نمایش بگذارند؛
فیلم هایی که در شرایط معمولی هم اکران فیزیکی راحتی را تجربه نمی کنند .این تهیه کننده گفت :در حال
حاضر سینمادار ابتدا فیلم گیشه پسند را به نمایش می گذارد چون دو سال است که سینماها فروش خوبی
را تجربه نکرده اند و االن احتیاج به پول دارند .ما نباید توقع داشته باشیم بعد از فروکش کردن کرونا فیلم های
معمولی را به سرعت به نمایش بگذارند .مطمئن باشید خیلی از فیلم هایی که در حال حاضر در صف اکران
هستند پیش از همه گیری کرونا در نوبت بودند و کسی تمایل به اکران انها نداشت چه بسا بعضی از انها وقتی
به اکران انالین پیوستند انتظار داشتند وزارت ارشاد مثل فیلم های پرفروش از انها حمایت کند در حالی که
این شدنی نیست و اگر موضوع کرونا پیش نمی امد این فیلم ها اص ً
ال به نمایش درنمی امدند .اتفاقاً انها از این
فرصت پیش امده استفاده کردند و از بحران خارج شدند .وی در پایان درباره «چند می گیری گریه کنی »۲
اظهار کرد :قسمت دوم این فیلم دنباله قسمت نخست ان است ،در این قسمت پسر شایسته از امریکا می اید
تا مال و اموال پدرش را بردارد و ببرد که دچار اتفاقاتی می شود .این فیلم موقعیت های کمدی دارد که بوی
قسمت نخست ان را هم دارد.
رقابت و جوایز فیلم های ایرانی از قرقیزستان و گرجستان تا ایتالیا
فیلم های ایرانی در تازه ترین حضور خود در جشنواره های خارجی
در کشورهای قرقیزستان ،گرجستان و ایتالیا رقابت می کنند .فیلم
کوتاه تایلیور به نویسندگی و کارگردانی اکبر روح و تهیه کنندگی
علی محسنی پور که در بخش مسابقه بیست و یکمین جشنواره
فیلم کوتاه «پلنگ برفی» ( )snow leopardحضور داشت ،موفق
به کسب تندیس پلنگ طالیی بهترین فیلم کوتاه این جشنواره شد.
هیات داوران جشنواره به کارگردانی خوب و فیلمبرداری زیبای فیلم
اشاره کرده و فیلم کوتاه تایلیور را شایسته تندیس طالیی و جایزه
نقدی این رویداد دانسته اند .پخش بین المللی فیلم کوتاه تایلیور را
علیرضا شاهرخی بر عهده دارد.
اولیننمایشجهانیاپارات
درجشنوارهباتومیگرجستان
فیلم کوتاه اپارات به نویســندگی و کارگردانی حسن نجم ابادی
در اولین حضور جهانی خود در شانزدهمین جشنواره بین المللی
فیلم هایهنریباتومیگرجستانرقابتمی کند.
هدف این جشنواره که از جشنواره های معتبر شرق اروپاست ،فراهم
کردن فرصت مناسبی برای فیلمسازان ،تهیه کنندگان و منتقدان
است تا در طول برگزاری جشنواره عالوه بر دیدار با یکدیگر ،دانش
و تجربه خود را به منظور ارتقای سطح شناخت و دانش مخاطبان از
سینما در اختیار عالقمندان سینما قرار دهند.این جشنواره هرساله
در بخش مســابقه فیلم کوتاه ۲۵فیلم می پذیرد .اپارات داستان
شش پسر نوجوان است که در یک روستای دور افتاده تصمیم می
گیرند برای اجاره یک اپارات ۸میلیمتری از یک دوره گرد در اغل
های روستا کارگری کنند تا پول مورد نیاز خود را برای اجاره اپارات
مهیا کنند .در این فیلم کوتاه مهدی قلی زاده ،رابراهیم نجم ابادی،
عماد محبی ،ابوالفضل نجم ابادی ،امیر نجم ابادی،ا میر محمد نجم
ابادی ،محمدرضا نجم ابادی ،زری نجم ابادی و مهدی رضایی به
ایفای نقش پرداخته اند .شانزدهمین دوره این جشنواره ۱۸تا ۲۴
سپتامبر ( ۲۷شهریور تا ۲مهر) در شهر بندری باتومی در گرجستان
برگزار می شود.
حضورجبرئیلدرجشنوارهایتالیایی
فیلم کوتاه جبرئیل ساخته یوسف کارگر در بخش مسابقه هشتمین
دوره جشنواره فیلم «سینه فست تورین» در کشور ایتالیا حضور دارد.
جبرئیل در این دوره از جشنواره که فیلم های بلند و کوتاه داستانی،
مستندوانیمیشنرابهنمایشمی گذارد،دربخشمسابقهفیلم های
کوتاهبهرقابتخواهدپرداخت.هشتمیندورهجشنوارهبینروزهای
۲تا ۹سپتامبر ( ۱۱تا ۱۸شهریور) در تورین ایتالیا در حال برگزاری
است .یوسف یزدانی ،شبنم یوسفی ،علی مکرم ،سینا فرامرز ،منظر
اصغری و رسول عمرانی فر بازیگران این فیلم کوتاه هستند.
به بهانه اکران «درخت گردو»
مروریبراثاروفیلمنامههایهولناکدرسینما
اگرچه ســینمای ایران در حوزه دفاع مقــدس فیلم های ماندگاری را به
جاگذاشته است ،اما درباره فجیع ترین تهاجم شیمیایی رخ داده در کشور
ت چندان پُری ندارد و کارگردان های کمی سراغ این فاجعه رفته اند.
دس
این روزها که فیلم «درخت گردو» در سینماها در حال اکران است ،واقعه
هولناک بمباران شیمیایی سردشت در استان اذربایجان غربی که تابستان
سال 1366توسط رژیم بعثی عراق رخ داد بیش از پیش تلخی این فاجعه
را یاداور می شود؛ فاجعه ای که به کشته شدن تعداد زیادی از شهروندان
غیرنظامی و مسموم شدن چند هزار نفر بر اثر استنشاق گازهای سمی
منجر شــد« .درخت گردو» جدیدترین و در عین حال سرراست ترین و
تلخ ترین روایتی اســت که از این واقعه در ســینما به تصویر درامده ،اما
فیلم های دیگری نیز در طول سال ها ساخته شده اند که به نحوی اشاره ای
به بمباران شیمیایی در زمان جنک و تبعات ان داشته است.
«میم مثل مادر» رسول مالقلی پور یکی از بهترین ساخته های این
کارگردان فقید ســینما و بهترین فیلم های مرتبط با بمباران شیمیایی
سردست است .در این فیلم مادر قصه با بازی گلشیفته فراهانی یک پرستار
در سردشت اســت که در این واقعه اسیب می بیند و وقتی سال ها بعد
فرزندش به دنیا می اید دچار مشکالتی است که به همان بمباران شیمیایی
زمان جنگ ربط داده می شــود .در این فیلم که به عنوان نماینده ایران
در هشتادمین دوره جوایز اسکار معرفی شده بود ،بجز گلشیفته فراهانی،
حسین یاری ،جمشید هاشم پور ،سحر دولتشاهی و علی شادمان هم بازی
کرده بودند.
دیگر فیلمی که زندگی و سرنوشت جانبازان شیمیایی جنگ اشاره دارد،
اثر ماندگار ابراهیم حاتمی کیا «از کرخه تا راین» است .در این فیلم که
علی دهکردی بازیگر اصلی بود ،صادق صفایی هم بازی می کرد که اواخر
مرداد امسال براثر سکته قلبی درگذشت .زنده یاد هما روستا دیگر بازیگر
مطرح این فیلم بود که بخشی قابل توجهی از ان در المان ساخته شد و در
زمان اکران هم مورد توجه قرار گرفت.
فیلم «حکایت عاشقی» ساخته احمد رمضان زاده که فیلمنامه
ان به طور مشترک توسط مسعود جعفری جوزانی و احمد رمضان زاده
نوشته شده ،تجربه دیگری در ســینمای ایران است که ان هم به
فاجعه بمباران شیمیایی می پردازد منتها بمباران حلبچه که ان هم
در سال 1366رخ داد .این فیلم درباره یک عکاس جنگ است که
اولین نفر بعد از بمباران شیمیایی حلبچه به منطقه وارد شده و از
ان عکاسی می کند .این عکاس طی این سفر با زنی اشنا می شود و
ماجراهای عاشقانه ای میان ان ها اتفاق می افتد .بهرام رادان ،شیالن
رحمانی ،بهمن زرین پور ،قطب الدین صادقی و شوان اتوف در کنار
جمع دیگری از بازیگران ُکرد بازیگران «حکایت عاشــقی» هستند
که برای فیلمبرداری به کردستان عراق نیز سفر کردند .این فیلم در
جشنواره سی وسوم فجر رونمایی شد و داستان ان برگرفته از ماجرای
یک عکاس به نام «احمد ناطقی» است .او از نخستین عکاس هایی
بود که پس از بمباران حلبچه برای عکاســی در انجا حضور داشت.
درباره بمباران های شیمیایی زمان جنگ تحمیلی بویژه برای حلبچه
فیلم های دیگری حتی در حوزه کوتاه و مستند ساخته شده که در
این گزارش کوتاه فقط به برخی از معروف ترین ها اشــاره شد .اما در
میان فیلم های سینمایی با موضوع واقعه سردشت چند سال قبل
خبرهایی از بهرام توکلی هم منتشر شد که قرار بود فیلمی را درباره
بمباران این منطقه بسازد و اگرچه نام چند بازیگر ان از جمله فاطمه
معتمداریا ،صابر ابر و پانته ا پناهی ها در رسانه ها پخش شد اما اطالع
دقیقی از سرانجام این فیلم که فیلمبرداری اش در مقطعی متوقف
شد ،منتشر نشده است.
«درخت گردو» به کارگردانی محمد حسین مهدویان که به
تازگی اکران ان در سینماها اغاز شده در جشنواره دو سال قبل فجر
رونمایی شــد و پیمان معادی ،مهران مدیری ،مینا ساداتی و مینو
شریفی در ان بازی کرده اند.
3
سه شنبــه 16شهریورماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1503
www.honarmandonline.ir
سینمــــا
CINEMA
اخبار
نقد
اعتراض کارگردان «قبله عالم»
به اصالحیه های سریال
حامد محمدی نویسنده و کارگردان «قبله عالم» در قالب
متنی کوتاه نســبت به اصالحات سه قسمت ابتدایی این
مجموعــه که در دســترس مخاطبان قرار گرفته اســت،
اعتراض کرد .در این متن می خوانید:
«هموطنان صبورم
دوست داشتیم با این وضعیت پیچیده جهان و پیچیده تر
و تلخ تر کشــور عزیزمان که هر روز خبر از دســت دادن
ناگهانــی عزیزانمــان را می شــنویم ،با کمــی لبخند به
خانه هایتان بیاییم اما عده ای نهاد ناشــناخته و همیشــه
دلسوز ،حتی دوست ندارند مردم در این شرایط هم برای
لحظه ای کوتاه بخندند.
تالش کردیم با مذاکره ،گفتگو ،تعامل و دوری از رسانه ای
شــدن اتفاقات پیش امده ،این سوء تفاهم ها حل شود یا
این اثر تا اطالع ثانوی منتشــر نشــود اما زورمان به حق
طبیعی خودمان و شما نرسید.
شــما که غریبه نیستید ،اصالحیه قسمت های پخش شده
و پخش نشــده به استناد برگه های ممهور و مستند (قابل
ارایه بــه مردم عزیز ایران در هر کجای جهان) انقدر زیاد
است که متاسفانه انچه از این سریال پخش شده و پخش
نشــده اثر ساخته شده توســط من و تیم همراه و درجه
یک ســازنده این اثر نیســت و برای احترام به مخاطبین،
چنانچه بعدتر این ســریال به خانه های شما بیاید ،بدون
تیتراژ ابتدایی و انتهایی پخش خواهد شد.
ارادتمند تک تک ملت صبور و عزیز ایران .حامد محمدی.
نویسنده و کارگردان»
«حر» اغازگر دومین
مجلس ُ
سوگواره تعزیه خوانی
«شبیه حسین (ع)»
مرکز هنرهای نمایشــی حوزه هنری پس از برپایی موفق
نخستین ســوگواره مجلس خوانی «شــبیه علی (ع)» در
شــب های قدر و سوگواره «شبیه حســین (ع)» در سال
گذشته ،به استقبال دومین سوگواره «شبیه حسین (ع)»
می رود.
این سوگواره در نخســتین مجلس خود به «حر بن یزید
ریاحــی» از همراهان امــام حســین(ع) در واقعه کربال
می پردازد.
دومین ســوگواره «شبیه حســین (ع)» که با هنرنمایی
جمعی از پیشکســوتان تعزیه از سراســر کشــور برگزار
می شــود در تعزیه خوانی مجلس «حر بن یزید ریاحی» از
حضور استادانی همچون رضا حیدری ،مرتضی صفاریان و
عباس جواهری بهره مند می شود.
بر اســاس برنامه های اعالمی این ســوگواره مقرر شــده
است تا هر شــب یکی از بزرگان تعزیه کشور تجلیل و از
هنرمندی هایش تقدیر شــود .به این ترتیب امشب عباس
جواهری تجلیل خواهد شــد .خیلی از عالقه مندان تعزیه
جواهری را یکی از بهترین شهادت خوانان در نقش «حر»
می دانند.
دومین ســوگواره تعزیه خوانی «شبیه حسین (ع)» از ۱۵
تا ۲۱شهریور با دبیری محسن میرزاعلی در حیاط حوزه
هنری به نشانی خیابان سمیه نرسیده به خیابان حافظ با
رعایت شیوه نامه های بهداشتی هر شب بعد از نماز مغرب
و عشــا ضمن پخش از فضای مجازی ،میزبان عالقه مندان
خواهد بود.
عالقه مندان برای مشــاهده زنده و برخــط اجراهای این
ســوگواره می توانند به صفحه اینســتاگرامی @hoze.
honariو سایت www.tva.tvمراجعه کنند.
رضــا حیدری ،عباس حیدری ،عبــاس جواهری ،مرتضی
صفاریــان ،محمــد رضایی ،محســن هاشــمی ،حســن
نرگس خانی ،محمود معینی ،سعید نبئی ،عباس صالحی،
علی صدیقیــان ،خلیل پیریایی ،جواد فالحتی ،مســعود
حجازی مهر ،سید امیر صالحی ،اسماعیل محمدی ،ابراهیم
میرزاعلی و حســن فیاض از جمله مهم ترین هنرمندانی
هستند که دومین سوگواره «شبیه حسین (ع)» از وجود
انها بهره مند خواهد شــد .همچنین همزمان با برپایی این
سوگواره گالری ابوالفضل عالی میزبان مجموعه ای از ابزار
و لوازم های تعزیه در حوزه های البســه ،ابزار و تجهیزات،
ماســک ها و عروسک ها و نسخ تعزیه خواهد بود .این موزه
سیار ۱۶شــهریور افتتاح می شود و تا ۲۳شهریور اماده
خدمت به عالقه مندان خواهد بود. صفحه 3
با نوازندگی حسام اینانلو:
تازه ترینالبوم نوازنده کمانچهمنتشرشد
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره• 1503سهشنبه16شه ریورماه •1400سالچهاردهم• 4صفـــحه
صاحب امتیاز و مدیر مسئول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفهای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
13:03
اذان ظهر
19:25
غروب افتاب
19:43
اذان مغرب
05:14
اذان صبح فردا
06:40
طلوع افتاب فردا
گنج سخن
امام علی علیهالسالم :
بنده اگر قناعت کند« ،ازاد» است،
ازاد ،اگر طمع داشته باشد «برده» است!
غررالحکم :ج، ۱ص۱۱۳
البــوم «ردیف میرزا عبداهلل به روایت نورعلی برومند» در دســتگاه ماهور ،اواز بیات ترک ،دســتگاه نوا،
اوازهای ابوعطا ،کرد بیات ،دشتی و افشاری با نوازندگی کمانچه حسام اینانلو منتشر شد.
حسام اینانلو که طی سال های اخیر فعالیت های متعددی را با هنرمندان و گروه های شناخته شده حوزه
موســیقی در داخل و خارج از کشور داشته طی نوشتاری در مورد انتشار این البوم نوشته است« :انتشار
اجرای ردیف میرزاعبداهلل با ســاز کمانچه از چند منظر برایم محل توجه بوده اســت .اول حفظ میراث
گرانبهای فرهنگی هنری و دیگری اهمیت اموزش این ردیف برای هنرجوی ساز کمانچه .در مورد دیدگاه
اول الزم می دانــم توضیحاتی را عرض کنم؛ این میراث ارزشــمند پیش از من به طور قطع و یقین پاس
داشته شده و پس از من هم خواهد بود ،اما نگاه فرهنگی به پدیده های هنری در زمان و دوره های تاریخی
اهمیت ویژه ای پیدا می کند .ما در دوره ای زندگی می کنیم که ســیطره مدرنیته چه در نگاه به زندگی و
چه در ابزار برون دادش بر تمام شــئون زندگی ،چیره شــده است و این می تواند به معنای منقطع شدن
ِ
اهمیت یک پدیده هنری چون ردیف ،توجهی تازه را
ارتباط انسان معاصر با تاریخ و سنت باشد .پس ابراز
به موضوع احیا می کند .ردیف جانمایه موسیقی دستگاهی ایرانی است ،پس در هر دوره تاریخی باید این
دســتاورد ارزشــمند را پاس داشت .این میراث ارزشمند در چهار دهه گذشته توسط اساتید تار و سه تار
چون استاد داریوش طالیی ،استاد حسین علیزاده و استاد محمدرضا لطفی (البته استاد لطفی بخشی از
ردیف میرزاعبداهلل را به صورت رسمی ضبط و منتشر کرده و نه تمامش را) ضبط و منتشر شده است که
تفاوت در دیدگاه ،ســونوریته ،متر اجرا و دیگر مشخصات و پارامترهای اجرایی این اساتید ،نشان از چند
پندبزرگان
با بازیگر جوانی که این روزها ،دومین فیلم سینمایی خود را روی پرده دارد
المیرا دهقانی :من خودم هنگام تماشای «سیاه باز» ،رودست خوردم
برای اداره کردن خویش ،از سرت استفاده کن
و برای اداره کردن دیگران ،از قلبت.
داالیی الما
حافظانه
انان که خاک را به نظر کیمیا کنند
ایا بود که گوشه چشمی به ما کنند
دردم نهفته به ز طبیبان مدعی
باشد که از خزانه غیبم دوا کنند
خبر
پیکر مرحوم صدر در قطعه نام اوران دفن شد:
بازگشت به وطن
پیکر مرحوم حمیدرضا صدر که چندی پیش خارج از ایران
از دنیا رفته بود ،بر اساس وصیت خود او به تهران منتقل و
روز شنبه در قطعه نام اوران بهشت زهرا به خاک سپرده شد.
غزاله صدر (دختر زنده یاد حمیدرضا صدر) درباره وصیت
پدر خود چنین نوشــت« :امروز بابا را به خاک سپردیم،
همان خاکی که دوستش داشت ،همان خاک وطن ،خاک
تهران ،شهر محبوبش .پدر فقط یک ارزو داشت و شمایی
که کتابش را تا اخر خوانده اید می دانید .تنها وصیت پدر این
بود :اهدای بدنش به مرکز علمی برای تحقیقات پزشکی».
در ادامه متن فرزند مرحوم صدر امده است« :حدود یک
ســال پیش تصمیمش را گرفت و من و مامان به ا و قول
دادیم خواسته اش را اجرا کنیم .از لحظه ای که برگه های
اهــدای بدن را امضا کرد ،به گفته خودش انرژی گرفت و
خوشــحال شد؛ خوشحال که تمام اعضای بدنش به ویژه
ان تومورهای لعنتی کمکی خواهند کرد به دیگر بیماران،
به پزشکان ،به ایندگان؛ خوشحال که دیگر هر انچه داشت
تقدیم خواهد کرد به دنیا ،تا ذره اخر .بعد از اتمام تحقیقات
علمی ،پدر به ایران اورده شد تا جایی باشد که به ان تعلق
داشــت ».حمیدرضا صدر نویسنده و منتقد و کارشناس
سینما و مفسر فوتبال بود .خبر ابتالی او به سرطان تیرماه
۱۴۰۰رسانه ای و مشخص شد این چهره محبوب دست کم
از سه پیش با این بیماری درگیر بوده است .زنده یاد صدر
سرانجام صبح روز ۲۵تیر ۱۴۰۰بر اثر پیامدهای ابتال به
بیماری سرطان و بی نتیجه بودن فرایند شیمی درمانی از
دنیا رفت .او ۳۰فروردین ۱۳۳۵در شــهر مشهد به دنیا
امده بود .غزاله صدر در یک پســتی اینستاگرامی دیگر
درباره محل دفن پدر خود نوشــت« :امروز بابا در بهشت
زهرا در قطعه ،۲۵۵ردیف ۲۰شــماره ۲۲جای گرفت،
در قطعه نام اوران ،در میان درختان سرسبز و زیبای کاج
و نزدیک دوســتان ورزشکارش چون ناصر حجازی .امروز
بابا ارام گرفت ،در خاک وطنش ،در شهر دلبندش تهران،
شهری که می دانست دیگر ان را نمی بیند ،شهری که بدون
او دیگر برای من همان شهر نیست ،شهری که از حاال به
بعد همیشه چیزی کم خواهد داشت ،همیشه».
وجهی بودن برخورد با یک پدیده به ظاهر ثابت چون ردیف است.
می توان نتیجه گرفت هنرجوی موســیقی (هنر جوی تار و ســه تار) با شــنیدن و بررسی هر یک از این
اجراهای ارزشمند ،دستاوردی نو چه از اجرا و چه از نحوه نگاه ایشان به موضوع ردیف به دست می اورد.
متاســفانه به دالیل مختلفی این جریان فکری (نظری) و اجرایی (عملی) در ســاز کمانچه مغفول مانده
اســت .دیدگاه های مطرح و رایج در ساز کمانچه یا ردیف ن َنواخته اند به منظور نشر و یا اجراهایی ناقص
در حد ضبط و اموزش در کالســهای درسی بوده است(.این عامل و دیگر عواملی که توضیح خواهم داد
باعث کمرنگ شدن نقش اموزش ردیف میرزاعبداهلل در ساز کمانچه شده است).
و اما اهمیت اموزش ردیف میرزاعبداهلل به عنوان یک ردیف معتب ِر سازی برای ساز کمانچه چیست؟
از دیدگاه نگارنده ،هنرجوی کمانچه پس از یادگیری تکنیک های نوازندگی ابتدا باید ردیف اوازی بیاموزد.
از انجایی که صدای سازهایی چون کمانچه و نی در موسیقی ایرانی شباهت زیادی به حنجره انسان دارد
و همچنین قابلیت انطباق پذیری تکنیک های اوازی با تکنیک های نوازندگی این دو ساز ،اولویت اموزش
«ردیف اوازی» بر «دیف سازی» را برای این دو ساز (کششی) دو چندان می کند.
ردیف های اوازی چون ردیف عبداهلل خان دوامی و اســتاد کریمی عالوه بر ارزشمندی ساختار موسیقایی
که دارند ،چون با شعر امیخته شده اند به لحاظ یادگیریِ مفهوم جمله و یا عبارت موسیقایی در موسیقی
دستگاهی دارای کارکردی شگرف برای هنرجو است .ضمن اینکه نت نویسی دقیق استاد فرامرز پایور در
ردیف عبداهلل خان دوامی برای نســلی که نمونه صوتی این اثار را نشنیده اند این امکان را فراهم می کند
تا حد زیادی به اصل این ردیف نزدیک شده و ان را فرا گیرند.
الزم به ذکر اســت اســتاد پایور در نت نویسی وفادار به اصل اجرای جناب دوامی بوده و هر انچه بوده را
ثبت کرده اند .تقسیم بندی و انالیز جمالت موسیقی در عبارات ردیفی اوازی و سازی تفاوت های اساسی
دارند .هنرجوی کمانچه جمالت اوازی را به کمک شعر بهتر درک می کند و در شروع فهم درست تری از
گزاره موسیقایی خواهد داشت؛ به همین دلیل توصیه می شود ابتدا ردیف اوازی اموزش داده شود سپس
به اموزش ردیف ســازی پرداخته شود .در این اجرا تالش شده اســت بخش هایی از ردیف میرزاعبداهلل
که به لحاظ ســاختاری مناســب اجرا با ساز کمانچه نیســت با تغییراتی در مت ِر اجرا و یا بنا به ضرورت
مناسب اجرا با ساز کمانچه شود .ضمن اینکه مبنای کوک در این اجرا (سیم
تغییر در رجیســتر صوتی،
ِ
دوم کمانچه )G#اســت .تنها دلیل برای انتخاب این مبنای صوتی این است؛ با توجه به ابعاد کمانچه و
سیم های موجود برای این ساز ( در سال ،)۱۴۰۰مبنای G#برای کمانچه بهترین صدا را تولید می کند.
منظور از بهترین صدا که طبعاً مفهومی نســبی و البته ســلیقه ای ست ،یک دستی صدای سیم های یک
تا چهارم کمانچه اســت .کوک های انتخاب شده برای دستگاه ماهور و اوازهای دشتی ،کردبیات ،ابوعطا،
ر ،ال ،ر ،ال و در اواز افشاری ر ،ال ،ر ،سل و در نوا می ،ال ،می ،ال و در بیات ترک ر ،ال ،دو ،سل است.
در پایان از موسسه فرهنگی_هنری ماهور و جناب اقای محمد موسوی کمال تشکر را دارم که با نشر اثار
وزین فرهنگی ،این میراث ارزشمند را پاسداری می کنند و ارزوی سالمتی و تندرستی برای ایشان دارم».
مهسا بهادری
المیرا دهقانی ،بازیگ ِر «سیاه باز» ،باور دارد که داستان این
اثر ،به مخاطب رودست می زند و این حس حتی به خود او،
هنگام تماشای فیلم روی پرده ،دست داده است .این بازیگر،
پایان ماجرا را ،مهم ترین
همین غیرقابل پیش بینی بــودن
ِ
ویژگی «سیاه باز» به نســبت دیگر تولیدات این روزهای
سینمای ایران ،می داند .المیرا دهقانی ،در حالی که دانشجوی
رشــته صنایع غذایی بود ،بازیگری را از شیراز و تئاتر اغاز
کرد .اولین بار در ســریال «همه چیز انجاست» ،برای اثری
تلویزیونی بازی کرد ،نقشی که خیلی پُر رنگ نبود« .هشت
و نیم دقیقه»« ،پرستاران» و «سایه بان» ،دیگر سریال هایش
بودند تا این که با ایفای نقش یاســمن ،در «لحظه گرگ و
میش» ( )۱۳۹۷شناخته شد .همان سال ،اولین حضور خود
در عرصه سینما را با فیلم «فصل ماهی سفید» با کارگردانی
قربان نجفی تجربه کرد .دومین تجربه او در سینما هم ،فیلم
«ســیاه باز» با کارگردانی حمید همتی و تهیه کنندگی علی
قائم مقامی است که این روزها روی پرده سینماها به نمایش
درامده است .به همین بهانه ،میزبان المیرا دهقانی شدیم و
با او گفت وگو کردیم که در ادامه می خوانید:
مهم ترین چیزی که شما را به پذیرش بازی در یک فیلم یا
سریال ،راضی می کند ،چیست؟
اولویت من همیشه فیلمنامه و نقشی است که با ان احساس راحتی
داشــته باشم و بتوانم با ان ارتباط برقرار کنم .در پیشنهادهایی که
به سمت من می ایند ،ترجیحم انتخاب کردن ان نقش هایی است
که از پس ان بر می ایم .این را پرسیدم ،چون «سیاه باز» ،با کارهای
پیشین شما در تلویزیون و سینما ،از نظر ژانر و داستان و فضا تفاوت
دارد .بله ،با توجه به معمایی بودن «ســیاه باز» ،من یک ژانر کامال
متفاوتــی را تجربه کردم و در طول کار ،خو ِد نقش ،تجربه متفاوتی
را برای من رقم زد.
این فیلم ،داستان متفاوتی را روایت می کند اما دغدغه و
دلیل اصلی شما برای بازی در ان چه بود؟
فیلمنامه ای که بســیار پرچالش و با گره های زیاد و غافلگیری های
فراوان همراه بود .زمانی که شــروع به خواندنش کردم ،ثانیه ای ان
را زمین نگذاشــتم .زمانی هم که «سیاه باز» را در سینما دیدم ،رو
داســتان فیلم هم همین است و دائم
دســت خوردم ،چون هدف
ِ
می خواهد به مخاطب رو دســت بزند .همین موضوع باعث می شود
تا اخرین سکانس هیچ چیزی قابل حدس نباشد .عالوه بر جذابیت
داستان ،باید گفت که نقش من هم بسیار پُر چالش بود و به عنوان
یک بازیگر بسیار دوست داشتم چنین صحنه های متفاوتی را بازی
کنم.
«ســیاه باز» در شرایط همه گیری کرونا روی پرده رفته که
تعداد تماشاگران سینما به شدت کاهش یافت ه است .این
اتفاق دست شما نبوده و نیست ،ولی می خواهم بپرسم چه
حسی به این شکل از اکران دارید؟
«سیاه باز» ،فیلمی راضی کنند ه است که اگر در شرایط بهتری روی
پرده سینما می رفت ،می توانست مخاطب بیشتری را به خود جذب
کند و با اســتقبال گرم تری مواجه شــود .نمی دانم که فیلم اکران
انالین هــم دارد یا خیر ،اما اگر این اتفاق رخ دهد ،بســیار به ان
امیدوار هســتم ،چون االن ،افراد سینمادوســت زیادی هستند که
به خاطر کرونا به ســالن ها نمی روند ،ولی اثار به نمایش درامده در
پلتفرم ها را می بینند .من ،هم چون هر بازیگر دیگری و دیگر عوامل
اثر ،دوست دارم فیلمم را تماشاگران بیشتری ببینند تا نتیجه کار و
بازخورد ان را دقیق تر ارزیابی کنم.
وقتی عکس های بازیگران «سیاه باز» منتشر شد ،بسیاری
در فضای وب و مجازی ،از کیفیت گریم ها ،انتقادهای تندی
کردند .ولی وقتی تماشاگر ،فیلم را ببیند ،متوجه دلیل این
نوع از گریم خواهد شد .این نوع قضاوت ها ،پیش از دیدن
فیلم را چگونه ارزیابی می کنید؟
در «ســیاه باز» ،گریم با مفهوم کار گره خورده و بسیار حساب شده
است و ارتباط مستقیمی باهم دارند .برای همین متوجه نمی شوم
چگونه ممکن است یک نفر فیلمی را ندیده باشد و فقط از روی چند
عکس به ان ایراد وارد کند و با قطعیت ،گریم و کیفیت فیلم را رد
کند .این درحالی است که همان فرد وقتی فیلم را می بیند ،با یک
دید دیگر اثر را قضاوت می کند .باید با یک دید جامعه شــناختی و
معضل قضاوت های زود هنگام پرداخت که در بسیاری
گسترده ،به
ِ
از شئون جامعه دیده می شود .با سرعتی که در انتشار مطالب ،نظرها
و دیدگاه های شخصی در شبکه های اجتماعی پیش امده ،همیشه
ممکن اســت یک داوری یا ارزیابی شــتاب زده ،جریانی غلط را راه
بیندازد که کار یک شــخص یا زحمات یک گــروه را با بی انصافی
کامل ،بر باد دهد.
رها در «سیاه باز» یک خشم سرکوب شده ای دارد که ان را
بیش از افراد دیگر بروز می دهد .تحلیل تان از این ویژگی
شخصیت چیست؟
هر یک از این افراد سعی دارند به نحوی خشم خود را خالی کنند.
ولی این موضوع را فراموش نکنیم که رها ،زن قصه اســت و فشار
بیشتری را به نسبت دیگران ،متحمل شده و به همین دلیل بیشتر
از ادم های دیگر ،خشــم سرکوب شــده اش را ازاد می کند و دنبال
انتقام گرفتن است.
و انتقام ،تم اصلی درام «سیاه باز» است.
بلــه و در ســکانس پایانی می بینیــم که همه افــراد از این انتقام
رضایت دارند .برگردیم به گذشته بازیگری شما و حضور در «لحظه
گرگ ومیش» که باعث شــد شــناخته و دیده شوید .از ان سریال
بگوییــد .لحظه «گرگ و میش» اولین نقش اصلی من بود و چون
قصه ای عاشــقان ه را روایت می کرد ،فضاســازی خوبی داشت و به
ی خود تجربه کرده اند ،می پرداخت،
موقعیت هایی که مردم در زندگ
خیلی خوب توانست مردم را با خودش همراه کند.
جدیدترین سریال یا فیلمی که در ان ایفای نقش کرده اید،
چیست؟
یک سریال تلویزیونی به نام «پس از ازادی» ،اثر اقای باش ه اهنگر
اســت که البته تازه نیســت و پس از دو سال هنوز پخش نشده و
دلیل ان را هم نمی دانم .یک ســریال شبکه نمایش خانگی به نام
«حرفه ای» ،اثر مصطفی تقی زاده را هم در نوبت پخش دارم.
هنـرمندنیـوز
دیده بان فـرهنگ و هنـر ایـران
سازمان گاهی ها88311353 :
هنرمندنیوز
www.Honarmandnews.ir
اینستاگرام
Honarmandnews.ir
کانال تلگرام
www.telegram.me/honarmandnews صفحه 4